zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
ScirptDylantje2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:16:
[...]
Shift met script oid???
Of handmatig :-)/.
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
SpannendHFman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:19:
[...]
Scirptdeze winter 0 x in hoeven grijpen..
Wat is dit voor een script?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
inbedrijfstellingbonntje laten maken door lokale loodgieter of aircoboer.Anno007 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:25:
Ik krijg geen subsidie, de rvo heeft het afgewezen omdat ik het zelf doe. Ja, kan ook niet anders omdat 1. ik niemand kan vinden die het wil en 2 iederreen vol zit...... zo raar want hier zijn veel mensen die de subsidie wel gehad hebben wat nu?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb de lokale loodgieter de leidingen laten leggen en een factuur laten maken met de juiste meldcodes. Pro tip: geef die meldcode aan hem en zeg dat dat duidelijk op de factuur moet komen. Al laat je hem maar 1 boutje aandraaien, of 1 keer een blik werpen in de sturing van de warmtepomp, dan heeft hij het in bedrijf gesteld.Anno007 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:25:
Ik krijg geen subsidie, de rvo heeft het afgewezen omdat ik het zelf doe. Ja, kan ook niet anders omdat 1. ik niemand kan vinden die het wil en 2 iederreen vol zit...... zo raar want hier zijn veel mensen die de subsidie wel gehad hebben wat nu?
Maar de installateur waarbij ik de warrmtepomp heb gekocht schuift alles door naar mij. Wel een goed idee over een blik werpen, was ik toch al van plan om hem een foto te sturen hoe ik de warmtepomp heb aangesloten. Maar zo werkt het dus niet in de praktijk, iniederrgeval niet bij mij.Lollercopter schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:39:
[...]
Ik heb de lokale loodgieter de leidingen laten leggen en een factuur laten maken met de juiste meldcodes. Pro tip: geef die meldcode aan hem en zeg dat dat duidelijk op de factuur moet komen. Al laat je hem maar 1 boutje aandraaien, of 1 keer een blik werpen in de sturing van de warmtepomp, dan heeft hij het in bedrijf gesteld.
Ik heb hem net een mail gestuurd met de vraag of hij het kan uitzoeken?? hopen dat ie wil meewerken.
[ Voor 6% gewijzigd door Anno007 op 17-12-2022 16:17 ]
DM me maarAnno007 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:25:
Uittekenen ? Wat ? Een afsluiter tussen leidingensysteem en b_vat die open staat of die dicht staat. test a) afsluiter open = B-vat staat geheel op doorstromen en test b) afsluiter dicht = B-vat is geheel afgeslotenHFman schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:01:
[...]
Leuk experiment !
Kun je eens uit teken wat je precies hebt gedaan ?
Voor een defrost zie ik zeker een voordeel wanneer je niet voldoende buffer hebt.
Echter meer energie over gedragen .. energy gaat niet "weg" en komt er ook niet spontaan bij..
In iets andere bewordingen hebt je dit zelf ook al eens gezegd...
Ik neem aan dat trouwens niet een buffer vat heb dan maar een evenwichtsfles ?
Any nieuwschierig om beter te snappen wat je nu precies heb gezien
Bij parallelle doorstromomg van het B-vat stuurt de WP naar eigen goedunken meer of minder warm water naar het B-vat waardoor in het B-vat warmte wordt opgeslagen i.c. 4*C hogere temperatuur. B-vat heeft 1 aan- en 1 afvoer, is niet een evenwichtsfles c.q. verdeler. Ik schrijf immers ook "B-vat". Niets aannemer, slechts lezen wat er staat.
Met dynamisch "beheer' van get B-vat door de WP weet de laatste energie ( + 4*C ) te verzamelen in het B-vat t.b.v. een defrost.
De gebruiker kan zelf bij de instellingen van het B-vat het surplus in temperatuur opgeven. Staat hier op Delta T = 4*C
Bij een groter B-vat dan de hier aanwezige van 100L is het surplus in Temp misschien lager in te stellen. Bij 200L lijkt 3*C voldoende.
Een B-vat gesitueerd in een gemiddeld klimaat is m.i. aan te bevelen en stelt zeker meer voor dan louter 100 blikjes bier in een koelkast zetten zoals hier ergens is beweerd.
[...]
Ik weet dat LG dit doet via zijn leveranciers/dealers
DIY is voor fabrikanten kansloos... Wel iets kopen maar niet de inregeling of voorwaardes opvolgen en dan een rechtszaak aan hun broek.
Ik denk dat een dealer je redelijk verder helpt, alleen tsja tweakers diy is andere wereld
[/quote]
Hier is al eens vaker de vergelijking tussen WP en Auto voorbij gekomen.
Een vergelijking die - als deze wordt gesteld zoals deze hier werd gesteld - een slechte vergelijking is.
Als de situatie er om vraagt om de aansturing van een WP - tijdelijk of niet - te wijzigen, dient deze door een egbruiker ZELF te kunnen worden aangepast indien deze gebruiker kan worden aangemerkt als te beschikken over gemiddelde verstandelijke vermogens. Als de bestuurder in een auto gas dient bij te geven gaat er ook niet eerst een verzoek naar een instructeur over hie te handelen en/of hoeveel gas bij te geven. Zou een cursusje nodig zijn voor dagelijkse bediening dan zou uit eigener beweging dde febrikantin deze cursus dienen te voorzie OF er is een instructieboekje hoe in bepaalde aangegeven gevallen te handelen.
Je kan niet even dinsdagmiddag om 16.30 een installateur verzoeken direct even langs te komen om een goed geinstalleerde WP even een douche te geven omdat deze door icing potdicht zit en zichzelf uitschakelt.
Let wel, het gaat over Nederland bij -2*C
tsja, diy ....... maar aannemer in de bouw, of de loodgieter/WP installateur/electricien,
de opleiding van deze mensen is er niet op ingericht om zich te bekwamen in klantvriendelijkheid en instructie van dezelve.
Maar meer beroepen hebben last van dit serieuze euvel.
Dit allemaal zou de kwaliteitservaring van het product bij de klant zeer ten goede komen en een merk goede en gemakkelijke positieve publiciteit bezorgen.
Kwaliteitsherkenning gaat grotendeels via eigen beleving.
Niet iedereen beschikt over een abonnement van een periodiek waarin objectieve en deskundige tests van consumenten producten worden beschreven.
pffff.Peanutsonic schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:52:
[...]
Ga je voor Sinterklaas spelen ?
Pas maar op dat je niet de Zwarte Piet krijgt toebedeeld.
Ik ken een installateur die niets verkeerd doet.
Dus ik snap niet waar je op doelt
Zwarte piet mag je in nl niet meer gebruiken toch?
Ik weet wat die opleidingen voorstellen. Dus ik vraag me af of je wel een idee wat je bedoelt.Peanutsonic schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:21:
[quote]Dylantje2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:43:
[...]
Ik weet dat LG dit doet via zijn leveranciers/dealers
DIY is voor fabrikanten kansloos... Wel iets kopen maar niet de inregeling of voorwaardes opvolgen en dan een rechtszaak aan hun broek.
Ik denk dat een dealer je redelijk verder helpt, alleen tsja tweakers diy is andere wereld
[/quote]
Hier is al eens vaker de vergelijking tussen WP en Auto voorbij gekomen.
Een vergelijking die - als deze wordt gesteld zoals deze hier werd gesteld - een slechte vergelijking is.
Als de situatie er om vraagt om de aansturing van een WP - tijdelijk of niet - te wijzigen, dient deze door een egbruiker ZELF te kunnen worden aangepast indien deze gebruiker kan worden aangemerkt als te beschikken over gemiddelde verstandelijke vermogens. Als de bestuurder in een auto gas dient bij te geven gaat er ook niet eerst een verzoek naar een instructeur over hie te handelen en/of hoeveel gas bij te geven. Zou een cursusje nodig zijn voor dagelijkse bediening dan zou uit eigener beweging dde febrikantin deze cursus dienen te voorzie OF er is een instructieboekje hoe in bepaalde aangegeven gevallen te handelen.
Je kan niet even dinsdagmiddag om 16.30 een installateur verzoeken direct even langs te komen om een goed geinstalleerde WP even een douche te geven omdat deze door icing potdicht zit en zichzelf uitschakelt.
Let wel, het gaat over Nederland bij -2*C
tsja, diy ....... maar aannemer in de bouw, of de loodgieter/WP installateur/electricien,
de opleiding van deze mensen is er niet op ingericht om zich te bekwamen in klantvriendelijkheid en instructie van dezelve.
Maar meer beroepen hebben last van dit serieuze euvel.
Dit allemaal zou de kwaliteitservaring van het product bij de klant zeer ten goede komen en een merk goede en gemakkelijke positieve publiciteit bezorgen.
Kwaliteitsherkenning gaat grotendeels via eigen beleving.
Niet iedereen beschikt over een abonnement van een periodiek waarin objectieve en deskundige tests van consumenten producten worden beschreven.
Ik denk meer, dat installateurs gek worden van mensen die vinden dat alles te duur is.
En alleen maar hebben over op internet is dat de prijs enz
Hier ook al eerder over gehad, vakmanschap moet betaald worden en vrees dat we liver de boekhouder betalen dan een echte vakman.
Vandaar die vakman vaak niet thuis geeft, en of klant onvriendelijk wordt van alle offertes waarvan hij nooit meer iets hoort.
Maar ieder zijn meug
Suist...O085105116N schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:25:
Inmiddels suist onze warmtepomp ons huis warm. Ik moet zeggen dat hij meer lawaai maakt dan ik had gedacht. Maar zo heel extreem is het nu ook niet en ik krijg verder ook geen klachten van buren. Hier en daar hoor ik wel de airco’s verwarmen in de straat nu met -7 buiten, die maken toch meer lawaai. Wel heb ik moeten wennen aan het verbruik. 30kWh bij deze temperaturen is gebruikelijk voor onze woning lijkt het (rc 2,5 met wand en vloerverwarming @32c en dT van 3c). Wel heb ik het dan 21c binnen (oud energiecontract). Voorheen stookte ik 15 a 18m3 gas met deze temps per dag.
Je leidingen?
Of de wp zelf?
Maar wel warm,,
Wat zou je achteraf willen veranderen wat niet volgens de eisen voor subsidie is uitgevoerd ?Dylantje2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:39:
[...]
pffff.
Ik ken een installateur die niets verkeerd doet.
Dus ik snap niet waar je op doelt
Zwarte piet mag je in nl niet meer gebruiken toch?
Iedereen mag er van vinden wat ie wil, maar de eisen zijn dat de installatie door een bij de Kvk onder de juiste bedrijfsaanduiding is uitgevoerd.
Als iemand zelf 3/4 daarvan of 90% zelf uitvoert dan is dan niet comme il faut met de eisen van de subsidi regeling en kan daarop geen aanspraak worden gemaakt.
En dat is heel jammer maar pijnlijk maar volgens de regels.
Zoals steeds weer uit je postst blijkt neem je op een wel zeer gemakkelijke manier en terloops vanalles aan. Je weet zelfs waarom anderen een en ander doen of juist niet doen. Waar ieder ander feitelijke informatie voor nodig heeft vul jij dat zelf gewoon maar in als feitelijke info niet beschikbaar is.Dylantje2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:42:
[...]
Ik weet wat die opleidingen voorstellen. Dus ik vraag me af of je wel een idee wat je bedoelt.
Ik denk meer, dat installateurs gek worden van mensen die vinden dat alles te duur is.
En alleen maar hebben over op internet is dat de prijs enz
Hier ook al eerder over gehad, vakmanschap moet betaald worden en vrees dat we liver de boekhouder betalen dan een echte vakman.
Vandaar die vakman vaak niet thuis geeft, en of klant onvriendelijk wordt van alle offertes waarvan hij nooit meer iets hoort.
Maar ieder zijn meug
Er is een term voor hoe we dit gebruikelijk duiden.
En is volledig aan jou voorbij gegaan de offertes die worden uitgebracht tegen prijzen die reiken tot in de spreekwoordelijke hemels ?
Mag toch hopen van niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Peanutsonic op 17-12-2022 19:55 ]
De leidingen zijn wel hoorbaar met 20L/min. Maar het stoort niet. De WP zelf maakt wel lawaai op bijna vol vermogen. Ik heb n 7kW h of j serie, weet ik even niet meer zeker.Dylantje2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:45:
[...]
Suist...
Je leidingen?
Of de wp zelf?
Maar wel warm,,
Maar het is wel warm ja :-)
Type 7H
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
En verder heb ik voordat ik begon veel onderzoek gedaan ook hier op tweakers. Dit had ik beter niet kunnen doen omdat de installateurs hier gewoon weglopen als ik het met hun wil hebben over hoe ik graag het systeem in elkaar wil hebben.
Door deze feiten en natuurlijk de drukte die iedereen ervaart. Ben en was ik genoodzaakt om veel zelf te doen. Inmiddels moet ik nog veel meer zelf doen, zelfs een paar tegels voor een 6m2 badkamertje wil niemand doen. Te moeilijk, de thermostaatkraan die ik heb met daaraan een 2tal ventielen en flow sensor is al een no go (en dan stel ik ook nog voor te helpen en zelfs het dan zelf te doen).
Ik wil graag tyleen gebruiken, ook omdat het spotgoedkoop is. Maar niemand wil, nou ik wel, dus dan maar zelf doen. En dat heb ik ook gedaan. Liggen nu 4x 32mm 20 meter lange tyleenbuizen in de grond en door de kruipruimte verpakt in steenwol en pirplaten. Zoals ik het gedaan heb zou hier iniedergeval niemand het willen doen. En laat ik wel zijn, als ik het liet doen dan was het nooit zo uitgebreid en goed gekomen als nu. Oké het duurt wat langer......
Hier is gewoon veel eenheidsworst en men kan hier slecht tegen verandering.
En dan de prijs, nou ik heb een offerte 25000 euro voor 1 warmtepomp. waarvoor hij een dag zou werken en dat alleen zou dan ongeveer 12000 euro zijn (materiaal dan ervan af). Reken zelf maar uit wat dan het uurloon is!!
[ Voor 22% gewijzigd door Anno007 op 17-12-2022 22:07 ]
En waar woonde je voor dat je naar de dierentuin en de veenkolonien ging ?Anno007 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:02:
Ik lees hier wat rare dingen jongens. Iedereen hier praat wel zonder het volledige beeld te hebben en met hun eigen ervaringen. Ik woon in zuid oost Drenthe en hier is de kennis bij installateurs buiten gewoon laag (uitzondering daar natuurlijk) Daarbij hebben ze het hoog in de bol en denken dat ze prijzen mogen eisen van installateurs die wel kennis hebben. Daarnaast wil niemand hier werken voor het geld. Het liefst willen ze het geld ontvangen en dan naar de volgende.
En verder heb ik voordat ik begon veel onderzoek gedaan ook hier op tweakers. Dit had ik beter niet kunnen doen omdat de installateurs hier gewoon weglopen als ik het met hun wil hebben over hoe ik graag het systeem in elkaar wil hebben.
Door deze feiten en natuurlijk de drukte die iedereen ervaart. Ben en was ik genoodzaakt om veel zelf te doen. Inmiddels moet ik nog veel meer zelf doen, zelfs een paar tegels voor een 6m2 badkamertje wil niemand doen. Te moeilijk, de thermostaatkraan die ik heb met daaraan een 2tal ventielen en flow sensor is al een no go (en dan stel ik ook nog voor te helpen en zelfs het dan zelf te doen).
Ik wil graag tyleen gebruiken, ook omdat het spotgoedkoop is. Maar niemand wil, nou ik wel, dus dan maar zelf doen. En dat heb ik ook gedaan. Liggen nu 4x 32mm 20 meter lange tyleenbuizen in de grond en door de kruipruimte verpakt in steenwol en pirplaten. Zoals ik het gedaan heb zou hier iniedergeval niemand het willen doen. En laat ik wel zijn, als ik het liet doen dan was het nooit zo uitgebreid en goed gekomen als nu. Oké het duurt wat langer......
Hier is gewoon veel eenheidsworst en men kan hier slecht tegen verandering.
En dan de prijs, nou ik heb een offerte 25000 euro voor 1 warmtepomp. waarvoor hij een dag zou werken en dat alleen zou dan ongeveer 12000 euro zijn (materiaal dan ervan af). Reken zelf maar uit wat dan het uurloon is!!
Tyleen.Anno007 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:02:
I
Volgens mij is Tyleen niet zuurstof dicht.
als je nog radiatoren hebt of metalen dingen krijg je roest.
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Dat is mooi, heb ik niet,heb niets ouds.redbullwaning schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:30:
[...]
Tyleen.
Volgens mij is Tyleen niet zuurstof dicht.
als je nog radiatoren hebt of metalen dingen krijg je roest.
Oude tyleen is niet diffuus dicht (zwarte slangen) , nieuwe is dat wel.Anno007 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:42:
[...]
Dat is mooi, heb ik niet,heb niets ouds.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Wordt steeds mooier.Baapje327 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:45:
[...]
Oude tyleen is niet diffuus dicht (zwarte slangen) , nieuwe is dat wel.
Enige verschil is de blauwe streep die meegegoten wordt dat is een aanduiding dat het drinkwater is (zo is gas geel)Baapje327 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:45:
[...]
Oude tyleen is niet diffuus dicht (zwarte slangen) , nieuwe is dat wel.
Drinkwater hoeft niet zuurstofdicht te zijn.
Warmwater wel i.v.m bacterievorming.
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
dit is de norm door heel nederland hoor. de goede jongens mag/moet je met een donders fel lampje zoeken...Anno007 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:02:
Ik lees hier wat rare dingen jongens. Iedereen hier praat wel zonder het volledige beeld te hebben en met hun eigen ervaringen. Ik woon in zuid oost Drenthe en hier is de kennis bij installateurs buiten gewoon laag (uitzondering daar natuurlijk) Daarbij hebben ze het hoog in de bol en denken dat ze prijzen mogen eisen van installateurs die wel kennis hebben. Daarnaast wil niemand hier werken voor het geld. Het liefst willen ze het geld ontvangen en dan naar de volgende.
aan de andere kant, zonder dat prutsvolk doe ik alleen maar onderhoud en achterstallige reparaties in de winter ipv halve land doorkarren om koude panden weer warm zien te krijgen...
zo blijft de verwarming wel aan (financieel gezien) bij mensen die wel bekend zijn met warmtepompen afstellen en repareren...
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 17-12-2022 23:42 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dan zal mijn lamp wel niet vel genoeg geweest zijn. Want ik heb ze niet kunnen vinden. Maar de warmtepomp(en) moet(en) er gewoon komen. En dan heb ik het geluk het zelf nog te kunnen.flippy schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:39:
[...]
dit is de norm door heel nederland hoor. de goede jongens mag/moet je met een donders fel lampje zoeken...
aan de andere kant, zonder dat prutsvolk doe ik alleen maar onderhoud en achterstallige reparaties in de winter ipv halve land doorkarren om koude panden weer warm zien te krijgen...
zo blijft de verwarming wel aan (financieel gezien) bij mensen die wel bekend zijn met warmtepompen afstellen en repareren...
