Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.646 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-09 21:24
@Dylantje2 volgens mij heeft de PanaCloud dezelfde data als de Heishamon, want het zijn dezelfde sensoren die worden uitgelezen. Daarnaast meet ik met Kamstrup en Homewizard kWh meter.

Verder is de dubbele pomp een tijdelijke onhandige situatie tot ik een T-stuk naar mijn buffervat op de retour kan maken. Dat zal wel kerstvakantie werk worden.

Mocht dan blijken dat het buffervat toch negatieve effecten blijft hebben op overshoot's, kan ik altijd besluiten buffervat en secundaire pomp helemaal af te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Dylantje2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:01:
[...]

Ik denk dat je een chaos in je systeem hebt.
Teveel gekke dingen die allerlei parameters kunnen activeren enz
2 pompen in 1 systeem zal altijd ruk zijn.
De backupheater bepaald in sommige gevallen zelf wat hij doet. afhankelijk van een Tr of een ta die haalt of niet.
Maar ik denk dat je eerst orde op zaken moet stellen.
Dis cloud is leuk, maar gene echt goed info.
Kijk naar mijn systeem, er belachelijke grafieken
Pana zegt 0 verbruik terwijl de s0 netjes 200watt meet.
Ik denk dat dit kan hekpen.
Kun je het ook nog wat toelichten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
rykers schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:06:
@Dylantje2 volgens mij heeft de PanaCloud dezelfde data als de Heishamon, want het zijn dezelfde sensoren die worden uitgelezen. Daarnaast meet ik met Kamstrup en Homewizard kWh meter.

Verder is de dubbele pomp een tijdelijke onhandige situatie tot ik een T-stuk naar mijn buffervat op de retour kan maken. Dat zal wel kerstvakantie werk worden.

Mocht dan blijken dat het buffervat toch negatieve effecten blijft hebben op overshoot's, kan ik altijd besluiten buffervat en secundaire pomp helemaal af te koppelen.
Gegevens zijn hetzelfde alleen de afronding is foutief. Je kunt de temperaturen in de cloud zelfs beter aflezen in de grafieken die zijn op 0,25 nauwkeurig, op één of andere manier worden die gegevens anders doorgegeven dan dat Heishamon uit kan lezen. En volgens mij zijn het echt de juiste temperaturen want als het middeling was zou het nooit zo’n lange periode die waardes geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
KaDoos schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:53:
[...]

Gegevens zijn hetzelfde alleen de afronding is foutief. Je kunt de temperaturen in de cloud zelfs beter aflezen in de grafieken die zijn op 0,25 nauwkeurig, op één of andere manier worden die gegevens anders doorgegeven dan dat Heishamon uit kan lezen. En volgens mij zijn het echt de juiste temperaturen want als het middeling was zou het nooit zo’n lange periode die waardes geven.
Ik denk dat ik het liever van @thehog hoor wat de heishamon/cloud aan verschil is..

Maar ik vrees helaas dat je poep praat.. En volgens jou de echte temperaturen, maar je leest pas ff mee denk ik. Topic 1 was iedereen onverbiddelijk over de pana data. So of kamstrub is enige wat klopt ...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:18:
[...]

Gepeperde meningen…. Met de service Cloud en IFTTT kan je ook een slow start maken en prima auto shiften. De enige noodzaak is het extern meten van het verbruik als je daarin geïnteresseerd bent, ergens voor gebruiken? Waarvoor dan? En dat moet jij overigens ook buiten de pana om doen. Verder gebruik je exact dezelfde info als beschikbaar in de Cloud. En laten we eerlijk zijn, hoeveel worstelingen zijn hier niet voorbij gekomen met updates van de Heisamon of niet goed werken van scripts? Heb overigens nog niemand gezien die heeft berekend of en zo ja, hoeveel slow starts aan besparing opleveren.
Mwha ik heb geen peper mening.
Maar sommige verkopen hier of de data kloppend zou zijn.
Graaddagen rules.
En totaal verbruik aangezien zij dat de kosten die ik moet betalen.
Terwijl je het verbruik vanuit met zout moet nemen.
Ik meet met een script de s0 en dan een cop ...
Alleen zelfs cop boeit me niet alles..

Je hebt gelijk. Je kunt de data heishamon cloud voor vanalles gebruiken. Dat doet heishamon ook . Uiteindelijk.

Zou graag een slowstart script willen testen, maar maken kan ik niet.
Jouw setup met ifttt is mooi, geen negatief woord over. Als je daarmee je systeem kunt tweaken prachtig toch.

Ik gebruik mijn s0 om te kijken wat ik kwijt ben aan verbruik.

Alleen de discussie dat je pana kunt vertrouwen of best aardig klopt is zeker niet waar.

Slowstart ik houd me aanbevolen.....

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 13:24
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:55:
[...]

Ik denk dat ik het liever van @thehog hoor wat de heishamon/cloud aan verschil is..

Maar ik vrees helaas dat je poep praat.. En volgens jou de echte temperaturen, maar je leest pas ff mee denk ik. Topic 1 was iedereen onverbiddelijk over de pana data. So of kamstrub is enige wat klopt ...
Zie de “poep”. En die temperaturen kloppen, na kalibreren als een zwerende vinger. De enige data waar we vanaf de start over geklaagd hebben is het meten van het verbruik en de daaraan gekoppelde COP. Inmiddels is gebleken dat de meting van het verbruik eigenlijk best klopt, het zit hem in de gebruikte grove afronding. Als je het amperage van de pana neemt kom je helemaal niet zo fout uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V_J-CUgspqDWIp1Vp2bHKIThTCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INQuzRs3X0KFRspqqx70ysp0.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaDoos
Dylantje2 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:55:
[...]

Lees pas een paar jaar mee. Over die middeling indertijd was ik het niet mee eens. Een aantal van jullie is erg kortzichtig en poep moet je niet intrappen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
[...]

Ik gebruik nu de test bin voor heisha die ook de 0,25 graad nauwkeurigheid toevoegt.
Ziet er geweldig uit als ik die naast mijn Dallas sensoren leg. >:)
Wel alleen voor de inlet en outlet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hsM41tcPPesUe5A4QYJaatzwc70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QHnZBd3xU0SKm5YKmiv6fv1.jpg?f=fotoalbum_large

https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/3562932211

[ Voor 5% gewijzigd door pgeene op 03-12-2022 23:47 ]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21-09 15:38
Vraag:

Betekend een hoge compressor frequentie altijd méér afgifte?
En is het directe effect van een hogere compressor frequentie altijd een hogere gas temperatuur?
Een wp die nu al (buiten 2°) op 80Hz draait zou kunnen duiden op een hele hoge afgifte of de vraag naar een hoge watertemperatuur?

Vergelijk eens de accuboormachine, de grootste afgifte is niet bij het hoogste toerental, maar als de machine zwaar belast wordt en het toerental inzakt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 23:07
pgeene schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:42:
[...]

Ik gebruik nu de test bin voor heisha die ook de 0,25 graad nauwkeurigheid toevoegt.
Ziet er geweldig uit als ik die naast mijn Dallas sensoren leg. >:)
Wel alleen voor de inlet en outlet.

[Afbeelding]

https://github.com/IgorYb...n/actions/runs/3562932211
Nice, dit maakt de boel een stuk beter te monitoren. Opgewekt vermogen komt ook goed overeen met flow/60 * dT * 4.2 en verspringt precies als de inlet of outlet 0.25 verspringt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 13:24
[...]

Leuk hè dat de Heisamon nu ook deze nauwkeurigheid aan het implementeren is. Komt er toch nog iets goeds uit de pana en de Cloud @Dylantje2

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:14:
[...]

Leuk hè dat de Heisamon nu ook deze nauwkeurigheid aan het implementeren is. Komt er toch nog iets goeds uit de pana en de Cloud @Dylantje2
Yep alleen voor de temp sensoren. Verbruik [ en draait het toch om ] is nog steeds ellende.
Ik ging toch al van mijn geijkte dallas uit.
En zoals gezegd haal ik het niet om de dallas en de pana gelijk te krijgen, ik msiet 1 graad in de firmaware van de pana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is er eigenlijk ook een optie om te zorgen dat de backup-heater direct wordt ingezet bij een defrost ipv pas als de inlet onder de 20'C komt? Dit om de defrost zo kort mogelijk te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
Aikon schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:18:
Is er eigenlijk ook een optie om te zorgen dat de backup-heater direct wordt ingezet bij een defrost ipv pas als de inlet onder de 20'C komt? Dit om de defrost zo kort mogelijk te houden.
De inlet moet boven de 27 zijn en niet 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik heb beide getallen voorbij zien komen hier, ik zag dat bij mij 20 werd gebruikt. Enfin, maakt ook niet uit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Aikon schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:55:
Ik heb beide getallen voorbij zien komen hier, ik zag dat bij mij 20 werd gebruikt. Enfin, maakt ook niet uit ;)
de temperatuur is niet echt een factor in snelheid. het is meer een factor voor efficeintie en voorkomen dat de temperatuur niet te laag word dat er schade op kan treden. die potentiele minuut verschil ga je er niet merkbaar uithalen qua nuttige winst.

de panasonic is al 1 van de snelst ontdooiende machines die ik ken. de enigste machines die het sneller kunnen zijn van het formaat dat je een ladder nodig hebt om bij het bedieningspaneel te komen en hebben armdikke stroomkabels...

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 04-12-2022 18:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
flippy schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:10:
[...]

de temperatuur is niet echt een factor in snelheid. het is meer een factor voor efficeintie en voorkomen dat de temperatuur niet te laag word dat er schade op kan treden. die potentiele minuut verschil ga je er niet merkbaar uithalen qua nuttige winst.

de panasonic is al 1 van de snelst ontdooiende machines die ik ken. de enigste machines die het sneller kunnen zijn van het formaat dat je een ladder nodig hebt om bij het bedieningspaneel te komen en hebben armdikke stroomkabels...
Zou heel goed kunnen hoor, maar ik zie de defrost starten om 16:50, en dan om 16:57s45 gaat de backup heater pas aan, en dan issie om 17:00 klaar. Nou zal er de eerste paar minuten nog wel e.e.a. gebeuren waar je niet omheen kan, maar toch... mijn kamer koelt zo snel af nu dat ik er wel nut in zie, als het in 5 minuten kan. Ook omdat je dan het water minder afkoelt heb je dubbele winst.

Maar wellicht scheelt het ook vrijwel niks idd, als het al kan. Iemand die kan bevestigen dat het niet kan, of weet jij dat ook zeker @flippy ? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aikon schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:28:
[...]

Zou heel goed kunnen hoor, maar ik zie de defrost starten om 16:50, en dan om 16:57s45 gaat de backup heater pas aan, en dan issie om 17:00 klaar. Nou zal er de eerste paar minuten nog wel e.e.a. gebeuren waar je niet omheen kan, maar toch... mijn kamer koelt zo snel af nu dat ik er wel nut in zie, als het in 5 minuten kan. Ook omdat je dan het water minder afkoelt heb je dubbele winst.

Maar wellicht scheelt het ook vrijwel niks idd, als het al kan. Iemand die kan bevestigen dat het niet kan, of weet jij dat ook zeker @flippy ? :)
er zijn 2 ontdooiprogrammas in de pana. de kabouters beslissen welke van de 2 gebruikt word op basis van de watertemperatuur en buitentemperatuur.
in normaal ontdooibedrijf draait hij in hoog vermogen de compressor en gaat het snelste. als het water onder de 22 komt of buiten onder de -10 zal die altijd op laag vermogen ontdooien om te voorkomen dat de wisselaar scheurt door te koud water. dat kan zelfs dan gebeuren ook al staat het hulpelement aan.

10 min is redelijk normaal trouwens. pas als je in het 2e programma komt kan een defrost ineens 20 min duren.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 04-12-2022 18:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Duidelijk, dank voor je uitgebreide reactie @flippy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54

Q-bone

Dusss...

Nog meer mensen die het fijn vinden om een kleine check up te doen en wat zaken te vergelijken?

TA 24-25 (21 ingaande, 3 a 4graden verschil tussen in en outlet)
Pompsnelheid 10l/m en 19Hz, soms ook 15-20l/m met 30Hz
6 defrosts vandaag
Verbruik laatste 4 dagen 11,4|11,4|14,6|13,4 en backup 0|0,5|2,85|4,39
COP geschat +-5

[ Voor 9% gewijzigd door Q-bone op 04-12-2022 20:32 ]

bla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Top, even vergelijken!

760m3 vrijstaande woning uit 2009

Ta25 overdag , Ta24 nacht verlaging. Delta 3. Sinds 4 dagen 24/7 aan, pana 9j mono

8/10/15/12 kWh verbruik per dag voor de laatste 4 dagen + 6kwh totaal verbruik voor de backup heater deze 4 dagen.

