De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.682 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:24:
De Innova 2.0 is ook wel een mooie, loopt tot -7 op de compressor en is ook met hulpverwarming te krijgen.

rweust in "Innova 2.0 monoblock airco"
Als je het lawaai richting vrije veld kunt sturen zoals op de foto is het wel ok. Zo niet, in een heftig bebouwde omgeving, is het net alsof je bij een vliegveld woont als de temperatuur richting 0 gaat. Ik heb er een hangen sinds 2 maanden en ga wel een ombouw maken om het geluid te dempen, vooral zorgen dat de reflecties van de muren de boel niet versterken. Richting tuingrond zou een idee zijn.
Bij koeling zal het wel meevallen denk ik, hoeft dan maar een paar graden te koelen richting 25.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@twain4me @Harmen @Proton_

Ja ik heb ook zo'n monobloc ding hangen, maar ik zou hier even goed over nadenken.
Ik heb een Innova en dat is volgens mij 1 van de betere "airco's zonder buitenunit"
Maar dan nog komt het met veel compromissen. Bij mij blaast hij inderdaad een richting op waar niemand is/woont/last van heeft. Ik zou er zelf niet onder dat geluid in de tuin willen zitten.
Ook binnen is het geluid aardig sterk. Je hebt wat invloed door hem op een lage ventilatiestand te zetten.

Daarnaast is de COP max 3.3. Wat voor mij acceptabel is, ik verwarm er maar een klein deel mee. Gister heeft hij niet eens 2 kWh gedaan. Dat had dan nog lager kunnen zijn met een echte airco, maar is voor mij dus te overzien omdat aantallen al zo laag zijn. Ook genoeg dagen dat we dat deel niet verwaren. En ik heb hem voor 1000 euro in nette staat van marktplaats gehaald.
Nieuw is al zo prijzig dat je daar ook wel een normale single split airco voor hebt geinstalleerd.
Alleen hebben ze nu een 8HP variant die wel betaalbaarder is, en wellicht ook weer stiller.

Een echte airco heb ik in de woonkamer hangen om mee te verwarmen, en die is veel stiller zowel binnen als buiten, en 2 keer zo zuinig. Die haalt naar mijn idee vaak genoeg een COP van 6 maar het is lastig meetbaar.

Overigens zit de Innova wel mooi in elkaar en heeft hij juist een erg stille compressor (de warmtepomp). Het is voornamelijk luchtverplaatsing.
Ook heb ik in het topic details gezet over lokale aansturing via makkelijke API. Dan kan je ook wat automatiseren of in ieder geval uitlezen.

Edit: En ik heb de verticale versie, dat is voor ons praktisch. Maar ik geloof dat de horizontale versies wel net een heel klein beetje stiller zijn (binnen), veel zla het niet schelen.

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 03-02-2022 10:20 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:40

Termy

valt er nog wat te fragge?

Andrehj schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:14:
[...]

Uiteraard gaan ook de pannen erin. Zoals gezegd, alles gaat erin. En hier een gezin met twee pubers. Dan ben je vaak blij als na het avondeten alles überhaupt in de vaatwasser past.
Nu al een paar keer slechts voedselresten weggehaald die niet zouden oplossen en door het filter weggespoeld kunnen worden en het werkt idd erg goed! Ovenschalen, pannen, alles wordt gewoon schoon.

Ik heb geen vergelijkend onderzoek gedaan, maar nu met onze Renodlad IKEA vaatwasser het poederkuipje half gevuld en het inkepinkje op het klepje voor de voorwas ook gevuld krijgt hij het prima schoon in de ECO stand (deze heeft een voorspoelfunctie). Nu dus ook zout en glansspoelmiddel gevuld (volgens instructies voor overstappen van tablets naar los) en het lijkt zelfs beter op te drogen aangezien ik geen vlekken op een metalen beslagkom meer zie. Die auto-openfunctie is wel erg prettig wat drogen betreft, trouwens.

Niet alleen is het een stuk vlotter/chiller om niet met de hand alsnog dingen af te wassen, maar bijkomend voordeel is dat de koekenpannen nu ook langzaam weer helemaal schoon worden aan de buitenkant.

Heel nuttig, zo'n duurzame kroeg :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:23
Termy schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:09:
[...]

Nu al een paar keer slechts voedselresten weggehaald die niet zouden oplossen en door het filter weggespoeld kunnen worden en het werkt idd erg goed! Ovenschalen, pannen, alles wordt gewoon schoon.

Ik heb geen vergelijkend onderzoek gedaan, maar nu met onze Renodlad IKEA vaatwasser het poederkuipje half gevuld en het inkepinkje op het klepje voor de voorwas ook gevuld krijgt hij het prima schoon in de ECO stand (deze heeft een voorspoelfunctie). Nu dus ook zout en glansspoelmiddel gevuld (volgens instructies voor overstappen van tablets naar los) en het lijkt zelfs beter op te drogen aangezien ik geen vlekken op een metalen beslagkom meer zie. Die auto-openfunctie is wel erg prettig wat drogen betreft, trouwens.

Niet alleen is het een stuk vlotter/chiller om niet met de hand alsnog dingen af te wassen, maar bijkomend voordeel is dat de koekenpannen nu ook langzaam weer helemaal schoon worden aan de buitenkant.

Heel nuttig, zo'n duurzame kroeg :).
Haha fijn dat je de vaatwasser ontdekt hebt die hier al dertig jaar onmisbaar is....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ja, ach, als je je hele leven niet anders gehoord hebt dan dat je moet voorspoelen en dat dingen niet te vies erin mogen, etc, (zie bv ook die Black Mirror aflevering waar de 'slimme' vaatwasser klaagt dat ze haar vaat eerst moet afspoelen), dan is het niet gek.

