Ik heb daarentegen iedere winter alleen maar overmatig last van mijn onderburen. En zeker als het een nat winterseizoen is
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2022 11:44 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2022 11:44 ]
Begrijp ik je goed dat het advies van de WHO niet klopt?FransvWoerkom schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:51:
[...]
Die 0,5m3 is voor ademhaling van schone lucht. De rest zal wel zijn voor roken, koken, vuurtje stoken in een omgeving als Wijk aan Zee. En ik heb niet meegerekend dat het niet lukt om de afgewerkte lucht van de verse lucht te scheiden. Ik kan niet zo snel uitrekenen wat dat verdunnen van gedeeltelijk gebruikte lucht kost en hoeveel je extra in moet laten om zuurstof en CO2 op een aanvaardbaar peil te houden. Dat zou best eens minstens een factor 10 kunnen zijn.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Hier is ie overal 1.90deejeebv schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:47:
[...]
Benzine 5l / 100 km à €2.135 = €0.10675 / km
Electra 15 kWh 100km à €0.45 = € 0.0675 / km.
Ofwel elektrisch rijden is nog steeds goedkoper dan op benzine rijden.
1 PVoutput . Dongen NB
Jerry can is niks, na drie weken niveau 2 cm gedaaldProton_ schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:55:
@reneeke1970 Kan je ergens de benzineprijs ook drie jaar vastzetten? Of hedgen met eigen distillatie?
Je kunt een jerrycan niet eens drie jaar bewaren (nouja, met Aspen wel, maar dan red je het niet met €2/L).
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb met de adviesprijs gerekend, die €0.45 per kWh van @reneeke1970 is ook de maximale prijs.reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:40:
[...]
Hier is ie overal 1.90
Ik mag niet op snelweg komen.
Word tijd voor nieuwe leverancier, dan is het 45 cent waard ipv 11.JeroenH schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:19:
[...]
Zoals hierboven al voorgerekend valt dat best mee als dat het geval zal zou zijn. Ik heb echter een jaarlijks overschot van tegen de 1000 kWh, dus daar kan ik best een stukje op rijden à € ±0,11.
1 PVoutput . Dongen NB
Maar voor iedereen beschikbaar binnen paar weken na telefoontje, dus niks bijzonders.deejeebv schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:45:
[...]
Ik heb met de adviesprijs gerekend, die €0.45 per kWh van @reneeke1970 is ook de maximale prijs.
1 PVoutput . Dongen NB
Als je al een contract hebt kun je daar vaak niet zonder boete vanaf.reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:51:
[...]
Maar voor iedereen beschikbaar binnen paar weken na telefoontje, dus niks bijzonders.
Echt? Betaal je in NL tegenwoordig overal 65 c€/kWh?reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:48:
[...]
Word tijd voor nieuwe leverancier, dan is het 45 cent waard ipv 11.
En ik rijd LPG van 85 cent, dus goedkoper dan ev denk ik.
Maar aan die 1000 kWh heb jij vast niet genoeg, je zou de rest maar moeten kopen tegen huidige 65 cent ....maar gelukkig heb jij lagere prijzen vast gezet.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2022 13:14 ]
Hier een BEV met een verbruik (aan de paal, niet volgens de boordcomputer vanaf autoaccu) van 17,5 kWh/100 km. Bij een afnameprijs van 28,68 c€/kWh kom je dus aardig in de buurt van LPG (5,019 c€ per km).Signor Doekie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:55:
Hier een Prius op LPG. Laatste tankbeurt 1 op 14.35 bij een liter prijs van €0,869.
Prijs per km dus €0,06. Voorlopig maar even door tokkelen op fossiel.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2022 13:23 ]
Ik moet een heel eind komen. De batterij is klein, nog geen 5kWh. Ik kan thuis laden, en op mijn werk, en zal ook niet eens elke dag hoeven laden (ik rijd niet elke dag). Dat is echt wel financiële winst t.o.v full-fossil. Of het de hogere vaste kosten van deze auto kan compenseren, dat zal moeten blijken.reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:48:
Maar aan die 1000 kWh heb jij vast niet genoeg, je zou de rest maar moeten kopen tegen huidige 65 cent
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
De woon/werkafstand de je opgeeft is geen enkele belemmering om al een BEV aan te schaffen.Signor Doekie schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:56:
@IvoB2 Mijn reactie was een kwinkslag om even aan gegeven dat er nog meer mogelijkheden zijn om "goedkoop" te rijden.
Ik zit al tijden te kijken om over te gaan op elektrisch, maar met een woon/werk afstand van 100km enkele reis en een minimale reiskosten vergoeding is het voor mij nog niet interessant om er een aan te schaffen. Een nieuwe vind ik zowieso niet interessant i.v.m. een gigantische afschrijving en ik heb mijn overschot in het verwarmen van mijn woonst met een Panasonic wp en een warmtepomp boiler gestoken.
Daarbij heb ik mijn Prius zes jaar geleden voor de Somma van €3200 over kunnen nemen van een kennis en sindsdien zijn er minimaal onkosten aan geweest. Als de Prius het opgeeft gaan we weer kijken wat er op dat moment interessant is.
Een ieder heeft zo zijn eigen afwegingen.
Ja kijk even of hij mee kan zoals de meeste EVs doen, dan kan de laadpaal de boel regelen met weerstandswaarde.JeroenH schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:17:
[...]
Nee, de vorige was een 16 jaar oude normale Prius, zonder stekker. Geen slimme laadpaal, en ik weet ook niet of dat mogelijk is met mijn model (2013 plugin Prius). Ik denk dat het enige waarmee ik kan spelen het tijdstip van laden is, wat de auto zelf kan automatiseren met een eenvoudig uitstel-timer.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Bij de SMA is het instelbaar na een seconde dacht ik.Ethirty schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 11:24:
[...]
Dat klinkt als dezelfde matige methode die Fronius ook toepast. Heb je ergens een stopcontact die 30s na stroomuitval prik gaat geven en kan je met verlengsnoeren aan de gang om je koelkast aan te houden, of je hele meterkast ombouwen (want wie kan er nog achter zijn inbouw-koelkast komen). En ze kunnen wel 3x 20A leveren als noodstroom, maar dan alleen tot je accu leeg is? Dat klinkt toch niet praktisch bedacht
Je hebt ook automatische schakelkasten die in een omschakelscenario alle fases van de verbruiker op die 1 fase van de Sunny Island hangen.Voor zover ik weet heb je voor 3f huizen dan al 3x een Sunny Island nodig. Oftewel, dan praat je over een gigantische investering voor die ene keer per 2-3 jaar dat je een stroomstoring hebt.
Hoop dat er snel wat technische documentatie vrij gegeven wordt, want op deze manier kan je dan volgens mij beter voor een goedkoper Chinees platform kiezen. Ik zie nog weinig toegevoegde waarde om 1,5-2x meer te betalen voor deze omvormer.
Je hebt gelijk. Ik heb die berekening inmiddels gemaakt voor het stationaire geval, dus als de concentraties CO2 en O2 hun eindwaarde hebben bereikt.Seafarer schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 12:30:
[...]
Begrijp ik je goed dat het advies van de WHO niet klopt?
Kantoren dienen, zonder roken of andere vervuiling, op 30m3 per persoon te zitten.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Wel leuk om over te fantaserenHyperBart schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 17:07:
Je hebt ook automatische schakelkasten die in een omschakelscenario alle fases van de verbruiker op die 1 fase van de Sunny Island hangen.
Soit, uiteindelijk hier allemaal niet zo nuttig voorlopig want hoe vaak ligt het net er hier langdurig uit?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Zelfs als de saldering er af is is de terug verdientijd lang, heel lang.noobynater schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:33:
[...]
