De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.940 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:00
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:09:
[...]

Die conclusie is correct. Maar of het probleem dan in de straat of in je huis zit weet je niet. Kans is groot dat probleem je eigen huis is.

Afijn ik heb er gelukkig geen last van.
De verbruiker staat ergens willekeurig in huis, (bij voorkeur een andere groep en aardlek als het stopcontact in de meterkast maar veel maakt het niet uit) Maar je meet bv op een stopcontact in de meterkast. Welk probleem kun je dan in huis hebben?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:56
busscherski schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:28:
[...]

De verbruiker staat ergens willekeurig in huis, (bij voorkeur een andere groep en aardlek als het stopcontact in de meterkast maar veel maakt het niet uit) Maar je meet bv op een stopcontact in de meterkast. Welk probleem kun je dan in huis hebben?
Een inkopper is te dunne kabel.
Maar ik denk dat overgang weerstand in componenten een groter probleem is. Al dat moderne spul is troep in mijn ogen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:54
Ronald schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:34:
@reneeke1970 ah valt mee dan, maar ik wacht op zelfde scenario in de winter, want die 9kW elementen gebeurd blijkbaar regelmatig... Mooi tijdens 1963 light natuurlijk ❄️⛸️
Valt wel mee
lees maar eens:

Monitoring warmtepomp huishoudens in koude week

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:22
Even een noob-vraagje...

Ik overweeg om mijn cv-ketel te gaan vervangen door een warmtepomp. De reden hiervoor is dat ik mijn gasverbruik graag wil verminderen, beter voor klimaat en mijn portemonnee. Ik snap dat dat alleen werkt als je huis voldoende geïsoleerd is, daar wordt aan gewerkt. Ik denk aan een lucht/water-pomp omdat ik dan niet overal luchtkanalen door mijn huis hoef aan te laten leggen. Idealiter gebruik ik die warmtepomp dan zowel voor verwarming als voor de douche.

Nu denk ik dat je dan sowieso een vat met een voorraad warm water nodig hebt omdat die pomp zelf niet direct kan voorzien in douchewater, klopt dat? En dan raak ik het een beetje kwijt... ik lees over warmtepomp met voorraadvat, met buffervat, met boilervat, een warmtepompboiler... wordt met al die termen eigenlijk hetzelfde bedoeld, namelijk een warmtepomp + een voorraadvat (zo noem ik het maar even voor het gemak)?

Een boiler is toch eigenlijk ook niet meer dan een voorraadvat met warm water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@migchiell Klopt.
een LW WP met boilervat is de logische standaard oplossing.
Alleen als je al een zonneboiler hebt kan je daar wellicht een combi mee maken.
en als je een heel laag SWW verbruik hebt kan je andere opties overwegen (een kleine eBoiler met een lager stilstandsverlies)
lijk maar eens in het lucht/water wp topic.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00
migchiell schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:39:
Nu denk ik dat je dan sowieso een vat met een voorraad warm water nodig hebt omdat die pomp zelf niet direct kan voorzien in douchewater, klopt dat?
Ja. Om twee redenen. Ten eerste is het vermogen van de WP te klein om live onder te douchen, en ten tweede duurt het opstarten te lang. Dus je hebt een voorraad warm water nodig.
En dan raak ik het een beetje kwijt... ik lees over warmtepomp met voorraadvat, met buffervat, met
boilervat, een warmtepompboiler... wordt met al die termen eigenlijk hetzelfde bedoeld, namelijk een warmtepomp + een voorraadvat (zo noem ik het maar even voor het gemak)?
  • Buffervat wordt gebruikt voor verwarming (heeft dus niets met sanitair warm water te maken) als je een uitgebreide naregeling op je CV hebt. Veel (de meerderheid?) van de huizen kunnen zonder.
  • Boilervat = SWW-vat = je voorraad warm water voor douche en bad. Wordt via een interne spiraal (warmtewisselaar) verwarmd door je WP en soms nog andere warmtebronnen.
  • Warmtepompboiler is een vat met een opgebouwde (mini)-warmtepomp. Systeem staat dan compleet los van de warmtepomp die je huis verwarmt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
BarryH schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:42:
@migchiell Klopt.
een LW WP met boilervat is de logische standaard oplossing.
Daar valt over te twisten. Als je een woning hebt met systeem C ventilatie, en de ruimte hebt om ergens een (licht brommende) warmtepompboiler kwijt te raken, dan kan een warmtepompboiler een mooie manier zijn om uit je ventilatielucht warmte terug te winnen waarmee je die boiler opwarmt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@migchiell

Voorraadvat kan vanalles betekenen, maar meestal synoniem met boilervat: schoon, warm douchewater (doorgaans 180-300L maar kleiner of groter kan natuurlijk ook)
Een buffervat is een voorraad warm CV water (met een warmtepomp afwezig of meestal kleiner dan 100 liter, maar met een houtkachel eraan kan 1000L+ ook).
Een boilervat is een voorraad warm douchewater. Hier zit dan voor verwarming door een losse warmtepomp een flinke spiraal in (3 m²+, in tegenstelling tot zonneboilers en indirecte gasboilers die 1 m² al genoeg vinden).
Een warmtepompboiler is doorgaans een boiler met compressor er bovenop, die dus zelfstandig met (ventilatie)lucht of (vloerverwarmings)water als bron je douchewater warm maakt.
Heel soms wordt er echter een boilervat mee bedoeld met grote spiraal, om hem te onderscheiden van zonneboilers. Heeft hij een stroomaansluiting? Dan is het de eerste variant :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:08
Over de discussie “te hoge netspanning” in huis: dit heb ik afgelopen voorjaar en stukje van de zomer gehad. Ik woon in het buitengebied en de spanning in huis lag vaak tussen de 245 en 250V en op zonnige dagen op 253V en hoger. Gevolg: omvormer zonnepanelen schakelt uit, en dat is de reden waarom ik die hoge netspanning ontdekt heb.
De oorzaak lag niet in mijn woning. De netbeheerder (Enexis) heeft inmiddels de netspanning flink verlaagd waardoor ik nu tussen 225V en 235V zit. Probleem opgelost maar voor mij wel een eye opener en iets wat ik nu regelmatig controleer. Het heeft me dit jaar flink wat zonnepaneel opbrengst gekost en daarnaast het onzekere gevoel dat er wellicht wat elektrische apparaten zijn die in de nabije toekomst sneller kapot zullen gaan door die te hoge spanning…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Andrehj schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:46:
[...]

Daar valt over te twisten. Als je een woning hebt met systeem C ventilatie, en de ruimte hebt om ergens een (licht brommende) warmtepompboiler kwijt te raken, dan kan een warmtepompboiler een mooie manier zijn om uit je ventilatielucht warmte terug te winnen waarmee je die boiler opwarmt.
Ja, mits:

je warmtepomp boiler functioneert bij het debiet wat je nodig hebt om je huis voldoende te ventileren.

Bij ons is de systeem C (dus in de natte ruimtes afzuigen en naar buiten) ventilatie CO2 gestuurd en bijna altijd in de lage stand (~40-50m3/uur volgens de handleiding).
De meeste WP boilers functioneren bij een veelvoud hiervan. Dus dan ventileer je meer, en verwarm je dus ook meer. Direct verwarmen met de gewone WP is dan effectiever.
En je hebt weer een extra apparaat met weer standby verbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 11-12-2021 11:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik weet even niet meer waar ik het las, helaas. Maar iemand wist dat hele zielige gedoe van die netbeheerders wel heel strak neer te zetten: ja, de belasting van het elektriciteitsnet neemt behoorlijk toe. Maar dat is sinds het in 1886 werd opgericht vrijwel altijd het geval geweest!

Slechts sinds 2008 is dat even niet meer zo. (Door de kredietcrisis, gecombineerd met ons doorlopend streven naar zuinigere apparaten.)

Oftewel: 122 van de 135 jaar dat het net bestaat, maakt het een voortdurende stevige groei door. En we hebben de netbeheerders om dat in goede banen te leiden. Maar ineens zijn die vergeten hoe dat moet, waar ze ook weer voor dienen (dividend uitkeren, toch?) Wat een krokodillentranen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 09:09:
@!null
Je mag de batterij niet teveel ontladen, maar dat weet jij ook wel....
Dus je hebt er een verbruiker bij in de donkere winterdagen.

[Afbeelding]
Als ik niks uit mijn batterij haal dan staat hij stil. Ik heb niet 120w aan stilstands verlies in mijn accu.

Wel is er een verlies in de vorm van omvormers e.d., behoorlijk standby gebruik.
reneeke1970 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:10:
[...]

Precies, de consument word er mee opgezadeld.
De netbeheerder weet het al heel lang deze situatie, maar ze geven liever bonussen dan investeren.
Nu proberen ze het spelletje zo te draaien dat de consument en zelfs de regering maar voor oplossingen moeten zoeken. En we trappen er nog in ook.
Ze zeggen dat ze de transitie niet zo snel zien aankomen...... De grootste problemen zitten in nieuwbouw wijken omdat daar te krappe transformator worden geplaatst, terwijl alle bouw tekeningen aangeven dat het nul op de meter huizen zijn.
Hier is er zelfs eentje afgebrand na half jaar.
De mobiele gehuurde transformator kon het vervolgens op zijn sloffen aan.
Nee ik geloof niet in die praatjes van netbeheerder.....
De netbeheerders wil zeker wel investeren. Er zijn nu al genoeg gevallen waarin investeringen klaar staan, het geld is er, maar het personeel is er niet om het uit te voeren.
Ik was afgelopen woensdag nog op een kleinschalig seminar over netcongestie.

Is er te laat begonnen aan het versterken voor de energietransitie? Zeker, dat had 10 jaar terug al vol op ingezet moeten worden. Vanuit een visie, en daar had regering zeker een rol in moeten spelen om toen al geld ervoor vrij te maken en die visie te hebben en te leiden.

Echter, in de huidige situatie met de huidige wet/regelgeving is de situatie van de netbeheerder niet best.
Ze kunnen niet eens alles uitvoeren vanwege tijd/personeel gebrek. Ze mogen ook niet zomaar andere tarieven hanteren. Ze mogen ook niet accu's plaatsen in de trafo huisjes wat een hele goede plek zou zijn, want dan worden ze een energieleverancier, mag niet.
Dus ja, wat blijft er over? De verzwaringen en alle aansluitingen realiseren zitten hun schema's al vol mee.

Vanuit de consument of bedrijf heb je nu 0,0 reden om iets te doen. Dus ja, waarom zou je?
Het is dan idioot om te bedenken dat 3x25A niks extra kost ten opzichte van de 1x40 of 1x35 waar mensen vandaan komen.
Kan je mooi 17kW uit het net trekken met je elektrische auto of 17kW leveren. Iedereen kan dat, hele woonwijken vol, voor 200 euro. Dat slaat nergens op, en is niet houdbaar. Dus dat gaat hoe dan ook veranderen.

Ze hebben ook nog eens de lokale overheden nodig om mee te werken, want ja, meeste wachttijd in het project is door vergunningen e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 11-12-2021 12:03 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:05

ericplan

5180 Wp PV

@!null De splitsing tussen leverancier en netbeheerder heeft zo z’n nadelen. Nu moeten er twee bedrijven winst maken. Het oude GEB was zo gek nog niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:26
Andrehj schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:43:
• Warmtepompboiler is een vat met een opgebouwde (mini)-warmtepomp. Systeem staat dan compleet los van de warmtepomp die je huis verwarmt.
[/list]
Dat hoeft dan weer niet, bij mijn Nilan Compact P Geo zit de warmtepompboiler in hetzelfde apparaat als de bodemwarmtepomp die mijn huis verwarmt. De ventilatielucht die ik mijn huis in blaas kan ik dan ook nog eens een keer verwarmen (of koelen).
De ruimteverwarming op de bodemwarmtepomp gaat tijdens het opwarmen van het warme water ook gewoon door. Het e6rwarmen van de lucht niet, maar bij koelen via de lucht gaat het verwarmen van het douchewater extra efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
migchiell schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:39:
En dan raak ik het een beetje kwijt... ik lees over warmtepomp met voorraadvat, met buffervat, met boilervat, een warmtepompboiler... wordt met al die termen eigenlijk hetzelfde bedoeld, namelijk een warmtepomp + een voorraadvat (zo noem ik het maar even voor het gemak)?

Een voorraadvat inclusief een manier om het op te warmen; strikt genomen is een boiler zo'n vat met water + de brander eronder / het elektrisch element. In een huishouden gaat het dan doorgaans om een vat met SWW, maar op zich is de term daar (zeker in de industrie) niet toe beperkt. Het wordt onoverzichtelijk wanneer die manier om het op te warmen er wat losser van komt te staan, zoals bijv. een CV-ketel die ook een SWW vat ernaast opstookt, of een zonneboiler, of... Meestal blijven we evenwel met een boilervat een vat voor SWW bedoelen.

En een buffervat bevat dan CV-water. Maar ja.. wat dan met een hygiëneboiler, of een buffervat met een verswaterstation erop? Da's een vat vol CV-water, waar toch de warmte voor SWW aan ontrokken wordt.

Dus tja.. men bedoelt er zeker niet helemaal hetzelfde mee en onoverzichtelijk (en dus opletten) is het. Maar als 't niet nader geduid wordt, dan gaat alles met 'boiler' (meestal) over SWW en alles met buffer over CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
deejeebv schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:06:
[...]

Dat hoeft dan weer niet, bij mijn Nilan Compact P Geo zit de warmtepompboiler in hetzelfde apparaat als de bodemwarmtepomp die mijn huis verwarmt. De ventilatielucht die ik mijn huis in blaas kan ik dan ook nog eens een keer verwarmen (of koelen).
De ruimteverwarming op de bodemwarmtepomp gaat tijdens het opwarmen van het warme water ook gewoon door. Het e6rwarmen van de lucht niet, maar bij koelen via de lucht gaat het verwarmen van het douchewater extra efficiënt.
Maar jouw Nilan Compact P is dan ook wel een heel speciaal product. Niet iets wat de gemiddelde woningbezitter even in zijn huis installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Andrehj "Speciaal" is wel het nieuwe normaal.. we zien steeds meer creatieve producten en zijn ver van "geiser of boiler?" inmiddels. Of, in recenter jaren: wel of geen voorraadvat SWW in de combiketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
even zoeken laat een prijs van 12k zien.... :(
dat lijkt me nog niet een product voor de massa. Die moet nog maar even met een MHI of Panasonic LW WP met SWW vat aan de gang... (voor minder dan de helft van de investering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
BarryH schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:16:
dat lijkt me nog niet een product voor de massa. Die moet nog maar even met een MHI of Panasonic LW WP met SWW vat aan de gang... (voor minder dan de helft van de investering)
MHI (Mitsubishi Heavy Industries)? Die zijn op de L/W warmtepomp-markt niet erg groot. ME (Mitsubishi Electric) is daar een veel grotere speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
BarryH schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:16:
Maar die Nilan is dan wel weer inclusief de balansventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@deejeebv Tja, maar er zijn niet veel mensen die dat succesvol in een bestaand huis kunnen inbouwen op het moment dat ze daar al in wonen.
Als je een huis helemaal stript is het niet makkelijk maar wel te doen, maar anders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
BarryH schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:45:
@deejeebv Tja, maar er zijn niet veel mensen die dat succesvol in een bestaand huis kunnen inbouwen op het moment dat ze daar al in wonen.
Als je een huis helemaal stript is het niet makkelijk maar wel te doen, maar anders....
Klopt bij mij staat hij ook in een nieuwbouwwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
deejeebv schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:20:
[...]

Maar die Nilan is dan wel weer inclusief de balansventilatie.
Die prijs klopt dan best ja.

Toch heb ik er om die reden juist niet verder naar gekeken. "Compact" speel hier niet zo'n rol en alles-in-één wordt t.z.t. toch een half werkend apparaat afdanken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:48
Op Wattisduurzaam een leuk artikel over afschakelende omvormers en thuisopslag:
https://www.wattisduurzaa...nnepanelen-die-uitvallen/
Is een accu achter de voordeur een duurzame oplossing?
Ook al is een thuisaccu economisch niet rendabel, qua CO2-reductie zou hij alsnog zijn geld waard kunnen zijn. Net als de productie van zonnecellen, is ook de productie van accucellen echter knap energie- en CO2-intensief. De CO2-uitstoot in de productie kunnen zonnepanelen en accu’s alleen goedmaken tijdens de (emissievrije) gebruiksfase. Elke geleverde kilowattuur extra over de levensduur maakt zonnepanelen en accu’s duurzamer.

