Lees ook even hier over het verbruik van mijn Quooker in de praktijk (theeleut).Xqlusive schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:21:
Laten we voor de grap eens een rekensommetje doen:
beginnend met een aantal gegevens:
- Standbyverbruik van een Quooker: 10 Watt. 10*24*365 = 87.6 kWh oftewel 315 MJ per jaar link
- 1 liter water 1 graad opwarmen kost 4.2 kJ
- Gemiddelde kraanwater temperatuur: 16 graden link
Laten we uitgaan van 90% efficiëntie voor een inductiekookplaat (meer realistisch is 95%, maar laten we het worst case bekijken).
((315 MJ * 0.9) / 4.2kJ)/(100-16) = 803 liter water kunnen we op kookpunt brengen met een inductiekookplaat (90% efficient) terwijl we met een quooker 7 liter water op temperatuur hebben gehouden.
Nu kan je denken, ja maar een Quooker is veel efficiënter in verwarmen! Misschien wel 100% efficientie! Laten we dan eens kijken waar het omslagpunt ligt:
(( X * 0.9) / 4.2kJ)/(100-16) = ((X) / 4.2kJ)/(100-16) - 803
Het omslagpunt ligt bij een jaarverbruik van 2.8 GJ, oftewel > 7100 l kokend water..... bijna 20 liter per dag, dat zijn heel wat kopjes thee!
Wij blijven ook dit jaar weer onder de 250 kWh met de Quooker Combi (zonder warmwater aansluiting). Gezin met 2 kinderen.oeps schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:10:
[...]
Lees ook even hier over het verbruik van mijn Quooker in de praktijk (theeleut).
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
het argument dat het verlies wordt gebruikt om het huis te verwarmen geldt dan natuurlijk ook voor alle verliezen met een waterkoker, de leidingen, etc. Die warmte blijft ook binnen de schil van je huis, en is dus ook niet voor de volle 100% als verlies te rekenen. Alleen zoals je zelf ook al aangeeft, een kWh elektriciteit kan veel efficiënter gebruikt worden door een warmtepomp. Daarom zie ik standby verlies (COP1), of verlies door een waterkoker of leidingen of wat dan ook, ook meer als 'echt' verlies (suboptimaal).BarryH schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:20:
@Xqlusive Bij mij thuis wordt 50% van de dagen van het jaar het standbyverlies van de Quooker ingezet om het huis op temperatuur te houden. Dat spaart weer op de warmtepomp (die dan wel een cop van ca. 3,5-4 heeft). dus dat scheelt dan weer
o ja, en ik kon maar niet wennen aan het exact doseren van de fluitketel/waterkoker.
en we gebruiken hem ook voor aanmaak warm water voor schoonmaken, afwasje, etc (en dat water werd voorheen met een 10m+ leiding aangevoerd.
Kortom: wellicht niet 100% van de kWh helemaal benut, maar voor onze situatie zo gek nog niet.
Wat je ook zegt, zo slecht is het zeker niet hoor! Vooral een stukje extra comfort, tegen een relatief klein stukje extra verbruik.
De enige manier is je huis verwarmen met cryptominers, dat kost je 80 cent aan stroom per videokaart en levert je ongeveer 2,50 op, COP van 1, maar wel winstXqlusive schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:25:
[...]
het argument dat het verlies wordt gebruikt om het huis te verwarmen geldt dan natuurlijk ook voor alle verliezen met een waterkoker, de leidingen, etc. Die warmte blijft ook binnen de schil van je huis, en is dus ook niet voor de volle 100% als verlies te rekenen. Alleen zoals je zelf ook al aangeeft, een kWh elektriciteit kan veel efficiënter gebruikt worden door een warmtepomp. Daarom zie ik standby verlies (COP1), of verlies door een waterkoker of leidingen of wat dan ook, ook meer als 'echt' verlies (suboptimaal).
Wat je ook zegt, zo slecht is het zeker niet hoor! Vooral een stukje extra comfort, tegen een relatief klein stukje extra verbruik.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Interessant om een praktijkvoorbeeld te zien! Een kWh per dag dusoeps schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:10:
[...]
Lees ook even hier over het verbruik van mijn Quooker in de praktijk (theeleut).
Kan er niet direct een conclusie aan hangen of het nou veel of weinig is, maar wel goed om een beetje een indruk te krijgen van wat nou een realistisch verbruik is voor een Quooker.
Denken in mogelijkheden, I like it!JDx schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:28:
[...]
De enige manier is je huis verwarmen met cryptominers, dat kost je 80 cent aan stroom per videokaart en levert je ongeveer 2,50 op, COP van 1, maar wel winst
Rondjes rennen door de kamer tot je goed begint te zweten, daarmee verwarm je ook je huis.......
1 PVoutput . Dongen NB
Moet je wel een flinke hebben, ik had eentje in de woonkamer, onder mijn bureau, dat is wel lekker, maar had er ook eentje in de hal gezet boven, nou het werd misschien 16,1 in de slaapkamer in plaats van 16.
Dan schiet die 250 watt (170 videokaart + de rest) aan warmte niet op.
Mooie discussie. Ik heb een best hoog energieverbruik van 460 kWh per maand.
Dat is ex elektrische auto. Nu verdenk ik mijn elektrische boiler https://www.warmteservice...tijd-7%3A10%29/p/18051305 . Deze verwarmt alleen het water in de keuken en bijkeuken, waar we eigenlijk alleen in de keuken warm water gebruiken bij het afwassen. Met dank aan jullie warm water discussie ben ik zojuist achter het bestaan van de warmtepompboiler gekomen
Effe uitzoeken hoe en wat!
Effe uitzoeken hoe en wat!
Ik ben vooral benieuwd naar wat de COP van de mens is.reneeke1970 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:48:
[...]
Rondjes rennen door de kamer tot je goed begint te zweten, daarmee verwarm je ook je huis.......
Hoeveel kWh aan eten gaat erin en hoeveel kWh wordt er geproduceerd
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Meten is weten, gissen is missen.TWCRay schreef op donderdag 18 november 2021 @ 23:07:
Nu verdenk ik mijn elektrische boiler.
Drie dagen een tussenstekker ertussen en je kan het sommetje preciezer maken
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
@Proton_ , daar heb je gelijk in. De rest heb ik gemeten, niks schrikbarends. De boiler niet, die zit rechtstreeks op de meterkast aangesloten. En geen ruimte voor een kWh meter ertussen
Kunnen we het minen van crypto uit de duurzame kroeg houden? Volgens mij is er weinig twijfel over de duurzaamheid daarvan.
Mee eens, 'mens verwarming' is veel leuker om over te discussiëren!Karp schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:01:
Kunnen we het minen van crypto uit de duurzame kroeg houden? Volgens mij is er weinig twijfel over de duurzaamheid daarvan.
Leuk experiment, laten we eens een bierviltje berekening doen!!null schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 07:22:
[...]
Ik ben vooral benieuwd naar wat de COP van de mens is.
Volgens google produceert een gemiddeld mens ongeveer 100 Watt aan warmte (continu). Stel dat ons huis bij -10 een warmtevraag heeft van 5 kW, oftewel 50 mensen. Gezellig druk, dat sowieso, maar is het ook rendabel?
Een andere snelle google search geeft me dat ongeveer 90% van onze voeding wordt omgezet in energie (linkje.
2.3. Energy expenditure
In humans, about 90% of energy ingested is metabolizable energy, with the rest being lost in the feces, urine, or leaving the body via the skin [40].
Nu moeten we er dus voor zorgen dat elk mens in ons verwarmingssysteem genoeg eten binnen krijgt om 2.4 kWh (24 x 100 W) warmte te produceren. oftewel ca. (2.4kWh * 860 kcal/kWh)/0.9 = 2300 kcal.
Dan de vraag, wat is het goedkoopste voedsel met de meeste energieinhoud?
Ik doe maar een gokje: frituurolie? 2 liter voor 3.75 euro bij de AH. Bevat 16560 kcal volgens het label.
Dus per mens 3.75 euro voor 16.560 kcal oftewel 19 kWh. Uitkomende op 20 cent per kWh!!!
Conclusie, je kan je huis economisch gezien verwarmen met 'mens verwarming'.
Nu kan het vast goedkoper als je bulk inkoopt, maar kost het waarschijnlijk wat meer om een '3 sterren beter leven' voor je 'verwarmingsmensen' te regelen. Iets om over na te denken
Wel naar de hele keten kijken natuurlijk, hoeveel kWh aan energie (zonlicht maar ook kunstmest, transport etc etc etc) gaat er in voedsel. Als het hoofddoel de verwarming van een woning is kon het wel eens knap beroerd zijn. Als echter het "bijproduct" denkwerk van die mens wordt meegenomen, dan kan het rendement iets beter zijn. Maar dat effect varieert sterk!null schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 07:22:
Ik ben vooral benieuwd naar wat de COP van de mens is.
En over crypto: ja niet duurzaam (denk ik) maar dit is wel een kroeg. En als een cryptominer een elektrisch kacheltje vervangt, verder alleen 's zomers op een PV-overschot draait enz (niemand die dat zo doet, weet ik ook wel), dan lijkt me nog interessant ook.
LOLXqlusive schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:37:
De vraag is alleen: waar laat je die 50 mensen... en hoe lang vinden die het leuk om elke lente weer voor een half jaar op straat geschopt te worden? En hoe regelen we "mens koeling"? Tapwaterverwarming? Kan ik hier subside op aanvragen?
Vragen, vragen, vragen.
[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 19-11-2021 08:47 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
@Xqlusive Haha mooi, een 90% efficiëntie, maar ze moeten ook nog bewegen en ademen.
Maar goed, al met al is de mens dus een zeer efficiënte verbrandingsmotor.
Er zitten inderdaad nog wel wat haken en ogen aan, maar ook daar valt wel wat op te verzinnen!JeroenH schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:43:
[...]
LOL![]()
De vraag is alleen: waar laat je die 50 mensen... en hoe lang vinden die het leuk om elke lente weer voor een half jaar op straat geschopt te worden? En hoe regelen we "mens koeling"? Tapwaterverwarming? Kan ik hier subside op aanvragen?
Vragen, vragen, vragen.
Het voordeel aan 'mensverwarming' is de multi-inzetbaarheid! Je zou ze zelfs kunnen laten fietsen om warmte EN elektriciteit te produceren om een airco aan te drijven. 50 mensen in de zomer in je tuin op een fiets, 100 w p/p productie. Met 5kW kan je een stevige airco aan het werk zetten!
Gelukkig wordt beweging ook omgezet in warmte, en bewegingsruimte is sowieso al een '1 ster beter leven verwarming'!!null schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:59:
@Xqlusive Haha mooi, een 90% efficiëntie, maar ze moeten ook nog bewegen en ademen.
Edit: nu ga ik toch maar aan het werk, genoeg ontwijkend gedrag vertoond
[ Voor 9% gewijzigd door Xqlusive op 19-11-2021 09:05 ]
Op werk.. -> QookermcDavid schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:39:
Het probleem met water koken in een waterkoker is dat mensen vaak teveel water erin doen. Ik ken mensen die de waterkoker _altijd_ tot de rand vullen, dan laten koken om vervolgens één kopje thee te drinken. Als je dat een paar keer per dag doet ga je al gauw over die 803 liter onnodig waterkoken per jaar heen...
Thuis -> waterkoker, vullen tot minimum, of hoeveel je nodig hebt.
Opgelost
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Goeie espressomachine kopen zonder boiler. Binnen 1 min na aanzetten van de machine hebben we 315 ml warm water , 91 graden, voor 30 Wh bij onze Solis grind&infuse. Wel direct uitzetten daarna natuurlijk!
Zoonlief maakt ook al z’n dagelijkse porties noodles daarmee.
Onze waterkoker gaat niet sneller heb ik gemerkt en staat al tijden werkeloos te koekeloeren.
Zoonlief maakt ook al z’n dagelijkse porties noodles daarmee.
Onze waterkoker gaat niet sneller heb ik gemerkt en staat al tijden werkeloos te koekeloeren.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Heb mijn vrouw een waterkoker met meerdere temperaturen gegeven.
Ze maakt elke dag 2 potten thee/kruiden en vult die door de dag heen bij.
Alleen als er dingen als brandnetel ingaan dat ze echt ffies op 100 wil hebben gaat het water er sindsdien kokend bij en door de dag heen bij het bijvullen gaat het op 60 erin. Snel klaar en meer warmte niet nodig want alles boven 50 kan je toch niet drinken.
Ik maak koffie met een simpele rvs filter waar de koffie ingaat en daar gaat water over, dat doe ik sindsdien op 80, werkt goed
Die potten staan vervolgens nu in de winter op de kachels en blijven loeiheet (ga morgen eens kijken of ik met onze grootste gietijzeren pan op de kachel bij onze zoon waar het vuur meer direct tegen de bovenzijde kachel gaat brood kan bakken (pan normaal rechtop op temp laten komen en dan brood op kachel en pan op zn kop erop, heb kleine bakblikjes en een rvs rekje dat het blik net boven de kachel houden kan.
Zou wel tof zijn als dat lukte, geen electriciteit nodig voor brood bakken
En over duurzaam, drie jaar geleden begon een grote acacia boom stroomopwaarts er minder gelukkig uit te zien, twee jaar geleden waaide hij om en na een half jaar hangen kwam hij in de rivier terecht en met het extreem hoge water van afgelopen winter is hij deels op ons bamboe eiland komen te liggen.
Vorige maand heb ik de stam in "wielen" gezaagd. Deze naar onze tuin gerold en er de roeiboot op zn kop op gelegd om het wat tegen regen te beschermen. Die wilen verwerkt tot formaat brandhout. de schors en te rotte delen langs rand tuin verspreid de rest hebben we een maand van kunnen stoken.
EN helemaal grappig, ik weet niet of het kwam doordat het zagen de mycelium verstoorde, warmte gaf, de kettingzaagolie net extra voeding gaf of dat het gewoon een gelukkige samenloop van omstandigheden was maar op alle delen waar ik had gezaagd begonnen oesterzwammen te groeien. heerlijk, 3.5Kg gewassen, gesneden en in kleine batches in wat olijfolie wat zout en peper paar minuutjes gebakken en in porties die wij als gezin in een maaltijd zouden eten ingevrorren, gisteren heerlijke pasta met romige paddenstoelen saus gehad bijvoorbeeld.
uiteraard wat mindere oesterzwammen verspreid over hout dat her en der ligt.
Voelde allemaal erg duurzaam en gaf een goed gevoel en lekkere smaak en warmte
Alleen als er dingen als brandnetel ingaan dat ze echt ffies op 100 wil hebben gaat het water er sindsdien kokend bij en door de dag heen bij het bijvullen gaat het op 60 erin. Snel klaar en meer warmte niet nodig want alles boven 50 kan je toch niet drinken.
