Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-06 12:34
Hi all,

Sinds deze zomer hebben wij onze intrek genomen in een nieuwbouw tussenwoning. Wij hebben een Inventum Ecolution Modul-AIR ventilatie warmtepomp met GreenComfort balansventilatie en een 180 maxtank boiler.

Het begint wat kouder te worden en de verwarming is ook hier aangezet naar 19,5, een week of 3 terug. Via onze slimme meter (homewizard P1 meter) zag ik deze nacht bijvoorbeeld dat er 21,8 kwh is verbruikt in 3,5 uur tijd. Er zou een verbruik van max 150 w mogen zijn voor alle laders en apparatuur in huis. De warmtepomp lijkt hier onwijs veel energie te slurpen. Op zich niets mis mee wanneer het huis wordt verwarmd etc, maar 21 kwh lijkt mij was veel. Hoe zijn de ervaringen met deze of andere units? Ik ben erg benieuwd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:27
Wellicht is er een legionellarun geweest waarbij de elektrische elementen van 6kW gebruikt zijn om de boiler op temperatuur te krijgen.

Is het verbruik eens in de week zo hoog, of elke nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 16:30

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zo'n hoog verbruik kan eigenlijk alleen door een stevige (6 of 9kW?) backup heater worder verklaard. Een legionella-run van de boiler zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn, maar dan moet de boiler 'leeg' / koud zijn geweest zo'n beetje. Inderdaad even kijken of dit periodiek voor komt, of elke dag...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Ik zie regelmatig waarden van 700 w gedurende deze tijden. Tot nu toe is het 5 keer voorgekomen in de afgelopen 10 dagen, waarbij er extreem hoog verbruik is geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door Leezer14 op 14-11-2022 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Leezer14 schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:28:
Ik zie regelmatig waarden van 700 w gedurende deze tijden. Tot nu toe is het 5 keer voorgekomen in de afgelopen 10 dagen.
Maar voor een verbruik van bijna 22kWh in een nacht (dus ik ga even uit van 6 uur), zou je gemiddeld 3667W moeten verbruiken. 6 uur lang. Constant.

Het lijkt mij nuttig als je even een afbeelding plaatst van je Homewizard.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-06 13:30
Defrost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
Kuusj schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:30:
[...]

Maar voor een verbruik van bijna 22kWh in een nacht (dus ik ga even uit van 6 uur), zou je gemiddeld 3667W moeten verbruiken. 6 uur lang. Constant.

Het lijkt mij nuttig als je even een afbeelding plaatst van je Homewizard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJ6OuiqUHTv3tUOhE38ySLiwa-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1JTUVVeKFfqzPxIPOLhTvr9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjPhYVu7Xvjwtx-CscRSD4ZVOFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gx1S6ml1pOw9t8do60fIohZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-06 12:51
Dat is dus een paar uur lang 5,5 kW verbruik. Heb je dat om de dag de afgelopen tien dagen? Dat is dus 100 kWh in de nachtelijke uurtjes. Lijkt mij niet wenselijk.

Ik denk dat er een instelling niet correct staat op je warmtepomp.

Met de huidige energieprijzen is dat ruim 50-70 euro….wel even de moeite van het onderzoeken waard.

[ Voor 18% gewijzigd door Panzer_V op 14-11-2022 21:55 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:47

paQ

van een tientje per keer :?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 14-11-2022 21:57 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Dank voor alle reactie tot zover!

Update van gisteren + vannacht: De thermostaat stond op 19,5. Wij waren zelf de middag + avond niet thuis en ik zag dat hij weer aardig hoog aan het draaien was. Bij thuiskomst heb ik met de meter in de hand, de thermostaat naar 19 gezet (0,5 verlaging dus) en direct nam het verbruik af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0MpGJ4IAXe6WpLWzkU4-0i7QVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zbpEDPCRW6McZoQD8UhQacmA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTnKbKC1_XyYLM1IjbsU7C2a8-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3W1oSJWpKc05m5u5XiL3xDpH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94lk4mnh9rvcNjFtOynA1paIaP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3VO6a1jJs56OjDF7guOVPFD.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen nacht voerde Ziggo onderhoud uit aan onze wijk, dus de grafiek is was minder vaak geupdate. Maar dit is een aanzienlijk verschil qua totaal verbruik per nacht. Verder hetzelfde ritme qua douchen etc gehad savonds/sochtends.

[ Voor 22% gewijzigd door Leezer14 op 15-11-2022 10:04 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 13:24
Holy crap, het lijkt wel alsof hij ENKEL de backup heater gebruikt om te verwarmen, ipv de warmte pomp.

Ter indicatie: onze 5kW lucht-lucht warmtepomp (voor de huiskamer) verbruikt ongeveer 500 tot 700W bij normaal verbruik en piekt korte tijd 2000W als ik hem op boost mode zet (snel de kamer opwarmen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-06 12:51
OverSoft schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:06:
Holy crap, het lijkt wel alsof hij ENKEL de backup heater gebruikt om te verwarmen, ipv de warmte pomp.

Ter indicatie: onze 5kW lucht-lucht warmtepomp (voor de huiskamer) verbruikt ongeveer 500 tot 700W bij normaal verbruik en piekt korte tijd 2000W als ik hem op boost mode zet (snel de kamer opwarmen).
Dit dus. Ik zou a.s.a.p. naar de instellingen van je warmtepomp kijken/ de fabrikant contacteren. Anders wordt het een dure grap voor je.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:47

paQ

ja 40 kWh op een dag gaat helemaal nergens over.
Alsof je boiler op het element verwarmt en daarmee de CV stookt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Vanochtend opnieuw gebeld met de installateur en ze kunnen volgende week donderdag pas :(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die Modul-AIR warmtepomp heeft een maximaal thermisch vermogen van 1,7kW. De rest aan benodigde warmte wordt via de naverwarmer electrisch gedaan in stappen van 1,5kW / 3.0kW of 4,5kW.

20 kWh in 4 of 5 uur is dus goed verklaarbaar toe te wijzen aan dat apparaat.

Hier trouwens iemand die hetzelfde probleem heeft: Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.

[ Voor 20% gewijzigd door Wolly op 15-11-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
@Wolly , nee deze combi lijkt maximaal 3.5kW thermisch te doen:

https://www.inventum.com/producten/greencomfort/

Bij specificaties zie ik max opgenomen elektrisch vermogen van je combi 700W staan, maar er kan een elektrisch doorstroomelement van 4500W meehelpen met verwarmen.

Je grafiek lijkt aan te geven dat beide op vol vermogen aangaan. Heb je bij de buren ook geïnformeerd wat zij verbruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door MSXBas op 15-11-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
MSXBas schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:37:

Bij specificaties zie ik max opgenomen elektrisch vermogen van je combi 700W staan, maar er kan een elektrisch doorstroomelement van 4500W meehelpen met verwarmen.

Je grafiek lijkt aan te geven dat beide op vol vermogen aangaan. Heb je bij de buren ook geïnformeerd wat zij verbruiken?
Mijn buren (ook met een homewizard meter) hebben een verbruik ver weg van deze cijfers. 5 kwh per nacht tot soms uitschieters naar 10 kwh per nacht. Verder herkent niemand die ik gesproken heb uit de straat deze hoge cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
@MSXBas
Volgens jou is de Modul Air dus beperkt in vermogen als er gebruik wordt gemaakt van de Greencomfort balansventilatie ?
Afbeeldingslocatie: https://www.inventum.com/wp-content/uploads/2020/01/Knipsel.png
https://www.inventum.com/producten/ecolution-modul-air/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
goede vraag, je zou het bijna denken als je de specificaties van de greencomfort ernaast legt.Of zou het 1.7 +3.5 kW zijn???

Ter vergelijk, onze Nibe lucht/water warmtepomp trok gisteravond max 1kW bij het voor het eerst aanzetten van de vloerverwarming.

[ Voor 36% gewijzigd door MSXBas op 15-11-2022 10:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OverSoft
1.7kW thermisch vermogen is echt heel erg laag. Dat is net voldoende voor een middelgrote goed geïsoleerde kamer. Een gemiddeld (goed geïsoleerd) huis heeft echt veel meer nodig. Als de rest op resistieve naverwarmer gaat, verklaard dat wel het gigantisch verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
OverSoft schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:49:
1.7kW thermisch vermogen is echt heel erg laag. Dat is net voldoende voor een middelgrote goed geïsoleerde kamer. Een gemiddeld (goed geïsoleerd) huis heeft echt veel meer nodig. Als de rest op resistieve naverwarmer gaat, verklaard dat wel het gigantisch verbruik.
Wellicht goed om te vermelden. Onze woning heeft op de begane grond (~50m2) vloerverwarming (gietvloer). De eerste en tweede verdieping hebben we enkel IR panelen hangen die nog nooit hebben aangestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
Leezer14 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:51:
[...]

Wellicht goed om te vermelden. Onze woning heeft op de begane grond (~50m2) vloerverwarming (gietvloer). De eerste en tweede verdieping hebben we enkel IR panelen hangen die nog nooit hebben aangestaan.
Het is dus niet de hoofd verwarming?
Dan is het wellicht slim om de resistieve "booster" simpelweg uit te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:49
Die warmtepomp werkt alleen als je ventilatie harder zet, zet je afzuiging eens op stand 3, weet je zeker dat de afzuiging hoog staat?

Je moet minimaal 120 m3/h afzuigen wil de warmtepomp in bedrijf gaan anders gaat die het element gebruiken om toch warmwater te maken.

Bewoners laten hem vaak op stand 1 staan omdat die anders herrie maakt.

Ook de vloerverwarming ermee voeden lijkt me erg onrealistisch, 1,7 kwh is wel erg weinig om ook warmwater+verwarming.

[ Voor 46% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2022 11:01 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leezer14
OverSoft schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:57:
[...]

Het is dus niet de hoofd verwarming?
Dan is het wellicht slim om de resistieve "booster" simpelweg uit te zetten.
Jawel, de vloerwarming maakt gebruik van de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:58:
Die warmtepomp werkt alleen als je ventilatie harder zet, zet je afzuiging eens op stand 3, weet je zeker dat de afzuiging hoog staat?

Je moet minimaal 120 m3/h afzuigen wil de warmtepomp in bedrijf gaan anders gaat die het element gebruiken om toch warmwater te maken.

Bewoners laten hem vaak op stand 1 staan omdat die anders herrie maakt.
Staat hier op automatisch, er zit een co2 meter in: https://www.wasco.nl/artikel/inventum-rf-co2-sensor/1100231

Ook daar merken we gedoe, eco + comfort (beide auto standen) blijven continue hard en de uit-huis + binnen-huis maken ook geen onderscheid in ventilatie. Enkel de 30 minuten hard afzuigen (normaliter voor koken en douchen) lijkt wat te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OverSoft
Leezer14 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:00:
[...]

Jawel, de vloerwarming maakt gebruik van de warmtepomp
Dan is 1.7kW dus simpelweg mega onder bemeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
OverSoft schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:04:
[...]

En voor de rest COP 1 verwarming van je huis en tapwater. De aannemer is vertrokken met de centen en de eigenaar zit met de hoge lasten. Met duurzaam heeft het niets te maken,

Zoek eens op dit forum op ecolution, ducobox of ventilatie warmtepomp, er zijn veel anderen die hetzelfde probleem hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
OverSoft schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:04:
[...]

Dan zouden meer huizen last moeten hebben van deze cijfers, toch? Veel huizen hebben de thermostaat op 20 staan, hier begint hij al op vol vermogen bij 19,5. Ik zelf denk dat het ook meespeelt dat de ventilatiepunten (die lucht blazen) recht boven de thermostaat hangen. Lijkt erop dat de lucht bij de thermostaat dus kouder is dan het in huis is. Maar dit is puur op gevoel en zonder concrete onderbouwing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Leezer14 Je kan niet een volledig huis incl tapwater voeden met 1,7kw ondanks nieuwbouw.
Het product kan je als all-electric gebruiken maar dan hoort er een doorstromer bij zitten ter ondersteuning en dat doet het product dus ook, je kan de elementen laten uitschakelen maar dan zal het fors langer duren om warmwater te hebben.of je huis wordt niet warm.

Als het een thermonstaat probleem was zou het te warm of te koud worden in huis.

Edit: Wat andere bewoners doen heb je niks aan, zoals stoken die het hele huis of alleen het leefgedeelte, gaan ze dagelijks douchen en staan er lang onder of alleen kort, allemaal factoren wat heel erg uit maakt met het verbruik van dit product.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Leezer14 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:10:
[...]

Dan zouden meer huizen last moeten hebben van deze cijfers, toch? Veel huizen hebben de thermostaat op 20 staan, hier begint hij al op vol vermogen bij 19,5. Ik zelf denk dat het ook meespeelt dat de ventilatiepunten (die lucht blazen) recht boven de thermostaat hangen. Lijkt erop dat de lucht bij de thermostaat dus kouder is dan het in huis is. Maar dit is puur op gevoel en zonder concrete onderbouwing.
Verkijk je niet, het kan een technische oorzaak zijn maar andere huizen hebben ook andere gewoonten.

Douchen zij evenveel, gaat de verwarming bij hun ook aan op de koudste momenten (buitentemperatuur), ventileren zij hetzelfde etc.
Jij bent deze week pas beginnen met stoken, de massa moet ook eerst opgeladen worden met warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
Leezer14 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:10:
[...]

Ja, daar hebben ook meer huizen last van. Dat was namelijk de grootste kritiek een tijd geleden voor warmte pompen. "Ze krijgen mijn huis niet warm". Nee, gek he, met 1.7kW.

Ter indicatie, een gemiddelde CV ketel doet 25kW. (Wel inclusief doorstroom verwarming voor de douche, maar goed)

Een warmtepomp om een huis te verwarmen heeft minimaal een vermogen van 8kW nodig. Dit alles is natuurlijk volledig afhankelijk van de situatie, grootte van het huis, isolatie, etc. Maar met 1.7kW krijg je amper een klein appartementje warm, laat staan een huis. Alleen onze huiskamer heeft al 5kW nodig om aangenaam te blijven in de winter.

[ Voor 3% gewijzigd door OverSoft op 15-11-2022 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
OverSoft schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:33:
[...]

Ja, daar hebben ook meer huizen last van. Dat was namelijk de grootste kritiek een tijd geleden voor warmte pompen. "Ze krijgen mijn huis niet warm". Nee, gek he, met 1.7kW.

Ter indicatie, een gemiddelde CV ketel doet 25kW. (Wel inclusief doorstroom verwarming voor de douche, maar goed)

Een warmtepomp om een huis te verwarmen heeft minimaal een vermogen van 8kW nodig. Dit alles is natuurlijk volledig afhankelijk van de situatie, grootte van het huis, isolatie, etc. Maar met 1.7kW krijg je amper een klein appartementje warm, laat staan een huis. Alleen onze huiskamer heeft al 5kW nodig om aangenaam te blijven in de winter.
Moah minimaal 8kw is weer het andere uiterste, voor nieuwbouw kan minder dan 8kw als warmwater er niet bij zit.

Hier een huis van 1987 en leefgedeelte is prima warm te houden met 2kw warmte ondanks ik 22c stook.
Een huiskamer die 5kw nodig heeft is of gigantisch groot of slecht geisoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:38:
[...]

Moah minimaal 8kw is weer het anderste uiterste, voor nieuwbouw kan minder dan 8kw als warmwater er niet bij zit.

Hier een huis van 1987 en leefgedeelte is prima warm te houden met 2kw warmte ondanks ik 22c stook.
Huis uit '95. Wel een grote woonkamer inderdaad, en uiteraard is (zoals eerder) gezegd is het afhankelijk van de situatie. Als je alleen de woonkamer/keuken warm wil houden kun je wel met minder af, maar 2kW is wel echt weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
OverSoft schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:39:
[...]

Huis uit '95. Wel een grote woonkamer inderdaad, en uiteraard is (zoals eerder) gezegd is het afhankelijk van de situatie. Als je alleen de woonkamer/keuken warm wil houden kun je wel met minder af, maar 2kW is wel echt weinig.
Praktijk situatie tijdens -12 buiten kon de warmtepomp hier die dan nog maximaal 2,17kw levert het prima warm houden terwijl het helemaal niet spectaculair geisoleerd is(alleen keuken/woonkamer ofwel leefgedeelte).

Ik zal niet verder offtopic gaan, we zijn het samen wel eens dat die 1,7kw zeker veel te weinig is, zeker met warmwater erbij.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 15-11-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 19:35
Die 1,7kW is dan zelfs nog in een solo-opstelling. Ga er maar vanuit dat het met een wtw minder is, omdat die al een groot deel van de warmte recupereert uit dezelfde ventilatielucht die de warmtepomp voedt. Er komt niet op magische wijze energie bij. Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp dit soort installaties niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facenoise
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-06 15:31
Even wat info vanuit een warmtepomp gebruiker met problemen.

Bij mij is de buitenunit afgeschakeld geweest vanwege een lekke leiding, toen is bij ons de vloerverwarming/warm water alleen nog maar verwarmt der mate van het elektrische element. Dit zorgde voor een verbruik van 3,5 kWh per uur in de nacht/ochtend. Totaal verbruik 40 kWh op 1 dag.

De dagen erna zit ik op gemiddeld 10-22 kWh per dag. Afhankelijk of we in bad zijn geweest en/of gamen.

Ik vermoedt dus ook heel sterk dat hij alleen verwarmt op het elektrische element van je boiler, bij mij hebben ze de stand genoteerd van het energie verbruik, maar aangezien het bij mij maar om een week hoger verbruik ging en dit wel mee viel heb ik nee gezegd tegen de vergoeding.

De verwarming stond bij ons ingesteld op 21,5 graden (inmiddels half graad minder).

EDIT: dit was rond 2 november trouwens.

Noteer dus zeker je huidige meterstand dat mocht het lang duren en iemand de schuldige is je de kosten wel kan verhalen mocht dit nodig zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:44
Het vriest nog niet eens, en een defrost die 20 kWh kost, wat zijn we dan aan het ontdooien, de noordpool?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:44
Oh, on-topic, volgens mij is er al een eerder topic geweest over een slachtoffer van hetzelfde onderbemeten systeem, dat dan onterecht als hoofdverwarming wordt toegepast...ik kan het alleen zo snel niet terugvinden!

Ah, niet 1 topic:

VentilatieWTW als verwarming geeft hoog verbruik
Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.
Inventum ventilatiewarmtepomp verbruikt veel energie

[ Voor 37% gewijzigd door Wilke op 15-11-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:38:
[...]

Moah minimaal 8kw is weer het andere uiterste, voor nieuwbouw kan minder dan 8kw als warmwater er niet bij zit.

Wij hebben ook warm water via de warmteinstallatie, 180l maxtank van het inventum systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:02
Wilke schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:57:
Oh, on-topic, volgens mij is er al een eerder topic geweest over een slachtoffer van hetzelfde onderbemeten systeem, dat dan onterecht als hoofdverwarming wordt toegepast...ik kan het alleen zo snel niet terugvinden!

Ah, niet 1 topic:

VentilatieWTW als verwarming geeft hoog verbruik
Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.
Inventum ventilatiewarmtepomp verbruikt veel energie
Hier in huis heb ik ook een Inventum Ecolution aangesloten op de vloerverwarming. Die doet met het huidige weer prima werk, de woonkamer blijft lekker op 21 graden. En natuurlijk verbruikt hij ook stroom, zo’n 300W continue, ongeveer 7,5kWh per dag, maar ik heb geen gasverbruik. En als het kouder wordt springt de CV ketel bij. Die oude topics zijn vooral aangemaakt door mensen die schrikken van het hoge electraverbruik van dit apparaat volgens mij.

Engineering

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tupolev schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:32:
[...]

Hier in huis heb ik ook een Inventum Ecolution aangesloten op de vloerverwarming. Die doet met het huidige weer prima werk, de woonkamer blijft lekker op 21 graden. En natuurlijk verbruikt hij ook stroom, zo’n 300W continue, ongeveer 7,5kWh per dag, maar ik heb geen gasverbruik. En als het kouder wordt springt de CV ketel bij. Die oude topics zijn vooral aangemaakt door mensen die schrikken van het hoge electraverbruik van dit apparaat volgens mij.
Jouw situatie is onvergelijkbaar, topicstarter heeft geen CV en moet dus zijn warme water en de warmte waar jij gas voor gebruikt uit elektrische naverwarming halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zie hier vooral antwoorden die het van de elektrische kant bekijken. Als we kijken naar de uitvoer (warmte) is 21kWh ongeveer de energie die nodig is om die 180l water van 0 naar 100°C te verwarmen:

(180kg * 4186J/(kg*K) * 100K) / (3,6e6J/kWh) = 20,93kWh

Tenzij je warm water door de afvoer laat weglopen, zou je dat resultaat toch ook ergens moeten merken: een waterboiler die een legionellacylcus doet, hoewel het dan nog heel veel is en/of een huis dat significant warmer is. Het is veel te veel om een huis gewoon min of meer op dezelfde normale kamertemperatuur te houden met dit weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik had een gelijkaardig probleem, lag toen aan de instellingen van de warmtepomp. Hij gebruikte te snel de verwarmingsstaaf (stond eerst vanaf 16 graden of kouder, nu aangepast naar 4 graden of kouder), en ook de buitenthermostaat hield hij geen rekening mee. Momenteel max 1000W verbruik als de verwarming opspringt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:20

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@indigo79 het is het equivalent van 2,5 m³ gas, geen gekke hoeveelheid om een huis een dag op temperatuur te houden, zeker als de vloer nog koud is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-06 19:35
Ik vind de brochure van de Ecolution wel verhelderend: https://www.inventum.com/...rochure-februari-2020.pdf. Dat bevestigt wel de gedachte dat een Ecolution in combinatie met een wtw (type D) niet veel toevoegt. Inventum geeft duidelijk aan voor welke situatie (ventilatie type c) en welke warmtebehoefte de ecolution geschikt is en wat je aan bij-/naverwarming nog mag verwachten. Het zou me niet verbazen als de installateur creatief gerekend heeft en de energiebesparing van beide apparaten in solo-bedrijf heeft meegenomen. In dat geval wordt de warmtebehoefte onderschat.

Effectief heb je nu het equivalent van een elektrische cv-ketel en een elektrische boiler. Je zou nog kunnen kijken of je cv-aanvoertemperatuur omlaag kan om het laatste restje rendement eruit te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:58
Nachtverlaging uitzetten als je dat nog niet had gedaan, je wil de temperatuur in huis zo constant mogelijk houden om pieken in warmtevraag te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:31
Xanthine schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:31:
Ik had een gelijkaardig probleem, lag toen aan de instellingen van de warmtepomp. Hij gebruikte te snel de verwarmingsstaaf (stond eerst vanaf 16 graden of kouder, nu aangepast naar 4 graden of kouder), en ook de buitenthermostaat hield hij geen rekening mee. Momenteel max 1000W verbruik als de verwarming opspringt.
Heel juist, de (Hitachi) warmtepompen die wij op mijn werk installeren moeten bij de <interne instellingen> flink worden aangepast, zó uit de fabriek wordt het 3000Watt element te pas en te onpas ingeschakeld.
Bij de wp van de TS is dat kennelijk vergeten (want de buren/ elders wel goed)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Loopt de stand op je slimme meter in zo'n dag ook op met 21,8 kWh? M.a.w., klopt de waarde die je uitleest via de P1-poort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:37
Had eigenlijk hetzelfde probleem maar dan met een daikin. Backup heater ging dan constant aan ja, zat toen op 100 kwh, binnen 12 uur dacht ik

[ Voor 39% gewijzigd door weebeast op 16-11-2022 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Dank voor alle antwoorden. Donderdag komt de installateur langs om te installatie te controleren. Update volgt zsm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:24
Zou even je thermostaat op een constante temperatuur laten staan en dan kijken of die wel op de warmtepomp blijft draaien zonder het extra element te activeren.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
ice-T106 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:54:
Zou even je thermostaat op een constante temperatuur laten staan en dan kijken of die wel op de warmtepomp blijft draaien zonder het extra element te activeren.
Sinds start van de topic staat hij op 19, verbruik is drastisch verlaagd (~13kwh per 24 uur). Maar het zou niet moeten kunnen dat bij 19,5 het verbruik x 3 gaat. Los daarvan is 19 graden net iets te koud in huis met een kleine op komst deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:30
En als je hem nu weer op 19,5 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Leezer14 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:59:
[...]

Sinds start van de topic staat hij op 19, verbruik is drastisch verlaagd (~13kwh per 24 uur). Maar het zou niet moeten kunnen dat bij 19,5 het verbruik x 3 gaat. Los daarvan is 19 graden net iets te koud in huis met een kleine op komst deze maand.
Als het grootste gedeelte van de warmte elektrisch wordt opgewekt is dat denk ik nieteens een gekke aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
tcw82 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:03:
En als je hem nu weer op 19,5 zet?
Dan schiet het verbruik op een gegeven moment weer ver omhoog. Niemand die ik gesproken heb van de 21 huizen in dit project herkennen dit probleem. Bij de meesten staat de thermostaat op 20+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
TBTL schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:48:
Loopt de stand op je slimme meter in zo'n dag ook op met 21,8 kWh? M.a.w., klopt de waarde die je uitleest via de P1-poort?
De nummers kloppen, ook op de slimme meter zelf zie ik deze waardes voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Leezer14 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:07:
[...]

Dan schiet het verbruik op een gegeven moment weer ver omhoog. Niemand die ik gesproken heb van de 21 huizen in dit project herkennen dit probleem. Bij de meesten staat de thermostaat op 20+.
Instellingen elders al even nagelopen? Installatie gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
MikeyMan schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:02:
[...]

Instellingen elders al even nagelopen? Installatie gezien?
Nog niet, dat zou mijn volgende stap zijn. Ik wilde even wachten op de installateur donderdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
Zojuist even een half uurtje bij het display van de warmtepomp installatie gezeten en de thermostaat op 19 gezet. Het is mij nu duidelijk welk element het hoge verbruik veroorzaakt: de doorstromer. Elke keer wanneer de doorstromer actief is, schiet de verbruiksmeter omhoog naar boven de 5kwh. Nu is het om uit te zoeken waarom de doorstromer steed wordt gebruikt.

De max temperatuur van de doorstromer staat op 50 graden ingesteld. Het lijkt er ook op dat hij steeds net niet aan de 50 komt, waardoor hij actief blijft. Soms bereikt hij deze temperatuur wel en schakelt de doorstromer uit. De temperatuur zakt dan ook gelijk naar onder de 40, waardoor hij weer actief wordt.

Wellicht is dit gedrag normaal voor deze installatie, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit zo hoort. Geen van de buren herkennen dit probleem (zelfde ritme van douchen, koken, etc).

Iemand tips?

[ Voor 23% gewijzigd door Leezer14 op 21-11-2022 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverSoft
Leezer14 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:00:
Zojuist even een half uurtje bij het display van de warmtepomp installatie gezeten en de thermostaat op 19 gezet. Het is mij nu duidelijk welk element het hoge verbruik veroorzaakt: de doorstromer. Elke keer wanneer de doorstromer actief is, schiet de verbruiksmeter omhoog naar boven de 5kwh. Nu is het om uit te zoeken waarom de doorstromer steed wordt gebruikt.
Dat is natuurlijk geen verrassing, dat is de backup verwarming wat iedereen al zei.
De max temperatuur van de doorstromer staat op 50 graden ingesteld. Het lijkt er ook op dat hij steeds net niet aan de 50 komt, waardoor hij actief blijft. Soms bereikt hij deze temperatuur wel en schakelt de doorstromer uit. De temperatuur zakt dan ook gelijk naar onder de 40, waardoor hij weer actief wordt.
De warmtepomp is onderbemeten voor je installatie. Dan kun je de temperatuur zo laag zetten als je wil (boven kamer temperatuur), je zult bij moeten verwarmen. Dus gaat de doorstromer aan.
Wellicht is dit gedrag normaal voor deze installatie, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit zo hoort. Geen van de buren herkennen dit probleem (zelfde ritme van douchen, koken, etc).

Iemand tips?
Neem contact op met een bedrijf welke verstand heeft van zaken en laat je installatie doorlichten. Waarschijnlijk zul je uitkomen op een andere warmtepomp met een (veel) hoger vermogen.

Dit ga je absoluut niet oplossen door instellingen te veranderen, tenzij je serieus gaat inleveren op wooncomfort of (bijvoorbeeld) je warm water niet verzorgt via deze installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
OverSoft schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:06:
[...]

Dat is natuurlijk geen verrassing, dat is de backup verwarming wat iedereen al zei.

[...]

De warmtepomp is onderbemeten voor je installatie. Dan kun je de temperatuur zo laag zetten als je wil (boven kamer temperatuur), je zult bij moeten verwarmen. Dus gaat de doorstromer aan.

[...]

Neem contact op met een bedrijf welke verstand heeft van zaken en laat je installatie doorlichten. Waarschijnlijk zul je uitkomen op een andere warmtepomp met een (veel) hoger vermogen.

Dit ga je absoluut niet oplossen door instellingen te veranderen, tenzij je serieus gaat inleveren op wooncomfort of (bijvoorbeeld) je warm water niet verzorgt via deze installatie.
Dank voor je reactie. Toch blijf ik het vreemd vinden dat onze woning van de 25 identieke woningen (tussenwoning) de enige is met dit hoge verbruik. Qua douche en andere ritmes doen we niets geks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
@Leezer14 Het is hopen op een domme instelling die verkeerd staat zoals @Xanthine zegt.

Ik heb een huis gehad uit 2014 en daar had ik prima met dit lage thermische vermogen uitgekund. Wellicht jouw woning ook.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
!null schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:28:
@Leezer14 Het is hopen op een domme instelling die verkeerd staat zoals @Xanthine zegt.

Ik heb een huis gehad uit 2014 en daar had ik prima met dit lage thermische vermogen uitgekund. Wellicht jouw woning ook.
Donderdag komt de installateur langs, ik hoop dat hij wat kan vinden.

Er zit bijvoorbeeld nog een eco modus op, of de doorstromer kan op lager vermogen ingesteld worden (1, 3 of 4,5kwh) maar dat wil ik eerst met de hem overleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gewoon bij het begin beginnen!
En dat is instellingen nalopen/vergelijken met die van de buren.

We kunnen wel allemaal 5 stappen vooruit willen lopen op vermoedens, aannames en ervaring…
Maar als de rest geen problemen heeft kunnen het 2 dingen zijn:
1. TS heeft daadwerkelijk als enige een probleem.
2. De buren zitten allemaal onzin te vertellen.

[ Voor 30% gewijzigd door DutchWing op 21-11-2022 23:41 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Leezer14 schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:35:
[...]

Donderdag komt de installateur langs, ik hoop dat hij wat kan vinden.

Er zit bijvoorbeeld nog een eco modus op, of de doorstromer kan op lager vermogen ingesteld worden (1, 3 of 4,5kwh) maar dat wil ik eerst met de hem overleggen.
Met doorstromer bedoel je toch de naverwarmer?

Die kan je dan misschien wel een toontje lager laten zingen, maar dan draait hij alleen maar langer omdat je woning warmte vraagt.

Dus als je nou 10kWh nodig hebt om tot 20 graden binnentemperatuur te komen maakt het in verbruik niet uit of je dat doet met 2 uurtjes van 5kW of 6,5 uur met 1,5 kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DutchWing schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:39:
Gewoon bij het begin beginnen!
En dat is instellingen nalopen/vergelijken met die van de buren.

We kunnen wel allemaal 5 stappen vooruit willen lopen op vermoedens, aannames en ervaring…
Maar als de rest geen problemen heeft kunnen het 2 dingen zijn:
1. TS heeft daadwerkelijk als enige een probleem.
2. De buren zitten allemaal onzin te vertellen.
En dat zou ik dan doen voordat de installateur komt. Dan kun je hem misschien nog wat kritische vragen stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Wolly schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:40:
[...]

Met doorstromer bedoel je toch de naverwarmer?

Die kan je dan misschien wel een toontje lager laten zingen, maar dan draait hij alleen maar langer omdat je woning warmte vraagt.

Dus als je nou 10kWh nodig hebt om tot 20 graden binnentemperatuur te komen maakt het in verbruik niet uit of je dat doet met 2 uurtjes van 5kW of 6,5 uur met 1,5 kW.
Niet mee eens. Die elektrische backup dingen kunnen nog wel eens triggerhappy zijn.
Als je die dan op 1.5kW zet, geeft dat de warmtepomp veel meer tijd om mee te doen, want dikke kans dat ze gelijktijdig werken.
Op 4.5kW hoeft de warmtepomp weinig meer bij te dragen.

Ook zal een eco modus de warmtepomp voorrang geven mag ik hopen.

Daarnaast is er misschien ook een afhankelijkheid met ventilatiestand begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:45:
[...]

Niet mee eens. Die elektrische backup dingen kunnen nog wel eens triggerhappy zijn.
Als je die dan op 1.5kW zet, geeft dat de warmtepomp veel meer tijd om mee te doen, want dikke kans dat ze gelijktijdig werken.
Op 4.5kW hoeft de warmtepomp weinig meer bij te dragen.

Ook zal een eco modus de warmtepomp voorrang geven mag ik hopen.

Daarnaast is er misschien ook een afhankelijkheid met ventilatiestand begrijp ik.
Daar heb je gelijk in, normaliter is een warmtepomp al gebaat bij een zo min mogelijk wijzigende binnentemperatuur zodat deze op laag pitje kan draaien. Wijzig je dan de temp. Instelling dan toert hij op, iets wat dit model met slechts 1700W thermisch vermogen maar heel beperkt kan doen.

Het is dus even de vraag of de software wel een optie heeft om die gewenste 10kWh uit mijn voorbeeld over een veel langere tijd uit te smeren.

Bijkomende uitdaging, en dat zie je in de OP, is de buitentemperatuur die scherp zakt met bijbehorend hoger warmteverlies. Dan is het geen werkbare optie om te zeggen “prima, doe er maar 2 dagen over om mijn 20 graden binnen weer te halen”.

Zelfde geldt voor lang douchen, die boiler moet toch echt zsm weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:16

Crazy-

Best life ever

Wilke schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:54:
[...]

Het vriest nog niet eens, en een defrost die 20 kWh kost, wat zijn we dan aan het ontdooien, de noordpool?
Defrost kan al eerder optreden. Een defrost is er namelijk voor je condensor en niet omdat het vriest. Deze kan wel al bevriezen ondanks dat het nog niet vriest.

Buiten is het nu 7° maar de sensor van de condensor geeft al 1° aan.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Crazy- schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:42:
[...]

Defrost kan al eerder optreden. Een defrost is er namelijk voor je condensor en niet omdat het vriest. Deze kan wel al bevriezen ondanks dat het nog niet vriest.

Buiten is het nu 7° maar de sensor van de condensor geeft al 1° aan.
Dan nog kost het natuurlijk niet zoveel energie.

En wellicht kan het apparaat voor defrosts ook nog warmte van boiler of ventilatie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• th4k1ck3r
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-06 14:08
Degene die dit heeft ingesteld mag wat mij betreft aansprakelijk worden gesteld voor het hoogverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Leezer14 schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:16:
[...]

Dank voor je reactie. Toch blijf ik het vreemd vinden dat onze woning van de 25 identieke woningen (tussenwoning) de enige is met dit hoge verbruik. Qua douche en andere ritmes doen we niets geks.
Hebben die 25 identieke woningen ook exact dezelfde installatie zoals dezelfde grote boilervat?
Vergis je niet wat douchen veel aan vermogen kan kosten.

We weten het gedrag niet van de andere bewoners misschien douchen die maar 5 minuten en om de ander dag en hebben een spaardouchekop, terwijl jij een stortdouche en 2x per dag douched en 15 minuten lang (no flame gewoon een voorbeeld).

Ik blijf het bizar vinden hoe ze het in het hoofd halen om een woning met zo weinig vermogen voor de warmtepomp opleveren, zeker met warmwater erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Overigens heb ik er afgelopen zondag ook haast 45 kWh doorheen gejaagd. Benieuwd hoe die dag er bij jou uit zag @Leezer14

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:19
Ter vergelijk, ik heb thuis nu een warmtepomp die 4,5 kW haalt als het buiten 7 graden vriest.
Backup element heeft begin 2021 ongeveer 100 kWh bijgestookt. Bivalentiepunt ligt rond een etmaalgemiddelde van -8 gr. Dus onder -8 gr stook ik gewoon stroom bij.
2004, bijna vrijstaand 500 m3 verwarmd.

2 winters daarvoor, welliswaar een zachtere winter, heb ik hybride gestookt met een warmtepompboiler die zo’n 1,5 kW thermisch haalt. Daarmee verlaagde het gasverbruik van dat jaar van zo’n 1200 m3 naar 250 m3.
Bivalentiepunt lag rond +7 gr, onder die temperatuur stookte ik gas bij.

Een warmtepomp die 1,7 kW thermisch haalt lijkt me geen verkeerde keuze in dit geval. Als het ding maar 24 uur per dag kan draaien. Dan kom je een heel eind.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
mr_evil08 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:59:
[...]

Hebben die 25 identieke woningen ook exact dezelfde installatie zoals dezelfde grote boilervat?
Vergis je niet wat douchen veel aan vermogen kan kosten.

We weten het gedrag niet van de andere bewoners misschien douchen die maar 5 minuten en om de ander dag en hebben een spaardouchekop, terwijl jij een stortdouche en 2x per dag douched en 15 minuten lang (no flame gewoon een voorbeeld).

Ik blijf het bizar vinden hoe ze het in het hoofd halen om een woning met zo weinig vermogen voor de warmtepomp opleveren, zeker met warmwater erbij.
Ritmes komen overeen, net zoals installatie, boiler (180 liter), douchekop, zonnepanelen (3240wp) en douche lengtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
MikeyMan schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:04:
Overigens heb ik er afgelopen zondag ook haast 45 kWh doorheen gejaagd. Benieuwd hoe die dag er bij jou uit zag @Leezer14
Sinds start van dit topic heb ik de thermostaat laag laten staan en zondag een dag in de keuken gestaan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3BxYw9QwVFLcud-9buo1ridHGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5bMf1mQHNNzQqhdBJuupHBn9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik ken het apparaat dus niet, maar probeer er voor te zorgen dat het 24 uur kan draaien, dat is je echte probleem.

Blijf dus ook met je vingers van de thermostaat. Eenmalig goed zetten en klaar,

Back up lager zou kunnen helpen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
busscherski schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:55:
Ik ken het apparaat dus niet, maar probeer er voor te zorgen dat het 24 uur kan draaien, dat is je echte probleem.

Blijf dus ook met je vingers van de thermostaat. Eenmalig goed zetten en klaar,

Back up lager zou kunnen helpen.
Goed punt en zo zou ik het ook graag doen, maar bij een gewenste temperatuur (19-20) gaat de doorstromer (zoals Inventum hem noemt) vol aan en blijft continue draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Leezer14 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:49:
[...]

Ritmes komen overeen, net zoals installatie, boiler (180 liter), douchekop, zonnepanelen (3240wp) en douche lengtes.
En ook iedereen heeft de verwarming overal aan of verwarmd men boven niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
mr_evil08 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:41:
[...]

En ook iedereen heeft de verwarming overal aan of verwarmd men boven niet?
Deze huizen hebben op de eerste en tweede verdieping enkel IR panelen hangen. Inblaas en vloerverwarming is enkel op de baganegrond. Lees: de ruimtes om te verwarmen zijn de woonkamer + hal + toilet (geen idee waarom hier vloerverwarming is gelegd, maar ben lekker als hij aan staat haha), ongeveer 45m2 totaal aan oppervlakte.

Wij hebben zelf geen IR panelen aan, op de badkamer soms na. Die is 400w en wordt handmatig geschakeld. Staat meestal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Leezer14 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:24:
[...]

Goed punt en zo zou ik het ook graag doen, maar bij een gewenste temperatuur (19-20) gaat de doorstromer (zoals Inventum hem noemt) vol aan en blijft continue draaien.
Ja, als je verhoogt gebeurt dat. Maar is dat niet gewoon eenmalig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
busscherski schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:28:
[...]

Ja, als je verhoogt gebeurt dat. Maar is dat niet gewoon eenmalig?
Helaas niet, hij blijft maar doorgaan dan. 45kwh op een dag, voor enkele dagen achter elkaar, toen toch maar weer lager gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ook nu het wat warmer is buiten?

Ik ken het apparaat helaas niet maar ik denk dat er meer mee mogelijk is.

Back up vermogen aanpassen kun je overigens straffeloos doen. Warm tapwater maken duurt dan misschien langer, dat is alles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 09:18
Leezer14 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:31:
[...]

Helaas niet, hij blijft maar doorgaan dan. 45kwh op een dag, voor enkele dagen achter elkaar, toen toch maar weer lager gezet.
Maar wordt je ingestelde temperatuur wel bereikt? Op vloerverwarming zit behoorlijk wat vertraging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
matty___ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:28:
[...]

Maar wordt je ingestelde temperatuur wel bereikt? Op vloerverwarming zit behoorlijk wat vertraging
Ja, ook vrij snel, binnen een paar uur. Wat opvalt is dat de vloer zelf niet altijd warm wordt (zoals te voelen aan de verdeel buizen in de trapkast. De aanvoerbuis is dan koud.

Gisteren zag ik ook ineens dat het warmte element van de boiler aan schoot (2kw). Gebeurt niet vaak, maar er zal een reden voor zijn. De thermostaat beneden stond toen op 18 met een kamertemperatuur van 19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
Leezer14 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:40:
[...]

Ja, ook vrij snel, binnen een paar uur. Wat opvalt is dat de vloer zelf niet altijd warm wordt (zoals te voelen aan de verdeel buizen in de trapkast. De aanvoerbuis is dan koud.
Als de aanvoerbuis koud is dan werkt je vloerverwarming toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Leezer14 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:40:
[...]

Gisteren zag ik ook ineens dat het warmte element van de boiler aan schoot (2kw). Gebeurt niet vaak, maar er zal een reden voor zijn. De thermostaat beneden stond toen op 18 met een kamertemperatuur van 19.
Eens in de X tijd is dat ook voor legionella preventie om de temperatuur te verhogen naar 60c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
matty___ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:04:
[...]

Als de aanvoerbuis koud is dan werkt je vloerverwarming toch niet?
Vaak is hij wel warm, maar niet altijd als het vlammetje op de thermostaat staat. Ik ben nog te onbekend met de precieze werking. Ik hoop donderdag van de installateur een hoop info te krijgen. Ik heb in ieder geval genoeg vragen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
Kwam net dit berichtje tegen. Dit bericht lijkt te gaan over hetzelfde systeem als TS heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eECQTamuVKND8Wt3UEi5rCpVvCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOoEXh5eSsBIqrUUaTYJXD4C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
tcw82 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 21:37:
Kwam net dit berichtje tegen. Dit bericht lijkt te gaan over hetzelfde systeem als TS heeft.
[Afbeelding]
Gaat het niet werken omdat het vermogen te laag is of door andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
matty___ schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:32:
[...]

Gaat het niet werken omdat het vermogen te laag is door andere zaken?
Dat staat verder niet in het artikeltje.
Het komt uit een lokaal krantje bij "ketelklets" in de omgeving.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Leezer14
Nou, vanochtend 8 uur stonden de installateurs op de stoep. Instellingen leken in eerste instantie goed te staan . Inventum is telefonisch ingeschakeld door de installateur en samen zijn alle instellingen nogmaals doorlopen. Het blijkt dat er een aantal sensoren niet werken, de ventilatie de buitenlucht temperatuur naar binnen blaast a 8 graden momenteel en dat er geen communicatie is met de warmtepomp vanuit de ventilatie unit. Lang verhaal kort: Verwarming staat vol aan, buitenlucht wordt naar binnen geblazen en daardoor schakelt de doorstromer/backup aan om bij te verwarmen. Dit gaat niet werken dus.

Inventum gaat zelf langs komen om het probleem te verhelpen. Gelukkig is er "iets" gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mooi dat men onderkent dat de boel niet goed werkt. Hoop dat ze je ook nog tegemoetkomen qua gemaakte kosten, nu je er de afgelopen weken een paar honderd kWh onnodig doorheen hebt gejaagd :o

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zeker goed nieuws. Ben dan wel benieuwd wat Inventum dan ook zelf vindt van de inzet van hun apparaat in de huidige setup. Als in; Zou het volgens hun voldoende moeten zijn om een fatsoenlijke COP te halen?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Leezer14 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:16:
Nou, vanochtend 8 uur stonden de installateurs op de stoep. Instellingen leken in eerste instantie goed te staan . Inventum is telefonisch ingeschakeld door de installateur en samen zijn alle instellingen nogmaals doorlopen. Het blijkt dat er een aantal sensoren niet werken, de ventilatie de buitenlucht temperatuur naar binnen blaast a 8 graden momenteel en dat er geen communicatie is met de warmtepomp vanuit de ventilatie unit. Lang verhaal kort: Verwarming staat vol aan, buitenlucht wordt naar binnen geblazen en daardoor schakelt de doorstromer/backup aan om bij te verwarmen. Dit gaat niet werken dus.

Inventum gaat zelf langs komen om het probleem te verhelpen. Gelukkig is er "iets" gevonden.
Benieuwd of je nog enige compensatie kan krijgen want het lijkt alsof het apparaat geinstalleerd is volgende de ouder norm; 'Maar meneer hij wordt toch warm?'

• Wolly
  • Niet online
Leezer14 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:16:

Klinkt hoopvol, al denk ik dat je je toch moet voorbereiden op hoge verbruikscijfers wanneer de buitentemperatuur weer daalt zoals in je openingspost.

Wanneer komen ze langs, is daar een indicatie voor afgegeven?

• Wolly
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:00:
[...]

Benieuwd of je nog enige compensatie kan krijgen want het lijkt alsof het apparaat geinstalleerd is volgende de ouder norm; 'Maar meneer hij wordt toch warm?'
Sensoren kunnen ook na installatie falen.

• Leezer14
Wolly schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:13:
[...]

Klinkt hoopvol, al denk ik dat je je toch moet voorbereiden op hoge verbruikscijfers wanneer de buitentemperatuur weer daalt zoals in je openingspost.

Wanneer komen ze langs, is daar een indicatie voor afgegeven?
De service dienst van de installateur moet de melding indienen bij Inventum, dus ik heb nog geen datum. De indicatie was "binnen een week".

• busscherski
MikeyMan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:39:
Zeker goed nieuws. Ben dan wel benieuwd wat Inventum dan ook zelf vindt van de inzet van hun apparaat in de huidige setup. Als in; Zou het volgens hun voldoende moeten zijn om een fatsoenlijke COP te halen?
Naar mijn mening is een 1.7 kW machine in principe een goede keuze voor een dergelijke situatie. Als de compressor maar een boel draaiuren maakt en de gebruiker met zn vingers van de thermostaat blijft.

Met een paar settings en desnoods een ander ventilatie kanaal verwacht ik dat het verbruik weer prima wordt.
Ook als er af en toe wat COP1 wordt bijgestookt als het erg hard vriest of voor warm water.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

busscherski schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:30:
[...]

Naar mijn mening is een 1.7 kW machine in principe een goede keuze voor een dergelijke situatie. Als de compressor maar een boel draaiuren maakt en de gebruiker met zn vingers van de thermostaat blijft.

Met een paar settings en desnoods een ander ventilatie kanaal verwacht ik dat het verbruik weer prima wordt.
Ook als er af en toe wat COP1 wordt bijgestookt als het erg hard vriest of voor warm water.
1.7kW max vermogen is wel heel erg weinig. Dat zou gelijk staan aan 350m3 gas.
Kijk eens naar een dag als afgelopen zondag. Ik heb er 45 kWh doorheen gejaagd, met een hoop defrosts.

Zeker als er ook nog SWW gestookt moet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 24-11-2022 10:38 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste