Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het huis
Bouwjaar: 2002
Woonoppervlakte: 354m2
Energielabel: B
Elektriciteit: ~17600 kWh
Gas: ~5700m3
Verwarming
Begane grond volledig vloerwarming + designradiatoren
Bovenverdieping gedeeltelijke vloerverwarming + designradiatoren
CV ketels (~8 jaar oud)
Isolatie
Dak: Rc waarde: 2.3
Vloer: Rc waarde: 0.82 (kruipruimte is aanwezig ~50cm schatting)
Gevels: Rc waardes tussen de 2.5 en 2.58
Ramen: Uw waardes 2.3 (dubbelglas met houten kozijnen)
Buitendeuren: Ud waardes: 3.4
Ventilatie: mechanische afzuiging, luchtroosters
De wens
Ik heb met mijn gezin ons droomhuis gekocht waar we binnenkort ons intrede in nemen. Echter komt dit droomhuis met een gigantisch stroom- en gasverbruik zonder enige eigen opwek. Ik wil graag het verbruik terugdringen om uiteindelijk van het gas af te kunnen en de uitstoot te minimaliseren daarnaast wil ik ook de maandlasten zover mogelijk richting de 0 te krijgen. Ik ben mij daarom aan het oriënteren

Het besef is er dat dit veel tijd, kosten, keuzes en mogelijk ook offers met zich mee zal brengen. Het huis heeft een 100m3 binnenzwembad, ik vermoed dat hier dan ook het meeste verbruik vandaan komt (CV verwarming, pomp & luchtbehandeling met WP). Ik durf echter niet te schatten hoeveel verbruik dit nu precies is van het totaal.
Verbruik
Wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken natuurlijk. Momenteel staat de zwembadpomp 24/7 aan, de pomp verbruikt 535 watt. Dat geeft mij ((535*24)/1000) * 365 = 4686 kWh per jaar. Het verbruik van de luchtbehandeling en de CV ten behoeve van de verwarming van het zwembad is onbekend. Echter is de temperatuur in de ruimte 20 graden en het zwembadwater 17 buiten het zwemseizoen om.
Isoleren
Waarbij dat ik eerst dacht de vloerisolatie aan te pakken ben ik nu echter op het spoor van de beglazing. Kijkende naar de hoeveelheid glas in de woning en de Uw waardes lijkt mij hier het meeste te winnen qua isolatie. De vraag is of tripple glas haalbaar is met de bestaande houten kozijnen, het glas is dikker maar ik begreep dat het soms mogelijk is de sponning breder te maken als er genoeg ruimte is in de kozijnen. Kunststof kozijnen zullen niet overal een optie zijn omwille van de ronding bovenin bij sommige raampartijen. Gezien de wens om uiteindelijk de energievraag van de woning nog veel verder terug te brengen zou ik niet opnieuw luchtroosters willen plaatsen en kijken naar de optie van een vraaggestuurde WTW ventilatie.
Opwek
Er is ruimte om zonnepanelen te plaatsen, daarbij is het mogelijk om ongeveer ~8400kwh op te wekken op een esthetisch verantwoorde manier op het dak. Het is ook mogelijk om richting de ~17000kwh te bewegen echter wordt het dan een stuk minder mooi en blijft er zeer weinig dak over.
Verwarming
Gezien er reeds vloerverwarming ligt is LTV met een warmtepomp installatie misschien al een mogelijkheid om het huis warm te houden.
Vragen
- kijkende naar de huidige isolatiewaardes, is het zoveel mogelijk aanpakken van de raampartijen inderdaad de meeste logische en beste stap qua isolatie? En is de keuze voor tripple glas een no-brainer met de ambitie om het verbruik uiteindelijk richting 0 te krijgen?
- is er een educated guess mogelijk wat de energievraag van het huis is en hoeveel inderdaad afkomstig is van puur het binnenzwembad qua gas en elektra?
- hoe goed of slecht zijn deze isolatiewaardes nu van de woning met het oog op de wens om uiteindelijk naar 0 op de meter te gaan?
- bij een dergelijke opzet, is het verstanding om te kijken naar twee losse warmtepompen, zwembad en huis gescheiden, ook met het idee dat het zwembad optioneel is
- is het opofferen van een rijtje zonnepanelen voor collectoren een goede keuze?
- door het rietendak zijn glas-glas panelen een vereiste ivm brandveiligheid, de piekvermogens liggen echter een stuk lager (bij 365 wp houdt het een beetje op lijkt het). Is het het waard nog te wachten op hogere vermogens voor glas-glas panelen? Je kunt je m2 maar 1 keer volleggen of stagneert deze ontwikkeling zich momenteel?
- zijn er nog andere adviezen?

Het is allemaal behoorlijk overweldigend wat er op mij af komt dus alle adviezen zijn welkom.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het een en ander hangt nogal af van de details. Stel je isoleert je huis nu naar de huidige standaarden, dan gaat alle warmte die je in je zwembad stopt niet verloren. Daar zou je dan echter wel met een WTW installatie voor moeten zorgen, want het voornaamste probleem met supergoed isoleren en een binnenzwembad gaat de vochthuishouding en ventilatie zijn. Dat vocht zul je ergens kwijt moeten of moeten hergebruiken.

Klinkt als een mooi project trouwens, ik dacht dat wij met 260m2 aan woning al veel hooi op de vork namen :)

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 16-03-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 09:28
Ik zou eerst het dak en de vloer aanpakken. Dat zijn grote oppervlaktes en dus groot warmteverlies. Ramen met triple glas (ipv HR++) heeft alleen zin als je al het andere opkrikt naar huidige standaarden.
Begrijp trouwens niet hoe je energielabel B kan zijn met zulke isolatiewaarden. Wat je opsomt zit op het niveau van mijn woning uit 1985, en heeft label c. (100mm minerale wol in dak, spouwmuur isolatie, dubbelglas, ventilatie type c en vloerisolatie dmv 6cm tempex)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kloppen je rc waardes wel? Want volgens mij lagen die destijds hoger vanuit de bouw. En als de vloerverwarming origineel is dan is de kans groot dat het bijverwarming is, dwz hoh 20cm en dus niet geschikt als hoofdverwarming (hoh 10cm).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 16-03-2022 23:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:45
Als volgorde
- Zonnepanelen. scheelt flink op stroomverbruik
- Dak, kijken of de isolatie goed is of verbeterd kan worden
- Ramen, je hebt dubbelglas en als de sponningen nog in orde zijn Hr++ glas. De stap van dubbelglas naar modern Hr++ is veel groter dan de laatste stap naar Hr+++ glas.
- Kruipruimte. als het goed is al goed geïsoleerd maar niet alteveel moeite om eventueel te verbeteren.

