Open haard zelfs? Of inbouwhaard? Of houtkachel? Pelletkachel? Van die laatste weet ik dat in de nieuwbouwwijk hier in het dorp er eentje is. Maar aan de pijp op het dak kun je dat weer niet zien.
met die buizen haal je zeker meer energie uit het hout, dus kun je met minder hout stoken.De_Bastaard schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:27:
[...]
Voorheen hadden we een open haard, toen stookten we echt voor de mussen en moest ik aan de andere kant van de woonkamer de radiator aanzetten om het alsnog een beetje warm te krijgen.
Nu hebben we (in overleg met schoorsteenveger, want Duitsland) een inbouwhaard gekocht die aan alle eisen voldoet, met zo'n extra kap om alle warmte die door de kachel gegenereerd wordt via luchtslangen naar de woonkamer te leiden:
[Afbeelding]
Ik hoop toch dat dit straks goed werkt.
Een open haard mag hier al niet eens meer. Je moet echt aan veel eisen voldoen met je nieuwe kachel.
dus dat is zeker beter als een open haard.
maar je gaat nu nog wel voor een mooi vuurbeeld.
en niet voor goede verbranding van het hout, dus zo als @Termy zegt, dit zal ruikbaar blijven in de buurt.
wil je hout goed stoken zonder buurt overlas, dan heb je gewoon geen mooi vuurbeeld meer, helaas.
dan moet je een deel van de vlammen opofferen voor de extra na verbranding (en voor een deel voor voorverwarmde lucht).
of te wel hout stoken voor de functionaliteit, niet voor het romantische beeld.
(maar je hebt geen problemen van mij hoor, van mij mag het allemaal.
ben alleen bang voor verboden en dat zou ook de goede stoker raken, en in mijn ogen is hout stoken altijd nog beter als kolen/gas/olie etc etc, korte kringloop is beter als de lange kringloop.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Aangezien ze nog geen raambedekking hadden kon je vrij makkelijk bij het voorbijlopen naar binnen kijken en daar zag ik iets dat ik zou bestempelen als open haard (houtblokken achter glas of zo). Midden in de kamer aan een muur (L-vormige kamer dus) en vrij groot. Ziet er niet uit als een kachel. Misschien is het een nepkachel, maar er is hier geen gas dus dunno hoe dat dan zou werken.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
@Gramser @De_Bastaard zorg in ieder geval voor verbrandingslucht van buiten!
En niet smoren. Laat hem maar lekker heet worden (=weinig rook/stank/fijnstof).
Vervolgens ga je merken dat je woonkamer te warm wordt, dus had je toch CV koppeling moeten doen. Met een buffervat, pomp en mengventiel.
En was een warmtepomp veel goedkoper geweest
4k tv's hebben niet voor niets een haardvuur app
Vervolgens ga je merken dat je woonkamer te warm wordt, dus had je toch CV koppeling moeten doen. Met een buffervat, pomp en mengventiel.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Misschien een losse propaantankTermy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:40:
Aangezien ze nog geen raambedekking hadden kon je vrij makkelijk bij het voorbijlopen naar binnen kijken en daar zag ik iets dat ik zou bestempelen als open haard (houtblokken achter glas of zo). Midden in de kamer aan een muur (L-vormige kamer dus) en vrij groot. Ziet er niet uit als een kachel. Misschien is het een nepkachel, maar er is hier geen gas dus dunno hoe dat dan zou werken.
Ja maar nu ga je meteen weer uit van volledige vervanging! Mij zou het meer gaan om zo'n ding aan te kunnen doen als ik het wat sneller wat warmer wil hebben, en in een eventueel geval van stroomuitval.Proton_ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:41:
@Gramser @De_Bastaard zorg in ieder geval voor verbrandingslucht van buiten!
Stomme is, als de stroom nu uitvalt, heb ik óók geen verwarming, want dan doet de ketel het niet.
Een dezer dagen eens proberen nog een blik naar binnen te werpen wanneer ie wellicht aan staat
Kan natuurlijk ook dat ik het rook van een heel andere kant en dat de wind nu net ongunstig stond. Vorige winter staat deze geur me iig niet zo bij.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
@Proton_
jep, maar niet helemaal eens met verbrandingslucht van buiten.
vuur brand beter met warme lucht. ( liefst nog voorverwarmt door het vuur als kan, net zo als in HR gas ketels.)
lucht van binnen is warmer als die van buiten.
en natuurlijk nooit smoren, maar flink laten branden.
smoren is niet volledige verbranding en geeft stank overlast, laat staan wat voor meer vieze troep je nog meer maakt.
maar dan kom je wel op het volgende probleem, je hebt te veel warmte.
en hoe ga je dat goedkoop opvangen.
dus ja, een warmtepomp is dan eigenlijk niet eens zo duur.
https://batchrocket.eu/ontwerpen
het kan wel en het kan goed.
maar goedkoper als een warmtepomp is hout stook gewoon weg niet.
jep, maar niet helemaal eens met verbrandingslucht van buiten.
vuur brand beter met warme lucht. ( liefst nog voorverwarmt door het vuur als kan, net zo als in HR gas ketels.)
lucht van binnen is warmer als die van buiten.
en natuurlijk nooit smoren, maar flink laten branden.
smoren is niet volledige verbranding en geeft stank overlast, laat staan wat voor meer vieze troep je nog meer maakt.
maar dan kom je wel op het volgende probleem, je hebt te veel warmte.
en hoe ga je dat goedkoop opvangen.
dus ja, een warmtepomp is dan eigenlijk niet eens zo duur.
lees echt even goed deze site:Gramser schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:45:
[...]
Ja maar nu ga je meteen weer uit van volledige vervanging! Mij zou het meer gaan om zo'n ding aan te kunnen doen als ik het wat sneller wat warmer wil hebben, en in een eventueel geval van stroomuitval.
Stomme is, als de stroom nu uitvalt, heb ik óók geen verwarming, want dan doet de ketel het niet.
[ Voor 35% gewijzigd door migjes op 06-10-2021 10:55 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wij hebben inderdaad zo'n slang naar buiten gelegd om lucht van buiten aan te trekken voor de verbranding. Daarnaast wonen we in Duitsland, soort van landelijk in een klein dorpje, waar iedereen om ons heen stookt. Daar maak ik me dus niet zo'n zorgen over.
En tsja, volledige vervanging ... zie mijn eerdere posts in dit topic. We zitten nog met een oude olieketel hier en ik ben nog aan het bekijken wat we daar op een gegeven moment mee moeten
.
En tsja, volledige vervanging ... zie mijn eerdere posts in dit topic. We zitten nog met een oude olieketel hier en ik ben nog aan het bekijken wat we daar op een gegeven moment mee moeten
Het ging me qua kosten om de aanschaf en de installatie, niet om het verbruik. Zover was ik ook welmigjes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:47:
lees echt even goed deze site:
Leuke site, ga ik ff doorspitten.
@Gramser
qua kosten om de aanschaf, wint een warmtepomp met gemak.
je kunt er zelfs extra zonnepanelen bij aanschaffen en nog met gemak winnen op de aanschaf.
dus ook gebruik wint het nog met gemak.
laat staan de simpelheid van bedienen.
maar ik snap houtstook maar al te goed.
ik kon eerder houtstroken als schrijven en lezen, ben opgegroeid in een hout gestookt huis,
en dan moet je wel vroeg leren hoe het moet.
massa kachels zijn eigenlijk al een eeuwen oude techniek, werd al door de Romeinen toegepast en daar voor ook al, maar daar is weinig info van terug te vinden.
het is wel nieuw om dat met een batchrocket te doen, daar is een stukje ontwikkeling van de laatste jaren geweest.
heb zelf al een paar van die jongens opgebouwd, een beetje rook blijf je wel houden als hij aan en uit gaat.
maar stank en overlast is echt minimaal tot afwezig.
maar je zegt buiten te stoken, bouw gewoon eens zo een batchrocket (alleen de brander).
beetje de juiste stenen + zaag machine + wat klei, meer heb je niet nodig om een test opstelling te bouwen.
goed te doen door een beetje klusser.
qua kosten om de aanschaf, wint een warmtepomp met gemak.
je kunt er zelfs extra zonnepanelen bij aanschaffen en nog met gemak winnen op de aanschaf.
dus ook gebruik wint het nog met gemak.
laat staan de simpelheid van bedienen.
maar ik snap houtstook maar al te goed.
ik kon eerder houtstroken als schrijven en lezen, ben opgegroeid in een hout gestookt huis,
en dan moet je wel vroeg leren hoe het moet.
massa kachels zijn eigenlijk al een eeuwen oude techniek, werd al door de Romeinen toegepast en daar voor ook al, maar daar is weinig info van terug te vinden.
het is wel nieuw om dat met een batchrocket te doen, daar is een stukje ontwikkeling van de laatste jaren geweest.
heb zelf al een paar van die jongens opgebouwd, een beetje rook blijf je wel houden als hij aan en uit gaat.
maar stank en overlast is echt minimaal tot afwezig.
maar je zegt buiten te stoken, bouw gewoon eens zo een batchrocket (alleen de brander).
beetje de juiste stenen + zaag machine + wat klei, meer heb je niet nodig om een test opstelling te bouwen.
goed te doen door een beetje klusser.
Volgens mij snappen we elkaar niet zo goed als het gaat om aanschaf- en installatiekosten. WP + SWWboiler is zo’n 10-15k, houtkachel met rookkanaal 2-3k.
En nee, natuurlijk ga ik niet zo’n ding bouwen in de tuin. Het moet wel een beetje makkelijk blijven, en een klein houtgestookt kacheltje in de woonkamer (4kW ofzo) is dat 😊
En nee, natuurlijk ga ik niet zo’n ding bouwen in de tuin. Het moet wel een beetje makkelijk blijven, en een klein houtgestookt kacheltje in de woonkamer (4kW ofzo) is dat 😊
Ik snap niet helemaal waarom in een duurzaam topic het zo vaak gaat over een houtgestookte kachel. Die dingen zijn allesbehalve duurzaam/gezond... (CO2, boskap, schadelijke stoffen, fijnstof.. etc).
Mwah, duurzaam zijn ze natuurlijk wel want bos kan je gewoon hergroeien. Niet bepaald hetzelfde als olie en gas uit fossiele bronnen.Basekid schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:21:
Ik snap niet helemaal waarom in een duurzaam topic het zo vaak gaat over een houtgestookte kachel. Die dingen zijn allesbehalve duurzaam/gezond... (CO2, boskap, schadelijke stoffen, fijnstof.. etc).
Uiteindelijk is het allemaal zonneenergie opgeslagen in verschillende vormen (chemisch, zoals met hout, of kinetisch, zoals met wind) en is er vast iets dat efficiënter is dan de rest, maar zolang de meest efficiënte bron niet afdoende is, zou het stom zijn andere methodes niet te gebruiken (bv wind + PV).
