Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.499 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@HFman de discussie ging erover of die 900liter/hr dan niet alleen de max maar ook gelijk de minimale vaste waarde zou moeten zijn. Ergo; of het altijd 900l/hr zou moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Tiesert schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:36:
[...]

Dank voor je antwoord. Heb er over nagedacht, want ben niet zo goed in het opvolgen van instructies op een sticker zonder het zelf te begrijpen dat het nuttig en zinvol is voor mijn hele systeem.

Ik kan me voorstellen dat de sticker een optimale waarde vermeldt, en dat het ook het beste is om de Pana daar op in te stellen, mits de rest van je systeem dat ook toelaat. En dat is lang niet altijd het geval.

Ik wil graag begrijpen waarom het nuttig is om de Pana te laten proberen om je vvw met 35L/m (in mijn geval dan) te bestoken, als de verdeler 2L/m per groep kan verwerken (en je geen 17 groepen hebt).

Of een buffervat proberen vol te duwen (wat misschien nog wel beter lukt dan de verdeler), zonder dat het er aan de andere kant uitgepompt wordt. En ik neem aan dat hierdoor het risico van een by-pass toeneemt, als het water direct terugstroomt naar de pana.

Dan kun je toch beter een pompinstelling kiezen voor een maximale flow die aansluit bij je situatie, zoals een buffer of verdeler, en dan een hogere dT kiezen als dat nodig is? Het doel is een optimaal totaalplaatje voor de hele verwarming, niet om een ideale instelling voor alleen de pomp?

Of zie ik dit helemaal verkeerd? cc @MikeyMan
Tsja. begrijpen.
Het is dan wss ook zo dat je pana zijn vermogen niet kwijt kan.
Die dt if de flow enz.. Is pas stap twee.
Juist een startpunt is wat de pana wilt hebben

Maar ieder zijn meug, alleen heb je het al geprobeerd:-)
Ondanks dat ik 15 heb staan, gaat hij ook naar 10 en 30 dus waarom ik weet het niet, maar de beste settings was flow op 15 liter, alles geprobeerd..

En dat geld ook voor je dt.. hij doet wat hij wilt, maar zoekt de basis.
En ook voor je flow.

Anders gevraagd, waarom heb je zo weinig flow als je pana meer wilt hebben
En je flow zou hij kwijt moeten kunnen in je systeem, anders....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Aikon schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:54:
[...]

Ik heb 2x het ontluchtingsprogramma gedraaid, wat best goed hielp. Geen enkel teken van vocht bij de ontluchter, maar elke keer als de pomp aansloeg zag ik wel een straaltje water uit de Pana lopen precies onder die ontluchter, netjes uit een afvoerbuisje helemaal onderop de machine.

Paar keer bijgevuld, en nu op 2,5 bar gezet, dat is de max van het groene gedeelte op de luchtdrukmeter, kijken of die daar op blijft. Ik zie zo snel in de handleiding niet wat de max druk mag zijn, als iemand dat weet hoor ik het graag.
Die meter van pana of een standaardleiding meter
is 2.5 niet heel veel?
Heb je een expansie vat en een prescor erin zitten?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:46:
[...]

Mijn 5H doet alle defrosts met de BH. In 2020 en 2021 koste dat tot eind december om en nabij de 10 uur. Nu zit ik half december al op 14 uur. Het is dus nogal afwijkend dit jaar. Maar die 48 uur is wel heel extreem.
Staat de ruimteverwarming wellicht aan? Dat komt de heater ook in actie onder de ingestelde voorwaarden.
Bizar vochtige lucht hier ook veel meer bh gebruik.
3 hele dagen boven 90% rv en lage temprange Dus DF mania

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ubuntu schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:50:
Afgelopen 12 uur is mijn bedrade verbinding tussen cz taw1 en internet (om voor mij onverklaarbare reden) uitgevallen.

Ik vind het momenteel nog geen prettig idee dat de verbinding soms weg kan zijn, ik houdt graag de zaak tijdens vorst op afstand in de gaten, pomp loopt nu een week en dan ben je nog wat voorzichtig he.
gelukkig zou ik via de app van mijn zonnepanelen wel kijken hoeveel vermogen er wordt getrokken en voorzichtig concluderen "dat de pomp nog draait".

Het valt mij op dat in de service-cloud grafiek precies ook die perioden blanco zijn.
Mag ik concluderen dat Panasonic dus 24/7 mijn data opslaat (mits verbinding) en er dus geen statistieken in de warmtepomp zelf worden opgeslagen?

Zijn er mensen met soortgelijke ervaring dat de verbinding uitvalt en zich niet meer vanzelf hersteld? (ik gebruik de resetfunctie op de cz taw, de storing kwam 2x voor en de cz taw is verbonden met netwerkkabel)

Momenteel heb ik de cz taw maar even draadloos met de experiabox verbonden, kijken hoe dat gaat.
Heishamon van @thehog van de zomer installeren en dan zonder cloud, gaan.... Geloof dat er een beta is van opentherm thermostaat:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
JoKo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:07:
[...]

Geen idee wat de max is. Nu 2 x 91 gezien deze maand.
[Afbeelding]
Wat gaf hij toen als power aan?
Of alleen de hz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Tiesert schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:05:
[...]

Nou, elke installatie en elk afgiftesysteem is anders, dus dat het geen vaste waarde kan zijn snap ik heel goed. Maar daarom vermoed ik dat het ook niet kan zijn dat je in elke situatie, ongeacht de installatie en afgiftesysteem, de waarde op de sticker moet invullen.
Edit: Aan de andere kant: je geeft een maximum in, dat hoeft (mits je dT kiest en geen vaste flow) niet de waarde te zijn die de pana gebruikt. Bij een max flow van de sticker en een hoge dT mag de Pana het zelf uitzoeken. Maar dan moet je dat daar de ruimte voor hebben, anders zou ik zeggen zoek een balans binnen je situatie en ga niet uit van wat de sticker zegt. Maar goed, ik probeer het ook maar te begrijpen.
Dus ik weet niet wat je allemaal meet.
Ik zou zeggen probeer het eens gewoon.

En wie weet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
HFman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:53:
[...]

Snap deze discussie niet echt..

De panasonic wil een minimale flow zien. Die zie je ongeveer terug wanneer er in WAR geen warmte wordt gevraagd.
Wanneer je daar onder gaat krijg je een fout melding.
Als je de max wilt instellen hangt van je systeem af.
In mijn geval, ik heb zone regeling.
Dus ik wil zeker een max instellen, anders gaat de waterpomp van de WP als een gek pompen voor niks.

De max flow die de WP dan ook mag geven in mijn geval, is ~ 900 liter / uur.
Die 900 liter komt van een dT van 5 graden ~ 5 Kwh. (P = m x c x ∆t x 1/3600).

Het heeft geen enkel zin om een hogere pomp flow toe te staan wanneer je systeem het niet aan kan.
Sterk nog, dit laat je pomp onnodig hard draaien.
Om je systeem dan goed werken te krijgen zul je de dT om moeten rekken.
Je zult er wel voor moeten zorgen dat de minimaal pomp flow altijd mogelijk is, zo niet dan krijg je een stroring.

De max pomp flow (eigenijk niet flow, maar max Hex setting) is "hard" de WP gaat alleen met een defrost er over heen.
de DT is "vloeibaar" wanneer hij zijn vermogen niet kan afgeven dan gaat de WP deze oprekken.
De discussie gaat omdat er mensen zien die zeggen dat je flow moet spelen.
En we hebben al jaren geleden uitgevonden dat het EN meer elektra kost om die pomp harder te laten lopen en het werkt slechter.
Dus voor een H was zet hem op de flow de pomp vraagt. De rest die die kleintjes in dat machientje

Alleen omdat er verkeerde settings zijn, gaan sommige advies geven om met de flow te spelen.
En juist de andere ellende, afgifte, of thermostaatkranen, of of zijn het probleem
En niet de flow.

Maar ik blijf proberen hahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:12:
@HFman de discussie ging erover of die 900liter/hr dan niet alleen de max maar ook gelijk de minimale vaste waarde zou moeten zijn. Ergo; of het altijd 900l/hr zou moeten zijn.
In de H versie kun je die niet instellen.. (?)
Maar ook dit hangt van je instalatie af.

Vanuit gaande dat je geen zone regeling hebt, wil je dat juist niet. Heeft geen enkel nut dat de waterpomp on nodig veel vermogen vraagt.
En je de WP dwingt naar een lagere DT.

Een moderne CV moduleert zijn pomp flow ook om het hoogste rendement te halen. Zo ook een WP.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Dylantje2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:27:
[...]

De discussie gaat omdat er mensen zien die zeggen dat je flow moet spelen.
En we hebben al jaren geleden uitgevonden dat het EN meer elektra kost om die pomp harder te laten lopen en het werkt slechter.
Dus voor een H was zet hem op de flow de pomp vraagt. De rest die die kleintjes in dat machientje

Alleen omdat er verkeerde settings zijn, gaan sommige advies geven om met de flow te spelen.
En juist de andere ellende, afgifte, of thermostaatkranen, of of zijn het probleem
En niet de flow.

Maar ik blijf proberen hahaha
Eens, max flow instellen, dT en stooklijn op basis van je dT kun je uitrekenen wat je minimale max flow moet zijn. Dit moet kloppen met je instalatie.

Of eigenlijk je instalatie bekijken wat de max flow is e.g. vloerverwarming is vaak 4 liter l/m groep en op basis hier van je dT bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
HFman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:42:
[...]

Eens, max flow instellen, dT en stooklijn op basis van je dT kun je uitrekenen wat je minimale max flow moet zijn. Dit moet kloppen met je instalatie.

Of eigenlijk je instalatie bekijken wat de max flow is e.g. vloerverwarming is vaak 4 liter l/m groep en op basis hier van je dT bepalen.
Toch net niet mee eens
De flow die op de stickeer staat is leidend.
Daarna dt [ 2 was de beste]
De rest doet hij helemaal zelf. moduleert waar hij wilt
Als je de Tretour netjes getweakt hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-09 10:13
Ik heb mijn sticker bekeken maar zie geen flow aangegeven (9Kw J mono) Bedoelen jullie de sticker waar ook je serienummer op staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Ubuntu schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:10:
Ik heb mijn sticker bekeken maar zie geen flow aangegeven (9Kw J mono) Bedoelen jullie de sticker waar ook je serienummer op staat?
Achter op de pomp waar de in en outlet zitten :-) brrrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
HFman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:31:
[...]

In de H versie kun je die niet instellen.. (?)
Maar ook dit hangt van je instalatie af.

Vanuit gaande dat je geen zone regeling hebt, wil je dat juist niet. Heeft geen enkel nut dat de waterpomp on nodig veel vermogen vraagt.
En je de WP dwingt naar een lagere DT.

Een moderne CV moduleert zijn pomp flow ook om het hoogste rendement te halen. Zo ook een WP.
Het is toch wat. Iedereen met zijn vingers aan de WP om de flow te regelen. Als dat moet, mankeert er iets aan de totale installatie om in de buurt te kunnen komen van wat het systeem nodig heeft en de pomp wil en kan leveren.
Waarom - zou je je kunnen afvragen - meent iedereen het beter te kunnen dan de ingesloten kabouters die door deskundigen van Panasonic zijn toegerust met vaardihgheden om de warmtehuishouding te kunnen runnen. Why oh why.

Ik heb hier een te kleine ketel, maar stel slechts een stooklijn in en laat het ding verder zijn gang gaan. Kijk wel steeds hoe alles zijn gang gaat, maar ook met Jip en Jan op de bok zal het niet voordeliger gaan. Ja, soms, als je genoegen neemt met 4 dagen opstoken voor een beetje warmte, ja dan. Randgebeuren in het totaal.
Doet me denken aan een witte Citroen , kleine middenklasse, die rijdt op een 6-baans snelweg met 99 km/h en met 99,1 km/h probeert in te halen op de meest linker baan.

Als een WP enige intelligentie is ingebouwd is het wel de verhouding Temp en Flow

Wie een ingewikkeld systeem maakt met kranen en verdelers plus diverse temperatuur niveau; s hale een echte vakman en zorgt tevens dat het systeem is voorzien van debiet kranen met bypass. Of je haalt de inpandige deskundige van hier er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Dylantje2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:45:
[...]

Toch net niet mee eens
De flow die op de stickeer staat is leidend.
Daarna dt [ 2 was de beste]
De rest doet hij helemaal zelf. moduleert waar hij wilt
Als je de Tretour netjes getweakt hebt
Als je een dT van 2 graden zou hebben en een max flow van 900l/h kan je wp nooit 5 kW afgeven.
Bij mij werkt een dT van 2 graden slecht, dan draait de pomp cont. op max flow, gevolg lage COP bij lage loads. Heb hem daarom op een dT van 3.
Bij de laagste loads kan de waterpomp dan precies met de laagste flow draaien.

Als je max flow op een dT van 2 hebt negeert de Pana gewoon deze setting...als de max flow op 900 l/h staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Peanutsonic schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:27:
[...]

Het is toch wat. Iedereen met zijn vingers aan de WP om de flow te regelen. Als dat moet, mankeert er iets aan de totale installatie om in de buurt te kunnen komen van wat het systeem nodig heeft en de pomp wil en kan leveren.
Waarom - zou je je kunnen afvragen - meent iedereen het beter te kunnen dan de ingesloten kabouters die door deskundigen van Panasonic zijn toegerust met vaardihgheden om de warmtehuishouding te kunnen runnen. Why oh why.

Ik heb hier een te kleine ketel, maar stel slechts een stooklijn in en laat het ding verder zijn gang gaan. Kijk wel steeds hoe alles zijn gang gaat, maar ook met Jip en Jan op de bok zal het niet voordeliger gaan. Ja, soms, als je genoegen neemt met 4 dagen opstoken voor een beetje warmte, ja dan. Randgebeuren in het totaal.
Doet me denken aan een witte Citroen , kleine middenklasse, die rijdt op een 6-baans snelweg met 99 km/h en met 99,1 km/h probeert in te halen op de meest linker baan.

Als een WP enige intelligentie is ingebouwd is het wel de verhouding Temp en Flow

Wie een ingewikkeld systeem maakt met kranen en verdelers plus diverse temperatuur niveau; s hale een echte vakman en zorgt tevens dat het systeem is voorzien van debiet kranen met bypass. Of je haalt de inpandige deskundige van hier er bij.
Ik snap je punt niet helemaal, dit zijn juist de items die je in kunt stellen. Die kabouters zijn best slim maar zijn niet zelf lerend / blind. Vandaar daar dat je limieten aan moet geven, zodat ze het beste hun werk kunnen doen.

Verder, ja, meeste WP zijn aangesloten op een systeem wat niet voor een WP bedoelt is....

Verder dat Pana zelf de beste flow kan bepalen eens. Maar ook in de service manual zul je zien dat dit gaat op basis van de dT die jij moet instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:17
Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:51:
[...]

Bijzonder. Bij mij staat er 11218 en 2068. Ik snap het niet meer. Maar gezien de prestaties van je WP, blijft de conclusie wel dat die blijkbaar te klein is, ondanks dat dat op basis van de energiebehoefte moeilijk te verklaren is.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken!
Morgen avond worden de kWh meters geleverd.

Verder contact gezocht met de elektricien, nog geen reactie gehad. Komende dinsdag komt de installateur. Wordt vervolgd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
HFman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:28:
[...]

Als je een dT van 2 graden zou hebben en een max flow van 900l/h kan je wp nooit 5 kW afgeven.
Bij mij werkt een dT van 2 graden slecht, dan draait de pomp cont. op max flow, gevolg lage COP bij lage loads. Heb hem daarom op een dT van 3.

