De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 119 Laatste
Acties:
  • 524.605 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Wim Leers schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:18:
[...]

Ben jij gegaan van 1000 kubieke meter gas (aan ~8 kWh/m3? in BE is dat ~11,5) naar 1700 kWh? Ik hóóp dat je "ja" antwoordt, want dat geeft me goede hoop: ik zit aan een vergelijkbare hoeveelheid gasverbruik voor verwarming.
Dit is ons verbruik sinds we een Airco warmtepomp hebben om te verwarmen, gasverbruik was in deze periode zo’n 180m3 gas, nu was deze winter natuurlijk niet echt koud;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJYeD-1T1BAwkMs17N79ldKs0No=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFVHCQyGiQxndJPtgLRDC8xj.jpg?f=fotoalbum_large

Met een prijs van € 1,09 voor gas en € 0,25 voor stroom ben ik wel blij met deze investering.
Nu nog kijken hoe we met 4m3 per maand voor warm water het beste van het gas af kunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 05-03-2022 15:03 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:35
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:03:
Mwa, het is hier ook 22C, maar de bovenverdieping is onverwarmd inderdaad.

Duco is me afgeraden door de installateur vanwege het geluid.
Aha — 22ºC is nog steeds wat warmer dan de norm inderdaad :)

Ik heb nu al een Ducobox Focus, puur voor ventilatie (systeem C+). Die is muisstil, niets op aan te merken. Zo te zien heeft de Ducobox Eco (ventilatie WP) hetzelfde ventilatiedebiet, maar geen cijfers qua geluidsversterker, in tegenstelling tot de Ducobox Focus (enkel ventilatie). Vreemd/verdacht inderdaad :X

EDIT: en grootste zwaktes zijn sowieso:
- twee luchtpijpen nodig i.p.v. de huidige 1, dus niet eenvoudig te verwisselen
- … allebei nog eens een grotere diameter (180 mm) dan nu het geval is (125 mm), dus sowieso non-triviale vervanging
- slechts twee zones — ik heb er momenteel 4 aangesloten: leefruimte, badkamer, toilet, technische ruimte (gasketel/wasmachine/…) — zeer vreemd 8)7
- enkel verkrijgbaar in NL: als je naar https://www.duco-ventilatiewarmtepomp.nl/nl/ gaat dan krijg je als BE bezoeker meteen een pop-up |:(

Benieuwd of @FluitR nog andere bedenkingen heeft :+
HereIsTom schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:01:
[...]

Dit is ons verbruik sinds we een Airco warmtepomp hebben om te verwarmen, gasverbruik was in deze periode zo’n 180m3 gas, nu was deze winter natuurlijk niet echt koud;

[Afbeelding]

Met een prijs van € 1,09 voor gas en € 0,25 voor stroom ben ik wel blij met deze investering.
Nu nog kijken hoe we met 4m3 per maand voor warm water het beste van het gas af kunnen.
Interessant, dankjewel! Hier voor die periode 378 m3 voor die periode die jij aangeeft, wat overeenkomt met … 5,04m3/dag of ~57 kWh/dag. Voor februari zijn de graaddagen nog niet bekend (graaddagen in BE zijn anders gedefinieerd dan in NL, én https://www.gas.be/nl/graaddagen-page updatet helaas niet dagelijks, en is ook elke maand weer te laat met het publiceren…), maar ik verwacht zo op ~5,2 kWh/graaddag uit te komen qua gasverbruik.
Constante temperatuur van 20ºC, vloerverwarming, 160m2 met grote volumes en veel ramen.

0,12 kWh/graaddag is wel echt indrukwekkend laag. _/-\o_ Extreem goed geïsoleerd en misschien ook een lagere temperatuur dan 20ºC?

Ik ben dus aan het bekijken hoeveel PV panelen ik zou moeten leggen (en eventueel thuisbatterij) om ook een flink deel van het winterverbruik te dekken. Minimaal elektriciteitsverbruik zonder verwarming, idealiter ook een flink stuk van de verwarming.

De 700W nominaal vermogen van de Ducobox Eco ventilatie WP zou heel interessant zijn. Mits een 7kW batterij gevuld geraakt overdag kan je zelfs ~10 uur nacht overbruggen.

Ik woon in BE, waar een aantal cruciale verschillen zijn: saldering bestaat al niet meer, veel lagere injectietarieven dan in NL, subsidie voor batterij.

[ Voor 18% gewijzigd door Wim Leers op 05-03-2022 16:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:16
Wim Leers schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:58:
[...]

Aha — 22ºC is nog steeds wat warmer dan de norm inderdaad :)

Ik heb nu al een Ducobox Focus, puur voor ventilatie (systeem C+). Die is muisstil, niets op aan te merken. Zo te zien heeft de Ducobox Eco (ventilatie WP) hetzelfde ventilatiedebiet, maar geen cijfers qua geluidsversterker, in tegenstelling tot de Ducobox Focus (enkel ventilatie). Vreemd/verdacht inderdaad :X

EDIT: en grootste zwaktes zijn sowieso:
- twee luchtpijpen nodig i.p.v. de huidige 1, dus niet eenvoudig te verwisselen
- … allebei nog eens een grotere diameter (180 mm) dan nu het geval is (125 mm), dus sowieso non-triviale vervanging
- slechts twee zones — ik heb er momenteel 4 aangesloten: leefruimte, badkamer, toilet, technische ruimte (gasketel/wasmachine/…) — zeer vreemd 8)7
- enkel verkrijgbaar in NL: als je naar https://www.duco-ventilatiewarmtepomp.nl/nl/ gaat dan krijg je als BE bezoeker meteen een pop-up |:(

Benieuwd of @FluitR nog andere bedenkingen heeft :+

[...]

Interessant, dankjewel! Hier voor die periode 378 m3 voor die periode die jij aangeeft, wat overeenkomt met … 5,04m3/dag of ~57 kWh/dag. Voor februari zijn de graaddagen nog niet bekend (graaddagen in BE zijn anders gedefinieerd dan in NL, én https://www.gas.be/nl/graaddagen-page updatet helaas niet dagelijks, en is ook elke maand weer te laat met het publiceren…), maar ik verwacht zo op ~5,2 kWh/graaddag uit te komen qua gasverbruik.
Constante temperatuur van 20ºC, vloerverwarming, 160m2 met grote volumes en veel ramen.

0,12 kWh/graaddag is wel echt indrukwekkend laag. _/-\o_ Extreem goed geïsoleerd en misschien ook een lagere temperatuur dan 20ºC?

Ik ben dus aan het bekijken hoeveel PV panelen ik zou moeten leggen (en eventueel thuisbatterij) om ook een flink deel van het winterverbruik te dekken. Minimaal elektriciteitsverbruik zonder verwarming, idealiter ook een flink stuk van de verwarming.

De 700W nominaal vermogen van de Ducobox Eco ventilatie WP zou heel interessant zijn. Mits een 7kW batterij gevuld geraakt overdag kan je zelfs ~10 uur nacht overbruggen.

Ik woon in BE, waar een aantal cruciale verschillen zijn: saldering bestaat al niet meer, veel lagere injectietarieven dan in NL, subsidie voor batterij.
Wij wonen in Nederland, maar gebruiken onze airco in principe alsof er hier geen saldering is. Dat om er vast op die manier mee te leren omgaan. Maar ook omdat we proberen zoveel mogelijk van de door ons opgewekte stroom zelf te gebruiken, on daarmee pieken voor het stroomnet te verminderen (voor zover mogelijk en van invloed).
Daar hebben we ook onze zonnepanelen min of meer op afgestemd.

Voor ons betekent dat, dat wij niet voor de allerlaagste capaciteit zijn gegaan qua airco, iets wat vaak wel wordt aangeraden. Wij hebben een airco genomen met wat overcapaciteit. Dat geeft ons de gelegenheid gedurende de nacht (en vaak ook overdag) in principe niet te verwarmen. We starten het verwarmen grotendeels overdag, wanneer onze zonnepanelen productie draaien. De ruimte wordt daarmee vrij snel warm.

We doen dit uit hobby/overtuiging/jong-geleerd, zoiets. Maar we vinden het ook leuk.

Het betekent wel een stuk minder comfort over het geheel genomen (tov wat veel mensen als standaard zien of zelfs als minimum), en het betekent ook dat je doorlopend met de verwarming bezig bent.

De keerzijde daarvan, in positieve zin wat ons betreft, is dat wij een betrekkelijk laag verbruik hebben voor verwarmen. In het kader van duurzaamheid en een poging tot bijdragen aan een wereld waarin minder energie en zeker minder fossiele brandstoffen gebruikt worden zijn we daar best tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
[...]

Een energielabel C appartement van 75m2 en we stoken met de airco op 20°.
Wij hebben (nog) geen zonnepanelen, maar verwarmen met de Airco warmtepomp is stukken goedkoper dan met gas!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:38

ericplan

5180 Wp PV

Zuinig stoken doen we al jaren, ook toen we nog gas hadden. Nu focus op een mooie score voor de kWh/graaddag. We zitten nog steeds onder de 0,6 voor dit seizoen en in absolute zin valt 1038 kWh voor verwarming in dit stookseizoen vanaf 1/10 ook wel mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6ErnmRz4gLOX6QH0AknQqK1kwE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fvoe00IzDpGDyr1MIWpfRMjB.png?f=user_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ericplan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:53:
Zuinig stoken doen we al jaren, ook toen we nog gas hadden. Nu focus op een mooie score voor de kWh/graaddag. We zitten nog steeds onder de 0,6 voor dit seizoen en in absolute zin valt 1038 kWh voor verwarming in dit stookseizoen vanaf 1/10 ook wel mee.

[Afbeelding]
psst het is 2021-2022 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Shit, even m’n dashboard ✍️

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 13:57
@ericplan Met welke info bepaal jij je graaddagen eigenlijk?
Ben ook aan het kijken hoe ik mijn (stook)verbruik per graaddag in kaart kan brengen.

A.k.a. basjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zuigzoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:30:
Ben ook aan het kijken hoe ik mijn (stook)verbruik per graaddag in kaart kan brengen.
Ik haal ze met een script van de knmi website. Het is hier wel ergens door mij op Tweakers gepost. Heb het mobiel niet bij de hand.

edit:
Als er behoefte is, dan kan ik het hier wel posten. Het is een python-script dat met cron dagelijks draait.

[ Voor 13% gewijzigd door ericplan op 06-03-2022 11:19 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
zuigzoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:30:
Kan ook via https://www.mindergas.nl/
Als je nog je oude meterstanden weet kun je die daar nog invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
HereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:24:
[...]

Kan ook via https://www.mindergas.nl/
Als je nog je oude meterstanden weet kun je die daar nog invullen.
Werkt helaas niet voor België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 14:59

stuffer

Ondertietel

Wim Leers schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:02:
[...]

Werkt helaas niet voor België.
Waarom niet? En heeft België niet een vergelijkbare dienst?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:58

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Sjamo schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:18:
[...]
Wij wonen in Nederland, maar gebruiken onze airco in principe alsof er hier geen saldering is. Dat om er vast op die manier mee te leren omgaan. Maar ook omdat we proberen zoveel mogelijk van de door ons opgewekte stroom zelf te gebruiken, on daarmee pieken voor het stroomnet te verminderen (voor zover mogelijk en van invloed).
Daar hebben we ook onze zonnepanelen min of meer op afgestemd.

Voor ons betekent dat, dat wij niet voor de allerlaagste capaciteit zijn gegaan qua airco, iets wat vaak wel wordt aangeraden. Wij hebben een airco genomen met wat overcapaciteit. Dat geeft ons de gelegenheid gedurende de nacht (en vaak ook overdag) in principe niet te verwarmen. We starten het verwarmen grotendeels overdag, wanneer onze zonnepanelen productie draaien. De ruimte wordt daarmee vrij snel warm.

We doen dit uit hobby/overtuiging/jong-geleerd, zoiets. Maar we vinden het ook leuk.

Het betekent wel een stuk minder comfort over het geheel genomen (tov wat veel mensen als standaard zien of zelfs als minimum), en het betekent ook dat je doorlopend met de verwarming bezig bent.

De keerzijde daarvan, in positieve zin wat ons betreft, is dat wij een betrekkelijk laag verbruik hebben voor verwarmen. In het kader van duurzaamheid en een poging tot bijdragen aan een wereld waarin minder energie en zeker minder fossiele brandstoffen gebruikt worden zijn we daar best tevreden mee.
Ook ik probeer op deze manier te leven. Hoewel ik gewoon gebruik kan maken van de saldering, probeer ik zoveel mogelijk verbruik te verplaatsen naar momenten met zonnestroomopbrengst. En dat lukt best aardig als je naar onderstaand overzicht kijkt. En hiervoor is dus nog niet eens een thuisaccu nodig.

Als het echt winter is, laat ik de warmtepomp wel continu draaien, omdat ik het huis anders niet warm genoeg kan houden. Maar in de afgelopen dagen, heb ik de warmtepomp wel uit staan, ook al vriest het 's nachts. Juist overdag kun je efficiënter verwarmen vanwege de hogere buitentemperatuur én verbruik ik direct de zonnestroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dopzEtm3CxMMHMH8hXPUWY2E7dw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LGU9CG1uEXHmj4Fv2qsPdFIE.png?f=user_large

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ericplan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:35:
[...]

Ik haal ze met een script van de knmi website. Het is hier wel ergens door mij op Tweakers gepost. Heb het mobiel niet bij de hand.
@zuigzoen Ik haal ze van een lokaal weerstation in de buurt op ca. 800 m hemelsbreed,
de temperaturen, wind etc. passen beter dan die van bijvoorbeeld Volkel.
Gebruikt wordt de integratiemethode per tijdsinterval van 5? minuten.
Bron: meteowijchen

Ik corrigeer nog voor mijn stookgrens en als de gemiddelde buitentemperatuur
boven de 15,5 °C is telt de hele dag niet mee (verwarming is dan namelijk uit).
YMMV

P.S.: Via wunderground kan je misschien een weerstation in jouw buurt vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 06-03-2022 11:31 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

stuffer schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Ja, hier. Wel even opletten. Het KMI hanteert 16,5°C als waarde. Het KNMI hanteert 18°C graden.
En hier meer info: http://www.synergrid.be/i...D=17601&language_code=NED

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 06-03-2022 12:08 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 11:32
BarryH schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:08:
Kom net toch iets leuks tegen: de DWTW voor opbouw:

https://sanura.nl/producten/

Goed bedacht: DWTW in half uur zelf te plaatsen.
Ik heb m al een jaartje liggen. Hij werkt perfect, hierdoor heb ik niet zo'n groot boilervat nodig.
Zal zo'n 40% besparing opleveren. Vooral bij een groot gezin tikt dat aan.

Schoonmaken kan door m open te maken, rechtop zetten en uit te spoelen met de douchekop. (t is wel van de categorie doucheputje af en toe) Ik doe dat een paar keer per jaar.

ff de WAF check gedaan: Ze vind er inderdaad niet zoveel aan, en is blij dat ik de verantwoordelijkheid van t schoonmaken op me neem.

Als je de douche gaat verbouwen zou ik altijd een inbouw wtw doen, dit is perfect als je al een nette badkamer hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:02

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier zouden we super makkelijk een verticale pijp kunnen plaatsen, zelfs met 'cyclone' maar helaas komt de afvoer in de koof met leidingen vlak daarvoor samen met WC dus kan het niet. Ergerlijk dat ons nieuwbouwhuis van 2020 niet gewoon standaard zo'n ding heeft aangezien het triviaal moet zijn om te plaatsen in de bouw en zich op die manier makkelijk terugverdiend en bijdraagt aan verduurzaming.

Maar nee, ik zou nu serieus moeten breken in de vloer - van onderen, want vloerverwarming - om die afvoer te verleggen, als het al kan. Ik heb hier van die kanaalplaten als plafond/vloer en daar kon niet zomaar iets mee gedaan worden, werd me verteld. De verbouwing van de zolder moest bv met een verlaagd plafond omdat elektra achteraf in het beton verwerken niet zou kunnen.

Ergerlijk :/.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

In de huidige markt, die steeds interessanter wordt voor cowboys, hoe vind je nu een betrouwbare adviseur in de regio West-Friesland om alvast een plan te maken als de oude cv-ketel vervangen moet worden :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:16
antonboonstra schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:01:
[...]

Ook ik probeer op deze manier te leven. Hoewel ik gewoon gebruik kan maken van de saldering, probeer ik zoveel mogelijk verbruik te verplaatsen naar momenten met zonnestroomopbrengst. En dat lukt best aardig als je naar onderstaand overzicht kijkt. En hiervoor is dus nog niet eens een thuisaccu nodig.

Als het echt winter is, laat ik de warmtepomp wel continu draaien, omdat ik het huis anders niet warm genoeg kan houden. Maar in de afgelopen dagen, heb ik de warmtepomp wel uit staan, ook al vriest het 's nachts. Juist overdag kun je efficiënter verwarmen vanwege de hogere buitentemperatuur én verbruik ik direct de zonnestroom.

[Afbeelding]
Wat leuk, en precies, die hogere temperatuur doorgaans overdag maakt dat je de airco (voor verwarmen) gebruikt op het moment dat dat energie-technisch het meest efficient is.

Wij hebben gekozen voor een airco met meer capaciteit om oa de reden die jij hier aangeeft. Wij verwarmen niet in de nacht (en delen van de dag), en door de grotere capaciteit brengt onze warmtepomp de temperatuur snel weer op peil. Hogere minimale opname van elektriciteit, maar door korter verwarmen toch lager verbruik. Ook bijna geen defrosts hier.

Jouw systeem zal een hoger comfort geven neem ik aan.

Wij hebben deze winter tot nu toe 203kW verbruikt voor de airco. Daarbij hebben we een halve kuub hout verstookt in onze houtkachel. Ik weet niet hoe zich dat vertaalt naar de kW van elektra maar dat zou er natuurlijk bijhoren.

Dat is in een klein rijtjeshuis met gemiddelde isolatie en zonder mechanische- of wtw-ventilatie.

Ik ben er huiverig voor de houtstook te vermelden ivm de (in mijn ogen vaak ongenuanceerde) discussies die dat uitlokt, maar het is wat het is, en het zou niet correct zijn een verbruik aan te geven voor verwarming terwijl er gebruik is gemaakt van een 2e warmtebron denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
hjs schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:24:
In de huidige markt, die steeds interessanter wordt voor cowboys, hoe vind je nu een betrouwbare adviseur in de regio West-Friesland om alvast een plan te maken als de oude cv-ketel vervangen moet worden :?
Installatie bedrijf Inco te Alkmaar, hebben net 13 w/w warmtepompen geïnstalleerd op het project waar ik werk.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
ericplan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:53:

[Afbeelding]
Erg netjes. Ik haal met moeite 0.6m³ gas per graaddag.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:58

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Sjamo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:11:
[...]
Wij hebben gekozen voor een airco met meer capaciteit om oa de reden die jij hier aangeeft. Wij verwarmen niet in de nacht (en delen van de dag), en door de grotere capaciteit brengt onze warmtepomp de temperatuur snel weer op peil. Hogere minimale opname van elektriciteit, maar door korter verwarmen toch lager verbruik. Ook bijna geen defrosts hier.
Als ik had gekozen voor een airco met meer capaciteit (5 kW i.p.v. 3,5 kW), dan had ik dezelfde buitenunit gehad. Dat helpt dus niets om in de winter defrosts te voorkomen. Zodra ik het setpoint teveel verhoog, gaat de warmtepomp wel harder werken, maar ontstaat er veel sneller een defrost cycle, waardoor het uiteindelijk minder warm wordt binnen, dan als ik een lager setpoint instel.
Sjamo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:11:
[...]
Ik ben er huiverig voor de houtstook te vermelden ivm de (in mijn ogen vaak ongenuanceerde) discussies die dat uitlokt, maar het is wat het is, en het zou niet correct zijn een verbruik aan te geven voor verwarming terwijl er gebruik is gemaakt van een 2e warmtebron denk ik.
Snap ik. Eerlijk gezegd ben ik aan de ene kant genuanceerd over biomassa. Het is een zeer flexibele bron van energie die ook nog hernieuwbaar is. Alleen de hoeveelheid biomassa is beperkt. Daarom vind ik dat dit zo efficiënt en schoon mogelijk moet worden ingezet op die momenten dat overige duurzame energie het af laat weten (bijvoorbeeld tijdens een 'dunkelflaute'). Dat kan prima in een biomassa centrale als deze voorzien is van goede elektrostatische filters. Maar het opstoken in een open haard, en dan ook nog eentje die in een woonwijk staat... sorry, daar ben ik zeker geen voorstander van.

Vroeger vond ik verbrand hout soms zelfs lekker ruiken, maar nu ik weet wat voor fijnstof daar bij vrij komt, staat de geur mij gewoon tegen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
antonboonstra schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:04:
Maar het opstoken in een open haard, en dan ook nog eentje die in een woonwijk staat... sorry, daar ben ik zeker geen voorstander van.
Noem je zijn houtkachel nou meteen een open haard? Da's wel kort door de bocht.

[Open haard: rendement -10%, moderne kachel met luchtaanvoer: 80 à 85% (doet nauwelijks onder voor CV-ketel). Belangrijkste verschillen: het snugger aanzuigen van lucht en een het verbranden van een groot deel van wat bij die eerste als fijnstof de pijp uit gaat.]

Daarnaast zijn voor een biomassa centrale elektrostatische filters juist weer minder handig. Beter is volledig gaan condenseren m.b.t. een watergordijn. Dat filtert nog veel meer uit de rook, incl. flink veel extra warmte. Dat terugwinnen van de warmte vanuit de waterdamp in de rook is met name belangrijk, omdat die biomassacentrales nou niet bepaald de neiging hebben om op netjes gedroogd haardhout te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:08

martijn v o

Certified by Enphase.

KabouterSuper schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:53:
[...]

Erg netjes. Ik haal met moeite 0.6m³ gas per graaddag.
Ik denk dat Eric @ericplan bedoeld, met electra halen 0,6 kWh/graaddag.
Op gas zaten wij onder de 0,2 m3/graaddag en met electra nu 0,45 kWh/graaddag.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

martijn v o schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:28:
[...]
Ik denk dat Eric @ericplan bedoeld, met electra halen 0,6 kWh/graaddag.
Op gas zaten wij onder de 0,2 m3/graaddag en met electra nu 0,45 kWh/graaddag.
Klopt, hebben al een tijdje geen gas meer, dus het is 0,6 kWh/graaddag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
stuffer schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Waarom niet: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/new → enkel de kaart van Nederland zichtbaar, niet die van België.

Vergelijkbare dienst: ja en nee … oordeel zelf: https://www.gas.be/nl/graaddagen/ — in vergelijking is dat dus uit de prehistorie: geen instelbare binnentemperatuur, 1 meetlocatie voor heel België, niet dagelijks geüpdatet enzovoort :+

Zo te zien kom ik wel ruwweg (~1% verschil) aan dezelfde cijfers als ik KNMI station "Westdorpe" gebruik en de stookgrens en etmaalgemiddelde binnentemperatuur beiden op 16,5ºC instel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
dunklefaser schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:23:
[...]

@zuigzoen Ik haal ze van een lokaal weerstation in de buurt […]

Ik corrigeer nog voor mijn stookgrens en als de gemiddelde buitentemperatuur
boven de 15,5 °C is telt de hele dag niet mee (verwarming is dan namelijk uit).
YMMV
Kan je je script misschien delen? _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door Wim Leers op 06-03-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wim Leers schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:41:
[...]

Kan je je script misschien delen? _/-\o_
Ik gebruik geen script, gewoon cut&paste en een beetje nabewerking.in een werkblad. O-)
Misschien bedoel je @ericplan ?

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 06-03-2022 20:08 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wim Leers schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Waarom niet: https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/new → enkel de kaart van Nederland zichtbaar, niet die van België.

Vergelijkbare dienst: ja en nee … oordeel zelf: https://www.gas.be/nl/graaddagen/ — in vergelijking is dat dus uit de prehistorie: geen instelbare binnentemperatuur, 1 meetlocatie voor heel België, niet dagelijks geüpdatet enzovoort :+

Zo te zien kom ik wel ruwweg (~1% verschil) aan dezelfde cijfers als ik KNMI station "Westdorpe" gebruik en de stookgrens en etmaalgemiddelde binnentemperatuur beiden op 16,5ºC instel.
Je kan ook nog op deze site van het KMI kijken: https://www.meteo.be/nl/k...nte-waarnemingen-te-ukkel. Daar kan je de laatste 60 dagen downloaden.
Uitleg over (gewogen) graaddagen is goed te vinden op mindergas. Ukkel geeft je de gemiddelde dagtemperatuur, maar misschien heb je wel een goed weerstation in de buurt.
Graaddagen = stookgrens - gemiddelde dagtemperatuur

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
[...]

[…]
Ik heb een scoop denk ik…

Ik heb Duco gecontacteerd. (Ze antwoorden vlot moet ik zeggen!) Blijkbaar:
  • wordt de Ducobox Eco sinds vorige week ook niet meer in NL verkocht, ondanks dat https://www.duco-ventilatiewarmtepomp.nl/nl/ nog online is
  • werd de Ducobox Eco nooit in BE verkocht omdat ie niet in de EPB database (https://epbd.be/nl/home/) staat, vermoedelijk omdat ie niet door de erkenningsprocedures is geraakt. Dit product lijkt me te vallen onder "Vraaggestuurde Ventilatiesystemen (EPW)", waarvoor de specifieke erkenningprocedure letterlijk geen melding maakt van warmteterugwinning, warmteverlies, niets van die aard 8)7
  • hebben hun ingenieurs op technische obstakels gestoten waardoor ze besloten hebben ermee te stoppen, omdat het niet goed genoeg zou werken — dit lijkt me nogal vreemd, maar dit is wat de vriendelijke persoon aan de telefoon te kennen gaf (waarvan ik aanvoelde dat ie dit eigenlijk niet mocht zeggen…) :X
Dus: kafka in BE, en helaas ook beëindigd in NL.