Ik vermoed dat jij ook dingen denkt/doet die gebaseerd zijn op incomplete of onjuiste informatie die ik als volstrekt vanzelfsprekend zie. Als je nooit van mening of gedachte verandert ben je of een absoluut genie met voorkennis of ... iets negatievers ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
mkleinman schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:19:
[...]
De aardlekautomaat waar de zonnepanelen op zitten was uitgevallen. En ik maar denken waarom ik gisteren 0 opbrengst had.
[...]
Als je logt naar PVOutput dan kun je daar een notificatie instellen. Zoek op 'low output alert'. Beetje finetunen zodat je geen false positives krijgt als het een dag alleen maar regent. Ik heb <20W tussen 12:00 en 14:00
Termy schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:09:
[...]
Die auto-openfunctie is wel erg prettig wat drogen betreft, trouwens.
[…]
Hier juist preventief uitgezet, de stoom die vrijkomt kan je keukenblad/kastjes slopen.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2022 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Termy schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:33:
Ja, ach, als je je hele leven niet anders gehoord hebt dan dat je moet voorspoelen en dat dingen niet te vies erin mogen, etc, (zie bv ook die Black Mirror aflevering waar de 'slimme' vaatwasser klaagt dat ze haar vaat eerst moet afspoelen), dan is het niet gek.

Ik vermoed dat jij ook dingen denkt/doet die gebaseerd zijn op incomplete of onjuiste informatie die ik als volstrekt vanzelfsprekend zie. Als je nooit van mening of gedachte verandert ben je of een absoluut genie met voorkennis of ... iets negatievers ;).
Ja dat is waar.
Gelukkig heb je er nu toch plezier van

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

mkleinman schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 17:19:
Klein WTF momentje daarnet. De aardlekautomaat waar de zonnepanelen op zitten was uitgevallen. En ik maar denken waarom ik gisteren 0 opbrengst had. Ik dacht dat dit kwam door het deprimerende weer van gisteren.

Maar dus vandaag met volop zon dus ook 0 opbrengst.
Dat had ik toevallig ook die dag. Ik heb overigens een te kleine aardlekautomaat geinstalleerd (30mA). Dat ga ik een keer vervangen door 500mA. Nu merk ik het nog wel als het gebeurd, maar als ik op vakantie ben is het wel zonde...

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
xah5kiDe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:45:
[...]

Dat had ik toevallig ook die dag. Ik heb overigens een te kleine aardlekautomaat geinstalleerd (30mA). Dat ga ik een keer vervangen door 500mA. Nu merk ik het nog wel als het gebeurd, maar als ik op vakantie ben is het wel zonde...
Ho ho dat mag niet, 100 of hooguit 300

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
xah5kiDe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 17:45:
[...]

500mA? zet dan gewoon niets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Juist ja, dat moest 300mA zijn. Ik heb twee omvormers en op de ene zit 50mA, op de ander 300mA. Die laatste geeft ook geen problemen. Stond ook al in de installatie handleiding van de omvormer, geen 30mA gebruiken. Maar ik had die al besteld en had zoiets van, we zien wel. Nu weet ik het, 30mA is te krap.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

xah5kiDe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 18:14:
Juist ja, dat moest 300mA zijn. Ik heb twee omvormers en op de ene zit 50mA, op de ander 300mA. Die laatste geeft ook geen problemen. Stond ook al in de installatie handleiding van de omvormer, geen 30mA gebruiken. Maar ik had die al besteld en had zoiets van, we zien wel. Nu weet ik het, 30mA is te krap.
ik blijf dat bijzonder vinden.. mijn instalatie heeft een lekstroom van 5-7mA en bij veel andere mensen met sma's meet men nog wel iets minder (kleinere instalatie) en bij heel erg vochtig weer kan er nog een mA bij komen.. ik begrijp werkelijk niet hoe men boven de 30mA komt. zijn die omvomers dan van die enorme lek dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:01:
[...]

ik blijf dat bijzonder vinden.. mijn instalatie heeft een lekstroom van 5-7mA en bij veel andere mensen met sma's meet men nog wel iets minder (kleinere instalatie) en bij heel erg vochtig weer kan er nog een mA bij komen.. ik begrijp werkelijk niet hoe men boven de 30mA komt. zijn die omvomers dan van die enorme lek dingen?
De meeste klappen er al uit überhaupt voordat omvormer aan leveren toe komt.
Heeft ook iets met vorm van sinus te maken dacht ik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:23
Bij mij gaat hij er ook soms met vochtig weer uit, nu met Corrie bleef hij gaan.

Zit bij mij ook 30mA in, had al snel gekeken voor 100mA maar valt me wel tegen wat dat geintje gaat kosten.

Binnenkort aanpassing meterkast nodig dus hopelijk kan ik hem dan in ieder geval hergebruiken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

twain4me schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:01:

Hoe meet jij de lekstroom?
De meeste current clamps kunnen deze lage stromen niet goed meten. En los halen en dan meten met een MM is niet echt veilig.

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

xah5kiDe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 23:02:
[...]

Hoe meet jij de lekstroom?
De meeste current clamps kunnen deze lage stromen niet goed meten. En los halen en dan meten met een MM is niet echt veilig.
sma kan het zelf meten. net als de isolatie weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

ThinkPad schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:38:
Hier juist preventief uitgezet, de stoom die vrijkomt kan je keukenblad/kastjes slopen.
Er zit beschermende folie aan de onderkant van het houten keukenblad bij de vaatwasser. Geen effect in bijna 2 jaar vooralsnog op kastjes noch keukenblad.
Ik zie ook geen stoom bij het openspringen eerlijk gezegd. Misschien dat ECO niet warm genoeg wordt.

Van de quooker krijg ik duidelijk wel stoom en de keukenkastjes die er boven hangen laten ook nog geen centje pijn zien. Goed ventileren zal vast ook helpen, ze zijn maar kort beslagen na gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Termy schreef op zondag 6 februari 2022 @ 01:06:
[...]

Er zit beschermende folie aan de onderkant van het houten keukenblad bij de vaatwasser. Geen effect in bijna 2 jaar vooralsnog op kastjes noch keukenblad.
Ik zie ook geen stoom bij het openspringen eerlijk gezegd. Misschien dat ECO niet warm genoeg wordt.
Hier ook, vaak eco (standaard programma ingesteld) en automagisch openen, ook die bewuste sticker er onder geplakt (van de ikea) en tot op heden na een jaar of 4 niets te zien.

@ aardlek

In elke groepenkast bediend door leken is het max 30mA, soms mag een vaste aansluiting of een stekker die op 3m hoogte hangt zonder aardlek.
Dus alle andere zouden instant afgekeurd worden bij een technische keuring.

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 06-02-2022 08:31 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
Iemand bekend met SolarCoin.org?
klinkt aantrekkelijk: crypto krijgen obv je opgewekte zonnestroom.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:57
BarryH schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:50:
Lijkt al maanden dood en wordt nergens meer gelist. Het is mij ook niet heel duidelijk hoe het moet werken maar ook niet de moeite om het uit te zoeken voor 0,004€ per opgewekte MWh

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
BarryH schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:50:
Gebakken lucht krijgen voor je energie is aantrekkelijk hoe? Hangt sowieso erg van de coin af en zelfs dan is het erg speculatief. Saldeer gewoon lekker nu het nog kan.

• BarryH
Vandaag een nieuwe ledlamp opgehangen: artemide talo led 2700k.
Onze draaidimmer leidt tot gebrom en knipperend licht. Op de leaflet staat dimmable - pushable dimmer

op een site zie ik staan:
Artemide Talo led Wandlamp

Ontwerper: Neil Poulon
Ontwerpjaar: 2002, 2012
Materiaal: aluminium
Afmeting: d. 10 cm x h. 4,2 cm x 21 cm
Lichtbron: 2700K, 20W, 1343lm, CRI=90 (inclusief)
Dimbaar: dimbaar met een puls drukker, hiervoor moeten er wel 3 draden in de wand zitten, een zwarte, blauwe en bruine draad, dit armatuur kan NIET met een led dimmer worden gedimd.

Wat voor dimmer is dit? weet iemand hoe dit bij Gira of Jaeger heet?

Op dit moment heb ik als dimmer een schneider sbd200led (https://www.libble.eu/schneider-electric-sbd200led/c757988/). Maar die lijkt dus niet te werken.

Op de lamp zitten gewoon een N en een L aansluitpunt. Iemand een idee?

[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 10-02-2022 20:35 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:02

pietje63

RTFM

Heb je dan niet gewoon een puls-schakelaar nodig. Lamp krijgt continu stroom en past dimming toe met puls.

Heb ook een artemide lamp die zo lijkt te werken volgens handleiding.. Kwam ik te laat achter waardoor bekabeling niet meer goed te regelen is (oud huis met slecht bereikbare centraaldozen).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• BarryH
@pietje63 Ja, maar hoe heet zo'n ding? b.v. bij schneider?

ik zie b.v. de tastdimmer, waar een impuls wip schakelaar bij hoort
https://nlshop.se.com/mer...rsele-tastdimmer-1-voudig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je hebt alleen maar een impuls schakelaar nodig. De dimmer zit al in je lamp.
Je kan het met een gewone schakelaar ook proberen, maar die veert niet terug. Als je contact maakt zal de helderheid toe of afnemen. Korte puls is aan of uit.

[ Voor 6% gewijzigd door xah5kiDe op 10-02-2022 21:39 ]

Theo

• BarryH
@xah5kiDe
In het boekje staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8orPZzoDEx-UvGISSCE-vgnJ68U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoT2EqXQzgPzNNgIeqcVMnPR.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl de lamp zelf alleen een N L en aarde aansluitpunt heeft ??

• BarryH
@xah5kiDe
in de lamp zelf:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGsTBqnb6ROOMfYRpAwZKbZ18GM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2x48amxda3qJvWxqhV3lY09.jpg?f=fotoalbum_large
Bruin en blauw loop naar de groene connector (net als geelgroen).
Maar een witte draad zie ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:55
BarryH schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:52:
@xah5kiDe
in de lamp zelf:[Afbeelding]
Het staat ook op het type plaatje, push l=White.
Kun je een kabel naar je toe trekken. In de foto van de handleiding is een losse connector push l getekend. Zit die onder het printje gefrommeld o.i.d.?

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Op de trafo zie ik ook push staan. Daar kun je de schakelaar aansluiten.

Theo

• BarryH
Bedankt, ik heb een impuls schakelaar besteld en ga dit weekend een extra draad trekken en even kijken waar die witte draad in dat armatuur zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 21:52:
Surfari schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:15:
Het staat ook op het type plaatje, push l=White.
Kun je een kabel naar je toe trekken. In de foto van de handleiding is een losse connector push l getekend. Zit die onder het printje gefrommeld o.i.d.?
Ik zie ik zie wat jij niet ziet en de kleur is... (hmm.. is wit een kleur?)

Ik zie toch echt ook een witte draad aan één zijde stevig vastzitten en dan vlakbij die andere connector in een duister hoekje verdwijnen..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcDes_PIR-CxvZ6-9ZFNprAy1fU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FM9QhSMwuGO0EseRRdHgtBki.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Gwaihir bedankt voor het speuren, maar dat is de witte draad die van de dimmer naar de leds loopt. aan de andere zijde loopt een rode. Kortom wit en rood lopen tussen dimmer en de leds.
Er moet dus nog ergens ee nandere witte zijn. Anderzijds staat op de dimmer SEC Red/Black, dus blijkbaar is voor WIT Black gebruikt :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@BarryH Vlak boven de trafo zit onder de blauwe draad een lasdop; doorzichtig plastic met oranje hendels. Is dat niet de lasdop die ook op de tekening staat en waar je de schakeldraad dus op aan moet sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@JeroenE Ik ga morgen de boel demonteren. Laat de uitkomst weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@BarryH Ja goh.. dat er "-LED" bij staat was wel 'n hint, nou je 't zegt. Maar 'n witte draad was er dus toch wel te zien :P. (En een witte -pool vind ik ook wel behoorlijk ongebruikelijk. Ik denk bij rood en wit samen eerlijke gezegd aan links en rechts (audio)!)

