Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.501 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:08:
[...]

Gasverbruik bij -5*C was bij 21*C kamertemperatuur 18m3 ( werkelijke cijfers, geen schatting, hou gas en elektra verbruik al jaren bij. )
Dat geeft aan energie 8.8 x 18 = 158 kW
22 uur stoken per etmaal maakt 158 / 22 = 7,2 kW

kamer temp daarmee bij -2*C staat genoteerd als 17,4*C ( geijkt )
Het lijkt er op dat de Pana 5 kW levert bij -2*C

Als ik in mijn beroep verhoudingsgewijs een dergelijk vermogen had geleverd bij een presentatie van meer dan 50% hoger, was ik door de vakafdeling van de Ondernemerskamer uit het ambt gezet of zou op zijn minst een ernstige berisping hebben gekregen met een tijdelijke schorsing van een half jaar..
Mijn werk diende afgegeven te worden met een garantie van minimaal 7 jaar.
Genoeg er over.
Werd die 18 m³ gas omgezet in een hoge CV water temperatuur (60+ graden celsius)? Daar is een warmtepomp natuurlijk niet zo heel erg goed in. Uit je verhaal lijk ik op te maken dat het een oudere woning betreft, wellicht niet optimaal geisoleerd? Met gebruik van radiatoren?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik ben er nog niet helemaal met betrekking tot inregelen en vervangen van nog een verdeler...

Maar zit nu over periode 1 oktober tot 11 december op +123%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqFHuBUAIyny3cyu1SyaVwe_RdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2jRV8JMBXEb8JT7TUebCYGAt.png?f=fotoalbum_large

Let wel; 2022 is kWh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
bartvl schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:20:
[...]

Werd die 18 m³ gas omgezet in een hoge CV water temperatuur (60+ graden celsius)? Daar is een warmtepomp natuurlijk niet zo heel erg goed in. Uit je verhaal lijk ik op te maken dat het een oudere woning betreft, wellicht niet optimaal geisoleerd? Met gebruik van radiatoren?
Gebouwd in 1922. In 2014; 1 kamer beneden rondom met 8cm dikke isolatieplaat geisoleerd. Keuken-bijkeuken en badkamer beneden vgls normen 2014 geisoleerd met 9cm en deels met 12 cm pur.
Beneden alle vloeren met 8 cm pur geisoleerd. Bevenverdieping complete zolder uitgebroken en vernieuwd met 12 cm steenwol. Alle wanden rondom geisoleerd met steenwol en compleet nieuwe wanden. Alle ruiten vervangen door HR++ glas met crypton. Raamwerk en alle buitenkozijnen voorzien van dubbele kiersluiting.
Vorige winter gestookt met 48*C watertemperatuur. Stookte in vorige huis al jaren met max watertemperatuur van 52*C. ( als de CV onderh. monteur was geweest stond de ketel weer op 80*C afgesteld; ongevraagd veranderd )

10m2 vloerverwarming aanwezig in de hal gestookt op 28*C vloertemp.
15 radiatoren die overbemeten zijn maar onvoldoende voor 35*C aanvoer.
WP levert m,i. onvoldoende bij <2*C om fancoils goed productief te doen zijn. Komen morgen, we will see.

Huis zal plm. 61/2 ton waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Carboy54 schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:16:
[...]

Vandaar dat op dit forum zoveel tevreden gebruikers zitten net als ondergetekende. Gewoon verkopen dus en veel succes met de zoektocht naar een betere voor deze prijs 👍
Deze wens beschikt over een contradictio interminis en iedereen weet wat dat betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Carboy54 schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:16:
[...]

Vandaar dat op dit forum zoveel tevreden gebruikers zitten net als ondergetekende. Gewoon verkopen dus en veel succes met de zoektocht naar een betere voor deze prijs 👍
Goedbedoelde wensen zijn natuurlijk altijd welkom in een belabberde situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:16
@Peanutsonic Waarschijnlijk heb je last van de dip in afgegeven vermogen in de periode met defrosts. Als je dan veel vraagt van een warmtepomp dan loopt hij van defrost naar defrost, terwijl hij de gevraagde Ta niet meer kan leveren en koelt je huis uiteindelijk af.

Dit is hetzelfde wat ik had met mijn vorige warmtepomp, een 9 kW. Was die pomp niet goed? Hij deed het prima, alleen niet goed in mijn situatie en met mijn afgiftesysteem.

Nu heb ik een 9kW Panasonic TCap. Wederom 9kW, maar een totaal andere machine. Die levert bij deze buitentemperaturen wel het benodigde vermogen. Nadelen heeft deze ook: boven de 4 graden pendelt hij omdat hij dan meer warmte levert dan ik kwijt kan. Echter dat nadeel weegt niet op tegen het voordeel dat het huis nu wel warm blijft :)

Mijn vermoeden is dus dat jij, net als ik ook een stapje zwaardere warmtepomp nodig hebt. Dus misschien is deze verkopen niet eens zo'n slecht plan ;) Het vervelende is dat het dan lang wachten is op een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
padoempats schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:59:
[...]

Ja ik krijg het gevoel dat mij een probleem wordt aangepraat terwijl ik niet zie welk kernprobleem er volgens Dylantje2 nou is. Te lage Tr? Te krappe leidingen en dus te slechte flow? Te hoog verbruik? Vond mijn verbruik gisteren met lage temperaturen, redelijk wat defrosts met 19.8 kWh toch volgens verwachting.

2nd opinion mbt het leidingwerk en allerlei adviezen neem ik ter harte, al weet ik best dat ik eigenwijs ben. Denk dat dat de reden is dat ik het volledig zelf wilde doen (behalve de 20mm leidingen naar de verdelers, die lagen er al) ;)

Nu met Ta=30 is de retour langzaam opgekropen naar 24, flow 25.8L/min en compressor 77Hz / 2500w continu. Echter wel elke 45-50 mins defrosts dus die gooit de balans steeds overhoop. Ziet er erg onrustig uit en verbruik knalt omhoog tov Ta=25 maargoed, laat het weer eventjes doorpruttelen als test.
Tsja...
Ik wil je niets aanpraten, voor een icter doe je het best goed hoor. Net perswerk enz enz jij zit aardig goed ook je grafan loopt best mooit.
Maar je TR kunnen dichter bij elkaar :-)

Geef me aub een directe login[ als gast via grafana ] kan ik iets makkelijker kijken.

Een DF gebeurt zonder al te veel regels, dus het klopt dat hij je systeem door elkaar gooit en dan ff bezig is om dit recht te treken... Juist een war setting zou beteken dat je pomp bijv terug toert, en bijv op veel momenten 27 graden wter gebruikt, maar als het kan 21 enz enz Dat is de kracht van war.,
Ditzelfde geldt voor een sww run tussendoor, je pana raakt van slag en dat kost tijd en energie.. Voordat die weer oke is..

Pana bepaalt dit toch zelf.:
rucje om het langzamer te laten lopen, omdat ik hem veel te hard vond stampen en de temperatuur te hard opliep. Het werd steeds veel te snel 21 graden in de woonkamer. Wat proberen te knijpen door hem niet te laten rennen en stoppen, maar rustiger laten draaien. Wat is jouw idee om hem rustiger te kunnen laten lopen? Elke keer snel naar 21 graden (binnen) en dan weer 8u uit om weer in een paar uur naar 21 te rennen lijkt mij niet zuinig?

Toch wel:
Ik neem aan dat je niet fysiek op het pomp element een sticker bedoelt?
Achter op je pomp staat welke flow hij wilt hebben.
Die stel je in op max flow op je unit. [ dit scheelt per systeem, aangezien bij tr tweaken telkens iets knijpt en dus je pomp harder of zachte moet ]

Je geeft het al aan: terwijl ik niet zie welk kernprobleem
Dat is zoeken, en monitoren.

Maar jouw aansluitingen van 32 zijn goed, maar je knijpt hem voor hij naar een verdeler gaat. [ Zie hier je antwoord: (behalve de 20mm leidingen naar de verdelers, die lagen er al) ;)
Mss een groot verschil tussen een wp en cvpolfketel. Ik denk dat je het beste zou kunnen hakken....
Hier zit mijn zorg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4KOI8q4R6a8ZY4EqpgtVgNYiIA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4HXpxEQ9mFv0z4EprR0JNZxU.png?f=user_large
Je verdelers worden veel te licht gevoed, met een 20mm uponorachtig.

Dit is prima, mss je grafiek een naam geven waar ze heen gaan?
"Ik neem aan die twee die lager zitten in de TR grafiek je die ook zo wilt hebben?" Je bedoelt denk ik retour van 2 vv-groepen? Dat klopt, dat zijn 2 groepen voor de garage, die hoeft die niet flink te verwarmen, bewust flink geknepen tot ong 0,5L/m. Minimale warmte daarheen om de vloer niet ijskoud te krijgen als ik ze geheel sluit. Temp in de garage hangt een beetje rond de 17.5 (met de atlantic wpb die daar staat)
Verder zou ik 2 slaapkamer vv-groepen ook wat meer willen knijpen, het is veel te warm in de slaapkamer tov de rest

En knijp wat je knijpen wilt.
Maar telkens je settingen terug zetten naar max flow.die je pomp wilt hebben.
Dus knijpen, flow aanpassen, tr gelijk krijgen door te knijpen open te zetten. Dan weer flow check.

Je bh uit zetten is geen oplossing, maar pleisters plakken.

Je zegt het al:
Ziet er erg onrustig uit en verbruik knalt omhoog
En met een kanon als 9Kw zou dit niet moeten/hoeven.

Ga je over op WAR hoef hoef je niets meer te doen, dan af en toe shiften.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:27:
[...]

Geheel op advies de stooklijn gepakt die Dylantje2 voorschreef. Die geeft nu Ta=30.

De wp is inmiddels gestopt bij 21.0 graden in de woonkamer en na het stoppen overshoot hij nu al naar de 21.2. Hij bleef maar 9kW thermisch het huis in pompen en Ta en Tr langzaam aan het opkrabbelen (zal later graphs delen). Veel te hard. Maar gewoon als test. Dit gaat VEEL te hard. De rest van de dag blijft die denk ik uit staan omdat de temp wel binnen is zo :)
Wat ik zei...
Niet alleen het 1 doen, ook het ander.... Dus je flow zoals gezegd..
Je zult op meerdere parameters moeten acteren.

Dus je ziet nu dat hij uitgaat bij een tbinnen bereik. Mooi spul he pana, sommige gaan NIET uit, panan wel..

Dat hij ff een doorschiet doet, kan, en als je snapt hoe het werkt, kopt dit ook nog wel.
Maar uit is beter dan stampen..

Wat ik zeg delen anders is het van horen zeggen..
En als je een beetje de stooklijn volgt.. buiten x binnen vast op de stoklijn temp aangeven in die grafiek.
Kun je zien of hij uit gaat of blijft lopen.
maar PASOP met de echte vorst.... te lang te weinig flow....

als je zover bent dat alle parameters kloppen.. Kom je vanzelf tot een prettige stooklijn.
2 WINTERS.. voor het snapt.. heb je dat er voor over???

Ik wel 5 jaar geleden :-)
Schade en schande...Ik ben een bouwvakker die een ander beroep heeft gekozen, en geen installateur.
Ik heb 2 jaar geknokt tegen vakmannen en de ondersteuning van een data analist.. die een eigenwijze had...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:23:
Tsjah, ik ben er nog niet helemaal met betrekking tot inregelen en vervangen van nog een verdeler...

Maar zit nu over periode 1 oktober tot 11 december op +123%

[Afbeelding]

Let wel; 2022 is kWh ;)
2022 delen door 2.
Zit net heel verkeerd aangezien de periodes we iets anders zijn qua weer, toch? RV vooral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:57:
[...]

2022 delen door 2.
Zit net heel verkeerd aangezien de periodes we iets anders zijn qua weer, toch? RV vooral
Yup iknow... Had inderdaad gerekend met gasverbruik x2. Maar dan blijft die 23 (of eigenlijk 11,5) procent over. Maar heb niet het idee dat we er al helemaal zijn qua optimalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:23:
Het komt mij voor, dat hybride werking van gas/electra met Panasinic 9kW model J en Nefit Topline 25kW
hier i.i.g. een dure oplossing is.
Verbruik electra vanaf gisteren 15:00 tot vanmorgen 10:00 47kWh PLUS verbruik gas 12m3 hetgeen resulteert in een verbruik van 47kWh + ( 12 x 9kWh ) maakt totaal 155 kWh

De Kamstrup geeft een thermische productie aan van 120 kWh -

edit: ik realiseer mij nu, dat een deel van de flow direct naar het B-vat gaat omdat de pompen wisselend worden aangestuurd. Tijdens "directe" opwarming van het B-vat passeert een deel van de flow geen van beide Kamstrup sensoren terwijl er bij directe verwarming plm. 2/3 van de flow direct het B-vat in gaat.
COP dus niet berekenbaar hoger, maar de verkwisting van warmte is zeer evident.