Ik maak koffie met een simpele rvs filter waar de koffie ingaat en daar gaat water over, dat doe ik sindsdien op 80, werkt goed
Die potten staan vervolgens nu in de winter op de kachels en blijven loeiheet (ga morgen eens kijken of ik met onze grootste gietijzeren pan op de kachel bij onze zoon waar het vuur meer direct tegen de bovenzijde kachel gaat brood kan bakken (pan normaal rechtop op temp laten komen en dan brood op kachel en pan op zn kop erop, heb kleine bakblikjes en een rvs rekje dat het blik net boven de kachel houden kan.
En over duurzaam, drie jaar geleden begon een grote acacia boom stroomopwaarts er minder gelukkig uit te zien, twee jaar geleden waaide hij om en na een half jaar hangen kwam hij in de rivier terecht en met het extreem hoge water van afgelopen winter is hij deels op ons bamboe eiland komen te liggen.
Vorige maand heb ik de stam in "wielen" gezaagd. Deze naar onze tuin gerold en er de roeiboot op zn kop op gelegd om het wat tegen regen te beschermen. Die wilen verwerkt tot formaat brandhout. de schors en te rotte delen langs rand tuin verspreid de rest hebben we een maand van kunnen stoken.
EN helemaal grappig, ik weet niet of het kwam doordat het zagen de mycelium verstoorde, warmte gaf, de kettingzaagolie net extra voeding gaf of dat het gewoon een gelukkige samenloop van omstandigheden was maar op alle delen waar ik had gezaagd begonnen oesterzwammen te groeien. heerlijk, 3.5Kg gewassen, gesneden en in kleine batches in wat olijfolie wat zout en peper paar minuutjes gebakken en in porties die wij als gezin in een maaltijd zouden eten ingevrorren, gisteren heerlijke pasta met romige paddenstoelen saus gehad bijvoorbeeld.
Oh grappig Amazon/nl heeft de waterkoker:
https://www.amazon.nl/tem...rinstelling/dp/B09B7MJXZ4
Ik kocht m voor de helft via amazon/fr warehouse (de doos was stuk maar die gebruiken we toch niet
)
https://www.amazon.nl/tem...rinstelling/dp/B09B7MJXZ4
Ik kocht m voor de helft via amazon/fr warehouse (de doos was stuk maar die gebruiken we toch niet
Bamboe eiland?Silent7 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:25:
Heb mijn vrouw een waterkoker met meerdere temperaturen gegeven.
1 PVoutput . Dongen NB
we wonen in een watermolen en de molenbeek verdeeld ons land in tuin/huis deel een eiland waar we fruitbomen hebben. een groot eiland wat officieel landbouw bestemming heeft maar waar we nu bomen over laten nemen als carbon sink en een eiland waar naast wat acacia en vlieren vooral bamboe groeit (14M hoogste)
De winst van de bitcoins omzetten in triple glas?JDx schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:49:
[...]
Moet je wel een flinke hebben, ik had eentje in de woonkamer, onder mijn bureau, dat is wel lekker, maar had er ook eentje in de hal gezet boven, nou het werd misschien 16,1 in de slaapkamer in plaats van 16.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Heb boven net nieuwe kunststof kozijnen met HR++ glas.Seafarer schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 11:27:
[...]
De winst van de bitcoins omzetten in triple glas?
Nu bezig met een nieuw systeem bouwen, mijn oude systeem wordt dan mijn server en daar passen 3 videokaarten in, maar dat is alleen handig in de winter, in de zomer ben je de hele dag bezig die dingen koel te houden. Je moet wel een beetje doodraaien anders duurt het jaren voordat je winst hebt.
In de zomer draai je overdag dan wel weer gratis met zonnepanelen. Maar dan worden zo ook erg heet.
[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 19-11-2021 11:30 ]
Oh vet, zoiets wil ik ook wel hebben zucht...Silent7 schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 10:28:
[...]
we wonen in een watermolen en de molenbeek verdeeld ons land in tuin/huis deel een eiland waar we fruitbomen hebben. een groot eiland wat officieel landbouw bestemming heeft maar waar we nu bomen over laten nemen als carbon sink en een eiland waar naast wat acacia en vlieren vooral bamboe groeit (14M hoogste)
1 PVoutput . Dongen NB
Ben ik niet met je eens. Mijn warmtepomp haalt een COP van dik 6. (Bij dit weer zelfs rond de 8, als ie aan zou gaan). Bij een stroomprijs van 30 ct is dat dus zo'n 5 ct per kWh warmte.Xqlusive schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 08:37:
[...]
Dus per mens 3.75 euro voor 16.560 kcal oftewel 19 kWh. Uitkomende op 20 cent per kWh!!!
Daarmee vergeleken is de mens maar inefficiënt...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb ook nergens gezegd dat het efficiënt(er) was, puur dat het economisch (haalbaar) was (met alle absurde aannames). Los daarvan was het natuurlijk geen serieuze berekening maar puur ter vermaak.Andrehj schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:30:
[...]
Ben ik niet met je eens. Mijn warmtepomp haalt een COP van dik 6. (Bij dit weer zelfs rond de 8, als ie aan zou gaan). Bij een stroomprijs van 30 ct is dat dus zo'n 5 ct per kWh warmte.
Als je van je huis nou een sweatshop maakt dan wint je mensverwarming het makkelijk van de warmtepomp en zelfs van cryptominers
.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Teveel black mirror gekeken?Xqlusive schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:01:
[...]
Er zitten inderdaad nog wel wat haken en ogen aan, maar ook daar valt wel wat op te verzinnen!
Het voordeel aan 'mensverwarming' is de multi-inzetbaarheid! Je zou ze zelfs kunnen laten fietsen om warmte EN elektriciteit te produceren om een airco aan te drijven. 50 mensen in de zomer in je tuin op een fiets, 100 w p/p productie. Met 5kW kan je een stevige airco aan het werk zetten!
Wow COP 8.Andrehj schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:30:
[...]
Ben ik niet met je eens. Mijn warmtepomp haalt een COP van dik 6. (Bij dit weer zelfs rond de 8, als ie aan zou gaan). Bij een stroomprijs van 30 ct is dat dus zo'n 5 ct per kWh warmte.
Dat is L/L of L/W?
L/W. Bij L/L zou ik niet weten hoe je dat kunt meten.
Lukt ook alleen bij lage Ta (gemiddeld rond de 24.8 °C) en hoge buitentemperatuur van boven de 12 graden, zoals vandaag. Probleem is alleen dat ik er weinig aan heb, want vandaag is de WP de hele dag niet aan geweest. Gelukkig gaat het rond 7 graden met cop's van rond de 7 ook nog prima.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Andrehj schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 18:29:
[...]
L/W. Bij L/L zou ik niet weten hoe je dat kunt meten.

En alles gaat de vloer in? Of heb je toevallig ook fancoils hangen?Lukt ook alleen bij lage Ta (gemiddeld rond de 24.8 °C) en hoge buitentemperatuur van boven de 12 graden, zoals vandaag. Probleem is alleen dat ik er weinig aan heb, want vandaag is de WP de hele dag niet aan geweest. Gelukkig gaat het rond 7 graden met cop's van rond de 7 ook nog prima.
Nee alleen (veel) vloerverwarming.Seafarer schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 20:25:
[...]
En alles gaat de vloer in? Of heb je toevallig ook fancoils hangen?
Wat voor pomp heb je dan?Andrehj schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:30:
[...]