Afgelopen 24h:
Tussen 19 en 21 hz
13 - 19 ltr/minuut
4 defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

Q-bone schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:50:
Nog meer mensen die het fijn vinden om een kleine check up te doen en wat zaken te vergelijken?

TA 24-25 (21 ingaande, 3 a 4graden verschil tussen in en outlet)
Pompsnelheid 10l/m en 19Hz, soms ook 15-20l/m met 30Hz
6 defrosts vandaag
Verbruik laatste 4 dagen 11,4|11,4|14,6|13,4 en backup 0|0,5|2,85|4,39
COP geschat +-5

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 04-12-2022 20:37 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
5 kWh per jaar? Dat geloof ik niet.

Zie hier mijn backup heater:

https://pvoutput.org/list.jsp?id=62384&sid=94545

Ta 26 hier met een verbruik van ongeveer 15 kWh per dag:

https://pvoutput.org/list.jsp?id=62384&sid=84897

[ Voor 18% gewijzigd door Possible op 04-12-2022 20:53 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Bij een hoge(re) Ta is de back-up heater vermoedelijk minder vaak nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:54

Q-bone

Dusss...

Defrost (2de s0 meter) staat momenteel op 27kw, de reguliere 192)

Carboy54 --> dan zou je ook geen defrosts hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door Q-bone op 04-12-2022 20:59 ]

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Possible schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:51:
[...]

5 kWh per jaar? Dat geloof ik niet.

Zie hier mijn backup heater:

https://pvoutput.org/list.jsp?id=62384&sid=94545

Ta 26 hier met een verbruik van ongeveer 15 kWh per dag:

https://pvoutput.org/list.jsp?id=62384&sid=84897
Uitgelezen uren x3 kwh uit de servicecloud in 3 jaar. Met radiatoren en 35 gr Ta nu .

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 04-12-2022 21:16 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Carboy54 schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:13:
[...]

Uitgelezen uren x3 kwh uit de servicecloud in 3 jaar. Met radiatoren en 35 gr Ta nu .
Vreemd, ik zou denken bij een hogere ta dan dan defrosts nog sneller zouden plaatsvinden.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 09:18
Possible schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:20:
[...]

Vreemd, ik zou denken bij een hogere ta dan dan defrosts nog sneller zouden plaatsvinden.
Ja allicht, maar bij hogere ta is de backupheater niet nodig voor de defrost(haalte warmte uit t systeem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

lolle1212 schreef op zondag 4 december 2022 @ 21:26:
[...]

Ja allicht, maar bij hogere ta is de backupheater niet nodig voor de defrost(haalte warmte uit t systeem)
Klopt komt zelden onder de 27 gr en dan maar heel kort ook. Vloerverwarming eruit en over op radiatoren 🤣🤣🤣

Bovendien trekt de huidige 9 J hem in enkele minuten weer boven de 30 graden. De oude 5 deed daar 3x zo lang over. Theoretische lagere cop van de 9 wordt daarmee te niet gedaan. Less is not always more.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enigmarie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-02-2023
Hallo allemaal.
Ben nieuw op dit forum waar ik heel veel informatie kon vinden waarvoor dank.
Was met een experiment bezig om volledig over te gaan op electrisch en van het gas af.
April 48 panelen 385 Pwh laten plaatsen ( 24 op het oosten en 24 op het westen ) .
Tapwater via electrische boiler met doorstromer als backup.
Electrische CV ketel van 2 - 9kwh geïnstalleerd en draait prima . ( geen last van pendelen )
Aanvoertemperatuur 40° C , op verdeler terug gereduceerd ( ondank het koude weer op ) naar 25° C binnentemperatuur 21°C ( vandaag pompsnelheid iets verhoogt want hij trok het niet meer .
Maar nu begint m'n electrisch verbruik toch wel heftig ( 60Kwh bij 2°C en 67kwh bij 1°C buitentemperatuur ) te worden dus dacht : vergeet het experiment en koop een WP . Maandag 28 november gaan zoeken , afgelopen donderdag 1 dec , Panasonic 5J afgeleverd 😁

Volgende boodschappenlijst :
2 kwh meters van homewizard ( heb er pas 4 dus een paar meer kan geen kwaad 😁 ) werkschakelaar en wat kabel , 4 bigfood van 1 meter + 8 trildempers , flex rvs 80cm 2 vorstbeveiligingskleppen , en nog wat fittingen , binnen moet ik direct terug van 1-1/4inch naar 22mm . ( tis niet anders )
Hoop de mikmak woensdag te ontvangen.

Nu m'n vraagjes :
Ik wil m'n Electrische CV ( 3 maanden oud ) gebruiken als soort backup of als soort hybride .
Moet ik deze cv dan parallel aansluiten op de WP of in serie en wat zijn de gevolgen voor de doorstroming ( cv heeft ook een pomp ) ?
Of is het beter om de Electrische CV parallel aan te sluiten met afsluiters ertussen en deze pas openen mocht de WP het niet meer trekken of kapot gaan ?
Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 11:04
Enigmarie schreef op maandag 5 december 2022 @ 02:50:
Hallo allemaal.
Was met een experiment bezig om volledig over te gaan op electrisch en van het gas af.
April 48 panelen 385 Pwh laten plaatsen ( 24 op het oosten en 24 op het westen ) .
Electrische CV ketel van 2 - 9kwh geïnstalleerd en draait prima . ( geen last van pendelen )
Aanvoertemperatuur 40° C , op verdeler terug gereduceerd ( ondank het koude weer op ) naar 25° C binnentemperatuur 21°C ( vandaag pompsnelheid iets verhoogt want hij trok het niet meer .
Maar nu begint m'n electrisch verbruik toch wel heftig ( 60Kwh bij 2°C en 67kwh bij 1°C buitentemperatuur ) te worden dus dacht : vergeet het experiment en koop een WP . Maandag 28 november gaan zoeken , afgelopen donderdag 1 dec , Panasonic 5J afgeleverd 😁

2 kwh meters van homewizard ( heb er pas 4 dus een paar meer kan geen kwaad 😁 ) werkschakelaar en wat kabel , 4 bigfood van 1 meter + 8 trildempers , flex rvs 80cm 2 vorstbeveiligingskleppen , en nog wat fittingen , binnen moet ik direct terug van 1-1/4inch naar 22mm . ( tis niet anders )

