Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Die kans loopt niet op naarmate het vorige ongeluk langer geleden was. Bovendien worden moderne kerncentrales geacht veiliger te zijn dan de oudere. Of dat in de praktijk waar gemaakt wordt, is lastig te zeggen door de kleine sample size. (Die gelukkig slechts / helaas toch echt vijf ernstige ongevallen over zoveel jaar, vanuit zulke verschillende omstandigheden.)Andre1973 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 14:28:
En wie betaald de schade bij een grote ramp.
"Op dit moment staan er wereldwijd 437 werkende kerncentrales. Die hebben er samen ongeveer 15.000 operatieve jaren opzitten. In die periode zijn er 5 ernstige ongevallen geweest met een (gedeeltelijke) meltdown. Dat is 1 per 3000 operatief jaar, ofwel gemiddeld over deze periode, elke 12 jaar een zware ramp."
als dus internet.
2013 (alweer) was Fukushima, dus dikke kans dat er voor 2025 er weer ergens een ploft.
Wat we hier dus eigenlijk mee zeggen: we hebben geen echt idee, dus het laat zich makkelijk spinnen. Waarschijnlijk in de richting van veiliger / betaalbaar lijken dan het al met al is, want voor (de totale omvang van) ernstige ongevallen sluiten we nu eenmaal graag de ogen.
(Maar probeer 't anderzijds maar 'ns commercieel te verzekeren. Ben nieuwsgierig welke premie eruit zou rollen. Ik denk geen: niemand die zich eraan waagt.)
25 jaar onafgebroken op vol vermogenDe isolatie kosten tot 2050 van Fukushima kost naar schatting 50 Miljard (euro of dollar, ze schatten toch meestal te laag) en dan het opruimen nog en alle gevolg schade voor bewoners en visserij bijvoorbeeld.
Van 50 miljard kan je vandaag de dag 50.000.000.000 Wp aan PV kopen .
dat geeft gedurende 25 jaar ongeveer 1.250.000 GWh, bij 1kWh/Wp (is in NL in Japan zou dat beter kunnen zijn)
Een 4,9GW kerncentrale (en dat is n grote zoals als Fukushima was) 1.029.300 GWh als ie 25 jaar onafgebroken op vol vermogen draait.
zomaar wat om over na te denken. En dan afbreken nog idd.
Daar zit, in beide richtingen, het probleem: die PV van je, die doet dat absoluut niet. Dus van je 50 miljard moet het grootste deel naar voorzieningen om op niet zonnige momenten stroom te hebben. Dan heb je dus 'n heel ander plaatje.
En eenmaal gebouwd, draait zo'n kerncentrale inderdaad (met slechts hier en daar een pauze) doorlopend vrijwel kosteloos op vol vermogen. Dat is betrouwbare energievoorziening, maar neemt ook de stimulans voor duurzame energie weg. Waardoor we daarop dus ook minder door innoveren en het oplossen van het 'aan/uit' probleem ervan langer blijft duren.
1 PVoutput . Dongen NB
we hebben geen tijd meer, alle opties moeten allemaal HARD neergezet worden. maar goed, dat doen we niet en dus wordt het een puinhoop. Ik zou maar wat fotos nemen van Gouda en Delft voor de musea, want die gaan het niet nog een generatie halen...
Maar het is wel zorgwekkend dat er nog geen financieel/technisch kader is dat 3x overcapaciteit van pv/wind mogelijk maakt. Dat is wel nodig voor een toekomst die we vol kunnen houden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zoals ik de suggestie van @Andre1973 opvat, moeten we zo'n "opruimbudget" van 50 miljard ook 'ns beschikbaar maken voor de concurrerende technologieën, om er een eerlijk speelveld van te maken.Fr33z schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:44:
wacht even, is het argument nou om.een bepaalde oplossing die we hebben en goed werkt etc (kernenergie in dit geval) maar niet te bouwen want dat verhinderd innovatie in pv/wind ? :-0 :-0
Kernenergie kent nu een oneerlijk speelveld, omdat de wereldwijde overheden bij problemen achteraf de noodzakelijke kosten dragen, terwijl ze niet met vergelijkbaar kapitaal klaarstaan voor de duurzame alternatieven.
Daarnaast is het eenzijdig wat nu goed werkt in een plaat voor de komende 30 jaar* voor te trekken op wat in opkomst is. Gemiddeld genomen zou je dan moeten proberen te vergelijken met de stand der techniek over ca. 15 jaar, ook geen gemakkelijke opgave..
[*Vijf jaar tot operationeel (lijkt me al kort voor een kerncentrale) + 25 jaar operationeel.]
Ik hoor niemand over afval, volgens mij is een zonnepaneel en windmolen prima te recyclen ♻️
De oplossing zou in transport moeten liggen, als het hier op het halfrond licht is zal het ergens anders donker zijn. Kwestie van de kabels kruisen (klinkt simpel)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Over afval gesproken.. glas splinters kunnen wel een dingzijn bij zonnepanelen die in brand staan. ze zijn licht en kunnen een aardig stukje door de lucht vliegen, maar hebben wel de potentie om een koe dood te maken.Rol-Co schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:42:
De plaatjes van kilometers onbewoonbaar gebied en het dumpen van vaten in zee liggen mij nog duidelijk voor ogen en dan ben ik net voorbij 50. Moet je niet willen denk ik, dat is korte termijn oplossing.
Ik hoor niemand over afval, volgens mij is een zonnepaneel en windmolen prima te recyclen ♻️
De oplossing zou in transport moeten liggen, als het hier op het halfrond licht is zal het ergens anders donker zijn. Kwestie van de kabels kruisen (klinkt simpel)
staat overgens nog wel in de kinderschoenen dat recyclen
https://www.deingenieur.n...ngproces-voor-zonnecellen
Dat is recyclen in nieuwe panelen, maar dat hoeft niet, je kan het ook gebruiken voor andere doeleinden.twain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:50:
[...]
Over afval gesproken.. glas splinters kunnen wel een dingzijn bij zonnepanelen die in brand staan. ze zijn licht en kunnen een aardig stukje door de lucht vliegen, maar hebben wel de potentie om een koe dood te maken.
staat overgens nog wel in de kinderschoenen dat recyclen
https://www.deingenieur.n...ngproces-voor-zonnecellen
https://www.change.inc/mo...ycling-zonnepanelen-29473
Rondvliegend glas bij brand, serieus? Al het glas dan maar verbieden? In auto's, flatgebouwen enz? Als dat het grootste probleem is.
Is toch wel een dingetje....Rol-Co schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:07:
[...]
Dat is recyclen in nieuwe panelen, maar dat hoeft niet, je kan het ook gebruiken voor andere doeleinden.
Rondvliegend glas bij brand, serieus? Al het glas dan maar verbieden? In auto's, flatgebouwen enz? Als dat het grootste probleem is.