Dan de laatste stappen.
- Warmtepomp voor je zwembad.
- Warmtepomp voor de rest van het huis. Vloerverwarming kan altijd beter als je het nieuw aanlegt maar voor de laatste restjes heb je altijd nog de radiators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Bedankt voor het overzicht!
Sport_Life schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:57:
Kloppen je rc waardes wel? Want volgens mij lagen die destijds hoger vanuit de bouw. En als de vloerverwarming origineel is dan is de kans groot dat het bijverwarming is, dwz hoh 20cm en dus niet geschikt als hoofdverwarming (hoh 10cm).
Kom de 2.5 Rc waarde wel tegen als standaard voor woningen uit deze periode, hoger was echter ook veelvoorkomend helaas.
Ondanks dat de vloerverwarming waarschijnlijk als bijverwarming is aangelegd. Is deze alsnog niet als hoofdverwarming te gebruiken op het moment dat het huis vele malen beter is geïsoleerd? Of blijft dit altijd onvoldoende? De radiatoren hangen overigens niet in de weg. Als deze worden uitgerust met ventilatoren, hoe verhoudt zich dat dan tot bv een Jaga LTV radiator?
Onno ! schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:52:
Ik zou eerst het dak en de vloer aanpakken. Dat zijn grote oppervlaktes en dus groot warmteverlies. Ramen met triple glas (ipv HR++) heeft alleen zin als je al het andere opkrikt naar huidige standaarden.
Dat is zeker waar, dit zijn de grote oppervlaktes, het dak is een rietendak, echter vanaf de zolder zie ik aan binnenkant isolatieplaten zitten boven de spanten. Mogelijk kan ik hier tegenaan extra isolatie plaatsen, er is voldoende ruimte tussen de spanten hiervoor om dit te doen langs de binnenkant. Qua energielabel... misschien de CV-ketel? Verder durf ik het niet te zeggen.

De vloer isoleren van de kruipruimte noteer ik ook op de lijst.

Is er een reden dat triple glas ipv HR+++ alleen nut heeft als de rest ook wordt opgekrikt?

Op het moment dat de vloer, het dak en een deel van de beglazing is aangepakt lijkt mij dat dit al flink moet schelen? Is er ergens een tabel te vinden met de besparingspercentages die gemiddeld te halen zijn na het nemen van bepaalde maatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sjoerd schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:03:
[...]

[...]

Kom de 2.5 Rc waarde wel tegen als standaard voor woningen uit deze periode, hoger was echter ook veelvoorkomend helaas.
Een vloer van 0,82 RC, in 2002 :? Dat kan echt niet kloppen moet echt minimaal 2,5 zijn net als muren en dak , als het een project woning is zal het ook niet veel meer zijn dan dat. als het echt minder is zijn er boeven bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 09:28
Indien je een rietendak hebt met aanvullende isolatieplaten, dan betwijfel ik of die isolatiewaarde van 2,3 klopt.

Hoeveel elke maatregel scheelt (procentueel danwel in harde knaken) hangt helemaal af van de oppervlaktes, ruimte temperatuur, luchtdichtheid, situatie vooraf vs achteraf en zelfs zaken als luchtvochtigheid. In principe helpt het altijd om een deel van een schil extra te isoleren. Maar je kunt je afvragen of je je geld en tijd optimaal besteedt als je triple glas gaat stoppen in een huis wat je niet luchtdicht maakt bijvoorbeeld.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:42

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik was gewoon eens benieuwd wat de energierekening zou worden bij dit verbruik. 😲
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ToQiVvgTGS1w9c1vRr-JlcJT_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVKs4CUqgjIGSMVRTnjEgMAw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Onno ! schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:27:
Indien je een rietendak hebt met aanvullende isolatieplaten, dan betwijfel ik of die isolatiewaarde van 2,3 klopt.

Hoeveel elke maatregel scheelt (procentueel danwel in harde knaken) hangt helemaal af van de oppervlaktes, ruimte temperatuur, luchtdichtheid, situatie vooraf vs achteraf en zelfs zaken als luchtvochtigheid. In principe helpt het altijd om een deel van een schil extra te isoleren. Maar je kunt je afvragen of je je geld en tijd optimaal besteedt als je triple glas gaat stoppen in een huis wat je niet luchtdicht maakt bijvoorbeeld.
HR+++ is eigenlijk de enige upgrade naast HR++ die nog min of meer terug te verdienen is meestal. Dat is een beetje de vloek van deze bouwperiode te goed geisoleerd om nog grote wint te behalen. te slecht geisoleerd om echt zuinig te kunnen stoken.

wat ik zou doen,
  • Het glas
  • Hang en sluitwerk (laten) afstellen tochtstrippen controleren
  • valdorpel in voordeur als die er nog niet zit
  • (laten) onderzoeken waar de slechte details zitten
    (extra aandacht voor aanluitingen met het dak (dakramen, dakkapelen, kilgoten etc) daar zitten in deze periode de meeste bouw "fouten")
  • En indien er een wp komt en het past in het budget de vloer na isoleren
  • Omdat er een zwembad is zou ik ook zonnecolletoren plaatsen naast de PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
[...]

[...]

Ondanks dat de vloerverwarming waarschijnlijk als bijverwarming is aangelegd. Is deze alsnog niet als hoofdverwarming te gebruiken op het moment dat het huis vele malen beter is geïsoleerd? Of blijft dit altijd onvoldoende? De radiatoren hangen overigens niet in de weg. Als deze worden uitgerust met ventilatoren, hoe verhoudt zich dat dan tot bv een Jaga LTV radiator?

[...]

Dat is zeker waar, dit zijn de grote oppervlaktes, het dak is een rietendak, echter vanaf de zolder zie ik aan binnenkant isolatieplaten zitten boven de spanten. Mogelijk kan ik hier tegenaan extra isolatie plaatsen, er is voldoende ruimte tussen de spanten hiervoor om dit te doen langs de binnenkant. Qua energielabel... misschien de CV-ketel? Verder durf ik het niet te zeggen.

