IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:46:
Nu kan ik even niet meer volgen.
Hoeveel is in de winter per etmaal dan jullie basisverbruik in kWh en wat versta je dan precies onder dat basisverbruik?
Lijkt me problematisch dat een PV installatie die over een jaar heen 3300 kWh genereert tussen half november en half januari dagelijks genoeg kWh levert om het basisverbruik te dekken?
Of bedoel je dat je gewoon je zomeroverproductie saldeert naar het winterverbruik?
Voor SWW (150 l boiler) via een L/W WP hebben we in 2021 212,7 kWh verbruikt.
Maar ondanks een PV installatie van 5.6 kWp waren er in de winter toch verschillende dagen dat de dag productie via de PV-panelen ruim onvoldoende was om het basisverbruik te coveren. Laat staan voor SWW via een WP.
Ons basisverbruik is rond de 100W/uur, tussen 11 en 19uur ongeveer 200W.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat uiteraard niet alle dagen stroom opbrengen uit de panelen, maar dat wanneer dat wel zo is, dat ons basisverbruik afdekt (in de uren dat er zon is), en meestal wat meer. Dat meer is wat we hopen te gebruiken voor de wpb. Daarom willen we er 1 die langzaam opwarmt, met een laag verbruik. Op die manier pakken we zoveel mogelijk van onze zelf opgewekte stroom voor onszelf. Want ook in de winter houden we op een redelijk aantal dagen stroom over (in de uren dat de er opbrengst is).
Ons uitgangspunt is dus niet dat de panelen in de winter perse voldoende moeten opbrengen om het gebruik van de hele dag te dekken.
Ons uitgangspunt is dat we van de opgewekte stroom zoveel mogelijk rechtstreeks zelf willen gebruiken. Daarom gebruiken we onze elektrische verwarming alleen overdag, mits de temperatuur dat toelaat, en met winters als deze is dat geen probleem hier. En dan liefst wanneer dat verbruik (deels) wordt afgedekt door de opbrengst van de zonnepanelen.
Dat hoeft nu niet omdat er gesaldeerd wordt, maar het geeft ons de gelegenheid er mee te leren omgaan.
Het valt me trouwens nog reuze mee wat de panelen in de wintermaanden nog opbrengen. Het is meer dan ik had verwacht. Dit jaar t/m vandaag 400kW, wat meer is dan ons verbruik dit jaar (388kW geregistreerd, waarvan airco 124kW totaal verbruik).