De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.940 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-10 14:55

MrScratch

I am rubber, you are glue

ArjoK schreef op donderdag 4 november 2021 @ 17:53:
[...]

Volledig mee eens dat balasventilatie/WTW een enorme energiebesparing oplevert.... maar om dit als voorwaarde voor een Warmtepomp te nemen zet ik dikke vraagtekens bij.

Bij nieuwbouw een no brainer maar bij bestaande bouw met ventilatie type C (ventilatiebox en roosters) is het de investering en rommel niet waard, tenzij je toevallig je hele woning aan het verbouwen bent.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb dit zeker niet bedoeld te zeggen. Voor MIJ was het een voorwaarde, maar ik woon in een huis waar de kanalen er al in zaten. Dus ik heb makkelijk praten. Zeker is in het algemeen een warmtepomp bij veel verschillende huizen mogelijk, ook zonder balans ventilatie.

Dus doe het als het kan, anders neem ventilatie mee in je plan en in het algemeen ben ik van mening dat het het beste is om eerst naar isolatie, kier dichting, ventilatie en afgifte systeem te kijken. Heb je dat op orde, dan kun je de juist gedimensioneerde warmtepomp nemen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:05

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:42:
[...]

Ik ben vooral benieuwd wat de limiet volgens @Seafarer is.
Mijn "algoritme" gebruikt geen harde limiet
eerder een soort dosis (concentratie x duur).
Geen echt harde limiet. Maar als de CO2 meter oranje kleurt wat op mijn meter de grens overschrijd van 800ppm dan let ik er wat vaker op of hij nog verder oploopt. En dan zet ik de woonkamer deur open of de ventilator hoger. (tenzij met 12 man in de woonkamer dan gaat de wasemkap op stand 1)

Toen ik de meter net had bleef deze op 400ppm hangen, ook met 10 personen in de woonkamer. Dus met 2 man zwaar over geventileerd. Zodoende staan de keuken roosters hier dicht. Zal ook wel merkbaar geweest zijn in het gasverbruik.

Maar helaas stuurt deze CO2 meter de ventilatie nog niet aan. Hoeft ook niet zo heel strak geregeld te worden. Maar een beetje indicatie vind ik wel fijn. Zoals eerder geschreven de wind heeft een hoge invloed op een ventilatie systeem C.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Remco Tr schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:16:
Hoe gaan jullie om met ventilatieroosters? Voor frisse lucht wil je ze open maar komt ook een bak koude lucht binnen wat het comfort niet ten goede komt.
In de winter zet ik ze tegenovergesteld open: zitten we voor, dan zet ik de roosters achter open en vice versa. Op die manier hebben we dan nauwelijks tocht klachten en toch frisse lucht.

En inderdaad een CO2-meter om het een beetje in de gaten te houden.

Een WTW zou beter zijn, maar dat is lastig achteraf in te bouwen. Systemen met centrale inblaas via het trapgat hoorde je eerst ook wel veel over, dat leek mij misschien nog wel wat. Maar is tegenwoordig niet interessant meer lijkt het :?

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:37
Bij bestaande bouw kun je type c overwegen met vraaggestuurde ventilatieroosters. Heb er zelf geen ervaring mee, maar lijkt me op type d na de beste oplossing. Evt icm een WTW.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
Gerco-M schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:28:
En wat is die limiet volgens jouw dan? Ik ben hier ook bezig om mijn MV af te stellen en zie dit inderdaad ook varieren met het weer en de wind. Waarden tussen 500 en 900 zie ik meestal. Voor de zekerheid heb ik de MV maar op stand 2 staan om aan de lage kant te blijven onder de ca 600 maar 700 a 800 moet ook geen probleem zijn denk ik?
Zie o.a. CO2-meters voor in huis - de bekende Itho boxen schakelen meen ik bij 800 ppm naar stand 2, en bij 1200 naar stand 3. In principe wil je niet langere tijd boven de 1200 zitten, als je ergens tussen de 700-900 blijft hangen is er weinig aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik zie hier meestal ook iets tussen de 700 ppm en 900 ppm.
In de slaapkamers zie ik soms iets van 1000 ppm bij lichamelijke inspanning,
maar dit duurt meestal niet zo lang :)F .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-10 14:00
Remco Tr schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:16:
Hoe gaan jullie om met ventilatieroosters? Voor frisse lucht wil je ze open maar komt ook een bak koude lucht binnen wat het comfort niet ten goede komt.
Ik heb hier in alle roosters G3 filterdoek gestopt. Voorkomt dat het 1 grote tochtgat wordt en er komt genoeg frisse lucht binnen, daar zorgt de MV wel voor.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-10 14:00
ThinkPadd schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:46:
[...]

In de winter zet ik ze tegenovergesteld open: zitten we voor, dan zet ik de roosters achter open en vice versa. Op die manier hebben we dan nauwelijks tocht klachten en toch frisse lucht.

En inderdaad een CO2-meter om het een beetje in de gaten te houden.

Een WTW zou beter zijn, maar dat is lastig achteraf in te bouwen. Systemen met centrale inblaas via het trapgat hoorde je eerst ook wel veel over, dat leek mij misschien nog wel wat. Maar is tegenwoordig niet interessant meer lijkt het :?
Zo'n systeem met inblaas vanaf zolder in de trapgat heb ik ook naar gekeken. Maar het systeem vergt dan ook in elke kamer een ventilator door de muur naar je overloop toe. Daar pas ik voor ivm met geluid.

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-10 00:13
Zo, sinds een dikke week heb ik hier zo'n slimme meter ophangen om wat meer inzicht te krijgen in het verbruik.

Als we geen was draaien (en dus ook geen droger) zitten we zo rond de 6kWh per dag. Zodra er wordt gewassen gaan we al richting de 10 of soms er zelfs overheen, gisteren 12.

Ons voorschot is nu o.b.v. ~3300kWh per jaar, dat is bijna 10kWh gemiddeld maar is nog gebaseerd op voordat we allemaal van die slimme stekkers hadden om stand-by apparatuur uit te schakelen en met 50-70W Grundfos pompen (4x) voor de verwarming en sanitair. Die pompen heb ik inmiddels vervangen door van die Alpha2 modellen die rond de 10W zitten.

Enerzijds wil ik nu minder energie verbruiken door bijv. een warmtepompdroger te kopen, maar aan de andere kant doet deze het nu nog gewoon. Een aantal zonnepanelen installeren en overdag wassen lijkt me echter een stuk interessanter - toch? En dan pas de droger vervangen wanneer die écht kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:43
De_Bastaard schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:02:

Enerzijds wil ik nu minder energie verbruiken door bijv. een warmtepompdroger te kopen, maar aan de andere kant doet deze het nu nog gewoon. Een aantal zonnepanelen installeren en overdag wassen lijkt me echter een stuk interessanter - toch? En dan pas de droger vervangen wanneer die écht kapot is.
Of de was zoveel mogelijk buiten drogen als dat mogelijk is. Hier hangt de was al weer buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Hoeveel verbruikt alleen je droger dan @De_Bastaard ? Wij hebben onlangs een droger aangeschaft: productreview: AEG FiberPro T9DENS87 review door ThinkPad

Viel mij op dat hij echt bizar zuinig is doordat het een warmtepompdroger is. Gemiddeld maar 0,6 kWh per droogbeurt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:20
@ThinkPad iets dergelijks zie ik ook bij mijn Bosch series 6. Met een iets ruig PV systeem op het dak kost het bijna niets aan stroom.

