De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 119 Laatste
Acties:
  • 524.614 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:36
LinuZZ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:12:
Hoezo zijn zonnecollectoren een systeempje "altijd verkeerd"? het lijkt mij juist een erg duurzame aanvulling op bijvoorbeeld een warmtepomp als je toch al een buffervat nodig heb.
het is een erg simpel systeem,
onafhankelijk van welke regeling dan ook,
geen onnodige overbelasting aan het stroomnet,
en zorgt er voor dat je de helft van het jaar genoeg warm water hebt om te douchen.

of mis ik hier iets?
En zo is dat.
4 m2Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5RRnpIqITYoKwYMntbPD6JCTik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0s6b3W9lfnpC6SsEbD7Rqm1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:00:
Percentages uit de lucht gegrepen, wat betekenen ze?

Je gaat geheel voorbij aan het punt van verzadiging... Dat is namelijk wel het heikele punt.
Dus wat doe jij met de energie die potentieel uit de collector kan komen in de zomer als je er geen bestemming voor hebt?
stel dat ding is vervanger voor gas .. waar zou jij enorm veel gas voor gebruiken in de zomer of zou winter wellicht intressanter zijn als focus ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
@vso Als je niet direct op mijn vragen aan jouw wil in gaan dan heeft verdere discussie geen enkele zin.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoezo zijn zonnecollectoren een systeempje "altijd verkeerd"? het lijkt mij juist een erg duurzame aanvulling op bijvoorbeeld een warmtepomp als je toch al een buffervat nodig heb.
simpel is relatief, vooral de "vorige" generatie had een bak last van lekkages, ze zijn niet niet voor niets allemaal van het dak gehaald terwijl ze nog geen 10 jaar oud waren. (en vaak vervangen voor pv)
op een subsidie na dan ;)
opzich klopt dat, maar is het dan als vervanging voor pv? of liggen die er nogsteeds naast terug te leveren?
en zorgt er voor dat je de helft van het jaar genoeg warm water hebt om te douchen.
is gewoon een systeem, met zijn eigen haken en ogen uiteindelijk verschild het voor iedereen wat de betere oplossing is. financieel komt het m.i. eigenlijk alleen uit als je ofwel douche verslaafd bent of een zwembad verwarmd.

4m2 pv = ~800 Wp samen met de Warmtepomp die er al staat doe je dan ~900 kWh per jaar -> 2700Kwh met een warmtepomp aan warmte, opzich voldoende om met een gemiddeld huishouden van te douchen.

zelf ben ik bezig geweest met een test om zonnestroom middels een element om te zetten in warm water.
uiteindelijk verminder je dan ook de pieken op het netwerk, heb je ook 100% zonnewarmte er zijn meer wegen naar rome. Het liefst zou ik alles combineren, maargoed de centjes zijn een keer op en de besparingen worden een keer te klein. bij zonnecollectoren zit dat al een beetje in de aanschaf en mogelijke besparing ingebouwd. Maar met de huidige energie prijzen maakt de techniek wellicht weer een nieuwe kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:25:
[...]

stel dat ding is vervanger voor gas .. waar zou jij enorm veel gas voor gebruiken in de zomer of zou winter wellicht intressanter zijn als focus ?
Als je een groot verbruik hebt kan je veel besparen. voor winter warmte heb je een groot systeem nodig met cv ondersteuning. dat verdien je niet heel rap terug als je huidige verbruik maar 700m3 is bv. Als je verbruik 2700m3 is kom je een stuk lekkerder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ronald schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:30:
@vso Als je niet direct op mijn vragen aan jouw wil in gaan dan heeft verdere discussie geen enkele zin.
je vragen / reactie stellen dat water nat zou zijn (doelend op overschot warmte in de zomer) dat lijkt me nogal een overduidelijke stelling die waarheid is .. daar hoeven we toch niet in discussie over te gaan toch dat heeft inderdaad totaal geen zin..

maar stellen dat in de winter er geen opbrengst zou zijn is ook niet waar, immers mijn PV panelen wekken nog steeds op in de winter. juist dan heb ik meer behoefte .zie de volgende opmerking die snijd meer hout
twain4me schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:43:
Als je een groot verbruik hebt kan je veel besparen. voor winter warmte heb je een groot systeem nodig met cv ondersteuning. dat verdien je niet heel rap terug als je huidige verbruik maar 700m3 800m3 tot 1000m3 is bv. Als je verbruik 2700m3 is kom je een stuk lekkerder uit.
zie de kleine edit in je quote ;) ik kan 2 (pv)panelen onder elkaar kwijt als ik mijn inpandige balkon dicht zou gooien kan ik er wellicht 1 a 2??? collectoren max kwijt .. ik zoek meer naar enige zinnige informatie hoeveel zoiets zou opwekken .. zoals @Surfari wellicht heeft ?

Voor mij heeft al zin als ik mijn huis met zoiets minimaal 10-15 graden kan houden (LTV word nog aangelegd) meer is pure winst.. ik zie het meer als ondersteuning op de WP die er ook tzt gaat komen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:43
twain4me schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:40:
[...]

simpel is relatief, vooral de "vorige" generatie had een bak last van lekkages, ze zijn niet niet voor niets allemaal van het dak gehaald terwijl ze nog geen 10 jaar oud waren. (en vaak vervangen voor pv)

[...]
he bah, das naar :(
op een subsidie na dan ;)
fair enough :)
[...]

opzich klopt dat, maar is het dan als vervanging voor pv? of liggen die er nogsteeds naast terug te leveren?
er ligt hier wel wat PV naast terug te leveren, voor mij wordt het de combinatie.
als we straks met zijn allen gaan denken (subsidieren) dat het een goed idee is om PV te gaan opslaan in veel te kleine batterijen omdat niemand de energie wil hebben in de zomer, dan kun je misschien beter geen energie uit de zon halen en stagneren.
[...]

is gewoon een systeem, met zijn eigen haken en ogen uiteindelijk verschild het voor iedereen wat de betere oplossing is.
vandaar ook mijn reactie op "altijd verkeerd"
financieel komt het m.i. eigenlijk alleen uit als je ofwel douche verslaafd bent of een zwembad verwarmd.

4m2 pv = ~800 Wp samen met de Warmtepomp die er al staat doe je dan ~900 kWh per jaar -> 2700Kwh met een warmtepomp aan warmte, opzich voldoende om met een gemiddeld huishouden van te douchen.
ik heb een beetje een vreemd plat dak dat 50cm lager ligt, op zuid-west oftewel, de halve dag half schaduw. waardeloos voor PV, maar de zonnecollectoren steken half uit. dan wordt de vergelijking (voor mij, en specifiek dit geval) alweer net anders.
zelf ben ik bezig geweest met een test om zonnestroom middels een element om te zetten in warm water.
uiteindelijk verminder je dan ook de pieken op het netwerk, heb je ook 100% zonnewarmte er zijn meer wegen naar rome. Het liefst zou ik alles combineren, maargoed de centjes zijn een keer op en de besparingen worden een keer te klein. bij zonnecollectoren zit dat al een beetje in de aanschaf en mogelijke besparing ingebouwd. Maar met de huidige energie prijzen maakt de techniek wellicht weer een nieuwe kans.
met name de huidige energie prijzen maken veel mogelijk inderdaad :)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
vso schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:02:
[...]

je vragen / reactie stellen dat water nat zou zijn (doelend op overschot warmte in de zomer) dat lijkt me nogal een overduidelijke stelling die waarheid is .. daar hoeven we toch niet in discussie over te gaan toch dat heeft inderdaad totaal geen zin..

maar stellen dat in de winter er geen opbrengst zou zijn is ook niet waar, immers mijn PV panelen wekken nog steeds op in de winter. juist dan heb ik meer behoefte .zie de volgende opmerking die snijd meer hout
Een PV paneel stopt niet met produceren. Je krijgt geld voor wat je niet verbruikt. Een collector stopt wel (wat je nu eindelijk erkent)
Ik zeg niet dat een collector in de winter niets doet. Ik zeg alleen dat je een aanvullende oplossing als WPB nodig hebt omdat de opbrengst uit de collector kwalitatief, dan wel kwantitatief onvoldoende is. De WPB heb je dus voor betaald en werkt qua lopende kosten exact even efficiënt als een collector alleen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:02:
[...]

zie de kleine edit in je quote ;) ik kan 2 (pv)panelen onder elkaar kwijt als ik mijn inpandige balkon dicht zou gooien kan ik er wellicht 1 a 2??? collectoren max kwijt .. ik zoek meer naar enige zinnige informatie hoeveel zoiets zou opwekken .. zoals @Surfari wellicht heeft ?

Voor mij heeft al zin als ik mijn huis met zoiets minimaal 10-15 graden kan houden (LTV word nog aangelegd) meer is pure winst.. ik zie het meer als ondersteuning op de WP die er ook tzt gaat komen
Ik kwam echt niet uit. en in nieuwbouw komt het doorgans ook niet uit. Die wp in welke vorm dan ook heb je toch nodig.. en van die paar kWh extra in het jaar gaat de wp niet jaren eerder dood. ik zou als ik jou was zo snel mogelijk over gaan op een wp. Als alternatief voor de mensen die naar hybride wp's kijken of een onmogelijk dak hebben vindt ik collectoren dan weer wel reeel.

Ik had een beetje dit aangehouden

https://www.zonneboiler-advies.nl/rendement-zonneboiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:04
twain4me schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:17:
[...]

Ik kwam echt niet uit. en in nieuwbouw komt het doorgans ook niet uit. Die wp in welke vorm dan ook heb je toch nodig.. en van die paar kWh extra in het jaar gaat de wp niet jaren eerder dood. ik zou als ik jou was zo snel mogelijk over gaan op een wp. Als alternatief voor de mensen die naar hybride wp's kijken of een onmogelijk dak hebben vindt ik collectoren dan weer wel reeel.

ah:
Tijdens de zomermaanden en het voor- en najaar is een zonneboiler doorgaans 100% rendabel. In de winter ligt dat percentage lager. De zonneboiler haalt dan ongeveer 50% van de benodigde energie uit dag- en zonlicht. Op erg bewolkte dagen springt de gewone verwarmingsinstallatie (gas of elektriciteit) dan bij om het tekort te compenseren.
Vrij vertaald: "Op dagen dat je geen warmte nodig hebt, kun je al je warmte uit de zonneboiler halen." :+

Sorry maar ook ik ben skeptisch over zonneboilers. Op papier zijn ze gigantisch efficiënt, maar idd in een woonhuis kun je ze nauwelijks effectief inzetten door de mismatch tussen vraag- en aanbod. Komt bij dat ze ook gewoon vrij duur zijn. PV is economisch gezien een véél betere keus. Puur energetisch zal het er om spannen, zeker als je veel doucht of ergens anders veel warm water voor gebruikt kan het een nuttige aanvulling zijn.

Ga je echter kijken naar zwembaden, campingdouches, etc die juist in het zomerseizoen véél warm water gebruiken, dan zijn zonneboilers echt een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Daar zit geen enkele CV-ondersteuning in. (Kun je uiteraard voor kiezen, maar 't is wel erg strak vanuit één verbruiksprofiel zo, zonder dat profiel te benoemen.)

Daarnaast wordt het allemaal wel heel gemakzuchtig beredeneerd vanuit de Nederlandse salderingsregeling. PV levert uiteindelijk óók een piek op waar je niet / nauwelijks iets mee kunt. Dat voelen we alleen nu nog niet zo sterk.

Afijn "altijd verkeerd" is inmiddels al lang weerlegd. En het is allemaal nogal een non-discussie zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mcDavid schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:33:
Vrij vertaald: "Op dagen dat je geen warmte nodig hebt, kun je al je warmte uit de zonneboiler halen." :+
Wellicht bedoelt die ander dat wel ;)
Sorry maar ook ik ben skeptisch over zonneboilers. Op papier zijn ze gigantisch efficiënt, maar idd in een woonhuis kun je ze nauwelijks effectief inzetten door de mismatch tussen vraag- en aanbod. Komt bij dat ze ook gewoon vrij duur zijn. PV is economisch gezien een véél betere keus. Puur energetisch zal het er om spannen, zeker als je veel doucht of ergens anders veel warm water voor gebruikt kan het een nuttige aanvulling zijn.

Ga je echter kijken naar zwembaden, campingdouches, etc die juist in het zomerseizoen véél warm water gebruiken, dan zijn zonneboilers echt een no-brainer.
ik zit blijkbaar aan de max van PV teruglever capaciteit (enkele fase aansluiting oid) dus dat betreft heeft toevoegen van PV nada nut ..

Als je puur "paneel" bekijkt zit je op 250,- oid voor 350 WP ex omvormer .. versus 900,- collector.

Als je de link van @twain4me volgt is voorjaar/najaar relatief rendabele momenten (zomers nogal overduidelijk)

ik gebruik gemiddeld 240m3 per jaar (20 per maand?) aan sanitairwarm water en koken wat bv 560m3 overhoud aan verwarming p.j

sanitair warm water in de zomer zal dus geen issue zijn maar ja dat is een reductie over 3 maanden van 45m3 ??? februari tot november (ex zomer) zijn vaak geen slechte maanden .. maar ook niet super koud maar wellicht een reductie van 250m3 ???

Dus zeg even 300m3 totaal aan gasvermindering met 1 paneel (voorzichtige schatting) .. als ik dat tegenover 65 cent zet dan is dat 200,- ..--> TVT zou dan 5 jaar zijn ..

maar nu ik net even inlog op de energielevernacier website staat de prijs per m3 op 2,60 oid .. dat zou voor 300m3 een besparing zijn van 780 euro een verschil van 550,- :S

dat maakt zoiets denk wel een nobrainer ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 13:14
mcDavid schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:33:
[...]

ah:

[...]

Campingoplossing roep ik altijd!

Het is zonde van je dak, die eerst volleggen met zonnepanelen

Zonneboilers zijn typische EPC-maatregelen van 15 jaar geleden, toen heel populair. Nu vanwege hun hybride karakter totaal niet meer interessant.

negatieve punten:
afgelopen 10 jaar geen enkele ontwikkeling in deze systemen
in de zomer als om 10:00 vat warm, rest van de dag doet het niks; leuk hoor 70% rendement)
in de winter op donkere dagen doet het niks. je hebt altijd een 2e systeem nodig in NL
extra ruimte kwijt op zolder
extra techniek: het is belangrijk je systeem zo simpelstupid te houden als kan, KISS (ook veel fouten in aanleg kom ik tegen)
ruimte kwijt waar je anders zonnepanelen op kwijt kon.(die wel doorgaan na 10:00...) (ik vervang de schans voor een zonneboilersysteem altijd door de wp)

ok, een positief punt dan... als je toch een boilervat koopt (ideale basis voor systemen van een groot huis) dan kan een zonneboilersysteem een goede subsidie opleveren, en het systeem mag ook op een oost of west dak of/of///

Wil je een boileropslagsysteem, neem dan een electrische boiler indirect aan je zonnepanelen. Mijn WPboiler gaat pas aan als de zonnepanelen leveren...

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

technopeuter schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:09:
Wil je een boileropslagsysteem, neem dan een electrische boiler indirect aan je zonnepanelen. Mijn WPboiler gaat pas aan als de zonnepanelen leveren...
wil je die aub wat meer toelichten ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 13:14
vso schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:11:
[...]

wil je die aub wat meer toelichten ?
zelf heb ik een lydos WPboiler: https://www.warmteservice...rmtepompboiler/p/18300100
Deze heeft een nachtstand, dan werkt hij alleen overdag. Daarnaast de beveiliging eraf dat hij kouder mag als 17 graden en instelling op zo groen mogelijk verwarmen, dan gebruikt deze boiler alleen warmte (200W) overdag, tijdens de zon.

Een volledig electrische boiler is voor €250 wel te vinden, deze zet je achter een schakelautomaaat die kijkt naar je verbruik en elementen in de boiler bijschakeld n.a.v de opwek. Dan kun je de zonnestroom zo optimaal mogelijk zelf gebruiken, Een zonneboiler maar dan de IT-manier (heb je een probleem maak dan een nieuwe opbjectlaag en je probleem is opgelost) zp>invertor>230V>el.boiler Zelfde effect als een zonneboiler maar dan flexibeler

zie net deze aanbieding: AANSCHAF PRIJS 4499 EURO SUBSIDIE 5394 EURO... voor een zonneboilersysteem, tja...

Daarnaast, nog vergeten te melden... wat is uiteindelijk je besparing als je WW afdekt met je zonneboiler: zo maximaal ongeveer 200kuub gas, en echt niks meer.

[ Voor 6% gewijzigd door technopeuter op 09-03-2022 13:34 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:21
En wat voor reclame krijg ik op YT? Ja hoor, dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKqN8rhY68rGSB2oa1YryDhybfk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/fYs84rrehBOJ20rQkVIplcRY.png?f=fotoalbum_medium

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

technopeuter schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:27:
zie net deze aanbieding: AANSCHAF PRIJS 4499 EURO SUBSIDIE 5394 EURO... voor een zonneboilersysteem, tja...

Daarnaast, nog vergeten te melden... wat is uiteindelijk je besparing als je WW afdekt met je zonneboiler: zo maximaal ongeveer 200kuub gas, en echt niks meer.
als ik zie dat ik 250,- per maand af mag gaan tikken aan energie rekening 7(8)7 versus 500,- oude stand ben ik blij dat ik geisoleerd heb .. (zit nu op 65,-) had ik maar voor 3 jaar afgesloten .. :(

link naar aanbieding aub

maar wat jij zegt is je kan beter PV panelen aanschaffen en een "smart" systeem maken die 200Watt oid verstookt ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
technopeuter schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:27:
[...]

zelf heb ik een lydos WPboiler: https://www.warmteservice...rmtepompboiler/p/18300100
Deze heeft een nachtstand, dan werkt hij alleen overdag. Daarnaast de beveiliging eraf dat hij kouder mag als 17 graden en instelling op zo groen mogelijk verwarmen, dan gebruikt deze boiler alleen warmte (200W) overdag, tijdens de zon.

Een volledig electrische boiler is voor €250 wel te vinden, deze zet je achter een schakelautomaaat die kijkt naar je verbruik en elementen in de boiler bijschakeld n.a.v de opwek. Dan kun je de zonnestroom zo optimaal mogelijk zelf gebruiken, Een zonneboiler maar dan de IT-manier (heb je een probleem maak dan een nieuwe opbjectlaag en je probleem is opgelost) zp>invertor>230V>el.boiler Zelfde effect als een zonneboiler maar dan flexibeler

'Daarnaast de beveiliging eraf dat hij kouder mag als 17 graden' wat bedoel je daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
technopeuter schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:09:
[...]
Campingoplossing roep ik altijd!

Het is zonde van je dak, die eerst volleggen met zonnepanelen
Economisch gezien zijn zonnepanelen tegenwoordig veel gunstiger dan zonnecollectoren.

Om een beeld te schetsen, een gemiddelde tapwatervraag (7 GJ/jaar) kun je met een 2 vlakke plaat collectoren en een 150 liter boiler voor ongeveer 50% afdekken. Kosten ex subsidie is ongeveer 2500 euro. Grootste kostenpost is installatie (leidingwerk, pomp e.d.). Woningen met een veel grotere tapwatervraag (bijv 14 GJ - 4 panelen) worden daardoor financieel sneller interessant.

Je ziet collectoren nog wel eens als regeneratie van WKO bronnen. Door de lage regeneratietemperatuur (< 25 graden) en hele dag doordraaien haal je echt veel energie uit zo'n plaat.

Je kunt iets langer in het jaar tapwater voorzien met zonnecollectoren als je kiest voor vacuumbuizen ipv vlakke plaat collectoren, maar daar hangt dan wel weer een prijskaartje aan.

