De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.703 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:52
[quote]Termy schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:30:
[...]

Nope, neemt toe (meer bos dus).
Bron: de referentie "Global Land Change from 1982 to 2016", Nature 560, no. 1 (208): 639 uit het boek 10 Global Trends Every Smart Person Should Know. (Dit boek, maar vooral Factfulness van Hans Rosling et al. is een aanrader voor de doemdenkers hier, overigens).

Ik heb ook al eens opgepikt, maar heb er nu geen ref uit de literatuur bij, dat in de afgelopen eeuwen de bossen het noordelijk halfrond (nog) sterk(er) toegenomen zijn. Reden: kolen ipv hout.

Bedankt voor de info. Gelukkig maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
!null schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:55:
@IvoB2 Ja voor mij ook de reden om alleen PV te leggen. De elektrische boiler is overigens best prima voor ons zeer beperkte gebruik.
Drie kwart van het jaar is het geen probleem met PV en in de tijd dat het wel een probleem is had een zonneboiler ook niks gedaan.
In ons geval is een warmtepompboiler nog wel een goede, maar dan zou ik een kleine moeten vinden die ik dan op buitenlucht draai en die ook nog een beetje stil is.
Ik ga geen 200 of 300 liter vat neerzetten.

Wij hebben alleen een 2.5kW airco als verwarming. En die heeft vaak al niet genoeg te doen. Ik hoop dat als ik centrale wtw ventilatie heb, de andere kamers geen verwarming meer nodig hebben door mee te liften.
Zelfde gedachtengang ivm zonneboiler.
Gezien ik een L/W WP heb voor CV was een buffervat voor SWW koppelen aan dezelfde WP als voor CV de meest logische oplossing. Dat verhoogt het rendement van de WP. Een afzonderlijke wartepompboiler was dan ook overbodig. De WP verwarmt alleen de bovenste helft van het buffervat dus 150 liter. De 300 liter (boven en beneden) is alleen voor de kachel. Gezien deze veel meer warmte aanmaakt dan een WP moest het volume groter zijn om voldoende warmte te kunnen afvoeren naar het buffervat. Gezien de kachel niet voortdurend in gebruik is kan dat ook geen kwaad want dan is er na één stookbeurt in de winter ook langer SWW beschikbaar dat niet verwarmd moet worden door de WP.

Hier is trouwens alleen de leefruimte verwarmd. De rest van de woning heeft wel L/L verwarmingsunits maar deze wordt na de laatste isolatie update niet meer gebruikt (kan later altijd eventueel nog ingezet worden voor koeling maar tot op heden nog niet nodig gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
wizzopa schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:21:
@!null ben je bekend met dit topic?

Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Ook info voor “normaal” gebruik.😉
Ja daardoor is het me duidelijk geworden dat het best aardig kan op buitenlucht. Toen had ik echter al deze weg in geslagen van een 150 euro boiler :+

Ik kreeg het eerst niet goed met mijn WTW ventilatie om wp boiler op ventilatie te doen. Daarnaast kleine units die lawaaierig zijn en COP bijna nooit boven de 3 komt.
En dan mijn vriendin die steeds meer koud doucht haha. We zijn ook erg zuinig hoor met ons gebruik. Ik ken ook gezinnen waarbij dit killing zou zijn qua verbruik.

@IvoB2 Ik had het ook zo bij ons vorig huis, 300 liter vat, bovenste 150 liter voor warmtepomp, en zonneboiler op onderste helft.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Franciesco schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:43:
@!null Vaillant heeft een paar kleine wp boilers die misschien te overwegen zijn: 80, 100, 150 liter (en groter).
Ik ga zelf waarschijnlijk voor de 150 liter variant icm dakdoorvoer.

https://www.vaillant.nl/c...ducten/arostor-53760.html

[Afbeelding]
Ja alleen is 45dB in ons kleine houten huisje niet prettig en als ik dan de kleinste pak en zie dat deze COP van 2,3 zie, leg ik dus liever wat PV bij.

Maar goed, allemaal terechte punten. Ik ga nog eens even goed bekijken hoe erg de schade is per maand in kWh's. En dan juist in deze tijd waarbij ik het niet offgrid red en er energie bij moet.

Grofweg denk ik ergens tussen de 1000 en 1500kWh te kort te komen over het jaar heen. En dan heb ik het niet over nul op meter, dan heb ik het echt over offgrid. Maar dat weet ik straks pas.
De elektrisch boiler pakt daar zeker wat van, maar die problemen zijn nog niet weg met een COP van 2.5
Daarnaast kan ook nog een ander plat dak wellicht nog 8 zonnepanelen kwijt. Dat gaat me niet mega helpen in deze tijd maar wel wat.
Ik heb het idee dat de lage zonnestand veel erger is dan het feit dat het koud is en je meer energie nodig hebt voor verwarming. Maar dat gaan we allemaal dit voorjaar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

!null schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:56:
[...]

Ja daardoor is het me duidelijk geworden dat het best aardig kan op buitenlucht. Toen had ik echter al deze weg in geslagen van een 150 euro boiler :+

Ik kreeg het eerst niet goed met mijn WTW ventilatie om wp boiler op ventilatie te doen. Daarnaast kleine units die lawaaierig zijn en COP bijna nooit boven de 3 komt.
En dan mijn vriendin die steeds meer koud doucht haha. We zijn ook erg zuinig hoor met ons gebruik. Ik ken ook gezinnen waarbij dit killing zou zijn qua verbruik.

@IvoB2 Ik had het ook zo bij ons vorig huis, 300 liter vat, bovenste 150 liter voor warmtepomp, en zonneboiler op onderste helft.
De Atlantic calypso zo wat kunnen zijn natuurlijk, alleen de prijs, het werk, het onderhoud houd mij iedergeval tegen.
De hoeveelheid water is ook niet beter met de 100 of 150 dus dan gaat het alleen om de stroom, maar een COP1 boiler is nou juist ideaal om meer eigen opwek te gebruiken.
Keuzes keuzes :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:56:
De houtkachel werkt op het SWW-buffervat zelfs op exact dezelfde wijze als een zonneboller. Wordt zelfs aangestuurd op identieke wijze als een zonneboiler (Sanutal DeltaSol BX - Grundfos Alpha 2).
Met dit verschil dat kachel en PV/WP elkaar perfect aanvullen en niet zo gelijklopend zijn als PV/ZB.

De circulatiepomp gekoppeld aan de DeltaSol was ook een van de beginredenen om over een accu met voldoende back up beginnen na te denken. Het grote voordeel maar ook het grote nadeel van een massakachel met gekoppeld SWW warmtewisselaar is dat ze na 2-3 uur actief stoken daarna 30 tot 48 uur blijft afgeven, dus ook richting SWW. Als er dan een stroomonderbrekening zou zijn waarbij de circulatiepomp stil valt zou in no time de temperatuur in de warmtewisselaar boven de 100°C stijgen met nogal onaangename gevolgen.
Gezien ik 18 maanden lang alles ben beginnen uit te zoeken en te vergelijken kwam van het een het ander waarna ik geëindigd ben met een totale back up van de woning en de mogelijkheid om automatisch te schakelen tussen back up modus en netmodus en manueel tussen netmodus en off grid modus.
Een beetje uit de hand gelopen projectje dus. :)
Idem als het woonhuisproject. Is opgestart in 2000 vanuit een rijp voor de sloop zijnde buitenverblijf en stap per stap tot 2020 (vermoedelijk einde 2031) gerenoveerd tot een aangename omgeving om permanent te verblijven. Moest ik nu van scratch herbeginnen met de kennis en middelen van nu zou ikhe tuiteraard ook totaal anders aanpakken. Dan kwam er gewoon een passiefwoning. Maar of dat nu weer zo duurzaam zou zijn (in vergelijking met herbestemming van een bestaande bouw) is weer een andere discussie.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 22-01-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:50
!null schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:12:
[...]

Ja alleen is 45dB in ons kleine houten huisje niet prettig en als ik dan de kleinste pak en zie dat deze COP van 2,3 zie, leg ik dus liever wat PV bij.

Maar goed, allemaal terechte punten. Ik ga nog eens even goed bekijken hoe erg de schade is per maand in kWh's. En dan juist in deze tijd waarbij ik het niet offgrid red en er energie bij moet.

Grofweg denk ik ergens tussen de 1000 en 1500kWh te kort te komen over het jaar heen. En dan heb ik het niet over nul op meter, dan heb ik het echt over offgrid. Maar dat weet ik straks pas.
De elektrisch boiler pakt daar zeker wat van, maar die problemen zijn nog niet weg met een COP van 2.5
Daarnaast kan ook nog een ander plat dak wellicht nog 8 zonnepanelen kwijt. Dat gaat me niet mega helpen in deze tijd maar wel wat.
Ik heb het idee dat de lage zonnestand veel erger is dan het feit dat het koud is en je meer energie nodig hebt voor verwarming. Maar dat gaan we allemaal dit voorjaar zien.
In deze tijd helpen alleen gevel panelen nog een beetje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:37
@!null idd Gevelpanelen of een schutting neerzetten van PV panelen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
BarryH schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:36:
Ja maar wij doen niet aan schuttingen hier :+

Interessanter is een windmolen. Kan meestal niet uit.
Maar hier is genoeg wind en je kan hem dan gelijkstroom naar de accu laten laden.
Vooral vorige winter had dat enorm gescheelt en dan midden in de periode waarin zon waardeloos is.
Echter afgelopen maanden niet zo veel.

Maar goed, het blijft lastig. Want met 10kWh kom ik dus heel ver, maar wanneer het niet genoeg is zit ik dus meteen in deze lage zonnestand periode en gaat de benodigde behoefte meteen naar 100-en kWhs wat nergens meer opslaat als accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
!null schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:44:
[...]