Wel leuk om over te fantaserenIk hoop een
Maar tot dusver is het alleen weggegooid geld om accu's te nemen in NL (op enkele edge cases na), dus we wachten nog even rustig af
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Zolang je mij als geadreseerde neerzet bij de bestelling is het een top idee.maarten_NL schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:47:
[...]
Of zie ik het verkeerd en kan ik morgen zo'n accu gaan bestellen?
80% subsidie? Wellicht als we een verandering gaan krijgen in de kosten van het net. Denk aan capaciteitstarief of uurprijzen.
[ Voor 17% gewijzigd door maarten_NL op 25-01-2022 22:09 ]
Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!
Snap geen bal van deze tabel....maarten_NL schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 21:47:
[...]
Zelfs als de saldering er af is is de terug verdientijd lang, heel lang.
Ik was net even aan het knutselen op de prognose voor komend jaar, totaal 7248 verbruik (4448 op de meter + 2800 recht uit de panelen) minus wat ik terug lever = wat ik nog moet betalen: (de regel Euro, ik reken nog even met de huidige 21 cent/kWh)
[Afbeelding]
Als je dan naar 2030 kijkt, rest alleen de terugleververgoeding van 11 cent op wat ik niet direct uit de panelen gebruik, dan kom je uit op goed 300 euro extra per jaar. Of zie ik het verkeerd en kan ik morgen zo'n accu gaan bestellen?
1 PVoutput . Dongen NB
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dit is hoe het laden (bijna geheel "lege" accu, nog iets van 0,8 km op de actieradiusmeter) er uit ziet zonder enige slimmigheid:!null schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:13:
Ja kijk even of hij mee kan zoals de meeste EVs doen, dan kan de laadpaal de boel regelen met weerstandswaarde.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik denk dat hier toch een hele andere implementatie in zit.JeroenH schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:44:
[...]
Dit is hoe het laden (bijna geheel "lege" accu, nog iets van 0,8 km op de actieradiusmeter) er uit ziet zonder enige slimmigheid:
[Afbeelding]
Hij pakt eerst een tijd ± 2300W, zakt dan nog een tijdje naar ± 800W en stopt dan. Ik zal eens kijken/googlen of dit proces te beïnvloeden is. Als dat kan zie ik wel voor me dat ik bv. een ESP32 aansluit op de MQTT-berichtjes uit DSMR-reader, en dan met iets als een weerstandbankje de laadstroom laat regelen, afhankelijk van hoeveel zonnestroom er binnenkomt. #lekkerknutselen
Die grafiek reflecteert toch gewoon een eigenschap van hoe Li batterijen geladen worden?!null schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:00:
Ik denk dat hier toch een hele andere implementatie in zit.
EVs moeten altijd minimaal 6 Ampere doen op 230v, en dat is niet altijd handig. Deze doet het met 800W al heel anders.
Jawel, maar ook dat die hybride maar een klein accutje heeft, in vergelijking tot wat bij (B)EVs gebruikelijk is en waar die regeling van laadstroom (vanaf de paal) zich dus mee bemoeit.Slonzo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:31:
Die grafiek reflecteert toch gewoon een eigenschap van hoe Li batterijen geladen worden?
Ja behoorlijk. In ieder geval een duidelijke bulk en absorptie fase.Slonzo schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:31:
[...]
Die grafiek reflecteert toch gewoon een eigenschap van hoe Li batterijen geladen worden?
Een goede Li lader regelt altijd vanaf ~4V a 4.2V terug om de laatste paar % te laden:
[Afbeelding]
https://www.ecosia.org/im...attery%20charging%20curve
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee, het is andersom. Een laadpaal moet minimaal 6A aanbieden. Wat de auto daarvan gaat gebruiken bepaalt de auto zelf. Dat kan dus best minder dan 6A zijn.!null schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:00:
Ik denk dat hier toch een hele andere implementatie in zit.
EVs moeten altijd minimaal 6 Ampere doen op 230v, en dat is niet altijd handig. Deze doet het met 800W al heel anders.
[ Voor 10% gewijzigd door GarBaGe op 26-01-2022 15:39 ]
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Er is nog geen goedgekeurde wettelijke regeling om de salderingsregeling af te bouwen. Er is recent besloten dat de salderingsregeling in ieder geval niet voor 2024-01-01 afgebouwd gaat worden.GarBaGe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:37:
Is dit het laatste jaar (al) met volledige saldering?
Ik heb nog een analoge meter die ter plekke "saldeert" door achteruit te draaien, zonder enige vorm tracering wat er is gebeurt.
Kan ik dus een belletje verwachten dat ze dit jaar ergens mijn meter willen gaan vervangen.... jammer...
Mijn meter heeft afgelopen 5 jaar voor 10MWh achteruit gedraaid
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Nee. De afbouw begint op zijn vroegst 1 januari 2024GarBaGe schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:37:
Is dit het laatste jaar (al) met volledige saldering?
Jullie eigenste Victron heeft dit ook goed voor elkaar hoor.[b]HyperBart schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:33:[/b
Als je echt even zonder het grid door wil kunnen en indien mogelijk op zonnige dagen op alleen PV wilt doorgaan als het grid uit ligt moet je kijken naar Sunny Island. Dat is zoals de naam zegt een eiland oplossing waarbij de Island het overneemt van het grid en op die manier de PV omvormers wel nog aan de slag kunnen. (vooral populair in Australië).
Of je daar mee kan leven of al dan niet rekening mee wil houden moet iedereen voor zichzelf uitmaken en is situatie gebonden. Ik zou in elk geval al niet willen dat gedurende een koude winterdag het net het eenmalig begeeft. 'To expect the unexpected shows a thoroughly modern intellect.'Soit, uiteindelijk hier allemaal niet zo nuttig voorlopig want hoe vaak ligt het net er hier langdurig uit?
[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 26-01-2022 16:18 ]
Dat bestaat dus al. Hangt er alleen van af wat jij onder betaalbaar verstaat en wat je doel is.noobynater schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 20:33:
[...]
Wel leuk om over te fantaserenIk hoop een beetje (ook uit interesse) dat er komende jaren voordat de saldering verdwijnt er een 3f of goedkopere 1f variant Sunny Island achtige batterij omvormer op de markt komt, dat houdt in:
Maar tot dusver is het alleen weggegooid geld om accu's te nemen in NL (op enkele edge cases na), dus we wachten nog even rustig af
- AC gekoppeld
- Kan eigen net opzetten bij stroomuitval
- Koppelbaar aan Sunny Home Manager achtig systeem
- Werkt met LiFePO4 48V accu's (voorkeur voor LiFePO4 wegens inherente stabiliteit)
Vervang het woord "accu" door "zonnepanelen" en ik denk zo terug aan mijn situatie in 2011Maar tot dusver is het alleen weggegooid geld om accu's te nemen
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 26-01-2022 16:44 ]
[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 26-01-2022 23:48 ]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
En dan het koelwater van je aggregaat gebruiken voor verwarming van je woning.HyperBart schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:42:
Je zou bijna beginnen gaan kijken naar een permanent aggregaat![]()
Iemand die calculatie al eens gedaan? PV en aggregaat en batterij?Kben niet zo thuis in de aggregaten wereld.
Be small, act BIG.
Misschien kun je softwarematig het maximale laadvermogen van je laadpaal (laten) begrenzen?HyperBart schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:42:
Die terugverdientijd is heus niet zo moeilijk om te berekenen. Snap een deel van de tabel maar de labels zijn inderdaad niet zo duidelijk.
