Inventum ModulAir 21 kwh in 3,5 uur tijd?l

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dwaalboy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Das toch geld man....
218x 0,60 tot 0,80 per week...
Tsjah... Deze week wel ja. Maar hoeveel van deze weken zijn er?

Ik ga op basis van de prognose van mindergas van 1500-1600m3 naar 2700-2800kwh op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:38

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is dan van 4800 euro per jaar naar 2200 euro per jaar oftewel meer dan de helft.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bjornbjornbjorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-02-2024
@Leezer14 Misschien ook voor jou interessant:

Om de verbruiksproblemen op te lossen had ik dus de doorstromer op max 30 graden gezet, waardoor de doorstromer zowat nooit aanspringt en alleen de warmtepomp het werk doet. Gevolg: de pomp alleen kon mijn woonkamer met 2-4 graden buiten tot zo'n 19,5 graad krijgen (24 uur per dag aan, zo'n 10-14 kwh per dag). Met vriezen buiten komt dat neer op zo'n 18-18,5 graad. Het vuuricoontje op de thermostaat is vervolgens altijd uit (ookal claimt een andere poster hier dat ik claim dat dat betekent dat de aarde plat is, maar goed, het was toch zo).

Allemaal prima, maar ik was toch nieuwsgierig wat een software-update zou doen.

Dus, ik heb zojuist zelf de software update van 2021 van Inventum doorgevoerd op het apparaat. Wat blijkt: de max temperatuur van de doorstromer wordt door de pomp genegeerd (de doorstromer gaat dus direct aan) _maar_ er is niet plots een max verbruik van 4,5 KW. Het lijkt er dus op dat Inventum dit aggresieve gedrag in de pomp heeft opgelost met een update. Nadeel is wel dat de max temperatuur instelling nu wordt genegeerd, dus ik heb de doorstromer gewoon met de hand uitgeschakeld. Warm water (vat van 180L) laat ik verwarmen met het elektrisch element, dat is relatief goedkoop.

Ik hoop dat dit jullie helpt. USB stick dien je te formatteren met FAT32, trouwens. Deze update heb ik toegepast: https://www.inventum.com/...ftware-release-modul-air/

Wat overigens ook interessant is, is dat het vlammetje nu _wel_ brandt, onafhankelijk van de doorstromer. Dus dat is ook veranderd.

Ik hoop dat dit iemand helpt!

Addendum:

Verdere tips:
- Ik heb een radiator recht onder de ventilatiegaten staan die de pomp gebruikt. Als je die ook 1 hebt, zet die dicht, want anders heb je geen convectie in huis. Resultaat na 1 uur: al een halve graad verschil.
- Zet de boiler op de Eco stand van 45 graden. Water wordt door de boiler 1 keer per week naar 60 gebracht om Legionella te voorkomen.
- Stel je voor dat je net als mij de doorstromer uitschakelt, laat de boiler dan altijd voorrang geven aan de CV. Het heeft namelijk geen zin om een boilervat van 45 graden te verwarmen met water van 33-35 graden. Dat kun je beter door het elektrisch element van de boiler laten doen.

[ Voor 21% gewijzigd door bjornbjornbjorn op 29-01-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:15
bjornbjornbjorn schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:41:
@Leezer14 Misschien ook voor jou interessant:

Om de verbruiksproblemen op te lossen had ik dus de doorstromer op max 30 graden gezet, waardoor de doorstromer zowat nooit aanspringt en alleen de warmtepomp het werk doet. Gevolg: de pomp alleen kon mijn woonkamer met 2-4 graden buiten tot zo'n 19,5 graad krijgen (24 uur per dag aan, zo'n 10-14 kwh per dag). Met vriezen buiten komt dat neer op zo'n 18-18,5 graad. Het vuuricoontje op de thermostaat is vervolgens altijd uit (ookal claimt een andere poster hier dat ik claim dat dat betekent dat de aarde plat is, maar goed, het was toch zo).

Allemaal prima, maar ik was toch nieuwsgierig wat een software-update zou doen.

Dus, ik heb zojuist zelf de software update van 2021 van Inventum doorgevoerd op het apparaat. Wat blijkt: de max temperatuur van de doorstromer wordt door de pomp genegeerd (de doorstromer gaat dus direct aan) _maar_ er is niet plots een max verbruik van 4,5 KW. Het lijkt er dus op dat Inventum dit aggresieve gedrag in de pomp heeft opgelost met een update. Nadeel is wel dat de max temperatuur instelling nu wordt genegeerd, dus ik heb de doorstromer gewoon met de hand uitgeschakeld. Warm water (vat van 180L) laat ik verwarmen met het elektrisch element, dat is relatief goedkoop.

Ik hoop dat dit jullie helpt. USB stick dien je te formatteren met FAT32, trouwens. Deze update heb ik toegepast: https://www.inventum.com/...ftware-release-modul-air/

Wat overigens ook interessant is, is dat het vlammetje nu _wel_ brandt, onafhankelijk van de doorstromer. Dus dat is ook veranderd.

Ik hoop dat dit iemand helpt!

Addendum:

Verdere tips:
- Ik heb een radiator recht onder de ventilatiegaten staan die de pomp gebruikt. Als je die ook 1 hebt, zet die dicht, want anders heb je geen convectie in huis. Resultaat na 1 uur: al een halve graad verschil.
- Zet de boiler op de Eco stand van 45 graden. Water wordt door de boiler 1 keer per week naar 60 gebracht om Legionella te voorkomen.
- Stel je voor dat je net als mij de doorstromer uitschakelt, laat de boiler dan altijd voorrang geven aan de CV. Het heeft namelijk geen zin om een boilervat van 45 graden te verwarmen met water van 33-35 graden. Dat kun je beter door het elektrisch element van de boiler laten doen.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide verhaal. Goed om te lezen dat er resultaten behaald worden, terwijl onze installateur aangeeft dat er maar één juiste instelling is.

Vanmiddag wordt ik gebeld door een producent van de warmtepomp (gek genoeg niet Inventum zelf begreep ik). Zij gaan langs komen samen met de installateur. Mooi moment om al mijn vragen te stellen aan ze.

Om terug te komen op je punten:
- De doorstromer ging voorheen altijd meteen naar 4,5kwh, maar na een thermostaat vervanging (aan/uit > modulair) gebeurt dit met stappen van 2 kwh.

- De modulair staat bij ons ingesteld op voorrang CV sinds kort, met een boiler temperatuur op 55. Soms zetten we hem naar 65 als we langer gasten over de vloer krijgen.

- We merken dat de boiler nooit bijwarmt op de modulair, omdat er in de woonkamer altijd warmtevraag is. Of ik moet de thermostaat minimaal 1,5 graad verlagen. Maar dan kan ik de dag erna weer opwarmen (wat veel. energie van de doorstromer vraagt).

- De boiler wordt enkel voor een deel (boiler boven) elektrisch opgewarmd. Het andere grotere deel (boiler onder) blijft laag en lijkt enkel door de modulair opgewarmd te kunnen worden.

- Het vuur icoontje is mijn optiek direct te relateren aan de doorstromer (aan of uit).

- Je kunt de doorstromer ook uitschakelen/deactiveren in het installateursmenu, heb je dat al eens gedaan?

- In ons geval heb ik ook sterk het vermoeden dat de modulair is ingesteld op een woonruimte zoals de nieuwbouw woning standaard is opgeleverd. Elke woning heeft als optie een aanbouw laten plaatsen, waardoor het debiet opgehoogd zou moeten worden. In de "ingebruikstellingshandleiding" staat een schema met de daarbij behorende m2. Hier zou er 35m3 te weinig ingesteld staan.

- Hoe is het ventilatiegeluid bij jou? Maak je gebruik van een co2 sensor op stand auto (eco)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Leezer14 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:46:
- De doorstromer ging voorheen altijd meteen naar 4,5kwh, maar na een thermostaat vervanging (aan/uit > modulair) gebeurt dit met stappen van 2 kwh.
Wat is een modulair?
En waar komt die term doorstromer vandaan?
Een doorstroomboiler is toch echt iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Olaf van der Spek schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:46:
[...]

Wat is een modulair?
Modulerend :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iKiddo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 10:32
Of: (Inventum Ecolution) Modul-AIR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iKiddo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-06 10:32
Doorstroomverwarmer -> elektrisch element die water verwarmd dat het doorheen stroomt (ipv element dat water verwarmd dat in een tank stilstaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
[...]

Wat is een modulair?
Inventum Ecolution Modul-Air inderdaad. Inventum spreekt in hun documentatie van de Modul-Air als het over de warmtepomp gaat.

Zij noemen de elektrische backup heater of naverbrander de "doorstromer".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r03n_d
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:00
Leezer14 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Eens, deze temperaturen werken niet mee inderdaad. Helaas hebben we hier uitschieters van 50 kwh per dag. In december is er bijvoorbeeld 1088 kWh verbruikt.
Als simpele gas-stoker sla ik hier stijl van achterover.

MT Venus 5.12KWh V151 - HW P1 - PV 2660Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

r03n_d schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:42:
[...]

Als simpele gas-stoker sla ik hier stijl van achterover.
Dat is ook wel vrij veel. Stook hier voor een vrijstaande woning uit 2007 790 kWh afgelopen december.
December 2021 300m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:09
Ik zat ook rond de 1000KWh in december maar dacht toen later van ow wacht de auto is ook vaak opgeladen.
Daar gisteren het overzicht van ontvangen, 230KWh voor de auto, standaard elektra verbruik is z'n 9KWh per dag (zonder WP). = -270 >> is in werkelijkheid dus z'n 500KWh voor de WP.
Maar in de maand reportage was het wel even "schrikken" in quotes want nog vast contract en als ik op gas had gezeten was het ook niet gratis ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@The-Source Dit was alleen m'n warmtepomp. Niet het totaalverbruik. Dat lag op 1261 kWh.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 31-01-2023 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
Helaas laad ik mijn auto enkel op openbare palen, aangezien wij een gemeentestoep tussen huis en parkeerplaats hebben.

Ik wacht nog steeds op een belletje van Inventum om een afspraak te maken, zodat zij de installatie kunnen onderzoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leezer14
Eindelijk een datum van Inventum zelf: Maansag as. Update volgt daarna :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06 22:27

ErikVers

e-Duurzaam

Leezer14 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:47:
Eindelijk een datum van Inventum zelf: Maansag as. Update volgt daarna :)
En?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Leezer14 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:21:
Helaas laad ik mijn auto enkel op openbare palen, aangezien wij een gemeentestoep tussen huis en parkeerplaats hebben.
Is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:11
Daar moet je officieel een ontheffing voor hebben om een kabel over de stoep te leggen 7(8)7

PVOutput

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:09
RobWest schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:01:
[...]

Daar moet je officieel een ontheffing voor hebben om een kabel over de stoep te leggen 7(8)7
en als je nu een boogje boven de stoep doet?
Afbeeldingslocatie: https://www.autoblog.nl/files/2021/09/1-1-944x612.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Leezer14
De monteur schrok best wel toen hij bij ons binnen kwam. Zijn eerste gedachte was direct dat de pomp met zijn 1.7 kwh onvoldoende is, maar ook gaf hij aan dat het op papier allemaal net wel zou kunnen/mogen.

Hij is prima in staat het huis warm te houden, maar in combinatie met een 180l boiler is het lastig. We merken dus een dip in ruimte verwarming zodra de boiler staat te verwarmen. Door een fout configuratie duurde het opwarm van de boiler zo lang, dat de dip in de ruimte verwarming te groot werd.

Het klopt dat het elektrische element in de boiler slechts een x% opwarmt. Nu heeft hij de voorrang toch weer op de boiler gezet, zodat de warmtepomp deze opwarmt. Indien nodig schakelt de backup heater in die ook het boiler water meteen opwarmt.

De monteur heeft verschillende dingen aangepast. Ventilatie stond bijvoorbeeld volle bak te blazen, met de plafond toevoer vrij dicht. Ventilatie teruggeschroefd en de doppen open. Nu bijna niets te horen in de woonkamer. Ook wordt er 3 grader kouder ingeblazen, om ervoor te zorgen dat de vloerverwarming harder moet werken. De vloer houd beter zijn warmte vast dan de lucht, tijdens de dip.

Ook vond hij het heel bijzonder dat er op de eerste verdieping dauerlüftung boven de ramen zit en geen plafondpunten met toevoer en afvoer.

Ook mogen de gebruikte flexbuizen vanuit de pomp naar het dak niet.

Het weer van de laatste dagen helpt ook veel, met vrieskou is het gewoon lastig met deze pomp.

Ze gaan een adviesrapport schrijven aan de installareur om de nodige aanpassingen te doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:02

Bezulba

Formerly known as Eendje

RobWest schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:01:
[...]

Ooit geprobeerd met een rolstoel over zo'n kabel te rijden? Of als blind persoon? Er is een reden dat bij tijdelijke kabels er zo'n mooie mat overheen moet. Niets geks aan.

Overigens zijn er in een hoop gemeenten coulance regelingen waar het wel mogelijk is met bepaalde aanpassingen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:11
Bezulba schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:27:
[...]

Ooit geprobeerd met een rolstoel over zo'n kabel te rijden? Of als blind persoon? Er is een reden dat bij tijdelijke kabels er zo'n mooie mat overheen moet. Niets geks aan.

Overigens zijn er in een hoop gemeenten coulance regelingen waar het wel mogelijk is met bepaalde aanpassingen.
Maar ook met een mat er overheen mag het niet.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Compleet offtopic, maar er worden ook stoeptegels aangeboden met een kabelgoot erin verwerkt. Hier in de wijk hebben meerdere woningen dat om zo hun auto te kunnen laden die op een openbare parkeerplaats staat.

@Leezer14 , begrijp ik uit je verhaal nu goed dat je een combinatie hebt van roosters boven ramen en toevoerventielen voor de aanvoer van verse lucht in je woning? Aka je hebt een combinatie van Ventilaie type C & D?
Klinkt bijna alsof ze enkele buizen vergeten zijn op de tekeningen en het maar zo opgelost hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Farmerwood schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:18:
Compleet offtopic, maar er worden ook stoeptegels aangeboden met een kabelgoot erin verwerkt. Hier in de wijk hebben meerdere woningen dat om zo hun auto te kunnen laden die op een openbare parkeerplaats staat.

@Leezer14 , begrijp ik uit je verhaal nu goed dat je een combinatie hebt van roosters boven ramen en toevoerventielen voor de aanvoer van verse lucht in je woning? Aka je hebt een combinatie van Ventilaie type C & D?
Klinkt bijna alsof ze enkele buizen vergeten zijn op de tekeningen en het maar zo opgelost hebben...
Woonkamer/begange grond heeft toe- en afzuig plafondpunten op Inventum aangesloten, eerste verdieping enkel luchtrooster boven de ramen, op de badkamer na. Daar zit één afzuigpunt. Zolder zit ook een afzuigpunt direct naast de pomp.

Het stomme is ook dat er wel een CO2 meter op de slaapkamer hangt. Dus als daar de luchtkwaliteit daalt, gaat hij harder afzuigen/inblazen, maar dat gebeurt dat enkel in de woonkamer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Dat was een probleem omdat onze nieuwbouwwijk nog geen paal had. Maar sinds 2 weken staat er een voor de deur. Ideaal zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Leezer14 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:42:
[...]
Het stomme is ook dat er wel een CO2 meter op de slaapkamer hangt. Dus als daar de luchtkwaliteit daalt, gaat hij harder afzuigen/inblazen, maar dat gebeurt dat enkel in de woonkamer 8)7
Maar door de extra onderdruk die in de badkamer wordt gecreeërd zou er ook meer doorstroming in je slaapkamer moeten zijn, toch? Dat is het hele idee achter ventilatietype C. Of is de afzuiging in de badkamer weer een geheel ander systeem dan de ventilatiebox die de huiskamer van lucht voorziet?

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 20-02-2023 12:45 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Leezer14 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:24:
[...]

De monteur schrok best wel toen hij bij ons binnen kwam. Zijn eerste gedachte was direct dat de pomp met zijn 1.7 kwh onvoldoende is, maar ook gaf hij aan dat het op papier allemaal net wel zou kunnen/mogen.

Hij is prima in staat het huis warm te houden, maar in combinatie met een 180l boiler is het lastig. We merken dus een dip in ruimte verwarming zodra de boiler staat te verwarmen. Door een fout configuratie duurde het opwarm van de boiler zo lang, dat de dip in de ruimte verwarming te groot werd.

Het klopt dat het elektrische element in de boiler slechts een x% opwarmt. Nu heeft hij de voorrang toch weer op de boiler gezet, zodat de warmtepomp deze opwarmt. Indien nodig schakelt de backup heater in die ook het boiler water meteen opwarmt.

De monteur heeft verschillende dingen aangepast. Ventilatie stond bijvoorbeeld volle bak te blazen, met de plafond toevoer vrij dicht. Ventilatie teruggeschroefd en de doppen open. Nu bijna niets te horen in de woonkamer. Ook wordt er 3 grader kouder ingeblazen, om ervoor te zorgen dat de vloerverwarming harder moet werken. De vloer houd beter zijn warmte vast dan de lucht, tijdens de dip.

Ook vond hij het heel bijzonder dat er op de eerste verdieping dauerlüftung boven de ramen zit en geen plafondpunten met toevoer en afvoer.

Ook mogen de gebruikte flexbuizen vanuit de pomp naar het dak niet.

Het weer van de laatste dagen helpt ook veel, met vrieskou is het gewoon lastig met deze pomp.

Ze gaan een adviesrapport schrijven aan de installareur om de nodige aanpassingen te doen.
Goed dat hij geweest is, maar het verklaart niet waarom de buren geen problemen hebben aangezien die dezelfde installatie hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Leezer14 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:42:
[...]
Woonkamer/begange grond heeft toe- en afzuig plafondpunten op Inventum aangesloten, eerste verdieping enkel luchtrooster boven de ramen, op de badkamer na. Daar zit één afzuigpunt. Zolder zit ook een afzuigpunt direct naast de pomp.

Je krijgt vanzelf aanzuiging van verse lucht door de roosters zodra je afzuiging harder aan gaat. Dus dat hoeft geen probleem te zijn. Zou wel mooier zijn als het systeem met zones werkt en bij alleen een hoge CO2-waarde in de slaapkamers ook alleen daar de afzuiging harder zet.

Ik was meer verbaasd over de combinatie van Type C & D. Vooral omdat type D vaak gebruikt wordt icm een WTW en door de roosters in de slaapkamers haal je daar altijd koude lucht naar binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
Wolly schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:10:
[...]

Goed dat hij geweest is, maar het verklaart niet waarom de buren geen problemen hebben aangezien die dezelfde installatie hebben?
Buren hebben wel hoog verbruik problemen. Bij ons kwam daar ook warm water tekort en geluidoverlast bij kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Leezer14 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Buren hebben wel hoog verbruik problemen. Bij ons kwam daar ook warm water tekort en geluidoverlast bij kijken.
Dat is nieuwe informatie?
Leezer14 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:39:
[...]

Mijn buren (ook met een homewizard meter) hebben een verbruik ver weg van deze cijfers. 5 kwh per nacht tot soms uitschieters naar 10 kwh per nacht. Verder herkent niemand die ik gesproken heb uit de straat deze hoge cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Wolly schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:05:
[...]

Dat is nieuwe informatie?

[...]
Des tijds was dat nog niet het geval. Daarna werd het echt koud en kwam de problemen ook bij hen opspelen. Nu krijg ik steeds meer reacties van bewoners in de straat. Meerendeel was zelfstandig gaan klagen bij de aannemer. Nu is het wat meer centraal en in overleg geregeld qua aanspreekpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-06 14:23
Leezer14 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:24:
[...]

Des tijds was dat nog niet het geval. Daarna werd het echt koud en kwam de problemen ook bij hen opspelen. Nu krijg ik steeds meer reacties van bewoners in de straat. Merendeel was zelfstandig gaan klagen bij de aannemer. Nu is het wat meer centraal en in overleg geregeld qua aanspreekpunt.
Nieuw winterseizoen, nieuwe kansen. Ik vroeg mij af wat de rede is om de verwarmer op 4.5kWh te zetten en niet bijvoorbeeld op 1.5 of 3. Hebben deze settings invloed op de manier waarop en wanneer de naverwarmer aan gaat? Wat voor opentherm thermostaat gebruik je?

Wanneer ik het goed begrijp gaat bij een on-off thermostaat de naverwarmer gelijk op zijn hoogste stand, om de maximale ingestelde temp te behalen? En bij een opentherm gebeurt dat in stappen?

Je kunt de instelde temp van de naverwarmer op max 80 graden zetten met een max 4.5kWh (3x1.5)

Dus hoe lager de ingestelde temp. Laten we zeggen max 35 graden. Dan gaat de naverwarmer deze op temp brengen. Dan maakt het niet uit of het 1.5-3 of 4.5 is. Dat zal alleen invloed hebben op de verwarmsnelheid in tijd. En de gewone compressor zal deze temp proberen te behouden? Totdat er een minimale temp is bereikt laten we zeggen 30 graden. Waardoor de naverwarmer deze weer naar de max ingestelde temp brengt.

Is het dan niet efficiënter de naverwarmer ook bv op 1.5kWh te zetten zodat de gewone compressor meer kan meehelpen? evt. in samen werking met een opentherm thermostaat en om te zorgen dat je je huis kunt verwarmen met een zo laag mogelijke max temp van de naverwarmer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
Simpel78 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

Nieuw winterseizoen, nieuwe kansen. Ik vroeg mij af wat de rede is om de verwarmer op 4.5kWh te zetten en niet bijvoorbeeld op 1.5 of 3. Hebben deze settings invloed op de manier waarop en wanneer de naverwarmer aan gaat? Wat voor opentherm thermostaat gebruik je?

Wanneer ik het goed begrijp gaat bij een on-off thermostaat de naverwarmer gelijk op zijn hoogste stand, om de maximale ingestelde temp te behalen? En bij een opentherm gebeurt dat in stappen?

Je kunt de instelde temp van de naverwarmer op max 80 graden zetten met een max 4.5kWh (3x1.5)

Dus hoe lager de ingestelde temp. Laten we zeggen max 35 graden. Dan gaat de naverwarmer deze op temp brengen. Dan maakt het niet uit of het 1.5-3 of 4.5 is. Dat zal alleen invloed hebben op de verwarmsnelheid in tijd. En de gewone compressor zal deze temp proberen te behouden? Totdat er een minimale temp is bereikt laten we zeggen 30 graden. Waardoor de naverwarmer deze weer naar de max ingestelde temp brengt.

Is het dan niet efficiënter de naverwarmer ook bv op 1.5kWh te zetten zodat de gewone compressor meer kan meehelpen? evt. in samen werking met een opentherm thermostaat en om te zorgen dat je je huis kunt verwarmen met een zo laag mogelijke max temp van de naverwarmer?
Dank voor je reactie, wordt gewaardeerd! Inhoudelijke reactie volgt zsm. Druk druk druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmans
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-11-2024
Leezer14 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:28:
[...]

Dank voor je reactie, wordt gewaardeerd! Inhoudelijke reactie volgt zsm. Druk druk druk
Looking forward to the findings and advice. Also will be using inventum ecolution modul-air for the first time this season, but already now when its not cold actually I see that the consumption has increased and I want to understand why.

Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Simpel78 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:55:
[...]

Klopt, de modulaire thermostaat schakelt 1.5, 3 of 4.5 kwh bij, op basis van warmtevraag.

Wat je zegt klopt, maar de warmtepomp zelf (zonder naverwarmer (doorstromer genoemd door inventum)) heeft te veel moeite om de warmtevraag aan te kunnen.

Twee opties:
  • Bij een voorrang op CV ipv Boiler, gaat de boiler nooit aan de beurt komen omdat het volle vermogen naar de ruimteverwarming gaat. Toch zegt Inventum dat voorrang CV de voorkeur heeft.
  • Bij een voorrang op Boiler ipv CV, komt de boiler altijd eerst aan de beurt, waardoor de ruimte temperatuur te veel daalt. Als de boiler dan eindelijk vol is, moet de naverwarmer aan om te helpen.
Mijn conclusie is daarom ook dat de unit eigenlijk te woning niet aankan, maar het zal op papier allemaal netjes binnen de limieten vallen. Ik ben benieuwd hoe we deze winter gaan verbruiken. Er zijn verschillende aanpassingen gedaan omtrent waterbesparing en instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Ik gebruik de all electric niet om een boiler te verwarmen. Ik heb deze apart staan en dat vind ik prima.
ik heb alleen geen idee hoe dat ding bepaald wanneer de naverwarmer aan gaat. Ik heb in huis een constante temp van 19 graden. De naverwarmer heb ik naar beneden ingesteld. naar max 35 graden en 1.5kwh. Er wordt volgens mij op dit moment 20kwh per dag verbruikt. Helaas kan ik dat slecht zien, omdat de schuren ook op de meter staan en het verbruik fluctueert sterk per dag. Helaas kan ik nog niet de fasen apart inlezen(daar wordt aan gewerkt.) Ik draai een isense remeha de hele dag op 19 graden. De uitgaande temp van de warmtepomp is 32 graden. 3 graden lager dan de ingestelde temp. Het temp. verschil binnenkomende lucht /uitgaande lucht is ongeveer 15 graden. Toch heb ik het gevoel, dat de naverwarmer te snel wordt bij geschakeld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDPRHogmGTq9vdf75MTiMhw_BCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRDS22T2YvTnNptV0hcgtpdo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar worden er nog stappen genomen om de warmtepomp te vervangen? Dit gaat een hoop geld en frustratie kosten de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Simpel78 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:31:
Helaas kan ik dat slecht zien, omdat de schuren ook op de meter staan en het verbruik fluctueert sterk per dag.
Schuren?
Kun je het apparaat niet om zijn eigen meter aansluiten?
Iets als https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:11:
[...]

Schuren?
Kun je het apparaat niet om zijn eigen meter aansluiten?
Iets als https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/
Dat moet ik nog doen, een 3 fase meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06 19:28
Wat een drama toch met dit systeem 🥺 Ik ervaar ook een hoog verbruik en een woning die niet confortabel warm is en/of op temperatuur blijft. De Green Comfort (zgn WTW-D) lijkt, gezien mijn ervaring hier, het probleem. Van tijd tot tijd blaast die koude lucht naar binnen ipv voorverwarmde lucht. Elektrisch element (doorstromer) gaat erg vaak aan, ook bij 12gr buiten, wat ik onlogisch vind. Maar door de koude inblaas ook wel weer te verklaren.
Vlammetje thermostaat is alleen zichtbaar als de doorstromer aangaat.
De doorstromer heb ik op 1,5 kWh gezet anders heb ik een verbruik van 10 kWh voor alleen verwarming (meestal in de nacht). Het gekke is dat er in ons complex extreme verschillen zijn. Van zeer energiezuinig tot energieslurpend: bijv afgelopen febr. de een 170 kWh gehele maand en de ander 450 kWh.
Bewonersgedrag heb ik ook nagevraagd, er zit geen logica in. De een gaat zuinig om met energie en heeft een hoog verbruik en de ander die er verder niet zo op let heeft een laag verbruik. Ook qua instellingstemperatuur zijn er onlogische verschillen.
Wanneer ik niet thuis ben ligt het verbruik hoger dan wanneer ik thuis ben en warmte blijf toevoegen. Dus energie verbruiken om energie te besparen.... hoe bizar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:04
@Araik ik denk dat deze Inventum zuiniger werkt als je de thermostaat constant laat. Mensen die proberen te besparen door er elke keer aan te draaien gebruiken het elektrisch element veel meer, dus verbruiken ze meer dan mensen die er met de vingers vanaf blijven. Kan dat een deel van de verklaring zijn?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Waarschijnlijk zijn het de instellingen. Ik ben begonnen met het zoeken naar het optimum om de woning op temp te houden van 19 graden. Wanneer je de doorstromer op standaard hebt staan (max 50 graden geloof ik met 3 fasen), gaat het elektra verbruik best snel omhoog. Ik heb een Remeha iSense hangen. idd als het vlammetje te zien, is de doorstromer aan. Op dit moment heb ik de woning op continu 19 graden staan, met de doorstromer op 1,5 kWh met een max temp van 35 graden. 30 graden lukte helaas niet. Maar dan gaat de doorstromer bij mij ook nauwelijks aan. Je kunt alleen stappen van 5 graden aangeven.
Je moet zeker niet de verwarming s'nachts lager zetten, maar het huis continu op temp laten.

Dat werkt voor mij prima met ook nog eens met hetelucht verwarming. Als de maand om is heb ik 700 kWh opgevreten. Vorig jaar nog 2000m3 aan gas er doorheen gejaagd. Nu 0. Ben best tevreden, aangezien ik nog steeds verder het huis aan het isoleren ben. Vorige winter had december het hoogste energie verbruik bij mij. Ben benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Simpel78 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 15:12:
Waarschijnlijk zijn het de instellingen. Ik ben begonnen met het zoeken naar het optimum om de woning op temp te houden van 19 graden. Wanneer je de doorstromer op standaard hebt staan (max 50 graden geloof ik met 3 fasen), gaat het elektra verbruik best snel omhoog.
Kun je de doorstromer niet gewoon uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Ja die kan je ook uitzetten, maar dat ga je nu nu niet redden met 1.6 kW. tot nov lukte dat bij mij nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
@busscherski ja dat snap ik. Ik ben vloerverwarming, warmtepomp en wtw gewend 😉 Nee dat is niet de verklaring. De ingestelde temperatuur is hier continue 19,5gr.

@Simpel78 de doorstromer staat op 40gr en 1,5kWh. Ik doe niet aan nachtverlaging. De instellingen qua warmtepomp zijn nu op zich prima. Het is de Green Comfort die problemen blijft geven. Koude inblaas, dan is het logisch dat het huis afkoelt. Uitzetten heb ik geprobeerd in het menu, dat lukt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:54

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mijn schoonouders zijn ook gezegend met dit fijne apparaat, afgelopen dagen 40kWh per dag verstookt in een net opgeleverd nieuwbouw appartement.

Na analyse blijkt de doorstromer constant bij te springen ( ook als de instellingen deze beperkt)

Ik heb de doorstromer vandaag in zijn geheel uitgeschakeld via het menu en dat lijkt te helpen. Voorrang op de CV geactiveerd zodat de 2kW bijverwarming van de boiler wordt aangesproken.

Ben benieuwd, echt ongelofelijk dat deze units geplaatst worden (lekker duurzaam ook), bewoners van het complex (sociale huur) gaan zich kapot schrikken bij de eerste afrekening.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

@Simpel78 de doorstromer staat op 40gr en 1,5kWh. Ik doe niet aan nachtverlaging. De instellingen qua warmtepomp zijn nu op zich prima. Het is de Green Comfort die problemen blijft geven. Koude inblaas, dan is het logisch dat het huis afkoelt. Uitzetten heb ik geprobeerd in het menu, dat lukt helaas niet.
Kan je de Greencomfort niet gewoon afkoppelen, UTP eruit en de stroom eraf en dan de ModulAir opnieuw starten?

Al geprobeerd om hem uit te tikken in het menu waar de geïnstalleerde opties staan , zo heb ik de doorstromer ook nek omgedraaid

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
revolution-nl schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:01:
Mijn schoonouders zijn ook gezegend met dit fijne apparaat, afgelopen dagen 40kWh per dag verstookt in een net opgeleverd nieuwbouw appartement.

Na analyse blijkt de doorstromer constant bij te springen ( ook als de instellingen deze beperkt)

Ik heb de doorstromer vandaag in zijn geheel uitgeschakeld via het menu en dat lijkt te helpen. Voorrang op de CV geactiveerd zodat de 2kW bijverwarming van de boiler wordt aangesproken.

Ben benieuwd, echt ongelofelijk dat deze units geplaatst worden (lekker duurzaam ook), bewoners van het complex (sociale huur) gaan zich kapot schrikken bij de eerste afrekening.
Het apparaat zelf vind ik nog tot daar aan toe. Maar het vraagt gewoon te vaak hulp van de doorstromer. Wat je nu hebt ingesteld lijkt op zich wel de beste manier. Maar mogelijk heb je nu te weinig vermogen voor wanneer het buiten kouder is dan nu.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel78
Mensen hangen dit apparaat op en rennen dan weg. Dat is het probleem. Waarschijnlijk staat de CV pomp PWM te hoog, en moet je deze verlagen zodat er meer warmte het CV-systeem in wordt gepompt. Het beste is om naar de volgende parameters te kijken in het installateursmenu: CV pomp PWM, doorstromer met maximale temperatuur en fasen. Als dat ding 40 kWh per dag verbruikt, staan er sowieso 2 fasen aan. Vaak hebben ze de maximale temperatuur ingesteld op 50-55 graden. Het is het beste om met de CV pomp PWM een temperatuurverschil van 5 graden te bereiken. Wanneer de pompsnelheid te hoog is, kan de compressor dat niet bijbenen. Daarnaast moet je de doorstromer verlagen totdat het acceptabel is. Dat kan al een heleboel stroom schelen.

Bij de status temperaturen zie je de CV-aanvoertemperatuur en de CV-retourtemperatuur. Dit is wat de compressor verwarmt. In de doorstromer status kun je zien wat de CV-aanleg is. Dat is de temperatuur die de doorstromer extra toevoegt. Dit is anders dan de ingestelde waarde in het doorstromer vermogen van het installateursmenu.

Daarnaast kun je nog een beetje spelen met het luchtdebiet,zodat er niet teveel onnodige lucht het pand verlaat. Probeer het zo af te stellen, zodat het ding net niet bevriest. Anders gaat de compressor een uur uit. En knijp de CV pomp PWM niet te veel af, anders kan hij de warmte niet kwijt en gaat het apparaat ook een tijdje uit.

Even een toevoeging:

De Modul Air ALL-E verwarmt op basis van de vraag. Wanneer de temperatuur niet wordt gehaald en de warmtepomp actief is, wordt het elektrische element ingeschakeld. Bij een afwijking van minder dan 0,2 °C begint het element te pulseren (aan/uit op 50% vermogen). Zodra de afwijking groter is dan 0,2 °C, wordt het element volledig ingeschakeld op 100%. Het elektrische element blijft verwarmen totdat een punt 0,5 °C boven de ingestelde waarde is bereikt. Dan schakelt het element uit en wacht tot de temperatuur weer onder de ingestelde waarde zakt.

Ik gebruik een Remeha Isense. Deze heeft een radiator (compressor) en een vlammetje in beeld (doorstromer). Hij geeft trouwens ook foutmeldingen weer. bv 71. Dan moet je de doorstromer resetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Simpel78 op 04-12-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Simpel78 schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:35:
En knijp de CV pomp PWM niet te veel af, anders kan hij de warmte niet kwijt en gaat het apparaat ook een tijdje uit.
Is ie niet slim genoeg om de pomp wat harder te laten lopen in dat geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Olaf van der Spek schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:46:
[...]

Is ie niet slim genoeg om de pomp wat harder te laten lopen in dat geval?
Zonder de naverwarmer werkt alles prima. Echter, met de naverwarmer ondervindt het systeem moeilijkheden. Dit wordt beïnvloed door de weerstand in de leidingen, die afhankelijk is van het type verwarmingssysteem. Bijvoorbeeld, bij hete luchtverwarming kan de leiding korter zijn, terwijl dit bij vloerverwarming of radiatoren weer anders is.

Het is essentieel om de juiste instellingen voor de minimum- en maximumtemperaturen te hebben, afhankelijk van het type verwarmingssysteem. Wanneer de naverwarmer wordt geactiveerd, schiet de pomp direct naar de maximale snelheid. Dit resulteert in een lagere verwarming van het cv water van de compressor en een lagere uitvoer van temperatuur.

Om dit te verbeteren, is het belangrijk om de maximale snelheid van de pomp te beperken. Hierdoor krijgt de compressor meer tijd om 5 graden warmte eraan toe te voegen, en de naverwarmer heeft ook meer tijd om de temperatuur te verhogen. Bij mijn ouders staat de maximale pomp snelheid op 55% en bij mij thuis op 70%. standaard staan ze tussen de min 20% en max 100% volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Simpel78 op 04-12-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Araik schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:08:
@busscherski ja dat snap ik. Ik ben vloerverwarming, warmtepomp en wtw gewend 😉 Nee dat is niet de verklaring. De ingestelde temperatuur is hier continue 19,5gr.

Zou je eens kunnen controleren wat voor thermostaat je hebt hangen? Wij hadden voorheen ook last van koude inblaas. Bleek er een aan/uit thermostaat (Honeywell) the zijn geplaatst ipv een modulaire. Dit hebben we zelf moeten achterhalen en aan moeten kaarten. Gelukkig is het koude inblaas verhaal wel verholpen na vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Bij ons is de tweede winter ook begonnen. De eerste nachten met 20 kwh bij wakker worden waren een feit. Ik heb op basis van vorig seizoen en nu een aantal ervaringen/conclusies opgemaakt. Ik ben benieuwd of anderen zich hierin herkennen of tips hebben.

Instellingen vanuit installateur:
- Opstellingen: Modul-air All-E (maxtank boiler 180l + green comfort)
- Doorstromer max temp: 50 graden
- Voorrang boiler: Boiler
- Pomp snelheid min 20% max 100%
- Doorstromer: 4.5 kwh element
- Boiler element: 2.kwh

Bij de opgeleverde instellingen hebben we bij vorst een probleem: De boiler warmt traag (20 naar 55 graden duurt een kleine 7 uur) op middels de warmte van de warmtepomp, waardoor de woonkamer temperatuur te ver daalt. Als de boiler eenmaal op temperatuur is, schiet de doorstromen vol aan om de woonkamer te verwarmen. Tijdens deze laatste fase wordt ook de boiler meegenomen, dus ik zou dan denken: Waarom niet eerder de doorstromen aanslingeren op een lagere kwh en zowel woonkamer als boiler verwarmen.

Wanneer ik de instelling wijzig van voorrang boiler naar CV, wordt de boiler elektrisch (2kwh) opgewarmd en de ruimte temperatuur continue op peil gehouden middels de warmte van de warmtepomp. Dit laatste lijkt de juiste instelling bij vorst, al is het grootste probleem dat de boiler enkel de "bovenkant" elektrisch kan opwarmen. Douchen is geen probleem, een vol warm bad wordt lastiger. Dit laatste hebben we geaccepteerd bij vorst.

Gisteren was de woonkamer goed op temperatuur en zelf warmer dan ingesteld (19,5 ingesteld, 20,5 ruimte temperatuur). Waardoor de CV-klep op boiler sprong (zoals bedoeld via de instellingen), maar dan warmt de boiler dus weer onwijs traag op en wordt de vloer in de woonkamer koud.

Het is zo jammer dat het of/of is ipv en/en bij dit model warmtepomp. In de zomer zijn er totaal geen problemen, de warmtepomp ruimteverwarming is niet nodig en de boiler is snel opgewarmd bij warmte temperaturen buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
@Leezer14 Honeywell modulation, de modulerende dus. Elke 4 à 5u schiet ie nu in vorstbeveiliging. Monteur heeft vanmiddag nieuwe 3wegklepmotor van de Green Comfort vervangen. Helaas was dat geen oplossing 🥺

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
@Simpel78 minimum 20 en maximum 80 is de pompsnelheid. Ik ga niet aan die instellingen komen om problemen met verhuurder te voorkomen. Elektrisch element pulseert inderdaad overwegend, soms een constante run. Monteur gaat overleggen of fabrikant erbij moet komen. Teveel problemen en na een jaar ben ik inmiddels moedeloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Araik schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:51:
@Leezer14 Honeywell modulation, de modulerende dus. Elke 4 à 5u schiet ie nu in vorstbeveiliging. Monteur heeft vanmiddag nieuwe 3wegklepmotor van de Green Comfort vervangen. Helaas was dat geen oplossing 🥺
Die vorstbeveiliging problemen had ik ook! Bij mij had de monteur bij eerder onderhoud een afdekkap in de unit niet goed terug geplaatst, waardoor er niet voldoende lucht over de verdamper ging. Dit kun je controleren via de opening van de filter. Hier zat een soort geleider van de luchtstroom scheef. Wellicht doet het iets bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:01:

Zonder doorstromer is de temperatuur 1,5 graden gezakt in 24u, wat een onwijs bagger systeem. Wat zijn de ervaringen met het verbruik als je de Greencomfort (wát een geweldige naam voor dit systeem ;w) helemaal uitschakeld?

Ik denk dat ik maar opzoek ga naar een straal kacheltje op een externe thermostaat, zodat ze handmatig lokaal snel bij kunnen verwarmen. De WP kan dan in de winter een graadje te hoog gezet worden zodat deze altijd aan staat.

Ik ben benieuwd waar de verbruiksmeter morgen op staat

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 04-12-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
@Leezer14 oh goede tip. Ik ga morgen even kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
revolution-nl schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:33:
[...]

Zonder doorstromer is de temperatuur 1,5 graden gezakt in 24u, wat een onwijs bagger systeem. Wat zijn de ervaringen met het verbruik als je de Greencomfort (wát een geweldige naam voor dit systeem ;w) helemaal uitschakeld?

Ik denk dat ik maar opzoek ga naar een straal kacheltje op een externe thermostaat, zodat ze handmatig lokaal snel bij kunnen verwarmen. De WP kan dan in de winter een graadje te hoog gezet worden zodat deze altijd aan staat.

Ik ben benieuwd waar de verbruiksmeter morgen op staat
Ik was er al bang voor dat het thermisch vermogen bij deze buitentemperaturen tekort schiet. De oplossing met die externe straalkachel is denk ik het efficientst wat je er van kunt maken en voldoet als de bewoners het maar op 1 plek in huis te koud hebben. Op die manier benut je de warmtepomp optimaal en wordt er niet onnodig COP1 bijgestookt. Niets zo vervelend als een regeling die de warmtepomp niet 24 uur per dag aan de gang krijgt maar wel COP1 bijstookt.

Gelukkig is het niet vaak zo koud als nu. Die bijvoorbeeld 20 dagen per jaar dat je nog een paar kWh COP1 bijstookt vind je bijna niet terug op de jaarrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

busscherski schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 05:41:
[...]

Ik was er al bang voor dat het thermisch vermogen bij deze buitentemperaturen tekort schiet. De oplossing met die externe straalkachel is denk ik het efficientst wat je er van kunt maken en voldoet als de bewoners het maar op 1 plek in huis te koud hebben. Op die manier benut je de warmtepomp optimaal en wordt er niet onnodig COP1 bijgestookt. Niets zo vervelend als een regeling die de warmtepomp niet 24 uur per dag aan de gang krijgt maar wel COP1 bijstookt.

Gelukkig is het niet vaak zo koud als nu. Die bijvoorbeeld 20 dagen per jaar dat je nog een paar kWh COP1 bijstookt vind je bijna niet terug op de jaarrekening.
Het verbruik is de afgelopen dagen fors gedaald van 35-40kWh naar 14kWh, een aanzienlijke besparing. De temperatuur blijft stabiel op 19c.

Bij de zithoek gaat een infraroodpaneel geplaatst worden voor lokale verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
revolution-nl schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:37:
[...]

Het verbruik is de afgelopen dagen fors gedaald van 35-40kWh naar 14kWh, een aanzienlijke besparing. De temperatuur blijft stabiel op 19c.

Bij de zithoek gaat een infraroodpaneel geplaatst worden voor lokale verwarming.
Klinkt veelbelovend. Wat zijn precies je instellingen in de warmtepomp + thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Leezer14 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:35:
[...]

Klinkt veelbelovend. Wat zijn precies je instellingen in de warmtepomp + thermostaat?
De installatie (Modul Air All-E) staat bij mijn schoonouders, op dit moment staat de doorstromer uitschakeld in het installatiemenu, de CV voorrang op de Boiler deze staat op 45c ECO.

De thermostaat is ingesteld op 22,5c zodat we zeker weten dat de warmtepomp blijft lopen, warmer dan 19c wordt het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 06-12-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
revolution-nl schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:49:
[...]

De installatie (Modul Air All-E) staat bij mijn schoonouders, op dit moment staat de doorstromer uitschakeld in het installatiemenu, de CV voorrang op de Boiler deze staat op 45c ECO.

De thermostaat is ingesteld op 22,5c zodat we zeker weten dat de warmtepomp blijft lopen, warmer dan 19c wordt het niet.
Helder, dank voor je antwoord. Dit gaat in ons geval niet werken helaas. Te groot huis. Te weinig tapwater (180l boiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Leezer14 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:34:
[...]

Helder, dank voor je antwoord. Dit gaat in ons geval niet werken helaas. Te groot huis. Te weinig tapwater (180l boiler)
Heb je geen mogelijkheid om de woonkamer met een airco te verwarmen? Dan kan je daar primair mee verwarmen en kan de modul-air met de WP de boiler verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
revolution-nl schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:51:
[...]

Heb je geen mogelijkheid om de woonkamer met een airco te verwarmen? Dan kan je daar primair mee verwarmen en kan de modul-air met de WP de boiler verwarmen
Dat is ons plan voor komend jaar inderdaad. Al zal de boiler alsnog traag verwarmen via de WP. Voor nu mag ik niet klagen, al zou ik de boiler graag helemaal elektrisch zien verwarmen ipv enkel de "bovenkant".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
revolution-nl schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:37:
[...]

Ja dat verbaast me niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmans
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-11-2024
revolution-nl schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:49:
[...]

I have similar case. Do I get it right that of I want to increase the temperature to lets say 21 it will only work with doorstromer activated? And when the system would reach this 21 it will not be possible to support it without doorstromer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rainmans schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:51:
[...]

I have similar case. Do I get it right that of I want to increase the temperature to lets say 21 it will only work with doorstromer activated? And when the system would reach this 21 it will not be possible to support it without doorstromer?
That's correct, but it naturally depends on the heat demand at that moment, which is caused by the outside temperature, the size of the room, and the degree of insulation. So this will vary per situation. You can easily test this yourself by turning off the flow-through heater and setting the thermostat to 21°C. You will then see for yourself whether the temperature can be maintained, or drops, and at what temperature it drops to.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
Rainmans schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:51:
[...]

Doorstromer will be active once the heat request is increased by 1,5 degrees (or around that number).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serry
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 02-12-2024
Hallo Allemaal,

Ik heb ook de Inventum Modul-Air met Greencomfort. Ik heb echt een bizarre energieverbruik. Ik heb de foto's toegevoegd. Ik heb vorige week de thermostaat op 19.5 grC gezet, daarna niets meer aan gedaan en het ging goed tot en met woensdag (20 nov). Op donderdag begon een heel vreemd verbruik.
Ik merk al 2 dagen onderhand dat het verbruik steeds schommelt en om de 15 minuten een piek komt van een hogere energieverbruik. Ik heb gekeken wat er gebeurt, en zag dat bij iedere piek ook de doorstromer aan staat.
Het vlammetje op de thermostaat gaan aan wanneer de doorstromer aangaat en dus de piek komt, en gaat uit wanneer de piek voorbij is en de doorstromer dus ook uit staat.
Ik verbruik niet anders dan anders, het huishoudelijke verbruik is hetzelfde en ik heb geen nieuwe apparaten aangesloten.
Ik woon sinds maart in dit nieuwbouw A+++(+) appartement, 68m2, vloerverwarming middels de warmtepomp en dus het hele Modul-Air systeem.
Weet iemand hoe dit kan komen dat de verwarming telkens aan-uit-aan-uit gaat? De buitentemperatuur is deze week ook onder 4 graden, zou het daar aan kunnen liggen? Dat de verdamper te koud wordt en hij steeds moet stoken om te voorkomen dat iets bevriest (een hypothese..)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc2IZNGLVrjKn40MXh08jMOHDzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iv9i1o2qWVeTGzPZZPZrFuPU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJ0oWqKOXru05QUnBjSkcU5MVGI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MQUuVb5JQRYki6MpvNgLEOF0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZs9WSW0oZRfxUR6wqFeLLsGunI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iGWP3iDsaDrOJxD0PtVpJQe2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIBoHsuq-lRUzOFzCWarQhRGWx0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/y4pIrSjzM1I8Ig4Eab11a5UJ.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yo_7zq5cTqiivXBPLvrIk-7mGdU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/GmXPTc74RfJDunEYpkSlgIOg.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJ_lASNRq1UB9A5a0RiMspbE6dE=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/SrIerrrreO6E4I44oelQfvcZ.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtA9GTgQRFpEyZ1jKtONJNIl41E=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/XvrbI80YWepycShrXFSjt4et.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFhJ6MQuwkru6KE_kwpbergffDY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/zZsvgoJm4Vmbd1TNt2K3onrc.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pa93nifOmHDkRCX91vk2U3-qiU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/8GuKpPFvinSlPujyJS5uIeki.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAl2jnV4gMSMaWMVkyn9onxY3NY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/fKLV9PX8I4ncL037QA2ZDuVd.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
serry schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:21:
Hallo Allemaal,

Ik heb ook de Inventum Modul-Air met Greencomfort. Ik heb echt een bizarre energieverbruik. Ik heb de foto's toegevoegd. Ik heb vorige week de thermostaat op 19.5 grC gezet, daarna niets meer aan gedaan en het ging goed tot en met woensdag (20 nov). Op donderdag begon een heel vreemd verbruik.
Ik merk al 2 dagen onderhand dat het verbruik steeds schommelt en om de 15 minuten een piek komt van een hogere energieverbruik. Ik heb gekeken wat er gebeurt, en zag dat bij iedere piek ook de doorstromer aan staat.
Het vlammetje op de thermostaat gaan aan wanneer de doorstromer aangaat en dus de piek komt, en gaat uit wanneer de piek voorbij is en de doorstromer dus ook uit staat.
Ik verbruik niet anders dan anders, het huishoudelijke verbruik is hetzelfde en ik heb geen nieuwe apparaten aangesloten.
Ik woon sinds maart in dit nieuwbouw A+++(+) appartement, 68m2, vloerverwarming middels de warmtepomp en dus het hele Modul-Air systeem.
Weet iemand hoe dit kan komen dat de verwarming telkens aan-uit-aan-uit gaat? De buitentemperatuur is deze week ook onder 4 graden, zou het daar aan kunnen liggen? Dat de verdamper te koud wordt en hij steeds moet stoken om te voorkomen dat iets bevriest (een hypothese..)?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je foto's lijken niet vreemd en het verbruik is herkenbaar. Het is buiten kouder, waardoor hij meer moeite heeft en dus gaat bij stoken met de doorstromer. Hier kun je weinig aan doen.

Staat de voorkeur op CV of Boiler bij jouw inventum?

Toevoeging: 20kwh is echt niet gek voor een all-electric opstelling. Die hebben wij hier thuis momenteel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Leezer14 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:57:
Je foto's lijken niet vreemd en het verbruik is herkenbaar. Het is buiten kouder, waardoor hij meer moeite heeft en dus gaat bij stoken met de doorstromer. Hier kun je weinig aan doen.

Toevoeging: 20kwh is echt niet gek voor een all-electric opstelling. Die hebben wij hier thuis momenteel ook.
Zo koud is het nog niet.. de WP heeft dus onvoldoende capaciteit en dan gaat ie het elektrisch element gebruiken? Dure grap..
Is het mogelijk het elektrisch element uit te schakelen om zo te kijken welke temperatuur ie binnen kan halen puur op de WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leezer14
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:59:
[...]

Zo koud is het nog niet.. de WP heeft dus onvoldoende capaciteit en dan gaat ie het elektrisch element gebruiken? Dure grap..
Is het mogelijk het elektrisch element uit te schakelen om zo te kijken welke temperatuur ie binnen kan halen puur op de WP?
Klopt, en klopt. Lees maar even de hele thread door + andere threads. Inventum Modul-air heeft simpelweg te weinig capaciteit om EN de ruimte verwarmen EN water te verwarmen.

Element is uit te schakelen, of te knijpen naar minder khw, maar dat resulteert enkel in een langere periode dat hij minder warmte levert.

Bij ons (nieuwbouwwijk, tussenwoningen en hoekwoningen) zijn de modul-airs allemaal opgeleverd met voorrang boiler. Resultaat is dat de boiler alle voorrang krijgt van de wamrtepomp. Wij douchen savonds en sochtends, waardoor de boiler savonds warmtevraag nodig heeft. De temperatuur in de woonkamer dipt dan te erg. Wanneer de boiler vol is, schakelt hij naar de woonkamer die dan. te koud is en krijgt een paar uur 4,5 khw elektrische verwarming. Wordt je sochtends wakker met 20 kwh op de teller.

Ik heb de voorrang naar CV gezet, waardoor de boiler standaard op het 2kwh element opwarmt en de woonkamer contiunue warmte van de WP krijgt. Scheelt aanzienlijk stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Leezer14 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:07:
[...]

Ik heb de voorrang naar CV gezet, waardoor de boiler standaard op het 2kwh element opwarmt en de woonkamer contiunue warmte van de WP krijgt. Scheelt aanzienlijk stroom.
Kun je dit ook zo instellen, dat het 2kwh element alleen verwarmt tussen 12:00 en 16:00. Zodat deze op zonnestroom gaat en daarna extra opwarmt met de cv-ketel?

Ik heb dit nu met een gewone boiler bij iemand anders. werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:59:
[...]

We hebben je dit bijna 2 jaar geleden al uitgelegd, waarom saai je opnieuw verwarring?
Olaf van der Spek in "Inventum ModulAir 21 kwh in 3,5 uur tijd?l"
Op jaarbasis valt het best mee. Meestal is het warmer dan vandaag. Dit stookseizoen tot deze week zal het per dag altijd minder dan 10 kWh geweest zijn.

20 kWh kost als je geen zonnepanelen hebt ongeveer evenveel als 4.3 m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serry
Leezer14 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:57:
[...]

Ik heb de voorrang op boiler staan. Het vreemde vind ik niet dat die rond de 20 kwh verbruikt, maar de golvende patroon dat die steeds aan en uit valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
serry schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:15:
[...]

Ik heb de voorrang op boiler staan. Het vreemde vind ik niet dat die rond de 20 kwh verbruikt, maar de golvende patroon dat die steeds aan en uit valt.
Dat is het elektrisch element die meehelpt. Dat zal vanaf ongeveer nu voorlopig wel weer afgelopen zijn denk ik.

Dat elektrisch bijstoken is by design. Op jaarbasis valt het verbruik best mee.
Voorkeur op CV lijkt bij de meesten in dit topic iets te helpen.

Als je echt van dat elektrisch bijstoken af wilt zijn kun je er denk ik het best een goede airco bij nemen. Voor koelen en verwarmen. Maar het is even de vraag of je daarvoor toestemming krijgt van de VvE etc, en hoe ver die buitenunit dan van de ramen van de buren komt.

Je verbruik valt overigens ook op deze inefficiente dagen alsnog mee in vergelijking met onze grondgebonden woning met een echte warmtepomp. Hier is alleen al door de warmtepomp (die met dit weer nauwelijks elektrisch bijstookt) elke dag meer dan 25 kWh verbruikt (all electric woning met een 5 kW warmtepomp). De meeste woningen verbruiken meer dan wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serry
busscherski schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:37:
[...]

Dat is het elektrisch element die meehelpt. Dat zal vanaf ongeveer nu voorlopig wel weer afgelopen zijn denk ik.

Dat elektrisch bijstoken is by design. Op jaarbasis valt het verbruik best mee.
Voorkeur op CV lijkt bij de meesten in dit topic iets te helpen.

Als je echt van dat elektrisch bijstoken af wilt zijn kun je er denk ik het best een goede airco bij nemen. Voor koelen en verwarmen. Maar het is even de vraag of je daarvoor toestemming krijgt van de VvE etc, en hoe ver die buitenunit dan van de ramen van de buren komt.

Je verbruik valt overigens ook op deze inefficiente dagen alsnog mee in vergelijking met onze grondgebonden woning met een echte warmtepomp. Hier is alleen al door de warmtepomp (die met dit weer nauwelijks elektrisch bijstookt) elke dag meer dan 25 kWh verbruikt (all electric woning met een 5 kW warmtepomp). De meeste woningen verbruiken meer dan wij.
Inderdaad, dat is sinds gisteren avond afgelopen. Het lag dus aan de buitentemperatuur dat de doorstromer steeds bij moest stoken. Bedankt voor je hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

busscherski schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:29:
[...]

We hebben je dit bijna 2 jaar geleden al uitgelegd, waarom saai je opnieuw verwarring?
Op jaarbasis valt het best mee. Meestal is het warmer dan vandaag. Dit stookseizoen tot deze week zal het per dag altijd minder dan 10 kWh geweest zijn.

Nu moet ik zeggen dat terugkijkend het verbruik wel wat hoger is uitgevallen. Rond de 4500kWh, komend van 1600 kuub.

Maar we verbruiken nu aanzienlijk meer warm water met twee kleintjes die wekelijks in bad gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
MikeyMan schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:40:
[...]

Nu moet ik zeggen dat terugkijkend het verbruik wel wat hoger is uitgevallen. Rond de 4500kWh, komend van 1600 kuub.

Maar we verbruiken nu aanzienlijk meer warm water met twee kleintjes die wekelijks in bad gaan.
Dat is wel een hoger verbruik dan ik zou verwachten ja. Wekelijks in bad gaan verklaart dat niet alleen. Is de kamertemperatuur hetzelfde als voorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

busscherski schreef op zondag 24 november 2024 @ 14:46:
[...]

Dat is wel een hoger verbruik dan ik zou verwachten ja. Wekelijks in bad gaan verklaart dat niet alleen. Is de kamertemperatuur hetzelfde als voorheen?
Lager zelfs. Nu 19,5. Maar we stoken wel wat meer oppervlak dan voorheen. En we stoken ook langer denk ik.

Maar veel meer optimaliseren lukt echt niet.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 24-11-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
busscherski schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:29:
[...]

Was even vergeten dat ik toen iets vergelijkbaars had gepost.. ik vind het nog steeds niet ideaal. Hoe gedraagt het systeem zich bij -5? Bij -10?
Wat is het effect op netbelasting / congestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Olaf van der Spek schreef op zondag 24 november 2024 @ 20:17:
[...]

Was even vergeten dat ik toen iets vergelijkbaars had gepost.. ik vind het nog steeds niet ideaal. Hoe gedraagt het systeem zich bij -5? Bij -10?
Wat is het effect op netbelasting / congestie?
Het warmtepomp gedeelte blijft hetzelfde lage thermisch vermogen afgeven. Het is een ventilatiewarmtepomp, dus het warmtepomp gedeelte blijft een hoge COP halen, ongeacht de buitentemperatuur en er zijn geen defrosts nodig. Dat is een voordeel wat een 'echte warmtepomp' niet heeft.
Hoe kouder het wordt, hoe meer elektrische bijstook nodig is. Dus de 'totale' COP daalt natuurlijk wel steeds verder.

Bij een 'echte warmtepomp' bij -5 of -10 daalt de COP van het warmtepomp gedeelte (want koudere bron), en afhankelijk van de dimensionering zal ook bij sommige 'echte warmtepompen' elektrische bijstook nodig zijn vanaf bijvoorbeeld -7 graden.

Elektrische bijstook is zeker iet ideaal qua netbelasting. Vooral niet als het relatief veel is. De best geisoleerde rijtjeshuizen met een 'echte warmtepomp' zullen op bepaalde dagen zeker een lagere netbelasting veroorzaken dan het gemiddelde appartement met een Inventum ModulAir. Ik hoop maar dat hier rekening mee wordt gehouden. De gemiddelde woning met 'echte warmtepomp' zal op elke dag van het jaar een grotere netbelasting veroorzaken dan deze appartementen met een Inventum ModulAir.

Al met al is het gewoon een designkeuze. Een 'echte'warmtepomp is mogelijk 5000 euro duurder. En als die bijvoorbeeld maar 100 of 200 euro per jaar minder verbruikt, dan kiest men doorgaans voor de goedkopere optie want nieuwbouw is al duur genoeg en zo heb je geen plek nodig voor al die buitenunits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijsvalk
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-05 20:37
Hebben jullie de nieuwste softwareversie 1.09 geinstalleerd van 31 jan.2024? Inventum geeft bij deze software uitleg, dat er verbeteringen zijn uitgevoerd. Je kunt het opwarmen van de boiler instellen op overdag. De pompaansturing is aangepast . Ook zijn er aanpassingen gemaakt om de greencomfort beter te laten functioneren. Mijnn vriendin woont sinds april 2024 in een huurappartement en daar blijkt de greencomfort niet aangemeld te zijn in de software en dat had gigantische verbruik tot gevolg. Begin kwam een monteur het filter vernieuwen omdat er storingsmelding op de thermostaat kwam dat filter vernieuwd moest worden. Ik heb toen moeten aandringen om verder te kijken en in het installatiemenu bleek de greencomfort niet aangemeld. Verder heeft hij niets gedaan.
Nu is er vorige week z.g.n. "jaarlijks" onderhoud uitgevoerd en is nog steeds de software niet vernieuwd. Ik heb hier al vanaf april voor gepleit. Ook moeten dan alle instellingen gecontroleerd worden.En ook met flowmeter het werkelijke volume te meten, zodat deze ingevoerd worden en dan kan de software via omrekening er waarden aan koppelen, waarop het systeem aangestuurd wordt.
Gebeurd dit niet, dan kun je grote verschillen hebben in de werkelijke waarden en de waarden die je ziet in het display van Modul-Air en Greencomfort. Er zijn bij haar 40 appartementen en ben er 100 % van overtuigd, dat er met de oplevering in jan. 2022 alle units niet of niet goed zijn ingeregeld. Ook werken bij andere appartementen de Co2 sensors niet op Verhoogde Co2 en de ventilatie verhoogd. Het zijn appartementen waar slechts 30 m2 wordt verwarmd. Ook de toevoer en afzuig ventielen zijn niet goed ingesteld en niet geborgd.

Voor nieuwe woningen en bij verkoop moet er een energielabel bij de woning zijn. Dat zegt iets over de isolatie enz. Maar niet of het toegepaste systeem wel goed functioneert en dat er een gezonde leefklimaat in de huiskamer en Slaapkamer is en geen verborgen storingen,
Er dient een APK keuringscertifikaat te komen en dat kan gerealiseerd worden door online metingen te verrichten van het verbruik van de 3 fasen en ook een meetrapport van de werkelijk gemeten instellingen van de inblaas en afzuigventielen in de hoogste en de lage stand van de ventilatieunit. En of de Co2 sensor werkelijk reageert bij verhoogt Co2 gehalte.
De vraag is dan waar ga je vanuit. Aanbevolen door GGD lager dan 800 PPM . Bouwbesluit van 2003 spreekt van 1200 PPM.

[ Voor 30% gewijzigd door ijsvalk op 24-11-2024 21:39 . Reden: aanpassingen-aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijsvalk
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 24-05 20:37
Maak foto,s van de softwareversie en van het display van de modul-air en greencomfort waar je de flow kunt zien. Ook kun je bij het display van de Modul-Air uitlezen welk voltage er aangestuurd wordt in de verschillende standen van de Co2 sensor.

Tot nu toe krijg ik helaas nog geen medewerking van de Woningbouwvereniging en de installateur. Ook Inventum reageert niet op vragen. Ik vraag al meerdere maanden aan de woningbouwvereniging om Inventum uit te nodigen en als ik geen gelijk heb , dan betaal ik de rekening. Ik krijg daar geen reactie op. Ik heb 35 jaar ervaring met meten is weten en heb hiermee veel kunnen bereiken om optimalisaties uit te voeren. De verschillende vakgebieden bij elkaar brengen. en zoveel mogelijk in een meting bij elkaar brengen.
In de installatietechniek wordt het door de steeds complexere installaties steeds moeilijker om de verborgen storingen aan het licht te brengen en hierop te optimaliseren.
Ik heb hiervoor een online meetsysteem bedacht en ik ben er ook van overtuigd, dat de wijze van opwarming van een woning met deze unieke ventilatieunit nog veel efficienter en sneller kan met minder energiekosten.Door enkele aanpassingen in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
@ijsvalk ik ben wel benieuwd naar jouw online meetsysteem? Ik had hier zaterdag een verbruik van 42kWh! Ik was niet eens aanwezig in huis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Araik schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:49:
@ijsvalk ik ben wel benieuwd naar jouw online meetsysteem? Ik had hier zaterdag een verbruik van 42kWh! Ik was niet eens aanwezig in huis....
Check even de inblaas uit je plafond, bij een woning in de straat stond het ventiel fout afgesteld, waardoor een luchtstroom direct op de thermostaat stond te blazen. Die kreeg het dus niet warm, waardoor hij continue 4,5 kwh bij stond te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
ijsvalk schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:23:
Hebben jullie de nieuwste softwareversie 1.09 geinstalleerd van 31 jan.2024? Inventum geeft bij deze software uitleg, dat er verbeteringen zijn uitgevoerd. Je kunt het opwarmen van de boiler instellen op overdag. De pompaansturing is aangepast . Ook zijn er aanpassingen gemaakt om de greencomfort beter te laten functioneren. Mijnn vriendin woont sinds april 2024 in een huurappartement en daar blijkt de greencomfort niet aangemeld te zijn in de software en dat had gigantische verbruik tot gevolg. Begin kwam een monteur het filter vernieuwen omdat er storingsmelding op de thermostaat kwam dat filter vernieuwd moest worden. Ik heb toen moeten aandringen om verder te kijken en in het installatiemenu bleek de greencomfort niet aangemeld. Verder heeft hij niets gedaan.
Nu is er vorige week z.g.n. "jaarlijks" onderhoud uitgevoerd en is nog steeds de software niet vernieuwd. Ik heb hier al vanaf april voor gepleit. Ook moeten dan alle instellingen gecontroleerd worden.En ook met flowmeter het werkelijke volume te meten, zodat deze ingevoerd worden en dan kan de software via omrekening er waarden aan koppelen, waarop het systeem aangestuurd wordt.
Gebeurd dit niet, dan kun je grote verschillen hebben in de werkelijke waarden en de waarden die je ziet in het display van Modul-Air en Greencomfort. Er zijn bij haar 40 appartementen en ben er 100 % van overtuigd, dat er met de oplevering in jan. 2022 alle units niet of niet goed zijn ingeregeld. Ook werken bij andere appartementen de Co2 sensors niet op Verhoogde Co2 en de ventilatie verhoogd. Het zijn appartementen waar slechts 30 m2 wordt verwarmd. Ook de toevoer en afzuig ventielen zijn niet goed ingesteld en niet geborgd.

Voor nieuwe woningen en bij verkoop moet er een energielabel bij de woning zijn. Dat zegt iets over de isolatie enz. Maar niet of het toegepaste systeem wel goed functioneert en dat er een gezonde leefklimaat in de huiskamer en Slaapkamer is en geen verborgen storingen,
Er dient een APK keuringscertifikaat te komen en dat kan gerealiseerd worden door online metingen te verrichten van het verbruik van de 3 fasen en ook een meetrapport van de werkelijk gemeten instellingen van de inblaas en afzuigventielen in de hoogste en de lage stand van de ventilatieunit. En of de Co2 sensor werkelijk reageert bij verhoogt Co2 gehalte.
De vraag is dan waar ga je vanuit. Aanbevolen door GGD lager dan 800 PPM . Bouwbesluit van 2003 spreekt van 1200 PPM.
Uitgebreid verhaal, goed te lezen dat er door anderen over nagedacht wordt. Ook de softwareupdate ziet er interessant uit. Bij ons komt de monteur (modul-air is 2 jaar oud, dus tijd voor een onderhouds contract + check-up) binnenkort langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Araik
@ijsvalk dat was hier inderdaad ook in onbalans, maar is vorig jaar hersteld. Probleem is dat bij 1 van de drie toevoerventielen de inblaas behoorlijk krachtig is (zou zijn omdat het de eerste op het luchtkanaal is) en er van tijd tot tijd geen voorverwarmde lucht inblazen wordt. Ondanks knijpen blijf ik de luchtstroom voelen wat ik allesbehalve gewend ben. In mijn vorige gasloze woning functioneerde de WTW zoals het hoorde: als je al luchtstroom voelde was het warme lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vippieuithouten
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-06 06:22
Goedemorgen allemaal.

Sinds dit jaar ook de inventum zover doorstromer.

Wat me opvalt is dat als het systeem de boiler opwarmt hij zijn temperatuur goed omhoog kan krijgen richting de 55 graden van de boiler.
Echter als jij de verwarming aandoet dan komt dat water niet boven de 28 graden. Hierdoor springt de cv weer bij en gebruik je dus stroom en gas.

Ben bezig geweest met de intergas ketel en die qua vermogen teruggeschroefd en temp verlaagd. De cv aanvoer is 30 graden en de warmtepomp 28 graden.

Het mooie zou zijn om te weten hoe de temperatuur zonder doorstromer omhoog kan worden bijgesteld.

Als de inventum 35 graden kan leveren (ala de boiler opwarmen) aan de vloerverwarming dan kan ik het huis constant houden.

Weet iemand hoe dit in te stellen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Vippieuithouten welkom :)
De temperatuur blijft stijgen totdat de warmteafgifte van je radiatoren of vloerverwarming gelijk is aan de warmte-input (=thermisch vermogen) van de warmtepomp.
Bij het opwarmen van de boiler gaat de temperatuur dus rap omhoog, want de boiler is geïsoleerd en de warmte kan nergens heen.

28 graden is een prima temperatuur voor vloerverwarming. Als je het daar niet mee warm krijgt, dan heb je meer vermogen (hulpverwarming, grotere warmtepomp) nodig, daar volgt dan vanzelf een hogere temperatuur uit.
De enige andere manier om een hogere temperatuur uit de warmtepomp te krijgen is om de helft van de afgifte dicht te zetten. Ik hoef niet uit te leggen dat het huis dan niet comfortabeler zal worden :)
Bovendien kan een warmtepomp op hogere temperatuur minder vermogen leveren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Vippieuithouten 35 graden cv water aanvoeren vereist in jouw woning denk ik meer thermische energie dan er in de ventilatielucht aanwezig is als je die niet tot onder het vriespunt koelt.
Om te bereiken wat je wilt heb je dus denk ik een 'echte' warmtepomp nodig.

Maar heb je nu de modulair met doorstromer en CV ketel? De versie met doorstromer is dacht ik vooral voor kleine nieuwbouwappartementen. De versie met CV ketel voor hybride opstelling.

edit: is de vloerverwarming verdeler al pomploos?

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 31-12-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat voor huis hebben we het over? Een nieuwbouwhuis zou op 28 graden toch warm zat moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vippieuithouten
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-06 06:22
Dank jullie wel. Het gaat om een hybride cv installatie zonder doorstromer met greencomfort
De vloerverwarming op de begane grond is voorzien van een separate pomp.

Ik heb nu voor een test de intergas cv uitgezet in menu optie 0 waarde 2 en alleen voor warm water gezet.
Pomp waarde in installatie menu inventum gezet op 75% max.
Thermostaat op 21 zodanig dat de pomp aanblijft.
En greencomfort verwarming op 3 graden extra verwarming lucht.

Kijken wat die gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Vippieuithouten
Onder een bepaalde buitentemperatuur wordt het warmteverlies gewoon groter dan het thermisch vermogen van de ModulAir. Bijvoorbeeld bij etmaalgemiddeldes onder +7 graden bij woningen die ook een CV ketel hebben, zoals bij jou. Of bijvoorbeeld +2 graden voor een gasloos nieuwbouw appartement met een ModulAir.

Zonder iets van je woning te weten, ik denk dat er weinig kans is dat je het eind van de week haalt met je huidige kamertemperatuur zonder gas of andere bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Dat kan niet. De vloerverwarming stroomt met warme afgifte. Het boilervat niet. Zit er geen elektrisch element in de boiler? er zit een verschil van 5 graden in de retour en aanvoer.
Vippieuithouten schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 07:49:
Goedemorgen allemaal.

Sinds dit jaar ook de inventum zover doorstromer.

Wat me opvalt is dat als het systeem de boiler opwarmt hij zijn temperatuur goed omhoog kan krijgen richting de 55 graden van de boiler.
Echter als jij de verwarming aandoet dan komt dat water niet boven de 28 graden. Hierdoor springt de cv weer bij en gebruik je dus stroom en gas.

Ben bezig geweest met de intergas ketel en die qua vermogen teruggeschroefd en temp verlaagd. De cv aanvoer is 30 graden en de warmtepomp 28 graden.

Het mooie zou zijn om te weten hoe de temperatuur zonder doorstromer omhoog kan worden bijgesteld.

Als de inventum 35 graden kan leveren (ala de boiler opwarmen) aan de vloerverwarming dan kan ik het huis constant houden.

Weet iemand hoe dit in te stellen?

[ Voor 5% gewijzigd door Simpel78 op 31-12-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hoe gaat het met deze temperaturen met deze WPs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
Voor de liefhebber. Steady. Ik heb de temp in huis altijd op 19 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBnrbiYsdz-MYO7rEorF7XG4REY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFrick8AWsJioS2581Wuv4E3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyfI0lKZ7FBBylm3C8OVvcEJaq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnSqrP1WwOstDxobKpqizryi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V1nay13
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 13-05 01:13
Hello everyone,

I don't speak Dutch, can only read it fine.

I have posted this comment recently in another thread, but I think it would be useful here as well, so just copy-pasting it here:

After reading all the discussions regarding this heat pump, I understood one thing: the element should have had modulation.

I reckon what is happening now is that if the thermal requirement is, let's say 2kW, and heat pump is able to deliver 1.4kW, it is unable to just add additional 600W with the element, but it is modulating the heatpump to 500W output while the element is full-filling 1.5kW (on/off), which is basically a disaster!

Not sure if this makes sense. Could have made the product an excellent option for small apartments, or at least a more viable option.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
Pagina: 1 2 3 Laatste