De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.427 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ep Woody schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:14:
Het is meer een kwestie van heeft het zin om daarop te besparen...
Ja, want
IvoB2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:41:
200 kWh x miljoenen gezinnen zijn veel kWh.
En dat 65 graden protocol is een typisch Nederlands gasketel ding. O.a. elektrisch / WP georiënteerd Scandinavië heeft een ander protocol wat ook al vele jaren prima blijkt te werken. (55 graden mits inderdaad tot goed onderin en een paar uur vastgehouden. Meer details in het zonneboiler topic, waar het al meermaals uitvoerig is besproken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Surfari schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 21:41:
Hier spreekt voor mij een voordeel van de zonneboiler. Vandaag 68 Gr c. Goed tegen de algen🤫 maar ik zie het als een voordeel dat de wp nu niet de zg legionellarun hoeft te doen.
Hangt ervan af welke installaties je al hebt.
Ik heb bv. ook al zonnepanelen en op een dag als vandaag is er via de zonnepanelen zoveel overproductie dat ik wel een extra paar Wh kan "missen" om via de WP SWW tot 55°C (het max. via WP) aan te maken. Of - indien je perse een legionella run wenst te doen - via de back up zelfs tot +60°C.
Op een dag als vandaag (zelfs de laatste dagen/weken) zou de zonneboiler dus al geen enkele toegevoegde waarde hebben. Alleen een extra installatie waar je af en toe onderhoud/problemen mee kan hebben (terwijl er aan PV-panelen normaliter voor jaren geen enkel onderhoud moet voorzien worden).
Op een relatief beperkt dakopp. leg ik de beschikbare ruimte liever vol met PV dan ruimte op te offeren dan er een zonneboiler te instaleren. Met de extra opgewekte elektriciteit kan ik immers alle kanten op (al was het maar in laatste instantie tegen een vergoeding injecteren op het net). Aan SWW van +60°C ben ik niets. Gewoon verloren energie.
Komt daar nog bij dat de optimale en negatieve periode voor PV en ZB zowat samenvallen. Ze vullen elkaar dus meestal niet aan maar versterken elkaars effect in beide richtingen.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 25-03-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 23:06
Makkelijker om dat publiekelijk te zeggen dan toegeven dat het niet goed werkt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
IvoB2 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 19:41:
[...]

200 kWh x miljoenen gezinnen zijn veel kWh.
Van 55 naar 65 graden? Hangt dan toch gewoon van je levenstijl af. Hier wordt het water meestal niet boven de 45°C verwarmd. Warmer kunnen we niet verdragen. Moet je toch koud gaan bijmengen. Zonde om eerst water te gaan opwarmen om het voor gebruik dan terug te gaan afkoelen.
Dat is een optie als je de mogelijkheid hebt om een enorm vat te plaatsen. Bij ons past dat niet en hangt er een 80 liter boiler aan de muur met een 15 liter keukenboiler in serie.
Wanneer je geen grootverbruiker van SWW bent is een groot deel van de warmte uiteraard wel weg. Hoe hoger de temperatuur in het vat hoe hoger de stilstandsverliezen.
Je zorgt er wel voor dat de legionella run zo dicht mogelijk bij je warmwatergebruik zit. Beetje zinloos om op maandag je boiler op te warmen tot boven de 60 graden om vervolgens pas op zaterdag weer warm water te gebruiken.
En gebruik je een WP dan zakt het rendement ook nog eens geweldig. Boven de 50°C ben je bij de meeste systemen dan zelfs niet meer via de WP aan het opwarmen maar gewoon via het 1:1 element.
De warmtepomp red het nog prima tot 55 graden met COP 2.
Nou ja, ieder zijn eigen keuze maar met een bord voor je kop heeft dat weinig te maken. Eerder dat het bij sommigen blijkbaar zo nauw niet steekt.
Het is een afweging: Wat is het risico, hoe groot kan de impact zijn als het fout gaat en wat kost het om het te voorkomen.

Het risico is in huis niet heel groot, hoewel dat met water wat je 365 dagen per jaar 24/7 op 45 graden houdt wel flink groter wordt dan een boiler die altijd boven de 50 graden zit.

Hoe groot kan de impact zijn: "Sommige mensen krijgen milde, griepachtige klachten. Dat gaat na een paar dagen vanzelf weer over. Heel soms veroorzaakt de legionellabacterie een ernstige longontsteking." https://www.rivm.nl/legionella

Wat kost preventie: In mijn geval 52 kWh per jaar, bij een boiler van 300 liter 200 kWh.

Heb ik zin om voor 200 kWh (* € 0.35) = € 70 per jaar mijzelf en mijn gezin een groter risico te laten lopen om op een ernstige longontsteking? Die 70 euro is zelfs hoog gerekend aangezien het in mijn geval volledig op zonnestroom gaat die anders teruggeleverd zou worden tegen € 0.14 per kWh, oftewel € 28.
Gwaihir schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:17:
[...]

Ja, want

[...]

En dat 65 graden protocol is een typisch Nederlands gasketel ding. O.a. elektrisch / WP georiënteerd Scandinavië heeft een ander protocol wat ook al vele jaren prima blijkt te werken. (55 graden mits inderdaad tot goed onderin en een paar uur vastgehouden. Meer details in het zonneboiler topic, waar het al meermaals uitvoerig is besproken.)
Nederland kiest voor 60 graden zodat legionella (en ook de sterkere soorten) dood zijn in een paar minuten tijd. Maar ik reken in dit voorbeeld liever iets te ruim. Zeker als je bedenkt dat 200 kWh grofweg 25 m3 gas voor SWW was geweest.

Natuurlijk is 200 kWh per huishouden veel, maar niet ieder huishouden heeft een boiler van 300 liter. Met een boiler van 80 liter redden wij ons prima met een huishouden van 4 incl bad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:08
Gwaihir schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 08:17:
[...]

Ja, want

[...]

Hoe kun je dat het best garanderen/verkrijgen? Circulatiepomp?

In hoeverre heeft de drinkwatersamenstelling invloed op de legionellahygiëne van een land? Ik kan me voorstellen dat in landen waar chloor wordt toegevoegd aan het water je met lagere temperaturen aan kan. Heeft waterhardheid nog invloed?

Voorschriften van een ander land overnemen is leuk, maar als het water daar van nature al bacteriedodender is, dan vergelijk je appels met peren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Overigens @IvoB2, ik ging er ook in met het idee dat een anti legionella run niet nodig zou is, maar de meerprijs voor mij is dusdanig laag dat het gewoon bizar is om het niet te doen.

52 kWh * € 0.14 = € 7.28 per jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Als je een circulatiepomp neemt: kijk wel of die geschikt is voor drinkwater. Een standaard pomp voor CV-water is niet geschikt.

Overigens is dat hele legionella verhaal vooral een stukje FUD (Fear, uncertainty, and doubt). Wat ik bedoel: Iedereen doet maar wat anders en niemand heeft gemeten. In woningen bedoel ik dan.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 26-03-2022 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Zwartoog Klopt, in het zuiden (Spanje e.d.) lijkt men het vooral met chloor te doen. Daar moeten ze waarschijnlijk ook veel meer rekening houden met 'koud' water wat al op groeitemperaturen opgeslagen blijkt te worden. (Is in Nederland inmiddels ook een groter probleem in de praktijk dan het SWW. Bijv. wanneer iemand in de zomer 'ns lekker die in de zon opgewarmde tuinslang over de kids leegsproeit..)

Waterhardheid: dat kan gok ik beide kanten op. Legionella houdt ervan in een laagje "goo" te groeien. Harder water doet vaak meer zooi ontstaan, met name in dode hoeken onderin een boilervat. Maar het schuurt leidingen juist weer beter schoon.. Materiaal maakt in elk geval veel uit. Hier nog koperen leidingen in huis, waarop het weinig vat heeft. Met het moderne kunststof is doden in de leidingen wel belangrijker.

