VentilatieWTW als verwarming geeft hoog verbruik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:56
Wij wonen sinds 13 november in een nieuwbouwwoning met warmtepomp en ik schrok nogal van een mailtje van de energieleverancier vandaag...
We hebben in december 1101 kWh gebruikt. Dat is dus gemiddeld iets van 36kWh per dag. Is dat normaal? Het heeft nog niet eens echt gevroren ofzo!
En deze woning is ons verkocht als "super duurzaam en super geïsoleerd"... dus dan verwacht je toch niet zo'n enorm verbruik? Of zou dit over een heel jaar alsnog zuinig kunnen zijn ervan uitgaande dat het verbruik in de zomer veel lager zal zijn?

edit:
Vloeroppervlak is 114m2

[ Voor 33% gewijzigd door Exar op 08-01-2021 19:41 ]

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Exar schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 21:33:
Wij wonen sinds 13 november in een nieuwbouwwoning met warmtepomp en ik schrok nogal van een mailtje van de energieleverancier vandaag...
We hebben in december 1101 kWh gebruikt. Dat is dus gemiddeld iets van 36kWh per dag. Is dat normaal? Het heeft nog niet eens echt gevroren ofzo!
En deze woning is ons verkocht als "super duurzaam en super geïsoleerd"... dus dan verwacht je toch niet zo'n enorm verbruik? Of zou dit over een heel jaar alsnog zuinig kunnen zijn ervan uitgaande dat het verbruik in de zomer veel lager zal zijn?
Veel te weinig info om er ook maar iets zinnigs over te zeggen. Maak anders een eigen topic... met meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 16:08

MLLL

Palm Treo 650

Of zou dit over een heel jaar alsnog zuinig kunnen zijn ervan uitgaande dat het verbruik in de zomer veel lager zal zijn?
In de zomer doet een reguliere cvketel ook niets, dus dat kun je wegstrepen tegen elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat is je stookgedrag? Als jij de hele woning inclusief alle slaapkamers verwarmt dan kan het verbruik aardig hoog zijn, zeker als je dan ook nog een groot huis hebt. En wat is je stroomverbruik in de zomer? Want 36kWh lijkt veel maar wellicht is 20kWh daarvan voor je eigen verbruik en heb je 16kWh voor verwarmen en warm water? Elke dag wassen en drogen, vaatwasser, elektrisch koken, oven, computers, televisies,... met een heel gezin kan je zo aan de 20kWh komen zonder verwarmen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 06-01-2021 22:46 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:47
Het kan hoog zijn afhankelijk van het formaat van het huis en hoeveel je stookt.

Ik heb geen warmtepomp maar het lijkt me veel.
Mis je misschien het stuk van wat je hebt teruggeleverd? Salderen wordt telkens minder maar dat helpt misschien ook Als je in de zomer heel veel terugkeert.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

ook het type warmtepomp speelt een rol , lucht-water ( met buiten unit) verbruikt meer dan brine-water ( lus met glycol in de grond). Aanschafprijs van 2e is hoger, maar daar gaat t hier verder niet over.

formaat huis speelt ook een rol inderdaad en wat je naast warmte nog meer aan energie verbruikt, wat de 2 hierboven ook aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
Ons verbruik in de vorige woning zonder warmtepomp was 2825Kwh afgelopen jaar, ik verwacht buiten de warmtepomp in dit huis niet veel meer elektriciteit te gebruiken, dus gemiddeld zal iets minder dan 8kWh per dag overig verbruik zijn. Ohja nu hebben we een Quooker, dus wellicht komt daar nog 1 á 2 kWh per dag bij.
Overigens hebben we ook 9 zonnepanelen van 275WP per stuk, dus eigenlijk is het verbruik nog hoger geweest, want in december is er nauwelijks echt teruggeleverd volgens de meterstanden.

We hebben een huishouden van twee personen, de warmtepomp is voor de vloerverwarming en voor warm water in de badkamer (~10-15 minuten douchen in totaal per dag), keuken heeft een Quooker die alle warm water daar levert. Het huis heeft twee slaapkamers en een zolderkamer met overal vloerverwarming, thermostaat staat op 20,5C.

De warmtepomp ("Ducobox Eco") is een lucht/water ventilatiewarmtepomp (zonder buitenunit).

Ik hoop dat er iets niet goed is ingesteld en zal dit zeker aan de installateur vragen, maar ik heb geen idee waar ik de installateur precies naar moet laten kijken. Het is al niet zo dat we veel comfort hebben wat kan worden uitgewisseld voor minder verbruik ofzo; het voelt regelmatig niet warm in huis (tochtig zelfs af en toe) en als we niet snel genoeg na elkaar douchen dan hebben we koud water, ik denk omdat er dan koud wordt bijgevuld in de boiler.

edit:

We koken nu natuurlijk ook elektrisch, dus het verbruik buiten de warmtepomp is nu wellicht iets hoger dan 10kWh per dag.

[ Voor 4% gewijzigd door Exar op 06-01-2021 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 20:16
Exar schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:31:
Ons verbruik in de vorige woning zonder warmtepomp was 2825Kwh afgelopen jaar, ik verwacht buiten de warmtepomp in dit huis niet veel meer elektriciteit te gebruiken, dus gemiddeld zal iets minder dan 8kWh per dag overig verbruik zijn. Ohja nu hebben we een Quooker, dus wellicht komt daar nog 1 á 2 kWh per dag bij.
Overigens hebben we ook 9 zonnepanelen van 275WP per stuk, dus eigenlijk is het verbruik nog hoger geweest, want in december is er nauwelijks echt teruggeleverd volgens de meterstanden.

We hebben een huishouden van twee personen, de warmtepomp is voor de vloerverwarming en voor warm water in de badkamer (~10-15 minuten douchen in totaal per dag), keuken heeft een Quooker die alle warm water daar levert. Het huis heeft twee slaapkamers en een zolderkamer met overal vloerverwarming, thermostaat staat op 20,5C.

De warmtepomp ("Ducobox Eco") is een lucht/water ventilatiewarmtepomp (zonder buitenunit).

Ik hoop dat er iets niet goed is ingesteld en zal dit zeker aan de installateur vragen, maar ik heb geen idee waar ik de installateur precies naar moet laten kijken. Het is al niet zo dat we veel comfort hebben wat kan worden uitgewisseld voor minder verbruik ofzo; het voelt regelmatig niet warm in huis (tochtig zelfs af en toe) en als we niet snel genoeg na elkaar douchen dan hebben we koud water, ik denk omdat er dan koud wordt bijgevuld in de boiler.

edit:

We koken nu natuurlijk ook elektrisch, dus het verbruik buiten de warmtepomp is nu wellicht iets hoger dan 10kWh per dag.
toon volledige bericht
Volgens mij gaat er hier iets niet goed qua verwachtingen van de apparatuur. Een DucoBox Eco is namelijk geen warmtepomp zoals deze van TS.

Jij hebt een ventilatiesysteem waarin een WTW element zit om een kleine ondersteuning aan een CV systeem te leveren, niet om alles te kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 16:50
Exar schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 23:31:

Ik zou eens een kijkje nemen in dit topic waar ook iemand problemen heeft met een ventilatiewarmtepomp. Dan wel niet hetzelfde model, maar het principe blijft hetzelfde.

Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.

Spoiler: Het is belachelijk dat een huis op deze manier mag worden opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

Xqlusive schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:48:
[...]

Ik zou eens een kijkje nemen in dit topic waar ook iemand problemen heeft met een ventilatiewarmtepomp. Dan wel niet hetzelfde model, maar het principe blijft hetzelfde.

Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.

Spoiler: Het is belachelijk dat een huis op deze manier mag worden opgeleverd.
bij nieuwbouw komen ze er mee weg denk ik omdat mensen al lang blij zijn als ze een huis toegewezen krijgen en in de brochure lezen energie zuinig enz. en terecht mede op basis daarvan tot aankoop overgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 16:50
Klopt, het blijft me soms verbazen wat voor rare keuzes gemaakt worden in nieuwbouwprojecten, al dan niet bewust.

Ik heb het idee dat er vaak naar een bepaalde EPC waarde wordt toegewerkt om op papier als energiezuinig te kunnen worden verkocht. Dus, hoe kunnen we op de goedkoopste manier een lage EPC waarde realiseren. Dat je daarmee soms heel onlogische combinaties maakt die in de praktijk compleet niet werken boeit niet, want het huis wordt toch wel verkocht. Dan liever een paar 1000 euro besparen (winst voor het project) door bijvoorbeeld mechanische ventilatie te installeren ipv balansventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 23:16
@Exar Een dergelijk systeem is zelfs een paar keer op TV besproken, erg slechte installatie waarvan de grootste voordeel voor de bouwer is (lage kosten). Persoonlijk heb ik het inmiddels bij een huurhuis van familie meegemaakt, verbruikt veel en maakt ook nog eens best wat geluid. Je verwarmt grotendeels met COP1, dus verbruik is dramatisch. Hadden ze vooraf niet gezegd wat het gemiddelde verbruik zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
mister_S schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:21:
@Exar Een dergelijk systeem is zelfs een paar keer op TV besproken, erg slechte installatie waarvan de grootste voordeel voor de bouwer is (lage kosten). Persoonlijk heb ik het inmiddels bij een huurhuis van familie meegemaakt, verbruikt veel en maakt ook nog eens best wat geluid. Je verwarmt grotendeels met COP1, dus verbruik is dramatisch. Hadden ze vooraf niet gezegd wat het gemiddelde verbruik zou zijn?
Nee, de huizen zijn zelfs verkocht als extreem duurzaam.

Ik heb inderdaad het idee dat de verwarmingselementen die aan de boiler zitten het grootste deel van de tijd aan het verwarmen zijn (er brandt dan een lampje op die dingen).
De tocht die we ervaren, zelfs met de roosters dicht, geeft absoluut niet een gevoel van comfort, als ik dat andere topic goed begrijp dan is mechanische ventilatie met frisse buitenlucht uit de roosters helemaal niet geschikt voor dit type warmtepomp?
Ik begin me nogal opgelicht te voelen met onze "super duurzame" nieuwbouwwoning... :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Exar op 07-01-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 20:16
Exar schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:30:
[...]

Nee, de huizen zijn zelfs verkocht als extreem duurzaam.

Ik heb inderdaad het idee dat de verwarmingselementen die aan de boiler zitten het grootste deel van de tijd aan het verwarmen zijn (er brandt dan een lampje op die dingen).
De tocht die we ervaren, zelfs met de roosters dicht, geeft absoluut niet een gevoel van comfort, als ik dat andere topic goed begrijp dan is mechanische ventilatie met frisse buitenlucht uit de roosters helemaal niet geschikt voor dit type warmtepomp?
Ik begin me nogal opgelicht te voelen met onze "super duurzame" nieuwbouwwoning... :'(
Wij hebben een familielid van jouw box hangen, hierbij staat in de installatiehandleiding:

"Samenwerken met de hr-combiketel
De DucoBox WTW is t.a.v. het op te wekken vermogen niet te vergelijken met de hr-combiketel. De DucoBox WTW levert maximaal 1,4 kW thermische energie. Die is uitstekend te gebruiken om de meest gebruikte ruimten in een woning op temperatuur te houden en is er niet voor bedoeld om die ruimten op temperatuur te brengen. Om de woning op temperatuur te krijgen of versneld 1° of 2° in temperatuur te verhogen, dient in deze hybride opstelling de hr-combiketel als ondersteuning met een grotere capaciteit. Ook in het winterseizoen tijdens lagere buitentemperaturen zal de DucoBox WTW ondersteund
worden door de hr-combiketel om samen de totaal benodigde hoeveelheid warmte te leveren. Tijdens vele andere perioden, bijvoorbeeld in voor- en najaar, kan de DucoBox WTW vele uren van de dag zelfstandig de woning op de gewenste temperatuur houden. De DucoBox WTW levert dus de basislast aan warmte."

Raar dat men nu een dergelijke kast gebruikt als solo verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 14:38
Als je voor de rest geen gas gebruikt is dat niet heel gek toch? Als ik kijk naar ons verbruik was dat 177 kWh en 106 m3 gas. Even snel googlen leert me dat 1 m3 gas ongeveer gelijk is aan 10 kWh dus dan zouden wij in totaal op ~1237 kWh uitkomen. Huis uit 2017 van met 146m2 oppervlakte.

Nou ben ik geen energie expert dus CV/Warmtepomp zal in de praktijk vast niet zo 1-op-1 te vergelijken zijn als ik heb gedaan.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
Anton2610 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:44:
[...]
Raar dat men nu een dergelijke kast gebruikt als solo verwarming.
Nou op de site staat dit:
De DucoBox Eco is (COP 5,3) de primaire warmtebron in uw technische installatie. De ventilatiewarmtepomp gebruikt de afgevoerde ventilatielucht als duurzame warmtebron voor verwarming (CV) en warm tapwater (SWW) en levert daardoor het hele jaar door warmteterugwinning. Deze energie wordt geput uit de ventilatieretourlucht en wordt aangevuld met energie uit de buitenlucht.
Dus zo te zien is deze wel bedoeld voor verwarming van het hele huis. Echter, met COP5,3 zou je toch niet zo'n enorm hoog verbruik moeten hebben? Of moet ik rustig wachten hoe het verbruik over een heel jaar zal zijn?
Ozzie schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:54:
[...]
Als je voor de rest geen gas gebruikt is dat niet heel gek toch? Als ik kijk naar ons verbruik was dat 177 kWh en 106 m3 gas. Even snel googlen leert me dat 1 m3 gas ongeveer gelijk is aan 10 kWh dus dan zouden wij in totaal op ~1237 kWh uitkomen. Huis uit 2017 van met 146m2 oppervlakte.

Nou ben ik geen energie expert dus CV/Warmtepomp zal in de praktijk vast niet zo 1-op-1 te vergelijken zijn als ik heb gedaan.
Als dat klopt dan zal het misschien meevallen. Ik schrik enorm van die 1100kWh, maar misschien is dit inderdaad 'normaal' verbruik met een warmtepomp.

[ Voor 27% gewijzigd door Exar op 07-01-2021 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Nee, dit is geen normaal verbruik voor een woning met een warmtepomp. Ik heb nog niet gezien hoeveel m2 gebruiksoppervlakte de woning is en van welk bouwjaar.

Je hebt echter een systeem gekregen wat niet gemaakt voor verwarming, maar voor het terugwinnen van ventilatieverliezen en dit terugbrengen de woning in.

Die 1100 kWh zal dan ook met name elektrisch bijverwarmen zijn met een 1 kWh electra is 1 kWh warmte (COP=1) verhouding en misschien zelfs nog wel veel slechter, doordat er veel te veel geventileerd wordt, waardoor je veel warmte verliest.

Even om het in verhouding te zetten: Mijn woning van 1987 met 126 m2 gebruiksoppervlakte heeft in de maand december 282.525 kWh elektra gebruikt en 1213.92 kWh warmte de woning in gebracht. Nu is dit een lucht/water monoblock warmtepomp. Oftewel, een systeem dat warmte van buiten haalt en dat naar binnen brengt.

Nu richting oplossing
Dit wordt een discussie met de verkoper. Er is een fout systeem bedacht en geinstalleerd. Het is leuk om wat warmteverlies door ventilatie op te vangen, maar niet als primaire verwarming. Ga in overleg en zorg dat dit opgelost wordt. Is het een projectmatige bouw, ga dan ook met de buren praten, want die zullen het zelfde probleem hebben. Samen sta je sterker.

Mijn advies: Als het kan, installeer een echte lucht/water warmtepomp, of eventueel, als de warmtevraag beperkt is, een airco (lucht/lucht warmtepomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Exar het probleem is dat de unit gemaakt is voor een hybride opstelling, maar er is later blijkbaar besloten dat dit ook best all electric kan met een verwarmings element. Probleem is echter dat je dan bij kou te vaak dat element juist gebruikt. Funest voor je verbruik. Daarnaast wordt er buitenlucht gebruikt, dus je ervaart inderdaad tocht.
Het is gewoon een systeem dat niet gebruikt moet worden in moderne bouw. Helaas ziet de gemiddelde consument "warmtepomp" + een hoop onzin verhalen en verwacht andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
mister_S schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:57:
@Exar Het is gewoon een systeem dat niet gebruikt moet worden in moderne bouw. Helaas ziet de gemiddelde consument "warmtepomp" + een hoop onzin verhalen en verwacht andere dingen.
Je kunt dat de gemiddelde consument echter niet verwijten.

Voor de TS ter vergelijk: als ik mijn gasverbruik omreken naar kWh met een cop van 4 en 1 m3 gas=8kWh, dan kom ik inclusief elektraverbruik uit op 1250kWh voor December 2020. Maar ik woon met een gezin wat 24/7 thuis is in een huis uit 1891 van 250m2/1000m3 dat matig geisoleerd is. Kortom, ik vind het genoemde verbruik van 1100kWh erg hoog voor een zeer zuinig nieuwbouwhuis.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dat verwijt ik de koper uiteraard niet, fout ligt bij de makelaar en/of bouwer. Geef mensen gewoon duidelijke en eerlijke uitleg, krijg je achteraf ook geen gezeik. Ik heb zelf echter persoonlijk ervaren dat klanttevredenheid niet hoog in het vaandel staat bij het bouwen van een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:21
Een wtw zonder andere verwarmingsbron is niks meer of minder dan een elektrische kachel.
Warme lucht wordt uit de woning gezogen en vervangen met koude buitenlucht. Dit moet verwarmd worden. Waarmee?
Een COP van 5,3 kan niet als de warmtebron de binnenlucht is, immers is er dan niks om de warmte aan te onttrekken. Zie het als een koelkast met de deur open.
De 1100kWh is dus niks anders dan 24/7 het elektrisch element dat bij staat.
Bouwer en advocaat bellen. Hier moet een extra warmtepomp met buitenunit bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ozzie schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Welnee, het verbruik is buitensporig en onacceptabel. TS verwarmt gewoon met een COP van 1 als ik het zo zie.

Met mijn lucht/lucht warmtepomp verbruikte ik 140kWh in december (SWW via de stadsverwarming). In januari zit ik tussen de 5 en 6kWh per dag (nieuwbouw bj 2019)

Ik vraag mij uberhaubt af of je met 2.5kW met stevige vorst de woning warm houdt. Kortom, aannemer aanspreken, desnoods een second opinion vragen en wanneer het resultaat niet afdoende is de rechtsbijstand erop.

Misschien kan je het elektrische element uitschakelen om te kijken hoe het dan gaat?

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 07-01-2021 18:28 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:39
Interessant (voor mij) om deze ervaring te lezen. Ik oriënteer mij namelijk op een degelijke unit voor mijn huidige woning. Zuur voor de TS. Sommetjes op papier zullen best kloppen voor de woning, maar comfort en reële stookkosten kunnen toch prima slecht zijn met zo'n moderne woning.

Interessant artikel: https://www.vakbladwarmte...-binnenopstelling-1015710

Wellicht dat (TS) er ook wat van opsteken. De Ducobox Eco is met 2,5 kW beslist aan de kleine kant, zeker ivt tot de vermogens die de huidige CW4/CW5 gasketels kunnen leveren. Dikke kans dat met toepassing van dergelijke ventilatiewarmtepomp bij een ventilatietype C (heb ik dat goed?) er koudeval is in de woonkamer.

Sterkte met de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Laatst online: 13:17
@Exar Deze warmtepomp gebruikt ventilatielucht met bijmenging van buitenlucht en kan tot -10 nog 2,5KW leveren. In het all-electric concept worden nog elektrische elementen toegevoegd.

Wij hebben deze destijds in ons appartement geïnstalleerd. Hij gebruikt ventilatielucht maar ook buitenlucht voor verwarming van water. Overventilatie zou je geen last van moeten hebben, dit wordt als het goed is gewoon CO2 en/of vocht-gestuurd middels kleppen.

Het kan natuurlijk zijn dat je veel bouwvocht in je nieuwe woning hebt waardoor het verbruik wat hoger is. Wat zijn de kenmerken van je woning? Hoeveel M2 verwarmd vloeroppervlakte of heb je een warmteverlies berekening?

Wat ook kan, de all-electric installatie voorziet een groot buffervat met 2 elementen en een verswaterstation. Naar mijn idee niet de meest rendabele opstelling, vooral als je vloerverwarming hebt (dat is je buffer). Wat voor opstelling heb je? Een foto zegt meer.

Je kan het energieverbruik meten door middel van slimme stekkers om er achter te komen waar je verbruik vandaan komt.

In het menu kan je temperatuur sensoren, stooklijn instellen etc. Misschien daar naar kijken. Je kan eventueel het installateurs menu in.
1. Ga in het menu naar geavanceerd.
2. De code is 9876.
3 Druk enter.
Wellicht dat je daar wat kan aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
Vloeroppervlak is 114m2.
Bedankt @Murkmans , ik ga dit weekend zeker eens kijken of er in dat menu iets interessants te vinden is.

Maar wat me nu wel in de war maakt; enkele Tweakers suggereren volgens mij dat deze warmtepomp eigenlijk helemaal geen warmtepomp is, of in elk geval niet geschikt voor primaire verwarming. Maar de fabrikant beweert zo te zien dat deze hier wel voor bedoeld is. Wat moet ik nu geloven? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:48

Japie.G

Colour Classic

Het zou primair kunnen dienen, maar icm een systeem C kom je gewoon bakken vermogen te kort. Geweldig mooi om de verliezen van je systeem C tot een minimum te beperken, maar er moet gewoon een fatsoenlijke warmtepomp bij draaien die de primaire verwarming doet.

Zet er een (ik verwacht) relatief kleine lucht water warmtepomo naast die de primaire verwarming doet en laat het duco systeem verder lekker intact hubride er naast lopen zonder gebruik te maken van de elektrische elementen (cop1🙈) en je hebt een geweldig systeem.

Ik heb in mijn 212m2 woning met mijn daikin 8kw warmtepomp 470kwh verstookt voor CV in december. En die Daikin van mij is echt niet de beste wp🤪

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Exar schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 19:41:
Vloeroppervlak is 114m2.
Bedankt @Murkmans , ik ga dit weekend zeker eens kijken of er in dat menu iets interessants te vinden is.

Maar wat me nu wel in de war maakt; enkele Tweakers suggereren volgens mij dat deze warmtepomp eigenlijk helemaal geen warmtepomp is, of in elk geval niet geschikt voor primaire verwarming. Maar de fabrikant beweert zo te zien dat deze hier wel voor bedoeld is. Wat moet ik nu geloven? :?
Een ventilatiewtw gebruikt het afgevoerde lucht om toevoerlucht te verwarmen. Deze benamingen worden vaak door elkaar verward.

Een ventilatie warmtepomp kán all-electric ingezet worden in kleine woningen of woningen met een lage warmtebehoefte.

Een Inventum modulair levert bijvoorbeeld 1,7kwh, maar kan niet onder de 2 graden werken en moet dan bijstoken. Daarnaast gebruikt deze, net als een ducoboxwtw (vandaar de verwarring wellicht) alleen ventilatielucht. Rond de 2 graden gaan deze extra afzuigen om aan de warmtevraag te voldoen en ga je overventileren.

Deze ducobox eco is eigenlijk een doorontwikkeling met bijmenging buitenlucht om 2,5kwh te kunnen leveren tot -10. Hierdoor dus geen overventilatie.

Voor het idee, stel je hebt 30watt per M2 nodig, volgens https://warmtepomp-weetje...armtepomp-indicatietabel/
Dat is dus 30watt x 114=3.420watt

Ducobox eco levert 2.500watt. dat is dus 0,73. Dan geldt een beta-factor 95% en betekent dus dat je 5% elektrisch moet bijstoken voor verwarming.

Je kan het hier een beetje uitrekenen, middels beta-factor en vollasturen etc. Wat je jaarverbruik theoretisch moet zijn voor verwarming. https://warmtepomp-weetje...armtepomp-indicatietabel/.

Wat je wel zal merken is dat doordat je een kleine warmtepomp hebt, je warmwaterlast relatief groot zal zijn. De meeste Tweakers gebruiken namelijk alleen voor warm water vaak al een warmtepomp van 1,5 tot 2kw. (Bijvoorbeeld Atlantic Explorer.).

Als je al een boilervat hebt zou je ook kunnen kijken naar een losse kop zoals https://dawi.eu/product/hewalex-warmtepomp-30kw-ka17678/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:29
'Warmtepomp' is een raambegrip. De koelkast is er een die wel allemaal kennen. De gewone airco is een andere bekende.
Die DucoBox van jou is echt wel een warmtepomp. Je ziet 'm ook op dit opengewerkte plaatje aan de linkerkant zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Tr43DJBJoQn4HNJ64qUj4-Ba2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cqbsezd1kbKThvDRXL9YzoJY.png?f=fotoalbum_large

Alleen niet zo een als wat de gemiddelde consument tegenwoordig onder 'warmtepomp' verstaat, nl. een flink apparaat dat de CV op gas vervangt om je huis te verwarmen en eventueel sanitair warm water te leveren.

Daarnaast is het apparaat wel klein-bemeten om zowel je woning te verwarmen, als in warmwater te voorzien.

En 'extreem duurzaam' is het zeker niet. Want dan hadden er geen elektrische elementen in gezeten en was de WP zelf groot genoeg om onder alle condities alles warm te krijgen.

Als je huis eenmaal droog is en over het jaar gezien valt het verbruik misschien nog wel mee. Maar het had lager gekund.
Nu was het vooral lekker makkelijk en goedkoop voor aannemer/projectontwikkelaar.

(Heb je toevallig ook ook anderhalf niet-aangesloten zonnepaneel op het dak liggen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
De COP is bij de standaard 7oC lucht in en 35oC water uit [[url="file:///C:/Users/HuismJ05/Downloads/technische-fiche-DucoBox-Eco-(nl).pdf"]bron[/url]]:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wR7MW9h6RTXOWAy8CyKYLASyt8Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VB91HwXBGiinfr5N7nil847U.png?f=user_large
Dat is een hele nette waarde. Bv. een Panasonic WP van 3kW haalt net de 5.0 bij dezelfde condities.
Alleen gaat hoe gaat het dan van 35 naar 55oC voor warm water?
Want een Panasonic kan dat met een COP van >2 nog warm water maken. Bij jou gaat dat waarschijnlijk met een elektrisch element (dus COP=1)

[ Voor 7% gewijzigd door WackoH op 08-01-2021 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ik zag vier aansluitingen op de unit en dacht dat het wellicht een aardige vervanging voor m'n 'normale' WTW zou zijn (die ventilatie lucht het in huis voorverwarmd met de lucht uit).
Maar dit plaatje laat zien dat het verschillende afzuigingen uit het huis zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-HYnkI1lnJBf7UPlSERdsFWH_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CrJz5Voxcz7kM7nfer0Ozj7l.png?f=user_large
Dus al die 600 m3/h lucht die de unit nodig heeft om maximaal warmte te genereren moet via raamroosters het huis binnenkomen.
Dat wordt hele dikke sokken + sloffen aan als het buiten een beetje vriest. Brrr...
Succes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:51
Zoals @Murkmans ook al enigzins aangeeft komt het omdat sommige posts hier de Ducobox Eco door de war halen met de Ducobox WTW. De Ducobox WTW heeft een ketel nodig ter ondersteuning. De Eco AE niet.
De Eco AE kan dus de solo draaien en zorgt dmv kleppen dat hij niet overventileert. De primaire bron is dus buitenlucht en wordt 100m3/h aangevuld met binnen-afvoerlucht. (Meer als je hogere stand selecteert).

Hoe jouw boiler wordt geregeld weet ik niet, zou je misschien wat foto's kunnen posten van een afstandje van de boiler en de Ducobox en de buizen+elementen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Nog even een correctie op wat ik eerder schreef over de WP van TS.

Degene die hij heeft kan ook buitenlucht innemen.
In de installatievoorschriften staat dat het max. ventilatiedebiet 400 m3/h is. Van buiten komt dan tenminste 200 m3. De ventilatie van binnen kan gestuurd zijn op CO2 of vocht. Vermoedelijk zijn dat opties die bij gekocht moeten zijn.

Dit zou de normale opstelling met aanzuiging van buiten moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2LSXkqV5OTKBKj4qyje8P8wjE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O4ogjDFQr3kgsuMP1cql4CJg.png?f=user_large

Echt goedkoop is het niet. De hele set kost bij een webwinkel een kleine 10kEuro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
WackoH schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:06:
Nog even een correctie op wat ik eerder schreef over de WP van TS.

Degene die hij heeft kan ook buitenlucht innemen.
In de installatievoorschriften staat dat het max. ventilatiedebiet 400 m3/h is. Van buiten komt dan tenminste 200 m3. De ventilatie van binnen kan gestuurd zijn op CO2 of vocht. Vermoedelijk zijn dat opties die bij gekocht moeten zijn.

Dit zou de normale opstelling met aanzuiging van buiten moeten zijn:
[Afbeelding]

Echt goedkoop is het niet. De hele set kost bij een webwinkel een kleine 10kEuro
Het minimum toegevoegd ventilatielucht is 36m3/h. Dat was bij ons ook de 1-stand. Dus van overventilatie geen sprake.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Na installatie regelt duco het systeem nog in. Dus wellicht kan @Exar daar evt ook terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
WackoH schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:06:
De ventilatie van binnen kan gestuurd zijn op CO2 of vocht. Vermoedelijk zijn dat opties die bij gekocht moeten zijn.
Er is ons uitgelegd dat de ventilatie gestuurd wordt door zowel CO2 als vocht, dus die opties hebben we.
Ik zal morgen bij daglicht eens proberen goede foto's van de opstelling te maken.
Murkmans schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:00:
[...]
Na installatie regelt duco het systeem nog in. Dus wellicht kan @Exar daar evt ook terecht.
We hebben dit weekend een fatal error gehad (onvoelde zuigkracht, was alleen op te lossen door de stekker even uit de wandcontactdoos te halen), dus ik denk dat Duco sowieso moet komen kijken. Ik begreep namelijk van de storingsdienst van de installateur dat ze de Ducobox niet eens open mogen maken, dat moet Duco schijnbaar doen.

[ Voor 39% gewijzigd door Exar op 10-01-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik vind een systeem als de Ducobox Eco elegant.
Het concept is niet echt nieuw (wat een voordeel is) want een collega sloopte 7 jaar geleden al een warmtepompboiler op ventilatielucht uit z'n net gekochte huis omdat 'ie het maar een herrie-makend onding vond 8)7

Een voordeel (in kosten bij de aanleg) t.o.v. een 'normale' WTW met inblaasopeningen is dat er alleen afzuiging hoeft te zijn. Maar daarvoor in de plaats heb je dan wel weer roosters in de ramen (en ik heb een koude-voeten fobie :| ).

Voor het overall rendement zal het niet veel uitmaken of de warmte uit alleen buitenlucht, of uit een mengsel van binnen en buitenlucht wordt gehaald. Met de condensatiewarmte van vocht uit de douche wordt misschien nog wat extra rendement meegepakt.

Alleen met maar 2.5 kW je huis warm krijgen, en sanitair water maken (kost ~10% van de capacitiet heen?)...
Heb je meer warmte nodig (zoals nu, vooral ook om het huis te drogen) moeten die 5 kW elementen voor CV en warm water bijspringen. Dan gaat het hard.

Misschien investeren in een dikke game PC met 1000 W verbruik voor de koude winteravonden?

@Murkmans Ik wilde meer een beetje een gevoel krijgen hoe duur het apparaat nu is want ik ben zelf ook aan het kijken naar een warmtepomp en eventueel sanitair warm water om helemaal van het gas te kunnen. Voor een 9kW pomp (die dat tot -20oC blijft leveren, al schakelt op een gegeven moment wel een 3kW elektrisch element bij) kost dat zo'n 7000 Euro, of 4500~5000 Euro incl. subsidie.

Wat jij hebt betaald is in lijn met wat het apparaat kost (kleine 4000 Euro) en verminderd met de subsidie (1600 Euro) en dan de kosten voor loodgieter.

Exar heeft echter ook sanitair warm water wat ook 4000 Euro kost. Bovendien komt een nieuwbouwwoning niet in aanmerking voor subsidie. En al die extras als CO2 regeling etc. zijn best prijzig, maar er zal daarentegen wel weer een projectkorting vanaf gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
WackoH schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:41:
Ik vind een systeem als de Ducobox Eco elegant.
Het concept is niet echt nieuw (wat een voordeel is) want een collega sloopte 7 jaar geleden al een warmtepompboiler op ventilatielucht uit z'n net gekochte huis omdat 'ie het maar een herrie-makend onding vond 8)7

Een voordeel (in kosten bij de aanleg) t.o.v. een 'normale' WTW met inblaasopeningen is dat er alleen afzuiging hoeft te zijn. Maar daarvoor in de plaats heb je dan wel weer roosters in de ramen (en ik heb een koude-voeten fobie :| ).

Voor het overall rendement zal het niet veel uitmaken of de warmte uit alleen buitenlucht, of uit een mengsel van binnen en buitenlucht wordt gehaald. Met de condensatiewarmte van vocht uit de douche wordt misschien nog wat extra rendement meegepakt.

Alleen met maar 2.5 kW je huis warm krijgen, en sanitair water maken (kost ~10% van de capacitiet heen?)...
Heb je meer warmte nodig (zoals nu, vooral ook om het huis te drogen) moeten die 5 kW elementen voor CV en warm water bijspringen. Dan gaat het hard.

Misschien investeren in een dikke game PC met 1000 W verbruik voor de koude winteravonden?

@Murkmans Ik wilde meer een beetje een gevoel krijgen hoe duur het apparaat nu is want ik ben zelf ook aan het kijken naar een warmtepomp en eventueel sanitair warm water om helemaal van het gas te kunnen. Voor een 9kW pomp (die dat tot -20oC blijft leveren, al schakelt op een gegeven moment wel een 3kW elektrisch element bij) kost dat zo'n 7000 Euro, of 4500~5000 Euro incl. subsidie.

Wat jij hebt betaald is in lijn met wat het apparaat kost (kleine 4000 Euro) en verminderd met de subsidie (1600 Euro) en dan de kosten voor loodgieter.

Exar heeft echter ook sanitair warm water wat ook 4000 Euro kost. Bovendien komt een nieuwbouwwoning niet in aanmerking voor subsidie. En al die extras als CO2 regeling etc. zijn best prijzig, maar er zal daarentegen wel weer een projectkorting vanaf gegaan.
toon volledige bericht
Uiteraard, maar daarom zijn wij ook Tweakers :) je kan een totaalpakket afnemen bij een installateur voor 10k of zelf als Tweaker zijnde op onderzoek uitgaan en bijvoorbeeld een simpele CO2 module bouwen voor 20 euro die via domotica de afzuiging regelt ;).

Maar voor nieuwbouw gaat die vlieger niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exar
Hierbij een paar foto's van de technische ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gea057hEn5W98PDXoDockZi3Bk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tjFVZ8d14HagkKBFbJqAqx1.jpg?f=fotoalbum_large
Overzicht Technische Ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oV3lH0CoYWLZWAdehR3D62wQgtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKr3LUusOutl2ALMmCJwZQxo.jpg?f=fotoalbum_large
V.l.n.r. expansievat, verswaterverdeler (?), Ducobox (warmtepomp/ventilatie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLmO9gdJmxpxNg3ZUpH2Pgtyc5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYlJJuXJgo4ayh1O8UYcigy3.jpg?f=fotoalbum_large
Boiler met daarin de twee elektrische verwarmingselementen (Reflex 2,5kW).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PmxHTrTwO3qS7cTLthANTLShs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9uG5XuIqV88N5T0Qa9fD1rOd.jpg?f=fotoalbum_large
Boilercontrol (witte kastje boven) en ik denk pompunit? (Duco kastje in het midden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGIiBWJGqMwuQoIVwvhTLUFhHLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpmaQmmfr5Jj3q5G9VjBaw0q.jpg?f=fotoalbum_large
Snoertjes die uit de boilerisolatie steken? :?

Ik heb die laatste foto toegevoegd omdat ik me afvraag waarom er gaten in de isolatie van de boiler zitten waar kabeltjes uit komen die nergens op aangesloten zijn. 8)7
Wellicht kan iemand met meer kennis van zaken me geruststellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vloeroppervlak is 114m2.

Nee;
Voor de momenten met een hogere warmtevraag wordt de DucoBox Eco geassisteerd door een secundaire warmtebron naar keuze.
Maar in jouw geval hebben ze dat met een resistief element gedaan zo te zien. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Idd, 2x 2.5 kW zoals Exar schrijft. Een voor CV, ander voor sanitair warm water (SWW).

Ducobox geeft aan dat een vorm van demping moet worden geïnstalleerd (zie 12 hieronder). Zijn die aanwezig?
Ik heb al vaker gezien dat mensen een hekel aan hun afzuiging hebben omdat die door gebrek aan dempers zo'n kabaal maakt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4J6F8yYpcL4vSZnLRjfuKuOw1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CsHmtQ5nQE2M3TddCFYhMlO6.png?f=fotoalbum_large

En ik zou vragen of ze het elektrisch wat netter kunnen wegwerken (3de foto). Ziet er niet uit, al die draden die in de lucht wapperen... ;)

Zijn die elektrische elementen (zwarte kastjes op de boiler?) eigenlijk wel aangesloten? Ik zie er geen draad uit komen. Misschien moeten daar die twee lusjes wel heen 8)

[ Voor 19% gewijzigd door WackoH op 12-01-2021 00:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:06:
Maar in jouw geval hebben ze dat met een resistief element gedaan zo te zien. :X
Tja, wat wil je anders doen dan? Gas is er natuurlijk niet. Extra WP gaat ook niet zomaar.

@Exar De aansluiting ziet er goed uit. Wel zijn de kabels een beetje een rommeltje. Mijn vermoeden is omdat warm tapwater ook niet goed werkt dat het systeem niet goed is ingeregeld. Mogelijk dat het e.e.a. nog te maken heeft met die loshangende draden. Vermoedelijk zijn dit de 2 sensoren die uit de boiler control unit komen (die 2 dunne kabels uit 1 wartel). Deze moeten op het vat zitten, zitten ze dat wel? Anders blijven die elementen maar doorstoken. Probeer zoveel mogelijk te loggen qua verbruik, zo kun je inzien of het systeem goed presteert.

Check ook nog even of warm tapwater op Comfort - Inactief staat.

Het hele idee met de driewegkleppen begrijp ik niet echt, stel je had gewoon bovenaf ingevoed en onderkant retour heb je ook gewoon gelaagdheid. Ze zullen bovenin wel een hoge temperatuur willen halen o.i.d. Het systeem zoals deze er nu staat heeft wel wat weinig vermogen voor 114m2 en 3-4 personen. Reken dus zeker op 750+kWh verbruik in dec/jan. Je was wel beter afgeweest met een WPB voor tapwater denk ik, i.p.v. dit buffervat. De Ducobox Eco had dan een 3kW doorstromer als CV-ondersteuning kunnen hebben.
WackoH schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:20:
Zijn die elektrische elementen (zwarte kastjes op de boiler?) eigenlijk wel aangesloten? Ik zie er geen draad uit komen. Misschien moeten daar die twee lusjes wel heen 8)
Die doen het wel denk ik, er schijnt een lampje op te branden.

[ Voor 12% gewijzigd door Jim423 op 12-01-2021 00:54 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die box doet maar 2,5 kW thermisch en het rendement gaat dan ook gewoon richting dat van een L/W wp gezien hij dan meer lucht van buiten gaat happen.

2,5 kW voor CV + SWW is gewoon erg krap voor de meeste woningen. Stel je jast er 200L douchewater door per etmaal, dan houdt je nog 2,22 kW over voor CV.
Jim423 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:42:
[...]

Tja, wat wil je anders doen dan? Gas is er natuurlijk niet. Extra WP gaat ook niet zomaar.
Als je er zelf iets over te zeggen hebt kies je toch nooit zo'n installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
Jim423 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:42:
[...]

@Exar De aansluiting ziet er goed uit. Wel zijn de kabels een beetje een rommeltje. Mijn vermoeden is omdat warm tapwater ook niet goed werkt dat het systeem niet goed is ingeregeld. Mogelijk dat het e.e.a. nog te maken heeft met die loshangende draden. Vermoedelijk zijn dit de 2 sensoren die uit de boiler control unit komen (die 2 dunne kabels uit 1 wartel). Deze moeten op het vat zitten, zitten ze dat wel? Anders blijven die elementen maar doorstoken. Probeer zoveel mogelijk te loggen qua verbruik, zo kun je inzien of het systeem goed presteert.

[...]
Ik denk dat dit stap 1 voor je is @Exar . Hoe is het elektrisch aangesloten, 3 fase of ducobox op een aparte groep en elk element apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Dit is het elektrische schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtVhZvwmPlIH8ZtbIPodDpK_MK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JNd6Uf1OXA0Wse3JalPL8pFW.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt er dus op dat het 1 fase is.
De Ducobox zelf verbruikt max. 1200 W, en de elementen zijn 2.5 kW ieder.
Dus het zou net op 1 fase kunnen als de elementen niet tegelijkertijd aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 01:34:
Die box doet maar 2,5 kW thermisch en het rendement gaat dan ook gewoon richting dat van een L/W wp gezien hij dan meer lucht van buiten gaat happen.

2,5 kW voor CV + SWW is gewoon erg krap voor de meeste woningen. Stel je jast er 200L douchewater door per etmaal, dan houdt je nog 2,22 kW over voor CV.

[...]

Als je er zelf iets over te zeggen hebt kies je toch nooit zo'n installatie?
Ik heb eenzelfde setup. Alleen dan met 2,6kW WP.
Vergeet niet dat die 2,5kW volgens mij gespecificeerd is bij W35. Daar kun je nooit SWW mee maken. Oftewel in de praktijk heb je eerder 2kW vermogen dus 1,8kW beschikbaar voor CV rond het vriespunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:06

The Legend

*Plop*

Hoe is dat afgelopen @Exar ? Mijn Ventiline is overleden, en ik ben me aan het oriënteren op een vervanger. Ik wil niet all-E gaan (heb een gasketel en een gashaard). Het feit dat de Duco ook buitenlucht gebruikt en ipv 1,4kWh 2,5kWh kan leveren spreekt me wel aan. Ik denk dat ik dan nog nauwelijks hoef bij te verwarmen op gas, waar dat nu nog wel het geval is.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@Exar
Sneu om je ervaring te lezen.
gelukkig heb ik niet een dergelijk systeem, maar om je een beetje perspectief te geven:

Ik heb een nul-op-de-meter woning uit 2015 met een water/water warmtepomp van Itho (WPU35i) en een warmte-koude opslag in eigen bron. De CO2-gestuurde ventilatie wordt verzorgd door een Itho QualityFlow (zonder bijverwarmingselement).

Dus als je een water/water warmtepomp zou toevoegen aan jouw systeem, dan zou je uit kunnen komen op de volgende verbruiken:

Historische verbruiken:
- Dec 2020: 390 kWh (dit is hoger door thuiswerken vanwege Corona)
- Dec 2019: 352 kWh
- Dec 2018: 336 kWh

Een groot verschil dus met jouw 1100 kWh voor december.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt in de discussies met de leverancier/aannemer.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 00:30

icecreamfarmer

en het is

Xqlusive schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:07:
Klopt, het blijft me soms verbazen wat voor rare keuzes gemaakt worden in nieuwbouwprojecten, al dan niet bewust.

Ik heb het idee dat er vaak naar een bepaalde EPC waarde wordt toegewerkt om op papier als energiezuinig te kunnen worden verkocht. Dus, hoe kunnen we op de goedkoopste manier een lage EPC waarde realiseren. Dat je daarmee soms heel onlogische combinaties maakt die in de praktijk compleet niet werken boeit niet, want het huis wordt toch wel verkocht. Dan liever een paar 1000 euro besparen (winst voor het project) door bijvoorbeeld mechanische ventilatie te installeren ipv balansventilatie.
Jep zie ik bij vrienden ook. Gloednieuw huis maar wel van die lelijke tochtrooster boven de ramen.
Een PV paneel extra zal wel goedkoper zijn dan een WTW installatie.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

The Legend schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:36:
Hoe is dat afgelopen @Exar ? Mijn Ventiline is overleden, en ik ben me aan het oriënteren op een vervanger. Ik wil niet all-E gaan (heb een gasketel en een gashaard). Het feit dat de Duco ook buitenlucht gebruikt en ipv 1,4kWh 2,5kWh kan leveren spreekt me wel aan. Ik denk dat ik dan nog nauwelijks hoef bij te verwarmen op gas, waar dat nu nog wel het geval is.
@The Legend En hoe is het met jou eigenlijk afgelopen? Heb ook gasketel en -haard en op zoek naar een vraaggestuurde ventilatie C. Deze oplossing van Duco lijkt mij ook het meest interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:06

The Legend

*Plop*

Superbeagle schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 21:27:
[...]

@The Legend En hoe is het met jou eigenlijk afgelopen? Heb ook gasketel en -haard en op zoek naar een vraaggestuurde ventilatie C. Deze oplossing van Duco lijkt mij ook het meest interessant.
Ik kon via Nefit onder garantie een Bosch Compress 7400i 5kW hybride warmtepomp krijgen tegen kostprijs (ca. 1500 euro incl. alle aansluitmaterialen en benodigdheden). Dat was voor mij voordeliger dan een Duco WP-installatie. Ik heb de Ventiline zelf verwijderd en een Ducobox Silent MV-box opgehangen. De warmtepomp staat inmiddels alweer een tijdje te draaien :)

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Dat heb je dan mooi geregeld. Ook subsidie gekregen van de overheid? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd naar jouw ervaring met die combi van Bosch WP en Duco MV. Energieverbruik, comfort en is jouw Duco vraaggestuurd op zowel CO2 of vocht of beide? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:52
@Exar
*Schop.
Hoe is het afgelopen met je Duco?

Ik zag foto,s voorbij komen dat je ook de boilervat optie hebt dan kan het hoge verbruik wel verklaren.
Als het vat niet snel genoeg opgewarmd wordt springt een element bij en dat kost behoorlijk veel energie.

Ik zelf denk namelijk aan dit product maar zonder warmwater erbij gezien daar niet genoeg vermogen voor is om met de warmtepomp functie te doen.

De Duco is een WTW en warmtepomp in 1, het is geen apparaat die het hele huis kan verwarmen met tapwater erbij dan zal regelmatig een element bijspringen wat dus het hoog verbruik verklaart zeker een joekel van boilervat wat jij hebt dat ik zag op de foto,s.

We hebben het toch over deze?
https://www.nbd-online.nl...-eco-ventilatiewarmtepomp

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 31-10-2022 12:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
@mr_evil08
Hoe het is afgelopen? Tja, we zitten met een jaarverbruik van rond de 7000 kWh, dus dat is met de huidige energieprijzen niet zo leuk...
We hebben wel een paar maanden geleden uit een soort wanhoop die elektrische elementen op het boilervat helemaal uitgedraaid, dus dat zal een hoop kWh schelen verwacht ik. Maar dag modern comfort ;w en niet meer beiden in de ochtend douchen (ik douche nu in de ochtend, mijn vriendin in de avond). En tja, het is afwachten of het huis zo nog warm gehouden kan worden als het buiten echt koud wordt...

Voor mijn gevoel zijn we door het bouwbedrijf bedonderd en hebben ze gewoon lekker makkelijk kunnen scoren met huizen verkopen als super duurzaam (op papier), wat dus gewoon oplichterij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:52
@Exar Exar
Hoe zit het met geluid trouwens bij in bedrijf van warmtepomp want 400 m3/h door de buizen loopt te denderen klinkt niet heel stil?

Let je wel een beetje op legionella nu de elektrische elementen uitgeschakeld zijn in het vat.

Duco presenteerd het als ga volledig gasloos een warmtepomp die tot 2,5kW kan leveren voor een volledig huis incl warmwater is ook niet serieus te noemen ongeacht passief huis.

Best vervelend dit.
Ik zelf zit op 900kwh voor beneden verwarming maar een L/L WP is niet vergelijkbaar met een ventilatiewarmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 01-11-2022 22:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
mr_evil08 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:24:
@Exar Exar
Hoe zit het met geluid trouwens bij in bedrijf van warmtepomp want 400 m3/h door de buizen loopt te denderen klinkt niet heel stil?
Het is zeker geen stil systeem, maar wij zijn er inmiddels redelijk aan gewend. Je kan in elk geval door het hele huis goed horen of de warmtepomp die helemaal op zolder in de technische ruimte hangt bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:32
@Exar
Een jaar verder. Inmiddels nog het element uit staan en is er iets veranderd in je verbruik?
Pagina: 1