Als we zo’n 1.500 kilo CO2-uitstoot aannemen voor de productie van een Powerwall en uitgaan van een gebruiksduur van 10 jaar, komt de uitstoot in het scenario hierboven per teruggeleverde kilowattuur neer op zo’n 1.100 gr CO2/kWh. Meer dan voor een kolencentrale, en zo’n 50 keer meer dan de zonnestroom die de accu inging.
Hopen dat thuisaccu een dure hobby blijft
Je zou de accu ook kunnen gebruiken op dagen dat de zonnepanelen niet uitvallen, om het eigenverbruik te verhogen. In die rol heeft de thuisaccu vanuit CO2-reductie en ook voor de netbeheerder geen echte waarde.

Dat is hobbywerk, maar wordt met het afschaffen van salderen misschien alsnog lucratief. Laten we hopen dat thuisaccu’s onrendabel blijven en dat de lobby van netbeheerders en verkopers voor een subsidie mislukt. Een thuisaccu is geen oplossing voor het afschakelen van zonnepanelen, maar een probleem op zich zelf. Zowel economisch als qua duurzaamheid.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 13-12-2021 10:41 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
assje schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:39:
Op Wattisduurzaam een leuk artikel over afschakelende omvormers en thuisopslag:
https://www.wattisduurzaa...nnepanelen-die-uitvallen/

[...]

[...]
Hehe eindelijk eens een keer waarheid en geen fake news

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:41

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:23:
[...]

gewoon gebruiken die stroom heb je ook geen te hoge netspanning.. :+ zelf 10 (!) keer in een jaar een probleem veroorzaken en dan wijzen naar alles en iedereen om het op te lossen, ik blijf het bijzonder vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-10 22:50

aip

reneeke1970 schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:23:
[...]

Ik denk niet eens dat het bij NOS als fake news bedoeld is. Maar de schrijvers van dat soort stukjes snappen gewoon niet waar ze het over hebben, en praten gewoon na. Dat is niet minder erg, maar van opzettelijk fake news is denk ik geen sprake.

Zo gaat het ook altijd bij al die RAI-persberichten over elektrisch rijden enzo. Ze snappen het gewoon niet, en praten dus maar gewoon na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
twain4me schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:01:
zelf 10 (!) keer in een jaar een probleem veroorzaken en dan wijzen naar alles en iedereen om het op te lossen, ik blijf het bijzonder vinden.
Dat is dan ook wel een extreem versimpelde, en daardoor incorrecte, voorstelling van zaken.

Je kunt met zo goed zeggen: hiervoor wordt al twintig jaar gewaarschuwd (want dat is namelijk zo), als we PV gaan installeren en meer electrificeren moet je het net upgraden.

Maar uit politieke onwil en andere (machts)spelletjes hebben we gezorgd dat netbeheerders dat zoveel mogelijk niet deden. En dat begint nu een echt merkbaar probleem te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 13-12-2021 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
twain4me schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:01:
[...]

gewoon gebruiken die stroom heb je ook geen te hoge netspanning.. :+ zelf 10 (!) keer in een jaar een probleem veroorzaken en dan wijzen naar alles en iedereen om het op te lossen, ik blijf het bijzonder vinden.
Zolang er fossiele bronnen op het net meedraaien zie ik liever dat die zonnestroom naar (hopelijk nuttige) verbruikers gaat dan het nodeloos te verspillen.
Daar zitten kosten aan ja... Maar ik betaal liever voor kosten van het netwerk dan voor kosten van Russisch gas. De 2 problemen - lokale capaciteit ten gunste van zonnepanelen - en regionale capaciteit domweg voor (groot)verbruikers (en dat was juist relatief goed aan het stuk van de NOS) moeten gewoon beiden opgelost worden... Ten bate van ons allemaal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Wilke schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:08:
[...]

Dat is dan ook wel een extreem versimpelde, en daardoor incorrecte, voorstelling van zaken.

Je kunt met zo goed zeggen: hiervoor wordt al twintig jaar gewaarschuwd (want dat is namelijk zo), als we PV gaan installeren en meer electrificeren moet je het net upgraden.

Maar uit politieke onwil en andere (machts)spelletjes hebben we gezorgd dat netbeheerders dat zoveel mogelijk niet deden. En dat begint nu een echt merkbaar probleem te worden.
uiteraard is het (met opzet) scherp neergezet

Maar willen we echt als maatschapij miljoenen gaan betalen omdat een paar duizend mensen wat stroom verliezen op een moment dat die stroom exact 0 cent waard is? er zijn genoeg oplossingen dat een omvormer niet geheel uit hoeft te vallen, wel of niet totaal uitvallen blijft ook gewoon een keus van de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:17:
[...]
Maar willen we echt als maatschapij miljoenen gaan betalen...
Het is prima om daar (terecht) een discussie over te voeren. Er wordt nu echter wel met twee maten gemeten. Wat denk je dat er gebeurd als een kolen/gascentrale moet terugregelen omdat het net lokaal is overbelast (en ja dat gebeurd nog wel eens, zeker rond de maasvlakte)?

De centrale regelt terug en wordt daar uitgebreid voor gecompenseerd, een compensatie die betaald wordt door de consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:28
[...]

Maar willen we echt als maatschapij miljoenen gaan betalen omdat een paar duizend mensen wat stroom verliezen op een moment dat die stroom exact 0 cent waard is? er zijn genoeg oplossingen dat een omvormer niet geheel uit hoeft te vallen, wel of niet totaal uitvallen blijft ook gewoon een keus van de consument.
Keuze van de consument? Alleen als die consument voorafgaand aan de installatie daarover is geïnformeerd en daadwerkelijk begrijpt wat het betekent. Aan de omvormerkant, maar ook aan de kant van de oriëntatie van de panelen (en daar is lang niet altijd keus, je kunt moeilijk je dak een beetje draaien).

Ik meen dat het bij mij ook wel eens is gebeurd, afgelopen zomer. Had ik anders gehandeld als ik van tevoren had geweten dat dit kon optreden? Misschien wel. Het is vooral een psychologisch ding: "hij doet het niet!! hij is kapot?! ik loop opbrengst mis!" Kan allemaal zomaar door je hoofd spelen. Ik weet pas sinds kort dat er omvormers bestaan die terugschakelen in plaats van uitschakelen. In mijn hoofd is dat een prettig idee. Wat ik weer geen prettig idee vind, is dat er blijkbaar door een continu te hoge netspanning schade kan ontstaan aan bestaande, niet zonne-gerelateerde, apparatuur. En dat weet de doorsnee klant niet, dus daar ligt hoe dan ook een taak voor de netbeheerder.

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 13-12-2021 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ronald schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:09:
[...]

Zolang er fossiele bronnen op het net meedraaien zie ik liever dat die zonnestroom naar (hopelijk nuttige) verbruikers gaat dan het nodeloos te verspillen.
Daar zitten kosten aan ja... Maar ik betaal liever voor kosten van het netwerk dan voor kosten van Russisch gas. De 2 problemen - lokale capaciteit ten gunste van zonnepanelen - en regionale capaciteit domweg voor (groot)verbruikers (en dat was juist relatief goed aan het stuk van de NOS) moeten gewoon beiden opgelost worden... Ten bate van ons allemaal.
die 3200 x 250kWh kan 100.000 m3 gas vervangen maar welk gas wordt er gebruikt op het moment dat mijn zonnepanelen uitvallen? ofwel je moet het met cop 0,3 omzetten in waterstofgas?

Het probleem zit hem in dat verbuik en opwek tever uit elkaar liggen.. en de salderingsregeling: op piek dimensioneren van de thuis instalatie werkt dit alleen maar in dehand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Skyaero schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:23:
[...]