Succes morgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51
nieuws: Nederlandse kabinet stelt afbouw salderingsregeling zonnestroom opnie...

Woohoo :)

Het was wel zo'n beetje onvermijdelijk inmiddels, maar dan bij deze bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@JeroenE @Gwaihir
Het is vandaag gelukt.
Het was een grijze draad ...die inderdaad aan het door JeroenE gespotte connectortje zat
De dimmer schakelaar vervangen door een puls schakelaar
Extra draad naar het lichtpunt getrokken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-09 06:44
Vraagje: ik heb een wc met zo'n plankje net als iedereen maar deze zit tegen een koude buitenmuur aan (spouw geïsoleerd). De wc is echt mini mini dus radiator plaatsen is geen optie. Heeft iemand weleens EPC parels of easycell ofzo rond het inbouwreservoor gespoten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkYIG1iVcevvpsSjTRmAh3R6jQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lasc57C734nEtCatszrAAYUM.jpg?f=fotoalbum_large

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Aangezien je er (hopelijk) meestal maar kort verblijft, is een IR-paneel geen optie?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Heb ook over nagedacht maar de enige logische (mooie) plek is het plafond. Waar ook de lamp hangt. Ik kon nog geen IR paneel vinden met een gat in het midden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
wheli schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:40:
Heb ook over nagedacht maar de enige logische (mooie) plek is het plafond. Waar ook de lamp hangt. Ik kon nog geen IR paneel vinden met een gat in het midden ;-)
Mooi, in plaats van de lamp heb ik daar een IR oplossing hangen in de winter. Zie deze post:

ZuinigeRijder in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"
En op het toilet beneden heb ik een warmtelamp hangen van 150 Watt met wit licht, want ook daar wordt niet verwarmd. Gewoon een hanglamp met keramische/porseleinen fitting zonder kap ivm warmte ontwikkeling. In de niet-wintermaanden hangt er gewoon een 12 cm LED bollamp in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:58

Seafarer

XXX

wheli schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:40:
De lamp is LED verlichting?

Vervangen door halogeen, komt er wat warmte vanaf. Bij ons is dit serieus merkbaar, soms wel irritant in de zomer.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wheli schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:37:
Vraagje: ik heb een wc met zo'n plankje net als iedereen maar deze zit tegen een koude buitenmuur aan (spouw geïsoleerd). De wc is echt mini mini dus radiator plaatsen is geen optie. Heeft iemand weleens EPC parels of easycell ofzo rond het inbouwreservoor gespoten?

[Afbeelding]
https://promths.eu/toilet-verwarming-met-verlichting/

Afbeeldingslocatie: https://promths.eu/wp-content/uploads/2021/04/pennock-3-180.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
Erasmo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:33:
Aangezien je er (hopelijk) meestal maar kort verblijft, is een IR-paneel geen optie?
Als je de IR aan het plafond hangt en van tevoren aanzet heb je ook lekker een warme toiletbril, ideaal...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:18
RulazZ schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:07:
[...]

Als je de IR aan het plafond hangt en van tevoren aanzet heb je ook lekker een warme toiletbril, ideaal...
Maar meestal moet ik NU naar de WC, niet over 10 minuten :P

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:32
Joris748 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:14:
[...]

Maar meestal moet ik NU naar de WC, niet over 10 minuten :P
wanneer je de koffie zet in de ochtend alvast even aanzetten :P

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Dank voor alle suggesties! Ik ga zeker kijken naar de optie van @twain4me .
Maar niemand heeft zijn inbouwreservoir geïsoleerd dus? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wheli schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:29:
zonder veder verwarming heeft dat niet heel veel zin in jouw geval dank ik.. ik schat je huis in als een jaren 30 woning zonder enige vorm van isolatie onder die terraso vloer in de gang. de kou komt dus met name van de vloer je inbouw wc is eigenlijk al een voorzetwand.. maarja ik kan het mis hebben een ir thermometer zou het kunnen bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:02
Als die plank er af kan, zou ik er PS korrels in gooien, maar het raampje daar boven heeft een groter warmtelek. Ik weet niet hoe de ventilatie daar werkt, en of dat raampje daar een rol bij speelt. Het vlak trekken van die muur, en vullen met isolatie, zou natuurlijk wel helpen. Helaas ten koste van die plank en plant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
wheli schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:37:

[Afbeelding]
Het bedienpaneel van het reservoir kan wellicht makkelijk er af, dan is erachter te kijken. Camera of lasspiegel kan handig zijn.
Evt luchtlekken dichten van de doorvoeren en wat er zoal zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Niet achteraf. Ik heb er zoveel mogelijk glaswol tussen geduwd bij het installeren en dat was voldoende om geen koude lucht meer te voelen stromen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Mijn wc zit ook tegen een buitenmuur aan, ik heb PIR geplaatst achter het reservoir. Zie de 4de set foto's hier. Het blijft zonder verwarming echter gewoon een koude ruimte, dat beetje isolatie zal misschien een fractie helpen om het iets minder koud te maken, maar het wordt niet opeens comfortabel.

Ik denk dat je redelijk probleemloos die holte vol zou kunnen storten met parels o.i.d. maar mijn inziens zou het sop de kolen niet waard zijn. Zeker niet als je inbouwreservoir relatief strak tegen de muur aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Thanks! Naar die ervaring was ik even op zoek :)

@twain4me inderdaad jaren '30 maar terrazo is op beton gestort en daaronder Rd2.5 pur. Maar klopt dat de muren gewoon koud zijn.

