De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.940 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00
reneeke1970 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:53:
[...]

Kan wel zien dat je er geen kijk op hebt, en dus ook geen ervaring.
Die1800 gas word omgezet in 3600 kWh plus de huidige 3000 maakt 6600.
Jij en @D-dark gaan allebei de mist in.
Jullie vergeten namelijk dat er nog allerlei isolatiemaatregelen in het pakket zitten, waardoor de warmtebehoefte van de woning daalt. Door die maatregelen wordt die 1800 kuub gas misschien al wel teruggebracht naar 1000 kuub, zodat er maar 2000 a 2500 kWh aan stroom voor de WP nodig is.
Totaal dus 5000 a 5500 kWh aan stroom wat ze met de panelen willen opwekken.
Dit zullen dan 15 of 16 panelen zijn, waarvoor een beste prijs wordt gerekend...

Overigens "vergeten" ze voor het gemak ook maar even te vermelden dan de salderingsregeling in de komende jaren wordt afgebouwd, waardoor de stroom van de WP in de winter een stuk duurder gaat worden.

Verder ben ik het zwaar oneens met de suggestie van @D-dark om ook HR++ glas te plaatsen. Dat deed je in de jaren 90 van de vorige eeuw. Inmiddels zijn we zeker 25 jaar verder, en plaatsen we nog veel beter isolerend drievoudig glas. Je plaatst toch ook geen isolatiemateriaal met Rc 1 meer?

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 24-11-2021 09:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:56
Andrehj schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:07:
[...]

Jullie vergeten namelijk dat er nog allerlei isolatiemaatregelen in het pakket zitten, waardoor de warmtebehoefte van de woning daalt. Door die maatregelen wordt die 1800 kuub gas misschien al wel teruggebracht naar 1000 kuub, zodat er maar 2000 a 2500 kWh aan stroom voor de WP nodig is.
Dit zullen dan 15 of 16 panelen zijn, waarvoor een beste prijs wordt gerekend...

Overigens "vergeten" ze voor het gemak ook maar even te vermelden dan de salderingsregeling in de komende jaren wordt afgebouwd, waardoor de stroom van de WP in de winter een stuk duurder gaat worden.

Verder ben ik het zwaar oneens met de suggestie van @D-dark om ook HR++ glas te plaatsen. Dat deed je in de jaren 90 van de vorige eeuw. Inmiddels zijn we zeker 25 jaar verder, en plaatsen we nog veel beter isolerend drievoudig glas. Je plaatst toch ook geen isolatiemateriaal met Rc 1 meer?
Nee hoor ik ga niet de mist in, het gaat om de kosten, en voor tvt de kosten voor en na. En dan klopt de som. Jij gaat halve maatregelen nemen en dat schiet niet op. Want dan kun je ook stellen dat ze voor PV geen 7000 maar slechts 2000 nodig hebt. Word sommetje weer anders. Kunt ook gewoon de isolatie achterwege laten, dan is besparing wel zo hoog, word stroom verbruik wel iets meer, maar weegt niet op tegen isolatie kosten, krijg je weer andere som.
Nee hun maken een totaal plaatje en globaal klopt dat, er zijn er tenslotte al velen die het hebben gedaan, de doe het zelver heeft zelfs tvt van 3/4 jaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-10 14:55

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb een gasverbruik van 1000m3 momenteel en mijn offerte voor een warmtepomp is 11.500 ongeveer. Dus de schatting uit het webinar lijkt me wat aan de lage kant. Daarnaast heb ik de afgelopen jaren mijn huis LTV compatible gemaakt en de kosten hiervoor moeten zeker meegenomen worden. Die zijn ongeveer 2000/3000 euro omdat ik LTV-convectoren via Marktplaats heb gehaald en zelf heb geinstalleerd. Voor een ander dan waarschijnlijk nog veel duurder. Vloerverwarming beneden neem ik niet eens mee, dat was ook weer 3000 erbij.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MrScratch de prijzen zijn hard in beweging; installateurs zijn druk dus pakken meer marge, supply chains zijn een chaos dus sommige spullen zijn niet te krijgen... die prijzen uit de webinar klopten ooit en zullen waarschijnlijk ooit weer kloppen :)

De doe-het-zelver betaalt de helft overigens.
Er is genoeg (ook professionele) hulp op dit forum.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:52
[...]

Als je de kozijnen laat vervangen dan kan je beter voor het hoogst haalbare gaan en dat is triple glas.
Maar voor bestaande kozijnen die nog niet aan vervanging toe zijn is de upgrade naar HR++ vanaf dubbelglas wel haalbaar zonder al te grote aanpassingen.

Er van uitgaande dat oud dubbelglas of eerste generatie HR 2,5 of 2 is en HR++ 1,1
Vergelijken we dat met HR+++ oftewel triple van 0,7 dan is die laatste stap alleen zinvol als ook de kozijnen vervangen moeten worden.

Je verkijkt je erop hoeveel dikker triple glas is tov HR++ dubbelglas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
D-dark schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:18:
Je verkijkt je erop hoeveel dikker triple glas is tov HR++ dubbelglas.
Ik ben ervaringsdeskundige, want woon al in de tweede woning met drievoudig glas. Als een timmerman een beetje creatief is met de glaslatten, is er veel mogelijk.
Uiteraard is een totale upgrade van de kozijnen beter, maar dat moet je maar net kunnen betalen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:03
Andrehj schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:21:
[...]

Ik ben ervaringsdeskundige, want woon al in de tweede woning met drievoudig glas. Als een timmerman een beetje creatief is met de glaslatten, is er veel mogelijk.
Uiteraard is een totale upgrade van de kozijnen beter, maar dat moet je maar net kunnen betalen.
Ik heb hier ook drievoudige beglazing in bestaande hardhouten kozijnen geplaatst. Gaat om 4-10-4-10-4 glas met een U van 0,7. Ik heb de glaslatten 2 mm moeten afschaven om ze passend te krijgen. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:03

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

wmeester schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:52:
[...]

Ik heb hier ook drievoudige beglazing in bestaande hardhouten kozijnen geplaatst. Gaat om 4-10-4-10-4 glas met een U van 0,7. Ik heb de glaslatten 2 mm moeten afschaven om ze passend te krijgen. :-)
Ik heb voor €150 in het grote voorraam gewoon de sponning uit laten frezen en kon alles er perfect in met goede normale glaslatten. De glasboer had het niet op het smaller maken van de latten. Klonk logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik zit nu al een tijdje te zoeken of in de buurt van Schiphol iemand zit die bij mij thuis een warmtescan of adviesgesprek kan doen. Kan niks vinden, iemand een aanrader?