Is er een reden dat triple glas ipv HR+++ alleen nut heeft als de rest ook wordt opgekrikt?

Op het moment dat de vloer, het dak en een deel van de beglazing is aangepakt lijkt mij dat dit al flink moet schelen? Is er ergens een tabel te vinden met de besparingspercentages die gemiddeld te halen zijn na het nemen van bepaalde maatregelen?
Vloerverwarming als bijverwarming met goede isolatie komt een heel eind. Pas bij de echt lage buitentemperaturen onder het vriespunt is er wat ondersteuning nodig van radiators.

Je hebt op het dak al isolatieplaten. Die kan je in ieder geval uitbreiden of vervangen door betere isolatie.

Triple glas of Hr+++ zijn synoniemen van elkaar. Dubbel glas wordt ook wel Hr genoemd en afhankelijk van toevoegingen van edelgassen extra isolerend gemaakt in de smaken Hr+ en Hr++

Triple glas is op dit moment het beste qua isolatie van glas. Maar daar moet meer voor worden aangepast aan de kozijnen. Vooral interessant als die ook vervangen moeten worden. Voor een upgrade Hr++

En als de rest slecht geïsoleerd is qua muren of nog roosters voor de ventilatie de meerprijs niet waard.

Bekijk het zo. het heeft geen zin om 1 punt ultragoed te maken als de rest niet wordt aangepakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:50
D-dark schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:56:
[...]

Bekijk het zo. het heeft geen zin om 1 punt ultragoed te maken als de rest niet wordt aangepakt.
Zou deze fabel ooit nog uit de wereld verdwijnen?

Kijkend naar de beperking van het warmteverlies/energiebesparing: Triple glas heeft in een huis met ongeïsoleerde spouwmuren net zo veel zin als in een huis waar de muren een Rc van 6 hebben.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat andere maatregelen met minder kosten beter resultaat opleveren. Maar dat hangt er ook maar net vanaf wat de situatie is. Zijn bijvoorbeeld alle kozijnen rot dan moeten die toch al vervangen worden en dan is meteen triple glas een heel logische keuze. Ook als de rest nog lang niet goed geïsoleerd is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

D-dark schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:56:
[...]

Vloerverwarming als bijverwarming met goede isolatie komt een heel eind. Pas bij de echt lage buitentemperaturen onder het vriespunt is er wat ondersteuning nodig van radiators.

Je hebt op het dak al isolatieplaten. Die kan je in ieder geval uitbreiden of vervangen door betere isolatie.

Triple glas of Hr+++ zijn synoniemen van elkaar. Dubbel glas wordt ook wel Hr genoemd en afhankelijk van toevoegingen van edelgassen extra isolerend gemaakt in de smaken Hr+ en Hr++

Triple glas is op dit moment het beste qua isolatie van glas. Maar daar moet meer voor worden aangepast aan de kozijnen. Vooral interessant als die ook vervangen moeten worden. Voor een upgrade Hr++

En als de rest slecht geïsoleerd is qua muren of nog roosters voor de ventilatie de meerprijs niet waard.

wellicht iets duidelijker:

Hr = U-waarde 1.9 of beter
Hr+ = U-waarde 1.6 of beter
Hr++ = U-waarde 1.2 of beter
Hr+++ =U-waarde 0.9 of beter
werd erg veel geroepen en is nog vaker gedaan, echter is de huidige trend gelukkig schiet als je schiet het zo hoog mogelijk in. dus wat je isoleerd of aanpakt breng het naar nieuwbouwnivo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Ivow85 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:04:
[...]

Zou deze fabel ooit nog uit de wereld verdwijnen?

Kijkend naar de beperking van het warmteverlies/energiebesparing: Triple glas heeft in een huis met ongeïsoleerde spouwmuren net zo veel zin als in een huis waar de muren een Rc van 6 hebben.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat andere maatregelen met minder kosten beter resultaat opleveren. Maar dat hangt er ook maar net vanaf wat de situatie is. Zijn bijvoorbeeld alle kozijnen rot dan moeten die toch al vervangen worden en dan is meteen triple glas een heel logische keuze. Ook als de rest nog lang niet goed geïsoleerd is.
Heb je een punt.
Qua isolatiewaarde wel. Die blijft ongewijzigd
Maar meer bedoeld om in context te plaatsen van iets mindere ramen met spouwmuurisolatie als voorbeeld geeft als geheel een betere isolatie dan triple glas in ongeïsoleerde spouwmuren.

Moet je de kozijnen vervangen zoals je zegt dan is dat een goede gelegenheid om meteen voor triple te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

D-dark schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:08:
[...]

Heb je een punt.
Qua isolatiewaarde wel. Die blijft ongewijzigd
Maar meer bedoeld om in context te plaatsen van iets mindere ramen met spouwmuurisolatie als voorbeeld geeft als geheel een betere isolatie dan triple glas in ongeïsoleerde spouwmuren.

Moet je de kozijnen vervangen zoals je zegt dan is dat een goede gelegenheid om meteen voor triple te gaan.
dit huis heeft gewoon een redelijk spouwmuur glas is hoogstwaarschijnlijk het grootste verlies oppervlak dit zo goed mogelijk maken is altijd verstandig. alhoewel HR++ door de subsidie regelingen wel heel veel voordeliger kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
twain4me schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:06:

werd erg veel geroepen en is nog vaker gedaan, echter is de huidige trend gelukkig schiet als je schiet het zo hoog mogelijk in. dus wat je isoleerd of aanpakt breng het naar nieuwbouwnivo.
Prima insteek. Maar er is een wereld van verschil tussen een slechte oplossing en nieuwbouw normen.
In een bestaande situatie kan je niet altijd zonder hele hoge kosten naar nieuwbouw gaan.
Dat betekend niet dat je dan je er maar vanaf moet maken met een klein beetje. Je kan wel voor een goede oplossing gaan.

Dus probeer zo hoog mogelijk inteschieten maar een klein stukje eronder is vaak niet veel slechter maar veel betaalbaarder. (De nadruk op kwaliteit zonder dat de kosten exponentiëel toenemen)

[ Voor 4% gewijzigd door D-dark op 17-03-2022 18:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:29
Dus je hebt een zwembad van (zeg) 18 meter lang, 3 meter breed en 2 meter diep.
En dat hou je constant op een temperatuur van 17 graden, ongeacht de buitentemperatuur.
Dus heb je 418.680 kJ nodig om 100.000 kg water 1º te verwarmen.
Ik denk dat daar de grootste verbruiker zit.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

[...]

