De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.386 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:14
Proton_ schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:18:
In het algemeen: voorbereiden op gasloos/ warmtepomp? Afgifte afgifte afgifte.

Als er nu niet is bezuinigd op radiatoren, bijvoorbeeld de enorme jaren '70 units hangen nog, dan kom je met isolatie een heel eind, goed idee.
Maar bij jaren '90/'00 woningen gaat dat niet helpen. Die hebben mini radiatoren en al redelijke isolatie waardoor je met extra isolatie nog niet op warmtepompvriendelijke temperaturen komt. Dan kan je je euro's en de zaterdagen beter inzetten op het vervangen van radiatoren door T33 units of beter nog, vloer/wand/plafondverwarming.
Van Ta 45 naar Ta 25 scheelt je ongeveer 20%-30% stroom, vaak meer dan dat er met isolatie te winnen is.

PV is hoe dan ook geen factor in gasloos worden. Warmtepompen draaien vooral op offshore wind, nauwelijks op zonne-energie :)

@Gramser als je volgend jaar een warmtepomp wil, moet je vandaag in de rij gaan staan.
Ik zou ook wel nieuwsgierig zijn wat een dergelijke lage Ta zou doen hier, als de warmtepomp gewoon lekker lang kon draaien. Met mijn ketel en mengverdeler op de vloerverwarming is dat lastig simuleren. En ik weet ook wel dat ik geen zon nodig heb om gasloos te gaan. Wel stroom. PV is "slechts" de rekening compenseren, maar laten we niet Roomser dan de Paus zijn: die rekening doet er natuurlijk wel degelijk toe. Aanschaf, verbruik, maar onderaan de streep kijken we pas goed. En ik ga wel in de rij staan hoor. Geen probleem mee.

@ericplan inderdaad, een langdurig proces. Ik woon in een jaren 30 woning waar tot 4-5 jaar geleden nauwelijks iets aan was veranderd. Ik heb er vloerisolatie, dakisolatie, nieuwe kozijnen, HR++glas in gestopt, vloerverwarming geplaatst en in dat proces ook de boel voorbereid op fysieke plaatsing van een warmtepomp. De oplettende lezer zal zien dat er nog geen spouwisolatie is aangebracht: dat klopt. Dat komt misschien nog maar dan moet ik waarschijnlijk eerst troep uit de spouw halen, om niet te spreken over de cementbaarden.

Een warmtepomp hoeft daar niet op te wachten.

En de bangmakerij (bij gebrek aan een beter woord) mag best wat minder, wat mij betreft. Waarschuwen is goed, jezelf goed informeren is superbelangrijk maar aan het eind van de dag betreft het ook gewoon een verwarmingssysteem waarbij er voldoende afgiftemogelijkheid en isolatie aanwezig moet zijn wil je niet voor de kraaien stoken. En als je dat bewust naar je eigen mogelijkheden hebt aangepakt, kun je de sprong gaan wagen. Ik ben daar bijna, nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Andrehj schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:14:
[...]

Je vergelijkt in de post het verbruik van je verwarming (WP?) met de opbrengst van je PV. Maar de rest van je huis zal ook nog stroom verbruiken toch?
Als ik alleen WP met PV van 1-12 tot 1-3 vergelijk kom ik ook maar 65 kWh tekort. Maar dat slaat nergens op, want de rest van het huis verbruikte in die periode ook nog eens 922 kWh, waardoor het totale tekort aan PV-stroom toch echt 987 kWh was. Dat vind ik wel een flink tekort.
Hangt natuurlijk allemaal af van het individuele verbruiksprofiel, balans tussen productie, opslag en verbruik.
Ter info mijn cijfers tussen 01-12-2021 00:00 en 01-03-2022 00:00 (all in):
Verbruik: 475 kWh
Productie: 409 kWh
Direct verbruik: 133 kWh
Netinjectie: 48 kWh
Accu-injectie: 228 kWh

Graaddagen (ref. 16.5°C): dec 340 - jan 375 - feb 277.

Netafname in deze periode : 204 kWh. Wat ik, met een monofase installatie, een eerder redelijk verwaarloosbaar tekort vind.
En op een paar kWh na (correctie balansafname en injectie) zal daar tot 1-10-2022 (meterafrekening) geen netafname meer bijkomen en alleen nog maar massale injectie. Sinds 10-02-2022 immers 100% zelfvoorzienend en net (op injectie na) niet meer nodig.
Sinds 2021 is er op de installatie ook geen saldering meer.

Gezien de energieproblematiek van de laatste maanden (toch wat ik erover lees) lijkt me dat geen reden tot klagen. Er is ook geen gas noch stookolie aanwezig in de woning.

Betreft een open bebouwing uit de jaren negentig van vorige eeuw, sinds 2011 in voortdurende renovatie en aanpassingen. Alleen gelijkvloers zonder kelder en onbewoonde zolder waardoor isolatie op zoldervloer (26 cm rotswol, muren 14 cm PIR) . Alleen de leefruimte (83 m²) wordt op temperatuur gehouden (18-21°C, ), de badkamer alleen tijdens gebruik en de overige ruimten worden niet verwarmd). De kop van de leefruimte heeft noord geen raamopeningen maar bestaat richting 0-Z en W volledig uit driedubbel glas met een U-waarde van 0.6 (de overige ramen hebben dubbel glas met een U-waarde van 0.8).
Kozijnen dubbel glas in hout en kozijnen driedubbel glas in geïsoleerde alu profielen.

Gezien groot deel van warmte in leefruimte wordt opgewekt door rechtstreekse zonne-instraling geen vloerverwarming maar ZLT Jaga DBE convectoren met aanvoertemperatuur tussen 27 en 35°C.

Iedere kWh die je niet nodig hebt moet je niet opwekken, niet opslaan en al zeker niet van het net betrekken.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 11-03-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Gramser Volgens mij valt effect lagere Ta best te beredeneren:

- wat is je Ta verloop over 24 uur (nu stook je op Ta = 45, maar je stookt niet 24 uur lang, dus de Ta is ook een aantal uren Ta=20 ofzo
- je VVW heeft ws. al geen Ta=45 maar b.v. 35
- radiatoren? -> gebruik je die? zo ja wat is Ta verloop en rule-of thumb: halvering (Ta - Truimte) -> nog maar 40% van de warmteafgifte
begint wel met netjes loggen (5min waarden) van de Ta op je VVW en je radiatoren, en wachten op een goede vorstdag.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
BarryH schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:00:
@Gramser Volgens mij valt effect lagere Ta best te beredeneren:

- wat is je Ta verloop over 24 uur (nu stook je op Ta = 45, maar je stookt niet 24 uur lang, dus de Ta is ook een aantal uren Ta=20 ofzo
- je VVW heeft ws. al geen Ta=45 maar b.v. 35
- radiatoren? -> gebruik je die? zo ja wat is Ta verloop en rule-of thumb: halvering (Ta - Truimte) -> nog maar 40% van de warmteafgifte
begint wel met netjes loggen (5min waarden) van de Ta op je VVW en je radiatoren, en wachten op een goede vorstdag.
Vloerverwarming is idd lager dan de Ta vanuit de ketel, want mengverdeler. Ik heb nog één handdoekradiator die effectief meedraait op die 40-45 graden vanuit de ketel. Voor de rest geen radiatoren. En stoken doen we nu zeker niet 24/7, een en ander is ook erg afhankelijk vanuit de instraling van de zon. Ik kijk vooral op de waarden vanuit de P1-meter om te zien wat het verwarmen doet. Op dagen als de laatste week is een paar uur verwarmen in de ochtend genoeg om het de rest van de dag op temperatuur te houden. Ik pas ook geen nachtverlaging toe.

Jouw beredenering is heel interessant, en vereist wat meet- en rekenwerk. Nu zitten we hierop GoT dus mag je zeker iets op dat vlak verwachten. Echter, vanuit de doorsnee Hollander gerekend, is dat nou net iets wat je volgens mij niet aan die doorsne Hollander wil voorschotelen. "Gatver, huiswerk, ingewikkeld, laat maar, ik zie wel". Daarom ben ik zo'n fan van een simpele beredenering als de koevlaasmethode voor het berekenen van wat voor warmtepomp je nu eigenlijk nodig hebt. Niet dat dat alles oplost, maar men kan het goed volgen en het biedt een soort perspectief: "als dit nu je gasverbruik is, kijk wat het wordt als je binnen je mogelijkheden je isolatie hebt gedaan, pas die formule toe en je weet wat je ongeveer nodig hebt". Natuurlijk, de details blijven dan nog steeds van belang, en daarover kunnen ze zich verder gaan buigen.

Portée: huis- en rekenwerk schrikt af, KISS biedt uitzicht. Ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Gramser Nog een simpelere variant: zet slimme meter logging op (b.v. gewoon aanmelden bij umeter.nl). Dan heb je uurwaarden gasverbruik, met behoud van historie.
Of gebruik een smartplug om het stroomverbruik van je ketel te loggen.
Dan zie je wel welk% van de tijd je ketel aanstaat bij deze Ta.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BarryH is zelfbouw/home automation een optie als thermostaat?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:17
Gramser schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Vloerverwarming is idd lager dan de Ta vanuit de ketel, want mengverdeler. Ik heb nog één handdoekradiator die effectief meedraait op die 40-45 graden vanuit de ketel. Voor de rest geen radiatoren. En stoken doen we nu zeker niet 24/7, een en ander is ook erg afhankelijk vanuit de instraling van de zon. Ik kijk vooral op de waarden vanuit de P1-meter om te zien wat het verwarmen doet. Op dagen als de laatste week is een paar uur verwarmen in de ochtend genoeg om het de rest van de dag op temperatuur te houden. Ik pas ook geen nachtverlaging toe.

Jouw beredenering is heel interessant, en vereist wat meet- en rekenwerk. Nu zitten we hierop GoT dus mag je zeker iets op dat vlak verwachten. Echter, vanuit de doorsnee Hollander gerekend, is dat nou net iets wat je volgens mij niet aan die doorsne Hollander wil voorschotelen. "Gatver, huiswerk, ingewikkeld, laat maar, ik zie wel". Daarom ben ik zo'n fan van een simpele beredenering als de koevlaasmethode voor het berekenen van wat voor warmtepomp je nu eigenlijk nodig hebt. Niet dat dat alles oplost, maar men kan het goed volgen en het biedt een soort perspectief: "als dit nu je gasverbruik is, kijk wat het wordt als je binnen je mogelijkheden je isolatie hebt gedaan, pas die formule toe en je weet wat je ongeveer nodig hebt". Natuurlijk, de details blijven dan nog steeds van belang, en daarover kunnen ze zich verder gaan buigen.

