Ok dank
Het verklaar e.e.a. wel, en het is ook niet zo dat ik te beroerd ben om 500,- uit te geven , maar als ik 2 of 3 offertes wil en ze vragen het allemaal...daarom ben ik dan meestal geneigd om maar met de eerste de beste in zee te gaan met wie ik een goed gesprek heb gehad en welke ik als eerste benaderd heb.
In dat geval kun je beter aankloppen bij een installateur. Die kun je uitnodigen voor een verkoopgesprek. Maar verwacht dat geen onafhankelijk adviesJapser schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:26:
Ach ik vond het alleen beetje vreemd omdat een adviesgesprek voor een dakkapel (die ook rond de 10.000,- kost) wel gratis is. Zo'n oplossing welke ik verwacht te krijgen voor gasloos wonen zal ook een investering zijn van 10.000-15.000 euro dus ik had beetje zelfde principe verwacht.
@busscherski Ik laat nog wel even weten, werk jij via een bedrijf of ben je zzp'er of gewoon ervaringsdeskundige?
@twain4me ik ga eens informeren bij gemeente ook!
Een onafhankelijk adviseur moet ook zijn boterham verdienen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
@Japser voor dit soort trajecten zijn de verkoopkansen van spullen gewoon laag.
Nadat je een advies heb gehad (en dus "opgeleid" bent in zekere zin) ga je zelf offertes vragen bij meerdere partijen...
Thuisbaas heeft ook zoiets. Je betaald voor het advies, maar als je ze zaken laat uitvoeren krijg je dat weer als korting.
Ik vind het wel fair dat je voor advies betaald (ben ook adviseur van beroep
)
Nadat je een advies heb gehad (en dus "opgeleid" bent in zekere zin) ga je zelf offertes vragen bij meerdere partijen...
Thuisbaas heeft ook zoiets. Je betaald voor het advies, maar als je ze zaken laat uitvoeren krijg je dat weer als korting.
Ik vind het wel fair dat je voor advies betaald (ben ook adviseur van beroep
[ Voor 34% gewijzigd door BarryH op 19-01-2022 10:59 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je bent wel snel met je oordeel.Joris748 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:02:
[...]
Laat me raden, het wordt opt-out ipv opt-in
Maar goed, ik moet ook nog maar zien dat het werkt.Geen wijziging gewenst? Dan hoeft de bewoner niets te doen, want de huidige voorkeur is overgenomen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
ZZP'erJapser schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:26:
@busscherski Ik laat nog wel even weten, werk jij via een bedrijf of ben je zzp'er of gewoon ervaringsdeskundige?
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
ik snap hem!BarryH schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:44:
@Japser voor dit soort trajecten zijn de verkoopkansen van spullen gewoon laag.
Ik denk dat ik op deze manier denk omdat dit allemaal tot stand is gekomen bij een offerte aanvraag voor warmtepomp/cv ketel combi via nefit-bosch en het vervolgtraject loopt dan via woonduurzaam.nl. Ik dacht dus te maken te hebben met het verkoopkanaal van Nefit-Bosch dus vandaar misschien mijn redenering dat het net zo zou moeten werken als bij een offerte voor een dakkapel o.i.d..
Gemeente waar ik kom te wonen doet trouwens niet aktief mee met het energieloket.
Dat is mijn ogen nog steeds geen opt-out. Dat is gewoon handhaven van de status quo. Nogmaals een slimme zet, met het oog op het invoeren van de JA-sticker in steeds meer gemeenten.Proton_ schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:46:
[...]
Je bent wel snel met je oordeel.
[...]
Maar goed, ik moet ook nog maar zien dat het werkt.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ja ook een boomstronk in huis "driftwood uit Indonesië of zoiets, ook duurzaam natuurlijk voordat het in NL is.Karp schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:28:
[...]
WP/verwarming viel mij ook op. En ik vond het typisch de term "passiefhuis" te horen, maar wel ramen aan alle kanten te zien.
Leuke poging en een hoop klok en klepel verhaal maar noem het geen duurzaam huis, met salderen energie neutraal huis maar huilie huilie als dat er af gaat, batterij is leuk maar brengt weinig met zomer/winter.
Isolatie en glas wel goed inderdaad zoals @Andrehj al zegt, alleen brengen ze het glas of dat enorm scheelt maar dat is natuurlijk gerommel in de marge t.o.v gewoon dubbel glas +++
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hilarisch ook dat er 2 mensen op 1 heel weiland wonen en dat a) duurzaam en b) een goed idee voor sociale woningbouw noemen.
Technisch gezien is zo'n accu duurzaam door het net te ontlasten en fossiele energie in de nacht te beperken, maar of dat echt uitmaakt tov gewoon een ander z'n zonnestroom overdag laten gebruiken en de fossiele energie op een ander moment te gebruiken vraag ik me af. Sterker nog, zonder verlies van op- en ontladen lijkt terugleveren zelfs duurzamer. Iig nu we nog op het punt zitten dat een gascentrale sowieso moet draaien om aan alle vraag te voldoen.
Technisch gezien is zo'n accu duurzaam door het net te ontlasten en fossiele energie in de nacht te beperken, maar of dat echt uitmaakt tov gewoon een ander z'n zonnestroom overdag laten gebruiken en de fossiele energie op een ander moment te gebruiken vraag ik me af. Sterker nog, zonder verlies van op- en ontladen lijkt terugleveren zelfs duurzamer. Iig nu we nog op het punt zitten dat een gascentrale sowieso moet draaien om aan alle vraag te voldoen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Gisteren zijn ze hier begonnen met het na-isoleren van mijn spouw, waar al steenwol in zit. Kopse kanten gaat 7cm in, mijn uitsteek van de buurman maar liefst 11cm. Er gaat aminotherm in met een U waarde van 0,035. Isolatiewaarde gaat naar respectievelijk 2 en 3,14 puur uitgaande op deze cijfers.
Eerste warmtebeeld ook gemaakt en die is heel erg hoopvol./f/image/5Iad3p5fpNOnTrb8NidbVbso.png?f=fotoalbum_large)
In de verte ook een huis die verspringt, hier is nog heel duidelijk onrust in de spouw te zien, dit zie ik al jaren met mijn camera en mijn muur, vooraan op de foto, was net zo.
En nu na 1 1/2 dag na het isoleren is mijn muur ineens koud en rustig!
Eerste warmtebeeld ook gemaakt en die is heel erg hoopvol.
/f/image/5Iad3p5fpNOnTrb8NidbVbso.png?f=fotoalbum_large)
In de verte ook een huis die verspringt, hier is nog heel duidelijk onrust in de spouw te zien, dit zie ik al jaren met mijn camera en mijn muur, vooraan op de foto, was net zo.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mooi! Welke partij heeft het voor je gedaan?mkleinman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:31:
Gisteren zijn ze hier begonnen met het na-isoleren van mijn spouw, waar al steenwol in zit. Kopse kanten gaat 7cm in, mijn uitsteek van de buurman maar liefst 11cm. Er gaat aminotherm in met een U waarde van 0,035. Isolatiewaarde gaat naar respectievelijk 2 en 3,14 puur uitgaande op deze cijfers.
Eerste warmtebeeld ook gemaakt en die is heel erg hoopvol.[Afbeelding]
Takkenkamp isolatie. Ik moet voor 67m2 1487 euro betalen, daar zit wat burenkorting bij in, wij doen het met drie buren naast elkaar.vinom schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:39:
[...]
Mooi! Welke partij heeft het voor je gedaan?
Dat aminotherm is trouwens een interesant goedje, het ziet er uit als scheerschuim, heeft ook die consistentie, zet echt nauwelijks uit en bestaat voor 70% uit water wanneer het de spouw in gaat.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Tja, inderdaad. Ik kwam vorige week nog een ruit tegen waarvan ik twijfel of die nu nog gewoon dubbelglas of HR+ is.
Er lijkt een klein beetje blauwe gloed op het 3e licht bolletje te zitten (als je je telefoonlampje op het glas schijnt), maar het niet niet zo duidelijk blauw als bij andere ruiten in huis...
hmm...
Er lijkt een klein beetje blauwe gloed op het 3e licht bolletje te zitten (als je je telefoonlampje op het glas schijnt), maar het niet niet zo duidelijk blauw als bij andere ruiten in huis...
hmm...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Van welk bouwjaar is jouw huis en hoe is jouw spouwmuur opgebouwd? Buiten baksteen en binnen kalkzandsteen bijvoorbeeld?mkleinman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 22:31:
Eerste warmtebeeld ook gemaakt en die is heel erg hoopvol.[Afbeelding]
Bouwjaar 1977/1978. Van binnen naar buiten: Afwerking, 20cm gewapend beton, 4cm steenwol, 7 tot 12cm spouw, bakstenen.Rocketman schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 00:03:
[...]
Van welk bouwjaar is jouw huis en hoe is jouw spouwmuur opgebouwd? Buiten baksteen en binnen kalkzandsteen bijvoorbeeld?
Steenwol is nogal beroerd aangebracht, grote stukken ontbreken of zijn deels verpulverd.
Ja, dan lijkt me dit een zinvolle actie, dat zal behoorlijk schelen in je energierekening.mkleinman schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:04:
[...]
Bouwjaar 1977/1978. Van binnen naar buiten: Afwerking, 20cm gewapend beton, 4cm steenwol, 7 tot 12cm spouw, bakstenen.
Steenwol is nogal beroerd aangebracht, grote stukken ontbreken of zijn deels verpulverd.
Mijn huis is van 1989 en dat heb ik nog zien bouwen.
Kalkzandsteen en bakstenen, gevuld met steenwol dat aan pennetjes hangt. Inmiddels zijn we 33 jaar verder en ik vraag me af wat er over is van de isolatiewaarde. Wel is het zo dit twee onder een kap huis nu slechts 930 m3 gas verbruikt incl. sww met 2 personen. In 2020 zijn er beneden overal kunststof kozijnen met triple glas geplaatst, evenals Isolerende deuren en icynene vloerisolatie.
Spouwmuurisolatie zou de laatste zinvolle maatregel kunnen zijn, maar ik vraag me af of het wel zin heeft. Aan de andere kant is het zo dat geld op de bank niets oplevert en nu zelfs steeds minder waard wordt.
Hier zelfde bouwjaar, maar slechts 7 - 8 cm spouw, wel schoon van specie.mkleinman schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:04:
[...]
Bouwjaar 1977/1978. Van binnen naar buiten: Afwerking, 20cm gewapend beton, 4cm steenwol, 7 tot 12cm spouw, bakstenen.
Hoe is bij jou met die steenwol omgegaan, is die eerst verwijderd? (Ik begrijp dat ze 'm soms afzuigen, na verder verpulveren (met druklucht of zo?).)
En dat schuim heeft ook mijn interesse, omdat het wellicht de kierdichtheid flink verbetert. Was dat bij jou ook een doel?
@Rocketman Het klinkt alsof jij al spouwmuurisolatie hebt.
Eventueel kan je een bedrijf laten langskomen voor check en offerte. Meerdere partijen kunnen ook "navullen" , maar hebben daarvoor wel iets van 3cm vrije spouw nodig.
Eventueel kan je een bedrijf laten langskomen voor check en offerte. Meerdere partijen kunnen ook "navullen" , maar hebben daarvoor wel iets van 3cm vrije spouw nodig.
@BarryH Ik heb even in brochure van mijn huis gekeken en daar staat: De spouwmuren van de gevels worden geïsoleerd; isolatiewaarde totaal Rc 2.5 m2 k/w.
Dat was dus in 1989.
Dat was dus in 1989.
Duidelijk meer reclame maken voor zichzelf als 'deskundige' op duurzaam gebied.
De panelen zijn ook voldoende om de elektrische auto te laden zegt hij ergens.
Ja ja, zal ik nu eens langskomen met de mijne?
Kijken hoe ver die komt.
Bij mij liggen 300+ panelen ( oud type , en gebruikt, dus zeg gelijk aan 60 moderne ), maar in de winter ben ik blij als ik iets van 5 kWh op een zonnige dag haal.
En daar ga ik echt de auto niet mee opladen.
In de zomer wel ja, dan komt er 17 kW uit, dat rechtstreeks het net in gaat, want dan heb ik het niet nodig.
Edit:
Hij zegt ook dat die elektrische verwarming niet kapot kan.
Draden gaan nooit kapot kennelijk, slangen met water uiteraard wel.
[ Voor 8% gewijzigd door annespruit1980 op 20-01-2022 11:29 ]
Maar 5 kWh op een zonnige dag? Hier een 9900 Wp installatie (27 panelen á 370 Wp), die vandaag op het moment van posten (11.30u) al bijna 5 kWh heeft opgewekt.annespruit1980 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:26:
[...]
Duidelijk meer reclame maken voor zichzelf als 'deskundige' op duurzaam gebied.
De panelen zijn ook voldoende om de elektrische auto te laden zegt hij ergens.
Ja ja, zal ik nu eens langskomen met de mijne?
Kijken hoe ver die komt.
Bij mij liggen 300+ panelen ( oud type , en gebruikt, dus zeg gelijk aan 60 moderne ), maar in de winter ben ik blij als ik iets van 5 kWh op een zonnige dag haal.
En daar ga ik echt de auto niet mee opladen.
In de zomer wel ja, dan komt er 17 kW uit, dat rechtstreeks het net in gaat, want dan heb ik het niet nodig.
Edit:
Hij zegt ook dat die elektrische verwarming niet kapot kan.
Draden gaan nooit kapot kennelijk, slangen met water uiteraard wel.
Nog geen zon gezien hier, wel hagel en motregen.Joris748 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:32:
[...]
Maar 5 kWh op een zonnige dag? Hier een 9900 Wp installatie (27 panelen á 370 Wp), die vandaag op het moment van posten (11.30u) al bijna 5 kWh heeft opgewekt.
Zal misschien 1 kWh zijn op dit moment.
En er staan ook bomen op een nogal vervelende plek voor de panelen.
Verder liggen ze in oost en west richting, dus ook de hoek niet ideaal in de winter.
In de zomer wel, dan leveren ze over een lange tijd dat vermogen, dus niet alleen even om 1 uur 'smiddags.
Maar goed, misschien dat jij dan 10 kWh vanavond hebt opgewekt, dan kan ik daar toch echt niet mijn auto mee opladen. Hooguit een Ampera 1.4, die heeft een 10 kWh accu ( globaal dan ).
Edit:
2.3 kWh op dit moment, zon is aanwezig.
Maar goed, mijn punt is dus dat deze 'deskundige' hele verkeerde informatie geeft.
Als ik niet beter wist, dan zou ik hem wellicht vragen om bij mij te komen kijken en e.e.a. duurzaam te maken, zodat ik b.v. mijn auto ook met zonnestroom kan opladen.
En dat kan ik toch echt zelf veel beter.
[ Voor 17% gewijzigd door annespruit1980 op 20-01-2022 12:17 ]
Wat een haat jegens het 'Atty en Theo' filmpje... Ik begrijp het bashen niet zo goed hoor. Ondanks de paar 'schoonheidsfoutjes' doen ze het qua duurzaamheid waarschijnlijk toch een pak beter dan gemiddeld. Er heerst hier nogal een sterk idee-fixe over bepaalde zaken, en voor een groot deel is het natuurlijk terecht dat er aandacht aan besteed wordt... maar dat mag ook niet leiden tot een veel te vernauwd beeld/idee over duurzaamheid 
Je moet alles in beschouwing nemen, niet enkel de COP 1 verwarming/houtstook. Die elektrische vloerverwarming boeit toch niet als hun warmtebehoefte zo laag is dat ze effectief hun eigen verbruik kunnen afdekken, ook in de winter? Verwarming uit hernieuwbare energie, en buiten mogelijke slijtage van de accu's een nuloperatie. Goed toch? Er zijn geen cijfers genoemd, moeilijk oordelen zo.
