Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
We hebben een huis gekocht uit 2007 van 150 m2 groot, twee onder één kap. Het huis is goed geïsoleerd volgens de normen uit de tijd (label A), heeft een CV-ketel uit 2007 en geen vloerverwarming.

Nu hebben we de tijd en geld om het huis duurzamer te maken. Te denken valt aan:
  1. Zonnepanelen plaatsen
  2. Verder isoleren
  3. Vloerverwarming beneden aanleggen
  4. Nieuwe ketel plaatsen (nieuwe zuinige HR ketel of een hybride ketel)
1. altijd doen, lijkt me?
2. lijkt niet nodig gezien de staat van het huis (laag energieverbruik, HR++ glas etc)
3. Kost veel moeite (nu een verlijmde houten vloer), zorg wel voor extra comfort
4. graag advies: zijn bijv. bij een hybride ketel nieuwe radiotoren nodig?
5. zijn er nog andere opties?

Hoor graag of jullie me op weg kunnen helpen! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat ik eerder zei ;)
Proton_ schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:32:
@zeeg als het huis altijd bewoond is geweest, kan je aan de gasmeterstand een langjarig gemiddelde zien.
Bij <1300 m³/jaar kan je bij renovatie en twee rechterhanden of goede hulp zeker all-electric overwegen (en al dan niet meteen vloerverwarming, liever wel)
In ieder geval geen nieuwe ketel, dat remt je af in de komende tien jaar.
Je vloerverwarming moet in ieder geval een verdeler krijgen die makkelijk om te stellen is naar LTV. Ketelboeren denken daar vaak niet aan :)
Aangevuld met overwegen naar 3x25A uitbreiden (just in case)
Elektrisch koken?
Dakdoorvoer(en) voor WTW ventilatie, warmtepompboiler en zonnepanelen
Heb je plek voor een boilervat voor douchewater? Zo'n ding wil je misschien de trap op sjouwen voordat je gaat behangen ;) (don't ask)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:37
Welke veranderingen ben je al van plan vanuit het oogpunt van smaak en andere woonwensen?
b.v. vloer vervangen wel/niet?
nieuwe keuken
nieuwe badkamer
....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Nu online
Dank @Proton_ hier heb ik wat aan!

We gaan op de zolderverdieping aan de achterzijde nog een dakkapel plaatsen. Het is goed om dan rekening te houden met dakdoorvoeren.
We willen de keuken nog niet vervangen, dus van het gas af is dan wat onhandig, ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:41:
Welke veranderingen ben je al van plan vanuit het oogpunt van smaak en andere woonwensen?
b.v. vloer vervangen wel/niet?
nieuwe keuken
nieuwe badkamer
....
Vloer beneden is dus een houten vloer, verlijmd. Eigenlijk zou ik wel vloerverwarming willen, maar ik ben bang dat dit een te grote verbouwing wordt voor de tijd die we hebben (een maand, incl. verhuizen).
Een nieuwe keuken en een nieuwe badkamer op de middellange termijn (over 5 jaar oid).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@zeeg vloerverwarming is geen must voor gasloos. grote radiatoren (b.v. T33) of convectoren (b.v. jaga) kunnen ook. alternatief is b.v. ook wandverwarming (zie polderhuis.org)

Als je met 50 graden water bij flinke vorst je huis op temperatuur kan houden is een warmtepomp mogelijk.
Dit kan je deze winter nog testen (b.v. met zetemop60.nl om te lezen hoe je de ketel moet instellen).

Daarnaast is het slim om te achterhalen hoe goed / slecht je zolder geisoleerd is. Kan je nu makkelijk verbeteren.
En kijk eens naar de ruiten, zou HR+ moeten zijn, maar je weet maar nooit.
Zodra je de kozijnen moet schilderen kan je eenvoudig opwaarderen naar HR++ met warm edge (=kunststof afstandhouders) met een betere isolatiewaarde.
Vloerisolatie is ook goed om te checken, maar ook iets wat kan als je er al woont (mits je een kruipruimte hebt)

Andere verbouwingen nu gepland staan?

[ Voor 46% gewijzigd door BarryH op 20-01-2022 14:49 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Nu online
Ik woon er nog niet, maar kan wellicht het gasverbruik in de afgelopen jaren opvragen. Er werd namelijk gerept van laag energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afhankelijk van het leidingverloop kan een dwtw ook leuk zijn.

Met veel dingen geldt echter dat als je ze moet laten doen ze een stuk duurder zijn dan als je ze zelf (samen) doet, dat kan makkelijk een factor 2 of 3 schelen.
Er is een groot tekort aan handige mensen, dus als je gemiddeld handig bent kan het erg leerzaam zijn, voldoening geven en bovendien maandsalarissen en maanden wachten schelen om alvast klusfilmpjes te kijken ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
zeeg schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:49:
Ik woon er nog niet, maar kan wellicht het gasverbruik in de afgelopen jaren opvragen. Er werd namelijk gerept van laag energieverbruik.
Het gaat niet enkel om verbruik, maar vooral hoeveel verwarmingscapaciteit de radiatoren hebben.
Zelf heb ik de CV op 50 staan, geen vloerverwarming en ook met kou krijg ik het huis gewoon warm. Gaat niet snél.... maar het lukt wel.
En dat is een jaren 70 woning zonder vloerisolatie O-) (nou ja, niet lang meer hoop ik, want vloerisolatie komt ook)

Vloerverwarming is een plus, maar geen must.

Als je de vloer er ooit uit wilt hebben kan je dan altijd nog vloerverwarming aanleggen.

Dus:
1: Isoleren (verwarmen van je huis is het duurste namelijk)
2: zonnepanelen
3: Als je naar 50 graden kan in de winter, Water/lucht warmtepomp.
4: Vloerverwarming als je een nieuwe vloer gaat leggen. De nieuwe vloer is waarschijnlijk duurder dan het laten aanleggen van vloerverwarming :+

Gas zou ik niet zo snel meer naar kijken... De regering is vrij duidelijk wat men met de gasprijs gaat doen tov elektra (gas omhoog, elektra omlaag...)

[ Voor 33% gewijzigd door Waah op 20-01-2022 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@zeeg voor je dakkapel:
goed opletten wat de isolatiewaarde wordt en voor kozijn en raam kijken of je een geisoleerd kozijn met triple glas kan krijgen (was bij mij maar beperkte meerkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:02
En zorg dat die dakkapel zonnepanelen kan dragen. Soms kan dat standaard, soms is het een kleine meerprijs...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Grappig, hier bijna zelfde situati. Hoekwoning, 2007. Maar vanaf de koop al 15 panelen laten plaatsen. Jaar erop vloerverwarming beneden, jaar daarop ketel aan stront, dus nieuwe HRE CW5 laten plaatsen. Helaas was het toen -14 buiten, en had dus geen tijd om me te verdiepen in warmtepompen etc.

Verder isoleren vraag ik mij af of dat helpt. Kruipruimte zit al tjokvol piepschuim, en volgens mij zijn zelfs de spouw/dak geisoleerd. Maar heb je tips, hoor ik het graag.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-05 02:12
1. Zonnepanelen kan altijd nog. Volgend jaar is de BTW waarschijnlijk 0%
2. isoleren onzin met een huis van 2007
3. Als je een maand hebt om te verhuizen, zou je nu vloerverwarming kunnen laten leggen. Als je er eenmaal woont is dat moeilijker.
4. Nee. Een ketel uit 2007 is bijna net zo zuinig en flexibel als een nieuwe.

Het streven zou gasloos moeten zijn. Dus verwarmen met een warmtepomp. Met die nieuwe warmtepompen met R32 gas haal je ook de 50° makkelijk. Je zou de komende maanden kunnen kijken of je radiatoren dan nog genoeg warmte leveren. Maak je niet druk over die ene dag dat het -10 wordt; een A-label woning wordt daar niet koud van. Denk na over een alternatief voor je gasgestookte warmwatervoorziening en denk aan een inductiekookplaat. Het laten ombouwen van je meterkast naar 3-fase ivm inductie, auto, zonnepanelen, warmtepomp lijkt voor een woning uit 2007 niet zo duur. Er hoeven geen nieuwe kabels getrokken/gegraven te worden. Zorg dat je de eerste in je blok bent zodat je niet tegen de achterstanden van de netbeheerder aanloopt.
Pagina: 1