Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.505 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
flippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:15:
[...]

zal de BH fuctie proberen uit te leggen.

in de basis is de BH ervoor om geen gezeik te krijgen. daarom springt hij ook relatief snel aan. het zorgt ervoor dat de watertemperatuur hoger blijft en dus sneller/makkelijker kan ontdooien ongeacht wat voor afgiftesysteem eraan hangt. immers weet de WP niet of er 25 liter in het systeem zit of 250.

de optie om de BH uit te zetten komt uit de eis dat het in sommige gebieden of locaties niet mag van de netbeheerder of beperkingen in de capaciteit van het gebouw. stel maar voor als er 30 van die dingen op een dak staan en allemaal tegleijk de BH aanzetten.

als je de BH uitzet schakelt wilt niet zeggen dat hij in storing gaat als je op de temperaturen komt waar hij normaal aan zou springen. die limeten liggen een stuk lager. 1 van de harde limieten is een Tr van 10 graden. als je die aantipt tijdens een defrost stopt de muziek.

just met dit weer is het een perfecte tijd om het te testen. dus gewoon uitzetten iedereen en kijk of je een H75 storing krijgt in de loop van de dag. H75 is specifiek de code die je krijgt als de installatie het niet red omdat je de BH uit hebt gezet.
Die H75 is al eerder langs gekomen.
https://gathering.tweaker...%5Bfilter_keywords%5D=H75
Dus vandaar ik hem aan laat staan:-)

Maar ik ben erg benieuwd of je weet hoe dat zit met schade aan de wp zonder een bh terwijl hij nodig is?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:14:
[...]

dat zegt niets over een te lage tr die je wp kan vernielen.
Of de Backupheater wel of niet aan moet staan.
Dan vraag ik me af of je 24 en 26 graden niet TE laag is.
En alleen df vergelijken hangt ook van een vvw of een andr systeem af?
Je hebt wel gelijk ik heb geen echte vvw, maar wel een stuk in mijn systeem zitten
Op dit moment draai ik met Ta=25 en blijft het huis netjes op temperatuur, waarom zou ik dan op Ta=30 gaan draaien om de Tr=27 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:18:
[...]

Die H75 is al eerder langs gekomen.
https://gathering.tweaker...%5Bfilter_keywords%5D=H75
Dus vandaar ik hem aan laat staan:-)

Maar ik ben erg benieuwd of je weet hoe dat zit met schade aan de wp zonder een bh terwijl hij nodig is?
nee, de WP stopt voor dat je op die grens komt juist om die schade te voorkomen. daarom zit er een harde stop op de retour van 10 graden. die hoef je maar enkele seconden aan te tikken en de hele machine stopt hard en krijg je ook niet meer aan tot je de boel reset.

kantteknening is dat als hij uitvalt en het vriest buiten dat de unit dan wel schade oploopt als je er niks aan doet. immers stopt de antivorstbeveiliging ook. daarom waarschuwen ze. niet omdat de machine zichzelf kapot draait.

niet vergeten dat je in koelbedrijf rustig 7 graden uit de machine kan krijgen.... ;)

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 11-12-2022 10:26 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
flippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:21:
[...]

nee, de WP stopt voor dat je op die grens komt juist om die schade te voorkomen. daarom zit er een harde stop op de retour van 10 graden. die hoef je maar enkele seconden aan te tikken en de hele machine stopt hard en krijg je ook niet meer aan tot je de boel reset.

kantteknening is dat als hij uitvalt en het vriest buiten dat de unit dan wel schade oploopt als je er niks aan doet. immers stopt de antivorstbeveiliging ook. daarom waarschuwen ze. niet omdat de machine zichzelf kapot draait.

niet vergeten dat je in koelbedrijf rustig 7 graden uit de machine kan krijgen.... ;)
Blijf de pomp wel draaien bij die storing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dewim1 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:29:
[...]

Blijf de pomp wel draaien bij die storing?
nope. hele machine valt stil. net als een compressorstoring. dus je merkt binnen snel zat dat er wat mis is.

daarom zijn dagen als dit juist ideaal om zulke testen te doen.

ik draai overigens al enkele jaren met Ta35 en een paar radiatoren zonder ooit die BH aan te hebben gehad. kwh meter zegt nog steeds 0.1kWh verbruikt over 2,5 jaar....

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 11-12-2022 10:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 16:28
flippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:31:
[...]

nope. hele machine valt stil. net als een compressorstoring. dus je merkt binnen snel zat dat er wat mis is.

daarom zijn dagen als dit juist ideaal om zulke testen te doen.

ik draai overigens al enkele jaren met Ta35 en een paar radiatoren zonder ooit die BH aan te hebben gehad. kwh meter zegt nog steeds 0.1kWh verbruikt over 2,5 jaar....
nog even voor de duidelijkheid ik bedoel de waterpomp. anders heb je wel erg veel schade bij -5 als hij in de nacht in storing valt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dewim1 schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:34:
[...]

nog even voor de duidelijkheid ik bedoel de waterpomp. anders heb je wel erg veel schade bij -5 als hij in de nacht in storing valt
Ja dat zeg ik. De machine valt stil. De pomp is onderdeel van de machine.

Daarom moet je het bij dit weer testen en niet als het -10 is buiten. Dit weer is erger dan als het echt koud is.

Niet veegeten dat je best veel moeite moet doen om.je HELE watersysteem tot 10 graden binnen moet afkoelen.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 11-12-2022 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wellicht is het mogelijk om als de machine in storing valt om met domotica een shelly / relay aan te sturen waarop de / een waterpomp is aangesloten om zo alsnog stromend water door je systeem te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

xtr3me schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:55:
Wellicht is het mogelijk om als de machine in storing valt om met domotica een shelly / relay aan te sturen waarop de / een waterpomp is aangesloten om zo alsnog stromend water door je systeem te houden.
Als je met dit weer geen storing krijgt zal je het met nog kouder weer helemaal niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:51:
[...]

Ja dat zeg ik. De machine valt stil. De pomp is onderdeel van de machine.

Daarom moet je het bij dit weer testen en niet als het -10 is buiten. Dit weer is erger dan als het echt koud is.

Niet veegeten dat je best veel moeite moet doen om.je HELE watersysteem tot 10 graden binnen moet afkoelen.
Gok zomaar dat je voor die tijd al wat klachten over het binnenklimaat hebt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:03:
[...]

Het WAF-alarm zal zeker al afgegaan zijn ruim voor er echte problemen optreden. ;)

WAF-alarmen gaan doorgaans wel af als er steenkoud water door een vloer of radiator stroomt. :+

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 11-12-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
KaDoos schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:19:
[...]

Op dit moment draai ik met Ta=25 en blijft het huis netjes op temperatuur, waarom zou ik dan op Ta=30 gaan draaien om de Tr=27 te krijgen.
Dat zeg ik niet.
Maar wat zij je andere parameters?
Loopt hij op war?
Of vaste watertemp.?
Hij toert terug bij je?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
flippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:21:
[...]

Die 27 graden is waarom dan de grens? zou dan ook 25 -20 oid kunnen zijn toch?

Die h75 kwam veel sneller dan verwacht, mijn domotica meet sensor kon de 3kwh niet aan...
Binnen 1 sec sloeg hij op h75..
Lange tijd zitten tobben voordat hij duidelijk was waarom hij kwam.
Maar de BH vraagt direct 3kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:27
MikeyMan schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:03:
[...]

Als je de remote control binnen hebt hangen dan zie je dat wel. Die gaat knipperen.

In het begin 1 keer een OLP error gehad.
Daarna was ik wel alles kwijt alles stond daarna weer op nul. Verbruik, uren compressor

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:27
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:12:
[...]

Die h75 kwam veel sneller dan verwacht, mijn domotica meet sensor kon de 3kwh niet aan...
Was dat wel een H75 verwacht dan eerder een H70 OLP error.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:08:
[...]

Dat zeg ik niet.
Maar wat zij je andere parameters?
Loopt hij op war?
Of vaste watertemp.?
Hij toert terug bij je?
Is al vaker ter sprake gekomen, ik draai inderdaad WAR met een kamerthermostaat. Die gebruik ik alleen om nachtverlaging toe te passen als het overdag boven de 5 graden is.
Nu, na veel tweaken, een hogere flow dan in de eerste periode, ik heb de pana inmiddels voor het derde jaar.
Nu heb ik nachtverlaging toegepast, onder de 5 ° dag temp, door de stooklijn te verlagen, gevolg de waterpomp blijft gewoon draaien en als de compressor weer start doet hij dit veel rustiger en is hij veel sneller op temperatuur waardoor ik uiteindelijk minder verbruik heb en minder defrosts.
Pas onder -2 gaat hij naar een hogere Ta, tot 28 bij -10. Dit terwijl ik aanvankelijk niet onder Ta=27 kon omdat hij dan teveel ging pendelen. Nu totaal geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

de BH is een dompelweerstand, extact hetzelfde als in een waterkoker. die is dus niet regelbaar.

en de reden waarom ze die temperatuur hebben gekozen is gewoon de veilige grens zodat er voldoende buffer is en ze absoluut geen gezeik krijgen.

volgens mij krijg je daarvan ook geen H75 error maar H70 of zo.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 11-12-2022 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
[...]

Die 27 is denk door Panasonic gedaan voor mensen die niet alleen vvw hebben, dat was in die tijd ook niet algemeen, heel vaak waren er ook nog radiatoren. Nu wordt in nieuwbouw alleen nog vvw toegepast, laten we hopen dat ze die Tr=27 verlagen of instelbaar maken afhankelijk van het afgifte systeem.
Bij instellingen zou je heel makkelijk kunnen vragen naar het afgifte systeem. Radiatoren/vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-09 10:44
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:57:
[...]

Volgens mij is het juist not done de bh helemaal uit te zetten.
mss dat @flippy dit kan bevestigen.
Mij is ooit in een ver verleden aangegeven dat hij niet uit mag omdat de Tr beneden de 27 iets met een plaat krom kan laten trekken?
In mijn 5 jaar jaar WP is de BH volgens de unit 39uur aangeweest, terwijl sommige zeggen dat mijn wp ook nog te klein is. 40x 0.25/Kwh ... is mij de moeite niet waardt
Dus ik vraag me af of dit wijs is.
En je Ta en Tr zijn wel heel laag? Als je die iets zo op hogen?
WAR of vast t water?
Wat is je T binnen?

Het aantal DF zegt mij niet zoveel, meer de RV en de temp van de nacht.
Icm T binnen
Ik heb 14 groepen VV en allemaal rond de 85m en een korte voor de badkamer, alles bij elkaar iets van 1250m incl aanvoer/retourleidingen. Mijn retour komt niet boven de 22 graden uit, ook al pomp ik er 32 graden door voor uren, misschien dan 23 graden. De temp binnen is 20.7 in de woonkamer (alle ruimtes tussen de 20-20.7) behalve de garage die rond de 17.5 is, daar lopen 2 groepen vv zwaar geknepen doorheen).
De delta wordt dan te groot bij 28+ om fatsoenlijk rustig te kunnen draaien. Wil het wel proberen met hogere aanvoer, maar ik zie het nut niet (lijkt mij niet efficient als die zo'n grote aanvoer wil bereiken). Ik draai nu de wp 12 dagen (ok dus weinig ervaring, dus alle input is welkom), maar de backup heater heeft al 40 kWh gedaan en de wp ex bh 200 kWh), eergisteren 10 kWh door 23 defrosts. Hoogstwaarschijnlijk de enorme hoge luchtvochtigheid/mist + rond vriespunt wat veel defrosts vraagt. Obv mijn 'experimenten' lijkt het zonder BH op deze dagen in ieder geval gunstig voor het verbruik. Als ik een risico loop omdat de bh ook andere zaken verwarmt, dan hoor ik het graag. Wil natuurlijk niet iets kapot laten vriezen door 'over'-optimalisatie. Maar zoals ik kan zien hebben allerlei internals zn eigen mini-heater (printplaat en intern expansievat).

Als er iemand nog een tip heeft om DHW zonder heater te doen en een H91 error te voorkomen graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:43:
[...]

Als er iemand nog een tip heeft om DHW zonder heater te doen en een H91 error te voorkomen graag
heeft je tank zelf niet een heater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
flippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:47:
[...]

heeft je tank zelf niet een heater?
Ja, de atlantic WPB, zowel een WP als Booster. Maar hier iets niets van aan de panasonic aangesloten. Ik heb de panasonic op warmtewisselaar aangesloten. Met driewegklep kan ik dan een dhw-run doen om de atlantic wpb op te warmen. Wilde experimenteren wat zuiniger is, maar ook kunnen 'boosten' door allebei tegelijk te laten opwarmen. De atlantic warmt het vat vrij langzaam op en dat heeft tot nu toe al voor aantal keer lauw water gezorgd. Ik zie dat de pana dat gewoon 3x sneller doet, maar een booster/heater mag de panasonic vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:53:
[...]