@FransvWoerkom Het raampje heeft dubbele tochstrips en HR++ glas. Dus valt mee :D

[ Voor 69% gewijzigd door wheli op 14-02-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:38
wheli schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:08:
Thanks! Naar die ervaring was ik even op zoek :)

@twain4me inderdaad jaren '30 maar terrazo is op beton gestort en daaronder Rd2.5 pur. Maar klopt dat de muren gewoon koud zijn.

@FransvWoerkom Het raampje heeft dubbele tochstrips en HR++ glas. Dus valt mee :D
Hoe goed sluit je raampje? Hier is de WC ook een koud hokje, maar de kieren in het raam zorgen weer voor de afvoer van de dampen }:O Dus maximale isolatie is sowieso maar beperkt. Zo'n IR-paneel is inderdaad wel een idee, of anders een hittelamp in het plafond draaien net als bij je terrarium. :9 En in de zomer een LED-lampje erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Om het daar wat warmer te krijgen aansluiten op de heet water kraan i.p.v. de koude? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:16:
[...]

Om het daar wat warmer te krijgen aansluiten op de heet water kraan i.p.v. de koude? :*)
dompelaar in het reservoir :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik heb laatst de ventielen van de vloerverdeler aangepast omdat ik de WCvloer wat te koud vond worden en toen viel mij voor het eerst op (in bijna 2 jaar dat we de sleutel hebben) dat er 2 dingen kunnen draaien bij de verschillende groepen. De knop kan draaien, logisch, maar er zit soort van achter/onder de knop nog iets dat onafhankelijk van de knop kan draaien maar het is me volstrekt onduidelijk hoe/waarom. Als ik het ver genoeg naar rechts draai (voelt als dichtdraaien, qua weerstand) dan hoor ik op een moment een soort gesis. Dat leek me niet best dus ik heb het maar weer teruggedraaid, maar nu vraag ik me dus af of die groepen nou wel of niet goed open of dicht staan.

Iemand enig idee wat het ding bij de blauwe pijl is en hoe dat zou moeten zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvAQ6sHxucoZlPqBBoltWuMHWrE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jNwqM4oaxijXMevxxTpaOjm.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Termy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:09:
Ik heb laatst de ventielen van de vloerverdeler aangepast omdat ik de WCvloer wat te koud vond worden en toen viel mij voor het eerst op (in bijna 2 jaar dat we de sleutel hebben) dat er 2 dingen kunnen draaien bij de verschillende groepen. De knop kan draaien, logisch, maar er zit soort van achter/onder de knop nog iets dat onafhankelijk van de knop kan draaien maar het is me volstrekt onduidelijk hoe/waarom. Als ik het ver genoeg naar rechts draai (voelt als dichtdraaien, qua weerstand) dan hoor ik op een moment een soort gesis. Dat leek me niet best dus ik heb het maar weer teruggedraaid, maar nu vraag ik me dus af of die groepen nou wel of niet goed open of dicht staan.

Iemand enig idee wat het ding bij de blauwe pijl is en hoe dat zou moeten zitten?
[Afbeelding]
ik ken die kraan niet maar ik denk dat je daar het debiet mee kan inregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Klinkt plausibel. Mogelijk hoorde ik dus snelstromend water.

Niet zichtbaar op de foto maar de verdeler is van RIHO Climate systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:02
Dat lijkt mij gewoon de wartel om de plastic knop vast te zetten op de kraan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ThinkPad schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:32:
Dat lijkt mij gewoon de wartel om de plastic knop vast te zetten op de kraan...
ik stap over naar team @ThinkPad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Dus die zou gewoon strak vast moeten zitten..? Het zit nu vrij los.

[ Voor 18% gewijzigd door Termy op 15-02-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vanmiddag thuis verder gegaan met werken, was vanmorgen bij een klant. Verwarming stond uit, heb besloten de werkkamer maar even op te warmen met de olieradiator. Kon zo mooi de opbrengst van de panelen gebruiken voor het verwarmen. :+

Iemand als eens gemeten of het veel gas scheelt als je de verwarming uit zet voor een halve dag? Merk vaak dat als je hem weer aanzet het gelijk weer iets van een kuub gas kost. Gebruiken gemiddeld tussen de 5 en 7kuub gas per dag. (tussenwoning)

Whatever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Surfari
Ja dat ziet er uit als de wartel. Draai hem maar eens tegen de klok in dan heb je de knop los in je handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Laatst online: 18:32

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Harmen schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:55:
Vanmiddag thuis verder gegaan met werken, was vanmorgen bij een klant. Verwarming stond uit, heb besloten de werkkamer maar even op te warmen met de olieradiator. Kon zo mooi de opbrengst van de panelen gebruiken voor het verwarmen. :+

Iemand als eens gemeten of het veel gas scheelt als je de verwarming uit zet voor een halve dag? Merk vaak dat als je hem weer aanzet het gelijk weer iets van een kuub gas kost. Gebruiken gemiddeld tussen de 5 en 7kuub gas per dag. (tussenwoning)
Ja dat helpt zeker. Ligt er aan ook aan of het snel of langzaam gaat. Langzaam is beter voor het gebruik.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Uiteraard scheeld dat. je hebt gewoon minder verlies en een cv ketel gaat niet ineens meer gebruiken als hij even harder moet werken. Of je het vervolgens dan met cop 1 moet gaan verwarmen, dat denk ik niet, doorgaans kost je dat geld, maar voor een enkele kamer kan het wel weer nuttig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 15-02-2022 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Harmen in principe verwarm je in totaal minder dus minder energieverbruik (Want in de uren dat het kouder in je huis is, heb je navenant minder warmteverlies).

