@
busscherski @
Proton_
Ja mee eens hoor. Ik heb alleen voor mij zelf in ons nieuwe kleine huisje (dus totaal niet vergelijkbaar met gemiddelde NL woning) wat andere constraints.
Dit betekent dat ik geen 200 of 300 liter vat wilde qua ruimte. Daarnaast is het zo dat ons bad gewoontes steeds kouder worden, dat er dagen zijn dat stilstandsverlies inderdaad de grootste kostenpost wordt.
En ik kan er geen subsidie op krijgen want nieuwbouw. Daarom maar een klein elektrisch boilertje opgehangen voor onder de 200 euro ipv 2000 euro.
Ik ben hier overigens flexibel in, ik wil hier nog van alles mee, ik heb ideeën zat. Maar eerst het huis zelf af.
Nu ben ik nog offgrid, zal een keer ophouden, en ik wil sowieso op het net om overtollige energie kwijt te kunnen. Maar tot nog toe, ook vanwege de zuinigheid, is de elektrische boiler nog geen probleem gebleken en moet hij vooral op de zon draaien.
Ik heb wel gekeken naar de kleine warmtepompboilers, maar vond die te lawaaierig binnen. En de COP is ook niet fantastisch en daalt nog verder bij buitentemp. Binnentemp trekt zo de boel koud helaas vanwege de kleine ruimtes.
Edit: En mijn Innova blaast echt een hoop lucht heen en weer, gelukkig op een goede gevel. Maar dat zou ik niet willen hebben op andere gevels, ook al verplaatst een warmtepompboiler minder lucht uiteraard.
Ik heb ook gekeken naar de zeldzame warmtepompboilers met eigen losse buitenunit, maar naast de prijs vond ik het ook simpele dingen met lawaaierige buitenunits.
Ik noemde net 200 euro versus 2000 euro. Nemen we die 1800 euro, daarvoor heb ik 5000Wp aan zonnepanelen neergelegd, excl omvormer uiteraard. Nou ging ik dat toch al doen.
Ik heb echter nog een 8 graden noordzijde dak dat ik ook al simpel vol zou kunnen leggen met 4000Wp op een goedkope manier om het e.e.a. te compenseren.
Doorstroomverwarmer is dan weer ietwat onhandig op wisselstroom gezien de omvormers dan de kostenpost worden (heb nu 6kW omvormer voor het huis, piek nog wat hoger)
Heb wel even gekeken om een 48v doorstroomverwarmer te maken op DC, dat zou wel kunnen. Ik wilde zelfs een recycle douch gaan bouwen maar mijn vriendin doucht liever koud buiten dus ja, waar doe ik het voor? Dus dat project ligt ook stil
[
Voor 4% gewijzigd door
!null op 08-10-2021 20:10
]