Nederland is eigenlijk qua locatie net niet geschikt voor zonnecollectoren. Spanje en Italie bijvoorbeeld wel. Daar gebruiken ze ook syphone systemen, zodat een pomp niet nodig is en het buffervat is geintegreerd in het panel. Goedkoop, werkt het jaar rond. Op bijna elk dak ligt er wel 1.
Zonneboilers zijn typische EPC-maatregelen van 15 jaar geleden, toen heel populair. Nu vanwege hun hybride karakter totaal niet meer interessant.
15 jaar geleden was PV onbetaalbaar. In 2008 zat je op bijna 5 euro per Wp. Verwar zonneboilers/collectoren overigens niet met PVT, dat is iets heel anders (en in mijn ogen onnodig complex en duur)
afgelopen 10 jaar geen enkele ontwikkeling in deze systemen
Omdat ze uitontwikkeld zijn. De coating en het glas zijn (bijna) perfect en ook industrieel is het grotendeels geoptimaliseerd. Een vlakke plaat van 2 m2 koop je in Nederland dan ook voor minder dan 400 euro. De platen zijn de kosten niet.
in de zomer als om 10:00 vat warm, rest van de dag doet het niks; leuk hoor 70% rendement)
in de winter op donkere dagen doet het niks. je hebt altijd een 2e systeem nodig in NL
Dat het vat in de zomer vol zit geeft niets, het is de winter wat het probleem is. Helaas eigenschap van op de 52ste breedtegraad wonen.
extra ruimte kwijt op zolder
Geldt voor alle technieken die afhankelijk zijn van een buffervat.
extra techniek: het is belangrijk je systeem zo simpelstupid te houden als kan, KISS (ook veel fouten in aanleg kom ik tegen)
Geldt niet alleen voor zonnecollectoren.
ruimte kwijt waar je anders zonnepanelen op kwijt kon.(die wel doorgaan na 10:00...) (ik vervang de schans voor een zonneboilersysteem altijd door de wp)
Nog wel, todat we straks met netcongestie te maken hebben. Dan schakelen je zonnepanelen van 10 tot 17 uit.
In de winter leveren zonnepanelen geen energie, zelfde probleem als collectoren. Financieel bouw je nu nog op de saldeerregeling, maar die gaat verdwijnen en met een batterij overbrug je geen seizoenen. Zit je weer met hetzelfde probleem als je collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
twain4me schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:17:
[...]

In de genoemde link zijn de 50% en 100% die @vso noemde te vinden.
Het zijn misschien natte vinger %. 50 of 100% effectief het is een mooi verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Surfari schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:46:
[...]

In de genoemde link zijn de 50% en 100% die @vso noemde te vinden.
Het zijn misschien natte vinger %. 50 of 100% effectief het is een mooi verhaal.
maar je hebt zelf (gezien de foto die je toonde) een thermisch ding ... is dat opwek oid ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46

Proton_

Team Welles

@Skyaero De helft van 7 GJ, dus 3.5 GJ per jaar met 4 m² instraling is een leuk uitgangspunt.

Je kan daar ook 800 Wp op kwijt, dat is pakweg 700 kWh/jaar, 2.5 GJ.
Volgens de Tomexergie monitoring is de sCOP voor warm water van een moderne warmtepomp ca 3, voor een totaal van 7.5 GJ. Met dezelfde oppervlakte ga je dus over de 100% dekking :)
Netcongestie is geen echt issue, omdat je juist een verbruiker (de warmtepomp) aanzet op de piekmomenten.
Maar: inderdaad met salderen.
Ik vermoed echter dat PV het in de winter naar verhouding beter doet dan thermische collectoren, omdat de temperatuurafhankelijkheid omgekeerd is. Daar zou ik wel getallen over willen zien.

Ook is er een grote kans op een redelijke terugleververgoeding die PV ook na salderen de moeite waard houdt.

Met verwarmingsondersteuning wordt het plaatje nog wilder, dan mag je met COP5 rekenen of voor bronregeneratie cop8+ (A20/W25).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:09:
[...]

Wellicht bedoelt die ander dat wel ;)

[...]

ik zit blijkbaar aan de max van PV teruglever capaciteit (enkele fase aansluiting oid) dus dat betreft heeft toevoegen van PV nada nut ..
je kan gwoon meer wp op een 5kw omvormer proppen geen probleem. die paar keer per jaaar dat je dan aftopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:19:
[...]

je kan gwoon meer wp op een 5kw omvormer proppen geen probleem. die paar keer per jaaar dat je dan aftopt :)
hmmm ja ergens ook wel logisch (DUH)

dus jij zegt: mik 2 panneeltjes erbij ? en boeiend dat je paar keer aan de max zit .. dat win je wel terug als je er net onder komt .. makes perfect sense :) _/-\o_

zit wel met kabellengte .. 12m tussen 2 panneeltjes en de PV omvormer)

andere uitdaging is een powerwall .. vs warmtepomp .. geld voor 1 v.d 2 welke ga ik doen :) alhoewel er subsidie en duurzaamheids lening op zit oid .. moet ik toch ff gaan rekenen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:15
vso schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:27:
[...]

dus jij zegt: mik 2 panneeltjes erbij ? en boeiend dat je paar keer aan de max zit .. dat win je wel terug als je er net onder komt .. makes perfect sense :) _/-\o_

andere uitdaging is een powerwall .. vs warmtepomp .. geld voor 1 v.d 2 welke ga ik doen :) alhoewel er subsidie en duurzaamheids lening op zit oid .. moet ik toch ff gaan rekenen
12 meter.... Ikke 45,boeit niks.
Rekenen aan powerwall kun je je besparen, voordat hij terug verdient is, is hij al versleten....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:27:
[...]

powerwall zou ik persoonlijk nu niet doen. als ze er eventuel over een jaar langzaam op gaan inzetten komt daar subsidie voor, dat kan bijna niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Skyaero schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:36:
Woningen met een veel grotere tapwatervraag (bijv 14 GJ - 4 panelen) worden daardoor financieel sneller interessant.
Of CV-ondersteuning. Je betaalt inderdaad vooral voor 'de installatie' en verhoudingsgewijs weinig voor de omvang ervan. Vermoedelijk met onderhoud ook. Dus groot gaan of niet doen.
Je ziet collectoren nog wel eens als regeneratie van WKO bronnen. Door de lage regeneratietemperatuur (< 25 graden) en hele dag doordraaien haal je echt veel energie uit zo'n plaat.
Ben ik ook heel nieuwsgierig naar :). (Hier een W/W WP, dus..)
Proton_ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:17:
Ik vermoed echter dat PV het in de winter naar verhouding beter doet dan thermische collectoren, omdat de temperatuurafhankelijkheid omgekeerd is.
Dat zie ik nog niet direct terug. Het bruto oppervlak van de warmtecollector is hier een stukje kleiner dan van de PV, maar kijk ik even snel over de afgelopen zeven dagen, dan pak ik per dag toch pakweg 1,5 à 2x zoveel thermisch als elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@twain4me & @reneeke1970 erhm .. hebben jullie niet gezien dat de KWH en gasprijzen gestegen zijn

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier en Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

goed dat is kans dat het "paniek" voetbal is maar een UPS inzetten versus de accu .. zou nu liever een backup hebben voor wat energie besparing .. dan een torenhogen rekening .. dan verdient dat ding zichzelf wel terug

zo niet leuke UPS :)

als het kon had ik op mijn omvormer gewoon paar accu's aangesloten maar die luxe heeft dat ding niet ..

wellicht is het beter de omvormer eruit te trappen (growatt 4200mlt-s) en een andere ??? aan te schaffen met accu aansluit mogelijkheid (en dus onafhankelijk van het net kunnen opereren ..oid)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:40:
@twain4me & @reneeke1970 erhm .. hebben jullie niet gezien dat de KWH en gasprijzen gestegen zijn

Overstappen naar een nieuwe energieleverancier en Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog

goed dat is kans dat het "paniek" voetbal is maar een UPS inzetten versus de accu .. zou nu liever een backup hebben voor wat energie besparing .. dan een torenhogen rekening .. dan verdient dat ding zichzelf wel terug

als het kon had ik op mijn omvormer gewoon paar accu's aangesloten maar die luxe heeft dat ding niet ..

wellicht is het beter de omvormer eruit te trappen (growatt 4200mlt-s) en een andere ??? aan te schaffen met accu aansluit mogelijkheid (en dus onafhankelijk van het net kunnen opereren ..oid)
ik saldeer en lever terug voor 47 cent Ik weet niet wat daar aan te besparen valt. sterker nog ik kan sparen om eventueel een accu te kopen op het moment dat het salderen stopt en het mogelijk wel zin heeft. :+

terug verdienen ga je hem nu in iedergeval niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
vso schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:40:

Al kost stroom een tientje, verschil met terug leveren, daar gaat het om.
Je kunt rekenen wat je wilt.....
Zet je berekening hier maar neer, kan ik weer keertje lachen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Gwaihir schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:36:
[...]
Dat zie ik nog niet direct terug. Het bruto oppervlak van de warmtecollector is hier een stukje kleiner dan van de PV, maar kijk ik even snel over de afgelopen zeven dagen, dan pak ik per dag toch pakweg 1,5 à 2x zoveel thermisch als elektrisch.
Naar verhouding, dus hoe zit dat 's zomers (zonder stagnatie, misschien september)?
2x meer is niet veel trouwens, PV is hooguit 21% rendement en collectoren zouden 60% moeten doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:45:
[...]

Al kost stroom een tientje, verschil met terug leveren, daar gaat het om.
Je kunt rekenen wat je wilt.....
Zet je berekening hier maar neer, kan ik weer keertje lachen haha
in werkelijkheid kost het niet alleen stijtage van dat ding maar ook gewoon verdwenen kwh's in de vorm van omzetverliezen welke je niet kan verkopen voor ~50 cent tikt momenteel best aan :+ aan de andere kant elke dag biefstuk gaat ook vervelen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:51:
[...]

in werkelijkheid kost het niet alleen stijtage van dat ding maar ook gewoon verdwenen kwh's in de vorm van omzetverliezen welke je niet kan verkopen voor ~50 cent tikt momenteel best aan :+ aan de andere kant elke dag biefstuk gaat ook vervelen O-)
Ja dat vergeten ze maar even, 1000 kWh een accu in en uit kost je toch tien procent, oftewel 100 kWh oftewel 50 euro verkoop verlies.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:49:
Naar verhouding, dus hoe zit dat 's zomers (zonder stagnatie, misschien september)?
Vraag me dat na de zomer van 2023 nog maar 'n keer; eind dit jaar gaan we eerst maar 'ns een boom kappen die veel te veel schaduw op de warmtecollector blijkt te geven :). [Is afgelopen jaar alvast achter de collector herplant.]
2x meer is niet veel trouwens, PV is hooguit 21% rendement en collectoren zouden 60% moeten doen.
Zat even snel te rekenen, de PV is ca. 24m2, de warmtecollector ca. 16m2. "Iets kleiner" was dus 'n tikkie understatement. Dan klopt die x3 zowaar aardig. Opmerkelijk, want de collector heeft hier 'n extra handicap in de vorm van een lange leiding door de grond die dagelijks eerst moet opwarmen. Afijn, samen met die boom is het niet helemaal de doorsnee opstelling dus.. Voor nauwkeurigheid kun je beter vergelijken wat naast elkaar op één dak ligt :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

of mis ik hier iets?
Inmiddels heb je het antwoord al denk ik ;) zelf vind ik het grootste probleem de complexiteit plus risico van gevaarlijke situaties met dat bijna kokende water, stagnatie is een dingetje, bevriezen de andere mits leegloop systeem, de andere hebben glycol wat je toch moet onderhouden.
Op diezelfde plek pv en een wpboiler of gewone boiler met een element, aton power to heat bijv kan je op de zon verwarmen, laag in de winter, hoog in de zomer, overig terugleveren voor pesos.