Echter:
bij vloerverwarming gaat het opwarmen daarna heel traag
warmtepompen zijn slecht in kort piekwarmte leveren. Dus is het ook vaak minder nuttig

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BarryH
Kom net toch iets leuks tegen: de DWTW voor opbouw:

https://sanura.nl/producten/

Goed bedacht: DWTW in half uur zelf te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023

Wij zetten de verwarming ‘s nachts en bij afwezigheid altijd uit, alleen niet als we weten dat we binnen een uur weer thuis zijn, als je HR CV ketel goed staat ingesteld is dat een stuk zuiniger dan altijd maar aan laten staan of maar een graadje verlagen.
Maar opwarmen met je olieradiator als je zonnepanelen hebt is nog zuiniger.
Wij verwarmen sinds deze winter met een Airco warmtepomp en dat is ook zuinig en veel goedkoper met de huidige gasprijzen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Termy

Termy

Jullie hadden gelijk over m'n vloerverdeler :). Het zit nu weer goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:24

aip

BarryH schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:08:
Kom net toch iets leuks tegen: de DWTW voor opbouw:

https://sanura.nl/producten/

Goed bedacht: DWTW in half uur zelf te plaatsen.
Leuk bedacht, maar ik gok dat voor de meesten hier de WAF de nul nadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Team Welles

@aip een beetje marketeer verkoopt het als 40% langer douchen op dezelfde boiler :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:24

aip

Proton_ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:33:
@aip een beetje marketeer verkoopt het als 40% langer douchen op dezelfde boiler :)
Maar goed dat ik niet in de marketing ben gaan werken dan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20

ericplan

5180 Wp PV

aip schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Leuk bedacht, maar ik gok dat voor de meesten hier de WAF de nul nadert.
Maar wel geschikt voor een huurwoning, dat is een groot voordeel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@ericplan Inderdaad, voor huurwoningen. En zo zijn er ook nog legio appartementen met een niet fantastische badkamer waar geen geld in gestopt wordt, dan is dit een leuke simpele fix.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:08
Column van Ronald Plasterk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YU6gGQ8GTnwfskK-nQtv-_PQCT0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3iZxmGU0GL5rAeHLggJr768.jpg?f=fotoalbum_medium

"Kerncentrales werken veel te goed"?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
JeroenH schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:24:

[Afbeelding]

In context van de paragraaf waar dat gezegd wordt geheel correct. Kosten zijn dominant kapitaalinvesteringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Tja, VVD/CDA willen perse kerncentrales, en nu is dat effectief toch geblokkeerd (want "de markt" snapt heel goed dat een kerncentrale niet goed past bij zon/wind en dan niet terugverdiend wordt)

En ik ben wel benieuwd waarom Plasterk denkt dat de ambtenaren geen verstand van zaken hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
BarryH schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 09:47:
Tja, VVD/CDA willen perse kerncentrales, en nu is dat effectief toch geblokkeerd (want "de markt" snapt heel goed dat een kerncentrale niet goed past bij zon/wind en dan niet terugverdiend wordt)

En ik ben wel benieuwd waarom Plasterk denkt dat de ambtenaren geen verstand van zaken hebben
Hij beweert indirect juist het omgekeerde waar hij de minister verwijt dat deel van de inwerkmap nog niet tot zich te hebben genomen. Verder worden ambtenaren niet benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Zegt vooral veel over Plasterk zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:51
Plasterk is al een paar jaar overal waar hij de kans krijgt aan het lobbyen voor kernenergie. Wat zijn motivatie daarvoor precies is heb nog niet uit weten te vogelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Termy

Termy

Dit laat wel aardig zien dat het een vrij kansloos gevecht is voor zelfs kernenergie, hoe schoon en veilig het ook moge zijn.

Wat dat betreft lijkt het me eigenlijk wel prima dat gebrek aan besluitvorming ervoor zorgt dat er niks mee gebeurt. Met de rap dalende prijzen van zowel opwek als opslag zijn die dingen toch achterhaald voor ze goed en wel in bedrijf zijn.

Het zou wmb wel verstandig zijn ze in bedrijf te houden als ze er al zijn. Wat dat betreft vind ik Duitsland echt ergerlijk. Bergen centrales stug sluiten vanwege een niet-bestaand tsunami risico en vervolgens meer kolen gaan verbranden zodat ze daadwerkelijk gestegen zijn in CO2 (en andere meuk, vergeet dat niet) uitstoot. Bizar dat dat draagvlak heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
Termy schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:01:
Dit laat wel aardig zien dat het een vrij kansloos gevecht is voor zelfs kernenergie, hoe schoon en veilig het ook moge zijn.

Wat dat betreft lijkt het me eigenlijk wel prima dat gebrek aan besluitvorming ervoor zorgt dat er niks mee gebeurt. Met de rap dalende prijzen van zowel opwek als opslag zijn die dingen toch achterhaald voor ze goed en wel in bedrijf zijn.

Het zou wmb wel verstandig zijn ze in bedrijf te houden als ze er al zijn. Wat dat betreft vind ik Duitsland echt ergerlijk. Bergen centrales stug sluiten vanwege een niet-bestaand tsunami risico en vervolgens meer kolen gaan verbranden zodat ze daadwerkelijk gestegen zijn in CO2 (en andere meuk, vergeet dat niet) uitstoot. Bizar dat dat draagvlak heeft.
Dit kun je natuurlijk makkelijk oplossen:
Wij ruilen onze (bijna nieuwe) hypermoderne kolencentrales tegen de Duitse kerncentrales. Beiden natuurlijk inclusief personeel.
Dit heeft alleen maar voordelen:
  • Wij hebben per direct kernenergie, dus geen energieprobleem meer.
  • De Duitsers zijn van de kernenergie af, maar er gaan geen banen of kennis verloren.
  • De Duitsers krijgen er veel schonere kolencentrales voor terug dan ze zelf hebben.
  • En er vindt geen kapitaalvernietiging plaats doordat perfect functionerende centrales versneld worden afgeschreven.
Soms is het leven zooo simpel!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Andrehj klinkt goed maar hoe verhuis je die centrales precies :p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:14
Termy schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:25:
Niet uiteraard. Die laat je gewoon staan. Je zorgt alleen dat ze eigendom van een ander land worden. Desnoods maak je de grond waar de kerncentrales op staan onderdeel van Nederland. Beetje creatief denken. >:)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:10:
[...]

Niet uiteraard. Die laat je gewoon staan. Je zorgt alleen dat ze eigendom van een ander land worden. Desnoods maak je de grond waar de kerncentrales op staan onderdeel van Nederland. Beetje creatief denken. >:)
Kunt toch gewoon een haspel uitrollen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:39

_Apache_

For life.

Wij hebben een tijdje in het ziekenhuis gezeten en konden op afstand de thermostaat uit zetten. De besparing van het uit kunnen zetten was ongeveer 230 kuub voor 9 weken afwezigheid.

Ons verbruik schommelt in de maanden Dec - Feb zo tussen de 3 en 5 kuub per dag
En die vallen voor 95%weg als de cv uit staat.
Het lijkt erop dat de cv dan dagelijks even kort een pompronde doet en dan weer stopt.

Zelfs als we een paar uur weg maken we er een gewoonte van om de cv uit te zetten. Het is een klassieke hoog temperatuur systeem en het huis is in 10min weer warm. Met een lager verbruik dan de verwarming aan laten staan die tijd.
De thermostaat gaat dus weer aan als we met de auto naar huis vertrekken.

Zal als ik weer achter de pc zit eens een mooi grafiekje als voorbeeld laten zien.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:52
Termy schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:25:
een hele grote steekwagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
Wilke schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:01:
Plasterk is al een paar jaar overal waar hij de kans krijgt aan het lobbyen voor kernenergie. Wat zijn motivatie daarvoor precies is heb nog niet uit weten te vogelen.
ik doe ff een schot voor de boeg:

hij is als redelijke beta op basis van cijfers tot de conclusie gekomen dat kernenergie een goede toevoeging aan ons energiesysteem zou zijn.

gokje, geeft ook mijn eigen mening weer misschien ;-)

ik maak me geen illusies dat we in NL ook echt iets met kerncentrales gaan doen hoor, dat zit zo muurvast en er zijn hele volksstammen zo diep ingegraven dat het nooit meer wat wordt. ben daarom ook niet in de veronderstelling dat we echt een deuk kunnen slaan in klimaatverandering, maar goed, we proberen het in elk geval een klein beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JeroenH schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:24:

[Afbeelding]

En iets met:"Wie betaald de afbraak kosten"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Seafarer schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:50:
[...]

En iets met:"Wie betaald de afbraak kosten"
En wie betaald de schade bij een grote ramp.
"Op dit moment staan er wereldwijd 437 werkende kerncentrales. Die hebben er samen ongeveer 15.000 operatieve jaren opzitten. In die periode zijn er 5 ernstige ongevallen geweest met een (gedeeltelijke) meltdown. Dat is 1 per 3000 operatief jaar, ofwel gemiddeld over deze periode, elke 12 jaar een zware ramp."

als dus internet.
2013 (alweer) was Fukushima, dus dikke kans dat er voor 2025 er weer ergens een ploft.
De isolatie kosten tot 2050 van Fukushima kost naar schatting 50 Miljard (euro of dollar, ze schatten toch meestal te laag) en dan het opruimen nog en alle gevolg schade voor bewoners en visserij bijvoorbeeld.

Van 50 miljard kan je vandaag de dag 50.000.000.000 Wp aan PV kopen .
dat geeft gedurende 25 jaar ongeveer 1.250.000 GWh, bij 1kWh/Wp (is in NL in Japan zou dat beter kunnen zijn)
Een 4,9GW kerncentrale (en dat is n grote zoals als Fukushima was) 1.029.300 GWh als ie 25 jaar onafgebroken op vol vermogen draait.
zomaar wat om over na te denken. En dan afbreken nog idd.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ik wil een warmtepomp droger.

De wasmachine is 8 kg vulgewicht logischer wijs de droger dan ook 8 kg vulgewicht.
Maar die stelling komt van vroeger toen we afvoer drogers hadden, had je dan een te grootte droger dan gaat veel warmte naar buiten.

Maar hoe zit dat met een warmtepomp droger? Hij gebruikt zijn eigen lucht, is hij sneller klaar? minder kreukels?, meer of minder verbruik?, beter voor je wasgoed?.

Ik dacht dit even op te zoeken maar de consumentenbond geeft hier geen info over, websites van drogers niet, op Duitse websites vind ik ook niet echt een goede test.

Wie oh wie helpt me in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:11

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

Seafarer schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:20:

De wasmachine is 8 kg vulgewicht logischer wijs de droger dan ook 8 kg vulgewicht.
Maar die stelling komt van vroeger toen we afvoer drogers hadden, had je dan een te grootte droger dan gaat veel warmte naar buiten.

Maar hoe zit dat met een warmtepomp droger? Hij gebruikt zijn eigen lucht, is hij sneller klaar? minder kreukels?, meer of minder verbruik?, beter voor je wasgoed?.