Simpel: salderen is wat wij in België "den terugdraaiende teller noemen", bottomline: het net gebruiken als batterij, in de zomer massa's op het net pompen en numeriek in de winter er terug afhalen (want het is natuurkundig uiteraard niet meer dezelfde electronen die je hebt opgewekt.
Als "den terugdraaiende teller" weg is, dan zijn drie getallen van belang in beginsel:
Hoeveel kWh maak je totaal aan met je panelen? (aflezen uit de omvormer) opwek
Hoeveel kWh heb je verbruikt. (Aflezen op je digitale meter) verbruik
Hoeveel kWh heb je geïnjecteerd. (aflezen op je digitale meter). injectie
opwek - injectie = verbruik van kWh's die je gemaakt hebt en onmiddellijk hebt opgebruikt, ook wel "zelfconsumptie" genoemd.
zelfconsumptie / opwek = percentage zelfconsumptie
Dat getal zal doorgaans rond de 20 à 30 procent liggen. Dat moogt ge nog tellen aan "de volle pot" van 24 cent. Dat brengen uw panelen al op.
Het restant (=injectie) is simpelweg restant x prijs die je van de leverancier gaat krijgen.
Als batterijen uw pct zelfconsumptie omhoog trekken dan neemt ge het verschil tussen percentage zelfconsumptie zonder batterij en het percentage met batterij, het verschil tussen die 2 vermenigvuldig je met je totale opwek en je hebt je netto rendement van de batterij, klaar.
De meest efficiente investering ligt bij een batterij van om en bij de 5 à 7kWh en een omvormer in vermogen even sterk of zo sterk als het vermogen van alle PV omvormers in je huis. Je zelfverbruik zal doorgaans van 20 à 30 naar 60 à 65pct gaan. Meer batterijen zijn maar een marginale verbetering en renderen dus weinig.
En neen inderdaad, doorgaans is dat dan een paar 300 eur dacht ik, maar hier in België beginnen ze binnenkort met het capaciteitstarief, dan wordt een groot deel van de kWh prijs (waarin net en distributietarieven zitten en daar gaat het om) bepaald door HOE HARD je elektriciteit verbruikt:
Per 15min wordt een gemiddelde genomen van je vermogen. Per maand wordt het maximum van die 15min opgezocht en dat is per maand je maandpiek. En dat wordt dan weer over een heel jaar gemiddeld genomen door alle maanden samen te tellen.
Dus batterijen gaan bij ons belangrijk worden om die pieken zo hard mogelijk plat te duwen. "Flatten the curve" nog maar eens.
Saillant detail: ook kleine buitenverblijfjes (appartementjes aan zee, huisjes in de Ardennen) die worden ALTIJD ingeschaald op 2 of 2.5kW iedere maand "want ja dat is toch altijd het minimum vermogen".
Daar sta je dan, met je BEN-woning, warmtepomp en Tesla Model 3. Lekker groen he.
Het komt nog zo ver dat ik liever mijn (toekomstige) auto af en toe oplaad aan een publieke laadpaal dan telkens thuis.
Ik ben nu zelfs aan het uitzoeken wat er gebeurt als ik mijn laadpaal van 2 van de 3 fases ontkoppel en maar op 6A (minimum laadstroom per fase) laad.
Wij hebben wel al subsidies voor batterijen:
https://www.vlaanderen.be...-opgewekte-energie#bedrag
Maar met 748 EUR breek je nu ook niet echt potten op een investering van 7000 EUR (ok ok, 't is 10 pct) .
Iemand die calculatie al eens gedaan? PV en aggregaat en batterij?Kben niet zo thuis in de aggregaten wereld.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Als je overdag accu vol krijgt, kun je er snachts 5 kWh uit halen, met een verschil van 20 cent inkoop of verkoop stroom is dat een euro per dag. Dit hooguit 200 dagen per jaar is 200 euro per jaar. Accu kost 7000 dus tvt is 35 jaar, best vervelend als levensduur maar 15 jaar is, als je het al haalt met telkens volledig leeg trekken.HyperBart schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:42:
Die terugverdientijd is heus niet zo moeilijk om te berekenen. Snap een deel van de tabel maar de labels zijn inderdaad niet zo duidelijk.
Simpel: salderen is wat wij in België "den terugdraaiende teller noemen", bottomline: het net gebruiken als batterij, in de zomer massa's op het net pompen en numeriek in de winter er terug afhalen (want het is natuurkundig uiteraard niet meer dezelfde electronen die je hebt opgewekt.
Als "den terugdraaiende teller" weg is, dan zijn drie getallen van belang in beginsel:
Hoeveel kWh maak je totaal aan met je panelen? (aflezen uit de omvormer) opwek
Hoeveel kWh heb je verbruikt. (Aflezen op je digitale meter) verbruik
Hoeveel kWh heb je geïnjecteerd. (aflezen op je digitale meter). injectie
opwek - injectie = verbruik van kWh's die je gemaakt hebt en onmiddellijk hebt opgebruikt, ook wel "zelfconsumptie" genoemd.
zelfconsumptie / opwek = percentage zelfconsumptie
Dat getal zal doorgaans rond de 20 à 30 procent liggen. Dat moogt ge nog tellen aan "de volle pot" van 24 cent. Dat brengen uw panelen al op.
Het restant (=injectie) is simpelweg restant x prijs die je van de leverancier gaat krijgen.
Als batterijen uw pct zelfconsumptie omhoog trekken dan neemt ge het verschil tussen percentage zelfconsumptie zonder batterij en het percentage met batterij, het verschil tussen die 2 vermenigvuldig je met je totale opwek en je hebt je netto rendement van de batterij, klaar.
De meest efficiente investering ligt bij een batterij van om en bij de 5 à 7kWh en een omvormer in vermogen even sterk of zo sterk als het vermogen van alle PV omvormers in je huis. Je zelfverbruik zal doorgaans van 20 à 30 naar 60 à 65pct gaan. Meer batterijen zijn maar een marginale verbetering en renderen dus weinig.
En neen inderdaad, doorgaans is dat dan een paar 300 eur dacht ik, maar hier in België beginnen ze binnenkort met het capaciteitstarief, dan wordt een groot deel van de kWh prijs (waarin net en distributietarieven zitten en daar gaat het om) bepaald door HOE HARD je elektriciteit verbruikt:
Per 15min wordt een gemiddelde genomen van je vermogen. Per maand wordt het maximum van die 15min opgezocht en dat is per maand je maandpiek. En dat wordt dan weer over een heel jaar gemiddeld genomen door alle maanden samen te tellen.
Dus batterijen gaan bij ons belangrijk worden om die pieken zo hard mogelijk plat te duwen. "Flatten the curve" nog maar eens.
Saillant detail: ook kleine buitenverblijfjes (appartementjes aan zee, huisjes in de Ardennen) die worden ALTIJD ingeschaald op 2 of 2.5kW iedere maand "want ja dat is toch altijd het minimum vermogen".
Daar sta je dan, met je BEN-woning, warmtepomp en Tesla Model 3. Lekker groen he.
Het komt nog zo ver dat ik liever mijn (toekomstige) auto af en toe oplaad aan een publieke laadpaal dan telkens thuis.
Ik ben nu zelfs aan het uitzoeken wat er gebeurt als ik mijn laadpaal van 2 van de 3 fases ontkoppel en maar op 6A (minimum laadstroom per fase) laad.
Wij hebben wel al subsidies voor batterijen:
https://www.vlaanderen.be...-opgewekte-energie#bedrag
Maar met 748 EUR breek je nu ook niet echt potten op een investering van 7000 EUR (ok ok, 't is 10 pct) .