@JDx
Kijk eens naar een grohe red duo, stukkie vriendelijker in prijs en ook goede service.
Ik heb hem al jaren, ooit 3 tegelijk gekocht voor 1k euro.

https://www.beslist.nl/pr...content=css-provider-link

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 09-03-2022 18:28 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
vso schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:40:
[...]

maar je hebt zelf (gezien de foto die je toonde) een thermisch ding ... is dat opwek oid ?
Jazeker ik had dat niet verwacht. Het was dan ook een erg zonnige week en, net als met de wp en wpb, probeer ik zoveel mogelijk op lage temperatuur te draaien.
(Twee plaatcollectoren ca4m2. 'week1' is de eerste week in het geheugen nl. afgelopen week).
Ik weet niet hoe (on)nauwkeurig de meting is, maar een paar uur de vloer warmen en de boiler opwarmen, tot 68 Gr c heeft hij al gehaald, het plaatje lijkt te kloppen.
In het weekend heb ik er overdag de vloer mee gevoed, en daardoor om 10u 's ochtends al begonnen met oogsten. Ja een PV begint eerder, nja maar de collectoren zelf zijn dan toch echt ook aan het opwarmen, voor zonsopkomst was de temperatuur in de min.
De truc is, net als met een wp, om op lagetemperatuur te draaien.
Het temperatuurverschil tussen medium/collector en de buitenlucht is bepalend voor het warmteverlies van de collector. Ga je dus een boiler van 50 Gr c opwarmen, dan moet je paneel zeg 60a70 Gr zijn; dat levert dus veel thermisch verlies op. Om 30 Gr c op te warmen hoeft het paneel maar zeg 40 Gr te zijn.

De opmerking over 50/100% is bedoeld in de zin als 'zeg 50/100%', het zal om een schatting gaan.

Met de pv'ers ben ik het ermee eens in de zin dat, als je niets 'hebt' met waterzijdig en een beetje aandacht voor je systeem, ga dan voor PV.
Ook wil ik opmerken dat de panelen op een schuurtje liggen, ik kan er in een handomdraai comfortabel bij komen, dus ontluchten en koppelingen checken stellen niet zoveel voor(nog geen problemen gehad hoor) Als het op een serieus dak zou liggen hoe moet dat dan. Degelijke PV waar je eigenlijk nooit bij hoeft te zijn is dan toch veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@twain4me en @reneeke1970 een UPS accu kost me ook $$$ en daar kan ik veel minder mee .. en die begeeft het na 3-5 jaar (of enkele malen gebruik) .. en die heeft nada toegevoegde waarde anders dat mijn ICT appartuur (hopenlijk) netjes afsluit .. maar die kan ik niet 365 inzetten voor doeleinden .. sterker nog na een paar minuten sluit hij al af .. (30)

Als ik 1.000 euro kwijt ben voor een thuis accu en ik kan wat essentiele dingen draaien .. (in de gedachte van UPS functie) ben ik blij met een levensduur van 10 jaar .. daarin tegen .. zou ik hem liever 1 of meerdere inzetten om gewoon minder kwH af te nemen bij de leverancier(s) .. semi-off grid dus..

het is dus hoe je er tegenaan kijkt .. in een semi-off grid zou het me wellicht enkele euro's schelen dat geef ik zondermeer toe ..

idealiter wil je bv niet maximaal opladen/ontladen .. dus ik zal wellicht aardig wat moeten hebben ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Surfari schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:18:
[...]

Jazeker ik had dat niet verwacht. Het was dan ook een erg zonnige week en, net als met de wp en wpb, probeer ik zoveel mogelijk op lage temperatuur te draaien.
(Twee plaatcollectoren ca4m2. 'week1' is de eerste week in het geheugen nl. afgelopen week).
Ik weet niet hoe (on)nauwkeurig de meting is, maar een paar uur de vloer warmen en de boiler opwarmen, tot 68 Gr c heeft hij al gehaald, het plaatje lijkt te kloppen.
In het weekend heb ik er overdag de vloer mee gevoed, en daardoor om 10u 's ochtends al begonnen met oogsten. Ja een PV begint eerder, nja maar de collectoren zelf zijn dan toch echt ook aan het opwarmen, voor zonsopkomst was de temperatuur in de min.
De truc is, net als met een wp, om op lagetemperatuur te draaien.
Het temperatuurverschil tussen medium/collector en de buitenlucht is bepalend voor het warmteverlies van de collector. Ga je dus een boiler van 50 Gr c opwarmen, dan moet je paneel zeg 60a70 Gr zijn; dat levert dus veel thermisch verlies op. Om 30 Gr c op te warmen hoeft het paneel maar zeg 40 Gr te zijn.

De opmerking over 50/100% is bedoeld in de zin als 'zeg 50/100%', het zal om een schatting gaan.

Met de pv'ers ben ik het ermee eens in de zin dat, als je niets 'hebt' met waterzijdig en een beetje aandacht voor je systeem, ga dan voor PV.
Ook wil ik opmerken dat de panelen op een schuurtje liggen, ik kan er in een handomdraai comfortabel bij komen, dus ontluchten en koppelingen checken stellen niet zoveel voor(nog geen problemen gehad hoor) Als het op een serieus dak zou liggen hoe moet dat dan. Degelijke PV waar je eigenlijk nooit bij hoeft te zijn is dan toch veel beter.
thx, ik heb een thermische opwekking voor zwembad (epdm solar verwarming) maar die kan altijd beter .. dus je verhaal dat betreft verlies/verwarming etc etc .. snap ik ..

Zoals gezegd ik kan eigenlijk geen PV toevoegen .. teminste als de PV goed werkt dan topt tie af .. nu zoals Twain zegt is natuurlijk extra panelen aansluiten wellicht iets verlies bij extreem goeie omstandigheden maar anderzijds .. zo goed zijn die condities niet dus ..

Dus vandaar de gedachte om thermische energie --> boilervat .. ik moet toch mijn leiding werk door het huis vervangen en plan is zoiezo een aparte "lus" naar de toekomstige VV aan te leggen .. zodat juist die lage temperatuur direct 1:1 aansluiten mogelijk te maken .. oftewel een semi zone gestuurde opzet ..

Anderzijds ik heb zoals gezegd een schuur waar EPDM matten voor het zwembad liggen, andere kant kan ik makkelijk 6x PV kwijt maar die kan ik niet op het "net" aansluiten .. wat ik wel kan doen is een apart "net" aanmaken waarbij PV + accu voor de schuur / zwembad en wat andere meuk in huis voor stroomvoorziening ziet .. ik voorzie hier paar KW verbruik die redelijk in stand kan blijven .. dat zal niet direct een deuk maken in de kosten .. maar als ik 1000 tot 2000 kWh op mijn huidige rekening zou kunnen verminderen dan is dat wel weer leuk voor een "van het gas af" situatie.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:49:
[...]

Een zonnecollector warmt water ongeveer 5 graden op (Tuit - Tin + 5 graden). De omzetting van instraling naar warmte is voor een vlakke plaat zo'n 80%.

Naarmate het boilervat (bij een tapwater zonneboiler) toeneemt in temperatuur, neemt ook de ingangstemperatuur en daarmee de collectortemperatuur toe. Hierdoor ontstaan 1e en 2e orde warmte verliezen met als gevolg een lager totaalrendement.

Omdat een zonnecollector in de zomer de neiging heeft te stagneren (het boilervat zit vol), verlies je daarmee potentiele warmte. Er wordt daarom meestal naar systeemrendementen gekeken, bijvoorbeeld de zonnefractie (aandeel warmtevraag dat gedekt wordt door zonne-energie). Zoals ik eerder schreef heeft een typische zonneboiler voor tapwater een zonnefractie van zo'n 50%.

Ga je nu iets met lage temperatuur doen (bijv WKO regenereren), dan heb je bijna geen warmteverliezen in je collector. Dat ding heeft nu een rendement van bijna 80% en stagneert niet doordat de temperatuur van je buffer (grondwater) nauwelijks veranderd. Theoretisch kan een zonnecollectorpaneel van 2 m2 in Nederland zo'n 7 GJ per leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 17:17:
@Skyaero
Maar: inderdaad met salderen.

Ook is er een grote kans op een redelijke terugleververgoeding die PV ook na salderen de moeite waard houdt.
Daar zit wel de cru. Als je naar de groothandelsmarkt kijk zie je dat elektriciteit in de winter een stuk duurde is dan in de zomer. Met name de zonnige dagen beginnen op te vallen.

Je toekomstig risico is dus dat je in de zomer bijna niets krijgt voor je overschot en in de winter duur moet inkopen.

Maar goed, zonnecollectoren lossen dat probleem niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
vso schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:31:
[...]

thx, ik heb een thermische opwekking voor zwembad (epdm solar verwarming) maar die kan altijd beter .. dus je verhaal dat betreft verlies/verwarming etc etc .. snap ik ..

Zoals gezegd ik kan eigenlijk geen PV toevoegen .. teminste als de PV goed werkt dan topt tie af .. nu zoals Twain zegt is natuurlijk extra panelen aansluiten wellicht iets verlies bij extreem goeie omstandigheden maar anderzijds .. zo goed zijn die condities niet dus ..

Dus vandaar de gedachte om thermische energie --> boilervat .. ik moet toch mijn leiding werk door het huis vervangen en plan is zoiezo een aparte "lus" naar de toekomstige VV aan te leggen .. zodat juist die lage temperatuur direct 1:1 aansluiten mogelijk te maken .. oftewel een semi zone gestuurde opzet ..

Anderzijds ik heb zoals gezegd een schuur waar EPDM matten voor het zwembad liggen, andere kant kan ik makkelijk 6x PV kwijt maar die kan ik niet op het "net" aansluiten .. wat ik wel kan doen is een apart "net" aanmaken waarbij PV + accu voor de schuur / zwembad en wat andere meuk in huis voor stroomvoorziening ziet .. ik voorzie hier paar KW verbruik die redelijk in stand kan blijven .. dat zal niet direct een deuk maken in de kosten .. maar als ik 1000 tot 2000 kWh op mijn huidige rekening zou kunnen verminderen dan is dat wel weer leuk voor een "van het gas af" situatie.
Tijdens de reactie was ik nog niet ervan doordrongen dat je geen PV meer terug kunt leveren. Je hebt al ervaring met collectoren en bent kennelijk op de hoogte van potentiële problemen en lagetemperatuurtoepassing. Wat let je als de investering geen probleem is. Het heeft de potentie zich goed terug te verdienen, off grid in NL niet of het moet heel gek worden met de E prijzen(uitzondering misschien als je de E-autoaccu kunt gebruiken en deze op de auto afschrijft).
Hier draait een 'semi-offgrid'. Not for the money but for the love. Vanavond draaien de pc, de koelkast en een lampje etc er een paar uur op. Ook worden de controller en de pomp van het collector systeem off-grid gevoed. Nog te experimenteel om duidelijke cijfers te reflecteren. Simpel spul met loodaccu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Skyaero schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:11:
[...]
Ga je nu iets met lage temperatuur doen (bijv WKO regenereren), dan heb je bijna geen warmteverliezen in je collector. Dat ding heeft nu een rendement van bijna 80% en stagneert niet doordat de temperatuur van je buffer (grondwater) nauwelijks veranderd. Theoretisch kan een zonnecollectorpaneel van 2 m2 in Nederland zo'n 7 GJ per leveren.
Dankjewel voor het voorrekenen :)
Als je een L/W warmtepomp voor dat doel neerzet (3 kW zwembadwarmtepomp van €500?) kan een 400Wp paneel in een jaar 8-10+ GJ maken, dat is mijn punt.
Een warmtebron van 3000K gebruiken voor LTV is uiteindelijk een thermodynamisch drama (zoals @Tomexergie dat zegt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

Skyaero schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:36:
Nog wel, todat we straks met netcongestie te maken hebben. Dan schakelen je zonnepanelen van 10 tot 17 uit.
Tja, en dan wordt het opgelost en hebben we zo gratis stroom in de zomer waarmee we waterstof kunnen maken of whatever. En die zonnecollectoren kunnen dan...geen zak.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:42

ericplan

5180 Wp PV

Altijd gezegd dat de opbrengst van PV in de wintermaanden niets voorstelt, maar toevallig vandaag de PV-opbrengst naast het kWh-verbruik voor verwarming gelegd. De zonnepanelen hebben sinds 1 oktober 2021 1000 kWh binnengehaald, de elektrische verwarming tikt over deze periode een verbruik van 1062 kWh aan. Volgende week dus ergens een break-even. Nog nooit zo naar deze cijfers gekeken, maar leuk is het wel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:38

Termy

valt er nog wat te fragge?

Behalve dan dat je verbruik piekt midden in die periode (parabool met punt omhoog) en je opwekking dan juist een minimum heeft (punt naar beneden) dus zonder salderen kom je nog steeds lang niet aan je verbruik wanneer je het nodig hebt.

Zo niet, dan ben ik benieuwd hoe de grafieken eruit zien. Als ik me goed herinner zit jij in een appartement en heb je panelen op het platte dak, dus heel steil op zuid kunnen ze niet liggen ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:02
ericplan schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:06:
Altijd gezegd dat de opbrengst van PV in de wintermaanden niets voorstelt, maar toevallig vandaag de PV-opbrengst naast het kWh-verbruik voor verwarming gelegd. De zonnepanelen hebben sinds 1 oktober 2021 1000 kWh binnengehaald, de elektrische verwarming tikt over deze periode een verbruik van 1062 kWh aan. Volgende week dus ergens een break-even. Nog nooit zo naar deze cijfers gekeken, maar leuk is het wel.
Deze maand gaat het hier prima. Heb al een overschot van 100 kWh, geen gas verbruik en geen fossiele brandstoffen voor vervoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Termy Natuurlijk heb je gelijk. Post was ook niet in verband met salderen, maar vanwege de vergelijkbare getallen.
Zonnepanelen staan op het platte dak op 25 graden. Pal zuid, maar omdat ik middenin de binnenstad woon is de horizon beperkt. Het pand van de buren zorgt er in de winter ervoor dat de zon te vroeg van de panelen verdwijnt.
(p.s. Mijn eerste set van zes in 2009 stond op 35 graden in portrait. Dat waren me iets teveel windvangers, bij elke storm lag ik wakker.)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het grote voordeel van PV tov een zonnecollector vind ik dat je aan de output van PV veel meer hebt. Met het warme water van een zonneboiler kan je prima douchen, maar ik kan er niet mee koken, ik kan me er niet mee verplaatsen en mijn computer heeft er ook niets aan. Met elektriciteit kan dat allemaal wel.

Wij hebben jarenlang een buizen-collector gehad met terugloop-systeem. Hij deed het uitstekend en is nooit stuk gegaan. Maar als de boiler vol met bijna kokend water zat (en dat was in de zomer meestal al voor 12u) dan deed hij de rest van de dag niets meer. In de winter werkte het natuurlijk ook, maar dan werd het water vaak maar 30 graden. Dat scheelde natuurlijk nog steeds aanzienlijk op het gas omdat van 30 naar 60 minder gebruikt dan van 10 naar 60.

Wij gebruiken al een tijdje geen gas meer en bij die omschakeling is de zonneboiler ook vervangen door PV panelen.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je een combinatie systeem had waarbij je eerst warm water kon maken en als je boiler vol zou zitten dat er dan pv panelen boven je collector worden "geklapt" waardoor je de rest van de dag de zon kan gebruiken voor elektriciteit. Maar ja, dat is meer "fantasie techniek" dan dat dit in de praktijk werkt (laat staan economisch rendabel) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
@ericplan Mooie getallen. Dan wordt opslag toch nog een relevante optie. Weet je je % direct gebruik over deze periode?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43

_Apache_

For life.

JeroenE schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:30:
Het grote voordeel van PV tov een zonnecollector vind ik dat je aan de output van PV veel meer hebt. Met het warme water van een zonneboiler kan je prima douchen, maar ik kan er niet mee koken, ik kan me er niet mee verplaatsen en mijn computer heeft er ook niets aan. Met elektriciteit kan dat allemaal wel.

Wij hebben jarenlang een buizen-collector gehad met terugloop-systeem. Hij deed het uitstekend en is nooit stuk gegaan. Maar als de boiler vol met bijna kokend water zat (en dat was in de zomer meestal al voor 12u) dan deed hij de rest van de dag niets meer. In de winter werkte het natuurlijk ook, maar dan werd het water vaak maar 30 graden. Dat scheelde natuurlijk nog steeds aanzienlijk op het gas omdat van 30 naar 60 minder gebruikt dan van 10 naar 60.

Wij gebruiken al een tijdje geen gas meer en bij die omschakeling is de zonneboiler ook vervangen door PV panelen.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je een combinatie systeem had waarbij je eerst warm water kon maken en als je boiler vol zou zitten dat er dan pv panelen boven je collector worden "geklapt" waardoor je de rest van de dag de zon kan gebruiken voor elektriciteit. Maar ja, dat is meer "fantasie techniek" dan dat dit in de praktijk werkt (laat staan economisch rendabel) .
Het verbaast mij eigenlijk dat er nog geen adoptie gedaan is voor andere warm water gebruikers in huis. Denk aan een wasmachine bijvoorbeeld. Die staat vaak dichtbij het buffervat (tov de vaatwasser) en gebruikt warm water.

Heb zelf overwogen om mijn wasmachine hier op aan te sluiten, zodat het geen stroom nodig heeft voor verwarming omdat er een vat heet water letterlijk naast staat. En als bijkomend voordeel zal de cyclus iets sneller is (want water al warm).

Zaken die tegenwerkte.
- De max temp de wasmachine mag hebben is 60C, en zou er water bijgemengd moet worden als het >60C is.
- We wassen 'maar' op 40C, er is dus niet zo gek veel verbruik om dat op te warmen
- Bij het naspoelen word dan ook heet water gebruikt, dat is dan weer verspilling, want daar heb je geen warm water voor nodig. Er is geen 'heet water' of 'koud water' invoer.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@_Apache_ zoekterm: miele allwater :)

Er zijn ook aftermarket hotfill setjes verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

BarryH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:34:
@ericplan Mooie getallen. Dan wordt opslag toch nog een relevante optie. Weet je je % direct gebruik over deze periode?
Netto blijven we verbruiker, ook door sww en koken. Wel de elektrische boiler zo ingesteld dat hij alleen tussen 11 en 14 uur opwarmt, dus als de zon schijnt met PV. Dat staat al drie jaar zo ingesteld en werkt naar tevredenheid. Voor noodgevallen is er een drukknop met countdowntimer om direct water te verwarmen

Verder wil ik geen extra installaties in huis. Eigenlijk geen ruimte voor. Bovendien was één van de doelen bij de renovatie in 2018/2019 om alle techniek simpel en overzichtelijk te houden. Dat is het nu.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@_Apache_ Wij hebben er destijds wel over nagedacht, maar omdat bij ons de wasmachine op de benedenverdieping staat hadden we ook nog het nadeel van lange leidingen (want de boiler lag wel onder het dak). Daarom hebben we dat niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 22:05
_Apache_ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 10:42:
[...]

- Bij het naspoelen word dan ook heet water gebruikt, dat is dan weer verspilling, want daar heb je geen warm water voor nodig. Er is geen 'heet water' of 'koud water' invoer.
Ik heb een industriele mengkraan ervoor zitten die water naar 40c terugmengt (ja als je op 60gr wast moet je dan alsnog elektrisch verwarmen, maar stuk goedkoper dan de hotfill after market) oplossing.
Het naspoelen gebeurd warm en dat is verlies dat klopt, bij ons gaat echter veel in de warmtepompdroger en die is veel sneller klaar als er warme was in gaat (moet je het natuurlijk wel gelijk in de droger doen). Aangezien de warmte uit onze warmteboiler komt kan het energietechisch uit, maar het is ook weer geen enorme winst dat moet ik toegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Heb zelf overwogen om mijn wasmachine hier op aan te sluiten, zodat het geen stroom nodig heeft voor verwarming omdat er een vat heet water letterlijk naast staat. En als bijkomend voordeel zal de cyclus iets sneller is (want water al warm).

