De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.696 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

IvoB2 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:44:
Als ik nog goed kan volgen is HyperBart ook woonachtig in Vlaanderen.
Bij de invoering van het capaciteitstarief wordt in Vlaanderen gelijktijdig het dal- en piektatief bijna gelijk getrokken. Je kan dan maar beter je wasjes en verwarming - indien je zonnepanelen hebt - laten draaien tijdens de daguren. Met zonnepanelen worden dat dan de nieuwe daluren.
Al een ander uitgangspunt dan in NL dus.

Het loopt net allemaal zo snel als je het in real time meet. Je moet het meten en niet gissen over wat het doet.
En als je het gemeten hebt kan je maar beter tijdig permanente maatregelen nemen om gelijktijdig opstapelend energieverbruik te voorkomen. Is inderdaad in het begin wat moeilijker dan achter de eiten blijven aan te hollen maar op termijn wordt het er echt wel veel gemakkelijker door en ben je niet meer zo afhankelijk van de steeds wijzigende maatregelen genomen door derden.

EV-laden is inderdaad een vermogensafnemer die soms voor problemen kan zorgen. Om dat op te lossen zal je al heel creatief moeten zijn. Of gewoon, indien mogelijk, andere keuzes dienen te maken.
Voor ieder probleem bestaat een oplossing. Dat is iets anders dan dat iedere oplossing de gemakkelijkste weg is. De gemakkelijkste weg kost op termijn ook geld. Meestal meer dan in het begin een tijdje stevig doorbijten.

Ik kan hier uiteraard ook mijn lange kwartierverbruiken gaan posten maar daar heeft een ander weinig aan.
Heeft meer met levensstijl en keuzes te maken dan met technieken. En niet iedereen kan en wil dezelfde keuzes maken. Dat leidt tot uitersten en alles daartussen.
Ik ben ook reservehollander/microgolfgebruiker. En ik ben helemaal akkoord dat er een grote mentaliteitswijziging moet komen, of dat er levensstijlen dienen te veranderen. Maar je praat hier een beetje naast de kwestie vanop je gouden troon. Ik meet alles, doorgedreven en nauwgezet. Ik probeer mijn piekverbruik al terug te dringen als oefening op het capaciteitstarief, evenals mijn totaalverbruik (als oefening op een minder magere portemonee :+ ). Ik probeer de bazin al wijs te maken hoe en wanneer ze apparaten moet/mag inschakelen. Eind vorig jaar ook nog zonnepanelen laten leggen. Zelfs een batterij overwogen. Allemaal ondersteund door mijn metingen en ervaringen dat het moeilijk wordt.

Daarnaast wil ik net aanhalen dat het soms écht wel moeilijk is om 'hoge' pieken te vermijden. Je kan best je wasmachine laten draaien als je zonneoverschot hebt, ook al is dat enorm onvoorspelbaar. Maar hoe je dat doet terwijl je 5 dagen op 7 een goeie 9 à 10 uur van huis bent, net terwijl je panelen terugleveren... ? Je kan in de winter je zonneboiler 's nachts laten opwarmen. Dat is laaghangend fruit. Maar daarnaast heb je in de winter geen opbrengst van je panelen, dan moet je de elektrische/warmtepompverwarming uit gaan zetten wanneer je wil gaan koken, en aan je partner verkocht krijgen dat het turboknopje op die dure nieuwe inductieplaat niet gebruikt mag worden, en dat ze de groenten pas mag stoven nadat de patatten gekookt zijn (zonder turbo) terwijl ze staat te bibberen in een koude keuken bij 0 graden buiten. Ohja en er is ook geen warm water om een pan af te wassen, want de keukenboiler mocht ook niet opgewarmd worden want de verwarming draait + de wasmachine moest draaien terwijl er zon was ;w Dat soort zaken heeft mijn inziens nog weinig met levensstijl te maken, ik vind het toch een 'basisnood' om geen kou te moeten lijden in je eigen huis omdat je eten op tafel wil zetten. Het blijft uiteraard 'een keuze'. Maar niet iedereen kan zich even 'simpel' aanpassen naar al die workarounds. Ik zou niet weten hoe ik het nog beter kan doen zonder sterk in te boeten op standaardbehoeften. Vanuit de ivoren toren is het natuurlijk makkelijk praten.

Er is momentel amper tot niks op de markt om zware verbruikers slim te sturen. Zie je de gemiddelde Vlaming zich al bezig houden met zo'n dingen? Die heeft geen flauw benul of 'ie 0.5 of 5kW aan het verbruiken is, en dat zijn jaartarief daar impact van ondervindt. Ik ben er erg mee begaan, en zelf ik vind dit soort zaken al redelijk verregaand. Kom je thuis na een drukke dag op 't werk, mag je beginnen met je kinderen en elektriciteit te micromanagen... Jan Modaal zal het worst wezen, die klaagt een paar dagen na de eindafrekening, maar tikt dan gewoon een paar honderd euro extra af, haalt z'n schouders op en gaat door met z'n leven. En ondertussen worden iedereen toch lekker van de mazout/gas naar de warmtepompen gepushed :X Beetje zuur/dubbel.

Maar goed, ik wil dat allemaal niet als excuus gebruiken, ik probeer sowieso mijn steentje bij te dragen. Het is soms gewoon te makkelijk om vanuit je eigen situatie te projecteren. Ik hoop momenteel dat de (voor mij) onvermijdelijke winterpieken sterk uitgemiddeld gaan worden door een 'laag' verbruik in de zomer dankzij de zonnepanelen. Maar het is me niet geheel duidelijk of het minimumtarief van 2.5kW gewoon als eindgetal gehanteerd wordt, of dat de jaarpieken berekend worden door 2.5kW als minimum maandvermogen te hanteren?

Misschien duidelijker met een voorbeeld.
JAN-FEB-MRT-APR-MEI-JUN-JUL-AUG-SEPT-OKT-NOV-DEC
De jaarpiek is dan het...
Scenario A: gemiddelde van 6 - 5 - 4 - 3 - 2- 0.5 - 0.5 - 0.5 - 1.5 - 3 - 5 - 6 (echte maandpieken)
Scenario B: gemiddelde van 6 - 5 - 4 - 3 - 2.5 - 2.5 - 2.5 - 2.5 - 2.5 - 3 - 5 - 6 (min. 2.5kW maandpieken)

Fictieve getallen, maar is het scenario A of B?
Want A = 3.08kW, terwijl B = 3.7kW. Ik weet niet of/hoe er afgerond wordt, maar dat kan toch best een verschil zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

RulazZ schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:30:
Tip: Gebruik poeder ipv Tabs, en vergeet ook niet om wat poeder in het voorwasprogramma mee te nemen, dan kun je met het ECO programma ook je vaat toppie schoon krijgen voor nog minder energie.
Zonder op de link te klikken, wist ik al welk filmpje ik te zien ging krijgen :+
Leuk om te zien dat het wat bewustwording opwekt :) (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:38
IvoB2 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:29:
[...]

Hangt gewoon van de levensstijl van die vrienden af.
Ik volg al jaren mijn verbruik op en sinds de DM ook het klokkwartierpiekverbruik.
De enige constante verbruiker die een piek boven 2.5 kW veroorzaakt is de laadpaal van de EV (4 kW).
Die gaat dus vanaf juli niet meer 's nachts aan de laadpaal maar uitsluitend bij voldoende overproductie door de PV-panelen. Probleem opgelost.
Mja, het ligt er maar aan "hoe diep je in alles gaat ingrijpen". En uiteraard hangt het van levensstijl af maar sommige dingen zijn nu niet zo eenvoudig weg te nemen zonder een stevige reductie in comfort of noodzaak voor die mensen. Ik kan nu echt wel zeggen dat door 1 keer per ongeluk wasmachine of droogkast tesamen dat je die piek onmiddellijk had. In casu: het is/was bij mijn broer.
[...]
5.6 kWp op Victron MPII 5.0 en SMA SB5000 monofase omvormers en een 15,36 kWh LVL LiFePO4 BYD accu.

[...]
Ook dit hangt af of je verbruik en productie (en eventueel opslag) in balans hebt. Ik betaalde bijna 500 € aan prosumententarief en met de DM zal dat nog ongeveer maximaal de helft zijn. Moest ik veel meer geld kwijt zijn dan in het salderingstelsel had ik uiteraard niet vrijwillig afstand gedaan van de terugdraaiende teller.
Een DM was trouwens sowieso een vereiste voor een batterij- en warmtepomppremie.

[...]

Gezien ik nog 10 jaar kan genieten van groenestroomcertificaten is een AC koppeling naar het net sowieso een vereiste. Eenmaal dit verleden tijd is wordt het idd volledig off grid en kan je rechtstreeks DC/DC koppelen. Je kan dan ook beter tussen PV en accu een MPPT zetten. Wanneer je rechtstreeks van DC naar DC wenst te gaan moet je er wel rekening mee houden dat de stroomkabels dan niet te lang mogen zijn. Best dus al rekening houden bij plaatsen PV. DC/DC heeft een verlies van ongeveer 2%, PV naar AC (zonder accu) ongeveer 10%, PV over AC/DC hybride naar Dc accu ongeveer 20% en PV naar AC over AC/DC retrofit naar accu ongeveer 20-30%.

[...]