Systeem D is hier geen optie, de Ducobox Eco was perfect om aan WTW te doen. Als iemand een ventilatiewarmtepomp weet te vinden … ik slaag er niet in. Ziet er naar uit dat het wachten wordt op https://ontmoetvincent.nl/bestaande-bouw/ tot in 2023 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablok
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2024
Begin dit jaar las ik een klein berichtje over een nieuwe ontwikkeling bij het opwekken van energie. Het gaat om het maken van syngas/methaan/diesel/kerosine uit de lucht met behulp van geconcentreerd zonlicht. De ETH in Zürich had een kleine proef na 2 jaar succesvol afgesloten. Volgens hen was de techniek rijp om grootschalig verder te ontwikkelen en voor zover ik weet zijn ze in Zwitserland daarmee aan de gang gegaan. In de proef was het rendement nogal laag, ca. 5%. Inmiddels lijkt het rendement door de hogere temperatuur die bereikt wordt al op iets van 12% te komen.
Mij klonk dit in eerste instantie als een sprookje in de oren. Maar toen ik wat ging fantaseren over de mogelijkheden sloeg mijn fantasie op hol.
:)
Stel je eens voor dat naast die drie kleine windmolens bij iedere boerderij zo'n eenheid komt te staan om al die slurpende diesels te voeden. Het kan.

https://bpsic.com/2021/11...-and-sunlight-scinexx-de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
@Wim Leers Ik weet niet precies wat je zoekt, maar er zijn meerdere opties:
- Hewalux (een ventilatiewarmtepomp voor SWW en verwarming support), voor handige DIYer
- de ventiline van inventum en ook itho heeft wel zoiets
- een traditionele VWP boiler (https://www.boiler-shop.be/c-3908830/150-liter/)
- inventum spaarpomp
. ....

Wat wil je bereiken (wellicht eigen topic maken? Want ik kan het hier zo snel niet terugvinden)?
n.b. verkijk je niet op de integratie met je ventilatiebox: veelal moet een WP meer lucht verwerken en leidt de combinatie in 1 apparaat tot overventilatie.

[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 07-03-2022 15:58 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wim Leers schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Ik heb een scoop denk ik…

Ik heb Duco gecontacteerd. (Ze antwoorden vlot moet ik zeggen!) Blijkbaar:
  • wordt de Ducobox Eco sinds vorige week ook niet meer in NL verkocht, ondanks dat https://www.duco-ventilatiewarmtepomp.nl/nl/ nog online is
  • werd de Ducobox Eco nooit in BE verkocht omdat ie niet in de EPB database (https://epbd.be/nl/home/) staat, vermoedelijk omdat ie niet door de erkenningsprocedures is geraakt. Dit product lijkt me te vallen onder "Vraaggestuurde Ventilatiesystemen (EPW)", waarvoor de specifieke erkenningprocedure letterlijk geen melding maakt van warmteterugwinning, warmteverlies, niets van die aard 8)7
  • hebben hun ingenieurs op technische obstakels gestoten waardoor ze besloten hebben ermee te stoppen, omdat het niet goed genoeg zou werken — dit lijkt me nogal vreemd, maar dit is wat de vriendelijke persoon aan de telefoon te kennen gaf (waarvan ik aanvoelde dat ie dit eigenlijk niet mocht zeggen…) :X
Dus: kafka in BE, en helaas ook beëindigd in NL.

Systeem D is hier geen optie, de Ducobox Eco was perfect om aan WTW te doen. Als iemand een ventilatiewarmtepomp weet te vinden … ik slaag er niet in. Ziet er naar uit dat het wachten wordt op https://ontmoetvincent.nl/bestaande-bouw/ tot in 2023 |:(
ik zou naar een warmte pomp boiler kijken. zoals duco het had opgezet is opzich overbodig zo heel veel energie is er namelijk niet terug te halen eigenlijk nieteens voldoende voor het water gebruik. laat staan voor ruimte verwarming zowel zou je een soort perpetuum mobile hebben en daar zullen ze wellicht zijn achter gekomen. ik heb het altijd een vreemd concept gevonden. Je moet dan in een gemiddeld huis of heel veel lucht van buiten halen (hoe doe je dat zonder overlast door die dunne buisjes) of heel veel bij stoken met een cop 1 element. of ik snapte het niet, dat kan ook, naja hoedan ook, meestal zijn concepten die niet aanslaan gewoon ook niet zo heel erg goed :+ ik zou dus kijken naar een bewezen Warmte Pomp Boiler eventueel in combinatie met gestuurde ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb momenteel een warm- en koudwaterleiding in de keuken. Ik heb een Quooker Combi+ aangeschaft.

Ik kan nu kiezen om het mengventiel aan te sluiten op warmwater (onbeperkt warm water, maar ketel springt steeds mee aan) of op koud water. Bij de laatste verwarmen we het SWW in de keuken dus alleen met de Quooker. Ik zie bij veel vrienden dat het op die manier is aangesloten.

Ik kan het warmwater waarschijnlijk wel afdoppen bij de ketel. De leiding is ook behoorlijk lang, zomaar 10+ meter (vanaf zolder met wat omwegen).

Als ik het mengventiel gewoon aansluit op de warme toevoer, springt de ketel dus steeds aan. Maar, is het erg dat de ketel het water opwarmt in de leiding? Die warmte gaat immers m.i. niet verloren als de leiding afkoelt. De warmte blijft binnen de schil van de woning.

Zie ik dat verkeerd?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:18
JanHenk schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:54:
Ik heb momenteel een warm- en koudwaterleiding in de keuken. Ik heb een Quooker Combi+ aangeschaft.

Ik kan nu kiezen om het mengventiel aan te sluiten op warmwater (onbeperkt warm water, maar ketel springt steeds mee aan) of op koud water. Bij de laatste verwarmen we het SWW in de keuken dus alleen met de Quooker. Ik zie bij veel vrienden dat het op die manier is aangesloten.

Ik kan het warmwater waarschijnlijk wel afdoppen bij de ketel. De leiding is ook behoorlijk lang, zomaar 10+ meter (vanaf zolder met wat omwegen).

Als ik het mengventiel gewoon aansluit op de warme toevoer, springt de ketel dus steeds aan. Maar, is het erg dat de ketel het water opwarmt in de leiding? Die warmte gaat immers m.i. niet verloren als de leiding afkoelt. De warmte blijft binnen de schil van de woning.

Zie ik dat verkeerd?
Nee, maar in de zomer heb je van de opwarming alleen maar last, en bovendien is dat water eerst naar een (onnodig) hoge temperatuur gebracht, wat (vooral bij een warmtepomp, maar ook bij een CV-ketel) ten koste gaat van het rendement.
Toch hangt hier de ingang van dat mengventiel ook aan de warmwaterleiding.... In de winter is het rendementsverlies er weliswaar (scheelt bijna een factor 2 bij onze warmtepomp, maar in de zomer kan ik toch koelen, dus koel ik het wel weer weg.
Dat koelen is door de hoge terugleververgoeding van het PV-overschot overigens dit jaar wel een factor 3 duurder geworden... >:)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
pablok schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:52:
Begin dit jaar las ik een klein berichtje over [..] het maken van syngas/methaan/diesel/kerosine uit de lucht met behulp van geconcentreerd zonlicht. [..] Inmiddels lijkt het rendement door de hogere temperatuur die bereikt wordt al op iets van 12% te komen.
Mij klonk dit in eerste instantie als een sprookje in de oren. Maar toen ik wat ging fantaseren over de mogelijkheden sloeg mijn fantasie op hol.

https://bpsic.com/2021/11...-and-sunlight-scinexx-de/
Lijkt me geen slecht beginpunt. PV is ooit met minder rendement op de markt gekomen, vermoed ik.

Link helaas 404.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:58
JanHenk schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:54:

Zie ik dat verkeerd?
Ligt er vooral aan hoeveel warm water je gebruikt in de keuken. Zeker met een vaatwasser is het aantal liters beperkt, en zonde om voor elk kopje thee je CV aan te laten springen. Maar vul je regelmatig een emmer heet water om mee te dweilen, dan kan het een ander verhaal zijn. Of vaak een redelijke afwas met de hand. 10 meter is best veel, daar gaat best veel energie mee verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Zwartoog schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:53:
zonde om voor elk kopje thee je CV aan te laten springen.
Dat kopje thee komt uit het kokend waterdeel van de Quooker. Dat komt altijd uit de koudwaterleiding. Deze discussie gaat over de warmwaterleiding.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-05 00:26
Met de huidige gasprijzen zit ik voor de komende maanden te denken om in de woonkamer een zibro kachel of electrische kachel te plaatsen.
Heb zonnenpanelen met een overschot van 1000kw per jaar wat ik niet gebruik.
Woonkamer is 60m2 wat zouden jullie aanraden zibro laser met dus die vullingen of een electrische kachel.
Maar aan hoeveel watt moet ik dan denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012

Seafarer

XXX

Demiesehv schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:14:
Met de huidige gasprijzen zit ik voor de komende maanden te denken om in de woonkamer een zibro kachel of electrische kachel te plaatsen.
Woonkamer is 60m2 wat zouden jullie aanraden zibro laser met dus die vullingen of een electrische kachel.
Persoonlijk snap ik dat hele Zibro gebeuren niet. Je verbrand iets zonder rookgas afvoer?

