De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.943 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:40
rvk schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:08:
[...]

Kun je dan eens een link geven?

Door vind ik op internet over Eneco.

[...]

Voor meer teruglevering dan verbruik krijg je dus niet de contractprijzen maar een veel lagere kale prijs (zonder belastingen en opslagen).

Heb jij je eerste afrekening al gehad voor die 22 cent?
Vul voor de gein eens wat gegevens in, net of je klant wilt worden, dan zie je vanzelf de berekening.
Ik heb mijn contract binnen met 22.3 cent.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:01

rvk

reneeke1970 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:11:
[...]
Vul voor de gein eens wat gegevens in, net of je klant wilt worden, dan zie je vanzelf de berekening.
Ik heb mijn contract binnen met 22.3 cent.
Dat is de prijs inclusief opslag en belasting. Als je zelf niets verbruikt of meer teruglevert dan krijg je over het gedeelte wat je meer teruglevert echt geen 22,3 cent.
Mmm. Ik zie inderdaad € 0,22069 p/kWh staan voor de meer teruglevering. Ik wist niet dat ze al zo hoog zaten (en staat ook niet zo in google).

[ Voor 17% gewijzigd door rvk op 18-10-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@reneeke1970 Aha, je bent al aan het rekenen met regels die nu nog niet gelden; ik was nog aan het rekenen met de huidige regels. Niet met de regel dat er 1 jaar (?) veel minder belasting wordt betaald.

Dus voor dit jaar moet je bij Greenchoice 1680 euro betalen (21 cent keer 8k kWh). Dan is je overschot bij Eneco nog steeds 5500 euro en krijg je netto 3820 terug.

Als je zou salderen bij Eenco kreeg je "maar" 3740 en dit is voor jou dus netto 80 euro goedkoper om 2 leveranciers te hebben. Dan ben je dus 5 jaar bezig om die 400 euro investering terug te verdienen.

Dat is dan nog bij een heel groot overschot tov je verbruik. De meeste mensen hebben dat helemaal niet dus voor hen zou deze situatie alleen maar nadelig zijn. Dus ik snap prima waarom bijna niemand dit doet.

Je rekent er nu ook op dat je bij leverancier A altijd een lager tarief kan krijgen dan bij leverancier B en dat het verschil groot genoeg is om de extra opslag/belasting terug te verdienen.

Heb je bij Eneco nu ook een aantal jaar vast gezet?

Heb je ook zo snel kunnen regelen dat er een extra allocatiepunt is aangelegd door je netbeheerder? Ik hoor juist meestal dat die het veel te druk hebben en maanden op zich laten wachten.
Maasluip schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:00:
Maar als je bij B afneemt en saldeert en 12 cent terugleververgoeding krijgt krijg je 2100 euro terug.
Of mis ik nu iets.
Nee, alleen had ik die situatie niet uitgerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:14:
@reneeke1970 Aha, je bent al aan het rekenen met regels die nu nog niet gelden; ik was nog aan het rekenen met de huidige regels. Niet met de regel dat er 1 jaar (?) veel minder belasting wordt betaald.

Dus voor dit jaar moet je bij Greenchoice 1680 euro betalen (21 cent keer 8k kWh). Dan is je overschot bij Eneco nog steeds 5500 euro en krijg je netto 3820 terug.

Als je zou salderen bij Eenco kreeg je "maar" 3740 en dit is voor jou dus netto 80 euro goedkoper om 2 leveranciers te hebben. Dan ben je dus 5 jaar bezig om die 400 euro investering terug te verdienen.

Dat is dan nog bij een heel groot overschot tov je verbruik. De meeste mensen hebben dat helemaal niet dus voor hen zou deze situatie alleen maar nadelig zijn. Dus ik snap prima waarom bijna niemand dit doet.

Je rekent er nu ook op dat je bij leverancier A altijd een lager tarief kan krijgen dan bij leverancier B en dat het verschil groot genoeg is om de extra opslag/belasting terug te verdienen.

Heb je bij Eneco nu ook een aantal jaar vast gezet?

Heb je ook zo snel kunnen regelen dat er een extra allocatiepunt is aangelegd door je netbeheerder? Ik hoor juist meestal dat die het veel te druk hebben en maanden op zich laten wachten.

[...]
Nee, alleen had ik die situatie niet uitgerekend.
Greenchoice krijgt nu niks van me, daar staat de meter in de min. (Helaas ) terug leveren gaat daar nu stoppen.
Dit gaat vanaf nu spelen, dus je zou nu al vanaf nul kunnen tellen, en over twee maanden met andere tarieven. Die meter heb ik al 3 jaar en is al lang terug verdient door de dubbele heffing korting.
Zit wel een week of drie vier levertijd op inderdaad destijds.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
rvk schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

Dat is de prijs inclusief opslag en belasting. Als je zelf niets verbruikt of meer teruglevert dan krijg je over het gedeelte wat je meer teruglevert echt geen 22,3 cent.
Mmm. Ik zie inderdaad € 0,22069 p/kWh staan voor de meer teruglevering. Ik wist niet dat ze al zo hoog zaten (en staat ook niet zo in google).
Greenchoice 26.5 voor nieuwe klanten volgens gas licht punt com.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@reneeke1970 Maar waarom heb je die destijds genomen dan? Er ontstaat nu toch een nogal unieke situatie?

En kun je echt meerdere huishoudens zijn (m.b.t. teruggaaf E.B.) door meerdere meters te hebben? Wat weerhoudt ons allen er dan van om elk vijf van die dingen te hebben? Klinkt alsof er daar iets door de mazen slipt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
rvk schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:08:
[...]

Kun je dan eens een link geven?

Door vind ik op internet over Eneco.

[...]

Voor meer teruglevering dan verbruik krijg je dus niet de contractprijzen maar een veel lagere kale prijs (zonder belastingen en opslagen).

Heb jij je eerste afrekening al gehad voor die 22 cent?
dat is een 1 jarig contract een 1,5 of 2 weken geleden afgesloten.. ik heb hier van toen een contract liggen voor een 3 jarig contract met 16 cent kutte van eneco is dat ze pas de echte tarieven geven als je de boel hebt ingevuld en ze het contract hebben opgestuurd. je meoet het dus destileren uit hun voorstel als je je gegevens hebt ingevuld maar nog niets bent aangegaan. :+

of je gaat het aan en zegt het daarna gewoon op O-)

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 18-10-2021 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:40:
En kun je echt meerdere huishoudens zijn (m.b.t. teruggaaf E.B.) door meerdere meters te hebben? Wat weerhoudt ons allen er dan van om elk vijf van die dingen te hebben? Klinkt alsof er daar iets door de mazen slipt..
Hmm.. nog vager eigenlijk. Wat zou ervoor nodig zijn om van je Greenchoice aansluiting rechtstreeks naar Eneco terug te leveren?

Is dit de gelegenheid om zelfs een knetterdure thuisaccu toch terug te verdienen?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
rvk schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:13:
Dat is de prijs inclusief opslag en belasting. Als je zelf niets verbruikt of meer teruglevert dan krijg je over het gedeelte wat je meer teruglevert echt geen 22,3 cent. Kijk maar op hun site en in je contract. Ik denk dat je straks dus een behoorlijke (negatieve) verrassing krijgt.
Op deze pagina staat dat je de kale prijs terug krijgt:
Hoeveel terugleververgoeding krijg ik?

Je krijgt een vergoeding die gelijk is aan het normaaltarief voor het product dat je bij ons afneemt exclusief btw, Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie. Het normaaltarief vind je in je contract.
Als ik wat bij Eneco invul dan geven ze bij de prijsopbouw deze tekst:
Teruglevering
Tarief voor je opwek na saldering (geen btw) - € 0,22069 per kWh
Totaal (- € 0,22069 x 500 kWh) - € 110,34
Dus wat @reneeke1970 zegt klopt dan toch prima? Zoals je ziet had ik 500 kWh teruglevering ingevuld (na saldering).

De prijs voor betalen is ook veel hoger
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Normaaltarief HollandseWind & Zon®
Leveringsprijs         € 0,26703 per kWh
Energiebelasting        € 0,11408 per kWh
Opslag Duurzame Energie € 0,03630 per kWh
Totaal (€ 0,41741 x 0 kWh)  € 0,00

Daltarief HollandseWind & Zon®
Leveringsprijs           € 0,23358 per kWh
Energiebelasting       € 0,11408 per kWh
Opslag Duurzame Energie € 0,03630 per kWh
Totaal (€ 0,38396 x 0 kWh)  € 0,00
Daar hebben ze de nieuwe regels voor de energiebelasting nog niet in meegenomen (want die gelden nu natuurlijk ook nog niet).
reneeke1970 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:31:
Die meter heb ik al 3 jaar en is al lang terug verdient door de dubbele heffing korting.
Ohja, dat verhaal herinner ik me wel. Dat is iets wat niet volgens de regels is, want die belastingvermindering is per aansluiting (op een adres met verblijfsfunctie) en niet per elektriciteitsmeter. Of jij had op de een of andere manier toevallig 2 aansluitingen in 1 woning? Dan is het wel keurig volgens de regels.

Maar netbeheerders leggen tegenwoordig geen dubbele aansluitingen per adres meer aan, dus daar hebben andere gebruikers helemaal niets aan.

Als het wel zou kunnen dan wilde ik er niet 1 extra, maar 10. Of eigenlijk 100. Oh nee, ik bedoelde 1000. Stop! waar ik 1000 zei bedoelde ik 10000 extra meters. Zou dat passen in mijn huis? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:17
[...]

Greenchoice krijgt nu niks van me, daar staat de meter in de min. (Helaas ) terug leveren gaat daar nu stoppen.
Dit gaat vanaf nu spelen, dus je zou nu al vanaf nul kunnen tellen, en over twee maanden met andere tarieven. Die meter heb ik al 3 jaar en is al lang terug verdient door de dubbele heffing korting.
Zit wel een week of drie vier levertijd op inderdaad destijds.
Hier zit de grap:

dubbele heffingskorting!

Een tweede allocatiepunt is een leuke administratieve bijkomstigheid en heeft ook zeker bepaalde doelen. Je kunt er alleen geen 2x heffingskorting mee ontvangen, tenzij je een hele specifieke situatie hebt, namelijk 2 kadastrale objecten.

Die heffingskorting op energiebelasting is niet per aansluiting maar per adres/kadastraal object. Een tweede allocatiepunt aanvragen zou je daarom normaal gezien niet dubbele heffingskorting moeten geven.

Ik ken je situatie niet qua percelen etc. @reneeke1970 maar ik zou dit niet zomaar aanraden om door andere mensen ook te gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Fr33z Het is juist wel per aansluiting, maar dus niet per meter/allocatiepunt.

Normaal gesproken legt een netbeheerder niet twee aparte aansluitingen aan op 1 woonadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gwaihir schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:40:
@reneeke1970 Maar waarom heb je die destijds genomen dan? Er ontstaat nu toch een nogal unieke situatie?

Destijds was greenchoice de hoogste prijs voor terug leveren maar met een max van 10000,dus moest er meter bij.
Ieder eigen ean code, en de leverancier vraagt alleen of het pand voor bewoning is, en niet of er meerdere zijn.
Maar wat ik destijds heb begrepen is dat iedere ean een heffing korting krijgt want ik kan het ook gebruiken voor een tweede pand voor verhuur, en die bewoners hebben net als iedere Nederlander recht op heffing korting. Aansluiting staat dan op bewoners naam.
Ik heb het destijds aangegeven en de helpdesk zei dat ik het echt twee keer kreeg. En daarbij moet ik ook vermelden dat ik ook twee keer netwerk kosten betaal, dus in dat opzicht kun je het echt als twee aansluitingen zien.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:37
Fr33z schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:54:
[...]

Hier zit de grap:

dubbele heffingskorting!
Gebruik maken van de dubbele heffingskorting terwijl je geen twee huishoudens bent is in mijn ogen een vorm van belastingontduiking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@deejeebv Waarom? Dat is nu eenmaal hoe de regels zijn als je twee aansluitingen hebt. Als de wetgever dat niet had gewild hadden ze de regels per huishouden of woonadres moeten instellen.

Er is ook geen rekening gehouden met het verschil tussen een 1-persoonshuishouden en een 10-persoonshuishouden. Of mensen die een eigen huis hebben, maar het merendeel van de tijd bij een partner verblijven. Zo kan je natuurlijk ook bezig blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:05:
En daarbij moet ik ook vermelden dat ik ook twee keer netwerk kosten betaal, dus in dat opzicht kun je het echt als twee aansluitingen zien.
Het klinkt eerder alsof je twee netaansluitingen hebt. Dan heb je inderdaad recht op 2 keer korting. Bij een secundair allocatiepunt hoef je geen extra netwerkkosten te betalen aan de netbeheerder; enkel meterhuur omdat er ook een extra meter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-10 10:21
19roland70 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:00:
Met het oog op de toekomst.
Mijn keuken is aan vervanging toe.
Nu zit ik te twijfelen of ik inductie of op gas ga koken, ik kook nu op gas.
Ik twijfel of ik de overstap ga nemen om niet meer op gas te gaan koken , maar ik hoor ook tegenstrijdige verhalen dat bijvoorbeeld een wokpan niet heet genoeg wordt
Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand me een tip geven.
Ben zelf elektricien dus een kookgroep aanleggen is geen probleem.
Wokken gaat idd beter op gas omdat de vlammen langs de wok naar boven gaan. Dus het vocht is sneller weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:29:
[...]
Het klinkt eerder alsof je twee netaansluitingen hebt. Dan heb je inderdaad recht op 2 keer korting. Bij een secundair allocatiepunt hoef je geen extra netwerkkosten te betalen aan de netbeheerder; enkel meterhuur omdat er ook een extra meter is.
Ja dat klopt, maar ik dacht laat maar zitten want ik vind die twee keer heffing ook maar raar.
Ik denk als ze het ooit terug vorderen dan kan ik de netwerk ook terug vorderen en is de schade niet zo groot.
Eigenlijk denk ik gewoon dat leveranciers hier niet mee overweg kunnen in hun administratie.....

Misschien heeft enexis wel fout gemaakt met registreren, er komt echt maar één kabel en één hoofd zekering de grond uit. Daarna word het gesplitst

[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 18-10-2021 17:37 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@reneeke1970 Het is voor jou heel makkelijk te controleren want jij hebt fysiek toegang (neem ik aan). Bij twee netaansluitingen heb je namelijk ook 2 keer hoofdzekeringen en twee meterkasten met een eigen hoofdschakelaar. Als je de hoofdschakelaar van je gewone aansluiting uit zet moet je PV gewoon terug blijven leveren.

Als dat niet zo is dan heb je geen twee netaansluitingen, maar staat dit verkeerd in de administratie van de netbeheerder (en ook de energieleveranciers). Dan zou je er dus geen recht op hebben.

Of je dat dan aan wil kaarten is weer de volgende vraag, dat hoef je wat mij betreft hier niet te delen.

Maar de hoofdreden dat andere mensen dit niet doen is dus omdat je volgens de regels geen twee netaansluitingen in 1 woning kan aanvragen en de meeste mensen niet veel meer opwekken dan ze gebruiken.

Dan is het dus helemaal niet rendabel om dit te doen, zeker niet omdat dit (misschien?) een tijdelijke abnormale situatie is. Tenzij je toevallig een 5 jaars contract hebt afgesloten tegen een laag tarief en na aanleg van een tweede meter de situatie nog steeds zo is dat je heel veel geld voor je teruglevering kan krijgen. Dan kan het alsnog voordelig zijn, maar als dat niet zo is kost het alleen maar extra geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:46:
@reneeke1970 Het is voor jou heel makkelijk te controleren want jij hebt fysiek toegang (neem ik aan). Bij twee netaansluitingen heb je namelijk ook 2 keer hoofdzekeringen en twee meterkasten met een eigen hoofdschakelaar. Als je de hoofdschakelaar van je gewone aansluiting uit zet moet je PV gewoon terug blijven leveren.

Als dat niet zo is dan heb je geen twee netaansluitingen, maar staat dit verkeerd in de administratie van de netbeheerder (en ook de energieleveranciers). Dan zou je er dus geen recht op hebben.

Of je dat dan aan wil kaarten is weer de volgende vraag, dat hoef je wat mij betreft hier niet te delen.

Maar de hoofdreden dat andere mensen dit niet doen is dus omdat je volgens de regels geen twee netaansluitingen in 1 woning kan aanvragen en de meeste mensen niet veel meer opwekken dan ze gebruiken.

Dan is het dus helemaal niet rendabel om dit te doen, zeker niet omdat dit (misschien?) een tijdelijke abnormale situatie is. Tenzij je toevallig een 5 jaars contract hebt afgesloten tegen een laag tarief en na aanleg van een tweede meter de situatie nog steeds zo is dat je heel veel geld voor je teruglevering kan krijgen. Dan kan het alsnog voordelig zijn, maar als dat niet zo is kost het alleen maar extra geld.
Nee ik kaart niks aan, vind best zo.
Twee hoofd zekeringen had gekund maar dan kostte het richting 800 euro ofzo, dan krijg je kabeltje extra.
Dat contract loopt nog 3.5 jaar inderdaad, dus als energie belasting zo laag blijft, dan blijft deze scheve situatie nog even zo.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
Ok hier een radicaal idee: zullen we het weer over duurzaamheid hebben IPV over reneeke's netaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
[...]