De warmteproductie heeft plaats gevonden in een 100% parallelle opstelling.
totale energie kosten in 19 uur: 47 x € 0,67 + 12 x € 2,58 = € 62,45

De Nefit gasbaron werd bijgeschakeld om 16.00 uur , verbruik dus 2/3 M3 per uur in hybride.
Bij werking alleen van de Nefit gasbaron is het verbruik hier bij een beetje kou ook 16m3 per 24 uur.

Deze farce leert mij, dat 2 kapiteins op een schip en de beste van de 3 aan de wal, een meer dan ongelukkige keuze is. Ik noem dit een Louitje of een van Gaaltje, c.q. geweldig idee, maar het werkt voor geen meter.

En die Jetten in Den Haag die iedereen aan de Warmtepomp wil hoeft zelf van mij niet van het gas

De toekomst van de Gasbaron is hier dus uitgespeeld. Nog wat tochtstrips bij de brievenbus en de achterdeur. De deur naar de bijkeuken - alias het kattenluik - zal ik niets aan kunnen veranderen .... helaas.

Plus een stuk of 40 ventilatoren om het VO verder op te krikken.
Maar een Panasonic 9kW die er 5 of 4 levert zodra het er op aankomt kan op termijn ook niet in functie blijven. Ik heb mij bang laten maken door de pendel-analisten en dat op een verkeerde manier ingevuld.

7kW om uit pendel-gebied te blijven is minimaal 5kW te weinig om te kunnen leveren.

Ik maak me sterk, dat de 0-10V schuifregelaar - anti pendel held - een combine kan vormen met iets.
Vanaf nu waak ik er voor om z.g. ervaringsdeskundig advies dat 1 op 1 vertaald wordt naar willekeurige posities en situaties nog langer voor waar te verslijten.
Veel dingen kun je ook zelf vaststellen ook al liggen de specifieke vaardigheden op ander gebied.
Met een beetje of beetje meer verstand en onderzoeksdrift zijn onze voorouders ook gekomen waar ze wilden zijn.

Panasonic zal zich bij mij opnieuw moeten bewijzen bij een volgende keuze om uit de middenmoot te komen.
Ik denk dat de combi altijd ruk zal zijn.
Dus kun je de pana niet tot min laten werken?
Dit is een elga setup waar we al even geleden dezelfde ellende meegemaakt hebben.
De elga was te tweaken tot -5 ipv +5 met als gevolg dat hij zelfs beter liep,

Ik denk een 9kw je het bijna alleen zou moeten kunnen redden
In de 9 zit ook nog eens een 3 of 6 kw backupheater.

Of heb een mega oud gasverbruik?
Hoe kwam je uit volgens de koevlaas methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:00:
[...]

Yup iknow... Had inderdaad gerekend met gasverbruik x2. Maar dan blijft die 23 (of eigenlijk 11,5) procent over. Maar heb niet het idee dat we er al helemaal zijn qua optimalisatie.
De vraag is wat je zoekt en wat je nu hebt..
Als je mee leest
Ik hoop dat @padoempats het gaat redden.. :-)

Wat is je systeem nu, en je verdelers enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:15:
Zojuist nog even in de eigen administratie van Sir Panapaniek gekeken of ik iets in de historie kon vinden.
Jawel hoor: 1501kWh verbruik en 7543 kWh opgewekt. Een "SCOP" van 5,03
Zou je zelf bijkans ook opgewekt van kunnen worden.

Maar, wat zegt mijn eigen en met zorg bijgehouden boekhouding ?

1631 kWh verbruik en 5872 opgewekt. Dat geeft een "SCOP" van 3,60 En de winter moet nog komen.

Panasonic, Panasonic, panapaniek wat maak je me nou ? Eh, nou, dat is te zeggen, niet zo veel eigenlijk.
Ik heb die ijzeren long vanaf dag 1 in de watten gelegd, aan niets ontbreekt het de malloot. Geen winkel te ver, geen onderdeel te duur. Ja ja. En een geheel eigen vertrek, de totale kelder zodat het mormel door mij benadert wordt als de totale mens door Louitje. Kan nie beter toch ?

Hier win je geen wedstrijd mee.
Het vermogen tot afgifte moet om hoog. Maar de potentie zit niet in de huidige J, daar valt niet meer te halen. Alle ventilatoren en torretjes ten spijt. Knoeiwerk, anders niet.
Slecht huis ? Nou, zeker gemiddeld met redelijk wat isolatie door vaklieden uitgevoerd en mezelf niet te vergeten. Goede CV installatie, maar niet ingericht op LTV.
Wie meer dan 35*C nodig heeft kan het vergeten met een WP, tenzij je 50 panelen op dak of tuin hebt liggen en maar hopen dat na 2025 er een acceptabele electra-prijs vergoed wordt voor teruglevering anders had je die € 20.000,- ook beter in de knip kunnen houden.
Tel daar de energie-plafond-prijs-subsidie van minimaal 20 milliard over 2022/2023 maar even bij op over pak em beet 7 millioen kostwinners ( wordt € 2857,- per k-winner )

Voorlopig wordt het de pomp op 35*C, kamer temp op 17*C en een dekentje over de knieën van het rillerige lijf. Wat heeft de Nederlandse burger zo ver gebracht ? Pensioenen uitgeindexeerd, de voedselbanken dienen uit te breiden en de salarissen worden aangevuld met de ene na de andere subsidi.

Nu het geld nog digitaal en iedereen ligt aan het infuus van het Rapalje in Den Haag.
Maar dat was nou helemaal de bedoeling.
The Great Reset

Even geduld, eerst de Pana Paniek resetten, d.w.z.: de Stekker er uit. Ik ga voorlopig over op GAS.
Zag zojuist dat de Pana beweert dat de COP nu 1.85 is. Ik weet ondertussen hoe ik ook de 1.85 van de Pana moet interpreteren voor een reëel getal.

Geef mij maar een NUL op de METER huis met deur drammers tegen alles op 4 poten.

Een zielig verhaal, waar een Warmtepomp al niet toe lijdt. ( geen typo )

't Is ook een brakke gedachte, dat je energie zou kunnen maken. Energie zit in de grond, in de lucht etc.
Met veel energie wordt dat bruikbaar, maar de Wet behoud van Energie ......... etc
We hebben met zijn allen spieren gekregen en dat is het dan. Wie wil eten moet werken voor de kost.
Pompje + ....... € 4500,- na subsidie en € 8.000,- voor de panelen. Gekke Henkie !

Off topic, gooi maar weg......... kon het niet laten, wat een humbug. Japanners.
Waar kwam je op uit met de koevlaas methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:02:
[...]

De vraag is wat je zoekt en wat je nu hebt..
Als je mee leest
Ik hoop dat @padoempats het gaat redden.. :-)

Wat is je systeem nu, en je verdelers enz enz
Oh nee, was meer om een beetje de discussie van een plaatje te voorzien. Ik heb nog een open verdeler op 10 van de 21 groepen. Die gaan we nog aanpakken binnenkort. Heb niet de illusie dat ik voor die tijd de hoogste cops ga halen hier ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 12-12-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-08 10:34
Even een paar korte vragen mbt de interne thermostaat van de stuurunit, ik weet dat dit ding een vreselijke overshoot heeft en onnauwkeurig is maar als ik deze gebruik kan ik dan evengoed met de ingestelde stooklijn werken of schakelt hij de pana in op een vast ingestelde Ta? Dan die timer als je die op aan +18 zet gaat dan de pana aan tot hij 18 graden meet in de woonkamer of gaat de pana uit als de woonkamer 18 graden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:08:
[...]

Oh nee, was meer om een beetje de discussie van een plaatje te voorzien. Ik heb nog een open verdeler op 10 van de 21 groepen. Die gaan we nog aanpakken binnenkort. Heb niet de illusie dat ik voor die tijd de hoogste cops ga halen hier ;)
Als we het over dezelfde open verdeler zou hij goed zijn toch 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
rykers schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:49:
@Peanutsonic Waarschijnlijk heb je last van de dip in afgegeven vermogen in de periode met defrosts. Als je dan veel vraagt van een warmtepomp dan loopt hij van defrost naar defrost, terwijl hij de gevraagde Ta niet meer kan leveren en koelt je huis uiteindelijk af.

Dit is hetzelfde wat ik had met mijn vorige warmtepomp, een 9 kW. Was die pomp niet goed? Hij deed het prima, alleen niet goed in mijn situatie en met mijn afgiftesysteem.

Nu heb ik een 9kW Panasonic TCap. Wederom 9kW, maar een totaal andere machine. Die levert bij deze buitentemperaturen wel het benodigde vermogen. Nadelen heeft deze ook: boven de 4 graden pendelt hij omdat hij dan meer warmte levert dan ik kwijt kan. Echter dat nadeel weegt niet op tegen het voordeel dat het huis nu wel warm blijft :)

Mijn vermoeden is dus dat jij, net als ik ook een stapje zwaardere warmtepomp nodig hebt. Dus misschien is deze verkopen niet eens zo'n slecht plan ;) Het vervelende is dat het dan lang wachten is op een nieuwe.
Dank voor de heldere blik. Kan me helemaal vinden in wat je schrijft.
Heb net plm. een uur in de kelder gezeten om allerlei getallen te zien langskomen.
Een defrost duurt 6 minuten. Zowel het water in het verwamingssysteem als in het buffervat dalen 4*C tijdens de defrost. water: 65 +100 = 165 L
Ook nu met een Bt van -4*C hangt boven de Jaga radiator zonder fans een temp van 25,5*C. De kamertemp is nog 19,5* maar daalt langzaam.
De Ta is plm 35-39*C, Tr = 35-33*C , Zone -1 is 29-33*C en B-vat 38-34*C
Waardes zijn direct voor en na defrost.
De COP van de Pana, volgens Pana zelf - loopt van plm. 1.6 tot 2.7
Ik wil morgen eens testen wat de Pana kan presteren bij 35*C max Ta en wat dan de andere data zijn.
Een Tcap is een goed advies. Denk dat ik die binnen 4 weken kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
aflam schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:13:
Even een paar korte vragen mbt de interne thermostaat van de stuurunit, ik weet dat dit ding een vreselijke overshoot heeft en onnauwkeurig is maar als ik deze gebruik kan ik dan evengoed met de ingestelde stooklijn werken of schakelt hij de pana in op een vast ingestelde Ta? Dan die timer als je die op aan +18 zet gaat dan de pana aan tot hij 18 graden meet in de woonkamer of gaat de pana uit als de woonkamer 18 graden is?
Lastig....
Je unit zijn temperatuur sensor kun je ook ijken geloof ik..
Mar als je war stookt kun je een andere temp sensor gebruiken in je kamer. en daar speel je mee, in je war settings.

Of als je exact weet wat je afwijking in de unit is....kun je daar mee rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:42:
[...]

Lastig....
Je unit zijn temperatuur sensor kun je ook ijken geloof ik..
Mar als je war stookt kun je een andere temp sensor gebruiken in je kamer. en daar speel je mee, in je war settings.

Of als je exact weet wat je afwijking in de unit is....kun je daar mee rekenen
ik weet de afwijking, heb er een w1206 naast gehangen en 2 andere digitale meters. De stuurunit gaf 2 graden te veel aan en die heb ik idd aangepast zodat hij nu reeel aanwijst. Kun je ook iets zeggen over die timer en de war via deze stuurunit? Ik heb hetzelde probleem als de andere forumgebruiker, de pana draait op war te kort of het huis wordt te warm als ie wel een mooie run maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
aflam schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:53:
[...]

ik weet de afwijking, heb er een w1206 naast gehangen en 2 andere digitale meters. De stuurunit gaf 2 graden te veel aan en die heb ik idd aangepast zodat hij nu reeel aanwijst. Kun je ook iets zeggen over die timer en de war via deze stuurunit? Ik heb hetzelde probleem als de andere forumgebruiker, de pana draait op war te kort of het huis wordt te warm als ie wel een mooie run maakt.
Snap je vraag niet goed?
Maar ook hier weer veel meer info nodig, je verdelers je systeem enz enz
Je afgifte
Je settings je stooklijn enz enz

Wat meet je?
Tr getweakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
dan nog 1... Ook voor anderen...
@padoempats weet je wel dat als je de bh uitzet de vorstbeveiliging ook uit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:55:
[...]

Snap je vraag niet goed?
Maar ook hier weer veel meer info nodig, je verdelers je systeem enz enz
Je afgifte
Je settings je stooklijn enz enz

Wat meet je?
Tr getweakt?
ik heb alleen de vraag of de pana met de thermostaat uit de stuurunit via de war kan regelen ofwel oakt hij dan de juiste Ta van de stooklijn of moet ik er een vaste Ta instellen. Dan ook de vraag of die timer als hij op "aan" staat de pana aan zet of dat de timer aanstaat en de pana uit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
aflam schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:59:
[...]

ik heb alleen de vraag of de pana met de thermostaat uit de stuurunit via de war kan regelen ofwel oakt hij dan de juiste Ta van de stooklijn of moet ik er een vaste Ta instellen. Dan ook de vraag of die timer als hij op "aan" staat de pana aan zet of dat de timer aanstaat en de pana uit is?
uhm, je weet zeker wat war betekent?