Portée: huis- en rekenwerk schrikt af, KISS biedt uitzicht. Ofzo :+
Ik sluit me aan bij het idee dat werken aan je lagetemperatuurafgifte een goede weg is.
X. Bouwkundig ben je klaar als ik het zo mag zien.
X. Je wilt nog tijd/geld investeren voordat de wp komt.
X en daarmee bedoel je niet een dikkere trui kopen.
De lagetemperatuurafgifte gaat niet over minder vermogen, maar het gaat er om dat je warmtepomp straks efficiënter werkt.
Je kunt de boel prima warm houden met 45 Gr aanvoer? Van alle gangbare types radiatoren zijn vermogensafgiftegrafieken en tabellen te vinden; zoek hierin per radiator op wat hij afgeeft bij die 45 Gr. Als je de radiator vervangt door ltv(of een grotere/dikkere radiator) die bij bijv. 35 Gr dit vermogen afgeeft dan ben je een eind. Hou er rekening mee dat er ook barre winters kunnen komen, dus overdimensioneren.
Natuurlijk kan je Ta dan omhoog maar je warmtepomp is juist in die barre winter flink aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Proton_ Nee, dat durf ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
BarryH schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:37:
@Gramser Nog een simpelere variant: zet slimme meter logging op (b.v. gewoon aanmelden bij umeter.nl). Dan heb je uurwaarden gasverbruik, met behoud van historie.
Of gebruik een smartplug om het stroomverbruik van je ketel te loggen.
Dan zie je wel welk% van de tijd je ketel aanstaat bij deze Ta.
Heb ik allemaal hoor :). Mindergas.nl, plus uitlezen van de slimme meter en apparaten (w.o. ketel) via HomeWizard Energy. Ik heb wel een idee wat er grosso modo gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Surfari schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:47:
[...]

Ik sluit me aan bij het idee dat werken aan je lagetemperatuurafgifte een goede weg is.
X. Bouwkundig ben je klaar als ik het zo mag zien.
X. Je wilt nog tijd/geld investeren voordat de wp komt.
X en daarmee bedoel je niet een dikkere trui kopen.
De lagetemperatuurafgifte gaat niet over minder vermogen, maar het gaat er om dat je warmtepomp straks efficiënter werkt.
Je kunt de boel prima warm houden met 45 Gr aanvoer? Van alle gangbare types radiatoren zijn vermogensafgiftegrafieken en tabellen te vinden; zoek hierin per radiator op wat hij afgeeft bij die 45 Gr. Als je de radiator vervangt door ltv(of een grotere/dikkere radiator) die bij bijv. 35 Gr dit vermogen afgeeft dan ben je een eind. Hou er rekening mee dat er ook barre winters kunnen komen, dus overdimensioneren.
Natuurlijk kan je Ta dan omhoog maar je warmtepomp is juist in die barre winter flink aan het werk.
Zeker, overdimensioneren van die radiator is ook nog een optie. Evenals overdimensioneren van de WP, mits die ver genoeg terug kan moduleren. Ik ben overigens ook niet wars van een elektrisch kacheltje (echt waar), gebruik ik nu af en toe ook op de studeerkamer. Een IR paneel, of misschien een monoblock airco waar ik laatst over las, kan ook. Maar de basis met een WP moet dan wel goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Nu ja, wat weerhoudt je dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:17
Gramser schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:53:
[...]

Maar de basis met een WP moet dan wel goed zijn.
Daarom; zo laag mogelijke Ta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:20
Gramser schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:45:
[...]

Ik zou ook wel nieuwsgierig zijn wat een dergelijke lage Ta zou doen hier, als de warmtepomp gewoon lekker lang kon draaien. Met mijn ketel en mengverdeler op de vloerverwarming is dat lastig simuleren. En ik weet ook wel dat ik geen zon nodig heb om gasloos te gaan. Wel stroom. PV is "slechts" de rekening compenseren, maar laten we niet Roomser dan de Paus zijn: die rekening doet er natuurlijk wel degelijk toe. Aanschaf, verbruik, maar onderaan de streep kijken we pas goed. En ik ga wel in de rij staan hoor. Geen probleem mee.

@ericplan inderdaad, een langdurig proces. Ik woon in een jaren 30 woning waar tot 4-5 jaar geleden nauwelijks iets aan was veranderd. Ik heb er vloerisolatie, dakisolatie, nieuwe kozijnen, HR++glas in gestopt, vloerverwarming geplaatst en in dat proces ook de boel voorbereid op fysieke plaatsing van een warmtepomp. De oplettende lezer zal zien dat er nog geen spouwisolatie is aangebracht: dat klopt. Dat komt misschien nog maar dan moet ik waarschijnlijk eerst troep uit de spouw halen, om niet te spreken over de cementbaarden.

Een warmtepomp hoeft daar niet op te wachten.

En de bangmakerij (bij gebrek aan een beter woord) mag best wat minder, wat mij betreft. Waarschuwen is goed, jezelf goed informeren is superbelangrijk maar aan het eind van de dag betreft het ook gewoon een verwarmingssysteem waarbij er voldoende afgiftemogelijkheid en isolatie aanwezig moet zijn wil je niet voor de kraaien stoken. En als je dat bewust naar je eigen mogelijkheden hebt aangepakt, kun je de sprong gaan wagen. Ik ben daar bijna, nu.
Wij hebben zonnepanelen gekocht vorig jaar, omdat dat zin had met een warmtepomp. Zonder warmtepomp was ons verbruik daar te laag voor.

Door de warmtepomp, in ons geval airco, kunnen wij over een poosje van het gas af, en door de zonnepanelen kost stroom ons nauwelijks nog wat.

De saldering loopt nog een goede tijd door, maar ook zonder saldering kan je gemak hebben van de zonnepanelen in de koudere maanden. Misschien is de werking daarvan wel afhankelijk van het soort warmtepomp.

In ons geval werkt het goed om vooral overdag de airco aan te zetten, wanneer er de meeste kans is op opbrengst van de zonnepanelen, en de buitentemperatuur hoger is, waardoor de efficientie hoger ligt en het verbruik dus lager.

Gisteren was ons huis behoorlijk kil, en met een verbruik van 1,3kW heeft de airco het hier heerlijk op temperatuur gebracht.

Ik denk dat zonnepanelen altijd goed zijn bij een warmtepomp, je vangt er op z'n minst een stuk mee weg, en de eventuele teruglevering pakt nog wat meer. En misschien worden in de toekomst bijvoorbeeld thuisbatterijen meer rendabel voor gebruik.

Succes met de volgende stap van "van het gas af" :)

Wij hebben trouwens ook 8 zonnepanelen, blij met de opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:51

ap3nr0ts

hoi

Hele snelle vraag: ik heb een huis dat in de woonkamer (1e verdieping) zoveel licht en isolatie heeft, dat het daar altijd wel in de ochtend 19 en tegen 12 uur in de middag 21 graden is. Mijn kantoor op de begane grond gaat dus niet echt in de verwarmingsstand door het thermostaat in de woonkamer.

Ik keek dus al naar elektrische kachels, maar lees nu veel over dat IR-platen (bijvoorbeeld eentje onder mijn bureau precies zouden doen wat ik nu nodig heb zonder de verwarming in de woonkamer onnodig hoog/lang aan te hebben. Klopt dat of zijn er betere alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dit jaar? De financiën. Terugverdientijden zijn leuk maar je moet er wel eerst wat voor neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
duurzaamheidsleninkje via de gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gramser schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:38:
[...]

Dit jaar? De financiën. Terugverdientijden zijn leuk maar je moet er wel eerst wat voor neerleggen.
https://www.svn.nl/duurzaamheidslening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heb al leningen genoeg, eigen geld eerst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@ap3nr0ts IR bureauverwarmer werkt heel goed (in mijn ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gramser schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:48:
Heb al leningen genoeg, eigen geld eerst :+
Dit is een lening die je geld oplevert, dat is het verschil.
probeer het patroon te doorbreken, en iets op te bouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 11-03-2022 11:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:40

ericplan

5180 Wp PV

Deze petitie mag wat mij betreft breed gedeeld en ondertekend worden.

https://verbiedterrasverwarming.petities.nl/

Wij
burgers van Nederland

constateren
Dat we met de allergrootste haast met zijn allen heel veel minder energie moeten gaan gebruiken.
Dat het daarom noodzakelijk is te stoppen met energieverspilling, dat wil zeggen ophouden met zo veel mogelijk vormen van energieverbruik die niet dringend noodzakelijk zijn.
Terrasverwarming, oftewel 'stoken voor de straat' is niet onmisbaar, maar staat daarentegen haaks op zorgvuldig omgaan met en zinnig inzetten van energie.

en verzoeken
Een verbod in te (laten) stellen op terrasverwarming.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@de Peer Ik was ook maar schertsend hoor. Maar wordt in mijn gemeente niet aangeboden. Via die link is er alleen een zakelijke financieringsvorm beschikbaar .

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 11-03-2022 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
ap3nr0ts schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:32:
Hele snelle vraag: ik heb een huis dat in de woonkamer (1e verdieping) zoveel licht en isolatie heeft, dat het daar altijd wel in de ochtend 19 en tegen 12 uur in de middag 21 graden is. Mijn kantoor op de begane grond gaat dus niet echt in de verwarmingsstand door het thermostaat in de woonkamer.

Ik keek dus al naar elektrische kachels, maar lees nu veel over dat IR-platen (bijvoorbeeld eentje onder mijn bureau precies zouden doen wat ik nu nodig heb zonder de verwarming in de woonkamer onnodig hoog/lang aan te hebben. Klopt dat of zijn er betere alternatieven?
Is een airco een idee? Warmtepomp en dus over het algemeen zuiniger in gebruik dan andere verwarmingsopties die niet een warmtepomp zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:51

ap3nr0ts

hoi

BarryH schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:49:
@ap3nr0ts IR bureauverwarmer werkt heel goed (in mijn ervaring)
Heb je een tip? Ik vind alleen van die platen voor bijvoorbeeld tegen de muur. Dat klonk best goed, als het de werking heeft dat ik me niet meer koud voel. :+

@Sjamo Klinkt alleen als overkill voor 1 ruimte? Ik gok dat mijn woonkamer nooit koud gaat worden dus. En alles erboven (trap in woonkamer) gaat automatisch wel een beetje mee. Mijn werkkamer zit alleen op de begane grond, met een raampje op het noorden en een heg ervoor. Hier ga ik tijdens de zomer wel erg van genieten, gok ik, haha. Ik zoek dus iets héél lokaal.

Een airco is misschien eerder slimmer in de woonkamer (heb al mijn dak vol nu met te veel zonnepanelen) om het in de zomer aangenamer te maken, maar ik woon hier pas sinds november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:53
Franciesco schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:26:
Zoals het nu lijkt wordt de salderingsregeling afgebouwd vanaf 2024. En dan met 9% per jaar en per 2032 (oorspronkelijke plan+1 jaar vertraging) 0% saldering.
Maar dat is allemaal niet definitief en kan dus nog best veranderen. Een significant snellere afbouw verwacht ik in ieder geval niet en dus kun je denk ik nog heel wat jaren (gedeeltelijk) salderen.
Reken er maar op dat zodra de salderingsregeling afgeschaft kan worden (en iedere PV-bezitter dus een slimme meter heeft), dat een stuk sneller gaat dan gepland.
Dat is met de huidige terugleververgoedingen ook helemaal geen probleem. Ik ontvang nu bij United Consumers door de week 38 ct en in het weekend 27 cent voor mijn overschot, wat meer dan voldoende is. Dan heb je heel die subsidie niet meer nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nog afgezien dat 40% eigenverbruik bij €0,50/kWh ook al voldoende is om het te verantwoorden. Rare tijden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
ap3nr0ts schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Heb je een tip? Ik vind alleen van die platen voor bijvoorbeeld tegen de muur. Dat klonk best goed, als het de werking heeft dat ik me niet meer koud voel. :+

@Sjamo Klinkt alleen als overkill voor 1 ruimte? Ik gok dat mijn woonkamer nooit koud gaat worden dus. En alles erboven (trap in woonkamer) gaat automatisch wel een beetje mee. Mijn werkkamer zit alleen op de begane grond, met een raampje op het noorden en een heg ervoor. Hier ga ik tijdens de zomer wel erg van genieten, gok ik, haha. Ik zoek dus iets héél lokaal.