.... Die meter heb ik al 3 jaar en is al lang terug verdient door de dubbele heffing korting.
.....
heb je daar een screenshot van?

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
yingli405 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:57:
[...]

heb je daar een screenshot van?
Dat zet ik hier niet neer, en daarbij ean code staat niet op factuur. Maar je hoeft me niet te geloven hoor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:09:
[...]

Dat zet ik hier niet neer, en daarbij ean code staat niet op factuur. Maar je hoeft me niet te geloven hoor.
nu geloof ik je helemaal niet meer!

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
yingli405 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:37:
[...]

nu geloof ik je helemaal niet meer!
Kan mij da ballen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:22:
@deejeebv Waarom? Dat is nu eenmaal hoe de regels zijn als je twee aansluitingen hebt. Als de wetgever dat niet had gewild hadden ze de regels per huishouden of woonadres moeten instellen.

Er is ook geen rekening gehouden met het verschil tussen een 1-persoonshuishouden en een 10-persoonshuishouden. Of mensen die een eigen huis hebben, maar het merendeel van de tijd bij een partner verblijven. Zo kan je natuurlijk ook bezig blijven.
Er zijn zo veel fiscale trucs die wel kunnen maar zo niet bedoeld zijn. Misschien geen ontduiking, maar in elk geval wel ontwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:59

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

En dan wordt de terugverdientijd van onze panelen ook nog langer doordat de regering volgend jaar 8 cent korting geeft op de energiebelasting.......

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
964C2 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:20:
En dan wordt de terugverdientijd van onze panelen ook nog langer doordat de regering volgend jaar 8 cent korting geeft op de energiebelasting.......
Ik kan verlengen voor 1 jaar en dan 45 cent per kWh, dan gaat het wel hard met de terugverdientijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:23
Kalentum schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:38:
[...]

Ik kan verlengen voor 1 jaar en dan 45 cent per kWh, dan gaat het wel hard met de terugverdientijd
Voelt wel als een soort fictieve terugverdientijd. want je hebt zelf de hogere prijs opgezocht.

Ik kan nu ook zeggen voor elke kWh die ik afneem(a 21 cent) betaal ik iemand willekeurig 10 cent.
Dat drijft mijn kWh prijs wel op(want dan word het 31 cent).

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Kalentum schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:38:
[...]

Maar dat ga jij als verstandige Tweaker zeker niet doen......

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 15:07
Zodra die panelen op je dak liggen moet je je niet meer drukmaken over terugverdientijd. Wat schiet je daarmee op...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tvt komt vanzelf, ongeveer gelijk met de grijns van oor tot oor. >:)
Stroom 48 cent? Oh leuk....... en door!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Rol-Co schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:01:
Dan ben je er eigenlijk ook nog niet want naa je terugverdientijd moet je set genoeg gaan opleveren om een nieuwe set te kunnen aanschaffen. En Daarna is eigenlijk pas echt verdienen.

Oost Friesland [Growatt MOD 6000 7,9 kWp 12*Oost(4680wp) 10*West(3200wp)] [ARK 10kWh Thuisbatterij] PV Output | [Intergas Xource 7kW]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Rol-Co schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:01:
Maar dat geldt alleen voor de mensen die echt jaarlijks een groot overschot hebben aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

964C2 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:26:
[...]

Maar dat geldt alleen voor de mensen die echt jaarlijks een groot overschot hebben aan stroom.
Nee hoor, hoezo? Je saldeert toch? En krijgt 560,- teruggave energiebelasting, weet je hoeveel kWh dat al is, al sta je 1000 kWh in de plus is je rekening nog 0 en heb je alle kWh tegen 22 cent of hoger.
TheWalrus schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:17:
[...]

Dan ben je er eigenlijk ook nog niet want naa je terugverdientijd moet je set genoeg gaan opleveren om een nieuwe set te kunnen aanschaffen. En Daarna is eigenlijk pas echt verdienen.
Waarom dat dan? Vind je het al niet mooi zo? Met 5 jaar heb je het bedrag van aanschaf al vermeden aan energiekosten en dan ga je dus elk jaar cashen.

Voorbeeld
Mijn verbruik is 7600kWh per jaar, panelen zijn al lang betaald dus verdien er nu elk jaar 7600 x 23 cent mee (oude prijs) in huidige tijd nog meer, als ik ze niet had zou ik dat immers moeten afrekenen.
Je moet wel bruto kijken natuurlijk, dus eigenverbruik alles mee, niet alleen je teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Rol-Co schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:35:
[...]

Nee hoor, hoezo? Je saldeert toch? En krijgt 560,- teruggave energiebelasting, weet je hoeveel kWh dat al is, al sta je 1000 kWh in de plus is je rekening nog 0 en heb je alle kWh tegen 22 cent of hoger.

[...]

Waarom dat dan? Vind je het al niet mooi zo? Met 5 jaar heb je het bedrag van aanschaf al vermeden aan energiekosten en dan ga je dus elk jaar cashen.

Voorbeeld
Mijn verbruik is 7600kWh per jaar, panelen zijn al lang betaald dus verdien er nu elk jaar 7600 x 23 cent mee (oude prijs) in huidige tijd nog meer, als ik ze niet had zou ik dat immers moeten afrekenen.
Je moet wel bruto kijken natuurlijk, dus eigenverbruik alles mee, niet alleen je teruglevering.
Oke ga je ooit stoppen met panelen als ze "af" zijn ? Oftewel als je telkens een nieuwe set koopt van "eigen" geld(voordat je een nieuwe "gespaard" hebt) dan verdien je toch niks ? had je met die centjes net zo goed kunnen afnemen van het net. Puur economisch niet klimaat technisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TheWalrus schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Oke ga je ooit stoppen met panelen als ze "af" zijn ? Oftewel als je telkens een nieuwe set koopt van "eigen" geld(voordat je een nieuwe "gespaard" hebt) dan verdien je toch niks ? had je met die centjes net zo goed kunnen afnemen van het net. Puur economisch niet klimaat technisch.
Het is geen auto! Die slecht wordt en moet vervangen, na die 5 jaar ga je toch door met die 600,- per jaar (+/-3000Wp) en heb je na 5 jaar weer 3000,- op de plank waar je misschien eens een vervangende omvormer van moet kopen voor 5-600 maar dat tik je toch ook lachend af? En ga je weer 10 jaar door a 6000,-

Zolang het je verbruik dekt ga je de panelen toch niet vervangen? Eventueel bijleggen als je meer nodig hebt maar vervangen komt alleen ter sprake als je geen dak meer hebt en meer nodig hebt, dan kan je vervangen voor grotere Wp op zelfde ruimte. Maar die keuze hebt je nog, je kan ook nog die tekorten gewoon afrekenen maar de oude set blijft gewoon 600,- per jaar produceren. Als het goed is 25 jaar lang.

Edit: en dan hebben ze ook nog restwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Rol-Co schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

Het is geen auto! Die slecht wordt en moet vervangen, na die 5 jaar ga je toch door met die 600,- per jaar (+/-3000Wp) en heb je na 5 jaar weer 3000,- op de plank waar je misschien eens een vervangende omvormer van moet kopen voor 5-600 maar dat tik je toch ook lachend af? En ga je weer 10 jaar door a 6000,-

Zolang het je verbruik dekt ga je de panelen toch niet vervangen? Eventueel bijleggen als je meer nodig hebt maar vervangen komt alleen ter sprake als je geen dak meer hebt en meer nodig hebt, dan kan je vervangen voor grotere Wp op zelfde ruimte. Maar die keuze hebt je nog, je kan ook nog die tekorten gewoon afrekenen maar de oude set blijft gewoon 600,- per jaar produceren. Als het goed is 25 jaar lang.
Ik vind de vergelijking met een auto niet eens zo slecht eigenlijk. ook die bevat componenten die vervangen moeten worden en dus geld kosten. Prive zit er helaas weinig terug verdientijd aan een auto en kost dus altijd geld. tenzij je de auto als Taxi gebruikt.

in simpele bewoording:
Terugverdienen != verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TheWalrus schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:05:
[...]

Ik vind de vergelijking met een auto niet eens zo slecht eigenlijk. ook die bevat componenten die vervangen moeten worden en dus geld kosten. Prive zit er helaas weinig terug verdientijd aan een auto en kost dus altijd geld. tenzij je de auto als Taxi gebruikt.

in simpele bewoording:
Terugverdienen != verdienen
Dus jouw 3,8 set die op oost zo'n 3200kWh per jaar opleveren wat 736,- is x 25 jaar=18400,-
Trek er nog 2 vervangende growatt af 1100,- hebben we het over 17300,- incl alles.
Wat heb je betaald? En welke auto doet dat ook? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Rol-Co schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

Dus jouw 3,8 set die op oost zo'n 3200kWh per jaar opleveren wat 736,- is x 25 jaar=18400,-
Trek er nog 2 vervangende growatt af 1100,- hebben we het over 17300,- incl alles.
Wat heb je betaald? En welke auto doet dat ook? ;)
Ja maar ze liggen toch nog geen 25 jaar! ik moet eerst de 10 (a+b) jaar maar even zien te halen zonder schade(kan van-alles gebeuren in die 10 jaar..), dan ga ik verdienen. Omvormer stuk is weer een jaar opbrengst..

Omvormer na 6 jaar stuk = wel terugverdiend(5 jaar) maar niks verdiend(omvormer ~ 1 jaar opbrengst).

Jaar 8, 2 panelen stuk.. ai ging weer een half jaar opbrenst...

na 10 jaar met genoeg opbrengst weet ik zeker dat ik maximale schade(Alles stuk) kan vervangen zonder eigen geld aan te raken..Of ik koop gewoon wat nieuws kan ook.

lijkt mij niet heel moeilijk om deze denk slag te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@TheWalrus
Wat een doom scenario zeg! Nee ze liggen geen 25 jaar nee maar is wel de intentie om dat te gaan doen en eenmaal op dak gebeurd er niet zoveel meer.
Omvormers hebben een redelijke garantie termijn en ik reken met 10 jaar vervanging, maar kan ook 15 worden, alles onder 10 is garantie, of eventueel reparatie.
De denkslag is wel apart vind ik, dan kan je niets meer aankopen, pv is dan nog zelfs de meest gunstige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheWalrus
Rol-Co schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:33:
@TheWalrus
Wat een doom scenario zeg! Nee ze liggen geen 25 jaar nee maar is wel de intentie om dat te gaan doen en eenmaal op dak gebeurd er niet zoveel meer.
Omvormers hebben een redelijke garantie termijn en ik reken met 10 jaar vervanging, maar kan ook 15 worden, alles onder 10 is garantie, of eventueel reparatie.
De denkslag is wel apart vind ik, dan kan je niets meer aankopen, pv is dan nog zelfs de meest gunstige.
Ook weer veel factoren. Bestaat je leverancier nog? Hoe is je contract? etc..

Behalve met water uit de supermarkt(vs kraanwater) zie ik kwa aankoop product geen vergelijking voor een consument.

Maar goed weer terug naar opbrengsten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Rol-Co schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:35:
[...]

[...]
Ligt bij mij wat genuanceerder. Mijn PV setje levert gemiddeld ongeveer 8000 kWh op en mijn verbruik ligt ongeveer 1000-2000 kWh per jaar hoger.
Verder nog sinds zomer 2020 een EV die ook nog ettelijke duizenden kWh lust. Uiteraard worden die volledig vergoed via NewMotion via de LM.
Verder gebruiken wij nog wel tussen de 450-700 m3 gas per jaar.
Setje PV op kantoor is volledig zakelijk gebruik.
Kosten vallen dus op jaarbasis wel mee , maar ik ben nog niet zelfvoorzienend.
En ik heb wel de ruimte om veel meer panelen neer te leggen maar wil dit niet qua esthetiek.
Kan nog wel een veldopstelling in een weiland overwegen, maar als saldering komt , zijn er wel andere meer lucratieve bestedingen in beeld.

[ Voor 7% gewijzigd door 964C2 op 19-10-2021 18:03 . Reden: Aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:34
Wij mogen/moeten een energieleverancier kiezen voor ons nieuwe huis. Gezien de recente reacties val ik qua discussie met m'n neus in de boter. Wat me echter nog onduidelijk is, kunnen jullie een beeld scheppen van verwacht energiegebruik?
We hebben straks een volledig elektrisch vrijstand huis met 2 volwassen en 2 kinderen (1x 4jr en 1x 0jr). Tooltjes geven zo'n 4400/4500kWh aan maar dat rekent niet met inductie of een WP. Iemand een richtlijn om een betere schatting van verbruik te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:24
Karp schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:05:
Wij mogen/moeten een energieleverancier kiezen voor ons nieuwe huis. Gezien de recente reacties val ik qua discussie met m'n neus in de boter. Wat me echter nog onduidelijk is, kunnen jullie een beeld scheppen van verwacht energiegebruik?
We hebben straks een volledig elektrisch vrijstand huis met 2 volwassen en 2 kinderen (1x 4jr en 1x 0jr). Tooltjes geven zo'n 4400/4500kWh aan maar dat rekent niet met inductie of een WP. Iemand een richtlijn om een betere schatting van verbruik te maken?
Hier is vandaag net de kristallen bol stuk gevallen, dus je zult echt wat meer moeten vertellen:
  • Hoe groot is het huis (in m3)
  • Met / zonder WTW?
  • 3-voudig glas?
  • Hoe goed geïsoleerd?
  • En belangrijk voor je WP: Wat staat er in de EPC berekening over jaarlijkse warmtebehoefte?
  • Hoeveel PV (in Wp en geschatte jaaropbrengst)?
  • Hoeveel kWh verbruikte je in je vorige woning? En wat voor woning was dat?

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 20-10-2021 07:31 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012

Seafarer

XXX

Compleet nieuw huis?

Dan is daar toch een berekening van het geschatte jaarverbruik van gemaakt dacht ik.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:41
Seafarer schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:46:
[...]

Compleet nieuw huis?

Dan is daar toch een berekening van het geschatte jaarverbruik van gemaakt dacht ik.
Naar mijn ervaring komen zulke berekeningen doorgaans tussen 2x en 3x te hoog uit.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dit staat in je BENG berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Mijn huis uit 1977 voldoet ook aan de BENG norm :) (het Bijna van Beng is "Bijna is bij een boer nog niet half")
ca.4000kWh voor volledig WP voor 175m2 woonoppervlak en vrij veel buitenwanden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

964C2 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:35:
[...]

Ligt bij mij wat genuanceerder. Mijn PV setje levert gemiddeld ongeveer 8000 kWh op en mijn verbruik ligt ongeveer 1000-2000 kWh per jaar hoger.
Verder nog sinds zomer 2020 een EV die ook nog ettelijke duizenden kWh lust. Uiteraard worden die volledig vergoed via NewMotion via de LM.
Verder gebruiken wij nog wel tussen de 450-700 m3 gas per jaar.
Setje PV op kantoor is volledig zakelijk gebruik.
Kosten vallen dus op jaarbasis wel mee , maar ik ben nog niet zelfvoorzienend.
En ik heb wel de ruimte om veel meer panelen neer te leggen maar wil dit niet qua esthetiek.
Kan nog wel een veldopstelling in een weiland overwegen, maar als saldering komt , zijn er wel andere meer lucratieve bestedingen in beeld.
Ik zie de nuance niet, wat heeft dit alles met je tvt te maken dan, je saldeert alles tegen 23 cent of nu 48 cent, dus waar je normaal 8000 x 48 cent zou betalen hoeft dat nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Rol-Co schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:29:
[...]

Ik zie de nuance niet, wat heeft dit alles met je tvt te maken dan, je saldeert alles tegen 23 cent of nu 48 cent, dus waar je normaal 8000 x 48 cent zou betalen hoeft dat nu niet.
Ik betaal straks gewoon nog 23 cent en in 2022 na verlaging energiebelasting door regering van 8,3 cent, dus minder dan 15 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

964C2 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 22:38:
[...]

Ik betaal straks gewoon nog 23 cent en in 2022 na verlaging energiebelasting door regering van 8,3 cent, dus minder dan 15 cent per kWh.
Dat is dan alleen voor het + deel, de eerste +/- 8000 kWh van je opwek saldeer je en blijft 23 cent dus maakt niets uit voor je TVT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-10 19:24
Dag allemaal,

Bijna een jaar liggen er 12 zonnepanelen (oost-west) op ons dak.
Vorige week eindrekening gehad waarbij we ruim 2500 kwh hebben teruggeleverd (1750 normaal / 750 dal)

Verbruik zit rond de 1200 kwh.

Gasverbruik 480 m3.

Mijn nieuwe contract is vorige week ingegaan en gelukkig met de prijzen van 5 maanden geleden ( gas 0,83, el 0.22/0,23).