Dat komt omdat je nog een analoge meter hebt en dus blind vaart.
How how how :+ ik vaar niet blind, ik heb een analoge meter maar heb een MID certified modbus meter met Influx en Grafana, ik ben even zienend als jij met je DM :P

Gezien ik een digitale meter heb en de P1 poort en kwartierstaten heb laten openen door netbeheerder Fluvius
kan ik perfect al mijn kwartierverbruiken opvolgen en downloaden. Je zet de .CVS file gewoon om in een rekenblad en na filtering komt per maand de hoogste kwartierstaat bovenaan staan. kWh per kwartier x 4 geeft je vervolgens de hoogste kwartierpiek per maand. Met een digitale meter dus perfect te beoordelen.
Meten is, nogmaals, weten. :)
Die kwartierstaten kan je gewoon ook opvragen per maand als piek, Mijn Fluvius houdt die al bij voor je (moet je wel apart aanvragen om open te zetten, moet je maar eens bekijken)
[...]

Wanneer je van in het begin voor monofase kiest (wat geen probleem is want zowel mijn warmtepomp, inductie als EV-lader werken monofase) heb je sowieso al geen echt hoge pieken. Het is ook nog eens technisch eenvoudiger en goedkoper om een integratie tussen PV, accu's en AC-verbruikers te bewerkstelligen.
Problemen zijn er om opgelost te worden. Niet om je tegen te houden of niet verder te willen gaan.
Monofase heeft wat voordelen in simpliciteit maar in vermogen en hoge pieken zou het niet mogen uitmaken tenzij je eigen die 3F genomen hebt voor de vermogens. Ik heb 3F genomen voor maximale flexibiliteit, laadpaal, warmtepompen etc.
[...]

Een vaatwasmachine noch een wasmachine veroorzaken klokkwartierpieken.
Nou... Gisteren toevallig voor het eerst (!) een stevige piek van 3.7kW kwartiervermogen gehad.
Hoe kwam dat? Aan het koken en blijkbaar stond de droogkast (ok, geen wasmachine en vaatwasmachine) net te finishen... Dus neen op zichzelf misschien niet, maar het zal er maar net samen met een ander apparaat voor zorgen en poef... Dus
Het grootste deel van de tijd hebben ze slechts een verbruik tussen de 100 en 200 Wh. Ze verbruiken alleen kortstondig - rond de 10 minuten - een hoger vermogen maar geen 15 minuten lang boven de 2.5 kW.
10 minuten en dan toevallig nog iets er bij en je hangt er al weer tegen voor die maand. Het gebeurt rapper dan je denkt hoor. Ik denk dat jij een grote uitzondering bent in de populatie dat je dermate er aan denkt of mee bezig bent dat je die cijfers haalt...
Een droogkast gebruik ik al jaren niet meer.
Mja, wij wel, 2 jonge kinderen en daar in gaan snijden dan mag ik van mijn benedenverdiep een droogruimte maken.
Mijn inductievuur is monofasig. Dat trekt al niet zo veel als een driefasig vuur. En besef ook dat het verbruik van een inductievuur niet gelijkmatig naar beneden gaat. Er is een groot verschil in vermogen tussen de hoogste stand en de stand net daaronder. Ja, het duurt dan een paar minuten langer maar so what?
Ik onderschat ook niets. Al mijn AC verbruikers worden in real time gemeten. Ik heb dus een zeer goed zicht op zowel het cyclisch verbruik van mijn huishoudtoestellen als het totaal verbruik.
Meten = weten. Gissen is meestal vergissen.
Tja, wat wil je dat ik zeg, ik heb andere meetdata die het andere aantoont...
[...]
Ik weet niet wat je hier precies mee wenst te zeggen. Niet kunnen? Lenen kost tegenwoordig niets.
Mijn PV-installatie kostte 10 jaar terug 15.500 euro en ik heb er maar 500 € eigen geld moeten insteken. De rest gefinancierd door een groene lening waarvan je de minieme intrest ook nog eens via de belastingen kon recupereren. Lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
Goh neen, het was een stukje relativering hier in deze context. Gewoon even een stukje "menselijk" stil staan bij wat sommige beslissingen teweegbrengen bij de brede bevolking.
[...]

Geen enkel cijfer dat ik geef is van horen zeggen als je dat kan geruststellen? Ik meet al jaren alles wat er in huis maar te meten valt en verwerk dat in rekenbladen. Zoniet had ik nooit de juiste balans tussen productie, verbruik en opslag kunnen berekenen.
Je hebt me verkeerd begrepen, die hearsay was gericht op de prijzen van het capaciteitstarief, daar is nog niks via een officieel kanaal over vermeld, alleen "mogelijkheden en als we het zo doen dan is het dit en stel nu eens dat het X is dan is de impact Y". Niet op jouw input van je meetdata ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[quote]Slonzo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:08:
[...]
Daarnaast wil ik net aanhalen dat het soms écht wel moeilijk is om 'hoge' pieken te vermijden. Je kan best je wasmachine laten draaien als je zonneoverschot hebt, ook al is dat enorm onvoorspelbaar.
Dat is niet zo onvoorspelbaar. Ik gebruik daarvoor bv. de Solcast API Toolkit. Niet 100 % correct maar voldoende om tamelijk correct in te schatten welke grote gebruikers best inzet op welk tijdstip van de week en hoever ik mijn accu die dag kan ontladen of juist geladen houdt.
Maar hoe je dat doet terwijl je 5 dagen op 7 een goeie 9 à 10 uur van huis bent, net terwijl je panelen terugleveren... ?
Ik zie al twee mogelijkheden. Er voor zorgen dat je niet meer zoveel van huis bent, uiteraard niet de gemakkelijkste keuze of een thuisbatterij met voldoende opslagcapaciteit dat het grootste deel van het jaar laten oplossen, niet de goedkoopste keuze.
Met een gouden troon heeft dat niets te maken. Wel op een bepaald ogenblik keuzes durven maken en vooral doorvoeren.
Je kan in de winter je zonneboiler 's nachts laten opwarmen. Dat is laaghangend fruit.
Geen idee. Heb geen zonneboiler. Ik reserveer de beperkte oppervlakte op mijn dak liever voor zonnepanelen. De energie welke deze opwekken kan ik op meer vlakken inzetten dan alleen voor warm water. Begrijp ook niet goed hoe je een zonneboiler 's nachts voordelig zou opwarmen?
Maar daarnaast heb je in de winter geen opbrengst van je panelen,
Dat hangt gewoon af van de max. kWp van je panelen. De dagen dat er totaal geen opbrengst is (en waarbij 0 x X nul blijft zijn zeldzaam). Het punt is dat productie, verbruik en opslag in balans moeten zijn. Zijn ze dat niet dan heb je uiteraard tijdens bepaalde periodes van het jaar een probleem.

Ik moet niets uitleggen aan mijn partner. Ook het kiezen van een partner is een keuze. :+
Bovendien is het huishouden, waaronder koken, hier geen exclusief voorrecht van mijn partner. Ik heb er voor gekozen om thuis te blijven en de huisman te zijn en mijn partner gaat vooralsnog, eigen keuze, werken voor haar inkomen.
De leefruimte (75 m²) is hier trouwens winter en zomer altijd tussen de 19 en 22°C.
Dat we de rest van de woning niet altijd op 20°C houden is inderdaad een keuze maar voor ons voelt dat niet echt aan als verlies aan comfort. We slapen beiden niet graag in een verwarmde slaapkamer. Kwestie van een beetje een partner met dezelfde instelling te kiezen. :)
Niks ivoren toren. Een tot op de draad versleten woningen uit de jaren negentig uit de vorige eeuw die we stap voor stap hebben aangepast aan de noden van deze tijd. Vraagt uiteraard wat meer geduld en planning dan te kiezen voor een kant en klare nieuwbouwwoning waardoor veel mensen een groot deel van hun leven gebonden blijven aan een hypotheek die je elke maand moet aflossen. Kwestie van keuzes maken.
Niet dat een andere keuze beter of slechter is. Maar als ik jou zo hoor klagen over wat er allemaal moet en niet kan en wat de baas in huis in jouw plaats beslist sta ik toch nog altijd liever achter mijn keuze. :)
Er is momentel amper tot niks op de markt om zware verbruikers slim te sturen.
Zie je de gemiddelde Vlaming zich al bezig houden met zo'n dingen?
Zware verbruikers stuur ik overwegend nog zelf aan. En neen ik zie dat de gemiddelde Vlaming inderdaad niet doen. Vandaar waarschijnlijk dat de gemiddelde Vlaming buiten wat gezaag en geklaag over de overheid en "de anderen" er niet toe komt om de zelf eigen situatie te verbeteren. Heeft inderdaad geen flauw benul met wat hij/zij bezig is. Maar dat is zijn eigen fout.
Ik lees en hoor altijd redeneringen in de zin van: "wat ik niet kan dan een ander waarschijnlijk ook niet".
Ik redeneer juist tegengesteld: "Als ik het al kan, waarom zou de gemiddelde Vlaming het dan ook niet kunnen?". En dan heb ik het over het overgrote deel van de Vlamingen. Niet over de minderheid van de Vlamingen die door tegenslag of ongeluk het slechter heeft. Vlaanderen (en Nederland) is nog steeds geen derde wereldland. Niet iedereen kan altijd met alles mee. Maar de meerderheid, als ze wil en keuzes wil maken, altijd nog wel.

Dat een Vlaming eerst klaagt en zaagt en nadien gewoon meeloopt met de massa, daar volg ik je in.
Maar dat betekent daarom nog niet dat iedereen dat dan maar met de ogen dicht moet doen.
Ik denk maar altijd, laat ze maar zagen en klagen. Dat geeft mij meer mogelijkheden om in de luwte mijn ding te doen.
Door mee te lopen met de massa doe je niet de beste zaakjes. Als de massa wakker schiet is het meestal al te laat en worden voordelen al vlug nieuwe belastingen. Het is dus eerder noodzaak de massa voor te blijven in plaats van ze te volgen. En dat kan al eens verkeerd uitpakken. Maar niets is geheel zonder risico. zolang het geheel voordelig blijft is er weinig aan de hand.
Maar het is me niet geheel duidelijk of het minimumtarief van 2.5kW gewoon als eindgetal gehanteerd wordt, of dat de jaarpieken berekend worden door 2.5kW als minimum maandvermogen te hanteren?
De capaciteitspiek van 2.5 kW is inderdaad de minimumpiek die iedereen zal betalen. Exacte tarieven zijn nog niet vrijgegeven maar reken op een 50 € per kW op jaarbasis. Dus voor iedereen - digitale meter, analoge meter, lagere en nulverbruikers - een forfaitaire capaciteitskost van 125 € (meer of minder naargelang het bedrag van 50 € wijzigt).
Met een digitale meter komt daar nog een surplus bij per weerhouden maximaal maandelijks klokkwartier.
(50 € per kW). De 12 weerhouden maximale maandpieken worden gedeeld door 12 en dat geeft je de gemiddelde jaarpiek waarop je afgerekend zal worden.
Het klokkwartier bekom je door het verbruik in kWh over een periode van 15 minuten (telkens te beginnen op het uur en de hele kwartieren) x 4 te doen. Een verbruik binnen een klokkwartier van 625 Wh geeft bv. een kwartierpiek van 2.5 kW. En ja, door 7 minuten voor ieder klokkwartier een (grote) verbruiker op te starten en niet later dan 7 minuten in het volgende kwartier te laten doorlopen kan je een kwartierpiek halveren. :)

Om je voorbeeld te herhalen:
Onderstaande getallen zijn telkens per maand de hoogst weerhouden gemeten klokkwartierpiek (dus de 15 minuten in de lopende maand met het hoogst verbruik in kWh x 4):
6-5-2.5-1-0-3-3-3-4-5-0-11
De som van de maandpieken is dan: 6+5+2,5+2,5+2,5+3+3+3+4+5+2,5+11 (iedere gemeten maandpiek onder de 2.5 kW wordt opgeschaald naar 2.5 kW).
Wanneer ik me niet misrekend heb is de som dan 50. De jaarpiek bedraagt dan 50/12 = 4,17 kW.
De capaciteitsrekening bedraagt dan 4,17 x 50 = 208,33 €.
Dit uiteraard voor gebruikers met een digitale meting.
Een analoge meter kan geen pieken meten. Daar is de jaarpiek dus altijd 2.5 kW. Of je dan meer of minder vermogen hebt afgenomen maakt niet uit. Met dezelfde pieken betaal je met de analoge meter dus 125 € ipv 208 €.
Daar staat dan weer tegenover dat een deel van de afgerekende kWh met een digitale meter lager gaat zijn.
Maar het zou ons te ver leiden om dat helemaal uit de doeken te doen. De VREG weet de details blijkbaar zelf nog niet eens. Het komt er, als ze weer niet van gedacht veranderen, op neer dat bij een gemiddelde jaarpiek van 3.9 kW je netwerkkosten ongeveer gelijk blijven als heden (zonder capaciteitstartief maar netwerkkosten volledig berekend op kWh afname).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
HyperBart schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:51:
Mja, het ligt er maar aan "hoe diep je in alles gaat ingrijpen". En uiteraard hangt het van levensstijl af maar sommige dingen zijn nu niet zo eenvoudig weg te nemen zonder een stevige reductie in comfort of noodzaak voor die mensen. Ik kan nu echt wel zeggen dat door 1 keer per ongeluk wasmachine of droogkast tesamen dat je die piek onmiddellijk had. In casu: het is/was bij mijn broer.
Inderdaad maar slecht voorbeeld. :)
Ik zie nl. niet in hoe een wasmachine en droogkast zich per ongeluk gelijktijdig inschakelen.
Daar zit altijd een welbewuste handeling van de gebruiker achter. Hetzij door twee keer op de statknop te drukken of door een verkeerde programmatie.
Dat men bewuster met energie moet omgaan of kiest er een hogere rekening door zal betalen is wel een feit.
Ik sta ook niet achter de keuze voor een capaciteitstarief op basis van eenmalig klokkwartier. Maar het is er nu eenmaal en ik ga het zelf niet meer trachten te veranderen. Op het einde van de rit kost het me veel minder energie om bewust met energie om te gaan dan te blijven strijden tegen mogols.
Dus heb ik de keuze er rekening mee te houden of gewoon te betalen.
Daar is iedereen (nog) vrij in.

Die kwartierstaten kan je gewoon ook opvragen per maand als piek, Mijn Fluvius houdt die al bij voor je (moet je wel apart aanvragen om open te zetten, moet je maar eens bekijken)
Ja met een dag vertraging via Fluvius of in real time als je het zelf meet.
Monofase heeft wat voordelen in simpliciteit maar in vermogen en hoge pieken zou het niet mogen uitmaken tenzij je eigen die 3F genomen hebt voor de vermogens. Ik heb 3F genomen voor maximale flexibiliteit, laadpaal, warmtepompen etc.
Iedereen zijn keuze. Met het zicht op het capaciteitstarief heb ik bewust voor monofase gekozen.
Het beperkt me niet in comfort. Dat een ander volgens eigen situatie tot een andere keuze komt begrijp ik.
Dat andere keuzes tot andere facturen kan leiden begrijp ik ook.
Mijn einddoel is van in het begin off grid te gaan. Dan is monofase ook een voor de hand liggende keuze.
Dat deze keuze een uitzondering op de regel zal zijn begrijp ik ook. Maar het zijn meestal de uitzonderingen die onder de radar blijven.
Nou... Gisteren toevallig voor het eerst (!) een stevige piek van 3.7kW kwartiervermogen gehad.
Hoe kwam dat? Aan het koken en blijkbaar stond de droogkast (ok, geen wasmachine en vaatwasmachine) net te finishen... Dus neen op zichzelf misschien niet, maar het zal er maar net samen met een ander apparaat voor zorgen en poef... Dus
Inderdaad. Je hebt nog vijf maanden om te oefenen. :)
10 minuten en dan toevallig nog iets er bij en je hangt er al weer tegen voor die maand. Het gebeurt rapper dan je denkt hoor. Ik denk dat jij een grote uitzondering bent in de populatie dat je dermate er aan denkt of mee bezig bent dat je die cijfers haalt...
Gelukkig, door gebruik van een thuisaccu, moet ik er niet steeds aan denken.
Een uitzondering ben ik ook al niet meer. In Vlaanderen kan men momenteel de vraag naar thuisbatterijen niet meer bijhouden. De prijzen zijn dan ook al met 5 tot 10% gestegen.
Zoals ik eerder schreef, als de massa wakker wordt is de koopjestijd voorbij. :+
Mja, wij wel, 2 jonge kinderen en daar in gaan snijden dan mag ik van mijn benedenverdiep een droogruimte maken.
Inderdaad geen jonge kinderen meer.
Maar wij delen onze EV wel met twee van onze kinderen en doen naast onze was ook de was van twee van onze kinderen.
Droogkast, wegens bijna niet in gebruik, vorig jaar naar de kringloop gedaan.
In een woning of appartement zonder buiten is zo'n ding uiteraard onontbeerlijk.
Tja, wat wil je dat ik zeg, ik heb andere meetdata die het andere aantoont...
Zoveel gezinnen, zoveel verschillende uitgangssituaties.

Goh neen, het was een stukje relativering hier in deze context. Gewoon even een stukje "menselijk" stil staan bij wat sommige beslissingen teweegbrengen bij de brede bevolking.
Speelt ook mee in de beslissing om uiteindelijk off grid te gaan. Ik heb het een beetje gehad met de wispelturigheid van de overheden en de brede bevolking. Je kan nog altijd proberen je lot zoveel mogelijk in eigen handen te nemen dan het toe te vertrouwen aan derden.
Je hebt me verkeerd begrepen, die hearsay was gericht op de prijzen van het capaciteitstarief, daar is nog niks via een officieel kanaal over vermeld, alleen "mogelijkheden en als we het zo doen dan is het dit en stel nu eens dat het X is dan is de impact Y". Niet op jouw input van je meetdata ;)
Niet exact nee. Maar als je alle beschikbare info van de VREG raadpleegt en als stakeholder deelneemt aan hun overlegrondes weet je al ongeveer waar ze zullen landen.
In een normale situatie zullen mijn voorbeelden er dus niet ver naast zitten.
Het betreft wel berekeningen uitgaande van een gewogen gemiddelde. Zoals je Wellciht weet verschillen nettarieven en dus ook het capaciteitstarief van netbeheerder tot netbeheerder. Maar het zal dus in die orde van grootte zijn. Een paar euro meer of minder zullen ook niet het grote verschil maken.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 28-01-2022 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
Slonzo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Zonder op de link te klikken, wist ik al welk filmpje ik te zien ging krijgen :+
Leuk om te zien dat het wat bewustwording opwekt :) (y)
Heb je het vervolg ook al gekeken? Het mooie is dat hij met onderwerpen komt dat je denkt "waarom zou ik dit kijken", om vervolgens te gaan kijken en er wederom achter te komen dat het geen verspilde tijd is...

