De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.941 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
ericplan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Het gaat om een gasverbruik van nog geen 500 m3. Als je puur naar gas vs electriciteit gaat kijken heb je een punt. Als je het over het geheel van installaties hebt (materiaalbalans), dan vraag ik het me af wat duurzamer is
Maar in dit geval hangt die gasketel er al (nog) en blijft ook hangen, al is het alleen maar voor warm water.
Moet eerlijk bekennen dat ik op de bovenverdieping ook elektrische vloerverwarming heb liggen omdat de investering in radiatoren of vloerverwarming op de warmtepomp niet uit kan. Ik heb een houten verdiepingsvloer.
Vermoedelijk zal de verwarming vrijwel nooit aan staan, ook al omdat ik ventilatie type D heb en ook de lucht die daarmee aangevoerd wordt extra kan verwarmen met mijn Nilan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

marvel27 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:11:
Heeft iemand ervaring met de Radson Ulow E2 V verticale radiator? Lijkt interessant, maar ik heb tevergeefs het internet afgeschuimd naar ervaringen. Verticale LTV radiatoren lijken dungezaaid.

Als jullie een goed alternatief weten, dan mag dat natuurlijk ook. Ik ben op zoek naar een verticale radiator voor in de badkamer, die op LTV kan verwarmen als complement van de vloerverwarming daar (3m² vww op een badkamer van 6m²), omdat ik denk dat de vww alleen de badkamer niet goed warm zal krijgen. Een alternatief zou ook kunnen zijn om ook wandverwarming op de omcirkelde muur aan te leggen in de badkamer, waar anders de radiator zou komen.

[Afbeelding]

Dan komt er nog eens maximaal 1.5*2.5=3.75m² bij. Nadeel is dan wel dat je daar niets meer tegen de muur zou kunnen hangen.
Mijn ervaring is dat een radiator slecht werkt, er zijn er wel met een element er in wat zou kunnen werken. Ik heb zelf vvw in de badkamer van 2 bij 2 en gaat prima hoor met de warmtepomp, het is er nooit koud en aan je voeten heerlijk. Handdoeken gaan gelijk in de was maar een rekje zou ook kunnen, handdoek radiator werkt niet op 32 graden cv water.
Badkamer zit op noord en heeft enkel glas, nog gaat het goed.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:24
Skyaero schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:04:
Gebruikersgedrag ligt in de EPC vast. Het tapwaterverbruik hangt bijvoorbeeld af van het vloeroppervlak (het vloeroppervlak is indirect gekoppeld aan hoeveel personen er mogelijk komen te wonen).
Kijk. En (onder andere) daar gaat het mis. Want die relatie is er in de praktijk helemaal niet. Als het een gezinswoning betreft hangt de grootte van het huis af van de portemonnee van de eigenaar, of van de locatie waar hij in NL woont. Maar niet van het aantal personen. Het is eerder omgekeerd. Vaak wonen grote gezinnen in kleine huizen en andersom.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:27
Rol-Co schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Mijn ervaring is dat een radiator slecht werkt, er zijn er wel met een element er in wat zou kunnen werken. Ik heb zelf vvw in de badkamer van 2 bij 2 en gaat prima hoor met de warmtepomp, het is er nooit koud en aan je voeten heerlijk. Handdoeken gaan gelijk in de was maar een rekje zou ook kunnen, handdoek radiator werkt niet op 32 graden cv water.
Badkamer zit op noord en heeft enkel glas, nog gaat het goed.
Gaat hier anders best ok met alleen een handdoekradiator (vooruit die gaat misschien op 35gr). Als je die laat meedraaien met een vvw, zie ik niet in waarom dat niet zou werken. Of, je kijkt naar een IR-oplossing voor die momenten dat je in de badkamer bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gramser schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:44:
[...]

Gaat hier anders best ok met alleen een handdoekradiator (vooruit die gaat misschien op 35gr). Als je die laat meedraaien met een vvw, zie ik niet in waarom dat niet zou werken. Of, je kijkt naar een IR-oplossing voor die momenten dat je in de badkamer bent.
Heb een hdr gehad maar vond het belabberd werken, die handdoek droogt wel op natuurlijk maar niet door die radiator, gaf bijna geen warmte af. Ir plafondplaatje kan ook ja maar heb met de badkamer verbouwing een aantal meters uponor in de vloer gestort en op de aansluiting van de radiator gezet bij de verdeler, werkt goed.
Geen radiator in de badkamer is ook wel lekker, hij is al niet zo groot. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:27
Ook een mooie oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 21:23
Wat werkt er dan niet zo goed met een radiator? Ook niet als het een LTV-radiator is? Die Radson Ulow E2 V heeft een convector en geïntegreerde DBE's, en zou ook moeten werken op 35°.

Warmtepomp heb ik (nog) niet. Voor wat context: het is een jaren 30 huis dat we gaan renoveren. Beneden vloerverwarming, in slaapkamers, badkamer en woonkamer voorzetwanden van 10cm PIR, dakisolatie van 15cm resol en HR++-glas van U=0,8 in de verwarmde ruimtes en U=1 in de andere ruimtes. In de slaapkamers hangen nu relatief grote T22 radiatoren: ik kijk het even aan of zij op LTV de kamer nog goed warm krijgen/kunnen houden, desnoods met DBE's. Anders komen er Jaga's voor in de plaats.

De cv-ketel is statistisch gezien binnen een vijftal jaar aan het eind van zijn latijn. Tegen dan weten we wel hoe het huis reageert op LTV-verwarming. Als dat positief is komt er een warmtepomp in de plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

marvel27 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:10:
Wat werkt er dan niet zo goed met een radiator? Ook niet als het een LTV-radiator is? Die Radson Ulow E2 V heeft een convector en geïntegreerde DBE's, en zou ook moeten werken op 35°.
Komt geen warmte af, prima als ruimte verwarming als dat 24/7 draait maar niet voor handdoeken te drogen, dat droogt net zo hard als een stangetje aan de muur.
Warmtepomp heb ik (nog) niet. Voor wat context: het is een jaren 30 huis dat we gaan renoveren. Beneden vloerverwarming, in slaapkamers, badkamer en woonkamer voorzetwanden van 10cm PIR, dakisolatie van 15cm resol en HR++-glas van U=0,8 in de verwarmde ruimtes en U=1 in de andere ruimtes. In de slaapkamers hangen nu relatief grote T22 radiatoren: ik kijk het even aan of zij op LTV de kamer nog goed warm krijgen/kunnen houden, desnoods met DBE's. Anders komen er Jaga's voor in de plaats.
Ik heb jaga's boven in mijn standaard huis van 88/89, opgehangen omdat ik dacht dat ik ze nodig had en de oude radiatoren vol met magnetiet zaten, echter hebben we ze nooit aan, alleen die ene op de noord kant en in de gang. Blijkbaar gaat er voldoende warmte naar boven waardoor het rond 19 blijft op de slaapkamers.

Nadeel met je cv is dat als de kamer op temperatuur is je badkamer koud wordt, daar moet je dan een aparte regeling op maken, met een warmtepomp heb je daar minder last van omdat die meer dagdelen loopt.
De cv-ketel is statistisch gezien binnen een vijftal jaar aan het eind van zijn latijn. Tegen dan weten we wel hoe het huis reageert op LTV-verwarming. Als dat positief is komt er een warmtepomp in de plaats.
Testen op 40 graden op koude dagen en je weet het, wel geduld en niet naar gas kijken omdat hij veel uren moet draaien, doet de warmtepomp ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Moest het even opzoeken ;)

Resultaten 2020:
verbruik P1 3202 kWh (koken, SWW, verlichting e.d.)
teruglever P1 2339 kWh
PV opwek S0 3061 kWh
Direct eigen verbruik (opwek - teruglever) 722 kWh

Daarvan is het verbruik voor verwarming in stookseizoen 2020
900 kWh

[...]

Het gaat om een gasverbruik van nog geen 500 m3. Als je puur naar gas vs electriciteit gaat kijken heb je een punt. Als je het over het geheel van installaties hebt (materiaalbalans), dan vraag ik het me af wat duurzamer is
Ja, ok. Zoals ik aangaf, bij een zeer lage energievraag (en daar voldoe jij ruimschoots aan met veel minder dan 200m3 gasequivalent) kan direct electrisch stoken de moeite zijn.
Lijkt me een gefundeerde keuze die in de praktijk ook goed uitpakt.

Anders dan van die "gaslozen" die een paar jaar geleden in de krant stonden met hun 2x100ltr COP1 boilers in een gaar geisoleerd huis. Die gaan huilen nu, en terecht. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:28
Andrehj schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Nou, dan is het toch niet zo moeilijk? Je pakt die waarde van je verwarmingssysteem. Deelt dat door 3.6 (dan heb je kWh). Dat deel je door de COP van je WP. (stel 5). En je weet wat je WP voor de verwarming ongeveer zal gebruiken. In jouw geval dus 1100 kWh (wat ik overigens wel vrij laag vindt).
Daarbij komt nog de warmtebehoefte voor SWW. Stel dat daar 15.000 MJ staat (vrij veel), en je rekent met een COP van 3, dan komt daar 1400 uit. Totaal kom je dan op 2500 kWh (elektrisch) uit voor de warmtepomp.
Zelf zit ik op ~2250 kWh met 900m3 plus nog een nagenoeg vrijstaande en verwarmde garage van zo'n 300 m3. Dus je zou wel onder de 2000 kWh uit moeten kunnen komen. Voor de afstelling van je WP kan ik je verwijzen naar Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9, want door beroerde afstellingen is het verbruik ook wel eens het twee- of drievoudige.

