Ja, het verschil tussen de woorden en daden van een organisaties kunnen nogal verschillen, dat is ook precies wat ik hier zie.
Deze straat valt onder het beschermd stadsgezicht. Alles wat (potentieel) vanaf de straat te zien is, is vergunningsplichtig. Aan de achterkant heb je meer vrijheden.
Ik snap het. Een compleet willekeurig verschil. Ligt je zuid-dak aan de achterkant, geen probleem, ligt je zuid-dak aan de voorkant, no solar panels for you. Absurd.
Ik kan daar nog wel eens in duiken. Een paar deuren verderop hebben ze ook zonnepanelen, maar ik kan geen procedure vinden. Dus ze liggen er of al heel lang, of zijn illegaal gelegd.
Ik wandel veel, ook door mijn buurt en de daaromliggende buurten, en ik kan zo 10 installaties aanwijzen die ná het ingaan van het beschermd stadsgezicht hier neergelegd zijn, en die nooit aan de vergunningseisen van de welstands-commissie voldoen. Die huishoudens hebben dus bewust of onbewust geen vergunning aangevraagd.
Als het je niet lukt om ze te overtuigen, dan is er in mijn ervaring niet bijster veel wat je kunt doen. Je kunt verhuizen (dat heb ik gedaan, nu baas op eigen dak en dus ligt er 4,7kWp). Je kunt doen alsof je gek bent en het gewoon neerleggen, maar er is natuurlijk een paper trail van je vergunningsaanvraag. Als er ooit gezeur van komt kun je niet hard maken "ik wist het niet", en gemeentes strooien al snel met dwangsommen om de installatie weg te halen. Je zou er misschien juridisch wat mee kunnen, misschien kun je het gooien op de "vrijheid om elektromagnetische signalen op te vangen" à la
dit (licht is ook elektromagnetische straling), of het op het gelijkheidsbeginsel gooien. Denk niet dat dat heel veel kans maakt, maar je weet nooit. Je zou de lokale politieke partijen kunnen benaderen, kijken waar je daar support kunt krijgen. Dat heb ik hier in Hilversum wel gedaan, en dat had enig resultaat: ipv € 200 voor een afgekeurde vergunning, € 300 voor een goedgekeurde vergunning, is dat sindsdien gratis. De lokale VVD helemaal boos op mij, echt mooi

. Je zou de lokale pers kunnen inschakelen, helemaal als je meer mensen kunt vinden in jouw situatie. Dat heb ik destijds ook gedaan, en een artikel in het lokale blaadje hier zette het proces in gang om de vergunningskosten gratis te maken. Maar het effect is beperkt. Publiciteit is maar publiciteit, en als de gemeente zich aan de huidige wetten houdt kunnen ze hun schouders ophalen en niets doen, hoe oneerlijk dit ook is.
Helaas blijkt uit de praktijk dat er vaak niet veel anders mogelijk is behalve geen zonnepanelen plaatsen of verhuizen. En dat is diep triest.