Ja, de atlantic WPB, zowel een WP als Booster. Maar hier iets niets van aan de panasonic aangesloten. Ik heb de panasonic op warmtewisselaar aangesloten. Met driewegklep kan ik dan een dhw-run doen om de atlantic wpb op te warmen. Wilde experimenteren wat zuiniger is, maar ook kunnen 'boosten' door allebei tegelijk te laten opwarmen. De atlantic warmt het vat vrij langzaam op en dat heeft tot nu toe al voor aantal keer lauw water gezorgd. Ik zie dat de pana dat gewoon 3x sneller doet, maar een booster/heater mag de panasonic vergeten
dan stel je in dat de panasonic de externe heater moet aansturen maar sluit je die niet aan. de panasonic weet niet of de heater ook echt wat doet.

je kan ook eens kijken naar je atlantic instellingen. die kan bijna 5kW aan warmte produceren als je de heater bijschakelt. dat zou genoeg moeten zijn voor de meesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:40

BTS

[...]

Ik heb 14 groepen VV en allemaal rond de 85m en een korte voor de badkamer, alles bij elkaar iets van 1250m incl aanvoer/retourleidingen. Mijn retour komt niet boven de 22 graden uit, ook al pomp ik er 32 graden door voor uren, misschien dan 23 graden. De temp binnen is 20.7 in de woonkamer (alle ruimtes tussen de 20-20.7) behalve de garage die rond de 17.5 is, daar lopen 2 groepen vv zwaar geknepen doorheen).
Heb je dan niet meer Flow nodig? Oftewel hogere pompsnelheid?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

De delta wordt dan te groot bij 28+ om fatsoenlijk rustig te kunnen draaien. Wil het wel proberen met hogere aanvoer, maar ik zie het nut niet (lijkt mij niet efficient als die zo'n grote aanvoer wil bereiken). Ik draai nu de wp 12 dagen (ok dus weinig ervaring, dus alle input is welkom), maar de backup heater heeft al 40 kWh gedaan en de wp ex bh 200 kWh), eergisteren 10 kWh door 23 defrosts. Hoogstwaarschijnlijk de enorme hoge luchtvochtigheid/mist + rond vriespunt wat veel defrosts vraagt. Obv mijn 'experimenten' lijkt het zonder BH op deze dagen in ieder geval gunstig voor het verbruik. Als ik een risico loop omdat de bh ook andere zaken verwarmt, dan hoor ik het graag. Wil natuurlijk niet iets kapot laten vriezen door 'over'-optimalisatie. Maar zoals ik kan zien hebben allerlei internals zn eigen mini-heater (printplaat en intern expansievat).

Ik ben benieuwd.

WAR of?
Wat zijn je aanvoerleidingen naar je verdeler? 1 of meerdere verdelers?
VVW pomp of niet?
Wat is je DT setting in de pomp?
Wat heb je aan meet optie?

Ik denk dat je veel te veel verbruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
KaDoos schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:32:
[...]

Die 27 is denk door Panasonic gedaan voor mensen die niet alleen vvw hebben, dat was in die tijd ook niet algemeen, heel vaak waren er ook nog radiatoren. Nu wordt in nieuwbouw alleen nog vvw toegepast, laten we hopen dat ze die Tr=27 verlagen of instelbaar maken afhankelijk van het afgifte systeem.
Bij instellingen zou je heel makkelijk kunnen vragen naar het afgifte systeem. Radiatoren/vloerverwarming
Dat zou een firmware update moeten worden dan?
Lijkt me niet snel te gebeuren
De reden dat ik hem vroeg, ze zullen er echt wel over nagedacht hebben.
En ik vraag me meer af of het bij andere merken vergelijkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:53:
[...]

Ik zou eerst eens beginnen met de systeem apart te zien. En die eerst goed in te regelen.

Die drieweg uit laten.
En je wpb Atlantic beter instellen. [ wat zijn je settings? ]
Ik heb dezelfde setup. WPB voor sww en Pana voor cv.
4 personen in huis, weinig problemen terwijl de waf een badje iedere dag nodig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
flippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:05:
[...]

dan stel je in dat de panasonic de externe heater moet aansturen maar sluit je die niet aan. de panasonic weet niet of de heater ook echt wat doet.

je kan ook eens kijken naar je atlantic instellingen. die kan bijna 5kW aan warmte produceren als je de heater bijschakelt. dat zou genoeg moeten zijn voor de meesten.
Eerst had ik de tank heater default op internal staan. Daarbij viel mij op dat bij ong 48 graden de backup heater ingezet werd. In de handleiding staat een mooie grafiek dat als deze op internal staat, dat het laatste stukje tot 53 graden de backup heater erbij komt, en als de tank heater op external staat, de wp helemaal tot 53 graden doortrekt en het daarna pas overgeeft aan de tank heater. External geprobeerd, maar na een 20 minuten stopte die met error H91 (Tank heater OLP - overload protection). Er is niets aangesloten, wil de tank heater uberhaupt disabled, dus niet internal noch external.

En als ik via het menu de backup heater in zijn geheel disable en dan een DHW run start, krijg ik exact dezelfde fout na 20 minuten. Als deze disabled is, dan blijft alleen de optie 'external' voor de tank heater over. Dus tja, mis ik een setting? Of wellicht een aansluiting op het board?

En hoezo kijken naar de Atlantic instellingen? Doel je op het feit dat de panasonic 3x sneller verwarmt? Dat was maar een grove inschatting. De pana loopt op 1500w werkelijk vermogen en ik zie de temp razendsnel omhoog vliegen, terwijl de wpb bij leeg start op zo'n 400w en uiteindelijk bij 55 graden op 600w loopt en uren nodig heeft (binnen-binnen in de garage).

Of doel je op het feit dat ik af en toe tegen lauw aan liep? Dat kwam gewoon door grof veel ww verbruik binnen 2 uur. De wpb schakel ik al aan als de temp aan de onderkant al onder de 45 graden is, om het vat maar maximaal warm te hebben om het bad (240 liters O-) ) + 1 douchebeurt achter elkaar mogelijk te maken. De atlantic loopt prima zelfstandig naar mijn idee. Ik wil de panasonic erbij kunnen gebruiken als 'booster' en als die zuiniger kan het wp-deel in zn geheel vervangen maar daar is geen noodzaak toe.

[ Voor 24% gewijzigd door padoempats op 11-12-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:22:
[...]

Ik zou eerst eens beginnen met de systeem apart te zien. En die eerst goed in te regelen.

Die drieweg uit laten.
En je wpb Atlantic beter instellen. [ wat zijn je settings? ]
Ik heb dezelfde setup. WPB voor sww en Pana voor cv.
4 personen in huis, weinig problemen terwijl de waf een badje iedere dag nodig vind.
Ja daarom had ik ook een aparte WPB aangeschaft, zodat ik die eerst kon inrichten en ook gescheiden systemen zijn. Maar het kriebelt wel om de Panasonic ook het vat te kunnen laten verwarmen. Schijnt zuiniger te zijn toch? Scheelt ook weer een koude garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 12:19:
[...]

Ik ben benieuwd.

WAR of?
Wat zijn je aanvoerleidingen naar je verdeler? 1 of meerdere verdelers?
VVW pomp of niet?
Wat is je DT setting in de pomp?
Wat heb je aan meet optie?

Ik denk dat je veel te veel verbruikt...
WAR heb ik (even?) uitgezet om met een vaste aanvoer te experimenteren. WAR duwde hem laatst naar 28 graden. Retour was 22 en de compressor ging maximaal op 80Hz stampen en 25.8L/min. Retour ging na een uur naar 23, toen kickte een defrost in, daarna retour weer 22 en toen de werkelijke aanvoer de 29 aantikte stopte de wp (waarschijnlijk pendelactie), maar kwam daar niet uit. Na uren kwam ik erachter, pomp bleef maar gaan, maar compressor niet aan. Temp handmatig op 26 gezet en direct ging de compressor aan. Geen idee, elke keer als die in pendelmode gaat komt die er niet meer uit, moet ik echt handmatig de requesttemp even heen en weer nudgen en hij gaat weer door.

Maargoed, ik piel een hoop, probeer veel in korte tijd. Op dit moment draai ik als volgt:

Direct mode (geen WAR)
Aanvoer 25c
Retour schommelt tussen 21-22
Heat delta: 5
Max pump duty: 100 (~ 18L/min) - Toevallig nu laag om hem wat langzamer te laten draaien, maar begon met 150, maar weinig uit. Merk als de pomp wat minder hard van start gaat de compressor ook snel omlaag gaat en dus rustiger kan draaien)
Werkelijk pump duty varieert, maar na stabiele run throttled die naar 12L/min en 20-30Hz
Werkelijk vermogen rond de 700-900w (buiten defrosts)
Binnentemp: stabiel 20.5-20.8
Defrost vandaag: 8 (interval wordt nu aanzienlijk langer, mist is praktisch weg)

In domoticz thermostaatfunctie gemaakt dat als temp >= 21.0, dan pomp in zn geheel uit en temp < 20.75 dan weer aan. Tempsensor is een sonoff zigbee in de woonkamer. Al 2 dagen heeft deze niets hoeven doen omdat met bovenstaande settings de temp tussen 20.5 en 20.8 is gebleven en niet boven 21.0 geweest, maar schijnbaar daalt de temp ook niet te hard. Wil de thermostaat nog wat tweaken dat als de temp blijft dalen dat dan de aanvoer wel ophoogt naar 26 graden bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:32:
[...]

Ja daarom had ik ook een aparte WPB aangeschaft, zodat ik die eerst kon inrichten en ook gescheiden systemen zijn. Maar het kriebelt wel om de Panasonic ook het vat te kunnen laten verwarmen. Schijnt zuiniger te zijn toch? Scheelt ook weer een koude garage.
Nou zuiniger lijkt het echt niet.
Je haalt je war door elkaar wat ellende kost...
1 buisje naar buiten in garage.. en de koude ben je kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:59:
[...]

WAR heb ik (even?) uitgezet om met een vaste aanvoer te experimenteren. WAR duwde hem laatst naar 28 graden. Retour was 22 en de compressor ging maximaal op 80Hz stampen en 25.8L/min. Retour ging na een uur naar 23, toen kickte een defrost in, daarna retour weer 22 en toen de werkelijke aanvoer de 29 aantikte stopte de wp (waarschijnlijk pendelactie), maar kwam daar niet uit. Na uren kwam ik erachter, pomp bleef maar gaan, maar compressor niet aan. Temp handmatig op 26 gezet en direct ging de compressor aan. Geen idee, elke keer als die in pendelmode gaat komt die er niet meer uit, moet ik echt handmatig de requesttemp even heen en weer nudgen en hij gaat weer door.

Maargoed, ik piel een hoop, probeer veel in korte tijd. Op dit moment draai ik als volgt:

Direct mode (geen WAR)
Aanvoer 25c
Max pump duty: 100 (~ 18L/min) - Toevallig nu laag om hem wat langzamer te laten draaien, maar begon met 150, maar weinig uit. Merk als de pomp wat minder hard van start gaat de compressor ook snel omlaag gaat en dus rustiger kan draaien)
Werkelijk pump duty varieert, maar na stabiele run throttled die naar 12L/min en 20-30Hz
Defrost vandaag: 8 (interval wordt nu aanzienlijk langer, mist is praktisch weg)

In domoticz thermostaatfunctie gemaakt dat als temp >= 21.0, dan pomp in zn geheel uit en temp < 20.75 dan weer aan. Tempsensor is een sonoff zigbee in de woonkamer. Al 2 dagen heeft deze niets hoeven doen omdat met bovenstaande settings de temp tussen 20.5 en 20.8 is gebleven en niet boven 21.0 geweest, maar schijnbaar daalt de temp ook niet te hard. Wil de thermostaat nog wat tweaken dat als de temp blijft dalen dat dan de aanvoer wel ophoogt naar 26 graden bijv.
aanvoer naar je verderel of verdelers? leiding dikte?

Je doet TE veel in korte tijd.
Wil hem echt tweaken?
Heb heishamon?
En heb je sensoren op je Tr en Ta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:59:
[...]

Ik had dacht ik meegekregen dat de panasonic zelf het vat zuiniger kan verwarmen dan de WPB zelf, maar dat is een beetje buiten de discussie/mijn issue. Dat is iets wat ik gaande weg zelf wel eens wil beproeven, verschil in kWhs. Voor nu zou ik de pana wp willen inzetten om sporadisch het opwarmen te kunnen bijboosten mocht ik veel warm water willen verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:01:
[...]

aanvoer naar je verderel of verdelers? leiding dikte?