Voor de rest pak je toch gewoon je verbruik van je oude woning? Trekt daar wat vanaf voor de CV-ketel die je niet meer hebt, en wat erbij voor de WTW (netto dus ongeveer 0) en je hebt toch een startpunt voor je stroomleverancier?

Overigens is bovenstaande helemaal niet relevant, want met 9000 kWh PV opwek ga je netto toch terugleveren en moet je (zolang de salderingsregeling nog geldt) gewoon op zoek naar de stroomleverancier met het hoogste teruglevertarief voor je PV-overschot.
Blij om te horen dat het voor jou niet moeilijk is. Voor mij is ook wat jij nu noemt nog 3 keer lezen 🤷🏿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:34:
[...]

Kijk. En (onder andere) daar gaat het mis. Want die relatie is er in de praktijk helemaal niet. Als het een gezinswoning betreft hangt de grootte van het huis af van de portemonnee van de eigenaar, of van de locatie waar hij in NL woont. Maar niet van het aantal personen. Het is eerder omgekeerd. Vaak wonen grote gezinnen in kleine huizen en andersom.
Het gaat niet mis, dat is een keuze. Een keuze die te verdedigen is als je de EPC als toetsingsmethodiek ziet.

Wil je energierekening precies bepalen, dan gebruik je zoeits als PHPP of Energeyes. Dan kun je je eigen gebruikersgedrag meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
De_Bastaard schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:25:
Iemand van jullie toevallig ervaring met het afbreken van de buitengevel en het vervolgens opnieuw isoleren/stuccen ervan?

Of, het plaatsen van extra isolatie tegen de buitenkant?

We hebben nu dus een oud huis uit '59 maar hebben maar 4cm spouw. Vraag me af of die isoleren voldoende gaat zijn in de toekomst.

Gevel afbreken/isoleren kost zo gigantisch veel geld (denk 30k ofzo?) waarbij ik me afvraag of dat het wel waard is.
Hier 7 à 8 cm spouw én de baksteen van de buitengeven bevalt ons prima. Heb 't toch erg serieus overwogen, want de isolatie is slecht. Maar 't blijkt zo duur! Een aannemer die ik in deze hoog heb zitten, gaf aan dat je 't eigenlijk alleen moet doen als je iets aan die buitengevel toch al niet bevalt (look / staat waarin hij is).

Inmiddels geleerd (d.m.v. warmtescan) dat onze spouw wel mooi schoon is van binnen; nagenoeg geen rondslingerende cement :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:20
Gwaihir schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:16:
[...]

Hier 7 à 8 cm spouw én de baksteen van de buitengeven bevalt ons prima. Heb 't toch erg serieus overwogen, want de isolatie is slecht. Maar 't blijkt zo duur! Een aannemer die ik in deze hoog heb zitten, gaf aan dat je 't eigenlijk alleen moet doen als je iets aan die buitengevel toch al niet bevalt (look / staat waarin hij is).

Inmiddels geleerd (d.m.v. warmtescan) dat onze spouw wel mooi schoon is van binnen; nagenoeg geen rondslingerende cement :).
Heb je nu spouwmuurisolatie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Er zit wel 'n paar centimeter van 't een of ander in, ja. Glas of steenwol, waarschijnlijk. Ongetwijfeld keurig conform bouwbesluit eind jaren 70, dus 't zit meer in de weg dan dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
Gwaihir schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:11:
[...]

Er zit wel 'n paar centimeter van 't een of ander in, ja. Glas of steenwol, waarschijnlijk. Ongetwijfeld keurig conform bouwbesluit eind jaren 70, dus 't zit meer in de weg dan dat het helpt.
Ok, en die warmtescan heb je voor een paar euro laten maken ergens ? Ik woon in Duitsland en zie hier dat je er eentje kunt laten maken door de lokale energieleverancier voor €108,-.

Dan krijg je minstens 5 afbeeldingen, documentatie over wat er gezien is en wat je zou kunnen doen om winst te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
De_Bastaard schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:15:
Ok, en die warmtescan heb je voor een paar euro laten maken ergens ? Ik woon in Duitsland en zie hier dat je er eentje kunt laten maken door de lokale energieleverancier voor €108,-.

Dan krijg je minstens 5 afbeeldingen, documentatie over wat er gezien is en wat je zou kunnen doen om winst te behalen.
Dit was flink uitgebreider, gemaakt met het huis op onderdruk. Denk dat er bijna honderd foto's zijn, maar ik heb ze nog niet gekregen (en de nota dus ook niet). Bedoeld als startpunt voor flink aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:56

Seafarer

XXX

mkleinman schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:47:
We gaan met 4 buren onze spouwmuur laten na-isoleren. Gemiddeld gaan we per woning zo'n 400m3 besparen, beide hoekwoningen wat meer, ik en mijn buurman wat minder. In mijn hofje staan 32 woningen. dat zou dus zo'n 12000m3 gas per jaar kunnen schelen. Alleen wil de rest van de buren mee doen. Het kost te veel, TvT te lang, angst voor vochtproblemen. En dat terwijl het gemiddelde gasverbruik hier per woning tussen de 1000 - 2500m3 is per jaar.

Hoop hebben ook een variabel contract, en betalen dus nu meer dan 1,50 euro per m3. Maar zelfs dus 400 * 1,5 euro besparen per jaar bij een investering van ongeveer 1500,- krijgt ze niet over de streep.

Wat is de logica, wat mis ik?
Iets wat je niet ziet. Daar willen mensen geen geld aan uit geven.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-10 19:24
bbbrumbrum schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:57:
[...]

Heb je hier zelf al aan gerekend?

Contract oversluiten, voor 3-jaar vast kun je tegenwoordig al 16 cent teruglevering krijgen.
Je kon zelf 27 cent terugkrijgen, maar dat is/was bij de oplichters van Welkom.

Je weet dat 1m3 gas ongeveer 8kWh aan energie geeft?
Ik heb een contract in mei afgesloten dus ook met de prijzen van mei die pas in oktober is ingegaan. Gas is 0,83. Dat is lkkr.
Voor elektra heb je gelijk, kan eerlijk veel meer verdienen met terugleveren. Alleen het is 1 week geleden ingegaan :).

Aan gas heb ik voor 480m3 ruim 660 euro betaald. Mijn doel is eigenlijk om dit te verminderen door bij te verwarmen.

Ipv 0,06 euro terugkrijgen mijn gasverbruik eventueel terugdringen naar 350m3??
Scheelt toch wel wat met een kacheltje van 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Compuchip87 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:03:
[...]

Als je niet meteen naar een warmtepomp wilt maar in de toekomst wel, zou je kunnen nadenken over LTV radiatoren. Die wil je toch zodra je een warmtepomp hebt (tenzij je overal vloerverwarming wilt gaan aanleggen) en dan kan nu de cv al lekker naar 30 graden, scheelt weer gas. Mits je isolatie al op orde is natuurlijk, anders zou ik daar eerst in investeren. Maw ik zou het terugverdiende geld stoppen in voorbereiding voor wp en daarbij proberen gas te minderen, niet per se proberen meer stroom op te stoken.
Zoals ik al aangaf wil ik niet nu al direct veel investeren hierin.
Ik dacht aan bijverwarmen met een radiatorkachel (2000 watt) voor 50 euro.

480 m3 aan gas geeft mij ruim all in 660 euro gekost afgelopen jaar.

Ipv €0,06 terug te krijgen op elke kwh kan ik net zo goed die 2500 kwh die ik heb teruggeleverd insteken om eventueel mijn 480m3 terug te dringen naar eventueel 350 m3. Zal wss veel meer opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
busscherski schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:14:
Teruglevertarief 0.06 euro / kWh * 8 = 0.48
Het is in jouw geval dus inderdaad financieel aantrekkelijk om je overschot met COP1 af te fakkelen.

Qua duurzaamheid is het de slechtst denkbare optie, niet echt een vraag voor de duurzame kroeg.

480 m3 gas vervangen met een elektrisch kacheltje kost 4000 kWh. Een stap naar gasloos lijkt me dit niet.
Is een jaartje sparen en dan met een ventilatie warmtepomp van het gas een idee?
Thnx voor je berekening. Alleen was mijn olan om niet alle 480m3 om te zetten naar elektra :).
Het gaat meer om bijverwarmen ipv direct een woonkamer te verhogen met 1,5 graden.

Mijn woonkamer opwarmen met 1,5-2 graden is al heel snel 4 m3 per dag!

480m3 heeft mij 660 euro gekost met alle kosten inbegrepen.
Elek radiator erbij en op sommige dagen ipv cv ketel aanzetten mijn radiatortje van 50 euro 2000 watt inschakelen is toch goedkoper lijkt mij.

Dan heb ik maar geen overschot van 2500 kwh op jaarbasis.

