De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.376 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:47
@twain4me Dat zou hier op't durp toch skoftig opvallen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:34

Termy

valt er nog wat te fragge?

ericplan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:53:
Het is weer even wennen, maar vandaag en gisteren is er niet gestookt in huis.
Alleen al voor het energieverbruik in NL zijn appartementen een goede keus.
Hier in m'n hoekhuis ook sinds vrijdag de verwarming uit, want die deed toch weinig meer (maar niet niks) met temps bijna altijd boven setpoint. Vooralsnog met zon en koken en zo nog boven de 20 oC, zelfs beneden.

Nieuwbouw ftw gok ik :p. Helaas geen type D ventilatie, dan was het vast nog makkelijker.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
ericplan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:53:
Het is weer even wennen, maar vandaag en gisteren is er niet gestookt in huis.
Alleen al voor het energieverbruik in NL zijn appartementen een goede keus.
Het zal eerder te maken hebben met de (energetische) maatregelen die de bewoners (in het verleden) genomen hebben en hun verbruikersprofiel dan met het type woning dat ze betrekken.

Hier een open bebouwing waar de voorbije dagen ook niet veel meer (lees, tijdens zonne-uren niet) gestookt moest worden.
Vandaag echter wel de hele voormiddag aan het verwarmen (grijze dichtbewolkte dag en thuiswerk) maar het verbruik situeert zich in een orde van 350 Wh (all in, dus ook verwarming) en de productie rond de 750 Wh. Dus so what? Anders gaat het toch maar voor een (spreekwoordelijk) schijntje terug het net op (100 % groen energiecontract met vast tarief => lage afnameprijs maar ook laag injectietarief).
Punt is dat we hier (open bebouwing => plaats voor PV en thuisaccu) al sinds 10/2 (en dus al tot 1/10 e.k.) energetisch 100% zelfvoorzienend zijn en zullen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
IvoB2 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Het zal eerder te maken hebben met de (energetische) maatregelen die de bewoners (in het verleden) genomen hebben en hun verbruikersprofiel dan met het type woning dat ze betrekken.
het heeft juist extreem veel met het type woning te maken. minder verliesoppervlak in verhouding tot het aantal m2 je kan isoleren tot je een ons weegt maar een buurman die de boel op 20 graden stookt is altijd beter dan buren zijn met de buitenlucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Team Welles

Inderdaad, in mijn vorige huis ging mijn gasverbruik opeens x1.5 toen de bejaarde buren aan beide kanten het huis verkochten aan dinkys. Ik had ineens geen wandverwarming meer :/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Gelukkig merk ik daar - ondanks dat ik redelijk normaal geïdoleerd heb en niet tot ik een ons weeg - in de praktijk weinig van.
Mijn lopende energierekening is de laatste tien jaar nog nooit negatief geweest en zal dat ook de komende 10 jaar niet zijn (en daarna zien we wel weer)
Dat je in een ingesloten gebouw nog meer "winst" zou kunnen genereren kan wel zijn maar moet voor mij niet. Dan heb ik liever zelf meer open ruimte ter beschikking. Ik ga die extra "winsten" toch niet kunnen meenemen in de grafkelder. Er is wel meer in het leven dat steeds zoveel mogelijk terugverdienen. Maar iedereen zijn eigen uitgangspunt. Ik "offer" dus graag wat meer etra euro op voor meer eigen extra ongestoorde "leef"ruimte.
Ik wil ze tenslotte de kost niet geven die voor een deel van de stookprestaties van hun nabije buren (in dit geval letterlijk te nemen) een groot deel van hun persoonlijke gemoesrust moeten opofferen. Rust en stilte zijn, voor mij toch, onbetaalbaar en niet uit te drukken in een paar euro extra winst op de bank.

Ter info: ik heb al 11 jaar geen gasaansluiting meer. Het is dus onmogelijk dat die rekening nog zou kunnen stijgen wegens onbestaande. :+

De opmerkingen van Twain en Proton lijken me ook redelijk tegengesteld aan mijn energierekening. Gezien mijn woning overal grenst aan de "buitenlucht" ben ik ook vrij zelf alle maatregelen te nemen om dit energetisch maximaal binnen te perken te houden en helemaal niet afhankelijk van wie of wat er aan de andere zijde van die gemeenschappelijke muur zijn intrek neemt. :+
Mijn energierekening neemt in de loop der jaren dus nog steeds af ipv de hoogte in te gaan door (onvoorzien) andere buren aan de andere kant van de muur of nabije buren die ook allemaal hun zegje moeten hebben op de maatregelen die ik in en rond de woning wens toe te passen.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 15-03-2022 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

IvoB2 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:05:
Gelukkig merk ik daar - ondanks dat ik redelijk normaal geïdoleerd heb en niet tot ik een ons weeg - in de praktijk weinig van.
Mijn lopende energierekening is de laatste tien jaar nog nooit negatief geweest en zal dat ook de komende 10 jaar niet zijn (en daarna zien we wel weer)
Dat je in een ingesloten gebouw nog meer "winst" zou kunnen genereren kan wel zijn maar moet voor mij niet. Dan heb ik liever zelf meer open ruimte ter beschikking. Ik ga die extra "winsten" toch niet kunnen meenemen in de grafkelder. Er is wel meer in het leven dat steeds zoveel mogelijk terugverdienen. Maar iedereen zijn eigen uitgangspunt. Ik "offer" dus graag wat meer etra euro op voor meer eigen extra ongestoorde "leef"ruimte.
Ik wil ze tenslotte de kost niet geven die voor een deel van de stookprestaties van hun nabije buren (in dit geval letterlijk te nemen) een groot deel van hun persoonlijke gemoesrust moeten opofferen. Rust en stilte zijn, voor mij toch, onbetaalbaar en niet uit te drukken in een paar euro extra winst op de bank.

Ter info: ik heb al 11 jaar geen gasaansluiting meer. Het is dus onmogelijk dat die rekening nog zou kunnen stijgen wegens onbestaande. :+

De opmerkingen van Twain en Proton lijken me ook redelijk tegengesteld aan mijn energierekening. Gezien mijn woning overal grenst aan de "buitenlucht" ben ik ook vrij zelf alle maatregelen te nemen om dit energetisch maximaal binnen te perken te houden en helemaal niet afhankelijk van wie of wat er aan de andere zijde van die gemeenschappelijke muur zijn intrek neemt. :+
Mijn energierekening neemt in de loop der jaren dus nog steeds af ipv de hoogte in te gaan door (onvoorzien) andere buren aan de andere kant van de muur of nabije buren die ook allemaal hun zegje moeten hebben op de maatregelen die ik in en rond de woning wens toe te passen.
Er zijn maar weinig mensen die echt voor hun lol in een tussenwoning wonen, dat is eerder uit noodzaak geboren uiteindelijk wil bijna iedereen ruim en vrijstaand wonen. het gaat dus niet over winst op de bank.
Energetisch is geen verlies oppervlak altijd beter dan verlies oppervalkte en dat is met name afhankelijk van het type woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Theoretisch heb je gelijk.
In de praktijk moet je er wel rekening mee houden dat met vier muren en een dak die je eigendom zijn en waarover niemand anders medezeggenschap heeft de energetische mogelijkheden veel uitgebreider zijn dan in een rijhuis in een stedelijke omgeving waar de buren en de gemeentelijke overheid op je vingers zitten te kijken. In de veronderstelling dat er in het laatste geval technisch al ruimte genoeg is om een optimum te bereiken.
In de praktijk is dat ook al een beperkende factor.

Onafgezien daarvan ken ik ook redelijk wat mensen die liever in het centrum van een stad wonen dan vrijstaand op de buiten. Ieder zijn voorkeuren.
Toevallig woon ik zelf vrijstaand (met daar tien jaar renovatie achter de rug) maar heb de laatste twee jaar veel tijd gestoken in de volledige renovatie van een deels ingesloten stadswoning en weet ik heus wel wat daar de praktische technische beperkingen zijn en de bijna onhaalbare voorschriften (en beperkingen) van de lokale overheid.
Voor mijn huidige woning nog een 5-tal jaren in een jaren '50 woning gewoond (en deels gerenoveerd) en daarvoor in een 16de eeuwse stads(koppel)woning (volledig gerenoveerd naar jaren 2000 normen)
Ben dus redelijk goed geplaatst om het een en ander met elkaar te vergelijken.
Geen van die stadsprojecten kan energetisch tippen aan mijn huidige vrijstaande woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy

Termy

Tja, dat zegt meer over de staat van die stadswoningen dan jouw vrijstaande woning. Het lijkt me duidelijk dat vrijstaande huizen lang niet zo efficiënt kunnen zijn als appartementen en dat we niet moeten willen dat iedereen zo woont. Hier geen hyperinefficiënte urban sprawl zoals in Noord Amerika aub.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ach ja, ik baseer me wat betreft energie-efficientië toch liever op (eigen) cijferresultaten dan op wat iets op het eerste gezicht "lijkt". En waar iedereen bij voorkeur wil wonen zou iedereen in de eerste plaats beter voor zichzelf mogen bepalen dat zich neer te leggen bij wat een ander toevallig beter wil voor een ander.
Een goed leven leiden - en dat hoeft daarom niet inefficient noch verspillend te zijn - is toch nog wat anders dan super efficiënt op elkaar gaan hokken. Dat leidt dan weer tot andere problemen. Beter het geheel bekijken dan één deelaspect overbelichten. En vooral niet perse iets voor een ander "willen".
Als iemand anders zichzelf gelukkiger acht in een klein super energiezuinig appartement ga ik hun dat plezier tenslotte ook niet ontzeggen. Ieder zijn voorkeuren.
Maar - en daar gaat het om - dat een vrijstaande woning niet energetisch efficiënt zou kunnen zijn kan ik met eigen cijfers al tegenspreken. Het komt er in de eerste plaats vooral op aan hoe je zelf wil en kan leven. Er is bv. ook geen wet die stelt dat in een open bebouwing je alle ruimtes het jaar rond op leefruimte temperatuur moet houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

Niks moet, maar ik ben blij dat we in Europa er niet massaal voor gekozen hebben. Het is niet alleen dat verwarming lastiger is met meer oppervlak naar buiten, het is ook riolering, water, wegen, etc. Er is best wat te vinden over urban sprawl en hoe inefficiënt dat is op allerlei vlakken.

Dat jouw huis prima geïsoleerd is geloof ik graag maar je ontkomt niet aan de natuurkunde. Een muur met aan de andere kant -5 oC verliest gewoon meer warmte dan 1 met aan de andere kant dezelfde temperatuur als bij jou binnen. Als je dat ontkent dan zijn we klaar met de discussie wmb :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53

ericplan

5180 Wp PV

@Termy Nog even los van alle (openbaar) vervoerskwesties. Auto-afhankelijkheid neemt alleen maar toe in NL.
Andere trend die beslist nadelig is, we gaan steeds groter wonen. Meer vierkante meters per persoon. En dat moet ook allemaal verwarmd worden. We zijn nog ver weg van een duurzame samenleving.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:02
Termy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:00:
Niks moet, maar ik ben blij dat we in Europa er niet massaal voor gekozen hebben. Het is niet alleen dat verwarming lastiger is met meer oppervlak naar buiten, het is ook riolering, water, wegen, etc. Er is best wat te vinden over urban sprawl en hoe inefficiënt dat is op allerlei vlakken.

Dat jouw huis prima geïsoleerd is geloof ik graag maar je ontkomt niet aan de natuurkunde. Een muur met aan de andere kant -5 oC verliest gewoon meer warmte dan 1 met aan de andere kant dezelfde temperatuur als bij jou binnen. Als je dat ontkent dan zijn we klaar met de discussie wmb :).
Omdat mijn verwarming voor driekwart op buitenlucht en maar voor een kwart op elektriciteit loopt, ben ik blij met rondom buitenlucht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

ericplan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:28:
@Termy Nog even los van alle (openbaar) vervoerskwesties. Auto-afhankelijkheid neemt alleen maar toe in NL.
Andere trend die beslist nadelig is, we gaan steeds groter wonen. Meer vierkante meters per persoon. En dat moet ook allemaal verwarmd worden. We zijn nog ver weg van een duurzame samenleving.
Op basis waarvan zeg je dat auto-afhankelijkheid toeneemt? Dat zie ik niet iig.

@FransvWoerkom Heel grappig natuurlijk, maar hoop dat je zelf ook inziet dat dat nergens op slaat en geen beperking is voor appartementen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Termy
Dit rapport van Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid | KiM uit februari 2022 geeft het mooi weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHDnSiG6_gASSl1vA8gMZ10QFUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqAAVV8KUdVE108kFqHdHNRD.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.omgevingsweb....oads/po-assets/697299.pdf

[ Voor 61% gewijzigd door ericplan op 17-03-2022 07:41 . Reden: Plaatje ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:00:

Nederland is Europa niet.
Ik begrijp wel dat in een dichtbewoonde omgeving zoals Randstad Nederland er een soort woningnood bestaat zodat mensen beter "opgehokt" kunnen worden dan redelijk vrij te leven.
Natuurkunde en praktische uitvoerbaarheid zijn in een woonomgeving nogal eens twee verschillende zaken.
Zoals ik reeds schreef, in theorie is jullie uitgangspunt een no brainer.
In de praktijk wil het wel eens voorkomen dat je redelijk vrij bent om je vrijstaande woning optimaal te isoleren, dus ook die vier muren de op een paar dagen per jaar aan -5°C zijn blootgesteld, en je in een appartement bijna volledig afhankelijk bent van wat de buren willen, de bouwheer van die blok aan goed geplaatste isolatie in de bouw wenste te steken, de stookcurve van je buren (je zal met je niet geïsoleerde tussenmuur maar grenzen aan een niet bewoond pand of bewoond door de zuinigheidskampioen van de blok die teert op jouw stookcurven, enz.).
Om nog maar te zwijgen van de technische beperkingen die gelden in een appartement. Plaats - als je alle bewoners al zo ver krijgt om er in te investeren - er maar eens voldoende zonnepanelen om iedere bewoner van het gas af te krijgen en aan de warmtepomp.
Energetische duurzaamheid is een en/en verhaal dat je in de praktijk moet nastreven en vooral zo vlug mogelijk bereiken.
Geen natuurkundig theoretisch verhaal over wat volgens theoretische modellen het best mogelijk resultaat zou kunnen opleveren.
Wanneer jouw theoretisch model een uitvoering in de praktijk zou zijn was er nu ook nergens een energieprobleem noch klimaatvraagstuk.
Dat ik een goed geïsoleerde woning heb (waarvan de leefruimte op 0-Z-W trouwens hoofdzakelijk uit glas bestaat en niet uit baksteen of muren zodat er bij het minste zon, ongeacht het seizoen niet bijgestookt moet worden) , al 11 jaar (dus in tempore non suspecto) volledig van het gas af ben en energetisch bijna volledig onafhankeljk ben komt juist door vrijstaand wonen en niet door afhankelijk te zijn van de beslissingen (of beter het uitstel van de beslissingen) van iedereen om me heen.
Ben je in de praktijk dus vet met je energetisch optimaal model.
En dan zwijgen we nog over de andere voordelen van niet op elkaar gestapeld wonen.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 17-03-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Uh?
Nog nooit gehoord van passief bouwen?
Groter wonen (wat nog iets anders is dan in een villa met zwembad, voor alles bestaat een optimum, zowel naar beneden als naar boven) is niet noodzakelijk meer energie verbruiken.
Op slecht bouwen of slecht renoveren volgt energieverspilling. Niet noodzakelijk door iets groter te bouwen dan het strikt verdraagzame.
De snelste stap naar een duurzame samenleving is trouwens (massaal) consuminderen. En dat kost, buiten een kleine persoonlijke inspanning, niets.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 17-03-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-08 09:42
Consuminderen in een groter huis dus? :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad.
Het is de totale som van je energetische voetafduk die uiteindelijk het verschil maakt.
Niet het overbelichten van één deelaspect en de rest gemakshalve gewoon negeren.
Meer m² pp vraagt niet altijd meer verwarming dan minder m² per persoon.
En al zeker niet meer fossiele verwarming.
Om bij de cijfers te blijven:
Momenteel heerst er hier een buitentemperatuur van 8°C, is het zelfs zwaar bewolkt, en bij een binnentemperatuur (in de leefruimte) van 21°C (thuiswerk) is het totaal verbruik van de woning tussen de 100 en 300 Wh (inclusief verwarming) bij een eigen lokale productie 1028 Wh.
Er kan dus zelfs een deel van de productie naar de buren.
Wat is dus het energetisch probleem of gebrek aan energetische duurzaamheid in een vrijstaande woning?
Ja, ik weet ook wel dat het niet ideaal is en altijd nog beter kan maar een energetisch probleem zou ik het nu ook weer niet noemen. :+

[ Voor 69% gewijzigd door IvoB2 op 17-03-2022 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

@ericplan Ok, verbazend. Maar goed, ik als stedeling zonder auto ziet mogelijk niet dat het de verkeerde kant op gaat buiten de steden. Zoals ik dat rapport ook lees gaat het juist richting minder autoafhankelijkheid in de steden en dat is ook wat ik zie.

Overigens is het duurzaam zodra je tot het oneindige de resources hebt om het vol te houden. Dat komt dus van 2 kanten, niet alleen minder vraag maar ook meer aanbod. Als je alle energie van de zon die de aarde raakt effectief kunt gebruiken dek je de wereldwijde jaarvraag af in 1 uur. Dat is zo'n enorme overkill aan energie dat het prima mogelijk is met minder dan de theoretische max comfortabel alles te doen wat je wilt en nog veel meer. Er raakt ook niks echt 'op', het is gewoon lastiger te winnen. Als energie geen limitatie is en je kunt de meest afgrijselijk inefficiënte processen gebruiken om alles te recyclen, dan is het ook duurzaam. Maar goed, daar zijn we duidelijk nog niet dus vraag verminderen door efficiëntie is zeker belangrijk. Ik zie 'consuminderen' overigens als illusie. Vragen mensen iets te laten voor een ongrijpbaar doel is nog nooit gelukt, op een paar idealisten na. Daar op inzetten is dan wmb ook verspilling van resources (en dus niet duurzaam :P).

@IvoB2 Tuurlijk zijn er uitdagingen bij appartementen met meerdere eigenaren (om nog maar van huur te zwijgen) maar ik hoop ook dat je snapt dat niet iedereen vrijstaand kan wonen zonder te weinig land te hebben. Wat is sowieso het probleem met gestapeld wonen? Dat jij het niks vindt is prima, maar dat lijkt me persoonlijk. Ik heb zelf zeer prettig in appartementen gewoond en zou het nu weer willen, maar dat was niet haalbaar met onze eisen destijds. Dat ik nu m'n eigen panelen heb en zo is zeker prettig maar voor het grote plaatje maakt het natuurlijk geen zak uit of ik persoonlijk 12 panelen heb of dat er gewoon ergens 12 panelen liggen.

Verder eens dat de totale som relevant is en niet 1 specifiek onderdeel alles maar moet gaan oplossen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:18
Wij hebben de laatste 2 jaar toch wel een serieuze verduurzaamheidsslag gemaakt. Mede mogelijk gemaakt door een semi-sabatical van mij. Na het overlijden van mijn vader had ik tijd over om dingen zelf te doen en daardoor flink in de kosten kunnen besparen en het was een fijne afleiding. De timing kon niet beter met alle stijgende kosten, maar dat is puur "geluk" geweest (had het liever onder andere omstandigheden gedaan).

- Zonnepanelen op de schuur: 4900Wp (laten leggen, graafwerkzaamheden en voorbereidingen zelf gedaan)
- Panasonic 9J warmtepomp & 300L boiler, we komen van 1600m3 gas met 235m2 woonoppervlak (zelf gedaan, installateur laten "controleren" voor subsidie).
- Elektrische auto (IONIQ5) & laadpaal.
- 40m2 moestuin voor het verbouwen van onze eigen groentes & fruitbomen
- Regentonnen voor opvang van water.
- Aanleg bloemenweide

Volgende op de planning staat om (gezien de stijging in elektrische verbruik) om zonnepalen op de woning te leggen en/of eventueel in ons weiland. Dat wil ik grotendeels zelf gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door c0sje op 17-03-2022 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
@IvoB2 Opzich wel mee eens hoor.
Er zijn bepaalde industrieën die een beetje buiten schot blijven, on terecht.
De beton industrie is goed voor 9% van de wereldwijde co2 uitstoot is de schatting. Dus in die zin liever met hout bouwen.
De kledingindustrie zit rond de 10% van globale uitstoot, nog los van katoen/water en arbeid problematiek.
Dus dan denk ik, wat zitten we nog te zeuren over die vliegtuigen? Wat mij betreft een crackdown op bepaalde industrieën.
Uiteraard is vlees eten ook een grote speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@c0sje wordt zo'n ioniq 5 ook geleverd met V2L adapter of is dat een optie?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:18
Proton_ schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:18:
@c0sje wordt zo'n ioniq 5 ook geleverd met V2L adapter of is dat een optie?
Dat is inderdaad een optie. Ik heb een voorraad model kunnen kopen waar het helaas niet op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

c0sje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:23:
[...]

Dat is inderdaad een optie. Ik heb een voorraad model kunnen kopen waar het helaas niet op zit.
Is die niet apart te krijgen? Helaas is het niet geschikt voor V2H of V2G dus wat dat betreft maakt het weinig uit maar als je dan toch zo'n auto hebt is het wel leuk om de optie te hebben het als backup te gebruiken hehe. Of heb je niet ook al 230 V stopcontacten in de auto zelf zitten?

@!null hoeveel daarvan is transport? Daar valt natuurlijk een hoop te winnen. Bij beton vraag ik me ook af of het proces zelf nou inherent CO2 vrijmaakt (chemisch dus) of dat het energieintens is en daarom veel uitstoot (wat dus weer te verminderen is met andere energiebronnen). Dat dat nooit uitgesplitst wordt vind ik altijd een beetje matig want dat verandert de zaken m.i. behoorlijk, afhankelijk van hoe dat zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Termy Ik dacht dat het vooral energieintens is. Hoe dan ook, er is grotendeels een alternatief voor. Met hout bouwen of van die rechtstreekse alternatieven.

En net als katoen veel waterverbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 17-03-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[b]Termy in "De Duurzame Kroeg deel 4"
@IvoB2 Tuurlijk zijn er uitdagingen bij appartementen met meerdere eigenaren (om nog maar van huur te zwijgen) maar ik hoop ook dat je snapt dat niet iedereen vrijstaand kan wonen zonder te weinig land te hebben. Wat is sowieso het probleem met gestapeld wonen? Dat jij het niks vindt is prima, maar dat lijkt me persoonlijk. Ik heb zelf zeer prettig in appartementen gewoond en zou het nu weer willen, maar dat was niet haalbaar met onze eisen destijds. Dat ik nu m'n eigen panelen heb en zo is zeker prettig maar voor het grote plaatje maakt het natuurlijk geen zak uit of ik persoonlijk 12 panelen heb of dat er gewoon ergens 12 panelen liggen.

Verder eens dat de totale som relevant is en niet 1 specifiek onderdeel alles maar moet gaan oplossen.
Uiteraard begrijp ik dat maar dat was het punt niet.
Ik heb ook geen probleem met gestapeld wonen. Ieder zijn voorkeuren.
Het punt dat ik wou maken is dat men er niet maar per definitie moet van uitgaan dat een vrijstaande woning energetisch meer zou moeten verbruiken dan een appartement. In theorie wel, dat zei ik al. Maar de praktijk toont toch aan dat het makkelijker is een open woning aan te passen en minder (fossiel) te doen verbruiken dan een appartement of rijtjeswoning.
Ook niets tegen een rijtjeswoning want de afgelopen twee jaar veel tijd en kopbrekens in zo'n stadswoning gestoken om ze energetisch te optimaliseren. Veel moeilijker en duurder dan in een vrijstaand gebouw en dan kan je het resultaat nog niet volledig evenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
!null schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:13:
@IvoB2 Opzich wel mee eens hoor.
Er zijn bepaalde industrieën die een beetje buiten schot blijven, on terecht.
De beton industrie is goed voor 9% van de wereldwijde co2 uitstoot is de schatting. Dus in die zin liever met hout bouwen.
De kledingindustrie zit rond de 10% van globale uitstoot, nog los van katoen/water en arbeid problematiek.
Dus dan denk ik, wat zitten we nog te zeuren over die vliegtuigen? Wat mij betreft een crackdown op bepaalde industrieën.
Uiteraard is vlees eten ook een grote speler.
Mee eens.
En nog beter is een bestaande woning volledig renoveren in plaats van nog meer natuur in te nemen voor nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
c0sje schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:57:
- Zonnepanelen op de schuur: 4900Wp (laten leggen, graafwerkzaamheden en voorbereidingen zelf gedaan)
- Panasonic 9J warmtepomp & 300L boiler, we komen van 1600m3 gas met 235m2 woonoppervlak (zelf gedaan, installateur laten "controleren" voor subsidie).
- Elektrische auto (IONIQ5) & laadpaal.
- 40m2 moestuin voor het verbouwen van onze eigen groentes & fruitbomen
- Regentonnen voor opvang van water.
- Aanleg bloemenweide

Volgende op de planning staat om (gezien de stijging in elektrische verbruik) om zonnepalen op de woning te leggen en/of eventueel in ons weiland. Dat wil ik grotendeels zelf gaan doen.
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:32
jep, dat zou goed kunnen. >:)
Huis verduurzamen
dit gebruik noem ik geen droomhuis, eerder een nachtmerrie, lol. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
!null schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:10:
Consuminderen in een groter huis dus? :+
Wij hebben regelmatig gegrapt dat we een vakantiewoning hebben gekocht. En inderdaad: sinds we in ons grotere huis wonen, met heerlijke tuin, veel minder die behoefte om regelmatig naar 'elders' te reizen, 'even weg' te zijn. Het huis blijkt dus inderdaad tevens ons vakantiehuis :). Dus ja, die vlieger gaat zeker voor een behoorlijk deel op.

En kijk 'ns naar het andere eind: het hele concept van die tiny houses: die zijn steevast vrijstaand en worden op een ruime plek neergezet. En dan als super-eco geadverteerd. Tja.. dat klopt dan ook maar ten dele.

Het loopt al met al bij lange na niet per m2 huis meer of minder lineair op dan wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Gwaihir Wij zijn dan ook in zo'n vakantiehuis gaan wonen. Of eigenlijk zelf gaan bouwen.
57m2 maar inderdaad veel ruimte eromheen en veel groen.
En vooral mijn vriendin heeft minder behoefte om weg te gaan wat ze eerst wel had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wat is eigenlijk nu beter .. een UPS of een hybride omvormer ..

ja ja thuis accu's not worth the money weet ik nu wel .. beetje backup voor de vriezer/cv is wel fijn
en een aggregaat loop je met de bezine prijzen ook op leeg

zit een beetje na te denken over een multifunctioneel systeem zoiets als een solar camping accu
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/YloyV1w05LN9/W74XE3o/550x518.jpg

Uitdaging meer is dat je 12v-48v accu-systeem hebt + de geleverde PV opladen ..
ups is ook wel handig ware het niet dat je elke 3 jaar (max 5) de loodcel accu's weg kan mikken.

nadeel van een UPS vs voordeel hybride omvormer is dat de hybride (1 fase) omvormer wellicht nog je senseo/nespresso apparaat kan gebruiken

goedkoper(e) UPS 12-24v en de "duurdere" (1u rackmounted) wellicht 48v

Maar heb je nu voor die hybride omvormers nu altijd een BMS oid nodig ? en zit je dan met een vendor lock-in ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-08 10:19
Ik zit een beetje te kijken naar het glas in mijn woning, een deel zit in houten kozijnen en is dubbelglas uit 2013, met een spouw van zo'n 8-9mm . Lijkt ook wel HR glas te zijn. Is het kapitaalvernietiging of heeft het wel zin om het te vervangen voor Hr++ glas met een spouw van 15mm? Gaat in totaal om ongeveer 6m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

KoenVW76 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:46:
Ik zit een beetje te kijken naar het glas in mijn woning, een deel zit in houten kozijnen en is dubbelglas uit 2013, met een spouw van zo'n 8-9mm . Lijkt ook wel HR glas te zijn. Is het kapitaalvernietiging of heeft het wel zin om het te vervangen voor Hr++ glas met een spouw van 15mm? Gaat in totaal om ongeveer 6m2.
Verspilling als de rest van je isolatie nog niet op orde is .. (dak--> gevel ---> ramen --> vloer)
Daarnaast subsidie ISDE/SEEH oid is vanaf 14m2 oid .. dus ook die loop je mis dan.

