Aha — 22ºC is nog steeds wat warmer dan de norm inderdaad
Ik heb nu al een Ducobox Focus, puur voor ventilatie (systeem C+). Die is muisstil, niets op aan te merken. Zo te zien heeft de
Ducobox Eco (ventilatie WP) hetzelfde ventilatiedebiet, maar geen cijfers qua geluidsversterker, in tegenstelling tot de
Ducobox Focus (enkel ventilatie). Vreemd/verdacht inderdaad
EDIT: en grootste zwaktes zijn sowieso:
- twee luchtpijpen nodig i.p.v. de huidige 1, dus niet eenvoudig te verwisselen
- … allebei nog eens een grotere diameter (180 mm) dan nu het geval is (125 mm), dus sowieso non-triviale vervanging
- slechts twee zones — ik heb er momenteel 4 aangesloten: leefruimte, badkamer, toilet, technische ruimte (gasketel/wasmachine/…) — zeer vreemd
- enkel verkrijgbaar in NL: als je naar
https://www.duco-ventilatiewarmtepomp.nl/nl/ gaat dan krijg je als BE bezoeker meteen een pop-up
Benieuwd of @
FluitR nog andere bedenkingen heeft

HereIsTom schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:01:
[...]
Dit is ons verbruik sinds we een Airco warmtepomp hebben om te verwarmen, gasverbruik was in deze periode zo’n 180m3 gas, nu was deze winter natuurlijk niet echt koud;
[Afbeelding]
Met een prijs van € 1,09 voor gas en € 0,25 voor stroom ben ik wel blij met deze investering.
Nu nog kijken hoe we met 4m3 per maand voor warm water het beste van het gas af kunnen.
Interessant, dankjewel! Hier voor die periode 378 m3 voor die periode die jij aangeeft, wat overeenkomt met … 5,04m3/dag of ~57 kWh/dag. Voor februari zijn de graaddagen nog niet bekend (graaddagen in BE zijn anders gedefinieerd dan in NL, én
https://www.gas.be/nl/graaddagen-page updatet helaas niet dagelijks, en is ook elke maand weer te laat met het publiceren…), maar ik verwacht zo op ~5,2 kWh/graaddag uit te komen qua gasverbruik.
Constante temperatuur van 20ºC, vloerverwarming, 160m2 met grote volumes en veel ramen.
0,12 kWh/graaddag is wel echt indrukwekkend laag.

Extreem goed geïsoleerd en misschien ook een lagere temperatuur dan 20ºC?
Ik ben dus aan het bekijken hoeveel PV panelen ik zou moeten leggen (en eventueel thuisbatterij) om ook een flink deel van het winterverbruik te dekken. Minimaal elektriciteitsverbruik zonder verwarming, idealiter ook een flink stuk van de verwarming.
De 700W nominaal vermogen van de Ducobox Eco ventilatie WP zou heel interessant zijn. Mits een 7kW batterij gevuld geraakt overdag kan je zelfs ~10 uur nacht overbruggen.
Ik woon in BE, waar een aantal cruciale verschillen zijn: saldering bestaat al niet meer, veel lagere injectietarieven dan in NL, subsidie voor batterij.
[
Voor 18% gewijzigd door
Wim Leers op 05-03-2022 16:16
]