• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-02 07:02
mdi2022 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:19:
@flippy Duidelijk verhaal, caleffi 546317 besteld. @ecn1985 klopt; heb een 1" RVS flex besteld en dan een verloop naar 5/4 op WP.

[...]

@Dylantje2 bedankt voor de input!
- WP en WPB inderdaad verdeeld over de fases. Zag later pas dat er twee stroompunten op de WP zitten dus die is ook over 2 groepen verdeeld, gelukkig nog ruimte genoeg.
- Dit wordt de verdeler: https://www.warmteservice...-5-45-%7C-tl001-11109-45-
- Heishamon, ESP en domotica; lijkt me handig maar voor nu moet het simpeler vanwege de tijd (iets met een grote verbouwing). Dat ik dan later juist meer tijd kwijt ben om me er rustig in te verdiepen en alsnog installeren vind ik niet erg. Loze 50mm leiding ligt er dan al :)
- Vulkraan binnen lijkt me inderdaad erg handig met een manometer in de buurt. Had ik nog niet over nagedacht. Even kijken of ik een geschikte 3-1 (vul, mano en prescor) kan vinden met de geschikte (aansluit)waarden.
- Drukvat lijkt me overbodig.
- Koelen; ik verwacht er niet teveel van omdat je ivm condens de temperatuur volgens mij niet al te laag moet zetten. Het echte koelen gebeurt op de belangrijke plekken (slaapkamers) met een airco maar op de echt hete dagen lijkt me dat kleine beetje via de vloer wel fijn. Overigens zal er wel goede mechanische ventilatie komen die de lucht in beweging zal houden.
Drukvat overbodig omdat?

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-02 20:59

HFman

Waar een wil is..

blb4 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:33:
[...]

Bedoelt @HFman niet gewoon dat als de pomp draait terwijl de compressor niet aanstaat er (een beetje, afhankelijk van leidinglengte & -isolatie buiten)) warmte wordt onttrokken aan je huis omdat 't buiten kouder is dan binnen en er dus iets afkoeling plaatsvind buiten?
Yes, precies dit.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik ben er nog te weinig in thuis (WP draait 3 weken) maar boven 3 graden (dus zonder kans op bevriezen moet je wel wat logica kunnen bouwen om de pomp een groot deel van de tijd uit te zetten.

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:11
blb4 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:07:
[...]

Ik ben er nog te weinig in thuis (WP draait 3 weken) maar boven 3 graden (dus zonder kans op bevriezen moet je wel wat logica kunnen bouwen om de pomp een groot deel van de tijd uit te zetten.
Hoe 'weet' de Panasonic dan wat de watertemperatuur is? Als ik het goed begrijp is de WAR niet meer dan 'bij buitentemp X, houd ik watertemperatuur op temp Y'. Bij een range buitentemperaturen is pendelen onvermijdelijk, maar de pomp moet dan blijven draaien om watertemperatuur te kunnen meten. Als je LTV radiatoren hebt wil je denk ik ook dat de pomp continu blijft draaien. Bij andere afgifte systemen voldoet een pendelende pomp waarschijnlijk ook. Hoe regelt de Panasonic dit, draait de pomp inderdaad continu als je op een WAR draait?

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-02 06:52
Pejdref schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:28:
[...]

Hoe 'weet' de Panasonic dan wat de watertemperatuur is? Als ik het goed begrijp is de WAR niet meer dan 'bij buitentemp X, houd ik watertemperatuur op temp Y'. Bij een range buitentemperaturen is pendelen onvermijdelijk, maar de pomp moet dan blijven draaien om watertemperatuur te kunnen meten. Als je LTV radiatoren hebt wil je denk ik ook dat de pomp continu blijft draaien. Bij andere afgifte systemen voldoet een pendelende pomp waarschijnlijk ook. Hoe regelt de Panasonic dit, draait de pomp inderdaad continu als je op een WAR draait?
Ja het werkt precies zo.
Je hebt wel een functie dat ie stopt (ook met pompen) op basis van de buitentemp. Staat standaard op 18 graden dacht ik. 3e optie in het menu waar ook de stooklijn aangepast kan worden uit m'n hoofd.
De pomp gaat overigens wel op z'n minimum draaien, 10l/min als ie niet verwarmd.

[Voor 4% gewijzigd door Baapje327 op 02-01-2023 13:43]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• mdi2022
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-02 08:52
Misschien begrijp ik het verkeerd maar in de documentatie zie ik een ingebouwd expansievat geschikt voor een totale inhoud tot 200 liter. Daarbij ook nog een veiligheid/overstort ventiel in het systeem.

• Dylantje2
mdi2022 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Misschien begrijp ik het verkeerd maar in de documentatie zie ik een ingebouwd expansievat geschikt voor een totale inhoud tot 200 liter. Daarbij ook nog een veiligheid/overstort ventiel in het systeem.
de vraag is niet of het perse moet.
maar een bekende heeft een LG systeem en door de expansie van het systeem, wp totalloss..
Hij kost niets, en doet wel zijn werk.
Prescor is voor nood..

Mss dat @flippy weet of het moet of kan.

Ik heb hem er in laten zitten en dat ik merk er niets van 8)

zonneboiler, pelletkachel, 27 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H met LANbox, Domoticz, Grafana, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Pana H versie thread: https://bit.ly/2Or4Unp

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02 17:28
[...]

Ja dat lijkt me ook. Met een systeem van <200L ben je standaard dubbel beveiligd, expansievat en als die mocht falen oid altijd nog het overdrukventiel. Kans dat beide falen en je toch enorme druk opbouwt is extreem klein. (Zeker bij lage Ta, ingebouwde espansievat is natuurlijk berekend op max Ta)

Dus losse expansievaten enzo lijkt me alleen kans op lekkage toevoegen maar geen extra veiligheid tenzij je een systeeminhoud hebt die flink boven 200L uitkomt. (Of net boven 200 maar met hoge Ta)

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Dylantje2 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:04:
[...]

de vraag is niet of het perse moet.
maar een bekende heeft een LG systeem en door de expansie van het systeem, wp totalloss..
Hij kost niets, en doet wel zijn werk.
Prescor is voor nood..

Mss dat @flippy weet of het moet of kan.

Ik heb hem er in laten zitten en dat ik merk er niets van 8)
Waarom totalloss?
Bij hoge druk zal iets breken of los schieten.
Voor de WP gelijk aan drooglopen en zal Dan in een safe mode schieten (?).

Of heeft die lek de elektronica verzopen ?

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:28
Over expansievaten gesproken. Is het een goed plan om het expansievat bij de huidige CV ketel straks te handhaven in het verwarmingscircuit van de warmtepomp?

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:15
hansvk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:42:
Over expansievaten gesproken. Is het een goed plan om het expansievat bij de huidige CV ketel straks te handhaven in het verwarmingscircuit van de warmtepomp?
Je hebt het niet nodig, waarschijnlijk (afhankelijk waterinhoud systeem). Ik zit met zelfde: expansievat van cv (gas) zit nu in kruipruimte. Maar m'n WP (Pana J 9kw) heeft zelf expansievat, die genoeg is mits ik niet boven de 200 ltr waterinhoud ga. Ik denk eraan om hem weg te halen aangezien het dus niet nodig is en zo'n ding gaat op zeker moment een keer lek (rubber), neemt ruimte in, etc.

