WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Als het te veel tijd in beslag neemt hoeft het niet hoor. Ik denk namelijk niet dat iemand hier zijn print gaat vervangen. Maar kon zijn dat je als importeur een lijst had met kosten van reparatie onderdelen.
BIZAR!!!!Nickkie55 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:59:
Voor de geïnteresseerden.
LET OP DIT IS NIET LANGDURIG GETEST
De 5/7/9 kW zijn bijna identieke machines. Ik wil dus uit mijn 5kW machine 9 kW vermogen halen
Het is momenteel 6 graden BuitenT en ik heb een 10K weestand in serie gezet met de (interne) buitentemp voeler. Dit gaf als resultaat -4 buitentemp op de Panasonic. Hiermee geeft je de frequentie vrij van 43 naar 59Hz.
En warempel dit werktDe 5 kW heeft een uur lang 8.3kW vermogen geleverd (gemeten kamstrup).
Er ontstaat waarschijnlijk wel een probleem met de defrost cycli, maar helaas is de werkelijke buitentemp hier momenteel te hoog voor.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi, bedacht. en prachtig om te zien dat je hem zo tweakt..
Laat je hem zo lopen?
Of wat moet er nog aangepast worden.
En als je een andere weerstand zet?
Kun je grafana [ gast] login delen?
Zet ik er iets over in de TS bij [ als ik tijd heb ]
erg benieuwd...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
5, 7 en 9 modellen hebben circulatiepompen van verschillende capaciteit.Dylantje2 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 07:11:
[...]
BIZAR!!!!
Mooi, bedacht. en prachtig om te zien dat je hem zo tweakt..
Laat je hem zo lopen?
Of wat moet er nog aangepast worden.
En als je een andere weerstand zet?
Kun je grafana [ gast] login delen?
Zet ik er iets over in de TS bij [ als ik tijd heb ]
erg benieuwd...
Dat wordt dus veel eerder pendelen.
Nou is meer potentie dan wordt afgegeven niets byzonders.
[ Voor 18% gewijzigd door Peanutsonic op 07-12-2022 08:55 ]
Naar mijn weten hebben ze allemaal hetzelfde type pomp.Peanutsonic schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:19:
[...]
5, 7 en 9 modellen hebben circulatiepompen van verschillende capaciteit.
ACXB53-00390
:strip_exif()/f/image/T8MNaUgEXTDTZFAgcUuWAfoQ.jpg?f=fotoalbum_large)
PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L
Zoals al vaker gemeld, alleen op onderstaande onderdelen verschillen de 5, 7 en 9kW J seriesPeanutsonic schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:19:
[...]
5, 7 en 9 modellen hebben circulatiepompen van verschillende capaciteit.
/f/image/pmEetFOxIJpl64FlQhVoiz99.png?f=fotoalbum_large)
Zag "het" gisteren voorbij komen in de handleidingen. Is ook logisch ?redbullwaning schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:16:
[...]
Naar mijn weten hebben ze allemaal hetzelfde type pomp.
ACXB53-00390
[Afbeelding]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
En wat is de reactor in dit verhaal? Ik zie hem op de reserve onderdelen lijst staan.flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:35:
het is relatief simpel om een 5kW op te voeren. nadeel is dat de waardes die je moet veranderen ervoor zorgen dat hij niet meer kan defrosten als het nodig is en de reactor erg heet word. die is niet gemaakt voor die grotere stromen.
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
De reactor is een onderdeel van het filtercircuit. Die haalt een deel van de rommel eruit die terugvloeit van de inverterregeling. Dat produceert warmte. Daarom is die vaak ook geplaatst bij de verdamper zodat die in de luchtstroming zit. Zonder reactor en de aanverwante filterprint krijg je flinke storingen op je lichtnet die veel electronica kan ontregelen of gewoon ontbruikbaar maakt. Ook houd het rommel tegen van buitenaf als iemand een circelzaag aanzet of iets dergelijks.Nickkie55 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:43:
[...]
En wat is de reactor in dit verhaal? Ik zie hem op de reserve onderdelen lijst staan.
Omdat een reactor grotendeels een blok koper en metaal is zijn ze duur dus je wilt niet een grotere erin zetten dan absoluut noodzakelijk.
[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 07-12-2022 09:52 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Het defrosted kan je zelf automatisch aanzwengelen op basis van het verband geschetst in de handleiding, dus dat lijkt me niet het punt.flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:35:
het is relatief simpel om een 5kW op te voeren. nadeel is dat de waardes die je moet veranderen ervoor zorgen dat hij niet meer kan defrosten als het nodig is en de reactor erg heet word. die is niet gemaakt voor die grotere stromen.
De reactor zou wel geschikt moeten zijn voor de hogere frequenties die de 5kW geeft bij een SWW run. Wat is de max frequentie die de 5kW geeft voor langere tijd bij SWW runs? Dat zou iets moeten zeggen over wat nog veilig kan.
het gaat niet om frequentie maar vermogen. de 5 kan net zo "hard" als de 9, maar het toerental word teruggedraaid naarmate de amperes naar de compressor stijgt. ook de 5 kan rustig stampen op 85hz maar zal dat terugbrengen als je daarmee de 5kW overstijgt.Heronimo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:58:
[...]
Het defrosted kan je zelf automatisch aanzwengelen op basis van het verband geschetst in de handleiding, dus dat lijkt me niet het punt.
De reactor zou wel geschikt moeten zijn voor de hogere frequenties die de 5kW geeft bij een SWW run. Wat is de max frequentie die de 5kW geeft voor langere tijd bij SWW runs? Dat zou iets moeten zeggen over wat nog veilig kan.
ik zie niet in hoe je adaptief de waardes aan kan passen zodat je hem/haar fopt om correct defrosts te doen op tijd. je kan dan makkelijker de shunt die de compressor amperes meet verdubbelen zodat die de helft meet en dus van een 5 een 10 maakt...

ik zou eerder de 9kw begrenzen op 5kw dan andersom. of een 5 begrenzen op 2.5 zodat die gedwongen rustig moet blijven als die koud start. al heb je daar de 0-10v regeling voor.
het is makkelijker om gewoon met iemand te ruilen die een 9kw heeft en zoals veel in de loop der tijd erachter zijn gekomen dat die te groot is.
[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 07-12-2022 10:10 ]
software update, als je die kan krijgen. Gaat Pana niet leveren, dus andere print lijkt de optie.flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:02:
[...]
het gaat niet om frequentie maar vermogen. de 5 kan net zo "hard" als de 9, maar het toerental word teruggedraaid naarmate de amperes naar de compressor stijgt. ook de 5 kan rustig stampen op 85hz maar zal dat terugbrengen als je daarmee de 5kW overstijgt.
ik zie niet in hoe je adaptief de waardes aan kan passen zodat je hem/haar fopt om correct defrosts te doen op tijd. je kan dan makkelijker de shunt die de compressor amperes meet verdubbelen zodat die de helft meet en dus van een 5 een 10 maakt...
ik zou eerder de 9kw begrenzen op 5kw dan andersom.
flow rate:redbullwaning schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:16:
[...]
Naar mijn weten hebben ze allemaal hetzelfde type pomp.
ACXB53-00390
[Afbeelding]
5kW 14,3 L/min
7 kW 20,1 L/min
9 kW 25,8 L/min
12 kW 34,4 L/min
16 kW 45,9 L/min
Er zit een begrenzing op de compressor frequenties afhankelijk van de buitentemperatuur. Verder lijkt er ook inderdaad een begrenzing te zijn om te grote ingaande stroom te begrenzen. Maar daar loop je dus pas bij 11A oftewel 2.5kW ingaand vermogen tegenaan.flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:02:
[...]
het gaat niet om frequentie maar vermogen. de 5 kan net zo "hard" als de 9, maar het toerental word teruggedraaid naarmate de amperes naar de compressor stijgt. ook de 5 kan rustig stampen op 85hz maar zal dat terugbrengen als je daarmee de 5kW overstijgt.
ik zou eerder de 9kw begrenzen op 5kw dan andersom. of een 5 begrenzen op 2.5 zodat die gedwongen rustig moet blijven als die koud start. al heb je daar de 0-10v regeling voor.
het is makkelijker om gewoon met iemand te ruilen die een 9kw heeft en zoals veel in de loop der tijd erachter zijn gekomen dat die te groot is.
:strip_exif()/f/image/nnxgv509DYXe32Um4q9xIReO.jpg?f=fotoalbum_large)
Defrost is simpelweg op basis van onderstaand verband tussen outdoor pipe sensor en de buitentemperatuur, dus die kan je makkelijk zelf op het juiste moment aanzwengelen.
/f/image/VbYGi2qyeR3JvNQ1HPyRCtJe.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Heronimo op 07-12-2022 11:20 ]
Wat wil je hiermee zeggen? Dit zijn simpelweg de flows die je krijgt bij 5 graden delta T krijgt als je dat vermogen wilt hebben. Je kan zelf de flow of delta T instellen zo je wilt zolang je maar niet onder de 6L/min gaat.Peanutsonic schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:27:
[...]
flow rate:
5kW 14,3 L/min
7 kW 20,1 L/min
9 kW 25,8 L/min
12 kW 34,4 L/min
16 kW 45,9 L/min
de reguliere "simpele" regeling kijkt als eerste naar Tb ja. maar zodra de verdamper verder onder de 0 komt word die tabel grotendeels losgelaten en komen de ingestelde maxima van de compressorvermogens om de hoek kijken. je zal bij lagere verdampingstemperaturen en hoge Tr eerder aan de vermogenslimiet komen dan dat de buitentemperatuur een factor is. in dat bereik ben je nog niet geweest met je test. probeert het nog maar eens met -10 buiten en een Tr van 40+. dan zal je zien dat je kan doen wat je wilt met de buitentemperatuur maar de compressorlimieten zijn gewoon overrulend. de vraag is alleen in hoeverre welke tabellen aangepast zijn op de lagere modellen. immers gaat die filterboards en reactors het niet grappig vinden als je 2x zoveel vermogen door die dingen drukt dan ze voor bedoelt zijn. met een 7kw heb je dat probleem niet. ik heb wel leuke gevallen gezien waarbij de verkeerde print in units zijn gegaan (daikin hoofdzakelijk) waarbij de boel flink duur is geworden en vaak uiteindelijk hebben geleid tot het huren van een kraan/hoogwerker en een nieuwe buitenunit kopen.Heronimo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:33:
[...]
Dat klinkt logisch maar zo werkt het bij de Panasonic dus niet. Er zit alleen een begrenzing op de compressor frequenties afhankelijk van de buitentemperatuur. Hij regelt dus niet terug op basis van ingaand of uitgaand vermogen.
Defrost is simpelweg op basis van onderstaand verband tussen outdoor pipe sensor en de buitentemperatuur, dus die kan je makkelijk zelf op het juiste moment aanzwengelen.
[Afbeelding]
ik wil nog steeds wel graag weten hoe je van plan was om de buitenvoeler dynamisch te foppen zodat je niet een ijsklomp met een panasonic logo in de tuin eindigd.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 07-12-2022 11:30 ]
sensor in de uitblaas van de buitenunit hangen ?flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:28:
[...]
de reguliere "simpele" regeling kijkt als eerste naar Tb ja. maar zodra de verdamper verder onder de 0 komt word die tabel grotendeels losgelaten en komen de ingestelde maxima van de compressorvermogens om de hoek kijken. je zal bij lagere verdampingstemperaturen en hoge Tr eerder aan de vermogenslimiet komen dan dat de buitentemperatuur een factor is. in dat bereik ben je nog niet geweest met je test. probeert het nog maar eens met -10 buiten en een Tr van 40+. dan zal je zien dat je kan doen wat je wilt met de buitentemperatuur maar de compressorlimieten zijn gewoon overrulend. de vraag is alleen in hoeverre welke tabellen aangepast zijn op de lagere modellen. immers gaat die filterboards en reactors het niet grappig vinden als je 2x zoveel vermogen door die dingen drukt dan ze voor bedoelt zijn. met een 7kw heb je dat probleem niet. ik heb wel leuke gevallen gezien waarbij de verkeerde print in units zijn gegaan (daikin hoofdzakelijk) waarbij de boel flink duur is geworden en vaak uiteindelijk hebben geleid tot het huren van een kraan/hoogwerker en een nieuwe buitenunit kopen.
ik wil nog steeds wel graag weten hoe je van plan was om de buitenvoeler dynamisch te foppen zodat je niet een ijsklomp met een panasonic logo in de tuin eindigd.

denk niet dat hij dan veel zal doen.Peanutsonic schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:32:
[...]
sensor in de uitblaas van de buitenunit hangen ?
Zie de edit van mijn post, er zit inderdaad een overcurrent beveiliging bij 11A op de 5kW versie. Maar daar kom je niet zo snel, want bij 7kW output bij -7 en 35 graden water temperatuur zit je pas op 11A.flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:28:
[...]
de reguliere "simpele" regeling kijkt als eerste naar Tb ja. maar zodra de verdamper verder onder de 0 komt word die tabel grotendeels losgelaten en komen de ingestelde maxima van de compressorvermogens om de hoek kijken. je zal bij lagere verdampingstemperaturen en hoge Tr eerder aan de vermogenslimiet komen dan dat de buitentemperatuur een factor is. in dat bereik ben je nog niet geweest met je test. probeert het nog maar eens met -10 buiten en een Tr van 40+. dan zal je zien dat je kan doen wat je wilt met de buitentemperatuur maar de compressorlimieten zijn gewoon overrulend. de vraag is alleen in hoeverre welke tabellen aangepast zijn op de lagere modellen. immers gaat die filterboards en reactors het niet grappig vinden als je 2x zoveel vermogen door die dingen drukt dan ze voor bedoelt zijn. met een 7kw heb je dat probleem niet. ik heb wel leuke gevallen gezien waarbij de verkeerde print in units zijn gegaan (daikin hoofdzakelijk) waarbij de boel flink duur is geworden en vaak uiteindelijk hebben geleid tot het huren van een kraan/hoogwerker en een nieuwe buitenunit kopen.
Ik fop de buitenvoeler niet. Ik reken simpelweg uit wanneer hij moet defrosten en stuur dan het defrost signaal naar de unit.
dat zijn amperes de compressor in, niet de amperes die de unit trekt. inkomend voltage kan namelijk erg verschillend zijn. de inverter kijkt niet naar het inkomende voltage, alleen het amperage naar de compressor zelf. welk voltage daarbij hoort is weer een ander verhaal en varieert per compressor en het toerenta ommers onder zware last maakt hij minder toeren maar meer amperes en de capaciteit van de compressor is volledig gebaseerd op het aantal amperes, niet wattage.Heronimo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:44:
[...]
Zie de edit van mijn post, er zit inderdaad een overcurrent beveiliging bij 11A op de 5kW versie. Maar daar kom je niet zo snel, want bij 7kW output bij -7 en 35 graden water temperatuur zit je pas op 11A.
Ik fop de buitenvoeler niet. Ik reken simpelweg uit wanneer hij moet defrosten en stuur dan het defrost signaal naar de unit.
11A bij 190V of bij 245V is 600W verschil. met een COP van 4 zit je dan al op 2.4kW extra warmteproductie.
[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 07-12-2022 12:24 ]
gebruiker gist, de Pana beslist.Heronimo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:44:
[...]
Zie de edit van mijn post, er zit inderdaad een overcurrent beveiliging bij 11A op de 5kW versie. Maar daar kom je niet zo snel, want bij 7kW output bij -7 en 35 graden water temperatuur zit je pas op 11A.
Ik vrees, dat de boel overtweaked raakt. Ofwel paard achter de wagen.
[ Voor 6% gewijzigd door Peanutsonic op 07-12-2022 11:59 ]
Puur uit nieuwsgierigheid: ik heb een 9kW T-Cap H split. Op dagen als vandaag, met temperaturen iets onder de 9 graden (8 graden is blijkbaar een omschakelpunt voor vrijgeven 60Hz), pompt die tijdens de SWW-cyclus soms tot 13 of 14kW en een groot deel van de tijd meer dan 10kW.flippy schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:49:
[...]
De reactor is een onderdeel van het filtercircuit. Die haalt een deel van de rommel eruit die terugvloeit van de inverterregeling. Dat produceert warmte. Daarom is die vaak ook geplaatst bij de verdamper zodat die in de luchtstroming zit. Zonder reactor en de aanverwante filterprint krijg je flinke storingen op je lichtnet die veel electronica kan ontregelen of gewoon ontbruikbaar maakt. Ook houd het rommel tegen van buitenaf als iemand een circelzaag aanzet of iets dergelijks.
Omdat een reactor grotendeels een blok koper en metaal is zijn ze duur dus je wilt niet een grotere erin zetten dan absoluut noodzakelijk.
En dat is zonder soft- of hardwarematige aanpassingen.
Dus blijkbaar vindt Panasonic het voor dit model wel goed om een groot deel van de tijd significant meer dan het standaardvermogen te leveren. Is dat een T-Cap dingetje, of kan dit eigenlijk voor geen enkele WP veel kwaad, zolang het maar van korte duur is?
het gaat onder de streep of je tegen bepaalde limieten loopt. de tcaps hebben een voordeel met een grotere verdamper dat er meer marge aanwezig is. vooral de 9kw versie is net als de 5kw een afgeknepen 12/16kwMr_Big schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:45:
[...]
Puur uit nieuwsgierigheid: ik heb een 9kW T-Cap H split. Op dagen als vandaag, met temperaturen iets onder de 9 graden (8 graden is blijkbaar een omschakelpunt voor vrijgeven 60Hz), pompt die tijdens de SWW-cyclus soms tot 13 of 14kW en een groot deel van de tijd meer dan 10kW.
Dus blijkbaar vindt Panasonic het voor dit model wel goed om een groot deel van de tijd significant meer dan het standaardvermogen te leveren. Is dat een T-Cap dingetje, of kan dit eigenlijk voor geen enkele WP veel kwaad, zolang het maar van korte duur is?
(niet helemaal natuurlijk) dus goed mogelijk om er meer uit te kietelen dan op de kenplaat staat zolang je maar binnen de perken blijft van de tabellen die de kabouter gebruikt. afhankelijk van het gebruik zal je eerder of later tegen bepaalde limieten lopen. in de praktijk betekent dat je dus gemiddeld rond de 9kw uitkomt maar net als dat je niet die 9kw hebt als het -20 is kan het dus zijn dat je boven de 9kw uitkomt als het warmer is. bij de zwaardere modellen die al op de max zitten zal je dat een stuk minder snel lukken natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 07-12-2022 15:11 ]
ik heb sinds enkele weken een Aquarea MDC05J3E5 geïnstalleerd.
Op zich heel tevreden van het toestel in de eerste periode maar sinds enkele dagen gebeuren er voor mij onverklaarbare zaken met het aanschakelen van de back up weerstand.
Ik zal voor de duidelijkheid misschien eerst de situatie even schetsen:
Het betreft een nieuwbouw, +/- 200 m² met berekend warmteverlies van een 3.5 kW volledig voorzien van vloerverwarming. Momenteel nog in afwerkfase dus ik wil een 15 °C binnen bereiken.
Om de chape gelijkmatig op te warmen heb ik de pomp op een hoog debiet gezet (+/- 23 l/min) en de vertrektemperatuur vast ingesteld op 22°C.
In praktijk resulteerde dit de eerste 2 weken in een Ta van 22°C en een Tr van +/-18 à 19 °C afhankelijk van het meer of minder openzetten van ramen om te pleisterwerken te laten drogen.
Sinds dit weekend zie ik het verbruik echter enorm oplopen.
Instellingen zijn ongewijzigd wat temperaturen en debiet betreft. Back up heat staat ingesteld dat hij pas bij -10 en bij 10 graden afwijking van gevraagd vertrek mag activeren. Deze zou dus nooit mogen bijkomen om extra vermogen te leveren.
Ik zie echter dat er constant 3.6kW verbruikt wordt door de warmtepomp.
Warmtepomp start bij opstart op de compressor 1000 à 1200 W, draait aan 33 Hz gedurende enkele minuten met een COP van +/- 6 (volgens pana). Hij maakt op dat moment een Ta van 21 °C dus bijna de gevraagde temperatuur.
Vervolgens komt de weerstand bij in, levert de pomp 23°C en toert de compressor af. COP zakt dan natuurlijk naar rond de 1,50. Wanneer ik de warmtepomp niet uitzet blijft ze zo uren draaien, met ingeschakelde weerstand.
Wat gaat hier volgens jullie mis, ik zou verwachten om bij extra lage aanvoertemperaturen een betere COP te bekomen. De weerstand zou volgens mijn gezond verstand slechts enkele minuten mogen bijspringen tijdens een ontdooicyclus maar toch niet gedurende uren overdag wanneer het +/- 6°C is.
Iemand een verklaring voor bovenstaande beschrijving?
Ik heb zelf al zitten denken over een hogere Ta met een grote deltaT om uiteindelijk wat op hetzelfde vermogen te komen maar zie niet in waarom dit beter zou draaien...
Ja, volgens mij heb ik dit eerder wel eens gezien. Als de retour niet boven de 20 graden komt binnen een paar minuten dan springt de backup heater bij. Je kan of de aanvoer een paar graden hoger zetten of de ijking van de aanvoer en retour sensoren een paar graden omhoog zetten. Ander alternatief kan nog zijn om een bypass open te zetten waardoor de retour sneller oploopt.Jan pana schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:22:
Hallo iedereen,
ik heb sinds enkele weken een Aquarea MDC05J3E5 geïnstalleerd.
Op zich heel tevreden van het toestel in de eerste periode maar sinds enkele dagen gebeuren er voor mij onverklaarbare zaken met het aanschakelen van de back up weerstand.
Ik zal voor de duidelijkheid misschien eerst de situatie even schetsen:
Het betreft een nieuwbouw, +/- 200 m² met berekend warmteverlies van een 3.5 kW volledig voorzien van vloerverwarming. Momenteel nog in afwerkfase dus ik wil een 15 °C binnen bereiken.
Om de chape gelijkmatig op te warmen heb ik de pomp op een hoog debiet gezet (+/- 23 l/min) en de vertrektemperatuur vast ingesteld op 22°C.
In praktijk resulteerde dit de eerste 2 weken in een Ta van 22°C en een Tr van +/-18 à 19 °C afhankelijk van het meer of minder openzetten van ramen om te pleisterwerken te laten drogen.
Sinds dit weekend zie ik het verbruik echter enorm oplopen.
Instellingen zijn ongewijzigd wat temperaturen en debiet betreft. Back up heat staat ingesteld dat hij pas bij -10 en bij 10 graden afwijking van gevraagd vertrek mag activeren. Deze zou dus nooit mogen bijkomen om extra vermogen te leveren.
Ik zie echter dat er constant 3.6kW verbruikt wordt door de warmtepomp.
Warmtepomp start bij opstart op de compressor 1000 à 1200 W, draait aan 33 Hz gedurende enkele minuten met een COP van +/- 6 (volgens pana). Hij maakt op dat moment een Ta van 21 °C dus bijna de gevraagde temperatuur.
Vervolgens komt de weerstand bij in, levert de pomp 23°C en toert de compressor af. COP zakt dan natuurlijk naar rond de 1,50. Wanneer ik de warmtepomp niet uitzet blijft ze zo uren draaien, met ingeschakelde weerstand.
Wat gaat hier volgens jullie mis, ik zou verwachten om bij extra lage aanvoertemperaturen een betere COP te bekomen. De weerstand zou volgens mijn gezond verstand slechts enkele minuten mogen bijspringen tijdens een ontdooicyclus maar toch niet gedurende uren overdag wanneer het +/- 6°C is.
Iemand een verklaring voor bovenstaande beschrijving?
Ik heb zelf al zitten denken over een hogere Ta met een grote deltaT om uiteindelijk wat op hetzelfde vermogen te komen maar zie niet in waarom dit beter zou draaien...
@ErikVers jij hebt hier in het verleden toch ook last van gehad?
Klopt helemaal, je geheugen laat je niet in de steek. En ik weet die ochtend nog precies :-)Heronimo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:56:
[...]
Ja, volgens mij heb ik dit eerder wel eens gezien. Als de retour niet boven de 20 graden komt binnen een paar minuten dan springt de backup heater bij. Je kan of de aanvoer een paar graden hoger zetten of de ijking van de aanvoer en retour sensoren een paar graden omhoog zetten. Ander alternatief kan nog zijn om een bypass open te zetten waardoor de retour sneller oploopt.
Vandaar dat ik niet meer onder een ta kleiner dan 25 (bij voorkeur minimaal 26) werk.
Anders kun je zelfs na een defrost in een run komen waar de backup het geheel van de compressor over neemt. Afhankelijk van je woning maar die TA>26 is in combinatie met SWW. Wellicht zonder dat je nog op 25 het ook goed krijgt.
Nu is het zo dat als je de kranten moet geloven dat heel normaal is om je woning met COP1 te verwamen maar ik word daar nooit zo blij van :-)
Off topic:
Collega van mij heeft een nieuwbouw woning met een Inventum Modulair All E - Combi.
Op zich mooi ding en redelijk stil. Deze stampt er momenteel bijna 100kwh (!!) per dag doorheen dus alles is maar relatief wat betreft veel of weinig verbruik.
Installateur heeft geen idee wat hij moet doen en wel of niet moet delen. Eerst werden woningen niet warm en nu giga verbruik. Ik heb de bewoner aangeraden zijn verbruik eens te gaan monitoren wat tot gevolg heeft dat ik zsm moet komen opdraven om de backup uit te schakelen of in ieder geval dat verbruik te gaan minimaliseren.....

[ Voor 24% gewijzigd door ErikVers op 07-12-2022 23:50 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
ErikVers schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:24:
[...]
Off topic:
Collega van mij heeft een nieuwbouw woning met een Inventum Modulair Combi.
Op zich mooi ding en redelijk stil. Deze stampt er momenteel bijna 100kwh (!!) per dag doorheen dus alles is maar relatief wat betreft veel of weinig verbruik.
Installateur heeft geen idee wat hij moet doen en wel of niet moet delen. Eerst werden woningen niet warm en nu giga verbruik. Ik heb de bewoner aangeraden zijn verbruik eens te gaan monitoren wat tot gevolg heeft dat ik zsm moet komen opdraven om de backup uit te schakelen of in ieder geval dat verbruik te gaan minimaliseren.....
Bekend probleem, dit forum heeft al een aantal topics over dat apparaat.
Dit is de meest recente: 21 kwh in 3,5 uur tijd vannacht, verwarming?!
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 07-12-2022 22:45 ]
Klopt inderdaad, was vanavond wat gaan testen en vanaf Tr 20 °C valt de back up weerstand uit.Heronimo schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:56:
[...]
Ja, volgens mij heb ik dit eerder wel eens gezien. Als de retour niet boven de 20 graden komt binnen een paar minuten dan springt de backup heater bij. Je kan of de aanvoer een paar graden hoger zetten of de ijking van de aanvoer en retour sensoren een paar graden omhoog zetten. Ander alternatief kan nog zijn om een bypass open te zetten waardoor de retour sneller oploopt.
Zou wel interessant zijn om dat te vermelden als fabrikant

Sinds ruim een week in bezit van een 9kW via MercaClima.es. Prima geholpen via Google Translate 😁 Ben nu de installatie aan het voorbereiden. Heb mij al flink ingelezen hier maar zit nog met 1 vraag.
Ik wil graag een externe thermostaat gebruiken en dan de aansturingsmodule in de bijkeuken nabij de pomp hangen. Dit omdat ik in de woonkamer graag een meer precieze hysterese wil hebben.
De externe thermostaat wil ik via de CN4 aansluiten. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Google Nest v3.
Is dit een goede combi, ook voor het koelen? Woning heeft geheel vloerverwarming en ga enkel 1 zone gebruiken.
Hoor graag jullie tips.
Oja, ik schrik niet van Heishamon ivm Home Assistant maar het systeem moet ook te bedienen/te begrijpen zijn voor de dames des huizes of een volgende koper.
Ik had een 12kw tcap tot vorig weekend. Die blaasde zonder problemen 15-16 kw eruit, maakte ie niet eens veel herrie. Top die ik gezien heb was 17,2 kw. Tijdens SWW productie allemaal, en ook voor langere tijd (hottub warm stoken voor paar uur)Mr_Big schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:45:
[...]
Puur uit nieuwsgierigheid: ik heb een 9kW T-Cap H split. Op dagen als vandaag, met temperaturen iets onder de 9 graden (8 graden is blijkbaar een omschakelpunt voor vrijgeven 60Hz), pompt die tijdens de SWW-cyclus soms tot 13 of 14kW en een groot deel van de tijd meer dan 10kW.
Die tcaps zijn echt beestige apparaten hoor...
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Lees je hier eerst eens in. Thermostaten is hier een veelbesproken hot toppic.Ciguena schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:41:
Zou ik jullie advies mogen?
Sinds ruim een week in bezit van een 9kW via MercaClima.es. Prima geholpen via Google Translate 😁 Ben nu de installatie aan het voorbereiden. Heb mij al flink ingelezen hier maar zit nog met 1 vraag.
Ik wil graag een externe thermostaat gebruiken en dan de aansturingsmodule in de bijkeuken nabij de pomp hangen. Dit omdat ik in de woonkamer graag een meer precieze hysterese wil hebben.
De externe thermostaat wil ik via de CN4 aansluiten. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een Google Nest v3.
Is dit een goede combi, ook voor het koelen? Woning heeft geheel vloerverwarming en ga enkel 1 zone gebruiken.
Hoor graag jullie tips.
Oja, ik schrik niet van Heishamon ivm Home Assistant maar het systeem moet ook te bedienen/te begrijpen zijn voor de dames des huizes of een volgende koper.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Zie tekst uit de specs: Warmtepompen met lucht‐ en aardwarmte (alleen verwarming)Ciguena schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:41:
Hoor graag jullie tips.
Dus op je vraag: nee 😋
Nb
Mollenhoff alpha2 funk direct control met vloerverdeler ivm lan aansluiting is wat je nodig hebt. Hier besteld zonder lan (enkel alpha 2 direct control 230v) maar nog niet getest. Prijs gaat van €60 naar €300 ivm wifi mogelijkheden 🙈 (dit kan enkel met de vloerverdeler als basis unit erbij) @heima24.de
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
War rules thermostaten zijn zelden een goede oplossing voor een wpCiguena schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:41:
Hoor graag jullie tips.
Investeren in een goede stooklijn is beter
En dan soms shiften op je stooklijn. al dan niet met domoticz oid.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
zucht... als je in je huis minder warmte kwijt kan dan het minimum van een WP, en dat is al snel bij kleinere of goed geisoleerde huizen, of als je invloeden hebt zoals tocht of zon, dan heb je al een thermostaat nodig.Dylantje2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:14:
[...]
War rules thermostaten zijn zelden een goede oplossing voor een wp
Investeren in een goede stooklijn is beter
En dan soms shiften op je stooklijn. al dan niet met domoticz oid.
(domotica is veel omslachtiger dan een simpele thermostaat)
[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 09-12-2022 08:18 ]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Dit kan ik beamen.sjimmie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:18:
[...]
zucht... als je in je huis minder warmte kwijt kan dan het minimum van een WP, en dat is al snel bij kleinere of goed geisoleerde huizen, of als je invloeden hebt zoals tocht of zon, dan heb je al een thermostaat nodig.
In onze goed na geïsoleerde tweekapper met beneden vvw is gisteren de kamer temp van 's morgens tot 's avonds van 19 graden opgelopen tot 20,2 graden in een run van ca12uur met een ta26 en tr24, flow van 10l/m en een compressor frequentie van 20hz.
Bij 20,2 graden greep de thermostaat in.
Bij begrenzing op 21*C had de WP van Signor Doekie waarschijnlijk nog 12 uur ongestoord kunnen draaien.Signor Doekie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:20:
[...]
Dit kan ik beamen.
In onze goed na geïsoleerde tweekapper met beneden vvw is gisteren de kamer temp van 's morgens tot 's avonds van 19 graden opgelopen tot 20,2 graden in een run van ca12uur met een ta26 en tr24, flow van 10l/m en een compressor frequentie van 20hz.
Maar gister was er geen zon. Staat je stooklijn niet gewoon te hoog?Signor Doekie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:20:
[...]
Dit kan ik beamen.
@bbbrumbrum hoezo? huis op temperatuur is huis op temperatuur. lagere stooklijn kan soms gewoon niet omdat dan de afgifte te laag wordt met daarvan alsnog negatieve gevolgen.
het lijkt wel alsof de war-only-evangelisten niet willen geloven dat er huizen zijn waar je gewoon niet uitkomt met 24x7 draaien.
Ik heb nooit een significante invloed van wind kunnen vaststellen op het warmte verlies.Oilman schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:34:
Om als het volgende week hard waait de stooklijn weer naar boven bij te moeten stellen? Toevoeging van een thermostaat maakt dat je een gesloten regellus krijgt, waardoor de stooklijn niet hyperkritisch is.
Ik denk niet dat iemand hier met Ta21 uit kan. Ik draai met deze temperaturen op Ta25, en mijn stooklijn is is zijn geheel -3 geshift omdat de F ook niet lager dan 25 ingesteld kan worden, wat voor de top van de stooklijn veel te veel is.sjimmie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:35:
@Peanutsonic mijn WP kan niet op een Ta van 21 draaien, onder de 27 wordt ie al instabiel wegens te weinig afgifte. En die lage afgifte hangt dan weer samen met wat ik al eerder zei en is dus eigenlijk juist goed.
@bbbrumbrum hoezo? huis op temperatuur is huis op temperatuur. lagere stooklijn kan soms gewoon niet omdat dan de afgifte te laag wordt met daarvan alsnog negatieve gevolgen.
het lijkt wel alsof de war-only-evangelisten niet willen geloven dat er huizen zijn waar je gewoon niet uitkomt met 24x7 draaien.
Ik zeg ook niet dat WAR-only altijd werkt, ik zit hier ook met een grote zuid-pui die voor flinke extra opwarming zorgt. Maar mijn VVW ligt >12cm diep dus als ik er iets mee wil moet ik anticiperen, uitschakelen als het te warm is heeft geen zin.
Mijn punt was: op een rustige zonloze dag als nu zou je stooklijn gewoon moeten kloppen.
Maar er kunnen idd andere redenen zijn om eea hoger in te stellen.
Zal ook wel van je huis afhangen. Heb zelf een vrijstaande woning met zowel op noord als op zuid volledig glas. Als het waait merk ik dat flink. Maar RTC uit de NodeRed flow compenseert daarvoorbbbrumbrum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:41:
[...]
Ik heb nooit een significante invloed van wind kunnen vaststellen op het warmte verlies.
Even terug naar een basis gegeven, minimaal vermogen is minimaal vermogen, mee eens?bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:41:
[...]