Een airco is misschien eerder slimmer in de woonkamer (heb al mijn dak vol nu met te veel zonnepanelen) om het in de zomer aangenamer te maken, maar ik woon hier pas sinds november.
Bureauverwarmer bij bol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
ap3nr0ts schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:32:

Hier hetzelfde gehad, heerlijk zuid zonnetje binnen maar de rest van het huis koud. Ik zou niet aan symptoombestrijding doen, maar de oorzaak aanpakken. Thermostaatkranen op de radiatoren monteren en de centrale thermostaat “afschaffen” en naar weersafhankelijke regeling gaan, even op google zoeken. Dan ben je gelijk beter voorbereid op de aanschaf van een warmtepomp.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:40:
[...]

Reken er maar op dat zodra de salderingsregeling afgeschaft kan worden (en iedere PV-bezitter dus een slimme meter heeft), dat een stuk sneller gaat dan gepland.
Dat is met de huidige terugleververgoedingen ook helemaal geen probleem. Ik ontvang nu bij United Consumers door de week 38 ct en in het weekend 27 cent voor mijn overschot, wat meer dan voldoende is. Dan heb je heel die subsidie niet meer nodig.
Maar waarom zouden ze de salderingsregeling sneller afschaffen? In deze tijden van drang naar CO2 reductie, verduurzaming etc is de salderingsregeling nodig om mensen over de streep te trekken PV te installeren. En dan bedoel ik niet dat de regeling identiek moet blijven aan nu, maar wel in enige vorm de komende tijd zal moeten blijven.

De hoge elektraprijzen helpen nu natuurlijk ook, maar als er geen salderingsregeling zou zijn, dan denk ik dat de huidige run op panelen een stuk kleiner zou zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
Franciesco schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:42:
Maar waarom zouden ze de salderingsregeling sneller afschaffen?
De salderingsregeling zorgt ervoor dat de gelukkigen met PV op hun dak (dat zijn over het algemeen niet bepaald de laagste inkomens) momenteel niks voor hun elektriciteitsrekening betalen, of zelfs netto dik geld toe krijgen.
Dat betekent dat hun stroom in de winter, het netbeheer en de energiebelasting momenteel worden betaald door de mensen met een kleine portemonnee, of de bewoners van een huurwoning.
Netto komt de salderingsregeling dus neer op geld van de armen afnemen en aan de rijken geven. Zeker in de huidige energiecrisis lijkt me dat niet de bedoeling.
In deze tijden van drang naar CO2 reductie, verduurzaming etc is de salderingsregeling nodig om mensen over de streep te trekken PV te installeren. En dan bedoel ik niet dat de regeling identiek moet blijven aan nu, maar wel in enige vorm de komende tijd zal moeten blijven.
De hoge elektraprijzen helpen nu natuurlijk ook, maar als er geen salderingsregeling zou zijn, dan denk ik dat de huidige run op panelen een stuk kleiner zou zijn.
Dat denk ik niet. Zelfs met installateurs die stelselmatig hun marges verhogen is de terugverdientijd is nog maar een paar jaar. Eind 2021 heb ik het nog uitgerekend, en toen was de terugverdientijd bij mij nog maar 2 jaar en een paar maanden. Inmiddels (met de huidige stroomprijzen) is de terugverdientijd gedaald tot onder de 2 jaar.
Het is simpelweg idioot om een dergelijk goed renderende investering te subsidiëren. Als we zoveel subsidie aan kopers van staatsobligaties (vergelijkbaar risicoprofiel) zouden geven zou het hele land op zijn achterste benen staan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:54

Termy

valt er nog wat te fragge?

Zonder saldering is er meer incentive om de middagpiek af te schaven en de druk op het net te verlichten. Ik ben het met @Andrehj eens dat zodra het kan (en daar moet iedereen dus verplicht een digitale meter voor hebben om belastingongelijkheid te voorkomen) het vast sneller gaat dan nu gepland is. Denk eerlijk gezegd ook niet dat dat erg is want salderen maakt het nu financieel aantrekkelijk, maar niet transitie-aantrekkelijk.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:43
@Andrehj ik denk niet dat je gelijk hebt. de salderingsregeling gaat er natuurlijk uit, maar om niet half nederland boos te maken en veel belangrijker, het vertrouwen in de overheid uit te hollen, komt er gewoon een nette afbouwregeling. dit soort dingen moet je gewoon helder en netjes in 5 of 7 jaar afbouwen dan weet iedereen waar hij/zij aam toe is.

je tvt berekening noem ik extreem optimistisch en sterk situatir afhankelijk, dus plop dat aub niet neer als universeel gegeven. ik zie genoeg plekken waar mensen voor 4000 euro ex btw 8 panelen laten plaatsen (zeg 3500 Wp) en daarmee dan 3000 kwh/jaar opwekken. dat is tegen 20 cent/kwh dus 600 euro/jaar en stel dat je een veek hoger tarief hebt van 40 cent/kwh dan ga je naar 1200 euro. is dus nog steeds heel snel, maar 2 jaar is luchtfietserij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Tja, als je ex BTW (ruim) meer dan 1 euro/Wp betaalt dan is het niet gek dat je een lange TVT hebt en dan heb je of een erg lastige situatie, of een heel klein systeem, of je hebt gewoon 0 moeite gedaan voor een fatsoenlijke offerte. In dat laatste geval heb ik weinig medelijden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Termy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:47:
Tja, als je ex BTW (ruim) meer dan 1 euro/Wp betaalt dan is het niet gek dat je een lange TVT hebt en dan heb je of een erg lastige situatie, of een heel klein systeem, of je hebt gewoon 0 moeite gedaan voor een fatsoenlijke offerte. In dat laatste geval heb ik weinig medelijden.
nee en nee. veel mensen hebben kleine daken met weinig ruimte, en als je 6 of 8 panelen laat leggen zijn alle andere kosten zoals t bezoek van een verkoper, werkvoorbereiding en installatiewerk zelf relatief duur. er zijn heel veel situaties waarin je gewoon niet onder de 1 eur/Wp komt en dat ligt niet aan luiheid of installateurs ofzo.

je hoeft ook geen medelijden te hebben maar wel wat realiteitszin, er worden gewoon dagelijks systemen aangeboden en verkocht voor 1,2 - 1,5 eur/Wp aan particulieren. das niet erg mee maakt dat zulke lekkere universele stellingen zoals hier soms neergeplempt worden niet opgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Klein systeem noemde ik al, dus ja.

Je kunt wel stellen dat de rijken rijker worden (groter huis, meer panelen, relatief goedkoper en meer opbrengst, etc), maar zoals @Andrehj al aangaf subsidieert saldering nu juist die systemen met geld van mensen die dat niet kunnen. Dus wat wil je nu? Transitie aanpakken? Minima helpen? Of TVT garanderen voor rijke mensen?

Ik leg nu lachend een nieuw systeem neer om m'n (nieuwe) dak mooi vol te krijgen, 1.5 jaar na origineel panelen gelegd te hebben omdat ik nu een waanzinnig hoge terugleververgoeding krijg. Had ik anders ook gedaan, maar nu zou ik gewoon stom zijn om het niet te doen. Met variabel tarief tot aan de zomer had dat sowieso gewerkt, maar ook op jaarbasis kan je nu heel behoorlijke tarieven krijgen waar je lekker je zomeroverschot in cash omzet terwijl je 's winters nog steeds niks betaalt. Hoe is dit logisch of nodig?

Stap 1 was panelen op de daken en vraag creëren zodat de prijzen dalen. Dat is gelukt. Nu is stap 2 zorgen dat we ook echt op duurzame energie kunnen draaien, het jaar rond.

[ Voor 48% gewijzigd door Termy op 11-03-2022 22:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
Fr33z schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:24:
@Andrehj ik denk niet dat je gelijk hebt. de salderingsregeling gaat er natuurlijk uit, maar om niet half nederland boos te maken en veel belangrijker, het vertrouwen in de overheid uit te hollen, komt er gewoon een nette afbouwregeling. dit soort dingen moet je gewoon helder en netjes in 5 of 7 jaar afbouwen dan weet iedereen waar hij/zij aam toe is.
Die terugverdientijd van 7 jaar was gebaseerd op elektriciteitsprijzen die nog niet de helft waren van wat ze nu zijn. Dat lijkt me meer dan genoeg reden om de afbouw van de salderingsregeling flink te versnellen. Je lijkt niet te willen begrijpen dat de salderingsregeling gewoon een money-transfer is van de have-nots naar de haves.
je tvt berekening noem ik extreem optimistisch en sterk situatir afhankelijk, dus plop dat aub niet neer als universeel gegeven. ik zie genoeg plekken waar mensen voor 4000 euro ex btw 8 panelen laten plaatsen (zeg 3500 Wp) en daarmee dan 3000 kwh/jaar opwekken. dat is tegen 20 cent/kwh dus 600 euro/jaar en stel dat je een veek hoger tarief hebt van 40 cent/kwh dan ga je naar 1200 euro. is dus nog steeds heel snel, maar 2 jaar is luchtfietserij.
Niemand kan momenteel nog een contract voor 40 ct/kWh afsluiten, laat staan 20 ct/kWh.
De prijs zit nu rond de 50 ct/kWh of hoger. Dan verdien je zelfs dat bovengenoemde systeem van 3.5 kWp in minder dan drie jaar terug.
In mijn geval heb ik voor ca € 12.000 incl BTW een systeem van 14 kWp op het dak gelegd (oost-west, daardoor maar een 8 kW omvormer nodig). Na BTW teruggave ca €10.000. Hiermee wek ik ca 12 MWh/jaar op. Verbruik is ca 6 MWh/jr. Zonder PV zou me dat zo'n € 3000 per jaar hebben gekost. Maar nu, met PV, is mijn energierekening € -2500. PV levert hier dus zo'n € 5500 per jaar op. Daarmee is de terugverdientijd dus minder dan 2 jaar.
Dat heeft niks met luchtfietserij te maken, maar alles met een wat groter systeem en slim inkopen.

Bovendien is het niet zo je na het afschaffen van de salderingsregeling niks meer aan je PV verdient. De teruglevertarieven alleen zijn al meer dan voldoende om de installatie terug te verdienen.

De salderingsregeling kan dus echt op korte termijn worden afgeschaft.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 12-03-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:56:
[...]

De salderingsregeling zorgt ervoor dat de gelukkigen met PV op hun dak (dat zijn over het algemeen niet bepaald de laagste inkomens) momenteel niks voor hun elektriciteitsrekening betalen, of zelfs netto dik geld toe krijgen.
Dat betekent dat hun stroom in de winter, het netbeheer en de energiebelasting momenteel worden betaald door de mensen met een kleine portemonnee, of de bewoners van een huurwoning.
Netto komt de salderingsregeling dus neer op geld van de armen afnemen en aan de rijken geven. Zeker in de huidige energiecrisis lijkt me dat niet de bedoeling.

[...]

Dat denk ik niet. Zelfs met installateurs die stelselmatig hun marges verhogen is de terugverdientijd is nog maar een paar jaar. Eind 2021 heb ik het nog uitgerekend, en toen was de terugverdientijd bij mij nog maar 2 jaar en een paar maanden. Inmiddels (met de huidige stroomprijzen) is de terugverdientijd gedaald tot onder de 2 jaar.
Het is simpelweg idioot om een dergelijk goed renderende investering te subsidiëren. Als we zoveel subsidie aan kopers van staatsobligaties (vergelijkbaar risicoprofiel) zouden geven zou het hele land op zijn achterste benen staan.
Het probleem is dat zonder salderingsregeling de tvt veel langer wordt: overdag terugleveren en in de avond de inductieplaat aan en de auto opladen. Plus in de winter meerdere maanden nauwelijks opbrengst en met een wp wel een flink stroomverbruik.
Uiteraard is bovenstaande afhankelijk van hoe de regeling er uit zal komen zien, maar zonder saldering is dat wel het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Aanvulling: het is de vraag of de tvt berekenen op de huidige stroomprijzen realistisch is. Vele jaren was het tarief rond de 20-25cent all in. Nu 2-3x zo veel, maar niemand weet of dat voor lange tijd (meerdere jaren) zo gaat blijven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjamo
Andrehj schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:20:
[...]

Die terugverdientijd van 7 jaar was gebaseerd op elektriciteitsprijzen die nog niet de helft waren van wat ze nu zijn. Dat lijkt me meer dan genoeg reden om de afbouw van de salderingsregeling flink te versnellen. Je lijkt niet te willen begrijpen dat de salderingsregeling gewoon een money-transfer is van de have-nots naar de haves.

[...]

Niemand kan momenteel nog een contract voor 40 ct/kWh afsluiten, laat staan 20 ct/kWh.
De prijs zit nu rond de 50 ct/kWh of hoger. Dan verdien je zelfs dat bovengenoemde dure systeem in minder dan drie jaar terug.
In mijn geval heb ik voor ca € 12.000 incl BTW een systeem van 14 kWp op het dak gelegd (oost-west, daardoor maar een 8 kW omvormer nodig). Na BTW teruggave ca €10.000. Hiermee wek ik ca 12 MWh/jaar op. Verbruik is ca 6 MWh/jr. Zonder PV zou me dat zo'n € 3000 per jaar hebben gekost. Maar nu, met PV, is mijn energierekening € -2500. PV levert hier dus zo'n € 5500 per jaar op. Daarmee is de terugverdientijd dus minder dan 2 jaar.
Dat heeft niks met luchtfietserij te maken, maar alles met een wat groter systeem en slim inkopen.

Want iedereen sluit nu nieuwe contracten en zo. Ik vind dat wat kortzichtig. Fijn dat het voor jou en de happy few zo werkt, maar er zijn meer smaken in Nederland.

Wij hebben 8 zonnepanelen, pas, meer pasten domweg niet op ons dak. Wij betalen 20ct voor electra, en krijgen 8 of 11 cent (zou ik na moeten kijken) als terugleververgoeding. Ons verbruik plus teruglevering is dusdanig dat we blij mogen zijn dat we de aanschaf binnen een jaar of 6 tot 7 hebben terugverdiend.

En dat is prima, dat wisten we vantevoren, en we zijn er nog steeds uitzinnig blij mee. Inderdaad, blij.

Maar soms word ik wat moe van al die blaasverhalen van hoe simpel het is om nu riant geld te verdienen met de teruglevering van elektriciteit. Ja, ik weet dat de optie er is. Net als bedrijven die geen belasting betalen in belastingparadijzen. Die maken ook gebruik van de mogelijkheden.

Ik hoop dat zonnepanelen breder ingezet kunnen gaan worden, bewoners die hun gasverbruik zelf kunnen gaan omzetten naar elektra via zonnepanelen. En minder dat mensen hele zonnepaneelfabrieken op hun enorme daken leggen en daarmee zo'n winst boeken dat ze, volgens zeggen, de investeringen er binnen een jaar alweer uithebben. En die denken dat dat de norm is voor iedereen.

Fijn dat jullie het zo goed voor elkaar hebben. Ik gun jullie je winst en succes. Maar jullie zijn niet de norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Andrehj schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:20:
[...]

[...]

De prijs zit nu rond de 50 ct/kWh of hoger. Dan verdien je zelfs dat bovengenoemde dure systeem in minder dan drie jaar terug.

je voorbeeld is duidelijk: lage prijzen zijn mogelijk als je gewoon gigantisch veel ruimte hebt. nederland staat voo met rijtjeshuizen van 5m breed met dakkapellen enzo, forget about it met die panelenaantallen.

en ik deel je mening wel over dat het een voordeel oplevert voor mensen met geld (want die hebbem grotere huizen met grotere daken EN ze kunnen pv betalen).

maar ik ben het dus zeer oneens met het de stelling om die regeling dan zo snel.mogelijk af te bouwen. De overheid moet gewoon netjes plannen maken en uitvoeren over langere tijd en niet consta t jojoen. Stel dat volgend jaar elektriceit ineens nog maar 10ct/kwh kost, ga jij dan pleiten voor herinvoering van de salderingsregeling?

we hebben belangrijker dingen om op te lossen, zoals energiebesparing en domme eisen zoals minimaal 2 maatregelen anders geen ISDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Btw teruggave kan er ook wel af, het is goedkoop zat, wat zeg ik, misschien moet de belastingdienst het terug eisen van pv bezitters van nu tot 3 jaar terug.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Rol-Co schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:01:
Btw teruggave kan er ook wel af, het is goedkoop zat, wat zeg ik, misschien moet de belastingdienst het terug eisen van pv bezitters van nu tot 3 jaar terug.
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Fr33z schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:40:
je voorbeeld is duidelijk: lage prijzen zijn mogelijk als je gewoon gigantisch veel ruimte hebt. nederland staat voo met rijtjeshuizen van 5m breed met dakkapellen enzo, forget about it met die panelenaantallen.
Volgens mij heb je even gemist dat ook het voorbeeld van die 8 panelen die 3 MWh per jaar opwekken gewoon in minder dan 3 jaar terugverdiend wordt.
Die 8 panelen passen prima op de door jouw genoemde 5 meter brede rijwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Sjamo Niks blaasverhalen hier. Ik heb een vrij klein dak (5x6 plat dak, nu 5x9 met de uitbouw) en alsnog kan ik genoeg op het dak kwijt om overschot te hebben, zeker nu met het stukje extra. Dakkapellen zijn snoeverij die je geld kosten :P.

@Rol-Co beetje overdreven om het geld terug te vorderen. Sowieso is het een belastingverhaal, geen subsidie. Dat het zo verkocht wordt door installateurs en zo houdt niet in dat het waar is. Wat ik niet snap is waarom het in bv België zo niet lijkt te werken. Ik dacht dat dit Europese regels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Termy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:11:
@Sjamo Niks blaasverhalen hier. Ik heb een vrij klein dak (5x6 plat dak, nu 5x9 met de uitbouw) en alsnog kan ik genoeg op het dak kwijt om overschot te hebben, zeker nu met het stukje extra. Dakkapellen zijn snoeverij die je geld kosten :P.

@Rol-Co beetje overdreven om het geld terug te vorderen. Sowieso is het een belastingverhaal, geen subsidie. Dat het zo verkocht wordt door installateurs en zo houdt niet in dat het waar is. Wat ik niet snap is waarom het in bv België zo niet lijkt te werken. Ik dacht dat dit Europese regels zijn.
Fijn dat dat jouw situatie is. Maar dat wil niet zeggen dat verder ook iedereen dezelfde mogelijkheden heeft.

Niet overal zijn de omstandigheden gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:45
Mijn popcorn is op, welterusten allemaal

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Sjamo @Termy

Dacht laat ik dat eens roepen, dat gezeur steeds over het salderen en alle termen zoals verkapte subsidie, gebruik maken van het net, situatie onhoudbaar.
En wat zien we nu? Energie is duur geworden en henk en ingrid die samen rokend op de bank zijn blijven zitten krijgen 800 compensatie, ja ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:04:
[...]

Volgens mij heb je even gemist dat ook het voorbeeld van die 8 panelen die 3 MWh per jaar opwekken gewoon in minder dan 3 jaar terugverdiend wordt.
Die 8 panelen passen prima op de door jouw genoemde 5 meter brede rijwoning.
En wat als stroom over een jaar weer 23 cent is? Allemaal leuk rekenen met dikke cijfers nu maar bij de meesten gaat het over opwekken wat je verbruikt (minimaal) dus met salderen is 3000 verbruik en 3 MWh opwek perfect, zonder salderen mag je waarschijnlijk nog 1500kWh afrekenen a 70 cent en krijg 58 voor je teruglevering dus daar is geen verschil met nu.
2 verdieners die overdag beide aan het werk zijn gaan daar financieel niet blij van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:42

twain4me

Termy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:11:

je moet wel een KOR (of iets wat er op lijkt) hebben, voordat je er gebruik van kan maken. wat er europees aan is dat een zonnepaneel eigenaar gezien mag worden als ondernemer.ook in belgie, daar heb je er alleen niets aan. De kor is hier gewoon een bestaande regeling die vergelijkbaar is in frankrijk (waar die clusterfuck is begonnen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:22:
@Sjamo @Termy

Dacht laat ik dat eens roepen, dat gezeur steeds over het salderen en alle termen zoals verkapte subsidie, gebruik maken van het net, situatie onhoudbaar.
En wat zien we nu? Energie is duur geworden en henk en ingrid die samen rokend op de bank zijn blijven zitten krijgen 800 compensatie, ja ja.
Jammer dat je Henk en Ingrid erbij haalt. Voor veel mensen met een laag inkomen zijn de huidige energieprijzen de genadeklap: geen geld meer om hun huis te verwarmen, geen geld meer om op het werk te komen. Daar zitten veel schrijnende gevallen tussen.

Zie hier in de gemeente gelukkig wel dat huurhuizen massaal vol gelegd worden met panelen. Niet 4 excuuspaneeltjes, maar volwaardige systemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Joris748 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 06:50:
[...]

Jammer dat je Henk en Ingrid erbij haalt. Voor veel mensen met een laag inkomen zijn de huidige energieprijzen de genadeklap: geen geld meer om hun huis te verwarmen, geen geld meer om op het werk te komen. Daar zitten veel schrijnende gevallen tussen.
Klopt, er zit vanalles tussen, schijnende gevallen, luie gevallen, niet zo slimme gevallen. Maar kijk wel goed, veelal wel elke 2 dagen het pakje sigaretten halen voor 8,- mobiel is vaak ook een abo met laatste modelletje van 45 in de maand, daar stappen we niet snel van af, ook moet je als je geen geld reserve hebt daar misschien eens over nadenken.
Dan ken ik er minimaal 1 die absoluut geen moeite gaat doen om werk te vinden maar zeker wel die 800 bij de gemeente gaat halen, waarschijnlijk ook nog met een grote grijns op zijn gezicht.
Het zou beter zijn om de echte gevallen via de energieleverancier te compenseren.
Zie hier in de gemeente gelukkig wel dat huurhuizen massaal vol gelegd worden met panelen. Niet 4 excuuspaneeltjes, maar volwaardige systemen.
Hier ook, en huurhuizen zijn volgens jou per definitie arme mensen? Alsjeblieft kom hier dan even kijken, er staat een cla en een gla voor de deur, beide niet oud.

En wie komt jou helpen als je eens een slecht jaar hebt met hoge kosten, kan je dan ook 800 halen? De werkende man mag het allemaal weer ophoesten, niets doen loont in nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Ik zie hier (en in andere topics) al een tijdje de gloeiende verhalen voorbij komen van mensen die enorm veel geld verdienen aan hun zonnepanelen.