Verder geen woord over wat ze wél goed doen, iedereen mee op de haattrein springen... Lekker makkelijk, maar een beetje belachelijk om 1 of 2 elementen uit het totaalplaatje te pikken en die uit te vergroten. Daarbij lekker voorbij gaan aan extreme isolatie, gebruik van natuurlijke materialen, volledig inzetten op zonnepanelen + thuisbatterijen, gebruik van biologische principes ipv chemicaliën, de hele tuin niet dichtgecementeerd, ... Waarom wordt daar allemaal zo makkelijk aan voorbij gegaan? Ik vind de reacties nogal overdreven. Een beetje opletten om niet in een zelfversterkende circlejerk bubble te belanden hoor.

Je moet alles in beschouwing nemen, niet enkel de COP 1 verwarming/houtstook. Die elektrische vloerverwarming boeit toch niet als hun warmtebehoefte zo laag is dat ze effectief hun eigen verbruik kunnen afdekken, ook in de winter? Verwarming uit hernieuwbare energie, en buiten mogelijke slijtage van de accu's een nuloperatie. Goed toch? Er zijn geen cijfers genoemd, moeilijk oordelen zo.
Verder geen woord over wat ze wél goed doen, iedereen mee op de haattrein springen... Lekker makkelijk, maar een beetje belachelijk om 1 of 2 elementen uit het totaalplaatje te pikken en die uit te vergroten. Daarbij lekker voorbij gaan aan extreme isolatie, gebruik van natuurlijke materialen, volledig inzetten op zonnepanelen + thuisbatterijen, gebruik van biologische principes ipv chemicaliën, de hele tuin niet dichtgecementeerd, ... Waarom wordt daar allemaal zo makkelijk aan voorbij gegaan? Ik vind de reacties nogal overdreven. Een beetje opletten om niet in een zelfversterkende circlejerk bubble te belanden hoor.
spoiler:
Bij het 'driftwood uit Indonesië' stukje zat ik mezelf ook wel ff achter de oren te krabben 
[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 20-01-2022 12:21 ]
Ik kan niet zo goed tegen mensen die zichzelf deskundige noemen, en dan vervolgens een aantal wat jij schoonheidsfoutjes noemt maken.Slonzo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:16:
Wat een haat jegens het 'Atty en Theo' filmpje... Ik begrijp het bashen niet zo goed hoor. Ondanks de paar 'schoonheidsfoutjes' doen ze het qua duurzaamheid waarschijnlijk toch een pak beter dan gemiddeld. Er heerst hier nogal een sterk idee-fixe over bepaalde zaken, en voor een groot deel is het natuurlijk terecht dat er aandacht aan besteed wordt... maar dat mag ook niet leiden tot een veel te vernauwd beeld/idee over duurzaamheid
Dat zijn geen schoonheidsfoutjes, dat is gewoon liegen.
Een electrische auto kan je niet alleen op de panelen opladen, dat kan alleen via het gebruiken van het net als 'accu'.
Dat doe ik ook, maar ik zeg er altijd eerlijk bij dat ik het alleen voor het geld doe, en dat het zonder het net totaal onmogelijk is.
En ik noem mezelf geen deskundige.
1-0 voor jou, sommige professors hier schieten het doel voorbijSlonzo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:16:
spoiler:Bij het 'driftwood uit Indonesië' stukje zat ik mezelf ook wel ff achter de oren te krabben
1 PVoutput . Dongen NB
Kennis over theoretische perfectie krijgt op een gegeven moment te maken met de praktische uitvoering, en die kunnen/zullen niet steeds gelijklopen o.w.v. een hele sloot factoren en afwegingen. Jij maakt financiële keuzes, die man waarschijnlijk ook. Iedereen maakt in werk en privéleven aan de lopende band keuzes, die stroken in veel gevallen niet met het ideaal. Hoe doet dat afbreuk aan deskundigheid terzake? Sinds wanneer mag je dingen alleen als 'duurzaam' benoemen als je 100% in het ideaalplaatje past?annespruit1980 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:23:
Ik kan niet zo goed tegen mensen die zichzelf deskundige noemen, en dan vervolgens een aantal wat jij schoonheidsfoutjes noemt maken. Dat zijn geen schoonheidsfoutjes, dat is gewoon liegen.
Zeggen dat een elektrische draad niet kapot kan gaan heeft niets te maken met keuzes, dat is meer om te doen alsof die keuze ( van hem, de deskundige ) veel beter is dan een met een slang.Slonzo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:45:
[...]
Kennis over theoretische perfectie krijgt op een gegeven moment te maken met de praktische uitvoering, en die kunnen/zullen niet steeds gelijklopen o.w.v. een hele sloot factoren en afwegingen. Jij maakt financiële keuzes, die man waarschijnlijk ook. Iedereen maakt in werk en privéleven aan de lopende band keuzes, die stroken in veel gevallen niet met het ideaal. Hoe doet dat afbreuk aan deskundigheid terzake? Sinds wanneer mag je dingen alleen als 'duurzaam' benoemen als je 100% in het ideaalplaatje past?
Dat het makkelijk aan te leggen is dan een slang is uiteraard waar.
Met een warmtepomp is het energieverbruik echter weer lager ( dus duurzamer ), maar kennelijk te ingewikkeld.
En op het laatst zeggen dat sociale bouw het ook zo moet doen is erg makkelijk.
Alle sociale huizen moeten vrijstaand, een vijver, muren van 50 cm en een heel dak van zonnepanelen krijgen?
Tja.
Even ter info, het huis waar ik in zit is gebouwd voor 1950 ( weet niet precies wanneer ), had het slechtste energielabel en inmiddels is het label A.
Zou ik het gedaan hebben zoals hij, dan was dat echt niet gelukt.
Elektra is nu globaal 20.000 kWh ( verbruik van o.a. elektrische auto ) - 15.000 kWh ( opwek ) = 5.000 kWh, gas is van 4.000 m3 naar 300 m3 gegaan.
En dan kan ik ook gaan zeggen dat iedereen dat maar zo moet doen, maar dat is dus onzin.
Edit:
Nog een heel groot punt van kritiek is het feit dat hij het zo brengt dat een elektrische vloerverwarming beter is dan een met water en warmtepomp.
Dus iemand die geen verstand heeft van techniek, maar zijn CV ketel moet vervangen, kan dan denken dat hij beter uit is met die elektrische verwarming in plaats van een warmtepomp.
Helaas krijgt hij/zij vervolgens een energierekening die vijf keer zo hoog is.
Maar het zal wel zijn dat ik te vaak met dit soort deskundigen te maken heb gehad in het verleden.
Kan daar echt niet meer tegen.
Wel mooi huis, en mooie omgeving.
[ Voor 15% gewijzigd door annespruit1980 op 20-01-2022 13:45 ]
Ben ik in het juiste topic voor het volgende vraagstuk?
We hebben een huis gekocht uit 2007. Het huis is goed geïsoleerd volgens de normen uit de tijd (label A), heeft een CV-ketel uit 2007 en geen vloerverwarming.
Nu hebben we de tijd en geld om het huis duurzamer te maken. Te denken valt aan:
2. lijkt niet nodig gezien de staat van het huis
3. Kost veel moeite (verlijmde houten vloer), zorg wel voor comfort
4. graag advies: zijn bijv. bij een hybride ketel nieuwe radiotoren nodig?
5. zijn er nog andere opties?
Hoor graag!
We hebben een huis gekocht uit 2007. Het huis is goed geïsoleerd volgens de normen uit de tijd (label A), heeft een CV-ketel uit 2007 en geen vloerverwarming.
Nu hebben we de tijd en geld om het huis duurzamer te maken. Te denken valt aan:
- Zonnepanelen plaatsen
- Verder isoleren
- Vloerverwarming beneden aanleggen
- Nieuwe ketel plaatsen (nieuwe zuinige HR ketel of een hybride ketel)
Hoor graag!
Of het het juiste topic is weet ik niet.zeeg schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:18:
Nu hebben we de tijd en geld om het huis duurzamer te maken. Te denken valt aan:1. is een no-brainer
- Zonnepanelen plaatsen
- Verder isoleren
Hoor graag!
Ik kan alleen zeggen wat ik gedaan heb, en dat is een warmtepomp ( uiteindelijk twee ) zeg maar parallel aan de cv ketel gehangen. Wel wat kranen ertussen, zodat ik e.e.a kan afsluiten.
Ook oude radiatoren laten hangen.
Werkt uitstekend hier.
Ad.2 Een huis in goede staat kan slecht geïsoleerd zijn of grote warmtelekken hebben. Meten is weten.zeeg schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:18:
Nu hebben we de tijd en geld om het huis duurzamer te maken. Te denken valt aan:1. is een no-brainer
- Zonnepanelen plaatsen
- Verder isoleren
Hoor graag!
@zeeg eigen topic is het beste en daar dan heen linken
paar puntjes voor het denkproces:
1/ nieuwe cv ketel is zonde geld
2/ als je bij -10 je huis met je radiatoren met 50graden water kan warm houden is vloerverwarming niet nodig
3/ als je nu zaken gaat vervangen is de duurzame variant/meest geisoleerde variant de beste keuze
Kortom: het hangt sterk af van de aanpassingen die je zoiezo gaat doen vanuit je overige woonwensen.
b.v.: Als je toch de vloer gaat vervangen is vloerverwarming nemen een andere beslising dan omdat je denkt vloerverwarming nodig te hebben de parketvloer eruit te gooien en een nieuwe erin te leggen
paar puntjes voor het denkproces:
1/ nieuwe cv ketel is zonde geld
2/ als je bij -10 je huis met je radiatoren met 50graden water kan warm houden is vloerverwarming niet nodig
3/ als je nu zaken gaat vervangen is de duurzame variant/meest geisoleerde variant de beste keuze
Kortom: het hangt sterk af van de aanpassingen die je zoiezo gaat doen vanuit je overige woonwensen.
b.v.: Als je toch de vloer gaat vervangen is vloerverwarming nemen een andere beslising dan omdat je denkt vloerverwarming nodig te hebben de parketvloer eruit te gooien en een nieuwe erin te leggen
@zeeg als het huis altijd bewoond is geweest, kan je aan de gasmeterstand een langjarig gemiddelde zien.
Bij <1300 m³/jaar kan je bij renovatie en twee rechterhanden of goede hulp zeker all-electric overwegen (en al dan niet meteen vloerverwarming, liever wel)
In ieder geval geen nieuwe ketel, dat remt je af in de komende tien jaar.
Je vloerverwarming moet in ieder geval een verdeler krijgen die makkelijk om te stellen is naar LTV. Ketelboeren denken daar vaak niet aan
Bij <1300 m³/jaar kan je bij renovatie en twee rechterhanden of goede hulp zeker all-electric overwegen (en al dan niet meteen vloerverwarming, liever wel)
In ieder geval geen nieuwe ketel, dat remt je af in de komende tien jaar.
Je vloerverwarming moet in ieder geval een verdeler krijgen die makkelijk om te stellen is naar LTV. Ketelboeren denken daar vaak niet aan
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@BarryH @Proton_
Ik heb een nieuw topic gemaakt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2111914
Ik heb een nieuw topic gemaakt: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2111914
Ze doen ook een hoop goed maar zijn vnl electrisch georienteerd.Slonzo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:16:
Logisch want de meneer is electrotechneut van oorsprong.
Dat geeft niet (die heb je ook nodig
Dat is wss ook de reden dat hij een wtb installatie ingewikkeld noemt maar wel een complexe thuisaccusysteem heeft staan.
Mss is de wtb zijn blinde vlek.
Als hij perse met Cop 1 wil verwarmen had hij ook een vloerverwarming met slangen kunnen aanleggen en dat water vervolgens met een electrisch element verwarmen. Had hij daarna nog alle kanten uitgekunt.
Maar nogmaals, enige nunance in de onderbouwing van de gemaakte afwegingen zou welkom zijn!
Ipv het propageren als de enige duurzame oplossing.
Dat roept weerstand op!!
[ Voor 9% gewijzigd door CvP_tweakers op 20-01-2022 14:40 ]
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Hangt er van af hoe het een en ander op elkaar is afgestemd en welke back up mogelijkheden je voorzien hebt.Rol-Co schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:01:
met salderen energie neutraal huis maar huilie huilie als dat er af gaat, batterij is leuk maar brengt weinig met zomer/winter.
Gebruik zelf ook de combinatie van PV en thuisaccu en vind het tot op heden best betaalbaar in gebruik.
Heb zelfs vrijwillig gekozen voor afstappen van salderen (waarvan ik desgevraagd nog tot 2025 van kon genieten) en voor rechtstreeks facturatie met digitale meter gekozen.
Het is wel geen NL situatie maar in Belgisch Vlaanderen waar je een vast tarief voor saldering moet betalen. Door niet te salderen maar afname te betalen en injectie te innen kom ik goedkoper uit dan het salderingstarief.
Mijn winterafrekening, zoals hiervoor gevraagd, zonder salderen is ook geen geheim.
Tussen 1/10/22 00:00 uur en heden 15:00 uur had ik een netafname via de meter van 275 kWh en een netinjectie van 30 kWh bij een productie van 512 kWh en een totaal verbruik van 654 kWh.
Levert voorlopig een nettofactuur op van 77 € voor de donkerste 3,5 maanden van het jaar. Mist of geen mist.
En vanaf nu gaat het er normaal gezien alleen nog maar, tot komende oktober, op verbeteren.
Ondanks dat het vandaag wisselend bewolkt was en nog redelijk kort dag en een zon relatief laag boven de horizon (woning aan drie zijden omgeven door hoge bomen) toch al een dag met meer productie dan verbruik.
Niet mogelijk voor iedere woning maar ook niet zo dat het na saldering voor iedereen "huilie, huilie" is. Integendeel. Op dit eigenste moment staat mijn accu SoC op 57% en is de productie nog steeds hoger dan het lopend verbruik. Het lachen staat mij dus nog altijd nader dan het huilen.
Zeker als ik de dagelijkse krantenartikelen over de gasfacturen van andere huisgezinnen lees vermoed ik dat ik toch niet zo"n slechte beslissingen nam in het verleden.
Lijkt me toch niet onoverkomelijk?
Gissen is vergissen en meten is weten.
Je gaat me niet horen beweren dat ik een duurzame woning heb want dat is niet mijn betrachting. Wel een woning die zeer goedkoop in gebruik is. Ik heb dan bewust ook geen vloerverwarming (voor mij al iets uit het verleden want te inert) maar wel o.a. een L/L warmtepomp en L/W warmtepomp in combinatie met DBE gestuurde ventiloconvectoren en een gelaagd SWW-buffervat (waarvan 150 liter in het bovenste deel voorbehouden voor L/W WP.
Ik ben in de basis helemaal akkoord dat bepaalde statements iets te makkelijk en/of generaliserend worden gebracht. Of dat eigen is aan de man z'n denkwijzes of aan de regie/knip-en-plakwerk van de editing, dat weet ik niet. Er zijn inderdaad ook veel zelfbenoemde 'experts' die de klok wel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.annespruit1980 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:09:
Maar het zal wel zijn dat ik te vaak met dit soort deskundigen te maken heb gehad in het verleden.
Kan daar echt niet meer tegen.
Maar ik vind het een beetje gek om dat allemaal op dusdanig doorgedreven wijze te projecteren op deze kerel omwille van een 10 minuten durende clip die zo simpel mogelijk gehouden wordt voor de grote meute. En er is al helemaal geen reden om zo tekeer te gaan over de pijnpuntjes, terwijl er ook genoeg te zeggen valt over de positieve punten, en de wil om binnen zijn/hun middelen zo duurzaam mogelijk te zijn.
Ik had niet het idee dat 'ie zijn werkwijze voorop stelde als 'de' referentie, gewoon iemand die trots zijn idee en project wilde presenteren, en die vanuit dat kader sprak. Maar inderdaad, nuance is hetgeen ik mis in dit hele verhaal, zowel in de clip als hier in dit topic. Meestal ben ik niet zo arrogant om aan te nemen dat iedereen die wat vertelt gewoon zijn situatie wil neerzetten als het summum, maar dat scoort natuurlijk weinig internet- en sensatiepunten.CvP_tweakers schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:35:
Ze doen ook een hoop goed maar zijn vnl electrisch georienteerd.
Logisch want de meneer is electrotechneut van oorsprong.
Dat geeft niet (die heb je ook nodig) maar het zou wel handig zijn als hij aangeeft dat zijn keuzes hierop gebaseerd zijn en hij daardoor de werktuigbouwkundige (installatiekant) niet zo overwogen lijkt te hebben.
Dat is wss ook de reden dat hij een wtb installatie ingewikkeld noemt maar wel een complexe thuisaccusysteem heeft staan.
Mss is de wtb zijn blinde vlek.
Als hij perse met Cop 1 wil verwarmen had hij ook een vloerverwarming met slangen kunnen aanleggen en dat water vervolgens met een electrisch element verwarmen. Had hij daarna nog alle kanten uitgekunt.
Maar nogmaals, enige nunance in de onderbouwing van de gemaakte afwegingen zou welkom zijn!
Ipv het propageren als de enige duurzame oplossing.
Dat roept weerstand op!!
[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 20-01-2022 15:26 ]
Andrehj schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:21:
[...]
Inderdaad. Lijkt nergens op. Stoken op hout (gelukkig wonen de buren ver weg)
Stoken met voldoende gedroogd en aangepast hout afkomstig van duurzaam bosbeheer in een performante (massa)kachel met dubbele verbranding, eventueel met een partikelfilter op de schoorsteen is iets totaal anders dan rommel verbranden in een allesbrander. Om al maar twee uitersten aan te geven. Om maar aan te geven dat de ene wijze van stoken not done is en burenhinder kan teweeg brengen en de andere wijze van stoken best onderdeel kan zijn zijn een duurzame levenswijze waar de buren totaal geen hinder van moeten ondervinden. Je moet tenslotte ergens heen met het hout afkomstig uit bosbeheer. Je kan er tenslotte geen houtkanten van blijven maken.
Steenwol is blijven zitten, aminotherm verdringt het deels. Bij PU schuim kan je inderdaad soms de spouw beter eerst schoon maken.Gwaihir schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:32:
[...]
Hier zelfde bouwjaar, maar slechts 7 - 8 cm spouw, wel schoon van specie.
Hoe is bij jou met die steenwol omgegaan, is die eerst verwijderd? (Ik begrijp dat ze 'm soms afzuigen, na verder verpulveren (met druklucht of zo?).)
En dat schuim heeft ook mijn interesse, omdat het wellicht de kierdichtheid flink verbetert. Was dat bij jou ook een doel?
Doel hier was om energielasten nog wat verder te verlagen en paar warmtelekken op te lossen. Volgens mijn berekening kom ik ergens tussen de 18 en 40% aan besparing uit.
Zo hilarisch is het nu ook weer niet.Termy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:47:
Hilarisch ook dat er 2 mensen op 1 heel weiland wonen en dat a) duurzaam en b) een goed idee voor sociale woningbouw noemen.
Het punt is dat er meer dan genoeg elektricteit geproduceerd wordt maar dat een e-net nog altijd in evenwicht dient te zijn. M.a.w. er moet altijd evenveel productie dan afname zijn. en laat dat nu niet het probleem zijn. Nog versterkt door talrijke kleine lokale productie-eenheden zonder eigen opslag. Als iedereen op sombere momenten bij weinig productie zijn behoeften uit het net gaat halen en vervolgens bij overproductie zijn energie
op het net gaat dumpen versterk je juist het technisch probleem. Salderen (het niet gratis als batterij gebruiken) is misschien op korte termijn een persoonlijk economisch goede oplossing maar technisch geen goede oplossing en op langere termijn ook niet houdbaar.
Opslag, waaronder ook lokale opslag, is een deel van deze oplossing. Geen bijdrage aan het probleem.
De vraag is dus als jij je overproductie op het net dumpt een ander deze productie dan echt nodig heeft of gewoon gelijktijdig zijn eigen productie aan het dumpen is op het net. Bij afname net hetzelfde.
Het net is een economische batterij door de aangehouden saldering. Maar fysiek is het alles behalve een opslagmedium.
Salderen is dus geen duurzame oplossing en ook niet tot in het oneindige handhaafbaar.
Een electrotechneut die weerstand oproept. Helemaal kroeg waardige praat wat mij betreft. Zal ik het volgende rondje dan maar 'ns bestellen?
Als je dan toch zonnepanelen plaatst zou ik op dit ogenblik geen nieuwe (gas?) ketel meer overwegen maar resoluut voor een warmtepomp gaan.zeeg schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:18:
- Zonnepanelen plaatsen
- Verder isoleren
Vloerverwarming zou ik dan ook niet overwegen. Indien je bestaande radiatoren bij de LT van een warmtepomp onvoldoende vermogen kunnen afgeven voor een comfortabele binnentemperatuur kan je veel goedkoper kiezen voor ZLT ventiloconvectoren en daarmee de huidige radiatoren vervangen. Het leidingwerk ligt er toch al en je vloer kan gewoon blijven liggen.
Uiteraard alleen als de binnenunit van een L/W WP in dezelfde ruimte kan geplaatst worden als je huidige CV-ketel en je de plaats hebt voor een buitenunit.
Zoniet is een L/L warmtepomp te overwegen. Moet je natuurlijk ook plaats hebben voor een buitenunit en de ruimte om grotere binnenunits te plaatsen.
Of je huidige radiatoren nog voldoende zijn voor (Z)LT aanvoer zal je eerst zelf moeten berekenen of laten berekenen. Eveneens als je ze wenst te vervangen door een WP met convectoren.
Bij WP'en steekt het geleverde vermogen en afgiftevermogen immers nauwkeuriger dan bij oude CV ketels. Dat werd nog al eens veel te ruim berekend. En dat is nefast voor het rendement van een WP.
In hoeverre beschik je over het gasverbruik/meterstanden over de afgelopen jaren zodat je een idee hebt van de benodigde hoeveel gas. Hiermee kun je een inschatting maken in hoeverre je al direct over kunt naar een warmtepomp.zeeg schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:18:
- Zonnepanelen plaatsen
- Verder isoleren
Hoor graag!
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Zonwering?zeeg schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:18:
- Zonnepanelen plaatsen
- Verder isoleren
Hoor graag!
Tja, een paar dingen, het ging niet over jouw of mijn huis natuurlijk maar over die in de film, die heeft een COP1 verwarming in huis voor zowel ruimte als water verwarming en is vast niet klaar onder de 10000 kWh in een jaar waarvan het meeste in de winter, ik zie niet hoe een accu systeem hem daar bij gaat helpen, zijn zonnestroom gaat volledig op op de dag.IvoB2 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:19:
[...]
Hangt er van af hoe het een en ander op elkaar is afgestemd en welke back up mogelijkheden je voorzien hebt.
Gebruik zelf ook de combinatie van PV en thuisaccu en vind het tot op heden best betaalbaar in gebruik.
Heb zelfs vrijwillig gekozen voor afstappen van salderen (waarvan ik desgevraagd nog tot 2025 van kon genieten) en voor rechtstreeks facturatie met digitale meter gekozen.
Het is wel geen NL situatie maar in Belgisch Vlaanderen waar je een vast tarief voor saldering moet betalen. Door niet te salderen maar afname te betalen en injectie te innen kom ik goedkoper uit dan het salderingstarief.
Mijn winterafrekening, zoals hiervoor gevraagd, zonder salderen is ook geen geheim.
Tussen 1/10/22 00:00 uur en heden 15:00 uur had ik een netafname via de meter van 275 kWh en een netinjectie van 30 kWh bij een productie van 512 kWh en een totaal verbruik van 654 kWh.
Levert voorlopig een nettofactuur op van 77 € voor de donkerste 3,5 maanden van het jaar. Mist of geen mist.
En vanaf nu gaat het er normaal gezien alleen nog maar, tot komende oktober, op verbeteren.
Ondanks dat het vandaag wisselend bewolkt was en nog redelijk kort dag en een zon relatief laag boven de horizon (woning aan drie zijden omgeven door hoge bomen) toch al een dag met meer productie dan verbruik.
Niet mogelijk voor iedere woning maar ook niet zo dat het na saldering voor iedereen "huilie, huilie" is. Integendeel. Op dit eigenste moment staat mijn accu SoC op 57% en is de productie nog steeds hoger dan het lopend verbruik. Het lachen staat mij dus nog altijd nader dan het huilen.![]()
Zeker als ik de dagelijkse krantenartikelen over de gasfacturen van andere huisgezinnen lees vermoed ik dat ik toch niet zo"n slechte beslissingen nam in het verleden.
Lijkt me toch niet onoverkomelijk?
Gissen is vergissen en meten is weten.![]()
Je gaat me niet horen beweren dat ik een duurzame woning heb want dat is niet mijn betrachting. Wel een woning die zeer goedkoop in gebruik is. Ik heb dan bewust ook geen vloerverwarming (voor mij al iets uit het verleden want te inert) maar wel o.a. een L/L warmtepomp en L/W warmtepomp in combinatie met DBE gestuurde ventiloconvectoren en een gelaagd SWW-buffervat (waarvan 150 liter in het bovenste deel voorbehouden voor L/W WP.
In de zomer zal zijn batterij volledig opgeladen zijn maar kan hij dan alleen wat mee op de nachten, die niet eens lang zijn en niet verwarmen behalve zijn sww waarschijnlijk.
Dus veel heb je er niet aan en al helemaal niet in nederland, die kosten haal je er echt niet uit.
Jouw huis
77,- netto in 3 maanden, de batterij kost? Terugverdiend in?
Mijn huis
Netto energie kosten per maand, -40,- zonder batterij met een verbruik van 7400kWh
Het belangrijkste onderdeel van de trias energetica blijft gewoon verbruik verminderen. in lijn hiermee zou je dus een wp moeten gebruiken, minder gebruik, minder opwek, minder overschot, minder net gezeur. Werkt beter dan een accutje plaatsen wat in de zomer geen fluit kan bijdragen aan de oplossing. maargoed je kan natuurlijk ook allemaal tegelijk de houtstook aanzwengelen in je woningbouwhol op basis van dit concept.. dan belast je het net ook nietRol-Co schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:09:
[...]
Tja, een paar dingen, het ging niet over jouw of mijn huis natuurlijk maar over die in de film, die heeft een COP1 verwarming in huis voor zowel ruimte als water verwarming en is vast niet klaar onder de 10000 kWh in een jaar waarvan het meeste in de winter, ik zie niet hoe een accu systeem hem daar bij gaat helpen, zijn zonnestroom gaat volledig op op de dag.
In de zomer zal zijn batterij volledig opgeladen zijn maar kan hij dan alleen wat mee op de nachten, die niet eens lang zijn en niet verwarmen behalve zijn sww waarschijnlijk.
Dus veel heb je er niet aan en al helemaal niet in nederland, die kosten haal je er echt niet uit.
Jouw huis
77,- netto in 3 maanden, de batterij kost? Terugverdiend in?
Mijn huis
Netto energie kosten per maand, -40,- zonder batterij met een verbruik van 7400kWh
@Rol-Co IvoB woont in Belgie...
Salderen is alleen administratief, als je geen geld voor geleverde stroom zou krijgen is er ineens geen probleem meer.IvoB2 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:53:
[...]
Zo hilarisch is het nu ook weer niet.
Het punt is dat er meer dan genoeg elektricteit geproduceerd wordt maar dat een e-net nog altijd in evenwicht dient te zijn. M.a.w. er moet altijd evenveel productie dan afname zijn. en laat dat nu niet het probleem zijn. Nog versterkt door talrijke kleine lokale productie-eenheden zonder eigen opslag. Als iedereen op sombere momenten bij weinig productie zijn behoeften uit het net gaat halen en vervolgens bij overproductie zijn energie
op het net gaat dumpen versterk je juist het technisch probleem. Salderen (het niet gratis als batterij gebruiken) is misschien op korte termijn een persoonlijk economisch goede oplossing maar technisch geen goede oplossing en op langere termijn ook niet houdbaar.
Opslag, waaronder ook lokale opslag, is een deel van deze oplossing. Geen bijdrage aan het probleem.
De vraag is dus als jij je overproductie op het net dumpt een ander deze productie dan echt nodig heeft of gewoon gelijktijdig zijn eigen productie aan het dumpen is op het net. Bij afname net hetzelfde.
Het net is een economische batterij door de aangehouden saldering. Maar fysiek is het alles behalve een opslagmedium.
Salderen is dus geen duurzame oplossing en ook niet tot in het oneindige handhaafbaar.
Je kan het ook technisch oplossen, net als je thuis kan doen met bijv een zappi lader, dingen inschakelen/gaan doen als je overproductie hebt, of terug toeren van de opwek naar afname, die schommelt immers ook.
Ik vermoed dat de komende jaren de EV een groter probleem gaat worden dan PV, ofwel afname, en dan zijn we blij dat er PV is zodat we decentraal het vermogen kunnen leveren.
Ik wou alleen maar aangeven dat het niet zo zwart/wit is als er op dat huis gereageerd wordt en dat het ook anders kan.Rol-Co schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:09:
Mijn huis
Goed dat je met een jaarverbruik van 7400 kWh een jaarlijkse (?) energiekost hebt van slechts 480 €.
Dat zou ook ongeveer mijn kost geweest zijn tijdens de saldering. Zonder saldering lukt me dat niet.
Terugverdientijd? Geen idee. Wat betreft investeringen in mijn woning/leefomgeving reken ik niet in termen van terugverdientijd maar in mate van comfort (persoonlijke beleving) en of het betaalbaar is (zonder er iets anders essentieel voor te moeten laten).
Iedereen uiteraard zijn uitgangspunt. Wat is tenslotte de TVT van een badkamer, keuken, auto, reis,....
De persoonlijke investering in de 15,4 kWh batterij incl. 6% BTW en semi off grid aanpassingen aan de elektro bedroeg 3145 €. Geen idee of ik het er ooit ga uithalen maar voor mij persoonlijk was me dat de investering waard. Net zoals ibv. persoon x y euro aan een reis zou besteden of opties aan een auto of keuken en een ander dat dan weer weggegooid geld vindt. Het blijft tenslotte steeds een persoonlijke keuze waar je je spaargeld wenst in te steken.
Wat ik wel weet is dat bij netonderbreking mijn PV-installatie gewoon blijft doorwerken en er stroom gegarandeerd blijft voor de woning en - als je toch een economische overweging wenst - er ook bij netonderbreking per geproduceerde kWh 33 c€ blijft binnenkomen.
Ga ik daar ooit mijn investering mee terugverdienen? Waarschijnlijk niet. Maar ik moet er ook niet anders voor laten.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2022 17:40 ]
Eens, al ontkom je niet aan een meerverbruik bij het vervangen van gas. Al met al gaat het meer over je totaal per persoon en onderaan de streep, ja daar gebruiken we dan wel het net voor als batterij maar dat is zo verkeerd nog niet in vergelijking met stapels batterijen in huizen.twain4me schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:22:
[...]
Het belangrijkste onderdeel van de trias energetica blijft gewoon verbruik verminderen. in lijn hiermee zou je dus een wp moeten gebruiken, minder gebruik, minder opwek, minder overschot, minder net gezeur. Werkt beter dan een accutje plaatsen wat in de zomer geen fluit kan bijdragen aan de oplossing. maargoed je kan natuurlijk ook allemaal tegelijk de houtstook aanzwengelen in je woningbouwhol op basis van dit concept.. dan belast je het net ook niet
Dus wat mij aan gaat dat net beter optimaliseren en overschotten goed kunnen wegzetten waar op dat moment de zon niet schijnt en vice versa. Ergste geval af toeren van pv installaties.
@BarryH
Weet ik
77,- in 3 slechte maanden, dus zocht de berekening van het terugverdienen van zijn batterij, uitgaande van 10 jaar levensduur is dat zelfs in België niet eens rendabel vermoed ik.
@IvoB2
Geen 480,- maar -480,- (minus)
Edit:
Overigens geen geld voor die batterij, 15kWh batterij? Wat is dat voor merk/type.
En die blijft niet draaien bij stroomuitval of je moet er echt iets zelf op gemaakt hebben, net als pv gaat dat zonder stroom uit. (Veiligheid)
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 20-01-2022 17:48 ]
Pardon, In het gewest Vlaanderen.
