Ik ben ook reservehollander/microgolfgebruiker. En ik ben helemaal akkoord dat er een grote mentaliteitswijziging moet komen, of dat er levensstijlen dienen te veranderen. Maar je praat hier een beetje naast de kwestie vanop je gouden troon. Ik meet alles, doorgedreven en nauwgezet. Ik probeer mijn piekverbruik al terug te dringen als oefening op het capaciteitstarief, evenals mijn totaalverbruik (als oefening op een minder magere portemoneeIvoB2 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:44:
Als ik nog goed kan volgen is HyperBart ook woonachtig in Vlaanderen.
Bij de invoering van het capaciteitstarief wordt in Vlaanderen gelijktijdig het dal- en piektatief bijna gelijk getrokken. Je kan dan maar beter je wasjes en verwarming - indien je zonnepanelen hebt - laten draaien tijdens de daguren. Met zonnepanelen worden dat dan de nieuwe daluren.
Al een ander uitgangspunt dan in NL dus.
Het loopt net allemaal zo snel als je het in real time meet. Je moet het meten en niet gissen over wat het doet.
En als je het gemeten hebt kan je maar beter tijdig permanente maatregelen nemen om gelijktijdig opstapelend energieverbruik te voorkomen. Is inderdaad in het begin wat moeilijker dan achter de eiten blijven aan te hollen maar op termijn wordt het er echt wel veel gemakkelijker door en ben je niet meer zo afhankelijk van de steeds wijzigende maatregelen genomen door derden.
EV-laden is inderdaad een vermogensafnemer die soms voor problemen kan zorgen. Om dat op te lossen zal je al heel creatief moeten zijn. Of gewoon, indien mogelijk, andere keuzes dienen te maken.
Voor ieder probleem bestaat een oplossing. Dat is iets anders dan dat iedere oplossing de gemakkelijkste weg is. De gemakkelijkste weg kost op termijn ook geld. Meestal meer dan in het begin een tijdje stevig doorbijten.
Ik kan hier uiteraard ook mijn lange kwartierverbruiken gaan posten maar daar heeft een ander weinig aan.
Heeft meer met levensstijl en keuzes te maken dan met technieken. En niet iedereen kan en wil dezelfde keuzes maken. Dat leidt tot uitersten en alles daartussen.
Daarnaast wil ik net aanhalen dat het soms écht wel moeilijk is om 'hoge' pieken te vermijden. Je kan best je wasmachine laten draaien als je zonneoverschot hebt, ook al is dat enorm onvoorspelbaar. Maar hoe je dat doet terwijl je 5 dagen op 7 een goeie 9 à 10 uur van huis bent, net terwijl je panelen terugleveren... ? Je kan in de winter je zonneboiler 's nachts laten opwarmen. Dat is laaghangend fruit. Maar daarnaast heb je in de winter geen opbrengst van je panelen, dan moet je de elektrische/warmtepompverwarming uit gaan zetten wanneer je wil gaan koken, en aan je partner verkocht krijgen dat het turboknopje op die dure nieuwe inductieplaat niet gebruikt mag worden, en dat ze de groenten pas mag stoven nadat de patatten gekookt zijn (zonder turbo) terwijl ze staat te bibberen in een koude keuken bij 0 graden buiten. Ohja en er is ook geen warm water om een pan af te wassen, want de keukenboiler mocht ook niet opgewarmd worden want de verwarming draait + de wasmachine moest draaien terwijl er zon was

Er is momentel amper tot niks op de markt om zware verbruikers slim te sturen. Zie je de gemiddelde Vlaming zich al bezig houden met zo'n dingen? Die heeft geen flauw benul of 'ie 0.5 of 5kW aan het verbruiken is, en dat zijn jaartarief daar impact van ondervindt. Ik ben er erg mee begaan, en zelf ik vind dit soort zaken al redelijk verregaand. Kom je thuis na een drukke dag op 't werk, mag je beginnen met je kinderen en elektriciteit te micromanagen... Jan Modaal zal het worst wezen, die klaagt een paar dagen na de eindafrekening, maar tikt dan gewoon een paar honderd euro extra af, haalt z'n schouders op en gaat door met z'n leven. En ondertussen worden iedereen toch lekker van de mazout/gas naar de warmtepompen gepushed

Maar goed, ik wil dat allemaal niet als excuus gebruiken, ik probeer sowieso mijn steentje bij te dragen. Het is soms gewoon te makkelijk om vanuit je eigen situatie te projecteren. Ik hoop momenteel dat de (voor mij) onvermijdelijke winterpieken sterk uitgemiddeld gaan worden door een 'laag' verbruik in de zomer dankzij de zonnepanelen. Maar het is me niet geheel duidelijk of het minimumtarief van 2.5kW gewoon als eindgetal gehanteerd wordt, of dat de jaarpieken berekend worden door 2.5kW als minimum maandvermogen te hanteren?
Misschien duidelijker met een voorbeeld.
JAN-FEB-MRT-APR-MEI-JUN-JUL-AUG-SEPT-OKT-NOV-DEC
De jaarpiek is dan het...
Scenario A: gemiddelde van 6 - 5 - 4 - 3 - 2- 0.5 - 0.5 - 0.5 - 1.5 - 3 - 5 - 6 (echte maandpieken)
Scenario B: gemiddelde van 6 - 5 - 4 - 3 - 2.5 - 2.5 - 2.5 - 2.5 - 2.5 - 3 - 5 - 6 (min. 2.5kW maandpieken)
Fictieve getallen, maar is het scenario A of B?
Want A = 3.08kW, terwijl B = 3.7kW. Ik weet niet of/hoe er afgerond wordt, maar dat kan toch best een verschil zijn...