Als je max flow op een dT van 2 hebt negeert de Pana gewoon deze setting...als de max flow op 900 l/h staat.
Delta T heeft standaard een waarde. Wie afregelt moet weten wat hij/zij doet. Proefondervindelijk instellen, kan ook verder niemand voor je uitzoeken.
Hangt van het te veel aan knietjes en te dunne pijp af.
Hier regelen 2 standaardpompen op het juiste moment en in de juiste verhouding de flow 2 kanten op. Zijn ze voor gemaakt en de combi is door Panasonic getest.
Wat zou ik dan nog moeten willen ?
Niemand krijgt meer aan warmte uit een systeem dan waarvoor het is ontworpen. Blijft alleen enig shiftwerk over Teveel en te weinig daarvan helpt correcte werking om zeep.
Maar WP is leuk speelgoed. Vooral met lampjes en kranen.
Middagje meerijden op een stoomlocomotief geeft eenzelfde kick.

[ Voor 5% gewijzigd door Peanutsonic op 14-12-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
[...]

Help me even, want bij dT van 3 en max flow van 900L/h haal je toch nog steeds niet 5kW?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Tiesert schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:50:
[...]

Help me even, want bij dT van 3 en max flow van 900L/h haal je toch nog steeds niet 5kW?
Nee, onmoggelijk, max rond de 3kWh.
Vandaar dat de Pana je max dT Dan ook negeert.
En je dT groter maakt (of je flow is hoger Dan de 900 l/h) om toch 5 kWh te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HFman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:27:
[...]

Nee, onmoggelijk, max rond de 3kWh.
Vandaar dat de Pana je max dT Dan ook negeert.
En je dT groter maakt (of je flow is hoger Dan de 900 l/h) om toch 5 kWh te halen.
Ah, dat verklaart e.e.a. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Snel even een overzichtje gemaakt dt vs Vermogen welke flow je nodig bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/numIrPWcK9LGpaj1fDAwRZ78-n0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jn0jcNCa5ijqVf4BI4p5GkCA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:23
HFman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:53:

[Afbeelding]
Mag zo de TS in, nuttige info.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
HFman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:53:

[Afbeelding]
(y) liefst nog t/m 12 voor de 12KW-bezitters. Linkeras is KW ipv kWh?
Is er een reden dat je kiest voor L/h ipv L/min?

[ Voor 5% gewijzigd door Tiesert op 14-12-2022 21:12 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Tiesert schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:10:
[...]

Prima, breid ik hem nog even uit !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Tiesert schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:10:
[...]

Is er een reden dat je kiest voor L/h ipv L/min?
probeerde even in lijn te blijven met wat eerder werd aan gehaald.
Het is in Liter per uur maw, dan is KWh correct .. (?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aqde91QcfJBWFNl4uZCyVyUXOFc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PJnea0SqSHl0j1jTtlkRaTUp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU7-Frpvn3REGeEO9hU2UqbhwRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UtwrYcm7wIGjysonUooUgrte.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
HFman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is allebei fout. Bij beide tabellen hoort bij de linker kolom kW te staan. Dus kleine k en grote W.
(Een grote K betekent Kelvin, maar KelvinWatt slaat dus nergens op)

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2022 21:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HFman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:26:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt dit wel?
Haal hier 33-34 liter per minuut. Met een minimum van 4kW op mn T-cap.

Maar een dT van <2 haal ik echt niet.

Overigens... Is dT ook niet afhankelijk van Ta en de ruimtetemperatuur? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:47:
[...]

Het is allebei fout. Bij beide tabellen hoort bij de linker kolom kW te staan. Dus kleine k en grote W.
(Een grote K betekent Kelvin, maar KelvinWatt slaat dus nergens op)
kW 100% eens.. (mijn excuus = 40 graden koorts..)
de 2de mag je mij nog eens uit leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:59:
[...]

Klopt dit wel?
Haal hier 33-34 liter per minuut. Met een minimum van 4kW op mn T-cap.

Maar een dT van <2 haal ik echt niet.

Overigens... Is dT ook niet afhankelijk van Ta en de ruimtetemperatuur? :?
tja.. tenzij je er geen water inhebt, is het het enne of het andere...
Weet niet hoe je de temperatuur en flow en vermogen meet, maar ergens moet er een afwijking zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-08 10:34
Dylantje2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:40:
[...]

Nog niet gehoord dat er ooit van een pomp een firmware update is..
Ook erg benieuwd.
https://www.handelsondern...fase-binnen-en-buitenunit

ik lees daar "Speciale software voor duurzame woningen met een minimale uitlaattemperatuur van 20 °C" en ook "De Aquarea software is geoptimaliseerd voor de vereisten van duurzame woningen om een maximale energie-efficiëntie te leveren".

Dat komt vast omdat het allemaal aan de gebruiker en zijn instellingen ligt......

[ Voor 19% gewijzigd door aflam op 14-12-2022 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
klump4u schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:04:
Vanmorgen heb ik de verwarmingsketel verwijderd, toch weer een kleine mijlpaal in de verduurzaming hier. nu nog inductie in het voorjaar bij de keuken renovatie en het gas kan weg.
Gas nu eruit en voor de besparing lekker de komende maanden uit eten met de vrouw ;)

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HFman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:10:
[...]

tja.. tenzij je er geen water inhebt, is het het enne of het andere...
Weet niet hoe je de temperatuur en flow en vermogen meet, maar ergens moet er een afwijking zijn...
Je denkt dat deltaT gelijk blijft onafhankelijk van de ruimtetemperatuur en Ta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ecn1985 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:17:
[...]

Gas nu eruit en voor de besparing lekker de komende maanden uit eten met de vrouw ;)
Mijn gascontract is gekoppeld met een lucratief terugleveringstarief van€0,98 en loopt tot eind september 2023, dus laat nog maar even lopen en ga wel uit eten van de 6000kWh die ik ga terugleveren.
Ontopic, ben blij verrast dat ik ons hoekhuis met 50m2 op de begane grond uit 1952 warm kan houden met een 5kW monoblock met alleen radiatoren. Jaren eerder moeten doen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
klump4u schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:32:
[...]

Mijn gascontract is gekoppeld met een lucratief terugleveringstarief van€0,98 en loopt tot eind september 2023, dus laat nog maar even lopen en ga wel uit eten van de 6000kWh die ik ga terugleveren.
Ontopic, ben blij verrast dat ik ons hoekhuis met 50m2 op de begane grond uit 1952 warm kan houden met een 5kW monoblock met alleen radiatoren. Jaren eerder moeten doen.
Snap dat we jou niet horen klagen.. helaas is het hier niet zo'n feest en moeten er nog zonnepanelen komen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:22:
[...]

MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:22:
[...]

Als je dT 5 graden is en je flow 860 liter is je afgeven vermogen 5 Kw, ongeacht je ruimte temperatuur.

Als je Ta te laag is dan zul je een dT van 5 graden niet halen.. en als je Ta te hoog is dan zal je dT groter zijn dan 5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

Ik denk dat ik hem vaak genoeg heb toegelicht afgelopen dagen.
Probeer het gewoon eens zou ik zeggen
De H op de flow van de pomp en je DT 2 ...
Kijk gewoon eens

Alle berekeningen zijn gedaan 5 aar geleden..
Niemand snapt het maar de beste setting voor H was...

En ik zie velen stuiteren, zo was ik ook.
En zelfs een Tr tweaken werd ontraden iedereen blijft op Dt 5.. Maar tweak je tr. en je zult het beleven.
Maar het resultaat heeft voor mij een goed werkende [ mss ietsie pietsie te lichte] wp opgeleverd.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
aflam schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:10:
[...]

https://www.handelsondern...fase-binnen-en-buitenunit

ik lees daar "Speciale software voor duurzame woningen met een minimale uitlaattemperatuur van 20 °C" en ook "De Aquarea software is geoptimaliseerd voor de vereisten van duurzame woningen om een maximale energie-efficiëntie te leveren".

Dat komt vast omdat het allemaal aan de gebruiker en zijn instellingen ligt......
Pff wat een mooie sneer.[ ik heb je proberen te helpen, maar je snuistert in alle topics lekker alles wat je past bij elkaar. ]

Kan om teacher gaan roepen, maar ach sommige zijn wijzer......

Lezen is ook een vak. Een 3 kw en een 5kw in een reclame praatje, is iets anders dan een firmware update.
Waar ik bij aangaf dat ik het nog niet gehoord dat een oudere versie WP een firmware update heeft gehad.

Maar ik denk dat jij dat wel weet? :-) Als je weet wat firmware is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Probeer het gewoon..
En anders erg benieuwd naar de praktische settings die beter zijn dan nu.

Toen met een data analist alles gecheckt.

HEEEEEL mss dat hij fout zat, maar.....

Deel een grafiek van de verschillen..

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 14-12-2022 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
HFman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:36:
[...]

[...]

Als je dT 5 graden is en je flow 860 liter is je afgeven vermogen 5 Kw, ongeacht je ruimte temperatuur.

Als je Ta te laag is dan zul je een dT van 5 graden niet halen.. en als je Ta te hoog is dan zal je dT groter zijn dan 5 graden.
Zeg het maar...: Wat wil je zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DG0Bz6iPcNhFyMGk5-ch9y2wh9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/weOwNknulAxVhwEh33HoIvyL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:11:
[...]

Probeer het gewoon..
En anders erg benieuwd naar de praktische settings die beter zijn dan nu.

Toen met een data analist alles gecheckt.

HEEEEEL mss dat hij fout zat, maar.....

Deel een grafiek van de verschillen..
Probeer wat?

Ik draai nu op deltaT, en het ding regelt het zelf. En die draait echt niet constant op 900L/hr.

Het is volgens mij vrij basaal. Lagere pompsnelheid is grotere deltaT en omgekeerd. Daar regelt ie op, en dat zou handmatig net zo goed kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-09 10:13
Wat gebeurd er als de BH geen spanning meer krijgt doordat bijvoorbeeld de aarlekschakelaar van betreffende groep eruit vliegt. Wat gebeurd er dan; draait de warmtepomp dan door en gaat hij een poging wagen de defrost uit te voeren met het water wat op dat moment door je systeem vloeit?
Of gaat de warmtepomp in zijn geheel in storing? 9 kW mono J

Achtergrond; ik moet toch nog wat zaken bestellen en overweeg een aparte aardlekautomaat voor zowel supply1 als supply2 (BH) om ervoor te zorgen dat een buitenlamp met wat lekstroom niet de hele warmtepomp uit zet terwijl ik zelf aan andere kant van het land ben......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Dylantje2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:01:
[...]

Ik denk dat ik hem vaak genoeg heb toegelicht afgelopen dagen.
Probeer het gewoon eens zou ik zeggen
De H op de flow van de pomp en je DT 2 ...
Kijk gewoon eens

Alle berekeningen zijn gedaan 5 aar geleden..
Niemand snapt het maar de beste setting voor H was...

Was er toen (nog zonder WP) ook al bij, ken de discussie. Alleen kan ik je zo laten zien dat de COP om hoog kan gaan bij een lagere pomp flow. Zeker omdat in de laagste modus, het pomp vermogen is zo 20%..30% van het verbruik van je WP is.
Daar heb ik veel mee gespeeld en lage flow levert dan veel op.
Trouwens op basis van die discussie heb ik hem toen op 2 gezet, wat voormij dus net niet goed uit pakte.

En ik zie velen stuiteren, zo was ik ook.
En zelfs een Tr tweaken werd ontraden iedereen blijft op Dt 5.. Maar tweak je tr. en je zult het beleven.

Tweak je Tr.. ? Deze moet gewoon zo laag mogelijk... Tenzij je dan niet alles warm krijgt.

Maar het resultaat heeft voor mij een goed werkende [ mss ietsie pietsie te lichte] wp opgeleverd.]
Tja zit hier ook met de 5Kw die volgens velen te licht is... Maar toe nu toe houdt ie het perfect warm. En zelfs nu, een COP inclusief defrost boven de 3 (kamstrup gemeten). Als het boven de 2 is en geen defrost gaat het snel richting 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Ubuntu schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:31:
Wat gebeurd er als de BH geen spanning meer krijgt doordat bijvoorbeeld de aarlekschakelaar van betreffende groep eruit vliegt. Wat gebeurd er dan; draait de warmtepomp dan door en gaat hij een poging wagen de defrost uit te voeren met het water wat op dat moment door je systeem vloeit?
Of gaat de warmtepomp in zijn geheel in storing? 9 kW mono J

Achtergrond; ik moet toch nog wat zaken bestellen en overweeg een aparte aardlekautomaat voor zowel supply1 als supply2 (BH) om ervoor te zorgen dat een buitenlamp met wat lekstroom niet de hele warmtepomp uit zet terwijl ik zelf aan andere kant van het land ben......
J weet ik niet, H gaat in storing bij de eerst defrost run indertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:50
Wellicht niet geheel de bedoeling om te crossposten, dus vandaar even een hulpvraag in dit topic voor het gelinkte bericht, gezien mijn WP niet meer werkt. Ik kom hier net achter en wil dit graag zsm oplossen voordat de boel kapotgevroren is :/ Alle hulp is welkom en gezien ik mijn eigen installateur ben, zit ik dus ook met de gebakken peren nu...

I-King in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Uhm.. jouw waterpomp moduleert ook.. zo als kunt zien... Maw alleen de max is ingestelt.. (kun je uberhaupt een min in stellen ?)

Daarnaast negeert ie jouw dT van 2 compleet, (wat logisch is) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGrBh86Jebr_Mam0VmhYufRwm8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h0ajKiNHUV128ykdONeVBS4D.png?f=fotoalbum_large

Gezien dat je de back up heater ook aan hebt heeft ie logischer wijs de dT verhoogt naar 8 graden.

[ Voor 38% gewijzigd door HFman op 15-12-2022 00:04 ]

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:53
Ik wil de KIT-MDC09J3E5-W (J serie 9 KW 1 fase) kopen. Welke boiler raden jullie aan om erbij te kopen? En is er ergens een overzicht welke extra installatiemateriaal je nodig hebt om deze warmtepomp te installeren? En is de KIT-MDC09J3E5-W ergens op korte termijn leverbaar? (Opzich heb ik geen haast)

Bestaat er ook een sterkere warmtepomp die net laag kan moduleren (ivm energieverbruik) zoals de KIT-MDC09J3E5-W?

[ Voor 19% gewijzigd door Reiziger88 op 15-12-2022 00:03 ]

• Tiesert
Dylantje2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:01:
[...]

Wat is dat, tweaken van de Tr?

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Tiesert schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:28:
[...]

Ta = aanvoer temperatuur
Tr = retour temperatuur

• Tiesert
HFman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:32:
[...]

Ta = aanvoer temperatuur
Tr = retour temperatuur
Dank je voor je reactie, Dat begrijp ik, ik bedoel wat is het tweaken van de Tr.

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Reiziger88 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:00:
Ik wil de KIT-MDC09J3E5-W (J serie 9 KW 1 fase) kopen. Welke boiler raden jullie aan om erbij te kopen? En is er ergens een overzicht welke extra installatiemateriaal je nodig hebt om deze warmtepomp te installeren? En is de KIT-MDC09J3E5-W ergens op korte termijn leverbaar? (Opzich heb ik geen haast)

Bestaat er ook een sterkere warmtepomp die net laag kan moduleren (ivm energieverbruik) zoals de KIT-MDC09J3E5-W?
Een losse Atlantic boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Tiesert schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:28:
[...]

Zorgen dat je tretouren gelijk lopen of zo gelijk mogelijk .
Kijk maar in mijn systeem [ ts staat de login]
Niks dt oid.
Gewoon alles open en dan gaan meten en net zo lang hier en daar knijpen dat je TR gelijk gaan lopen.
En dan telkesn zorgen dat je flow op de gewenste snelheid staat wat op je pana staat

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
HFman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:39:
[...]

Uhm.. jouw waterpomp moduleert ook.. zo als kunt zien... Maw alleen de max is ingestelt.. (kun je uberhaupt een min in stellen ?)

Daarnaast negeert ie jouw dT van 2 compleet, (wat logisch is) :

[Afbeelding]

Gezien dat je de back up heater ook aan hebt heeft ie logischer wijs de dT verhoogt naar 8 graden.
Jouw BH er niet bij dan met deze temp en RV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Dylantje2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:06:
[...]

Jouw BH er niet bij dan met deze temp en RV?
Voor verwarmen zeker niet en voor defrosten ook niet meer. Defrosten zonder BH duurt zeker niet langer en in verbruik scheelt het enorm veel deze dagen. Heb meer dan voldoende buffer in de vloerverwarming zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Dylantje2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:04:
[...]

Niks dt oid.
Gewoon alles open en dan gaan meten en net zo lang hier en daar knijpen dat je TR gelijk gaan lopen.
En dan telkesn zorgen dat je flow op de gewenste snelheid staat wat op je pana staat
Dit is een soort van waterzijdig in regelen. Zodat ook alles ongeveer even warm wordt. Dikke prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
In wat korte bewoordingen heet dat waterzijdig inregelen.
Deden ze 100 jaar geleden al met een 1-pijps systeem.
Is niet iets specifieks voor een WP. Beter is om vervolgens naar de ruimte temperatuur te kijken. Goed geregeld met een koude neus is niet comfortabel

• aflam
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-08 10:34
Dylantje2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:05:
[...]

Pff wat een mooie sneer.[ ik heb je proberen te helpen, maar je snuistert in alle topics lekker alles wat je past bij elkaar. ]

Kan om teacher gaan roepen, maar ach sommige zijn wijzer......

Lezen is ook een vak. Een 3 kw en een 5kw in een reclame praatje, is iets anders dan een firmware update.
Waar ik bij aangaf dat ik het nog niet gehoord dat een oudere versie WP een firmware update heeft gehad.

Maar ik denk dat jij dat wel weet? :-) Als je weet wat firmware is....
dat weet ik best vriend en jij zou toch niet meer reageren op mijn posts? Wie de schoen past trekt hem aan.... fijne dag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
Vanochtend 2 tests gedaan. a) B-vat ingeschakeld en b) B-vat uitgeschakeld,
WP 2 x exact een uur laten draaien en data verzameld.
COP van de 2 perioden een paar honderdsten verschillend en dus te verwaarlozen. Wat wel degelijk verschilde was, dat alle temperaturen met ingeschakeld B-vat 2*C hoger waren dan de temps. zonder B-vat. Met B-vat wordt dus meer energie overgedragen aan het verwarmend deel van het systeem.
Ta en Tr verschilden 3*C. De temp van Zone-1 ( alles radiatoren + vloer ) was eveneens 2*C hoger.

B-vaten een verkwisting van energie ? Dacht het niet. Water in het B+vat heeft 4*C hogere temp. dan de rest in het systeem en is tijdens een defrost 2 x zo snel op te pompen via de shortcut in het korte parallelle circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als alle temperaturen +2 zijn en dT dus gelijk is, en de flow ook dan is de geleverde energie toch exact hetzelfde? Enig verschil is lagere COP.

Maar je punt is dat het efficiëntieverlies wel meevalt?

Wat waren je exacte meetgegevens?

[ Voor 35% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-12-2022 22:43 ]

• Peanutsonic
bbbrumbrum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:40:
Als alle temperaturen +2 zijn en dT dus gelijk is, en de flow ook dan is de geleverde energie toch exact hetzelfde? Enig verschil is lagere COP.
Zo ?
laat maar zien middels een formule. B-vat = 100L , rest waterinhoud 65L
en wat denk je van de kamertemperatuur ? Lagere COP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:50:
[...]

In wat korte bewoordingen heet dat waterzijdig inregelen.
Deden ze 100 jaar geleden al met een 1-pijps systeem.
Is niet iets specifieks voor een WP. Beter is om vervolgens naar de ruimte temperatuur te kijken. Goed geregeld met een koude neus is niet comfortabel
Niet helemaal waar toch
Waterzijdig gaat heel vaak over de dt.
Terwijl de TR tweaken een ander in steek heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 06:59:
[...]

Niet helemaal waar toch
Waterzijdig gaat heel vaak over de dt.
Terwijl de TR tweaken een ander in steek heeft
Hoe regel jij Delta T over de diverse groepskranen ?
Geeft je WP zijn Delta T per groep ?
Wat is het verschil ?

Welke insteek heeft de TR Tweaker ?

hieronder woordelijk wat je zelf schreef op donderdag 15 december

Niks dt oid.

[ Voor 34% gewijzigd door Peanutsonic op 16-12-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
bbbrumbrum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:40:

Maar je punt is dat het efficiëntieverlies wel meevalt?

Wat waren je exacte meetgegevens?
Mijn WP gebruikt energie om warmte in het systeem te krijgen en meer energie voor meer warmte
Zijn er plaatsen in Nederland waar dat anders is ?

Mijn exacte meetgegevens waren zoals Kamstrup die weergeeft en zoals de kWh meter die in de meterkast voor de WP alleen weergeeft met 1 positie achter de komma.
Je mag het hier ook zelf komen meten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Ondanks mn ielige leidingen van 20mm naar de verdelers draait de wp hier inmiddels lekker rustig en naar tevredenheid met gemiddeld zo'n 17 kWh per dag over de laatste week inclusief veeeel defrosts. Overdag met ruimtethermostaat (zelf gemaakt in domoticz en obv zigbee tempsensors) moet de wp zelfs uit omdat het te warm wordt. Voor 185m2 en koude periode boven verwachting goed, voorheen dit soort dagen zat ik rond de 8m3 gas met aanvoer 30 graden. 10-15L/min en Ta 25/26 is al ruimvoldoende om rustig te pruttelen en alles rond de 21 graden te houden. De 9kW is zwaar overbemeten, maar ik wil het hebben om het boilervat snel te kunnen verwarmen omdat onze SWW-behoefte weer groot is.

Nu met stooklijn pak ik een range van 25-27 graden. Zou graag willen experimenteren met draaien op Pump_Flowrate_Mode = Max flow. Lijk daarmee heel fijnmazig het vermogen te kunnen beinvloeden ipv met deltaT/Ta (te grove stappen). Pomp wat langzamer en heel snel gaat de compressor ietsje langzamer draaien om rond de Ta te blijven hangen. Doen anderen dat ook, obv Pump_Flowrate_Mode = Max flow draaien en dmv de flow het vermogen bepalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
padoempats schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:27:
Ondanks mn ielige leidingen van 20mm naar de verdelers draait de wp hier inmiddels lekker rustig en naar tevredenheid met gemiddeld zo'n 17 kWh per dag over de laatste week inclusief veeeel defrosts. Overdag met ruimtethermostaat (zelf gemaakt in domoticz en obv zigbee tempsensors) moet de wp zelfs uit omdat het te warm wordt. Voor 185m2 en koude periode boven verwachting goed, voorheen dit soort dagen zat ik rond de 8m3 gas met aanvoer 30 graden. 10-15L/min en Ta 25/26 is al ruimvoldoende om rustig te pruttelen en alles rond de 21 graden te houden. De 9kW is zwaar overbemeten, maar ik wil het hebben om het boilervat snel te kunnen verwarmen omdat onze SWW-behoefte weer groot is.

