@
Leezer14 Misschien ook voor jou interessant:
Om de verbruiksproblemen op te lossen had ik dus de doorstromer op max 30 graden gezet, waardoor de doorstromer zowat nooit aanspringt en alleen de warmtepomp het werk doet. Gevolg: de pomp alleen kon mijn woonkamer met 2-4 graden buiten tot zo'n 19,5 graad krijgen (24 uur per dag aan, zo'n 10-14 kwh per dag). Met vriezen buiten komt dat neer op zo'n 18-18,5 graad. Het vuuricoontje op de thermostaat is vervolgens altijd uit (ookal claimt een andere poster hier dat ik claim dat dat betekent dat de aarde plat is, maar goed, het was toch zo).
Allemaal prima, maar ik was toch nieuwsgierig wat een software-update zou doen.
Dus, ik heb zojuist zelf de software update van 2021 van Inventum doorgevoerd op het apparaat. Wat blijkt: de max temperatuur van de doorstromer wordt door de pomp genegeerd (de doorstromer gaat dus direct aan) _maar_ er is niet plots een max verbruik van 4,5 KW. Het lijkt er dus op dat Inventum dit aggresieve gedrag in de pomp heeft opgelost met een update. Nadeel is wel dat de max temperatuur instelling nu wordt genegeerd, dus ik heb de doorstromer gewoon met de hand uitgeschakeld. Warm water (vat van 180L) laat ik verwarmen met het elektrisch element, dat is relatief goedkoop.
Ik hoop dat dit jullie helpt. USB stick dien je te formatteren met FAT32, trouwens. Deze update heb ik toegepast:
https://www.inventum.com/...ftware-release-modul-air/
Wat overigens ook interessant is, is dat het vlammetje nu _wel_ brandt, onafhankelijk van de doorstromer. Dus dat is ook veranderd.
Ik hoop dat dit iemand helpt!
Addendum:
Verdere tips:
- Ik heb een radiator recht onder de ventilatiegaten staan die de pomp gebruikt. Als je die ook 1 hebt, zet die dicht, want anders heb je geen convectie in huis. Resultaat na 1 uur: al een halve graad verschil.
- Zet de boiler op de Eco stand van 45 graden. Water wordt door de boiler 1 keer per week naar 60 gebracht om Legionella te voorkomen.
- Stel je voor dat je net als mij de doorstromer uitschakelt, laat de boiler dan altijd voorrang geven aan de CV. Het heeft namelijk geen zin om een boilervat van 45 graden te verwarmen met water van 33-35 graden. Dat kun je beter door het elektrisch element van de boiler laten doen.
[
Voor 21% gewijzigd door
bjornbjornbjorn op 29-01-2023 11:20
]