Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:01:
[...]
uhm zie nu pas je leiding diktes.......
Uponor achtig 20mm naar je verdelers? Daar lijkt mij al een best probleem te zitten.
JE wp wilt flow en knijpt hem voor je verdeler lijkt me een aandachtpunt.
Als je ze los kunt koppelen[ of iig niet gebruiken voor den inregeling] lijkt me stukken beter.
Zie je bh best vaak erbij komen en ik denk dat dit komt door je lage Tr.
Vandaar zou ik eerst een curve proberen dat je nu met de tbuiten op ong dezelfde stooklijn uitkomt. [ de goede vinden duurt een winter.] Houd een excel bij welke t binnen bij tbuiten goed komt.
https://vscope.at/heizkur...5&sollWert_2=&atCheck_2=0
Miss de blauwe eens aanhouden.
En dan wel je shift op 0.
Je shiften op de stooklijn doe ik ook nog niet aangezien ik nog een scriptje zoekt, wil maken maar dat de tijd :-)
Dat volgt wel als je een goede stooklijn hebt,
.Deze: Max pump duty: 100 (~ 18L/min)
Kun je de flow zetten op wat pana wilt hebben? Op de pomp staat hoeveel liter/uur hij wilt hebben, zorg dat hij daar op staat. En dan blijven kijken of tr gelijk blijven zoals nu.
Ik neem aan die twee die lager zitten in de TR grafiek je die ook zo wilt hebben?
Of heeft dat een reden?
Waar zitten deze twee?
DT 2 kan dat?
Even naar de kern, op basis waarvan denk/vind je dat ik een probleem heb met de verwarming door de panasonic wp? Ik had zelf niet aangegeven te denken een probleem te hebben. Ik heb de indruk dat je denkt dat het hier niet efficient draait puur omdat de retour laag blijft?
Hier verder reactie op wat punten:
- in de garage komt 32x3 binnen. Deze gaat via 2x 20x2 naar 2 verdelers. Dit lag er al vanuit de bouw, kan ik 0,0 aan veranderen. Heb overigens niet de indruk dat dit een probleem vormt. Met een defrost als die maximaal stampt gaat het op 29L/min. Waarom zou ik een flow issue (kunnen) hebben? Op de debietmeters zie ik dan bij de meeste groepen 2,5L/min doorheen lopen. Foto van de verdeler hier, deze heb ik van de zomer vervangen door kunststof (waren van staal, ik wil kunnen koelen) en heb de leiding verlegt in een naar mijn idee mooie bocht voor minimale flow-beinvloeding. Deze is van verdeler boven (6 groepen). Voor de woonkamer is deze op identieke wijze aangesloten, maar dan 8-groeps.
Wat bedoel je met 'als je los kunt koppelen lijkt mij beter'?
Daarnaast geef je aan dat je veel backup heater gebruik ziet als mogelijk gevolg van een lage Tr. Daar is geen sprake van. De bh komt er alleen(!) bij voor defrosts, meer niet. Al die pieken in gebruik zijn allemaal defrosts. Bij draaien werd de bh NIET gebruikt. Daarom heb ik de bh disabled zodat die op eigen kracht kan defrosten door weer warmte te onttrekken. De retour zakt dan nauwelijks zoals in eerdere posts aangegeven.
Daarbij heb ik over de laatste 2 weken een extra hoog BH-verbruik, omdat ik DHW aan het testen was en vanaf 48 graden de rest naar 53 steeds volledig op de BH draaide. En daar gaan mijn issues/vragen over, het DHW gebruik icm bh.
Verder heb ik hier een overview gemaakt van hoe de set nu bij mij (gisteren) heeft gelopen. In totaal 19.8 kWh verbruikt met 11 defrosts. Dit voor 185m2 woning, twee-onder-1-kap in buitengebied, uit 2019 (maar volgens bouwbesluit 2016 dus nog met gas opgeleverd). Lijkt mij geen uitzonderlijk hoog verbruik voor wp? Het is even lastig vergelijken, maar met dergelijke koude dagen had ik in het verleden zo'n 8m3 gasverbruik. In heel het vorige winterseizoen hebben we aaneengesloten nog niet zo'n koude week gehad.
Gisteren toen het aantal defrosts terugliep ging de wp zichzelf steeds verder terugthrottlen, naar uiteindelijk stabiel 550w verbruik, 20Hz en 10L/min, 25 Ta en de keet bleef warm. Elke keer als er een defrost is wordt de boel opgeschud en moet die weer opnieuw zoeken naar balans.
Als je denkt dat er een probleem is, hier een overview van gisteren:
:strip_exif()/f/image/OqOYXDGgljywYsOhy4ZnrXWD.jpg?f=fotoalbum_large)
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:01:
[...]
.Deze: Max pump duty: 100 (~ 18L/min)
Kun je de flow zetten op wat pana wilt hebben? Op de pomp staat hoeveel liter/uur hij wilt hebben, zorg dat hij daar op staat. En dan blijven kijken of tr gelijk blijven zoals nu.
Ik neem aan die twee die lager zitten in de TR grafiek je die ook zo wilt hebben?
Of heeft dat een reden?
Waar zitten deze twee?
DT 2 kan dat?
Ik kan hier moeilijk chocola van maken wat je hier zegt. Kun je de flow zetten op wat pana wilt? Op de pomp staat hoeveel hij wil? Ik neem aan dat je niet fysiek op het pomp element een sticker bedoelt?

Die max duty is gewoon wat het zegt, een max waarde. Door de max lager in te stellen beperk je de flow, dus ook zn totaalvermogen. Trucje om het langzamer te laten lopen, omdat ik hem veel te hard vond stampen en de temperatuur te hard opliep. Het werd steeds veel te snel 21 graden in de woonkamer. Wat proberen te knijpen door hem niet te laten rennen en stoppen, maar rustiger laten draaien. Wat is jouw idee om hem rustiger te kunnen laten lopen? Elke keer snel naar 21 graden (binnen) en dan weer 8u uit om weer in een paar uur naar 21 te rennen lijkt mij niet zuinig?
"Ik neem aan die twee die lager zitten in de TR grafiek je die ook zo wilt hebben?" Je bedoelt denk ik retour van 2 vv-groepen? Dat klopt, dat zijn 2 groepen voor de garage, die hoeft die niet flink te verwarmen, bewust flink geknepen tot ong 0,5L/m. Minimale warmte daarheen om de vloer niet ijskoud te krijgen als ik ze geheel sluit. Temp in de garage hangt een beetje rond de 17.5 (met de atlantic wpb die daar staat)
Verder zou ik 2 slaapkamer vv-groepen ook wat meer willen knijpen, het is veel te warm in de slaapkamer tov de rest
Overigens is afgelopen nacht de temp in de woonkamer toch langzaam aan het dalen en is draaien op 550w/20hz/10L/25 Ta toch net te weinig. Inmiddels jouw voorstel om die stooklijn te hanteren, volgens berekening nu 30 graden Ta, dus daar staat die nu op. Even kijken hoe dit gaat lopen.
[
Voor 17% gewijzigd door
padoempats op 12-12-2022 07:16
]