Mensen die blijkbaar voldoende ruimte hebben om zoveel zonnepanelen neer te leggen dat ze per saldo zoveel kunnen terugleveren dat ze hun investeringen in de zonnepanelen er binnen een jaar weer uit hebben (met de huidige prijzen, anders was het geloof ik een jaar of 3?), en die voldoende kapitaal hebben om die initiele investering te doen.

Ik vind dat fijn voor hen, ik gun ieder zijn fortuin. Maar ik heb er soms wel bedenkingen bij.

Mensen die met opzet zoveel zonnepanelen op hun dak leggen dat ze riant over hun eigen verbruik heen gaan, dragen mijns inziens extra bij aan de piekbelasting op het net op tijden dat er veel zon is. Daarmee belasten ze, alleen voor de winst, het stroomnet dusdanig dat het eerder voor kan komen dat er problemen ontstaan. Door de problemen worden wellicht andere mensen die zonnepanelen nodig hebben voor hun eigen verbruik, ontmoedigd om die investering nog te doen.
Ik weet uiteraard niet of dit gebeurt maar ik kan me wel zoiets voorstellen.

Niet iedereen heeft de plek om dit te doen. Los van of ik het zou willen (nee), zou ik de ruimte hier niet hebben. Wij hebben momenteel 8 panelen op het dak liggen die qua opbrengst straks ons hele verbruik (bijna) zullen dekken wanneer we van het gas af zijn, en dat vinden wij een goede situatie. Maar meer plek is er ook niet. En nee, geen dakkapel hier. Niet iedereen woont in een groot huis met riante mogelijkheden om ladingen zonnepanelen neer te leggen.

Niet iedereen heeft het kapitaal om te investeren in zonnepanelen bedoeld voor niets anders dan het maken van winst. En dat valt voor mij ook niet meer onder het idee waarvoor de terugleververgoeding omhoog gezet is. Dat lijkt meer op ondernemerschap, en staat volgens mij los van mensen die zonnepanelen hebben voor eigen gebruik, en die de terugleververgoeding in kleine hoeveelheid gebruiken om hun energienota wat omlaag te krijgen, en hun verbruik van (fossiele) brandstoffen idem. Wat mij betreft zou de terugleververgoeding in dit soort gevallen, de mensen die het doen om geld te verdienen, belast mogen worden als zijnde inkomsten, mogelijk zelfs als ondernemer.

Niet iedereen heeft zo'n hoge terugleververgoeding dat de investering in zonnepanelen zo snel terug verdiend worden. Wij hebben een contract dat nog 3 jaar duurt (hoera!) met 20/22ct per kW en rond de 74ct per m3 gas. Onze terugleververgoeding is 11ct. Dat zijn voor ons heel mooie prijzen, vooral omdat we nu ook nog zo'n 300m3 gas verbruiken voor warm water en koken. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om dat contract nu te vervangen voor een modelcontract met grote onzekerheid. En op 11ct per kW ga ik echt niet snel mijn investering terugverdienen als ik nu nog extra zonnepanelen leg.

En verder vind ik het irritant dat steeds vaker gedaan wordt alsof dat de norm is, en dat alle mensen die niet de middelen of de wens hebben om zulke, in mijn ogen ook risicovolle investeringen te doen, of die daar domweg niet de middelen en/of de mogelijkheden voor hebben, weg te zetten als dommig of als profiteurs omdat ze gebruik maken van de salderingsregeling en de btw-teruggave bij aanschaf zonnepanelen.
Beide regelingen zijn in het leven geroepen en geregeld om de energie-transitie te bevorderen. En het lijkt te werken. Veel mensen nemen door deze regelingen de stap, gebruiken het als laatste zetje, om toch stappen te gaan maken om minder of geen gas meer te gebruiken.
Naar ik heb begrepen zouden gemeenten juist liefst de salderingsregeling willen behouden. Misschien omdat het werkt voor de transitie? Het zijn de netbeheerders die de salderingsregeling weg willen hebben ivm problemen in het netwerk, welke ze naar eigen zeggen niet op tijd weg kunnen krijgen.

Nu gaan praten over vervroegd afbouwen van de salderingsregeling, misschien zelfs per direct afschaffen, en over het laten terugbetalen van de terug ontvangen btw over de zonnepanelen voor mensen die de afgelopen 3 jaar zonnepanelen hebben gekocht is wat mij betreft grote onzin. En ja, ik realiseer me erg goed dat wat hier gezegd wordt niet wordt omgezet in de werkelijkheid. Het is geen angst van waaruit ik praat. Het is irritatie.

Het zijn die mensen, voor wie de salderingsregeling en de btw-teruggave een zegen zijn, die veel bij kunnen dragen aan de energie-transitie. En daarmee helpen ze op hun manier mee aan een meer duurzaam verbruik van energie, meer toekomstbestendig. Duurzaam. De salderingsregeling is misschien wel dat wat sommige huurders die zonnepanelen aangeboden krijgen over de streep trekt om toch die huursverhoging te accepteren. Op z'n minst is het een periode waarin je rustig kan leren hoe zonnepanelen werken, en hoe je er het beste gebruik van kan maken. Ik denk dat je deze mensen hard nodig hebt om de gestelde energie-doelen te bereiken. Ook wanneer een aantal mensen die zelf hun voordeel al uit de regelingen hebben gehaald en het niet meer nodig hebben, het daarom niet meer nuttig vinden en het and blijkbaar andere mensen misgunnen?

We leven in een heel lastige tijd, nog los van covid, de oorlog en inflatie, en energieprijzen die de pan uitrijzen. Veel mensen staan voor heel lastige beslissingen in een tijd waarin weinig meer zeker is. Fijn dat we een overheid hebben die probeert te helpen wanneer mogelijk. Dat dat soort regelingen ook mensen treffen (en voordeel geven) die het niet nodig hebben is onvermijdelijk. Maar soms moet je iets.

Wat betreft de vele opmerkingen hier over de overheid die graait en belasting in hun zakken stopt, belasting wordt gebruikt om voorzieningen te treffen voor mensen in Nederland. Als je het wil hebben over graaien en geld in de zakken stoppen, dan kan je beter kijken naar bedrijven die met opzet gebruik maken van regelingen om meer geld binnen te harken, en die prijzen opdrijven voor meer winst, om het vervolgens op de omstandigheden te schuiven, en daarna hoge bonussen uit te keren aan de hooggeplaatste werknemers en aandeelhouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Joris748 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 06:50:
[...]

De schrijnende gevallen hebben het voor 95 procent aan zichzelf te danken.

Huur huizen worden hier ook vol gelegd, opbrengst is volledig voor woningbouw vereniging, niks voor de bewoners.
Die moeten alleen meer huur betalen voor het dubbel glas, dus ook daar verdient de verhuurder weer aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:52
@Sjamo Zonnepanelen kunnen wel problemen veroorzaken op het net, maar dat is vooral in woonwijken met enorm veel zonnepanelen.

Als iemand op zijn niet-rijtjeshuis enorm veel zonnepanelen legt, dan is dat waarschijnlijk helemaal prima in het gebied waar hij/zij woont.

En in algemene zin zal het winst zijn. Want meer zonnestroom zal toch indirect de prijs drukken van stroom, waar andere mensen (die geen zonnepanelen kunnen leggen) indirect weer voordeel bij hebben.

Het is nog niet zo dat we landelijk te veel zonne energie hebben. Er zijn wel lokale problemen. Maar doorgaans als iemand een A typisch huis heeft waar veel PV op kan, dan kan dat denk ik vaak wel in dat gebied.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Franciesco PV is gewoon een mooie manier om opwaarts risico van energiekosten af te kopen. Mijn dak ligt vol en ik heb nog 5000kWh inkoop. Dus via zonnepanelendelen obligaties gekocht met 3,5% rendement bij de stroomprijs van vorig jaar. Dit wordt in kWh betaald via mn energieleverancier, dus als nu de prijzen stijgen, stijgt deze vergoeding mee. Tot 2035 zit ik op de 2016-2020 energieprijs. :)

PV op dak is nog gunstiger, maar ja, mijn dak was vol.
Ik denk dat je druk maakt over onbelangrijke risico's. So what als het 20 jaar duurt om het terug te verdienen? Je kan de kosten niet ontlopen, dus je koopt heel veel zekerheid met de kans op een heel goed rendement

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:57:
[...]

Klopt, er zit vanalles tussen, schijnende gevallen, luie gevallen, niet zo slimme gevallen. Maar kijk wel goed, veelal wel elke 2 dagen het pakje sigaretten halen voor 8,- mobiel is vaak ook een abo met laatste modelletje van 45 in de maand, daar stappen we niet snel van af, ook moet je als je geen geld reserve hebt daar misschien eens over nadenken.
Dan ken ik er minimaal 1 die absoluut geen moeite gaat doen om werk te vinden maar zeker wel die 800 bij de gemeente gaat halen, waarschijnlijk ook nog met een grote grijns op zijn gezicht.
Het zou beter zijn om de echte gevallen via de energieleverancier te compenseren.

[...]

Hier ook, en huurhuizen zijn volgens jou per definitie arme mensen? Alsjeblieft kom hier dan even kijken, er staat een cla en een gla voor de deur, beide niet oud.

En wie komt jou helpen als je eens een slecht jaar hebt met hoge kosten, kan je dan ook 800 halen? De werkende man mag het allemaal weer ophoesten, niets doen loont in nederland.
Hier neem je echt de verkeerde afslag. Vanwaar de focus op de mensen die het in jouw ogen (te?) goed hebben of te verkeerde beslissingen nemen, om geen aanspraak te mogen hebben. Met je n=1 voorbeelden, bagatelliseer je de problemen van een groeiende groep mensen in Nederland. Daaronder vallen ook werkende armen.

Nee, en ik zeg ook niet dat mensen in huurwoningen per definitie arme mensen zijn. Het zijn wel vaak de mensen die hard geraakt worden door de energieprijzen en niet de mogelijkheid hebben om zelf in isolatie of zonnepanelen te investeren.

Merk dat ik me op aan het winden ben over je post, precies de mentaliteit die leidde tot de toeslagenaffaire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Sjamo schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:58:
Ik zie hier (en in andere topics) al een tijdje de gloeiende verhalen voorbij komen van mensen die enorm veel geld verdienen aan hun zonnepanelen.

Mensen die blijkbaar voldoende ruimte hebben om zoveel zonnepanelen neer te leggen dat ze per saldo zoveel kunnen terugleveren dat ze hun investeringen in de zonnepanelen er binnen een jaar weer uit hebben (met de huidige prijzen, anders was het geloof ik een jaar of 3?), en die voldoende kapitaal hebben om die initiele investering te doen.
Voldoende kapitaal is voor velen ook een keuze. Ik geef bijvoorbeeld nauwelijks geld uit in de horeca en rook niet. Ook niet toen ik veel jonger was. Als je dat geld dan netjes opspaart, is die 10.000 euro voor een PV-systeem echt geen probleem.

Bovendien pleit ik er juist voor om de salderingsregeling af te schaffen, zodat we stoppen met de gekte dat ons elektriciteitsnet (wat door de PV-bezitters het zwaarst wordt belast) nu wordt betaald door de niet-PV-bezitters.
Ik vind dat fijn voor hen, ik gun ieder zijn fortuin. Maar ik heb er soms wel bedenkingen bij.
Mensen die met opzet zoveel zonnepanelen op hun dak leggen dat ze riant over hun eigen verbruik heen gaan, dragen mijns inziens extra bij aan de piekbelasting op het net op tijden dat er veel zon is. Daarmee belasten ze, alleen voor de winst, het stroomnet dusdanig dat het eerder voor kan komen dat er problemen ontstaan. Door de problemen worden wellicht andere mensen die zonnepanelen nodig hebben voor hun eigen verbruik, ontmoedigd om die investering nog te doen.
Ik weet uiteraard niet of dit gebeurt maar ik kan me wel zoiets voorstellen.
Je haalt nu val alles door elkaar. Oppervlakte PV en piekbelasting staan los van elkaar. Hier is de omvormer maar 8 kW. Dat is een waarde die ik aan de vraagkant ook makkelijk kan genereren, als tijdens het koken ook nog wat andere apparatuur aan staat. De piek-netbelasting neemt hier door de PV dus niet toe.
Niet iedereen heeft de plek om dit te doen. Los van of ik het zou willen (nee), zou ik de ruimte hier niet hebben. Wij hebben momenteel 8 panelen op het dak liggen die qua opbrengst straks ons hele verbruik (bijna) zullen dekken wanneer we van het gas af zijn, en dat vinden wij een goede situatie.
Je moet verbruik en PV-opbrengst compleet los van elkaar zien. Jij doet het nu voorkomen alsof je het geheel mooi met elkaar in balans hebt, maar dat heb je niet. In de zomer heb je overdag een enorme berg stroom over, en in de winter (en 's nachts) heb je een tekort.
Dus je hebt eigenlijk helemaal geen goede situatie gecreëerd. In de praktijk lukt dat niemand. Alleen maakt een ieder andere keuzes. Iemand anders kan ook proberen om zo veel mogelijk dagen in zijn eigen stroom te voorzien en legt dan dus veel meer PV op het dak of in de tuin.
Maar meer plek is er ook niet. En nee, geen dakkapel hier. Niet iedereen woont in een groot huis met riante mogelijkheden om ladingen zonnepanelen neer te leggen.

Niet iedereen heeft het kapitaal om te investeren in zonnepanelen bedoeld voor niets anders dan het maken van winst. En dat valt voor mij ook niet meer onder het idee waarvoor de terugleververgoeding omhoog gezet is. Dat lijkt meer op ondernemerschap, en staat volgens mij los van mensen die zonnepanelen hebben voor eigen gebruik, en die de terugleververgoeding in kleine hoeveelheid gebruiken om hun energienota wat omlaag te krijgen, en hun verbruik van (fossiele) brandstoffen idem. Wat mij betreft zou de terugleververgoeding in dit soort gevallen, de mensen die het doen om geld te verdienen, belast mogen worden als zijnde inkomsten, mogelijk zelfs als ondernemer.
Dat gebeurt al, dat heet de KOR.
Niet iedereen heeft zo'n hoge terugleververgoeding dat de investering in zonnepanelen zo snel terug verdiend worden. Wij hebben een contract dat nog 3 jaar duurt (hoera!) met 20/22ct per kW en rond de 74ct per m3 gas. Onze terugleververgoeding is 11ct. Dat zijn voor ons heel mooie prijzen, vooral omdat we nu ook nog zo'n 300m3 gas verbruiken voor warm water en koken. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om dat contract nu te vervangen voor een modelcontract met grote onzekerheid. En op 11ct per kW ga ik echt niet snel mijn investering terugverdienen als ik nu nog extra zonnepanelen leg.
Je kiest dus vrijwillig voor een lage 11 ct. Want je kan ook gewoon (desnoods alleen met stroom) overstappen naar een andere leverancier. En vervolgens ga je klagen als iemand anders gewoon het aanbod van een concurrent met een hogere vergoeding wel aanneemt. Dat vind ik bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Sjamo Ieder stuk dak waar geen PV op ligt (en welk redelijk geschikt is voor PV) zorgt ervoor dat
a/ er zonneweides nodig zijn, wat gelijk om netinvesteringen vraagt, want dat ligt bijna altijd in een gebeid met netten met lage capaciteit
b/ er dus vertraging is in de opbouw van de PV capaciteit
c/ systemen die dreigen het net over te belasten worden netjes teruggeregeld (Door de 253V cap).

Kortom: doe wat je wilt, maar geef af en toe een bloemetje aan de mensen die de moeite nemen hun dak helemaal vol te leggen, waardoor we minder gas/kolen/uranium uit Rusland nodig hebben. Of beter nog: investeer in clubs die helpen met financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
@Andrehj

Ik ga niet op alles reageren, genoeg getypt vanochtend. Maar 1 ding pak ik er even uit.

Wij hebben op ons dak 8 zonnepanelen neergelegd, die ons stroomverbruik grotendeels dekken. Daarmee hebben we de ruimte voor zonnepanelen hier maximaal benut. Met de salderingsregeling dekken we ons verbruik bijna helemaal, wanneer die wegvalt zullen we nog steeds een leuk stuk mee pakken, plus we hebben de terugleververgoeding voor de rest. Onze energiekosten zijn een stuk gedaald.

Dit heeft het voor ons mogelijk gemaakt om qua verwarming over te stappen op een warmtepomp, en binnenkort ook voor warm water en koken over te gaan op elektra. Waarmee wij dus van het gas af kunnen.

We hebben veel geinvesteerd in onze woning om dit mogelijk te maken, oa voor isolatie.

En jij vind dat wij het slecht gedaan hebben? Ik hoef geen pluimpje, ik maar dit vind ik bizar en onrealistisch.

Als dat de norm is hier heb ik in dit topic weinig meer te zoeken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 12-03-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Joris748 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Hier neem je echt de verkeerde afslag. Vanwaar de focus op de mensen die het in jouw ogen (te?) goed hebben of te verkeerde beslissingen nemen, om geen aanspraak te mogen hebben. Met je n=1 voorbeelden, bagatelliseer je de problemen van een groeiende groep mensen in Nederland. Daaronder vallen ook werkende armen.
Nee, goed lezen, ik noem meerdere gevallen op en geef aan dat er van alles tussen zit, jij kent misschien iemand die het echt nodig heeft en er niets aan kan doen, mooi, ik zie om me heen steeds meer gevallen die het bewust doen omdat je dan de subsidies en andere voordeeltjes mee kan pakken, als er echt wat is gaat de regering er toch wel wat aan doen, zie je nu weer met de compensatie energie. (En die was er al jaren natuurlijk met de teruggave energiebelasting) voor de minima.
Nee, en ik zeg ook niet dat mensen in huurwoningen per definitie arme mensen zijn. Het zijn wel vaak de mensen die hard geraakt worden door de energieprijzen en niet de mogelijkheid hebben om zelf in isolatie of zonnepanelen te investeren.
Is een aanname van jou, mijn aanname is dat de prioriteit ergens anders lag tot nu, omdat het idioot gestegen is.
Merk dat ik me op aan het winden ben over je post, precies de mentaliteit die leidde tot de toeslagenaffaire.
Tja, heeft er niets mee te maken, ik heb het gewoon over de gevallen die er misbruik van maken of het wel makkelijk vinden, die zijn er ook zat alleen heb jij er oogkleppen voor op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Sjamo schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:28:
@Andrehj

Ik ga niet op alles reageren, genoeg getypt vanochtend. Maar 1 ding pak ik er even uit.

Wij hebben op ons dak 8 zonnepanelen neergelegd, die ons stroomverbruik grotendeels dekken. Daarmee hebben we de ruimte voor zonnepanelen hier maximaal benut. Met de salderingsregeling dekken we ons verbruik bijna helemaal, wanneer die wegvalt zullen we nog steeds een leuk stuk mee pakken, plus we hebben de terugleververgoeding voor de rest. Onze energiekosten zijn een stuk gedaald.

Dit heeft het voor ons mogelijk gemaakt om qua verwarming over te stappen op een warmtepomp, en binnenkort ook voor warm water en koken over te gaan op elektra. Waarmee wij dus van het gas af kunnen.
Dat klopt niet. Je kunt ook zonder PV van het gas af. De meeste elektriciteit voor de warmtepomp komt toch niet van je PV, maar van het net.
We hebben veel geinvesteerd in onze woning om dit mogelijk te maken, oa voor isolatie.
En jij vind dat wij het slecht gedaan hebben? Ik hoef geen pluimpje, ik maar dit vind ik bizar en onrealistisch.
Dan heb je mijn post niet goed gelezen. Ik schrijf nergens dat jij het slecht hebt gedaan. Ik vind dat iedereen daarin zijn eigen keuzes maakt, en schrijf ook duidelijk dat nagenoeg niemand erin slaagt om zijn eigen verbruik te dekken, omdat elke PV-bezitter 's zomers een enorm overschot heeft en in de winter een tekort. Dat lijkt op jaarbasis leuk, maar is natuurlijk totaal niet in balans zolang we de stroom niet massaal op kunnen slaan.
En jij hebt er ook zelf voor gekozen om bij je energieleverancier te blijven die je een lage terugleververgoeding geeft. Dan moet je niet gaan klagen als iemand anders een andere keuze maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ik ga maar eens wat ecologische mais met behulp van zonne-energie omzetten in popcorn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:12:
Je haalt nu val alles door elkaar. Oppervlakte PV en piekbelasting staan los van elkaar. Hier is de omvormer maar 8 kW. Dat is een waarde die ik aan de vraagkant ook makkelijk kan genereren, als tijdens het koken ook nog wat andere apparatuur aan staat. De piek-netbelasting neemt hier door de PV dus niet toe.
Maar jij ook ;).

Kennelijk kookten we in voorbije jaren voldoende op gas en / of voldoende om de beurt, want de piek-netbelasting komt jaar op jaar wel degelijk snel omhoog, door zowel PV als WPs die beiden duidelijk een hoge gelijktijdigheid kennen. En, blijkbaar slechts in mindere mate - EVs en meer elektrisch koken. Misschien niet voor jouw persoonlijk woning, maar wel voor het lokale net, en dat is waar het knelt.

Inderdaad genereren we het aan de vraagkant ook, met name met de WPs in de winter. Ik zie dus ook geen reden dus tot terughoudendheid met PV. Maar niet omdat het probleem niet zou bestaan, maar omdat het voor de winter toch ook opgelost moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:07:
Ik ga maar eens wat ecologische mais met behulp van zonne-energie omzetten in popcorn.
Jaloers! Flink bewolkt hier. Had ik eerst een thuisaccu moeten hebben.

En.. als ik daarover de tongen los maak is er wel eerst een nieuwe ronde drank nodig in deze kroeg, denk ik :9B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Andrehj schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Dat klopt niet. Je kunt ook zonder PV van het gas af. De meeste elektriciteit voor de warmtepomp komt toch niet van je PV, maar van het net.

[...]

Dan heb je mijn post niet goed gelezen. Ik schrijf nergens dat jij het slecht hebt gedaan. Ik vind dat iedereen daarin zijn eigen keuzes maakt, en schrijf ook duidelijk dat nagenoeg niemand erin slaagt om zijn eigen verbruik te dekken, omdat elke PV-bezitter 's zomers een enorm overschot heeft en in de winter een tekort. Dat lijkt op jaarbasis leuk, maar is natuurlijk totaal niet in balans zolang we de stroom niet massaal op kunnen slaan.
En jij hebt er ook zelf voor gekozen om bij je energieleverancier te blijven die je een lage terugleververgoeding geeft. Dan moet je niet gaan klagen als iemand anders een andere keuze maakt.
Dit is wat je zegt:
"Jij doet het nu voorkomen alsof je het geheel mooi met elkaar in balans hebt, maar dat heb je niet. In de zomer heb je overdag een enorme berg stroom over, en in de winter (en 's nachts) heb je een tekort.
Dus je hebt eigenlijk helemaal geen goede situatie gecreëerd."

Ja, ik vind dat wij het mooi in balans hebben, inderdaad. De meeste dagen, inclusief die in de winter, geven onze zonnepanelen overdag voldoende om ons basisverbruik te dekken.
Verder gebruiken we onze airco vooral om te verwarmen wanneer we opbrengst hebben van de zonnepanelen. Ook de warmtepompboiler die we willen kopen gaat overdag verwarmen, dus vaak wanneer de zonnepanelen opbrengst hebben. Verder hebben we gekozen voor micro-omvormers die meer opbrengst hebben bij weinig zon, ten koste van een stuk opbrengst in de pieken. Maar wij zijn voorlopig erg tevreden met de situatie zoals die nu is. Wij hoeven niet 100% ons eigen stroomverbruik te dekken.

Verder hebben we door de saldering nog jaren de tijd om hier mee te leren omgaan en alles goed op elkaar af te stemmen. Bovendien zijn we er vanuit gegaan dat de komende jaren ook nieuwe (prijs)ontwikkelingen gaan brengen in dingen die ons hier verder bij kunnen helpen.

Ik klaag niet over onze kosten of de prijzen die wij betalen voor energie. Ik klaag niet over onze situatie. Ik geef links en rechts aan hoe blij ik ben met onze situatie. Maar dat houdt niet in dat ik de ogen dicht doe voor andere zaken.

Ja, veel mensen zitten nu in de ellende door hun eigen keuzes, daar ben ik van overtuigd. Mensen die prioriteit geven aan zaken als oa vakantie, nieuwe keukens en badkamers terwijl de oude nog geen 5 jaar oud zijn, die hun geld uitgeven aan drank en roken en drugs en duizend andere zaken. Dat, ipv hun geld te gebruiken voor het toekomstbestendig maken van hun woning. Maar uiteindelijk is dat hun keuze. En dat recht hebben ze, gelukkig.
En ik ben er van overtuigd dat er veel meer mensen zijn die niet of nauwelijks zelf iets kunnen doen aan hun situatie. Ik realiseer me hoe bevoorrecht ik ben dat ik de afgelopen jaren keuzes heb kunnen maken die mij brengen waar ik nu ben. Niet iedereen bevind zich in die positie.

Het enige waar ik over klaag zijn mensen die hier beweren dat een enorme hoeveelheid zonnepanelen op je dak en ladingen stroom genereren tegen een hoge terugleververgoeding de enige manier is om goed bezig te zijn. En dat iedereen die dat niet doet, te stom of te lui of zoiets is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gwaihir schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:11:
[...]

En.. als ik daarover de tongen los maak is er wel eerst een nieuwe ronde drank nodig in deze kroeg, denk ik :9B
Hier ook bewolkt, komt maar 12000 watt uit de lucht, gisteren was het 16000 verdorie.
Geef mij ook zon accutje,prop ik hem in half uur vol en is ie rest van dag nutteloos....
Haal ik er vannacht 4 kWh uit, en is ie morgen weer in twintig min vol.
Wa kost zon kastje, 6000 euro toch ofzo?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
reneeke1970 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:40:
Hier ook bewolkt, komt maar 12000 watt uit de lucht, gisteren was het 16000 verdorie.
Niet slecht. _/-\o_ Heb jij eigenlijk al eens foto van je dak(en) hier gepost? Ben benieuwd hoe het er bij jou uitziet. Je hebt dan naar schatting minimaal zo'n 80 panelen op het dak liggen. Is dat dan op een bedrijfshal die aan je woning vast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:11:
[...]

of om maar weer wat olie op het vuur te gooien meer panelen >:) er is vandaag nog best wat indirect licht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:53:
[...]

of om maar weer wat olie op het vuur te gooien meer panelen >:) er is vandaag nog best wat indirect licht :)
Ik heb geen ruimte voor meer panelen. En ik ga sowieso niet in op olie op 't vuur. Het zal maar Russische olie zijn zeg! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:07:
Ja? Welke film? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wie heeft er een film nodig met een duurzaamheidskroeg als deze _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Niet slecht. _/-\o_ Heb jij eigenlijk al eens foto van je dak(en) hier gepost? Ben benieuwd hoe het er bij jou uitziet. Je hebt dan naar schatting minimaal zo'n 80 panelen op het dak liggen. Is dat dan op een bedrijfshal die aan je woning vast zit?
Bedrijf niet meer, maar wel tweede pand ja, rondom wat afdak gemaakt, alle dakkapellen vol, tegen de muur etc.
Satelliet kan geen foto maken, weerkaatst teveel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 21:56
Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:57:
[...]

[...]

Ik heb hier een tijdje geleden geprobeerd om bij een dame op leeftijd het gasverbruik naar beneden te brengen. Die zit in een huurwoning van rond 2000 en je zou zeggen dat het mogelijk zou zijn om de stookkosten op een laag peil te brengen. Ondanks mijn goed bedoelde adviezen laat zij nog steeds dag en nacht de thermostaat op 22 graden staan. Soms gaat ze de boel luchten, maar ook dan komt ze niet aan de thermostaat. Inmiddels heb ik het opgegeven om hier nog iets aan te doen, de jaarafrekening zal even schrikken zijn. Sommige mensen leren het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-08 14:18
Rocketman schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:47:
[...]

Ik heb hier een tijdje geleden geprobeerd om bij een dame op leeftijd het gasverbruik naar beneden te brengen. Die zit in een huurwoning van rond 2000 en je zou zeggen dat het mogelijk zou zijn om de stookkosten op een laag peil te brengen. Ondanks mijn goed bedoelde adviezen laat zij nog steeds dag en nacht de thermostaat op 22 graden staan. Soms gaat ze de boel luchten, maar ook dan komt ze niet aan de thermostaat. Inmiddels heb ik het opgegeven om hier nog iets aan te doen, de jaarafrekening zal even schrikken zijn. Sommige mensen leren het nooit.
In zo'n geval lijkt me een programmeerbare thermostaat de oplossing.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08 21:56
hansvk schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:50:
[...]

In zo'n geval lijkt me een programmeerbare thermostaat de oplossing.
Heb ik voorgesteld, geen interesse. Ze wil ook 's nachts warmte in huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Rocketman op 12-03-2022 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-08 14:18
Ja, dan houdt het op zoals ja aangaf.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Hoe hard en vervelend het ook is voor mensen die wel zouden willen maar niet kunnen, hoop ik dat de huidige situatie eindelijk de ogen van andere mensen die wel kunnen maar (tot nu toe) niet willen zullen open. De portemonee is bij deze groep de enige manier om ze in beweging te krijgen.
Dus hopelijk vanaf nu een lagere prio voor de vervanging van nog prima functionerende badkamers, keukens en een hogere prio voor isolatie, isolatie, isolatie pv, warmtepomp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@rube Ik weet nog wel iemand hier die de badkamer voor me kan doen. School jij 'm effe om? >:)

Of iets makkelijker te bevatten verwoord: de sector houdt het al lang niet meer bij, helaas. |:( Fijn dat wie het (nog) niet wil de wachtlijst (nog) niet komt verlengen en de prijs (nog) niet kom opjagen. :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:52
Rocketman schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:51:
[...]

Heb ik voorgesteld, geen interesse. Ze wil ook 's nachts warmte in huis.
Dit soort mensen komen wel in beweging als ze dit soort energierekeningen krijgen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@!null
Of ze roepen dat een ander/de overheid er iets aan moet doen.
In het Overstappen topic was ook iemand die dacht dat als we allemaal maar naar de allergoedkoopste aanbieder zouden gaan, de inflatie gestopt zou zijn.
Tja.
'De overheid' probeert al een hoop, maar maakt het niet overzichtelijker :)
@Gwaihir serieus, iemand die een designradiator kan aanleggen, kan een warmtepomp installeren.
Het is de componentenkeuze en afstelling waar het vaak mis gaat (mengverdelers, naregeling, buffervaten, nachtverlaging, te hoge stooklijn)

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 12-03-2022 16:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rocketman schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:47:
[...]

Tegenover een negatief verhaal behoord natuurlijk een succes verhaal

Kennissen van mij: Een gezin, 2 kinderen, vader ongeschoold werk in loondienst, moeder afgekeurd wel een koopwoning (juiste tijd gekocht)
Vroegen mij jaren geleden dat ze wel wat aan het huis wilde doen, dus ik verwachte de standaard verhalen van nieuwe tegels in de wc etc, maar nee ze wilde het huis verbeteren. ze sparen dus elk jaar gewoon een centje bij elkaar door keuzes te maken in hun leven en hebben inmiddels zolder en kruipruimte geisoleerd en op de BG zit HR++ glas. de zonnepanelen zijn helaas wel uitgesteld doordat er wat onverwachts tussendoor kwam. voor de meeste mensen blijft het een keuze of ze wel of niets doen.

(waarom ze trouwens niet zijn begonnen met de zonnepanelen? Ze dachten zoals zoveel mensen een dakkapel te willen. :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

rube schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:04:
Hoe hard en vervelend het ook is voor mensen die wel zouden willen maar niet kunnen, hoop ik dat de huidige situatie eindelijk de ogen van andere mensen die wel kunnen maar (tot nu toe) niet willen zullen open. De portemonee is bij deze groep de enige manier om ze in beweging te krijgen.
Dus hopelijk vanaf nu een lagere prio voor de vervanging van nog prima functionerende badkamers, keukens en een hogere prio voor isolatie, isolatie, isolatie pv, warmtepomp etc.
Gebeurd al toch? Wachtlijsten van hier tot Tokyo en op tweakers nog nooit zoveel vragen gezien over pv en warmtepompen.
Als het maar flink rendabel is, ergens stond dat pv nu echt een no brainer is, nou dat is het al 6-7 jaar maar ja als je zit te slapen zie je dat niet.
Die valt dan onder de niet zo slimme gevallen :)
Die hebben gewoon meer moeite met het uitgeven van 50,- in 1x dan 10,- per maand.

Zo ook de vaste contracten die nu nog 1-2 jaar lopen, die hebben een voordeel en bij eigen zeggen geen last maar als ze niets doen die aankomende jaren gaan ook die een klap krijgen bij aflopen contract, terug naar oude niveau van 22 cent en 80 cent gas zie ik niet gebeuren.
En wie helpt ze dan, dat is een beperkte groep die het zelf mag uitzoeken, schuldsanering here we come.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Gwaihir schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:06:
@rube Ik weet nog wel iemand hier die de badkamer voor me kan doen. School jij 'm effe om? >:)

Of iets makkelijker te bevatten verwoord: de sector houdt het al lang niet meer bij, helaas. |:( Fijn dat wie het (nog) niet wil de wachtlijst (nog) niet komt verlengen en de prijs (nog) niet kom opjagen. :).
Als komend jaar niemand meer een nog functionele badkamer of keuken laat vervangen maar in plaats daarvan pv wilt hebben, moet jij eens opletten hoe snel die zzp'er die normaal tegels sjouwt ook leert om zonnepanelen omhoog te tillen ;)
Beetje gechargeerd natuurlijk, maar dat gene wat het meeste arbeid kost en waar de meeste handjes nodig zijn is geen rocket science met een 8 jarige opleiding. Met voldoende vraag loopt de prijs en/of wachttijd op, maar zal er ook een verschuiving plaats vinden.

En niet voor iedereen weggelegd, maar ook genoeg mensen die wel e.e.a. zelf kunnen doen/voorbereiden (als ze echt willen).

Anyway, fossielvrij, Energie neutral/positief etc. was toch al het plan voor de komende jaren. Wellicht dat dit wat helpt om het te bespoedigen. Vervelend voor sommige, maar op Lange termijn voor de hele maatschappij beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:15:
[...]

tegenover een negatief verhaal behoord natuurlijk een succes verhaal

kennissen van mij gezin 2 kinderen vader ongeschoold werk in loondienst moeder afgekeurd wel een koopwoning (juiste tijd gekocht)
vroegen mij jaren geleden dat ze wel wat aan het huis wilde doen, dus ik verwachte de standaard verhalen van nieuwe tegels in de wc etc, maar nee ze wilde het huis verbeteren. ze sparen dus elk jaar gewoon een centje bij elkaar door keuzes te maken in hun leven en hebben inmiddels zolder en kruipruimte geisoleerd en op de BG zit HR++ glas. de zonnepanelen zijn helaas wel uitgesteld doordat er wat onverwachts tussendoor kwam. voor de meeste mensen blijft het een keuze of ze wel of niets doen.
Het zijn ook vaak de gezinnen die het kunnen betalen maar niet doen, de ideeën komen vaak pas als de uitgaven bijna het zelfde komen als de inkomsten, dan gaan we pas zoeken naar verbeteringen en komen we ook bij de energie rekening uit.
(waarom ze trouwens niet zijn begonnen met de zonnepanelen? Ze dachten zoals zoveel mensen een dakkapel te willen. :+ )
Yep, de immens onzinnige drang naar meer ruimte, vaak voor de kinderen, die kunnen niet normaal leven natuurlijk op een zolderkamer van 3x3 met een dakraam. :+

Toch was beginnen met pv altijd beter geweest, met de vermeden kosten vanaf dag 1 kan je dan andere dingen financieren.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 12-03-2022 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:37:
Zo ook de vaste contracten die nu nog 1-2 jaar lopen, die hebben een voordeel en bij eigen zeggen geen last maar als ze niets doen die aankomende jaren gaan ook die een klap krijgen bij aflopen contract, terug naar oude niveau van 22 cent en 80 cent gas zie ik niet gebeuren.
En wie helpt ze dan, dat is een beperkte groep die het zelf mag uitzoeken, schuldsanering here we come.
Die mazzel van zo'n nog lopend contract hebben wij ook. En dan is het inderdaad best gek nu eerst de korting van de overheid te krijgen, en dan wanneer niemand er meer naar om kijkt straks ineens de klap. Zo'n klap wanneer veel mensen onoplettend het geld al uitgegeven hebben is exact het recept waarmee Toeslagen zoveel mensen in de schuldsanering heeft geholpen. Wij slaan dat maar even over, maar 't zit niet snugger in elkaar |:( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gwaihir schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:54:
[...]

Die mazzel van zo'n nog lopend contract hebben wij ook. En dan is het inderdaad best gek nu eerst de korting van de overheid te krijgen, en dan wanneer niemand er meer naar om kijkt straks ineens de klap. Zo'n klap wanneer veel mensen onoplettend het geld al uitgegeven hebben is exact het recept waarmee Toeslagen zoveel mensen in de schuldsanering heeft geholpen. Wij slaan dat maar even over, maar 't zit niet snugger in elkaar |:( .
Niet achterover leunen maar iets gaan doen voordat die klap komt, die korting gebruiken of wegzetten voor later.
Ik doe het eigenlijk al jaren zo, vermeden kosten niet in je gewone budget op laten gaan maar apart weg zetten, wel a.d.h van de toenmalige prijzen en zou het eigenlijk moeten verhogen nu.
Het is door de jaren wel meer geworden het begon klein en inmiddels zet ik 55,- per week vermeden kosten in een aparte rekening voor uitgaven aan verduurzaming, een wp kan kapot of pv vervangen enz, dat kan daar makkelijk uit. Buiten alle gewone zaken om een eigen boekhouding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:37:
[...]

Gebeurd al toch? Wachtlijsten van hier tot Tokyo en op tweakers nog nooit zoveel vragen gezien over pv en warmtepompen.
Als het maar flink rendabel is, ergens stond dat pv nu echt een no brainer is, nou dat is het al 6-7 jaar maar ja als je zit te slapen zie je dat niet.
Ja, gaat de goede kant op. Maar tweakers is niet representatief voor de maatschappij.
Genoeg mensen die het best kunnen betalen maar ja, gedoe, geen prioriteit. Die zullen het wel gaan merken de komende jaren, wellicht dat die groep dan toch in beweging gaat (moet) komen.
Maar goed, dat weet jij ook duidelijk wel dus eigenlijk is deze hele reactie niet nodig, maar ja het is tenslotte de kroeg hier 8)
[...]

Die valt dan onder de niet zo slimme gevallen :)
Die hebben gewoon meer moeite met het uitgeven van 50,- in 1x dan 10,- per maand.

Ja voor die groep die het echt niet kan, moet wel gezorgd worden :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:33

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Stond vandaag in de zaterdageditie van NRC in Kabinet wil nog dit jaar koopkrachtdaling 'dempen'

"Minima die huizenbezitter zijn worden ook nog op een andere manier gecompenseerd: een regeling om hun huizen te verduurzamen wordt vervroegd. Van Gennip: „Dat is om ervoor te zorgen dat iedereen volgende winter lagere stookkosten heeft. Uiteindelijk willen we niet alleen dat mensen minder betalen maar ook minder verbruiken.”"

Mijn commentaar: Als! de regeling/het geld op tijd komt is er vermoedelijk niemand die de verduurzamingsmaatregelen voor de komende winter kan uitvoeren.

Idd. - alleen voor de "Bühne".

[ Voor 2% gewijzigd door dunklefaser op 12-03-2022 18:14 . Reden: slecht toneel ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
dunklefaser schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:57:
Mijn commentaar: Als! de regeling/het geld op tijd komt is er vermoedelijk niemand die de verduurzamingsmaatregelen voor de komende winter kan uitvoeren.
Oftewel: volstrekt zinloos. Het geld gaat naar mensen die zonder die hogere subsidie er al toe besloten hadden en wie op basis van die subsidie wil acteren is te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:53:
[...]

Yep, de immens onzinnige drang naar meer ruimte, vaak voor de kinderen, die kunnen niet normaal leven natuurlijk op een zolderkamer van 3x3 met een dakraam. :+

Toch was beginnen met pv altijd beter geweest, met de vermeden kosten vanaf dag 1 kan je dan andere dingen financieren.
zeker, eerst water PV de rest komt later, omlullen ging helaas niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:03:
Niet achterover leunen maar iets gaan doen voordat die klap komt, die korting gebruiken of wegzetten voor later.
Ik doe het eigenlijk al jaren zo, vermeden kosten niet in je gewone budget op laten gaan maar apart weg zetten, wel a.d.h van de toenmalige prijzen en zou het eigenlijk moeten verhogen nu.
Het is door de jaren wel meer geworden het begon klein en inmiddels zet ik 55,- per week vermeden kosten in een aparte rekening voor uitgaven aan verduurzaming, een wp kan kapot of pv vervangen enz, dat kan daar makkelijk uit. Buiten alle gewone zaken om een eigen boekhouding. :)
Leuk, maar niet het punt. Uiteraard laat jij je niet verrassen, net als 99% van iedereen in dit topic.

Helaas houdt die 99% daarbuiten snel op..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gwaihir schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:05:
[...]

Leuk, maar niet het punt. Uiteraard laat jij je niet verrassen, net als 99% van iedereen in dit topic.

Helaas houdt die 99% daarbuiten snel op..
Nou, niet verassen, wij hebben al jaren een -400 op de rekening dus hoef er niet op te letten, toch ga ik geen gekke capriolen uithalen nu om meer centen te vangen voor het terug geleverde, dat niet.
In november zien we wel weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-08 08:05
Sjamo schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:58:
Wat je hier vergeet is dat de opbrengst op donkere dagen (of winterperiode) alsnog onvoldoende kan zijn om het eigen verbruik op die dag af te dekken. Door de salderingsregeling wordt dit effect verdoezeld.

Eigenlijk zouden er nog veel meer zonnepanelen gelegd moeten worden zodat er ook in de winter veel zonnestroom opgewekt kan worden. Die opbrengst is dan veel waard.

Wel ben ik het eens dat de piekbelasting op het net een probleem is. Voor teruglevering zou je dan moeten overgaan op variabele momentprijzen, desnoods boven een bepaalde terugleverdrempel. Met veel zon kost het dan geld om stroom het net op te sturen, op donkere dagen is jouw opbrengst weer extra veel waard.

Samenvattend: er zijn veel manieren om naar dit probleem te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Nu online
Piekbelastingen worden niet of nauwelijks door PV particulieren veroorzaakt. Het zijn de weilanden vol op plaatsen waar de grond goedkoop is en weinig mensen wonen. Ondanks dat het aandeel PV in mijn jaren 80 wijk groeit, is de spanning nog nauwelijks opgelopen. Ik zal de komende dagen nog eens een paar keer kijken midden op de dag of het hoger komt dan 236 V. Een waarde die ik vaak zag.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Gerardus1956 Eens. Hier ligt het behoorlijk vol (ziekenhuis vol, grote appartementencomplexen) en ik kom amper op 240 V op de piek in het jaar. Nu zo'n 234 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het is weer even wennen, maar vandaag en gisteren is er niet gestookt in huis.
Alleen al voor het energieverbruik in NL zijn appartementen een goede keus.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@ericplan tja, ik kom net bij een appartement bewoner vandaan die ik een energieadvies heb gegeven
2000 m3 gas voor 70m2, VVE gedomineerd door de verkopende woningbouwvereniging, bouwjaar ~1950, geen isolatie.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

BarryH schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:02:
@ericplan tja, ik kom net bij een appartement bewoner vandaan die ik een energieadvies heb gegeven
2000 m3 gas voor 70m2, VVE gedomineerd door de verkopende woningbouwvereniging, bouwjaar ~1950, geen isolatie.....
2000 m3, zo bont hebben wij het nooit gemaakt. Is wel erg veel. Laatste jaren met aardgas was het bij ons rond de 550 m3. Wel altijd elektrisch gekookt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:54
Oneens...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1BIc4aqHj1I3iLAeCRDgkFpfOc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/5LXNGCDZGo5UqyKtHaOsFqsp.png?f=fotoalbum_tile
Zit toch echt geen agrariër op mijn wijkverdeler...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkDoRLaSIycCOjGIqczIrgz2Hzg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/O0X5ad4qDbxFJGHZ52D6savL.png?f=fotoalbum_tile
En ben ik heel lief voor Liander

[ Voor 56% gewijzigd door Ronald op 14-03-2022 22:24 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ronald schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:21:
Oneens...
[Afbeelding]
Zit toch echt geen agrariër op mijn wijkverdeler...
[Afbeelding]
En ben ik heel lief voor Liander
weet je het zeker? soms staan die koeien op best rare plekken :+
Afbeeldingslocatie: https://www.voordewereldvanmorgen.nl/sites/default/files/styles/twig_image_landscape_1003_546/public/header-floating-farm.jpg?itok=MM9YtIDQ
Pagina: 1 ... 55 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.