Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickismijnnaam
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-12-2020
Beste allen,
Sinds twee weken woon ik in een woning die gepresenteerd werd als zéér energiezuinig omdat er voor de verwarming en tapwater gebruik gemaakt wordt van de Inventum Modual air All-E in combinatie met Maxtank (boiler).

Hij verbruikt echter 20 KWh per dag wat het jaarverbruik op zo'n 7300 kWh brengt terwijl hij gemiddeld genomen volgens Inventum zo'n 3500 kWh per jaar zou moeten gebruiken. Wat nog véél erger is: de verwarming van dit systeem is in 10 dagen tijd slechts 1.5 graad gestegen en blijft steken op 17 graden.

Inmiddels zijn er 3 monteurs langs geweest die niet begrijpen waarom dit systeem zo enorm veel energie verbruikt en de radiatoren nauwelijks warmer worden. Ze hebben contact opgenomen met Inventum maar die zegt dat hun systeem gewoon goed zou moeten werken......

Ik zit nu dus in een koud huis met een gigantisch hoge energierekening 😩

Weet iemand waarom dit systeem niet werkt en waarom het verbruik zo hoog is?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:36
Kun je iets meer vertellen over de installatie? Je verwarmt LTV radiatoren? Geen vloerverwarming?

Nieuwbouw/renovatie woning? Stooklijn? Heb je een idee bij je aanvoer temperatuur en delta?

Dit zal de experts vast helpen hier op tweakers.

Edit: ik ken het product niet. Betreft een l/l wp?

[ Voor 9% gewijzigd door synx6 op 16-12-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:15

BCC

Nieuwbouw ? Wat deden de vorige eigenaren? Hebben de buren hetzelfde?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickismijnnaam
Het is nieuwbouw, net opgeleverd.

Er zitten hele grote radiatoren in die speciaal voor dit systeem zijn. Of dat LTV radiatoren zijn weet ik niet. Er is géén vloerverwarming.

De monteurs hebben allerlei metingen verricht en die waren goed. Het systeem werkt dus op zich wel maar de radiatoren worden niet warm genoeg waardoor het in het (zéér goed geïsoleerde) huis niet warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickismijnnaam
Mijn buren hebben dezelfde problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
Als je woning niet comfortabel warm is dan werkt het dus niet... monteur bellen! Daarnaast ook bouwer/aannemer laten aanrukken.

[ Voor 22% gewijzigd door synx6 op 16-12-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je foto's en schema's van de installatie? Welke CV-temperaturen zitten erbij? Douche je veel?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickismijnnaam
Het Ecolution Modul air ALL-E is het nieuwste verwarmings systeem van Inventum die geheel op elektriciteit werkt en gas overbodig maakt.

Technische kennis heb ik daar niet over. Vandaar mijn vraag in dit forum.

Heeft zo'n systeem misschien een opstarttijd nodig waardoor het verbruik zo enorm hoog is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
Denk niet dat we je hier verder kunnen helpen tenzij je meer info geeft en antwoorden op vragen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 03-05 08:28
Wel raar dat je geen vloerverwarming hebt. Maar ik zou het dan bij de aannemer voorleggen, omdat deze verantwoordelijk is voor de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:49
Er zal vast iets van een display ofzo op de apparaten zitten. Pak een stoel/krukje en ga een uurtje bij het apparaat/de apparaten zitten. Kijk en luister wat er gebeurt en noteer dit met tijden erbij. Kun je patronen ontdekken? Foutcodes? Kijk ook bij je elektrameter, zie je daar bepaalde patronen in het verbruik? Hoe heb je nu die 20 kWh bepaald?

Kom met die informatie terug hier, je huidige post is erg summier qua informatie. Eigen inzet wordt op Tweakers wel gewaardeerd.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 16-12-2020 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een feit is dat je net in een zeer koude periode startte met verwarmen met een relatief kleine ventilatie wp.
De warmtepomp levert maar 1,7kW en hij zuigt lucht vanuit het huis aan, wellicht met een WTW erbij.
Redt hij het niet dan schakelt hij een element in van 1,5kW, 3kW of 4,5kW afhankelijk van de boiler grootte.
De warmtepomp verbruikt 620W, per dag zou dat bijna 15kWh zijn afgezien van het element.
Een WTW systeem doet daar nog 60-80W bij.

Wat we niet weten is of de woning een WTW heeft (blaast lucht droge ruimtes in en zuigt af in natte ruimtes).
Als de ramen roosters hebben of een kierstand dan zuig je koude lucht het huis in.
De laatste 4 dagen zou het huis toch sneller moeten opwarmen lijkt mij.

Stel dat de woning uiteindelijk 20 graden is, dan zal het verbruik afnemen en over het jaar gezien kom je natuurlijk niet aan het hoge dag verbruik van nu :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:06
Kortom Dagverbruik is 15KWh nominaal bij verwarmingsvraag. Daarnaast kijk je in december, ik denk dat je jaarverbruik eerder richting de 3500 dan 7000 gaat.

Dat je huis niet warm word is vervelend , helaas heeft een huis het eerste jaar een andere warmtebehoefta dan normaal o.a. door het drogen van cement. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat je dit jaar moet bijverwarmen en dat dat volgend jaar niet hoeft.

Dus niet te senl oordelen. IIG moet je huis wel warm zijn. raar dat je geen instructie hebt gekregen bij het systeem. Werk je trouwens met nachtverlaging?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickismijnnaam
Beste Speedy-Andre,
Dank voor je reactie, dit verhelderd het voor mij.

Het klopt inderdaad dat er roosters bij de ramen zitten. Die moeten altijd open staan. De warme lucht wordt uit de woning opgezogen en deze warmte wordt gebruikt om de radiatoren en het tapwater te verwarmen. Bij douchen en koken moet ik op een knopje drukken waardoor de ventilator tijdelijk harder gaat zuigen.

Jij komt uit op 15 kWh, dus die 20 kWh kan dus wel kloppen. Als mijn huis dus éénmaal zo'n 20 graden is neemt het gebruik dus af begrijp ik uit je verhaal.

Nu net kreeg ik te horen dat bij de helft van de bewoners hier het systeem perfect werkt en bij de andere helft juist niet (zoals bij mij). Het gaat er daardoor op lijken dat er tijdens de bouw iets mis is gegaan met het aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickismijnnaam
Dank ook voor alle overige reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickismijnnaam
De woning werkt inderdaad op dag- en nachtstroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dan heb je blijkbaar ventilatie type C, anders zou je geen roosters hebben.
Dat maakt wel duidelijk dat je vrij veel warmteverlies hebt omdat je altijd lucht van buiten aanzuigt.
Gaat het bij andere woningen wel goed, dan zou je kunnen checken of die bijvoorbeeld enkele roosters sluiten.
Het is geen ramp om er een paar te sluiten, de lucht gaat dan meer via kamers met open roosters.
Bij voorkeur in de leefruimtes open laten omdat het anders muf wordt en wellicht vochtig ivm het beton.

Het lijkt wel of de aannemer nog werkt alsof er cvketels in zitten, daarmee kan je de woning een stuk sneller 'droog' stoken.
Nu heb je echter veel minder verwarmings vermogen en ook nog koude lucht via de roosters.
Mijn 15kWh is 24u x620W per dag met aanvullend het verbruik van het boiler element.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-05 12:04
Bijzonder dat ze een nieuwbouwhuis aanprijzen als zeer energiezuinig, maar dan wel opleveren met mechanische ventilatie (type C) en zonder vloerverwarming...

Je zou verwachten dat ze het huis potdicht maken en ventileren met balansventilatie en verwarmen op lage temperatuur met een systeem dat netjes weggewerkt is in de vloer ipv hele grote radiatoren. Met als bijkomend voordeel (bij VVW) dat het comfort (gevoelstemperatuur) hoger is.

Tevens vind het best bijzonder dat ze kiezen voor een ventilatie-warmtepomp als enige warmtebron. Dit betekent dus eigenlijk dat warmte gerecycled wordt, wat in principe natuurlijk goed is, maar dit betekent ook dat dit de enige manier is om daadwerkelijk warmte toe te voegen aan dit huis. Wat dus per definitie elektrisch moet met een COP van 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Is je huis gebouwd conform het bouwbesluit? Ik ken nieuwbouwwoningen (2018) waarbij men hele stukken isolatie 'vergeten' is. Crisis? Duur? Betrof sociale woningbouw met vloerverwarming op alle verdiepingen. Ook met zo'n inventum ecolution. Mensen moesten verhuizen omdat ze de energierekening niet konden betalen.

Betreft trouwens Land van Winkel in Abcoude waar ik het over heb. https://landvanwinkel.nl
Gemeente Ronde Venen. Woningcorporatie GroenWest. Niet toevallig dezelfde aannemer als bij jou? :P

Begin dus eens met een warmtebeeldcamera te kijken hoe je woning eruit ziet op een koude dag :). En schakel het elektrische element uit. (6 kW in Abcoude).

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 16-12-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ze doen aardig hun best om publiciteit over de stroomkosten te verbergen, waar vind ik een linkje? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Ben ook wel benieuwd.

Hier:

https://www.vakbladwarmte...459-1104254146.1608129459

Gebruiken ze het ding ook. Maarrr alleen voor keuken, woonkamer, hal. Voor boven gebruikt men elektrische radiatoren... :X. Op papier is zo'n oplossing misschien wel "energiezuinig" maar in de praktijk niet vermoed ik.

Lijkt allemaal een beetje te mooi om waar te zijn wat Inventum ons probeert te verkopen.

Hier nog een topic over een Inventum. Weet niet of het dezelfde is want het scala aan producten is best verwarrend. Ik las ook dat Inventum niet goed is met WTW maar ook niet met warmtepompen. Dus wat nou precies de overweging is om dit in nieuwbouwhuizen te plaatsen is wat duister.

Edit: link verwijderd wegens niet relevant.

[ Voor 30% gewijzigd door Bart2005 op 16-12-2020 16:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zoek de missers in de 1e tekst |:(

"De ventilatiewarmtepomp is van Inventum. Het model is de Ecolution Modul-AIR ALL-E met een vermogen van 1,7 kWh en een elektrische doorstroomverwarmer van 1,5 kWh om bij te verwarmen. Voor het tapwater viel de keuze op de indirect gestookte boiler MAXTANK Modul-AIR, ook van Inventum. De inhoud ervan is 150 liter, en ook in de boiler zit een elektrisch element, van 2 watt. "

Als je niet eens de eenheden kent kan je beter in de Margriet stukjes gaan schrijven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Speedy-Andre schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:58:
en ook in de boiler zit een elektrisch element, van 2 watt. "
Kijk. Daar kunnen we wat mee. :) Het doet niet echt veel maar alle kleine beetjes helpen. En het water wordt niet echt warm maar het kost ook niet veel aan energie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:11
Waarschijnlijk haalt mijn balansventilatie met WTW net zoveel warmte uit de retourlucht. Met slechts een fractie van het energieverbruik.

Vervolgens wordt er alleen maar met COP=1 oplossingen warmte het huis in gepompt. Het is bijna misdadig dat dit soort 'oplossingen' toegepast mogen worden.

Edit:

Uit het artikel:
In het stookseizoen draait de warmtepomp volgens Van der Spijker 24 uur per dag stationair en op volle toeren. “Dat is goed voor een warmtepomp en verlengt de levensduur, starts en stops zijn niet goed voor levensduur en het rendement. Je voorkomt storingen en gedoe met regelingen. En het zorgt voor een hoge COP.
In Jip-en-Janneke-taal: die warmtepomp is zo onderbemeten dat hij altijd op vol vermogen draait. Als er meer vermogen nodig is (en dat is bijna altijd), schakelen er elektrische elementen bij.

De consument denkt warmtepomp, dus energiezuinig, maar komt bedrogen uit. In feite krijgt hij een elektrische CV-ketel met COP=1, met een geïntegreerde WTW en losse elektrische boiler.

Ik heb oprecht met TS te doen. Hopelijk komt er een goede, houdbare, oplossing.

[ Voor 59% gewijzigd door Joris748 op 16-12-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Dat dacht ik ook. Wat zal nou precies de overweging zijn om dit soort misbaksels toch te gebruiken in projecten? De kennis en kunde is er gewoon niet vermoed ik en men gelooft de misleidende marketing van de fabrikant. Die eigenlijk de schuldige is hier m.i. Mogelijk enkel geschikt voor omgevingen waar de buitentemperatuur nooit beneden de 10 graden komt en waar de stroom heel goedkoop is.. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Bart2005 op 16-12-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:25
Rickismijnnaam schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:29:
Beste allen,
Sinds twee weken woon ik in een woning die gepresenteerd werd als zéér energiezuinig omdat er voor de verwarming en tapwater gebruik gemaakt wordt van de Inventum Modual air All-E in combinatie met Maxtank (boiler).

Hij verbruikt echter 20 KWh per dag wat het jaarverbruik op zo'n 7300 kWh brengt terwijl hij gemiddeld genomen volgens Inventum zo'n 3500 kWh per jaar zou moeten gebruiken. Wat nog véél erger is: de verwarming van dit systeem is in 10 dagen tijd slechts 1.5 graad gestegen en blijft steken op 17 graden.

Inmiddels zijn er 3 monteurs langs geweest die niet begrijpen waarom dit systeem zo enorm veel energie verbruikt en de radiatoren nauwelijks warmer worden. Ze hebben contact opgenomen met Inventum maar die zegt dat hun systeem gewoon goed zou moeten werken......

Ik zit nu dus in een koud huis met een gigantisch hoge energierekening 😩

Weet iemand waarom dit systeem niet werkt en waarom het verbruik zo hoog is?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
misschien een idee om de totale van je topic even aan te passen.
dat beschrijft namelijk het probleem niet en is alleen een normaal gevolg van je probleem.

Je Inventum ecolution functioneert zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-05 10:54

Lancer

What the......

Hier ook een lucht/water warmtepomp. Zonder vloerverwarming, maar met convectoren in huis (werkt ook met lage temperatuur aanvoer).

Een verbruik van 20KWh op koude dagen is normaal bij ons. Op een ijsdag wordt het nog veel hoger. Gelukkig gebruik het systeem in de zomer heel weinig.

Ik denk dat het systeem bij TS een te kleine capaciteit heeft als het niet warm wordt. Overigens voelen de convectoren bij os nooit meer dan lauwwarm, maar het is wel behaaglijk binnen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Rickismijnnaam schreef op woensdag 16 december 2020 @ 12:29:
Wat aan deze beschrijving wel bijzonder is is dat het apparaat niet een bepaalde capaciteit met bijbehorend verbruik heeft (zoals aangegeven door de fabrikant) maar in ongunstige gevallen zoals hier blijkbaar "gewoon" door blijft stoken met een gigantisch verbruik aan stroom met tegelijk een zeer matig resultaat.

Dat is wel een behoorlijke valkuil die voor dure verrassingen kan zorgen. Als je daar achter komt is het leed al geschied en kun je niets verhalen w.s. Iemand hier noemde het al "misdadig" en eigenlijk klopt dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Lancer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:29:
Gelukkig gebruik het systeem in de zomer heel weinig.
Tsja. Dat zal voor zo'n beetje alle systemen gelden. Dus dat is geen bijzondere eigenschap van juist dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Joris748 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:12:
Waarschijnlijk haalt mijn balansventilatie met WTW net zoveel warmte uit de retourlucht. Met slechts een fractie van het energieverbruik.

Vervolgens wordt er alleen maar met COP=1 oplossingen warmte het huis in gepompt. Het is bijna misdadig dat dit soort 'oplossingen' toegepast mogen worden.

Edit:

Uit het artikel:

[...]

In Jip-en-Janneke-taal: die warmtepomp is zo onderbemeten dat hij altijd op vol vermogen draait. Als er meer vermogen nodig is (en dat is bijna altijd), schakelen er elektrische elementen bij.

De consument denkt warmtepomp, dus energiezuinig, maar komt bedrogen uit. In feite krijgt hij een elektrische CV-ketel met COP=1, met een geïntegreerde WTW en losse elektrische boiler.

Ik heb oprecht met TS te doen. Hopelijk komt er een goede, houdbare, oplossing.
Dit lijkt me allemaal spot-on. Dit soort energieverspillende systemen zouden verboden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Bart2005 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:32:
[...]

Wat aan deze beschrijving wel bijzonder is is dat het apparaat niet een bepaalde capaciteit met bijbehorend verbruik heeft (zoals aangegeven door de fabrikant) maar in ongunstige gevallen zoals hier blijkbaar "gewoon" door blijft stoken met een gigantisch verbruik aan stroom met tegelijk een zeer matig resultaat.
20kWh per dag midden december is geen 'gigantisch verbruik', maar ongeveer wat je zou verwachten als je rekent op 3500kWh per jaar. Heel ruwweg verbruik je in December typisch zo'n 1/6e van je totale verbruik voor verwarming.

Het matig resultaat is natuurlijk wel een zorg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
eamelink schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:47:
[...]

20kWh per dag midden december is geen 'gigantisch verbruik', maar ongeveer wat je zou verwachten als je rekent op 3500kWh per jaar. Heel ruwweg verbruik je in December typisch zo'n 1/6e van je totale verbruik voor verwarming.

Het matig resultaat is natuurlijk wel een zorg :)
Ja in dat eerste heb je gelijk. Maar je krijgt daar zo blijkt ook bijna helemaal niets voor terug. En dan is het wel weer erg veel. In de link die ik eerder gaf gebruikte men het systeem alleen voor beneden. Mogelijk lukt het dan wel. We weten het niet zeker en dat moet TS maar even melden dat het systeem in deze voor het gehele huis wordt gebruikt en dat kan w.s. niet qua capaciteit omdat de warmte over al die ruimte verdeeld moet worden. Of: het kan wel maar is heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@Rickismijnnaam kun je je huis beschrijven? Hoe groot (inhoud of vloeroppervlakte), wat voor soort huis (tussen-, hoek-, tweekapper, vrijstaand)?

Dan kunnen we het huidige verbruik en beloofde verbruik een beetje in perspectief plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
boyette schreef op woensdag 16 december 2020 @ 16:27:
Je Inventum ecolution functioneert zoals het hoort.
Of dat "functioneren" wat jij bedoelt hetzelfde is als wat men er in de echte wereld, noem ik het maar even, mee bedoelt is wat onduidelijk. Wat de TS ervaart is dat het veel stroom kost terwijl het nauwelijks presteert qua behaaglijk maken van de woning. Mogelijk kan je het toelichten wat je precies bedoelt met dat het functioneert zoals het hoort. Want zoals ik het begrijp zou je beter af zijn als je hem gewoon helemaal uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Een hoop negatieve reacties valt me op.

Zelf heb ik geen Inventum ecolution dus ik vind het lastig oordelen. Wat ik gezien heb werkt dat apparaat best redelijk mits je een goed geïsoleerde kleine woning hebt. Aan de regeltechniek valt wat te verbeteren hoorde ik.

Een losse DWTW, losse WP-buitenunit, en losse spiraal-boiler is qua energieprestatie absoluut beter, maar ik denk dat er wel potentie is voor een Inventum ecolution type product voor bepaalde type woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Dat klinkt ook niet echt positief. :) Een hoop mitsen en maren en als aan al die voorwaarden voldaan is dan is het "niet slecht" hoogstens. Met een COP=1 verwarmen is overigens altijd slecht. Daarover gaan de negatieve reacties vooral. Dat is ook niet goed omdat er een factor 4 of 5 betere "oplossingen" bestaan. Die qua prijs niet veel verschillen maar qua TCO heel veel. Dus eigenlijk is er weinig positiefs over te melden.

En zoals het lijkt (maar dat moeten we even afachten) wordt het ding gebruikt in projecten voor verwarming van het hele huis wat eigenlijk niet uit kan qua kosten. Deze systemen snoepen m.i. een deel van de markt af door goede marketing ten koste van systemen die veel goedkoper zijn en veel beter presteren en waarvan de TCO ook vele malen beter is. Misdadig zou ik dat best willen noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

We weten eigenlijk bijna niks van de woning, ligging en grootte.
Voor de edit van TS las ik dat de helft van het rijtje wel de (identieke?) woning warm krijgt.
Extra grote radiators kan helpen om een ltv-achtig iets te verkrijgen, of was het een goedkope restpartij?
Wellicht is het warmteverlies van de woning (en ventilatie) terug te vinden in de bouwpapieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Even weer ontopic. TS heeft nu eenmaal dit systeem en zal het ermee moeten doen.

Als de Ecolution goed werkt, dan zou er naar het afgiftesysteem gekeken kunnen worden.
  • Zijn de radiatoren waterzijdig ingeregeld?
  • Hoe wordt de warmtevraag bepaald? Thermostaatkranen, ruimtethermostaat of een combi daarvan?
  • Wat is de afgiftecapaciteit en is dit voldoende voor deze woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-Fer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-05-2021
Zuigt de modulair wel warme lucht aan? Misschien zuigt de helft van de woningen wel buitenlucht aan, ipv ventilatielucht. 24 X 1,7Kwh zou wel voldoende zijn voor een gemiddelde woning.

Wat een verbruik ook zou kunnen verhogen is als de ingestelde temperatuur verhoogd wordt. Dan zal de modulair het cv water willen verhogen en daarvoor de electrische heater inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Xqlusive schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:44:
Tevens vind het best bijzonder dat ze kiezen voor een ventilatie-warmtepomp als enige warmtebron. Dit betekent dus eigenlijk dat warmte gerecycled wordt, wat in principe natuurlijk goed is, maar dit betekent ook dat dit de enige manier is om daadwerkelijk warmte toe te voegen aan dit huis. Wat dus per definitie elektrisch moet met een COP van 1.
Dat klopt niet. Als de lucht door de roosters met bijvoorbeeld 5 graden wordt aangezogen, en vervolgens door de WP met -10 naar buiten wordt geblazen, haal je er met de compressor toch warmte uit. Met een COP van mag ik hopen een stuk beter dan 1.
Overigens vind ik het ook heeeeel bijzonder dat je een nieuwbouwwoning ontwerpt met een warmtepomp, maar zonder vloerverwarming....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Andrehj schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:46:
[...]

...
Overigens vind ik het ook heeeeel bijzonder dat je een nieuwbouwwoning ontwerpt met een warmtepomp, maar zonder vloerverwarming....
Aan de ene kant wel, aan de andere kant blijkt steeds vaker dat als er een ventilatiesysteem met natuurlijke toevoer wordt gekozen het gebruik van vloerverwarming als oncomfortabel wordt ervaren. Of vooral, het gebrek aan directe compensatie van de koude buitenluchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
bartvl schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:03:
[...]

Aan de ene kant wel, aan de andere kant blijkt steeds vaker dat als er een ventilatiesysteem met natuurlijke toevoer wordt gekozen het gebruik van vloerverwarming als oncomfortabel wordt ervaren. Of vooral, het gebrek aan directe compensatie van de koude buitenluchtstroom.
Dat klopt. Daarom moet je eigenlijk ook het gehele pakket doen: Warmtepomp + vloerverwarming + WTW + tripel glas. Dat is het optimum in energiezuinig én comfortabel wonen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

Andrehj schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:33:
[...]

Dat klopt. Daarom moet je eigenlijk ook het gehele pakket doen: Warmtepomp + vloerverwarming + WTW + tripel glas. Dat is het optimum in energiezuinig én comfortabel wonen.
Er worden soms andere kostenafwegingen gemaakt ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-05 12:04
Andrehj schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:46:
[...]

Dat klopt niet. Als de lucht door de roosters met bijvoorbeeld 5 graden wordt aangezogen, en vervolgens door de WP met -10 naar buiten wordt geblazen, haal je er met de compressor toch warmte uit. Met een COP van mag ik hopen een stuk beter dan 1.
Nou, daar twijfel ik nog steeds aan, even een gedachten-experimentje:

Stel dat het huis perfect geïsoleerd is, binnentemperatuur 20 graden, buitentemperatuur 5 graden.

Als nu een bepaalde hoeveelheid lucht van 5 graden naar binnen wordt getrokken, dan moet deze lucht weer opgewarmd worden tot 20 graden, die energie moet dus komen uit dezelfde hoeveelheid lucht van 20 graden die naar buiten gaat via de warmtepomp. Deze zal dus 15 graden moeten afkoelen om deze hoeveelheid energie hiervoor te produceren. Dit voegt dus nog helemaal niks toe aan het systeem, dus zelfs een negatieve COP, oftewel omslachtige dure ventilatie, balansventilatie zou dit veel efficiënter kunnen.

Pas als de uitgaande lucht nog verder wordt afgekoeld dan 5 graden zal er netto meer energie worden toegevoegd aan het huis. Dan zit je dus gelijk aan een gewone buitenlucht warmtepomp die ook 5 graden lucht als input zou hebben. Echter met 1 heel groot nadeel, je moet voor elke liter lucht die door je warmtepomp gaat eerst bovenstaande uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 20:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dit klinkt weer als een typische setup van een installateur die geen snars van het concept snapt /wilt snappen en liever CV ketels in een woning stampt.

Hoe verzin je het om een dergelijk systeem te plaatsen i.c.m. radiatoren en mechanische C ventilatie.
Ik denk niet dat je dit ooit goed /efficiënt gaat krijgen.

Over wat voor woning hebben we het hier eigenlijk?

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 18-12-2020 19:19 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Xqlusive schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:30:
[...]
Pas als de uitgaande lucht nog verder wordt afgekoeld dan 5 graden zal er netto meer energie worden toegevoegd aan het huis.
Dat is toch precies wat ik schreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 21:56
Vooruitlopend op de aanschaf van een warmtepomp heb ik mijn cvketel op 45 graden gezet. Mijn huis heb ik voorzien van een type C ventilatie CO2 gestuurd. ( raamroosters zaten al in mijn ramen). Met de kerst periode branden er regelmatig kaarsen in mijn huis. Onlangs was het wat kouder en waren er 5 personen in de huiskamer en de kaarsen waren aan. De ventilatie ging toen op basis van de CO2 op hoog vermogen ventileren. Dit resulteerde in de situatie dat de kamer de ingestelde temperatuur niet haalde.

Mijn constatering is dus dat om met een lage temperatuur te kunnen verwarmen je een type D ventilatie nodig hebt (wtw). Een van de ideeen die ik voor deze constatering had was dat ik een ventilatie warmtepomp wilde gaan toepassen. Ik ben nu blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik ga nu eerst een WTW plaatsen.

Ik denk dat voor de forum poster een idee is om gewoon eens een electrische kachel van 2kw aan te zetten ( met de roosters dicht) en de temperatuur in zijn huis eerst eens om hoog te brengen. Ik denk namelijk dat Ventilatie warmtepompen in staat zijn om warmte te behouden, niet om op te warmen. Mits het systeem goed werkt natuurlijk.

Verder nog de vraag of het een type C installatie betreft? Hij schrijft over roosters bij de ramen, niet in de ramen. Wat foto’s en een tekening van de installatie zou erg helpen.

[ Voor 0% gewijzigd door frk123 op 18-12-2020 22:29 . Reden: Kleine aanpassing ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

frk123 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:27:
Vooruitlopend op de aanschaf van een warmtepomp heb ik mijn cvketel op 45 graden gezet. Mijn huis heb ik voorzien van een type C ventilatie CO2 gestuurd. ( raamroosters zaten al in mijn ramen). Met de kerst periode branden er regelmatig kaarsen in mijn huis. Onlangs was het wat kouder en waren er 5 personen in de huiskamer en de kaarsen waren aan. De ventilatie ging toen op basis van de CO2 op hoog vermogen ventileren. Dit resulteerde in de situatie dat de kamer de ingestelde temperatuur niet haalde.

Mijn constatering is dus dat om met een lage temperatuur te kunnen verwarmen je een type D ventilatie nodig hebt (wtw). Een van de ideeen die ik voor deze constatering had was dat ik een ventilatie warmtepomp wilde gaan toepassen. Ik ben nu blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik ga nu eerst een WTW plaatsen.

Ik denk dat voor de forum poster een idee is om gewoon eens een electrische kachel van 2kw aan te zetten ( met de roosters dicht) en de temperatuur in zijn huis eerst eens om hoog te brengen. Ik denk namelijk dat Ventilatie warmtepompen in staat zijn om warmte te behouden, niet om op te warmen. Mits het systeem goed werkt natuurlijk.

Verder nog de vraag of het een type C installatie betreft? Hij schrijft over roosters bij de ramen, niet in de ramen. Wat foto’s en een tekening van de installatie zou erg helpen.
Verschil met TS is waarschijnlijk wel dat jouw afgifte systeem (radiatoren) niet geselecteerd zijn op het af te geven vermogen op lagere cv-temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
frk123 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:27:
Vooruitlopend op de aanschaf van een warmtepomp heb ik mijn cvketel op 45 graden gezet.
Dat is eigenlijk niet laag genoeg. Zeker bij de huidige temperaturen boven het vriespunt moet je makkelijk met 35 graden je huis kunnen verwarmen.
Mijn constatering is dus dat om met een lage temperatuur te kunnen verwarmen je een type D ventilatie nodig hebt (wtw).
Toch hoeft dat niet persé. In het LW warmtepomptopic zijn velen die een warmtepomp toepassen in combinatie met type C ventilatie. Dan hebben ze alleen wél voldoende vermogen. Zo'n 1.7 kW pompje is namelijk al snel te klein, zeker als je je huis ook nog wilt opwarmen.
Maar type D is zeker beter, maar ook duur, en lastig achteraf in te bouwen.
Ik ben blij dat wij bij de bouw van onze woning dit gelijk goed hebben gedaan. De combinatie van zeer goede isolatie, WTW, vloerverwarming en een groot afgifteoppervlak zorgt er bij ons voor dat we met een zeer lage temperatuur (rond de 24°C aanvoertemperatuur) ons huis kunnen verwarmen. Dat levert dan weer een zeer hoog rendement van de warmtepomp op, de laatste weken schommelt de COP steeds rond de 6, gisteren (buitentemperatuur ca 10°C) zelfs rond de 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterlion
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-01-2024
Wij wonen sinds juli in een nieuwbouwwoning met dezelfde ketel en boiler.
Tot 4 december ging alles goed, toen is er iets gebeurt wat niemand kan verklaren, mijn vrouw moest ,met spoed naar het ziekenhuis, toen iki thuis kwam voelde het kouder aan, aangezien ik toch alleen was de zaak zo gelaten omdat ik toch veel weg was. Wel stond de pomp 100% te draaien, Het werd steeds kouder in huis.
Op 6 december is er een monteur geweest die niet eens wist hoe hij in het systeem kon komen.
Op 8 december was hij er weer en heeft het systeem gereset.in samenspraak met Inventum, ook is toen de voorrang van de boiler afgehaald, echter nog steeds bleef de pomp op 100% draaien wat volgens Inventum normaal is.Het duurde bij ons ook erg lang voordat de zaak warm was.
Ik heb toen de temperatuur teruggezet naar 19 graden en deze later weer verhoogd.
Probleem over, pomp draaide tussen de 40 en 60% en in een paar uur was het 21 graden in huis.
Alleen blijft dit probleem steeds terugkomen en Inventum doet er niets aan, niets aan de hand zegt men.
Ik heb al een andere thermostaat aangeschaft en de voorrang van de boiler er weer af laten halen.
In de nacht zet ik nu het systeem een paar uur uit om de boiler op te laten warmen. Voor warm water hebben wij nl. een Quooker. Maar iedere keer gaat de pom p naar 100% en als ik dit handmatig corrigeer gaat het weer goed.
Iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moksel
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-04 22:14
Wij zitten in een vergelijkbare situatie. Goed geïsoleerd huis, met vloerverwarming. Deze staat op 30 graden en de woonkamer is super snel warm. Op de twee verdiepingen staan de radiatoren bijna altijd uit. Cv ketel staat op 50 graden CV, 60 tapwater. We hebben een wtw op de stortdouche en ventilatiesysteem C.

Wij moeten onze CV ketel vervangen (25 jaar oud) en ik twijfel tussen een hoop opties. Het wordt waarschijnlijk een hybride warmtepomp, bv de Modul Air Combi met de 150l Tank. Icm met een CV keteltje, voor de 10% koudste dagen. Zonnepanelen komen ook op het dak, maar we kunnen we maar 9 kwijt (6 op het ZO).

Als ik dit lees, klinkt het alsof wij prima een hybride kunnen aansluiten, omdat als het systeem eenmaal warm is, er niets aan de hand is.

Kan iemand hier nog een mening over geven? BV de TS of de situatie nu verbeterd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:57
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe uiteindelijk het jaarverbruik is geworden bij @Rickismijnnaam . Zou je eens een update aan dit topic willen geven? Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellewh
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-01-2024
Hallo,

Ik ben ook heel benieuwd wat het jaarverbruik is van dit systeem. Bij ons worden er ook 71 woning gebouwd met dit systeem. Lees veel slechte ervaringen erover. Is er op dit moment nog meer bekend of het goed werkt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEW4sNgKOkrYuRBMU0mF2jiIGbU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FVoGNVXIOIOx9ebfCFdhsVPg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:09
Jellewh schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:51:
Hallo,

Ik ben ook heel benieuwd wat het jaarverbruik is van dit systeem. Bij ons worden er ook 71 woning gebouwd met dit systeem. Lees veel slechte ervaringen erover. Is er op dit moment nog meer bekend of het goed werkt. [Afbeelding]
Wat een ratten zijn die bouwers toch ook, mijn huis uit 2004 heeft gewoon een nette ventilatie WTW. Dit zijn dure systemen puur omdat elke ruimte in huis een aanvoer + afvoer buis moet hebben voor de ventilatielucht. Dat is een hoop leidingen en aansluitingen dwars door verdieping vloeren etc. Complex in de engineering voor de bouw en ook tijdens de bouw gevoelig voor bouwfouten.

De trend lijkt te zijn dat bouwers weer terug gaan naar ventilatie type C, oftwel de beruchte roosters boven de ramen. Er stroomt dus lucht van -10 je kamer binnen in de winter, terwijl je een halve meter isolatie in de muren heb zitten |:( Das logisch !
Ze leggen liever 2 excuus zonnepaneeltjes op het dak (waarna ze de isolatie dikte nog wat dunner mogen maken |:( ) De overheid en de kopers dwingen het niet af....
Dus ja de rede is heel simpel: het is goedkoper, want het zijn ratten en het is niet overboden. Ook kunnen de practisch ongeschoolde bouwers (ivm tekorten etc.) nu niet meer de leidingen verkloten, of verkeerd om aansluiten etc. minder risico. De meerkosten in elektra zijn toch voor de bewoner dus die bouwer interreseert het niet. De logica om geen vloerverwarming te doen is ook echt bizar, bijna misdadig.

Die afbeelding die je deelt is echt om te huilen, dus in dit geval krijg je verse lucht uit een dorpel onder je raam. Het voordeel is wel dat die -10C lucht in je nek weg is, omdat de radiator nu die lucht direct kan verwarmen. Energetisch is het nog steeds net zo waanzinnig.
Het grote probleem van die ecolution is volgens mij dat hij in een kramp schiet omdat hij zwaar onderbemeten is, en met COP1 de backup heater aanslingert met een astronomisch stroomverbruik tot gevolg. Ik zou als ik een koper was van deze woning zorgen dat er een extra verwarmingsunit komt met voldoende vermogen om goedkoop (met COP > 1) voldoende warmte in de woning te pompen, zodat de ecolution alleen de "base load" hoeft te doen. BIjvoorbeeld een flinke airco met een vermogen van 5 kW of een houtkachel. Die backup heater dan gewoon geforceerd probereen uit te schakelen / bypassen.
Met de redelijke isolatiewaarden van tegenwoordig zou je dan nog steeds een lage energie rekening moeten hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 03-11-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moksel
De Ecolution heeft inderdaad een laag vermogen, hoe efficiënt hij ook is. Maar als hybride oplossing is hij wel heel zinnig.
Wij hebben een 30 liter elektrische boiler en een wtw op de douche, en gebruiken al sinds maart geen gas. Helaas is dat geen instelling op de Ecolution, dus de CV ketel staat nu ingesteld op geen verwarming + ww.
Als ik hem namelijk uit zet, geeft de Ecolution en de TOON een storing…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellewh
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-01-2024
Lollercopter schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:36:
[...]

Wat een ratten zijn die bouwers toch ook, mijn huis uit 2004 heeft gewoon een nette ventilatie WTW. Dit zijn dure systemen puur omdat elke ruimte in huis een aanvoer + afvoer buis moet hebben voor de ventilatielucht. Dat is een hoop leidingen en aansluitingen dwars door verdieping vloeren etc. Complex in de engineering voor de bouw en ook tijdens de bouw gevoelig voor bouwfouten.

De trend lijkt te zijn dat bouwers weer terug gaan naar ventilatie type C, oftwel de beruchte roosters boven de ramen. Er stroomt dus lucht van -10 je kamer binnen in de winter, terwijl je een halve meter isolatie in de muren heb zitten |:( Das logisch !
Ze leggen liever 2 excuus zonnepaneeltjes op het dak (waarna ze de isolatie dikte nog wat dunner mogen maken |:( ) De overheid en de kopers dwingen het niet af....
Dus ja de rede is heel simpel: het is goedkoper, want het zijn ratten en het is niet overboden. Ook kunnen de practisch ongeschoolde bouwers (ivm tekorten etc.) nu niet meer de leidingen verkloten, of verkeerd om aansluiten etc. minder risico. De meerkosten in elektra zijn toch voor de bewoner dus die bouwer interreseert het niet. De logica om geen vloerverwarming te doen is ook echt bizar, bijna misdadig.

Die afbeelding die je deelt is echt om te huilen, dus in dit geval krijg je verse lucht uit een dorpel onder je raam. Het voordeel is wel dat die -10C lucht in je nek weg is, omdat de radiator nu die lucht direct kan verwarmen. Energetisch is het nog steeds net zo waanzinnig.
Het grote probleem van die ecolution is volgens mij dat hij in een kramp schiet omdat hij zwaar onderbemeten is, en met COP1 de backup heater aanslingert met een astronomisch stroomverbruik tot gevolg. Ik zou als ik een koper was van deze woning zorgen dat er een extra verwarmingsunit komt met voldoende vermogen om goedkoop (met COP > 1) voldoende warmte in de woning te pompen, zodat de ecolution alleen de "base load" hoeft te doen. BIjvoorbeeld een flinke airco met een vermogen van 5 kW of een houtkachel. Die backup heater dan gewoon geforceerd probereen uit te schakelen / bypassen.
Met de redelijke isolatiewaarden van tegenwoordig zou je dan nog steeds een lage energie rekening moeten hebben.
Jij zegt dus eigenlijk gewoon niet doen? Had namelijk ook het idee gelijk een uitbouw te realiseren. Denk alleen dat je kuub inhoud dan veel te groot word voor de inventum. En een kozijn met rooster dan weghaal dus dat systeem ook niet meer optimaal werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:09
Jellewh schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:34:
[...]

Jij zegt dus eigenlijk gewoon niet doen? Had namelijk ook het idee gelijk een uitbouw te realiseren. Denk alleen dat je kuub inhoud dan veel te groot word voor de inventum. En een kozijn met rooster dan weghaal dus dat systeem ook niet meer optimaal werkt.
Naja kijk ik heb er een felle mening over, maar als het huis op een goede locatie staat en voor de rest goed is zou ik een project er zeker niet op laten schieten. Is de oplossing die ze aanbieden ideaal ? Nee zeker niet. Het kan mijns inziens veel beter. Misschien kan je vragen om juist als optie vloerverwarming te laten plaatsen, maar ik denk niet dat ze dat gaan doen.
Het is een rare markt dus de meeste kopers zijn niet in de positie om op dit soort details huizen te laten schieten. Zowieso is het de bouwer zijn probleem, als jij een aanbouw neemt dan moet de bouwer aan de bouwnormen voldoen en zorgen dat de boel voldoende op temperatuur gebracht kan worden. Je moet ook realistisch zijn, veel succes met het vinden van een huis met WTW erin die aan al je andere eisen voldoet. Als je zelf gaat bouwen sla je ook stijl achterover van de prijzen van bouwmaterialen dus een ideale wereld bestaat niet.

Weet gewoon dat je altijd als backup een airco kan ophangen eigenlijk om alle problemen weg te poetsen, het is een beetje een lapmiddel maar wel effectief denk ik. Maar ik zou het eerst zeker de bouwer zijn probleem maken om dit gedrag een beetje af te straffen.

[ Voor 8% gewijzigd door Lollercopter op 04-11-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Moksel schreef op donderdag 3 november 2022 @ 12:21:
De Ecolution heeft inderdaad een laag vermogen, hoe efficiënt hij ook is. Maar als hybride oplossing is hij wel heel zinnig.
Wij hebben een 30 liter elektrische boiler en een wtw op de douche, en gebruiken al sinds maart geen gas. Helaas is dat geen instelling op de Ecolution, dus de CV ketel staat nu ingesteld op geen verwarming + ww.
Als ik hem namelijk uit zet, geeft de Ecolution en de TOON een storing…
Geen gas verbruiken van maart tot november is niet bijzonder in een redelijk geïsoleerd huis met elektrische warmwatervoorziening. Dus dat zegt niks over de zuinigheid van de Ecolution.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moksel
Ik ben van een gasverbruik van 200m3 (gemiddelde twee jaar) in deze periode naar 5m3 gegaan. Het zegt dus wel wat over de besparing, ondanks dat je dat blijkbaar niet bevalt.
-DarkShadow- schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:07:
[...]

Geen gas verbruiken van maart tot november is niet bijzonder in een redelijk geïsoleerd huis met elektrische warmwatervoorziening. Dus dat zegt niks over de zuinigheid van de Ecolution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
peterlion schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:13:
Wij wonen sinds juli in een nieuwbouwwoning met dezelfde ketel en boiler.
Tot 4 december ging alles goed, toen is er iets gebeurt wat niemand kan verklaren, mijn vrouw moest ,met spoed naar het ziekenhuis, toen iki thuis kwam voelde het kouder aan, aangezien ik toch alleen was de zaak zo gelaten omdat ik toch veel weg was. Wel stond de pomp 100% te draaien, Het werd steeds kouder in huis.
Op 6 december is er een monteur geweest die niet eens wist hoe hij in het systeem kon komen.
Op 8 december was hij er weer en heeft het systeem gereset.in samenspraak met Inventum, ook is toen de voorrang van de boiler afgehaald, echter nog steeds bleef de pomp op 100% draaien wat volgens Inventum normaal is.Het duurde bij ons ook erg lang voordat de zaak warm was.
Ik heb toen de temperatuur teruggezet naar 19 graden en deze later weer verhoogd.
Probleem over, pomp draaide tussen de 40 en 60% en in een paar uur was het 21 graden in huis.
Alleen blijft dit probleem steeds terugkomen en Inventum doet er niets aan, niets aan de hand zegt men.
Ik heb al een andere thermostaat aangeschaft en de voorrang van de boiler er weer af laten halen.
In de nacht zet ik nu het systeem een paar uur uit om de boiler op te laten warmen. Voor warm water hebben wij nl. een Quooker. Maar iedere keer gaat de pom p naar 100% en als ik dit handmatig corrigeer gaat het weer goed.
Iemand dezelfde ervaring?
Dit herken ik zeker! Ik ben benieuwd hoe het er nu mee staat. Wij hebben juli dit jaar de sleutel ontvangen van onze nieuwbouw woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinc
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-01-2024
Wij wonen sinds april dit jaar in een nieuwbouw woning met dit systeem. (All-E met maxtank 150)

Wij hebben er nu dagen bij zitten met een verbruik van rond de 38 KWH!
November hadden we een totaal verbruik van 541 KWH
Nu het nog kouder word ben ik bang dat het verbruik veel hoger gaat uitvallen

Ook ik ben dus heel erg benieuwd wat het jaarverbruik is van dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moksel
Het probleem van de MA is dat hij maar 600 wat aan vermogen heeft. Dus ideaal laag moduleren, maar als hij echt moet leveren schiet hij snel de bij verwarming aan (cv/naverwarmer).
Bij de naverwarmer gaat gelijk een element van 3/6 kw aan (afhankelijk van je element). Met een COP van 1, is dus niet efficiënt. Als noodoplossing prima, maar niet als constante verwarming van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 19:56
Melvinc schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:24:
Wij wonen sinds april dit jaar in een nieuwbouw woning met dit systeem. (All-E met maxtank 150)

Dat ding draait nu op 1500watt? Wat is het verschil in temp aanvoer-retour? Dat is bij mij 5 graden 27-22 graden.

Ik heb geen all E. Maar dat ding staat bij mij wel de hele maand aan. Mijn verbruik was 216KWH alleen op dat ding. 7.2KWHper dag.
Gasverbruik nov was 24m3 waarvan 10m3 voor warm tap water. Dat kwam voornamelijk door de laatste koude week. Daarvoor is de ketel voor de verwarming nog niet aan geweest.

Tussenwoning 4 lagen 220m2 Helaas niet op het zuiden gericht. Geen warmte door de zon in de middag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinc
Moksel schreef op zondag 4 december 2022 @ 09:46:
Het probleem van de MA is dat hij maar 600 wat aan vermogen heeft. Dus ideaal laag moduleren, maar als hij echt moet leveren schiet hij snel de bij verwarming aan (cv/naverwarmer).
Bij de naverwarmer gaat gelijk een element van 3/6 kw aan (afhankelijk van je element). Met een COP van 1, is dus niet efficiënt. Als noodoplossing prima, maar niet als constante verwarming van het huis.
De naverwarmer lijkt wel constant bij te springen. Plus ik zag dat de maxtank ook een verwarmings element heeft van 2000 watt (en niet 2watt wat ik eerder ergens las in dit topic)

Volgens inventum zou dit systeem (dus de all-e icm de max tank 150L) rond de 2200 kwh per jaar verbruiken.
Nou ik denk dat wij dat in 2 maandan al verbruiken en dan vriest het nog geen eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinc
Simpel78 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:36:
[...]

Dat ding draait nu op 1500watt? Wat is het verschil in temp aanvoer-retour? Dat is bij mij 5 graden 27-22 graden.

Ik heb geen all E. Maar dat ding staat bij mij wel de hele maand aan. Mijn verbruik was 216KWH alleen op dat ding. 7.2KWHper dag.
Gasverbruik nov was 24m3 waarvan 10m3 voor warm tap water. Dat kwam voornamelijk door de laatste koude week. Daarvoor is de ketel voor de verwarming nog niet aan geweest.

Tussenwoning 4 lagen 220m2 Helaas niet op het zuiden gericht. Geen warmte door de zon in de middag...
Als ik de slimme meter bekijk, geeft hij bij huidig verbruik rond de 2,2 kwh aan. en regelmatig rond de 4 kwh. als ik de groep uitzet van de wp in de meter kast enkel nog 0,3 kwh. (koelkast en tv staan dan nog aan)

Verschil in aanvoer-retour is meestal 6 graden. 29-23

Wij wonen in een nieuwbouw woning A++++ van 100 m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moksel
Ja, dat betekent dus dat de MA in zijn warmtepomponderdeel tekort schiet aan vermogen om jullie ruimtes te verwarmen, waardoor hij het naverwarmingelement inschakelt. Dan wordt het een elektrische CV ketel met een COP van 1, dat is inefficiënt.

Het lukt de machine dus wel om de ruimte warm te krijgen, maar niet om dat efficiënt te doen. Daardoor schiet het gebruik zo omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Melvinc schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 00:14:
Als ik de slimme meter bekijk, geeft hij bij huidig verbruik rond de 2,2 kwh aan. en regelmatig rond de 4 kwh. als ik de groep uitzet van de wp in de meter kast enkel nog 0,3 kwh. (koelkast en tv staan dan nog aan)

Verschil in aanvoer-retour is meestal 6 graden. 29-23

Wij wonen in een nieuwbouw woning A++++ van 100 m2
Actueel verbruik van 1.9 - 3.7 kW (niet kWh!) voor zo'n woning slaat nergens op. Dan ga je richting de 60 kWh per dag voor de WP? 8)7
(Ter vergelijking: Hier ca 280 m² verwarmd oppervlak in een vrijstaande woning en de WP verbruikt deze koude dagen ca 15 kWh per dag...)

Dat betekent dat je WP vermogen te kort komt om de Ta te halen. Deze is dus óf te klein óf je Ta staat te hoog. Kun je die niet wat lager zetten? Of in de instellingen die stomme elektrische bijverwarming uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 19:30
Melvinc schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:24:

Voor jou woning van maar 100m² en A++++ is dit zelfs puur elektrisch veel.
Hoe hoog is de temperatuur wel niet in huis? of wordt veel gedoucht? (elke keer een boiler er door heen?)

Vergelijk mijn woning: 160m², vrijstaand, 2 jaar geleden gebouwd met de voorgeschreven isolatie, temperatuur beneden tussen 20 (nacht) en tot 21 graden overdag, benodigd thermisch vermogen was voor November 625Kwh geleverd door de warmtepomp, elektrisch verbruik van de wp was bijna 140Kwh (alleen ruimte ververwarming, overigens de warmtepomp-boiler voor SWW haalt de benodigde warmte uit de woning)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinc
Andrehj schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:39:
[...]

Actueel verbruik van 1.9 - 3.7 kW (niet kWh!) voor zo'n woning slaat nergens op. Dan ga je richting de 60 kWh per dag voor de WP? 8)7
(Ter vergelijking: Hier ca 280 m² verwarmd oppervlak in een vrijstaande woning en de WP verbruikt deze koude dagen ca 15 kWh per dag...)

Dat betekent dat je WP vermogen te kort komt om de Ta te halen. Deze is dus óf te klein óf je Ta staat te hoog. Kun je die niet wat lager zetten? Of in de instellingen die stomme elektrische bijverwarming uit zetten?
Ik kan helaas niet in de instellingen komen. zit een ww op. wij huren een woning van een woningcorporatie.
3 dagen geleden heb ik de thermosstaat op 20 gezet. (stond op 20,5) en nu hebben wij een verbuik van rond de 22kwh per dag de afgelopen 3 dagen. Zou die halve graad zo'n groot verschil kunnen maken?

Toch vind ik het nog steeds veel te veel als ik het met jou vergelijk
280m2 15kwh per dag
vs
100m2 22khw per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinc
natural colour schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:25:
[...]

Voor jou woning van maar 100m² en A++++ is dit zelfs puur elektrisch veel.
Hoe hoog is de temperatuur wel niet in huis? of wordt veel gedoucht? (elke keer een boiler er door heen?)

Vergelijk mijn woning: 160m², vrijstaand, 2 jaar geleden gebouwd met de voorgeschreven isolatie, temperatuur beneden tussen 20 (nacht) en tot 21 graden overdag, benodigd thermisch vermogen was voor November 625Kwh geleverd door de warmtepomp, elektrisch verbruik van de wp was bijna 140Kwh (alleen ruimte ververwarming, overigens de warmtepomp-boiler voor SWW haalt de benodigde warmte uit de woning)
De temperatuur stond in gesteld op 20,5 en nu op 20. We zitten nu op een verbruik van gemiddeld 22kwh per dag.

Word gewoon normaal gedoucht ( 2 volwassenen elke dag 7 minuten per persoon) de besparende douche kop doet 4,5 liter per minuut. Hier zal het zeker niet aan liggen. in de zomer periode hadden we een verbruik van 4 tot 5 kWh per dag.

Onze wp haalt de benodigde warmte ook uit de woning. weet alleen niet of hij dit ook doet voor het SWW. Er zit namelijk wel een elektrisch element in de wpboiler van 2kw

Ik denk dat de woningcorporatie er maar bij moet komen. Ik snap niet dat zo'n woning als deze 4x meer energie verbruikt dan bijvoorbeeld die van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Melvinc schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:19:
Onze wp haalt de benodigde warmte ook uit de woning. weet alleen niet of hij dit ook doet voor het SWW. Er zit namelijk wel een elektrisch element in de wpboiler van 2kw
De warmtepomp die je woning verwarmt haalt de warmte uit de woning? :? :? :?

Dat zou theoretisch alleen kunnen als de uitgeblazen lucht extreem koud is, óf als je waanzinnig veel elektrisch (met COP 1) bijverwarmt. Ik ben beng dat dat laatste bij jou het geval is.
Ik twijfel ook serieus aan de intellectuele vermogens van de koekebakkers die denken dat een dergelijk systeem in een woning een goed idee is....

Edit: Dit staat er op de website:
De hybride varianten zijn gemakkelijk uit te breiden naar all-electric door het bijplaatsen van een elektrische doorstromer en eventueel driewegklep. In de all-electric variant van deze ventilatiewarmtepomp zijn de driewegklep en elektrische doorstromer in de warmtepomp geïntegreerd.
|:( |:( |:( |:( |:( |:(

Nog even voor het vergelijk:
Hier in november 142 kWh verbruikt voor verwarmen en 25 kWh voor SWW. (Vrijstaande woning 280m² + verwarmde garage uit 2020).
Eerste 6 dagen van december in totaal 86 kWh (5 voor SWW en 81 voor verwarmen)

[ Voor 30% gewijzigd door Andrehj op 07-12-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvinc
Andrehj schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:43:
[...]

De warmtepomp die je woning verwarmt haalt de warmte uit de woning? :? :? :?

Dat zou theoretisch alleen kunnen als de uitgeblazen lucht extreem koud is, of als je extreem veel flow hebt, óf als je waanzinnig veel elektrisch (met COP 1) bijverwarmt. Ik ben beng dat dat laatste bij jou het geval is.
Ik twijfel ook serieus aan de intellectuele vermogens van de koekebakkers die denken dat een dergelijk systeem in een woning een goed idee is....

Edit: Dit staat er op de website:

[...]

|:( |:( |:( |:( |:( |:(
ja dit haalt hij uit de woning. dit gebeurt icm ventilatie type C. roosters onder het raam waar de koude lucht via de radiatoren binnenkomt. koude lucht word dus voorverwarmd.
uitgeblazen lucht is 4 graden

haha ja wie dit bedacht heeft .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Melvinc schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:07:
ja dit haalt hij uit de woning. dit gebeurt icm ventilatie type C. roosters onder het raam waar de koude lucht via de radiatoren binnenkomt. koude lucht word dus voorverwarmd.
Dat maakt het dus zo extreem idioot. Als het buiten vriest, en je zuigt lucht aan van -5, die je uitblaast met +4, dan voeg je dus warmte toe aan de uitgeblazen lucht, en bovendien verliest de woning ook nog warmte via vloer, dak en gevels. Normaliter haalt een L/W WP warmte uit de lucht, maar bij jou gaat het dus precies andersom... 8)7
Al die warmte wordt dus door de doorstroomverwarmer met cop 1 opgewekt.
Niet gek dat je dan voor een relatief kleine woning een astronomische energierekening krijgt.

Met een CV-keteltje op gas (of een normale warmtepomp) was je veel gunstiger uit geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:59
Melvinc schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:07:
[...]

haha ja wie dit bedacht heeft .......
Jep, is een leuk alternatief als hybride warmtepomp maar je loopt te snel tegen de situatie aan dat je aan de hoeveelheid afgezogen lucht te weinig energie kan onttrekken om die te gebruiken om de koude lucht van buiten weer te verwarmen.

Daar valt nog meeteleven als je een zeer goed geïsoleerde woning hebt met niet alteveel inhoud. Dan blijft het bijverwarmen nog beperkt. Maar dat is maar zelden de situatie. Zie je stroomverbruik.
Het feit dat je mechanische ventilatie met roosters hebt ipv balansventilatie zegt wat dat betreft ook al genoeg. Bijna een voorwaarde voor dit systeem om bijverwarmen op electriciteit te beperken.

Daarom hebben de echte ventilatiewarmtepompen welke ook geschikt zijn voor verwarming ook een extra aanzuigkanaal naar buiten toe om te voorkomen dat ze bij kou in die situatie terecht komen.

Maar dan kom je in een iets andere prijsklasse terecht. Oftewel dezelfde als een reguliere warmtepomp.

[ Voor 13% gewijzigd door D-dark op 07-12-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 19:30
Melvinc schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:05:
[...]

Ik kan helaas niet in de instellingen komen. zit een ww op. wij huren een woning van een woningcorporatie.
3 dagen geleden heb ik de thermosstaat op 20 gezet. (stond op 20,5) en nu hebben wij een verbuik van rond de 22kwh per dag de afgelopen 3 dagen. Zou die halve graad zo'n groot verschil kunnen maken?

Toch vind ik het nog steeds veel te veel als ik het met jou vergelijk
280m2 15kwh per dag
vs
100m2 22khw per dag
Ik heb mij wel eerder verbaasd over het zeer lage energieverbruik en de hoge COP waarde van @Andrehj
Zijn huis moet wel uitermate goed geïsoleerd zijn en/of zijn wp is heel zuinig (afgesteld), knap hoor.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
natural colour schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:45:
Ik heb mij wel eerder verbaasd over het zeer lage energieverbruik en de hoge COP waarde van @Andrehj
Zijn huis moet wel uitermate goed geïsoleerd zijn en/of zijn wp is heel zuinig (afgesteld), knap hoor.
Beide >:) . COP voor verwarmen was 6.07 afgelopen november.
Hoe ik dat doe staat hier: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin-1978
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-10-2024
goedemorgen, zal ook nog onze ervaring delen.
Wij hebben ook 2022 nieuwbouw (A+) met begaande grond+ Badkamer vloerverwarming en de evolution All-E en 180 liter boiler.

Ik ben het verbruik ook aan het monitoren de afgelopen dagen en zit nu totaal op 22/25 kilowatt per dag met de lage buiten temperatuur van 0 tot 5 graden die we gehad hebben (zal dus nog wel wat afgaan voor vaatwasmachine/droger/wasmachine ect).

Heb via service menu heb ik wel de 3.0 en 4.5 kilowatt heater uitgeschakeld in de software. Ook mag boven de 30 graden de heater niet bij maar zoals ik bij andere reacties lees komt die aanvoertemperatuur nooit boven de 30 graden uit.

Tot op heden geeft dat geen zichtbare problemen (blijft 20 graden in de woning).

Huis ligt redelijk gunstig qua zon en zie dat huis ook nu redelijk snel opwarmt en dan de heater weer meer word uitgeschakeld.

Zien andere ook dat die heater dan continu bij staat of meer modulerend?

Vanmorgen zie ik wel extreem verbruik, lijkt wel of vanaf vannacht die 1.5 kw heater continu bij staat (maar is nu ook -2 graden ofzo buiten).

Edwin.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVUqsmNbX6AljhbXBzo54WjvFME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6h46HByRn8suabN2CIIXLhpe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moksel
Tsja, ik snap niet waarom ze de ecolution als full electric in nieuwbouw aanbieden. Er zijn goede warmtepomp alternatieven, ook zonder buiten munitie.
De ecolution heeft maar een warmtepomp van 600w, de rest moet hij via de naverwarmer opwarmen, wat dus niet efficiënt is. Toch goed om te horen dat zo weinig vermogen soms genoeg is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin-1978
Is puur een kosten overweging denk is (koopsom zo laag mogelijk houden anders kunnen mensen het niet betalen).

We dachten eraan misschien in de toekomst nog een lucht/lucht airco bij te plaatsen in de woonkeuken om te kunnen koelen in de zomer en zuiniger bij te verwarmen in de winter (kunnen die unit op de garage zetten en heb al een extra groep hiervoor laten aanleggen bij de bouw).

Na de eerste weken eerst eens aankijken hoeveel dagen die deze winter die heater nu echt volle bak aan het bijverwarmen is anders is het misschien niet eens nodig en is het goedkoper die paar dagen per jaar dit (extreem) hoge verbruik te accepteren als een tweede Installatie bij te plaatsen (tijd zal het leren).

Komende jaren nog salderen dus nu kan je nog veel tegen elkaar wegstrepen :-)

Andere zeggen dat in nieuwbouw nog veel vocht zit en het eerste jaar niet representatief hoeft te zijn met de toekomst (zijn half december hier gaan wonen op de koudste periode van het jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoV
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-03-2023
Edwin-1978 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:19:
goedemorgen, zal ook nog onze ervaring delen.
Wij hebben ook 2022 nieuwbouw (A+) met begaande grond+ Badkamer vloerverwarming en de evolution All-E en 180 liter boiler.

Ik ben het verbruik ook aan het monitoren de afgelopen dagen en zit nu totaal op 22/25 kilowatt per dag met de lage buiten temperatuur van 0 tot 5 graden die we gehad hebben (zal dus nog wel wat afgaan voor vaatwasmachine/droger/wasmachine ect).

Heb via service menu heb ik wel de 3.0 en 4.5 kilowatt heater uitgeschakeld in de software. Ook mag boven de 30 graden de heater niet bij maar zoals ik bij andere reacties lees komt die aanvoertemperatuur nooit boven de 30 graden uit.

Tot op heden geeft dat geen zichtbare problemen (blijft 20 graden in de woning).

Huis ligt redelijk gunstig qua zon en zie dat huis ook nu redelijk snel opwarmt en dan de heater weer meer word uitgeschakeld.

Zien andere ook dat die heater dan continu bij staat of meer modulerend?

Vanmorgen zie ik wel extreem verbruik, lijkt wel of vanaf vannacht die 1.5 kw heater continu bij staat (maar is nu ook -2 graden ofzo buiten).

Edwin.[Afbeelding]
Hallo Edwin,

Ik heb in mijn nieuwe huurwoning hetzelfde Inventum systeem als jij en ben benieuwd of jij ook een code/login hebt om in het instellingenmenu te komen?

Ik zal graag wat wat willen experimenteren aangezien het verwarmingselement in de boiler bij een paar liter tapwaterverbruik direct aanspringt, terwijl de warmtepomp het (zeker als het buiten weer warmer gaat worder en er geen vraag is vanuit de vloerverwarming) het over een dagdeel wellicht prima zelf op zou kunnen warmen op momenten dat ik toch geen warm water verbruik.

Woningbouw verwijst me naar de installateur met deze vragen maar liever zoek ik dit zelf uit om tot de meest efficiënte instellingen te komen.

Hugo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwin-1978
Je kan in het menu niet heel veel aanpassen, klopt inderdaad dat die boiler heater redelijk snel aanspringt als die ervoor al een lage temperatuur heeft.

Je kan de boiler voorrang geven op de CV maar dan koelt je woonkamer misschien weer teveel af?

Pincode warmtepomp:
Rechtsonder
Linksboven
Midden
Linksonder
Rechtsboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin-1978
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-lauxMV-M1m1--AKt7J4xWJjTc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ADcL4dx5aqknvxWPS3WrBYiv.png?f=fotoalbum_large

Nog een Update: Eerste factuur was 3765 kWh gebruikt en 2503 kWh teruggeleverd via de zonnepanelen, netto dus 1262 kWh moeten bijbetalen over 2023. Met mijn variable tarief van Delta moest 270 euro betalen over geheel 2023, valt me dus wel reuze mee wat we moesten betalen aan energie (thermostaat staat in de woonkamer 24/7 op 20 graden)

De eerder overwogen airco in de woonkamer voor back-up verwarming komt er voorlopig niet met deze lage maandlasten/verbruik (niet om de ventilatie warmtepomp te helpen tenminste in de koude wintermaanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-05 19:56
Grappig ik had precies hetzelfde over 2022-23.

1376 kWh totale kosten 261euro

Alleen is dat nu 23-24 => 460 euro geworden. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• militairtje
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:10
Wij hebben hier 3 jaar lang ook problemen gehad met het absurd hoge verbruik, koude dagen 70kW verbruiken was niet raar op 50m^2, verwarming op 19.

Monteur #6 kwam langs, keek naar de thermostaat en trok deze er vanaf. De oude thermostaat kon niet moduleren via OpenTherm, waardoor de warmtepomp dus of vol aan staat, of uit.

Heeft ie er een nieuwe thermostaat op gezet, verwarming opengedraaid en de verwarming werd oprecht warm.

Tip van mij: kijk of je thermostaat ook kan moduleren!
Volgende winter eens kijken of het ook daadwerkelijk heeft geholpen met het verbruik.

Ps. Onze warmtepomp heeft een kleine 18000 compressor uren in 3,5 jaar tijd, 19 graden binnen in de winter en het niet warm hebben. De oudjes verderop in de straat (zelfde huisjes), met schijnbaar 23° hebben iets van 4-5000 compressor uren staan
:+
Pagina: 1