Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.500 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:17
harmpie1147 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:02:
Nog een n00b vraag over de Panasonic Service cloud.

De installateur heeft met de service cloud al inzicht in de data van mijn warmtepomp (WH-MDC09J3E5). Is het ook mogelijk dat meerdere partijen deze gegevens kunnen zien?
Ik ben namelijk wel erg benieuwd naar deze data...

Het wordt denk ik tijd om ook te investeren in kWh meters / Heishamon. In Home Assistant wordt getoond dat de power usage op dit moment 7500W is 8)7, met net een piek van ruim 9000W, en dan leveren de zonnepanelen al 1200W.

Lijkt mij wel heel erg veel. :?

aanvulling: de piek van 7500 -> 9000 werd waarschijnlijk veroorzaakt door de kokend water kraan.

Nog een ander probleem: Gisteren de vloerverwarming bijgevuld tot 1,5 bar. Zie nu net dat de waterdruk op dit moment alweer op bijna 0 staat. Lijkt me ook niet goed.
Contact gehad met de installateur over het drukverlies van de vloerverwarming.
Reactie: "lijkt wel alsof de vorstveiligheidsklep het water eruit spuit". Volgende week komen ze langs.

Zou dit een oorzaak kunnen zijn? Ik heb 'm weer bijgevuld, tot 1,5 bar. Maar even goed in de gaten houden.

Installateur geeft ook aan dat de backup heater teveel uur bijspringt. Ook hier gaan ze even naar kijken.

En dan klapt net ook nog een fase eruit. 8)7 Zo te zien zit daar de warmtepomp op en in ieder geval de oven.

Wp is eind juni geïnstalleerd en draaide tot nu toe zonder problemen. Nu een aantal dagen echt koud weer en allemaal problemen. Ben er wel even klaar mee... Zucht :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Peanutsonic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:20:
[...]

De Pana meet zijn wisselende flow Delta debiet en de extra pomp kan ik volgen via de Kamstrup. Door het 1 van het ander af te trekken weet ik wat waar heen gaat.
En nu wordt het spannend: de Pana stuurt precies zijn water waar hij het wil hebben en dat in combinatie met Delta T. Beter kan niet.

En het VVW pompje ondersteunt de flow in de retour en daarmede indirect ook de aanvoer. Het verhoogt de totale flow een beetje, ik kan dat controleren, eveneens d.m.n. de Kamstrup Uiteraard draaien de pompen niet tegen elkaar in. Ook beveiligd met een 2-tal terugslagkleppen van een half jaar oud. En ja, beide staan in de juiste richting

Die kennis heeft een ander systeem en ik ben toch ook niet die kennis.
Mooi als je alles zeker weet.
En ik weet dat mijn kennis niet jouw systeem heeft.
Maar hij wist zeker dat zijn systeem klopte....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:34:
[...]

Kun je vertellen wat die grafieken waarom/waardoor duidelijk maken ?
Zijn alle andere omstandigheden onveranderd ?
Zo ja, hoe weet je dat ?
Zo nee, waardoor/waarom niet ?
De grafieken vertellen dat zijn toen zijn pomp uit stond de ta en tr goed waren, flow goede kant uit.
De pomp aan om extra water uit de WPb te lenen, gaat de Tr ineens een hogere temp heeft.
Terwijl hij vorig jaar verkeerd liep en hij de pomp van de zomer heeft omgedraaid, omdat dit toen al speelde.
Conclusie de flow van de WP is te sterk en duwt de pomp andersom

Verder niets veranderd.
Kleppen en enz in een wp systeem is nog nooit iemand blij van geworden.
Maar hij kan zijn pomp dus beter ertussen uitlaten links om of rechtsom de pomp vernageld zijn flow en gaat zelf rare dingen veroorzaken.
Pomp ui of eruit loopt het systeem prima, dus zijn oplossing dat extra pompje er tussen aangezien de wp makkelijk de flow aankan.
En wss dat ook wilt, aangezien die wp alles bepalend is.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
harmpie1147 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:28:
[...]

Contact gehad met de installateur over het drukverlies van de vloerverwarming.
Reactie: "lijkt wel alsof de vorstveiligheidsklep het water eruit spuit". Volgende week komen ze langs.

Zou dit een oorzaak kunnen zijn? Ik heb 'm weer bijgevuld, tot 1,5 bar. Maar even goed in de gaten houden.

Installateur geeft ook aan dat de backup heater teveel uur bijspringt. Ook hier gaan ze even naar kijken.

En dan klapt net ook nog een fase eruit. 8)7 Zo te zien zit daar de warmtepomp op en in ieder geval de oven.

Wp is eind juni geïnstalleerd en draaide tot nu toe zonder problemen. Nu een aantal dagen echt koud weer en allemaal problemen. Ben er wel even klaar mee... Zucht :N
Kennelijk te veel druk opbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:29:
[...]

Mooi als je alles zeker weet.
En ik weet dat mijn kennis niet jouw systeem heeft.
Maar hij wist zeker dat zijn systeem klopte....
Net als iedereen weet ik niet alles zeker, maar de bewering "weet ik zeker" wordt gebruikt als er is gecontroleerd. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:35:
[...]

De grafieken vertellen dat zijn toen zijn pomp uit stond de ta en tr goed waren, flow goede kant uit.
De pomp aan om extra water uit de WPb te lenen, gaat de Tr ineens een hogere temp heeft.
Terwijl hij vorig jaar verkeerd liep en hij de pomp van de zomer heeft omgedraaid, omdat dit toen al speelde.
Conclusie de flow van de WP is te sterk en duwt de pomp andersom

Verder niets veranderd.
Kleppen en enz in een wp systeem is nog nooit iemand blij van geworden.
Maar hij kan zijn pomp dus beter ertussen uitlaten links om of rechtsom de pomp vernageld zijn flow en gaat zelf rare dingen veroorzaken.
Pomp ui of eruit loopt het systeem prima, dus zijn oplossing dat extra pompje er tussen aangezien de wp makkelijk de flow aankan.
En wss dat ook wilt, aangezien die wp alles bepalend is.
Ik zit te te wachten op de uitleg omtrent andermans systeem waarom die goed of juist niet goed functioneert en of presteert.
De Panasonic hier doet precies wat van hem wordt verwacht m.u.v. de vermogensval.
Als je daar iets op kunt verzinnen dan graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
harmpie1147 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:28:
Op welke fase zit de backup heater?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
Andrehj schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:59:
[...]

Op welke fase zit de backup heater?
Goede vraag. Ik denk dezelfde, geen idee hoe ik daar achter makkelijk kom....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Tiesert schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:48:
[...]

Een vraag voor @Dylantje2. Bij mij staat er (omgerekend) 35L/min op de sticker van de Pana. Ik snap wel dat de pomp een bepaalde flow wenst om bij maximale capaciteit zijn warmte aan water te kunnen overdragen, maar wat heeft het voor nut om het water met een hogere flow in een buffervat te storten of bij de vloerverdeler aan te bieden, die dat meestal niet kunnen verwerken? Dan heb je toch ook een bottleneck? Hoe werkt dit in de praktijk?
Ik denk dat @flippy het zeker weet.
Maar de flow is wat de pana gewoon wilt hebben het staat er niet voor niets.
Op de mijne 5h staat 900/uur, dus daar zet je hem op
Jij hebt een 9 dus je zet op wat hij wilt, logisch nu mss maar lang niet voor iedereen jouwe is zwaardere dus meer enz enz

Kun je voorstellen dat een flow instelling een paramter is van waaruit de pomp werkt/denkt enz.
Dus al zet je hem op zijn flow, dan speelt hij er mee zoals hij wilt

Als je waterzijdig iets speelt/knijpt of wat dan ook moet weer ingesteld worden op gevraagde flow.
Als je de gevraagde niet aanhoud, weet jj niet wat er "speelt" in zijn systeem

Anders de vraag er zijn mensen die hij moet 18 en die moet 15 liter enz enz
Maar waarom staat het op je pomp? en waarom zijn de verschillen er?
En waarom zou je die gevraagde waardes van pana niet netjes aanhouden?

Dus iemand die zegt je moet dit of dat voor de afgifte oid...
Kan die uitleggen waarom er flow aangeven wordt op de pomp zelf :-)
Velen zeuren over dat het zinloos is, maar een antwoord op deze vraag geeft bijna niemand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
KaDoos schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:00:
[...]

Met stille modus toert de pomp minder snel en luid op, gaat het geluid van de ventilator naar beneden want die maakt minder toeren, helaas zorgt dit ook voor iets meer defrosts.
Maar kost je wel vermogen dus alleen doen in deze tijd als het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
KaDoos schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:25:
[...]

Probeer die Ta zo laag mogelijk te krijgen, je zult zien dat als hij langer draait die Tr ook die kant op gaat.
Dat advies van de Max flow begrijp ik niets van, in de topic start van “Panasonic warmtepomp 101” staat duidelijk uitgelegd hoe je die Max flow moet instellen, en dit is echt niet de maximum haalbare die op de pomp staat 8)7 .
Zie/:
https://gathering.tweaker...message/73792854#73792854

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
KaDoos schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:27:
Vervolgens is die leiding van jou echt niet zo gek, ik heb ze ook.
Dit is een mooie, omdat jij het ok hebt is het niet gek hahaahah

Leg hem even in grooote wp forum voor.
Kijk ff wat die er van zeggen

Het mooie/erge is dat mensen dit hebben geaccepteerd en er nog vorstelijk voor betalen.

En tsja wss vele Nederlanders hebben van deze [ en mss wel ergere ] aansluitingen omdat een installateur niet een echt beroep is. De pool kan dat ook :-)

Maar of het goed/klopt is toch een andere vraag:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:10:
[...]

Jij hebt een 9 dus je zet op wat hij wilt, logisch nu mss maar lang niet voor iedereen jouwe is zwaardere dus meer enz enz

Kun je voorstellen dat een flow instelling een paramter is van waaruit de pomp werkt/denkt enz.

Als je waterzijdig iets speelt/knijpt of wat dan ook moet weer ingesteld worden op gevraagde flow.

Velen zeuren over dat het zinloos is, maar een antwoord op deze vraag geeft bijna niemand
De meeste Polen zijn met koude opgegroeid en opgevoed.
Misschien kunnen de Polen het gemiddeld wel beter dan .....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:15:
[...]

Dit is een mooie, omdat jij het ok hebt is het niet gek hahaahah

Leg hem even in grooote wp forum voor.
Kijk ff wat die er van zeggen

Het mooie/erge is dat mensen dit hebben geaccepteerd en er nog vorstelijk voor betalen.

En tsja wss vele Nederlanders hebben van deze [ en mss wel ergere ] aansluitingen omdat een installateur niet een echt beroep is. De pool kan dat ook :-)

Maar of het goed/klopt is toch een andere vraag:)
Het gaat erom dat huizen gebouwd zijn, dus leidingen liggen er, vervolgens is de vraag werkt het, antwoord ja.
Helemaal als je leiding vanuit de pomp met liefst 32 maar 28 staal lukt ook en eventueel 28 meerdaags vervolgens naar twee verdelers gaat met 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
KaDoos schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:24:
[...]

Het gaat erom dat huizen gebouwd zijn, dus leidingen liggen er, vervolgens is de vraag werkt het, antwoord ja.
Helemaal als je leiding vanuit de pomp met liefst 32 maar 28 staal lukt ook en eventueel 28 meerdaags vervolgens naar twee verdelers gaat met 20.
Het werkte mss goed met een plofcv, en zelfs dan klopt het niet.
Vanaf de pomp prima maar iemand die van 32 naar 20 gaat naar een verdeler, snapt het niet. je voed de verdeler meet veel/zoveel mogelijk water, leg maar uit met een 20m eeen rijtje van 6-8 20mm slangenlussen van 80-125 mm voeden.. Leg hem voor in het groote forum ik ben erg beneiuwd.
Floooow is wat telt voor een wp, en voor plofcv is dat anders.
Dat het er ligt zegt niets over dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:27:
[...]

Heb hem fixed op 26 ta gezet, daar draait die denk ik nu ff mooi op. Met war bedoel je stooklijn/curve gebruiken? Ik stelde een stooklijn voor, die vraag ontweek jij ook :)

En wat betreft sticker, moet ik de pana openschroeven om de pomp te zien? Zijn die niet allemaal hetzelfde bij de 9j mono 1fase? En wat bedoel je net pompinstellen? Hoe? Snap niet helemaal wat we hier aan het doen zijn. De pana regelt zelf toch de flow obv hoe aanvoer/retour/etc zich manifesteert. Voor zover ik kan zien kan ik alleen (via heishamon) een max pump duty instellen in bits (bovengrens, hier loopt die niet op, maar komt er niet boven).

Het idee van flessenhals snap ik natuurlijk. Een bottleneck is het altijd. Maar is het problematisch als in, je krijgt het niet warm genoeg en/of je kan niet zuinig stoken. Tot dusver is het eerste zeker geen issue, zn vermogen krijgt die zeker kwijt, dus blijft over, ben ik significant minder zuinig?
Sta je op war only?
En heb je de flow gezet zoals ik aangaf?
Welke stooklijn heb je?
En kun je vaker je data delen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:28:
[...]

Vanaf de pomp prima maar iemand die van 32 naar 20 gaat naar een verdeler, snapt het niet. je voed de verdeler meet veel/zoveel mogelijk water, leg maar uit met een 20m eeen rijtje van 6-8 20mm slangenlussen van 80-125 mm voeden.. Leg hem voor in het groote forum ik ben erg beneiuwd.
Geheel mee oneens gegroet. Heb jij in het andere topic al eens gelezen over instellen flow?
Ik wil onaardige dingen zeggen, maar ik heb ze weer weggehaald. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:47:
De Panasonic hier doet precies wat van hem wordt verwacht m.u.v. de vermogensval.
Als je daar iets op kunt verzinnen dan graag.
Dit is makkelijker gevraagd dan gezegd.
Vandaar er dingen zeker moeten zijn, weet je zeker dat je vat opgewarmd is/word? Of gaat er ook veel warmte langs?
Ik heb je al eerder een lijstje gegeven aan parameters.

Maar andere vraag. loopt hij nog als hybride?
Wanner schakelt eea wel en niet? gas of wp? kun je paramter van 5 oid naar -6 oid zetten zodat de gasketel uit gaat/niet mee draiat.
Wanneer heb je excact verlies van je vermogen. welke parameters denk je.

Je heb van @flippy ook een keer uitleg gekregen, over een hybride werkt...., maar als je de pana la afschrijft, is de tijd die je erin stopt/of wilt/of niet zinloos..

Geen glazenbol hier dat van afstand alles te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
KaDoos schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:35:
[...]

Geheel mee oneens gegroet. Heb jij in het andere topic al eens gelezen over instellen flow?
Ik wil onaardige dingen zeggen, maar ik heb ze weer weggehaald. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Mooi, gelukkig leven we in een vrij land.
Liever leuk houden hier.
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Omgekeerd. Als dat de flow is die er gedraaid moet worden; waarom is het dan instelbaar gemaakt?

En waarom doet ie een DHW run op veel lagere flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:40:
[...]

Omgekeerd. Als dat de flow is die er gedraaid moet worden; waarom is het dan instelbaar gemaakt?

En waarom doet ie een DHW run op veel lagere flow?
Instelbaar is heel simpel te verklaren.
Elk systeem is waterzijdig anders 1 heeft dit en dat die ander heeft alleen zus en die weer zo.
Daarom instelbaar.

Dhw waren we ooit tot de ontdekking dat die niet effectief kan / kan zijn, en de pomp die die dus zo snel mogelijk af handelt, omdat die in efficiënt is.

Dit zelfde geld voor df, wss is er gezegd is slecht voor je cop verbruik enz enz
Die slechte dingen snel afhandelen wat het dan aan flow oid ook kost.

Er zijn er ook die hem af fabriek laten/lieten staan, want ja zo staat hij nu eenmaal:-)

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 13-12-2022 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:44:
[...]

Instelbaar is heel simpel te verklaren.
Elk systeem is waterzijdig anders 1 heeft dit en dat die ander heeft alleen zus en die weer zo.
Daarom instelbaar.

Dhw waren we ooit tot de ontdekking dat die niet effectief kan / kan zijn, en de pomp die die dus zo snel mogelijk af handelt, omdat die in efficiënt is.

Dit zelfde geld voor df, wss is er gezegd is slecht voor je cop verbruik enz enz
Die slechte dingen snel afhandelen wat het dan aan flow oid ook kost.
Ja er kan van alles verschillen tussen installaties. Maar die flow is iets dat de pomp ook kan meten. En dus zelf zou kunnen bijstellen als dat zo noodzakelijk was.

Als dit echt noodzaak was hadden ze daar wel een automatisme van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:46:
[...]

Ja er kan van alles verschillen tussen installaties. Maar die flow is iets dat de pomp ook kan meten. En dus zelf zou kunnen bijstellen als dat zo noodzakelijk was.

