De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.408 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:09
JoKo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:17:
[...]

Al schaffen ze salderen af…….dan nog is de rekening laag.
Afgelopen 365 dagen 3.133 kWh ingekocht, rest is rechtstreeks van de zonnepaneeltjes.
Dus we zitten al op 50 % eigen zonnestroom….op naar de 55 % :+
[Afbeelding]
Oei oei, je huis draait dan op 58 cent de kWh, of wat had je....
Ik heb 2 procent eigen gebruik, mijn huisje draait op 13 cent :w

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:27:
[...]

Oei oei, je huis draait dan op 58 cent de kWh, of wat had je....
Ik heb 2 procent eigen gebruik, mijn huisje draait op 13 cent :w
Normaal 0.678 tlv
Dal 0.608 tlv
:F

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:10:
[...]

Totale kWh is helemaal niet belangrijk, dat gebruik je voor accu capaciteit en opslag. Een wpb heeft alleen maar een uurtje of 2/5 een overschot van 250/500 watt nodig. Dat je in de overige uren tientallen kWh tekort komt voor je huis is niet relevant.
Dus een paar panelen lekker steil naar het zuiden en smiddags krijg je genoeg vermogen voor je boiler.
Uiteraard is dat relevant.
Finaal is iedere kWh die je zelf niet kan opwekken op het eind van de dag relevant. Ongeacht waar hij voor moet dienen. Je kan op een dag een opgewekte kWh maar één keer verbruiken.

Wanneer je er van uitgaat dat je kan blijven salderen of oneindig panelen kan bijplaatsen is het natuurlijk een andere zaak.

Hoe snel je een investering al dan niet terugverdient is in dit topic niet relevant. Het is de duurzame kroeg. Niet de terugverdienkroeg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JoKo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:17:
[...]

Al schaffen ze salderen af…….dan nog is de rekening laag.
Afgelopen 365 dagen 3.133 kWh ingekocht, rest is rechtstreeks van de zonnepaneeltjes.
Dus we zitten al op 50 % eigen zonnestroom….op naar de 55 % :+
Slik.
Zo zie je maar dat alles relatief is.
Jij vindt 3133 kWh inkopen aan + 60 c€/kWh een lage factuur :?
Ik vind dat dan weer een megafactuur die bovendien nog eens blijft terugkomen.
Verloren budget dat je anders aan eenmalige duurzame investeringen had kunnen besteden zodat je rekening jaar na jaar nul zou zijn of benaderen.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 23-03-2022 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:41:
[...]

Hoe snel je een investering al dan niet terugverdient is in dit topic niet relevant. Het is de duurzame kroeg. Niet de terugverdienkroeg. :+
Je hebt gelijk….dacht in ‘“ een kroeg” te zitten :+
IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:45:
[...]

Slik.
Zo zie je maar dat alles relatief is.
Jij vindt 3133 kWh inkopen aan + 60 c€/kWh een lage factuur :?
Ik vind dat dan weer een megafactuur die bovendien nog eens blijft terugkomen.
Ff rechtzetten. Ik hou stroom over dus krijg geld.
Heb het hoogste stroomtarief van NL. JoKo in "Het grote terugleververgoeding topic"
De tarieven die je zag zijn netto teruglevertarieven.
Ik kies dus de hoogste tarieven, dat wordt een ander verhaal als salderen eraf gaat, dan wil ik weer de laagste.

[ Voor 6% gewijzigd door JoKo op 23-03-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je injectietarief al zo hoog is wat is dan je afnametarief?
Toch een rare regeling daar in NL. Wanneer ze je +60c€/kWh teruglevertarief geven aan wie krijgen ze die stroom dan nog verkocht?

[ Voor 49% gewijzigd door IvoB2 op 23-03-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:52:
Dan komt er btw bij.... En nog wa, ode of zoiets

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer ik het nog goed begrijp krijgen jullie dus voor injectie hetzelfde bedrag als voor afname maar zonder de kosten?
Maar dan begrijp ik de economie daarachter nog niet. De leverancier koopt de geproduceerde stroom tegen dezelfde prijs als hij hem doorverkoopt aan derden (want de BTW en kosten mag ie sowieso niet houden).
Waar haalt de leverancier dan zijn winst?

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 23-03-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:52:
Toch een rare regeling daar in NL. Wanneer ze je +60c€/kWh teruglevertarief geven aan wie krijgen ze die stroom dan nog verkocht?
Tja, ik vind het ook bezopen zulke prijzen. Kan wel veel terugkrijgen aan de andere kant gaat het er weer uit omdat het “leven” stukken duurder is/wordt.
Je bent een dief van je eigen portemonnee als je deze tarieven niet neemt.
Geef mij maar de normale jaren voor oktober 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:56:
Wanneer ik het nog goed begrijp krijgen jullie dus voor injectie hetzelfde bedrag als voor afname maar zonder de kosten?
Dat klopt, hoog tarief kost bij mij 78 cent, en zonder kosten krijg ik 58 voor injecteren, leuk dat Belgisch....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:57:
[...]

Dat klopt, hoog tarief kost bij mij 78 cent, en zonder kosten krijg ik 58 voor injecteren, leuk dat Belgisch....
Hangt ervan af of je veel afneemt en weinig injecteert of veel injecteert zonder veel af te nemen.
Je verschil tussen afname en injectie bedraagt 20 c€ kWh.
Dus niet veel verschil met Vlaanderen. Ik betaal all in 28,5 c€/kWh voor afname (nog incl. 21% BTW, vanaf 1/3/22 gaat er van die som 15% BTW af) en krijg netto 6.4 c€ voor injectie. Dat maakt ook maar een verschil van 22 c€. En met de BTW verlaging wordt het verschil nog kleiner.
Dit met een vast contract.
Je hebt in Vlaanderen ook contracten met een hoog injectietarief (en daar staan hogere afnametarieven tegenover) maar die hebben het nadeel dat het (hoge) afnametarief voor een periode vast staat en de injectietarieven periodiek met de markt meegaan => hoog in de winter waneer er weinig injectie is en laag in de zomer terwijl er veel injectie is, bij gelijkblijvend afnametarief.

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 23-03-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:03:
[...]

Hangt ervan af of je veel afneemt en weinig injecteert of veel injecteert zonder veel af te nemen.
Je verschil tussen afname en injectie bedraagt 20 c€ kWh.
Dus niet veel verschil met Vlaanderen. Ik betaal all in 28,5 c€/kWh voor afname (nog incl. 21% BTW, vanaf 1/3/22 gaat er van die som 15% BTW af) en krijg netto 6.4 c€ voor injectie. Dat maakt ook maar een verschil van 22 c€. En met de BTW verlaging wordt het verschil nog kleiner.
Ik injecteer veel ja, voorheen voor 11 cent, nu met de crisis 58 ,hoezo crisis haha.
Mag van mij nog wel even zo blijven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Mooi.
Maar ik blijf me dan nog altijd afvragen aan welke prijs ze dan die ingekochte kWh aan 58 c€ moeten doorverkopen om er iets aan over te houden?

Gezien je in Vlaanderen om te mogen salderen een vast recht op het vermogen van de omvormer moest betalen (ongeacht of je veel of weinig produceerde) en bovendien geen terugleververgoeding kreeg voor de productie die je op één jaar niet zelf terug opnam was het opgeven van de saldering (en dus betalen voor afname en krijgen voor injectie) op het einde van de rit voordeliger.

Ik krijg "maar" 6.4 c€ voor iedere kWh maar deze wordt door de leverancier doorverkocht aan 11-12 c€/kWh (de rest van die 28 c€ gaat naar de netbeheerder en overheden als kosten, ODV, taksen en BTW).

[ Voor 32% gewijzigd door IvoB2 op 23-03-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:10:
Mooi.
Maar ik blijf me dan nog altijd afvragen aan welke prijs ze dan die ingekochte kWh aan 58 c€ moeten doorverkopen om er iets aan over te houden?

Gezien je in Vlaanderen om te mogen salderen een vast recht op het vermogen van de omvormer moest betalen (ongeacht of je veel of weinig produceerde) en bovendien geen terugleververgoeding kreeg voor de productie die je op één jaar niet zelf terug opnam was het opgeven van de saldering (en dus betalen voor afname en krijgen voor injectie) op het einde van de rit voordeliger.
Denk ook niet dat ze er iets aan over houden, alleen ze hebben het nu eenmaal aan elkaar gekoppeld. Voorheen was afname 22 en injecteren 8 ,toen vonden ze het prima. Deze situatie hadden hun ook niet voorzien.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Maar zo'n situatie is voor een bedrijf dan toch niet lang vol te houden?
Wie verzint er nu zo'n economisch model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:16:
Maar zo'n situatie is voor een bedrijf dan toch niet lang vol te houden?
Wie verzint er nu zo'n economisch model?
Eneco, delta en engie.
Misschien dat er toch minder mensen zijn met terug levering dan wij denken. Aan de rest verkopen ze stroom voor 78 cent.
En Eneco heeft vorig jaar dankzij de hoge prijzen 77 procent meer netto winst gemaakt. Dus ik heb weinig meelij met ze.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ff terugkomen op mijn 50 % eigen verbruik.
Dit was te hoog voorgespiegeld.

In 2020 33 % eigen stroom
2021 35 %
En de laatste 365 dagen een sprong naar 44 %
We zijn het laatste jaar echt bezig om zo slim mogelijk stroom te gebruiken.
De warmtepompboiler mag pas om 12.00 uur aan, was eerst 08.00 uur.
In het najaar en voorjaar draait de warmtepomp voor de vloerverwarming op een tijdschema van 12 uur aan 12 uur uit. Dus zoveel mogelijk uren als het licht is. En natuurlijk de huishoudelijke apparaten als er opwek is.
Doel is naar de 50 % te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JoKo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:31:

2021 35 %
In het najaar en voorjaar draait de warmtepomp voor de vloerverwarming op een tijdschema van 12 uur aan 12 uur uit. Dus zoveel mogelijk uren als het licht is. En natuurlijk de huishoudelijke apparaten als er opwek is.
Ik vond het al knap, ik kwam ook niet boven 35 procent

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:53
IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:46:
Nu kan ik even niet meer volgen.
Hoeveel is in de winter per etmaal dan jullie basisverbruik in kWh en wat versta je dan precies onder dat basisverbruik?
Lijkt me problematisch dat een PV installatie die over een jaar heen 3300 kWh genereert tussen half november en half januari dagelijks genoeg kWh levert om het basisverbruik te dekken?

Of bedoel je dat je gewoon je zomeroverproductie saldeert naar het winterverbruik?

Voor SWW (150 l boiler) via een L/W WP hebben we in 2021 212,7 kWh verbruikt.
Maar ondanks een PV installatie van 5.6 kWp waren er in de winter toch verschillende dagen dat de dag productie via de PV-panelen ruim onvoldoende was om het basisverbruik te coveren. Laat staan voor SWW via een WP.
Ons basisverbruik is rond de 100W/uur, tussen 11 en 19uur ongeveer 200W.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat uiteraard niet alle dagen stroom opbrengen uit de panelen, maar dat wanneer dat wel zo is, dat ons basisverbruik afdekt (in de uren dat er zon is), en meestal wat meer. Dat meer is wat we hopen te gebruiken voor de wpb. Daarom willen we er 1 die langzaam opwarmt, met een laag verbruik. Op die manier pakken we zoveel mogelijk van onze zelf opgewekte stroom voor onszelf. Want ook in de winter houden we op een redelijk aantal dagen stroom over (in de uren dat de er opbrengst is).

Ons uitgangspunt is dus niet dat de panelen in de winter perse voldoende moeten opbrengen om het gebruik van de hele dag te dekken.
Ons uitgangspunt is dat we van de opgewekte stroom zoveel mogelijk rechtstreeks zelf willen gebruiken. Daarom gebruiken we onze elektrische verwarming alleen overdag, mits de temperatuur dat toelaat, en met winters als deze is dat geen probleem hier. En dan liefst wanneer dat verbruik (deels) wordt afgedekt door de opbrengst van de zonnepanelen.
Dat hoeft nu niet omdat er gesaldeerd wordt, maar het geeft ons de gelegenheid er mee te leren omgaan.

Het valt me trouwens nog reuze mee wat de panelen in de wintermaanden nog opbrengen. Het is meer dan ik had verwacht. Dit jaar t/m vandaag 400kW, wat meer is dan ons verbruik dit jaar (388kW geregistreerd, waarvan airco 124kW totaal verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:08

Termy

valt er nog wat te fragge?

IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:10:
Mooi.

Ik krijg "maar" 6.4 c€ voor iedere kWh maar deze wordt door de leverancier doorverkocht aan 11-12 c€/kWh (de rest van die 28 c€ gaat naar de netbeheerder en overheden als kosten, ODV, taksen en BTW).
Grappig, ik zie het juist andersom. Het net werkt zo dat vraag en aanbod op elkaar moeten matchen dus mijn teruglevering wordt ergens gebruikt. Misschien dat er grootverbruikers bijschakelen op de piek van de dag, maar een groot deel van zo'n zonnige dag (of zelfs een niet zo zonnige dag) lever ik terug (want mijn basisverbruik is een stuk lager dan m'n opwekking, uiteraard) wat de benodigde opwekking van andere bronnen vermindert.

Welnu, hier hoeft m'n leverancier helemaal niks voor te doen. Alleen de netbeheerder hoeft mijn stroom te vervoeren. Eneco (of wie dan ook) doet niks en heeft geen kosten om stroom in te kopen. Dus hoezo is de vraag wat het economisch model hier is? Zolang het gros nog door gascentrales opgewekt wordt is (bijna) elke kWh die wij terugleveren gewoon minder kWh uit gas en dat is tegenwoordig vrij duur, dus dat de vergoeding hoog is lijkt me niet meer dan terecht.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:37:
Het valt me trouwens nog reuze mee wat de panelen in de wintermaanden nog opbrengen. Het is meer dan ik had verwacht. Dit jaar t/m vandaag 400kW, wat meer is dan ons verbruik dit jaar (388kW geregistreerd, waarvan airco 124kW totaal verbruik).
Wanneer je alleen telt vanaf dit jaar krijg je natuurlijk een vertekend beeld door de tweede helft februari en de maand maart wat je nauwelijks nog als wintermaanden kan bestempelen.
Hier was de productie in die periode 800 kWh bij een totaal verbruik (incl. een deel mobiliteit) van 471 kWh en een netafname van 82 kWh. Buiten januari moest er dan ook nauwelijks meer verwarmd worden en vanaf 10 februari was er al genoeg dagproductie om zonder het net te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JoKo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:31:

2021 35 %
Direct verbruik zegt weinig want het is van heel veel factoren afhankelijk.
Bij een lage productie en een hoog verbruik is het natuurlijk veel eenvoudiger om een hoog % direct verbruik te hebben dan bij een relatief laag verbruik en een hoge productie. Autarkiefactor (hoeveel stroom je voor eigen verbruik kan produceren zonder afhankelijk te zijn van het net) is een veel belangrijkere factor.
Het hangt ook nog eens af over welke periode en onder welke omstandigheden je het bekijkt.
Zo had ik bv. voor de laatste 24 uur een zelfverbruik van 59%, de laatste 7 dagen 71%, de laatste 30 dagen 55% en de laatste 6 maanden 34%. Maar een direct verbruik van respectievelijk 16/32/22/28 %. Het hangt er allemaal maar van af hoeveel je in die periode produceert en hoeveel verbruikers je tov de productie al dan niet inzet.
Mijn totale eigen verbruik schommelt tussen de 71% (laatste 6 maanden) en 100% (laatste dertig dagen).

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 24-03-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:09:
[...]

Grappig, ik zie het juist andersom. Het net werkt zo dat vraag en aanbod op elkaar moeten matchen dus mijn teruglevering wordt ergens gebruikt. Misschien dat er grootverbruikers bijschakelen op de piek van de dag, maar een groot deel van zo'n zonnige dag (of zelfs een niet zo zonnige dag) lever ik terug (want mijn basisverbruik is een stuk lager dan m'n opwekking, uiteraard) wat de benodigde opwekking van andere bronnen vermindert.

Welnu, hier hoeft m'n leverancier helemaal niks voor te doen. Alleen de netbeheerder hoeft mijn stroom te vervoeren. Eneco (of wie dan ook) doet niks en heeft geen kosten om stroom in te kopen. Dus hoezo is de vraag wat het economisch model hier is? Zolang het gros nog door gascentrales opgewekt wordt is (bijna) elke kWh die wij terugleveren gewoon minder kWh uit gas en dat is tegenwoordig vrij duur, dus dat de vergoeding hoog is lijkt me niet meer dan terecht.
Je verhaal zou kloppen wanneer die terugleververgoeding dan ook zou gekoppeld zijn aan vraag en aanbod (dus zoals de dynamische prijszetting werkt) maar niet met vaste terugleververgoedingen zoals men nu in NL doet. Wanneer jij overproductie hebt heeft zowat iedereen met PV een laag verbruik en een hoge productie. Dan zakt de marktprijs en geraken ze jouw duur ingekochte stroom aan niemand meer kwijt of met verlies. Op ogenblikken dat de vraag en de prijs piekt is er dan meestal weer zonnestroom tekort en verbruiken de producenten hem liever zelf.
Netstabilisatie is trouwens een internationaal gegeven net zoals de marktprijs van energie een EU gegeven is en al lang geen nationaal gegeven meer.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 23-03-2022 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 22:59:
[...]

Je verhaal zou kloppen wanneer die terugleververgoeding dan ook zou gekoppeld zijn aan vraag en aanbod (dus zoals de dynamische prijszetting werkt) maar niet met vaste terugleververgoedingen zoals men nu in NL doet. Wanneer jij overproductie hebt heeft zowat iedereen met PV een laag verbruik en een hoge productie. Dan zakt de marktprijs en geraken ze jouw duur ingekochte stroom aan niemand meer kwijt of met verlies. Op ogenblikken dat de vraag en de prijs piekt is er dan meestal weer zonnestroom tekort en verbruiken de producenten hem liever zelf.
Netstabilisatie is trouwens een internationaal gegeven net zoals de marktprijs van energie een EU gegeven is en al lang geen nationaal gegeven meer.
Dat is het ook want de prijzen zijn hoog. Vergeet niet dat deze tarieven van 1 jan tot 1 jul gelden, dus niet alleen in de dikke overproductiemaanden. Dit is blijkbaar wat ze gemiddeld verwachten dit half jaar. In de mistbende die januari heette was het niet veel soeps, nee, maar sinds februari lever ik alweer regelmatig tot constant terug en je kunt mij niet vertellen dat dat niet zorgde voor minder verbranding van gas. We wekken al die zonnestroom niet voor niks op. Er staan geen bergen straalkachels ergens ons overschot weg te fakkelen sinds februari. Dat gaat naar iets nuttigs waar anders een fossiele centrale voor aangezwengeld zou worden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:21:
[...]

Eneco, delta en engie.
Misschien dat er toch minder mensen zijn met terug levering dan wij denken. Aan de rest verkopen ze stroom voor 78 cent.
En Eneco heeft vorig jaar dankzij de hoge prijzen 77 procent meer netto winst gemaakt. Dus ik heb weinig meelij met ze.
Ik weet vrij zeker dat die er weinig zijn, ik zat vorige week nog bij een gesprek waar weer op tafel kwam absolut niet boven je jaargebruik op te wekken. En dat zijn de pro's die daar heilig in geloven en jan en alleman "advies" geven. Uiteraard heb ik e.e.a. recht gezet, maar zo komt jan modaal natuurlijk niet aan een overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

IvoB2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:56:
Maar dan begrijp ik de economie daarachter nog niet. De leverancier koopt de geproduceerde stroom tegen dezelfde prijs als hij hem doorverkoopt aan derden (want de BTW en kosten mag ie sowieso niet houden).
Waar haalt de leverancier dan zijn winst?
Hangt helemaal af van het bedrijf, zitten geen verplichtingen aan, waarom ze het doen/deden,geen idee. deels verouderde algoritmes die prijzen bepalen denk ik. en veder zal het mijn reet roesten, wat @reneeke1970 zegt, ze maken genoeg winst, ze zijn echt niet zielig. nieuwe contracten gaan ze trouwens elke maand kunnen aanpassen, wellicht dat ze iets wat wakker zijn geworden. :+

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 24-03-2022 07:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 07:16:
[...]

Hangt helemaal af van het bedrijf, zitten geen verplichtingen aan, waarom ze het doen/deden,geen idee. deels verouderde algoritmes die prijzen bepalen denk ik. en veder zal het mijn reet roesten, wat @reneeke1970 zegt, ze maken genoeg winst, ze zijn echt niet zielig. nieuwe contracten gaan ze trouwens elke maand kunnen aanpassen, wellicht dat ze iets wat wakker zijn geworden. :+
Verschillende uitgangspunten dus.
Zelf ben ik al tientallen jaren lid van een 100% groene energieleverancier - welke 0% gas gebruikt om de stroom aan te maken en niet meer klanten aanneemt dan hij kan produceren - en waarbij, naast de werkingskosten, de inkomsten gebruikt worden om in bijkomende hernieuwbare energie te investeren en een deel terug vloeit naar de klanten/particuliere aandeelhouders. Duurzaamheid in een bredere context dus.
Een ander gevolg is dat de naakte energieprijzen (op de BTW en taksen die het grootste deel van de kWh-prijs uitmaken hebben ze geen vat) er veel minder gestegen is dan bij de grote energiebedrijven die nu mega overwinsten maken (omdat ze hun energie grotendeels nucleair opwekken in afgeschreven centrales maar verkopen tegen sterk gestegen gasprijzen).
Het is voor de particulier ook geen verplichting om zijn energie af te nemen van de Totals, Engies en Shells van deze wereld.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 24-03-2022 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Termy schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 00:41:
[...]

Dat is het ook want de prijzen zijn hoog. Vergeet niet dat deze tarieven van 1 jan tot 1 jul gelden, dus niet alleen in de dikke overproductiemaanden. Dit is blijkbaar wat ze gemiddeld verwachten dit half jaar. In de mistbende die januari heette was het niet veel soeps, nee, maar sinds februari lever ik alweer regelmatig tot constant terug en je kunt mij niet vertellen dat dat niet zorgde voor minder verbranding van gas. We wekken al die zonnestroom niet voor niks op. Er staan geen bergen straalkachels ergens ons overschot weg te fakkelen sinds februari. Dat gaat naar iets nuttigs waar anders een fossiele centrale voor aangezwengeld zou worden.
Wanneer je de EPEX spotmarkt wat opvolgt zal je zien dat het verhaal niet zo eenvoudig is als je het probeert voor te stellen.
En wanneer een energieleverancier het gebeuren wat verkeerd inschat verdwijnt hij gewoon van de markt en zijn de achtergebleven brokken gewoon voor hun klanten. Maar soit, dat is een andere discussie.
Wanneer hier de komende drie jaar de kerncentrales één na één sluiten sturen jullie waarschijnlijk de overproductie van hernieuwbare energie waarschijnlijk gewoon onze richting uit. :)

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 24-03-2022 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

IvoB2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:09:
[...]

Het is voor de particulier ook geen verplichting om zijn energie af te nemen van de Totals, Engies en Shells van deze wereld.
Is dat zo? Ik krijg toch echt gewoon kolen stroom van onyx (voorheen engie) uit het stopcontact en daar worden ze voor betaald, het maakt veder weinig uit waar ik het contract afsluit. Uiteraard is groener beter. dan wordt er minimaal nog ergens groene stroom opgewekt en hopelijk nuttig gebruikt. Maar het blijft jezelf en elkaar een beetje voor de gek houden.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 24-03-2022 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:30:
[...]

Is dat zo? Ik krijg toch echt gewoon kolen stroom van onyx (voorheen engie) uit het stopcontact en daar worden ze voor betaald, het maakt veder weinig uit waar ik het contract afsluit. Uiteraard is groener beter. dan wordt er minimaal nog ergens groene stroom opgewekt en hopelijk nuttig gebruikt. Maar het blijft jezelf en elkaar een beetje voor de gek houden.
Je kunt in ieder geval als consument ervoor kiezen dat je geld achter te laten bij een club die zich actief inzet voor verduurzaming. Dan wordt je geld anders gebruikt dan bij de Totals, Engies en Shells.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Joris748 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:12:
[...]

Je kunt in ieder geval als consument ervoor kiezen dat je geld achter te laten bij een club die zich actief inzet voor verduurzaming. Dan wordt je geld anders gebruikt dan bij de Totals, Engies en Shells.
Jaren lang benzine kopen, nu toevallig een EV op de oprit en shell en total zijn ineens de vijand, wat heerlijk simpel zijn we toch ook als mensheid. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Jaren lang benzine kopen, nu toevallig een EV op de oprit en shell en total zijn ineens de vijand, wat heerlijk simpel zijn we toch ook als mensheid. :+
Nee, ik doe niet aan vijanddenken ;) Ik zeg anders: als in mogelijk (want mening) beter.

Wat kies jij als je kunt kiezen voor een bedrijf met een 6-jes mentaliteit of een bedrijf wat een dikke 8 scoort op zaken die jij belangrijk vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:04
Wim Leers schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Ik heb een scoop denk ik…

Ik heb Duco gecontacteerd. (Ze antwoorden vlot moet ik zeggen!) Blijkbaar:
  • wordt de Ducobox Eco sinds vorige week ook niet meer in NL verkocht, ondanks dat https://www.duco-ventilatiewarmtepomp.nl/nl/ nog online is
  • werd de Ducobox Eco nooit in BE verkocht omdat ie niet in de EPB database (https://epbd.be/nl/home/) staat, vermoedelijk omdat ie niet door de erkenningsprocedures is geraakt. Dit product lijkt me te vallen onder "Vraaggestuurde Ventilatiesystemen (EPW)", waarvoor de specifieke erkenningprocedure letterlijk geen melding maakt van warmteterugwinning, warmteverlies, niets van die aard 8)7
  • hebben hun ingenieurs op technische obstakels gestoten waardoor ze besloten hebben ermee te stoppen, omdat het niet goed genoeg zou werken — dit lijkt me nogal vreemd, maar dit is wat de vriendelijke persoon aan de telefoon te kennen gaf (waarvan ik aanvoelde dat ie dit eigenlijk niet mocht zeggen…) :X
Dus: kafka in BE, en helaas ook beëindigd in NL.

Systeem D is hier geen optie, de Ducobox Eco was perfect om aan WTW te doen. Als iemand een ventilatiewarmtepomp weet te vinden … ik slaag er niet in. Ziet er naar uit dat het wachten wordt op https://ontmoetvincent.nl/bestaande-bouw/ tot in 2023 |:(
https://www.installatie.n...ekt-ventilatiewarmtepomp/

Dit geven ze aan als reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:30:
[...]

Ja, voor mij is dat zo. Ik heb daar bewust een contract afgesloten (voor die 400 kWh per jaar dat ik voorlopig nog van het net nodig heb) en hou me dus helemaal niet voor de gek. Het is een besloten coöperatieve energiegemeenschap die louter energie produceert op basis van zon, wind en waterkracht.

Geen idee hoe het bij jou zit. Dat is jouw keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-08 13:52
[...]

Nou ik heb het nooit leuk gevonden om geld in dat soort bedrijven te dumpen, en vooral wetende dat het vooral eindigt in andere continenten met regimes die ik niet wil steunen.

Dus ja, ik vind het heerlijk dat ik daar nu een stuk minder van afhankelijk ben, sinds anderhalf jaar.

Ik heb zeker ook dankbaar gebruik gemaakt van het gemak van benzine en diesel, en doe dat soms nog met de camper. Dus een beetje hypocriet ben ik wel ja.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
[...
Heeft weinig met de "vijand" te maken. Dat is iets dat jij er van maakt. En een "versimpeling" van de voorstelling van zaken.
Het heeft meer met het al dan niet kunnen maken van keuzes en voortschrijdend inzicht te maken.
Sommigen hebben dat voortschrijdend inzicht, anderen kiezen ervoor dit te negeren of hebben spijtig genoeg die kennis (nog) niet.
Sommigen hebben al de keuze om voor een BEV (of ander vervoer) te kiezen. Anderen spijtig genoeg niet.
Het is aan hen die zowel het inzicht hebben als de vrijheid van keuze om te bepalen hoe ze er mee omgaan.
En de gevolgen van die keuzes ondergaan is meestal alles behalve "simpel".
Het is veel gemakkelijk niets te doen en gewoon - zolang het nog kan en mag - als vanouds met de flow te blijven meedrijven. Dat is de simpelste oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 24-03-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

IvoB2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:34:
[...]

Ja, voor mij is dat zo. Ik heb daar bewust een contract afgesloten (voor die 400 kWh per jaar dat ik voorlopig nog van het net nodig heb) en hou me dus helemaal niet voor de gek. Het is een besloten coöperatieve energiegemeenschap die louter energie produceert op basis van zon, wind en waterkracht.
Vast geen eigen netwerk met 0 kernenergie, 0 kolen energie en 0 gas energie op dat netwerk?
Geen idee hoe het bij jou zit. Dat is jouw keuze.
Dat was ongeveer hetzelfde, maar ik snap dat doordat ik energie verbruik ook gewoon de engie's "steun" ookal heb ik daar geen contract. en daar heb je geen keus in. of je moet offgrid gaan, maar dat is op vele andere manieren niet heel erg duurzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:26:
Wat kies jij als je kunt kiezen voor een bedrijf met een 6-jes mentaliteit of een bedrijf wat een dikke 8 scoort op zaken die jij belangrijk vind?
Dat is natuurlijk een lastige vraag waar geen passend antwoord op is wat altijd klopt.

Bijvoorbeeld als je 10 euro hebt en het product van het 6jes bedrijf kost 6 euro en bij het 8en bedrijf kost het 24 euro kan je weinig kiezen. Zeker als het een product is wat je toch nodig hebt. Bij een boek kan je nog verzinnen om die niet te kopen, maar zaken als energie of water heb je toch nodig.

Als het bij het 8en bedrijf geen 24 euro maar 6,10 euro kost is het een heel ander verhaal dan hierboven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:55:
[...]

Vast geen eigen netwerk met 0 kernenergie, 0 kolen energie en 0 gas energie op dat netwerk?

[...]

Dat was ongeveer hetzelfde, maar ik snap dat doordat ik energie verbruik ook gewoon de engie's "steun" ookal heb ik daar geen contract. en daar heb je geen keus in. of je moet offgrid gaan, maar dat is op vele andere manieren niet heel erg duurzaam.
Natuurlijk krijgt iedereen dezelfde stroom uit het stopcontact. Het gaat erom hoe jouw aandeel opgewekt wordt en daar heeft de partij waar jij de stroom afneemt invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:55:
[...]

Uiteraard een eigen lokaal netwerk. Toch (voorlopig) voor 90% van mijn energiebehoeften via hernieuwbare lokaal opgewekte energie.
Wat betreft de (voorlopig) ontbrekende 10% (voor periode 10/2021 tot 10/2022 rond de 400 kWh) die nog via een openbaar netwerk moeten komen zie de voor de hand liggende opmerking van Joris748 hiervoor.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 24-03-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Joris748 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 09:59:
[...]

Natuurlijk krijgt iedereen dezelfde stroom uit het stopcontact. Het gaat erom hoe jouw aandeel opgewekt wordt en daar heeft de partij waar jij de stroom afneemt invloed op.
ALs we zo rekenen dan komt mijn deel uit mijn zonnepanelen.. hoe heeft die partij daar dan invloed op? ze wekken dus ook niets voor mij op en ze nemen alleen maar van mij af. mijn saldo is al energie positief. dus dan blijft over welke stroom komt er daadwerkelijk binnen en daar heb je geen keus in.

uiteraard kan het zijn dat ze investeren in windmolens e.d. maar doen ze dat dan van mijn negatieve saldo? maken ze extra winst door mij en zo ja hoe dan? of druk ik wellicht de winst doordat ze mij alleen maar geld verschuldigd zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:24:
[...]

ALs we zo rekenen dan komt mijn deel uit mijn zonnepanelen.. hoe heeft die partij daar dan invloed op? ze wekken dus ook niets voor mij op en ze nemen alleen maar van mij af. mijn saldo is al energie positief. dus dan blijft over welke stroom komt er daadwerkelijk binnen en daar heb je geen keus in.

uiteraard kan het zijn dat ze investeren in windmolens e.d. maar doen ze dat dan van mijn negatieve saldo? maken ze extra winst door mij en zo ja hoe dan? of druk ik wellicht de winst doordat ze mij alleen maar geld verschuldigd zijn?
Je zult ook mee moeten nemen op welk moment je stroom afneemt. Mijn deel komt niet alleen uit zonnepanelen, ik heb ook stroom nodig als de zon niet schijnt. Hoe wordt die stroom opgewekt? Windstroom? Kolencentrales? Kernenergie? Biomassa? Gascentrales?

Jouw overschot wordt gebruikt in het aandeel zonnestroom in de mix van jouw energieleverancier.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 24-03-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Joris748 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Je zult ook mee moeten nemen op welk moment je stroom afneemt. Mijn deel komt niet alleen uit zonnepanelen, ik heb ook stroom nodig als de zon niet schijnt. Hoe wordt die stroom opgewekt? Windstroom? Kolencentrales? Kernenergie? Biomassa? Gascentrales?
Het saldo is al vervuld, als je 100% wind energie afneemt bij een leverancier krijg je ook geen 100% wind energie.. het saldo is 100% wind energie.
en zo ook 100% groen sterker nog.. ze gebruiken mijn overschot om te verkopen als groene stroom. ;)

Je kan dus zelfs zeggen dat ze minder hoeven te investeren in groene stroom omdat ik er klant ben 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Het saldo is al vervuld, als je 100% wind energie afneemt bij een leverancier krijg je ook geen 100% wind energie.. het saldo is 100% wind energie.
en zo ook 100% groen sterker nog.. ze gebruiken mijn overschot om te verkopen als groene stroom. ;)

Je kan dus zelfs zeggen dat ze minder hoeven te investeren in groene stroom omdat ik er klant ben 8)7
Je bent problemen bij oplossingen aan het zoeken :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De Itho HP-M35i is er ook al uit, had dat ding op het oog ter vervanging van een ketel waar nauwelijks vermogen nodig is. Was net een jaar op de markt. :( :(

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Joris748 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:35:
[...]

Je bent problemen bij oplossingen aan het zoeken :z
:9

Bijna iedereen ziet inmiddels in dat zweeds waterkracht weing doet met de nederlandse energie voorziening daarom adverteren ze met 100% nederlandse wind en zon oid. maar 100% groen of 100% wind of 100% kernenergie is eigenlijk maar een klein haartje beter dan die zweedse waterkracht. uiteindelijk deugd de "rekenmethode" imho gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
https://app.electricitymap.org/zone/NL

Dit geeft wat meer inzicht hoe de dag tot dag zaken ervoor staan. Helaas kan het beter op zo'n zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:26
Sjamo schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Maar, een enkele keer hebben we meer nodig, enkele keren per jaar. Dan kan het voorkomen dat de kraan wel een uur laten lopen, of nog iets langer. Die optie willen we houden.
Ben overigens wel benieuwd geworden naar deze use-case. Gaat het over een enkele keer heel lang douchen, of het vullen van een zwembadje in de zomer?

Als "lang" ook "lang in delen" kan, kun je ook de WPB leeg laten lopen, kraan dicht, uurtje wachten, weer leeg laten lopen.

Maar voor een paar keer een uur is op jaarbasis natuurlijk sowieso te verwaarlozen met een COP=1 verwarming, dus de kosten zijn weinig leidend in de beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Zwartoog schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Ben overigens wel benieuwd geworden naar deze use-case. Gaat het over een enkele keer heel lang douchen, of het vullen van een zwembadje in de zomer?

Als "lang" ook "lang in delen" kan, kun je ook de WPB leeg laten lopen, kraan dicht, uurtje wachten, weer leeg laten lopen.

Maar voor een paar keer een uur is op jaarbasis natuurlijk sowieso te verwaarlozen met een COP=1 verwarming, dus de kosten zijn weinig leidend in de beslissing.
een wpb doet niet zo heel veel in een uurtje. bij een "echte" wp van een 9-12 kw heb je wel iets na een uurtje wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Nou "iets". :)
Ik gebruik o.a. een "echte" L/W WP met een max. inputvermogen van 4.3 kW en een nominaal vermogen voor verwarmen van 6.0 kW. Dan duurt het op gebruikstemperatuur van de 150l boiler door de band genomen een uur met max. (in de winter, lage aanvoertemp. max. aanmaaktemp. van 55°C) iets onder de twee uur.

Ik neem dus aan dat het bij een 12 kW nog ietsje sneller gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 24-03-2022 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:34
Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:00:
[...]

Bij veel woningen is het 70% van de tijd op de zolderverdieping, vlak onder het geïsoleerde dak, te warm. Dan is een WP-boiler die daar zijn warmte vandaan haalt helemaal niet zo gek. Alleen in de winter moet je voor die warmte natuurlijk wel compenseren.
Daarom heb ik ook gekozen om mijn warm water gewoon met de warmtepomp te maken. Nadeel daarvan is dan weer dat ik in de zomer wat meer moet koelen.
Vraagje: jij weet er veel vanaf: kan je niet beide doen met een soort WAR die op je zolder hangt?
Dus als de zolder 28 graden is WP binnen gebruiken (2e spiraal?) En als het binnen koud is de WP van buiten gebruiken?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@wheli Dat kan zeker alleen zul je het zelf moeten maken.

En als het 28 graden op je zolder is zal de WP buiten ook wel aardig efficient werken.
Alleen is het je om de koeling te doen.

Het zou echter wel kunnen met een warmtepompboiler met spiraal voor zonneboiler input. Dan sluit je daar de buiten warmtepomp op aan.

Maar dan moet je zelf de regeling maken, welke wanneer beter is om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:34
Hmm, zo technisch ben ik helaas niet. Ben me nu aan het oriënteren op welk boilervat ik naar zolder laat tillen door ene hijskraan. Mijn zolder is nu op de zuidkant al 22+ graden, dus combinatie van koeling en hogere COP leek me wel gaaf. Misschien over 5 jaar ;-)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
wheli schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:55:
Hmm, zo technisch ben ik helaas niet. Ben me nu aan het oriënteren op welk boilervat ik naar zolder laat tillen door ene hijskraan. Mijn zolder is nu op de zuidkant al 22+ graden, dus combinatie van koeling en hogere COP leek me wel gaaf. Misschien over 5 jaar ;-)
Het is vooral kijken hoe beide apparaten inputs hebben en ze daarmee voor de gek houden.
Met een relaiskastje gebaseerd op binnentemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

IvoB2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:47:
Nou "iets". :)
Ik gebruik o.a. een "echte" L/W WP met een max. inputvermogen van 4.3 kW en een nominaal vermogen voor verwarmen van 6.0 kW. Dan duurt het op gebruikstemperatuur van de 150l boiler door de band genomen een uur met max. (in de winter, lage aanvoertemp. max. aanmaaktemp. van 55°C) iets onder de twee uur.

Ik neem dus aan dat het bij een 12 kW nog ietsje sneller gaat.
Vaten kunnen ook groter en leger zijn dan jouw door de band genomen vat ;) maar klopt exact een gemiddeld (nederlands) huishouden gebruikt 6kWh voor warm water op een dag, daar voldoe je dus aan, maar het gaat hier niet over een gemiddeld huishouden ;) en dan zet een uurtje wachten met een WPB van 1 - 2 KW weinig zoden aan de dijk. en zelfs 6KW is dan mogelijk al een beetje weinig afhankelijk van de douchekop kan je 9KW en groter nagenoeg als doorstroom verwarmer gebruiken. dan heb je bijna ongelimiteerd warmwater :+ mits hij niet nodig is voor de verwarming van het huis.. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 24-03-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

wheli schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:48:
[...]

Vraagje: jij weet er veel vanaf: kan je niet beide doen met een soort WAR die op je zolder hangt?
Dus als de zolder 28 graden is WP binnen gebruiken (2e spiraal?) En als het binnen koud is de WP van buiten gebruiken?
Als je nog niets hebt is de simpelste manier een ventilatie-WPB met een in en uitgang buiten en in en uitgang binnen. Simpel een zomer en een winter stand, volgens mij was er een aparaat wat het uit zich zelf kon. maar je zou natuurlijk door 2 simpele kleppen het zelf kunnen oplossen bij ongeveer elke ventilatie wpb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Akkoord dat ik geen gemiddeld huishouden ben. Maar wie voldoet daar wel aan?
Dacht dat het hier een duurzaamheidskroeg was met de bedoeling eigen ervaringen uit te wisselen.
Om kennis te krijgen van de cijfers van het gemiddelde huishouden kan je beter gewoon de officiële statistieken raadplegen dan een online discussie aangaan.
Ter info: mijn SWW verbruik bedraagt gemiddeld (gemeten voor 2021 en voor 2 personen en op een boilervat van 150 liter) 583 Wh per etmaal.
Een WP mag dan voor 6 kWh warm water aanmaken maar dat is nog iets anders dan deze daadwerkelijk verbruiken. Het is net de bedoeling van een WP om niet 1:1 te werken.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 24-03-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

IvoB2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:58:
Akkoord dat ik geen gemiddeld huishouden ben. Maar wie voldoet daar wel aan?
die 6kWh komt niet uit mijn duim hoor in nederland wordt ~270m3 gas als normaal gezien 270*8,5=2295
2295/ 365 = ~6,2 KWh per dag
Dacht dat het hier een duurzaamheidskroeg was met de bedoeling eigen ervaringen uit te wisselen.
Om kennis te krijgen van de cijfers van het gemiddelde huishouden kan je beter gewoon de officiële statistieken raadplegen dan een online discussie aangaan.
komt uit de officiele statistieken. :+
Ter info: mijn SWW verbruik bedraagt gemiddeld (gemeten voor 2021 en voor 2 personen en op een boilervat van 150 liter) 583 Wh per etmaal.
Grappig voor je edit was het nog ongeveer de helft vergeten dat een dag uit 24 uur bestaat? :+
Er is uiteraard een verschil tussen opgewekte warmte en verbruik.
ga uit van een gemiddelde cop van 3,5 dan gebruik je dus 2083 kWh => 5,5 kWh per dag en dat is idd een klein uurtje. en z'n 10% onder het nederlandse gemiddelde huishouden. prima toch. ik geloof dat legionalla runs in belgie niet hoeven, dus vandaar dat de gemiddelde cop iets hoger is dan ik hem hier zou halen voor warmwater

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 24-03-2022 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:19
!null schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:05:
https://app.electricitymap.org/zone/NL

Dit geeft wat meer inzicht hoe de dag tot dag zaken ervoor staan. Helaas kan het beter op zo'n zonnige dag.
Dit is een mooie site die ik al een tijdje volg. Het is me alleen nog niet altijd duidelijk hoe ik dit moet interpreteren.

Met de data van vandaag om 12:00 van https://app.electricitymap.org/zone/NL:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkhs9VQPXVNBanVW6OqPk8jmE1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OXBqpE3sLh7wlAPQICCbUgyY.jpg?f=user_large

En dan vergeleken met https://energieopwek.nl/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_67_PCqlSzHIavYtcXPKNOXc8AM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSBF6wdnjvHvSAf7N7oXf98E.jpg?f=fotoalbum_large

3,83GW of 7,75GW opwek vanuit solar, waar zit dat verschil in? Gebruikt de ene wellicht een schatting van al het particulier opgestelde vermogen en negeert de andere dat?

Energieopwek:
Onder zonne-energie verstaan wij alle zonne-energie die er in Nederland wordt opgewekt, dus van de zonnepanelen op uw dak, tot grootschalige zonneparken en zonneweiden.
De andere zo snel niet gevonden.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 24-03-2022 14:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

assje schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Dit is een mooie site die ik al een tijde volg. Het is me alleen nog niet altijd duidelijk hoe ik dit moet interpreteren.

[Afbeelding]
ik snapte het ookal niet. ik begreep ook niet dat het balkje van de zonneenergie maar een heel klein beetje is gevuld, terwijl ik toch echt richting de 75% van de potentie (opgesteld vermogen) zit (wat ik denk dat het niet gekleurde balkje is)maargoed misschien is het in de rest van nederland wel nog gewoon winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:20:
[...]

die 6kWh komt niet uit mijn duim hoor in nederland wordt ~270m3 gas als normaal gezien 270*8,5=2295

[...]

komt uit de officiele statistieken. :+

[...]

Grappig voor je edit was het nog ongeveer de helft vergeten dat een dag uit 24 uur bestaat? :+
Er is uiteraard een verschil tussen opgewekte warmte en verbruik.
ga uit van een gemiddelde cop van 3,5 dan gebruik je dus 2083 kWh => 5,5 kWh per dag en dat is idd een klein uurtje. en z'n 10% onder het nederlandse gemiddelde huishouden. prima toch. ik geloof dat legionalla runs in belgie niet hoeven, dus vandaar dat de gemiddelde cop iets hoger is dan ik hem hier zou halen voor warmwater
Begrijp ik, gas kan je dan ook niet opwaarderen. Energie uit de omgevingslucht gelukkig wel. En je kan de benodigde kWh ook nog eens voor een groot deel zelf lokaal aanmaken. Voor wie niet in Groningen woont toch een niet onbelangrijk detail. :)
Nee, in eerste instantie verkeerde jaartab gebruikt (het ene jaar is het andere niet - 2021 was hier een jaar met een uitzonderlijk hoog kWh verbruik, kwestie van tijdig de nodige overproductie te consumeren).
Klopt, in een huishoudelijke omgeving zijn legionella runs niet verplicht. En we hebben dat tot nu toe - volgens de statistieken - bijna allemaal overleefd. :+

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 24-03-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

IvoB2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:41:
[...]

Klopt, in een huishoudelijke omgeving zijn legionella runs niet verplicht. En we hebben dat tot nu toe - volgens de statistieken - bijna allemaal overleefd. :+
ik blijf dat soort best grote verschillen tussen buurlanden fasinerend vinden.

jullie geen legionella runs, wij geen keuringen na het plaatsen van zonnepanelen.. vooralsnog is mijn dak nog niet afgebrand :+
zoon electra keuring bij verkoop zou ik hier wel graag zien. dan kan je het gebeun van de vorige bewoners tenminste niet zo makkelijk erven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 31-08 21:21
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Nee, ik denk dat jij er klant bent omdat ze minder investeren in groene energie. Als de zon schijnt, gebruik jij je eigen groene energie en als de zon niet schijnt gebruik jij stroom uit aardgas. De zonnestroom die je over hebt, verkoopt je leverancier als de allerduurste lokale groene stroom aan mensen die zelf geen zonnepanelen willen of kunnen plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:58:
[...]

jullie geen legionella runs, wij geen keuringen na het plaatsen van zonnepanelen.. vooralsnog is mijn dak nog niet afgebrand :+
zoon electra keuring bij verkoop zou ik hier wel graag zien. dan kan je het gebeun van de vorige bewoners tenminste niet zo makkelijk erven.
Bij mij zit er gewoon een instelling op om te kiezen wel of geen legionella run. Niemand die dit controleerd gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

NoobyD schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:12:
[...]

Bij mij zit er gewoon een instelling op om te kiezen wel of geen legionella run. Niemand die dit controleerd gelukkig :)
Of er wel of geen controle/handhaving is, is voor mij geen argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

FransvWoerkom schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:11:
[...]

Nee, ik denk dat jij er klant bent omdat ze minder investeren in groene energie.
:+ nee die overweging heb ik niet gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:15:
[...]

Of er wel of geen controle/handhaving is, is voor mij geen argument.
In dit geval gelukkig niet van toepassing en mag iedereen zelf beslissen wat we willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

NoobyD schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:24:
[...]

en mag iedereen zelf beslissen wat we willen.
Zo werken wet en regelgeving niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:58:
[...]

De zonnepanelen worden dan ook niet gekeurd maar de aansluiting van de omvormer. In de praktijk - afhankelijk van de motivatie van de keurder - gewoon uitmeten van de aarding.
En nog eens idem voor plaatsen laadpaal. En nog eens idem na plaatsing thuisaccu.

Een elektra keuring voor verkoop stelt ook niets voor. Het is gewoon het zoveelste attest op de hoop dat aan de feiten niets wijzigt. Er zijn in de praktijk geen gevolgen voor een negatieve elektriciteits keuring voor verkoop. De woning mag evengoed verkocht worden met een positief als negatief verslag. Gezien de meeste woningen die verkocht worden al iets ouder zijn zijn de keuringen meestal ook negatief. Wordt evenzeer verkocht en doet niets af op de verkoopsprijs. Tegenwoordig is men als koper al blij wanneer men nog een betaalbare woning op de kop kan tikken.

Een legionella run in een huishouden waar regelmatig gebruik gemaakt wordt van SWW is gewoon energieverspilling. En wanneer je toch zo bang bent voor een eventuele besmetting beter ook geen huis met tuin meer kopen. Daar loop je ook kans op een legionella besmettingen door potgrond en compost.
Een verplichte legionella run is waarschijnlijk al net zo gemakkelijk te omzeilen als het uitschakelen van een koelfunctie op een premieWP in Vlaanderen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 07:05:
[...]

Ik weet vrij zeker dat die er weinig zijn, ik zat vorige week nog bij een gesprek waar weer op tafel kwam absolut niet boven je jaargebruik op te wekken. En dat zijn de pro's die daar heilig in geloven en jan en alleman "advies" geven. Uiteraard heb ik e.e.a. recht gezet, maar zo komt jan modaal natuurlijk niet aan een overschot.
Op dit forum heb je natuurlijk relatief gezien veel mensen die terugleveren, maar voor velen is het niet interessant. Toen ik zonnepanelen bestelde heeft niemand mij aangeraden om het hele dak vol te leggen. Ik vond het al heel wat dat ze meedachten over opstartspanning enzo., dat zie je ook wel eens anders.
Ik denk er nog wel over na om wat gebruikte zonnepanelen te adopteren, ik moet alleen nog een elektricien vinden voor de meterkast. En die zijn allemaal veel te druk met warmtepompen, nieuwbouw en zonnepanelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:30:
Hoezo niet? Er zijn zeer veel situaties waarin wet- en regelgeving ons vrij laten om zelf te beslissen. Die vrijheid staat neem ik aan zelfs in onze grondwet als een van de belangrijkste uitgangspunten van onze staat.

En of je als huishouden aan legionellabescherming doet, is - ook voor zover ik weet - toch echt zo'n vrijgelaten punt. Voor professionals die heet water leveren (sportschool, verpleeghuis) is er wel dwingend recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:12
assje schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Dit is een mooie site die ik al een tijdje volg. Het is me alleen nog niet altijd duidelijk hoe ik dit moet interpreteren.

[Afbeelding]

En dan vergeleken met https://energieopwek.nl/
[Afbeelding]

3,83GW of 7,75GW opwek vanuit solar, waar zit dat verschil in? Gebruikt de ene wellicht een schatting van al het particulier opgestelde vermogen en negeert de andere dat?

Energieopwek:

[...]

De andere zo snel niet gevonden.
Ik gok dat electricitymap niet klopt, het totaal van een kleine 10 gigawatt is in ieder geval veel te weinig. Zie ook https://co2monitor.nl/energiebronnen

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Tehh schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:40:
[...]
Ik denk er nog wel over na om wat gebruikte zonnepanelen te adopteren, ik moet alleen nog een elektricien vinden voor de meterkast. En die zijn allemaal veel te druk met warmtepompen, nieuwbouw en zonnepanelen ;)
het zijn maar 3 draadjes hoor :+ (ja of 5)
maar voor velen is het niet interessant.
ik denk juist dat het voor velen wel interessant is, maar dat ze verkeerd worden voorgelicht.

Meer dan gebruik snap ik, minder dan gebruik snapte ik, maar is niet meer echt aan de orde mits het dak groot genoeg is. Nagenoeg exact je gebruik, dat is puur gebaseerd op de salderingsregeling, dus om dat te adviseren moet je ervan overtuigd zijn dat deze nog weet ik veel hoeveel jaar door blijft lopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Gwaihir schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:52:
[...]

Hoezo niet? Er zijn zeer veel situaties waarin wet- en regelgeving ons vrij laten om zelf te beslissen.
eens, maar dat is dan wel volgens die wet en regelgeving (of het ontbreken daarvan) en dus niet omdat er geen handhaving is. Volgens mij is die dwingende regelgeving er voor huizen trouwens ook. maargoed ik ben daarin geen specialist dus ik kan het mis hebben. wellicht weet @Ep Woody het, hij heeft er een keer een topic over gemaakt.

de vraag: Is legionella preventie in een huis wel of niet verplicht in nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Team-RiNo schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:53:
[...]

Ik gok dat electricitymap niet klopt, het totaal van een kleine 10 gigawatt is in ieder geval veel te weinig. Zie ook https://co2monitor.nl/energiebronnen
Die geeft alleen gas en zon weer? Er zijn veel meer soorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:00:
[...]

eens, maar dat is dan wel volgens die wet en regelgeving (of het ontbreken daarvan) en dus niet omdat er geen handhaving is. Volgens mij is die dwingende regelgeving er voor huizen trouwens ook. maargoed ik ben daarin geen specialist dus ik kan het mis hebben. wellicht weet @Ep Woody het, hij heeft er een keer een topic over gemaakt.

de vraag: Is legionella preventie in een huis wel of niet verplicht in nederland?
Dit topic bedoel je:
Voorkomen legionella in boilers

Het ging mij er toen om het risico beter in kaart te brengen. Eindconclusie, dat kan ik niet, daar heb ik de kennis niet voor en de preventiemaatregelen kosten dusdanig weinig dat je een behoorlijk bord voor je kop hebt als je het niet doet. Een 300 liter vat een keer per week van 55 naar 65 graden brengen kost met een elektrisch element nog geen 200 kWh. Plus de warmte is niet weg maar kun je gewoon gebruiken voor de douche/bad.

Of het verplicht is, weet ik niet, ik denk het niet. Ik denk wel dat een installateur de plicht heeft om het op die manier in te stellen. Anders zal zijn aansprakelijkheidsverzekering wel eens moeilijk kunnen doen. Of het nu wettelijk verplicht is of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:12
!null schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Die geeft alleen gas en zon weer? Er zijn veel meer soorten.
Rechts even op Stroom klikken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpC6XXUrBWgcUrfCthACYtylVVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j0Vqz8SGavgql70ougqopE92.png?f=fotoalbum_large

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

8) Nu het zo wind stil is maakt gas bijna de omgekeerde beweging van zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oja duidelijk nu, zat niet op te letten. Mooi om te zien hoe gas naar beneden valt terwijl zon omhoog schiet, een directe reactie.

Ik vind electricitymap ook wel heel mooi. Alleen ik snap niet dat we vaak boven de 400gr co2 zitten, met al die gascentrales zou dat toch lager moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik snap niet zo goed waarom gas soms op wel 800 gr co2 per kWh zit en soms dus boven steenkool uit komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:07
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:30:
[...]

Er is geen wet die verplicht om in Nederland een legionella run te draaien. Er is wel een advies om dat minimaal 1x per week te doen. Bron https://www.rivm.nl/legio...(tenminste%2060%20graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27
twain4me schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:20:
Bij het maken van warm water mag je blij zijn als je CV-ketel 7 kWh uit een kuub gas haalt. dan komt je dus eerder uit op iets van 5.2 kWh per dag thermisch. Elektrisch is dat met een redelijke WP (cop 3.5) dan zo'n 1.5 kWh.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Andrehj schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 17:14:
[...]

Bij het maken van warm water mag je blij zijn als je CV-ketel 7 kWh uit een kuub gas haalt. dan komt je dus eerder uit op iets van 5.2 kWh per dag thermisch. Elektrisch is dat met een redelijke WP (cop 3.5) dan zo'n 1.5 kWh.
klopt helemaal ik zie net dat ik boiler ook iets te hoog heb onthouden dat is 1900/365 ook 5,2 kWh per jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:04
ds23man schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:43:
[...]

De Itho HP-M35i is er ook al uit, had dat ding op het oog ter vervanging van een ketel waar nauwelijks vermogen nodig is. Was net een jaar op de markt. :( :(
Daarvoor in de plaats is de Vincent. Die kan ook all-electric.
https://ontmoetvincent.nl...20&utm_term=&utm_content=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Stuk duurder en teveel vermogen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Hoezo niet? Er zijn zeer veel situaties waarin wet- en regelgeving ons vrij laten om zelf te beslissen. Die vrijheid staat neem ik aan zelfs in onze grondwet als een van de belangrijkste uitgangspunten van onze staat.

En of je als huishouden aan legionellabescherming doet, is - ook voor zover ik weet - toch echt zo'n vrijgelaten punt. Voor professionals die heet water leveren (sportschool, verpleeghuis) is er wel dwingend recht.
Dus als ik het goed begrijp is de situatie in NL gelijk aan deze in Vlaanderen en is er in NL voor huishoudens ook geen verplichting tot legionella run?
Edit: antwoord al gegeven. blijkbaar dus geen verschil met de situatie in België => geen wettelijke verplichting bij huishoudelijk gebruik alleen aangeraden waardoor een deel van de bevolking daaruit de conclusie trekt dat het een verplichting is.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 24-03-2022 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:34
[...]

De wettelijke plicht is dat je als eigenaar/beheerder voor deugdelijk tapwater zorg moet dragen. Maar ja wat ziet de wet/de rechter als deugdelijk mocht het een keer goed fout gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Het is meer een kwestie van heeft het zin om daarop te besparen... Zeker als je de boiler onder de 50 graden houdt en niet van boven tot onder verwarmd is het gewoon een risico. Zet je dat tegenover de prijs van een anti legionella run dan is het dat in mijn ogen niet waard.

Maak voor jezelf gewoon ook een goede inschatting wat het kost om legionella te voorkomen. Als je dat weet dan kun je daarna nog bekijken of je het een acceptabel risico vindt om geen anti legionella runs te draaien.

Ik verwarm mijn boilers iedere zaterdag eerst met de warmtepomp tot 54 graden en als de warmtepomp niet verder wil gaat het elektrisch element in de boiler aan. Daarnaast gaat bij mij een circulatiepompje draaien die voor vermenging van het water zorgt zodat de boiler van boven tot onder even warm is en er geen laag lauw water op de bodem blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:03
ds23man schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:17:
Stuk duurder en teveel vermogen.
Dan is er toch nog de Inventum Modul-Air serie voor je? Of is die ook al uitverkochjt. Of alternatief gebruik je een SWW warmtepompboiler als CV, als het vermogen afdoende is voor die ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ep Woody schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:15:
[...]

Dit topic bedoel je:
Voorkomen legionella in boilers

Het ging mij er toen om het risico beter in kaart te brengen. Eindconclusie, dat kan ik niet, daar heb ik de kennis niet voor en de preventiemaatregelen kosten dusdanig weinig dat je een behoorlijk bord voor je kop hebt als je het niet doet. Een 300 liter vat een keer per week van 55 naar 65 graden brengen kost met een elektrisch element nog geen 200 kWh. Plus de warmte is niet weg maar kun je gewoon gebruiken voor de douche/bad.
200 kWh x miljoenen gezinnen zijn veel kWh.
Van 55 naar 65 graden? Hangt dan toch gewoon van je levenstijl af. Hier wordt het water meestal niet boven de 45°C verwarmd. Warmer kunnen we niet verdragen. Moet je toch koud gaan bijmengen. Zonde om eerst water te gaan opwarmen om het voor gebruik dan terug te gaan afkoelen.
Wanneer je geen grootverbruiker van SWW bent is een groot deel van de warmte uiteraard wel weg. Hoe hoger de temperatuur in het vat hoe hoger de stilstandsverliezen.
En gebruik je een WP dan zakt het rendement ook nog eens geweldig. Boven de 50°C ben je bij de meeste systemen dan zelfs niet meer via de WP aan het opwarmen maar gewoon via het 1:1 element.
Nou ja, ieder zijn eigen keuze maar met een bord voor je kop heeft dat weinig te maken. Eerder dat het bij sommigen blijkbaar zo nauw niet steekt.
200 kWh is bijna ons volledig energieverbruik voor een jaar voor SWW. Zo zie je maar hoe relatief alles is. Voor de een het volledig energiebudget voor SWW, voor de ander een te verwaarlozen extraatje bovenop het andere energieverbruik.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 24-03-2022 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[b]Ep Woody in "De Duurzame Kroeg deel 4"
Het is meer een kwestie van heeft het zin om daarop te besparen...
Hangt ervan af hoe je er tegenaan kijkt. Ik zou eerder zeggen "het is meer een kwestie of het zin heeft daaraan extra energie te verspillen". :+

Maar de conclusie blijft voor beide uitgangspunten gelijk: iedereen moet het maar voor zichzelf uitmaken wat hun belangrijk vndt. Je berokkent er een ander geen schade mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

IvoB2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:41:
[...]

200 kWh x miljoenen gezinnen zijn veel kWh.
Van 55 naar 65 graden? Hangt dan toch gewoon van je levenstijl af. Hier wordt het water meestal niet boven de 45°C verwarmd. Warmer kunnen we niet verdragen. Moet je toch koud gaan bijmengen. Zonde om eerst water te gaan opwarmen om het voor gebruik dan terug te gaan afkoelen.
Wanneer je geen grootverbruiker van SWW bent is een groot deel van de warmte uiteraard wel weg. Hoe hoger de temperatuur in het vat hoe hoger de stilstandsverliezen.
Daar staat tegenover hoe lager de vat temp hoe groter het vat moet zijn en daarmee het verlies oppervlak ook groter zal zijn. voor iedereen is er een vat wat bij hun situatie past en soms zal die gedomineerd worden door de opstelplek, soms door de wens om de vat temp heel laag te houden. Een klein vat (meer ruimte voor isolatie )op een wat hogere temp houden hoeft niet nadelig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Waarom zou dat vat groter moeten zijn?
Het vat moet gewoon aangepast zijn aan je verbruikersprofiel.
Wanneer je zuinig omspringt met SWW volstaat een klein vat op een lagere temperatuur eveneens.
Duurzaamheid is een en/en verhaal. Zowel de opstelplaats, opslagtemperatuur, isolatie, wijze van productie, duurtijd tussen productie en verbruik en verbruikersprofiel heeft zijn belang.
Er is natuurlijk een groot verschil wanneer je SWW benadert uit het oogpunt van hygiëne of een soort luxe wellneservaring (en alles er tussenin).

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 24-03-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
Hier spreekt voor mij een voordeel van de zonneboiler. Vandaag 68 Gr c. Goed tegen de algen🤫 maar ik zie het als een voordeel dat de wp nu niet de zg legionellarun hoeft te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

IvoB2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 08:17:
[...]

Wanneer je de EPEX spotmarkt wat opvolgt zal je zien dat het verhaal niet zo eenvoudig is als je het probeert voor te stellen.
En wanneer een energieleverancier het gebeuren wat verkeerd inschat verdwijnt hij gewoon van de markt en zijn de achtergebleven brokken gewoon voor hun klanten. Maar soit, dat is een andere discussie.
Wanneer hier de komende drie jaar de kerncentrales één na één sluiten sturen jullie waarschijnlijk de overproductie van hernieuwbare energie waarschijnlijk gewoon onze richting uit. :)
Uiteraard is het niet zo simpel maar het is fundamenteel niet incorrect. Zoals net voorbij kwam op electricitymap: de gascentrales gaan gewoon omgekeerd evenredig met de zonnestroom. Mijn overschot nu scheelt dus gewoon gas stoken en dus gaskosten. Waarom zou ik dat voor bijna nop moeten leveren als gas zo duur is? De details zijn verder niet zo relevant voor het principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
Ben bezig met de aanvraag van een omgevingsvergunning voor zonnepanelen op het schuine dak aan de voorzijde van onze woning. Beschermd stadsgezicht, dus vandaar de noodzaak van een vergunning. Het gaat om 10 panelen (2 rijen van 5) ruim binnen de grenzen van ons dak, niks bijzonders verder. Het dak is overigens niet eens te zien vanaf de straat.
Nu wil de gemeente dat ik een bouwkundig dakplattegrond oplever met de panelen (en exacte afmetingen en specificaties etc etc) en een bouwkundig gevelaanzicht. Moet ik nu echt naar een architect om die het hele huis te laten tekenen, voor 10 standaard zonnepanelen die op het dak komen te liggen? Wat gaat me dit wel niet kosten en hoe moet ik dit aanpakken? Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@nomar109 Wellicht kan @JeroenH je tips geven

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@nomar109
Geen ervaring mee, maar je zou altijd een gok kunnen wagen om het in SMA Sunny Design of de SolarEdge design tool te tekenen.

Als voorbeeld:
https://tweakers.net/i/P7...YjObruNK.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
Dre schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:09:
@nomar109
Geen ervaring mee, maar je zou altijd een gok kunnen wagen om het in SMA Sunny Design of de SolarEdge design tool te tekenen.

Als voorbeeld:
https://tweakers.net/i/P7...YjObruNK.png?f=user_large
Dat dacht ik dus ook. Iets soortgelijks heb ik meegestuurd met de aanvraag, maar dat is dus niet goed. Ik heb ook de 100 jaar oude bouwtekeningen van de woning gebruikt en daar de zonnepanelen ingetekend. Was ook niet goed.
Nee, de gemeente wil bouwkundige tekeningen zien, schaal 1:100. Die moet ik dus laten maken. En ik moet dus ook al precies op de centimeter kunnen aangeven waar ze komen te liggen. En daarnaast nog het merk en de exacte specificaties opgeven, terwijl dat voortdurend aan verandering onderhevig is bij de zonnepanelenboeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik denk als jij de bestaande bouwtekeningen van de gevel(s) en dak opstuurt naar een bouwkundig tekenbureau dat je voor een euro of 300 wel klaar bent. 4 a 5 uur tekenwerk en administratie? Hoeft geen architect aan te pas te komen. Er even vanuit gaande dat je met gevelaanzicht gewoon een zwart witte 2D tekening bedoelt. Geen kleur en vanuit verschillende hoeken.

Ze kunnen dit vrij snel over tekenen soms zelfs inscannen. Geef ze de meest standaard maten en specs door van de panelen. Maakt de gemeente vast niet uit welk merk en hoeveel Wp er ligt.

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Pagina: 1 ... 58 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.