De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.947 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Middachten schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:07:
[...]

Leeft dit idee nog ergens?

Ik ken wel de thermisch gestookte warmtepomp van Cooll (https://www.cooll.eu) die nu de eerste praktijktests gehad heeft en deze winter blijkbaar op een aantal locaties geinstalleerd gaat worden. Maar dit is geen all-electric oplossing, het is vooral geschikt voor bestaande bouw waar de upgraden naar hoge isolatie niveaus en LT warmte-afgifte een kostbare zaak is.
Die Cooll is misschien nuttig, maar niet wat ik bedoel.
Ik bedoel inderdaad gewoon een elektrische warmtepomp, maar dan met een "speaker" met geluidsgolven in plaats van een typische compressor.
Er is een bedrijf in Alkmaar bezig, dit is een aftakking van TNO / petten centrale, die het voor lagere vermogens mag toepassen.
Zij hebben hem als gesloten component ontwikkelt waar anderen weer een volledig product mee kunnen bouwen. Zij moeten nog naar productiestadium toe als laatste stap.

https://www.blueheartenergy.com/

Afbeeldingslocatie: https://teamwork.nl/wp-content/uploads/2016/11/Blue-heart-steel-render-300x200.jpg

Maar dat duurt even voordat je daar een product van kan kopen als consument.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:29

ericplan

5180 Wp PV

!null schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:14:
@Gwaihir Ik denk dat wij grofweg er hetzelfde over denken.
Ik ben juist voorstander van kleine (decentrale) warmtepomp producten, maar daar is nog veel werk te verzetten / verbetering nodig.
[...]
Zoals gezegd, het gaat alleen op voor superzuinige huishoudens. Dus erg goed geïsoleerde rijtjeshuizen in de bebouwde kom. Maar dan nog presteren andere mensen er 1000m3+ verbruiken mee te halen, met zelfde soort huizen. Voor die mensen gaat het niet op.
Het is echter veel meer een thema bij al die bestaande appartementencomplexen, die hebben namelijk veel meer constraints, en ligt het verbruik doorgaans erg laag wanneer voorzien van een nieuwe dikke gevel.
[...]
Als bewoner van een klein appartementencomplex (11 stuks) met kleine appartementen van 55 tot 63 m2 kan ik je zeggen dat dit een enorme uitdaging is. Er is eenvoudig geen ruimte. Niet voor de installaties binnen, niet voor de installaties buiten al was het maar omdat ik in een beschermd stadsgezicht woon.

Bij onze renovatie in 2019 hebben we een warmtepomp overwogen, maar liepen tegen bovenstaande problemen op. Daarbij komt dan ook nog een VvE, die welwillend is, maar toch, terecht, wat beren op de weg ziet i.v.m. geluidsoverlast.

Daarom is het all-electric geworden met elektrische radiatoren en een elektrische boiler. We spelen min of meer quitte met de opbrengst van onze zonnepanelen.

Apartement uit 1989 is helemaal voorzien van HR++glas en het dak is afgelopen jaar extra geïsoleerd. We verbruikten al niet veel gas (600 m3), dus het elektrische verbruik voor verwarming is ook beperkt. Het verbruik was in het stookseizoen 2020 nog geen 1500 kWh.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Middachten je kan nog overwegen om de capaciteit van de radiatoren te verdubbelen door er wat pc fans onder te plakken:
revolution-nl in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:38
@!null
Voor ons nieuwe behoorlijk kleine huis is het airco's voor het verwarmen. Ik heb echter voor tapwater niet gekozen voor een warmtepomp boiler. Omdat ik ventilatie balansventilatie wil en zo'n warmtepompboiler ook anders (met type C) keihard mijn kleine huisje leeg zou trekken bij het opwarmen. Dit is toch een elektrische boiler geworden, en wij verbruiken ook weinig water. Ik red dit ook nu nog met eigen energie, maar zal een keer over zijn in de winter.
Warmtepompboilers zijn in die zin ook niet optimaal, gaan harder ventileren, kunnen geluid maken. Dat kan beter.
Bij ventilatie type C heb je meer voordeel maar een warmtepompboiler kan ook lucht aanzuigen van buiten en naar buiten blazen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Team Welles

^ dat. Al was het maar voor de 11 maanden dat het boven nul is :)

Mocht dat onacceptabel zijn (geluid, gevel/dakdoorvoer onmogelijk) dan is een doorstromer met dwtw nog altijd goedkoper dan een cop1 boiler door het ontbreken van stilstandverlies.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@busscherski @Proton_
Ja mee eens hoor. Ik heb alleen voor mij zelf in ons nieuwe kleine huisje (dus totaal niet vergelijkbaar met gemiddelde NL woning) wat andere constraints.
Dit betekent dat ik geen 200 of 300 liter vat wilde qua ruimte. Daarnaast is het zo dat ons bad gewoontes steeds kouder worden, dat er dagen zijn dat stilstandsverlies inderdaad de grootste kostenpost wordt.
En ik kan er geen subsidie op krijgen want nieuwbouw. Daarom maar een klein elektrisch boilertje opgehangen voor onder de 200 euro ipv 2000 euro.
Ik ben hier overigens flexibel in, ik wil hier nog van alles mee, ik heb ideeën zat. Maar eerst het huis zelf af.
Nu ben ik nog offgrid, zal een keer ophouden, en ik wil sowieso op het net om overtollige energie kwijt te kunnen. Maar tot nog toe, ook vanwege de zuinigheid, is de elektrische boiler nog geen probleem gebleken en moet hij vooral op de zon draaien.

Ik heb wel gekeken naar de kleine warmtepompboilers, maar vond die te lawaaierig binnen. En de COP is ook niet fantastisch en daalt nog verder bij buitentemp. Binnentemp trekt zo de boel koud helaas vanwege de kleine ruimtes.
Edit: En mijn Innova blaast echt een hoop lucht heen en weer, gelukkig op een goede gevel. Maar dat zou ik niet willen hebben op andere gevels, ook al verplaatst een warmtepompboiler minder lucht uiteraard.
Ik heb ook gekeken naar de zeldzame warmtepompboilers met eigen losse buitenunit, maar naast de prijs vond ik het ook simpele dingen met lawaaierige buitenunits.

Ik noemde net 200 euro versus 2000 euro. Nemen we die 1800 euro, daarvoor heb ik 5000Wp aan zonnepanelen neergelegd, excl omvormer uiteraard. Nou ging ik dat toch al doen.
Ik heb echter nog een 8 graden noordzijde dak dat ik ook al simpel vol zou kunnen leggen met 4000Wp op een goedkope manier om het e.e.a. te compenseren.

Doorstroomverwarmer is dan weer ietwat onhandig op wisselstroom gezien de omvormers dan de kostenpost worden (heb nu 6kW omvormer voor het huis, piek nog wat hoger)
Heb wel even gekeken om een 48v doorstroomverwarmer te maken op DC, dat zou wel kunnen. Ik wilde zelfs een recycle douch gaan bouwen maar mijn vriendin doucht liever koud buiten dus ja, waar doe ik het voor? Dus dat project ligt ook stil :+

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 08-10-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-10 06:35

Termy

valt er nog wat te fragge?

Termy schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:12:

Ik had het er laatst met m'n ouders over. Zij wonen in Purmerend en zitten aan de stadswarmte Purmerend en ik woon in Utrecht met een warmtenet van Eneco. Hun tussenhuis is van begin jaren 80 en is verder niet noemenswaardig beter geïsoleerd behalve dat wat er mogelijk te winnen valt van kunstofkozijnen. Ons hoekhuis is van 2020.