Ja maar wij doen niet aan schuttingen hier :+
een paal met meedraaiende panelen zou misshien nog wel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zoiets bijvoorbeeld: https://smartflower.com/ . Hoef je je ook niet meer over terugverdientijd druk te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:38
IvoB2 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:40:
Mooi in theorie maar niet uitvoerbaar in de praktijk.
Het was dan ook een grapje ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:12:
[...]
Redelijk gelijkaardige situatie.
Voorlopige schatting (helft winter) lijkt uit te draaien op een tekort van 750-1000 kWh op jaarbasis (waarvan het grootste deel uiteraard tussen half november en eind januari).
Wou eerst een jaar proefdraaien op bestaande PV-installatie van 5.6 kWp met batterij van 15.4 kWh in de veronderstelling dat ik er met een verdubbeling van PV-vermogen en batterijopslag dan zou komen op basis van eerdere data met alleen PV). Voorlopig kom ik tot het besluit dat het opslagvermogen van 15.4 kWh ruim voldoende zal zijn en dat prioritair het vermogen van de PV-installatie omhoog moet. Met de huidige stand van de techniek zou ik de PV kunnen upgraden naar een 12 kWp. Gezien bij off grid er één AC omzetting zou wegvallen en er rechtstreeks DC van de panelen in de DC zijde van de batterij kan geïnjecteerd worden zouden er dan ook minder verliezen zijn dan in de huidige dubbele configuratie. Maar dat zijn concrete zorgen voor over 10 jaar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Gwaihir schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:54:
Zoiets bijvoorbeeld: https://smartflower.com/ . Hoef je je ook niet meer over terugverdientijd druk te maken :+
Nooit begrepen dat iemand zich met betrekking tot zijn woonomgeving over een TVT druk zou moeten maken.
Je moet alleen zien dat de investeringen betaalbaar zijn. Dat is iets totaal anders dan rekening te moeten houden met een TVT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JeroenH schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:36:
Helemaal gemist, dank je wel! Vanavond even kijken :9

https://pointer.kro-ncrv....te-mooi-voor-zonnepanelen

Over wetgeving die niet voorop loopt gesproken ;)
Vanochtend even zitten kijken. Goed item, naar mijn mening, vooral omdat duidelijk wordt dat die wethouders niets anders paraat hebben als "tsja, dat zijn nou eenmaal de regels he".

Ik denk dat Jan Rotmans het bij 24m00s het hele filmpje en het hele probleem goed samenvat met "Dat is gebrek aan leiderschap"

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JeroenH schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Vanochtend even zitten kijken. Goed item, naar mijn mening, vooral omdat duidelijk wordt dat die wethouders niets anders paraat hebben als "tsja, dat zijn nou eenmaal de regels he".

Ik denk dat Jan Rotmans het bij 24m00s het hele filmpje en het hele probleem goed samenvat met "Dat is gebrek aan leiderschap"
niet zomaar achter een nieuw iets aan hobbelen is ook leiderschap. dat die leider een andere kant op loopt wil niet zeggen dat er een gebrek aan leiderschap is. je hebt alleen een andere visie en wil een andere uitkomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
twain4me schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:09:
niet zomaar achter een nieuw iets aan hobbelen is ook leiderschap. dat die leider een andere kant op loopt wil niet zeggen dat er een gebrek aan leiderschap is. je hebt alleen een andere visie en wil een andere uitkomst.
Uhm, "iets nieuws"? Zonnepanelen zijn al aan een opmars bezig sinds grofweg 2000, maar laat ik genereus zijn en stellen dat al vanaf 2010 glashelder vooruit te zien was hoe het zou gaan lopen met de prijsdalingen van PV, de enorme groei in geplaatst vermogen enz. Men heeft (ruim) een decennium de tijd gehad om hier over na te denken, maar dat is niet gedaan - althans het heeft op het vlak van beschermd gezicht niet geleid tot aanpassingen.

Ik blijf er bij dat "gebrek aan leiderschap" hier geheel van toepassing is.

En dat heeft niet zoveel te maken met "wat ik zou willen". Ik kan dat onderscheid goed maken. Voorbeeld: voor mij, en voor de meeste andere individuele PV-bezitters, is de salderingsregeling fantastisch. Het geld stroomt jaarlijks bij me binnen vanwege mijn grote overschot 's zomers. Toch ben ik er sterk voor om salderen af te schaffen want in het grote plaatje is het niet toekomstbestendig. Ik vind een overgangsregeling prima, maar het had al lang in gang gezet moeten worden. Ook hier: gebrek aan leiderschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenH schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Uhm, "iets nieuws"? Zonnepanelen zijn al aan een opmars bezig sinds grofweg 2000, maar laat ik genereus zijn en stellen dat al vanaf 2010 glashelder vooruit te zien was hoe het zou gaan lopen met de prijsdalingen van PV, de enorme groei in geplaatst vermogen enz. Men heeft (ruim) een decennium de tijd gehad om hier over na te denken, maar dat is niet gedaan - althans het heeft op het vlak van beschermd gezicht niet geleid tot aanpassingen.

En dat heeft niet zoveel te maken met "wat ik zou willen". Ik kan dat onderscheid goed maken. Voorbeeld: voor mij, en voor de meeste andere individuele PV-bezitters, is de salderingsregeling fantastisch. Het geld stroomt jaarlijks bij me binnen vanwege mijn grote overschot 's zomers. Toch ben ik er sterk voor om salderen af te schaffen want in het grote plaatje is het niet toekomstbestendig. Ik vind een overgangsregeling prima, maar het had al lang in gang gezet moeten worden. Ook hier: gebrek aan leiderschap.
Salderen mag gisteren al stoppen, ik doe het al niet meer.
Maar ik vind ook dat gas twee euro moet blijven kosten, en stroom zestig cent.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Je bent als wethouder gebonden aan de gemeenteraad die is gekozen door bewoners, sommige bewoners, winkeliers, etc vinden dat pv in de binnenstad maar lelijk en hoeven er weinig van te hebben en die zijn dus ook gewoon vertegenwoordigd. uiteindelijk bepalen die dus ook mede het beleid. het is dus geen gebrek aan leiderschap maar een gebrek aan visie van kiezers. Het blijft wel een democratie. en je hebt zoiets als bestaande wetten en rechten. kom ik nog even terug op:
wethouders niets anders paraat hebben als "tsja, dat zijn nou eenmaal de regels he".
Wat moet hij anders zeggen? ja dat hebben we idd met elkaar afgesproken via een democratisch syteem en de mensen die daar vanuit gaan hebben vanaf vandaag pech Fuck hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:32:
[...]

ik stem voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hebben jullie in NL dan niet de vrije keuze om de voordelen van saldering op te geven?
Als dat mogelijk is en je vindt het een verkeerd systeem, of een systeem dat uit de hand gelopen is, kan je toch ok individueel "leiderschap" tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
reneeke1970 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Met het eerste eens.
Wat betreft het tweede vind ik dat de prijs van gas de werkelijke kost moet weerspiegelen (en het dus vooral niet meer gesubsidieerd moet worden, er gaat jaarlijks nog altijd meer overheidssubsidie naar fossiele brandstoffen dan naar hernieuwbare energie. Wat betreft netstroom, die mag gerust dynamischer worden. Hoog als de productiekost hoog is tot gratis bij overproductie.
Of dat nu vast 2 euro/60 c€ moet zijn is weer iets anders.
Wanneer je A zegt moet je ook B zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik zou er ook niets op tegen hebben.
Alleen besef ik dat dit vanuit de eigen positie wel gemakkelijk praten is.
De gevolgen daarvan op termijn wil ik waarschijnlijk dan weer niet dragen.
Dus wederom: op papier gemakkelijk neer te schrijven. Uitvoeren in de praktijk iets ingewikkelder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

IvoB2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Hebben jullie in NL dan niet de vrije keuze om de voordelen van saldering op te geven?
Als dat mogelijk is en je vindt het een verkeerd systeem, of een systeem dat uit de hand gelopen is, kan je toch ok individueel "leiderschap" tonen?
gaat geheel vanzelf, de energie bedrijven zijn bij wet verplicht het te verrekenen. alleen met een 2e meter kan je het opgeven, of eigenlijk omzeilen.
Ik ga salderen opgegeven, niet uit principe, maar gewoon voor de centjes O-)
IvoB2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Ik zou er ook niets op tegen hebben.
Alleen besef ik dat dit vanuit de eigen positie wel gemakkelijk praten is.
De gevolgen daarvan op termijn wil ik waarschijnlijk dan weer niet dragen.
Dus wederom: op papier gemakkelijk neer te schrijven. Uitvoeren in de praktijk iets ingewikkelder.
er zit gewoon een belachelijk hoeveelheid energie in een m3 gas of in een kWh stroom we verspillen het grootste deel puur omdat het spot goedkoop is. Op dit moment vallen ook de tweakers over elkaar heen om toch maar zonnepanelen te gaan leggen en te gaan isoleren. die geluiden ken ik ook vanuit de echte wereld wat jaren lang voorlichting, subsidies , smeekbeden niet voor elkaar kregen krijgen een paar gas speculanten in 2 maanden voor elkaar. In iedergeval in nederland is er een erg grote groep die geld zat heeft maar het "het zit mijn tijd wel uit" argument keer op keer wil spelen. ook die mensen gaan nu om. want ja tis nu toch wel duur. |:(

Uiteraard neemt het grote nadelen met zich mee, productie kosten van producten en minima die het niet kunnen betalen en daar zullen dan ook oplossingen voor moeten komen. Maar in basis ben ik van mening dat die meuk gewoon jaren lang veel te goedkoop is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:00:
Nooit begrepen dat iemand zich met betrekking tot zijn woonomgeving over een TVT druk zou moeten maken.
Hoop dat de :+ wel duidelijk maakt dat ik dat voortdurend terugkerende TVT een beetje op de hak wilde nemen..