:strip_exif()/f/image/JG0jFPmptBtLtHEc6dMpTCgn.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Je bedoeld dat delft waar al een reactor staat ? niemand in nederland woond heel erg ver bij een reactor vandaan. een enorm probleem maken van een nieuwe centrale is dan ook een beetje vreemd. ik zeg daarmee niet persee dat we morgen moeten beginnen met bouwen maar opties moet je idd niet op voorhand afschieten . wind vermoord vogels en geeft visgronden problemen, hydro power wereldwijd zorgt voor enorm menselijk leed ofwel met een geweer op de slaap je grond verlaten of verzuipen. er is geen heilige graal de oplossing zit hem in de integratie van diverse technieken en daar past kern energie momenteel nog prima tussen.. of je er een nieuwe centrale voor moet bouwen is de juiste vraag die gewoon onderzocht moet worden. En dat bij voorkeur zonder framing.Fr33z schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:44:
wacht even, is het argument nou om.een bepaalde oplossing die we hebben en goed werkt etc (kernenergie in dit geval) maar niet te bouwen want dat verhinderd innovatie in pv/wind ? :-0 :-0
we hebben geen tijd meer, alle opties moeten allemaal HARD neergezet worden. maar goed, dat doen we niet en dus wordt het een puinhoop. Ik zou maar wat fotos nemen van Gouda en Delft voor de musea, want die gaan het niet nog een generatie halen...
Wel wat nuances.Ronald.42 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:11:
[...]
Is toch wel een dingetje....
[Afbeelding]
Eerst is het al de brand, wat is de kans van brand en panelen op dak.
En hier betreft het een houthandel, misschien extreem veel (lees meer) hitte dan een normale schuur bijv.
Er zijn wel meer gebouwen met veiligheidsglas, daar is nooit een woord over gerept bij brand, bij dit specifieke geval is dat zo gebeurd inderdaad maar zijn er meer voorbeelden of is dit een eenling?
Ik kan er wel meer vinden denk ik....Rol-Co schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:15:
[...]
Wel wat nuances.
Eerst is het al de brand, wat is de kans van brand en panelen op dak.
En hier betreft het een houthandel, misschien extreem veel (lees meer) hitte dan een normale schuur bijv.
Er zijn wel meer gebouwen met veiligheidsglas, daar is nooit een woord over gerept bij brand, bij dit specifieke geval is dat zo gebeurd inderdaad maar zijn er meer voorbeelden of is dit een eenling?
:strip_exif()/f/image/qkXUWHTMJnW5x7gZKytc6eHf.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Blauw glas, dat zal dan eerder het silicium zijn dan het glas, al lijkt dat natuurlijk op glas. Dus bij grote aantallen en brand lijkt dit zo te zijn inderdaad, niet zo fraai. Bij een huis zal dat dan minder spelen lijkt het, kleiner aantal.Ronald.42 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:18:
[...]
Ik kan er wel meer vinden denk ik....
[Afbeelding]
Ik heb wel wat uitgebrande wagens gezien maar daar was het glas vaak gesmolten en lag als druppels op de bodem van de wagen.
Niet de eerste keer dat er over geschreven is.Rol-Co schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:07:
[...]
Dat is recyclen in nieuwe panelen, maar dat hoeft niet, je kan het ook gebruiken voor andere doeleinden.
Niet al het glas is het zelfde en zal zich hetzelfde gedragen in een brand, zonnepanelen glas is gehard, vensterglas niet als het gewoon redelijk op zijn plek blijft (zoals bij een flat of een auto ongeluk) is er niet zoveel aan de hand, just dat splinters gaan vliegen is volgens mij het probleem. (edit: of blauw glas(?))
Ik heb het nergens over verbieden, waarom meteen zo in de verdediging als er een klein minpuntje van een paradepaardje wordt aangehaald.
Er liggen hier nu 22 en er komen nog 8 bij binnenkort.
Maar het kan geen kwaad om ook de nadelen te kennen.
Zo liggen er hier 14 op het dak van 9 jaar oud die als de omvormer de geest geeft worden vervangen door wat meer watt piek per vierkante meter.
Wat te doen met de oude panelen.
Ik denk marktplaats en dan kunnen ze weer ergens anders hun tijd uitzitten.
beste manier van hergebruikRonald.42 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:31:
Ook ik ben niet tegen zonnepanelen.
Er liggen hier nu 22 en er komen nog 8 bij binnenkort.
Maar het kan geen kwaad om ook de nadelen te kennen.
Zo liggen er hier 14 op het dak van 9 jaar oud die als de omvormer de geest geeft worden vervangen door wat meer watt piek per vierkante meter.
Wat te doen met de oude panelen.
Ik denk marktplaats en dan kunnen ze weer ergens anders hun tijd uitzitten.
Gaan in ieder geval dubbel of triple glas anno 2022 plaatsen.
Nieuwe kozijnen ook.
VV vervangen.
Lucht-water-warmtepomp beneden.
Airco op zolder en 1ste etage.
Dak vol ZP.
Nu zit er in het huis ook een afzuiginstallatie.
Moet nog effe goed kijken waar deze overal afzuigt.
Mijn eerste plan was om een WTW-systeem te laten installeren.
Maar de kosten daarvan zijn aardig hoog.
Dat ga ik toch nooit never terugverdienen?
er kunnen er dus 12 van 360 wp voor terug (wellicht 370wp). grotere panelen past niet echt en dan worden het er al snel weer maar 10 of 11.
Maar omdat ik het niet zelf ga vervangen komen er installatiekosten bij. En de meeropbrengst is maar beperkt (ca. 75% van 120wp = ca. 90kWh per paneel.
Een omvormer vervangen doe je makkelijk zelf, Net gedaan: voor eur 300,- een 3-4kW omvormer gebruikt met nog 8 jaar garantie (en de oude voor eur 100 verkocht).
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Daarom trok ik de vergelijking met flats en auto's, dat is ook gehard veiligheidsglas, wat dus ook op een zonnepaneel zit.twain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:28:
[...]
Niet de eerste keer dat er over geschreven is.
Niet al het glas is het zelfde en zal zich hetzelfde gedragen in een brand, zonnepanelen glas is gehard, vensterglas niet als het gewoon redelijk op zijn plek blijft (zoals bij een flat of een auto ongeluk) is er niet zoveel aan de hand, just dat splinters gaan vliegen is volgens mij het probleem. (edit: of blauw glas(?))
Wat je zegt, een klein minpuntje, ik ga niet in de verdediging maar er is altijd wel wat te vinden en ging over de keuze tussen de beste van de slechtste in afval.Ik heb het nergens over verbieden, waarom meteen zo in de verdediging als er een klein minpuntje van een paradepaardje wordt aangehaald.beetje kritisch zijn mag toch ook wel op zonnepanelen? ik ben groot fan, maar echt niet alles is geweldig aan die dingen.
Daarbij moet er brand zijn, waar ze gewoon op dak liggen en niets gebeurd produceren ze geen afval, de mens maakt er afval van omdat iemand wat meer op zijn dak wilt bijv. (Geld kwestie)
Die andere systemen kosten ook geld. glas is goedkoper (soms zelfs gratis) tov roosters de tijd dat je je ventilatie voor elkaar kreeg met 100 euro zijn gewoon voorbij maar nee in geld verdien je het niet snel terug wel kan je eventueel wat besparen op afgifte systeem en/of de wp die een maatje kleiner kan.Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:44:
Wij hebben een huis uit 1980 gekocht.
Nieuwe kozijnen ook.
VV vervangen.
Dak vol ZP.
Maar je hebt ook comfort. triple glas om koudeval te voorkomen met een rooster er boven is natuurlijk iets wat onzinnig.
Ik heb er in mijn renovatie voor gekozen om maar gewoon het geld uit te geven en het goed te doen.
meer comfort
minder verlies
minder afgifte nodig (helaas geen kleinere wp)
centraal kunnen filteren
Toch 410,- per jaar minimaal meer, dus 2 jaar voor de installatie kosten.
Persoonlijk denk ik niet dat je de rekensom zo moet maken, je moet het als een nieuw systeem zien, je begint weer opnieuw, oude heeft xxx opgeleverd plus restwaarde.
De nieuwe omvormer had een leuke start geweest voor een complete systeemverandering, panelen op mp en klaar.
Ik snap je argumenten, maar voordat ik € 8.000 terugverdiend heb, dat duurt nog wel effe.twain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:51:
[...]
Die andere systemen kosten ook geld. glas is goedkoper (soms zelfs gratis) tov roosters de tijd dat je je ventilatie voor elkaar kreeg met 100 euro zijn gewoon voorbij maar nee in geld verdien je het niet snel terug wel kan je eventueel wat besparen op afgifte systeem en/of de wp die een maatje kleiner kan.
Maar je hebt ook comfort. triple glas om koudeval te voorkomen met een rooster er boven is natuurlijk iets wat onzinnig.
Ik heb er in mijn renovatie voor gekozen om maar gewoon het geld uit te geven en het goed te doen.
meer comfort
minder verlies
minder afgifte nodig (helaas geen kleinere wp)
centraal kunnen filteren
Ook als ik een iets kleinere WP kan nemen.
Dat filteren niet meegenomen.
veiligheids glas in gebouwen is doorgaans echt alleen gelaagd.Rol-Co schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:48:
[...]
Daarom trok ik de vergelijking met flats en auto's, dat is ook gehard veiligheidsglas, wat dus ook op een zonnepaneel zit.
gehard wil je juist niet bij een flat dan heb je bij breuk een douche van kleine glas stukjes naar beneden.
bij moderne auto ruiten is de voorruit ook niet meer gehard vroeger wel.. als je dan iets op je ruit kreeg was hij in 1 klap helemaal wit en zag je geen flikker meer, daarom is die gelaagd de zijruiten zijn nog wel gehard.
Dat zeg ik, je moet het voor iets anders doen dan alleen het terugverdienen/besparen van energiekosten. sommige dingen kan je zelf uitrekenen, (kosten roosters etc) wat comfort je waard is mag je zelf een prijskaartje aan hangen.Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:58:
[...]
Ik snap je argumenten, maar voordat ik € 8.000 terugverdiend heb, dat duurt nog wel effe.
Ook als ik een iets kleinere WP kan nemen.
Dat filteren niet meegenomen.
dus comfort
geen tocht
minder geluid
beter te filteren.
waarschijnlijk door geen tocht een lagere ruimte temp.
Ik had ze na 4,5 jaar al terugverdiend, zelf plaatsen plus subsidie.BarryH schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:45:
@Ronald.42 Mij valt het verschil nog tegen. Hier 11 jaar oud 240WP van 170x99 12 stuks.
er kunnen er dus 12 van 360 wp voor terug (wellicht 370wp). grotere panelen past niet echt en dan worden het er al snel weer maar 10 of 11.
Maar omdat ik het niet zelf ga vervangen komen er installatiekosten bij. En de meeropbrengst is maar beperkt (ca. 75% van 120wp = ca. 90kWh per paneel.
Een omvormer vervangen doe je makkelijk zelf, Net gedaan: voor eur 300,- een 3-4kW omvormer gebruikt met nog 8 jaar garantie (en de oude voor eur 100 verkocht).
Dus ze liggen al even gratis te zijn.
Er is 1 bij waar de folie met plaatsen beschadigd was deze heb ik toen in de bootlak gezet aan de achterkant.
Er is nu 1 cel bij die begint te verkleuren maar nog niet merkbaar in de opbrengst van die string.
Dus het wordt dan een nieuw systeem hoe en waneer moet ik nog zien, eerst een setje van acht erbij op het platdak dan liggen daar 16.
En als ik die 14 op het puntdak dan vervang moet ik maar even zien wat er mogelijk is.
Afmetingen, subsidie btw teruggave of wat er dan maar beschikbaar is.
Sowieso natuurlijk de restwaarde van de huidige panelen.
Zonnepanelen bestaan voornamelijk uit glas. De cellen zelf en de afdekplaat. Kan me voorstellen dat ze daar wel iets aan zouden kunnen doen zodat het smelt maar niet in kleine stukjes uiteenvalt. Met wetgeving valt zoiets vast wel te regelen.
Theo
Meestal komen er volgens de metingen geen schadelijke stoffen vrij....xah5kiDe schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:12:
Komt ook een flinke dosis fijnstof vrij als je een houthandel in de fik steekt![]()
Zonnepanelen bestaan voornamelijk uit glas. De cellen zelf en de afdekplaat. Kan me voorstellen dat ze daar wel iets aan zouden kunnen doen zodat het smelt maar niet in kleine stukjes uiteenvalt. Met wetgeving valt zoiets vast wel te regelen.
Ik ga er nog eens goed over nadenken, want comfort is inderdaad ook veel waard.twain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:06:
[...]
Dat zeg ik, je moet het voor iets anders doen dan alleen het terugverdienen/besparen van energiekosten. sommige dingen kan je zelf uitrekenen, (kosten roosters etc) wat comfort je waard is mag je zelf een prijskaartje aan hangen.maargoed energie zal duurder worden (ik ga nog uit van 23 cent voor vonkjes en 80 cent voor gas) dus de energetisch betere optie kiezen is zo slecht niet denk ik.
dus comfort
geen tocht
minder geluid
beter te filteren.
waarschijnlijk door geen tocht een lagere ruimte temp.
We hebben in totaal 6 slaapkamers, 2 badkamers, beneden een grote ruimte met daarin keuken, zit- en eetkamer. Dan nog een bijkeuken, hal en toilet.
Dat worden heel wat pijpen door het huis.
Geen idee waar ik die allemaal moet zien weg te werken.
I know, maar bij brand is die folie als eerste weg.twain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:01:
[...]
veiligheids glas in gebouwen is doorgaans echt alleen gelaagd.![]()
gehard wil je juist niet bij een flat dan heb je bij breuk een douche van kleine glas stukjes naar beneden.
bij moderne auto ruiten is de voorruit ook niet meer gehard vroeger wel.. als je dan iets op je ruit kreeg was hij in 1 klap helemaal wit en zag je geen flikker meer, daarom is die gelaagd de zijruiten zijn nog wel gehard.
Ik kan mij nog herrineren dat de beneluxtunnel was afgesloten vanwegen de enorme rook wolken vanwegen een brand in vlaardingen bij een boot. in schiedam kon je de overkant van de straat niet zien door de rook.. volgende dag kon je nog steeds de overkant niet zien maar nu door de aanslag op de ramen, maar er waren geen schadelijke stoffen vrij gekomenRonald.42 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:13:
[...]
Meestal komen er volgens de metingen geen schadelijke stoffen vrij....
Gewoon voor een industrieel interieur gaan dan kunnen die buizen gewoon vol in het zichRzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:19:
[...]
Ik ga er nog eens goed over nadenken, want comfort is inderdaad ook veel waard.
We hebben in totaal 6 slaapkamers, 2 badkamers, beneden een grote ruimte met daarin keuken, zit- en eetkamer. Dan nog een bijkeuken, hal en toilet.
achter knieschotten kan je het meeste verslepen. in geval van houten vloeren tussen de balken. bij beton zal je minimaal wat koofjes krijgenRzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:19:
[...]