In hun huis zakt de temperatuur met verwarming uit makkelijk naar 17 graden in de nacht (hun nachtverlagingstand) in de winter, hier zakt de temperatuur met alle verwarming uit hoogstens een graad. We stoken allebei tot 21 graden. Zij hebben gewone radiatoren, wij overal vloerverwarming.

Zij hebben een elektrische boiler voor de douche, verder is alles stadsverwarming. Bij ons werkt alle SWW en verwarming op het warmtenet. Ter info: ons warmtegebruik in de zomer is ongeveer een 10e van de koudste maand.

Hun jaarverbruik vorig jaar: nog geen 16 GJ. Ons verbruik: 35.5 GJ (waarschijnlijk iets van 6-7 GJ hoger dan het normaal zou zijn ivm erg hoog opstoken bij oplevering van het huis).

WTF?

Ik dacht echt dat m'n vader het zich niet correct herinnerde toen hij zei minder dan 70 pm voorschot te betalen (wij nu 127). Nu heb ik z'n afrekening gezien en blijkt hun verbruik echt bizar laag te zijn (tov dat van ons) ook al waren zij zo'n beetje 24/7/365 thuis ivm pensioen en corona, dus het is niet alsof ze tijden niet gestookt hebben en wij wel.

In ons vorige appartement (ook nieuwbouw, 2019, hier in de buurt) gebruikten we 11 GJ in een jaar. Ik doe m'n best om deuren en ramen dicht te houden (wel ventilatieroosters gewoon open, uiteraard) om niet te stoken voor de vogels. Ik snap niet hoe we alsnog met zo'n bizar hoog verbruik zitten.

Dit 'jaar' is als het goed is vrij van gekkigheid zoals opstoken en zo (maar wel lang stookseizoen in het voorjaar), dus mogelijk is het volgend jaar veel lager (ook omdat we nu maar naar 20 graden stoken) maar ik eigenlijk vrij geschrokken van dit verschil.
Iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Er was laatst ook al iemand die minder verbruik had in z'n enorm veel grotere vrijstaande huis dus ik vraag me af of hier iets niet goed zit.

Wat ik verder nog opvallend vind:
- De vloerverwarming in de woonkamer is erg traag. Ik heb 1 oktober de verwarming op 20 oC gezet en toen moest het opwarmen van 19,5 oC en de warmtevraag was vrij constant van ochtend tot begin avond waarin zo'n 0.09 GJ gebruikt is volgens de slimme energiemeter.
- De vloer voelde die dag en daarvoor vrij koud (duidelijk verschil aan blote voeten tussen de vloer op de 1e verdieping en de begane grond) terwijl in het stookseizoen dat altijd andersom is, dus de vloer moet een stuk kouder zijn geweest dan de 19,5 die de thermostaat aan de muur op zo'n 1,5 m aan gaf.
- De vloer heeft dikke piepschuimisolatie, zo'n 30-40 cm, weet niet precies. Ik ben niet onder het huis gekropen of het overal gelijk zit, maar daar ga ik stiekem wel van uit aangezien het dus nieuw is van 2020.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
@Termy het droogstoken van je huis, hoger SWW verbruik, hoe werkt je ventilatie?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:04

vliegnerd

Nintendo fan.

@Termy Heb je de EPC berekening uit de omgevingsvergunning? Zo niet, dan is die wellicht nog op te vragen bij de gemeente of bouwer. Ik heb de omgevingsvergunning opgevraagd bij de gemeente daar zat het bij.

Wat staat daar in wat betreft verbruik?

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Termy
Ik meen dat als je stadsverarming hebt, je isolatie minder mag zijn dan bij bv een CV ketel. Hoeveel minder weet ik niet maar vast beter dan jaren 80 niveau.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middachten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-08 10:30
Seafarer schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:21:
[...]

Voordat je de portemonnee open scheurt:

Zijn de radiatoren op de boven verdieping misschien waterzijdig ingeregeld? Want als dat afgesteld was voor cv dan gaat er hoogst waarschijnlijk nu te weinig water doorheen.

Staat de warmtepomp beneden en cv ketel vroeger boven? Want krijgt de bovenverdieping wel in z'n geheel voldoende water?

Een kilowatt blijft een kilowatt.
Dus er hing een 2kW radiator bij 90/70 en nu wil je 45/35 stoken met ook 2kW. Dus bij deze gegevens een radiator opzoeken.
Ik zou wel zo (fysiek) groot mogelijk gaan. Een te grootte radiator kun je afremmen. Een te kleine moet je vervangen.

Edit: Mocht je direct een voorkeur hebben voor convertoren neem dan de dubbele uitvoering.
Bedankt voor jouw vragen en opmerkingen.
De bovenverdieping heeft nu een volledig zelfstandig circuit die op een separaat 'HT' circuit van de warmtepomp zit (een Ecoforrest water-water systeem).
En op 45-48 graden aanvoer krijg/hou ik het wel op temperatuur zolang ik in de nacht maar niet lager ga dan 19 graden. Zodra het er iets onder gaat een de buitentemperaturen zo laag gaan als afgelopen februari duurt het gewoon veel te lang om op een comfortabele werktemperatuur te komen.

Ik heb geen idee hoeveel capaciteit de bestaande radiatoren hebben. Maar ik heb ondertussen met wat online tooltjes op basis van het aantal m3, de isolatie (die vrij goed is) en de gewenste temperatuur berekend hoeveel capaciteit ik nodig heb.

Ik zit nu naar Jaga Strada's met DBH te kijken. Wel een vrij kostbare oplossing maar ik kan gelijk een beetje top-koelen in de zomer en de ruimte is een werkruimte dus ik kan wat fiscale aftrekposten inzetten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@BarryH @vliegnerd @busscherski

Droogstoken zou wel een ding kunnen zijn idd, maar dat moet dus aankomend jaar een duidelijk verschil geven. Ventilatie is type C.

De EPCberekening heb ik niet helaas, die opvragen zou ook wel interessant zijn.

Stadsver(w)arming ja. Gezien het grote verschil in afkoeling van het huis van m'n ouders en ons huis is het verschil in isolatie wel duidelijk.

Vraag me af of er nog wat te winnen valt met de vloer. Ik heb ooit zitten kijken naar TONZON folie ivm het isoleren tegen stralingsverlies wat piepschuim niet doet en ook bodemisolatie om vocht te beperken, maar ik kon er niet echt goede info over vinden. Het enige topic dat ik erover op tweakers vond was een beetje een geval van iedereen vindt z'n eigen keuze de beste en weinig objectieve data. Buiten tweakers werd dat alleen nog maar erger haha.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Termy Meet anders eens hoe warm het is in de kruipruimte.
En als je de thermokussens zelf aanbrengt kost het niet veel, dus goed te doen.
Daarnaast is het belangrijk om kieren en luchtdichtheid te controleren. wellicht met een warmtescan of goed overal voelen bij koude en harde wind.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:52

Seafarer

XXX

Middachten schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:54:
[...]