Maar je kan altijd een glaszetter vragen of het mogelijk is een HR++ raam in je huidige kozijn te zetten.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Gwaihir schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:12:
[...]

Wij hebben regelmatig gegrapt dat we een vakantiewoning hebben gekocht. En inderdaad: sinds we in ons grotere huis wonen, met heerlijke tuin, veel minder die behoefte om regelmatig naar 'elders' te reizen, 'even weg' te zijn. Het huis blijkt dus inderdaad tevens ons vakantiehuis :). Dus ja, die vlieger gaat zeker voor een behoorlijk deel op.

En kijk 'ns naar het andere eind: het hele concept van die tiny houses: die zijn steevast vrijstaand en worden op een ruime plek neergezet. En dan als super-eco geadverteerd. Tja.. dat klopt dan ook maar ten dele.

Het loopt al met al bij lange na niet per m2 huis meer of minder lineair op dan wel af.
Volledig mee eens.
Aanvullend - gezien zelfde ervaring als jouw aanhef - sinds de renovatie aan ons vrijstaand pand nu (bijna, want je bent nooit helemaal klaar) grotendeels achter de rug is en de tuin een volledige make over gekregen heeft van overwegend gazon naar bloemenweides, moestuinen, serre en visrijke vijver (wij beperken de term off grid bewust niet tot het energetische deel) hebben we effectief onze vakantiewoning in de Ardèche verkocht (ook niet veel meer zin om ons pand nog veel te verlaten voor een regio die de laatste jaren letterlijk begon over te koken). Dit vrijgekomen budget kan dan weer gebruikt worden om ons verblijf in België nog meer (energie)onafhankelijk te maken. Nog een bijkomend voordeel is dat de ICE dan ook de deur uitkon en we het verder met één BEV kunnen doen en één voltijdse job ipv voorheen 2 ICE en 2 jobs. Dit in afwachting dat we overschakelen op een elektrische deelauto en beiden uit de ratrace zijn gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
KoenVW76 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:46:
Normaal gezien staat de isolatiewaarde van de glaspartij in de spacers gegraveerd.
Wij hebben deels ook dubbel glas uit 2013 (in houten kozijnen) met een U-waarde van 0.8.
De grote partijen (uit 2019) hebben een waarde van 0.6 (alu kozijnen).
Gezien je dubbel glas maar een totale opp. heeft van 6m² lijkt het me - zolang je niet zeker weet wat de effectieve U-waarde is - weinig zinvol om dit te gaan vervangen.
Een spouw van 8-9 mm doet wel vermoeden dat je niet boven 1.6/1.7 Ug gaat geraken met dat glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:59:
wat is eigenlijk nu beter .. een UPS of een hybride omvormer ..

ja ja thuis accu's not worth the money weet ik nu wel .. beetje backup voor de vriezer/cv is wel fijn
Hoeveel uur denk je te moeten draaien dan als backup? een liter benzine of diesel is misscien prijzig maar als het ding toch nooit aanstaat (nederlands electra net best wel betrouwbaar enzo) gebruik je alsnog niets :+
of zijn we aan het preppen ivm puttin.. Denk overegens dat de koelkast dan je minst grote zorg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
"Preppen" ivm geopolitieke situatie, verhoogde kans op stormschade (vorige storm heeft het net hier in de wijk er al anderhalve dag uitgelegen), politiek niet kunnen beslissen op lange termijn (zodat je het risico loopt op middellange termijn black outs te krijgen voor bepaalde regio's), energiehacks (wanneer ze defensie weken kunnen lam leggen zie ik niet in waarom het energienet daar wel tegen bestand zou kunnen zijn) , ....
Maak de keuze.
Een "verzekering" sluit je af in de hoop dat je ze nooit nodig gaat hebben en beter voor de feiten dan na de feiten want in het laatste geval loop je achter de feiten aan.
HOPE FOR THE BEST, BUT PREPARE FOR THE WORST :+

Wanneer je dan het zelfverbruik nog van 31% naar +80% kan pimpen en niet langer afhankelijk bent van netsalderen (waardoor de gebruiksfactuur naar derden nog eens daalt) lijkt een thuisaccu me eerder een no brainer. Zeker wanneer de investering grotendeels door de netbeheerder/gewestelijke overheid gefinancierd wordt.
Momenteel is er hier in Vlaanderen een run op thuisaccu's en terug op PV waardoor de vraag het aanbod ruimschoots overstijgt. Met als gevolg lange wachttijden en stijgende prijzen.
Kan je je voorstellen wat dat gaat geven bij de eerste de beste echte crisis.
Uiteraard gelooft ook hier het grootste deel van de comsumenten dat de dag van gisteren gewoon de dag van morgen zal zijn en betalen ze, wel morrend, de energiefacturen die dag na dag stijgen in de hoop dat de dag van vandaag binnenkort wel terug de dag van gisteren zal worden en hun problemen uiteindelijk door anderen weer eens opgelost zullen worden.
Het gegeven van de "Wolf en de drie biggetjes" is al gemeengoed sinds 1840. O-)

[ Voor 57% gewijzigd door IvoB2 op 18-03-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 12:01
twain4me schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:50:
[...]

of zijn we aan het preppen ivm puttin.. Denk overegens dat de koelkast dan je minst grote zorg is.
Wel als je hele noodvoorraad in de vriezer zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Hoeveel uur denk je te moeten draaien dan als backup? een liter benzine of diesel is misscien prijzig maar als het ding toch nooit aanstaat (nederlands electra net best wel betrouwbaar enzo) gebruik je alsnog niets :+
Welke maatlat gebruik je ? het feit dat jij nog nooit een (ver)storing hebt gemerkt omdat je altijd het gebeurd tijdens kantoor uren wanneer je ook op kantoor zit ? en alle devices bij jou thuis "syncen" de tijd correct oid.

4 uur downtime daar zal je echt niet wakker van liggen .. en die oorlog tja dat is iets tijdelijks(hoop ik)
koelkast idem
Vriezers zijn (op papier) 12 uur in staat na stroom uitval het voedsel koud te houden als je hem NIET opent.

Hoeveel uur tja 24 uur is meer dan zat .. ook al betekend dat je bv in de winter maar 2 uur hebt omdat PV niet genoeg opwekt .. die aggregaat is dan altijd nog een optie (omvormer +auto stationair voor de deur --> accu oid) en er zijn vele wegen om het vlees alsnog te "preppen" voor langdurigere termijnen.

betreft eiland modus
Feitenlijk heb ik maar 12-14 uur nodig per dag afhankelijk van de opwek versus capaciteit .. ALS ik overdag genoeg produceer om zowel te draaien als op te laden. en dus klokje rond. iets overcapaciteit om de idealere laad/ontlaad cycli te hebben

CV / vriezer(s) zijn apparaten net zoals je NAS oid .. die 24x7 niet zoveel gebruiken per dag maar het jaar door best aantikken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@IvoB2 Ik dacht eerst WTF anderhalve dag het net eruit? Hoezo heb ik hier niks van gehoord of gelezen, maar toen bedacht ik me dat je in België zit :P. Zo lang geen stroom in een wijk zou hier op het nieuws komen..

@vso hoe vaak gebeurt het bij jou dan? Ik heb altijd wel een klokje of iets dat niet automatisch synct en ik kan me de laatste keer niet eens herinneren. Echt de stroom in de hele wijk pleite (dus geen probleem bij mij in huis)... vorig millennium? Misschien is het bij jou lokaal slecht, dat zou kunnen, maar echt de hele wijk geen stroom moet ik voor terug naar pre 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@IvoB2 inderdaad "hope for the best, prepare for the worst" mag best met een korrel zout gegeten worden maar zoals hieronder is de andere extreme kant op (naar mijn idee)
Termy schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:14:
@vso hoe vaak gebeurt het bij jou dan? Ik heb altijd wel een klokje of iets dat niet automatisch synct en ik kan me de laatste keer niet eens herinneren. Echt de stroom in de hele wijk pleite (dus geen probleem bij mij in huis)... vorig millenium? Misschien is het bij jou lokaal slecht, dat zou kunnen, maar echt de hele wijk geen stroom moet ik voor terug naar pre 2000.
je omschrijft wat eigenlijk heel erg duidelijk wat het probleem is .. je bent zo gewend aan de "zekerheid' MAAR laat ik meteen zeggen dat het totaal onzinnig is naar mijn idee om voor een week stroom uitval te "preppen" en langer dan dat dan hebben we zoveel andere uitdagingen .. dat zie ik dan wel.

mijn probleem is dat je eigenlijk 24x7 naar de winkel kan .. en allles altijd voorradig is.. tekort / gebrek aan iets ken je niet.. en je bent al "pissed" off als iets tijdelijk gesloten is .. en je verder moet lopen.

Maar terug over je vraag betreft stroom .. waarbij ik opmerk dat onderhoud (4 uur downtime max) is nooit geweest ??? lijkt me sterk maar goed.

Stedin (niet liander dus) heeft in mijn wijk last van rokende grondkabels .. het net is zo kreupel dat ik afgelopen 6 jaar dat ik hier woon regelmatig stroomuitval heb (max 4 uur 1x 50,- terug gehad _O- oftewel de standaard vergoeding bij langdurig uitval.)
Mijn schoonouders wonen op goere-overvlakkee en die hadden het bijna wekelijks al is dat sinds 2015 oid opgelost ..

Het is dat de thuisaccu onrendabel is .. (salderings regeling oid) maar als ze bv zoals in andere delen van de wereld doen waarbij je accu voor een bepaald aantal % van de netbeheerder is en die dus redelijk actief de lokale net-belasting kan beheersen is dat wel een win-win situatie

Ander iets is wat je ook niet moet onderschatten is dat hoewel jij het niet merkt .. de schommeling van het net sloopt wel apparatuur (word steeds gevoeliger) een thuis accu / UPS kan zeer reactie/proactief de sinus van het net weer netjes maken . (netfilters) bv die lader bij je bed ligt er al jaren en opeens midden in de nacht "brand" doordat er vervuilde netspanning was (bewijs het maar eens)

zelf vind ik het dus enorm prettig om een "backup" te hebben en/of een "eiland" modus .. net zoals mijn bestanden online op backup staan .. zie het als een verzekering die je nooit nodig wilt hebben..
maar again is het financieel onrendabel ---> yes (nee is hooguit 10%)

maar preppen .. why ??? alleen ik doe liever 1x per kwartaal boodschappen .. maar dat heeft meer met impulsief koop gedrag te maken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ja, sorry, echt. Een split second uitval zou ik mogelijk niet kunnen merken tenzij ik in huis ben en echt m'n computer voor m'n neus uitvalt. Een situatie die met dank aan corona al ruim 2 jaar mogelijk is overigens. Maar uren? Nee, dat is al decennia niet voorgekomen waar ik gewoond heb.

Verder ben ik het met je eens hoor. Er zitten zeker voordelen aan een thuisaccu en ik zou er zeker ook 1 gehad/gewild hebben als het financieel gewoon redelijk zou zijn. Mijn hoop is om in de nabije toekomst een EV als accu te gebruiken (niet nodig voor woon/werkverkeer). Helaas niet voor terugleveren aan het huis want dat zit er zo te zien nog even niet in, maar wel om m'n zonnestroom nuttig te gebruiken en de piek te verlagen.

Ach ja, het probleem blijft dat zelfs als m'n auto beschikbaar is overdag, ik er zeer waarschijnlijk niet genoeg mee rijd (lees: leeg trek) om het erg lang een goede buffer te maken. Daarvoor moeten we m.i. echt over naar grootschalige opslag op een plek waar er altijd vraag zal zijn en het niet waarschijnlijk is dat de accu vol uit z'n neus zit te eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

vso schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:10:
[...]

Welke maatlat gebruik je ? het feit dat jij nog nooit een (ver)storing hebt gemerkt omdat je altijd het gebeurd tijdens kantoor uren wanneer je ook op kantoor zit ? en alle devices bij jou thuis "syncen" de tijd correct oid
.

Dat is de vraag die ik aan jou stel hoeveel uur ga jij vanuit. ik haal idd het landelijk gemiddelde doorgaans niet (terwijl ik kennelijk in een probleem gebied zit en altijd thuis ben) dus er zal statistisch iemand zijn die meer storing heeft. maar zelfs als dat 24 of 48 uur per jaar zou zijn, dan nog kost het je een paar liter benzine of diesel. dus snap je argument niet om een aggregaat af te serveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:14
Vast een erg domme vraag, maar werken thuis-accu's en zonnepanelen nog wanneer er geen stroom vanuit het net komt door een storing?

Was er niet iets mee dat dat vanuit het energiebedrijf of de netbeheerder wordt uitgeschakeld ivm veiligheid bij reparaties ed?

Of zit er nu iets heel scheef in mijn geheugen?

Overigens denk ik dat het voor iedereen handig is af en toe eens na te denken over hoe voorbereid je bent wanneer bepaalde onverwachte zaken gebeuren (brand, overstroming, stroomuitval etc). Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Sjamo Als je een schakelaar hebt om automatisch van het net af te sluiten wanneer het uitvalt zodat je nooit spanning op het net kan zetten wanneer reparateurs bezig zijn dan kan je idd op je eigen accu verder terwijl de rest van de straat in het donker zit. Zo'n zg eilandsysteem is wel nodig, anders ben je levensgevaarlijk (en dus ook illegaal) bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:32
Sjamo schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:55:
Vast een erg domme vraag, maar werken thuis-accu's en zonnepanelen nog wanneer er geen stroom vanuit het net komt door een storing?