Nu met stooklijn pak ik een range van 25-27 graden. Zou graag willen experimenteren met draaien op Pump_Flowrate_Mode = Max flow. Lijk daarmee heel fijnmazig het vermogen te kunnen beinvloeden ipv met deltaT/Ta (te grove stappen). Pomp wat langzamer en heel snel gaat de compressor ietsje langzamer draaien om rond de Ta te blijven hangen. Doen anderen dat ook, obv Pump_Flowrate_Mode = Max flow draaien en dmv de flow het vermogen bepalen?
Ik heb wel een stooklijn maar die is 26° tot -8, dan pas omhoog tot 28 bij -20.
Normaal is ‘s nachts kouder en dan blijft hij nu gewoon op die 26, 25 was net iets te weinig, dit resulteert in een nachtverlaging, want als het kouder wordt blijft hij gewoon gelijk. Overdag zijn we zelf in de kamer en voegen een paar honderd Watt toe waardoor de temperatuur een paar tienden tot 1 graad stijgt.
De flow heb ik vast staan, alleen de slaapkamer wordt de vraag gestuurd door een thermostaat, daar wil ik het niet warmer dan 19°. De afsluiter op de verdeler is wel een stappenmotor zodat hij nooit in één kee4 wordt dichtgegooid.

[ Voor 18% gewijzigd door KaDoos op 16-12-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Laatst online: 18-09 11:10
Peanutsonic schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:29:
COP van de 2 perioden een paar honderdsten verschillend en dus te verwaarlozen. Wat wel degelijk verschilde was, dat alle temperaturen met ingeschakeld B-vat 2*C hoger waren dan de temps. zonder B-vat. Met B-vat wordt dus meer energie overgedragen aan het verwarmend deel van het systeem.
Ta en Tr verschilden 3*C. De temp van Zone-1 ( alles radiatoren + vloer ) was eveneens 2*C hoger.

B-vaten een verkwisting van energie ? Dacht het niet. Water in het B+vat heeft 4*C hogere temp. dan de rest in het systeem en is tijdens een defrost 2 x zo snel op te pompen via de shortcut in het korte parallelle circuit.
Die 2 graden klopt inderdaad. Staat ook in de manual. Buffervat ingeschakeld = Target temp volgens instellingen(WAR of Direct) + 2 graden.
Zie mijn post hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73797100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
fietsensloper schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:43:
[...]

Die 2 graden klopt inderdaad. Staat ook in de manual. Buffervat ingeschakeld = Target temp volgens instellingen(WAR of Direct) + 2 graden.
Zie mijn post hier: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73797100
Delta T buffervat is in te stellen, varieert van 0*C tot => 5*C
Pompsnelheid nu ingesteld op 42L/min, WP moduleert pompen nog steeds

[ Voor 7% gewijzigd door Peanutsonic op 16-12-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Laatst online: 18-09 11:10
Peanutsonic schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:47:
[...]

Delta T buffervat is in te steeln, varieert van 0*C tot => 5*C
Pompsnelheid nu ingesteld op 42L/min, WP moduleert pompen nog steeds
Dat klopt, maar dat is niet wat ik bedoel. Lees hier het stukje uit de manual:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7BmGhOmejFKjuKMrvvj0f1X0uIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vopAk2IlXTRhYywoPeSOM2me.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:58:
[...]

Hoe regel jij Delta T over de diverse groepskranen ?
Geeft je WP zijn Delta T per groep ?
Wat is het verschil ?

Welke insteek heeft de TR Tweaker ?

hieronder woordelijk wat je zelf schreef op donderdag 15 december

Niks dt oid.
Wat er staat is wat het is...
Ik heb het al vaker uitgelegd. [ geprobeerd ]
Eerst je flow zetten die op je pomp staat, dan dt2 instellen op je pomp, dan al je tr open of welke je wat minder warm wilt hebben wat knijpen.
Dan je flow checken, dan 1 of 2 dagen laten lopen, dan weer je tr checken.
een beetje groet lijnen krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RAZO5gWHzAdVGBPsGuPghqj1eI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dSfo84Hh7R0Lq7nSkXuotOWK.png?f=fotoalbum_large
DF mania verklooot wat, maar normaal gesproken mooie gelijk tr.

Maar er zijn vakmensen, die het beter weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Dylantje2 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:20:
[...]

Is hier eigenlijk al een prijs te winnen voor de beste steek onder water? :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Tiesert schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:26:
[...]

Is hier eigenlijk al een prijs te winnen voor de beste steek onder water? :Y
Nee hoor wss niet.
Alleen de waarheid si dat we vroeger niet zulke discussies hadden we gingen voor een goed werkende WP.
Nu zijn er zoveel stuurlui....
En meeste hebben zo'n ding die langer kan worden.
Eerst waren het er een paar ie ene pomp hadden, en die wisten wat ze zochten en onderbouwde eea.... En lieten zien wat er gebeurde..
Nu roept iedereen maar wat..

Dus tijd ergens anders in stoppen wss:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:31:
[...]

Nee hoor wss niet.
Alleen de waarheid si dat we vroeger niet zulke discussies hadden we gingen voor een goed werkende WP.
Eerst waren het er een paar ie ene pomp hadden, en die wisten wat ze zochten en onderbouwde eea.... En lieten zien wat er gebeurde..

Dit is wel grappig, "nu roept iedereen maar wat".
Soms geef ik voor het opvolgen van advies de voorkeur aan de zwarte kat hier.
Linkeroog dicht na een vraag is kraan linksom, rechteroog dicht is kraan rechtsom draaien. Geeft ie geen sjoege, dan Tr checken. Vroeger wist iedereen dit, nu draait echt iedereen zijn hand niet om voor het geven van advies.
Het is net Internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:44:
[...]

Dit is wel grappig, "nu roept iedereen maar wat".
Soms geef ik voor het opvolgen van advies de voorkeur aan de zwarte kat hier.
Linkeroog dicht na een vraag is kraan linksom, rechteroog dicht is kraan rechtsom draaien. Geeft ie geen sjoege, dan Tr checken. Vroeger wist iedereen dit, nu draait echt iedereen zijn hand niet om voor het geven van advies.
Het is net Internet.
Mwha tr checken/tweaken is iets anders dan sommige over een DT 5 blijven hangen
En tsja vroeger, in 2018, was het forum constructief...
Nu defensief/offensief.:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:20:
[...]

Wat er staat is wat het is...
Ik heb het al vaker uitgelegd. [ geprobeerd ]
Eerst je flow zetten die op je pomp staat, dan dt2 instellen op je pomp, dan al je tr open of welke je wat minder warm wilt hebben wat knijpen.
Dan je flow checken, dan 1 of 2 dagen laten lopen, dan weer je tr checken.
een beetje groet lijnen krijg je dit:
[Afbeelding]
DF mania verklooot wat, maar normaal gesproken mooie gelijk tr.

Die print zou ik zowel in kleur als in zwart-wit met 600 d/inch op A5 mat papier zetten.
Bij een LG krijg je de prints gratis. Kerst cadeautje.

Het is hier koud en wat mistig. De kW9 J heeft het zwaar.
Ik heb nog eens de flow en de Tr gecontroleerd. Alsof ik er verstand van heb nog maar eens nonchalant l en r gedraaid. WAF kijkt naar Andre Rieu maar haalt nu toch een dekentje voor over de knieen.
De geweldige 20 Jaga voelt koud aan. De tijdelijke RVS slangen met een binnen diameter van 8mm kunnen het duidelijk niet bijbenen.
Morgen maar eens zien of even snel een 15mm is te plaatsen. Kan zo niet.
Een boom opzetten of een muur metselen is gemakkelijker.
Vreemde vergelijking maar als het echt koud is komen de hallucinaties.

[ Voor 24% gewijzigd door Peanutsonic op 16-12-2022 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:17
Dylantje2 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:46:
[...]