Maar ik ben nu wel nieuwsgierig: ben jij in de markt voor zo'n ding? Ik heb er wel 'ns naar gekeken (want kan nog goed PV opbrengst gebruiken, maar heb geen logische plek meer). Het leek mij toch wel meer voor de show; bij zulke hoge kosten is de verhouding met de baten wel erg zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:57:
Uiteraard neemt het grote nadelen met zich mee, productie kosten van producten en minima die het niet kunnen betalen en daar zullen dan ook oplossingen voor moeten komen. Maar in basis ben ik van mening dat die meuk gewoon jaren lang veel te goedkoop is geweest.
Tja, kosten voor energie waren altijd afhankelijk van het gedrag van de bewoner en mochten dus vooral niet in de huur inbegrepen zijn. Ondertussen zijn ze in grotere mate afhankelijk van het gedrag van de verhuurder - al dan niet isoleren - en moet de wetgever nieuw beleid ontwikkelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

gaat geheel vanzelf, de energie bedrijven zijn bij wet verplicht het te verrekenen. alleen met een 2e meter kan je het opgeven, of eigenlijk omzeilen.
Ik ga salderen opgegeven, niet uit principe, maar gewoon voor de centjes O-)
Als ik je eerste en tweede zin aan elkaar knoop heb je dus wel de vrije keuze te kiezen tussen salderen of niet salderen? Zoniet zou je het niet kunnen opgeven.
Zelf heb ik ook gekozen om niet meer op jaarbasis te salderen (wat hier gewoon betekent overschakelen van analoge naar digitale meter). Uiteraard - niets menselijk is mij vreemd - omdat het gewoon goedkoper is dan te blijven salderen en omdat een digitale meter meer mogelijkheden biedt dan een analoge.
Uiteraard heb ik hier ook makkelijk praten want ik heb eigen verbruik en productie meer in de hand dan een doorsnee gezin.
er zit gewoon een belachelijk hoeveelheid energie in een m3 gas of in een kWh stroom we verspillen het grootste deel puur omdat het spot goedkoop is. Op dit moment vallen ook de tweakers over elkaar heen om toch maar zonnepanelen te gaan leggen en te gaan isoleren. die geluiden ken ik ook vanuit de echte wereld wat jaren lang voorlichting, subsidies , smeekbeden niet voor elkaar kregen krijgen een paar gas speculanten in 2 maanden voor elkaar. In iedergeval in nederland is er een erg grote groep die geld zat heeft maar het "het zit mijn tijd wel uit" argument keer op keer wil spelen. ook die mensen gaan nu om. want ja tis nu toch wel duur. 

Dat is in België niet anders hoor.
Het zijn net diegenen die niet op een euro meer of minder moeten kijken die het hardst zagen en klagen en bovendien de grootste voordelen krijgen. Het gekende matheuseffect is een internationaal gegeven.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 22-01-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

IvoB2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:06:
[...]

Als ik je eerste en tweede zin aan elkaar knoop heb je dus wel de vrije keuze te kiezen tussen salderen of niet salderen? Zoniet zou je het niet kunnen opgeven.
Zelf heb ik ook gekozen om niet meer op jaarbasis te salderen (wat hier gewoon betekent overschakelen van analoge naar digitale meter). Uiteraard - niets menselijk is mij vreemd - omdat het gewoon goedkoper is dan te blijven salderen en omdat een digitale meter meer mogelijkheden biedt dan een analoge.
Uiteraard heb ik hier ook makkelijk praten want ik heb eigen verbruik en productie meer in de hand dan een doorsnee gezin.
je hebt geen vrije keuze per meter, maar als je 2 meters hebt kan je de levering op meter 1 zetten en het gebruik op meter 2 beide een ander contract. dan saldeer je dus niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat betreft die 2 meters*, dat kan in principe hier dus niet bij huishoudelijke aansluitingen. Je mag per wooneenheid (EAN nummer) maar één meter hebben.
Even nuanceren: hier heb je in se ook geen vrije keuze van meter. Jarenlang had iedereen een analoge (terugdraaiende) teller. Gezien afname en injectie dan niet afzonderlijk gemeten kunnen worden was sinds de invoering van PV bij huishoudens saldering de gemakkelijkste oplossing.
Na jaren was dit voordeel zo ingeburgerd dat toen het tijd werd om over te stappen naar een digitale meter politiek beslist werd dat er met een digitale meter niet meer gesaldeerd kon worden (alhoewel dat technisch geen enkel probleem is). Uiteraard volgde daarop massaal protest van PV-bezitters die hun voordelen als verworven voor de eeuwigheid beschouwden. Waarop weer een typische "kerk in het midden" oplossing van de politiek volgde: wie nog een analoge meter had mocht deze tezamen met salderen behouden tot 2025.
De eerder voorziene regeling dat digitale meter prioritair uitgerold zouden worden bij prosumenten werd opgeheven.
Wie al een digitale meter had (en PV) was de klos (verkorte versie van een jarenlang verhaal met enige ups en veel downs).
Je kan dus maar in één richting "kiezen": wie een digitale meter heeft kan niet kiezen voor een analoge meter en niet salderen. Wie als PV bezitter nog een analoge meter heeft kan in het sladeringssysteem blijven zitten tot hij volgens de normale uitrol een digitale meter gepresenteerd krijgt (ergens tot 2029) en zonder gevolgen tot 2025 de digitale meter weigeren (indien de normale uitrol eerder aan zijn deur voorbij komt).
Andersom kan wel. Heb je een analoge meter kan je zelf vervroegd kiezen voor installatie van een digitale meter. Je krijgt er dan zelfs een premie van 100 € voor (om de 88 € installatiekosten te dekken).
Hopelijk kan je nog volgen? :)

* Er is wel net een nieuwe regeling goedgekeurd dat je voor bv. een vaste laadpaal wel mag koppelen aan een afzonderlijke meter voor die laadpaal. De elektriciteit afgenomen via de laadpaal kan dan afgenomen worden aan lagere tarieven dan voor huishoudelijk gebruik en het capaciteitsvermogen verwekt door de laadpaal heeft dan geen negatieve weerslag op deze van het huishoudelijk verbruik. Maar dat is (nog) een uitzonderingsregeling om thuisladen meer te bevorderen (bij gebrek aan visie op openbaar laden).

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 22-01-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gwaihir schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Hoop dat de :+ wel duidelijk maakt dat ik dat voortdurend terugkerende TVT een beetje op de hak wilde nemen..

Maar ik ben nu wel nieuwsgierig: ben jij in de markt voor zo'n ding? Ik heb er wel 'ns naar gekeken (want kan nog goed PV opbrengst gebruiken, maar heb geen logische plek meer). Het leek mij toch wel meer voor de show; bij zulke hoge kosten is de verhouding met de baten wel erg zoek.
Omdat het voortdurend zo terug komt was het me inderdaad niet meteen duidelijk of het gemeend was of een vorm van sarcasme. :)
Over welk ding heb je het? Ik begin de draad een beetje kwijt te geraken. De discussie begint voor mij eerder op een partijtje simultaan schaken te lijken.
Wanneer je het over een thuisaccu hebt, zo'n ding is hier al sinds vorig jaar operationeel.
Kosten vallen, voor mij, wel mee en show kan je er niet mee verkopen. Het staat gewoon in de technische ruimte. Niet ergens op een verhoog op de oprit met enkele spots omheen. :+

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 22-01-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 17:46
Op dit moment vallen ook de tweakers over elkaar heen om toch maar zonnepanelen te gaan leggen en te gaan isoleren. die geluiden ken ik ook vanuit de echte wereld wat jaren lang voorlichting, subsidies , smeekbeden niet voor elkaar kregen krijgen een paar gas speculanten in 2 maanden voor elkaar. In iedergeval in nederland is er een erg grote groep die geld zat heeft maar het "het zit mijn tijd wel uit" argument keer op keer wil spelen. ook die mensen gaan nu om. want ja tis nu toch wel duur. |:(

Ja precies dit

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
BarryH schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:36:
Je moet dan wel toevallig een vrije gevel hebben met toevallig een goede oriëntatie.
Lijkt me nog moeilijker dan een vrij dak met een goede oriëntatie.
Heb het ook even overwogen (gevel, geen schutting) maar zou minder opbrengen dan op het zadeldak.
Heb in de winter, door de lage zonnestand, al moeite genoeg om voldoende zon te krijgen op het dak dat hoger ligt dan het maaiveld. Laat staan op lager gelegen gevels.
Buiten de winterperiode heeft het dak productie genoeg om in het eigen gebruik te voorzien dan zou het tegen de gevel geen verschil maken. En als in de winter de zon niet schijnt, het bewolkt of mistig is maakt het ook niet veel verschil uit.
In een volledig vrijstaande polderwoning zal het waarschijnlijk wel een merkbaar verschil kunnen opleveren.

Eveneens half doorzichtige panelen overwogen (de O-ZZO-W gerichte kant van de leefruimte welke 50% van de woning beslaat bestaat volledig uit glas. Maar daarvan was de productie per m² (en de hogere pijs) relatief zo laag dat het - voor mij - ook geen oplossing bood.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 22-01-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
IvoB2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:58:
[...]

Redelijk gelijkaardige situatie.
Ja behalve dat ik dus geen houtkachel heb maar waarschijnlijk ook kleiner huis.

Ik heb nu 5kWp wat behoorlijk plat ligt, en circa 10kWh opslag.
Misschien dat ik nog een 2.5 tot 3kW bij kan leggen. Niet heel effectief in winter. Ik doe het wellicht eerder om meer stroom voor de auto te genereren in de zonnige helft van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Ja behalve dat ik dus geen houtkachel heb maar waarschijnlijk ook kleiner huis.

Ik heb nu 5kWp wat behoorlijk plat ligt, en circa 10kWh opslag.
Misschien dat ik nog een 2.5 tot 3kW bij kan leggen. Niet heel effectief in winter. Ik doe het wellicht eerder om meer stroom voor de auto te genereren in de zonnige helft van het jaar.
5.6 kWp met 5 kVa omvormer (met een jaarproductie tussen 4850 en 5250 kWh) ZZO gericht op 35° helling.
"Nadeel" in de winter is dat de zon alleen tussen 10:00 en 14:30 uur boven de boomtoppen uitkomt en het dak bereikt. Beperkt in de periode dat het er echt toe doet dus de productie. Op jaarbasis (saldering) een nulenergierekeningwoning maar zonder saldering in de winter dus niet. Gevelpanelen zouden in de periode dat het nodig zijn dus nog minder zon vangen.
Nu zijn de uren zon niet echt een probleem. Op de kortste dag van het jaar en bij heldere hemel wordt er nog 5 kWh geproduceerd. Net genoeg om comfortverbruik te dekken. Probleem zijn aanhoudende dagen (dit winterseizoen eerder aanhoudende weken) van zware bewolking en mist. Dan zou je, om off grid te moeten zijn, al tijdelijk een aggregaat moeten laten bijspringen. Maar daar wil ik voorlopig zeker niet aan.
15,36 kWh opslag.
Woonhuis heeft een bewoonbare oppervlakte van 139 m² waarvan de leefruimte 83 m² beslaat. De leefruimte is dan nog eens onderverdeeld in twee zones waarvan alleen een zone van 56 m² constant artificieel verwarmd wordt.

Ik maak gebruik van een bedrijfswagen met Benelux multikaart. Waar ik de EV laad maakt dus eigenlijk financieel niet zo veel uit. Overproductie gaat uiteraard prioritair naar de EV (alhoewel dat sinds corona ook een (luxe) probleem wordt). Dat is dan nl. dubbel op. O-)

De enige wijze waarop ik gemakkelijk mijn productie zou kunnen verhogen is door de bestaande installatie (maar die is nog maar 10 jaar oud) van 20x280 Wp panelen te vervangen door 24 x xxx Wp panelen.
Waarbij de x aangeeft wat op dat ogenblik technisch al beschikbaar is. Momenteel dus ergens tussen de 400 en 500 Wp per paneel.
Maar op dit ogenblik en onder de huidige omstandigheden lijkt me dit er een beetje over. :)
Gewoon dus aan de verleiding weerstaan en de oorspronkelijke 20-jaren planning blijven volgen.

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 22-01-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

IvoB2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:55:
De enige wijze waarop ik gemakkelijk mijn productie zou kunnen verhogen is door de bestaande installatie (maar die is nog maar 10 jaar oud) van 20x280 Wp panelen te vervangen door 24 x xxx Wp panelen.
Waarbij de x aangeeft wat op dat ogenblik technisch al beschikbaar is. Momenteel dus ergens tussen de 400 en 500 Wp per paneel.
Maar op dit ogenblik en onder de huidige omstandigheden lijkt me dit er een beetje over. :)
Gewoon dus aan de verleiding weerstaan en de oorspronkelijke 20-jaren planning blijven volgen.
Ligt er aan waarom je het doet natuurlijk. Als je het doet voor milieuredenen is het denk ik prima te verantwoorden dat je je huidige panelen verkoopt (280 Wp is nu 2e hands niet afgrijselijk slecht, over 10 jaar waarschijnlijk wel) en moderne panelen teruglegt zodat de totale opgewekte zonneenergie stijgt (je nieuwe panelen + oude panelen op een ander dak). Als je die oude panelen door de shredder zou halen is het niet beter, nee, maar dat is niet de enige optie, zeker niet de slimste.

Als het om financiële overwegingen gaat dan is het gewoon een rekensom om te maken. Significant omhoog gaan in Wp zal je in de winter wel helpen wanneer je het het hardst nodig hebt, een grotere accu niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:25:
Over welk ding heb je het? Ik begin de draad een beetje kwijt te geraken. De discussie begint voor mij eerder op een partijtje simultaan schaken te lijken.
Je reageerde hierop:
Gwaihir schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:54:
En bij simultaan schaak krijg je niet die vette kop van elke quote - dat is een link - waarmee de context hier juist heerlijk makkelijk terug te halen valt ;).

Het was een losse reactie op @!null en @twain4me. De Smartflower - ik heb er dus serieus 'ns naar gekeken - is een bijzonder fraaie versie van een paal met meedraaiende panelen. Doordat hij (automatisch ingeklapt voor de nacht) ook niet al te groot / hoog is, denk ik dat hij zelfs in bemoeizuchtig Nederland waarschijnlijk toch vergunning vrij in de tuin gezet kan worden. Maar wel met een prijs eraan vast die 'm voor mij toch in deze categorie gooit:
IvoB2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:43:
Eveneens half doorzichtige panelen overwogen (de O-ZZO-W gerichte kant van de leefruimte welke 50% van de woning beslaat bestaat volledig uit glas. Maar daarvan was de productie per m² (en de hogere pijs) relatief zo laag dat het - voor mij - ook geen oplossing bood.
En voor op zo'n ander bord: een tweede meter kan in Nederland in principe ook niet. Maar toch vinden sommigen daar een weg naartoe..
Edit: oeps.. zie direct hieronder. Kennelijk kan het - tenminste in een deel van het land - (inmiddels?) wel degelijk langs reguliere weg, tegen beperkte meerkosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 22-01-2022 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:37:
[
En voor op zo'n ander bord: een tweede meter kan in Nederland in principe ook niet. Maar toch vinden sommigen daar een weg naartoe..
https://www.stedin.net/aansluiting/extra-meetpunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@reneeke1970

Dat viavia manneke van jou neemt zijn telefoon niet op.. ik heb al 200 euro betaald zodat hij mij zonder vragen op de lijst zou zetten.. Die pannekoek zit vast ofzo, dus dan maar zo mijn centjes terug verdienen. :+

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 22-01-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:48:
@reneeke1970

Dat viavia manneke van jou neemt zijn telefoon niet op.. ik heb al 200 euro betaald zodat hij mij zonder vragen op de lijst zou zetten.. Die pannekoek zit vast ofzo, dus dan maar zo mijn centjes terug verdienen. :+
Ze hebben hem opgepakt voor fraude, verkocht teveel valse ean codes.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Ligt er aan waarom je het doet natuurlijk. Als je het doet voor milieuredenen is het denk ik prima te verantwoorden dat je je huidige panelen verkoopt (280 Wp is nu 2e hands niet afgrijselijk slecht, over 10 jaar waarschijnlijk wel) en moderne panelen teruglegt zodat de totale opgewekte zonneenergie stijgt (je nieuwe panelen + oude panelen op een ander dak). Als je die oude panelen door de shredder zou halen is het niet beter, nee, maar dat is niet de enige optie, zeker niet de slimste.

Als het om financiële overwegingen gaat dan is het gewoon een rekensom om te maken. Significant omhoog gaan in Wp zal je in de winter wel helpen wanneer je het het hardst nodig hebt, een grotere accu niet.
Kleine nuance: wanneer ik nu mijn panelen zou verwijderen en vervangen door anderen verlies ik de komende jaren een premie ter waarde van 16.000 - 17.000 euro. De hogere productie van de nieuwe panelen gaat dat nooit kunnen compenseren. Bij vervanging zou ik de oude panelen ook niet verkopen maar gewoon op een minder productief dakvlak leggen als extraatje.
Het is dus eerder een luxe probleem dan een technisch probleem.
Uit financiële overwegingen moet ik ook geen nieuwe panelen leggen. Dat zou ik alleen nodig hebben om volledig off grid te gaan. En dat is eerder een principiële beslissing. Een principe waar uiteraard een ander niet akkoord mee moet gaan. Maar ook voor mij moet het financiële plaatje op het einde van de rit een beetje in balans zijn. Van off grid ga ik niet rijk worden. Dat weet ik ook wel. Als het me niet meer kost dan aan het net te blijven hangen ben ik al tevreden. En de stand van zaken is nu dat het me - alles in aanmerking genomen - waarschijnlijk iets goedkoper zal uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gwaihir schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:37:
Voor zo"n paal ben ik dus niet in de markt. Geen zin om daar de hele dag op zitten te kijken.
Tenslotte leef ik op een jaar meer buiten dan binnen.
Door inrichting van tuin en omgeving zou het ook niet veel verschil maken in productie.
Mijn panelen zijn, in combinatie met een accu, nu ook al redelijk ideaal georienteerd. Met een accu moet je tijdens de winter niet meer spreiden om een optimale productie tov direct verbruik te bekomen maar zoveel mogelijk energie vangen wanneer de stand van de zon het gunstigt is. En in de winter is dat zoveel mogelijk zuidgericht.

Wat betreft die meter. Identiek dan hier dus. In principe mag het niet maar sommigen vinden altijd wel een work around. Bv. tijdelijk op de verdieping van een woning een tweede bewoner inschrijven. Nadien wordt door de netbeheerder de situatie toch niet meer opgevolgd.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 22-01-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

IvoB2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:02:

Wat betreft die meter. Identiek dan hier dus. In principe mag het niet maar sommigen vinden altijd wel een work around. Bv. tijdelijk op de verdieping van een woning een tweede bewoner inschrijven. Nadien wordt door de netbeheerder de situatie toch niet meer opgevolgd.
onzin, het mag hier gewoon, hoef je ook niemand voor in te schrijven op de boven verdieping
Of denk je echt dat @reneeke1970 en ik via het darkweb naast een paar gram coke, wat pillen en een glock een extra meter heb besteld? iedereen kan het ding gewoon op de site van de netbeheerder aanvragen.

[ Voor 29% gewijzigd door twain4me op 22-01-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
IvoB2 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:02:
Voor zo"n paal ben ik dus niet in de markt. Geen zin om daar de hele dag op zitten te kijken.
Tenslotte leef ik op een jaar meer buiten dan binnen.
Door inrichting van tuin en omgeving zou het ook niet veel verschil maken in productie.
Eh.. ok. Maar dat was het specifieke voorbeeld van mijzelf en evt. voor @!null; wij hebben nl. niet zo riant paneelruimte. (En hij zou hier lekker wat schaduw geven bij de vijver.)

Ik vroeg door n.a.v. je opmerking over de TVT: (te) krampachtig, vs. de financiën nog wel in het oog houden.. Daar heb je sindsdien al meerdere keren op gereageerd :). Lijken we wel hetzelfde in te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ik heb wel wat ruimte maar dan verder naar achteren, dat de zon echt over het huis en de bomen rij heen moet.
Valt niet mee om zoiets een goede plek te geven voor de lage zonnestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:27:
[...]

onzin, het mag hier gewoon, hoef je ook niemand voor in te schrijven op de boven verdieping
Of denk je echt dat @reneeke1970 en ik via het darkweb naast een paar gram coke, wat pillen en een glock een extra meter heb besteld? iedereen kan het ding gewoon op de site van de netbeheerder aanvragen.
Bespaar je de moeite, in die vier jaar dat ik het hier roep ben jij de enige die het snapt
https://vnoncw-bz-energie...hoeft%20aan%20te%20leggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
twain4me schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:27:
[...]

Excuseer maar ik ken de specifieke situatie in NLwat betreft meters per woning niet. Ik reageerde dan ook op iemand anders van wie ik in eerste instantie uitging dat hij de situatie bij jullie beter kende. Graag dan ook je pijlen daar op richten.
Hier, waar ik de situatie wel ken mag het in principe, op de uitzonderingen die ik al aanhaalde dus niet.
Conclusie: ander uitgangspunt in NL en B.
De andere zaken die je aanhaalt mogen hier ook niet maar hebben totaal niets meer met het onderwerp te maken. 8) Daar heb ik dus verder geen gedachten over. Daar voer je dan verder maar een discussie met je vrienden op het darknet over. :+
Wat betreft je tussentijdse interventie met Reneeke, gezien ik de achtergrond niet ken heb ik geen flauw idee waar jullie het over hebben. Indien het ernstig is of een vorm van sarcasme of ironie is ontgaat me dat dus ook volledig. Je kan moeilijk van een newbee verwachten dat hun 185 pagina's gaat doornemen om elke nuance en geschil uit het verleden te achterhalen.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 22-01-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gwaihir schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 14:45:
[...]