@De_Bastaard Mijn oude condensdroger deed rustig 3kWh, en dan gooide ik er 1600rpm gecentrifugeerde was in. WP droger zie ik net aan... komt amper aan een kWh. Als je dat niet kan afdekken met PV dan is dat een enorm kostenverschil.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ronald schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:39:
@ThinkPad iets dergelijks zie ik ook bij mijn Bosch series 6. Met een iets ruig PV systeem op het dak kost het bijna niets aan stroom.

@De_Bastaard Mijn oude condensdroger deed rustig 3kWh, en dan gooide ik er 1600rpm gecentrifugeerde was in. WP droger zie ik net aan... komt amper aan een kWh. Als je dat niet kan afdekken met PV dan is dat een enorm kostenverschil.
maar hoe lang draaien die kleren rond met een warmte pomp droger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
deejeebv schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:10:
[...]

Of de was zoveel mogelijk buiten drogen als dat mogelijk is. Hier hangt de was al weer buiten.
Dat zou ik wel willen maar na al die jaren krijg ik m'n vrouw nog altijd niet zo ver dat buiten echt fijn en goedkoop is. Ze vindt dat een deel van de was (haar slaapkleding, ondergoed e.d.) zacht moet zijn en dat gebeurt blijkbaar wanneer je het in de droger gooit. Als het aan mij lag hadden we niet eens een droger.

We centrifugeren niet meer zo hard. Onze wasmachine kan 1400rpm centrifugeren maar we merkten dat dat op een gegeven moment wel zijn tol begon te eisen op de was. Nu toen we volgens mij max 700. M'n duurdere broeken gingen toch sneller kapot merkte ik :(

Ik heb het een tijdje in de gaten gehouden met die slimme stekker. Volgens mijn bereking was het ongeveer 500kWh per jaar. Gemiddeld gaat dat ding 3x in de week aan. Afhankelijk van wat we erin gooien gebruikt ie wat meer. Gisteren hebben we bijv. een handdoeken was gedaan, volgens de app van de slimme meter heeft ie gisteren 5kWh gebruikt. Het is dan wel een flinke was met handdoeken die op 700rpm gecentrifugeerd heeft.

Normaal gebruikt die de helft denk ik want dan is die bij lange na niet zo vol als met een handdoeken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met het 2:30 programma zijn ze bij mij nog iets klam als ik ze er niet meteen uit haal, met 2:45 gewoon droog.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@De_Bastaard Sja.... Als je was aan de lijn hangt maakt het niet zoveel uit of je op 700 of 1400 rpm centrifugeert... In de droger.... scheelt dat nogal grof veel... dus dat je met een niet WP droger dan 5kWh nodig hebt verbaast mij geenszins.

Slingeren is heel veel goedkoper dan verdampen, en zeker met een was geheel vol van katoen wat relatief veel vocht vasthoudt gaat het tellen...

Met name (relatief) goedkope handoeken zou ik zeker niet (bij huidige tarieven) een ruime euro per was extra willen geven om ze maar iets langer mee te laten gaan door op 700 te centrifugeren.

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 05-11-2021 10:40 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ronald schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:38:
@De_Bastaard Sja.... Als je was aan de lijn hangt maakt het niet zoveel uit of je op 700 of 1400 rpm centrifugeert... In de droger.... scheelt dat nogal grof veel... dus dat je met een niet WP droger dan 5kWh nodig hebt verbaast mij geenszins.

Slingeren is heel veel goedkoper dan verdampen, en zeker met een was geheel vol van katoen wat relatief veel vocht vasthoudt gaat het tellen...

Met name (relatief) goedkope handoeken zou ik zeker niet (bij huidige tarieven) een ruime euro per was extra willen geven om ze maar iets langer mee te laten gaan door op 700 te centrifugeren.
Fair point. De handdoeken zijn ook eigenlijk het probleem niet, het gaat me om o.a. de duurdere PME broeken die sneller kapot gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@De_Bastaard Eist wat werk, maar op 700 centrifugeren, broeken eruit en alles wat de droger in gaat centrifugeren op 1400? (Dan wel die broeken aan de lijn, droger is er ook niet lief voor)

Ik trek zelf al mijn plastic sportkleding er uit (en dat is nogal een aandeel bij mij)... doet het niet goed in de droger, en is na 1400 rpm zodanig droog dat het weinig tijd kost aan het rek.

[ Voor 34% gewijzigd door Ronald op 05-11-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:56
De_Bastaard schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:51:
[...]

Fair point. De handdoeken zijn ook eigenlijk het probleem niet, het gaat me om o.a. de duurdere PME broeken die sneller kapot gingen.
Ipv bezuinigen op stroom kun je beter bezuinigen op je kleding, zet meer zoden aan de dijk....
Hier wilde de vrouw het buiten hangen maar mocht niet van mij, die harde rommel in de klerenkast gaat niet gebeuren.
Mijn wasmachine doet 1800 toeren en mijn ouderwetse droger gebruikt ongeveer 1.8/2.0 kWh. Dus hier komt geen wp droger in huis want die verdient zich nooit terug met 1.5 kWh winst en dat 3 keer per week, scheelt wel 50 euro per jaar Poe Poe.
Heb je de aanschaf prijzen vergeleken?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@reneeke1970 Jij dekt je droger ook nog af met PV, dan is het niet snel rendabel nee. Maar als hij stuk gaat dan gewoon een WP droger pakken. (Ook makkelijker binnen direct eigenverbruik te houden... voor post-saldering tijdperk... als dat komt)

1600-1800rpm wasmachines leken weer ernstig uit de mode vorig jaar... Vandaar slechts 1400.... Gelukig compenseert de WP in de droger het nodige.
JeroenH schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 11:01:
Ik heb een Samsung warmtepomp-droger. Het droogresultaat vind ik maar zo-zo, het is maar nét aan echt droog. Als het de kast in gaat kan het ermee door, moet het gelijk gedragen worden dan geef ik nog een rondje (wat door de sensoren enz veel korter duurt).
Dat ervaar ik dan niet met me SiemensBosch... En ik heb hem niet eens op maximaal droog staan.
offtopic:
Maar ik heb dan ook ernstig de indruk dat Samsung een witgoed b-merk tegen a prijzen is... Beko omgekeerd
[...]

Oh wauw, zijn de Tweakers van suiker tegenwoordig? ;)
Jazeker :Y
Alleen smelt ik niet in de regen op een of andere manier.

[edit]
offtopic:
Vet, ik reageer op een post onder me 8)7

[ Voor 62% gewijzigd door Ronald op 05-11-2021 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:30
Ik heb een Samsung warmtepomp-droger. Het droogresultaat vind ik maar zo-zo, het is maar nét aan echt droog. Als het de kast in gaat kan het ermee door, moet het gelijk gedragen worden dan geef ik nog een rondje (wat door de sensoren enz veel korter duurt).

Daarbij gebruik ik hem veel minder dan ik vooraf dacht, als ik er tien wassen per jaar in droog is het veel, en dat is in situaties als ik in tijdnood kom, bv. 's winters (als de was wat langzamer droogt aan de lijn) en de kinderen vallen drie keer achter elkaar in een modderpoel. Qua besparing was ik denk ik beter uitgeweest met een goedkopere normale droger.

