De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.944 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-08 10:30
Zijn er - naast dichte kachel, stookwijzer en drooghout - nog goede tips om het een beetje duurzaam en verantwoord te doen?
Belangrijk om zo schoon mogelijk te stoken:
  • droog hout is het allerbelangrijkste inderdaad!
  • een kachel die een optimale luchtcyclus heeft (voorverwarming van toegevoerde lucht)
  • smoor de kachel zo min mogelijk en probeer de verbranding temperatuur zo hoog mogelijk te houden
  • steek altijd van bovenaf aan (Zweedse methode):aanmaakblokjes bovenop het hout. Om in het begin rook te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Seafarer

XXX

Gwaihir schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Heb je het filmpje wel goed bekeken? Condensatie voegt niets toe aan de rook en zeker deze rigoreuze wijze niet. Ze halen juist alle warmte en deeltjes uit de rook. Alleen lucht, CO2 en 't tikkie CO dat uit een kachel komt blijven over.

Wel een idiote algemene regel trouwens. Als de nieuwe uitstoot niet schadelijker is dan de oude, dan zou je parfum installatie m.i. moeten kunnen. En misschien kan 't ook wel.. na een idioot pak vergunningen en ontheffingen aangevraagd te hebben..

[...]
Ik kijk ook naar voldoende duurzame herkomst van het hout.

En het 'zwitserse wijze' aanmaken, maakt inderdaad ook veel uit!
Bij mijn beste weten is parfum gewoon fijnstof.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
Een oude truuk om stank overlast van een grote industrieel schoosteen te fixen is de schoorsteen aansluiten op de luchtinlaat van een kleine dieselgenerator. Alle stank verbrand met de diesel mee en je houd nog stroom over ook..
Of het beter is voor het milieu laat ik me maar even niet over uit.......

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:38
Lardman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:08:
Een oude truuk om stank overlast van een grote industrieel schoosteen te fixen is de schoorsteen aansluiten op de luchtinlaat van een kleine dieselgenerator. Alle stank verbrand met de diesel mee en je houd nog stroom over ook..
En warm koelwater dat je eventueel nuttig kunt benutten.
Ipv diesel kan bijvoorbeeld aardgas ook.

Of het een kleine dieselgenerator kan worden hangt wel af van de omvang van de afval luchtstroom.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Lardman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 17:08:
Zit er dan nog zuurstof in die rookgassen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:00

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Weer wat kleine klusjes in huis gedaan. Naden van mijn dakbeschot dicht gemaakt met elastische tape, de nok aan beide kanten dicht gemaakt met flexibele kit. En twee radiatoren, schaam, voorzien van radiatorfolie.

Rest van de rol folie gebruikt in de woonkamer van een buurvrouw in de straat. Duurzame daad van vandaag weer gedaan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

mkleinman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:26:
En twee radiatoren, schaam, voorzien van radiatorfolie.
Hoeveel effect heeft dat nog?
Je bent al goed geiisoleerd en je stookt met lage temperaturen.
Rest van de rol folie gebruikt in de woonkamer van een buurvrouw in de straat. Duurzame daad van vandaag weer gedaan.
Goed bezig. :) Leuke buurvrouw?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Seafarer schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:05:
[...]
Hoeveel effect heeft dat nog?
Je bent al goed geiisoleerd en je stookt met lage temperaturen.

[...]

Goed bezig. :) Leuke buurvrouw?
Geen idee hoeveel effect het heeft. Gaat ook beetje om het idee. Overigens nu ik zo er aan denk. Bij 1 radiator gaat het nog aardig helpen, daar zit een betonnen muur achter.

En de buurvrouw? Die is 88 en moet rondkomen van een AOW plus klein pensioen. Ze woont in 1 van de laatste huurhuizen in onze straat en betaald een schofterige 900 euro kale huur per maand, en de verhuurder doet niets aan de woning.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

mkleinman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:11:
[...]

Geen idee hoeveel effect het heeft. Gaat ook beetje om het idee. Overigens nu ik zo er aan denk. Bij 1 radiator gaat het nog aardig helpen, daar zit een betonnen muur achter.

En de buurvrouw? Die is 88 en moet rondkomen van een AOW plus klein pensioen. Ze woont in 1 van de laatste huurhuizen in onze straat en betaald een schofterige 900 euro kale huur per maand, en de verhuurder doet niets aan de woning.
Dan heb je echt een goede daad verricht. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Net mijn energienota binnen; Ik betaal voor 132m3 maar liefst 312,37. Als ik ga rekenen dan is dat bijna 1500kWh bij 21cent/kWh, mijn huidige contract.

Een bierviltje:

Een warmtepompboiler voor een gezin verbruikt per jaar ( bron: google ) 550kWh bij een COP van ongeveer 3. Een CV ketel heeft een tapwater rendement van zo'n 65% ( bron: google ). (550kWh * 3 * 3,6 / 31,65 ) / 0,65% = 290m3 aardgas.

Dat klinkt redelijk plausibel voor een gemiddeld gezin als je het mij vraagt.

Wij verbruiken 100m3 gas voor SWW per jaar. 100 * 0,65 = 65m3 effectief * 31,65 / 3,6 = 570kWh / COP 3 (en naar boven afgerond ) = 200kWh die ik nodig zou hebben in een warmtepompboiler.

Volgens google zou een inductiekookplaat 175kWh per jaar verbruiken. Afgerond naar boven 200kWh. Dan zou ik dus 200 + 200 = 400kWh nodig hebben om van het gas af te gaan. Dat nog eens naar boven afgerond: 500kWh.

500 * 0,21 = 105 euro. Dus besparing per jaar 312,37 - 105 = 207,37.

Dat klinkt als een mooie besparing per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

mkleinman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:46:
Net mijn energienota binnen; Ik betaal voor 132m3 maar liefst 312,37. Als ik ga rekenen dan is dat bijna 1500kWh bij 21cent/kWh, mijn huidige contract.

Een bierviltje:

Een warmtepompboiler voor een gezin verbruikt per jaar ( bron: google ) 550kWh bij een COP van ongeveer 3.
Dat is met 100% buitenlucht? Of een gedeelte binnenlucht/ventilatie want dan zou je iets hoger kunnen komen denk ik. Die binnenlucht is warmer.
Een CV ketel heeft een tapwater rendement van zo'n 65% ( bron: google ). (550kWh * 3 * 3,6 / 31,65 ) / 0,65% = 290m3 aardgas.
65% bij mijn 24 jaar oude Ecomline met boiler. Moderne ketels halen toch 80% en de Intergas xtreme wil zelfs condenseren bij warm water bereiding.

Wij doen 285 kuub met 3,5 personen, DWTW, maar wel de wasmachine en vaatwasser op de combiketel.
Keuken heeft close in boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
mkleinman schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:46:

Een bierviltje:

Een warmtepompboiler voor een gezin verbruikt per jaar ( bron: google ) 550kWh bij een COP van ongeveer 3. Een CV ketel heeft een tapwater rendement van zo'n 65% ( bron: google ). (550kWh * 3 * 3,6 / 31,65 ) / 0,65% = 290m3 aardgas.

Dat klinkt redelijk plausibel voor een gemiddeld gezin als je het mij vraagt.

Wij verbruiken 100m3 gas voor SWW per jaar. 100 * 0,65 = 65m3 effectief * 31,65 / 3,6 = 570kWh / COP 3 (en naar boven afgerond ) = 200kWh die ik nodig zou hebben in een warmtepompboiler.

Volgens google zou een inductiekookplaat 175kWh per jaar verbruiken. Afgerond naar boven 200kWh. Dan zou ik dus 200 + 200 = 400kWh nodig hebben om van het gas af te gaan. Dat nog eens naar boven afgerond: 500kWh.

500 * 0,21 = 105 euro. Dus besparing per jaar 312,37 - 105 = 207,37.

Dat klinkt als een mooie besparing per jaar.
Bij weinig tapwaterverbruik zal je relatief iets meer last hebben van stilstandverlies.
wizzopa in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"
credits voor @wizzopa

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10 19:16
Gramser schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:32:
Het artikel nog een keer lezend, staat er inderdaad niet dat het probleem wat ze schetsen ook geldt voor particulieren. Maar zo kun je het wel lezen.

Niettemin heb ik hier in de wijk ook al geluiden gehoord van mensen die niet kunnen terugleveren, dus dat wordt op den duur vast ook een issue hier.
Hier ben ik wel benieuwd naar; niet kunnen terugleveren? Hoe zie je dat? Wat doet je omvormer op dat moment, gaat die in staking of kan hij op dat moment 2kW terugleveren, maar wordt gecapped op 1kW?

Mensen worden volgens mij echt te bang gemaakt met informatie die niet voor hun bedoeld is.

Over alle rookgassen etc. Als je een WTW unit hebt, worden de vieze luchtjes dan ook gefilterd? Er zit een pollen/stof filter in, maar helpt dat ook tegen buren die geverfd hout fikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:23
@Krilo_89 Voor zover mij bekend is het omvormer-afhankelijk, of hij uitgaat of terugschroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

Krilo_89 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:35:
Er zit een pollen/stof filter in, maar helpt dat ook tegen buren die geverfd hout fikken?
Ik mag hopen dat dit wel gewoon verboden is en je hier actie tegen kunt ondernemen...?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Krilo_89 bij teveel invoeding (of een te slecht netwerk, ligt eraan hoe je er naar kijkt) kruipt de netspanning omhoog. Volgens de normen moet een omvormer stoppen als hij 253V (=230V + 10%) meet.
Sommige omvormers gaan lineair terugschroeven vanaf 250 V, anderen gaan volle kracht door en stoppen ineens.
Mensen verder van de wijkcentrale hebben hier dus eerder last van.

@Termy het is wel verboden, maar is niet te handhaven. Eer dat het bevoegd gezag op de stoep staat (aangenomen dat ze het al de moeite waard vinden) is het leed al geleden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Het aantal vuren dat ik in het buitengebied nog steeds zie voor afvalverbranding :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat hieraan (zie de link) duurzaam zou zijn ontgaat mij volledig. Ik hoop dat de EU het demi kabinet hierin terugfluit.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:56
dunklefaser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:08:
Wat hieraan (zie de link) duurzaam zou zijn ontgaat mij volledig. Ik hoop dat de EU het demi kabinet hierin terugfluit.
Moet het duurzaam zijn dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gooie vraag voor de "Duurzame Kroeg" - wat vind je zelf?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dunklefaser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:20:
[...]

Gooie vraag voor de "Duurzame Kroeg" - wat vind je zelf?
Wat heeft een financiële tegemoetkoming met duurzaam te maken?
En waarom is dat niet goed van de regering?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:15
Omdat het een knetterende gemiste kans is. 3 miljard zonder voorwaarde weggeven, 150 miljoen ergens in een vaag potje bij gemeentes neerleggen voor verduurzaming.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:31:
Omdat het een knetterende gemiste kans is. 3 miljard zonder voorwaarde weggeven, 150 miljoen ergens in een vaag potje bij gemeentes neerleggen voor verduurzaming.
Geef jij je fooi toch terug.
Ze ontvangen miljarden extra door de hoge prijzen en geven een habbekrats terug.
Zou nog veel meer moeten zijn

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Daar gaat het helemaal niet om... Het gaat om het baggersignaal wat er afgegeven wordt.
Stimulans om te verduurzamen? Naaah, de regering kwakt wel geld in je richting... dus het hoeft niet.

'Ze ontvangen' === Putin overigens. Hoop respect voor die vent... regelt de zaakjes erg goed... voor zichzelf.... niet voor ons.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:36:
Daar gaat het helemaal niet om... Het gaat om het baggersignaal wat er afgegeven wordt.
Stimulans om te verduurzamen? Naaah, de regering kwakt wel geld in je richting... dus het hoeft niet.

'Ze ontvangen' === Putin overigens. Hoop respect voor die vent... regelt de zaakjes erg goed... voor zichzelf.... niet voor ons.
Ze hoeven geen signaal af te geven, alleen maar een financiële ondersteuning voor de armere onder ons.
Dat jullie hier geobsedeerd zijn op bezuiniging staat daar helemaal los van.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@reneeke1970 De exacte balans zou ik graag willen zien, maar 3,2 miljard € is zeker geen fooi.
Mij gaat het o.a. om het lange termijn effect, er zijn idd. geen enkele (duurzame) voorwaarden aan verbonden,
een gemiste kans (of is dit politiek?).
- De energie-armoede moet je structureel bestrijden en niet op deze manier.
Het lijkt bijna op een (verlaat) electoraal kadootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Volgens mij is dit eigenlijk puur de "dubbele schuif" die in b.v. PBL sommetjes zat over "voor welk deel van de huishoudens van het gas af lonend was".

Voor mij is het kassa met 100m3 gas en 5000 kWh stroomverbruik netto, incl mn EV.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Denk eens langetermijn?