Het is prima om daar (terecht) een discussie over te voeren. Er wordt nu echter wel met twee maten gemeten. Wat denk je dat er gebeurd als een kolen/gascentrale moet terugregelen omdat het net lokaal is overbelast (en ja dat gebeurd nog wel eens, zeker rond de maasvlakte)?

De centrale regelt terug en wordt daar uitgebreid voor gecompenseerd, een compensatie die betaald wordt door de consumenten.
jij hebt hier zoveel meer kennis en ervaring mee dan ik, en als ik eerlijk ben weet ik het gewoon niet, uiteraard moeten grote tekortkomingen opgelost worden, en die tekortkomeningen zijn er kennelijk bij de maasvlakte. maar moet de straat in groningen dan echt open voor een nieuwe kabel? omdat er bij wat mensen een omvormer 10 keer uit valt?

en met nieuwe kabels etc moet die centrale dan ook echt minder terug regelen en minder gecompenseerd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
De Telegraaf komt met een artikel over "Kachel-apk": https://www.telegraaf.nl/...-tegen-overlast-houtstook

Een jaarlijkse keuring met mogelijke afkeur als maatregel - dat klinkt best als een werkbaar plan. Alleen moet je dan wel even inventariseren wie er nu al een kachel heeft en die ook mee laten draaien in dat systeem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-10 11:21
[...]

Dat is helemaal het punt niet. Het punt is dat je een netaansluiting van 35A hebt, maar als het puntje bij paaltje komt kun je die 35A helemaal niet benutten. De netbeheerder faalt dus gewoon te leveren waar je voor betaalt.

Als er geregeld kookplaten zouden uitvallen tijdens het eten koken, omdat de netspanning te laag werd, was de wereld te klein geweest.

Nu gaat het om zonnepanelen en teruglevering en is het "je eigen schuld" dat je netaansluiting niet doet wat die hoort te doen? Beetje raar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mcDavid schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:43:
[...]

Dat is helemaal het punt niet. Het punt is dat je een netaansluiting van 35A hebt, maar als het puntje bij paaltje komt kun je die 35A helemaal niet benutten. De netbeheerder faalt dus gewoon te leveren waar je voor betaalt.

Als er geregeld kookplaten zouden uitvallen tijdens het eten koken, omdat de netspanning te laag werd, was de wereld te klein geweest.

Nu gaat het om zonnepanelen en teruglevering en is het "je eigen schuld" dat je netaansluiting niet doet wat die hoort te doen? Beetje raar.
Overboeking is zo raar niet, we koken nu eenmaal niet allemaal exact tegelijk. de zon is dodelijk qua gelijktijdigheid. dit anders behandelen is in mijn ogen zo vreemd niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
twain4me schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:57:
[...]

Overboeking is zo raar niet, we koken nu eenmaal niet allemaal exact tegelijk. de zon is dodelijk qua gelijktijdigheid. dit anders behandelen is in mijn ogen zo vreemd niet.
Sure, maar dat moet dan wel van te voren duidelijk zijn.

Voorlopig is het maatschappelijke probleem waar tegenaangelopen wordt, dat er nog steeds (ook op de zonnigste dagen) een hoop fossiele brandstof verstookt wordt voor elektriciteitsopwekking. Niet dat er teveel zonne-energie opgewekt wordt. Maar beide problemen zijn in één klap aan te vliegen door netwerken te verbeteren. Stellen dat er miljoenen wordt betaald om een hobby van een paar duizend man te supporten is dan ook een pertinente verdraaiing van de werkelijkheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:30:
[...]
uiteraard moeten grote tekortkomingen opgelost worden, en die tekortkomeningen zijn er kennelijk bij de maasvlakte.
Het is geen tekortkoming, maar een keuze. Men wist vanaf dag 1 toen de centrale er kwam dat dit de situatie zou zijn.
en met nieuwe kabels etc moet die centrale dan ook echt minder terug regelen en minder gecompenseerd worden?
Men heeft een nieuw hoogspanningsnet aangelegd om dit probleem op te lossen. Dus ja, bij centrales leggen we dus wel, zonder discussie, die kabel neer. En dat voor een centrale waarvan de eigenaar straks 200 miljoen krijgt om dicht te gaan. Staat er dus een hoogspanningsnet voor niets.

Maar oh wee als Pieter-Jan uitspreekt dat hij benadeelt wordt door gebrek aan netcapaciteit. Straat open? Investeren in laagspanningsnetten? Zijn we nu helemaal gek geworden? :X
maar moet de straat in groningen dan echt open voor een nieuwe kabel? omdat er bij wat mensen een omvormer 10 keer uit valt?
Ach ja, bij sommige mensen ligt de stadsverwarming er een week uit, maar ach, dat gaan we toch niet oplossen voor een paar woningen?

Moeten we een technisch-economisch (en misschien ook wel juridisch-sociale) discussie hebben over de rol van kabels in de energietransitie? Absoluut! Moeten we dingen niet doen omdat er slechts een 'paar' mensen er last van hebben? Glijdende schaal die je niet zou moeten willen.

De Energiewet is ooit gebaseerd op basis van gelijkheidsprincipe. Kosten zijn gesocialiseerd en iedereen heeft evenveel recht, of je nu in een klein appartementje in het centrum woont, een mooi rijtjeswoning met zonnepanelen of een boerderijtje in de middle-of-nowhere. En we zijn de afgelopen 10 jaar hard bezig dat gelijkheidsprincipe de nek om te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Skyaero schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:39:
[...]

Moeten we een technisch-economisch (en misschien ook wel juridisch-sociale) discussie hebben over de rol van kabels in de energietransitie? Absoluut! Moeten we dingen niet doen omdat er slechts een 'paar' mensen er last van hebben? Glijdende schaal die je niet zou moeten willen.
Even voor de duidelijkheid ik bedoel nergens dat je mensen moet laten stikken je zou ze ook schadeloos kunnen stellen voor die paar kwh. Kennelijk hebben sommige mensen last van extreme stress als de omvormer uit is, dat is nieuw voor mij, maar veder is de schade eigenlijk niet groter dan een paar kWh gemiste opbrengst. dat is bij een niet werkende stadsverwarming wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:49:
[...]

Even voor de duidelijkheid ik bedoel nergens dat je mensen moet laten stikken je zou ze ook schadeloos kunnen stellen voor die paar kwh. Kennelijk hebben sommige mensen last van extreme stress als de omvormer uit is, dat is nieuw voor mij, maar veder is de schade eigenlijk niet groter dan een paar kWh gemiste opbrengst. dat is bij een niet werkende stadsverwarming wel anders.
Het gaat ook over niks, maar als de netbeheerder even een monteur naar de trafo stuurt is het ook opgelost.
Maar nee, ze proberen nu weer de gegevens uit de slimme meter te halen want dan is alles opgelost.
Terwijl als je via telefoon klaagt, en erbij zegt waar je woont, ze toch niet snel actie ondernemen.
Dus wat zouden ze nog meer met die open deur in de meter kunnen doen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:03:
[...]

Het gaat ook over niks, maar als de netbeheerder even een monteur naar de trafo stuurt is het ook opgelost.
Maar nee, ze proberen nu weer de gegevens uit de slimme meter te halen want dan is alles opgelost.
Terwijl als je via telefoon klaagt, en erbij zegt waar je woont, ze toch niet snel actie ondernemen.
Dus wat zouden ze nog meer met die open deur in de meter kunnen doen.....
Ik weet niet of het dan altijd is opgelost, ik denk het niet, misschien willen ze de slimme meters zien omdat ze dan de hele kabel kunnen zien (bv ook de lagere spanningen op een niet zon moment)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:06:
[...]

Ik weet niet of het dan altijd is opgelost, ik denk het niet, misschien willen ze de slimme meters zien omdat ze dan de hele kabel kunnen zien (bv ook de lagere spanningen op een niet zon moment)
Ik mag toch hopen dat ze hun eigen trafo ook kunnen monitoren. Anders mogen ze van mij wel een youles lenen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@reneeke1970 Ik vind het ook apart dat ze op de wijktrafo niet kunnen zien dat er problemen zijn met een te hoge spanning. Zou er dan zo'n grote spanningsval zijn tussen de huizen waarbij dit aan de hand is en de trafo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Toen de spanning in mijn wonig te hoog was is er door de netbeheerder een week lang de spanning gemeten over alle 3 de fases in mijn meterkast. Ook hebben ze toen (tegelijkertijd) de spanning in de trafo kast (waar diverse huizen op aangesloten zijn) gemonitored. Voor beide metingen moest er tijdelijk meetapparatuur geplaatst worden.

