Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:53:
[...]
300 m³ (wat voor enkel SWW ook al flink hoog is, wij zaten met ons gezin van 4 personen in de vorige woning onder de 150 m³) geeft in een CV-ketel ca 2100 kWh aan warm water.
Dat delend door 3 komt uit op 700 kWh.
Als je WP-boiler maar een COP van 2 haalt is er toch echt iets goed mis. Die draait normaliter in de warme binnenlucht van de zolder, en kan daardoor een redelijk hoge COP halen.
Het gasverbruik voor bijna alleen warm water is inderdaad vrij hoog. 21 tot 25m3 per maand. Ik ben er aan gewend met dit soort dingen naar boven af te ronden, omdat het dan meestal meevalt
Maar zoals eerder gezegd, een luxe die we ons veroorloven.
Het mogelijke verbruik heb ik ook wat hoog aangehouden. Meestal staat een verwacht jaarverbruik aangegeven van rond de 800kW. En ik hou daarbij rekening met meer. Maar voor het juiste beeld hier is dat misschien niet terecht.
Hier een printscreen van een willekeurige waterpompboiler van 200ltr, inclusief verwacht gebruik. Dit is niet een wpb die wij op het oog hebben, we hebben nog geen keuze gemaakt.
Deze foto/printscreen is dus van internet geplukt en niet van ons of onze site.
Wij gaan inderdaad werken met de lucht op zolder. Volgens een installateur, en ook informatie op internet, zou de temperatuur daar niet meer dan 1 a 2 graden dalen door het opwarmen. De zolder is inmiddels goed geïsoleerd, en heeft een vrij gelijkmatige temperatuur nu van tussen de 14 en 25 graden ongeveer. Wij dachten dat dat een prima temperatuur zou zijn voor deze toepassing.
Bovendien gebruikt onze airco zoveel minder voor verwarmen dan we hadden gedacht (afgelopen winter was lauw, maar toch, 300kW viel ons mee), dat we op de geschatte opbrengst van onze zonnepanelen (ongeveer 3300kW) zoveel ruimte houden dat de switch van gas naar warmtepompboiler zichzelf snel zal terugverdienen.
Wij hebben nog vaste prijzen voor energie tot 2025, 21ct per kW en 74ct per m3 gas, 11ct teruglevering stroom, dus daarmee gaan we weinig winst maken om onze zonnepanelen terug te verdienen. Het omzetten van deze stroom naar een manier om van het gas af te komen zal daarmee veel voordeliger zijn.
Dat was een beetje onze gedachte