Als dit echt noodzaak was hadden ze daar wel een automatisme van gemaakt.
mwha.. Waarom.
Dit is een klusje voor en installateur.
En als hij eenmaal goed staat hoef je er eigenlijk niet meer naar om te kijken. Mss dat de j of K versie dit wel doen.
Maar bij elke waterzijdige aanpssing moet je de flow goed zetten.
En dat is bijv bij mensen die zeggen dat een thermostaatkraan kan werken in wp systeem niet waar.
Thermostaat kan wel als ontkoppelt bent van je cv, en met een spiraal je tank opwarmt en vanuit de tak een pompje rond laat pompen dn is een thermostaatkraanminder erg.
Maar als je wp je cv leidingen direct voed is een thermostaatknop not done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:35:
[...]

Vandaar er dingen zeker moeten zijn, weet je zeker dat je vat opgewarmd is/word? Of gaat er ook veel warmte langs?

Wanner schakelt eea wel en niet? gas of wp? kun je paramter van 5 oid naar -6 oid zetten zodat de gasketel uit gaat/niet mee draiat.

Je heb van @flippy ook een keer uitleg gekregen, over een hybride werkt...., maar als je de pana la afschrijft, is de tijd die je erin stopt/of wilt/of niet zinloos..

Ik heb op dat lijstje/lijstjes steeds volledig antwoord gegeven.
Daarbij aangegeven, dat het B-vat voldoende warm wordt, Aanvulling: als ik ingeef, dat het B-vat 5*C warmer gestookt moet worden dan Ta dan gebeurt dat ook vrij precies.
Een deel van de flow gaat het overige deel van het verwarmingssysteem in zoals het hoort. WP ingesteld als Standalone.
Defrosts zijn te veelvuldig - duren kort door B-vat - om voldoende temperatuur in het systeem te pompen. WAR, stooklijn en flow wordt overgelaten aan de WP omdat deze over de gehele flow moet kunnen te sturen om de flow te verdelen over B-vat en de rest van het systeem. Delta T is prima om warmte af te geven via de radiatoren.

Hoe een hybride i.c. werkt is mij voldoende bekend.
Mijn glazen bol zegt dat het subsidie bureau van de overheid goed gezien heeft dat het vermogen van de Pana dat er toe doet 7kW is en geen 9kW en op basis daarvan een lager subsidie bedrag toekent dan links en rechts wordt verondersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:28:
[...]

Ik zou een druk/flow berekening maken om vast te stellen wat met gegeven pompdruk kan worden geleverd op ieder gewenst punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:50:
[...]

mwha.. Waarom.
Dit is een klusje voor en installateur.
En als hij eenmaal goed staat hoef je er eigenlijk niet meer naar om te kijken. Mss dat de j of K versie dit wel doen.
Maar bij elke waterzijdige aanpssing moet je de flow goed zetten.
En dat is bijv bij mensen die zeggen dat een thermostaatkraan kan werken in wp systeem niet waar.
Thermostaat kan wel als ontkoppelt bent van je cv, en met een spiraal je tank opwarmt en vanuit de tak een pompje rond laat pompen dn is een thermostaatkraanminder erg.
Maar als je wp je cv leidingen direct voed is een thermostaatknop not done
Als de flow van de pomp niet onnodig is begensd zal er zzoveel flow zijn als op basis daarvan door de pomp kan worden geleverd. De instelling van de pomp verandert niet door ergens anders aan een knop te draaien.Soms stuurt de pomp de flow met de eigen software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:08:
[...]

Ik heb op dat lijstje/lijstjes steeds volledig antwoord gegeven.
Daarbij aangegeven, dat het B-vat voldoende warm wordt, Aanvulling: als ik ingeef, dat het B-vat 5*C warmer gestookt moet worden dan Ta dan gebeurt dat ook vrij precies.
Een deel van de flow gaat het overige deel van het verwarmingssysteem in zoals het hoort. WP ingesteld als Standalone.
Defrosts zijn te veelvuldig - duren kort door B-vat - om voldoende temperatuur in het systeem te pompen. WAR, stooklijn en flow wordt overgelaten aan de WP omdat deze over de gehele flow moet kunnen te sturen om de flow te verdelen over B-vat en de rest van het systeem. Delta T is prima om warmte af te geven via de radiatoren.

Hoe een hybride i.c. werkt is mij voldoende bekend.
Mijn glazen bol zegt dat het subsidie bureau van de overheid goed gezien heeft dat het vermogen van de Pana dat er toe doet 7kW is en geen 9kW en op basis daarvan een lager subsidie bedrag toekent dan links en rechts wordt verondersteld.
Loopt hij hybride...
Stooklijn aan de wp overgelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:15:
[...]

Als de flow van de pomp niet onnodig is begensd zal er zzoveel flow zijn als op basis daarvan door de pomp kan worden geleverd. De instelling van de pomp verandert niet door ergens anders aan een knop te draaien.Soms stuurt de pomp de flow met de eigen software.
De instelling mss niet maar, maar je flow veranderd als je een kraan dicht draait.
En dat veranderd veel in je wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:15:
[...]

Loopt hij hybride...
Stooklijn aan de wp overgelaten?
ten derde male: standalone
WAR
Stooklijn aangegeven, kan de WP mee doen wat die wil
Debiet regelt de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:17:
[...]

De instelling mss niet maar, maar je flow veranderd als je een kraan dicht draait.
Van de pomp afblijven, waterzijdig inregelen incl verdelers; it's that simple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:35:
[...]

Parameters 4, 5, 6 en wat dies meer zei is kennelijk van een veelvuldig gebruikt systeem maar is mij verder onbekend.
STANDALONE WP

Ik heb nu ongeveer alle instellingen etc 3 keer vermeld. Meer informatie heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:28:
[...]

Parameters 4, 5, 6 en wat dies meer zei is kennelijk van een veelvuldig gebruikt systeem maar is mij verder onbekend.
STANDALONE WP

Ik heb nu ongeveer alle instellingen etc 3 keer vermeld. Meer informatie heb ik niet.
Ik blijf niet snappen dat je wp een stooklijn kan bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:17:
[...]

@Dylantje2

Ik vrees dat je de quintessense mist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:34:
[...]

Ik blijf niet snappen dat je wp een stooklijn kan bepalen?
Ik vrees het ook.

Ta begntemperatuur, Ta eindtemperatuur plus bijbehorende buitentemperaturen.
De WP voert dat kinderlijk eenvoudig uit met de door de WP gehanteerde flow.
Mits er vermogen voldoende in het stalen lijf zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:34:
[...]

@Dylantje2

Ik vrees dat je de quintessense mist
Ik weet het wel zeker. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
Niet om treuren, alles gaat ooit een keer over. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:47:
[...]

Ik vrees het ook.

Ta begntemperatuur, Ta eindtemperatuur plus bijbehorende buitentemperaturen.
De WP voert dat kinderlijk eenvoudig uit met de door de WP gehanteerde flow.
Mits er vermogen voldoende in het stalen lijf zit.
En heb je ooit wel eens daar aan gesleuteld?
Je powerdrop is lastig te verklaren.
maar ook omdat niet helder waarop hij zijn parameters checkt.
Ook omdat ik je systeem niet kan zien, qua hardware, aansluitingen enz.

Dus de conclusie zal zijn dat de pana te ligt is zoals jezelf aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:49:
[...]

Niet om treuren, alles gaat ooit een keer over. _/-\o_
Ik treur niet, maar geniet.
En op afstand van alles typen is anders dan de realiteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:52:
[...]

Ik treur niet, maar geniet.
En op afstand van alles typen is anders dan de realiteit
Dat laatste zeker. Feiten echter niet uit het oog verliezen en laten ondersteunen door kennis. Heerlijk toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:51:
[...]

En heb je ooit wel eens daar aan gesleuteld?
Je powerdrop is lastig te verklaren.
maar ook omdat niet helder waarop hij zijn parameters checkt.
Ook omdat ik je systeem niet kan zien, qua hardware, aansluitingen enz.

Dus de conclusie zal zijn dat de pana te ligt is zoals jezelf aangeeft.
Mijn beste,
Je wilt niet weten waar zo overal ik aan heb gesleuteld en ontworpen op meetgebied

Overigens, de powerdrop is niet lastig te verklaren zoals ik hiervoor al aangaf.
Je kunt het stellig in de folder vinden.
Op dit moment draait de Nefit dienst om het gewenste vermogen vast te stellen bij -7 / -8*C , dit ter ondersteuning van wat ik al weet.
Een T-cap kan ik hier binnen een dag of 10 hebben. Dat is geen probleem.
Een koper voor de 9kW kan het zaakje hier draaiend zien funktioneren.
Zonodig installeer ik deze voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-09 10:13
Hoe moet ik de volgende instellingen zien?