De conclusie was uiteindelijk dat de spanning in de trafo kast verlaagd moest worden (en dat is in mijn geval dan ook gebeurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JeroenE schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:15:
@reneeke1970 Ik vind het ook apart dat ze op de wijktrafo niet kunnen zien dat er problemen zijn met een te hoge spanning. Zou er dan zo'n grote spanningsval zijn tussen de huizen waarbij dit aan de hand is en de trafo?
Als dat zo is hebben ze de kabels te lang gemaakt toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Franciesco schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:40:
Toen de spanning in mijn wonig te hoog was is er door de netbeheerder een week lang de spanning gemeten over alle 3 de fases in mijn meterkast. Ook hebben ze toen (tegelijkertijd) de spanning in de trafo kast (waar diverse huizen op aangesloten zijn) gemonitored. Voor beide metingen moest er tijdelijk meetapparatuur geplaatst worden.

De conclusie was uiteindelijk dat de spanning in de trafo kast verlaagd moest worden (en dat is in mijn geval dan ook gebeurt).
Precies, zo simpel is het, net als water zijdig in regelen, alles in balans brengen. Hebben ze geen slimme meters gegevens voor nodig.
Spaart wel monitoring apparaten uit..... Één druk op knop en monteur heeft route beschrijving naar wijk trafo....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Franciesco schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:40:

En hoeveel overredingskracht was ervoor nodig om dat voor elkaar te krijgen? Ik denk namelijk niet dat een nebeheerder bij een klacht over te hoge netspanning direct een mannetje stuurt om dit even te regelen. Wat waren de symptomen bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
er zijn genoeg oplossingen dat een omvormer niet geheel uit hoeft te vallen, wel of niet totaal uitvallen blijft ook gewoon een keus van de consument.
Dat ervaar ik (nog) niet zo. Helaas, want dat is wel wat me eraan dwars zit.

Ik zie graag meer / makkelijker mogelijkheden om nog wel voor eigen gebruik de omvormer aan te houden.

(En liefst ook om slechts terug te gaan leveren op de fase(n) die nog niet te hoog zitten. Drie fase omvormer hier, die bij de eerste die 'm raakt geheel uit gaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:14:
[...]

Dat ervaar ik (nog) niet zo. Helaas, want dat is wel wat me eraan dwars zit.

Ik zie graag meer / makkelijker mogelijkheden om nog wel voor eigen gebruik de omvormer aan te houden.

(En liefst ook om slechts terug te gaan leveren op de fase(n) die nog niet te hoog zitten. Drie fase omvormer hier, die bij de eerste die 'm raakt geheel uit gaat.)
valt jouw 3 fase omvormer uit? dat zou de eerste zijn waar ik dat voor hoor.. meestal is de 1 fase omvormer van de buren eerder aan de beurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Gramser schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:49:
[...]

En hoeveel overredingskracht was ervoor nodig om dat voor elkaar te krijgen? Ik denk namelijk niet dat een nebeheerder bij een klacht over te hoge netspanning direct een mannetje stuurt om dit even te regelen. Wat waren de symptomen bij jou?
In eerste instantie was ik op zoek naar de reden waarom mijn zonnepaneel opbrengst al een paar maanden erg tegenviel. De oorzaak hiervan bleek te liggen in het feit dat de omvormer regelmatig uitschakelde. Door de installateur van mijn panelen (Zonneplan) werd een te hoge netspanning in mijn woning als vermoedelijke oorzaak gezien. Dit werd al vrij snel bevestigd doordat ze een logging op de omvormer gemaakt hebben van meerdere dagen waarin de te hoge spanning te zien was. Daarnaast heb ik toen zelf ook (handmatig) metingen in mijn woning verricht en was inderdaad op het display van de omvormer ook te zien wat er precies gebeurde.

Ik heb n.a.v. die logging contact gezocht met de netbeheerder (Enexis) en toen is het balletje gaan rollen om de metingen in meterkast en trafo kast uit te gaan voeren. Voor de volledigheid: men wilde ook weten of de omvormer met een voldoende dikke kabel was aagesloten: dat was het geval.
Die metingen zijn gestart ca 1 week nadat ik de klachten bij Enexis gemeld had. Na de metingen heeft het ca 1 maand geduurd voordat de correctie op de netspanning uitgevoerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@twain4me Daar liggen er dan ongetwijfeld ook een aantal uit.

En (nog) niet heel vaak hoor, dat ik gezien heb. (Al is er sinds zonnig 2020 wel heel veel extra PV gelegd om me heen..) Maar het steekt me dat ik wanneer ik eigen verbruik aan het optimaliseren ben, ik ineens juist veel stroom inkoop op die momenten.

We hadden het hier al 'ns over oplossingen daarvoor, maar die ervaar ik dus vooralsnog niet als binnen bereik van jan-met-de-pet.

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 13-12-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-10 15:47
Gwaihir schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:21:
@twain4me Daar liggen er dan ongetwijfeld ook een aantal uit.

En (nog) niet heel vaak hoor, dat ik gezien heb. Maar het steekt me dat ik wanneer ik eigen verbruik aan het optimaliseren ben, ik ineens juist relatief stroom inkoop op die momenten.

We hadden het hier al 'ns over oplossingen daarvoor, maar die ervaar ik dus vooralsnog niet als binnen bereik van jan-met-de-pet.
Wellicht een andere omvormer kiezen die zelfregulerend is??

https://zonnepaneelkiezen.nl/vde4105-norm

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
CvP_tweakers schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:23:
Wellicht een andere omvormer kiezen die zelfregulerend is??
Dat is hij waarschijnlijk wel. Maar dat helpt vooral bij een één fase omvormer die zelf de spanning opdrijft. Krijg je 't van je buren kado, dan doet dit weinig.

Het is mijn indruk dat hij hier sowieso hoog staat. Ik heb nog nooit een fase onder de 226,x V gezien. Het is dus niet zo dat hij onder avondlast (koken en opladen zo dadelijk?) ook de andere kant op valt.

[ Voor 24% gewijzigd door Gwaihir op 13-12-2021 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

n=1 bij stedin ging dit vrij makkelijk. ze gaven wel een prijs die het zou kosten als ze voor niets kwamen en de klacht onzinnig was. ze hebben toen dacht ik 10 dagen gemeten en daarna iets in de wijktrafo aangepast. het was wel voor corrona :+ tussen klagen en oplossen zat ongeveer maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

230V + 15% = 264,5 Volt is een snelle en goedkope oplossing voor PV. In Duitsland hebben ze dat ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 13-12-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

twain4me schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:17:
[...]

valt jouw 3 fase omvormer uit? dat zou de eerste zijn waar ik dat voor hoor.. meestal is de 1 fase omvormer van de buren eerder aan de beurt.
Ik ken iemand waarbij zijn 3-fase omvormer eruit gedrukt wordt door een 1-fase omvormer. Dus 3-fase is dan een nadeel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:09:
[...]

Ik mag toch hopen dat ze hun eigen trafo ook kunnen monitoren. Anders mogen ze van mij wel een youles lenen
Veel (oudere) trafo's worden niet bemeten. Bij veel klachten wordt er mobiele meetapparatuur geplaatst. Moderne of gereviseerde stations zijn eigenlijk allemaal wel voorzien van meetapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:45:
[...]

Als dat zo is hebben ze de kabels te lang gemaakt toch?
Heeft niets met de lengte van de kabel te maken, maar met de belasting erop. Elke consument is eigenlijke een spanningsdeler. Heeft de consument een hoge load (= weerstand) dan is de spanningsval tussen consument en zijn buurman veel hoger.

Dit wordt doorgaans opgelost door statische (handmatig aanpassen) of dynamische (auto-aanpassen) tapchangers, welke bepaalt hoeveel wikkelingen er op de secundaire spoel zitten.

Bij een teveel aan productie (lees = negatieve weerstand) neemt de spanning dus toe en zou de tapchanger omgekeerd moeten werken. Maar daar zijn de meeste niet op ontworpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
[...]

Een te hoge netspanning wordt wel degelijk serieus genomen. Niet vanwege de kWh verlies van zonnepanelen, maar met het risico op kapotte apparatuur. En achter wie denk je dat jouw inboedelverzekeraar gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Dre schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:50:
230V + 15% = 264,5 Volt is een snelle en goedkope oplossing voor PV. In Duitsland hebben ze dat ook.
En dan is al je oude apparatuur kapot....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Er zijn genoeg oplossingen dat een omvormer niet geheel uit hoeft te vallen, wel of niet totaal uitvallen blijft ook gewoon een keus van de consument.
Dat is gewoon niet waar. De gemiddelde consument heeft gewoon de omvormer die hem door zijn leverancier is aangeraden aan de muur hangen. In 99% van de gevallen kun je die niet zodanig instellen dat ie bij (dreigende) overspanning geleidelijk minder gaat leveren.
Bij SMA kan dat wel, maar heb je erg speciale rechten (en veel/specifieke technische kennis) nodig om dat in te kunnen stellen. Daar begint "de consument" echt niet aan
Volgens wat ik in het PV-topic gelezen heb kun je alleen bij sommige Goodwe-modellen dit makkelijk instellen (maar dan nog weet de gemiddelde consument of installateur dat niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Dre schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:50:
[...]

Ik ken iemand waarbij zijn 3-fase omvormer eruit gedrukt wordt door een 1-fase omvormer. Dus 3-fase is dan een nadeel :P
Ik vraag mij ook wel af of er verschil zit tussen verschillende omvormers. ik heb buren met een omvormer die de spanning behoorlijk verhoogd waar de omvormer van de andere buren (ander merk maar wel ongeveer dezelde instalatie) dat veel minder doet. zou ook nog aan de fase kunnen liggen maar daar zie ik bij mijn eigen 3 fase invoeding geen verschil in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@twain4me Wellicht dat de buren dan eens moeten kijken naar de bekadeling en connectiepunten tussen meterkast en omvormer...
.. lijkt me dat er ergens wat weerstand zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:11:
[...]

Dat is gewoon niet waar. De gemiddelde consument heeft gewoon de omvormer die hem door zijn leverancier is aangeraden aan de muur hangen. In 99% van de gevallen kun je die niet zodanig instellen dat ie bij (dreigende) overspanning geleidelijk minder gaat leveren.
Bij SMA kan dat wel, maar heb je eerst erg speciale rechten (en veel/specifieke technische kennis) nodig om dat in te kunnen stellen. Daar begint "de consument" echt niet aan
Volgens wat ik in het PV-topic gelezen heb kun je alleen bij sommige Goodwe-modellen dit makkelijk instellen (maar dan nog weet de gemiddelde consument of installateur dat niet).
Dat iemand het niet weet betekend nog niet dat hij het niet zou kunnen kiezen.
Ik was ook ooit een niets wetende consument. en toch heb ik het meegenomen in mijn overwegingen. Dat andere dat niet doen is hun goed recht maar gewoon een keuze. Als je je keuzes voor je laat maken is het best mogelijk dat die keuze niet de beste is, uiteraard is dat waar, Maar dan heb je dus nog steeds zelf de keuze gemaakt om je keuze uit te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Goed te lezen dat verschillende tweakers snel handelen van de netbeheerder hebben ervaren. Om eerlijk te zijn: dat had ik niet verwacht!

Dan maar eens wachten tot het zomer is, en de “problemen” weer beginnen. Eens kijken of ik zin heb er dan werk van te maken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Gramser op tijd je voltage gaan meten, dan heb je ook een duidelijk verhaal( nb. ook meten bij de meterkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@BarryH Dat is geen probleem met het Windows programmaatje dat @Daveth voor de P1-meter van HomeWizard heeft gemaakt. Per fase uitleesbaar!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-10 18:37
Gramser schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:50:
Goed te lezen dat verschillende tweakers snel handelen van de netbeheerder hebben ervaren. Om eerlijk te zijn: dat had ik niet verwacht!

Dan maar eens wachten tot het zomer is, en de “problemen” weer beginnen. Eens kijken of ik zin heb er dan werk van te maken :+
Hier is het 1 Juni vanzelf gegaan toen de spanning begon op te lopen nadat er verderop in de wijk bij wat huizen panelen op het dak verschenen, maar misschien hebben mensen daar in de wijk wel geklaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQdFeorSpyNkRMLpfbGP-OIcZps=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YXhkGvih2ojoOXqSfmdZ2plJ.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Skyaero schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:02:
[...]

En dan is al je oude apparatuur kapot....
Ach, die buizenversterker van opa voldeed toch al niet meer aan de nieuwste energielabels :P Mooi de tijd om die oude inefficiënte meuk de deur uit te doen.

@PentaClover
Mooie grafiek. Transformator zou nog wel een standje verder kunnen. (meestal 5 standen).

Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
https://www.volkskrant.nl...en-te-renoveren~bbd890e8/

Jeuj! Wij zitten in G. Ben eens benieuwd wat er voor subsidies mogelijk zijn (Duitsland).

[ Voor 19% gewijzigd door De_Bastaard op 14-12-2021 09:39 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:30
Dus... plannen voor twee nieuwe kerncentrales in het regeerakkoord, lees ik.

Laten we een termijn van 10 jaar stellen, dus zeg 31 december 2031.

Ik durf er flink wat onder te verwedden dat er op die datum:

[AND]
* Nog niet één van die kerncentrales productie draait
* Óf de bouw nog niet begonnen is, óf het budget wat bij het zetten van de handtekingen is gesteld met minimaal 100% is overschreden
* Zon en wind voor minimaal 50% van het jaar de complete elektrische load van Nederland verzorgen

Ik zet een link naar deze post in mijn agenda voor die datum en zal kijken (en ook melden) hoe mijn voorspellingen uitgekomen zijn :9

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gerco-M schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:23:
Ik zoek even wat hulp met een bierviljte berekening voor ons warme water.

Nu we met L/L verwarmen en de keuken een Quooker heeft gebruiken we warm water alleen voor douchen eigenlijk. Badkamer boven duurd een eeuwigheid voor warme water vanaf kelder CV daar is en we nu dus nooit gebruiken maar daar willen we een (nageisoleerde!) inbouw boiler monteren. Direct heerlijk warm water zoals in de keuken nu bevalt wel heel goed.

We gebruiken nu aan warm water ca 100m3 gas per jaar. Voor een gezin van 2 personen. We zijn geen vaak douchers, maar ik ben wel een “langdoucher”.
Ik zat te kijken naar een warmtepomp boiler vs een elektrische boiler maar voor ons lage gebruik zou een warmtepomp boiler met de ca E1000 hogere prijs wel een veel langere tvt hebben. Ook zie ik als nadeel van warmtepompboilers de legionella runs, warmtepomp lucht leidingwerk en is een elektrische boiler kwa temperatuur iets meer flexibel instelbaar.

Dus ik zat te denken aan een elektrische boiler van ca 100L. Een niet al te dure, en die dan na isoleren met wat PIR platen en PUR om het standby verlies wat verder te minimaliseren. Dan zouden wij ook van het gas af kunnen, en het vastrecht besparen van het gas. Kwa energie zijn we (denk ik) net zoveel kwijt aan kosten dan nu met gas met de lagere efficiency van elektrische boiler vs warmtepomp boiler.

We hebben wel zonnepanelen voor de stroom, maar ik weet niet of ik jaarlijks genoeg stroom over heb daarvoor. Of evt volle tarief moet betalen. Hoewel met 100m3 gas het ook maar ca 500 kwh kost per jaar volgens mij. Een warmtepomp boiler zou ca 200 kwh per jaar verbruiken waardoor ik 300 kwh / E75 bespaar (of minder als het eigen PV is) en de TVT van de warmtepomp boiler boven de 13 jaar ligt. Dat vind ik met de WP nadelen erbij te lang.

Klopt dit plan een beetje of zie ik het verkeerd?
Van de week gelegenheid gehad om wat te meten aan een 80 liter Inventum 6 kW 3-fase ED80 boiler. Metingen via Youless, want een 3-fase kWh-meter heb ik geen plaats voor.
Begonnen met een koude boiler, omgevingstemperatuur 17 graden. Opgewarmd tot afslag automatische thermostaat, circa 70 graden. Totaal verbruik voor opwarmen 5,4 kWh.
Boiler met rust gelaten, geen water gebruikt. Na 24 uur opnieuw opgewarmd totdat de thermostaat afsloeg. Totale verbruik voor het bijwarmen 1 kWh. De boiler is dus niet perfect geïsoleerd. Misschien ga ik daar nog wel eens iets aan doen, maar dat is lastig vanwege het ontbreken van ruimte

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ericplan alufolie achtige materiaal eromheen doen? b.v. zoals van tonzon? neemt maar weinig ruimte in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ik zou vooral eerst kijken naar hoe de leidingen zitten. een thermosifon oid heb je zo.
al is 1 kwh bij 70 graden niet eens echt buitensporig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

twain4me schreef op woensdag 15 december 2021 @ 18:09:
ik zou vooral eerst kijken naar hoe de leidingen zitten. een thermosifon oid heb je zo.
al is 1 kwh bij 70 graden niet eens echt buitensporig.
Nee, geen thermosifon. Aan- en afvoerleiding zijn 20 cm. buiten de boiler al koud. Ruimte aan de rechterkant is nagenoeg 0, boiler hangt in een nis, maar wel in het zicht. Moet dus ook nog esthetisch verantwoord zijn. Ik lig er ook niet echt wakker van met een energierekening van €0,00 per maand.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:31:

[AND]
* Óf de bouw nog niet begonnen is, óf het budget wat bij het zetten van de handtekingen is gesteld met minimaal 100% is overschreden
* Zon en wind voor minimaal 50% van het jaar de complete elektrische load van Nederland verzorgen

Ik zet een link naar deze post in mijn agenda voor die datum en zal kijken (en ook melden) hoe mijn voorspellingen uitgekomen zijn :9
Ben gematigd positief over wat ik lees. Borselle openhouden kost vrij weinig maar levert veel op. 2 nieuwe kerncentrales, ben er in principe niet tegen maar Marjan Minnesma vatte het vandaag op Radio1 wel goed samen imho. Het doel is 2030, dan staan er nog geen centrales, is misschien de bouw nog niet eens echt begonnen, en voor het mijnen, verrijken van uranium en het bouwen van een centrale is achterlijk veel energie nodig. Nu is zon+wind al goedkoper, over 10 jaar ligt het nog verder uit elkaar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 21:23

Gerco-M

mijn tornado res.

@ericplan Dank voor de data!
Dat is toch wel een redelijk verlies, voor een 80L boiler.

Ik zit zelf ook te denken aan na isoleren, en heb daar ook wel wat ruimte voor eigenlijk. Zeker als de CV weg kan en ik die hoek in de CV / was ruimte kan reorganiseren (3x3m) 10 cm PIR platen eromheen, en ook alle gaten tussen rond en vierkant vullen met PUR en PIR stukken. Garantie is een ding als ik de unit helemaal dichtbouw, maar met plastic folie (wikkelfolie) om de unit heen en scharnier / montage punten op hoekpunten kan het volledig modulair demontabel worden. Ik heb 100 cm breedte in die hoek dus misschien zelfs 2 lagen van 10 cm PIR platen. Ik vraag me af wat er dan over blijft van de 1 kwh. Vast een boel minder. Wat wel veel is na 1 jaar. En zeker na 10 jaar!

Overigens zit ik onderhand toch al weer te denken aan een warmtepomp boiler. Iets duurder dan elektrisch ja, maar met de subsidie erbij valt het mee. Ook bedacht ik me toen ik aan het werk was dat ik meer warm water nodig heb eigenlijk (om een wastrog snel te vullen om producten te wassen) dus dan kan ik hem gewoon op de zaak zetten en BTW terugkrijgen, en dat met subsidie wordt het heel betaalbaar, en is het toch de betere investering denk ik, en kan ik weer met een gerust hart douchen en misschien zelfs de badkamer boiler en Quooker hotfill maken.

SWW is het laatste gasverbruik van ons en het begint bij mij al te jeuken om “all-electric” te gaan maar de WAF zegt ach we hebben de L/L net een paar maand, we kijken het eerst wel een paar jaar aan. Toegegeven, het gas vastrecht en CV onderhoud is ook maar E350/jaar wat op ons totale energiekosten de kleinste factor is en ik ook nog niet wakker van lig.

[ Voor 12% gewijzigd door Gerco-M op 15-12-2021 20:49 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Gerco-M Buitenwand van de boiler is op sommige plaatsen 27 graden. Extra isolatie zal dus best helpen. E-boilers staan vaak op Marktplaats en er kan vrijwel niets aan kapot als je bij een merk als Daalderop blijft. Dus dat is ook nog een optie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Erasmo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:19:
Het doel is 2030, dan staan er nog geen centrales, is misschien de bouw nog niet eens echt begonnen, en voor het mijnen, verrijken van uranium en het bouwen van een centrale is achterlijk veel energie nodig. Nu is zon+wind al goedkoper, over 10 jaar ligt het nog verder uit elkaar.
Maar over 10 jaar werken zonnepanelen 's nachts nog steeds niet, en in de winter overdag nog steeds nauwelijks. En ook dan zullen er weken zijn zoals nu met erg weinig wind.
Als je dan per sé zonder fossiele brandstoffen wilt heb je wel een alternatief nodig. Dat zal dan toch echt kernenergie moeten zijn, want iets anders is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Andrehj
tja, maar in 2030 zullen die kerncentrales er niet zijn.
Wat mij meer haalbaar lijkt zijn
a/ gascentrales die draaien op waterstof die met wind is opgewekt
b/ gascentrales op groengas
c/ biomassa centrales

Overigens is dit maar een klein deel van de jaarlijkse E behoefte. NB als we voldoende Wind/zon erbij duwen en accupakketten voor de dag/nacht cyclus

Een kerncentrale bouwen om de daluren van wind/zon op te vangen heeft volgens mij een zeer slechte kostprijs en daarnaast is het maar de vraag of het zo regelbaar is.

Kijk eens wat filmpjes van tony seba.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-10 18:45
BarryH schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:26:
@Andrehj
tja, maar in 2030 zullen die kerncentrales er niet zijn.
Wat mij meer haalbaar lijkt zijn
a/ gascentrales die draaien op waterstof die met wind is opgewekt
b/ gascentrales op groengas
c/ biomassa centrales

Overigens is dit maar een klein deel van de jaarlijkse E behoefte. NB als we voldoende Wind/zon erbij duwen en accupakketten voor de dag/nacht cyclus

Een kerncentrale bouwen om de daluren van wind/zon op te vangen heeft volgens mij een zeer slechte kostprijs en daarnaast is het maar de vraag of het zo regelbaar is.

Kijk eens wat filmpjes van tony seba.....
Kostprijs? milieu toch :)

Maar die accupakketten vragen ook heel veel grondstoffen etc, dus vraag me af of die kerncentrales wel zo'n slecht alternatief zijn. Ik ben blij dat ze het igg serieus gaan onderzoeken.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Andrehj schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:21:
[...]

Maar over 10 jaar werken zonnepanelen 's nachts nog steeds niet,
Daar zijn wel ideeen over, dan gebruik je de nachtelijk uitstraling, wellicht is 10 jaar genoeg voor een product.

https://www.nu.nl/klimaat...chts-stroom-opwekken.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Kees_frl schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:31:
[...]

Kostprijs? milieu toch :)

Maar die accupakketten vragen ook heel veel grondstoffen etc, dus vraag me af of die kerncentrales wel zo'n slecht alternatief zijn. Ik ben blij dat ze het igg serieus gaan onderzoeken.
zeker, op voorhand dingen weg schuiven is het laatste wat je nu moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:03

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Erasmo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:19:
[...]