Maar dan uiteraard wel op een manier die geen buitensporige schade aan de gezondheid veroorzaakt.
je maakt een totale appels met peren vergelijking.Gramser schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:13:
Volgens mij snappen we elkaar niet zo goed als het gaat om aanschaf- en installatiekosten. WP + SWWboiler is zo’n 10-15k, houtkachel met rookkanaal 2-3k.
houtkachel is geen SWW en alleen maar 1 kamer vs warmtepomp met SWW en heel het huis.
tja dat is je zelf een beetje bedotten.
dan moet je eigenlijk het vergelijken met een airco die kan verwarmen om er een beetje appel vs appel vergelijking mee te maken.
eigenlijk is het simpel.Basekid schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:21:
je hebt het over milieu als in de wereld problemen.
of in milieu zo als de omgeving waar je woont.
en ja hout stook geeft CO2 en boskap en als je het fout doet schadelijke stoffen.
maar hout is de korte kringloop van CO2.
hout groeit en neemt CO2 op, dan komt er weer CO2 vrij waar planten weer van kunnen groeien.
dit is een vorm van duurzaamheid, dit kun je in theorie eeuwig blijven herhalen.
dit is bij olie/aardgas/kolen niet zo.
er word nergens op de aarde nieuwe aan gemaakt om zo weer de CO2 op te vangen.
dit word ook de lange kringloop genoemd.
we stoken nu even in nog geen 200 jaar(industrielen revolutie) tien tallen eeuwen aan vorming van olie/gas/kolen even op.
en ja dat is weer niet duurzaam.
dit maakt hout stook een vorm van duurzaamheid.
(met wel veel problemen, ben ik mee eens.
ben neutraal op dit standpunt, voorstander als het goed gebeurd, tegen stander als het slecht gebeurd. meer mening heb ik er niet over. )
(eigenlijk als je nog een stapje verder kijkt, dan is het allemaal nog anders.
zo kun je zeggen dat olie/gas/kolen/hout eigenlijk allemaal zonne-energie is.
het is de zon geweest die de planten heeft laten groeien, daar na is het onder een laag grond terecht gekomen en om gevormd tot olie/gas/kolen.
zelfs wind energie is zonne-energie, de wind ontstaat door dat de zon op andere plaatsen van de aardbol schijnt, waar door hoge en lage druk gebieden ontstaan met wind als gevolg.
dus ook zonne-energie.
en dan kun je ook nog zeggen, dan zonne-energie een soort van kern energie is, maar dan gelukkig erg ver weg.
Ach dat weet ik ook welmigjes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:39:
[...]
je maakt een totale appels met peren vergelijking.
houtkachel is geen SWW en alleen maar 1 kamer vs warmtepomp met SWW en heel het huis.
dan moet je eigenlijk het vergelijken met een airco die kan verwarmen om er een beetje appel vs appel vergelijking mee te maken.

Het lijkt me gewoon leuk

uhh ja, het hele probleem met fossiele brandstoffen is ook niet dát we ze gebruiken, maar meer dat we de complete voorraad die gedurende miljoenen jaren opgebouwd is, er in één eeuw doorheen jagen.migjes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:39:
[...]
(eigenlijk als je nog een stapje verder kijkt, dan is het allemaal nog anders.
zo kun je zeggen dat olie/gas/kolen/hout eigenlijk allemaal zonne-energie is.
het is de zon geweest die de planten heeft laten groeien, daar na is het onder een laag grond terecht gekomen en om gevormd tot olie/gas/kolen.
zelfs wind energie is zonne-energie, de wind ontstaat door dat de zon op andere plaatsen van de aardbol schijnt, waar door hoge en lage druk gebieden ontstaan met wind als gevolg.
dus ook zonne-energie.
en dan kun je ook nog zeggen, dan zonne-energie een soort van kern energie is, maar dan gelukkig erg ver weg.)
Biomassa lost dat probleem niet op, het maakt het alleen zichtbaarder omdat die bomen boven de grond staan. En omdat de aangroeiperiode wat overzichtelijker is (één tot enkele tientallen jaren) is, maakt het het makkelijker (en noodzakelijk zelfs) het op een duurzame/hernieuwbare manier in te zetten.
Uiteindelijk is de enige oplossing voor een succesvolle energietransitie het verlagen van ons energieverbruik en beter benutten van bronnen die anders verloren gaan (wind/zon/water).
[ Voor 34% gewijzigd door mcDavid op 06-10-2021 11:50 ]
Dat van die korte kringloop is onderhand wel ontkracht hoor. Het tempo waarin bossen verdwijnen en opgestookt worden is nu zo hoog dat bij wijze van spreken elke boom telt. Vergeet niet dat het decennia duurt voor een boom een "beetje" CO2 heeft vastgelegd. Met het kappen en opstoken vreet je dus aan twee kanten aan onze toekomst.migjes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:39:
[...]
en ja hout stook geeft CO2 en boskap en als je het fout doet schadelijke stoffen.
maar hout is de korte kringloop van CO2.
hout groeit en neemt CO2 op, dan komt er weer CO2 vrij waar planten weer van kunnen groeien.
dit is een vorm van duurzaamheid, dit kun je in theorie eeuwig blijven herhalen.
Ik zie dit wel vaker voorbij komen maar ik denk dat energieverbruik (als totaal, niet per apparaat) verlagen een volslagen utopie is.mcDavid schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:50:
Uiteindelijk is de enige oplossing voor een succesvolle energietransitie het verlagen van ons energieverbruik en beter benutten van bronnen die anders verloren gaan (wind/zon/water).
Als je bedenkt hoeveel energie de aarde bereikt (van de zon, in 1 uur genoeg voor nu een heel jaar) en hoe weinig we daarvan gebruiken is er ook helemaal geen reden om dat te doen, wel om die energie veel beter op te vangen.
Dat kan natuurlijk, maar dat is geen effectieve/pragmatische oplossing. Om al die energie duurzaam op te wekken zijn gigantische investeringen nodig. Om energie te besparen ook. Je moet beginnen bij wat het makkelijkst/goedkoopst is en op dit moment is dat veelal: besparen.Termy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:53:
[...]
Ik zie dit wel vaker voorbij komen maar ik denk dat energieverbruik (als totaal, niet per apparaat) verlagen een volslagen utopie is.
Als je bedenkt hoeveel energie de aarde bereikt (van de zon, in 1 uur genoeg voor nu een heel jaar) en hoe weinig we daarvan gebruiken is er ook helemaal geen reden om dat te doen, wel om die energie veel beter op te vangen.
Daarnaast zitten we natuurlijk ook nog met het accute probleem dat we de opwarming van de aarde een beetje binnen de perken moeten houden, wat niet lukt als we op het huidige tempo energie blijven consumeren.
@Gramser bio-ethanolhaard of zak waxinelichtjes, wtw-ventilatie op de max, hele huis warm
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Die WTW hebben we niet, maar er zijn inderdaad een hoop kaarsen in huis. Ook leuk! Zo'n bio-ethanolhaard lijkt mij dan weer niks.
@Gramser
totale uitval van gas door te korten?
ik hoop het van niet, want dan hebben we een probleem.
een gedeelte van de elektra in de winter word ook van gas gemaakt, dus daar gaat een warmtepomp je niet redden ben ik bang.
maar ik heb niet de kennis nog de kunde om te gaan voorspellen wat het gaat doen deze winter.
word het een storm in een glas water, of worden we flink geraakt?
dat laat ik even aan de toekomst open.
ik hoop wel dat we even verder gaan kijken en eens een beetje wakker worden en eens iets doen.
wachten is geen optie.
van mij mag je gerust hout stoken, maar dat is niet goedkoop als je dat goed wil doen.
(maar veel mensen willen voor een duppie op de eerste rang zitten en daar hebben we weer een fout hout stoker er bij, en dit gaat ons op de langere termijn een hout stook verbod opleveren, zonde is mijn mening.)
(ik zelf gebruik nog 100-150m3 gas, maar heb ook iets aan onbekende hoeveelheid gas nodig om mijn warmtepomp van elektra te voorzien.
hout stook, doe ik niet in dit huis.
midden in de stad, vind ik dat niet netjes.
dit los ik op door net iets buiten de stad naar de kroeg te gaan, daar is een grote haard aanwezig en het is lekker toeven met een biertje er bij.)
het geeft alleen aan dat hout stoken niet altijd goed is en met maten moet worden toegepast.
en als je een dode boom in de natuur laat liggen, dan komt er net zo goed CO2 vrij.
bomen houden maar zeer kort CO2 vast, pas als je het hout onder een laag grond legt vang je CO2 af.
(ben er mee eens dat hout stook niet de oplossing is voor alles.
maar kan het ook niet weg schrijven als een totaal zinloze oplossing.
waarheid zit zo als meestal in het midden, niet in de extremen.
)
totale uitval van gas door te korten?
ik hoop het van niet, want dan hebben we een probleem.
een gedeelte van de elektra in de winter word ook van gas gemaakt, dus daar gaat een warmtepomp je niet redden ben ik bang.
maar ik heb niet de kennis nog de kunde om te gaan voorspellen wat het gaat doen deze winter.
word het een storm in een glas water, of worden we flink geraakt?
dat laat ik even aan de toekomst open.
ik hoop wel dat we even verder gaan kijken en eens een beetje wakker worden en eens iets doen.
wachten is geen optie.
van mij mag je gerust hout stoken, maar dat is niet goedkoop als je dat goed wil doen.
(maar veel mensen willen voor een duppie op de eerste rang zitten en daar hebben we weer een fout hout stoker er bij, en dit gaat ons op de langere termijn een hout stook verbod opleveren, zonde is mijn mening.)
(ik zelf gebruik nog 100-150m3 gas, maar heb ook iets aan onbekende hoeveelheid gas nodig om mijn warmtepomp van elektra te voorzien.
hout stook, doe ik niet in dit huis.
midden in de stad, vind ik dat niet netjes.
dit los ik op door net iets buiten de stad naar de kroeg te gaan, daar is een grote haard aanwezig en het is lekker toeven met een biertje er bij.)
nop, dit verteld niet dat de korte kringloop er niet is van hout.Jan Workum schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:53:
[...]
Dat van die korte kringloop is onderhand wel ontkracht hoor. Het tempo waarin bossen verdwijnen en opgestookt worden is nu zo hoog dat bij wijze van spreken elke boom telt. Vergeet niet dat het decennia duurt voor een boom een "beetje" CO2 heeft vastgelegd. Met het kappen en opstoken vreet je dus aan twee kanten aan onze toekomst.
het geeft alleen aan dat hout stoken niet altijd goed is en met maten moet worden toegepast.
en als je een dode boom in de natuur laat liggen, dan komt er net zo goed CO2 vrij.
bomen houden maar zeer kort CO2 vast, pas als je het hout onder een laag grond legt vang je CO2 af.
waarheid zit zo als meestal in het midden, niet in de extremen.
Het is leuk dat je 't ook zelf kunt doen, maar koop je nu 'n kachel, dan moet hij ook aan (EU) eisen voldoen die voor ditzelfde zorgen.migjes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:38:
maar als je het wel wil.
doe het dan goed:
check even hoe dat moet.
je maakt dus een brander alla dit ontwerp, dit zorgt er voor dat het hout helemaal (na) verbrand.
rook en stank over last minimaliseert.
stoken met een klein kacheltje is vragen om problemen, doe dat a.u.b niet.
't enige 'probleem' met een klein kacheltje is dat je doorlopend je stookhout kleiner aan 't hakken bent.
Dat herken ik niet. Een goede haard, met mooi vuurbeeld, doet dat ook gewoon..migjes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:40:
maar je gaat nu nog wel voor een mooi vuurbeeld.
en niet voor goede verbranding van het hout, dus zo als @Termy zegt, dit zal ruikbaar blijven in de buurt.![]()
wil je hout goed stoken zonder buurt overlas, dan heb je gewoon geen mooi vuurbeeld meer, helaas.
dan moet je een deel van de vlammen opofferen voor de extra na verbranding (en voor een deel voor voorverwarmde lucht).
of te wel hout stoken voor de functionaliteit, niet voor het romantische beeld.
Maar 't is wel onzin dat je helemaal van die lucht af gaat komen door 'goede verbranding'. Het scheelt wel een stuk en het fijnstoffilter dat we gaan plaatsen scheelt ook nog. Maar uiteindelijk bindt die typische lucht zich aan de waterdamp, dus pas als je gaat condenseren haal je die weg. Maar die lucht is zelf niet ongezond, dus van de mentale link tussen 'luchtje' en 'vies, vuil' moeten we wel 'n beetje af als we zinnig kachels schoner willen krijgen.
Maar beide zijn een keuze: de haard is hier wél een CV-haard die 't hele huis doet en (vooral) ook SWW. En die airco is ook de goedkopere versie van een lucht/x warmtepomp, waar je ook voor een L/W (of W/W) voor je hele huis kunt gaan. Je vergelijkt m.i. hier dus geen technieken maar bereidheid te investeren.migjes schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:39:
je maakt een totale appels met peren vergelijking.
Decennia is vele malen korter dan miljoenen jaren en elk van die bomen die we zo graag hebben komt aan 't eind van z'n leven (waar hij ook steeds minder CO2 uit de lucht haalt, want hij groeit niet meer zo). Dat stuk van 'korte kringloop' klopt dus gewoon. Helaas is er inderdaad nog veel hout op de markt (momenteel met name uit de Baltische staten, begrijp ik) waarvoor niet herplant wordt.Jan Workum schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:53:
Dat van die korte kringloop is onderhand wel ontkracht hoor. Het tempo waarin bossen verdwijnen en opgestookt worden is nu zo hoog dat bij wijze van spreken elke boom telt. Vergeet niet dat het decennia duurt voor een boom een "beetje" CO2 heeft vastgelegd. Met het kappen en opstoken vreet je dus aan twee kanten aan onze toekomst.
Maar 't komt alhier gewoon van een kilometer of 15 verderop (de Veluwe), met FSC certificaat voor duurzaam bosbeheer. Dat zijn bossen die 'in slowmo' prima onderhouden worden gelijk een boer elk ander gewas op optimale wijze probeert te kweken én met 't mooiste spul eerst naar de meubelindustrie (etc.) en past de rest brandhout.
En ondertussen ontlast 't wel hartje winter ons snel overbelast rakende elektriciteitsnet.
Dus tja.. je kunt er vele kanten mee op. Jammer dat al die appels en peren zo (vaak) op één hoop verdwijnen.
Efficiënter maken is zeker nuttig, maar als geheel minder energie gebruiken dan nu (denk ook aan opkomende landen etc) zal m.i. nooit gebeuren tenzij er iets gruwelijk mis gaat (coronapandemie bv). Het gaat mij hier dus ook specifiek om het feit dat ik niet zie gebeuren dat we 'minder' gebruiken, als in, dingen laten. Als het goed is wel hetzelfde met minder energie, maar niet gewoon domweg 'niet'.mcDavid schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:59:
[...]
Dat kan natuurlijk, maar dat is geen effectieve/pragmatische oplossing. Om al die energie duurzaam op te wekken zijn gigantische investeringen nodig. Om energie te besparen ook. Je moet beginnen bij wat het makkelijkst/goedkoopst is en op dit moment is dat veelal: besparen.
Daarnaast zitten we natuurlijk ook nog met het accute probleem dat we de opwarming van de aarde een beetje binnen de perken moeten houden, wat niet lukt als we op het huidige tempo energie blijven consumeren.
Opwarming van de aarde etc heeft hier niks mee te maken, dat is een kwestie van veranderen hoe we de energie opwekken. Over 50 jaar gebruiken we ongetwijfeld een bizarre veelvoud van de energie van vandaag, maar hoe dat opgewekt wordt, geen idee. Vast een combinatie van PV, wind en iets als kernfusie wat nu nog in ontwikkeling is, maar meer zal het sowieso zijn. Tenzij WW3 een einde aan ons maakt natuurlijk.
Volgens mij zitten we wel ongeveer op dezelfde lijn. Ben het met je eens dat "in the long run" mondiaal waarschijnlijk alleen maar meer energie gebruikt zal worden. Maar voorlopig (like, de komende 50 jaar of zo) zullen we echt ook gewoon moeten consuminderen. De energietransitie alleen gaat niet hard genoeg om de globale CO2 uitstoot binnen de perken te houden. Als dat niet lukt worden dichtbevolkte gebieden onbewoonbaar en dat is de beste garantie die we kunnen krijgen voor het uibreken van een WW3.Termy schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:35:
[...]
Efficiënter maken is zeker nuttig, maar als geheel minder energie gebruiken dan nu (denk ook aan opkomende landen etc) zal m.i. nooit gebeuren tenzij er iets gruwelijk mis gaat (coronapandemie bv). Het gaat mij hier dus ook specifiek om het feit dat ik niet zie gebeuren dat we 'minder' gebruiken, als in, dingen laten. Als het goed is wel hetzelfde met minder energie, maar niet gewoon domweg 'niet'.
Opwarming van de aarde etc heeft hier niks mee te maken, dat is een kwestie van veranderen hoe we de energie opwekken. Over 50 jaar gebruiken we ongetwijfeld een bizarre veelvoud van de energie van vandaag, maar hoe dat opgewekt wordt, geen idee. Vast een combinatie van PV, wind en iets als kernfusie wat nu nog in ontwikkeling is, maar meer zal het sowieso zijn. Tenzij WW3 een einde aan ons maakt natuurlijk.
Heb je misschien wat gegevens van die warmtewisselaar?De_Bastaard schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:27:
[...]
Voorheen hadden we een open haard, toen stookten we echt voor de mussen en moest ik aan de andere kant van de woonkamer de radiator aanzetten om het alsnog een beetje warm te krijgen.
Nu hebben we (in overleg met schoorsteenveger, want Duitsland) een inbouwhaard gekocht die aan alle eisen voldoet, met zo'n extra kap om alle warmte die door de kachel gegenereerd wordt via luchtslangen naar de woonkamer te leiden:
[Afbeelding]
Ik hoop toch dat dit straks goed werkt.
Een open haard mag hier al niet eens meer. Je moet echt aan veel eisen voldoen met je nieuwe kachel.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Als een boom sterft en verrot komt de CO2 geleidelijk vrij, een flinke eik doet daar ongeveer een eeuw over. Dat is even wat anders dan opstoken. Never mind, er komt hier wellicht ook een pelletspeksteenkachel in huis 😉[...]
nop, dit verteld niet dat de korte kringloop er niet is van hout.
waarheid zit zo als meestal in het midden, niet in de extremen.)
En hij doet er ook lang over om CO2 op te nemen met het groeien. Nu veel verbranden helpt ons niet als je naar komende 10 of 20 jaar kijkt. Hangt uiteraard ook weer af van boomsoort.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
En van de alternatieven. Het is niet alsof we al een duurzamer alternatief zo ruim beschikbaar hebben dat we deze even makkelijk over kunnen slaan. Elk stapje voorwaarts is er toch weer eentje.
Ondertussen worden consumenten al geconfronteerd met de hogere (gas)prijzen: https://nos.nl/artikel/24...g-ik-kon-het-niet-geloven
Oef...
Oef...
Die variabele tarief klanten gaan nu het risico betalen dat de energieleveranciers vergeten zijn af te dekken.Gramser schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:56:
Ondertussen worden consumenten al geconfronteerd met de hogere (gas)prijzen: https://nos.nl/artikel/24...g-ik-kon-het-niet-geloven
Oef...
Ik vond het bij het afsluiten van mijn driejarig contract al niet goedkoop. Nu helemaal blij mee...
"Het kan verkeren"...
"Het kan verkeren"...
Ik vraag me af, hebben energieleveranciers liggen slapen of hebben ze gespeculeerd op dalende prijzen?Skyaero schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:02:
[...]
Die variabele tarief klanten gaan nu het risico betalen dat de energieleveranciers vergeten zijn af te dekken.
Op zich is het logisch dat energieleveranciers het risico voor klanten met een vast contract af proberen te dekken en dat niet doen voor klanten met een variabel tarief.
Maar goed, mensen waarvan het vaste contract nu afloopt zijn ook goed zuur. En dat is minder logisch.
Hier gasloos en binnenkort een installatie van 10.000 Wp op het dak. Ik ga er weinig van merken, hooguit dat op papier de terugverdientijd korter wordt.
Het zijn wel serieuze verhogingen die voor veel mensen een serieuze hap zijn uit hun budget.
Eigenlijk wel krom, omdat wij toevallig een nieuwbouwhuis en zonnepanelen kunnen betalen, merken we amper iets van de prijsstijgingen.
Aflopend contract is overigens net zo logisch. Nieuw contract sluit je af tegen de dan geldende tarieven.
Het zijn wel serieuze verhogingen die voor veel mensen een serieuze hap zijn uit hun budget.
Eigenlijk wel krom, omdat wij toevallig een nieuwbouwhuis en zonnepanelen kunnen betalen, merken we amper iets van de prijsstijgingen.
Ik denk het eerste. De gasprijs is zo explosief (pun intended) gestegen, dat daar onvoldoende op geanticipeerd is.phicoh schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:42:
[...]
Ik vraag me af, hebben energieleveranciers liggen slapen of hebben ze gespeculeerd op dalende prijzen?
Op zich is het logisch dat energieleveranciers het risico voor klanten met een vast contract af proberen te dekken en dat niet doen voor klanten met een variabel tarief.
Maar goed, mensen waarvan het vaste contract nu afloopt zijn ook goed zuur. En dat is minder logisch.
Aflopend contract is overigens net zo logisch. Nieuw contract sluit je af tegen de dan geldende tarieven.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Mensen met PV en een al dan niet hybride WP zijn nu wel spekkoper. Hopelijk komt er nog iets goeds uit deze kleine crisis en gaan meer mensen PV op hun dak leggen. En wordt het netwerk daar ook beter op ingericht en worden corporaties van overheidswege ook gedwongen om eraan mee te doen.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik zie door de bomen even het bos niet meer... er zijn zo veel adviesbureaus die mij willen adviseren over verduurzamen en die alles voor me willen regelen, inclusief subsidie/financiering en alles...
Hebben jullie ervaringen met dergelijke adviesbureaus?
Nee helemaal nul ervaring daarmee. Maar ben je zelf op zoek gegaan naar zo'n bureau ofzo? Waarom heb je advies nodig?
@migchiell zou ze niet zo maar geloven
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het energieloket van je gemeente, heb je die al geprobeerd? Die zijn meestal ook echt onafhankelijk en proberen je dus niet iets aan te smeren.migchiell schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:05:
Ik zie door de bomen even het bos niet meer... er zijn zo veel adviesbureaus die mij willen adviseren over verduurzamen en die alles voor me willen regelen, inclusief subsidie/financiering en alles...
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Eh.. die koppelden mij (Amersfoort) gelijk aan iemand die in een kort, gratis gesprek zijn diensten promootte en (zonder betaling) echt op geen enkele vraag antwoord wilde geven. Viel ons echt enorm tegenNo Hands schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:00:
Het energieloket van je gemeente, heb je die al geprobeerd? Die zijn meestal ook echt onafhankelijk en proberen je dus niet iets aan te smeren.
(Dit toen wij aangaven geen al te doorsnee huis en wel ambities te hebben.)
Edit: dit energieloket wil (n.a.v. mijn opmerking hierboven) graag 'n rematch! Nou prima, kom maar op, want we zijn nog op flink wat punten zoekend. Dus.. wordt vervolgd.
[ Voor 13% gewijzigd door Gwaihir op 07-10-2021 15:21 ]
Ervaringen wisselen. Energieloketten worden tegenwoordig ook gewoon aanbesteed, dus de laagste inschrijver wint. Your miles may vary...No Hands schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:00:
[...]
Het energieloket van je gemeente, heb je die al geprobeerd? Die zijn meestal ook echt onafhankelijk en proberen je dus niet iets aan te smeren.
Dat weet ik, ik werk voor een gemeentelijk energieloket en er zijn gemeentes die zich er met de goedkoopste marktpartij vanaf maken maar dat is gelukkig bijna nergens meer. de eisenpakketten vanuit de gemeentes worden al hoger.Skyaero schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:07:
[...]
Ervaringen wisselen. Energieloketten worden tegenwoordig ook gewoon aanbesteed, dus de laagste inschrijver wint. Your miles may vary...
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik ken ze niet, misschien omdat ik ze bewust vermijd?migchiell schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:05:
De belangrijkste vraag is, waar wil je advies over hebben? Welke energiebesparingsmaatregelen je kunt treffen? Hoeveel zonnepanelen op je dak passen? Hoe je de woning naar energieneutraal krijgt? Voor elk van deze vraagstukken heb je een ander type adviseur in een andere prijsklasse.
Sterker nog: de terugleververgoeding stijgt fors mee, met overcapaciteit verdien je aan deze gascrisis.Joris748 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:55:
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
In ons geval: hoe de juiste adviseur aan te haken? We hebben met div. mensen gesproken en ze verkopen allemaal graag een vorm van 'nul-scan'. Gaandeweg 't gesprek kom je er dan achter dat je aan die nul-scan niet zoveel gaat hebben, richting uitvoering. (Ofwel omdat ze zich totaal niet met het uitvoeren bezig houden, of omdat ze toch in een ander soort oplossingen zitten, of..) En in een paar gesprekken merk je ook wel dat wie je later ook maar gaat aanhaken sowieso nog z'n eigen nul-scan zal willen doen.Skyaero schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:11:
De belangrijkste vraag is, waar wil je advies over hebben? Welke energiebesparingsmaatregelen je kunt treffen? Hoeveel zonnepanelen op je dak passen? Hoe je de woning naar energieneutraal krijgt? Voor elk van deze vraagstukken heb je een ander type adviseur in een andere prijsklasse.
Aangezien ze 't over duizenden euro's advieskosten hebben, wil ik wel waar voor dat geld: een advies wat daadwerkelijk uitvoerbaar is, incl. de begeleiding van de adviseur tot en met realisatie.
(Isolatie (incl. daarna opnieuw afwerken binnen), kierdichtheid, en ventilatie zijn de grote nog open vraagstukken.)
[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 07-10-2021 15:28 ]
Dat klopt, maar opzich hebben ze zelf ook bewust risico genomen. dit is exact de reden waarom sommige mensen nooit een variabel contract nemen. Het weten waar je aantoebent effect.Skyaero schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:02:
[...]
Die variabele tarief klanten gaan nu het risico betalen dat de energieleveranciers vergeten zijn af te dekken.
het beste advies bureau van nederland en omstreken: https://gathering.tweakers.net/forummigchiell schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:05:
Het grote probleem is als je echt een goed advies wilt hebben moet je zelf heel erg goed weten wat je wil. En als je dan toch al zover ingelezen bent.... adviseer dan lekker jezelf
Deels waar, m.i., met name wanneer je ook zelf de uitvoering ter hand neemt. Anders mis je de schare van contacten om een goed team samen te stellen én lijkt er met jouw als klant als de 'project manager' toch wel makkelijk een loopje genomen te worden.twain4me schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:46:
het beste advies bureau van nederland en omstreken: https://gathering.tweakers.net/forum
Het grote probleem is als je echt een goed advies wilt hebben moet je zelf heel erg goed weten wat je wil. En als je dan toch al zover ingelezen bent.... adviseer dan lekker jezelf
de schare van contacten stelt doorgaans niet heel erg veel voor.. eerder een clubje personen die elkaar werk toespeeld. een goed ingelezen persoon kan het echt beter voor elkaar krijgen. de enige kanttekening is dat planning een ding is nu omdat mensen zo slecht beschikbaar zijn. maar de all-in projecten die ik ken hebben momenteel ook enorme last van vertragingen. omdat afspraken niet nagekomen (kunnen) worden. Dus die mensen zitten ook in de shit.. en betalen er juist voor om zo min mogelijk shit te hebbenGwaihir schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:13:
[...]
Deels waar, m.i., met name wanneer je ook zelf de uitvoering ter hand neemt. Anders mis je de schare van contacten om een goed team samen te stellen én lijkt er met jouw als klant als de 'project manager' toch wel makkelijk een loopje genomen te worden.
Aangezien het deel van onze werkzaamheden is zou ik eigenlijk moeten roepen dat het allemaal niet te doen is, maar geloof me, het stelt geen klote voor. 9/10 keer zijn er minimaal 1 of 2 nieuwe partijen in die goed op elkaar ingespeelde teams.
Overegens gaat een groep mensen wel eindelijk denken aan het verduurzamen van hun huis.
Door de hoge gasprijs krijg ik nu allemaal vragen van mensen die normaal
"het zit mijn tijd wel uit" als argument gebruiken om vooral niets te doen.
Geeft wel aan dat het hier al vaker geoperde: "maak het gas maar duurder" zeker wel kan werken om een groep mensen in beweging te krijgen.
Geeft wel aan dat het hier al vaker geoperde: "maak het gas maar duurder" zeker wel kan werken om een groep mensen in beweging te krijgen.
Mja, ik zie mezelf als een gewone consument... En ik weet niks over verduurzamen.twain4me schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 18:24:
Overegens gaat een groep mensen wel eindelijk denken aan het verduurzamen van hun huis.
We liggen vanuit de bouw (2015) wat panelen op het dak, maar waarschijnlijk kan er meer. Panelen op de dakkapellen? Misschien zelfs panelen op de uitbouw?
En daarnaast gaat koken al op gas en is er vloerverwarming beneden.
Al met al prima mogelijkheden dus tot het plaatsen van meer panelen + mogelijk zelfs de gas CV er uit!
Maar: hoe? Dat is de vraag. Welk bedrijf kan ik zonnepanelen laten plaatsen zonder er achteraf spijt van te hebben. Om achteraf de Acer laptop te hebben gekocht, of die laptop die weer net geen Windows 11 kan draaien ook al is die net nieuw...
Of welke verwarming soort, om het gas eruit te doen?
Onwetendheid is een zegen, maar ook hierin een vloek. Ik wil mee helpen, ik wil panelen... Maar tja, ik wil geen brand op mijn dak en wil 'de juiste keuze maken' in de grote verzameling van bedrijven, merken en technieken...
Keuzestress is wel een ding. Daarom bezit ik ook geen auto, hoe weet je nu of je de juiste koopt. Maar tja, ik wil geen brand in mijn garage en wil 'de juiste keuze maken' in de grote verzameling van bedrijven, merken en technieken...
[ Voor 64% gewijzigd door Dre op 07-10-2021 19:37 ]
@President Zonnepanelen is toch erg prijsgestuurde vergelijking, en stroom is stroom.
Verder doe je altijd goed aan om je energievraag te verlagen, dus isolatie. Van het gas af is mooi, maar misschien is het makkelijker om de boel flink te verminderen.
Verder doe je altijd goed aan om je energievraag te verlagen, dus isolatie. Van het gas af is mooi, maar misschien is het makkelijker om de boel flink te verminderen.
@President
daar zijn toch prachtige topics voor hier, mensen die zonder enig belang hun beste advies geven. en de grote duurzaamheids topics zijn allemaal volwassen. de kennis is hier echt enorm. je moet er wel wat voor doen: je eigen situatie netjes in beeld brengen.
Op nagenoeg dezelfde vragen worden hier bijna dagelijks antwoorden gegeven. de uiteindelijke keuze maken is niet makkelijk maar zou ik toch gewoon zelf maken.. grappige is dat mensen mij die keuze soms laten maken, hier geef ik exact hetzelfde advies maar dan gratis
daar zijn toch prachtige topics voor hier, mensen die zonder enig belang hun beste advies geven. en de grote duurzaamheids topics zijn allemaal volwassen. de kennis is hier echt enorm. je moet er wel wat voor doen: je eigen situatie netjes in beeld brengen.
Op nagenoeg dezelfde vragen worden hier bijna dagelijks antwoorden gegeven. de uiteindelijke keuze maken is niet makkelijk maar zou ik toch gewoon zelf maken.. grappige is dat mensen mij die keuze soms laten maken, hier geef ik exact hetzelfde advies maar dan gratis
Isolatie? Het rijtjeshuis waar ik nu uit woon komt uit 2015, ik neem aan dat daar alles 'aan gedaan is' wat kan. Los dat ik nog iets met de brievenbus moet, dat zijn nu twee klepjes. En los dat er aan de voorkant en achterkant grote/veel ruiten zijn.!null schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:42:
@President Zonnepanelen is toch erg prijsgestuurde vergelijking, en stroom is stroom.
Er ligt alleen beneden vloerverwarming. In de slaapkamers zitten roosters boven de ramen als ventilatie, het verwarmingselement wat aan de muur zit zal verder nooit aan gaan gok ik. Hadden we in ons vorige huis uit 2005 ook nooit, al hadden we daar wel wtw mechanische ventilatie en hier een of ander climaRad box op zolder en een of ander geval in de woonkamer tegen de muur.
Ons verbruik in ons 2005 huis was 3600 KwH en 300 kuub gas ofzo op jaarbasis.
Wat het gasverbruik hier in dit huis gaat worden weet ik niet, de bedoeling is dat we ons leefpatroon gewoon voortzetten. Maar geen idee wat deze CV standaard dagelijks gebruikt. We hebben ons dit huis beneden een qooker, volgens mij haalt de kraan het warme water ook uit de boiler in het keukenkastje. Geen idee precies moet ik eerlijk toegeven.