1 PVoutput . Dongen NB
Hier volg ik even niet.HyperBart schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:42:
[ Voor 85% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2022 10:11 ]
Elke EVSE is in te stellen om aan de auto te vertellen wat het maximale vermogen is wat die mag trekken. Met loadbalancing wordt die limiet dynamisch omlaag gezet zodra het geïmporteerde vermogen op de P1 poort te hoog wordt.Joris748 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:21:
[...]
Misschien kun je softwarematig het maximale laadvermogen van je laadpaal (laten) begrenzen?
Al vraag ik me af hoeveel zin dat heeft. Heb een laadpaal met loadbalancing. Stel dat ik die permanent begrens op 3x10A, trekt de rest van de apparaten en warmtepomp de resterende 3x15A niet nog alsog vol?
Belangrijkste wat ik zou moeten zien te voorkomen is laden van auto en gebruik van elektrisch element van WP op hetzelfde moment.
Als je het een beetje opvolgt en zoveel mogelijk gebruik maakt van alle incentives kan zo'n gedachte ook werkelijkheid worden. Uiteraard nooit voor iedereen.
[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2022 10:34 ]
In veel EV's kan je, moest de laadpaal het al niet kunnen, het laadvermogen instellen op de boordcomputer van de EV zelf. Tenslotte zit de omvormer niet in de laadpaal maar in het voertuig zefl. Een laadpaal is tenslotte niet meer dan een versterkt stopcontact met wat communicatiesoftware. Laden en omvormen gebeurt door het voertuig zelf.Joris748 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:21:
[...]
Misschien kun je softwarematig het maximale laadvermogen van je laadpaal (laten) begrenzen?
Al vraag ik me af hoeveel zin dat heeft. Heb een laadpaal met loadbalancing. Stel dat ik die permanent begrens op 3x10A, trekt de rest van de apparaten en warmtepomp de resterende 3x15A niet nog alsog vol?
Belangrijkste wat ik zou moeten zien te voorkomen is laden van auto en gebruik van elektrisch element van WP op hetzelfde moment.
Je haalt natuurlijk zoveel uit een accu als er in zit. Dat moet daarom geen 5 kWh zijn. Een grotere accu kan meer opslaan. Je hebt dan natuurlijk meer PV nodig om de accu vol te krijgen. 's Nachts 5 kWh onttrekken uit de accu is dan ook weer niet altijd noodzakelijk. Hangt af van de basisload van het huishouden.reneeke1970 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:25:
[...]
Als je overdag accu vol krijgt, kun je er snachts 5 kWh uit halen, met een verschil van 20 cent inkoop of verkoop stroom is dat een euro per dag. Dit hooguit 200 dagen per jaar is 200 euro per jaar. Accu kost 7000 dus tvt is 35 jaar, best vervelend als levensduur maar 15 jaar is, als je het al haalt met telkens volledig leeg trekken.
Dus het zou best eens kunnen dat een aggregaat op LPG goedkoper is haha
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2022 10:44 ]
Een laadpaal is juist iets meer dan een versterkt stopcontact, het doel van die communicatie software is om te vertellen wat de betreffende auto aan vermogen af mag nemen.IvoB2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:20:
[...]
Een laadpaal is tenslotte niet meer dan een versterkt stopcontact met wat communicatiesoftware. Laden en omvormen gebeurt door het voertuig zelf.
[ Voor 0% gewijzigd door maarten_NL op 27-01-2022 12:46 . Reden: Aansluiting typo ]
[ Voor 11% gewijzigd door daanNL op 27-01-2022 11:09 ]
Toch net wat ik schreef?maarten_NL schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:58:
[...]
Een laadpaal is juist iets meer dan een versterkt stopcontact, het doel van die communicatie software is om te vertellen wat de betreffende auto aan vermogen af mag nemen.
De meeste auto's laden met 1/3 fase 7.2 of 11kW en de meeste Nederlandse huisaansluitingen zijn 1/3 fase 8 of 15kW. Dus als tijdens het laden de WP aan slaat of je de wasmachine, stofzuiger of een föhn wil gebruiken ga je zo over de huisaansluiting heen. Kort meer gebruiken kan, maar een wp draait langer dan een paar minuten.
Is dat echt zo? (ik ben niet gehinderd door enige kennis, vandaar mijn vraag) maar een grotere plas water blijft toch ook langer op temperatuur?Erasmo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:29:
Ja. 10 liter water warm houden kost minder energie dan 15 liter water warm houden.
[ Voor 3% gewijzigd door daanNL op 27-01-2022 11:34 ]
Dat klopt maar je moet het ook eerst op temperatuur brengendaanNL schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:34:
[...]
Is dat echt zo? (ik ben niet gehinderd door enige kennis, vandaar mijn vraag) maar een grotere plas water blijft toch ook langer op temperatuur?
Er zal meer warmte weglekken, bij gelijke isolatiewaardes zal meer water warmhouden/opwarmen altijd meer verbruik geven.daanNL schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:34:
[...]
Is dat echt zo? (ik ben niet gehinderd door enige kennis, vandaar mijn vraag) maar een grotere plas water blijft toch ook langer op temperatuur?
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Maar het verband zal (als het reservoir eningszins een bolvorm benadert) niet lineair zijn. 20 liter water op temperatuur X houden zal minder dan twee keer zoveel energie kosten dan 10 liter water op temperatuur X houden. Dit komt niet alleen door de gunstiger oppervlakte/volume-verhouding, maar ook doordat verliezen die niet volume-gerelateerd zijn (bv. warmte die weglekt door de aan- en afvoerleidingen) bij een groter volume niet meestijgen.Erasmo schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:29:
Ja. 10 liter water warm houden kost minder energie dan 15 liter water warm houden.
Waarom is APS beter dan enphase? Vin dat enphase toch wel erg mooi hoor.Termy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 21:46:
Nieuwbouw hier is ook allemaal APS (zonder monitoring, uiteraard, zelfs bij degene die vanuit de bouw 14 panelen liet leggen.. lol). Vooralsnog heb ik idd niks te klagen over APS. Was duidelijk goedkoper en beter dan Enphase toen ik m'n excuuspanelen verving voor m'n huidige.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Slik, best wel een hoog energieverbruik om sporadsch een paar pannen af te wassen?ThinkPad schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:52:
@daanNL Geen idee waar je de boiler voor gebruikt, misschien kun je nog kleiner? Ik heb een 5L boiler en voor twee pannen afwassen, handen wassen, paar kopjes omspoelen e.d. is dat voor ons voldoende, staat hier op 65°C. Die van mij zit op zo'n 200 kWh per jaar
[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2022 14:05 ]
Het hoeft niet bolvormig te zijn. Het gaat om de verhouding tussen (binnen)volume en (buiten)oppervlak.JeroenH schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:34:
[...]
Maar het verband zal (als het reservoir eningszins een bolvorm benadert) niet lineair zijn.
Het lekt idd ook via leidingen.JeroenH schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:34:
[...]
Maar het verband zal (als het reservoir eningszins een bolvorm benadert) niet lineair zijn. 20 liter water op temperatuur X houden zal minder dan twee keer zoveel energie kosten dan 10 liter water op temperatuur X houden. Dit komt niet alleen door de gunstiger oppervlakte/volume-verhouding, maar ook doordat verliezen die niet volume-gerelateerd zijn (bv. warmte die weglekt door de aan- en afvoerleidingen) bij een groter volume niet meestijgen.
Maar als je aan 10 liter genoeg hebt, moet je geen 20 liter plaatsen, want het stilstandverlies is in absolute zin wel groter.
[ Voor 3% gewijzigd door Surfari op 27-01-2022 19:37 ]
Dank je voor deze info, zou je een site hebben waar ik de modaliteiten kan terugvinden en (als dat het geval zou zijn) er al iets bekend is voor de andere regio's dan Vlaanderen? Want zit ik hier met een 21kVA fornuis en aansluiting, dat krijg ik niet snel uit een batterij of PV installatie.HyperBart schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:42:
als ik 1 keer water tap verlies ik ~7 liter warm water uitgaande van 50 graden en inkomend water van 10 graden is dat een delta T van 40IvoB2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:02:
[...]