Ik moet het nog gaan ervaren of hij mij allemaal zal lukken en of de ideeën die ik heb toegepast gaan werken...
Heeft dit geholpen? Ben ook nog niet helemaal gewend aan 't geluid bij defrosts...Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:02:
[...]
Probeer eens je sillent settings op 3, kijken wat hij dan doet..
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Euh, waarom zouden ze dat hebben gedaan dan? Je wilt toch altijd dat je slangen licht en waterdicht zijn. Die oude slangen zijn niet ontworpen om te lekken, daar kwamen ze naderhand pas achter toen ze in vloeren waren gestort 😅redbullwaning schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:24:
[...]
Enige verschil is de blauwe streep die meegegoten wordt dat is een aanduiding dat het drinkwater is (zo is gas geel)
Drinkwater hoeft niet zuurstofdicht te zijn.
Warmwater wel i.v.m bacterievorming.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
iets meer info elk geluid?blb4 schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:21:
[...]
Heeft dit geholpen? Ben ook nog niet helemaal gewend aan 't geluid bij defrosts...
binnen of buiten?
als je hem binnen hoort, heeft de sillent setting geen zin
Sorry, gaat over 't stromingsgeluid door de CV installatie (alleen radiatoren). Klopt 't dat je met de maximale pompsnelheid ook de stromingssnelheid tijdens Defrosts kan reduceren? Of staat dat helemaal los van enige (pomp)instelling? Ik heb na wat testen wel die indruk.Dylantje2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:36:
[...]
iets meer info elk geluid?
binnen of buiten?
als je hem binnen hoort, heeft de sillent setting geen zin
Ik heb in mijn installatie een seriebuffer van 50 liter in de retour en tussen de aanvoer en de retour voor de buffer heb ik een drukverschilventiel. Die probeer ik nu ook zo in te stellen dat die bij normale pompsnelheid dicht blijft en bij hogere pompsnelheid (tijdens defrost) open gaat. Dat lijkt ook aardig te helpen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Wat is je flow setting?blb4 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:43:
[...]
Sorry, gaat over 't stromingsgeluid door de CV installatie (alleen radiatoren). Klopt 't dat je met de maximale pompsnelheid ook de stromingssnelheid tijdens Defrosts kan reduceren? Of staat dat helemaal los van enige (pomp)instelling? Ik heb na wat testen wel die indruk.
Ik heb in mijn installatie een seriebuffer van 50 liter in de retour en tussen de aanvoer en de retour voor de buffer heb ik een drukverschilventiel. Die probeer ik nu ook zo in te stellen dat die bij normale pompsnelheid dicht blijft en bij hogere pompsnelheid (tijdens defrost) open gaat. Dat lijkt ook aardig te helpen.
Nee de flow tijdens een DF bepaalt hij zo goed als zelf [ kijk maar in mijn systeem ts staat login ]
Wat heb je nog meer, in je systeem?
Zo'n drukverschil ventiel kan ik me niet voorstellen dat dit goed is voor je systeem?
Heb je iets om te monitoren?
Ik heb er een Kamstrup aanhangen en een Heishamon. Mijn installatie ziet er als volgt uit:Dylantje2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:02:
[...]
Wat is je flow setting?
Nee de flow tijdens een DF bepaalt hij zo goed als zelf [ kijk maar in mijn systeem ts staat login ]
Wat heb je nog meer, in je systeem?
Zo'n drukverschil ventiel kan ik me niet voorstellen dat dit goed is voor je systeem?
Heb je iets om te monitoren?
/f/image/jAocmP3UYcPf8puxHGS0MTD5.png?f=fotoalbum_large)
Dat drukverschilventiel heb ik er tussen zitten voor als er te weinig vraag is maar normaal gesproken moet deze dicht staan. Het blijkt dat - volgens mij als voordeel - bij een Defrost de druk hoger wordt en 't drukverschilventiel dan gedeeltelijk opent waardoor de Defrost voornamelijk uit 't buffer komt en minder uit de radiatoren.
/f/image/PG1TNJ3xTJu0P9n9wfT6RHzE.png?f=fotoalbum_large)
Spannend systeem:-) Wie heeft dit geadviseerd? Mooie tekening.blb4 schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:14:
[...]
Ik heb er een Kamstrup aanhangen en een Heishamon. Mijn installatie ziet er als volgt uit:
[Afbeelding]
Dat drukverschilventiel heb ik er tussen zitten voor als er te weinig vraag is maar normaal gesproken moet deze dicht staan. Het blijkt dat - volgens mij als voordeel - bij een Defrost de druk hoger wordt en 't drukverschilventiel dan gedeeltelijk opent waardoor de Defrost voornamelijk uit 't buffer komt en minder uit de radiatoren.
[Afbeelding]
Je flow settings?
Je schema... snap ik redelijk
wat meet je aan je radiatoren?
Zijn je TR getweakt? of hoe zijn je settings? Iets waterzijdig geregeld?
En je drukverschil is een bypass achtige dus wenselijk in je systeem?
Waarom ook een buffer in je retour, met een 3wegklap..
Wie of wat stuurt dit aan?
Is het drukverschil in A en R m.b.t. het B-vat continue aanwezig ?blb4 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:43:
[...]
Sorry, gaat over 't stromingsgeluid door de CV installatie (alleen radiatoren). Klopt 't dat je met de maximale pompsnelheid ook de stromingssnelheid tijdens Defrosts kan reduceren? Of staat dat helemaal los van enige (pomp)instelling? Ik heb na wat testen wel die indruk.
Is de doorstroomsnelheid in L/min door het B-vat bekend ?
B-vat in het menu aangemeld ?
Is er tijdens een defrost verschil L/min tussen Pana en Kamstrup ?
Indien ja, 1/3 <-> 2/3 ?
Temp in B-vat 3-5*C hoger dan in rest systeem voor defrost ?
[ Voor 8% gewijzigd door Peanutsonic op 18-12-2022 17:07 ]
Dank je (Mooie tekeningDylantje2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:59:
[...]
Spannend systeem:-) Wie heeft dit geadviseerd? Mooie tekening.
Je flow settings?
Je schema... snap ik redelijk
wat meet je aan je radiatoren?
Zijn je TR getweakt? of hoe zijn je settings? Iets waterzijdig geregeld?
En je drukverschil is een bypass achtige dus wenselijk in je systeem?
Waarom ook een buffer in je retour, met een 3wegklap..
Wie of wat stuurt dit aan?
Ik heb nu WAR ingesteld met externe thermostaat (evohome BRD91) en Debiet Pomp heb ik op dT staan
Aan de radiatoren meet ik niets behalve bij de convectorput in de woonkamer. Daar meet ik Tin en Tuit om een aantal ventilatoren te sturen. Op dit moment is Ta/Tr WP 37,7/32,6 en Tin/Tuit convector 35/31.
Alle radiatoren zijn voorzien van Danfoss RA-N kranen waarmee ik de boel volgens Danfoss app heb ingesteld.
Het idee is dat standaard 't drukverschil zo laag is dat de drukverschilregelaar dicht blijft. De doorstroomsnelheid door 't vat is dus gelijk als door de WP. Alleen bij hogere druk doordat er een aantal radiatoren dicht gaan moet deze open gaan. En blijkbaar dus ook met een Defrost, dat is volgens mij een extra pluspunt. Ik heb geen buffervat aangemeld in 't menu, volgens mij is dat alleen nodig bij een parallel buffer?Peanutsonic schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:03:
[...]
Is het drukverschil in A en R m.b.t. het B-vat continue aanwezig ?
Is de doorstroomsnelheid in L/min door het B-vat bekend ?
B-vat in het menu aangemeld ?
Is er tijdens een defrost verschil L/min tussen Pana en Kamstrup ?
Indien ja, 1/3 <-> 2/3 ?
Temp in B-vat 3-5*C hoger dan in rest systeem voor defrost ?
De Kamstrup en de WP geven altijd zo'n beetje dezelfde flow, de Kamstrup zit in de directe retour naar de WP.
Ik meet nog niet de temperatuur van 't buffervat, dat ben ik nog wel van plan.
Een laag drukverschil is ook een drukverschil en zal de flow ergens beinvloeden.blb4 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:39:
[...]
Het idee is dat standaard 't drukverschil zo laag is dat de drukverschilregelaar dicht blijft. De doorstroomsnelheid door 't vat is dus gelijk als door de WP. Alleen bij hogere druk doordat er een aantal radiatoren dicht gaan moet deze open gaan. En blijkbaar dus ook met een Defrost, dat is volgens mij een extra pluspunt. Ik heb geen buffervat aangemeld in 't menu, volgens mij is dat alleen nodig bij een parallel buffer?
De Kamstrup en de WP geven altijd zo'n beetje dezelfde flow, de Kamstrup zit in de directe retour naar de WP.
Als een B-vat is aangemeld dan kan de WP door dynamische aansturing iets "verzinnen" om het systeem te optimaliseren en de flow ergens naar toe brengen waar de flow goed/beter tot zijn recht komt.
Dat kan ook consequenties hebben voor de Temp in het B-vat.
Na aanmelden B-vat krijg je gratis de temp van het B-vat in de bedrijfsgegevens.blb4 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:39:
[...]
