De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.374 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Surfari schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 23:56:
[quote]vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:12:
[...]

? nog nooit gezien en zeker niet formaat "huis" wellicht een camping model ?
😁Campingmodel? Inderdaad accumulatoren voor vriezers bestaan al heel lang. Ze heten "Vries elementen" en ze zijn een oplossing voor je vriezer vraagstuk in de zin van netuitval over een periode x uren.

[...]
Rustig, rustig, relax. Ik was aan ‘t dromen over vriezers met ingebouwde accu’s die overdag energie laden wanneer er de meeste zonnestroom is en het ‘t goedkoopst is. Elk apparaat met zoiets ingebouwd is daarmee geschikt voor massale inzetbaarheid om het net te ontlasten enzo. Met nu nog wel wat subsidie ivm de huidige prijzen van zo’n €150 per 250 wh…
Backup is een prettige bijkomstigheid.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-08 12:41
joezzt schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:44:
[...]

Rustig, rustig, relax. Ik was aan ‘t dromen over vriezers met ingebouwde accu’s die overdag energie laden wanneer er de meeste zonnestroom is en het ‘t goedkoopst is. Elk apparaat met zoiets ingebouwd is daarmee geschikt voor massale inzetbaarheid om het net te ontlasten enzo. Met nu nog wel wat subsidie ivm de huidige prijzen van zo’n €150 per 250 wh…
Backup is een prettige bijkomstigheid.
Ja daarom. Je brengt me op een idee👍. Een vrieskist met een actief element dat bevriest op bewaartemperatuur. Met overschot PV bevriezen en 's avonds/nachts de vriezer op temperatuur houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
En of de duvel ermee speelt, hier ligt het net plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:05
Surfari schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:39:
[...]

Ja daarom. Je brengt me op een idee👍. Een vrieskist met een actief element dat bevriest op bewaartemperatuur. Met overschot PV bevriezen en 's avonds/nachts de vriezer op temperatuur houden..
Iedere vriezer kun je s'nachts uitzetten hoor, blijft gewoon koud mits deur dicht bijft.
Simpele timer ertussen en klaar.
Maar wat een gemierenneuk voor 0.2 kWh te verschuiven van nacht naar dag, pff....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Iedere vriezer kun je s'nachts uitzetten hoor, blijft gewoon koud mits deur dicht bijft.
Simpele timer ertussen en klaar.
Maar wat een gemierenneuk voor 0.2 kWh te verschuiven van nacht naar dag, pff....
Ja weet ik, het leuke van mieren die neuken is dat er meer mieren bij komen die samen flinke boomstammen kunnen dragen ;-)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-08 09:42
@joezzt Ja een vriezer geef je gewoon wat extra thermische/massa of buffer.

En voor grote adoptie wint een kleine huisaccu toch wel, want dan hoef je er niet zo mee bezig te zijn. Dan werkt apparatuur wanneer het moet. Dat je veel meer kan afstemmen, daar zullen mensen (op een zootje tweakers na) zich doorgaans niet mee bezig houden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
vso schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:39:
@IvoB2 leuk om je beweegredenen te lezen.
hoeveel accu capaciteit heb je eigenlijk en/of heb je nodig ?
15,36 kWh bij een DoD van 100% waarbij ik een back up SOC ondergrens aanhoudt tussen de 70% (winter) en
10% (hoogproductiedagen vanaf eind februari). Back up ondergrens wordt telkens bepaald op basis van de Solcast API toolkit.
Mijn basisverbruik in noodomstandigheden bedraagt per etmaal 2 kWh, in normale comfort omstandigheden tussen de 5 kWh en 33 kWh. Lees laatste als max. dagproductie.
Wanneer de thuisaccu op 100% staat (of volgens de Solcast voorspelling gemakkelijk die dag 100% zal bereiken en er is - rekening gehouden met de real time productie - meer dan 2.5 kW (over)productie wordt deze geladen in een 64 kWh BEV accu.
Ik dien daarbij wel te verduidelijke dat dit om een specifieke Vlaamse situatie gaat waarbij ik voor de eigen productie die ik zelf direct verbruik of injecteer in de thuisaccu 20 jaar lang 33 c€/kWh ontvang (GSC rechten), voor de productie die ik niet onmiddellijk verbruik of opsla en injecteer op het net 39,4 c€/kWh ontvang en de eigenproductie welke ik rechtstreeks injecteer in de autoaccu op dit ogenblik 66 c€/kWh ontvang (basis 33 c€ + gemiddelde van de kWh stroomprijs in België van de laatste 6 maanden).

Mijn thuisjaarverbruik voor energie is afgestemd op mijn eigen productie en bedraagt minimum een 2400 kWh tot wat er werd geproduceerd (4800 tot 5300 kWh). Dat is volledig elektrisch. Ik ben al 10 jaar volledig van het gas af. Gezien ik dus op jaarbasis meer produceer dan ik verbruik en voor eigen productie ook nog eens vergoedingen ontvang (de premies voor investeringen in PV, digitale meter, warmtepomp, isolatie, laadpaal, thuisaccu,... zelfs niet meegerekend - ik maak zoveel mogelijk gebruik van het matheus-effect) is mijn energie en mobiliteitsrekening al jaren positief ipv negatief en dat zal nog wel een aantal jaren zo blijven.

In Vlaanderen is een PV omvormer (niet de PV Wp) monofasig beperkt tot 5 kW en driefasig 5 kW per fase met een bovengrens (zonder bijkomende netstudie) tot 10 kW.

Dat het infra op dit ogenblik van goede kwaliteit is dat is voor mij geen issue (en in Vlaanderen niet veel anders dan in NL). Voorbereiden doe je voor de toekomst niet voor het heden. Ik heb ook een brandverzekering voor mijn woning en omnium voertuigen afgesloten in de hoop ze nooit nodig te hebben en dat heeft ook zijn kostprijs. Bovendien, buiten de kwaliteit van het net (dat steeds meer verschuift van openbaar naar buitenlandse privé investeerders) is er de intentie om kosten van dat net steeds meer te verschuiven van berekend op verbruikskosten naar vaste kosten (de investeerders/uitbaters willen immers een gegarandeerde opbrengst en dat is ze niet als gebruikers door allerlei maatregelen steeds minder gaan verbruiken). Dat kan je alleen vermijden door je los te koppelen van die navelstreng en voor eigen productie in te staan.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 20-03-2022 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
joezzt schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:50:
[...]

Ja weet ik, het leuke van mieren die neuken is dat er meer mieren bij komen die samen flinke boomstammen kunnen dragen ;-)
heb je wel weer meer vriezers nodig voor al die boomstammen. :+

Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/static/recepten/img_046732_890x594_JPG.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

twain4me schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:42:
[...]

heb je wel weer meer vriezers nodig voor al die boomstammen. :+

[Afbeelding]
nice :)

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Dat beschouw ik als 'n uitnodiging om nog even door te zagen. :+

Ik vind het nl. wel een heel simpel, heel uitvoerbaar idee, zo'n accu. Thermisch uiteraard. Men neme een paar diepvrieselementen die pas bij -19 bevriezen. (Die zijn niet moeilijk te maken, een kwestie van de vulling iets tweaken t.o.v. wat nu standaard is. Kan al met zelf vulbare met een zoutwatermengsel.) Bij overschot PV, zet je de vriezer op -19 i.p.v. -18. En zo verbruikt je vriezer in de zomer alleen zonnestroom.

Je hoeft inderdaad niet zo gek veel energie op te slaan voor een etmaal en de etenswaar in de vriezer zelf helpt ook mee als thermische massa. Maar dat is toch juist een voordeel? Dat betekent dat zo'n twee, drie koelelementen waarschijnlijk al volstaan. En dat schakelen tussen -18 en -19: ik ga er mijn vriezer niet voor inruilen, maar op langere termijn krijgt dat 'connected home' van die nieuwe modellen zo nog een beetje nut :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:37
Gwaihir schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:07:
En dat schakelen tussen -18 en -19: ik ga er mijn vriezer niet voor inruilen, maar op langere termijn krijgt dat 'connected home' van die nieuwe modellen zo nog een beetje nut :).
En anders zet je er een ESP32 oid op. Dat is tegenwoordig met wat knutselwerk redelijk goed zelf te bouwen. We zitten hier ten slotte op tweakers (8>

Maar hoe het ook ingevuld wordt, dat soort dingen zie ik echt zitten. Er zijn dik 8 miljoen huishoudens in Nederland, zeg dat 5 miljoen er van een vriezer hebben, en dat de helft daarvan op redelijke termijn "slim" te maken is. 2½ miljoen vriezers die bv n.a.v. een prijsprikkel allemaal tegelijk stroom kunnen gaan pakken, of juist een paar uur geen stroom nodig hebben. Dat gaat zoden aan de dijk zetten. En wat dacht je van de grote koel(vries)huizen, als die hier aan mee gaan doen...

Wordt trouwens al mee geëxperimenteerd.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JeroenH En inderdaad gewoon met zout water erin :)

Waarbij ik hier wel wat meer over zou willen weten:
while improving refrigeration efficiency an average of 25 percent.
Waar zou 'm dat in zitten? Vooral dat ze minder buffer, in graden, nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

net zoals het bij water meer energie kost om te verwarmen per stijgende graad, is dat omgekeerd evenredig met koelen.
  1. Staande modellen werken slechter omdat de kou er letterlijk uit-valt, hierom zijn kisten beter.
  2. Door fase-wisseling word de 'warmte" eruit getrokken en word de vriezer koud.
  3. Nieuwe friezers zijn energie zuiniger omdat ze beter getweaked zijn op 24/7 verbruik lees 1x per etmaal open/dicht en dus weinig tempertuur verschil (en er liggen reeds bevroren items eromheen.
  4. de turbo stand is wat "oude" vriezers 24/7 deden
  5. de isolatie is net genoeg om zuinig te draaien, dus minium/max dikte waarmee de fabrikant weg kan komen)
Als je vriezer dus stroom verliest begint het ontdooi proces vrijwel meteen immers er is niks wat de kou vasthoud .. wil je de tijd rekken ben je beter af met een wollen deken eroverheen te gooien ...

Je kent het wel
Je gaat naar het strand en je neemt een koelbox mee, gooit er paar plastic vrieselementen in en het lauwe bier/frisdrank wat je in de winkel koopt .. en bij aankomst (na een file) ongeacht of de koelbox op 12v of "los" opentrekt alles is iets kouder maar eigenlijk nog steeds lauw ..

Het probleem start namelijk met die paar "plastic' elementjes .. die slaan maar paar BTU op .. aan kou dat moet doorgegeven worden aan die lauwe blikjes/flesjes .. daarnaast zit dat "koel" element niet energie weg te zuigen maar juist toe te voegen en is dus eerder averechts of een deuk in een pakje boter.

je kan beter een pak sap/flessen bevroren water oid als koel-elementen gebruiken.

de beste tips / tricks voor camping koelkasten / koelboxen
- in de schaduw zetten (gratis)
- minimaal open/dicht doen
- een extra ventilator over de koelribben laten blazen
- niks eroverheen leggen, immers de wamte moet wel weg kunnen.
- voordat je weg gaat 48 uur van te voren op zijn kop en na 24 uur aanzetten en vlak voor vertrek inladen met spullen uit de vriezer(onderop) koelkast (erboven) .. en onderweg uit laten (nu wel spullen erop zodat de zon hem niet kan opwarmen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

die vries elementen gaan ook ten koste van je opslag capactiteit .. waarom niet direct in iets wat je bevroren wilt hebben opslaan ?

gezien de isolatie upgrade van je vriezer vaak een uitdaging is, is het handiger de elektrische component te voorzien van "levenssap"

als je optimaal (duurzaam) van je vriezer gebruik wilt maken, maak hem regelmatig schoon, zet hem niet in de onverwarmde schuur/bijkeuken, niet teveel ontdooide meuk erin en open hem zo kort mogelijk .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:49

Proton_

Team Welles

-vochtige handdoek op het deksel, inderdaad wel op letten dat de warmte ongehinderd omhoog kan
-bij hittegolf: flesje kraanwater ondersteboven op de handdoek (zo had ik nog bevroren melk bij +40)
-peltierboxen zijn kansloos

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Proton_ schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:44:
-vochtige handdoek op het deksel, inderdaad wel op letten dat de warmte ongehinderd omhoog kan
-bij hittegolf: flesje kraanwater ondersteboven op de handdoek (zo had ik nog bevroren melk bij +40)
-peltierboxen zijn kansloos
Evaporatie techniek werkt relatief goed als "backup" inderdaad, maar dat zie ik niet gebeuren bij huis ;)

Vind wel jammer, dat peltier elementen zo onrendabel zijn door de beugel genomen .. je moet er bijna 2x zoveel energie in stoppen om het effectief te krijgen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@vso Ik lees geloof ik vooral een forse frustratie m.b.t. hoe koude dranken op het strand te krijgen?

Een koelelement werkt altijd tenminste even goed als zo'n pak sap - wat bevroren ook loze ruimte voor me is. Men stopt er niet 'per ongeluk' iets in met een slechte warmtecapaciteit. Maar de echte truc is het kiezen van het smeltpunt: een koelelement (in een vriezer) hoort (de bulk van) z'n opslag af te geven vóór de inhoud ontdooit. Dat doet het door zelf al flink voor 0 Celcius te ontdooien. Het belang van die faseovergang lijk je volledig te missen.

De truc voor deze toepassing: kies dat moment nét voorbij de gebruikelijke -18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gwaihir schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:32:
@vso Ik lees geloof ik vooral een forse frustratie m.b.t. hoe koude dranken op het strand te krijgen?

Een koelelement werkt altijd tenminste even goed als zo'n pak sap - wat bevroren ook loze ruimte voor me is. Men stopt er niet 'per ongeluk' iets in met een slechte warmtecapaciteit. Maar de echte truc is het kiezen van het smeltpunt: een koelelement (in een vriezer) hoort (de bulk van) z'n opslag af te geven vóór de inhoud ontdooit. Dat doet het door zelf al flink voor 0 Celcius te ontdooien. Het belang van die faseovergang lijk je volledig te missen.

De truc voor deze toepassing: kies dat moment nét voorbij de gebruikelijke -18.
Weet je zeker dat je het verschil kent tussen voorbeeld en realiteit ???? volgens mij liggen die 2 bij jou nogal dicht bij elkaar .. (sorry als het hard overkomt)

ik verwacht niet dat iedereen met zijn plee-rol over de camping wandelt, maar zeker 80% tot 90% heeft wel eens lauwe drank uit een koelbox gepak beetje toelichting is dan wel handig waarom dit zo is ..
Een koelelement werkt altijd tenminste even goed als zo'n pak sap
Dus jij wilt zeggen dat iets van 300ml (onbekende substantie) en relatief dikke plastic behuizing net zo goed werkt als pak sap van 1 liter ??? met alleen dunne papieren/plastic wandje ??
- 700ml zeg in deze vergelijking al dat je niet alles goed op het netvlies hebt staan.

in dit geval is een koel-element dubbel zo onhandig .. dat pak sap/fles limonade oid 1x ontdooit kan ik ook nog gebruiken .. of netjes weggooien oid .. terwijl dat koelelement alleen maar onhandig dode last is .. wat ik zowel heenreis als terugreis moet vervoeren ..

fase verandering zorgt ervoor dat je het koel element verwarmt .. en dus de temperatuur egaliseert .. dit gaat steeds sneller als je warmte toevoegt (deksel opendoen) dus het is belangrijk dat je alles zo koud mogelijk erin doet .. om dit proces zo traag mogelijk te laten verlopen ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@vso Een koelelement van 300ml kost uiteraard maar (ca.) 300ml. Dan gaan er dus drie in je pak sap..

Verder veel plezier op de camping? Klinkt alsof je 'm kunt gebruiken. Sorry voor het schot voor open doel, maar je lijkt een camping, een strand, en een vriezer thuis al niet eens te onderscheiden? En dan begin je iets vaags over voorbeelden en realiteit? Misschien bedoelde je theorie en realiteit? Die liggen bij natuurkundige processen verdomd goed in lijn. En verder loopt men zowel op de camping als in de kroeg meestal maar beter even door als iemand ruzie zoekende wartaal uitkraamt, dus.. tot een andere dag en een beter gesprek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:49

Proton_

Team Welles

@vso Peltier elementen op 10-25% van hun nominale stroom zijn nog best efficiënt, mits de dT niet te hoog wordt.
Afbeeldingslocatie: https://www.meerstetter.ch/images/compendium/perf_vs_current.png
Een modulerende regeling doet dus een heleboel :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Proton_ schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:27:
@vso Peltier elementen op 10-25% van hun nominale stroom zijn nog best efficiënt, mits de dT niet te hoog wordt.
[Afbeelding]
Een modulerende regeling doet dus een heleboel :)
Dacht eerder zoiets als dit https://www.geeky-gadgets.com/camping-stove-03-02-2020/ waar je weer een USB koelkastje aan kan zetten hahahaha

ze zijn dat betreft zeker wel intressant maar helaas 10-25% is een deal breaker

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gwaihir schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:10:
@vso Een koelelement van 300ml kost uiteraard maar (ca.) 300ml. Dan gaan er dus drie in je pak sap..

Verder veel plezier op de camping? Klinkt alsof je 'm kunt gebruiken. Sorry voor het schot voor open doel, maar je lijkt een camping, een strand, en een vriezer thuis al niet eens te onderscheiden? En dan begin je iets vaags over voorbeelden en realiteit? Misschien bedoelde je theorie en realiteit? Die liggen bij natuurkundige processen verdomd goed in lijn. En verder loopt men zowel op de camping als in de kroeg meestal maar beter even door als iemand ruzie zoekende wartaal uitkraamt, dus.. tot een andere dag en een beter gesprek.
Sorry maar ik zie geen natuurkundig verhaal in jou post(s) alleen hoop ongefundeerde meuk maar dank voor het advies ..

ik loop wel door met je ruzie zoekend gedrag ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Je stopt koelelementen ook in een koelbox om het koel te houden, niet om het koel te maken. Dat weet elke doorgewinterde kampeerder.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Dat beschouw ik als 'n uitnodiging om nog even door te zagen. :+

Ik vind het nl. wel een heel simpel, heel uitvoerbaar idee, zo'n accu. Thermisch uiteraard. Men neme een paar diepvrieselementen die pas bij -19 bevriezen. (Die zijn niet moeilijk te maken, een kwestie van de vulling iets tweaken t.o.v. wat nu standaard is. Kan al met zelf vulbare met een zoutwatermengsel.) Bij overschot PV, zet je de vriezer op -19 i.p.v. -18. En zo verbruikt je vriezer in de zomer alleen zonnestroom.

Je hoeft inderdaad niet zo gek veel energie op te slaan voor een etmaal en de etenswaar in de vriezer zelf helpt ook mee als thermische massa. Maar dat is toch juist een voordeel? Dat betekent dat zo'n twee, drie koelelementen waarschijnlijk al volstaan. En dat schakelen tussen -18 en -19: ik ga er mijn vriezer niet voor inruilen, maar op langere termijn krijgt dat 'connected home' van die nieuwe modellen zo nog een beetje nut :).
In constructieve zin zou het makkelijk gaan met een verdamper in een opslag element, parallel aan de normale verdamper, twee magneet klepjes ertussen.
Die opslagverdamper moet dan thermisch afgescheiden zijn(middels ventilator of zo) zodat deze pas in hoeft te schakelen als er een PVoverschot-signaal is.(als hij in de 'box' zit wordt hij tijdens het normale proces bevroren).
Een productielijn er op maken is een heel verhaal, maar qua techniek makkelijk uitvoerbaar, geen rocketsience, geen bijzondere delfstoffen.
-RVS verdamper is zoutbad evt met eigen expansie.
-Twee magneet klepjes.
-PV signaal ingang
-Regeltechniek stelt niet zo veel voor.
-ventilator. Wellicht de grootste uitdaging met diepvries en rijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ethirty schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:52:
Je stopt koelelementen ook in een koelbox om het koel te houden, niet om het koel te maken. Dat weet elke doorgewinterde kampeerder.
Dacht al dat ik iets miste, stop ze er altijd bevroren tussen, en dan dag later half ontdooit er weer uit....
En uiteraard gaan de sapjes vanuit koelkast er koel in.
Alleen dombo's stoppen er warme dranken in en halen het er lauw uit haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ethirty schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:52:
Je stopt koelelementen ook in een koelbox om het koel te houden, niet om het koel te maken. Dat weet elke doorgewinterde kampeerder.iedereen met meer herseninhoud dan een borrelnoot.
FTFY :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
vso schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:43:
die vries elementen gaan ook ten koste van je opslag capactiteit .. waarom niet direct in iets wat je bevroren wilt hebben opslaan ?
Omdat
A. Dat product dan moet ontdooien om efficiënt warmteenergie te absorberen.
B. Niet bekend is wat het smeltpunt van die producten is.
Maar voor het camping/strand model zijn de bevroren flessen en pakken prima. Ze ontdooien nabij de 0 graden (nee niet die fles rum) dus prima om te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Surfari schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:09:
[...]

Omdat
A. Dat product dan moet ontdooien om efficiënt warmteenergie te absorberen.
B. Niet bekend is wat het smeltpunt van die producten is.
Maar voor het camping/strand model zijn de bevroren flessen en pakken prima. Ze ontdooien nabij de 0 graden (nee niet die fles rum) dus prima om te koelen.
Als backup voor stroomuitval is mijn bevroren eten effectiever dan een koel-element met 1 of andere oplossing erin ..die elementen zijn meer gemaakt voor circulatie en dus optimale convectie .. iets wat ik liever niet heb in mijn vriezer wat alles is al bevroren

voor mijn camping/strand trip probeer ik dus ook die convectie te voorkomen want juist dat zorgt ervoor dat alles sneller ontdooit..

Je vorige post met een extern "device" vind ik dat betreft veel intressanter ik zie hier en daar wel wat artikelen over thermische batterij-en .. bv warmte opslag in zand .. maar in dit geval zoek je juist een koude opslag .. ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:15

Je hoeft niet bang te zijn dat je er gek veel (negatieve) energie in opslaat. De smeltwarmte van ijs bedraagt ongeveer 330 kJ/kg oftewel 0,093kWh/kg. Hoeveel literpakken pekel wilde je in je vriezer opslaan? Heb je niet eigenlijk een veel te grote vriezer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
vso schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:31:
[...]

.. maar in dit geval zoek je juist een koude opslag .. ?
Ja, dus i.p.v. PV elektriciteit opslaan in een accu, met die PV de koude opslag laden. Met zomin mogelijk kosten/materiaal/techniek.

Er ligt hier altijd een vrieselement in de vriezer. Als ik iets invries zet ik het daar op of naast.

Voor een solo vrieskist niet zo zinvol, als de isolatie deugt blijft die lang koud.
Koelen is wat dat betreft lastiger. En vaak zal er een koel/vriescombinatie met één compressor staan? Daar een goedkope toepassing in. Het ligt er maar net aan wat in de toekomst een kWh kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Surfari schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:00:
Ja, dus i.p.v. PV elektriciteit opslaan in een accu, met die PV de koude opslag laden. Met zomin mogelijk kosten/materiaal/techniek.

Voor een solo vrieskist niet zo zinvol, als de isolatie deugt blijft die lang koud.
Koelen is wat dat betreft lastiger. En vaak zal er een koel/vriescombinatie met één compressor staan? Daar een goedkope toepassing in. Het ligt er maar net aan wat in de toekomst een kWh kost.
denk dat de kist inderdaad de "beste" keuze is in het geheel, meer isolatie is natuurlijk nooit slecht.

Camping koelkasten zijn er ook in grotere "off-grid" versies ..wellicht in DE/FR makkelijker te verkrijgen..

Die hebben eigenlijk wat je omschrijft 2 koel spiralen ofzoiets
nummer 1 = 12v +230v
en
nummer 2 = "verbrandings" compressor of verdamping van gas (ventilatie nodig in beide gevallen)

Het is dat PV-T hier in NL niet werkt oid .. want dan zou je de thermische energie direct kunnen benutten / opslaan bv in de grond oid .. bv zoiets als dit van nederlandse bodem https://www.soundenergy.nl/ uitleg

pv opslaan in iets anders dan een accu is eigenlijk dood zonde.. (denk ik) omdat waterstof productie momenteel nog teveel verlies tijdens productie heeft. en daarnaast erg vluchtig is voor opslag.

Met gas kan je bv relatief eenvoudig koelen (niet vriezen) maar via een compressie techniek waarbij je ook stroom kan genereren kan je de benodigde temperaturen bereiken .. alleen zou je dat moeten willen met een vluchtig waterstof gas ?

Dan zou ik bv meer zien in "biogas" thuis, het is relatief eenvoudig om het op te zetten .. en met een bubbelaar en wat ijzeren sponzen aan te sluiten op je bestaande infra (als je nog gas hebt)
deze vid legt het wel leuk uit en heeft een redelijk "veilige" setup zo te zien YouTube: Biodigester - Methane as fuel

ik zie opslag van warmte / kou lastig voor me .. het lijkt erop dat ze met sand / zout dingen dat kunnen maar tot op heden is het meer zoiets als graphene ofzo nog steeds op de tekentafel lijkt het..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
vso schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:06:
[...]

ik zie opslag van warmte / kou lastig voor me .. het lijkt erop dat ze met sand / zout dingen dat kunnen maar tot op heden is het meer zoiets als graphene ofzo nog steeds op de tekentafel lijkt het..
Warmte opslag in een zout medium is voor thuis commercieel verkrijgbaar, o.a. Flamco Flextherm. Een soort superboilervat, kleiner, efficiënter en minder warmteverlies. Mooi spul wel prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37
Surfari schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:38:
Warmte opslag in een zout medium is voor thuis commercieel verkrijgbaar, o.a. Flamco Flextherm. Een soort superboilervat, kleiner, efficiënter en minder warmteverlies. Mooi spul wel prijzig.
En (in elk geval bovenstaande) COP=1 helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Surfari schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:38:
[...]

my bad, ik dacht dat het nog in pre-productie stond .. ik zag vorige week wat filmpjes maar dat leek me niet productie waardig..

hmm even op GOT gezocht: AUijtdehaag in "Verwarming met behulp van Phase Change Materials (PCM)" / PCM (phase change materials)

inderdaad wel prijzig, maar met de huidige gasprijzen 2.50 - 3,50 oid per m3 ofzo is dat snel erg intressant ;)

maar ik mis een beetje de cijfers zoals @Wilke cop=1 .. wat bedoel je ermee dat je hem "snel" ontlaad ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:02:
De smeltwarmte van ijs bedraagt ongeveer 330 kJ/kg oftewel 0,093kWh/kg. Hoeveel literpakken pekel wilde je in je vriezer opslaan? Heb je niet eigenlijk een veel te grote vriezer?
Twee :).

Iemand riep dat er slechts 0,2kWh per etmaal te verplaatsen zou zijn zo. Dat heb ik aangehouden.

Nu even nageslagen: klopt aardig voor onze vriezer. Op een apparaat van (bruto) 400 liter, vind ik dat geen absurde hoeveelheid ruimtegebruik. Dan zou je ook tegen de steeds dikkere isolatie van de laatste jaren zijn..

@Surfari Ingebouwd zou elegant kunnen zijn. Die verdere regeltechnische oplossing lijkt me niet nodig of handig. Aangezien 't binnen de isolatie moet zitten om de koude af te geven, doet het er niet toe of het los wordt 'aangestuurd'; de gehele inhoud inclusief zulke elementen vormt één thermische massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

0,2kWh? Ik vries dan wel gewoon dingen die ik kan eten in. ik heb vandaag 35kWh het net in gestampt.. dus dan moeten er 175 vriezers energie verplaatsen ik geloof niet dat dat in de schuur past.. :+ ik heb trouwens ook niet genoeg eten om erin te doen. O-)

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 22-03-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 12:01
twain4me schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:45:
0,2kWh? Ik vries dan wel gewoon dingen die ik kan eten in. ik heb vandaag 35kWh het net in gestampt.. dus dan moeten er 175 vriezers energie verplaatsen ik geloof niet dat dat in de schuur past.. :+ ik heb trouwens ook niet genoeg eten om erin te doen. O-)
Grotere schuur bouwen dan! Ohwacht dan komen er ook weer meer zonnepanelen op natuurlijk -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mcDavid schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:51:
[...]

Grotere schuur bouwen dan! Ohwacht dan komen er ook weer meer zonnepanelen op natuurlijk -O-
Dan gaat mijn netaansluiting wel een keer "piepen" dus daar zit min of meer een max aan... of juist niet aangezien al die vriezers toch eigen verbruik zijn :+ Jeeej, meer zonnepanelen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik vermoed trouwens dat dit in de industrie al lang en breed gebeurt. Zij het misschien niet met phase-change materialen, maar je kunt natuurlijk altijd gewoon de koelpompen maximaal zetten als je een overschot hebt. Loopt enkel de temperatuur een beetje af.

Aan de andere kant heb je 's nachts een lagere Δt, waardoor je een hogere COP kunt halen... 't Is dus maar de vraag waarvoor je wilt optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mcDavid schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:01:
Ik vermoed trouwens dat dit in de industrie al lang en breed gebeurt. Zij het misschien niet met phase-change materialen, maar je kunt natuurlijk altijd gewoon de koelpompen maximaal zetten als je een overschot hebt. Loopt enkel de temperatuur een beetje af.

Aan de andere kant heb je 's nachts een lagere Δt, waardoor je een hogere COP kunt halen... 't Is dus maar de vraag waarvoor je wilt optimaliseren.
wellicht kan je geld krijgen om stroom op afroep af te romen in rotterdam zitten dacht ik een aantal bedrijven die standbij staan. om pieken op te nemen. ik dacht dat er ook een verzinkerij oid. tussen zat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
dat gebeurt op grote schaal met gemalen, aluminiumsmelterijen, datacenters etc idd. Dus ongetwijfeld ook met koelhallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:11

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

maar ik mis een beetje de cijfers zoals @Wilke cop=1 .. wat bedoel je ermee dat je hem "snel" ontlaad ?
Dat je voor 1 kWh elektriciteit "maar" 1 kWh warmte terugkrijgt, een warmtepompboiler doet dat veel efficiënter.
Ik ben er ook wel van gecharmeerd van de pcm van Flamco maar hik tegen dat efficiëncy gegeven aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Wilke schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 00:09:
[...]

En (in elk geval bovenstaande) COP=1 helaas.
Het is dan ook een opslagmedium en geen productiemedium.
Een kWh die je bv. in een lithium accu opslaat heeft niet eens een COP van 1, eerder 0.7 tot 0.8.

De "fout" die ze hier maken is dat ze de energie voor het opslagmedium aanmaken via een 1:1 element.

De optimale reeks is de benodigde energie opwekken met een PV-installatie, vervolgens het deel dat je nodig hebt voor SWW opwekken met een L/W warmtepomp en vervolgens opslaan in een thermische accu.
Gratis aanmaak gevolgd door opwaarderen van de energie via WP (x3 tot x5) en vervolgens opslaan in een medium met lage stilstandsverliezen. Bv. een Sunamp thermino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Jan Workum schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:25:
[...]

Dat je voor 1 kWh elektriciteit "maar" 1 kWh warmte terugkrijgt, een warmtepompboiler doet dat veel efficiënter.
Ik ben er ook wel van gecharmeerd van de pcm van Flamco maar hik tegen dat efficiëncy gegeven aan.
Ja. Dat is jammer. Zonder saldering zou het nuttig kunnen zijn. Oplaadtijd 2,5 uur met als ik het goed herinner een 2800Watt elektrisch element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37
IvoB2 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:53:
Het is dan ook een opslagmedium en geen productiemedium.
Een kWh die je bv. in een lithium accu opslaat heeft niet eens een COP van 1, eerder 0.7 tot 0.8.

De "fout" die ze hier maken is dat ze de energie voor het opslagmedium aanmaken via een 1:1 element.
Precies, opwekken met een WP kan bij dit ding niet. Ook wel logisch want je wilt het zout heel heet maken, een elektrisch element kan dat makkelijk, met een WP is dat een uitdaging. Dus ja, het is compacte opslag maar verder gewoon een e-boiler eigenlijk. Leuk voor als je een enorm overschot aan PV hebt, maar heel weinig ruimte. Klinkt als nogal een niche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Er zijn toestellen die het wel al kunnen met een WP.
En een niche, tja, 12 jaar geleden waren zonnepanelen ook nog een niche en in NL zijn thuisaccu's blijkbaar ook nog een niche. In Vlaanderen zijn veel PV installateurs voor 2022 al volgeboekt en krijg je de thuisaccu's ook al niet meer tijdig aangesleept. Met stijgende ipv dalende prijzen tot gevolg.

Momenteel verwarm ik mijn SWW hoofdzakelijk via een L/W WP en dat geeft aanzienlijke stilstandsverliezen.
Maar ik overweeg ook nog geen thermische accu gezien mijn jaarverbruik voor SWW nogal relatief laag is en de benodigde energie hoofdzakelijk toch via PV komt. Blijf het wel in het oog houden voor over een jaar of tien (wanneer we off grid gaan).

2,5 uur aan 2.8 kW geeft ook geen energetisch voordeel.
150l SWW opwarmen tot 44-50°C vraagt hier, afhankelijk van starttemp in boilervat, aanvoertemp water en buitentemperatuur 1 tot 2 uur met een verbruik tussen 1 en 2.2 kWh.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 22-03-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

IvoB2 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 17:53:
[...]

De optimale reeks is de benodigde energie opwekken met een PV-installatie, vervolgens het deel dat je nodig hebt voor SWW opwekken met een L/W warmtepomp en vervolgens opslaan in een thermische accu.
Gratis aanmaak gevolgd door opwaarderen van de energie via WP (x3 tot x5) en vervolgens opslaan in een medium met lage stilstandsverliezen. Bv. een Sunamp thermino.
Zo'n Thermino hp klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Waarom zou niet iedereen dit willen ipv een 200-300 liter vat ergens op zolder?

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zijn we niet de olifant ik de kamer aan het vermijden ?

Bij zo'n Flamco ding is het niet intressanter om te weten hoe lang de warmte in het PCM materiaal bewaart blijft? versus een boilervat

Dus beide warm je op tot temp x (of max temp) hoe lang duurt het totdat het afgekoeld is .. tot kamer temp ofzo

@IvoB2 YouTube: Sunamp Heat Battery Introduction Video ==> time index 4:47 zie de kwh+aantal liter .. kan jij je licht erover laten schijnen gezien opmerking
ik vraag me echt af hoe het zich weerhoud versus een WP c.q boilervat ..immers monoblok voor de deur of een kleine unit(s) .. bij de CV

maar geen ISDE subsidie ?

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 22-03-2022 19:31 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ethirty schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:28:
[...]

Zo'n Thermino hp klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Waarom zou niet iedereen dit willen ipv een 200-300 liter vat ergens op zolder?
Omdat bijna iedereen al een SWW-vat heeft?
Ik heb al eens een 1 x 200 l vat vervangen door een 2 x 150l gelaagd vat. Het is nu wel even welletjes geweest. :)
De reden waarom ik er nog niet nader op een thermoaccu ben ingegaan heb ik al gegeven. Je moet al een redelijk hoog SWW verbruik hebben dat niet energetisch neutraal kan opgewekt worden om voordeel uit een vervanging te halen. Ik heb dan ook nog eens het voordeel dat mijn boiler aan de andere zijde van de muur staat van de douche (dus zeker niet op zolder) en er dus redelijk weinig leidingverliezen zijn. Er zijn alleen stilstandsverliezen.
Maar wat niet is kan nog komen.
En tijd speelt in zulke zaken alleen maar in het voordeel.

[ Voor 34% gewijzigd door IvoB2 op 22-03-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Maar als je nu nog helemaal gaat verduurzamen dan is dit een goed alternatief voor het traditionele vat?

Ben laatst ook al een keer de rabbithole ingedoken van iets wat op geen enkele manier rendabel bleek te zijn (pvt panelen)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ethirty schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:34:
Ben laatst ook al een keer de rabbithole ingedoken van iets wat op geen enkele manier rendabel bleek te zijn (pvt panelen)
leuk voor je zwembad verwarmen oid .. maar niet voor gebruik in huis zeker ? althans dat was mijn conclusie

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ethirty schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:34:
Maar als je nu nog helemaal gaat verduurzamen dan is dit een goed alternatief voor het traditionele vat?
Hangt voornamelijk van je uitgangssituatie af.
Op jaarbasis komt meer dan 90% van mijn energievoorziening nu al van de eigen PV-installatie en SWW wordt --- op twee maanden per jaar na - ook opgewarmd door de zon. Hetzij door L/W WP via PV of door rechtstreekse zonne-opwarming. Daar valt dus via een andere methode niet veel meer aan te verduurzamen.

Wanneer je veel energie nodig hebt is "besparen" op energie gemakkelijker dan wanneer je bijna op een eindpunt zit. Het laaghangend fruit is dan al lang verdwenen.

Ik kan - toch niet op dit ogenblik en onder de huidige omstandigheden - toch niet extra gaan investeren in een "goed alternatief" om dan de "uitgespaarde PV-energie" gewoon nog meer op het net te injecteren? Dan kan de buurman die nog veel laaghangend fruit heeft daar beter eerst in investeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:19
Ik ben mij aan het oriënteren hoe ik gasloos zou kunnen gaan, en ik kom voor mijn appartement eigenlijk uit op 2 opties. Ik douche met 5 liter per minuut en ga een douche wtw installeren (easydrain). We zijn met 2 personen.

De eerste optie is een 50 of 80 liter e-boiler, de 2e is een clage doorstromer van 11-kw. Ik begrijp dat een doorstromer geen stilstandsverliezen heeft, dus qua verbruik zuiniger. Het zou alleen wel wat aanpassingen in de meterkast vereisen. Wat zou jullie voorkeur hebben? Ik heb 6 zonnepanelen, niet genoeg om 0 op de meter te krijgen maar dacht voor salderen in de toekomst zou het misschien wel interessant zijn om een e-boiler overdags te laten opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

KoenVW76 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 00:39:
Ik ben mij aan het oriënteren hoe ik gasloos zou kunnen gaan, en ik kom voor mijn appartement eigenlijk uit op 2 opties. Ik douche met 5 liter per minuut en ga een douche wtw installeren (easydrain). We zijn met 2 personen.

De eerste optie is een 50 of 80 liter e-boiler, de 2e is een clage doorstromer van 11-kw. Ik begrijp dat een doorstromer geen stilstandsverliezen heeft, dus qua verbruik zuiniger. Het zou alleen wel wat aanpassingen in de meterkast vereisen. Wat zou jullie voorkeur hebben? Ik heb 6 zonnepanelen, niet genoeg om 0 op de meter te krijgen maar dacht voor salderen in de toekomst zou het misschien wel interessant zijn om een e-boiler overdags te laten opwarmen.
je huis isoleren, dan isoleren .. je gasverbruik in de gaten houden .. teminste als je ook je verwarming ermee doet ???

je douchewtw installeren is zoiezo wel handig, als je toch gaat verbouwen .. maar de details die je niet verteld douche je lang/kort ? waterbesparende douche of juist een regen douche heeft wel impact op je keuze ..
En zoals je wellicht begrijpt is een boiler vat "beperkt' en een doorstromer niet echt .. maar daar staat wel en bepaalde elektra rekening tegenover .het 1 sluit het ander niet uit ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:19
vso schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 01:15:
[...]

je huis isoleren, dan isoleren .. je gasverbruik in de gaten houden .. teminste als je ook je verwarming ermee doet ???

je douchewtw installeren is zoiezo wel handig, als je toch gaat verbouwen .. maar de details die je niet verteld douche je lang/kort ? waterbesparende douche of juist een regen douche heeft wel impact op je keuze ..
En zoals je wellicht begrijpt is een boiler vat "beperkt' en een doorstromer niet echt .. maar daar staat wel en bepaalde elektra rekening tegenover .het 1 sluit het ander niet uit ..
Ik ben inmiddels van 730m3 naar zo'n 220 m3 gezakt door andere maatregelen zoals isoleren en aanpassen van ons stookgedrag. De warmtevoorziening kom ik wel uit, maar de oplossing voor het warmwater ben ik dus nog niet uit. We douchen denk ik gemiddeld zo'n 7-8 minuten. Het gaat mij dus vooral om of een e-boiler of een doorstromer, en het verschil in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

KoenVW76 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:08:
Ik ben inmiddels van 730m3 naar zo'n 220 m3 gezakt door andere maatregelen zoals isoleren en aanpassen van ons stookgedrag. De warmtevoorziening kom ik wel uit, maar de oplossing voor het warmwater ben ik dus nog niet uit. We douchen denk ik gemiddeld zo'n 7-8 minuten. Het gaat mij dus vooral om of een e-boiler of een doorstromer, en het verschil in verbruik.
Dat is zeer netjes, ik ben geen expert daar zijn anderen beter in . maar als ze je willen helpen hebben ze wat meer info nodig over het algemeen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:03
KoenVW76 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:08:
[...]

Wij doen hier de verwarming inmiddels met een airco.

Warmwatervoorziening hadden we twijfels over. Het ging hier tussen een warmtepompboiler en een doorstromer. Dit omdat we soms veel warm water nodig hebben en niet een boiler wilden aanschaffen in een grootte die kon voorzien in de uitzondering.

We hebben besloten voor een combinatie te gaan hier. Regulier warm water in douche en keuken via een warmtepompboiler die erg zuinig zal zijn qua kW/jaar, en dan een doorstromer waar we soms veel warm water nodig hebben.

Dat is voor ons de beste oplossing. Misschien een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:07
Sjamo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:25:
Regulier warm water in douche en keuken via een warmtepompboiler die erg zuinig zal zijn qua kW/jaar, en dan een doorstromer waar we soms veel warm water nodig hebben.
Dat snap ik niet. Juist als je snel veel warm water nodig hebt, werkt een doorstromer niet omdat het vermogen (en dus de flow) nogal begrensd is.
Snel veel warm water is nou juist het sterke punt van een voorraadvat, waarvan de flow alleen maar begrensd wordt door de doorlaat van de leidingen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:56:
[...]

Dat snap ik niet. Juist als je snel veel warm water nodig hebt, werkt een doorstromer niet omdat het vermogen (en dus de flow) nogal begrensd is.
Snel veel warm water is nou juist het sterke punt van een voorraadvat, waarvan de flow alleen maar begrensd wordt door de doorlaat van de leidingen.
Niet snel, veel. De doorstromer geeft ons de gelegenheid nog warm water te gebruiken wanneer de boiler leeg is/aan het opwarmen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-08 13:19

Gerco-M

mijn tornado res.

Sjamo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:28:
[...]

Niet snel, veel. De doorstromer geeft ons de gelegenheid nog warm water te gebruiken wanneer de boiler leeg is/aan het opwarmen is.
Okee, maar wat is veel? Warmtepompboilers zijn er tot 300 liter of misschien wel meer. Dat is niet voldoende voor jullie?

Hoewel het natuurlijk altijd een fijn idee is dat het met een doorstromer nooit “op” is hoewel je dan wel minder flow krijgt en je het denk ik wel merkt aan de water temperatuur als je de kraan volledig open zet of meerdere tap punten gebruikt.

Ik had zelf ook dit dilemma en heb nu een 80 liter E boiler wat met ons lage SWW gebruik wel voldoende is hoop ik. Met een tijdsklok zodat deze overdag kan opwarmen van de PV op 1200 W vermogen.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Gerco-M schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:19:
[...]

Okee, maar wat is veel? Warmtepompboilers zijn er tot 300 liter of misschien wel meer. Dat is niet voldoende voor jullie?

Hoewel het natuurlijk altijd een fijn idee is dat het met een doorstromer nooit “op” is hoewel je dan wel minder flow krijgt en je het denk ik wel merkt aan de water temperatuur als je de kraan volledig open zet of meerdere tap punten gebruikt.

Ik had zelf ook dit dilemma en heb nu een 80 liter E boiler wat met ons lage SWW gebruik wel voldoende is hoop ik. Met een tijdsklok zodat deze overdag kan opwarmen van de PV op 1200 W vermogen.
Waar wij met de verwarming vrij zuinig zijn, is warm water onze luxe :)

Mijn man werkt hard en veel, maar houdt er van in de ochtend lekker een minuut of 20 a 25 te douchen, en ik vind dat uiteraard prima.

We hebben uitgerekend dat we dat met een warmtepompboiler van rond de 200ltr goed moeten kunnen opvangen. Dan hebben we ook nog wat over voor de keuken oid. Dat zou ons ergens tussen de 800 en 1200kW per jaar gaan kosten meen ik me te herinneren. Die ruimte hebben we zo goed als nog op onze zonnepanelen. Vooral in combinatie met overdag laten opwarmen leek ons dat een goed geheel.

Maar, een enkele keer hebben we meer nodig, enkele keren per jaar. Dan kan het voorkomen dat de kraan wel een uur laten lopen, of nog iets langer. Die optie willen we houden.
Natuurlijk kunnen we dan ook een grotere boiler kopen, maar dat wordt wel een enorm gewicht op onze houten zolder, plus we vinden het jammer voor die paar keer per jaar een zoveel grotere boiler te moeten laten draaien.

Vandaar ons idee voor de doorstromer. We hebben al 3 fasen stroom (25A), dus een 11kW doorstromer zou geen probleem moeten zijn. Dat het water niet hard zal stromen is voor ons geen probleem. Bovendien kan mijn man het zelf vrij eenvoudig aanleggen.

We dachten dat we zo het beste van beiden zouden hebben :)

We gebruiken op dit moment nog tussen de 250 en 300m3 aan gas, voor warm water en wat koken. Dat is op dit moment een erg groot gedeelte van de energie-nota. Daarom deze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Sjamo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:32:
Dat zou ons ergens tussen de 800 en 1200kW per jaar gaan kosten meen ik me te herinneren.
ca 1000 kWh voor SWW? Dat is wel heel erg veel. Hier (gezin 4 personen) komen we uit onder de 400. (Momenteel minder dan 1 kWh per dag).
Dat is wel met een warmtepomp, die op jaarbasis voor SWW op een COP van rond de 3.4 zal uitkomen, maar een warmtepompboiler zou door zijn warmere bron ook op een dergelijke COP moeten kunnen uitkomen.
Ik zou die berekening nog maar eens checken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-08 13:19

Gerco-M

mijn tornado res.

Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:39:
[...]

ca 1000 kWh voor SWW? Dat is wel heel erg veel. Hier (gezin 4 personen) komen we uit onder de 400. (Momenteel minder dan 1 kWh per dag).
Dat is wel met een warmtepomp, die op jaarbasis voor SWW op een COP van rond de 3.4 zal uitkomen, maar een warmtepompboiler zou door zijn warmere bron ook op een dergelijke COP moeten kunnen uitkomen.
Ik zou die berekening nog maar eens checken.
Voor een gas gebruik van 300 M3 per jaar komt 800 - 1200 kwh per jaar voor een WPB wel aardig in de goede richting denk ik toch? Gemiddelde COP ergens tussen 2 en 3.

Hogere COP kan soms, maar met buitentemperaturen niet altijd mogelijk lijkt me.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Sjamo
25 minuten douchen lijkt me ideaal voor een douche WTW of recycle douche. De eerste bespaard warmte, maar de tweede ook nog een hoop water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Andrehj Wij zaten al op 400kWh voor SWW met een l/w warmtepomp verwarmt vat waarbij we een douche wtw hadden en flinke zonneboiler installatie. Veel daarvan waren wel legionella runs in de winter.

Inmiddels douchen we wel wat zuiniger, maar het is niet heel gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Gerco-M schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:44:
Voor een gas gebruik van 300 M3 per jaar komt 800 - 1200 kwh per jaar voor een WPB wel aardig in de goede richting denk ik toch? Gemiddelde COP ergens tussen 2 en 3.
Hogere COP kan soms, maar met buitentemperaturen niet altijd mogelijk lijkt me.
300 m³ (wat voor enkel SWW ook al flink hoog is, wij zaten met ons gezin van 4 personen in de vorige woning onder de 150 m³) geeft in een CV-ketel ca 2100 kWh aan warm water.
Dat delend door 3 komt uit op 700 kWh.
Als je WP-boiler maar een COP van 2 haalt is er toch echt iets goed mis. Die draait normaliter in de warme binnenlucht van de zolder, en kan daardoor een redelijk hoge COP halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Andrehj de WP boiler veel op zolderlucht laten draaien is natuurlijk de bekende perpetuum mobile
De afgekoelde zolderlucht zorgt weer voor extra warmteverlies van ondergelegen verdiepingen naar zolder.
Beetje MV bijmengen kan wel, maar dat zet geen echte zoden aan de dijk

de doorstroomverwarmer erachter is een prima optie. Wel even checken of die dan niet aangaat terwijl er al water van 50+ graden doorheen komt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
BarryH schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:57:
@Andrehj de WP boiler veel op zolderlucht laten draaien is natuurlijk de bekende perpetuum mobile
Bij veel woningen is het 70% van de tijd op de zolderverdieping, vlak onder het geïsoleerde dak, te warm. Dan is een WP-boiler die daar zijn warmte vandaan haalt helemaal niet zo gek. Alleen in de winter moet je voor die warmte natuurlijk wel compenseren.
Daarom heb ik ook gekozen om mijn warm water gewoon met de warmtepomp te maken. Nadeel daarvan is dan weer dat ik in de zomer wat meer moet koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:53:
[...]

300 m³ (wat voor enkel SWW ook al flink hoog is, wij zaten met ons gezin van 4 personen in de vorige woning onder de 150 m³) geeft in een CV-ketel ca 2100 kWh aan warm water.
Dat delend door 3 komt uit op 700 kWh.
Als je WP-boiler maar een COP van 2 haalt is er toch echt iets goed mis. Die draait normaliter in de warme binnenlucht van de zolder, en kan daardoor een redelijk hoge COP halen.
Het gasverbruik voor bijna alleen warm water is inderdaad vrij hoog. 21 tot 25m3 per maand. Ik ben er aan gewend met dit soort dingen naar boven af te ronden, omdat het dan meestal meevalt :)
Maar zoals eerder gezegd, een luxe die we ons veroorloven.

Het mogelijke verbruik heb ik ook wat hoog aangehouden. Meestal staat een verwacht jaarverbruik aangegeven van rond de 800kW. En ik hou daarbij rekening met meer. Maar voor het juiste beeld hier is dat misschien niet terecht.

Hier een printscreen van een willekeurige waterpompboiler van 200ltr, inclusief verwacht gebruik. Dit is niet een wpb die wij op het oog hebben, we hebben nog geen keuze gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhsgHOyTa4T70NGdGy7NfZe_k0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VI4eM16tQxwXAn34ojPMurxk.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto/printscreen is dus van internet geplukt en niet van ons of onze site.

Wij gaan inderdaad werken met de lucht op zolder. Volgens een installateur, en ook informatie op internet, zou de temperatuur daar niet meer dan 1 a 2 graden dalen door het opwarmen. De zolder is inmiddels goed geïsoleerd, en heeft een vrij gelijkmatige temperatuur nu van tussen de 14 en 25 graden ongeveer. Wij dachten dat dat een prima temperatuur zou zijn voor deze toepassing.

Bovendien gebruikt onze airco zoveel minder voor verwarmen dan we hadden gedacht (afgelopen winter was lauw, maar toch, 300kW viel ons mee), dat we op de geschatte opbrengst van onze zonnepanelen (ongeveer 3300kW) zoveel ruimte houden dat de switch van gas naar warmtepompboiler zichzelf snel zal terugverdienen.

Wij hebben nog vaste prijzen voor energie tot 2025, 21ct per kW en 74ct per m3 gas, 11ct teruglevering stroom, dus daarmee gaan we weinig winst maken om onze zonnepanelen terug te verdienen. Het omzetten van deze stroom naar een manier om van het gas af te komen zal daarmee veel voordeliger zijn.

Dat was een beetje onze gedachte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Dre schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:50:
@Sjamo
25 minuten douchen lijkt me ideaal voor een douche WTW of recycle douche. De eerste bespaard warmte, maar de tweede ook nog een hoop water.
Helaas is de hele "verduurzaming" iets waar we pas de laatste 1,5 a 2 jaar mee bezig zijn. Toen we in 2014 in deze woning kwamen hebben we de vloer in onze douche laten openbreken, egaliseren en nieuwe tegels laten leggen, inclusief nieuwe afvoer.

Hadden we toen geweten wat we nu weten hadden we dat direct gedaan, want inderdaad, dat had veel gescheeld. Maar dat nu nog laten aanleggen gaat zo ingrijpend zijn hebben we begrepen, en ook kostbaar, dat we er voor hebben gekozen dat niet te doen.

Maar je hebt helemaal gelijk vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:40:
[...]

Hadden we toen geweten wat we nu weten hadden we dat direct gedaan, want inderdaad, dat had veel gescheeld.
Hopelijk komt je man over enkele tientallen jaren - na al die tijd dagelijks bijna een half uur onder warm water gestaan te hebben - met betrekking tot zijn huid dan niet tot een gelijkaardig besluit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Andrehj
Sjamo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:34:
Het gasverbruik voor bijna alleen warm water is inderdaad vrij hoog. 21 tot 25m3 per maand. Ik ben er aan gewend met dit soort dingen naar boven af te ronden, omdat het dan meestal meevalt :)
Maar zoals eerder gezegd, een luxe die we ons veroorloven.
Volgens mij ben je even vergeten dat je hier in de Duurzame Kroeg bent, en heb je de actualiteit een beetje gemist. Voor zover ik begrepen heb was er toch consensus dat we met z'n allen minder energie willen verbruiken, om Poetin minder te sponsoren en om de CO2-uitstoot te beperken.
Om dan in zo'n topic te verkondigen dat jij wel 25m³ gas mag verstoken voor SWW, omdat jij "je dat kan veroorloven" vind ik op zijn zachtst gezegd nogal hypocriet.

Dus: Eruit met de waterverspillende stortdouche. Die is er ook in een waterbesparende variant (kom ik toevallig net onderuit). En ook die douchetijd kan best terug naar max 10 minuten. Als iedereen steeds naar de ander (of, nog erger, naar de overheid) gaat wijzen als het op energiebesparing aankomt, komen we nooit ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als ik het zo even omreken dan is 25m3 gelijk aan een 150 liter vat van 60 graden leegtrekken iedere dag. Ik denk dat veel gezinnen daar aan komen eerlijk gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 27-08 14:58
Dat maakt de oproep van @Andrehj alleen maar urgenter, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Ik bedoel meer, het is niet heel vreemd in onze cultuur.

Dan kun je dat allemaal gaan proberen op te lossen, maar daar wordt de installatie niet goedkoper van.

Je kunt beter, via Trias Energetica denkwijze, eerst verminderen en dan pas vervangen..

Echter, als je het jezelf allemaal wil blijven veroorloven, veroorloof dan ook gewoon jezelf een recycle douche. Dat is de enige echte oplossing om dit gedrag op een duurzame manier vol te houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:03:
[...]

Volgens mij ben je even vergeten dat je hier in de Duurzame Kroeg bent, en heb je de actualiteit een beetje gemist. Voor zover ik begrepen heb was er toch consensus dat we met z'n allen minder energie willen verbruiken, om Poetin minder te sponsoren en om de CO2-uitstoot te beperken.
Om dan in zo'n topic te verkondigen dat jij wel 25m³ gas mag verstoken voor SWW, omdat jij "je dat kan veroorloven" vind ik op zijn zachtst gezegd nogal hypocriet.

Dus: Eruit met de waterverspillende stortdouche. Die is er ook in een waterbesparende variant (kom ik toevallig net onderuit). En ook die douchetijd kan best terug naar max 10 minuten. Als iedereen steeds naar de ander (of, nog erger, naar de overheid) gaat wijzen als het op energiebesparing aankomt, komen we nooit ergens.
Toen we onze woning nog met gas verwarmden, zaten we op basis van vrij specifieke gegevens over onze woning, inclusief bouwjaar en staat van isolatie, in de absolute onderste 10% vwb gasbruik voor onze woning.

Toen hebben we een kapitaal (vind ik) en veel spierkracht en tijd geinvesteerd om over te kunnen gaan op elektrische verwarming. Nu staan we op het punt volledig van het gas te gaan.

We hebben bewust de keuze gemaakt op een steenworp afstand van mijn man's werk te gaan wonen, zodat we aan een 2000km/jr met de auto genoeg hebben.

We zijn bewust in een oudere kleinere woning gaan wonen ivm lagere stookkosten.

Momenteel hebben we een stroomverbruik (inclusief verwarming) van ongeveer 2000kW/j (tegenover een verwachte opbrengst van de zonnepanelen van rond de 3300kW.

Zo zijn er nog talloze dingen waar wij fanatiek mee bezig zijn.

En ik heb geen recht op het zeggen van iets in de duurzame kroeg omdat ik mijn man een lange douche gun?

Beetje vreemd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
Sjamo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:24:
[...]

Toen we onze woning nog met gas verwarmden, zaten we op basis van vrij specifieke gegevens over onze woning, inclusief bouwjaar en staat van isolatie, in de absolute onderste 10% vwb gasbruik voor onze woning.

Toen hebben we een kapitaal (vind ik) en veel spierkracht en tijd geinvesteerd om over te kunnen gaan op elektrische verwarming. Nu staan we op het punt volledig van het gas te gaan.

We hebben bewust de keuze gemaakt op een steenworp afstand van mijn man's werk te gaan wonen, zodat we aan een 2000km/jr met de auto genoeg hebben.

Momenteel hebben we een stroomverbruik (inclusief verwarming) van ongeveer 2000kW/j (tegenover een verwachte opbrengst van de zonnepanelen van rond de 3300kW.

En ik heb geen recht op het zeggen van iets in de duurzame kroeg omdat ik mijn man een lange douche gun?

Beetje vreemd.
Ik vind dat je het heel tof doet, ook naar milieu en maatschappij toe. Lekker douchen hoor le doet niks verkeerd.
De grootste hypocrieten wonen in villas van 800 kuub en meerdere auto's voor de deur.
Op hetzelfde kavel kunnen wel drie huizen staan, maar nee lekker alles inpikken voor jezelf.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
[...]

Beetje vreemd.
Tuurlijk mag je wel wat zeggen. Het is een kroeg he :) Volgens mij ben je heel goed bezig en ik herken wel een groot deel van wat je schrijft over "als ik sommige zaken eerder had geweten had ik het anders gedaan". Maar, toch, echter, immers, edoch... die douche en het gedrag is natuurlijk best laaghangend bespaarfruit. Denk er gewoon eens over na, of beter, probeer het eens. Hou je ook nog eens tijd over voor andere dingen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
<knip.
Sorry, ik ben nou eenmaal niet zo subtiel. Je doet het voor de rest dus erg goed, en zeker bovengemiddeld. Alleen op het energieverbruik voor warm water is dus nog veel te winnen.
Als we met z'n allen echt energie willen besparen moeten we stoppen "cherry picken" en gewoon alles goed doen. Dus
  • Ook het huis isoleren
  • Ook besparen op verwarming (op welke manier dan ook)
  • Ook besparen op warm water
  • Ook zo weinig mogelijk auto rijden en zeker geen korte ritjes en
  • ook geen 130 rijden. Met 90 tussen de vrachtwagens kom je er ook.
  • en vooral géén generieke accijnsverlaging doorvoeren die voor het grootste deel terechtkomt bij degenen die het niet nodig hebben, en die er bovendien voor zorgt dat de vraag in stand blijft.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 23-03-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Gramser schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:37:
[...]

Tuurlijk mag je wel wat zeggen. Het is een kroeg he :) Volgens mij ben je heel goed bezig en ik herken wel een groot deel van wat je schrijft over "als ik sommige zaken eerder had geweten had ik het anders gedaan". Maar, toch, echter, immers, edoch... die douche en het gedrag is natuurlijk best laaghangend bespaarfruit. Denk er gewoon eens over na, of beter, probeer het eens. Hou je ook nog eens tijd over voor andere dingen :+
Als je over Nederland kijkt, denk ik niet dat wij het laagst hangende fruit zijn.

Straks rond de 800-1200kW per jaar aan stroom voor het water, wat nog onder de opbrengst van onze zonnepanelen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:43:
[...]

Sorry, ik ben nou eenmaal niet zo subtiel. Je doet het voor de rest dus erg goed, en zeker bovengemiddeld. Alleen op het energieverbruik voor warm water is dus nog veel te winnen.
Als we met z'n allen echt energie willen besparen moeten we stoppen "cherry picken" en gewoon alles goed doen. Dus
  • Ook het huis isoleren
  • Ook besparen op verwarming (op welke manier dan ook)
  • Ook besparen op warm water
  • Ook zo weinig mogelijk auto rijden en zeker geen korte ritjes en
  • ook geen 130 rijden. Met 90 tussen de vrachtwagens kom je er ook.
  • en vooral géén generieke accijnsverlaging doorvoeren die voor het grootste deel terechtkomt bij degenen die het niet nodig hebben, en die er bovendien voor zorgt dat de vraag in stand blijft.
Ach, subtiliteit is van mij ook niet zo'n sterke kant :)

En ik vind dat je in heel veel dingen gelijk hebt. Absoluut.

Alle dingen die je noemt zijn hier standaard (op warm water na en tja, accijnsverlaging is niet mijn verantwoordelijkheid gelukkig).

En ja, het milieu en klimaat en al die dingen zijn belangrijk voor ons. Denk aan geen wegwerpkleding kopen, zorgvuldig omgaan met afval en plastic, dingen lang gebruiken en repareren, geen tefalpannen etc

Ik ben niet degene die hier lang onder de douche staat. Dat is mijn man. En zoals ik zei, die werkt erg hard, en lang. En ik gun hem dat. En doorgaans zet ik dan de verwarming voor mezelf nog wat lager.

En nee, daar voel ik me niet schuldig over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Sjamo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:46:
[...]

Als je over Nederland kijkt, denk ik niet dat wij het laagst hangende fruit zijn.

Straks rond de 800-1200kW per jaar aan stroom voor het water, wat nog onder de opbrengst van onze zonnepanelen valt.
Deze reactie verbaast mij dan weer een beetje. Om verder te besparen en te verduurzamen, kijk je toch naar je eigen situatie? Dan is dát toch het laaghangende fruit? Korter douchen is makkelijk, kost niks, bespaart water en energie. Mooi toch?

Kan jou het nou schelen wat de rest doet... :*)

Edit: Ach, je legt hierboven al een en ander uit. Wat ik zei: overweeg het eens. Misschien is je man er zich er niet eens zo van bewust. Hoe staat hij er zelf in (ja, kletsnat :X ) ?

[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 23-03-2022 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:03:
[...]

Of doe gewoon elke maand een beetje minder.. zo probeer ik ook van mijn slechte gewoontes af te komen, niemand is perfect, maargoed, daar gaat het mis, als men al niet wil erkennen dat het een slechte gewoonte is kunnen wij hier lullen als brugman maar je krijgt toch alleen maar whataboutisme of drogredeneringen als antwoord terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Dat kan alleen maar omdat je nog kan salderen.
Tijdens de winter via een WP zelf voldoende elektricteit opwekken om dagelijks SWW voor een half uur verbruik op te wekken lijkt me redelijk complex. Dat dit verbruik onder de opbrengst van je panelen valt is dus louter een theoretisch gegeven en niet de praktijk.
Desalnietemin is jullie energieverbruik in zijn totaliteit inderdaad best aan de lage kant en dat is uiteindelijk wat het belangrijkste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:16:
[...]

Dat kan alleen maar omdat je nog kan salderen.
Tijdens de winter via een WP zelf voldoende elektricteit opwekken om dagelijks SWW voor een half uur verbruik op te wekken lijkt me redelijk complex. Dat dit verbruik onder de opbrengst van je panelen valt is dus louter een theoretisch gegeven en niet de praktijk.
Desalnietemin is jullie energieverbruik in zijn totaliteit inderdaad best aan de lage kant en dat is uiteindelijk wat het belangrijkste is.
Een wpb ....doet er uren over met een verbruik van 250/500 watt, nou als dat overdag niet uit je panelen komt...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:33:
[...]

Een wpb ....doet er uren over met een verbruik van 250/500 watt, nou als dat overdag niet uit je panelen komt...
Klopt helemaal, vandaag had ie 1 kWh nodig. Om 12.00 uur aan om 14.00 uur klaar.
Kan ook automatisch aangaan als je voldoende opwekt…..althans bij de V4 van Atlantic die hier staat.
Dat komt aan de beurt als salderen wordt afgeschaft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZX7C8KnGypV2pPQcK40P2V9vSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJtTCJMUYng5ygKlTkPDjTFT.jpg?f=fotoalbum_large

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

[...]

Wat een onzin…….of kun je het onderbouwen?

Verbruik hier nog niet de helft van jou laagste inschatting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgdMgUWHKMPOJVnt-os33qEvKAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mF9SXrOYYBIOmL75TL7vI0fN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Een warmtepompboiler is ideaal om de netbelasting laag te houden. Aansluitwaarde 0,25 kW voor de warmtepomp, terwijl je er toch meer dan 20 kW uit kan halen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 23-03-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
JoKo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:53:
[...]

Wat een onzin…….of kun je het onderbouwen?

Verbruik hier nog niet de helft van jou laagste inschatting.
[Afbeelding]
Meer daarover schreef ik in een stukje op ongeveer een derde van onderen op de vorige pagina, met oa een printscreen van een willekeurige wpb van het vermogen dat wij willen gebruiken op de site de groene hoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Sjamo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:09:
[...]

Meer daarover schreef ik in een stukje op ongeveer een derde van onderen op de vorige pagina, met oa een printscreen van een willekeurige wpb van het vermogen dat wij willen gebruiken op de site de groene hoed.
Snap dat plaatje niet zo….A7 A15 a20 opwarmprofiel L ……algebra.

Veel tweakers hebben deze staan. https://www.comfortklimaa...ntic-warmtepompboiler.pdf
Daar was een run op in 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JoKo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:46:
[...]

Klopt helemaal, vandaag had ie 1 kWh nodig. Om 12.00 uur aan om 14.00 uur klaar.
Vandaag was daar dan ook geen kunst aan.
Er is ook een verschil om - zeker in de winter - dagelijks 150 liter SWW aan x temperatuur te verbruiken dan een fractie daarvan tegen een lagere temperatuur. En nog groter tegen aan welke omgevingstemperatuur dit moet gebeuren.
En of het tijdens de dag nu één uur of acht uur duurt om SWW aan te maken doet er niet toe.
Het gaat erom hoeveel kWh je zonnepanelen op een (winterse) dag kunnen opwekken voor het geheel van de woning. Wanneer de PV installatie genoeg opwekt voor SWW maar je hebt voor de rest van het verbruik alsnog het net nodig ben je ook niet veel verder.
Finaal gaat het erom dat je - wanneer de productie het laagst is - hoeveel je dan nog in totaliteit uit de panelen kan halen en hoeveel je nog uit he tnet moet bijladen. Energetisch huishoudbeheer is een totaalplaatje geen cherry picking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
JoKo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:17:
[...]

Snap dat plaatje niet zo….A7 A15 a20 opwarmprofiel L ……algebra.

Veel tweakers hebben deze staan. https://www.comfortklimaa...ntic-warmtepompboiler.pdf
Daar was een run op in 2019.
Het plaatje was een illustratie bij wat ik verder zei. Volgens mij staat er zelfs nog bij dat dat niet een warmtepomp is die we op het oog hebben.

Het plaatje paste in het verhaal, omdat ik zei dat voor de meeste wpb's die wij bekeken, met het aantal ltrs dat wij willen, een geschat jaarverbruik wordt opgegeven van rond de 800kW. En dat ik meestal rekening hou met wat meer. Dat staat in dat stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:33:
[...]

En hoeveel liter SWW water warm je dan minstens tot 44°C op met die 250/500 Wh?
Het gaat 'm over het totale verbruik in Wh en niet over het kunnen leveren van een bepaald vermogen in W.
Het punt was dat er dagelijks 25 minuten verbruik is (waarschijnlijk nog iets meer want ik neem aan dat manlief niet dagelijks alle SWW voor eigen rekening neemt?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dre schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:54:
Een warmtepompboiler is ideaal om de netbelasting laag te houden. Aansluitwaarde 0,25 kW voor de warmtepomp, terwijl je er toch meer dan 20 kW uit kan halen :)
Wanneer je het SWW betrekt via een WP gevoed door PV is er zelfs helemaal geen netbelasting.
Dan doet het er niet toe of de WPB 250 W moet leveren of de L/W WP 2 kW.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 23-03-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:17:
[...]

Vandaag was daar dan ook geen kunst aan.
Er is ook een verschil om - zeker in de winter - dagelijks 150 liter SWW aan x temperatuur te verbruiken dan een fractie daarvan tegen een lagere temperatuur. En nog groter tegen aan welke omgevingstemperatuur dit moet gebeuren.
En of het tijdens de dag nu één uur of acht uur duurt om SWW aan te maken doet er niet toe.
Het gaat erom hoeveel kWh je zonnepanelen op een (winterse) dag kunnen opwekken voor het geheel van de woning. Wanneer de PV installatie genoeg opwekt voor SWW maar je hebt voor de rest van het verbruik alsnog het net nodig ben je ook niet veel verder.
Finaal gaat het erom dat je - wanneer de productie het laagst is - hoeveel je dan nog in totaliteit uit de panelen kan halen en hoeveel je nog uit he tnet moet bijladen. Energetisch huishoudbeheer is een totaalplaatje geen cherry picking.
Klopt.

In de winter zal het lastiger worden. De dagen met stroom uit de zonnepanelen zijn hier in de winter vaak net genoeg voor ons basisverbruik met nog een beetje. Soms pakt het maar een gedeelte van ons basisverbruik.

Daarom zullen wij een wpb uitzoeken met de mogelijkheid om in veel uren met laag verbruik het water op te warmen.

Het helpt nooit alles, maar dat geldt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nu kan ik even niet meer volgen.
Hoeveel is in de winter per etmaal dan jullie basisverbruik in kWh en wat versta je dan precies onder dat basisverbruik?
Lijkt me problematisch dat een PV installatie die over een jaar heen 3300 kWh genereert tussen half november en half januari dagelijks genoeg kWh levert om het basisverbruik te dekken?

Of bedoel je dat je gewoon je zomeroverproductie saldeert naar het winterverbruik?

Voor SWW (150 l boiler) via een L/W WP hebben we in 2021 212,7 kWh verbruikt.
Maar ondanks een PV installatie van 5.6 kWp waren er in de winter toch verschillende dagen dat de dag productie via de PV-panelen ruim onvoldoende was om het basisverbruik te coveren. Laat staan voor SWW via een WP.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 23-03-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Wat het allemaal kost aan stroom vind ik niet zo relevant.

Wij zijn all electric met een verbruik van 6.000kWh per jaar.
Wij wekken 12.000 kWh per jaar op, ruim voldoende overschot om daar weer geld van te maken.
Voorheen was het verbruik 2.500 kWh en 1.200 m3 gas.
Die 3.500 kWh extra stroomverbruik kost minder dan 1.200 m3 gas mag ik aannemen.
Zeker kom ik in de winter dik tekort aan stroom.
Zolang salderen nog even blijft, nog 1,5 jaar, maar verwacht weer uitstel en daarna de afbouwregeling denk ik geen verkeerde investering.

In 2018 begonnen met investeren en medio 2023 alles terugverdiend
14 kWp zonnepanelen, Atlantic V4 wpb en pana 5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:46:
Nu kan ik even niet meer volgen.
Hoeveel is in de winter per etmaal dan jullie basisverbruik in kWh en wat versta je dan precies onder dat basisverbruik?
Lijkt me problematisch dat een PV installatie die over een jaar heen 3300 kWh genereert tussen half november en half januari dagelijks genoeg kWh levert om het basisverbruik te dekken?

Of bedoel je dat je gewoon je zomeroverproductie saldeert naar het winterverbruik?

Voor SWW (150 l boiler) via een L/W WP hebben we in 2021 212,7 kWh verbruikt.
Maar ondanks een PV installatie van 5.6 kWp waren er in de winter toch verschillende dagen dat de dag productie via de PV-panelen ruim onvoldoende was om het basisverbruik te coveren. Laat staan voor SWW via een WP.
Totale kWh is helemaal niet belangrijk, dat gebruik je voor accu capaciteit en opslag. Een wpb heeft alleen maar een uurtje of 2/5 een overschot van 250/500 watt nodig. Dat je in de overige uren tientallen kWh tekort komt voor je huis is niet relevant.
Dus een paar panelen lekker steil naar het zuiden en smiddags krijg je genoeg vermogen voor je boiler.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JoKo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:51:
Wat het allemaal kost aan stroom vind ik niet zo relevant.

Wij zijn all electric met een verbruik van 6.000kWh per jaar.
Wij wekken 12.000 kWh per jaar op, ruim voldoende overschot om daar weer geld van te maken.
Voorheen was het verbruik 2.500 kWh en 1.200 m3 gas.
Die 3.500 kWh extra stroomverbruik kost minder dan 1.200 m3 gas mag ik aannemen.
Zeker kom ik in de winter dik tekort aan stroom.
Zolang salderen nog even blijft, nog 1,5 jaar, maar verwacht weer uitstel en daarna de afbouwregeling denk ik geen verkeerde investering.

In 2018 begonnen met investeren en medio 2023 alles terugverdiend
14 kWp zonnepanelen, Atlantic V4 wpb en pana 5 kW.
Zodra de regeling in gaat duurt het voor jou zes jaar voordat je er iets van merkt, dus maak je niet druk.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:12:
[...]

Zodra de regeling in gaat duurt het voor jou zes jaar voordat je er iets van merkt, dus maak je niet druk.
Al schaffen ze salderen af…….dan nog is de rekening laag.
Afgelopen 365 dagen 3.133 kWh ingekocht, rest is rechtstreeks van de zonnepaneeltjes.
Dus we zitten al op 50 % eigen zonnestroom….op naar de 55 % :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAlTEHoY2WtP0ZZVIvxA_dLbP2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n20ydVqxipvUORl8j4cMOoZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 57 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.