Was er niet iets mee dat dat vanuit het energiebedrijf of de netbeheerder wordt uitgeschakeld ivm veiligheid bij reparaties ed?

nop geen domme vraag.

grote probleem is eigenlijk, als je in eiland modes gaat.
dan gaat de accu/zonnepanelen/omvormer de Hz bepalen, komt dan de stroom weer terug op het net.
is dan jouw Hz compatibel met die van het net (er is een grote kans van niet)?
daarom moet je dus eerst de hoofdschakelaar uit zetten voor je eigen stroom mode in kunt gaan.
en zo ook weer als het terug moet naar het net.
(dit kan dan wel weer 100% automatisch gaan als je dat wil, met een leuke extra kosten.)
Overigens denk ik dat het voor iedereen handig is af en toe eens na te denken over hoe voorbereid je bent wanneer bepaalde onverwachte zaken gebeuren (brand, overstroming, stroomuitval etc). Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.
denk ook eens aan een minder groot probleem.
een algehele pin storing.
of wees verstandig en heb wat geld op zak/in huis.
dit probleem verwacht ik eerder als alle andere problemen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:38:
Dat is de vraag die ik aan jou stel hoeveel uur ga jij vanuit. ik haal idd het landelijk gemiddelde doorgaans niet (terwijl ik kennelijk in een probleem gebied zit en altijd thuis ben) dus er zal statistisch iemand zijn die meer storing heeft. maar zelfs als dat 24 of 48 uur per jaar zou zijn, dan nog kost het je een paar liter benzine of diesel. dus snap je argument niet om een aggregaat af te serveren.
Ik serveer de aggregaat niet af, dat maak jij ervan .. en waarom zou ik er 1 halen als ik "auto" heb .. 12v -->230v omvormer in huis hebben is zat ... ik heb daarnaast verlengkabels als ik niet met de accu wil slepen.

ik zie de toegevoegde waarde niet van een aggregaat, een UPS is "actief" 24x7 maar dan moeten je accu's in optimale condities zijn, maar terwijl een aggregaat maar de vraag is of hij het doet en hoe "schoon" zijn opgewekte spanning is .. (en dus alsnog een UPS nodig) .. benzine kan je niet oneindig bewaren en nog veel meer onderhoud oid..

Hoe vaak een aggregaat/ups niet faalt is natuurlijk onbekend maar vaak zat .. enzv ..

Een hybride omvormer heeft veel van deze issues niet

zelf zoek ik ook een leuke oplossing die 2x 12-48v (of zelfs 56v) als input kan gebruiken en al dan niet in 230 of om kan zetten naar 12v-48v + (kleine) interne opslag maar dat is meer camping gebruik

betreft de "tijd" .. tja 12-14 uur moet voldoende zijn het ligt natuurlijk ook aan de verbruiker(s) wat een factor is maar dat snaptje je zelf ook wel

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:07

Dat is zeker geen domme vraag. Als je een netgekoppelde zonnestroominstallatie hebt (zoals 99,99% van de PV-installaties op woningen in Nederland) dan is klopt het wat je zegt. Elke voor de Europese markt goedgekeurde omvormer moet, als het net wegvalt (of buiten bepaalde specs qua spanning/frquentie raakt) de netkoppeling onmiddelijk verbreken. Dat is inderdaad o.a. om de veiligheid van de medewerkers die het net komen repareren te garanderen.

In de situatie met een huisaccu, met mijn huidige kennis daarvan, is een keuze bij aanschaf. Sommige fabrikanten bieden de mogelijkheid tot eilandbedrijf, waarbij jouw woning dus elektriciteit uit de accu en/of zonnepanelen kan blijven gebruiken bij uitval van het net. Ook dan wordt de netkoppeling verbroken, tot de netspanning voor een bepaalde minimale tijd weer stabiel aanwezig is. Heeft vaak wel een meerprijs, of dat het waard is is een vraag die voor iedereen anders kan zijn. Als de meerprijs redelijk is zou ik het er denk ik wel voor over hebben. Het net hier in midden-Nederland is superstabiel, maar wie zegt me dat dat zo blijft?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

quote]vso schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:13:
[...]

Ik serveer de aggregaat niet af, dat maak jij ervan ..
;)
betreft de "tijd" .. tja 12-14 uur moet voldoende zijn het ligt natuurlijk ook aan de verbruiker(s) wat een factor is maar dat snaptje je zelf ook wel
dat is denk ik de duur per cyclus? , waar ik naar vraag zijn het aantal uren per jaar. dat bepaald namelijk of je erop leeg loopt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:46:
Dat is denk ik de duur per cyclus? , waar ik naar vraag zijn het aantal uren per jaar. dat bepaald namelijk of je erop leeg loopt. :+
ik snap je niet maar goed maar er op leeg lopen kan op vele verschillende manieren .. ik zou het zo effectief mogelijk maken .
je vroeg naar uren .. nu naar jaren

Om mij heen wonen heel veel 1ste generatie huiseigenaren (mensen met geld) ik kon dit huis voor een zeer leuke prijs overnemen .. en heb heftig verbouwd voor weinig . (verduurzaamt)
mensen betaalde toen en nog steeds 200-350 aan gas/licht .. (2.500-3.000m3 oid) een enkeling maakt gebruik van de openhaart en heeft dus 5 kuub hout in de tuin per winter !
ze vonden me maar gek & idioot

ik zit op 800m3 en 0% stroom (wat ik opwek verbruik ik zeg maar) met een beetje geluk kan ik als ik een WP en wat extra PV neem dat m3 getal naar beneden trappen . naderend 0 op de meter oid ..

Betreft de thuis-accu .. die ik toch wil hebben (backup oid) is zonde over een termijn van 10 jaar ? dat zal me roesten . het gemak dat ik ervan heb is me het wel waard ..alleen ik ga NIET investeren in 20.000Kwh opslag .. 10% 2.000Kwh is in mijn idee meer dan zat .. als ik dat red met een 2.000 euro over 10 jaar is dat 200,- p.j of bijna 17,- per maand "weggegooid" tja .. erhm .. 25 max per maand "verkwisten" vind ik wel grappig aan dit verhaal ...
migjes schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:12:
denk ook eens aan een minder groot probleem.
een algehele pin storing.
of wees verstandig en heb wat geld op zak/in huis.
dit probleem verwacht ik eerder als alle andere problemen. ;)
Afgezien dat je als "consument" steeds meer en meer balanceert op dit soort "randjes" hoewel je het wel "weet" is dat makkelijk wat links erin gaat en met dezelfde vaart rechts er weer uit komt .. (onbelangrijke feitjes oid)

bijvoorbeeld
weetje bij de pomp heb je getankt .. ik heb een pinpas /visa .. kan met mijn gsm overmaken .. en zo niet tja .. pech .. nee mijn ID /paspoort krijg je niet als onderpand.. niet mijn f*cking probleem dat ik niet kan betalen

Als je denkt aan "preppen" of doomsday ---> Jezelf voorbereiden op "het ergste"

Zelf ben ik meer realistisch(er) ik acht de kans groot dat 1ste levens behoefte er voor langere tijd uit licht .. maar niet oneindig lang .. dus zeg 24-72 uur .. water en gas zijn tja "jammer" maar tankauto water in de straat helpt al een beetje . (waterleiding breuk hier bij de overbuurman kan ik dat uit ervaring vertellen)

ik vind het ergste dat mijn vriezer(s) (koelkast+vriezer) en losse vriezer dan niet meer werken .. zit aardig wat euro's in gemiddeld en dat wil ik liever beveilig(en) tegen uitval .. mijn pelletbbq werkt ook alleen met stroom en koud water douchen is vervelend ..

De kans is momenteel gewoon groter dat dingen slechter voorradig zijn denk bv aan quota's op goederen zoals momenteel de zonnebloem olie wellicht straks nog meer producten ?

het kost mensen ook tijd om over te schakelen naar alternatieven

Zoals jou heb ik lange tijd gedacht om een powerwall oid te bouwen (jij doet nu toch wat met LIPO accu's als bedrijf ?)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
vso schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:51:
[...]

Betreft de thuis-accu .. die ik toch wil hebben (backup oid) is zonde over een termijn van 10 jaar ? dat zal me roesten . het gemak dat ik ervan heb is me het wel waard ..alleen ik ga NIET investeren in 20.000Kwh opslag .. 10% 2.000Kwh is in mijn idee meer dan zat .. als ik dat red met een 2.000 euro over 10 jaar is dat 200,- p.j of bijna 17,- per maand "weggegooid" tja .. erhm .. 25 max per maand "verkwisten" vind ik wel grappig aan dit verhaal ...
2000 kWh opslaan? Li-ion accu's kosten volgens milieucentraal tussen €650 en €1300 per kWh. Hoeveel wil jij investeren en hoeveel ruimte heb je?
Realistisch is een systeem waarmee je over een of twee dagen kunt balanceren, dan praat je over 10-20 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

ik snap je niet maar goed maar er op leeg lopen kan op vele verschillende manieren .. ik zou het zo effectief mogelijk maken .
je vroeg naar uren .. nu naar jaren
ik vraag niet naar jaren maar naar uren per jaar.
Om mij heen wonen heel veel 1ste generatie huiseigenaren (mensen met geld) ik kon dit huis voor een zeer leuke prijs overnemen .. en heb heftig verbouwd voor weinig . (verduurzaamt)
mensen betaalde toen en nog steeds 200-350 aan gas/licht .. (2.500-3.000m3 oid) een enkeling maakt gebruik van de openhaart en heeft dus 5 kuub hout in de tuin per winter !
ze vonden me maar gek & idioot
welkom bij de club.. "heb jij een huis of een koelcel (vrachtwagen kwam pir brengen) Wat moet je met die zonnepanelen, dat is toch gewoon oplichting? WP,s maken alleen maar herrie en kosten bakken met stroom ik snap niet dat jij er aan begint , ik dacht dat je slimmer was :+
Ik zou wachten, er gaat of subsidie komen voor accu's of de salderingsregeling wordt weer verlengt, ik zie eigenlijk geen andere opties. En in beide gevallen ben je beter af met wachten. tegen die tijd is wellicht ook dat netwerk minder stabiel en hebben we daadwerkelijk noemenswaardige stroomstoringen in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

deejeebv schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:36:
[...]

2000 kWh opslaan? Li-ion accu's kosten volgens milieucentraal tussen €650 en €1300 per kWh. Hoeveel wil jij investeren en hoeveel ruimte heb je?
Realistisch is een systeem waarmee je over een of twee dagen kunt balanceren, dan praat je over 10-20 kWh.
Je wel erg ver boven het label wat de fabrikant opgeeft .. 187kWh per jaar (voor de vriezer bv)= 0,5kWh per dag ,,ofzo al maak je er 1kWh per dag van .. dan nog zit je met 10-20kWh redelijk ver boven ;)

max 25 euro per maand (x 120 maanden) liever minder of course voor de 'verzekering" .. en ja als ik dat op een spaar rekening (zonder rente) zet dan kan ik de vriezer 300x vullen oid .. + de bijbehorende vriezer ..

maar dit was het zelfde argument wat men bij zonnepanelen gebruikte en nu heeft/wil iedereen PV

Een omvormer vervangen door een hybride (mits verkrijgbaar) is natuurlijk simpler dan een hele installatie
de winst/verlies c.q meerprijs is wellicht verwaarloosbaar als je een leuke prijs voor je huidige omvormer krijgt.

De prijs per accu is interessantste uit het hele verhaal ik zal wellicht per 48V aan moeten schaffen oid .. en dat tikt wel heftig aan.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
vso schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:11:
[...]

Je wel erg ver boven het label wat de fabrikant opgeeft .. 187kWh per jaar (voor de vriezer bv)= 0,5kWh per dag ,,ofzo al maak je er 1kWh per dag van .. dan nog zit je met 10-20kWh redelijk ver boven ;)

max 25 euro per maand (x 120 maanden) liever minder of course voor de 'verzekering" .. en ja als ik dat op een spaar rekening (zonder rente) zet dan kan ik de vriezer 300x vullen oid .. + de bijbehorende vriezer ..

maar dit was het zelfde argument wat men bij zonnepanelen gebruikte en nu heeft/wil iedereen PV

Een omvormer vervangen door een hybride (mits verkrijgbaar) is natuurlijk simpler dan een hele installatie
de winst/verlies c.q meerprijs is wellicht verwaarloosbaar als je een leuke prijs voor je huidige omvormer krijgt.

De prijs per accu is interessantste uit het hele verhaal ik zal wellicht per 48V aan moeten schaffen oid .. en dat tikt wel heftig aan.
Die 10-20 kWh die ik noemde gaat om de hoeveelheid stroom die kunt opslaan, dus de capaciteit van je accupakket. Hoeveel je daarin per jaar gaat opslaan en weer verbruiken is natuurlijk helemaal afhankelijk van je verbruikspatroon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het accuverhaal in NL wordt anders als er een echt capaciteitstarief zou komen met een opslagtarief voor wat je meer gebruikt. Zodat het de moeite is om een accu continu te laden en verbruikers zoals een wasmachine niet boven de afgesproken capaciteit komen en een deel van het benodigde vermogen uit de accu halen.

Is je accu leeg en je verbruikt veel? Dan kom je in een ander tarief en betaal je extra. Vergelijkbaar met de data van telefoonabonnementen.

Vreemd idee? Valt wel mee.
We hebben al decennia een apparaat in huis dat zo werkt:
De stortbak van een WC.

[ Voor 12% gewijzigd door ericplan op 18-03-2022 17:45 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:09:
[...]
ik vraag niet naar jaren maar naar uren per jaar.

Ik zou wachten, er gaat of subsidie komen voor accu's of de salderingsregeling wordt weer verlengt, ik zie eigenlijk geen andere opties. En in beide gevallen ben je beter af met wachten. tegen die tijd is wellicht ook dat netwerk minder stabiel en hebben we daadwerkelijk noemenswaardige stroomstoringen in nederland.
Uren per jaar .. in deze 6 jaar ben ik gestopt met tellen bij de 25 oid .. zit dichter bij de 50 vermoed ik

jij zou wachten, voor 1500,- paar kWh lijkt me wel een goeie deal

maar ik moet ook nog mijn huis geschikt maken (verbouwen) dan is het erg makkelijk om even te zorgen dat er een "noodnet" aanwezig is .. met anders gekleurde stopcontacten voor de essentiele apparaten..

lijkt mij ook intressant om dan bv eens te kijken hoe de wasmachine of andere zaken erop werken ..
welkom bij de club.. "heb jij een huis of een koelcel (vrachtwagen kwam pir brengen) Wat moet je met die zonnepanelen, dat is toch gewoon oplichting? WP,s maken alleen maar herrie en kosten bakken met stroom ik snap niet dat jij er aan begint , ik dacht dat je slimmer was :+
en wie lacht er nu dan ? :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

deejeebv schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:14:
[...]

Die 10-20 kWh die ik noemde gaat om de hoeveelheid stroom die kunt opslaan, dus de capaciteit van je accupakket. Hoeveel je daarin per jaar gaat opslaan en weer verbruiken is natuurlijk helemaal afhankelijk van je verbruikspatroon.
snap ik daarom denk ik met 2 tot 4kwh af te kunnen .. (hangt ook af van de prijs)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2

Netgekoppelde PV-panelen worden uitgeschakeld als ze geen netsignaal meer krijgen.
Ze werken ook niet wanneer de wijk (tijdelijk) wordt aangesloten op een noodstroomgroep (gezien ze niet mogen terugleveren aan de aggregaat). Juist voor de veiligheid geeft zo'n externe noodstroom een afwijkende wisselspanning waardoor de PV omvormer zich van het net afschakelt en geen stroom kan leveren aan een uitgevallen net of werknemers op het net.
Een PV-installatie met een batterij en geschakeld in back up modus blijft bij netuitval werken tot er voldoende AC afnemers zijn of de accu nog geen SOC van 100% heeft. De omschakeltijd tussen net en off grid duurt dan ongeveer < 0.2 sec. Je merkt het niet aan een netgekoppelde pc. Op de omvormer van de PV installatie na is de onderbreking zo kort dat alles gewoon blijft verder werken. De omvormer van de PV schakelt zich even uit en start dan automatisch terug op. Het is zowat het meest gevoelige toestel in huis.
In off grid modus is er voor het net geen onveiligheid gezien de volledige huisinstallatie hardwarematig losgekoppeld wordt van het net en de batterijomvormer dan zelf het juiste sinussignaal produceert om de PV omvormer te doen herstarten (en te bedotten).

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 18-03-2022 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
vso schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:13:
[...]

ik zie de toegevoegde waarde niet van een aggregaat, een UPS is "actief" 24x7 maar dan moeten je accu's in optimale condities zijn, maar terwijl een aggregaat maar de vraag is of hij het doet en hoe "schoon" zijn opgewekte spanning is .. (en dus alsnog een UPS nodig) .. benzine kan je niet oneindig bewaren en nog veel meer onderhoud oid..
Je kan een noodaggregaat uiteraard ook op diesel of propaan gebruiken. Moet geen benzine zijn.
Wanneer je installatie in off grid via de batterijen loopt is de sinus van de stroomgroep ook geen probleem. Je sluit de noodstroomgroep dan aan op de batterijomvormer welke een zuivere sinus produceert voor de AC-verbruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
2000 kWh opslag?
Ik neem aan dat er twee nullen teveel staan?
Buiten het punt dat het enorm veel ruimte zou innemen en een flink gat in het budget van de wijk zou slaan heb je dat voor niets nodig.
Je moet er alleen voor zorgen dat je opslag, productie en verbruik in balans zijn.
Je investeert dus beter in een relatief klein opslagmedium (om max. een paar dagen slecht weer te overbruggen of in een echte noodsituatie (waar je alleen de essentiële verbruikers nog laat draaien) en in een zo groot mogelijke productie-installatie. Dat laatste is dan nog eens veel goedkoper dan het opslagmedium, gaat langer mee en vraag geen tot nauwelijks onderhoud.
Iedere keer dat de zon schijnt wordt je opslagmedium dan terug aangevuld (gratis).
En in de uitzonderlijke situatie dat de zon niet meer schijnt doet al de rest er gewoon niet meer toe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:07
IvoB2 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:06:
Iedere keer dat de zon schijnt wordt je opslagmedium dan terug aangevuld (gratis).
Helaas schijnt de zon lang niet elke dag, en afgelopen "winter" was er zelfs een periode van ca 3 maanden dat de zon bijna helemaal niet scheen. Toen had ik (met 2x zoveel opwek als verbruik) niet eens genoeg om het huis van stroom te voorzien, laat staan dat er nog iets voor de WP over bleef.
Een accu met een capaciteit voor 1 dag is dan ook veel te klein om zelfvoorzienend te worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Zoals ik schreef moet verbruik, productie en opslag in balans zijn met elkaar.
Ik plak daar voor een ander bewust geen cijfers op want die balans is voor ieder huishouden anders.

De eerste maatregelen (we zitten nog altijd in het duurzaamheidstopic ) die je het best neemt zijn eenmalige investeringen waarbij je dag in/dag uit minder behoefte hebt aan energie. Iedere kWh die je niet meer nodig hebt moet je niet meer produceren en niet meer opslaan. En dat maakt investeren in productie en opslag al veel eenvoudiger en prijsgunstiger.

Ik ben begonnen met het uitgangspunt dat ik 30 kWh als opslag nodig zou hebben om off grid te kunnen gaan.
Na een eerste praktische testfase (je kan theoretisch veel berekenen maar nooit met alle praktische zaken rekening houden) kwam ik er al achter dat - in mijn geval - 15 kWh ruim voldoende zou zijn (in normale omstandigheden overbrug ik bij 0% productie dan 60 uur en in een echt noodscenario tot 7 dagen.
Maar wanneer is er 0% zonneschijn/lichtinval gedurende meer dan 7 dagen?
De voor de hand liggende conclusie - om de 12 weken op een jaar dat ik nog niet zelfvoorzienend ben - te overbruggen is gewoon mijn huidige productiecapaciteit te verdubbelen (van 5.6 kWp naar een 9.6 kWp op de meest gunstige ZZO oriëntatie desnoods aangevuld met nog eens hetzelfde theoretisch vermogen op de ongunstig gelegen dakhelft). Desnoods met een kleine noodgenerator gekoppeld aan de omvormer van de accu om die paar echte achtereenvlogend shitdagen te overbruggen (wat voor mij echt pas de allerlaatste optie zou zijn als al de rest in de praktijk niet zou blijken te voldoen).
Komt daar nog bij dat ik er op reken dat vanaf 2024 mijn BEV (met een capaciteit van +60 kWh) als bijkomend nood opslagmedium zou kunnen ingezet worden bovenop de bestaande thuisaccu.
Oplossingen en wegen genoeg om nog te bewandelen.

Met dank aan de winter 2021-2022 want dat was een uitstekend praktisch testparcour.

Off grid is in onze contreien ook steeds een EN/EN verhaal en geen OF verhaal.
Je moet steeds zorgen dat je een back up hebt. Dus ook - in noodgevallen - voor de verwarming.
Alhoewel ik op jaarbasis meer produceer dan ik op jaarbasis verbruik gaat bij een combinatie van donkere zonloze dagen en kouder dan 3°C de L/W WP gewoon uit. Als het echt vriest is er meestal ook een open lucht met veel zon. Voldoende om door de dag via rechtstreekse zonne-instraling (door driedubbel glas) te leefruimte aangenaam op temperatuur te brengen (ook als het buiten -8°C) is en na zonsondergang de leefruimte op temp. te houden via de L/L WP. In de ongelukkige omstandigheden dat het zowel aanhoudend zonloos in combinatie met berekoud gaat als laatste back up de massakachel aan (2.6 Ton) waarop eveneens een WW voor 300 l SWW is gekoppeld. Drie uur stoken (12 tot 18 kg) volstaat dan om de leefruimte en het SWW 24 tot 48 uur (afhankelijk van de buitentemperatuur) boven de 20°C/40°C te houden.
(Voor er weer een discussie ontstaat over duurzaamheid van stoken, er zit een fijnstoffilter op de schoorsteen van de massakachel en er wordt alleen hout (overwegend berk) gestookt dat al minstens 5 jaar ligt te drogen en afkomstig is uit eigen lokale verwerking/lokaal bosbeheer. Naast de zon dus een extra onuitputtelijke energiebron).

Dus eerder helaas voor zij die inzetten op één paard en niet op het EN/EN uitgangspunt. :)

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 18-03-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

IvoB2 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 17:58:
[...]

Je kan een noodaggregaat uiteraard ook op diesel of propaan gebruiken. Moet geen vbenzine zijn.
Diesel generatoren zijn vrij prijzig .. propaan ??? dunno ze maken me teveel lawaai .. /niet duurzaam
dus dat betreft ..
IvoB2 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:06:
[...]

2000 kWh opslag?
Ik neem aan dat er twee nullen teveel staan?
inderdaad scherp ;) maar je snapt de geste (zoals je hieronder omschrijft)
Je investeert dus beter in een relatief klein opslagmedium (om max. een paar dagen slecht weer te overbruggen of in een echte noodsituatie (waar je alleen de essentiële verbruikers nog laat draaien) en in een zo groot mogelijke productie-installatie. Dat laatste is dan nog eens veel goedkoper dan het opslagmedium, gaat langer mee en vraag geen tot nauwelijks onderhoud.
En in de uitzonderlijke situatie dat de zon niet meer schijnt doet al de rest er gewoon niet meer toe. :)
Ja dat was dus wel een beetje maar het opslag medium is dus bedoeld om de nacht te overbruggen uitgaande dat je overdag genoeg produceert om de batterij weer op te laden .. teminste dat is de uitgangs positie ..

Dat je aantal dagen zonder zon alsnog door kan draaien is mooi meegenomen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik overcapaciteit zou willen zodat ik tussen de 60% en 80% lading schommel immers diep ontladen en 100% vol schijnen die dingen niet super tof te vinden .. vandaar dat een auto accu op de laatste paar uren een 1% of minder gaat (enorm lang duurt) .. je sloopt die batterijen dus ..

Daarvoor moet ik wel tzt een schakeling maken die bv "slim" kan switchen bv via een domotica server .. zodat ik tussen die lading(en) kan schakelen wanneer het net uitvalt is het niet zo erg om wat dieper te ontladen (mits capaciteit genoeg) ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Andrehj schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:10:
[...]

Helaas schijnt de zon lang niet elke dag, en afgelopen "winter" was er zelfs een periode van ca 3 maanden dat de zon bijna helemaal niet scheen. Toen had ik (met 2x zoveel opwek als verbruik) niet eens genoeg om het huis van stroom te voorzien, laat staan dat er nog iets voor de WP over bleef.
Een accu met een capaciteit voor 1 dag is dan ook veel te klein om zelfvoorzienend te worden.
De accu moet je zien als een ondersteunend middel (op dit moment) .. het is veel te prijzig / onrendabel om een off-grid situatie te hebben ..

Stel je verbruikt 4.000kWh per jaar, dan moet je in NL al 6.000kWh opslaan een gedeelte gaat gewoon verloren in verminderde efficentie en omzetting(warmte), of onbruikbare "energie" .. immers een accu kan je maar 33% tot 50% gebruiken .. uiteindelijk heb je maar 2.000kwh nodig (als je elke dag evenveel zou gebruiken 11kWh in dit voorbeeld)

Met 2kw op ongeveer 1.000 euro https://www.stralendgroen...a1-high-voltage-batterij/ heb je wel een uitdaging om zowel in volume als in "opslag" je benodigde lading te behalen ..

Als je echt duurzaam wilt gaan zou ik eerder een biogas installatie bij je huis neer plempen en een cv gebruiken als "verbruiker" of hout vergasser

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:30
Als je aan de accu wil zou ik eerder kijken naar een Leaf/Evalia (met Muxsan extender?) of een iMiev en een V2G laadpaal (https://www.venematech.shop/v2g-dc-laadsysteem-10kw.html)
dan heb je 10kWh+ en gelijk iets om rond te rijden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
vso schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:28:
[...]

Diesel generatoren zijn vrij prijzig .. propaan ??? dunno ze maken me teveel lawaai .. /niet duurzaam
dus dat betreft ..

[...]

inderdaad scherp ;) maar je snapt de geste (zoals je hieronder omschrijft)

[...]

Ja dat was dus wel een beetje maar het opslag medium is dus bedoeld om de nacht te overbruggen uitgaande dat je overdag genoeg produceert om de batterij weer op te laden .. teminste dat is de uitgangs positie ..

Dat je aantal dagen zonder zon alsnog door kan draaien is mooi meegenomen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik overcapaciteit zou willen zodat ik tussen de 60% en 80% lading schommel immers diep ontladen en 100% vol schijnen die dingen niet super tof te vinden .. vandaar dat een auto accu op de laatste paar uren een 1% of minder gaat (enorm lang duurt) .. je sloopt die batterijen dus ..

Daarvoor moet ik wel tzt een schakeling maken die bv "slim" kan switchen bv via een domotica server .. zodat ik tussen die lading(en) kan schakelen wanneer het net uitvalt is het niet zo erg om wat dieper te ontladen (mits capaciteit genoeg) ..
Dat van die 2000 kWh opslag om de nacht te overbruggen begrijp ik nog steeds niet maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Een thuisaccu is in de eerste plaats al geen autoaccu (meestal verschilt de samenstelling al en de cycli zijn van een totaal andere orde) en de 0-100% die jij ziet is in werkelijkheid geen nul en honderd procent (bij de meeste EV's trouwens ook niet), de meeste batterijen hebben uit veiligheid hun eigen overcapaciteit.
De grenzen worden dan ook nog eens bewaakt door het BMS. Het is best een intelligent en uitgekiend systeem.
Hoe ver je ze mag opladen/ontladen vind je overigens in de technische specs van iedere batterij. Een DoD van 100% (met garantie) is iniddels al lang geen uitzondering meer.
Wanneer je een batterij ook als back up wenst te gebruiken is het uiteraard nooit een goed idee om de DoD naar nul te brengen. De ingestelde ondergrens van de SOC (als back up) wordt ook alleen maar weerhouden bij gemeten netkoppeling en overruled bij netuitval zodat je in dat geval wel de volledige capaciteit van de accu ter beschikking hebt.

Gezien de omzettingsverliezen moet je inderdaad meer produceren dan je netto verbruikt.
Maar dat heb je nu (wel in mindere mate) ook al zonder accu. Het is niet omdat de meeste gebruikers de verliezen tussen DCroductie PV en AC verbruik niet monitoren dat ze er niet zijn.
En in se maken die omzettingsverliezen op de lange termijn (een PV installatie gaat minstens 20 jaar mee) niet veel uit. Na de eerste investering is de productie via de zon immers eindeloos en onbeperkt. Het is niet voor niets hernieuwbare energie. :)
Je zou eens voor de lol moeten berekenen hoeveel - het totale proces in acht genomen - kWh er moet geproduceerd worden om 1 kWh bij de eindgebruiker te krijgen. En een groot deel van dat productieproces is dan zelfs nog fossiel.

Overigens ook geen idee waar dit "immers een accu kan je maar 33% tot 50% gebruiken .." eigenlijk op slaat.
In volume valt dat ook nogal mee. 30 kWh opslagcapaciteit en een vermogen van 5 kW neemt bv. in volume minder plaats in dan een wasmachine.

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 18-03-2022 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
vso schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:58:
[...]

De accu moet je zien als een ondersteunend middel (op dit moment) .. het is veel te prijzig / onrendabel om een off-grid situatie te hebben ..
Dat weet ik ook wel. Het net (wat je toch al nodig hebt voor de teruglevering in de zomer) is veel goedkoper. Ik reageerde alleen maar op de suggestie dat als je toch een accu wilt, dan je dan aan de kWh voor 1 nacht (misschien 5 kWh) genoeg hebt. Want dat gaat je in de winter echt niet lukken.
Zelfs met 14 kWp op het dak haal ik dan soms maar 1 kWh per dag binnen. Gemiddeld was het in december maar 6 kWh. Lang niet genoeg voor het huishouden, laat staan dat er nog wat voor de WP over bleef.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

IvoB2 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:28:
Dat van die 2000 kWh opslag om de nacht te overbruggen begrijp ik nog steeds niet maar dat zal dan wel aan mij liggen.
tenzij je het erg dwars zit zou je het stukje specifiek kunnen quoten .. why nut anders next issue oid
Een thuisaccu is in de eerste plaats al geen autoaccu (meestal verschilt de samenstelling al en de cycli zijn van een totaal andere orde) en de 0-100% die jij ziet is in werkelijkheid geen nul en honderd procent (bij de meeste EV's trouwens ook niet), de meeste batterijen hebben uit veiligheid hun eigen overcapaciteit.
De grenzen worden dan ook nog eens bewaakt door het BMS. Het is best een intelligent en uitgekiend systeem.
Hoe ver je ze mag opladen/ontladen vind je overigens in de technische specs van iedere batterij. Een DoD van 100% (met garantie) is iniddels al lang geen uitzondering meer.
Wanneer je een batterij ook als back up wenst te gebruiken is het uiteraard nooit een goed idee om de DoD naar nul te brengen. De ingestelde ondergrens van de SOC (als back up) wordt ook alleen maar weerhouden bij gemeten netkoppeling en overruled bij netuitval zodat je in dat geval wel de volledige capaciteit van de accu ter beschikking hebt.
Volgens mij zeg je wat ik bedoel maar dan met wat meer onduidelijke technobrabbel erbij ..
Department Of Defense ? System On Chip ?
BMS battery management system .. die weet ik wel (wat heb ik gewonnen?)

:9B het is vrijdag he .. iets meer jippie en jannetje taal mag best,

ik ga met 2 tot 4 kWh natuurlijk nooit autonoom zijn of zelfstandig .. mag blij zijn dat ik een dag overleef (wat mijn doel is)

Als je offgrid wil dan moet je zoveel factoren rekening houden hier in NL .. het is niet onmogelijk maar tegen welke prijs ? om het rendabel te houden zou ik meer inzetten op bv accu's, Wind, zon, biogas kortom meerdere technieken .. maar dan moet ik wel een huis met grond hebben waarop het 1 en ander neergezet kan worden.. te beginnen met een goed geisoleerd pand, met diverse plekken voor "energie" productie en opslag ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

vso schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:58:
tenzij je het erg dwars zit zou je het stukje specifiek kunnen quoten .. why nut anders next issue oid
dat is vast deze:
2.000Kwh is in mijn idee meer dan zat ..
2000 kWh was mijn jaarverbruik (pre- wp en ev). Iets klopt daar niet :)
Department Of Defense ? System On Chip ?
In accucontext: depth of discharge (hoe ver ontlaad je) en state of charge (hoe ver is er geladen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Andrehj schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:45:
[...]

Dat weet ik ook wel. Het net (wat je toch al nodig hebt voor de teruglevering in de zomer) is veel goedkoper. Ik reageerde alleen maar op de suggestie dat als je toch een accu wilt, dan je dan aan de kWh voor 1 nacht (misschien 5 kWh) genoeg hebt. Want dat gaat je in de winter echt niet lukken.
Zelfs met 14 kWp op het dak haal ik dan soms maar 1 kWh per dag binnen. Gemiddeld was het in december maar 6 kWh. Lang niet genoeg voor het huishouden, laat staan dat er nog wat voor de WP over bleef.
onthoud wel mijn doel is dat maar een beperkt aantal devices (vriezer/cv & NAS bijvoorbeeld) op de "off-grid" zouden draaien .. de rest zit lekker op het net te sabbelen en zolang salderen nog 1:1 is blijft dat ook lekker in stand.

ik heb 14 paneeltjes en mijn laagste maand was ook december maar toch ~90kwh volgens de "app"
wellicht dat er nog 6(max) bij gaan komen .. maar met een max van ~5.570WP ofzo op 1 fase(1x35A) volgens Stedin (in elkgeval onder de 6kWP) zal ik best geloven dat de accu niet volledig geladen kan en zal worden (who cares?) volledig ontladen wil ik zoiezo niet alleen in nood ..

en in nood gaat de NAS er zoiezo vanaf .. en koelkast wellicht erbij . een week of meer trekken we wel met onze kleding :)

en wanneer het echte hoge nood is dan zie ik wel verder want dan is er echt stront aan de knikker

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Proton_ schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:04:
2000 kWh was mijn jaarverbruik (pre- wp en ev). Iets klopt daar niet :)
2.000 kwh is 50% mijn jaar verbruik wat klopt daar niet aan ? <knipoog>

btw hij of iemand had opgemerkt dat ik 2.000 paar nulltjes te veel had neergezet en/of KiloWatt neergezet ipv Watt . en men blijft je natuurlijk bashen met die tikfout :) anyway ik ga voor 2kWh accu oid .. als er een accu komt ... max 4
In accucontext: depth of discharge (hoe ver ontlaad je) en state of charge (hoe ver is er geladen).
aha .. thx voor de uitleg maar bedoelt hij nu dat als er geadverteerd word met (en dan bedoel ik een quote uit de specificaties die de fabrikant geeft en dat die gegevens ook goed zijn overgenomen) dat als zeg 2048 Watt(uur) oid dat je dan mag geloven dat je die volledige capaciteit tot je beschikking hebt .. ?

EN dus dat je 48v x 12345Ah oid de volledige capaciteit is van de accu bij wijze van spreken 6.000Watt(uur) waarvan je dus die 2048 Watt(uur) "gegarandeerd" kan gebruiken ? dat is op zich wel weer progressie dan ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:53
@vso je koopt een accu, en die heeft een type plaatje van 10 kWh.
Dat is wat hij technisch kan.
Wil jij die 10 kWh gebruiken en hem in twee jaar om zeep helpen, dat kan....
Wil je hem vijftien jaar laten leven, dan kun je hem maar voor 7 kWh gebruiken.
Dat is iets wat jou keuze is, en niet die van de verkoper.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@reneeke1970 .een (lood)accu is 11.8 (leeg/kapot) en 14.4v (vol) als ik het 1.2.3 goed onthouden heb wij rekenen echter met 12v x ?A

maar voor de rest heb ik nog niks gehoord over de ideale oplader / accu combinatie

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 18-03-2022 22:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
vso schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:33:
@reneeke1970 .een (lood)accu is 11.8 (leeg/kapot) en 14.4v (vol) als ik het 1.2.3 goed onthouden heb wij rekenen echter met 12v x ?A

maar voor de rest heb ik nog niks gehoord over de ideale oplader / accu combinatie
Mag toch hopen dat je geen lood accu gaat gebruiken.
Ideale lader? Honderden modellen om uit te kiezen, wat wil je erover weten?
Feitelijk is lfpo4 laden heel simpel, dus niks bijzonders.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

reneeke1970 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:38:
[...]

Mag toch hopen dat je geen lood accu gaat gebruiken.
Ideale lader? Honderden modellen om uit te kiezen, wat wil je erover weten?
Feitelijk is lfpo4 laden heel simpel, dus niks bijzonders.
nee inderdaad :) geen lood accu was als voorbeeld die ik 1.2.3 op mijn netvlies had

Wat ik veel boeiender vind is wat is nu de daadwerkelijke bruikbare Watt(uur) die ik kan gebruiken voor de rest --> BMS toch ?

wat ik zoek is een goeie combinatie die van hybride omvormer en accu (2kwh tot 10kwh max)
pv tja kan kiezen tussen:
- 2 strings (14x350WP op zuid op het dak aanwezig) 1 string van 8 en string van 6 met nu growatt 4200MLT-S
of
- 1 string zeg 1500-2000WP met een ? omvormer ook op zuid "schuurdak"
maar 1x 35A in huis (volgens Stedin max 5.500WP ofzo)

Als ik bv de growatt 2xxx hybride neem kan ik 1 accu erbij nemen voor totaal 2.000 euro (zonder BMS die ook vrij prijzig is)

ik zoek eigenlijk een minder prijzig alternatief met BMS met waarbij 2-5kWh oid betaalbaar is (en nee geen loodcel accu's)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
vso schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:56:
[...]

nee inderdaad :) geen lood accu was als voorbeeld die ik 1.2.3 op mijn netvlies had

Wat ik veel boeiender vind is wat is nu de daadwerkelijke bruikbare Watt(uur) die ik kan gebruiken voor de rest --> BMS toch ?

wat ik zoek is een goeie combinatie die van hybride omvormer en accu (2kwh tot 10kwh max)
pv tja kan kiezen tussen:
- 2 strings (14x350WP op zuid op het dak aanwezig) 1 string van 8 en string van 6 met nu growatt 4200MLT-S
of
- 1 string zeg 1500-2000WP met een ? omvormer ook op zuid "schuurdak"
maar 1x 35A in huis (volgens Stedin max 5.500WP ofzo)

Als ik bv de growatt 2xxx hybride neem kan ik 1 accu erbij nemen voor totaal 2.000 euro (zonder BMS die ook vrij prijzig is)

ik zoek eigenlijk een minder prijzig alternatief met BMS met waarbij 2-5kWh oid betaalbaar is (en nee geen loodcel accu's)
Hybride zou ik niet doen, duur en niet zo flexibel. Gewoon een accu lader erbij nemen en vanaf je 230 volt laden.
200 euro ben je klaar en veel flexibeler met instellingen en keuzes voltage.
Ook zijn er al laders vanaf PV, en omvormer naar 230 gecombineerd, die kosten een 900 euro, die kunnen alleen niet naar het net energie afgeven, dus kun je alleen gebruiken voor te schakelen naar ofgrid.
Jij kunt een accu kopen van 2000 euro zonder bms? Zou toch eigenlijk verwachten dat zulk caliber dat al ingebouwd heeft.
Wil je goedkoper en zelf keuzes maken dan moet je naar zelf bouw gaan kijken vanuit China. Prima kwaliteit daar tegenwoordig.
Ik heb 6 kWh in camper staan voor 1300 euro zoiets.
Maar heb wel vernomen dat prijzen daar ook aardig aan het stijgen zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
reneeke1970 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:24:
@vso je koopt een accu, en die heeft een type plaatje van 10 kWh.
Dat is wat hij technisch kan.
Wil jij die 10 kWh gebruiken en hem in twee jaar om zeep helpen, dat kan....
Wil je hem vijftien jaar laten leven, dan kun je hem maar voor 7 kWh gebruiken.
Dat is iets wat jou keuze is, en niet die van de verkoper.
De minimale levensduur wordt bepaald door de gegarandeerde cycli bij een bepaalde omgevingstemperatuur en een bepaalde vermogensbelasting (de C-factor) en de gegarandeerde DoD (waarbij een DoD van 100% voor de gebruiker al geen uitzondering meer is - wat iets anders is dan de technische DoD, wanneer er bv. 10 kWh capaciteit is en je mag 100% ontladen zal de fabrikant meer capaciteit in de batterij steken dan de gebruiker te zien krijgt, net zoals het bij veel BEV's al het geval is).

Om de levensduur boven het gegarandeerde minimum te krijgen belast je de batterij dus beter minder dan de gegarandeerde C-factor (ipv C 0.5 belast ik de batterij via de gekoppelde omvormer bv. maar aan C 0.33) en neem je een een hogere capaciteit in kWh waardoor het aantal cycli (één cyclus is een volledige roundtrip laden en ontladen van de accu en dat moet niet in één keer gebeuren, een accu met een bruikbare capaciteit van 10 kWh - en dus een DoD van 100% - welke in volume - in één of meerdere keren - 10 kWh heeft geladen en ontladen heeft één cyclus gedaan. Mijn accu doet bv. maar een 100-tal cycli per jaar) beperkt blijft en de levensduur verhoogd.
Je neemt ook - in verhouding tot je verbruik - beter een hogere capaciteit zodat er na de gegarandeerde levensduur (waarbij de capaciteit bv. is gedaald naar 80% van de capaciteit in nieuwstaat) nog steeds voldoende bruikbare capaciteit overblijft volgens eigen behoefte. Dat verlengt de bruikbare levensduur nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier in Vlaanderen bleek dit plots ook geen vreemd idee meer.
Saldering werd er voor (nieuwe) zonnepanelen van de ene op de andere dag afgeschaft en bovendien wordt er een forfaitair capaciteitstarief van 2.5 kW ingevoerd (of je dit nu gebruikt of niet doet er niet toe, je zal er voor betalen) en voor consumenten met een digitale meter een capaciteitstarief (voor afname, nog niet voor injectie) berekend op iedere klokkwartierpiek per maand dat die 2.5 kW overschrijdt.

Daar tegenover staat wel dat je nu voor PV maar 6% BTW moet betalen en dat je een premie krijgt voor een "groene" thuisbatterij (dus bv. niet voor loodbatterijen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:30
@IvoB2
Als ik bij de VREG kijk klopt het dan dat een particulier betaald:
vast: eur 13,95
variabel : eur 79-102 per 1000 kWh verbruik of teruglevering
capaciteit: boven de 2,5kW (dus 625Wattuur in 1 kwartier): eur 65,- voor "12maandsgemiddelde maandpiek".

Mijn situatie:
afname 8000 kWh -> eur 800
teruglevering 3000 kWh -> eur 300
piek: (auto laden: 5,6kW+WP 1kW+... ) = 2,11kWh*4 = 8,44kW-2,5kW= 5,9 kW x 66 = eur 396
en vast eur 14,-
totaal: 1324,-
(nu is dat eur 275,- als NL-er met een 3x25A aansluiting waar ik de 17kW piek nooit van benut.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7YF3VgS9RajvK-SxgDYR9p02_A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uAn9RL4dk0zPjS8afq8XOa1A.png?f=fotoalbum_large

Kortom:
1/ auto niet meer op 5,6 maar op3,7 of 2,5 kW laden (wie heeft er dik geinvesteerd in 3x16A laden :( )
2/ eigenverbruik omhoog: elke kWh meer eigen verbruik = 0,20 eur bespaard (toch een zappi kopen of smart EVSE )
3/ 1kWh via accu naar eigen verbruik bespaart eur 0,20

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 19-03-2022 11:25 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@reneeke1970 . en voor 1,5-2k euro zou je er een BMS bij verwachten inderdaad.

De hybride omvormer die ik op het oog heb kost ongeveer 600 euro https://www.warmtebeheer....t-gratis-wifi-module.html

een losse 2,5 kwh van dat merk kost 1,5K (zelfbouw inderdaad wellicht goedkoper ? met losse BMS

Voor 900,- lader/omvormer los voor een pure off-grid vind ik wel heftig .. zeker als je dat versus bovenstaande link zet.. die het wel het net op gooit .. maar aan welk product denk je dan ?

@IvoB2 ik zoek iets wat voor mij de "ideale" cycli doet 99,999% van de tijd voor meest optimale batterij condities .. (in de lijn van je verhaal) hierbij denk ik bv een aantal verbruikers die schakelen tussen eiland/off-grid ofzo
mijn vriezer verbruikt volgens de fabrikant 187kWh p.j dat is 0,5kWh per dag gemiddeld als verbruiker

zou je je verhaal in cijfers kunnen zetten ? (2-4Kwh batterij bv, levensduur van 10+ jaar is doel )
maar .. ik heb gemiddeld 2-5x per jaar een "storing" van bv 4 uur, 8 uur kan maar is uniek.

12uur of 24uur is "doomsday" (to be honest) all hoewel ik in de toekomst dat best wel verwacht ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
BarryH schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:45:
@IvoB2
Als ik bij de VREG kijk klopt het dan dat een particulier betaald:
vast: eur 13,95
variabel : eur 79-102 per 1000 kWh verbruik of teruglevering
capaciteit: boven de 2,5kW (dus 625Wattuur in 1 kwartier): eur 65,- voor "12maandsgemiddelde maandpiek".

Mijn situatie:
afname 8000 kWh -> eur 800
teruglevering 3000 kWh -> eur 300
piek: (auto laden: 5,6kW+WP 1kW+... ) = 2,11kWh*4 = 8,44kW-2,5kW= 5,9 kW x 66 = eur 396
en vast eur 14,-
totaal: 1324,-
(nu is dat eur 275,- als NL-er met een 3x25A aansluiting waar ik de 17kW piek nooit van benut.)
[Afbeelding]

Kortom:
1/ auto niet meer op 5,6 maar op3,7 of 2,5 kW laden (wie heeft er dik geinvesteerd in 3x16A laden :( )
2/ eigenverbruik omhoog: elke kWh meer eigen verbruik = 0,20 eur bespaard (toch een zappi kopen of smart EVSE )
3/ 1kWh via accu naar eigen verbruik bespaart eur 0,20
Capaciteitstarief (als alles goed gaat en weer niet uitgesteld) gaat pas in vanaf 1/7/2022.
Je betaalt er nu dus niet voor.
Vanaf 1/7 betaal je met een analoge meter een forfaitair bedrag op 2.5 kW (afhankelijk van de ondernetbeheerder scheelt dit bedrag, gemiddeld zal dit rond de 50€/kW gerekend worden wat dus een forfaitair bedrag van 125 € op jaarbasis geeft.
Met een digitale meter betaal je iedere kW per gemeten klokkwartier per maand. De hoogste piek per maand wordt dus telkens weerhouden (met een minimum van 2.5 kW) . De jaarfactuur voor het capaciteitstarief is dus de som van de 12 maandpieken gedeeld door 12 x het bedrag in euro per kW.

Indien je geen capaciteitstarief wenst te betalen moet je daar dus inderdaad rekening mee houden.
Zelf heb ik een driefase laadpaal die echter van in het begin op 1 x 32A was aangesloten en dus maar kon laden met een minimum van 4,1 kW en een max. van 7.2 kW.
Ik heb dit een paar dagen geleden door een technieker van Alfen (die er toch toevallig moest zijn voor een herstelling) softwarematig laten terugbrengen naar 1 x 18A. Ik kan nu dus laden met een minimum van 2.5 kW en een max. van 4.1 kW. Thuisladen doe ik ook alleen maar bij voldoende PV productie. Op het minimaal vermogen zal ik dus nooit capaciteitstarief genereren en heb ik nog overschot voor de andere verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik snap het niet hoor maar onze slimme meter(s) hebben aansluiting(en) p1 .. (hier in NL)

het zal wellicht niet super simpel zijn maar thuis accu's in dienst stellen van de netbeheerder lijkt me een betere move dan het salderen afschaffen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:07
vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:01:
ik snap het niet hoor maar onze slimme meter(s) hebben aansluiting(en) p1 .. (hier in NL)

het zal wellicht niet super simpel zijn maar thuis accu's in dienst stellen van de netbeheerder lijkt me een betere move dan het salderen afschaffen ..
Yep, ik zie het wel voor me dat je als bezitter van een huisaccu (of EV met V2G) en bepaald percentage of x kWh beschikbaar kunt stellen tegen een bepaalde vergoeding. Zelfde geldt wel voor verbruikers die hun load in de tijd kunnen verschuiven (vriezer, wasmachine, laden EV). Daar kan ook slimmigheid ingebouwd worden à la "ik wil dat de was uiterlijk om x uur klaar is, kies maar een goedkoop moment".

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:51:

@IvoB2 ik zoek iets wat voor mij de "ideale" cycli doet 99,999% van de tijd voor meest optimale batterij condities .. (in de lijn van je verhaal) hierbij denk ik bv een aantal verbruikers die schakelen tussen eiland/off-grid ofzo
Ik vrees dat met het budget dat je wenst te besteden en de kleine accu-capaciteit die je voor ogen hebt je niet kan helpen. Met een accu van 2 kWh ga je bij normaal gebruik zoveel extra cycli genereren dat je ofwel ze bijna niet praktisch kan gebruiken (waarom er dan in investeren?) ofwel ze, bij normaal gebruik, voortijdig gaat "opstoken".
Growatt is ook een gesloten systeem waar aan de gebruikerskant nog maar weinig aan te configureren valt.

Mijn volledig energiesysteem heeft als einddoel off grid. Onze wegen lopen dus uit elkaar ipv naast elkaar.
Waarmee ik niet wil zeggen dat de ene weg beter is dan de andere. Gewoon andere vertrekpunten en doelstellingen.

Zelf bewandel ik de weg van een SMA omvormer voor PV en Victron voor de batterij en off grid modus met een BYD laagspanningsaccu van 15,36 kWh. 100% Bruikbaar minus verliezen tussen productie en eindverbruikers van 15 tot 30%. Schommelingen in verliezen zijn in % hoger bij lagere productie. Dit komt omdat ik nog maar semi off grid ben en om economische redenen (productie groene stroomcertificaten) nog deels netgekoppeld moet zijn. Na afloop van deze overeenkomst gaat de AC omvormer PV er tussenuit en dalen ook de productieverliezen.
Ik had ook eerst het idee om maar een paar circuits in back up/off grid modus te schakelen maar het prijsverschil voor de aanpassing was relatief zo klein dat ik er uiteiendelijk voor gekozen heb om alle circuits (dus de hele woning en aangelanden) in back up/off grid modus te zetten.
In een noodgeval kan ik er dan altijd nog zelf voor kiezen welke gebruikers dan wel of niet moeten meedraaien. Wanneer een netuitval zich bv. voordoet in de winter op een vriesdag met heldere hemel zou het op dat ogenblik wel nuttig zijn dan ook het circuit van de warmtepomp wel in back up kan meedraaien.
In off grid modus is het ook een punt van aandacht dat je de productie nog zo nuttig mogelijk naar verbruikers kan sturen want de netuitweg (injectie) is dan immers afgesloten. En het zou zonde zijn productie te moeten terugschroeven omdat er nuttige verbruikers toevallig niet op een back up lijn zitten.
Tussen de start en het eind zit er bij mij dan ook 20 jaar waarvan ik nog maar de helft van de weg heb afgelegd. Maar tijd speelt in zo'n situatie in mijn voordeel.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 19-03-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

De hybride omvormer die ik op het oog heb kost ongeveer 600 euro https://www.warmtebeheer....t-gratis-wifi-module.html

een losse 2,5 kwh van dat merk kost 1,5K (zelfbouw inderdaad wellicht goedkoper ? met losse BMS

Voor 900,- lader/omvormer los voor een pure off-grid vind ik wel heftig .. zeker als je dat versus bovenstaande link zet.. die het wel het net op gooit .. maar aan welk product denk je dan ?

mijn vriezer verbruikt volgens de fabrikant 187kWh p.j dat is 0,5kWh per dag gemiddeld als verbruiker

zou je je verhaal in cijfers kunnen zetten ? (2-4Kwh batterij bv, levensduur van 10+ jaar is doel )
maar .. ik heb gemiddeld 2-5x per jaar een "storing" van bv 4 uur, 8 uur kan maar is uniek.

12uur of 24uur is "doomsday" (to be honest) all hoewel ik in de toekomst dat best wel verwacht ..
Ik denk aan precies hetzelfde merk, alleen dan de 5 kW versie. Die kan dan 48 volt laden en 230 volt uitgeven met 5000 watt. Als backup kan hij dan ook nog het net er bij pakken.
Koop eens een 5 kW sinus inverter,dan weet je dat 900 euro best mee valt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

JeroenH schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:09:
Yep, ik zie het wel voor me dat je als bezitter van een huisaccu (of EV met V2G) en bepaald percentage of x kWh beschikbaar kunt stellen tegen een bepaalde vergoeding. Zelfde geldt wel voor verbruikers die hun load in de tijd kunnen verschuiven (vriezer, wasmachine, laden EV). Daar kan ook slimmigheid ingebouwd worden à la "ik wil dat de was uiterlijk om x uur klaar is, kies maar een goedkoop moment".
zeker dat laatste is wel erg prettig maar niet erg logisch .. vuile was erin laten zitten is niet erg te lang in de wasmachine nadat het "schoon" is wel vervelend ..

in die lijn enig invloed hebben (zover het praktisch is natuurlijk) op je apparatuur is wel prettig .. vriezer die je een seintje geeft als de deur nog open staat (niet goed afgesloten) .. die van ons staat in de berging dus we horen hem niet zo goed (audio signaal)

maar ook zelf enig invloed hebben op de cycli .. met "kies goedkoop moment om veel energie te verbruiken" oid .. is eigenlijk wel wenselijk ..

Of dat je juist onderling communiceert om een thuis accu optimaal te benutten bv juist even stoppen met je EV laden / wasdraaien oid .. zodat je niet maximaal belasting legt ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenH schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:09:
[...]
Als gebruiker je load in de tijd kunnen verschuiven is natuurlijk het eerste wat je moet doen en een no brainer.
Niets zo goedkoop en weinig belastend dan onmiddellijk verbruik van de productie. Productie verbruiken opgeslagen in de thuisaccu (eigen verbruik maar geen direct verbruik meer) komt dan in tweede rang.

Een bi-directionele sturing (om o.a. gebruik te maken van dynamische tarieven en/of deel ter beschikking te stellen van de netbeheerder) bij een thuisaccu is in Vlaanderen trouwens voor minimaal 10 jaar een verplichting wanneer je van de premieregeling wenst te genieten.

Op dit ogenblik ben ik (situatie in Vlaanderen) wel nog geen voorstander van dybamische tarieven omdat dit voordeel heden nog teniet gedaan wordt door de relatief hoge vaste kosten aan een vast dynamisch contract. Wanneer je de energiemarktprijzen wat opvolgt zal je ook opmerken dat lage prijzen zich maar enkele uren per etmaal voordoen. Wanneer je in deze tijdsvork dan alle zware verbruikers wenst in te zetten wordt dit voordeel -voorlopig alleen in Vlaanderen - weer tenietgedaan door verhoogde vraag naar (te betalen) capaciteitsvermogen.

Accucapaciteit ter beschikking stellen van het openbaar net zal dan toch moeten gebeuren tegen een vergoeding die hoog genoeg is en binnen goed afgebakande grenzen. Het heeft voor de consument weinig zin om een kleine vergoeding te krijgen om een deel van de capaciteit van zijn accu ter beschikking te stellen als daardoor overmatig meer cycli gegenereerd worden met een voortijdige slijtage van de accu tot gevolg. Dan is het sop de kool niet waard.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 19-03-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

IvoB2 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:14:
[...]

Ik vrees dat met het budget dat je wenst te besteden en de kleine accu-capaciteit die je voor ogen hebt je niet kan helpen. Met een accu van 2 kWh ga je bij normaal gebruik zoveel extra cycli genereren dat je ofwel ze bijna niet praktisch kan gebruiken (waarom er dan in investeren?) ofwel ze, bij normaal gebruik, voortijdig gaat "opstoken".
ik gaf juist aan alleen 1 of 2 appraten .. ik krijg het gevoel dat je denkt dat ik mijn hele huis erop aansluit
wellicht is dat @reneeke1970 dit ook denkt ?

mijn ups (1500VA model) draait mijn hele IT meuk voor ~45 minuten (minder als 200Watt) nu vriezer weet ik gewoon niet .. alleen dan ik 0,5kWh per dag .. en CV nog niet gemeten ..

ik snap wel wat je bedoelt met je accu opstoken (kapot maakt) .. alleen waarom zou dat bij mij gebeuren ik heb al een aantal posts besteed aan het uitleggen dat ik dat juist probeer te vermijden .. dus waarom denk jij dat dit bij mij zou gebeuren ..
Growat is ook een gesloten systeem waar aan de gebruikerskant nog maar weinig aan te configureren valt.

Mijn volledig energiesysteem heeft als einddoel off grid. Onze wegen lopen dus uit elkaar ipv naast elkaar.
Waarmee ik niet wil zeggen dat de ene weg beter is dan de andere. Gewoon andere vertrekpunten en doelstellingen.
Zoals ik aangeef voor ons (nederlanders) is het totaal niet kosten-baten of off-grid te denken tenzij je verbruik extreem laag is 500Kwh of minder .. en dan nog ..

Dus ervaring op doen / gereed maken voor zoiets is daarintegen wel handig.

ik heb zelf (toevallig) een growatt omvormer het doet wat het moet doen .. maar met bv met wat "smart" plugs kan je ook de eiland modus forceren .. lijkt mij.
Zelfs zodanig dat je een accu via op een gewenste wijze benut .. en dus de optimale cycli benut
Zelf bewandel ik de weg van een SMA omvormer voor PV en Victron voor de batterij en off grid modus met een BYD laagspanningsaccu van 15,36 kWh. 100% Bruikbaar minus verliezen tussen productie en eindverbruikers van 15 tot 30%. Schommelingen in verliezen zijn in % hoger bij lagere productie. Dit komt omdat ik nog maar semi off grid ben en om economische redenen (productie groene stroomcertificaten) nog deels netgekoppeld moet zijn. Na afloop van deze overeenkomst gaat de AC omvormer PV er tussenuit en dalen ook de productieverliezen.
Tussen de start en het eind zit er bij mij dan ook 20 jaar waarvan ik nog maar de helft van de weg heb afgelegd. Maar tijd speelt in zo'n situatie in mijn voordeel.
huh ? in BE bevorderen ze "off-grid" ??? bedoel je dat .. dat zou wel erg onlogisch zijn.. thuis-accu's die gekoppeld zijn met het net en ter dienste staan (deels) van de netbeheerder lijkt mij juist de meest optimale situatie ..

Hier in nederland is PV alleen intressant omdat je overheids-belasting enorm word gereduceerd.
een reden om bv je zoals je zelf ook doet een eiland modus te draaien (al dan niet deels) is ook die overheids belastig (transport-belasting) te vermijden ..
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:17:
Ik denk aan precies hetzelfde merk, alleen dan de 5 kW versie. Die kan dan 48 volt laden en 230 volt uitgeven met 5000 watt. Als backup kan hij dan ook nog het net er bij pakken.
Koop eens een 5 kW sinus inverter,dan weet je dat 900 euro best mee valt.
Daarom vraag ik me ook af waarom ik het los zou moeten kopen als bv de hybride veel goedkoper is .. teminste dat is wat ik begreep van je

dan vraag ik me af wat het verschil is tussen die 2

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:51:
[...]

huh ? in BE bevorderen ze "off-grid" ??? bedoel je dat .. dat zou wel erg onlogisch zijn.. thuis-accu's die gekoppeld zijn met het net en ter dienste staan (deels) van de netbeheerder lijkt mij juist de meest optimale situatie ..

Daarom vraag ik me ook af waarom ik het los zou moeten kopen als bv de hybride veel goedkoper is .. teminste dat is wat ik begreep van je

Nee in Vlaanderen (wat iets anders is dan België want ieder gewest heeft er een andere energieregeling) bevordert men off grid niet. Dat had je ook uit het geheel van mijn tekst kunnen uitmaken (je krijgt alleen subsidies wanneer je nog voor minimum 10 jaar aan het net gekoppeld blijft).
Off grid is mijn persoonlijke keuze (om uiteenlopende redenen). Ik ben België en Vlaanderen niet.
Dat thuis-accu's koppelen aan het net en ten dienste staan van de netbeheerder voor de netbeheerder de meest optimale situatie is, daar ben ik het ook mee eens. Dat dit voor mij als consument (ik ben de netbeheerder niet) niet zo optimaal is als het door de netbeheerder wordt voorgespiegeld is een ander verhaal. En ik volg liever mijn verhaal dan dit van de netbeheerder. Enkele redenen waarom dit voor de eindgebruiker niet zo optimaal is had ik hier voor al aangehaald.

Hybride en retrofit omvormers hebben elk hun eigen voor- en nadelen. En deze zijn nogal situatie gebonden en welk einddoel je nastreeft. In mijn geval (einddoel off grid, SMA omvormer kan bij vervanging hybride niet meer verkocht worden wegens niet meer Synergrid gekeurd, retrofit heeft geen nadelige invloed op GSC rechten, retrofit kan eenvoudiger full off grid uitgevoerd worden, ik wil dat mijn PV installatie ook bij netuitval blijft produceren, ....) is mijn keuze eenvoudiger te realiseren.
Wil je niet off grid, heb je geen GSC rechten meer, wil je enkel een paar lijnen in back up, kan je de bestaande omvormer nog verpatsen, met de PV niet zonodig bij netuitval blijven produceren is een hybride een meer voor de hand liggende oplossing. De omzettingsverliezen bij een hybride omvormer zijn ook lager. Daar staat tegenover dat je in totaliteit met één hybride omvormer weer (tov 2 retrofit omvormers) meestal weer beperkt bent in vermogen.

Met wat jij wil en de huidige NL-regeling lijkt de keuze voor een hybride omvormer me dan ook meer voor de hand te liggen. Voor mijn doelstellingen was het een no go. Eenmaal afgekoppeld van het net heb ik ook geen AC PV omvormer meer nodig maar MPPT tracker(s) richting Victron omvormer.

Vandaar dat ik schreef dat we beiden op een totaal andere lijn zitten en ik je niet in detail vooruit kan helpen.
Zoals ik aangeef voor ons (nederlanders) is het totaal niet kosten-baten of off-grid te denken tenzij je verbruik extreem laag is 500Kwh of minder .. en dan nog ..
Inzake off grid wil ik iets verder vooruit denken en breder dan louter te rekenen op de huidige kosten-baten analyse. Mijn woonomgeving beschouw ik als een basis comfortvereiste. Niet als een verdienmodel noch een louter kosten-batenanalyse. Was dat het geval had ik beter geïnvesteerd in een tiny house met basic Ikea meubilair.
Wat bedoel je met een verbruik van 500 kWh? Op jaarbasis? En hoe kom je dan aan dat cijfer?
Iedere situatie is anders. Dat verbruikscijfer van 500 kWh is minstens op mij al niet van toepassing. Ik heb jaren met een jaarverbruik van 5.000 kWh en een even grote of iets grotere productie.
Dit jaar zal ik, zonder te salderen, buiten de eigen productie het net waarschijnlijk nog voor een 400 kWh nodig hebben. En dat met een productieeenheid die nog geen 50% is van het beoogde einddoel.
Off grid is een en/en verhaal waar het ene het andere, naargelang de omstandigheden, aanvult. Niet een eenvoudige keuze tussen het een of het andere.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 19-03-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@IvoB2 leuk om je beweegredenen te lezen.
hoeveel accu capaciteit heb je eigenlijk en/of heb je nodig ?

Wij hebben (nog) geen issues met omvormers en regelgevingen daarbij .. dus dat speelt veel minder.
Dat betreft zijn wij gezegend met een te goeie maar vooral "goedkope" infrastructuur.. (gas/licht/water) .. en bv het (her)gebruik van regenwater(lees grijswater) is eigenlijk niet een optie.

Maar dit wist je wellicht al

de 500kWh jaar verbruik is mijn inschatting van een rendabel kosten/baten plaatje voor 1 persoon(s) huishouden op basis van een salaris wat rond de minimum loon ligt .. om off-grid te leven hier in NL
daar zit nog wel enige rek in maar der zijn zoveel factoren die meespelen ..

Mijn jaarverbruik is 4500 kwh, maar daar zit de 800-1000m3 gas niet bij, zolang ik gelijk blijf of minder betaal zal het me eigenlijk niet zoveel uitmaken .. ik vind verbouwen leuk en niet 100% afhankelijk zijn is wel prettig. Waar ik me bijzonder aan irriteer is dat we heel erg (als maatschappij) verspillings gericht bezig zijn.. maar ook dat bv mijn vriezer maar 12h "koud" blijft en dingen meer en meer voor een bepaalde levensduur gemaakt worden. (anderzijds het word wel weer goedkoper)

mijn zoektocht bv naar een UPS (om het maar een naam te geven) is meer gedreven om verspilling tegen te gaan. (eten in de vriezer bv) ..

dat betreft "elektra"

Het off-grid / homestead leven vind ik bijzonder intressant maar afhankelijk zijn van pure elektra vind ik erg eng..

Meest ideale is een lage investering (lees werk/middelen) en een hoge terug gave .. denk bv ontlasting/etensresten en tuinafval composteren naar biogas en mest .. een moestuin(tje) waarbij biogas is een leuk alternatief om de kwh noodzaak lager te houden .. ik verbruik bv 750m3 aan verwarming .. (9Kwh per m3 oid) biogas is nog 6m3 (ongeveer hetzelfde als waterstof 5.8?) anyway .. dat zou dus 1000m3 zijn als je /365 kom ik op een productie van ongeveer 3 m3 per dag uit .. als je dat met een huis/tuin compressor in een LPG tank oid kan opslaan via een "slimme" methode .. dus zuigen .. comprimeren en dan 1x in de week oid --> grotere opslag in duwen..

het idee btw is dus dat je dan de biogas/waterstof verbruikt voor verwarming en daarmee de elektra installatie ontlast ..

Maar nederland kennende mag dat wellicht niet of allerlei regels .. gebonden die het erg onrendabel maken.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:39:

de 500kWh jaar verbruik is mijn inschatting van een rendabel kosten/baten plaatje voor 1 persoon(s) huishouden op basis van een salaris wat rond de minimum loon ligt .. om off-grid te leven hier in NL
daar zit nog wel enige rek in maar der zijn zoveel factoren die meespelen ..

Mijn jaarverbruik is 4500 kwh, maar daar zit de 800-1000m3 gas niet bij, zolang ik gelijk blijf of
Als je in je eentje woont, 4500 kWh verbruikt en wilt besparen, dan lijkt het me dat je beter naar je verbruik kunt kijken. Hier verbruiken we met een gezin van 4 personen ca 1000 kWh minder (excl de warmtepomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:51:
[...]

ik gaf juist aan alleen 1 of 2 appraten .. ik krijg het gevoel dat je denkt dat ik mijn hele huis erop aansluit
wellicht is dat @reneeke1970 dit ook denkt ?

mijn ups (1500VA model) draait mijn hele IT meuk voor ~45 minuten (minder als 200Watt) nu vriezer weet ik gewoon niet .. alleen dan ik 0,5kWh per dag .. en CV nog niet gemeten ..

ik snap wel wat je bedoelt met je accu opstoken (kapot maakt) .. alleen waarom zou dat bij mij gebeuren ik heb al een aantal posts besteed aan het uitleggen dat ik dat juist probeer te vermijden .. dus waarom denk jij dat dit bij mij zou gebeuren ..

[...]

Dus ervaring op doen / gereed maken voor zoiets is daarintegen wel handig.

ik heb zelf (toevallig) een growatt omvormer het doet wat het moet doen .. maar met bv met wat "smart" plugs kan je ook de eiland modus forceren .. lijkt mij.
Zelfs zodanig dat je een accu via op een gewenste wijze benut .. en dus de optimale cycli benut

[...]

Hier in nederland is PV alleen intressant omdat je overheids-belasting enorm word gereduceerd.
een reden om bv je zoals je zelf ook doet een eiland modus te draaien (al dan niet deels) is ook die overheids belastig (transport-belasting) te vermijden ..

[...]

Ik geef maar slechts wat voorbeelden.
Vele wegen naar Rome....
Als jij maar een 2.5 kW omvormer nodig hebt, sorry dat ik het zeg, moet je helemaal geen accu gaan laden, je hebt er veel te weinig vermogen voor.
Maar als je toch wilt spelen koop je voor 100 piek een 50 ampère lader, en voor 600 piek een 2 kW omvormer en klaar.
Kun jij je vriezer en koelkast een dagje aan de praat houden met een 2 kWh accu.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

reneeke1970 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:14:
[...]

Ik geef maar slechts wat voorbeelden.
Vele wegen naar Rome....
Wellicht handig dat we die 2kwh of "vriezer" even vergeten .. ik merk dat dat alleen maar afleid van de vraag.

De vraag = wat is een goeie hybride omvormer .. als ik iets zoek zoals deze growatt 2500TL-XH hybride totale "set" actie zou nu 600(omvormer) + 1500 (accu) kosten ..

zelfbouw vind ik ook goed maar wel met zoveel mogelijk "off-the-shelf" parts .. als dat bv resulteert in een lagere prijs of opties die wellicht ook intressant zijn

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 16:34:
[...]

Wellicht handig dat we die 2kwh of "vriezer" even vergeten .. ik merk dat dat alleen maar afleid van de vraag.

De vraag = wat is een goeie hybride omvormer .. als ik iets zoek zoals deze growatt 2500TL-XH hybride totale "set" actie zou nu 600(omvormer) + 1500 (accu) kosten ..

zelfbouw vind ik ook goed maar wel met zoveel mogelijk "off-the-shelf" parts .. als dat bv resulteert in een lagere prijs of opties die wellicht ook intressant zijn
Die vraag zul je niet beantwoord krijgen want ik denk dat er niemand is die het gebruikt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Als je een vriezer koopt met ingebouwde accu van 250 wh ben je 12 uur lang klaar, ideaal voor korte uitval en stroom verbruiken wanneer het het goedkoopst is.
Gedistribueerde opslag is helemaal niet zo gek, de fabrikant kan de accu gelijk optimaal aansluiten intern en voor iedereen te doen zonder ingewikkeld te doen, insteken in het stopcontact en klaar.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

joezzt schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:08:
Als je een vriezer koopt met ingebouwde accu van 250 wh ben je 12 uur lang klaar, ideaal voor korte uitval en stroom verbruiken wanneer het het goedkoopst is.
? nog nooit gezien en zeker niet formaat "huis" wellicht een camping model ?
Gedistribueerde opslag is helemaal niet zo gek, de fabrikant kan de accu gelijk optimaal aansluiten intern en voor iedereen te doen zonder ingewikkeld te doen, insteken in het stopcontact en klaar.
gebeurt al in australie (verplichting oid) en USA (hier moet je je dan aansluiten bij een "provider/community ofzo) kijk maar bij de handleiding van je omvormer .. mijn growatt omvormer (zonder accu aansluiting) heeft deze optie ingebouwd .. voor dergelijke netten ..

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 19-03-2022 19:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:12:
[...]

[...]

gebeurt al in australie (verplichting oid) en USA (hier moet je je dan aansluiten bij een "provider/community ofzo) kijk maar bij de handleiding van je omvormer .. mijn growatt omvormer (zonder accu aansluiting) heeft deze optie ingebouwd .. voor dergelijke netten ..
Nee, ik ook nog nooit gezien , haha, was het er maar !
Is natuurlijk omvormer onafhankelijk, da’s het mooie, plug&play, mooi ook icm met nieuwestroom oid.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-08 12:41
[quote]vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:12:
[...]

😁Campingmodel? Inderdaad accumulatoren voor vriezers bestaan al heel lang. Ze heten "Vries elementen" en ze zijn een oplossing voor je vriezer vraagstuk in de zin van netuitval over een periode x uren.

[...]
Pagina: 1 ... 56 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.