Ik durf het bijna niets meer te zeggen aangezien mijn adviezen Monte Carlo zijn.blb4 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:30:
[...]
Dank je (Mooie tekening). De basis is een standaard schema van Panasonic met seriebuffer en DHW boiler. Wat ik er zelf aan toegevoegd heb is die 2de driewegklep en de drukverschilregelaar. Die 2de driewegklep (in de retour) omdat 't mij niet zinnig lijkt om 't buffervat met 50 graden water te vullen bij DHW run. De bedoeling is dat de 2 driewegkleppen parallel aangesloten worden en dus beide tegelijkertijd om gaan. De Boiler heb ik nu trouwens nog niet aangesloten, SWW nu nog uit de CV. De drukverschilregelaar zit er omdat ik naregeling op (een deel van) de radiatoren toepas.
Ik heb nu WAR ingesteld met externe thermostaat (evohome BRD91) en Debiet Pomp heb ik op dT staan
Aan de radiatoren meet ik niets behalve bij de convectorput in de woonkamer. Daar meet ik Tin en Tuit om een aantal ventilatoren te sturen. Op dit moment is Ta/Tr WP 37,7/32,6 en Tin/Tuit convector 35/31.
Alle radiatoren zijn voorzien van Danfoss RA-N kranen waarmee ik de boel volgens Danfoss app heb ingesteld.
Maar ik ben erg benieuwd wat @Peanutsonic van alle danfos kranen vind in jouw systeem.
Ook benieuwd naar zijn mening over die drukverschil regelaar
Blijf toch benieuwd waar je flow op vast staat
Ik zou toch eens denken aan een WPboiler als je subsidie bedragen bekijkt krijg je dat ding bijna gratus
Zonder te weten waar wat moet gebeuren is practisch iedere opmerking anders dan het noemen van het merk zinloos of onmogelijk.Dylantje2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:18:
[...]
Ik durf het bijna niets meer te zeggen aangezien mijn adviezen Monte Carlo zijn.
Maar ik ben erg benieuwd wat @Peanutsonic van alle danfos kranen vind in jouw systeem.
Ik zou toch eens denken aan een WPboiler als je subsidie bedragen bekijkt krijg je dat ding bijna gratus
Als kranen noodzakelijk zijn om iets rigoreus te doen dan kun je twijfels hebben over de rest.
Over nut en effect van de drukregelaar, ingebed door de opmerkingen erover heb ik mijn twijfels. ( drukopbouwen terwijl het aangevoerde water direct weer wordt afgevoerd is een contradictio in terminis. De parallelle aansluiting van het B-vat lijkt niet helemaal de juiste beniming i.c. omdat parallel normaliter een secundaire flow dient te veroorzaken. Met water dat direct vanuit de hoofdaanvoer via het B-vat weer de rest van de hoofdstroom in gaat gaan de gedachten toch veel eerder richting een seriele opstelling van het B-vat.
Zou me niets verbazen dat daardoor enige kleppenactiviteit gebruikt wordt ter compensatie. Uiteindelijk wordt de flow levend gehouden door ontbreken van evenwicht in de stromingen.
Maar er is goed over nagedacht.
En een verwarmingssysteem bestaat - afgezien van de hardware - uit stroming en temperatuursverschillen. Het is dan ook wel erg gemakkelijk een broek aan te trekken
en daarover vragen te stellen en die vervolgens adviezen te noemen.
De vicieuze cirkel en dat is hier wat anders dan duurzaam.
Dit vanwege de uitnodiging.
[ Voor 9% gewijzigd door Peanutsonic op 18-12-2022 19:42 ]
Die Danfoss RA-N kranen heb ik aangeschaft voordat ik wist dat er ook RA-DV bestaat... Dat was nog wat beter geweest, in elk geval in een CV installatie....Dylantje2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:18:
[...]
Ik durf het bijna niets meer te zeggen aangezien mijn adviezen Monte Carlo zijn.
Bij mij draait 't systeem nu een week met een flow tussen de 9 en 14 liter/minuut. Hiermee geen hinderlijk ruisend geluid in de radiatoren/leidingen.
Ik heb (kort) naar een WP boiler gekeken maar heb weinig ruimte (hoogte & diepte) op zolder, de plek waar nu de CV hangt onder een schuin dak) waar het 196l vat van Panasonic net past (qua hoogte). Op basis hiervan dus voor SWW vanuit de Panasonic gekozen.
Dank je (goed over nagedachtPeanutsonic schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:34:
[...]
Zonder te weten waar wat moet gebeuren is practisch iedere opmerking anders dan het noemen van het merk zinloos of onmogelijk.
Als kranen noodzakelijk zijn om iets rigoreus te doen dan kun je twijfels hebben over de rest.
Over nut en effect van de drukregelaar, ingebed door de opmerkingen erover heb ik mijn twijfels. ( drukopbouwen terwijl het aangevoerde water direct weer wordt afgevoerd is een contradictio in terminis. De parallelle aansluiting van het B-vat lijkt niet helemaal de juiste beniming i.c. omdat parallel normaliter een secundaire flow dient te veroorzaken. Met water dat direct vanuit de hoofdaanvoer via het B-vat weer de rest van de hoofdstroom in gaat gaan de gedachten toch veel eerder richting een seriele opstelling van het B-vat.
Zou me niets verbazen dat daardoor enige kleppenactiviteit gebruikt wordt ter compensatie. Uiteindelijk wordt de flow levend gehouden door ontbreken van evenwicht in de stromingen.
Maar er is goed over nagedacht.
Dit vanwege de uitnodiging.
Het buffervat zit in CV/verwarmingsbedrijf altijd in de retour (dus in serie, niet parallel. Alle flow gaat altijd door dit buffer. Door het drukverschilventiel kan 't zijn dat een deel van de flow niet door 't CV afgiftesysteem gaat maar direct via de buffer weer naar de WP.
Maar goed, mijn oorspronkelijke vraag was of een silent mode effect heeft op 't suizende geluid van stromend water door de leidingen/radiatoren tijdens een Defrost. Wat ik begrijp is dat de silent settings vooral 't geluid van de warmtepomp buiten verminderen, niet de pompsnelheid. Ook heb ik begrepen dat de pompsnelheid tijdens een Defrost niet beïnvloed kan worden (hoor graag als 't anders is).
Ik heb de indruk dat er bij mij voldoende energie in 't 50 liter buffervat zit om de Defrost mee te doen. Dit natuurlijk vnl omdat ik met buitentemperatuur onder 0 met een TR van boven de 30 graden werk.
Mijn hypothese is dus dat ik met een juiste instelling van het drukverschilventiel kan zorgen dat er een groot deel van de flow tijdens de Defrost niet via mijn afgiftesysteem gaat en daardoor 't stromingsgeluid binnen de perken kan houden. Ik zou 't natuurlijk ook kunnen oplossen met een driewegklep die op 't defrostsisgnaal 't afgiftesysteem volledig uit de waterloop houd. Maar da's weer wat ingewikkelder, die drukverschilregelaar zit er al in.
Om 't giswerk over de werking van 't drukverschilventiel zal ik van de week een aantal DS18b20 sensoren plaatsen:
/f/image/YWY9flJK8NEXuTbz3bpl8n9B.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door blb4 op 18-12-2022 20:36 ]
Das waar einmalDylantje2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:18:
[...]
Ik zou toch eens denken aan een WPboiler als je subsidie bedragen bekijkt krijg je dat ding bijna gratis
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik weet dat de bedragen veranderd zijn.
maar dan toch nog steeds.
Als je alles gaat tellen om bij een wp een extra vat enz enz
En het rendement verlies wat een dhw run veroorzaakt, kan het nog steeds "bijna gratis" zijn :-)
Jammer als je geen wpboiler kwijt kunt, maar je hebt het er dan mee te doen.. tztblb4 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:42:
[...]
Die Danfoss RA-N kranen heb ik aangeschaft voordat ik wist dat er ook RA-DV bestaat... Dat was nog wat beter geweest, in elk geval in een CV installatie....
Bij mij draait 't systeem nu een week met een flow tussen de 9 en 14 liter/minuut. Hiermee geen hinderlijk ruisend geluid in de radiatoren/leidingen.
Ik heb (kort) naar een WP boiler gekeken maar heb weinig ruimte (hoogte & diepte) op zolder, de plek waar nu de CV hangt onder een schuin dak) waar het 196l vat van Panasonic net past (qua hoogte). Op basis hiervan dus voor SWW vanuit de Panasonic gekozen.
Ik denk dat je flow erg laag is..
En als je suizende leidingen hebt, kranen en bramen meestal de oorzaak
Ik heb bij alle radiatoren kranen en voetventielen gezet.. Knijpen bij kraan gaf suizen, bij een kraan EN een voetventielen mooi stil.
Heel eerlijk ik denk dat je geen [systeem/thermostatische] kranen zou moeten willen.
Een systeem zonder kranen die uit zichzelf open en dicht gaan is beter.
Of je een ontkoppelt systeem moeten hebben.
Nu beïnvloed 1 of meerdere kranen die dicht gaan door een reden, je hele systeem.
In mijn ogen het verschil tussen cv gas of een cv wp.
Blijft altijd raar, dat effect van kraan en/of voetventiel. Je zou zeggen dat 't niet uit zou mogen maken, de flow door de radiator wordt door allemaal gereduceerd. Ik zou inderdaad alle radiatoren van voetventielen kunnen gaan voorzien, wel een klusje voor na 't stookseizoen. Of in elk geval zonder vorst.Dylantje2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:43:
[...]
Jammer als je geen wpboiler kwijt kunt, maar je hebt het er dan mee te doen.. tzt
Ik denk dat je flow erg laag is..
En als je suizende leidingen hebt, kranen en bramen meestal de oorzaak
Ik heb bij alle radiatoren kranen en voetventielen gezet.. Knijpen bij kraan gaf suizen, bij een kraan EN een voetventielen mooi stil.
Heel eerlijk ik denk dat je geen kranen zou moeten willen.
Een systeem zonder kranen die uit zichzelf open en dicht gaan is beter.
Of je een ontkoppelt systeem moeten hebben.
Nu beïnvloed 1 of meerdere kranen die dicht gaan door een reden, je hele systeem.
In mijn ogen het verschil tussen cv gas of een cv wp.
Ik weet dat 't afgiftesysteem 't beste zonder naregeling uitgevoerd wordt of anders met een parallelbuffer met secundaire pomp. Ik laat 't deze winter maar even zoals 't nu is. Is een ontkoppeld systeem ook al prima te bouwen met een buffer van 50 liter? Dan is 't met wat verandering in 't leidingwerk en een extra pomp en temperatuursensor te bouwen.
[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 18-12-2022 22:04 ]
Een B-vat van 150-200L kan beter een temperatuurval opvangen dan 50L.blb4 schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:02:
[...]
Blijft altijd raar, dat effect van kraan en/of voetventiel. Je zou zeggen dat 't niet uit zou mogen maken, de flow door de radiator wordt door allemaal gereduceerd. Ik zou inderdaad alle radiatoren van voetventielen kunnen gaan voorzien, wel een klusje voor na 't stookseizoen. Of in elk geval zonder vorst.
Ik weet dat 't afgiftesysteem 't beste zonder naregeling uitgevoerd wordt of anders met een parallelbuffer met secundaire pomp. Ik laat 't deze winter maar even zoals 't nu is. Is een ontkoppeld systeem ook al prima te bouwen met een buffer van 50 liter? Dan is 't met wat verandering in 't leidingwerk en een extra pomp en temperatuursensor te bouwen.
En suizen ..... Wervelingen onderin een radiator worden gedempt door de druk van het water in de radiator ( zwaartekracht ) Water bovenin de radiator wordt minder geremd. Kranen lenen zich beter voor dynamische regeling maar vragen meer securiteit en kennis.
Buffervaten kun je op verschillende manier aansluiten... vandaar mijn vraag, niks gaat vaker fout dan maar te lezen niks te vragen en dan te denken dat je elkaar begrijpt..Peanutsonic schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:03:
[...]
Uittekenen ? Wat ? Een afsluiter tussen leidingensysteem en b_vat die open staat of die dicht staat. test a) afsluiter open = B-vat staat geheel op doorstromen en test b) afsluiter dicht = B-vat is geheel afgesloten
Bij parallelle doorstromomg van het B-vat stuurt de WP naar eigen goedunken meer of minder warm water naar het B-vat waardoor in het B-vat warmte wordt opgeslagen i.c. 4*C hogere temperatuur. B-vat heeft 1 aan- en 1 afvoer, is niet een evenwichtsfles c.q. verdeler. Ik schrijf immers ook "B-vat". Niets aannemer, slechts lezen wat er staat.
Met dynamisch "beheer' van get B-vat door de WP weet de laatste energie ( + 4*C ) te verzamelen in het B-vat t.b.v. een defrost.
De gebruiker kan zelf bij de instellingen van het B-vat het surplus in temperatuur opgeven. Staat hier op Delta T = 4*C
Bij een groter B-vat dan de hier aanwezige van 100L is het surplus in Temp misschien lager in te stellen. Bij 200L lijkt 3*C voldoende.
Een B-vat gesitueerd in een gemiddeld klimaat is m.i. aan te bevelen en stelt zeker meer voor dan louter 100 blikjes bier in een koelkast zetten zoals hier ergens is beweerd.
Kan vanaf hier lastig zien dat er maar 2 aansluitingen op je buffervat zitten.. en dan had ie nog steeds als serie buffer kunnen zitten...
Maar denken aan wat je eerder zei en bovenstaande :
Je buffervat zit Parrallel aan je WP, na je buffervat zitten extra 2 pompen welke aangestuurd worden door de WP.
Als alles op temperatuur is dan gaan de 2 extra pompen uit, en wordt je buffervat door opgestookt naar 4+ van het setpunt (?).
Tijdens een Defrost gaan de 2 extra pompen ook uit, en wordt alle warmte uit het buffervat gehaald om te defrosten.
Als je geen buffer hebt in de vorm van voldoende water in je systeem dan zal een buffervat zeker helpen veel helpen tijdens een defrost.
Wanneer je echter wel voldoende buffer hebt (e.g. natte vloerverwarming) zie ik alleen een extra radiator.. als dit een verlies post is hangt ervanaf waar hij staat.
Als deze dan ook nog eens een extra pomp vergt, is het nog een extra verlies post.. (ja de andere pomp hoeft minder hard te werken, maar dit heft elkaar niet op..)
Dat wordt lastig, 150-200L. Ik heb 't buffervat van 50 liter in de kruipruimte liggen, rechtop zetten zou nog net lukken maar ik kreeg 'm maar net de kruipruimte in. Groter zit er niet in. Ik zou er 3 parallel kunnen schakelen maar dat wordt ook wel een heel gedoe. Ik ga 't deze winter dus experimenteren met de huidige setup, mijn hoop is dat ik met dat drukverschilventiel een acceptabele installatie krijg. Acceptabel is daarbij voor mij de mogelijkheid van toepassing naregeling, geen overlast van (suizende) geluiden in de installatie tijdens Defrosts en gedeelte afgiftesysteem niet volledig open en daarbovenop een COP van 3 of hoger.Peanutsonic schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:48:
[...]
Een B-vat van 150-200L kan beter een temperatuurval opvangen dan 50L.
En suizen ..... Wervelingen onderin een radiator worden gedempt door de druk van het water in de radiator ( zwaartekracht ) Water bovenin de radiator wordt minder geremd. Kranen lenen zich beter voor dynamische regeling maar vragen meer securiteit en kennis.
[ Voor 20% gewijzigd door blb4 op 18-12-2022 23:28 ]
Het systeem heeft zoals gebruikelijk bij een parallel gemonteerd B-vat een extra circ. pomp na de aansluiting van het B-vat aan de Aanvoer.HFman schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:18:
[...]
Buffervaten kun je op verschillende manier aansluiten... vandaar mijn vraag, niks gaat vaker fout dan maar te lezen niks te vragen en dan te denken dat je elkaar begrijpt..
Kan vanaf hier lastig zien dat er maar 2 aansluitingen op je buffervat zitten.. en dan had ie nog steeds als serie buffer kunnen zitten...
Maar denken aan wat je eerder zei en bovenstaande :
Je buffervat zit Parrallel aan je WP, na je buffervat zitten extra 2 pompen welke aangestuurd worden door de WP.
Als alles op temperatuur is dan gaan de 2 extra pompen uit, en wordt je buffervat door opgestookt naar 4+ van het setpunt (?).
Tijdens een Defrost gaan de 2 extra pompen ook uit, en wordt alle warmte uit het buffervat gehaald om te defrosten.
Als je geen buffer hebt in de vorm van voldoende water in je systeem dan zal een buffervat zeker helpen veel helpen tijdens een defrost.
Wanneer je echter wel voldoende buffer hebt (e.g. natte vloerverwarming) zie ik alleen een extra radiator.. als dit een verlies post is hangt ervanaf waar hij staat.
Als deze dan ook nog eens een extra pomp vergt, is het nog een extra verlies post.. (ja de andere pomp hoeft minder hard te werken, maar dit heft elkaar niet op..)
Geen 2 extra pompen. Er is 10 m2 vloerverwarming op 15 radiatoren. de totale waterinhoud is 65 + 100L = 165L
Een COP van 3 of hoger moet mogelijk zijn. Een SCOP van 3.5 is al laag te noemen maar dat alles hangt grotendeels van de gemiddelde Ta afblb4 schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:20:
[...]
Dat wordt lastig, 150-200L. Ik heb 't buffervat van 50 liter in de kruipruimte liggen, rechtop zetten zou nog net lukken maar ik kreeg 'm maar net de kruipruimte in. Groter zit er niet in. Ik zou er 3 parallel kunnen schakelen maar dat wordt ook wel een heel gedoe. Ik ga 't deze winter dus experimenteren met de huidige setup, mijn hoop is dat ik met dat drukverschilventiel een acceptabele installatie krijg. Acceptabel is daarbij voor mij de mogelijkheid van toepassing naregeling, geen overlast van (suizende) geluiden in de installatie tijdens Defrosts en gedeelte afgiftesysteem niet volledig open en daarbovenop een COP van 3 of hoger.
Maar in de meeste huizen die ik gehad heb, zit zo'n ding midden op de muur.
Logisch ook, want je pakt meestal een plek waarvan je weet dat de temperatuur daar het beste gemeten kan worden.
Ik vind het echter spuuglelijk.
Wat kan ik doen om dat ding niet zo hinderlijk neer te hangen?
Ik dacht ergens een plek te zoeken waar geen direct zonlicht op kan vallen en dan in een verborgen hoekje.
Dan stel ik de temperatuur in op bijvoorbeeld 19 en dan hang ik tijdelijk een thermometer op, op de plek waar normaliter de thermostaat zou komen.
