Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Zo, eye opener hier. Ik wist niet dat ifttt een app was, ik dacht dat het een benaming was voor een vorm van (simpele) logica in applicaties.sjimmie schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:47:
[...]
om iets met ifttt te doen, moet je ook wel ifttt hieraan koppelen.
ifttt is niet van panasonic, dus heb je beide nodig.
Ik ga eens spelen ermee 👍
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Ik bedoelde idd de ifttt functionaliteit, koppelen aan de smartcloud was gelukt. (bedraad, nu nog ff via WiFi proberen, kan dat alleen via wps?)t.oswald schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:38:
[...]
Pas na aansluiten bij de service Cloud wordt het interessant. Dus nog een account maken als installateur met een andere naam en dan jezelf uitnodigen. Of snap ik je verkeerd?
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
En de Service Cloud?Baapje327 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:18:
[...]
Ik bedoelde idd de ifttt functionaliteit, koppelen aan de smartcloud was gelukt. (bedraad, nu nog ff via WiFi proberen, kan dat alleen via wps?)
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
.. heb je iets veranderd / gedeeld.. ?Dylantje2 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:59:
[...]
Zoiets?
En nope je bent bezoeker, anders ...:-)
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
Ik heb iets veranderd wat je vroeg
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Kan het niet vinden.. zie nog steeds dit .. :
:fill(white):strip_exif()/f/image/kJw260q4snl9qlyNZDJIKEq7.png?f=user_large)
Bij mij :
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZfEYtvNRCM6JCdMrvsbhrHj5.png?f=user_large)
op en of andere manier wordt bij jouw de resolutie afgerond waardoor je niks kunt zien..
[ Voor 27% gewijzigd door HFman op 23-12-2022 17:39 ]
keer refreshHFman schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:36:
[...]
Kan het niet vinden.. zie nog steeds dit .. :
[Afbeelding]
/f/image/yPpGIuDtn0yDCUIxAePGDyrn.png?f=fotoalbum_large)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
dat is niet je waterpomp maar je fan ..
Waar haal je die vandaan dan?
Je hebt hem er al in zitten (de groene) maar lijkt er af dat je Grafana laat afronden of zo...
/f/image/OlT71ZJfmSEWSc3nS0OAPqil.png?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk best wel vreemd waar die rd/m hebt daar.. heb je dat zelf aangepast ? Heisamon geeft :
/f/image/hdmHSjSwK3W0lKkp8R357bx9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door HFman op 23-12-2022 17:54 ]
Iets verder naar beneden staan ze losHFman schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:48:
[...]
Je hebt hem er al in zitten (de groene) maar lijkt er af dat je Grafana laat afronden of zo...
[Afbeelding]
Eigenlijk best wel vreemd waar die rd/m hebt daar.. heb je dat zelf aangepast ? Heisamon geeft :
[Afbeelding]
nope... RPM van de waterpomp...
:strip_exif()/f/image/sLLsHVmPaiipIvnjdRSDBGSS.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb ruzie met de timer, ik wil op ingestelde momenten de timer benutten maar de pana luistert niet dus ik doe iets niet goed. De pana is WAR gestuurd en ik wil het ś nachts wat minder warm in de slaapkamers en woonkamer. Wat is er nu ingesteld, zie foto. Ik kan van 0 tot 5 omhoog en omlaag en ik kan aan en uit instellen. Zijn dit graden Ta of buitentemp?
Dat is een verschuiving ten op zichte van je stooklijn.aflam schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:27:
[Afbeelding]
ik heb ruzie met de timer, ik wil op ingestelde momenten de timer benutten maar de pana luistert niet dus ik doe iets niet goed. De pana is WAR gestuurd en ik wil het ś nachts wat minder warm in de slaapkamers en woonkamer. Wat is er nu ingesteld, zie foto. Ik kan van 0 tot 5 omhoog en omlaag en ik kan aan en uit instellen. Zijn dit graden Ta of buitentemp?
dus een shift. waarom luistert de pana daar dan niet naar dan zou hij toch af moeten slaan bij -2 en bij 0 weer aan in mijn voorbeeld. Dat zou dan kunnen als je al een shift -2 hebt staan en dan de timer -2 dan gebeurd er dus niets. Hij telt de -2 van de timer blijkbaar niet op bij de bestaande ingestelde shift maar vertrekpunt is dus de stooklijn zelf. Of ik die timer nu op +5 of -5 zet de pana draait dapper doorKnielen schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:07:
[...]
Dat is een verschuiving ten op zichte van je stooklijn.
[ Voor 30% gewijzigd door aflam op 23-12-2022 19:28 ]
Als je al -2 hebt op dat moment zal er inderdaad niets veranderen.aflam schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:13:
[...]
dus een shift. waarom luistert de pana daar dan niet naar dan zou hij toch af moeten slaan bij -2 en bij 0 weer aan in mijn voorbeeld. Dat zou dan kunnen als je al een shift -2 hebt staan en dan de timer -2 dan gebeurd er dus niets. Hij telt de -2 van de timer blijkbaar niet op bij de bestaande ingestelde shift maar vertrekpunt is dus de stooklijn zelf.
maar bij -5 ook niet als je al een shift -2 hebt staan .....??Knielen schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:28:
[...]
Als je al -2 hebt op dat moment zal er inderdaad niets veranderen.
[ Voor 7% gewijzigd door aflam op 23-12-2022 19:31 ]
Heb je timer wel aan staan, die kan je via de hamburger aan zetten volgens mij, nu ben je aan het programeren. Oja die timer is dom, hij schakelt alleen op een schakelmoment, hij kijk niet naar wat nu de huidige stand zou moeten zijn. Als je de stooklijn handmatig omhoog of omlaag zet blijft dat staan tot het schakelmoment.aflam schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:27:
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Lollercopter op 23-12-2022 19:37 ]
dan zal dat het zijn, het wijzigen van een timer setting heeft dus pas effect om het eerst komende schakelmoment en niet als je dat in een blok doet dat de timer actief is. Ongelofelijk dit weer, eerst een hysteresis van 1 graad in de stuurunit als je hem als thermostaat wil gebruiken en nu dit weer. SLECHT zeg voor een japanner, het zou zo maar chinese zooi kunnen zijnLollercopter schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:35:
[...]
Heb je timer wel aan staan, die kan je via de hamburger aan zetten volgens mij, nu ben je aan het programeren. Oja die timer is dom, hij schakelt alleen op een schakelmoment, hij kijk niet naar wat nu de huidige stand zou moeten zijn. Als je de stooklijn handmatig omhoog of omlaag zet blijft dat staan tot het schakelmoment.
Its not a bug, it is a featureaflam schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:42:
[...]
dan zal dat het zijn, het wijzigen van een timer setting heeft dus pas effect om het eerst komende schakelmoment en niet als je dat in een blok doet dat de timer actief is. Ongelofelijk dit weer, eerst een hysteresis van 1 graad in de stuurunit als je hem als thermostaat wil gebruiken en nu dit weer. SLECHT zeg voor een japanner, het zou zo maar chinese zooi kunnen zijn

Hij zit erin..
Je bent de eerste die hier naar vraagt...
Wat kun je hiermee?
Ja is gelukt, de servicecloud is toch get screentje wat ik erbij had gedaan? Of is dat weer wat anders?
Max flow net ff geprobeerd, maar kost 100 watt meer, en ging niet echt vlotter aan. Vrij significant, om eerlijk te zijn.KaDoos schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:12:
[...]