De war kun je draaien op twee manier met of zonder binnenuit thermostaat...
Als je het goed doet, kun je zonder binnenthermostaat war regelen
Hij meet buiten en dan kijkt hij of binnen zijn warmte kwijt kan.

En dan heb je de optie shift - en + voor de afwijkende...
War only draait 24/7 dus verder niets nodig.

In mijn beleving[ en ik heb er gene ervaring mee] kun je nooit een goede war draaien icm een thermostaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:57

Crazy-

Best life ever

Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:02:
[...]
In mijn beleving[ en ik heb er gene ervaring mee] kun je nooit een goede war draaien icm een thermostaat..
En ergens snap ik dit ook wel; thermostaat & direct lijkt mij logischer … met een hoge temperatuur gelijk aan -10 WAR Tb?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:01:
[...]

Ik denk dat de combi altijd ruk zal zijn.
Dus kun je de pana niet tot min laten werken?
Dit is een elga setup waar we al even geleden dezelfde ellende meegemaakt hebben.
De elga was te tweaken tot -5 ipv +5 met als gevolg dat hij zelfs beter liep,

Ik denk een 9kw je het bijna alleen zou moeten kunnen redden
In de 9 zit ook nog eens een 3 of 6 kw backupheater.

Of heb een mega oud gasverbruik?
Hoe kwam je uit volgens de koevlaas methode?
Het gasverbruik van 2300m3 is van 2021/2022
Koevlaas: 2300 x 8.8 / 1650 = 12,3 kW

gasverbruik bij -7*C plm. 16-18m3
stel: 17m3 x 8,8 kw = 149,6 / 22uur = 6,8 kW
bij 20m3 is de uitkomst: 8kW ( nooit zo veel verbruikt )

De zoektocht is dus puur een WP die bij -10*C werkelijk 7-8 kW kan leveren bij 35/21*C Een Pana Tcap kan ik denk ik binnen 4 weken hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Crazy- schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:06:
[...]

En ergens snap ik dit ook wel; thermostaat & direct lijkt mij logischer … met een hoge temperatuur gelijk aan -10 WAR Tb?
Ook met thermostaat heeft het m.i. nut om met WAR te werken. Zeker met een warmtepomp. De logica van lagere buitentemperatuur is hogere Ta gaat nog steeds op.
Vraag is vooral of je zonder thermostaatregeling kan.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 12-12-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:06:
[...]

De zoektocht is dus puur een WP die bij -10*C werkelijk 7-8 kW kan leveren bij 35/21*C Een Pana Tcap kan ik denk ik binnen 4 weken hebben
Let je wel op het minimale vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aflam
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:02:
[...]

uhm, je weet zeker wat war betekent?

De war kun je draaien op twee manier met of zonder binnenuit thermostaat...
Als je het goed doet, kun je zonder binnenthermostaat war regelen
Hij meet buiten en dan kijkt hij of binnen zijn warmte kwijt kan.

En dan heb je de optie shift - en + voor de afwijkende...
War only draait 24/7 dus verder niets nodig.

ik weet wat WAR betekent en ben nu al 2 weken bezig met inregelen op enkel WAR met behulp van dit forum maar als gezegd dat komt niet goed vanwege mijn super geisoleerde en kleine nieuwbouw woning en het feit dat mij 5j zijn warmte onvoldoende kwijt kan. Op 26 Ta loopt ie lekker aan 1 stuk maar dan wordt het hier 22 in huis. Bij 25 Ta of lager schakelt hij 2 keer per uur aan/uit echter is het huis beter van temperatuur. Ik ga hier verder geen tijd meer aan besteden. Er zit op dit forum nog iemand met exact hetzelfde verschijnsel dus ik hou t voor gezien en ga regelen met een thermostaat, of die uit de stuurunit en als die me niet bevalt (wat zo maar zou kunnen want dat is natuurlijk RUK dat ding met een hystereses van +1 en -1 graad) dan gaat er een nauwkeuriger externe thermostaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:06:
[...]

Ik denk dat je met een 9 verder zou moeten kunnen komen.
Wat is verbruik gemiddeld over 3-5 jaar? Puur gas voor verwarming?
Is je sww apart?

9 heeft een bheater die ook nog aardig wat kan.

Die aannames van stel enz doen me niets, hoe goed is je wp ingeregeld?
Waterzijdig?
heb je buffervat of niet?
Tr getweakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
MikeyMan schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:11:
[...]

Let je wel op het minimale vermogen?
Vermogen bij -10 en
minimaal m.b.t. tegengaan pendelen in voor en najaar.
SWW kan denk ik veel doen middels langzame methode ( 2 personen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:06:
[...]

Nee dat ook weer niet een wp is niet gebouwd voor aan en uit dat kost je alles.
Juist gemaakt om te moduleren en dat doen de pana [ h iig ] erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:15:
[...]

Vermogen bij -10 en
minimaal m.b.t. tegengaan pendelen in voor en najaar.
SWW kan denk ik veel doen middels langzame methode ( 2 personen )
Ja dat... 9kw tcap doet minimaal 4kw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

aflam schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:11:
[...]

ik weet wat WAR betekent en ben nu al 2 weken bezig met inregelen op enkel WAR met behulp van dit forum maar als gezegd dat komt niet goed vanwege mijn super geisoleerde en kleine nieuwbouw woning en het feit dat mij 5j zijn warmte onvoldoende kwijt kan. Op 26 Ta loopt ie lekker aan 1 stuk maar dan wordt het hier 22 in huis. Bij 25 Ta of lager schakelt hij 2 keer per uur aan/uit echter is het huis beter van temperatuur. Ik ga hier verder geen tijd meer aan besteden. Er zit op dit forum nog iemand met exact hetzelfde verschijnsel dus ik hou t voor gezien en ga regelen met een thermostaat, of die uit de stuurunit en als die me niet bevalt (wat zo maar zou kunnen want dat is natuurlijk RUK dat ding met een hystereses van +1 en -1 graad) dan gaat er een nauwkeuriger externe thermostaat op.
ik heb zelfde probleem en beste is gewoon WAR+ externe thermostaat. het is alleen even zoeken wat je minimumtemperatuur is maar die heb je volgens mij al gevonden. verder hoef je dan alleen te kijken naar de "achterkant" van je stooklijn.
MikeyMan schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:17:
[...]
*afhankelijk van de buitentemperatuur

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 12-12-2022 21:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

Met een ander forum denk ik:-)
Maar al 2 weken of pas hahahaha
Als hij de warmte niet goed kwijt kan gaat hij netjes uit... dus wat is het probleem.
En je kunt je stooklijn best goed krijgen maar er zijn teveel parameters.....

Regelen met een thermostaat kost je aardig geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
@thehog
Ik ben ff kwijt wat de status melder is van de backupheater.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igCgAZOMIbGrE6d5blieb9CcLRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfbXhmr00D4FhDljQIZHlvo5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BXbiA1DjFBF8RKkulxMy4V7-6w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9MFyleqFihd8iUrskAfwfch5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwnvRZpf4ja_Csh9MEl-4TjIv-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AC9BvIhxrTilftVMSMfqzGH2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfzRjoHqR1vCqs14FFNWHlRrP9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9UMtNYk9PBklLDhjxhBkyUB6.png?f=user_large

Hij lijkt in de heishamon wel aan te staan ik dacht top 59?
Maar domoticz schakelt hem niet..
Version: 2.1-iy-8

En ik dacht dat hij ooit wel gewerkt heeft.:-)
Moet ik iets aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aflam
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:20:
[...]

Met een ander forum denk ik:-)
Maar al 2 weken of pas hahahaha
Als hij de warmte niet goed kwijt kan gaat hij netjes uit... dus wat is het probleem.
En je kunt je stooklijn best goed krijgen maar er zijn teveel parameters.....

Regelen met een thermostaat kost je aardig geld..
Dat is precies wat ik zeg hij kan zijn warmte niet kwijt en gaat dus 2 keer per uur uit, lees je wel? En dat is niet op een ander forum deze meneer maar op DIT forum. De volgende met dit probleem meldt zich ook zojuist overigens. En ja het kost geld met een thermostaat regelen maar weet je ook wat een nieuwe warmtepomp kost die je eerder moet aanschaffen omdat hij 2 keer per uur schakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:15:
[...]

Ik denk dat je met een 9 verder zou moeten kunnen komen.
Wat is verbruik gemiddeld over 3-5 jaar? Puur gas voor verwarming?
Is je sww apart?

9 heeft een bheater die ook nog aardig wat kan.

Die aannames van stel enz doen me niets, hoe goed is je wp ingeregeld?
Waterzijdig?
heb je buffervat of niet?
Tr getweakt?
De vorst is in Nederland de laatste 10 jaar niet zo fors geweest dat hier > 20m3 gas per dag is gebruikt.
Uiteraard gaat het hier over gas puur voor verwarming van het huis
Waterzijdige inregeling is gebeurd, aanvankelijk op Tr en vervolgens later op Rt waarbij het voetventiel in 1 van de kamers helemaal open is gezet na installatie van de WP. Het koudste vertrek blijft 1*C bij de rest achter doch de rest heeft de aanvoer nodig. Morgen de beschikking over een 5-voudige fancoil die gebruikt gaat worden om te testen. Denk dat de Jaga wordt voorzien van 2 sets van 5 of eventueel totaal 18
100L B-vat aanwezig, totaal water 165 liter
15 radiatoren 21 en 22 plus 10m2 vloerverwarming hal
WP 100% WAR plus aan/uit thermostaat die op 22,5*C staat
Aan de knoppen wordt normaliter niet gedraaid, enkele keer 1-2*C shift

Bh is buiten gebruik gesteld. Zal morgen eens kijken wat gebruik oplevert aan extra temp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
MikeyMan schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:17:
[...]

Met een wat betere COP is de ramp niet zo groot als er een lichte overshoot is.
SWW en buffervat van 200L samen met eventueel een 0-10V regelaar zouden ook wat moeten kunnen wegpoetsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
aflam schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:34:
[...]

Dat is precies wat ik zeg hij kan zijn warmte niet kwijt en gaat dus 2 keer per uur uit, lees je wel? En dat is niet op een ander forum deze meneer maar op DIT forum. De volgende met dit probleem meldt zich ook zojuist overigens. En ja het kost geld met een thermostaat regelen maar weet je ook wat een nieuwe warmtepomp kost dis je eerder moet aanschaffen omdat hij 2 keer per uur schakelt?
Ik lees wel hoor.
Maar je stuitert en doet niets echt serieus..
JE vraagt alleen en doet daarna iets anders:-)
https://gathering.tweaker...=aflam&data%5Bboolean%5D=
Pagina twee paar vragen over hoe en wat en dan conclusie trekken.

@flippy Weet denk meer als de gemiddelde hier en hem zie ik als vakman, en dat ben ik zelf niet eens...
Dus als jij vind dat je iets geprobeerd hebt, en je keuze maakt omdat je iets vergelijkt met een ander.. Mooi toch.
Veel plezier met je mooi werkende thermostaat.
Ik denk dat je dan klaar bent met een thermostaat.

Dus wat is je probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:34:
[...]

De vorst is in Nederland de laatste 10 jaar niet zo fors geweest dat hier > 20m3 gas per dag is gebruikt.
Uiteraard gaat het hier over gas puur voor verwarming van het huis
Waterzijdige inregeling is gebeurd, aanvankelijk op Tr en vervolgens later op Rt waarbij het voetventiel in 1 van de kamers helemaal open is gezet na installatie van de WP. Het koudste vertrek blijft 1*C bij de rest achter doch de rest heeft de aanvoer nodig. Morgen de beschikking over een 5-voudige fancoil die gebruikt gaat worden om te testen. Denk dat de Jaga wordt voorzien van 2 sets van 5 of eventueel totaal 18
100L B-vat aanwezig, totaal water 165 liter
15 radiatoren 21 en 22 plus 10m2 vloerverwarming hal
WP 100% WAR plus aan/uit thermostaat die op 22,5*C staat
Aan de knoppen wordt normaliter niet gedraaid, enkele keer 1-2*C shift

Bh is buiten gebruik gesteld. Zal morgen eens kijken wat gebruik oplevert aan extra temp
Waarom die BH uit? Is geen vorst beveiliging meer aanwezig dan.
Doe dit niet staat er in de manual!!!
Waarom war en thermostaat?
Zit je buffervat in de aanvoer of retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:40

martijn v o

Certified by Enphase.

[...]