Ik wil denk ik ons dak van de buitenkant laten isoleren. Vanaf binnen wordt onmogelijk. De rest van het huis is goed tot redelijk geisoleerd maar dat dak heb ik mijn twijfels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pixal schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:13:
Ik zit nu al een tijdje te zoeken of in de buurt van Schiphol iemand zit die bij mij thuis een warmtescan of adviesgesprek kan doen. Kan niks vinden, iemand een aanrader?

Ik wil denk ik ons dak van de buitenkant laten isoleren. Vanaf binnen wordt onmogelijk. De rest van het huis is goed tot redelijk geisoleerd maar dat dak heb ik mijn twijfels bij.
Mits de zolder geen slaapkamer..... Is zolder vloer isoleren ook een opschieter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

reneeke1970 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:15:
[...]

Mits de zolder geen slaapkamer..... Is zolder vloer isoleren ook een opschieter
Nee ons huis heeft maar twee lagen, dus trap op is alle slaapkamers en badkamer onder schuin dak. Er zit wel isolatie van binnen tegen het dak, bijna een halve meter... Maar dat is Schiphol geluidsisolatie uit de jaren 90.

Ik heb al sterk het vermoeden dat we koudebruggen hebben waar het dak overgaat op de muur, en ik weet dat de geluidsisolatie thermisch nauwelijks iets doet. De gebruikte dakplaten hebben aan de buitenkant ongeveer 2cm isolatie met daarover plastic, that's it. Op sommige plekken binnen hebben we hier en daar nog 5cm rockwool van latere verbouwingen maar meer is het niet.

Van binnen isoleren is vooral geen goede optie omdat we niet nog meer ruimte kunnen verliezen bovenop de geluidsisolatie. Dus daarom overweeg ik om bijvoorbeeld pir platen tegen buitenkant dak te laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pixal schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:22:
[...]

Nee ons huis heeft maar twee lagen, dus trap op is alle slaapkamers en badkamer onder schuin dak. Er zit wel isolatie van binnen tegen het dak, bijna een halve meter... Maar dat is Schiphol geluidsisolatie uit de jaren 90.

Ik heb al sterk het vermoeden dat we koudebruggen hebben waar het dak overgaat op de muur, en ik weet dat de geluidsisolatie thermisch nauwelijks iets doet. De gebruikte dakplaten hebben aan de buitenkant ongeveer 2cm isolatie met daarover plastic, that's it. Op sommige plekken binnen hebben we hier en daar nog 5cm rockwool van latere verbouwingen maar meer is het niet.

Van binnen isoleren is vooral geen goede optie omdat we niet nog meer ruimte kunnen verliezen bovenop de geluidsisolatie. Dus daarom overweeg ik om bijvoorbeeld pir platen tegen buitenkant dak te laten plaatsen.
Oke, zelfde als hier dus...
Dat geluids isolatie is inderdaad een lachertje, zijn om en om platen zodat geluid dood slaat.
Dan is nieuwe platen inderdaad beste optie.
Of je haalt die geluid isolatie eruit en vullen met warmte isolatie. Maarja dan heb je weer geluid....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:03

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Duitse regeerakkoord ziet er redelijk duurzaam uit. Hoop het nieuwe regeerakkoord ook die kant op gaat.
Korte samenvatting mbt duurzaamheid

1. Stoppen met kolen(ik neem aan ook die k*t bruinkool) vanaf 2030
2. Invoering vanaf 2023 van een CO2 differentiëring van de vrachtwagentol.
3. Uitbouw van PV tot 200 GW op alle geschikte dakvlakken en de uitbouw van windenergie

https://dynamic.faz.net/d...tionsvertrag2021-2025.pdf (Misschien kan iemand dat doorsturen naar de gemeente Hilversum doorsturen 8) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Dit schreef ik dus al een paar posts terug, exact. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 19:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik krijg aardig wat e-mails met vragen over instellingen van de ELGA warmtepomp. Meestal met veel context zodat ik vaak goed inhoudelijk kan reageren. Vandaag kreeg ik een mailtje waar ik even *zucht* moest doen, mogelijk dat deze ook in grote WTF topic had gemoeten:
Heb sinds november 2021 een hybride warmtepomp Remeha Elga Ace 4kw,
Het is een woning van 2016 energiecertificaat A met alleen beneden radiatoren geregeld met een Remeha E-Twist thermostaat, nu is mijn vraag ,wat zijn voor mij de beste instellingen om de warmtepomp zo optimaal te gebruiken en bij welke buitentemperatuur schakelt de cv ketel bij
And that is it. Wat moet ik hier nu op antwoorden. Warmtepomp, woning 2016, radiatoren en een E-Twist thermostaat. Wat zijn de beste instellingen en wanneer schakelt de CV ketel bij. :X 8)7

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03
@mkleinman Ik zou zeggen: ongeveer halverwege en naar smaak bijregelen. :)

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-10 15:47
mkleinman schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:42:
Ik krijg aardig wat e-mails met vragen over instellingen van de ELGA warmtepomp. Meestal met veel context zodat ik vaak goed inhoudelijk kan reageren. Vandaag kreeg ik een mailtje waar ik even *zucht* moest doen, mogelijk dat deze ook in grote WTF topic had gemoeten:

[...]

And that is it. Wat moet ik hier nu op antwoorden. Warmtepomp, woning 2016, radiatoren en een E-Twist thermostaat. Wat zijn de beste instellingen en wanneer schakelt de CV ketel bij. :X 8)7
Het positieve eraan is dat hij zich realiseert dat ie zich erin moet verdiepen!! _/-\o_

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
blissard schreef op donderdag 25 november 2021 @ 07:36:
@mkleinman Ik zou zeggen: ongeveer halverwege en naar smaak bijregelen. :)
@mkleinman Oh, en mocht je glazen bol blijken te werken: nog tips voor het instellen van mijn warmtepomp? Het is een witte :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:42:

[...]

Simpel

Zo instellen dat de radiatoren WARM worden.
End :)

Beetje

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 25-11-2021 18:45 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Waarom zijn voordeuren zo duur, 2e hands is ook lastig. Alle ramen zijn dubbel glas, behalve de voordeur, een voordeur kost bijna net zo veel als een lucht/lucht warmtepomp, maar heeft dat nut als alle warmte er vandoor gaat door de voordeur.

Hoeveel impact heeft het als je overal dubbel glas hebt op 1 of 2 deuren na? Zonde toch?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:08
JDx schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:18:
Waarom zijn voordeuren zo duur, 2e hands is ook lastig. Alle ramen zijn dubbel glas, behalve de voordeur, een voordeur kost bijna net zo veel als een lucht/lucht warmtepomp, maar heeft dat nut als alle warmte er vandoor gaat door de voordeur.