Hoeveel kwh kan ik eigenlijk verbruiken met een kacheltje van 2000 watt wat neerkomt op 100m3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
480m3 gas is richting de 4800kWh warmte. Echter draait een cv ketel niet altijd op maximale efficiëntie.
2500kWh zou tot de helft moeten komen. Maar weet niet of je het altijd op goede momenten beschikbaar hebt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:24

ericplan

5180 Wp PV

hoihoi66 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 07:26:
[...]

[…]
Hoeveel kwh kan ik eigenlijk verbruiken met een kacheltje van 2000 watt wat neerkomt op 100m3?
Hangt er natuurlijk vanaf hoe groot je woonkamer is. En hoe goed geÏsoleerd. En of er niet teveel warmte weglekt naar andere vertrekken.
Een elektrische radiator heeft meestal ook een thermostaat, dus staat ook niet continu op vol vermogen aan.

Bovendien zet je dat kacheltje natuurlijk alleen aan als je in die ruimte bent.

Wat betreft je lage gasverbruik: als dat al jaren zo is, dan moet je toch even controleren of je wel het lage capaciteitstarief betaalt. De grens ligt bij 500 m3. Er is een apart topic over.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
ericplan schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:35:
[...]

Hangt er natuurlijk vanaf hoe groot je woonkamer is. En hoe goed geÏsoleerd. En of er niet teveel warmte weglekt naar andere vertrekken.
Een elektrische radiator heeft meestal ook een thermostaat, dus staat ook niet continu op vol vermogen aan.

Bovendien zet je dat kacheltje natuurlijk alleen aan als je in die ruimte bent.

Wat betreft je lage gasverbruik: als dat al jaren zo is, dan moet je toch even controleren of je wel het lage capaciteitstarief betaalt. De grens ligt bij 500 m3. Er is een apart topic over.
Huis uit 2010 en goed geisoleerd. Ik begin met zoiets denk ik:

https://www.bol.com/nl/nl...IP1E8w.2.5.ProductPageUrl

Ik zit al een paar jaar onder de 500m3 maar betaal wel een hoger tarief.
Stedin verwijst mij door naar Energiedirect en Energiedirect weer naar Stedin.

Reactie ED:

Over de netbeheerkosten hebben wij je eerder ook een bericht per chat gestuurd. Je netbeheerder berekend een standaard jaarverbruik. Op basis van het standaard jaarverbruik brengt je netbeheerder je netbeheerkosten in rekening. Deze betaal je aan ons. Het standaard jaarverbruik is dus niet hetzelfde als het gasverbruik op eenjaarnota/eindnota. Het is een rekenmethode (getal) om het gasverbruik vooraf in te schatten. Dit getal past je netbeheerderachteraf niet aan, omdat het voor meerdere doeleinden wordt gebruikt. je netwerkkosten hangen af van je standaard jaarverbruik en gaat in op de datum waarop het nieuwe standaard jaarverbruik is vastgesteld. De netwerkkosten worden achteraf NIET verrekend,ongeacht of het tarief te hoog of te laag is geweest. Groetjes, TMY

Jah wat moet ik nou hiermee??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ik had eerder deze week onze lokale installateur over de vloer voor onderhoud aan de CV, en ik had een kleine discussie met 'm over warmtepompen. Hij was falikant tegen want je krijgt je huis er nooit mee warm. Vooral een oud huis niet zoals dat van ons. Hij zei dat een huis als dit zeker "20 kW nodig heeft"... dus ik vroeg 'm "20 kW van wat, en onder welke omstandigheden?"... "Nee, 20kW, misschien zelfs 25kW".
"Ik houd al 4 jaar de meterstanden bij, en ik denk dus zo'n 300watt per graad, dus zo'n 9kW bij -10 buiten. En we zijn nog niet klaar met isoleren, maar ik denk dat een warmtepomp wel binnen bereik is als de cv er plots mee op houdt".

Hij had eenzelfde houding tegenover WP-boilers.

Die 20kW liet me niet los, dus na wat gegoogle kwam ik een standaard-tabel tegen met verwarmingscapaciteit per vierkante meter, afgezet tegen bouwperiode. Daar stond inderdaad 100W/m2 in. Zo kan ik ook rekenen...

Ik denk dat wanneer ik ooit een keer een WP laat installeren dat zij wel de installatie mogen doen, maar dat ik er wel boven op zit wat er in moet en hoe ik het wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@boxlessness Ik denk dat je beter de installatie kan laten doen door iemand die er wat meer kaas van gegeten heeft :)
De uitspraken laten zien dat ALS er al ervaring is met plaatsen, ze dan weinig aan nazorg hebben gedaan (Want dan hadden ze wel gezien dat die 20kW nooit aangeroepen wordt)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
boxlessness schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:26:
Hij was falikant tegen want je krijgt je huis er nooit mee warm. Vooral een oud huis niet zoals dat van ons. Hij zei dat een huis als dit zeker "20 kW nodig heeft"... dus ik vroeg 'm "20 kW van wat, en onder welke omstandigheden?"... "Nee, 20kW, misschien zelfs 25kW".

Die 20kW liet me niet los, dus na wat gegoogle kwam ik een standaard-tabel tegen met verwarmingscapaciteit per vierkante meter, afgezet tegen bouwperiode. Daar stond inderdaad 100W/m2 in. Zo kan ik ook rekenen...
Soms mis ik de goede oude tijd waar installateurs nog wel konden rekenen.
Ik denk dat wanneer ik ooit een keer een WP laat installeren dat zij wel de installatie mogen doen, maar dat ik er wel boven op zit wat er in moet en hoe ik het wil hebben.
Niet doen, zoek een installateur die het in ieder geval begrijpt. Kun je het hem zelf nog voorrekenen wat je nodig hebt aan vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

boxlessness schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:26:
Ik had eerder deze week onze lokale installateur over de vloer voor onderhoud aan de CV, en ik had een kleine discussie met 'm over warmtepompen. Hij was falikant tegen want je krijgt je huis er nooit mee warm. Vooral een oud huis niet zoals dat van ons. Hij zei dat een huis als dit zeker "20 kW nodig heeft"... dus ik vroeg 'm "20 kW van wat, en onder welke omstandigheden?"... "Nee, 20kW, misschien zelfs 25kW".
"Ik houd al 4 jaar de meterstanden bij, en ik denk dus zo'n 300watt per graad, dus zo'n 9kW bij -10 buiten. En we zijn nog niet klaar met isoleren, maar ik denk dat een warmtepomp wel binnen bereik is als de cv er plots mee op houdt".

Hij had eenzelfde houding tegenover WP-boilers.

Bij veel ketels kun je het vermogen blokkeren op de laagste stand. Dat is tussen de 5 en 10 kW afhankelijk van je ketel. Maar beperk niet je water temperatuur laat deze op minimaal 65 graden staan.

Krijg je hier je huis mee warm, en dat gaat echt lukken, dan is dat je benodigde vermogen. Makkelijker kan niet.

Betreffende die 20 kW. :)

"Dus P=Qm x c x ΔT x 1/3600 en omgebouwd ΔT = P/(Qm x c) x 3600

Dan kunnen we gelijk uitrekenen hoeveel kW een cv ketel moet leveren om te kunnen douchen met CW 3 dit is 6 ltr/min oftewel 360 ltr/h van 60 graden. (van 10 naar 60 graden is 50 ΔT)
360 x 4.186 x 50 x 1/3600 = 20.93 vandaar dat de kleinste combiketel 21 kW is."

Ik verwarm met een geblokkeerde ketel op 7kW, kan niet lager, en gaat 4 keer per uur een paar minuten aan. Dus werkelijk is het 3 of 4 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
Huidige situatie:
Woning is gasloos met zonnepanelen.
Ik wek ongeveer 400 kWh meer op dan dat ik gebruik. Stroomcontract loopt eind februari af en normaal stap ik elk jaar over naar een nieuwe leverancier op basis van een 1-jarig contract.

Wat ik wil weten is het volgende:

Ik wil misschien een maand of 2 maanden voor variabel gaan en daarna ergens een jaarcontract afsluiten.

Hoe gaat het nu precies met salderen op het moment dat ik een variabel contract heb (die periode van 2 maanden)?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinussss
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:57
Bravertal schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:46:
Huidige situatie:
Ik wek ongeveer 400 kWh meer op dan dat ik gebruik. Stroomcontract loopt eind februari af en normaal stap ik elk jaar over naar een nieuwe leverancier op basis van een 1-jarig contract.

Ik wil misschien een maand of 2 maanden voor variabel gaan en daarna ergens een jaarcontract afsluiten.

Hoe gaat het nu precies met salderen op het moment dat ik een variabel contract heb (die periode van 2 maanden)?
Hetzelfde als bij een jaarcontract? (maar dan sneller :) )

Wanneer je naar een andere leverancier overstapt wordt de afrekening gemaakt over de periode, in dit geval 2 maanden. Dus na 2 maanden reken je af:

Meterstand eind - meterstand begin = verbruik
Terugleverteller eind - terugleverteller begin = teruggeleverd
Afrekening voor verbruik-teruggeleverd * kwh prijs (- reeds betaalde voorschotten).

Dit er van uit gaande dat je in het voorjaar niet meer teruglevert dan dat je verbuikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bravertal schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:46:
Huidige situatie:

dan worden levering en teruglevering die 2 maanden met elkaar verrekend (wat erg in je nadeel kan zijn) of je moet het contract afsluiten bij dezelfde toko dan heb je kans dat ze het bij elkaar willen optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinussss
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:57
Dat klopt, je hebt inderdaad mogelijk een (klein) nadeel omdat je in deze korte periode in het voorjaar wellicht meer stroom voor de volle mep moet kopen terwijl die anders over het jaar met opgewekte stroom gecompenseert wordt.

De vraag is echter, waarom zou je 2 maanden variabel willen gaan? Als je jaarlijks overschot hebt is de enige prijs die voor jou echt relevant is, de (kale) terugleververgoeding van rond 10ct. Hoe hoger deze is, hoe beter. Volgens mij zijn er geen vooruitzichten dat deze prijs binnenkort gaat stijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Martinussss op 21-10-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Martinussss schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:50:
Dat klopt, je hebt inderdaad mogelijk een (klein) nadeel omdat je in deze korte periode in het voorjaar wellicht meer stroom voor de volle mep moet kopen terwijl die anders over het jaar met opgewekte stroom gecompenseert wordt.

De vraag is echter, waarom zou je 2 maanden variabel willen gaan? Als je jaarlijks overschot hebt is de enige prijs die voor jou echt relevant is, de (kale) terugleververgoeding van rond 10ct. Hoe hoger deze is, hoe beter. Volgens mij zijn er geen vooruitzichten dat deze prijs binnenkort gaat stijgen.
Omdat ik op een hoge terugleververgoeding aas wil ik misschien wachten. Maar ik wilde eerst weten hoe het zat met salderen met een variabel contract.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:15

twain4me

Bravertal schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:59:
[...]

Omdat ik op een hoge terugleververgoeding aas wil ik misschien wachten. Maar ik wilde eerst weten hoe het zat met salderen met een variabel contract.
als ik naar de vergelijksites kijk ben je daar een beetje te laat voor.

eneco had een paar dagen geleden nog 22 cent geen idee hoe het nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

PAW: Gaat er in Purmerend de stekker uit het nieuwe warmtenet?
De BAK lijkt ook hier de spelbreker te worden (minimaal k€ 12 per aansluiting)
en deze kosten zijn blijkbaar niet te controleren / onder controle te houden.
Citaat:
"Zo zijn er de hoge kosten voor aansluiting van de woningen op het warmtenet in de gemeente. Volgens twee ambtenaren bedroegen die kosten voor 85 woningen in de afgeronde eerste fase meer dan 1 miljoen euro. Daarover is niet gecommuniceerd met de gemeenteraad."

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
twain4me schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:17:
[...]

als ik naar de vergelijksites kijk ben je daar een beetje te laat voor.

eneco had een paar dagen geleden nog 22 cent geen idee hoe het nu is.
Ik zie het nu, het werkt weer. Heeft iemand een glazen bol, oftewel worden de teruglever vergoedingen hoger dan dit (opwek is hoger dan mijn verbruik) zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0Fcu4gZvh9cB7Pu8wtXRUh-nNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6yLoxK0rDiNfFdg98rzqsOe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
-

[ Voor 99% gewijzigd door Bravertal op 21-10-2021 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-10 15:11
Dat is volgens mij omdat de terugleververgoeding minimaal de kale stroomprijs is. Die was maar een cent of 7, maar die is nu veel hoger geworden. Je teruggeleverde stroom wordt dus ook meer waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:25
dunklefaser schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:55:
PAW: Gaat er in Purmerend de stekker uit het nieuwe warmtenet?
De BAK lijkt ook hier de spelbreker te worden (minimaal k€ 12 per aansluiting)
en deze kosten zijn blijkbaar niet te controleren / onder controle te houden.
Citaat:
"Zo zijn er de hoge kosten voor aansluiting van de woningen op het warmtenet in de gemeente. Volgens twee ambtenaren bedroegen die kosten voor 85 woningen in de afgeronde eerste fase meer dan 1 miljoen euro. Daarover is niet gecommuniceerd met de gemeenteraad."
Warmtenet is duur. Goh, je verwacht het niet he.

Hier in mijn woonplaats Hilversum wordt er ook vol op ingezet, maar als de kosten eenmaal helder zijn verwacht ik ook hier problemen en tegenstand.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

JeroenH schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:42:
[...]

Warmtenet is duur. Goh, je verwacht het niet he.

Hier in mijn woonplaats Hilversum wordt er ook vol op ingezet, maar als de kosten eenmaal helder zijn verwacht ik ook hier problemen en tegenstand.
De investeerders willen ook 7% zien anders beginnen ze er niet aan. Dat is de eerste kosten post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@JeroenH Voor de hilversumse meent is het net afgeschoten, zie:

Hilversumse meent aardgasvrij-onderzoeken

en dan verdiepende warmteoptie analyse: "kosten te hoog", wordt 20k per woning genoemd (dat is waarschijnlijk voor de optie met oppervlaktewater als bron)

Wellicht dat aardwarmte interessanter is (wordt over een COP van 10 gesproken, echter dat is dan wel voor de "basislast", dus niet de winterpiek), maar dat moet allemaal nog uitgezocht gaan worden.

Zeker is dat het locale net duur blijft.... andere richtbedragen die ik gezien heb zijn 6-7k per woning, maar dat ging dan om dichtere bebouwing.

(n.b. dat voorbeeld purmerend voor 82 woningen lijkt me ook wel subscale).

het zonnet van haarlem is wel een sympathiek idee, maar daar wordt maar een COP van 6 verwacht, dus dat is wel heel veel extra ijzer en investering ten opzichte van een LW WP met een COP van 4.

En ik heb er een zonneboiler bij en haal daardoor een COP van ca. 4.5-5. (beetje natte vinger, want geen warmtemeters in mn systeem)

[ Voor 50% gewijzigd door BarryH op 22-10-2021 10:38 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Voor gestapelde bouw, het grootste segment in Amsterdam, is het allemaal niet zo simpel. Een individuele warmtepomp past vaak niet, Tradionele cv valt af. Dan is de keus beperkt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@ericplan Ja, dat kan ik me voorstellen. Zeker de individuele keuze.

Als VVE in totaal kan je nog b.v. over naar een gezamenlijke warmtepomp op het dak met leidingen door de huidige centrale schoorsteen.
Of de koelgasleiding via de huidige schoorsteen naar het dak (of via een koof op de buitenmuur, net als een regenpijp)

Daarentegen is een blokverwarming situatie weer simpeler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ericplan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:45:
Voor gestapelde bouw, het grootste segment in Amsterdam, is het allemaal niet zo simpel. Een individuele warmtepomp past vaak niet,
Waarom niet? Wat is het probleem met een warmtepomp aan de gevel hangen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@BarryH Ik zie in onze VvE niet gebeuren dat er centraal iets geregeld gaat worden voor verwarming, daarvoor is de VvE met 11 appartementen te klein en zijn de belangen te divers. Een buy-to-let eigenaar wil niet investeren maar rendement.
Technisch zie ik ook de nodige uitdagingen met ons complex in het beschermde stadsgezicht. En als administrateur zit ik niet te wachten op de exploitatie van een warmtepomp door de VvE en het extra werk van het moeten doorberekenen van verbruikskosten.
Overigens zijn er al 3 van de 11 van het gas af, een 4e volgt waarschijnlijk binnenkort.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Tsja hangen keurig netjes in een lijn.
Nederland moet nog even wennen.

Vroegeuuuuh hadden we allemaal onze eigen antenne op het dak. Dat was pas een zooitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Iets met beschermd stadsgezicht? En hoe zat dat ook alweer met de geluidseisen? De gevel van het appartementencomplex aan de overzijde van m’n straat zit op 6,5 meter van onze voorgevel. Beide complexen hebben ook slaapkamers aan de straatkant.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Beschermd stadsgezicht in plekken waar hoogbouw staat? Hmm.
Kijk, ik snap heel goed dat er redenen zijn waarom dit geen geweldig idee is, maar geluidseisen? Dit zijn airco's. Die staan 's zomers ook volcontinu te loeien (ben er geweest, kwam om 23:00 op de kamer die 35 graden was en 's morgens misschien 25).

Het gaat mij meer om de hypocrisie. Waarom accepteren mensen wel zo'n puist met alles wat er bij komt als het om airco gaat (wat IMHO een luxe is) en niet als het om verwarming gaat (wat zo'n beetje een eerste levensbehoefte is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het oude pakhuis (monument) aan de overkant heeft zes woonlagen, ons complex uit 1989 heeft er vier. Beslist geen uitzondering, er zijn nog wel hogere gebouwen in de binnenstad. En een airco-unit aan de straatkant wordt in principe niet vergund. Zelfs voor de zonnepanelen op het dak moest ik in 2008 een bouwvergunning aanvragen, al is dat nu iets simpeler geworden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Maasluip schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:04:
Het gaat mij meer om de hypocrisie. Waarom accepteren mensen wel zo'n puist met alles wat er bij komt als het om airco gaat (wat IMHO een luxe is) en niet als het om verwarming gaat (wat zo'n beetje een eerste levensbehoefte is).
Ik volg je wel, maar volgens mij heb je bij koeling weinig andere keuze, terwijl je voor verwarmen minder lelijke opties hebt. Daar wringt het waarschijnlijk een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
ericplan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:39:

Overigens zijn er al 3 van de 11 van het gas af, een 4e volgt waarschijnlijk binnenkort.
Goed bezig dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:45:
Voor gestapelde bouw, het grootste segment in Amsterdam, is het allemaal niet zo simpel. Een individuele warmtepomp past vaak niet, Tradionele cv valt af. Dan is de keus beperkt.
waarom per se individueel (en overigens ,appartement met een individuele warmtepomp kan prima)? Veel oudere blokken in Amsterdam hebben centrale ketelhuizen, soms nog op olie gestookt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Skyaero schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:08:
[...]
waarom per se individueel (en overigens ,appartement met een individuele warmtepomp kan prima)? Veel oudere blokken in Amsterdam hebben centrale ketelhuizen, soms nog op olie gestookt.
Laten we zeggen dat besluitvorming binnen een VvE niet het meest eenvoudige is. Als de businesscase het vervangen van een oude blokverwarming is, dan is het relatief simpel, d.w.z. infrastructuur aanwezig.

Het vervangen van individuele CV-ketels door een gemeenschappelijke warmtepomp is simpelweg niet te doen omdat je nooit de besluitvorming rond krijgt.

Bovendien ontbreekt gewoon de ruimte voor installaties. Er is net ruimte voor de schoenendoos die CV-ketel heet. Iedere m2 is benut. De gemeenschappelijke ruimte beperkt zich tot een gang van 1,50 breed. Dakinstallaties zijn moeizaam vanwege beschermd stadsgezicht en overige regelgeving.

Ik heb me ermee verzoend dat gasloos in dit soort bouw betekent all-electric met COP=1.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@ericplan
tja ze slopen nu het pand vlak naast mijn huis en de bedoeling is om daar 28 appartementen te bouwen.
(appartement, het meeste is nog geen 35m2 groot, huiskamers met keuken proppen ze in een 5 bij 5, slaapkamer waar net een 2 persoon bed in past, badkamer/wc in 1. noem het eerder schoenendoos.)
maar er komen wel 28 warmtepompen op dak van 4kW elk appartement zijn eigen systeem.
en ook nog ergens zonnepanelen op dat dak.

dus ja op papier kan het dus wel (met nieuwbouw) ben benieuwd of ze het ook gebouwd krijgen.
de bouw tekeningen zijn maar scetchy en de vergunnig is dat ook.
dus ben benieuwd hoe ze het echt gaan doen. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

migjes schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:12:
@ericplan
tja ze slopen nu het pand vlak naast mijn huis en de bedoeling is om daar 28 appartementen te bouwen.
(appartement, het meeste is nog geen 35m2 groot, huiskamers met keuken proppen ze in een 5 bij 5, slaapkamer waar net een 2 persoon bed in past, badkamer/wc in 1. noem het eerder schoenendoos.)
maar er komen wel 28 warmtepompen op dak van 4kW elk appartement zijn eigen systeem.
en ook nog ergens zonnepanelen op dat dak.

dus ja op papier kan het dus wel (met nieuwbouw) ben benieuwd of ze het ook gebouwd krijgen.
de bouw tekeningen zijn maar scetchy en de vergunnig is dat ook.
dus ben benieuwd hoe ze het echt gaan doen. :?
Benieuwd hoe ze het SWW gaan regelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
gewoon zoals gebruikelijk, boiler aan de WP lijkt me?

Kennis van me heeft onlangs ook een WP+boiler gekregen als vervanging voor een CV, in een appartementengebouw dat daarvoor volledig gerenoveerd is. Maar dat is huur, dus daar hoefde geen VvE in beweging gezet te worden... Denk niet dat er momenteel iemand over moppert trouwens, gezien de gasprijzen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
ericplan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Benieuwd hoe ze het SWW gaan regelen.
ik ook eigenlijk, maar als ik het goed begrijp krijgt iedere unit zijn eigen 4kW warmtepomp buiten unit.
en een boiler in de meterkast voor de SWW.
meterkast = elektra meter / boiler / vloer verwarming unit / water meter /ventilatie unit.
het is proppen, maar zou moeten passen. :?
(snap allen niet hoe en van de buiten units van het dak? in elk appartement zou moeten kunnen komen.
tekening geeft niet veel mogelijkheid, maar project heeft goed keuring gekregen niet omdat het is goed gekeurd, maar de gemeente was te langzaam en de tijd om af te keuren was verstreken.
dus het is wel een controversieel project te noemen en moet nog maar zien wat er echt komt. ;) )

(probeer me op het moment nog een beetje te concentreren, al dat gesloop en getril zo om me heen, pffff.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:44:
[...]
Laten we zeggen dat besluitvorming binnen een VvE niet het meest eenvoudige is.
Ik weet er alles van :)
Het vervangen van individuele CV-ketels door een gemeenschappelijke warmtepomp is simpelweg niet te doen omdat je nooit de besluitvorming rond krijgt.
Dit is niet juist. Het is in een VVE lastig, niet onmogelijk. Hangt ook een beetje vanaf hoe je het verkoopt

In mijn oude VVE (30 appartement en 18 garageboxen), waar een CV ketel in de balkonkast van elk appartement was geprutst, kwam op een gegeven moment stadsverwarming in de straat. Nog lang niet om ons aan te sluiten, maar eigenaren zagen de bui al hangen en de weerstand was groot,

Ik heb ze een concept voorgelegd: Koop als VVE een van de garageboxen, bouw daar een duurzame installatie in (bijv. grond warmtepomp). Er was genoeg ruimte om leidingen naar de appartementen te trekken.

Voordelen: eigen beheer (doei HVC), duurzame warmte EN duurzame koude, en een vrije balkonkast. Financieel ruwweg doorgerekend en het leek nog wel uit te kunnen ook. Plan viel best goed.
Ik heb me ermee verzoend dat gasloos in dit soort bouw betekent all-electric met COP=1.
En ook dat is niet per se een slechte oplossing. We moeten gewoon accepteren dat elektrische verwarming of IR panelen soms de beste oplossing is. Koppel dat dan wel aan vraagvermindering en duurzame opwekking.

We moeten af van het idee dat all-electric alleen maar een warmtepomp kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:52:
Iets met beschermd stadsgezicht?
Beschermd stadsgezicht en de noodzaak tot energietransitie gaat elkaar steeds harder bijten. Ik heb eens even door de openbare aankondigingen hier in Hilversum zitten bladeren. Dat is dom, want ik was daarmee juist gestopt omdat ik er alleen maar boos van werd. Zo ook nu weer, laatste twee weken meerdere afwijzingen van vergunningen voor zonnepanelen.... Ook een paar toegelaten overigens, maar die afwijzigingen en de hoepel waardoor goedwillende mensen onnodig moeten springen maken me echt heel boos. Mijn vertrouwen in het begrip "overheid" (wat van oudsher vanuit mijn opvoeding altijd erg sterk was) brokkelt steeds verder af.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vergunning zonnepanelen hier een m.i. volstrekt onterecht circus van iets van 800 euro met enorm veel hoepels om door te springen. En niet eens beschermd stadsgezicht, alleen een verouderd gebleven bestemmingsplan (ondanks recente vernieuwing) :(. Vervolgens denkt diezelfde gemeente mensen met EUR 75 subsidie over de streep te gaan halen. Tja..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
800 euro? Den Teerinck, dat is keiharde ontmoediging zeg!

Paar jaar geleden was het hier in Hilversum ± 200 voor een afwijzing en ± 300 voor een toewijzing, en dat vond ik al belachelijk. Na een stukje in de lokale krant en druk van de linkse partijtjes werd het in ieder geval gratis. Ik kreeg zelfs mijn geld terug - wel pas nadat ik herhaaldelijk om vroeg, trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Op zich is is een beschermd stadsgezicht niet verkeerd. In Amsterdam genoeg plekken waar fraaie (en goede) panden uit de vorige eeuw gesloopt worden omdat ze in handen gevallen zijn van een projectontwikkelaar die geld ruikt.
Voor het verduurzamen van een pand in het beschermd stadsgezicht moet je iets beter je best doen en ben je vaak iets meer geld kwijt. Maar onmogelijk is het niet.
Ons appartement is inmiddels volledig voorzien van HR++glas, op een Veluxraam na, het dak is voorzien van extra isolatie en sedum. De zonnepanelen uit 2009 zijn in 2019 vervangen door een versie met meer opbrengst per m2 zodat we nu op jaarbasis niet echt veel gebruiken. Ruimte is hier altijd een dingetje.
Omdat we hier al best lang wonen (en ook geen plannen hebben om weg te gaan) zijn de directe woonlasten laag. Net als de energierekening overigens.

Overigens is de verwarming hier nog niet aan. De temperatuur in de woonkeuken is nog niet onder de 18 graden geweest. En na het bakken van brood of een hartige taart vaak weer bijna 20. Kijken of we 1 november gaan halen.

[ Voor 11% gewijzigd door ericplan op 22-10-2021 17:10 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Persoonlijk verwacht ik voor dit soort beschermde stadsgezichten/etc gewoon dat die op groen gas gaan verwarmen. Natuurlijk, er is nooit genoeg groen gas beschikbaar om de volledige verwarming op aardgas te vervangen, maar de subcategorie oude monumentale panden in binnensteden is relatief klein deel daarvan. Als je kijkt naar 2030, dan is de doelstelling van NL om tegen die tijd 2 miljard kuub groen gas te produceren, dat is equivalent aan circa 1.5 miljoen huishoudens (a 1300 kuub per jaar). We hebben 7 miljoen huishoudens, dus je zal inderdaad voor het meerendeel van de huizen iets anders moeten verzinnen (electrisch, geothermie, waterstof), maar dat neemt niet weg dat er altijd een deel op gas kan blijven verwarmen.

Mensen fixeren zich al snel op de lastigste gevallen als voorbeeld dat het allemaal wel nooit zal gaan lukken, maar daar begint het helemaal niet. Electrische auto's zouden niks worden, want hoe wil je dan non-stop naar Zuid-Frankrijk rijden? En inderdaad, dat is niet te doen, maar de meeste mensen rijden minder dan 100 km op een dag, en dat blijk je prima electrisch te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Mensen fixeren zich op één universele oplossing. Wellicht omdat het aardgas één universele oplossing was in Nederland.

En ach, ooit had een auto vrijwel standaard een jerrycan met extra benzine bij zich. Wellicht huur je over 10 jaar een flink accupack bij voor de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:28

martijn v o

Certified by Enphase.

Precies, wij reden afgelopen vakantie al non-stop naar onze bestemming in Winterswijk.
Prima te doen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
martijn v o schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:57:
Precies, wij reden afgelopen vakantie al non-stop naar onze bestemming in Winterswijk.
Prima te doen.
Stel nou dat je een caravan hebt, en wat verder weg wilt dan Winterswijk. Dat wordt met een elektrische auto toch een uitdaging. Voor ons zou een plug-in hybride een veel logischer keus zijn. Vol-elektrisch hooguit als tweede auto.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:34

Proton_

Team Welles

Stel nou dat je kan kiezen hoe je op vakantie wil, en erbij bedenkt wat de consequenties zijn en wat je belangrijk vind (mogelijke afwegingen: zakendoen met autocraten, lokale ademlucht, al dan niet thuis opladen, rijplezier, eigen spullen bij de hand, toekomstbestendigheid, stalling, sunk costs).
Kom je dan bij een caravan uit?
En als je bij een caravan uitkomt, mag dat ook een hefdak-variant zijn, of een door een fiets getrokken variant, of een gehuurde?
Als je met een zelfgetrokken tandemasser weg moet (for whatever reason), is het de meerprijs van de autotrein waard?
Zo niet, is een dag langer rijden overkomelijk (ook hier: een dag eerder op de camping vs minimale uitstoot het hele jaar)?

Het is te simpel om te denken vakantie=caravan=ontploffingsmotor.
De status quo verandert.

Geen waardeoordeel :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Dreamvoid nog maar even goed zoeken naar de beschikbaarheid van groengas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:31
Proton_ schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:47:
Stel nou dat je kan kiezen hoe je op vakantie wil, en erbij bedenkt wat de consequenties zijn en wat je belangrijk vind (mogelijke afwegingen: zakendoen met autocraten, lokale ademlucht, al dan niet thuis opladen, rijplezier, eigen spullen bij de hand, toekomstbestendigheid, stalling, sunk costs).
Kom je dan bij een caravan uit?
En als je bij een caravan uitkomt, mag dat ook een hefdak-variant zijn, of een door een fiets getrokken variant, of een gehuurde?
Als je met een zelfgetrokken tandemasser weg moet (for whatever reason), is het de meerprijs van de autotrein waard?
Zo niet, is een dag langer rijden overkomelijk (ook hier: een dag eerder op de camping vs minimale uitstoot het hele jaar)?

Het is te simpel om te denken vakantie=caravan=ontploffingsmotor.
De status quo verandert.

Geen waardeoordeel :)
Er zijn ook al elektrische caravans die mee duwen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:06:
Stel nou dat je een caravan hebt, en wat verder weg wilt dan Winterswijk. Dat wordt met een elektrische auto toch een uitdaging. Voor ons zou een plug-in hybride een veel logischer keus zijn. Vol-elektrisch hooguit als tweede auto.
En dat is prima - het doel is immers om in 2030 de CO2 uitstoot gehalveerd te hebben, en in 2050 op net-zero, niet morgen. Als iedereen met twee auto's over tien jaar van 2x benzine overgestapt is naar 1x BEV en 1x PHEV (waarmee 75% van de kilometers electrisch, met ook nog eens een flinke sloot bio-ethanol bij de overgebleven benzine gemengd) dan zit je al ruim op schema.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 22-10-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 18:50:
Er zijn ook al elektrische caravans die mee duwen....
En die bevinden zich vele kilometers red tape van de openbare weg.

Zo zie je maar weer: op één van de telkens herhaalde zorgpunten van de aspirant EV-bezitter, blijkt de overheid zelf de rem. Een aanhanger met hulpmotor bestaat niet (in de regelgeving). Dus mag hij niet.

Zou voor opleggers en aanhangers van vrachtwagens ook nog best 'ns wat kunnen zijn, trouwens. Onder die laadruimte die keurig vlak van bodem moet blijven, is nog best ruimte vrij. En aanhangers worden ook nog 'ns vaak urenlang ergens geparkeerd, wat ideaal bijladen kan zijn.

Wat die range anxiety betreft trouwens: ik vind dat je er best een (te) grote accu in mag stoppen, als dat mensen over de streep haalt. Dan kopen ze hun volgende EV wel met een 'normale' maat accu. Tegens die tijd is ook de laad-infrastructuur een stuk verder uitgekristalliseerd. (Maar goed.. 't zal zo'n EV ook wel te duur maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja de overheid is zeker vaak de rem, zonder dat ze het zelf doorhebben denk ik.
Zo sprak ik op een beurs een netbeheerder. Die zou graag meer experimenteren maar wil dit dan doen met andere capaciteitstarieven. Dit is echter geen knop waar hij makkelijk aan kan draaien door de overheid.
Die caravans met accu's komen overigens wel op de weg, maar het is ook een beetje zonde, want staat groot deel van het jaar stil. Dan moet je dus echt een model hebben dat de caravanstalling een gigantische accu wordt.

Maar vakantie is wel een beetje een irritant ding om "goed" te krijgen. Ik rij het liefst elektrisch op mijn eigen zonne-energie etc. Heb ook al een elektrische auto. Maar het is lastig en wij willen soms echt ver. En dan draait die elektrische auto op een oude ranzige bruinkool centrale daar ofzo, ja wie hou je dan nog voor de gek?

Ik zou denken dat wij redelijk goed/groen bezig zijn qua huisvesting en dagelijks vervoer maar vakantie krijg ik toch altijd een beetje cognitieve dissonantie van :+
Ik heb nu net mijn tweede 4x4 bus gekocht om om te bouwen tot camper, zucht... Die ga ik op die plofmotor na, dan verder wel all-electric en zelfvoorzienend maken, maarja.
Ach, gelukkig staan de brandstofprijzen zo hoog dat je dus ook net zo goed de blauwe diesel van afvalstoffen kan tanken. Dat is dan weer het voordeel.
Ook dit deel gaat wel naar elektrisch. Maar ik ga mezelf ook niet wijsmaken dat ik duurzaam bezig ben als ik een nieuwe grote bus met een gigantische accu (150+kWh) zou kopen en die dan een beperkt aantal weken in het jaar gebruiken.

Het zou ook een veel beter model zijn als je gewoon dag in dag uit elektrisch rijdt en voor de zomer wat huurt. Zo'n camper kan je maanden verhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Skyaero schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:44:
En ook dat is niet per se een slechte oplossing. We moeten gewoon accepteren dat elektrische verwarming of IR panelen soms de beste oplossing is. Koppel dat dan wel aan vraagvermindering en duurzame opwekking.

We moeten af van het idee dat all-electric alleen maar een warmtepomp kan zijn.
Ja. Ook al een appartementen project gezien waarbij alles COP=1 is gerenoveerd. Wel de complete gevel vernieuwd, dus zeer goede isolatie. En je zit boven op elkaar, dat is in de basis toch al het meest efficiënte.
Dan kan dat prima.

Mijn zus heeft overigens ook de CV ketel achter een deur op het balkon, ondanks dat het een stuk nieuwer is dan jaren 30. Ik vraag me af hoeveel het hebben.
Of je nou radiatoren hergebruikt of airco route gaat, het moet toch mogelijk worden om dat balkon te gebruiken. De huidige buitenunits produceren daarvoor te veel herrie (of trillingen) en blazen altijd maar 1 kant op. Niet goed inzetbaar.
We moeten gewoon naar een "balkon monobloc" toe die je zo op je cv leidingen aansluit (dat is altijd dichtbij), en die gewoon stil zijn werk doet. En de warmte ook slimmer ophaalt. Ik heb daar wel ideeën over, alleen nog even wat tijd en expertise nodig om die uit te voeren.
Maar goed, daarom vind ik de eerder genoemde thermoakoestische warmtepomp een mooie ontwikkeling die hier erg bij kan helpen.

Het door jou genoemde idee van een garagebox opofferen voor een grondwarmte installatie is technisch gezien veruit het beste idee. Maar dan moet je inderdaad wel de hele VvE meekrijgen, en dan nog zal het niet overal kunnen.
Ik hoop vooral dat het lukt en meer wordt toegepast. En de techniek is er al.

Ik zoek het zelf eerder in de decentrale oplossingen, en het moet vooral goedkoop en makkelijk toe te passen zijn. Want de renovatie markt is uiteindelijk de grootste markt die om moet.
Mijn zus wil ook wel van het gas af, maar dat gaat in de huidige situatie alleen makkelijk met alles direct elektrisch verwarmen. Andere mogelijkheden heeft ze niet, behalve dan een centrale aanpak waarin iedereen om gaat naar een centraal systeem of stadsverwarming. Maar dan ben je dus jaren verder, terwijl ze volgende week al van het gas af zou kunnen met COP=1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:41
!null schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:32:
[...]

Ja. Ook al een appartementen project gezien waarbij alles COP=1 is gerenoveerd. Wel de complete gevel vernieuwd, dus zeer goede isolatie. En je zit boven op elkaar, dat is in de basis toch al het meest efficiënte.
Dan kan dat prima.

Mijn zus heeft overigens ook de CV ketel achter een deur op het balkon, ondanks dat het een stuk nieuwer is dan jaren 30. Ik vraag me af hoeveel het hebben.
Of je nou radiatoren hergebruikt of airco route gaat, het moet toch mogelijk worden om dat balkon te gebruiken. De huidige buitenunits produceren daarvoor te veel herrie (of trillingen) en blazen altijd maar 1 kant op. Niet goed inzetbaar.
We moeten gewoon naar een "balkon monobloc" toe die je zo op je cv leidingen aansluit (dat is altijd dichtbij), en die gewoon stil zijn werk doet. En de warmte ook slimmer ophaalt. Ik heb daar wel ideeën over, alleen nog even wat tijd en expertise nodig om die uit te voeren.
Maar goed, daarom vind ik de eerder genoemde thermoakoestische warmtepomp een mooie ontwikkeling die hier erg bij kan helpen.

Het door jou genoemde idee van een garagebox opofferen voor een grondwarmte installatie is technisch gezien veruit het beste idee. Maar dan moet je inderdaad wel de hele VvE meekrijgen, en dan nog zal het niet overal kunnen.
Ik hoop vooral dat het lukt en meer wordt toegepast. En de techniek is er al.

Ik zoek het zelf eerder in de decentrale oplossingen, en het moet vooral goedkoop en makkelijk toe te passen zijn. Want de renovatie markt is uiteindelijk de grootste markt die om moet.
Mijn zus wil ook wel van het gas af, maar dat gaat in de huidige situatie alleen makkelijk met alles direct elektrisch verwarmen. Andere mogelijkheden heeft ze niet, behalve dan een centrale aanpak waarin iedereen om gaat naar een centraal systeem of stadsverwarming. Maar dan ben je dus jaren verder, terwijl ze volgende week al van het gas af zou kunnen met COP=1.
Is jouw zus niet milieuvriendelijker als ze ipv COP 1 gewoon gas blijft stoken?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
busscherski schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:49:
[...]

Is jouw zus niet milieuvriendelijker als ze ipv COP 1 gewoon gas blijft stoken?
In huidige opzet denk ik wel. Maar uiteindelijk niet.
Sowieso moet er meer isolatie in, maar ze krijgt gelukkig al nieuwe kozijnen dus dat is een goed begin.
Echter, het gasverbruik ligt sowieso laag, en de ketel stopt er ook een keer mee en vaste lasten gasaansluiting zijn dan relatief hoog.
Dus als er wat meer isolatie is, dan zou direct elektrische verwarming economisch gezien al uit kunnen.

Milieutechnisch gezien heeft het eigenlijk meer met het energienet te maken. Op een gegeven moment is je verbruik zo laag dat je bijvoorbeeld 1000kWh verbruikt aan elektriciteit direct in warmte, dat het denk ik prima te verantwoorden is. Verbruik lager, meer groene windenergie op het net (en dan denk ik dus voornamelijk windenergie die hier nut heeft en groeiende is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
!null schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 00:18:
[...]

In huidige opzet denk ik wel. Maar uiteindelijk niet.
Sowieso moet er meer isolatie in, maar ze krijgt gelukkig al nieuwe kozijnen dus dat is een goed begin.
Echter, het gasverbruik ligt sowieso laag, en de ketel stopt er ook een keer mee en vaste lasten gasaansluiting zijn dan relatief hoog.
Dus als er wat meer isolatie is, dan zou direct elektrische verwarming economisch gezien al uit kunnen.

Milieutechnisch gezien heeft het eigenlijk meer met het energienet te maken. Op een gegeven moment is je verbruik zo laag dat je bijvoorbeeld 1000kWh verbruikt aan elektriciteit direct in warmte, dat het denk ik prima te verantwoorden is. Verbruik lager, meer groene windenergie op het net (en dan denk ik dus voornamelijk windenergie die hier nut heeft en groeiende is)
Klopt hoor. Al is 1000 kWh/jaar wel erg weinig. Dat verbruiken veel mensen al voor SWW.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@busscherski @!null
Voordeel van elektrische radiatoren is wel dat de investering gering is en dat er geen moeilijke infrastructuur voor nodig is. Bovendien zijn ze schoon, stil en zonder bewegende onderdelen. Ook zitten er geen drijfgassen in, iets dat wel degelijk een probleem gaat worden.
Dat maakt ze uitstekend geschikt als interim-oplossing, totdat het ultieme apparaat voor kleine appartementen is ontwikkeld.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Voor kleine appartementen is er wel een oplossing zonder een buitenunit:

https://www.ithodaalderop...ride-warmtepomp-hp-m-25-i

Inventum heeft ook zo'n ding met 1,5Kw vermogen maar komen volgend jaar met een 4 Kw variant.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ericplan schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:21:
@busscherski @!null
Voordeel van elektrische radiatoren is wel dat de investering gering is en dat er geen moeilijke infrastructuur voor nodig is. Bovendien zijn ze schoon, stil en zonder bewegende onderdelen. Ook zitten er geen drijfgassen in, iets dat wel degelijk een probleem gaat worden.
Dat maakt ze uitstekend geschikt als interim-oplossing, totdat het ultieme apparaat voor kleine appartementen is ontwikkeld.
Als de benodigde energie voor verwarming dermate laag is dat het goedkoper is dan gas heb ik er wel begrip voor. Bijvoorbeeld als er per jaar minder dan 400 m3 gas verbruikt wordt.

In andere gevallen snap ik de behoefte om over te stappen op COP1 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@!null mbt Elektrisch op vakantie:
ik heb eens naar mijn wintersport route gekeken naar oostenrjik.
Als ik in abetterrouteplanner het verbruik van mn 28kWh Ioniq verdubbel (ivm hypothetische caravan van 1000 kg achter een hoppenbrouwer trekhaak):
Komt er een route uit waar ik elke 60-80km even moet snelladen, maar ik kom er wel, en zelfs zonder extra kilometers.

Met andere woorden: het snellaadnetwerk is al zo fijnmazig dat je zelfs met een kleine accu er al kan komen.
Kortom: met een 50kWh auto accu gaat het zeker lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ds23man schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:38:
Voor kleine appartementen is er wel een oplossing zonder een buitenunit:

https://www.ithodaalderop...ride-warmtepomp-hp-m-25-i

Inventum heeft ook zo'n ding met 1,5Kw vermogen maar komen volgend jaar met een 4 Kw variant.
Er is in mijn cv-kast geen ruimte naast de cv-ketel. Zo’n oplossing past in een eengezinswoning, niet in een appartement.

In gestapelde bouw met gemeenschappelijke rookgasafvoer koppel je niet zomaar iets aan die afvoer vast.
busscherski schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 09:52:
[...]

Als de benodigde energie voor verwarming dermate laag is dat het goedkoper is dan gas heb ik er wel begrip voor. Bijvoorbeeld als er per jaar minder dan 400 m3 gas verbruikt wordt.

In andere gevallen snap ik de behoefte om over te stappen op COP1 niet.
Zoals ik zei, het kan een prima interim-oplossing zijn om een VvE op te lijnen naar een totaal-oplossing. Anders blijf je in de vergadering met mensen zitten die hun ketel net vervangen hebben en daarom geen zin hebben in kosten.

[ Voor 33% gewijzigd door ericplan op 23-10-2021 10:07 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
ericplan schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:02:
Zoals ik zei, het kan een prima interim-oplossing zijn om een VvE op te lijnen naar een totaal-oplossing. Anders blijf je in de vergadering met mensen zitten die hun ketel net vervangen hebben en daarom geen zin hebben in kosten.
In geval van een VVE kan het erg lastig worden.

Ik hoop wel dat de eerste die overstapt op COP1 dan niet 15 jaar hoeft te wachten op die totaal oplossing.
Is het niet mogelijk dat een VVE nu een plan maakt dat bijvoorbeeld in 2025 wordt uitgevoerd. Dan heeft iedereen tenminste nog een paar jaar om de CV ketel te benutten.
De mensen die ondertussen kiezen voor COP1 hebben overigens nog wel een oplossing voor SWW nodig. Als je dat uitbesteedt is het wellicht bijna net zo duur als een CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@ericplan Ik zou die Itho HP25i juist in die balkon kast hangen ipv de CV, en helemaal niet op ventilatie aansluiten. Puur op buitenlucht, hopen dat hij niet te veel herrie maakt door de buizen.

@busscherski Ja mijn zus zit bijvoorbeeld al rond de 400 a 500m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

!null schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:32:
@ericplan Ik zou die Itho HP25i juist in die balkon kast hangen ipv de CV, en helemaal niet op ventilatie aansluiten. Puur op buitenlucht, hopen dat hij niet te veel herrie maakt door de buizen.

[…]
Onze CV-kast zit inpandig, we hebben geen balkon. Zoals gezegd, ik ben tevreden met COP=1 en het huidige verbruik. Zowel relatief als absoluut is het verbruik niet hoog. Bovendien laten de elektrische radiatoren een stookgedrag toe dat beter bij ons levensritme past.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:18:
Die caravans met accu's komen overigens wel op de weg, maar het is ook een beetje zonde, want staat groot deel van het jaar stil. Dan moet je dus echt een model hebben dat de caravanstalling een gigantische accu wordt.
Mooie thuisaccu! Dat je thuisaccu er niet is als je op vakantie bent, dat is niet zo erg.

Maar inderdaad, hoeveel % van de caravans staat eigenlijk bij huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gwaihir schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Mooie thuisaccu! Dat je thuisaccu er niet is als je op vakantie bent, dat is niet zo erg.

Maar inderdaad, hoeveel % van de caravans staat eigenlijk bij huis?
Ja leuke thuisaccu maar de meeste staan echt niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

Ja leuke thuisaccu maar de meeste staan echt niet thuis.
Dan moet ie dus demontabel zijn, caravan in de stalling en accu thuis en vice versa.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
“If it flies, floats or fucks, rent it, don't buy it,”

Qua doeleinde is een caravan/camper net een jacht
Daarom snap ik niet dat er zoveel mensen zijn die een caravan hebben voor 3 weken vakantie.

Is een caravan of camper huren niet interessanter? Of hotel? En echt kamperen doe je toch in een tentje?

Als je 10 weken op vakantie kunt wordt het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rol-Co schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:28:
[...]

Dan moet ie dus demontabel zijn, caravan in de stalling en accu thuis en vice versa.
Zeker. Fiat heeft dat al laten zien in een concept auto.
Echter, 40kWh is echter alweer 200 kilo.

Toch denk ik dat het allemaal wat gedoe is. Het gemiddelde huis is al goed geholpen met een 10kWh accu, daarna helpt het allemaal een stuk minder.
Dus gewoon 10kWh vast in huis en de caravan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
!null schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Toch denk ik dat het allemaal wat gedoe is. Het gemiddelde huis is al goed geholpen met een 10kWh accu, daarna helpt het allemaal een stuk minder.
Hoe kan 10kwh nu voldoende zijn als je een warmtepomp bezit met zonnepanelen. In de winter wordt er weinig opgewekt en veel verbruikt. Ik denk echt dat je minimaal een accu voor 100 kWh moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:15
Die gaat in de winter nog steeds in no time leeg, en krijg je uit de panelen nooit meer vol ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:31
Ronald schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:49:
Die gaat in de winter nog steeds in no time leeg, en krijg je uit de panelen nooit meer vol ;-)
Aggregaat erbij hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

@!null ook het deel tussen 5 en 10 kWh gebruik je niet vaak.

@Bravertal
Ook 100 kWh is niet genoeg om de winter door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:42:
[...]

Een caravan met batterij wil de stalling ook niet binnen hebben gok ik, teveel brandgevaar. Dus beter zou zijn thuis bij de deur oid voor de batterij en de caravan in de stalling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bravertal schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 11:48:
[...]

Hoe kan 10kwh nu voldoende zijn als je een warmtepomp bezit met zonnepanelen. In de winter wordt er weinig opgewekt en veel verbruikt. Ik denk echt dat je minimaal een accu voor 100 kWh moet hebben.
Niet voldoende voor jaar rond natuurlijk. Dat zeg ik toch niet.

10kWh maakt gewoon een heel verschil. Je kan een stuk meer van je eigen energie gebruiken, en boven de 10kWh wordt dat een stuk minder nuttig. Ook economisch.
En de woning wordt dan ook veel minder een ballast voor het net.

Ik draai nu zelf, enigzins ter experiment, sinds de zomer op 10kWh accu en 5000W. Dat begint nu pas een beetje moeilijk te worden, en straks.met verwarmingsvraag erbij (airco, klein huis) dan zullen er straks wat stroom bij moeten.
Geheel volgens verwachting is het dus niet voldoende jaar rond, maar toont al aan dat ik met 10kWh ver kom.

Met 100kWh zou ik het waarschijnlijk wel redden maar gemiddelde huis denk ik niet.
En ik vind 100kWh kopen dan een beetje veel en ook niet erg duurzaam meer.
Ik wil op een gegeven moment wel zo'n 50kWh LFP pakket uit de Chineze Teslas inzetten. Gewoon hergebruik van de accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:34

Proton_

Team Welles

@ericplan is een binnen-monoblock niet iets voor een appartement? Twee 18 cm geveldoorvoeren is vaak wel te overzien.

Bijvoorbeeld https://nl.trotec.com/sho...tiging-pac-w-2600-sh.html voor een 2 kW unit.

Dat er dan ook een elektrische straalkachel in de slaapkamer/badkamer staat geeft dan niet zo, de bulk gaat met een warmtepomp.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 21:23
!null schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:18:

Maar vakantie is wel een beetje een irritant ding om "goed" te krijgen. Ik rij het liefst elektrisch op mijn eigen zonne-energie etc. Heb ook al een elektrische auto. Maar het is lastig en wij willen soms echt ver. En dan draait die elektrische auto op een oude ranzige bruinkool centrale daar ofzo, ja wie hou je dan nog voor de gek?
Niemand! Zelfs op de meest co2-intensieve stroom in Europa is een EV nog steeds veel schoner dan een vergelijkbare branfstofauto. Dus ga lekker zonder schuldgevoel op vakantie richting het Oosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
marvel27 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:24:
Zelfs op de meest co2-intensieve stroom in Europa is een EV nog steeds veel schoner dan een vergelijkbare branfstofauto.
Really?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Proton_ schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:10:
@ericplan is een binnen-monoblock niet iets voor een appartement? Twee 18 cm geveldoorvoeren is vaak wel te overzien.

Bijvoorbeeld https://nl.trotec.com/sho...tiging-pac-w-2600-sh.html voor een 2 kW unit.

Dat er dan ook een elektrische straalkachel in de slaapkamer/badkamer staat geeft dan niet zo, de bulk gaat met een warmtepomp.
We hebben in 2019 alle installaties in huis vernieuwd om de komende 15 jaar zorgeloos te kunnen wonen. Vervanging is nu dus niet echt aan de orde.

Wat betreft de geveldoorvoeren, ik weet niet wat de VvE hiervan denkt, maar ik heb zo een vermoeden. Ik heb een beeld voor me van huizen waar de gevelkachel vervangen is door iets anders met storende stukken in het metselwerk.

En zoals eerder gezegd, we stoken nauwelijks. De elektrische radiatoren hebben het in no time aangenaam gestookt en de vloertemperatuur zakt, dankzij de benedenburen zelden onder de 18 graden. Relevante binnendeuren hebben een valdorpel zodat de warmte niet snel weglekt en in de slaapkamer stoken we nooit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zuinige EV (Ioniq) doet 0,15 kWh/km, uitstoot van kolenstroom is 820 g/km, dus 123 g CO2/km. Dat is vergelijkbaar met een verbruik van 1:18,2 van een benzineauto.
Hybrides (Prius/Corolla) zijn zuiniger, gewone benzineauto's niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maasluip schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

Zuinige EV (Ioniq) doet 0,15 kWh/km, uitstoot van kolenstroom is 820 g/km, dus 123 g CO2/km. Dat is vergelijkbaar met een verbruik van 1:18,2 van een benzineauto.
Hybrides (Prius/Corolla) zijn zuiniger, gewone benzineauto's niet.
Als je de rijstijl die je nodig hebt om met een Ioniq 15 kWh per 100 km te rijden toepast op een gewone Golf 1.5 tsi (vergelijkbare binnenruimte), dan rij je bijna 1:20.... Kijk maar wat AMS daar als testresultaten (eco-verbruik) heeft behaald.
Gemiddeld zal die EV best minder CO2-uitstoot veroorzaken, maar in deze vergelijking dus niet.

Verder halen jullie van alles door de war. CO2 heeft niets met schoon of vies te maken, maar hooguit met het broeikaseffect.
Als je het over schoon of vies hebt, dan heb je het over bijvoorbeeld roetuitstoot. En dan zou die auto (direct ingespoten benzine motor mét roetfilter) het ook nog best eens kunnen winnen van een oude bruinkoolcentrale.

Pagina: 1 ... 33 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.