[Afijn.. ik ga 't er hier ff bij laten. Er zitten zeker veel kanten aan, maar meer daarover in de andere genoemde topics. Hier ging 't er even over: je mag er als NL huiseigenaar wat zelf van vinden en mee doen én je bent zeker niet per definitie een onverantwoorde malloot als je wat van die speelruimte benut.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 23:06
ds23man schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:43:
[...]

De Itho HP-M35i is er ook al uit, had dat ding op het oog ter vervanging van een ketel waar nauwelijks vermogen nodig is. Was net een jaar op de markt. :( :(
Jep. Ventilatie WP lijkt dus te verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ep Woody schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Dat is een optie als je de mogelijkheid hebt om een enorm vat te plaatsen. Bij ons past dat niet en hangt er een 80 liter boiler aan de muur met een 15 liter keukenboiler in serie.
Wederom, is een persoonlijke luxe keuze en geen hygiënische noodzakelijkheid.
Ik douche bv. met 10 liter water. En, in het seizoen dat het er toe doet, wordt het SWW geproduceerd 1 uur voor verbruik = nauwelijks stilstandverliezen.
Dan komt je met meerdere personen ook toe met een relatief klein vat op een lagere temperatuur.
De enige reden dat wij een "groot" opslagvat hebben (2 x 150 liter gelaagd) is omdat ons einddoel off grid is en we dan genoeg thermische buffer moeten hebben voor de overproductie van panelen (in samenspraak met de buffer van de thuisbatterij en de BEV en vooral de winteropslag via de WW van de massakachel welke zijn opgewekte energie voldoende moet kwijtgeraken.

Maar zoals ik ook reeds zei, iedereen moet thuis doen waar hij zich het beste bij voelt. Geen probleem mee.
Hier is alles gericht op energiebesparing en energieonafhankelijkheid. Dat dit op een ander niet zo is kan ik ook volgen. Alles heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Dat ik mijn SWW 365 dagen per jaar op 45°C zou houden is een misverstand. De boiler wordt hier nooit constant op temperatuur gehouden.
Afhankelijk van de beschikbare energie wordt het SWW hier dagelijks of slechts om de paar dagen verwarmd
tussen de 40 en 55°C. En indien mogelijk wordt het niet op een constante temperatuur gehouden maar slechts opgewarmd een uur tot twee uur voor verbruik (afhankelijk van de starttemperatuur en de temp. van de buitenlucht). Ik heb zowat alle scenario's in de praktijk getest en gemeten. En dat is - voor ons - de meest energiezuinige optie. Alle andere opties verbruiken meer energie.
En in de tien jaar dat we dit al zo doen geen legionella te bespeuren. Uiteraard is er altijd een klein risico. Maar een risicoloos leven bestaat niet. Wanneer je alle risico's van het leven wil buitensluiten ga je nog veel werk en ongerustheid tegemoet gaan.

Dat er mensen zijn die zelf een legionella run niet nodig vinden maar het dan toch maar doen omdat het niet veel meer kost, daar kan mijn verstand dan weer niet bij.
Dat je het doet omdat je overtuigd bent dat het helpt tot daar aan toe. Maar iets doen omdat bijna iedereen het doet terwijl je er zelf nauwelijks in gelooft? |:(
Wanneer iedereen alles gaat doen omdat hij het toch kan betalen zijn we nog niet klaar.

Soit, iedereen zijn standpunt is hierover nu wel gekend. :)

[ Voor 40% gewijzigd door IvoB2 op 25-03-2022 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:22
jorbit schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:30:
Ik denk als jij de bestaande bouwtekeningen van de gevel(s) en dak opstuurt naar een bouwkundig tekenbureau dat je voor een euro of 300 wel klaar bent. 4 a 5 uur tekenwerk en administratie? Hoeft geen architect aan te pas te komen. Er even vanuit gaande dat je met gevelaanzicht gewoon een zwart witte 2D tekening bedoelt. Geen kleur en vanuit verschillende hoeken.

Ze kunnen dit vrij snel over tekenen soms zelfs inscannen. Geef ze de meest standaard maten en specs door van de panelen. Maakt de gemeente vast niet uit welk merk en hoeveel Wp er ligt.
Het lijkt me ook niet relevant, maar de gemeente vraagt dus wel expliciet naar merk en specificaties...

Wat me dwars zit is dat ik dit nu allemaal moet gaan regelen en bekostigen, terwijl er dus ook nog een gerede kans is dat de vergunning er helemaal niet komt. Het is ook helemaal niet duidelijk welke criteria er gehanteerd worden. Om moedeloos van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@IvoB2, nog een klein vraagje. Hoe weet jij dat er geen legionella te bespeuren is? Laat jij het water regelmatig testen?

Nogmaals ik heb niet de kennis om een de risico's goed in te schatten, te testen of er daadwerkelijk problemen kunnen zijn. Het enige wat ik kan is de adviezen van experts goed toepassen en kijken of alternatieven eigenwijs zijn zin hebben.

Uiteraard is zo zuinig mogelijk met energie omgaan de beste optie. Ik heb niet voor niets een 5 liter/min douchekop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:56
nomar109 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 22:02:
Ben bezig met de aanvraag van een omgevingsvergunning voor zonnepanelen op het schuine dak aan de voorzijde van onze woning. Beschermd stadsgezicht, dus vandaar de noodzaak van een vergunning. Het gaat om 10 panelen (2 rijen van 5) ruim binnen de grenzen van ons dak, niks bijzonders verder. Het dak is overigens niet eens te zien vanaf de straat.
Nu wil de gemeente dat ik een bouwkundig dakplattegrond oplever met de panelen (en exacte afmetingen en specificaties etc etc) en een bouwkundig gevelaanzicht. Moet ik nu echt naar een architect om die het hele huis te laten tekenen, voor 10 standaard zonnepanelen die op het dak komen te liggen? Wat gaat me dit wel niet kosten en hoe moet ik dit aanpakken? Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?
In welke plaats is dat als ik vragen mag?

Deze zinsnede valt me vooral op: "Het dak is overigens niet eens te zien vanaf de straat." Moet je dan nog altijd een vergunning aanvragen? Hier in Hilversum (waar het in een aantal opzichten vrij beroerd gaat), is dat in ieder geval van tafel; voor PV aan de achterzijde van woningen hoef je geen vergunning aan te vragen.

V.w.b. de eis van de gemeente dat je een "bouwkundig gevelaanzicht" moet aanleveren, dat heb ik hier in Hilversum niet meegemaakt. Voor mijn vorige woning keurden ze het gewoon af op basis van mijn amateur-maar-nette tekeningen. Datzelfde hoor ik ook van andere mensen met die ik contact heb.

Ik vind het aanvoelen als onnodig moeilijk doen, maar dat komt misschien door mijn slechte ervaring met gemeentes/beschermd stadsgezicht/zonnepanelen. Zie je in de openbare bekendmakingen (zie website gemeente en lokaal gratis weekblaadje) überhaupt wel vergunningen goedgekeurd worden voor zonnepanelen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:22
JeroenH schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:31:
[...]

In welke plaats is dat als ik vragen mag?
We hebben het hier over Nijmegen, de gemeente die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft.
Deze zinsnede valt me vooral op: "Het dak is overigens niet eens te zien vanaf de straat." Moet je dan nog altijd een vergunning aanvragen? Hier in Hilversum (waar het in een aantal opzichten vrij beroerd gaat), is dat in ieder geval van tafel; voor PV aan de achterzijde van woningen hoef je geen vergunning aan te vragen.
Deze straat valt onder het beschermd stadsgezicht. Alles wat (potentieel) vanaf de straat te zien is, is vergunningsplichtig. Aan de achterkant heb je meer vrijheden.
Ik vind het aanvoelen als onnodig moeilijk doen, maar dat komt misschien door mijn slechte ervaring met gemeentes/beschermd stadsgezicht/zonnepanelen. Zie je in de openbare bekendmakingen (zie website gemeente en lokaal gratis weekblaadje) überhaupt wel vergunningen goedgekeurd worden voor zonnepanelen?
Ik kan daar nog wel eens in duiken. Een paar deuren verderop hebben ze ook zonnepanelen, maar ik kan geen procedure vinden. Dus ze liggen er of al heel lang, of zijn illegaal gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-09 12:38
IvoB2 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:05:
[...]