Ik zit nu naar Jaga Strada's met DBH te kijken. Wel een vrij kostbare oplossing maar ik kan gelijk een beetje top-koelen in de zomer en de ruimte is een werkruimte dus ik kan wat fiscale aftrekposten inzetten 8)
Kun je Strada's ook voorzien van Twin convectors? Zie foto onder.
Die ventilators kun je er later nog op leggen of zelfbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVcjZxxpntiWekkogfuVyopT8Ig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

In dezelfde afmetingen (aan de buitenkant) heb je bijna het dubbele vermogen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:37:
@Termy Meet anders eens hoe warm het is in de kruipruimte.
En als je de thermokussens zelf aanbrengt kost het niet veel, dus goed te doen.
Daarnaast is het belangrijk om kieren en luchtdichtheid te controleren. wellicht met een warmtescan of goed overal voelen bij koude en harde wind.
Ik hoop dat @Termy met folie wel echt folie bedoelt - iets vergelijkbaar met radiatorfolie. Geen idee of dat veel toevoegt, maar veel zou 't ook niet moeten kosten. Thermokussens onder 30+ cm piepschuim lijkt mij geld weggooien.

Als 't na het droogstoken niet beter wordt, zou ik een thermoscan met gebruik van een blowerdoor overwegen, nadat je die EPC hebt gelezen en 't nog niet snapt. Het klinkt dan nl. alsof je realiteit flink afwijkt van wat er op papier gezet is en dan moet een meting duidelijk maken hoe, wat, en waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
De kierdichtheid lijkt me niet zo belangrijk wanneer je ventilatie type C hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

busscherski schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:56:
Minder belangrijk klopt.

Maar niet onbelangrijk, want door extra spleten raak je over geventileerd bij wind. Met het bijbehorende extra warmte verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:56:
Dat hangt nogal van de grote en plaats van de kieren af.. en iets geks is er duidelijk aan de hand, als je na droogstoken en checken van de berekeningen er toch verre van blijkt te blijven.

Ga je dermate zorgvuldig met de warmtecamera rond dat je slecht aangebrachte isolatie, baarden cement in de spouw e.d. in beeld brengt, dan is het daarbij ook aanzetten van een blowerdoor slechts een relatief kleine moeite, die in veel gevallen een stuk meer aan het licht brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:25
Seafarer schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:37:

Met name bij lage temperatuur niet helaas. Strada's uit het Jaga Selectiemodel: https://www.jaga.nl/tools/
10 = enkele warmtewisselaar, 11 dubbel... DBH lijkt me duidelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBNTBkxA6aJi8Ig6JC0-yzmIESo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GpnnrhGytX6ZlPk1rf3qGZP1.png?f=user_large

Daarom heb ik (Tempo's) met enkele warmtewisselaar... Komt het tekort dan gaan er DIY fans op... maar denk dat het mee gaat vallen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ronald schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:37:
[...]

Met name bij lage temperatuur niet helaas. Strada's uit het Jaga Selectiemodel: https://www.jaga.nl/tools/
10 = enkele warmtewisselaar, 11 dubbel... DBH lijkt me duidelijk.
[Afbeelding]

Daarom heb ik (Tempo's) met enkele warmtewisselaar... Komt het tekort dan gaan er DIY fans op... maar denk dat het mee gaat vallen.
7(8)7 8)7 Helemaal fout van mij het slingert ergens rond de 22%.
Is ook logisch natuurlijk de lucht wordt verwarmd en gaat met deze hogere temperatuur de tweede warmtewisselaar in en dan kun je never dezelfde temperatuur verhoging krijgen als bij de eerste. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Seafarer schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:37:
[...]

Kun je Strada's ook voorzien van Twin convectors? Zie foto onder.
Die ventilators kun je er later nog op leggen of zelfbouwen.

[Afbeelding]

Ja, die heb ik hier allemaal.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Dank voor alle suggesties :). Ik ga achter de EPCberekening aan en ga de kruipruimte eens meten.

Het voelt niet alsof het tocht. Ik voel alleen wel een beetje kou als ik onder de roosters sta en het buiten een goed stuk kouder is dan binnen (laatst wel eens wat gevoeld, zeker met wind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:59:
[...]

7(8)7 8)7 Helemaal fout van mij het slingert ergens rond de 22%.
Is ook logisch natuurlijk de lucht wordt verwarmd en gaat met deze hogere temperatuur de tweede warmtewisselaar in en dan kun je never dezelfde temperatuur verhoging krijgen als bij de eerste. :N
Eh.. nog niet helemaal ;). Die 'eerste' is nl. kouder dan hij zonder z'n buur erbovenop zou zijn.

Ik zou verwachten dat beide gestapelde wisselaars wel een gelijke bijdrage leveren. Maar die wisselaars staan in serie: het water wat door de onderste loopt, is al afgekoeld toen het door de bovenste liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Termy schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:07:
Dank voor alle suggesties :). Ik ga achter de EPCberekening aan en ga de kruipruimte eens meten.

Het voelt niet alsof het tocht. Ik voel alleen wel een beetje kou als ik onder de roosters sta en het buiten een goed stuk kouder is dan binnen (laatst wel eens wat gevoeld, zeker met wind).
En dan liefst op een ijskoude dag de temperatuur van de onderzijde van de isolatie, vs. de temperatuur in de kruipruimte zelf.

Is dat verschil klein, dan heb je puike isolatie en doet het er niet toe hoe koud de kruipruimte zelf wordt. (Die is immers geventileerd naar buiten toe.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:14
Soldaatje schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:19:
Wordt een dure grap voor ProRail als er sneeuw gaat vallen deze horrorwinter, met die gasgestookte wisselverwarmers.
Er rijden toch al geen treinen dan vanwege gladde rails :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gladde rails en vierkante wielen begint nu, herfst. Da's in de winter weer voorbij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Gwaihir schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:38:
[...]

En dan liefst op een ijskoude dag de temperatuur van de onderzijde van de isolatie, vs. de temperatuur in de kruipruimte zelf.

Is dat verschil klein, dan heb je puike isolatie en doet het er niet toe hoe koud de kruipruimte zelf wordt. (Die is immers geventileerd naar buiten toe.)
Behalve dan dat je stralingswarmte niet als verschil kunt meten want piepschuim (polystyreen) absorbeert voorbij rood richting IR niet zover ik kan vinden. Dan meet je dus dat de onderkant even koud is als de lucht in de kruipruimte, maar is de vloer eigenlijk warmer en straalt dat uit naar de kruipruimte alsof er geen verdere isolatie is.

Ik kwam ergens een verhaal tegen van iemand die zich verbaasde over hoe traag de vloerverwarming was in z'n nieuwe huis (ook nieuwbouw, staat me bij) en dat was verholpen door die TONZON folie omdat die stralingsdicht is, naast isolatie van de luchtzakken. Maar ja, dit was een soort testimonial ipv volledig onafhankelijk dus moeilijk op waarde te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Termy schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:51:
Behalve dan dat je stralingswarmte niet als verschil kunt meten want piepschuim (polystyreen) absorbeert voorbij rood richting IR niet zover ik kan vinden. Dan meet je dus dat de onderkant even koud is als de lucht in de kruipruimte, maar is de vloer eigenlijk warmer en straalt dat uit naar de kruipruimte alsof er geen verdere isolatie is.
Nu alvast een stukje klustape onderop plakken en later daar die meting van de oppervlaktetemperatuur doen? (Zelfde trucje als voor 't goed meten op glas.)

En zoals ik al eerder schreef: als je blij denkt te worden van een laagje alufolie, waarom dan niet? Dat heeft toch best een ok verhouding tussen kosten en verwachte baten?

Maar in principe hoort de bouwer dat ook gewoon te weten en ergens in z'n pak isolatie een reflectie laag te verwerken (bijv. als eerste, of bij een dubbele laag halverwege). Veel platen zijn daar standaard al van voorzien.