20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net
Mitsubishi PUHZ-SW75YAA
Zou het duur zijn om 2x per dag koffie te zetten met een percolator op gas? Want ik wil hiermee graag de aanschaf van een dure espressomachine verwantwoorden als winst
Kachel uit.JDx schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 06:32:
Zou het duur zijn om 2x per dag koffie te zetten met een percolator op gas? Want ik wil hiermee graag de aanschaf van een dure espressomachine verwantwoorden als winst
Stand van de gasmeter noteren.
Koffie zetten.
Kachel aan.
Van je koffie genieten en die twee meterstanden van elkaar aftrekken.
Maar met deze gasprijzen is een gereviseerde espressomachine wel te verantwoorden.
[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 20-11-2021 08:38 ]
Uurloon kan je ook nog wegwerken tegen dat geklooi met die percolator en de grove maling is wat prijzigerSeafarer schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 08:35:
[...]
Kachel uit.
Koffie zetten.
Kachel aan.
Van je koffie genieten en die twee meterstanden van elkaar aftrekken.
Maar met deze gasprijzen is een gereviseerde espressomachine wel te verantwoorden.
Maar vooral goed voor het milieu he.
[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 20-11-2021 08:40 ]
Hier rapporteert de WP een SCOP van 6.9 over het afgelopen jaar (1 december 2020 t/m heden). Meting over alléén de compressor, wel verwarming en SWW samen. Mag nog wel wat omhoog, vind ik
Ik heb ook zo'n positieve WP die meldt zelf COP van 9,9 maar als ik het zelf meet met een kamstrup warmtemeter en een kwh meter dan kom ik op 6 van oktober en november gezamenlijk.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Je moet bij voorkeur extern zelf meten. Ik meet zelf het stroomverbruik van de hele WP-installatie (dus inclusief pomp, kleppen, besturing, de hele rataplan) in de meterkast met een gecalibreerde meter van ABB en het thermisch vermogen met een Kamstrup.Gwaihir schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:17:
[...]
Hier rapporteert de WP een SCOP van 6.9 over het afgelopen jaar (1 december 2020 t/m heden). Meting over alléén de compressor, wel verwarming en SWW samen. Mag nog wel wat omhoog, vind ik. (Afstelling is nog niet optimaal.)
Die twee slim op elkaar delen (want vergeet niet de koelenergie die de Kamstrup rapporteert (defrosts dus) er in de winter van af te trekken, en die er in de zomer (koeling) juist bij op te tellen) geeft je dag-cop.
Dan moet je daarna door verlies van calorieën weer extra eten, kost ook geld.JDx schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:49:
[...]
Huh? Reageer je wel op de juiste?Rocketman schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 10:01:
[...]
Dan moet je daarna door verlies van calorieën weer extra eten, kost ook geld.
Ach ja.. De interne sensoren zijn al gekalibreerd en ik heb een aantal externe referenties en logging. Dus ik kan uiteindelijk wel tot een exacter getal komen (en ook verwarming en SWW apart). Er gaat dan zo'n 0,6 à 1 vanaf voor de pompen.Andrehj schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:57:
Je moet bij voorkeur extern zelf meten.
Ging me erom even een snelle indruk te geven. Maar ik had dan ook geen idee dat er WPs zo ver naast gaan zitten:
martijn v o schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:43:
Ik heb ook zo'n positieve WP die meldt zelf COP van 9,9 maar als ik het zelf meet met een kamstrup warmtemeter en een kwh meter dan kom ik op 6 van oktober en november gezamenlijk.
Hier in Zuid wordt schijnbaar serieus nagedacht over een "5e generatie warmte-koudenet". Ik heb zelf ook ooit stadsverwarming gehad en dat was vooral gewoon duur. En onhandig omdat je zelf niks uit kon lezen qua verbruik. Bovendien kreeg ik meestal pas rond de herfst de afrekening van de verwarming. Op elke radiator zat een sensor die met GPRS de data doorstuurde om zo te achterhalen hoeveel GJ je verbruikt.
Als ik deze afbeelding zo zie dan lijkt er op het eerste oog niet zo heel veel te veranderen, behalve dan dat het bidirectioneel wordt:

Ook lijkt een temp van 5-25C me veel te laag, zelfs voor LTV, maar wellicht bedoelde ze niet de afgiftetemperatuur en is het meer een soort van koudemiddel met compressors?
Als ik deze afbeelding zo zie dan lijkt er op het eerste oog niet zo heel veel te veranderen, behalve dan dat het bidirectioneel wordt:

Ook lijkt een temp van 5-25C me veel te laag, zelfs voor LTV, maar wellicht bedoelde ze niet de afgiftetemperatuur en is het meer een soort van koudemiddel met compressors?
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Of ze hangen er per woning nog een warmtepompt aan.HarmoniousVibe schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:19:
Ja hoor heb in één kamer al de boel vervangen door LED's als pilot, maakt in het dagelijks leven geen verschil. De reflectieverliezen zijn vrij hoog en de LED's schijnen mooi naar beneden.B-lex schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:51:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je in deze vergelijking rekening hebt gehouden met de daadwerkelijke lichtopbrengst. Hebben 'de fossielen' straks ook nog dezelfde hoeveelheid (lumen) bruikbaar licht bij de switch van TL naar LED? Je ziet over het algemeen dat de led wel een tikkeltje efficiënter is in Lumen/W. Maar dat de TL balk bij gelijke lengte een bak meer lumen genereert (360 graden uitstraling). Uiteraard dien je hier ook de reflectoren en eventuele reflectieverliezen in mee te nemen.
Als er nu armaturen zonder reflectoren hangen dan is de vergelijking wellicht eenvoudiger. De LED's zullen dan mooi naar onder schijnen (vaak 120 graden oid) vergeleken met de 360 graden bundel van een TL.
Care to share?
En een tikkeltje zuiniger? Wat dat je van pakweg de helft!
Je schrijft zelf warmte-koudere, dus ik neem aan in de zomer koelen met 5°, in de winter verwarmen met ltv 25°.HarmoniousVibe schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:19:
Hier in Zuid wordt schijnbaar serieus nagedacht over een "5e generatie warmte-koudenet". Ik heb zelf ook ooit stadsverwarming gehad en dat was vooral gewoon duur. En onhandig omdat je zelf niks uit kon lezen qua verbruik. Bovendien kreeg ik meestal pas rond de herfst de afrekening van de verwarming. Op elke radiator zat een sensor die met GPRS de data doorstuurde om zo te achterhalen hoeveel GJ je verbruikt.
[Afbeelding]
Ik vind 't nogal wat: ik denk dat die linker kolom (vele bronnen) nu pas serieus wordt. De rechter kolom (vele doelen) ontstaat pas net en bevat méér dan alleen koelen van huizen in de zomer.HarmoniousVibe schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:19:
Als ik deze afbeelding zo zie dan lijkt er op het eerste oog niet zo heel veel te veranderen, behalve dan dat het bidirectioneel wordt
En inderdaad, dit wordt mogelijk gemaakt door op zo'n beetje elk aanleverings- en afnamepunt een warmtepomp te gebruiken.
Ik denk dat het idee van dit net gewoon is om het als bron voor een kleine W/W WP te gebruiken. In de zomer laat je het water rechtstreeks door je VVW lopen (en zo heb je dan koeling), in de winter gaat de W/W WP aan en die maakt hiervan de watertemperaturen die je voor je VVW en SWW nodig hebt.deejeebv schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:38:
[...]
Je schrijft zelf warmte-koudenet, dus ik neem aan in de zomer koelen met 5°, in de winter verwarmen met ltv 25°.
Zal wel een erg dure "oplossing" zijn, want die W/W WP is al net zo duur (of nog duurder) als een L/W WP, terwijl dan de kosten van het warmtenet er nog bijkomen.