Maar ik ben ook van het principe van alles weghalen wat niet nodig is, want op zeker moment ben je vergeten waarvoor iets dient (of voor volgende bewoner etc) en dan durf je niet meer in te grijpen :)

• blb4
  • Nu online
[...]

De maximale systeeminhoud die je met 't ingebouwde expansievat van een monoblock kan bedienen is 150 liter. Verder is ook de opvoerhoogte vanaf de warmtepomp nog van belang, die mag maximaal 7 meter zijn. Dat was voor mij de reden op die van mij uit de CV installatie te behouden (WP buiten op straatniveau, radiatoren op zolder, verdiepingshoogte 3 meter.

[Voor 3% gewijzigd door blb4 op 03-01-2023 00:54]

Onderweg naar gasloos (GAS alleen nog voor SWW), Panasonic WH-MDC07J3E5 met Heishamon/NR, 6022Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 6,5kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Dylantje2
hansvk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:42:
Waarom niet .. Hij heeft altijd een functie
LG schrijft het voor!

• Dylantje2
HFman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Waarom totalloss?
Bij hoge druk zal iets breken of los schieten.
Voor de WP gelijk aan drooglopen en zal Dan in een safe mode schieten (?).

Of heeft die lek de elektronica verzopen ?
Het was een combi, door de druk ergens iets geknapt en klopt bij de elektronica gelekt..
Safe mode kende dat systeem niet.
Gewoon uit, en na x tijd zoeken ergens bij de wisselaar, lekken, wat printplaten verwoest. Toen alles op tilt

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:28
Duidelijk, bestaand expansievat (op zolder) blijft. Scheelt in mijn geval ook weer het verleggen van het vulpunt. Ik zal daar nog wel een manometer en een extra automatische ontluchter (hoogste punt) installeren.

• mdi2022
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-02 08:52
@blb4 Je hebt gelijk, ik was in de verkeerde handleiding aan het kijken (WH-MXC...)

Hoe wordt het volume exact berekend? De totale inhoud van de leidingen kom ik op zo'n 100l. Hoeveel inhoud aan water zit er in de warmtepomp zelf?

• blb4
  • Nu online
mdi2022 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:03:
@blb4 Je hebt gelijk, ik was in de verkeerde handleiding aan het kijken (WH-MXC...)

Hoe wordt het volume exact berekend? De totale inhoud van de leidingen kom ik op zo'n 100l. Hoeveel inhoud aan water zit er in de warmtepomp zelf?
Totale volume zal 't totale systeemvolume zijn, dus al het water dat in 't circulatiesysteem van de WP zit. Daar hoort dus ook de inhoud in de WP bij, zou niet weten hoeveel dat is maar ik vermoed niet meer dan een paar liter.

• Dylantje2
@flippy
Zoek me rot.
Je zei ooit een schoonmaak middel voor de verdamper.. buster dusty duster oid ..
Wil het gaan kopen maar ja google geeft 20k hits die nergens over gaan

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dylantje2 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:31:
@flippy
Zoek me rot.
Je zei ooit een schoonmaak middel voor de verdamper.. buster dusty duster oid ..
Wil het gaan kopen maar ja google geeft 20k hits die nergens over gaan
https://www.wibra.nl/asso...ntvetter-classic-5-liter/

;)

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• Dylantje2
Grr de leeftijd alles via google maar die net weer niet hahahah

DANK!!!
Ik zet hem in de ts:-)

Nog meer schoonmaak do en do not?

[Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 03-01-2023 13:58]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

blb4 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 11:56:
[...]

Totale volume zal 't totale systeemvolume zijn, dus al het water dat in 't circulatiesysteem van de WP zit. Daar hoort dus ook de inhoud in de WP bij, zou niet weten hoeveel dat is maar ik vermoed niet meer dan een paar liter.
Ik heb hem gister leeg laten lopen en het viel mij tegen hoeveel water eruit kwam! Maar zal inderdaad een paar liter zijn.

Mijn systeem zit op het randje, net wel/niet 150 liter inhoud. Heb de gok genomen en zonder extra expansievat gemonteerd. Mogelijk ga ik later nog wat uitbreiden, dan voeg ik alsnog een vat toe.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:48
Er zit al 6 liter in het expansie vat in de unit.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:03

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dat is dan wel een flink expansievat zeg, waar zit dat ding? :o

Het volume is 6 liter, dat betekent niet dat er 6 liter water in zit...

[Voor 37% gewijzigd door Beekforel op 03-01-2023 16:09]

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Dylantje2 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Grr de leeftijd alles via google maar die net weer niet hahahah

DANK!!!
Ik zet hem in de ts:-)

Nog meer schoonmaak do en do not?
oppassen dat het niet in lagers (van de fan etc.) komt.. ontvette lagers zijn erg vervelend ..

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 11:20
Ik lees een beetje de discussie die jullie voeren over filters, ontluchters, expansievaten, etc.

Maar at ik niet begrijp is dat alle bovengenoemde onderdelen gewoon al in de warmtepomp/monoblock zitten, waarom moeten deze dubbel, drie dubbel..... dan nog eens in de rest van het systeem komen.

en in mijn geval gebruik ik calaffy verdelers en deze hebben ook zelf nog ontluchters er op zitten. En ik heb geen metalen leidingen, dus nog eens (dure) extra filters plaatsen. En het kan ook met atlas filtry filters, deze zijn een heel stuk goedkoper en zijn ook nog eens doorzichtig met de mogelijkheid filters te vervangen/vernieuwen.

Het kan natuurlijk zijn dat ik hier iets mis, zeg maar als dat zo is.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-02 15:05
@Anno007 omdat tweakers tweakers zijn en omdat installateurs installateurs zijn. ;)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• blb4
  • Nu online
Anno007 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:40:
Ik lees een beetje de discussie die jullie voeren over filters, ontluchters, expansievaten, etc.

Maar at ik niet begrijp is dat alle bovengenoemde onderdelen gewoon al in de warmtepomp/monoblock zitten, waarom moeten deze dubbel, drie dubbel..... dan nog eens in de rest van het systeem komen.

en in mijn geval gebruik ik calaffy verdelers en deze hebben ook zelf nog ontluchters er op zitten. En ik heb geen metalen leidingen, dus nog eens (dure) extra filters plaatsen. En het kan ook met atlas filtry filters, deze zijn een heel stuk goedkoper en zijn ook nog eens doorzichtig met de mogelijkheid filters te vervangen/vernieuwen.

Het is dus ook allemaal afhankelijk van je afgiftesysteem.
Extra expansievat:
Als je systeeminhoud >150 liter is EN/OF de opvoerhoogte vanaf de WP < 10 meter is. Zodra je in de buurt van die grenzen komt is het m.i. better safe than sorry gezien de (kleine) moeite en extra kosten om deze te plaatsen.
Extra magneetfilter:
Als je stalen leidingen, stalen verdelers en/of radiatoren gebruikt is het raadzaam om een extra magneetfilter te plaatsen. Ik heb beide nu een x schoongemaakt (WP aangesloten op een 25 jaar oud afgiftesysteem bestaande uit stalen leidingen en radiatoren), dat externe filter (het opvangoppervlakte) is vele malen groter dan 't interne filter en was mega veel vuiler dan 't interne filter. 't zit natuurlijk ook als eerste in de retourstroom dus heeft als eerste de gelegenheid z'n werk te doen. Ook hier geldt weer dat de extra kosten te overzien zijn en de potentiële ellende als 't mis gaat redelijk groot is (b.v. kapotte pomp).