[...]

Bij deze bouwperiode is eigenlijk alles net niet goed genoeg voor een efficiënte wp.
Aan de andere kant kun je de wp erin zetten en daarna stapsgewijs beter isoleren. Zo doen wij het.

Bij ons komt er een vloer in van 15k, dan zijn de kosten om opnieuw vvw te vrezen (en meteen de verdeler te verplaatsen van meterkast naar andere ruinte ..) relatief laag. Komt ook een verdeler in zonder pomp. En ik vind vvw mooier dan radiatoren. Glas gaan we vervangen over een jaar of 5 gelijk met de kozijnen naar hr+++.
Dak moet wel vernieuwd worden vootdat pv panelen erop komen , dus meteen maar extra dakisolatie van rc 3,5 naar rc 6 als we toch bezig zijn.

En verder rc6 is niet 2x zo goed als rc3, dus tenzij het makkelijk gaat (dakisolatie bv) zou ik het niet extreem doen. Vloer kan bij ons maar rc6 maar dat kost 7k extra voor nieuwe dekvloer, doen we dus niet ;).

Ik vind het nog een beetje pionieren, maar gelukkig is op tweakers een hoop info te vinden :).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 17-03-2022 18:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:28
Kun je het zwembad als buffer/bron voor je verwarming gebruiken? En dan dmv collectoren er zoveel mogelijk extra warmte in pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Yaksa schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:20:
Dus je hebt een zwembad van (zeg) 18 meter lang, 3 meter breed en 2 meter diep.
En dat hou je constant op een temperatuur van 17 graden, ongeacht de buitentemperatuur.
Dus heb je 418.680 kJ nodig om 100.000 kg water 1º te verwarmen.
Ik denk dat daar de grootste verbruiker zit.
Dat ligt er maar net aan hoe dat zwembad geïsoleerd is.
Als het zwembadwater kouder is dan de lucht erboven, zal er immers geen warmteverlies naar de lucht toe optreden. De vraag is dan hoeveel warmte er via de "badkuip" wordt afgegeven aan de grond rondom het zwembad (er van uitgaande dat er geen kelders rondom het zwembad zijn). Zit er niet of nauwelijks isolatie rond die kuip, of zit er 20cm isolatie tegen de vloer en de wanden van het zwembad?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Joris748 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:27:
Kun je het zwembad als buffer/bron voor je verwarming gebruiken? En dan dmv collectoren er zoveel mogelijk extra warmte in pompen.
Ik denk dat de standaard verwarmingscomponenten niet zo heel goed tegen continue blootstelling aan chloor- of zoutwater kunnen, maar met een geschikte warmtewisselaar zou een rasechte Tweaker natuurlijk wel iets in elkaar kunnen knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ik zie een zwembadpomp met een behoorlijk vermogen. De kortste klap (en dat hoort ook bij besparen) is die pomp vervangen door een label A-pomp met het zelfde of iets lager debiet.

Al scheelt het maar 2000 kWh per jaar, het is vast een begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:21

Gerco-M

mijn tornado res.

Sjoerd schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:36:
Opwek
Er is ruimte om zonnepanelen te plaatsen, daarbij is het mogelijk om ongeveer ~8400kwh op te wekken op een esthetisch verantwoorde manier op het dak. Het is ook mogelijk om richting de ~17000kwh te bewegen echter wordt het dan een stuk minder mooi en blijft er zeer weinig dak over.
Alle energie die je meer opwekt hoef je niet te betalen, of hoef je minder aan te besteden om te besparen. Op die balans is meer opwekken vaak snel goedkoper dan zeer dure besparings maatregelen. Als je het budget hebt, dan gewoon beide doen natuurlijk.

Hoezo moet je “dak over” houden? Een vol PV dak is een mooi PV dak. Een half PV dak is geen dak >:)
In de huidige markt, en kwa besparing kan je echt nooit “teveel” PV hebben. Kies gewoon mooie panelen, leg het mooi vol en geniet van de opbrengst en besparing. Of zelfs winst als je over productie hebt!

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Jan Workum schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:33:
Ik was gewoon eens benieuwd wat de energierekening zou worden bij dit verbruik. 😲
Dat heeft ook zeker te maken met de beslissing, ik besef mij al te goed dat het kunnen kopen van een dergelijke huis een luxe positie is, echter is sinds de aankoop en nu het voorschotbedrag x5 gegaan als ik nu zou afsluiten. Nog kunnen afsluiten begin februari en daardoor wel iets goedkoper uit.
MarkS90 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 18:42:
Ik zie een zwembadpomp met een behoorlijk vermogen. De kortste klap (en dat hoort ook bij besparen) is die pomp vervangen door een label A-pomp met het zelfde of iets lager debiet.
Daar had ik nog niet over nagedacht, goede tip!
Gerco-M schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:43:
[...]
In de huidige markt, en kwa besparing kan je echt nooit “teveel” PV hebben. Kies gewoon mooie panelen, leg het mooi vol en geniet van de opbrengst en besparing. Of zelfs winst als je over productie hebt!
Dat is het plan, er zullen echter vast rietfans zijn die er aanstoot aan nemen, maar goed, die hoeven er niet te wonen noch het te betalen :)

Er staan ondertussen wat afspraken met verschillende partijen... ik ben ook erg benieuwd wat mogelijk is bij sommige ramen die aan de bovenkant niet recht maar een lichte boog hebben. Dat zal de optie ook beperken en de prijs verhogen vrees ik.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frefde
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-11-2024
zonder context is dit spam

[ Voor 81% gewijzigd door Proton_ op 20-12-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Kleine update, ik ben gisteren bij de gemeente alle originele bouwtekeningen gaan inkijken. Verrassend veel verschillen met wat er in het document van het energielabel staat:

Tekeningen:
- beglazing: U-waarde van 1.2
- vloer: Rc-waarde van 3
- gevels: Rc-waarde van 3
- dak: Rc-waarde van 3 met een unidek van riet (Rc waarde van riet zelf niet meegenomen)

Energielabel rapport van de woning:
- beglazing: U-waarde van 2.3
- vloer: Rc waarde van 0.82
- gevels: Rc-waarde van 2.5 - 2.58
- dak: Rc-waarde van 2.33

Nu is de vraag, waar komen de verschillen vandaan, is er iets anders gebouwd dan ingediend of is de manier van Rc waardes bepalen door de energieadviseur anders. Of is er bijvoorbeeld een ouderdom factor welke de Rc waardes laat zakken door de tijd heen.

Het verschil is dermate groot dat vervanging van de beglazing plots minder interessant zou worden op dit moment, hetzelfde geldt voor de vloerisolatie.

Verder kwam uit de tekeningen naar voren dat de gevel van 36cm bestaat uit 10cm baksteen, 4cm spouw en 8cm glaswol en een binnenmuur van 14cm. Is het nog aan te raden de 4cm spouw na te isoleren met EPS parels of glaswol om de Rc waarde op deze manier op te krikken? Ik lees gemengde verhalen mbt vochtproblemen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Update, met de vorderingen:

- warmtepomp geïnstalleerd
- vloer nageisoleerd met PIF isolatie, ondanks gemengde ervaringen op internet is er wel echt goed verschil te merken
- grotere gaten kunnen dichten met proppen glaswol, bv oude ventilatie doorvoer etc

Nu de warmtebeeld camera binnen is beelden gemaakt en HET grootste warmte verlies zit hem in de dakkapellen, geen isolatie, (los topic voor aangemaakt) en de ingebouwde rolluiken in de spouwmuur. Waar ik dacht dat de rolluiken een grote plus zouden vermoed ik dat het de oorzaak is van een onaangenaam binnenklimaat met zeer hoge stookkosten. De rolluik bakken zijn namelijk niet geïsoleerd, dat resulteerde afgelopen week in een vloer van 23 graden en een plafond temperatuur van 8 graden bij de spotjes. Ik vermoed dat er boven het plafond een flinke trek ontstaat tussen de verschillende rolluiken.

Dit is het volgende project, ik ben erg benieuwd wat hiermee te besparen valt. Had ik achteraf geweten wat ik nu weet hadden we het huis aan ons voorbij laten gaan. Maar het is nu maar doorzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
de warmtebeeldcamera is dus meer waard dan de bouwtekeningen en het energielabelrapport!

Kunnen de rolluiken gedemonteerd, zodat je achter der rolluik bakken kunt isoleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
MSXBas schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:47:
de warmtebeeldcamera is dus meer waard dan de bouwtekeningen en het energielabelrapport!
Kunnen de rolluiken gedemonteerd, zodat je achter der rolluik bakken kunt isoleren?
Klopt helemaal, schandalig eigenlijk dat er niet even 1 minuut is gekeken met een camera tijdens de bouwtechnische keuring of tijdens het bepalen van het energielabel. Het was ook toen een koude periode.

Er zijn gelukkig houten koven, na het openen zal er wel opnieuw gekit en geschilderd moeten worden maar goed, moet dan in ieder geval mogelijk zijn de bakken in te pakken. Verder ben ik ook van plan die hele koof rondom te vullen met glaswolisolatie, dan creëert het een flinke barrière naar de rest van het plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Als er de ruimte voor is bij de rolluiken (en in je dakkapellen), isoleer je met PIR platen misschien beter dan met glaswol. Check ook eerst goed op kieren voordat je isoleert.

Troost je met de gedacht dat met lokaal beter isoleren, je waarschijnlijk gigantische stappen maakt in het terugbrengen van je energieverbruik. De rommel is maar tijdelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 16-05 09:35
Goed dat je wat punten heb gevonden, maar het het lijkt mij sterk dat dat astronomische verbruik te verklaren is met deze gevonden punten ?

Ik zou toch verwachten dat dat zwembad voor 60-70% verantwoordelijk is voor dat enorme stroom verbruik.
Heb je al gevonden hoe dat zwembad verwarmd wordt, is dat met simpele electrische heaters (COP = 1) of met een warmtepomp ? Staat dat zwembad ook nog eens in een matige geisoleerde serre of iets dergelijks ?
Check de pompen van het zwembad, misschien kan je die naast het vervangen voor zuinigere pompen (mits mogelijk) op een tijdklok zetten. Uiteindelijk wil je niet dat het een algenbad gaat worden, maar ik zou in de winter zeker overwegen om de watertemperatuur iets omlaag te gooien met de huidige energie prijzen. Of een isolerende afdekking of iets dergelijks erop doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lollercopter schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:50:
Goed dat je wat punten heb gevonden, maar het het lijkt mij sterk dat dat astronomische verbruik te verklaren is met deze gevonden punten ?

Ik zou toch verwachten dat dat zwembad voor 60-70% verantwoordelijk is voor dat enorme stroom verbruik.
Heb je al gevonden hoe dat zwembad verwarmd wordt, is dat met simpele electrische heaters (COP = 1) of met een warmtepomp ? Staat dat zwembad ook nog eens in een matige geisoleerde serre of iets dergelijks ?
Check de pompen van het zwembad, misschien kan je die naast het vervangen voor zuinigere pompen (mits mogelijk) op een tijdklok zetten. Uiteindelijk wil je niet dat het een algenbad gaat worden, maar ik zou in de winter zeker overwegen om de watertemperatuur iets omlaag te gooien met de huidige energie prijzen. Of een isolerende afdekking of iets dergelijks erop doen.
Hij heeft al een warmtepomp laten installeren en weet zelf dat er een groot deel van zijn verbruik in zit. Echt zuinig gaat zo'n huis nooit worden denk ik. Aangezien zijn zwembad op zijn cv zat eerst volgens de TS zal het nu wel op de warmtepomp zitten.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lollercopter
Marzman schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:53:
[...]

Hij heeft al een warmtepomp laten installeren en weet zelf dat er een groot deel van zijn verbruik in zit. Echt zuinig gaat zo'n huis nooit worden denk ik. Aangezien zijn zwembad op zijn cv zat eerst volgens de TS zal het nu wel op de warmtepomp zitten.
Dan klopt hier iets echt helemaal niet:

Hoe kan er origineel in godesnaam 17.000 kWh electrisch verbruikt zijn en bijna 6000 m3 aardgas, als het zwembad gas gestookt was ?

Zo'n groot huis maar redelijk geisoleerd zou ik op ergens 3000-3500 m3 aardgas inschatten voor verwarmen. Dat zwembad neemt dan nog eens 3000 m3 voor zijn rekening als die inderdaad gas gestookt was (wat wel het slimste zou zijn, gezien de historische gasprijzen).
Waar gaat die 17.0000 kWh dan inzitten ? Een joekel van een zwembad pomp is misschien 5000 kWh per jaar. Heeft de tuin toevallig nog een tropisch aquarium van 100 m2. Een terrarium met 5 nijlkrokodillen aan huis :+ ?

Als je nu een warmtepomp installeert voor het zwembad, dan zou ik verwachten dat je op 25.000 kWh gaat uitkomen + 3000 m3 aardgas :'(. Daar ga je nog steeds niet echt blij van worden denk ik.

TS, ik neem aan dat je al een P1 meter heb en nu precies elke dag heb bijgehouden hoeveel stroom er verbruikt wordt, en op welke groepen die mega verbruikers (if any) zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Lollercopter schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:01:
[...]

Dan klopt hier iets echt helemaal niet:

Hoe kan er origineel in godesnaam 17.000 kWh electrisch verbruikt zijn en bijna 6000 m3 aardgas, als het zwembad gas gestookt was ?

Zo'n groot huis maar redelijk geisoleerd zou ik op ergens 3000-3500 m3 aardgas inschatten voor verwarmen. Dat zwembad neemt dan nog eens 3000 m3 voor zijn rekening als die inderdaad gas gestookt was (wat wel het slimste zou zijn, gezien de historische gasprijzen).
Waar gaat die 17.0000 kWh dan inzitten ? Een joekel van een zwembad pomp is misschien 5000 kWh per jaar. Heeft de tuin toevallig nog een tropisch aquarium van 100 m2. Een terrarium met 5 nijlkrokodillen aan huis :+ ?

Als je nu een warmtepomp installeert voor het zwembad, dan zou ik verwachten dat je op 25.000 kWh gaat uitkomen + 3000 m3 aardgas :'(. Daar ga je nog steeds niet echt blij van worden denk ik.

TS, ik neem aan dat je al een P1 meter heb en nu precies elke dag heb bijgehouden hoeveel stroom er verbruikt wordt, en op welke groepen die mega verbruikers (if any) zitten.
Een zwembad in de winter, of het zwembad werdt niet verwarmd toen het huis te koop stond en de TS neemt het opwarmen van het water mee in het verbruik (dat zal wel flink wat kosten voor een grote bak met water?)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
MSXBas schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:31:
Als er de ruimte voor is bij de rolluiken (en in je dakkapellen), isoleer je met PIR platen misschien beter dan met glaswol. Check ook eerst goed op kieren voordat je isoleert.
Kieren zijn inderdaad ook veelvuldig aanwezig. Ik wil het nu zoveel mogelijk dubbelop gaan doen, pirplaten waar kan om de kasten te bekleden boven de plafonds, vervolgens daaroverheen in de koof zoveel mogelijk glaswol gebruiken om het rondom die bekastingen nog verder te vullen en trek te verminderen.
Lollercopter schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:50:
De ruimte waar het zwembad zich in bevindt is slecht geïsoleerd, er zijn ook letterlijk 2 openingen naar buiten. Tegelijkertijd ben ik er achter gekomen dat het ook zorgt voor broodnodige natuurlijke ventilatie.
Het zwembad werd verwarmd met gas, in de maand augustus heb ik het zwembad regelmatig opgewarmd naar 24 graden en was het gasverbruik zo'n 140m3. Naast dat het woonhuis een warmtepomp heeft gekregen heeft ook het zwembad nu een eigen warmtepomp. Veel stroomverbruik gaat naar de ontvochtiger en de elektrische verwarming die hierin zit. Daarom probeer ik, wanneer het weer het toelaat, zoveel mogelijk op een natuurlijke manier te ventileren in die ruimte en de vochtigheidsgraad in iedergeval onder de 75% te houden door regelmatig de ontvochtiger aan te zetten. Ik besef mij dat 75% al te hoog is. Tot nu toe echter nog geen schimmelvorming, dit komt, hoop ik, doordat ik dagelijks de luchtvochtigheid dus ook omlaag breng richting de 60. In dit hele proces gaat ook dagelijks veel meer tijd en eigen energie zitten dan gewenst. Het zwembad staat nu al een hele tijd onverwarmd (momenteel 7 graden), de pomp laat ik af en toe circuleren en het water blijft van verrassend goede kwaliteit.

Veel sluipverbruik heb ik ook weten terug te brengen, echter zijn er zaken die ook helaas continu veel stroom vragen, denk hierbij aan beveiligingcamera's met recorder, domotica systeem, meerdere vloerverwarmingspompen die toch afentoe moeten draaien, een Quooker en close-in boiler etc etc. Ik ga er in iedergeval heel bewust mee om door ook 's avonds wat stekkerblokken uit te zetten. Daarnaast heb ik inderdaad een p1 meter, en een tweetal kWh meters laten installeren tegelijkertijd met de installatie van de warmtepompen.

Afgelopen week, toen het echt koud was, zat het verbruik alsnog op 111kWh, daarvan nemen de warmtepompen 90 kWh voor hun rekening. Dan blijft er alsnog 20kWh over per dag.

Q1 komen er 44 zonnepanelen van 365wp, dat, samen met de extra isolatie en de reeds genomen maatregelen gaan de energierekening hopelijk betaalbaar maken. In iedergeval tot 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:37
Sjoerd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:52:
[...]

Kieren zijn inderdaad ook veelvuldig aanwezig. Ik wil het nu zoveel mogelijk dubbelop gaan doen, pirplaten waar kan om de kasten te bekleden boven de plafonds, vervolgens daaroverheen in de koof zoveel mogelijk glaswol gebruiken om het rondom die bekastingen nog verder te vullen en trek te verminderen.
Houd ook rekening met luchtvochtigheid en ventilatie. Veel isoleren is top, maar je moet er wel rekening mee houden dat vocht wel weg kan. Anders krijg je ophoping en met hout gaat dit schimmelen.
Kijk dus altijd goed of de boel al dampdicht is geïsoleerd of niet voordat je aan de slag gaat. Anders heb je straks schimmel en kan je opnieuw beginnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
Sjoerd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 10:52:
[...]

[...]