Ben gematigd positief over wat ik lees. Borselle openhouden kost vrij weinig maar levert veel op. 2 nieuwe kerncentrales, ben er in principe niet tegen maar Marjan Minnesma vatte het vandaag op Radio1 wel goed samen imho. Het doel is 2030, dan staan er nog geen centrales, is misschien de bouw nog niet eens echt begonnen, en voor het mijnen, verrijken van uranium en het bouwen van een centrale is achterlijk veel energie nodig. Nu is zon+wind al goedkoper, over 10 jaar ligt het nog verder uit elkaar.
En denk dat tegen die tijd Kernfusie dicht aan de horizon ligt
https://www.bbc.com/news/av/science-environment-59601560

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

[AND]
Ja, ik ben ook nogal sceptisch over nieuwe kerncentrales. Duur en enorm lastig qua vergunningen, en al helemaal in een dichtbevolkt land als Nederland. Maar:
Dat gelook ik best, maar de andere 50% moet ook vergroend worden natuurlijk. De huidige kolencentrales vervangen door aardgas kan, dat levert zo'n 30-40% CO2 winst op, maar dat is nog altijd geen (bijna-)nul. We hebben nou eenmaal harde CO2 targets. Dus ook al is wind, zon of biogas goedkoper, zal je waarschijnlijk daarnaast ook voor duurdere oplossingen moeten gaan. Of dat kernenergie wordt, daar ga ik geen geld op inzetten.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dreamvoid schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:57:
[...]

Ja, ik ben ook nogal sceptisch over nieuwe kerncentrales. Duur en enorm lastig qua vergunningen, en al helemaal in een dichtbevolkt land als Nederland. Maar:

[...]
Dan hebben we natuurlijk ook nog een klein afvalprobleempje.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
De serieuze stap daarheen is voor zover ik weet nog altijd de ITER in Frankrijk. Die zou in 2030 operationeel zijn, als stap naar de eerste productie centrales in 2050. Maar tot dusverre hoor je vooral over de vertragingen van inmiddels toch 10 - 15 jaar die verzameld zijn.

(Waarom toch altijd die optimistische kijk op dingen die nog nooit gedaan zijn? Er wordt zo weinig rekening gehouden met de onvermijdelijke verrassingen..)

• Wilke
Vaag omlijnde plannen ja. Zoals opgemerkt hier: ph4ge in "De landelijke Nederlandse politiek 2021" - staat er een half miljard voor op de begroting voor de komende 3 jaar. De bouw van centrales in Frankrijk en Engeland kost echter orde 20-25 miljard (per stuk). Dan weet je meteen hoe concreet de plannen op dit moment zijn.

• Gwaihir
  • Niet online
@Wilke .. maar:
- zal grotendeels door de energieproducent betaald worden.
- gaat vast ook om kleinere centrales dan je voorbeelden

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[AND]

Heb je twitter of facebook? Ik zou dat publiek benoemen zodat de discussie los kan komen.

Ik denk dat je gelijk hebt.

Signatures zijn voor boomers.

• Wilke
Gwaihir schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:25:
@Wilke .. maar:
- zal grotendeels door de energieproducent betaald worden.
- gaat vast ook om kleinere centrales dan je voorbeelden
For the record, ik denk trouwens ook dat @JeroenH met zijn post voor de volle 100% gelijk gaat krijgen.

Als de centrales kleiner zijn dan die uit de voorbeelden, dan is het een hoop geneuzel (en geld) voor weinig wol trouwens. Die in Frankrijk is 1600 MW. Die in Engeland het dubbele, dat is dan inderdaad wel echt groot. 1600 MW is ook niet niks hoor, maar dan kun je ook 2 gascentrales bouwen voor een fractie van de kosten en het gezeik. En ja, ik snap dat die dan wel gas verbruiken. Maar goed, ik zou dus juist zeggen, als je toch door al dat gedoe heen moet, doe het dan wel gelijk groots. Of helemaal niet.

• mcDavid
Dreamvoid schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:57:
[...]

[...]

Dat gelook ik best, maar de andere 50% moet ook vergroend worden natuurlijk. De huidige kolencentrales vervangen door aardgas kan, dat levert zo'n 30-40% CO2 winst op, maar dat is nog altijd geen (bijna-)nul. We hebben nou eenmaal harde CO2 targets. Dus ook al is wind, zon of biogas goedkoper, zal je waarschijnlijk daarnaast ook voor duurdere oplossingen moeten gaan. Of dat kernenergie wordt, daar ga ik geen geld op inzetten.
Als het echt zo hard gaat, dan is het ook niet onrealistisch om te denken dat in 2040 zo rond de 80% van de energie uit duurzame opwek komt. En dat we een groot deel van het jaar overschotten hebben waarmee groen gas gesynthetiseerd kan worden.

En dan zit je met een gloednieuwe kerncentrale die hopelijk, als het meezit, tegen die tijd bijna in productie kan, die miljarden heeft gekost en bovendien al die jaren een flinke wissel op onze CO2 en stikstofhuishouding gehad heeft, en die eigenlijk al praktisch overbodig is omdat we de energie niet meer nodig hebben...

• Gwaihir
  • Niet online
Tja... als ze alleen op nog niet bestaande vernieuwingen zouden wedden, dan vinden we 't ook niet goed. Gelukkig staan isolatie en duurzame opwekking er óók in.

Het maakt het voornamelijk 'ok' om kernenergie in te kopen, denk ik.

Verder lijkt het nogal de standaard dat dit soort grote kern- (en kolen-) centrales alleen de juiste maat hebben voor energiereuzen die te groot zijn voor Nederland. En zo hangen we telkens aan buitenlandse eigenaars die een en ander bekijken vanuit hun eigen context.

Waarschijnlijk worden ze hier naast de huidige gezet, want die plannen waren er al. Dus door een bedrijf wat op z'n moedermarkt, Duitsland, afscheid neemt van kernenergie. En dus krijgen wij een verouderd ontwerp? Of gaan we EDF uitnodigen?

En een enorm nadeel (m.i.) van kernenergie is dat het nagenoeg geen variabele kosten kent: de investeringen en lopende kosten zijn hoog, maar gaan nagenoeg niet omlaag bij een lagere energieproductie. Dus ben je eenmaal goed onderweg, dan hang je eigenlijk aan dat ding voor z'n hele levensduur..

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-10 18:45
ericplan schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:00:
[...]

Dan hebben we natuurlijk ook nog een klein afvalprobleempje.
Ik geloof dat dat ook speelt met zonnepanelen en de wieken van windmolens. Niet te recyclen, maar omdat dit geen kernenergie afval is wordt dit altijd maar meteen genegeerd.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• BarryH
Hoe lezen jullie de zinsnede dat zon op land altijd een combifunctie moet hebben? Is dat nu een stop op zonneparken (muv boven fruitteelt etc)? of zit daar veel nuance?

@Kees_frl een windmolenwiek kan ik nog wel als dak van een fietsenstalling gebruiken. Maar kernafval...

[ Voor 24% gewijzigd door BarryH op 16-12-2021 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Kees_frl schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:55:
[...]
Ik geloof dat dat ook speelt met zonnepanelen en de wieken van windmolens. Niet te recyclen, maar omdat dit geen kernenergie afval is wordt dit altijd maar meteen genegeerd.
Eens. Maar dat afval van zonnepanelen of windmolens hoef je niet op bijzondere plekken en gedurende lange tijd op te slaan en te bewaken.

A'dam PVOutput

• mcDavid
BarryH schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:56:
Hoe lezen jullie de zinsnede dat zon op land altijd een combifunctie moet hebben? Is dat nu een stop op zonneparken (muv boven fruitteelt etc)? of zit daar veel nuance?
Dat vind ik wel een spannende ja. Ik hoop eigenlijk dat daarmee bedoeld wordt dat dergelijke parken naast energie op te wekken, ook een positieve bijdrage moeten leveren aan de biodiversiteit of anderszins het plaatselijke ecosysteem versterken. Op zich zou dat natuurlijk mooi zijn, maar het zal sowieso weer een extra drempel zijn om een zonnepark te starten en ik weet niet of dat nou zo wenselijk is.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 21:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Volgens de animatie op het nieuws gisteren zijn we heel wat zonnepanelen / parken nodig om dat nieuwe data center in Zeewolde van stroom te voorzien. Ongelofelijk dat die gehele locatie volleggen met zonnepanelen nog maar 4% van de stroom leverd :'(

Ik zat al weinig op facebook maar nu nog iets minder denk ik…

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1 ... 39 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.