Doe dan maar een elektrisch kacheltje.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Team Welles

@Demiesehv overweeg ook een split-airco of Innova monoblock, dan kan de cv grotendeels uit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:40
Wat dacht je van een l/l warmtepomp? Op die 1000kW kun je dan in het najaar misschien ook nog wat verwarmen.

Heb je een CV toestel? Die zijn vaak eenvoudig om te stellen naar propaan, dat is wellicht goedkoper dan hussel voor de Zibro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:40
Of misschien zo'n mobiele airco😂😂😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
BarryH schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:52:
@Wim Leers Ik weet niet precies wat je zoekt, maar er zijn meerdere opties:
- Hewalux (een ventilatiewarmtepomp voor SWW en verwarming support), voor handige DIYer
- de ventiline van inventum en ook itho heeft wel zoiets
- een traditionele VWP boiler (https://www.boiler-shop.be/c-3908830/150-liter/)
- inventum spaarpomp
. ....

Wat wil je bereiken (wellicht eigen topic maken? Want ik kan het hier zo snel niet terugvinden)?
n.b. verkijk je niet op de integratie met je ventilatiebox: veelal moet een WP meer lucht verwerken en leidt de combinatie in 1 apparaat tot overventilatie.
Ik wil onzinnige energieverspilling vandáág aanpakken, met minimale ingrepen. Ventilatiesysteem C+ (dus vraaggestuurd: CO2/vochtigheid) werkt uitstekend én is stil. Maar blaast warme lucht (= energie) domweg naar buiten. Ik wil die energie benutten. Nú (met gasketel, nog geen 5 jaar oud), maar ook in de toekomst (L/W WP).

De geleverde warmte van zo'n ventilatiewarmtepomp (~2,5 kW) is beperkt, maar in principe voldoende voor het grootste deel van de winter. Dat helpt dan ook bij het dimensioneren van de toekomstige WP — zonder risico's op te klein (→ kou!) of te groot (→ pendelen!).

(Ja, je kan warmteverliesberekeningen doen. Maar ondertussen heb ik begrepen dat EPB/EPC ver van de realiteit staat. Niets beter dan empirisch beslissingen maken. En ja, ik kan berekeningen maken)

Vandaar dus ook dat de integratie met bestaande ventilatiebox is essentieel omdat ik nog geen énkel WP systeem gezien heb dat ook aan vraaggestuurde ventilatie van ruimtes doet. Ze doen allen domweg een bepaald debiet, met meestal overventilatie als gevolg (om nog te zwijgen van geluid).

Je lijstje, hoewel zeer gewaardeerd, is helaas weinig bruikbaar:
- Hewalex: de PCWU bedoel je? Dat is geen ventilatieWP?
- Inventum ventilatie WP wordt niet verkocht in BE, enkel in NL.
- https://spaarpomp.nl idem
- de boiler-shop.be link geeft gewoon een lijst van WP boilers, niet van ventilatie WP'en

Ik begin te concluderen dat in NL er duidelijk urgentie heerst (voor het conflict dat een dikke week geleden gestart is) om gasverbruik te minderen, maar in BE absoluut niet |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
twain4me schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:27:
[...]

ik zou naar een warmte pomp boiler kijken. zoals duco het had opgezet is opzich overbodig zo heel veel energie is er namelijk niet terug te halen eigenlijk nieteens voldoende voor het water gebruik. laat staan voor ruimte verwarming
Niet bruikbaar als énige verwarming, absoluut! Wel om mínder gas/elektriciteit te verbruiken!
zowel zou je een soort perpetuum mobile hebben
Eh … ja … nee, daar ging ik uiteraard niet van uit.
Je moet dan in een gemiddeld huis of heel veel lucht van buiten halen (hoe doe je dat zonder overlast door die dunne buisjes) of heel veel bij stoken met een cop 1 element. of ik snapte het niet, dat kan ook
Het gaat erom dat de COP daalt bij lagere temperatuur van lucht. Als je lucht buiten tegen het vriespunt is is de COP niet al te best meer. Gemengd met binnenlucht zal het een stuk hoger liggen. Resultaat: hogere COP. Dát is de bedoeling.
meestal zijn concepten die niet aanslaan gewoon ook niet zo heel erg goed :+
… of hun tijd voor, of misschien gewoon nog niet op punt ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:10:
[...]

Nee, maar in de zomer heb je van de opwarming alleen maar last, en bovendien is dat water eerst naar een (onnodig) hoge temperatuur gebracht, wat (vooral bij een warmtepomp, maar ook bij een CV-ketel) ten koste gaat van het rendement.
Ah idd, ik zit nu meer te beredeneren vanuit het stookseizoen, maar dat is straks natuurlijk weer voorbij. Dan is het zinloze energie. Dank voor het inzicht.

(Wil ook ooit over na de warmtepomp binnen nu en 2,5 a 3 jaar. Huis is prima geschikt. Kan geen kwaad om alvast wat zaken om te zetten)
Zwartoog schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:53:
[...]

Ligt er vooral aan hoeveel warm water je gebruikt in de keuken. Zeker met een vaatwasser is het aantal liters beperkt, en zonde om voor elk kopje thee je CV aan te laten springen. Maar vul je regelmatig een emmer heet water om mee te dweilen, dan kan het een ander verhaal zijn. Of vaak een redelijke afwas met de hand. 10 meter is best veel, daar gaat best veel energie mee verloren.
Komt nog best veel water van enige temperatuur uit zo’n 7 liter reservoir met kokend water, lijkt me. Daar kun je een grote emmer mee vullen. Ik weet eigenlijk wel zeker dat we daar meer dan voldoende aan hebben.

Gebruiken nu zelden warm water, juist omdat het een ruime halve minuut duurt voordat het opwarmt. Zonde van het water…

Heb eventueel in de bijkeuken ook nog een 5L boiler (die zit ook op koud).

Ik ben er uit. Ik ga de warme aansluiting afdoppen bij de ketel en de Quooker alleen op koud aansluiten. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:28
Wat denk je dat petroleum gaat kosten?

Ik zou het als volgt aanpakken:

1. Isoleren
2. Isoleren
3. Nog meer isoleren
4. Blijven isoleren
5. Nee je bent nog niet klaar met isoleren.
6. Kan er nog wat geïsoleerd? Nee?
7. Dan pas gaan nadenken over hoe je de warmte op gaat wekken. Best kans dat aardgas dan helemaal niet zo erg is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-05 00:26
JeroenH schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:10:
[...]

Wat denk je dat petroleum gaat kosten?

Ik zou het als volgt aanpakken:

1. Isoleren
2. Isoleren
3. Nog meer isoleren
4. Blijven isoleren
5. Nee je bent nog niet klaar met isoleren.
6. Kan er nog wat geïsoleerd? Nee?
7. Dan pas gaan nadenken over hoe je de warmte op gaat wekken. Best kans dat aardgas dan helemaal niet zo erg is.
Kan in huis niks meer isoleren, heb geen kruipruimte, woning is 10 jaar oud.
Dus enkel nog de optie om over te stappen op hybride pomp maar lijkt niet rendabel.
Zou best een airco neer willen hangen maar vind dat ding in de woonkamer zo lelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Demiesehv schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Dus enkel nog de optie om over te stappen op hybride pomp maar lijkt niet rendabel.
Zou best een airco neer willen hangen maar vind dat ding in de woonkamer zo lelijk.
dan hang je hem in de keuken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Wim Leers Alle warmtepompen op ventilatielucht hebben het probleem van de ventilatievolume ondergrens.

Daarom is het slim om de ventilatiewarmtepomp aan de ingaande kant aan te sluiten op een bestaande C+ ventilatiebox-uitgaande lucht kanaal EN een dak of muurdoorvoer. Dan gebruik je de beschikbare ventilatielucht en vul je aan met buitenlucht.
Je zal in je C+ systeem al zien dat je vaak op de lage stand ventileert (verwacht ik, maar ik kan ernaast zitten). Daarom dus 2 systemen.

Een spaarpomp (van inventum) lijkt me een goede optie voor je. En ik kan me niet voorstellen dat je die niet in een NL webshop kan kopen en in BE kan laten afleveren.