Voordeel is wel dat hij door de veel lagere aansluitwaarde veilig tegelijk op één groep kan draaien met de wasmachine, dat is een voordeel waar je niet veel over leest.
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:56:
Hier wilde de vrouw het buiten hangen maar mocht niet van mij, die harde rommel in de klerenkast gaat niet gebeuren.
Oh wauw, zijn de Tweakers van suiker tegenwoordig? ;)

-edit-

Overigens wel eens een experiment gedaan: de was gewogen voordat hij de wasmachine in ging, voordat hij de droger in ging, en nadat hij uit de droger kwam, en dat vergeleken met de hoeveelheid water in de afvoerbak. Daar kwam uit dat de droger meer water uit de kleding haalde dan er in zat, m.a.w. hij ontvochtigt ook nog de lucht in de ruimte waar hij staat :P

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 05-11-2021 11:03 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:59:
@reneeke1970 Jij dekt je droger ook nog af met PV, dan is het niet snel rendabel nee. Maar als hij stuk gaat dan gewoon een WP droger pakken.

1600-1800rpm wasmachines leken weer ernstig uit de mode vorig jaar... Vandaar slechts 1400.... Gelukig compenseert de WP in de droger het nodige.
Ondanks dat kost mijn stroom ook nog steeds 22 cent die ik gebruik.
Zelfs met nieuwe zal ik de keuze niet maken voor wp versie.
Zie hierboven @JeroenE zijn ervaring.
En nee ben niet van suiker, houd gewoon van comfort.....
En ik heb niet graag paniek vrouw omdat het ineens begint te regenen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ronald schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:53:
@De_Bastaard Eist wat werk, maar op 700 centrifugeren, broeken eruit en alles wat de droger in gaat centrifugeren op 1400? (Dan wel die broeken aan de lijn, droger is er ook niet lief voor)

Ik trek zelf al mijn plastic sportkleding er uit (en dat is nogal een aandeel bij mij)... doet het niet goed in de droger, en is na 1400 rpm zodanig droog dat het weinig tijd kost aan het rek.
Al mijn kleding gaat gewoon op het droogrek, behalve wat ondergoed.

En tsja, bezuinigen op kleding. Mijn postuur (2.10, smal), dwingt me in een bepaalde hoek qua broeken. Veel merken verkopen mijn lengtemaat (38) niet :/. Gelukkig ben ik verder qua kleding zuunig en koop ik niet elk jaar voor honderden euro's aan kleding. Het idee is dat ze wat langer meegaan :)

Maar inderdaad, centrifugeren kunnen we (sowieso voor handdoeken) wel weer op hogere toeren gaan doen. Aanschaf van zo'n WPD loont zich denk ik alleen als de huidige écht kapot gaat en er een nieuwe aangeschaft moet worden. Tot nu toe heb ik hem eigenlijk steeds kunnen repareren voor een paar euro 8).

[ Voor 6% gewijzigd door De_Bastaard op 05-11-2021 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hier plek zat om het allemaal op te hangen op zolder. Duurt alleen wat langer omdat ik er amper stook, dus dan zie je wel eens wat condens op de ramen.
Maar die 63 sokken (ja, oneven aantal, je bent er altijd 1 kwijt ;) ), handen vol ondergoed, en droogdoeken gooi ik in de WPdroger. Kost mij teveel tijd om dat allemaal op te gaan hangen. En tijd is ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46

Termy

valt er nog wat te fragge?

Hier laatst een wpdroger gekocht omdat de oude condensdroger kuren begon te vertonen. Het filter houdt stof maar matig tegen en dat kwam steeds in de pomp waardoor hij in storing ging. Maar de voornaamste reden om het te doen is om het stroomverbruik op langere termijn in te perken en, zoals @JeroenH zei: zodat wasmachine en droger op dezelfde groep kunnen. Dat is erg praktisch in ons geval. Oh, en ik heb idd wel wat beters te doen dan al die meuk ophangen dus een droger is ook gewoon tijdsbesparing.

Wij hebben nu een samsung wpdroger en vooralsnog vind ik hem geweldig :P. Het dubbele stoffilter dat echt goed afsluit zorgt er voor dat ik nog geen flintertje stof achter het filter heb gevonden terwijl de oude Bosch 1 groot stofparadijs was achter het filter.

Naar het schijnt is een wpdroger ook minder vervelend voor je kleren dus dat is mogelijk ook nog een voordeel. Ik knal alles er gewoon in, behalve dat wat al vrij droog uit de wasmachine is gekomen want dat is alleen maar onhandig met de sensor.

[ Voor 5% gewijzigd door Termy op 05-11-2021 13:56 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-10 14:05
@No Hands , in het vorige topic zag ik dat jij je huis hebt voorzien van buitengevelisolatie (scrabble ftw). Heeft het je gebracht wat je ervan verwachtte? Het ging jou om meer comfort - heeft het ook je energieverbruik gedrukt?

Zelf zit ik hier ook aan te denken, de spouw is gevuld, maar de muren blijven koud, ik stook me een ongeluk ;( en wil tzt toch graag van het gas af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
TWCRay schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:33:
@No Hands , in het vorige topic zag ik dat jij je huis hebt voorzien van buitengevelisolatie (scrabble ftw). Heeft het je gebracht wat je ervan verwachtte? Het ging jou om meer comfort - heeft het ook je energieverbruik gedrukt?

Zelf zit ik hier ook aan te denken, de spouw is gevuld, maar de muren blijven koud, ik stook me een ongeluk ;( en wil tzt toch graag van het gas af.
Huis is gelijkmatiger warm ja, dat val wel echt op. Ik moet over 21 dagen mijn meterstanden weer doorgeven, dan ze ik hopelijk een enorm verschil. Ik heb er eerlijk gezegd verder nog niet naar gekeken.
Wij waren al van het gas af met alleen spouwisolatie overigens. Als ik komende week tijd heb zal ik alvast eens kijken of ik een grootverschil in het verbruik kan ontdekken tussen afgelopen 2 stookseizoenen en de jaren daarvoor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-10 22:32

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Joris748 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:57:
Bij bestaande bouw kun je type c overwegen met vraaggestuurde ventilatieroosters. Heb er zelf geen ervaring mee, maar lijkt me op type d na de beste oplossing. Evt icm een WTW.
Interessant, kan je die achter inbouwen? Iemand die ervaring heeft met dergelijke oplossingen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Dank @No Hands , ik ben echt benieuwd naar je bevindingen! Isolatie is prio 1, maar mijn 2e reden om het te doen is omdat het metsel en voegwerk spuuglelijk is, huis is in de jaren ‘70 gebouwd en de kinderen hebben meegeholpen met bouwen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
TWCRay schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:10:
Dank @No Hands , ik ben echt benieuwd naar je bevindingen! Isolatie is prio 1, maar mijn 2e reden om het te doen is omdat het metsel en voegwerk spuuglelijk is, huis is in de jaren ‘70 gebouwd en de kinderen hebben meegeholpen met bouwen ;w
Ja mijn huis was ook lelijk, geel, afgebrokkeld en stukgevroren. Nu als een nieuwbouwhuis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

No Hands schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:04:
[...]