• Anno007
sjimmie schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:46:
@Anno007 omdat tweakers tweakers zijn en omdat installateurs installateurs zijn. ;)
Oww als we dan toch tweakers zijn, weet je waar ik tegen aanloop de aanvoer en retour leidingen die recht boven elkaar zitten, geweldig (waardeloos), had de bovenste veel liever meer naar rechts gehad.

Als het goed is helpt iemand mij morgen om de warmtepompen eindelijk op hun plek neer te gaan zetten, kan ik ze aansluiten.

En als ik kijk naar mijn systeem dan zou ik met mijn ongeveer 1000 liter wel een erg groot exxpansievat of meerdere nodig zijn... |:( 8)7

[Voor 11% gewijzigd door Anno007 op 03-01-2023 18:00]

• Baapje327
Anno007 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:42:
[...]

Oww als we dan toch tweakers zijn, weet je waar ik tegen aanloop de aanvoer en retour leidingen die recht boven elkaar zitten, geweldig (waardeloos), had de bovenste veel liever meer naar rechts gehad.

Als het goed is helpt iemand mij morgen om de warmtepompen eindelijk op hun plek neer te gaan zetten, kan ik ze aansluiten.

En als ik kijk naar mijn systeem dan zou ik met mijn ongeveer 1000 liter wel een erg groot exxpansievat of meerdere nodig zijn... |:( 8)7
Ja dat klopt, beetje afhankelijk van hoe warm 't wordt.
Hier een 1000l buffervat voor zonnecollectoren en daar zit een 150l expansievat aan, behoorlijk ding, 1m hoog bij 70 cm doorsnee oid denk ik.

Maar 1000liter systeeminhoud? Dan heb je ook wel een buffervat neem ik aan toch?

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• Dylantje2
Anno007 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:40:

Omdat er zoveel systemen zij die allemaal verschillend gebouwd zijn.
En er altijd uitzonderingen op de regel zijn.
3 Dubbel weet ik niet.
maar als je alle systemen die mogelijk zijn snapt, zijn er plentie opties.
Dat is ook het probleem met cv installateurs die ff een wp aansluiten, de kennis ontbreekt bij velen.

Dus ervaringen delen....
Ik kom van radiator cv af, zat een drukvat in [ kosten totaal voor nieuwe denk ik 7 tientjes ] ik draai 5 jaar een wp, zonder ellende..
Een drukvat is een baad het niet schaad het niet dingetje volgens mij.
Maar mis je hem met hogere temp.....

En wat je zegt, jouw systeem...
Is zeker niet hetzelfde als je buurman.

Maar je leidingen boven elkaar?

• Anno007
Ik vraag mij af, wat is de laagste stand van een 5kw en 12kw monoblock. En hoeveel energie (in joule) geeft de warmtepomp dan nog af?

Warmtepompen zijn nog niet geinstalleerd.

• lolle1212
Anno007 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:49:
Ik vraag mij af, wat is de laagste stand van een 5kw en 12kw monoblock. En hoeveel energie (in joule) geeft de warmtepomp dan nog af?

Dat is sterk afhankelijk van onder andere Tbuiten en Ta.. dus dat is niet zo te stellen

• Anno007
lolle1212 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:51:
[...]

Dat is sterk afhankelijk van onder andere Tbuiten en Ta.. dus dat is niet zo te stellen
Er is toch een laagste stand voordat de conpressor uit gaat? ik heb zelf een waterpomp die ook via frequentie wordt aangesturrd, en de laagste hz van de controller gaat de motor van de pomp nog niet aan.

jij hebt het over de aansturing zelf, en die gebruikt inderdaad de tb en ta. Maar ik wil weten wat het minimum van de compressor zelf is.

immers ik ga heishamon gebruiken om de warmtepompen aan te sturen. Niet de interne software van panasonic.

En ik zat te denken over hoe ik de boiler door de 5kw het beste kan aansturen. Vndaar dat ik benieuwd ben naar de laagste stand van de compressor

• blb4
  • Nu online
Anno007 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:47:
[...]

Er is toch een laagste stand voordat de conpressor uit gaat? ik heb zelf een waterpomp die ook via frequentie wordt aangesturrd, en de laagste hz van de controller gaat de motor van de pomp nog niet aan.

jij hebt het over de aansturing zelf, en die gebruikt inderdaad de tb en ta. Maar ik wil weten wat het minimum van de compressor zelf is.

immers ik ga heishamon gebruiken om de warmtepompen aan te sturen. Niet de interne software van panasonic.

En ik zat te denken over hoe ik de boiler door de 5kw het beste kan aansturen. Vndaar dat ik benieuwd ben naar de laagste stand van de compressor
19 Hz

• lolle1212
[...]

Laagste frequentie is 19hz, maar wat dat is in stroomgebruik of warmteopbrengst is toch echt sterk afhankelijk van tBuiten en tA (de primaire factoren die efficientie bepalen)

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:25
[...]

Met de heishamon kun je niet zeggen ga maar op x Hz draaien. Je hebt nog steeds met de besturing en regeling van de unit zelf te maken

Voor de 12kw T-cap mono is de laagste compressor frequentie 19hz wanneer het buiten boven de 4 graden is. Daaronder is het minimaal 35hz

6760wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Dylantje2
[...]

Je kunt in mijn systeem meekijken in de TS staat de login.
Daar is wel eea te vinden denk ik :-)

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-02 16:00
Anno007 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:49:

Mijn 12J heb ik op 5kw gezien qua laagste energie opwekking.
(heb wel een relatief hoge Ta vanwege radiatoren, dit was rond een Ta van 35 graden, Tb 6 graden)
Dat is wel de laagste waarde. Meestal is het ietsje hoger. (5,5 / 5,8)

[Voor 8% gewijzigd door Motorfret op 07-01-2023 18:57]

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Baapje327
Motorfret schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:53:
[...]

Mijn 12J heb ik op 5kw gezien qua laagste energie opwekking.
(heb wel een relatief hoge Ta vanwege radiatoren, dit was rond een Ta van 35 graden, Tb 6 graden)
Dat is wel de laagste waarde. Meestal is het ietsje hoger. (5,5 / 5,8)
12 KW tcap H gehad en nu 9 KW J, beide 19 hz 't laagste wat ik ooit heb gezien.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:12

timovd

Voorsprong door techniek

@Baapje327 dat zegt toch niets over afgegeven vermogen?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• Baapje327
timovd schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:18:
@Baapje327 dat zegt toch niets over afgegeven vermogen?
Klopt, afgegeven vermogen bij 19hz compressor ligt aan ta en tb.

@Anno007 vroeg naar laagste stand van de compressor.