32mm van buiten naar garage, waar deze wordt verdeeld in:
20mm naar verdeler beneden (8 groepen), ± 5m
20mm naar verdeler boven (6 groepen), ± 9m

Je doet TE veel in korte tijd. -> Klopt ook, maar qua DHW zie ik die errors nu, dus daarom, hoe aan te pakken, kan wel wachten met vragen maar haalt die H91 error niet weg
Wil hem echt tweaken? -> Ja
Heb heishamon? -> Ja
En heb je sensoren op je Tr en Ta? -> Ja, ds18b20 sensoren aan de leidingen tussen dikke isolatie.

[ Voor 4% gewijzigd door padoempats op 11-12-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Heb je grafana werkend met Domoicz?
En je heishamon sensoren in domoticz en grafana?

Zie mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:02:
[...]

Ik had dacht ik meegekregen dat de panasonic zelf het vat zuiniger kan verwarmen dan de WPB zelf, maar dat is een beetje buiten de discussie/mijn issue. Dat is iets wat ik gaande weg zelf wel eens wil beproeven, verschil in kWhs. Voor nu zou ik de pana wp willen inzetten om sporadisch het opwarmen te kunnen bijboosten mocht ik veel warm water willen verbruiken.
Zet je wpb even wat hoger ipv op eco.
Zet hem op binnen binnen dan is hij stil.
aan je wpb is niet veel te tweaken aangezien dat ding doet waar hij voor gemaakt is.
Of als je keer meer sww nodig hebt ff de boost aan

Je pana inregel icm andere dingen is erg lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:06:
[...]

Heb je grafana werkend met Domoicz?
En je heishamon sensoren in domoticz en grafana?

Zie mijn systeem.
Ja joh ik heb alles in domoticz, gooi alles in influxdb en heb al tientallen panels in grafana gemaakt, heb alles echt in de smiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:10:
[...]

Ja joh ik heb alles in domoticz, gooi alles in influxdb en heb al tientallen panels in grafana gemaakt, heb alles echt in de smiezen
Laat eens wat zien dan?

Of een gast login..

Alle tr in 1 grafiek?

Welke pana heb je?

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 11-12-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
@Dylantje2 Hier heb je een raintank url over de laatste 12 u, over dashboard die ik heb gemaakt voor de panasonic wp: https://snapshots.raintan...EOTAnmYoIaes9fduX?orgId=2

Heb een 9J mono 1fase, hier een link naar de install

[ Voor 38% gewijzigd door padoempats op 11-12-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:30:
@Dylantje2 Hier heb je een raintank url over de laatste 12 u, over dashboard die ik heb gemaakt voor de panasonic wp: https://snapshots.raintan...EOTAnmYoIaes9fduX?orgId=2

Heb een 9J mono 1fase, hier een link naar de install
Kun je een langer tijdrange geven?
En heb je de bh ook in een grafiek?
Ik kan niet goed zien hoe je verdeler is, die paar aanvoeren verdeelt? of heb je een verdeler?

Volgens mij is je systeem juist geschikt voor een war. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 20:57

Crazy-

Best life ever

Hé beste Panasonic vrienden !

nu bijna 2 jaar verder bij een maatje van me met een prachtige J 5kW op het dak waar we nog steeds wat issues hebben; bijna maar niet helemaal top nog

Nu zat ik op deze druilige zondagmiddag zitten rekenen…

De J geeft minimaal 2500Watt af
Met 56m2 vloerverwarming (en nog een badkamer radiator en kleine jaga) kom ik uit op 45Watt/m2

Ik reken jaga en badkamer ff niet mee; die draaien erbij zeg maar

gegevens is 100hoh vloerverwarming +-56m2

Wil ik dit bereiken moet dus:

Ta/Tr op 30° / 28° bij 21° binnen
Ta/Tr op 29° / 26° bij 20° binnen

Nu is alleen de vraag hoe kan nu het beste de stooklijn instellen.

Er is geen verliesberekening bekend; recent uitgebouwd (2020) conform normen. Woning uit 1992

Nu (gisteren) weer WAR gestuurd ipv thermostaat & WAR.

Tot gisteren kwam de binnentemperatuur niet boven de 19°. Hierom de stooklijn iets verhoogd onderin naar 28 (was 26). En afgelopen 24u zelfs een shift +2

Defrost afgelopen 24u gooien wel veel roet in het eten; maar nu wel 20,7°

Maar niet helemaal tevreden nodig; met name door de noodaanpassing gisteren om de boel ff op te warmen >:)

Stooklijn & deltaT 5°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ssyz8afNxllBMm65AoAD33P9TBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaLvJ4CKa76kmbPVD2NDsozB.jpg?f=fotoalbum_large

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Crazy- schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:13:
dat doet ie niet. minimum vermogen is afhankelijk van de buitentemperatuur.

als het niet warm word binnen betekent dat de WP de warmte niet kwijt kan of het water is niet heet genoeg of men stookt zoals gewoonlijk voor velen alleen overdag.

wel een gesloten verdeler die open staat en de radiator en jaga geven geen kortsluiting? een retour die 2 graden lager ligt geeft wel aan dat er wat mis is met de waterbalans.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 11-12-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

nu bijna 2 jaar verder bij een maatje van me met een prachtige J 5kW op het dak waar we nog steeds wat issues hebben; bijna maar niet helemaal top nog

Met 56m2 vloerverwarming (en nog een badkamer radiator en kleine jaga) kom ik uit op 45Watt/m2

Er is geen verliesberekening bekend; recent uitgebouwd (2020) conform normen. Woning uit 1992

Tot gisteren kwam de binnentemperatuur niet boven de 19°. Hierom de stooklijn iets verhoogd onderin naar 28 (was 26). En afgelopen 24u zelfs een shift +2

Maar niet helemaal tevreden nodig; met name door de noodaanpassing gisteren om de boel ff op te warmen >:)

Stooklijn & deltaT 5°

[Afbeelding]
Mijn stooklijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ma1qsd7otKx_oWRzuubjUtGcI3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oHFrP0OJnJlbqlLojBZPne6a.png?f=user_large

Ik zou hem daar eerst beetje aanpassen.
En dan geduld een paar dagen war only draait anders en die DF mania geeft een vertekend beeld

Hij is wel heel vlak bij je.
https://vscope.at/heizkur...5&sollWert_2=&atCheck_2=0

Neem aan dat de J moduleert.
Dus door iets steiler een betere TA bij vraag...

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 11-12-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:13:
[...]

Kun je een langer tijdrange geven?
En heb je de bh ook in een grafiek?
Ik kan niet goed zien hoe je verdeler is, die paar aanvoeren verdeelt? of heb je een verdeler?

Volgens mij is je systeem juist geschikt voor een war. _/-\o_
Ja WAR, dat zegt toch alleen dat er een hogere Ta is bij een lagere buitentemp. Als ik het met 25 Ta prima warm hou, wat bereik ik dan met een hogere Ta ? Hoe hoger de Ta, hoe groter de kans op pendelen, bij 28 ging het mis. Wat stel je voor, nu je ziet dat het bij 0-2 graden en 25 Ta stabiel blijft. Met 28 ging het mis.
Range van 24-27 graden tussen -15 - 10 ?

Ik wil liever een 'binnenruimte-afhankelijke-regeling', waarbij ik Ta omhoog zet zodra de binnen temp aan het dalen is, en Ta omlaag zet als de temp binnen/boven zn bandbreedte zit. Ik wil een zo stabiel mogelijke binnen temp, dat is comfort. WAR negeert de binnen temp.

Volgens mij is er weinig mis, temp binnen stabiel, laag vermogen, lage Ta (dus zuinig?). Mijn issue is vooral de DHW aansturing vanuit de pana bij disablede booster, die schiet in H91 error omdat tank heater dan op external staat. Als die op internal staat werkt het wel, maar komt de booster bij ong 48/49 graden erbij. Ik zou natuurlijk de pana maar kunnen opwarmen tot max 48 graden, heb ik er ook geen last van. Echter, het disabled van de bh geeft bij mij veel efficientere defrosts dus ik zou het graag zien werken op deze manier. Voor nu laat ik de wpb standalone draaien en de pana alleen ruimteverwarmen, zodat ik dat eerst kan finetunen. Voorlopig tevreden met Ta van 25, disabled backup heater en thermostaatfunctie in domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 20:57

Crazy-

Best life ever

flippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:16:
[...]

dat doet ie niet. minimum vermogen is afhankelijk van de buitentemperatuur.

als het niet warm word binnen betekent dat de WP de warmte niet kwijt kan of het water is niet heet genoeg of men stookt zoals gewoonlijk voor velen alleen overdag.

wel een gesloten verdeler die open staat en de radiator en jaga geven geen kortsluiting? een retour die 2 graden lager ligt geeft wel aan dat er wat mis is met de waterbalans.
Open verdeler. 24/7 staat ie gewoon gestuurd zonder nachtverlaging

De badkamer & jaga worden geknepen met flowregelaar; geven derhalve op de retour ongeveer zelfde temperatuur toch als de vloerverwarming beneden.

Hoe bedoel je retour die 2° lager ligt? Daar heb ik het niet over toch? 😋

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:59:
[...]

Direct mode (geen WAR)
Aanvoer 25c

Je zegt dat hij niet vanzelf start als hij afgeslagen is op Ta, dan wacht je niet lang genoeg. Bij mij kan dit ook wel een paar uur duren, hij kijkt volgens mij naar je Ta, totdat die 3° gezakt is onder je Tr van het moment van stoppen, en ik vind dat het wel bijna 4° eronder is, maar dat zal wel met Panasonic afrondingen te maken hebben. Conclusie je moet iets meer geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
KaDoos schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:30:
[...]

Je zegt dat hij niet vanzelf start als hij afgeslagen is op Ta, dan wacht je niet lang genoeg. Bij mij kan dit ook wel een paar uur duren, hij kijkt volgens mij naar je Ta, totdat die 3° gezakt is onder je Tr van het moment van stoppen, en ik vind dat het wel bijna 4° eronder is, maar dat zal wel met Panasonic afrondingen te maken hebben. Conclusie je moet iets meer geduld hebben.
Die Ta kan toch nooit 3 graden onder de Tr zakken (in mijn geval?). De Tr was 21-22 toen die uitviel en na uren rondpompen bleef die Tr 20 en Ta ook 20. Die gaat echt niet naar de 18 zakken, tenzij ik 3-4 dagen wacht, als dat werkelijk de conditie is.
Eigenlijk wil ik hem nu even een tijdje met deze settings draaien, kijken of dat goed gaat. Dan wil ik wel een hogere Ta proberen, maar weet even niet precies welke efficiency ik daar mee ga winnen, ook dat wil ik dan wel zien. Wil de panasonic beter leren begrijpen, dit hoort allemaal bij dat proces :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:40:
[...]

Die Ta kan toch nooit 3 graden onder de Tr zakken (in mijn geval?). De Tr was 21-22 toen die uitviel en na uren rondpompen bleef die Tr 20 en Ta ook 20. Die gaat echt niet naar de 18 zakken, tenzij ik 3-4 dagen wacht, als dat werkelijk de conditie is.
Eigenlijk wil ik hem nu even een tijdje met deze settings draaien, kijken of dat goed gaat. Dan wil ik wel een hogere Ta proberen, maar weet even niet precies welke efficiency ik daar mee ga winnen, ook dat wil ik dan wel zien. Wil de panasonic beter leren begrijpen, dit hoort allemaal bij dat proces :)
Dan is hij om een andere reden afgeslagen, normaal gaat de Tr richting Ta en als hij daar 1° onder zit gaat meestal Ta boven de gevraagde Ta lopen als Ta daar 2° boven komt is Tr meestal 1° afgerond eronder, lijkt erop dat daar de Panasonic met de 0,2 nauwkeurigheid gaat werken, die kun je in de cloud zien.
Dus Ta gevraagd is bij jou 25, dan zal hij bij Ta=27 afslaan, dan moet je in de cloud kijken naar de juiste Tr, dit zal waarschijnlijk tegen de 24 of 25 lopen, hij wacht dan tot je Ta gezakt is tot 21, dit is dan ook ongeveer je Tr.
Het is echt niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:40:
[...]

Dat is precies de reden dat ik ben gaan autoshiften. Dat pana protocol na het afslaan vond ik niet comfortabel. En 24/7 vind ik momenteel met al die defrosts niet zo prettig. Ik vang de Wp nu 0,1 graad onder de gewenste kamertemperatuur op met een autoshift -5. De vloer levert dan nog wat opwarming na en pas uren later zakt de kamertemperatuur weer onder de gewenste waarde en gaat de Wp direct weer aan met een autoshift 2, na 0,1 graad gevolgd door autoshift 0. Scheelt defrosts ten opzichte van 24/7. Kamertemperatuur varieert nu tussen Min en Max 0,3 graad (20,8 uit, 20,7 aan; kamer tussen Max 20,9 en Min 20,6). Tb tussen 2 en 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwqFFJr8c6nvMGVbEtk_U_e_2O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYEpKZD5UleAS1UBPlaIkHPG.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:26:
[...]