Eh.. ok. Maar dat was het specifieke voorbeeld van mijzelf en evt. voor @!null; wij hebben nl. niet zo riant paneelruimte. (En hij zou hier lekker wat schaduw geven bij de vijver.)
Is natuurlijk relatief. Naar Vlaamse normen heb ik eerder een bescheiden dakoppervlakte ter beschikking.
Ik zou het vermogen in de toekomst dus alleen maar kunnen verhogen omdat er steeds meer panelen met een hoger vermogen per m² ter beschikking komen.

Wat betreft de reden van de reactie op de paal was dat gewoon omdat iemand me vroeg of ik daar voor in de markt was. Ik heb daar negatief op geantwoord en er de persoonlijke reden bij gegeven. Uiteraard is iedereen zijn situatie anders en zijn daarom de oplossingen ook anders.
Zelf heb ik in principe niets tegen zo'n draaibare paal maar de situatie leent er zich niet toe. Uit het zicht staat hij op het Noorden en volledig in de schaduw van de hoogdwoning. Op het oosten tussen de fruitbomen dus geen zicht en slecht voor de bomen, op het westen tussen schuur en bos dus weer geen extra productie (kan ik beter vaste panelen leggen op dak van de schuur maar hoge bomen staan in de weg) en op het zuiden zou het ding in het water staan en dat is weer geen zicht en een te dure opbouwwijze.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 23-01-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 21:36
Heeft iemand ervaring met de Inventum ventilatie warmtepompboiler?

Ik heb een kleine woning, ( 143m3) waar nu mechanische afzuiging in zit met toevoer via de roosters. Hij staat standaard in stand 1 waarin hij 36m3 per uur afzuigt. Ik heb het gecheckt met een co2 meter, dat is voldoende als we met zn tweeën thuis zijn.

De optima zuigt minimaal 140m3 per uur af lees ik in de handleiding. In dat geval zuigt hij mijn woning binnen no time koud en ben ik vooral in de winter enorm aan het bijstoken om dat de compenseren of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
KoenVW76 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:32:

Ik heb een kleine woning, ( 143m3) waar nu mechanische afzuiging in zit met toevoer via de roosters. Hij staat standaard in stand 1 waarin hij 36m3 per uur afzuigt. Ik heb het gecheckt met een co2 meter, dat is voldoende als we met zn tweeën thuis zijn.

De optima zuigt minimaal 140m3 per uur af lees ik in de handleiding. In dat geval zuigt hij mijn woning binnen no time koud en ben ik vooral in de winter enorm aan het bijstoken om dat de compenseren of zie ik dat verkeerd?
Maak je er klep tussen en haal je de overige 100 kuub van buiten.
Maar in praktijk valt het mee, hier zuigt ie volledig van binnen en ik stook me niet suf, doe het al twee jaar zo.
Maar volgens de theorie koel je je huis af inderdaad, dat zullen zometeen een heleboel personen gaan roepen hier.
Het is ook afhankelijk waar je de warmte vandaan haalt, doe je dit van een zolder zuigen dan is het toch al verloren warmte die daar hangt.
Dit probleem is niet afhankelijk van dit merk boiler, maar meer in ventilatie boilers in het algemeen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@KoenVW76 Ga even naar het warmtepompboiler voor cv topic.

Maar het klopt wel, ze hebben gewoon meer nodig dan je woning geeft. Dus moet buitenlucht bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34

Je zal dan 104 m3 per uur meer afzuigen dan nu en koudere lucht van buiten halen, dat kost je dan 637 Wh per dag voor elke graad dat het buiten kouder is dan binnen, dat is bij -10oC buiten en 20oC binnen, zo'n 19.1 kWh per dag (0.8 kWh per uur, dus dat zal je ruimte verwarming extra moeten kunnen leveren).
Aan de andere kant wordt een groot deel van die warmte als het goed is in je water gestopt, dus dat zou ik dan niet als verlies zien.

[ Voor 1% gewijzigd door PentaClover op 23-01-2022 14:24 . Reden: Binnen Temperatuur toegevoegd. ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tja, wat is enorm? Klopt inderdaad dat zo'n warmtepompboiler bedoelt is om warmte te gebruiken die anders toch de ventilatiepijp uit gegooid zou worden en dan optimaal tot z'n recht komt.

De rest van de lucht van buiten halen, lijkt mij dan ook niet handig. Die lucht is dusdanig veel kouder, daar gaat hij grote moeite mee hebben (= hoog verbruik). Dan maar bijstoken, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gwaihir schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:42:
[...]

Tja, wat is enorm? Klopt inderdaad dat zo'n warmtepompboiler bedoelt is om warmte te gebruiken die anders toch de ventilatiepijp uit gegooid zou worden en dan optimaal tot z'n recht komt.

De rest van de lucht van buiten halen, lijkt mij dan ook niet handig. Die lucht is dusdanig veel kouder, daar gaat hij grote moeite mee hebben (= hoog verbruik). Dan maar bijstoken, denk ik.
Ja maar waat stook je mee bij?
Als dat gas verwarming is dan kun je dus beter realtime warmwater maken met gas.
Edit: Nou is het wel zo dat je de helft van het jaar niet stookt, dus dan scheelt het natuurlijk wel.
Maar met die insteek kun je ook kijken naar zonneboiler. Klein setje zoals Solesta voor de cv ketel bijvoorbeeld.

Dat vind ik jammer aan warmtepompboilers. Je moet gewoon lucht van buiten erbij pakken.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 23-01-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
!null schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:11:
[...]

Ja maar waat stook je mee bij?
Als dat gas verwarming is dan kun je dus beter realtime warmwater maken met gas.
Edit: Nou is het wel zo dat je de helft van het jaar niet stookt, dus dan scheelt het natuurlijk wel.
Maar met die insteek kun je ook kijken naar zonneboiler. Klein setje zoals Solesta voor de cv ketel bijvoorbeeld.

Dat vind ik jammer aan warmtepompboilers. Je moet gewoon lucht van buiten erbij pakken.
Moet helemaal niet, de zogenaamde verloren warmte stook je gewoon bij met een warmtepomp, win win zou ik zeggen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
reneeke1970 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:20:
[...]

Moet helemaal niet, de zogenaamde verloren warmte stook je gewoon bij met een warmtepomp, win win zou ik zeggen.
Dan valt de schade mee inderdaad.
Maar in een klein huis alsnog een hoop luchtverplaatsing waar herrie bij komt kijken.

De warmtepompboilers hebben nut hoor. Maar ze komen niet overal tot hun recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:54
Zo is mijn Atlantic Explorer V3 aangesloten.

https://imgur.com/Cuf1yQu

Op dit moment zuig hij "buiten" lucht aan van 11,6 graden dit is een mengproduct van lucht uit de afzuiging en buiten lucht.

Als ik de lucht op zolder er bij doe stijgt de temperatuur van de aangezogen lucht naar 13,5 raden.

Buiten lucht 6,8 graden.

Jaarverbruik 611 kWh bij een warm water verbruik van 32 m3 warm water temperatuur 54 graden.

2x per maand legionella naar 62 graden

https://imgur.com/dhSoV7L

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
!null schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Maar in een klein huis alsnog een hoop luchtverplaatsing waar herrie bij komt kijken.

Velen hebben gewoon een te grote compressor, extra lucht verplaatsing en extra geluid, en dat alleen om sneller op te warmen.
Mijne Tuft met 1.5 kW, is meer dan zat.
Rolluik ervoor gemaakt en ik hoor hem niet meer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 21:36
!null schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Nee dat was inderdaad mijn gedachte, is zoiets wel rendabel in een klein huis. Als ik nu mijn afzuiging continue op stand 3 laat staan ( 275m3 p/u) koelt het behoorlijk snel af. Je voelt dan ook een flinke stroom bij de roosters. Misschien is wtw ventilatie in combinatie met een e-boiler dan een betere optie. Ik verwarm en douche nu nog met een cv ketel maar ik zit te filosoferen wat mijn beste en meest haalbare opties zijn om te verduurzamen/gasloos te gaan. Ik maak anders binnenkort wel een eigen topic, bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Team Welles

@KoenVW76
Bijmengen van buiten is prima, hoor. Je wint dan nog steeds de ventilatiewarmte vanuit huis terug zonder dat je het overal laat tochten.
In zo'n klein huis is de ruimte (en geluid?) eerder een issue dus dan heeft de doorstromer+dwtw oplossing wel veel voordelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
!null schreef op zondag 23 januari 2022 @ 15:11:
Ja, ik vind dat ook jammer. Voor mij dus niet zo'n ding. Maar ja.. gevolg is wel dat ik véél langer en intensiever bezig ben om balansventilatie met WTW op orde te krijgen. Dus en tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12:52

Hallo. Die 36 m3/u klinkt als erg weinig. Wat zit er op? Heb je ook natuurlijke ventilatie / tocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:37
@Surfari Ik zit ook meestal op 35-40m3/uur. Mijn ventilatie is CO2 gestuurd, jaren 70 woning, goed kierdicht. Roosters boven de ramen dicht als we met zn 2n zijn.

als je met 2p bent is dit genoeg.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-09 01:02
Surfari schreef op zondag 23 januari 2022 @ 18:20:
[...]

Hallo. Die 36 m3/u klinkt als erg weinig. Wat zit er op? Heb je ook natuurlijke ventilatie / tocht?
Per mens 0,5 m3 per uur. Dan klinkt 36 m3/h ineens als erg veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:44

Seafarer

XXX

FransvWoerkom schreef op zondag 23 januari 2022 @ 22:51:
[...]

Per mens 0,5 m3 per uur. Dan klinkt 36 m3/h ineens als erg veel.
Ik dacht dat de WHO 25m³ per persoon/uur adviseerde.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-09 01:02
Seafarer schreef op zondag 23 januari 2022 @ 23:32:
[...]