Volgend jaar weer 3 miljard, en nog eens, en nog eens.
Zorg dat de huurwoningeigenaren waar 80% van de mensen in energiearmoede van afhankelijk zijn hun verantwoording gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BarryH schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:43:
Volgens mij is dit eigenlijk puur de "dubbele schuif" die in b.v. PBL sommetjes zat over "voor welk deel van de huishoudens van het gas af lonend was".

Voor mij is het kassa met 100m3 gas en 5000 kWh stroomverbruik netto, incl mn EV.
Alle auto's zijn duurder uit aan de pomp, dus jou auto mag ook best duurder worden.
Jij word er nu zelfs voor gecompenseerd, mijn schone LPG autotje niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 18:45:
Denk eens langetermijn?

Volgend jaar weer 3 miljard, en nog eens, en nog eens.
Zorg dat de huurwoningeigenaren waar 80% van de mensen in energiearmoede van afhankelijk zijn hun verantwoording gaan nemen.
Waarom zou het volgend jaar weer zijn?
Blijven de prijzen zo hoog denk je?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@reneeke1970 Omdat diverse redenen waarom de prijs zo hoog is volgend jaar waarschijnlijk ook weer van toepassing zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

Het klinkt heel logisch om die miljarden in de energietransitie te steken, maar intussen gaan mensen die het krap hebben er mogelijk aan onderdoor. Het lijkt me logisch dat de prioriteit ligt bij het niet verneuken van de levens van die mensen.

Denk eens lange termijn, die mensen moeten nog heel lang belasting opleveren ;).

Wmb mag er een inkomenstoets of zo aan hangen want ik heb geen 400 euro nodig. Er staat overigens letterlijk in dat artikel dat het maar voor 1 jaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door Termy op 15-10-2021 19:03 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat ik nu uit de kranten destilleer:
Van de € 400 zijn € 230 extra VEB per aansluiting (met de gieter)?
Zou het mogelijk zijn het daarmee gemoeide totale bedrag op de een of andere manier inkomensafhankelijk (energie-armoede?) ook, dus niet uitsluitend, aan verduurzamingsmaatregelen te besteden? Als je dit dus niet met de gieter doet heb je meer geld per geval beschikbaar.
Andere, betere ideeën? Graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 19:00:
@reneeke1970 Omdat diverse redenen waarom de prijs zo hoog is volgend jaar waarschijnlijk ook weer van toepassing zijn.
Dat zijn aannames die niet hard te maken zijn.
Maar als het wel zo is heeft de staat mooie btw inkomsten, hoeven ze minder bezuinigingen door te voeren.
Voor mij persoonlijk zou ik het niet erg vinden dat deze crisis nog even aanhoud.
Maarja er zijn mensen die er onder lijden...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@reneeke1970 Diverse landen hebben de afgelopen jaren kolen en kerncentrales uitgezet. Dus verhoogde vraag naar gas. Gaan die centrales volgend jaar weer aan? Neemt de vraag van gas in het verre oosten weer af?

Ik geloof er niet in dat we terug naar de prijzen van 6 maanden terug gaan... misschien lager dan nu, maar niet terug naar af. Teveel voor de mensen in energiearmoede in elk geval... Voor de rest: Zie @Termy.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Kortom: vlot minder gas gaan gebruiken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
We willen ook liever niet dat mensen de kachel gaan uitzetten en hun huis veranderen in een Championkwekerij (iets wat met regelmaat gebeurd in de UK omdat mensen daar een soort tegoed kaartjes moeten kopen en warmtevraag en salaris niet altijd even handig uitkomen.)

Een algemene maatregel had van mij niet gehoeven gericht is in een ideale wereld beter, maar het probleem daarvan is dat de overheadkosten vaak zo extreem veel hoger zij en dus aan de stijkstok blijft hangen. Algemeen is direct koopkracht verhogend. (en dat is wat ze graag willen nu)

Ik beloof plechtig om het extraatje in duurzaamheid te steken. dus toch nog een beetje duurzaam die regeling :P

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 15-10-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 21:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik heb net E6k uitgegeven aan een multisplit L/L systeem maar moet ook nog de zolder verder isoleren en inderdaad komt E400 dan goed van pas! Subsidie die daarvoor was of gaat komen hoef ik helemaal niet af te wachten en is ook meer papierwerk dan het waard is voor dat bedrag.
Mijn investeringen in PV en L/L verdienen zichzelf op termijn wel weer terug, en nu met de hogere energieprijzen nog sneller maar ik begrijp dat niet iedereen de E25k kan opbrengen die we voor onze vrijstaande villa hebben geinvesteerd.

Dus ik vind het ook wel een goede maatregel, en hoop dat de E400 goed terechtkomt bij de mensen die het echt nodig hebben.

Maar ik hoop wel dat nu de hogere energieprijzen de mensen over de streept trekt die nog steeds PV of WP aan het overwegen waren. En hopelijk ook zien dat houtstook geen langetermijn plan is... :|

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb de rekensom ook gemaakt. 7 miljoen huishoudens, per huishouden gemiddeld 2730kWh volgens CBS/Google. 230 euro extra teruggave EB. levert 7.000.000 * 230 = 1,61 miljard. Totaal wordt er 2,7 miljard vrij gemaakt voor huishoudens. Dan blijft er 1,09 miljard over.

7 miljoen huishoudens * 2730kWh = 19,11 miljard kWh waarover die 1,09 miljard moet worden verdeeld. 1,09 / 19,11 = 0,057 euro per kWh ( 5,7 cent per kWh ) verlaging per kWh.

Voor mij betekent dat 230 + (4100*5,7 cent = 463,-. Daar komt bij dat ik strak een plugin hybride voor de deur heb staan en dus nog meer ga verbruiken. Ik betaal nu 21,5cent voor een kWh. Dat zou mogelijk dus 15,8cent/kWh worden.

Ik snap dat dit voorstel snel en makkelijk is uit te voeren. Die 230 euro komt bij alle gezinnen terecht, ook bij de gezinnen in armoede. Maar het variabele deel gaat minder bij ze terecht komen omdat ze vaak heel zuinig zijn met energie.

Ik ben benieuwd wat de 2e kamer nog aan het voorstel wil gaan bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:02
Ik heb een jaarlijks zonnestroomoverschot (Greenchoice is zelfs gestopt met maandelijks geld afschrijven, maakt gewoon 1x per jaar geld naar me over) en een warmtenetaansluiting.

Wat zou die belastingverlaging voor mij inhouden? Voor stroom verwacht ik niets, want ik betaal daar momenteel geen belasting over, maar ik lees zo nergens iets over warmtenetaansluitingen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:29

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:12:
Ik heb een jaarlijks zonnestroomoverschot (Greenchoice is zelfs gestopt met maandelijks geld afschrijven, maakt gewoon 1x per jaar geld naar me over) en een warmtenetaansluiting.