Mwha tr checken/tweaken is iets anders dan sommige over een DT 5 blijven hangen
En tsja vroeger, in 2018, was het forum constructief...
Nu defensief/offensief.:-)
Mijn oude F serie draaide op een delta t van 2, en nu een remeha mercuria 6kw, en je raad het al die draait ook standaard op een delta t van 2, en nee daar hoef je niks aan te doen daar regelt het apparaat zelf heen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:51:
[...]

Mijn oude F serie draaide op een delta t van 2, en nu een remeha mercuria 6kw, en je raad het al die draait ook standaard op een delta t van 2, en nee daar hoef je niks aan te doen daar regelt het apparaat zelf heen..
Een typische Delta voor comfort en gering vermogen voor de ruimtes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:17
Peanutsonic schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:05:
[...]

Een typische Delta voor comfort en gering vermogen voor de ruimtes
Vermogen komt vanzelf wel als het buiten kouder gaat worden, dan verliest de woning vanzelf meer energie en zal de delta t vanzelf groter gaan worden, waar dus weer meer kw in gestopt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:51:
[...]

Dus als ik het goed begrijp de Dt op 2graden zetten en dan de Pana het zelf laten uitzoeken? Ook met alleen radiatoren?
Ik heb de Dt nu op 4 staan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
klump4u schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:33:
[...]

Dus als ik het goed begrijp de Dt op 2graden zetten en dan de Pana het zelf laten uitzoeken? Ook met alleen radiatoren?
icm je fow op de gevraagde van je pomp, en dan je tr tweaken

Pana liegt zo ook over zijn DT, in werkelijkheid denkt hij bij dt 2 dat hij op twee staat, maar hij staat hoger :-)

[ Voor 15% gewijzigd door Dylantje2 op 16-12-2022 20:46 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tiesert
Dylantje2 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:31:
[...]

Nee hoor wss niet.

Ik ben hier nog niet zo lang, en ik snap wel wat je bedoelt maar zie het vooral als incidenten. Ik neem het met een korrel zout en lees er langs heen of lach erom. Ik vind het een fantastisch en constructief forum met velen die op hun eigen manier willen helpen. Ik pik eruit wat ik kan gebruiken, probeer hier en daar ook te helpen en herken steeds beter wat ik kan negeren. Aan tunnelvisie hebben we niks, dus een afwijkende mening of aanpak vind ik prima.

Een hele grote dank je wel aan de TS, mods, vrijwilligers en iedereen die bijdraagt. _/-\o_
Dit geldt ook voor het andere forum Installatie en Optimalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
klump4u schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:33:
[...]

2 is voor comfort, 4 werkt energie zuiniger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Zojuist de Pana 9 J uit een benarde positie gered, Foutcode H42 !
Vervuild o.i.d. Zonder verder te kijken 2 emmers gevuld met warm water en over de stouterik gekieperd. Probleem over. Had wat instellingen m.b.t. verwarmen en ontdooien veranderd.

De gebruiker die kan achten na installatie van een WP als bewaker en controleur te moeten funktioneren en dus bij het oplossen van problemen kan terugvallen op adequate informatie, instruktie etc Het is toch hoop ik niet de bedoeling dat je als consument in dit soort situatuaties het nakijken hebt en de reparateur moet bellen.
Dat een WP bij -3*C en wat mist direct in dit soort toestanden verzeild raakt geeft de onvolwassen wereld aan t.a.v. Warmtepompen en die van Panasonic in het bijzonder.
Deze sector heeft nog een lange weg te gaan, een weg die hopenlijk niet is weggelegd voor de kwajongens die tegenwoordig tot minister worden gebombardeerd en die vervolgens eerbare burgers torpederen door warmtepompen op te dringen onder invloed van niet begrepen oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Peanutsonic schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:34:
Zojuist de Pana 9 J uit een benarde positie gered, Foutcode H42 !
Vervuild o.i.d. Zonder verder te kijken 2 emmers gevuld met warm water en over de stouterik gekieperd. Probleem over. Had wat instellingen m.b.t. verwarmen en ontdooien veranderd.

De gebruiker die kan achten na installatie van een WP als bewaker en controleur te moeten funktioneren en dus bij het oplossen van problemen kan terugvallen op adequate informatie, instruktie etc Het is toch hoop ik niet de bedoeling dat je als consument in dit soort situatuaties het nakijken hebt en de reparateur moet bellen.
Dat een WP bij -3*C en wat mist direct in dit soort toestanden verzeild raakt geeft de onvolwassen wereld aan t.a.v. Warmtepompen en die van Panasonic in het bijzonder.
Deze sector heeft nog een lange weg te gaan, een weg die hopenlijk niet is weggelegd voor de kwajongens die tegenwoordig tot minister worden gebombardeerd en die vervolgens eerbare burgers torpederen door warmtepompen op te dringen onder invloed van niet begrepen oplossingen.
Hij draaide al weken goed, je had verder niets veranderd aan de settings en hij kapte er in 1 keer mee?
Of was je toch een beetje aan het klooien geweest? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
bbbrumbrum schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:38:
[...]

Hij draaide al weken goed, je had verder niets veranderd aan de settings en hij kapte er in 1 keer mee?
Of was je toch een beetje aan het klooien geweest? ;)
Ik meende de instelling m.b.t. ontdooien te veranderen van manueel in automatisch.
Voel me bijna misdadiger. Verder geen wijziging. Bijna alles is ingesteld zoals Panasonic m.i. voor de consument heeft uitgezocht en ontwikkeld.
Maar software is soms hardnekkig en niet zelden tricky.
Bovendien zijn systeemanalisten duur en zeker niet altijd brilliant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 13:12
Peanutsonic schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:45:
[...]

Ik meende de instelling m.b.t. ontdooien te veranderen van manueel in automatisch.
Voel me bijna misdadiger. Verder geen wijziging. Bijna alles is ingesteld zoals Panasonic m.i. voor de consument heeft uitgezocht en ontwikkeld.
Maar software is soms hardnekkig en niet zelden tricky.
Bovendien zijn systeemanalisten duur en zeker niet altijd brilliant.
Eh? Niet gewoon iets verkeerd ingesteld, zo klinkt het wel namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
lolle1212 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:20:
[...]

Eh? Niet gewoon iets verkeerd ingesteld, zo klinkt het wel namelijk..
Heb hier geen toeters en bellen aan de WP gehangen.
Slechts wat meetapparatuur aan de leidingen. ( Kamstrup )

Als de stooklijn wordt aangepast verlaagt de Pana soms de pompsnelheid van 26L/h
naar 14.7L/h. WP zoekt steeds (?) naar balans tussen flow en temp. Logisch.

Er hangt hier in de kamer een temp sensor. Samen met een setpoint en de Bt zou een WP toch prima de boel moeten kunnen handelen en zich een weg moeten kunnen banen naar het SP. Stooklijn ? De WP beschikt over de eigen prestaties bij iedere Temp en RV. Waarom moet ik dat regelen met een T bij -10*C ?
De Pana beschikt niet over de parameters van de te verwarmen toko maar kent na een paar dagen wel het resultaat onder de streep en als door de WP zelf het voortschrijdend gemiddelde van de data onder de streep wordt bijgehouden is just in time niet moeilijk meer. De Pana kan als geen ander de eigen prestaties bij verschillende temperaturen tussen de andere management data inschieten. De consument kan dat niet, daar is in het bedienings menu ook geen ruimte voor.

Automatisch bedienen van de-icing weer op manueel gezet.
En wordt verder helemaal niet gebruikt.
In de zitkamer staat de thermometer op 17,5 *C
In de tv ruimte is het kamperen met een dekentje.
Heeft wel iets romantisch :'(

Doet je terugdenken aan de gietijzeren Burnham van 54 kW en 12000 m3 gas
voor een jaar.

[ Voor 68% gewijzigd door Peanutsonic op 17-12-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 10:48
Peanutsonic schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:47:
[...]

Heb hier geen toeters en bellen aan de WP gehangen.
Slechts wat meetapparatuur aan de leidingen. ( Kamstrup )

Automatisch bedienen van de icing weer op manueel gezet.
In de zitkamer staat de thermometer op 17,5 *C
In de tv ruimte is het kamperen met een dekentje.
Heeft wel iets romantisch :'(

Doet je terugdenken aan de gietijzeren Burnham van 54 kW en 12000 m3 gas
voor een jaar.
Met de warmtepomp is meestal niks mis mee en met deze temperaturen hebben ze echt geen moeite .
Veel mensen zeggen dat de techniek nog moet verbeteren maar in Zweden en zo draaien al heel lang warmtepompen met veel langere temperaturen
Het ligt meestal aan verkeerde installatie of instellingen maar niet zo vreemd dat iedereen het zelf probeert.
Kijk voor de grein eens op YouTube en dan Panasonic warmtepomp in Tsjechië of rusland 😔 die hebben het pas lastig.
Maar succes met de optimalisatie van je systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Herw76 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:09:
[...]

Met de warmtepomp is meestal niks mis mee en met deze temperaturen hebben ze echt geen moeite .
Veel mensen zeggen dat de techniek nog moet verbeteren maar in Zweden en zo draaien al heel lang warmtepompen met veel langere temperaturen
Het ligt meestal aan verkeerde installatie of instellingen maar niet zo vreemd dat iedereen het zelf probeert.
Kijk voor de grein eens op YouTube en dan Panasonic warmtepomp in Tsjechië of rusland 😔 die hebben het pas lastig.
Gisteravond de WP uitgezet en de Gasbak laten gasgeven.
Max temp op 44* gezet en de max kW van de ketel op 12,5
Dekentje kan nu weg en in 8 van de 9 vertrekken is de temp ok.
Het afgifte vermogen en/of de flow in ruimte 9 ( tv kamer met de Jaga ) is dus blijkbaar nog onvoldoende.
Dat de WP het niet goed warm krijgt. ok
Maar het gestuntel om boven de 32*C van zone-1 uit te komen zou niet moeten.
Met Ta van 36*C kan ik goed leven, maar 42*C wordt 3-voudig door het plafond van Kniertje Jetten.

dank voor de aanmoediging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Tiesert schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:26:
[...]

Ik ben hier nog niet zo lang, en ik snap wel wat je bedoelt maar zie het vooral als incidenten. Ik neem het met een korrel zout en lees er langs heen of lach erom. Ik vind het een fantastisch en constructief forum met velen die op hun eigen manier willen helpen. Ik pik eruit wat ik kan gebruiken, probeer hier en daar ook te helpen en herken steeds beter wat ik kan negeren. Aan tunnelvisie hebben we niks, dus een afwijkende mening of aanpak vind ik prima.

Een hele grote dank je wel aan de TS, mods, vrijwilligers en iedereen die bijdraagt. _/-\o_
Dit geldt ook voor het andere forum Installatie en Optimalisatie.
Mwha....
Leuk, constructief was het, dat is zeker.
Maar toch.
Lees topic 1 maar eens, dan weet je het verschil.

Ooit was het doel. het groooote WP topic, als uitgangspunt en de algemene kennis. { want daar zit/zat de echt het allerbeste stukje van NL] .
En daar onder alle merken een apart eigen topic. Maar daar ging het later ook al mis. O-)
Nu is er een wildgroei aan........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Herw76 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:09:
[...]

Is ook zo, maar het lijkt me soms makkelijker in een stabiel koud winterklimaat dan hier in het wisselvallige koud/vocht klimaat waar het in een paar dagen kan wisselen van -8C naar +10C. Ik ben daar nog niet uit in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Tiesert schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:47:
[...]

Is ook zo, maar het lijkt me soms makkelijker in een stabiel koud winterklimaat dan hier in het wisselvallige koud/vocht klimaat waar het in een paar dagen kan wisselen van -8C naar +10C. Ik ben daar nog niet uit in ieder geval.
He probleem is de hoge RV die nu dagen aanhoud...
Als het minder vochtig is.. deed hij het beter.
Maar ja dat is bijv. een reden dat we toen tot de ontdekking kwamen dat een 5 beter zou was dan een 7....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:36
Dylantje2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:50:
[...]

He probleem is de hoge RV die nu dagen aanhoud...
Als het minder vochtig is.. deed het beter.
Maar ja dat is bijv. een reden dat we toen tot de ontdekking kwamen dat een 5 beter zou was dan een 7....
met mijn beperkte kennis opzich ook logisch, de condensor is even groot tussen de 5,7 en 9. dus hij hoeft minder koud te worden om aan het vermogen te komen dus minder DF.
ik ben iig blij met de 5kW H :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Gamer dénis schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:53:
[...]

met mijn beperkte kennis opzich ook logisch, de condensor is even groot tussen de 5,7 en 9. dus hij hoeft minder koud te worden om aan het vermogen te komen dus minder DF.
Het had gewoon met specs te maken, als ik me goed herinner.
En prijstechnisch scheelde dat ook weer een paar honderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:02:
[...]

Het had gewoon met specs te maken, als ik me goed herinner.
tsja, meer open deuren krijg je niet bij elkaar toch ?
Net als een hoop andere interessante dingen is bijv. ook kennis niet wijd en zijd verspreid.
Flow als resultaat van druk en weerstand om er een paar te noemen, vergelijk het met koppel x toeren = vermogen
Moeilijker lijken berekeningen het te krijgen met warmteoverdracht tussen water en radiator/vloer en tussen radiator/vloer en omgeving.
Vermeerderd met het inregelen van radiatoren en verdelers wordt het managen van
de warmtehuishouding al snel iets wat boven zijn omgeving uit stijgt.
Daar zouden fabrikanten van apparaten best wat meer op te lossen invul oefeningen naar zich toe mogen trekken. Bij apparaten van > Eur 5.000,- kan dat best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Gamer dénis schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:53:
[...]

Daardoor is de 9kW zo lijkt minder goed in zijn werking dan de 5 en 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Voor afgifte VVW en radiatoren zijn meerdere fabrikanten die daar calculators voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:23:
[...]

Net als een hoop andere interessante dingen is bijv. ook kennis niet wijd en zijd verspreid.
Flow als resultaat van druk en weerstand om er een paar te noemen, vergelijk het met koppel x toeren = vermogen
Moeilijker lijken berekeningen het te krijgen met warmteoverdracht tussen water en radiator/vloer en tussen radiator/vloer en omgeving.
Daar zouden fabrikanten van apparaten best wat meer op te lossen invul oefeningen naar zich toe mogen trekken. Bij apparaten van > Eur 5.000,- kan dat best.
Ik weet dat LG dit doet via zijn leveranciers/dealers
DIY is voor fabrikanten kansloos... Wel iets kopen maar niet de inregeling of voorwaardes opvolgen en dan een rechtszaak aan hun broek.
Ik denk dat een dealer je redelijk verder helpt, alleen tsja tweakers diy is andere wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Peanutsonic schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:29:

Leuk experiment !

Kun je eens uit teken wat je precies hebt gedaan ?

Voor een defrost zie ik zeker een voordeel wanneer je niet voldoende buffer hebt.

Echter meer energie over gedragen .. energy gaat niet "weg" en komt er ook niet spontaan bij..
In iets andere bewordingen hebt je dit zelf ook al eens gezegd...

Ik neem aan dat trouwens niet een buffer vat heb dan maar een evenwichtsfles ?

Any nieuwschierig om beter te snappen wat je nu precies heb gezien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Peanutsonic schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:23:
[...]

Zo stuur ik mijn WP aan om een cont. flow te houden.. ik stuur de temp shift op basis van gevraagd vermogen (dat is mijn afgifte van de verwarming x vraag van evohome) en verglijk dit met wat de kamstrup aangeeft. elke 30 minuten check ik dit en corigeer indien nodig met 1 graad temp shift per keer.

Pagina: 1 ... 70 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.