Zaken die tegenwerkte.
- De max temp de wasmachine mag hebben is 60C, en zou er water bijgemengd moet worden als het >60C is.
- We wassen 'maar' op 40C, er is dus niet zo gek veel verbruik om dat op te warmen
Daar is 'n apparaatje voor, dat probeert op 't juiste moment de warme, dan wel koude kraan te kiezen. Kost behoorlijk, levert twee extra slangen op = risico lekkage vergroot, moet telkens met de hand gereset worden, en 'gokt' dan nog vast niet altijd goed. Bovendien zit er dan nog eerst koud water in je leiding wat zou moeten doorspoelen. En zo kan het bij een nieuwe, waterzuinige vaatwasser eigenlijk sowieso zelden uit. Kortom: dit gaat niet vliegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Skyaero schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:11:
En dan heb je ineens een seizoensopslag. Aan de horizon weliswaar, maar kan PV dat al claimen?

Het is niet voor niets allemaal meer niche, maar heeft toch best z'n toepassingen, en potentieel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Gwaihir schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Daar is 'n apparaatje voor, dat probeert op 't juist moment de warme, dan wel koude kraan te kiezen. Kost behoorlijk, levert twee extra slangen op = risico lekkage vergroot, moet telkens met de hand gereset worden, en 'gokt' dan nog vast niet altijd goed. Bovendien zit er dan nog eerst koud water in je leiding wat zou moeten doorspoelen. En zo kan het bij een nieuwe, waterzuinige vaatwasser eigenlijk sowieso zelden uit. Kortom: dit gaat niet vliegen.
Klopt. Weet even niet het apparaatje heette, maar kon inderdaad op basis van een timer warm water leveren (zou je dus per wasprogramma moeten leren wanneer er warm water nodig is).
Weet wel dat het een prijzig apparaatje was. De besparing voor warm water en terugverdientijd was schreeuwend lang. Wasje draaien als PV opwek hoog is was efficienter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:27
Hey mensen, met de huidige stroomprijzen (wij moeten ove 2 maanden over) ben ik op zoek naar een verlichting op de stroomrekening. We hebben een balkon op het westen (rechthoekig), zouden hieraan potentieel zonnepanelen kunnen hangen?

Iemand die dit zelf gedaan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dat kan zeker. gewoon vertikaal aan het balkonhek. Vraag is of het mag van de VVE...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
Wat overdenking over een huisaccu.

Onderstaande grafiektoont ons elektriciteisverbruik/-opwek gisteren (09-03) van 06:00 tot 18:00. Een mooie zonnige dag in maart, ik thuis aan het werk, mijn vrouw vrij en thuis, en de kinderen 's middags thuis. Dat ziet er in DSMR reader zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktAsC0BwVNd3L7DWoXM2znTnDHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6IlIo1iFiegHCqRJyG0QLDds.png?f=user_large

De kleine piekjes hier en daar zijn de waterkoker en Senseo.

Over deze 12 uur zien de cijfers er als volgt uit:

Verbruik uit het net: 4,4 kWh
Teruggeleverd aan het net: 5,9 kWh
PV-productie: 10,2 kWh
"Echt" verbruik: 8,7 kWh
Percentage PV direct verbruikt: 42%

(de rest vd dag, voor 06:00 en na 18:00, is er bij elkaar niet veel verbruikt, ik schat zo'n 1-1,5 kWh)

Voor een voorjaarsdag in maart helemaal niet gek denk ik zo. Maar is ook duidelijk dat bijna 60% van de zonneenergie eerst het net op gaat, en eerder/later weer uit het net gehaald wordt.

Met wat voor huisaccu had ik op een dag als vandaag die pieken (5000+ watt) en dalen (1000+ watt) kunnen afvlakken? Het lijkt er op dat een 5 kW / 5 kWh accu het vandaag, net niet en net wel had gered:

* Bij het koken is er net een korte piek van plm 500 watt boven de 5 kW. De vraag is of het voor dat soort pieken zin heeft een accu met een steviger omvormer (7,5 of 10 kW te plaatsen). Denk het niet.
* 5 kWh lijkt net genoeg voor een dag als gisteren. Om het zeker te weten zou alle data per minuut moeten integreren, en kijken of 5 kWh genoeg is, maar zo op het oog had het net gekund. Geen idee hoe nodig een grotere opslagcapaciteit nodig is in andere jaargetijden. Zal wel tegen de wet van de afnemende meeropbrengsten aanlopen, denk ik zo.

Gedurende deze 12 uur had het verbruik op 0 watt had kunnen worden gehouden, of zelfs een stabiel vermogen van 125 watt had kunnen terugleveren aan het net. Dat klinkt als iets waar de netbeheerders een stuk blijer mee zijn dan grote fluctuaties van in totaal ruim 6000 watt, die gemiddeld nog zullen samenvallen met dezelfde fluctuaties van andere huishoudens in wijk / in de stad / in heel Nederland.

Maak zo'n accu slim, en hij kan nog spelen met afnemen/terugleveren om af te nemen als de stroomprijzen het laagst zijn.

Ik zie het op termijn echt wel zitten allemaal. Nu voor mezelf bepalen wanneer de prijsdaling kruist met mijn toenemende wens dit te doen, en dan een keer de knoop doorhakken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@JeroenH Eerst maar even de PHEV iets later op de dag met een lager amperage opladen. Dat scheelt al de helft zo te zien.
En je hebt zo 5-10% verlies met laden/ontladen.
Wellicht de rijst in de middag koken en in de hooikist zetten (of onder het dekbed)? en het water voor het koken uit de keukenboiler, waarbij de keukenboiler overdag verwarmt?

[ Voor 49% gewijzigd door BarryH op 10-03-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@JeroenH Het duurde even voordat ik door had dat de schaalverdeling van deze grafiek in het rode gedeelte anders is dan in het groene gedeelte.

Ik zat me al af te vragen wat voor waterkoker je wel niet zou hebben die een opwekking in het groen van 5kW naar het rood kan trekken. Maar het groen is dus niet 5kW, maar 1kW.

Als je dit met elkaar wil vergelijken lijkt het mij handiger als de schaalverdeling hetzelfde zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Of gewoon droog tarwe eten.

Ik weet dat dit het topic duurzaam is, maar sommige mensen gaan wel erg ver in besparen, even hun lichaam nat maken, dan de douche uit en wassen en dan de douche weer aan om af te spoelen...

...devolutie?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
BarryH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:44:
@JeroenH Eerst maar even de PHEV iets later op de dag met een lager amperage opladen. Dat scheelt al de helft zo te zien.
Later op de dag zou kunnen, met lager vermogen denk ik niet. Ouder model (2013), die lader is nog niet zo slim.
En je hebt zo 5-10% verlies met laden/ontladen.
Wellicht de rijst in de middag koken en in de hooikist zetten (of onder het dekbed)? en het water voor het koken uit de keukenboiler, waarbij de keukenboiler overdag verwarmt?
Kan, maar dat geeft nog altijd pieken die de opwek overstijgen. En het was toevallig geen rijst maar iets uit de oven en op het fornuis, niet echt iets om een halve dag eerder te bereiden. Maar soms zou dat wellicht kunnen.
JeroenE schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:52:
@JeroenH Het duurde even voordat ik door had dat de schaalverdeling van deze grafiek in het rode gedeelte anders is dan in het groene gedeelte.

Ik zat me al af te vragen wat voor waterkoker je wel niet zou hebben die een opwekking in het groen van 5kW naar het rood kan trekken. Maar het groen is dus niet 5kW, maar 1kW.

Als je dit met elkaar wil vergelijken lijkt het mij handiger als de schaalverdeling hetzelfde zou zijn.
Haha je hebt gelijk, ik kijk al zo lang en zo veel naar DSMR reader dat ik dat automatisch meeneem. Is niet aan te passen voor zover ik weet.... maar ik zou de data naar Excel kunnen exporteren oid. Maar dit was meer een overdenk-dingetje dan een grondige analyse, dus daar had ik niet zoveel in zin.

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 10-03-2022 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:27
BarryH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:40:
Dat kan zeker. gewoon vertikaal aan het balkonhek. Vraag is of het mag van de VVE...
Goede vraag, ik betaal servicekosten maar we hebben niet echt een VVE. Zit een investeringsbedrijf achter die volgens mij nooit iets komt checken. Er komt wel 2/3x per jaar een glazenwasser langs die de balkonnen wast (en dan dus het paneel). Ik zit er wel mee dat er 1 paneel op het zuiden kan en dan de gevel er tot ~2 uur in de middag voor zit. De zijkant zit echt op West en zal dus in de wintermaanden vrijwel géén zon krijgen. Vraag is dan of het waard is om 2 panelen te plaatsen of maar 1. Ook zie ik dat je 660Wp mag plaatsen in het stopcontact zonder eigen groep in de meterkast. Kan dus 2 panelen van 330Wp los mbv bijvoorbeeld Enphase omvormers aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Santee Kijk in het PV topic in de OP, daar staat iets over opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:53:
Later op de dag zou kunnen, met lager vermogen denk ik niet. Ouder model (2013), die lader is nog niet zo slim.
Als het goed is wel, de standaard voor AC laden kan minimaal op 6A staan. Maar veel "granny chargers" (zeker de oudere) kunnen maar op 1 stand. Veel oudere laadpalen ook.

Met een andere zou je dat wel kunnen instellen. Dat kost wel een paar honderd euro, maar ik neem aan dat dit goedkoper zal zijn dan een aparte accu kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:17
De meteorologische winter loopt van 1 december tot 1 maart. Kijk eens naar de opbrengst in die maanden en je zal zien dat deze toch echt niet veel voorsteld tov gebruik in dezelfde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:00

Wuursj

want worst is al bezet

[...]

Zaken die tegenwerkte.
Wat je zoekt is een apparaatje als de MS1002 plus. Die zet je tussen de warm en koud waterleidingen in en regelt de boel voor je. Dus spoelen met koud, niet te warm water etc.

Nadeel: erg duur maar ze komen wel eens op marktplaats. Daar heb ik de mijne voor een paar tientjes vandaan. Nog niet geinstaleerd want nu zit er een enorme afstand tussen de WP boiler en de wasmachine. Straks komen ze naast elkaar te staan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:04
JeroenH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:41:
Voor een voorjaarsdag in maart helemaal niet gek denk ik zo. Maar is ook duidelijk dat bijna 60% van de zonneenergie eerst het net op gaat, en eerder/later weer uit het net gehaald wordt.

Met wat voor huisaccu had ik op een dag als vandaag die pieken (5000+ watt) en dalen (1000+ watt) kunnen afvlakken? Het lijkt er op dat een 5 kW / 5 kWh accu het vandaag, net niet en net wel had gered:
Maar waarom zou je? Wat is er mis met de energie van het net? Die is in deze omstandigheden ook grotendeels duurzaam en in de toekomst waarschijnlijk meer dan volledig. Efficiëntie van transport in het net zal hoger zijn dan van opslag nog los van de CO2 impact van de opslag zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hTnF9LxGXyz8zpM99Y8FQljc00=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nIj3arNXrt8ds3GARDRAPO0U.jpg?f=user_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hanev001 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:06:
[...]

De meteorologische winter loopt van 1 december tot 1 maart. Kijk eens naar de opbrengst in die maanden en je zal zien dat deze toch echt niet veel voorsteld tov gebruik in dezelfde periode.
Natuurlijk even verwerkt. Verbruik aan verwarming in die periode was 750 kWh. Opbrengst van 1 december tot 1 maart was 415 kWh. Valt niet tegen, toch?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 15:10

B2

wa' seggie?

Heb eens even zitten meten. We hebben op een dag als vandaag 0.4m3 gas verbruikt voor de keukenkraan. Laat daar de avond afwas nog een keer bijkomen en we zitten op ongeveer 0.6m3.

Heeft het dan zin om een close in boiler aan te schaffen voor de keukenkraan? Nadeel van een boiler is dat deze het water continue op de ingestelde temperatuur zal houden, en dus op die manier energie verbruikt. Weegt dit stroomverbruik af tegen het gas verbruik? Ik heb nu nog 'goedkoop' gas a 0,80 Euro, en vanaf mei voor 1,25 Euro.
Aanschaf prijs van zo'n ding is tussen de 150 en 200 euro als ik het zo bekijk, bijvoorbeeld een Siebel Elton (Geen idee overigens of dit dan is wat ik moet hebben, maar de prijzen lopen niet erg uit een voor de verschillende modellen.

We gebruiken de warm water kraan op het moment alleen voor afwassen e.d.

Een doorstroomverwarmer valt (volgens mij) af omdat ik maar 3500W ter beschikking heb op die plek. Als ik dat mis heb, laat het vooral weten :)

[ Voor 3% gewijzigd door B2 op 10-03-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:59
B2 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:24:
Heb eens even zitten meten. We hebben op een dag als vandaag 0.4m3 gas verbruikt voor de keukenkraan. Laat daar de avond afwas nog een keer bijkomen en we zitten op ongeveer 0.6m3.

Heeft het dan zin om een close in boiler aan te schaffen voor de keukenkraan? Nadeel van een boiler is dat deze het water continue op de ingestelde temperatuur zal houden, en dus op die manier energie verbruikt. Weegt dit stroomverbruik af tegen het gas verbruik? Ik heb nu nog 'goedkoop' gas a 0,80 Euro, en vanaf mei voor 1,25 Euro.
Aanschaf prijs van zo'n ding is tussen de 150 en 200 euro als ik het zo bekijk, bijvoorbeeld een Siebel Elton (Geen idee overigens of dit dan is wat ik moet hebben, maar de prijzen lopen niet erg uit een voor de verschillende modellen.

Een doorstroomverwarmer valt (volgens mij) af omdat ik maar 3500W ter beschikking heb op die plek. Als ik dat mis heb, laat het vooral weten :)
Doorstroomverwarmer. Voordeel: geen stilstandsverlies. Nadeel: zwaardere netbelasting
Close-in boiler: Voordeel: kun je op een laag vermogen laten opwarmen (overdag pak je je PV-opbrengst). Nadeel: enig stilstandsverlies, en beperkte hoeveelheid.

Met oog op de energietransitie en eigen verbruik maximaliseren zou ik de close-in boiler nemen met ecostand. Heb je tekort, zet je voor die keer de waterkoker erbij aan. Als je manier van gebruiken regelmatig is, dan zou je zelfs nog een veel kleinere kunnen nemen: 15 liter is best veel, zeker aangezien je bijna altijd koud bijmengt. Je moet kijken wat je normaal maximaal in één keer tapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@B2 Heb je dan een lange aanvoerleiding van CVketel naar de keuken? zo ja, idd een closein boiler of quooker nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

BarryH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:40:
@B2 Heb je dan een lange aanvoerleiding van CVketel naar de keuken? zo ja, idd een closein boiler of quooker nemen.
Nee, de keukenkraan zit echt vrij dicht op de CV Ketel.
Quooker is niet echt iets wat ik overweeg, aanschafprijs te hoog en ik heb niet echt het idee dat we dat veel zullen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Wij hebben hier een close-in boiler op een timer staan. Staat kort even aan, verbruik is 15 min, 1200W. dus ~0.4kWh per dag * 30c = 12cent.
Tegen een euro voor een kuub gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

_Apache_ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Wij hebben hier een close-in boiler op een timer staan. Staat kort even aan, verbruik is 15 min, 1200W. dus ~0.4kWh per dag * 30c = 12cent.
Tegen een euro voor een kuub gas.
Klinkt goed, die timer kan ik ook makkelijk laten afhandelen door Home Assistant. Hoeveel liter hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

B2 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:50:
[...]

Klinkt goed, die timer kan ik ook makkelijk laten afhandelen door Home Assistant. Hoeveel liter hebben jullie?
Weet ik niet zeker, maar schat zo 5 L.
De boiler zat al in de keuken toen we het huis kochten. We hebben er alleen een timer opgezet.
En zit weggestopt in een nauw hoekje, dus kan niet zomaar zien wat voor type het is.

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 10-03-2022 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:40

martijn v o

Certified by Enphase.

1 m3 gas is met warmwater 8kwh.
Als je dat met elektra doet is dat 2,40 euro.

Dus niet 1m3 gas met 0,4kwh vergelijken, dat is niet gelijkwaardig.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

martijn v o schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:54:
laat de gasprijs nu boven de 2.40 gestegen zijn

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

martijn v o schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 17:54:

Dus niet 1m3 gas met 0,4kwh vergelijken, dat is niet gelijkwaardig.
1 m³ NL-gas was met warmwater 8 kWh, nu met de nieuwere toestellen is dit ca. 9 kWh.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:25

Ethirty

Who...me?

Ik heb nu nog 'goedkoop' gas a 0,80 Euro, en vanaf mei voor 1,25 Euro.
Hoe doe je dat? Gasprijs van oktober zat bij ons al boven de 1,60 en marktprijs is nu nog vele malen hoger :?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari

0,6 m3 dat wordt een flinke plens water. Red je dat met een klein boilertje.

[ Voor 7% gewijzigd door Surfari op 10-03-2022 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:52
Ethirty schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:47:
[...]

Hoe doe je dat? Gasprijs van oktober zat bij ons al boven de 1,60 en marktprijs is nu nog vele malen hoger :?
Ik gok met 1 van de inkoopacties van de zomer vorig jaar. Ik heb me ook 30 september aangemeld bij de Consumentenbond/ Greenchoice 3 jaars actie en betaal tot februari 2025 een laag bedrag (nu 89 cent per M3, afhankelijk van de stijging energie belasting loopt dat nog iets op). Het voordeel van die actie was dat ze hem al in de zomer aanboden, en je eind september kon zien dat de prijzen stegen , zodat je precies op tijd nog kon accepteren (volgens mij sloten ze de actie op 2 oktober o.i.d.). Stroom is zelfs 16 om 18 cent door de extra belasting verlaging. Maar ik wek ongeveer evenveel op als ik verbruik dus daar heb ik niet echt voordeel aan.

Dat is tegelijkertijd een voorbeeld waarom die algemene compensatie zo krom is. Ik heb hem helemaal niet nodig want heb nog geen last van energie prijsstijging. Als ze gewoon tarieven boven X hadden gecapt, zoals Frankrijk, is het net zo duur voor de overheid, maar komt het ten goede aan diegene die een nieuw contract moesten afsluiten. En volgens het AD krijg ik vanaf 1 juli waarschijnlijk nog lagere tarieven...

Nu ga ik het geld wat ik overhou maar stoppen in warmtepomp, en extra PV panelen, dan voelt het nog enigszins goed besteed aan duurzaamheid.

[ Voor 7% gewijzigd door jurjen_g op 10-03-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:57
Zou een hotfill boiler een oplossing kunnen zijn. Klein vermogen, minder stilstandverlies dan grote close in boiler. Niet wachten op warm water wat ook water bespaard.
Ik heb hem ook. Nu nog zonder schakelklok, maar die komt er zeker op.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gerardus1956 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:19:
Zou een hotfill boiler een oplossing kunnen zijn. Klein vermogen, minder stilstandverlies dan grote close in boiler. Niet wachten op warm water wat ook water bespaard.
Ik heb hem ook. Nu nog zonder schakelklok, maar die komt er zeker op.
Als je warme water zo snel in je keuken is dat hotfill niet gewoon alleen maar verlies heeft, waarom zou je dan een boiler plaatsen?

edit: ohw wacht ik begrijp beetje het zelfde als een quooker op de warmwaterleiding. :)

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 10-03-2022 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
Als je de ruimte hebt kun je de boiler nog extra na-isoleren om het stilstandsverlies te beperken: Gerco-M in "Quooker en boilers stroombesparing"
Boiler achter een tijdschakelaar zetten heb ik al eens getest en maakte bij mijn 5L boiler geen verschil: ThinkPad in "Serieus elektriciteit besparen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
Dat lijkt leuk. Maar zoom eens wat verder in? Oftewel: Hoe ziet het plaatje eruit als je oktober (met nauwelijks warmtevraag en nog een redelijke PV-opbrengst) en de afgelopen twee weken (met hoge PV-opbrengst en wederom nauwelijks warmtevraag) weglaat?
Dan zul je zien dat je in de maanden november t/m februari een flink tekort aan stroom had.

Mijn situatie (met op jaarbasis 2x zoveel opwek als verbruik):
Oktober: WP 74 kWh, rest huis 275 kWh. PV-opbrengst 637 kWh. Stroom over dus.
November: WP 237 kWh, rest huis 313 kWh. PV 315 kWh. Precies genoeg PV voor de rest van het huis, maar niks meer over voor de WP.
December: WP 356 kWh, rest huis 328 kWh. PV 189 kWh. Lang niet genoeg PV voor het huis, laat staan dat er nog iets voor de WP over blijft.
Januari: WP 355 kWh, rest huis 330 kWh. PV 211 kWh. Weer tekort en zeker niks meer over voor de WP.
Februari: WP 249 kWh, rest huis 264 kWh. PV. 496 kWh. Bijna genoeg om ook de WP van stroom te voorzien.
Maart: Flink PV overschot.

Conclusie: Van november t/m januari heb ik flink PV tekort (op maandbasis). Februari is een grensgeval. In de maanden daarbuiten is er stroom zat (maar hoeft de WP niet veel meer te doen dan wat SWW maken).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Andrehj schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:58:
[...]

Dat lijkt leuk. Maar zoom eens wat verder in? Oftewel: Hoe ziet het plaatje eruit als je oktober (met nauwelijks warmtevraag en nog een redelijke PV-opbrengst) en de afgelopen twee weken (met hoge PV-opbrengst en wederom nauwelijks warmtevraag) weglaat?
Dan zul je zien dat je in de maanden november t/m februari een flink tekort aan stroom had.

Mijn situatie (met op jaarbasis 2x zoveel opwek als verbruik):
Oktober: WP 74 kWh, rest huis 275 kWh. PV-opbrengst 637 kWh. Stroom over dus.
November: WP 237 kWh, rest huis 313 kWh. PV 315 kWh. Precies genoeg PV voor de rest van het huis, maar niks meer over voor de WP.
December: WP 356 kWh, rest huis 328 kWh. PV 189 kWh. Lang niet genoeg PV voor het huis, laat staan dat er nog iets voor de WP over blijft.
Januari: WP 355 kWh, rest huis 330 kWh. PV 211 kWh. Weer tekort en zeker niks meer over voor de WP.
Februari: WP 249 kWh, rest huis 264 kWh. PV. 496 kWh. Bijna genoeg om ook de WP van stroom te voorzien.
Maart: Flink PV overschot.

Conclusie: Van november t/m januari heb ik flink PV tekort (op maandbasis). Februari is een grensgeval. In de maanden daarbuiten is er stroom zat (maar hoeft de WP niet veel meer te doen dan wat SWW maken).
Stroomtekort wel, maar flink?
ericplan in "De Duurzame Kroeg deel 4"
Maar verder is het wel duidelijk hoor. Wanneer het salderen uiteindelijk verdwijnt zal ik meer moeten betalen. Voorlopig is die wetgeving weer uitgesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 10-03-2022 21:15 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
Je vergelijkt in de post het verbruik van je verwarming (WP?) met de opbrengst van je PV. Maar de rest van je huis zal ook nog stroom verbruiken toch?
Als ik alleen WP met PV van 1-12 tot 1-3 vergelijk kom ik ook maar 65 kWh tekort. Maar dat slaat nergens op, want de rest van het huis verbruikte in die periode ook nog eens 922 kWh, waardoor het totale tekort aan PV-stroom toch echt 987 kWh was. Dat vind ik wel een flink tekort.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Andrehj schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:14:
[...]

Je vergelijkt in de post het verbruik van je verwarming (WP?) met de opbrengst van je PV. Maar de rest van je huis zal ook nog stroom verbruiken toch?
Als ik alleen WP met PV van 1-12 tot 1-3 vergelijk kom ik ook maar 65 kWh tekort. Maar dat slaat nergens op, want de rest van het huis verbruikte in die periode ook nog eens 922 kWh, waardoor het totale tekort aan PV-stroom toch echt 987 kWh was. Dat vind ik wel een flink tekort.
Het viel me vanochtend op dat die twee getallen vrijwel gelijk waren, dat is alles. Verder betekent het niets natuurlijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:17:
[...]

Het viel me vanochtend op dat die twee getallen vrijwel gelijk waren, dat is alles. Verder betekent het niets natuurlijk.
Hoe woon je eigenlijk en met wat voor temperatuur stoken je eventuele benedenburen ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-05 10:22
Nou, de nachtvorst lijkt hier de komende tijd voorbij - dat betekent dat het gasverbruik ook navenant daalt. En dan hebben we gelukkig een vrij milde winter achter de rug. 2022 is nog lang, maar in 2023 moeten dan toch wel de voorbereidende stappen op een warmtepomp gezet gaan worden. En in mijn geval begint dat met meer PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:02
Gramser schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:55:
Nou, de nachtvorst lijkt hier de komende tijd voorbij - dat betekent dat het gasverbruik ook navenant daalt. En dan hebben we gelukkig een vrij milde winter achter de rug. 2022 is nog lang, maar in 2023 moeten dan toch wel de voorbereidende stappen op een warmtepomp gezet gaan worden. En in mijn geval begint dat met meer PV.
Gezien de discussie is dat niet de juiste voorbereiding. Zolang je nog kunt salderen helpt dat wel, maar als dat niet meer kan zul je in de winter toch stroom moeten inkopen. Ik weet natuurlijk niet hoe je huis geïsoleerd is, maar een goede isolatie en kierdichting lijkt me de beste voorbereiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-05 10:22
Dank voor je zorgen - dat is allemaal al gedaan, en beter gaat het hier niet worden, althans niet zonder ingrijpende verbouwingen en bijkomende kosten. Ik krijg de boel al een paar winters goed warm met een Ta van tussen de 40 en 45 graden. Daarom gaf ik ook aan dat het in mijn geval begint met meer PV - maar "begint" is dan net niet het juiste woord. Het is meer een vervolgstap. Ik vind het ook niet erg om stroom in te kopen, maar als ik dat tot een minimum kan beperken is het mooi meegenomen, zeker als er ooit een EV komt. Nu met 8 panelen op een plat dak speel ik net quitte.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

In het algemeen: voorbereiden op gasloos/ warmtepomp? Afgifte afgifte afgifte.

Als er nu niet is bezuinigd op radiatoren, bijvoorbeeld de enorme jaren '70 units hangen nog, dan kom je met isolatie een heel eind, goed idee.
Maar bij jaren '90/'00 woningen gaat dat niet helpen. Die hebben mini radiatoren en al redelijke isolatie waardoor je met extra isolatie nog niet op warmtepompvriendelijke temperaturen komt. Dan kan je je euro's en de zaterdagen beter inzetten op het vervangen van radiatoren door T33 units of beter nog, vloer/wand/plafondverwarming.
Van Ta 45 naar Ta 35 scheelt je ongeveer 20%-30% stroom, vaak meer dan dat er met isolatie te winnen is.
Bijpassend grafiekje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJaofbc0EFk4dNhsqqwiQkJSgis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BaO3YJs3XSpVZyVY2GjMIfba.png?f=fotoalbum_large
PV is hoe dan ook geen factor in gasloos worden. Warmtepompen draaien vooral op offshore wind, nauwelijks op zonne-energie :)

@Gramser als je volgend jaar een warmtepomp wil, moet je vandaag in de rij gaan staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 11-03-2022 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

joezzt schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:26:
[...]

Hoe woon je eigenlijk en met wat voor temperatuur stoken je eventuele benedenburen ?
Appartement op bovenste verdieping, circa 90 m2. Bouwjaar 1988. Vloertemperatuur zit dankzij benedenburen altijd rond de 19°C. Alles HR++glas, extra dakisolatie en groen dak.
Gramser schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:55:
Men ziet wel eens over het hoofd dat het verduurzamen van je woning een langdurig proces is. Meer duurzaam gedrag kan wel per direct. Trui aan en thermostaat graadje lager. Terrasverwarming afschaffen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:30
deejeebv schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:03:
[...]

Gezien de discussie is dat niet de juiste voorbereiding. Zolang je nog kunt salderen helpt dat wel, maar als dat niet meer kan zul je in de winter toch stroom moeten inkopen. Ik weet natuurlijk niet hoe je huis geïsoleerd is, maar een goede isolatie en kierdichting lijkt me de beste voorbereiding.
Zoals het nu lijkt wordt de salderingsregeling afgebouwd vanaf 2024. En dan met 9% per jaar en per 2032 (oorspronkelijke plan+1 jaar vertraging) 0% saldering.
Maar dat is allemaal niet definitief en kan dus nog best veranderen. Een significant snellere afbouw verwacht ik in ieder geval niet en dus kun je denk ik nog heel wat jaren (gedeeltelijk) salderen.
Er wordt gezegd dat er in het 2de kwartaal van dit jaar mee duidelijkheid zou komen. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Proton_ schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:18:
In het algemeen: voorbereiden op gasloos/ warmtepomp? Afgifte afgifte afgifte.

Als er nu niet is bezuinigd op radiatoren, bijvoorbeeld de enorme jaren '70 units hangen nog, dan kom je met isolatie een heel eind, goed idee.
Maar bij jaren '90/'00 woningen gaat dat niet helpen. Die hebben mini radiatoren en al redelijke isolatie waardoor je met extra isolatie nog niet op warmtepompvriendelijke temperaturen komt. Dan kan je je euro's en de zaterdagen beter inzetten op het vervangen van radiatoren door T33 units of beter nog, vloer/wand/plafondverwarming.
Van Ta 45 naar Ta 25 scheelt je ongeveer 20%-30% stroom, vaak meer dan dat er met isolatie te winnen is.

PV is hoe dan ook geen factor in gasloos worden. Warmtepompen draaien vooral op offshore wind, nauwelijks op zonne-energie :)

@Gramser als je volgend jaar een warmtepomp wil, moet je vandaag in de rij gaan staan.
nog een tip in de jaren 90 waren de kamers doorgaans niet van vergelijkbare grote en de radiatoren dus ook niet. je kan soms nog een beetje schuiven met radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Om mijn warmtepomp wat slimmer aan te sturen (icm zonneboiler) ben ik op zoek naar een thermostaat met
1/ kleine hysterese (huidige celcia 20 :+- 0,2, liefst 0,1)
2/ fijnmazig klokprogramma (nu maar 5-6 temperaturen, liefst 10-15, zodat ik in stapjes van 0,1 graad van 18,5 naar 20 kan)
3/ in kleine stapjes instelbaar (nu 0,2 graad, liefst 0,1)
4/ Opentherm (dat heeft mn warmtepomp (ELGA) nodig, hoewel die alleen Truimte, Tgewenst en warmtevraag aan/uit gebruikt.

Wie heeft een suggestie

[ Voor 13% gewijzigd door BarryH op 11-03-2022 09:39 ]

Pagina: 1 ... 54 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.