Ik zeg ook niet dat WAR-only altijd werkt, ik zit hier ook met een grote zuid-pui die voor flinke extra opwarming zorgt. Maar mijn VVW ligt >12cm diep dus als ik er iets mee wil moet ik anticiperen, uitschakelen als het te warm is heeft geen zin.
Mijn punt was: op een rustige zonloze dag als nu zou je stooklijn gewoon moeten kloppen.
Maar er kunnen idd andere redenen zijn om eea hoger in te stellen.
Nou, en als mijn WP met dat minimale vermogen nog steeds meer warmte in mijn huis brengt dan dat mijn huis verliest, gaat de binnentemperatuur omhoog. En dus heb ik een thermostaat om te voorkomen dat het hier te warm wordt EN dat de warmtepomp onnodig draait.
Dus: war-only kan niet altijd, dat is puur mijn tegengas tegen de bewering dat iedereen maar met WAR only zonder thermostaat zou moeten gaan draaien.
[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 09-12-2022 10:49 ]
"niet uitkomen" = te lage kamer temp?sjimmie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:35:
@Peanutsonic mijn WP kan niet op een Ta van 21 draaien, onder de 27 wordt ie al instabiel wegens te weinig afgifte. En die lage afgifte hangt dan weer samen met wat ik al eerder zei en is dus eigenlijk juist goed.
hogere stooklijn ??
Als je eenmaal autoshiften hebt via welke domotica dan ook kan je met een extreme shift van bijvoorbeeld -5 de Wp stoppen zoals je dat doet met een externe thermostaat. Voor mij werkt dat perfect omdat ik de kamertemperatuur via WiFi communiceer met de domotica en geen discussie meer heb over welke bedrade thermostaat al dan niet geschikt zou zijn.sjimmie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:18:
[...]
zucht... als je in je huis minder warmte kwijt kan dan het minimum van een WP, en dat is al snel bij kleinere of goed geisoleerde huizen, of als je invloeden hebt zoals tocht of zon, dan heb je al een thermostaat nodig.
Via dezelfde weg kom ik uiteraard weer terug bij de normale shift als de kamertemperatuur weer is gedaald.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Shiften op een stooklijn lijkt mij hetzelfde als de bus naar amsterdam nemen vanuit Leeuwarden of Maastricht en dan om de 10 km even uit- en dan weer instappen om te zien of het misschien regent.t.oswald schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:59:
[...]
Als je eenmaal autoshiften hebt via welke domotica dan ook kan je met een extreme shift van bijvoorbeeld -5 de Wp stoppen zoals je dat doet met een externe thermostaat. Voor mij werkt dat perfect omdat ik de kamertemperatuur via WiFi communiceer met de domotica en geen discussie meer heb over welke bedrade thermostaat al dan niet geschikt zou zijn.
Via dezelfde weg kom ik uiteraard weer terug bij de normale shift als de kamertemperatuur weer is gedaald.
andersom: zonder thermostaat niet uitkomen om te voorkomen dat de kamertempertatuur te hoog wordt.Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:57:
[...]
"niet uitkomen" = te lage kamer temp?
hogere stooklijn ??
en dan een lagere stooklijn zorgt ervoor dat de WP zijn minimale vermogen niet meer kwijt kan en dus gaat pendelen. en pendelen is vervelender dan een thermostaat.
de bekende spijker op z'n kop: voor jou werkt dat. ik haak alleen in op de stelling dat WAR-only voor iedereen beter en haalbaar zou moeten zijn. want dat is niet zo.t.oswald schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:59:
[...]
Als je eenmaal autoshiften hebt via welke domotica dan ook kan je met een extreme shift van bijvoorbeeld -5 de Wp stoppen zoals je dat doet met een externe thermostaat. Voor mij werkt dat perfect omdat ik de kamertemperatuur via WiFi communiceer met de domotica en geen discussie meer heb over welke bedrade thermostaat al dan niet geschikt zou zijn.
en dan nog los van de discussie of iedereen dan maar aan de domotica moet, terwijl een simpele thermostaat het ook fixt.
Wel afhankelijk van je thermostaat uiteraard...sjimmie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:28:
[...]
de bekende spijker op z'n kop: voor jou werkt dat. ik haak alleen in op de stelling dat WAR-only voor iedereen beter en haalbaar zou moeten zijn. want dat is niet zo.
en dan nog los van de discussie of iedereen dan maar aan de domotica moet, terwijl een simpele thermostaat het ook fixt.
Evohome maakt er soms een potje van:
/f/image/K2vlRaaRU92ro2LhRl1bfgd9.png?f=fotoalbum_large)
Maar ga het denk ik eens een weekje proberen. Hoewel de defrosts nu sowieso al in de weg zitten.
Weet ook niet of Panasonic nog enige logica heeft ingebouwd in de reactie op de thermostaat.
Jazeker, die logica is:MikeyMan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:32:
[...]
Weet ook niet of Panasonic nog enige logica heeft ingebouwd in de reactie op de thermostaat.
thermostaat aan = WP draaien
thermostaat uit = WP stoppen
Ah ja... Heldersjimmie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:41:
[...]
Jazeker, die logica is:
thermostaat aan = WP draaien
thermostaat uit = WP stoppen
Thnx voor het advies en de interessante discussie die volgde.ErikVers schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 05:36:
[...]
Zie tekst uit de specs: Warmtepompen met lucht‐ en aardwarmte (alleen verwarming)
Dus op je vraag: nee 😋
Nb
Mollenhoff alpha2 funk direct control met vloerverdeler ivm lan aansluiting is wat je nodig hebt. Hier besteld zonder lan (enkel alpha 2 direct control 230v) maar nog niet getest. Prijs gaat van €60 naar €300 ivm wifi mogelijkheden 🙈 (dit kan enkel met de vloerverdeler als basis unit erbij) @heima24.de
Heb heel wat teruggelezen met de zoekopdracht thermostaat in dit deel van het forum. Veel loopt via domotica lees ik. En ja, ik had de Siemens thermostaat al gevonden in de TS.
Ondanks de voordelen wil ik het in eerste instantie niet te moeilijk maken. Ik start dus met WAR met thermostaat. Uitgaande van niet draaien als het niet nodig is. Ik ga er even vanuit dat ik voldoende slimme Japaners in het apparaat heb zitten
Doel is om te kijken of de WP dit ook doet met een externe sensor, danwel wat er gebeurd als de externe sensor tijdelijk op een warmere (>4 graden) plek neergelegd word.
Kan zijn dat alle gegevens dan uit de externe sensor gehaald worden, maar kan natuurlijk ook zomaar zijn dat deze alleen gebruikt wordt voor de stooklijn en de vaste buitensensor voor deze frequentie beperking gebruikt word (we hebben de kabouters immers wel eens andere rare dingen zien doen).
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Ik kan het je al wel vertellen. Ik heb niets meer onder de 34 hz gezien. En heb een externe sensor.Motorfret schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:53:
Aangezien de T-cap J-serie niet onder de 34hz draait bij temperaturen lager dan 4 graden, heb ik de externe temperatuur sensor maar eens besteld.
Doel is om te kijken of de WP dit ook doet met een externe sensor, danwel wat er gebeurd als de externe sensor tijdelijk op een warmere (>4 graden) plek neergelegd word.
Kan zijn dat alle gegevens dan uit de externe sensor gehaald worden, maar kan natuurlijk ook zomaar zijn dat deze alleen gebruikt wordt voor de stooklijn en de vaste buitensensor voor deze frequentie beperking gebruikt word (we hebben de kabouters immers wel eens andere rare dingen zien doen).
Sterker nog... Vaak blijft ie op 45-48 hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 09-12-2022 15:04 ]
RVO:
"Ik heb een vraag over de KIT-MXC12J9E8-W die u heeft opgegeven voor vermelding op de meldcodelijst.
De gegevens die we van dit apparaat hebben heeft een Prated van 9KW. Terwijl dit om een 12KW apparaat betreft.
Zou u eens kunnen kijken of de gegeven kloppen die heeft doorgestuurd? en zo niet kunt u dan de gegevens doorsturen naar de DEW@rvo.nl postbus tav <naam medewerker>"
Antwoord Panasonic:
"Klopt dit toestel heeft inderdaad een Prated van 9 kW.
De beoordeling en vermelding op de lijst klopt dan ook."
Tja, waarvoor heb ik dan betaald bij de koop van de 12KW uitvoering?
PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22
claim, claim, claiiiiiiiiiiiiimmmmmm !!!!Tiesert schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:14:
Hmm, RVO heeft vragen gesteld aan Panasonic over het afwijkende subsidie-bedrag voor de 12KW T-CAP J-gen. Vandaag kreeg ik de terugkoppeling van het RVO n.a.v. mijn ISDE-aanvraag.
RVO:
"Ik heb een vraag over de KIT-MXC12J9E8-W die u heeft opgegeven voor vermelding op de meldcodelijst.
De gegevens die we van dit apparaat hebben heeft een Prated van 9KW. Terwijl dit om een 12KW apparaat betreft.
Zou u eens kunnen kijken of de gegeven kloppen die heeft doorgestuurd? en zo niet kunt u dan de gegevens doorsturen naar de DEW@rvo.nl postbus tav <naam medewerker>"
Antwoord Panasonic:
"Klopt dit toestel heeft inderdaad een Prated van 9 kW.
De beoordeling en vermelding op de lijst klopt dan ook."
Tja, waarvoor heb ik dan betaald bij de koop van de 12KW uitvoering?
ik heb een 9 kw, krijg (?) subsidi voor een 7 kW
dit levert zo een schadevergoeding op t.b.v. EURO veel
[ Voor 15% gewijzigd door Peanutsonic op 09-12-2022 15:20 ]
Het verschil is dat de 9kw non-tcap een rating heeft van 7kw bij -7/35 (volgens mij de waarde waar rvo op meet)Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:18:
[...]
claim, claim, claiiiiiiiiiiiiimmmmmm !!!!
ik heb een 9 kw, krijg (?) subsidi voor een 7 kW
dit levert zo een schadevergoeding op t.b.v. EURO veel
De tcaps heb en daar allemaal een vast vermogen tot -20. Maar volgens het rvo en het energielabel is het 9 9 16 voor de 9 12 16kw units respectievelijk.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Mijn stooklijn staat bewust iets aan de hoge kant omdat de wp begint te pendelen bij een Tb van boven de 5 a 6 graden. Doorgaans heb ik dan 4 of 5 runs per dag. Ik had gisteren een shift van -2 gegeven en vandaag -3, eens kijken wat er dan gebeurt.bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:28:
[...]
Maar gister was er geen zon. Staat je stooklijn niet gewoon te hoog?
Ik heb eigenlijk geen stooklijn nodig maar een stookkromme. Mijn stooklijn staat op Tb10°:Ta27°/ Tb-20°:Ta31°.
Bij de huidige buiten temperatuur heb ik beneden genoeg aan een Ta van ca 25°C of misschien nog minder.
Aan de andere kant heb ik ook een hele grote design radiator in de badkamer die bij een Ta van 25° niet veel meer doet en om het toch nog wat behaaglijk te krijgen daar moet de Ta eigenlijk naar een graad of dertig.
Zo heeft iedereen zijn eigen afweging om een bepaalde stooklijn in te stellen en dit eventueel met een simpele thermostaat of d.m.v. domotica o.i.d. te regelen.
Ik hou het bewust simpel met alleen de controller en een thermostaat en dat werkt voor mij prima. Voor mijn wederhelft ook. Die moet met een druk op de knop de verwarming aan en uit kunnen zetten als ik er onverhoopt niet meer ben.
waarom staat de stooklijn dan zoals je vermeld ? zie gearceerde tekst hierbovenSignor Doekie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:08:
[...]
Mijn stooklijn staat bewust iets aan de hoge kant omdat de wp begint te pendelen bij een Tb van boven de 5 a 6 graden. Doorgaans heb ik dan 4 of 5 runs per dag. Ik had gisteren een shift van -2 gegeven en vandaag -3, eens kijken wat er dan gebeurt.
Ik heb eigenlijk geen stooklijn nodig maar een stookkromme. Mijn stooklijn staat op Tb10°:Ta27°/ Tb-20°:Ta31°.
Bij de huidige buiten temperatuur heb ik beneden genoeg aan een Ta van ca 25°C of misschien nog minder.
Aan de andere kant heb ik ook een hele grote design radiator in de badkamer die bij een Ta van 25° niet veel meer doet en om het toch nog wat behaaglijk te krijgen daar moet de Ta eigenlijk naar een graad of dertig.
Zo heeft iedereen zijn eigen afweging om een bepaalde stooklijn in te stellen en dit eventueel met een simpele thermostaat of d.m.v. domotica o.i.d. te regelen.
Ik hou het bewust simpel met alleen de controller en een thermostaat en dat werkt voor mij prima. Voor mijn wederhelft ook. Die moet met een druk op de knop de verwarming aan en uit kunnen zetten als ik er onverhoopt niet meer ben.
Dat zo zijnde, heb je bij de temp als nu genoeg aan 23*C ??
Volgens mij staat in mijn verhaal precies omschreven over het hoe en waarom van mijn ingestelde stooklijn.Peanutsonic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:25:
[...]
waarom staat de stooklijn dan zoals je vermeld ? zie gearceerde tekst hierboven
Dat zo zijnde, heb je bij de temp als nu genoeg aan 23*C ??
Of een Ta van 23° voldoet weet ik niet, nooit geprobeerd en daarbij wordt mijn badkamer dan niet meer warm.
[ Voor 12% gewijzigd door Signor Doekie op 09-12-2022 17:38 ]
edit:Signor Doekie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:36:
[...]
Volgens mij staat in mijn verhaal precies omschreven over het hoe en waarom van mijn ingestelde stooklijn.
Of een Ta van 23° voldoet weet ik niet, nooit geprobeerd en daarbij wordt mijn badkamer dan niet meer warm.
is goed zo
[ Voor 19% gewijzigd door Peanutsonic op 10-12-2022 08:53 ]
vast wel, niet verder kijkenSignor Doekie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:36:
[...]
Volgens mij staat in mijn verhaal precies omschreven over het hoe en waarom van mijn ingestelde stooklijn.
Infrarood paneeltje in de badkamer doet wonderen.Signor Doekie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:08:
[...]
Mijn stooklijn staat bewust iets aan de hoge kant omdat de wp begint te pendelen bij een Tb van boven de 5 a 6 graden. Doorgaans heb ik dan 4 of 5 runs per dag. Ik had gisteren een shift van -2 gegeven en vandaag -3, eens kijken wat er dan gebeurt.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
bewust simpel houden doet soms ook andere wonderen.t.oswald schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:53:
[...]
Infrarood paneeltje in de badkamer doet wonderen.
.sjimmie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:35:
De wp is niet altijd aan als je op een Stooklijn draait 24/7 dat is de fout van velen.
Sommige merken kunnen het niet, maar Pana gaat gewoon netjes uit als hij op de stooklijn loopt. [ er zijn er die dat ook niet geloven. ] [ voor pana zijn er een paar momenten dat het lastig is qua stooklijn. [ daar zou je kunnen shiften]
Maar stap 1 is bij velen een te zware wp. stap twee bij velen niet goed ingeregeld. en stap 3 is het geduld wat de meesten niet hebben. of een dashboard dat je kunt zien wat er gebeurd ]
En ja de mijne is volgens velen TE ligt, maar tot nu toe geen WAF die zeurt.
En tot nu toe red ik het al 4 winters..
[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 10-12-2022 10:53 ]
Was toch iets als de TR onder 26 -27 was bij een defrost?
27. maar als je hem uit forceert kan je vaak wel af zonder. dit is wel perfecte weer om te testen of je zonder heater afkan.Dylantje2 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:46:
Was eigenlijk ook weer eens benieuwd wanneer de Backupheater erbij kwam.
Was toch iets als de TR onder 26 -27 was bij een defrost?
ben je echt je hele stooklijn en efficientie om zeep aan het helpen vanwege 1 radiator in een badkamer?Signor Doekie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:08:
[...]
[ Voor 66% gewijzigd door flippy op 10-12-2022 10:57 ]
En als hij x tijd zijn gewenste Ta niet kan halen was toch ook een parameter?flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:55:
[...]
27. maar als je hem uit forceert kan je vaak wel af zonder. dit is wel perfecte weer om te testen of je zonder heater afkan.
[...]
ben je echt je hele stooklijn en efficientie om zeep aan het helpen vanwege 1 radiator in een badkamer?
Als hij zo groot is zou hij juist wel moeten werken.flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:55:
[...]
ben je echt je hele stooklijn en efficientie om zeep aan het helpen vanwege 1 radiator in een badkamer?
Maar heb je het systeem waterzijdig ingeregeld.?
Want als hij niet goed mee loopt, en er geen foorceerpijp in zit:
https://www.hornbach.nl/p...2-lengte-1740-mm/5091454/
Is het mss wel heel simpel te verklaren dat hij niet goed werkt.
Want juist veel afgifte zou bij ltv werken.
klopt. maar volgens mij is dat meer een richtlijn dan een harde regel.Dylantje2 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:11:
[...]
En als hij x tijd zijn gewenste Ta niet kan halen was toch ook een parameter?
gewoon proberen. dit is het weer ervoor. in ergste geval moet je even zekering omzetten om de unit te resetten.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 10-12-2022 11:23 ]
Heeft net de tr van lager dan 27 graden vannacht niet gehaald..flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:22:
[...]
klopt. maar volgens mij is dat meer een richtlijn dan een harde regel.
gewoon proberen. dit is het weer ervoor.
Ga he toch maar eens forceren..:-)+
/f/image/B02S5cmIekYIacB02LKVFgfg.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Dylantje2 op 10-12-2022 11:25 ]
kan je meteen de camera recht hangen....Dylantje2 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:24:
[...]
Heeft net de tr van lager dan 27 graden vannacht niet gehaald..
Ga he toch maar eens forceren..:-)+
[Afbeelding]
Hahaha
hoe kwam ik ook weer eens bij test backupheater?
Al 15 afgelopen 24u & 4kWh in het elektrische element gestampt

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
hamburger, beneden, links 10 sec vasthouden.Dylantje2 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:32:
[...]
Hahaha
hoe kwam ik ook weer eens bij test backupheater?
als je H75 fout krijgt moet die weer aan. anders zit je goed.
dat geld trouwens voor iedereen (hoe gek ze ook zijn) die de heater veel aan ziet gaan....

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 10-12-2022 13:15 ]
Maar dat was/is toch het inschakelen van de BH.flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:13:
[...]
hamburger, beneden, links 10 sec vasthouden.
dat geld trouwens voor iedereen (hoe gek ze ook zijn) die de heater veel aan ziet gaan....
Dacht dat er ergens ook een setting was om hem echt handmatig aan te zetten. als test
back, enter, rechtsDylantje2 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:30:
[...]
Maar dat was/is toch het inschakelen van de BH.
Dacht dat er ergens ook een setting was om hem echt handmatig aan te zetten. als test
supermega mee oppassen wat je in dat menu doet.
als je de backup heater handmatig aanzet gaat dus NIET de pomp erbij aan om maar even een voorbeeld te noemen. en die situatie is niet-bueno.
[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 10-12-2022 13:38 ]
Vertel....flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:36:
[...]
back, enter, rechts
supermega mee oppassen wat je in dat menu doet.
als je de backup heater handmatig aanzet gaat dus NIET de pomp erbij aan om maar even een voorbeeld te noemen. en die situatie is niet-bueno.
Wat wel en wat niet
in princiepe gewoon helemaal niet daar komen behalve om de sensoren offset in te stellen.
je kan ook gewoon de room heater aanzetten als je de heater handmatig aan wilt zetten. dat kan gewoon via de reguliere menus.
Dat klinkt wel heel dramatisch.flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:55:
[...]
Zoals gezegd begint de wp te pendelen bij een Tb van ca 6°en een Ta lager dan 27°. Dan loopt de temperatuur in de badkamer lekker mee. Nu met de een periode van rond het vriespunt heb ik een shift -3 gegeven en blijft de wp lekker door pruttelen op een Ta van 26° en blijft de badkamer wat achter in temperatuur. Als het nog kouder wordt dan gaat de shift eraf en loopt de temperatuur in de badkamer weer op.
De afgelopen 12 maanden heeft de wp 1400kWh verstookt voor verwarmen inclusief de backup heater voor defrosts gemeten met de kWh meters van HW. (Tweekapper met 165m2 vloer opp.)
Als ik weer eens tijd voor mezelf heb en klaar ben met het verduurzamen bij mijn kroost, komt er boven ook vvw.
Nu bezig met een tweekapper uit 1926 van mijn zoon. Net een beetje uitgeklust bij mijn dochter, een project van 3 jaar. Daar staat nu een pana 5j klaar om te worden aangesloten.
Ja ie roomheater is de mooie vertaling van backup toch :-)flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:41:
[...]
in princiepe gewoon helemaal niet daar komen behalve om de sensoren offset in te stellen.
je kan ook gewoon de room heater aanzetten als je de heater handmatig aan wilt zetten. dat kan gewoon via de reguliere menus.
Heb nu ff spierballen erbij..
Dacht die ook de bh inschakelde...
Maar het lijkt toch een gevalletje waterzijdig? Heb je dat gedaanSignor Doekie schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:46:
[...]
Dat klinkt wel heel dramatisch.![]()
Zoals gezegd begint de wp te pendelen bij een Tb van ca 6°en een Ta lager dan 27°. Dan loopt de temperatuur in de badkamer lekker mee. Nu met de een periode van rond het vriespunt heb ik een shift -3 gegeven en blijft de wp lekker door pruttelen op een Ta van 26° en blijft de badkamer wat achter in temperatuur. Als het nog kouder wordt dan gaat de shift eraf en loopt de temperatuur in de badkamer weer op.
De afgelopen 12 maanden heeft de wp 1400kWh verstookt voor verwarmen inclusief de backup heater voor defrosts gemeten met de kWh meters van HW. (Tweekapper met 165m2 vloer opp.)
Als ik weer eens tijd voor mezelf heb en klaar ben met het verduurzamen bij mijn kroost, komt er boven ook vvw.
Nu bezig met een tweekapper uit 1926 van mijn zoon. Net een beetje uitgeklust bij mijn dochter, een project van 3 jaar. Daar staat nu een pana 5j klaar om te worden aangesloten.
Juist die grote afgifte zou warmte moeten geven toch.
zelfde ding.Dylantje2 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:47:
[...]
Ja ie roomheater is de mooie vertaling van backup toch :-)
Heb nu ff spierballen erbij..
Dacht die ook de bh inschakelde...
roomheater staat aan.
maar die mag bij -3 erbij komen
spierballen verhoogt toch alleen de TW gewenst ...
Flow heb Ik wel, maar vanaf welke retour temperatuur krijg je een H75 ?flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:13:
[...]
hamburger, beneden, links 10 sec vasthouden.
Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled
10 graden op de retour is een harde limiet als de backup uitstaat. andere parameters kunnen er nog wel zijn zoals tijd (defrost mag maximaal 10 of 20 min duren) maar H75 is specifiek voor de fout dat hij het gewoon niet meer kan redden zonder heater die jij uit hebt gezet.HFman schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:31:
[...]
Flow heb Ik wel, maar vanaf welke retour temperatuur krijg je een H75 ?
je kan hem ook officeel uitzetten voor locaties waar je niet zoveel vermogen mag/kan trekken.
[ Voor 99% gewijzigd door Wolly op 10-12-2022 21:48 ]
je kan de heater "uitzetten" (in het niet-zo-geheime-menu) dat die simpelweg niet meer gebruikt mag worden. dan forceer je hem om alles te doen met het water.
Kan dat ook met de G serie?flippy schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:49:
[...]
je kan de heater "uitzetten" (in het niet-zo-geheime-menu) dat die simpelweg niet meer gebruikt mag worden. dan forceer je hem om alles te doen met het water.
geen idee. die zie ik niet in het wild. niet de modellen die geen bypass hebben in elk geval.
[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 10-12-2022 21:59 ]
Hier een run van gisternacht nog met de backup heater bij alle defrosts. Ik draai met 25 Ta en Tr is ong 21-22:
:strip_exif()/f/image/KeZqr1aj8BNxjA3dQFdMfKRi.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie elk uur de backup heater erbij aan. 10 minuten ongeveer 3600 watt totaal en waarbij Ta zakt naar 22 en Tr van 22.5 naar 22.3. Over de nacht een gemiddelde wattage van 1470.
Hieronder is afgelopen nacht te zien, exact hetzelfde time window maar nu is de backup heater disabled:
:strip_exif()/f/image/NJjhjUy2QFjRGZixmGkX5CiP.jpg?f=fotoalbum_large)
Het aantal defrosts was afgelopen nacht minder (6 in hetzelfde time window tov 10 de nacht ervoor). Goed te zien is dat de backup heater niet aanspringt, want het vermogen daalt juist tijdens een defrost naar zo'n 400-600 watt. De defrosts duren nog steeds exact even lang (± 10 minuten) maar het valt op dat de Ta en Tr duidelijk meer zakken. Ta gaat van 25 naar 20 en Tr van 22.3 naar 21.8. Maar een halve graad bij mij. Heb wel voor 170m2 vloerverwarming / ± 150L. Direct na de defrosts gaat de WP wel wat harder stampen en gaat de compressor fors omhoog om de lage Ta te compenseren waarbij werkelijke vermogen paar minuten piekt op 2500w. Dat deed die met backup heater ook maar een stuk minder, want Ta is na de run wat hoger.
Het werkelijk opgenomen vermogen is afgenomen van 1470w naar 1010w gemiddeld over die periode. Qua kamertemperatuur geen verschil merkbaar, die blijft stabiel 20.7 - 20.8. Voor mij dus een flinke winst om die backup heater uit te zetten.
Nu het negatieve punt. Gisteravond een DHW run geforceerd. Die schiet snel in error H91 (Tank heater OLP). Ik zie dat bij disablen van de backup heater de Tank heater van internal naar external gaat. Ik heb een atlantic wpb dus dat is in principe de externe heater maar heb op de panasonic niets aangesloten. Is er een manier om die hele external tank heater te negeren en ook alleen een DHW run op best effort te draaien met de panasonic tot zeg 50 graden zonder backup heater?
Mijn gevecht met de thermostaat
Kort: 7kW J serie, vvw enkel beneden +- 100m2, pana thermostaat beneden met -2° compensatie (want die geeft te veel aan)
Met mijn cv ketel kon ik perfect mijn binnentemperatuur in de range 20,5°-21,5° houden
Met de wp op 21° schommelt mijn binnentemperatuur tussen 20° en 22° wat ik veel minder comfortabel vind
De installateur is terug geweest en heeft de stooklijn verhoogd van 27-32 naar 30-35 ... ik zie/merk geen enkel verschil.
Nu begin ik al manueel de thermostaat te beïnvloeden opdat die zou draaien.
van 20 naar 22 duurt ten andere 4 à 5 uur in totaal
Dus veel zin om een externe thermostaat te plaatsen (Nest?) die ik dan op 20,5 kan zetten tot 21,5 (dus starten als het 20,4 wordt en stoppen als het 21,5 is)
Mijn verbruik (BE - het Antwerpse) tijdens de laatste paar koude dagen (tussen -2° en +1°) ligt tussen 15-19kWh per dag (incl sww) ... ik heb geen idee of dat dat veel/normaal/weinig is
Installateur houdt het bij gebruik van watertemperatuur ZONDER thermostaat. Als het te koud is binnen, watertemp omhoog, te warm, watertemp omlaag, maar dat voelt voor mij als nog minder controle
(mijn excuses naar de techneuten als mijn eenheden niet juist zijn)
de afstandsbediening werkt perfect. je moet dat ding gewoon niet gebruiken als thermostaat. er staan overal linkjes naar betere thermostaten in de panasonic topics.
Dat begin ik na 2 maanden in gebruik ook al door te hebbenflippy schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:54:
[...]
de afstandsbediening werkt perfect. je moet dat ding gewoon niet gebruiken als thermostaat. er staan overal linkjes naar betere thermostaten in de panasonic topics.
Volgens mij is het juist not done de bh helemaal uit te zetten.padoempats schreef op zondag 11 december 2022 @ 08:36:
Sinds gisteren heb ik ook de backup heater via dat secret menu compleet uitgeschakeld
Hier een run van gisternacht nog met de backup heater bij alle defrosts. Ik draai met 25 Ta en Tr is ong 21-22:
[Afbeelding]
Zie elk uur de backup heater erbij aan. 10 minuten ongeveer 3600 watt totaal en waarbij Ta zakt naar 22 en Tr van 22.5 naar 22.3. Over de nacht een gemiddelde wattage van 1470.
Hieronder is afgelopen nacht te zien, exact hetzelfde time window maar nu is de backup heater disabled:
[Afbeelding]
Het aantal defrosts was afgelopen nacht minder (6 in hetzelfde time window tov 10 de nacht ervoor). Goed te zien is dat de backup heater niet aanspringt, want het vermogen daalt juist tijdens een defrost naar zo'n 400-600 watt. De defrosts duren nog steeds exact even lang (± 10 minuten) maar het valt op dat de Ta en Tr duidelijk meer zakken. Ta gaat van 25 naar 20 en Tr van 22.3 naar 21.8. Maar een halve graad bij mij. Heb wel voor 170m2 vloerverwarming / ± 150L. Direct na de defrosts gaat de WP wel wat harder stampen en gaat de compressor fors omhoog om de lage Ta te compenseren waarbij werkelijke vermogen paar minuten piekt op 2500w. Dat deed die met backup heater ook maar een stuk minder, want Ta is na de run wat hoger.
Het werkelijk opgenomen vermogen is afgenomen van 1470w naar 1010w gemiddeld over die periode. Qua kamertemperatuur geen verschil merkbaar, die blijft stabiel 20.7 - 20.8. Voor mij dus een flinke winst om die backup heater uit te zetten.
Nu het negatieve punt. Gisteravond een DHW run geforceerd. Die schiet snel in error H91 (Tank heater OLP). Ik zie dat bij disablen van de backup heater de Tank heater van internal naar external gaat. Ik heb een atlantic wpb dus dat is in principe de externe heater maar heb op de panasonic niets aangesloten. Is er een manier om die hele external tank heater te negeren en ook alleen een DHW run op best effort te draaien met de panasonic tot zeg 50 graden zonder backup heater?
mss dat @flippy dit kan bevestigen.
Mij is ooit in een ver verleden aangegeven dat hij niet uit mag omdat de Tr beneden de 27 iets met een plaat krom kan laten trekken?
In mijn 5 jaar jaar WP is de BH volgens de unit 39uur aangeweest, terwijl sommige zeggen dat mijn wp ook nog te klein is. 40x 0.25/Kwh ... is mij de moeite niet waardt
Dus ik vraag me af of dit wijs is.
En je Ta en Tr zijn wel heel laag? Als je die iets zo op hogen?
WAR of vast t water?
Wat is je T binnen?
Het aantal DF zegt mij niet zoveel, meer de RV en de temp van de nacht.
Icm T binnen
Probeer gewoon op WAR te gaan lopen.S2000jan schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:55:
[...]
Dat begin ik na 2 maanden in gebruik ook al door te hebben
1 termostaat voor een ruimte van 100m²
Kan me voorstellen dat je lussen van de vvw anders lopen, die wenselijk zijn voor een ltv.
Dus als je thermostaat boven een dubbele vvw aanvoer leiding hangt.. heb je al afweikingen die iet wenselijk zijn. Heb je tekeningen van je lussen? en waar je Thermostaat hangt
Ik zou eerst eens meerde losse temperatuur sensoren plaatsen op verschillende plaatsen in je ruimte.
Kijken wat de best kloppende is.
Kan per hoek best wat verschil in zitten.
Zijn je lussen waterzijdig ingeregeld?
Hoeveel lussen?
/f/image/TVHc2EgRUb8Sa6ftk7lLrLFW.png?f=fotoalbum_large)
Kennis van me..150m² beneden verdieping.
10 groepen, dagen mee bezig geweest om ze redelijk gelijk te krijgen, dit is max haalbare.
Hij had een warme keuken en een koude kamer.
Door alle lussen TR gelijk te tweaken nu hele benedenverdieping best gelijkmatige temp.
Ook in je lussen gaat het bij de 1 veel sneller erdoor dan door een ander.
Dus meer of minde afgifte......
Meten met of zonder domotica
Jij hebt geen vloerverwarming dan is het voor jou niet van toepassing.Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:57:
[...]
Volgens mij is het juist not done de bh helemaal uit te zetten.
Mij is ooit in een ver verleden aangegeven dat hij niet uit mag omdat de Tr beneden de 27 iets met een plaat krom kan laten trekken?
In mijn 5 jaar jaar WP is de BH volgens de unit 39uur aangeweest, terwijl sommige zeggen dat mijn wp ook nog te klein is. 40x 0.25/Kwh ... is mij de moeite niet waardt
WAR of vast t water?
Wat is je T binnen?
Icm T binnen
Bij vloerverwarming is Ta tussen 24 en 26 graden en kom je dus nooit op Tr =27.
dat zegt niets over een te lage tr die je wp kan vernielen.KaDoos schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:08:
[...]
Jij hebt geen vloerverwarming dan is het voor jou niet van toepassing.
Bij vloerverwarming is Ta tussen 24 en 26 graden en kom je dus nooit op Tr =27.
Of de Backupheater wel of niet aan moet staan.
Dan vraag ik me af of je 24 en 26 graden niet TE laag is.
En alleen df vergelijken hangt ook van een vvw of een andr systeem af?
Je hebt wel gelijk ik heb geen echte vvw, maar wel een stuk in mijn systeem zitten
[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 11-12-2022 10:15 ]
zal de BH fuctie proberen uit te leggen.Dylantje2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:57:
[...]
Volgens mij is het juist not done de bh helemaal uit te zetten.
WAR of vast t water?
Wat is je T binnen?
Icm T binnen
in de basis is de BH ervoor om geen gezeik te krijgen. daarom springt hij ook relatief snel aan. het zorgt ervoor dat de watertemperatuur hoger blijft en dus sneller/makkelijker kan ontdooien ongeacht wat voor afgiftesysteem eraan hangt. immers weet de WP niet of er 25 liter in het systeem zit of 250.
de optie om de BH uit te zetten komt uit de eis dat het in sommige gebieden of locaties niet mag van de netbeheerder of beperkingen in de capaciteit van het gebouw. stel maar voor als er 30 van die dingen op een dak staan en allemaal tegleijk de BH aanzetten.
als je de BH uitzet schakelt wilt niet zeggen dat hij in storing gaat als je op de temperaturen komt waar hij normaal aan zou springen. die limeten liggen een stuk lager. 1 van de harde limieten is een Tr van 10 graden. als je die aantipt tijdens een defrost stopt de muziek.
just met dit weer is het een perfecte tijd om het te testen. dus gewoon uitzetten iedereen en kijk of je een H75 storing krijgt in de loop van de dag. H75 is specifiek de code die je krijgt als de installatie het niet red omdat je de BH uit hebt gezet.
Dit topic is gesloten.