Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 118 Laatste
Acties:
  • 695.676 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Topicstarter
Pejdref schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:45:
Wij willen onze toekomstige warmtepomp graag achter in onze tuin zetten in verband met geluid en omdat die daar het minst in de weg staat. Dit betekent dat we 22 meter moeten overbruggen, hier op tweakers wordt daarvoor vaak de Terrendis grondleiding aanbevolen. In ons geval zouden we gaan voor de HD16032, ik kan deze vinden voor net geen 60€ per meter. Dat zou voor ons dus €1300 aan alleen de leiding zijn.
Vanwege die prijs heb ik al eens overwogen om zelf iets in elkaar te knutselen maar daar wil ik toch niet aan gaan beginnen. We zijn wel bereid deze prijs te betalen maar wil hier nog even checken of iemand alternatieven weet of wellicht een shop met een betere prijs weet.

Bijkomende vraag, de bijbehorende koppelingen a 4x35€ zijn ook niet goedkoop. Ik meen hier ergens eens gelezen te hebben dat dit ook met perskoppelingen kon, maar kan dit niet meer terugvinden in de search. Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten?
Ik zou hem het grooote WP topic voorleggen. Is dit pana?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:45:
[...]

Koop een infrarood meter om te meten. Ook handig om waterzijdig jouw cv in te regelen op de Delta. Voor weinig te koop bij de Lidl. Niet top kwaliteit maar goed genoeg voor dhz.[Afbeelding]
Mwhaa....
Dit zijn niet echt de oplossingen om een snensor te ijken.
Dan zou ik eerder gaan voor
https://nl.aliexpress.com...g0o.productlist.1000002.0

Volgens mij was al even duidelijk dat die IR niet de beste nauwkeurigheid heeft.
En als je daar sensoren op wilt gaan ijken??

Of toch een domotica met dallassensoren

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -NRG-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-08 14:41
Pejdref schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:45:
Wij willen onze toekomstige warmtepomp graag achter in onze tuin zetten in verband met geluid en omdat die daar het minst in de weg staat. Dit betekent dat we 22 meter moeten overbruggen, hier op tweakers wordt daarvoor vaak de Terrendis grondleiding aanbevolen. In ons geval zouden we gaan voor de HD16032, ik kan deze vinden voor net geen 60€ per meter. Dat zou voor ons dus €1300 aan alleen de leiding zijn.
Vanwege die prijs heb ik al eens overwogen om zelf iets in elkaar te knutselen maar daar wil ik toch niet aan gaan beginnen. We zijn wel bereid deze prijs te betalen maar wil hier nog even checken of iemand alternatieven weet of wellicht een shop met een betere prijs weet.

Bijkomende vraag, de bijbehorende koppelingen a 4x35€ zijn ook niet goedkoop. Ik meen hier ergens eens gelezen te hebben dat dit ook met perskoppelingen kon, maar kan dit niet meer terugvinden in de search. Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten?
Ik heb van Heima24 deze besteld:

https://www.heima24.de/ro...gewinde-fuer-mv-rohr.html

In combinatie met een haaks puntstuk:

https://www.heima24.de/ro...zung-und-trinkwasser.html

Om de leiding haaks naar boven te krijgen. Puntstuk was in mijn geval nodig om te zorgen dat ik niet meerdere malen omhoog en omlaag ging met de Terrendis leiding, anders loop je risico op lucht in de leiding. Vervolgens met 28mm buis de vloer door en daar gekneld op 2 afsluiters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:01
Bra-Jo schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:50:
[...]

Dat was @koevlaas2 , kan alleen even de precieze post niet meer terugvinden.
Ik heb ook terrendis liggen, "maar" 2x 6 meter, wel met die takkedure koppelingen. Ik heb zo geredeneerd: deze horen erbij, en op het uiteindelijke totaalbedrag is die 140 euro maar een scheet. Niet te lang over nadenken, gewoon doen.

Speelt overigens mij bij wel mee dat ik verder alles met staal en knel-of schroefkoppelingen ga monteren, nergens pers. Dus dan had ik alleen hiervoor een tang moeten huren, da's ook niet gratis. Dus even slikken, bestellen en weer door. :)
Bedankt voor je reactie. ik wil het liefste ook gewoon de bijbehorende koppelingen gebruiken. Maar als het voor 40 euro net zo goed kan dan bespaar ik me dat liever. Ik begrijp je beredenering maar ik denk bij besparingen meestal in absolute bedragen. We zijn een huis compleet aan het renoveren en aangezien we het budget in januari hebben gemaakt kun je wel inschatten dat we al heel veel scheten hebben moeten laten. Dus daar waar het kan willen we wat besparen, ook op de scheten.
+ die tang gaan we dus sowieso nodig hebben voor alle water/verwarmingsleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
-NRG- schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:05:
[...]

Ik heb van Heima24 deze besteld:

https://www.heima24.de/ro...gewinde-fuer-mv-rohr.html

In combinatie met een haaks puntstuk:

https://www.heima24.de/ro...zung-und-trinkwasser.html

Om de leiding haaks naar boven te krijgen. Puntstuk was in mijn geval nodig om te zorgen dat ik niet meerdere malen omhoog en omlaag ging met de Terrendis leiding, anders loop je risico op lucht in de leiding. Vervolgens met 28mm buis de vloer door en daar gekneld op 2 afsluiters.
Bedankt als ik het goed begrijp heb je dus die eerste over de Terrendis leiding geperst? Die opmerking over de lucht had ik ook nog niet aan gedacht. Bij ons zal die min of meer in een horizontale lijn liggen en alleen bij het begin en eind omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Dylantje2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:52:
[...]

Ik zou hem het grooote WP topic voorleggen. Is dit pana?
nee, panacea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Pejdref schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:08:
[...]

Bedankt voor je reactie. ik wil het liefste ook gewoon de bijbehorende koppelingen gebruiken. Maar als het voor 40 euro net zo goed kan dan bespaar ik me dat liever. Ik begrijp je beredenering maar ik denk bij besparingen meestal in absolute bedragen. We zijn een huis compleet aan het renoveren en aangezien we het budget in januari hebben gemaakt kun je wel inschatten dat we al heel veel scheten hebben moeten laten. Dus daar waar het kan willen we wat besparen, ook op de scheten.
+ die tang gaan we dus sowieso nodig hebben voor alle water/verwarmingsleidingen.
geen overdrukventiel ? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:07

Carboy54

Duurzaamheid coach

Dylantje2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:54:
[...]

Mwhaa....
Dit zijn niet echt de oplossingen om een snensor te ijken.
Dan zou ik eerder gaan voor
https://nl.aliexpress.com...g0o.productlist.1000002.0

Volgens mij was al even duidelijk dat die IR niet de beste nauwkeurigheid heeft.
En als je daar sensoren op wilt gaan ijken??

Of toch een domotica met dallassensoren
Ik heb hem daarmee vergeleken en veschillen zijn verwaarloosbaar. Zoals gezegd voor de dhz goed genoeg. Bovendien een halve graad afwijking bij Ta geldt ook voor Tr

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-11-2024
martijn v o schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:51:
O hier al de eerste defrost van het stookseizoen gehad net.
Is dat dan zichtbaar op de Smart Cloud als zo'n blauw (vries) icoontje ? anders heb ik die ook al gezien :)

Welke icoontjes zijn eigenlijk allemaal mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Carboy54 schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:22:
[...]

Ik heb hem daarmee vergeleken en veschillen zijn verwaarloosbaar. Zoals gezegd voor de dhz goed genoeg. Bovendien een halve graad afwijking bij Ta geldt ook voor Tr
Nou als ik het tweakers forum lees over je cv waterzijdig inregelen.
Is het nogal een gedoe, om echt een exacte meting te krijgen.
Zwart tape
goede/zelfde afstand
en nog wat meer factoren.
maar voor een indicatie wss prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Dylantje2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:37:
[...]

Nou als ik het tweakers forum lees over je cv waterzijdig inregelen.
Is het nogal een gedoe, om echt een exacte meting te krijgen.
Zwart tape
goede/zelfde afstand
en nog wat meer factoren.
maar voor een indicatie wss prima.
Gewoon tegen de witte boven en onderkant van de radiator houden daar waar het water in en uit gaat en meten maar, ideaal om in te regelen. Zo gauw de warmtepomp op de goede temperatuur is kun je alle radiatoren die open staan inregelen. ik heb er een van de lidl.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
[...]

Ik heb ook terrendis liggen, "maar" 2x 6 meter, wel met die takkedure koppelingen. Ik heb zo geredeneerd: deze horen erbij, en op het uiteindelijke totaalbedrag is die 140 euro maar een scheet. Niet te lang over nadenken, gewoon doen.

Speelt overigens mij bij wel mee dat ik verder alles met staal en knel-of schroefkoppelingen ga monteren, nergens pers. Dus dan had ik alleen hiervoor een tang moeten huren, da's ook niet gratis. Dus even slikken, bestellen en weer door. :)
Je hebt gelijk, kwam de post net toevallig tegen:
koevlaas2 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 09:29:
[...]

Zo'n grondleiding is 32x2.9 en daar pers ik gewoon 32x3.0 koppelingen op dat gaat prima. Scheelt weer dure koppelstukken van soms wel €75,- per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb een 7kW Pana (WH-MDC07J3E5) en zag vanochtend gedurende 10min een heat DHW production van 11-12 kW met aansluitend nog 15 minuten 10kW. Dit was tijdens een legionella-run en met 85Hz.

Nou snap ik best dat er wat variatie in e.e.a. zit, en de heat/DHW production vrij optimistisch is, maar dit is wel erg ver boven de specs en ook niet bepaald een piekje. Kan iemand dat verklaren? Ik zal vast niet de enige zijn, maar ben gewoon benieuwd hoe dit zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
Aikon schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:58:
Ik heb een 7kW Pana (WH-MDC07J3E5) en zag vanochtend gedurende 10min een heat production van 11-12 kW met aansluitend nog 15 minuten 10kW. Dit was tijdens een legionella-run en met 85Hz.

Nou snap ik best dat er wat variatie in e.e.a. zit, en de heat production vrij optimistisch is, maar dit is wel erg ver boven de specs en ook niet bepaald een piekje. Kan iemand dat verklaren? Ik zal vast niet de enige zijn, maar ben gewoon benieuwd hoe dit zit :)
Is dat niet gewoon inclusief ingeschakelde back-up heater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:42

martijn v o

Certified by Enphase.

S2000jan schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:03:
[...]

Is dat dan zichtbaar op de Smart Cloud als zo'n blauw (vries) icoontje ? anders heb ik die ook al gezien :)

Welke icoontjes zijn eigenlijk allemaal mogelijk ?
Nee dat ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwotaZe2LycCG6wBXrw7qT7tAxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ewX9BNdIKUYQXD9Mgu4xqCr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Xr9eYglgdMR0qk1hsOR937waI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ty75ZrhJX5a5M8n9pEx1I0cQ.jpg?f=fotoalbum_large

Hij staat bij mijn nu rood omcirkeld uit, maar daar staan ie aan als hij bezig is.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Pejdref schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:02:
[...]

Is dat niet gewoon inclusief ingeschakelde back-up heater?
Goed punt, vergeten te vermelden, maar nee die stond niet aan op dat moment. Dat was ook het eerste wat ik dacht. :) Het verbruik vd compressor, met echte kWh meters gemeten, was tijdens die 10-12 kW 3850 watt, dus in die zin wel realistisch met een COP van ~3.

[ Voor 18% gewijzigd door Aikon op 21-11-2022 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
[...]

Die leiding is 32x2.9 en daar persT koevlaas gewoon 32x3,0 op wat perfect lukt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Het klopt enis goed bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:02
Dylantje2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:57:
[...]
Vannacht COP incl backupheater:
[Afbeelding]

Pana rekent de backupheater mee als COp:-)
En wat erger is: Je elektriciteitsleverancier rekent die nachtstroom mee als €€€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:30
Aikon schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:16:
[...]

Goed punt, vergeten te vermelden, maar nee die stond niet aan op dat moment. Dat was ook het eerste wat ik dacht. :) Het verbruik vd compressor, met echte kWh meters gemeten, was tijdens die 10-12 kW 3850 watt, dus in die zin wel realistisch met een COP van ~3.
Dit kan prima kloppen. De machines zijn softwarematig begrenst bij verwarmen zodat ze ongeveer binnen de specificaties blijven. Bij DHW gaat hij op volle kracht en dan kan het vermogen dus een stuk hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Heronimo schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 06:47:
[...]

Dit kan prima kloppen. De machines zijn softwarematig begrenst bij verwarmen zodat ze ongeveer binnen de specificaties blijven. Bij DHW gaat hij op volle kracht en dan kan het vermogen dus een stuk hoger zijn.
Dank je, ik begreep idd dat de 5/7/9 allemaal hetzelfde zijn fysiek, maar dan nog verwachtte ik geen 11/12kW. Het is hopen dat iemand die beperking er nog eens afkrijgt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02
LinuZZ schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:29:
[...]

Ik denk en vermoed dat er iemand heeft zitten slapen bij het printen / registreren van de energielabels. [Afbeelding]

Hier is te zien dat de 9 en 12 een ander vermogen en power input hebben (onderste a4tje) maar dezelfde rated het output (links en midden boven)

Eerlijk gezegd denk ik dat Panasonic dit moet fixen maar niet meer zal doen voor de j generatie...

Edit: ik zie dat capacity op het onderstaande a4tje net is weggevallen maar daar staat 9 12 en 16 respectievelijk
Ik heb via e-mail bericht ontvangen dat een ISDE-adviseur navraag heeft gedaan bij Panasonic om dit uit te zoeken. Zodra ze reactie hebben hoor ik meer. Ben benieuwd.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:42
LinuZZ schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 10:13:
Aangezien ik eerder het rvo al gemaild had over bepaalde subsidie, en zonder succes, heb ik panasonic gemaild over het vreemde subsidie bedrag van de WH-MXC12J9E8. hierbij de reactie:

[...]
In de lijst van 24 oktober helaas nog steeds €3300 subsidie!

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noahmaes
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21-09 13:43
Gisteren mijn 5kw monoblock geinstalleerd en veel (niet alles) gelezen op tweakers gelezen;

API
Volgens de beschrijving zou het mogelijk moeten zijn met de CZ-TAW1 de warmtepomp via API aan te sturen. Ik heb de aquarea service cloud ingesteld en gekoppeld maar ondanks dat ik een hoop heb gelezen kom ik er niet uit hoe ik (zonder het flashen van hardware etc) met een API de warmtepomp kan aansturen.

Geluid
Buiten hoor ik de unit en fan eigenlijk niet. Ik vind hem binnen alleen nogal veel geluid maken, ook als de compressor niet draait (tussen het pendelen door), wat kunnen mogelijk bronnen van dit geluid zijn? Volgens mij kan er naast de fan, compressor en waterpomp niks geen geluid meer maken toch? (Silent mode maakt geen verschil). Ik heb de maximale flow van de pomp al omlaag gebracht naar 11L/M wat makkelijk door de 32 mm leidingen kan.

Vermogen/Pendelen
De warmtepomp is nogal aan het pendelen.
Hij start met vol vermogen ongeveer 4000 watt, tuned daarna naar ongeveer 2500 watt en dan begint het pendelen (dit alles in 5-10 minuten). Op minimaal vermogen zou de MDC05H3E5 zou op ongeveer 1400 watt moeten draaien, daarmee zou hij met de aanwezige watercapaciteit mooi kunnen blijven draaien.

merci alvast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99Y9HeGgJN9VftemsnyFmk5BdQw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J6IZwd7chb9oTQohwQ5rAqyQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVytkynF13fHmb5p0jPefydFZs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2DJz0U9xWlNO0e2o3k0g9a5W.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlqbH-x9cxOv7nYv76lEBo55FY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bJ5AgKutW46S6AzrEgkdX061.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
noahmaes schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:35:
Gisteren mijn 5kw monoblock geinstalleerd en veel (niet alles) gelezen op tweakers gelezen;

API
Volgens de beschrijving zou het mogelijk moeten zijn met de CZ-TAW1 de warmtepomp via API aan te sturen. Ik heb de aquarea service cloud ingesteld en gekoppeld maar ondanks dat ik een hoop heb gelezen kom ik er niet uit hoe ik (zonder het flashen van hardware etc) met een API de warmtepomp kan aansturen.

Geluid
Buiten hoor ik de unit en fan eigenlijk niet. Ik vind hem binnen alleen nogal veel geluid maken, ook als de compressor niet draait (tussen het pendelen door), wat kunnen mogelijk bronnen van dit geluid zijn? Volgens mij kan er naast de fan, compressor en waterpomp niks geen geluid meer maken toch? (Silent mode maakt geen verschil). Ik heb de maximale flow van de pomp al omlaag gebracht naar 11L/M wat makkelijk door de 32 mm leidingen kan.

Vermogen/Pendelen
Hij start met vol vermogen ongeveer 4000 watt, tuned daarna naar ongeveer 2500 watt en dan begint het pendelen (dit alles in 5-10 minuten). Op minimaal vermogen zou de MDC05H3E5 zou op ongeveer 1400 watt moeten draaien, daarmee zou hij met de aanwezige watercapaciteit mooi kunnen blijven draaien.

merci alvast

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefeliciteerd met je nieuwe warmtepomp, hopelijk ga je er veel plezier aan beleven.

Oorzaken van geluid kunnen nogal uiteen lopen. Hoe is de opstelling? Eerste verdachte is resonantie als hij aan een beugel aan je muur hangt. Goede tweede kan ook zijn dat er nog lucht in je leidingen zit.

Tja, oorzaak van pendelen is het niet kwijt kunnen van zijn warmte. Je kan dus proberen op een lagere temperatuur te draaien, of goed te kijken naar je afgifte. Heb je vloerverwarming of radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
Knielen schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:49:
[...]
Oorzaken van geluid kunnen nogal uiteen lopen. Hoe is de opstelling? Eerste verdachte is resonantie als hij aan een beugel aan je muur hangt. Goede tweede kan ook zijn dat er nog lucht in je leidingen zit.
Hij staat op rubberen poten volgens instructie op 30 cm van de buitengevel. Hij is gisteren pas aangesloten dus er zou zeker nog wat lucht in het syteem kunnen zitten hoor. Maar ik vind het zo raar dat hij tussen het pendelen door ook nog geluid maakt, ook als de compressor en fan bij het pendelen het even niet doen
[...]
Tja, oorzaak van pendelen is het niet kwijt kunnen van zijn warmte. Je kan dus proberen op een lagere temperatuur te draaien, of goed te kijken naar je afgifte. Heb je vloerverwarming of radiatoren?
Klopt hoor, hij kan zijn warmte inderdaad niet kwijt. Maar dat zit hem vooral in het feit dat hij te veel warmte aanmaakt (stookt op vol vermogen). De afgiftecapaciteit past ook prima als de WP niet steeds op vol vermogen wil stoken maar op 2400 of nog liever op 1400 watt. Er hangt voor 6kw (lage temp) aan LTV radiatoren, dus er is wel een hoop afgiftecapaciteit.

Doordat de WP op hoog vermogen stookt schiet hij binnen no-time door de stooklijn doeltemperatuur heen.

[ Voor 3% gewijzigd door noahmaes op 23-11-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:04
@noahmaes Heb je al geprobeerd om hem op rustige modus 2 of 3 te laten starten? Dan start hij niet op vol vermogen en moduleert hij ook sneller terug.

Zelf zet ik hem pas net boven het vriespunt van deze modus af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
Als de WP zijn vermogen niet kwijt kan, dan moet je Ta omhoog, niet omlaag! En uiteraard de flow zo hoog mogelijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Vermogen/Pendelen
Zeker weten dat die WP een minimaal vermogen van slechts 1.4 kW heeft? Heb je daar een bron van? 2.5 kW klinkt veel aannemelijker, en lijkt het volgens je grafieken ook te zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 06:44
Ik heb, mede op basis van jullie adviezen (bedankt!) vorige week besloten de installatie van de warmtepomp door te zetten (Pana WH-MDC07J3E5). In mijn oude jaren '30 huis zal het met alle aanpassingen door de jaren wel wat werk kosten om alles optimaal te tweaken.

Hebben jullie nog adviezen wat ik aan de installateur moet vragen zodat ik alles goed uit kan lezen? Ik lees veel over een dedicated warmtemeter van bv Kamstrup. Is dat nodig of houdt de Panasonic dit al betrouwbaar genoeg bij?
En in de handleiding zie ik dat er een vuilscheider ingebouwd zit, is een extra nog zinnig?

Hartelijk dank alvast!

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
wheli schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:17:
Ik heb, mede op basis van jullie adviezen (bedankt!) vorige week besloten de installatie van de warmtepomp door te zetten (Pana WH-MDC07J3E5). In mijn oude jaren '30 huis zal het met alle aanpassingen door de jaren wel wat werk kosten om alles optimaal te tweaken.

Hebben jullie nog adviezen wat ik aan de installateur moet vragen zodat ik alles goed uit kan lezen? Ik lees veel over een dedicated warmtemeter van bv Kamstrup. Is dat nodig of houdt de Panasonic dit al betrouwbaar genoeg bij?
En in de handleiding zie ik dat er een vuilscheider ingebouwd zit, is een extra nog zinnig?

Hartelijk dank alvast!
Je hebt vooral een externe kWh meter (voor het meten van het ingaand elektrisch vermogen) nodig. Want de meting van Panasonic zelf klopt totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

noahmaes schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:19:
[...]

Hij staat op rubberen poten volgens instructie op 30 cm van de buitengevel. Hij is gisteren pas aangesloten dus er zou zeker nog wat lucht in het syteem kunnen zitten hoor. Maar ik vind het zo raar dat hij tussen het pendelen door ook nog geluid maakt, ook als de compressor en fan bij het pendelen het even niet doen

[...]

Klopt hoor, hij kan zijn warmte inderdaad niet kwijt. Maar dat zit hem vooral in het feit dat hij te veel warmte aanmaakt (stookt op vol vermogen). De afgiftecapaciteit past ook prima als de WP niet steeds op vol vermogen wil stoken maar op 2400 of nog liever op 1400 watt. Er hangt voor 6kw (lage temp) aan LTV radiatoren, dus er is wel een hoop afgiftecapaciteit.

Doordat de WP op hoog vermogen stookt schiet hij binnen no-time door de stooklijn doeltemperatuur heen.
Het nadeel van LTV is het weinige volume in het systeem kijk daar eens na. Kan dit soort problemen ook veroorzaken

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
Carboy54 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:04:
[...]
Het nadeel van LTV is het weinige volume in het systeem kijk daar eens na. Kan dit soort problemen ook veroorzaken
Zeker een laag volume - maar ook een hoge afgifte - als de WP gewoon op laag vermogen stookt komt dat helemaal goed.

[ Voor 43% gewijzigd door noahmaes op 23-11-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
Andrehj schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:16:
[...]

Zeker weten dat die WP een minimaal vermogen van slechts 1.4 kW heeft? Heb je daar een bron van? 2.5 kW klinkt veel aannemelijker, en lijkt het volgens je grafieken ook te zijn.
Het minimale vermogen heb ik uit de openingspost - maar weet ik inderdaad niet zeker:
Ep Woody schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:37:
Indicatie minimaal vermogen.
ModelMinimaal vermogen in de praktijk
MDC05H3E51400 Watt
MDC07H3E52500 Watt
MDC05J3E52500 Watt
MDC07J3E52500 Watt
MDC09J3E52500 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 19:47

Vermogen/Pendelen

merci alvast
begin eens met je Ta te verhogen: mijn LTV's doen/deden ook niks bij deze temperatuur: de convectie komt niet op gang.
Bij een hogere temperatuur gaat het een flink stuk beter.

en wat @Carboy54 al zei: je LTV's hebben erg weinig volume, dat zal zeker meespelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Motorfret op 23-11-2022 14:20 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

noahmaes schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:32:
[...]

Zeker een laag volume - maar ook een hoge afgifte - als de WP gewoon op laag vermogen stookt komt dat helemaal goed.
Met te weinig systeeminhoud komt het niet goed en loopt de temperatuur te snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

noahmaes schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:33:
[...]

Het minimale vermogen heb ik uit de openingspost - maar weet ik inderdaad niet zeker:

[...]
1400 watt zijn cijfers van de H serie niet van de J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
rykers schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:36:
@noahmaes Heb je al geprobeerd om hem op rustige modus 2 of 3 te laten starten? Dan start hij niet op vol vermogen en moduleert hij ook sneller terug.

Zelf zet ik hem pas net boven het vriespunt van deze modus af.
Dat werkt inderdaad super! Raar dat het nodig is ;-)

Ik heb nu op quiet mode 3 gezet en de runs die de warmtepomp maakt zijn nu verlengt van 5 naar 30 minuten.

Met welke ΔT kan ik de runs nog verder verlengen, ik heb hem nu op ΔT5 staan; Liever heb ik een langere stop en dan weer een langere run.

= = =
Motorfret schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:56:
[...]
begin eens met je Ta te verhogen: mijn LTV's doen/deden ook niks bij deze temperatuur: de convectie komt niet op gang.
Ik neem aan dat je met Ta de aanvoertemperatuur bedoeld? Het is met de huidge aanvoertemperatuur eigenlijk al te warm in huis ;-)

[ Voor 23% gewijzigd door noahmaes op 23-11-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:13
noahmaes schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:57:
[...]

Ik heb nu op quiet mode 3 gezet en de runs die de warmtepomp maakt zijn nu verlengt van 5 naar 30 minuten.

Met welke ΔT kan ik de runs nog verder verlengen, ik heb hem nu op ΔT5 staan; Liever heb ik een langere stop en dan weer een langere run.

= = =

[...]

Ik neem aan dat je met Ta de aanvoertemperatuur bedoeld? Het is met de huidge aanvoertemperatuur eigenlijk al te warm in huis ;-)
Zet hem eens op een vaste flow ipv dT, en dan de Max flow de hex waarde wat hoger.
Dat hij geluid blijft maken als de compressor uit is, dat is de pomp en dan hoor je waarschijnlijk ook ruis in de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Zet ook je Ta eens iets lager, hoe hoog staat die ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
Die dt kun je ook op 10 zetten, hij probeert dan niet zsm die dt te halen, kun je de flow ook nog wat verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 06:44
Andrehj schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:29:
[...]

Je hebt vooral een externe kWh meter (voor het meten van het ingaand elektrisch vermogen) nodig. Want de meting van Panasonic zelf klopt totaal niet.
Ik heb de kWh meter van HomeWizard klaarliggen:)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-08 23:02

API
Via de CZ-TAW1 kun je via IFTTT aansturen. Zelf doe ik dat vanuit LUA-code via een webhook in IFTTT en dan naar de Pana met de CZ-TAW1. Werkt prima. Ook kun je de Service Cloud gebruiken als je jezelf aanmeldt als installateur, dat geef wat meer inzicht en mogelijkheden om instellingen te maken zonder naar de controller te hoeven lopen. Velen vervangen de CZ-TAW1 voor een Heishamon om de Pana direct aan te kunnen sturen en uit te lezen. Voor zover ik weet heeft de CZ-TAW1 geen eigen API die je kunt aanspreken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tiesert op 23-11-2022 22:38 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
noahmaes schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:57:
[...]

= = =

[...]

Lees eens ff stukje terug...
Daar geef ik al wat je start zou moeten/kunnen zijn.
Waterzijdig ingeregeld?
Tweaken op je TRetour.
Als je eerste afgifte snel terug is met warm water gaat de pomp uit.

Al die flow setting enz en afgifte problemen meestal bij opstarten is dat gelu*l in de ruimte. Je BASIS is niet goed ]
Al eens naar @aflam en @Snow84 ] uitgelegd, maar die werken wss al...

Als je serieus wil tweaken:
https://gathering.tweaker...message/73397752#73397752

Ik wil de poging wel wagen maar niets anders doen:-)

Kijk in mijn systeem TS en zie mijn runs en systeem.
Meerdere hebben volgehouden dat het nooit zou werken.

Maar ik had de hulp wp fluiteraar ala hajeetje [ topic 1 ]

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 23-11-2022 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
FransvWoerkom schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 01:25:
[...]

En wat erger is: Je elektriciteitsleverancier rekent die nachtstroom mee als €€€.
Ik sta op vast tot 2025 voor 21 cent :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

API

Geluid

Vermogen/Pendelen

merci alvast

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Van harte als je data aanlevert zet ik je in de TS erbij

En pasop verslavende hobby.

Daarnaast een beetje leuk wilt spelen.
Probeer een domotica systeem, en koop een Heishamon erbij
Ondanks wat sommige zeggen is de pana cloud eigenlijk waardeloze ellende van pana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
Dylantje2 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:16:
[...]
Daarnaast een beetje leuk wilt spelen.
Probeer een domotica systeem, en koop een Heishamon erbij
Ondanks wat sommige zeggen is de pana cloud eigenlijk waardeloze ellende van pana
Ik heb IP Symcon draaien ongeveer alles in huis opstaat (zelfde systeem als Femme), dus de Wp staat ook hoog op mijn API lijst. IFTTT logt in met een https://autham.pcpf.panasonic.com/pcpfauthz/UI/Login achtige URL dus dat is nu mijn startpunt.

Thanks voor de tips allemaal! Ik heb de stooklijn een paar graden verhoogd, delta T start op 10 gezet en de verwarmingsverdeler langzamer laten draaien en nu maak ik zowaar runs van 1 uur (in plaats van 15 minuten)!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47JZMmMDSgxWNc4MqOEAr2RBQxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/csJ0hzQ3bPlBaphL36QcBwC6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
noahmaes schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:25:
[...]

Ik heb IP Symcon draaien ongeveer alles in huis opstaat (zelfde systeem als Femme), dus de Wp staat ook hoog op mijn API lijst. IFTTT logt in met een https://autham.pcpf.panasonic.com/pcpfauthz/UI/Login achtige URL dus dat is nu mijn startpunt.

Thanks voor de tips allemaal! Ik heb de stooklijn een paar graden verhoogd, delta T start op 10 gezet en de verwarmingsverdeler langzamer laten draaien en nu maak ik zowaar runs van 1 uur (in plaats van 15 minuten)!

[Afbeelding]
Je pana cloud liegt, dus [ bijna] alles wat je eruit haalt is zinloos
Neem contact met @thehog ceo of de heishamon. _/-\o_ _/-\o_ [ ken hem mss wel werkend maken met je domoticaa ] [ opensource ]
Zet er een paar s) meters bij.

Maar nogmaals je werk is bijna zinloos als je met deze setup gaat draaien.
Alleen wat ta of stooklijn,sillent is het zeker niet. [ dacht ik de eerste maanden ook..]
Je basis is niet in orde.

Heb je thermostaatkranen?
Welke verdelers?
Vat of niet?
Volume
enz enz

Daarnaast is het minimale in de cloud wss niet je gemeten minimale
Ik heb dagen data pana zegt, verbruikt niets..
Terwijl de s0 zegt, 185-200 watt

dus//:-) ik zou

• S2000jan
Losse vraag: ik heb een Pana J reeks 7kW

De berekening op basis van historisch gasverbruik komt bij mij uit op

700m3 / 1650 * 8 .... dat geeft 3,39 (formule gevonden op de eerste pagina dacht ik)

Heb ik niet over gedimensioneerd en had ik niet beter de 5kW genomen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:57
S2000jan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:55:

700m3 / 1650 * 8 .... dat geeft 3,39 (formule gevonden op de eerste pagina dacht ik)

Ja, tenzij de pana J serie 7 net zo laag kan opstarten en terugmoduleren als een 5kw. Maar die specs heb ik niet paraat.

[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 24-11-2022 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:47
S2000jan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:55:

5/7/9 non-Tcap zijn technisch gelijk en kunnen net zover terug moduleren, de zwaardere units zijn softwarematig verder open gezet. kwa minimale vermogen maakt het dus niet uit. de 5kW was wellicht goedkoper geweest maar de 7 kan weer verder open...

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:50
Dylantje2 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:31:
[...]

Je pana cloud liegt, dus [ bijna] alles wat je eruit haalt is zinloos
Neem contact met @thehog ceo of de heishamon. _/-\o_ _/-\o_ [ ken hem mss wel werkend maken met je domoticaa ] [ opensource ]
Zet er een paar s) meters bij.

Alleen wat ta of stooklijn,sillent is het zeker niet. [ dacht ik de eerste maanden ook..]

Welke verdelers?
Vat of niet?
Volume
enz enz

Daarnaast is het minimale in de cloud wss niet je gemeten minimale
Ik heb dagen data pana zegt, verbruikt niets..
Terwijl de s0 zegt, 185-200 watt

dus//:-) ik zou
Heisamon haalt dezelfde info uit de pana als de Service Cloud. Bovendien waren we het er jaren geleden al over eens, die 5H laat zich niet tweaken. Dus het weten van het meten levert, naast grafiekjes, geen moer op.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:01
olafmol schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:56:
[...]

Ja, tenzij de pana J serie 7 net zo laag kan opstarten en terugmoduleren als een 5kw. Maar die specs heb ik niet paraat.
Ze hebben 't zelfde minimale vermogen:
minimaal_vermogen_Panasonics

[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 24-11-2022 15:39 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noahmaes
Met flink wat tweaken is de WP is nu een run van >6 uur bezig! >:)
Wat is tweaken toch heeeerlijk;
Ik heb de afgevers juist gesmoord ipv meer capaciteit te geven door: de pompsnelheid van zowel de WP als de verwarmingsverdeler op minimaal gezet (90 max duty).

Daarbij (2) de Delta T op 10 gezet, (3) quit mode aan, (4) stooklijn en zone target temperature op 60. (aanvoertemperatuur blijft in de praktijk onder de 40 graden)

Omdat de pomp zo langzaam draait, blijft de Delta T lekker laag en moduleert de WP nu continu terug waardoor hij ook de stooktemperatuur nauwelijk verhoogd. (nog even verder tweaken en dan zou de compressor < 20 hz kunnen blijven draaien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tuh9qPC1hl7Nl2lk4wUnP8v4Kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vECxG3wsl1GVmOq8Z346OnQa.png?f=fotoalbum_large
Dylantje2 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 23:31:
[...]

Welke verdelers?
Vat of niet?
Volume
enz enz
Ik heb LTV radiatoren zonder thermostaten allen aangesloten via 1 verwarmingsverdeler met pomp, totaal 20L + 120L buffer.

[ Voor 31% gewijzigd door noahmaes op 24-11-2022 20:15 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Mooi he, lange runs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYs3Q0pR1ysuXLPGgmnr0wT2AOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Tr2i6snofLBQgJL6Zd1EFfF.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

noahmaes schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:07:
Met flink wat tweaken is de WP is nu een run van >6 uur bezig! >:)
Wat is tweaken toch heeeerlijk;
Ik heb de afgevers juist gesmoord ipv meer capaciteit te geven door: de pompsnelheid van zowel de WP als de verwarmingsverdeler op minimaal gezet (90 max duty).

Daarbij (2) de Delta T op 10 gezet, (3) quit mode aan, (4) stooklijn en zone target temperature op 60. (aanvoertemperatuur blijft in de praktijk onder de 40 graden)

Omdat de pomp zo langzaam draait, blijft de Delta T lekker laag en moduleert de WP nu continu terug waardoor hij ook de stooktemperatuur nauwelijk verhoogd. (nog even verder tweaken en dan zou de compressor < 20 hz kunnen blijven draaien)

[Afbeelding]

[...]

Ik heb LTV radiatoren zonder thermostaten allen aangesloten via 1 verwarmingsverdeler met pomp, totaal 20L + 120L buffer.
nu nog zo draaien zonder die quiet mode.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:28:
[...]

nu nog zo draaien zonder die quiet mode.
Yes😖👍

Want die quit kost geld en vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
t.oswald schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:07:
[...]

Heisamon haalt dezelfde info uit de pana als de Service Cloud. Bovendien waren we het er jaren geleden al over eens, die 5H laat zich niet tweaken. Dus het weten van het meten levert, naast grafiekjes, geen moer op.
3 dingen. Toch ...
Hij tweakte wel. Settings doen er zeker toe
Pana liegt dus veel data waardeloos
Maar met grafieken zeker wel zinvolle data. Zoals bijv. Tr tunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
Misschien is het een zinloze vraag, maar aangezien dit mijn eerste WP ervaring is .... wat is een 'normaal' verbruik om bij deze buiten temperaturen via VVW een 'gewoon' rijhuis te verwarmen tot 21° (oppervlakte +- 85m2 - enkel vvw beneden - 2 bewoners)

Deze maand zit ik - volgens pana cloud - tot op heden aan 92kWh (incl SWW)

Ik weet het .... veel te veel parameters om te vergelijken, maar toch .... gewoon om het gevoel te krijgen dat dit goed, minder goed of slecht is ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 19:35
Dat kun jijzelf het beste inschatten.
Wat zou je gasgebruik zijn geweest over deze periode? Heb je historische gegevens dan kun dit eenvoudig omrekenen van m3 gas naar kWh. Dan weet je hoe je je 92kWh moet beoordelen.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Laatst online: 00:03
S2000jan schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:58:
Misschien is het een zinloze vraag, maar aangezien dit mijn eerste WP ervaring is .... wat is een 'normaal' verbruik om bij deze buiten temperaturen via VVW een 'gewoon' rijhuis te verwarmen tot 21° (oppervlakte +- 85m2 - enkel vvw beneden - 2 bewoners)

Ik weet het .... veel te veel parameters om te vergelijken, maar toch .... gewoon om het gevoel te krijgen dat dit goed, minder goed of slecht is ....
Volgens de Panasonic heb wij 72kWh gebruikt deze maand en volgens de Homewizzard kWh meters 100kWh voor verwarming en 9kWh voor defrosts. Dit gaat over een twee onder een kap met twee personen en een historisch gasverbruik van ca 750m3. Sww doen we met een Calypso wpb. Verbruik hiervoor is 25kWh deze maand.
Het is een beetje "koffiedik" kijken natuurlijk, maar als je je gas verbruik weet kan je mijn wp verbruik aardig terug beredeneren naar die van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
vorig jaar had ik - voor de volledige maand november - een gasverbruik van 90m3

90m3 x 10 (? ongeveer) geeft 900kWh energetisch

De kWh prijs van gas is grosso modo 4x kleiner dan de kWh prijs van elektriciteit.

Dus ..... regeltje van 3 .... kom ik uit op 110kWh elektriciteits verbruik voor deze maand.
Dus .... 900 / 4 = 225 vs 110 geeft WP is 2x zuiniger (in euro's) dan Gas

Maak ik een rekenfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerard053
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 19:35
S2000jan schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:31:

De kWh prijs van gas is grosso modo 4x kleiner dan de kWh prijs van elektriciteit.

Dus ..... regeltje van 3 .... kom ik uit op 110kWh elektriciteits verbruik voor deze maand.

Maak ik een rekenfout?
Even los van de kosten: dan zou je 900/90 is een COP van 10 hebben. Was de periode vorig jaar kouder dan dit jaar? Graaddagen helpen dan om dit nauwkeuriger te bepalen.

Een losse kWh meter en een Kamstrup energiemeter geven een objectievere indicatie hoe goed je systeem draait, dat is wat de experts hier vaker roepen.

WH-MDC05J3E5 & Heishamon/NR, 8000Wp, SWW Auer Edel Air 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2000jan
gerard053 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:43:
[...]

Even los van de kosten: dan zou je 900/90 is een COP van 10 hebben. Was de periode vorig jaar kouder dan dit jaar? Graaddagen helpen dan om dit nauwkeuriger te bepalen.

Een losse kWh meter en een Kamstrup energiemeter geven een objectievere indicatie hoe goed je systeem draait, dat is wat de experts hier vaker roepen.
Ik besef dat het misschien wel appelen met peren vergelijken is .... November 21 <> November 22

Metertjes en extra sensoren en zo zullen er zeker aankomen !

Slogan: meten is weten ! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
S2000jan schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:31:

Maak ik een rekenfout?
Voor die 90m3 moet je bij benadering 180kWh rekenen. De standaard gehanteerde grove benadering, factor 2.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
S2000jan schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 08:58:

Zie ook binnenkort weer het maandoverzicht van Tomexergie Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter
Hier worden appels met peren vergeleken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4msMjg9jhJQpmkIzonCAPpRCJyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/33l0ZJLi1cU9SQGvmAHxRiwN.png?f=fotoalbum_large

Bijna Appels met appels/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1znRExtDSyzlU9j1PX7Ad2sSlc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ox2eWy6wyLAbor4u3oosq1Am.png?f=fotoalbum_large

Zij het niet dat ik vorig jaar op 22 graden stond in huis, en dit jaar 21 wil trachten, beetje zuinig aan doen he :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Hi, heb mijn pomp inmiddels binnen en ga vandaag de opstelplaats maken. Kan ik gewoon (als) ik beton ga storten een afvoer mee storten die de grond in gaat? Of “lekt” de pomp op meerdere plekken condenswater?

Daarnaast het volgende en misschien een andere optie. Ik zit hier op zandgrond. Kan ik anders gewoon tot het zand graven, opsluit banden plaatsen, grind erin en 2 zware betonbanden liggend plaatsen met daarop bigfoots? Of is een betonnen fundering altijd aan te raden?

[ Voor 40% gewijzigd door tescione op 26-11-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@tescione in principe lekt hij over de volledige oppervlakte, zeker bij een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

tescione schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:42:
Hi, heb mijn pomp inmiddels binnen en ga vandaag de opstelplaats maken. Kan ik gewoon (als) ik beton ga storten een afvoer mee storten die de grond in gaat? Of “lekt” de pomp op meerdere plekken condenswater?

Daarnaast het volgende en misschien een andere optie. Ik zit hier op zandgrond. Kan ik anders gewoon tot het zand graven, opsluit banden plaatsen, grind erin en 2 zware betonbanden liggend plaatsen met daarop bigfoots? Of is een betonnen fundering altijd aan te raden?
De 2e optie is prima voor de 5,7 en 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Topicstarter

Van Harte :-) En plezier met je nieuwe hobby..
Alsje de data doorgeeft zet ik je in de TS erbij.

Zorg gewoon dat je pomp stevig staat.
Evt 2 betonbandjes op elkaar of iets kruislings op elkaar.
Ik heb een dikke plaat gestort, zou dat NOOIT meer doen, maar ja niemand in mijn omgeving in 2018 had zon ding.
Er komt best veel water, en in koude dagen bevriest dat ook nog.. dus iets hoger boven de grond is beter, en als de grond eronder los is... loopt het beter weg dan op een betonplaat :-)

Nu nog ff tweaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34
en 2 zware betonbanden liggend plaatsen met daarop bigfoots? Of is een betonnen fundering altijd aan te raden?
Waarom ook nog Bigfoots, en niet gewoon direct monteren op de betonbanden? (Geen idee of Bigfoot iets toevoegen, ik heb genoeg mensen hier gezien doe het zonder gedaan hebben)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
ConQuestador schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:11:
[...]

Waarom ook nog Bigfoots, en niet gewoon direct monteren op de betonbanden? (Geen idee of Bigfoot iets toevoegen, ik heb genoeg mensen hier gezien doe het zonder gedaan hebben)
Om de trillingen wat los te koppelen. Dat kan met bigfoots, maar ook op andere manieren natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
rykers schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 12:11:
[...]

Om de trillingen wat los te koppelen. Dat kan met bigfoots, maar ook op andere manieren natuurlijk.
Maar hij staat los van de muur, op een berg beton massa. Hoeveel (en welke) problemen verwacht je dan nog van die trillingen?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
ConQuestador schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:02:
[...]

Maar hij staat los van de muur, op een berg beton massa. Hoeveel (en welke) problemen verwacht je dan nog van die trillingen?
Bij mij staat hij op bigfoots, 2 betonbielzen die nog weer op rubber opliggen en staat buien op de oprit. Toch heb ik vanaf ca. 60 Hz nog een lichte brom binnen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVDU3UptCrqMH9mj4tG9IkPVwvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qt9wJsf0wh4q1KMdF6xwBUXr.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ieder zijn keuze natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
rykers schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 17:24:
[...]

Bij mij staat hij op bigfoots, 2 betonbielzen die nog weer op rubber opliggen en staat buien op de oprit. Toch heb ik vanaf ca. 60 Hz nog een lichte brom binnen. [Afbeelding]

Maar ieder zijn keuze natuurlijk.
Lichte brom omdat de betonblokken op klinkers staan en niet in het zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Peanutsonic de betonblokken liggen op rubber dragers, niet koud op de klinkers.

Daarnaast ook als ze op compact zand zouden liggen geeft dat prima trillingen door. Ik denk zelfs meer dan nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:57
rykers schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:11:
@Peanutsonic de betonblokken liggen op rubber dragers, niet koud op de klinkers.

Daarnaast ook als ze op compact zand zouden liggen geeft dat prima trillingen door. Ik denk zelfs meer dan nu het geval is.
Vaak helpt het ook je straatwerk niet direct tegen de muur aan te leggen. Maar een cm zand ertussen te laten.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ubuntu
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-09 10:13
Goedenavond, willen jullie mij ook toevoegen?

Dinsdag 22 november mocht ik mijn WH-MDC09J3E5 in ontvangst nemen via De Groene energiewinkel.
Ik was erg verrast dat de pomp toch nog dit jaar geleverd werd alleen had ik er in mijn planning geen rekening meer mee gehouden. Ik had de oude CV ketel maar weer aan de nieuw aangelegde vloerverwarming geknoopt in de veronderstelling dat WP pas voorjaar '23 zou komen.

Een luxeprobleem zullen we maar zeggen, zeker nu het afgelopen week ook nog zulk lekker zacht weer was!

Snel even een betonplaatje opgedoken met 4 sokkels en opstelplaats in orde gemaakt. Gelukkig had ik afgelopen zomer al wel de geveldoorboring gedaan zodat ik daar de leidingen op kon schroeven.

In principe moet ik nu de beide voedingskabels nog in de groepenkast aansluiten, binnen thermostaat ophangen en de installatie vullen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zU8ajvQeSxgzoxB9wG3XCNGkzdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcN0FWMgFAfjRRo4cO1EZ3PY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRSvIjjzxxSqXVeNk-yvYl7Xi5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cxu7r1l0tXgatOL2E1wOLAOD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEJ3t1gmLfndeOXT2YRodBr7-pE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fl3fOzcSWWShOmNdnizfFKe0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycFn9lY6XaoypYJVv2tm8Pmp1Kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuWbX5VRfS9oQj1wUyWdhvcl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TE9q4RDExTH83FV5747BnxN5u9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dc4t6SVjhD4yDIHiqzko7EOb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9k9MQUie4Iw4hP28Nsceydyij4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3o70q4PCxfR3xtbV8jxoeBz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78kDp5NRqO2dxF4W94Mj5Wf14IQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wka4RhKxskWgYxDrymltXGup.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6ipkAt-LkKuOCr8P7RCIVqkQFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAoFwaub7f3iiXhkdUS8ptIj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Ubuntu op 26-11-2022 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Ubuntu schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:42:
Ik had de oude CV ketel maar weer aan de nieuw aangelegde vloerverwarming geknoopt in de veronderstelling dat WP pas voorjaar '23 zou komen.
Heb je dan een gesloten verdeler met pomp genomen? Die nu dus suboptimaal is met je wp..

Ik laat ook vvw aanleggen op de 1e verdieping met een open verdeler. Maar mijn plan is die gewoon niet aan te sluiten tot de wp er is (hopelijk najaar 2023) omdat ik gewoon de optimale verdeler voor een wp wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
.

[ Voor 99% gewijzigd door ConQuestador op 26-11-2022 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
Goedenavond, willen jullie mij ook toevoegen?

Dinsdag 22 november mocht ik mijn WH-MDC09J3E5 in ontvangst nemen via De Groene energiewinkel.
Ik was erg verrast dat de pomp toch nog dit jaar geleverd werd alleen had ik er in mijn planning geen rekening meer mee gehouden. Ik had de oude CV ketel maar weer aan de nieuw aangelegde vloerverwarming geknoopt in de veronderstelling dat WP pas voorjaar '23 zou komen.

Een luxeprobleem zullen we maar zeggen, zeker nu het afgelopen week ook nog zulk lekker zacht weer was!

Snel even een betonplaatje opgedoken met 4 sokkels en opstelplaats in orde gemaakt. Gelukkig had ik afgelopen zomer al wel de geveldoorboring gedaan zodat ik daar de leidingen op kon schroeven.

In principe moet ik nu de beide voedingskabels nog in de groepenkast aansluiten, binnen thermostaat ophangen en de installatie vullen.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er erg strak uit allemaal. Netjes hoor.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubuntu
@ConQuestador ik had aanvankelijk een open verdeler voorbereid, noodgedwongen heb ik op zolder (waar ook de CV ketel hangt alsnog een gesloten verdeler samengesteld door toevoeging van een pomp en zelfs nog een buffervat van 250L welke via warmtewisselaar op temperatuur gehouden wordt.

@ecn1985 DankjewelAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_VrP_3oQvVZ0EpyBkBVIxgKJRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbAB0Bb7FJdntKdFOUALX9B8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joqzoybNIdOH01wjkRO43YapHLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eWQ8Pcsykysk5XhXGi16fnB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSJc_7AcXfp9rKrNYiWs58o6ysA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxwWQJdjiXUkX9CJsbsLDHjP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLsXwOPX4KeGsN7nueADeEan8Lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LAE61pFacjAPE4zN5yhOhFQ7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfkgsVPPOjAckVc-Smcescw72nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugt4rRr8NMK0FKGJcoJd8x5K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeJJmIqSHcCk4BJJxAGS-Zfy_nU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMeRoyh9H8XrN2CeKeKn8d2s.jpg?f=fotoalbum_large

O ja, je hoort er dan nog bij te zeggen "let niet op de bende" :+

[ Voor 79% gewijzigd door Ubuntu op 26-11-2022 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:39
ConQuestador schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:52:
[...]

Heb je dan een gesloten verdeler met pomp genomen? Die nu dus suboptimaal is met je wp..

Ik laat ook vvw aanleggen op de 1e verdieping met een open verdeler. Maar mijn plan is die gewoon niet aan te sluiten tot de wp er is (hopelijk najaar 2023) omdat ik gewoon de optimale verdeler voor een wp wil.
Ik heb nu een gesloten verdeler, zonder pomp dus, ivm uitbreiding en voorbereiding op wp gewoon op de ketel. De ketel op Ta 35gr ingesteld, gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Is dit een alternatief op de flexibele slang die ik hier meestal gebruikt zie worden? Ik heb deze nog niet eerder voorbij zien komen, heb je hier meer info over (linkje)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubuntu
Dat is een zogenaamde "compensator" deze heb ik via marktplaats aan kunnen kopen, nieuw in de doos. Officieel zijn ze bedoelt om uitzetting en krimp van leidingen op te vangen en geringe uitlijningsfouten. Ik heb het vermoeden dat ze voor mijn toepassing ook prima kunnen functioneren. Maar de praktijk gaat het leren.

Snelle zoekronde geeft deze link naar iets soortgelijks;

https://www.bolasystems.c...sator-brandoni-t8-500-5-4

[ Voor 17% gewijzigd door Ubuntu op 26-11-2022 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 13:20
Ubuntu schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:09:
Dat is een zogenaamde "compensator" deze heb ik via marktplaats aan kunnen kopen, nieuw in de doos. Officieel zijn ze bedoelt om uitzetting en krimp van leidingen op te vangen en geringe uitlijningsfouten. Ik heb het vermoeden dat ze voor mijn toepassing ook prima kunnen functioneren. Maar de praktijk gaat het leren.

Snelle zoekronde geeft deze link naar iets soortgelijks;

https://www.bolasystems.c...sator-brandoni-t8-500-5-4
Mooie oplossing, zeker als je recht achter de pomp door de muur heen kunt steken zoals bij jou het geval is.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
rykers schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 19:11:

slempzand heeft een dempende werking. Kunststof geeft mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
Bedankt voor alle reacties, de Bigfoots zijn een kleine moeite voor een potentiele grote ergernis.
Inmiddels is het graafwerk gedaan en ligt de Terrendis leiding en een extra mantel in de grond, vandaag maar eens een enorm gat door de gevel heen hakken :).

@Carboy54 jij weet als het goed is meer van deze https://warmtepomp.myonli...-stuk-lengte-30-en-50-cm/ leidingen.
Ik heb een 32 mm leiding liggen bij de warmtepomp, de Panasonic heeft volgens een 1 1/4 aansluiting. Hoe kan het dan dat deze flexleidingen zonder koppelstukken gebruikt zouden kunnen worden?

[ Voor 45% gewijzigd door tescione op 27-11-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

tescione schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:00:
Bedankt voor alle reacties, de Bigfoots zijn een kleine moeite voor een potentiele grote ergernis.
Inmiddels is het graafwerk gedaan en ligt de Terrendis leiding en een extra mantel in de grond, vandaag maar eens een enorm gat door de gevel heen hakken :).

@Carboy54 jij weet als het goed is meer van deze https://warmtepomp.myonli...-stuk-lengte-30-en-50-cm/ leidingen.
Ik heb een 32 mm leiding liggen bij de warmtepomp, de Panasonic heeft volgens een 1 1/4 aansluiting. Hoe kan het dan dat deze flexleidingen zonder koppelstukken gebruikt zouden kunnen worden?
Rechtstreeks op de pomp met of zonder vorstklep en dan naar de leiding uiteraard wel een koppelstuk. Iedere leiding is weer anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeAyFIVJU0dacD3AFlB3qDioLK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c82ac5T0LyEqmv1tljQcbChB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74PntT0Y8H4M0Mo7y0dvIOc4StA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9T3r0CRCP5DfwS68Nqx7MOT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 27-11-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
Ah bedankt, ik heb dit Puntstuk gekocht (https://benem.nl/terrendis-puntstuk-32-x-1-messing.html), maar die is dan te klein lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

tescione schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:29:
Ah bedankt, ik heb dit Puntstuk gekocht (https://benem.nl/terrendis-puntstuk-32-x-1-messing.html), maar die is dan te klein lijkt het.
1 1/4 is de aansluiting voor jouw koppelstuk. Eventueel verloop erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
Ik snap hem, bedankt. Gelukkig komt een bevriende loodgieter helpen bij het aansluiten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Mijn duim rookt onderhand van het scrollen maar een eenduidig antwoord heb ik nog niet ;-)

Panasonic schrijft zelf voor de WP rechtstreeks op beton te monteren, hier op het forum lees ik echter ook veel over bigfoot's en zelfs gecombineerd met veren.

Ik zou denken dat pana zulke accessoires er graag bij verkoopt als ze de noodzaak er van inzien dus maakt mij aan het twijfelen. Maar gezien het feit dat jullie ze wel gebruiken vermoed ik dat er ook goede redenen voor zijn.

Theoretisch denk ik dat meerdere antitrillingssystemen elkaar ook negatief kunnen beïnvloeden, zaken als "eigen frequentie " komen dan bij mij op. Ik kan mij zelfs voorstellen dat bepaalde frequenties van de compressor ook uit maken bij de effectiviteit van de montage methode.

Vooralsnog neig ik naar montage stijf op het beton zoals pana voorschrijft, en bij tegenvallende resultaten bigfoots er onder.

Maar misschien overtuigen jullie mij er direct bigfoots onder te zetten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
[Afbeelding]

Wat voor mooie trillingsdempers heb je op je leiding zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noahmaes
tescione schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:00:
Eigenlijk heel simpel: Uponor schroefkoppeling Ø32mm x 1 1/4" binnendraad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
noahmaes schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:16:
[...]

Eigenlijk heel simpel: Uponor schroefkoppeling Ø32mm x 1 1/4" binnendraad
Of de variant van heima24, stuk goedkoper en zonder problemen op uponor geperst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Dat zijn compensators, ontworpen om uitzettingsverschillen en lichte uitlijningsfouten op te vangen bij leidingwerk.

Ik kon deze nieuw in de doos kopen op marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ubuntu schreef op zondag 27 november 2022 @ 12:02:
Mijn duim rookt onderhand van het scrollen maar een eenduidig antwoord heb ik nog niet ;-)

Panasonic schrijft zelf voor de WP rechtstreeks op beton te monteren, hier op het forum lees ik echter ook veel over bigfoot's en zelfs gecombineerd met veren.

Ik zou denken dat pana zulke accessoires er graag bij verkoopt als ze de noodzaak er van inzien dus maakt mij aan het twijfelen. Maar gezien het feit dat jullie ze wel gebruiken vermoed ik dat er ook goede redenen voor zijn.

Theoretisch denk ik dat meerdere antitrillingssystemen elkaar ook negatief kunnen beïnvloeden, zaken als "eigen frequentie " komen dan bij mij op. Ik kan mij zelfs voorstellen dat bepaalde frequenties van de compressor ook uit maken bij de effectiviteit van de montage methode.

Vooralsnog neig ik naar montage stijf op het beton zoals pana voorschrijft, en bij tegenvallende resultaten bigfoots er onder.

Maar misschien overtuigen jullie mij er direct bigfoots onder te zetten ;-)
panasonic/elke fabrikant adviserrt een installatiemethode wat ze geen gezeik oplevert dat ie wegwaait of omlazert. niet eentje die geen overlast veroorzaakt. dat is jouw probleem, niet die van panasonic. volgens de jursiten van zulke fabrikanten zet je dat ding op een betonplaat van 30x30 meter midden in een weiland met een enorm hek eromheen waar niemand mag komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6cKKb3oqG3appyjxeHbB1TMpkE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lOX9gZOaVFs43DfuoSjUaRP.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 37% gewijzigd door flippy op 27-11-2022 12:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1 ... 63 ... 118 Laatste

Dit topic is gesloten.