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 07-03-2022 22:41 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
BarryH schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:40:
@Wim Leers Alle warmtepompen op ventilatielucht hebben het probleem van de ventilatievolume ondergrens.

Daarom is het slim om de ventilatiewarmtepomp aan de ingaande kant aan te sluiten op een bestaande C+ ventilatiebox-uitgaande lucht kanaal EN een dak of muurdoorvoer. Dan gebruik je de beschikbare ventilatielucht en vul je aan met buitenlucht.
Inderdaad! Da's exact wat me logisch lijkt, maar onvoorstelbaar moeilijk te vinden is!

Echter … als het écht zo eenvoudig is als jij nu stelt, dan kan je toch gewoon een T-stuk zetten tussen de afvoer van je C+ ventilatiebox en de bestaande dakdoorvoer? De aanzuiging door de ventilatiewarmtepomp gebruikt dan "automatisch" een mix?
Je zal in je C+ systeem al zien dat je vaak op de lage stand ventileert (verwacht ik, maar ik kan ernaast zitten).
Absoluut — meestal in lage stand.
Jep, je schakelt ze als het ware in serie. Alleen … daar valt dus nergens iets over terug te vinden. Dus ik heb er mijn twijfels bij of het werkt.
Een spaarpomp (van inventum) lijkt me een goede optie voor je. En ik kan me niet voorstellen dat je die niet in een NL webshop kan kopen en in BE kan laten afleveren.
Geen garantie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Elektrisch
Maar ga dan van de zomer wel serieus nadenken over een goede oplossing, velen denken er niet over na totdat gas ineens 3 euro per cuub is, misschien rijkelijk laat.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Demiesehv schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:16:
[...]

Vloermodel!
https://www.daikin.nl/nl_nl/products/fvxm-a.html

[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 08-03-2022 08:38 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De spotprijs voor morgen (EasyEnergy) is €0,54/ kWh en €3,11/m3 (= ongeveer €0,39/kWh thermisch).

Elektrisch stoken is dus nog steeds duurder, maar heel veel scheelt het niet.

De enige manier om goedkoper te stoken is met een warmtepomp (b.v. airco).
Die hebben twee praktische problemen:
- Slecht leverbaar
- Installateurs hebben geen tijd

Tegen het laatste punt kan je zoeken naar een monoblock-unit, die mag je als doe-het-zelver plaatsen.

Een unit als hieronder kost iets meer dan €1000 en kan met de huidige buitentemperaturen vrij eenvoudig warmte maken voor €0,18/kWh (thermisch). Elke klusser kan dat installeren en op z'n Amerikaans (venster eruit) kan het ook in huurwoningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MAWShntQKJ6MoVGI4Me96QR8qI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kSWoUNG7DbTu7miwa3FGPjDa.png?f=fotoalbum_large

Innova 2.0 monoblock airco

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:53
Je brengt me enorm op een idee nu. Ik heb al aparte groepen voor elektrisch verwarmen en daar zelfs al stopcontacten op de juiste plek. En deze dingen koeken ook…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:13:
De spotprijs voor morgen (EasyEnergy) is €0,54/ kWh en €3,11/m3 (= ongeveer €0,39/kWh thermisch).

De enige manier om goedkoper te stoken is met een warmtepomp (b.v. airco).
Die hebben twee praktische problemen:
- Slecht leverbaar
- Installateurs hebben geen tijd

Tegen het laatste punt kan je zoeken naar een monoblock-unit, die mag je als doe-het-zelver plaatsen.

Een unit als hieronder kost iets meer dan €1000 en kan met de huidige buitentemperaturen vrij eenvoudig warmte maken voor €0,18/kWh (thermisch). Elke klusser kan dat installeren en op z'n Amerikaans (venster eruit) kan het ook in huurwoningen.

[Afbeelding]

Innova 2.0 monoblock airco
Eind 2018 toch een goede keus gemaakt. Warmtepomp zat er niet in (al eerder hier besproken), dus maar all electric met radiatoren en voldoende zonnepanelen op het dak. Dakisolatie aangepakt in combinatie met een groen dak begin 2021 en dit jaar de HR++ vervanging afgerond. Glasvervanging was een langdurig project omdat het moest samenvallen met het schilderwerk van de VvE. In 2015 de ramen in de woonkamer en eetkeuken, in 2021 de ramen van de slaapkamers en afgelopen maand het laatste raam, een Velux dakraam.
Nu kijken we aan tegen een zeer bescheiden energierekening.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gramser schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:29:
Je brengt me enorm op een idee nu. Ik heb al aparte groepen voor elektrisch verwarmen en daar zelfs al stopcontacten op de juiste plek. En deze dingen koeken ook…
ze maken alleen ook herrie. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:53
Potver. Maar dan aanzetten op een moment dat je er niet bent, en uitzetten als je terugkomt. Kou/warmte blijft echt wel even hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@twain4me volgens dat topic vooral ventilatorgeluid, heb jij andere ervaring?
(er zijn natuurlijk goedkopere types die meer rammelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Proton_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:53:
@twain4me volgens dat topic vooral ventilatorgeluid, heb jij andere ervaring?
(er zijn natuurlijk goedkopere types die meer rammelen)
ikke niet maar dat is wat ik hier hoor, maargoed als je geen split kan plaatsen is een mono in deze of de amerikaanse vorm zeker het beste alternatief qua concept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:13:

Zolang elektriciteit in Nederland met aardgas wordt opgewekt (al is het slechts 10% van het totaal), dan zal elektrisch verwarming (cop=1) vrijwel altijd duurder zijn, tenzij er hele rare dingen met energiebelasting wordt gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:30
Wim Leers schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:35:
[...]

Inderdaad! Da's exact wat me logisch lijkt, maar onvoorstelbaar moeilijk te vinden is!

Echter … als het écht zo eenvoudig is als jij nu stelt, dan kan je toch gewoon een T-stuk zetten tussen de afvoer van je C+ ventilatiebox en de bestaande dakdoorvoer? De aanzuiging door de ventilatiewarmtepomp gebruikt dan "automatisch" een mix?

[...]

Absoluut — meestal in lage stand.

[...]

Jep, je schakelt ze als het ware in serie. Alleen … daar valt dus nergens iets over terug te vinden. Dus ik heb er mijn twijfels bij of het werkt.

[...]

Geen garantie dan?
Zo werkt het bij mij: https://i.imgur.com/Cuf1yQu.png
En zo bij Itho https://i.imgur.com/dhSoV7L.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 08-03-2022 10:54 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@wizzopa top, idd. die itho 25 is wellicht wat voor @Wim Leers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik ben van 2000m3 gas in 5 jaar tijd naar 800m3 gezakt door te isoleren . ventilatie systeem C
ik zie mooie systemen zoals @wizzopa post . zou dit geschikt zijn ?
- moet ik dan nog aan een boilervat denken (heb plek voor staand en/of liggende model hangt beetje af van het formaat. of ik er 1 van elk of gewoonweg 1 kwijt kan.

btw zonnecollector is nog een optie in de toekomst maar dan moet ik eerst mijn balkon dicht maken .. huis ligt lekker op het zuiden .. en ik heb een dakkapel op het noorden waar een buitenunit eventueel zou kunnen staan.

Nu wil ik mijn hele CV,sanitair en gas installatie (lees leidingwerk) vervangen .. reden = dikwandig leidingwerk dat redelijk dicht gekoekt is. en ik heb druk verlies (elke maand bijvullen) aangezien ik toch van plan ben alles open te gooien dan maar in 1x alles goed .. nu ja zover het gaat natuurlijk .

maar mijn vraag is hoe bereken je nu een handig schakel moment om over te stappen (ik moet straks mijn energie rekening opnieuw afsluiten) ..

en tegen welke kosten zou ik dan eventueel aanlopen ? anno nu 5K of meer ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 15:10

B2

wa' seggie?

Hier inmiddels ook van 2100m3 naar 500m3 gegaan, met name door gebruik van pelletkachel en lucht/lucht warmtepomp. Koken en warm water zijn nog de gas verbruikers. Warmtepompboiler is nog even een stap te snel, dus misschien wat kleins doen en een doorstroom verwarmer of kleine boiler in keukenkastje.

Zou dat veel uitmaken? Keukenkraan zit relatief dichtbij de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

B2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:10:
Hier inmiddels ook van 2100m3 naar 500m3 gegaan, met name door gebruik van pelletkachel en lucht/lucht warmtepomp. Koken en warm water zijn nog de gas verbruikers. Warmtepompboiler is nog even een stap te snel, dus misschien wat kleins doen en een doorstroom verwarmer of kleine boiler in keukenkastje.