Voordeel is wel dat die ventilator doos buiten er niet meer is.Andrehj schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:41:
[...]
Ik denk dat het idee van dit net gewoon is om het als bron voor een kleine W/W WP te gebruiken. In de zomer laat je het water rechtstreeks door je VVW lopen (en zo heb je dan koeling), in de winter gaat de W/W WP aan en die maakt hiervan de watertemperaturen die je voor je VVW en SWW nodig hebt.
Zal wel een erg dure "oplossing" zijn, want die W/W WP is al net zo duur (of nog duurder) als een L/W WP, terwijl dan de kosten van het warmtenet er nog bijkomen.
Tja, de CV-ketel begon ook niet als HR apparaat tegen te prijzen die je daar nu voor betaalt. De eerste auto's waren ook behoorlijk exclusief, etc.Andrehj schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:41:
Het vervelende is dat we ons nu niet veel tijd willen gunnen voor die commoditization..
Dat wordt dan wel een erg duur voordeel.Seafarer schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:46:
Voordeel is wel dat die ventilator doos buiten er niet meer is.
Ik snap niet waar je heen wilt. Bedoel je dat de W/W warmtepompen erg snel goedkoper zullen worden? Die dingen bestaan al zeker 20 jaar, en ze zijn nog steeds duur.Gwaihir schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:52:
Tja, de CV-ketel begon ook niet als HR apparaat tegen te prijzen die je daar nu voor betaalt. De eerste auto's waren ook behoorlijk exclusief, etc.
Het vervelende is dat we ons nu niet veel tijd willen gunnen voor die commoditization..
Dan zullen L/W warmtepompen nog sneller in prijs moeten zakken, maar ook die bestaan al erg lang en daar zie ik ook nog weinig veranderen. Momenteel gaan alle prijzen alleen maar omhoog.
Om over warmtenetten nog maar niet te spreken, die worden nog veel harder duurder, door het vele werk wat al in de aanleg gaat zitten en daarna onderhoud/beheer/winst.
Uiteindelijk zal de optie waarbij je het minste installatiewerk (= arbeid) hoeft te doen en de kleinste beheerskosten hebt het goedkoopste zijn. Een warmtenet is dat zeker niet!
Geen idee wat de prijs zou worden. Voorbeeldje?Andrehj schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:04:
[...]
Dat wordt dan wel een erg duur voordeel.
[...]
Maar voor zeer dichte stedelijke bebouwing lijkt me dit toch wel een redelijke oplossing.
En ze zijn al 20 jaar niet mainstream. Ik denk dat wanneer ze dat door dergelijke warmtenetten wel worden, dat ze uiteindelijk inderdaad ook wel goedkoper worden. Maar ik betwijfel sterk of ons dat snel genoeg gaat.Andrehj schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:04:
Bedoel je dat de W/W warmtepompen erg snel goedkoper zullen worden? Die dingen bestaan al zeker 20 jaar, en ze zijn nog steeds duur.
Waarom is een lage temperatuur warmtenet dat zeker niet? Vergelijk je wel met andere realistische opties? Ik verwacht beheerskosten die redelijk vergelijkbaar zijn met het aardgas- of elektriciteitsnet. En dat jij 'even' een L/W WP hebt opgehangen, betekent niet dat iedereen dat zo maar even kan, zonder dat o.a. het net flink over de kop moet.Uiteindelijk zal de optie waarbij je het minste installatiewerk (= arbeid) hoeft te doen en de kleinste beheerskosten hebt het goedkoopste zijn. Een warmtenet is dat zeker niet!
Kijk maar eens wat de huidige warmtenetten kosten. Die zijn bepaald niet goedkoop. En draaien al hoofdzakelijk op restwarmte. Dit is hooguit iets goedkoper, maar altijd nog veel duurder dan zelf, in eigen beheer, een eigen warmtepomp (laten) installeren.Gwaihir schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:27:
Waarom is een lage temperatuur warmtenet dat zeker niet? Vergelijk je wel met andere realistische opties? Ik verwacht beheerskosten die redelijk vergelijkbaar zijn met het aardgas- of elektriciteitsnet.
Bij een LT warmtenet, waar het water in de winter ook erg koud zal zijn, gaan warmtepompen ook veel stroom verbruiken, dus dat elektriciteitsnet moet toch al aangepakt worden.En dat jij 'even' een L/W WP hebt opgehangen, betekent niet dat iedereen dat zo maar even kan, zonder dat o.a. het net flink over de kop moet.
Mijn moeder betaald bijna 2x zoveel aan vastrecht aan HVC dan ik voor gas aan Liander en Powerpeers samen betaal.
Er moet nog wat gebeuren voor dat idee voordeliger is dan een gat in de tuin.
Er moet nog wat gebeuren voor dat idee voordeliger is dan een gat in de tuin.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Klopt. Voornamelijk omdat ze mogen doorbelasten op basis van de aardgasprijs. Maar trek 'netbeheer' en 'opwekking' eens los.. (wat voor dergelijke netten nog nagenoeg niet gedaan wordt).Andrehj schreef op zondag 21 november 2021 @ 13:56:
Kijk maar eens wat de huidige warmtenetten kosten. Die zijn bepaald niet goedkoop.
Op zo'n lage temperatuur is het pure warmte uitwisseling, voor een deel met de grond (WKO).
Is dat zo? En hoeveel méér is daar dan van voor al die nieuwe netten? Of gaan we dat 'restwarmte' poetsen door nog veel meer afval te importeren ter verbranding?En draaien al hoofdzakelijk op restwarmte.
Erg koud, waarom? Lekker COP 5+ doen, lijkt me. Scheelt toch flink voor het e-net.Bij een LT warmtenet, waar het water in de winter ook erg koud zal zijn, gaan warmtepompen ook veel stroom verbruiken, dus dat elektriciteitsnet moet toch al aangepakt worden.
Ik vind het allemaal nogal een non-issue. We kunnen wel overal glasvezel leggen, maar geen pijpen met lauwig water?
Nou ja, een deel van de engineering uitdaging zit in het hogere debiet wat je nodig hebt bij lagere temperatuur.
Immers vermogen = dT*debiet.
Immers vermogen = dT*debiet.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
lol hangt van de situatie af, maar dat kan super duur zijn.JDx schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 06:32:
(ik reken op een bierviltje het eens uit, met de cijfers die ik heb.)
ik heb nu van 12 mei 2021 t/m 10 nov 2021 een 20,80m3 gas gebruikt.
dit is niet alleen de koffie maar al het koken
(zomer geen verwarming, en warmtepomp/boiler, dus alleen gas voor koken.)
maakt ongeveer 20,80 / 182 x 356 = +/- 40m3 voor het koken per jaar.
nu is 40m3 gas voor mij een 40 x 0,65€ = 26€ per jaar.
maar daar komt nog een 175€ + 35€ = 210€ aan netbeheerder/leverancier kosten boven op.
en dan heb je het toch nog over een +/-245€ per jaar voor koffie en eten.
wat weer 245€ / 40m3 = 6€ per m3 gas gebruik.
gas gebruik voor koken en koffie, het zet geen zoden aan de dijk.
het aantal m3 is pinda's.
maar als je allen voor de koffie een gas aansluiting hebt, dan ben je erg duur uit.
maar nog steeds goedkoper als elke dag naar de kroeg toe gaan.
al gekeken naar een elektronische percolator?
(onder het motto, wat heb je liever een elektrische stoel of een elektronische stoel, lol.)
ik heb ze wel eens gezien, maar of het iets is?
( ik heb mijn dure espressomachine al lang weer de deur uit gedaan, is leuk maar o wat een onderhoud, niet mijn ding om eerlijk te zijn, de percolator kost een stuk minder tijd.)
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 21-11-2021 15:04 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Water/water, daar had ik nog niet aan gedacht. Het voordeel is dan inderdaad wel dat je alleen lauw water nodig hebt, geen isolatie en dus geen verliezen.Andrehj schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:41:
[...]
Ik denk dat het idee van dit net gewoon is om het als bron voor een kleine W/W WP te gebruiken. In de zomer laat je het water rechtstreeks door je VVW lopen (en zo heb je dan koeling), in de winter gaat de W/W WP aan en die maakt hiervan de watertemperaturen die je voor je VVW en SWW nodig hebt.
Als ik de site lees waar ik de afbeelding vandaan heb geplukt dan hebben ze het over 40-50 graden afgifte, met een "boosterwarmtepomp" om SWW van 65 graden te maken. Het lijkt te impliceren dat die WP alleen nodig is voor SWW, maar het staat een beetje vaag omschreven. Een de facto WPB is immers wel veel goedkoper dan een W/W-WP of zelfs een L/W-WP. Maar op 50 graden heb je wel weer de traditionele verliezen van een warmtenet..
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Kan je uitleggen waar om WPB goedkoper is dan en volledige WP? Misschien naief, maar ik zou denken dat in een WPB eigenlijk alles al zit wat je nodig hebt voor een volledige WP. Of ga je er vanuit dat een WPB veel minder vermogen nodig heeft.HarmoniousVibe schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:10:
Het lijkt te impliceren dat die WP alleen nodig is voor SWW, maar het staat een beetje vaag omschreven. Een de facto WPB is immers wel veel goedkoper dan een W/W-WP of zelfs een L/W-WP. Maar op 50 graden heb je wel weer de traditionele verliezen van een warmtenet..
Een WPB is in feite een monobloc WP met een relatief laag vermogen. Dit is uiteraard omdat een WPB naast een Wamtepomp, ook een Boiler is. Dus als het water eenmaal op temperatuur is, dan is er relatief weinig energie nodig om het op temperatuur te houden. Daarnaast moet je een boiler hebben die groot genoeg is voor de watervoorraad voor één dag want je moet er niet op rekenen dat je water binnen minder dan een uur of 4 tot 8 weer warm is. Een WPB is immers geen gasketel of doorstromer.phicoh schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:33:
[...]
Kan je uitleggen waar om WPB goedkoper is dan en volledige WP? Misschien naief, maar ik zou denken dat in een WPB eigenlijk alles al zit wat je nodig hebt voor een volledige WP. Of ga je er vanuit dat een WPB veel minder vermogen nodig heeft.
En kijk maar op internet. Een WPB begint al vanaf €1500, gemiddeld tussen de €2000-2500 en topt zo'n beetje af rond de 3k. Een LWWP begint meestal vanaf de 3k en dan heb je het allerlichtste model zonder SWW.
Zelfs 25 is te laag, zelfs voor nieuwbouw met ZLTV.deejeebv schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:38:
[...]
Je schrijft zelf warmte-koudere, dus ik neem aan in de zomer koelen met 5°, in de winter verwarmen met ltv 25°.
Het idee is ideaal... Ik was recent op bezoek bij iemand met bodem pomp en overgedimensioneerde bron in langzaam stromend grondwater (1-2m/jaar): krijgt er 10 graden uit.Gwaihir schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:18:
[...]
Erg koud, waarom? Lekker COP 5+ doen, lijkt me. Scheelt toch flink voor het e-net.
COP bijna 6 begin november en bijna 5 voor SWW. Langdurige gemiddelde gecombineerde COP boven 5.
Als je dat met water van 15-20 graden kan dan houdt het woningen warm voor weinig meer dan je neus snuiten.
Nu de kosten nog, anders gaat het geen succes zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 21-11-2021 16:52 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
En daar wringt de schoen, investeerders willen 7% zien.Ronald schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:51:
[...]
Nu de kosten nog, anders gaat het geen succes zijn.
Ander probleem, omgeving Gouda, zelfs de riolering is hier onderheid.

Als ik een gat in de tuin zou kunnen krijgen voor vergelijkbare prijs als waar ik op bezoek was, dan kan het voor 12 jaar het HVC vastrecht. Ik zou het wel weten... Moet die lui maar bellen... Nog geen reactie op mail.Seafarer schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:58:
[...]
En daar wringt de schoen, investeerders willen 7% zien.
Ander probleem, omgeving Gouda, zelfs de riolering is hier onderheid.
Ik zag op een beurs het ClimaLevel systeem, dat werkt dus wel vanaf 24 graden. Heel mooi systeem. Maar dit is een duurder systeem, dus dat ligt niet in iedere nieuwbouwwoning.HarmoniousVibe schreef op zondag 21 november 2021 @ 15:49:
[...]
Zelfs 25 is te laag, zelfs voor nieuwbouw met ZLTV.
Ruim gedimensioneerde bron zonder dat stromend grondwater. Zou teleurgesteld zijn bij die temperaturen en COPRonald schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:51:
iemand met bodem pomp en overgedimensioneerde bron in langzaam stromend grondwater (1-2m/jaar): krijgt er 10 graden uit.
COP bijna 6 begin november en bijna 5 voor SWW. Langdurige gemiddelde gecombineerde COP boven 5.
Maar wel flink voor betaald. Zo te horen waren jouw kennissen er aangenaam eerder bij.
Vanmorgen de glaszetter langs geweest (overbuurman), 5 raampjes vervangen. Wat een genot vergeleken met die oude gesoldeerde Thermopane ramen. Kan nu aan de keukentafel zitten zonder kou in de nek.
Enkelglas raampjes in de wc en in de hal ook meteen gedaan, zijn maar kleintjes maar waren altijd beslagen. Enige stukje enkelglas is nu nog in de bijkeuken, zit al zo'n 10 jaar krimpfolie op, wordt tzt dichtgemaakt en keuken komt ervoor.
Enkelglas raampjes in de wc en in de hal ook meteen gedaan, zijn maar kleintjes maar waren altijd beslagen. Enige stukje enkelglas is nu nog in de bijkeuken, zit al zo'n 10 jaar krimpfolie op, wordt tzt dichtgemaakt en keuken komt ervoor.
als het enkelglas in de wc altijd beslagen was zou ik toch eens de ventilatie nakijken._JGC_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:52:
Vanmorgen de glaszetter langs geweest (overbuurman), 5 raampjes vervangen. Wat een genot vergeleken met die oude gesoldeerde Thermopane ramen. Kan nu aan de keukentafel zitten zonder kou in de nek.
Klepraampje ernaast staat altijd open...twain4me schreef op maandag 22 november 2021 @ 14:25:
[...]
als het enkelglas in de wc altijd beslagen was zou ik toch eens de ventilatie nakijken.
Verder is het het koudste hokje in huis, dus alle evt vocht in huis komt daar terecht, net zoals het raampje boven de voordeur.
Overigens ook zojuist het HR++ glas in de woonkamer vervangen door HR+++ glas, kon ik zelf want kunststof... kan het kloppen dat als je een HR++ raam omkeert dat het dan klinkt alsof er een bak zand naarbeneden schuift, of is het raam dan lek? Zo ja, weet ik ook waar de koude klachten van dat raam vandaan komen...
Is bij mij ook altijd even tandenbijten als ik weer op die koude bril moet zitten._JGC_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:02:
[...]
Klepraampje ernaast staat altijd open...
Verder is het het koudste hokje in huis, dus alle evt vocht in huis komt daar terecht, net zoals het raampje boven de voordeur.
Overigens ook zojuist het HR++ glas in de woonkamer vervangen door HR+++ glas, kon ik zelf want kunststof... kan het kloppen dat als je een HR++ raam omkeert dat het dan klinkt alsof er een bak zand naarbeneden schuift, of is het raam dan lek? Zo ja, weet ik ook waar de koude klachten van dat raam vandaan komen...
In de afstandshouder zit zand. Volgens mij wel opgesloten en zonder lucht. Dus zou niet echt vrij mogen bewegen._JGC_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:02:
[...]
kan het kloppen dat als je een HR++ raam omkeert dat het dan klinkt alsof er een bak zand naarbeneden schuift, of is het raam dan lek? Zo ja, weet ik ook waar de koude klachten van dat raam vandaan komen...
Gaat wel verandering in komen, vloer is inmiddels losgekomen, je hoort de tegeltjes knarsen. Pot staat los op de grond. Mag ook wel eens na 43 jaar...JDx schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:07:
[...]
Is bij mij ook altijd even tandenbijten als ik weer op die koude bril moet zitten.
Heb straks nog 25 meter vloerverwarmingsbuis over, even aftappen op de retour van de radiator in de hal, paar slagen door de vloer en dan terug op het CV systeem, zit ik daar voortaan ook lekker warm.
Raampje open is juist fout, haal je veel vocht mee naar binnen_JGC_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:02:
[...]
Klepraampje ernaast staat altijd open...
1 PVoutput . Dongen NB
Er is geen andere ventilatiemogelijkheid in dat hokje, hoe wil je anders ventileren? Of denk je dat die luchtjes vanzelf weggaan als je daar zit te dampen?reneeke1970 schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:21:
[...]
Raampje open is juist fout, haal je veel vocht mee naar binnen
Ventilatortje aanbrengen, is niet zo moeilijk toch_JGC_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:39:
[...]
Er is geen andere ventilatiemogelijkheid in dat hokje, hoe wil je anders ventileren? Of denk je dat die luchtjes vanzelf weggaan als je daar zit te dampen?
1 PVoutput . Dongen NB
De absolute luchtvochtigheid buiten is 's winters juist lager dan binnen.reneeke1970 schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:21:
[...]
Raampje open is juist fout, haal je veel vocht mee naar binnen
Dat heeft mijn meter nog nooit aangegeven. Ik doe zelfs bevochtigen hartje winter.Proton_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:53:
[...]
De absolute luchtvochtigheid buiten is 's winters juist lager dan binnen.
Dus met mv uit je wc zuigen en naar buiten blazen. Komt elders in woning vanzelf weer vochtige lucht binnen(roosters ), die dan goed vermengt. En niet plaatselijk in wc hangt en schimmel veroorzaakt .zo werkt ventileren...
1 PVoutput . Dongen NB
Je meter geeft dat niet aan omdat die ongetwijfeld relatieve luchtvochtigheid meet.reneeke1970 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:30:
Dat heeft mijn meter nog nooit aangegeven. Ik doe zelfs bevochtigen hartje winter.
Dus met mv uit je wc zuigen en naar buiten blazen. Komt elders in woning vanzelf weer vochtige lucht binnen(roosters ), die dan goed vermengt. En niet plaatselijk in wc hangt en schimmel veroorzaakt .zo werkt ventileren...
Proton_ heeft gelijk, de absolute luchtvochtigheid is in de winter buiten lager dan binnen.
Ik had voorheen bij de wasmachine het rooster ook altijd dicht vanwege schimmel. Sinds ik daar radiator heb opgehangen staat ie open.reneeke1970 schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:30:
[...]
Dat heeft mijn meter nog nooit aangegeven. Ik doe zelfs bevochtigen hartje winter.
Raampje open kan prima, maar dan moet je wel zo'n ruimte verwarmen, anders krijg je warme vochtige lucht uit andere vertrekken wat condenseert op het koudste punt en daar gaat schimmelen als je het niet weghaalt.
Gaat dus volgend jaar opgelost worden als ik de wc ga aanpakken.
Zo kun je het ook doen ja, maar als je continu heel langzaam warme lucht naar buiten blaast, komt die warme lucht nooit koude lucht tegen, en dus geen condens. Zelfs zonder verwarming._JGC_ schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:46:
[...]
Ik had voorheen bij de wasmachine het rooster ook altijd dicht vanwege schimmel. Sinds ik daar radiator heb opgehangen staat ie open.
Raampje open kan prima, maar dan moet je wel zo'n ruimte verwarmen, anders krijg je warme vochtige lucht uit andere vertrekken wat condenseert op het koudste punt en daar gaat schimmelen als je het niet weghaalt.
Gaat dus volgend jaar opgelost worden als ik de wc ga aanpakken.
Dus ik zou sowieso dat raampje dicht maken en een kleine ventilator erin plaatsen, ook al heb je straks vloer verwarming
1 PVoutput . Dongen NB
Uitzending 1 Vandaag van vandaag. over zonnepenelen en beschermd gezicht:
https://npostart.nl/eenvandaag/22-11-2021/AT_2159068
Vanaf 20m18s.
https://npostart.nl/eenvandaag/22-11-2021/AT_2159068
Vanaf 20m18s.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Heb net een webinar gekeken over verduurzamen van de wijk hier.. kwamen ze aan met deze som... lijkt me wel heel erg simpel gedacht zo, qua terugverdientijd
:fill(white):strip_exif()/f/image/P7rUtlqIjdnwUq7T6FK0CCot.png?f=user_large)
Kek dure zonnepanelen, voor de rest hangt het een beetje af van hoe groot de woning is etc maar het zijn geen onrealistische getallen op het eerste gezicht.
-Dat kan alleen maar als je voor 7600 euro aan zonnepanelen kwijt kan, dat zijn er namelijk aardig wat.brewer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:58:
Heb net een webinar gekeken over verduurzamen van de wijk hier.. kwamen ze aan met deze som... lijkt me wel heel erg simpel gedacht zo, qua terugverdientijd
[Afbeelding]
-En ervanuitgaande dat de salderingsregeling blijft gelden.
-Je hebt zo'n hoeveelheid zonnepanelen ook wel nodig omdat de WP ook wel eea lust.
Ik mis nog een post 'glas vervangen' voor hr++ glas
[ Voor 3% gewijzigd door wmeester op 23-11-2021 22:06 ]
het is niet heel erg onderbouwd, maar op zich niet geheel onrealistisch denk ik? De energieprijzen/salderingsregeling zouden roet in het eten kunnen gooien voor het einde van die 6 jaar though...brewer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:58:
[Afbeelding]
Edit: wel een flink dak nodig idd.
Aan de andere kant in een webinar voor de gemiddelde niet duurzaamheidsgekkietweaker moet je het ook vrij simpel houden.
De kosten zijn nogal hoog, maarja bouwend nl moet ook wat verdienen....brewer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:58:
[Afbeelding]
Maar verder klopt het wel, ik heb er 5.5 jaar over gedaan. En als de huidige energie prijzen aanhouden kan het wel eens realistisch 4 jaar zijn
1 PVoutput . Dongen NB
Klopt inderdaad, ging over een rijwoning uit jaren 70, die kan geen ca 8000Wp kwijt op een dak...wmeester schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:01:
[...]
-Dat kan alleen maar als je voor 7600 euro aan zonnepanelen kwijt kan, dat zijn er namelijk aardig wat.
-En ervanuitgaande dat de salderingsregeling blijft gelden.
-Je hebt zo'n hoeveelheid zonnepanelen ook wel nodig omdat de WP ook wel eea lust.
Ik mis nog een post 'glas vervangen' voor hr++ glas
Ze zijn inderdaad glas vergeten denk ik..
Ging niet over mijn huis, gebruik zelf maar 2000KW en 1000M3 en is al redelijk geïsoleerd.. Zonnepanelen komen binnenkort, misschien ook wel een WP. Ben daar alleen nog niet helemaal van overtuigd. Qua terugverdientijd en wat voor WP het dan überhaupt zou moeten worden.
Er missen nog wat kosten.
- Met zo'n gasverbruik is 12000 a 13000 voor een warmtepomp realistischer.
- Zonnepanelen is zo gerekend dat je een erg groot dak moet hebben om dat allemaal kwijt te kunnen raken en er moet gesaldeerd worden om het rendabel te krijgen. Denk dat 5000 en minder opbrengst reëler is.
- Kosten voor lage temperatuur verwarming en electrisch koken zijn niet meegenomen als dat al aanwezig is.
- Gasverbruik valt weg maar stroomverbruik gaat omhoog. Daardoor kan je niet door de eerdere kosten delen.
- Hr++ ramen zijn nog niet meegerekend
Laten we zeggen dat verschil op jaarbasis qua energieverbruik1000 euro is. dan kom ik voor break even al uit op 18,6 jaar.
- Zonnepanelen is zo gerekend dat je een erg groot dak moet hebben om dat allemaal kwijt te kunnen raken en er moet gesaldeerd worden om het rendabel te krijgen. Denk dat 5000 en minder opbrengst reëler is.
- Kosten voor lage temperatuur verwarming en electrisch koken zijn niet meegenomen als dat al aanwezig is.
- Gasverbruik valt weg maar stroomverbruik gaat omhoog. Daardoor kan je niet door de eerdere kosten delen.
Laten we zeggen dat verschil op jaarbasis qua energieverbruik1000 euro is. dan kom ik voor break even al uit op 18,6 jaar.
Kan wel zien dat je er geen kijk op hebt, en dus ook geen ervaring.D-dark schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:44:
Er missen nog wat kosten.
Die1800 gas word omgezet in 3600 kWh plus de huidige 3000 maakt 6600.
En voor het bedrag wat aan panelen is gerekend kun je dat makkelijk opwekken. Dus de rekening word nul of gaat zelfs in de min.
En ja ieder huis kan deze hoeveelheid panelen kwijt, als het echt niet op het blokkendoosje past zal hij ook geen 1800 gas verbruiken maar misschien de helft
PS mijn verschil in energie rekening is 4500 euro, volgend jaar word dit dankzij de crisis wel 7000 euro. Maar oke ik kan wel panelen kwijt dan gemiddeld....
[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 23-11-2021 22:56 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb vandaag mijn stroomcontract vernieuwd per half februari 2022.(1-jarig contract). Ik ben gasloos en wek tussen de 2.500 kWh - 3.000 kWh per jaar meer op dan mijn verbruik. Ik heb het via United Consumers afgesloten.
Inmiddels heb ik via de mail ook de teruglevertarieven staan.
Inmiddels heb ik via de mail ook de teruglevertarieven staan.
:strip_exif()/f/image/qu7NmF4P4ixYDsDFXQ05iSkm.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Bofkont, ik krijg maar 22Bravertal schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:55:
Ik heb vandaag mijn stroomcontract vernieuwd per half februari 2022.(1-jarig contract). Ik ben gasloos en wek tussen de 2.500 kWh - 3.000 kWh per jaar meer op dan mijn verbruik. Ik heb het via United Consumers afgesloten.
Inmiddels heb ik via de mail ook de teruglevertarieven staan.[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Ziet er heel plausibel uit echter wel een nuance.brewer schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:58:
[Afbeelding]
De 1800 m3 gas is hier gerekend naar 1,31 per cuub, dat komt mooi uit nu vanwege de hoge gasprijs maar niet heel lang geleden was dat nog 58 cent.
Daar komt bij als je alle isolatie punten doet voordat je een wp bij zet is het gas ook geen 1800m3 meer maar misschien wel 1000 m3 waardoor de besparing ook 1000,- per jaar lager uit valt.
3000Wp aan panelen levert in NL ongeveer 3000 kWh op wat een normaal verbruik is van een huishouden, daar komt dan de warmtepomp aan verbruik nog bij, 3600 kWh zonder de isolatie, 2000 kWh met de isolatie.
Dus eigenlijk moet er wel iets van 5000Wp op dak.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Zolang er voor een goed bedrag gesaldeerd kan worden gaat die berekening op.reneeke1970 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:53:
[...]
Kan wel zien dat je er geen kijk op hebt, en dus ook geen ervaring.
Die1800 gas word omgezet in 3600 kWh plus de huidige 3000 maakt 6600.
En voor het bedrag wat aan panelen is gerekend kun je dat makkelijk opwekken. Dus de rekening word nul of gaat zelfs in de min.
En ja ieder huis kan deze hoeveelheid panelen kwijt, als het echt niet op het blokkendoosje past zal hij ook geen 1800 gas verbruiken maar misschien de helft
PS mijn verschil in energie rekening is 4500 euro, volgend jaar word dit dankzij de crisis wel 7000 euro. Maar oke ik kan wel panelen kwijt dan gemiddeld....
Stel een zonnepaneel is 350 watt. Normale installatieprijs is 1,00 a 1,20 als ik de fora's zo lees.
Dat komt dan voor de zonnepanelen a 7000 in de berekening uit op 16 a 20 panelen. Dat vind ik enigszins hoog gerekend.
De kosten voor de warmtepomp heb ik gehaald uit het lucht-water forum. Voor degenen die niet aan parallel import of zelfplaatsing doen zijn dat wel de bedragen die ik terug zie komen in de offertes.
1800 is met koevlaas berekening 9 Kw warmtepomp. Stel dat het met isolatie 1000 M3 wordt dan kom je uit op 5 KW warmtepomp. Meest recente offerte daarvoor was 12000 waarvoor nog 2000 subsidie afgaat.
Hr++ glazen kan ik je wel vertellen 2800 voor ongeveer 9 m2. Dat zijn de kosten die ik heb om mijn oude dubbele glazen te laten vervangen. Verf komt daar nog bovenop voor de kozijnen
Waarheid zal misschien in het midden liggen maar deze berekening is wel erg optimistische scenario
Vastrecht vervalt ook. Dan kom je al weer dichter bij 1 euro / m3. Ik zie de oude prijzen niet terug komen.Rol-Co schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:06:
[...]
Ziet er heel plausibel uit echter wel een nuance.
De 1800 m3 gas is hier gerekend naar 1,31 per cuub, dat komt mooi uit nu vanwege de hoge gasprijs maar niet heel lang geleden was dat nog 58 cent.
In 2020 is er een periode geweest waar je rond 65 cent een jaarcontract kon vastzetten toch?
Een jaar lang 58 cent was voor het laatst in 2012?
In mijn geval is het verschil in jaar energierekening met en zonder de warmtepompen en PV momenteel volgens gaslicht.nl 3000 euro per jaar. Zonder hadden we 1200 m3 gas verbruikt.
+2600 / jaar vs -400 / jaar
Dat verschil wordt natuurlijk wel kleiner zodra de salderingsregeling wordt afgebouwd.
En ik verwacht dat de gasprijs in de komende 10 jaar gemiddeld wel lager zal zijn dan momenteel 1 jaar vast, maar niet meer langdurig onder 1 euro / m3 zakt.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.