[ Voor 19% gewijzigd door RulazZ op 28-01-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
BarryH schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:49:
@RulazZ tja, maar poeder is bijna niet meer te krijgen (in de ah voor een redelijke prijs)
Helaas wel idd, bij ons in de supermarkt alleen die van Sun, maar omdat je kunt doseren kun je er wel veel meer wasbeurten uithalen. Ik moet nog eens narekenen hoeveel het kost in € per wasbeurt en dit vergelijken met de goedkoopste tabs.

[ Voor 5% gewijzigd door RulazZ op 28-01-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Slonzo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:21:
Ja ik ook! :*) Echt één van de leukste YT-kanalen waarop ik geabonneerd ben. Leuke aparte stijl en interessante onderwerpen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 09:32
@IvoB2 Jouw interpretatie van wat een 'keuze" is gaat me vrij ver. Uiteraard heeft iedereen in zekere zin en op individueel niveau de vrijheid om te kiezen of op z'n minst richting te geven aan z'n leven, bijvoorbeeld te verhuizen, in een hut te gaan wonen, of versailles na te bouwen mocht het budget het toelaten.
Dit gezegd zijnde, als je bekijk op populatieniveau is er geen keuze. Op populatieniveau moet men -of hebben overheden historisch een reden gehad om te verplichten dat- bepaalde sectoren bemannen, moet men zaken regelen en beperken (zoals werktijden, in kantoren zitten, enz.). Je kan jouw individuele keuzes niet veralgemen naar een populatie waar dergelijke vrijheid van keuze onmogelijk is. Supermarkten, administraties, scholen, industrie, landbouw... veel ruimte voor keuze is er daar niet.
Je kan dus niet zomaar een of andere beslissing gaan relativeren door het te herleiden tot een keuze (al zou die niet eenvoudig zijn).

De enige mogelijk conclusie die ik eruit kan halen, is dat er door een gebrek aan vooruitzicht en investeringen, de productie van hernieuwbare elektriciteit gedeeltelijk naar de particulieren en bedrijven is geschoven, met alle nadelen van dien: Laag rendement, gebrek aan management, moeilijke controleerbaarheid. En als blijkt dat de inkomsten niet meer volstaan om de operationele marges te garanderen, en goede dividenden uit te keren, dan voert men een ander schema in, tot wanneer ook deze assumpties niet meer zullen blijken te kloppen. Men wenst niet verder te investeren in hogere capaciteiten, maar ondertussen verplicht men toch maar alle bedrijfsvoertuigen op stroom. Dat worden 20 miljard kilometers die vanaf 2026 in België elektrisch voorzien zullen moeten worden, en te verdelen overdag in bedrijvenparken en 's nachts in residentiële gebieden. Uiteindelijk zullen deze netkosten, die toch vergoed zullen worden via de leasecontracten via werkgever bijdragen aan verdere inflatie.

Gisteren las ik voor het eerst over deze kwartiermaandpieken (ik val onder CWAPE), en hoewel het concept logisch klinkt, lijkt het me meer een korte termijn oplossing dan de integrale aanpak die nodig zal zijn om eruit te geraken, laat staan om op populatieniveau noemenswaardig gewoontes te doen verschuiven, wel om de algehele kosten en inflatie te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54
Tip: Gebruik poeder ipv Tabs, en vergeet ook niet om wat poeder in het voorwasprogramma mee te nemen, dan kun je met het ECO programma ook je vaat toppie schoon krijgen voor nog minder energie.
Heh. Dat deed ik dus al jaren, Sun classic, prima spul. Was al jarenlang regelmatig in de aanbieding voor hooguit €5 per 3 kg (90x).

Nu hebben ze een half jaar geleden ofzo dat spul ruim in prijs verdubbeld voor nog niet de helft van de hoeveelheid. Het is 'geconcentreerder'. Ja, vast wel. Dus einde Sun. Nu classic tabletten van whatever supermarkt. Als iemand weet je waar je nog voor een normale prijs (dus 5-6 ct/wasbeurt) los poeder kunt kopen, hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Yep, hier ook al jaren aan de Sun Classic vast. Ach, ook wel handig, één duidelijke optie, en in de aanbieding extra inslaan. Inderdaad wennen aan dat extra geconcentreerde. Heeft wel driekwart jaar verspilling geduurd, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
Wilke schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:26:
[...]

Heh. Dat deed ik dus al jaren, Sun classic, prima spul. Was al jarenlang regelmatig in de aanbieding voor hooguit €5 per 3 kg (90x).

Nu hebben ze een half jaar geleden ofzo dat spul ruim in prijs verdubbeld voor nog niet de helft van de hoeveelheid. Het is 'geconcentreerder'. Ja, vast wel. Dus einde Sun. Nu classic tabletten van whatever supermarkt. Als iemand weet je waar je nog voor een normale prijs (dus 5-6 ct/wasbeurt) los poeder kunt kopen, hoor ik het graag.
Op Bol kom je in bulk uit op 4 euri per verpakking van 1,36 kg. Hier voor 30 euro voor een 10kg verpakking.

Bij de Makro kun je 10 kg poeder voor 20 euro krijgen, maar ik heb geen idee hoe goed dat spul werkt.

Zo te zien heeft de Jumbo nog wel een budgetmerk poeder (3 kg voor 8,49)

[ Voor 15% gewijzigd door RulazZ op 28-01-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
road rebel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:11:
@IvoB2 Jouw interpretatie van wat een 'keuze" is gaat me vrij ver. .....
Ik volg je visie hierin volledig hoor.
Net één van de redenen dat ik besloten heb zoveel waar mogelijk NIET meer het populatieniveau te blijven volgen. Uiteraard is deze persoonlijke situatie alleen maar houdbaar als de massa in de pas blijft lopen.
Dat besef ik volledig. Ik ben dus cynisch genoeg om de massa daarvoor dankbaar te zijn. _/-\o_
Als er eentje uit de tredmolen stapt blijft het wiel gewoon verder draaien en val die ene niet op. Als ze allemaal uit het wiel springen hebben we pas echt een probleem.
Je kan dus beter als eerste uit de tredmolen stappen dan als laatste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik gebruik een bus poeder voor het voorwasprogramma, gewoon een klein beetje los in de machine gestrooid.

Voor hoofdwas koop ik de goedkoopste tabletten in bulk op bol, en die doe ik dan doormidden (los poeder bleef bij mijn vorige machine regelmatig in het bakje kleven, ik zou eens moeten proberen of het nu weer lukt met poeder).

Tot nu toe altijd al schone vaat gehad :) Beter voor het milieu, beter voor de portemonee, en beter voor de afvoerleiding (die slibt dicht als je consistent teveel detergent gebruikt).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@IvoB2 @road rebel Dit heeft nog weinig met zonnepanelen te maken; ik heb een apart topic geopend over het capaciteitstarief voor verdere discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Verkeerd

[ Voor 99% gewijzigd door Slonzo op 28-01-2022 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:14

Termy

valt er nog wat te fragge?

[...]

Minder water betekent als het goed is ook met name minder water wat opgewarmd hoeft te worden, en dat is de grootste energiepost in het vaatwassen, of het nou met de hand of in een machine gebeurt. Het energieverbruik van die pompen en ander niet-verwarmingsverbruik van de vaatwasser is daarbij nagenoeg te verwaarlozen vermoed ik zo.

Ik was deze dude al eens tegengekomen voor wat anders, maar dit is wel interessant ja :). Ik heb niet echt een probleem met de vaat, maar ik spoel dan ook fanatiek af en stop pannen niet in de machine. Mogelijk is minimaal afspoelen (alleen groot onoplosbaar vuil) en alles elke dag in de vaatwasser wel gewoon beter. Het voelt iig alsof ik er nu behoorlijk wat warm water doorheen jaag (plus het kost me tijd, das nog erger :+). We gaan het proberen. Ik heb de boodschapafdeling al om poeders en zo gevraagd ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:37
Termy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:18:
Vrot je ook gewoon je (koeken)pannen er in?
Wij zijn (nog) met z'n 2en en draaien de vaatwasser elke x dagen wanneer ie vol zit, maar de pannen was ik meestal direct af (koekenpannen zeker). Ik vermoed dat ik ruim zuiniger zou kunnen zijn dan ik nu ben doordat ik wat fanatiek afspoel en zo met warm water, maar als ze de vaatwasser in gaan moet die elke dag draaien puur omdat we de pannen de volgende dag nodig hebben. Dat vind ik dan weer niet zo efficient. Ik moet mezelf eens dwingen tot met minimaal warm water de pannen schoon te maken :P.
Uiteraard gaan ook de pannen erin. Zoals gezegd, alles gaat erin. En hier een gezin met twee pubers. Dan ben je vaak blij als na het avondeten alles überhaupt in de vaatwasser past.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Andrehj ja, zoals in m'n post boven de jouwe ben ik al om en gaan we er voor :). Ik probeer nu ook een vriend van me te overtuigen om z'n vaatwasser gewoon te gebruiken ook al is het eens in de week. Dat doet hij nu niet omdat het zg de aangekoekte meuk niet schoon zou krijgen, maar dat zal dan wel te maken hebben met incorrect gebruik.

Ben benieuwd ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Er zitten wel grote verschillen in wat vaatwassers schoon krijgen.
Onze huidige vaatwasser, helemaal geen special ding, zet ik best vaak op verkort programma. Dan krijgt hij alsnog alles schoon, en verbruikt echt de helft van de eco beurt in kWh.
Uiteraard gaat het er ook wel vaak genoeg zo smerig in dat ik hem wel op de eco stand zet, of heeel soms nog sterker programma.

Wat dan belangrijk is of hij meteen na avond eten aan gaat of paar uur later. Of dat je iets met aardappel resten o.i.d. gegeten hebt :+

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 28-01-2022 22:38 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:18
!null schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:37:
Onze huidige vaatwasser, helemaal geen special ding, zet ik best vaak op verkort programma. Dan krijgt hij alsnog alles schoon, en verbruikt echt de helft van de eco beurt in kWh.
Uiteraard gaat het er ook wel vaak genoeg zo smerig in dat ik hem wel op de eco stand zet, of heeel soms nog sterker programma.

Wat dan belangrijk is of hij meteen na avond eten aan gaat of paar uur later. Of dat je iets met aardappel resten o.i.d. gegeten hebt :+
Het geheim van aangekoekte resten weg krijgen, zit niet in het merk vaatwasser, maar in het merk vaatwas tabletten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:11:
Het geheim van aangekoekte resten weg krijgen, zit niet in het merk vaatwasser, maar in het merk vaatwas tabletten.
Merk je daar echt verschil tussen?

Kijktip, de link in eerdere post: RulazZ in "De Duurzame Kroeg deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wilke schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Merk je daar echt verschil tussen?

Kijktip, de link in eerdere post: RulazZ in "De Duurzame Kroeg deel 4"
Jazeker, lidl heb de beste vind ik

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Andrehj schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:14:
[...]
Uiteraard gaan ook de pannen erin. Zoals gezegd, alles gaat erin. En hier een gezin met twee pubers. Dan ben je vaak blij als na het avondeten alles überhaupt in de vaatwasser past.
Ook de zoons, inmiddels al lang het huis uit, hebben geen slechte herinnering aan de afwas. Voor ons was het toch wel een stukje quality time. Vader en zoon 1 samen koken, moeder en zoon 2 samen afwassen. Gewoon iedere dag en zonder gezeur. Een beetje de dag doorpraten enz.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50
!null schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:37:

Onze Siemens vaatwasser gebruikt in het eco programma het minste water en energie. Dat is dus ook het programma dat wij altijd gebruiken. Hij geeft ook een indicatie op het display van het verwachte water en energie verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/78KEqGw.png?2

Gaat lekker zo, heb de pc 24/7 aan (gamen/minen), verwarmen via airco, koken en douchen via gas.

Ben benieuwd naar gister, toen had ik het wat koud.

Edit: en gas slaat snachts aan als het beneden kouder wordt dan 15 graden, maar dat is amper, dat doe ik omdat dan de radiatoren boven ook aan slaan, daar heb ik geen airco.

[ Voor 48% gewijzigd door JDx op 29-01-2022 10:13 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ericplan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:38:
[...]

Ook de zoons, inmiddels al lang het huis uit, hebben geen slechte herinnering aan de afwas. Voor ons was het toch wel een stukje quality time. Vader en zoon 1 samen koken, moeder en zoon 2 samen afwassen. Gewoon iedere dag en zonder gezeur. Een beetje de dag doorpraten enz.
Heel belangrijk, weten wat er speelt in die puberhoofden, hebben ze later alleen maar profijt van.
Hier was en is nog steeds altijd tien tot twintig minuten na tafelen en dag door praten uiteraard zonder de smartphone erbij.

Vaatwasser draait hier meestal op 65 graden programma zodat de leidingen en pompen vrij blijven van aangekoekte vet en etensresten, een keer in de twee maanden een keer leeg laten draaien met alleen soda erbij. Bij ons is de ervaring dat al die eco en bespaar programma’s funest is voor de vaatwasser.

[ Voor 30% gewijzigd door klump4u op 29-01-2022 10:18 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

klump4u schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Heel belangrijk, weten wat er speelt in die puberhoofden, hebben ze later alleen maar profijt van.
Hier was en is nog steeds altijd tien tot twintig minuten na tafelen en dag door praten uiteraard zonder de smartphone erbij.

Vaatwasser draait hier meestal op 65 graden programma zodat de leidingen en pompen vrij blijven van aangekoekte vet en etensresten, een keer in de twee maanden een keer leeg laten draaien met alleen soda erbij. Bij ons is de ervaring dat al die eco en bespaar programma’s funest is voor de vaatwasser.
Ik doe altijd gewoon snel (30 minuten), kost iets meer stroom, maarja, fuck die 3 uur lawaai on en off op eco.

Dat is 65 graden, maar gebruikt toch het minste stroom (lees ik net in het manual) en water. En gemak.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 29-01-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
JDx schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:09:
heb de pc 24/7 aan (gamen/minen)
👀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
klump4u schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:11:
Bij ons is de ervaring dat al die eco en bespaar programma’s funest is voor de vaatwasser.
Wat zijn dan concreet die ervaringen? Stuk? Na hoeveel jaar gebruik?
Onze Siemens vaatwasser is is al in gebruik sinds februari 2014 en draait altijd in de Auto 45-65°C stand omdat in de Ecostand niet altijd volledig zuiver is. In energieverbruik scheelt het nauwelijks. Om de drie maanden (uiteraard alleen op een dag dat de zon voldoende schijnt) eens een dosis soda in hoogste temperatuurstand er door en klaar. Werkt nog als nieuw. Uiteraard regelmatig handmatig de bodemfilter zuiver maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:20:
[...]
Ik doe altijd gewoon snel (30 minuten), kost iets meer stroom, maarja, fuck die 3 uur lawaai on en off op eco.
Wanneer de radio of TV aanstaat horen we de vaatwasser niet eens. Alleen als het volledig stil is in huis.
Kan je ook oplossen door de vaatwas te laten draaien wanneer er niemand in huis is of gewoon tijdens de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@IvoB2
Gem 5 jaar, vastzitten van de pompen en vlotters en dichtslibben van de leidingen, een inbouw vaatwasser uit elkaar halen is geen lolletje, meestal is het ook een combinatie van te weinig water gebruik van een programma en lage temperatuur, moet er wel bij zeggen dat hij hier zo wie zo iedere dag een keer loopt ( helemaal vol) met alles erin, ketels,pannen, borden glas en bestek.
Soda methode is bij de meesten niet bekend.

[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 29-01-2022 11:13 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50
klump4u schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:08:
@IvoB2
Gem 5 jaar, vastzitten van de pompen en vlotters en dichtslibben van de leidingen, een inbouw vaatwasser uit elkaar halen is geen lolletje, meestal is het ook een combinatie van te weinig water gebruik van een programma en lage temperatuur, moet er wel bij zeggen dat hij hier zo wie zo iedere dag een keer loopt ( helemaal vol) met alles erin, ketels,pannen, borden glas en bestek.
Onze vaatwasser geeft om de zoveel tijd zelf aan dat het weer tijd is voor een reinigingsprogramma. Hiervoor is ook een apart programma aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Wanneer de radio of TV aanstaat horen we de vaatwasser niet eens. Alleen als het volledig stil is in huis.
Kan je ook oplossen door de vaatwas te laten draaien wanneer er niemand in huis is of gewoon tijdens de nacht.
Tijdens de nacht hoor ik het zelfs op de slaapkamer, kan ik niet slapen tot ie klaar is, ik ben echt super gevoelig voor geluid, wordt wakker van alles. Als ik al in slaap val word ik wakker als ie klaar is van de 3 piepjes :9

Slaap sowieso maar 4 uur per nacht, dus doe er alles aan om dat ook echt te halen.

Doe het ook vaak als ik naar de winkel ga, kom ik thuis is ie klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

We hebben een vaatwasser van Siemens uit de topklasse en deze doet per beurt in de ecostand ongeveer 1 kWh. Water meten kan ik niet, maar veel is het verder niet. Indien ik dat vergelijk met de handwas kost me dat ook warm water, maar vooral tijd. De vaatwasser is overigens ook de vieze vaatbundel ipv het aanrecht en de vaatwasser is ook ons droogrek.
Misschien niet helemaal duurzaam maar er zit voor ons vrijwel geen winst te boeken op dit onderdeel.

De 1 kWh komt trouwens van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Delerium schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:17:
We hebben een vaatwasser van Siemens uit de topklasse en deze doet per beurt in de ecostand ongeveer 1 kWh. Water meten kan ik niet, maar veel is het verder niet. Indien ik dat vergelijk met de handwas kost me dat ook warm water, maar vooral tijd. De vaatwasser is overigens ook de vieze vaatbundel ipv het aanrecht en de vaatwasser is ook ons droogrek.
Misschien niet helemaal duurzaam maar er zit voor ons vrijwel geen winst te boeken op dit onderdeel.

Vaatwasser is volgens mij altijd minder, die van mij gebruikt 8 liter, volle wasbak is dat al denk ik?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karp
  • Laatst online: 20:48
Het onderwerp "minen" in een topic over duurzaamheid vind ik een opmerkelijke combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Karp schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Het onderwerp "minen" in een topic over duurzaamheid vind ik een opmerkelijke combinatie.
Ah zo, ja weet je hoe duur die videokaarten waren, ik wilde 1/3e terugverdienen.

Ik dacht duurzaam als in zo goedkoop mogelijk leven kosten/baten, maar duurzaam als in zo min mogelijk energie verspillen dan is dat not done nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JDx schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Vaatwasser is volgens mij altijd minder, die van mij gebruikt 8 liter, volle wasbak is dat al denk ik?
altijd is wel heel erg vaak, maar ik ben al 7 liter kwijt voordat het warme water in de keuken is.. :+ alles afspoelen/afwassen en naspoelen gaat niet lukken met 1 liter water

En puperkinderen heb ik niet, dus truus blijft lekker draaien. (met beetje wasmiddel in de voorwas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JDx schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:24:
[...]

Ah zo, ja weet je hoe duur die videokaarten waren, ik wilde 1/3e terugverdienen.

Ik dacht duurzaam als in zo goedkoop mogelijk leven kosten/baten, maar duurzaam als in zo min mogelijk energie verspillen dan is dat not done nee.
je hebt vele vormen van duurzaamheid. maar zo goedkoop mogelijk leven is er zelde 1 goedkoop is bijna nooit duurzaam, meestal wel planeet verwoestend en/of mensen uitbuitend. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:28:
[...]

je hebt vele vormen van duurzaamheid. maar zo goedkoop mogelijk leven is er zelde 1 goedkoop is bijna nooit duurzaam, meestal wel planeet verwoestend en/of mensen uitbuitend. :+
Ik stop ermee als ik de betalingsdrempel heb gehaald :+

Maar goed, gamen trekt ook 300watt ofzo de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:25:
[...]

altijd is wel heel erg vaak, maar ik ben al 7 liter kwijt voordat het warme water in de keuken is.. :+ alles afspoelen/afwassen en naspoelen gaat niet lukken met 1 liter water

En puperkinderen heb ik niet, dus truus blijft lekker draaien. (met beetje wasmiddel in de voorwas)
Wat ik ook vaak doe is gewoon afspoelen en weer gebruiken, doe gewoon 3 dagen met 1 glas/kopje/bord. Tenzij er echt zooi op zit. Vaatwasser draait maar eens per week.

Wasmachine eens in de 2 weken nee dat is niet waar, ene week 60, andere week kort 30 voor tshirts enz.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 29-01-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@IvoB2
Jij gebruikt verkeerde middel, die tabletten werken zelfs in koud water.
Ben nu aan derde machine bezig voor 2 jaar, vorige twee beide 12 jaar en niks wat dicht slibt,of vast gaat zitten, ik was altijd op 30 graden, en er gaan gewoon vette pannen in, niks afspoelen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Anti duurzaam is ook duurzaam

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ik heb nog even gekeken in de manual van de vaatwasser. Eco is 0.93kWh en het korte programma 0.5kWh. Allebei 9 liter.
Dus eco is niet altijd beste stand. Maar korte programma kun je niet altijd gebruiken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
!null schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:53:
Ik heb nog even gekeken in de manual van de vaatwasser. Eco is 0.93kWh en het korte programma 0.5kWh. Allebei 9 liter.
Dus eco is niet altijd beste stand. Maar korte programma kun je niet altijd gebruiken.
Sommige apparaten gebruiken kort voor licht vuile vaat, andere gebruiken kort in vorm van turbo stand met veel vermogen.
Dus goed het boekje lezen in dit geval.
Het aller zuinigste is natuurlijk met sensors die het vuil meten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gem 5 jaar, vastzitten van de pompen en vlotters en dichtslibben van de leidingen
Gemiddeld 5 jaar doen met een vaatwasser? :?
Dat klinkt toch echt als achterstallig onderhoud of verkeerd gebruik.

Misschien gebruik je te veel of te weinig detergent? Te weinig zout?
Gooi je pannen druipend van het vet erin? Zeef regelmatig schoonmaken?
Om de maand een reinigingsprogramma met product (of soda/azijn cyclussen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

!null schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:53:
Dus eco is niet altijd beste stand.
Dit, inderdaad. Altijd nakijken in de handleiding.
Mijn wasmachine bvb. verbruikt in eco-stand een paar liter water minder, maar wel 30% meer elektriciteit 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik denk dat het wel kan lonen om een vaatwasser te kopen die iets duurder is.
Net even gekeken, mijn Miele houdt het water- en elektriciteitsverbruik bij.
Ik heb de teller gereset in oktober 2020, dus ~480 dagen tot nu.
De machine draait om de 1 à 2 dagen, enkel als hij vol is.

Totaal: 198 kWh en 2354 liter water.
Gerekend aan ~400 wasbeurten, is dat 5.9 liter en 0.495 kWh per beurt (altijd eco programma).
Daarvoor kan ik het echt zelf niet met de hand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
@IvoB2
Ok. Loopt hier maar een drie keer per week.
Soda passen we trouwens ook toe op de wasmachine. Loopt (LG inverter) ook al probleemloos sinds 2014 en temperatuur - op een uitzondering na - op 20 en 40°C, waarbij 40°C het meest gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Delerium schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:17:

Eveneens inbouw Siemens vaatwasser, maar niet uit de topklasse.
Verbruik schommelt idd rond 1 kWh en water rond de 9 liter.
In vergelijking met handwas verspil je ook geen water om de vuile boel eerst af te spoelen (een vaatwasser werkt efficiënter op vuile vaat wegens hechting enzymen) en handdoeken (die daarna ook weer gewassen moeten worden).
Factcheckers heeft dat hier trouwens eens proefondervindelijk uitgezocht.. In gebruik (energie en water) won de vaatwasser het altijd. Stemt overeen met mijn eigen metingen (en vind van mezelf dat ik best wel heel zuinig kan afwassen met de hand).
Wij hebben ook een open keuken dus gebruikt bestek onmiddellijk in de vaatwas is voor ons ook een extra voordeel. Meestal ook geen zin om na elke maaltijd onmiddellijk een handafwas te doen. En spaar je het op zitten we er de ganse dag op te kijken. Om van de geurhinder nog maar te zwijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 29-01-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:57:
Gemiddeld 5 jaar doen met een vaatwasser? :?
Dat klinkt toch echt als achterstallig onderhoud of verkeerd gebruik.

[..]

Om de maand een reinigingsprogramma met product (of soda/azijn cyclussen)?
Ja, en dan specifiek dat laatste, denk ik. Dat had je voor de zéér ECO programma's werden ingevoerd niet nodig.

Het zit inderdaad ook op onze (na 13 jaar) nieuwe machine. Geen idee eigenlijk of 't tweemaandelijks zou moeten (oeps..). Maar doe je het nimmer - en draai je wel altijd eco stand - dan verbaast het me niet dat de levensduur slechts ca. 5 jaar blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

In de winter, waarom niet? Het helpt ook gewoon bij het warmhouden van je huis.
reneeke1970 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:11:
[...]

En even een scheutje poeder erbij. Sinds ik dat doe veel betere resultaten:

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:34
Erasmo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:28:
[...]

In de winter, waarom niet? Het helpt ook gewoon bij het warmhouden van je huis.

[...]

En even een scheutje poeder erbij. Sinds ik dat doe veel betere resultaten:

[YouTube: Detergent packs are kinda wishy-washy (Dishwashers Explained)]
Er zijn betere manieren dan verwarmen met COP < 1 ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Niet als het centjes oplevert en de warmte een restproduct is. Voor een kamer waar anders een elektrisch kacheltje aanstaat zodat de hele CV niet aan hoeft is het een prima oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Joris748 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:06:
[...]

Er zijn betere manieren dan verwarmen met COP < 1 ;)
En wat als je dit gebruikt als de bron van een WP ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Slonzo schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:07:
Ik denk dat het wel kan lonen om een vaatwasser te kopen die iets duurder is.
Net even gekeken, mijn Miele houdt het water- en elektriciteitsverbruik bij.
Ik heb de teller gereset in oktober 2020, dus ~480 dagen tot nu.
De machine draait om de 1 à 2 dagen, enkel als hij vol is.

Totaal: 198 kWh en 2354 liter water.
Gerekend aan ~400 wasbeurten, is dat 5.9 liter en 0.495 kWh per beurt (altijd eco programma).
Daarvoor kan ik het echt zelf niet met de hand :P
In de veronderstelling dat de interne tellers van de Miele correct meten (MID tellers?) is dat inderdaad een extreem laag verbruik. Afhankelijk van waar je je energie (net, zonnepanelen,...) en water (leidingwater, regenwater,...) betrekt ook zeer duurzaam.
Of het economisch rendabel is hangt gewoon van de intensiviteit van het gebruik af, het prijsverschil tussen de aankoop van een Miele (doorgaans niet de goedkoopste machines) en een ander merk. Wanneer je bv. het grootste deel van het jaar energie uit de zonnepanelen haalt en regenwater gebruikt is het verschil in kostprijs van eventueel meerverbruik energie en water al een stuk lager.

Maar inderdaad, het zal zelden zijn dat je dat resultaat gaat verbeteren met een handwas met hetzelfde eindresultaat.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 31-01-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:00
twain4me schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Heb je dus 7 liter om alles voor te spoelen!!
:)

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CvP_tweakers schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:25:
[...]