Ik zie losse omvormers voor bij komen en weer andere dingen. Het is simpel: ik weet er niks van af en betaal het liefst een bedrijf dat het allemaal netjes regelt. En dan het liefst een gewoon bedrijf, geen ferari bedrijf... Een bedrijf wat eerlijk advies geeft (en dus ook bijvoorbeeld zou adviseren om geen panelen te nemen omdat het niet opschiet). Maar ja, ga ik bijvoorbeeld in regio leiden kijken dan kom ik al tig bedrijven tegentwain4me schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:45:
@President
https://www.bollenstreeksolar.nl
Zonneplan.nl
https://www.zonnefabriek.nl/zonnepanelen-leiden/
https://solar-leiden.nl/
En weet ik veel nog meer. Het is zo'n woestijn aan bedrijven
Oh klinkt aardig als ons huis uit 2014 wat we energieneutraal hebben gemaakt.President schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:29:
[...]
Isolatie? Het rijtjeshuis waar ik nu uit woon komt uit 2015, ik neem aan dat daar alles 'aan gedaan is' wat kan. Los dat ik nog iets met de brievenbus moet, dat zijn nu twee klepjes. En los dat er aan de voorkant en achterkant grote/veel ruiten zijn.
Er ligt alleen beneden vloerverwarming. In de slaapkamers zitten roosters boven de ramen als ventilatie, het verwarmingselement wat aan de muur zit zal verder nooit aan gaan gok ik. Hadden we in ons vorige huis uit 2005 ook nooit, al hadden we daar wel wtw mechanische ventilatie en hier een of ander climaRad box op zolder en een of ander geval in de woonkamer tegen de muur.
Ons verbruik in ons 2005 huis was 3600 KwH en 300 kuub gas ofzo op jaarbasis.
Wat het gasverbruik hier in dit huis gaat worden weet ik niet, de bedoeling is dat we ons leefpatroon gewoon voortzetten. Maar geen idee wat deze CV standaard dagelijks gebruikt. We hebben ons dit huis beneden een qooker, volgens mij haalt de kraan het warme water ook uit de boiler in het keukenkastje. Geen idee precies moet ik eerlijk toegeven.
Hier kan zonder problemen een lucht/water warmtepomp op van laten we zeggen 5kW of iets dergelijks, en dat hoeft ook niet de wereld te kosten.
Aan de andere kant kun je zeggen dat je je beter op zonnepanelen kan concentreren. Wat je zult hier weinig gas gebruiken. Zonnepanelen investering verdient zichzelf sneller terug.
We eindigen het kalenderjaar met 53k op de spaarrekening en elk jaar komt daar 15k-20k bij is de verwachting... Dus beide opties zou ook prima zijn.!null schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:45:
[...]
Oh klinkt aardig als ons huis uit 2014 wat we energieneutraal hebben gemaakt.
Hier kan zonder problemen een lucht/water warmtepomp op van laten we zeggen 5kW of iets dergelijks, en dat hoeft ook niet de wereld te kosten.
Aan de andere kant kun je zeggen dat je je beter op zonnepanelen kan concentreren. Wat je zult hier weinig gas gebruiken. Zonnepanelen investering verdient zichzelf sneller terug.
Maar goed, geen idee wat de gemeente wil met de warmte visie... Geen idee of we in de toekomst verplicht kunnen worden tot een warmtenet vanuit de gemeente/wijk?
Laten we zeggen dat je voor 7 a 8K wel een 5kW warmtepomp met groot boilervat geinstalleerd kan hebben, al zijn er ook flink duurdere aanbieders. Dan nog inductiekookplaat, 1000 euro geinstalleerd?President schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:49:
[...]
We eindigen het kalenderjaar met 53k op de spaarrekening en elk jaar komt daar 15k-20k bij is de verwachting... Dus beide opties zou ook prima zijn.
Dit alles doe je echter maar om waarschijnlijk minder dan 500m3 gas te besparen, gezien jullie voorheen ook zo zuinig waren in het vorige huis.
Wij hebben deze ombouw gesubsidieerd gedaan dus prima. Wij waren ook al zo zuinig en hadden al zonneboiler. Achteraf denk ik wel eens dat het met dergelijk laag gebruik misschien direct elektrische verwarming had moeten doen, met een veel lagere investering. Dit gaat alleen op voor extreem zuinige huishoudens.
Dat kunnen ze nooit verplichten, zeker als je al van het gas af bent. Ik zou er ook niet op wachten.Maar goed, geen idee wat de gemeente wil met de warmte visie... Geen idee of we in de toekomst verplicht kunnen worden tot een warmtenet vanuit de gemeente/wijk?
https://www.gagoed.nl/upl...R-INSPRAAK-DEFINITIEF.pdfPresident schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:49:
[...]
Maar goed, geen idee wat de gemeente wil met de warmte visie... Geen idee of we in de toekomst verplicht kunnen worden tot een warmtenet vanuit de gemeente/wijk?
Maar bij 2015, koop? Dat wordt hoogstwaarschijnlijk all-electric op eigen kosten
Nu is er subsidie, just saying...
Subsidie voor zonnepanelen bedoel je? Houdt dat op per 1 januari 2022 dan?Proton_ schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:02:
[...]
https://www.gagoed.nl/upl...R-INSPRAAK-DEFINITIEF.pdf
Maar bij 2015, koop? Dat wordt hoogstwaarschijnlijk all-electric op eigen kostenen als je al gasloos bent is verplichte aansluiting erg lastig af te dwingen.
Nu is er subsidie, just saying...
@President warmtepompen 
Ik ben bang dat onze standvastige vertegenwoordigers daar aan willen knutselen.
Ik ben bang dat onze standvastige vertegenwoordigers daar aan willen knutselen.
Zonnepanelen kennen ook geen subsidie, slechts een BTW-teruggaveconstructie.President schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:28:
[...]
Subsidie voor zonnepanelen bedoel je? Houdt dat op per 1 januari 2022 dan?
Hoe noem je de salderingsregeling dan? Dat is een gigantische subsidie. Zeker gezien de terugleververgoedingen (vanavond piekend op 34 ct.... )Gramser schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 21:48:
[...]
Zonnepanelen kennen ook geen subsidie, slechts een BTW-teruggaveconstructie.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik lees 't woord 'verplicht' slecht één keer: voor een nieuwbouwwijk. Daar kan een gemeente inderdaad vaak veel, bij het verkopen van de grond mag je voor zover ik weet eisen waar je zin in hebt en soms kan er ook nog wat via bijv. bestemmingsplan voor zo'n wijk.
@President Voor bestaande woningen wordt héél voorzichtig gesproken over het inkleden van het moment dat de gaskraan simpelweg dicht gaat en het netwerk wordt opgeruimd. (Nu is er een leververplichting.) In hoe je dat oplost ben je vrij.
Ik voel het EU verbod op elektrische kacheltjes al in de lucht hangen.!null schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 20:55:
Achteraf denk ik wel eens dat het met dergelijk laag gebruik misschien direct elektrische verwarming had moeten doen, met een veel lagere investering. Dit gaat alleen op voor extreem zuinige huishoudens.
Je hebt 't nog altijd over pakweg 5000 kWh warmte! Zou super jammer zijn de mogelijkheid dat toch minstens door drie te delen over te slaan. Gelukkig is dat ook helemaal geen leuke elektriciteitsnota. Fijn dat wie daar via PV nog anders over denkt, daar weg gehouden wordt door de dreigende afbouw van de salderingsregeling.
Je ziet dat superzuinige huizen het inderdaad anders doen: niet meer een uitgebreid CV-systeem, maar bijv. wat verwarming/koeling via het ventilatiesysteem. Maatje wat in een ander huis een decentrale unit voor één kamer zou zijn. Maar COP 1.. dat past niet in het plaatje.
Het ligt genuanceerder.Gwaihir schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:53:
[...]
Ik voel het EU verbod op elektrische kacheltjes al in de lucht hangen.
Je hebt 't nog altijd over pakweg 5000 kWh warmte! Zou super jammer zijn de mogelijkheid dat toch minstens door drie te delen over te slaan. Gelukkig is dat ook helemaal geen leuke elektriciteitsnota. Fijn dat wie daar via PV nog anders over denkt, daar weg gehouden wordt door de dreigende afbouw van de salderingsregeling.
Je ziet dat superzuinige huizen het inderdaad anders doen: niet meer een uitgebreid CV-systeem, maar bijv. wat verwarming/koeling via het ventilatiesysteem. Maatje wat in een ander huis een decentrale unit voor één kamer zou zijn. Maar COP 1.. dat past niet in het plaatje.
Ik kwam van 400m3 gas. Dat zou dan circa 4000kWh warmte moeten zijn. Maar vanaf hier begint het al tegen te vallen.
Ten eerste, de CV ketel draait lang niet op die 107%. Dat komt omdat 2/3e van het gas verbruik tapwater voorbereiding is, sowieso max 80% efficient ofzo.
Dan blijft circa 140m3 gas over voor verwarming (is een schatting). Dat zou 1400kWh aan warmte moeten zijn. Maar CV ketels werken voor geen ene meter in deze nieuwe huizen kan ik je uit ervaring vertellen. Ze zijn de hele tijd aan het pendelen. Deze reeks van huizen, de laatste jaren nog met gas, gaat nooit een lange ketel levensduur zien met zoveel afslaan.
Uiteindelijk was ik maar 220 kWh aan stroom kwijt met warmtepomp voor het verwarmen op een heel jaar!
COP moet veel tegen de 5 aan hebben gezeten maar vast niet altijd.
Dus ja, 1000 kWh warmte. Dat rechtvaardigd geen dure installatie. Die duizenden euro's kunnen dan beter in een elektrische auto o.i.d. gestoken worden, dan valt er meer winst te behalen.
Daarnaast had ik nog 400+ kWh aan warmwater voorbereiding door warmtepomp, wat op lagere COP heeft gedraaid. Dit verbruik is ook laag omdat we een flinke zonneboiler hadden.
Dat zal vermoedelijk iets van 1200 kWh zijn geweest met COP=1?
Anyway, een losse warmtepompboiler zou dat prima af kunnen vangen, en maakt de installatie veel makkelijker.
Het ziet er naar uit dat @President in dezelfde situatie zit, maar niet met de riante subsidie die ik had.
In zijn geval zou ik een warmtepompboiler neerzetten (kan je eventueel nog zelf doen) op de mechanische ventilatie.
En dan kiezen wat je wil met de verwarming. Wil je de vloerverwarming behouden of niet?
Hoe dan ook, in mijn geval was een meerprijs van laten we zeggen 6000 euro niet helemaal te rechtvaardigen met een verschil van 160 euro in verbruik in het jaar. Maar dat is achteraf.
En het huis pakte vaak maar 200W van het net voor verwarmen. Echter zou dat met een COP=1 paneeltje ook maar 1000W zijn, dat is niet waar het grid op kapot gaat lopen. Wel op het totaal natuurlijk, van de hele wijk etc.
Mijn punt is meer, de COP=1 apparaten gaan we nog veel terug zien. Gemiddelde woonhuis kan gewoon aan de warmtepomp, dat is ook beter.
Maar wat te denken van appartementen complexen e.d.? Die worden soms nu al voorzien van nieuwe dikke isolerende gevel en allemaal COP=1 spullen binnen, infrarood en elektrische boiler.
[ Voor 12% gewijzigd door !null op 08-10-2021 09:24 ]
Vacuumglas klinkt interessant als alternatief voor triple glas, gezien je je kozijnen niet hoeft te laten vervangen om toch een u-waarde van 0.4-0.7 te krijgen. Het glas pakket is zo'n 6mm dik.
Maar er is erg weinig te vinden online over see prijs. Verbouwkosten.com spreekt over 150€ per m2.
Ik heb contact gehad met twee leveranciers, en zij gaven aan dat je moet rekenen op 400-450€ per m2, inclusief montage. Best duur dus, maar ik vermoed dat het niet veel scheelt met kozijnen vervangen en triplex glas plaatsen.
Maar er is erg weinig te vinden online over see prijs. Verbouwkosten.com spreekt over 150€ per m2.
Ik heb contact gehad met twee leveranciers, en zij gaven aan dat je moet rekenen op 400-450€ per m2, inclusief montage. Best duur dus, maar ik vermoed dat het niet veel scheelt met kozijnen vervangen en triplex glas plaatsen.
Je bent je ook bewust dat je tegen "putjes" aanzit te kijken?marvel27 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:20:
Vacuumglas klinkt interessant als alternatief voor triple glas, gezien je je kozijnen niet hoeft te laten vervangen om toch een u-waarde van 0.4-0.7 te krijgen. Het glas pakket is zo'n 6mm dik.
De hele ruit zit vol met ondersteunings punten anders zou de ruit imploderen. Ik zou eerst ergens een raampje bekijken.
NRC kopt vandaag met: "Europese klimaatambities onder druk door snel stijgende gasprijs" en
"Hogere gasprijzen: ook het NL kabinet werkt aan 'reparatie maatregelen'"
Ik ben zeer benieuwd hoe de regering dit wil 'repareren'!
Ik had liever een andere kop gezien: "Europese klimaatambities in de versnelling door snel stijgende gasprijs"
"Hogere gasprijzen: ook het NL kabinet werkt aan 'reparatie maatregelen'"
Ik ben zeer benieuwd hoe de regering dit wil 'repareren'!
Ik had liever een andere kop gezien: "Europese klimaatambities in de versnelling door snel stijgende gasprijs"
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Vrij curieus dat de klimaatambities juist te lijden hebben hieronder idd. Je zou zeggen dat het extra aansporing is om naar andere middelen te grijpen.
Curieus ook dat de klimaatdeal de schuld krijgt aangezien dit toch 'gewoon' gekomen is door een combinatie van marktwerking en een lange winter?
Curieus ook dat de klimaatdeal de schuld krijgt aangezien dit toch 'gewoon' gekomen is door een combinatie van marktwerking en een lange winter?
Achja, bepaalde landen zullen alles aangrijpen om de klimaatplannen af te remmen. Maar uiteindelijk is de Green Deal juist de oplossing: op alle manieren minder afhankelijk worden van steenkool en gas.
Putjes? Heb je hier een afbeelding van? Heb ik nog niet eerder gehoord of gelezen over vacuumglas.Seafarer schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:40:
[...]
Je bent je ook bewust dat je tegen "putjes" aanzit te kijken?
De hele ruit zit vol met ondersteunings punten anders zou de ruit imploderen. Ik zou eerst ergens een raampje bekijken.
[ Voor 50% gewijzigd door marvel27 op 08-10-2021 10:13 ]
Ik lees alleen maar dat isolatie bedrijven zich een slag in de rondte werken.
Niet helemaal eens. Idealiter doe je het beide. Als je alles supergoed gaat isoleren, dan is de natuurlijke ventilatie ongeveer nul en moet je actief gaan ventileren. En dan bypass je je geweldige mooie triple glas en muurisolatie en gooi je de warmte ongehinderd weer je huis uit. Daar zit je dan met je topisolatie. (ik chargeer enigszins natuurlijk).BarryH schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:20:
[...]
Naar HR++ of triple, spouw isolatie, vloer isolatie en dakisolatie zijn veel belangrijker dan WTW ventilatie.
Look behind you! A three headed monkey!
marvel27 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:12:
Achja, bepaalde landen zullen alles aangrijpen om de klimaatplannen af te remmen. Maar uiteindelijk is de Green Deal juist de oplossing: op alle manieren minder afhankelijk worden van steenkool en gas.
[...]
Putjes? Heb je hier een afbeelding van? Heb ik nog niet eerder gehoord of gelezen over vacuumglas.
:strip_exif()/f/image/xutdeCkHpDLX7Q7BZ5UcfEVj.jpg?f=fotoalbum_medium)
Een geweldige kans, die hogere prijzen voor energie!
Verhoog het minimumloon en de eraan gekoppelde uitkeringen en doe verder niets.
Het helpt de lagere loongroepen op om de hoge energierekening
te betalen en voorkomt misschien energie armoede.
De koopkracht van alle anderen daalt natuurlijk met als "bijwerking" dat
er hopelijk minder gevlogen zal worden en het milieu misschien gespaard wordt.
Vooral ga ik er van uit dat er idd meer aan energiebesparende maatregelen gedaan wordt
en sneller voor alternatieve, minder klimaatschadelijke verwarming wordt gekozen.
Vooral ga ik er van uit dat er idd meer aan energiebesparende maatregelen gedaan wordt
en sneller voor alternatieve, minder klimaatschadelijke verwarming wordt gekozen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Gissen is missen en gokken is dokken. ik zou helemaal nergens vanuit gaan en zoals @Seafarer aangeeft het glas irl gaan bekijken.marvel27 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:20:
Niet te vergeten dat je bestaande kozijnen hoogst waarschijnlijk niet de beste kierdichting en isolatie waarde hebben, met nieuwe kozijnen + triple win je dan ook nog behoorlijk. Je kan ook nog sponningen uit laten frezen voor dikker glas.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat vacuum glas goedkoper was, wel dat het nagenoeg de enige optie was in extreem dunne kozijnen (renovatie/uitbouw monument)
hij bedoeld de afstandshouders die afstands houders zijn goed zichtbaar onder bepaalde omstandigeden.
https://www.de-a.nl/portret/jerry-kers-la-paloma/
klein nadeel is dat je kleine puntjes ziet als je dicht op het glas staat. Dit zijn afstandshouders
[ Voor 19% gewijzigd door twain4me op 08-10-2021 10:59 ]
Dat kan niet zonder het glas zal imploderen. Je moet iets hebben dat die krachten opvangt.twain4me schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:55:
[...]
hij bedoeld de afstandshouders (die er volgens mij niet altijd meer inzitten)
Wikipedia: Maagdenburger halve bollen
gezien de enorme fijnstof die de afgelopen dagen hier de lucht in is gepompt door diverse buren denk ik eerder dat de houtstook een boost gaat krijgendunklefaser schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:48:
ik had het al geeditSeafarer schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:01:
[...]
Dat kan niet zonder het glas zal imploderen. Je moet iets hebben dat die krachten opvangt.
Wikipedia: Maagdenburger halve bollen
[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 08-10-2021 11:04 ]
Ah, een mooie opmars naar hyperinflatie.dunklefaser schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:48:
je kan natuurlijk ook stoppen met geld bijdrukken
dan is lonen stijging -> producten duurder -> lonen stijging gewoon de normale inflatie.
Je zou nog eens gelijk kunnen hebben, tenminste als ik de actuele stijging van de fijnstofconcentratie in mijn buurt zie (weerstation op 800 m afstand). Ik zal het in de gaten houden, hopelijk doet de (lokale) overheid dit ook.twain4me schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:01:
[...]
gezien de enorme fijnstof die de afgelopen dagen hier de lucht in is gepompt door diverse buren denk ik eerder dat de houtstook een boost gaat krijgen. dus die moet je eerst nog even aan banden leggen.
Zoals een groot filosoof ooit zei: "je gaat het pas zien als je het doorhebt". Wat gek, was mij helemaal nog niet opgevallen, maar nu is het overduidelijk op al die plaatjes. Wordt ook nergens benoemd als nadeel van dit glas.
Er zijn wel verschillende aanbieders, en ik zie bv. dat BENGglas (Landvac vacuum glas, uit China) adverteert met 'minder' afstandhouders:
Ze hebben erg weinig closeups van hun glas op hun site, maar hier lijkt het inderdaad minder aanwezig te zijn dan op de afbeelding van @Seafarer:Alle vacuümglas producten hebben micro-afstandhouders. Deze voorkomen dat het buitenblad en binnenblad elkaar raken door de aanzuigende werking van het vacuüm.
BENGglas heeft de minste en de kleinste afstandhouders; tot wel 6 keer minder dan andere vacuümglas producten.
De afstandhouders zijn zo goed als onzichtbaar. Zeker indien men verder dan 1 meter van het glas staat, zijn deze niet zichtbaar voor het blote oog.
:fill(white):strip_exif()/f/image/euYS6lPndFR2ystFtEHBmUOe.png?f=user_large)
Je ziet inderdaad natuurlijk nog wel met je oude kozijn dat waarschijnlijk geen al te beste isolatiewaarde heeft, en heel wat kieren en naden zal houden.
Een betere optie is dan wellicht HR++ glas met een U-waarde van 0,8. Gisteren offerte gekregen voor 170€ per m², voor 24m² in een tussenwoning.
Zeker. Maar er wordt dus lekker bijgedrukt en nu ook nog basis behoeftes die stijgen. Voorheen bouwmaterialen en andere zaken.twain4me schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:08:
[...]
je kan natuurlijk ook stoppen met geld bijdrukken![]()
dan is lonen stijging -> producten duurder -> lonen stijging gewoon de normale inflatie.
Nu echter energie/brandstoffen en voedsel.
Ik ga maar eens bedenken wat ik met mijn spaargeld ga doen.
Ik ben blij dat jij niet in de regering zit.dunklefaser schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:48:
Zolang mensen niet beseffen dat grotere toestellen 1000 ltr./uur verbruiken en als we op het nieuws zien dat mensen in een pandemie lopen te roepen: "Ik moet op vakantie want vorig jaar ben ik ook niet geweest" Dan heb ik weinig hoop. Ik zie trouwens de zakelijke reiziger ook weer vaker vliegen. Ik ben bang dat minder vliegen een ijdele hoop is.De koopkracht van alle anderen daalt natuurlijk met als "bijwerking" dat
Ja, de nadenkers en rekenaars.Vooral ga ik er van uit dat er idd meer aan energiebesparende maatregelen gedaan wordt
Sorry.marvel27 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:11:
[...]
Zoals een groot filosoof ooit zei: "je gaat het pas zien als je het doorhebt". Wat gek, was mij helemaal nog niet opgevallen, maar nu is het overduidelijk op al die plaatjes. Wordt ook nergens benoemd als nadeel van dit glas.
Dat heeft natuurlijk vooral te maken met de weersituatie op dit moment. Over het algemeen zal deze een stuk beter zijn (zie zo snel geen data of grafiek op die site).dunklefaser schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:10:
[...]
Je zou nog eens gelijk kunnen hebben, tenminste als ik de actuele stijging van de fijnstofconcentratie in mijn buurt zie (weerstation op 800 m afstand). Ik zal het in de gaten houden, hopelijk doet de (lokale) overheid dit ook.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik hoef hiervoor ook niet in het kabinet te zitten, er zijn al genoeg politici en competentere "adviseurs" welke deze en andere maatregelen naar voren schuiven.Seafarer schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:13:
[...]
Ik ben blij dat jij niet in de regering zit.
Gezien de stijgende aardgasprijzen, de warmtenetmonopolisten gaan hun variabele kosten natuurlijk keihard omhoog brengen binnenkort. Het mag, dus het kan.
Ben ik straks dubbel genaaid met een warmtenet? Hoge vaste kosten én hoge variabele kosten?
Maar ik kan ten minste zeggen dat ik "mijn woning al van het gas af is".... (wat bullshit is want ik zie de schoorsteen van de centrale boiler schuin tegenover me roken, maar ja, mijn woning heeft geen aardgas...)
Gelukkig een flink jaarlijks PV-overschot, dus zolang salderen er nog is/grotendeels is zal de elektriciteitsprijs geen zorg zijn voor mij. En als het salderen gedeeltelijk wordt afgebouwd wordt een accu vanzelf interessant
Ben ik straks dubbel genaaid met een warmtenet? Hoge vaste kosten én hoge variabele kosten?
Maar ik kan ten minste zeggen dat ik "mijn woning al van het gas af is".... (wat bullshit is want ik zie de schoorsteen van de centrale boiler schuin tegenover me roken, maar ja, mijn woning heeft geen aardgas...)
Gelukkig een flink jaarlijks PV-overschot, dus zolang salderen er nog is/grotendeels is zal de elektriciteitsprijs geen zorg zijn voor mij. En als het salderen gedeeltelijk wordt afgebouwd wordt een accu vanzelf interessant
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Dat vermoedde ik al en daarom probeerde ik 't ook vooral niet op de man te spelen.!null schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:19:
Het ligt genuanceerder.
Maar tegelijkertijd is dat niet heel zichtbaar in zo'n post en doet een (ogenschijnlijk) vrij algemeen advies 'koop een elektrisch kacheltje' me pijn.
Best schokkend om te lezen dat er huizen zijn / worden gebouwd met installaties die totaal niet op het huis zijn afgestemd! Die 6000 die jij 'achteraf' hebt betaald is immers niet alles, tijdens de bouw is er ook al serieus geld in VVW e.d. gegaan, waar dat (vermoedelijk) beter anders had gekund. En tof dat je 't zo uitschrijft; lijkt me inderdaad stof tot nadenken voor @President en anderen in soortgelijke situaties.
Ben het alleen niet eens met je COP 1 conclusie onderaan. We moeten volgens mij warmtepompboilers en kleinere L/L warmtepompen beter promoten. Is eigenlijk nog de oudste techniek ook, al jarenlang doorontwikkeld voor de kleine airco's en sinds recentelijk ook bijna standaard omgekeerd ingezet (als verwarming). Klein hoeft niet COP 1 te betekenen.
Zelfs voor de infraroodpanelen weet ik geen goede casus te verzinnen. Want als die stralingswarmte zoveel toe voegt, moeten ze dus wel aan staan. En dat levert dan in een optimaal geïsoleerde setting véél te veel warmte op. Maar uit kunnen ze niet 'voortijdig' want de straling is dan direct weg. Dus eigenlijk worden ze stiekem toch niet zozeer voor de straling benut, maar vooral om de ruimte een paar graden warmer te maken.. (En ja, ik weet wat stralingswarmte is. Ik had dit voor de haard kunnen typen
@JeroenH Ja dat wordt vast een feestje...
Ik had het er laatst met m'n ouders over. Zij wonen in Purmerend en zitten aan de stadswarmte Purmerend en ik woon in Utrecht met een warmtenet van Eneco. Hun tussenhuis is van begin jaren 80 en is verder niet noemenswaardig beter geïsoleerd behalve dat wat er mogelijk te winnen valt van kunstofkozijnen. Ons hoekhuis is van 2020.
In hun huis zakt de temperatuur met verwarming uit makkelijk naar 17 graden in de nacht (hun nachtverlagingstand) in de winter, hier zakt de temperatuur met alle verwarming uit hoogstens een graad. We stoken allebei tot 21 graden. Zij hebben gewone radiatoren, wij overal vloerverwarming.
Zij hebben een elektrische boiler voor de douche, verder is alles stadsverwarming. Bij ons werkt alle SWW en verwarming op het warmtenet. Ter info: ons warmtegebruik in de zomer is ongeveer een 10e van de koudste maand.
Hun jaarverbruik vorig jaar: nog geen 16 GJ. Ons verbruik: 35.5 GJ (waarschijnlijk iets van 6-7 GJ hoger dan het normaal zou zijn ivm erg hoog opstoken bij oplevering van het huis).
WTF?
Ik dacht echt dat m'n vader het zich niet correct herinnerde toen hij zei minder dan 70 pm voorschot te betalen (wij nu 127). Nu heb ik z'n afrekening gezien en blijkt hun verbruik echt bizar laag te zijn (tov dat van ons) ook al waren zij zo'n beetje 24/7/365 thuis ivm pensioen en corona, dus het is niet alsof ze tijden niet gestookt hebben en wij wel.
In ons vorige appartement (ook nieuwbouw, 2019, hier in de buurt) gebruikten we 11 GJ in een jaar. Ik doe m'n best om deuren en ramen dicht te houden (wel ventilatieroosters gewoon open, uiteraard) om niet te stoken voor de vogels. Ik snap niet hoe we alsnog met zo'n bizar hoog verbruik zitten.
Dit 'jaar' is als het goed is vrij van gekkigheid zoals opstoken en zo (maar wel lang stookseizoen in het voorjaar), dus mogelijk is het volgend jaar veel lager (ook omdat we nu maar naar 20 graden stoken) maar ik eigenlijk vrij geschrokken van dit verschil.
Ik had het er laatst met m'n ouders over. Zij wonen in Purmerend en zitten aan de stadswarmte Purmerend en ik woon in Utrecht met een warmtenet van Eneco. Hun tussenhuis is van begin jaren 80 en is verder niet noemenswaardig beter geïsoleerd behalve dat wat er mogelijk te winnen valt van kunstofkozijnen. Ons hoekhuis is van 2020.
In hun huis zakt de temperatuur met verwarming uit makkelijk naar 17 graden in de nacht (hun nachtverlagingstand) in de winter, hier zakt de temperatuur met alle verwarming uit hoogstens een graad. We stoken allebei tot 21 graden. Zij hebben gewone radiatoren, wij overal vloerverwarming.
Zij hebben een elektrische boiler voor de douche, verder is alles stadsverwarming. Bij ons werkt alle SWW en verwarming op het warmtenet. Ter info: ons warmtegebruik in de zomer is ongeveer een 10e van de koudste maand.
Hun jaarverbruik vorig jaar: nog geen 16 GJ. Ons verbruik: 35.5 GJ (waarschijnlijk iets van 6-7 GJ hoger dan het normaal zou zijn ivm erg hoog opstoken bij oplevering van het huis).
WTF?
Ik dacht echt dat m'n vader het zich niet correct herinnerde toen hij zei minder dan 70 pm voorschot te betalen (wij nu 127). Nu heb ik z'n afrekening gezien en blijkt hun verbruik echt bizar laag te zijn (tov dat van ons) ook al waren zij zo'n beetje 24/7/365 thuis ivm pensioen en corona, dus het is niet alsof ze tijden niet gestookt hebben en wij wel.
In ons vorige appartement (ook nieuwbouw, 2019, hier in de buurt) gebruikten we 11 GJ in een jaar. Ik doe m'n best om deuren en ramen dicht te houden (wel ventilatieroosters gewoon open, uiteraard) om niet te stoken voor de vogels. Ik snap niet hoe we alsnog met zo'n bizar hoog verbruik zitten.
Dit 'jaar' is als het goed is vrij van gekkigheid zoals opstoken en zo (maar wel lang stookseizoen in het voorjaar), dus mogelijk is het volgend jaar veel lager (ook omdat we nu maar naar 20 graden stoken) maar ik eigenlijk vrij geschrokken van dit verschil.
In een badkamer tijdens/na het douchen als de lucht 4x per uur ververst wordt.Gwaihir schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:08:
Zelfs voor de infraroodpanelen weet ik geen goede casus te verzinnen. Want als die stralingswarmte zoveel toe voegt, moeten ze dus wel aan staan. En dat levert dan in een optimaal geïsoleerde setting véél te veel warmte op.
Bij mij bevindt de badkamer zich op dezelfde verdieping als de slaapkamers. ideale temperatuur van de slaapkamers 16-18gr en de badkamer 20-22gr. Als de badkamertemperatuur omlaag kan door infraroodverwarming tijdens gebruik (1 uur per dag?) dan voorkom je de noodzaak die hele ruimte te verwarmen (en daarmee onnodig de slaapkamers te verwarmen).
[ Voor 29% gewijzigd door assje op 08-10-2021 12:55 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
@Gwaihir Ik denk dat wij grofweg er hetzelfde over denken.
Ik ben juist voorstander van kleine (decentrale) warmtepomp producten, maar daar is nog veel werk te verzetten / verbetering nodig.
Het is echter veel meer een thema bij al die bestaande appartementencomplexen, die hebben namelijk veel meer constraints, en ligt het verbruik doorgaans erg laag wanneer voorzien van een nieuwe dikke gevel.
6000 euro gaat uit van een 5kW systeem wat voor je geinstalleerd worden, waarbij de meeste kosten eigenlijk het installeren zelf is.
Ik had eerder al met marktplaats aankopen een 300 liter rvs vat met flink wat heatpipes erop gelegd, toen de subsidie langs kwam om hem helemaal van het gas af te halen. (zonneboiler hielp in uiteindelijke opstelling alleen voor tapwater, niet voor verwarming)
Achteraf een relatief grote complexe opstelling. Als dat allemaal nieuw was en zonder subsidie was het overkill geweest. Achteraf sowieso besloten de volgende keer voor puur elektrisch te gaan (dus geen zonneboiler), om installatie simpeler te maken.
Financieel zou het zonder die subsidie niet echt uit kunnen bij verbruik minder dan 500m3 gas. Echter, nu leven we alweer in andere tijden, en stijgen alle prijzen. Hierdoor kan het eerder lonen om van het gas af te stappen, maar ook dus veel pijnlijker zijn om COP=1 te hebben.
Daarom zei ik ook voor @President met mechanische type c afzuiging, is het gewoon praktischer om een warmtepompboiler neer te zetten. Dan zul je zien dat de overblijvende warmtevraag voor verwarming nog weer lager is, en dat COP=1 voor 500 euro klaar zijn een betere optie kan zijn (hoeft niet zo te zijn, hangt af van energieprijzen ontwikkeling)
Dan heeft hij voor 2000 euro zijn huis van het gas af. Vroeger zou ik gezegd hebben, altijd doen, want je krijgt al 170 euro per jaar kosten daling van je gasaansluiting die weg is, waar ik al mijn warmtepomp op kon laten draaien. Nu zou je de rekensom opnieuw moeten maken.
Wellicht toch maar een airco installeren, is iets duurder maar kan prima uit waarschijnlijk.
Voor ons nieuwe behoorlijk kleine huis is het airco's voor het verwarmen. Ik heb echter voor tapwater niet gekozen voor een warmtepomp boiler. Omdat ik ventilatie balansventilatie wil en zo'n warmtepompboiler ook anders (met type C) keihard mijn kleine huisje leeg zou trekken bij het opwarmen. Dit is toch een elektrische boiler geworden, en wij verbruiken ook weinig water. Ik red dit ook nu nog met eigen energie, maar zal een keer over zijn in de winter.
Warmtepompboilers zijn in die zin ook niet optimaal, gaan harder ventileren, kunnen geluid maken. Dat kan beter.
Ik vind van die decentrale warmtepomp systemen het interessantst. Ik heb zelf een Innova hangen in een slaapkamer en ik vind de Tegnis DCU warmtepomp versie ook een leuk product. Echter zijn het allemaal fantastische compromissen. De Innova maakt een hoop herrie door de luchtverplaatsing. En de Tegnis is veel te duur, vooral voor het lage vermogen. Wat ik ze niet kwalijk neem, ik heb ze ook gesproken hierover en warmtepomp is al een enorme kostenpost in materiaal.
Overigens gaan geen van al deze systemen nauwlijks hoger dan COP van 3 halen.
Ik zie een betere versie van warmtepompboiler voor me, maar vooral ook van de decentrale warmtepomp systemen.
Tot die tijd is de airco gewoon de beter keus. Maar dan zie je al dat een multisplit naar meerdere ruimtes al amper goedkoper uit komt dan een lucht/water warmtepomp systemen op bestaande cv systeem (met al een geschikt afgifte systeem zoals VVW)
Voor dit alles zie ik goede kansen voor de thermoakoestische warmtepomp. Als die alle beloftes waar kan maken. Dat is COP grofweg hetzelfde, maar stiller en goedkoper en hogere temp.
Ik zelf zou het niet direct toepassen als hoofdverwarming. Dan moet vaak de hele ruimte opwarmen met de stralingwarmte en wordt het alsnog hetzelfde als een elektrische kachel.
Ik ben juist voorstander van kleine (decentrale) warmtepomp producten, maar daar is nog veel werk te verzetten / verbetering nodig.
Zoals gezegd, het gaat alleen op voor superzuinige huishoudens. Dus erg goed geïsoleerde rijtjeshuizen in de bebouwde kom. Maar dan nog presteren andere mensen er 1000m3+ verbruiken mee te halen, met zelfde soort huizen. Voor die mensen gaat het niet op.Gwaihir schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:08:
[...]
Dat vermoedde ik al en daarom probeerde ik 't ook vooral niet op de man te spelen.
Maar tegelijkertijd is dat niet heel zichtbaar in zo'n post en doet een (ogenschijnlijk) vrij algemeen advies 'koop een elektrisch kacheltje' me pijn.
Het is echter veel meer een thema bij al die bestaande appartementencomplexen, die hebben namelijk veel meer constraints, en ligt het verbruik doorgaans erg laag wanneer voorzien van een nieuwe dikke gevel.
Sterker nog, het werd al afgeleverd met een installatie die niet goed was afgestemd want de CV ketel pendelde bijna altijd.Best schokkend om te lezen dat er huizen zijn / worden gebouwd met installaties die totaal niet op het huis zijn afgestemd!
Ik had al VVW en Jaga Strada;s bij de nieuwbouwopties gekozen, maar dat was in totaal minder dan 3000 euro meerkosten. En VVW vind ik een nobrainer in nieuwe huizen.Die 6000 die jij 'achteraf' hebt betaald is immers niet alles, tijdens de bouw is er ook al serieus geld in VVW e.d. gegaan, waar dat (vermoedelijk) beter anders had gekund. En tof dat je 't zo uitschrijft; lijkt me inderdaad stof tot nadenken voor @President en anderen in soortgelijke situaties.
6000 euro gaat uit van een 5kW systeem wat voor je geinstalleerd worden, waarbij de meeste kosten eigenlijk het installeren zelf is.
Ik had eerder al met marktplaats aankopen een 300 liter rvs vat met flink wat heatpipes erop gelegd, toen de subsidie langs kwam om hem helemaal van het gas af te halen. (zonneboiler hielp in uiteindelijke opstelling alleen voor tapwater, niet voor verwarming)
Achteraf een relatief grote complexe opstelling. Als dat allemaal nieuw was en zonder subsidie was het overkill geweest. Achteraf sowieso besloten de volgende keer voor puur elektrisch te gaan (dus geen zonneboiler), om installatie simpeler te maken.
Financieel zou het zonder die subsidie niet echt uit kunnen bij verbruik minder dan 500m3 gas. Echter, nu leven we alweer in andere tijden, en stijgen alle prijzen. Hierdoor kan het eerder lonen om van het gas af te stappen, maar ook dus veel pijnlijker zijn om COP=1 te hebben.
Ja mee eens.Ben het alleen niet eens met je COP 1 conclusie onderaan. We moeten volgens mij warmtepompboilers en kleinere L/L warmtepompen beter promoten. Is eigenlijk nog de oudste techniek ook, al jarenlang doorontwikkeld voor de kleine airco's en sinds recentelijk ook bijna standaard omgekeerd ingezet (als verwarming). Klein hoeft niet COP 1 te betekenen.
Daarom zei ik ook voor @President met mechanische type c afzuiging, is het gewoon praktischer om een warmtepompboiler neer te zetten. Dan zul je zien dat de overblijvende warmtevraag voor verwarming nog weer lager is, en dat COP=1 voor 500 euro klaar zijn een betere optie kan zijn (hoeft niet zo te zijn, hangt af van energieprijzen ontwikkeling)
Dan heeft hij voor 2000 euro zijn huis van het gas af. Vroeger zou ik gezegd hebben, altijd doen, want je krijgt al 170 euro per jaar kosten daling van je gasaansluiting die weg is, waar ik al mijn warmtepomp op kon laten draaien. Nu zou je de rekensom opnieuw moeten maken.
Wellicht toch maar een airco installeren, is iets duurder maar kan prima uit waarschijnlijk.
Voor ons nieuwe behoorlijk kleine huis is het airco's voor het verwarmen. Ik heb echter voor tapwater niet gekozen voor een warmtepomp boiler. Omdat ik ventilatie balansventilatie wil en zo'n warmtepompboiler ook anders (met type C) keihard mijn kleine huisje leeg zou trekken bij het opwarmen. Dit is toch een elektrische boiler geworden, en wij verbruiken ook weinig water. Ik red dit ook nu nog met eigen energie, maar zal een keer over zijn in de winter.
Warmtepompboilers zijn in die zin ook niet optimaal, gaan harder ventileren, kunnen geluid maken. Dat kan beter.
Ik vind van die decentrale warmtepomp systemen het interessantst. Ik heb zelf een Innova hangen in een slaapkamer en ik vind de Tegnis DCU warmtepomp versie ook een leuk product. Echter zijn het allemaal fantastische compromissen. De Innova maakt een hoop herrie door de luchtverplaatsing. En de Tegnis is veel te duur, vooral voor het lage vermogen. Wat ik ze niet kwalijk neem, ik heb ze ook gesproken hierover en warmtepomp is al een enorme kostenpost in materiaal.
Overigens gaan geen van al deze systemen nauwlijks hoger dan COP van 3 halen.
Ik zie een betere versie van warmtepompboiler voor me, maar vooral ook van de decentrale warmtepomp systemen.
Tot die tijd is de airco gewoon de beter keus. Maar dan zie je al dat een multisplit naar meerdere ruimtes al amper goedkoper uit komt dan een lucht/water warmtepomp systemen op bestaande cv systeem (met al een geschikt afgifte systeem zoals VVW)
Voor dit alles zie ik goede kansen voor de thermoakoestische warmtepomp. Als die alle beloftes waar kan maken. Dat is COP grofweg hetzelfde, maar stiller en goedkoper en hogere temp.
Infrarood is heel handig voor die losse ruimtes waar je niet te vaak komt. Of bij de werkplek zodat je niet de hele ruimte hoeft te verwarmen.Zelfs voor de infraroodpanelen weet ik geen goede casus te verzinnen.
Ik zelf zou het niet direct toepassen als hoofdverwarming. Dan moet vaak de hele ruimte opwarmen met de stralingwarmte en wordt het alsnog hetzelfde als een elektrische kachel.
Wij hebben vorig jaar een warmtepomp geinstalleerd en op de beneden verdieping vloerverwarming aangelegd. Boven hebben we ervoor gekozen om de radiatoren te laten hangen en met een aparte HT (nou ja, 45 graden...) groep de boel te verwarmen omdat die ruimtes toch bijna niet gebruikt worden.
Dat laatste is met thuiswerken flink anders geworden. Ik heb met een 'COP1' kacheltje bijverwarmt, maar dat kost een bak aan stroom. Dus nu denk ik erover om in die ene kamer de radiator te vervangen voor een LT type.
Weet iemand hoe ik de benodigde vermogensafgifte kan omrekenen van een bestaande HT radiator naar een nieuwe LT radiator?
Dat laatste is met thuiswerken flink anders geworden. Ik heb met een 'COP1' kacheltje bijverwarmt, maar dat kost een bak aan stroom. Dus nu denk ik erover om in die ene kamer de radiator te vervangen voor een LT type.
Weet iemand hoe ik de benodigde vermogensafgifte kan omrekenen van een bestaande HT radiator naar een nieuwe LT radiator?
Leeft dit idee nog ergens?!null schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:14:
Ik ken wel de thermisch gestookte warmtepomp van Cooll (https://www.cooll.eu) die nu de eerste praktijktests gehad heeft en deze winter blijkbaar op een aantal locaties geinstalleerd gaat worden. Maar dit is geen all-electric oplossing, het is vooral geschikt voor bestaande bouw waar de upgraden naar hoge isolatie niveaus en LT warmte-afgifte een kostbare zaak is.
Voordat je de portemonnee open scheurt:Middachten schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:01:
Wij hebben vorig jaar een warmtepomp geinstalleerd en op de beneden verdieping vloerverwarming aangelegd. Boven hebben we ervoor gekozen om de radiatoren te laten hangen en met een aparte HT (nou ja, 45 graden...) groep de boel te verwarmen omdat die ruimtes toch bijna niet gebruikt worden.
Zijn de radiatoren op de boven verdieping misschien waterzijdig ingeregeld? Want als dat afgesteld was voor cv dan gaat er hoogst waarschijnlijk nu te weinig water doorheen.
Staat de warmtepomp beneden en cv ketel vroeger boven? Want krijgt de bovenverdieping wel in z'n geheel voldoende water?
Een kilowatt blijft een kilowatt.
Dus er hing een 2kW radiator bij 90/70 en nu wil je 45/35 stoken met ook 2kW. Dus bij deze gegevens een radiator opzoeken.
Ik zou wel zo (fysiek) groot mogelijk gaan. Een te grootte radiator kun je afremmen. Een te kleine moet je vervangen.
Edit: Mocht je direct een voorkeur hebben voor convertoren neem dan de dubbele uitvoering.
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 08-10-2021 17:32 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.