Onder bedrijfsinstellingen zit ik bij Verwarming;

Watertemperatuur voor verwarming aan ; direct.

Ik kan dan onder andere de volgende zaken instellen;

- Delta T voor veerwarming aan verschil tussen gewenste watertemp en werkelijke watertemp?
- Verwarming aan delta T van ingestelde temp lijkt op bovenstaand, graag uitleg in meer woorden
- Verwarming uit delta T van ingestelde temp hoeveel graden mag pomp boven ingestelde waarde komen?

Ik zal wel te moeilijk denken maar kom er niet goed uit,
delta T aan gaat van -2 > -10 *C
delta T uit gaat van 0 > -8 raar dan als je wilt toestaan dat pomp er wel 2 graden overheen mag schieten??

ik zou eerder positieve getallen verwachten dan

[ Voor 9% gewijzigd door Ubuntu op 13-12-2022 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Ubuntu schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:01:
Hoe moet ik de volgende instellingen zien?

Onder bedrijfsinstellingen zit ik bij Verwarming;

Watertemperatuur voor verwarming aan ; direct.

Ik kan dan onder andere de volgende zaken instellen;

- Delta T voor veerwarming aan verschil tussen gewenste watertemp en werkelijke watertemp?
- Verwarming aan delta T van ingestelde temp lijkt op bovenstaand, graag uitleg in meer woorden
- Verwarming uit delta T van ingestelde temp hoeveel graden mag pomp boven ingestelde waarde komen?

Ik zal wel te moeilijk denken maar kom er niet goed uit,
delta T aan gaat van -2 > -10 *C
delta T uit gaat van 0 > -8 raar dan als je wilt toestaan dat pomp er wel 2 graden overheen mag schieten??

ik zou eerder positieve getallen verwachten dan
Je hebt het Nederlandstalige menu en de Japanse kabouters zijn nu eenmaal nog minder goed in Nederlands, dan in Engels.
De eerste is dT, het verschil tussen de Ta en Tr. Het verschil tussen aanvoertemp. en retour.
De tweede en de derde zijn van het element/backup heater. Wanneer die moet bijspringen als je dit aan hebt staan. Als je deze instellingen in de Pana Service Cloud ziet, heb je denk ik dit scherm (maar nu in het Engels), misschien is de betekenis dan duidelijker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xj-VgM8aI2aNjm3jz5CfSIa6AjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wSshAEluunnIzpk6IysoV19r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Tiesert op 13-12-2022 22:42 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-08 10:34
noahmaes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:19:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem; onder de 42 graden aanvoertemperatuur gaat mijn WP pendelen.
Mijn oplossing is om de WP boven de 0 graden buitentemperatuur 's nachts helemaal uit te zetten en overdag 2 runs te laten draaien
dan ben je nummer 5 al op dit forum met dit probleem, bij mij draait ie prima op de war zolang het buiten maar onder de 2 graden is. Hij doet dan op de 3 uur een defrost en draait continu. Boven de 2 graden buiten temperatuur slaat hij om de 45 minuten af. Als ik er een shift in gooi om de TA te verhogen wordt het me te warm in huis en een shift om te verlagen slaat ie niet meer van aan. Het kantelpunt bij mij ligt op Ta 26, daaronder begint t gedonder. Zodra Tbuiten groter is dan 2 graden ga ik met de timer aan de gang om hem een paar runs te laten maken.

Overigens las ik op de site van panasonic dat ze de 5j recent hebben voorzien van nieuwe software om deze problemen te kunnen oplossen. Het schijnt zo te zijn dat de 5 7 en 9 kw dezelfde compressor hebben welke softwarematig wordt opgepept. Wellicht is dat de oorzaak dat de 5kw in goed geisoleerde huizen deze problemen vertoont. Heeft dus niets te maken met je systeem of je settings is in mijn ogen gewoon een fabrieks dingetje.....

[ Voor 5% gewijzigd door aflam op 13-12-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Tiesert schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:40:
[...]

Je hebt het Nederlandstalige menu en de Japanse kabouters zijn nu eenmaal nog minder goed in Nederlands, dan in Engels.
De eerste is dT, het verschil tussen de Ta en Tr. Het verschil tussen aanvoertemp. en retour.
De tweede en de derde zijn van het element/backup heater. Wanneer die moet bijspringen als je dit aan hebt staan. Als je deze instellingen in de Pana Service Cloud ziet, heb je denk ik dit scherm (maar nu in het Engels), misschien is de betekenis dan duidelijker.
[Afbeelding]
Hartelijk bedankt, helder.
Slim om de Engelse er even bij te pakken, die ga ik onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:44
aflam schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:50:
[...]
Overigens las ik op de site van panasonic dat ze de 5j recent hebben voorzien van nieuwe software om deze problemen te kunnen oplossen.
Zou je daar een link van kunnen posten waar dit staat? Vind dat wel interessant. Zouden bestaande pompen ook een firmware update kunnen krijgen? En als dat niet zo is zouden we ze zelf kunnen flashen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
ranjo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:23:
[...]

Zou je daar een link van kunnen posten waar dit staat? Vind dat wel interessant. Zouden bestaande pompen ook een firmware update kunnen krijgen? En als dat niet zo is zouden we ze zelf kunnen flashen..
Nog niet gehoord dat er ooit van een pomp een firmware update is..
Ook erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil vandaag even goed ontluchten en water bijvullen. Ik heb inmiddels in dit topic gevonden dat er boven op de waterpomp een ventiel zit (https://tweakers.net/i/xX...wp0LDkiV.jpg?f=user_large). Ik wil ze even nalopen of ze iets openstaan.

Zijn er nog meer ontluchters binnen in de Pana WH-MDC07J3E5?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ubuntu
Bij mijn weten zijn er niet meer ontluchters. Wat mij wel opgevallen is; de ontluchter kan ook wat water meegeven omdat de vlotternaald kennelijk niet altijd even goed afsluit.

Dat water komt op bovenzijde van de tank en loopt dan over het randje van de tank zo tussen de vilten isolatie.
Dat vilt absorbeert het water en dat wil je natuurlijk niet. Ik heb daarom een stukje stevig zeil genomen en er een stukje uitgeknipt zodat het zeil mooi om het RVS pijpje heen valt. Nu loopt het eventuele water netjes naar buiten en blijft het vilt droog.

Het is een tijdelijke maatregel tijdens het ontluchten want panasonic schrijft voor na ontluchten het afsluitdopje alsnog dicht te draaien.

Dat heb ik ondoordacht geschreven excuses, het staat nergens in de manual!!

Ik had er als fabrikant liever voor gekozen om waterafstotende isolatie te nemen als Armaflex maar dat is een ander verhaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Ubuntu op 14-12-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nou wordt die pomp/ruimte toch vrij warm, dus dat verdampt dan toch wel? Maar idd, zou wel netter zijn geweest, bedankt iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Nog een ander vraagje:

Ik zag vanochtend om 6:00 netjes de nachtverlaging uitgaan van de NR flow die ik gebruik, en de Z1requesttemperature van 31 naar 55 gaan. Waarop direct werd besloten om de backup heater aan te gooien tot de outlet (bijna?) 55 graden was. Ondanks dat ik de delay time hiervoor op 60 minuten heb staan.

Iets voor 6 uur was de outlet rond de 30, dus lijkt mij niet dat de timer van die 60 minuten al aan het aflopen was. Blijkbaar gaat de backup heater ook direct aan bij een te grote delta ofzo? Iemand die hier iets van weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
Ubuntu schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:44:
Bij mijn weten zijn er niet meer ontluchters. Wat mij wel opgevallen is; de ontluchter kan ook wat water meegeven omdat de vlotternaald kennelijk niet altijd even goed afsluit.

Dat water komt op bovenzijde van de tank en loopt dan over het randje van de tank zo tussen de vilten isolatie.
Dat vilt absorbeert het water en dat wil je natuurlijk niet. Ik heb daarom een stukje stevig zeil genomen en er een stukje uitgeknipt zodat het zeil mooi om het RVS pijpje heen valt. Nu loopt het eventuele water netjes naar buiten en blijft het vilt droog.

Het is een tijdelijke maatregel tijdens het ontluchten want panasonic schrijft voor na ontluchten het afsluitdopje alsnog dicht te draaien.