Huis is gelijkmatiger warm ja, dat val wel echt op. Ik moet over 21 dagen mijn meterstanden weer doorgeven, dan ze ik hopelijk een enorm verschil. Ik heb er eerlijk gezegd verder nog niet naar gekeken.
Wij waren al van het gas af met alleen spouwisolatie overigens. Als ik komende week tijd heb zal ik alvast eens kijken of ik een grootverschil in het verbruik kan ontdekken tussen afgelopen 2 stookseizoenen en de jaren daarvoor.
Bij mindergas.nl kun je ook kWh ingeven dan kun je heel goed voor en na vergelijken ondanks een koud en warm jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:21
Bravertal schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:18:
[...]

Geen flauw idee, was project nieuwbouw. Wat is Solar gain?
Opwarming door de zon! Via je ramen, en via de thermal mass van je gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat is de laatste kennis omtrent beluchting in de kelder.
Ik heb een jaren '30 woning. Spuwmuur en dak zijn geïsoleerd, vloer niet.
De kelder is een tikkie vochtig (zichtbaar op de muur), maar ik merk dat er veel koude naar binnen komt via de gaten in het kelderraampje.
Zijn deze gaten met de laatste kennis nog steeds nodig, of kan ik deze beter afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:08
Smultie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:51:
Wat is de laatste kennis omtrent beluchting in de kelder.
Ik heb een jaren '30 woning. Spuwmuur en dak zijn geïsoleerd, vloer niet.
De kelder is een tikkie vochtig (zichtbaar op de muur), maar ik merk dat er veel koude naar binnen komt via de gaten in het kelderraampje.
Zijn deze gaten met de laatste kennis nog steeds nodig, of kan ik deze beter afsluiten?
Heb zelf ook een jaren ‘30 woning. Heb een kruipruimte en ben de vloer vanonderen aan het isoleren. De kruipruimte is van hout en heeft 2 ventilatie gaten. Straatkant en 1 in de kelder. Ik zelf laat altijd het kelder raampje open. De ondergrond in de kelder is kurkdroog. Ga er nog een folie overheen doen daar niet van.
Ik voor mij zou een vochtigheid sensor er plaatsen i.c.m. met een ventilator. Als vochtigheid boven b.v. de 60% komt gaat die blazen. Weet niet of zoiets te koop is of het een tweakersklus gaat worden. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
John Oliver over het Amerikaanse stroomnet:

Zou dit geheel of gedeeltelijk ook van toepassing zijn op Nederland?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ja, mijn vrouw gaat er inderdaad ook vanuit dat ik de thermostaat wel goed instel.

En nee, wij verwachten van onze talkshow hosts dat ze hun punt in een minuutje of twee à drie wel gemaakt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wanneer komt hij to the point? Over welk probleem heeft hij het precies?

Goed, interconnections hebben wij ook. Europa (ENTSO-E) is een groot grid en dat kan nog altijd problemen geven. Ook al zijn de voordelen groot, nog niet zo lang geleden waren er problemen in Ernestinovo en de interconnection FR-ES die beide potentieel de stroom in heel Europa hadden kunnen uitschakelen.
Maar power outages, in Nederland ligt tenminste vrijwel alles onder de 50 kV onder de grond. Dat is een stuk minder gevoelig dan als je dat boven de grond hebt hangen. Maar pas geleden vielen er een paar 150 kV masten om vanwege extreem weer. Heeft niet tot een probleem geleid.

Als het gaat over de transitie naar groene energie en van gas af, dan hebben wij zeker uitdagingen. Er is vrijwel overal congestie op het stroomnet maar daar worden plannen voor gemaakt om dat op te lossen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@JeroenH ik ben het wel eens met deze:
Het net uitbreiden is nog iets lastiger dan vroeger, omdat het belang van omwonenden van nieuw te bouwen hoogspanningslijnen en onderstations nu nog zwaarder meeweegt dan vorige eeuw. Het is daarmee zeker niet onmogelijk, het duurt alleen even. U kunt uw steentje bijdragen, door niet op voorhand overal tegen te zijn.
De groeipijn van vandaag is daarom voorlopig een gegeven. Laten we alleen ophouden te verzuchten dat niets meer kan. Ook niet ouwehoeren over waterstof omdat elektriciteit ‘niet beschikbaar is’. Emissievrije elektriciteit en elektrificatie zijn samen de belangrijkste en meest betaalbare maatregelen om CO2-reductie te boeken. Schone elektriciteit komt beschikbaar.

Wat we moeten doen om dat mogelijk te maken, is dat wat we altijd al deden. Het net verzwaren.
https://www.wattisduurzaa...d-lampen-en-a-koelkasten/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ergens in de VS mist een nieuwe windturbine één rotorblad:

Ouch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tja.. zo zie je hoe weinig ze daar met treinen hebben? Een beroepschauffeur die in Europa z'n wagen - notabene met speciale lading - over een spoorwegovergang stilzet, die heeft neem ik aan geen baan meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
Nou, hier gaat het ook niet altijd goed hoor:

https://www.bd.nl/bommele...ommelerwaard-a2~a63f81fc/

Ik heb begrepen dat het vervolg inmiddels is:
- De (grote) kraan om de nieuwe bladen te plaatsen is niet beschikbaar, want natuurlijk al elders in gebruik
- Dus duurt lang
- Dus misschien dan maar met kleinere kranen monteren, waarbij de bladen 1 voor 1 vastgemaakt worden (niet op de grond al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Daar hebben we op gewacht! Rolls-Royce introduceert "kernsplitsing op de keuken(kroeg)tafel"
of in de "achtertuin": Small Modular Reactor

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@dunklefaser niet dat het slecht nieuws is, maar ze hebben vooral geld opgehaald. Nog geen productielijn of voorspelbare prijzen.
ETA van de eerste is ca. 9 jaar, net als de afgelopen twintig jaar dus :)
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Proton_ schreef op woensdag 10 november 2021 @ 17:16:
@dunklefaser niet dat het slecht nieuws is, maar ze hebben vooral geld opgehaald. Nog geen productielijn of voorspelbare prijzen.
ETA van de eerste is ca. 9 jaar, net als de afgelopen twintig jaar dus :)
Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Tja - geld verbranden kunnen ze dus heel goed, nu nog "kernbrandstof"?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Boem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
TWCRay schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:10:
Net even gekeken maar in totaalverbruik scheelt het niet zo veel, dat is wel jammer :)
De warmtepomp heeft nu in een jaar net geen 2000kWh verbruikt. In het jaar voor de isolatie ongeveer 2200kWh. Ik heb alleen geen aantekeningen over wat het weer was of graaddagen ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
Bedankt @No Hands ! Toch 10% hè… maar die staan niet in verhouding tot het werk. Merk je wel dat het minder tocht?

Ik ga sowieso eerst binnen aan de slag. Ik verlies een hoop warmte door de trap (open van kelder tot zolder ;( ) en een deur tussen het achterhuis en de keuken, want ook dat is open. Daar zal ik al een berg mee winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
TWCRay schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:24:
Bedankt @No Hands ! Toch 10% hè… maar die staan niet in verhouding tot het werk. Merk je wel dat het minder tocht?

Ik ga sowieso eerst binnen aan de slag. Ik verlies een hoop warmte door de trap (open van kelder tot zolder ;( ) en een deur tussen het achterhuis en de keuken, want ook dat is open. Daar zal ik al een berg mee winnen.
10% ja maar dat staat niet in verhouding met de kosten vooral. Het is wel veel gelijkmatiger warm in huis. En mijn huis ziet eruit als nieuw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:54
@No Hands je kan op minder gas.nl het aantal graad dagen vinden.
Winter 2020-2021 was flink kouder dan 2019-2020

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Even ligt ter zijde, ik ben bezig met een plannetje te maken om de fossielen hier van de ouderwetse TL naar LED-TL's te krijgen. Financieel is het plaatje zo rond maar ik weet 100% dat ik de vraag ''Ja maar is het niet zonde om de TL te vervangen voor ie op is?'' ga krijgen.
Nee want er wordt zo veel energie bespaard dat de energetische TVT maanden is. Ik heb dat vorig jaar ergens in een studie terug gelezen en wil daar naar refereren om het ook met cijfers te kunnen onderbouwen maar ik kan dat ding maar niet terugvinden.
Heeft iemand hem toevallig in de bookmarks of geschiedenis staan?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00
Erasmo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:34:
Even ligt ter zijde, ik ben bezig met een plannetje te maken om de fossielen hier van de ouderwetse TL naar LED-TL's te krijgen. Financieel is het plaatje zo rond maar ik weet 100% dat ik de vraag ''Ja maar is het niet zonde om de TL te vervangen voor ie op is?'' ga krijgen.
Nee want er wordt zo veel energie bespaard dat de energetische TVT maanden is. Ik heb dat vorig jaar ergens in een studie terug gelezen en wil daar naar refereren om het ook met cijfers te kunnen onderbouwen maar ik kan dat ding maar niet terugvinden.
Dat kun je toch eenvoudig uitrekenen? Vergelijk energieverbruik tussen LED en TL, en reken (met het stroomtarief wat je betaalt en het aantal branduren per jaar) uit wat je per jaar kan besparen. Dan kun je ook de TVT van je investering bepalen.
Dergelijke cijfers spreken veel meer tot de verbeelding dan een of ander onderzoekje wat toch nooit precies op jou of je bedrijf van toepassing is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Financieel heb ik de business case al rond, daar is de tvt mooi laag. Het gaat er om hoeveel energie is er gebruikt om een LED TL te produceren,

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:55:
Financieel heb ik de business case al rond, daar is de tvt mooi laag. Het gaat er om hoeveel energie is er gebruikt om een LED TL te produceren,
Sleutelwoord is life-cycle assesment.
Voor verlichting is gebruik veruit de grootste component.

Dit helpt je denk ik wel
https://www1.eere.energy....lca_factsheet_apr2013.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-10 14:32
Graag sluit ik aan in dit leuke topic (net gevonden) :)

@ThinkPad ik heb dezelfde droger en ben er ook echt lyrisch over. Eco programma droogt niet helemaal super droog maar alle andere wel bij mij. Zelfs op een onverwarmde zolder (ca 16-18 graden).

@De_Bastaard ik zit op 3 tot 4 kWh per dag (ik heb de homewizard P1 meter). De meeste besparing zit vaak in het sluipverbruik zoals je zelf al stelde met de pompen van de vloerverwarming. Heb je nog meer apparatuur die continue aanstaat? Oude koelkast of vriezer? Vijverpomp? Ventilatiesysteem?

En nog een vraag voor de experts met betrekking tot ventilatie. Ik woon in een jaren '30 tussenwoning, goede dakisolatie, redelijke vloerisolatie, spouwmuur vol met isolatie (rd 1,76) en bijna overal HR++ glas. Verbruik afgelopen jaren 550-700 m³ gas.
Ventilatie is beneden echt te slecht, alle kieren zijn bijna dicht. Boven met roosters, CO2 blijft wel keurig als we de deuren open zetten (ik wil ze niet afzagen)
Vorige week offerte gekregen voor WTW balans ventilatie: €7800 euro (2400 arbeidsloon, 5400 materiaal). Wat vinden jullie van deze offerte? Ik vond arbeid wel te verklaren maar kost materiaal zo veel??
Heb ook zitten kijken naar decentrale ventilatie maar onze woonkamer-keuken is circa 40 M2 en dan redt één unit het volgens mij nog niet volgens de specs.
Wat is wijsheid? Toch decentraal en 'beter iets dan niets' aanleggen? Of sparen voor centraal systeem? En out of the box: alleen afzuigen in de badkamer en hal en alleen inblazen in de woonkamer? En dan hopen dat het zich een beetje verplaatst door het huis?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Laatst online: 22:06
Erasmo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:34:
Ik ben wel benieuwd hoe je in deze vergelijking rekening hebt gehouden met de daadwerkelijke lichtopbrengst. Hebben 'de fossielen' straks ook nog dezelfde hoeveelheid (lumen) bruikbaar licht bij de switch van TL naar LED? Je ziet over het algemeen dat de led wel een tikkeltje efficiënter is in Lumen/W. Maar dat de TL balk bij gelijke lengte een bak meer lumen genereert (360 graden uitstraling). Uiteraard dien je hier ook de reflectoren en eventuele reflectieverliezen in mee te nemen.

Als er nu armaturen zonder reflectoren hangen dan is de vergelijking wellicht eenvoudiger. De LED's zullen dan mooi naar onder schijnen (vaak 120 graden oid) vergeleken met de 360 graden bundel van een TL.

Care to share?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
wheli schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:46:
Vorige week offerte gekregen voor WTW balans ventilatie: €7800 euro (2400 arbeidsloon, 5400 materiaal). Wat vinden jullie van deze offerte? Ik vond arbeid wel te verklaren maar kost materiaal zo veel??
Ook daar is weer een speciaal topic voor:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
wheli schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:46:
Graag sluit ik aan in dit leuke topic (net gevonden) :)

@ThinkPad ik heb dezelfde droger en ben er ook echt lyrisch over. Eco programma droogt niet helemaal super droog maar alle andere wel bij mij. Zelfs op een onverwarmde zolder (ca 16-18 graden).

@De_Bastaard ik zit op 3 tot 4 kWh per dag (ik heb de homewizard P1 meter). De meeste besparing zit vaak in het sluipverbruik zoals je zelf al stelde met de pompen van de vloerverwarming. Heb je nog meer apparatuur die continue aanstaat? Oude koelkast of vriezer? Vijverpomp? Ventilatiesysteem?

En nog een vraag voor de experts met betrekking tot ventilatie. Ik woon in een jaren '30 tussenwoning, goede dakisolatie, redelijke vloerisolatie, spouwmuur vol met isolatie (rd 1,76) en bijna overal HR++ glas. Verbruik afgelopen jaren 550-700 m³ gas.
Ventilatie is beneden echt te slecht, alle kieren zijn bijna dicht. Boven met roosters, CO2 blijft wel keurig als we de deuren open zetten (ik wil ze niet afzagen)
Heb ook zitten kijken naar decentrale ventilatie maar onze woonkamer-keuken is circa 40 M2 en dan redt één unit het volgens mij nog niet volgens de specs.
Wat is wijsheid? Toch decentraal en 'beter iets dan niets' aanleggen? Of sparen voor centraal systeem? En out of the box: alleen afzuigen in de badkamer en hal en alleen inblazen in de woonkamer? En dan hopen dat het zich een beetje verplaatst door het huis?
Wat nu weer regelmatig aanstaat zijn:
- die pompen voor de verwarming (3 of 4 stuks uit mijn hoofd),
- Quooker
- Twee koelkasten (een gloednieuwe inbouw, een van 10j oud)
- Oude vriezer van 10j oud.

Rest valt mee, oven en magnetron combi, twee werkplekken.

Nu het weer flink afkoelt moet die verwarming haast fulltime aan, of een heeft af en toe een elektrisch kacheltje naast t bureau, en soms op zolder de airco op verwarmstand.

Groot verbruikers zijn bij ons de wasmachine en droger. Sporadisch dan nog eens die elektrische kachel omdat we op die werkplek geen radiator hebben. Warmte moet van de vloerverwarming komen, een etage lager. Betreft daar een vide met glaspartij die nu flink koud wordt.

Beetje vervelend dat we flink over budget zijn gegaan bij sommige delen van de recente verbouwing waardoor we nu even geen budget hebben om de zolder te isoleren en af te werken :’(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Heb je de Quooker weleens uitgelezen met een kWh meter? Ik heb een B merk (Floww), gebruikt ongeveer 1 kWh per dag. Je vriezer zou weleens een grootverbruiker kunnen zijn. Ik vind dit altijd leuke puzzels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
wheli schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:53:
Heb je de Quooker weleens uitgelezen met een kWh meter? Ik heb een B merk (Floww), gebruikt ongeveer 1 kWh per dag. Je vriezer zou weleens een grootverbruiker kunnen zijn. Ik vind dit altijd leuke puzzels :)
Wat jou kraan verbruikt, daar kunnen wij met tweeën bijna heel jaar van douche, dus dat is pas slurpende kraantje.
Vriezer, net als koelkast kan max 60 watt trekken, dus 1.3 kWh per dag. Draait hij 24/7 ? Nee bij lange na niet, verbruikt minder dan 100 kWh per jaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@reneeke1970 tenzij het een oudje is met kapotte rubbers, slecht sluitende deur en vastzittende thermostaat. Bij een vriezer merk je bovendien niet snel of hij op -25 staat of op -18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Proton_ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:29:
@reneeke1970 tenzij het een oudje is met kapotte rubbers, slecht sluitende deur en vastzittende thermostaat. Bij een vriezer merk je bovendien niet snel of hij op -25 staat of op -18.
Slecht onderhoud telt niet mee.
Alleen warme ruimtes, dat merk je wel. Moet hem nu eigenlijk buiten zetten...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:13

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb wel het idee dat sinds wij een warmtepomp hebben, het buiten wat kouder wordt :-)
Als dat zo zou zijn, dan moet niet iedereen aan de warmtepomp want dan krijgen we weer de winter van 63.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
reneeke1970 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:11:
[...]

Wat jou kraan verbruikt, daar kunnen wij met tweeën bijna heel jaar van douche, dus dat is pas slurpende kraantje.
Vriezer, net als koelkast kan max 60 watt trekken, dus 1.3 kWh per dag. Draait hij 24/7 ? Nee bij lange na niet, verbruikt minder dan 100 kWh per jaar.
Heb je een warmtepomp? Wij douchen met een 5,6 l/min douche, ongeveer 75 m³ gas per jaar daarvoor (2 personen). Dus omgerekend 735 kWh COP 1.

Ik ben ook niet blij met 'mijn kraantje' maar die keuze heb ik gemaakt in een tijd dat ik er nog niet zo veel vanaf wist. Hem nu vervangen is veel gedoe met leidingen en de stroom wordt gecompenseerd met zonnepanelen.
Met een totaalverbruik van 1500 kWh, uiteraard exclusief verwarmen/douchen en elektrische auto, denk ik dat we het heel aardig doen ondanks dat kraantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
wheli schreef op woensdag 17 november 2021 @ 21:58:
[...]

Heb je een warmtepomp? Wij douchen met een 5,6 l/min douche, ongeveer 75 m³ gas per jaar daarvoor (2 personen). Dus omgerekend 735 kWh COP 1.

Ik ben ook niet blij met 'mijn kraantje' maar die keuze heb ik gemaakt in een tijd dat ik er nog niet zo veel vanaf wist. Hem nu vervangen is veel gedoe met leidingen en de stroom wordt gecompenseerd met zonnepanelen.
Met een totaalverbruik van 1500 kWh, uiteraard exclusief verwarmen/douchen en elektrische auto, denk ik dat we het heel aardig doen ondanks dat kraantje.
Ik douche op een warmtepomp boiler inderdaad.
Tja zon kraantje wist ik al van verbruik, vrouw lief heeft het wel eens geopperd, maar ze was snel onder de indruk van mijn nee nee never nooit nie haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Tja, het is maar wat je wilt. Wij hebben tegenwoordig een quooker en met zoveel thee als we drinken wil ik nooit meer zonder. Tov heetwaterdispenser van Bosch die we hiervoor gebruikten is de quooker op termijn zelfs goedkoper (filter en ontkalking was vrij prijzig op dat ding).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• wheli
Ja het is een beetje tweeledig: super comfortabel maar maakt inmiddels wel 20-25% van mijn basis elektra verbruik uit. Een vrijstaande waterkoker is zeker zuiniger. Anderzijds hadden we erg lange leidingen en duurde het letterlijk 2-3 minuten voordat we in de keuken warm water hadden. Ook erg zonde om schoon drinkwater weg te spoelen.

Heeft iemand al specificaties gevonden van de hoge temperatuur warmtepomp van Vattenfall / Feenstra?
Volkskrant

• Proton_

Proton_

Team Welles

@wheli als ik alle teksten combineer is het een 6 kW CO2 warmtepomp waarbij ze mikken op een scop van 3.

Daar zitten flink wat mitsen en maren aan, zie ook Warmtepomp met CO2 (R744) koudemiddel

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-10 15:47
wheli schreef op donderdag 18 november 2021 @ 07:32:
Ja het is een beetje tweeledig: super comfortabel maar maakt inmiddels wel 20-25% van mijn basis elektra verbruik uit. Een vrijstaande waterkoker is zeker zuiniger. Anderzijds hadden we erg lange leidingen en duurde het letterlijk 2-3 minuten voordat we in de keuken warm water hadden. Ook erg zonde om schoon drinkwater weg te spoelen.
Gewoon waterkoker vullen met "voorloopwater" en thee zetten in thermoskan.
Kan geen quooker tegenop!
Bespaart ook nog eens op theezakjes want met 1 eenkopstheezakje kun je gerust 1 liter water op smaak brengen.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• Termy

Termy

Thee is niet het enige waar we het voor gebruiken.

Als de Quooker 20-25% van je sluipverbruik is dan heb je wel serieus laag sluipverbruik want gemiddeld is het maar ~9 W.

Ik vraag me af of een waterkoker waar je stelselmatig te veel verwarmd en met groot verlies naar de omgeving wel zuiniger is (in verbruik, niet totale kosten) dan zo'n Quooker.

Maar ja, wat jullie willen uiteraard, onze Quooker gaat nergens heen ;).

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-10 15:47
Termy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:43:

Als de Quooker 20-25% van je sluipverbruik is dan heb je wel serieus laag sluipverbruik want gemiddeld is het maar ~9 W.
Laag = hoog sluipverbruik??

Ik vraag me af of een waterkoker waar je stelselmatig te veel verwarmd en met groot verlies naar de omgeving wel zuiniger is (in verbruik, niet totale kosten) dan zo'n Quooker.
Hoezo teveel verwarmen? Er gaat 1 liter in de thermoskan en we weten tot hoever we de waterkoer dan moeten vullen.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Er gaat 300ml in mijn theekop... en met 4 tellen heb ik dat in mijn waterkoker... En die giet ik dan keurig leeg. Zo moeilijk is het toch niet?

Maar 1 1 kops-zakje in een liter? Sorry, maar mijn definitie van thee zit dichterbij 1 portie Yorkshire Tea (a 3 gram!) in een kop.

• Termy

Termy

CvP_tweakers schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:11:

Laag = hoog sluipverbruik??

Hoezo teveel verwarmen? Er gaat 1 liter in de thermoskan en we weten tot hoever we de waterkoer dan moeten vullen.
Als 9 W 20-25% van je sluipverbruik is dan is je sluipverbruik veel lager dan het gros van de huishoudens.

Ok, als je precies dat kan verwarmen wat je gebruikt dan valt dat mee, ja. Hoewel je dan nog steeds verdamping naar buiten hebt natuurlijk.

• JeroenH
Bill Gates steekt een boel geld in de bouw van een natrium-gekoelde kerreactor, met gekoppelde gesmoten zout energie-opslag. Het ministerie van energie in de VS legt er ook een heleboel subside bij. Het zou in zeven jaar klaar moeten zijn.*

Interessant en innovatief... maar er is ook kritiek.

Persoonlijk denk ik dat het te duur en te laat is, en als dit type reactor het ook nog eens veel makkelijker maakt kernwapens te maken.... waarom zouden we deze weg dan inslaan, vraag ik me dan af.

* Ik heb in mijn google agenda voor 18-11-2028 een alarmpje gezet met een linkje naar deze post. Kijken wat er terechtkomt van die timeline ;)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
@JeroenH zullen we er vast geld op inzetten? Ik ga voor "niets meer over te vinden" :+

• JeroenH
mcDavid schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:06:
@JeroenH zullen we er vast geld op inzetten? Ik ga voor "niets meer over te vinden" :+
Zou goed kunnen. Of "nog steeds in aanbouw, maar het budget is vervijfvoudigd"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-10 15:07

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JeroenH schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:05:
* Ik heb in mijn google agenda voor 18-11-2028 een alarmpje gezet met een linkje naar deze post. Kijken wat er terechtkomt van die timeline ;)
Zo heb ik met een collega om een kratje bier gewed dat de nieuw verkoop van auto's in januari t/m juni 2026 voor meer dan 50% bestaat uit volledig elektrische auto's. Hij geloofde het niet, ik denk dat het waarschijnlijk veel meer dan 50% zal zijn. Ook in de agenda gezet voor juli 2026 ;)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Gwaihir
  • Niet online
Dat dus! Ik zie de Quooker als 'n stroombesparing met comfort op de koop toe. De juiste hoeveelheid was 'n ding. Aanzetten en dan vergeten (en dus niet gebruiken) ook.

(Niet nieuwsgierig genoeg om na meten te proberen. Sowieso geen idee hoe nog aan een goede nulmeting te komen.)

• wheli
Ik heb het niet precies uitgerekend maar durf wel met zekerheid te stellen dat de warmwaterkraan minder energiezuinig is dan een gewone waterkoker met bijvoorbeeld een streepje er op per kopje. Maar comfort is soms ook wat waard.

Wij verbruiken ongeveer 1500-1700 kWh per jaar aan stroom en de warmwaterkraan vraagt ongeveer 8-10 kWh per week totaal. Als ik het verbruik bekijk in de grafiek reduceer ik ongeveer 1 kWh sluipverbruik per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
De quooker is gewoon luxe, maar dan nog zonder dat het meer energie verspilt.
En het zijn degelijke goed geïsoleerde apparaten, waarvoor je ook na 10 jaar nog goede onderdelen kunt krijgen, waar je je goedkope plintboiler waarschijnlijk weer vervangt voor een nieuwe.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Termy

Termy

antonboonstra schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:43:
[...]

Zo heb ik met een collega om een kratje bier gewed dat de nieuw verkoop van auto's in januari t/m juni 2026 voor meer dan 50% bestaat uit volledig elektrische auto's. Hij geloofde het niet, ik denk dat het waarschijnlijk veel meer dan 50% zal zijn. Ook in de agenda gezet voor juli 2026 ;)
Is dit in Noorwegen niet nu al zo? Klinkt als de makkelijkste weddenschap ooit, behalve dat je misschien verliest omdat er tegen die tijd al nieuwe techniek X de boel overgenomen heeft ;).

• JeroenH
Termy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:38:
Is dit in Noorwegen niet nu al zo? Klinkt als de makkelijkste weddenschap ooit, behalve dat je misschien verliest omdat er tegen die tijd al nieuwe techniek X de boel overgenomen heeft ;).
Antonboonstra zit in juni 2026 lekker aan het bier hoor :) Ik snap van die andere partij niet dat die deze weddenschap aan gaat. Heeft hij of zij aandelen Shell of Toyota of zo?

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik doe nu al een tijdje alles met de warmtepomp (lucht-lucht), zit alleen in de woonkamer, maar boven is het koud, gelukkig slaap ik daar alleen.

Toch kreeg ik de laatste koudere avonden/nachten het idee dat de warmte wel erg snel wegvloeit naar de gang/boven.

Zou je dan beter boven of in de gang nog een airco erbij kunnen hangen of juist eentje erbij in de woonkamer? Het wordt ook echt wel serieus koud nu boven, is dat handig?

Aangezien de warmte omhoog gaat zat ik te denken in de gang beneden, maar als ik hem gewoon in de hal boven hang, kan ik hem in de zomer als airco gebruiken, beneden heeft dat weinig nut denk ik.

Ook heeft de voordeur nog enkel glas.

[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 18-11-2021 15:23 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:17

• JDx

JDx

Ben ik ^

Gebruik je wel eens warm water dan? Ik echt nooit (vaatwasser), misschien ooit een keer om te dweilen?

Zit zelf te kijken naar een doorstromer voor douchen (3x per week), zou bijna bij de sportschool kunnen douchen, maar dat mag niet meer >:)

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:17
JDx schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:29:
[...]

Gebruik je wel eens warm water dan? Ik echt nooit (vaatwasser), misschien ooit een keer om te dweilen?

Zit zelf te kijken naar een doorstromer voor douchen (3x per week), zou bijna bij de sportschool kunnen douchen, maar dat mag niet meer >:)
Kook je niks? Drink je geen thee? Eventueel nog babyflessen opwarmen, of thermosflessen vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Karp schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:30:
[...]

Kook je niks? Drink je geen thee? Eventueel nog babyflessen opwarmen, of thermosflessen vullen.
Koken heb je toch geen warm water voor nodig? Thee uit de waterkoker ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-10 09:30

decramy

root@birdie:~#

We gebruiken de Cooker om bv de pasta te koken. Pan onder de kraan en gaan. Lijkt me effectiever dan het fornuis.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-10 09:18
decramy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:04:
We gebruiken de Cooker om bv de pasta te koken. Pan onder de kraan en gaan. Lijkt me effectiever dan het fornuis.
Qua energieverbruik is het natuurlijk efficiënter om het water op te warmen wanneer je het nodig hebt in plaats van het 24/7 op temperatuur te houden voor dat ene moment dat het nodig is. Een inductiekookplaat met boost-functie heeft een pan water erg snel aan de kook kan ik je uit ervaring vertellen.

• Ronald
Gebruiken van water uit de Quooker verhoogd het standverlies vast niet... De vraag is dus: Zet de inductieplaat stroom efficiënter om in warmte in het water dan de spiraal van de Quooker... Spiralen zijn ernstig goed in warmte maken ;-)

• Skyaero
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:48:
Gebruiken van water uit de Quooker verhoogd het standverlies vast niet... De vraag is dus: Zet de inductieplaat stroom efficiënter om in warmte in het water dan de spiraal van de Quooker... Spiralen zijn ernstig goed in warmte maken ;-)
Inductie heeft een rendement boven de 90 procent. Quooker zal het tegen een inductieplaat waarschijnlijk verliezen.

Echter, een gaskooktoestel heeft een gemiddeld rendement van rond de 50%, veel warmte die om de pan heen verloren gaat, zeker bij hoog vuur. Qua rendement is de Quooker, inclusief verliezen, dan ineens wel competetief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Skyaero Oh? Ik dacht dat 'n ondergedompelde gloeidraad zo ongeveer alle warmte wel zou vangen. Waar moet die meer dan 10% heen dan? (Van 800W? Dus >80W?) Mijn inductieplaat heeft daar nog 'n ventilatortje voor én in 't verlies telt ook het warmteverlies via de pan mee, dacht ik. Mijn Quooker 'n plastic bovenkant op z'n verwarmingsstuk en verder een vacuüm fles.

Of hebben we 't hier toch over stilstandsverlies? (Dan sluit ik me nl. bij voorgaande aan die aangeeft dat 'n Quooker die er eenmaal staat dat stilstandsverlies heeft ongeacht hoeveel hij gebruikt wordt.)

[ Voor 22% gewijzigd door Gwaihir op 18-11-2021 17:38 ]

• Andrehj
Volgens de datasheet is het 10 W (gemiddeld vermogen om het water op temperatuur te houden, dus zonder tussendoor tappen), maar ik heb de onze ooit eens een nacht gemeten en kwam toen op 130 Wh in 11 uur, dus 12W gemiddeld. 9W lijkt me aan de lage kant.

• Ronald
Als je de standverliezen meerekent geloof ik graag dat het de Quooker het verliest. Maar zodra je die Quooker eenmaal hebt, en de standverliezen te accepteren hebt... Verschil in interpretatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-10 09:18
Laten we voor de grap eens een rekensommetje doen:

beginnend met een aantal gegevens:
- Standbyverbruik van een Quooker: 10 Watt. 10*24*365 = 87.6 kWh oftewel 315 MJ per jaar link
- 1 liter water 1 graad opwarmen kost 4.2 kJ
- Gemiddelde kraanwater temperatuur: 16 graden link

Laten we uitgaan van 90% efficiëntie voor een inductiekookplaat (meer realistisch is 95%, maar laten we het worst case bekijken).

((315 MJ * 0.9) / 4.2kJ)/(100-16) = 803 liter water kunnen we op kookpunt brengen met een inductiekookplaat (90% efficient) terwijl we met een quooker 7 liter water op temperatuur hebben gehouden.

Nu kan je denken, ja maar een Quooker is veel efficiënter in verwarmen! Misschien wel 100% efficientie! Laten we dan eens kijken waar het omslagpunt ligt:

(( X * 0.9) / 4.2kJ)/(100-16) = ((X) / 4.2kJ)/(100-16) - 803

Het omslagpunt ligt bij een jaarverbruik van 2.8 GJ, oftewel > 7100 l kokend water..... bijna 20 liter per dag, dat zijn heel wat kopjes thee!

[ Voor 18% gewijzigd door Xqlusive op 18-11-2021 19:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Het probleem met water koken in een waterkoker is dat mensen vaak teveel water erin doen. Ik ken mensen die de waterkoker _altijd_ tot de rand vullen, dan laten koken om vervolgens één kopje thee te drinken. Als je dat een paar keer per dag doet ga je al gauw over die 803 liter onnodig waterkoken per jaar heen...

Als je echter een beetje oplet dat je niet teveel water kookt, is de waterkoker (of een fluitketel/pan op inductie) nog steeds het zuinigste. Een kokendwaterkraan moet je vooral kopen voor het gemak, niet omdat je denkt goed bezig te zijn voor het milieu.

Als je 'm eenmaal hebt kun je hem beter maar gebruiken ook, anders heb je zowel de standverliezen als het verlies door teveel water koken met een waterkoker.

• Termy

Termy

Andrehj schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:11:
[...]

Volgens de datasheet is het 10 W (gemiddeld vermogen om het water op temperatuur te houden, dus zonder tussendoor tappen), maar ik heb de onze ooit eens een nacht gemeten en kwam toen op 130 Wh in 11 uur, dus 12W gemiddeld. 9W lijkt me aan de lage kant.
Mijn 9 W kwam uit hun claim dat het standbyverbruik 5 cent per dag kost (toen een kWh nog iets van 23 cent kostte) maar het kan ook prima meer zijn als je niet zo'n goed geïsoleerde keuken hebt waar het kouder is bv.

Wij gingen van een heetwaterdispenser naar een quooker dus op lange termijn verdient ie zich terug en in de tussentijd is het veeeeeeel fijner. Ik heb hier nooit de suggestie willen wekken dat het beter voor het milieu zou zijn, daar gaat het me helemaal niet om. Volslagen peanuts op het totaal. Waar het mij om ging is dat het waarschijnlijk onzin is geen quooker te willen omdat het zg zo duur/verspillend zou zijn. Als deze verspilling zo gruwelijk is, vraag ik me af waar je nog meer op moet bezuinigen om consequent te blijven ;).

• JDx

JDx

Ben ik ^

mcDavid schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:39:
Het probleem met water koken in een waterkoker is dat mensen vaak teveel water erin doen. Ik ken mensen die de waterkoker _altijd_ tot de rand vullen, dan laten koken om vervolgens één kopje thee te drinken. Als je dat een paar keer per dag doet ga je al gauw over die 803 liter onnodig waterkoken per jaar heen...
Ha dat deed ik ook altijd, voor een eventueel 2e kopje is het dan al warm ofzo, nu doe ik tot minimaal, is ie ook sneller klaar en dat ding pakt toch even 3 minuten 1000 watt ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:54
@Xqlusive Bij mij thuis wordt 50% van de dagen van het jaar het standbyverlies van de Quooker ingezet om het huis op temperatuur te houden. Dat spaart weer op de warmtepomp (die dan wel een cop van ca. 3,5-4 heeft). dus dat scheelt dan weer :)

o ja, en ik kon maar niet wennen aan het exact doseren van de fluitketel/waterkoker.
en we gebruiken hem ook voor aanmaak warm water voor schoonmaken, afwasje, etc (en dat water werd voorheen met een 10m+ leiding aangevoerd.

Kortom: wellicht niet 100% van de kWh helemaal benut, maar voor onze situatie zo gek nog niet.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

En vergis je niet in de hoeveelheid water/energie die je verbruikt om van de CV-ketel (2 verdiepingen hoger...) naar de keuken te komen. Daar gaat (iig gevoelsmatig) een paar liter doorheen die verwarmd moet worden, terwijl de Quooker vrijwel instant warm water geeft.

Afijn, een Quooker is een luxeding. Je kunt prima zonder, en je verdient hem al helemaal niet terug. Maar het werkt wel erg fijn. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Krisp op 18-11-2021 20:22 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Skyaero
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:39:
Het probleem met water koken in een waterkoker is dat mensen vaak teveel water erin doen.
Belangrijker: de waterkoker zelf moet ook opgewarmd worden. Dat is voor een liter water misschien verwaarloosbaar, maar voor 1 kopje thee niet meer.
Pagina: 1 ... 36 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.