Nu m'n vraagjes :
Ik wil m'n Electrische CV ( 3 maanden oud ) gebruiken als soort backup of als soort hybride .
Moet ik deze cv dan parallel aansluiten op de WP of in serie en wat zijn de gevolgen voor de doorstroming ( cv heeft ook een pomp ) ?
Of is het beter om de Electrische CV parallel aan te sluiten met afsluiters ertussen en deze pas openen mocht de WP het niet meer trekken of kapot gaan ?
Alvast bedankt
Je hebt bij de elektrische cv een keerklep nodig. Anders gaat de (elektrische) cv, als hij uitstaat, als radiator/bypass werken. Verder alles laten zoals het is, dat is het makkelijkst.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-09 11:59

Devil103

Coffee need more coffee

Ik ben me al een jaartje aan het oriënteren om over te gaan op een warmtepomp. Dankzij dit en andere topics is mijn oog ook gevallen op een Panasonic J series monoblock. Het idee was, vorig jaar, om de Pana nog parallel op de bestaande gasketel te zetten en de WP te gebruiken voor alleen verwarming.
Het idee was om een 9 kW panasonic te gebruiken tot er extra muurisolatie bijkwam en dan pas de WP ook te gebruiken voor SWW

Echter zijn de subisdievoorwaarden (in BE) recent gewijzigd waardoor er een kanttekening staat dat de WP de enige centrale verwarming mag zijn waardoor ik in dubio ben over mijn idee. Misschien dat jullie me even kunnen helpen en onderstaande helpen valideren?
Situatie:
  • Vrijstaande woning uit 1979
  • HR++ glas (U=1+0)
  • Originele T33 radiatoren
  • 5.5cm spouwmuurisolatie met EPS parels
  • 25cm glaswol op zolder (hellend dak)
  • 12cm PIR dakisolatie op uitbouw
  • 17 kW aan radiatoren in gebruik op de benedenverdieping (bij 75/60/20) --> 6 kW bij 45/40/20
Huidig verbruik met gas
Gemeten 0.47 m³ per graaddag dmv Home Assistant bij buitentemperaturen van 3°C
Ongeveer 7.5m³ per dag momenteel met een HR-ketel
In de maand september 18.2 m³ verbruik voor SWW
Volgens mijn laatste factuur gebruiken zitten we hier met 11.31 kWh uit 1 m³ gas.
Dit is inclusief warm water.
Gasketel staat momenteel de laatste week op een hoge flow, deltaT tussen 5°C en 10°C en een aanvoertemperatuur van gemiddeld 42°C. Met 24/7 regime: 19.5 gr overdag en 2gr nachtverlaging.
Benodigde WP vermogen?
Met deze gegevens kom ik uit op:
84 kWh per dag bij gemiddelde temperatuur van 3.5°C (7.5m³ *11.31).
84 kWh / 16u vollast = 5.85 kW WP nodig

Als ik dit omreken naar -5°C kom ik uit op 155 kWh en dus 155 kWh / 16u = 9.89 kW bij vollast.
Te nipt dus voor een 9kW Pana die 7 kW kan leveren bij -5 met radiatoren. Echter, het is de laatste jaren niet meer voorgevallen dat er -5 gr vorst is. T-CAP model is lastiger te verkopen voor de WAF vanwege de grootte.

Vandaar dat ik dus de gasketel nog even als backup wou houden.
Echter met de laatste wijziging in subsidieregels lijkt me dit geen optie.
Waar ik nog geen rekening mee heb gehouden is het huidige verbruik van SWW en de efficiëntie van de ketel.

Zou ik het halen met de 9kW Pana en eventueel bijstoken met een COP1 vuur bij -5 (of het ingebouwde element)?
Bedoeling zou op termijn zijn de kamers te verwarmen met Lucht / Lucht, met een extra unit in de woonkamer kan deze de lucht / water ondersteunen bij een theoretische horrorwinter.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 18:23
@Dylantje2
Sinds gisteren mijn nieuwe wp draaien: WH-MDC09J3E5, kun je mij in de TS aanpassen?
Thanks!

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Hallo allemaal.

Nu m'n vraagjes :
Alvast bedankt
Sneller geleverd dan het licht he :-) 4 Big Foots lijkt mij wat overdreven voor een 5J Normaal is 2 voldoende op de daarvoor aanwezige schroefgaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Devil103 schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:12:
Ik ben me al een jaartje aan het oriënteren om over te gaan op een warmtepomp. Dankzij dit en andere topics is mijn oog ook gevallen op een Panasonic J series monoblock. Het idee was, vorig jaar, om de Pana nog parallel op de bestaande gasketel te zetten en de WP te gebruiken voor alleen verwarming.
Het idee was om een 9 kW panasonic te gebruiken tot er extra muurisolatie bijkwam en dan pas de WP ook te gebruiken voor SWW

Echter zijn de subisdievoorwaarden (in BE) recent gewijzigd waardoor er een kanttekening staat dat de WP de enige centrale verwarming mag zijn waardoor ik in dubio ben over mijn idee. Misschien dat jullie me even kunnen helpen en onderstaande helpen valideren?
Situatie:
  • Vrijstaande woning uit 1979
  • HR++ glas (U=1+0)
  • Originele T33 radiatoren
  • 5.5cm spouwmuurisolatie met EPS parels
  • 25cm glaswol op zolder (hellend dak)
  • 12cm PIR dakisolatie op uitbouw
  • 17 kW aan radiatoren in gebruik op de benedenverdieping (bij 75/60/20) --> 6 kW bij 45/40/20
Huidig verbruik met gas
Volgens mijn laatste factuur gebruiken zitten we hier met 11.31 kWh uit 1 m³ gas.
Gasketel staat momenteel de laatste week op een hoge flow, deltaT tussen 5°C en 10°C en een aanvoertemperatuur van gemiddeld 42°C. Met 24/7 regime: 19.5 gr overdag en 2gr nachtverlaging.
Benodigde WP vermogen?
Met deze gegevens kom ik uit op:
84 kWh per dag bij gemiddelde temperatuur van 3.5°C (7.5m³ *11.31).
84 kWh / 16u vollast = 5.85 kW WP nodig

Als ik dit omreken naar -5°C kom ik uit op 155 kWh en dus 155 kWh / 16u = 9.89 kW bij vollast.
Te nipt dus voor een 9kW Pana die 7 kW kan leveren bij -5 met radiatoren. Echter, het is de laatste jaren niet meer voorgevallen dat er -5 gr vorst is. T-CAP model is lastiger te verkopen voor de WAF vanwege de grootte.

Vandaar dat ik dus de gasketel nog even als backup wou houden.
Echter met de laatste wijziging in subsidieregels lijkt me dit geen optie.
Waar ik nog geen rekening mee heb gehouden is het huidige verbruik van SWW en de efficiëntie van de ketel.