En traag is niet hetzelfde als energieverlies! (Het koelt wellicht ook net zo traag pas weer af.)

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 11-10-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ze zijn hier bezig de zolder te verbouwen dus ik heb recent wel van die isolatieplaten gezien (PIR met een aluminium laagje) maar dat is niet wat er onder de vloer zit. Zover ik kan oordelen zit daar alleen piepschuim zonder aluminium (of ander reflecterend) laagje. Ook maar eens wat beter inspecteren.

Ik zou wel een tapeje kunnen plakken (heb ook een oppervlaktethermometer) maar ik zie niet helemaal hoe dat iets opschiet. Beter is denk ik om een stuk alufolie op te plakken met daarop een tapeje en dan zou dat tapeje kouder moeten zijn dan een tapeje zonder alufolie aangezien stralingswarmte gereflecteerd wordt bij de 1 en geabsorbeerd bij de ander. En dan moet het temperatuurverschil groot genoeg zijn om te kunnen meten met m'n simpele thermometertje.. lastig.

Ik zou blij worden van betere isolatie en minder stookkosten, maar alleen als dat ook echt onderbouwd kan worden door data ipv alleen een gevoel ;).

Klopt, dat het traag is betekent niet per se dat ik veel verlies heb naar de kruipruimte. Kan ook gewoon veel massa zijn om op te warmen. Wat ik eigenlijk moet weten is hoeveel vermogen nodig is om de boel op temperatuur te houden bij de verwachte verliezen (op basis van de isolatiewaarde, temp verschil binnen/buiten) en of we daar overheen gaan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Termy
mbt je laatste punt:
Kwestie van warmteverlies spreadsheet maken:
- m2 oppervlak met buiten
- Isolatiewaarde van het oppervlak
en dan tegen de DeltaT en je hebt je warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Gwaihir schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:36:
[...]

Eh.. nog niet helemaal ;). Die 'eerste' is nl. kouder dan hij zonder z'n buur erbovenop zou zijn.

Ik zou verwachten dat beide gestapelde wisselaars wel een gelijke bijdrage leveren. Maar die wisselaars staan in serie: het water wat door de onderste loopt, is al afgekoeld toen het door de bovenste liep.
Jaha maar de lucht die al opgewarmd is haalt minder uit de volgende wisselaar omdat de gemiddelde delta t lager ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:23
Wat een verrassing… haardhout is populair…

https://www.ad.nl/binnenl...op-schaatsgekte~a6bb076c/

Alle duurzaamheid gaat zo de kliko in als de prijzen de pan uit rijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:56
Gramser schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:54:

Gelukkig heb ik voor twee jaar voorraad liggen.
Van mijn dubbele terug lever vergoeding ga ik wel een rookgassen ventilator aanschaffen, voel ik me niet zo schuldig als hout aan gaat en wp uit....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

reneeke1970 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:10:
[...]

Gelukkig heb ik voor twee jaar voorraad liggen.
Van mijn dubbele terug lever vergoeding ga ik wel een rookgassen ventilator aanschaffen, voel ik me niet zo schuldig als hout aan gaat en wp uit....
Radiator achter je houtkachel plaatsen, heb je gelijk het hele huis warm. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Seafarer schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:13:
[...]

Radiator achter je houtkachel plaatsen, heb je gelijk het hele huis warm. ;)
Oh maar ik heb hout CV, zit op hetzelfde buffer vat als de wp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

reneeke1970 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:15:
[...]

Oh maar ik heb hout CV, zit op hetzelfde buffer vat als de wp
:Z
Vergeten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:01
Hier was ik ook al bang voor. Hoog tijd dat de overheid aan de houtstook paal en perk gaat stellen. Te beginnen bij alle houtkachels binnen de bebouwde kom!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Als dit nou allemaal mensen waren die geen kant op konden… nee, dit zijn gewoon mensen die de luxe hebben de keus te maken. Ze gaan voor de korte termijn winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Gramser schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:40:
Als dit nou allemaal mensen waren die geen kant op konden… nee, dit zijn gewoon mensen die de luxe hebben de keus te maken. Ze gaan voor de korte termijn winst.
Ik gun iedereen best zijn eigen kortetermijnwinst, maar in dit geval gaat die winst ten koste van de gezondheid en het leefgenot van de buren. En daar heb ik wel problemen mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online

100% xtra belasten die luchtvervuilers!

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Is het eigenlijk ook zuiniger om de boiler steeds helemaal uit te zetten als je maar 3x per week warm water gebruikt of is het dan zelfs goedkoper om gewoon zo'n doorloop ding te gebruiken? Weet de naam niet.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:00

Yep. Dit was vorige week bij mij om de hoek, hele straat blauw van de rook.

https://www.dropbox.com/s...10-07%2018.53.47.mp4?dl=0

Ik heb even aangebeld om (serieus) te vragen of er geen schoorsteenbrand o.i.d. was maar ik kreeg het vriendelijk maar besliste antwoord "Nee hoor, dit is normaal, ik denk dat mijn hout wat vochtig is."

"dit is normaal" :/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Gramser schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:40:
Of juist geen luxe, in mijn wijk hebben alleen de mensen die ooit geld over hadden de haard en de schoorsteen laten verwijderen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenH schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:39:
[...]

Yep. Dit was vorige week bij mij om de hoek, hele straat blauw van de rook.

https://www.dropbox.com/s...10-07%2018.53.47.mp4?dl=0

Ik heb even aangebeld om (serieus) te vragen of er geen schoorsteenbrand o.i.d. was maar ik kreeg het vriendelijk maar besliste antwoord "Nee hoor, dit is normaal, ik denk dat mijn hout wat vochtig is."

"dit is normaal" :/
Klopt, vochtig hout dus veel stoom. Geen warmte in de pijp en dan heb je slechte trek, en dus langer een slechte verbranding ,daarom Schaf ik nu een ventilator aan, dan trekt het altijd en buiten word het meer verdunt omdat het met kracht omhoog geblazen word.
Kijk maar op blue chimney punt nl

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
reneeke1970 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:46:
Klopt, vochtig hout dus veel stoom. Geen warmte in de pijp en dan heb je slechte trek, en dus langer een slechte verbranding ,daarom Schaf ik nu een ventilator aan, dan trekt het altijd en buiten word het meer verdunt omdat het met kracht omhoog geblazen word.
Kijk maar op blue chimney punt nl
Ja, zal iets helpen, misschien. Maar hout is gewoon geen schone brandstof en ik hoop dat het in stedelijk gebied snel afgebouwd gaat worden. Ik heb zelf geen problemen met mijn luchtwegen maar kenissen wel, en die kunnen gewoon niet 's avonds buiten wandelen als zoveel mensen "gezellig" hout stoken. Echt niet leuk.

Misschien moet iemand voor houthaarden maar eens een sticker zoals deze voor bromfietsen bedenken:

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-8zothdBsVkY/U9vN1SCfA6I/AAAAAAAAG_A/HYEFieVBFRE/s1600/eerlijke+brommer.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenH schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:53:
[...]

Ja, zal iets helpen, misschien. Maar hout is gewoon geen schone brandstof en ik hoop dat het in stedelijk gebied snel afgebouwd gaat worden. Ik heb zelf geen problemen met mijn luchtwegen maar kenissen wel, en die kunnen gewoon niet 's avonds buiten wandelen als zoveel mensen "gezellig" hout stoken. Echt niet leuk.

Misschien moet iemand voor houthaarden maar eens een sticker zoals deze voor bromfietsen bedenken:

[Afbeelding]
Zul je weinig mee bereiken, ik vind het heerlijk ruiken in mijn tuintje als de wind naar beneden slaat.
Ik denk dat jij je hoofdzakelijk stoort aan mensen die verf verbranden, of geïmpregneerd hout. En zelfs bruinkool pff

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ik vind het ook lekker ruiken. Maar schone lucht is wat anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenH
reneeke1970 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:02:
ik vind het heerlijk ruiken in mijn tuintje als de wind naar beneden slaat.
Maar kun je snappen dat niet iedereen er op zit te wachten? Als je je was buiten hangt, en alles stinkt naar houtrook vindt niet iedereen dat briljant. En dan is een stinkende was nog één ding, echt last hebben a.g.v. je gezondheid omdat een paar mensen ergens gezellig naar een paar vlammetjes zitten te kijken vind ik echt onacceptabel. Zeker omdat er mogelijkheden zijn je woning te verwarmen zonder deze overlast.

Maar goed, dat is mijn mening. Ik heb houtstokers in mijn vriendenkring en de discussie is eindeloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenH schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:07:
[...]

Maar kun je snappen dat niet iedereen er op zit te wachten? Als je je was buiten hangt, en alles stinkt naar houtrook vindt niet iedereen dat briljant. En dan is een stinkende was nog één ding, echt last hebben a.g.v. je gezondheid omdat een paar mensen ergens gezellig naar een paar vlammetjes zitten te kijken vind ik echt onacceptabel. Zeker omdat er mogelijkheden zijn je woning te verwarmen zonder deze overlast.

Maar goed, dat is mijn mening. Ik heb houtstokers in mijn vriendenkring en de discussie is eindeloos...
Beetje dom in winter was buiten hangen, daar hebben ze drogers voor haha.
Vier huizen rondom me met hout kachel dus hier klaagt niemand.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 20-10 01:38
Ik heb ook regelmatig dat mijn slaapkamer naar de uitlaatgassen van een houtkachel ruikt. Echt te smerig gewoon. Ik woon binnen de ring in een grote stad midden in een woonwijk. Dan ga je daar toch geen troep lopen verbranden?

Hopelijk wordt het snel verboden binnen de bebouwde kom.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Wat jammer is, is dat de goeden weer lijden omnder de kwaden. Op meerdere niveaus: zij die geen houtkachel hebben, en degenen die wel een houtkachel hebben en zich aan alle stookregels houden.

Ik woon in een bosrijk dorpje waar ik denk 75% een houtkachel, open haard of soortgelijk heeft. En dus heb je ook hier mensen die te pas en te onpas de boel opfikken. Terwijl je daar helemaal geen last van hoeft te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:15:
[...]
Beetje kortzichtige reactie. Ik dacht dat we met z'n allen energie wilden besparen? Zeker in de winter is de stroom binnenkort, als we allemaal variabele tarieven krijgen, enorm duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:30

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Om het nog wat gekker te maken wat onze overheid betreft:
Btw-tarief rondhout

Rondhout valt onder het 9%-tarief. Het gaat om:

alle hout dat niet is beslagen, gezaagd of gekloofd
hout dat is bewerkt om het te conserveren of verduurzamen

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorbit
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-05-2024
Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:08:
Om het nog wat gekker te maken wat onze overheid betreft:

[...]
Haardhout is toch vaak gekloofd en valt dus onder het 21% tarief?

SolarEdge 6270Wp (4290 Oost, 1980 West) | Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:01:
[...]

Beetje kortzichtige reactie. Ik dacht dat we met z'n allen energie wilden besparen? Zeker in de winter is de stroom binnenkort, als we allemaal variabele tarieven krijgen, enorm duur.
Ook voor warmtepompen en ev etc, dus energie besparen is schijnheilig.
We willen geld besparen.

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 12-10-2021 12:31 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Jamaar straks wil ik geld besparen door nog meer PV neer te leggen… kan ik niet eens terugleveren! :+

https://nos.nl/l/2401363

Provincie Utrecht zit elektrisch gesproken vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:40:
Jamaar straks wil ik geld besparen door nog meer PV neer te leggen… kan ik niet eens terugleveren! :+

https://nos.nl/l/2401363

Provincie Utrecht zit elektrisch gesproken vol.
Jij hangt op ander netwerk hoor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:28:
[...]

We willen geld besparen.
Lang niet alles mag in de droger. De facto alleen beddengoed, handdoeken, katoenen ondergoed en de simpelere kleding. Spijkerbroeken, overhemden, de meeste shirts en polo's e.d. mogen volgens de wasvoorschriften helemaal niet in de wasdroger. En het is natuurlijk buitenproportioneel dat mensen buiten ernstig worden beperkt omdat andere mensen graag vuur willen stoken.

Ik vind het vergelijkbaar met geluidsoverlast, maar dan erger. De meeste mensen zijn het er wel over eens dat het vrij asociaal is om de hele dag hoorbaar harde muziek uit je huis hebt komen blazen. Zeker 's nachts. Dat is met stankoverlast niet anders. En dat is in mijn ogen zelfs erger, omdat de impactradius vaak veel groter is, er veel directere gezondheidsschade optreedt en het nog slecht is voor het milieu ook. Dat heb je met "slechts" geluidsoverlast niet of minder.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:45:
[...]

Jij hangt op ander netwerk hoor
Ben ik verhuisd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Het heeft mooie benamingen maar je hebt een particulier en een industrieel netwerk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat geloof ik, maar in het artikel spreekt men ook over de problemen die particulieren kunnen ervaren bij het terugleveren. Als in: niet kunnen terugleveren. Dus ik vermoed toch dat dit over beide gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:05
In hoeverre worden thuisaccu's nu interessant als de problemen rondom terugleveren groter worden en/of de gasprijzen hoog blijven ? Ik heb een aantal jaar geleden al eens gekeken en toen kon het nog lang niet uit.

Is dit een mooi moment om weer eens te gaan kijken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:13:
Dat geloof ik, maar in het artikel spreekt men ook over de problemen die particulieren kunnen ervaren bij het terugleveren. Als in: niet kunnen terugleveren. Dus ik vermoed toch dat dit over beide gaat?
Staat totaal los van elkaar, zolang jij geen trafo in je tuin heb staan heb je er geen last van.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:27

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@CornermanNL Ik zou regelmatig kijken wat de prijzen de komende maanden doen,
maar vergis je niet, ook de prijzen voor de genoemde producten gaan stijgen.
In Duitsland zijn de goothandelsprijzen in juli/augustus gemiddeld met 13,2% op jaarbasis gestegen!
Bepaalde productgroepen kan de groothandel heel moeilijk/niet leveren, bijvoorbeeld fietsen.

Het zou me niet verbazen als juist de uitwijk/hulp producten door de op dit moment exploderende energieprijzen (tijdelijk) het sterkst gaan stijgen. YMMV

Kijk maar na de houthandel (haardhout) als (slecht) voorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 12-10-2021 13:51 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:05
@dunklefaser Ja daar ben ik ook bang voor, een run op dat soort oplossingen. Buiten de prijs ben ik ook weer nieuwsgierig of zo'n oplossing daadwerkelijk wat kan betekenen voor het opslaan van energie en verbruik buiten de periodes dat ik opwek. Op zich mag het ook geld kosten als de druk op de toekomstige cash flow voldoende afneemt. (risico verlaging in financiele zin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Staat totaal los van elkaar, zolang jij geen trafo in je tuin heb staan heb je er geen last van.
Het artikel nog een keer lezend, staat er inderdaad niet dat het probleem wat ze schetsen ook geldt voor particulieren. Maar zo kun je het wel lezen.

Niettemin heb ik hier in de wijk ook al geluiden gehoord van mensen die niet kunnen terugleveren, dus dat wordt op den duur vast ook een issue hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:32:
[...]

Het artikel nog een keer lezend, staat er inderdaad niet dat het probleem wat ze schetsen ook geldt voor particulieren. Maar zo kun je het wel lezen.

Niettemin heb ik hier in de wijk ook al geluiden gehoord van mensen die niet kunnen terugleveren, dus dat wordt op den duur vast ook een issue hier.
Weet je.... De deskundigen adviseren steeds vaker te kleine omvormers want scheelt toch maar 2 procent per jaar.
En als er dan twintig dagen per jaar de omvormer een half uur uit gaat is heel nl in rep en roer en moet iedereen aan de accu.
Snap dat niet precies....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nou ja, ik kan me voorstellen dat op de lange termijn het hoge voltage op je fasen voor alle apparatuur nadelig is? Over die enkele keer dat de omvormer eruit ligt, kan ik me inderdaad (nog) weinig druk maken. Tenzij het NIET aan het net ligt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gramser schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:53:
Nou ja, ik kan me voorstellen dat op de lange termijn het hoge voltage op je fasen voor alle apparatuur nadelig is? Over die enkele keer dat de omvormer eruit ligt, kan ik me inderdaad (nog) weinig druk maken. Tenzij het NIET aan het net ligt :).
Zodra dat bewezen word krijgt de netbeheerder vanzelf tik op zijn vingers en claims...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:15:
Vier huizen rondom me met hout kachel dus hier klaagt niemand.
"haha" :/

OK, mijn vraag is beantwoord. Je kunt je niet inleven in mensen die last hebben van houtrook, hetzij qua woongenot (stank) hetzij qua gezondheid (ademhalingsproblemen). Jammer.

Ik hoop dat regelgeving, in ieder geval in de bebouwde kom, dit soort zaken over niet al te lange tijd een halt toeroept. Volgens mij is dat in een paar gemeenten al best een eind onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenH schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

"haha" :/

OK, mijn vraag is beantwoord. Je kunt je niet inleven in mensen die last hebben van houtrook, hetzij qua woongenot (stank) hetzij qua gezondheid (ademhalingsproblemen). Jammer.

Ik hoop dat regelgeving, in ieder geval in de bebouwde kom, dit soort zaken over niet al te lange tijd een halt toeroept. Volgens mij is dat in een paar gemeenten al best een eind onderweg.
Alleen voor zijgevel uitlaten, algemeen voor stoken hebben ze een Europees probleem dus daar hoef je komende jaren niet op te rekenen.
En als er al regels komen, is het voor nieuwe installaties, en niet voor bestaande.

Een Trabant rijd ook nog steeds rond, heb je die al eens geroken?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:28:
[...]

We willen geld besparen.
'k deel jouw mening niet (!), dus gelieve voor jezelf spreken ipv "we"

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:18:
En als er al regels komen, is het voor nieuwe installaties, en niet voor bestaande.
Ik hoop dat dat niet waar is. Dan komen we nooit van de oude meuk af.

Wel andere regels als voor nieuwe installaties, lijkt me, maar je hoort in Duitsland, Oostenrijk e.d. ook van minimumeisen voor bestaande installaties.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• !null
@reneeke1970 Ja er zijn al genoeg milieuzones voor vervuilende auto's dus waarom niet voor houtkachels?
Verbieden hoeft van mij niet, maar handhaving zou ik prima vinden op goede installaties en niet-stook dagen.

In een bebouwde omgeving is het gewoon niet handig om zaken te gaan verbranden, alleen gas lukt aardig schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:56
Gezocht naar t juiste topic. Hopelijk zit ik hier goed 😊

In de app van Eneco geven ze aan hoeveel ik verbruik aan koelkast. Droger. Wasmachine. Etc. Hoe kunnen ze dit weten ? Ik heb een slimme meter maar zoò slim? Of is het puur een gok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28

WouterG

Dit is geen ondertitel

Len020 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:40:
Gezocht naar t juiste topic. Hopelijk zit ik hier goed 😊

In de app van Eneco geven ze aan hoeveel ik verbruik aan koelkast. Droger. Wasmachine. Etc. Hoe kunnen ze dit weten ? Ik heb een slimme meter maar zoò slim? Of is het puur een gok?
Nee je zit hier niet goed 😉 Maar dat kunnen ze afleiden aan het profiel van energieverbruik. Een droger heeft voor langere tijd een gelijkmatig verbruik, een wasmachine kortere maar hogere pieken en een koelkast een hele dag door piekjes. Heel nauwkeurig is het allemaal niet maar er valt zeker wat uit af te leiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:36
WouterG schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:48:
Nee je zit hier niet goed 😉 Maar dat kunnen ze afleiden aan het profiel van energieverbruik. Een droger heeft voor langere tijd een gelijkmatig verbruik, een wasmachine kortere maar hogere pieken en een koelkast een hele dag door piekjes. Heel nauwkeurig is het allemaal niet maar er valt zeker wat uit af te leiden.
Maar die pieken kunnen ze helemaal niet zo goed zien bij een granulariteit van een kwartier (op zijn hoogst). Mijn gok is dat ze gewoon maar een slag in de rondte schatten gebaseerd op het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Laatst online: 22:28

WouterG

Dit is geen ondertitel

Wilke schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:51:
[...]

Maar die pieken kunnen ze helemaal niet zo goed zien bij een granulariteit van een kwartier (op zijn hoogst). Mijn gok is dat ze gewoon maar een slag in de rondte schatten gebaseerd op het totaal.
Met kwartierdata wordt dat wel uitdagend inderdaad, ik had verwacht dat ze deze data vaker ontvangen. Met wat slimme algoritmes zal er nog steeds wel wat uit te halen zijn maar erg nauwkeurig zal het niet zijn.

Ik krijg zelf elke seconde de waardes uit de slimme meter en daarmee valt wel prima te bepalen wat er aan staat maar dat komt uit de lokale P1 poort en is op afstand door de leverancier niet uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:56
WouterG schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:04:
[...]

Met kwartierdata wordt dat wel uitdagend inderdaad, ik had verwacht dat ze deze data vaker ontvangen. Met wat slimme algoritmes zal er nog steeds wel wat uit te halen zijn maar erg nauwkeurig zal het niet zijn.

Ik krijg zelf elke seconde de waardes uit de slimme meter en daarmee valt wel prima te bepalen wat er aan staat maar dat komt uit de lokale P1 poort en is op afstand door de leverancier niet uit te lezen.
Net ook maar zo’n meter gekocht. Ben wel benieuwd wat er hier qua verbruik doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gwaihir schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:02:
[...]

Ik hoop dat dat niet waar is. Dan komen we nooit van de oude meuk af.

Wel andere regels als voor nieuwe installaties, lijkt me, maar je hoort in Duitsland, Oostenrijk e.d. ook van minimumeisen voor bestaande installaties.
Alleen met filters voor stof, maar geur kun je niet filteren dus zal altijd blijven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 22:36
WouterG schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:04:

Klopt, lokaal kun je dit heel goed doen, de netbeheerder krijgt de gegevens op zijn hoogst met 15 min. frequentie. Zou trouwens ook wel lachen zijn als heel NL dat met seconde-precisie ging opsturen, om dat op te slaan alleen al :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Laatst online: 23:19
Ik overweeg gevelisolatie. Het dak is al geïsoleerd, kozijnen/ramen volgen, en dan is de gevel de laatste stap.

Het wordt isoleren van de binnenkant, want ik heb geen spouw en van de buitenkant kan niet omdat dan de hele straat/wijk mee zou moeten. Voorzetwandjes it is, dus.

Paar vragen: klopt het dat het niet voldoende is om het zichtbare muuroppervlak te voorzien van een voorzetwand, maar dat de isolatie moet doorlopen onder de vloer en boven het plafond? Zo meen ik op te maken uit de instructies die de gemeente verspreidt bij de subsidieaanvraag. Dat zou dus betekenen dat alle vloeren en plafonds open moeten, dat is me nogal een operatie...

En klopt mijn idee dat het het handigste is om eerst nieuwe kozijnen te laten plaatsen, en daarna pas de muren aan te pakken, zodat die muren goed aansluitend aan de nieuwe kozijnen gemaakt kunnen worden? Of zou ik ook eerst de muren en daarna pas de kozijnen kunnen laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
migchiell schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:13:
Het wordt isoleren van de binnenkant, want ik heb geen spouw en van de buitenkant kan niet omdat dan de hele straat/wijk mee zou moeten. Voorzetwandjes it is, dus.

Paar vragen: klopt het dat het niet voldoende is om het zichtbare muuroppervlak te voorzien van een voorzetwand, maar dat de isolatie moet doorlopen onder de vloer en boven het plafond? Zo meen ik op te maken uit de instructies die de gemeente verspreidt bij de subsidieaanvraag. Dat zou dus betekenen dat alle vloeren en plafonds open moeten, dat is me nogal een operatie...
Voorzetwanden helpen, maar het probleem daarbij is dat je bij alle vloeren, plafonds, dakaansluitingen en binnenmuren een flinke koudebrug krijgt, waardoor het rendement van je isolatie sterk vermindert. Daarom is isolatie vanaf de buitenkant ook zoveel beter. En daarom zegt ook de gemeente dat de isolatie eigenlijk door moet lopen in de vloeren, plafonds en langs (een deel van) de zijwanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:47:
Alleen met filters voor stof, maar geur kun je niet filteren dus zal altijd blijven.
Klopt, d.w.z. een stoffilter neemt maar heel beperkt ook wat geur weg. Maar het is het stof wat ertoe doet. De geur is niet schadelijk.

Overigens verwacht ik niet dat het altijd zal blijven. De geur bindt zich vooral aan de waterdamp. Gaan we die eenmaal condenseren (o.a. vanwege het rendement) dan is de geur ook weg.

En dat is een kwestie van van alle kanten niet zo absoluut doen, maar fatsoenlijke research doorzetten. Hout werd in 2019 nog bejubeld met subsidie en nu neergezet als kansloos, zoals PV toen het begon ook neergezet werd als iets wat nooit rendabel zou worden. Dit prototype is al weer acht jaar oud. Maar er zit kennelijk gewoon nauwelijks geld achter de doorontwikkeling. (Naast het lawaai, vermoed ik dat levensduur en productiekosten nog aandacht behoeven.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-10 11:03
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:47:
[...]

Jawel hoor. Met actief kool filters.
was gisteren op een beurs en daar werd toevallig een voorfilter voor de inlaat van een WTW aangeprezen.

Weet helaas de leverancier nietr meer.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CvP_tweakers schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:47:
[...]

Jawel hoor. Met actief kool filters.
was gisteren op een beurs en daar werd toevallig een voorfilter voor de inlaat van een WTW aangeprezen.

Weet helaas de leverancier nietr meer.
Zo moet je jezelf gaan beschermen ja, maar dit werkt alleen koud en met weinig kuub lucht.
Anders zaten ze ook wel in uitlaat pijpen van verbrandings motoren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Gwaihir schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:19:
[...]

Klopt, d.w.z. een stoffilter neemt maar heel beperkt ook wat geur weg. Maar het is het stof wat ertoe doet. De geur is niet schadelijk.

Overigens verwacht ik niet dat het altijd zal blijven. De geur bindt zich vooral aan de waterdamp. Gaan we die eenmaal condenseren (o.a. vanwege het rendement) dan is de geur ook weg.

En dat is een kwestie van van alle kanten niet zo absoluut doen, maar fatsoenlijke research doorzetten. Hout werd in 2019 nog bejubeld met subsidie en nu neergezet als kansloos, zoals PV toen het begon ook neergezet werd als iets wat nooit rendabel zou worden. Dit prototype is al weer acht jaar oud. Maar er zit kennelijk gewoon nauwelijks geld achter de doorontwikkeling. (Naast het lawaai, vermoed ik dat levensduur en productiekosten nog aandacht behoeven.)
Het klinkt raar maar dit is verboden.
Ik werk op een asfalt centrale met geur overlast. Wij hadden bedrijf gevonden die op maat een soort parfum maakte, wat wij vernevelen in de schoorsteen. Dit ging dan een binding aan en dat neutraliseert de geur voor 95 procent.
Investering van twee ton weg gegooid want na een half jaar werd de provincie wakker, het is verboden om met opzet odeuren de lucht in te blazen, ook al ruik je ze niet, ze blijven er wel, en feitelijk creëer je zo extra uitstoot.

Sinds die tijd heb ik wel beetje lak aan alles en iedereen, klagers die onterecht klagen, instanties die elkaar tegen spreken met regeltjes. En uiteindelijk is er niemand die je kan tegenhouden met stinken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Andrehj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:19:
[...]

Voorzetwanden helpen, maar het probleem daarbij is dat je bij alle vloeren, plafonds, dakaansluitingen en binnenmuren een flinke koudebrug krijgt, waardoor het rendement van je isolatie sterk vermindert. Daarom is isolatie vanaf de buitenkant ook zoveel beter. En daarom zegt ook de gemeente dat de isolatie eigenlijk door moet lopen in de vloeren, plafonds en langs (een deel van) de zijwanden.
Hmmm... dus eigenlijk moet het hele huis van binnen gestript worden voordat je goed kunt isoleren... dat is een beetje jammer. Isolatie van buitenaf is geen optie, helaas.

Aan de andere kant, never waste a good crisis, dan kan ik meteen ook vloerverwarming en meer dakisolatie laten doen. Wordt het eigenlijk een complete renovatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-10 20:59
reneeke1970 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:57:
[...]

En uiteindelijk is er niemand die je kan tegenhouden met stinken.
Dat is niet zeker. Als ik bijv. ernstige hinder zou ondervinden van mijn buurman en in een civielrechtelijke procedure de rechter mij in het gelijk stelt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 21:23
Mijn badkamer (en de keuken eronder) wordt helemaal verbouwd. Ik wil graag een douche wtw laten plaatsen door de aannemer, maar die vraagt een bedrag van minstens 1815€ btw voor het plaatsen. Dit lijkt mij een extreem hoog bedrag, maar ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik heb er hier een meer uitgebreide post over gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
hansvk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

Dat is niet zeker. Als ik bijv. ernstige hinder zou ondervinden van mijn buurman en in een civielrechtelijke procedure de rechter mij in het gelijk stelt.
Leef je uit zou ik zeggen, weer wel voorbereid op extra kosten van buurman die je mag betalen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06
Geheel niet ontopic, maar wat is het toch heerlijk om af en toe naar een knettert vuurtje te kijken. Jammer dat het stoken van hout steeds meer onder vuur ligt, want die warmte en sfeer vind je nergens anders, zelfs met voetbal op de achtergrond ;)

Zijn er - naast dichte kachel, stookwijzer en drooghout - nog goede tips om het een beetje duurzaam en verantwoord te doen? Gelukkig heeft de hele buurt een haard dus directe overlast op buren is geen aspect wat heel urgent speelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j68tj71-u4qxVW5vKI-ruPyMdTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iP07BcqXXdbIzZo0HVG6DP39.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: Lees nu pas de recente discussie hier. Dit is niet bedoelt als olie op het vuur, maar oprechte vraag om overlast zoveel mogelijk te minimaliseren.

[ Voor 8% gewijzigd door koentjuh op 13-10-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-10 20:59
reneeke1970 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:39:
[...]

Leef je uit zou ik zeggen, weer wel voorbereid op extra kosten van buurman die je mag betalen
Het was maar een reactie op jouw stelling. Wij hebben zelf een houtkachel ;)

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:57:
Het klinkt raar maar dit is verboden.
Ik werk op een asfalt centrale met geur overlast. Wij hadden bedrijf gevonden die op maat een soort parfum maakte, wat wij vernevelen in de schoorsteen. Dit ging dan een binding aan en dat neutraliseert de geur voor 95 procent.
Investering van twee ton weg gegooid want na een half jaar werd de provincie wakker, het is verboden om met opzet odeuren de lucht in te blazen, ook al ruik je ze niet, ze blijven er wel, en feitelijk creëer je zo extra uitstoot.
Heb je het filmpje wel goed bekeken? Condensatie voegt niets toe aan de rook en zeker deze rigoreuze wijze niet. Ze halen juist alle warmte en deeltjes uit de rook. Alleen lucht, CO2 en 't tikkie CO dat uit een kachel komt blijven over.

Wel een idiote algemene regel trouwens. Als de nieuwe uitstoot niet schadelijker is dan de oude, dan zou je parfum installatie m.i. moeten kunnen. En misschien kan 't ook wel.. na een idioot pak vergunningen en ontheffingen aangevraagd te hebben..
koentjuh schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:51:
Zijn er - naast dichte kachel, stookwijzer en drooghout - nog goede tips om het een beetje duurzaam en verantwoord te doen?
Ik kijk ook naar voldoende duurzame herkomst van het hout.

En het 'zwitserse wijze' aanmaken, maakt inderdaad ook veel uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koentjuh schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:51:
Geheel niet ontopic, maar wat is het toch heerlijk om af en toe naar een knettert vuurtje te kijken. Jammer dat het stoken van hout steeds meer onder vuur ligt, want die warmte en sfeer vind je nergens anders, zelfs met voetbal op de achtergrond ;)

Zijn er - naast dichte kachel, stookwijzer en drooghout - nog goede tips om het een beetje duurzaam en verantwoord te doen? Gelukkig heeft de hele buurt een haard dus directe overlast op buren is geen aspect wat heel urgent speelt.

[Afbeelding]

Edit: Lees nu pas de recente discussie hier. Dit is niet bedoelt als olie op het vuur, maar oprechte vraag om overlast zoveel mogelijk te minimaliseren.
Elektrische ventilator rookgaskap buiten voor 800 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 06:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Ik overweeg gevelisolatie. Het dak is al geïsoleerd, kozijnen/ramen volgen, en dan is de gevel de laatste stap.

En klopt mijn idee dat het het handigste is om eerst nieuwe kozijnen te laten plaatsen, en daarna pas de muren aan te pakken, zodat die muren goed aansluitend aan de nieuwe kozijnen gemaakt kunnen worden? Of zou ik ook eerst de muren en daarna pas de kozijnen kunnen laten doen?
Laat een offerte maken voor de nieuwe kozijnen met daarin triple glas, U=0,6. Met een minderprijs voor de afwerking aan de binnenzijde, dit kun je immers zelf bij het plaatsen van de voorzetwanden.

Het grote HR +++ glas en kozijn topic

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 13-10-2021 12:35 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:30

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gwaihir schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Wel een idiote algemene regel trouwens. Als de nieuwe uitstoot niet schadelijker is dan de oude, dan zou je parfum installatie m.i. moeten kunnen. En misschien kan 't ook wel.. na een idioot pak vergunningen en ontheffingen aangevraagd te hebben..
Uitstoot is uitstoot. Zelfs een rioolwaterzuiveringsinstallatie moet lozingsrechten betalen want het water wat ze lozen is niet 100% schoon.
Dat het 99% schoner is als wat er in komt is niet van belang.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:34

twain4me

Het wordt isoleren van de binnenkant, want ik heb geen spouw en van de buitenkant kan niet omdat dan de hele straat/wijk mee zou moeten.
klinkt als een aaname, meeste gemeentes staan er niet geheel negatief tegenover, de eerste bepaald dan wel het aangezicht voor de rest als ze in de toekomst ook willen.
Als het makkelijk was had iemand het vast wel gedaan in het verleden. ;)
hoewel alle beetjes helpen en je zeker niet alles hoeft te isoleren krijg je wel een beetje de functionaliteit van onderstaand hekje ;)
Afbeeldingslocatie: https://img.memecdn.com/Please-Close-Gate_o_8044.webp
Ik zou eerst de kozijnen doen, maar als tussen de werkzaamheden veel tijd zit moet je je even realiseren dat modern glas een RC heeft van 1 tot 2 dat wil dus zeggen dat in veel gevallen het glas beter isoleerd dan de muren waardoor je de indicator dat er teveel vocht in de ruimte zit (beslagen glas) niet meer hebt, het is dus belangrijk dat je ventilatie op orde is. anders gaat het vocht in je muur en heb je een goede kans op schimmel etc.

[ Voor 1% gewijzigd door twain4me op 13-10-2021 13:21 . Reden: pic-fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
twain4me schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:16:

klinkt als een aaname, meeste gemeentes staan er niet geheel negatief tegenover, de eerste bepaald dan wel het aangezicht voor de rest als ze in de toekomst ook willen.
Het gaat om een appartement in deze straat, het lijkt me onwaarschijnlijk dat wij als enigen het aangezicht van de gevel zouden mogen wijzigen :)

Afbeeldingslocatie: https://img.huispedia.nl/public/2565/cm/88/id_2181708_31572695826.jpg?t=1572723702
Ik zou eerst de kozijnen doen, maar als tussen de werkzaamheden veel tijd zit moet je je even realiseren dat modern glas een RC heeft van 1 tot 2 dat wil dus zeggen dat in veel gevallen het glas beter isoleerd dan de muren waardoor je de indicator dat er teveel vocht in de ruimte zit (beslagen glas) niet meer hebt, het is dus belangrijk dat je ventilatie op orde is. anders gaat het vocht in je muur en heb je een goede kans op schimmel etc.
Dat is wel een goede tip, ik zou het liefst decentrale ventilatie willen, maar het lijkt me dat dat ook pas kan nadat de muren zijn gedaan omdat er immers een gat in de muur moet komen voor die ventilatie. Of zie ik dat verkeerd? Tot die tijd ventileren we via ramen op een kier, en via de natuurlijke ventilatie die hoort bij een huis van 100 jaar oud :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Mijn luchtreiniger slaat in ieder geval flink aan als er binnen een brandgeur hangt. Ik zie geen rook, maar de ruimte hangt gewoon vol met fijnstof.

Pagina: 1 ... 30 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.