Voor inwoners van NL waarschijnlijk net hetzelfde maar inzake energetisch beleid iets totaal anders.
Het energiebeleid in de Belgische gewesten verschilt nl. grondig van elkaar.
Geeft niet, zolang ze er maar frietjes met stoofvlees hebben.IvoB2 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:42:
[...]
Pardon, In het gewest Vlaanderen.![]()
Voor inwoners van NL waarschijnlijk net hetzelfde maar inzake energetisch beleid iets totaal anders.
Het energiebeleid in de Belgische gewesten verschilt nl. grondig van elkaar.

Ook met dat laatste ben ik het niet met je eens.Rol-Co schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:32:
[...]
Salderen is alleen administratief, als je geen geld voor geleverde stroom zou krijgen is er ineens geen probleem meer.
Je kan het ook technisch oplossen, net als je thuis kan doen met bijv een zappi lader, dingen inschakelen/gaan doen als je overproductie hebt, of terug toeren van de opwek naar afname, die schommelt immers ook.
Ik vermoed dat de komende jaren de EV een groter probleem gaat worden dan PV, ofwel afname, en dan zijn we blij dat er PV is zodat we decentraal het vermogen kunnen leveren.
En dat zijn vermoedens maar gebaseerd op informatie.
Ik rij nl. al enkele jaren met een BEV en in de planning staat dat deze in 2024 wordt vervangen door een BEV en laadpaal met bi-diredtioneel laden (V2H). De BEV wordt vanaf dan een tijdelijke uitbreiding op de thuisaccu.
Vanaf dan is de EV en het laden van de EV ook geen probleem meer voor het net maar eveneens een onderdeel van de oplossing voor het balanceren van het openbaar net.
Het na elkaar aanzetten van huishoudtoestellen of via slimme laadpalen een EV laden klinkt mooi in theorie maar is in werjelijkheid, zonder thuisaccu of andere buffer, veel moelijker in de praktijk en nog moeilijker lang vol te houden dan het vlug in een paar regels neer te schrijven.
Ik meet al jaren al mijn AC-verbruikers en de lokale productie in real time en doe - binnen redelijke grenzen , we werken beiden van thuis uit, er zoveel mogelijk aan om een zo hoog mogelijk direct verbruik van de PV-installatie te hebben. Veel hoger - op jaarbasis - dan 30-35% kom je dan meestal niet hoor.
Uiteraard na eerst het energieverbruik zo ver mogelijk teruggebracht te hebben. Met een in verhouding hoog energieverbruik tot lage productie is er natuurlijk geen kunst aan een hoog direct verbruik te handhaven. Maar dat is niet mijn bedoeling. De bedoeling is met eigen opgewekte energie een zo hoog mogelijke graad van zelfverbruik/autonomie te bekomen. .
Minus 480 €. Goed voor jullie. Hier werkt dat spijtig genoeg niet zo*. Je kan hier alleen hoge injectievergoedingen krijgen in de winter (wanneer er dus normaal bijna geen injectie is). Wanneer er wel veel overproductie is zakken de injectievergoedingen gelijktijdig. Vergoedingen zijn bij variabele contracten gekoppeld aan het maandgemiddelde van de Belpex (groothandelsprijzen op de energiemarkt).Rol-Co schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:42:
[
@IvoB2
Geen 480,- maar -480,- (minus)
Edit:
Overigens geen geld voor die batterij, 15kWh batterij? Wat is dat voor merk/type.
En die blijft niet draaien bij stroomuitval of je moet er echt iets zelf op gemaakt hebben, net als pv gaat dat zonder stroom uit. (Veiligheid)
Vraag me trouwens af hoe een energieleverancier op lange termijn zo'n verdienmodel kan handhaven. Als iedereen dat zo doet kunnen ze wel inpakken (wat er in het recente verleden blijkbaar al enkele hebben gedaan?)
Bij de zeldzame vaste energiecontracten die je nog kan vinden en afsluiten ligt de gegarandeerde injectievergoeding veel lager (maar is de afnameprojs ook niet zo hoog als bij de variabele contracten).
De totale kost was 10.500 €. Ik sprak over de eigen investering => wat niet gedekt werd door premies allerhande.
Uiteraard blijft dat draaien bij stroomuitval. Het is een daartoe geconfigureerde semi off grid installatie.
Geen DIY want in België moet een thuisaccu AREI** gekeurd worden en mag er alleen elektrotechnisch materiaal gebruikt worden dat voorkomt op de Synergrid lijst voor ze aan het openbaar net wordt gekoppeld.
Met de veiligheid is er dus geen probleem. Off grid is trouwens uitgevoerd met o.a. topmateriaal van een Nederlands bedrijf.
* Wanneer ik de groene stroomvergoedingen in aanmerking neem is op jaarbasis mijn energiefactuur ook ongeveer minus 1500 € maar gezien dat niet voor iedereen geldt en niets te maken heeft me wel of niet een thuisaccu had ik dat bewust niet meegenomen.
**zo iets al jullie NEN1010.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2022 18:15 ]
Het is niet omdat er slechts een garantie van 10 jaar op een thuisbatterij is dat de levensduur beperkt is tot die 10 jaar. rekening houdende met de DoD van de batterij, de SoC en de gebruikte cycli reken ik op een minimale bruikbare duur van 15 jaar.Rol-Co schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:42:
77,- in 3 slechte maanden, dus zocht de berekening van het terugverdienen van zijn batterij, uitgaande van 10 jaar levensduur is dat zelfs in België niet eens rendabel vermoed ik.
Dat maakt het uiteraard nog niet rendabel maar dat was niet mijn uitgangspunt. Ik ben al blij dat ik er, in het groter geheel van mijn huishoudelijk energiebeheer - een planning op 20 jaar, niets op moet toeleggen.
Ben al blij dat ik in die 20 jaar steeds gratis energie heb gekregen en geen (hoge) energierekening.
Niet iedereen kan altijd alles hebben.
Ieder zijn voorkeuren maar ben ik zelf geen fan van.twain4me schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:52:
Geeft niet, zolang ze er maar frietjes met stoofvlees hebben.
Stoofvlees met frietjes lijkt me nu niet precies een duurzaam verkregen maaltijd.
Ik meet dus ook mijn bruto verbruik en netto opwek van 3 setjes pv, wat mij dan op valt is dat ik zelfs bruto minder netbelasting (piek) heb dan vroeger, maar nu wel een volledig elektriciteit huis.IvoB2 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:57:
[...]
Ik meet al jaren al mijn AC-verbruikers en de lokale productie in real time en doe - binnen redelijke grenzen , we werken beiden van thuis uit, er zoveel mogelijk aan om een zo hoog mogelijk direct verbruik van de PV-installatie te hebben. Veel hoger - op jaarbasis - dan 30-35% kom je dan meestal niet hoor.
Uiteraard na eerst het energieverbruik zo ver mogelijk teruggebracht te hebben. Met een in verhouding hoog energieverbruik tot lage productie is er natuurlijk geen kunst aan een hoog direct verbruik te handhaven. Maar dat is niet mijn bedoeling. De bedoeling is met eigen opgewekte energie een zo hoog mogelijke graad van zelfverbruik/autonomie te bekomen. .
Het directe verbruik percentage is ook afhankelijk van de grootte van pv en daar wordt je in België natuurlijk mee beperkt, je kan met een 3kWp setje moeizaam de 2000W van de wasmachine en het aanslaan van de quooker opvangen, ik kan dat met 11,6kWp al weer een stuk beter. Het motto in NL is dus zo veel en vol mogelijk dat dak in alle windrichtingen.
Wat betreft de thuis batterij en een EV zou dat kunnen werken, door overdag de batterij te laden die je in de nacht over pompt in de auto, dan heb je wel een goed systeem, echter valt en staat dat ook met de grootte en hoeveelheid rijden maar stel gelijk aan de wagen batterij kan je zelfs een paar dagen bufferen.
Ik hoop het je te halen, batterijen gaan op cycli aantal en 10 jaar is daar al een fikse levensduur, zelfs voor li-ion. Maar goed, pionieren kost geld, en dan heb jij nog de belgische regels.IvoB2 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:21:
[...]
Het is niet omdat er slechts een garantie van 10 jaar op een thuisbatterij is dat de levensduur beperkt is tot die 10 jaar. rekening houdende met de DoD van de batterij, de SoC en de gebruikte cycli reken ik op een minimale bruikbare duur van 15 jaar.
Dat maakt het uiteraard nog niet rendabel maar dat was niet mijn uitgangspunt. Ik ben al blij dat ik er, in het groter geheel van mijn huishoudelijk energiebeheer - een planning op 20 jaar, niets op moet toeleggen.
Ben al blij dat ik in die 20 jaar steeds gratis energie heb gekregen en geen (hoge) energierekening.
Niet iedereen kan altijd alles hebben.
Voor een nederlander zou het hooguit een leuk speeltje zijn nu.
[ Voor 23% gewijzigd door Rol-Co op 20-01-2022 18:29 ]
Dat is een misvatting. Er is in Vlaanderen (voor de andere Gewesten in België weet ik het niet uit mijn hoofd)quote: Roi-CoHet directe verbruik percentage is ook afhankelijk van de grootte van pv en daar wordt je in België natuurlijk mee beperkt, je kan met een 3kWp setje moeizaam de 2000W van de wasmachine en het aanslaan van de quooker opvangen, ik kan dat met 11,6kWp al weer een stuk beter. Het motto in NL is dus zo veel en vol mogelijk dat dak in alle windrichtingen.
helemaal geen beperking op kWp PV.
Ik heb zelf 5.6 kWp op mijn dak liggen (bij een monofase 5 kVA omvormer).
Ik zou dus ook technisch 9000 kWp op een monofase kunnen leggen of tot 20.000 kWp op een driefase omvormer van 10 kVA.
Nieuwe installaties - toch zij die het kunnen betalen - redeneren hier ook zo. De beperking is je dak.
Ik krijg nu maximaal 24 x 450 Wp op het dak. Maar ik mijn installatie dateert van 2011 (20X280 Wp).
Er is nu nog geen enkele reden om deze te vervangen. Indien de huidige versleten is (ten vroegste 2031) zien we dan wel weer wat de regelgeving is en wat technisch mogelijk is.
[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2022 18:36 ]
Mja beperking is misschien een groot woord maar kosten aan omvormer vermogen waardoor de setjes toch wat beperkt terug leveren, was er ook niet iets van een piek tarief wat zowel voor afname en terugleveren is?IvoB2 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:29:
[...]
Dat is een misvatting. Er is in Vlaanderen (voor de andere Gewesten in België weet ik het niet uit mijn hoofd)
Helemaal geen beperking op kWp PV.
Neen.
Vanaf juli 2022 komt er een afnametarief (forfaitair 2.5 kW en daarboven in stappen van ongeveer 50€/kWh per klokkwartier per maandpiek, teruggerekend naar 1/12 per maand voor berekening jaarcapaciteitstarief). Echter (nog) geen injectietarief. Injectie op het net is technisch wel beperkt tot 5 kW voor een monofase en 10 kW voor een driefase aansluiting.
Vanaf juli 2022 komt er een afnametarief (forfaitair 2.5 kW en daarboven in stappen van ongeveer 50€/kWh per klokkwartier per maandpiek, teruggerekend naar 1/12 per maand voor berekening jaarcapaciteitstarief). Echter (nog) geen injectietarief. Injectie op het net is technisch wel beperkt tot 5 kW voor een monofase en 10 kW voor een driefase aansluiting.
[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2022 18:42 ]
Tja, als je gaat verkondigen dat je huis duurzaam en geweldig is en vervolgens COP 1 adverteert omdat een WP "ingewikkeld" is maar ook een batterij hebt, op hout stookt (geen idee of deze beter dan een open haard is, ik hoop het maar) en kookt met als 'voordeel' dat het nog werkt wanneer de elektra uitvalt (in NL? Met een enorme batterij??), dan is het niet gek dat je hier wat hoon gaat vangen.Slonzo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:16:
spoiler:Bij het 'driftwood uit Indonesië' stukje zat ik mezelf ook wel ff achter de oren te krabben
En dan heb ik nog niet eens over zg natuurlijke bla bla en een enorme berg panelen op zuid ipv verdeeld. Leuk dat ze goed isoleren, maar daar houdt het wmb op.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Jij schetst hierboven een ideaalbeeld. Ik ken geen enkele particulier die een partikelfilter in de afvoer van zijn houtkachel heeft zitten. Op houtkachels zit geen enkele controle of sanctie, en er zullen er best een paar zijn die het redelijk goed voor elkaar hebben (maar ook die scoren qua uitstoot altijd nog enorm veel slechter dan een gasketel), maar het grootste deel stoot gewoon veel zooi uit.IvoB2 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:44:
Is dat niet een beetje kort door de bocht?
Stoken met voldoende gedroogd en aangepast hout afkomstig van duurzaam bosbeheer in een performante (massa)kachel met dubbele verbranding, eventueel met een partikelfilter op de schoorsteen is iets totaal anders dan rommel verbranden in een allesbrander. Om al maar twee uitersten aan te geven. Om maar aan te geven dat de ene wijze van stoken not done is en burenhinder kan teweeg brengen en de andere wijze van stoken best onderdeel kan zijn zijn een duurzame levenswijze waar de buren totaal geen hinder van moeten ondervinden. Je moet tenslotte ergens heen met het hout afkomstig uit bosbeheer. Je kan er tenslotte geen houtkanten van blijven maken.
En over dat houtafval afkomstig uit bosbeheer (en ander biomassa-afval): Dé manier om daarvan af te komen is door dit bij te stoken in kolencentrales. Dan wordt van de hoogwaardige warmte eerst stoom gemaakt waarmee elektriciteit wordt opgewekt waar wij dan weer onze warmtepompen op kunnen laten draaien (met cop 5) en met de restwarmte kun je dan weer via een warmtenet huizen verwarmen.
Bovendien heeft zo'n centrale zijn verbrandingsproces op orde, een zeer goed gereguleerde temperatuur en nog allerlei filters in de uitlaatpijp zitten. Dat is echt verreweg de beste en meest duurzame manier van biomassa verbranden. Helaas zitten wij opgescheept met allerlei onwetende politici die zonder enige kennis roepen dat kolencentrales dicht moeten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En daarom importeren we duizenden tonnen biomassa dat we hier heen halen met schepen en vrachtwagens die varen en rijden op groene stroom??
Vervolgens stoken we die groen geïmporteerde biomassa in omgebouwde kolen centrales die dan nog steeds een vuilere uitstoot hebben dan een gas centrale.
Laat mij maar lekker mijn drie jaar gedroogde hout uit onderhoud van boswallen opgestoken in mijn houtcv kacheltje, daar heb ik dan toch een beter gevoel bij....
Vervolgens stoken we die groen geïmporteerde biomassa in omgebouwde kolen centrales die dan nog steeds een vuilere uitstoot hebben dan een gas centrale.
Laat mij maar lekker mijn drie jaar gedroogde hout uit onderhoud van boswallen opgestoken in mijn houtcv kacheltje, daar heb ik dan toch een beter gevoel bij....
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat is hierbij dan de eerste. Aangename kennismaking.Andrehj schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:36:
[...]
Jij schetst hierboven een ideaalbeeld. Ik ken geen enkele particulier die een partikelfilter in de afvoer van zijn houtkachel heeft zitten.
Het betreft een Tulikivi TU 2700/4 massakachel uit 2013 met onderzijdige rookgassenafvoer (na dubbele verbranding binnen in de kachel) met aan de buitenzijde op de dubbelwandige inox uitgang een ioniserende fijnstoffilter uit 2016. In bv. Duitsland en Zwitserland is dat al veel langer in gebruik.