Waar staan je liters van de pomp op? hoeveel liter per minuut?
Ik heb ook een 5J van 5kW en een huis met een vermogen van 2,5 kW en ik kan hem wel aan de praat houden maar het is wel kiele kiele. teveel dan wordt het te warm en te weinig en het is een flipperkast.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn v o op 12-12-2022 22:03 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aflam
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:43:
[...]

Ik lees wel hoor.
Maar je stuitert en doet niets echt serieus..
JE vraagt alleen en doet daarna iets anders:-)
https://gathering.tweaker...=aflam&data%5Bboolean%5D=
Pagina twee paar vragen over hoe en wat en dan conclusie trekken.

@flippy Weet denk meer als de gemiddelde hier en hem zie ik als vakman, en dat ben ik zelf niet eens...
Dus als jij vind dat je iets geprobeerd hebt, en je keuze maakt omdat je iets vergelijkt met een ander.. Mooi toch.
Veel plezier met je mooi werkende thermostaat.
Ik denk dat je dan klaar bent met een thermostaat.

Dus wat is je probleem?
ik heb geen probleem maar een vraag en daar geef jij geen antwoord op. Je begint direct weer met vragen over mijn systeem etc. De simpele vraag hoe ik die timer moet lezen in het timer menu is nog steeds niet beantwoord. Ik stuiter ook helemaal niet, als ik iets aftoetst/vraag/uitzoek wil dat niet gelijk zeggen dat ik dat ook toe ga passen dat bepaal ik zelf wel. Lezen doe je niet dat heb je hierboven zelf bewezen anders begin je niet over dat de pana uitgaat als hij zijn warmte niet kwijt kan, dat had ik immers al eerder gezegd. Maar ik ben wel klaar met jou en je reacties misschien wil je zo vriendelijk zijn om voortaan niet meer op mijn posts en vragen te reageren. Dat scheelt me een hoop ergernis en energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
martijn v o schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:01:
[...]

Ik heb ook een 5J van 5kW en een huis met een vermogen van 2,5 kW en ik kan hem wel aan de praat houden maar het is wel kiele kiele. teveel dan wordt het te warm en te weinig en het is een flipperkast.
vaste flow 9 ltr/min. ik kan hem wel aan de praat houden met een Ta van 26 echter dan is het me te warm, 22 in de woonkamer en 20 in de slaapkamers. Jij bent nummer 4 op dit forum nu maar volgens sommigen ligt het niet aan de pana maar aan gebruiker.... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
martijn v o schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:01:
heb je de backupheater aan staan? Daar zou ik mee starten. Hij mag niet uit.
Aan de achterkant op je pomp staat wat hij wilt hebben aan liters..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

en wat is je delta T over het water en verwarm je op vloerverwarming of ook met radiatoren?
2 keer per uur schakelen is trouwens helemaal niet erg voor de machine, die kan daar prima tegen, het is meer dat het opstarten ten koste gaat van het rendement, je wil hem langer en lager laten pruttelen.
Hij draait hier nu vanaf vanmorgen 07.00 uur met twee defrosts (en een defrost is trouwens ook een aan/uit schakeling).

en het ligt niet aan de pana, een beetje aan de gebruiker maar het meest verstorende is dat ik mijn huis te goed geisoleerd hebt of eigenlijk te klein woon ik had beter wat meer afgifte kunnen hebben :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 19:37
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:32:
@thehog
Ik ben ff kwijt wat de status melder is van de backupheater.

Hij lijkt in de heishamon wel aan te staan ik dacht top 59?
Maar domoticz schakelt hem niet..
Version: 2.1-iy-8

En ik dacht dat hij ooit wel gewerkt heeft.:-)
Moet ik iets aanpassen?
TOP59 zegt alleen dat de panasonic kabouterjes de backup heater mag gaan gebruiken voor ruimteverwarming als dat nodig is (hij staat 'vrij'/'free'). Bijv. op het moment dat het met warmtepomptechniek niet warm genoeg te krijgen is gaat de backupheater aan.
TOP60 zegt dat de internal heater op dat moment active is en dus ook werkelijk gebruikt wordt. Maar dan kan op dat moment ook voor een defrost zijn en hoeft niet perse vanwege room heating te gebeuren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

back up heater staat hier helemaal uit zowel voor ruimteverwarming als ook voor defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
martijn v o schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:10:
back up heater staat hier helemaal uit zowel voor ruimteverwarming als ook voor defrosts.
RTFM, mag niet....
Dus morgen weer aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:09:
[...]

TOP59 zegt alleen dat de panasonic kabouterjes de backup heater mag gaan gebruiken voor ruimteverwarming als dat nodig is (hij staat 'vrij'/'free'). Bijv. op het moment dat het met warmtepomptechniek niet warm genoeg te krijgen is gaat de backupheater aan.
TOP60 zegt dat de internal heater op dat moment active is en dus ook werkelijk gebruikt wordt. Maar dan kan op dat moment ook voor een defrost zijn en hoeft niet perse vanwege room heating te gebeuren dus.
Klopt dat doet hij du ook in de webui van heishamon. [ het was ook dat je gewoon de status kon zien, zonder te weten waarvoor ]
Maar niet in het nodered script wat met domoticz werkt...
Was is er iets speciaals, wat er moest gebeuren bij het nodered script?

Ps krijg je het warm :-) met jouw kanon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:58:
dan nog 1... Ook voor anderen...
@padoempats weet je wel dat als je de bh uitzet de vorstbeveiliging ook uit is?
Wat houdt de vorstbeveiliging in? Is dat niet simpelweg de pomp aanzetten? Is daar een backup heater voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:15:
[...]

Wat houdt de vorstbeveiliging in? Is dat niet simpelweg de pomp aanzetten? Is daar een backup heater voor nodig?
Check nu eens je manual er stata dat hij echt niet zomaar uit mag.
En @flippy weet er meer van, die kiest er bewust voor omdat hij weet wat hij doet wss. _/-\o_
maar zomaar dat ding uitzetten.. Hij zit niet voor niets verborgen in een extra beveilig menu, dat werd pas na maaanden gevonden aangezien pana dit niet aan iedereen vrij geeft...
Hij springt er bij nu bijv. bij, omdat de kabouters dit zo willen. Ik ben zeker niet slimmer dan de ing. van pana.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzKBgzUmrIQ0cD5KpXgL1zdJDmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L05k8iJ6Tm1yzmrOGNzE3pY9.png?f=fotoalbum_large

Pana heeft het ff lastig hoge rv en haalt niet wat hij moet halen.. BH komt er spontaan bij...

[ Voor 35% gewijzigd door Dylantje2 op 12-12-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:45:
[...]

Waarom die BH uit? Is geen vorst beveiliging meer aanwezig dan.
Doe dit niet staat er in de manual!!!
Waarom war en thermostaat?
Zit je buffervat in de aanvoer of retour?
BH uit ? Vorstbescherming ? hier staat een Split versie
Thermostaat voor aan/uit op 22.58C wegens zon inval
B-vat overeenkomstig opstelling C van Panasonic layout, zo ook de extra pomp
BH ingeschakeld nu.
Waardes zijn:
aanvoer 35*
retour 33*
zone-1 30*
b-vat 34*
COP 1,4 met 3kW verbruik
Opgewekt vermogen iets meer dan 4kW; RAMP

waardes zonder BH
aanvoer 38*
retour 35*
zone-1 33*
COP 2,5 - 2.9 met verbruik 2,4kW
b-vat 37*

[ Voor 21% gewijzigd door Peanutsonic op 12-12-2022 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door MikeyMan op 12-12-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:04
De vorstbeveiliging blijft gewoon werken hoor. Teminste carterverwarming, warmtelintje in expantievaatje en de pomp gaat gewoon draaien als de temperatuur te ver daalt.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:14:
[...]

Klopt dat doet hij du ook in de webui van heishamon. [ het was ook dat je gewoon de status kon zien, zonder te weten waarvoor ]
Maar niet in het nodered script wat met domoticz werkt...
Was is er iets speciaals, wat er moest gebeuren bij het nodered script?

Ps krijg je het warm :-) met jouw kanon.
Je kan via heishamon de heater niet bedienen als je dat bedoelt. Het is alleen maar een status dingetje.
En ja, mijn 9kW pruttelt nog steeds rustig door. Die gaat pas zweten bij -15 ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
redbullwaning schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:22:
De vorstbeveiliging blijft gewoon werken hoor. Teminste carterverwarming, warmtelintje in expantievaatje en de pomp gaat gewoon draaien als de temperatuur te ver daalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiKQUEP9K1z-8_kXYtmLUVH1s4s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/atmnlVRXPuR2i1MGre0W5rxj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:25:
[...]

Je kan via heishamon de heater niet bedienen als je dat bedoelt. Het is alleen maar een status dingetje.
En ja, mijn 9kW pruttelt nog steeds rustig door. Die gaat pas zweten bij -15 ofzo :)
Bedienen niet, maar via het nr script zou hij toch aan en uit moeten gaan, topic 60..

En zweten doet hij niet denk ik...

Is het nodig andere firmware te laden van hm?

[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 12-12-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
heb dat toch zelf ervaren dat dat blijft werken.

kan dat gewoon zien en aflezen dat de pomp gaat lopen als de temperatuur te ver zakt.
pompje gaat dan gewoon even draaien tot temperatuur is gestegen en gaat dan weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:20:
[...]

BH uit ? Vorstbescherming ? hier staat een Split versie
Thermostaat voor aan/uit op 22.58C wegens zon inval
B-vat overeenkomstig opstelling C van Panasonic layout, zo ook de extra pomp
BH ingeschakeld nu.
Waardes zijn:
aanvoer 35*
retour 33*
zone-1 30*
b-vat 34*
COP 1,4 met 3kW verbruik
Opgewekt vermogen iets meer dan 4kW; RAMP

waardes zonder BH
aanvoer 38*
retour 35*
zone-1 33*
COP 2,5 - 2.9 met verbruik 2,4kW
b-vat 37*
Ik heb die manual niet.
Plaatje van je opstelling?
Maar ben je ontkoppelt? Of alleen buffervat en dan je spilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:27:
[...]

Bedienen niet, maar via het nr script zou hij toch aan en uit moeten gaan, topic 60..

En zweten doet hij niet denk ik...

Is het nodig andere firmware te laden van hm?
top60 gaat toch gewoon aan in heishamon?
Of bedoel in domoticz? Geen idee wat daar dan mis gaat maar dat zit dan ergens in jou domoticz of nodered inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Euh, top60 is toch alleen de uitleesmogelijkheid? Daar zit geen bijbehorend set topic bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
redbullwaning schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:32:
[...]

heb dat toch zelf ervaren dat dat blijft werken.

kan dat gewoon zien en aflezen dat de pomp gaat lopen als de temperatuur te ver zakt.
pompje gaat dan gewoon even draaien tot temperatuur is gestegen en gaat dan weer uit.
Ik weet net wat je onder welke pomp [ neem aan waterpomp] versta.
Maar een vorstbeveiliging icm deze waarschuwing et ik niet uit.