Maar cop 5 oid is prima haalbaar bij 15 graden tb, dus reken maar uit.
12 kw heb ik nooit onder de 800 watt gezien, de 9 kw niet onder de 600, al schijnt 't met de ta nog naar de 450 te kunnen. Dan draai je op ta 23 graden. Maar dat heb ik zelf nog nooit gezien.

Maar gaat om de indicatie denk ik toch? Hij gaat vanzelf uit als je hier onder gaat. In 't tussenseizoen ga je vanzelf hebben dat ie een run van een paar uur doet en weer uitgaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:29
Baapje327 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Klopt, afgegeven vermogen bij 19hz compressor ligt aan ta en tb.

@Anno007 vroeg naar laagste stand van de compressor.

Maar cop 5 oid is prima haalbaar bij 15 graden tb, dus reken maar uit.
12 kw heb ik nooit onder de 800 watt gezien, de 9 kw niet onder de 600, al schijnt 't met de ta nog naar de 450 te kunnen. Dan draai je op ta 23 graden. Maar dat heb ik zelf nog nooit gezien.

Maar gaat om de indicatie denk ik toch? Hij gaat vanzelf uit als je hier onder gaat. In 't tussenseizoen ga je vanzelf hebben dat ie een run van een paar uur doet en weer uitgaat.
413 watt heb ik mijn 9J monoblock een tijd zien draaien, Ta=25.5, Tb=11, 19.5Hz

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

• Dylantje2
padoempats schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:38:
[...]

413 watt heb ik mijn 9J monoblock een tijd zien draaien, Ta=25.5, Tb=11, 19.5Hz
185 watt

• sjimmie
Ja een H gaat lager dan een J.

• blb4
  • Nu online
sjimmie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Ja een H gaat lager dan een J.
En niet zo'n klein beetje ook helaas. Nog niemand dit weten te tweaken op een J?

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-02 09:59
Ik ben zeer geïnteresseerd of iemand weet hoe laag een H T-cap 12 gaat bij 4 en 5 graden.

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:45
blb4 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:58:
[...]

En niet zo'n klein beetje ook helaas. Nog niemand dit weten te tweaken op een J?
Zie deze post voor waarom de J minder terug kan
flippy in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Baapje327
Gieliovd520 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:20:
Ik ben zeer geïnteresseerd of iemand weet hoe laag een H T-cap 12 gaat bij 4 en 5 graden.
Ik heb hem nooit lager gezien dan 19hz en 800 watt.

• Gieliovd520
Mijn conclusie was ook vooralsnog via een buitenlands forum dat het >4 graden 19Hz en plm. 800 watt is en 4 graden of lager 35Hz en een stuk meer stroom opgenomen.

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:18
De nieuwe brochure van Panasonic per 1 januari 2023 is uit. De verhoging van de populaire monoblocks is met 2% gelukkig bescheiden gebleven in deze tijd van prijsverhogingen:

https://www.panasonicproc...ea%20Q4%20INTERACTIEF.pdf

Let op bruto prijzen excl. BTW !

• blb4
  • Nu online
mmm, dat klinkt alsof er weinig te tweaken valt....

• Dylantje2
MMM
Ik heb ook van een pro gehoord, dat de 5H een andere pomp was dan 7 en de 9
De 7 en 9 zijn gelijk waarbij software iets aangepast werd.

de nieuwe versie J is 5, 7 en 9 gelijk...
En zijn software matig aangepast....

Maar @flippy de pro weet hier mss meer van, buiten het gas om. Want alleen gas afhankelijk, lijkt met het verschil dan wel erg groot.

• Dylantje2
Carboy54 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:56:
De nieuwe brochure van Panasonic per 1 januari 2023 is uit. De verhoging van de populaire monoblocks is met 2% gelukkig bescheiden gebleven in deze tijd van prijsverhogingen:

https://www.panasonicproc...ea%20Q4%20INTERACTIEF.pdf

Let op bruto prijzen excl. BTW !
Mooi,
En levertijden?

• flippy
  • Niet online
de pomp van 5 H is ook hetzelfde over alle 3 de versies, alleen de kabouter van de 5 mag de pomp langzamer laten lopen voor die in storing gaat. het verschil in de H modellen zit hem meer in de andere verdamper en wat ander klein grut. de J is specifiek gemaakt om nog maar 1 productielijn te hebben en de verschillen meer te maken met de software. de verdamper is bij de J bijvoorbeeld weer over alle 3 de modellen hetzelfde.

zelfde geintje wat autofabrikanten flikken met dezelfde motor met verschillende vermogens en prijskaartjes of EV fabrikanten met het vrijspelen van accucapaciteit.

• blb4
  • Nu online
flippy schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:29:
de pomp van 5 H is ook hetzelfde over alle 3 de versies, alleen de kabouter van de 5 mag de pomp langzamer laten lopen voor die in storing gaat. het verschil in de H modellen zit hem meer in de andere verdamper en wat ander klein grut. de J is specifiek gemaakt om nog maar 1 productielijn te hebben en de verschillen meer te maken met de software. de verdamper is bij de J bijvoorbeeld weer over alle 3 de modellen hetzelfde.

zelfde geintje wat autofabrikanten flikken met dezelfde motor met verschillende vermogens en prijskaartjes of EV fabrikanten met het vrijspelen van accucapaciteit.
Maar minder dan ~ 2500W uitgangsvermogen gaat dus gewoon niet lukken met de 5J/7J/9J?

• flippy
  • Niet online
blb4 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:51:
[...]

Maar minder dan ~ 2500W uitgangsvermogen gaat dus gewoon niet lukken met de 5J/7J/9J?
het minimumvermogen is relatief aan de temperatuursverschillen, dus de COP. bij -10 en 55 graden Ta zal je dus niet 2.5kW uit de machine krijgen op minimum. als je bij +10 op een Ta van 25 stookt zal je ineens wel heel rap richting of zelfs over de 2.5kW gaan.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:25
Gieliovd520 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:12:
Mijn conclusie was ook vooralsnog via een buitenlands forum dat het >4 graden 19Hz en plm. 800 watt is en 4 graden of lager 35Hz en een stuk meer stroom opgenomen.
Dit klopt. Onder de 4 graden gaat de compressor niet meer naar 19, maar blijft hij op 35hz minimaal draaien.

Het opgenomen vermogen is bij 35hz zo'n 1900 Watt (extern gemeten), er wordt dan ergens tussen de 6 en 7,5kW aan warmte geleverd (volgens de unit zelf)

[Voor 16% gewijzigd door LinuZZ op 09-01-2023 20:23]

6760wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Gieliovd520
Thanks, die 1900 watt is wel echt heel veel. Thermisch 8 kW moet je ook maar kwijt kunnen. Bij -4 oke maar bij +4....

En weten we dit ook van de H serie?

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:33
Hoi, van de week kan ik na een lange verbouwing eindelijk mijn monoblock plaatsen. Niet dat ik nu veel gas verstook met dit weer, maar toch :).

Ik wilde hier even delen dat ik de pomp op 2 plaatsen besteld had en dat er nu nog eentje voor mij in bestelling staat bij groenenergiewinkel.nl van begin juni 2022. Mocht iemand mijn reservering willen overnemen dan kan je een PB sturen. Het betreft een Monoblock J serie 9 KW.

edit: de pomp heeft inmiddels een nieuwe toekomstige eigenaar.