Dat er op houtkachels geen enkele controle of sanctie zit heeft toch niets te maken met de individuele verantwoordelijkheid? En om het breder te trekken, het is niet omdat er ergens een sanctie op rust en er sporadisch controle op is dat men daarom geen loopje kan nemen met de voorschriften. Zo naïef ben je toch niet meer? In de eerste plaatst staat of valt alles met het nemen van de eigen verantwoordelijkheid. En dat geldt zowel voor het individu als de (groot)industrie. Wanneer beiden hun verantwoordelijkheid niet nemen loopt het bij beiden goed fout. Bij de tweede, gezien de omvang en budgetten voor lobbywerk en erger, meestal op een destructievere schaal van een hogere orde.
Naast de filter meet ik zowel in de eigen leefruimte als in de tuin continue in real time tot een 8-tal luchtwaarden.
Ik weet dus heus wel waar ik mee bezig ben.
Moest ik de omgeving verontreinigingen zou ik er immers zelf als eerste de nadelen van ondervinden. Niet dus.
Dat jij vindt dat de uitstoot van een gasketel - gezien over het gehele verwerkingsproces van ontginning tot eindgebruiker - minder zooi uitstoot dan houtverbranding gewonnen via ecologisch, duurzaam en verantwoord lokaal bosbeheer, lokaal opgeslagen, gedroogd en gecontroleerd verbrand laat ik voor jou rekening. Je kan niet alles weten. Heb je bronnen en cijfers om te staven dat een lange energieketen altijd voordeliger is dan een uiterst korte keten? Gissen is meestal vergissen.
Dat er ongecontroleerd zooi ontgonnen en verbrand wordt (recuperatiehout, stookolie, gas, rommel,...) zal ik niet ontkennen maar daar heb ik weinig mee te maken.
Het is niet omdat jij toevallig zo niemand kent dat het per definitie dan niet kan bestaan. Dat is wel zeer kort door de bocht.
Ik heb het nergens gehad over houtafval uit bosbeheer verwerkt in centrales. Dat sleur jij er bij om een punt te maken dat hier niet aan de orde was. Ter verdediging van kolencentrales nog wel. Gekker moet het niet meer worden.
Ik had het gewoon over het eigen lokaal beheren van het eigen bos naast de woning en tuin. Een kortere verwerkingsketen kan je moeilijker voor elkaar krijgen toch?
Ik betrek helemaal geen elektriciteit uit kolencentrales noch gascentrales. Niet voor mijn huishouden en niet voor mijn beide warmtepompen. Waarom zou ik dan mijn relatief kleine houtvoorraad - ipv volledig lokaal te verwerken - de lange keten insturen om er via een uiterst lange omweg warmtepompen mee aan te sturen? Hout met machines gaan rooien, transporteren, verwerken, opstoken in een megacentrale, stoom mee opwekken voor elektricteit, elektriciteit weer transporteren tot bij de eindgebruiker waar hij bij COP 5 (in putje winter COP 5?) terug warmte gaat aanmaken? Hoeveel kWh denk je dat er van die kg hout dan effectief overblijft voor je WP?
Een kg goed gedroogd lokaal gewonnen hout blijft een kg en levert een 5 kWh energie. Een kWh lokaal opgewekte energie blijft een 900 Wh bij direct verbruik en een 700/800 Wh na tijdelijke lokale opslag. Zonder extra transport- en verwerkingsemissies.
Kan je dat ook beweren van elders geproduceerde energie, van bron tot eindgebruiker?
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 20-01-2022 20:44 ]
Dan moeten we dat hoognodig veranderen.Andrehj schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:36:
Jij schetst hierboven een ideaalbeeld. Ik ken geen enkele particulier die een partikelfilter in de afvoer van zijn houtkachel heeft zitten.
Deels.. erg deels. Kolencentrales zijn hoe dan ook nogal grote installaties met flinke rokende schoorstenen en weinig mogelijkheden op actuele vraag in te spelen. Die hebben we dus doorgaans niet dicht bij woonwijken staan en niet op warmtenetten aangesloten. (En als uitgaand fenomeen lijken we dat ook niet als nog veel te gaan doen.)en met de restwarmte kun je dan weer via een warmtenet huizen verwarmen.
Daarnaast laat zo'n warmtenet (aangesloten op een STEG) waarvan de retour in de winter op door de 70 graden bij de centrale binnenkomt ook nogal wat warmte onbenut. Die zou bij stoken in huis wel gebruikt worden.
Wat dat betreft schieten de politici op het vlak van biomassa net zo onwetend tussen uitersten heen en weer.
@IvoB2 Jij hebt waarschijnlijk een van de schoonste kachels in NL. EDIT: excuus, Vlaanderen! Als iedereen in NL zo’n kachel zo hebben zou dat 1000den doden per jaar schelen.
En een hoop minder overlast.
Maar ja, de realiteit is dat er ruim een miljoen ontzettend vervuilende kachels elke dag staan te roken.
Een gemiddelde kachel, met super droog hout op de Zwitserse methode aangestoken en gezegend is nog steeds bizar vervuilend en ook zeer inefficiënt.
Maar hier zijn het gewoon nog open haarden waar sloop hout van marktplaats in verdwijnt… Helaas!
Maar ja, de realiteit is dat er ruim een miljoen ontzettend vervuilende kachels elke dag staan te roken.
Een gemiddelde kachel, met super droog hout op de Zwitserse methode aangestoken en gezegend is nog steeds bizar vervuilend en ook zeer inefficiënt.
Maar hier zijn het gewoon nog open haarden waar sloop hout van marktplaats in verdwijnt… Helaas!
[ Voor 32% gewijzigd door vliegnerd op 20-01-2022 21:17 ]
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Jij hebt je kachel goed voor elkaar, maar je weet ook best dat jij het veel beter doet dan 99.9% van de rest.IvoB2 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:32:
[...]
Dat is hierbij dan de eerste. Aangename kennismaking.
Het betreft een Tulikivi TU 2700/4 massakachel uit 2013 met onderzijdige rookgassenafvoer (na dubbele verbranding binnen in de kachel) met aan de buitenzijde op de dubbelwandige inox uitgang een ioniserende fijnstoffilter uit 2016. In bv. Duitsland en Zwitserland is dat al veel langer in gebruik.
Dat er op houtkachels geen enkele controle of sanctie zit heeft toch niets te maken met de individuele verantwoordelijkheid? En om het breder te trekken, het is niet omdat er ergens een sanctie op rust en er sporadisch controle op is dat men daarom geen loopje kan nemen met de voorschriften. Zo naïef ben je toch niet meer? In de eerste plaatst staat of valt alles met het nemen van de eigen verantwoordelijkheid. En dat geldt zowel voor het individu als de (groot)industrie. Wanneer beiden hun verantwoordelijkheid niet nemen loopt het bij beiden goed fout. Bij de tweede, gezien de omvang en budgetten voor lobbywerk en erger, meestal op een destructievere schaal van een hogere orde.
Naast de filter meet ik zowel in de eigen leefruimte als in de tuin continue in real time tot een 8-tal luchtwaarden.
Ik weet dus heus wel waar ik mee bezig ben.
Moest ik de omgeving verontreinigingen zou ik er immers zelf als eerste de nadelen van ondervinden. Niet dus.
Dat jij vindt dat de uitstoot van een gasketel - gezien over het gehele verwerkingsproces van ontginning tot eindgebruiker - minder zooi uitstoot dan houtverbranding gewonnen via ecologisch, duurzaam en verantwoord lokaal bosbeheer, lokaal opgeslagen, gedroogd en gecontroleerd verbrand laat ik voor jou rekening. Je kan niet alles weten. Heb je bronnen en cijfers om te staven dat een lange energieketen altijd voordeliger is dan een uiterst korte keten? Gissen is meestal vergissen.
Dat er ongecontroleerd zooi ontgonnen en verbrand wordt (recuperatiehout, stookolie, gas, rommel,...) zal ik niet ontkennen maar daar heb ik weinig mee te maken.
Het is niet omdat jij toevallig zo niemand kent dat het per definitie dan niet kan bestaan. Dat is wel zeer kort door de bocht.
Ik heb het nergens gehad over houtafval uit bosbeheer verwerkt in centrales. Dat sleur jij er bij om een punt te maken dat hier niet aan de orde was. Ter verdediging van kolencentrales nog wel. Gekker moet het niet meer worden.
Ik had het gewoon over het eigen lokaal beheren van het eigen bos naast de woning en tuin. Een kortere verwerkingsketen kan je moeilijker voor elkaar krijgen toch?
Ik betrek helemaal geen elektriciteit uit kolencentrales noch gascentrales. Niet voor mijn huishouden en niet voor mijn beide warmtepompen. Waarom zou ik dan mijn relatief kleine houtvoorraad - ipv volledig lokaal te verwerken - de lange keten insturen om er via een uiterst lange omweg warmtepompen mee aan te sturen? Hout met machines gaan rooien, transporteren, verwerken, opstoken in een megacentrale, stoom mee opwekken voor elektricteit, elektriciteit weer transporteren tot bij de eindgebruiker waar hij bij COP 5 (in putje winter COP 5?) terug warmte gaat aanmaken? Hoeveel kWh denk je dat er van die kg hout dan effectief overblijft voor je WP?
Een kg goed gedroogd lokaal gewonnen hout blijft een kg en levert een 5 kWh energie. Een kWh lokaal opgewekte energie blijft een 900 Wh bij direct verbruik en een 700/800 Wh na tijdelijke lokale opslag. Zonder extra transport- en verwerkingsemissies.
Kan je dat ook beweren van elders geproduceerde energie, van bron tot eindgebruiker?
Over de uitstoot: Een houtkachel stoot gewoon veel meer roet en fijnstof uit dan een CV-ketel. Dan kun je heel erg je best doen om dat hout duurzaam te verbouwen, te kappen, te drogen of weet ik wat, je krijgt, zeker als consument, nooit zo weinig fijnstof en roet als bij een CV-ketel. Eenvoudigweg omdat methaan zo gemakkelijk schoon is te verbranden.
Als jij jouw kg hout perfect zou verbranden kun je maximaal 5 kWh aan warmte er uit halen.
Maar in een centrale, die een rendement van wel 50% kan halen, haal je er dus 2.5 kWh elektriciteit uit.
Met een COP van 4 (ik haal tot nu toe dit stookseizoen makkelijk 5) krijg je daarmee 10 kWh aan warmte in de woning. Stel dat je de restwarmte maar voor 50% kan gebruiken, dan komt daaruit nog eens 1.1 kW.
Totaal dus 11.1 : 5.
Daar gaan nog wat transportverliezen vanaf, maar jouw duurzame hout in een kolencentrale verstoken is dus ongeveer een factor 2 efficiënter dan het direct in een kachel verbranden en bovendien (behalve dan misschien bij jou) veel schoner.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee uiteraard niet. Ik had het over biomassa-afval. Dat haal je dus uit snelwegbermen, snoeiafval e.d. Bossen kappen om daar pellets van te maken is idioot.Ronald.42 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:51:
En daarom importeren we duizenden tonnen biomassa dat we hier heen halen met schepen en vrachtwagens die varen en rijden op groene stroom?
Maar alle gekheid op te stokje.
De houtkachel hier gaat eigenlijk alleen aan als het gurig en stormachtig is, anders zweet ik de pan uit(de kachel is ouder dan de isolatie). Dat is een vorm van piekshaving als gas en el vraag erg hoog zijn. Dat doen velen hier in het landelijke. Van eigen hout(een fractie ervan nee ik heb geen groot erf of zo).
Moet kunnen toch.
Als die kolencentrales nou eens op hout en filters kunnen draaien dan is dat voor de korte termijn en qua investeringen misschien niet zo gek. Om de pieken op te vangen dan. Liever wind en zon of wat dan ook. Maar de realiteit is toch dat men kerncentrales bij wil plaatsen.
De houtkachel hier gaat eigenlijk alleen aan als het gurig en stormachtig is, anders zweet ik de pan uit(de kachel is ouder dan de isolatie). Dat is een vorm van piekshaving als gas en el vraag erg hoog zijn. Dat doen velen hier in het landelijke. Van eigen hout(een fractie ervan nee ik heb geen groot erf of zo).
Moet kunnen toch.
Als die kolencentrales nou eens op hout en filters kunnen draaien dan is dat voor de korte termijn en qua investeringen misschien niet zo gek. Om de pieken op te vangen dan. Liever wind en zon of wat dan ook. Maar de realiteit is toch dat men kerncentrales bij wil plaatsen.
Geen flauw idee. Ik maak de rekening van een ander niet. Dat is niet mijn taak.vliegnerd schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:50:
@IvoB2 Jij hebt waarschijnlijk een van de schoonste kachels in NL. EDIT: excuus, Vlaanderen! Als iedereen in NL zo’n kachel zo hebben zou dat 1000den doden per jaar schelen.
Ik ben al blij wanneer ik mijn eigen zaakjes een beetje op orde krijg.
Inderdaad. Net zoals er nog steeds vervuilende plastic industrieën zijn, kolencentrales, oliewinning en -raffinage, enz. De lijst is eindeloos.Maar ja, de realiteit is dat er ruim een miljoen ontzettend vervuilende kachels elke dag staan te roken.
Als er iets inefficiënt is dan is het inderdaad wel het totale proces van ontginning tot eindgebruiker van fossiele brandstoffen. En dat beperkt zich dan niet tot hout als grondstof.Een gemiddelde kachel, met super droog hout op de Zwitserse methode aangestoken en gezegend is nog steeds bizar vervuilend en ook zeer inefficiënt.
Merk hierbij op dat mijn massakachel de back up van de back up is. Staat als laatste in de rij.
Op de eerste plaats komt energie voor verwarming hier van rechtstreeks zonnewarmte (door eenmalige investering in driedubbel glas op oost, zuid en westzijde van de leefruimte). Gevolgd door de energie opgewekt door een L/L warmtepomp, gevolgd door een L/W warmtepomp en in de allerlaatste plaats door lokaal gewonnen hout te verbranden in de massakachel (het hout dat deze winter verbrand wordt is bv. van de voorraad van 2014).
Ik werk dus in een cascade systeem volgens het en/en principe. Ik zet dus in wat op dat tijdstip het meest efficiënt werkt en in de eerste plaats de energie die lokaal voorhanden is met zo weinig mogelijk tussenstappen. En dat is voor mij zon, lucht, water en hout. Deed ik dat niet dan was op deze breedtegraad een off grid systeem gewoon niet haalbaar.
En ja, ook ik kijk daarbij naar het totale kostenplaatje, in mijn persoonlijk geval gespreid over een investeringsperiode van 20 jaar. Er zullen er weinig zijn die daar geen rekening mee moeten houden.
Ik heb geen zeggenschap noch vat op wat andere mensen in hun houtkachel, oliekachel, gaskachel verstoken. Het zou al een heel mooi begin zijn als iedereen eerst zijn eigen zaken op orde bracht ipv hoofdzakelijk te zoeken naar eventuele tekortkomingen bij een ander. De dag dat iedereen dat doet is er ook geen probleem meer.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 21-01-2022 10:40 ]
Het is natuurlijk makkelijk je punt trachten te scoren als je maar een deel van het verhaal vertelt.Andrehj schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:01:
[...]
Als jij jouw kg hout perfect zou verbranden kun je maximaal 5 kWh aan warmte er uit halen.
Maar in een centrale, die een rendement van wel 50% kan halen, haal je er dus 2.5 kWh elektriciteit uit.
Het is natuurlijk niet zo dat dat hout al verwerkt en gedroogd uit het niets in de ketels van die centrale valt en vervolgens vanuit deze centrale rechtstreeks in jouw warmtepomp geïnjecteerd wordt.

Geen probleem mee. Op de tijdstippen dat ik zelf niet genoeg energie rechtstreeks of onrechtstreeks uit de zon kan halen zal ik mijn massakachel inzetten. Haal jij dan op die ogenblikken de energie voor je warmtepomp uit de op hout overgeschakelde kolencentrale. Allebei blij.
Nogmaals, wat een ander niet kan laten heeft geen betrekking op mijn methode van leven.
Het is niet omdat een ander zooi verstookt in een gietijzeren allesbrander of een warmtepomp aandrijft op energie afkomstig van bruinkool of steppegas dat dit een negatieve weerslag heeft op mijn werkwijze.