De ruimte waar het zwembad zich in bevindt is slecht geïsoleerd, er zijn ook letterlijk 2 openingen naar buiten. Tegelijkertijd ben ik er achter gekomen dat het ook zorgt voor broodnodige natuurlijke ventilatie.
Het zwembad werd verwarmd met gas, in de maand augustus heb ik het zwembad regelmatig opgewarmd naar 24 graden en was het gasverbruik zo'n 140m3. Naast dat het woonhuis een warmtepomp heeft gekregen heeft ook het zwembad nu een eigen warmtepomp. Veel stroomverbruik gaat naar de ontvochtiger en de elektrische verwarming die hierin zit. Daarom probeer ik, wanneer het weer het toelaat, zoveel mogelijk op een natuurlijke manier te ventileren in die ruimte en de vochtigheidsgraad in iedergeval onder de 75% te houden door regelmatig de ontvochtiger aan te zetten. Ik besef mij dat 75% al te hoog is. Tot nu toe echter nog geen schimmelvorming, dit komt, hoop ik, doordat ik dagelijks de luchtvochtigheid dus ook omlaag breng richting de 60. In dit hele proces gaat ook dagelijks veel meer tijd en eigen energie zitten dan gewenst. Het zwembad staat nu al een hele tijd onverwarmd (momenteel 7 graden), de pomp laat ik af en toe circuleren en het water blijft van verrassend goede kwaliteit.

Veel sluipverbruik heb ik ook weten terug te brengen, echter zijn er zaken die ook helaas continu veel stroom vragen, denk hierbij aan beveiligingcamera's met recorder, domotica systeem, meerdere vloerverwarmingspompen die toch afentoe moeten draaien, een Quooker en close-in boiler etc etc. Ik ga er in iedergeval heel bewust mee om door ook 's avonds wat stekkerblokken uit te zetten. Daarnaast heb ik inderdaad een p1 meter, en een tweetal kWh meters laten installeren tegelijkertijd met de installatie van de warmtepompen.

Afgelopen week, toen het echt koud was, zat het verbruik alsnog op 111kWh, daarvan nemen de warmtepompen 90 kWh voor hun rekening. Dan blijft er alsnog 20kWh over per dag.

Q1 komen er 44 zonnepanelen van 365wp, dat, samen met de extra isolatie en de reeds genomen maatregelen gaan de energierekening hopelijk betaalbaar maken. In iedergeval tot 2025.
Helemaal duidelijk sjoerd, dat verklaart een hoop. Volgens mij heb je er nu grip op en gaat het de goede kant op.
Hoe moet ik dat zwembad voorstellen, is het echt een aparte ruimte of staat deze toch in direct verbinding met de rest van het huis ? De slechte isolatie van die zwembad ruimte zal dus het grootste probleem zijn en sleutel zijn tot het oplossen van het probleem (en er voor zorgen dat je weer lekker kan zwemmen). Misschien kan je een WTW ventilatie systeem installeren puur voor die zwembad ruimte ? Dan smijt je die energie niet steeds direct naar buiten maar kan je een groot deel van de warmte terugwinnen en toch de luchtvochtigheid in check houden, en misschien die electrische ontvochtiger ook kwijt raken.

Edit: 140 m3 om dat zwembad op te stoken in augustus vind ik wel meevallen. Dat is wel het voordeel van een gasgestookt zwembad, je kan er in korte tijd ongeloofelijke hoeveelheden energie inpompen om het zwembad "zwemklaar" te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 20-12-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-05 21:42

Ondanks dat de vloerverwarming waarschijnlijk als bijverwarming is aangelegd. Is deze alsnog niet als hoofdverwarming te gebruiken op het moment dat het huis vele malen beter is geïsoleerd? Of blijft dit altijd onvoldoende?
Of denk aan een combinatie: bestaande vloerverwarming (via lucht-waterwarmtepomp) + een (nieuwe) lucht-luchtwarmtepomp voor verwarming of koeling. Kan evt multisplit of zelfs meerdere single splits, hangt maar af van het uiterlijk van het huis en waar alles geplaatst zou kunnen worden.

Een watersysteem is traag, verwarmt meer de massa, een airco verwarmt snel, en kan het beste koelen als je zou willen. Samen verwarmen ze eventueel nog sterker, mocht het echt koud zijn. Kwestie van (laten) berekenen wat handig/mogelijk/betaalbaar is, in samenhang met verdere maatregelen/wensen.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Lollercopter schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:37:
[...]
Hoe moet ik dat zwembad voorstellen, is het echt een aparte ruimte of staat deze toch in direct verbinding met de rest van het huis ?
Het is echt een los gebouw zelfs van het woonhuis, daardoor ben je ook eigenlijk continu 2 gebouwen aan het verwarmen. Bij het zwembad is de temperatuur echter ook een stuk lager dan in het woonhuis.

De ontvochtiger die in de ruimte hangt is een Hidros SHA 200, deze lijkt al een ingebouwde WTW te hebben. In het woonhuis overweeg ik ook nog WTW echter ligt daar nu niet de prioriteit en moeten we even proberen verstandige keuzes te maken die het het hoogste rendement geven op de investering.
zeegerd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:55:
[...]
Of denk aan een combinatie: bestaande vloerverwarming (via lucht-waterwarmtepomp) + een (nieuwe) lucht-luchtwarmtepomp voor verwarming of koeling. Kan evt multisplit of zelfs meerdere single splits, hangt maar af van het uiterlijk van het huis en waar alles geplaatst zou kunnen worden.

Een watersysteem is traag, verwarmt meer de massa, een airco verwarmt snel, en kan het beste koelen als je zou willen. Samen verwarmen ze eventueel nog sterker, mocht het echt koud zijn. Kwestie van (laten) berekenen wat handig/mogelijk/betaalbaar is, in samenhang met verdere maatregelen/wensen.
Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, het plaatsen gaat alleen wel een dingetje worden.

Ik heb ondertussen ook bij de verzekeraar opgevraagd wat de maandpremie zou doen als ik simpelweg hout ga stoken met een HR kachel. Dat sommetje wil ik ook wel maken qua investering. Qua milieu natuurlijk niet echt bevorderlijk maar mogelijk geeft het ook een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Deze week een nieuw inzicht / idee opgedaan. In de woonkamer is namelijk een soort "inham" met veel raampartijen en een glazen deur waarlangs je naar een buitenruimte kan. Deze buitenruimte zit dus deels onder de eerste verdieping van de woning en is geen losse aanbouw. Aangezien er in totaal 6 flinke glasoppervlakten zitten van boven naar beneden, vraag ik mij af of ik er veel mee zou winnen om dit "zitje" te dichten met een schuifpui of harmonica deuren. De beredenering is dat ik zo de wind weghaal bij de ramen, maar ook een extra luchtbuffer creëer. Als extra plus, kan je er wat vroeger en later in het jaar ook comfortabel zitten.