Hoeveel impact heeft het als je overal dubbel glas hebt op 1 of 2 deuren na? Zonde toch?
De deur is op zich niet duur. Heb een nieuwe deur gekocht voor €700,- ook een voordeur via marktplaats gratis gekregen. Alleen probleem is is het plaatsen. Kan je zelf doen maar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

vincent_1971 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:21:
[...]

De deur is op zich niet duur. Heb een nieuwe deur gekocht voor €700,- ook een voordeur via marktplaats gratis gekregen. Alleen probleem is is het plaatsen. Kan je zelf doen maar….
Ja het moet echt niet meer worden dan 200 euro, de complete voorgevel moet eigenlijk ook vervangen worden inclusief voordeur, dus ga niet dubbel betalen, maar daar is geen geld voor, 70k overwaarde, maar heb ik niets aan, hypotheekbedrag zou met mijn huidige inkomen lager uitkomen dan wat ik kon lenen in 2006.

Plaatsen zijn wel mannetjes voor, moet geluk hebben dat 1 van de 500 dezelfde huizen hier dubbel glas heeft en over gaat op kunststof kozijnen.

[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 26-11-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:00
@JDx
Isolerende raamfolie aanbrengen dan? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het zal de hoeveelheid condens en warmteverlies altijd iets verminderen lijkt me.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 09:18
JDx schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:24:
[...]

Ja het moet echt niet meer worden dan 200 euro, de complete voorgevel moet eigenlijk ook vervangen worden inclusief voordeur, dus ga niet dubbel betalen, maar daar is geen geld voor, 70k overwaarde, maar heb ik niets aan, hypotheekbedrag zou met mijn huidige inkomen lager uitkomen dan wat ik kon lenen in 2006.

Plaatsen zijn wel mannetjes voor, moet geluk hebben dat 1 van de 500 dezelfde huizen hier dubbel glas heeft en over gaat op kunststof kozijnen.
Tsja. Ga eens naar een houthandel en kijk wat een beetje fatsoenlijk hardhout kost. En bedenk daarna even of het heel erg realistisch is wat je wil.. Maar als we even in oplossingen gaan denken, is een voorzetraam (of achterzetraam) geen optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

busscherski schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:34:
@JDx
Isolerende raamfolie aanbrengen dan? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het zal de hoeveelheid condens en warmteverlies altijd iets verminderen lijkt me.
Ja dat zit er uiteraard al. Doet niet heel veel, raam voelt dan wel niet ijskoud meer aan, maar heel veel doet het niet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat, en een lekker dik gordijn erachter. Bij Ikea gaan ze per twee, dus kan je ze dubbellaags ophangen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kurma schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:35:
[...]

Tsja. Ga eens naar een houthandel en kijk wat een beetje fatsoenlijk hardhout kost. En bedenk daarna even of het heel erg realistisch is wat je wil.. Maar als we even in oplossingen gaan denken, is een voorzetraam (of achterzetraam) geen optie?
Ja het moet echt een 2e hands deur zijn van iemand uit de buurt, nieuwe deur sowieso niet, als er ooit geld is wordt de hele voorgevel kunststof of gemetseld met 1 (keukenraam) en voordeur.

Had laatst wel eentje gevonden op 3km afstand, leek dezelfde deur, zelfde maten voor 70 euro, maar zag pas later dat de klink aan de verkeerde kant zat, draaide dus net andersom.

[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 26-11-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Proton_ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:36:
Dat, en een lekker dik gordijn erachter. Bij Ikea gaan ze per twee, dus kan je ze dubbellaags ophangen :)
Oh dat is een hele goeie, had dat ook toen ik hier kwam wonen, vraag me af waar die rails is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens mij had ook iemand (mkleinman? Freemann?) zijn deur nageïsoleerd met een centimeter pir of vacuumisolatie op maat. Raampje uitsnijden (bij pir), aftimmeren en klaar. Het wordt geen muur, maar de eerste centimeter scheelt het meest.
Check ook je rubbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:05

Seafarer

XXX

JDx schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:18:

Plaats hier een foto.

Gegarandeerd dat iemand met een goedkope creatieve oplossing komt.
(sponning er volledig uit zagen en aan beide zijden latten erop en dan dik isolatie glas ertussen) :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:30
Onder alle omstandigheden een goed idee.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

JeroenH schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:26:
[...]

Onder alle omstandigheden een goed idee.
Vooral na 2am.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

Utrecht geeft subsidie voor het weghalen of het vervangen van je openhaard. ik ben benieuwd of er andere gemeentes gaan volgen.

https://www.telegraaf.nl/...pen-kan-2000-euro-krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JDx schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:36:
[...]

Ja het moet echt een 2e hands deur zijn van iemand uit de buurt, nieuwe deur sowieso niet, als er ooit geld is wordt de hele voorgevel kunststof of gemetseld met 1 (keukenraam) en voordeur.

Had laatst wel eentje gevonden op 3km afstand, leek dezelfde deur, zelfde maten voor 70 euro, maar zag pas later dat de klink aan de verkeerde kant zat, draaide dus net andersom.
Er zitten hier en daar handels ondernemingen in het land die 2e hands of verkeerd bestelde deuren hebben staan. niet zelde gewoon met dubbelglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@JDx De meest buitendeuren zijn zo duur. Maar o.a. Bruynzeel heeft ook een 'budget' selectie. Wanneer je weinig eisen aan looks stelt, kan het ruim goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
twain4me schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:35:
Utrecht geeft subsidie voor het weghalen of het vervangen van je openhaard. ik ben benieuwd of er andere gemeentes gaan volgen.

https://www.telegraaf.nl/...pen-kan-2000-euro-krijgen
Dat is uiteraard een zeer goed initiatief, maar minder mooi is dat ze ook het vervangen door een houtkachel gaan stimuleren. Zo komen we nooit van die rommel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:28
Ik vind dit nogal wat. En ik weet niet of ik het zo'n goed initiatief vind. Ik wil ook wel 2000,- krijgen om ouwe meuk te vervangen door nieuwe meuk.

Gooi er dan gewoon een verbod tegenaan, als je er zo'n last van hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenH
Gramser schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:45:
Ik vind dit nogal wat. En ik weet niet of ik het zo'n goed initiatief vind. Ik wil ook wel 2000,- krijgen om ouwe meuk te vervangen door nieuwe meuk.

Kan het waard zijn om voor wênug een houtkacheltje te kopen, die aan te sluiten op een al 30 jaar niet meer gebruikt rookkanaal en dan die € 2k op te strijken 8) Het zou me niets verbazen als dit ook daadwerkelijk hier en daar gaat gebeuren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

volgens mij is dat 500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-10 18:39

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

JDx schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:24:
[...]