Ik dacht dat de WHO 25m³ per persoon/uur adviseerde.
Die 0,5m3 is voor ademhaling van schone lucht. De rest zal wel zijn voor roken, koken, vuurtje stoken in een omgeving als Wijk aan Zee. En ik heb niet meegerekend dat het niet lukt om de afgewerkte lucht van de verse lucht te scheiden. Ik kan niet zo snel uitrekenen wat dat verdunnen van gedeeltelijk gebruikte lucht kost en hoeveel je extra in moet laten om zuurstof en CO2 op een aanvaardbaar peil te houden. Dat zou best eens minstens een factor 10 kunnen zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door FransvWoerkom op 24-01-2022 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PentaClover schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:11:
[...]

Je zal dan 104 m3 per uur meer afzuigen dan nu en koudere lucht van buiten halen, dat kost je dan 637 Wh per dag voor elke graad dat het buiten kouder is dan binnen, dat is bij -10oC buiten en 20oC binnen, zo'n 19.1 kWh per dag (0.8 kWh per uur, dus dat zal je ruimte verwarming extra moeten kunnen leveren).
Aan de andere kant wordt een groot deel van die warmte als het goed is in je water gestopt, dus dat zou ik dan niet als verlies zien.
Ik weet niet of de cijfers die je geeft accuraat zijn maar in het geval ze correct zijn vind ik 19.1 kWh per dag toch een enorm verlies om dagelijks in je boiler te steken? Wanneer ik dagelijks de boiler op temperatuur breng (wat in de praktijk niet nodig is) heeft dat in het slechte geval zo'n 2 kWh energie (rechtstreeks via de buitenlucht) nodig.
Bij een buitentemp. van 5°C en een binnentemperatuur van 20°C (wat al meer voorkomt in de winter) zou je dan, toch als ik jouw cijfers goed begrijp, nog dagelijks 9.5 kWh extra verliezen. Of per dag - rekening houdende met het verbruik van een boiler aangesloten op WP, een extra verlies van 7 kWh.
Dat is al meer dan het gemiddeld verbruik van mijn totale woning op een etmaal.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 24-01-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

@IvoB2 @PentaClover Dat zal in praktijk dan wel meevallen, veronderstel ik, want in een 80L boiler ga je toch echt geen 19kWh aan energie steken... tenzij je 'm de hele dag aan de kook wil houden :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:57

ericplan

5180 Wp PV

Slonzo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:28:
@IvoB2 @PentaClover Dat zal in praktijk dan wel meevallen, veronderstel ik, want in een 80L boiler ga je toch echt geen 19kWh aan energie steken... tenzij je 'm de hele dag aan de kook wil houden :?
In de praktijk is het hier 4 kWh als de 80 l. boiler helemaal leeg is, maar meestal minder. Stilstandverlies heb ik gemeten op 1 kWh per dag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Geen idee of het in de praktijk zou meevallen.
Ik reageerde op het gecijfer. Als deze niet correct zijn valt het misschien mee maar dan doet dat gecijfer er ook niet toe. Het is het een of het is het ander.

Persoonlijk ben ik nog altijd niet overtuigd van het voordeel van een balansventilatie. Laat staan met wtw.
Wat je met die wtw bespaart op verarming is niet netto. Je moet er immers ook de energie bijtellen die de balansventilatie met wtw extra verbruikt tov mechanische ventilatie.
Ik heb het keer op keer nagerekend en ik kom - persoonlijk - nooit uit op een voordeel voor balansventilatie met wtw. Bovendien weer een extra installatie welke geregeld nazicht en onderhoud vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
@IvoB2 , @Slonzo : de 19.1 kWh gaat niet over het opwarmen van het water in de boiler, het is de energie die nodig is om de koude buitenlucht van -10.0oC op te warmen naar 20.0oC die binnenkomt omdat de vraagsteller 104 m3 per uur lucht extra ventileerd. Ter info: met 19.1 kWh zou je 300 liter water ~55oC warmer kunnen maken dus dat is inderdaad waarschijnlijk meer extra ventilatie dan nodig.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ericplan schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:33:
[...]

In de praktijk is het hier 4 kWh als de 80 l. boiler helemaal leeg is, maar meestal minder. Stilstandverlies heb ik gemeten op 1 kWh per dag.
Afhankelijk van de buitentemperatuur en de temperatuur van het leidingwater verbruik ik tussen de 1 en 2 kWh om het boilervat van 150 liter naar 44°C te brengen.
Een douchebeurt verbruikt hier afhankelijk van de persoon en situatie tussen de 10 en 40 l water. Gemiddeld per persoon zo'n 20 liter. Momenteel continue 2 personen aan boord.
Aanvoertemp. leidingwater, temp. water opgeslagen in boiler onder/midden/boven en buitentemperatuur aan buitenunit WP en verbruik AC-verbruikers worden in real time gemeten.
Resultaat is hier dus op basis van metingen en niet op gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PentaClover schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:35:
@IvoB2 , @Slonzo : de 19.1 kWh gaat niet over het opwarmen van het water in de boiler, het is de energie die nodig is om de koude buitenlucht van -10.0oC op te warmen naar 20.0oC die binnenkomt omdat de vraagsteller 104 m3 per uur lucht extra ventileerd. Ter info: met 19.1 kWh zou je 300 liter water ~55oC warmer kunnen maken dus dat is inderdaad waarschijnlijk meer extra ventilatie dan nodig.
Het punt is toch dat je EXTRA 19 kWh nodig hebt in de gestelde situatie?
19 kWh welke grotendeels te vermijden zijn. Waar ze uiteindelijk voor gebruikt worden doet er niet toe. Het is energie welke je deels extra moet aankopen of produceren en je zou kunnen vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

PentaClover schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:35:
@IvoB2 , @Slonzo : de 19.1 kWh gaat niet over het opwarmen van het water in de boiler, het is de energie die nodig is om de koude buitenlucht van -10.0oC op te warmen naar 20.0oC die binnenkomt omdat de vraagsteller 104 m3 per uur lucht extra ventileerd.
Ik ging er een beetje van uit dat dat wel slim geregeld zou worden, en er enkel hoger debiet nodig is wanneer de warmtepompboiler opwarmt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Slonzo schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Ik ging er een beetje van uit dat dat wel slim geregeld zou worden, en er enkel hoger debiet nodig is wanneer de warmtepompboiler opwarmt :)
Bij mijn Nilan Compact P is dat wel zo. Staat de ventilatie in de laagste stand en moet er water opgewarmd worden, dan gaat het debiet omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
En van waar betrekt je ventilatie dan zijn lucht? Toch ook van buiten toch?
Of je WP-boiler nu zijn benodigde lucht van buiten haalt of van binnen maakt op het eind toch niet veel uit? Door binnenlucht te gebruiken moet de ventilatie extra koude lucht van buiten halen en blijft op het einde van de rit toch energetisch hetzelfde verhaal.
Een boiler die zijn energie (deels) uit de binnenlucht haalt ipv de buitenlucht heeft een hoger rendement. Maar dat staat tegenover dat dat hoger rendement dan weer gecompenseerd moet worden door het terug opwarmen van de verbruikte binnenlucht waarvan de aanvoer ook weer van buiten komt. En daardoor zakt het rendement van de verwarming tijdelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 24-01-2022 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:13
Zijn we nu ineens in het grote warmtepompboilertunetopic beland?

Edit: my bad, ik zit in de kroeg en niet in het CV Tune topic😄

Net echt…!

[ Voor 39% gewijzigd door Gramser op 24-01-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
IvoB2 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:26:
En van waar betrekt je ventilatie dan zijn lucht? Toch ook van buiten toch?
Of je WP-boiler nu zijn benodigde lucht van buiten haalt of van binnen maakt op het eind toch niet veel uit? Door binnenlucht te gebruiken moet de ventilatie extra koude lucht van buiten halen en blijft op het einde van de rit toch energetisch hetzelfde verhaal.
Een boiler die zijn energie (deels) uit de binnenlucht haalt ipv de buitenlucht heeft een hoger rendement. Maar dat staat tegenover dat dat hoger rendement dan weer gecompenseerd moet worden door het terug opwarmen van de verbruikte binnenlucht waarvan de aanvoer ook weer van buiten komt. En daardoor zakt het rendement van de verwarming tijdelijk.
De Nilan is een WTW, dus de warmte onttrekt hij uit de lucht van buiten, behalve in de zomer als je wilt koelen. De Nilan is daarmee anders dan de meeste warmtepompboilers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
IvoB2 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Het punt is toch dat je EXTRA 19 kWh nodig hebt in de gestelde situatie?
19 kWh welke grotendeels te vermijden zijn. Waar ze uiteindelijk voor gebruikt worden doet er niet toe. Het is energie welke je deels extra moet aankopen of produceren en je zou kunnen vermijden.
Ik was helemaal niet een punt aan het maken met betrekking tot WP boilers, ik heb enkel en alleen uitgerekend dat als je zoveel ventileerd dat er bij -10oC buiten temperatuur je een serieuze hoeveelheid extra warmte moet produceren voor je ruimte verwarming, en dat is dan wel iets waar je rekening mee moet houden bij het bepalen de capaciteit van een WP als je daarmee je huis wilt verwarmen.