Ik zie het als een waarschuwing in je canbus van de auto.. Die zet je ook niet uit oid,
Hij wordt expliciet vernoemd om het niet zomaar te doen.
Ik zie dat de bh erin komt wanner pana dat wilt. met hier en daar een parameter, bij vana-3 min -4 oid.
Maar zelfs in de koude winter van 2 jaar geleden kwam hij wanneer pana dat nodig vond.
Ik denk dat als je hem uitzet, je bepaalde parameters ook aanpast waardoor hij werkt zonder dat je nog weet hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:36:
Euh, top60 is toch alleen de uitleesmogelijkheid? Daar zit geen bijbehorend set topic bij.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
if (!context.global.heishamon) {
  context.global.heishamon = {};
}

// write down the Home Automation applications used
// Possible values: Domoticz, InfluxDB, openHAB, HomeAssistant
// comma seperated and case sensitive
//context.global.heishamon.HAapplication = "Domoticz, InfluxDB";
context.global.heishamon.HAapplication = "Domoticz";

//This is the overview of sensors which has to be sent to the Home Automation system
context.global.heishamon.SensorMapping = [
        // [  "name of topic",  "IDx in Domoticz                                                                    "]
         //                  Dummy IDX              -----    ------     Set--- Topic---- Custom Device name ---- Device type -- Units                           
            //["Heatpump_State",xxxx,"Switch"],                     //SET1  //  TOP0   x    WP: Aan - Uit [ NR ] -- Light/Switch 
            ["Pump_Flow",12524],                                            //  TOP1   x    WP: Flow [ NR ] -- Custom Sensor    -- unit= :L/m 
            //["Force_DHW_State",xxx,"Switch"],                     //SET10 //  TOP2   
            ["Quiet_Mode_Schedule",12501],                                  //  TOP3   /    WP: Pana Stil ST -- Light/Switch
            //["Operating_Mode_State",12896,"Selector Switch"],     //SET9  //  TOP4   x    NR: WP-Mode State -- Selector Switch -- make 7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)
            ["Main_Inlet_Temp",12494],                                      //  TOP5   x    WP: Instroom [ NR ] [ Retour ] -- Temp
            ["Main_Outlet_Temp",12493],                                     //  TOP6   x    WP: Uitstroom [ NR ] [ Aanvoer] -- Temp
            ["Main_Target_Temp",12898],                                     //  TOP7   x    WP: Stooklijn Water [ NR ] -- Temp
            ["Compressor_Freq",12526],                                      //  TOP8   x    WP: Frequentie [ NR ] -- Custom Sensor -- unit= :Hz
            //["DHW_Target_Temp", null],                                    //  TOP9   
            //["DHW_Temp", null],                                           //  TOP10   
            ["Operations_Hours",12499],                                     //  TOP11  x    WP: Bedrijfstijd [ NR ] -- RFXMeter counter -- unit= :Hours 
            ["Operations_Counter",12498],                                   //  TOP12  x    WP: Start - Stops [ NR ] -- RFXMeter counter -- unit= x :On / Off
            ["Main_Schedule_State",12899,"Switch"],                         //  TOP13  x    WP: Weektimer ST [ NR ] -- Light/Switch
            ["Outside_Temp",12495],                                         //  TOP14  x    WP: Buiten [ NR ] -- Temp
            ["Heat_Energy_Production",12900],                               //  TOP15  x    WP: Vermogen W [ NR ] -- Usage
            ["Heat_Energy_Consumption",12901],                              //  TOP16  x    WP: Verbruik W [ NR ]
            ["Powerful_Mode_Time",12955,"Selector Switch"],         //SET4  //  TOP17  x  idx voor time: 12902 WP: Extra Power ST [ NR ] -- Selector Switch -- make 4 levels -- 0= off - 10= 30 Minute - 20= 60 Minute - 30= 90 Minute
            ["Quiet_Mode_Level",12501,"Selector Switch"],                   //  TOP18  x    WP: Pana Stil ST [ NR ]-- Selector Switch - make 4 levels -- 0= off - 10= Sillent 1 - 20= Sillent 2 - 30= Sillent 3  IDX Ook bij andere flow invullen
            ["Holiday_Mode_State",12903,"Switch"],                  //SET2  //  TOP19  x    WP: Vakantiemodus ST [ NR ] -- Light/Switch
            ["ThreeWay_Valve_State",12904,"Selector Switch"],               //  TOP20  x    WP: 3 Weg ST [ NR ]  -- Selector Switch -- make 2 levels -- 0=Room, 10=DHW
            ["Outside_Pipe_Temp",12905],                                    //  TOP21  x    WP: Outside_Pipe_Temp [ NR ] -- Temp
            //["DHW_Heat_Delta", null],                                     //  TOP22 
            ["Heat_Delta",12906],                                           //  TOP23  x    WP: Cv DT SP [ NR] -- Temp
            ["Cool_Delta",12907],                                           //  TOP24  x    WP: Koel DT SP [ NR ] -- Temp
            //["DHW_Holiday_Shift_Temp", null],                             //  TOP25   
            ["Defrosting_State",12908,"Switch"],                            //  TOP26  x    WP: Defrost ST [ NR ] -- Light/Switch
            ["Z1_Heat_Request_Temp",12961],                                 //  TOP27  x    WP: Shift W ST [ NR ] -- Temp
            ["Z1_Cool_Request_Temp",12962],                                 //  TOP28  x    WP: Shift K ST [ NR ] -- Temp
            ["Z1_Heat_Curve_Target_High_Temp",12911],                       //  TOP29  x    WP: Curve W Hoog SP [ NR ] -- Temp
            ["Z1_Heat_Curve_Target_Low_Temp",12912],                        //  TOP30  x    WP: Curve W Laag SP [ NR ] -- Temp
            ["Z1_Heat_Curve_Outside_High_Temp",12913],                      //  TOP31  x    WP: Curve B Hoog SP [ NR ] -- Temp
            ["Z1_Heat_Curve_Outside_Low_Temp",12914],                       //  TOP32  x    WP: Curve B Laag SP [ NR ] -- Temp
            ["Room_Thermostat_Temp",12933],                                 //  TOP33  x    WP: Kamerthermostaat ST [ NR ]-- Temp
            //["Z2_Heat_Request_Temp",null],                                //  TOP34       
            //["Z2_Cool_Request_Temp",null],                                //  TOP35       
            //["Z1_Water_Temp",xxxx],                                       //  TOP36   
            //["Z2_Water_Temp",xxxx],                                       //  TOP37      
            ["Cool_Energy_Production",12919],                               //  TOP38  x    WP: Power Vermogen K [ NR ] -- Usage
            ["Cool_Energy_Consumption",12920],                              //  TOP39  x    WP: Energie Verbruik K [ NR ] -- Usage
            //["DHW_Energy_Production", null],                              //  TOP40   
            //["DHW_Energy_Consumption",null],                              //  TOP41  
            ["Z1_Water_Target_Temp",12918],                                 //  TOP42  x    WP: Z1 Water Doel ST [ NR ] -- Temp
            //["Z2_Water_Target_Temp",xxxx],                                //  TOP43   
            ["Error",12954],                                                //  TOP44  x    WP: Error [ NR ] -- Alert
            ["Room_Holiday_Shift_Temp",12926],                              //  TOP45  x    WP: Vakantie ST [ NR ] -- Temp
            //["Buffer_Temp", null],                                        //  TOP46   
            //["Solar_Temp", null],                                         //  TOP47   
            //["Pool_Temp", null],                                          //  TOP48   
            ["Main_Hex_Outlet_Temp",12927],                                 //  TOP49  x    WP: Hex ST [ NR ] -- Temp
            ["Discharge_Temp", 12929],                                      //  TOP50  x    WP: Discharge ST [ NR ] -- Temp
            ["Inside_Pipe_Temp", 12930],                                    //  TOP51  x    WP: Inside Pipe ST [ NR ] -- Temp
            //["Defrost_Temp",],                                            //  TOP52       Cut in Pana Mono
            ["Eva_Outlet_Temp",12932],                                      //  TOP53  x    WP: EvaOutlet ST [ NR ] -- Temp
            //["Bypass Outlet_Temp",xxxxx],                                 //  TOP54      
            ["Ipm_Temp",12934],                                             //  TOP55  x    WP: IPM ST [ NR ] -- Temp
            ["Z1_Temp",12935],                                              //  TOP56  x    WP: Z1 Actueel ST [ NR ] -- Temp 
            //["Z2_Temp",xxxxx],                                            //  TOP57       
            //["DHW_Heater_State",xxxxx,"Switch"],                          //  TOP58       
            ["Room_Heater_State",12938],                                    //  TOP59  /    WP: BHeater Toestaan ST [ NR ] -- Light/Switch
            ["Internal_Heater_State",12587],                                //  TOP60  /    WP: InternalHeater ST [ NR ] -- Light/Switch
            ["External_Heater_State", 12957],                               //  TOP61  /    WP: ExternalHeater ST [ NR ] -- Light/Switch
            ["Fan1_Motor_Speed",12940],                                     //  TOP62  x    WP: Fan Speed [ NR ] -- Custom Sensor   -- Unit = r/Minute
            //["Fan2 Motor_Speed", null],                                   //  TOP63  
            ["High_Pressure",12941],                                        //  TOP64  x    WP: High-Druk [ NR ] -- Custom Sensor -- Unit = Kgf/cm2
            ["Pump_Speed",12942],                                           //  TOP65  x    WP: Pomp Speed [ NR ]  -- Custom Sensor -- Unit = r/min 
            ["Low_Pressure",12943],                                         //  TOP66  x    WP: Low_Druk [ NR ]  -- Custom Sensor -- Unit = Kgf/cm2
            ["Compressor_Current",12944],                                   //  TOP67  x    WP: Current [ NR ] -- Custom Sensor -- Unit = Ampere
            ["Force_Heater_State",12945],                                   //  TOP68  x    WP: ForceHeater ST [ NR ] -- Light/Switch
            //["Sterilization_State", null],                                //  TOP69   
            //["Sterilization_Temp", null],                                 //  TOP70      
            //["Sterilization_Max_Time", null],                             //  TOP71   
            ["Z1_Cool_Curve_Target_High_Temp",12931],                       //  TOP72  x    WP: Cool curve Target High [ NR ]  --- Temp     
            ["Z1_Cool_Curve_Target_Low_Temp",14081],                        //  TOP73  x    WP: Cool curve Target Low [ NR ] --- Temp   
            ["Z1_Cool_Curve_Outside_High_Temp",13213],                      //  TOP74  x    WP: Cool curve Out High [ NR ] --- Temp 
            ["Z1_Cool_Curve_Outside_Low_Temp",13263],                       //  TOP75  x    WP: Cool curve Out Low [ NR ]  -- Temp  
            ["Heating_Mode",12960,"Selector Switch"],                       //  TOP76  x    WP: Heating_Mode Curve direct [ NR ] -- Selector Switch -- make 4 levels - (0=comp heat/direct cool, 10=comp heat+cool, 20=direct heat+cool, 30=direct heat/comp cool)
            ["Heating_Off_Outdoor_Temp",13389],                             //  TOP77  x    WP: WP Verwarmen uit SP [ NR ] --- Temp
            ["Heater_On_Outdoor_Temp",13390],                               //  TOP78  x    WP: Backupheater Aan SP [ NR ] --- Temp
            ["Heat_To_Cool_Temp",13391],                                    //  TOP79  x    WP: Verwarm naar Koelen SP [ NR ] --- Temp
            ["Cool_To_Heat_Temp",13392],                                    //  TOP80  x    WP: Koel naar Verwarm SP [ NR ] --- Temp
            ["Cooling_Mode",13393],                                         //  TOP81  x    WP: Koelmode Curve/Direct ST [ NR ] --- Switch
            //["Z2_Heat_Curve_Target_High_Temp"],                           //  TOP82
            //["Z2_Heat_Curve_Target_Low_Temp"],                            //  TOP83
            //["Z2_Heat_Curve_Outside_High_Temp"],                          //  TOP84
            //["Z2_Heat_Curve_Outside_Low_Temp"],                           //  TOP85
            //["Z2_Cool_Curve_Target_High_Temp"],                           //  TOP86
            //["Z2_Cool_Curve_Target_Low_Temp"],                            //  TOP87
            //["Z2_Cool_Curve_Outside_High_Temp"],                          //  TOP88
            //["Z2_Cool_Curve_Outside_Low_Temp"],                           //  TOP89
            ["Room_Heater_Operations_Hours",12503],                         //  TOP90   x   WP: Backupheater [ NR ] -- Custom Sensor -- Unit = hour
            //["DHW_Heater_Operations_Hours"],                              //  TOP91
            //["Heat_Pump_Model",],                                      //  TOP92
    ];

context.global.heishamon.ActionMapping = [
    // actioncommand, type, "IDx in Domoticz/Name in Home Assistant/ ?? openHAB ??" 
    ["SetHeatpump","Switch",13401],                                     //SET1      // TOP0 x   WP: Aan - Uit [ NR ] -- Light/Switch 
    ["SetHolidayMode","Switch",12903],                                  //SET2      // TOP19    WP: Vakantiemodus [ NR ]     -- Light/Switch
    ["SetQuietMode","Selector Switch",12959],                           //SET3                  WP: WP Stil [ NR ] -- Selector Switch - make 4 levels -- 0= off - 10= Sillent 1 - 20= Sillent 2 - 30= Sillent 3  
    ["SetPowerfulMode","Selector Switch",12955],                        //SET4      // New      WP: Extra Power [ NR ] -- Selector Switch -- make 4 levels -- 0= off - 10= 30 Minute - 20= 60 Minute - 30= 90 Minute
    ["SetZ1HeatRequestTemperature","Thermostat",12956],                 //SET5      // TOP27    WP: Shift W [ NR ] -- Thermostat SetPoint
    ["SetZ1CoolRequestTemperature","Thermostat",12948],                 //SET6      // TOP28    WP: Z1 Shift K [ NR ] -- Thermostat SetPoint
    //["SetZ2HeatRequestTemperature", "Thermostat",xxxx],               //SET7      // TOP34    
    //["SetZ2CoolRequestTemperature", "Thermostat",xxxx],               //SET8      // TOP35    
    ["SetOperationMode","Selector Switch",12896],                       //SET9      // TOP4     WP: Mode [ NR ] -- Selector Switch -- make 7 levels - (0=Heat only, 10=Cool only, 20=Auto, 30=DHW only, 40=Heat+DHW, 50=Cool+DHW, 60=Auto+DHW)
    //["SetForceDHW","Switch",xxxx],                                    //SET10     // 
    //["SetDHWTemp","Thermostat",xxxx],                                 //SET11     //      
    ["SetForceDefrost","Switch",12958],                                 //SET12     // New      WP: Forceer DF [ NR ] -- Light/Switch
    //["SetForceSterilization","Switch",xxxxx]                          //SET14     // 

];
return msg;

Mijn node red...