Ik had er als fabrikant liever voor gekozen om waterafstotende isolatie te nemen als Armaflex maar dat is een ander verhaal.
Ik had juist begrepen dat het afsluitdopje altijd open blijft staan. Als deze blijft nadruppen is dit een teken dat er nog lucht in het systeem aanwezig is.
De meningen verschillen hierover, zelf staat bij mij het dopje open, hier heb ik tot op heden geen problemen met nalekken oid.
Na installatie en bijvullen drupte deze bij mij ook een beetje na maar dit is gestopt, net voor de zekerheid nog even gecontroleerd en geen enkele druppel en ook de druk is ( 3 weken geleden geïnstalleerd) goed.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ubuntu
Excuses, dat heb je goed begrepen, mijn fout. Ik heb de manual er nog even op nageslagen en er wordt idd niet geschreven dat deze weer dicht moet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
Geen probleem, we zijn hier om elkaar te helpen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Dus even de test gedaan met het 'stille' niveau van de buitenunit (vannacht/deze morgen)

Om 5u heb ik deze aan gezet naar niveau 1 (zakt van freq +- 62 naar 55) en nadien naar niveau 3 (zakt van freq 55 naar 43) ...... lijken dit 'normale' getallen?

Geen flauw idee eigenlijk waar wie/wat die frequentie produceert .... is dat de compressor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnM6WzqpADkPSUzkgAoRi9dGk1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADB0aUr85TmDVEfs4Og4RuQN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:54:
Nog een ander vraagje:

Ik zag vanochtend om 6:00 netjes de nachtverlaging uitgaan van de NR flow die ik gebruik, en de Z1requesttemperature van 31 naar 55 gaan. Waarop direct werd besloten om de backup heater aan te gooien tot de outlet (bijna?) 55 graden was. Ondanks dat ik de delay time hiervoor op 60 minuten heb staan.

Iets voor 6 uur was de outlet rond de 30, dus lijkt mij niet dat de timer van die 60 minuten al aan het aflopen was. Blijkbaar gaat de backup heater ook direct aan bij een te grote delta ofzo? Iemand die hier iets van weet?
Probeer eens 50 graden. Niet alle units halen 55 op de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:49:
[...]

Probeer eens 50 graden. Niet alle units halen 55 op de compressor.
De outlet wordt op de compressor zeker 55 graden, ik haal 59/60 ook wel met een legionella-run, pas dan gaat de backup heater aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aikon schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:53:
[...]

De outlet wordt op de compressor zeker 55 graden, ik haal 59/60 ook wel met een legionella-run, pas dan gaat de backup heater aan.
Hmm... Strange... Dacht dat dat 50+ voorbehouden was aan de t-caps. Maar wellicht klopt dat dan niet.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
Ik vind het verbruik van onze warmtepomp een beetje tegenvallen, maar ik heb geen referentie gegevens. Benieuwd naar het verbruik van anderen.

Omgeving: Veluwe (Apeldoorn)
Warmtepomp: WH-MDC09J3E5 (nog) geen Heishamon / Service cloud
Huis: Vrijstaand, bouwjaar 2019 / 200 m2
Verwarming: Beneden / eerste verdieping: Vloerverwarming, 16 groepen, lengte 1480m
Installatie: WP / 300L Boilervat voor DHW / geen buffervat

Verbruik:
Zonder heishamon / service cloud eigenlijk geen goed inzicht.
Geschat verbruik in de afgelopen 4 dagen: 50 kWh voor de warmtepomp per dag.

Op dit moment nog steeds elke 50 minuten een defrost
Ta = 33
Tr = 24
Compressor freq = 88Hz
debiet = 19.1 l/min

Nu ook al een aantal keren gehad dat een fase eruit klapt, net op het moment dat het DHW wordt opgewarmd.

Ik had de verwachting dat de warmtepomp lekker rustig pruttelen, maar lijkt erop dat ie volgas loopt te stampen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:55:
[...]

Hmm... Strange... Dacht dat dat 50+ voorbehouden was aan de t-caps. Maar wellicht klopt dat dan niet.
Nee T-CAP gaat tot 65, de J serie tot 60 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:55:
[...]

Voorbeeld voor een 7kw non t-cap.
LWC is de aanvoertemperatuur
HC is heating capacity
IP is input power
Cop is... Cop 😃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNGFpDoZpsNj3XSjJxy42bqLA6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HhM1t6h8mSdrxUSNXAbwwCuY.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zie je dat ie tot -20 nog 55 graden kan leveren. Maar wel met verminderd vermogen en een slechte COP ☺️

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Welke tweaker in Friesland / NoordHolland oid heeft een tcap (9kw) staan?

Zou deze graag in actie willen beluisteren.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
harmpie1147 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:56:
Ik vind het verbruik van onze warmtepomp een beetje tegenvallen, maar ik heb geen referentie gegevens. Benieuwd naar het verbruik van anderen.

Verwarming: Beneden / eerste verdieping: Vloerverwarming, 16 groepen, lengte 1480m
Wat staat er in je EPC rapport over de warmtebehoefte van de woning? (zoek naar "transmissieverlies verwarmingssysteem - januari (HT)")
Als je geen WTW-ventilatie of drievoudig glas hebt, kan ik me voorstellen dat een 7 kW warmtepomp wat krap is.
Verbruik:
Dat is meer dan 2 kW continu. Je WP zal continu vol gas lopen en (wellicht) ook nog zo nu en dan zijn backup heater inschakelen.
Zorg dat je zsm een kWh-meter voor je WP installeert en deze monitort. Zo is het koffiedik kijken.
Dat is vrij vaak. Hier (regio Arnhem) momenteel om de ca 2.5 uur.
Nu ook al een aantal keren gehad dat een fase eruit klapt, net op het moment dat het DHW wordt opgewarmd.
Dat wijst erop dat je WP elektrisch is aangesloten door een prutser die niet naar de faseverdeling heeft gekeken. Om dit te voorkomen moet je je verbruikers beter over de fasen verdelen.
Ik had de verwachting dat de warmtepomp lekker rustig pruttelen, maar lijkt erop dat ie volgas loopt te stampen....
Het lijkt er vooral op de je WP te klein is voor de woning. Ben benieuwd naar de berekening van het vermogen.

Ter vergelijking: Hier een woning uit 2020, met WTW-ventilatie en drievoudig glas, ca 1200 m³ verwarmd volume en de WP heeft de afgelopen vier dagen gemiddeld 20.95 kWh/dag verbruikt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ubuntu schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:44:

Ik heb 2x het ontluchtingsprogramma gedraaid, wat best goed hielp. Geen enkel teken van vocht bij de ontluchter, maar elke keer als de pomp aansloeg zag ik wel een straaltje water uit de Pana lopen precies onder die ontluchter, netjes uit een afvoerbuisje helemaal onderop de machine.

Paar keer bijgevuld, en nu op 2,5 bar gezet, dat is de max van het groene gedeelte op de luchtdrukmeter, kijken of die daar op blijft. Ik zie zo snel in de handleiding niet wat de max druk mag zijn, als iemand dat weet hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
Ubuntu schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:03:
Excuses, dat heb je goed begrepen, mijn fout. Ik heb de manual er nog even op nageslagen en er wordt idd niet geschreven dat deze weer dicht moet.
Misschien kun je de originele post even aanpassen, anders kunnen mensen op het verkeerde been gezet worden als ze niet doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Mooi zo, dan is jouw automatische ontluchter in goede conditie.
Ik kan in de manual zo niet vinden wat max druk is of bij welke druk de overdrukklep open gaat. Wel de minimum druk, 0,5 Bar maar dat is jouw vraag niet.

Meet de pana zelf overigens ergens met een sensor de systeemdruk van het circulerende water of glycolmengsel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubuntu
KaDoos schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:07:
[...]

Misschien kun je de originele post even aanpassen, anders kunnen mensen op het verkeerde been gezet worden als ze niet doorlezen.
Geheel terecht opgemerkt, dankjewel, ik heb het aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:48:
[...]

Wat staat er in je EPC rapport over de warmtebehoefte van de woning? (zoek naar "transmissieverlies verwarmingssysteem - januari (HT)")
Als je geen WTW-ventilatie of drievoudig glas hebt, kan ik me voorstellen dat een 7 kW warmtepomp wat krap is.

[...]

Dat is meer dan 2 kW continu. Je WP zal continu vol gas lopen en (wellicht) ook nog zo nu en dan zijn backup heater inschakelen.
Zorg dat je zsm een kWh-meter voor je WP installeert en deze monitort. Zo is het koffiedik kijken.

[...]

Dat is vrij vaak. Hier (regio Arnhem) momenteel om de ca 2.5 uur.

[...]

Dat wijst erop dat je WP elektrisch is aangesloten door een prutser die niet naar de faseverdeling heeft gekeken. Om dit te voorkomen moet je je verbruikers beter over de fasen verdelen.

[...]

Het lijkt er vooral op de je WP te klein is voor de woning. Ben benieuwd naar de berekening van het vermogen.

Ter vergelijking: Hier een woning uit 2020, met WTW-ventilatie en drievoudig glas, ca 1200 m³ verwarmd volume en de WP heeft de afgelopen vier dagen gemiddeld 20.95 kWh/dag verbruikt.
Hoi Andrehj. bedankt voor je reactie.

Aanvullend:
  • De woning heeft mechanische ventilatie en geen triple glas.
  • Ooit eens de stukken mbt de bouwvergunning opgevraagd bij de gemeente. Hopelijk zit de energie verlies berekening daarbij.
  • Met de Koevlaasmethode zijn we uitgekomen op deze warmtepomp. Historisch gasverbruik was 1350m^3 per jaar
  • kWh Meters, dat ga ik regelen. Deze moeten in de meterkast geplaatst worden? Iemand nog een tip voor een kWh meter die eenvoudig met Home Assistant uitgelezen kan worden?
  • Met betrekking tot de elektrische installatie. Vanuit de installateur was aangegeven dat er 2 groepen moesten zijn, afgezekerd op 20A en 16A, beide gemonteerd op een werkschakelaar. Dit hebben we laten uitvoern door een electricien. Waarschijnlijk zitten deze groepen dus op dezelfde fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ubuntu schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:08:
Mooi zo, dan is jouw automatische ontluchter in goede conditie.
Ik kan in de manual zo niet vinden wat max druk is of bij welke druk de overdrukklep open gaat. Wel de minimum druk, 0,5 Bar maar dat is jouw vraag niet.

Meet de pana zelf overigens ergens met een sensor de systeemdruk van het circulerende water of glycolmengsel?
In de HeishaMon is geen enkele waarde met psi/bar oid, dus daar kan ik het niet uithalen. Ik zag wel 3x een highpressure, en 1x een lowpressure foutcode in de manual. Dus je zou zeggen dat 1 van die highpressure voor de R32 is en de ander voor het water?

Nah ja, hij zal het vast in de gaten houden of zelf de overtollige druk lozen. Bedankt iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 16:37
harmpie1147 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:56:

Verbruik:

Ta = 33
Tr = 24
Compressor freq = 88Hz
debiet = 19.1 l/min

Ter vergelijk, hier 230M2 (groene hart / 1960), vandaag nog maar 3 defrost gehad.
debiet max = 25 l/min (loopt nu op 17) Ta=31 / Tr=28
Binnen temp 20gr (boven 18-19)
Verbruik
Za : 35 Zo. 35 Ma. 38 Di 41
En dan weet ik dat ik nog een aantal kieren moet dichten in dit huis.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Aikon schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:14:
[...]

In de HeishaMon is geen enkele waarde met psi/bar oid, dus daar kan ik het niet uithalen. Ik zag wel 3x een highpressure, en 1x een lowpressure foutcode in de manual. Dus je zou zeggen dat 1 van die highpressure voor de R32 is en de ander voor het water?

Nah ja, hij zal het vast in de gaten houden of zelf de overtollige druk lozen. Bedankt iig.
beide zijn voor koelmiddel. als die afgaan is het niet-bueno en moet je er een aircoman bijhalen.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 14-12-2022 12:16 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ah ok, nou dan kan ik iig concluderen dat het bueno is *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
harmpie1147 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:13:
• Ooit eens de stukken mbt de bouwvergunning opgevraagd bij de gemeente. Hopelijk zit de energie verlies berekening daarbij.
De EPC-berekening is onderdeel van de bouwvergunning en moet dus in bezit zijn van de gemeente.
• Met de Koevlaasmethode zijn we uitgekomen op deze warmtepomp. Historisch gasverbruik was 1350m^3 per jaar
Van welke winter was dat?
• kWh Meters, dat ga ik regelen. Deze moeten in de meterkast geplaatst worden? Iemand nog een tip voor een kWh meter die eenvoudig met Home Assistant uitgelezen kan worden?
Ja, die horen in de meterkast.
• Met betrekking tot de elektrische installatie. Vanuit de installateur was aangegeven dat er 2 groepen moesten zijn, afgezekerd op 20A en 16A, beide gemonteerd op een werkschakelaar. Dit hebben we laten uitvoern door een electricien. Waarschijnlijk zitten deze groepen dus op dezelfde fase
Dat kun je binnen 1 minuut zien door even die meterkast open te schroeven. En als dat zo is, dan mag die elektricien terugkomen, want 20+16 is veel meer dan 25.... En dan zal de WP wel niet als enige op die fase zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:35
[...]

Hoi Andrehj. bedankt voor je reactie.

Aanvullend:
  • De woning heeft mechanische ventilatie en geen triple glas.
Ik heb dezelfde unit, 150 m2 huis uit 2004. Alles vloerverwarming en hou het met gemak warm met Taanvoer ongeveer 30 graden, compressor frequentie max 50 Hz als hij op gang is. Laatste paar dagen heel veel defrosts, maar vandaag valt het wel mee.

Kijk even op het controle paneel van je panasonic, daar kan je ergens zien hoeveel draaiuren je backup heater heeft gemaakt. Misschien staat er een instelling fout en staat die backup heater vol erin te klappen, maar dat je compressor zoveel Hz draait lijkt er wel op te duiden dat je panasonic volle bak er aan het trekken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Vannacht bij -7 ging mijn 5kw h versie op 92 Hz draaien... Ik dacht altijd dat 85hz de max was....blijkbaar niet, was is dan de max ?

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tiesert
[...]

Dank voor je antwoord. Heb er over nagedacht, want ben niet zo goed in het opvolgen van instructies op een sticker zonder het zelf te begrijpen dat het nuttig en zinvol is voor mijn hele systeem.

Ik kan me voorstellen dat de sticker een optimale waarde vermeldt, en dat het ook het beste is om de Pana daar op in te stellen, mits de rest van je systeem dat ook toelaat. En dat is lang niet altijd het geval.

Ik wil graag begrijpen waarom het nuttig is om de Pana te laten proberen om je vvw met 35L/m (in mijn geval dan) te bestoken, als de verdeler 2L/m per groep kan verwerken (en je geen 17 groepen hebt).

Of een buffervat proberen vol te duwen (wat misschien nog wel beter lukt dan de verdeler), zonder dat het er aan de andere kant uitgepompt wordt. En ik neem aan dat hierdoor het risico van een by-pass toeneemt, als het water direct terugstroomt naar de pana.

Dan kun je toch beter een pompinstelling kiezen voor een maximale flow die aansluit bij je situatie, zoals een buffer of verdeler, en dan een hogere dT kiezen als dat nodig is? Het doel is een optimaal totaalplaatje voor de hele verwarming, niet om een ideale instelling voor alleen de pomp?

Of zie ik dit helemaal verkeerd? cc @MikeyMan

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tiesert Tsjah, ik blijf bij mijn standpunt. Als het altijd een vaste waarde had moeten zijn, hadden ze dat wel ingebouwd.
Dat hebben ze niet, en dus is het een van de vele instellingen geworden.

Overigens, als je hem op DeltaT zet, gaat ie zelf ook actief aan de slag met de pomp snelheid om te sturen.

Dus nee, daar gaan we het niet over eens worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Afgelopen 12 uur is mijn bedrade verbinding tussen cz taw1 en internet (om voor mij onverklaarbare reden) uitgevallen.

Ik vind het momenteel nog geen prettig idee dat de verbinding soms weg kan zijn, ik houdt graag de zaak tijdens vorst op afstand in de gaten, pomp loopt nu een week en dan ben je nog wat voorzichtig he.
gelukkig zou ik via de app van mijn zonnepanelen wel kijken hoeveel vermogen er wordt getrokken en voorzichtig concluderen "dat de pomp nog draait".

Het valt mij op dat in de service-cloud grafiek precies ook die perioden blanco zijn.
Mag ik concluderen dat Panasonic dus 24/7 mijn data opslaat (mits verbinding) en er dus geen statistieken in de warmtepomp zelf worden opgeslagen?