Heb je dus 7 liter om alles voor te spoelen!!
:)
zou kunnen, maar dat is koud. ik prop het wel gewoon in de vaatwasser, ik leef niet in de middeleeuwen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:00
twain4me schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:31:
[...]

zou kunnen, maar dat is koud. ik prop het wel gewoon in de vaatwasser, ik leef niet in de middeleeuwen. :+
Je bevindt je hier in "de Duurzame kroeg"

Wat is er "duurzaam" aan deze bijdrage?????

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

CvP_tweakers schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:55:
[...]

ik gebruik minder water dan met de hand afwassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
CvP_tweakers schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:55:
[...]

't is toch de kroeg -> ff stoom afblazen na een dag hard duurzaam zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Team Welles

@CvP_tweakers om een herhaling van zetten te voorkomen, begin een paar dagen terug :)
ericplan in "De Duurzame Kroeg deel 4"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:02
Gwaihir schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:00:
[...]

't is toch de kroeg -> ff stoom afblazen na een dag hard duurzaam zijn?
Als je stoom afblaast bij de afwas, kan het ook met koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:03
Ondertussen in Noorwegen...
Ingezonden brief uit de Duitse FAZ.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQZtgs0pOtPTAcB9XOvV_062_RA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pZhVUoE3mK3cTHYAvwCT7QWA.png?f=fotoalbum_large

link met vertaling (iets naar onderen scollen)

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:34
Tja, die oplossing is niet zo heel moeilijk. Tarief voor de Noren weer terug naar kostprijs (op basis van waterkrachtcentrales) en tarief voor export afhankelijk van de beurs.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Aanpassing van mijn kant:
Joris748 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:45:
Tja, die oplossing is niet zo heel moeilijk. Tarief voor de Noren weer terug naar [oude] kostprijs (op basis van waterkrachtcentrales) en tarief voor export afhankelijk van de beurs.
Het tarief was altijd al op die beurs gebaseerd. Dat is wat hij beschrijft. De nieuwe exportmogelijkheden veranderen die vrije markt alleen enorm.

Je zou wel kunnen zeggen dat de aloude prijs kennelijk voldoende was voor de Noorse energiemaatschappijen en dus als nieuwe gereguleerde binnenlandse prijs ingevoerd kan worden.

Vervolgens mag je je wel afvragen of het handig is zo'n pocket met goedkope stroom nog tientallen jaren ongewijzigd te laten bestaan. Het stimuleert geen goede isolatie, gebruik van warmtepompen e.d. en wel de vestiging van energieverslindende industrie / dienstverlening (is een datacenter industrie??). In het algemeen geloven we dan toch dat een min of meer vrije markt op lange termijn het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Verplaatsen van TataSteel, ThyssenKrupp en Aldel naar Noorwegen als daar de kostprijs van elektriciteit en waterstof zo laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat is idd de vraag - is het efficienter om de fabrieken naar de plek te verplaatsen waar de energieproductie zit (zodat je de andere inputs en het eindproduct moet gaan vervoeren en alle werknemers naar de "middle of nowhere" moet sturen), of naar de plek waar de afnemers zitten (waardoor je de energie moet transporteren)?

Diezelfde afweging geldt overigens al honderd jaar, ook met olie, gas, etc. Er is niet echt een universeel antwoord, het verschilt per geval. Wat de doorslag geeft, scheelt ook per energiedrager: electriciteit is geweldig duur om van A naar B te transporteren, een pijplijn voor gassen of vloeistoffen is enorm veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IJsland heeft inderdaad om die reden een levendige aluminiumindustrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dreamvoid schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:30:
vloeistoffen is enorm veel goedkoper.
dus in gesmolten vorm door een buis transporteren naar hier >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Shell en CCS werkt dus niet (goed)

https://www.cnbc.com/2022...-captures-study-says.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:27
FransvWoerkom schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:08:
Verplaatsen van TataSteel, ThyssenKrupp en Aldel naar Noorwegen als daar de kostprijs van elektriciteit en waterstof zo laag is.
En wat dacht je van al die datacenters, er kan beter een glasvezel kabeltje over de zeebodem als dikke stroomkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
DjAntoon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:11:
[...]

En wat dacht je van al die datacenters, er kan beter een glasvezel kabeltje over de zeebodem als dikke stroomkabel.
Ja, ik heb ook nooit begrepen waarom de servers van tweakers.net in Amsterdam staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:38:
Ja, ik heb ook nooit begrepen waarom de servers van tweakers.net in Amsterdam staan ;)
Wellicht had de server admin een vriendinnetje in Nederland of zo? *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

DjAntoon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:11:
[...]

Bij een datacenter is lag ook een issue, vergeet niet dat Nederland een goede internet infrastructuur heeft(AMS-IX) en goed bereikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:46

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zie bij steeds meer huizen naast zonnepanelen een airco, opzich een prima optie. Helaas in onze geval niet echt haalbaar. (rijtjes woning) Bijverwarmen kan natuurlijk ook op andere manieren, is een electrisch kacheltje een optie? Heb momenteel iets van 400-600W over. Bestaat hier iets voor? Heb nog op zolder een oliekachel staan, echter is deze kwa wattage lastige te regelen. (3 standen, 600/900/1200W)

Hoe gaan jullie hiermee om? Gas besparen is altijd welkom. :>

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Harmen schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:06:
Zie bij steeds meer huizen naast zonnepanelen een airco, opzich een prima optie. Helaas in onze geval niet echt haalbaar. (rijtjes woning) Bijverwarmen kan natuurlijk ook op andere manieren, is een electrisch kacheltje een optie? Heb momenteel iets van 400-600W over. Bestaat hier iets voor? Heb nog op zolder een oliekachel staan, echter is deze kwa wattage lastige te regelen. (3 standen, 600/900/1200W)

Heb je nu CV? Steek ergens een verwarmings element in je systeem en maak zo je stroom op.
Klein 300 watt element onder in een radiator bv

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reken het vooral eerst even uit. ja gas is duur maar je krijgt ook vrij veel geld voor een kWh terugleveren
1m3 gas => 8.5 kWh
Ik snap niet waarom je bij en rijtjes woning geen buiten unit kan plaatsen, maar zelfs als dat geen optie is kan je nog altijd een monoblock binnen plaatsen met 2 roosters op de gevel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43

tja tegen een optie die een COP van 4 haalt is niets opgewassen.
ik vervang nu 600m3 gas voor 1200kWh.
door prijs verschil tussen die 2 is dit aardig effectief.
(1m3 gas = 1,80€ 2kWh = 0,84€ )
door dat ik ook nog stroom heb van zonnepanelen(die al voorbij de TVT zijn) is dit spekkoper.

gebruik je dan een COP 1 elektra kachel.
dan heb je voor 600m3 gas een 8x nodig, dus 4800kWh.
(a @twain4me gebruikte de 8,5x mag ook, het is 9,2-9,6kWh per m3 gas, maar gasketel niet 100% effectief, en dan kom je ergens uit rond de 8-8,5x ;) )
en dat is eigenlijk al een heel veel, dan kan ik nooit genoeg kWh meer van mijn dak halen.
laat staan dat het goedkoper is. ;)

ik zou eens beter rond zoeken af je niet iets kunt vinden wat toch kan met je huis.
ik ken geen rijtjes woningen die niet een airco of warmtepomp kunnen hebben. ;)
reneeke1970 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Heb je nu CV? Steek ergens een verwarmings element in je systeem en maak zo je stroom op.
Klein 300 watt element onder in een radiator bv
ik heb nog geen leuke elementen kunnen vinden die in een radiator passen en maar 300W zijn.
welke bedoel je eigenlijk?
zou wel gaaf zijn voor de bij verwarming van het toilet. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 02-02-2022 12:32 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj

Als je stroom over hebt, kun je een paar dingen doen. Stroom zomaar verbranden met COP=1 in een verwarmingselement is daarvan ongeveer het slechtste idee. Bovendien heeft dat alleen zin zolang er nog saldering is.
Ik begrijp niet waarom je geen airco kunt installeren. Dat is de makkelijkste en efficiëntste manier om flink op je gasrekening te besparen zonder dat het enorm veel stroom kost. En dat kan ook gewoon in een rijwoning.
Met een Lucht/Water warmtepomp kan het theoretisch nog iets efficiënter, maar dan moet je wel overal vloerverwarming hebben, en de investering ligt veel hoger.

Als je bovenstaande niet wilt, kun je beter gewoon op gas blijven stoken en je overschot PV aan een stroomleverancier verkopen. Engie betaalt momenteel nog 39.4 ct/kWh voor je overschot, dus dat kan nog wel uit.

Gasprijzen liggen nu rond de € 1.80 per kuub, dus zo'n 22 ct per kWh warmte. Ondanks de hoge gasprijzen is dat altijd nog bijna de helft minder dan de 39.4 ct die Engie betaalt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb net vorige maand 5k geinvesteerd in zonnepanelen, nu even weer rustig aan. ;) Vandaar de vraag, een andere manier van verwarmen is de volgende stap. Vind een airco nou niet echt een aanwinst kwa uitstraling.

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Harmen schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:12:
Heb net vorige maand 5k geinvesteerd in zonnepanelen, nu even weer rustig aan. ;) Vandaar de vraag, een andere manier van verwarmen is de volgende stap. Vind een airco nou niet echt een aanwinst kwa uitstraling.
lol, geniet eerst eens van de opbrengst, die je nog niet hebt gehad.
wintermaanden het is niet echt een opbrengst om over te juichen. ;)

kijk ook niet alleen naar airco's.
(kunnen ook mooi zijn hoor, maar dat kost wel wat extra.)

maar kijk ook eens naar warmtepompen.
ik heb er zelf 1 op zolder, dus daar zie je niks van. ;)
(niet dat ik hem wil aanraden, zitten voor en nadelen aan.)
maar vele andere oplossingen mogenlijk.

mensen die alleen maar iets vinden in de trant: vooringenomenheid.
die mogen van mijn hun eenzaamheid ergens anders oplossen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Harmen schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:12:
gewoon lekker de surplus verkopen aan je energie leverancier en volgend jaar koop je zoiets

Afbeeldingslocatie: https://be.trotec.com/images/binnen-en-buitenaanzicht-7866.jpg

@reneeke1970 gaat er van op vakantie, ik koop er een laadpaal van en jij een wamtepomp ;) allemaal gesponserd door eneco en kornuiten :+ er zijn trouwens niet heel veel rijtjes woningen met uitstraling anders dan Meh, valt doorgaans niet veel aan te verpesten >:) :9

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 02-02-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Andrehj schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:39:
[...]

Met een Lucht/Water warmtepomp kan het theoretisch nog iets efficiënter, maar dan moet je wel overal vloerverwarming hebben, en de investering ligt veel hoger.
Je moet helemaal geen vloerverwarming hebben om een L/W warmtepomp te installeren.
Sinds 2013 maak ik al SWW met de WP en verwarm ik de ganse woning met een multisplit L/W WP.
En dit bewust zonder vloerverwarming maar met ventilo convectoren.
Als je toch al radiatoren hebt hangen en ze kunnen met ZLT aanvoertemp. niet genoeg vermogen leveren kan je deze gemakkelijker vervangen door ventilo convectoren dan je hele vloer te gaan opbreken, extra isoleren , vloerverwarming aan te brengen en een nieuwe vloer aan te leggen. Het buizenwerk van de voormalige radiatoren kan je dan gewoon hergebruiken. Je moet alleen de gasketel vervangen door een WP en de radiatoren door ventilo convectoren. Ventiloconvectoren heb ik trouwens alleen in de leefruimte en gang hangen. In de slaapkamers hangen er L/L units en in de badkamer een oversized badkamerradiator (op dezelfde L/W WP buitenunit).
Reden dat ik bewust niet gekozen heb voor vloerverwarming is de inertie van vloerverwarming (gaat slecht samen met andere verwarmingssystemen) en dat er niet genoeg ruimte onder de vloer was om optimaal te isoleren voor isolatie + vloerverwarming.
Nog steeds geen spijt van deze beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:55
twain4me schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:29:
[...]

gewoon lekker de surplus verkopen aan je energie leverancier en volgend jaar koop je zoiets

[Afbeelding]

@reneeke1970 gaat er van op vakantie, ik koop er een laadpaal van en jij een wamtepomp ;) allemaal gesponserd door eneco en kornuiten :+ er zijn trouwens niet heel veel rijtjes woningen met uitstraling anders dan Meh, valt doorgaans niet veel aan te verpesten >:) :9
Welke airco is dit :)?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon

Is een monoblock airco wel een optie? De mijne maakt wel veel lawaai, maar aan de buitenkant zijn er enkel 2 roosters. (In de muur) De winst in rendement is wel aanzienlijk. Ik heb een coolbuddy maar die zou ik niet direct aanraden.

[ Voor 3% gewijzigd door DjAntoon op 02-02-2022 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
[...]
Als je bovenstaande niet wilt, kun je beter gewoon op gas blijven stoken en je overschot PV aan een stroomleverancier verkopen. Engie betaalt momenteel nog 39.4 ct/kWh voor je overschot, dus dat kan nog wel uit.
Engie Opgewekt 1 jaar, gisteren ingegaan: (500 euro bonus aan einde contract)
Teruglevertarief normaal: €0,64297
Teruglevertarief dal: €0,47145

Gas €2,12718

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

weet ik ut.. gewoon een plaatje van google van een monoblock (binnen)

https://be.trotec.com/nl/...-pac-serie/pac-w-2600-sh/

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 02-02-2022 14:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Excuus, onjuist geplaatst.

[ Voor 93% gewijzigd door Sjamo op 02-02-2022 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Het kan wel, maar mijn budget laat het nu niet toe. Vind een split unit niet echt mooi.
Een monoblock zou nog een optie zijn inderdaad.

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjAntoon
Dan word het gewoon die olie gestookte elektrische kachel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Harmen schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:36:
Het kan wel, maar mijn budget laat het nu niet toe. Vind een split unit niet echt mooi.
Een monoblock zou nog een optie zijn inderdaad.
Bij een split unit staat het technisch gedeelte dat omvangrijk is en lawaai produceert toch juist buiten de woonruimte en kan je in de woonruimte een unit kiezen naar eigen smaak?
Mijn L/L binnenunit is ingebouwd in het plafond en valt nauwelijks op. De L/W binnenunits hebben een slank design en zijn mat zwart afgewerkt. Smaken verschillen. Net bij een split unit kan je de units waar je op kijkt maximaal naar eigen smaak aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De Innova 2.0 is ook wel een mooie, loopt tot -7 op de compressor en is ook met hulpverwarming te krijgen.

rweust in "Innova 2.0 monoblock airco"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Even vooruit denkend voor onze situatie: ik heb nu stadsverwarming met normale convectoren. Die circuleert loeiheet water, en daar heb ik volgens mij niet echt invloed op. Kunnen dit soort lage temperatuur convectoren daar ook mee omgaan?

Ik vraag het, omdat dat dan de mogelijkheid zou bieden geleidelijk, ruimte voor ruimte of verdieping voor verdieping de convectoren te vervangen, en dan uiteindelijk een warmtepomp te plaatsen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je kan dan beter eerst onderzoeken of je niet beter ventilo's op je convectoren plaatst ipv de volledige convectoren te vervangen.
De bedoeling van de ventilo's is juist dat ze het vermogen van de (bestaande) convectoren verhogen zodat je eenzelfde warmteafgifte kan bekomen met een lagere aanvoertemperatuur.
Ik werk gewoon met standaard Jaga convectoren. De DBE ventilo's maken het juist mogelijk de omvang van de convectoren kleiner te houden bij een lagere aanvoertemperatuur (27-35°C) en toch hetzelfde warmtecomfort te ervaren. De DBE's plaats je gewoon bovenop de convectoren en de stuurunit klem je tussen de bovenzijde van de unit.
Je moet wel een stopcontact of stroomtoevoer in de buurt van iedere convector hebben want de ventilo's hebben stroom nodig om te werken.

Zonder ventilo's zouden ofwel de convectoren groter moeten zijn of een hogere toevoertemperatuur hebben.
Je kan ook van een ander merk ventilo's kopen die je op bestaande convectoren kan plaatsen om hun rendement te verhogen.

Of dat mogelijk is met je bestaande convectoren kan je alleen weten als je een warmteberekenng maakt.
Ze moeten geschikt zijn om bij een lagere anvoertemperatuur van de WP nadien, eventueel met ventilo's, voldoende warmte af te geven.
Nieuwe convectoren, eerst zonder ventilo's, kunnen wel heter water aan. De vraag is dan of ze dan genoeg warmte produceren. Ze moet immers correct gedimensioneerd zijn op hun toekomstige taak => voldoende vermogen afgeven bij een lagere temperatuur.

De Jaga convectoren kunnen zowel werken met een (condenserende) gasketels als een stookolieketen en bij een upgrade naar WP en DBE/DBH ventilo's met de lagere aanvoertemp van een WP.
Over warmtenetten spreek ik me echter niet uit. Geen ervaring mee. Zelfs geen idee wat de aanvoertemperatuur van dat water is.

[ Voor 74% gewijzigd door IvoB2 op 02-02-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
IvoB2 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:52:
Je moet helemaal geen vloerverwarming hebben om een L/W warmtepomp te installeren.
Dat beweer ik ook nergens. Want ik schreef letterlijk:
Daar staat alleen maar dat als je met een L/W warmtepomp efficiënter wilt zijn dan een L/L warmtepomp (een airco dus), dat je dán vloerverwarming nodig hebt.
Ik heb nergens geschreven dat je altijd vloerverwarming moet hebben voor een L/W warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klein WTF momentje daarnet. De aardlekautomaat waar de zonnepanelen op zitten was uitgevallen. En ik maar denken waarom ik gisteren 0 opbrengst had. Ik dacht dat dit kwam door het deprimerende weer van gisteren.

Maar dus vandaag met volop zon dus ook 0 opbrengst.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:25
@JeroenH Weet je al wat je huidige benodigde warmteafgifte is?
Ik bedoel het volgende:
als je continu meet wat de temperatuur van de convector is, dan weet je de gemiddelde temperatuur van de convector gedurende dag versus de buitentemperatuur.
Wellicht heb je nu maar 300 minuten per dag een hoge temperatuur van de convector bij Tbuiten=0.
Met een warmtepomp kan je 24*60=1440 minuten per dag een lagere temperatuur realiseren.
Maar wellicht heb je dan dezelfde afgifte... (zeker met wat DBE / ventilatoren)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Pagina: 1 ... 49 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.