We hebben vloerverwarming in de woonkamer over een ruimte van 50m3. Ivm een laag budget wil ik niet gelijk aan een warmtepomp beginnen maar is een eerste stap een elektrische kachel niet iets?

Volgens mij ook voor het komend jaar (salderingsregeling blijft hetzelfde) kan ik beter het huis opwarmen met een elektriche radiator dan gas.

Een radiator van 2000 watt inzetten elke dag een uurtje of twee (4 kwh) ipv 4 m3 aan gas verbruiken.

Wat denken jullie of zie ik iets over het hoofd?

Ps ik krijg 0,06 euro terug voor het terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hoihoi66 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:48:
Dag allemaal,

Vorige week eindrekening gehad waarbij we ruim 2500 kwh hebben teruggeleverd (1750 normaal / 750 dal)

Gasverbruik 480 m3.

Mijn nieuwe contract is vorige week ingegaan en gelukkig met de prijzen van 5 maanden geleden ( gas 0,83, el 0.22/0,23).

We hebben vloerverwarming in de woonkamer over een ruimte van 50m3. Ivm een laag budget wil ik niet gelijk aan een warmtepomp beginnen maar is een eerste stap een elektrische kachel niet iets?

Volgens mij ook voor het komend jaar (salderingsregeling blijft hetzelfde) kan ik beter het huis opwarmen met een elektriche radiator dan gas.

Een radiator van 2000 watt inzetten elke dag een uurtje of twee (4 kwh) ipv 4 m3 aan gas verbruiken.

Ps ik krijg 0,06 cent terug voor het terugleveren.
Heb je hier zelf al aan gerekend?

Contract oversluiten, voor 3-jaar vast kun je tegenwoordig al 16 cent teruglevering krijgen.
Je kon zelf 27 cent terugkrijgen, maar dat is/was bij de oplichters van Welkom.

Je weet dat 1m3 gas ongeveer 8kWh aan energie geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Je ziet in elk geval over het hoofd dat 1 kubieke meter gas niet hetzelfde is als 1kWh, als het om warmte gaat. De snelle rekensom is eerder iets van een 1:8-verhouding, meen ik: voor 1 kuub gas moet je dan ongeveer 8 a 9kWh afnemen om dezelfde warmte te genereren. Dan gaat je rekensom al mank. Daarom is een WP zo interessant: voor elke opgenomen kWh geeft hij 3 a 4 kWh aan warmte terug (COP)

En dan ga je wel uitkomen met je gas vs elektra rekensom.

P.S. Ik zal vast wel ergens een foutje maken hierboven, maar da’s ongeveer het idee 😬

[ Voor 9% gewijzigd door Gramser op 20-10-2021 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-10 20:21
Dag allemaal,

Gasverbruik 480 m3.

Als je niet meteen naar een warmtepomp wilt maar in de toekomst wel, zou je kunnen nadenken over LTV radiatoren. Die wil je toch zodra je een warmtepomp hebt (tenzij je overal vloerverwarming wilt gaan aanleggen) en dan kan nu de cv al lekker naar 30 graden, scheelt weer gas. Mits je isolatie al op orde is natuurlijk, anders zou ik daar eerst in investeren. Maw ik zou het terugverdiende geld stoppen in voorbereiding voor wp en daarbij proberen gas te minderen, niet per se proberen meer stroom op te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vergeet ook niet dat je met een verbruik van slechts 480m3 best wel dure kuubjes stookt, want vastrecht. Dus dan is het toch de moeitje waard om wat verder te kijken. Heb je al een airco overwogen? Daar kun je ook zuinig mee verwarmen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:41
Teruglevertarief 0.06 euro / kWh * 8 = 0.48
Het is in jouw geval dus inderdaad financieel aantrekkelijk om je overschot met COP1 af te fakkelen.

Qua duurzaamheid is het de slechtst denkbare optie, niet echt een vraag voor de duurzame kroeg.

480 m3 gas vervangen met een elektrisch kacheltje kost 4000 kWh. Een stap naar gasloos lijkt me dit niet.
Is een jaartje sparen en dan met een ventilatie warmtepomp van het gas een idee?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Vergeet SWW niet, dat moet er ook nog bij, als je van het gas af wil. Maar eerlijk is eerlijk, m'n eigen rekensommetje ging mank in dit geval. Het zou kunnen. Je zou he echter niet moeten willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:15

ericplan

5180 Wp PV

Ik zat met een jaarverbruik van 500-600 m3. Nu all-electric. Om diverse redenen geen warmtepomp maar elektrische radiatoren. Bevalt goed. Simpele dingen en goedkoop in aanschaf.
Waar je op bespaart:
Vastrecht gas
Jaarlijks ketelonderhoud
(En mogelijk dure oplossingen zoals Tado of Evohome om het warm te krijgen in de kamer waar je verblijft.)
Het verbruik wordt bij ons afgedekt door de pv-panelen. We zijn, door de teruggave energiebelasting, nul op de rekening.
Voor het sww is er een e-boiler.
Met zo’n laag verbruik is een warmtepomp een flinke investering.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28
Iemand van jullie toevallig ervaring met het afbreken van de buitengevel en het vervolgens opnieuw isoleren/stuccen ervan?

Of, het plaatsen van extra isolatie tegen de buitenkant?

We hebben nu dus een oud huis uit '59 maar hebben maar 4cm spouw. Vraag me af of die isoleren voldoende gaat zijn in de toekomst.

Gevel afbreken/isoleren kost zo gigantisch veel geld (denk 30k ofzo?) waarbij ik me afvraag of dat het wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:16:
Ik zat met een jaarverbruik van 500-600 m3. Nu all-electric. Om diverse redenen geen warmtepomp maar elektrische radiatoren. Bevalt goed. Simpele dingen en goedkoop in aanschaf.
Waar je op bespaart:
Vastrecht gas
Jaarlijks ketelonderhoud
(En mogelijk dure oplossingen zoals Tado of Evohome om het warm te krijgen in de kamer waar je verblijft.)
Het verbruik wordt bij ons afgedekt door de pv-panelen. We zijn, door de teruggave energiebelasting, nul op de rekening.
En wat is je E-verbruik nu?

Met de tarieven van tegenwoordig lijkt me dit geen optie meer, aangezien je gewoon goed geld krijgt voor je overschot. Affakkelen zou ik dan enkel nuttig doen: in een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ericplan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:16:
Waar je op bespaart:
Vastrecht gas
Jaarlijks ketelonderhoud
Nul op de rekening is wel wat anders dan nul op de meter :X

Maar, heb je überhaupt geen (CV-)radiatoren meer hangen nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:09
Rol-Co schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:37:
[...]

Dat is dan alleen voor het + deel, de eerste +/- 8000 kWh van je opwek saldeer je en blijft 23 cent dus maakt niets uit voor je TVT.
@Rol-Co Hoezo saldeer jij met een hoger tarief dan de energieprijs? @964C2 rekent volgens mij goed, als zijn (en dat zal bij mij ook zo zijn) energietarief zakt van € 0.23 naar € 0,15, dan wordt de tvt van de installatie een stuk langer.
Maar niet te getreurd, dit is een tijdelijke maatregel :)
En je kan het ook slechter treffen bijvoorbeeld de mensen met een postcode roosregeling met panelen elders in de wijk, (Zo heb ik ook wat panelen) Deze regeling was gebasseerd op terug krijgen van de energie heffing. als deze zo sterk wordt verlaagd blijft er geen redement meer over.
Nu was 1/3 van mijn verbruik nog niet gedekt, dus profiteer ik voor dat deel lekker van de lagere energiebelasting volgend jaar.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
@De_Bastaard sowieso gewoon beginnen met de spouwmuur na-isoleren. Da's echt een no-brainer, kost weinig en geeft direct winst. Als je meer wilt doen, is een voorzetgevel over het algemeen de beste optie. Dat zijn gewoon isolatieplaten die je tegen de buitengevel monteert met aan de buitenkant een steenstrip (of andere) afwerking. Daarvoor maakt het dus niet uit dat je ook al spouwmuurisolatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@De_Bastaard Gevel aan buitenzijde isoleren kost zo 100-200 eur/m2. Buitengevel weghalen en weer opbouwen lijkt me nog duurder. En wellicht ook vergunningplichtig.

Paar maanden terug was er iemand die er over postte, die plaatste steenstripelementen aan de buitenzijde.

Volgens mij is het een dure aanpassing. Isoleren aan de binnenzijde is veel makkelijker.
Overigens is het handig om een warmteverlies overzicht te maken:
gevelvlak - materiaal- isolatiewaarde- m2 - warmteverlies bij b.v. 0 graden

Dan kan je zien welke geveldelen je grote verliesposten zijn. En ook bepalen hoeveel extra isolatie kan besparen. ook al is het maar een spouw van 4 cm.

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 20-10-2021 09:47 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
mcDavid schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:43:
@De_Bastaard sowieso gewoon beginnen met de spouwmuur na-isoleren. Da's echt een no-brainer, kost weinig en geeft direct winst. Als je meer wilt doen, is een voorzetgevel over het algemeen de beste optie. Dat zijn gewoon isolatieplaten die je tegen de buitengevel monteert met aan de buitenkant een steenstrip (of andere) afwerking. Daarvoor maakt het dus niet uit dat je ook al spouwmuurisolatie hebt.
Krijg je dan niet zo'n rare licht inval omdat je ramen op een andere positie zitten dan normaal?

En we hebben een erker aan de voorkant. Daar zal dan een compleet nieuw kozijn in moeten omdat anders het raam wegvalt in de isolatieplaten :D.

Spouwmuurisolatie wil ik zeker nog wel doen, maar vroeg me af of die 4cm het waard is of niet. Daarnaast is ons huis wit geverfd en weet ik, en de vorige bewoner, niet of dit nu damp open/dichte verf is. De isolatieboer hier in het dorp zei "ah joh dat valt allemaal reuze mee. ik heb er een paar gedaan waarvan we ook niet wisten wat voor verf het is en dat werkt nog altijd prima".

Zijn in zo'n geval van die ventilatiegaten aan de onderkant voldoende om het vocht er uit te laten? Ik wilde isoleren met glaswol vlokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gramser schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:40:
[...]

Nul op de rekening is wel wat anders dan nul op de meter :X

Maar, heb je überhaupt geen (CV-)radiatoren meer hangen nu?
Er hangen Adax Neo wifi radiatoren. Per radiator handbediening met een eigen thermostaat en ook nog een app op de telefoon met alle functies die ook op een moderne klokthermostaat zitten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Alleen nog maar elektrische radiatoren dus. Ik vind het niet heeeeeel gek hoor, maar als hoofdverwarming toch wel een beetje een bijzondere keuze.

Dat gezegd hebbende, heb ik na mijn verbouwing ook geen radiatoren meer op de eerste verdieping meer. Alleen een elektrische radiator voor als het nodig is. Helaas is dat sinds corona wel wat vaker nodig, want de werkkamer zit hier ook :+

Mag ik vragen waarom een warmtepomp -los van de aanschaf- uiteindelijk niet kon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
@Gramser Hij zit in een appartementen complex. Veel constraints, technisch dan wel VVE, waar veel.mensen zitten. En dan is direct elektrisch verwarmen niet zo heel gek, na toepassen isolatie.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• deejeebv
Dag allemaal,

Gasverbruik 480 m3.

Dit is de duurzame kroeg, dan ga je je huis niet met een COP1 elektrisch verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Andrehj schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:42:
[...]

Hier is vandaag net de kristallen bol stuk gevallen, dus je zult echt wat meer moeten vertellen:
  • Hoe groot is het huis (in m3)
  • Met / zonder WTW?
  • 3-voudig glas?
  • Hoe goed geïsoleerd?
  • En belangrijk voor je WP: Wat staat er in de EPC berekening over jaarlijkse warmtebehoefte?
  • Hoeveel PV (in Wp en geschatte jaaropbrengst)?
  • Hoeveel kWh verbruikte je in je vorige woning? En wat voor woning was dat?
Dan snap je helemaal dat ik om een richtlijn vraag, en niet een exacte berekening! (Zou knap zijn, maar laten we realistisch blijven)

Voor wat context:
- 610m3 inclusief berging in de schil
-Met WTW
- Triple glas
- Vloer RC5, Wanden RC6-7.5, Dak RC6
- Ik zie "warmtebehoefte verwarmingssysteem": 19.832 MJ, is dat wat je bedoelt?
- 32 PV o/w, met een geschatte opbrengst van zo'n 9000kWh. Maar ik ben vooral benieuwd naar het verbruik, dan komen de opbrengsten daarna wel in de berekening.
- Rijtjeshuis uit 2013, gasgestookt met een inductieplaat. 3500-400kWh per jaar en 500-600m3 gas. Lastig vergelijken wel met een pandemie in de historie, en een net geboren baby dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Seafarer schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 19:46:
[...]

Compleet nieuw huis?

Ik heb 15 pagina's aan EPC-berekening. Zou je die daar in verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Skyaero schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 21:55:
[...]

Dit staat in je BENG berekening.
Vergunning is vorig jaar aangevraagd. Ik geloof niet dat er een BENG berekening is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Rol-Co schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 23:37:
[...]

Zonder zonnepanelen zou ik voor alle gebruikte kWh's in 2022 gewoon maar 15 cent betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ArjoK schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

@Rol-Co Hoezo saldeer jij met een hoger tarief dan de energieprijs? @964C2 rekent volgens mij goed, als zijn (en dat zal bij mij ook zo zijn) energietarief zakt van € 0.23 naar € 0,15, dan wordt de tvt van de installatie een stuk langer.
Maar niet te getreurd, dit is een tijdelijke maatregel :)
Stroom kost ruim 48 cent en dan denken jullie dat een energieleverancier die nog de 23 cent aan houd daar 8,3 cent af gaat doen door die regeling? Nou vergeet het maar.
Die gaat kWh weg strepen tegen kWh en wat er over blijft misschien die 23 aan houden maar reken op een hogere, met aangepaste smoes en houd oude prijzen aan zonder die 8,3. Wil je die mag je 48 cent betalen.
En je kan het ook slechter treffen bijvoorbeeld de mensen met een postcode roosregeling met panelen elders in de wijk, (Zo heb ik ook wat panelen) Deze regeling was gebasseerd op terug krijgen van de energie heffing. als deze zo sterk wordt verlaagd blijft er geen redement meer over.
Nu was 1/3 van mijn verbruik nog niet gedekt, dus profiteer ik voor dat deel lekker van de lagere energiebelasting volgend jaar.
Energie heffing wordt met 230 verhoogd, en was al 559,-

Ontopic
Gouda is rampzalig vandaag al breekt er een schampje door atm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Karp schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:10:
[...]
Vergunning is vorig jaar aangevraagd. Ik geloof niet dat er een BENG berekening is.
Karp schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:09:
[...]
Ik heb 15 pagina's aan EPC-berekening. Zou je die daar in verwachten?
Ja, dan staat ie in de EPC-berekening bij resultaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkWYPvdW4V1eRVVOpcLhmht2DXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wNG6aPDafREJPOVVgsqgiR9s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
De_Bastaard schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:25:
Iemand van jullie toevallig ervaring met het afbreken van de buitengevel en het vervolgens opnieuw isoleren/stuccen ervan?

Of, het plaatsen van extra isolatie tegen de buitenkant?

We hebben nu dus een oud huis uit '59 maar hebben maar 4cm spouw. Vraag me af of die isoleren voldoende gaat zijn in de toekomst.

Gevel afbreken/isoleren kost zo gigantisch veel geld (denk 30k ofzo?) waarbij ik me afvraag of dat het wel waard is.
Buitengevel afbreken is meestal niet rendabel. Er wordt gewoon een gevel tegenaangezet. Bijvoorbeeld https://www.rcpanels.nl/gevels/renovatie/

Weet niet of zij ook particulieren doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
mcDavid schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:43:
@De_Bastaard sowieso gewoon beginnen met de spouwmuur na-isoleren. Da's echt een no-brainer, kost weinig en geeft direct winst.
Ik zou 4cm niet als 'no-brainer' willen kwalificeren. Dat kan nog best wel eens problemen gaan geven. Het is echt het minimum wat je nog net zou kunnen isoleren.

Je moet er namelijk rekening mee houden dat er mortel aan de binnenkant uitsteekt. Als je binnenblad beton is, dan komt het nog wel goed, maar als dat ook steen is, heb je aan twee kanten morteloverschot. Daardoor riskeer je dat het isolatiemateriaal niet goed in de muur komt.

Als @De_Bastaard echt van plan is een gevel er tegen aan te zetten, moet je spouwmuurisolatie verder niet overwegen. Het is namelijk een stuk makkelijker om 20-30 mm extra isolatie in de nieuwe gevel te plaatsen. Stuk goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
Rol-Co schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:11:
[...]

Stroom kost ruim 48 cent en dan denken jullie dat een energieleverancier die nog de 23 cent aan houd daar 8,3 cent af gaat doen door die regeling? Nou vergeet het maar.
Die gaat kWh weg strepen tegen kWh en wat er over blijft misschien die 23 aan houden maar reken op een hogere, met aangepaste smoes en houd oude prijzen aan zonder die 8,3. Wil je die mag je 48 cent betalen.
Je begrijpt ons niet helemaal. Mijn contract loop nog 5 jaar, die verhoging op de energiemarkt heb ik voorlopig niets mee te maken, wel met de verlaging van de EB door de overheid. mijn kWh prijs wordt dus stukken lager en daarmee mijn tvt langer.
Energie heffing wordt met 230 verhoogd, en was al 559,-
Korting Energieheffing bedoel je, maar dat heeft niets met je kWh prijs te maken.

On Topic nu weer: Laat de zon maar doorbreken want alles wat zelf wordt opgewerkt scheelt weer inkoop.

[ Voor 5% gewijzigd door ArjoK op 20-10-2021 10:40 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
Skyaero schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:21:
[...]

[...]

Ja, dan staat ie in de EPC-berekening bij resultaten.

[Afbeelding]
Zoals je merkt, ik voel me niet thuis in die documenten. (er was een hele stapel bij de vergunningsaanvraag)
Misschien goed om te zeggen dat er geen enkele zonwering meegenomen is in de berekening, terwijl we die toch echt wel aan gaan brengen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btCr0FIKQ8cSfZO3rS55_YogH_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dWPKBzvReEH9XTs9RMjZABR5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 12:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

We gaan met 4 buren onze spouwmuur laten na-isoleren. Gemiddeld gaan we per woning zo'n 400m3 besparen, beide hoekwoningen wat meer, ik en mijn buurman wat minder. In mijn hofje staan 32 woningen. dat zou dus zo'n 12000m3 gas per jaar kunnen schelen. Alleen wil de rest van de buren mee doen. Het kost te veel, TvT te lang, angst voor vochtproblemen. En dat terwijl het gemiddelde gasverbruik hier per woning tussen de 1000 - 2500m3 is per jaar.

Hoop hebben ook een variabel contract, en betalen dus nu meer dan 1,50 euro per m3. Maar zelfs dus 400 * 1,5 euro besparen per jaar bij een investering van ongeveer 1500,- krijgt ze niet over de streep.

Wat is de logica, wat mis ik?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Skyaero schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:30:
[...]

Ik zou 4cm niet als 'no-brainer' willen kwalificeren. Dat kan nog best wel eens problemen gaan geven. Het is echt het minimum wat je nog net zou kunnen isoleren.

Je moet er namelijk rekening mee houden dat er mortel aan de binnenkant uitsteekt. Als je binnenblad beton is, dan komt het nog wel goed, maar als dat ook steen is, heb je aan twee kanten morteloverschot. Daardoor riskeer je dat het isolatiemateriaal niet goed in de muur komt.

Als @De_Bastaard echt van plan is een gevel er tegen aan te zetten, moet je spouwmuurisolatie verder niet overwegen. Het is namelijk een stuk makkelijker om 20-30 mm extra isolatie in de nieuwe gevel te plaatsen. Stuk goedkoper ook.
Ja, het zijn gewoon beide bakstenen muren. 4cm vond ik zelf ook al weinig, en inderdaad als er nog wat mortel zit of andere zooi heb je weinig plek voor spouwmuurisolatie. Dat is dan toch 3k down the drain als het achteraf niet zo goed lijkt te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
mkleinman schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:47:
We gaan met 4 buren onze spouwmuur laten na-isoleren. Gemiddeld gaan we per woning zo'n 400m3 besparen, beide hoekwoningen wat meer, ik en mijn buurman wat minder. In mijn hofje staan 32 woningen. dat zou dus zo'n 12000m3 gas per jaar kunnen schelen. Alleen wil de rest van de buren mee doen. Het kost te veel, TvT te lang, angst voor vochtproblemen. En dat terwijl het gemiddelde gasverbruik hier per woning tussen de 1000 - 2500m3 is per jaar.

Hoop hebben ook een variabel contract, en betalen dus nu meer dan 1,50 euro per m3. Maar zelfs dus 400 * 1,5 euro besparen per jaar bij een investering van ongeveer 1500,- krijgt ze niet over de streep.

Wat is de logica, wat mis ik?
De logica is dat het ze geen ene reet boeit. Kan er niet veel meer van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@mkleinman Tja, het is altijd moeilijk om in de geldbuidel van een ander te kijken.
Of er zijn stille verhuisplannen, Of hun hoofd staat er niet naar , etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ArjoK schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:37:
[...]

Je begrijpt ons niet helemaal. Mijn contract loop nog 5 jaar, die verhoging op de energiemarkt heb ik voorlopig niets mee te maken, wel met de verlaging van de EB door de overheid. mijn kWh prijs wordt dus stukken lager en daarmee mijn tvt langer.
Laat ik het anders zeggen.
Doordat je contract nog 5 jaar loopt hanteren ze de prijzen van je contract, dus ook geen 8,3 cent korting op je EB, als je die wilt kan je het contract veranderen maar betaal je ook 48 cent voor een kWh.
Zoals jij het verteld wil je alleen de voordelen en niet de nadelen, maar wie betaald dat dan? De EB van 23 cent is toch veel lager dan van 48 cent en is toch bedoeld om de HOGE kWh prijs tegemoet te komen, jij hebt echter nog een lage energieprijs.
Korting Energieheffing bedoel je, maar dat heeft niets met je kWh prijs te maken.

On Topic nu weer: Laat de zon maar doorbreken want alles wat zelf wordt opgewerkt scheelt weer inkoop.
Nee klopt, maar ging ook om het postcoderoos gedeelte erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 12:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BarryH schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:50:
@mkleinman Tja, het is altijd moeilijk om in de geldbuidel van een ander te kijken.
Of er zijn stille verhuisplannen, Of hun hoofd staat er niet naar , etc...
Ik kan inderdaad niet in de geldbuidel kijken, maar als ik zie hoeveel mensen dit jaar, onnodig, hun dakpannen hebben laten vervangen, een nieuwe auto hebben gekocht, tuin hebben opgeknapt etc.

Ik hoor ze, nog, niet klagen over de energierekening, dat wordt wel lachen aan het einde van dit stookseizoen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Karp schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

Dan snap je helemaal dat ik om een richtlijn vraag, en niet een exacte berekening! (Zou knap zijn, maar laten we realistisch blijven)

Voor wat context:
- 610m3 inclusief berging in de schil
-Met WTW
- Triple glas
- Vloer RC5, Wanden RC6-7.5, Dak RC6
- Ik zie "warmtebehoefte verwarmingssysteem": 19.832 MJ, is dat wat je bedoelt?
- 32 PV o/w, met een geschatte opbrengst van zo'n 9000kWh. Maar ik ben vooral benieuwd naar het verbruik, dan komen de opbrengsten daarna wel in de berekening.
- Rijtjeshuis uit 2013, gasgestookt met een inductieplaat. 3500-400kWh per jaar en 500-600m3 gas. Lastig vergelijken wel met een pandemie in de historie, en een net geboren baby dit jaar.
Nou, dan is het toch niet zo moeilijk? Je pakt die waarde van je verwarmingssysteem. Deelt dat door 3.6 (dan heb je kWh). Dat deel je door de COP van je WP. (stel 5). En je weet wat je WP voor de verwarming ongeveer zal gebruiken. In jouw geval dus 1100 kWh (wat ik overigens wel vrij laag vindt).
Daarbij komt nog de warmtebehoefte voor SWW. Stel dat daar 15.000 MJ staat (vrij veel), en je rekent met een COP van 3, dan komt daar 1400 uit. Totaal kom je dan op 2500 kWh (elektrisch) uit voor de warmtepomp.
Zelf zit ik op ~2250 kWh met 900m3 plus nog een nagenoeg vrijstaande en verwarmde garage van zo'n 300 m3. Dus je zou wel onder de 2000 kWh uit moeten kunnen komen. Voor de afstelling van je WP kan ik je verwijzen naar Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9, want door beroerde afstellingen is het verbruik ook wel eens het twee- of drievoudige.

Voor de rest pak je toch gewoon je verbruik van je oude woning? Trekt daar wat vanaf voor de CV-ketel die je niet meer hebt, en wat erbij voor de WTW (netto dus ongeveer 0) en je hebt toch een startpunt voor je stroomleverancier?

Overigens is bovenstaande helemaal niet relevant, want met 9000 kWh PV opwek ga je netto toch terugleveren en moet je (zolang de salderingsregeling nog geldt) gewoon op zoek naar de stroomleverancier met het hoogste teruglevertarief voor je PV-overschot.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 20-10-2021 11:02 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@BarryH .... of het boeit ze geen ene reet en ze schaffen liever een houtkachel aan :+

Zei ik al dat het ze geen ene r**t boeit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
BarryH schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:45:
@De_Bastaard Gevel aan buitenzijde isoleren kost zo 100-200 eur/m2. Buitengevel weghalen en weer opbouwen lijkt me nog duurder. En wellicht ook vergunningplichtig.
buiten isoleren is hoe dan ook bouwvergunningsplichtig je vergroot er het gebouw mee namelijk ;) De gemeente zal hem alleen niet snel afwijzen.
Paar maanden terug was er iemand die er over postte, die plaatste steenstripelementen aan de buitenzijde.
@No Hands heeft elementen gebruikt, ik (is alleen een plint) heb een eigen systeem gemaakt. dan zijn de kosten beperkt, maar om nu voor een heel huis zelf steenstrips te zagen is misschien wat veel werk :+
Volgens mij is het een dure aanpassing. Isoleren aan de binnenzijde is veel makkelijker.
Opzich hangt dat af van de situatie, beide zijn prima oplossingen waar de isolatie aan de buitenkant doorgaans effectiever is. Icm de 4cm en binnen isoleren vallen de nadelen mee en kan je waarschijnlijk goed van binnen isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
twain4me schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

buiten isoleren is hoe dan ook bouwvergunningsplichtig je vergroot er het gebouw mee namelijk ;) De gemeente zal hem alleen niet snel afwijzen.

[...]

@No Hands heeft elementen gebruikt, ik (is alleen een plint) heb een eigen systeem gemaakt. dan zijn de kosten beperkt, maar om nu voor een heel huis zelf steenstrips te zagen is misschien wat veel werk :+

[...]

Opzich hangt dat af van de situatie, beide zijn prima oplossingen waar de isolatie aan de buitenkant doorgaans effectiever is. Icm de 4cm en binnen isoleren vallen de nadelen mee en kan je waarschijnlijk goed van binnen isoleren.
Haha nou we hebben net de onderverdieping compleet verbouwd, muren gestucced en alles dus aan de binnenkant gaan we niet snel een voorzet wand maken ;-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

deejeebv schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:01:
[...]
Dit is de duurzame kroeg, dan ga je je huis niet met een COP1 elektrisch verwarmen.
Ik zou niet weten waarom niet.

Ik heb in andere topics al gedocumenteerd dat mijn electriciteitsverbruik per graaddag gelijk of lager is dan van andere huishoudens met een warmtepomp.

Duurzaam is meer dan alleen de COP van je soort verwarming.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArjoK
Rol-Co schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:51:
[...]

Laat ik het anders zeggen.
Doordat je contract nog 5 jaar loopt hanteren ze de prijzen van je contract, dus ook geen 8,3 cent korting op je EB, als je die wilt kan je het contract veranderen maar betaal je ook 48 cent voor een kWh.
Zoals jij het verteld wil je alleen de voordelen en niet de nadelen, maar wie betaald dat dan? De EB van 23 cent is toch veel lager dan van 48 cent en is toch bedoeld om de HOGE kWh prijs tegemoet te komen, jij hebt echter nog een lage energieprijs.
Zo werkt het niet. De kale kWh prijs staat vast in het contract, niet de opslagen van de overheid (EB, ODE en btw en wat ze mogelijk in de toekomst nog aan opslagen verzinnen). Mijn kale kWh prijs is 7,5 cent, de rest zijn toeslagen van de overheid en die veranderen ieder jaar. (vaak steeds iets meer, vorig jaar weer net iets minder en komend jaar dan een enorme vermindering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
ericplan schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet.

Ik heb in andere topics al gedocumenteerd dat mijn electriciteitsverbruik per graaddag gelijk of lager is dan van andere huishoudens met een warmtepomp.

Duurzaam is meer dan alleen de COP van je soort verwarming.
Het ging hier om het uitsparen van m3 gas door kWh. Daar wordt het zeker niet duurzamer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Daar heb je weer zo'n waanzinnig staatje uit die idiote EPC-berekening. Daarin staat dat je ca 11.000 kWh elektriciteit gaat gebruiken. Bij mij stond er zelfs bijna 13.000 kWh.... 8)7 |:(
In werkelijkheid is het bij ons rond de 6000 kWh, inclusief het verbruik van de warmtepomp.
Deze waardes mag je dus gerust meen een hele dikke korrel zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je wilt dat het niet zo werkt, ik help het je hopen maar ben er bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
https://nos.nl/artikel/24...bizar-extreem-druk-gewoon

Misschien moet ik erover ophouden maar... wat een rare bokkesprongen maken mensen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 10:52:
[...]

Ik kan inderdaad niet in de geldbuidel kijken, maar als ik zie hoeveel mensen dit jaar, onnodig, hun dakpannen hebben laten vervangen, een nieuwe auto hebben gekocht, tuin hebben opgeknapt etc.

Ik hoor ze, nog, niet klagen over de energierekening, dat wordt wel lachen aan het einde van dit stookseizoen.
Daar heb je je antwoord :) ze hebben het te goed, dan is dat maandelijkse rekeningetje niet boeiend. Zo'n buurman heb ik ook, krijg het niet anders en ga er ook geen energie meer in steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:18:
[...]

Daar heb je weer zo'n waanzinnig staatje uit die idiote EPC-berekening.
Het is niet waanzinnig, je moet alleen wel de uitgangspunten van de EPC begrijpen. Het is uiteindelijk een toetsingstool om gebouwen uniform met elkaar te kunnen vergelijken en er zo beleid op te kunnen maken. Het is geen ontwerptool.

Gebruikersgedrag ligt in de EPC vast. Het tapwaterverbruik hangt bijvoorbeeld af van het vloeroppervlak (het vloeroppervlak is indirect gekoppeld aan hoeveel personen er mogelijk komen te wonen). Goede kans dat er uit wordt gegaan van 4 personen, terwijl je maar met zijn tweeen bent (en bewust douchen). In energiezuinige woningen, zeker met een warmtepomp, heeft tapwater een enorme impact.

Daarnaast zie je ook dat er uit wordt gegaan van een stelpost van 4500 kWh voor gebruiksgebonden gebruik. Dat klopt gemiddeld waarschijnlijk wel aardig (dit is weer gekoppeld aan vloeroppervlak), maar iemand die een beetje bewust leeft, zit daar flink onder.

Ventilatie wordt overigens ook meestal overschat, omdat mensen het ventilatiesysteem onjuist gebruiken.

Je kunt met de data van de EPC (eventueel uitgesplitst naar functie) best wel een redelijke inschatting maken van de energierekening als je kunt corrigeren voor je eigen gebruikersgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

bbbrumbrum schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 09:37:
[...]
En wat is je E-verbruik nu?

Met de tarieven van tegenwoordig lijkt me dit geen optie meer, aangezien je gewoon goed geld krijgt voor je overschot. Affakkelen zou ik dan enkel nuttig doen: in een EV.
Moest het even opzoeken ;)

Resultaten 2020:
verbruik P1 3202 kWh (koken, SWW, verlichting e.d.)
teruglever P1 2339 kWh
PV opwek S0 3061 kWh
Direct eigen verbruik (opwek - teruglever) 722 kWh

Daarvan is het verbruik voor verwarming in stookseizoen 2020
900 kWh
deejeebv schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:15:
[...]

Het ging hier om het uitsparen van m3 gas door kWh. Daar wordt het zeker niet duurzamer van.
Het gaat om een gasverbruik van nog geen 500 m3. Als je puur naar gas vs electriciteit gaat kijken heb je een punt. Als je het over het geheel van installaties hebt (materiaalbalans), dan vraag ik het me af wat duurzamer is

[ Voor 27% gewijzigd door ericplan op 20-10-2021 12:13 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 21:23
Heeft iemand ervaring met de Radson Ulow E2 V verticale radiator? Lijkt interessant, maar ik heb tevergeefs het internet afgeschuimd naar ervaringen. Verticale LTV radiatoren lijken dungezaaid.

Als jullie een goed alternatief weten, dan mag dat natuurlijk ook. Ik ben op zoek naar een verticale radiator voor in de badkamer, die op LTV kan verwarmen als complement van de vloerverwarming daar (3m² vww op een badkamer van 6m²), omdat ik denk dat de vww alleen de badkamer niet goed warm zal krijgen. Een alternatief zou ook kunnen zijn om ook wandverwarming op de omcirkelde muur aan te leggen in de badkamer, waar anders de radiator zou komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eyzSmppjImizCYSammXwLXedM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/06WpapO2hi71AZHP57bFvNbP.png?f=fotoalbum_large

Dan komt er nog eens maximaal 1.5*2.5=3.75m² bij. Nadeel is dan wel dat je daar niets meer tegen de muur zou kunnen hangen.
Pagina: 1 ... 32 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.