Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 118 Laatste
Acties:
  • 692.741 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Ubuntu schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:42:
Goedenavond, willen jullie mij ook toevoegen?

Dinsdag 22 november mocht ik mijn WH-MDC09J3E5 in ontvangst nemen via De Groene energiewinkel.
Ik was erg verrast dat de pomp toch nog dit jaar geleverd werd alleen had ik er in mijn planning geen rekening meer mee gehouden. Ik had de oude CV ketel maar weer aan de nieuw aangelegde vloerverwarming geknoopt in de veronderstelling dat WP pas voorjaar '23 zou komen.

Een luxeprobleem zullen we maar zeggen, zeker nu het afgelopen week ook nog zulk lekker zacht weer was!

Snel even een betonplaatje opgedoken met 4 sokkels en opstelplaats in orde gemaakt. Gelukkig had ik afgelopen zomer al wel de geveldoorboring gedaan zodat ik daar de leidingen op kon schroeven.

In principe moet ik nu de beide voedingskabels nog in de groepenkast aansluiten, binnen thermostaat ophangen en de installatie vullen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Van harte met je nieuwe hobby.
Als je data geeft zet ik je in TS erbij.

Fijn he als je zelf handig bent.
Volgens mij boven de werkschakelaar moet een afdakje [ aluminium oid ]
Mooie trillings 3 delige koppleingen,,,

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-07 21:51
@flippy Daar noem je een goed punt, zo had ik het nog niet bekeken. Eigenlijk wel heel logisch dat fabrikant de WP laat verankeren alsof het een booreiland betreft. Dankjewel voor dit gezichtspunt.

@Dylantje2 Het gaat om WH- MDC09J3E5 enkelfase met CZ-TAW1 wifi module , ik denk dus dat het om een J serie gaat.
Welke data heb je verder nog nodig?

Kapje boven de werkschakelaars wil ik zeker gaan doen, ik maak het dan zo groot dat ook de geveldoorvoer en kabels gelijk wat beter beschermd worden tegen weersinvloeden. Niet alleen vocht is een killer maar ook UV straling.

Die 3 delig koppelingen ben ik zelf ook gecharmeerd van, de RVS slangen welke hier boven worden besproken vind ik trouwens ook erg mooi, zijn waarschijnlijk zelfs nog wat soepeler.

En ja, handig zijn is een voordeel maar je hebt ook (praktische) kennis nodig en die vind ik hier volop. Zonder die kennis begin je anders nog weinig met je "handige handjes" .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ubuntu schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:13:
@flippy Daar noem je een goed punt, zo had ik het nog niet bekeken. Eigenlijk wel heel logisch dat fabrikant de WP laat verankeren alsof het een booreiland betreft. Dankjewel voor dit gezichtspunt.

@Dylantje2 Het gaat om WH- MDC09J3E5 enkelfase met CZ-TAW1 wifi module , ik denk dus dat het om een J serie gaat.
Welke data heb je verder nog nodig?

Kapje boven de werkschakelaars wil ik zeker gaan doen, ik maak het dan zo groot dat ook de geveldoorvoer en kabels gelijk wat beter beschermd worden tegen weersinvloeden. Niet alleen vocht is een killer maar ook UV straling.

Die 3 delig koppelingen ben ik zelf ook gecharmeerd van, de RVS slangen welke hier boven worden besproken vind ik trouwens ook erg mooi, zijn waarschijnlijk zelfs nog wat soepeler.

En ja, handig zijn is een voordeel maar je hebt ook (praktische) kennis nodig en die vind ik hier volop. Zonder die kennis begin je anders nog weinig met je "handige handjes" .
dat is het probleem met veel dingen die fabrikanten zeggen. het is voor hun, niet voor jouw.

en je kan de BW225DP ABB werkschakelaar gewoon buiten monteren zonder kapje erover. die gaan echt niet stuk. ik heb ze in elk geval nog niet stuk zien gaan en die ik zie zitten doorgaans vele jaren (meer dan 10 jaar inmiddels) bovenop een zwart of wit plat dak. gebruik wel echte RVS schroeven....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Iemand een idee wat ik het beste voor de muurdoorvoer kan gebruiken? Ik dacht:
- 2 korte stukjes 32mm meerlagenbuis door de muur
- binnen en buiten een puntstuk erop persen
- buiten flex rvs naar de warmtepomp
- Binnen flex rvs naar cv-leidingen. Ik wil deze nog niet direct op de cv-leidingen persen, omdat ik mogelijk nog wat leidingen wil verleggen en/of een driewegklep er tussen wil zetten voor cv. Op mijn cv-leidingen heb ik al 2 punstukken geperst voor mijn cv ketel, dus daar zou ik de flex rvs nu direct op willen schroeven.

Probleem is echter dat ik hiervoor maar een metertje meerlagenbuis nodig heb. Overal vind ik rollen en/of woekerprijzen voor een meter met veel verzendkosten. Hoopte op Marktplaats nog wat restjes te vinden, maar dat zie ik nu ook niet.

Ik dacht als alternatief aan een stukje 28mm koper voor dit korte stukje door de muur. Is dit met buisisolatie eromheen een goed alternatief? Dit scheelt me ook 4 dure perskoppelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik heb nog wel wat 25mm liggen voor je.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Nu online
Dat is lief, maar ik vind 25mm wel erg dun. En mijn perstang heeft TH bekken, dus ik ga liever geen ander pers-systeem toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-07 18:16
-Paul- schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:22:

Probleem is echter dat ik hiervoor maar een metertje meerlagenbuis nodig heb. Overal vind ik rollen en/of woekerprijzen voor een meter met veel verzendkosten. Hoopte op Marktplaats nog wat restjes te vinden, maar dat zie ik nu ook niet.
Ik heb genoeg stukken 32mm meerlaags over. Hoef ik niets voor te hebben. Ik zit in Hilversum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:12

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik heb een oude F serie.

Deze schakel ik met een oude thermostaat gewoon Aan en Uit.

Nu wil ik de pana eigenlijk ook dmv van een shelly met Home Assistant aan en uit kunnen zetten.
Welke shelly moet ik daar voor hebben?

Gaat dus puur om de pana aan en uit te schakelen. (niet ipv de thermostaat, maar er naast)

[ Voor 6% gewijzigd door Atomic2005 op 27-11-2022 21:39 ]

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:49
- Binnen flex rvs naar cv-leidingen. Ik wil deze nog niet direct op de cv-leidingen persen, omdat ik mogelijk nog wat leidingen wil verleggen en/of een driewegklep er tussen wil zetten voor cv. Op mijn cv-leidingen heb ik al 2 punstukken geperst voor mijn cv ketel, dus daar zou ik de flex rvs nu direct op willen schroeven.

Ik dacht als alternatief aan een stukje 28mm koper voor dit korte stukje door de muur. Is dit met buisisolatie eromheen een goed alternatief? Dit scheelt me ook 4 dure perskoppelingen.
Ik ga met rvs flex 2 meter vanaf de WP naar beneden en door/onder de fundering de kruipruimte in. Kan natuurlijk alleen maar als de WP dicht bij het huis komt te staan.
Binnen ga ik dan verder over op 28 mm buis, die dan iets verderop wordt gekoppeld aan 22 mm bestaande aanvoer en retour van het bestaande cv-circuit.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• noahmaes
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-06 19:57
Tiesert schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:07:
[...]
Voor zover ik weet heeft de CZ-TAW1 geen eigen API die je kunt aanspreken.
Na heeeeel veel zoeken heb ik heb volgens mij de dedicated API gevonden om de Panasonic zonder Heisamon oid te bedienen:

voor de user
https://aquarea-smart.panasonic.com/remote/v1/api/auth/login - zie bron oa hier https://github.com/Hernas...r/src/api/panasonicApi.ts

en voor de installer:
https://aquarea-service.p.../installer/api/auth/login

nog even coden en dan moet het werken }:O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNhk9ea_NGIAArw8y0wCL-g6H94=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lf1YVKQbJ7X6uudRSLJ7HA07.png?f=fotoalbum_large

Voor de liefhebber - probeer eens de volgende URL na het inloggen in de aquarea user interface (wel even je eigen deviceID plakken uit de broncode in je browser):
https://aquarea-smart.pan...000000?var.deviceDirect=1

[ Voor 33% gewijzigd door noahmaes op 13-03-2023 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-06 18:30
Is er buiten de Service Manual nog andere installatie documentatie beschikbaar voor een MXC12J?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Nu online
hansvk schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:45:
[...]

Ik ga met rvs flex 2 meter vanaf de WP naar beneden en door/onder de fundering de kruipruimte in. Kan natuurlijk alleen maar als de WP dicht bij het huis komt te staan.
Binnen ga ik dan verder over op 28 mm buis, die dan iets verderop wordt gekoppeld aan 22 mm bestaande aanvoer en retour van het bestaande cv-circuit.
Ik lees in dit topic dat RVS flex door de muur niet aan te raden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Nu online
Welke driewegklep is aan te raden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:10

Ik heb nog wat 32mm leiding over van mijn project (warmtepomp draait sinds dit weekend :9 ), heb destijds besteld bij Heima24.de
Je mag hebben wat je nodig hebt, zit in Abcoude. Stuur maar een DM als je er wat aan hebt.

Qua 3-wegklep heb ik deze gekocht maar uiteindelijk niet op de Panasonic aangesloten maar op m'n Hewalex. Werkt prima dus kan hem aanraden, via eBay schijn je wel goedkopere alternatieven te kunnen vinden. Vond het wel prettig dat ik er ook gelijk wat hoekstukken/adapters kon bestellen die ik nodig had.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:30
hansvk schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:45:
[...]

Precies zo doe ik 't ook. Zie 't andere topic

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 15:35

heb ook nog iets van 8 meter liggen met een diameter van 32mm
regio nijmegen

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 20:34
Zojuist nog een WH-MDC09J3E5 kunnen vinden in Spanje (Mercaclima), bleek de laatste te zijn die ze nog op voorraad hadden. Uiteindelijk voor 4680 inclusief shipping kunnen bemachtigen.
Ben erg benieuwd, redelijk onverwachts dus maar eens de installatie gaan plannen. Net overal airco's gehangen maar de bovenverdieping blijven we daar mee verwarmen, maar mooie oplossing voor de vloerverwarming daar + woonkamer. Merken toch dat het qua comfort een stuk fijner is dan de airco beneden. Dus komende tijd nog dieper in dit forum duiken...

Voor nu nog even de CV ernaast, puur omdat ik niet alle tijd heb en ook wat zaken zelf wil doen - dan komt het vat te hangen waar de CV nu hangt. Gelukkig komt de unit binnen 2 meter van de CV te hangen (dakopbouw naast garage waar we de CV 4 jaar geleden naartoe hebben verplaatst).

[ Voor 4% gewijzigd door BrcBas op 28-11-2022 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:23
LinuZZ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:13:
Aangezien ik eerder het rvo al gemaild had over bepaalde subsidie, en zonder succes, heb ik panasonic gemaild over het vreemde subsidie bedrag van de WH-MXC12J9E8. hierbij de reactie:

[...]
Ondertussen RVO en Panasonic ook aangeschreven daar er niks gewijzigd was.

Reactie van Panasonic is anders dan aan jou gericht!
M
Beste,

Bedankt dat u contact opneemt met Panasonic.

BEtreft de subsidie klopt het wel wat op rvo staan

Op energy label staat p design 9 kw daar is door de fabriek voor gekozen en dat is helaas niet aan te passen

Als u nog meer vragen heeft, laat het ons dan vooral weten!

Met vriendelijke groeten, Best regards, | 敬具

Panasonic Heating & Cooling Solutions Customer Service
Best dom dus weer.... ding levert bij -X graden nog altijd 12kW en dan ga je hem als Pdesign 9kW aanmelden... |:(

@JanAllElectric

[ Voor 7% gewijzigd door Gieliovd520 op 28-11-2022 13:10 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:30
Emacee schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:51:
[...]

Ik heb nog wat 32mm leiding over van mijn project (warmtepomp draait sinds dit weekend :9 ), heb destijds besteld bij Heima24.de
Je mag hebben wat je nodig hebt, zit in Abcoude. Stuur maar een DM als je er wat aan hebt.

Qua 3-wegklep heb ik deze gekocht maar uiteindelijk niet op de Panasonic aangesloten maar op m'n Hewalex. Werkt prima dus kan hem aanraden, via eBay schijn je wel goedkopere alternatieven te kunnen vinden. Vond het wel prettig dat ik er ook gelijk wat hoekstukken/adapters kon bestellen die ik nodig had.
Dat heb je vlot gedaan (y) ! Je hebt 'm toch ook vorige week geleverd gekregen? Ik hoop 'm uiterlijk a.s. weekend op te starten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Emacee
Klopt, had alles zo ver als mogelijk voorbereid dus er staken 2 leidingen uit de gevel en er zat al een werkschakelaar klaar. Kwestie van laatste stuk leiding persen, flex RVS aansluiten, voedingen aansluiten, Heishamon aansluiten, HomeWizard kWh-meters in de Panasonic plaatsen en vullen maar :9

Gigantische doos bij levering, heb ik wel goed naar de afmetingen gekeken bij het bouwen van het afdakje? >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylC7HLC8w2hsdWmCRKh_Dtgtz-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KBRgXPb3N0FcJZ863Dkz5vRA.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig, het past O-) _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUMI7kdddo0DwH7S4smJe04xUBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gO1cQbywt9V8to6ytLvHIHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Op de plek waar het optionele PCB geplaatst kan worden heb ik een DIN-railtje geschroefd waar precies de kWh-meters op passen. Aangezien het modem achter de gevel zit waar de laadpaal aan hangt komt het signaal nog goed genoeg door het metaal heen. De signaalkabeltjes van de kWh-meters lopen naar binnen want de Heishamon kon ik onvoldoende veilig monteren in de kast, had verzaakt er de 3d-geprinte case bij te bestellen en heb het nu dus anders opgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2qFYqJAb8EuO6PVhittnQr4p7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJ5NWMgjUpprE5MckdSu8Jns.jpg?f=fotoalbum_large

Het eindresultaat!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjbaobsN0cch3qUJxXruRJ5DxME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWyeq81tjTDZcUeCv3Cb6CKY.jpg?f=fotoalbum_large
Het afdakje heb ik verder van de gevel gezet dan eerst, er is nu ongeveer 15cm vrij. Ook de onderkant is overal vrij dus heb niet het idee dat de luchtstroom erg belemmerd wordt. Achter de lamellen zit er een afstand van circa 10cm tot de voorkant van de warmtepomp.

Pruttelt (met alleen radiatoren & convectoren) heerlijk op tussen de 19-22Hz, valt nu al weinig aan te tweaken :*) Wel direct de regeling op Max pump duty gezet en die op de 18l/min max gezet, dat is wat ik de IMI Hydronic app berekend heb wat maximaal kwijt kan over de radiatoren. Wellicht dat ik daar nog wat aan kan sleutelen zonder dat het gaat suizen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhQpB2Yt4Pg6WOFTE4s1CsJDhzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JEmj4eTu9WiW6reImlq3tj0M.png?f=fotoalbum_large

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07:09
Mooi hoor, kun je ook meteen je sig aanpassen
Monoblock in bestelling😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolle1212
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-07 22:21
Emacee schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:00:
Klopt, had alles zo ver als mogelijk voorbereid dus er staken 2 leidingen uit de gevel en er zat al een werkschakelaar klaar. Kwestie van laatste stuk leiding persen, flex RVS aansluiten, voedingen aansluiten, Heishamon aansluiten, HomeWizard kWh-meters in de Panasonic plaatsen en vullen maar :9

Gigantische doos bij levering, heb ik wel goed naar de afmetingen gekeken bij het bouwen van het afdakje? >:)
[Afbeelding]

Gelukkig, het past O-) _/-\o_
[Afbeelding]

Op de plek waar het optionele PCB geplaatst kan worden heb ik een DIN-railtje geschroefd waar precies de kWh-meters op passen. Aangezien het modem achter de gevel zit waar de laadpaal aan hangt komt het signaal nog goed genoeg door het metaal heen. De signaalkabeltjes van de kWh-meters lopen naar binnen want de Heishamon kon ik onvoldoende veilig monteren in de kast, had verzaakt er de 3d-geprinte case bij te bestellen en heb het nu dus anders opgelost.
[Afbeelding]

Het eindresultaat!
[Afbeelding]
Het afdakje heb ik verder van de gevel gezet dan eerst, er is nu ongeveer 15cm vrij. Ook de onderkant is overal vrij dus heb niet het idee dat de luchtstroom erg belemmerd wordt. Achter de lamellen zit er een afstand van circa 10cm tot de voorkant van de warmtepomp.

Pruttelt (met alleen radiatoren & convectoren) heerlijk op tussen de 19-22Hz, valt nu al weinig aan te tweaken :*) Wel direct de regeling op Max pump duty gezet en die op de 18l/min max gezet, dat is wat ik de IMI Hydronic app berekend heb wat maximaal kwijt kan over de radiatoren. Wellicht dat ik daar nog wat aan kan sleutelen zonder dat het gaat suizen.
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Erg netjes gemaakt dat afdakje!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:16
Emacee schreef op maandag 28 november 2022 @ 18:00:
Omdat je rondom je WP geen afdichting naar je afdak hebt gemaakt, blijft bij deze constructie kortsluiting van de lucht een reëel gevaar.
Vergelijkbaar met de ellende van afgelopen weekend van warmtepompen in schoorstenen in het Ecodan topic.
Ik zou de buitentemperatuursensor direct na het opstarten heel goed in de gaten houden. Zodra die na het opstarten van je WP daalt (en dus onder de omgevingstemperatuur komt), weet je dat het foute boel is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
Heb even teruggekeken in m’n grafiekjes van Home Assistant en zie inderdaad dat de gemeten buitentemperatuur daalt zodra de warmtepomp aanslaat. Scheelt -1°C met wanneer de warmtepomp aanslaat (oranje lijntje in het screenshot). Zou een schot boven de warmtepomp genoeg zijn of ook eronder en aan de zijkanten? Met name aan de zijkant waar de verdamper ook zit is er weinig afstand tot de koude uitblaaszijde. Iemand voorbeelden van hoe zo’n schot er uit zou moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-06 10:46
noahmaes schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:02:
[...]

Na heeeeel veel zoeken heb ik heb volgens mij de dedicated API gevonden om de Panasonic zonder Heisamon oid te bedienen:

voor de user
https://aquarea-smart.panasonic.com/remote/v1/api/auth/login - zie bron oa hier https://github.com/Hernas...aster/src/panasonicApi.ts

en voor de installer:

[Afbeelding]

Voor de liefhebber - probeer eens de volgende URL na het inloggen in de aquarea user interface (wel even je eigen deviceID plakken uit de broncode in je browser):
toon volledige bericht
Ben benieuwd wat je hier mee gaat maken!

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-07 18:16
Emacee schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:45:
Heb even teruggekeken in m’n grafiekjes van Home Assistant en zie inderdaad dat de gemeten buitentemperatuur daalt zodra de warmtepomp aanslaat. Scheelt -1°C met wanneer de warmtepomp aanslaat (oranje lijntje in het screenshot). Zou een schot boven de warmtepomp genoeg zijn of ook eronder en aan de zijkanten? Met name aan de zijkant waar de verdamper ook zit is er weinig afstand tot de koude uitblaaszijde. Iemand voorbeelden van hoe zo’n schot er uit zou moeten zien?
Aangezien je al goede instrumentatie hebt ben je in een prima positie om metingen te doen aan tijdelijke constructies met kartonnen dozen, latten en duct tape. De komende dagen is het koud, droog en rustig weer. Dat zijn handige omstandigheden. Op die manier weet je wat werkt vóórdat je iets moois fabriceert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-07 11:58
Carboy54 schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:15:
[...]

Rechtstreeks op de pomp met of zonder vorstklep en dan naar de leiding uiteraard wel een koppelstuk. Iedere leiding is weer anders.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt nog, besteld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 14:55
Emacee schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:45:
Kunt het ook met een slang aan je uitblaas doen. Die tussen je uitblaasrooster en je kast maken.
Dan weet je zeker dat je je koude lucht niet hergebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ns61BdsoLXQv6q44yK3bGUZuS9Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kdi7Rkjr9zJK54MXMBaP3Fz6.jpg?f=user_large
Zoiets, maar dan korter en recht naar voren.

Als je in regio Leiden woont, heb nog wel een stukje over 😉

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Carboy54 schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:15:
[...]

Rechtstreeks op de pomp met of zonder vorstklep en dan naar de leiding uiteraard wel een koppelstuk. Iedere leiding is weer anders.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moet die vorstbeveiligingsklep niet op het laagste punt hangen en verticaal?

Op deze foto kan je warmtepomp toch nog kapot vriezen omdat er water in blijft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13:22

Carboy54

Duurzaamheid coach

Wolly schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:28:
[...]

Moet die vorstbeveiligingsklep niet op het laagste punt hangen en verticaal?

Op deze foto kan je warmtepomp toch nog kapot vriezen omdat er water in blijft staan?
Klopt er zitten hier geen vorstkleppen in! ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Carboy54 op 29-11-2022 18:41 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Carboy54 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:36:
[...]

Klopt er zitten hier geen vorstkleppen in! ;)
Ah duidelijk, ik dacht dat de slang op de onderste foto dezelfde was als op de bovenste :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
noahmaes schreef op zondag 27 november 2022 @ 23:02:
[...]

voor de user
https://aquarea-smart.panasonic.com/remote/v1/api/auth/login - zie bron oa hier https://github.com/Hernas...aster/src/panasonicApi.ts

en voor de installer:

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Cool! Ik krijg info terug inderdaad. Maar niet in zo'n overzichtje als jij hebt.

{"accessToken":{"token":"4dxxxxxx092d"},"errorCode":0,"status":[{"deiceStatus":0,"operationStatus":1,"specialStatus":[{"specialMode":1,"operationStatus":0},{"specialMode":2,"operationStatus":0}],"zoneStatus":[{"operationStatus":1,"ecoHeat":-5,"coolMin":-5,"heatMin":-5,"comfortCool":-5,"temparatureNow":26,"coolSet":0,"zoneId":1,"comfortHeat":5,"heatMax":5,"coolMax":5,"ecoCool":5,"heatSet":-2},{"operationStatus":0,"ecoHeat":0,"coolMin":null,"heatMin":null,"comfortCool":0,"temparatureNow":null,"coolSet":0,"zoneId":2,"comfortHeat":0,"heatMax":null,"coolMax":null,"ecoCool":0,"heatSet":0}],"outdoorNow":8,"operationMode":1,"holidayTimer":0,"deviceGuid":"008xxxxxxxxxxx00000","bivalent":0,"tankStatus":[{"operationStatus":0,"temparatureNow":61,"heatMax":65,"heatMin":40,"heatSet":48}],"informationMessage":0,"pumpDuty":93,"quietMode":3,"pendingUser":0,"direction":1}]}

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
Gieliovd520 schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:49:
[...]

Ondertussen RVO en Panasonic ook aangeschreven daar er niks gewijzigd was.

Reactie van Panasonic is anders dan aan jou gericht!

[...]

Best dom dus weer.... ding levert bij -X graden nog altijd 12kW en dan ga je hem als Pdesign 9kW aanmelden... |:(

@JanAllElectric
Ik ben ook met ze in de weer, Vooralsnog zit er weinig beweging in en lijkt de toekenning van de subsidie langer te duren. Hopelijk zijn ze er uit voor de pot leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
Tiesert schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:45:
[...]

Cool! Ik krijg info terug inderdaad. Maar niet in zo'n overzichtje als jij hebt.

{"accessToken":{"token":"4dxxxxxx092d"},"errorCode":0,"status":[{"deiceStatus":0,"operationStatus":1,"specialStatus":[{"specialMode":1,"operationStatus":0},{"specialMode":2,"operationStatus":0}],"zoneStatus":[{"operationStatus":1,"ecoHeat":-5,"coolMin":-5,"heatMin":-5,"comfortCool":-5,"temparatureNow":26,"coolSet":0,"zoneId":1,"comfortHeat":5,"heatMax":5,"coolMax":5,"ecoCool":5,"heatSet":-2},{"operationStatus":0,"ecoHeat":0,"coolMin":null,"heatMin":null,"comfortCool":0,"temparatureNow":null,"coolSet":0,"zoneId":2,"comfortHeat":0,"heatMax":null,"coolMax":null,"ecoCool":0,"heatSet":0}],"outdoorNow":8,"operationMode":1,"holidayTimer":0,"deviceGuid":"008xxxxxxxxxxx00000","bivalent":0,"tankStatus":[{"operationStatus":0,"temparatureNow":61,"heatMax":65,"heatMin":40,"heatSet":48}],"informationMessage":0,"pumpDuty":93,"quietMode":3,"pendingUser":0,"direction":1}]}
Ja cool he, look is enkel een hulpmiddel doel is IP-Symcon/Domoticz etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
@noahmaes Verwacht je dat je hiermee ook parameters kan aanpassen?

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:03
Atomic2005 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:37:
Ik heb een oude F serie.

Deze schakel ik met een oude thermostaat gewoon Aan en Uit.

Nu wil ik de pana eigenlijk ook dmv van een shelly met Home Assistant aan en uit kunnen zetten.
Welke shelly moet ik daar voor hebben?

Gaat dus puur om de pana aan en uit te schakelen. (niet ipv de thermostaat, maar er naast)
Hier ben ik ook wel benieuwd naar.. Heeft iemand dit toevallig al gedaan?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-07 22:47
Gisteren is mijn MDC09J3E5-W warmtepomp geleverd. Weet iemand wat de storage temperatuur van de pomp is? Ik ga hem voorlopig nog niet kunnen aansluiten en ben benieuwd of hij al buiten kan staan met vorst (dus zonder gevuld of aangesloten te zijn). Kan in de documentatie van Panasonic hierover niks terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:16
Brokencore schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:10:
Gisteren is mijn MDC09J3E5-W warmtepomp geleverd. Weet iemand wat de storage temperatuur van de pomp is? Ik ga hem voorlopig nog niet kunnen aansluiten en ben benieuwd of hij al buiten kan staan met vorst (dus zonder gevuld of aangesloten te zijn). Kan in de documentatie van Panasonic hierover niks terugvinden.
Zolang er geen water in zit zou ik me daar niet al te druk over maken. In een vrachtwagen zal het ook wel eens vriezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noahmaes
Maarten69 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 00:00:
@noahmaes Verwacht je dat je hiermee ook parameters kan aanpassen?
Zeeeeker ;-)
Ik zit nog een beetje te rommelen met het handhaven van de cookie header, maar dat moet in de komende dagen opgelost zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 14:01
@noahmaes goed bezig!
heishamon is prachtig, maar ik vind een meer native oplossing prettiger.
Hopelijk wordt het met jouw vinding mogelijk om met de CZ-TAW1 de WP transparant te lezen+schrijven vanuit bv domoticz, home assistant, nodered, ifttt, enzovoorts.

edit: de afhankelijkheid van de pana cloud moeten we dan wel voor lief nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door sjimmie op 30-11-2022 14:53 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Iemand toevallig een idee wat de maat van de o-ringen in de ontluchtingsschroefjes van de 5/4" IN/OUT aansluitingen? Heb er eentje beschadigd. Is nu wel sootrt van dicht, maar vrees dat 'ie het niet lang gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
Door het geëmmer over de subsidie op een 12KW T-Cap J-gen krijg ik net een brief van het RVO.

Wij streven er altijd naar aanvragen binnen 8 weken af te handelen. Helaas is er een
behoorlijke vertraging in de behandeling van aanvragen. We kunnen u daarom op dit
moment niet aangeven wanneer wij de achterstanden hebben ingelopen. Het kan enkele
maanden
duren. Onze excuses daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-07 21:33
Erg vervelend. Is dit op alle aanvragen van toepassing? Volgende week gaat hier ook de aanvraag de deur uit.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Is dat nieuws dan? Dat bericht kreeg ik precies 2 jaar geleden ook hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
sjimmie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:30:
#metoo, maar rond die 12kW T-cap is het extra onduidelijk.

Ik kreeg mijn subsidie pas na máááánden wachten. Vriend van me had zijn aanvraag maanden na mij ingediend en had het sneller binnen... 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Gieliovd520 op 01-12-2022 11:43 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-07 19:18
Waar hebben de Heishamon gebruikers de print geplaatst? Binnen in de warmtepomp?
Ik heb 2 S0 kWh-meters gemonteerd in de 5J behuizing en dacht daar ook de Heishamon pcb ergens te plaatsen. Ik vraag mij af of het WiFi signaal wel voldoende sterk is binnen deze metalen box. De router staat zo'n 6 meter vanaf de WP.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
sjimmie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:30:
Aan de berichten van andere Tweakers te zien was RVO redelijk bij. Degenen die voor of na medio oktober hebben aangevraagd hebben het al binnen zag ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
gerard053 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:42:
Waar hebben de Heishamon gebruikers de print geplaatst? Binnen in de warmtepomp?
Ik heb 2 S0 kWh-meters gemonteerd in de 5J behuizing en dacht daar ook de Heishamon pcb ergens te plaatsen. Ik vraag mij af of het WiFi signaal wel voldoende sterk is binnen deze metalen box. De router staat zo'n 6 meter vanaf de WP.
Ik heb hem rechts bovenin de WP, afstand tot repeater meter of 5-6, router idem.

Werkt goed. 62% wifi nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-07 12:13
Iemand ervaring met plaatsen monoblock op zolderverdiepingen (na bg op 2 hoog)? Ik google, maar 0 resultaten. Vroeg mij af of dit wel kan, of moet je nou een steiger regelen om de gaten te boren en de ventilateroosters te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
Ff snel een vraagje aangezien de elektriciën nu bezig is en ik het niet zo snel kan vinden. Moet de CZ-TAW1 controller via een kabel naar binnen toe? Zo ja, met wat voor draad kan ik deze verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
tescione schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:30:
Ff snel een vraagje aangezien de elektriciën nu bezig is en ik het niet zo snel kan vinden. Moet de CZ-TAW1 controller via een kabel naar binnen toe? Zo ja, met wat voor draad kan ik deze verlengen?
Op die module zit een ethernet poort, je kan hem in je monobloc hangen en dan met een utp kabel naar binnen. Die kabel sluit je vervolgens aan op een switch/router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
xtr3me schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:42:
[...]

Op die module zit een ethernet poort, je kan hem in je monobloc hangen en dan met een utp kabel naar binnen. Die kabel sluit je vervolgens aan op een switch/router
ah, bedankt, dat wist ik ook nog niet, maar dan haal ik wel dingen door elkaar. Want ik vraag naar de CZ-TAW1, maar ik bedoel eigenlijk de kamerthermostaat. Hoe verbind je die dan? Gaat dat gewoon met dezelfde soort draad draad als mijn huidige thermostaat van de ketel?

(sorry voor de noob-vragen, de pomp en toebehoren staat nog helemaal ingepakt en opgeslagen, dus kan daar even niet bij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtr3me
  • Niet online
De controller (dat vierkante kastje die je erbij kreeg) kan je aansluiten met thermostaat draad. (2 aderig minimaal 0,3 uit m’n hoofd)

Een aparte thermostaat is ook aan te sluiten, maar daarvoor moet je weten of het een 12v of 230v aansluiting betreft. Ik heb er zelf nog geen aangesloten dus ik weet zo niet welke dikte je daarvoor nodig hebt. Deze info staat in de installation manual die bij de pomp geleverd wordt. 👍

[ Voor 51% gewijzigd door xtr3me op 01-12-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-07 19:18
tescione schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:51:
[...]

ah, bedankt, dat wist ik ook nog niet, maar dan haal ik wel dingen door elkaar. Want ik vraag naar de CZ-TAW1, maar ik bedoel eigenlijk de kamerthermostaat. Hoe verbind je die dan? Gaat dat gewoon met dezelfde soort draad draad als mijn huidige thermostaat van de ketel?

(sorry voor de noob-vragen, de pomp en toebehoren staat nog helemaal ingepakt en opgeslagen, dus kan daar even niet bij)
Kijken even in de Topic start van deel 1 Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Hier staat de kamer thermostaat uitleg.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]

@tescione
Ethernet hoeft niet, de CZ-TAW1 kan ook via wifi. Dan gaan we er vanuit dat je de CZ-TAW1 bij de WP houdt.
Of je hangt de CZ-TAW1 elders, dan heb je 4 aders nodig (5V voeding en serieel rx+tx)

En inderdaad, de controller is 2-draads laag voltage.
En een eventuele thermostaat is afhankelijk van de thermostaat en of je die op CN2 of CN2 gaat aansluiten (zie startpost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:33

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

GabeNewell333 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:56:
Iemand ervaring met plaatsen monoblock op zolderverdiepingen (na bg op 2 hoog)? Ik google, maar 0 resultaten. Vroeg mij af of dit wel kan, of moet je nou een steiger regelen om de gaten te boren en de ventilateroosters te plaatsen.
Hoe zie je dat precies voor je?
Unit als het ware binnenshuis met grote roosters/kanalen naar buiten? Let ook op de condensopvang/-afvoer.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
bartvl schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:05:
[...]

Unit als het ware binnenshuis met grote roosters/kanalen naar buiten?
Ja
Let ook op de condensopvang/-afvoer.
Ik meende dat er dan een buisje naar buiten gaat of oid.

Maar heeft iemand dat, een monoblock op zolder? Want als die gaten geboord worden, dan vliegt er toch beton naar beneden van 2 hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:33

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het is wel meer dan een buisje. Er komt zover ik begrijp onder de gehele unit water vandaan.

Als het gaat om de gaten die gemaakt moeten worden, hoe groot heb je in gedachte dat die moeten worden? Dat zal zagen/breken worden denk ik?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Ophangen in de wp vraagt om ellende ook met utp. Veel storingen met verbinding die buiten de wp niet optreden.
Vergelijkbare ervaringen ??

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

tescione schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:30:
Met de hiervoor geschikte Pana verlengkabel of knutselwerkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Volgens Panasonic Nederland gaat de nieuwe fabriek in Tjechie in september 23 in bedrijf. Lang wachten wordt beloond 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GabeNewell333 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:11:
[...]

Ja

[...]

Maar heeft iemand dat, een monoblock op zolder? Want als die gaten geboord worden, dan vliegt er toch beton naar beneden van 2 hoog?
Je wilt serieus gaten van >0,5mtr doorsnede in je huis gaan "boren"?

Misschien even een schets?

Maar klinkt al met al niet erg doordacht. Alleen al de enorme koudebrug/warmtelek die je daarmee maakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-07 18:05
GabeNewell333 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:11:
[...]

Ja

[...]

En waar gaat de aangezogen lucht vandaan komen? Toch niet uit je net verwarmde huis?

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Even iets wat ik niet begrijp. Mijn Panasonic is zojuist overgegaan op alleen elektrisch verwarmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHGeaYO5XZrTP3ctvbxjCPV7q9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNUxpXvNUxW2K1awBpw6atk6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had staan dat de backup heater bij mag komen vanaf 0 graden met een vertraging van een half uur en meer dan 3 graden onder Ta. Nu ziet het er naar uit dat aan die voorwaarden werd voldaan. Echter ik had verwacht dat de backup heater erbij zou komen en niet alleen zou gaan draaien. Want dan red ie het natuurlijk nooit om Ta te halen.

Of zie ik het toch verkeerd? Wat het verbruik loopt ook niet over de extra groep die ik heb aangesloten, maar over de 3 fasen aansluiting.

Aanvulling: vreemd is ook dat er geen flow was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06 15:57
rykers schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:02:
Even iets wat ik niet begrijp. Mijn Panasonic is zojuist overgegaan op alleen elektrisch verwarmen:

[Afbeelding]

Ik had staan dat de backup heater bij mag komen vanaf 0 graden met een vertraging van een half uur en meer dan 3 graden onder Ta. Nu ziet het er naar uit dat aan die voorwaarden werd voldaan. Echter ik had verwacht dat de backup heater erbij zou komen en niet alleen zou gaan draaien. Want dan red ie het natuurlijk nooit om Ta te halen.

Of zie ik het toch verkeerd? Wat het verbruik loopt ook niet over de extra groep die ik heb aangesloten, maar over de 3 fasen aansluiting.

Het lijkt erop dat er iets anders is, je Ta en Tr gaan netjes naar beneden zoals hoort als de compressor uit gaat.
Hij is uit gegaan omdat de Ta langere tijd 2° boven de gevraagde Ta was.
Hoe zijn je instellingen en weet je zeker dat de getekende lijn de backup heater is, als die het is zou Ta moeten stijgen en niet afnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
gerard053 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:42:
Ik heb hem in een waterdichte lasdoos tegen de ahterkant aan de buitenzijde geplaatst.
De Wifi is wel een dingetje als hij binnenin zit.
maar @thehog heeft ook een optie voor verlegen met draad. Kijk maar in de ts bij heishamon

Hoe dan ook zorg anders voor goede versterker.
Je krijgt geen spijt van de heishamon

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
tescione schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:51:
[...]

Als je de pomp goed wilt gebruiken heb je eigenlijk geen thermostaat nodig die de wp schakelt.
WAR rules..[ en soms zou je ene themostaat nodig hebben] maar evt met domotica kun je ook veel opvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:29:
Volgens Panasonic Nederland gaat de nieuwe fabriek in Tjechie in september 23 in bedrijf. Lang wachten wordt beloond 😅
2023?
Wat ik begreep is dat de K versie er gemaakt gaat worden?
Die speciaal voor de EU is, omdat hij met hoge temperaturen gaat werken?
Jou daar iets van bekent?
En de J blijft in Azie...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
rykers schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:02:

[Afbeelding]

Je sensoren van Pana hebben wss iets anders gemeten.
Maar alleen over op elektrisch heb ik nog niet gezien.
Zet je backupheater eens op -4 oid.

Heb je geen andere storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
KaDoos schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:12:
[...]

Het lijkt erop dat er iets anders is, je Ta en Tr gaan netjes naar beneden zoals hoort als de compressor uit gaat.
Hij is uit gegaan omdat de Ta langere tijd 2° boven de gevraagde Ta was.
Hoe zijn je instellingen en weet je zeker dat de getekende lijn de backup heater is, als die het is zou Ta moeten stijgen en niet afnemen.
Hier het plaatje vanuit de PanaCloud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E30W0s7O0e_1YKSCwelI8zRviSE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R1vdkZVoUa6GYW52XCmfoLFd.png?f=fotoalbum_large

Duidelijk te zien dat hij voor het moment van overgaan op alleen elektrisch de doeltemperatuur nog lang niet heeft bereikt.

Verder weet ik 100% zeker dat de lijn in Grafana afkomstig is van de tweede alamat in de Panasonic. Wat ik niet zeker weet is of de backupheater daar ook op is aangesloten. Anderzijds, dan zou ik ook niet weten waar die extra elektrische aansluiting voor dient. Maar op basis van deze afbeelding van PanaCloud is het dus de compressor denk ik waar de energie heen is gegaan.

@Dylantje2 Ik heb hem weer aan de praat gekregen zoals te zien is. Ik heb de backupheater nu op -10 gezet voor aanspringen met een vertraging van 60 minuten. Daarmee weet ik voor nu zeker dat die niet bij komt.

Desondanks wil ik graag weten wat hier nu is gebeurd, want ik vind het nogal erg vreemd gedrag. De elektra opname van 4kW is ook aanzienlijk en die moet ergens blijven. Dat is volgens het plaatje van de PanaCloud dus de compressor. Nu zag ik het toevallig snel, maar dat hoeft een volgende keer niet zo te zijn en ik wil graag voorkomen dat er iets stuk gaat, want hoe kan de compressor de warmte kwijt zonder flow?

Aanvulling: het was dus de compressor waar de energie heen is gegaan, niet de backupheater.
Zou het een probleem kunnen zijn dat ik nu een extra pomp (DAB Evosta2) in serie heb staan met de Pana? Ik heb tijdelijk namelijk mijn buffervat dichtgezet, waardoor de secuntaire en de pomp van de Pana samen draaien. Leek mij niet direct een probleem en draaide nu al 1,5 prima zo. Dit heb ik tijdelijk zo omdat de retour door de buffer loopt en ik wilde testen of dat een negatief effect had.

[ Voor 16% gewijzigd door rykers op 02-12-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
@rykers op basis van die grafiek, lijkt het op een defrost: de compressor (groene lijn) gaat omhoog en aanvoer- en retour-temperaturen draaien om (retour is hoger dan aanvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Niet online
Wordt bij een defrost altijd de backup heater gebruikt? (Bij mijn WP was dit namelijk het geval zag ik in de grafieken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
rykers schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:46:
[...]

[Afbeelding]

Duidelijk te zien dat hij voor het moment van overgaan op alleen elektrisch de doeltemperatuur nog lang niet heeft bereikt.

Verder weet ik 100% zeker dat de lijn in Grafana afkomstig is van de tweede alamat in de Panasonic. Wat ik niet zeker weet is of de backupheater daar ook op is aangesloten. Anderzijds, dan zou ik ook niet weten waar die extra elektrische aansluiting voor dient. Maar op basis van deze afbeelding van PanaCloud is het dus de compressor denk ik waar de energie heen is gegaan.

@Dylantje2 Ik heb hem weer aan de praat gekregen zoals te zien is. Ik heb de backupheater nu op -10 gezet voor aanspringen met een vertraging van 60 minuten. Daarmee weet ik voor nu zeker dat die niet bij komt.

Desondanks wil ik graag weten wat hier nu is gebeurd, want ik vind het nogal erg vreemd gedrag. De elektra opname van 4kW is ook aanzienlijk en die moet ergens blijven. Dat is volgens het plaatje van de PanaCloud dus de compressor. Nu zag ik het toevallig snel, maar dat hoeft een volgende keer niet zo te zijn en ik wil graag voorkomen dat er iets stuk gaat, want hoe kan de compressor de warmte kwijt zonder flow?

Aanvulling: het was dus de compressor waar de energie heen is gegaan, niet de backupheater.
Zou het een probleem kunnen zijn dat ik nu een extra pomp (DAB Evosta2) in serie heb staan met de Pana? Ik heb tijdelijk namelijk mijn buffervat dichtgezet, waardoor de secuntaire en de pomp van de Pana samen draaien. Leek mij niet direct een probleem en draaide nu al 1,5 prima zo. Dit heb ik tijdelijk zo omdat de retour door de buffer loopt en ik wilde testen of dat een negatief effect had.
toon volledige bericht
De EVA uitlaat temperatuur geeft goed aan of en wanneer er een defrost gaat plaatsvinden. Eerst een tijdje iets lager en dan zie je langzaam meer ijs op de Wp en dan valt de temperatuur naar -6 of -7 en begint de defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVDoI1ep9Mbye9s3KrS6w2KqSPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVJmNRI34kzgotGGnVASZGIF.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
bbbrumbrum schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:31:
[...]

Je wilt serieus gaten van >0,5mtr doorsnede in je huis gaan "boren"?

Misschien even een schets?

Maar klinkt al met al niet erg doordacht. Alleen al de enorme koudebrug/warmtelek die je daarmee maakt....
Ik ben nu in de war. Dat is toch de hele bedoeling van een monoblock? 2 gaten boren, unit binnen plaatsen, ventilatieroostertjes erop en klaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHIgLbwpoet3iCGsBb1Y2wzzjJU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6PbgtWRuerdRXWY9yMhK8K94.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBXi48EziE2ZTdQIJWQgIDuAmJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TyHI3ns3NBnvAKMoybjuzKbF.png?f=user_large

Wat is dan precies het verschil als het op de begane grond geplaatst wordt of op 2 hoog?
Mijn vraag is dan ook of iemand ervaring mee heeft om het te plaasen op 2 hoog.

Als ik even door de buurt wandel, zie ik talloze huizen met precies 2 roostertjes zo op 1 hoog. Hoezo heb ik nu opeens te maken met ontzettende warmteverlies!? I'm confused.

Of zit ik in de verkeerde topic? Mijn vraag ziet op monoblock lucht-lucht warmtepompen.

[ Voor 20% gewijzigd door GabeNewell333 op 02-12-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-07 21:33
xtr3me schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:05:
Wordt bij een defrost altijd de backup heater gebruikt? (Bij mijn WP was dit namelijk het geval zag ik in de grafieken)
Ik zie net dat bij mij vanmorgen ook de Backup heater is gebruikt voor een defrost verbruik 0.5 kHw. Of de backup heater altijd wordt gebruikt heb ik nog geen ervaring mee, dit was de eerste defrost.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtr3me
  • Niet online
ecn1985 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:55:
[...]

Ik zie net dat bij mij vanmorgen ook de Backup heater is gebruikt voor een defrost verbruik 0.5 kHw. Of de backup heater altijd wordt gebruikt heb ik nog geen ervaring mee, dit was de eerste defrost.
Voor mij was dit ook de eerste defrost, hopelijk gebruikt hij die backup heater niet te vaak.. dat verbruikt toch behoorlijk wat elektra in die 10 min :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:44

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

GabeNewell333 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:42:
[...]

Ik ben nu in de war. Dat is toch de hele bedoeling van een monoblock? 2 gaten boren, unit binnen plaatsen, ventilatieroostertjes erop en klaar?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat is dan precies het verschil als het op de begane grond geplaatst wordt of op 2 hoog?
Mijn vraag is dan ook of iemand ervaring mee heeft om het te plaasen op 2 hoog.

Als ik even door de buurt wandel, zie ik talloze huizen met precies 2 roostertjes zo op 1 hoog. Hoezo heb ik nu opeens te maken met ontzettende warmteverlies!? I'm confused.

