Skyaero schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:44:
En ook dat is niet per se een slechte oplossing. We moeten gewoon accepteren dat elektrische verwarming of IR panelen soms de beste oplossing is. Koppel dat dan wel aan vraagvermindering en duurzame opwekking.
We moeten af van het idee dat all-electric alleen maar een warmtepomp kan zijn.
Ja. Ook al een appartementen project gezien waarbij alles COP=1 is gerenoveerd. Wel de complete gevel vernieuwd, dus zeer goede isolatie. En je zit boven op elkaar, dat is in de basis toch al het meest efficiënte.
Dan kan dat prima.
Mijn zus heeft overigens ook de CV ketel achter een deur op het balkon, ondanks dat het een stuk nieuwer is dan jaren 30. Ik vraag me af hoeveel het hebben.
Of je nou radiatoren hergebruikt of airco route gaat, het moet toch mogelijk worden om dat balkon te gebruiken. De huidige buitenunits produceren daarvoor te veel herrie (of trillingen) en blazen altijd maar 1 kant op. Niet goed inzetbaar.
We moeten gewoon naar een "balkon monobloc" toe die je zo op je cv leidingen aansluit (dat is altijd dichtbij), en die gewoon stil zijn werk doet. En de warmte ook slimmer ophaalt. Ik heb daar wel ideeën over, alleen nog even wat tijd en expertise nodig om die uit te voeren.
Maar goed, daarom vind ik de eerder genoemde thermoakoestische warmtepomp een mooie ontwikkeling die hier erg bij kan helpen.
Het door jou genoemde idee van een garagebox opofferen voor een grondwarmte installatie is technisch gezien veruit het beste idee. Maar dan moet je inderdaad wel de hele VvE meekrijgen, en dan nog zal het niet overal kunnen.
Ik hoop vooral dat het lukt en meer wordt toegepast. En de techniek is er al.
Ik zoek het zelf eerder in de decentrale oplossingen, en het moet vooral goedkoop en makkelijk toe te passen zijn. Want de renovatie markt is uiteindelijk de grootste markt die om moet.
Mijn zus wil ook wel van het gas af, maar dat gaat in de huidige situatie alleen makkelijk met alles direct elektrisch verwarmen. Andere mogelijkheden heeft ze niet, behalve dan een centrale aanpak waarin iedereen om gaat naar een centraal systeem of stadsverwarming. Maar dan ben je dus jaren verder, terwijl ze volgende week al van het gas af zou kunnen met COP=1.