Hangt ervan af welke installaties je al hebt.
Ik heb bv. ook al zonnepanelen en op een dag als vandaag is er via de zonnepanelen zoveel overproductie dat ik wel een extra paar Wh kan "missen" om via de WP SWW tot 55°C (het max. via WP) aan te maken. Of - indien je perse een legionella run wenst te doen - via de back up zelfs tot +60°C.
Op een dag als vandaag (zelfs de laatste dagen/weken) zou de zonneboiler dus al geen enkele toegevoegde waarde hebben. Alleen een extra installatie waar je af en toe onderhoud/problemen mee kan hebben (terwijl er aan PV-panelen normaliter voor jaren geen enkel onderhoud moet voorzien worden).
Op een relatief beperkt dakopp. leg ik de beschikbare ruimte liever vol met PV dan ruimte op te offeren dan er een zonneboiler te instaleren. Met de extra opgewekte elektriciteit kan ik immers alle kanten op (al was het maar in laatste instantie tegen een vergoeding injecteren op het net). Aan SWW van +60°C ben ik niets. Gewoon verloren energie.
Komt daar nog bij dat de optimale en negatieve periode voor PV en ZB zowat samenvallen. Ze vullen elkaar dus meestal niet aan maar versterken elkaars effect in beide richtingen.
Zoals ik schreef het voordeel spreekt voor mij, voor vele anderen ligt dat anders. Er wordt tot in den treuren energetisch gerekend(terecht), maar wat ik dus bedoel is dat de compressor die runs niet hoeft te maken. Dat scheelt veel draaiuren onder hoge belasting. Dat wil ik niet, de alternatieven zijn voor mij gas of elektrisch of geen L-run.
Na de inval in Oekraïne heb ik besloten om ieder geval tot het najaar de gaskraan dicht te draaien en dan maar wappy legionellaruns te doen op inderdaad 55 Gr(de wp kan max60). Dat bleek met deze weersomstandigheden niet nodig omdat de zon er nu al in voorziet.
Voor mij het eerste voorjaar met collectoren, tot nu toe erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier werkt de WP anders.
Is een modulerende inverter en legionella runs zouden sowieso boven de 50-55°C via de weerstand verlopen, dus geen overbelasting.
Verder volg ik je voor een deel wel. Vandaar dat ik - volgens behoefte - éénmaal ononderbroken het SWW opwarm ipv het 24/7 op een constante temperatuur te houden wat meer start en stops vraagt. Volgens mij zijn het aantal start en stops van een modulerende inverter veel belastender dan het aantal ononderbroken draaiuren.
Verder schakel ik de L/W WP ook uit bij aanhoudende temperaturen onder de 3°C. Het rendement zakt dan toch en je loopt het risico (afhankelijk van het dauwpunt) dat je onnodig energie verliest aan het regelmatig ontdooien van de lamellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
@IvoB2, hoe warm je je huis dan op? Ik warm liever met mijn warmtepomp mijn huis op dan met een waterkoker...

Ik heb alleen een L/W warmtepomp als warmtebron en die warmt water gewoon netjes op tot 57 graden (bij voldoende hoge buitentemperatuur). Defrosts zijn part of the deal en een enkele start/stop maakt niet uit. Ik draai nu op een verhouding van 1 op 3. 1 start per 3 uur draaitijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:56
nomar109 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:40:
We hebben het hier over Nijmegen, de gemeente die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft.
Ja, het verschil tussen de woorden en daden van een organisaties kunnen nogal verschillen, dat is ook precies wat ik hier zie.
Deze straat valt onder het beschermd stadsgezicht. Alles wat (potentieel) vanaf de straat te zien is, is vergunningsplichtig. Aan de achterkant heb je meer vrijheden.
Ik snap het. Een compleet willekeurig verschil. Ligt je zuid-dak aan de achterkant, geen probleem, ligt je zuid-dak aan de voorkant, no solar panels for you. Absurd.
Ik kan daar nog wel eens in duiken. Een paar deuren verderop hebben ze ook zonnepanelen, maar ik kan geen procedure vinden. Dus ze liggen er of al heel lang, of zijn illegaal gelegd.
Ik wandel veel, ook door mijn buurt en de daaromliggende buurten, en ik kan zo 10 installaties aanwijzen die ná het ingaan van het beschermd stadsgezicht hier neergelegd zijn, en die nooit aan de vergunningseisen van de welstands-commissie voldoen. Die huishoudens hebben dus bewust of onbewust geen vergunning aangevraagd.

Als het je niet lukt om ze te overtuigen, dan is er in mijn ervaring niet bijster veel wat je kunt doen. Je kunt verhuizen (dat heb ik gedaan, nu baas op eigen dak en dus ligt er 4,7kWp). Je kunt doen alsof je gek bent en het gewoon neerleggen, maar er is natuurlijk een paper trail van je vergunningsaanvraag. Als er ooit gezeur van komt kun je niet hard maken "ik wist het niet", en gemeentes strooien al snel met dwangsommen om de installatie weg te halen. Je zou er misschien juridisch wat mee kunnen, misschien kun je het gooien op de "vrijheid om elektromagnetische signalen op te vangen" à la dit (licht is ook elektromagnetische straling), of het op het gelijkheidsbeginsel gooien. Denk niet dat dat heel veel kans maakt, maar je weet nooit. Je zou de lokale politieke partijen kunnen benaderen, kijken waar je daar support kunt krijgen. Dat heb ik hier in Hilversum wel gedaan, en dat had enig resultaat: ipv € 200 voor een afgekeurde vergunning, € 300 voor een goedgekeurde vergunning, is dat sindsdien gratis. De lokale VVD helemaal boos op mij, echt mooi :9. Je zou de lokale pers kunnen inschakelen, helemaal als je meer mensen kunt vinden in jouw situatie. Dat heb ik destijds ook gedaan, en een artikel in het lokale blaadje hier zette het proces in gang om de vergunningskosten gratis te maken. Maar het effect is beperkt. Publiciteit is maar publiciteit, en als de gemeente zich aan de huidige wetten houdt kunnen ze hun schouders ophalen en niets doen, hoe oneerlijk dit ook is.

Helaas blijkt uit de praktijk dat er vaak niet veel anders mogelijk is behalve geen zonnepanelen plaatsen of verhuizen. En dat is diep triest.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-09 13:57
Hoi,

Even een kort vraagje, we hebben een ander huis gekocht en willen daar gelijk maximaal PV panelen op leggen.

Schatting is dat er +/- 27-30 panelen op kunnen (Oos-west opstelling en op platdak garage op zuiden)

Graag zou ik een schatting willen hebben wat mij dit gaat kosten ivm mee financieren in het bouwdepot.

Gaat me niet op 1000 euro nauwkeurig, maar het zou fijn zijn als ik weet dat ik er 10, 15, 20k of meer voor moet reserveren..

En ik hoef niet het neusje van de zalm qua panelen, gewoon standaard en goede kwaliteit.

Dit is inclusief installatie + eventuele aanpassingen meterkast etc.

[ Voor 8% gewijzigd door verstappen33 op 25-03-2022 11:54 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
IvoB2 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:26:
Hier werkt de WP anders.
Is een modulerende inverter en legionella runs zouden sowieso boven de 50-55°C via de weerstand verlopen, dus geen overbelasting.
Verder volg ik je voor een deel wel. Vandaar dat ik - volgens behoefte - éénmaal ononderbroken het SWW opwarm ipv het 24/7 op een constante temperatuur te houden wat meer start en stops vraagt. Volgens mij zijn het aantal start en stops van een modulerende inverter veel belastender dan het aantal ononderbroken draaiuren.
Verder schakel ik de L/W WP ook uit bij aanhoudende temperaturen onder de 3°C. Het rendement zakt dan toch en je loopt het risico (afhankelijk van het dauwpunt) dat je onnodig energie verliest aan het regelmatig ontdooien van de lamellen.
Ieder zijn weg. Heb de boiler bewust zonder e element want dat wil ik niet. Het is leuk dat PV salderen maar als het uit het net moet komen dan is cop 1 in mijn ogen greenwashing. Dat is dus wat anders als je dat zelf voedt zoals bij jouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ep Woody schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:34:
@IvoB2, hoe warm je je huis dan op? Ik warm liever met mijn warmtepomp mijn huis op dan met een waterkoker...

Ik heb alleen een L/W warmtepomp als warmtebron en die warmt water gewoon netjes op tot 57 graden (bij voldoende hoge buitentemperatuur). Defrosts zijn part of the deal en een enkele start/stop maakt niet uit. Ik draai nu op een verhouding van 1 op 3. 1 start per 3 uur draaitijd.
In cascade volgens de beschikbare energie:
1. Rechtstreekse zonne-instraling (ongeveer 36 m² driedubbel glas op o-z-w zijde leefruimte)

Indien nodig en naargelang de omstandigheden aangevuld met:
2. L/W warmtepomp (met gekoppelde 150l boiler voor SWW)
3. L/L warmtepomp
4. L/L WP in combi

In laatste instantie en als back up:
5. Massakachel met gekoppelde WW naar 300l boilervat.

De waterkoker gebruiken we voor thee en occasioneel warm water in de keuken (gezien aankomend capaciteitstarief 2800 W exemplaar vervangen door een 2.4 kW exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Surfari schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Ieder zijn weg. Heb de boiler bewust zonder e element want dat wil ik niet. Het is leuk dat PV salderen maar als het uit het net moet komen dan is cop 1 in mijn ogen greenwashing. Dat is dus wat anders als je dat zelf voedt zoals bij jouw.
Mee eens. Weerstandselelment is hier - gezien we toch geen runs doen - al jaren geleden afgekoppeld. In de tijd (2013) was dat standaard. Je kon het wel softwarematig deactiveren.
Maar zo'n element (1:1) zou in combinatie met PV en stuureenheid terug interessant kunnen worden omdat je overtollige energie dan gemakkelijker richting thermische opslag kan sturen. Voor mezelf heb ik het - gezien het toch al lage SWW verbruik - voorlopig zo gelaten (afgekoppeld).
Via netstroom heeft het idd weinig zin.
PV salderen heb ik vorig jaar vrijwillig stopgezet. Gewoon omdat het economisch ook voordeliger was (situatie in Vlaanderen, aan 1:1 salderen tussen opname 2 meterstanden zat een forfaitaire omvormerkost en een nultarief voor alle productie die je niet zelf kon consumeren, wat in de praktijk eigenlijk tot overconsumptie van energie leidt). Zo hypocriet ben ik dan ook weer wel. Betrachting is sindsdien zo weinig mogelijk uit het net te halen en zo weinig mogelijk netinjecteren (praktische testrun over verschillende seizoenen richting off grid).

Ik weet het, niet voor iedereen weggelegd. Maar omdat een ander iets niet kan of wil betekent het nog niet dat ik het daarom moet laten of ook maar met de flow moet blijven meedrijven. Gewoon mijn mening.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 25-03-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 18:57
verstappen33 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:53:
Hoi,

Even een kort vraagje, we hebben een ander huis gekocht en willen daar gelijk maximaal PV panelen op leggen.

Schatting is dat er +/- 27-30 panelen op kunnen (Oos-west opstelling en op platdak garage op zuiden)

Graag zou ik een schatting willen hebben wat mij dit gaat kosten ivm mee financieren in het bouwdepot.

Gaat me niet op 1000 euro nauwkeurig, maar het zou fijn zijn als ik weet dat ik er 10, 15, 20k of meer voor moet reserveren..

En ik hoef niet het neusje van de zalm qua panelen, gewoon standaard en goede kwaliteit.

Dit is inclusief installatie + eventuele aanpassingen meterkast etc.
Ik denk dat als je met € 1,30 per Wattpiek rekent je goed zit.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
Dre schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:28:
Als je een circulatiepomp neemt: kijk wel of die geschikt is voor drinkwater. Een standaard pomp voor de CV-ketel is niet geschikt.

Overigens is dat hele legionella verhaal vooral een stukje FUD (Fear, uncertainty, and doubt). Wat ik bedoel: Iedereen doet maar wat anders en niemand heeft gemeten.
Waar haal je vandaan dat niemand wat heeft gemeten. Ja er zijn wat testjes gedaan door tweakers, maar nee volgens mij test niemand het legionellaniveau, alleen temperaturen.

Ik heb een Wilo-Star-Z NOVA draaien. Gebruikt een paar watt om het water door de twee boilers rond te pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:09

martijn v o

Certified by Enphase.

Dre schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 09:28:
Als je een circulatiepomp neemt: kijk wel of die geschikt is voor drinkwater. Een standaard pomp voor de CV-ketel is niet geschikt.

Overigens is dat hele legionella verhaal vooral een stukje FUD (Fear, uncertainty, and doubt). Wat ik bedoel: Iedereen doet maar wat anders en niemand heeft gemeten.
Ik kan je uit ervaring vertellen, dat legionella gedoe is toch best wel serieus.
Ik heb er op mijn werk mee te maken. Ondanks duidelijke bouwvoorschriften, schoon werken, veel spoelen wordt er soms toch legionella aangetroffen.
Het is maar op een paar plekken verplicht, daar waar er overnacht kan worden, dus ziekenhuizen, hotels, campings en verpleegtehuizen.

Wij maken voornamelijk kantoren en testen de installatie voordat de mensen gaan inhuizen.'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxuXGpy98cl47YCMeZGrp2c4DB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hWET0LRxQtOC8GJs1pxgRLi4.png?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:28

ericplan

5180 Wp PV

Ep Woody schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:50:
[...]
Waar haal je vandaan dat niemand wat heeft gemeten. Ja er zijn wat testjes gedaan door tweakers, maar nee volgens mij test niemand het legionellaniveau, alleen temperaturen.

Ik heb een Wilo-Star-Z NOVA draaien. Gebruikt een paar watt om het water door de twee boilers rond te pompen.
Zijn toch wel wat zaken om over na te denken. Wanneer je bijvoorbeeld gaat verhuren (keep to let) of verkopen. Het zou zomaar als verborgen gebrek aangemerkt kunnen worden, omdat de installatie niet voldoet aan de wettelijke eisen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 23:04
@martijn v o Legios zijn ook in drinkwater aanwezig wat het drinkwaterbedrijf levert.

https://www.pwn.nl/sites/..._kw_2021_internet_pwn.pdf

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Klopt, bij de monstername is het eerste monster wat ze nemen die bij de binnenkomst.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ep Woody schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:50:
[...]

@martijn v o

Metingen bij bedrijven/instellingen ben ik bekend mee. Echter doel ik meer op huishoudens. Sommige mensen op dit forum beweren dat huishoudelijk tappatroon voldoende is, zonder dat ze daar aan hebben laten meten. Mijn boiler gaat automatisch elke 2 weken naar de 70°C. Of dat goed is weet ik niet, want ik meet (en dus weet) het niet. Overigens vind ik 1x per 2 weken te vaak, dus gaat maar 1x per maand. Ook weer totaal zonder onderbouwing (meting).

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 25-03-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja woningen worden weinig (lees niet) gemeten. Moet je ook 400 euro voor over hebben.
Om het zoveel mogelijk te voorkomen zijn er wel wat tips voor thuis.

- Geen dode einden op de leidingen, dus niet een vervallen tappunt afdoppen maar het T-stuk op de leiding vervangen voor een koppelstuk.
- Koud waterleidingen niet in de buurt van warmte leidingen plaatsen (let op ook in de vloer met vloerverwarming is dit geen goede combinatie)
- Leegloop inrichting op de douche slang monteren
- koudwaterleidingen isoleren zodat ze minder opwarmen
- aan het eind van de leiding een verbruiker plaatsen (bv op de zolder de tapkraan voor de CV daar een T-stuk op en doorlussen naar de wasmachine)
- na stilstand (vakantie) doorspoelen eerst koud, dan elk tappunt warm voor 5 minuten met heet water
- boiler en opslag apparatuur regelmatig (ja wat is regelmatig ik doe het eenmaal per maand) opstoken naar 70 graden, als het aanwezig is een circulatieleiding ook de pomp aan.
- Buitenkranen afsluiten op de hoofdleiding na gebruik en niet op de buitenkraan zelf (kraan op de buitenmuur in de zon en weinig gebruik)
- en is het niet anders kan een juiste beveiliging in de leiding laten monteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
martijn v o schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:24:
Ja woningen worden weinig (lees niet) gemeten. Moet je ook 400 euro voor over hebben.
Er is zelfs een norm voor (NEN 1006). Komt samengevat neer op minimaal 55 °C gemeten aan het tappunt
Is er een circulatiesysteem, dan moet het minimaal 60 °C zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
martijn v o schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:24:

- Geen dode einden op de leidingen, dus niet een vervallen tappunt afdoppen maar het T-stuk op de leiding vervangen voor een koppelstuk.
- Koud waterleidingen niet in de buurt van warmte leidingen plaatsen (let op ook in de vloer met vloerverwarming is dit geen goede combinatie)
- Leegloop inrichting op de douche slang monteren
- koudwaterleidingen isoleren zodat ze minder opwarmen
- aan het eind van de leiding een verbruiker plaatsen (bv op de zolder de tapkraan voor de CV daar een T-stuk op en doorlussen naar de wasmachine)
- na stilstand (vakantie) doorspoelen eerst koud, dan elk tappunt warm voor 5 minuten met heet water
- boiler en opslag apparatuur regelmatig (ja wat is regelmatig ik doe het eenmaal per maand) opstoken naar 70 graden, als het aanwezig is een circulatieleiding ook de pomp aan.
- Buitenkranen afsluiten op de hoofdleiding na gebruik en niet op de buitenkraan zelf (kraan op de buitenmuur in de zon en weinig gebruik)
- en is het niet anders kan een juiste beveiliging in de leiding laten monteren
Dat met die vloerverwarming is wel een dingetje, bij ons nieuwbouwhuis (mijn vorige woning) zaten alle leidingen in de vloer, altijd lauw warm water uit de koud water kraan. Ik vroeg mij daarbij ook wel af hoe lang dat goed zou gaan. Volgens mij worden tegenwoordig alle woningen zo opgeleverd?
Ik heb ook ergens gelezen dat met het type leidingen dat nu gebruikt wordt de kans op legionella wel veel minder is.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Maar even een reactie in het juiste topic:
mv_ak schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:21:
Snap ik, en mee eens dat we wel iets moeten met zijn allen. Dus in de berekening voor zonnepanelen kan ik beter splitsen naar 4 kwartalen, en dan een schatting van behoefte + mogelijke opbrengst tegen kosten elders electriciteit afnemen (vnl winterperiode Q4 en Q1). Zonder salderingsregeling gaan het dan geen zonnepanelen worden, dat is al wel duidelijk.

In reactie elders, een warmtepomp geeft zeer hoge kosten voor aanschaf en aanpassing woning. Niet iedereen heeft even 10K liggen of wil het lenen.
Ook als je geen L/W WP kunt of wilt betalen is een elektrische CV-ketel geen alternatief! Die dingen vreten namelijk stroom. Je bent dan veel duurder uit dan met een gewone CV-ketel op aardgas, en omdat je stroom in de winter niet van de panelen komt, en een centrale + het distributienet een veel lager rendement hebben dan een cv-ketel op aardgas is ook het milieu slechter af. Qua CO2-uitstoot kan een elektrische CV-ketel zomaar het dubbele veroorzaken van een gasketel.

Als je alternatief kun je nog overwegen om een airco op te hangen en daarmee (deels) te gaan verwarmen. Die investering is relatief laag, vereist verder geen bouwkundige aanpassingen en je kunt er ook nog mee koelen in de zomer.
p.s. overheid zou er goed aan doen met oog op lange termijn om de saldering wel te handhaven.
Juist niet! Ik heb hier al eens een uitgebreid betoog gehouden waarom volgens mij die hele regeling z.s.m. afgeschaft moet worden:
Andrehj in "De Duurzame Kroeg deel 4"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:05
Ik heb een experiabox voor mn kpn (telfort) glasvezel abo. incl. aansluiting voor telefoonlijn.
Deze gebruikt ca. 8 watt. incl. de glasvezelkast 10-11 watt.

Is er een optie die een lager verbruik heeft (4 netwerkpoorten, 1 telefoon aansluiting, wifi)?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BarryH Er zijn ook routers met geïntegreerde glasvezelconverter, bijvoorbeeld van AVM,
zoals de FRITZ!Box 5530 Fiber AON.
Vermoedelijk is het verbruik wat lager, maar dat hangt natuurlijk ook van de actieve opties af.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Skyaero schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:55:
[...]
Er is zelfs een norm voor (NEN 1006). Komt samengevat neer op minimaal 55 °C gemeten aan het tappunt
Is er een circulatiesysteem, dan moet het minimaal 60 °C zijn.
Even voor de volledigheid: heb jij paraat na hoeveel minuten die temperatuur aan het tappunt bereikt moet zijn?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:53

Termy

valt er nog wat te fragge?

ericplan schreef op zondag 27 maart 2022 @ 16:57:
[...]

Even voor de volledigheid: heb jij paraat na hoeveel minuten die temperatuur aan het tappunt bereikt moet zijn?
120 seconden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
correct
4.4.2.1
De temperatuur aan het mengtoestel of aan het tappunt in een woninginstallatie zonder circulatie moet bij gebruik conform de ontwerpcondities ten minste 55 ºC zijn. Voor de bepalingsmethode, zie 5.2.4.2 en 5.2.4.3

5.2.4.2 Bepaling van de temperatuur aan het tappunt
Bepaal, als voorbereiding, de relevante tappunten voor het doen van de temperatuurmeting. Open een relevant tappunt volledig. Meet na 2 min de temperatuur van het uitstromende water. Herhaal dit voor alle andere relevante tappunten. Bepaal of de gemeten temperaturen voldoen aan 4.4.2.

5.2.4.3 Bepaling van de temperatuur aan het mengtoestel
Bepaal, als voorbereiding, waar mengtoestellen aanwezig zijn. Stel het mengtoestel in op de maximale warmwatertemperatuur. Open een relevant tappunt volledig. Meet na 2 min de temperatuur van het warme water dat het mengtoestel ingaat of, wanneer het koude water volledig kan worden afgesloten, aan het tappunt. Herhaal dit bij andere mengtoestellen. Bepaal of de gemeten temperaturen voldoen aan 4.4.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Termy @Skyaero Is wel een mooi puntje voor een aankoopkeuring. Hoeveel woningen zonder keukenboiler of Quooker voldoen aan deze eis?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Geen een, hier een Nefit trendline die in de keuken hangt op een paar meter van het tappunt.Duurt toch nog best wel lang voordat je echt heet water hebt.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ds23man schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:20:
Geen een, hier een Nefit trendline die in de keuken hangt op een paar meter van het tappunt.Duurt toch nog best wel lang voordat je echt heet water hebt.
Ik mag toch hopen niet meer dan 2 minuten. Ik heb hier een ketel van minder dan 1 jaar hangen en heb binnen 30 seconden heet water. Ketel heeft geen tapwatervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Hier in m'n nieuwbouwhuis haal ik het overal denk ik. Heb het niet getimed maar gevoelsmatig haal ik het makkelijk in 2 mins (hoge temp warmtenet).

M'n woningborgdocument noemt overigens ook 45 graden in 30 seconden. Dat is hier in de badkamer wat krap denk ik, keuken haalt dat wel.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ondanks de adaptieve comfortstand wat betreft het warmhouden van de SWW warmtewisselaar, duurt het een seconde of 5 voordat deze ketel het idee heeft dat er iemand graag warm water wil hebben. Dan duurt het nog een seconde of 5 voordat de ketel vol staat te brullen ( CW5) en ben je nog eens een seconde of 20 verder voordat de warmtewisselaar op bedrijfstemperatuur is. Dan was met onze oude Nefit Turbo met ingebouwde boiler toch echt wel een genot....

En het aparte is dat in de extra woonruimte in onze boerderij waar een Proline NXT CW4 hangt die qua SWW in de ecostand stand staat, binnen recordtijd warmwater geeft om mijn poezelige voetjes te wassen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:39
Skyaero schreef op zondag 27 maart 2022 @ 20:17:
[...]

Ik mag toch hopen niet meer dan 2 minuten. Ik heb hier een ketel van minder dan 1 jaar hangen en heb binnen 30 seconden heet water. Ketel heeft geen tapwatervat.
Je ketel heeft waarschijnlijk een heet-cv-water buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
2 minuten de kraan vol open is ook bizar veel water bij een "normaal" tappunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ericplan schreef op zondag 27 maart 2022 @ 18:28:
@Termy @Skyaero Is wel een mooi puntje voor een aankoopkeuring. Hoeveel woningen zonder keukenboiler of Quooker voldoen aan deze eis?
De mijne maar 1x per twee weken, vlak na de legionellarun. De rest van de tijd gaat dat met een warmwatertemperatuur van max 47°C niet lukken. Ik geloof ook niet dat ik daarvan wakker lig. 8)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06:09
Mag ik hier mijn vraag crossposten?

Ook wij zitten in het process voor een warmtepomp en eigenlijk na twee partijen gesproken te hebben heb ik al twee verschillende richtingen ontvangen, all in one model met 230L of een configuratie met apart 300L boiler.

Dus mijn vraag: hoeveel L is er nodig voor een gezin van 4 (nu nog twee kleine dames, maar die zullen vast meer/langer gaan douchen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:35
Fromz schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:13:

Ook wij zitten in het process voor een warmtepomp en eigenlijk na twee partijen gesproken te hebben heb ik al twee verschillende richtingen ontvangen, all in one model met 230L of een configuratie met apart 300L boiler.

Dus mijn vraag: hoeveel L is er nodig voor een gezin van 4 (nu nog twee kleine dames, maar die zullen vast meer/langer gaan douchen)?
Zeker 300 ,en als je het kwijt kunt zelfs 400 uit luxe en nooit koud onder douche staan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-08 13:52
@Fromz Beetje weinig info. Wat voor douche heb je en hoe lang sta je er gemiddeld onder?
Geen douche wtw ga ik vanuit.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2

Hangt er gewoon vanaf hoe je de kleine dames zal opvoeden.
Wanneer je ze van jongsaf al opvoed met een energetisch inzicht zou het kunnen meevallen.
Dat het "hun tijd nog wel zal uitdoen" heeft voor hen al een heel andere betekenis dan voor de ouders.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 29-03-2022 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

IvoB2 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:39:
[...]

Hangt er gewoon vanaf hoe je de kleine dames zal opvoeden.
Wanneer je ze van jongsaf al opvoed met een energetisch inzicht zou het kunnen meevallen.
Dat het "hun tijd nog wel zal uitdoen" heeft voor hen al een heel andere betekenis dan voor de ouders.
Dat is de theorie, de werkelijkheid in veel gevallen: kleine dames worden groot vergeten alles en zetten zich af tegen ouders :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:48:
Dat is de theorie, de werkelijkheid in veel gevallen: kleine dames worden groot vergeten alles en zetten zich af tegen ouders :+
Ah, dus als ik maar regelmatig achteloos luxe in bad ga, komt het helemaal goed met de kids? Dat moet ik er dan wellicht maar voor over hebben. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
twain4me schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Dan hebben de ouders in de praktijk in de opvoeding van die kinderen gefaald.
In wiens huis je leeft diens regels men volgt. Past dat niet dan zet je maar een eigen huishouden met eigen regels op.
De snelste weg om bij te leren.
Uiteraard kiezen in veel gevallen ook de ouders de gemakkelijkste weg van de minste weerstand.
Maar dat heeft dan ook niets meer met een gedegen opvoeding te maken.
Opvoeden gebeurt in kleine stapje van jongsaf aan. Niet in grote stappen wanneer het al te laat is.
Kan je dat als ouder niet aan dan zullen zowel de ouders als de kinderen daarvoor de rekening betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 29-03-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

IvoB2 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:11:
[...]

Past dat niet dan zet je maar een eigen huishouden met eigen regels op.
wat heb je dan exact berijkt in je opvoeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Blijkbaar begpijp je niet dat je het niet zo ver moet laten komen?
De hopeloze gevallen die - ondanks een gedegen opvoeding - het niet willen of kunnen begrijpen moeten het dan maar op de harde manier leren of de gevolgen van hun eigen fouten ondergaan.
Mij komt het eerder voor dat als je de "dametjes" of de "heertjes" gewoon hun zin geeft en ze zelf de regels laat opstellen je niet alleen een deel van je eigen leven verpest maar ook nog eens het grootste deel van het leven van je kinderen.
Mij niet gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

IvoB2 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:21:
Blijkbaar begpijp je niet dat je het niet zo ver moet laten komen?
blijkbaar begrijp jij niet wat een clown emoticon betekend :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Jawel.
Dat je dan met een bericht - afhankelijk van waar de wind komt - altijd twee kanten uitkan?
Of dat je een clown bent wiens tussenkomsten niet ernstig genomen moeten worden?

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 29-03-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

IvoB2 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:26:
Jawel.
Dat je dan met een bericht - afhankelijk van waar de wind komt - altijd twee kanten uitkan?
Dat zouden ze in denhaag moeten invoeren :+ zou een boel duidelijk maken.
Of dat je een clown bent wiens tussenkomsten niet ernstig genomen moeten worden?
bijzondere (sprekende) omschrijving, maar tis een grapje, blijft wel de kroeg :9B

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj

Wij (gezin met twee puberdochters) werken met een 300L boiler op 47°C. Door waterbesparende douches (en gemiddeld elke twee dagen douchen) loopt de SWW-run slechts om de dag. Conclusie: Een 300L boiler is prima, en je kinderen ook qua energiebesparing opvoeden helpt enorm.

Overigens zijn er ook fabrikanten die een 300L all-in-one model hebben (o.a. Mitsubishi Electric).

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 29-03-2022 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:05
Kinderen begrijpen de link tussen warm water -> aardgas -> geld om wapens te kopen heel goed.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Om SWW via een WP aan te maken heb je ook geen gas meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06:09
Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga dan toch maar uit van een 300l model!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:36:
Dat zouden ze in denhaag moeten invoeren :+ zou een boel duidelijk maken.
Ech nie.. lopen ze daar allemaal met van die Guy Fawkes maskers op voortaan zeker. Wordt je nog niet wijzer..

[kan iemand een meta- :+ icoon maken en hierboven toevoegen?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Nou de tiener hier thuis leeft inmiddels zulke rare tijden dat ie soms 2x in 24h onder de douche staat, of vergeten dat ie al gedoucht heeft of vind zichzelf erg smerig. Ook de douche niet te leuk maken, dan komen ze er ook niet onder uit. :) gaat ook voor het sporten onder de douche, wie doet dat nou? Altijd erna lijkt me.

Ach ja, komen ze zelf wel achter als ze op zichzelf wonen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
IvoB2 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:55:
Om SWW via een WP aan te maken heb je ook geen gas meer nodig.
Waar komt de stroom op een windstille dag mistige winterdag dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Andrehj schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:28:
[...]

Groningen?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Kern energie of waterkracht Noorwegen, of steenkool dat is ook goed

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:35:
[...]

Kern energie of waterkracht Noorwegen, of steenkool dat is ook goed
Die eerste twee vind ik een prima alternatief, maar beide kopen we voor het merendeel in. En kolen kopen we ook bij Putin :|

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 29-03-2022 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Kolen kopen we ook bij Putin :|
Hoeft niet, we hebben zelf zat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gwaihir schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:05:
[...]

Ah, dus als ik maar regelmatig achteloos luxe in bad ga, komt het helemaal goed met de kids? Dat moet ik er dan wellicht maar voor over hebben. :+
Yep, dat werkt. Moet je wel op de koop toe nemen dat je dochters gothic worden, naar deathmetal luisteren en borden "vlees=moord" naar de familiebarbeque meenemen :+

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:50:
[...]

kunnen we dan ook weer beginnen met turf steken? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:50:
[...]

Komen we alleen niet meer bij, is allemaal volgebouwd waar vroeger de bovengrondse mijncomplexen waren hier.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oef, ik had begin maart een setje van deze LED-TL's besteld voor een pilot op de werkplek:
https://www.lampdirect.nl...ervangt-58w-8718696801727

Werkte prima in onze mix van HF en niet-HF VSA's, wil ik een serieuze hoeveelheid bestellen hebben ze de prijs verhoogd van €15 naar €24 ;( Wellicht is de vraag net omhoog geschoten maar geen prettige timing dit.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:57:
[...]

Komen we alleen niet meer bij, is allemaal volgebouwd waar vroeger de bovengrondse mijncomplexen waren hier.
Dan maken ze die tunnels wel wat langer haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:53:
[...]

kunnen we dan ook weer beginnen met turf steken? :+
Ja hoor, weer paar vis vijvers erbij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

reneeke1970 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:59:
[...]

Dan maken ze die tunnels wel wat langer haha
Zwarte Piet mag ook niet meer hè
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfeVnwThJeqc39Gh4hDuFWGFUEw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APhGBNQdHpgsdMcUd7YrJRvK.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
klump4u schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:04:
[...]

Zwarte Piet mag ook niet meer hè
[Afbeelding]
De goeie ouwe tijd.... Was alleen sneu voor die paarden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:13:
[...]

De goeie ouwe tijd.... Was alleen sneu voor die paarden
Een kanarie wilde je toen ook niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Uit de eigen opslag of via een 100% groen energiecontract (mix van wind, zon, waterkracht).
Concreet vanaf 01/01/2022 tot heden op een totaalverbruik van 529 kWh 82 kWh nog uit het net en de rest van eigen productie, waarvan 244 kWh direct verbruik en 203 kWh uit eigen opslag.
Tijdens dezelfde periode werd er ook nog eens 341 kWh teruggestuurd naar het net zodat de buren minder energie dienden af te nemen van centrale productie-eenheden en dat anders misschien zou komen uit een nucleaire, gas- of kolencentrale.

Ik weet het. door die 82 kWh is het nog niet perfect maar daar wordt aan gewerkt. Rome is ook niet op één dag gebouwd. Maar negeer de balk in eigen ogen niet om de splinter op een ander te kunnen lospeuteren. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:30:
[...]

Een kanarie wilde je toen ook niet zijn.
Ja lek test vogeltje spelen was niet leuk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
IvoB2 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Uit de eigen opslag of via een 100% groen energiecontract (mix van wind, zon, waterkracht).
Concreet vanaf 01/01/2022 tot heden op een totaalverbruik van 529 kWh 82 kWh nog uit het net en de rest van eigen productie, waarvan 244 kWh direct verbruik en 203 kWh uit eigen opslag.
Tijdens dezelfde periode werd er ook nog eens 341 kWh teruggestuurd naar het net zodat de buren minder energie dienden te verbruiken dat anders misschien zou komen uit een nucleaire, gas- of kolencentrale.

Ik weet het. door die 82 kWh is het nog niet perfect maar daar wordt aan gewerkt. Rome is ook niet op één dag gebouwd. Maar negeer de balk in eigen ogen niet om de splinter op een ander te kunnen lospeuteren. :o
Dat is heel netjes. Is dat inclusief het verbruik van een warmtepomp? Want dan zou het wel extreem netjes zijn. Vooral die zorgt er bij ons namelijk voor dat we vooral in januari 474 kWh tekort kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Vanaf 10/2 permanent via WP LL voor CV en LW voor SWW.
Voor die periode een mix van rechtstreekse zonne-instraling, WP LW, en in laatste instantie massakachel met warmtewisselaar voor SWW (via hout uit eigen lokaal bosbeheer).
Een "OF" verhaal zonder saldering werkt in Vlaanderen niet. Zal voorlopig- een en/en verhaal zijn.
Energie uit PV krijgt hier wel, zolang mogelijk, de prioriteit.
Voor 2021 - toen we nog 100% konden salderen - kwam de verwarming wel 100% via de WP (op jaarbasis produceren we meer dan we consumeren).

Productiecapaciteit moet hier nog minstens verdubbelen. Opslagcapaciteit staat reeds op punt. Om productie, verbruik en opslag 100% in balans te krijgen - ook in december en januari - geven we ons nog tot 1 juli 2031.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hangt echt volledig van opvoeding en gedrag af. En gelijktijdigheid. Ik ken ze (gezin van 4) die het met 120 liter makkelijk redden. Of zelfs met 30 liter elektrische boiler (snel opgewarmd) hoor ik goeie verhalen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Hopelijk een 1 april grap?

https://nos.nl/l/2423093
Duitsland wil grote hoeveelheden groene waterstof met behulp van tankers uit Australië gaan importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Hoezo 1 april @Joris748? Australië is serieus bezig om waterstof te produceren. En gelijk hebben ze, met zo veel land en amper mensen dus bergen duurzame energie om nuttig te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Termy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:04:
Hoezo 1 april @Joris748? Australië is serieus bezig om waterstof te produceren. En gelijk hebben ze, met zo veel land en amper mensen dus bergen duurzame energie om nuttig te gebruiken.
Maar je vaart veel landen voorbij die ook duurzame energie nodig zullen hebben. Vind het bezopen om letterlijk de halve wereld over te varen.

Laat ze eerst maar eens stoppen met steenkool, dat is ook nogal een dingetje onder Morrison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als je op waterstof vaart (gaat vast gebeuren, als het dat niet al doet) en dat duurzaam met enorm overschot opwekt boeit het niks hoe ver je vaart.

Die landen die ze nu voorbij varen hebben nu vast het geld niet. Duitsland (en wij) hebben het geld wel en ook de noodzaak (doelstellingen, Putin) dus dit lijkt me verre van bezopen om er voor te zorgen dat de techniek doorbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:04:
(Groene) waterstof is natuurkundig 1 grote 1 April grap.

Het kan energetisch lokaal al totaal niet uit in de meeste gevallen, transport is op vele punten nog veel gecompliceerder en maakt de case alleen maar slechter.
Bijvoorbeeld alleen de trip overzee kost je al een significant deel van de geladen waterstof, puur aan "lekkage".

Mag lijden dat ze het in Australie gebruiken om oa staal te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-03-2022 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Wat maakt efficiëntie uit wanneer je overschot hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Termy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:51:
Dus Australië heeft géen fossiele energiecentrales meer staan?
100% pv, wind icm battery (en H2-??) opslag?

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Sommige plekken draaien nu volledig duurzaam ja, maar het punt is niet waar we nu staan, maar waar het heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 31-08 13:52
Termy schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 23:17:
Als je op waterstof vaart (gaat vast gebeuren, als het dat niet al doet) en dat duurzaam met enorm overschot opwekt boeit het niks hoe ver je vaart.
Ik betwijfel of het energetisch uit kan om op waterstof te varen naar de andere kant van de wereld te varen, dan is die boot alweer half leeg?

Ook op olie is het de vraag of het uit kan. Dat je niet meer energie verbruikt dan je transporteert.

Maar goed, allemaal aannames.

Ik weet wel dat ze al een dergelijk project hebben opgestart tussen Australië en Japan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Nou, nee, ze gaan het daadwerkelijk doen. Zou ook naar NL gaan overigens, dat zag ik ook laatst voorbijkomen.

Lijkt me overigens sterk dat dit niet uit kan. Een kg waterstof is energiedichter dan een kg olie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 12:01
Termy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:51:
Efficiëntie maakt altijd uit. Overschot betekent niet dat energie gratis is. Niemand gaat gratis windmolens bouwen die eigenlijk niet nodig zijn omdat er al een overschot is. Die waterstof waar je het over hebt moet nog steeds geproduceerd worden. Tegelijkertijd zijn er ook duizend en één andere ondernemers die wat nuttigs kunnen met die energie. Als je met een andere techniek voor de helft van de energie (en dus de helft van het geld) net zo ver kunt varen, dan prijs je jezelf echt de markt uit. Dat geldt nu, en dat zal altijd zo blijven, ongeacht hoe de energiemarkt er over tig jaar uitziet.
Termy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:22:
Nou, nee, ze gaan het daadwerkelijk doen. Zou ook naar NL gaan overigens, dat zag ik ook laatst voorbijkomen.
Uhh, ja zo serieus zijn tientallen landen en honderden bedrijven al een jaar of 20 over waterstof. Ondertussen gebeurt er niets, omdat het economisch gewoon niet uit kan en we er energetisch ook niets mee opschieten.
Lijkt me overigens sterk dat dit niet uit kan. Een kg waterstof is energiedichter dan een kg olie.
Ik hoop eerlijk gezegd dat je nu zit te trollen. Je begrijpt hopelijk dat een kilo veren en een kilo lood niet het zelfde zijn? Daarnaast is de bizar lage energiedichtheid van waterstof niet het enige probleem waarmee je te maken krijgt als je het op probeert te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@mcDavid
Wat is die andere techniek dan? Waar gaat overschot in gedumpt worden? Per definitie hebben we zo een enorm overschot als alles naar duurzame opwekking gaat omdat je nou eenmaal enorme capaciteit nodig hebt voor de slechtste dagen waarmee je dus ruige overcapaciteit hebt op de goede dagen.

We zullen zien of het echt gaat gebeuren of niet. Ik ken toevallig iemand bij de gemeente Amsterdam die er serieus mee bezig is op allerlei vlakken. Die willen bv van de grote overslaghaven die Amsterdam nu is over gaan naar waterstof.

En nee ik troll niet want de vraag was of je wel naar Duitsland kon varen zonder halverwege leeg te zijn. Aangezien de energiedichtheid per kg beter is lijkt me dat dus niet. De tanker zal er anders uit zien (daar zag ik ook al een foto van voorbijkomen) maar waarom zou het niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-09 17:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

mcDavid schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:10:
[...]

Efficiëntie maakt altijd uit. Overschot betekent niet dat energie gratis is. Niemand gaat gratis windmolens bouwen die eigenlijk niet nodig zijn omdat er al een overschot is.
Definieer overschot. Op een winderige zondag meer stroom van windmolens dan het hele land nodig heeft? Of op een windstille maandagmorgen?

Want bouwen we ook conventionele elektriciteitscentrales die 100% van de dag op 100% capaciteit werken? Nee, dus waarom verwachten we dat windmolens dat doen (in het geval van windmolens: alle beschikbare wind omzetten naar elektrisch energie)?

Dat is geen kwestie van efficientie maar van kosten en opbrengsten. Een windmolen die nog geld oplevert bij 100 vollasturen bouw je eerder dan eentje die er 3000 nodig heeft. En met die eerste heb je veel vaker dat hij stil moet staan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Termy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:50:
@mcDavid
Wat is die andere techniek dan? Waar gaat overschot in gedumpt worden? Per definitie hebben we zo een enorm overschot als alles naar duurzame opwekking gaat omdat je nou eenmaal enorme capaciteit nodig hebt voor de slechtste dagen waarmee je dus ruige overcapaciteit hebt op de goede dagen.

We zullen zien of het echt gaat gebeuren of niet. Ik ken toevallig iemand bij de gemeente Amsterdam die er serieus mee bezig is op allerlei vlakken. Die willen bv van de grote overslaghaven die Amsterdam nu is over gaan naar waterstof.
Dat hoeft niet perse. Als je een gering overschot hebt, dat op weet te slaan en gebruikt op dagen dat je een te kort hebt ipv over de balk te smijten omdat "#yolo we hebben toch een overschot" dan heb je helemaal niet zo bizar veel overcapaciteit nodig. Daarnaast zijn er genoeg energie-intensieve industrieën die graag gebruik zouden maken van seizoensgebonden overcapaciteit en dat véél efficiënter kunnen.
En nee ik troll niet want de vraag was of je wel naar Duitsland kon varen zonder halverwege leeg te zijn. Aangezien de energiedichtheid per kg beter is lijkt me dat dus niet. De tanker zal er anders uit zien (daar zag ik ook al een foto van voorbijkomen) maar waarom zou het niet kunnen?
Omdat als je complete tanker één grote waterstoftank is die leeg is als je aankomt, je niet zoveel goederen meer mee kunt nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Je zou je bijna afvragen of ze LNG bedoelen.
Die hoge energieinhoud is per kg GASvormig, en laat H nou net het lichtste element zijn. Beter varen met een Zeppelin(niet per se als grap bedoeld).
In vloeistofvorm is het stukken minder maar wel reëel. 8MJ/liter als ik het goed lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
Dat lijkt me geen gek idee idd, er is nu steeds meer aandacht om op industriële schaal LNG te synthetiseren uit waterstof, wat het proces weliswaar nóg iets inefficiënter maakt, maar wel een heleboel problemen op het gebied van opslag, handling etc oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 00:25:
[...]

(Groene) waterstof is natuurkundig 1 grote 1 April grap.

Het kan energetisch lokaal al totaal niet uit in de meeste gevallen, transport is op vele punten nog veel gecompliceerder en maakt de case alleen maar slechter.
Bijvoorbeeld alleen de trip overzee kost je al een significant deel van de geladen waterstof, puur aan "lekkage".

Mag lijden dat ze het in Australie gebruiken om oa staal te maken.
Idealiter gebruik je het idd lokaal, maar ook nu met olie/gas/etc is de realiteit dat de plekken waar de energie geproduceerd wordt niet altijd de plekken zijn waar de vraag is. Idem met offshore wind en kerncentrales - hoe groter de schaal, hoe verder ze van de verbruikers af staan, en hoe problematischer/duurder de transport issues worden.

Energetisch kan het op zich wel uit - als je bedenkt dat een zonnepaneel in de Sahara 3x zoveel stroom produceert als op een dak in Nederland, dan kan je een hele hoop efficiency verliezen permitteren in de conversie van stroom->waterstof. Idem met de transportkosten - mensen realiseren het niet altijd, maar een stroomkabel over langere afstand (bv naar een offshore windpark 500 km van de kust) is extreem duur.

Van wat ik aan daadwerkelijke projecten zie langskomen lijkt ammonia (NH3) de meest logische 'tussenvorm' voor transport per schip (er is sowieso een grote ammonia markt die vergroend moet worden, dus je hoeft niet eens terug naar waterstof), met methanol als nummer twee, en vloeibare waterstof, LOHC en methaan (LNG) als economisch lastiger opties.

Waterstof transport per pijpleiding (nieuw of bestaande gaspijpen) is verreweg het goedkoopst, maar daarvoor is eerst een commitment voor zeer grote schaal productie nodig, transport per schip is flexibeler en kan langzaam opgeschaald worden.

[ Voor 30% gewijzigd door Dreamvoid op 30-03-2022 11:27 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.