Zou dat veel uitmaken? Keukenkraan zit relatief dichtbij de CV.
Ben ook naar iets van 500 gegaan, vooral douchen, ben aan't kijken naar een gewone boiler a 300 euro ofzo.

Is me alleen niet helemaal duidelijk of die in de meterkast kan of boven echt naast de douche moet.

[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 08-03-2022 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:14

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb ook net een elektrische boiler besteld.

Wij gebruiken nog maar 100 M3 per jaar aan gas aangezien we al een Quooker en keukenboiler hebben en L/L verwarming maar nu met de Rusland situatie willen we toch echt sneller volledig van dat gas af. Met ons lage gebruik zeker niet direct een economische investering is maar vooral een principiele.

Hoewel we op den duur kwa vast recht en dergelijke wel besparen, en goedkope stroom van de PV hebben dus het zal op termijn wel iets besparen denk ik.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Skyaero schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:46:
[...]

Zolang elektriciteit in Nederland met aardgas wordt opgewekt (al is het slechts 10% van het totaal), dan zal elektrisch verwarming (cop=1) vrijwel altijd duurder zijn, tenzij er hele rare dingen met energiebelasting wordt gedaan.
Tenzij van eigen dak, dan boeit het niemand.

@vso
Zonnecollector? Echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:14

Gerco-M

mijn tornado res.

JDx schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:22:
[...]

Ben ook naar iets van 500 gegaan, vooral douchen, ben aan't kijken naar een gewone boiler a 300 euro ofzo.

Is me alleen niet helemaal duidelijk of die in de meterkast kan of boven echt naast de douche moet.
Waar hangt je CV? in diezelfde ruimte wordt vaak de boiler gemonteerd. Handig kwa leidingwerk en met wat mazzel is er ook plek.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Gerco-M schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:36:
[...]

Waar hangt je CV? in diezelfde ruimte wordt vaak de boiler gemonteerd. Handig kwa leidingwerk en met wat mazzel is er ook plek.
Ja dat zou het mooiste zijn, zit in de gang onder de kamer naast de badkamer, dus niet heel ver weg, als het kan dan zou hij gewoon op de plek van de CV kunnen. Alleen water aansluiten rest afdoppen.

Miss CV nog verkopen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

explain aub

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wat moet je er mee? Systeempje "altijd verkeerd"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Laatst online: 21:49
Hoezo zijn zonnecollectoren een systeempje "altijd verkeerd"? het lijkt mij juist een erg duurzame aanvulling op bijvoorbeeld een warmtepomp als je toch al een buffervat nodig heb.
het is een erg simpel systeem,
onafhankelijk van welke regeling dan ook,
geen onnodige overbelasting aan het stroomnet,
en zorgt er voor dat je de helft van het jaar genoeg warm water hebt om te douchen.

of mis ik hier iets?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Gerco-M schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:34:
Ik heb ook net een elektrische boiler besteld.

Wij gebruiken nog maar 100 M3 per jaar aan gas aangezien we al een Quooker en keukenboiler hebben en L/L verwarming maar nu met de Rusland situatie willen we toch echt sneller volledig van dat gas af. Met ons lage gebruik zeker niet direct een economische investering is maar vooral een principiele.

Hoewel we op den duur kwa vast recht en dergelijke wel besparen, en goedkope stroom van de PV hebben dus het zal op termijn wel iets besparen denk ik.
Hm, ik wil denk ik tzt wel een warmtepompboiler. In de kelder is daar ook ruimte voor.
Maar in de tussentijd dus iets (relatief goedkoop) doen met een doorstroomverwarmer of boiler. Toevallig heb ik nog een vrije groep in de keuken, dus ik kan daar max 3500W gebruiken. Wat zou dan aan te raden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

B2 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:16:
[...]

Hm, ik wil denk ik tzt wel een warmtepompboiler. In de kelder is daar ook ruimte voor.
Maar in de tussentijd dus iets (relatief goedkoop) doen met een doorstroomverwarmer of boiler. Toevallig heb ik nog een vrije groep in de keuken, dus ik kan daar max 3500W gebruiken. Wat zou dan aan te raden zijn?
Zo'n warmtepomp boiler is gewoon 1 unit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ff ranten over ISDE hier hoor. Ik heb een oudere boiler die vervangen moet worden. Ik denk, hang er een hybride WP-boiler neer, niet te duur (800 euro), leuke subsidie (500 euro). Een gewone elektrische kost 200 euro, dus een hybride voor netto 100 euro meer en dan minder uitstoot, minder elektriciteitsverbruik (1400kWh/j <> 650). Everybody wins.

Nee meneer. Om in aanmerking te komen voor subsidie, moet een erkend installateur de boiler plaatsen.

1) Het gaat welgeteld om twee aansluitinkjes die ik moet omzetten.
2) Ik kan geen installateur vinden, allemaal veel te druk.
3) Als ik een installateur vind, vraagt die 150 euro ofzo, voor een half uur werk.

Ja laten we met zijn allen verduurzamen, leuk! :N

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Bra-Jo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:22:
Ff ranten over ISDE hier hoor. Ik heb een oudere boiler die vervangen moet worden. Ik denk, hang er een hybride WP-boiler neer, niet te duur (800 euro), leuke subsidie (500 euro). Een gewone elektrische kost 200 euro, dus een hybride voor netto 100 euro meer en dan minder uitstoot, minder elektriciteitsverbruik (1400kWh/j <> 650). Everybody wins.

Nee meneer. Om in aanmerking te komen voor subsidie, moet een erkend installateur de boiler plaatsen.

3) Als ik een installateur vind, vraagt die 150 euro ofzo, voor een half uur werk.

Oh ik dacht dat al die webshops adverteerden met de prijs waar de subsidie al af was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
LinuZZ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:12:
Hoezo zijn zonnecollectoren een systeempje "altijd verkeerd"? het lijkt mij juist een erg duurzame aanvulling op bijvoorbeeld een warmtepomp als je toch al een buffervat nodig heb.
het is een erg simpel systeem,
onafhankelijk van welke regeling dan ook,
geen onnodige overbelasting aan het stroomnet,
en zorgt er voor dat je de helft van het jaar genoeg warm water hebt om te douchen.

of mis ik hier iets?
Q: Hoeveel levert een zonnecollector in de zomer als je buffer op 98 graden staat?
A: 0,0

Een zonnecollector doet heel ruw 3x het rendement van een elektrisch paneel. Maar de warmtepomp boiler heb je toch nodig, want de collector doet geen drol in de winter. warmtepomp boiler doet gemiddeld ruim COP3 dus evenwicht op kosten; maar geen verzadiging.

Collector is dus geen slecht systeem, maar financieel gezien is PV beter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
vso schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:49:
Nu wil ik mijn hele CV,sanitair en gas installatie (lees leidingwerk) vervangen .. reden = dikwandig leidingwerk dat redelijk dicht gekoekt is. en ik heb druk verlies (elke maand bijvullen) aangezien ik toch van plan ben alles open te gooien dan maar in 1x alles goed .. nu ja zover het gaat natuurlijk .
Hoe weet je dat je leidingen zijn dichtgekoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

JDx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:23:
[...]

Oh ik dacht dat al die webshops adverteerden met de prijs waar de subsidie al af was.
Ik heb er in België eentje gevonden die een paar honderd euro goedkoper was dan de meeste NL winkels.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Bra-Jo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:22:

Erkend hoeft het niet te zijn, het moet ingeschreven staan bij de kvk onder het juiste nummertje.
Het wordt nog veel leuker bij isoleren, nieuw glas laten zettendoor de stucadoor, geen probleem gewoon subsidie, dekvoeren smeerder die je zolder isoleerd? Ook geen probleem.. zelf doen.. UHMM nee dat mag niet. :+ uiteraard zuiver om het subsidiegeld zo snel mogelijk weer terug in de schatkist te hebben en zo veel mogelijk werkgelegenheid te bewerkstellen. opzich een te snappen argument maar het veroorzaakt wat rare situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

twain4me schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:34:
[...]

Erkend hoeft het niet te zijn, het moet ingeschreven staan bij de kvk onder het juiste nummertje.
Het wordt nog veel leuker bij isoleren, nieuw glas laten zettendoor de stucadoor, geen probleem gewoon subsidie, dekvoeren smeerder die je zolder isoleerd? Ook geen probleem.. zelf doen.. UHMM nee dat mag niet. :+ uiteraard zuiver om het subsidiegeld zo snel mogelijk weer terug in de schatkist te hebben en zo veel mogelijk werkgelegenheid te bewerkstellen. opzich een te snappen argument maar het veroorzaakt wat rare situaties.
Tis echt bullshit imo. Net zoals die ramen, ik wil fatsoenlijk glas laten plaatsen (nu dubbel, wil naar HR++). Geen subsidie als je niet ook iets anders doet, boeit niet wat. Maar zelf een voorzetwand zetten waar door de r-waarde met 2 punten verhoogd wordt, nee meneer. : |:(
Ik had de subsidieaanvraag voor het glas willen combineren met die WP-boiler, maar dat feest gaat dus niet door. Dus in plaats van 1400 euro subsidie, 0 euro subsidie. :/

Helaas ken ik geen "mannetjes" met de juiste KVK-inschrijving. Dus nu kies ik ervoor om mijn glas (voorlopig) niet te vervangen, en een ouderwetse 1400kWh boiler te hangen, in plaats van verduurzaming.

