Het huis
Bouwjaar: 2002Woonoppervlakte: 354m2
Energielabel: B
Elektriciteit: ~17600 kWh
Gas: ~5700m3
Verwarming
Begane grond volledig vloerwarming + designradiatorenBovenverdieping gedeeltelijke vloerverwarming + designradiatoren
CV ketels (~8 jaar oud)
Isolatie
Dak: Rc waarde: 2.3Vloer: Rc waarde: 0.82 (kruipruimte is aanwezig ~50cm schatting)
Gevels: Rc waardes tussen de 2.5 en 2.58
Ramen: Uw waardes 2.3 (dubbelglas met houten kozijnen)
Buitendeuren: Ud waardes: 3.4
Ventilatie: mechanische afzuiging, luchtroosters
De wens
Ik heb met mijn gezin ons droomhuis gekocht waar we binnenkort ons intrede in nemen. Echter komt dit droomhuis met een gigantisch stroom- en gasverbruik zonder enige eigen opwek. Ik wil graag het verbruik terugdringen om uiteindelijk van het gas af te kunnen en de uitstoot te minimaliseren daarnaast wil ik ook de maandlasten zover mogelijk richting de 0 te krijgen. Ik ben mij daarom aan het oriënterenHet besef is er dat dit veel tijd, kosten, keuzes en mogelijk ook offers met zich mee zal brengen. Het huis heeft een 100m3 binnenzwembad, ik vermoed dat hier dan ook het meeste verbruik vandaan komt (CV verwarming, pomp & luchtbehandeling met WP). Ik durf echter niet te schatten hoeveel verbruik dit nu precies is van het totaal.
Verbruik
Wat je niet verbruikt hoef je ook niet op te wekken natuurlijk. Momenteel staat de zwembadpomp 24/7 aan, de pomp verbruikt 535 watt. Dat geeft mij ((535*24)/1000) * 365 = 4686 kWh per jaar. Het verbruik van de luchtbehandeling en de CV ten behoeve van de verwarming van het zwembad is onbekend. Echter is de temperatuur in de ruimte 20 graden en het zwembadwater 17 buiten het zwemseizoen om.Isoleren
Waarbij dat ik eerst dacht de vloerisolatie aan te pakken ben ik nu echter op het spoor van de beglazing. Kijkende naar de hoeveelheid glas in de woning en de Uw waardes lijkt mij hier het meeste te winnen qua isolatie. De vraag is of tripple glas haalbaar is met de bestaande houten kozijnen, het glas is dikker maar ik begreep dat het soms mogelijk is de sponning breder te maken als er genoeg ruimte is in de kozijnen. Kunststof kozijnen zullen niet overal een optie zijn omwille van de ronding bovenin bij sommige raampartijen. Gezien de wens om uiteindelijk de energievraag van de woning nog veel verder terug te brengen zou ik niet opnieuw luchtroosters willen plaatsen en kijken naar de optie van een vraaggestuurde WTW ventilatie.Opwek
Er is ruimte om zonnepanelen te plaatsen, daarbij is het mogelijk om ongeveer ~8400kwh op te wekken op een esthetisch verantwoorde manier op het dak. Het is ook mogelijk om richting de ~17000kwh te bewegen echter wordt het dan een stuk minder mooi en blijft er zeer weinig dak over.Verwarming
Gezien er reeds vloerverwarming ligt is LTV met een warmtepomp installatie misschien al een mogelijkheid om het huis warm te houden.Vragen
- kijkende naar de huidige isolatiewaardes, is het zoveel mogelijk aanpakken van de raampartijen inderdaad de meeste logische en beste stap qua isolatie? En is de keuze voor tripple glas een no-brainer met de ambitie om het verbruik uiteindelijk richting 0 te krijgen?- is er een educated guess mogelijk wat de energievraag van het huis is en hoeveel inderdaad afkomstig is van puur het binnenzwembad qua gas en elektra?
- hoe goed of slecht zijn deze isolatiewaardes nu van de woning met het oog op de wens om uiteindelijk naar 0 op de meter te gaan?
- bij een dergelijke opzet, is het verstanding om te kijken naar twee losse warmtepompen, zwembad en huis gescheiden, ook met het idee dat het zwembad optioneel is
- is het opofferen van een rijtje zonnepanelen voor collectoren een goede keuze?
- door het rietendak zijn glas-glas panelen een vereiste ivm brandveiligheid, de piekvermogens liggen echter een stuk lager (bij 365 wp houdt het een beetje op lijkt het). Is het het waard nog te wachten op hogere vermogens voor glas-glas panelen? Je kunt je m2 maar 1 keer volleggen of stagneert deze ontwikkeling zich momenteel?
- zijn er nog andere adviezen?
Het is allemaal behoorlijk overweldigend wat er op mij af komt dus alle adviezen zijn welkom.
Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama