Je kan het een gek idee vinden maar ik heb me al vaker afgevraagd waarom in een modern huis niet een "koude" leiding ligt en een "warme" leiding en dan een centrale warmtepomp. (zal wel met kosten en leidingen en haalbaarheid te maken hebben).
Maar als je daar eens over nadenkt: koelkast voert warmte af, droogkast voert warmte af, boiler neemt warmte op, een ventilatie unit neemt warmte en koude (en wisselt die zelf, ok), een airco neemt warmte of koude, een zwembad moet verwarmd worden.... Zou toch mooi zijn als dat op een warmte/koudecircuit hangt?
Joris748 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:21:
[...]
Misschien kun je softwarematig het maximale laadvermogen van je laadpaal (laten) begrenzen?
Al vraag ik me af hoeveel zin dat heeft. Heb een laadpaal met loadbalancing. Stel dat ik die permanent begrens op 3x10A, trekt de rest van de apparaten en warmtepomp de resterende 3x15A niet nog alsog vol?
Belangrijkste wat ik zou moeten zien te voorkomen is laden van auto en gebruik van elektrisch element van WP op hetzelfde moment.
Ja dat kan, maar je zou er van verschieten:
Laden kan stoppen of starten, maar als je laadt is het altijd met minimaal 6A en dat op 3 fases OF je moet fases uitschakelen maar niet iedere auto vindt dat leuk TIJDENS het laden, dus je moet de laadbeurt dan stoppen best.
Maar neen, zoals iemand hieronder al aangaf: als je digitale meter weet dat hij 3 x 16A beschikbaar heeft en je WP gaat aan dan zal je laadpaal (die met een draadje aan je DM hangt) terug moduleren of helemaal uitschakelen.
reneeke1970 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:25:
[...]
Als je overdag accu vol krijgt, kun je er snachts 5 kWh uit halen, met een verschil van 20 cent inkoop of verkoop stroom is dat een euro per dag. Dit hooguit 200 dagen per jaar is 200 euro per jaar. Accu kost 7000 dus tvt is 35 jaar, best vervelend als levensduur maar 15 jaar is, als je het al haalt met telkens volledig leeg trekken.
Dus het zou best eens kunnen dat een aggregaat op LPG goedkoper is haha
Klopt helemaal @
reneeke1970 
. Maar bij ons komt daar ook nog die piektarieven bij.
Nu reken je wel wat snel in die 200 dagen, ik baseer me liever op een percentage en statistieken rond verhoging zelfconsumptie door batterij.
Ik ben "ne freak", ik heb van 4 familieleden of vrienden de digitale meter in Mijn Fluvius zitten, daar valt je mond van open, de kosten die dat gaat veroorzaken.
IvoB2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:29:
[...]
Hier volg ik even niet.
Wat bedoel je met de volle pot? Is dat de prijs die je betaalt voor afname?
In dat geval is de prijs van je direct verbruik toch niet de prijs van de volle pot maar de prijs van afname minus injectietarief. Had je de opgewekte prijs niet onmiddellijk verbruikt had je immers deze eerst geïnjecteerd, er een injectievergoeding voor gekregen en later tegen de volle prijs terug afgenomen.
Met een vast tarief is dat redelijk eenvoudig te berekenen want afnameprijs en injectieprijs zijn over een langere periode stabiel. Bij een variabel contract is dat al moeilijker. Dan is de afnameprijs redelijk stabiel maar de injectieprijs schommelt meestal per periode van een maand.
Klopt, dat is wat ik bedoelde, heb ik ergens iets verkeerd geschreven?
Het is inderdaad de delta tussen afname prijs - injectie en dat is je opbrengst per kWh die uit een batterij komt.
Ter info: door gebruik te maken van een accu is mijn zelfconsumptie gestegen van 31% naar +90%.
Wauw, dat is echt heel netjes?! Over welke cijfers spreken we dan? Wat heb je van PV liggen en batterijen?
Zelf vind ik het % zelfconsumptie trouwens minder belangrijk. Het is immers niet moeilijk het percentage direct zelfverbruik te doen stijgen. Hoe lager je productie en hoe hoger je energiebeheften hoe hoger het percentage direct verbruik.
Dat klopt inderdaad ja maar in absolute getallen ben je dan nog altijd veel/meer geld kwijt dan in het salderings/terugdraaiende teller stelsel.
Bij gebruik van een thuisaccu hou je best ook rekening met de verliezen van het systeem. In tegenstelling tot het verbruik van de AC verbruikers direct afkomstig van PV panelen (waar de verliezen rond de 10% schommelen doch door de meeste prosumenten niet gemeten) kan dit via een accu omweg (afhankelijk van de koppeling van de omvormers en hoog- of laagspanningssysteem) oplopen tussen de 20 en 30%.
Met deze hogere verliezen moet je ook rekening houden. Bij eenzelfde verbruik via een accu zal je dus meer moeten produceren om netto hetzelfde te kunnen verbruiken. toh een niet onbelangrijke nuance.
Zeer correct maar dat is wel een moeilijke om te berekenen. Ik hoop met bv. de nieuwe SMA omvormers en DC/DC laden (nog te bezien hoor, ben nog niet zo zeker dat het zo efficient gaat daar) via PV naar batterij zonder over AC te gaan dat die laadverliezen minimaal zijn, ontladen zal door DC/AC wel wat verlies kosten.
Wat betreft het capaciteitstarief. Dat betekent voor een modaal gezin niet veel.
Ik ben daar nog nie zo zeker van eigenlijk.
toch niet om de investering in een accu te rechtvaardigen Het gemiddeld verbruikt hoogste vermogen voor een huishouden is nu berekend op 3.9 kW.
Klopt, maar onderschat niet gemiddelde versus een nog steeds zeer substantieel deel van de bevolking en *haha* niet bestaande middenklasse waar die pieken vlot hoger gaan liggen, al helemaal met warmtepompen en EV's (ja da's nog niet iedereen, kweet het

)
Je moet er om te beginnen al rekening mee houden dat het capaciteitstarief forfaitair tot een ondergrens van 2.5 kW is begrensd.
Klopt, gaf ik ook al aan he(?)
De curve daaronder krijgen, wat met een goed bemeten accu niet moeilijk zou zijn, heeft dus al weinig zin want je betaalt ze toch.
Zeker, maar da's toch absurd, vindt ge dat niet? Een appartementje of blokhut in de ardennen moet dat dan ook betalen? Da's gewoon een verkapte net-belasting dan, geen capaciteitstarief.
Blijft er nog een "gat" van 1.5 kW. Met de nu gecommuniceerde tarieven zou dat op jaarbasis een tariefverhoging van 75 euro betekenen voor eigenaren van een digitale meter (bij de analoge meter is het capaciteitstarief altijd 2.5 kW, ook al ga je er boven). En dan moet je al elke maand van het jaar boven die 2.5 kW gaan. Een prosument zal in de zomermaanden tijdens de dag daar al niet overgaan want de pieken worden dan naar beneden getrokken door de productie van zijn panelen.
Mijn voorlopig beperkte data laat toch wat anders zien. Profiel: single, appartement, met zonnepanelen, in september (toch geen dramatische maand voor PV's): piek van 4.794. Da's dan al iemand die ingelicht is door mij dat hij hier op letten in voorbereiding op CapTarief...
Heb je heel zware verbruikers zal je ook al moeten investeren in een batterij met een zware omvormer. Zoniet kan de omvormer van de accu de hogere vermogens sowieso niet meer volgen en alsnog overschakelen naar het net.
Feit, de grootte van de batterij wordt op een bepaald omslagpunt niet meer belangrijk (dat ligt rond de 5 à 7kWh) wel de Coulomb (het onttrekkingsvermogen per tijdseenheid). Iemand met een batterij van 5kWh die 10kW kan leveren op een omvormer van 10kW is bv. goed af in cap tarief rekening.
Pas op, onderschat niet wat op een avond zoals nu met jonge gezinnen tussen 17h00 en 1830 er aan vermogen wordt gevraagd. Inductievuur aan, microgolf aan en een beetje lampen en "stationair verbruik", dat bedraagt hier op zo een moment al snel 500 à 700W, dan moet ge niet meer al te gek doen om aan pieken boven de 4 te komen.
Ik zie het bv. met vaatwasmachine en droogkast...
En dan moet je er nog rekening mee houden dat na het capaciteitstarief de gezinnen met een digitale meter een vermindering krijgen op het nettarief verrekend op de afgenomen kWh. Hoe meer kWh je afneemt hoe hoger je voordeel dan.
Eenvoudig te bereken zal het dus niet zijn.
Maar als je een accu installeert met het oog op economisch rendement zal dit voor de meeste gezinnen, ook na de invoering van het capaciteitstarief, een tevergeefs streven zijn.
Ik vrees er ook voor inderdaad maar met een verhoging van zelfconsumptie EN wanneer de cap tarieven zo dramatisch zijn als ik denk/dacht dat ze gaan zijn KAN het gaan opleveren, maar 't is te berekenen...