Ja WAR, dat zegt toch alleen dat er een hogere Ta is bij een lagere buitentemp. Als ik het met 25 Ta prima warm hou, wat bereik ik dan met een hogere Ta ? Hoe hoger de Ta, hoe groter de kans op pendelen, bij 28 ging het mis. Wat stel je voor, nu je ziet dat het bij 0-2 graden en 25 Ta stabiel blijft. Met 28 ging het mis.
Range van 24-27 graden tussen -15 - 10 ?

Ik wil liever een 'binnenruimte-afhankelijke-regeling', waarbij ik Ta omhoog zet zodra de binnen temp aan het dalen is, en Ta omlaag zet als de temp binnen/boven zn bandbreedte zit. Ik wil een zo stabiel mogelijke binnen temp, dat is comfort. WAR negeert de binnen temp.

Volgens mij is er weinig mis, temp binnen stabiel, laag vermogen, lage Ta (dus zuinig?). Mijn issue is vooral de DHW aansturing vanuit de pana bij disablede booster, die schiet in H91 error omdat tank heater dan op external staat. Als die op internal staat werkt het wel, maar komt de booster bij ong 48/49 graden erbij. Ik zou natuurlijk de pana maar kunnen opwarmen tot max 48 graden, heb ik er ook geen last van. Echter, het disabled van de bh geeft bij mij veel efficientere defrosts dus ik zou het graag zien werken op deze manier. Voor nu laat ik de wpb standalone draaien en de pana alleen ruimteverwarmen, zodat ik dat eerst kan finetunen. Voorlopig tevreden met Ta van 25, disabled backup heater en thermostaatfunctie in domoticz.
Mwhaa...
Je gooit teveel door elkaar.
Wat zijn je leidingen naar je verdelers?
Heb je een langere range vanuit grafana? [ 10 dagen ofzo ]
Een grafiek met je backupheater momenten aan en uit. tov je gewone verbruik. [ je 9 zou weinig bh stroom nodig hebben, als hij op sloffen kan lopen.
Twater vast zetten is dat je de wp forceert naar die parameter. Terwijl je op war gewoon de wp zijn ding laat doen.
En als je de stooklijn goed hebt, zal je verbruik ook beter worden.
En kun je ook heel mooie je Tbinnen gelijk houden hoor. [ buiten DF mania temperatuur ]

En ik denk dat als je twee door elkaar blijft doen het instellen lastig is.
Dus ik zou eerst je wp goed willen hebben, en daarna je wpb erbij laten lopen.
Door elkaar terwijl je inregelt is niet slim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
t.oswald schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:06:
[...]

Dat is precies de reden dat ik ben gaan autoshiften. Dat pana protocol na het afslaan vond ik niet comfortabel. En 24/7 vind ik momenteel met al die defrosts niet zo prettig. Ik vang de Wp nu 0,1 graad onder de gewenste kamertemperatuur op met een autoshift -5. De vloer levert dan nog wat opwarming na en pas uren later zakt de kamertemperatuur weer onder de gewenste waarde en gaat de Wp direct weer aan met een autoshift 2, na 0,1 graad gevolgd door autoshift 0. Scheelt defrosts ten opzichte van 24/7. Kamertemperatuur varieert nu tussen Min en Max 0,3 graad (20,8 uit, 20,7 aan; kamer tussen Max 20,9 en Min 20,6). Tb tussen 2 en 3.

[Afbeelding]
Hoe komt het dat je nog een pompdebiet hebt zodra de wp uitgaat? Als ik hem uitzet met heishamon (SetHeatpump=0) dan gaat de pomp ook uit. Of omdat jij autoshift naar -5 gaat die eigenlijk in pendelmode? omdat de Ta te hoog is ten opzichte van target? Waarom zou je hem dan niet simpelweg 'uitschakelen' en zodra je weer wil dat die wat gaat doen, dat je hem dan inschakelt met de gewenste aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Crazy- schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:27:
[...]

Open verdeler. 24/7 staat ie gewoon gestuurd zonder nachtverlaging

De badkamer & jaga worden geknepen met flowregelaar; geven derhalve op de retour ongeveer zelfde temperatuur toch als de vloerverwarming beneden.

Hoe bedoel je retour die 2° lager ligt? Daar heb ik het niet over toch? 😋
Ik denk dat hij met DT 2 nu zijn warmte niet kwijt kan. Meer afgifte zou betekenen een grotere DT....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:18:
[...]

Mijn stooklijn:
[Afbeelding]

Ik zou hem daar eerst beetje aanpassen.
En dan geduld een paar dagen war only draait anders en die DF mania geeft een vertekend beeld

Hij is wel heel vlak bij je.

Neem aan dat de J moduleert.
Dus door iets steiler een betere TA bij vraag...
Dat is wel heel warm voor vloerverwarming...
Draai nu -10 35 +10 25 waar in de praktijk hij altijd geschift -5... -3 geschift staat (Home assistent regelt dit).

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:30

thido

Tilburg

Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:59:
[...]

Alles wat je naar buiten gooit moet ook weer aangevuld worden...
Het zal wellicht minder koud worden door menging, maar elders wordt er wel gewoon koude lucht naar binnen gezogen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Stooklijn & deltaT 5°

[Afbeelding]
Even je vloer verwarming als basis, je wilt eigenlijk die 2.5 Kwh altijd kwijt kunnen.

Bij 30 graden zou je dan een retour moeten hebben van 26 graden. Zou een graad marge nemen.
Maw 30 graden en dan een dT van 3.

Hier ook 56m2 vloer verwarming hoh 100 mm. Maar een H-versie 5 Kwh.

Draai hier met -10 35 +10 25 als nominale stooklijn. Home assistant regelt hem na, in de praktijk staat de stook lijn eigenlijk tussen de -5 en -3. Bij 0 graden buiten is de water aanvoer ~ 26..27 graden en binnen hier mee precies 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:22:
[...]

Mwhaa...
Je gooit teveel door elkaar.
Wat zijn je leidingen naar je verdelers?
Heb je een langere range vanuit grafana? [ 10 dagen ofzo ]
Een grafiek met je backupheater momenten aan en uit. tov je gewone verbruik. [ je 9 zou weinig bh stroom nodig hebben, als hij op sloffen kan lopen.
Twater vast zetten is dat je de wp forceert naar die parameter. Terwijl je op war gewoon de wp zijn ding laat doen.
En als je de stooklijn goed hebt, zal je verbruik ook beter worden.
En kun je ook heel mooie je Tbinnen gelijk houden hoor. [ buiten DF mania temperatuur ]

En ik denk dat als je twee door elkaar blijft doen het instellen lastig is.
Dus ik zou eerst je wp goed willen hebben, en daarna je wpb erbij laten lopen.
Door elkaar terwijl je inregelt is niet slim
In deze post bij jouw vragen gezet.

In deze post 2 grafieken met BH en eentje zonder BH. De enige keer dat de BH inschakelt is met defrosts, en met DHW > 48 graden.

Hier een snapshot gemaakt van afgelopen 7 dagen. Kun je even rommelen. Negeer gisteren, daarbij heb ik de pana heb helpen inzetten om als een dolle veel warm water te maken om de jacuzzi te vullen. Wilde nog 1x in de jacuzzi voordat ik hem in wintermodus zet :) Maar ging prima, 1000L warmwater gemaakt met de wpb+pana, 250L van 15 naar 55 in ± 1,5u. Maar dat terzijde. Door alle aanpassingen en DHW tests geen onaangeraakte run van dagen (heb dat ding pas sinds 30 november operationeel).

Je advies stel ik zeer op prijs. Ik ben het eens dat ik de gedachte om de boiler te verwarmen met de pana even moet parkeren om eerst het huis goed te laten verwarmen, al moet ik zeggen dat ik met de huidige settings zeer content ben. Met 25 graden aanvoer heel stabiel, throttled mooi terug naar 550w en sinds paar dagen mega defrosts en lijkt met disabled van de bh ook verbeterd te zijn qua verbruik. Wellicht suggestie van kadoos om hem wat harder en korter te laten lopen en dan gewoon paar uur uit, om zo aantal defrosts te verminderen. Wat extra automatisering erbij om Ta wat te shiften obv binnen en buiten temp. Het uiteindelijke doel is natuurlijk primair een stabiele binnen temperatuur, wat voor stooklijn settings zou je dan obv mijn woningcondities adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 13:23
padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:22:
[...]

Hoe komt het dat je nog een pompdebiet hebt zodra de wp uitgaat? Als ik hem uitzet met heishamon (SetHeatpump=0) dan gaat de pomp ook uit. Of omdat jij autoshift naar -5 gaat die eigenlijk in pendelmode? omdat de Ta te hoog is ten opzichte van target? Waarom zou je hem dan niet simpelweg 'uitschakelen' en zodra je weer wil dat die wat gaat doen, dat je hem dan inschakelt met de gewenste aanvoer?
De 5H kaboutertjes doen dat zo, valt bij de H ook niets aan in te stellen (alleen Max pomp). Uitschakelen kan ik via WiFi relais op CN4. Dit doe ik wel als er nog een overshoot optreedt door zon in de kamer, maar dat is met dit weer niet het geval. Even te lui geweest om dat aan te passen, kan wel als het niet gaat vriezen.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:34:
[...]

10 graden op de retour is een harde limiet als de backup uitstaat. andere parameters kunnen er nog wel zijn zoals tijd (defrost mag maximaal 10 of 20 min duren) maar H75 is specifiek voor de fout dat hij het gewoon niet meer kan redden zonder heater die jij uit hebt gezet.

je kan hem ook officeel uitzetten voor locaties waar je niet zoveel vermogen mag/kan trekken.
Vannachtend en vandaag zonder BH gedraait.

Alles mee gerekend gaat de COP nu naar 3.4 ipv van 2.6 gisteren.
Aantal defrost is redelijk gelijk.
Water temperatuur is 1 tot 1 1/2 graad lager dan met BH heater.

Maw, ben er tot nu toe erg positief over !

Gisteren

Element : 9.2 Kwh (18 de-forst runs)
Warmte uit huis : 4.5Kwh
Compressor: 15 Kwh.
Thermisch : 68 Kwh
COP: 2.6

Vandaag (maar dag is nog niet om) 15 defrost runs

Element : 0 kWh
Warmte uit huis : 6 Kwh
Compressor : 13.4 Kwh
Thermisch : 51.2 Kwh
COP : 3.4

Eergister was het 1 graad kouder maar dat gaat dit verschil niet verklaren...
(alles gemeten met een kamstrup... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
HFman schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:29:
[...]

Vannachtend en vandaag zonder BH gedraait.

Alles mee gerekend gaat de COP nu naar 3.4 ipv van 2.6 gisteren.
Aantal defrost is redelijk gelijk.
Water temperatuur is 1 tot 1 1/2 graad lager dan met BH heater.

Maw, ben er tot nu toe erg positief over !

Gisteren

Element : 9.2 Kwh (18 de-forst runs)
Warmte uit huis : 4.5Kwh
Compressor: 15 Kwh.
Thermisch : 68 Kwh
COP: 2.6

Vandaag (maar dag is nog niet om) 15 defrost runs

Element : 0 kWh
Warmte uit huis : 6 Kwh
Compressor : 13.4 Kwh
Thermisch : 51.2 Kwh
COP : 3.4

Eergister was het 1 graad kouder maar dat gaat dit verschil niet verklaren...
(alles gemeten met een kamstrup... )
Reken je het thermische vermogen als negatief tijdens een defrost? Op dat moment is de aanvoer lager dan de retour en onttrek je dus in zekere zin kWhs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noahmaes
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-09 11:20
De circulatiepomp van mijn 5 k2 gaat van 9l/m naar 19l/m tijdens de defrost (ondanks limitering op de pompduty) waardoor vannacht 2x rechtop in mn bed zit }:O

Heeft iemand een truc om de pompsnelheid bij de defrosts een beetje in toom te houden tijdens de defrosts?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:11:
[...]

Reken je het thermische vermogen als negatief tijdens een defrost? Op dat moment is de aanvoer lager dan de retour en onttrek je dus in zekere zin kWhs.
Zeker, dat is de de post "warmte uit huis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aflam
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-08 10:34
FransvWoerkom schreef op woensdag 2 november 2022 @ 01:05:
[...]

In het Maintenance Menu (SM hfdst 15) onder sensor setup kun je de gemeten temperatuur in stappen van 0,25° verzetten. Zo kun je ze min of meer gelijk maken aan die van de Kamstrup. Zo krijg je vast de berekende waarde van het thermisch vermogen beter. Het gaat trouwens niet alleen om Ta, maar vooral om het verschil tussen Ta en Tr.
kun je wat specifiker zijn SM 15 is service manual hoofdstuk 15? Hoe kom ik aan die service manual? Of bedoel je iets anders? Kun je hier ook de interne temp sensor van de stuurunit calibreren want die geeft bij mij ook 2 graden teveel aan op de kamerthermostaat waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
HFman schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:27:
[...]