Of zit ik in de verkeerde topic? Mijn vraag ziet op monoblock lucht-lucht warmtepompen.
Haal je nu twee dingen door elkaar? Hetgeen jij schetst/laat zien op de afbeeldingen lijkt mij iets van een (decentrale) WTW unit te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GabeNewell333
Beekforel schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:00:
[...]

Haal je nu twee dingen door elkaar? Hetgeen jij schetst/laat zien op de afbeeldingen lijkt mij iets van een (decentrale) WTW unit te zijn.
Nou, ik heb vorige week nog een decentrale wtw unit geplaatst. Een decentrale wtw unit voert immers geen water af. Dus ik denk dat ik die twee wel kan onderscheiden.

Plaatjes komen overigens hier vandaan: https://www.klimaatshop.nl/airconditioning/monoblock-airco/

[ Voor 10% gewijzigd door GabeNewell333 op 02-12-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:33
GabeNewell333 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:42:
[...]

Dit topic gaat over de monoblock lucht-water warmtepompen.

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
Wouter2403 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:15:
[...]

Dit topic gaat over de monoblock lucht-water warmtepompen.
Ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-07 22:40
GabeNewell333 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:12:
[...]

Nou, ik heb vorige week nog een decentrale wtw unit geplaatst. Een decentrale wtw unit voert immers geen water af. Dus ik denk dat ik die twee wel kan onderscheiden.
Wat je schetst is een monoblock airco (dus lucht-lucht warmtepomp), niet een lucht-water warmtepomp zoals in dit topic besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GabeNewell333
Heronimo schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:15:
[...]

Wat je schetst is een monoblock airco (dus lucht-lucht warmtepomp), niet een lucht-water warmtepomp zoals in dit topic besproken.
Dat was ook mijn vraag. Zie paar posts terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
@Mr_Big Het klopt, het was inderdaad een defrost. Alleen wel een vreemde.

Hier een normale defrost deze ochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiW_J5MmnWdGb5Pkgs_wSsRqDVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uxh8zkOloy0gpsGi0NhH1JJo.png?f=fotoalbum_large

En hier de meer bijzondere defrost gisteravond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkrQtGgKdpx-wv4SAlE1UmsZShg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oJtE9ckH7O0b8vnKbvXZJ4i5.png?f=fotoalbum_large

Wat mij opvalt is dat de aanleiding normaal is. De EVA uitlaattemperatuur en leidingtemperatuur buiten zijn op een niveau gekomen dat hij gaat defrosten.
@t.oswald de EVA zat hier op -9 bij de normale defrost en -7 bij de bijzondere. Overigens bij de bijzondere had ik in het geheel geen ijsvorming.

Wat mij dan opvalt bij de defrost gisteravond is dat toen de compressor niet stopte met lopen, maar naar 85 Hz ging. Dit terwijl ik tot nu toe altijd het gedrag heb gezien dat zodra de defrost begint de compressor stopt. Wat zou hier de verklaring van kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
xtr3me schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:57:
[...]

Voor mij was dit ook de eerste defrost, hopelijk gebruikt hij die backup heater niet te vaak.. dat verbruikt toch behoorlijk wat elektra in die 10 min :o
Je kan zelf instellen wanneer hij de backup heater mag gebruiken. Dus als je het idee hebt dat hij nog even zonder zou moeten kunnen kan je die instellingen wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Big
  • Niet online
@rykers volgens mij kent de panasonic twee soorten defrosts:
1. een "gewone" defrost, zoals die uit jouw voorbeeld vanochtend
2. een "super" defrost, zoals die andere waarbij de compressor helemaal los gaat

Waarom de kaboutertjes voor de ene of voor de andere kiezen, weet ik niet.

Bij mij valt het in ieder geval altijd op als 'ie voor een "super"-defrost gaat: dan gaat mij 9kW T-Cap H naar 80Hz en dan hoor je hem wel. komt gelukkig weinig voor: meestal (als ze al voorkomen bij dit model) zijn het normale defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
xtr3me schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:57:
[...]

Of de Wp voor defrosts de backup heater gebruikt hangt af van je systeem. Als je bijvoorbeeld alleen vv hebt en geen buffervat en werkt met relatief lage Ta, zal de Wp meestal te weinig warmte uit het systeem kunnen halen en volgens protocol de backupheater voor defrosts gebruiken. De regels daarvoor kan je nalezen in de handleiding. Is bij mij bijna altijd het geval. Alleen bij een Ta van boven de 31 lukt het geheel of gedeeltelijk zonder backupheater, maar die situatie doet zich zelden voor omdat er dan meestal geen defrosts zijn.
Wen er maar aan, er gaan ongeveer 6 defrosts uit een uur backupheater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
rykers schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:23:
[...]

Je kan zelf instellen wanneer hij de backup heater mag gebruiken. Dus als je het idee hebt dat hij nog even zonder zou moeten kunnen kan je die instellingen wijzigen.
Voor de defrost kan je dat niet instellen. De kaboutertjes volgen daarvoor een vast protocol. Dat instellen kan alleen voor het bijspringen van de backupheater bij normaal gebruik. Hangt gewoon af van of je systeem voldoende warmte kan leveren voor de defrost binnen een bepaalde tijd, dus van de inhoud van je systeem en de Ta waarop je werkt. De kaboutertjes vinden terecht dat je met defrosts niet mag klooien zodat je niet eindigt in een enorme ijsklomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtr3me
  • Niet online
t.oswald schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:52:
[...]

Of de Wp voor defrosts de backup heater gebruikt hangt af van je systeem. Als je bijvoorbeeld alleen vv hebt en geen buffervat en werkt met relatief lage Ta, zal de Wp meestal te weinig warmte uit het systeem kunnen halen en volgens protocol de backupheater voor defrosts gebruiken. De regels daarvoor kan je nalezen in de handleiding. Is bij mij bijna altijd het geval. Alleen bij een Ta van boven de 31 lukt het geheel of gedeeltelijk zonder backupheater, maar die situatie doet zich zelden voor omdat er dan meestal geen defrosts zijn.
Wen er maar aan, er gaan ongeveer 6 defrosts uit een uur backupheater.
Dan zit ik er aan vast ben ik bang, ik draai met 25 graden TA en zonder buffervat.
Al heb ik hem nu net +2 gegeven aangezien het huis wel een graadje warmer mag worden. Bij 25 graden houdt hij het precies op peil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Laatst online: 09:07
rykers schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:23:
[...]

Je kunt niet instellen wanneer die hem mag gebruiken. Dat regelt die zelf.
Retour 27 graden of lager bh aan.

Je kunt hem alleen uitschakelen. Maar dan gaat die helemaal niet meer aan.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
xtr3me schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:59:
[...]

Dan zit ik er aan vast ben ik bang, ik draai met 25 graden TA en zonder buffervat.
Al heb ik hem nu net +2 gegeven aangezien het huis wel een graadje warmer mag worden. Bij 25 graden houdt hij het precies op peil :)
Kost je echt de kop niet, hoort er gewoon bij. Verbruik voor een defrost ziet er eigenlijk altijd zo uit bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPDzO_PNoVDXXK_DwcxJwsODZS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ee7fVZCemE42P1GDznjBgFek.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Nu online
@t.oswald @redbullwaning
Bedankt voor de correctie. Weer wat bijgeleerd :)

@Mr_Big Ik heb ook een T-CAP, zal er dus dan dus blijkbaar bij horen dit gedrag. Hoef ik mij er gelukkig geen zorgen over te maken verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

ecn1985 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:55:
[...]

Normaal hier totaal 7 uur dus 21 Kwh in 3 jaar dus maak mij geen zorgen over het verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 07:11:
[...]

2023?
Wat ik begreep is dat de K versie er gemaakt gaat worden?
Die speciaal voor de EU is, omdat hij met hoge temperaturen gaat werken?
Jou daar iets van bekent?
En de J blijft in Azie...?
Dan ben ik bang dat ze ook Europese tarieven gaan calculeren. 😡 En er komt ook een R32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
rykers schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 08:46:
[...]

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Ik denk dat je een chaos in je systeem hebt.
Teveel gekke dingen die allerlei parameters kunnen activeren enz
2 pompen in 1 systeem zal altijd ruk zijn.
De backupheater bepaald in sommige gevallen zelf wat hij doet. afhankelijk van een Tr of een ta die haalt of niet.
Maar ik denk dat je eerst orde op zaken moet stellen.
Dis cloud is leuk, maar gene echt goed info.
Kijk naar mijn systeem, er belachelijke grafieken
Pana zegt 0 verbruik terwijl de s0 netjes 200watt meet.

Lastig een voorstelling te maken wat en waar je hebt zitten.
En zorgen maken zou ik anders zien dan @Carboy54 zegt.
Hij kan zeker veel verbruiken, maar belangrijker is waarvoor.
Als je hem te snel aanzet, of een te hog Ta vraagt [ bijv bij aan uit schakelen of een vaste Ta ] kan hij wel degelijk 3Kwh per uur halen.
En voor sommige mensen is dat 3 euro per uur......

Orde scheppen in je chaos zou ik zeggen. EN keuzes maken. Wat gebruik ik wel en wat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
redbullwaning schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:01:
[...]

Je kunt niet instellen wanneer die hem mag gebruiken. Dat regelt die zelf.
Retour 27 graden of lager bh aan.

Je kunt hem alleen uitschakelen. Maar dan gaat die helemaal niet meer aan.
En bij mijn weten kan je hem ook niet uitschakelen.
Je kunt er voor zorgen dat hij niet werkt bij het halen van je Ta.
Maar als hij nodig is voor een Defrost en je Tr is te koud zet hij hem gewoon aan.
Kan hij niet aan, slaat de wp op storing...Iets met een beveiliging voor eoa plaat, die krom kan trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
We komen denk ik in DF mania

We gaan het beleven:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
Dylantje2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:04:
[...]

En bij mijn weten kan je hem ook niet uitschakelen.
Je kunt er voor zorgen dat hij niet werkt bij het halen van je Ta.
Maar als hij nodig is voor een Defrost en je Tr is te koud zet hij hem gewoon aan.
Kan hij niet aan, slaat de wp op storing...Iets met een beveiliging voor eoa plaat, die krom kan trekken
Je kan hem uitschakelen in service menu.
Het licht er een beetje aan waar je woont
Ikzelf woon in het oosten,hier heb je veel eerder een df dan west nl.

Ik draai al 3 winters zonder bh. Maar niet iedere situatie is het zelfde.

Zo ziet het erbij mij uit zonder bh.
zo erg zakt de retour niet.
in de zomer tijdens koelen is die nog veel lager dus waarom kan het dan wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q30ZC7QH72PYdcGVgilHGaesdbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BY3EgdFiBduzQdi8tmwkERzu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gs0CZEGBLd3OI8mpLkZ9DfTqOQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jc52NttIGumNXePPlnXmSLiQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door redbullwaning op 02-12-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Dylantje2 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:01:
[...]

Ik denk dat je een chaos in je systeem hebt.
Teveel gekke dingen die allerlei parameters kunnen activeren enz
2 pompen in 1 systeem zal altijd ruk zijn.
De backupheater bepaald in sommige gevallen zelf wat hij doet. afhankelijk van een Tr of een ta die haalt of niet.
Maar ik denk dat je eerst orde op zaken moet stellen.
Dis cloud is leuk, maar gene echt goed info.
Kijk naar mijn systeem, er belachelijke grafieken
Pana zegt 0 verbruik terwijl de s0 netjes 200watt meet.

Lastig een voorstelling te maken wat en waar je hebt zitten.
En zorgen maken zou ik anders zien dan @Carboy54 zegt.
Hij kan zeker veel verbruiken, maar belangrijker is waarvoor.
Als je hem te snel aanzet, of een te hog Ta vraagt [ bijv bij aan uit schakelen of een vaste Ta ] kan hij wel degelijk 3Kwh per uur halen.
En voor sommige mensen is dat 3 euro per uur......

Orde scheppen in je chaos zou ik zeggen. EN keuzes maken. Wat gebruik ik wel en wat niet
toon volledige bericht
Gepeperde meningen…. Met de service Cloud en IFTTT kan je ook een slow start maken en prima auto shiften. De enige noodzaak is het extern meten van het verbruik als je daarin geïnteresseerd bent, ergens voor gebruiken? Waarvoor dan? En dat moet jij overigens ook buiten de pana om doen. Verder gebruik je exact dezelfde info als beschikbaar in de Cloud. En laten we eerlijk zijn, hoeveel worstelingen zijn hier niet voorbij gekomen met updates van de Heisamon of niet goed werken van scripts? Heb overigens nog niemand gezien die heeft berekend of en zo ja, hoeveel slow starts aan besparing opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
redbullwaning schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:12:
[...]

Je kan hem uitschakelen in service menu.
Het licht er een beetje aan waar je woont
Ikzelf woon in het oosten,hier heb je veel eerder een df dan west nl.

Ik draai al 3 winters zonder bh. Maar niet iedere situatie is het zelfde.

Zo ziet het erbij mij uit zonder bh.
zo erg zakt de retour niet.
in de zomer tijdens koelen is die nog veel lager dus waarom kan het dan wel?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Waar dan? Volgens mij heb je het nog steeds over het uitschakelen van de backupheater voor ruimte verwarming en niet voor defrosts. Daar geldt het protocol uit de handleiding voor een te laag wordende Ta. Overigens ook zeer de vraag of je in het oosten meer defrosts hebt dan hier in het westen. Het gaat om de temperaturen iets boven 0 en de luchtvochtigheid, zoals nu Tb 3 en RLV. 82%. Door de wind valt het nog wat mee, zodra straks de wind wegvalt zal het raak zijn.

Dus deze teller staat al drie jaar op 0?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1JvqGZ05fI06J3JnL5Y9-gGew8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iuu5WnHyVCUehUVxZczNKNoV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door t.oswald op 02-12-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
t.oswald schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:27:
[...]

Waar dan? Volgens mij heb je het nog steeds over het uitschakelen van de backupheater voor ruimte verwarming en niet voor defrosts. Daar geldt het protocol uit de handleiding voor een te laag wordende Ta. Overigens ook zeer de vraag of je in het oosten meer defrosts hebt dan hier in het westen. Het gaat om de temperaturen iets boven 0 en de luchtvochtigheid, zoals nu Tb 3 en RLV. 82%. Door de wind valt het nog wat mee, zodra straks de wind wegvalt zal het raak zijn.
in het custom menu kan je dat.
die 3 streepjes, pijltje beneden, en pijltje naar links 10 sec inhouden..(ik sta nergens aansprakelijk voor)
dan krijg je ook geen foutmelding.

Teller staat niet op 0 in begin heeft die wel meegelopen.
Backup heater (Use/Do not use Backup heater)
(CAUTION) It is different from to use/not to use backup
heater set by client. When this setting is used,
heater power on due to protection against frost
will be disabled. (Please use this setting when it
is required by utility company.)
By using this setting, it cannot defrost due to
low Heating's setting temp and operation may
stop (H75)
Please set under the responsibility of installer.
When it stops frequently, it may be due to
insuffi cient circulation fl ow rate, setting temp of
heating is too low etc.

[ Voor 29% gewijzigd door redbullwaning op 03-12-2022 00:25 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.