Slik, best wel een hoog energieverbruik om sporadsch een paar pannen af te wassen?
Handen wassen en kopje omspoelen vraagt ook geen water van 65°C.
De Quookert hier deed 250 kWh, die gebruiken we dan ook niet alleen voor de sporadische afwas. Maar ook regelmatig voor thee. Die extra functie verzacht het leed een beetje.IvoB2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:02:
[...]
Slik, best wel een hoog energieverbruik om sporadsch een paar pannen af te wassen?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Hier zit de Quooker tussen de 450 en 500 kWh per jaar. Maar we drinken ook sloten filterkoffie en potten thee en we wassen alles met de hand af, want we hebben (gelukkig) geen vaatwasser. En 's-avonds wordt er ook nog een kruik gevuld.IvoB2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:02:
[...]
A'dam PVOutput
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 27-01-2022 22:54 ]
Daar is bij ons een hele makkelijke regel voor: Alles gaat in de vaatwasser. Ook alles wat er niet in mag. Bij de meeste spullen gaat dat gewoon goed. Gaat het stuk? Jammer dan. Dan kopen we daarna een vervanger die wel in de vaatwasser kan.Dre schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:00:
Sowieso moet ik bij elke afwas de leidingen vanuit zolder warm maken voor spullen die niet in de vaatwasser passen of mogen.
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 27-01-2022 22:06 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Denk niet dat er veel te halen valt. Ben wel eens aan het meten geweest met een ir-thermometer maar daar kwam eigenlijk niets uit. Het keukenkastje waar de quooker in staat is ook net zo warm of koud als de overige kastjes.Andrehj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:03:
[...]
Ik vond het idee van @Gerco-M over het superisoleren van die boiler wel erg goed. Zoiets moet ik met onze quooker ook maar eens doen.
[ Voor 41% gewijzigd door ericplan op 27-01-2022 22:16 ]
A'dam PVOutput
Ik maak een dopje in dat kwartier....ericplan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:08:
Er is zoveel onderzoek naar het nut van vaatwassers gedaan, maar dat is een soort gelijkspel. Voorstanders zeggen dat een vaatwasser zuiniger is, anderen zeggen dat met de hand zuiniger is en bovendien heb je een apparaat minder.
Hier is kost de afwas in ons tweepersoons huishouden waar elke dag gekookt wordt ons 10 minuten tot een kwartier.
[...]
Denk niet dat er veel te halen valt. Ben wel eens aan het meten geweest met een ir-thermometer maar daar kwam eigenlijk niets uit. Het keukenkastje waar de quooker in staat is ook net zo warm of koud als de overige kastjes.
1 PVoutput . Dongen NB
Vrot je ook gewoon je (koeken)pannen er in?Andrehj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:03:
[...]
Daar is bij ons een hele makkelijke regel voor: Alles gaat in de vaatwasser. Ook alles wat er niet in mag. Bij de meeste spullen gaat dat gewoon goed. Gaat het stuk? Jammer dan. Dan kopen we daarna een vervanger die wel in de vaatwasser kan.
Dit hoef je maar een paar keer te doen om nooit meer af te hoeven wassen. En om on-topic te blijven: Dat bespaart ook nog een hoop energie.
Ik vond het idee van @Gerco-M over het superisoleren van die boiler wel erg goed. Zoiets moet ik met onze quooker ook maar eens doen.
Meeste bodemwarmtepompen gaan al naar 20K.wortelsoft schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:16:
Nee geen typefout, heb het nog even opgezocht. 11500 voor standaard systeem en 500 voor de boiler upgrade van 150l naar 200l.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
heb jij een witgoedhandel in je garage?reneeke1970 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:14:
[...]
Ik maak een dopje in dat kwartier....
Al kost een vaatwasser 10 kWh, draaien zal ie.
Staat er eentje op reserve in de garage
Dank voor het compliment!Andrehj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:03:
[...]
Daar is bij ons een hele makkelijke regel voor: Alles gaat in de vaatwasser. Ook alles wat er niet in mag. Bij de meeste spullen gaat dat gewoon goed. Gaat het stuk? Jammer dan. Dan kopen we daarna een vervanger die wel in de vaatwasser kan.
Dit hoef je maar een paar keer te doen om nooit meer af te hoeven wassen. En om on-topic te blijven: Dat bespaart ook nog een hoop energie.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Dus wat heb je gekozen? 0,1kWh per dag of pikstraf?Gerco-M schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:06:
[...]
Dank voor het compliment!![]()
Ik heb het ook overwogen voor onze Quooker, maar ten eerste is daar weinig te halen omdat deze al zo goed geisoleerd is, en ten tweede zou bij een “perfecte isolatie” alles intern 110C worden en dat wil ik het plastic en de elektronica niet aandoen. Wel heb ik nu wat bubbeltjes plastic een paar keer om de onderste unit (het RVS) gedaan wat vast ook wel wat helpt. Ik zou dit kunnen vervangen door een 2 cm wanddikte PIR box wat vast ook wel wat helpt.
Als ik daarmee bezig ga en wat data heb laat ik het zeker weten. Het lastigste van zulke projecten is dat de WAF erg laag is vanwege “vandaag en morgen mag je hem niet gebruiken want ik ben standby verlies aan het meten!”
Oh goh je hebt 0,1 kwh per dag bespaard wat op jaarbasis toch wel 36 kwh is en ons E9 scheeld, goed werk hoor!Tja het is de hobby he, ze begrijpt het niet
Je kan het een gek idee vinden maar ik heb me al vaker afgevraagd waarom in een modern huis niet een "koude" leiding ligt en een "warme" leiding en dan een centrale warmtepomp. (zal wel met kosten en leidingen en haalbaarheid te maken hebben).thaMini schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 08:33:
[...]
En dan het koelwater van je aggregaat gebruiken voor verwarming van je woning.
Als je goedkoop brandstof kan vinden, Houtvergassing ofzo.
Ja dat kan, maar je zou er van verschieten:Joris748 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:21:
[...]
Klopt helemaal @reneeke1970reneeke1970 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:25:
[...]
Als je overdag accu vol krijgt, kun je er snachts 5 kWh uit halen, met een verschil van 20 cent inkoop of verkoop stroom is dat een euro per dag. Dit hooguit 200 dagen per jaar is 200 euro per jaar. Accu kost 7000 dus tvt is 35 jaar, best vervelend als levensduur maar 15 jaar is, als je het al haalt met telkens volledig leeg trekken.
Dus het zou best eens kunnen dat een aggregaat op LPG goedkoper is haha
Klopt, dat is wat ik bedoelde, heb ik ergens iets verkeerd geschreven?IvoB2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:29:
[...]
Hier volg ik even niet.
Wat bedoel je met de volle pot? Is dat de prijs die je betaalt voor afname?
In dat geval is de prijs van je direct verbruik toch niet de prijs van de volle pot maar de prijs van afname minus injectietarief. Had je de opgewekte prijs niet onmiddellijk verbruikt had je immers deze eerst geïnjecteerd, er een injectievergoeding voor gekregen en later tegen de volle prijs terug afgenomen.
Met een vast tarief is dat redelijk eenvoudig te berekenen want afnameprijs en injectieprijs zijn over een langere periode stabiel. Bij een variabel contract is dat al moeilijker. Dan is de afnameprijs redelijk stabiel maar de injectieprijs schommelt meestal per periode van een maand.