[Voor 11% gewijzigd door tescione op 10-01-2023 11:36]

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:35
tescione schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:48:
Hoi, van de week kan ik na een lange verbouwing eindelijk mijn monoblock plaatsen. Niet dat ik nu veel gas verstook met dit weer, maar toch :).

Ik wilde hier even delen dat ik de pomp op 2 plaatsen bestel had en dat er nu nog eentje voor mij in bestelling staat bij groenenergiewinkel.nl van begin juni 2022. Mocht iemand mijn reservering willen overnemen dan kan je een PB sturen. Het betreft een Monoblock J serie 9 KW.
Ik heb je een pb gestuurd. Ik ben namelijk zeer geïnteresseerd aangezien achter aansluiten in de rij voor een 9kw bijna niet meer te doen is.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

flippy schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:29:

Na wat speurwerk ben ik er achter gekomen dat je naar de 3J en 5J split moet kijken als je een lager (minimum) vermogen wilt hebben. Die hebben beiden namelijk een kleinere compressor (9RD138ZAB21, beetje zelfde volume als de 5H mono ook had). Ze zijn ook fysiek kleiner dan de 7J en 9J split.

Let wel: De 5H had dus daadwerkelijk ook een andere compressor (5RD132XBE21) tov de 7H en 9H (5KD240XCC21). Je kan eigenlijk van alle panasonic modellen via de parts list in de service manuals het typenummer van de compressor vinden. De dikgedrukte getallen geven daarbij het volume aan (zie https://industrial.panaso...f/ADM0000/ADM0000COL1.pdf). Dat is in tienden van cc, dus in dit geval 13.8, 13.2 en 24.0cc.

PVs: 26+6,4+6 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• lbr71
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-01 21:18
Na wat speurwerk ben ik er achter gekomen dat je naar de 3J en 5J split moet kijken als je een lager (minimum) vermogen wilt hebben. Die hebben beiden namelijk een kleinere compressor (9RD138ZAB21, beetje zelfde volume als de 5H mono ook had). Ze zijn ook fysiek kleiner dan de 7J en 9J split.
Dit kan ik bevestigen en heb een 5J Split die ongeveer tot 1200W terug kan moduleren bij 15/16Hz (Laagste wat ik gezien heb).
Hieronder een lijstje met wat lage (gemeten) vermogens van de afgelopen dagen:

Frequentie || Geproduceerd || Opgenomen
----------------------------------------------------------------------------------------------------
15/16Hz || ˜ 1200W || 210W
18/19Hz || ˜ 1600W || 240W
22/23Hz || ˜ 1900W || 290W

Panasonic Split WH-ADC0309J3E5 met WH-UD05JE5 | 12 panelen met Goodwe GW4200D-NS

• Baapje327
lbr71 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:19:
[...]

Dit kan ik bevestigen en heb een 5J Split die ongeveer tot 1200W terug kan moduleren bij 15/16Hz (Laagste wat ik gezien heb).

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Top, welke Ta is dat ongeveer? Dat heeft wel impact namelijk.
En is dit continu? Of ergens een dipje naar 16 voor ie uitgaat?
19 hz lijkt wel efficiënter dan 15 namelijk.

• lbr71
Baapje327 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Dit was bij een Ta van 25 (Stook op WAR met externe thermostaat en ging van 26 naar 25 (Tb > 10))

Dit was ongeveer het laatste halfuur van de run (Daarvoor een aantal uren op 30Hz) voordat de thermostaat ingreep. Bij de huidige buitentemperaturen loopt de compressor meestal tussen de 20 en 30Hz met Ta van 25-26

Panasonic Split WH-ADC0309J3E5 met WH-UD05JE5 | 12 panelen met Goodwe GW4200D-NS

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:20:
Ik heb een H T-Cap 9 kW en die ging afgelopen december terug tot ca 29 Hz bij vorst.
Opgenomen vermogen dan ca 1,6-1,8kW en afgifte ca 6kW.

Toen het later die maand ergens tussen de 0 en de 4 graden was, was Hz en opgenomen vermogen vergelijkbaar, maar de opbrengst wat hoger.

Het minimum vermogen van de T-Cap gaat bij temperaturen onder de 4 graden of zoiets dus omhoog van ca 5kW naar ca 6kW.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Baapje327 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Bij zulke lage vermogens gaat het verbruik van de pomp en andere onderdelen (fan bijv.) ook flink meespelen. Die kan 30 watt verbruiken, maar ook 130 bij wijze van. En de afronding van de geproduceerde warmte v/d Pana is ook bijster slecht, wat dan ook flink meespeelt in de nauwkeurigheid.

Je kan er eigenlijk niet zo heel veel meer van zeggen, behalve dat het een erg laag vermogen is, en dat ik dat ook graag had gehad ;) Ik heb een 7J die toch best veel pendelt nu, maar zeker tevreden met minimaal 600 watt doorgaans, soms 475-500 watt.

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Aikon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Bij zulke lage vermogens gaat het verbruik van de pomp en andere onderdelen (fan bijv.) ook flink meespelen. Die kan 30 watt verbruiken, maar ook 130 bij wijze van. En de afronding van de geproduceerde warmte v/d Pana is ook bijster slecht, wat dan ook flink meespeelt in de nauwkeurigheid.

Je kan er eigenlijk niet zo heel veel meer van zeggen, behalve dat het een erg laag vermogen is, en dat ik dat ook graag had gehad ;) Ik heb een 7J die toch best veel pendelt nu, maar zeker tevreden met minimaal 600 watt doorgaans, soms 475-500 watt.
Hier was ik ook bang voor.

Vandaar dat ik hier wat aan heb gemeten :

Pomp op 1750 Rpm (minimale stand bij bij) : 15W
Electronica : 10W
Fan : 20W geschat

Als de WP aan gaat en de compressor nog niet draait en de fan wel, is de vermogens opname rond de 45 W.

Mijn indruk is dat de hoogste COP rond de 20..25 Hz zit.
Maar als iemand beter data heeft dan please let me know :*)

• ConQuestador
Nog even een vraagje voor de zekerheid over het SWW vat, welke ik aan ga sluiten op een 9J.

Wij hebben een huishouden van 4 mensen. Mijn vrouw en ik douchen vaak niet zo lang in de ochtend (5~10min pp). De kinderen gaan vaak 's avonds langer onder de douche of in bad.

Mijn gevoel zegt dus dat een 300liter vat het beste voor ons is.

Vanuit dit forum kreeg ik een beetje het gevoel dat een DJG vat de beste optie is. Dat zou dan deze zijn toch?
https://www.groene-energi...-rvs-boiler-300l-1ww.html

groene-energiewinkel biedt ook de OSO aan, maar ik meen me te herinneren dat deze toch iets minder goed is vergeleken de DJG?
https://www.groene-energi...tapwater-boiler-300l.html

Kortom: Doe ik er verstandig aan bovenstaande DJG nu te bestellen, of zijn er betere/andere opties?

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:53
Ik heb een lopend offerte traject voor gasloos bij mij thuis en er ligt nu een offerte voor een 5kw panasonic monoblock met 200L rvs vat.

Ik had een paar praktische vragen voordat de kogel door de kerk gaat;
- Zijn deze modellen goed terug te modelleren / nachtstand om overlast met de buren te voorkomen? (is iets precair bij ons in de wijk)
- met wat online tooltjes heb ik voor elkaar gekregen dat een 200L vat met 5kw warmtepomp +- 2uur nodig heeft om delta T 45 water te verwarmen. Is dit in de praktijk inderdaad ook dat er na het doucherondje in de ochtend 1 a 2uur gedraaid wordt voor SWW en daarna de dag warm blijft?
- Netto inhoud van de boiler is 181L en ik douche met 38graden 8L/min. Wat is nu de gemiddelde continue douchetijd op een dag in de praktijk?

Offerte ligt nu op zo'n 9000euro incl montage, btw en al met ISDE afgetrokken. Eerder genoemde adviesprijzen (Panasonic professional linkje van @carboy54, dank) geeft wel een referentiekader maar korte Sanity check, is dit enigszins logisch?

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:59
@stevenP
1. Ondergrens van ongeveer 2500W afgegeven vermogen, geldt voor zowel de 5, 7 als 9kW variant. (1fase). Je kunt ze op quiet modes zetten, zoek in dit topic wat hte betekent, maar daarmee cap je wel bepaalde geluiden.
2. Je kunt dit geheel zelfs instellen wanneer hij moet gaan verwarmen. Je krijgt in een vat gelaagdheid (dus onderin nieuw water van 15 graden, bovenin van 50 graden. Dus afhankelijk van je sensor en temperatuur zal hij in de praktijk idd per dag, of per 2 dagen even 1 of 2 uurtjes draaien.
3. Stel je warmt op tot 50 graden, en je ingaande temp is 15 graden, dan kun je ongeveer een half uur douchen. Opwarmen kost je dan weer ongeveer anderhalf uur (ik reken dus met delta 35)

Prijs is niet absurd voor uitbesteed werk, zelf doen is wel stukje goedkoper, maar lever je ook in op ondersteuning en garantie.

My 2 cents, afkomstig van hobbyist.

• sjimmie
stevenP schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:14:
Ik heb een lopend offerte traject voor gasloos bij mij thuis en er ligt nu een offerte voor een 5kw panasonic monoblock met 200L rvs vat.

- Zijn deze modellen goed terug te modelleren / nachtstand om overlast met de buren te voorkomen? (is iets precair bij ons in de wijk)
- met wat online tooltjes heb ik voor elkaar gekregen dat een 200L vat met 5kw warmtepomp +- 2uur nodig heeft om delta T 45 water te verwarmen. Is dit in de praktijk inderdaad ook dat er na het doucherondje in de ochtend 1 a 2uur gedraaid wordt voor SWW en daarna de dag warm blijft?
- Netto inhoud van de boiler is 181L en ik douche met 38graden 8L/min. Wat is nu de gemiddelde continue douchetijd op een dag in de praktijk?

Offerte ligt nu op zo'n 9000euro incl montage, btw en al met ISDE afgetrokken. Eerder genoemde adviesprijzen (Panasonic professional linkje van @carboy54, dank) geeft wel een referentiekader maar korte Sanity check, is dit enigszins logisch?
Ik denk dat al jouw antwoorden meerdere malen in dit topic staan en dan ook nog in dit topic: Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Kort door de bocht:
De panasonic hoor je nagenoeg niet als die op lage toeren draait, alleen bij het starten zal hij meer geluid maken. En dat kan je dan met de Quiet Mode beperken. En zorg dan via het timer programma dat er 's nachts geen SWW (warm water, bolier) gedraaid wordt.

Hoeveel je effectief aan de opgewarmde liters water hebt hangt ook af van hoe warm je het instelt. Hier laat ik de 200 liter boiler naar 48 graden verwarmen en dan zijn er 2-3 douches mogelijk. Er zijn dagen dat we nieteens elke dag de boiler laten verwarmen. En ook hier is de timer je grootste vriend.

Prijs is gewoon wat de gek ervoor vraagt of wil geven.

• blb4
  • Nu online
Eens met @I-King, ook over de prijs. Volgens mij mag je in je handjes knijpen met zo'n bedrag, ik zie hier regelmatig 15k+ langskomen. Ik heb 't allemaal zelf gedaan, alle materialen samen zo'n 7k en hopelijk nog 2k8 subsidie er af.

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-02 18:51

Kijk even op de site van warmtepomponline.nl dan zie je de juiste prijzen van dit moment.

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-02 18:51
blb4 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:38:
Eens met @I-King, ook over de prijs. Volgens mij mag je in je handjes knijpen met zo'n bedrag, ik zie hier regelmatig 15k+ langskomen. Ik heb 't allemaal zelf gedaan, alle materialen samen zo'n 7k en hopelijk nog 2k8 subsidie er af.
Hij heeft het over de subsidie er al af.

• blb4
  • Nu online
KaDoos schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:39:
[...]

Hij heeft het over de subsidie er al af.
ja, dat zag ik. Ze rekenen dus zo'n, 9k + 2k8 -7k = 5k voor de installatie. Dat is denk ik tegenwoordig redelijk. Alhoewel 't denk ik zo'n € 120 per uur is. En daarnaast hebben ze natuurlijk nog hun inkoopmarge op alle materialen. Maar ja, krijg 't maar eens ergens goedkoper (behalve zelf doen).

• theforestman
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-02 15:57
blb4 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:38:
Reken jij dan met SWW of zonder?

• blb4
  • Nu online
theforestman schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Reken jij dan met SWW of zonder?
Met, dus m.i. net zoiets als @theforestman: Panasonic Monoblock (7J), 192l ssw boiler, 51 liter buffer, al het aansluitmateriaal etc. Heb 't nog ff allemaal precies opgeteld, kom op € 6800 alles samen.

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-02 19:11
ConQuestador schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:39:
Nog even een vraagje voor de zekerheid over het SWW vat, welke ik aan ga sluiten op een 9J.

Wij hebben een huishouden van 4 mensen. Mijn vrouw en ik douchen vaak niet zo lang in de ochtend (5~10min pp). De kinderen gaan vaak 's avonds langer onder de douche of in bad.

Mijn gevoel zegt dus dat een 300liter vat het beste voor ons is.

Vanuit dit forum kreeg ik een beetje het gevoel dat een DJG vat de beste optie is. Dat zou dan deze zijn toch?
https://www.groene-energi...-rvs-boiler-300l-1ww.html

groene-energiewinkel biedt ook de OSO aan, maar ik meen me te herinneren dat deze toch iets minder goed is vergeleken de DJG?
https://www.groene-energi...tapwater-boiler-300l.html

Kortom: Doe ik er verstandig aan bovenstaande DJG nu te bestellen, of zijn er betere/andere opties?
Het panasonic vat wordt door OSO geproduceerd en lijkt mij op eerste gezicht vrijwel identiek, behalve dat het kostenplaatje daarvan een paar honderd euro aantrekkelijker is (standaard spiraal).

• ConQuestador
Diedo70 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 17:07:
[...]

Het panasonic vat wordt door OSO geproduceerd en lijkt mij op eerste gezicht vrijwel identiek, behalve dat het kostenplaatje daarvan een paar honderd euro aantrekkelijker is (standaard spiraal).
Wat ik zo tegenkwam op tweakers is dat het oppervlakte van de spiraal bij de OSO veel kleiner is (1,8 vs 3m2), maar dat er wel een ingebouwd verwarmingselement in zit.

Mijn gedacht is dan: Er zal een reden zijn dat DJG zo populair is hier, zelfs als die wat duurder is (en een langere levertijd)

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:53
blb4 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:53:
[...]

Met, dus m.i. net zoiets als @theforestman: Panasonic Monoblock (7J), 192l ssw boiler, 51 liter buffer, al het aansluitmateriaal etc. Heb 't nog ff allemaal precies opgeteld, kom op € 6800 alles samen.
Dit is super waardevol👍🏻

Inderdaad wordt er dan zo'n 5k aan marge & arbeid gerekend wat ik wel fors vind voor 10-15u werk maar inderdaad met de huidige markt kan je vragen wat je wil @blb4 . Ik wou dat ik het verdiende..😉

Qua zelf installeren, ja ik heb de gehele verbouwing zelf gedaan en ben er niet zo bang voor. Echter als ik subsidie misloop "koop" ik dus voor 2 a 2.5k arbeid, inregelen, garantie en een goed service adres. Immers 9k vs 6800€. Dan weet ik het wel denk ik..

Wat zijn de vereisten voor subsidie aan de installerende partij? Er is geen F gassen certificaat nodig, dus iedere loodgieter / eenpitter -verbouw-koning kán dit aanleggen. Is dat al voldoende of moet het een specifieke kvk inschrijving voor loodgieter zijn bijvoorbeeld? 1dagje samen met een bevriende loodgieter dit plaatsen en daarmee subsidie vangen scheelt een slok op een borrel, dan is de 6800 van @theforestman ineens maar 4k€

• blb4
  • Nu online
stevenP schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:18:
[...]

Dit is super waardevol👍🏻

Inderdaad wordt er dan zo'n 5k aan marge & arbeid gerekend wat ik wel fors vind voor 10-15u werk maar inderdaad met de huidige markt kan je vragen wat je wil @blb4 . Ik wou dat ik het verdiende..😉

Qua zelf installeren, ja ik heb de gehele verbouwing zelf gedaan en ben er niet zo bang voor. Echter als ik subsidie misloop "koop" ik dus voor 2 a 2.5k arbeid, inregelen, garantie en een goed service adres. Immers 9k vs 6800€. Dan weet ik het wel denk ik..

Wat zijn de vereisten voor subsidie aan de installerende partij? Er is geen F gassen certificaat nodig, dus iedere loodgieter / eenpitter -verbouw-koning kán dit aanleggen. Is dat al voldoende of moet het een specifieke kvk inschrijving voor loodgieter zijn bijvoorbeeld? 1dagje samen met een bevriende loodgieter dit plaatsen en daarmee subsidie vangen scheelt een slok op een borrel, dan is de 6800 van @theforestman ineens maar 4k€
Zelf doen klink zo inderdaad als een goede optie. Er zijn in dit topic en ook installatie topic voor de Panasonic wel wat discussie gevoerd over wat de vereisten zijn aan de installateur (type KvK inschrijving) en ook mensen te vinden die de inbedrijfstelling willen doen.

lbr71 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:19:

Mooi laag!
Je schrijft "gemeten". Betekent dit dat je de vermogens met een externe kWh meter en een externe warmtemeter (bijvoorbeeld een Kamstrup) gemeten hebt? Of zijn dit de waardes die de Panasonic zelf "meet"?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• lbr71
Andrehj schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Mooi laag!
Je schrijft "gemeten". Betekent dit dat je de vermogens met een externe kWh meter en een externe warmtemeter (bijvoorbeeld een Kamstrup) gemeten hebt? Of zijn dit de waardes die de Panasonic zelf "meet"?
Opgenomen vermogen is idd op basis van externe kWh meter en afgegeven vermogen is berekend op basis van de flowmeting in de WP zelf en de kWh meter. Kamstrup is wel nauwkeuriger, maar flowmeting in WP is denk ik nog redelijk betrouwbaar.

• Tiesert
  • Laatst online: 01:11
[...]

Dit is super waardevol👍🏻

Ik ben van mening dat je niet alleen een uurtarief betaalt voor het uitvoerend werk, maar vooral ook gebruik maakt van de ervaring van een installateur die (als het een goede is) een soortgelijke installatie al tientallen keren heeft gedaan. Vermoed dat bij menig installateur met ervaring de laatste installatie altijd beter is dan de eerste. Als je het zelf doet, loop je een groter risico op beginnersfouten waar je later van begrijpt waarom je het anders had moeten doen. Die ervaring die een goede installateur meebrengt vind ik dus waarde hebben. Samen met de garantie op de installatie, het kunnen sparren met een deskundige, contact met Panasonic indien nodig, etc. Maar dit geldt voor mij. Deze afweging kan voor Iemand anders die veel handiger is dan ik natuurlijk anders uitpakken.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

• blb4
  • Nu online
Tiesert schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Ik ben van mening dat je niet alleen een uurtarief betaalt voor het uitvoerend werk, maar vooral ook gebruik maakt van de ervaring van een installateur die (als het een goede is) een soortgelijke installatie al tientallen keren heeft gedaan. Vermoed dat bij menig installateur met ervaring de laatste installatie altijd beter is dan de eerste. Als je het zelf doet, loop je een groter risico op beginnersfouten waar je later van begrijpt waarom je het anders had moeten doen. Die ervaring die een goede installateur meebrengt vind ik dus waarde hebben. Samen met de garantie op de installatie, het kunnen sparren met een deskundige, contact met Panasonic indien nodig, etc. Maar dit geldt voor mij. Deze afweging kan voor Iemand anders die veel handiger is dan ik natuurlijk anders uitpakken.
Zeker! Ik denk dat je 't inderdaad wel leuk moet vinden/als een hobby moet zien om 't zelf te doen. 't heeft mij heel, heel veel tijd gekost om e.e.a. uit te zoeken, spullen bij elkaar te shoppen, te installeren en in te regelen.

• Dylantje2

Persoonlijk zou ik nooit snel sww en cv met 1 machinetje doen.
Juist in de lastige tijden hoge RV en lage temp kan een sww run je systeem nekken.
Door twee systemen te nemen, 2x sub
En kun je mooi je sillent setting gebruiken van de pana voor je CV.

Scheelt je ook 3 wegklep en wat andere ellende dus netto mss even duur, maar wel twee gescheiden.

• Dylantje2
[...]

Dit is super waardevol👍🏻

Ik ken mensen die installaties voor een redelijke prijs, subsidie regelingproof maken

En als je verbouwing hebt gedaan moet dat zelf doen lukken, en ben je al dan niet met subsidie goedkoper uit.
Maar mooier, trotser op je eigen werk :-)

• Dylantje2
Rimco schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 00:01:
[...]

Let wel: De 5H had dus daadwerkelijk ook een andere compressor (5RD132XBE21) tov de 7H en 9H (5KD240XCC21). Je kan eigenlijk van alle panasonic modellen via de parts list in de service manuals het typenummer van de compressor vinden. De dikgedrukte getallen geven daarbij het volume aan (zie https://industrial.panaso...f/ADM0000/ADM0000COL1.pdf). Dat is in tienden van cc, dus in dit geval 13.8, 13.2 en 24.0cc.
MMM ondanks mijn leeftijd, toch nog eens goed gegraven....
Die verschillen had toen ook iemand uitgevonden.
Maar dat het zoveel zou verschillen tussen een h en ene J verraste me wel.
Mooi data een split verder terug moduleert.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-02 18:05
Dylantje2 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:19:
[...]

Persoonlijk zou ik nooit snel sww en cv met 1 machinetje doen.
Juist in de lastige tijden hoge RV en lage temp kan een sww run je systeem nekken.
Door twee systemen te nemen, 2x sub
En kun je mooi je sillent setting gebruiken van de pana voor je CV.

Scheelt je ook 3 wegklep en wat andere ellende dus netto mss even duur, maar wel twee gescheiden.
Neem je 2 losse systemen wordt de installatie minder complex en heb je een goede rede het zelf te doen. Heb het ook zelf gedaan en zou het achteraf zeker zo nog een keer doen. Heel veel sneller verdienen door te besparen op de installatie kosten lukt haast niet.

Pana WH-MDC09J3E5

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:08

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Een klein tipje van de sluier wanneer de nieuwe fabriek in Europa daadwerkelijk gaat functioneren, en een kort zinnetje over de nieuwe generatie:

https://www.warmte365.nl/...europa-doen-64ABB4B1.html

Life is not about specs, it is about joy!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-02 11:01
Hier is de ketel gisteren verwijderd.
De 250 liter pana boiler staat, ik moet nog op zoek hoe deze precies in te stellen is.
Met een flinke regen douchekop is deze natuurlijk 'snel' leeg. Opwarmen is dan natuurlijk een lange run.

De 5KW staat ook al op zijn plaats en wordt vrijdag verder aangesloten. Ik ben benieuwd naar mijn ervaring na een paar weken.

• Carboy54

Mijn monteur heeft. Dezelfde 200 ltr boiler met 4 personen en douche en een 9 Kw Mono. Een 200 boiler kan niet meer aan dan 7 Kw dus aardig te vergelijken. 1x per dag een run naar 52 graden. Afhankelijk van buitentemperatuur duurt dat 1 tot 1 1/2 uur. Werkt prima. Er zijn verder vier silent modes die de compressor temperen in de nacht ook te programmeren.

[Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 12-01-2023 12:00]

• dirkmuis
Vandaag de 5kw in bedrijf gesteld door @Carboy54 en zijn monteur. Ik kan niets anders zeggen dan dat er erg netjes, secuur en goed gewerkt is. Niets op aan te merken.
Inmiddels hangt ook de Switchbot meter plus en heb ik de hub liggen. Die waren zo up and running. Zodra de warmtepomp een beetje gesetteld is ga ik mijn IFTTT regeltjes maken, te starten met:
-Een shift naar -2
-Een shift naar +2
-Een shift (terug) naar 0
-Uit
-Aan

En vanuit daar kijken we wel weer verder :-)

[Voor 23% gewijzigd door dirkmuis op 15-01-2023 10:57]

• t.oswald
dirkmuis schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:02:
Vandaag de 5kw in bedrijf gesteld door @Carboy54 en zijn monteur. Ik kan niets anders zeggen dan dat er erg netjes, secuur en goed gewerkt is. Niets op aan te merken.
Inmiddels hangt ook de Switchbot meter plus en heb ik de hub liggen. Die waren zo up and running. Zodra de warmtepomp een beetje gesetteld is ga ik mijn IFTTT regeltjes maken, te starten met:
-Een shift naar -2
-Een shift naar +2
-Een shift (terug) naar 0
-Uit
-Aan

En vanuit daar kijken we wel weer verder :-)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er top uit. Zelf zou ik wel de controller in de huiskamer willen, zeker in het leerstadium.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• dirkmuis
Maar ik heb @Carboy54 in de (z'n) huiskamer :-).
Staat nu in silent 2. 28 in, 25 uit. Op t gemakje

• Carboy54
dirkmuis schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:24:
Maar ik heb @Carboy54 in de (z'n) huiskamer :-).
Staat nu in silent 2. 28 in, 25 uit. Op t gemakje
Je bedoeld dat ik via de service cloud jouw warmtepomp nog even monitor op de juiste instellingen 😄

• aflam
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-02 10:15
vanmorgen hoorde ik een hoop geruis in de leidingen en zag ik dat mijn vast ingestelde flow van 10 ltr/min ineens verdubbeld was...??? Is dat normaal dat de pana een eigen leven gaat leiden?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

aflam schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:01:
vanmorgen hoorde ik een hoop geruis in de leidingen en zag ik dat mijn vas ingestelde flow van 10 ltr/min ineens verdubbeld was...??? Is dat normaal dat de pana een eigen leven gaat leiden?
Alleen als ie op dT sturing staat vziw.

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-02 11:05
Gepost in het verkeerde topic, Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie.

Heb sinds vorige week mijn MXC12 draaien en sinds een paar dagen ook de CZ-TAW1, maar die klapt er (bedraad) erg vaak uit. Beetje vervelend, aangezien hij in mijn buitenunit op het dak zit aangesloten.

Ik kom deze problemen vaker tegen in het forum, maar is er ooit een echte oorzaak gevonden voor de uitval.

Vanmorgen stond hij op een rode status LED, maar aangezien ik hem heb verhuisd naar een IoT VLAN kan dat ook wel de reden van de laatste uitval zijn. O-)

Vanmorgen na een herstart van de module heeft hij het bijvoorbeeld een half uurtje gedaan en toen weer weggevallen. Een packet monitor op mijn firewall vertoont ook gewoon geen communicatie meer.

• t.oswald
wervisser schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:03:
Gepost in het verkeerde topic, Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie.

Heb sinds vorige week mijn MXC12 draaien en sinds een paar dagen ook de CZ-TAW1, maar die klapt er (bedraad) erg vaak uit. Beetje vervelend, aangezien hij in mijn buitenunit op het dak zit aangesloten.

Ik kom deze problemen vaker tegen in het forum, maar is er ooit een echte oorzaak gevonden voor de uitval.

Vanmorgen stond hij op een rode status LED, maar aangezien ik hem heb verhuisd naar een IoT VLAN kan dat ook wel de reden van de laatste uitval zijn. O-)

Vanmorgen na een herstart van de module heeft hij het bijvoorbeeld een half uurtje gedaan en toen weer weggevallen. Een packet monitor op mijn firewall vertoont ook gewoon geen communicatie meer.
Volgens mij zijn er momenteel geen problemen met de Service Cloud.
Probeer het eens via WiFi, wellicht zit het ergens in de bekabeling fout.

[Voor 3% gewijzigd door t.oswald op 16-01-2023 11:45]

Pagina: 1 ... 73 ... 77 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee