De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 119 Laatste
Acties:
  • 525.832 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 09:32
@Immutable Die discussie is al vaak gevoerd. Ik heb ook beide gehad.

Een zonnecollector kan per m2 meer energie binnen harken dan zonnepanelen. Ook is opslag relatief goedkoop want het is water.

Probleem is echter dat als het vat warm is, de boel stil staat. En geen energie meer geleverd wordt. PV gaat door.
Daarnaast ook vaak de andere kant, met het bewolkte prutweer, komt temperatuur collectoren niet boven vat en wordt er ook niet geleverd.
Een lage temperatuur opslag helpt daarbij iets.

Op die prutdagen deed mijn PV ook weinig, maar deed dan toch nog wel een paar honderd watt, waarmee mijn warmtepomp al van 200W circa 1000W leverde aan verwarming. COP van 1 op 5.

Als je dan weer kijkt naar tapwater, halen losse warmtepompboilers, of lucht/water warmtepompen, vaak maar een COP van max 1 op 3 door hoge watertemperatuur.

In ons nieuwe huis heb ik het gewoon lekker volgelegd met zonnepanelen, verwarm ik middels airco, en omdat wij karig en zuinig douchen, een elektrische boiler voor warm water. Die ik dan wat probeer te sturen op pv productie. Zoveel simpeler allemaal.

Zou ik iets zuidelijker in Europa wonen zou ik misschien juist groots uitpakken met zonnewarmte en grote buffers.
Hier in Nederland is het wel mooi met een klein zonnecollector setje ala Solesta, verder zou ik niet gaan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-07 15:29
Dank @Immutable en @BarryH

Het huis moet helemaal uit elkaar getrokken worden van binnen. Mijn plan was eerst te isoleren:
* Kruipruimte
* Spouwmuur (schijnt leeg te zijn)
* Dak. De vraag is, ga ik een nieuw dak erop leggen, met zonnepanelen erin en een (kleine) dakkapel aan beide zijdes of alleen van binnen isoleren en een dakraam erin.

Stap 2:
Vloerverwarming beneden verdieping
LTV radiotoren 1e verdieping / zolder
CV voor warmtepomp
WTW Balansventilatie

Stap 3
bankrekening controleren en huilen, mezelf bij elkaar rapen en door naar:

Stap 4:
van binnen mooi maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:59
TWCRay schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:42:
Dank @Immutable en @BarryH

Het huis moet helemaal uit elkaar getrokken worden van binnen. Mijn plan was eerst te isoleren:
* Kruipruimte
* Spouwmuur (schijnt leeg te zijn)
* Dak. De vraag is, ga ik een nieuw dak erop leggen, met zonnepanelen erin en een (kleine) dakkapel aan beide zijdes of alleen van binnen isoleren en een dakraam erin.

Stap 2:
Vloerverwarming beneden verdieping
LTV radiotoren 1e verdieping / zolder
CV voor warmtepomp
WTW Balansventilatie

Stap 3
bankrekening controleren en huilen, mezelf bij elkaar rapen en door naar:

Stap 4:
van binnen mooi maken
Als het huis toch helemaal op de schop moet, wat let je dan op de 1e en zolder verdieping ook vloerverwarming te leggen? LTV convectoren, vooral die geschikt zijn voor aanvoertemperaturen onder de 30°, zijn duur, nemen veel ruimte in en maken geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-07 14:39
@TWCRay En als je toch flink aan de gang gaat: ventilatie.
Zie ik ook geen HR++ glas?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
@Franciesco , dat is zeker een optie om te doen. Ik had inderdaad wel gezien dat LTV duur was.

@BarryH , ventinlatie staat in stap 2, dat ga ik zeker doen. Ik wil een gezonder binnenklimaat.

HR++ glas icm kunstofkozijnen zit erin. Ik geloof van 2002. Komt ook nog aan de beurt, wil er HR+++ van maken. Maar dat zal ik doorschuiven op een iets langere termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-07 13:51
Vergeet marktplaats niet, staan regelmatig mooie Jaga's aangeboden (y)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-07 22:26

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Omvormer van m'n vader is helaas defect geraakt. Solar Power X1. (start niet op, relais schakelen en daarna timeout) Installateur kon weinig betekenen, we hebben zelf alles nog even stroomloos gemaakt. Helaas.
Zit er nog waarde in een omvormer, of kwestie van ofvoeren?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Harmen schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:34:
Omvormer van m'n vader is helaas defect geraakt. Solar Power X1. (start niet op, relais schakelen en daarna timeout) Installateur kon weinig betekenen, we hebben zelf alles nog even stroomloos gemaakt. Helaas.
even open maken en kijken wat er stuk is? zal niet de eerste keer zijn dat je ze kan fiksen voor een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zal een goedkope optie zijn idd. Heb die dingen nog nooit open gehad, jammer dat een monteur dat ding niet even op schroeft. ;) Een relais zal niet zoveel kosten lijkt mij.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Harmen schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:34:
Netspanning gecontroleerd? PV spanning gecontroleerd? Zit er een display op of heeft hij Bluetooth? Is het een Solar Power of Solax Power? Hoe oud is hij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Solax Power X1 van 2014.
Panelen gaven stroom, omvormer is van het stroom geweest.
Aardlek uit en teruglevering kabel los gekoppeld. (hele nacht)
Omvormer zelf ook ook uitgezet. Geen verschil.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Harmen Geen garantie meer? (vaak bij nieuwe merken 10 jaar), anders evt. op MP er 1 scoren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Nee, helaas 5jr. Vader is al bezig met een nieuwe omvormer.

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
@Harmen anders even in De EL-kroeg - Deel 4 langskomen, er is vast wel iemand die het wil proberen. Of in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dredg
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-05 14:41
Zouden jullie met me mee kunnen denken.
Woon in een 2-onder-1 kap uit 1957 van 135 m2 die ik 7 jaar geleden gerenoveerd hebt.
Ben afgelopen tijd bezig geweest met verduurzamen:

1. Pelletkachel geïnstalleerd woonkamer
2. Airco installeert woonkamer
3. Airco installeert slaapkamer
4. 3700 WP geplaatst en hier komt 25 maart nog 2220 bij.> daadwerkelijk verbruik 3000 Kwh
5. cooker voor tap water in keuken
6. Zolder isoleert 24 cm glaswol

Nog staande acties:

1. Spouwisolatie (comfort)
2. Boiler o.i.d. installeren
3. Infraroodpaneel werkkamer

Ik gebruik alleen nog gas voor te douchen. Dat was nog best veel, maar door tips uit ander topic en goede monitoring verbruik ik nu grofweg 0,15 kuub per dag.
Ik vind het vastrecht en leveringskosten niet meer in verhouding staan met verbruik dus zoek iets anders voor warm water.

Vind van het gas gaan wel spannend, maar ook wel fijn

Zonneboiler verdien ik nooit terug. Wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:45

Proton_

Team Welles

@dredg Als je geen bad hebt, zou je een 11kW doorstromer kunnen overwegen. Met een (spaar)douche gaat dat prima, als je meer water wil (en/of zuiniger douchen) kan je ook een douche-wtw overwegen.
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Heb je wel een bad, dan ontkom je niet aan een boilervat. Het makkelijkst is dan een warmtepompboiler.
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dredg
Proton_ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:45:
@dredg Als je geen bad hebt, zou je een 11kW doorstromer kunnen overwegen. Met een (spaar)douche gaat dat prima, als je meer water wil (en/of zuiniger douchen) kan je ook een douche-wtw overwegen.
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

Heb je wel een bad, dan ontkom je niet aan een boilervat. Het makkelijkst is dan een warmtepompboiler.
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Hi, ik heb geen bad, alleen douche. Ik time nu mijn douchebeurt op max min. Kwam erachter dat ik er veel langer onder stond dan ik dacht.

Een 11 KW doorstromer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:45

Proton_

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dredg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lemongrass
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online

Lemongrass

Aan het typen...

Doe ik er nou wel of niet goed aan om een tijdje een straalkacheltje (400W) te gebruiken om het warm te krijgen in huis?

Ik lees her en der tegenstrijdige dingen hierover. Dacht dat de prijs voor stroom lager lag, gezien de verminderde belasting?

Voor nu staan nagenoeg alle radiatoren uit. Is niet altijd even goed vol te houden en doordat ik het steeds koud heb, heb ik ook het gevoel niet te kunnen ontspannen in mijn eigen huis; alsof ik in een koelkast zit. Lijkt mij dus wel fijn om het savonds wat comfortabeler te hebben met hulp van zo'n straalkacheltje.

Tevens kale gasprijs van 0,37 per m3 is dat nog netjes? Ik heb hier totaal geen verstand van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:51
Lemongrass schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:16:
Doe ik er nou wel of niet goed aan om een tijdje een straalkacheltje (400W) te gebruiken om het warm te krijgen in huis?
Er zijn maar weinig huizen die je met 400W warm krijgt....
Ik lees her en der tegenstrijdige dingen hierover. Dacht dat de prijs voor stroom lager lag, gezien de verminderde belasting?
Per kW geleverde warmte is gas nog altijd een stuk goedkoper dan stroom.
Voor nu staan nagenoeg alle radiatoren uit. Is niet altijd even goed vol te houden en doordat ik het steeds koud heb, heb ik ook het gevoel niet te kunnen ontspannen in mijn eigen huis; alsof ik in een koelkast zit. Lijkt mij dus wel fijn om het savonds wat comfortabeler te hebben met hulp van zo'n straalkacheltje.
Tevens kale gasprijs van 0,37 per m3 is dat nog netjes? Ik heb hier totaal geen verstand van.
Over energieprijzen zijn al genoeg topics, daar kun je alle info vinden:
Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Lemongrass schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:16:

Gewoon uitrekenen. een Cv ketel maakt van 1m3 gas warmte gelijk aan ongeveer 8,5kWh stroom
dus prijs van 1 m3 gas delen door 8,5 en vergelijken met de prijs die je betaald voor een kWh.
Eigenlijk kan dit nooit uit.
Echter als je een veel kleiner deel van het huis kan verwarmen met je straal kacheltje of de temp in huis kan flink omlaag omdat je toch bij je zit/werkplek een kacheltje hebt kan je wel uitkomen: Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:46

Don Quijote

El Magnifico

Weet iemand of er iets is vastgelegd qua tijdslijnen waar netbeheerders aan moeten voldoen voor het plaatsen van slimme meters? Ik ben een zonnepanelen installatie aan het laten aanleggen, echter kan mijn meter niet terugleveren/salderen.

Stedin geeft echter aan dat ze het uitleveren van slimme meters “projectmatig aanpakken. Want veel mensen hebben complexe aansluitingen. We kunnen geen indicatie geven”. Ik snap eigenlijk niet eens wat ze bedoelen met “complexe” aansluiting, maar het klinkt als een jaren traject en niet een weken traject… dat zou nogal zonde zijn…

Ik hoop dus dat netbeheerders ergens aan gehouden zijn qua tijdslijnen, maar kan er niks over vinden. Iemand hier een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:19
Don Quijote schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:56:

Ik hoop dus dat netbeheerders ergens aan gehouden zijn qua tijdslijnen, maar kan er niks over vinden. Iemand hier een idee?
installatie aangemeld bij energieleveren.nl?
Anders zou ik niet weten, hoe te versnellen.
Bij mij 2 weken, was mazeltje op vrijdagmiddag denk ik.

[ Voor 51% gewijzigd door Dapdodo op 01-03-2022 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Don Quijote Dat "projectmatige" is wanneer er geen noodzaak achter zit. (En dat je het "leuk" zou vinden maakt geen noodzaak.)

Meldt je (via die site) aan voor teruglevering, terwijl je daar geen meter voor hebt, dan komen ze er gewoon eentje plaatsen. In een weken traject, niet jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@dredg Als je alleen bent en zo weinig warm water verbruikt is een elektrische boiler misschien iets voor je;
https://www.ithodaalderop...roductoverzicht/a05_01_01

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Don Quijote schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:56:
Weet iemand of er iets is vastgelegd qua tijdslijnen waar netbeheerders aan moeten voldoen voor het plaatsen van slimme meters? Ik ben een zonnepanelen installatie aan het laten aanleggen, echter kan mijn meter niet terugleveren/salderen.

Stedin geeft echter aan dat ze het uitleveren van slimme meters “projectmatig aanpakken. Want veel mensen hebben complexe aansluitingen. We kunnen geen indicatie geven”. Ik snap eigenlijk niet eens wat ze bedoelen met “complexe” aansluiting, maar het klinkt als een jaren traject en niet een weken traject… dat zou nogal zonde zijn…

Je hebt het over "laten aanleggen". Behalve aanmelden bij energieleveren.nl helpt waarschijnlijk ook als je installateur contact opneemt met de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:12

rvk

twain4me schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 17:37:
[...]
Gewoon uitrekenen. een Cv ketel maakt van 1m3 gas warmte gelijk aan ongeveer 8,5kWh stroom
dus prijs van 1 m3 gas delen door 8,5 en vergelijken met de prijs die je betaald voor een kWh.
Eigenlijk kan dit nooit uit.
Echter als je een veel kleiner deel van het huis kan verwarmen met je straal kacheltje of de temp in huis kan flink omlaag omdat je toch bij je zit/werkplek een kacheltje hebt kan je wel uitkomen: Meten is weten.
Precies. Daarom heb ik deze winter ook de kacheltjes wat meer gebruikt. Ik krijg van mijn overproductie (+450kWh) van mijn zonnepanelen (die gratis door de verhuurder zijn gelegd :*) ) slechts €0,055 terug. Dan is de keuze snel gemaakt om die maar in te wisselen tegen warmte :*)

(En dan maar hopen op een niet al te warme zomer dat ik niet ook een airco wil want dan ben ik er wel doorheen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26

Termy

valt er nog wat te fragge?

@rvk Serieus? De verhuurder heeft de panelen gelegd en jij trekt het voordeel?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
rvk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:01:
[...]

Precies. Daarom heb ik deze winter ook de kacheltjes wat meer gebruikt. Ik krijg van mijn overproductie (+450kWh) van mijn zonnepanelen (die gratis door de verhuurder zijn gelegd :*) ) slechts €0,055 terug. Dan is de keuze snel gemaakt om die maar in te wisselen tegen warmte :*)

(En dan maar hopen op een niet al te warme zomer dat ik niet ook een airco wil want dan ben ik er wel doorheen :P )
Wij verwarmen met een Airco en het stroomverbruik is best laag, deze winter kost gemiddeld zo’n 4kWh per dag, koelen verbruikt meestal nog minder stroom.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk

rvk

Termy schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:11:
@rvk Serieus? De verhuurder heeft de panelen gelegd en jij trekt het voordeel?
Yup. Verhuurder is wel een grote en heeft hier meer huizen. Acht jaar geleden konden we ervoor kiezen om panelen te laten leggen maar dat kostte dan wel meer huur. En die zou ook met de huurverhogingen meegaan. Ik heb daar toen voor bedankt (opbrengst was ook lager dan nu, oudere panelen en het voordeel voor mij zou maar een paar tientjes p/j zijn met veel onzekerheid over die huurverhogingen). Maar anderhalf jaar geleden hebben ze gewoon op alle overige huizen panelen gelegd (iets onder het mom van verduurzaamheid) en de huurder trekt er dan het voordeel van :*)

Dit is het eerste jaar dat ik met wat kacheltjes gewerkt heb (lokaal in de ruimte) omdat ik ook vorig jaar gezien had dat ik 450kWh overproductie had (en ik bij een leverancier zit die maar heel weinig teruggeeft). Airco zou inderdaad beter zijn maar dat is wat moeilijk aan te leggen bij een tussenwoning hoewel ik wel gezien heb dat je ze op een schuin dak kunt zetten (maar dat ziet er niet uit). Heb ik nog niet zo serieus naar gekeken. Ik verbruikte op zich al erg weinig gas (300m³) dus dan is het maar de vraag in hoeverre je uit de kosten kunt komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Fantastische ontwikkeling bij de koolstof(dioxide)beprijzing!
Binnenkort worden de ETS-rechten misschien voor > € 100,- per ton verhandelt.
In 2018 was de prijs nog ca. € 5,-.
Zou deze ontwikkeling de verduurzaming van de energieopwekking versnellen?

P.S.:Speculanten storten zich nu volop op de ETS-markt
ook omdat de ETS-rechten alleen maar krapper worden.

Bron (ABNAMRO): "Sustainaweekly - Alles wat je moet weten over koolstofbeprijzing"

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 02-03-2022 09:54 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@dunklefaser Volgens mij net weer flink gezakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De volatiliteit zal er de komende weken alleen maar toenemen is mijn vermoeden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 09:32
@rvk Als je nog maar 300m3 gebruikt is het juist nuttig om naar airco te kijken en van gas af te gaan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

rvk schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 22:26:
[...]

Yup. Verhuurder is wel een grote en heeft hier meer huizen. Acht jaar geleden konden we ervoor kiezen om panelen te laten leggen maar dat kostte dan wel meer huur. En die zou ook met de huurverhogingen meegaan. Ik heb daar toen voor bedankt (opbrengst was ook lager dan nu, oudere panelen en het voordeel voor mij zou maar een paar tientjes p/j zijn met veel onzekerheid over die huurverhogingen). Maar anderhalf jaar geleden hebben ze gewoon op alle overige huizen panelen gelegd (iets onder het mom van verduurzaamheid) en de huurder trekt er dan het voordeel van :*)

Dit is het eerste jaar dat ik met wat kacheltjes gewerkt heb (lokaal in de ruimte) omdat ik ook vorig jaar gezien had dat ik 450kWh overproductie had (en ik bij een leverancier zit die maar heel weinig teruggeeft). Airco zou inderdaad beter zijn maar dat is wat moeilijk aan te leggen bij een tussenwoning hoewel ik wel gezien heb dat je ze op een schuin dak kunt zetten (maar dat ziet er niet uit). Heb ik nog niet zo serieus naar gekeken. Ik verbruikte op zich al erg weinig gas (300m³) dus dan is het maar de vraag in hoeverre je uit de kosten kunt komen.
is het dan niet handiger om naar een andere leverancier te kijken ? (voor electra uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

twain4me schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 17:02:
[...]
is het dan niet handiger om naar een andere leverancier te kijken ? (voor electra uiteraard)
Heb ik inderdaad over zitten twijfelen. Bij +450 kWh zou dat misschien €50 tot €60 extra opleveren. Maar inmiddels heb ik een groot gedeelte van de overproductie gebruikt om minder gas te verbruiken dus switchen heeft dan niet zoveel zin voor een paar euro. (En inmiddels zo'n 60m³ minder gas verbruikt.) Ik moet wel even in de gaten houden of die terugleververgoeding ook de hoogte inschiet de afgelopen tijd.
!null schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:57:
@rvk Als je nog maar 300m3 gebruikt is het juist nuttig om naar airco te kijken en van gas af te gaan.
Nog niet zo onderzocht of dat kan en handig is (in een huurhuis). Sowieso natuurlijk wel de cv nodig voor warm water en om te douchen. Of ik moet daar een alternatief voor zoeken. Bij de kosten die ik nu heb voor gas is het maar de vraag of het de eigen investering waard is. Weet dus ook niet of de verhuurder zomaar toestemming zou geven om de gaskraan af te laten sluiten.