Wauw, dat is echt heel netjes?! Over welke cijfers spreken we dan? Wat heb je van PV liggen en batterijen?Ter info: door gebruik te maken van een accu is mijn zelfconsumptie gestegen van 31% naar +90%.
Dat klopt inderdaad ja maar in absolute getallen ben je dan nog altijd veel/meer geld kwijt dan in het salderings/terugdraaiende teller stelsel.Zelf vind ik het % zelfconsumptie trouwens minder belangrijk. Het is immers niet moeilijk het percentage direct zelfverbruik te doen stijgen. Hoe lager je productie en hoe hoger je energiebeheften hoe hoger het percentage direct verbruik.
Zeer correct maar dat is wel een moeilijke om te berekenen. Ik hoop met bv. de nieuwe SMA omvormers en DC/DC laden (nog te bezien hoor, ben nog niet zo zeker dat het zo efficient gaat daar) via PV naar batterij zonder over AC te gaan dat die laadverliezen minimaal zijn, ontladen zal door DC/AC wel wat verlies kosten.Bij gebruik van een thuisaccu hou je best ook rekening met de verliezen van het systeem. In tegenstelling tot het verbruik van de AC verbruikers direct afkomstig van PV panelen (waar de verliezen rond de 10% schommelen doch door de meeste prosumenten niet gemeten) kan dit via een accu omweg (afhankelijk van de koppeling van de omvormers en hoog- of laagspanningssysteem) oplopen tussen de 20 en 30%.
Met deze hogere verliezen moet je ook rekening houden. Bij eenzelfde verbruik via een accu zal je dus meer moeten produceren om netto hetzelfde te kunnen verbruiken. toh een niet onbelangrijke nuance.
Ik ben daar nog nie zo zeker van eigenlijk.Wat betreft het capaciteitstarief. Dat betekent voor een modaal gezin niet veel.
Klopt, maar onderschat niet gemiddelde versus een nog steeds zeer substantieel deel van de bevolking en *haha* niet bestaande middenklasse waar die pieken vlot hoger gaan liggen, al helemaal met warmtepompen en EV's (ja da's nog niet iedereen, kweet hettoch niet om de investering in een accu te rechtvaardigen Het gemiddeld verbruikt hoogste vermogen voor een huishouden is nu berekend op 3.9 kW.
Klopt, gaf ik ook al aan he(?)Je moet er om te beginnen al rekening mee houden dat het capaciteitstarief forfaitair tot een ondergrens van 2.5 kW is begrensd.
Zeker, maar da's toch absurd, vindt ge dat niet? Een appartementje of blokhut in de ardennen moet dat dan ook betalen? Da's gewoon een verkapte net-belasting dan, geen capaciteitstarief.De curve daaronder krijgen, wat met een goed bemeten accu niet moeilijk zou zijn, heeft dus al weinig zin want je betaalt ze toch.
Mijn voorlopig beperkte data laat toch wat anders zien. Profiel: single, appartement, met zonnepanelen, in september (toch geen dramatische maand voor PV's): piek van 4.794. Da's dan al iemand die ingelicht is door mij dat hij hier op letten in voorbereiding op CapTarief...Blijft er nog een "gat" van 1.5 kW. Met de nu gecommuniceerde tarieven zou dat op jaarbasis een tariefverhoging van 75 euro betekenen voor eigenaren van een digitale meter (bij de analoge meter is het capaciteitstarief altijd 2.5 kW, ook al ga je er boven). En dan moet je al elke maand van het jaar boven die 2.5 kW gaan. Een prosument zal in de zomermaanden tijdens de dag daar al niet overgaan want de pieken worden dan naar beneden getrokken door de productie van zijn panelen.
Feit, de grootte van de batterij wordt op een bepaald omslagpunt niet meer belangrijk (dat ligt rond de 5 à 7kWh) wel de Coulomb (het onttrekkingsvermogen per tijdseenheid). Iemand met een batterij van 5kWh die 10kW kan leveren op een omvormer van 10kW is bv. goed af in cap tarief rekening.Heb je heel zware verbruikers zal je ook al moeten investeren in een batterij met een zware omvormer. Zoniet kan de omvormer van de accu de hogere vermogens sowieso niet meer volgen en alsnog overschakelen naar het net.
Ik vrees er ook voor inderdaad maar met een verhoging van zelfconsumptie EN wanneer de cap tarieven zo dramatisch zijn als ik denk/dacht dat ze gaan zijn KAN het gaan opleveren, maar 't is te berekenen...En dan moet je er nog rekening mee houden dat na het capaciteitstarief de gezinnen met een digitale meter een vermindering krijgen op het nettarief verrekend op de afgenomen kWh. Hoe meer kWh je afneemt hoe hoger je voordeel dan.
Eenvoudig te bereken zal het dus niet zijn.
Maar als je een accu installeert met het oog op economisch rendement zal dit voor de meeste gezinnen, ook na de invoering van het capaciteitstarief, een tevergeefs streven zijn.
Het was al lachend bedoeld, maar kudo's dat ge er al mee bezig zijt. Care to share uw setup thuis? Ben nog geen "even grote gek" als mij tegengekomen en al helemaal niet iemand die in het in de praktijk heeft omgezet.Met een aggregaat maak je heden, ook met de huidige hogere rode dieselprijs, stroom aan tegen ongeveer 20 c€/kWh. Uiteraard zonder rekening te houden met de onderhoudskosten en aanschafprijs van de aggregaat. Voor alle duidelijkheid, ik kan zonder extra kosten een aggregaat aansluiten op mijn accu (draait al in off grid modus en systeem is daar op voorzien) maar doe het uiteraard (nog) niet.
Check! Helemaal juist, dat zijn ook de mensen geweest die nog GSC's hebben van indertijdUiteraard heb ik wel o.a. de accupremie van 2550 € en retroactieve warmtepomppremie van 1163 € en premie voor vervroegd plaatsen van digitae meter aangevraagd.
Net zoals bij zonnepanelen is/was er steeds een optimaal investeringsvenster tussen aankoopprij en subsidies. Inliddels zijn voor thuisbatterijen de premies dalend en de aanschafprijs stijgend.
Je investeert beter in nieuwe technologie wanneer de meerderheid ze nog niet wil en de incentives nog redelijk hoog zijn dan op een gegeven ogenblik mee te gaan met de massa. In het laatste geval is het optimum meestal al voorbij.
Met een minimum van 6A he, of hij moet uitvallen. (zie hierboven ook)maarten_NL schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:52:
[...]
Elke EVSE is in te stellen om aan de auto te vertellen wat het maximale vermogen is wat die mag trekken. Met loadbalancing wordt die limiet dynamisch omlaag gezet zodra het geïmporteerde vermogen op de P1 poort te hoog wordt.
Als je de max op 10A zet en de WP zou 15A gaan trekken, dan blijft er dus niks over voor de auto. De EVSE communiceert 0A beschikbaar en de auto pauzeert het laden.
Als je een beetje slimme laadpaal hebt en je zonnepanelen wekken stroom op, komt er meer beschikbaar voor de auto.
Goh ja, ik weet wat je wilt zeggen, maar als je zo in de omgekeerde redenering zou gaan zitten omdat bv mensen GSC's hebben bv en gij en ik niet, daar wordt ge gene "vrolijkere mens" van he. Mensen die het konden doen, tja jammer, niet gespeeld en dus bij voorbaat al verloren. Ik vind het vooral "menselijk erg" voor mensen die het niet kunnen. Ik heb een goed leven, maar je zal maar eens er minder goed voor staan met deze energieprijzen.IvoB2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:26:
[...]
Het blijft wel een feit dat salderen voor de prosument de goedkoopste methode blijft. Alleen beseffen de meesten niet (of ze trekken het zich niet aan) dat dit ook een kost heeft maar gewoon wordt doorgeschoven naar de "anderen".