Maar -10oC buiten temperatuur komt niet zo vaak voor, dus als je naar te totale energie over het jaar kijkt zal je de temperatuurs distributie mee moeten nemen. Ik heb even een plotje gemaakt voor verschillende ventilatie debieten waarbij ik op basis van 40 jaar historische KNMI weer data de gemiddelde distributie van buiten temperaturen in Nederland heb genomen en het verlies heb uitgerekend. Je ziet dus zowel het totale jaar verlies bij een specifieke buiten temperatuur (linker as, dichte lijn), als het totale cummulatieve verlies in een jaar (rechter as, stippel lijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tk0jq6_4xh2OtXOgUMH3ZJdn3g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pzBrtaAjSTlcN3ypW0BusCpr.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Het punt dat ik tracht te maken: wanneer er zoveel verliezen zijn door geautomatiseerde ventilatie en/of gebruik van een WP-boiler op (gedeeltelijke) binnenlucht en je moet dat compenseren met verwarming waarom zou je dan überhaupt nog investeren in zo'n (ventilatie)systeem? Energetisch is het sop dan toch de kool niet waard?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
Vandaag de oplossing voor ons PV-overschot ( ;) ) in ontvangst mogen nemen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUAbUOtTBmZRxuw8_WZhsRtJC7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4oMfcKVtzyFHgdn0GHr6Brg0.png?f=user_large

"Underway on solar power"

(vrij naar dit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-09 23:41
IvoB2 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:34:
Persoonlijk ben ik nog altijd niet overtuigd van het voordeel van een balansventilatie. Laat staan met wtw.
Wat je met die wtw bespaart op verarming is niet netto. Je moet er immers ook de energie bijtellen die de balansventilatie met wtw extra verbruikt tov mechanische ventilatie.
Energetisch kost een wtw aan elektrisch vermogen iets meer dan dat hij aan warmtepomp elektrisch vermogen bespaart, is wel ergens een topic over.
die paar watt ventilatorvermogen x 24 uur x 365 dagen doen je de das net om, telt op. Op een standaardhuis paar tientjes stroom?
Bij andere soorten verwarming valt de balans net iets anders uit.
Maar: je hebt dus geen koude tocht. ik denk dat daarmee netto je de gemiddelde temperatuur in huis weer wat lager kunt hebben.

complexiteit wtw vs mechanische ventilatie: niet complexer alleen dubbel zoveel buis en ventilators. buis is niet complex. de berekening voor de juiste buis op de juiste plek misschien wel. Roostertjes boven ramen zijn stiekum weer complexer dan dat ze lijken, de variant die dicht gaat als de wind erop staat enzo en ook de gewone varinianten hebben in totaal keer het aantal ramen misschien wel meer bewegende omderdelen dan een extra ventilator….

Ideaal gezien had je een huis dat geen ventilatie nodig had. Heb ik gehad, dat noemen ze een oude bouwval en natuurlijke ventilatie is een ander woord voor tocht.
Dus doe mij dan van de alternatieven maar 1 zonder tocht.
Ben ik nu aan het bouwen in eerder genoemde bouwval, resultaat gaan we merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:34:
Geen idee of het in de praktijk zou meevallen.
Ik reageerde op het gecijfer. Als deze niet correct zijn valt het misschien mee maar dan doet dat gecijfer er ook niet toe. Het is het een of het is het ander.

Ik heb het keer op keer nagerekend en ik kom - persoonlijk - nooit uit op een voordeel voor balansventilatie met wtw. Bovendien weer een extra installatie welke geregeld nazicht en onderhoud vraagt.
Andrehj schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:52:
[...]

Ik had het over het vermogen van de WP, niet het energieverbruik. Een WP wordt precies afgestemd op de verwarmingsbehoefte van een woning. Bij een CV-ketel is dat niet zo (uitgezonderd kastelen oid). Die worden afgestemd op de warmwaterbehoefte en worden dus niet goedkoper als je WTW hebt.

[...]

Ze verkopen (en verkochten) vooral roosters boven de kozijnen. Pas sinds heel kort zijn ze ook begonnen met ventilatiesysteem D, omdat ze (ondanks hun lobby via het clubje wat de energieprestaties van de EPC-normen en BENG etc bekokstooft) ook wel doorhebben dat systeem C een aflopende zaak is.

[...]

Dat lijkt me wel heel erg weinig. Mijn Zehnder Q600 houdt het zelf bij en claimt in een dik jaar 4194 kWh (thermisch) te hebben bespaard aan verwarming, en 166 kWh aan koeling. Dit bij constant 220 m3/h ventileren.

Edit: Voor wie dit erg veel lijkt heb ik het even met een dikke duim nagerekend:
Stel dat de WTW gedurende 7 maanden per jaar met gemiddeld een temperatuurverschil van 10K werkt, dan komt er het volgende uit:
220 m3/h * 24 h/dag * 30 dag/mnd * 7 mnd * 1.29 kg/m3 * 1005 J/kgK * 10 K / 3.6e6 kWh/J = 3993 kWh.
Ik denk dus dat de waardes die mijn Zehnder presenteert aardig kloppen.

Met een COP van de WP van 5 bespaart die dus jaarlijks zo'n 839 kWh aan stroom, maar hij heeft ook 276 kWh verbruikt. Netto is de besparing dus 563 kWh, wat bij het huidige teruglevertarief van Greenchoice altijd nog 62 euro is.
Over de 30 jaar dat ik hier hoop te wonen is dat altijd nog 1860 euro, waarmee de meerprijs van de WTW wel zo'n beetje terugverdiend is, en dan heb ik al die jaren van het extra comfort mogen genieten!
Andrehj schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:19:
[...]

Nog even hierop doorgaand: Zo kun je ook mooi de COP van de WTW berekenen: (4194+166)/276 = 15.8. Toch niet slecht, maar niet zo hoog als Zehnder zelf claimt (16.2 - 18.6).
Murkmans schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:49:
[...]

Ik vond het ook verrassend hoog. Voor onze verbouwing (van niets geïsoleerd naar alles geïsoleerd) ook gekeken in ubakus.

Ventilatie type C:
[Afbeelding]

Ventilatie type D:
[Afbeelding]

Uitgaande van nog wat koudebruggen in een oudere woning (1956) en hygiënisch minimum ventileren (met meerdere vocht/CO2 kleppen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:39
I was summoned by @bbbrumbrum

Uit de productkaart van onze wtw: hij verbruikt zo'n 117kwh met >2 sensoren. Je bespaart 4.714kwh op stookkosten. (Rechter kolom).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqpnTioURTgG9_LfwngJDIEB61c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sLkG6RvFiawiru4Tci6YvXyZ.png?f=fotoalbum_large

Hoe dit in de praktijk uitvalt durf ik niet te zeggen. Ik heb geen voor/na vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 17:46
@Lochnes
Ik ben benieuwd naar je bronnen.

Zover ik weet zitten de meeste ventilatie WTW's op een jaarrond COP van 20 tot 30.
@Murkmans overzicht claimt zelfs nog net iets hoger met een COP van 40.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat WTW toevoegen bij renovatie financieel uit kan.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
JeroenH schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:27:

[Afbeelding]

(vrij naar dit)
Je had al een plugin prius en nu direct op zonnelading middels slimmere laadpaal?

Of was het geen plugin en heb je er wat ingewikkelders van gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenH schreef op maandag 24 januari 2022 @ 21:27:

[Afbeelding]

(vrij naar dit)
Best duur auto rijden voor 45 cent per kWh

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 08:07:
[...]

Benzine 5l / 100 km à €2.135 = €0.10675 / km
Electra 15 kWh 100km à €0.45 = € 0.0675 / km.

Ofwel elektrisch rijden is nog steeds goedkoper dan op benzine rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:02

Proton_

Team Welles

@reneeke1970 Kan je ergens de benzineprijs ook drie jaar vastzetten? Of hedgen met eigen distillatie?
Je kunt een jerrycan niet eens drie jaar bewaren (nouja, met Aspen wel, maar dan red je het niet met €2/L).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 07:03:
Je had al een plugin prius en nu direct op zonnelading middels slimmere laadpaal?

Of was het geen plugin en heb je er wat ingewikkelders van gemaakt?
Nee, de vorige was een 16 jaar oude normale Prius, zonder stekker. Geen slimme laadpaal, en ik weet ook niet of dat mogelijk is met mijn model (2013 plugin Prius). Ik denk dat het enige waarmee ik kan spelen het tijdstip van laden is, wat de auto zelf kan automatiseren met een eenvoudig uitstel-timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zoals hierboven al voorgerekend valt dat best mee als dat het geval zal zou zijn. Ik heb echter een jaarlijks overschot van tegen de 1000 kWh, dus daar kan ik best een stukje op rijden à € ±0,11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
busscherski schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:35:
@Lochnes
Ik ben benieuwd naar je bronnen.

Zover ik weet zitten de meeste ventilatie WTW's op een jaarrond COP van 20 tot 30.
@Murkmans overzicht claimt zelfs nog net iets hoger met een COP van 40.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat WTW toevoegen bij renovatie financieel uit kan.
@Murkmans @busscherski I stand corrected, als ik het zelf nareken kom ik ook op inderdaad zo”n 3000 kwh aan warmtevraag besparing. dus 1000 kwh aan elektrisch warmtepomp vermogen, bij een verbruik aan stroom van een 250 kwh van de wtw zelf. Nou ben ik nu alweer kwijt of die 250kwh alleen stookseizoen periode of hele jaar was, maar in ieder geval energetisch goeie deal.
gemiddelde investering wtw is 5k denk ik, afschrijven in 25 jaar (ventilator gaat misschien korter mee, buizen langer) is 200 euro/jaar en 750 kwh x 0,35 is 263 euro besparing energiekosten dus levert je 60 euro per jaar op dus over de hele periode 1500 euro, terugverdientijd 19 jaar. Zonnepanelen rendeert financieel beter, zonneboiler minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Lochnes schreef op maandag 24 januari 2022 @ 22:24:
[...]

Energetisch kost een wtw aan elektrisch vermogen iets meer dan dat hij aan warmtepomp elektrisch vermogen bespaart, is wel ergens een topic over.
die paar watt ventilatorvermogen x 24 uur x 365 dagen doen je de das net om, telt op. Op een standaardhuis paar tientjes stroom?
Bij andere soorten verwarming valt de balans net iets anders uit.
Maar: je hebt dus geen koude tocht. ik denk dat daarmee netto je de gemiddelde temperatuur in huis weer wat lager kunt hebben.

complexiteit wtw vs mechanische ventilatie: niet complexer alleen dubbel zoveel buis en ventilators. buis is niet complex. de berekening voor de juiste buis op de juiste plek misschien wel. Roostertjes boven ramen zijn stiekum weer complexer dan dat ze lijken, de variant die dicht gaat als de wind erop staat enzo en ook de gewone varinianten hebben in totaal keer het aantal ramen misschien wel meer bewegende omderdelen dan een extra ventilator….

Ideaal gezien had je een huis dat geen ventilatie nodig had. Heb ik gehad, dat noemen ze een oude bouwval en natuurlijke ventilatie is een ander woord voor tocht.
Dus doe mij dan van de alternatieven maar 1 zonder tocht.
Ben ik nu aan het bouwen in eerder genoemde bouwval, resultaat gaan we merken
Ok, bedankt voor de bevestiging van min theoretische berekeningen.
Ik verwarm idd in tweede rang met een L/L WP en in derde rang met een L/L WP..
Of het veel of weinig energie verbruikt is een persoonlijke beleving. Indien je streeft naar zo weinig mogelijk energieverbruik is iedere kWh er één te veel. Maakt het niet uit,..... tja dan maakt het niet uit. :)
Stel dat zo'n installatie 95 W per ventilator verbruikt en je hebt er 2 nodig, het 100 uur per jaar op max. vermogen draait, 1000 uur op 66% en 7660 uur op 33%. Dan heb je een extrta verbruik van 19+127+485 of op jaarbasis een totaal van 630 kWh. In mijn geval zou dat op jaarbasis een extra 15% energie zijn. Dat noem ik niet onaanzienlijk. Zeker niet als je weet wat het aan de andere zijde aan moeite kost om energieverbruik met 15% te doen afnemen.
Ik heb nu ook geen last van koude tocht. Het is maar wat je gewoon bent?
De complexiteit van een balansventilatie stopt natuurlijk niet bij de installatie. De buizen en filters moeten regelmatig onderhouden worden en de filters zelfs af en toe vervangen. Daar wil het in een normaal huishouden nog al eens mis lopen wegens onachtzaamheid. Ben je meteen alle voordelen van een balansventilatiesysteem kwijt.
Tenslotte is het ook weer een extra gestuurd systeem met allerlei electronica. En niet iedereen heeft de kennis om bij malfuncties die elektronica te herstellen. Wat uiteindelijk weer een extra factor afhankelijkheid met zich mee brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Murkmans schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 00:19:
I was summoned by @bbbrumbrum

Uit de productkaart van onze wtw: hij verbruikt zo'n 117kwh met >2 sensoren. Je bespaart 4.714kwh op stookkosten. (Rechter kolom).
Jaarlijks 4714 kWh besparen op warmtevraag? Wat zijn dan de originele stookkosten?
Wanneer je een heel hoog energetisch verbruik hebt is er natuurlijk geen kunst aan om te besparen op energieverbruik.
Wanneer de besparing 4714 kWh bedraagt (1500 kWh netto?) moeten de originele stookkosten toch een veelvoud zijn van de besparing?

[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

45 c€/kWh?
Het verbruik van mijn EV, in het slechtste geval*, bedraagt zo'n 5,2 € per 100 km. Wat ongeveer overeen komt met de kostprijs van LPG (Belgische prijzen).

*thuisladen aan de volle pot zonder gebruik te maken van sporadisch gratis laden of PV-laden aan 6,4 c€kWh. Betreft een virtuele berekening indien de EV privébezit zou zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:51
Ethirty schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:16:
[...]

Jij had ergens al iets gezien/gehoord over prijzen? Mag hopen dat ze op of onder de prijzen van een Fronius Gen24 blijven.
Ja, indicatief, bij Alma Solar staan ze al in de webshop. Zijn best dure dingen vind ik
Valt me nog een beetje tegen dat ze maar 1 merk accu ondersteunen. Maar dat is met Fronius ook al, dus ik gok dat BYD flink betaalt voor een alleenrecht.

Als er maar 1 soort accu mogelijk is, dan komt dat wat mij betreft een beetje neer op het soort vendor lockin waar je bij Huawei ook last van hebt. Wat is naar jouw idee dan de betere value prop van SMA? Die Home Manager is ook niet goedkoop.
Mwoah pas op, ze hadden daarvoor de Sunny Boy Storage en die ging met LG Chem, BYD en nog een aantal andere.

LG Chem gaat er sowieso ook weer bij zitten, maar nu nog niet. Je moet ook bedenken dat er wat CANBUS communicatie moet zijn, moet getest worden enz. Ik zou nog niet te veel zorgen maken over vendor lock in. Die BYD batterijen zijn trouwens ook top dus qua keuze ben je beperkt maar het zit wel goed in elkaar.
Hoopt dat die backup voorziening ook permanent aangesloten kan worden als het net wel up is. Dan kan je op de Victron manier gewoon alle belangrijke lasten daarop gooien en alleen zware verbruikers als een kookplaat of warmtepomp rechtstreeks van het net trekken.
De SBSE van SMA voorziet inderdaad van backup maar volgens mij niet in op die manier dat de PV panelen blijven genereren. Het is namelijk zo dat de omvormer van de PV een netspanning moet detecteren voor ie aan de slag gaat en je mag de omvormer niet op het backup circuit hangen.

Als je echt even zonder het grid door wil kunnen en indien mogelijk op zonnige dagen op alleen PV wilt doorgaan als het grid uit ligt moet je kijken naar Sunny Island. Dat is zoals de naam zegt een eiland oplossing waarbij de Island het overneemt van het grid en op die manier de PV omvormers wel nog aan de slag kunnen. (vooral populair in Australië).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
IvoB2 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Ok, bedankt voor de bevestiging van min theoretische berekeningen.
Ik verwarm idd in tweede rang met een L/L WP en in derde rang met een L/L WP..
Of het veel of weinig energie verbruikt is een persoonlijke beleving. Indien je streeft naar zo weinig mogelijk energieverbruik is iedere kWh er één te veel. Maakt het niet uit,..... tja dan maakt het niet uit. :)
Stel dat zo'n installatie 95 W per ventilator verbruikt en je hebt er 2 nodig, het 100 uur per jaar op max. vermogen draait, 1000 uur op 66% en 7660 uur op 33%. Dan heb je een extrta verbruik van 19+127+485 of op jaarbasis een totaal van 630 kWh. In mijn geval zou dat op jaarbasis een extra 15% energie zijn. Dat noem ik niet onaanzienlijk. Zeker niet als je weet wat het aan de andere zijde aan moeite kost om energieverbruik met 15% te doen afnemen.
Ik heb nu ook geen last van koude tocht. Het is maar wat je gewoon bent?
De complexiteit van een balansventilatie stopt natuurlijk niet bij de installatie. De buizen en filters moeten regelmatig onderhouden worden en de filters zelfs af en toe vervangen. Daar wil het in een normaal huishouden nog al eens mis lopen wegens onachtzaamheid. Ben je meteen alle voordelen van een balansventilatiesysteem kwijt.
Tenslotte is het ook weer een extra gestuurd systeem met allerlei electronica. En niet iedereen heeft de kennis om bij malfuncties die elektronica te herstellen. Wat uiteindelijk weer een extra factor afhankelijkheid met zich mee brengt.
na narekenen kwam ik dus uit dat het wel wat opleverde.
verbruik wtw is rond de 250kwh ipv 630
warmteverlies van je huidige mechanische ventilatie kun je uitrekenen, debiet keer graaddagen etc. debiet van “natuurlijke ventilatie” weet ik niet….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:50

Ethirty

Who...me?

HyperBart schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 10:33:
[...]

De SBSE van SMA voorziet inderdaad van backup maar volgens mij niet in op die manier dat de PV panelen blijven genereren. Het is namelijk zo dat de omvormer van de PV een netspanning moet detecteren voor ie aan de slag gaat en je mag de omvormer niet op het backup circuit hangen.

Als je echt even zonder het grid door wil kunnen en indien mogelijk op zonnige dagen op alleen PV wilt doorgaan als het grid uit ligt moet je kijken naar Sunny Island. Dat is zoals de naam zegt een eiland oplossing waarbij de Island het overneemt van het grid en op die manier de PV omvormers wel nog aan de slag kunnen. (vooral populair in Australië).
Dat klinkt als dezelfde matige methode die Fronius ook toepast. Heb je ergens een stopcontact die 30s na stroomuitval prik gaat geven en kan je met verlengsnoeren aan de gang om je koelkast aan te houden, of je hele meterkast ombouwen (want wie kan er nog achter zijn inbouw-koelkast komen). En ze kunnen wel 3x 20A leveren als noodstroom, maar dan alleen tot je accu leeg is? Dat klinkt toch niet praktisch bedacht :?

Voor zover ik weet heb je voor 3f huizen dan al 3x een Sunny Island nodig. Oftewel, dan praat je over een gigantische investering voor die ene keer per 2-3 jaar dat je een stroomstoring hebt.

Hoop dat er snel wat technische documentatie vrij gegeven wordt, want op deze manier kan je dan volgens mij beter voor een goedkoper Chinees platform kiezen. Ik zie nog weinig toegevoegde waarde om 1,5-2x meer te betalen voor deze omvormer.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wat bedoel je met narekenen? De cijfers voor en na of een theoretische berekening?
Aan theoretisch narekenen hebben we dus weinig.
Nameten zou al beter zijn. Meten is een echt cijfer uit de praktijk.
Het enige wat er echt toe doet is de situatie voor en na aan de hand van metingen.
Warmteverlies tijdens stookseizoen door mechanische ventilatie is hier miniem. Een 10 kWh op jaarbasis.
Buiten het stookseizoen (het grootste deel van het jaar) zijn er uiteraard geen warmteverliezen en ook geen ventilatieverbruik want dan is er uitsluitend natuurlijke ventilatie.
En ventilatie (mechanisch en natuurlijk) is - wat betreft luchtkwaliteit - ook niet gokken. In real time worden er nl. 8 parmaters gemeten.

Inderdaad geen idee wat tijdens het stookseizoen het warmteverlies is via natuurlijke ventilatie.
Maar in 2021 had mijn WP voor verwarming een verbruik va 1400 kWh, SWW 212 kWh en mechanische ventilatie 10,2 kWh.
Om het meerverbruik van een balansventilatie te compenseren zou ik dus al 20% van de verwarmingskosten moeten drukken en dan is de stand nog maar gelijk. Om de bijkomende onderhoudskosten te drukken moet de verarmingskost dus nog lager zijn.
Bijkomend voordeel is dat ik tijdens hete zomers via balansventilatiesysteem ook geen veel te warme lucht naar binnen trek die dan weer afgekoeld moet worden. Die extra kosten inherent aan veel balanssystemen zou je dus ook moeten verrekenen in het totaalplaatje.
Een extra technisch systeem dat nauwelijks tot niets bijdraagt tot de bestaande situatie lijkt me nu ook weer geen voorbeeld van duurzaamheid. Wat je niet nodig hebt en niet gebruikt verslijt nooit en heeft geen gebruikskosten. Duurzamer kan je het toch niet bedenken?

[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2022 11:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:57

ericplan

5180 Wp PV

Helaas stoken de benedenburen alleen maar zo hard onder ons rommelkamertje. De rest van de vloer in de overige kamers is een stuk koeler, zo rond de 19 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jIBJxCxn2xmskbAxMEJ7WW9QAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlBJaIorS3UVqYOgFm05UtH3.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 47 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.