De vraag is alleen, verdien je het inderdaad terug als "isolatie" maatregel? Of ga ik er weinig tot niets van merken? Het is de grootste glaspartij in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6PHXcJUz3TnLS9Fr-HEHB9npa0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CVQwrbqZlba4VXwpIuVtSQON.png?f=user_large

Het zou dan dus gaan om een schuifpui te maken tussen de 2 muren en zo de tuin af te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoerd op 27-12-2022 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:48
Sjoerd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:25:
Deze week een nieuw inzicht / idee opgedaan. In de woonkamer is namelijk een soort "inham" met veel raampartijen en een glazen deur waarlangs je naar een buitenruimte kan. Deze buitenruimte zit dus deels onder de eerste verdieping van de woning en is geen losse aanbouw. Aangezien er in totaal 6 flinke glasoppervlakten zitten van boven naar beneden, vraag ik mij af of ik er veel mee zou winnen om dit "zitje" te dichten met een schuifpui of harmonica deuren. De beredenering is dat ik zo de wind weghaal bij de ramen, maar ook een extra luchtbuffer creëer. Als extra plus, kan je er wat vroeger en later in het jaar ook comfortabel zitten.

De vraag is alleen, verdien je het inderdaad terug als "isolatie" maatregel? Of ga ik er weinig tot niets van merken? Het is de grootste glaspartij in de woonkamer.

[Afbeelding]

Het zou dan dus gaan om een schuifpui te maken tussen de 2 muren en zo de tuin af te sluiten.
Dit zal (potentieel) vooral veel opleveren op de 1e verdieping erboven. Grote vraag is dus hoe goed dat vloerdeel geïsoleerd is. Als er aan de onderkant van die betonnen vloer al een dikke laag Rc 6 isolatie zit, is de mogelijke winst erg beperkt.
Maar als het gewoon een betonnen vloer betreft die naar buiten is doorgetrokken, kun je daar een boel winnen.

Als je trouwens echt wat wilt winnen, moet je ook iets aan dat muurtje rechts doen. HR++ (wat je voor die schuifpui zou gebruiken zit op een Rc van ca 0.8, terwijl een halfsteens muurtje maar een Rc van 0.1 heeft...

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 27-12-2022 20:32 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:30:
[...]

Dit zal (potentieel) vooral veel opleveren op de 1e verdieping erboven. Grote vraag is dus hoe goed dat vloerdeel geïsoleerd is.
Daar had ik nog niet eens echt bij stilgestaan… het is inderdaad de koudste slaapkamer daarboven waarbij de betonnenplaat en vloer verder inderdaad niet extra geïsoleerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:48
Sjoerd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:32:
Daar had ik nog niet eens echt bij stilgestaan… het is inderdaad de koudste slaapkamer daarboven waarbij de betonnenplaat en vloer verder inderdaad niet extra geïsoleerd zijn.
Dat is dus een een koudebrug waar de honden geen brood van lusten...
Dat zul je ook makkelijk kunnen zien met een infraroodcamera. Maar check ook even de edit van mijn voorgaande post.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:11
Sjoerd schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:25:

[Afbeelding]

Bij een dergelijke grote woning denk ik dat het interessant zou kunnen zijn om na te denken over een zomer- winterstand van de woning.
En dan liefst de zaak zo allesomvattend als mogelijk bekijken.

In de winter leef je zo compact/gezellig mogelijk.
In de zomer ruim en open naar de buitenomgeving toe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Voor het archief en mensen die gaan zoeken even een kleine update, ondertussen met hulp begonnen aan de isolatie van de rolluikbakken. Per rolluibak is het weer net allemaal even anders. De rolluiken zitten vrijwel allemaal in in de spouw welke met wat voorzichtig breekwerk bereikbaar is via een houten koof. De tocht wordt vrijwel telkens op 3 manieren veroorzaakt:

1) de spouw is aan de zijkanten open waar de rolluikbakken zitten, hierdoor waait de kou dus rechtstreeks langs de zijkant van de bak naar binnen
2) sommige rolluikbakken waren niet gesloten (geen achterkant erin, of niet goed dicht geklemd), op dat moment komt de koude lucht dus ook rechtstreeks door naar binnen
3) aansluiting tussen binnenmuur en plafond is niet dicht gepurd waardoor er opnieuw een verbinding is met de spouw

Nadat de tocht zo goed mogelijk is verholpen en niet meer waait is het een kwestie van isolatie plaatsen en proberen een compartiment te creëren zodat het stuk met het rolluik niet meer in verbinding staat met de rest van de koof en het plafond.

Of het werkt? Ik denk het wel, onderstaand een voorbeeld van niet geïsoleerd vs een reeds geïsoleerd stuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Zw7nDE3MMRlVMIIBh8w4cEppV0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dIxUktvKyHsskrg7s0HwqppT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F3xcviy5TpwmPO7QKrXG4LrSmI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tF5g15AdmpLdGA0rukyJb0Ac.png?f=fotoalbum_tile

Qua temperatuur zit er zo'n 1-2 graden verschil direct bij het plafond en op de koof. Maar belangrijker is dat ik nu geen toch voel bij het rolluik. De hoop is dat wanneer ze allemaal gedaan zijn het ook niet meer waait in de woonkamer boven het plafond en de temperatuur gaat stijgen.

foto van mijn scherm maken was even handiger :+

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoerd op 12-01-2023 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Update:

De jaarrekening is ondertussen ook langs gekomen. Qua verbruik zijn we al aardig gezakt:
kWh: 11616
Gas: 723m3

Qua comfort misschien hier en daar iets ingeleverd door de thermostaat ook laag te zetten in de winter maar geen dagen echt zitten rillen ;).

Ondertussen zijn er ook 44 panelen aan het opwekken en verwacht ik eind deze maand op 0 uit te komen qua verbruik vs teruglevering. Momenteel staat het zwembad helaas uit door een lekkage, dat scheelt natuurlijk behoorlijk wat energie. Echter ziet het er allemaal een stuk beter uit nu qua verbruik en opwek.

Een volgende stap is om de dakkapellen beter te isoleren voor de winter en te gaan kijken naar het vervangen van deurrubbers zodat deze beter sluiten.

Pagina: 1