Kijken hoe hoog de temperatuur daar is. Als het 17 is, dan weet ik dat ik de thermostaat op 21 moet zetten voortaan (als ik 19 in huis wil halen)
Als het 22 graden is, dan weet ik dat ik de thermostaat op 16 moet zetten.
zou deze methode werken?
Of zijn er eenvoudigere manieren om de thermostaat ergens uit het zicht te plaatsen en toch je kamer aangenaam warm te krijgen op de gewenste temperatuur?
Koud, koud, na afgelopen week is dat betrekkelijk
Volgens mij wordt je niet blij van zo'n regeling. Afhankelijk van de omstandigheden zal 't verschil niet constant zijn en schiet de temperatuur door (naar beneden of naar boven).Rzaan schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:34:
Ik wil straks ook een thermostaat in de woning.
Maar in de meeste huizen die ik gehad heb, zit zo'n ding midden op de muur.
Logisch ook, want je pakt meestal een plek waarvan je weet dat de temperatuur daar het beste gemeten kan worden.
Ik vind het echter spuuglelijk.
Wat kan ik doen om dat ding niet zo hinderlijk neer te hangen?
Ik dacht ergens een plek te zoeken waar geen direct zonlicht op kan vallen en dan in een verborgen hoekje.
Dan stel ik de temperatuur in op bijvoorbeeld 19 en dan hang ik tijdelijk een thermometer op, op de plek waar normaliter de thermostaat zou komen.
Kijken hoe hoog de temperatuur daar is. Als het 17 is, dan weet ik dat ik de thermostaat op 21 moet zetten voortaan (als ik 19 in huis wil halen)
Als het 22 graden is, dan weet ik dat ik de thermostaat op 16 moet zetten.
zou deze methode werken?
Of zijn er eenvoudigere manieren om de thermostaat ergens uit het zicht te plaatsen en toch je kamer aangenaam warm te krijgen op de gewenste temperatuur?
Wat je denk ik beter kan doen is met een externe temperatuursensor werken en die op een representatieve plek hangen. Dat moet een stuk kleiner kunnen dan een thermostaat en ook in een neutrale behuizing.
Zou dit ook zo zijn als de 'verborgen' plek niet in de tocht hangt, en niet in de zon of een andere plek waar de temperatuur steeds verandert?blb4 schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:47:
[...]
Volgens mij wordt je niet blij van zo'n regeling. Afhankelijk van de omstandigheden zal 't verschil niet constant zijn en schiet de temperatuur door (naar beneden of naar boven).
Punt is dat zo'n plek waarschijnlijk achterloop of juist voorloopt bij de plek waar je normaal de thermostaat zou hangen. Als je dus verwarmd zal de temperatuur op die plek langzamer omhoog gaan (want hangt verder af van warmtebron) of juist sneller (dichter bij warmtebron) waardoor de warmtevraag van de thermostaat te lang of juist te kort is en de temperatuur in de kamer dus doorschiet of je setpoint niet bereikt wordt.Rzaan schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:50:
[...]
Zou dit ook zo zijn als de 'verborgen' plek niet in de tocht hangt, en niet in de zon of een andere plek waar de temperatuur steeds verandert?
Alleen als 't temperatuurverschil altijd constant is, dus altijd 2 graden oid dan zou dit kunnen werken maar ik denk niet dat 't zo'n constant verschil zal zijn.
De plaats van de thermostaat normaliter wordt toch niet alleen bepaald door de afstand tot de warmtebron, maar ook door waar je weinig invloeden hebt van buitenaf, zoals direct zonlicht of niet te dicht bij ramen?blb4 schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:27:
[...]
Punt is dat zo'n plek waarschijnlijk achterloop of juist voorloopt bij de plek waar je normaal de thermostaat zou hangen. Als je dus verwarmd zal de temperatuur op die plek langzamer omhoog gaan (want hangt verder af van warmtebron) of juist sneller (dichter bij warmtebron) waardoor de warmtevraag van de thermostaat te lang of juist te kort is en de temperatuur in de kamer dus doorschiet of je setpoint niet bereikt wordt.
En is het niet zo dat als je de thermostaat op ± 1.70 meter hoogte hangt bij vloerverwarming en je houdt deze hoogte altijd aan, dat je dan ook dezelfde afstand tot de warmtebron hebt?
Dan nog zorgen dat de thermostaat niet in de zon hangt e.d. en het zou niet uit moeten maken.
Ik draai war, zonder thermostaat, 24*7.
Stooklijn 29-24 bij - 10 tot 15.
Wp zit direct op de vvw, (12 groepen maar er zit een stuk 20mm flex in waardoor de flow max 20 l/min is, moet ik nog vervangen, voor 25mm, groter kan niet)
Flow is overigens het issue niet, dat is prima, iets meer zou leuk zijn, maar moet ik ff tijd voor vinden.
De retour loopt via de onderste helft van een 1000L Hygienebuffervat. Hier zitten ook 96 heatpipes op.
Met een 3 wp klep maak ik SWW 1x per dag op de bovenste helft van 't buffervat.
En daar zit het probleem ook lijkt het. Na het maken van SWW gaat de wp niet meer aan. De eerste tijd is dit logisch, want de Tr is hoog ivm het maken van SWW. Maar daarna zou ik verwachten dat ie weer aanspringt.
Dt staat op 3 al houdt ie soms ook 4 aan (kaboutertjes doen wat ze doen). Ta is 26 of 27 bij deze temperaturen, maar Tr is nu 22 en nog slaat ie niet aan.
Hieronder stroom verbruik van de wp en de vat temperaturen. SWW run om 14u.
Iemand een idee waarom ie niet aan springt?
:strip_exif()/f/image/oEnHTVDC5KP1Xey1B6F0H8Pn.jpg?f=fotoalbum_large)
Wp pakt bij de oranje lijn z'n water, en vvw retour zit bij de blauwe lijn.
:strip_exif()/f/image/8RQA45uGH9JhMLvVaZ1zNn3W.jpg?f=fotoalbum_large)
temp buffervat verstoort ?Baapje327 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:05:
Ik heb wat problemen om mijn nieuwe Pana 9J te begrijpen. Draai al 4 jaar met een 12H tcap maar die was te groot, dus vervangen voor een passender model.
Ik draai war, zonder thermostaat, 24*7.
Stooklijn 29-24 bij - 10 tot 15.
Wp zit direct op de vvw, (12 groepen maar er zit een stuk 20mm flex in waardoor de flow max 20 l/min is, moet ik nog vervangen, voor 25mm, groter kan niet)
Flow is overigens het issue niet, dat is prima, iets meer zou leuk zijn, maar moet ik ff tijd voor vinden.
De retour loopt via de onderste helft van een 1000L Hygienebuffervat. Hier zitten ook 96 heatpipes op.
Met een 3 wp klep maak ik SWW 1x per dag op de bovenste helft van 't buffervat.
En daar zit het probleem ook lijkt het. Na het maken van SWW gaat de wp niet meer aan. De eerste tijd is dit logisch, want de Tr is hoog ivm het maken van SWW. Maar daarna zou ik verwachten dat ie weer aanspringt.
Dt staat op 3 al houdt ie soms ook 4 aan (kaboutertjes doen wat ze doen). Ta is 26 of 27 bij deze temperaturen, maar Tr is nu 22 en nog slaat ie niet aan.
Hieronder stroom verbruik van de wp en de vat temperaturen. SWW run om 14u.
Iemand een idee waarom ie niet aan springt?
[Afbeelding]
Wp pakt bij de oranje lijn z'n water, en vvw retour zit bij de blauwe lijn.
[Afbeelding]
Nou de lijntjes zijn zo stabiel als wat voor Sww dus wp moduleert echt keurig. Lijntjes dalen keurig langzaam doordat de wp niet aan slaat.
Gelaagdheid is mi niet verstoord, maar zie jij dat anders? En waarom?
ik schreef verstoor t, niet verstoor d , dat maakt inhoudelijk verschil in dit gevalBaapje327 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:56:
[...]
Nou de lijntjes zijn zo stabiel als wat voor Sww dus wp moduleert echt keurig. Lijntjes dalen keurig langzaam doordat de wp niet aan slaat.
Gelaagdheid is mi niet verstoord, maar zie jij dat anders? En waarom?
trekt de WP zich op de een of andere wijze nog steeds iets aan van de temp in het h\buffervat. temp in buffervat moet mogelijk eerst dalen voordat er wordt opgestart.
[ Voor 4% gewijzigd door Peanutsonic op 20-12-2022 22:13 ]
Ja de wp trekt zich zeker wat aan van de temp in het buffervat, want dat is z'n retour. Maar dat is niet wat je bedoelt denk ik?Peanutsonic schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:07:
[...]
ik schreef verstoor t, niet verstoor d , dat maakt inhoudelijk verschil in dit geval
trekt de WP zich op de een of andere wijze nog steeds iets aan van de temp in het h\buffervat. temp in buffervat moet mogelijk eerst dalen voordat er wordt opgestart.
En ik denk ook dat de temp in het buffervat moet dalen, want dan zou dT hoog genoeg moeten zijn dat de wp weer aanspringt, maar dat zie ik niet gebeuren. En dat snap ik dus niet. Ik ga morgen eens kijken of ie al is aangesprongen en bij welke dT. Laat 't weten. Wellicht mis ik iets en verteld de data 't morgen.
graag, merci. denk dat het practisch stil staan van de circulatiepomp het probleem is, zal vast 0,1L aangeven ?Baapje327 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:18:
[...]
Ja de wp trekt zich zeker wat aan van de temp in het buffervat, want dat is z'n retour. Maar dat is niet wat je bedoelt denk ik?
En ik denk ook dat de temp in het buffervat moet dalen, want dan zou dT hoog genoeg moeten zijn dat de wp weer aanspringt, maar dat zie ik niet gebeuren. En dat snap ik dus niet. Ik ga morgen eens kijken of ie al is aangesprongen en bij welke dT. Laat 't weten. Wellicht mis ik iets en verteld de data 't morgen.
[ Voor 7% gewijzigd door Peanutsonic op 20-12-2022 22:24 ]
Nee pomp doet 10l/min, als ie niet verwarmd.Peanutsonic schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:22:
[...]
graag, merci. denk dat het practisch stil staan van de circulatiepomp het probleem is, zal vast 0,1L aangeven ?
Hij is weer aangesprongen iets voor 12u vannacht, Tr: 21,7.
Ik vermoed dat dT dus pas aangaat bij dT is 4, en wellicht nog een meetverschil.
Ik zal nog eens goed kijken naar de sensor ijkingen en de dT eens aanpassen naar 2. Kijken of dat invloed heeft.
Delta T zo laag mogelijk ?Baapje327 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:28:
[...]
Nee pomp doet 10l/min, als ie niet verwarmd.
Hij is weer aangesprongen iets voor 12u vannacht, Tr: 21,7.
Ik vermoed dat dT dus pas aangaat bij dT is 4, en wellicht nog een meetverschil.
Ik zal nog eens goed kijken naar de sensor ijkingen en de dT eens aanpassen naar 2. Kijken of dat invloed heeft.
Tja, hij doet er nu 8u over om weer aan te springen, dat is niet de bedoeling. Hij stond dT 3, maar dat houdt ie niet aan, vermoed eigenlijk dat ie dit negeerd en gewoon op dT 4 pas weer aangaat, maar ff testen.Peanutsonic schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:05:
[...]
eb ik het idee
Delta T zo laag mogelijk ?
Ook de netwerk adapter eraan aan het hangen, misschien geeft die iets meer inzicht.
Vond 2 al erg laag, weet niet of iemand 1 zou aanraden, sowieso doen de kaboutertjes waar ze zin in hebben h
Een lage dt instellen zorgt er alleen voor dat hij sneller daar naartoe wil, je kunt net zo goed dt=6 instellen hij gaat toch zelf zijn weg zoeken en komt vanzelf bij 2 uit, probeer maar eens uit.Baapje327 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:22:
[...]
Tja, hij doet er nu 8u over om weer aan te springen, dat is niet de bedoeling. Hij stond dT 3, maar dat houdt ie niet aan, vermoed eigenlijk dat ie dit negeerd en gewoon op dT 4 pas weer aangaat, maar ff testen.
Ook de netwerk adapter eraan aan het hangen, misschien geeft die iets meer inzicht.
Vond 2 al erg laag, weet niet of iemand 1 zou aanraden, sowieso doen de kaboutertjes waar ze zin in hebben h
Ik heb geen ervaring met een sanitair vat erbij. Maar wat ik bij mij zie met alleen vvw is dat volgens de regels hij afslaat als Ta 2 hoger is dan de gevraagde Ta, dan kijkt hij naar Tr en als Ta 3° onder de Tr van dat moment zit gaat hij weer aan, wat mij opvalt is dat dit soms wel bij 4 is. Als dit voor jou te lang duurt zou je kunnen proberen de flow niet op dt te sturen maar vast te zetten op Max flow. Bij verschillende van ons was dit een verbetering, bij mij ook, misschien helpt het jou ook.
Het laagste wat ik zie is ~1650..1700 RPM wat overeen komt met 10 l/min.
Was benieuwd of hij op een minimale flow stuurt, of op een minimaal RPM.
Heb zo'n DJG boiler:

Maar hier zit verder geen ontluchting op. Behalve op de uitgaande Warm water leiding. Maar das niet het hoogste punt...
warm water pijp zit vrijwel altijd helemaal bovenin. de top exit modellen zoals de panasonic zijn daarin natuurlijk beter maar een klein laage lucht is niet erg.MikeyMan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:33:
Misschien een domme vraag; maar als er lucht in de SWW boiler komt; hoe gaat deze er dan weer uit?
Heb zo'n DJG boiler:
[Afbeelding]
Maar hier zit verder geen ontluchting op. Behalve op de uitgaande Warm water leiding. Maar das niet het hoogste punt...
flow en rpm ligt aan de weerstand in het systeem. dus minder weerstand betekent minder toeren. daarin zijn de mensen met 32mm en gesloten verdelers in het voordeel.HFman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:26:
gewoon uit nieuwsgierigheid.. wat is de minimale pomp flow en RPM die jullie zien ?
[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 21-12-2022 20:36 ]
Sure, maar wat is het laagste, heb ergens het idee dat ongeacht wat er achter zit de pana niet benenden de 1450 RPM gaat op zijn waterpomp.flippy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:35:
[...]
warm water pijp zit vrijwel altijd helemaal bovenin. de top exit modellen zoals de panasonic zijn daarin natuurlijk beter maar een klein laage lucht is niet erg.
[...]
flow en rpm ligt aan de weerstand in het systeem. dus minder weerstand betekent minder toeren. daarin zijn de mensen met 32mm en gesloten verdelers in het voordeel.
Op het plaatje wat je zelf hierboven plaatst is al duidelijk te zien dat de warmwaterleiding het water echt wel helemaal bovenuit het vat haalt. Je ontlucht dus gewoon door een warmwaterkraan open te zetten.MikeyMan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:33:
Misschien een domme vraag; maar als er lucht in de SWW boiler komt; hoe gaat deze er dan weer uit?
Heb zo'n DJG boiler:
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
laagste is doorgaans boven het minimum wat de unti accepteert als "draaiende pomp". dat was rond de 900 toeren dacht ik voor die in storing gaat. dus daar wil je ruim vandaan blijven. immers kan er weinig van die 1400 overblijven als je ergens ineens een paar kleppen dichtmietert.HFman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:01:
[...]
Sure, maar wat is het laagste, heb ergens het idee dat ongeacht wat er achter zit de pana niet benenden de 1450 RPM gaat op zijn waterpomp.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 21-12-2022 21:15 ]
Thanks, ga ik ook eens proberen.KaDoos schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:50:
Had je met je T-cap geen problemen, is er nog iets veranderd?
Met de tcap had ik een hogere stooklijn (35-25), en draaide ik vaste tijden (overdag). In de morgen draaide ie iets harder, maar hij verbruikte een stuk meer als ik hem de hele nacht liet doordraaien.
Als de vloer warm is, is 't goed hier merk ik. Dus wilde voor 24*7 stoken gaan op lage temp, want deze wp heeft bij koud weer echt stuk minder power dan de tcap.
Maar wordt de lucht dan ook naar beneden geduwd door de kraan aan te zetten? Lijkt me niet toch?Andrehj schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:07:
[...]
Op het plaatje wat je zelf hierboven plaatst is al duidelijk te zien dat de warmwaterleiding het water echt wel helemaal bovenuit het vat haalt. Je ontlucht dus gewoon door een warmwaterkraan open te zetten.
Of moet ik de ontluchter open zetten tijdens warm water gebruik?
Die snap ik, maar mijn vraag is juist anders om, stel zou een "perfect" systeem hebben zonder verlies in de leidingen, wat zou dan het laagste RPM zijn waar de WP de waterpomp heen moduleert.flippy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:14:
[...]
laagste is doorgaans boven het minimum wat de unti accepteert als "draaiende pomp". dat was rond de 900 toeren dacht ik voor die in storing gaat. dus daar wil je ruim vandaan blijven. immers kan er weinig van die 1400 overblijven als je ergens ineens een paar kleppen dichtmietert.
onbekend omdat de kabouter eerder in storing gaat door gebrek aan flow voor je goede meting krijgt.HFman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:21:
[...]
Die snap ik, maar mijn vraag is juist anders om, stel zou een "perfect" systeem hebben zonder verlies in de leidingen, wat zou dan het laagste RPM zijn waar de WP de waterpomp heen moduleert.
Que? Als de lucht in een dooie hoek zit dan komt die niet mee nee. En welke ontluchter? Je zegt net zelf dat er geen ontluchters in het systeem zitten.MikeyMan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:18:
[...]
Maar wordt de lucht dan ook naar beneden geduwd door de kraan aan te zetten? Lijkt me niet toch?
Of moet ik de ontluchter open zetten tijdens warm water gebruik?
De "ontluchter" voor SWW is gewoon je douchekop.
Dat snap ik .. zeg je nu dat je extra weerstand in je leidingen moet toevoegen om hem boven de 900 rpm te houden omdat anders hij zich zelf in een error mode knalt.. ?flippy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:23:
[...]
onbekend omdat de kabouter eerder in storing gaat door gebrek aan flow voor je goede meting krijgt.
Ik zei al eerder, er zit een ontluchter in de uitgaande leiding van de boiler. Ongeveer 10 cm onder de top van het vat.bbbrumbrum schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:26:
[...]
Que? Als de lucht in een dooie hoek zit dan komt die niet mee nee. En welke ontluchter? Je zegt net zelf dat er geen ontluchters in het systeem zitten.
De "ontluchter" voor SWW is gewoon je douchekop.
rpm staat niet gelijk aan stroomverbruik dus de winst moet je echt zoeken in minimaliseren van de weerstand in het systeem. dus dikke pijpen en weinig haakse bochten en natuurlijk niet meer flow dan nodig is. in de prakijk zal je toch boven de 10L/min moeten zitten om flowstoringen te voorkomen dus dan zit je al boven de 1200 zelfs met dikke korte pijpen.HFman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:26:
[...]
Dat snap ik .. zeg je nu dat je extra weerstand in je leidingen moet toevoegen om hem boven de 900 rpm te houden omdat anders hij zich zelf in een error mode knalt.. ?
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 21-12-2022 21:31 ]
Dat is een antwoord waar ik iets mee kan. Ik wil kijken hoeveel ik nog kan "winnen" door de flow te optimaliseren.flippy schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:30:
[...]
rpm staat niet gelijk aan stroomverbruik dus de winst moet je echt zoeken in minimaliseren van de weerstand in het systeem. dus dikke pijpen en weinig haakse bochten en natuurlijk niet meer flow dan nodig is. in de prakijk zal je toch boven de 10L/min moeten zitten om storingen te voorkomen dus dan zit je al boven de 1200.
Als de pana nu altijd minimaal 1700 RPM deed voor minimaal 10L/min dan heb ik niks meer te winnen.
Heb zelf het idee dat mijn "pantzerslauge" nog al wat verlies veroorzaken..
Als hij echter terug moduleren kan naar 1200 RPM en in een 32 mm systeem dan nog steeds die 10L/min kan halen, dan ik kan ik dus nog wat winnen.
Overigens, voor die 10l/min is RPM wel direct gekoppeld aan de vermogens opname.
Meer verlies in je systeem betekend dat de pomp "zwaarder" draait (meer druk maakt) maar ook meer RPM's moet maken om de flow te halen omdat er meer water "terug" stroomt (pomp blad rendement wordt lager)
Nu ik er over nadenk, denk ik dat de tcap dit probleem niet gaf omdat de stooklijn hoger stond. Ik heb de Tr hier niet echt hoger gezien dan 25 en dan is 't buiten heel koud, anders had ik dat niet qua stooklijn. Dan was de TS dus hoog genoeg om te draaien.KaDoos schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:50:
Had je met je T-cap geen problemen, is er nog iets veranderd?
Interessant om die setpoints te weten. Ik haal dat zelden denk ik, want ik kan altijd wel warmte kwijt hier en in het tussenseizoen gaan de collectoren mee werken dus ligt het sowieso aan de zon in welke mate die schijnt of de wp aan of uit staat.
Ben benieuwd hoe 't gaat eind januari als er weer neer licht is.
ga er maar niet vannuit dat je veel verder onder die 1700 uitkomt. laagste wat ik die van mij heb gekregen is 1500 zonder storing.HFman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:42:
[...]
Dat is een antwoord waar ik iets mee kan. Ik wil kijken hoeveel ik nog kan "winnen" door de flow te optimaliseren.
Als de pana nu altijd minimaal 1700 RPM deed voor minimaal 10L/min dan heb ik niks meer te winnen.
Heb zelf het idee dat mijn "pantzerslauge" nog al wat verlies veroorzaken..
Als hij echter terug moduleren kan naar 1200 RPM en in een 32 mm systeem dan nog steeds die 10L/min kan halen, dan ik kan ik dus nog wat winnen.
Overigens, voor die 10l/min is RPM wel direct gekoppeld aan de vermogens opname.
Meer verlies in je systeem betekend dat de pomp "zwaarder" draait (meer druk maakt) maar ook meer RPM's moet maken om de flow te halen omdat er meer water "terug" stroomt (pomp blad rendement wordt lager)
Dan zou ik toch zoeken of die boiler de Ta niet beïnvloed. Als hij bij mij uitgaat op de Ta dan gaat hij na een paar uur weer aan, alleen niet als ik op de gevraagde Ta verlaag voor de nacht waardoor hij dan afslaat, dan kan het de hele nacht duren voor hij weer aangaat, helemaal bij de huidige buitentemperaturen.Baapje327 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:18:
[...]
Thanks, ga ik ook eens proberen.
Met de tcap had ik een hogere stooklijn (35-25), en draaide ik vaste tijden (overdag). In de morgen draaide ie iets harder, maar hij verbruikte een stuk meer als ik hem de hele nacht liet doordraaien.
Als de vloer warm is, is 't goed hier merk ik. Dus wilde voor 24*7 stoken gaan op lage temp, want deze wp heeft bij koud weer echt stuk minder power dan de tcap.
Wat jij schreef dat hij niet aangaat vind ik er op lijken dat er een lek in de klep zit of dat in ieder geval de Sensoren op de WP beïnvloed worden door de boiler.
Beetje hoog?HFman schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:26:
gewoon uit nieuwsgierigheid.. wat is de minimale pomp flow en RPM die jullie zien ?
Dit heeft de mijne:
/f/image/al7hxsQOIAE0gjJRNOWB0n57.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z7Izi2dlQLnVn9dm6wiZ44DH.png?f=fotoalbum_large)
Moeilijke dagen en weer makkelijker:
/f/image/TX8R72S3aZR5YzONJAkJTDsJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Dylantje2 op 21-12-2022 23:01 ]
Thanks!KaDoos schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:49:
[...]
Dan zou ik toch zoeken of die boiler de Ta niet beïnvloed. Als hij bij mij uitgaat op de Ta dan gaat hij na een paar uur weer aan, alleen niet als ik op de gevraagde Ta verlaag voor de nacht waardoor hij dan afslaat, dan kan het de hele nacht duren voor hij weer aangaat, helemaal bij de huidige buitentemperaturen.
Wat jij schreef dat hij niet aangaat vind ik er op lijken dat er een lek in de klep zit of dat in ieder geval de Sensoren op de WP beïnvloed worden door de boiler.
Hij gaat wel aan, maar het duurt erg lang. Goed om te horen dat jij dit ook hebt. Mijn stooklijn is vrij vlak dus als ik nachtverlaging zou toepassen, zou ie bij mij nog stuk later aangaan ga ik vanuit.
Was voor mij de reden om het te zoeken in autoshiften. Je kunt natuurlijk ook even naar je controller lopen en tijdelijk een flinke shift geven op je stooklijn. Met een paar minuten +5 gaat je Wp zeker binnen enkelen minuten aan! Als je dan na tien minuten weer terug shift, blijft de Wp draaien. Van hand naar auto is dan de volgende stap…Baapje327 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 06:25:
[...]
Thanks!
Hij gaat wel aan, maar het duurt erg lang. Goed om te horen dat jij dit ook hebt. Mijn stooklijn is vrij vlak dus als ik nachtverlaging zou toepassen, zou ie bij mij nog stuk later aangaan ga ik vanuit.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
De waterpomp RPM zijn moeilijk af te lezen, kun je de schaal op RPM zetten ipv van afronden op K rmp ? denk jij op 1400 RPM zit ? wel mooi om te zien dat de pana dus echt op die 10 liter / min stuurt. (minimale flow).Dylantje2 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:58:
[...]
Beetje hoog?
Dit heeft de mijne:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moeilijke dagen en weer makkelijker:
[Afbeelding]
Heb geprobeerd of ik het in je dashboard zelf kon aan passen maar dat lukt helaas niet ..

Ja klopt, dit is mooi, ben eerst nog even aan het zoeken naar de stooklijn, want denk dat 't minimale nog lager kan eigenlijk. Ik kan ook het zo houden en nachtverlaging weer aanzetten, dat gaat wellicht ook beter als 't zo warm is als nu.t.oswald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:54:
[...]
Was voor mij de reden om het te zoeken in autoshiften. Je kunt natuurlijk ook even naar je controller lopen en tijdelijk een flinke shift geven op je stooklijn. Met een paar minuten +5 gaat je Wp zeker binnen enkelen minuten aan! Als je dan na tien minuten weer terug shift, blijft de Wp draaien. Van hand naar auto is dan de volgende stap…
En ff tijdelijk shiften met +5 of 3 kan ook prima op de timer functie, dan zou het ook automagisch gaan maar dan wordt 't nog mooier met autoshift.
Zoiets?HFman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:35:
[...]
De waterpomp RPM zijn moeilijk af te lezen, kun je de schaal op RPM zetten ipv van afronden op K rmp ? denk jij op 1400 RPM zit ? wel mooi om te zien dat de pana dus echt op die 10 liter / min stuurt. (minimale flow).
Heb geprobeerd of ik het in je dashboard zelf kon aan passen maar dat lukt helaas niet ..
En nope je bent bezoeker, anders ...:-)
voel me een beetje een noob, maar zojuist de netwerkadapter aan smartcloud gekoppeld, maar ik had verwacht dat ik met IFTTT wat meer zou kunnen dan de standaard controller die aan de controller hangt.
maar ik zie nergens een dergelijke optie.
zit dat ergens verstopt? of kijk ik er gewoon overheen?
zo ziet het eruit bij mij:
/f/image/KH36SRtpiLwKHaWWPKlrAxB1.png?f=fotoalbum_large)
Pas na aansluiten bij de service Cloud wordt het interessant. Dus nog een account maken als installateur met een andere naam en dan jezelf uitnodigen. Of snap ik je verkeerd?Baapje327 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:55:
hi,
voel me een beetje een noob, maar zojuist de netwerkadapter aan smartcloud gekoppeld, maar ik had verwacht dat ik met IFTTT wat meer zou kunnen dan de standaard controller die aan de controller hangt.
[Afbeelding]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
om iets met ifttt te doen, moet je ook wel ifttt hieraan koppelen.Baapje327 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:55:
hi,
[Afbeelding]
ifttt is niet van panasonic, dus heb je beide nodig.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Dit topic is gesloten.