Ik ben me al een jaartje aan het oriënteren om over te gaan op een warmtepomp. Dankzij dit en andere topics is mijn oog ook gevallen op een Panasonic J series monoblock. Het idee was, vorig jaar, om de Pana nog parallel op de bestaande gasketel te zetten en de WP te gebruiken voor alleen verwarming.
Het idee was om een 9 kW panasonic te gebruiken tot er extra muurisolatie bijkwam en dan pas de WP ook te gebruiken voor SWW
Echter zijn de subisdievoorwaarden (in BE) recent gewijzigd waardoor er een kanttekening staat dat de WP de enige centrale verwarming mag zijn waardoor ik in dubio ben over mijn idee. Misschien dat jullie me even kunnen helpen en onderstaande helpen valideren?
Situatie:
- Vrijstaande woning uit 1979
- HR++ glas (U=1+0)
- Originele T33 radiatoren
- 5.5cm spouwmuurisolatie met EPS parels
- 25cm glaswol op zolder (hellend dak)
- 12cm PIR dakisolatie op uitbouw
- 17 kW aan radiatoren in gebruik op de benedenverdieping (bij 75/60/20) --> 6 kW bij 45/40/20
Huidig verbruik met gas
Gemeten 0.47 m³ per graaddag dmv Home Assistant bij buitentemperaturen van 3°C
Ongeveer 7.5m³ per dag momenteel met een HR-ketel
In de maand september 18.2 m³ verbruik voor SWW
Volgens mijn laatste factuur gebruiken zitten we hier met 11.31 kWh uit 1 m³ gas.
Dit is inclusief warm water.
Gasketel staat momenteel de laatste week op een hoge flow, deltaT tussen 5°C en 10°C en een aanvoertemperatuur van gemiddeld 42°C. Met 24/7 regime: 19.5 gr overdag en 2gr nachtverlaging.
Benodigde WP vermogen?
Met deze gegevens kom ik uit op:
84 kWh per dag bij gemiddelde temperatuur van 3.5°C (7.5m³ *11.31).
84 kWh / 16u vollast = 5.85 kW WP nodig
Als ik dit omreken naar -5°C kom ik uit op 155 kWh en dus 155 kWh / 16u = 9.89 kW bij vollast.
Te nipt dus voor een 9kW Pana die 7 kW kan leveren bij -5 met radiatoren. Echter, het is de laatste jaren niet meer voorgevallen dat er -5 gr vorst is. T-CAP model is lastiger te verkopen voor de WAF vanwege de grootte.
Vandaar dat ik dus de gasketel nog even als backup wou houden.
Echter met de laatste wijziging in subsidieregels lijkt me dit geen optie.
Waar ik nog geen rekening mee heb gehouden is het huidige verbruik van SWW en de efficiëntie van de ketel.
Zou ik het halen met de 9kW Pana en eventueel bijstoken met een COP1 vuur bij -5 (of het ingebouwde element)?
Bedoeling zou op termijn zijn de kamers te verwarmen met Lucht / Lucht, met een extra unit in de woonkamer kan deze de lucht / water ondersteunen bij een theoretische horrorwinter.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.