Ik zou ook wel nieuwsgierig zijn wat een dergelijke lage Ta zou doen hier, als de warmtepomp gewoon lekker lang kon draaien. Met mijn ketel en mengverdeler op de vloerverwarming is dat lastig simuleren. En ik weet ook wel dat ik geen zon nodig heb om gasloos te gaan. Wel stroom. PV is "slechts" de rekening compenseren, maar laten we niet Roomser dan de Paus zijn: die rekening doet er natuurlijk wel degelijk toe. Aanschaf, verbruik, maar onderaan de streep kijken we pas goed. En ik ga wel in de rij staan hoor. Geen probleem mee.Proton_ schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:18:
In het algemeen: voorbereiden op gasloos/ warmtepomp? Afgifte afgifte afgifte.
Als er nu niet is bezuinigd op radiatoren, bijvoorbeeld de enorme jaren '70 units hangen nog, dan kom je met isolatie een heel eind, goed idee.
Maar bij jaren '90/'00 woningen gaat dat niet helpen. Die hebben mini radiatoren en al redelijke isolatie waardoor je met extra isolatie nog niet op warmtepompvriendelijke temperaturen komt. Dan kan je je euro's en de zaterdagen beter inzetten op het vervangen van radiatoren door T33 units of beter nog, vloer/wand/plafondverwarming.
Van Ta 45 naar Ta 25 scheelt je ongeveer 20%-30% stroom, vaak meer dan dat er met isolatie te winnen is.
PV is hoe dan ook geen factor in gasloos worden. Warmtepompen draaien vooral op offshore wind, nauwelijks op zonne-energie
@Gramser als je volgend jaar een warmtepomp wil, moet je vandaag in de rij gaan staan.
@ericplan inderdaad, een langdurig proces. Ik woon in een jaren 30 woning waar tot 4-5 jaar geleden nauwelijks iets aan was veranderd. Ik heb er vloerisolatie, dakisolatie, nieuwe kozijnen, HR++glas in gestopt, vloerverwarming geplaatst en in dat proces ook de boel voorbereid op fysieke plaatsing van een warmtepomp. De oplettende lezer zal zien dat er nog geen spouwisolatie is aangebracht: dat klopt. Dat komt misschien nog maar dan moet ik waarschijnlijk eerst troep uit de spouw halen, om niet te spreken over de cementbaarden.
Een warmtepomp hoeft daar niet op te wachten.
En de bangmakerij (bij gebrek aan een beter woord) mag best wat minder, wat mij betreft. Waarschuwen is goed, jezelf goed informeren is superbelangrijk maar aan het eind van de dag betreft het ook gewoon een verwarmingssysteem waarbij er voldoende afgiftemogelijkheid en isolatie aanwezig moet zijn wil je niet voor de kraaien stoken. En als je dat bewust naar je eigen mogelijkheden hebt aangepakt, kun je de sprong gaan wagen. Ik ben daar bijna, nu.