🍻 schol, kom er ff bij.twain4me schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:50:
Ik dacht dat ik in de kroeg zat....
Neen helaas, er is relatief weinig bekend buiten de cijfers die @IvoB2 eerder noemde, ik ben die ook ooit eens tegengekomen maar altijd "hearsay", nergens op een deftig medium of het waren "guesstimates" of voorbeelden wat-als.road rebel schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:09:
[...]
Dank je voor deze info, zou je een site hebben waar ik de modaliteiten kan terugvinden en (als dat het geval zou zijn) er al iets bekend is voor de andere regio's dan Vlaanderen? Want zit ik hier met een 21kVA fornuis en aansluiting, dat krijg ik niet snel uit een batterij of PV installatie.
Hangt gewoon van de levensstijl van die vrienden af.HyperBart schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:35:
[...]
Ik ben "ne freak", ik heb van 4 familieleden of vrienden de digitale meter in Mijn Fluvius zitten, daar valt je mond van open, de kosten die dat gaat veroorzaken.
5.6 kWp op Victron MPII 5.0 en SMA SB5000 monofase omvormers en een 15,36 kWh LVL LiFePO4 BYD accu.Wauw, dat is echt heel netjes?! Over welke cijfers spreken we dan? Wat heb je van PV liggen en batterijen?
Ook dit hangt af of je verbruik en productie (en eventueel opslag) in balans hebt. Ik betaalde bijna 500 € aan prosumententarief en met de DM zal dat nog ongeveer maximaal de helft zijn. Moest ik veel meer geld kwijt zijn dan in het salderingstelsel had ik uiteraard niet vrijwillig afstand gedaan van de terugdraaiende teller.Dat klopt inderdaad ja maar in absolute getallen ben je dan nog altijd veel/meer geld kwijt dan in het salderings/terugdraaiende teller stelsel.
Gezien ik nog 10 jaar kan genieten van groenestroomcertificaten is een AC koppeling naar het net sowieso een vereiste. Eenmaal dit verleden tijd is wordt het idd volledig off grid en kan je rechtstreeks DC/DC koppelen. Je kan dan ook beter tussen PV en accu een MPPT zetten. Wanneer je rechtstreeks van DC naar DC wenst te gaan moet je er wel rekening mee houden dat de stroomkabels dan niet te lang mogen zijn. Best dus al rekening houden bij plaatsen PV. DC/DC heeft een verlies van ongeveer 2%, PV naar AC (zonder accu) ongeveer 10%, PV over AC/DC hybride naar Dc accu ongeveer 20% en PV naar AC over AC/DC retrofit naar accu ongeveer 20-30%.Zeer correct maar dat is wel een moeilijke om te berekenen. Ik hoop met bv. de nieuwe SMA omvormers en DC/DC laden (nog te bezien hoor, ben nog niet zo zeker dat het zo efficient gaat daar) via PV naar batterij zonder over AC te gaan dat die laadverliezen minimaal zijn, ontladen zal door DC/AC wel wat verlies kosten.
Dat komt omdat je nog een analoge meter hebt en dus blind vaart.Ik ben daar nog nie zo zeker van eigenlijk.
Wanneer je van in het begin voor monofase kiest (wat geen probleem is want zowel mijn warmtepomp, inductie als EV-lader werken monofase) heb je sowieso al geen echt hoge pieken. Het is ook nog eens technisch eenvoudiger en goedkoper om een integratie tussen PV, accu's en AC-verbruikers te bewerkstelligen.Klopt, maar onderschat niet gemiddelde versus een nog steeds zeer substantieel deel van de bevolking en *haha* niet bestaande middenklasse waar die pieken vlot hoger gaan liggen, al helemaal met warmtepompen en EV's (ja da's nog niet iedereen, kweet het)
Een vaatwasmachine noch een wasmachine veroorzaken klokkwartierpieken. Het grootste deel van de tijd hebben ze slechts een verbruik tussen de 100 en 200 Wh. Ze verbruiken alleen kortstondig - rond de 10 minuten - een hoger vermogen maar geen 15 minuten lang boven de 2.5 kW. Een droogkast gebruik ik al jaren niet meer.Pas op, onderschat niet wat op een avond zoals nu met jonge gezinnen tussen 17h00 en 1830 er aan vermogen wordt gevraagd. Inductievuur aan, microgolf aan en een beetje lampen en "stationair verbruik", dat bedraagt hier op zo een moment al snel 500 à 700W, dan moet ge niet meer al te gek doen om aan pieken boven de 4 te komen.
Ik zie het bv. met vaatwasmachine en droogkast...
Ik weet niet wat je hier precies mee wenst te zeggen. Niet kunnen? Lenen kost tegenwoordig niets.Goh ja, ik weet wat je wilt zeggen, maar als je zo in de omgekeerde redenering zou gaan zitten omdat bv mensen GSC's hebben bv en gij en ik niet, daar wordt ge gene "vrolijkere mens" van he. Mensen die het konden doen, tja jammer, niet gespeeld en dus bij voorbaat al verloren. Ik vind het vooral "menselijk erg" voor mensen die het niet kunnen. Ik heb een goed leven, maar je zal maar eens er minder goed voor staan met deze energieprijzen.
Geen enkel cijfer dat ik geef is van horen zeggen als je dat kan geruststellen? Ik meet al jaren alles wat er in huis maar te meten valt en verwerk dat in rekenbladen. Zoniet had ik nooit de juiste balans tussen productie, verbruik en opslag kunnen berekenen.Neen helaas, er is relatief weinig bekend buiten de cijfers die @IvoB2 eerder noemde, ik ben die ook ooit eens tegengekomen maar altijd "hearsay", nergens op een deftig medium of het waren "guesstimates" of voorbeelden wat-als.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 28-01-2022 00:44 ]
Hoezo gelukkig geen vaatwasser?ericplan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:56:
[...]
Hier zit de Quooker tussen de 450 en 500 kWh per jaar. Maar we drinken ook sloten filterkoffie en potten thee en we wassen alles met de hand af, want we hebben (gelukkig) geen vaatwasser. En 's-avonds wordt er ook nog een kruik gevuld.
Voordeel van zo'n intensief gebruik is dat het stilstandsverlies te verwaarlozen is
Naast het feit dat dat economisch waarschijnlijk helemaal niet rendabel is, is het ook technisch helemaal niet interessant. Tenzij je het oké vindt dat je koelkast niet meer kan koelen doordat je droogkast de koelleiding veel te hard opwarmt. Of dat je airco niet meer kan koelen omdat je boiler al op temperatuur isHyperBart schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:35:
Je kan het een gek idee vinden maar ik heb me al vaker afgevraagd waarom in een modern huis niet een "koude" leiding ligt en een "warme" leiding en dan een centrale warmtepomp. (zal wel met kosten en leidingen en haalbaarheid te maken hebben).
Maar als je daar eens over nadenkt: koelkast voert warmte af, droogkast voert warmte af, boiler neemt warmte op, een ventilatie unit neemt warmte en koude (en wisselt die zelf, ok), een airco neemt warmte of koude, een zwembad moet verwarmd worden.... Zou toch mooi zijn als dat op een warmte/koudecircuit hangt?
Vooral in de winter is het een probleem, of indien je geen zonnepanelen hebt.HyperBart schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:35:
Mijn voorlopig beperkte data laat toch wat anders zien. Profiel: single, appartement, met zonnepanelen, in september (toch geen dramatische maand voor PV's): piek van 4.794. Da's dan al iemand die ingelicht is door mij dat hij hier op letten in voorbereiding op CapTarief...
...