Wat zou die belastingverlaging voor mij inhouden? Voor stroom verwacht ik niets, want ik betaal daar momenteel geen belasting over, maar ik lees zo nergens iets over warmtenetaansluitingen?
De teruggave energiebelasting wordt verhoogd. Je krijgt dus meer geld terug.
mr_evil08 in "Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak"

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 16-10-2021 10:19 . Reden: Link ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
JeroenH schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:12:

Zover ik weet krijg je van Greenchoice volgend jaar 230 euro extra.
Je stadsverarming zal flink duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mkleinman schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:23:
7 miljoen huishoudens * 2730kWh = 19,11 miljard kWh waarover die 1,09 miljard moet worden verdeeld. 1,09 / 19,11 = 0,057 euro per kWh ( 5,7 cent per kWh ) verlaging per kWh.
De overheid zet momenteel (naast de BTW) 12,43 cent op elke kWh. Dat gaat dus zowat door de helft komend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gwaihir schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:27:
[...]

De overheid zet momenteel (naast de BTW) 12,43 cent op elke kWh. Dat gaat dus zowat door de helft komend jaar.
Ik betaal nu nog 21,5cent/kWh, ik ga dus naar 15,8 cent. Ik heb vorig jaar oktober mijn energietarieven voor 3 jaar vast gezet. iets met heel veel geluk hebben nu.

Ik ben echt benieuwd wat de 2e kamer nog wil aanpassen aan dit voorstel van het kabinet. Want als ik eerlijk ben is dit voorstel heel eenvoudig om uit te voeren maar komt het geld niet perse terecht bij de mensen die het het hardste nodig hebben.

Zo vraag ik mij af waarom er gekozen is om de korting op de EB op elektriciteit te zetten en niet op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:02
busscherski schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:26:
Je stadsverarming zal flink duurder worden.
Ik had ook al geen scenario voor ogen waarbij dat niet het geval zou zijn :+ :'(

Wel bizar, "van het gas af" (...) en toch last van prijsverhogingen. Toch jammer.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
[reactie op @mkleinman]
Tja, het moet
- vooral óók de huurders helpen
- de energietransitie niet tegenwerken
- gemakkelijk uitvoerbaar zijn

En hopelijk blijven de energiemaatschappijen (vrijwel) allen overeind. Heb bijv. weinig aan mijn winddelen, nog vier jaar geldig, als Greenchoice omvalt.

[ Voor 43% gewijzigd door Gwaihir op 16-10-2021 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mkleinman Ik kan me voorstellen dat de VEB om administratieve reden aan de stroomlevering gekoppelt is,
immers niet iedereen heeft een gasaansluiting/gasrekening, maar ieder? huishouden betrekt stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gwaihir schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:37:
[reactie op @mkleinman]
Tja, het moet
- vooral óók de huurders helpen
- de energietransitie niet tegenwerken
- gemakkelijk uitvoerbaar zijn

En hopelijk blijven de energiemaatschappijen (vrijwel) allen overeind. Heb bijv. weinig aan mijn winddelen, nog vier jaar geldig, als Greenchoice omvalt.
Dan zou je mogelijk nog beter kunnen kiezen om die 2,7 miljard volledig terug te laten komen in de teruggave energiebelasting. Dan wordt dat bedrag over alle huishoudens evenredig verdeeld, ongeacht verbruik.

Het lastige is dat er geen standaard ideale oplossing bestaat voor dit probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@mkleinman De maatregel is eigenlijk gewoon de al in de lucht hangende "schuif" van EB om overstappen van gas naar elektrisch verwarmen te versnellen.

Het echte probleem is natuurlijk het huishouden in een slecht geisoleerde huur of koopwoning, wat de middelen niet heeft om te isoleren (en over te stappen naar gasloos of gasarm).
Kortom: effectief is
a/ isolatie maatregelen koopwoningen te financieren voor lage inkomen huishoudens
b/ verhuurders forceren sneller te isoleren (huurkorting obv energielabel, ipv huurverhoging na isolatiemaatregelen)
c/ fijnmazig huishoudens informeren over "kleine maatregelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Bij mij gaat het maandbedrag, als de energieleverancier direct uit zou betalen, van -35 naar -54 euro.
Geen gas en op jaarbasis een bescheiden stroom overschot.

Maar goed, die 230 euro is goed voor nog geen 6 weken wegenbelasting van mijn vervuilende auto. Ik betaal het wel weer terug aan de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

In mijn geval wordt m’n woning volgend jaar door de extra teruggaaf “Nul op de rekening”. Nul op de meter lukt helaas net niet, zeker niet nu 2020 2021 niet echt een toppertje gaat worden wat betreft PV-opbrengst.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

busscherski schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:20:
Bij mij gaat het maandbedrag, als de energieleverancier direct uit zou betalen, van -35 naar -54 euro.
Geen gas en op jaarbasis een bescheiden stroom overschot.

Maar goed, die 230 euro is goed voor nog geen 6 weken wegenbelasting van mijn vervuilende auto. Ik betaal het wel weer terug aan de overheid.
Ik kreeg al €125 terug en betaalde €60/jaar, dat wordt rond €400 terug tenzij mijn verbruik nog korting oplevert.
Wat die auto betreft, ik betaal €34 per maand en ik gok dat je dieselt O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:37:
[...]

Ik kreeg al €125 terug en betaalde €60/jaar, dat wordt rond €400 terug tenzij mijn verbruik nog korting oplevert.
Wat die auto betreft, ik betaal €34 per maand en ik gok dat je dieselt O-)
Ja diesel, euro 3. Massa rijklaar 1733 kg. Bouwjaar 2002.

Edit:
CO2 uitstoot valt mee. Ik haal 1 op 13.

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 16-10-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

busscherski schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:48:
[...]

Ja diesel, euro 3. Massa rijklaar 1733 kg. Bouwjaar 2002.

Edit:
CO2 uitstoot valt mee. Ik haal 1 op 13.
Geen plannen om die te vervangen of rij je zo weinig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Termy schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:57:
[...]

Geen plannen om die te vervangen of rij je zo weinig?
Offtopic
Financieel gezien geen rationele keuze, het is niet de goedkoopste manier om van A naar B te komen. Maar hobby mag geld kosten. Het is geen snelle auto maar wel achterwiel aandrijving en vind het lekker om op nat wegdek af en toe lekker dwars door de bocht te gaan. Door de lange wielbasis reageert hij lekker stabiel. Alleen in overzichtelijke bochten zonder verkeer in de buurt, ik breng geen mensen in gevaar met mijn hobby. Verder heb ik niet echt dure hobby's.
Ik rijd ongeveer 10000 km per jaar en zolang gaat een setje banden ook mee bij mij.

De dagwaarde is nihil. Ik hoef er niet zuinig op te zijn. Als een drift helemaal mislukt kan er niet meer dan 500 euro schade ontstaan. Het portier mag openslaan tegen de muur van de carport. Mijn vriendin mag het portier dichtschoppen, allemaal geen probleem. Van binnen is de auto lekker ruim. En er mag ook van alles op het dak gebonden worden. Af en toe een aanhanger er achter is geen probleem.
En daarnaast rij ik zo langzamerhand in een bijzondere auto, ieder rationeel mens had al een andere auto gekocht. Ik houd er niet van om en een 13 in een dozijn auto te rijden.

Dus tja, zoek hier maar eens een duurzaam alternatief voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een Cybertruck :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Past niet onder mijn carport

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

busscherski schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:37:
Offtopic
Financieel gezien geen rationele keuze, het is niet de goedkoopste manier om van A naar B te komen. Maar hobby mag geld kosten. Het is geen snelle auto maar wel achterwiel aandrijving en vind het lekker om op nat wegdek af en toe lekker dwars door de bocht te gaan. Door de lange wielbasis reageert hij lekker stabiel. Alleen in overzichtelijke bochten zonder verkeer in de buurt, ik breng geen mensen in gevaar met mijn hobby. Verder heb ik niet echt dure hobby's.
Ik rijd ongeveer 10000 km per jaar en zolang gaat een setje banden ook mee bij mij.

De dagwaarde is nihil. Ik hoef er niet zuinig op te zijn. Als een drift helemaal mislukt kan er niet meer dan 500 euro schade ontstaan. Het portier mag openslaan tegen de muur van de carport. Mijn vriendin mag het portier dichtschoppen, allemaal geen probleem. Van binnen is de auto lekker ruim. En er mag ook van alles op het dak gebonden worden. Af en toe een aanhanger er achter is geen probleem.
En daarnaast rij ik zo langzamerhand in een bijzondere auto, ieder rationeel mens had al een andere auto gekocht. Ik houd er niet van om en een 13 in een dozijn auto te rijden.

Lol, ok, dat is wel een heel specifieke reden voor die auto idd ;). Ieder z'n hobby.

De ID.3 heeft ook achterwielaandrijving, btw, en andere EVs gok ik. Dunno of die zodanig in te stellen is dat driften kan, maar ik snap dat je dan een groter financieel risico loopt hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Termy schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:59:
[...]

Lol, ok, dat is wel een heel specifieke reden voor die auto idd ;). Ieder z'n hobby.

De ID.3 heeft ook achterwielaandrijving, btw, en andere EVs gok ik. Dunno of die zodanig in te stellen is dat driften kan, maar ik snap dat je dan een groter financieel risico loopt hehe.
Ja dat lijkt me zo'n beetje de meest logische keuze dan.
Al mis ik dan daarnaast het woeste geluid van die 6 in lijn met luidruchtige turbo. Maar wel instant torque, dat lijkt me wel een voordeel al zou het wel een nerveus ding kunnen worden met die snelle gasrespons.
En wordt wel weer 13 in een dozijn.
Al kan en wil ik ook geen dure nieuwe auto betalen, dan zou ik er zuinig op moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ericplan schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:24:
In mijn geval wordt m’n woning volgend jaar door de extra teruggaaf “Nul op de rekening”. Nul op de meter lukt helaas net niet, zeker niet nu 2020 niet echt een toppertje gaat worden wat betreft PV-opbrengst.
2021 zeker?

@busscherski
Kan wel hoor, hier ook een petrolhead en heb na 14 jaar met een diesel gereden te hebben gewoon de stoute schoenen aangetrokken, ook ik heb jouw filosofie van de 13 in 1 dozijn dus is het ook geen nieuwe of recente wagen geworden maar slechts 1 jaar nieuwer dan mijn oude die beide youngtimer zijn. Echter wel benzine omdat je hier in het westen als een melaatse wordt behandeld en dus veel plaatsen niet in mag.
Nu heerlijk lui ook een automaat en rijd als een koning in de ronde, mag overal in alleen is de benzine wat prijzig nu wat je dan nog een beetje zelf in de hand hebt.
De diesel koste voordat ie weg ging 1760 aan belastingen in het jaar om alleen te bezitten. 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door Rol-Co op 16-10-2021 15:54 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je mag er niet in met een reden, fijnstofuitstoot van oude dieselbakken is echt niet tof voor de (kinder)longen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

Erasmo schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:39:
Je mag er niet in met een reden, fijnstofuitstoot van oude dieselbakken is echt niet tof voor de (kinder)longen.
Iets met rubber fijnstof van EV's omdat ze zo lekker hard optrekken?
Doordat je zo hard kan met je EV moet je ook zo hard remmen, rem stof?

??????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

Iets met rubber fijnstof van EV's omdat ze zo lekker hard optrekken?
Doordat je zo hard kan met je EV moet je ook zo hard remmen, rem stof?

??????
je moet je beter inlezen...!

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gewijzigd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 16:39:
Vast niet maar nu met een 4,2 benzine is het geen probleem........ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:48
busscherski schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 12:37:
[...]

Offtopic

Alternatief of aanvulling? C-zero erbij voor de kleine stukjes? Kost voorlopig niets in mrb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:22:
[...]

En die stoot juist veel meer uit haha.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:32:
[...]

En die stoot juist veel meer uit haha.
Vast meer dan mijn 1,9 tdi deed ja met 1:21 gemiddeld.

Slaan door, suikervrije suikerspinnen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 16-10-2021 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online

Seafarer

XXX

yingli405 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:07:
[...]

je moet je beter inlezen...!
Oh. En waarom wordt er in Duitsland niemand meer bekeurd met een oude diesel bak als hij een "umweltzone inrijd"?

Waarom mogen ouders schimmel kweken op kinder kamers?

Tuurlijk moeten we met z'n allen de andere kant op. Maar er wordt zo vaak zoveel rigoureus naar een bepaald vervuilend item op forums gewezen. Dat ik het af en toe een beetje overtrokken vind. En goede 6 cilinder diesels gaan gewoon in een ander land rijden. En kom dan niet aan met het excuus dat deze schonere 6 cilinder die oude vervangt. Want men heeft ook daar meer geld om onzinnig grootte motoren te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Compuchip87 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:26:
[...]
Alternatief of aanvulling? C-zero erbij voor de kleine stukjes? Kost voorlopig niets in mrb
Financieel gezien is een alternatief vervoermiddel erbij meer iets voor wanneer ik de diesel weg doe en er iets dat veel benzine lust voor terug neem.

Maar dan liever een elektrische fiets, e-scooter of e-motor, daar kun je nog wat tijdwinst mee halen.

Ik ben niet zo van de kleine auto's.

18 jaar geleden heb ik van dichtbij gezien (recht voor de deur) wat er gebeurt als er een oud model VW polo met de koplamp tegen een toen nieuwe Citroën Berlingo (bestelwagen) botst. Allebei zouden ze +/- 60 kmh gereden hebben. De bestuurder van de bestelwagen was onder invloed van alcohol en had een paar blauwe plekken. De bestuurder van de Polo was op slag dood.

Natuurlijk is zo'n c-zero per kg eigen gewicht een stuk veiliger dan wat toen al een oude Polo was maar goed. Door het gewichtsverschil was de Polo zo'n beetje blijven staan waar de crash plaatsvond en de bestelwagen lag een heel eind verder in de sloot.

Laat andere mensen maar die paar centen wegenbelasting besparen en dat geld steken in een hip klein wagentje. Niets voor mij. Ik betaal wel veel wegenbelasting maar heb achteraf gezien slechts 250 euro per jaar afgeschreven op deze auto (heb hem al bijna 10 jaar)

Qua duurzaamheid kan ik het best een andere hobby zoeken.
Maar misschien is overstappen op benzine en dan de helft van de werkdagen thuis laten staan ook wel milieuvriendelijker dan ik nu doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Rol-Co schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 17:22:
[...]

Ja want het gaat niet om CO2 bij milieuzones.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:08
Met het oog op de toekomst.
Mijn keuken is aan vervanging toe.
Nu zit ik te twijfelen of ik inductie of op gas ga koken, ik kook nu op gas.
Ik twijfel of ik de overstap ga nemen om niet meer op gas te gaan koken , maar ik hoor ook tegenstrijdige verhalen dat bijvoorbeeld een wokpan niet heet genoeg wordt
Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand me een tip geven.
Ben zelf elektricien dus een kookgroep aanleggen is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@19roland70
Inductie is op alle vlakken beter behalve met wokken.
Dus beter qua:
- hoeveelheid fijnstof in huis
- pan wordt sneller warm
- je hoeft het niet aan te steken
- geen ontploffing gevaar
- gemakkelijker schoonmaken
- mogelijkheid om een timer in te stellen
- als je de pan weghaalt is de kookplaat niet heet
- werkt beter wanneer het gas afgesloten is
- goedkoper in gebruik

Ga eens bij iemand die inductie heeft wokken en kijk of het bevalt.
Let er dan wel op dat er 7 en 11 kW kookplaten zijn.

Een gasfornuis lijkt me dus alleen beter voor als je de pan een beetje optilt tijdens het wokken (gas kan dat doorverwarmen maar inductie stopt dan).
Als je de wokpan op het fornuis kunt laten staan lijkt me dat de pan ook met inductie nog warm genoeg wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:48
Je hebt ook inductieplaten met speciale wokkom toch? Lijkt mij zonde van de ruimte, nooit problemen mee gehad, maar als je heel vaak wokt misschien de moeite waard. Verder zowel ervaring met inductie als gas en vind ze beide prettig. Zou dan wegens de door @busscherski genoemde voordelen toch voor inductie gaan als ik de keus had. Maar ik wok dus eigenlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 21:17
19roland70 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:00:
Met het oog op de toekomst.
Mijn keuken is aan vervanging toe.
Nu zit ik te twijfelen of ik inductie of op gas ga koken, ik kook nu op gas.
Ik twijfel of ik de overstap ga nemen om niet meer op gas te gaan koken , maar ik hoor ook tegenstrijdige verhalen dat bijvoorbeeld een wokpan niet heet genoeg wordt
Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand me een tip geven.
Ben zelf elektricien dus een kookgroep aanleggen is geen probleem.
Ik ben 3 jaar geleden overgestapt op inductie en heb daar geen spijt van.
De boost stand van een deftige plaat.doet 16A in 1 pan jassen, dat is enorm veel vermogen, heb nog nooit zo goed mijn kipreepjes etc gebakken ipv gekookt.

Nadelen zijn er ook;
-glasplaat blijft kwetsbaar. Na 3 dagen al een pitje erin van een gevallen kopje uit de kast.
-regeling is minder makkelijk dan bij gas, al wen je daar snel aan. Bij gas heb je 4 draaiknoppen en bij inductie meestal sliders, je moet dan goed kijken wat je doet terwijl met draaiknoppen je het op de tast deed.
-je hoort ook niet hoe hard het gas staat en moet kijken naar de vermogen stand in het display.
-naar verhouding duurder (inductie plaat is duurder dan een gasplaat)

Voor mij zijn de grootste voordelen
-makkelijker schoonmaken
-geen verbrandingsgassen in de keuken.
-sneller koken van water voor bijvoorbeeld pasta/rijst/groente

Val trouwen niet in de val om nieuwe pannen te moeten aanschaffen. Een pan doet het wel of niet. Als een pan het niet doet moet je een nieuwe /andere. Anders kun je iedere pan gebruiken doe geaccepteerd word door de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
wmeester schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 22:33:
[...]
Val trouwen niet in de val om nieuwe pannen te moeten aanschaffen. Een pan doet het wel of niet. Als een pan het niet doet moet je een nieuwe /andere. Anders kun je iedere pan gebruiken doe geaccepteerd word door de plaat.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn inductiepannen en inductiepannen. Goede kans dat je bestaande pannenset wel werkt op inductie. Maar als de pan niet helemaal vlak (meer) is, gelaagde bodem heeft of alleen in het midden een inductiekern heeft, het heel wat minder presteert.

Een goede inductiepan is wereld van verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien ook hier relevant (en nog niet gepost? - m.n. de 8,4 cent verlaging EB/ODE per kWh stroom):
Interessante info in de draad over actueel energieverbruik (met link): "De belastingkorting op de energierekening wordt verhoogd met €230 inclusief btw. Het belastingtarief op elektriciteit (eerste schijf) gaat omlaag met 8,4 cent inclusief btw. Deze tijdelijke maatregelen gelden voor 2022."

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 17-10-2021 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@dunklefaser Ik val van de bank. Het is alsof je de loterij wint.

Ik word niet getroffen door de prijsstijgingen en mn rekening wordt even EUR 650 verlaagd :)

Volgens mij wordt originele doelgroep (laag inkomen/ slecht geisoleerd huis) min of meer gemist (Want laag E verbruik)

Het is een goede aanpassing (Even aannemende dat de 3,2mrd uit de extra BTW inkomsten door de hogere gas/Elektra prijs betaald wordt), maar vooral om de mensen MET geld te motiveren om over te stappen van gas naar minder gas/ gasloos (isoleren, hybride WP, volledig WP). Uitermate gewenst. en ook de enige manier om LT de gasprijs weer omlaag te krijgen (minder vraag).

Echter de aanleiding is niet geaddresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dunklefaser schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:07:
Misschien ook hier relevant (en nog niet gepost? - m.n. de 8,4 cent verlaging EB/ODE per kWh stroom):
Interessante info in de draad over actueel energieverbruik (met link): "De belastingkorting op de energierekening wordt verhoogd met €230 inclusief btw. Het belastingtarief op elektriciteit (eerste schijf) gaat omlaag met 8,4 cent inclusief btw. Deze tijdelijke maatregelen gelden voor 2022."
Dus het gaat van 9.4 dit jaar naar 1 cent volgend jaar?

Ik denk dat ik volgend jaar maar keer extra op vakantie ga , stroom afnemen is voor mij goedkoper dan wat ik krijg voor terug leveren. Toch wel handig die twee aansluitingen in huis, dankjewel meneer rutte....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Even opletten met die vakantie want het gaat om het verbruik dat je meter ziet :)
Voor mij komt dit op een goed moment, ik behoor voorlopig tot de armoezaaiers zolang ik studeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

reneeke1970 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:27:
[...]

Dus het gaat van 9.4 dit jaar naar 1 cent volgend jaar?
...
Niet overdrijven! De EB gaat van de huidige! 9,43 cts/kWh naar 2,49 cts/kWh (excl.btw), als ik de informatie op de website van de rijksoverheid correct interpreteer. - Ik blijf nog wat sceptisch, misschien verhogen ze per 1 januari de EB of de ODE nog even :Y met een paar centjes?

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 17-10-2021 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dunklefaser schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:45:
[...]

Niet overdrijven! De EB gaat van de huidige! 9,43 cts/kWh naar 2,49 cts/kWh (excl.btw), als ik de informatie op de website van de rijksoverheid correct interpreteer. - Ik blijf nog wat sceptisch, misschien verhogen ze per 1 januari de EB of de ODE nog even :Y met een paar centjes?
Ja oke, maar met btw erbij word stroom dus 8.4 cent goedkoper. Ik moet nu 21.4 betalen(5 jaar contract ) bij greenchoice, en dat gaat dus naar 13

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Speedy-Andre schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:41:
Even opletten met die vakantie want het gaat om het verbruik dat je meter ziet :)
Voor mij komt dit op een goed moment, ik behoor voorlopig tot de armoezaaiers zolang ik studeer.
Mijn meter is zo slim die ziet alles.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wees blij @reneeke1970 - bij mij telt het voorlopig niet zo hard door, mijn jaarverbruik ligt al jaren (sinds ik pv heb) rond de 100 - 200 kWh met een actueel tarief van 18,5 cts tot medio april 2022.
=> Een wp wordt steeds interessanter - en ik dacht dat een demi kabinet geen beleidsrelevante beslissingen meer mag nemen.
"Ieder nadeel hep z'n voordeel" (J.C.) - o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dunklefaser schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:08:
Wees blij @reneeke1970 - bij mij telt het voorlopig niet zo hard door, mijn jaarverbruik ligt al jaren (sinds ik pv heb) rond de 100 - 200 kWh met een actueel tarief van 18,5 cts tot medio april 2022.
=> Een wp wordt steeds interessanter - en ik dacht dat een demi kabinet geen beleidsrelevante beslissingen meer mag nemen.
"Ieder nadeel hep z'n voordeel" (J.C.) - o.i.d.
Jou verbruik is zo laag omdat je saldeert over de meter.
Ik heb twee meters, dus ik kan inkopen bij de ene en verkopen aan de andere. Extra win win.
Snap niet dat er zo weinig mensen zijn die een tweede meter aanvragen...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@19roland70
Pan en plaat zijn zo glad dat je glijdend wat kunt schudden. Het optillen ervaar ik niet als zo'n ding. Wel heeft een echte wok weinig vlakke bodem. Dus heb ik het idee dat er moeilijk voldoende energie op overgedragen wordt. Eerlijk gezegd nog niet eens geprobeerd! Gebruik meestal een koekenpan of hapjespan, onbewust ook voor het 'wokken'.

Wij kochten heel bewust voor een plaat met flink vermogen. Er zit een 4500W zone in het midden en elk van de andere vier kan tot 3680W. (Niet allemaal tegelijk, maar je komt zeker ver genoeg.) Niet elke 11kW plaat doet dat, maar het was ons de meerprijs zeker waard. Ik had op gas een 4kW wokpit. Daarvan bereikt ca. 70% je pan. Met inductie is dat pakweg 95%, dus reken maar uit wat 'n power. En heerlijk nooit meer 'n pan hoeven te verzetten naar een kleinere pit omdat een ander aan de kook moet.

Dat het goedkoper is dan gas, dat geloof ik niet. Maar door dat rendement van de plaat zelf is het verschil klein. Het is zeker veel goedkoper dan het gas ervoor aanhouden :).

Ik kan het tikken en trillen van de inductiespoelen horen als ik aan het fornuis zelf sta en voelen als ik het hengsel van een pan aanraak. Ik ervaar dat niet wezenlijk anders dan het horen en zien hoe hoog je gas staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:16:
[...]

Ik heb twee meters, dus ik kan inkopen bij de ene en verkopen aan de andere. Extra win win.
Vertel daar eens wat meer over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

reneeke1970 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:16:
[...]

Zo saldeer je toch helemaal niet? Hoe is dat gunstiger dan wel salderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@reneeke1970 Is dat niet enkel omdat jij veel meer teruglevert dan je verbruikt?

In dat geval kan ik het me nog wel voorstellen. Stel je verbruikt 2500 kWh en je levert 20k kWh terug. Als je saldeert zou je voor 17,5k kWh dan een terugleververgoeding krijgen. Bijvoorbeeld 7 cent. Dan krijg je 1225 euro terug.

Als je niet saldeert maar bij aanbieder B 12 cent teruglever vergoeding krijgt dan krijg je 2400 euro terug. Aan aanbieder A moet je (bij 25 cent per kWh) 625 euro betalen dus in zijn geheel krijg je dan 1775 terug. Dat is dus gunstiger want je houdt 550 euro meer over. Je moet daar de vaste extra kosten voor die tweede leverancier nog wel van betalen.

Maar als je niet 8 keer zoveel teruglevert als je verbruikt kan dat helemaal niet uit. Als je 2500 kWh verbruikt en je levert 5000 kWh terug dan krijg je in de ene situatie 175 euro terug. In de tweede situatie krijg je 600 euro terug van B, maar je moet ook aan A 625 euro betalen. Dan moet je dus netto 25 euro betalen en ben je 200 euro minder gunstig uit dan salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Smultie schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Vertel daar eens wat meer over!
Kijk maar op de website van je netbeheerder voor tweede allocatie punt, dat is een tweede meter via dezelfde hoofd zekering, maar word wel gezien als aparte huis aansluiting. Kost ongeveer 400 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Termy schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:35:
[...]

Zo saldeer je toch helemaal niet? Hoe is dat gunstiger dan wel salderen?
Omdat bij greenchoice mijn stroom 13 cent kost, en ik mijn terug levering doe bij Eneco voor 22 cent. Dus ik doe zo min mogelijk eigen gebruik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:15:
@reneeke1970 Is dat niet enkel omdat jij veel meer teruglevert dan je verbruikt?

In dat geval kan ik het me nog wel voorstellen. Stel je verbruikt 2500 kWh en je levert 20k kWh terug. Als je saldeert zou je voor 17,5k kWh dan een terugleververgoeding krijgen. Bijvoorbeeld 7 cent. Dan krijg je 1225 euro terug.

Als je niet saldeert maar bij aanbieder B 12 cent teruglever vergoeding krijgt dan krijg je 2400 euro terug. Aan aanbieder A moet je (bij 25 cent per kWh) 625 euro betalen dus in zijn geheel krijg je dan 1775 terug. Dat is dus gunstiger want je houdt 550 euro meer over. Je moet daar de vaste extra kosten voor die tweede leverancier nog wel van betalen.

Maar als je niet 8 keer zoveel teruglevert als je verbruikt kan dat helemaal niet uit. Als je 2500 kWh verbruikt en je levert 5000 kWh terug dan krijg je in de ene situatie 175 euro terug. In de tweede situatie krijg je 600 euro terug van B, maar je moet ook aan A 625 euro betalen. Dan moet je dus netto 25 euro betalen en ben je 200 euro minder gunstig uit dan salderen.
8000 kopen voor 13 cent en 25000 verkopen voor 22 cent.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:58:
[...]

Omdat bij greenchoice mijn stroom 13 cent kost, en ik mijn terug levering doe bij Eneco voor 22 cent. Dus ik doe zo min mogelijk eigen gebruik.
13 cent? Weet je dan op de een of andere manier wel de belastingen toch nog te salderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:03:
Maar voor de 8k moet je ook nog opslag/belasting etc betalen en die krijg je bij Eneco er niet voor terug?

Edit: Dus dan betaal je toch iets van (13 + 12 ) * 1,21 = 30,2 cent? Dan betaal je 2416 euro en krijg je 5500 terug => 3084 euro overschot.

Als je saldeert bij Greenchoice zou het 17000 * 11 (?) cent zijn = 1870 euro. Dus ik snap prima dat jij een leverancier hebt gekozen waar je meer terug krijgt.

Maar als je zou salderen bij de Eneco krijg je 17000 * 22 cent terug en dat zou 3740 euro zijn.

Dan kan je toch beter bij Eneco salderen? Want nu loop je 656 euro mis.

[ Voor 47% gewijzigd door JeroenE op 18-10-2021 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:22:
[...]
Maar voor de 8k moet je ook nog opslag/belasting etc betalen en die krijg je bij Eneco er niet voor terug?

Edit: Dus dan betaal je toch iets van (13 + 12 ) * 1,21 = 30,2 cent? Dan betaal je 2416 euro en krijg je 5500 terug => 3084 euro overschot.

Als je saldeert bij Greenchoice zou het 17000 * 11 (?) cent zijn = 1870 euro. Dus ik snap prima dat jij een leverancier hebt gekozen waar je meer terug krijgt.

Maar als je zou salderen bij de Eneco krijg je 17000 * 22 cent terug en dat zou 3740 euro zijn.

Dan kan je toch beter bij Eneco salderen? Want nu loop je 656 euro mis.
Hallo, als ik zeg dat ik 13 cent betaal is dat alles inclusief. Volgens contract 21 en dankzij belasting verlaging van 8 cent gaat het nu naar 13 volgend jaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:30

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:15:

Maar als je bij B afneemt en saldeert en 12 cent terugleververgoeding krijgt krijg je 2100 euro terug.
Of mis ik nu iets.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:01

rvk

reneeke1970 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:03:
[...]

Knappe prijs, 22 cent kale terugleverprijs. Bij mij is dat de prijs inclusief belastingen maar bij overproductie krijg ik dus over het meerdere wat ik teruglever maar 5,5 cent terug. (Bij kale teruglevering krijg je geen belastingen terug dus ik ben nog nooit een 22 cent tegen gekomen voor kale teruglevering van overproductie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
rvk schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:02:
[...]

Knappe prijs, 22 cent kale terugleverprijs. Bij mij is dat de prijs inclusief belastingen maar bij overproductie krijg ik dus over het meerdere wat ik teruglever maar 5,5 cent terug. (Bij kale teruglevering krijg je geen belastingen terug dus ik ben nog nooit een 22 cent tegen gekomen voor kale teruglevering van overproductie)
Dan heb jij de laatste maand de energie markt niet gevolgd? Zelfs 34 voor terug leveren is voorbij gekomen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

reneeke1970 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:04:
[...]

Dan heb jij de laatste maand de energie markt niet gevolgd? Zelfs 34 voor terug leveren is voorbij gekomen.
Kun je dan eens een link geven?

Door vind ik op internet over Eneco.
Op dit moment ontvangen klanten 9,2 cent per kWh stroom die aan het openbare net wordt teruggeleverd. Dit verandert naar een vergoeding die gelijk is aan het normaaltarief (piekuren) voor het stroomproduct dat u bij Eneco afneemt, exclusief btw, energiebelasting en Opslag Duurzame Energie.
Voor meer teruglevering dan verbruik krijg je dus niet de contractprijzen maar een veel lagere kale prijs (zonder belastingen en opslagen).

Heb jij je eerste afrekening al gehad voor die 22 cent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

reneeke1970 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:04:
[...]

Zoek ook maar eens op internet op
https://www.google.com/se...terugleververgoeding+2021

Ik zie nergens iets wat maar in de buurt komt van 22 cent.
Pagina: 1 ... 31 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.