Zou ik het halen met de 9kW Pana en eventueel bijstoken met een COP1 vuur bij -5 (of het ingebouwde element)?
Bedoeling zou op termijn zijn de kamers te verwarmen met Lucht / Lucht, met een extra unit in de woonkamer kan deze de lucht / water ondersteunen bij een theoretische horrorwinter.
Waarom reken je met 16u vollast in plaats van 24u?

Ik reken zelf meestal vanaf 15 graden als afkap waar vanaf je gaat stoken. Dus bij 3.5 graden 84kWh nodig hebben betekend dan 84/11,5 = 7,3kWh per graad. een 9kW Panasonic kan er bij vorst zo'n 7*24=168kWh maken per 24u. Dus daarmee zou je het redden tot 15-168/7,3 = -8. Kortom, de 9J lijkt me waarschijnlijk voldoende. Mocht je ook SWW gaan maken met de WP dan lever je zeg 2u in, dus kom je op 15-154/7,3 = -6.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 09:18
Huidig verbruik met gas

NL aardgas is 10.2 kwh theoretisch bij 100% rendement (rookgas zelfde temperatuur als aanzuiglucht).

Dat is alleen natuurkundig niet haalbaar, volgens mij ligt de theoretisch grens rond de 90-95 en de praktijk bij een goed afgestelde hr cv ketel die continue kan draaien op lage temperatuur ergens tussen 85-90%

Meer dan 9kwh warmte halen uit een kuub gas is wel echt stretching, 11.3 is dus ronduit onmogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103

Devil103

Coffee need more coffee

lolle1212 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:53:
Huidig verbruik met gas

NL aardgas is 10.2 kwh theoretisch bij 100% rendement (rookgas zelfde temperatuur als aanzuiglucht).

Dat is alleen natuurkundig niet haalbaar, volgens mij ligt de theoretisch grens rond de 90-95 en de praktijk bij een goed afgestelde hr cv ketel die continue kan draaien op lage temperatuur ergens tussen 85-90%

Meer dan 9kwh warmte halen uit een kuub gas is wel echt stretching, 11.3 is dus ronduit onmogelijk ;)
Dat is toch echt de conversiefactor die ze gebruiken op mijn eindafrekening voor 1m³ / kWh.
Het is dan ook geen NL gas :-)
Ik heb er geen idee van wat voor efficiëntie mijn huidige ketel zou halen. De meeste cijfers die ik vind zijn 96%.
Dat zou helpen om nog iets lager qua echt warmteverbruik uit te komen.

Maar zoals @Heronimo hierboven aanhaalde, als ik met 24h vollast mag rekenen dan zou een 9kW J toch mooi passen. Ik had die 16u gehaald uit één van de grote topics.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:57
Hallo allemaal.

Nu m'n vraagjes :
Alvast bedankt
Dan zal ik bij de wp ook een keerklep plaatsen.
Anders heb je kans dat wanneer deze niet draaid en de cv pomp draaid wel je alle rotzooi uit het filter drukt en er aan de verkeerdekant weer inkomt.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Devil103 schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:27:
[...]

Dat is toch echt de conversiefactor die ze gebruiken op mijn eindafrekening voor 1m³ / kWh.
Het is dan ook geen NL gas :-)
Ik heb er geen idee van wat voor efficiëntie mijn huidige ketel zou halen. De meeste cijfers die ik vind zijn 96%.
Dat zou helpen om nog iets lager qua echt warmteverbruik uit te komen.

Maar zoals @Heronimo hierboven aanhaalde, als ik met 24h vollast mag rekenen dan zou een 9kW J toch mooi passen. Ik had die 16u gehaald uit één van de grote topics.
Waardes boven de 90% met ketels zie je aleen als je een graad of 10 aan retourwater hebt en maximaal kan condenseren. Iets wat totaal niet rieel is bij 40+ watertemperaturen, laat staan de 60+ waar iedereen op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
@lolle1212 @flippy Waarschijnlijk heeft @Devil103 hoogcalorisch gas in plaats van het Groningse laagcalorische gas. Dus meer kWh per m3 gas, zie ook: https://www.aanbieders.be...s%20kan,12%2C8%20kWh%2Fm3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103

Devil103

Coffee need more coffee

flippy schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:43:
[...]

Waardes boven de 90% met ketels zie je aleen als je een graad of 10 aan retourwater hebt en maximaal kan condenseren. Iets wat totaal niet rieel is bij 40+ watertemperaturen, laat staan de 60+ waar iedereen op draait.
Dat is interessant.
Hier start mijn retourtemperatuur gemiddeld rond de 30°C.
Die loopt traag op over de tijdspanne van 1u tot 40°C. Dan slaagt de ketel een tijd af, pomp de resterende warmte nog verder rond om dan daarna terug aan een run te beginnen van ~1u.

Hoeveel efficiëntie haal je dan reëel met een HR condensatieketel?
Wel alleen maar meevallers voor mijn overstap naar een WP O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enigmarie
pgeene schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:43:
[...]

Je hebt bij de elektrische cv een keerklep nodig. Anders gaat de (elektrische) cv, als hij uitstaat, als radiator/bypass werken. Verder alles laten zoals het is, dat is het makkelijkst.
Bedankt voor uw tip 👍
Zal het aan m'n monteur doorgeven want ik sluit alleen het electrische gedeelte aan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enigmarie
redbullwaning schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:50:
[...]

Dan zal ik bij de wp ook een keerklep plaatsen.
Anders heb je kans dat wanneer deze niet draaid en de cv pomp draaid wel je alle rotzooi uit het filter drukt en er aan de verkeerdekant weer inkomt.
Bedankt voor uw tip .
Zal filter verplaatsen naar retourleiding WP en 2 terugslag kleppen op de electrische CV monteren 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enigmarie
pgeene schreef op maandag 5 december 2022 @ 07:43:
[...]

Bedankt voor uw tip 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Enigmarie schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:06:
[...]

Bedankt voor uw tip .
Zal filter verplaatsen naar retourleiding WP en 2 terugslag kleppen op de electrische CV monteren 👍
Filter hoort ook in de retour.
1 terugslagklep bij cv en 1 bij wp is voldoende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peanutsonic
redbullwaning schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:16:
[...]

Heb hier 4 kogelkranen/afsluiters die stuk voor stuk zijn voorzien van een filter en magneet.
Kosten 50% van de prijs van Nederlandse aanbieder.
Verkrijgbaar bij: Rjtec.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:25:
[...]

Heb hier 4 kogelkranen/afsluiters die stuk voor stuk zijn voorzien van een filter en magneet.
Kosten 50% van de prijs van Nederlandse aanbieder.
Verkrijgbaar bij: Rjtec.eu
Dat is prima als je maar zorgt dat de flow nooit in tegengestelde richting kan.(een filter filtert maar 1 kant op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
redbullwaning schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:32:
[...]

Dat is prima als je maar zorgt dat de flow nooit in tegengestelde richting kan.(een filter filtert maar 1 kant op)
Als de richting van de flow verandert is er een ander niet vermoed probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Devil103 schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:56:
[...]

Dat is interessant.
Hier start mijn retourtemperatuur gemiddeld rond de 30°C.
Die loopt traag op over de tijdspanne van 1u tot 40°C. Dan slaagt de ketel een tijd af, pomp de resterende warmte nog verder rond om dan daarna terug aan een run te beginnen van ~1u.

Hoeveel efficiëntie haal je dan reëel met een HR condensatieketel?
Wel alleen maar meevallers voor mijn overstap naar een WP O-)
Wikipedia: Hoogrendementsketel

Zie hoofdstuk rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 18:20
Panasonic

Flink in prijs gereduceerd! Nur 3.400,00 EUR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21-09 09:59
louwerens schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:08:
Panasonic

Dat is erg netjes, ik zie dat ze ook de 9kW op voorraad hebben voor 4100 euro.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enigmarie
redbullwaning schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:16:
[...]

Heb zojuist 2 terugslag kleppen met 2 afsluitkranen 5/4 en 2 van 3/4 met 2 afsluitkranen besteld met wat ander fitting spul om het weer passend te krijgen.
Tis wel een dure hobby aan het worden . 😳
De teller staat nu op €1250,= aan materiaal ( alles bij elkaar dus ook de electrische kant )
Later komt kraanhuur om het ding op dak te zetten en de loodgieters-kosten nog bij . 🥺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enigmarie
Carboy54 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:01:
[...]

Sneller geleverd dan het licht he :-) 4 Big Foots lijkt mij wat overdreven voor een 5J Normaal is 2 voldoende op de daarvoor aanwezige schroefgaten.
De WP komt op een winderige plek te staan en wil niet hebben dat hij omwaait 💪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Enigmarie schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:28:
[...]

De WP komt op een winderige plek te staan en wil niet hebben dat hij omwaait 💪
2x een 1000 mm is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enigmarie
Ze zijn al betaald en onderweg .
Ik zeg altijd: als we failliet gaan, doen we het met opgeheven hoofd 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:16
flippy schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:43:
[...]

Hier heb je het mis, gelukkig of helaas hangt van jouw perspectief af.
Gelukkig heb je het daarna via een citaat, helaas niet in de tekst, weer enigszins gecorrigeerd.
Volgens diverse onderzoeken is het rendement van een echte HR-ketel in de praktijk wel duidelijk hoger dan 90% namelijk ca. 95% en dan met "normale" retourtemperaturen, niks met de hypothetische 10°C.
Rendement HR-ketel - Internetconsultatie
Ik zelf heb bij mijn (goed onderhouden) cv-ketel het condensaat meerdere keren opgevangen en gewogen.
Ik kom voor mijn cv ketel op ca. 97,4-97,6% rendement op bovenwaarde.
YMMV

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 05-12-2022 19:51 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Wouter2403 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:09:
[...]

Dat is erg netjes, ik zie dat ze ook de 9kW op voorraad hebben voor 4100 euro.
Winkel in Polen had gisteren 5 stuks in voorraad, van 5 tot 14kW
Staan nu 11 stuks van 5 - 16kW

[ Voor 5% gewijzigd door Peanutsonic op 05-12-2022 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Panasonic

Wat is de reden van de reductie ? We geven nooit zo maar iets weg toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:20:
[...]

Wat is de reden van de reductie ? We geven nooit zo maar iets weg toch ?
Die reductie is een beetje een wassen neus. Het is de catalogusprijs versus de marktprijs die hij weergeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Heronimo schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:35:
[...]

Die reductie is een beetje een wassen neus. Het is de catalogusprijs versus de marktprijs die hij weergeeft.
Is dat echt de marktprijs ? Verkoper is reeel maar leeft niet onder een steen.

[ Voor 8% gewijzigd door Peanutsonic op 05-12-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:43:
[...]

Nee hij heeft zijn fantasie gebruikt. De NL consumentenprijs is voor een 9J versie 4.870 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:43:
[...]

Twee jaar terug bij RJtec mijn 5J voor 2500 euro gekocht. Dat was uiteraard nog voor de recente kostenstijgingen. Vind deze prijzen dus ook weer niet heel vreemd. Hij moet het waarschijnlijk hebben van veel volume met kleine marges.

Daarnaast kan je hem in NL ook voor 4250 (klein beetje meer dan die 4100) vinden: https://warmtepomp.myonli...monobloc-r32-9-kw-1-fase/

[ Voor 19% gewijzigd door Heronimo op 05-12-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Carboy54 schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:49:
[...]

Nee hij heeft zijn fantasie gebruikt. De NL consumentenprijs is voor een 9J versie 4.870 euro.
Dat is toch wat ik zeg? Catalogusprijs (4870) versus marktprijs (4100).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:19
Rjtec levert toch al een poosje niet meer aan particulieren buiten Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Heronimo schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:02:
[...]

Dat is toch wat ik zeg? Catalogusprijs (4870) versus marktprijs (4100).

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 05-12-2022 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Murkmans schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:03:
Heb deze zomer voor plm Eur 800 bij hem gekocht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 21-09 21:30

ErikVers

e-Duurzaam

Heronimo schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:57:
[...]

Twee jaar terug bij RJtec mijn 5J voor 2500 euro gekocht. Dat was uiteraard nog voor de recente kostenstijgingen. Vind deze prijzen dus ook weer niet heel vreemd. Hij moet het waarschijnlijk hebben van veel volume met kleine marges.

Daarnaast kan je hem in NL ook voor 4250 (klein beetje meer dan die 4100) vinden: https://warmtepomp.myonli...monobloc-r32-9-kw-1-fase/
Die 5kw zijn ze mee aan het stunten.

De 7 en 9 vind je het buitenland niet voor (veel) minder. Tel nog transport erbij en de juiste btw. En kan daarnaast uit eigen ervaring vertellen dat onze poolse en of duitse vriend van goede wil is maar het toch best complex word als je met google translate wat ondersteuning wenst of erger nog; garantie moet gaan claimen en dus met een karretje naar de oostgrens kan rijden 🤣

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Peanutsonic schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:13:
[...]

Heb deze zomer voor plm Eur 800 bij hem gekocht
Dat is wel bijzonder er stond op zijn website dat hij niet meer verstuurd naar kopers buiten Duitsland zonder een btw nummer.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
ErikVers schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:20:
[...]

Dat is wel bijzonder er stond op zijn website dat hij niet meer verstuurd naar kopers buiten Duitsland zonder een btw nummer.
Recent zonder problemen nog een 300liter Pansonic buffer ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wervisser schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:21:
[...]

Recent zonder problemen nog een 300liter Pansonic buffer ontvangen.
Heb sterk vermoeden dat hij de kraan weer dicht zal draaien. Hij moet eigenlijk 21% toepassen of er een separate belasting administratie voor t buitenland op nahouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
[...]

Gewoon bestellen en betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
ErikVers schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:24:
[...]

Heb sterk vermoeden dat hij de kraan weer dicht zal draaien. Hij moet eigenlijk 21% toepassen of er een separate belasting administratie voor t buitenland op nahouden.
Exportadres is voldoende aangevuld met transportpapieren.
Aan particulieren sowieso belast met 19% alleen aan buitenl. ondernemers
wegens export onbelast. Garantie perikelen met buitenlanders vinden ze lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door Peanutsonic op 05-12-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Panasonic

En hij valt onder eu dus subsidie _/-\o_ _/-\o_

En mooier leverbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 5 december 2022 @ 18:49:
[...]

Mwhaa...
NL consumentenprijs.
Dat zegt toch al genoeg, de marktwerking icm de hoge subsidie, zal nooit tot echt scherpe prijzen leiden.
De subsidie verdween al heel snel voor een gedeelte in de NL verkopers toch?
Reken met bruto + gedeelte subsidie, en dan wat korting voor de volksmond.
Al jaren lopen de prijzen scheef tussen NL en de rest van de eu....

De reden is.

Ik denk dat hij een nette prijs, zonder rekening te houden met subsidie.
En dat we in NL wel anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
[...]

Afhalen jonghu:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-11-2024

HFman

Waar een wil is..

Kan een Panasonic ook over het warmwater vat defrosten (net zo als Daikin dat doet dacht ik ?)

Panasonic WH-MDC05H3E5 Heisamon Evohome HomeAssistant controlled

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

:z
Haha ja best wel stukje sturen hoor, tis niet net over de grens......

En zie zijn eigen tekst:
(iedereen verder zelf weten of je wel of niet daar besteld maar hij kan er dus altijd op terugvallen.....)

Zahlung und Versand
Es gelten folgende Bedingungen:

Versandbedingungen
Die Lieferung erfolgt innerhalb Deutschlands. In die unten aufgeführten Länder, die Mitglied in der Europäischen Union sind, versenden wir nur an Unternehmen mit einer gültigen Ust-ID (Umsatzsteuerindentifikationsnummer).

Versandkosten (inklusive gesetzliche Mehrwertsteuer)
Der Versand erfolgt nur an Hausadressen. Packstationen werden nicht beliefert.

Versandkosten für Deutschland
Der Paketversand erfolgt per DPD oder GLS. Die Lieferkosten betragen 6,00€ für ein Paket mit max. 31kg Gewicht.
Bestellungen, die nicht in ein Paket passen, werden auf mehrere Pakete verteilt.
Kein Versand an Packstationen möglich.
Kein Versand auf Inseln.
Versand von Speditionsware erfolgt per DB Schenker oder IDS. Die Lieferkosten sind abhängig vom Gewicht der Lieferung und werden im Bestellprozess angezeigt. In der Regel betragen die Speditionskosten 75€.

Versandkosten für Österreich, Niederlande, Belgien, Luxemburg, Polen, Tschechiche Republik
Der Paketversand erfolgt per DPD, GLS oder DHL. Die Lieferkosten sind Gewichtsabhängig und betragen:

bis 10kg: 16,00€
bis 20kg: 24,00€
bis 30kg: 31,00€
bis 41kg: 44,08€
bis 62kg: 60,32€
bis 72kg: 71,92€
bis 82kg: 83,52€
bis 92kg: 88,16€
bis 124kg: 116€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HFman schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:40:
Kan een Panasonic ook over het warmwater vat defrosten (net zo als Daikin dat doet dacht ik ?)
nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

Duidelijk.. mocht ik dat willen moet ik hem zelf omschakelen dus..
Zou het een patent questie zijn dat ze dat niet doen of zouden er andere reden zijn ?
Lijkt me best logisch om het minimaal als optie aan te bieden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

HFman schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:15:
[...]

Zou het een patent questie zijn dat ze dat niet doen of zouden er andere reden zijn ?
Zeer waarschijnlijk omdat er niet veel verschil zit in rendement van het gemaakte tapwater >50 bij <4 buitentemp en gewoon lekker daarom besloten hebben die booster aan te gooien. Oplossing; die tweede groep het verbruik niet meer te veel naar kijken 🤣👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HFman schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:15:
[...]

SWW is "dure" warmte en die wil je in de tank houden. er zijn gewoon teveel variabelen wat gezeik op kan leveren. en als de tank afkoelt moet dat weer aangevuld worden wat dus weer een SWW run afdwingt. niet bijster handig. ook al heb je de optie moet je die gewoon niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFman

HFman

Waar een wil is..

@Dylantje2 zat net het openings topic te lezen, draai van dag 1 ook met een (2 kamstrups) 1 met mbus die lees uit, en 1 die apart meet wat naar de boven verdieping gaat. Maar is het ook leuk om er bij te vermelden hoe we hem eventeueel aan sturen (heisamon + HA) bijvoorbeeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
HFman schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:21:
@Dylantje2 zat net het openings topic te lezen, draai van dag 1 ook met een (2 kamstrups) 1 met mbus die lees uit, en 1 die apart meet wat naar de boven verdieping gaat. Maar is het ook leuk om er bij te vermelden hoe we hem eventeueel aan sturen (heisamon + HA) bijvoorbeeld ?
Graag lever maar aan
Ook graag systemen met een kamstrupp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaDoos
Dylantje2 schreef op maandag 5 december 2022 @ 20:18:
[...]

En hij valt onder eu dus subsidie _/-\o_ _/-\o_

En mooier leverbaar
De 9 is bij warmtepomponline.nl toch ook maar € 4250,- en de 5 is € 3750,- , vervolgens geen garantie problemen. Lijkt me duidelijk dat je dan niet naar Duitsland hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
KaDoos schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:48:
[...]

De 9 is bij warmtepomponline.nl toch ook maar € 4250,- en de 5 is € 3750,- , vervolgens geen garantie problemen. Lijkt me duidelijk dat je dan niet naar Duitsland hoeft.
uhm levertijd 180 dagen en mss wel oplopend. En volgens mij zeker geen prijsgarantie.
Koop het met credit card, en hij is 180 verzekerd, vanuit de.

Prijzen is niet het probleem toch op dit moment, De leveringen wel juist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

*flip denkt terug aan de goede oude tijd van.... *checks notes*.... 2 jaar geleden dat die een 5H kocht voor 2100 met 1900 subsidie....

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 05-12-2022 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

flippy schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:02:
*flip denkt terug aan de goede oude tijd van *checks notes* 2 jaar geleden dat die een 5H kocht voor 2100 met 1900 subsidie....
Haha hier iedem. En dan schrikken van wat leidingwerk en een magneetfilter 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:37
Murkmans schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:03:
In september nog een 300 liter sww gekocht zonder vragen binnen een week geleverd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louwerens
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 18:20
Kunnen ze ook leveren ??
KaDoos schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:48:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 18:23
Baapje327 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:11:
@Dylantje2
Sinds gisteren mijn nieuwe wp draaien: WH-MDC09J3E5, kun je mij in de TS aanpassen?
Thanks!
@Dylantje2
De 12 kw tcap mag er dan weer af, die staat nu in de verkoop.
De 9 kw bij groene-energiewinkel.nl gekocht, monitoring met kwh meter.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
ErikVers schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:24:
[...]

Hij past ook 21% toe.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Voor de geïnteresseerden.

LET OP DIT IS NIET LANGDURIG GETEST

De 5/7/9 kW zijn bijna identieke machines. Ik wil dus uit mijn 5kW machine 9 kW vermogen halen :)

Het is momenteel 6 graden BuitenT en ik heb een 10K weestand in serie gezet met de (interne) buitentemp voeler. Dit gaf als resultaat -4 buitentemp op de Panasonic. Hiermee geeft je de frequentie vrij van 43 naar 59Hz.

En warempel dit werkt :) De 5 kW heeft een uur lang 8.3kW vermogen geleverd (gemeten kamstrup).

Er ontstaat waarschijnlijk wel een probleem met de defrost cycli, maar helaas is de werkelijke buitentemp hier momenteel te hoog voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRChRR8qLOKRlvP06Q21NdrfOzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMFY3DB16NcncmvcYjP2QS13.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZFz0mf7tcE0_c-im0e_NOjmwa0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lJQgqErJKylcN5fC7nT2F03R.png?f=fotoalbum_large

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Nickkie55 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:59:

De 5/7/9 kW zijn bijna identieke machines. Ik wil dus uit mijn 5kW machine 9 kW vermogen halen :)

Het is momenteel 6 graden BuitenT en ik heb een 10K weestand in serie gezet met de (interne) buitentemp voeler. Dit gaf als resultaat -4 buitentemp op de Panasonic. Hiermee geeft je de frequentie vrij van 43 naar 59Hz.

En warempel dit werkt :) De 5 kW heeft een uur lang 8.3kW vermogen geleverd (gemeten kamstrup).

Er ontstaat waarschijnlijk wel een probleem met de defrost cycli, maar helaas is de werkelijke buitentemp hier momenteel te hoog voor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En welk vermogen geeft Panasonic zelf op, want die eigen sensoren kun je plaatsen waar je wil en instellen zoals je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
KaDoos schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:10:
[...]

En welk vermogen geeft Panasonic zelf op, want die eigen sensoren kun je plaatsen waar je wil en instellen zoals je wil.
Panasonic zelf gaf 7.9kW aan

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-09 19:22
Grappig. Je verbruik gaat wel continue omhoog vanwege het vorst lintje om het expansie vat. Scheelt bij mij een Watt of 60 bij temperaturen onder de 3 graden

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
@Nickkie55 maar hoe kan dit? Als het straks echt -5 buiten is dan geeft ie toch ook geen 8kw vrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
Nickkie55 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:59:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu is de vraag waarom geeft hij de freq vrij en doet hij dat straks ook als het echt koud is? Aangezien het in nederland ook wel echt -4 kan worden. Ben wel benieuwd hoe je aan deze info komt. Ik hou er ook wel van om goedekopere hardware te unlocken/ modden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Nickkie55 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:12:
[...]

Panasonic zelf gaf 7.9kW aan
Dan zul je bij -4 hem moeten laten denken dat het -15 is want dan geeft hij een hogere frequentie vrij, probleem is alleen dat die waarschijnlijk beperkt is, weet niet wanneer maar probeer maar wat hij bij -30 doet.
Ik denk dat er een andere manier moet zijn om hem te dwingen een hogere frequentie vrij te geven dan hij nu doet. Maar dan moet je bij de programmatuur kunnen en dat zal wel kritisch worden.
Een mogelijkheid is de hoofdprint te vervangen door die van een 9, maar wellicht is het dan voordeliger gewoon een 9 te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
KaDoos schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:58:
[...]
Een mogelijkheid is de hoofdprint te vervangen door die van een 9, maar wellicht is het dan voordeliger gewoon een 9 te bestellen.
Ik denk dat een losse 9kw print best duur is. Maar dat kan @Carboy54 Misschien achterhalen als hij daar zin in heeft.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
KaDoos schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:58:
[...]

Dan zul je bij -4 hem moeten laten denken dat het -15 is want dan geeft hij een hogere frequentie vrij, probleem is alleen dat die waarschijnlijk beperkt is, weet niet wanneer maar probeer maar wat hij bij -30 doet.
Ik denk dat er een andere manier moet zijn om hem te dwingen een hogere frequentie vrij te geven dan hij nu doet. Maar dan moet je bij de programmatuur kunnen en dat zal wel kritisch worden.
Voor het 5kW J serie model:
69Hz onder de -10
59Hz tussen -10 en -4
47Hz tussen de -3 en 4
35Hz boven de 5 graden

Men neme een NTC 3950 en sluit hem aan op de externe sensor, en je hebt precies een shift van -10 graden. Zie ook onderstaande grafiek. En ja, ik heb die er dus sinds vandaag aan hangen. Nu wachten op echt koud weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TsJeoRAIIFYjMn3WMWbskcDvFY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/blI9c16cHr23AM8nPo710Bcq.jpg?f=user_large
Pagina: 1 ... 65 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.