Ik dacht toch dat deze schakelde als hij aan en uit ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:33:
[...]

Ik heb die manual niet.
Plaatje van je opstelling?
Maar ben je ontkoppelt? Of alleen buffervat en dan je spilt?
Google: "panasonic warmtepomp stallatiehandleiding"
heb geen plaatje van opstelling
aanvoer b-vat wordt gevoed door Aanvoer WP
retour b-vat loopt in retour WP
extra circ. pomp gemonteerd 70 cm na aanvoer b-vat in aanvoer WP

wat bedoelt ontkoppeld ?
wat bedoelt "b-vat en dan je spli ?

met BH aan zakt temp radiator (Jaga ) in kamer met 2*C

[ Voor 5% gewijzigd door Peanutsonic op 12-12-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thehog schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:34:
[...]

top60 gaat toch gewoon aan in heishamon?
Of bedoel in domoticz? Geen idee wat daar dan mis gaat maar dat zit dan ergens in jou domoticz of nodered inderdaad.
MMM tsja dat was het.. nodered dus uitspitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:42:
[...]

Google: "panasonic warmtepomp stallatiehandleiding"
heb geen plaatje van opstelling
aanvoer b-vat wordt gevoed door Aanvoer WP
retour b-vat loopt in retour WP
extra circ. pomp gemonteerd 70 cm na aanvoer b-vat in aanvoer WP

wat bedoelt ontkoppeld ?
wat bedoelt "b-vat en dan je spli ?

met BH aan zakt temp radiator (Jaga ) in kamer met 2*C
Loopt je split rechtstreeks door je cv systeem of door je vat en warmt hij het vat op??? [ door je vat en niet direct op je cv is ontkoppeld. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:45:
[...]

Loopt je split rechtstreeks door je cv systeem of door je vat en warmt hij het vat op??? [ door je vat en niet direct op je cv is ontkoppeld. ]
Buffervat is parallel aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:36:
[...]

Ik weet net wat je onder welke pomp [ neem aan waterpomp] versta.
Maar een vorstbeveiliging icm deze waarschuwing et ik niet uit.

Ik zie het als een waarschuwing in je canbus van de auto.. Die zet je ook niet uit oid,
Hij wordt expliciet vernoemd om het niet zomaar te doen.
Ik zie dat de bh erin komt wanner pana dat wilt. met hier en daar een parameter, bij vana-3 min -4 oid.
Maar zelfs in de koude winter van 2 jaar geleden kwam hij wanneer pana dat nodig vond.
Ik denk dat als je hem uitzet, je bepaalde parameters ook aanpast waardoor hij werkt zonder dat je nog weet hoe.
De waterpomp bedoel ik daarmee.

Die strenge winter van 2 jaar geleden had die er ook geen moeite mee zonder BH.
zelfs niet toen die helemaal ingesneeuwt was.
zag toen alleen dat COP heel laag werd en hem uit moest graven want de achterkant was helemaal vlak vol met een sneeuwduin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:48:
[...]

Buffervat is parallel aangesloten.
dus je cv is aangesloten op je vat en de wp pompt alles door je vat en direct door naar je cv. [ om duidelijkheid te hebben....:-)] Geen ontkoppeling dus.

En je spit binnenunit heeft zelf geen waterpomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
redbullwaning schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:50:
[...]

De waterpomp bedoel ik daarmee.

Die strenge winter van 2 jaar geleden had die er ook geen moeite mee zonder BH.
zelfs niet toen die helemaal ingesneeuwt was.
zag toen alleen dat COP heel laag werd en hem uit moest graven want de achterkant was helemaal vlak vol met een sneeuwduin
Je wp is wss zwaar genoeg dan... Dat geeft ook rust
Als hij dat is wat is het probleem om hem uit of aan te zetten? En dan bijv pas aan bij -4 -5 oid..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:40:
[...]

Tsja...
Ik wil je niets aanpraten, voor een icter doe je het best goed hoor. Net perswerk enz enz jij zit aardig goed ook je grafan loopt best mooit.
Maar je TR kunnen dichter bij elkaar :-)

Geef me aub een directe login[ als gast via grafana ] kan ik iets makkelijker kijken.

Een DF gebeurt zonder al te veel regels, dus het klopt dat hij je systeem door elkaar gooit en dan ff bezig is om dit recht te treken... Juist een war setting zou beteken dat je pomp bijv terug toert, en bijv op veel momenten 27 graden wter gebruikt, maar als het kan 21 enz enz Dat is de kracht van war.,
Ditzelfde geldt voor een sww run tussendoor, je pana raakt van slag en dat kost tijd en energie.. Voordat die weer oke is..

Pana bepaalt dit toch zelf.:
rucje om het langzamer te laten lopen, omdat ik hem veel te hard vond stampen en de temperatuur te hard opliep. Het werd steeds veel te snel 21 graden in de woonkamer. Wat proberen te knijpen door hem niet te laten rennen en stoppen, maar rustiger laten draaien. Wat is jouw idee om hem rustiger te kunnen laten lopen? Elke keer snel naar 21 graden (binnen) en dan weer 8u uit om weer in een paar uur naar 21 te rennen lijkt mij niet zuinig?

Toch wel:
Ik neem aan dat je niet fysiek op het pomp element een sticker bedoelt?
Achter op je pomp staat welke flow hij wilt hebben.
Die stel je in op max flow op je unit. [ dit scheelt per systeem, aangezien bij tr tweaken telkens iets knijpt en dus je pomp harder of zachte moet ]

Je geeft het al aan: terwijl ik niet zie welk kernprobleem
Dat is zoeken, en monitoren.

Maar jouw aansluitingen van 32 zijn goed, maar je knijpt hem voor hij naar een verdeler gaat. [ Zie hier je antwoord: (behalve de 20mm leidingen naar de verdelers, die lagen er al) ;)
Mss een groot verschil tussen een wp en cvpolfketel. Ik denk dat je het beste zou kunnen hakken....
Hier zit mijn zorg:
[Afbeelding]
Je verdelers worden veel te licht gevoed, met een 20mm uponorachtig.

Dit is prima, mss je grafiek een naam geven waar ze heen gaan?
"Ik neem aan die twee die lager zitten in de TR grafiek je die ook zo wilt hebben?" Je bedoelt denk ik retour van 2 vv-groepen? Dat klopt, dat zijn 2 groepen voor de garage, die hoeft die niet flink te verwarmen, bewust flink geknepen tot ong 0,5L/m. Minimale warmte daarheen om de vloer niet ijskoud te krijgen als ik ze geheel sluit. Temp in de garage hangt een beetje rond de 17.5 (met de atlantic wpb die daar staat)
Verder zou ik 2 slaapkamer vv-groepen ook wat meer willen knijpen, het is veel te warm in de slaapkamer tov de rest

En knijp wat je knijpen wilt.
Maar telkens je settingen terug zetten naar max flow.die je pomp wilt hebben.
Dus knijpen, flow aanpassen, tr gelijk krijgen door te knijpen open te zetten. Dan weer flow check.

Je bh uit zetten is geen oplossing, maar pleisters plakken.

Je zegt het al:
Ziet er erg onrustig uit en verbruik knalt omhoog
En met een kanon als 9Kw zou dit niet moeten/hoeven.

Ga je over op WAR hoef hoef je niets meer te doen, dan af en toe shiften.
Bedankt voor je antwoord. Reactie: :)

Je zei dit:
"Je aanvoer naar je verdelers is een bizar stukje onkunde van de installateur.
Wie dit verzint weet niet wat hij aan doen is.
Eigenlijk moet dit als eerste veranderd worden. [ maar dit zal een bottleneck blijven tot hij veranderd is.]
Je pomp kan zo nooit zijn vermogen kwijt......."

Je zegt een stukje onkunde, maar die 20mm lag er al obv de gasketel. Met de cvketel draaide het prima. Maar dit is niet aanpassen, ik ga toch niet hakken boven en beneden in een snaarstrakke nieuwe keramische vloer. Je zegt bottleneck, maar als de pomp werkelijk 29L per minuut haalt door beide verdelers, hoe is dit beperkend? Moet ik nog meer kunnen halen dan dat? Vandaag heeft hij volgens pana zelf ruim 9.5 kW staan stampen, 27L per minuut, 77Hz (tussen de defrosts) dus hoe denk je dat die zn vermogen niet kwijt kan. Puur obv theorie? Of zie je het ook aan mn metrics? Misschien dat de pomp wat watts meer verbruikt om het erdoor te krijgen maar het lukt hem wel, maar die paar watts is het niet waard om een tegelvloer a duizenden euros te leggen voor een 20 -> 26mm pijp naar beide verdelers. Of wel?

En misschien een n00b vraag, maar gaat een WAR verder dan simpelweg een stooklijn instellen? Ik heb jouw stooklijn overgenomen die je adviseerde, de max pump duty teruggezet en hij ging direct naar 30 graden Ta. Dit is het resultaat van vandaag, kun je ook het gedrag van Ta/Tr zien icm flow. Ik lijk overigens niet de enige te zijn met continue defrosts. Check mn mouseover in onderste grafiek, daar zie je de stats van het laatste moment voordat alles op temp was. Direct toegang is niet mogelijk, alles achter VPN en ik ga grafana niet openstellen, wellicht via DM wat te regelen tijdelijk. Iig hier een mooie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFpEIxzuiBw8CuqMVmqUCr5s6jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLAvdkPRgKo4mC3xbOb4au7s.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds de Ta naar 30 ging (volgens stooklijn met 0 graden) gaat die maximaal stampen. Je ziet dat die de Ta moeilijk omhoog krijgt omdat de Tr achter blijft. Zoals ik het zie kan de vloerverwarming al zn vermogen kwijt. Thermisch vermogen blijft op 9-9,5kW hangen, 26L/min/77Hz. De Ta stijgt op den duur (tussen de defrosts) toch wel door naar 29/30 en Tr tikt de 25 aan

Zie ook de temperatuur die snel omhoog vliegt, bij 21,0 zet ik automatisch de wp uit (thermostaatfunctie in domoticz) en blijft de temp nog doorlopen naar 21,25.

De stooklijn die je adviseerde heeft in basis, in mijn ogen, een veel te hoge Ta (voor mijn huis). Je ziet hoe die staat te stampen om daar te komen en te blijven.
Wat dacht je van een stooklijn 10/25 -> -15/29 ? Elke 5 graden eraf, 1 Ta erbij? Zou dit niet werken of onzuinig werken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:55:
[...]

Je wp is wss zwaar genoeg dan... Dat geeft ook rust
Als hij dat is wat is het probleem om hem uit of aan te zetten? En dan bijv pas aan bij -4 -5 oid..?
Waar kan je dat instellen dan?

want tijdens een DF gebruikt die hem altijd.

Probeer maar eens een geforceerde DF te doen dan gebruikt die hem volgens mij veel minder lang maar een min of 2. wat ik mij kan herinneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:53:
[...]

dus je cv is aangesloten op je vat en de wp pompt alles door je vat en direct door naar je cv. [ om duidelijkheid te hebben....:-)] Geen ontkoppeling dus.

En je spit binnenunit heeft zelf geen waterpomp?
Het buffervat is parallel aangesloten zoals ook lampen parallel aangesloten kunnen worden. Parallel is plm. hetzelfde als een naastgelegen ventweg.
Het b-vat heeft 1 aanvoer en 1 retour. Lijkt m.i. meer op ontkoppeld.
In de aanvoer net voorbij de aansluiting Aanvoer b-vat zit een extra circulatiepomp .
Met deze extra pomp, in combi met de interne circulatiepomp in de binnen-unt van de WP. stuurt de WP al of niet meer of minder water naar het b-vat

Het lijkt er sterk op, dat iedere binnen-unt van een WP een ingebouwde circulatiepomp heeft want de fabrikant kan niet weten welke gebruiker wel of niet een extra circulatiepomp in het leidingen systeem inbouwt.

Denk je/ weet je of een Split systeem vorstbescherming nodig heeft ?
Zo ja, wat kan er dan bevriezen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Peanutsonic op 12-12-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:59:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Reactie: :)

Je zei dit:
"Je aanvoer naar je verdelers is een bizar stukje onkunde van de installateur.
Wie dit verzint weet niet wat hij aan doen is.
Eigenlijk moet dit als eerste veranderd worden. [ maar dit zal een bottleneck blijven tot hij veranderd is.]
Je pomp kan zo nooit zijn vermogen kwijt......."