Dat is wel heel warm voor vloerverwarming...
Draai nu -10 35 +10 25 waar in de praktijk hij altijd geschift -5... -3 geschift staat (Home assistent regelt dit).
Ligt aan je afgifte.
En hoever hij terug moduleert.
En ik zeg niet dat hij heilig is maar een start met war is beter ff iets te warm en dan terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thido schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:36:
[...]

Alles wat je naar buiten gooit moet ook weer aangevuld worden...
Het zal wellicht minder koud worden door menging, maar elders wordt er wel gewoon koude lucht naar binnen gezogen.
Mwha of voorverwarmde lucht met een wp.
Maar inzuig van de koude ruimte zou betekenen dat hij rond blijft malen in zijn eigen lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:45:
[...]

Mwha of voorverwarmde lucht met een wp.
Maar inzuig van de koude ruimte zou betekenen dat hij rond blijft malen in zijn eigen lucht
In en uit in een onverwarmde garage is niet heel handig denk ik nee.
Wellicht combineren, ik heb er ook een T-stuk met klep tussen zitten.
Die klep is geblokkeerd zodat hij niet te ver open kan, en daarlangs mengt hij lucht bij vanuit binnen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:53:
[...]

In deze post bij jouw vragen gezet.

In deze post 2 grafieken met BH en eentje zonder BH. De enige keer dat de BH inschakelt is met defrosts, en met DHW > 48 graden.

Hier een snapshot gemaakt van afgelopen 7 dagen. Kun je even rommelen. Negeer gisteren, daarbij heb ik de pana heb helpen inzetten om als een dolle veel warm water te maken om de jacuzzi te vullen. Wilde nog 1x in de jacuzzi voordat ik hem in wintermodus zet :) Maar ging prima, 1000L warmwater gemaakt met de wpb+pana, 250L van 15 naar 55 in ± 1,5u. Maar dat terzijde. Door alle aanpassingen en DHW tests geen onaangeraakte run van dagen (heb dat ding pas sinds 30 november operationeel).

Je advies stel ik zeer op prijs. Ik ben het eens dat ik de gedachte om de boiler te verwarmen met de pana even moet parkeren om eerst het huis goed te laten verwarmen, al moet ik zeggen dat ik met de huidige settings zeer content ben. Met 25 graden aanvoer heel stabiel, throttled mooi terug naar 550w en sinds paar dagen mega defrosts en lijkt met disabled van de bh ook verbeterd te zijn qua verbruik. Wellicht suggestie van kadoos om hem wat harder en korter te laten lopen en dan gewoon paar uur uit, om zo aantal defrosts te verminderen. Wat extra automatisering erbij om Ta wat te shiften obv binnen en buiten temp. Het uiteindelijke doel is natuurlijk primair een stabiele binnen temperatuur, wat voor stooklijn settings zou je dan obv mijn woningcondities adviseren.
uhm zie nu pas je leiding diktes.......
Uponor achtig 20mm naar je verdelers? Daar lijkt mij al een best probleem te zitten.
JE wp wilt flow en knijpt hem voor je verdeler lijkt me een aandachtpunt.

Als je ze los kunt koppelen[ of iig niet gebruiken voor den inregeling] lijkt me stukken beter.

Zie je bh best vaak erbij komen en ik denk dat dit komt door je lage Tr.
Vandaar zou ik eerst een curve proberen dat je nu met de tbuiten op ong dezelfde stooklijn uitkomt. [ de goede vinden duurt een winter.] Houd een excel bij welke t binnen bij tbuiten goed komt.
Miss de blauwe eens aanhouden.
En dan wel je shift op 0.

Je shiften op de stooklijn doe ik ook nog niet aangezien ik nog een scriptje zoekt, wil maken maar dat de tijd :-)
Dat volgt wel als je een goede stooklijn hebt,

.Deze: Max pump duty: 100 (~ 18L/min)
Kun je de flow zetten op wat pana wilt hebben? Op de pomp staat hoeveel liter/uur hij wilt hebben, zorg dat hij daar op staat. En dan blijven kijken of tr gelijk blijven zoals nu.
Ik neem aan die twee die lager zitten in de TR grafiek je die ook zo wilt hebben?
Of heeft dat een reden?
Waar zitten deze twee?

DT 2 kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
noahmaes schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:39:
De circulatiepomp van mijn 5 k2 gaat van 9l/m naar 19l/m tijdens de defrost (ondanks limitering op de pompduty) waardoor vannacht 2x rechtop in mn bed zit }:O

Heeft iemand een truc om de pompsnelheid bij de defrosts een beetje in toom te houden tijdens de defrosts?
Probeer eens je sillent settings op 3, kijken wat hij dan doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thido schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:55:
[...]

In en uit in een onverwarmde garage is niet heel handig denk ik nee.
Wellicht combineren, ik heb er ook een T-stuk met klep tussen zitten.
Die klep is geblokkeerd zodat hij niet te ver open kan, en daarlangs mengt hij lucht bij vanuit binnen.
Maar daarom zeg ik buisje naar buiten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:03:
[...]

Maar daarom zeg ik buisje naar buiten....
Dan zou ik er twee doen, en die tweede (aanzuig) laten mengen met binnen.
Dan heb je controle over waar en hoeveel de lucht naar binnenkomt.
Als de garage aan het huis vast zit dan kun je vervelden effecten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:11:
[...]

thermisch ook ff laten zitten, ik denk dat je andere uitdagingen hebt
Klopt dit als ik zeg dit is het verbruik van je bh in 24 uur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A16OgThA1ePLWpuwpfKMrE2N8n4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oQA44LDREwusY9XhcNILZbke.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
thido schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:08:
[...]

Dan zou ik er twee doen, en die tweede (aanzuig) laten mengen met binnen.
Dan heb je controle over waar en hoeveel de lucht naar binnenkomt.
Als de garage aan het huis vast zit dan kun je vervelden effecten krijgen.
Is ander forum om daar aan te rekenen.
Erg koude lucht van buiten of een Cop 4 voorverwarmde.
En tsja de klep heb ik ook, ik haal buitenlucht onder mijn pannen vandaan : bloedheet in de zomer.
Winter van zolder en van onder de pannen.
Maar we dwalen af.. pijpjes zijn beter dan rondpompen van lucht in en uit de wpb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:13:
[...]

Is ander forum om daar aan te rekenen.
Erg koude lucht van buiten of een Cop 4 voorverwarmde.
En tsja de klep heb ik ook, ik haal buitenlucht onder mijn pannen vandaan : bloedheet in de zomer.
Winter van zolder en van onder de pannen.
Maar we dwalen af.. pijpjes zijn beter dan rondpompen van lucht in en uit de wpb..
Nogmaals, als je lucht met 300 of 360m3/h uit de binnenschil naar buiten blaast moet dat ook weer aangevuld worden. Kan die lucht die je opzuigt met de wpb wel met een cop van 4 warm gemaakt zijn maar alles wat daarvoor in de plaats naar binnenkomt is gewoon koud. Dus het vergelijk van 'Erg koude lucht van buiten of een Cop 4' voorverwarmde' is gewoon onjuist. Wat je bij de wpb wint verlies je elders. Alleen een pijp naar buiten moet je gewoon niet willen. Zet je afzuigkap (als je er een hebt met afvoer naar buiten) maar eens een uurtje aan op standje twee ofzo.

Pijpjes (meervoud) zijn inderdaad beter ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
@padoempats
Laat eens wat foto's van je verdelers zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Bij elke 44 min. een defrost is het Buffervat m.i. een stevige hulp geweest bij de pogingen om de temperatuurval te beperken. De onttrokken warmte kwam grotendeels uit het B-vat en voor een klein deel uit de radiatoren etc. Het B-vat van 100L daalde 4*C in temperatuur.
De rest van het systeem daalde 1 *C. De WP gebruikte de mogelijkheid de extra pomp qua toerental verschillend af te stemmen op de systeempomp. Als je geen de aansturing beperkende extra attributen
hebt gemonteerd lijkt de logica zo verkeerd nog niet.
Een eventuele volgende WP zal zeker weer een B-vat hebben, verrmoedelijk aangesloten op een externe warmtebron, nader te bepalen en met een het verschil makende inhoud
Het syteem van meten door de Pana behoeft overigens wel flink wat aanpassing en transparantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:25
aflam schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:34:
[...]

kun je wat specifiker zijn SM 15 is service manual hoofdstuk 15? Hoe kom ik aan die service manual? Of bedoel je iets anders? Kun je hier ook de interne temp sensor van de stuurunit calibreren want die geeft bij mij ook 2 graden teveel aan op de kamerthermostaat waarde.
De service manual vind je met google op typenummer en "service manual". Bijvoorbeeld voor de mdc05j:

https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf

Je kunt alle sensors daar +/- 2° verstellen in stappen van 0,5°, helaas niet 0,25°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
thido schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:23:
[...]

Nogmaals, als je lucht met 300 of 360m3/h uit de binnenschil naar buiten blaast moet dat ook weer aangevuld worden. Kan die lucht die je opzuigt met de wpb wel met een cop van 4 warm gemaakt zijn maar alles wat daarvoor in de plaats naar binnenkomt is gewoon koud. Dus het vergelijk van 'Erg koude lucht van buiten of een Cop 4' voorverwarmde' is gewoon onjuist. Wat je bij de wpb wint verlies je elders. Alleen een pijp naar buiten moet je gewoon niet willen. Zet je afzuigkap (als je er een hebt met afvoer naar buiten) maar eens een uurtje aan op standje twee ofzo.

Pijpjes (meervoud) zijn inderdaad beter ;-)
Daarom was mijn gedachte, in de winter vat verwarmen met de panasonic en in de zomer binnen-binnen.
Op zich is binnen-binnen in de garage (25m2 / 66m3) niet heel vervelend. Een groot deel van de gekoelde lucht gaat op natuurlijke wijze 'onverwarmd' weer naar buiten door de ventilatie in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:01:
[...]

uhm zie nu pas je leiding diktes.......
Uponor achtig 20mm naar je verdelers? Daar lijkt mij al een best probleem te zitten.
JE wp wilt flow en knijpt hem voor je verdeler lijkt me een aandachtpunt.

Als je ze los kunt koppelen[ of iig niet gebruiken voor den inregeling] lijkt me stukken beter.

Zie je bh best vaak erbij komen en ik denk dat dit komt door je lage Tr.
Vandaar zou ik eerst een curve proberen dat je nu met de tbuiten op ong dezelfde stooklijn uitkomt. [ de goede vinden duurt een winter.] Houd een excel bij welke t binnen bij tbuiten goed komt.
Miss de blauwe eens aanhouden.
En dan wel je shift op 0.

Je shiften op de stooklijn doe ik ook nog niet aangezien ik nog een scriptje zoekt, wil maken maar dat de tijd :-)
Dat volgt wel als je een goede stooklijn hebt,

Kun je de flow zetten op wat pana wilt hebben? Op de pomp staat hoeveel liter/uur hij wilt hebben, zorg dat hij daar op staat. En dan blijven kijken of tr gelijk blijven zoals nu.
Ik neem aan die twee die lager zitten in de TR grafiek je die ook zo wilt hebben?
Of heeft dat een reden?
Waar zitten deze twee?

DT 2 kan dat?
Even naar de kern, op basis waarvan denk/vind je dat ik een probleem heb met de verwarming door de panasonic wp? Ik had zelf niet aangegeven te denken een probleem te hebben. Ik heb de indruk dat je denkt dat het hier niet efficient draait puur omdat de retour laag blijft?

Hier verder reactie op wat punten:

- in de garage komt 32x3 binnen. Deze gaat via 2x 20x2 naar 2 verdelers. Dit lag er al vanuit de bouw, kan ik 0,0 aan veranderen. Heb overigens niet de indruk dat dit een probleem vormt. Met een defrost als die maximaal stampt gaat het op 29L/min. Waarom zou ik een flow issue (kunnen) hebben? Op de debietmeters zie ik dan bij de meeste groepen 2,5L/min doorheen lopen. Foto van de verdeler hier, deze heb ik van de zomer vervangen door kunststof (waren van staal, ik wil kunnen koelen) en heb de leiding verlegt in een naar mijn idee mooie bocht voor minimale flow-beinvloeding. Deze is van verdeler boven (6 groepen). Voor de woonkamer is deze op identieke wijze aangesloten, maar dan 8-groeps.
Wat bedoel je met 'als je los kunt koppelen lijkt mij beter'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIVH6tSCqBvJZVNaYxNmia95azk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSr3FiltX8PPm8A8ApPL0fPK.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast geef je aan dat je veel backup heater gebruik ziet als mogelijk gevolg van een lage Tr. Daar is geen sprake van. De bh komt er alleen(!) bij voor defrosts, meer niet. Al die pieken in gebruik zijn allemaal defrosts. Bij draaien werd de bh NIET gebruikt. Daarom heb ik de bh disabled zodat die op eigen kracht kan defrosten door weer warmte te onttrekken. De retour zakt dan nauwelijks zoals in eerdere posts aangegeven.
Daarbij heb ik over de laatste 2 weken een extra hoog BH-verbruik, omdat ik DHW aan het testen was en vanaf 48 graden de rest naar 53 steeds volledig op de BH draaide. En daar gaan mijn issues/vragen over, het DHW gebruik icm bh.