Sorry voor de rant, ik vind het echt heel frustrerend.

Nomen nescio

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Bra-Jo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Tis echt bullshit imo. Net zoals die ramen, ik wil fatsoenlijk glas laten plaatsen (nu dubbel, wil naar HR++). Geen subsidie als je niet ook iets anders doet, boeit niet wat. Maar zelf een voorzetwand zetten waar door de r-waarde met 2 punten verhoogd wordt, nee meneer. : |:(
Ik had de subsidieaanvraag voor het glas willen combineren met die WP-boiler, maar dat feest gaat dus niet door. Dus in plaats van 1400 euro subsidie, 0 euro subsidie. :/

Helaas ken ik geen "mannetjes" met de juiste KVK-inschrijving. Dus nu kies ik ervoor om mijn glas (voorlopig) niet te vervangen, en een ouderwetse 1400kWh boiler te hangen, in plaats van verduurzaming.

kijk tip: frozen... luistertip: let it go :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

twain4me schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:50:
[...]

kijk tip: frozen... luistertip: let it go :+
Ja maar GELD! :P

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

JDx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:17:
[...]

Zo'n warmtepomp boiler is gewoon 1 unit?
Klopt, echter is dat voor nu even te veel werk. Een keukenkraan doorstroomverwarmer of kastboilertje is relatief goedkoop en snel zelf te installeren. Echter heb ik geen idee wat nou aan te raden is voor een keukenkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

B2 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:57:
[...]

Klopt, echter is dat voor nu even te veel werk. Een keukenkraan doorstroomverwarmer of kastboilertje is relatief goedkoop en snel zelf te installeren. Echter heb ik geen idee wat nou aan te raden is voor een keukenkraan.
De meeste mensen die ik ken (familie) zijn over op een quoker of hoe dat ook heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JDx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:01:
[...]

De meeste mensen die ik ken (familie) zijn over op een quoker of hoe dat ook heet.
Quooker

Wij zijn aan het sparen voor een verbouwing, incl nieuwe keuken, en daar wil ik ook een Quooker in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JeroenH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:03:
[...]

Quooker

Wij zijn aan het sparen voor een verbouwing, incl nieuwe keuken, en daar wil ik ook een Quooker in hebben.
Holy, dacht dat dat misschien een goedkopere oplossing was voor @B2 dan een boiler in je keukenkastje, maar dat zijn peperdure dingen, oef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

in de nieuwe keuken komt hier ook een quooker

gemak, comfort, en een hele lange warmwaterleiding die voor een behoorlijk verlies zorgt is de motivatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JDx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:04:
Holy, dacht dat dat misschien een goedkopere oplossing was dan een boiler in je keukenkastje, maar dat zijn peperdure dingen, oef.
Yes, goedkoop zijn ze niet, dat klopt, maar ik zou het er wel voor over hebben. Je kunt veel sneller koken, je hebt veel sneller en met minder gedoe een glas thee, het scheelt water (wachten tot de kraan heet is) en ik spek de warmtenet-monopolist (iets) minder. Daarnaast scheelt het een waterkoker op het aanrecht. Misschien ga ik wel voor de versie met bubbels, dat scheelt ook weer de sodastream op het aanrecht. Maar ik zal dan wel even diep in de portomonnee, en in die van mijn vrouw, moeten kijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JeroenH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:09:
[...]

Yes, goedkoop zijn ze niet, dat klopt, maar ik zou het er wel voor over hebben. Je kunt veel sneller koken, je hebt veel sneller en met minder gedoe een glas thee, het scheelt water (wachten tot de kraan heet is) en ik spek de warmtenet-monopolist (iets) minder. Daarnaast scheelt het een waterkoker op het aanrecht. Misschien ga ik wel voor de versie met bubbels, dat scheelt ook weer de sodastream op het aanrecht. Maar ik zal dan wel even diep in de portomonnee, en in die van mijn vrouw moeten kijken ;)
Ja, maar B2 zoekt een goedkope oplossing voor warm water in de keuken, ik dacht zelf ook een boiler van 300 voor douchen en dan een keer een quookertje halen voor sporadisch warm water in de keuken.

Zat meer te denken in de prijsklasse van een dure waterkoker :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

twain4me schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:05:
in de nieuwe keuken komt hier ook een quooker

gemak, comfort, en een hele lange warmwaterleiding die voor een behoorlijk verlies zorgt is de motivatie
En een apparaat minder op het aanrecht. Wij zetten ook filterkoffie met de Quooker. Dan heb je zelfs twee apparaten minder. Voor onze keuken, met een klein aanrecht is dat een belangrijk punt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ericplan schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:11:
[...]

En een apparaat minder op het aanrecht. Wij zetten ook filterkoffie met de Quooker. Dan heb je zelfs twee apparaten minder. Voor onze keuken, met een klein aanrecht is dat een belangrijk punt.
Met een degelijke espressomachine van 400 euro heb je goedkopere koffie, lekkerder in veel gevallen en toch ook direct heet water voor thee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JDx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:04:
[...]

Holy, dacht dat dat misschien een goedkopere oplossing was voor @B2 dan een boiler in je keukenkastje, maar dat zijn peperdure dingen, oef.
Als je voor een kokendwaterkraan gaat, lees je dan goed in. Quooker is het merk. Met andere merken zijn er vaak problemen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ericplan schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:12:
[...]

Als je voor een kokendwaterkraan gaat, lees je dan goed in. Quooker is het merk. Met andere merken zijn er vaak problemen.
Hij wil gewoon warm water in de keuken, ik dacht dat een quooker dan een goedkope oplossing was voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JDx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:18:
[...]

Hij wil gewoon warm water in de keuken, ik dacht dat een quooker dan een goedkope oplossing was voor hem.
Je kan het aan een man met een baard vragen <+:) o<:) of je ziel verkopen }) maar goedkoop is het niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
JDx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:18:
Een Quooker heeft vele voordelen, maar de prijs hoort daar zeker niet bij!
Een gewone close-in boiler is ongeveer een factor 10 goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Bra-Jo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:42:
[...]

Helemaal eens, dit zou ook nog eens beperkend kunnen werken zelfs. Wil je HR++, dan krijg je het alleen als je heel je huis doet. Maar om nou glas in de slaapkamer te vervangen terwijl het raam altijd op een kier staat is ook onzin. Verder is het inderdaad alles in één keer, en dan 2 dingen, binnen een jaar. Nou, met de krapte op de bouwmarkt is dat al lastig. Kun je wel weer een verduurzamingslening krijgen, maar lenen staat velen (terecht) tegen.

Nou ja, wat WP betreft hoop ik vurig dat "in bedrijfsstelling" snel als algemene dienst wordt uitgerold. Als de installatie goed is, is een half uurtje de boel nakijken snel verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:23:
Q: Hoeveel levert een zonnecollector in de zomer als je buffer op 98 graden staat?
A: 0,0

Een zonnecollector doet heel ruw 3x het rendement van een elektrisch paneel. Maar de warmtepomp boiler heb je toch nodig, want de collector doet geen drol in de winter. warmtepomp boiler doet gemiddeld ruim COP3 dus evenwicht op kosten; maar geen verzadiging.

Collector is dus geen slecht systeem, maar financieel gezien is PV beter.
Een zonnecollector werkt in de zomer 100% in de winter is hij tot 50% nog effectief .. en dat betreft als ik mijn verwarming veranderd heb kan ik op lage temperatuur toch mijn huis warm houden .. al zou het maar 100 tot 200m3 gas per jaar schelen .. met stijgende prijzen word dat wel een winner denk ik .
Zwartoog schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:25:
[...]

Hoe weet je dat je leidingen zijn dichtgekoekt?
als je paar verwarmingen verwijderd en de leiding afdopt die je niet gebruikt / wegens verbouwing kan je de staat controleren toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
vso schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:53:
[...]

Een zonnecollector werkt in de zomer 100% in de winter is hij tot 50% nog effectief ..
Percentages uit de lucht gegrepen, wat betekenen ze?

Je gaat geheel voorbij aan het punt van verzadiging... Dat is namelijk wel het heikele punt.
Dus wat doe jij met de energie die potentieel uit de collector kan komen in de zomer als je er geen bestemming voor hebt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1 ... 53 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.