Daar zal dan ook het geld zitten, ik krijg het hier ook niet voor elkaar in mijn betonnen box, dus houd het maar bij mechanische ventilatie.Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:19:
[...]
Ja, dat zou wat zijn.Ronald.42 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:21:
[...]
Gewoon voor een industrieel interieur gaan dan kunnen die buizen gewoon vol in het zich![]()
Laat dat nou - samen met de Woonwagen-look - het verste van onze smaak af zijn.
Wij hebben ook betonnen tussenvloeren en dikke dragende muren. Wellicht dat ik her en der wat weg kan werken.Rol-Co schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:25:
[...]
Daar zal dan ook het geld zitten, ik krijg het hier ook niet voor elkaar in mijn betonnen box, dus houd het maar bij mechanische ventilatie.
Kun je ook een deel van je huis doen met een WTW?
Of slaat dat echt als Kut op Dirk?
decentrale wtw maar (en nu moet ik even heel diep gaan nadenken voor een merknaam) er is een systeem met meerdere dunne (zwarte) buizen die je in de afwerkvloer kwijt kan.Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:27:
[...]
Wij hebben ook betonnen tussenvloeren en dikke dragende muren. Wellicht dat ik her en der wat weg kan werken.
edit: Ik bedoel deze, nog geen merknaam, maar misschien zijn de ovale buizen wel net zo hoog
http://www.woestijnroos.n...atie/slides/IMG_2716.html
[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 20-02-2022 14:38 ]
Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:27:
[...]
Wij hebben ook betonnen tussenvloeren en dikke dragende muren. Wellicht dat ik her en der wat weg kan werken.
Tuurlijk kan je een deel doen, bijv waar je het meeste leeft en verwarmd, op een bergzolder is onzin lijkt me.
Ik heb het hier gecanceled, niet voor de kosten omdat het in het totaalplaatje niet heel spannend was maar vanwege de moeite, grote gaten in betonnen vloeren waar vanalles in gestort zit enz, ik zag het niet zitten.
Hoe ventileer je nu dan op de woonverdieping?Rol-Co schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:32:
[...]
![]()
Tuurlijk kan je een deel doen, bijv waar je het meeste leeft en verwarmd, op een bergzolder is onzin lijkt me.
Ik heb het hier gecanceled, niet voor de kosten omdat het in het totaalplaatje niet heel spannend was maar vanwege de moeite, grote gaten in betonnen vloeren waar vanalles in gestort zit enz, ik zag het niet zitten.
25 op vol vermogen om even n vergelijking te maken met pv. zowel pv als kern energie hebben beide het probleem dat de wisselnde vraag en aanbod lastig op elkaar zijn af te stemmen. bij pv moet je accumuleren om de nacht door te komen, bij kernenergie om de overschotten in de nacht nuttig te gaan gebruiken.Gwaihir schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:37:
[...]
Die kans loopt niet op naarmate het vorige ongeluk langer geleden was. Bovendien worden moderne kerncentrales geacht veiliger te zijn dan de oudere. Of dat in de praktijk waar gemaakt wordt, is lastig te zeggen door de kleine sample size. (Die gelukkig slechts / helaas toch echt vijf ernstige ongevallen over zoveel jaar, vanuit zulke verschillende omstandigheden.)
Wat we hier dus eigenlijk mee zeggen: we hebben geen echt idee, dus het laat zich makkelijk spinnen. Waarschijnlijk in de richting van veiliger / betaalbaar lijken dan het al met al is, want voor (de totale omvang van) ernstige ongevallen sluiten we nu eenmaal graag de ogen.
(Maar probeer 't anderzijds maar 'ns commercieel te verzekeren. Ben nieuwsgierig welke premie eruit zou rollen. Ik denk geen: niemand die zich eraan waagt.)
[...]
25 jaar onafgebroken op vol vermogen
Daar zit, in beide richtingen, het probleem: die PV van je, die doet dat absoluut niet. Dus van je 50 miljard moet het grootste deel naar voorzieningen om op niet zonnige momenten stroom te hebben. Dan heb je dus 'n heel ander plaatje.
En eenmaal gebouwd, draait zo'n kerncentrale inderdaad (met slechts hier en daar een pauze) doorlopend vrijwel kosteloos op vol vermogen. Dat is betrouwbare energievoorziening, maar neemt ook de stimulans voor duurzame energie weg. Waardoor we daarop dus ook minder door innoveren en het oplossen van het 'aan/uit' probleem ervan langer blijft duren.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Roosters en ramen open.Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:39:
[...]
Hoe ventileer je nu dan op de woonverdieping?
Degene op de 1ste etage kan ik allemaal inderdaad wegwerken achter knieschotten op de zolder.twain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:29:
[...]
decentrale wtw maar (en nu moet ik even heel diep gaan nadenken voor een merknaam) er is een systeem met meerdere dunne (zwarte) buizen die je in de afwerkvloer kwijt kan.
edit: Ik bedoel deze, nog geen merknaam, maar misschien zijn de ovale buizen wel net zo hoog![]()
http://www.woestijnroos.n...atie/slides/IMG_2716.html
Dan door de vloer heen boren en rooster (of hoe heet dat bij zo'n systeem) plaatsen.
Misschien even van de oostkant van de zolder (waar dan de WTW-installatie zou komen) naar de westkant van de zolder..... langs het plafond en dan naar de vloer van de zolder.
Naar de woonetage kom ik misschien nog wel weg via een verdikte muur in de badkamer.
De keuken en eet- en zitkamer zijn zonder deuren en muren met elkaar verbonden.
Maar daar zal zowel een afzuiger als aanzuigpunt moeten komen.
Hoe ik de hal, bijkeuken en toilet bereik, zie ik dan nog wel.
Vast ook wel ergens iets weg te werken in een koof in de bijkeuken.
In het uiterste geval mijn toilet met een aparte afzuiger.
Is bij mij soms ook wel nodig.

Ik heb voor de begane grond in de garage een wtw unit geplaatst die in de woonkamer inblaast en in de keuken en wc afzuigt.Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:27:
[...]
Voor de 1ste verdieping (slaapkamers, badkamer) gebruiken we nu nog de mechanische ventilatie. Na verloop van tijd wil ik ook vervangen door een 2de unit.
Voor mij had dit een aantal voordelen en werkt goed.
Ik merk al dat ik er veel creatiever naar moet kijken.rube schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:37:
[...]
Ik heb voor de begane grond in de garage een wtw unit geplaatst die in de woonkamer inblaast en in de keuken en wc afzuigt.
Voor de 1ste verdieping (slaapkamers, badkamer) gebruiken we nu nog de mechanische ventilatie. Na verloop van tijd wil ik ook vervangen door een 2de unit.
Voor mij had dit een aantal voordelen en werkt goed.
Ik zag gisteren een filmpje ""Training 'WTW ventilatie installeren' - Zehnder en Rensa""
https://www.youtube.com/watch?v=KhcfSrLzD70
Toen ik dat gezien had, dacht ik echt dat het ging om een raket naar Mars te sturen.
De moed zonk me in de schoenen.
Zaten berekeningen bij waar ik - ook na terugspoelen - geen chocola van kon maken.
Kijk voor refrofit wtw ook eens naar https://www.plushuis.nu/Ombouw-naar-balansventilatie hier is op de 1e verdieping alleen aanvoer naar de overloop en van daar naar de slaapkamers. Dit scheelt een hoop leidingwerk.Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:44:
Wij hebben een huis uit 1980 gekocht.
Nieuwe kozijnen ook.
VV vervangen.
Dak vol ZP.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
bedankt!
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Topic pascoa341 in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Onderzoek
https://docdro.id/SAItXQJ
Volgens het hierboven aangehaalde onderzoek viel het inderdaad wel mee met dode hoeken. Maar uiteraard moet je ze niet vlak naast elkaar zetten aan één kant van een ruimte/verdieping.BarryH schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:10:
@rube @Rzaan
Goed doorredeneren wat voor lucht stroom je gaat krijgen van lucht aanvoerventiel naar lucht afvoer ventiel. Je wilt toch geen hoeken zonder luchtverversing.
In ons geval loop de aanvoer (3 punten) van de ene kant van de begane grond heel mooi naar de afvoer (ook 3 punten) helemaal naar de andere kant van de begane grond.
Veelal als iets onbekend/nieuw is lijkt het moeilijk, maar als je de topic(s) en info van internet goed doorleest en mee gaat spelen dan kun je vast wel gaan bepalen wat voor system bij jou zou kunnen gaan werken. Gaat wel wat tijd kosten.Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:29:
[...]
Ik merk al dat ik er veel creatiever naar moet kijken.
Ik zag gisteren een filmpje ""Training 'WTW ventilatie installeren' - Zehnder en Rensa""
Toen ik dat gezien had, dacht ik echt dat het ging om een raket naar Mars te sturen.
Zaten berekeningen bij waar ik - ook na terugspoelen - geen chocola van kon maken.
Geen enkel belang bij.Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:29:
[...]
Ik merk al dat ik er veel creatiever naar moet kijken.
Maar misschien kunnen ze je goed op weg helpen.
https://www.ventilatieland.nl/wtw-advies
Belangrijkste lespunt van de BHV hier: "Rook is altijd giftig. Alle rook."twain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:21:
[...]
Ik kan mij nog herrineren dat de beneluxtunnel was afgesloten vanwegen de enorme rook wolken vanwegen een brand in vlaardingen bij een boot. in schiedam kon je de overkant van de straat niet zien door de rook.. volgende dag kon je nog steeds de overkant niet zien maar nu door de aanslag op de ramen, maar er waren geen schadelijke stoffen vrij gekomen
Daar heb ik wel eens een stukkie pijp gekochtSeafarer schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:34:
[...]
Geen enkel belang bij.
Geen grap.
Leken me relaxte gasten.
zijn prima mensen. en helpen je goed ook met de berekeningenRzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:16:
[...]
Daar heb ik wel eens een stukkie pijp gekocht
Geen grap.
Leken me relaxte gasten.
Rookworst niet, die is vooral lekker.Zwartoog schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:50:
[...]
Belangrijkste lespunt van de BHV hier: "Rook is altijd giftig. Alle rook."
Je kan eventueel ook nog voor sensorgestuurde (CO2 of RV) afzuiging kiezen als WTW hem niet gaat worden, dat scheelt ook nog wel qua warmteverlies, zij het niet zoveel als WTW natuurlijk. Dat scheelt toch wel enkele duizenden euro's in aanschaf, zeker als je huidige fan dit al ondersteunt.Rzaan schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:16:
[...]
Daar heb ik wel eens een stukkie pijp gekocht
Geen grap.
Leken me relaxte gasten.
Zo kun je ook een bijdrage leveren.Shell onderhoudt sinds de oprichting van het bedrijf eind negentiende eeuw nauwe banden met de Nederlandse overheid. De naam van de olie- en gasgigant duikt geregeld op in economisch, fiscaal, internationaal, milieu- en zelfs onderwijsbeleid. Denk bijvoorbeeld aan het voornemen om de dividendbelasting af te schaffen, maar ook aan de ontwikkelingen rondom de energietransitie en natuurlijk de gevolgen van de gaswinning in Groningen.
Dat advies hebben wij een paar maanden geleden aangevraagd, maar nog niets van gehoordSeafarer schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:34:
[...]
Geen enkel belang bij.
Een spouw is nodig als het "klimaat" aan beide zijden verschillend is. Dan komt het condensatiepunt in je isolatie te liggen. Dus afhankelijk van hoe kil, tochtig en vochtig je portiek is, is het wel of niet nodig. Ik zou hier een spouw pakken, ook omdat je dan gelijk geluidsisolatie hebt (mits je je wand ontkoppeld opzet). Qua vochtproblemen kun je je opzet modelleren in Ubakus (zie ook de vele isolatietopics hierover).KoenVW76 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 02:16:
Ik wil een voorzetwand gaan maken met pir-gips platen in mijn appartement, op een muur die aansluit op de portiek. Dus niet naar buiten. Heb ik dan alsnog een spouw nodig, of kan ik de platen direct op de muur plakken?
We wachten af met vingers gekruist.
Typisch Stedin, Contact zoeken vinden ze daar niet fijn. Enige manier is Whatsapp.Gramser schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:56:
Krijg zojuist een brief van Stedin,
......
en de brief nodigt ook niet uit tot het leggen van contact.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Dank voor de tip en ik heb al antwoord! Fingers crossed…stuffer schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:34:
[...]
Typisch Stedin, Contact zoeken vinden ze daar niet fijn. Enige manier is Whatsapp.
:strip_exif()/f/image/IBrd76IU0ucMCeLkEMXL004y.jpg?f=fotoalbum_large)
Begrijpt iemand deze techniek en kan die de potentiele cop een beetje duiden?
https://tarnoc.nl/en/eers...-gerealiseerd-in-tilburg/
https://www.koudeenluchtb...brengt-de-toekomst-102894
Geen idee. Op site van Tarnoc staat precies niks. Geen uitleg over de werking, en geen COP-claims, helemaal niks. Of ik kijk er overheen. Wat moet je dan begrijpen?BarryH schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:00:
Tarnoc Turbineketel: een warmtepomp variant met HT en hoog piekvermogen
Begrijpt iemand deze techniek en kan die de potentiele cop een beetje duiden?
https://tarnoc.nl/en/eers...-gerealiseerd-in-tilburg/
https://www.koudeenluchtb...brengt-de-toekomst-102894
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Air cycle is geen luchtfietserij
Tarnoc, een Nederlandse start-up uit Delft, heeft een ‘Turbineketel’ ontwikkeld. De Turbineketel is een hogetemperatuurwarmtepomp (75 °C) met hoog vermogen (20 kW) om de traditionele CV-ketel te vervangen. Deze warmtepomp is gebaseerd op het air cycle-principe.
Air cycle-toepassingen
Air cycle-systemen staan met name bekend om hun toepassing in de luchtvaart, als standaardtechniek voor airconditioning van de cabine. Slim gebruikmaken van de drukverschillen in de straalmotor en het lage gewicht maken dit concept zo succesvol. Air cycles worden ook gebruikt voor airconditioning in passagierstreinen. Voor cryogene en vriesdroogtoepassingen (extreem lage temperatuur) is het concept bij uitstek geschikt. In Japan worden air cycles al jaren succesvol ingezet bij het vriesdrogen en bewaren van vis op extreem lage temperatuur (tot -65 °C).
PascalAir-unit
De PascalAir-unit van Mayekawa is al enige jaren in veel landen te koop. Het Zwitserse bedrijf Mirai Intex (opgericht in 2015) biedt zowel open als gesloten air cycle-units aan (5 tot 15 kW, tot -110 °C). Bij TNO is al in de negentiger jaren van de vorige eeuw in een groot Europees samenwerkingsproject een succesvolle air cycle-pilotinstallatie voor een vriesopslagruimte ontwikkeld en gebouwd (20 kW, -60 °C). Dat heeft destijds helaas niet geleid tot een volgende stap, bij gebrek aan slagvaardige Nederlandse partijen voor doorontwikkeling en marktintroductie. De extreem lage temperaturen bij air cycles zijn op dit moment actueel vanwege de COVID-19-vaccinopslag bij temperaturen rond -80 °C.
Maar eh.. ik heb ook nergens een COP geclaimd zien worden. Juist eerder het omgekeerde: veel waarschuwingen voor de achterstand die nieuwe technieken hebben t.o.v. de volledig doorontwikkelde 'standaard' werkwijze.
Voordelen die ik lees:
- geen milieuonvriendelijk koelmiddel
- probleemloos een hoge afgifte temperatuur
- zuigt t.o.v. een L/W WP relatief weinig lucht door de unit, waardoor binnen plaatsing een stuk makkelijker gaat
- in de basis een bewezen concept (in luchtvaart en koude vriezers (-120C)
En dan nu zien hoe die units zich houden in die woningen.
Ben idd benieuwd. Alleen die claim van 20 kW vind ik wat bijzonder. Voor zover ik heb kunnen nagaan is dat het douchevermogen. Maar dat halen ze (volgens mij) alleen door gebruik te maken van de buffertank. Zo'n tank heeft elke WP-installatie ook. Als je dan de doorvoer maar groot genoeg maakt, heb je misschien wel 40 kW aan vermogen....Gwaihir schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:39:
@BarryH Erg interessant, dank voor die link (vooral die tweede)!
Maar eh.. ik heb ook nergens een COP geclaimd zien worden. Juist eerder het omgekeerde: veel waarschuwingen voor de achterstand die nieuwe technieken hebben t.o.v. de volledig doorontwikkelde 'standaard' werkwijze.
Voordelen die ik lees:
- geen milieuonvriendelijk koelmiddel
- probleemloos een hoge afgifte temperatuur
- zuigt t.o.v. een L/W WP relatief weinig lucht door de unit, waardoor binnen plaatsing een stuk makkelijker gaat
- in de basis een bewezen concept (in luchtvaart en koude vriezers (-120C)
En dan nu zien hoe die units zich houden in die woningen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Andrehj schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:54:
[...]
Ben idd benieuwd. Alleen die claim van 20 kW vind ik wat bijzonder. Voor zover ik heb kunnen nagaan is dat het douchevermogen. Maar dat halen ze (volgens mij) alleen door gebruik te maken van de buffertank. Zo'n tank heeft elke WP-installatie ook. Als je dan de doorvoer maar groot genoeg maakt, heb je misschien wel 40 kW aan vermogen....
CW3 is ongeveer 20 kW.De voornaamste functie van het vat is om pendelgedrag te voorkomen en het CW3 niveau van de Turbineketel tijdelijk te verhogen naar CW6. Zo kan er tijdens het douchen tot wel 15 minuten lang een tweede tapwater punt van warm water worden voorzien.
Ook:
Gaan de netbeheerder blij mee zijn.De Turbineketel wordt gevoed via een 3 fase aansluiting in de meterkast.
Verder geen enkele specificatie te vinden met betrekking tot SCOP en geluid. Die hebben nog wel even te gaan.
Heb 't even nageplozen om er zeker van te zijn: CW3 betekent 10 liter warm water per minuut en dat opwarmen vereist 2,1 kW per liter. Dus zou hij al 21kW moeten zijn om volcontinue CW3 te halen, dus wellicht heeft daar iemand ietsje gesmokkeld in de beschrijving. 20kW is evenwel een heel normaal doorsnee vermogen voor de CV-ketel die hij vervangt. Met slechts 10kW zou het niet meer zo'n vanzelfsprekende 1:1 vervanger zijn.
Die huizen hebben helemaal geen 20 kW voor verwarmen nodig. Dat is uitsluitend voor het douchen. Wat hier afwijkt van een normale WP is dat de watertemperatuur veel hoger kan zijn, bij een veel lagere flow dus meer lijkend op een CV-ketel.Gwaihir schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:09:
@Andrehj Dat lees je verkeerd.
Heb 't even nageplozen om er zeker van te zijn: CW3 betekent 10 liter warm water per minuut en dat opwarmen vereist 2,1 kW per liter. Dus zou hij al 21kW moeten zijn om volcontinue CW3 te halen, dus wellicht heeft daar iemand ietsje gesmokkeld in de beschrijving. 20kW is evenwel een heel normaal doorsnee vermogen voor de CV-ketel die hij vervangt. Met slechts 10kW zou het niet meer zo'n vanzelfsprekende 1:1 vervanger zijn.
Gas cycle Wikipedia: Heat pump and refrigeration cycle
Wikipedia: Air cycle machine
Dit gaat wel zeer doen in de elektriciteitsrekening, maar COP>1.
[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 23-02-2022 17:58 ]
Zwerius in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
(tl;dr: je wint hooguit 2.5%)
Die huizen waarschijnlijk niet nee, maar een flink deel van de bewoners wellicht wel.Andrehj schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:18:
Die huizen hebben helemaal geen 20 kW voor verwarmen nodig. Dat is uitsluitend voor het douchen. Wat hier afwijkt van een normale WP is dat de watertemperatuur veel hoger kan zijn, bij een veel lagere flow dus meer lijkend op een CV-ketel.
D.w.z. ik kan me voorstellen dat die woningbouwverenigingen zoeken naar een 1:1 "plug & play" alternatief op de CV-ketel, iets waar de gewoontes van de bewoners ook niet anders voor hoeven. Dus inclusief bijv. huis belachelijk snel (bij) willen kunnen verwarmen.
Beetje de "Ik zet de ketel altijd op 80 - installateur"
Zo'n beetje alles wat je samenperst wordt toch heet?Surfari schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:53:
Het is een hele sjieke luchtcompressor. Als je lucht samenperst wordt het heet.
Of, meestal makkelijker in één klap te doen: alles wat je laat expanderen wordt koud.
40.000 rpm lijkt zo ongeveer het minimum voor een micro-turbine (volgens wikipedia). Zou dat een relatief makkelijk te dempen frequentie zijn of zo (667Hz), t.o.v. hoger?[b]Skyaero schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:05:
Verder geen enkele specificatie te vinden met betrekking tot SCOP en geluid. Die hebben nog wel even te gaan.
In dit artikel komt oa deze Tarnoc voorbij.
Op zich is 3 fase niet gek als je 20kW wil leveren.
Geen idee wat hun SCOP is inderdaad, maar als je 20kW wil leveren via een warmtepomp achtig iets lijkt me dat je dan inderdaad 3 fase nodig gaat hebben.
Edit: Dan gooi ik dus even heel veel op 1 hoop, alle apparaten die aan compressie doen noem ik dan ook een warmtepomp voor het gemak
[ Voor 16% gewijzigd door !null op 23-02-2022 20:28 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Uk ja leuk.Gwaihir schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:57:
[...]
Die huizen waarschijnlijk niet nee, maar een flink deel van de bewoners wellicht wel.
D.w.z. ik kan me voorstellen dat die woningbouwverenigingen zoeken naar een 1:1 "plug & play" alternatief op de CV-ketel, iets waar de gewoontes van de bewoners ook niet anders voor hoeven. Dus inclusief bijv. huis belachelijk snel (bij) willen kunnen verwarmen.
Maar met 10 kW blaf je 75% van de woningen warm.
En installeer je een douche wtw die ook 10kW kan maken, waarom dan 20 kW nodig?
In recente literatuur vind ik COP's tussen 1,2 en 2,2. Niet zo vreemd dat er relatief weinig buitenlucht door moet. De meeste energie komt uit het lichtnet.Proton_ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:45:
Obligate Wiki-link:
Gas cycle Wikipedia: Heat pump and refrigeration cycle
Wikipedia: Air cycle machine
Dit gaat wel zeer doen in de elektriciteitsrekening, maar COP>1.
https://www.sciencedirect...cle/pii/S1877705817347483
https://ro.uow.edu.au/cgi...e=1891&context=eispapers1
Tenminste, niet met een goed rendement.
Ik ben er gisteren achter gekomen dat een van de voorwaardes om subsidie te krijgen is, dat er niemand is die het wil financieren.
En dit valt daar onder.
Ze claimen dat er weinig lucht van buiten nodig is.
Tja, waar komt dan de warmte vandaan?
Uit het net dus. Vandaar nergens iets over COP, want die is gewoon vrijwel 1.
Vandaag werk ik vanuit huis - op zolder - en gaat onze verwarming 2 graden minder. Het resultaat overdag, en over de weken heen.Harmen schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:55:
Vanmiddag thuis verder gegaan met werken, was vanmorgen bij een klant. Verwarming stond uit, heb besloten de werkkamer maar even op te warmen met de olieradiator. Kon zo mooi de opbrengst van de panelen gebruiken voor het verwarmen.
Iemand als eens gemeten of het veel gas scheelt als je de verwarming uit zet voor een halve dag? Merk vaak dat als je hem weer aanzet het gelijk weer iets van een kuub gas kost. Gebruiken gemiddeld tussen de 5 en 7kuub gas per dag. (tussenwoning)
Dag overzicht
Gele lijn, gas vebruik per uur (rechter Y as)
Groene lijn, afgelezen gas stand (linker Y as)
/f/image/JpAGZSpJduP1pQQxqJdomvMg.png?f=fotoalbum_small)
Week overzicht. De donderdagen en vrijdagen zijn gemarkeerd (dan staat de verwarming een tandje lager overdag). Helaas rond 10-11feb een storing op de RPI, dus geen data. En al ik het zo zie scheelt het 1,5-3m3 per dag.En met de huidige prijzen, voor 5/6 maanden per jaar scheelt het aardig.
/f/image/neYHjKQTTEMR9ODVO9aPyWb0.png?f=fotoalbum_small)
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Whatever.
Alles in huis is elektrisch. Letterlijk alles.
Jaarafrekening?
3 Euro
in schraal contrast met wat ik weer van andere mensen hoor die ik ken. Honderden en honderden euro's per maand. (Alleen gas.) En dan nog elektrisch erbij.Best wel schokkend dat er gewoon zo'n groot verschil in zit. En ik krijg denk ik mijn jaren 70 huis nooit op hetzelfde peil. Want zulke nul op de meter woningen zijn intrinsiek zo gebouwd.
(Ben nu bezig met tripple glas, vloer isolatie. Muren al gedaan.) Maar kom ik zover als nieuwbouw? En al die kosten, bij elkaar is misschien even duur als dat ik nieuwbouw koop.
WTW installatie is ook zeer lastig in bestaande bouw... alles is dan lastig.
Moet ik mijn huis verkopen aan iemand die er dan lekker intrapt in een huis dat veel verbruikt? En die daar teveel voor betaald. En dan dat ik naar een nieuwbouw woning ga met warmte pomp?
Wat raden jullie aan. Gewoon iemand anders mijn slechte jaren 70 woning laten kopen, en dat ik dan profijt heb van een nieuwbouw woning? De waarde van deze oude woningen zijn naar mijn inziens te hoog, en nieuwbouw te laag. De deviatie tussen de prijzen, en het verbruikt klopt niet. Helemaal nu niet met die hoge gasprijzen.
Zo'n nul op de meter gasloos huis met super isolatie + dak met zonnepanelen wil ik ook eigenlijk wel.
[ Voor 12% gewijzigd door Immutable op 24-02-2022 20:05 ]
Ik weet het niet. Maar ......Immutable schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:59:
Mijn broertje net zijn eerste jaar afrekening gehad van zijn nieuwbouw woning, maar later had hij 18 zonnepanelen geplaatst. Het is gasloze huis met warmtepomp.
Jaarafrekening?3 Euro
in schraal contrast met wat ik weer van andere mensen hoor die ik ken. Honderden en honderden euro's per maand. (Alleen gas.) En dan nog elektrisch erbij.
Best wel schokkend dat er gewoon zo'n groot verschil in zit. En ik krijg denk ik mijn jaren 70 huis nooit op hetzelfde peil. Want zulke nul op de meter woningen zijn intrinsiek zo gebouwd.
(Ben nu bezig met tripple glas, vloer isolatie. Muren al gedaan.) Maar kom ik zover als nieuwbouw? En al die kosten, bij elkaar is misschien even duur als dat ik nieuwbouw koop.
Moet ik mijn huis verkopen aan iemand die er dan lekker intrapt in een huis dat veel verbruikt? En die daar teveel voor betaald. En dan dat ik naar een nieuwbouw woning ga met warmte pomp?
Wat raden jullie aan. Gewoon iemand anders mijn slechte jaren 70 woning laten kopen, en dat ik dan profijt heb van een nieuwbouw woning? De waarde van deze oude woningen zijn naar mijn inziens te hoog, en nieuwbouw te laag. De deviatie tussen de prijzen, en het verbruikt klopt niet. Helemaal nu niet met die hoge gasprijzen.
Zo'n nul op de meter gasloos huis met super isolatie + dak met zonnepanelen wil ik ook eigenlijk wel.
A is je broertje net zoveel thuis als jij?
B hebben je broer en jij dezelfde gezins samen stelling met de bij behorende douche gewoontes?
C hebben al die brul ijzers wat jij kennissen noemt jouw de juiste informatie gegeven?
Tuurlijk is een nieuwe woning stukken zuiniger. Maar als jij er straks 3 dubbel glas in hebt zitten dan vraag je je ook nog eens af waarom je die flinke investering niet eerder hebt gedaan.
Een ander punt van overweging is Putin. Ondanks alles zou ik even rustig pas op de plaats maken. verhuizen is no go. Gewoon geld van de beurs halen en in je isolatie stoppen.
Ter aanvulling: de oude woning heeft waarschijnlijk een veel prettiger leefomgeving dan de nieuwe die veel dichter op elkaar staat. Dat is heel veel geld waard.
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 24-02-2022 20:37 ]
Ach, als je genoeg zonnepanelen kunt leggen, kan je elke woning nul-op-de-meter maken. Maar je begint natuurlijk wel met een enorme voorsprong als je huis extreem goed geïsoleerd is.Immutable schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:59:
Mijn broertje net zijn eerste jaar afrekening gehad van zijn nieuwbouw woning, maar later had hij 18 zonnepanelen geplaatst. Het is gasloze huis met warmtepomp.
Jaarafrekening?3 Euro
in schraal contrast met wat ik weer van andere mensen hoor die ik ken. Honderden en honderden euro's per maand. (Alleen gas.) En dan nog elektrisch erbij.
Best wel schokkend dat er gewoon zo'n groot verschil in zit. En ik krijg denk ik mijn jaren 70 huis nooit op hetzelfde peil. Want zulke nul op de meter woningen zijn intrinsiek zo gebouwd.
When life gives you lemons, start a battery factory
Verduurzamen kost niet meer dan verhuizen.
Rond de 600-700 m³ gas, 1500 kWh stroom wat volledig gecompenseerd wordt door 8 zonnepanelen. Rekening: 30 euro per maand al jaren.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Wat heb jij gedaan?BarryH schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:59:
@Immutable In een jaren 70 woning kan je ook ver komen, zonder extreme acties. Ik zit op eur 15 p mnd en ben nog niet klaar.
Verduurzamen kost niet meer dan verhuizen.
Over een paar maanden krijg ik mijn twee onder één kap jaren zeventig woning die ik compleet moet renoveren. Verduurzaming is nummer één op mijn lijstje.
1/ spouwmuur was al geisoleerd bij de bouw, maar wel laten checken of dat beter kon (antwoord nee)
2/ HR++ glas in bijna alle ramen, meeste in bestaande houten kozijnen, sommige kozijnen vervangen
3/ dakisolatie van binnen-zelf gedaan- ruimte tussen gordingen met 10-20 cm hennep/vlasplaat en met agnesplaat afgewerkt
4/ kierdichting (gewoon bij harde wind alles nalopen met een bus pur en kitspuit)
5/ vloerisolatie met tonzon (kan je zelf doen, maar laten doen)
alternatieve warmte
1/ zonneboiler (incl. cv ondersteuning, op oost onder 25 graden helling, beter is op zuid met hoek van 55-90 graden voor opbrengst winter)-twijfel of ik dat weer zou doen
2/ quooker in keuken (ivm lange leiding van gasketel naar keuken), gevoed door koude leiding
3/ hybride warmtepomp (had eigenlijk volledig WP moeten doen, maar daar was in 2014 iedereen heel negatief over. - Door de naisolatie kan ik bij dagtemperatuur 0 graden met 33-35 graden water naar de radiator de boel warm houden)
4/ hybride WP getweaked zodat ik nog minimaal gas verbruik (beetje SWW in de winter en verwarmen bij vorst, ivm onvoldoende capaciteit van de WP)
zonnepanelen: dak aardig vol (oost/west onder 25 graden, met schaduw), alleen bij de plekken met echt veel schaduw weggebleven (2010-2014)
Alles in ca. 5 jaar tijd gedaan.
Daarnaast witgoed naar A label en verlichting meest led (maar ook nog paar R7s stroomvreters in huis). O ja, en een inductieplaat.
nb. voor warmte van ca. 2600m3 naar 50-200m3 per jaar (+3000-3500kWh E voor de WP)
Alles nu in ca. 12 jaar vanaf start terugverdient. En in de wijk iedereen maar klagen dat onze wijk niet van het gas afkan..... ???? snap jij het ?
[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 24-02-2022 23:03 ]
nou dat scheelt. Heb gigantisch veel glas aan de zon kant. Beetje teveel.deejeebv schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:03:
De uitdaging is om ook als je niet meer kunt salderen zo'n lage rekening te houden. Zeker dan is goede isolatie belangrijk. Ook een goede zonligging helpt om zo van directe zonnewarmte te kunnen profiteren.
A, ja denk wel vaker want ik werk veel meer.(Ben ook vaker in het Buitenland)Seafarer schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:33:
[...]
Ik weet het niet. Maar ......
A is je broertje net zoveel thuis als jij?
B hebben je broer en jij dezelfde gezins samen stelling met de bij behorende douche gewoontes?
C hebben al die brul ijzers wat jij kennissen noemt jouw de juiste informatie gegeven?
Tuurlijk is een nieuwe woning stukken zuiniger. Maar als jij er straks 3 dubbel glas in hebt zitten dan vraag je je ook nog eens af waarom je die flinke investering niet eerder hebt gedaan.![]()
Een ander punt van overweging is Putin. Ondanks alles zou ik even rustig pas op de plaats maken. verhuizen is no go. Gewoon geld van de beurs halen en in je isolatie stoppen.
Ter aanvulling: de oude woning heeft waarschijnlijk een veel prettiger leefomgeving dan de nieuwe die veel dichter op elkaar staat. Dat is heel veel geld waard.
B. Groter, hij woont met vriendin en kleine in een huis. Ik alleen.
C. informatie gegeven? Tsja informatie is gewoon nieuwbouw. Waar al die maatregelen allemaal al op zitten tegenwoordig he. Dus profiteer je automatisch al van een lage energie rekening.
Oh die investering had ik niet eerder gedaan omdat geld.
En ja het is toch wel hopelijk mijn doel om van het gas af te gaan. Ook al is dat vanwege putin. Maar tegen welke prijs he.
Maar eerst isoleren. Top prioriteit nummer 1.
Spouwmuurisolatie gedaan, gaf gelijk al comfort. Maar is een jaren 70 woning met spouwmuur, even goed qua isolatie als een hedendaagse nieuwbouw muur? Dat vraag ik me dus af...TWCRay schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:19:
[...]
Wat heb jij gedaan?
Over een paar maanden krijg ik mijn twee onder één kap jaren zeventig woning die ik compleet moet renoveren. Verduurzaming is nummer één op mijn lijstje.
Nu in mei komt er tripple glas overal in. Kost een bult geld. (45.000 euro slik) maar hoef dan ook niet meer te verven. Denk niet dat ik dit ga terugverdienen.
Vloerisolatie, (nog uitzoeken wat de beste optie is met hoogste isolatie waarde)
En dak wil ik zelf helemaal doen, met van die isolatie platen. Er zit nu gewoon beetje piepschuim tegen aangeplakt.
En 20 zonnepanelen.
Vloerverwarming + warmtepomp e.d.
Bij elkaar kosten van alles ga ik wel richting de 80.000 euro in totaal. Dus wel aardig hoge terugverdientijd.
Hier ligt alleen het schuurtje in de goede zonligging. Met ca 4 M2 zonnecollectoren. Afgelopen week met lage temperatuur boiler geëxperimenteerd 30-40 gr. Gisteren 10 kW kunnen oogsten. Valt me niet tegen.deejeebv schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:03:
De uitdaging is om ook als je niet meer kunt salderen zo'n lage rekening te houden. Zeker dan is goede isolatie belangrijk. Ook een goede zonligging helpt om zo van directe zonnewarmte te kunnen profiteren.
Hoe verhoudt zich een zonneboiler versus een elektrische zonnepaneel + warmtepomp eigenlijk.Surfari schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:25:
[...]
Hier ligt alleen het schuurtje in de goede zonligging. Met ca 4 M2 zonnecollectoren. Afgelopen week met lage temperatuur boiler geëxperimenteerd 30-40 gr. Gisteren 10 kW kunnen oogsten. Valt me niet tegen.
Wat zijn de voor en nadelen?
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.