Zijn er mensen met soortgelijke ervaring dat de verbinding uitvalt en zich niet meer vanzelf hersteld? (ik gebruik de resetfunctie op de cz taw, de storing kwam 2x voor en de cz taw is verbonden met netwerkkabel)

Momenteel heb ik de cz taw maar even draadloos met de experiabox verbonden, kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Vanmorgen heb ik de verwarmingsketel verwijderd, toch weer een kleine mijlpaal in de verduurzaming hier. nu nog inductie in het voorjaar bij de keuken renovatie en het gas kan weg.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

HFman schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:29:
Vannacht bij -7 ging mijn 5kw h versie op 92 Hz draaien... Ik dacht altijd dat 85hz de max was....blijkbaar niet, was is dan de max ?
Geen idee wat de max is. Nu 2 x 91 gezien deze maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTb8vJ59Gy6mI3WqvxZMhR5WacU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsV5dRtIqKqorDZKQB4qCKTS.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmpie1147
Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:21:
[...]

De EPC-berekening is onderdeel van de bouwvergunning en moet dus in bezit zijn van de gemeente.

[...]

Van welke winter was dat?

[...]

Ja, die horen in de meterkast.

[...]

Dat kun je binnen 1 minuut zien door even die meterkast open te schroeven. En als dat zo is, dan mag die elektricien terugkomen, want 20+16 is veel meer dan 25.... En dan zal de WP wel niet als enige op die fase zitten.
  • transmissieverlies verwarmingssysteem - januari (Ht): 166 W/K
  • gasverbruik: 1360 m^3 in 2021 / 1190 m^3 in 2020
  • 2 kWh meters zijn net besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
Lollercopter schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:24:
[...]

Ik heb dezelfde unit, 150 m2 huis uit 2004. Alles vloerverwarming en hou het met gemak warm met Taanvoer ongeveer 30 graden, compressor frequentie max 50 Hz als hij op gang is. Laatste paar dagen heel veel defrosts, maar vandaag valt het wel mee.

Kijk even op het controle paneel van je panasonic, daar kan je ergens zien hoeveel draaiuren je backup heater heeft gemaakt. Misschien staat er een instelling fout en staat die backup heater vol erin te klappen, maar dat je compressor zoveel Hz draait lijkt er wel op te duiden dat je panasonic volle bak er aan het trekken is.
Zojuist even de draaiuren van de backup heater opgezocht in het menu.
De warmtepomp is eind juni geinstalleerd.

Totale tijd AAN:
- verwarming: 48h
- DHW: 41h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
harmpie1147 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:34:
[...]

Zojuist even de draaiuren van de backup heater opgezocht in het menu.
De warmtepomp is eind juni geinstalleerd.

Totale tijd AAN:
- verwarming: 48h
- DHW: 41h
Mijn 5H doet alle defrosts met de BH. In 2020 en 2021 koste dat tot eind december om en nabij de 10 uur. Nu zit ik half december al op 14 uur. Het is dus nogal afwijkend dit jaar. Maar die 48 uur is wel heel extreem.
Staat de ruimteverwarming wellicht aan? Dat komt de heater ook in actie onder de ingestelde voorwaarden.

[ Voor 9% gewijzigd door t.oswald op 14-12-2022 13:50 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
MikeyMan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:40:
@Tiesert Tsjah, ik blijf bij mijn standpunt. Als het altijd een vaste waarde had moeten zijn, hadden ze dat wel ingebouwd.
Dat hebben ze niet, en dus is het een van de vele instellingen geworden.

Overigens, als je hem op DeltaT zet, gaat ie zelf ook actief aan de slag met de pomp snelheid om te sturen.

Dus nee, daar gaan we het niet over eens worden :P
Nou, elke installatie en elk afgiftesysteem is anders, dus dat het geen vaste waarde kan zijn snap ik heel goed. Maar daarom vermoed ik dat het ook niet kan zijn dat je in elke situatie, ongeacht de installatie en afgiftesysteem, de waarde op de sticker moet invullen.
Edit: Aan de andere kant: je geeft een maximum in, dat hoeft (mits je dT kiest en geen vaste flow) niet de waarde te zijn die de pana gebruikt. Bij een max flow van de sticker en een hoge dT mag de Pana het zelf uitzoeken. Maar dan moet je dat daar de ruimte voor hebben, anders zou ik zeggen zoek een balans binnen je situatie en ga niet uit van wat de sticker zegt. Maar goed, ik probeer het ook maar te begrijpen.

[ Voor 18% gewijzigd door Tiesert op 14-12-2022 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tiesert schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:05:
[...]

Nou, elke installatie en elk afgiftesysteem is anders, dus dat het geen vaste waarde kan zijn snap ik heel goed. Maar daarom vermoed ik dat het ook niet kan zijn dat je in elke situatie, ongeacht de installatie en afgiftesysteem, de waarde op de sticker moet invullen. Maar goed, ik probeer het ook maar te begrijpen.
Nee maar mn punt was, dat de Panasonic genoeg parameters en sturingsmogelijkheden heeft om dit zelf in te stellen. Als dit zo noodzakelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Ubuntu schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:50:
Afgelopen 12 uur is mijn bedrade verbinding tussen cz taw1 en internet (om voor mij onverklaarbare reden) uitgevallen.

...

Momenteel heb ik de cz taw maar even draadloos met de experiabox verbonden, kijken hoe dat gaat.
Als bij jou een wifi verbinding stabieler is dan bekabeld dan zit er een serieus probleem in je bekabeling.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
harmpie1147 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:16:
[list]
• transmissieverlies verwarmingssysteem - januari (Ht): 166 W/K
• gasverbruik: 1360 m^3 in 2021 / 1190 m^3 in 2020
Op basis hiervan zou die WP idd geen probleem moeten zijn, bij mij staat daar 210 W/K en ik heb afgelopen dagen niet meer dan 90 kWh thermisch (3.8 kW gemiddeld dus) aan de woning toe hoeven voeren.
Ik vraag me af of in die 166 W/K wel je ventilatieverliezen zijn meegenomen. Wat staat er in de EPC bij "Jaarlijkse hoeveelheid primaire energie voor de energiefunctie" achter de waardes voor "verwarming (excl. hulpenergie)" en "hulpenergie" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Ubuntu schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:50:

Ik vind het momenteel nog geen prettig idee dat de verbinding soms weg kan zijn, ik houdt graag de zaak tijdens vorst op afstand in de gaten, pomp loopt nu een week en dan ben je nog wat voorzichtig he.
gelukkig zou ik via de app van mijn zonnepanelen wel kijken hoeveel vermogen er wordt getrokken en voorzichtig concluderen "dat de pomp nog draait".

Het valt mij op dat in de service-cloud grafiek precies ook die perioden blanco zijn.
Mag ik concluderen dat Panasonic dus 24/7 mijn data opslaat (mits verbinding) en er dus geen statistieken in de warmtepomp zelf worden opgeslagen?

Zijn er mensen met soortgelijke ervaring dat de verbinding uitvalt en zich niet meer vanzelf hersteld? (ik gebruik de resetfunctie op de cz taw, de storing kwam 2x voor en de cz taw is verbonden met netwerkkabel)

Heb je vastgesteld dat je bedrade verbinding is uitgevallen of zie je alleen gaten in de data van de Panacloud? Dat laatste is vaker voorgekomen, zonder dat er sprake is geweest van een wegvallende verbinding. Heb zelf ook bedrade verbinding en op dit moment geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
@sjimmie "Als bij jou een wifi verbinding stabieler is dan bekabeld dan zit er een serieus probleem in je bekabeling." daar heb je helemaal gelijk in, maar omdat er 2 aansluitmogelijkheden zijn probeer ik ze. Het is niet voor niets dat ik als eerste optie koos voor vast bedraad ;-) Het lijkt niet aannemelijk maar een RJ45 poort kán natuurlijk een probleem hebben.

@Tiesert nee, ik heb het niet vastgesteld dat het aan de kabel lag. Daarom schreef ik ook expres dat de verbinding is weggevallen. ;-) Weet niet waar dat aan ligt. Het omgekeerde wel; met kabeltester de kabel getest en deze was in orde toen ik hem vorige week installeerde. Voor de zekerheid de netwerkkabel verhuisd van router rechtstreeks op de ethernetpoort van experiabox maar dat gaf dus de 2e storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Een n00b vraag: wie kan mij die deltaT uitleggen ?
Ik stel in op 21° ... dus die start met verwarmen als die op 20° gaat en stopt bij 22° ?

Wat als ik die op 1° zet ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5TOTyDa5mGau0uCz7VonfRkvqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WRbucKLoKRj6bGR9Sa55flCU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Ubuntu schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:48:
@sjimmie "Als bij jou een wifi verbinding stabieler is dan bekabeld dan zit er een serieus probleem in je bekabeling." daar heb je helemaal gelijk in, maar omdat er 2 aansluitmogelijkheden zijn probeer ik ze. Het is niet voor niets dat ik als eerste optie koos voor vast bedraad ;-) Het lijkt niet aannemelijk maar een RJ45 poort kán natuurlijk een probleem hebben.