Met een aggregaat maak je heden, ook met de huidige hogere rode dieselprijs, stroom aan tegen ongeveer 20 c€/kWh. Uiteraard zonder rekening te houden met de onderhoudskosten en aanschafprijs van de aggregaat. Voor alle duidelijkheid, ik kan zonder extra kosten een aggregaat aansluiten op mijn accu (draait al in off grid modus en systeem is daar op voorzien) maar doe het uiteraard (nog) niet.
Het was al lachend bedoeld, maar kudo's dat ge er al mee bezig zijt. Care to share uw setup thuis? Ben nog geen "even grote gek" als mij tegengekomen en al helemaal niet iemand die in het in de praktijk heeft omgezet.
Uiteraard heb ik wel o.a. de accupremie van 2550 € en retroactieve warmtepomppremie van 1163 € en premie voor vervroegd plaatsen van digitae meter aangevraagd.
Net zoals bij zonnepanelen is/was er steeds een optimaal investeringsvenster tussen aankoopprij en subsidies. Inliddels zijn voor thuisbatterijen de premies dalend en de aanschafprijs stijgend.

Je investeert beter in nieuwe technologie wanneer de meerderheid ze nog niet wil en de incentives nog redelijk hoog zijn dan op een gegeven ogenblik mee te gaan met de massa. In het laatste geval is het optimum meestal al voorbij.
Check! Helemaal juist, dat zijn ook de mensen geweest die nog GSC's hebben van indertijd

. Ik profiteer nog ff "pruttelend" verder van mijn terugdraaiende teller en laat regelmatig aan Fluvius weten "Digitale meter installeren? Nu?!? Tijdens Corona?!? Maar mevrouw ik ben risicopatient, mijn arme bloedjes van kinderen dan ook nog eens"

.
Ik mag me gelukkig prijzen dat ik mezelf "rijk kan rekenen" door te beseffen dat zonnepanelen de grootste reductie in E-peil was waardoor ik 5 jaar lang geen KI betaal en een kleine subsidie heb gehad omdat ik zo laag zat met mijn E-peil en dit kan combineren met een terugdraaiende teller voor zo lang het nog duurt tot max 2025...
Rijk gaat ge er niet van worden, maar het is toch aangenaam te weten dat mijn "opex kosten gezin" bijzonder laag liggen door PV + een contract nog steeds van 24ct/kWh.
maarten_NL schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:52:
[...]
Elke EVSE is in te stellen om aan de auto te vertellen wat het maximale vermogen is wat die mag trekken. Met loadbalancing wordt die limiet dynamisch omlaag gezet zodra het geïmporteerde vermogen op de P1 poort te hoog wordt.
Als je de max op 10A zet en de WP zou 15A gaan trekken, dan blijft er dus niks over voor de auto. De EVSE communiceert 0A beschikbaar en de auto pauzeert het laden.
Als je een beetje slimme laadpaal hebt en je zonnepanelen wekken stroom op, komt er meer beschikbaar voor de auto.
Met een minimum van 6A he, of hij moet uitvallen. (zie hierboven ook)
IvoB2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:26:
[...]
Het blijft wel een feit dat salderen voor de prosument de goedkoopste methode blijft. Alleen beseffen de meesten niet (of ze trekken het zich niet aan) dat dit ook een kost heeft maar gewoon wordt doorgeschoven naar de "anderen".
Goh ja, ik weet wat je wilt zeggen, maar als je zo in de omgekeerde redenering zou gaan zitten omdat bv mensen GSC's hebben bv en gij en ik niet, daar wordt ge gene "vrolijkere mens" van he. Mensen die het konden doen, tja jammer, niet gespeeld en dus bij voorbaat al verloren. Ik vind het vooral "menselijk erg" voor mensen die het niet kunnen. Ik heb een goed leven, maar je zal maar eens er minder goed voor staan met deze energieprijzen.
https://www.vrt.be/vrtnws...-vlaanderen-5-jaar-later/🍻 schol, kom er ff bij.
road rebel schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:09:
[...]
Dank je voor deze info, zou je een site hebben waar ik de modaliteiten kan terugvinden en (als dat het geval zou zijn) er al iets bekend is voor de andere regio's dan Vlaanderen? Want zit ik hier met een 21kVA fornuis en aansluiting, dat krijg ik niet snel uit een batterij of PV installatie.
Neen helaas, er is relatief weinig bekend buiten de cijfers die @
IvoB2 eerder noemde, ik ben die ook ooit eens tegengekomen maar altijd "hearsay", nergens op een deftig medium of het waren "guesstimates" of voorbeelden wat-als.