Een lage dt instellen zorgt er alleen voor dat hij sneller daar naartoe wil, je kunt net zo goed dt=6 instellen hij gaat toch zelf zijn weg zoeken en komt vanzelf bij 2 uit, probeer maar eens uit.
Ik heb geen ervaring met een sanitair vat erbij. Maar wat ik bij mij zie met alleen vvw is dat volgens de regels hij afslaat als Ta 2 hoger is dan de gevraagde Ta, dan kijkt hij naar Tr en als Ta 3° onder de Tr van dat moment zit gaat hij weer aan, wat mij opvalt is dat dit soms wel bij 4 is. Als dit voor jou te lang duurt zou je kunnen proberen de flow niet op dt te sturen maar vast te zetten op Max flow. Bij verschillende van ons was dit een verbetering, bij mij ook, misschien helpt het jou ook.
Ik denk dat ik wat leidingen ga omleggen, wilde ik toch al doen omdat ik iets lager in 't vat water wil pakken voor de wp, ivm de plaatsing van de collectoren spiralen. Ik heb nog een driewegklep liggen, dan schakel ik aanvoer en retour van SWW, beide bovenin 't vat, dan ben ik er ook van af. Want dan pakt ie weer dezelfde retourtemp als voor Sww maken.
Thanks voor de tip tho!
zet hem op de liters die de pana vraagt..:-)Baapje327 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:53:
[...]
Max flow net ff geprobeerd, maar kost 100 watt meer, en ging niet echt vlotter aan. Vrij significant, om eerlijk te zijn.
Ik denk dat ik wat leidingen ga omleggen, wilde ik toch al doen omdat ik iets lager in 't vat water wil pakken voor de wp, ivm de plaatsing van de collectoren spiralen. Ik heb nog een driewegklep liggen, dan schakel ik aanvoer en retour van SWW, beide bovenin 't vat, dan ben ik er ook van af. Want dan pakt ie weer dezelfde retourtemp als voor Sww maken.
Thanks voor de tip tho!
Hij staat op de max flow die door het systeem kan 20l/min ongeveer. Vermoed dat ie zich daar niet aan houdt, want anders zit ie rond de 50/60 watt.Dylantje2 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:04:
[...]
zet hem op de liters die de pana vraagt..:-)
Ik moet nog een stuk 20mm flex vervangen. Volgens mij de laatste leiding die de installateur 4 jaar geleden heeft gelegd, al het andere wat ie heeft aangelegd heb ik inmiddels al vervangen 😅
[ Voor 8% gewijzigd door Baapje327 op 23-12-2022 22:10 ]
Je kunt 15 liter proberen...Baapje327 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:08:
[...]
Hij staat op de max flow die door het systeem kan 20l/min ongeveer. Vermoed dat ie zich daar niet aan houdt, want anders zit ie rond de 50/60 watt.
Ik moet nog een stuk 20mm flex vervangen. Volgens mij de laatste leiding die de installateur 4 jaar geleden heeft gelegd, al het andere wat ie heeft aangelegd heb ik inmiddels al vervangen 😅
na de vervanging, moet je toch weer aan de flow werken
Nee, dat is de Smart Cloud. De Service Cloud is bedoeld voor installateurs om de systemen van hun klanten te monitoren. Is een stuk uitgebreider. Maar niets staat je in de weg om jezelf als installateur aan te melden en vervolgens jouw Pana te koppelen, zodat je zelf toegang hebt. In dit forum zie je ook vaak schermafdrukken met grafieken uit de Service Cloud. (met de Heishamon kun je nog veel meer natuurlijk, maar vergt nog een stukje hardware wat lijkt op de CZ-TAW1, meer kennis en is meer werk).Baapje327 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:46:
[...]
Ja is gelukt, de servicecloud is toch get screentje wat ik erbij had gedaan? Of is dat weer wat anders?
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Nee, dat was de Smart Cloud. Daar heb je niet echt veel aan. Met de Service Cloud wordt het pas interessant. De Service Cloud is dit:Baapje327 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:46:
[...]
:strip_exif()/f/image/S8qGWBUxFXGLNuHUmUA2e8JN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ufVMc56dNem3irPE4R28yY5i.jpg?f=fotoalbum_large)
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
OK thanks! Ga ik eens doen dan. Vind het maar moeizaam in elkaar zitten, om eerlijk te zijn, maar zal wel aan mij liggen...t.oswald schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:35:
[...]
Nee, dat was de Smart Cloud. Daar heb je niet echt veel aan. Met de Service Cloud wordt het pas interessant. De Service Cloud is dit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ps: ik heb de 9KW 1 fase nog niet onder de 600 watt compressor vermogen gezien. Stooklijn graad lager en hij stopt ermee. 600 watt is ook 19/20 hz, is dat 't verste wat ie terug kan? Dacht dat ie naar 450w terug kon..?
Waarom zou je de flow willen verlagen? Dat resulteert toch in hogere deltaT? Dus hogere Ta en dus lagere cop? Of heb ik dat verkeerd begrepen afgelopen 4 jaar 🙃Dylantje2 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:24:
[...]
Je kunt 15 liter proberen...
na de vervanging, moet je toch weer aan de flow werken
Bij koelen heb ik bij mijn 7KW type H Mono al eens 15/ 16 Hz gezien.Baapje327 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:07:
[...]
OK thanks! Ga ik eens doen dan. Vind het maar moeizaam in elkaar zitten, om eerlijk te zijn, maar zal wel aan mij liggen...
Ps: ik heb de 9KW 1 fase nog niet onder de 600 watt compressor vermogen gezien. Stooklijn graad lager en hij stopt ermee. 600 watt is ook 19/20 hz, is dat 't verste wat ie terug kan? Dacht dat ie naar 450w terug kon..?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
J type 1 fase gaat niet onder 19/20Hz. Opgenomen vermogen bij de laagste compressor frequentie is afhankelijk van je afgifte.Baapje327 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:07:
[...]
OK thanks! Ga ik eens doen dan. Vind het maar moeizaam in elkaar zitten, om eerlijk te zijn, maar zal wel aan mij liggen...
Je gaf aan 100watt meer... x 24/7.....Baapje327 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:09:
[...]
Waarom zou je de flow willen verlagen? Dat resulteert toch in hogere deltaT? Dus hogere Ta en dus lagere cop? Of heb ik dat verkeerd begrepen afgelopen 4 jaar 🙃
Ik draai winter 5 dus, mss net een jaartje gemist :-)
Zou je jezelf voor kunnen stellen dat de pana liegt, en dat ook over zijn Dt doet:-?Dus Flow en DT zijn twee dingen. { natuurkundig is de DT een ding, maar praktisch zeker niet ]
En als je flessenhalzen hebt in je systeem, zou dat ooit je prio 1 moeten zijn geweest.
WP = Flow nodig. dat is al vanaf dag 1 een dingetje.
Ooit alles geprobeerd, icm graaddagen verbruik enz enz.
Er is bij mij nog geen betere setting voorbij gekomen, dan we ooit hier op uit gekomen zijn.
Als er iemand een script heeft hiervoor zou ook erg mooi zijn.sjimmie schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:32:
@t.oswald de servicecloud is zeker interessant, maar nog steeds los ovan wat @Baapje327 wil doen met ifttt.
Wat je met ifttt kan doen (geautomatiseerd aansturen), kan niet met de servicecloud.
3-fase ook niet onder de 19/20Hz. (en de T-cap niet onder de 35Hz als het kouder is dan 5C).Heronimo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:20:
[...]
J type 1 fase gaat niet onder 19/20Hz. Opgenomen vermogen bij de laagste compressor frequentie is afhankelijk van je afgifte.
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
Je begrijpt me verkeerd, ik heb de max flow ingesteld op 20l/min(50/60 watt) , als ik hem hoger zet, krijg ik niet meer flow door het systeem. Maar als ik de functie 'debiet heet ie geloof ik' aanpas in het installateurs menu, van 'deltaT' naar 'Max Flow', dan verbruikt ie 100 watt meer. Dus denk dat ie de ingestelde max flow dan dus overruled, maar het systeem heeft een flow beperking dus weinig zin.Dylantje2 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:32:
[...]
Je gaf aan 100watt meer... x 24/7.....
Ik draai winter 5 dus, mss net een jaartje gemist :-)
Ik heb een losse flowmeter en die geeft wel hetzelfde aan als de pana, en losse temp meter op het vat van de collectoren regeling, dat komt overeen allemaal.je jezelf voor kunnen stellen dat de pana liegt, en dat ook over zijn Dt doet:-?Dus Flow en DT zijn twee dingen. { natuurkundig is de DT een ding, maar praktisch zeker niet ]
Ik denk dat de dT redelijk klopt, ooo als ik 't nareken met de vermogen formule, dan komt t ook wel overeen.
Ja ben er recentelijk pas achter gekomen dat ie 20mm flex heeft gebruikt, maar dat dat aan de binnenkant dus maar 15mm oid is. De rest is allemaal 22mm staal, en dat is allemaal groot genoeg, krijgt de wp 40l/min doorheen. (weet ik, want getest op het vat, wat ook allemaal 22mm is.) dus die flex is 't enige wat nog de bottleneck is.En als je flessenhalzen hebt in je systeem, zou dat ooit je prio 1 moeten zijn geweest.
I know, en ook logisch, want dat is 1 van de 2 variabelen van de kw formule.WP = Flow nodig.
Ja I know, lees al 4 jaar mee. Al je discussies meegekregen, veel van geleerd 👍dat is al vanaf dag 1 een dingetje.
Ooit alles geprobeerd, icm graaddagen verbruik enz enz.
Er is bij mij nog geen betere setting voorbij gekomen, dan we ooit hier op uit gekomen zijn.
Maaar, waarom zou ik nu de max flow van 20l/min naar 15 willen zetten?
9 kw wil trouwens 25l/min...staat erop...
T-cap H heb ik idd ook op die 19/20 hz gezien. Nog steeds 800 watt minimaal 🙃Tiesert schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:44:
[...]
3-fase ook niet onder de 19/20Hz. (en de T-cap niet onder de 35Hz als het kouder is dan 5C).
Daarom vervangen voor een 9 kw normaal
aha.....Baapje327 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:54:
[...]
Je begrijpt me verkeerd, ik heb de max flow ingesteld op 20l/min(50/60 watt) , als ik hem hoger zet, krijg ik niet meer flow door het systeem. Maar als ik de functie 'debiet heet ie geloof ik' aanpas in het installateurs menu, van 'deltaT' naar 'Max Flow', dan verbruikt ie 100 watt meer. Dus denk dat ie de ingestelde max flow dan dus overruled, maar het systeem heeft een flow beperking dus weinig zin.
[...]
Ik heb een losse flowmeter en die geeft wel hetzelfde aan als de pana, en losse temp meter op het vat van de collectoren regeling, dat komt overeen allemaal.
Ik denk dat de dT redelijk klopt, ooo als ik 't nareken met de vermogen formule, dan komt t ook wel overeen.
[...]
Ja ben er recentelijk pas achter gekomen dat ie 20mm flex heeft gebruikt, maar dat dat aan de binnenkant dus maar 15mm oid is. De rest is allemaal 22mm staal, en dat is allemaal groot genoeg, krijgt de wp 40l/min doorheen. (weet ik, want getest op het vat, wat ook allemaal 22mm is.) dus die flex is 't enige wat nog de bottleneck is.
[...]
I know, en ook logisch, want dat is 1 van de 2 variabelen van de kw formule.
[...]
Ja I know, lees al 4 jaar mee. Al je discussies meegekregen, veel van geleerd 👍
Maaar, waarom zou ik nu de max flow van 20l/min naar 15 willen zetten?
9 kw wil trouwens 25l/min...staat erop...
Dat max flow setting is "nieuw" voor mij dan :-)
Volgens mij is het zo dat je de flow instelt en de DT. Ik heb nog niet anders kunnen vinden.
Max flow setting erg benieuwd waar die staat. [ is toch zo dat er max flow staat en je dan de hex aan kunt passen, en hij dan de l/m geeft? ]
Uhm sorrie dacht dat je een 5 had.
Maar als je in setting menu van flow de hex waardes aanpas? kom je dan niet tot de gewenste flow? [ 25l ]
En tsja is af en toe een strijd om het forum te blijven lezen:-)
DT als het normaal weer is redelijk gelijk..
Maar bij kouder weer:
/f/image/5QSK7jbZAPU3edGUaG6nBFYu.png?f=fotoalbum_large)
Flow kan ik niet anders lezen dan hm.
Maar ta en tr van uit pana en de dallas die [ bijna] op de zelfde plaats zitten, geven toch verschillen aan
[ Voor 12% gewijzigd door Dylantje2 op 24-12-2022 11:04 ]
Vrij zeker dat deze nieuw is in de J. Ik heb hem nog nooit gezien op de H.Dylantje2 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:01:
[...]
aha.....
Dat max flow setting is "nieuw" voor mij dan :-)
Volgens mij is het zo dat je de flow instelt en de DT. Ik heb nog niet anders kunnen vinden.
Max flow setting erg benieuwd waar die staat. [ is toch zo dat er max flow staat en je dan de hex aan kunt passen, en hij dan de l/m geeft? ]
Vermoed dat je dan kan bepalen waar de kaboutertjes op sturen. Max flow of dT.
En denk dat het precies andersom werkt, dus als je max flow selecteert, de kaboutertjes dan dus kunnen spelen met de dT, en andersom.
No worries. Kwam van een 12 tcap, nu 9 normaal. Een 5 zou de tent hier niet warm houden.Uhm sorrie dacht dat je een 5 had.
Maar als je in setting menu van flow de hex waardes aanpas? kom je dan niet tot de gewenste flow? [ 25l ]
Ja dat is het maximale pompsnelheid menu heet dat bij mij, die komt inderdaad niet verder op de vvw, tcap ook niet, en die pomp is zwaarder. Als ik sww draai, zit ie op 22mm, maar korte Lengte, dan haalt ie de 40 l/min. Dus het is zeker het flex stuk cq de lengte van de leidingen die de flow beperken, maar gok de flex leiding... Educated guess😏
Deze setting bepaald volgens mij alleen de maximale flow, de wp kan naar beneden afwijken (doet ie ook, als ie wel pompt, maar niet verwarmt, dan zakt ie naar 10l/min)
vermoed dat deze functie is als je suizende leiding hebt, dan wil jedat kunnen tegengaan.
aha het verschil tussen een h en J .... dankBaapje327 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:12:
[...]
Vrij zeker dat deze nieuw is in de J. Ik heb hem nog nooit gezien op de H.
Vermoed dat je dan kan bepalen waar de kaboutertjes op sturen. Max flow of dT.
En denk dat het precies andersom werkt, dus als je max flow selecteert, de kaboutertjes dan dus kunnen spelen met de dT, en andersom.
[...]
No worries. Kwam van een 12 tcap, nu 9 normaal. Een 5 zou de tent hier niet warm houden.
Ja dat is het maximale pompsnelheid menu heet dat bij mij, die komt inderdaad niet verder op de vvw, tcap ook niet, en die pomp is zwaarder. Als ik sww draai, zit ie op 22mm, maar korte Lengte, dan haalt ie de 40 l/min. Dus het is zeker het flex stuk cq de lengte van de leidingen die de flow beperken, maar gok de flex leiding... Educated guess😏
Deze setting bepaald volgens mij alleen de maximale flow, de wp kan naar beneden afwijken (doet ie ook, als ie wel pompt, maar niet verwarmt, dan zakt ie naar 10l/min)
vermoed dat deze functie is als je suizende leiding hebt, dan wil jedat kunnen tegengaan.
Volgens mij heb je dan zijn reactie over wat hij dacht dat IFTTT is niet meegenomen. Eerst maar eens die service Cloud. Is blijkbaar al lastig genoeg.sjimmie schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:32:
@t.oswald de servicecloud is zeker interessant, maar nog steeds los ovan wat @Baapje327 wil doen met ifttt.
Wat je met ifttt kan doen (geautomatiseerd aansturen), kan niet met de servicecloud.
mij 5J draait minimaal 19Hz 400 wattTiesert schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:44:
[...]
3-fase ook niet onder de 19/20Hz. (en de T-cap niet onder de 35Hz als het kouder is dan 5C).
Dat is dan wat de Panasonic zelf meldt, volgens de losse kWh meter is het net boven de 500 Watt bij 19Hz.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ja dat is een verschil idd, pana zelf heb ik al wel 0,4 kw gezien, maar kwh meter zei op dat moment 650. 600 compressor, 50 pomp + Electronica etc. (ga ik vanuit)klump4u schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:10:
[...]
Dat is dan wat de Panasonic zelf meldt, volgens de losse kWh meter is het net boven de 500 Watt bij 19Hz.
Ga er zo ff naar kijken.t.oswald schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:39:
[...]
Volgens mij heb je dan zijn reactie over wat hij dacht dat IFTTT is niet meegenomen. Eerst maar eens die service Cloud. Is blijkbaar al lastig genoeg.
Drukte hier en 2 zieke kinderen dus niet echt het moment gehad nog.
Als je niet weet dat er een verschil is tussen de servicecloud en smartcloud, dan ga je er ook niet naar zoeken 🙃
[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 24-12-2022 12:39 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
dank, ik kan alleen opgenomen vermogen van de kwh meter over langere tijd monitoren, maar hier en daar wat gecheckt op de controller wat het hz was als ik zie dat ie aan het pruttelen is op een laag wattage.flippy schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:32:
hz is niet gelijk aan opgenomen vermogen en varieert constant dus pas daarop als je gaat proberen te verglijken.
de hz maakt mij niet zoveel uit, maar het is nu vrij warm, maar hij doet nog minimaal die 650 watt, vind dat vrij veel. hij gaat ook uit, omdat ie dus eigenlijk zn warmte niet kwijt kan.
maar dacht dat ie verder terug kon moduleren naar 450 watt....
@t.oswald servicecloud gelukt hoor, niet echt moeilijk, ff de formuliertjes door. zie je inderdaad een stuk meer. echt fijn datje aanpassingen kan doen aan bijv. de stooklijn zonder dat je de unit hoeft uit te zetten. scheelt!.
ik mis alleen het invoeren van wifi. met WPS is het altijd moeizaam hier en heb er nu maar een kabel ingeprikt maar die ligt vrij onhandig....
Eerder gepost, WiFi verbinden kan met usb-stick t.oswald in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"Baapje327 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:41:
[...]
dank, ik kan alleen opgenomen vermogen van de kwh meter over langere tijd monitoren, maar hier en daar wat gecheckt op de controller wat het hz was als ik zie dat ie aan het pruttelen is op een laag wattage.
de hz maakt mij niet zoveel uit, maar het is nu vrij warm, maar hij doet nog minimaal die 650 watt, vind dat vrij veel. hij gaat ook uit, omdat ie dus eigenlijk zn warmte niet kwijt kan.
@t.oswald servicecloud gelukt hoor, niet echt moeilijk, ff de formuliertjes door. zie je inderdaad een stuk meer. echt fijn datje aanpassingen kan doen aan bijv. de stooklijn zonder dat je de unit hoeft uit te zetten. scheelt!.
ik mis alleen het invoeren van wifi. met WPS is het altijd moeizaam hier en heb er nu maar een kabel ingeprikt maar die ligt vrij onhandig....
Als je de stooklijn aanpast gaat de Wp uit, ook met de Service Cloud. Je kunt hem daarna wel ook weer aanzetten als gebruiker zonder uit je stoel op te staan.
ik zie het inderdaad, scheelt wel heen en weer lopen de garage in. ik ga eens kijken of ik wifi aan de praat krijg. goed voor de WAFt.oswald schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:49:
[...]
Eerder gepost, WiFi verbinden kan met usb-stick t.oswald in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Als je de stooklijn aanpast gaat de Wp uit, ook met de Service Cloud. Je kunt hem daarna wel ook weer aanzetten als gebruiker zonder uit je stoel op te staan.
dank voor alle hulp!
yes gelukt! dank!!t.oswald schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:49:
[...]
Eerder gepost, WiFi verbinden kan met usb-stick t.oswald in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
Hij kan ook wel draaien op +- 450 watt, maar dat is afhankelijk van je afgiftesysteem. Hier draait ie geregeld, zoals vandaag continue op 465- 475 watt op losse meter. Maar meer weerstand qua leidingen of hogere ta hebben beide invloed, want harder werken op dezelfde 19hz compressor of meer rpm qua pomp. Draaien op 19hz zal bijv bij mij leiden tot 450watt bij 8 graden ta23, maar wel oplopen als t 0 graden is en de ta 26 bijvoorbeeldBaapje327 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:41:
[...]
dank, ik kan alleen opgenomen vermogen van de kwh meter over langere tijd monitoren, maar hier en daar wat gecheckt op de controller wat het hz was als ik zie dat ie aan het pruttelen is op een laag wattage.
Edit: met huidige zachte weer draait ie op 426watt continue (target ta 23, ta 24.75, tb12)
[ Voor 4% gewijzigd door lolle1212 op 31-12-2022 10:28 ]
Zo, Ta 23, dst is ook wel echt laag. Bij mij slaat ie dan niet meer aan, Tr is dan 20 graden, en dat is dus niet genoeg dT.lolle1212 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:51:
[...]
Hij kan ook wel draaien op +- 450 watt, maar dat is afhankelijk van je afgiftesysteem. Hier draait ie geregeld, zoals vandaag continue op 465- 475 watt op losse meter. Maar meer weerstand qua leidingen of hogere ta hebben beide invloed, want harder werken op dezelfde 19hz compressor of meer rpm qua pomp. Draaien op 19hz zal bijv bij mij leiden tot 450watt bij 8 graden ta23, maar wel oplopen als t 0 graden is en de ta 26 bijvoorbeeld
Wat is jou Tr dan bij Ta 23?
Ik draai met home assistant met wat automations meestal op het laagst mogelijke vermogen, die begint bij mij kortstondig ta 22, 23 kan ik best een tijd draaien met tr 20 maar de ta gaat daarna automatisch omhoog om te voorkomen dat dr wp uit gaat, gemiddelde ta op een dag als vandaag is denk ik 24 (19.6c kamertemp)Baapje327 schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:04:
[...]
Zo, Ta 23, dst is ook wel echt laag. Bij mij slaat ie dan niet meer aan, Tr is dan 20 graden, en dat is dus niet genoeg dT.
Draai hier ook met en Ta van 23..24 graden.. bij 0 graden buiten zit ik rond de 27 graden Ta.Baapje327 schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:04:
[...]
Zo, Ta 23, dst is ook wel echt laag. Bij mij slaat ie dan niet meer aan, Tr is dan 20 graden, en dat is dus niet genoeg dT.
Met vloerverwarming lijkt me dat ook niet echt lastig.. ?
/f/image/EWPYiAK5OwAvjb6E140UvWxp.png?f=fotoalbum_large)
Yes, WH-MDC05H3E5
een H kan nu eenmaal lager dan een J.
[ Voor 66% gewijzigd door sjimmie op 25-12-2022 17:27 ]
Yes !Dylantje2 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:03:
[...]
Hij zit erin..
Je bent de eerste die hier naar vraagt...
Wat kun je hiermee?
Benieuwd wat de Pana als laagste accepteerd (@flippy = 1000 RPM daar onder gaat hij in error en
in WAR als hij niet verwarmt, gebruikt de elektronica 10W, de pomp, in mijn geval, 15W, in totaal 25W.
Benieuwd hoever dat nog om laag te brengen zou zijn, als ik wat met de leidingen tweak zonder de pomp uit te zetten..
@flippy de pomp RPM is nagnoeg recht even redig met de rpm's en wordt nagenoeg niet beinvloed door de flow. Als ik de flow halveer (knijp), zie ik het vermogen niet extreem toe nemen (e.g. van 15 liter naar 7,5 liter, is he verschil in vermogen van de waterpomp ~ 6%)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Vrjh19cDXiM62FU0BCXe3YuA.png?f=user_large)
Ik "moet" extra knijpen in de vloer verwarming benenden (zelf aan gelegd..) daar is de flow weerstand erg laag.. maar naar mijn boven verdieping (origneel) is de weerstand best "hoog" vandaar dat ik "maar" een max flow haal van 26 l/min... ander krijg ik de warmte niet verdeeld tussen onder en boven.
Tja.. je moet iets als met covid thuis zit..

Voor een J is 19-20Hz en ca 400W echt het minimum.HFman schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:32:
[...]
Sure, maar dacht dat de compressor niet lager in frequentie ging bij een J maar dat is dus nagenoeg gelijk.
Heishamon koste ook 5 watt dacht ikHFman schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:29:
[...]
Yes !
Benieuwd wat de Pana als laagste accepteerd (@flippy = 1000 RPM daar onder gaat hij in error en
in WAR als hij niet verwarmt, gebruikt de elektronica 10W, de pomp, in mijn geval, 15W, in totaal 25W.
Benieuwd hoever dat nog om laag te brengen zou zijn, als ik wat met de leidingen tweak zonder de pomp uit te zetten..
@flippy de pomp RPM is nagnoeg recht even redig met de rpm's en wordt nagenoeg niet beinvloed door de flow. Als ik de flow halveer (knijp), zie ik het vermogen niet extreem toe nemen (e.g. van 15 liter naar 7,5 liter, is he verschil in vermogen van de waterpomp ~ 6%)
[Afbeelding]
Ik "moet" extra knijpen in de vloer verwarming benenden (zelf aan gelegd..) daar is de flow weerstand erg laag.. maar naar mijn boven verdieping (origneel) is de weerstand best "hoog" vandaar dat ik "maar" een max flow haal van 26 l/min... ander krijg ik de warmte niet verdeeld tussen onder en boven.
Dat lijkt me wel erg veel eigenlijk voor een simpel esp bordje. Ik gebruik dezelfde esp’s ook voor o.a temp en co2 metingen in huis en die gebruiken max 300ma op 5v (c.a 1.5w) (maar heishamon nooit los gemeten)
[ Voor 6% gewijzigd door lolle1212 op 25-12-2022 22:37 ]
Beterschap!HFman schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:29:
[...]
Als je toch tijd hebt....HFman schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:29:
[...]
Yes !
[Afbeelding]
Probeer al je TR gelijk te krijgen
Beterschap
Mwww @thehog weet het denk ik precieslolle1212 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:25:
[...]
Dat lijkt me wel erg veel eigenlijk voor een simpel esp bordje. Ik gebruik dezelfde esp’s ook voor o.a temp en co2 metingen in huis en die gebruiken max 300ma op 5v (c.a 1.5w) (maar heishamon nooit los gemeten)
Ja een J 9 kw.sjimmie schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:24:
@Baapje327 heeft een J en @HFman heeft een H?
en @lolle1212 heeft een huis met meer afgifte?
Ik heb oude vloerverwarming, dus wellicht scheelt dat wat. Oude tyleen met zwarte slangen, 12 groepen op 150m2.
Ik vind 't al heel wat dat 't hier lekker warm is met 23 retour en een stooklijn van 24-28, kom van 3500m3 🙃
Wellicht wordt 't nog iets beter als ik de flow kan verhogen door de 20mm flex te vervangen.
Daar valt niet veel meer te halen nu. (is 24 aanvoer, 22 retour zitten tussen boven en onder 0.25 graad verschil.. ( onder en boven hebben elk een kamstrup).Dylantje2 schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:02:
[...]
Als je toch tijd hebt....
Probeer al je TR gelijk te krijgen
Mijn grootste " issue " is dat ik naar de boven etage krap in flow zit.
Beneden is 58m2 vloer verwarming (6 groepen), 3 radiators. (~70m2)
Boven is 2 x vloer verwarming (7m2 + 11m2) en 3 radiators. (~70m2)
Opzich moet er best 6 l/min per radiator door kunnen maar dit lukt niet echt.
Ben aan het zoeken waar die " bottelneck " zit.
Zolder nog geen verwarming (~ 50m2)
Beterschap
Thanks !
Alleen valt mij een raar geluid op wat zelfs binnenshuis te horen is. zouden jullie kunnen aangeven of dit een normaal geluid is voor de pana?
Hieronder een link naar het geluidsfragment:
https://drive.google.com/...N7X0uV0x/view?usp=sharing
Het gaat om de harde knal geluiden, klinkt een beetje als popcorn wat gepopt wordt binnen de warmtepomp..
Extra info:
- Ontluchter op de warmtepomp staat open
- er zit een microbel ontluchter in het systeem
- ik heb het ontluchtingsprogramma gedraaid
- water druk bij de warmtepomp zit op 1.4 bar
- er zitten 7 groepen vloerverwarming (50m2,zonder pomp) en 7 radiatoren aangesloten op de warmtepomp.
- dT staat op 4
- alles aangesloten met 32mm buizen.
Ik wil graag jullie mening.
Wij zijn bezig met een Panasonic 9KW monoblok WP.
Nu heb ik vorig jaar een 25mm buis gelegd naar de garage voor een radiator. Met het idee dat ik deze later kan gebruiken voor de Vloerverwarming.
Maar na wat meer onderzoek te hebben gedaan is een 25mm buis niet haalbaar. Nu zat ik te denken om een 2 zone regeling te nemen, 1 zone met een nieuwe 32mm buis voor de vloer verwarming en de 25mm te gebruiken voor de boven radiatoren.
Wat is jullie mening hier over.
Hoor graag jullie mening. Wat jullie adviseren.
Waarom is 25mm niet haalbaar?Enzoz89 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:37:
Goedemiddag iedereen,
Ik wil graag jullie mening.
Wij zijn bezig met een Panasonic 9KW monoblok WP.
Nu heb ik vorig jaar een 25mm buis gelegd naar de garage voor een radiator. Met het idee dat ik deze later kan gebruiken voor de Vloerverwarming.
Maar na wat meer onderzoek te hebben gedaan is een 25mm buis niet haalbaar. Nu zat ik te denken om een 2 zone regeling te nemen, 1 zone met een nieuwe 32mm buis voor de vloer verwarming en de 25mm te gebruiken voor de boven radiatoren.
Wat is jullie mening hier over.
Hoor graag jullie mening. Wat jullie adviseren.
Groter is beter, maar niet perse nodig...en uit je verhaal gaat het om het verwarmen van de garage?
Of stast de wp in de garage en wil je het huis verwarmen?
En van welk verbruik kom je?
Ps: ik heb een stuk 20mm flex van wp naar vvw, en daar krijg ik 't ook prima warm mee, maar groter zou mooi zijn. Ik wil naar 25mm gaan, de rest is toch 22mm staal, dus veel groter heeft weinig zin mi.
Nee dat is zeker geen normaal geluid.. (diverse 7J, 7H’s en ook een 9J geïnstalleerd, dit nog nooit gehoord.)Bartzegmaar schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:29:
Ik heb afgelopen week onze WH-MDC09J3E5 geinstalleerd, alles draait ook super het huis wordt heerlijk warm en de warmtepomp draait lekker rustig tussen de 19 en 22 Hz.
Alleen valt mij een raar geluid op wat zelfs binnenshuis te horen is. zouden jullie kunnen aangeven of dit een normaal geluid is voor de pana?
Hieronder een link naar het geluidsfragment:
https://drive.google.com/...N7X0uV0x/view?usp=sharing
Het gaat om de harde knal geluiden, klinkt een beetje als popcorn wat gepopt wordt binnen de warmtepomp..
Extra info:
- Ontluchter op de warmtepomp staat open
- er zit een microbel ontluchter in het systeem
- ik heb het ontluchtingsprogramma gedraaid
- water druk bij de warmtepomp zit op 1.4 bar
- er zitten 7 groepen vloerverwarming (50m2,zonder pomp) en 7 radiatoren aangesloten op de warmtepomp.
- dT staat op 4
- alles aangesloten met 32mm buizen.
Ik kan je dus ook niet uit ervaring vertellen wat het is helaas, is het geluid hetzelfde als je de service panelen verwijderd? Misschien dat daar iets heen en weer rammelt
Ja sorry voor mijn onduidelijk informatie de verwarming in de garage komt te vervallen en de 25mm is dan de leiding tussen de WP en de vloerverwarming.
Maar uit deze tabellen
:strip_exif()/f/image/z3SQGbmxdWGJh4ZKrl1PFFww.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RNTL9EeH2Gc2xGMz4pPqKpYC.jpg?f=fotoalbum_large)
Neem ik op dat als je 9kw pomp heb met een delta T van 3c dat je dan een 2.58m3/H nodig heb en uit een ander tabel geven ze dan aan bij 2,6 het advies van 32mm
Dus vandaar dat ik dacht er moet dan toch een 32mm leiding bij dan kan ik net zo goed een scheiding maken tussen beneden en boven.
Baapje327 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:51:
[...]
Waarom is 25mm niet haalbaar?
Groter is beter, maar niet perse nodig...en uit je verhaal gaat het om het verwarmen van de garage?
Of stast de wp in de garage en wil je het huis verwarmen?
En van welk verbruik kom je?
Ps: ik heb een stuk 20mm flex van wp naar vvw, en daar krijg ik 't ook prima warm mee, maar groter zou mooi zijn. Ik wil naar 25mm gaan, de rest is toch 22mm staal, dus veel groter heeft weinig zin mi.
Daar was ik al bang voor, kon me het haast ook al niet voorstellen. Nee van alles al geprobeerd helaas, ben bang dat het een hardware fout is, ga de leverancier berichten om zo hopelijk tot een oplossing te komen.lolle1212 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:18:
[...]
Nee dat is zeker geen normaal geluid.. (diverse 7J, 7H’s en ook een 9J geïnstalleerd, dit nog nooit gehoord.)
Ik kan je dus ook niet uit ervaring vertellen wat het is helaas, is het geluid hetzelfde als je de service panelen verwijderd? Misschien dat daar iets heen en weer rammelt
Toch bedankt voor je hulp!
Als je er (relatief) gemakkelijk bij kunt leggen, zou ik zeker 32mm leggen. En scheiden per vvw verdeler hoeft niet, 32mm zou wel meer dan zat moeten zijn hoor, en je zal het met 25mm ook prima redden om die 9kw (7,5 kw als het kouder wordt) kwijt te kunnen, ik krijg het hier al kwijt in m'n huis met 20mm flex, maar dat is wel een bottleneck. 25 is al 50% groter dus best significant. Meer flow zou je cop ten goede kunnen komen, maar denk niet dat het nog iets doen om meer flow te hebben dan wat 32mm levert.Enzoz89 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:56:
Bedankt voor jou reactie,
Ja sorry voor mijn onduidelijk informatie de verwarming in de garage komt te vervallen en de 25mm is dan de leiding tussen de WP en de vloerverwarming.
Maar uit deze tabellen [Afbeelding]
[Afbeelding]
Neem ik op dat als je 9kw pomp heb met een delta T van 3c dat je dan een 2.58m3/H nodig heb en uit een ander tabel geven ze dan aan bij 2,6 het advies van 32mm
Dus vandaar dat ik dacht er moet dan toch een 32mm leiding bij dan kan ik net zo goed een scheiding maken tussen beneden en boven.
[...]
2*25 is ook nog een optie maar koppelingen kosten ook geld dus er zit ergens een optimum
Volgende aannames :
1. Op minimaal vermogen (1.4kW) neemt de H-versie 10W per graad extra (uit 101 forum)
2. Op maximaal vermogen neemt de H-versie (5kW) 48W per graad extra (data sheet panasonic)
3. Het extra vermogen per graad tussen de 1.4 en 5 kW lin. verloopt
Beperking in mijn installatie : max flow 26 l/min
Het "extra" vermogen in onderstaande grafiek is extra vermogen comp. / fan en dat van de waterpomp op geteld.
:fill(white):strip_exif()/f/image/iIVvLkIcGG61vDwhQyUc80v4.png?f=user_large)
Bevestigd dat in mijn geval, een DT van 3K het optimaalste werkt.
Als je meer flow in je installatie kunt maken (of minder) dan zal de optimale DT uiteraard schuiven..
[ Voor 4% gewijzigd door HFman op 28-12-2022 23:35 ]
Ik weet niet wat je zoekt....HFman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:32:
Toch nog maar eens aan reken geslagen met de DT..
Volgende aannames :
1. Op minimaal vermogen (1.4kW) neemt de H-versie 10W per graad extra (uit 101 forum)
2. Op maximaal vermogen neemt de H-versie (5kW) 48W per graad extra (data sheet panasonic)
3. Het extra vermogen per graad tussen de 1.4 en 5 kW lin. verloopt
Beperking in mijn installatie : max flow 26 l/min
Het "extra" vermogen in onderstaande grafiek is extra vermogen comp. / fan en dat van de waterpomp op geteld.
[Afbeelding]
Bevestigd dat in mijn geval, een DT van 3K het optimaalste werkt.
Als je meer flow in je installatie kunt maken (of minder) dan zal de optimale DT uiteraard schuiven..
Maar een aanname van 10w extra? Ligt aan zoveel parameters... dat ik die niet zomaar aan zou nemen.
Ik weet niet waarom je een nog hogere flow wilt halen als de pana vraagt? [ je flow is meer dan voldoende voor een H5 ]
3K ?
Andere vraag, heb je alles al eens anders ingesteld? Of is het een berekening?
:fill(white):strip_exif()/f/image/9MB54eOLqTuMcaj8soaXaS74.png?f=user_large)
Ik wil een minder complex systeem dus het lijkt me daarom handig om de WP en WPB gescheiden te houden van elkaar. Mis ik iets of doe ik iets niet helemaal correct? Concrete vragen:
1. Mag ik de vuilafscheider in de schuur plaatsen en niet direct bij de WP zoals in de installatiehandleiding?
2. Voor koelen wordt er vaak over een 2-weg klep gesproken. Volgens mij is dit bedoeld om een gedeelte van de installatie, zoals bijvoorbeeld de badkamer vvw groep, af te sluiten en is niet per sé noodzakelijk bij koelen?
3. Is een overdruk ventiel of iets dergelijks nodig?
4. Ik wil eerst me de standaard meegeleverd remote gaan werken. Mocht ik dit later willen vervangen dan is het denk ik slim om alvast een dikker draad (2,5) te trekken naar de remote. Klopt deze denkwijze?
5. Is een geadviseerde vuilafscheider voor de VVW verdeler nog nodig?
[ Voor 3% gewijzigd door mdi2022 op 30-12-2022 14:26 ]
caleffi 546317 filter en ontluchter 502142 en klaar.Wolly schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:20:
@mdi2022 Ik zie geen (microbellen)ontluchter in je aanvoerleiding?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
@Wolly ;Omdat er een ontluchter op de WP en VVW-verdeler zit dacht ik dat het niet nodig zou zijn. Op de aanvoer van de VVW verdeler bedoel je? In mijn tekening de rode lijn tussen WP en VVW verdeler.
@flippy Dankjewel! Het filter is wel erg aan de prijs. Ik neem aan vanwege de grote aansluitdiameter maar zoiets zou toch ook voldoende moeten zijn: https://benem.nl/caleffi-5453-dirtmag-vuilafscheider-1.html
. Kraantjes voor en na zijn ook bij deze filters nog steeds handig, toch?
Ik heb destijds, op aanraden van dit forum, de microbellenafscheider geplaatst in de warme aanvoerleiding. Daarnaast heb ik ook automatische ontluchters geplaatst op de hoogste punten waar lucht zich kan ophopen.mdi2022 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:07:
Bedankt!
@Wolly ;Omdat er een ontluchter op de WP en VVW-verdeler zit dacht ik dat het niet nodig zou zijn. Op de aanvoer van de VVW verdeler bedoel je? In mijn tekening de rode lijn tussen WP en VVW verdeler.
Je moet dus kijken waar je hoogste punten zitten en daar iets verzinnen zodat het ontlucht kan worden.
1"is te weinig. deze dirtmag werkt nog steeds goed als je er 30l/min doorheen jast en geeft minder weerstand.mdi2022 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:07:
Bedankt!
@flippy Dankjewel! Het filter is wel erg aan de prijs. Ik neem aan vanwege de grote aansluitdiameter maar zoiets zou toch ook voldoende moeten zijn: https://benem.nl/caleffi-5453-dirtmag-vuilafscheider-1.html
. Kraantjes voor en na zijn ook bij deze filters nog steeds handig, toch?
als je echt verticaal moet kan je dan beter deze pakken: https://benem.nl/caleffi-...ag-vuilafscheider-28.html
kranen niet nodig.
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 30-12-2022 15:22 ]
De Caleffi 546316 is toch ook 1 inch?flippy schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:19:
[...]
1"is te weinig. deze dirtmag werkt nog steeds goed als je er 30l/min doorheen jast en geeft minder weerstand.
als je echt verticaal moet kan je dan beter deze pakken: https://benem.nl/caleffi-...ag-vuilafscheider-28.html
kranen niet nodig.
Zie https://www.caleffi.com/n...-magnet-brass-body-546315
daarom zeg ik ook dat je de 546317 moet hebben als het even kan. die is 5/4 of 1 1/4 afhhankelijk van hoe je het wilt schrijven. die kan je alleen niet krijgen in verticaal model.Wolly schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:33:
[...]
De Caleffi 546316 is toch ook 1 inch?
Zie https://www.caleffi.com/n...-magnet-brass-body-546315
ligt ook aan de fittingen die je gebruikt.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 30-12-2022 15:37 ]
Uhh.flippy schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:36:
[...]
daarom zeg ik ook dat je de 546317 moet hebben als het even kan. die is 5/4 of 1 1/4 afhhankelijk van hoe je het wilt schrijven. die kan je alleen niet krijgen in verticaal model.
flippy schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:24:
[...]
caleffi 546316 filter en ontluchter 502142 en klaar.
dat was een tiepvoudtje.

Kun je die vuilafscheider legen zonder dat het hele systeem leegloopt dan zonder kranen? Hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk? Ik heb er wel kranen voor klaarliggen maar als het niet nodig is laat ik ze liever weg.flippy schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:19:
[...]
1"is te weinig. deze dirtmag werkt nog steeds goed als je er 30l/min doorheen jast en geeft minder weerstand.
kranen niet nodig.
Overigens, zover ik weet is 1" gelijk aan 28 mm knel trouwens qua binnendiameter (maar het past qua schroefdraad niet op elkaar want dat zou te voor de hand liggend zijn
[ Voor 12% gewijzigd door Beekforel op 30-12-2022 16:27 ]
zet de pompen uit. trekt de magneetring los. wacht een minuutje en dan draai je de kraan onderin beetje los en komt al het vuil eruit en na paar seconden draai je hem weer dicht.Beekforel schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:24:
[...]
Kun je die vuilafscheider legen zonder dat het hele systeem leegloopt dan zonder kranen? Hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk? Ik heb er wel kranen voor klaarliggen maar als het niet nodig is laat ik ze liever weg.
Overigens, zover ik weet is 1" gelijk aan 28 mm knel trouwens qua binnendiameter (maar het past qua schroefdraad niet op elkaar want dat zou te voor de hand liggend zijn)
welke diameter je pakt is uiteindelijk meer een kwestie van wat je qua leidingen hebt. daarom is de grotere maten makkelijker en leveren minder flow issues op.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 30-12-2022 16:31 ]
Ik zat al even wat video's van Caleffi te bekijken en dat stelt niks voor inderdaad. Kan zelfs met pomp aan zeggen ze. Mooi dat scheelt weer een onderdeel in de installatie!flippy schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 16:29:
[...]
zet de pompen uit. trekt de magneetring los. wacht een minuutje en dan draai je de kraan onderin beetje los en komt al het vuil eruit en na paar seconden draai je hem weer dicht.
welke diameter je pakt is uiteindelijk meer een kwestie van wat je qua leidingen hebt. daarom is de grotere maten makkelijker en leveren minder flow issues op.
En eens over de diameter, groter is beter. Maar 28 knel en 1" is gelijk, en komt overeen met 32x3 meerlagenbuis.
De uitvoer van de Pana is weliswaar 5/4 (of 1 1/4) maar is binnendiameter volgens mij wel veel smaller.
[ Voor 21% gewijzigd door Beekforel op 30-12-2022 16:40 ]
niet doen. het metaal komt er dan niet goed uit.
en voor de diameters is het wel een kwestie of je de knelversie pakt of de modellen met schroefdraad. het is doorgaans wel makkelijker om een grotere maat te pakken met een kleinere fitting dan andersom...
[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 30-12-2022 16:43 ]
Sluit je de WP aan met flexslang? Dat zie ik nu niet terug.mdi2022 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:09:
Na het volgen van dit topic en het raadplegen van de handleidingen, lijkt de puzzel nu compleet:
[Afbeelding]
Ik wil een minder complex systeem dus het lijkt me daarom handig om de WP en WPB gescheiden te houden van elkaar. Mis ik iets of doe ik iets niet helemaal correct? Concrete vragen:
1. Mag ik de vuilafscheider in de schuur plaatsen en niet direct bij de WP zoals in de installatiehandleiding?
2. Voor koelen wordt er vaak over een 2-weg klep gesproken. Volgens mij is dit bedoeld om een gedeelte van de installatie, zoals bijvoorbeeld de badkamer vvw groep, af te sluiten en is niet per sé noodzakelijk bij koelen?
4. Ik wil eerst me de standaard meegeleverd remote gaan werken. Mocht ik dit later willen vervangen dan is het denk ik slim om alvast een dikker draad (2,5) te trekken naar de remote. Klopt deze denkwijze?
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3
Nice...mdi2022 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:09:
Na het volgen van dit topic en het raadplegen van de handleidingen, lijkt de puzzel nu compleet:
[Afbeelding]
WP en de BHeater wel verdeeld over je fasen?
Welke vvw verdeler heb [ plaatje.]
Ik neem aan dat 8 groepen uit je vvw verdeler hebt met 20mm slangen?
Filter niet op bezuinigen altijd later pas spijt van.
Heishamon meteen bestellen installeren.
Esp met sensoren?
Domotica systeem?
Vulkraan binnen?
Manometer binnen?
drukvat heb ik zitten. [ hoorde dat de overdruk in je systeem je wp kan laten ploffen LG, dus ik had hem maar lijkt me logisch ]
En prescor er ook in.
PS: Koelen zou ik maar eerst ff vergeten..
Condens is een lastig bij effect.
En hoe krijg je de koude lucht van je vvw af??
[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 30-12-2022 19:38 ]
Thermisch op gewekt : 5915 Kwh (Kamstrup)
Elektrisch verbruikt : 1345 Kwh (DIN-powermeter)
Waarvan in de BH : 121 Kwh (alleen voor defrost runs)
Standby verbruik "zomer" : 44 Kwh
Daarnaast is tijdens WAR en Defrost nog eens 115 Kwh aan warmte uit ons huis ontrokken.
Alles maar dan ook alles (standby verbruik, WAR verbruik niet verwarmen) kom ik dan op een jaar COP van:
4,31
Targets dit jaar :
-> Defrost runs zonder back up heater (al geimplementeerd, werkt echt prima).
-> Geen WAR runs zonder verwarming.. als er weer voldoende warmte vraag is WP aanzetten via Heisamon (al geimplenteerd).
-> Slow start implenteren voor na Defrost run in HA (heeft iemand dit misschien al gedaan ?)
-> DHW via de WP (alleen buffervat nog isoleren, rest is al aan gelegd).
[ Voor 7% gewijzigd door HFman op 01-01-2023 23:31 ]
Hoe onttrekt WAR warmte aan je huis? Bedoel je daar de antivriesregeling door de waterpomp die aan gaat als er in huis geen warmtevraag is maar het buiten wel (bijna) vriest?HFman schreef op zondag 1 januari 2023 @ 23:30:
Daarnaast is tijdens WAR en Defrost nog eens 115 Kwh aan warmte uit ons huis ontrokken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@Dylantje2 bedankt voor de input!Dylantje2 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 19:36:
[...]
Nice...
WP en de BHeater wel verdeeld over je fasen?
Welke vvw verdeler heb [ plaatje.]
Ik neem aan dat 8 groepen uit je vvw verdeler hebt met 20mm slangen?
Filter niet op bezuinigen altijd later pas spijt van.
Heishamon meteen bestellen installeren.
Esp met sensoren?
Domotica systeem?
Vulkraan binnen?
Manometer binnen?
drukvat heb ik zitten. [ hoorde dat de overdruk in je systeem je wp kan laten ploffen LG, dus ik had hem maar lijkt me logisch ]
En prescor er ook in.
PS: Koelen zou ik maar eerst ff vergeten..
Condens is een lastig bij effect.
En hoe krijg je de koude lucht van je vvw af??
- WP en WPB inderdaad verdeeld over de fases. Zag later pas dat er twee stroompunten op de WP zitten dus die is ook over 2 groepen verdeeld, gelukkig nog ruimte genoeg.
- Dit wordt de verdeler: https://www.warmteservice...-5-45-%7C-tl001-11109-45-
- Heishamon, ESP en domotica; lijkt me handig maar voor nu moet het simpeler vanwege de tijd (iets met een grote verbouwing). Dat ik dan later juist meer tijd kwijt ben om me er rustig in te verdiepen en alsnog installeren vind ik niet erg. Loze 50mm leiding ligt er dan al
- Vulkraan binnen lijkt me inderdaad erg handig met een manometer in de buurt. Had ik nog niet over nagedacht. Even kijken of ik een geschikte 3-1 (vul, mano en prescor) kan vinden met de geschikte (aansluit)waarden.
- Drukvat lijkt me overbodig.
- Koelen; ik verwacht er niet teveel van omdat je ivm condens de temperatuur volgens mij niet al te laag moet zetten. Het echte koelen gebeurt op de belangrijke plekken (slaapkamers) met een airco maar op de echt hete dagen lijkt me dat kleine beetje via de vloer wel fijn. Overigens zal er wel goede mechanische ventilatie komen die de lucht in beweging zal houden.
als je WAR draait staat de pomp altijd aan (anders kan de WP de water temperatuur niet weten).Andrehj schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:18:
[...]
Hoe onttrekt WAR warmte aan je huis? Bedoel je daar de antivriesregeling door de waterpomp die aan gaat als er in huis geen warmtevraag is maar het buiten wel (bijna) vriest?
Als de pomp draait en de WP geen warmte genereert dan "koelt" het dus iets af...
Huh? Hoe haalt jouw Panasonic uit die watertemperatuur dan de temperatuur van de buitenlucht? (Want die buitenluchttemperatuur is de basis voor de WAR, de watertemperatuur is daarbij niet interessant).HFman schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:41:
als je WAR draait staat de pomp altijd aan (anders kan de WP de water temperatuur niet weten).
Ik denk dat je ergens iets over de werking van WAR hebt gemist, en dat jouw waterpomp om een andere reden draait.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedoelt @HFman niet gewoon dat als de pomp draait terwijl de compressor niet aanstaat er (een beetje, afhankelijk van leidinglengte & -isolatie buiten)) warmte wordt onttrokken aan je huis omdat 't buiten kouder is dan binnen en er dus iets afkoeling plaatsvind buiten?Andrehj schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:45:
[...]
Huh? Hoe haalt jouw Panasonic uit die watertemperatuur dan de temperatuur van de buitenlucht? (Want die buitenluchttemperatuur is de basis voor de WAR, de watertemperatuur is daarbij niet interessant).
Ik denk dat je ergens iets over de werking van WAR hebt gemist, en dat jouw waterpomp om een andere reden draait.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Dit topic is gesloten.