20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Ik heb november net niet gehaald. Eergisteren de verwarming aangezet. Onder de 18 graden in huis is wel de limiet.aip schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:35:
Zo, bijna november. Gelukkig, dan mag ik van mijzelf de verwarming aanzetten. Begint hier verdomd kil te worden in huis.
A'dam PVOutput
Kun je beter buiten gaan zitten, daar ist warmer hahaericplan schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:10:
[...]
Ik heb november net niet gehaald. Eergisteren de verwarming aangezet. Onder de 18 graden in huis is wel de limiet.
1 PVoutput . Dongen NB
Op zuid en oost heb ik sinds 1 maart al 23 panelen van 335 wp. Qua opbrengst zit ik nu op bijna 6.200 kWh. Ik denk dat ik per 1 maart 0 verbruikt heb of een overschot (reken ik alleen panelen op oost en zuid). Hellingshoek van het dak weet ik niet.decramy schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:09:
[...]
Op noord ja? Wat is je hellingshoek en waarom heb je besloten dit te doen?
Ik heb nu 14 panelen à 380 wp laten plaatsen op noord voor €0,73 per wp. Ik verwacht dat dit minimaal 2.700 kWh opbrengt per jaar.
- Terugleververgoeding is nu bijna €0,32 (dal €0,21).
- Arbeid en grondstoffen worden duurder
- energie wordt ook duurder, dus na salderen is direct eigen verbruik steeds belangrijker.
- misschien electrisch rijden over een paar jaar.
- ik het geld over heb op de bank
- installateur was niet erg happig totdat ik mijn redenen met hem besprak (ik heb geen gas).
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Gelukkig dat er toch nog mensen zijn die weten hoe het moet,goed gedaanBravertal schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:23:
[...]
Op zuid en oost heb ik sinds 1 maart al 23 panelen van 335 wp. Qua opbrengst zit ik nu op bijna 6.200 kWh. Ik denk dat ik per 1 maart 0 verbruikt heb of een overschot (reken ik alleen panelen op oost en zuid). Hellingshoek van het dak weet ik niet.
Ik heb nu 14 panelen à 380 wp laten plaatsen op noord voor €0,73 per wp. Ik verwacht dat dit minimaal 2.700 kWh opbrengt per jaar.
- Terugleververgoeding is nu bijna €0,32 (dal €0,21).
- Arbeid en grondstoffen worden duurder
- energie wordt ook duurder, dus na salderen is direct eigen verbruik steeds belangrijker.
- misschien electrisch rijden over een paar jaar.
- ik het geld over heb op de bank
- installateur was niet erg happig totdat ik mijn redenen met hem besprak (ik heb geen gas).
1 PVoutput . Dongen NB
En als je het straks koud krijgt waarschijnlijk een "Jagerthee" er bij?reneeke1970 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:13:
[...]
Kun je beter buiten gaan zitten, daar ist warmer haha

Ik ga gewoon nog wat zonwarmte bijtanken via de ramen op zuid,
maar op de balkonkamer wordt het op dit moment met ca. 23°C bijna te warm

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 29-10-2021 13:07 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Da's nou het enige dakdeel dat bij mij nog vrij is. ZZW, WNW en plat (op ZZW) liggen helemaal vol (27 stuks; wel al wat ouder, dus maar 250 resp 270 Wp). Over NNO twijfel ik nog een beetje, of dat nu wel financieel uit kan. Zo niet, dan ga ik liever voor de Airco op de slaapkamers om zo daar te kunnen verwarmen. Dat is met de kinderen die daar hun schoolwerk zitten doen wel een uitkomst, die begonnen al te klagen over koude voeten deze week.Bravertal schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 06:29:
Gisteren 14 paneeltjes op noord erbij laten leggen![Afbeelding]
En verder heb ik zojuist gesmokkeld, de airco in de huiskamer aangezet. Werkend aan de keukentafel met een natuurstenen blad werd het me toch te kil.
De gas CV hou ik tot na zondag nog uit, dan mag hij aan.
Lucht laten circuleren via die kamer, maak je heel je huis warmdunklefaser schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:48:
[...]
En als je het straks koud krijgt waarschijnlijk een "Jagerthee" er bij?. (duurzame kroeg
)
Ik ga gewoon nog wat zonwarmte bijtanken via de ramen op zuid,
maar op de balkonkamer wordt het op dit moment met ca. 23°C bijna te warm.
1 PVoutput . Dongen NB
In principe heb ik het binnen 5 jaar terugverdiend, ik reken dan wel met 50% opbrengst (2.660 kWh per jaar).aip schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:17:
[...]
Da's nou het enige dakdeel dat bij mij nog vrij is. ZZW, WNW en plat (op ZZW) liggen helemaal vol (27 stuks; wel al wat ouder, dus maar 250 resp 270 Wp). Over NNO twijfel ik nog een beetje, of dat nu wel financieel uit kan. Zo niet, dan ga ik liever voor de Airco op de slaapkamers om zo daar te kunnen verwarmen. Dat is met de kinderen die daar hun schoolwerk zitten doen wel een uitkomst, die begonnen al te klagen over koude voeten deze week.
En verder heb ik zojuist gesmokkeld, de airco in de huiskamer aangezet. Werkend aan de keukentafel met een natuurstenen blad werd het me toch te kil.
De gas CV hou ik tot na zondag nog uit, dan mag hij aan.
We gaan het meemaken.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Welke panelen zijn dat? Lijken kleiner dan de standaard 1x1,60 maat, en beter te puzzelen.Bravertal schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 06:29:
Gisteren 14 paneeltjes op noord erbij laten leggen!
Ben benieuwd wat de opbrengst doet. Hier een klein dak, dus beperkt ruimte. Als noord voldoende redeert wordt het interessant
Zwartoog schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 23:00:
[...]
Welke panelen zijn dat? Lijken kleiner dan de standaard 1x1,60 maat, en beter te puzzelen.
Ben benieuwd wat de opbrengst doet. Hier een klein dak, dus beperkt ruimte. Als noord voldoende redeert wordt het interessant
:strip_exif()/f/image/GjkXoxChmzhIXvMp9mzWpsdt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D063bTpdY3Pzn4rAZUq001CC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Bravertal op 30-10-2021 07:37 ]
Hmm, toch wat groter: 1x1,70. Enfin: mooi gepuzzeld bij jou
Probeer ik ook zo te doen: Met een ventilator onder het plafond de warme lucht naar de noordkant blazen en de wat koelere lucht komt (automatisch) zo weer terug. Alleen verdwijnt ondanks een zeil in het trapgat nog te veel warme lucht naar de zolder.reneeke1970 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:24:
[...]
Lucht laten circuleren via die kamer, maak je heel je huis warm
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wow! Hoe warm is het dan bij jou in de zomer? Of airco dan?Bravertal schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 11:57:
[...]
Hier nog steeds 21 graden in de woning (thermostaat op 20 graden), zal mij benieuwen wanneer de warmtepomp aan het werk moet voor verwarmen.
Dus jij hebt een plafondventilator geïnstalleerd om beter te verwarmen? Fascinerend!dunklefaser schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:07:
[...]
Probeer ik ook zo te doen: Met een ventilator onder het plafond de warme lucht naar de noordkant blazen en de wat koelere lucht komt (automatisch) zo weer terug. Alleen verdwijnt ondanks een zeil in het trapgat nog te veel warme lucht naar de zolder.
met uitblaas richting deur en uiteindelijk naar de andere kamers. Idd. vaccinating!
YMMV
In de zomer was het 24 graden, woning is opgeleverd in februari dit jaar. Ik heb geen airco, warmtepomp koelt niet.Wim Leers schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 14:49:
[...]
Wow! Hoe warm is het dan bij jou in de zomer? Of airco dan?
Wat is nu een goede electrische kachel om te plaatsen en moet deze continu aan of (zoals ik wil) zo nu en dan aan?
Dit is de duurzame kroeg he.Bravertal schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:50:
Graag toch een advies over mijn garage/schuur aan het huis vast (opgeleverd februari 2021, gasloos). Ik heb van de zomer mijn garage/schuur geïsoleerd. Toch wil ik een elektrische kachel hebben zodat het in de winter wat behaaglijker is. In de schuur staan stellingen met voorraad, daarnaast wat gereedschap, 2e koelkast en wat fietsen + kapstok met onze jassen.
Wat is nu een goede electrische kachel om te plaatsen en moet deze continu aan of (zoals ik wil) zo nu en dan aan?
De eerste vraag die je dan krijgt is waarom je niet kiest voor verwarmen met een airco. (4x efficienter)
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Elektrische radiator met thermostaat, of goedkope airco die ook kan verwarmen, is sneller en verbruikt vier keer zo weinigBravertal schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:50:
Graag toch een advies over mijn garage/schuur aan het huis vast (opgeleverd februari 2021, gasloos). Ik heb van de zomer mijn garage/schuur geïsoleerd. Toch wil ik een elektrische kachel hebben zodat het in de winter wat behaaglijker is. In de schuur staan stellingen met voorraad, daarnaast wat gereedschap, 2e koelkast en wat fietsen + kapstok met onze jassen.
1 PVoutput . Dongen NB
Het verschil zit vooral in opties zoals bediening via internet etc.
Installatie moet officieel via een installateur met STEK. (ik heb STEK en de benodigde gereedschappen maar woon vast niet bij je in de buurt)
edit:
ik heb zelf goede ervaring met Haier, ook met de optionele kamerthermostaat
[ Voor 15% gewijzigd door busscherski op 30-10-2021 20:06 ]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Yep dat probleem had ik ook en ik heb dit gebouwd. Drievoudig openend luik met katrollen en schuim afdichting. Werkt super goed. Was wel even puzzelen kwa openen met katrollen en mechaniek maar ja daar ben je ingenieur met hobbies voor tochdunklefaser schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:07:
[...]
Probeer ik ook zo te doen: Met een ventilator onder het plafond de warme lucht naar de noordkant blazen en de wat koelere lucht komt (automatisch) zo weer terug. Alleen verdwijnt ondanks een zeil in het trapgat nog te veel warme lucht naar de zolder.
:strip_exif()/f/image/tdrbWXQAOScYtDgWoaY2VCDX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het plastic is polycarbonaat kanaalplaten maar dat kan je natuurlijk naar hartelust verder isoleren met meer dikte.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Ehh, je bedoelt zeker geen mobiele airco?busscherski schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:02:
Elk merk is goed.
Het verschil zit vooral in opties zoals bediening via internet etc.
Installatie moet officieel via een installateur met STEK. (ik heb STEK en de benodigde gereedschappen maar woon vast niet bij je in de buurt)
edit:
ik heb zelf goede ervaring met Haier, ook met de optionele kamerthermostaat
Ik wil wel iets zuinigs kopen maar voor mijn gevoel hoeft het ook niet 24 uur per dag aan, denk ik. De eerste winter komt eraan dus ik moet nog meemaken hoe koud het exact gaat worden.
Het liefst ben ik met een paar honderd euro klaar.
Nee geen mobiele, ik weet niet of die kunnen verwarmen maar als ze dat doen is het denk ik niet veel zuiniger dan een elektrische kachel.Bravertal schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:33:
[...]
Ehh, je bedoelt zeker geen mobiele airco?
Ik wil wel iets zuinigs kopen maar voor mijn gevoel hoeft het ook niet 24 uur per dag aan, denk ik. De eerste winter komt eraan dus ik moet nog meemaken hoe koud het exact gaat worden.
Het liefst ben ik met een paar honderd euro klaar.
Het eerste jaar kun je ook een elektrische kachel met thermostaat gebruiken. Als je het verbruik meet dan weet je over een paar maand de terugverdientijd van een airco.
edit:
wanneer de salderingsregeling wordt afgebouwd is winter energie duurder dan nu
[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 30-10-2021 20:42 ]
Als de garage aan je huis vast zit, is het verreweg het meest logisch om deze aan te sluiten op je verwarmingssysteem. Dus er gewoon een radiator plaatsen. Dan kan daar ook een thermostaatkraan op.Bravertal schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:50:
Maar als je per sé elektrisch wilt verwarmen kun je toch gewoon een simpel elektrisch kacheltje kopen van een paar tientjes en die dan met een thermostaat schakelen?
Ik heb twee jaar geleden deze gekocht voor de bouwkeet van mijn aannemer, waar de elektrische kachel continu aan stond... Ding was in een paar weken terugverdiend...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
24 in de zomer dus weinig solar gain.Bravertal schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:00:
[...]
In de zomer was het 24 graden, woning is opgeleverd in februari dit jaar. Ik heb geen airco, warmtepomp koelt niet.
21 in de late herfst dus veel solar gain.
Interessant! Welke strategie gebruikt jouw woning?
Geen flauw idee, was project nieuwbouw. Wat is Solar gain?Wim Leers schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:37:
[...]
24 in de zomer dus weinig solar gain.
21 in de late herfst dus veel solar gain.
Interessant! Welke strategie gebruikt jouw woning?
[ Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 30-10-2021 23:21 ]
Ze zijn zeldzaam, maar bestaan wel. Bijv. de 'Blaupunkt Moby Blue'. Heeft een verwarmingsvermogen van 2900W en een COP van 2,8. Op de hoogste stand wel een geluidsniveau van 65 dbA overigensbusscherski schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:36:
[...]
Nee geen mobiele, ik weet niet of die kunnen verwarmen maar als ze dat doen is het denk ik niet veel zuiniger dan een elektrische kachel.
[...]

Maar je blijft met het probleem zitten wat bijna alle mobiele airco's hebben: de slang naar buiten voert lucht af, diezelfde hoeveelheid lucht moet je ook aanvoeren. Of je moet hem modden met een tweede slang: Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 31-10-2021 09:50 ]
Geen beste COP. En let ook op het warmteverlies van de slang naar de kamer.ThinkPadd schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:49:
[...]
Ze zijn zeldzaam, maar bestaan wel. Bijv. de 'Blaupunkt Moby Blue'. Heeft een verwarmingsvermogen van 2900W en een COP van 2,8. Op de hoogste stand wel een geluidsniveau van 65 dbA overigens
Maar je blijft met het probleem zitten wat bijna alle mobiele airco's hebben: de slang naar buiten voert lucht af, diezelfde hoeveelheid lucht moet je ook aanvoeren. Of je moet hem modden met een tweede slang: Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen
@Bravertal Op de meeste van die kacheltjes zit gewoon een thermostaat! => Even op letten bij aanschaf.Andrehj schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:19:
Maar als je per sé elektrisch wilt verwarmen kun je toch gewoon een simpel elektrisch kacheltje kopen van een paar tientjes en die dan met een thermostaat schakelen?
(Meestal niet met aanduiding in graden, maar je vind makkelijk genoeg hoe je 'm hebben wilt.)
Dat klopt, maar die thermostaten zijn waanzinnig onnauwkeurig, lastig in te stellen (want dat kan alleen op de gok), zitten bovendien in de behuizing, waardoor ze door de verwarmingselementen worden beïnvloed en hebben een hysterese van hier tot Tokyo. Daarom mijn voorstel voor een externe thermostaat, die niet veel kost en vele malen makkelijker in te stellen is.Gwaihir schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:35:
[...]
@Bravertal Op de meeste van die kacheltjes zit gewoon een thermostaat! => Even op letten bij aanschaf.
(Meestal niet met aanduiding in graden, maar je vind makkelijk genoeg hoe je 'm hebben wilt.)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
https://www.elektrische-v...000watt.html?id=216790639
https://www.elektrische-v...onische.html?id=216869067
Is dit een (goedkope) duurzame oplossing?
Hebben jullie eventueel linkjes?
Indien nodig wil ik over jaar wel een airco plaatsen, liever niet want het is "maar" een garage.
Marktplaats staat er vol mee.....Bravertal schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:49:
Ik wil deze winter eens kijken hoe koud het wordt en dan wil ik eventueel zoiets aanschaffen:
Indien nodig wil ik over jaar wel een airco plaatsen, liever niet want het is "maar" een garage.
Drie of vier infra rood panelen aan plafond is ook lekker
[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 31-10-2021 16:16 ]
1 PVoutput . Dongen NB
En wat voor temperatuur wil je daar halen? Het is "maar eem garage", maar als je die naar redelijke temperaturen gaat brengen en geen goede isolatie, dan gaat er aardog wat doorheen. Dan kan een airco veel voordeliger de garage warmhouden en heb je ook nog wat andere functies erbij zoals ontvochtigen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
We proberen met z'n alleen een duurzame oplossing te vinden door fossiel te verbannen ivm CO2. Nu vroeg ik mij af wat het effect van L/W warmtepompen is.
Tijdens een goede stookdag onttrekt mijn kleine warmtepomp heel wat warmte uit de al koude lucht. Per uur koel ik dan ca. 900m3 lucht 6 tot 9 graden af. dat is 3 x het volume van mijn woning. Met alle lucht om ons heen lijkt dit verwaarloosbaar maar wat nu als iedereen in compacte woonwijken dit doet, wat is dat het (in)directe gevolg op de omgevingstemperatuur? (koudere lucht blijft immers laag aan de grond) en daarmee op verandering van het klimaat.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Garage heb ik geïsoleerd, vloer en plafond zijn rd 4, muren zijn rd 6.!null schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:31:
@Bravertal Wat is voor jou duurzaam?
En wat voor temperatuur wil je daar halen? Het is "maar eem garage", maar als je die naar redelijke temperaturen gaat brengen en geen goede isolatie, dan gaat er aardog wat doorheen. Dan kan een airco veel voordeliger de garage warmhouden en heb je ook nog wat andere functies erbij zoals ontvochtigen.
Ik wil vooral niet dat de jassen wegschimmelen en dat de voorraad + gereedschap op orde blijven.
Warm houden betekend niet droog houden. Mijn garage is niet verwarmd, niet geïsoleerd maar wel kurk droog door veel ventilatie. Kan hier en daar naar binnen kijken....Bravertal schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:43:
[...]
Garage heb ik geïsoleerd, vloer en plafond zijn rd 4, muren zijn rd 6.
Ik wil vooral niet dat de jassen wegschimmelen en dat de voorraad + gereedschap op orde blijven.
1 PVoutput . Dongen NB
In dorpen en steden is het doorgaans warmer dan erbuiten en dat is geen wonder: we verwarmen ze, met onze verwarmde huizen en overige activiteiten. Door daarvoor hoofdzakelijk warmte aan de omgeving te onttrekken, gaan we dus juist dichter naar de 'natuurlijke' temperatuur toe, niet verder ervan af.
Je vergeet dat woningen ook weer warmte verliezen en daarmee de omgevingstemperatuur weer verhogen.ArjoK schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:43:
Wat is het effect van Lucht/Water warmtepompen op het klimaat?
We proberen met z'n alleen een duurzame oplossing te vinden door fossiel te verbannen ivm CO2. Nu vroeg ik mij af wat het effect van L/W warmtepompen is.
Tijdens een goede stookdag onttrekt mijn kleine warmtepomp heel wat warmte uit de al koude lucht. Per uur koel ik dan ca. 900m3 lucht 6 tot 9 graden af. dat is 3 x het volume van mijn woning. Met alle lucht om ons heen lijkt dit verwaarloosbaar maar wat nu als iedereen in compacte woonwijken dit doet, wat is dat het (in)directe gevolg op de omgevingstemperatuur? (koudere lucht blijft immers laag aan de grond) en daarmee op verandering van het klimaat.
Daarnaast verwarmen ze de omgeving ook nog een beetje om warmte optewekken.
Je L/W onttrekt tijdens verwarmen nog minder energie van de lucht dan je huis er aan afstaat. (het verschil is de elektrische energie)ArjoK schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:43:
Uiteraard gaat er ook nog een beetje warm tapwater het riool in.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Een elektrische kachel van 200 euro is precies even efficiënt als eentje van 20 euro.Bravertal schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:49:
Ik wil deze winter eens kijken hoe koud het wordt en dan wil ik eventueel zoiets aanschaffen:
Met een losse thermostaat erbij zoals @Andrehj voorstelt zit die niet bij in de behuizing. Dat regelt veel nauwkeuriger.
Een 2 of 2.5 kW model is niet nodig om de boel op temperatuur te houden. Daar is 0.5 kW ook wel genoeg voor. Als je snel wilt opwarmen kan 2 kW wel van pas komen.
Duurzaam vind ik het sowieso niet.
Nee, zo werkt dat dus niet. Wat denk je dat er met die warmte die je WP verlaat gebeurt? Die gaat je woning in. En wat denk je dat er daarna met die warmte gebeurt? Die verlaat je woning weer via die isolatie, de ventilatie en wat tocht.ArjoK schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:43:
Netto warm je met je warmtepomp de aarde dus nog steeds op met precies het elektrische vermogen van je WP. (Evt gecorrigeerd voor je hoe je stroom gemaakt is, er zit nogal wat verschil tussen windstroom en kolenstroom).
Niets. De warmte moet uiteindelijk vanuit de aarde de ruimte in gaan. Dat de wereld beter warmte vasthoudt door goede isolatie is het probleem, want deze warmte moet dus de ruimte in.ArjoK schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:43:
Aangezien de ruimte een goed vacuüm is (en dus geïsoleerd) is alleen black-body radiaton een optie.
Misschien dat een leuke supermagneet op een L2-lagrange tussen de aarde en zon nog een leuke optie.
Wat kan die voor ons doen dan? (Nieuwsgierig..)Delerium schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:48:
Misschien dat een leuke supermagneet op een L2-lagrange tussen de aarde en zon nog een leuke optie.
Ik vraag me wel 'ns af of een zonnescherm op L1 niet handig zou zijn..
Maar als je het gaat vergelijken? Ik bedoel, een woning met een gasketel en 1 zelfde woning met een wp.Andrehj schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:42:
[...]
Nee, zo werkt dat dus niet. Wat denk je dat er met die warmte die je WP verlaat gebeurt? Die gaat je woning in. En wat denk je dat er daarna met die warmte gebeurt? Die verlaat je woning weer via die isolatie, de ventilatie en wat tocht.
Netto warm je met je warmtepomp de aarde dus nog steeds op met precies het elektrische vermogen van je WP. (Evt gecorrigeerd voor je hoe je stroom gemaakt is, er zit nogal wat verschil tussen windstroom en kolenstroom).
Bij beide woningen verlaat warmte de woning, alleen bij een wp heb een extra effect van buitenlucht afkoeling toch?
Nog los van de co2 en cop van de wp.
En ja, wp voeden met duurzame bronnen is dan helemaal mooi (maar dat was het al
Een CV produceert warmte door verbranding, en een warmtepomp verplaatst warmte van buiten naar binnen . Dus een pluspuntTCroezing schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:12:
[...]
Maar als je het gaat vergelijken? Ik bedoel, een woning met een gasketel en 1 zelfde woning met een wp.
Bij beide woningen verlaat warmte de woning, alleen bij een wp heb een extra effect van buitenlucht afkoeling toch?
Nog los van de co2 en cop van de wp.
En ja, wp voeden met duurzame bronnen is dan helemaal mooi (maar dat was het al) .
1 PVoutput . Dongen NB
Van buiten naar binnen bedoel je waarschijnlijk. Tenzij je aan het koelen bent uiteraard.reneeke1970 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:20:
[...]
Een CV produceert warmte door verbranding, en een warmtepomp verplaatst warmte van binnen naar buiten. Dus een pluspunt
Ja ja ja.... Da bedoel ik jadeejeebv schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 18:22:
[...]
Van buiten naar binnen bedoel je waarschijnlijk. Tenzij je aan het koelen bent uiteraard.
1 PVoutput . Dongen NB
GasGlow - wat vermoedelijk geen hout snijdt,
maar misschien toch een resultaat is.
Gister ontdekt en sta versteld van deze: Fugitive emissions from energy production: 5.8%. Vergelijk dat met wat er vrij komt bij het verwarmen van huizen (10,9% incl. licht, koken e.d.), wat vast minder dan de helft wordt gedaan met aardgas.
De fossiele-brandstofwinners laten dus méér aardgas ontsnappen / afgefakkeld worden omdat het zo'n gedoe is, dan we met z'n allen in de wereld in onze huizen verbruiken!
(En de zo verguisde passagiersluchtvaart is goed voor maar 1,5%..)
Geen verbruik melding => kroegpraat
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 01-11-2021 18:29 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Heb je je maandbedrag al naar beneden geschroefd? Zo nee, dat in ieder geval alvast z.s.m. als je je zorgen maaktVan der Berg schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:10:
Ik maak me erg veel zorgen. Hoe zit het met Budget Energie? Ze vertellen mij dat ze niet failliet gaan, omdat ze een groot speler zijn in Nederland en met groot aantal klanten. Heeft iemand enige idee hoe ze daar te werk gaan. Ik heb nog tot september 2022 contract en tarievenplan uit 2019
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Tja, enkele berichten van je eerder wist je duidelijk dat een hoog voorschot risicovol was en daarnaast niets opleverde.Van der Berg schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:10:
Ik maak me erg veel zorgen. Hoe zit het met Budget Energie? Ze vertellen mij dat ze niet failliet gaan, omdat ze een groot speler zijn in Nederland en met groot aantal klanten. Heeft iemand enige idee hoe ze daar te werk gaan. Ik heb nog tot september 2022 contract en tarievenplan uit 2019
Als je nu toch inziet dat dit een onverstandig keus was, dan als de wiedeweer dat maandbedrag naar het minimale bedrag.
Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.
Welkom Energie is failliet gegaan en kon de hoge prijzen niet aan. Soms denk ik, ik neem het risico maar aan de andere kant is het risicovol zoals hier is gebeurd. Krijgen de mensen hun geld terug van Welkom Energie, ik lees dat ze zijn overgenomen door Eneco?GermanPivo schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:19:
[...]
Heb je je maandbedrag al naar beneden geschroefd? Zo nee, dat in ieder geval alvast z.s.m. als je je zorgen maakt
[ Voor 23% gewijzigd door Van der Berg op 01-11-2021 14:31 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Eneco neemt de klanten over (en dus niet de schulden), maar gaat niet het teveel betaalde voorschot terugbetalen. Dat loopt via de curator, maar als klant sta je achteraan in de rij. Dus dan kan je vrijwel zeker fluiten naar je centen.Van der Berg schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:29:
[...]
Welkom Energie is failliet gegaan en kon de hoge prijzen niet aan. Soms denk ik, ik neem het risico maar aan de andere kant is het risicovol zoals hier is gebeurd. Krijgen de mensen hun geld terug van Welkom Energie, ik lees dat ze zijn overgenomen door Eneco?
Maar waarom zou je uberhaupt het risico nemen? Het levert je geen cent op.... Bij de bank ook niet, maar loop je wel minder risico. Toch graag iets wat risico lopen? Investeer elke maand een x bedrag op de beurs. Nog meer rendement ook.
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Lijkt mij het verkeerde topic voor deze vraag. Zijn inmiddels al heel veel nieuwe topics voor geopend.Van der Berg schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:10:
wellicht toch niet zo'n smart idee om de energieprovider als bank te gebruiken.
TIP: zet je voorschot altijd zo laag als het maar kan. Ik heb ze op € 10 per maand staan
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Dit zijn CO2 equivalenten. Dus het methaan dat ontsnapt scoort heel hoog omdat methaan een groot broeikaseffect heeft. De hoeveelheid methaan die ontsnapt is dus veel minder dan wat we verbranden.Gwaihir schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:47:
https://ourworldindata.or...e-gas-emissions-by-sector
Gister ontdekt en sta versteld van deze: Fugitive emissions from energy production: 5.8%. Vergelijk dat met wat er vrij komt bij het verwarmen van huizen (10,9% incl. licht, koken e.d.), wat vast minder dan de helft wordt gedaan met aardgas.
De fossiele-brandstofwinners laten dus méér aardgas ontsnappen / afgefakkeld worden omdat het zo'n gedoe is, dan we met z'n allen in de wereld in onze huizen verbruiken!
Verder heeft methaan t.o.v. CO2 het voordeel dat het veel sneller wordt afgebroken.
Natuurlijk is het veel beter om die methaan op te vangen en te gebruiken dan het zomaar te laten vervliegen.
Goede vraag. Ik heb geen idee hoe die verhouding precies ligt. Maar er zijn wel veel verhalen dat er erg veel methaan gewoon ontsnapt.Gwaihir schreef op maandag 1 november 2021 @ 16:46:
@phicoh Ik vroeg me dat al af. Maar dat betekent dan ook dat het grootste deel zo maar ontsnapt, niet eens afgefakkeld wordt?
Hebben WTW systemen, zoals douche, ventilatie, financieel wel zin als er verder helemaal overgegaan wordt naar all electric met warmtepomp en een overschot aan zonne-energie?
WTW verlaagt je piek behoefte (bij -10 buiten en onder de regendouche).
Dus je hoofdsysteem kan kleiner worden uitgevoerd. en bij passieve isolatiestandaard kan je wellicht zelfs zonder hoofdsysteem.
Daarnaast kan WTW ventilatie de warmte goed verspreiden door je huis.
Maar: in bestaande bouw is het vaak erg ingrijpend
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nee, gewoon dikke set zonnepanelen op het dak en salderen maaremot schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:35:
Een vraagje over WTW systemen:
Hebben WTW systemen, zoals douche, ventilatie, financieel wel zin als er verder helemaal overgegaan wordt naar all electric met warmtepomp en een overschot aan zonne-energie?
Niet helemaal eens, wanneer je toch de boel gaat verbouwen of open hebt liggen lijkt mij bijzonder onverstandig om bijv. geen douche WTW te laten installeren, dat scheelt je over 5 jaar weer in de capaciteit van de thuisaccu die je moet aanschaffen.Dre schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:43:
[...]
Nee, gewoon dikke set zonnepanelen op het dak en salderen maarMoet wel zeggen dat het met de huidige terugleververgoeding (€ 0,30 / kWh) het wel nuttig is om minder kWh te verbruiken.
Regeren is vooruit zien
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Een overschot aan hoogwaardige elektrische energie kan je beter omzetten in een elektrische auto, dat dan weer wel.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ook met een neveldouche van 5 liter/min ? Ik heb hem weggelaten in de nieuwe douche, dacht toch echt te laag rendement.Proton_ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:12:
Gedrag maakt uit inderdaad, als je koud doucht heb je er weinig aan. Maar afhankelijk van de vloer/put/afvoer is hij binnen een minuut op temperatuur.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Uit mijn metingen van een paar jaar geleden was de dwtw binnen 1,5 minuut op temperatuur. Bij gemiddeld 10 minuten douchen was de gasbesparing ruim 40% bij 8,8 liter water per minuut.Proton_ schreef op woensdag 3 november 2021 @ 22:12:
Gedrag maakt uit inderdaad, als je koud doucht heb je er weinig aan. Maar afhankelijk van de vloer/put/afvoer is hij binnen een minuut op temperatuur.
Best significant dus.
Nu met een e-boiler van 2x50 liter is dit minder goed te meten
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Hoppa, en de kop gaat terug in het zand. Dit is precies het risico dat je herhaaldelijk is geschetst.Van der Berg schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:29:
[...]
Welkom Energie is failliet gegaan en kon de hoge prijzen niet aan. Soms denk ik, ik neem het risico maar aan de andere kant is het risicovol zoals hier is gebeurd. Krijgen de mensen hun geld terug van Welkom Energie, ik lees dat ze zijn overgenomen door Eneco?
De energieboer gebruiken als spaarrekening

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik heb geen gasleiding meer en op jaarbasis +/- 1500 kWh overschot. Met de verhoogde teruggave energiebelasting kom ik dan incl welkombomus op een jaarrekening van -700 euro.Joris748 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 04:01:
[...]
Hoppa, en de kop gaat terug in het zand. Dit is precies het risico dat je herhaaldelijk is geschetst.
De energieboer gebruiken als spaarrekening
Online kon ik het maandbedrag bij van de bron op +3 euro zetten. (zowel voor als na verhoging teruggave energiebelasting)
Dus ik wil graag een maandelijks voorschot van -50 euro. Gisteren en eergisteren gebeld. Eergisteren in totaal meer dan een uur in de wacht gestaan. Maar de telefonist kon niets voor me doen, ze betalen geen negatieve voorschotten. Het enige dat de telefonist kon is me beloven dat ze niet failliet gaan want onderdeel van Eneco (weet ik, daarom ook voor vd bron gekozen ipv nog iets goedkopere Budget energie). Ik zou de eerste klant zijn die deze telefoonist er om vroeg.
Sommige andere energieleveranciers betalen wel neem negatief voorschot.
Ik spaar nu gedwongen bij van de bron omdat ik niet van tevoren heb gebeld of ze negatieve voorschotten uitbetalen. Als ze in september, oktober of november 2022 failliet gaan wordt ik gedupeerd voor ongeveer 700 euro. Als ze dan toch failliet gaan, dan graag voor maart want dan heb ik nog juist een flink verbruik.
Betekent eigenlijk dat je moet gaan timen met het afsluiten van een energiecontract. Bij voorkeur in de herfst, zodat in de eerste half jaar van het contract het verbruik hoger is, dan de teruglevering.busscherski schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:28:
[...]
Ik heb geen gasleiding meer en op jaarbasis +/- 1500 kWh overschot. Met de verhoogde teruggave energiebelasting kom ik dan incl welkombomus op een jaarrekening van -700 euro.
Online kon ik het maandbedrag bij van de bron op +3 euro zetten. (zowel voor als na verhoging teruggave energiebelasting)
Dus ik wil graag een maandelijks voorschot van -50 euro. Gisteren en eergisteren gebeld. Eergisteren in totaal meer dan een uur in de wacht gestaan. Maar de telefonist kon niets voor me doen, ze betalen geen negatieve voorschotten. Het enige dat de telefonist kon is me beloven dat ze niet failliet gaan want onderdeel van Eneco (weet ik, daarom ook voor vd bron gekozen ipv nog iets goedkopere Budget energie). Ik zou de eerste klant zijn die deze telefoonist er om vroeg.
Sommige andere energieleveranciers betalen wel neem negatief voorschot.
Ik spaar nu gedwongen bij van de bron omdat ik niet van tevoren heb gebeld of ze negatieve voorschotten uitbetalen. Als ze in september, oktober of november 2022 failliet gaan wordt ik gedupeerd voor ongeveer 700 euro. Als ze dan toch failliet gaan, dan graag voor maart want dan heb ik nog juist een flink verbruik.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Wat dat betreft is mijn timing goed.Joris748 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 08:43:
[...]
Betekent eigenlijk dat je moet gaan timen met het afsluiten van een energiecontract. Bij voorkeur in de herfst, zodat in de eerste half jaar van het contract het verbruik hoger is, dan de teruglevering.
Rendement is ca 50% over een douchebeurt.
Een kWh(e) kost nu ca €0,40, douchen met 7 liter/min kost 12 kW dus een minuut douchen zonder wtw kost 8 cent en de wtw bespaart 4 cent per minuut.
Financiële terugverdientijd bij een doorstromer is dus 1250 douchebeurten van 10 minuten, met een gezin met twee pubers dus minder dan een jaar.
Ik verwam niet met een doorstromer maar met een warmtepompboiler met cop ~3.5, douche minder dus kom op circa 6 jaar.
(exclusief effecten als lager capaciteitstarief, kleinere boiler, hoger comfort e.d.)
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Niet zozeer met een WTW, want dat gaat lastig worden om hier in huis te integreren (een afzuiging richting de douche was al een enorme klus, een 2e kanaal erbij maken is niet te doen zonder flink breekwerk)
Maar door een ventilatierooster waar een radiator voor zit. Zodat je de koude buitenlucht direct verwarmd.
We hebben nu een centrale afzuiging, en een rooster boven het raam in de keuken open staan. Dat geeft best wat koude lucht nabij het raam.
Dus mijn idee was om een ongebruikte ventilatieopeningen in de muur te voorzien van radiator, en dan aan te sluiten op de CV. Verwarm je de koude buitenlucht, dus veel temperatuursverschil/lage retourtemperatuur, en geen koude lucht meer uit het bestaande rooster boven het raam.
In de sportschool deden ze volgens mij ook zoiets, daar zat een doorvoer in het dak nabij de LBK, die dus deels lucht uit de ruimte pakt, en deels vers van buiten. En ergens anders de afzuiging, in de kleedkamers bijvoorbeeld.
Ik zie het toch anders, als het 50 procent gas bespaart is het geen 200 maar 100 kuub per jaar, een besparing van 80 euro. Dus 12 jaar tvt indien door installateur gedaan.Proton_ schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:20:
@Franciesco @emot een dwtw kost een doe-het-zelver een zaterdag en ca €500 aan spullen. Een aannemer moet het voor 1k kunnen (aangenomen dat het leidingverloop gunstig is).
Rendement is ca 50% over een douchebeurt.
Een kWh(e) kost nu ca €0,40, douchen met 7 liter/min kost 12 kW dus een minuut douchen zonder wtw kost 8 cent en de wtw bespaart 4 cent per minuut.
Financiële terugverdientijd bij een doorstromer is dus 1250 douchebeurten van 10 minuten, met een gezin met twee pubers dus minder dan een jaar.
Ik verwam niet met een doorstromer maar met een warmtepompboiler met cop ~3.5, douche minder dus kom op circa 6 jaar.
(exclusief effecten als lager capaciteitstarief, kleinere boiler, hoger comfort e.d.)
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
1 PVoutput . Dongen NB
Je vergeet dat je installatie minder groot kan zijn; stel dat je een boiler hebt voor warm water dan heb je dus een kleinere boiler nodig en die hoeft vervolgens minder water continu warm te houden.reneeke1970 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:31:
[...]
Ik zie het toch anders, als het 50 procent gas bespaart is het geen 200 maar 100 kuub per jaar, een besparing van 80 euro. Dus 12 jaar tvt indien door installateur gedaan.
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Er zijn mensen die een jaarcontract voor €2/m³ afsluiten.
Ik durf niet te zeggen of de €0,80/m³ terugkomt, ook in het licht van de accijnsverschuiving.
Maar inderdaad, met jouw getallen kom je daar op.
Ach laat het een euro zijn, dan is het nog tien jaar.Proton_ schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:47:
@reneeke1970 als je je gasprijs voor 12 jaar vastzet op €0,80/m³ wel. Succes daarmee
Er zijn mensen die een jaarcontract voor €2/m³ afsluiten.
Ik durf niet te zeggen of de €0,80/m³ terugkomt, ook in het licht van de accijnsverschuiving.
Maar inderdaad, met jouw getallen kom je daar op.
En als je een wpb hebt die slechts 600 kWh verbruikt, zal het dalen naar 400 ongeveer.
200 kWh maal 45 cent als je nu moet kopen, en indien terug leveren is het 200×0.22=44 euro per jaar.
Dus voor mij is een douche wtw zinloos.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is toch waarom de ventilatieroosters doorgaans in het raam zitten, omdat daar de radiator onder staat, die gelijk de koude wegneemt?_ferry_ schreef op donderdag 4 november 2021 @ 11:30:
Komt het wel eens voor dat men de inkomende lucht voorverwarmd?
Zie je het als een ventilatiekanaal, dan zet je er een kanaalverwarmer in. Da's een radiator met de afmetingen en vormgeving speciaal daarvoor.
Maar zo te horen zit je er een beetje tussen in.. ik kan het nog niet helemaal volgen. Zoek je wellicht een radiator onder dat raam, of is die er al, maar kan die onvoldoende vrij lucht verplaatsen?
Klopt inderdaad. Alleen bij dat raam/rooster zit er geen radiator omdat het aanrecht er onder zit.Gwaihir schreef op donderdag 4 november 2021 @ 12:11:
[...]
Dat is toch waarom de ventilatieroosters doorgaans in het raam zitten, omdat daar de radiator onder staat, die gelijk de koude wegneemt?
Zie je het als een ventilatiekanaal, dan zet je er een kanaalverwarmer in. Da's een radiator met de afmetingen en vormgeving speciaal daarvoor.
Maar zo te horen zit je er een beetje tussen in.. ik kan het nog niet helemaal volgen. Zoek je wellicht een radiator onder dat raam, of is die er al, maar kan die onvoldoende vrij lucht verplaatsen?
Zou ook dat rooster dicht kunnen doen en een andere open natuurlijk.
Kanaalverwarmer, daar kom ik verder mee qua zoekterm
Dat plafond gaat opnieuw gemaakt worden als we de keuken gaan renoveren, dus dan zou ik dat in de werkzaamheden mee kunnen nemen. Eerste idee was inderdaad een radiator onder het raam zelf, tot ik op het idee kwam van het voorverwarmen van de buitenlucht.
[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 04-11-2021 12:26 ]
https://www.ventilatielan...le-wtw-warmteterugwinning
Kierdichtheid is niet zo goed, ouder huis, maar de centrale afzuiging is wel waarneembaar, als die hoog staat voel je duidelijk meer lucht door de roosters.
Ook met het oog op bijvoorbeeld vervuiling, condens in de zomer, eventueel koelen in de zomer zou het tof zijn als er vergelijkbare setups zijn.
Jaga heeft ook de oxygen unit, die buitenlucht aanzuigt en in de convector mengt met de verwarmde lucht. Dat zou ik natuurlijk ook kunnen doen, door het plaatsen van een Jaga (heb al een 2e handsje liggen die er mooi zou passen) met doorvoer voor de aanzuiging van buitenlucht. Kan ik zelfs mooi wegwerken in/naast een keukenkast.
Je bent voor een enkele kamer soms evenveel kwijt als voor een unit voor een heel huis (€1000).
Let op dat de goedkope units vaak in paren werken en je er dus twee nodig hebt en dat de varianten met plastic tegenstroomwisselaar te weinig debiet voor een woonkamer hebben.
Ik ben van mening dat als je een goed toekomstbestendig duurzaam huis wilt hebben, dat ventilatie dan een cruciaal onderdeel is hiervan. Ventilatie betekent de binnenlucht verversen en alleen met WTW balansventilatie is dat op de energie-efficientste manier te doen. Met roosters ben je koude lucht naar binnen aan het zuigen en gooi je de verwarmde lucht weer naar buiten, niet erg efficient. Alleen met balansventilatie kun je dan echt naar goede kierdichting van je huis kijken. Ga je in een huis met natuurlijke ventilatie aan kierdichting doen, dan wordt de luchtkwaliteit alleen maar slechter en zul je dus vaken ramen open moeten zetten. En weg is weer je verwarmde lucht.emot schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:35:
Een vraagje over WTW systemen:
Ik heb dus juist de tegenovergestelde approach genomen. Niet afvragen of balansventilatie en WTW wel nodig is als ik naar een warmtepomp wil, maar juist als voorwaarde gesteld en dit eerst geregeld. Daarna de kierdichting aangepakt en het warmtesysteem naar LTV gebracht. Nu heb ik een goed geventileerd en makkelijk te verwarmen huis en nu ga ik naar een warmtepomp kijken die daarbij past.
Look behind you! A three headed monkey!
Volledig mee eens dat balasventilatie/WTW een enorme energiebesparing oplevert.... maar om dit als voorwaarde voor een Warmtepomp te nemen zet ik dikke vraagtekens bij.MrScratch schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:39:
[...]
Ik ben van mening dat als je een goed toekomstbestendig duurzaam huis wilt hebben, dat ventilatie dan een cruciaal onderdeel is hiervan. Ventilatie betekent de binnenlucht verversen en alleen met WTW balansventilatie is dat op de energie-efficientste manier te doen. Met roosters ben je koude lucht naar binnen aan het zuigen en gooi je de verwarmde lucht weer naar buiten, niet erg efficient. Alleen met balansventilatie kun je dan echt naar goede kierdichting van je huis kijken. Ga je in een huis met natuurlijke ventilatie aan kierdichting doen, dan wordt de luchtkwaliteit alleen maar slechter en zul je dus vaken ramen open moeten zetten. En weg is weer je verwarmde lucht.
Ik heb dus juist de tegenovergestelde approach genomen. Niet afvragen of balansventilatie en WTW wel nodig is als ik naar een warmtepomp wil, maar juist als voorwaarde gesteld en dit eerst geregeld. Daarna de kierdichting aangepakt en het warmtesysteem naar LTV gebracht. Nu heb ik een goed geventileerd en makkelijk te verwarmen huis en nu ga ik naar een warmtepomp kijken die daarbij past.
Bij nieuwbouw een no brainer maar bij bestaande bouw met ventilatie type C (ventilatiebox en roosters) is het de investering en rommel niet waard, tenzij je toevallig je hele woning aan het verbouwen bent.
In de meeste gevallen gaat de warmte voornamelijk verloren door de schil. Het verversen van luncht in geval van type C ventilatie zit tussen 60 en 100 m3/h zijn. Stel gem. 80 m3/h Om deze lucht te verwarmen tot kamertemperatuur kom ik op ca. 500 kWh energie op jaarbasis die in de warmtepomp moet worden gestopt. Aangezien de WTW iets meer stroom verbruikt dan de huidige ventilatieboxen type C en de efficiency niet 100% is is de besparing met WTW ca. 450 kWh per jaar. Je moet wel elke 12 maanden de filters in de WTW vervangen (kosten varierend tussen 15-60 euro) en dan wordt het financieel veel gunstiger deze 450 kWh zelf op te wekken, voor duurzaamheid maakt het dan geen verschil.
Ach, dankzij mij draait de elektriciteitscentrale in de winter nog een beetje om de klanten van stadsverwarmings te voorzien van warmte
En veel kleiner dan 5 kW zijn de warmtepompen niet te krijgen. Mijn visie voor <=5 kW is dus ook eerst een warmtepomp, en daarna pas isoleren.
[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 04-11-2021 17:58 ]
Warmtenetten gaan dat helemaal niet leuk vinden trouwens.
Co2 meter aanschaffen. Dan zie je hoeveel roosters je kunt knijpen. Je kunt ook over geventileerd zijn. Dat had ik dus.Remco Tr schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:16:
Hoe gaan jullie om met ventilatieroosters? Voor frisse lucht wil je ze open maar komt ook een bak koude lucht binnen wat het comfort niet ten goede komt.
Bij ons staan de roosters aan de voorzijde (keuken meestal dicht) de andere huiszijde woonkamer open. En de mechanische ventilatie altijd op 2.
Dit is voldoende tot ruim voldoende volgens de CO2 meter.
Staat een beetje wind onder een bepaalde hoek op het huis dan waai ik uit m'n verschoning. Staat de wind parallel aan het huizenblokje dan knalt het CO2 gehalte omhoog. Dan kom ik snel ventilatie tekort.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Een kortstondige overschrijding van de limiet?? van ??? ppm is niet levensbedreigend. Pas van een bepaalde duur x concentratie zou ik misschien "hoofdpijn" kunnen krijgen. En als je het goed wil doen stuurt jouw CO2-meter de ventilatie automatisch en traploos aan. - Just my 2 cts
En wat is die limiet volgens jouw dan? Ik ben hier ook bezig om mijn MV af te stellen en zie dit inderdaad ook varieren met het weer en de wind. Waarden tussen 500 en 900 zie ik meestal. Voor de zekerheid heb ik de MV maar op stand 2 staan om aan de lage kant te blijven onder de ca 600 maar 700 a 800 moet ook geen probleem zijn denk ik?dunklefaser schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:11:
@Seafarer Wat ruim voldoende is volgens de CO2-meter (niet Co2) hangt natuurlijk van jouw eigen inzicht af.
Een kortstondige overschrijding van de limiet?? van ??? ppm is niet levensbedreigend. Pas van een bepaalde duur x concentratie zou ik misschien "hoofdpijn" kunnen krijgen. En als je het goed wil doen stuurt jouw CO2-meter de ventilatie automatisch en traploos aan. - Just my 2 cts
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Ik ben vooral benieuwd wat de limiet volgens @Seafarer is.Gerco-M schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:28:
[...]
En wat is die limiet volgens jouw dan? Ik ben hier ook bezig om mijn MV af te stellen en zie dit inderdaad ook varieren met het weer en de wind. Waarden tussen 500 en 900 zie ik meestal. Voor de zekerheid heb ik de MV maar op stand 2 staan om aan de lage kant te blijven onder de ca 600 maar 700 a 800 moet ook geen probleem zijn denk ik?
Mijn "algoritme" gebruikt geen harde limiet
eerder een soort dosis (concentratie x duur).
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.