Maar als we nog eens een hittegolf krijgen dan moet ik inderdaad eens kijken en goed onderzoeken of ik voor een simpele mobiele airco ga of hier toch ook een vast exemplaar die ook kan verwarmen kan monteren (maar dan moet de buitenunit waarschijnlijk in de tuin op het terras :/ ).

[ Voor 42% gewijzigd door rvk op 02-03-2022 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
rvk schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 23:10:
[...]

Heb ik inderdaad over zitten twijfelen. Bij +450 kWh zou dat misschien €50 tot €60 extra opleveren. Maar inmiddels heb ik een groot gedeelte van de overproductie gebruikt om minder gas te verbruiken dus switchen heeft dan niet zoveel zin voor een paar euro. (En inmiddels zo'n 60m³ minder gas verbruikt.) Ik moet wel even in de gaten houden of die terugleververgoeding ook de hoogte inschiet de afgelopen tijd.

[...]

Nog niet zo onderzocht of dat kan en handig is (in een huurhuis). Sowieso natuurlijk wel de cv nodig voor warm water en om te douchen. Of ik moet daar een alternatief voor zoeken. Bij de kosten die ik nu heb voor gas is het maar de vraag of het de eigen investering waard is. Weet dus ook niet of de verhuurder zomaar toestemming zou geven om de gaskraan af te laten sluiten.

Maar als we nog eens een hittegolf krijgen dan moet ik inderdaad eens kijken en goed onderzoeken of ik voor een simpele mobiele airco ga of hier toch ook een vast exemplaar die ook kan verwarmen kan monteren (maar dan moet de buitenunit waarschijnlijk in de tuin op het terras :/ ).
Voor wat het waard is, mobiele airco werkte hier erg goed voor we onze vaste airco kregen.
Maar we hadden het type wel vrij zorgvuldig uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Sjamo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 00:31:
[...]

Voor wat het waard is, mobiele airco werkte hier erg goed voor we onze vaste airco kregen.
Maar we hadden het type wel vrij zorgvuldig uitgezocht.
mobiele airco's zijn de hell.. wat je aan warme lucht naar buiten blaast door het raam (ook als het goed is afgesloten) komt via een andere kier weer net zo hard terug het huis in. soms gelukkig wel iets koeler.. maar man wat een slecht concept is dat. en dan heb ik het nog niet over het geluid.. nee dankje ik zou gewoon een split unit kopen. en anders een jaartje extra sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 01:32:
[...]

mobiele airco's zijn de hell.. wat je aan warme lucht naar buiten blaast door het raam (ook als het goed is afgesloten) komt via een andere kier weer net zo hard terug het huis in. soms gelukkig wel iets koeler.. maar man wat een slecht concept is dat. en dan heb ik het nog niet over het geluid.. nee dankje ik zou gewoon een split unit kopen. en anders een jaartje extra sparen.
Dat vind ik onzin.
Ja, vaste airco is handiger. Geen gedoe met een slang. Bovendien wat zuiniger.

Maar wanneer je een goede mobiele airco hebt koelt die de ruimte (mits juist gekozen qua capaciteit) goed en snel. Hier wel tenminste.
En zelfs het verbruik viel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Sjamo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 01:46:
[...]

Dat vind ik onzin.
Ja, vaste airco is handiger. Geen gedoe met een slang. Bovendien wat zuiniger.

Maar wanneer je een goede mobiele airco hebt koelt die de ruimte (mits juist gekozen qua capaciteit) goed en snel. Hier wel tenminste.
En zelfs het verbruik viel mee.
natuurkunde is onzin?

je maakt onderdruk binnen dus je krijgt het zelfde vollume aan extra lucht van buiten.. juist die lucht die je niet binnen wel hebben in de hittegolf dagen en ja je kan er een ruimte mee koelen maar heel efficient is het allemaal niet. als je bv een huurhuis hebt kan het wel een oplossing zijn om wat beter te kunnen slapen, maar echt niet te vergelijken met een split.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 03-03-2022 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

twain4me schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 01:51:
[...]
je maakt onderdruk binnen dus je krijgt het zelfde vollume aan extra lucht van buiten.. juist die lucht die je niet binnen wel hebben in de hittegolf dagen en ja je kan er een ruimte mee koelen maar heel efficient is het allemaal niet. als je bv een huurhuis hebt kan het wel een oplossing zijn om wat beter te kunnen slapen, maar echt niet te vergelijken met een split.
Ik ben me inderdaad bewust van de inefficiëntie van een mobiele airco. Ook het verschil tussen 1 en 2 slangen en het aanzuigen van verkeerde lucht. Je moet ook niet de zojuist gekoelde lucht weer aanzuigen en naar buiten uitblazen :+ En je trekt met de onderdruk inderdaad weer warme lucht de kamer in. Luchtstromen zijn dan wel belangrijk om even in de gaten te houden.

En ik heb inderdaad een huurhuis dus het zou alleen voor die hittegolf zijn (om het een paar graadjes naar beneden te halen). Gelukkig hebben we afgelopen jaar geen hittegolf gehad (zoals de twee jaren ervoor). Maar het liefst zou ik ook een split unit neerzetten die ook kan verwarmen. En meest ideale zou dan een dubbele binnenunit zijn (één boven en één beneden). Maar dan zou de buitenunit wel weggewerkt moeten kunnen worden en ik weet ook niet of toestemming een puntje kan worden (op zich zou een steentje uit de muur wrikken toch geen probleem mogen zijn maar je weet weet nooit :o ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 20:32

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

@rvk
Wij hebben ook een goed merk mobiele airco (Zibro Clima) en hebben die vele jaren gebruikt om te proberen het een beetje koel te krijgen. Soms ging de temperatuur enkele graden naar beneden zelfs! Wel moest het dan niet te warm zijn, niet teveel directe zon en duurde het enkele uren voordat het ook maar iets deed. En dan continu dat ding op vol vermogen aan het loeien met een takke herrie. We hebben die gekocht toen we in een appartement woonden en geen andere optie hadden.

Maar nu in een vrijstaande villa met meerdere split units is dat toch zoveel beter kwa werking en lawaai en efficiency! Echt een wereld van verschil, als je beide opties hebt gebruikt ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Wij zijn sinds deze winter over op een Airco warmtepomp en kan je zeggen dat het meer dan goed bevalt.
Voordeel van een Airco warmtepomp om van het gas af te gaan is dat deze makkelijk te installeren is en je hebt in de zomer ook nog verkoeling.
Vaak gaan verhuurders hier in overleg wel mee akkoord i.v.m. de verduurzaming.
Het verbruik van de Airco warmtepomp deze winter valt ook mee, zo’n 4kWh per dag, dus daar kun je mooi je overschot voor gebruiken, voor warm water kijken wij naar een boiler.
Een mobiele airco werkt niet goed en verbruikt veel meer stroom.

[ Voor 3% gewijzigd door HereIsTom op 03-03-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 01:51:
Inderdaad, echt niet te vergelijk met een split die je jaar rond binnen en buiten ziet zitten, waar de 'mobiele' in een kast verdween. :).

Heb er best van genoten (tot verhuizing). Een kleine mobiele airco in de halkast op de overloop, vlak naast te slaapkamers, met z'n slang direct op de mechanische ventilatie unit. Uitsluitend voor de latere dagen van hittegolven: juiste deuren open zetten, unit iets naar voren trekken (half die kast uit, voor goed circulatie), ventilatie iets op toeren => koele slaap- of werkkamer.

Het klopt natuurlijk dat je een stukje puur lokale koeling maakt, maar soms is dat waar je behoefte aan hebt. Het klopt ook dat de lucht die je wegblaast weer terug zal moeten komen, maar wanneer het de mechanische ventilatie vervangt, is dat maar relevant voor zoverre je die daarvoor extra lucht laat verplaatsen. En voor die gemiddeld drie à vier dagen per jaar geen lelijk ding of gebreek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Gwaihir schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:40:
[...]

Inderdaad, echt niet te vergelijk met een split die je jaar rond binnen en buiten ziet zitten, waar de 'mobiele' in een kast verdween. :).

Heb er best van genoten (tot verhuizing). Een kleine mobiele airco in de halkast op de overloop, vlak naast te slaapkamers, met z'n slang direct op de mechanische ventilatie unit. Uitsluitend voor de latere dagen van hittegolven: juiste deuren open zetten, unit iets naar voren trekken (half die kast uit, voor goed circulatie), ventilatie iets op toeren => koele slaap- of werkkamer.

Het klopt natuurlijk dat je een stukje puur lokale koeling maakt, maar soms is dat waar je behoefte aan hebt. Het klopt ook dat de lucht die je wegblaast weer terug zal moeten komen, maar wanneer het de mechanische ventilatie vervangt, is dat maar relevant voor zoverre je die daarvoor extra lucht laat verplaatsen. En voor die gemiddeld drie à vier dagen per jaar geen lelijk ding of gebreek.
Volgens mij ging het om verwarmen en dat kan niet met een mobiele airco.
Wij hebben ook verschillende mobiele airco’s gehad, maar geen één was echt fijn, ja voor hele kleine ruimtes en mits een goede oplossing voor de af- en aanvoer. Maar mobiele airco’s blijven lawaaierige stroomvreters.
Een vaste split airco hadden we achteraf al veel eerder moeten doen en je kunt er mee van het gas af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:57
Over mobiele airco's, bekijk deze video eens van het eigenzinnige Youtube-kanaal Technology Connections:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
HereIsTom schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:46:
Volgens mij ging het om verwarmen en dat kan niet met een mobiele airco.
Nee hoor, de genoemde minpunten niet, en zelfs de originele opmerking niet:
Maar als we nog eens een hittegolf krijgen dan moet ik inderdaad eens kijken en goed onderzoeken of ik voor een simpele mobiele airco ga
Dat ging dus over een zéér af en toe gebruik. Precies het enige waar die dingen m.i. toch nog enig nut hebben in sommige situaties :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:55
mobiele airco's zijn de hell.. wat je aan warme lucht naar buiten blaast door het raam (ook als het goed is afgesloten) komt via een andere kier weer net zo hard terug het huis in. soms gelukkig wel iets koeler.. maar man wat een slecht concept is dat.
Net als houtkachels (zonder externe luchttoevoer).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Weinig duurzaam, maar in reactie op het voorgaande over mobiele airco's...

Ik vind het onzinnig om te zeggen dat mobiele airco's slecht zijn, of geen optie zijn, omdat vaste airco's hun werk beter en zuiniger doen. Natuurlijk is dat laatste, in de meeste gevallen waar.

Maar er zijn mensen die, om welke reden dan ook niet in staat zijn om een vaste airco te nemen. Of die er nog niet aan toe zijn. En voor die mensen kan een goede mobiele airco een goede (tijdelijke?) oplossing zijn.

Er bestaan mobiele airco's die hun werk goed en grondig doen. Wij hebben er zelf 2 gebruikt, en die koelden onze kamer en slaapkamer net zo goed en snel als onze huidige vaste airco. Het kan goed werken. Op basis van een eigen "slechte" of mindere ervaring zeggen dat het niet kan is onzinnig.

Nee, mobiele airco's zijn wat mij betreft echt niet ideaal, niet het beste, niet het meest zuinige, maar voor mensen die geen andere mogelijkheden hebben kan het een erg goede oplossing zijn, die veel verlichting kan brengen in de zomer.

Overigens, onze mobiele airco's verwarmen ook goed. We gebruiken ze er niet voor omdat het voor ons niet de beste keuze is, maar in noodgevallen zullen we ze er zeker voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

nieuws: Windows 11 gaat updates voornamelijk uitvoeren bij beschikbaarheid gr...

Opvallend om te zien dat het bewust gebruiken van elektriciteit op momenten dat er relatief veel groene stroom voorhanden is zo nieuw is, dat de helft van de tweakers (toch mensen met bovengemiddelde technologische kennis) denkt dat het een 1 april grap is :z

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:30

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:19:
Ik vind het onzinnig om te zeggen dat mobiele airco's slecht zijn, of geen optie zijn, omdat vaste airco's hun werk beter en zuiniger doen. Natuurlijk is dat laatste, in de meeste gevallen waar.
Het is gewoon de slechtste keuze die er is. Als het je enige optie is, tsja, dan moet het maar. Maar dat maakt hem nog niet 'goed'. Het is zo enorm inefficient en lomp dat je eigenlijk nog beter een ventilator kunt gebruiken vind ik.
Maar er zijn mensen die, om welke reden dan ook niet in staat zijn om een vaste airco te nemen. Of die er nog niet aan toe zijn. En voor die mensen kan een goede mobiele airco een goede (tijdelijke?) oplossing zijn.
een goede oplossing wordt het nooit, hooguit matig en dan bij voorkeur tijdelijk idd.
Er bestaan mobiele airco's die hun werk goed en grondig doen. Wij hebben er zelf 2 gebruikt, en die koelden onze kamer en slaapkamer net zo goed en snel als onze huidige vaste airco.
dan is er iets niet goed met je vaste airco. Het zou een wereld van verschil moeten zijn. Technisch gezien zijn ze gewoon niet te vergelijken.
Het kan goed werken. Op basis van een eigen "slechte" of mindere ervaring zeggen dat het niet kan is onzinnig.

Nee, mobiele airco's zijn wat mij betreft echt niet ideaal, niet het beste, niet het meest zuinige, maar voor mensen die geen andere mogelijkheden hebben kan het een erg goede oplossing zijn, die veel verlichting kan brengen in de zomer.
Ik zou persoonlijk de ventilator prefereren, maar ook dat is een persoonlijke keuze.

Het 'ergst' zijn overigens de mobiele airco's met maar 1 slang en niet 2.
Met 2 slangen heb je in ieder geval nog een aparte aan- en afvoer van lucht, wat de efficientie ten goede komt.
De 'uitvinder' kuch kuch van de 1-slang mobiele airco mag echt aan de wall of shame komen te hangen.

En vanuit duurzaamheidsoogpunt. Het zijn stroomvreters en veel er van zijn goedkope dingen die binnen no time weer naar de stort gaan. Zonde.
Ik zweet liever een beetje dan zo'n ding in huis halen, uit principe.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 03-03-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
FransvWoerkom schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:46:
[...]

Als het huis toch helemaal op de schop moet, wat let je dan op de 1e en zolder verdieping ook vloerverwarming te leggen? LTV convectoren, vooral die geschikt zijn voor aanvoertemperaturen onder de 30°, zijn duur, nemen veel ruimte in en maken geluid.
In het kader van de discussie hierboven denk ik dat het ook nog wel een optie is om de bovenverdieping te verwarmen met een airco ipv LTV convectoren of vloerverwarming. In de huidige woning heb ik de verwarming boven eigenlijk nooit aan, maar in de zomer wel de airco om het koel te houden (want, als de kinderen lekker slapen, slaapt papa ook lekker :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:37:
[...]

Het is gewoon de slechtste keuze die er is. Als het je enige optie is, tsja, dan moet het maar. Maar dat maakt hem nog niet 'goed'. Het is zo enorm inefficient en lomp dat je eigenlijk nog beter een ventilator kunt gebruiken vind ik.

[...]

een goede oplossing wordt het nooit, hooguit matig en dan bij voorkeur tijdelijk idd.

[...]

dan is er iets niet goed met je vaste airco. Het zou een wereld van verschil moeten zijn. Technisch gezien zijn ze gewoon niet te vergelijken.

[...]

Ik zou persoonlijk de ventilator prefereren, maar ook dat is een persoonlijke keuze.

Het 'ergst' zijn overigens de mobiele airco's met maar 1 slang en niet 2.
Met 2 slangen heb je in ieder geval nog een aparte aan- en afvoer van lucht, wat de efficientie ten goede komt.
De 'uitvinder' kuch kuch van de 1-slang mobiele airco mag echt aan de wall of shame komen te hangen.

En vanuit duurzaamheidsoogpunt. Het zijn stroomvreters en veel er van zijn goedkope dingen die binnen no time weer naar de stort gaan. Zonde.
Ik zweet liever een beetje dan zo'n ding in huis halen, uit principe.
Je zegt, dan zou er een wereld van verschil moeten zijn tussen onze mobiele airco en onze vaste airco. Dat valt reuze mee. En ja, we hebben een uitstekende vaste airco. Maar we hadden ook een uitstekende mobiele airco. Misschien ben je daar niet zo mee bekend. Je opmerking dat je voorkeur zou geven aan een ventilator wijst daar ook op.

Zoals ik zei, vast zal voor mij, om verschillende redenen, altijd de betere keuze blijven, ook wat betreft duurzaamheid. Maar indien die mogelijkheid er eigenlijk niet is? Dan blijf ik er bij dat een goede mobiele airco veel kan doen. En dat het effect van een ventilator (zowel staand als plafond) daarmee niet te vergelijken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

de Peer schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:37:
Dat klopt. Bij een mobiele airco staat het onderdeel dat energie verbruikt en warm wordt in de kamer die je wilt afkoelen, terwijl bij een split-airco het warme deel buitenhangt.

Daar komt bij dat een mobiele airco de warmte afvoert door lucht naar buiten te pompen. Al die lekker gekoelde lucht die uit je huis verdwijnt moet weer aangevuld worden (want je huis wordt niet vacuum gezogen :P ). Er is maar 1 plek waar die nieuwe lucht vandaan kan komen: buiten.

Dus een split die net zo efficiënt ineffciënt werkt als een mobiele airco, die is wel heel slecht. Hij is vast al een keer langsgekomen, maar voor het gemak: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them.
Sjamo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:54:
[...]

Je zegt, dan zou er een wereld van verschil moeten zijn tussen onze mobiele airco en onze vaste airco. Dat valt reuze mee.
Dat zou technisch/natuurkundig niet mogelijk moeten zijn. Maar het kan er natuurlijk ook vanaf hangen wat je verstaat onder 'reuze meevallen' :)

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 03-03-2022 15:23 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:54:
[...]

Je zegt, dan zou er een wereld van verschil moeten zijn tussen onze mobiele airco en onze vaste airco. Dat valt reuze mee. En ja, we hebben een uitstekende vaste airco. Maar we hadden ook een uitstekende mobiele airco. Misschien ben je daar niet zo mee bekend. Je opmerking dat je voorkeur zou geven aan een ventilator wijst daar ook op.

Zoals ik zei, vast zal voor mij, om verschillende redenen, altijd de betere keuze blijven, ook wat betreft duurzaamheid. Maar indien die mogelijkheid er eigenlijk niet is? Dan blijf ik er bij dat een goede mobiele airco veel kan doen. En dat het effect van een ventilator (zowel staand als plafond) daarmee niet te vergelijken is.
Technisch gezien is het gewoon niet mogelijk wat je claimt, tenzij je een hele slechte vaste airco hebt.

Ik ben ook bekend met mobiele airco's. Niet thuis maar op kantoor bijvoorbeeld. Maar belangrijker: ik weet hoe ze werken, technisch gezien.
meningen als 'valt reuze mee' kun je niet vergelijken met het feit dat ze technisch gezien gewoon een beroerd rendement hebben. Dat zijn feiten.

Dat ik liever een ventilator gebruik is vanwege het stroomverbruik, de herrie en de milieuimpact van een mobiele airco. en de kosten. Een mobiele airco koelt beter dan een ventilator natuurijk, maar met een dusdanig beroerde efficientie dat ik het persoonlijk niet verantwoord vind. Maar dat is mijn overtuiging. Om dezelfde reden verwarm ik mijn huis ook niet met een straalkachel.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 03-03-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:16:
[...]

Technisch gezien is het gewoon niet mogelijk wat je claimt, tenzij je een hele slechte vaste airco hebt.

Ik ben ook bekend met mobiele airco's. Niet thuis maar op kantoor bijvoorbeeld. Maar belangrijker: ik weet hoe ze werken, technisch gezien.
meningen als 'valt reuze mee' kun je niet vergelijken met het feit dat ze technisch gezien gewoon een beroerd rendement hebben. Dat zijn feiten.

Dat ik liever een ventilator gebruik is vanwege het stroomverbruik, de herrie en de milieuimpact van een mobiele airco. en de kosten. Een mobiele airco koelt beter dan een ventilator natuurijk, maar met een dusdanig beroerde efficientie dat ik het persoonlijk niet verantwoord vind. Maar dat is mijn overtuiging.
Het kan heel verleidelijk zijn alles in de wereld in te delen in goed en slecht. Maar ik denk zelf dat dat niet altijd de juiste benadering is.

Je doet alsof wat ik zeg, lijnrecht staat tegenover wat jij zegt. Dat geldt zeker niet voor alles. Als je dat denkt heb je niet gelezen wat ik typte, of blijf je teveel hangen in, dit is goed, dat is slecht.

Ik herhaal nog eens dat ik denk dat in veel gevallen een vaste airco de betere keuze is. Om verschillende redenen.

Maar wanneer een vaste airco geen (goede) optie is, om welke reden dan ook, dan is een mobiele airco dat soms wel.

Zowel onze mobiele airco, als ook onze vaste airco-unit in de kamer, had/heeft een vermogen van 3,5kW. Dat is voor onze woning (beneden verdieping ongeveer 36m2) niet krap.

Beide airco's koelen onze kamer vlot terug. De mobiele airco koelde onze kamer terug van 30 naar 24 graden (ingestelde temperatuur) in, pfff, rond een half uurtje, zoiets. De exacte tijd kan ik me niet herinneren. Daarna hield hij het moeiteloos op die temperatuur. De vaste unit gebruikt ongeveer evenveel tijd. Misschien is die iets sneller.

Ivm mijn gezondheid is temperatuur een probleem voor mij. Warmer dan 25 graden geeft bij mij klachten. Niets levendsbedreigend, maar hinderlijk. Voor mij is zo'n mobiele airco op dat moment een uitkomst. En ik kan me voorstellen dat dat voor meer mensen kan gelden.

Ja, een vaste airco is zuiniger in gebruik. Het scheelt een hoop gedoe met de slang uit het raam. Je hoeft het bakje met water niet leeg te gooien. Vaste airco maakt, vooral na de forse start, minder herrie. De vaste airco staat (over het algemeen) niet als lomp object in de kamer. Allemaal voordelen van vast tov mobiel. Maar nogmaals, wanneer vast, om welke reden dan ook niet gaat, dan kan een mobiele airco toch goede koelte geven, niet te vergelijken met een ventilator.

Wat betreft de terugkomende, aangezogen warme lucht in de ruimte, wanneer je een airco een beetje extra ruimte geeft qua capaciteit merk je daar niets van. Ons stroomverbruik was nauwelijks verhoogd tov andere jaren (het was iets van tussen de 50 en 100kW meer). Dus in de praktijk kunnen die dingen (misschien/waarschijnlijk afhankelijk van gebruik) meevallen.

Wil je van maart tot oktober de temperatuur in je kamer op 20 graden houden dan is een mobiele airco wat mij betreft zeker niet de beste keuze. Maar het gaat om omstandigheden en keuzes. En wat mij betreft, soms is een goede mobiele airco een goede keuze. Zeker wanneer je nog wat ruimte op je zonnepanelen hebt :)

Wat mij betreft, ik ben mezelf hier al verschillende keren aan het herhalen, dus ik ga het hier verder bij laten. Ik heb geen aandelen bij mobiele-airco.nl (bestaat dat?).
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

De echte vraag zou moeten zijn: Waarom hebben we hier niet van die raam units?, in verre weg de meeste "ik -heb-geen-andere-keus" situaties zou dat een prima alternatief zijn voor zoon inferieur mobiel ding. nu hebben ze in amerika heel veel standaard maten aan kozijnen, en hier is werkelijk alles maatwerk. maar met een meegeleverd pasraam zou dat toch moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
twain4me schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:24:
De echte vraag zou moeten zijn: Waarom hebben we hier niet van die raam units?, in verre weg de meeste "ik -heb-geen-andere-keus" situaties zou dat een prima alternatief zijn voor zoon inferieur mobiel ding. nu hebben ze in amerika heel veel standaard maten aan kozijnen, en hier is werkelijk alles maatwerk. maar met een meegeleverd pasraam zou dat toch moeten kunnen.
Ik denk voornamelijk omdat tot vrij recent airco's in Nederland (in woningen alhans) niet gemeengoed waren. Ons klimaat was zacht genoeg om het meestal zonder airco af te kunnen. Nu de zomers steeds heter worden moet de markt voor airco's nog een beetje op gang komen.

Als ik trouwens een beetje google zijn ze ook in Nederland gewoon te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

JeroenH schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:31:
[...]

Ik denk voornamelijk omdat tot vrij recent airco's in Nederland (in woningen alhans) niet gemeengoed waren. Ons klimaat was zacht genoeg om het meestal zonder airco af te kunnen. Nu de zomers steeds heter worden moet de markt voor airco's nog een beetje op gang komen.

Als ik trouwens een beetje google zijn ze ook in Nederland gewoon te koop.
Uiteraard alles is overal tekoop, maar het wordt kennelijk niet verkocht. ik heb er nog nooit 1 bij hornbach ofzo gezien.. terwijl daar de mobiele ergens in mei weer alsof ze gratis zijn worden verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Sjamo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:04:
[...]

Wat betreft de terugkomende, aangezogen warme lucht in de ruimte, wanneer je een airco een beetje extra ruimte geeft qua capaciteit merk je daar niets van.
En hier gaat het fout. Dit is dé kern waarom mobiele airco's zo waardeloos zijn. Je kunt niet zeggen 'daar merk je niets van'.

Jij merkt het niet, maar ondertussen is hierdoor het energieverbruik hoog en de efficientie dus zeer laag.

Maargoed, het blijft mening tegen feit. Ik kan er dan verder ook niets mee.
Sjamo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:04:
[...]

Het kan heel verleidelijk zijn alles in de wereld in te delen in goed en slecht. Maar ik denk zelf dat dat niet altijd de juiste benadering is.
Klopt, maar juist bij mobiele airco's is dit wel van toepassing. die zijn de as van het kwaad. :P

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 03-03-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Sjamo schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:19:
Weinig duurzaam, maar in reactie op het voorgaande over mobiele airco's...

Er bestaan mobiele airco's die hun werk goed en grondig doen. Wij hebben er zelf 2 gebruikt, en die koelden onze kamer en slaapkamer net zo goed en snel als onze huidige vaste airco. Het kan goed werken. Op basis van een eigen "slechte" of mindere ervaring zeggen dat het niet kan is onzinnig.

Overigens, onze mobiele airco's verwarmen ook goed. We gebruiken ze er niet voor omdat het voor ons niet de beste keuze is, maar in noodgevallen zullen we ze er zeker voor gebruiken.
Als je echt geen vaste Airco kan installeren dan blijft er weinig keus over, maar mobiele airco’s blijven lawaaierige stroomvreters en helemaal als je er ook nog mee verwarmd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 10-07 17:37
twain4me schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:24:
Omdat heel weinig mensen in Nederland daar geschikte ramen voor hebben. Op zolder onder een schuin dak werkt het sowieso niet natuurlijk. En vaak zijn alle andere ramen ook van het type draai/klapraam. Voor een raamunit moet je een rechthoekige opening in je raam kunnen creëren, wat in feite erop neerkomt dat je een schuifraam moet hebben.

En een heel kozijn + raam te vervangen om een windowunit te kunnen plaatsen is voor de meeste mensen natuurlijk geen serieus te overwegen optie.

Maar een raamunit is wel vele malen efficiënter dan een mobiele unit inderdaad. Hij creëert geen onderdruk en hij zuigt niet de zojuist gekoelde lucht weer mee aan om die vervolgens gedeeltelijk door die ene slang weer naar buiten te blazen. Zonde. En het luidruchtige deel hangt ook bij een raamunit gewoon buiten dus het geluid is ook een stuk beter. Een mobiele airco met 2 slangen lost in theorie de efficiëntieproblemen op, behalve dan dat veel mensen er al genoeg moeite mee hebben om 1 slang naar buiten te leiden zonder een enorme gat te creëren waardoor de warmte lucht vrolijk weer naar binnen stroomt, laat staan 2.

[ Voor 13% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-03-2022 08:57 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hey maar even iets anders hè, ik lees dat iets meer dan 25% van onze elektriciteit tegenwoordig duurzaam is. Echter als je kijkt naar de ranking van energieleveranciers en dan ook kijkt naar de veranderingen van dit jaar ten opzichte van enkele jaren geleden, dan zou je eigenlijk wel verwachten dat het aandeel hoger is dan 25%.

Essent en dochterondernemingen zijn natuurlijk wel heel groot, maar de andere grote, Eneco, doet het zeer goed, en ook Vattenfall scoort een respectabele voldoende. Weet iemand waar dit ogenschijnlijke verschil in zit?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:55:
[...]

Omdat heel weinig mensen in Nederland daar geschikte ramen voor hebben. Op zolder onder een schuin dak werkt het sowieso niet natuurlijk. En vaak zijn alle andere ramen ook van het type draai/klapraam. Voor een raamunit moet je een rechthoekige opening in je raam kunnen creëren, wat in feite erop neerkomt dat je een schuifraam moet hebben.

En een heel kozijn + raam te vervangen om een windowunit te kunnen plaatsen is voor de meeste mensen natuurlijk geen serieus te overwegen optie.
ik denk dat je de gemiddelde huurder toch iets tekort doet, ik zie met regelmaat vervangen panelen in deuren voor een kattenluik dit is niet anders: Paneeltje of glas plaatje vervangen met een unit erin.
uiteraard zijn er altijd plekken waar het lastig blijft.

ik snap ook niet waarom 2 slangen ineens heel veel moeilijker is dan 1..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:07:
Hey maar even iets anders hè, ik lees dat iets meer dan 25% van onze elektriciteit tegenwoordig duurzaam is. Echter als je kijkt naar de ranking van energieleveranciers en dan ook kijkt naar de veranderingen van dit jaar ten opzichte van enkele jaren geleden, dan zou je eigenlijk wel verwachten dat het aandeel hoger is dan 25%.

Essent en dochterondernemingen zijn natuurlijk wel heel groot, maar de andere grote, Eneco, doet het zeer goed, en ook Vattenfall scoort een respectabele voldoende. Weet iemand waar dit ogenschijnlijke verschil in zit?
verbruik door niet consumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:12:
[...]

ik denk dat je de gemiddelde huurder toch iets tekort doet, ik zie met regelmaat vervangen panelen in deuren voor een kattenluik dit is niet anders: Paneeltje of glas plaatje vervangen met een unit erin.
uiteraard zijn er altijd plekken waar het lastig blijft.

ik snap ook niet waarom 2 slangen ineens heel veel moeilijker is dan 1..
Een kattenluik in een deur is toch wel iets anders dan een gat naar buiten maken door een buitenmuur, of het vervangen van al je ramen en kozijnen..

2 slangen is niet per se lastiger dan 1, al wil je ze volgens mij ook niet recht naast elkaar hebben hangen, maar het gaat erom dat überhaupt het lekdicht naar buiten brengen van 1 of meerdere slangen lastig is. Vaak om dezelfde reden dat een raamunit lastig is: die "vervelende" Europese kiep/klapramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:23:
[...]

Een kattenluik in een deur is toch wel iets anders dan een gat naar buiten maken door een buitenmuur, of het vervangen van al je ramen en kozijnen..

2 slangen is niet per se lastiger dan 1, al wil je ze volgens mij ook niet recht naast elkaar hebben hangen, maar het gaat erom dat überhaupt het lekdicht naar buiten brengen van 1 of meerdere slangen lastig is. Vaak om dezelfde reden dat een raamunit lastig is: die "vervelende" Europese kiep/klapramen.
wat is er anders dan een paneel/glas vervangen voor een kattenluik of een paneel/glas vervangen voor een airco? verhuurders vinden het doorgaans geen goed idee als je in hun deur een gat zaagt, dus plaatsen mensen hun eigen paneel en slaan het paneel van de verhuurder op om later terug te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:25:
[...]

wat is er anders dan een paneel/glas vervangen voor een kattenluik of een paneel/glas vervangen voor een airco of de gaten voor airco slangen? verhuurder vinden het doorgaans geen goed idee als je in hun duur een gat zaagt, dus plaatsen mensen hun eigen paneel en slaan het paneel van de verhuurder op om terug te plaatsen
Ja dat van die panelen snap ik, maar in een raam zitten geen panelen die je er even uit kunt halen om later terug te plaatsen. Hoe gaat dat in z'n werk? Heb je daar een foto van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:31:
[...]

Ja dat van die panelen snap ik, maar in een raam zitten geen panelen die je er even uit kunt halen om later terug te plaatsen. Hoe gaat dat in z'n werk? Heb je daar een foto van?
een plaat glas is toch gewoon een paneel maar dan doorzichtig.

en nee ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik na jaren kutten met een mobile airco en fans een split unit heb hangen >:) (ook heb ik in dit huis schuiframen dus zelfs dat zou kunnen :9 ) ik denk dan ook dan jeroen de juiste conclusie heeft, de markt is gewoon niet volwassen hier.

[ Voor 28% gewijzigd door twain4me op 04-03-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:32:
[...]

een plaat glas is toch gewoon een paneel maar dan doorzichtig.
Moet de huurder dan "gewoon" een nieuwe ruit kopen die kleiner is dan de huidige ruit en die in een tijdelijk frame plaatsen zodat je onder je ruit maar binnen je kozijn een rechthoekige uitsparing krijgt? Lijkt me nogal bewerkelijk, en duur. Een ruit is duurder dan een plaat hout.

Hoe zou je dat hier doen?

Afbeeldingslocatie: https://www.inslaap.nl/wp-content/uploads/2019/07/verduisteren-slaapkamer-raamdecoratie.jpg

Dit is een redelijk typisch Nederlandse raampartij op een slaapkamer volgens mij. 1 kiep/klapraam en een vaste ruit daarnaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:36:
[...]

Moet de huurder dan "gewoon" een nieuwe ruit kopen die kleiner is dan de huidige ruit en die in een tijdelijk frame plaatsen zodat je onder je ruit maar binnen je kozijn een rechthoekige uitsparing krijgt? Lijkt me nogal bewerkelijk, en duur. Een ruit is duurder dan een plaat hout.

Hoe zou je dat hier doen?

[Afbeelding]

Dit is een redelijk typisch Nederlandse raampartij op een slaapkamer volgens mij. 1 kiep/klapraam en een vaste ruit daarnaast.
nee je haalt de ruit weg zet hem in de opslag plaatst een paneel (zo groot als de ruit) met een gat voor de airco. niet de mooiste oplossing en wellicht krijg je een brief van de gemeente (alhoewel veranderingen binnen het kader van het kozijn doorgaans vergunningsvrij zijn, al veranderd formeel het vollume van het gebouw wat weer niet vergunnings vrij is) Uiteraad niet handig om dat met de enige ruit te doen in de kamer en ook als dit een grote ruit is kan het wat kostbaar worden die geisoleerde panelen zijn dan ineens best duur, nog los van het verlies van daglicht.

eigenlijk niet veel anders dan vaak de mobile oplossing (ik had ook zoiets)

Afbeeldingslocatie: https://www.frankbogers.nl/raamdoorvoer-mobile-airco/pasmaken-raamdoorvoer-mobiele-airco.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 04-03-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

HereIsTom schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:31:
[...]

Als je echt geen vaste Airco kan installeren dan blijft er weinig keus over, maar mobiele airco’s blijven lawaaierige stroomvreters en helemaal als je er ook nog mee verwarmd!
Dan kan je voor de verwarming misschien nog beter gewoon een straalkachel or IR-paneel nemen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:43:
[...]
eigenlijk niet veel anders dan vaak de mobile oplossing (ik had ook zoiets)

[Afbeelding]
Moet je geen kunststof kozijnen hebben, dan zou ik er niet mee kloten als huurder.

Op het werk hadden wij zo'n stroom vretende lawaaierige mobiele airco, ik heb thuis altijd gedacht, even de warme dagen volhouden, alles beter dan die ellende.

Waarom zie je hier eigenlijk niet van die airco's in je raam, zoals NYC enzo.

[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 04-03-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

JDx schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:52:
[...]

Waarom zie je hier eigenlijk niet van die airco's in je raam, zoals NYC enzo.
haha, daar ging deze hele discusie over :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Wat een toestand weer met de mobiele airco’s. 2 Dingen:
- het argument van warme lucht aanzuigen van buiten gaat ‘s nachts of vlak voor bedtijd, niet op. Lijkt me fijn om toch even de mobiele airco aan te zetten.
- je lichaam heeft verkoelingsmogelijkheden, neem een plafondventilator met DC motor.

In het algemeen, stop met het verwend gedrag en ga zweten. Behalve als je een medische complicatie hebt natuurlijk.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

twain4me schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:58:
[...]

haha, daar ging deze hele discusie over :+
Oh sorry, zo gauw als ik te lange alinea's zie dan slaat mijn brein op hol :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
joezzt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:21:
In het algemeen, stop met het verwend gedrag
Hmm ok. Maar waarom daar stoppen? Die auto is onzin, fiets maar 20 km naar je werk, kan prima. Stromend water? Pfff onzin, schep maar een emmer water uit de regenton. Een huis van baksteen? Ook nergens voor nodig, mensen kunnen prima in een huisje van hout of een huje van leem wonen.

(doorgetrokken tot in het extreme, dat klopt)

Mijn punt is: er is ook nog zoiets als comfort. Wij hebben twee jaar geleden een split airco in onze woonkamer laten plaatsen. Dat maakt sindsdien vooral het thuiswerken 's zomers echt wel veel prettiger. Bewust gekozen voor een split unit, vooral vanwege het veel lagere energieverbruik bij een gegeven koelvermogen, en het veel lagere geluidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-07 13:51
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:07:

Ik weet niet precies waar het verschil in zit maar er zijn een paar opties denk ik:
- Privé vs zakelijk. Bijvoorbeeld Tata en Shell verbruiken onnoemelijk veel energie maar nemen denk ik niet af bij de energieboer om de hoek.
- Greenwashing via certificaten
- Groenste spelers zijn kleine spelers
- Tel je biomassa als groen of niet?

En misschien wel het antwoord op je vraag via de Volkskrant:
Duurzame energie is niet hetzelfde als duurzame elektriciteit: ruim een kwart van alle stroom die in Nederland wordt opgewekt, is inmiddels groen. Het totale energieverbruik is echter veel groter

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
JDx schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:51:
[...]

Dan kan je voor de verwarming misschien nog beter gewoon een straalkachel or IR-paneel nemen.
Als je echt geen Airco warmtepomp kan plaatsen kun je nog beter een olieradiator nemen, deze maken geen lawaai en blijven lang warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:42:
[...]

Hmm ok. Maar waarom daar stoppen? Die auto is onzin, fiets maar 20 km naar je werk, kan prima. Stromend water? Pfff onzin, schep maar een emmer water uit de regenton. Een huis van baksteen? Ook nergens voor nodig, mensen kunnen prima in een huisje van hout of een huje van leem wonen.

(doorgetrokken tot in het extreme, dat klopt)

Mijn punt is: er is ook nog zoiets als comfort. Wij hebben twee jaar geleden een split airco in onze woonkamer laten plaatsen. Dat maakt sindsdien vooral het thuiswerken 's zomers echt wel veel prettiger. Bewust gekozen voor een split unit, vooral vanwege het veel lagere energieverbruik bij een gegeven koelvermogen, en het veel lagere geluidsniveau.
Waarom zou je niet eerst je lichaam je laten verkoelen ? Als je het toch hebt over besparing energieverbruik en stilte dan is een plafondventilator wel zo'n beetje het zuinigste en stilste wat er te krijgen is.
Voordeel is ook dat de thermische schok minder is als je buiten komt.
En als je dan online moet overleggen kan dat toch in je onderbroek toch ? Zonder spiegel dan wel. :-)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
joezzt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:57:
[...]

Waarom zou je niet eerst je lichaam je laten verkoelen ? Als je het toch hebt over besparing energieverbruik en stilte dan is een plafondventilator wel zo'n beetje het zuinigste en stilste wat er te krijgen is.
Voordeel is ook dat de thermische schok minder is als je buiten komt.
En als je dan online moet overleggen kan dat toch in je onderbroek toch ? Zonder spiegel dan wel. :-)
Op zich mee eens.

Wij gebruikten een mobiele airco, nu een vaste airco, zowel in de slaapkamer als in de woonkamer. Maar we gebruiken ook een plafondventilator in beide ruimtes.

Dat zorgt hier voor een aanzienlijk lager verbruik van de airco's voor koelen, en zelfs wanneer we de airco gebruiken voor koelen kunnen we de temperatuur in combinatie met de plafondventilator hoger houden, waardoor we minder stroom verbruiken.

En inderdaad, ook wij ervaren het als prettiger om de temperatuur in de zomer niet te laag te zetten. Een paar graden lager dan anders geeft vaak al veel verlichting denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Natuurlijk is een ventilator zuiniger dan welke airco dan ook.

Sterker nog, het is sowieso zuiniger om überhaupt niet te koelen. Ook niet met een ventilator dus. Net als het ook zuiniger is om niet te verwarmen. Waarom is verwarmen voor comfort wel sociaal geaccepteerd, maar koelen niet? Mensen kunnen ook prima overleven als het binnen geen 18-20 graden is, maar laten we zeggen 12-14 graden. En de schok van 20 naar 0, of zelfs kouder, is zelfs nog groter dan van 22 naar 35. En niemand gaat mij vertellen dat hij het wel aangenaam vindt als het binnen 35 graden is, met of zonder ventilator. Ik had vroeger ook een ventilator en ik was de hele zomer dan aan het snotteren vanwege die tocht. Dat heb je met een LLWP niet.

Dus ja, niet koelen is altijd beter, maar comfort is ook wat waard.

Daarnaast zie je dat mensen die een fatsoenlijke (multi)split laten hangen, deze vaak ook gebruiken om te verwarmen. En verwarmen + koelen met een LLWP is vele malen beter voor de planeet én je portemonnee, dan verwarmen op gas en helemaal niet, of alleen met een ventilator koelen.

Heb even gekeken en ik was over 2021 in total minder dan 1700 kWh kwijt aan verwarmen en minder dan 400kWh aan koelen. En ik heb best liberaal gekoeld, dus niet alleen op de warmte dagen, maar een maand of 3, naar 20-22 graden. Maar goed, dit om aan te geven dat koelen erg efficiënt is. De SEER is dan ook hoger dan the SCOP. Vaak dubbel zo hoog.

Dit vergelijkend met een gasverbruik van zo'n 1000m3, nou dan weet ik wel wat beter is voor alle betrokkenen behalve voor de Russen en andere gasleveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 23:46
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:45:
Heb even gekeken en ik was over 2021 in total minder dan 1700 kWh kwijt aan verwarmen en minder dan 400kWh aan koelen. En ik heb best liberaal gekoeld, dus niet alleen op de warmte dagen, maar een maand of 3, naar 20-22 graden. Maar goed, dit om aan te geven dat koelen erg efficiënt is. De SEER is dan ook hoger dan the SCOP. Vaak dubbel zo hoog.

Dit vergelijkend met een gasverbruik van zo'n 1000m3, nou dan weet ik wel wat beter is voor alle betrokkenen behalve voor de Russen en andere gasleveranciers.
Ben jij gegaan van 1000 kubieke meter gas (aan ~8 kWh/m3? in BE is dat ~11,5) naar 1700 kWh? Ik hóóp dat je "ja" antwoordt, want dat geeft me goede hoop: ik zit aan een vergelijkbare hoeveelheid gasverbruik voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Wim Leers schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:18:
[...]

Ben jij gegaan van 1000 kubieke meter gas (aan ~8 kWh/m3? in BE is dat ~11,5) naar 1700 kWh? Ik hóóp dat je "ja" antwoordt, want dat geeft me goede hoop: ik zit aan een vergelijkbare hoeveelheid gasverbruik voor verwarming.
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Natuurlijk is een ventilator zuiniger dan welke airco dan ook.

Sterker nog, het is sowieso zuiniger om überhaupt niet te koelen. Ook niet met een ventilator dus. Net als het ook zuiniger is om niet te verwarmen. Waarom is verwarmen voor comfort wel sociaal geaccepteerd, maar koelen niet? Mensen kunnen ook prima overleven als het binnen geen 18-20 graden is, maar laten we zeggen 12-14 graden. En de schok van 20 naar 0, of zelfs kouder, is zelfs nog groter dan van 22 naar 35. En niemand gaat mij vertellen dat hij het wel aangenaam vindt als het binnen 35 graden is, met of zonder ventilator. Ik had vroeger ook een ventilator en ik was de hele zomer dan aan het snotteren vanwege die tocht. Dat heb je met een LLWP niet.

Dus ja, niet koelen is altijd beter, maar comfort is ook wat waard.

Daarnaast zie je dat mensen die een fatsoenlijke (multi)split laten hangen, deze vaak ook gebruiken om te verwarmen. En verwarmen + koelen met een LLWP is vele malen beter voor de planeet én je portemonnee, dan verwarmen op gas en helemaal niet, of alleen met een ventilator koelen.

Kijk, “comfort” is natuurlijk voor iedereen anders, maar verwarmen kun je niet vergelijken met verkoelen, onze lichaamstemperatuur is 37 graden , niet 20 graden. We moeten veel eerder maatregelen nemen tegen kou dan tegen warmte. In de grotten stookten ze vroeger vuurtje, waar ze wel vroeg aan dood gingen, maar ze gingen niet dood door de warmte, altijd natuurlijke koeling van groen, steen, water, etc.. De kelder van mijn benedenwoning blijft de hele zomer koel ! Ook als je de keus maakt om bv flinke raampartijen op zuid te hebben kun je de warmte goed buiten houden door allerlei verschillende natuurlijke maatregelen.
En als het dan warm is kun je een zacht passaatwindje met minimaal stroomverbruik creeeren. Voor de momenten dat je bezweet uit de tuin komt zet je het op max en gaat er onder staan, onverslaanbaar, qua comfort en gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Waarom is verwarmen voor comfort wel sociaal geaccepteerd, maar koelen niet?
Koelen is juist veel minder problematisch dan verwarmen, zeker in de nabije toekomst met een overschot PV. Op momenten dat er gekoeld wordt is energie niets waard en is er een overschot.

Liever dus een woning ontwerpen op maximaal benutten zoninstraling I.c.m. koelen dan geen gebruik maken van die warmte.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
joezzt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:25:
onverslaanbaar, qua comfort en gevoel.
Dat soort dingen zijn persoonlijk. Als ik bezweet binnenkom op een hete dag, en ik loop de koele maar vooral droge lucht van onze woonkamer in, dan is dát onverslaanbaar qua gevoel. Ik voel de watermoleculen bijna van mijn rug afspringen, de lucht in. En dat vind ik een onverslaanbaar comfortabel gevoel.

Persoonlijk heb ik het nooit koud. Ik functioneer prima bij 17 C, graadje koeler ook nog wel als ik me warmer aankleed. Echter, bij die temperaturen worden de vingers en lippen van mijn vrouw letterlijk blauw. Bij temperaturen boven de 24-25 C begin ik me niet lekker te voelen, al zit ik er half ontkleed bij. Bij temperaturen boven de 30 C icm met de in Nederland !@#$%^&-hoge luchtvochtigheid moet ik echt fysiek rustig aan gaan doen, anders val ik flauw (paar keer gebeurd). De temperatuurbeleving van mijn vrouw is precies andersom dan die van mij: die heeft het nooit warm. Omdat we een hele tijd geleden besloten hebben om voor altijd bij elkaar te blijven *; hebben we dus zowel een verwarming, als een koeling, en hebben we voor beiden een compromis qua ingestelde temperatuur.

Kijk, je kunt er van alles van vinden als iemand iets (in jouw ogen) niet-noodzakelijks koopt, en iedereen trekt daar voor zichzelf en voor een ander de grens weer anders. In ons geval maakt de airco ons huis op hete dagen een stuk comfortabeler, en omdat dat vrijwel altijd dagen zijn waar de zonnepanelen zeer veel energie produceren voel ik me er in dat opzicht ook totaal niet schuldig over in milieu- en financieel opzicht. Het is comfortabel, betaalbaar en we verstoken er nauwelijks fossiele elektriciteit mee. Why nut?

Gewoon als voorbeeld, waar ik de grens trek (voor mezelf) is terrasverwarming. No way. Maar anderen zien dat duidelijk anders. Prima, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
@JeroenH Zeker persoonlijk, dat schreef ik. Net zoals ik met mijn emotie doorschiet ;-)
De argumenten moeten wel kloppen. Je energieverbruik wordt natuurlijk niet minder door de zonnepanelen. In het extreme, als jij de airco niet aanzet krijgt het ziekenhuis naast je groene stroom van jou, mooi toch dat je mensen kunt helpen om op een duurzame manier beter te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

joezzt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:16:
@JeroenH Zeker persoonlijk, dat schreef ik. Net zoals ik met mijn emotie doorschiet ;-)
als jij de airco niet aanzet krijgt het ziekenhuis naast je groene stroom van jou, mooi toch dat je mensen kunt helpen om op een duurzame manier beter te worden.
op het moment dat tegelijk er zonneparken en/of windmolens uit worden gezet gaat dat natuurlijk niet helemaal op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

JeroenH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:53:
[...]

Dat soort dingen zijn persoonlijk. Als ik bezweet binnenkom op een hete dag, en ik loop de koele maar vooral droge lucht van onze woonkamer in, dan is dát onverslaanbaar qua gevoel. Ik voel de watermoleculen bijna van mijn rug afspringen, de lucht in. En dat vind ik een onverslaanbaar comfortabel gevoel.
Ik werk aan huis (ook zonder covid) en je bent gewoon productiever als je niet zit te puffen achter een buro. dat snappen ze op een echt kantoor ook daarom hebben ze daar airco :+
In ruil daarvoor minder km reizen en zonnepanelen op het dak. ik heb dan weer wel een hond en eet vlees maar heb dan weer geen kinderen. dus tsja.. als we dan score bij gaan houden kom ik nog best goed uit met mijn vlees en airco. maar zo wil ik niet denken, iedereen mag het idd gewoon voor zichzelf bepalen waar de grens is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
WOW!!! _/-\o_ :D

Ik ga me even jouw posthistoriek stalken :+ Uiterst benieuwd! Op basis van je signature heb je 3960 Wp geïnstalleerd, ik neem aan dat je dus in de winter wel nog het grootste deel van je elektriciteit van het net moet halen. Want zo te zien heb gemiddeld ruwweg 1700/(4*30)=14 kWh/dag nodig in de winter (nov/dec/jan/feb) om te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:05
Dag lezers, ik heb een korte vraag die te klein is voor een eigen topic.
We hebben een vrijstaande woning (2005) waarbij het schuine dak start op de eerste verdieping en doorloopt tot de zolder. (1 zijde 30• andere zijde 60•)

Nu bestaat de isolatie van het dak uit 10cm glaswol. Ik zie een Rd waarde van zo’n 2,7. Als ik dat allemaal vervang door 10cm PIR platen, dan heeft dat een Rd waarde van 5,4.

Maar nu is de vraag, hoeveel merk je hier nu écht van.

Ik verwarm eerste verdieping niet, behalve de badkamer in de ochtend even. De zolder is een kantoor en verwarm ik met een l/l warmtepomp. Daarmerk ik wel dat het vrij snel afkoelt, maar t warmt door zo’n sirco ook snel weer op.

Ben wel benieuwd of mensen hier tips en ervaringen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:05
En nog een vraagje: hoeveel zin heeft het/is het mogelijk om de spouw nogmaals of nog verder op te vullen met isolatiemateriaal? Of kan dat uberhaupt niet als er al isolatiemateriaal inzit? (Geen idee wat er nu in zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
joezzt schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:16:
De argumenten moeten wel kloppen. Je energieverbruik wordt natuurlijk niet minder door de zonnepanelen. In het extreme, als jij de airco niet aanzet krijgt het ziekenhuis naast je groene stroom van jou, mooi toch dat je mensen kunt helpen om op een duurzame manier beter te worden.
Zelfs vandaag met een mooie zonnige dag gaat de opwek uit PV in NL al richting 8GW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI8SPHYIwcdXe69asJMN15ym1hA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUi9gIRzfjA09oG0vCKMFOMj.jpg?f=fotoalbum_large

Gemiddeld verbruik in NL is 13GW dus al 60% uit PV tijdens de piek. In de komende jaren is te voorzien dat capaciteit PV nog vrij vlot x2 zal gaan. Momenten waarop er behoefte is aan koeling zullen bijna zonder uitzondering samenvallen met veel zonneschijn.

In de toekomst is er een grote kans dat in de zomer rond de middag op zonnige dagen standaard sprake is van een negatieve energieprijs. Aangezien dergelijke pieken maar een heel klein deel van de opwek vertegenwoordigen is curtailment op dergelijke momenten een zeer valide oplossing in de toekomst. Ofwel; verbruik op die momenten is ook energetisch gratis.

Alleen wel een kwestie om te zorgen dat koeling plaatsvind op het moment dat die zonnestraling er is. Hier helpt een fatsoenlijk geisoleerde woning dan wel bij. Doel zou dan zijn de airco tijdens de dag rustig te laten draaien i.p.v. zoals veel mensen nu doen hem 's avonds aanzetten als je naar bed gaat (woning koel houden i.p.v. lucht koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Wim Leers schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:00:
[...]

WOW!!! _/-\o_ :D

Ik ga me even jouw posthistoriek stalken :+ Uiterst benieuwd! Op basis van je signature heb je 3960 Wp geïnstalleerd, ik neem aan dat je dus in de winter wel nog het grootste deel van je elektriciteit van het net moet halen. Want zo te zien heb gemiddeld ruwweg 1700/(4*30)=14 kWh/dag nodig in de winter (nov/dec/jan/feb) om te verwarmen?
Klopt, in de winter haal ik veruit het grootste deel uit het net. Ben nog wel van plan om een aantal panelen bij te leggen. Overigens haal ik geen 14kWh/dag want in de lente en herfst stook je ook gewoon.

De maand met het meeste verbruik in de afgelopen 2 jaar was januari 2021, met 290 kWh. Dat is gemiddeld 9,35kWh/dag.

Ik moet er ook bijzeggen dat die 1000m3 niet mijn eigen gasverbruik was, maar die van de vorige bewoners. Ik heb meteen na de sleuteloverdracht een installateur gebeld om die LLWP te komen laten hangen. Maar goed, het staat buiten kijf dat een warmtepomp erg energieefficiënt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
assje schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:08:
[...]

Zelfs vandaag met een mooie zonnige dag gaat de opwek uit PV in NL al richting 8GW:
[Afbeelding]

Gemiddeld verbruik in NL is 13GW dus al 60% uit PV tijdens de piek. In de komende jaren is te voorzien dat capaciteit PV nog vrij vlot x2 zal gaan. Momenten waarop er behoefte is aan koeling zullen bijna zonder uitzondering samenvallen met veel zonneschijn.

In de toekomst is er een grote kans dat in de zomer rond de middag op zonnige dagen standaard sprake is van een negatieve energieprijs. Aangezien dergelijke pieken maar een heel klein deel van de opwek vertegenwoordigen is curtailment op dergelijke momenten een zeer valide oplossing in de toekomst. Ofwel; verbruik op die momenten is ook energetisch gratis.

Alleen wel een kwestie om te zorgen dat koeling plaatsvind op het moment dat die zonnestraling er is. Hier helpt een fatsoenlijk geisoleerde woning dan wel bij. Doel zou dan zijn de airco tijdens de dag rustig te laten draaien i.p.v. zoals veel mensen nu doen hem 's avonds aanzetten als je naar bed gaat (woning koel houden i.p.v. lucht koelen).
Ah, ik heb geen glazen bol, maar ik denk gelijk aan wijkopslag en verder vooruit aan seizoensopslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Met al die lege daken is gewoon meer PV en aftoppen voorlopig makkelijker (o ja, en de EV overdag opladen, Wasmachine draaien, warmtepomp aan, boiler optoppen, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:14:
[...]

Klopt, in de winter haal ik veruit het grootste deel uit het net. Ben nog wel van plan om een aantal panelen bij te leggen. Overigens haal ik geen 14kWh/dag want in de lente en herfst stook je ook gewoon.

De maand met het meeste verbruik in de afgelopen 2 jaar was januari 2021, met 290 kWh. Dat is gemiddeld 9,35kWh/dag.

Ik moet er ook bijzeggen dat die 1000m3 niet mijn eigen gasverbruik was, maar die van de vorige bewoners. Ik heb meteen na de sleuteloverdracht een installateur gebeld om die LLWP te komen laten hangen. Maar goed, het staat buiten kijf dat een warmtepomp erg energieefficiënt is.
In HarmoniousVibe in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" zeg je:
De vorige bewoner stookte het altijd op tot 24 graden, inclusief de bovenverdieping dus dat is voor mij niet heel representatief. In hoeverre zou het verbruik van mijn LLWP representatief zijn?

Het gaat alleen om verwarmen van de benedenverdieping (ca. 100m3) middels een vloerverwarming
Dus… allesbehalve representatief. Je verwarmt nu nog tot 20°C waarschijnlijk?

Ik zie ook dat je nog een Duco ventilatiewarmtepomp aan het overwegen bent (wat zeer interessant is in combinatie met zonnepanelen en een huis waar een buitenunit voor een WP tricky is!) — sta je daar al verder mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Mwa, het is hier ook 22C, maar de bovenverdieping is onverwarmd inderdaad.

Duco is me afgeraden door de installateur vanwege het geluid.

Pagina: 1 ... 52 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.