Je zegt een stukje onkunde, maar die 20mm lag er al obv de gasketel. Met de cvketel draaide het prima. Maar dit is niet aanpassen, ik ga toch niet hakken boven en beneden in een snaarstrakke nieuwe keramische vloer. Je zegt bottleneck, maar als de pomp werkelijk 29L per minuut haalt door beide verdelers, hoe is dit beperkend? Moet ik nog meer kunnen halen dan dat? Vandaag heeft hij volgens pana zelf ruim 9.5 kW staan stampen, 27L per minuut, 77Hz (tussen de defrosts) dus hoe denk je dat die zn vermogen niet kwijt kan. Puur obv theorie? Of zie je het ook aan mn metrics? Misschien dat de pomp wat watts meer verbruikt om het erdoor te krijgen maar het lukt hem wel, maar die paar watts is het niet waard om een tegelvloer a duizenden euros te leggen voor een 20 -> 26mm pijp naar beide verdelers. Of wel?

En misschien een n00b vraag, maar gaat een WAR verder dan simpelweg een stooklijn instellen? Ik heb jouw stooklijn overgenomen die je adviseerde, de max pump duty teruggezet en hij ging direct naar 30 graden Ta. Dit is het resultaat van vandaag, kun je ook het gedrag van Ta/Tr zien icm flow. Ik lijk overigens niet de enige te zijn met continue defrosts. Check mn mouseover in onderste grafiek, daar zie je de stats van het laatste moment voordat alles op temp was. Direct toegang is niet mogelijk, alles achter VPN en ik ga grafana niet openstellen, wellicht via DM wat te regelen tijdelijk. Iig hier een mooie screenshot:

[Afbeelding]

Sinds de Ta naar 30 ging (volgens stooklijn met 0 graden) gaat die maximaal stampen. Je ziet dat die de Ta moeilijk omhoog krijgt omdat de Tr achter blijft. Zoals ik het zie kan de vloerverwarming al zn vermogen kwijt. Thermisch vermogen blijft op 9-9,5kW hangen, 26L/min/77Hz. De Ta stijgt op den duur (tussen de defrosts) toch wel door naar 29/30 en Tr tikt de 25 aan

Zie ook de temperatuur die snel omhoog vliegt, bij 21,0 zet ik automatisch de wp uit (thermostaatfunctie in domoticz) en blijft de temp nog doorlopen naar 21,25.

De stooklijn die je adviseerde heeft in basis, in mijn ogen, een veel te hoge Ta (voor mijn huis). Je ziet hoe die staat te stampen om daar te komen en te blijven.
Wat dacht je van een stooklijn 10/25 -> -15/29 ? Elke 5 graden eraf, 1 Ta erbij? Zou dit niet werken of onzuinig werken denk je?
Eerlijk gezegd kan ik niet bijhouden wat je allemaal doet.
Ben je nu over op war? Wat ik aanga is dat je bij kunt houden wat er gebeurd als je water op setpoint zet van de gegeven stooklijn.
Al je over bent op war ken je hem mooi shift tot -5. Dus kan je zien wat er gebeurd, maar hij ging al even uit dat is al winst?

Die hz enz enz zegt mij niets op dit moment.

Ik vroeg ook wat wilt de pana [ op de achterkant van je pomp aan flow hebben.
Heb je gedaan wat ik vroeg. op de flow zetten die hij wilt hebben?

Dus het moet echt stapje voor stapje je stuitert te veel.

Flow is iets anders dan dan hij een bepaalde setpoint haalt.
Je leidingen hebben geen flow. door je botlleneck.
Ik bepaal niet of je hakt boort of wat dan ook, maar het vergelijk met een plofcv is een verkeerde
Alles draait om flow.. en ruimte geven aan je wp. En mss dat je met een diamant boor ergens mooie dikke leidingen naar je verdeler kunt krijgen:-) [ en als dat niet kan moet je het hiermee doen ]
Terwijl mooie diameter van je wp komt, ga je voor je verdelers die belangrijk zijn in je systeem naar dun. Zi een 4 baans naar 1 baans snelweg voor je. in theorie ritsen enz. en kan het doorgaan,. Praktijk is file van ....

dus wat worden je eerste stappen?
Ik kan met een printscreen niet echt zien wat er gebeurd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
redbullwaning schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:00:
[...]

Waar kan je dat instellen dan?

want tijdens een DF gebruikt die hem altijd.

Probeer maar eens een geforceerde DF te doen dan gebruikt die hem volgens mij veel minder lang maar een min of 2. wat ik mij kan herinneren
Volgens mij niet
Als je df met een goed tr komt gebruikt hij hem niet
Je kunt bijv aangeven dat hij mee gaan werken bij -2 of -5 wat je dunkt hoog genoeg geeft je de ruimte wss. [ in te stellen in de unit ]
Maar dan als hij hem nodig heeft kan hij hem inschakelen.

Ik ben geen ing van pana die de dingen met een reden ontwerpen.
Ik ben een gebruiker die een beetje de regels moet volgen voor een goedwerkende wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:02:
[...]

Het buffervat is parallel aangesloten zoals ook lampen parallel aangesloten kunnen worden. Parallel is plm. hetzelfde als een naastgelegen ventweg.
Het b-vat heeft 1 aanvoer en 1 retour. Lijkt m.i. meer op ontkoppeld.
In de aanvoer net voorbij de aansluiting Aanvoer b-vat zit een extra circulatiepomp .
Met deze extra pomp, in combi met de interne circulatiepomp in de binnen-unt van de WP. stuurt de WP al of niet meer of minder water naar het b-vat

Het lijkt er sterk op, dat iedere binnen-unt van een WP een ingebouwde circulatiepomp heeft want de fabrikant kan niet weten welke gebruiker wel of niet een extra circulatiepomp in het leidingen systeem inbouwt.

Denk je/ weet je of een Split systeem vorstbescherming nodig heeft ?
Zo ja, wat kan er dan bevriezen ?
Zeg het maar welke:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPCd81e0jSIjSaiWkZsYpjcw_dQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9D1NXEUBbYWpzlp1XyfFnIJH.png?f=fotoalbum_large

Of zo'n vat met een spiraal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GId5gyr83Vj5KNO9OKBhXV98gA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4sBKUqDtxa2Xw9vvAtDGl9l1.png?f=fotoalbum_large

In mijn beleving heeft een spilt geen vorstbescherming nodig. Dat zal @flippy beter weten.
Maar mss is jouw Bh wel een extra power...? En is de vertaling pana ruk zoals al vaker is bewezen.

Wat ik me afvraag, als je pech hebt twee pompen in je cv systeem? weet je dat wel zeker? of kun je zeggen welke draait?

[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 12-12-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:22:
[...]

Zeg het maar welke:
[Afbeelding]

Of zo'n vat met een spiraal:
[Afbeelding]

In mijn beleving heeft een spilt geen vorstbescherming nodig. Dat zal @flippy beter weten.
Maar mss is jouw Bh wel een extra power...? En is de vertaling pana ruk zoals al vaker is bewezen.

Wat ik me afvraag, als je pech hebt twee pompen in je cv systeem? weet je dat wel zeker? of kun je zeggen welke draait?
Van deze layouts is het schema D
De BH is m.i. 3 kW extra vermogen
Bij pech van de circ. pomp van de flow komt er een stop en een flow foutcode.
Als de extra circ. pomp kaduuk is komt er ook een flow error omdat de WP zijn warmte niet kwijt kan Vormt geen enkel probleem en bovendien zal vermoedelijk de verklikker lamp op die pomp uit zijn. Deze pomp ID staat in de extra lijst van Pana.

Wat de vertaling aan gaat lees ik altijd ook de Duitse en de Engelse versie.
Versta en spreek die talen redelijk. Soms liever Engels en met Duitse producten bij voorkeur de Duitse "vertaling". Vertalingen lijken me prima en begrijpelijk. Past ook bij de feitelijke instellingen etc.
Vindt bewezen wel een groot woord, lijken me meer gefrustreerde meningen

[ Voor 11% gewijzigd door Peanutsonic op 13-12-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:38:
[...]

Van deze layouts is het schema D
De BH is m.i. 3 kW extra vermogen
Bij pech van de circ. pomp van de flow kont er een stop en een flow foutcode.
Als de extra circ. pomp kaduuk is komt er ook een flow error omdat de WP zijn warmte niet kwijt kan Vormt geen enkel probleem en bovendien zal vermoedleijk de verklikker lamp op die pomp uit zijn. Deze pomp ID staat in de extra lijst van Pana.

Wat de vertaling aan gaat lees ik altijd ook de Duitse en de Engelse versie.
Versta en spreek de talen redelijk. Soms liever Engels en met Duitse producten bij voorkeur de Duitse "vertaling". Vertalingen lijken me prima en begrijpelijk
mm welke pomp draait er? En weet je dat zeker?
Meet je ook je vat? wordt hij wel warm?
Heb je ook nog mss ergens een vvw pomp?
Wat zijn je aansluit diameters? Naar je verdeler enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:15:
[...]

Eerlijk gezegd kan ik niet bijhouden wat je allemaal doet.
Ben je nu over op war? Wat ik aanga is dat je bij kunt houden wat er gebeurd als je water op setpoint zet van de gegeven stooklijn.
Al je over bent op war ken je hem mooi shift tot -5. Dus kan je zien wat er gebeurd, maar hij ging al even uit dat is al winst?

Die hz enz enz zegt mij niets op dit moment.

Ik vroeg ook wat wilt de pana [ op de achterkant van je pomp aan flow hebben.
Heb je gedaan wat ik vroeg. op de flow zetten die hij wilt hebben?

Dus het moet echt stapje voor stapje je stuitert te veel.

Flow is iets anders dan dan hij een bepaalde setpoint haalt.
Je leidingen hebben geen flow. door je botlleneck.
Ik bepaal niet of je hakt boort of wat dan ook, maar het vergelijk met een plofcv is een verkeerde
Alles draait om flow.. en ruimte geven aan je wp. En mss dat je met een diamant boor ergens mooie dikke leidingen naar je verdeler kunt krijgen:-) [ en als dat niet kan moet je het hiermee doen ]
Terwijl mooie diameter van je wp komt, ga je voor je verdelers die belangrijk zijn in je systeem naar dun. Zi een 4 baans naar 1 baans snelweg voor je. in theorie ritsen enz. en kan het doorgaan,. Praktijk is file van ....

dus wat worden je eerste stappen?
Ik kan met een printscreen niet echt zien wat er gebeurd...
Pana zegt dat hij op momenten continu 26L/min draait. Is dat onvoldoende flow? Je ziet mn grafiek, daar maak ik uit op dat een flow van 28-29 gehaald wordt als de pana dat wil. Je blijft zeggen dat ik onvoldoende flow kan halen maar de metingen zeggen wat anders. Of interpreteer ik de meetgegevens verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:44:
[...]

mm welke pomp draait er? En weet je dat zeker?
Meet je ook je vat? wordt hij wel warm?
Heb je ook nog mss ergens een vvw pomp?
Wat zijn je aansluit diameters? Naar je verdeler enz
Beide pompen draaien en ik kan zien hoeveel liters iedere pomp doet en waar de flow naar toe gaat. En dat weet ik heel zeker. Mijn antwoorden zijn stellig tenzij anders aangegeven.
De vloerverwarming heeft puur voor de vloerverwarming een eigen pompje. De vloerverwarming wordt gevoed door de Retour van een kleine radiator en beinvloedt zo niet of nauwelijks de overige stromen. ( duwt een beetje in aflatende richting ) De vloertemp ligt tussen 26*C en 28,5*C Flow is laagste stand pomp

De aansluiting op de WP is 1 1/4 en vervolgens 28mm staal.
De Aanvoer en Retour vanaf de WP splitsen zich ieder in 2 richtingen in buizen van 22mm staal. Alleen de VVW heeft een 2-delige verdeler en spoelt naar een max temp die overigens nooit wordt gehaald

[ Voor 3% gewijzigd door Peanutsonic op 13-12-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:59:
[...]

Pana zegt dat hij op momenten continu 26L/min draait. Is dat onvoldoende flow? Je ziet mn grafiek, daar maak ik uit op dat een flow van 28-29 gehaald wordt als de pana dat wil. Je blijft zeggen dat ik onvoldoende flow kan halen maar de metingen zeggen wat anders. Of interpreteer ik de meetgegevens verkeerd?
Wat staat er achter op je pana de sticker op je pomp. hoeveel liter per uur wilt hij hebben.
Daar moet je pomp op komen te staan. Niet meer en niet minder.

Voorbeelden van gbehaalde flow zeggen niets, mijn staat op 15.5 maar houd zich er ner zeker niet altijd aan, bij een df en als hij denkt gas te moeten doet hij dat.. Ik eg niet dat je echt te weinig flow hebt, maar wel een verkeerde. die felssenhals begrijp je toch hoop ik?

Dus ik heb er niets mee, de pomp vraagt iets en dat geef je hem, Als je ook maar IETS veranderd in je systeem dus een kraan aanpas oid, moet je weer terug naar de gevraagde flow die op je pomp staat..

Als je het snelweg voorbeeld snapt. dan snapje ook een gedeelte van je setup fout qua systeem. [ wie daar ook schuld aan is ]
Je hebt twee keuzes je kijkt of je dat kan aanpassen, of je probeert er mee te leven.
Als je maar weet dat het volgens flow regels enz enz niet klopt.

Draai je nu war? of wat heb je staan?
Je wijkt steeds af van de vragen..

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 13-12-2022 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Peanutsonic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:04:
[...]

Beide pompen draaien en ik kan zien hoeveel liters iedere pomp doet en waar de flow naar toe gaat. En dat weet ik heel zeker. Mijn antwoorden zijn altijd stellig tenzij anders aangegeven.
De vloerverwarming heeft puur voor de vloerverwarming een eigen pompje. De vloerverwarming wordt gevoed door de Retour van een kleine radiator en beinvloed zo niet of nauwelijks de overige stromen. ( duwt een beetje in aflatende richting )

De aansluiting op de WP is 1 1/4 en vervolgens 28mm staal.
De Aanvoer en Retour vanaf de WP splitsen zich ieder in 2 richtingen in buizen van 22mm staal. Alleen de VVW heeft een 2-delige verdeler en spoelt naar een max temp die overigens nooit wordt gehaald
Meet je iets bij de pompen [ ervoor en erna ] en in je vat?
2 gelijktijdige pompen in een cv systeem heeft nog nooit goed gewerkt.
En dan dat vvw pompje? Ook in het zelfde netwerk?
Anders gezegd weet je de flow en de draairichting van alle drie?

Een kennis van me die 2 pompen heeft, en zeker weet dat het werkt zoals hij denkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gg3RNudUUQn_kocdf3USZ97oixk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CIsDYjVNOFzyIKJoAS2kKipE.png?f=fotoalbum_large
Toen hij de tweede pomp aanzette...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:11:
[...]

Een kennis van me die 2 pompen heeft, en zeker weet dat het werkt zoals hij denkt:
[Afbeelding]
De Pana meet zijn wisselende flow Delta debiet en de extra pomp kan ik volgen via de Kamstrup. Door het 1 van het ander af te trekken weet ik wat waar heen gaat.
En nu wordt het spannend: de Pana stuurt precies zijn water waar hij het wil hebben en dat in combinatie met Delta T. Beter kan niet.

En het VVW pompje ondersteunt de flow in de retour en daarmede indirect ook de aanvoer. Het verhoogt de totale flow een beetje, ik kan dat controleren, eveneens d.m.n. de Kamstrup Uiteraard draaien de pompen niet tegen elkaar in. Ook beveiligd met een 2-tal terugslagkleppen van een half jaar oud. En ja, beide staan in de juiste richting

Die kennis heeft een ander systeem en ik ben toch ook niet die kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:05:
[...]

Wat staat er achter op je pana de sticker op je pomp. hoeveel liter per uur wilt hij hebben.

Voorbeelden van gbehaalde flow zeggen niets, mijn staat op 15.5 maar houd zich er ner zeker niet altijd aan, bij een df en als hij denkt gas te moeten doet hij dat.. Ik eg niet dat je echt te weinig flow hebt, maar wel een verkeerde. die felssenhals begrijp je toch hoop ik?

Dus ik heb er niets mee, de pomp vraagt iets en dat geef je hem, Als je ook maar IETS veranderd in je systeem dus een kraan aanpas oid, moet je weer terug naar de gevraagde flow die op je pomp staat..

Als je het snelweg voorbeeld snapt. dan snapje ook een gedeelte van je setup fout qua systeem. [ wie daar ook schuld aan is ]
Je hebt twee keuzes je kijkt of je dat kan aanpassen, of je probeert er mee te leven.
Als je maar weet dat het volgens flow regels enz enz niet klopt.

Draai je nu war? of wat heb je staan?
Je wijkt steeds af van de vragen..
Heb hem fixed op 26 ta gezet, daar draait die denk ik nu ff mooi op. Met war bedoel je stooklijn/curve gebruiken? Ik stelde een stooklijn voor, die vraag ontweek jij ook :)

En wat betreft sticker, moet ik de pana openschroeven om de pomp te zien? Zijn die niet allemaal hetzelfde bij de 9j mono 1fase? En wat bedoel je net pompinstellen? Hoe? Snap niet helemaal wat we hier aan het doen zijn. De pana regelt zelf toch de flow obv hoe aanvoer/retour/etc zich manifesteert. Voor zover ik kan zien kan ik alleen (via heishamon) een max pump duty instellen in bits (bovengrens, hier loopt die niet op, maar komt er niet boven).

Het idee van flessenhals snap ik natuurlijk. Een bottleneck is het altijd. Maar is het problematisch als in, je krijgt het niet warm genoeg en/of je kan niet zuinig stoken. Tot dusver is het eerste zeker geen issue, zn vermogen krijgt die zeker kwijt, dus blijft over, ben ik significant minder zuinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:11:
[...]

[Afbeelding]
Kun je vertellen wat die grafieken waarom/waardoor duidelijk maken ?
Zijn alle andere omstandigheden onveranderd ?
Zo ja, hoe weet je dat ?
Zo nee, waardoor/waarom niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
Dylantje2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:05:
[...]

Een vraag voor @Dylantje2. Bij mij staat er (omgerekend) 35L/min op de sticker van de Pana. Ik snap wel dat de pomp een bepaalde flow wenst om bij maximale capaciteit zijn warmte aan water te kunnen overdragen, maar wat heeft het voor nut om het water met een hogere flow in een buffervat te storten of bij de vloerverdeler aan te bieden, die dat meestal niet kunnen verwerken? Dan heb je toch ook een bottleneck? Hoe werkt dit in de praktijk?

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Tiesert schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:48:
[...]

Een vraag voor @Dylantje2. Bij mij staat er (omgerekend) 35L/min op de sticker van de Pana. Ik snap wel dat de pomp een bepaalde flow wenst om bij maximale capaciteit zijn warmte aan water te kunnen overdragen, maar wat heeft het voor nut om het water met een hogere flow in een buffervat te storten of bij de vloerverdeler aan te bieden, die dat meestal niet kunnen verwerken? Dan heb je toch ook een bottleneck? Hoe werkt dit in de praktijk?
Niet voor mij bedoeld, maar: zou het de max pompcapaciteit kunnen zijn ?
Dan zet dat mogelijk de pompcapaciteit max open en kan de WP tot die capaciteit aansturen indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Tussen alle technische (zeer interessante) reacties, weer eens een n00b vraagje :)

Kwestie van wat afwisseling :)

Vannacht was het zeer koud hier (-6°) en de buitenunit heeft hard moeten werken .... zo hard dat ik hem hoorde in de slaapkamer (buitenunit staat op het platte dak schuin achter de slaapkamer - helaas geen andere mogelijkheid, op een afstand van misschien 5 meter).

Er is een 'stille' modus (niveau 1, 2 en 3) .... wat doet dat juist en zou dat helpen ? (I know, probeer het eens, maar met jullie ervaring.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
en nog een extra vraagje: heb nu ook de service cloud geactiveert zonet maar zie niets van statistieken .... moeten die nog opbouwen ?

Laat maar ... al gevonden :o :o :o |:(

[ Voor 14% gewijzigd door S2000jan op 13-12-2022 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

S2000jan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:15:
Tussen alle technische (zeer interessante) reacties, weer eens een n00b vraagje :)

Vannacht was het zeer koud hier (-6°) en de buitenunit heeft hard moeten werken .... zo hard dat ik hem hoorde in de slaapkamer (buitenunit staat op het platte dak schuin achter de slaapkamer - helaas geen andere mogelijkheid, op een afstand van misschien 5 meter).

Er is een 'stille' modus (niveau 1, 2 en 3) .... wat doet dat juist en zou dat helpen ? (I know, probeer het eens, maar met jullie ervaring.....)
Had hetzelfde. 48/49Hz dreunt wel door, en dat had ik tot nog toe amper gehad. Vooral resonantie.

Ik heb dit inderdaad tijdelijk opgelost door quiet mode aan te zetten, waardoor hij naar een -niet resonerende- 34/35Hz gaat. Denk dat ik er een paar veervoeten onder ga zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
S2000jan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:48:
en nog een extra vraagje: heb nu ook de service cloud geactiveert zonet maar zie niets van statistieken .... moeten die nog opbouwen ?

Laat maar ... al gevonden :o :o :o |:(
Duurt even, een uurtje of zo.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:17
Nog een n00b vraag over de Panasonic Service cloud.

De installateur heeft met de service cloud al inzicht in de data van mijn warmtepomp (WH-MDC09J3E5). Is het ook mogelijk dat meerdere partijen deze gegevens kunnen zien?
Ik ben namelijk wel erg benieuwd naar deze data...

Het wordt denk ik tijd om ook te investeren in kWh meters / Heishamon. In Home Assistant wordt getoond dat de power usage op dit moment 7500W is 8)7, met net een piek van ruim 9000W, en dan leveren de zonnepanelen al 1200W.

Lijkt mij wel heel erg veel. :?

aanvulling: de piek van 7500 -> 9000 werd waarschijnlijk veroorzaakt door de kokend water kraan.

Nog een ander probleem: Gisteren de vloerverwarming bijgevuld tot 1,5 bar. Zie nu net dat de waterdruk op dit moment alweer op bijna 0 staat. Lijkt me ook niet goed.

[ Voor 54% gewijzigd door harmpie1147 op 13-12-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noahmaes
  • Laatst online: 03-09 11:20
[...]

Ik heb hetzelfde probleem; onder de 42 graden aanvoertemperatuur gaat mijn WP pendelen.
Mijn oplossing is om de WP boven de 0 graden buitentemperatuur 's nachts helemaal uit te zetten en overdag 2 runs te laten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
S2000jan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:15:

Met stille modus toert de pomp minder snel en luid op, gaat het geluid van de ventilator naar beneden want die maakt minder toeren, helaas zorgt dit ook voor iets meer defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2000jan
KaDoos schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:00:
[...]

Met stille modus toert de pomp minder snel en luid op, gaat het geluid van de ventilator naar beneden want die maakt minder toeren, helaas zorgt dit ook voor iets meer defrosts.
Bedankt!

En niveau 1,2 en 3 .... is dat iets als 'beetje stiller', 'stiller', 'heel stil' of kan je daar iets anders over vertellen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
S2000jan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:03:
[...]

Bedankt!

En niveau 1,2 en 3 .... is dat iets als 'beetje stiller', 'stiller', 'heel stil' of kan je daar iets anders over vertellen ?
Waarom probeer je het niet gewoon? Dan worden je vragen vanzelf beantwoord.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
KaDoos schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:00:
[...]

Meer defrosts zie ik eigenlijk niet. Wel dat de gewenste Ta niet helemaal gehaald wordt bij mijn 5H.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
padoempats schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:27:
[...]

Heb hem fixed op 26 ta gezet, daar draait die denk ik nu ff mooi op. Met war bedoel je stooklijn/curve gebruiken? Ik stelde een stooklijn voor, die vraag ontweek jij ook :)

En wat betreft sticker, moet ik de pana openschroeven om de pomp te zien? Zijn die niet allemaal hetzelfde bij de 9j mono 1fase? En wat bedoel je net pompinstellen? Hoe? Snap niet helemaal wat we hier aan het doen zijn. De pana regelt zelf toch de flow obv hoe aanvoer/retour/etc zich manifesteert. Voor zover ik kan zien kan ik alleen (via heishamon) een max pump duty instellen in bits (bovengrens, hier loopt die niet op, maar komt er niet boven).

Het idee van flessenhals snap ik natuurlijk. Een bottleneck is het altijd. Maar is het problematisch als in, je krijgt het niet warm genoeg en/of je kan niet zuinig stoken. Tot dusver is het eerste zeker geen issue, zn vermogen krijgt die zeker kwijt, dus blijft over, ben ik significant minder zuinig?
Probeer die Ta zo laag mogelijk te krijgen, je zult zien dat als hij langer draait die Tr ook die kant op gaat.
Dat advies van de Max flow begrijp ik niets van, in de topic start van “Panasonic warmtepomp 101” staat duidelijk uitgelegd hoe je die Max flow moet instellen, en dit is echt niet de maximum haalbare die op de pomp staat 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Vervolgens is die leiding van jou echt niet zo gek, ik heb ze ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 06:17
padoempats schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:27:
[...]

Volgens mij presteert jouw systeem nog heel netjes als het probleemloos 26l/m draait én z'n warmte netjes kwijt kan. Ik had dat niet verwacht met 2 verdelers op 20mm Pex. Natuurlijk is grotere diameter zuiniger want dan hoeft de pomp minder hard te werken om er 30 l/m door te duwen, maar dat gaat bij jou gewoon niet. Momenteel verbruiken alle wp's veel kWh, houd de verbruik-sheet van tomexergie in het algemene wp topic in de gaten om jezelf maandelijks enigszins te kunnen vergelijken.
Pagina: 1 ... 68 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.