@Tiesert nee, ik heb het niet vastgesteld dat het aan de kabel lag. Daarom schreef ik ook expres dat de verbinding is weggevallen. ;-) Weet niet waar dat aan ligt. Het omgekeerde wel; met kabeltester de kabel getest en deze was in orde toen ik hem vorige week installeerde. Voor de zekerheid de netwerkkabel verhuisd van router rechtstreeks op de ethernetpoort van experiabox maar dat gaf dus de 2e storing.
Dit is bij mij (en anderen hebben het ook gemeld) ook voortgekomen. Weet niet of het ook alleen bij een deel van de gebruikers kan voorkomen. Lijkt iig op probleem zoals we die kennen van de pana cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Dank, dan ga ik er verder geen tijd in steken. Mocht ik nu de enige zijn dan lag het anders.

Het lijkt er dus op dat Pana de data continu verzameld zolang er een verbinding is, ongeacht of je de service-cloud open hebt staan of niet. Anders zou ik de grafiek wel weer uit de machine kunnen trekken nadat de verbinding weer tot stand gebracht is. Dat is dus nu duidelijk niet het geval, ik heb ten tijde van verbroken verbinding 2 blanco velden.
Wellicht staat het ook wel ergens in de voorwaarden welke ik geaccepteerd heb dat je data continu wordt opgeslagen, ik lees de voorwaarden vrijwel nooit.

[ Voor 20% gewijzigd door Ubuntu op 14-12-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ubuntu schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:48:
maar dan ligt het niet aan de cz-taw of de cloud, maar aan je kabel. -> ander topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
S2000jan schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:48:
Een n00b vraag: wie kan mij die deltaT uitleggen ?
Ik stel in op 21° ... dus die start met verwarmen als die op 20° gaat en stopt bij 22° ?

Wat als ik die op 1° zet ?

[Afbeelding]
Deze gaan niet over je kamertemperatuur. Het gaat over de dT; tussen Ta en Tr.
De eerste is wanneer de BH aan gaat slaan, de tweede is de vertraging daarop.
(BH = Backup Heater = element van 3kW met een COP van 1)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Laatst online: 18-09 11:10
[...]

Ik heb zelf de P1 meter en Kwh meters van Home wizard. Werkt goed en makkelijk toe te voegen aan Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Verbruik en productie van 6:00 - 15:00 uur temperatuur buiten nu -2*C

opname kWh 22Wh; productie thermisch 56kWh; COP 2.55
flow totaal 29L/min, tijdens defrost oplopend naar 39L/min ; hiervan 50% naae Zone-1 en 50% naar B-vat

Defrost aanvang 15:18 uur en einde 15:25 uur, duur 7 min. 7 Dfrosts gedurende 9 uur

opname warmte uit Zone-1 ( 65L ) 4*C en 5*C uit B-vat ( 100L ) t.b.v. defrost zijnde 0,837 kWh
19 Dfrosts per dag maakt 16 kWh

Dat maakt dat bijv. een COP van 3,94 voor de productie van warmte wordt verminkt naar een COP van 2,63
over een periode van 24 uur

gasprijs € 2,58 en prijs elektra € 0,67
€ 0,67 / 2,63 = € 0,255 ; € 2,58 / 8,8 = € 0,293 "Hij" mag dus door for the time being

48kWh / dag maakt € 32,16 ; voor 3 wintermaanden wordt dat de prijs van een leuke vakantie in een warm land
Niet vergeten dat meer dan de helft van dat bedrag uit Nederlandse belastingen bestaat.
Toen in 1969 de Wet Omzetbelasting 1968 ( BTW ) werd ingevoerd scholden de ambtenaren van de Belastingdienst het hardst, Indirekte Belastingen leiden tot het verliezen van overzicht omtrent hoeveel belasting je nou precies betaalt en dat wisten zij als geen ander. Als het je zelf maar raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:22:
[...]

Op basis hiervan zou die WP idd geen probleem moeten zijn, bij mij staat daar 210 W/K en ik heb afgelopen dagen niet meer dan 90 kWh thermisch (3.8 kW gemiddeld dus) aan de woning toe hoeven voeren.
Ik vraag me af of in die 166 W/K wel je ventilatieverliezen zijn meegenomen. Wat staat er in de EPC bij "Jaarlijkse hoeveelheid primaire energie voor de energiefunctie" achter de waardes voor "verwarming (excl. hulpenergie)" en "hulpenergie" ?
even opgezocht:

Verwarming (excl hulpenergie): 23883MJ
hulpenergie: 299 MJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmpie1147
fietsensloper schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:27:
[...]

Ik heb zelf de P1 meter en Kwh meters van Home wizard. Werkt goed en makkelijk toe te voegen aan Home Assistant.
Ik heb deze kWh meters ook besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Fancoils aangekomen en gemonteerd op de Jaga type 20 120 x 40 .

weigeren te draaien omdat de temp van de Jaga te laag is.
werken wel op de koude ( groene ) stand.
resultaat: 25*C wordt 26*C met een toegenomen luchtstroom van 0,01 m/sec

heb er maar een elektrisch kacheltje op gezet, die verwarmt en blaast lucht
aldoende worden de Jaga en ik ietsje warmer

Probeer uit te zoeken of Jaga en Fancoil dezelfde eigenaar hebben.

Zal een wijdere buis leggen naar de Jaga

[ Voor 4% gewijzigd door Peanutsonic op 14-12-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
harmpie1147 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:31:
even opgezocht:
Verwarming (excl hulpenergie): 23883MJ
hulpenergie: 299 MJ
Bijzonder. Bij mij staat er 11218 en 2068. Ik snap het niet meer. Maar gezien de prestaties van je WP, blijft de conclusie wel dat die blijkbaar te klein is, ondanks dat dat op basis van de energiebehoefte moeilijk te verklaren is.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Tiesert schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:36:
[...]

Dank voor je antwoord. Heb er over nagedacht, want ben niet zo goed in het opvolgen van instructies op een sticker zonder het zelf te begrijpen dat het nuttig en zinvol is voor mijn hele systeem.

Ik kan me voorstellen dat de sticker een optimale waarde vermeldt, en dat het ook het beste is om de Pana daar op in te stellen, mits de rest van je systeem dat ook toelaat. En dat is lang niet altijd het geval.

Ik wil graag begrijpen waarom het nuttig is om de Pana te laten proberen om je vvw met 35L/m (in mijn geval dan) te bestoken, als de verdeler 2L/m per groep kan verwerken (en je geen 17 groepen hebt).

Of een buffervat proberen vol te duwen (wat misschien nog wel beter lukt dan de verdeler), zonder dat het er aan de andere kant uitgepompt wordt. En ik neem aan dat hierdoor het risico van een by-pass toeneemt, als het water direct terugstroomt naar de pana.

Dan kun je toch beter een pompinstelling kiezen voor een maximale flow die aansluit bij je situatie, zoals een buffer of verdeler, en dan een hogere dT kiezen als dat nodig is? Het doel is een optimaal totaalplaatje voor de hele verwarming, niet om een ideale instelling voor alleen de pomp?

Of zie ik dit helemaal verkeerd? cc @MikeyMan
Snap deze discussie niet echt..

De panasonic wil een minimale flow zien. Die zie je ongeveer terug wanneer er in WAR geen warmte wordt gevraagd.
Wanneer je daar onder gaat krijg je een fout melding.
Als je de max wilt instellen hangt van je systeem af.
In mijn geval, ik heb zone regeling.
Dus ik wil zeker een max instellen, anders gaat de waterpomp van de WP als een gek pompen voor niks.

De max flow die de WP dan ook mag geven in mijn geval, is ~ 900 liter / uur.
Die 900 liter komt van een dT van 5 graden ~ 5 Kwh. (P = m x c x ∆t x 1/3600).

Het heeft geen enkel zin om een hogere pomp flow toe te staan wanneer je systeem het niet aan kan.
Sterk nog, dit laat je pomp onnodig hard draaien.
Om je systeem dan goed werken te krijgen zul je de dT op moeten rekken.
Je zult er wel voor moeten zorgen dat de minimaal pomp flow altijd mogelijk is, zo niet dan krijg je een storing.

De max pomp flow (eigenlijk niet flow, maar max Hex setting) is "hard" de WP gaat alleen met een defrost er overheen.
de DT is "vloeibaar" wanneer hij zijn vermogen niet kan afgeven dan gaat de WP deze oprekken.

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Pagina: 1 ... 69 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.