Pas op, onderschat niet wat op een avond zoals nu met jonge gezinnen tussen 17h00 en 1830 er aan vermogen wordt gevraagd. Inductievuur aan, microgolf aan en een beetje lampen en "stationair verbruik", dat bedraagt hier op zo een moment al snel 500 à 700W, dan moet ge niet meer al te gek doen om aan pieken boven de 4 te komen.
Dat is het 'm juist. Wanneer je alleen warm/heet water aanmaakt voor je het gebruikt heb je geen stilstandsverliezen maar ook geen legionella bescherming nodig.ThinkPad schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:04:
Elke avondEn ik heb overschot van de PV. Heb de warm water leiding vanaf de CV afgedopt, om m'n gasverbruik te drukken. En vind je het hoog? Het opgegeven verbruik is 500+, vermoedelijk is dat op 80°C en meerdere keren per dag leegtappen.
65°C is vanwege legionella.
Ik had daar ook mijn twijfels over. Tot ik het zelf dan maar eens gemeten heb. Toen was ik snel om in het voordeel van de vaatwasser. Het is vooral op het waterverbruik dat je bespaart.ericplan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:08:
Er is zoveel onderzoek naar het nut van vaatwassers gedaan, maar dat is een soort gelijkspel. Voorstanders zeggen dat een vaatwasser zuiniger is, anderen zeggen dat met de hand zuiniger is en bovendien heb je een apparaat minder.
Hier kost de afwas in ons tweepersoons huishouden waar elke dag gekookt wordt ons 10 minuten tot een kwartier.
Bijna..... Hij is ook gewoon te groot, past teveel in.... 450 kuub.twain4me schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:47:
[...]
heb jij een witgoedhandel in je garage?
1 PVoutput . Dongen NB
Wordt gedaan door klimaatgarant a.k.a. Itho Daalderop. Dit is de prijs om de apparatuur te kopen in plaats van te huren. Dus in plaats van 123,- + jaarlijkse inflatie per maand betalen, in 1 keer de boel betalen. Hoeveelheid Wp: genoeg voor EPC 0,0 op jaarbasis gekeken.Andrehj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:29:
[...]
Meeste bodemwarmtepompen gaan al naar 20K.
Welke installateur levert een compleet PV systeem (hoeveel Wp?), een bodemwarmtepomp met boiler, een WTW-systeem en ook nog een douche-WTW voor 12K? En dan ook nog incl 5 jaar onderhoud.
Die gaat het binnenkort heel druk krijgen!
Als tweeverdiener met twee kleine kinderen kan ik je garanderen dat elke minuut telt. Je kan het als levensstijl bestempelen, maar veel ruimte voor keuze of verbetering is er niet, tenzij je ontslag neemt natuurlijk.IvoB2 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 00:29:
Hangt gewoon van de levensstijl van die vrienden af.
[…] Ja, het duurt dan een paar minuten langer maar so what?
Dat is uiteraard niet zo, en er zijn genoeg mensen die niet eens een lening kunnen krijgen.Lenen kost tegenwoordig niets.
Tja, als je er vrijwillig voor kiest dat echt elke minuut van iedere dag in je leven optimaal moet renderen is dat uiteraard jouw keuze. Het is dan ook niet voor niets dat een groot deel van de bevolking er half dolgedraaid bijloopt. Effe serieus blijven, het ging over een paar minuten langer om je maaltijd warm te maken. Als iedere minuut er echt toe zou doen had je ook geen tijd om hier mee te discussiëren.road rebel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:22:
[...]
Als tweeverdiener met twee kleine kinderen kan ik je garanderen dat elke minuut telt. Je kan het als levensstijl bestempelen, maar veel ruimte voor keuze of verbetering is er niet, tenzij je ontslag neemt natuurlijk.
[...]
Dat is uiteraard niet zo, en er zijn genoeg mensen die niet eens een lening kunnen krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 28-01-2022 09:35 ]
Waarschijnlijk omdat het sop de kool niet waard is?HyperBart schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:35:
[...]
Je kan het een gek idee vinden maar ik heb me al vaker afgevraagd waarom in een modern huis niet een "koude" leiding ligt en een "warme" leiding en dan een centrale warmtepomp. (zal wel met kosten en leidingen en haalbaarheid te maken hebben).
Maar als je daar eens over nadenkt: koelkast voert warmte af, droogkast voert warmte af, boiler neemt warmte op, een ventilatie unit neemt warmte en koude (en wisselt die zelf, ok), een airco neemt warmte of koude, een zwembad moet verwarmd worden.... Zou toch mooi zijn als dat op een warmte/koudecircuit hangt?
Als ik nog goed kan volgen is HyperBart ook woonachtig in Vlaanderen.Slonzo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 01:00:
[...]
Tijdens het weekend ben je er nog sneller, want dan is het 24/24 daltarief en staat de verwarming aan, draai je wasjes, gaat de warmtepompdroger aan, staat de zonneboiler in de winter resitief bij te stoken tegen 2.7kW, sta je te klussen met powertools van 0.5 tot 3kW, de koffiezet loopt door, de magnetron staat te ronken, wat water koken om thee te zetten, de vaatwas draait, ...
Het loopt allemaal veel sneller op dan je denkt. En dan rijden wij nog niet eens elektrisch...
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 28-01-2022 11:24 ]
wat ik hiermee bedoel is dat dit een zeer grote mindset verandering vraagt, niet enkel van de gebruiker zoals je suggereert, maar van de hele maatschappij. Scholen en kinder-hobby’s hanteren stipte uren, een internationale remote/digitale job vergt meetings op een grote range aan tijdstippen, noem me gerust een workaholic maar op een bepaald niveau zie ik dat al mijn collega’s met kinderen op die manier wel moeten meedraaien. Minder presteren is bij de bedrijven die ik ken geen optie.IvoB2 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:17:
[...]
. Effe serieus blijven, het ging over een paar minuten langer om je maaltijd warm te maken. Als iedere minuut er echt toe zou doen had je ook geen tijd om hier mee te discussiëren.
ik heb zelf het voorrecht om op dit punt in mij leven daar geen last van te ondervinden, maar ik ben niet vergeten wat het is om te moeten doorploeteren noch dat ik blind ben geworden voor de enkele mensen rond mij die recht hebben op niets: te hoog KI en dus geen minimex (dat is dan 0€ inkomen hé), zelfstandigen zonder werkloosheidsuitkering en te dicht bij pensioen om te kunnen heropstarten, kankerrecidieven (als troost krijgen ze dan een ziekte-uitkering die 2x de minimex bedraagt).Als je als naarstige tweeverdiener al geen lening meer kan krijgen is er toch iets grondig mis pet verhouding werktijd/inkomen.
[ Voor 7% gewijzigd door road rebel op 28-01-2022 10:40 ]
Minder water betekent als het goed is ook met name minder water wat opgewarmd hoeft te worden, en dat is de grootste energiepost in het vaatwassen, of het nou met de hand of in een machine gebeurt. Het energieverbruik van die pompen en ander niet-verwarmingsverbruik van de vaatwasser is daarbij nagenoeg te verwaarlozen vermoed ik zo.IvoB2 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 01:06:
[...]
Ik had daar ook mijn twijfels over. Tot ik het zelf dan maar eens gemeten heb. Toen was ik snel om in het voordeel van de vaatwasser. Het is vooral op het waterverbruik dat je bespaart.
[ Voor 16% gewijzigd door RulazZ op 28-01-2022 10:34 ]
Volledig mee eens met het eerste.road rebel schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:07:
[...]
wat ik hiermee bedoel is dat dit een zeer grote mindset verandering vraagt, niet enkel van de gebruiker zoals je suggereert, maar van de hele maatschappij.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 28-01-2022 11:34 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq