Wat overdenking over een huisaccu.
Onderstaande grafiektoont ons elektriciteisverbruik/-opwek gisteren (09-03) van 06:00 tot 18:00. Een mooie zonnige dag in maart, ik thuis aan het werk, mijn vrouw vrij en thuis, en de kinderen 's middags thuis. Dat ziet er in DSMR reader zo uit:
De kleine piekjes hier en daar zijn de waterkoker en Senseo.
Over deze 12 uur zien de cijfers er als volgt uit:
Verbruik uit het net: 4,4 kWh
Teruggeleverd aan het net: 5,9 kWh
PV-productie: 10,2 kWh
"Echt" verbruik: 8,7 kWh
Percentage PV direct verbruikt: 42%
(de rest vd dag, voor 06:00 en na 18:00, is er bij elkaar niet veel verbruikt, ik schat zo'n 1-1,5 kWh)
Voor een voorjaarsdag in maart helemaal niet gek denk ik zo. Maar is ook duidelijk dat bijna 60% van de zonneenergie eerst het net op gaat, en eerder/later weer uit het net gehaald wordt.
Met wat voor huisaccu had ik op een dag als vandaag die pieken (5000+ watt) en dalen (1000+ watt) kunnen afvlakken? Het lijkt er op dat een 5 kW / 5 kWh accu het vandaag, net niet en net wel had gered:
* Bij het koken is er net een korte piek van plm 500 watt boven de 5 kW. De vraag is of het voor dat soort pieken zin heeft een accu met een steviger omvormer (7,5 of 10 kW te plaatsen). Denk het niet.
* 5 kWh lijkt net genoeg voor een dag als gisteren. Om het zeker te weten zou alle data per minuut moeten integreren, en kijken of 5 kWh genoeg is, maar zo op het oog had het net gekund. Geen idee hoe nodig een grotere opslagcapaciteit nodig is in andere jaargetijden. Zal wel tegen de wet van de afnemende meeropbrengsten aanlopen, denk ik zo.
Gedurende deze 12 uur had het verbruik op 0 watt had kunnen worden gehouden, of zelfs een stabiel vermogen van 125 watt had kunnen terugleveren aan het net. Dat klinkt als iets waar de netbeheerders een stuk blijer mee zijn dan grote fluctuaties van in totaal ruim 6000 watt, die gemiddeld nog zullen samenvallen met dezelfde fluctuaties van andere huishoudens in wijk / in de stad / in heel Nederland.
Maak zo'n accu slim, en hij kan nog spelen met afnemen/terugleveren om af te nemen als de stroomprijzen het laagst zijn.
Ik zie het op termijn echt wel zitten allemaal. Nu voor mezelf bepalen wanneer de prijsdaling kruist met mijn toenemende wens dit te doen, en dan een keer de knoop doorhakken