Ik dacht dit even op te zoeken maar de consumentenbond geeft hier geen info over, websites van drogers niet, op Duitse websites vind ik ook niet echt een goede test.

weet niet of 8 kilo droog na gewast te zijn nog steeds 8 kilo weegt (denk van niet, het overgebleven vocht weegt toch ook wel wat)
Een warmte[pomp droger is veel zuiniger dan een "gewone"droger, hij doet er wel langer over omdat hij met lagere temperatuur droogt en langzamer opwarmt.
Een warmtepomp droger hoeft door het lagere gebruik niet meer alleen op 1 groep en kan dus samen met een wasmachine op dezelfde groep.
Kreukels weet ik niet , maar lijkt mij niet veel verschil te maken. De lagere temperatuur zou wel eens beter kunnen zijn voor je wasgoed ( nog niets van gemerkt overigens )
Een warmtepompdroger is eigenlijk een no-brainer als je nu nog een gewone droger heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Laatst online: 17:43

Ik heb 2 jaar geleden een Bosch warmtepomp gekocht, kost iets maar het is echt toppie. Het ding verbruikt iets van 800w dus is ook nog heel geschikt om op de momenten te draaien als de zonnepanelen opleveren.

De droger circuleert de lucht intern dus warmte verlies je niet echt. Koop er 1 met vochtigheidssensor die automatisch de droogtijd aanpast aan de vochtigheid en hoeveelheid was.

Het enige nadeel is dat hier wel zo'n filter in zit wat je dus elke 2-3 beurten schoon moet maken.

Je wasmachine altijd op maximaal toerental laten centrifugeren, dan bespaar je uiteindelijk op droogtijd en energie.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Een warmtepomp droger draait langer maar op een lager verbruik, de warmte blijft grotendeels binnen en je hebt een water afvoer nodig, het is namelijk een condens droger.
De wasmachine is eigenlijk belangrijker dan de droger, meer toeren centrifugeren werkt beter dan extra drogen, dus de wasmachine 1600 toeren nemen, kost maar iets meer.
Als je een 8kg wasmachine hebt moet je richting 9 of 10kg droger, anders moet je 2 x drogen op 1 wasmachine, zo hebben wij het ook hier en kan je zo uit de wasmachine in de droger.

Nog een voordeel is dat een wasmachine en warmtepomp droger op een 16A zekering kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jagerr63 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:59:
[...]

weet niet of 8 kilo droog na gewast te zijn nog steeds 8 kilo weegt (denk van niet, het overgebleven vocht weegt toch ook wel wat)
8 kg wordt geacht een bepaald volume te hebben en daar hoort minimaal een 8 kg droger bij.
Een warmte[pomp droger is veel zuiniger dan een "gewone"droger, hij doet er wel langer over omdat hij met lagere temperatuur droogt en langzamer opwarmt.
Een warmtepomp droger hoeft door het lagere gebruik niet meer alleen op 1 groep en kan dus samen met een wasmachine op dezelfde groep.
het gaat om de aansluitwaarde van de wasmachine, daar mag dus niets bij op een groep.
Kreukels weet ik niet , maar lijkt mij niet veel verschil te maken.
grotere trommel meer bewegings vrijheid.
De lagere temperatuur zou wel eens beter kunnen zijn voor je wasgoed ( nog niets van gemerkt overigens )
of niet wasgoed scheurt langer omdat hij er langer over doet ?
Een warmtepompdroger is eigenlijk een no-brainer als je nu nog een gewone droger heb.
Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

maarten_NL schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:03:
[...]

Ik heb 2 jaar geleden een Bosch warmtepomp gekocht, kost iets maar het is echt toppie. Het ding verbruikt iets van 800w dus is ook nog heel geschikt om op de momenten te draaien als de zonnepanelen opleveren.

De droger circuleert de lucht intern dus warmte verlies je niet echt. Koop er 1 met vochtigheidssensor die automatisch de droogtijd aanpast aan de vochtigheid en hoeveelheid was.

Het enige nadeel is dat hier wel zo'n filter in zit wat je dus elke 2-3 beurten schoon moet maken.
Volgens mij is het slimmer om dit iedere beurt te reinigen. Met de huidige droger doen we dat al 25 jaar.
Je wasmachine altijd op maximaal toerental laten centrifugeren, dan bespaar je uiteindelijk op droogtijd en energie.
Yep dat is belangrijk. Onze doet al 1600 toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Laatst online: 17:43
Rol-Co schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:14:
[...]

Nog een voordeel is dat een wasmachine en warmtepomp droger op een 16A zekering kan draaien.
Klopt ja. De wasmachine is 2200w en de droger dus 800w. In de bijkeuken hadden de stopcontacten heel netjes elk een eigen groep. Die 2 stopcontacten heb ik dus bij elkaar kunnen knopen en op de droger groep zit nu een zonnepaneel set.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Rol-Co schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:14:
[...]

Als je een 8kg wasmachine hebt moet je richting 9 of 10kg droger, anders moet je 2 x drogen op 1 wasmachine, zo hebben wij het ook hier en kan je zo uit de wasmachine in de droger.
Dat is dus mijn issue. Wij hebben dat nog nooit gedaan. En ik weet zeker dat in de huidige 8 kg machine wel eens 9 kg gaat en dat gaat in een keer de droger in. Zonder enig probleem al 25 jaar.
We hebben daar nooit opgelet. Dus een 9kg droger zou voor ons, niet nadenkenden beter zijn. :)
Aansluitwaarde is waar het omgaat. Mijn wasmachine is 3200 watt. Maar goed voor ons maakt dat niet uit ze hebben al een aparte groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Seafarer schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:53:
[...]
Dat is dus mijn issue. Wij hebben dat nog nooit gedaan. En ik weet zeker dat in de huidige 8 kg machine wel eens 9 kg gaat en dat gaat in een keer de droger in. Zonder enig probleem al 25 jaar.
We hebben daar nooit opgelet. Dus een 9kg droger zou voor ons, niet nadenkenden beter zijn. :)
Is hier ook, een 8kg wasmachine en 9 droger, of 10, ik weet het niet meer precies maar groter.
Aansluitwaarde is waar het omgaat. Mijn wasmachine is 3200 watt. Maar goed voor ons maakt dat niet uit ze hebben al een aparte groep.
Een wasmachine van 3200W ? Wat is dat voor ding dan? Oudje? Mijne is 1900W.

Pagina: 1 ... 50 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.