Verder heb ik hier een overview gemaakt van hoe de set nu bij mij (gisteren) heeft gelopen. In totaal 19.8 kWh verbruikt met 11 defrosts. Dit voor 185m2 woning, twee-onder-1-kap in buitengebied, uit 2019 (maar volgens bouwbesluit 2016 dus nog met gas opgeleverd). Lijkt mij geen uitzonderlijk hoog verbruik voor wp? Het is even lastig vergelijken, maar met dergelijke koude dagen had ik in het verleden zo'n 8m3 gasverbruik. In heel het vorige winterseizoen hebben we aaneengesloten nog niet zo'n koude week gehad.
Gisteren toen het aantal defrosts terugliep ging de wp zichzelf steeds verder terugthrottlen, naar uiteindelijk stabiel 550w verbruik, 20Hz en 10L/min, 25 Ta en de keet bleef warm. Elke keer als er een defrost is wordt de boel opgeschud en moet die weer opnieuw zoeken naar balans.
Als je denkt dat er een probleem is, hier een overview van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbBzKTm--iCLJjtBq1f2hA_Z6Z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqOYXDGgljywYsOhy4ZnrXWD.jpg?f=fotoalbum_large
Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:01:
[...]
Of heeft dat een reden?
Waar zitten deze twee?

DT 2 kan dat?
Ik kan hier moeilijk chocola van maken wat je hier zegt. Kun je de flow zetten op wat pana wilt? Op de pomp staat hoeveel hij wil? Ik neem aan dat je niet fysiek op het pomp element een sticker bedoelt? :) Die max duty is gewoon wat het zegt, een max waarde. Door de max lager in te stellen beperk je de flow, dus ook zn totaalvermogen. Trucje om het langzamer te laten lopen, omdat ik hem veel te hard vond stampen en de temperatuur te hard opliep. Het werd steeds veel te snel 21 graden in de woonkamer. Wat proberen te knijpen door hem niet te laten rennen en stoppen, maar rustiger laten draaien. Wat is jouw idee om hem rustiger te kunnen laten lopen? Elke keer snel naar 21 graden (binnen) en dan weer 8u uit om weer in een paar uur naar 21 te rennen lijkt mij niet zuinig?

"Ik neem aan die twee die lager zitten in de TR grafiek je die ook zo wilt hebben?" Je bedoelt denk ik retour van 2 vv-groepen? Dat klopt, dat zijn 2 groepen voor de garage, die hoeft die niet flink te verwarmen, bewust flink geknepen tot ong 0,5L/m. Minimale warmte daarheen om de vloer niet ijskoud te krijgen als ik ze geheel sluit. Temp in de garage hangt een beetje rond de 17.5 (met de atlantic wpb die daar staat)
Verder zou ik 2 slaapkamer vv-groepen ook wat meer willen knijpen, het is veel te warm in de slaapkamer tov de rest

Overigens is afgelopen nacht de temp in de woonkamer toch langzaam aan het dalen en is draaien op 550w/20hz/10L/25 Ta toch net te weinig. Inmiddels jouw voorstel om die stooklijn te hanteren, volgens berekening nu 30 graden Ta, dus daar staat die nu op. Even kijken hoe dit gaat lopen.

[ Voor 17% gewijzigd door padoempats op 12-12-2022 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
padoempats schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:28:
[...]

Even naar de kern, op basis waarvan denk/vind je dat ik een probleem heb met de verwarming door de panasonic wp? Ik had zelf niet aangegeven te denken een probleem te hebben. Ik heb de indruk dat je denkt dat het hier niet efficient draait puur omdat de retour laag blijft?

Hier verder reactie op wat punten:

- in de garage komt 32x3 binnen. Deze gaat via 2x 20x2 naar 2 verdelers. Dit lag er al vanuit de bouw, kan ik 0,0 aan veranderen. Heb overigens niet de indruk dat dit een probleem vormt. Met een defrost als die maximaal stampt gaat het op 29L/min. Waarom zou ik een flow issue (kunnen) hebben? Op de debietmeters zie ik dan bij de meeste groepen 2,5L/min doorheen lopen. Foto van de verdeler hier, deze heb ik van de zomer vervangen door kunststof (waren van staal, ik wil kunnen koelen) en heb de leiding verlegt in een naar mijn idee mooie bocht voor minimale flow-beinvloeding. Deze is van verdeler boven (6 groepen). Voor de woonkamer is deze op identieke wijze aangesloten, maar dan 8-groeps.
Wat bedoel je met 'als je los kunt koppelen lijkt mij beter'?

[Afbeelding]

Daarnaast geef je aan dat je veel backup heater gebruik ziet als mogelijk gevolg van een lage Tr. Daar is geen sprake van. De bh komt er alleen(!) bij voor defrosts, meer niet. Al die pieken in gebruik zijn allemaal defrosts. Bij draaien werd de bh NIET gebruikt. Daarom heb ik de bh disabled zodat die op eigen kracht kan defrosten door weer warmte te onttrekken. De retour zakt dan nauwelijks zoals in eerdere posts aangegeven.
Daarbij heb ik over de laatste 2 weken een extra hoog BH-verbruik, omdat ik DHW aan het testen was en vanaf 48 graden de rest naar 53 steeds volledig op de BH draaide. En daar gaan mijn issues/vragen over, het DHW gebruik icm bh.

Verder heb ik hier een overview gemaakt van hoe de set nu bij mij (gisteren) heeft gelopen. In totaal 19.8 kWh verbruikt met 11 defrosts. Dit voor 185m2 woning, twee-onder-1-kap in buitengebied, uit 2019 (maar volgens bouwbesluit 2016 dus nog met gas opgeleverd). Lijkt mij geen uitzonderlijk hoog verbruik voor wp? Het is even lastig vergelijken, maar met dergelijke koude dagen had ik in het verleden zo'n 8m3 gasverbruik. In heel het vorige winterseizoen hebben we aaneengesloten nog niet zo'n koude week gehad.
Gisteren toen het aantal defrosts terugliep ging de wp zichzelf steeds verder terugthrottlen, naar uiteindelijk stabiel 550w verbruik, 20Hz en 10L/min, 25 Ta en de keet bleef warm. Elke keer als er een defrost is wordt de boel opgeschud en moet die weer opnieuw zoeken naar balans.
Als je denkt dat er een probleem is, hier een overview van gisteren:

[Afbeelding]

[...]

Ik kan hier moeilijk chocola van maken wat je hier zegt. Kun je de flow zetten op wat pana wilt? Op de pomp staat hoeveel hij wil? Ik neem aan dat je niet fysiek op het pomp element een sticker bedoelt? :) Die max duty is gewoon wat het zegt, een max waarde. Door de max lager in te stellen beperk je de flow, dus ook zn totaalvermogen. Trucje om het langzamer te laten lopen, omdat ik hem veel te hard vond stampen en de temperatuur te hard opliep. Het werd steeds veel te snel 21 graden in de woonkamer. Wat proberen te knijpen door hem niet te laten rennen en stoppen, maar rustiger laten draaien. Wat is jouw idee om hem rustiger te kunnen laten lopen? Elke keer snel naar 21 graden (binnen) en dan weer 8u uit om weer in een paar uur naar 21 te rennen lijkt mij niet zuinig?

"Ik neem aan die twee die lager zitten in de TR grafiek je die ook zo wilt hebben?" Je bedoelt denk ik retour van 2 vv-groepen? Dat klopt, dat zijn 2 groepen voor de garage, die hoeft die niet flink te verwarmen, bewust flink geknepen. Minimale warmte daarheen om de vloer niet ijskoud te krijgen als ik ze geheel sluit. Temp in de garage hangt een beetje rond de 17.5 (met de atlantic wpb die daar staat)
Verder zou ik 2 woonkamer vv-groepen ook wat meer willen knijpen, het is veel te warm in de slaapkamer tov de rest

Overigens is afgelopen nacht de temp in de woonkamer toch langzaam aan het dalen en is draaien op 550w/20hz/10L/25 Ta toch net te weinig. Inmiddels jouw voorstel om die stooklijn te hanteren, volgens berekening nu 30 graden Ta, dus daar staat die nu op. Even kijken hoe dit gaat lopen.
FF snel voor ik ga werken..
Ik denk dat je wel een fysiek probleem hebt.
Je aanvoer naar je verdelers is een bizar stukje onkunde van de installateur.
Wie dit verzint weet niet wat hij aan doen is.
Eigenlijk moet dit als eerste veranderd worden. [ maar dit zal een bottleneck blijven tot hij veranderd is.]
Je pomp kan zo nooit zijn vermogen kwijt.......
Boeren gedachte je komt groot aan voor een verdeler, en gaat hem alvast knijpen voor hij in de verdeler is...
Ga maar eens zoeken op doorstroom van leiding diameter [ ik weet het niet maar er zijn er hier die het uit hun hoofd weten ] effectief houd je 18mm over, terwijl er op je verdeler een aansluitingen hoort te zitten van xx diameter om je groepen goed te voeden..

Ga je over of war.? [ mss niet deze dagen ivm aankomende koude] maar wel de intentie of wil je op direct blijven lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Dylantje2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:20:
[...]

FF snel voor ik ga werken..
Ik denk dat je wel een fysiek probleem hebt.
Je aanvoer naar je verdelers is een bizar stukje onkunde van de installateur.
Wie dit verzint weet niet wat hij aan doen is.
Eigenlijk moet dit als eerste veranderd worden. [ maar dit zal een bottleneck blijven tot hij veranderd is.]
Je pomp kan zo nooit zijn vermogen kwijt.......
Boeren gedachte je komt groot aan voor een verdeler, en gaat hem alvast knijpen voor hij in de verdeler is...
Ga maar eens zoeken op doorstroom van leiding diameter [ ik weet het niet maar er zijn er hier die het uit hun hoofd weten ] effectief houd je 18mm over, terwijl er op je verdeler een aansluitingen hoort te zitten van xx diameter om je groepen goed te voeden..

Ga je over of war.? [ mss niet deze dagen ivm aankomende koude] maar wel de intentie of wil je op direct blijven lopen?
Onkunde van wat? keuze 20mm? Dat is vanuit de bouw zo, kan ik niets veranderen, zitten in de vloer gegoten.

De 32mm aanvoer? Dat is mijn keuze, leek mij geen probleem om ruim te kiezen van WP -> garage. Dacht, beter te groot dan te klein. In garage komen de aanvoer/retour van de 2 verdelers samen. De 32mm leidingen heb ik zelf gelegd. Die 20x2 leidingen naar de verdelers zijn een gegeven. Ik haal 29L/min.

En bedankt, was er als gewone IT'er en onervaren loodgieter best trots op hoe ik het leidingwerk had gedaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QVInwpcPSn-wTjxc6VgJ6ZT334=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqG3KM4ObdZgK1c0Wpht0NJ4.jpg?f=fotoalbum_large

Issue? En hoe beter?

Nu met Ta ingesteld op 30 stampt die op 77Hz en 25.8L/min...

[ Voor 3% gewijzigd door padoempats op 12-12-2022 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
padoempats schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:43:
[...]

Onkunde van wat? keuze 20mm? Dat is vanuit de bouw zo, kan ik niets veranderen, zitten in de vloer gegoten.

De 32mm aanvoer? Dat is mijn keuze, leek mij geen probleem om ruim te kiezen van WP -> garage. Dacht, beter te groot dan te klein. In garage komen de aanvoer/retour van de 2 verdelers samen. De 32mm leidingen heb ik zelf gelegd. Die 20x2 leidingen naar de verdelers zijn een gegeven. Ik haal 29L/min.

En bedankt, was er als gewone IT'er en onervaren loodgieter best trots op hoe ik het leidingwerk had gedaan :)

[Afbeelding]

Issue? En hoe beter?

Nu met Ta ingesteld op 30 stampt die op 77Hz en 25.8L/min...
Cruyff: "Je hebt alleen een probleem als je een probleem hebt". Boerser kan het niet en dat is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:48:
[...]

Cruyff: "Je hebt alleen een probleem als je een probleem hebt". Boerser kan het niet en dat is goed.
Ja ik krijg het gevoel dat mij een probleem wordt aangepraat terwijl ik niet zie welk kernprobleem er volgens Dylantje2 nou is. Te lage Tr? Te krappe leidingen en dus te slechte flow? Te hoog verbruik? Vond mijn verbruik gisteren met lage temperaturen, redelijk wat defrosts met 19.8 kWh toch volgens verwachting.

2nd opinion mbt het leidingwerk en allerlei adviezen neem ik ter harte, al weet ik best dat ik eigenwijs ben. Denk dat dat de reden is dat ik het volledig zelf wilde doen (behalve de 20mm leidingen naar de verdelers, die lagen er al) ;)

Nu met Ta=30 is de retour langzaam opgekropen naar 24, flow 25.8L/min en compressor 77Hz / 2500w continu. Echter wel elke 45-50 mins defrosts dus die gooit de balans steeds overhoop. Ziet er erg onrustig uit en verbruik knalt omhoog tov Ta=25 maargoed, laat het weer eventjes doorpruttelen als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
padoempats schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:59:
[...]

Ja ik krijg het gevoel dat mij een probleem wordt aangepraat terwijl ik niet zie welk kernprobleem er volgens Dylantje2 nou is. Te lage Tr? Te krappe leidingen en dus te slechte flow? Te hoog verbruik? Vond mijn verbruik gisteren met lage temperaturen, redelijk wat defrosts met 19.8 kWh toch volgens verwachting.

2nd opinion mbt het leidingwerk en allerlei adviezen neem ik ter harte, al weet ik best dat ik eigenwijs ben. Denk dat dat de reden is dat ik het volledig zelf wilde doen (behalve de 20mm leidingen naar de verdelers, die lagen er al) ;)

Nu met Ta=30 is de retour langzaam opgekropen naar 24, flow 25.8L/min en compressor 77Hz / 2500w continu. Echter wel elke 45-50 mins defrosts dus die gooit de balans steeds overhoop. Ziet er erg onrustig uit en verbruik knalt omhoog tov Ta=25 maargoed, laat het weer eventjes doorpruttelen als test.
Hier stond de Pana circulatiepomp op maximale flow om zoveel mogelijk warmte te transporteren. Dat blijkt 25,8L/min te zijn,
Nu ingesteld op "wat de Pana zelf goed dunkt" en daarmee is de sturing door de Pana veranderd en aangepast aan de layout en bedoeling van het systeem, dat gebouwd is op basis van Panasonic schema's en de B-vat opstelling volgens de bekende tekening C m.b.t. plaatsing B-vat.

Het resultaat is bepalend voor wel of niet een probleem.
En een lage Tr geeft aan dat er afgifte is en als de pomp kan spuien wat die wil is iedereen tevree.
Of mis ik iets ?

[ Voor 4% gewijzigd door Peanutsonic op 12-12-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
Heeft er hier iemand een Loxone domotica opstelling die hij verbonden heeft met de Pana?

Wegens op zoek naar een externe thermostaat kan ik misschien beter gebruik maken van mijn Loxone thermometer die de binnentemperatuur monitort.

Misschien moet ik ook hier eens lezen om te weten of Loxone OpenTherm ondersteund (want dat is nodig als ik mij niet vergis om de WP aan te sturen?)
Combinatie vloerverwarming, radiatoren, KNX en Loxone

Bedankt!

*edit* Heishamon zou dit kunnen ?

[ Voor 3% gewijzigd door S2000jan op 12-12-2022 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
Het komt mij voor, dat hybride werking van gas/electra met Panasinic 9kW model J en Nefit Topline 25kW
hier i.i.g. een dure oplossing is.
Verbruik electra vanaf gisteren 15:00 tot vanmorgen 10:00 47kWh PLUS verbruik gas 12m3 hetgeen resulteert in een verbruik van 47kWh + ( 12 x 9kWh ) maakt totaal 155 kWh

De Kamstrup geeft een thermische productie aan van 120 kWh -

edit: ik realiseer mij nu, dat een deel van de flow direct naar het B-vat gaat omdat de pompen wisselend worden aangestuurd. Tijdens "directe" opwarming van het B-vat passeert een deel van de flow geen van beide Kamstrup sensoren terwijl er bij directe verwarming plm. 2/3 van de flow direct het B-vat in gaat.
COP dus niet berekenbaar hoger, maar de verkwisting van warmte is zeer evident.

De warmteproductie heeft plaats gevonden in een 100% parallelle opstelling.
totale energie kosten in 19 uur: 47 x € 0,67 + 12 x € 2,58 = € 62,45

De Nefit gasbaron werd bijgeschakeld om 16.00 uur , verbruik dus 2/3 M3 per uur in hybride.
Bij werking alleen van de Nefit gasbaron is het verbruik hier bij een beetje kou ook 16m3 per 24 uur.

Deze farce leert mij, dat 2 kapiteins op een schip en de beste van de 3 aan de wal, een meer dan ongelukkige keuze is. Ik noem dit een Louitje of een van Gaaltje, c.q. geweldig idee, maar het werkt voor geen meter.

En die Jetten in Den Haag die iedereen aan de Warmtepomp wil hoeft zelf van mij niet van het gas

De toekomst van de Gasbaron is hier dus uitgespeeld. Nog wat tochtstrips bij de brievenbus en de achterdeur. De deur naar de bijkeuken - alias het kattenluik - zal ik niets aan kunnen veranderen .... helaas.

Plus een stuk of 40 ventilatoren om het VO verder op te krikken.
Maar een Panasonic 9kW die er 5 of 4 levert zodra het er op aankomt kan op termijn ook niet in functie blijven. Ik heb mij bang laten maken door de pendel-analisten en dat op een verkeerde manier ingevuld.

7kW om uit pendel-gebied te blijven is minimaal 5kW te weinig om te kunnen leveren.

Ik maak me sterk, dat de 0-10V schuifregelaar - anti pendel held - een combine kan vormen met iets.
Vanaf nu waak ik er voor om z.g. ervaringsdeskundig advies dat 1 op 1 vertaald wordt naar willekeurige posities en situaties nog langer voor waar te verslijten.
Veel dingen kun je ook zelf vaststellen ook al liggen de specifieke vaardigheden op ander gebied.
Met een beetje of beetje meer verstand en onderzoeksdrift zijn onze voorouders ook gekomen waar ze wilden zijn.

Panasonic zal zich bij mij opnieuw moeten bewijzen bij een volgende keuze om uit de middenmoot te komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Peanutsonic op 12-12-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
[...]

Lage Tr wijst op een te krappe flow ? Zou ik niet meer weten wat "krap" betekent ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Zojuist nog even in de eigen administratie van Sir Panapaniek gekeken of ik iets in de historie kon vinden.
Jawel hoor: 1501kWh verbruik en 7543 kWh opgewekt. Een "SCOP" van 5,03
Zou je zelf bijkans ook opgewekt van kunnen worden.

Maar, wat zegt mijn eigen en met zorg bijgehouden boekhouding ?

1631 kWh verbruik en 5872 opgewekt. Dat geeft een "SCOP" van 3,60 En de winter moet nog komen.

Panasonic, Panasonic, panapaniek wat maak je me nou ? Eh, nou, dat is te zeggen, niet zo veel eigenlijk.
Ik heb die ijzeren long vanaf dag 1 in de watten gelegd, aan niets ontbreekt het de malloot. Geen winkel te ver, geen onderdeel te duur. Ja ja. En een geheel eigen vertrek, de totale kelder zodat het mormel door mij benadert wordt als de totale mens door Louitje. Kan nie beter toch ?

Hier win je geen wedstrijd mee.
Het vermogen tot afgifte moet om hoog. Maar de potentie zit niet in de huidige J, daar valt niet meer te halen. Alle ventilatoren en torretjes ten spijt. Knoeiwerk, anders niet.
Slecht huis ? Nou, zeker gemiddeld met redelijk wat isolatie door vaklieden uitgevoerd en mezelf niet te vergeten. Goede CV installatie, maar niet ingericht op LTV.
Wie meer dan 35*C nodig heeft kan het vergeten met een WP, tenzij je 50 panelen op dak of tuin hebt liggen en maar hopen dat na 2025 er een acceptabele electra-prijs vergoed wordt voor teruglevering anders had je die € 20.000,- ook beter in de knip kunnen houden.
Tel daar de energie-plafond-prijs-subsidie van minimaal 20 milliard over 2022/2023 maar even bij op over pak em beet 7 millioen kostwinners ( wordt € 2857,- per k-winner )

Voorlopig wordt het de pomp op 35*C, kamer temp op 17*C en een dekentje over de knieën van het rillerige lijf. Wat heeft de Nederlandse burger zo ver gebracht ? Pensioenen uitgeindexeerd, de voedselbanken dienen uit te breiden en de salarissen worden aangevuld met de ene na de andere subsidi.

Nu het geld nog digitaal en iedereen ligt aan het infuus van het Rapalje in Den Haag.
Maar dat was nou helemaal de bedoeling.
The Great Reset

Even geduld, eerst de Pana Paniek resetten, d.w.z.: de Stekker er uit. Ik ga voorlopig over op GAS.
Zag zojuist dat de Pana beweert dat de COP nu 1.85 is. Ik weet ondertussen hoe ik ook de 1.85 van de Pana moet interpreteren voor een reëel getal.

Geef mij maar een NUL op de METER huis met deur drammers tegen alles op 4 poten.

Een zielig verhaal, waar een Warmtepomp al niet toe lijdt. ( geen typo )

't Is ook een brakke gedachte, dat je energie zou kunnen maken. Energie zit in de grond, in de lucht etc.
Met veel energie wordt dat bruikbaar, maar de Wet behoud van Energie ......... etc
We hebben met zijn allen spieren gekregen en dat is het dan. Wie wil eten moet werken voor de kost.
Pompje + ....... € 4500,- na subsidie en € 8.000,- voor de panelen. Gekke Henkie !

Off topic, gooi maar weg......... kon het niet laten, wat een humbug. Japanners.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
@Peanutsonic ik kijk simpeler.
We betalen aan de energiemaatschappij elke maand 5 euro (omdat dat niet lager kan) en krijgen we elk jaar 500-600 euro terug. Voorheen betaalden we 120 euro per maand en kregen we niks terug. Als ik dat afzet tegen de investering dan weet ik hoe snel ik rijk ga worden. COP, verbruik, opgewekt, enzovoorts doet me niks.

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 12-12-2022 14:51 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaDoos
[...]

Is er een reden dat je Ta gevraagd op 30° staat, als je huidige Ta=25 is, dan is dat de reden dat hij zo hard loopt. Kun je niet je gevraagde Ta een stuk naar beneden doen iets van 25 of 26? Dan heb je ook veel minder defrosts. Ik draai nu op Ta=25 tot -5 buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
sjimmie schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:51:
@Peanutsonic ik kijk simpeler.
We betalen aan de energiemaatschappij elke maand 5 euro (omdat dat niet lager kan) en krijgen we elk jaar 500-600 euro terug. Voorheen betaalden we 120 euro per maand en kregen we niks terug. Als ik dat afzet tegen de investering dan weet ik hoe snel ik rijk ga worden. COP, verbruik, opgewekt, enzovoorts doet me niks.
Met 50 panelen ( nu slechts 16 ) van 415 WP zou mijn electra productie ook plm. 18.000 kW zijn.
Afgezet tegen € 0,55 per kWh zou dat € 9.900,- opleveren.

Met een stroomverbruik van 10.000 kWh zou ik de jaarnota ook lachend tegemoet zien. tot 2025.
Zo simpel is het inderdaad.

Voor die ontbrekende 34 panelen is echter op het dak geen plaats, laten we zeggen in de gehele tuin niet.
Daar kunnen nog netjes 2 x 10 bij, dan is de bruikbare ruimte op.
Maakt toch plm. € 3.000,- minder te ontvangen.
34 panelen incl alles is toch ook plm. € 16.000,- Je kunt het ook te simpel zien lijkt wel.

Iets ingewikkelder is het om hier 2 kamers met houten vloer te voorzien van droogbouw vloerverwarming.
Vraagt een vermogen aan spullen maar dan kan de thermostaat 5*C omlaag.
Kost ook een slordige € 8000,- plus enig vernuft. ( 10 jaar terugverdien tijd )
Kun je beter 30 zijn dan mijn leeftijd hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Peanutsonic op 12-12-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
@Peanutsonic blijkbaar woon jij in een groter huis dan ik, met een navenant groter verbruik en warmtebehoefte. flauw gezegd, dan mag je ook verwachten dat je er meer aan kwijt bent en/of meer moet investeren dan ik voor mijn rijtjeshuisje.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:23:
Het komt mij voor, dat hybride werking van gas/electra met Panasinic 9kW model J en Nefit Topline 25kW
hier i.i.g. een dure oplossing is.
Verbruik electra vanaf gisteren 15:00 tot vanmorgen 10:00 47kWh PLUS verbruik gas 12m3 hetgeen resulteert in een verbruik van 47kWh + ( 12 x 9kWh ) maakt totaal 155 kWh

De Kamstrup geeft een thermische productie aan van 120 kWh -

edit: ik realiseer mij nu, dat een deel van de flow direct naar het B-vat gaat omdat de pompen wisselend worden aangestuurd. Tijdens "directe" opwarming van het B-vat passeert een deel van de flow geen van beide Kamstrup sensoren terwijl er bij directe verwarming plm. 2/3 van de flow direct het B-vat in gaat.
COP dus niet berekenbaar hoger, maar de verkwisting van warmte is zeer evident.

De warmteproductie heeft plaats gevonden in een 100% parallelle opstelling.
totale energie kosten in 19 uur: 47 x € 0,67 + 12 x € 2,58 = € 62,45

De Nefit gasbaron werd bijgeschakeld om 16.00 uur , verbruik dus 2/3 M3 per uur in hybride.
Bij werking alleen van de Nefit gasbaron is het verbruik hier bij een beetje kou ook 16m3 per 24 uur.

Deze farce leert mij, dat 2 kapiteins op een schip en de beste van de 3 aan de wal, een meer dan ongelukkige keuze is. Ik noem dit een Louitje of een van Gaaltje, c.q. geweldig idee, maar het werkt voor geen meter.

En die Jetten in Den Haag die iedereen aan de Warmtepomp wil hoeft zelf van mij niet van het gas

De toekomst van de Gasbaron is hier dus uitgespeeld. Nog wat tochtstrips bij de brievenbus en de achterdeur. De deur naar de bijkeuken - alias het kattenluik - zal ik niets aan kunnen veranderen .... helaas.

Plus een stuk of 40 ventilatoren om het VO verder op te krikken.
Maar een Panasonic 9kW die er 5 of 4 levert zodra het er op aankomt kan op termijn ook niet in functie blijven. Ik heb mij bang laten maken door de pendel-analisten en dat op een verkeerde manier ingevuld.

7kW om uit pendel-gebied te blijven is minimaal 5kW te weinig om te kunnen leveren.

Ik maak me sterk, dat de 0-10V schuifregelaar - anti pendel held - een combine kan vormen met iets.
Vanaf nu waak ik er voor om z.g. ervaringsdeskundig advies dat 1 op 1 vertaald wordt naar willekeurige posities en situaties nog langer voor waar te verslijten.
Veel dingen kun je ook zelf vaststellen ook al liggen de specifieke vaardigheden op ander gebied.
Met een beetje of beetje meer verstand en onderzoeksdrift zijn onze voorouders ook gekomen waar ze wilden zijn.

Panasonic zal zich bij mij opnieuw moeten bewijzen bij een volgende keuze om uit de middenmoot te komen.
hou nu eens op de panasonic/warmtepomp de schuld geven van zelf zaken verkeerd te hebben gedaan. de panasonic doet exact wat je van hem vraagt. je realiseert volgens mij niet helemaal dat je de verkeerde dingen vraagt van hem/haar. als je een daikin had gekocht was het daikin die kut en ruk is.

een bureauridder in den haag is niet verantwoordelijk dat je installatie niet tof loopt dus dat politieke gezwam mag je bewaren voor bij het koffieaparaat op je werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:18:
[...]

hou nu eens op de panasonic/warmtepomp de schuld geven van zelf zaken verkeerd te hebben gedaan. de panasonic doet exact wat je van hem vraagt. je realiseert volgens mij niet helemaal dat je de verkeerde dingen vraagt van hem/haar. als je een daikin had gekocht was het daikin die kut en ruk is.

een bureauridder in den haag is niet verantwoordelijk dat je installatie niet tof loopt dus dat politieke gezwam mag je bewaren voor bij het koffieaparaat op je werk.
Ik dacht behoorlijk relativerend iets geschreven te hebben. Van window painting zal niemand me kunnen beschuldigen. Maar dank voor de wake up call. kut en ruk is niet zo mijn ding, dat dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:23:
[...]

Ik dacht behoorlijk relativerend iets geschreven te hebben. Van window painting zal niemand me kunnen beschuldigen. Maar dank voor de wake up call. kut en ruk is niet zo mijn ding, dat dan weer wel.
ik begrijp dat je probeert te relativeren maar je relativeert zo hard dat je het eigenlijke probleem uit het oog verliest. en vooral de oorzaak. je kan rustig tegen een auto schoppen dat hij niet wilt starten maar als jij zelf de lampen aan hebt gelaten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
KaDoos schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:08:
[...]

Is er een reden dat je Ta gevraagd op 30° staat, als je huidige Ta=25 is, dan is dat de reden dat hij zo hard loopt. Kun je niet je gevraagde Ta een stuk naar beneden doen iets van 25 of 26? Dan heb je ook veel minder defrosts. Ik draai nu op Ta=25 tot -5 buiten.
Geheel op advies de stooklijn gepakt die Dylantje2 voorschreef. Die geeft nu Ta=30.

De wp is inmiddels gestopt bij 21.0 graden in de woonkamer en na het stoppen overshoot hij nu al naar de 21.2. Hij bleef maar 9kW thermisch het huis in pompen en Ta en Tr langzaam aan het opkrabbelen (zal later graphs delen). Veel te hard. Maar gewoon als test. Dit gaat VEEL te hard. De rest van de dag blijft die denk ik uit staan omdat de temp wel binnen is zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
padoempats schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:27:
[...]

Geheel op advies de stooklijn gepakt die Dylantje2 voorschreef. Die geeft nu Ta=30.

De wp is inmiddels gestopt bij 21.0 graden in de woonkamer en na het stoppen overshoot hij nu al naar de 21.2. Hij bleef maar 9kW thermisch het huis in pompen en Ta en Tr langzaam aan het opkrabbelen (zal later graphs delen). Veel te hard. Maar gewoon als test. Dit gaat VEEL te hard. De rest van de dag blijft die denk ik uit staan omdat de temp wel binnen is zo :)
Als je overal vvw hebt is dit wel erg hoog, en dit is vragen om defrosts.
Probleem is het grote verschil tussen je Ta gevraagd en je werkelijke Ta, normaal kruipt die naar 1 tot 2 graden, ik zou zover mogelijk zakken met je Ta. Mensen bedoelen het vaak goed maar als ze zelf geen vvw hebben loopt het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
sjimmie schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:18:
@Peanutsonic blijkbaar woon jij in een groter huis dan ik, met een navenant groter verbruik en warmtebehoefte. flauw gezegd, dan mag je ook verwachten dat je er meer aan kwijt bent en/of meer moet investeren dan ik voor mijn rijtjeshuisje.
Mijn huis is plm. 160 m2 en 450m3 ( plafonds beneden op 3.20 m )
Beneden temp op 18-21*C Boven matig verwarmd op 2 kamers.
Vrijstaand, jaren 20 vorige eeuw.
Ik weet het, we willen allen graag ruimte, maar als het meer kost wordt er (soms) gepiept.

Maar erg veel energiebelasting op iets als een 1e levensbehoefte aan enige warmte is ridicuul.
Windmolens moesten er komen en namaak bio-oplichters-hout idem.

Maar zeker heb je gelijk. Vind het alleen een erg pijnlijke kwestie voor de Nederlandse burgers

NB woon in het aardbevingsgebied met bevingsschade. Is nog niet toegekend, laat staan betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:26:
[...]

ik begrijp dat je probeert te relativeren maar je relativeert zo hard dat je het eigenlijke probleem uit het oog verliest. en vooral de oorzaak. je kan rustig tegen een auto schoppen dat hij niet wilt starten maar als jij zelf de lampen aan hebt gelaten....
Ik dacht te nemen maatregelen te hebben genoemd, maar mss wil ik lezen wat er niet staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:15:
Zojuist nog even in de eigen administratie van Sir Panapaniek gekeken of ik iets in de historie kon vinden.
Jawel hoor: 1501kWh verbruik en 7543 kWh opgewekt. Een "SCOP" van 5,03
Zou je zelf bijkans ook opgewekt van kunnen worden.

Maar, wat zegt mijn eigen en met zorg bijgehouden boekhouding ?

1631 kWh verbruik en 5872 opgewekt. Dat geeft een "SCOP" van 3,60 En de winter moet nog komen.

Panasonic, Panasonic, panapaniek wat maak je me nou ? Eh, nou, dat is te zeggen, niet zo veel eigenlijk.
Ik heb die ijzeren long vanaf dag 1 in de watten gelegd, aan niets ontbreekt het de malloot. Geen winkel te ver, geen onderdeel te duur. Ja ja. En een geheel eigen vertrek, de totale kelder zodat het mormel door mij benadert wordt als de totale mens door Louitje. Kan nie beter toch ?

Hier win je geen wedstrijd mee.
Het vermogen tot afgifte moet om hoog. Maar de potentie zit niet in de huidige J, daar valt niet meer te halen. Alle ventilatoren en torretjes ten spijt. Knoeiwerk, anders niet.
Slecht huis ? Nou, zeker gemiddeld met redelijk wat isolatie door vaklieden uitgevoerd en mezelf niet te vergeten. Goede CV installatie, maar niet ingericht op LTV.
Wie meer dan 35*C nodig heeft kan het vergeten met een WP, tenzij je 50 panelen op dak of tuin hebt liggen en maar hopen dat na 2025 er een acceptabele electra-prijs vergoed wordt voor teruglevering anders had je die € 20.000,- ook beter in de knip kunnen houden.
Tel daar de energie-plafond-prijs-subsidie van minimaal 20 milliard over 2022/2023 maar even bij op over pak em beet 7 millioen kostwinners ( wordt € 2857,- per k-winner )

Voorlopig wordt het de pomp op 35*C, kamer temp op 17*C en een dekentje over de knieën van het rillerige lijf. Wat heeft de Nederlandse burger zo ver gebracht ? Pensioenen uitgeindexeerd, de voedselbanken dienen uit te breiden en de salarissen worden aangevuld met de ene na de andere subsidi.

Nu het geld nog digitaal en iedereen ligt aan het infuus van het Rapalje in Den Haag.
Maar dat was nou helemaal de bedoeling.
The Great Reset

Even geduld, eerst de Pana Paniek resetten, d.w.z.: de Stekker er uit. Ik ga voorlopig over op GAS.
Zag zojuist dat de Pana beweert dat de COP nu 1.85 is. Ik weet ondertussen hoe ik ook de 1.85 van de Pana moet interpreteren voor een reëel getal.

Geef mij maar een NUL op de METER huis met deur drammers tegen alles op 4 poten.

Een zielig verhaal, waar een Warmtepomp al niet toe lijdt. ( geen typo )

't Is ook een brakke gedachte, dat je energie zou kunnen maken. Energie zit in de grond, in de lucht etc.
Met veel energie wordt dat bruikbaar, maar de Wet behoud van Energie ......... etc
We hebben met zijn allen spieren gekregen en dat is het dan. Wie wil eten moet werken voor de kost.
Pompje + ....... € 4500,- na subsidie en € 8.000,- voor de panelen. Gekke Henkie !

Off topic, gooi maar weg......... kon het niet laten, wat een humbug. Japanners.
Ik zou dat waardeloze ding meteen afkoppelen en verkopen. Ik weet zeker je bent hem binnen 1 dag kwijt 🤣

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
flippy schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:26:
[...]

Gasverbruik bij -5*C was bij 21*C kamertemperatuur 18m3 ( werkelijke cijfers, geen schatting, hou gas en elektra verbruik al jaren bij. )
Dat geeft aan energie 8.8 x 18 = 158 kW
22 uur stoken per etmaal maakt 158 / 22 = 7,2 kW

kamer temp daarmee bij -2*C staat genoteerd als 17,4*C ( geijkt )
Het lijkt er op dat de Pana 5 kW levert bij -2*C

Als ik in mijn beroep verhoudingsgewijs een dergelijk vermogen had geleverd bij een presentatie van meer dan 50% hoger, was ik door de vakafdeling van de Ondernemerskamer uit het ambt gezet of zou op zijn minst een ernstige berisping hebben gekregen met een tijdelijke schorsing van een half jaar..
Mijn werk diende afgegeven te worden met een garantie van minimaal 7 jaar.
Genoeg er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Carboy54 schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:01:
[...]

Ik zou dat waardeloze ding meteen afkoppelen en verkopen. Ik weet zeker je bent hem binnen 1 dag kwijt 🤣
Geen waardeloos ding. Past hier alleen niet omdat hij veel meer belooft dan het ding kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

Peanutsonic schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:10:
[...]

Geen waardeloos ding. Past hier alleen niet omdat hij veel meer belooft dan het ding kan.
Vandaar dat op dit forum zoveel tevreden gebruikers zitten net als ondergetekende. Gewoon verkopen dus en veel succes met de zoektocht naar een betere voor deze prijs 👍

[ Voor 12% gewijzigd door Carboy54 op 12-12-2022 16:17 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Pagina: 1 ... 67 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.