Ik geef hier alleen aan hoe ik te werk ga. Niet hoe een ander het beter zou moeten doen.
Aan de lezer/waarnemer om mijn bijdrage te negeren, te verwerpen of er iets van op te steken of eens over na te denken.
Eerst voor eigen deur vegen en dan misschien eens kijken of er op een ander nog hulp kan geboden worden.
Je gaat mij ook niet horen zeggen dat iemand zonder eigen lokale houtvoorraad en kennis van goed bosbeheer dezelfde methode moet gaan toepassen. Evenmin dat iemand in een huurhuis op drie hoog beter zou gaan verwarmen met een warmtepomp aangedreven door eigen zonnepanelen. Iedereen moet voor zichzelf proberen volgens eigen beschikbare mogelijkheden de meest efficiënte methode er uit te halen. Dat is het minste dat je kan doen.
[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 21-01-2022 11:01 ]
Inderdaad batterijen gaan op cycli. En hoeveel cycli je uit een batterij haalt hangt o.a. af van de c-factor waarmee je als gebruiker de batterij belast. De verhouding opslag in de batterij en gevraagde belasting door de gebruiker is daarin dus bepalend. De levensduur van een batterij is dus geen algemeen standaardgegeven maar meer bepaald door het gebruik ervan in een welbepaalde situatie.Rol-Co schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:24:
[...]
Ik hoop het je te halen, batterijen gaan op cycli aantal en 10 jaar is daar al een fikse levensduur, zelfs voor li-ion. Maar goed, pionieren kost geld, en dan heb jij nog de belgische regels.![]()
Voor een nederlander zou het hooguit een leuk speeltje zijn nu.
Daar is weinig aan te hopen. Dat is gewoon te berekenen volgens de persoonlijke data.
Inderdaad pionieren kost geld en een hobby mag wat kosten. Maar als dat pionieren en die hobby grotendeels door de overheid en anderen wordt bekostigd wil ik die stap wel zetten.
Ik zal, als ik het niet vergeet, in 2031 de resultaten laten weten.
Wat betreft de regels, de Belgische regels werden Vlaamse regels. En de Vlaamse regels spreken soms de federale regels tegen. En binnen de Vlaamse regels willen deze nog al eens wijzigen volgens de politieke en publieke opinie die die dag toevallig de meerderheid haalt. Voor mij een bijkomende reden om zoveel mogelijk te investeren in persoonlijke energieonafhankelijkheid. Zeker nu meer en meer blijkt dat zelfs nationale overheden weinig vat hebben op de prijzen en bevoorradingsekerheid van energie.
Nederland is dan wel een "gidsland" maar wat in het verleden en heden een feit is is daarom geen garantie voor de toekomst. Er is geen garantie dat op een bepaalde dag ook Nederland - wat betreft energiebeleid - niet plots van koers zou veranderen.
whataboutisme. Ons probleem met millieu kan je zien als een badkuip waar vele duizenden kraantjes in lopen,sommige stromen hard andere druppelen. Het probleem is dat het water aan de rand staat en dus moeten de kranen dicht wijzen naar het kraantje van de buren omdat die van jou minder hard loopt is iets wat we al decenia doen, en daar kom je nergens mee. alle kraantjes moeten gewoon dicht. dus we moeten gewoon draaien ookal ben je minder erg dan de buren.IvoB2 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:34:
Inderdaad. Net zoals er nog steeds vervuilende plastic industrieën zijn, kolencentrales, oliewinning en -raffinage, enz. De lijst is eindeloos.
We moeten dus gewoon allemaal shit opgeven, ik eet teveel vlees, en dat is gewoon mijn fout, roepen dat hanskazan steeds naar mallaga vliegt kan ik niet gebruiken om het goed te praten.. ik zit gewoon fout en wil het niet opgeven. het begint bij erkenning van het probleem, de volgende stap is moeilijker
Dit is flauw. Jouw punt is "(mijn) houtstook is duurzaam/schoon (genoeg)". Jij weet ook wel dat jij zo ongeveer enige bent die het goed voor elkaar heeft. De anderen is inderdaad niet jouw verantwoordelijkheid, maar in de maatschappelijk discussie gaat het juist wel of "de anderen". Omdat regelgeving en dus handhaving ontbreekt.IvoB2 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:34:
[...]
Geen flauw idee. Ik maak de rekening van een ander niet. Dat is niet mijn taak.
Ik ben al blij wanneer ik mijn eigen zaakjes een beetje op orde krijg.
[...]
Inderdaad. Net zoals er nog steeds vervuilende plastic industrieën zijn, kolencentrales, oliewinning en -raffinage, enz. De lijst is eindeloos.
Alle particuliere houtstook bij elkaar levert zoals je weet bizarre luchtvervuiling en gezondheidsschade op. Kolencentrales e.d. zijn aan strenge milieunormen gebonden. Particulier stoken niet. En de regels die er zijn worden niet gehandhaafd. De buurman is mij elke dag weer aan het vergassen. En dat mag ook. Ik wil daarom houtstook zo snel mogelijk reguleren, zodat jouw versie wel mag en de rest niet. Maar ja, daar is maatschappelijk (in NL) geen draagvlak voor. Want wij vinden het ons "recht" en "vrijheid" om de buurman te vergiftigen.
In NL is het helemaal bizar: De aardgas winning inclusief aardbevingen (in totaal 0 doden in 50 jaar) vindt zo ongeveer iedereen verwerpelijk. Maar 3000 doden per jaar door houtstook (op een totaal van orde tienduizend door alle luchtvervuiling) dat moet maar kunnen.
Tot zover mijn rant... nu maar weer wat duurzaam doen.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
100% akkoord met wat je zegt hoor. Ik denk dat er vaak teveel assumpties heersen, of dat er teveel generaliserend langs elkaar heen geluld wordt terwijl de neuzen uiteindelijk wel dezelfde richting uit wijzen. Soms zorgt dat voor interessante discussies en worden er langs beide kanten goede punten aangehaald, soms wordt er te snel en onterecht met het belerende 'ja maar' vingertje gezwaaid. En net dat laatste zorgt voor een nare ervaring waardoor mensen 'defensief' worden en de boel in moddergooien verzandt. Het delen van goede/interessante info mag daardoor niet verloren gaan.twain4me schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:24:
Het probleem is dat het water aan de rand staat en dus moeten de kranen dicht wijzen naar het kraantje van de buren omdat die van jou minder hard loopt is iets wat we al decenia doen, en daar kom je nergens mee. alle kraantjes moeten gewoon dicht. dus we moeten gewoon draaien ookal ben je minder erg dan de buren.
We moeten dus gewoon allemaal shit opgeven, ik eet teveel vlees, en dat is gewoon mijn fout, roepen dat hanskazan steeds naar mallaga vliegt kan ik niet gebruiken om het goed te praten.. ik zit gewoon fout en wil het niet opgeven. het begint bij erkenning van het probleem, de volgende stap is moeilijker
Het moet minder, en ik denk dat vele mensen hier goed aan de weg timmeren, ook al is het nog niet 'perfect'. Iedereen heeft de laatste pagina's wel een punt, het is net aan de lezer om om daar een kritische synthese van te maken en op zichzelf toe te passen.
[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 21-01-2022 11:43 ]
Tja, het is natuurlijk veel gemakkelijker om als je heel veel shit verbruikt, om in jouw taalgebruik te blijven, er hier en daar eentje op te geven dan het laatste stukje shit op te geven.twain4me schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:24:
[...]
Ik wil die laatste stappen gerust opgeven. Maar ik ga er van uit dat de rest dan maar eerst eens begint met eigen shit op te kuisen alvorens ik de allerheiligste moet worden.
Dat jij dat flauw vindt kan ik ook al niet verhelpen.vliegnerd schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:40:
[...]
Dit is flauw. Jouw punt is "(mijn) houtstook is duurzaam/schoon (genoeg)". Jij weet ook wel dat jij zo ongeveer enige bent die het goed voor elkaar heeft. De anderen is inderdaad niet jouw verantwoordelijkheid, maar in de maatschappelijk discussie gaat het juist wel of "de anderen". Omdat regelgeving en dus handhaving ontbreekt.
Alle particuliere houtstook bij elkaar levert zoals je weet bizarre luchtvervuiling en gezondheidsschade op. Kolencentrales e.d. zijn aan strenge milieunormen gebonden. Particulier stoken niet. En de regels die er zijn worden niet gehandhaafd. De buurman is mij elke dag weer aan het vergassen. En dat mag ook. Ik wil daarom houtstook zo snel mogelijk reguleren, zodat jouw versie wel mag en de rest niet. Maar ja, daar is maatschappelijk (in NL) geen draagvlak voor. Want wij vinden het ons "recht" en "vrijheid" om de buurman te vergiftigen.
In NL is het helemaal bizar: De aardgas winning inclusief aardbevingen (in totaal 0 doden in 50 jaar) vindt zo ongeveer iedereen verwerpelijk. Maar 3000 doden per jaar door houtstook (op een totaal van orde tienduizend door alle luchtvervuiling) dat moet maar kunnen.
Tot zover mijn rant... nu maar weer wat duurzaam doen.
Je moet het woord 'mijn' ook niet tussen haakjes zetten. Want ik beweer ook niet dat houtstook in het algemeen duurzaam en schoon is. Ik zeg alleen dat op de wijze dat ik het nu toepas het beste is wat ik er zelf van kan maken => hout uit eigen lokaal bosbeheer als laatste back up. Je moet er dus niets anders van maken en al zeker niet de hele wereld bij gaan betrekken.
En ik zal als particulier heus niet alleen zijn daarin. Ze gaan geen massakachels noch fijnstoffilters voor die kachels produceren als er maar één koper voor te vinden is.
Ik spreek hier alleen voor mezelf en heb niet de intentie de spreekbuis van welke groep dan ook te zijn.
Tenslotte kan iedere technologie naargelang de omstandigheden op zijn voordeligst, zijn nadeligist en alles daartussen ingezet worden.
Wat betreft de regelgeving geef ik je gelijk en mijn steun heb je daarin. De dag dat ik zelf lokaal op ieder tijdstip van het jaar voldoende energie kan puren uit de zon zonder grote financiële verliezen te leiden zal ik dat doen. Spijtig genoeg wordt dat ook gedwarsboomd door de lokale regelgeving. In die tussentijd ben ik zeker niet de beste van de klas maar verre van de slechtste.
En laat ons maar beter geen discussie opstarten hoeveel doden welke technologie en het gebruik daarvan jaarlijks op zijn geweten heeft want dan is het einde helemaal zoek.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 21-01-2022 11:57 ]
Wat ik wel eens mis m.b.t. hout:
Als jij zelf actief hout kweekt, dus minibosbeheer, dan ben je zuurstof producent (en je hebt een CO2 buffer van xx ton).
Lijkt me niet onbelangrijk.
Helaas schijnt de mondiale ontbossing nog steeds door te gaan.
Als jij zelf actief hout kweekt, dus minibosbeheer, dan ben je zuurstof producent (en je hebt een CO2 buffer van xx ton).
Lijkt me niet onbelangrijk.
zeker, en niemand is perfect.. dus dat vingertje mag je ook prima naar jezelf wijzen. veel mensen maken er een score lijst van.. ik heb zonnepanelen vlieg weinig een ev dus ik mag best bbq-en. of afentoe een haard aansteken.Slonzo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:42:
[...]
100% akkoord met wat je zegt hoor. Ik denk dat er vaak teveel assumpties heersen, of dat er teveel generaliserend langs elkaar heen geluld wordt terwijl de neuzen uiteindelijk wel dezelfde richting uit wijzen. Soms zorgt dat voor interessante discussies en worden er langs beide kanten goede punten aangehaald, soms wordt er te snel en onterecht met het belerende 'ja maar' vingertje gezwaaid. En net dat laatste zorgt voor een nare ervaring waardoor mensen 'defensief' worden en de boel in moddergooien verzandt. Het delen van goede/interessante info mag daardoor niet verloren gaan.
Het moet minder, en ik denk dat vele mensen hier goed aan de weg timmeren, ook al is het nog niet 'perfect'. Iedereen heeft de laatste pagina's wel een punt, het is net aan de lezer om om daar een kritische synthese van te maken en op zichzelf toe te passen.
mijn halve buurt stookt hout en ik heb opzich weinig problemen mee, maar gezond zal het niet zijn en dat is wel een ding voor mij en mijn gezin. Voor mijn eigen verbouwing had ik eerst een kachel met filter in de planning staan, uiteindelijk maar de pyromaan in mij teleur gesteld toen ik er achter kwam wat er dan nog steeds de lucht in komt. ik hoop echt dat er handhaafbare stookregels komen. op een koude nederlandsewinterdag is het windstil dan massaal gaan stoken voel ik mijn longen bijna afsterven.en durft mijn hond niet naar buiten. Ik denk toch dat er een stook vergunning moet gaan komen (soort rijbewijs voor houtstook) die bij misstanden gewoon ingetrokken kan worden. Want uiteindelijk heb ook ik het meeste last van die halve zol die ikea meubels zit te verbranden. anders gaat een totaal verbod er naar mijn mening bijna zeker komen. Het gaat niet lang duren voordat politiek zich er over zal uitspreken en dan stem ik met name door de halve zolen gewoon voor een verbod.IvoB2 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:53:
[...]
Dat jij dat flauw vindt kan ik ook al niet verhelpen.
Je moet het woord 'mijn' ook niet tussen haakjes zetten. Want ik beweer ook niet dat houtstook in het algemeen duurzaam en schoon is. Ik zeg alleen dat op de wijze dat ik het nu toepas het beste is wat ik er zelf van kan maken => hout uit eigen lokaal bosbeheer als laatste back up. Je moet er dus niets anders van maken en al zeker niet de hele wereld bij gaan betrekken.
En ik zal als particulier heus niet alleen zijn daarin. Ze gaan geen massakachels noch fijnstoffilters voor die kachels produceren als er maar één koper voor te vinden is.
Ik spreek hier alleen voor mezelf en heb niet de intentie de spreekbuis van welke groep dan ook te zijn.
Tenslotte kan iedere technologie naargelang de omstandigheden op zijn voordeligst, zijn nadeligist en alles daartussen ingezet worden.
Wat betreft de regelgeving geef ik je gelijk en mijn steun heb je daarin. De dag dat ik zelf lokaal op ieder tijdstip van het jaar voldoende energie kan puren uit de zon zonder grote financiële verliezen te leiden zal ik dat doen. Spijtig genoeg wordt dat ook gedwarsboomd door de lokale regelgeving. In die tussentijd ben ik zeker niet de beste van de klas maar verre van de slechtste.
En laat ons maar beter geen discussie opstarten hoeveel doden welke technologie en het gebruik daarvan jaarlijks op zijn geweten heeft want dan is het einde helemaal zoek.
Even wat relevante cijfers ter referentie:
En een infographic:
Bronquote: Tabel - gemiddelde uitstoot van fijn stof (PM10-g/GJ)Open haard 840
Houtkachel geïnstalleerd voor 2000 760
Kolenkachel (oud) 450
Houtkachel geïnstalleerd tussen 2000 en 2014 380
Kolenkachel (modern) 240
Houtkachel geïnstalleerd na 2014 95
Accumulatiekachel (bv. speksteekkachels) 95
Pelletkachel 60
Verwarming op stookolie 1.9
Verwarming op aardgas 1.2
En een infographic:

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 21-01-2022 12:33 ]
Ik geef je gelijk hoor.twain4me schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:16:
[...]
mijn halve buurt stookt hout en ik heb opzich weinig problemen mee, maar gezond zal het niet zijn en dat is wel een ding voor mij en mijn gezin. Voor mijn eigen verbouwing had ik eerst een kachel met filter in de planning staan, uiteindelijk maar de pyromaan in mij teleur gesteld toen ik er achter kwam wat er dan nog steeds de lucht in komt. ik hoop echt dat er handhaafbare stookregels komen. op een koude nederlandsewinterdag is het windstil dan massaal gaan stoken voel ik mijn longen bijna afsterven.en durft mijn hond niet naar buiten. Ik denk toch dat er een stook vergunning moet gaan komen (soort rijbewijs voor houtstook) die bij misstanden gewoon ingetrokken kan worden. Want uiteindelijk heb ook ik het meeste last van die halve zol die ikea meubels zit te verbranden. anders gaat een totaal verbod er naar mijn mening bijna zeker komen. Het gaat niet lang duren voordat politiek zich er over zal uitspreken en dan stem ik met name door de halve zolen gewoon voor een verbod.
Ik maak me dezelfde bedenkingen als ik met mijn fietsje voor de verkeerslichten aan een kruispunt sta te wachten tussen de stationair draaiende auto's.
Er zal ook wel ergens een lijstje bestaan dat het verschil in uitstoot aangeeft tussen een dieselrijder, benzinerijder, ev-rijder, fietser, voetganger,....
Je begeven in de publiek ruimte zal nog wel een tijdje risico's voor de gezondheid met zich meebrengen. Is het niet op de ene manier dan wel op een andere. Ontkomen zullen er weinigen aan.
Zo vindt iedereen wel van zichzelf dat hij op het ene punt beter doet dan de andere en voor een ander punt omgekeerd.
Uit gevoel voor duurzaamheid hou ik er bv. al geen huisdieren op na. Het is wel nog niet bij me opgekomen om dat voor anderen dan te koppelen aan een vergunningplicht of huisdierhoudersbewijs.
Om maar aan te geven, als iedereen een ander wil gaan verbieden waar hijzelf geen behoefte aan heeft of niet 100% correct vindt en je trekt de lijn door blijft er op het eind, behalve geboden en verboden, niets meer over. Dan is de lol van het leven er ook af.
Je kan je storen aan zowat alles om je heen, laten betijen of ergens een middenweg nastreven.
Waar de politiek zich op korte termijn over gaat uitspreken en dat ik over hun mening dan eerst nog zou mogen meestemmen, daar heb ik geen kijk op. Ik heb wel niet de indruk dat ze het daar wel altijd goed menen of de beste oplossingen nastreven. Soms wel in woord, zelden in daad.
Uiteraard kan het best zijn dat in Nederland het er op politiek vlak meer verlicht aan toe gaat maar daar heb ik hier weinig aan. In België gaat zo'n algemeen stookverbod er al zeker niet op korte termijn komen. Dan komt gewoon het zuidelijk deel van het land in opstand. En wat er dan gebeurt, daar hebben jullie wel al ervaring mee.
Nou enIvoB2 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:22:
Dan komt gewoon het zuidelijk deel van het land in opstand.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Mee eens.Surfari schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:23:
Maar alle gekheid op te stokje.
Moet kunnen toch.
Ook hier is de houtkachel niet de hoofdverwarming maar alleen een allerlaatste inzetbare oplossing na rechtstreekse zonneinstraling en warmtepompen.
Je moet als toeschouwer/lezer niet telkens één minder punt uit een heel arsenaal middelen overbelichten maar de totaliteit van het gebeuren op zijn waarde schatten.
Wat betreft die kerncentrales, er is nog een zeer groot verschil (in jaren zelfs letterlijk te nemen) tussen de gedachte van een nieuwe kerncentrale opperen, ze plannen, de plannen uitvoeren en de eerste kWh dat ze produceert voor een eindgebruiker.
Na hun ervaring met de Finnen zullen de Fransen ook niet meer zo happig zijn om de eigen belastingbetaler te laten opdraaien voor de voordelen van kernenergie op een ander.
Mooi in theorie maar niet uitvoerbaar in de praktijk.JeroenH schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:32:
[...]
Nou engeven jullie dat deel gewoon weg aan Frankrijk, dan is dat hun probleem, en komen jullie gezellig bij ons. Onze laatste kabinetsformatie duurde ongeveer net zo lang als jullie er doorgaans over doen, dus die overeenkomst hebben we al
De Fransen zitten echt niet te wachten op het zuidelijk deel van België en het is nog maar de vraag of politiek Nederland een deel van zijn macht wil afstaan aan politiek Vlaanderen. Laat staan hoe de bevolking in Nederland en Vlaanderen zich in een referendum zouden uitspreken.
Meestal niveleert men bij een samenvoeging niet naar boven maar naar beneden. Stel je voor dat wij dan jullie hoge gasprijzen krijgen en jullie onze lage injectievergoedingen?
En dan heb je het probleem Brussel nog niet opgelost.
Als puntje bij paaltje komt, geen duurzame oplossing.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 21-01-2022 13:45 ]
IvoB2 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:40:
[...]
En dan heb je het probleem Brussel nog niet opgelost.
Als puntje bij paaltje komt, geen duurzame oplossing.
offtopic:
Brussel geef je aan Frankrijk mee, is daarmee het argument voor het gependel tussen Brussel en Straatsburg ook afgelopen. Nóg meer milieuwinst!
Brussel geef je aan Frankrijk mee, is daarmee het argument voor het gependel tussen Brussel en Straatsburg ook afgelopen. Nóg meer milieuwinst!
Ja, even vlug uit de mouw op het internet gezwierd is uiteraard iets totaal anders dan het in de praktijk brengen. Net zoals het losjes bespreken van allerlei duurzame levenswijzen en technieken op het internet iets totaal anders is dan het allemaal toepassen op het dagelijkse leven.
Zo kan ik ook wel enkele "oplossingen" verzinnen maar daar heeft in de praktijk niemand iets aan.
Om iets weg te geven moet je er eerst de rechten op bezitten.
Als Brussel plots in Frankrijk ligt is het daarom ook niet plots dezelfde locatie dan Straatsburg. Het ligt dan nog even ver van elkaar met dezelfde inwoners en beleidsmakers.
Lichtzinnige "oplossingen" leiden naar weer andere problemen. Ook het hoofdkwartier van de NATO ligt in het Brusselse Gewest. Pas een dure nieuwbouw en meteen terug sluiten en elders opnieuw beginnen? Ook geen voorbeeld van duurzaamheid
.
Gaan jullie bv. Groningen ook aan Denemarken wegschenken om daar van de lokale problemen af te komen?
Klinkt mooi en is gemakkelijk geponeerd maar in het echt werkt het zo niet.
Zo kan ik ook wel enkele "oplossingen" verzinnen maar daar heeft in de praktijk niemand iets aan.
Om iets weg te geven moet je er eerst de rechten op bezitten.
Als Brussel plots in Frankrijk ligt is het daarom ook niet plots dezelfde locatie dan Straatsburg. Het ligt dan nog even ver van elkaar met dezelfde inwoners en beleidsmakers.
Lichtzinnige "oplossingen" leiden naar weer andere problemen. Ook het hoofdkwartier van de NATO ligt in het Brusselse Gewest. Pas een dure nieuwbouw en meteen terug sluiten en elders opnieuw beginnen? Ook geen voorbeeld van duurzaamheid
Gaan jullie bv. Groningen ook aan Denemarken wegschenken om daar van de lokale problemen af te komen?
Klinkt mooi en is gemakkelijk geponeerd maar in het echt werkt het zo niet.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 21-01-2022 16:16 ]
@IvoB2 Niet te serieus op dat stukje in gaan joh.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Bij een batterij kan je wel uit gaan van een 1300-1400 laadcycli dat ie flink minder in capaciteit gaat worden, pak hem beet een 225 ladingen bij een voertuig die doordeweeks gebruikt wordt maar bij jou waarschijnlijk 365 dagen, of als je om de dag laad een 185 stuks per jaar. Dus dan is met met een jaar of 8-10 echt bekeken of zit je op halve capaciteit.IvoB2 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:17:
[...]
Inderdaad batterijen gaan op cycli. En hoeveel cycli je uit een batterij haalt hangt o.a. af van de c-factor waarmee je als gebruiker de batterij belast. De verhouding opslag in de batterij en gevraagde belasting door de gebruiker is daarin dus bepalend. De levensduur van een batterij is dus geen algemeen standaardgegeven maar meer bepaald door het gebruik ervan in een welbepaalde situatie.
Daar is weinig aan te hopen. Dat is gewoon te berekenen volgens de persoonlijke data.
Inderdaad pionieren kost geld en een hobby mag wat kosten. Maar als dat pionieren en die hobby grotendeels door de overheid en anderen wordt bekostigd wil ik die stap wel zetten.
Ik zal, als ik het niet vergeet, in 2031 de resultaten laten weten.
Maar het is leuk om er wat mee te experimenteren, wat is haalbaar aan eigen gebruik, zelf zou ik eerst mijn overschot in warm water steken en zo veel mogelijk mijn verbruik verplaatsen naar de dag.
Maar dat is allemaal nog niet aan de orde...
Denk dat ie lfp accu heeft, in America waar veel off grid huizen zijn, allang bewezen dat 5000 makkelijk te halen is onder de juiste omstandigheden.Rol-Co schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:46:
[...]
Bij een batterij kan je wel uit gaan van een 1300-1400 laadcycli dat ie flink minder in capaciteit gaat worden, pak hem beet een 225 ladingen bij een voertuig die doordeweeks gebruikt wordt maar bij jou waarschijnlijk 365 dagen, of als je om de dag laad een 185 stuks per jaar. Dus dan is met met een jaar of 8-10 echt bekeken of zit je op halve capaciteit.
Maar het is leuk om er wat mee te experimenteren, wat is haalbaar aan eigen gebruik, zelf zou ik eerst mijn overschot in warm water steken en zo veel mogelijk mijn verbruik verplaatsen naar de dag.
Maar dat is allemaal nog niet aan de orde...
Velen gaan er al richting 4000 en hebben nog steeds 98 procent van capaciteit
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn huishoudelijk grootverbruik is al geruime tijd zoveel mogelijk verplaatst naar de dag. Het is niet omdat je AC-verbruikers gebruikt worden tijdens de dag dat ze dan automatisch 100% van je PV-energie gaan gebruiken. Verre van zelfs. Toch niet op onze breedtegraad tussen half november en eind februari. De meeste huishoudtoestellen volgens een op en neer gaande cyclus tussen weinig tot periodiek hoog verbruik. Deze cyclus loopt niet gelijk met zon tijdens wisselvallig weer. Het is dus niet zo dat als een huishoudelijk toestel over zijn ganse cyclus 1000 W verbruikt dat deze 1000 W gelijk verdeeld zijn over de cyclus en dat je daarop de start van het toestel gelijktijdig met voldoende zon kan triggeren. Voor hetzelfde geld is na de opstart er maar relatief weinig verbruik en komt het piekverbruik net op het ogenblik dat er weer weinig zonne-energie is.
Eenmaal gestart laten huishoudelijke toestellen hun cyclus ook niet meer eenvoudig - toch niet zonder significant meerverbruik - onderbreken.
Een uitzondering daarop is idd een SWW boiler met 1:1 weerstand. Om voor de hand liggende redenen gebruik ik dat al jaren niet meer maar is het bovenste deel van de SWW-buffer gekoppeld aan de L/W warmtepomp. Eenmaal dat dit start kan je dit beter ook niet meer onderbreken en de zonnecurve laten volgen. Op jaarbasis vraagt mijn SWW buffervat bij normaal gebruik trouwens zo weinig energie (voor periode 2021: 201,7 kWh dat er nauwelijks relevante winst te halen zou zijn door er tijdens normale omstandigheden zonne-energie in te gaan dumpen.
De cijfers die je aanhaalt over een thuisbatterij zijn overigens niet correct. Ze zijn zelfs veel lager dan de normale garantieperiode aangeboden door de fabrikant. Ik neem aan dat geen enkele fabrikant een garantie gaat aanbieden die de normale levensverwachting van zijn product overstijgt? Zou dit wel zo zijn is er voor de eindgebruiker dan ook geen probleem.
De rest zijn gewoon aannames die je maakt. Uiteraard gebruik ik per dag geen volledige cyclus van de batterij. Zelfs niet om de twee dagen. Zoals ik al schreef, de duurtijd van een cyclus hangt af van wat de batterij kan opslaan en de gebruiker er uit haalt. Een standaard garantie wordt bepaald door het aantal cyclussen (bij LFP en afhankelijk van de c-factor tussen de 3000 en 6000+ cycli) of de duurtijd (meestal 10 jaar). Wat het eerste bereikt wordt doet de garantie aflopen. Bij mijn verbruikersprofiel zal de gegarandeerde tijdsduur van 10 jaar eerder bereikt worden dan het aantal gegarandeerde cycli. Op dat vlak dus geen probleem.Mijn c-ratio en DoD is ook nog eens lager dan opgelegd door de garantie. Dat verlengd de gegarandeerde levensduur ook nog eens.
Maar ik heb mijn thuisaccu ingepland volgens de voorwaarden van de garantie. Alle verlenging in gebruik is extra winst.
Eenmaal gestart laten huishoudelijke toestellen hun cyclus ook niet meer eenvoudig - toch niet zonder significant meerverbruik - onderbreken.
Een uitzondering daarop is idd een SWW boiler met 1:1 weerstand. Om voor de hand liggende redenen gebruik ik dat al jaren niet meer maar is het bovenste deel van de SWW-buffer gekoppeld aan de L/W warmtepomp. Eenmaal dat dit start kan je dit beter ook niet meer onderbreken en de zonnecurve laten volgen. Op jaarbasis vraagt mijn SWW buffervat bij normaal gebruik trouwens zo weinig energie (voor periode 2021: 201,7 kWh dat er nauwelijks relevante winst te halen zou zijn door er tijdens normale omstandigheden zonne-energie in te gaan dumpen.
De cijfers die je aanhaalt over een thuisbatterij zijn overigens niet correct. Ze zijn zelfs veel lager dan de normale garantieperiode aangeboden door de fabrikant. Ik neem aan dat geen enkele fabrikant een garantie gaat aanbieden die de normale levensverwachting van zijn product overstijgt? Zou dit wel zo zijn is er voor de eindgebruiker dan ook geen probleem.
De rest zijn gewoon aannames die je maakt. Uiteraard gebruik ik per dag geen volledige cyclus van de batterij. Zelfs niet om de twee dagen. Zoals ik al schreef, de duurtijd van een cyclus hangt af van wat de batterij kan opslaan en de gebruiker er uit haalt. Een standaard garantie wordt bepaald door het aantal cyclussen (bij LFP en afhankelijk van de c-factor tussen de 3000 en 6000+ cycli) of de duurtijd (meestal 10 jaar). Wat het eerste bereikt wordt doet de garantie aflopen. Bij mijn verbruikersprofiel zal de gegarandeerde tijdsduur van 10 jaar eerder bereikt worden dan het aantal gegarandeerde cycli. Op dat vlak dus geen probleem.Mijn c-ratio en DoD is ook nog eens lager dan opgelegd door de garantie. Dat verlengd de gegarandeerde levensduur ook nog eens.
Maar ik heb mijn thuisaccu ingepland volgens de voorwaarden van de garantie. Alle verlenging in gebruik is extra winst.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 21-01-2022 19:58 ]
Inderdaad, een LiFePO4 accu. Tegenwoordig het meest gebruikt in een stationaire omgeving.reneeke1970 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:08:
[...]
Denk dat ie lfp accu heeft, in America waar veel off grid huizen zijn, allang bewezen dat 5000 makkelijk te halen is onder de juiste omstandigheden.
Velen gaan er al richting 4000 en hebben nog steeds 98 procent van capaciteit
Uit praktijkervaringen met de Li ion accu's in een mobiele omgeving blijkt ook al dat ze de verwachte levensduur ver overstijgen. En LFP batterijen hebben dan nog eens meerdere voordelen tov de accu gebruikt in mobiele toepassingen. De weinige nadelen die ze hebben slaan dat nog eens op een mobiele omgeving en niet op een stationaire omgeving.
De Li ion accu van mijn BEV heeft overigens ook nog niets van zijn capaciteit ingeboet.
Ik heb nu zelf een lfp in mijn camper gemaakt, en naarmate je diverse fora leest, word het steeds duidelijker dat leveranciers geen onzin beloven, zelfs de ali accu is behoorlijk goed van kwaliteit.IvoB2 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:22:
[...]
Inderdaad, een LiFePO4 accu. Tegenwoordig het meest gebruikt in een stationaire omgeving.
Uit praktijkervaringen met de Li ion accu's in een mobiele omgeving blijkt ook al dat ze de verwachte levensduur ver overstijgen. En LFP batterijen hebben dan nog eens meerdere voordelen tov de accu gebruikt in mobiele toepassingen. De weinige nadelen die ze hebben slaan dat nog eens op een mobiele omgeving en niet op een stationaire omgeving.
De Li ion accu van mijn BEV heeft overigens ook nog niets van zijn capaciteit ingeboet.
En in feite op basis van 48 volt goed thuis toepasbaar, ik was 600 euro kwijt voor 3 kWh.
Leuk speelgoed, maar zolang salderen bestaat begin ik er thuis niet aan...
1 PVoutput . Dongen NB
Zowel HV als LV kunnen in een thuisaccu gebruikt worden. Het ene systeem heeft zijn voor- en nadelen en het andere ook. Gezien ik in een (semi) off grid configuratie werk heb ik bewust gekozen voor een LV systeem. Geeft in een huishoudelijke omgeving wat meer verliezen dan HV maar heeft normaal gezien een langere levensduur en is robuuster en nog wat voordelen allerhande. Bij een full grid hybride omvormer kies je beter voor een HV batterij.
Ik kan je ook geen ongelijk geven. Ik heb het eerst ook zonder accu 4 jaar in full salderen gedaan en vervolgens nog meerdere jaren in betalend salderen. Alles in acht genomen vond ik vorig jaar dat de tijd rijp was om halverwege de volgende stap in mijn 20-jarige planning te maken. Daarbij ben ik ook niet over één nacht ijs gegaan. Tussen het idee om een thuisbatterij te koppelen aan de bestaande PV-installatie en de daadwerkelijke ingebruikneming is bijna 18 maand overheen gegaan.
Heeft alles te maken met eigen gebruikersprofiel, nieuwe premieregeling en daaraan gekoppelde voorwaarden voor thuisbatterijen en over tien jaar gelijktijdig aflopende productiepremies voor mijn PV-installatie (Vlaamse regelgeving).
Je kan iedere situatie dus niet 1 op 1 vergelijken met een andere.
Ik kan je ook geen ongelijk geven. Ik heb het eerst ook zonder accu 4 jaar in full salderen gedaan en vervolgens nog meerdere jaren in betalend salderen. Alles in acht genomen vond ik vorig jaar dat de tijd rijp was om halverwege de volgende stap in mijn 20-jarige planning te maken. Daarbij ben ik ook niet over één nacht ijs gegaan. Tussen het idee om een thuisbatterij te koppelen aan de bestaande PV-installatie en de daadwerkelijke ingebruikneming is bijna 18 maand overheen gegaan.
Heeft alles te maken met eigen gebruikersprofiel, nieuwe premieregeling en daaraan gekoppelde voorwaarden voor thuisbatterijen en over tien jaar gelijktijdig aflopende productiepremies voor mijn PV-installatie (Vlaamse regelgeving).
Je kan iedere situatie dus niet 1 op 1 vergelijken met een andere.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 21-01-2022 19:48 ]
@IvoB2 Ik heb ook een 48v accu gebouwd. Het is vooral een stuk veiliger.
Maar voor HV accu's valt genoeg te zeggen, echter minder aantrekkelijk voor de zelf bouwer, al kan het nog steeds.
Ik snap alleen je relatie die je legt van accu voltage met offgrid of on grid niet?
En als jij zegt maar 2 a 300kWh de sww in is vanwege houtkachel of zonneboiler?
Wij hadden in ons vorige huis zonneboiler met warmtepomp erop, daar ging nog 400kWh bij voor ons gezin. Nu heb ik gewoon extra zonnepanelen gelegd en elektrische boiler. Voornamelijk een gevolg van bouwvorm en niet aan l/w warmtepomp gaan. Verwarm met l/l warmtepomp.
Ik verdien vrij weinig met het accusysteem met huidige situatie in Nederland, maar het is leuk om ervaring mee op te doen. En ik kan de losse Victron onderdelen goed verkopen als ik de boel anders ga doen.
Volgende keer ga ik sowieso voor een all-in-one systeem.
Ik red nu met een 5kW omvormer al heel lang het huishouden. Soms doet hij eventjes 6kW en we hebben nu 2 keer gehad in lange tijd dat hij overbelast was (dus boven 6kW) en hij na 10 seconden weer terug sprong. Dit is makkelijk te voorkomen met wat slimmere sturing.
Maar voor HV accu's valt genoeg te zeggen, echter minder aantrekkelijk voor de zelf bouwer, al kan het nog steeds.
Ik snap alleen je relatie die je legt van accu voltage met offgrid of on grid niet?
En als jij zegt maar 2 a 300kWh de sww in is vanwege houtkachel of zonneboiler?
Wij hadden in ons vorige huis zonneboiler met warmtepomp erop, daar ging nog 400kWh bij voor ons gezin. Nu heb ik gewoon extra zonnepanelen gelegd en elektrische boiler. Voornamelijk een gevolg van bouwvorm en niet aan l/w warmtepomp gaan. Verwarm met l/l warmtepomp.
Ik verdien vrij weinig met het accusysteem met huidige situatie in Nederland, maar het is leuk om ervaring mee op te doen. En ik kan de losse Victron onderdelen goed verkopen als ik de boel anders ga doen.
Volgende keer ga ik sowieso voor een all-in-one systeem.
Ik red nu met een 5kW omvormer al heel lang het huishouden. Soms doet hij eventjes 6kW en we hebben nu 2 keer gehad in lange tijd dat hij overbelast was (dus boven 6kW) en hij na 10 seconden weer terug sprong. Dit is makkelijk te voorkomen met wat slimmere sturing.
Heb het net even via dropbox binnengehaald: voor 2021 was het energetisch verbruik voor het SWW vat (150liter gedeelte) 201,7 kWh. Volledig opgewekt via de warmtepomp.
Ik heb bewust geen zonneboiler (je kon ze hier, rekening houdende met allerlei premies een tijd bijna gratis laten installeren). Ik voorzie de relatief beperkte plaats op mijn dak (met een goede oriëntatie) liever zoveel mogelijk voor zonnepanelen. De energie die ze opwekken zijn voor meer zaken toepasbaar dan louter het opwarmen van SWW. Tijdens het grootste deel van de wintermaanden kan ik de opgewekte energie beter gebruiken dan er louter warm water mee aan te maken. De rest van het jaar heb ik via de PV panelen meer dan genoeg overschot om via WP voldoende SWW aan te maken met een zeer efficiënte COP en zouden de panelen van de zonneboiler er maar nutteloos bijliggen.
Gezien het grootste deel van het jaar de voor- en nadelen van PV-panelen en Zonnepanelen samen gaan heb ik er voor gekozen de beperkte ruimte te benutten voor de energieopwekker maar ik alle kanten mee op kan.
Dat is mijn bevinding. Heb je een gezin dat zeer veel en heet SWW verbruikt en/of een woning met een zee van ruimte op het dak kan je wel voor beiden gaan of een andere keuze maken.
Ik gebruik voor verwarming naast rechtstreekse zonne-instraling een split L/W WP (water voor hoofdgebouw, lucht voor slaapkamers en water voor bovenste deel gelaagd buffervat). Daarnaast nog extra een L/L WP voor leefruimte. De leefruimte (ong. 50% van het hoofdgebouw) heeft een zoneverdeling waardoor gelang de omstandigheden L/L, L/W of massakachel kan toegepast worden. Is de massakachel in werking (dan steeds voor een periode tussen 36 en 48 uur) verwarmt de rugzijde van deze kachel het volledige SWW-buffervat (300l) door de spiraal in het benedendeel van de buffer (de spiraal van de L/W WP voor SWW steekt in het bovendeel).
Hier eveneens een 5 kW omvormer (eentje voor PV en eentje voor batterij). Ik heb een monofase installatie en dan is in Vlaanderen het batterij en PV vermogen sowieso wettelijk begrensd op 5 kW. Ik weet dus niet beter.
Technisch zou ik op het net tot 40 A kunnen gaan en net + PV tot 63A maar gezien het nakende capaciteitstarief van 2.5 kW ga ik me daar niet aan laten wennen.
De enige verbruiker die geregeld meer zou verbruiken dan 2.5 kW (gedurende een kwartier) is de laadpaal van de auto (max. 7.1 kW maar in de praktijk beperk ik deze sowieso tot 4 kW). Het gevolg is dus dat deze thuis alleen nog geladen zal worden bij overproductie zonnepanelen. Voor iedere nieuwe regelgeving is er wel een gepaste uitweg te vinden.
Ik verdien ook niets aan een accusysteem. Dat is dan ook niet mijn uitgangspunt. Ik ben al blij dat ik voor de investering niets anders moet laten en dat het in gebruik niet meer kost dan de salderingsregeling. Het zal - voor zover ik al data heb - waarschijnlijk minder kosten - dan de salderingsregeling (ongeveer de helft) maar dat klinkt mooier dan het in harde cijfers is. Ipv 450-500 euro per jaar volgens de betalende salderingsregeling zal het me nu een 100-200 € op jaarbasis aan energie kosten (zonder rekening te houden met de productiepremie want die krijg je zonder accu ook).
Maar voor investeringen in en rond mijn woning moet niet noodzakelijk een TVT hangen. Het is een deel van mijn comfort en leefomgeving. Ik zie ook weinig mensen bij de aankoop van een auto, keuken badkamer, fiets... plots de TVT zitten berekenen. Bij een basisvoorziening zoals energievoorziening is dat dan plots de hoofdvereiste? Kan ik met mijn beperkt verstand niet bij.
Ik heb bewust geen zonneboiler (je kon ze hier, rekening houdende met allerlei premies een tijd bijna gratis laten installeren). Ik voorzie de relatief beperkte plaats op mijn dak (met een goede oriëntatie) liever zoveel mogelijk voor zonnepanelen. De energie die ze opwekken zijn voor meer zaken toepasbaar dan louter het opwarmen van SWW. Tijdens het grootste deel van de wintermaanden kan ik de opgewekte energie beter gebruiken dan er louter warm water mee aan te maken. De rest van het jaar heb ik via de PV panelen meer dan genoeg overschot om via WP voldoende SWW aan te maken met een zeer efficiënte COP en zouden de panelen van de zonneboiler er maar nutteloos bijliggen.
Gezien het grootste deel van het jaar de voor- en nadelen van PV-panelen en Zonnepanelen samen gaan heb ik er voor gekozen de beperkte ruimte te benutten voor de energieopwekker maar ik alle kanten mee op kan.
Dat is mijn bevinding. Heb je een gezin dat zeer veel en heet SWW verbruikt en/of een woning met een zee van ruimte op het dak kan je wel voor beiden gaan of een andere keuze maken.
Ik gebruik voor verwarming naast rechtstreekse zonne-instraling een split L/W WP (water voor hoofdgebouw, lucht voor slaapkamers en water voor bovenste deel gelaagd buffervat). Daarnaast nog extra een L/L WP voor leefruimte. De leefruimte (ong. 50% van het hoofdgebouw) heeft een zoneverdeling waardoor gelang de omstandigheden L/L, L/W of massakachel kan toegepast worden. Is de massakachel in werking (dan steeds voor een periode tussen 36 en 48 uur) verwarmt de rugzijde van deze kachel het volledige SWW-buffervat (300l) door de spiraal in het benedendeel van de buffer (de spiraal van de L/W WP voor SWW steekt in het bovendeel).
Hier eveneens een 5 kW omvormer (eentje voor PV en eentje voor batterij). Ik heb een monofase installatie en dan is in Vlaanderen het batterij en PV vermogen sowieso wettelijk begrensd op 5 kW. Ik weet dus niet beter.
De enige verbruiker die geregeld meer zou verbruiken dan 2.5 kW (gedurende een kwartier) is de laadpaal van de auto (max. 7.1 kW maar in de praktijk beperk ik deze sowieso tot 4 kW). Het gevolg is dus dat deze thuis alleen nog geladen zal worden bij overproductie zonnepanelen. Voor iedere nieuwe regelgeving is er wel een gepaste uitweg te vinden.

Ik verdien ook niets aan een accusysteem. Dat is dan ook niet mijn uitgangspunt. Ik ben al blij dat ik voor de investering niets anders moet laten en dat het in gebruik niet meer kost dan de salderingsregeling. Het zal - voor zover ik al data heb - waarschijnlijk minder kosten - dan de salderingsregeling (ongeveer de helft) maar dat klinkt mooier dan het in harde cijfers is. Ipv 450-500 euro per jaar volgens de betalende salderingsregeling zal het me nu een 100-200 € op jaarbasis aan energie kosten (zonder rekening te houden met de productiepremie want die krijg je zonder accu ook).
Maar voor investeringen in en rond mijn woning moet niet noodzakelijk een TVT hangen. Het is een deel van mijn comfort en leefomgeving. Ik zie ook weinig mensen bij de aankoop van een auto, keuken badkamer, fiets... plots de TVT zitten berekenen. Bij een basisvoorziening zoals energievoorziening is dat dan plots de hoofdvereiste? Kan ik met mijn beperkt verstand niet bij.

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 21-01-2022 20:35 ]
@IvoB2 Ja voor mij ook de reden om alleen PV te leggen. De elektrische boiler is overigens best prima voor ons zeer beperkte gebruik.
Drie kwart van het jaar is het geen probleem met PV en in de tijd dat het wel een probleem is had een zonneboiler ook niks gedaan.
In ons geval is een warmtepompboiler nog wel een goede, maar dan zou ik een kleine moeten vinden die ik dan op buitenlucht draai en die ook nog een beetje stil is.
Ik ga geen 200 of 300 liter vat neerzetten.
Wij hebben alleen een 2.5kW airco als verwarming. En die heeft vaak al niet genoeg te doen. Ik hoop dat als ik centrale wtw ventilatie heb, de andere kamers geen verwarming meer nodig hebben door mee te liften.
Drie kwart van het jaar is het geen probleem met PV en in de tijd dat het wel een probleem is had een zonneboiler ook niks gedaan.
In ons geval is een warmtepompboiler nog wel een goede, maar dan zou ik een kleine moeten vinden die ik dan op buitenlucht draai en die ook nog een beetje stil is.
Ik ga geen 200 of 300 liter vat neerzetten.
Wij hebben alleen een 2.5kW airco als verwarming. En die heeft vaak al niet genoeg te doen. Ik hoop dat als ik centrale wtw ventilatie heb, de andere kamers geen verwarming meer nodig hebben door mee te liften.
@!null Vaillant heeft een paar kleine wp boilers die misschien te overwegen zijn: 80, 100, 150 liter (en groter).
Ik ga zelf waarschijnlijk voor de 150 liter variant icm dakdoorvoer.
https://www.vaillant.nl/c...ducten/arostor-53760.html
Ik ga zelf waarschijnlijk voor de 150 liter variant icm dakdoorvoer.
https://www.vaillant.nl/c...ducten/arostor-53760.html
/f/image/J5IXv8MFSdjlqOQfokEW1Bl4.png?f=fotoalbum_large)
@!null ben je bekend met dit topic?
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Ook info voor “normaal” gebruik.😉
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Ook info voor “normaal” gebruik.😉
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Nope, neemt toe (meer bos dus).Surfari schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:04:
Bron: de referentie "Global Land Change from 1982 to 2016", Nature 560, no. 1 (208): 639 uit het boek 10 Global Trends Every Smart Person Should Know. (Dit boek, maar vooral Factfulness van Hans Rosling et al. is een aanrader voor de doemdenkers hier, overigens).
Ik heb ook al eens opgepikt, maar heb er nu geen ref uit de literatuur bij, dat in de afgelopen eeuwen de bossen het noordelijk halfrond (nog) sterk(er) toegenomen zijn. Reden: kolen ipv hout.
Het zou mooi zijn als de bouwnormen een open haard iig zouden verbieden. Ik weet het hier helaas nog steeds niet zeker maar het lijkt er verdacht veel op dat een nieuwbouwhuis van vorig jaar gewoon opgeleverd is met haard
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.