En dubbel glas plaatsen in de huidige voordeur? dat is "tientjes" werk. Gewoon HR++ zit op 33euro per m2.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
twain4me schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:02:
[...]

volgens mij is dat 500 euro
Je hebt gelijk, ik had het artikel van Telegraaf niet gelezen maar baseerde me op NOS-berichtgeving en daar staat die 500,- niet expliciet genoemd. Alleen "tot 2000,- subsidie".

Maar dan nog 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JeroenH schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:54:
[...]

Kan het waard zijn om voor wênug een houtkacheltje te kopen, die aan te sluiten op een al 30 jaar niet meer gebruikt rookkanaal en dan die € 2k op te strijken 8) Het zou me niets verbazen als dit ook daadwerkelijk hier en daar gaat gebeuren.
Uiteraard, waar geld is is misbruik/fraude en het kan veel beter zeker als je gewoon wil dat ze allemaal weg gaan, maar ik denk dat het best een aardig grote stap is.. verbieden zoals veel van ons liever zien zit er denk ik voorlopig nog niet in, lijkt mij een mooi voorbeeld van iets wat uitgepolderd is (niemand heeft er echt iets aan) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
twain4me schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:07:
[...]

Uiteraard, waar geld is is misbruik/fraude en het kan veel beter zeker als je gewoon wil dat ze allemaal weg gaan, maar ik denk dat het best een aardig grote stap is.. verbieden zoals veel van ons liever zien zit er denk ik voorlopig nog niet in, lijkt mij een mooi voorbeeld van iets wat uitgepolderd is (niemand heeft er echt iets aan) :+
De mensen die hun open haard toch al wilden vervangen voor een mooie houtkachel wrijven in hun handjes. Krijg je het ook warm van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gramser schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:23:
De mensen die hun open haard toch al wilden vervangen voor een mooie houtkachel wrijven in hun handjes. Krijg je het ook warm van.
Dus? Als 't ze van 'toch al wilden' naar 'doen' helpt, prima toch? (Tenzij die oude haard al lang nooit meer gestookt werd, natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Gwaihir schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:53:
[...]

Dus? Als 't ze van 'toch al wilden' naar 'doen' helpt, prima toch? (Tenzij die oude haard al lang nooit meer gestookt werd, natuurlijk.)
Was een reactie op "niemand heeft er echt wat aan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gramser schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:23:
Maar valt dat wel onder die subsidie? Ik haal dat niet direct uit het "nieuws"artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

JeroenH schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:24:
[...]

Maar valt dat wel onder die subsidie? Ik haal dat niet direct uit het "nieuws"artikel.
Utrecht subsidieert naast het weghalen van haarden en kachels ook het vervangen ervan door moderne kachels die aan hoge eisen voldoen op het gebied van energiezuinigheid en uitstoot. Wie daarvoor kiest, kan 500 euro van de gemeente krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, dat had ik gelezen, maar daar staat niet "houtkachels". Ik zou het raar vinden, maar ik heb lokale overheden de laatste paar jaar helaas leren kennen als niet bijzonder logisch ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenH schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:38:
Ja, dat had ik gelezen, maar daar staat niet "houtkachels". Ik zou het raar vinden, maar ik heb lokale overheden de laatste paar jaar helaas leren kennen als niet bijzonder logisch ;)
Van open haard naar hyper moderne hout kachel is flinke winst toch?
Verbieden kunnen ze nooit dus is dit best haalbare resultaat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:23
Ik ga de badkamer van mijn jaren 30-huis renoveren en wil graag de buitenmuur isoleren. Mijn aannemer stelt voor om te werken met een plaat van 8cm PIR verlijmd met 2,5 glaswol. Glaswol tegen de muur om eventuele oneffenheden op te vangen, en dampdichte cachering op de PIR. Daarna een klimaatfolie, rachelwerk en afwerking met een gipsplaat waarop getegeld wordt.

Op mij komt dit wat gek over: de combinatie van PIR+glaswol, de combinatie van dampremmer op de PIR en de klimaatfolie... Ik heb dit even gesimuleerd in Ubakus, en er lijkt ondanks de aluminium cachering én de klimaatfolie toch nog wat vocht te ontstaan tussen het glaswol en de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDX4TEHjxMDaRI7UNErgTUOXg9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sTCT7KAHx3e9YjfNN1CW6SVy.png?f=fotoalbum_large

Hij is echt beducht voor vochtproblemen, en wil er zeker van zijn dat dit niet ontstaat.

Hoe jullie tips voor een simpelere opbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-10 19:16
@marvel27 , ik weet niet hoe de 'dampdichte cachering' op de PIR werkt, maar glaswol vergaat niet als het vochtiger wordt, wel wordt de isolatiewaarde heel veel slechter. Maar omdat je er weer PIR tegenaan hebt, maakt dat minder uit. Vervang je glaswol anders eens voor isolatie van knauf, dat haalt het vocht weg lijkt het?

Wat ik gedaan heb in mijn eigen huis is SLS balkjes tegen de muur aan met vullers om een 'vlakke muur' te krijgen met daartussen PIR platen. Dan OSB en gipsplaten.

Maar is die PIR plaat van 8 cm voldoende om 'goed' te isoleren? En je spouw, is die écht niet geventileerd? Een kleine trek door je spouw zorgt al voor minder isolatiewaarde. Ik zou je spouw ook vol gooien met isolatie.
En het rachelwerk is voor het plafond neem ik aan? Ik snap niet helemaal waarom er rachelwerk gebruikt wordt voor gipsplaten op een muur.

[ Voor 5% gewijzigd door Krilo_89 op 03-12-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 21:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zoek even wat hulp met een bierviljte berekening voor ons warme water.

Nu we met L/L verwarmen en de keuken een Quooker heeft gebruiken we warm water alleen voor douchen eigenlijk. Badkamer boven duurd een eeuwigheid voor warme water vanaf kelder CV daar is en we nu dus nooit gebruiken maar daar willen we een (nageisoleerde!) inbouw boiler monteren. Direct heerlijk warm water zoals in de keuken nu bevalt wel heel goed.

We gebruiken nu aan warm water ca 100m3 gas per jaar. Voor een gezin van 2 personen. We zijn geen vaak douchers, maar ik ben wel een “langdoucher”.
Ik zat te kijken naar een warmtepomp boiler vs een elektrische boiler maar voor ons lage gebruik zou een warmtepomp boiler met de ca E1000 hogere prijs wel een veel langere tvt hebben. Ook zie ik als nadeel van warmtepompboilers de legionella runs, warmtepomp lucht leidingwerk en is een elektrische boiler kwa temperatuur iets meer flexibel instelbaar.

Dus ik zat te denken aan een elektrische boiler van ca 100L. Een niet al te dure, en die dan na isoleren met wat PIR platen en PUR om het standby verlies wat verder te minimaliseren. Dan zouden wij ook van het gas af kunnen, en het vastrecht besparen van het gas. Kwa energie zijn we (denk ik) net zoveel kwijt aan kosten dan nu met gas met de lagere efficiency van elektrische boiler vs warmtepomp boiler.

We hebben wel zonnepanelen voor de stroom, maar ik weet niet of ik jaarlijks genoeg stroom over heb daarvoor. Of evt volle tarief moet betalen. Hoewel met 100m3 gas het ook maar ca 500 kwh kost per jaar volgens mij. Een warmtepomp boiler zou ca 200 kwh per jaar verbruiken waardoor ik 300 kwh / E75 bespaar (of minder als het eigen PV is) en de TVT van de warmtepomp boiler boven de 13 jaar ligt. Dat vind ik met de WP nadelen erbij te lang.

Klopt dit plan een beetje of zie ik het verkeerd?

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-10 15:07

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik kan douchen met een 10 liter elektrische boiler, die ik alleen inschakel als ik weet dat ik ga douchen of automatisch wordt ingeschakeld bij teruglevering van zonnestroom. Maar ik ben dan ook geen "langdoucher"...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Gerco-M schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:23:

Nu we met L/L verwarmen en de keuken een Quooker heeft gebruiken we warm water alleen voor douchen eigenlijk. Badkamer boven duurd een eeuwigheid voor warme water vanaf kelder CV daar is en we nu dus nooit gebruiken maar daar willen we een (nageisoleerde!) inbouw boiler monteren. Direct heerlijk warm water zoals in de keuken nu bevalt wel heel goed.

We gebruiken nu aan warm water ca 100m3 gas per jaar. Voor een gezin van 2 personen. We zijn geen vaak douchers, maar ik ben wel een “langdoucher”.
Ik zat te kijken naar een warmtepomp boiler vs een elektrische boiler maar voor ons lage gebruik zou een warmtepomp boiler met de ca E1000 hogere prijs wel een veel langere tvt hebben. Ook zie ik als nadeel van warmtepompboilers de legionella runs, warmtepomp lucht leidingwerk en is een elektrische boiler kwa temperatuur iets meer flexibel instelbaar.

Dus ik zat te denken aan een elektrische boiler van ca 100L. Een niet al te dure, en die dan na isoleren met wat PIR platen en PUR om het standby verlies wat verder te minimaliseren. Dan zouden wij ook van het gas af kunnen, en het vastrecht besparen van het gas. Kwa energie zijn we (denk ik) net zoveel kwijt aan kosten dan nu met gas met de lagere efficiency van elektrische boiler vs warmtepomp boiler.

We hebben wel zonnepanelen voor de stroom, maar ik weet niet of ik jaarlijks genoeg stroom over heb daarvoor. Of evt volle tarief moet betalen. Hoewel met 100m3 gas het ook maar ca 500 kwh kost per jaar volgens mij. Een warmtepomp boiler zou ca 200 kwh per jaar verbruiken waardoor ik 300 kwh / E75 bespaar (of minder als het eigen PV is) en de TVT van de warmtepomp boiler boven de 13 jaar ligt. Dat vind ik met de WP nadelen erbij te lang.

Ja je ziet het verkeerd. Het standby verlies van een 200 liter wpb is al 200 kWh per jaar. Daar komt jou verbruik nog bij van ook minstens 200 dus 400 kWh totaal.

Uitgaande cop 3 is het stilstand verlies van elektrische boiler dus 600 kWh, en daarbij komt je gebruik van 900 dus 1500 kWh totaal.
Isolatie meer dan 6 cm doet bijna niks extras meer.

PS als je boiler in je verwarmde schil staat is je stilstand verlies dus gewoon verwarming. Ik heb een radiator dicht gezet waar nu de boiler staat....

PS in 2022 stijgt de subsidie weer voor warmtepompen, dus misschien valt het nog wat gunstiger uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
@Gerco-M
Ja klopt denk ik wel. 100L zou zat moeten zijn, wij hebben 80L en een lange douchebeurt is nooit een probleem. Het enige probleem is dat we daarna niet meer kunnen afwassen maar goed daar zal je geen last van hebben. Zorg dat je een model hebt waarvan je de temperatuur laag kunt instellen en zorg voor een timer zodat hij alléén opwarmt vlak voordat je (meestal) douched.

Edit: Hoeveel van de stroom je kunt salderen is lastig te zeggen, de verwachting is nog steeds dat de salderingsregeling in de (zeer) nabije toekomst wel zal versoberen. Ik zou hier niet teveel rekening mee houden in je berekeningen.

@reneeke1970 onze (oude) 80L boiler heeft een stildstandsverlies van ~1kWh per dag. Met een slimme timer en extra isolatie kun je dat waarschijnlijk nog wel wat lager krijgen ook.

[ Voor 17% gewijzigd door mcDavid op 07-12-2021 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
@mcDavid ik ga niet met timer werken, wil niet nadenken hoe laat ik douche. Mijn boiler warmt één keer per dag op en dan kan er drie keer lang gedoucht worden. We zijn met twee dus altijd goed.
Ik vind het het reken werk niet waard om 200 kWh per jaar te besparen, een boze waf voor 40 euro pfff

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
reneeke1970 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:55:
@mcDavid ik ga niet met timer werken, wil niet nadenken hoe laat ik douche. Mijn boiler warmt één keer per dag op en dan kan er drie keer lang gedoucht worden. We zijn met twee dus altijd goed.
Ik vind het het reken werk niet waard om 200 kWh per jaar te besparen, een boze waf voor 40 euro pfff
Dat scheelt al een hoop. Van een douchebeurt koelt je boiler aardig af, dus daarna zijn de standby verliezen automatisch lager (mits de boiler dus op een timer zit, anders warmt die direct weer op). Als je bovendien zorgt dat 'ie opwarmt op een gunstig tijdstip kun je er nog wat meer uithalen.

De 1kWh verbruik van mijn boiler is op dagen dat we niet thuis geweest zijn. Dan is 'ie dus de hele dag relatief warm en is er dus meer standby verlies dan wanneer we daadwerkelijk gedouched hebben. Wat op dat soort dagen het standby-verlies is is echter moeilijk te achterhalen, dan zou je een joule-meter achter de boiler moeten hangen...

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 07-12-2021 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:55:
misschien heb ik teveel gezopen maar 1 keer per dag is toch het zelfde als een timer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:13:
[...]

misschien heb ik teveel gezopen maar 1 keer per dag is toch het zelfde als een timer?
Ja in feite wel, alleen deze dient voor gunstigste moment op de dag, en niet om hem net voor het douche op te warmen omdat ie anders te koud is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
reneeke1970 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 06:54:
[...]

Ja in feite wel, alleen deze dient voor gunstigste moment op de dag, en niet om hem net voor het douche op te warmen omdat ie anders te koud is.
Het gunstigste moment ís net voor een douchebeurt.

Tenzij je misschien energie afneemt voor day-ahead prijzen of als je niet meer mag salderen en een PV-overschot hebt, maar daar ga ik nu nog ff niet van uit.

Als je weet dat je vaak 's ochtends om 7 uur douched, is het verstandig de timer zo in te stellen dat je boiler tussen 4 en 7 (of zo) opwarmt. Kun je bovendien nog mooi gebruik maken van nachttarief. Als je vaker 's avonds douched is het misschien slimmer om hem tussen 16:00 en 19:00 of zo op te laten warmen. Besparing weegt dan waarschijnlijk op tegen het minieme verschil tussen nachttarief en vlaktarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:12

Wij hebben een airco voor onze verwarming. Voor het warm water plannen wij een warm water pomp boiler. Wij
kijken uit naar onze gas-besparing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online

Tja, een warmtepompboiler hoeft ook niet zo duur te zijn, voor nog geen 822 euro heb je er een van 150 liter (inclusief 650 euro subsidie, volgend jaar misschien nog meer). Ik zelf heb deze:

ZuinigeRijder in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Toendertijd was deze bijna gratis :+

P.S. ik gebruik ongeveer 370 kWh per jaar met 2 personen douchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:08
De Bulex Magna Aqua 150/2 die jij hebt @ZuinigeRijder lijkt veel op de AroStor van Vaillant. Is dat nou eigenlijk hetzelfde model voor een veel lagere prijs?

Zelf overweeg ik namelijk een WP boiler van ca 150 liter met buitenaanvoer. Dus eventuele alternatieven voor de Arostor 150 die ik nu op het oog heb zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Franciesco schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:05:
De Bulex Magna Aqua 150/2 die jij hebt @ZuinigeRijder lijkt veel op de AroStor van Vaillant. Is dat nou eigenlijk hetzelfde model voor een veel lagere prijs?

Zelf overweeg ik namelijk een WP boiler van ca 150 liter met buitenaanvoer. Dus eventuele alternatieven voor de Arostor 150 die ik nu op het oog heb zijn welkom.
Nee, zijn niet dezelfde modellen, maar waarschijnlijk de specificaties wel. De Bulex heeft een gecombineerde (concentrische) dakdoorvoer mogelijkheid met diameter 80/125. Echter ik heb alleen de middelste uitvoer van koude lucht naar buiten via de CV pijp laten lopen, de lucht aanvoer komt bij mij gewoon van de zolder. Dat laatste kan goed, doordat luchtvolume maar 80 tot 140 m3/uur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:54
@ZuinigeRijder Waar kan ik deze specificaties vinden. Want die 80-140m3 /uur is interessant. de MV box doet ca. 40-50m3/uur in basislast, dus een significant deel kan daar dan uit komen. aangevuld met buiten lucht of lucht van zolder.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:55:
@ZuinigeRijder Waar kan ik deze specificaties vinden. Want die 80-140m3 /uur is interessant. de MV box doet ca. 40-50m3/uur in basislast, dus een significant deel kan daar dan uit komen. aangevuld met buiten lucht of lucht van zolder.
Via bulex.be:
Max. opgenomen vermogen warmtepomp: 350W

Installatiehandleiding, pagina 33.
Luchtstroom max. 140 m³/h

[ Voor 12% gewijzigd door ZuinigeRijder op 08-12-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BarryH schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:55:
Hoe meer vermogen, hoe meer lucht.
Opgenomen vermogens variëren van 350 tot 750 watt, dus daar kun je het beetje aan afleiden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik heb de Bulex Magna Aqua 150/2, ik zie dat er nu vaak een nieuwere versie 150/3 aangeboden wordt. Deze laatste staat (nog?) niet op de ISDE apparatenlijst warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
ZuinigeRijder schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:27:
[...]

Nee, zijn niet dezelfde modellen, maar waarschijnlijk de specificaties wel. De Bulex heeft een gecombineerde (concentrische) dakdoorvoer mogelijkheid met diameter 80/125. Echter ik heb alleen de middelste uitvoer van koude lucht naar buiten via de CV pijp laten lopen, de lucht aanvoer komt bij mij gewoon van de zolder. Dat laatste kan goed, doordat luchtvolume maar 80 tot 140 m3/uur is.
De Vaillant aroSTOR modellen van 80, 100 en 150 liter heben ook een gecombineerde luchtinlaat / uitlaat-aansluitdiameter van 125 / 80mm. Ik zie tot nu toe alleen maar overeenkomsten met de Bulex.
Overigens heb ik gezien dat de prijzen in Belgie van de Vaillant en Bulex dicht op elkaar liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pH751jCBoAlHrTf_vAFuVl6FVc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5IXv8MFSdjlqOQfokEW1Bl4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Franciesco niet zo gek, Bulex is lid van de Vaillant groep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik weet niet of het met de Bulex ook zo werkt, maar ik lees dat bij de Arostor de timers nogal vreemd werken.
Een anti-legionella run wordt bijvoorbeeld verstoord (gereset cq niet uitgevoerd) als een andere timer start.
Erg slecht want dat zou m.i. de enige timer moeten zijn die altijd werkt.
Als je hem op 50 graden of minder zou gebruiken dan heb je die run nodig.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Proton_ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:21:
@Franciesco niet zo gek, Bulex is lid van de Vaillant groep :)
Dat verklaart een hoop! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Speedy-Andre schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:23:
Ik weet niet of het met de Bulex ook zo werkt, maar ik lees dat bij de Arostor de timers nogal vreemd werken.
Een anti-legionella run wordt bijvoorbeeld verstoord (gereset cq niet uitgevoerd) als een andere timer start.
Erg slecht want dat zou m.i. de enige timer moeten zijn die altijd werkt.
Als je hem op 50 graden of minder zou gebruiken dan heb je die run nodig.
Daar las ik laatst ook het e.e.a. over.

Ken je alternatieven voor een ca 150l WP boiler met optie om buitenlucht te gebruiken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 19:15

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Last is er vooral van de mensen die er een klerezooi van maken.
Nat hout stoken met een slechte kachel, gaan smoren en er zijn er ook die voor de nacht er bruinkool of steenkool in gooien.
In Duitsland schijnt t zo te zijn dat je van de schoorsteenveger een stookvergunning krijgt voor n jaar als alle zaken op orde zijn. Dus goede opslag, droog onbehandeld hout, juiste schoorsteen, juiste kennis van aansteken en hoogrendement kachel.
Zou je dat hier invoeren dan was je snel heel veel overlast kwijt.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 23:20
De wonderen zijn de wereld nog niet uit... De NOS die overspanning bij zonnepanelen een keer wel redelijk goed uitlegt: https://nos.nl/artikel/24...tgeschakelde-zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Volgens de netbeheerder ligt het aan de kabels binnen.
Volgens VEH aan achterstallig onderhoud van het stroomnet.

Jaja.
Stroomprijs gaat weer (verder) omhoog denk ik.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:53
Uit datzelfde stuk:
Panelen op het noorden zijn in alle gevallen een slecht idee.
-O-
Daar sta ik dan met mijn 12 panelen op noord die toch ruim 2000 kWh hebben opgewekt dit jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:25
Als dit zo doorgaat met het net dan is het te hopen dat home battery techniek snel doorbreekt. Dat maakt de individuele consument een stuk minder afhankelijk van de blijkbaar achterlopende investeringen in het stroomnet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
CornermanNL schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:20:
Als dit zo doorgaat met het net dan is het te hopen dat home battery techniek snel doorbreekt. Dat maakt de individuele consument een stuk minder afhankelijk van de blijkbaar achterlopende investeringen in het stroomnet.
Die techniek is al doorgebroken. Probleem is echter de prijs en ook dat de gemiddelde particuliere installatie in de winter te weinig elektriciteit oplevert voor batterij gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
vincent_1971 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:23:
[...]

Die techniek is al doorgebroken. Probleem is echter de prijs en ook dat de gemiddelde particuliere installatie in de winter te weinig elektriciteit oplevert voor batterij gebruik.
Dat wist ik niet, ik dacht dat er technisch nog wel wat te doen was.

wellicht bij verder stijgende energie prijzen wordt het toch interessant

het winter probleem heb je sowieso er is gewoon niet genoeg ruimte beschikbaar op het gemiddelde dak voor de winter.

Of iets dat wanneer er overschot is de accu kunnen opladen tegen gunstig tarief bij tekort aan zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die accu moet in de winter ook op een bepaald vermogen gehouden worden, om te voorkomen dat hij slecht wordt.
Toch weer een extra stroom verbruiker erbij (met verliezen), terwijl hij juist bedoeld was voor opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat is gerommel in de marge. En in de winter waait het wel mooi waardoor je ook goedkope windstroom in de accu kan stoppen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
CornermanNL schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:32:
[...]

Dat wist ik niet, ik dacht dat er technisch nog wel wat te doen was.

wellicht bij verder stijgende energie prijzen wordt het toch interessant

het winter probleem heb je sowieso er is gewoon niet genoeg ruimte beschikbaar op het gemiddelde dak voor de winter.

Of iets dat wanneer er overschot is de accu kunnen opladen tegen gunstig tarief bij tekort aan zon.
Daarnaast in Nederland is het momenteel ook niet lonend. Het elektriciteitsnet is een soort van accu. Noemen ze salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:36:
Dat is gerommel in de marge. En in de winter waait het wel mooi waardoor je ook goedkope windstroom in de accu kan stoppen.
Yep plemp de noordzee maar vol 8)7
https://www.windy.com/?52.105,6.048,8,m:e6vaghW

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-12-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
We gaan komende 10 jaar hier nog last van hebben en we gaan over een paar jaar al anders betalen voor onze aansluiting, bijvoorbeeld zoals in België.
Niet in de stroomprijs maar in de tarieven en piekbelasting.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:35:
Die accu moet in de winter ook op een bepaald vermogen gehouden worden, om te voorkomen dat hij slecht wordt.
Toch weer een extra stroom verbruiker erbij (met verliezen), terwijl hij juist bedoeld was voor opslag.
Wat bedoel je op een bepaald vermogen gehouden worden?
Bepaald energieniveau bedoel je?

Maar de accu is ook in de winter nog veel aan het werk om de pieken eraf te halen.
Wat straks ook uit kan als je moet betalen voor pieken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@!null
Je mag de batterij niet teveel ontladen, maar dat weet jij ook wel....
Dus je hebt er een verbruiker bij in de donkere winterdagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiI3BhQq48tmjo420qcpIb2nI_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0wo1fFjXbBxAkaUwhCCZUjv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CornermanNL schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:20:
Geloof je nou werkelijk in die fantasie wereld, op een goede zonnige dag is de accu al om tien uur smorgens vol, en dan moet het overspanning feest nog beginnen.
Hartje zomer gebruik je alleen tussen 21.30 en 05.30 stroom uit je accu, dus de tweede dag zit hij al weer om negen uur smorgens vol.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@reneeke1970 als de software zo dom is wel ja. Dat lijkt me eenvoudig te fixen :)

Maar goed, dit probleem oplossen met een accu achter de voordeur blijft ondoelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:32:
[...]

Geloof je nou werkelijk in die fantasie wereld, op een goede zonnige dag is de accu al om tien uur smorgens vol, en dan moet het overspanning feest nog beginnen.
Hartje zomer gebruik je alleen tussen 21.30 en 05.30 stroom uit je accu, dus de tweede dag zit hij al weer om negen uur smorgens vol.
Ik ben te weinig onderlegd in de techniek, dat moet ik toegeven, in mijn naïviteit denk ik wellicht te simpel maar ik zie voorlopig ook geen oplossing van de netproblematiek. Het is leuk dat iedereen moet verduurzamen maar blijkbaar vindt men het niet nodig om daarop voor te sorteren.

Het beleid is dus gericht op de consument die zonnepanelen en andere maatregelen moet nemen , maar het belangrijkste de infrastructuur daar wordt te weinig aan gedaan , of in ieder geval te laat.

En dan zadel je de consument weer op met de problemen. En die kan het probleem niet oplossen door een thuis accu zo begrijp ik nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
CornermanNL schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:59:
[...]

Ik ben te weinig onderlegd in de techniek, dat moet ik toegeven, in mijn naïviteit denk ik wellicht te simpel maar ik zie voorlopig ook geen oplossing van de netproblematiek. Het is leuk dat iedereen moet verduurzamen maar blijkbaar vindt men het niet nodig om daarop voor te sorteren.

Het beleid is dus gericht op de consument die zonnepanelen en andere maatregelen moet nemen , maar het belangrijkste de infrastructuur daar wordt te weinig aan gedaan , of in ieder geval te laat.

En dan zadel je de consument weer op met de problemen. En die kan het probleem niet oplossen door een thuis accu zo begrijp ik nu.
Precies, de consument word er mee opgezadeld.
De netbeheerder weet het al heel lang deze situatie, maar ze geven liever bonussen dan investeren.
Nu proberen ze het spelletje zo te draaien dat de consument en zelfs de regering maar voor oplossingen moeten zoeken. En we trappen er nog in ook.
Ze zeggen dat ze de transitie niet zo snel zien aankomen...... De grootste problemen zitten in nieuwbouw wijken omdat daar te krappe transformator worden geplaatst, terwijl alle bouw tekeningen aangeven dat het nul op de meter huizen zijn.
Hier is er zelfs eentje afgebrand na half jaar.
De mobiele gehuurde transformator kon het vervolgens op zijn sloffen aan.
Nee ik geloof niet in die praatjes van netbeheerder.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@reneeke1970 diezelfde nul op de meter woningen die op 3x40A aangesloten worden vanwege 9kW backup elementen die aangesloten worden?

Zijn niet alleen netbeheerders die weinig verantwoordelijkheidsgevoel hebben...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:25:
@reneeke1970 diezelfde nul op de meter woningen die op 3x40A aangesloten worden vanwege 9kW backup elementen die aangesloten worden?

Zijn niet alleen netbeheerders die weinig verantwoordelijkheidsgevoel hebben...
Nee netjes 3×25,stuk of 18 panelen en een hele mooie warmtepomp, in zon schoorsteen module zo op dak gezet.
Gewoon simpele rijtjes huizen voor 1200 per maand, Jazeker gewoon huur huisjes..

En de trafo brandde in zomer uit, niet tijdens verwarmings seizoen.

PS ik had al eens in twee huizen binnen gekeken, gewoon tijdens regenbui met 200 watt op de omvormer, gewoon 242 volt....
Dus dikke vinger enexis.

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 11-12-2021 10:31 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
CornermanNL schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:59:
[...]

Hier heeft +/- 60% van de straat gemiddeld 12 zonnepanelen en nog is er geen enkel probleem met de netspanning, komt gemeten bij mijn omvormers zelden boven 240V.

Je hoort in de media vooral over de probleemgevallen maar dat is natuurlijk een luidruchtige kleine minderheid.

Als je je toch zorgen maakt over jouw specifieke situatie kun je 2 dingen checken:
1) Meet hoeveel je spanning zakt bij het inschakelen van bijvoorbeeld een 2000 W verwarming of haardroger.
2) meet je netspanning rond 13:00 op een paar zonnige dagen tussen april en augustus. (in geval van 3 fase elke fase apart meten)

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@reneeke1970 ah valt mee dan, maar ik wacht op zelfde scenario in de winter, want die 9kW elementen gebeurd blijkbaar regelmatig... Mooi tijdens 1963 light natuurlijk ❄️⛸️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ronald schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:34:
@reneeke1970 ah valt mee dan, maar ik wacht op zelfde scenario in de winter, want die 9kW elementen gebeurd blijkbaar regelmatig... Mooi tijdens 1963 light natuurlijk ❄️⛸️
Is kwestie van instellen toch? Die dingen zijn voor nood, niet voor hoofd verwarming.

@busscherski die test met 2000 watt inschakelen, daarmee toon je toch alleen maar aan dat het probleem juist bij jezelf in de kabels zit?
Kan me tenminste niet voorstellen als de straat 250 volt is, dat je dat zelf kunt verlagen.
Je kunt wel je eigen 250 volt verlagen als de straat bv dan 248 is.
Oftewel het probleem zit bij jezelf dan toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

rube schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 07:59:
Uit datzelfde stuk:

[...]

-O-
Daar sta ik dan met mijn 12 panelen op noord die toch ruim 2000 kWh hebben opgewekt dit jaar
waarom de stof onbegrijpelijk is, zelfs voor mensen die er kennelijk dagelijks mee te maken hebben snap ik nog altijd geen pepernoot van... Zo heel erg moeilijk is het allemaal echt niet... *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@reneeke1970
Met die 2000 W meet je ook de kabel naar de straat en nog wel iets verder. Als die 2 kW belasting bijvoorbeeld 1 volt spanningsval veroorzaakt is het te verwachten dat een enkelfase 2 kW omvormer juist 1 volt spanningstijging gaat veroorzaken toch?

De spanningsval meten op een stopcontact in de meterkast, niet bij de 2000 W weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@reneeke1970
Is kwestie van instellen toch? Die dingen zijn voor nood, niet voor hoofd verwarming
Juist, maar dat instellen lijkt gezien de vele posts op het forum vaak niet door de installateur te worden gedaan. Een klein deel van de gebruikers verdiept zich er in en doet het alsnog zelf.

Nu zit er ook wel verschil tussen merken warmtepompen. Bij Nibe is een thermostaat gecorrigeerde stooklijn out of the box mogelijk, als je de ramen dicht houdt in de winter (gewoon vertrouwen op je wtw) kun je daar volgens mij weinig aan verkeerd doen. Al zie ik bij Nibe dan wel weer meldingen van gek gedrag bij SWW runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
busscherski schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:53:
@reneeke1970
Met die 2000 W meet je ook de kabel naar de straat en nog wel iets verder. Als die 2 kW belasting bijvoorbeeld 1 volt spanningsval veroorzaakt is het te verwachten dat een enkelfase 2 kW omvormer juist 1 volt spanningstijging gaat veroorzaken toch?

De spanningsval meten op een stopcontact in de meterkast, niet bij de 2000 W weerstand.
Die conclusie is correct. Maar of het probleem dan in de straat of in je huis zit weet je niet. Kans is groot dat probleem je eigen huis is.

Afijn ik heb er gelukkig geen last van.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:43:
Is kwestie van instellen toch? Die dingen zijn voor nood, niet voor hoofd verwarming.
Dat klopt, maar zolang het L/W WP topic nog vol staat met mensen die klagen over het stroomverbruik van hun WP omdat de installateurs deze niet fatsoenlijk instellen (grootste probleem is een veel te hoge stooklijn), gaat dit niet goed komen. Zeker als je weet dat maar een paar procent van de mensen het juiste topic op Tweakers weten te vinden en dit dus maar een heel klein topje van de ijsberg is.
Elk bijverwarmingselement groter dan 2 kW (dat is genoeg om de gemiddelde woning bij een storing boven het vriespunt te houden) zou desnoods bij wet verboden moeten worden. Deze worden bij echt zware vorst namelijk de doodsteek voor de stabiliteit van het net.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 11-12-2021 11:38 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.