Ja maar dit geeft dus aan dat er bijzonder weinig winst is, bij een voertuig van gelijke grootte.Maasluip schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:47:
[...]
Zuinige EV (Ioniq) doet 0,15 kWh/km, uitstoot van kolenstroom is 820 g/km, dus 123 g CO2/km. Dat is vergelijkbaar met een verbruik van 1:18,2 van een benzineauto.
Hybrides (Prius/Corolla) zijn zuiniger, gewone benzineauto's niet.
Ik zit wel eens aan zeer lange elektrische roadtrips te denken maar het schiet niet veel op uiteindelijk, omdat die landen niet veel duurzame energie hebben.
De echte winst is consuminderen.
Want als ik zo'n (4x4) buscamper elektrisch zou hebben en dan buiten West Europa ga, dan maakt het dus niet veel verschil met een efficiente diesel.
Die tienduizenden euro's kan je dan beter anders besteden als je de wereld wil verbeteren.
[ Voor 18% gewijzigd door !null op 23-10-2021 14:04 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Laat die ev dan nog gelijk met verlichting en verwarming of airco rijden, kijken hoe vuil ie word..Andrehj schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:00:
[...]
Als je de rijstijl die je nodig hebt om met een Ioniq 15 kWh per 100 km te rijden toepast op een gewone Golf 1.5 tsi (vergelijkbare binnenruimte), dan rij je bijna 1:20.... Kijk maar wat AMS daar als testresultaten (eco-verbruik) heeft behaald.
Gemiddeld zal die EV best minder CO2-uitstoot veroorzaken, maar in deze vergelijking dus niet.
Verder halen jullie van alles door de war. CO2 heeft niets met schoon of vies te maken, maar hooguit met het broeikaseffect.
Als je het over schoon of vies hebt, dan heb je het over bijvoorbeeld roetuitstoot. En dan zou die auto (direct ingespoten benzine motor mét roetfilter) het ook nog best eens kunnen winnen van een oude bruinkoolcentrale.
1 PVoutput . Dongen NB
Thuisaccu van ca. 40kWh zal voor gemiddeld all-electric huishouden volstaan (niet voor EV) en een energiecontract met uurprijs, dan kan je een dag van te voren beparen welke uren je stroom van het net pakt om de accu te laden (onafhankelijk van eigen opwek). Dan heb je elke dag stroom tegen de laagste uurprijs (laadverliezen AC-DC en DC-AC even buiten beschouwing gelaten)!null schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:43:
[...]
Niet voldoende voor jaar rond natuurlijk. Dat zeg ik toch niet.
10kWh maakt gewoon een heel verschil. Je kan een stuk meer van je eigen energie gebruiken, en boven de 10kWh wordt dat een stuk minder nuttig. Ook economisch.
En de woning wordt dan ook veel minder een ballast voor het net.
Ik draai nu zelf, enigzins ter experiment, sinds de zomer op 10kWh accu en 5000W. Dat begint nu pas een beetje moeilijk te worden, en straks.met verwarmingsvraag erbij (airco, klein huis) dan zullen er straks wat stroom bij moeten.
Geheel volgens verwachting is het dus niet voldoende jaar rond, maar toont al aan dat ik met 10kWh ver kom.
Met 100kWh zou ik het waarschijnlijk wel redden maar gemiddelde huis denk ik niet.
En ik vind 100kWh kopen dan een beetje veel en ook niet erg duurzaam meer.
Ik wil op een gegeven moment wel zo'n 50kWh LFP pakket uit de Chineze Teslas inzetten. Gewoon hergebruik van de accu's.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Grapjas, een accu hangen van 15000 euro waar je in winter niks mee kunt. Warmtepomp doet 35 kWh per dag, en je zonnepanelen 5 kWh.ArjoK schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:29:
[...]
Thuisaccu van ca. 40kWh zal voor gemiddeld all-electric huishouden volstaan (niet voor EV) en een energiecontract met uurprijs, dan kan je een dag van te voren beparen welke uren je stroom van het net pakt om de accu te laden (onafhankelijk van eigen opwek). Dan heb je elke dag stroom tegen de laagste uurprijs (laadverliezen AC-DC en DC-AC even buiten beschouwing gelaten)
1 PVoutput . Dongen NB
Eh.. most of Europe, staat daar. Zeker niet dus, volgens dat artikel..
Interessant! Ik had geen idee dat we al zo ver waren.Maasluip schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:47:
Zuinige EV (Ioniq) doet 0,15 kWh/km, uitstoot van kolenstroom is 820 g/km, dus 123 g CO2/km. Dat is vergelijkbaar met een verbruik van 1:18,2 van een benzineauto.
Hybrides (Prius/Corolla) zijn zuiniger, gewone benzineauto's niet.
820g/kWh, neem ik aan? En dat zal dan weinig uitmaken of 't steenkool, of bruinkool is?
Maar zoals anderen tussendoor ook zeggen: CO2 is niet wat de kolencentrales 't vuilst maakt. En je bent ook wel wat te hard voor de benzineauto. Waarom zou hybride (zonder stekker) niet in het vergelijk meetellen? En we kunnen toch al wel rond de 100 g CO2/km rijden met een verbrandingsmotor, of niet?
(Ik rijd een Yaris uit 2005, vorig jaar 1:16.8 over het jaar. Dieselgate goet wel roet (en CO2) in de picture, maar we zijn toch wel iets verder gekomen in 16 jaar?)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Deze ronde was het feit dat er geen benzine of diesel uit de grond komt, maar dat er bij die bewerking ook energieverbruik en uitstoot plaatsvindt, nog niet langsgekomen
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@reneeke1970 wel even lezen... "en een energiecontract met uurprijs," Dat is bepalend of het ooit uit kan.reneeke1970 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 14:37:
[...]
Grapjas, een accu hangen van 15000 euro waar je in winter niks mee kunt. Warmtepomp doet 35 kWh per dag, en je zonnepanelen 5 kWh.
Dus vooral in de winter koop goedkoop en gebruik als stroom op het net duur is. Je hoeft geen zonnepanelen te hebben om dit te doen.
Vandaag schommelt de kale kWh prijs tussen 17 en 33 cent, dus kan je 16 cent op een kWh verdienen.
Een nieuwe 40kWh accu (voor een Nissan) kost ca. € 9.000, dan is je tvt 56.250 kWh grofweg 10 jaar. (Het optimistische scenario dat dan weer wel)
[ Voor 20% gewijzigd door ArjoK op 23-10-2021 15:50 ]
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Een voorbeeld van een grote batterij die doet wat jij voorstelt. Ik vraag me af of dit ooit uit kan voor kleinverbruikers.
https://solarmagazine.nl/...len-op-distributiecentrum
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Een koude winterdag bij mij thuis. 10kWh voor huishouden algemeen en 30kWh voor verwarmen & SWW.
Dit zal natuurlijk per situatie verschillen.
Wat kan nog niet voor kleinverbruikers? Inkoop per uur zijn al diverse aanbieders dus dat is mogelijk. Technische installatie is nog niet van de plank verkrijgbaar voor zover ik weet, maar ik kwam enigetijd geleden op linkedin een verhaal tegen van iemand met een zelfbouw thuis accu, en dan zou dit scenario m.i. moeten werken.busscherski schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:53:
@ArjoK wat je schrijft kan nog niet voor kleinverbruikers.
Een voorbeeld van een grote batterij die doet wat jij voorstelt. Ik vraag me af of dit ooit uit kan voor kleinverbruikers.
https://solarmagazine.nl/...len-op-distributiecentrum
Oja het kan al wel.ArjoK schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:08:
[...]
Wat kan nog niet voor kleinverbruikers? Inkoop per uur zijn al diverse aanbieders dus dat is mogelijk. Technische installatie is nog niet van de plank verkrijgbaar voor zover ik weet, maar ik kwam enigetijd geleden op linkedin een verhaal tegen van iemand met een zelfbouw thuis accu, en dan zou dit scenario m.i. moeten werken.
Het is voor mij denk ik niet interessant omdat hier vooral bij erg koud weer veel verbruikt wordt.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Kunnen niet hoog genoeg zijn, is er tenminste wat te verdienen met terug leveren.!null schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:07:
Afgelopen maanden waren zonnigen hoge prijzen. Inmiddels is de zon vertrokken en de prijzen blijven hoog.
Compenseert ook de gas rekening mocht je die nog hebben.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is een foute berekening. Ja, het verschil in tarief tussen de hoogste en de laagste prijs is 16 cent, maar je moet rekenen naar wat je met een vast tarief zou betalen.ArjoK schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:41:
[...]
Vandaag schommelt de kale kWh prijs tussen 17 en 33 cent, dus kan je 16 cent op een kWh verdienen.
Daarbij reken je wel heel erg optimistisch, want vandaag schomelt de prijs tussen 22,96 en 54,48 cent terwijl je vast contract (voor mij nu) bijvoorbeeld 27 cent is.
Je grootste besparing is dus goed 4 cent en je moet je hele accu in een uur opladen als je van het laagste tarief gebruik wil maken wat je niet gaat lukken omdat je aansluiting normaal 3x25A = 17 kW is. Dus je hebt bijna 2,5 uur nodig om je accu te laden.
Signatures zijn voor boomers.
Ha ha weet ik, Het voorbeeld was de meest gunstige momentopname toen, natuurlijk is de gemiddelde prijs van verbruik op de een dag nooit het de max. Met het max-min verschil van vandaag is mijn rekensommetje natuurlijk helemaal om te lachen. (tvt wordt dan 5 jaar) Reëler is te lijken naar het 3 uur gemiddelde van het laagtse tarief tov het gemiddelde dagtarief (geeft vandaag ruim 7 cent voordeel per kWh).Maasluip schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 11:25:
[...]
Dat is een foute berekening. Ja, het verschil in tarief tussen de hoogste en de laagste prijs is 16 cent, maar je moet rekenen naar wat je met een vast tarief zou betalen.
Daarbij reken je wel heel erg optimistisch, want vandaag schomelt de prijs tussen 22,96 en 54,48 cent terwijl je vast contract (voor mij nu) bijvoorbeeld 27 cent is.
Je grootste besparing is dus goed 4 cent en je moet je hele accu in een uur opladen als je van het laagste tarief gebruik wil maken wat je niet gaat lukken omdat je aansluiting normaal 3x25A = 17 kW is. Dus je hebt bijna 2,5 uur nodig om je accu te laden.
Je moet niet vergelijken met een oud vast contract want daar is het gemiddelde van de verwachting van toen over een jaar uitgesmeerd. En met prijzen van vaste contracten die je vandaag afsluit zit je zomaar op 45 cent per kWh.
En over die oplaadduur, dat zal nog langer zijn, bij 3x25A aansluiting zal je niet 3x25A mogen afzekeren voor een lader. Reken maar op max 3x20A = 13,8 kW.
Blijft staan dat laden tijdens de goedkoopste uren. Vergeet niet om 15:00uur een dag vooruit te kijken voor de goedkoopste inkoop. (btw vandaag is dat hoge tarief wel op het moment dat bij mij de oven aan staat, Er valt dan veel te besparen.)
Al vaker besproken maar waarom die focus op eigen verbruik. Het is helemaal niet nodig/nuttig op perse je eigen energie te willen verbruiken. Vooralsnog kan je gewoon nog beter je zonnestroom terugleveren en in de nacht je EV opladen.!null schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:43:
10kWh maakt gewoon een heel verschil. Je kan een stuk meer van je eigen energie gebruiken, en boven de 10kWh wordt dat een stuk minder nuttig. Ook economisch.
En de woning wordt dan ook veel minder een ballast voor het net.
Uit principe zoveel mogelijk zelfvoorziening zijn is niet perse duurzaam. Opwek kan prima decentraal maar opslag moet centraal. De bottleneck zit doorgaans niet tussen jouw woning en wijkstation dus is opslag in woning suboptimaal.
[ Voor 17% gewijzigd door assje op 24-10-2021 12:43 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Niet alleen in zomer, neem recent 20 oktober tussen 3:00-5:00 en 3 oktober tussen 0:00-7:00.mcDavid schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:31:
Bedenk ook dat in de zomer de day-ahead prijzen ook vaak gewoon op 0 staan of zelfs negatief gaan (ik weet niet zeker of eazyenergy dat ook doorrekent dan). Enige nadeel is dat je op die momenten waarschijnlijk toch al gratis én onbelaste stroom van eigen dak hebt.
Over eigen opwek wel een zorg.. De terugleververgoeding is bij easyEnergy gelijk aan de marktprijs van dat uur. dat kan je dus geld kosten in de zomer. Je zou de stroom van eigen opwek dan bij laag tarief zelf moeten opslaan en het net op gooien bij hoogtarief,
Voor mij is het meer een experiment. En ik gebruik ook alleen maar gebruikte accu's.assje schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:41:
[...]
Al vaker besproken maar waarom die focus op eigen verbruik. Het is helemaal niet nodig/nuttig op perse je eigen energie te willen verbruiken. Vooralsnog kan je gewoon nog beter je zonnestroom terugleveren en in de nacht je EV opladen.
Uit principe zoveel mogelijk zelfvoorziening zijn is niet perse duurzaam. Opwek kan prima decentraal maar opslag moet centraal. De bottleneck zit doorgaans niet tussen jouw woning en wijkstation dus is opslag in woning suboptimaal.
En zelfvoorzienend willen zijn is wat anders dan duurzaamheid inderdaad.
Maar opslag moet niet centraal. Wijkstation zou een goede plek zijn, maar dat is ook al niet centraal. Centraal is een paar energiecentrales voor het hele land, zoals we het hadden.
En er zijn ook al problemen met overblasten van leidingen tussen wijkstation en huis. Ik heb hierover gesproken met een man van Enexis.
Iedereen gaat vrolijk naar all-electric met 3x25A, maar als iedereen dat even gaat trekken want inductie kookplaat aan terwijl EV net in de oplader is gestopt etc, dan kan dat slecht gaan werken bij complete wijken.
Daarnaast, zoals eerder besproken, is de opslag regelen bij wijkstations juist het lastigst qua regelgeving. De Lianders en Enexissen van deze wereld mogen juist niks qua handel.
Hoe dan ook, in al die paniek van afgelopen maanden heeft mijn huis geen (dure) kWh opgenomen van het net, en ook heb geen infrastructuur overbelast met leveren of afnemen.
Ik woon in een regio waar scholen en kantoren al niet meer worden aangesloten door Liander. Ik heb die situatie dus niet verergert.
Mijn punt is niet zelfredzaamheid, mijn punt is dat een 10kWh of zelfs 5kWh het gemiddele huis kan functioneren op 1x25A ofzoiets. Je smeert het gewoon uit tot iets wat veel beter te doen is voor het net.
En het is iets wat nu al werkt en kan.
[ Voor 11% gewijzigd door !null op 24-10-2021 16:40 ]
Die 'het moet niet in huis' stellingname, die snap ik niet. Inderdaad is het daadwerkelijk veel gelijktijdiger verbruiken van de 3x 25A (+ marge) die we nu allemaal hebben (of mogen) al een groot probleem. Waarom zou je als huishouden niet zelf de verantwoording voor het spreiden van die belasting nemen / krijgen? In België heeft men daar al toe besloten: je wordt door de netbeheerder voortaan aangeslagen voor je piekbelasting.
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 24-10-2021 17:52 ]
Het maximum van 2,3x24=~56 kWh per dag is voor mij te krap. Als ik nou geen EV had of geen WP en een 25kWh accu zou het moeten kunnen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Mijn huidige woning zal ook genoeg daaraan hebben. Die heb ik vorige winter al max 1500W naar het accu systeem gehad.
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 24-10-2021 19:00 ]
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
- In de winter op de koudste dagen 9m3 gas per dag dus zeg 20kWh per dag met toekomstige warmtepomp.
- Regulier verbruik elektra 2.500kWh/jaar dus zeg 7kWh/dag
- Twee elektrische auto's 25kkm/jaar dus zeg gemiddeld 11kWh/dag.
Dit is alsnog alleen zinvol als de bottleneck in de aansluiting naar de woning zit. In alle andere gevallen dimensioneer je gewoon beter die accu centraal in de wijk o.b.v. gelijktijdigheid.
Wat je op wijkniveau met bovenstaande bereikt is dat als iedereen dat doet de gelijktijdigheid praktisch 100% is. De uitdaging op wijkniveau is er dan wellicht alsnog.
Overbelasting door PV op woningen hoeven we het dan ook direct niet meer over te hebben want mijn set dat 3500kWh/jaar doet haalt op de hoogste dag (dacht ik) maar zo'n 20Kwh. Bovenstaande verbruik gaat daar nog vanaf dus verwarming/vervoer is een grotere uitdaging voor het net dan opwek (op dagniveau).
[ Voor 55% gewijzigd door assje op 24-10-2021 20:02 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik vind het vooral ondoelmatig en inefficiënt in Nederlandse context.Gwaihir schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 17:49:
Die 'het moet niet in huis' stellingname, die snap ik niet.
(Voor deze discussie beschouw ik een thuisbatterij als een offline ding dat alleen naar jouw netaansluiting en -tarieven kijkt. Dit uitbreiden naar een smart grid geeft compleet nieuwe niet-technische ellende).
Laden en ontladen geeft verliezen en slijtage en moet dus zoveel mogelijk voorkomen worden.
Bij wokken, wolken, waterkoker en wasje draaien is de kans groot dat de buurman aan het andere eind van de straat het niet op precies hetzelfde moment doet. Dan heb je dus op de momenten waar het om gaat dat jouw accu ontlaadt terwijl de zijne oplaadt.
Die twee accu's gecombineerd zouden dus minder verliezen hebben, goedkoper zijn en langer mee gaan.
Bovendien werpt het een extra barrière op voor PV adoptie en de transitie in het algemeen als alleen de mensen die ook nog kapitaal en ruimte voor de accu hebben, uit kunnen pakken met PV en dan nog verder uitlopen op de have-nots. Ok, dat is ideologie, maar draagvlak is wel een factor vind ik.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mooi dat je blij bent maar als het in Nederland is en je de volle mep voor betaald zou ik naar alternatieven gaan zoeken.ds23man schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:19:
Dus heel blij met mijn 3x35A aansluiting...
In Amsterdam zit al een hele woonbotenwijk op 1 huis aansluiting. Met warmtepompen en al. Deze hebben allemaal hun eigen accu maar deze lossen het onderling op.
Ik zou niet echt blij worden als ik een 10A 1 fase aansluiting met mijn opgesteld vermogen van 17,5Kwpiek. Zeker gezien mijn jaarlijks verbruik ( zonder PV ) van 15k Kwh per jaar. Dat gaat nog hoger worden met wat warmtepompen hier in de nabije toekomst, maar heb nog wat ruimte om wat meer PV op te stellen.busscherski schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:27:
[...]
Mooi dat je blij bent maar als het in Nederland is en je de volle mep voor betaald zou ik naar alternatieven gaan zoeken.
Denk aan vervanging/uitbreiding, defecten etc.
Ik ben wel benieuwd naar de overeenkomst die ze onderling hebben, heb je een linkje?
@ds23man 15 MWh in een jaar is 1711 watt gemiddeld. Een 10A aansluiting levert 2300 watt. Jij zou daar dus ook voldoende aan hebben, mits de accu groot genoeg is
Nu ja, zolang je deze kunt bijladen met ruim 2000W op elk moment dat je verder niet zoveel trekt, zou dat nog best te doen moeten zijn.ds23man schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 19:19:
Die niet of nauwelijks oplaadt gedurende herfst/winterperiodes. Heb in deze maand een verschil aan opwek tussen de 8Kwh en 56Kwh per dag. Als ik al een batterij van 17Kwh had gehad, dan zat ik toch echt in het donker met 2 dagen 8Kwh. Dus heel blij met mijn 3x35A aansluiting...
Alleen weet ik niet hoe lang je accupack het op die manier gaat overleven.
Totdat ik mijn dikke 3 fasen compressor start icm een wasmachine, droger, basislast van 2K wat betreft dierenverblijven en dan moet mijn vriendin het niet in haar hoofd halen om nog eens te gaan stofzuigen.Proton_ schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:40:
@!null technisch is het een vooruitgang, maar politiek lastig dicht te timmeren.
Ik ben wel benieuwd naar de overeenkomst die ze onderling hebben, heb je een linkje?
@ds23man 15 MWh in een jaar is 1711 watt gemiddeld. Een 10A aansluiting levert 2300 watt. Jij zou daar dus ook voldoende aan hebben, mits de accu groot genoeg is
Een veel gemaakte denkfout is dat je een jaarverbruik even om kan rekenen naar een aansluiting.
Maar waar haal ik al die gecrashte Tesla's vandaan?
Piekvermogen is het probleem niet zolang omvormer maar sterk genoeg is. Ook instarten van motoren kunnen ze, al heeft dat uiteindelijk limieten. Maar volgens mij is een 3 fase compressor starten nog minder erg dan die 1 fase dingen met zo'n starter condensator circuitje.
Waar het om gaat is dat je gedurende een druilerige week in December niet in de problemen komt.
En je hebt gewoon een groot huishouden dan.
Ik draai hier dus nu al een tijd met effectief minder dan 10kWh en 5kWp op het dak. Dit heeft nog uitbreiding nodig voor jaar rond, als ik dat zou willen. Maar gezien er maar 6kWh ofzo doorheen gaat op een dag, en de 5kWp zelfs op een druilerige dag nog wel een paar kWh eruit halen, kan ik daarmee al heel lang door.
@Proton_ Ja ik heb hier dus een Victron 48/5000 staan en 1 fase, dat gaat aardig goed zo. Kan dat nog verder uitbreiden, maar maak het liever iets slimmer aan de verbruiker kant.
Met vervanging en defecten bedoel je wat anders dan politiek.Proton_ schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:40:
@!null technisch is het een vooruitgang, maar politiek lastig dicht te timmeren.
Politiek, d.w.z. regelgeving, is het echte probleem.
Want er staat ons technisch gezien (afgezien van ruimte) ook niks in de weg om wijkstations uit te rusten met accu's. Maar politiek gezien staat daar heel vele in de weg.
Smart Grids gaan uiteindelijk over decentralisatie, maar niet alleen daarover. Het gaat namelijk ook over particulieren of bedrijven die het heft in eigen handen nemen.
Thuisaccu's zijn hiervan een voorbeeld. Maar lokale energiecoöperaties ook.
Echter ligt dit altijd dwars met regelgeving, waardoor het ongewenste effecten kan hebben.
Zoals dat mensen 7ct terugkrijgen maar 30ct betalen, en dan maar aan de thuisopslag gaan.
Dit zou mooi zijn als dit puur economisch gestuurd is, maar dat is het niet, want het gaat voornamelijk over belastingen.
Gewenst of ongewenst, die richting gaan we op, of we het willen of niet.
Ook ben ik er van overtuigd dat we meer en meer naar flexibele tarieven bij de consument gaan, niet omdat de consument het wil, maar omdat de energieleveranciers zich niet meer willen gaan vastleggen. En dat aansluittarieven uiteindelijk ook aangepast zullen worden, maar dat is een langzaam verhaal.
Het gaat om https://schoonschipamsterdam.org/Ik ben wel benieuwd naar de overeenkomst die ze onderling hebben, heb je een linkje?
Zij hebben gebruik gemaakt van een stukje wetgeving / pilot over experimentele energienetten. Precies om dit soort dingen uit te proberen. Gaat wel een lange tijd overheen en volgens mij kan het niet meer.
Hoe zij dit onderling regelen weet ik het fijne niet meer van. Ze hebben er in ieder geval een stuk software omheen zitten. Onderliggend is het vooral Victron techniek, maar er zit software van Spectral Energy die het managed.
Wat ik wel eens in dit soort opzetten zie (maar weet niet of dat bij Schoonschip ook is) is dat ze dan blockchain techniek gebruiken om de gebruikte kWhs te administreren en tegen elkaar uit te wisselen.
@!null ik gebruikte 'politiek' bij gebrek aan beter woord als begrip voor 'belangrijke niet-technische randzaken', waar zowel de wettelijke inkadering in valt als de financiële afhandeling.
Ik ga lezen, dankjewel!
Dat is heel weinig voor 43 woningen, maar meer dan een huisaansluiting
Precies hoe het zit met de financiële kant kan ik niet vinden, wel dat de VvE ook de netbeheerder is.
@ds23man er is een hoop veranderd sinds de led-revolutie
Ja dat is wel een stuk meer ja. Dan is het wel wat makkelijker.Proton_ schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:23:
@!null Schoonschip heeft een netaansluiting van 130 kW - 3x190A (?).
Dat is heel weinig voor 43 woningen, maar meer dan een huisaansluiting
Maar goed, er zijn meer opzetten waarin er gezamenlijk wordt uitgewisseld. Veel daarvan zijn nog opzetten weliswaar.
3 x 25A komt eerst he?ds23man schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 20:38:
[...]
Ik zou niet echt blij worden als ik een 10A 1 fase aansluiting met mijn opgesteld vermogen van 17,5Kwpiek. Zeker gezien mijn jaarlijks verbruik ( zonder PV ) van 15k Kwh per jaar. Dat gaat nog hoger worden met wat warmtepompen hier in de nabije toekomst, maar heb nog wat ruimte om wat meer PV op te stellen.
De vorige eigenaar van onze woning trok 10.5 MWh door een 1 x 40A aansluiting (zonder PV).
Maar je hebt inderdaad flink wat apparaten staan, daar zou het voor nodig kunnen zijn. (al gaat een zekering er niet onmiddelijk uit als je 20% overbelast)
Voor een beetje extra PV heeft het geen zin om je aansluiting te verzwaren. Bij Enexis kost 3 x 35A 929 euro per jaar. 3 x 25A slechts 251 euro per jaar. Dat maakt de tvt van je extra PV te lang.
Daarnaast kan er, als je het goed ontwerpt natuurlijk veel meer dan 17.5 kWp door omvormers die samen 17 kW zijn. Je kunt bijvoorbeeld zonder veel af te toppen 25 kWp richting zuid aansluiten op een 17 kW omvormer. Met oost-west nog meer.
ds23man schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:14:
Watt een gelul allemaal.
Een nieuwbouwwoning uit 2019 is toch simpelweg anders dan je pand met 8500 m3 gasverbruik? En je snapt toch wel dat wat over 'een doorsnee woning' wordt gezegd niet vanzelf geldt voor zoiets? En je gaat zo te horen wel degelijk downgraden: je gasaansluiting gaat een tariefklasse omlaag.
M.u.v. het vervangen van CV ketels door warmtepompen mis ik hier de duurzame instellig volledig.
Bovendien voegt je actie weinig toe want je gaat hiermee naar een elektraverbruik voor verwarming van ca 68000 kwh!.
Je hebt er meer aan als je die compensatiegelden slim inzet voor isolatie.
Ga je nu minder gas gebruiken en kun je later toe met een kleiner capaciteit warmtepomp!
Succes!
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Met zo'n verbruik gaat dat natuurlijk niet, dat begrijp je zelf ook wel. Ik hoop dat je ook wel begrijpt dat niet iedereen een dergelijk verbruik heeft. Dus dat het in jouw situatie niet kan betekent niet dat het bij anderen niet kan. Die houding lijk je nu wel aan te nemen en dat is niet bevorderlijk voor de discussie.ds23man schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 21:14:
Watt een gelul allemaal. Heb zelf een lichtverhuurbedrijf gehad in de de music scene, mijn max opgestelde vermogen was richting de 300Kw verbruik. Ook nog actief actief geweest in de scheepvaart, max ergens 1000Kw met meerdere parallel draaiende generatoren (opwek).
Als het bij jou niet kan dan is dat zo. Maar ga dan niet tegen mensen zeggen waar het wel kan "dat het niet mogelijk is".
Signatures zijn voor boomers.
Het verschil tussen 3x25A en 3x35A is iets van €800 per jaar, kun je opzich wel een leuk bufferbatterijtje van kopen toch? En 8500M3 is heul veel, laat me raden historisch tochthok met enkel glas?ds23man schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 04:20:
Heb hier al jarenlang een 3x35A aansluiting (boerderij) en die ga ik echt niet downgraden. Ik ga de komende jaren over op meerdere warmtepompen om het verbruik ( 8500 kuub) van mijn 3 cv ketels naar beneden te krijgen. TVT heb ik niet want alles wordt betaald uit de compensaties die ik krijg omdat ik een aardbevingsslachtoffer ben. Heb nu even 30K om stuk te slaan omdat wij als risicopand volgens de lichtere normen qua versterking beoordeeld worden.
Of 1 cv ipv 3CvP_tweakers schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:38:
[...]
M.u.v. het vervangen van CV ketels door warmtepompen mis ik hier de duurzame instellig volledig.
Bovendien voegt je actie weinig toe want je gaat hiermee naar een elektraverbruik voor verwarming van ca 68000 kwh!.
Je hebt er meer aan als je die compensatiegelden slim inzet voor isolatie.
Ga je nu minder gas gebruiken en kun je later toe met een kleiner capaciteit warmtepomp!
Succes!
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hoe kom je op 68000 kWh?CvP_tweakers schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 10:38:
Ik kom op 15000 kWh + 2.5 * 8500 m3 = 36250 kWh / jaar.
En dan heb ik het nog hoog aangehouden met 2.5 kWh in plaats van 1 m3 gas.
Ik had het gasverbruik 1 op 1 omgezet naar electraverbruik. Dat was idd niet correct.busscherski schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 21:32:
[...]
Hoe kom je op 68000 kWh?
Ik kom op 15000 kWh + 2.5 * 8500 m3 = 36250 kWh / jaar.
En dan heb ik het nog hoog aangehouden met 2.5 kWh in plaats van 1 m3 gas.
Delen door een COP van 2,5 kom je nog steeds uit op dik 27000 kwh voor verwarming.
Me bad.
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Geen, want als er geld te verdienen valt doet een ander het wel.Karp schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 09:53:
[...]
Ben benieuwd wat voor effect dat gaat hebben!
1 PVoutput . Dongen NB
Met die redenering hadden ze het zelf ook niet gedaanreneeke1970 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:02:
[...]
Geen, want als er geld te verdienen valt doet een ander het wel.
Dat is het aan ons om het die ander weer kwalijk te nemen. Met die gedachte kun je ook wel investeren in gifgasfabrieken in Syrië, daar zit een mooie marge op en anders doet iemand anders het wel.reneeke1970 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:02:
[...]
Ik heb dan toch liever dat ik er aan verdien dan dat bv de taliban dat doet.Erasmo schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:41:
[...]
Dat is het aan ons om het die ander weer kwalijk te nemen. Met die gedachte kun je ook wel investeren in gifgasfabrieken in Syrië, daar zit een mooie marge op en anders doet iemand anders het wel.
Er is altijd wel iemand die in het gat springt, dus mensen overtuigen met dit soort dingen te stoppen is zinloos.
1 PVoutput . Dongen NB
En vraag je af waar ze nu in gaan investeren om het zelfde rendement te halen, ik ga er niet vanuit dat ze er zomaar mee stoppen zonder vervanger, dat is eigen glazen in gooien. Dus de investering nu is misschien wel slechter.....reneeke1970 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:01:
[...]
Ik heb dan toch liever dat ik er aan verdien dan dat bv de taliban dat doet.
Er is altijd wel iemand die in het gat springt, dus mensen overtuigen met dit soort dingen te stoppen is zinloos.
Ik geloof dat dat al een keer is uitgezocht, en dat het rendement op fossiel niet echt bijzonder is. Er zijn genoeg alternatieven.Rol-Co schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:14:
[...]
En vraag je af waar ze nu in gaan investeren om het zelfde rendement te halen, ik ga er niet vanuit dat ze er zomaar mee stoppen zonder vervanger, dat is eigen glazen in gooien. Dus de investering nu is misschien wel slechter.....
Ik denk dat het echt wel enig effect kan hebben. Sowieso is ABP een grote investeerder, en de olie/gasbedrijven hebben dat geld nodig om te kunnen werken. Minder geld (of: lastiger geld kunnen krijgen, wat dan weer betekent: duurder) = minder werk kunnen doen = minder olie/gas.reneeke1970 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 10:02:
Daarnaast is er het voorbeeldeffect. ABP is een grote,conservatieve investeerder, ik denk dat er best veel partijen zijn die dan bij zichzelf denken "hmmmm als ABP het risico niet meer wil nemen..."
Hoe groot beide effecten zijn... dat weet ik niet. Ik denk kleiner dan optimisten zouden willen, maar groter dan pessimisten zeker denken te weten. We gaan het zien.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik bedoel natuurlijk met slechter niet het rendement maar waar de investering nu in zit, als dat bijv in irakse kernwapens is komen we van de drup in de regen.phicoh schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:19:
[...]
Ik geloof dat dat al een keer is uitgezocht, en dat het rendement op fossiel niet echt bijzonder is. Er zijn genoeg alternatieven.
Je kan het ook zien vanuit Nederlands perspectief: hoe meer Nederland investeert in olie en gas, hoe meer moeite de nederlandse regering zal doen om dat instand te houden.JeroenH schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 11:33:
[...]
Ik denk dat het echt wel enig effect kan hebben. Sowieso is ABP een grote investeerder, en de olie/gasbedrijven hebben dat geld nodig om te kunnen werken. Minder geld (of: lastiger geld kunnen krijgen, wat dan weer betekent: duurder) = minder werk kunnen doen = minder olie/gas.
Na grondige renovatie van ons huis twee jaar geleden toe aan de volgende verduurzamingsstap. Ook hier was de hoge gasprijs de doorslag om serieus naar een warmtepomp te kijken, het opwekoverschot is er toch al.
10 dagen geleden aan drie partijen in de omgeving een mail met mijn situatie gestuurd. Specificaties woning, verbruikscijfers met graaddagen, de hele rimbim. Partij 1 belde netjes terug op de eerste werkdag 'Drukdruk, we plannen nu al voor eind november' en komen over vier weken kijken.
Maar toen kwam vanmiddag het tweede telefoontje. Ik zag een 088 nummer, wou eigenlijk net gaan wandelen maar bedacht me dat het dat bedrijf kon zijn. En zo bleek.
Dame aan de andere kant van de lijn liep de vragenlijst (die ik online ook al had beantwoord) netjes door.
Maar toen:
'En wat is uw gasverbruik meneer?'
-'1100m3'
'Oh..nee meneer, dat gaat u helemaal niet terugverdienen. Daar plannen wij ook geen adviseur voor, dat doen we pas vanaf 1200m3, sorry'
Heb nog wat tegengesputterd over waarom ik zeker wel een warmtepomp wilde, maar gezien ik al een gesprek in de planning had haakte ik eigenlijk al af. Wat bizar, je zou juist verwachten dat grote verbruiken afvielen maar ik vermoed dat men of alleen hele grote warmtepompen verkoopt óf dat men lekker halfbakken op de hybride-tour is.
Iemand ooit zoiets meegemaakt?
Cash is king.
bijna dagelijks.. de kennis is nihil, meedenkendheid is niet bestaand. en liever makkelijke werkjes bij niet geinformeerde klanten, kritische vragen kunnen ze immers niet beantwoorden omdat ze gewoon weg de kennis niet hebben..
Ja hoor, gaat al jaren zo, als het aan de installatiebranche lag had ik geen zonnepanelen (schuin dak op NO) en was mijn huis ongeschikt voor WP, ook vanwege 1100 m3 gas wat TVT onmogelijk zou maken. "Ik wil verduurzamen" is een argument waar ze niet naar luistenen en doen alsof ze in mijn portemonnee kunnen kijken.mk1992 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:00:
Wat ik nou toch meemaak...
Na grondige renovatie van ons huis twee jaar geleden toe aan de volgende verduurzamingsstap. Ook hier was de hoge gasprijs de doorslag om serieus naar een warmtepomp te kijken, het opwekoverschot is er toch al.
10 dagen geleden aan drie partijen in de omgeving een mail met mijn situatie gestuurd. Specificaties woning, verbruikscijfers met graaddagen, de hele rimbim. Partij 1 belde netjes terug op de eerste werkdag 'Drukdruk, we plannen nu al voor eind november' en komen over vier weken kijken.
Maar toen kwam vanmiddag het tweede telefoontje. Ik zag een 088 nummer, wou eigenlijk net gaan wandelen maar bedacht me dat het dat bedrijf kon zijn. En zo bleek.
Dame aan de andere kant van de lijn liep de vragenlijst (die ik online ook al had beantwoord) netjes door.
Maar toen:
-'1100m3'
'Oh..nee meneer, dat gaat u helemaal niet terugverdienen. Daar plannen wij ook geen adviseur voor, dat doen we pas vanaf 1200m3, sorry'
Heb nog wat tegengesputterd over waarom ik zeker wel een warmtepomp wilde, maar gezien ik al een gesprek in de planning had haakte ik eigenlijk al af. Wat bizar, je zou juist verwachten dat grote verbruiken afvielen maar ik vermoed dat men of alleen hele grote warmtepompen verkoopt óf dat men lekker halfbakken op de hybride-tour is.

er zijn ook installateurs die het wel aandurven maar dan weer in het extreme gaan en dan het liefst je hele woning verbouwen.

Of om isolatie, via die jaarlijkse campagne slim wonen..
Noem er 'ns eentje, omgeving AmersfoortArjoK schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 14:30:
er zijn ook installateurs die het wel aandurven maar dan weer in het extreme gaan en dan het liefst je hele woning verbouwen.
Klinkt als de dozenschuiver onder de CV-monteurs.mk1992 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:00:
Wat ik nou toch meemaak...
Maar toen:
-'1100m3'
Aan de andere kant is 't een klein deel waar de gaskachel aan de wand nooit een probleem is geweest. Dus hoppa, hang dit soort dingen op: https://www.enzavu.online/p/warmtepomp-en-airco-3360-3-36-kwDreamvoid schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:14:
Persoonlijk verwacht ik voor dit soort beschermde stadsgezichten/etc gewoon dat die op groen gas gaan verwarmen. Natuurlijk, er is nooit genoeg groen gas beschikbaar om de volledige verwarming op aardgas te vervangen, maar de subcategorie oude monumentale panden in binnensteden is relatief klein deel daarvan.
Maar dan niet die van Enzavu, dat bedrijf bestaat niet meer.Gwaihir schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:03:
[...]
Aan de andere kant is 't een klein deel waar de gaskachel aan de wand nooit een probleem is geweest. Dus hoppa, hang dit soort dingen op: https://www.enzavu.online/p/warmtepomp-en-airco-3360-3-36-kw
Goh.. wat fijn dat de infopagina's en webshop nog overleven.. not!ArjoK schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:25:
Maar dan niet die van Enzavu, dat bedrijf bestaat niet meer.
Momenteel heb ik in de hoofdkeuken wel een warmwaterleiding welke vanaf de HR-combiketel op gas. Dat stoort mij mateloos, want het duurt (bij wijze van spreken) eeuwen voor er een beetje warm water uit komt. Ik overweeg nu een kokendwaterkraan, liefst een quooker, hier te installeren. Deze wil ik dan enkel op de koud water leiding aansluiten en de warmwaterleiding afdoppen. In de praktijk is dat meer dan voldoende qua warm water. SWW vanaf de Hr-combiketel wordt dan enkel nog gebruikt voor het douchen, dat lijkt me met het oog op de toekomst ook prima.
Daarnaast komt er binnenkort een bijkeuken. In deze bijkeuken komt ook een spoelbak met kraan. Nu is daar ter plaatse enkel koud water aanwezig (o.a. ook voor de wasmachine). Ik zit nu de mogelijkheden af te wegen voor warm water in deze bijkeuken. Ik verwacht er niet heel veel gebruik te maken van warm water, eventueel om de hond even te wassen, handen te wassen, of wat kleding uit te spoelen.
Ik kan voor mijn gevoel twee dingen doen:
- Een doorstroomboiler; liefst een 1-fase (dan hoeft er niet een aparte groep getrokken te worden). Deze zou dan, op afroep, warm water moeten kunnen leveren. Ik twijfel echter over het watervolume en -temperatuur (c.q. capaciteit van de 1-fase doorstroomboilers). Voordeel is wel dat er geen stilstandverliezen zijn. Geen warm water vraag is ook geen verbruik.
- Een plintboiler; ik mijn vorige woning had ik een Inventum Q5 achter de keukenplint. Deze beviel mij eigenlijk wel goed. Meteen warm water, voldoende volume en druk. Echter, wel stilstandverliezen (minimaal ~180 kWh per jaar). Daar kun je ook een hoop water 'op afroep' voor warm maken. Daarnaast is de voorraad niet onbeperkt, dus na een liter of 10 warm water is het eerst weer op (als je hem op 60 graden in zou stellen).
- Een nog grotere boiler kan ook, maar is wat mij betreft te veel van het goede.
Wat zijn de ervaringen hier met 1-fase doorstroomboilers? Leveren ze een beetje fatsoenlijk volume? Of is dat een afrader?
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
Dezelfde? Als in, voor beide keukens, 1 boiler?Rol-Co schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:00:
@JanHenk waarom gebruik je daar die zelfde quooker of grohe red niet voor dan?
Dat zou wellicht kunnen, maar er zit een meter of 10 tussen. Is dat haalbaar?
Waarom niet? Niet voor kokend natuurlijk maar voor warm wel. Je kan toch een T stuk maken en dan 12mm koper naar de bijkeuken trekken.JanHenk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:05:
[...]
Dezelfde? Als in, voor beide keukens, 1 boiler?
Dat zou wellicht kunnen, maar er zit een meter of 10 tussen. Is dat haalbaar?
Kun je een Quooker Combi ook aansluiten zonder de kokendwaterkraan, eventueel afdoppen van de aansluiting daarvoor? Dus gewoon als boiler met mengventiel voor warm water? Dan is dat wel interessant.BarryH schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:40:
@JanHenk of een 2e hands quooker. dat kost niet veel op MP.
Op zich een mogelijkheid, had ik nog niet zo aan gedacht. Echter spoel je dan eerst weer ruim 4 liter koud water weg voor je warm hebt.. Voor het comfort zou ik dan toch kiezen voor “bereiding” op de locatie zelf.Rol-Co schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:58:
[...]
Waarom niet? Niet voor kokend natuurlijk maar voor warm wel. Je kan toch een T stuk maken en dan 12mm koper naar de bijkeuken trekken.
Is dat goedkoper dan 2x stilstand verlies? Plus een nieuwe kabel naar de meterkast en groep 16A (bij andere boiler of doorstromer)JanHenk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:55:
[...]
Op zich een mogelijkheid, had ik nog niet zo aan gedacht. Echter spoel je dan eerst weer ruim 4 liter koud water weg voor je warm hebt.. Voor het comfort zou ik dan toch kiezen voor “bereiding” op de locatie zelf.
Daarom zeg ik ook 12mm maar 10 kan ook eventueel.
Waar ik tegenaan loop is dat de buitengevel geverfd is maar we niet weten of dit damp open of dichte verf is.
Spouwmuurisolatie man in de buurt zegt dat t geen probleem is, ik ben er niet helemaal zeker van.
Zijn jullie bekend met het laten onderzoeken/testen van verf om te zien of het damp open of dicht is?
[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 26-10-2021 20:34 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
ja hoorJanHenk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:55:
[...]
Kun je een Quooker Combi ook aansluiten zonder de kokendwaterkraan, eventueel afdoppen van de aansluiting daarvoor? Dus gewoon als boiler met mengventiel voor warm water? Dan is dat wel interessant.
weinig warmteverlies
Hier hetzelfde probleem gehad wat betreft dampopen of dampdicht. Na onderzoek bleek het een acrylaatverf te zijn, die niet genoeg dampdoorlatend zou zijn. Uiteindelijk de 7cm spouw gewoon laten isoleren met van die graphite parels. Dat is jaren geleden en hebben geen vochtproblemen gekregen hier.De_Bastaard schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:29:
Wij zijn dus o.a. aan het onderzoeken of spouwmuurisolatie met onze smalle spouw de moeite is.
Waar ik tegenaan loop is dat de buitengevel geverfd is maar we niet weten of dit damp open of dichte verf is.
Spouwmuurisolatie man in de buurt zegt dat t geen probleem is, ik ben er niet helemaal zeker van.
Zijn jullie bekend met het laten onderzoeken/testen van verf om te zien of het damp open of dicht is?
Waar heb je dat laten onderzoeken als ik vragen mag?loyske schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:04:
[...]
Hier hetzelfde probleem gehad wat betreft dampopen of dampdicht. Na onderzoek bleek het een acrylaatverf te zijn, die niet genoeg dampdoorlatend zou zijn. Uiteindelijk de 7cm spouw gewoon laten isoleren met van die graphite parels. Dat is jaren geleden en hebben geen vochtproblemen gekregen hier.
Van een kant zit ik er zo in van als die man het zegt en op papier garantie geeft, het ook zijn feestje is als het misgaat. Van de andere kant heb ik net een verbouwing achter de rug en wil ik niet weer in de troep zitten
[ Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 27-10-2021 10:20 ]
Ik heb via via contact gekregen met een Technisch Commercieel Adviseur van AkzoNobel. Die is hier een stukje verf van de muur komen krabben en heeft dat laten onderzoeken.De_Bastaard schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 10:19:
[...]
Waar heb je dat laten onderzoeken als ik vragen mag?
Van een kant zit ik er zo in van als die man het zegt en op papier garantie geeft, het ook zijn feestje is als het misgaat. Van de andere kant heb ik net een verbouwing achter de rug en wil ik niet weer in de troep zitten.
Wij hadden hier ook net binnen alles op orde: stuccen en verven van de binnenmuren. Dus ik zat met hetzelfde, maar volgens mij valt het allemaal wel mee hoor. Het vocht zal altijd wel ergens weg kunnen uit de spouw, tenzij echt alles afgesloten wordt. Volgens mij is de spouw bij ons "open" onder de dakpannen, want daar kom ik soms nog wat van die parels tegen als het hard gewaaid heeft.
https://nos.nl/artikel/24...giebedrijf-welkom-energie
Is een eigen topic over: Welkom Energie raakt vergunning kwijtGramser schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:13:
Een van de eersten...? Toch wel heel vervelend als je energiebedrijf omvalt en daardoor meer moet gaan betalen.
https://nos.nl/artikel/24...giebedrijf-welkom-energie
Hal en WC hebben ook elk nog een lullig enkelglas raampje, die ook meteen meenemen.
Ik verwacht geen grote besparingen, zal zo'n 75 kuub per jaar besparen, wat betekent dat de tvt zo'n 10-15 jaar wordt. Doen het vooral voor comfort, dat dubbelglas zit op het noorden.
Verder de ongeisoleerde halfsteens berging eindelijk klaar maken.
Zoveel wensen de afgelopen jaren, nu ook eindelijk budget.
Wel even opletten dat je door het afdoppen geen dode stukken warmwaterleiding creëert.JanHenk schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:55:
[..]
Deze wil ik dan enkel op de koud water leiding aansluiten en de warmwaterleiding afdoppen.
[..]
Ik zou dit ook willen doen maar daarvoor moet ik gaan breken in de douche 😡
Dat is balen...WouterG schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:13:
[...]
Wel even opletten dat je door het afdoppen geen dode stukken warmwaterleiding creëert.
Ik zou dit ook willen doen maar daarvoor moet ik gaan breken in de douche 😡
Dat heb ik inderdaad van tevoren gecontroleerd. Ik kon het van de bouwtekeningen niet duidelijk herleiden, maar ik heb 3 punten waar SWW vanaf de gasketel komt; douche, wastafel in badkamer en keuken beneden.
Vanaf de ketel gaan 2 SWW leidingen, het blijkt dat de ene richting de badkamer gaat (en zowel douche als wastafel van warm voorziet) en de ander gaat rechtstreeks richting de keuken. Die kan ik dus bij de ketel zelf meteen afdoppen.
Daarnaast blijken de vorige bewoners een loze leiding te hebben getrokken t.b.v. toekomstige boiler én nog een loze leiding t.b.v. toekomstige kookplaat in de huidige keuken. Dat was een aangename verrassing
Ik moet helaas wel de zaag in de "doorlopende achterwand" van de spoelkast zetten, maar daar zitten toch lades in, dat maakt niet zoveel uit.
Dat ligt er strak op hoor, nice!Bravertal schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 06:29:
Gisteren 14 paneeltjes op noord erbij laten leggen![Afbeelding]
Het was nog maar amper nodig in oktober, gelukkig. Na het weekend is het wel voorbij denk ik... maar nu pakken we lekker het zonnetje mee!aip schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:35:
Zo, bijna november. Gelukkig, dan mag ik van mijzelf de verwarming aanzetten. Begint hier verdomd kil te worden in huis.
Hier nog steeds 21 graden in de woning (thermostaat op 20 graden), zal mij benieuwen wanneer de warmtepomp aan het werk moet voor verwarmen.aip schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:35:
Zo, bijna november. Gelukkig, dan mag ik van mijzelf de verwarming aanzetten. Begint hier verdomd kil te worden in huis.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.