Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:47
MikeyMan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:34:
[...]

1.7kW max vermogen is wel heel erg weinig. Dat zou gelijk staan aan 350m3 gas.

Zeker als er ook nog SWW gestookt moet worden.
Het is dan ook hybride met het back up element, dus dan reken je in zo'n geval met een bèta factor van 0.6.

Gas equivalent

(1.7 kW * 1550 draaiuren) / (8.8 kWh / M3 * 0.6) = 480 M3 gas equivalent. En dat is erg geloofwaardig voor zo'n compacte nieuwbouw begane grond.

SWW hoeft in de winter ook niet perse met de warmtepomp, kan ook COP1, dat zijn de kosten niet.

Het alternatief voor zo'n ventilatie warmtepomp is al snel een split unit met buitenunit. Een stuk duurder en moet je maar kwijt kunnen. En als je dan 600 kWh per jaar bespaart duurt het lang om terug te verdienen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-06 11:17
Ik ben even nieuwsgierig of er al een antwoord op het hoge verbruik was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:10
MarcoHoorn schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:05:
Ik ben even nieuwsgierig of er al een antwoord op het hoge verbruik was.
Dat was er na een post of 10 toch al?

Wolly in "21 kwh in 3,5 uur tijd vannacht, verwarming?!"

Compleet verkeerde installatie waardoor alles met backup heater gaat. Is niet het eerst geval ook, zie linkjes eerder in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-06 11:17
Wilke schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:12:
[...]

Dat was er na een post of 10 toch al?

Wolly in "21 kwh in 3,5 uur tijd vannacht, verwarming?!"

Compleet verkeerde installatie waardoor alles met backup heater gaat. Is niet het eerst geval ook, zie linkjes eerder in het topic.
Dank voor uw antwoord. Ik had dit antwoord niet als oorzaak gezien.
Dus het verwamingselement ging te snel aan waardoor je met een cop 1 verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:10
MarcoHoorn schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:19:
Dank voor uw antwoord. Ik had dit antwoord niet als oorzaak gezien.
Dus het verwamingselement ging te snel aan waardoor je met een cop 1 verwarmt.
Yep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Leezer14 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:20:
[...]

De service dienst van de installateur moet de melding indienen bij Inventum, dus ik heb nog geen datum. De indicatie was "binnen een week".
Is er al een update? Nu met de koude buitentemperaturen wil je toch zeker weten dat het goed werkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19-06 12:34
Update! Na lang wachten nog niets vernomen of een oplossing. Zelf Inventum maar gebeld en alles doorgenomen met hun technische afdeling, wat blijkt: er zit een aan/uit kamerthermostaat op de muur ipv een modulaire. Deze staat ook niet in de lijst met compatible thermostaten (T87G2014-E, de modulaire T87M2018 wel). Dit is waarschijnlijk het hele probleem. Ik heb direct de installateur gebeld. Ze komen donderdag de juiste plaatsten. Als dit een oplossing biedt, gaan we verder praten over financiële compensatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Leezer14 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:36:
Update! Na lang wachten nog niets vernomen of een oplossing. Zelf Inventum maar gebeld en alles doorgenomen met hun technische afdeling, wat blijkt: er zit een aan/uit kamerthermostaat op de muur ipv een modulaire. Deze staat ook niet in de lijst met compatible thermostaten (T87G2014-E, de modulaire T87M2018 wel). Dit is waarschijnlijk het hele probleem. Ik heb direct de installateur gebeld. Ze komen donderdag de juiste plaatsten. Als dit een oplossing biedt, gaan we verder praten over financiële compensatie.
En je buren hebben wel de juiste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
Wolly schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:40:
[...]

En je buren hebben wel de juiste?
Zoals het er nu uitziet sommige woningen wel, sommige woningen niet. Wordt uitgezocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Is de doorstromer (backup) ook (tijdelijk) uit te schakelen of gaat hij dan in storing?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-06 23:30
Leezer14 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:36:
Donderdag was gisteren... Heb je vannacht al succes geboekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkvA
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-08-2024

MarkvA

Mark

Leezer14 schreef op maandag 5 december 2022 @ 19:03:
[...]

Zoals het er nu uitziet sommige woningen wel, sommige woningen niet. Wordt uitgezocht!
Ik ben inderdaad ook zeer benieuwd of je al een status update hebt!

Mark

• Wolly
  • Niet online
@Leezer14 Heb je al een update? Ook handig voor mensen die in dezelfde situatie komen te zitten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarkvA

MarkvA

Mark

Ik woon nu inmiddels ongeveer drie maanden in een nieuwbouwappartement van 65 vierkante meter, waar ook een Ecolution Modul-Air All-E geplaatst is (zonder individuele zonnepanelen helaas). In oktober had ik een verbruik van 200 kWh, in november van 334 kWh. De thermostaatstanden heb ik hier niet echt bijgehouden.

Tussen 1 en 9 december (toen had ik nog een variabel contract) stond de verwarming op 17 en heb ik 108 kWh gebruikt, zo'n 12 kWh per dag.De laatste week heb ik wat geëxperimenteerd nu het zo koud was, met de volgende resultaten (dit inclusief al mijn verbruik):

10 december: Naar 19 gezet, verbruik 40,65 kWh.
11 december: Op 19 gelaten, verbruik 67,21 kWh (!!!).
12 december: Op 19 gelaten, verbruik 46,99 kWh.
13 december: Op 18 gezet, verbruik 55,16 kWh.
14 december: Op 18 gelaten, verbruik 29,00 kWh.
15 december: Op 17 gezet, verbruik 27,18 kWh.
16 december: Op 17 gelaten, verbruik 20,68 kWh.

Vanochtend heb ik hem weer op 18 gezet en de hele dag staat de doorstromer weer aan (4,5 kWh). Overigens heb ik deze week veel met de instellingen gespeeld om te kijken wat ik daarmee nog kan bereiken, dus dit is wellicht niet 100% representatief.

Ik heb contact gehad met mijn installateur/loodgieter die ook nog wat instellingen heeft aanbevolen. Die is ook in contact met Inventum om te kijken hoe het verder moet. Ik blijf ondertussen met de instellingen spelen. Ik heb inmiddels live inzichten in mijn verbruik, dus dat geeft me wat meer ruimte om te experimenteren. Ze gaven wel het klassieke excuus dat met de huidige buitentemperaturen een slecht verbruik te verwachten is.

Overigens valt het me op dat de doorstromer (dit is het elektrisch element van 4,5 kWh dat bijspringt en het hoge verbruik veroorzaakt) lijkt aan te springen als de GreenComfort (WTW-D) het setpoint niet kan bereiken. Als ik vervolgens de L-uit offset op -5 instel springt de doorstromer niet bij. Als ik hem naar +5 zet wel. Ik heb dus sterk het gevoel dat iets te maken heeft met het hoge verbruik. Daar ben ik nu ook wat mee aan het experimenteren.

Ik zal nog updates geven als ik ze heb. Ondertussen veel sterke aan iedereen die in een vergelijkbare klotesituatie zit.

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:32
MarkvA schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:57:
Ik woon nu inmiddels ongeveer drie maanden in een nieuwbouwappartement van 65 vierkante meter, waar ook een Ecolution Modul-Air All-E geplaatst is (zonder individuele zonnepanelen helaas). In oktober had ik een verbruik van 200 kWh, in november van 334 kWh. De thermostaatstanden heb ik hier niet echt bijgehouden.

Tussen 1 en 9 december (toen had ik nog een variabel contract) stond de verwarming op 17 en heb ik 108 kWh gebruikt, zo'n 12 kWh per dag.De laatste week heb ik wat geëxperimenteerd nu het zo koud was, met de volgende resultaten (dit inclusief al mijn verbruik):

10 december: Naar 19 gezet, verbruik 40,65 kWh.
11 december: Op 19 gelaten, verbruik 67,21 kWh (!!!).
12 december: Op 19 gelaten, verbruik 46,99 kWh.
13 december: Op 18 gezet, verbruik 55,16 kWh.
14 december: Op 18 gelaten, verbruik 29,00 kWh.
15 december: Op 17 gezet, verbruik 27,18 kWh.
16 december: Op 17 gelaten, verbruik 20,68 kWh.

Vanochtend heb ik hem weer op 18 gezet en de hele dag staat de doorstromer weer aan (4,5 kWh). Overigens heb ik deze week veel met de instellingen gespeeld om te kijken wat ik daarmee nog kan bereiken, dus dit is wellicht niet 100% representatief.

Ik heb contact gehad met mijn installateur/loodgieter die ook nog wat instellingen heeft aanbevolen. Die is ook in contact met Inventum om te kijken hoe het verder moet. Ik blijf ondertussen met de instellingen spelen. Ik heb inmiddels live inzichten in mijn verbruik, dus dat geeft me wat meer ruimte om te experimenteren. Ze gaven wel het klassieke excuus dat met de huidige buitentemperaturen een slecht verbruik te verwachten is.

Overigens valt het me op dat de doorstromer (dit is het elektrisch element van 4,5 kWh dat bijspringt en het hoge verbruik veroorzaakt) lijkt aan te springen als de GreenComfort (WTW-D) het setpoint niet kan bereiken. Als ik vervolgens de L-uit offset op -5 instel springt de doorstromer niet bij. Als ik hem naar +5 zet wel. Ik heb dus sterk het gevoel dat iets te maken heeft met het hoge verbruik. Daar ben ik nu ook wat mee aan het experimenteren.

Ik zal nog updates geven als ik ze heb. Ondertussen veel sterke aan iedereen die in een vergelijkbare klotesituatie zit.
Dus 7 Dagen: 287KWh (4.4 kWh per m²)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:08
Dit geeft natuurlijk wel een vertekend beeld.
Misschien verbruik je sowieso al 10-15kWh per dag ook zonder de Ecolution MA.
Daarnaast kun je niet verwarmen puur op afvoerlucht: je zult dus of een COP1 element of CV-ketel moeten hebben om bij te springen. Als ik het goed heb voegen die Ecolutions MA E geen buitenlucht toe voor het te koelen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:32
Jim423 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:16:

Als je dát zou verbruiken moet ook warm worden in 65m² tenzij er een e-auto staat te laden of een vergeten terras-verwarmer :P

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvA

MarkvA

Mark

Mijn doel was zeker niet om een geheel representatief beeld te schetsen maar om wel wat inzichten te bieden voor anderen met hetzelfde probleem. Natuurlijk verschilt mijn verbruik van dag tot dag.

Ik kan zeggen dat mijn idle verbruik ongeveer 75 Wh is, met de warmtepomp aan ongeveer 400 Wh. Daarnaast natuurlijk nog het standaard verbruik van een eenpersoonshuishouden voor iemand die vier dagen per week thuiswerkt. Maar dit is het beste beeld dat ik kan geven omdat ik geen meter kan plaatsen achter de warmtepomp.
Daarnaast kun je niet verwarmen puur op afvoerlucht: je zult dus of een COP1 element of CV-ketel moeten hebben om bij te springen. Als ik het goed heb voegen die Ecolutions MA E geen buitenlucht toe voor het te koelen?
Het verwarmelement van 1 COP is zeker nodig met deze buitentemperaturen. De vraag is echter waarom hij vaak tussen 12 en 8 uur non-stop aanstaat. Dat is echt het probleem. Zie bijvoorbeeld bijgevoegde afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whWlQJ5_0Jg15n14ydaYXUyswDU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GOcA1bTd86uP2rslChv8kbhB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JHFXA5NKAYHBGqPfdXr-kaniSA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fNTHuluZo8j77B5vquWHlNSC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door MarkvA op 17-12-2022 17:41 ]

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:08
Regelt de Ecolution ook de boiler voor tapwater?
Misschien dat je voor 0:00 hebt gedoucht?
natural colour schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:20:
[...]

Als je dát zou verbruiken moet ook warm worden in 65m² tenzij er een e-auto staat te laden of een vergeten terras-verwarmer :P
Alle nieuwbouwapp. (80m2) hier hebben een e-boiler 100L. En uiteraard geen douche-WTW. Dus ik zit al op 10kWh per dag totaal maar het is nog steeds steenkoud :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@MarkvA
Mijn warmtepomp met buitenunit heeft afgelopen week ook elke dag meer dan 30 kWh verbruikt. (Woning met 500 M3 inhoud binnen de geïsoleerde schil, bouwjaar 2004, kwam van 1200 M3 gas per jaar.

Dus ondanks je COP 1 bijstook is je verbruik niet astronomisch te noemen.

Vergeleken met de dagen dat je ventilatie warmtepomp het zonder COP1 bijstook nog net wel redt is het nu wel even een flink verschil natuurlijk. Maar heel veel van deze dagen heb je niet. De andere dagen van het jaar verbruik je dan ook veel minder dan ik.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Als de evolution kouder uitblaast dan de buitentemperatuur dan is het warmteverlies door ventilatie alleen al gecompenseerd met de energieopbrengst. En daar komt nog bij dat de elektrische input van de compressor er ook bij komt.
Als je maar koud genoeg uitblaast dan zou het in theorie lukken zonder doorstromer. Maja, er zijn andere natuurkundige verschijnselen die storen. Zoals de luchtvochtigheid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkvA

MarkvA

Mark

Jim423 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:11:
Regelt de Ecolution ook de boiler voor tapwater?
Misschien dat je voor 0:00 hebt gedoucht?

[...]

Alle nieuwbouwapp. (80m2) hier hebben een e-boiler 100L. En uiteraard geen douche-WTW. Dus ik zit al op 10kWh per dag totaal maar het is nog steeds steenkoud :)
Nope, beide dagen niet gedoucht. Het verbruik van de boiler (150L) valt gelukkig best mee bij mij.
busscherski schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:39:
@MarkvA
Mijn warmtepomp met buitenunit heeft afgelopen week ook elke dag meer dan 30 kWh verbruikt. (Woning met 500 M3 inhoud binnen de geïsoleerde schil, bouwjaar 2004, kwam van 1200 M3 gas per jaar.

Dus ondanks je COP 1 bijstook is je verbruik niet astronomisch te noemen.

Vergeleken met de dagen dat je ventilatie warmtepomp het zonder COP1 bijstook nog net wel redt is het nu wel even een flink verschil natuurlijk. Maar heel veel van deze dagen heb je niet. De andere dagen van het jaar verbruik je dan ook veel minder dan ik.
Dat klopt zeker hoor, hoog elektriciteitsverbruik is nu eenmaal onvoorkombaar met een lucht/lucht warmtepomp. Maar ik denk dat er zeker stappen zijn die ik kan nemen om het verbruik toch in te perken. 60+ kWh voor 19 graden vind ik persoonlijk wel buitensporig, vooral met een top geïsoleerde nieuwbouwwoning. Ik denk zelf vooral dat met betere configuratie het doorstroomelement toch aanzienlijk minder hoeft te draaien.

[ Voor 53% gewijzigd door MarkvA op 17-12-2022 22:48 ]

Mark

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Leezer14
Hi! Update: ten tijde van het plaatsen van de order door de installateur, was er een modulair unit op de markt die met een aan/uit thermostaat overweg kon. Inventum heeft uiteindelijk een nieuwe versie geleverd, die enkel met een modulaire thermostaat werkt. Duurde even voordat de installateur mij wilde geloven en navraag wilde doen bij Inventumz

Uiteindelijk is de thermostaat toch vervangen en er is duidelijk verschil te zien qua verbruik. Het is lastig meten aangezien de temperaturen buiten kouder zijn geworden.

In plaats van gelijk 4,5kwh bij warmtevraag, schakelt hij nu later de doorstromer bij. Ook gebruikt hij enkel het aantal kwh om bij te verwarmen, vaak 2 of 2,5 kwh.

Toch blijft het verbruik hoger dan beloofd en we zoeken verder.

Gisteren sprak ik een storingsmonteur van de installateur die een aanbeveling deed voor hele andere instelingen:
  • Voorrang boiler gewijzigd naar CV
  • Ons werd nachtverlaging afgeraden, maar deze monteur gaf juist aan dat dit wel slim was om nachtelijk opwarmen met de doorstromer te voorkomen. -1 graad.
  • Max temperatuur doorstromer van 50 naar 45 graden.
Maandag heb ik een afspraak met deze monteur om verder te kijken naar de instellingen.

Verdere update volgt zsm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@MarkvA
Een split airco erbij hangen wordt zeker lastig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkvA

MarkvA

Mark

busscherski schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:19:
@MarkvA
Een split airco erbij hangen wordt zeker lastig?
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken! Inderdaad wel lastig vanwege de VVE maar ik denk dat ik het toch ga proberen als het verbruik niet binnen de perken blijft.

Maar eerst eens kijken wat er met de warmtepomp mogelijk is! En thanks voor de update @Leezer14!

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Leezer14 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:51:
Gisteren sprak ik een storingsmonteur van de installateur die een aanbeveling deed voor hele andere instelingen:
  • Ons werd nachtverlaging afgeraden, maar deze monteur gaf juist aan dat dit wel slim was om nachtelijk opwarmen met de doorstromer te voorkomen. -1 graad.
Maandag heb ik een afspraak met deze monteur om verder te kijken naar de instellingen.

Ik zou met de 1 graad inderdaad gewoon proberen.
Je ziet vanzelf wat energie zuiniger is.

Sommige doen bijvoorbeeld:
Dagtemperatuur: 21 graden.
Nachtverlaging: -1 offset.
Kloktijden:
Dag van 08:00 t/m 22:00.
Nacht van 22:00 t/m 08:00.

Hoeveel verbruik je nu ongeveer met deze dagen?

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 17-12-2022 23:53 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 21:03
Leezer14 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:51:
Hi! Update: ten tijde van het plaatsen van de order door de installateur, was er een modulair unit op de markt die met een aan/uit thermostaat overweg kon. Inventum heeft uiteindelijk een nieuwe versie geleverd, die enkel met een modulaire thermostaat werkt. Duurde even voordat de installateur mij wilde geloven en navraag wilde doen bij Inventumz

Uiteindelijk is de thermostaat toch vervangen en er is duidelijk verschil te zien qua verbruik. Het is lastig meten aangezien de temperaturen buiten kouder zijn geworden.

In plaats van gelijk 4,5kwh bij warmtevraag, schakelt hij nu later de doorstromer bij. Ook gebruikt hij enkel het aantal kwh om bij te verwarmen, vaak 2 of 2,5 kwh.

Toch blijft het verbruik hoger dan beloofd en we zoeken verder.

Volgens mij heb je de grondoorzaak nog niet te pakken. Ik denk dat de temperatuur van je warmtepomp te hoog staat ingesteld.

Bij een warmtepomp wil je het liefst op lage temperatuur continu verwarmen. Hoe langer de run, hoe lager de benodigde temperatuur, hoe hoger de efficiëntie van de warmtepomp. Dat kan prima met een aan/uit-thermostaat. Op basis van jouw verhaal lijkt het erop dat de warmtepomp de ingestelde temperatuur niet haalt en daarom direct de doorstromer inschakelt. Met een modulerende thermostaat wordt de temperatuur in overleg met de warmtepomp langzaam opgehoogd, en niet direct de maximale temperatuur gevraagd die de warmtepomp kan maken. Dat zorgt ervoor dat de backup heater minder snel ingeschakeld zal worden. Dit lijkt me symptoombestrijding.

Bij een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning zou je verwachten dat je met lage temperatuurverwarming het huis prima warm kunt houden. Op basis van jouw verhaal denk ik daarom dus dat de warmtepomp op een te hoge temperatuur staat ingesteld. Ik zou zelf proberen de temperatuur op maximaal 30 graden te zetten en geen nachtverlaging toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MarcoC schreef op zondag 18 december 2022 @ 00:35:
[...]
Volgens mij heb je de grondoorzaak nog niet te pakken. Ik denk dat de temperatuur van je warmtepomp te hoog staat ingesteld.

Bij een warmtepomp wil je het liefst op lage temperatuur continu verwarmen. Hoe langer de run, hoe lager de benodigde temperatuur, hoe hoger de efficiëntie van de warmtepomp. Dat kan prima met een aan/uit-thermostaat. Op basis van jouw verhaal lijkt het erop dat de warmtepomp de ingestelde temperatuur niet haalt en daarom direct de doorstromer inschakelt. Met een modulerende thermostaat wordt de temperatuur in overleg met de warmtepomp langzaam opgehoogd, en niet direct de maximale temperatuur gevraagd die de warmtepomp kan maken. Dat zorgt ervoor dat de backup heater minder snel ingeschakeld zal worden. Dit lijkt me symptoombestrijding.
Zoals ik zijn verhaal lees heeft inventum dus 2 versies in omloop:
- Ventilatie warmtepomp welke modulerend is en ook aan/uit ondersteunt.
- Ventilatie warmtepomp welke alleen modulerend ondersteunt. (Welke TS dus heeft)

Als je de verkeerde regelaar(thermostaat) plaatst kan dit wel degelijk foutieve regelgedrag geven.
Dat is geen symptoombestrijding maar de randvoorwaarden juist krijgen voor je verder gaat met de vervolgstappen.

Hier is gewoon vanaf het ontwerp niet goed nagedacht over de complete installatie.

Zoals:
- Hoeveel vermogen benodigd.
- Hoeveel afgifte.
- Welk temperatuurregime is aangehouden voor het afgifte systeem? (35/30/20 - 40/35/20 - 45/40/20 ?)
- Etc.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
DutchWing schreef op zondag 18 december 2022 @ 02:03:
[...]

Hier is gewoon vanaf het ontwerp niet goed nagedacht over de complete installatie.

Zoals:
- Hoeveel afgifte.
- Welk temperatuurregime is aangehouden voor het afgifte systeem? (35/30/20 - 40/35/20 - 45/40/20 ?)
- Etc.
De verkeerde thermostaat is inderdaad fout.

Maar met wat je hier schrijft ben ik het niet eens. Volgens mij zijn ventilatie warmtepompen als hoofdverwarming niet inherent slecht. Als ze goed ingesteld zijn vereisen ze onder een bepaalde buitentemperatuur inderdaad een stukje elektrische bijstook
Maar dat is by design. En de prijs die je betaald voor een goedkoper systeem zonder buitenunit.

Je ziet dat volgens de laatste gegevens op een koude dag (13 december) 24h x 400 W = 10 kWh elektrisch in de compressor gaat.
En 8.5h x 4.5 kW = 40 kWh in doorstromer.

Op dagbasis lijkt dat inderdaad zonde. Een airco had voor 40 kWh thermisch wellicht maar 13 kWh nodig gehad. Dus 27 kWh verspild.

Bij @MarkvA is deze week flink stroom verbruikt, maar hij heeft de thermostaat dan ook 2° hoger gezet, en later weer verlaagd

Maar voor een correct beeld moet je kijken naar wat er op jaarbasis gebeurt.
Bij een goed werkend systeem zal de compressor op jaarbasis zo'n 4000 uur x 400 W = 1600 kWh elektrisch verbruiken.
In deze koude week zal er zo'n 40 uur lang 4.5 kW zijn bijgestookt. Dat is 170 kWh. Waar een airco ipv 170 kWh zo'n 57 kWh elektrisch had verbruikt. 113 kWh 'verspild'.

Maar hoevaak stook je op jaarbasis bij met de doorstromer? Ik verwacht rond de 100 uur x 4.5 kW = 450 kWh per jaar (een airco had daar 150 kWh voor nodig gehad dus 300 kWh 'verspild'). Dat is bijna insignificant vergeleken met de 1600 kWh voor de compressor.

En vergeet daarnaast niet dat een airco vaak carterverwarming heeft die aan gaat onder +4°. Dus als je de airco niet gebruikt dan heb je stilstand verlies van bijvoorbeeld 85 W.

Ik denk dus dat het lang gaat duren voordat je een airco terug gaat verdienen voor die paar dagen per jaar dat je kunt schaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 19:49
busscherski schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:35:
[...]

Maar met wat je hier schrijft ben ik het niet eens. Volgens mij zijn ventilatie warmtepompen als hoofdverwarming niet inherent slecht. Als ze goed ingesteld zijn vereisen ze onder een bepaalde buitentemperatuur inderdaad een stukje elektrische bijstook
Maar dat is by design. En de prijs die je betaald voor een goedkoper systeem zonder buitenunit.

Je ziet dat volgens de laatste gegevens op een koude dag (13 december) 24h x 400 W = 10 kWh elektrisch in de compressor gaat.

Op dagbasis lijkt dat inderdaad zonde. Een airco had voor 40 kWh thermisch wellicht maar 13 kWh nodig gehad. Dus 27 kWh verspild.

Bij @MarkvA is deze week flink stroom verbruikt, maar hij heeft de thermostaat dan ook 2° hoger gezet, en later weer verlaagd

Bij een goed werkend systeem zal de compressor op jaarbasis zo'n 4000 uur x 400 W = 1600 kWh elektrisch verbruiken.
In deze koude week zal er zo'n 40 uur lang 4.5 kW zijn bijgestookt. Dat is 170 kWh. Waar een airco ipv 170 kWh zo'n 57 kWh elektrisch had verbruikt. 113 kWh 'verspild'.

Maar hoevaak stook je op jaarbasis bij met de doorstromer? Ik verwacht rond de 100 uur x 4.5 kW = 450 kWh per jaar (een airco had daar 150 kWh voor nodig gehad dus 300 kWh 'verspild'). Dat is bijna insignificant vergeleken met de 1600 kWh voor de compressor.

En vergeet daarnaast niet dat een airco vaak carterverwarming heeft die aan gaat onder +4°. Dus als je de airco niet gebruikt dan heb je stilstand verlies van bijvoorbeeld 85 W.

Ik denk dus dat het lang gaat duren voordat je een airco terug gaat verdienen voor die paar dagen per jaar dat je kunt schaatsen.
Een airco kun je vaker gebruiken dan alleen tijdens vorst, je kan het ook combineren.
Daarnaast koelen in de zomer is een leuke bijkomst, een CV verdient zich ook niet terug.

Een airco (lucht/lucht) WP geeft een veel betere rendement dan een ventilatiewarmtepomp en kan stiller zijn.

Probleem met ventilatiepompen is ze hebben te weinig vermogen, je loopt het huis te overventileren.
1,7kwh is wel erg weinig als daar SWW ook nog bij moet voor een compleet huis.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@mr_evil08 maar het is dan ook geen compleet huis. Het is een appartement, en binnen de geluidwetgeving kun je daar zelden een airco buitenunit kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 21-06 21:03
DutchWing schreef op zondag 18 december 2022 @ 02:03:
[...]

Zoals ik zijn verhaal lees heeft inventum dus 2 versies in omloop:
- Ventilatie warmtepomp welke modulerend is en ook aan/uit ondersteunt.
- Ventilatie warmtepomp welke alleen modulerend ondersteunt. (Welke TS dus heeft)

Als je de verkeerde regelaar(thermostaat) plaatst kan dit wel degelijk foutieve regelgedrag geven.
Dat is geen symptoombestrijding maar de randvoorwaarden juist krijgen voor je verder gaat met de vervolgstappen.

Zoals:
- Hoeveel afgifte.
- Etc.
Het blijft speculeren, maar een modulerende thermostaat heeft naar mijn mening weinig toegevoegde waarde voor een warmtepomp omdat het doel is lange runs te hebben op een constant lage temperatuur. Dus de vraag die jij en ik allebei stellen over de temperatuurafgifte blijft de crux. Ik zou temperatuur zo laag mogelijk instellen en dan kijken of het huis warm blijft, en pas ophogen als dat nodig blijkt te zijn. Wellicht kan TS inzicht geven in de wijze waarop de warmtepomp geconfigureerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

busscherski schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:35:
[...]

Ik zeg ook nergens dat ze slecht zijn, alleen ze vragen wel een goed doordacht plan.
Het systeem is in verhouding niet goedkoper.
Ik denk zelfs dat een warmtepomp nog goedkoper is als ik alle appendages etc meerekent.

Over de levensverwachting van zo’n unit verbruik je gewoon onnodig veel stroom.
Terwijl het prijsverschil tussen de toestellen vanaf de bouw nihil is.

Maar ik ben het met je eens dat je het over een heel jaar moet bekijken wat het elektrisch element daadwerkelijk heeft verbruikt.

85W Carter verwarming komen de meeste zeker niet aan. Eerder tussen de 15-60W, afhankelijk per merk en type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DutchWing schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:50:
[...]

85W Carter verwarming komen de meeste zeker niet aan. Eerder tussen de 15-60W, afhankelijk per merk en type.
Dat lijkt mij bijzonder weinig, die metalen bak met ijs krijg je toch niet ijsvrij met 60W?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Wolly schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:58:
[...]

Dat lijkt mij bijzonder weinig, die metalen bak met ijs krijg je toch niet ijsvrij met 60W?
Een metalen bak ijsvrij houden doe je met bodemplaatverwarming (zit niet op alle warmtepompen). Die gaat alleen even aan tijdens een defrost.

Carterverwarming is om de olie in de compressor op temperatuur te houden als het hard vriest terwijl de unit uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@busscherski was mij al voor :)

[ Voor 89% gewijzigd door DutchWing op 19-12-2022 21:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjornbjornbjorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-02-2024
@Leezer14 ben benieuwd of je nog een update hebt!

Ik geef hier even mijn 2 cents, want het exact hetzelfde probleem als de topic starter.

Om te beginnen, heb ik een modulerende thermostaat, de Honeywell T87M2018. Wat me opvalt is dat als ik de thermostaat aan zet, het "vuur" icoontje van de thermostaat meteen aangaat. Dat is (heb ik ontdekt) de indicatie voor de doorstromer. Mijn buurman heeft het dezelfde thermostaat en warmtepomp die ik heb, en ziet dit icoontje zelden, en heeft weinig verbruik.

Ik heb op basis van de kennis in dit topic, de maximum temperatuur van de doorstromer op 30 graden gezet.
Wat gebeurt er dan als ik de thermostaat omhoog zet: het vuur icoontje verschijnt niet, maar de woonkamer warmt wel op!

Het verbruik is dan rond de 400 watt, constant. Dat zou neerkomen op zo'n 10 KwH per dag, dat is natuurlijk nog te doen. Dit is het standaard verbruik van de warmtepomp, zonder doorstromer.

Mijn buurman heeft de maximale temperatuur van de doorstromer op 50 graden staan. Wat mijn vermoeden dus is, is dat als de aanvoertemperatuur van de CV onder de gestelde temperatuur staat (en er warmtevraag is bij de thermostaat), de doorstromer _altijd_ aangaat. Wat ik wel zie dat het vermogen van de doorstromer wordt gemoduleerd (e.g. als de aanvoertemperatuur 26 graden is, dan verwarmt de doorstromer bij tot 30 met een vermogen van "slechts" 3KW ipv de maximale 4.5KW). Daarna neemt enkel de warmtempomp het over.

De daadwerkelijke oorzaak van het enorm hoge verbruik zou dus een te hoge max aanvoer temperatuur kunnen zijn. Ik ga deze 1 dezer dagen op 50 graden zetten (net zoals de buurman) en kijken hoe vaak de doorstromer dan bijspringt.

[ Voor 3% gewijzigd door bjornbjornbjorn op 04-01-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bjornbjornbjorn schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 13:55:
@Leezer14 ben benieuwd of je nog een update hebt!

Ik geef hier even mijn 2 cents, want het exact hetzelfde probleem als de topic starter.

Om te beginnen, heb ik een modulerende thermostaat, de Honeywell T87M2018. Wat me opvalt is dat als ik de thermostaat aan zet, het "vuur" icoontje van de thermostaat meteen aangaat. Dat is (heb ik ontdekt) de indicatie voor de doorstromer.
Dat is niet de indicator van de doorstromer. Dat is de indicator dat de thermostaat warmte vraagt.
Hoe het verwarmingssysteem daar vervolgens op reageert is niet aan de thermostaat.
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornbjornbjorn
MikeyMan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:13:
[...]

Dat is niet de indicator van de doorstromer. Dat is de indicator dat de thermostaat warmte vraagt.
Hoe het verwarmingssysteem daar vervolgens op reageert is niet aan de thermostaat.
[quote]
Toch lijkt het daar wel op: als ik de thermostaat verhoog, gaat de warmtepomp aan, de doorstromer (nu) niet en worden de radiatoren warm. Geen vuuricoontje op de thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bjornbjornbjorn schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:14:
[...]

Toch lijkt het daar wel op: als ik de thermostaat verhoog, gaat de warmtepomp aan, de doorstromer (nu) niet en worden de radiatoren warm. Geen vuuricoontje op de thermostaat.
Kan zijn, maar dat zou alleen kunnen in geval de thermostaat alleen op de doorstroomverwarmer aangesloten is. Dat kan ik me niet voorstellen.

Het is een dom ding, er is warmtevraag of er is geen warmtevraag. Meer smaken zijn er niet.
Althans, niet voor het vlammetje.

De thermostaat is wel modulerend, dus kan de vraag wel sturen tussen 0 en 100%.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 04-01-2023 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornbjornbjorn
MikeyMan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:17:
[...]

Kan zijn, maar dat zou alleen kunnen in geval de thermostaat alleen op de doorstroomverwarmer aangesloten is. Dat kan ik me niet voorstellen.

Het is een dom ding, er is warmtevraag of er is geen warmtevraag. Meer smaken zijn er niet.
Toch is het echt zo, ik kan er niets anders van maken. De warmtepomp geeft overigens wel aan dat er warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bjornbjornbjorn schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:18:
[...]

Toch is het echt zo, ik kan er niets anders van maken. De warmtepomp geeft overigens wel aan dat er warmtevraag is.
Kan niet. Onmogelijk.

Die doorstroomverwarmer wordt hoogstwaarschijnlijk aangestuurd door de warmtepomp. Niet door de thermostaat.

Die thermostaat weet niet of er aan de andere kant een cv ketel, warmtepomp of elektrische verwarmer zit. Die doet niks anders dan een percentage warmtevraag sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornbjornbjorn
MikeyMan schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Kan niet. Onmogelijk.

Die doorstroomverwarmer wordt hoogstwaarschijnlijk aangestuurd door de warmtepomp. Niet door de thermostaat.

Die thermostaat weet niet of er aan de andere kant een cv ketel, warmtepomp of elektrische verwarmer zit. Die doet niks anders dan een percentage warmtevraag sturen.
Assumptions are the mother of all fuck ups ;). In ieder geval, de status van de warmtepomp geeft "warmtevraag: ja" en er is geen "vuur" icoontje op de thermostaat. Wellicht dat de pomp gewoon de verkeerde status teruggeeft, heb anders geen verklaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bij Opentherm kan alles. De verwarmers kunnen zelf de actuele ruimtetemperatuur en setpoint opvragen en de warmtevraag (gewenste watertemperatuur) negeren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Proton_ schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:27:
Bij Opentherm kan alles. De verwarmers kunnen zelf de actuele ruimtetemperatuur en setpoint opvragen en de warmtevraag (gewenste watertemperatuur) negeren.
Ja maar OpenTherm kan niet zeggen 'doe maar wel ff de doorstroomverwarmer en niet de warmtepomp' of andersom. Dat is echt aan warmtepomp in dit geval.

Dat heeft niks met assumpties te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 04-01-2023 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkvA

MarkvA

Mark

Ik kan bevestigen dat het vlammetje op de thermostaat alleen getoond wordt als de doorstromer aan staat. Als er wel warmtevraag is maar de doorstromer niet aan staat, dan verschijnt er geen vlammetje.

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
MarkvA schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:59:
Ik kan bevestigen dat het vlammetje op de thermostaat alleen getoond wordt als de doorstromer aan staat. Als er wel warmtevraag is maar de doorstromer niet aan staat, dan verschijnt er geen vlammetje.
Is ook heel logisch, da’s electrische energie affakkelen namelijk ;-)
In opentherm is een flame on/off status, die de WP teruggeeft. Ik kan me heel goed voorstellen dat de WP die alleen aanzet als het element aangaat. Is alleen raar dat daarmee het element als het ware de hoofdverwarming is voor de gebruiker. Terwijl de WP verkocht wordt als warmtepomp met electrische bijverwarming geloof ik ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazzy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:38
Snap niet dat een ieder hier alleen maar kijkt naar de apparatuur welke de warmte moet toevoegen .
Meestal zit het probleem in de pompsnelheid ( doorstroming) welke de warmte overdracht in de war schopt

pomp snelheid te laag . Medium koel geheel af en verwarmings unit zal aan de bak moeten om weer op de juiste temperatuur te behalen .

te snel warmte overdracht is minimaal . medium behoud zijn warmte en verwarmings unit zal weinig moeten doen

dus bij veel stroomgebruik bij doorstroom unit zet de ( cv)(vloerverwarmings)pomp tandje sneller en meet nog eens .

uhm tja ik draai intel :) cel 1200 .gforce 2Ti

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Leezer14
Hi! Update:

Tijdje afwezig door de geboorte van onze dochter :)

Inmiddels hebben we er twee problemen bij gekregen:
- Vocht ophoping bovenop de greencomfort module, de installateur geeft aan dat het condens is. Waarschijnlijk door gebruik van verkeerde buizen naar het dak.
- Een fluitend geluid in de ventilatie wat vooral snachts erg storend is.

Qua verbruik zijn we helaas nog niet veel opgeschoten en zitten we dagelijks rond de 30/35 kwh.
De boiler warmt zo traag op, dat er na 12 uur "slechts" is opgewarmd van 20 naar 38 graden. De 180 l Maxtank van Inventum geeft daardoor lauw douche water en is ook zo weer te koud om te douchen.

Door handmatig de voorrang van Boiler naar CV in te stellen, kan ik de boiler elektisch laten opwarmen dmv het 2kw element in de boiler. Dit is helaas enkel van toepassing op het bovenste deel van de boiler (40 l volgensmij). Ook dat is te snel leeg gedoucht.

Inmiddels is het mij gelukt om samen met de aannemer de installateur aan te sturen op het aanvragen van een controle door de leverancier Inventum zelf. Ergens deze week hoor ik meer over een planning. Ik ben heel benieuwd wat daaruit gaat komen!

Update volgt weer :)

[ Voor 12% gewijzigd door Leezer14 op 24-01-2023 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Als die 30 a 35 kWh je totale verbruik is vind ik het niet gek met dit weer.
Voor alleen ruimteverwarming verbruik ik hier de laatste dagen ruim 20 kWh per dag.

Het is denk ik de bedoeling dat met dit weer, het warm tapwater puur elektrisch wordt verwarmd. Wel gek als er dan maar 40 liter verwarmd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leezer14
busscherski schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:46:
Als die 30 a 35 kWh je totale verbruik is vind ik het niet gek met dit weer.
Voor alleen ruimteverwarming verbruik ik hier de laatste dagen ruim 20 kWh per dag.

Het is denk ik de bedoeling dat met dit weer, het warm tapwater puur elektrisch wordt verwarmd. Wel gek als er dan maar 40 liter verwarmd wordt.
Eens, deze temperaturen werken niet mee inderdaad. Helaas hebben we hier uitschieters van 50 kwh per dag. In december is er bijvoorbeeld 1088 kwh verbruikt.

Daarbij zijn kosten één ding, het niet warm worden van de boiler maakt het een stuk lastiger om lekker te wonen in huis. Daarbij wordt de ruimteverwarming niet opgepakt, zolang de boiler aan het opwarmen is. Ik hoop dat Inventum iets kan vinden binnenkort.

Dat enkel het bovenste deel van de boiler elektrisch wordt opgewarmd, is volgensmij de bedoeling bij dit type boiler. Maar ik heb geen idee waarom. Ook kan ik weinig info vinden hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Leezer14 een boiler is nooit volledig op temperatuur. Onderkant is altijd kouder dan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
MikeyMan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:55:
@Leezer14 een boiler is nooit volledig op temperatuur. Onderkant is altijd kouder dan de bovenkant.
De onderkant komt niet boven de 14 graden (enkel leiding water, zonder opwarming lijkt het). Hij stopt ook met opwarmen zodra de bovenkant > 50 graden is.
Zodra de voorrang op boiler staat en hij lang genoeg krijgt, warmt dit deel ook op. Maar dan zijn we echt heel lang bezig en koelt de woonkamer te veel af.

[ Voor 8% gewijzigd door Leezer14 op 24-01-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Leezer14 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:02:
[...]

De onderkant komt niet boven de 14 graden (enkel leiding water, zonder opwarming lijkt het). Hij stopt ook met opwarmen zodra de bovenkant > 50 graden is.
Zodra de voorrang op boiler staat en hij lang genoeg krijgt, warmt dit deel ook op. Maar dan zijn we echt heel lang bezig en koelt de woonkamer te veel af.
Klopt, zo werkt een boiler. Los van de duur van het opwarmen natuurlijk.

Ter referentie, ik heb een 400 liter boiler staan.
Op 2/3 van de hoogte is deze nu 54.4 graden.
Op 1/3 is deze 45.

Zet je de kraan aan komt er wat van een graad of 10 binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
MikeyMan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Klopt, zo werkt een boiler. Los van de duur van het opwarmen natuurlijk.

Ter referentie, ik heb een 400 liter boiler staan.
Op 2/3 van de hoogte is deze nu 54.4 graden.
Op 1/3 is deze 45.

Zet je de kraan aan komt er wat van een graad of 10 binnen.
Op zich niets mis mee, maar wanneer de voorrang op CV staat en de boiler dus elektrisch opwarmt, warmt enkel de bovenkant op. Wanneer er geen warmtevraag meer is voor de woonkamer, zou de rest van de boiler moeten opwarmen. Maar de warmtevraag is er altijd, ook dat is niet zoals het hoort volgensmij.

Bij voorrang op boiler, wordt dit puur op de warmtepomp gedaan, zonder het elektrische element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Zijn je buren nog steeds probleemloos of hebben die ook kuren tgv de koudere buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:46:
Zo koud is het niet.. 20 kWh/dag, is dat geen dure grap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:48:
[...]

Zo koud is het niet.. 20 kWh/dag, is dat geen dure grap?
Koud zat, en voor een warmtepomp ook precies ruk ivm defrosts. Ik zit de afgelopen week aan 218kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
MikeyMan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:58:
[...]

Koud zat, en voor een warmtepomp ook precies ruk ivm defrosts. Ik zit de afgelopen week aan 218kWh.
Das toch geld man....
218x 0,60 tot 0,80 per week...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Dwaalboy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Das toch geld man....
Salderen? Beter dan 3 eur per kuub…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dwaalboy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Das toch geld man....
Tsjah... Deze week wel ja. Maar hoeveel van deze weken zijn er?

Ik ga op basis van de prognose van mindergas van 1500-1600m3 naar 2700-2800kwh op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:00

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is dan van 4800 euro per jaar naar 2200 euro per jaar oftewel meer dan de helft.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bjornbjornbjorn
@Leezer14 Misschien ook voor jou interessant:

Om de verbruiksproblemen op te lossen had ik dus de doorstromer op max 30 graden gezet, waardoor de doorstromer zowat nooit aanspringt en alleen de warmtepomp het werk doet. Gevolg: de pomp alleen kon mijn woonkamer met 2-4 graden buiten tot zo'n 19,5 graad krijgen (24 uur per dag aan, zo'n 10-14 kwh per dag). Met vriezen buiten komt dat neer op zo'n 18-18,5 graad. Het vuuricoontje op de thermostaat is vervolgens altijd uit (ookal claimt een andere poster hier dat ik claim dat dat betekent dat de aarde plat is, maar goed, het was toch zo).

Allemaal prima, maar ik was toch nieuwsgierig wat een software-update zou doen.

Dus, ik heb zojuist zelf de software update van 2021 van Inventum doorgevoerd op het apparaat. Wat blijkt: de max temperatuur van de doorstromer wordt door de pomp genegeerd (de doorstromer gaat dus direct aan) _maar_ er is niet plots een max verbruik van 4,5 KW. Het lijkt er dus op dat Inventum dit aggresieve gedrag in de pomp heeft opgelost met een update. Nadeel is wel dat de max temperatuur instelling nu wordt genegeerd, dus ik heb de doorstromer gewoon met de hand uitgeschakeld. Warm water (vat van 180L) laat ik verwarmen met het elektrisch element, dat is relatief goedkoop.

Ik hoop dat dit jullie helpt. USB stick dien je te formatteren met FAT32, trouwens. Deze update heb ik toegepast: https://www.inventum.com/...ftware-release-modul-air/

Wat overigens ook interessant is, is dat het vlammetje nu _wel_ brandt, onafhankelijk van de doorstromer. Dus dat is ook veranderd.

Ik hoop dat dit iemand helpt!

Addendum:

Verdere tips:
- Ik heb een radiator recht onder de ventilatiegaten staan die de pomp gebruikt. Als je die ook 1 hebt, zet die dicht, want anders heb je geen convectie in huis. Resultaat na 1 uur: al een halve graad verschil.
- Zet de boiler op de Eco stand van 45 graden. Water wordt door de boiler 1 keer per week naar 60 gebracht om Legionella te voorkomen.
- Stel je voor dat je net als mij de doorstromer uitschakelt, laat de boiler dan altijd voorrang geven aan de CV. Het heeft namelijk geen zin om een boilervat van 45 graden te verwarmen met water van 33-35 graden. Dat kun je beter door het elektrisch element van de boiler laten doen.

[ Voor 21% gewijzigd door bjornbjornbjorn op 29-01-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
bjornbjornbjorn schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:41:
@Leezer14 Misschien ook voor jou interessant:

Om de verbruiksproblemen op te lossen had ik dus de doorstromer op max 30 graden gezet, waardoor de doorstromer zowat nooit aanspringt en alleen de warmtepomp het werk doet. Gevolg: de pomp alleen kon mijn woonkamer met 2-4 graden buiten tot zo'n 19,5 graad krijgen (24 uur per dag aan, zo'n 10-14 kwh per dag). Met vriezen buiten komt dat neer op zo'n 18-18,5 graad. Het vuuricoontje op de thermostaat is vervolgens altijd uit (ookal claimt een andere poster hier dat ik claim dat dat betekent dat de aarde plat is, maar goed, het was toch zo).

Allemaal prima, maar ik was toch nieuwsgierig wat een software-update zou doen.

Dus, ik heb zojuist zelf de software update van 2021 van Inventum doorgevoerd op het apparaat. Wat blijkt: de max temperatuur van de doorstromer wordt door de pomp genegeerd (de doorstromer gaat dus direct aan) _maar_ er is niet plots een max verbruik van 4,5 KW. Het lijkt er dus op dat Inventum dit aggresieve gedrag in de pomp heeft opgelost met een update. Nadeel is wel dat de max temperatuur instelling nu wordt genegeerd, dus ik heb de doorstromer gewoon met de hand uitgeschakeld. Warm water (vat van 180L) laat ik verwarmen met het elektrisch element, dat is relatief goedkoop.

Ik hoop dat dit jullie helpt. USB stick dien je te formatteren met FAT32, trouwens. Deze update heb ik toegepast: https://www.inventum.com/...ftware-release-modul-air/

Wat overigens ook interessant is, is dat het vlammetje nu _wel_ brandt, onafhankelijk van de doorstromer. Dus dat is ook veranderd.

Ik hoop dat dit iemand helpt!

Addendum:

Verdere tips:
- Ik heb een radiator recht onder de ventilatiegaten staan die de pomp gebruikt. Als je die ook 1 hebt, zet die dicht, want anders heb je geen convectie in huis. Resultaat na 1 uur: al een halve graad verschil.
- Zet de boiler op de Eco stand van 45 graden. Water wordt door de boiler 1 keer per week naar 60 gebracht om Legionella te voorkomen.
- Stel je voor dat je net als mij de doorstromer uitschakelt, laat de boiler dan altijd voorrang geven aan de CV. Het heeft namelijk geen zin om een boilervat van 45 graden te verwarmen met water van 33-35 graden. Dat kun je beter door het elektrisch element van de boiler laten doen.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide verhaal. Goed om te lezen dat er resultaten behaald worden, terwijl onze installateur aangeeft dat er maar één juiste instelling is.

Vanmiddag wordt ik gebeld door een producent van de warmtepomp (gek genoeg niet Inventum zelf begreep ik). Zij gaan langs komen samen met de installateur. Mooi moment om al mijn vragen te stellen aan ze.

Om terug te komen op je punten:
- De doorstromer ging voorheen altijd meteen naar 4,5kwh, maar na een thermostaat vervanging (aan/uit > modulair) gebeurt dit met stappen van 2 kwh.

- De modulair staat bij ons ingesteld op voorrang CV sinds kort, met een boiler temperatuur op 55. Soms zetten we hem naar 65 als we langer gasten over de vloer krijgen.

- We merken dat de boiler nooit bijwarmt op de modulair, omdat er in de woonkamer altijd warmtevraag is. Of ik moet de thermostaat minimaal 1,5 graad verlagen. Maar dan kan ik de dag erna weer opwarmen (wat veel. energie van de doorstromer vraagt).

- De boiler wordt enkel voor een deel (boiler boven) elektrisch opgewarmd. Het andere grotere deel (boiler onder) blijft laag en lijkt enkel door de modulair opgewarmd te kunnen worden.

- Het vuur icoontje is mijn optiek direct te relateren aan de doorstromer (aan of uit).

- Je kunt de doorstromer ook uitschakelen/deactiveren in het installateursmenu, heb je dat al eens gedaan?

- In ons geval heb ik ook sterk het vermoeden dat de modulair is ingesteld op een woonruimte zoals de nieuwbouw woning standaard is opgeleverd. Elke woning heeft als optie een aanbouw laten plaatsen, waardoor het debiet opgehoogd zou moeten worden. In de "ingebruikstellingshandleiding" staat een schema met de daarbij behorende m2. Hier zou er 35m3 te weinig ingesteld staan.

- Hoe is het ventilatiegeluid bij jou? Maak je gebruik van een co2 sensor op stand auto (eco)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Leezer14 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:46:
- De doorstromer ging voorheen altijd meteen naar 4,5kwh, maar na een thermostaat vervanging (aan/uit > modulair) gebeurt dit met stappen van 2 kwh.
Wat is een modulair?
En waar komt die term doorstromer vandaan?
Een doorstroomboiler is toch echt iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Olaf van der Spek schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Wat is een modulair?
Modulerend :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iKiddo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 10:32
Of: (Inventum Ecolution) Modul-AIR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iKiddo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 10:32
Doorstroomverwarmer -> elektrisch element die water verwarmd dat het doorheen stroomt (ipv element dat water verwarmd dat in een tank stilstaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
[...]

Wat is een modulair?
Inventum Ecolution Modul-Air inderdaad. Inventum spreekt in hun documentatie van de Modul-Air als het over de warmtepomp gaat.

Zij noemen de elektrische backup heater of naverbrander de "doorstromer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:37
Leezer14 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Eens, deze temperaturen werken niet mee inderdaad. Helaas hebben we hier uitschieters van 50 kwh per dag. In december is er bijvoorbeeld 1088 kWh verbruikt.
Als simpele gas-stoker sla ik hier stijl van achterover.

MT Venus 5.12KWh V151 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

r03n_d schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:42:
[...]

Als simpele gas-stoker sla ik hier stijl van achterover.
Dat is ook wel vrij veel. Stook hier voor een vrijstaande woning uit 2007 790 kWh afgelopen december.
December 2021 300m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-06 18:55
Ik zat ook rond de 1000KWh in december maar dacht toen later van ow wacht de auto is ook vaak opgeladen.
Daar gisteren het overzicht van ontvangen, 230KWh voor de auto, standaard elektra verbruik is z'n 9KWh per dag (zonder WP). = -270 >> is in werkelijkheid dus z'n 500KWh voor de WP.
Maar in de maand reportage was het wel even "schrikken" in quotes want nog vast contract en als ik op gas had gezeten was het ook niet gratis ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@The-Source Dit was alleen m'n warmtepomp. Niet het totaalverbruik. Dat lag op 1261 kWh.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 31-01-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
Helaas laad ik mijn auto enkel op openbare palen, aangezien wij een gemeentestoep tussen huis en parkeerplaats hebben.

Ik wacht nog steeds op een belletje van Inventum om een afspraak te maken, zodat zij de installatie kunnen onderzoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leezer14
Eindelijk een datum van Inventum zelf: Maansag as. Update volgt daarna :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Leezer14 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:47:
Eindelijk een datum van Inventum zelf: Maansag as. Update volgt daarna :)
En?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Leezer14 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:21:
Helaas laad ik mijn auto enkel op openbare palen, aangezien wij een gemeentestoep tussen huis en parkeerplaats hebben.
Is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Laatst online: 15-06 12:48
Daar moet je officieel een ontheffing voor hebben om een kabel over de stoep te leggen 7(8)7

PVOutput

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-06 23:30
RobWest schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:01:
[...]

Daar moet je officieel een ontheffing voor hebben om een kabel over de stoep te leggen 7(8)7
en als je nu een boogje boven de stoep doet?
Afbeeldingslocatie: https://www.autoblog.nl/files/2021/09/1-1-944x612.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Leezer14
De monteur schrok best wel toen hij bij ons binnen kwam. Zijn eerste gedachte was direct dat de pomp met zijn 1.7 kwh onvoldoende is, maar ook gaf hij aan dat het op papier allemaal net wel zou kunnen/mogen.

Hij is prima in staat het huis warm te houden, maar in combinatie met een 180l boiler is het lastig. We merken dus een dip in ruimte verwarming zodra de boiler staat te verwarmen. Door een fout configuratie duurde het opwarm van de boiler zo lang, dat de dip in de ruimte verwarming te groot werd.

Het klopt dat het elektrische element in de boiler slechts een x% opwarmt. Nu heeft hij de voorrang toch weer op de boiler gezet, zodat de warmtepomp deze opwarmt. Indien nodig schakelt de backup heater in die ook het boiler water meteen opwarmt.

De monteur heeft verschillende dingen aangepast. Ventilatie stond bijvoorbeeld volle bak te blazen, met de plafond toevoer vrij dicht. Ventilatie teruggeschroefd en de doppen open. Nu bijna niets te horen in de woonkamer. Ook wordt er 3 grader kouder ingeblazen, om ervoor te zorgen dat de vloerverwarming harder moet werken. De vloer houd beter zijn warmte vast dan de lucht, tijdens de dip.

Ook vond hij het heel bijzonder dat er op de eerste verdieping dauerlüftung boven de ramen zit en geen plafondpunten met toevoer en afvoer.

Ook mogen de gebruikte flexbuizen vanuit de pomp naar het dak niet.

Het weer van de laatste dagen helpt ook veel, met vrieskou is het gewoon lastig met deze pomp.

Ze gaan een adviesrapport schrijven aan de installareur om de nodige aanpassingen te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 08:41

Bezulba

Formerly known as Eendje

RobWest schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:01:
[...]

Ooit geprobeerd met een rolstoel over zo'n kabel te rijden? Of als blind persoon? Er is een reden dat bij tijdelijke kabels er zo'n mooie mat overheen moet. Niets geks aan.

Overigens zijn er in een hoop gemeenten coulance regelingen waar het wel mogelijk is met bepaalde aanpassingen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Laatst online: 15-06 12:48
Bezulba schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:27:
[...]

Ooit geprobeerd met een rolstoel over zo'n kabel te rijden? Of als blind persoon? Er is een reden dat bij tijdelijke kabels er zo'n mooie mat overheen moet. Niets geks aan.

Overigens zijn er in een hoop gemeenten coulance regelingen waar het wel mogelijk is met bepaalde aanpassingen.
Maar ook met een mat er overheen mag het niet.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Compleet offtopic, maar er worden ook stoeptegels aangeboden met een kabelgoot erin verwerkt. Hier in de wijk hebben meerdere woningen dat om zo hun auto te kunnen laden die op een openbare parkeerplaats staat.

@Leezer14 , begrijp ik uit je verhaal nu goed dat je een combinatie hebt van roosters boven ramen en toevoerventielen voor de aanvoer van verse lucht in je woning? Aka je hebt een combinatie van Ventilaie type C & D?
Klinkt bijna alsof ze enkele buizen vergeten zijn op de tekeningen en het maar zo opgelost hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Farmerwood schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:18:
Compleet offtopic, maar er worden ook stoeptegels aangeboden met een kabelgoot erin verwerkt. Hier in de wijk hebben meerdere woningen dat om zo hun auto te kunnen laden die op een openbare parkeerplaats staat.

@Leezer14 , begrijp ik uit je verhaal nu goed dat je een combinatie hebt van roosters boven ramen en toevoerventielen voor de aanvoer van verse lucht in je woning? Aka je hebt een combinatie van Ventilaie type C & D?
Klinkt bijna alsof ze enkele buizen vergeten zijn op de tekeningen en het maar zo opgelost hebben...
Woonkamer/begange grond heeft toe- en afzuig plafondpunten op Inventum aangesloten, eerste verdieping enkel luchtrooster boven de ramen, op de badkamer na. Daar zit één afzuigpunt. Zolder zit ook een afzuigpunt direct naast de pomp.

Het stomme is ook dat er wel een CO2 meter op de slaapkamer hangt. Dus als daar de luchtkwaliteit daalt, gaat hij harder afzuigen/inblazen, maar dat gebeurt dat enkel in de woonkamer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Dat was een probleem omdat onze nieuwbouwwijk nog geen paal had. Maar sinds 2 weken staat er een voor de deur. Ideaal zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Leezer14 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:42:
[...]
Het stomme is ook dat er wel een CO2 meter op de slaapkamer hangt. Dus als daar de luchtkwaliteit daalt, gaat hij harder afzuigen/inblazen, maar dat gebeurt dat enkel in de woonkamer 8)7
Maar door de extra onderdruk die in de badkamer wordt gecreeërd zou er ook meer doorstroming in je slaapkamer moeten zijn, toch? Dat is het hele idee achter ventilatietype C. Of is de afzuiging in de badkamer weer een geheel ander systeem dan de ventilatiebox die de huiskamer van lucht voorziet?

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 20-02-2023 12:45 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Leezer14 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:24:
[...]

De monteur schrok best wel toen hij bij ons binnen kwam. Zijn eerste gedachte was direct dat de pomp met zijn 1.7 kwh onvoldoende is, maar ook gaf hij aan dat het op papier allemaal net wel zou kunnen/mogen.

Hij is prima in staat het huis warm te houden, maar in combinatie met een 180l boiler is het lastig. We merken dus een dip in ruimte verwarming zodra de boiler staat te verwarmen. Door een fout configuratie duurde het opwarm van de boiler zo lang, dat de dip in de ruimte verwarming te groot werd.

Het klopt dat het elektrische element in de boiler slechts een x% opwarmt. Nu heeft hij de voorrang toch weer op de boiler gezet, zodat de warmtepomp deze opwarmt. Indien nodig schakelt de backup heater in die ook het boiler water meteen opwarmt.

De monteur heeft verschillende dingen aangepast. Ventilatie stond bijvoorbeeld volle bak te blazen, met de plafond toevoer vrij dicht. Ventilatie teruggeschroefd en de doppen open. Nu bijna niets te horen in de woonkamer. Ook wordt er 3 grader kouder ingeblazen, om ervoor te zorgen dat de vloerverwarming harder moet werken. De vloer houd beter zijn warmte vast dan de lucht, tijdens de dip.

Ook vond hij het heel bijzonder dat er op de eerste verdieping dauerlüftung boven de ramen zit en geen plafondpunten met toevoer en afvoer.

Ook mogen de gebruikte flexbuizen vanuit de pomp naar het dak niet.

Het weer van de laatste dagen helpt ook veel, met vrieskou is het gewoon lastig met deze pomp.

Ze gaan een adviesrapport schrijven aan de installareur om de nodige aanpassingen te doen.
Goed dat hij geweest is, maar het verklaart niet waarom de buren geen problemen hebben aangezien die dezelfde installatie hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Leezer14 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:42:
[...]
Woonkamer/begange grond heeft toe- en afzuig plafondpunten op Inventum aangesloten, eerste verdieping enkel luchtrooster boven de ramen, op de badkamer na. Daar zit één afzuigpunt. Zolder zit ook een afzuigpunt direct naast de pomp.

Je krijgt vanzelf aanzuiging van verse lucht door de roosters zodra je afzuiging harder aan gaat. Dus dat hoeft geen probleem te zijn. Zou wel mooier zijn als het systeem met zones werkt en bij alleen een hoge CO2-waarde in de slaapkamers ook alleen daar de afzuiging harder zet.

Ik was meer verbaasd over de combinatie van Type C & D. Vooral omdat type D vaak gebruikt wordt icm een WTW en door de roosters in de slaapkamers haal je daar altijd koude lucht naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
Wolly schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:10:
[...]

Goed dat hij geweest is, maar het verklaart niet waarom de buren geen problemen hebben aangezien die dezelfde installatie hebben?
Buren hebben wel hoog verbruik problemen. Bij ons kwam daar ook warm water tekort en geluidoverlast bij kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Leezer14 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Buren hebben wel hoog verbruik problemen. Bij ons kwam daar ook warm water tekort en geluidoverlast bij kijken.
Dat is nieuwe informatie?
Leezer14 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:39:
[...]

Mijn buren (ook met een homewizard meter) hebben een verbruik ver weg van deze cijfers. 5 kwh per nacht tot soms uitschieters naar 10 kwh per nacht. Verder herkent niemand die ik gesproken heb uit de straat deze hoge cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Wolly schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:05:
[...]

Dat is nieuwe informatie?

[...]
Des tijds was dat nog niet het geval. Daarna werd het echt koud en kwam de problemen ook bij hen opspelen. Nu krijg ik steeds meer reacties van bewoners in de straat. Meerendeel was zelfstandig gaan klagen bij de aannemer. Nu is het wat meer centraal en in overleg geregeld qua aanspreekpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 14:23
Leezer14 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:24:
[...]

Des tijds was dat nog niet het geval. Daarna werd het echt koud en kwam de problemen ook bij hen opspelen. Nu krijg ik steeds meer reacties van bewoners in de straat. Merendeel was zelfstandig gaan klagen bij de aannemer. Nu is het wat meer centraal en in overleg geregeld qua aanspreekpunt.
Nieuw winterseizoen, nieuwe kansen. Ik vroeg mij af wat de rede is om de verwarmer op 4.5kWh te zetten en niet bijvoorbeeld op 1.5 of 3. Hebben deze settings invloed op de manier waarop en wanneer de naverwarmer aan gaat? Wat voor opentherm thermostaat gebruik je?

Wanneer ik het goed begrijp gaat bij een on-off thermostaat de naverwarmer gelijk op zijn hoogste stand, om de maximale ingestelde temp te behalen? En bij een opentherm gebeurt dat in stappen?

Je kunt de instelde temp van de naverwarmer op max 80 graden zetten met een max 4.5kWh (3x1.5)

Dus hoe lager de ingestelde temp. Laten we zeggen max 35 graden. Dan gaat de naverwarmer deze op temp brengen. Dan maakt het niet uit of het 1.5-3 of 4.5 is. Dat zal alleen invloed hebben op de verwarmsnelheid in tijd. En de gewone compressor zal deze temp proberen te behouden? Totdat er een minimale temp is bereikt laten we zeggen 30 graden. Waardoor de naverwarmer deze weer naar de max ingestelde temp brengt.

Is het dan niet efficiënter de naverwarmer ook bv op 1.5kWh te zetten zodat de gewone compressor meer kan meehelpen? evt. in samen werking met een opentherm thermostaat en om te zorgen dat je je huis kunt verwarmen met een zo laag mogelijke max temp van de naverwarmer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
Simpel78 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

Nieuw winterseizoen, nieuwe kansen. Ik vroeg mij af wat de rede is om de verwarmer op 4.5kWh te zetten en niet bijvoorbeeld op 1.5 of 3. Hebben deze settings invloed op de manier waarop en wanneer de naverwarmer aan gaat? Wat voor opentherm thermostaat gebruik je?

Wanneer ik het goed begrijp gaat bij een on-off thermostaat de naverwarmer gelijk op zijn hoogste stand, om de maximale ingestelde temp te behalen? En bij een opentherm gebeurt dat in stappen?

Je kunt de instelde temp van de naverwarmer op max 80 graden zetten met een max 4.5kWh (3x1.5)

Dus hoe lager de ingestelde temp. Laten we zeggen max 35 graden. Dan gaat de naverwarmer deze op temp brengen. Dan maakt het niet uit of het 1.5-3 of 4.5 is. Dat zal alleen invloed hebben op de verwarmsnelheid in tijd. En de gewone compressor zal deze temp proberen te behouden? Totdat er een minimale temp is bereikt laten we zeggen 30 graden. Waardoor de naverwarmer deze weer naar de max ingestelde temp brengt.

Is het dan niet efficiënter de naverwarmer ook bv op 1.5kWh te zetten zodat de gewone compressor meer kan meehelpen? evt. in samen werking met een opentherm thermostaat en om te zorgen dat je je huis kunt verwarmen met een zo laag mogelijke max temp van de naverwarmer?
Dank voor je reactie, wordt gewaardeerd! Inhoudelijke reactie volgt zsm. Druk druk druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmans
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-11-2024
Leezer14 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:28:
[...]

Dank voor je reactie, wordt gewaardeerd! Inhoudelijke reactie volgt zsm. Druk druk druk
Looking forward to the findings and advice. Also will be using inventum ecolution modul-air for the first time this season, but already now when its not cold actually I see that the consumption has increased and I want to understand why.

Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Simpel78 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

Klopt, de modulaire thermostaat schakelt 1.5, 3 of 4.5 kwh bij, op basis van warmtevraag.

Wat je zegt klopt, maar de warmtepomp zelf (zonder naverwarmer (doorstromer genoemd door inventum)) heeft te veel moeite om de warmtevraag aan te kunnen.

Twee opties:
  • Bij een voorrang op CV ipv Boiler, gaat de boiler nooit aan de beurt komen omdat het volle vermogen naar de ruimteverwarming gaat. Toch zegt Inventum dat voorrang CV de voorkeur heeft.
  • Bij een voorrang op Boiler ipv CV, komt de boiler altijd eerst aan de beurt, waardoor de ruimte temperatuur te veel daalt. Als de boiler dan eindelijk vol is, moet de naverwarmer aan om te helpen.
Mijn conclusie is daarom ook dat de unit eigenlijk te woning niet aankan, maar het zal op papier allemaal netjes binnen de limieten vallen. Ik ben benieuwd hoe we deze winter gaan verbruiken. Er zijn verschillende aanpassingen gedaan omtrent waterbesparing en instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Ik gebruik de all electric niet om een boiler te verwarmen. Ik heb deze apart staan en dat vind ik prima.
ik heb alleen geen idee hoe dat ding bepaald wanneer de naverwarmer aan gaat. Ik heb in huis een constante temp van 19 graden. De naverwarmer heb ik naar beneden ingesteld. naar max 35 graden en 1.5kwh. Er wordt volgens mij op dit moment 20kwh per dag verbruikt. Helaas kan ik dat slecht zien, omdat de schuren ook op de meter staan en het verbruik fluctueert sterk per dag. Helaas kan ik nog niet de fasen apart inlezen(daar wordt aan gewerkt.) Ik draai een isense remeha de hele dag op 19 graden. De uitgaande temp van de warmtepomp is 32 graden. 3 graden lager dan de ingestelde temp. Het temp. verschil binnenkomende lucht /uitgaande lucht is ongeveer 15 graden. Toch heb ik het gevoel, dat de naverwarmer te snel wordt bij geschakeld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDPRHogmGTq9vdf75MTiMhw_BCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRDS22T2YvTnNptV0hcgtpdo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar worden er nog stappen genomen om de warmtepomp te vervangen? Dit gaat een hoop geld en frustratie kosten de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Simpel78 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:31:
Helaas kan ik dat slecht zien, omdat de schuren ook op de meter staan en het verbruik fluctueert sterk per dag.
Schuren?
Kun je het apparaat niet om zijn eigen meter aansluiten?
Iets als https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:11:
[...]

Schuren?
Kun je het apparaat niet om zijn eigen meter aansluiten?
Iets als https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/
Dat moet ik nog doen, een 3 fase meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06 19:28
Wat een drama toch met dit systeem 🥺 Ik ervaar ook een hoog verbruik en een woning die niet confortabel warm is en/of op temperatuur blijft. De Green Comfort (zgn WTW-D) lijkt, gezien mijn ervaring hier, het probleem. Van tijd tot tijd blaast die koude lucht naar binnen ipv voorverwarmde lucht. Elektrisch element (doorstromer) gaat erg vaak aan, ook bij 12gr buiten, wat ik onlogisch vind. Maar door de koude inblaas ook wel weer te verklaren.
Vlammetje thermostaat is alleen zichtbaar als de doorstromer aangaat.
De doorstromer heb ik op 1,5 kWh gezet anders heb ik een verbruik van 10 kWh voor alleen verwarming (meestal in de nacht). Het gekke is dat er in ons complex extreme verschillen zijn. Van zeer energiezuinig tot energieslurpend: bijv afgelopen febr. de een 170 kWh gehele maand en de ander 450 kWh.
Bewonersgedrag heb ik ook nagevraagd, er zit geen logica in. De een gaat zuinig om met energie en heeft een hoog verbruik en de ander die er verder niet zo op let heeft een laag verbruik. Ook qua instellingstemperatuur zijn er onlogische verschillen.
Wanneer ik niet thuis ben ligt het verbruik hoger dan wanneer ik thuis ben en warmte blijf toevoegen. Dus energie verbruiken om energie te besparen.... hoe bizar!
Pagina: 1 2 3 Laatste