WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Geeft wel aan hoe makkelijk we de zonnestroom pieken nog nuttig kunnen gebruiken voorlopig.Gerco-M schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:11:
Volgens de animatie op het nieuws gisteren zijn we heel wat zonnepanelen / parken nodig om dat nieuwe data center in Zeewolde van stroom te voorzien. Ongelofelijk dat die gehele locatie volleggen met zonnepanelen nog maar 4% van de stroom leverd
[ Voor 66% gewijzigd door Gwaihir op 16-12-2021 12:43 ]
Ik ben gek op dit soort metingen, altijd al geweest. Gemiddeld is het stilstandsverlies van die ketel dus ± 41 watt. Hopelijk is isoleren mogelijk om dat wat terug te brengen, maar om het in perspectief te brengen; dit komt op jaarbasis grofweg overeen met de productie van één 350Wp PV-paneel....ericplan schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:43:
[...]
Van de week gelegenheid gehad om wat te meten aan een 80 liter Inventum 6 kW 3-fase ED80 boiler. Metingen via Youless, want een 3-fase kWh-meter heb ik geen plaats voor.
Begonnen met een koude boiler, omgevingstemperatuur 17 graden. Opgewarmd tot afslag automatische thermostaat, circa 70 graden. Totaal verbruik voor opwarmen 5,4 kWh.
Boiler met rust gelaten, geen water gebruikt. Na 24 uur opnieuw opgewarmd totdat de thermostaat afsloeg. Totale verbruik voor het bijwarmen 1 kWh. De boiler is dus niet perfect geïsoleerd. Misschien ga ik daar nog wel eens iets aan doen, maar dat is lastig vanwege het ontbreken van ruimte
Ik denk dat je voor een datacenter, waarvan het energieverbruik enigszins constant zal zijn (wellicht wat dag/nacht- en seizoensvariatie?) het dan al gauw hebt over de installatie van accu's. Je kunt CPU cycles e.d. niet opslaan bij een overschot aan energie en ze later gebruikenGwaihir schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:42:
Geeft wel aan hoe makkelijk we de zonnestroom pieken nog nuttig kunnen gebruiken voorlopig.
Ha! Dat had ik nog niet eens gezien. Misschien moet ik mijn voorspelling 10 jaar oprekken naar 2041Wilke schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:21:
[...]
Vaag omlijnde plannen ja. Zoals opgemerkt hier: ph4ge in "De landelijke Nederlandse politiek 2021" - staat er een half miljard voor op de begroting voor de komende 3 jaar. De bouw van centrales in Frankrijk en Engeland kost echter orde 20-25 miljard (per stuk). Dan weet je meteen hoe concreet de plannen op dit moment zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 16-12-2021 13:56 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Nee, paar jaar geleden eigenlijk al mijn "social" media behalve linkedin en een Twitter lurk-account weggedaan. Ik denk dat mijn leven er netto beter van is gewordenMaasluip schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:25:
Heb je twitter of facebook? Ik zou dat publiek benoemen zodat de discussie los kan komen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
excuus panelen voor de boilerJeroenH schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:50:
[...]
Ik ben gek op dit soort metingen, altijd al geweest. Gemiddeld is het stilstandsverlies van die ketel dus ± 41 watt. Hopelijk is isoleren mogelijk om dat wat terug te brengen, maar om het in perspectief te brengen; dit komt op jaarbasis grofweg overeen met de productie van één 350Wp PV-paneel....
Dat is niet wat ik bedoelde.JeroenH schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:50:
Ik denk dat je voor een datacenter, waarvan het energieverbruik enigszins constant zal zijn (wellicht wat dag/nacht- en seizoensvariatie?) het dan al gauw hebt over de installatie van accu's. Je kunt CPU cycles e.d. niet opslaan bij een overschot aan energie en ze later gebruiken
Het datacenter kan volgens de animatie in 4% van z'n eigen behoefte voorzien, indien het terrein oppervlak 100% wordt vol gelegd met panelen. Als ik me de plannen goed herinner, gaan ze voor pakweg 1/3 van het oppervlak PV (en helaas niet op het dak
Dat geeft de indruk dat ze zelfs op de zonnigste middag in mei nog altijd netto flink stroom aanvoeren. En van dat soort continu gebruikers zijn er best veel in de industrie en dienstverlening. Kortom: we zijn nog best 'n stuk van het punt waarop we de zonnestroom pieken echt alleen nog maar weg kunnen gooien.
Al vind ik het tactisch gebruik van CPU cycles (e.d.) ook wel interessant. Wat als je bijv. je back-ups 's zomers wel 's middags maakt - voor zover over all load het toe laat - in plaats van 's nachts?
Hier van de week onze gebruikscijfers 'ns bekeken: zelfs in November verbruikten we ruim méér stroom op nachttarief dan op dagtarief (terwijl dagtarief ca. 66% van de week geldt). Ja, dat komt deels omdat er overdag wat PV stroom rechtstreeks verbruikt is, maar dat is maar weinig. Vooral blijkt er toch best veel verplaatsbare load te zijn, die we netjes naar de nacht hebben gebracht
Klopt, gelukkig hebben we een Europees grid en waait het altijd ergens en schijnt de zon ook ergens, en anders is er altijd nog een stuwmeer dat vol is. En accu's gaan komende tien jaar vogelvlucht nemen samen met load/demand side schakelen.Andrehj schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:21:
[...]
Maar over 10 jaar werken zonnepanelen 's nachts nog steeds niet, en in de winter overdag nog steeds nauwelijks. En ook dan zullen er weken zijn zoals nu met erg weinig wind.
Als je dan per sé zonder fossiele brandstoffen wilt heb je wel een alternatief nodig. Dat zal dan toch echt kernenergie moeten zijn, want iets anders is er niet.
Ja, je verliest wat rendement in de paar weekjes vanwege de afstanden, maar dat is relatief niet erg aangezien het maar voor korte tijd/een relatief kleine hoeveelheid elektriciteit is. Om daar speciaal een kerncentrale voor te bouwen, dat is pas duur. Ik ben technisch gezien niet tegen kernenergie maar het is te laat klaar en kost per kWh te veel.
Beiden zijn in principe na te gaan met een life cycle assessment, maar m'n onderbuik zegt toch dat zon/wind+accu beter zijn.Kees_frl schreef op woensdag 15 december 2021 @ 21:31:
[...]
Kostprijs? milieu toch![]()
Maar die accupakketten vragen ook heel veel grondstoffen etc, dus vraag me af of die kerncentrales wel zo'n slecht alternatief zijn. Ik ben blij dat ze het igg serieus gaan onderzoeken.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Jij hebt laatst het nieuws niet gevolgd?Gwaihir schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:34:
[...]
Dat is niet wat ik bedoelde.
Het datacenter kan volgens de animatie in 4% van z'n eigen behoefte voorzien, indien het terrein oppervlak 100% wordt vol gelegd met panelen. Als ik me de plannen goed herinner, gaan ze voor pakweg 1/3 van het oppervlak PV (en helaas niet op het dak), oftewel slechts 1 à 2% van het eigen verbruik wordt gedekt.
Dat geeft de indruk dat ze zelfs op de zonnigste middag in mei nog altijd netto flink stroom aanvoeren. En van dat soort continu gebruikers zijn er best veel in de industrie en dienstverlening. Kortom: we zijn nog best 'n stuk van het punt waarop we de zonnestroom pieken echt alleen nog maar weg kunnen gooien.
Al vind ik het tactisch gebruik van CPU cycles (e.d.) ook wel interessant. Wat als je bijv. je back-ups 's zomers wel 's middags maakt - voor zover over all load het toe laat - in plaats van 's nachts?
Hier van de week onze gebruikscijfers 'ns bekeken: zelfs in November verbruikten we ruim méér stroom op nachttarief dan op dagtarief (terwijl dagtarief ca. 66% van de week geldt). Ja, dat komt deels omdat er overdag wat PV stroom rechtstreeks verbruikt is, maar dat is maar weinig. Vooral blijkt er toch best veel verplaatsbare load te zijn, die we netjes naar de nacht hebben gebracht.
Er staan daar 9 windmolens die met veel moeite zijn geaccepteerd door diverse gemeentes, want het zou zo goed zijn voor de lokale energie opwekking. Zoveel huishoudens voorzien van stroom bla bla bla....
Enkele maanden later horen de bewoners dat er een data center komt die de volledige energie van die windmolens volledig op slurpt, dus ze voelden zich beetje bedondert....
1 PVoutput . Dongen NB
...en van nog c.a. 100 andere windmolens ook. Ongeveer 1/6e van de windmolens van Flevoland zouden alleen nog voor dat ene datacenter moeten draaien. En er er staan er een hóóp in Flevoland.reneeke1970 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:06:
[...]
Jij hebt laatst het nieuws niet gevolgd?
Er staan daar 9 windmolens die met veel moeite zijn geaccepteerd door diverse gemeentes, want het zou zo goed zijn voor de lokale energie opwekking. Zoveel huishoudens voorzien van stroom bla bla bla....
Enkele maanden later horen de bewoners dat er een data center komt die de volledige energie van die windmolens volledig op slurpt, dus ze voelden zich beetje bedondert....
Precies, dus wij de horizon vervuiling en lawaai overlast, en google de dikke winst van bijna gratis stroommcDavid schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:18:
[...]
...en van nog c.a. 100 andere windmolens ook. Ongeveer 1/6e van de windmolens van Flevoland zouden alleen nog voor dat ene datacenter moeten draaien. En er er staan er een hóóp in Flevoland.
1 PVoutput . Dongen NB
Oh, is dat het laatste nieuwsreneeke1970 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:06:
Jij hebt laatst het nieuws niet gevolgd?
(Maar het heeft niet direct met mijn punt te maken, toch?)
Deze rond gaat 't over Meta trouwens, niet Google.
In ieder geval een buitelandse bedrijf....Gwaihir schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:30:
[...]
Oh, is dat het laatste nieuws. Het voelt meer als wanneer heb ik dat eerder gehoord (helaas).
(Maar het heeft niet direct met mijn punt te maken, toch?)
Deze rond gaat 't over Meta trouwens, niet Google.
Wat is jou punt dan, dat ze te weing panelen leggen?
1 PVoutput . Dongen NB
(Wat niet weg neemt dat op 70% aansluiten wellicht best praktisch is, qua kosten voor infra en omvormers.)
*Of zijn die weer zo groot dat ze hun eigen centrale hebben? Denk dan aan de rest van de industrie
Zoals we al eerder in dit topic besproken hebben zijn de "overschotten" over het algemeen erg lokaal. We maken de stroom makkelijk op maar krijgen het de woonwijk niet uit laat maar zeggen.
Nouja gratis... ze betalen er wel voor natuurlijk. Maar de opgave om onze energievoorziening te verduurzamen wordt er toch weer 200MW moeilijker op. En als klein, dichtbevolkt land hadden we het toch al niet bepaald makkelijk.reneeke1970 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:22:
[...]
Precies, dus wij de horizon vervuiling en lawaai overlast, en google de dikke winst van bijna gratis stroom
Ik heb nog nooit iemand over een onbruikbare hoge piek horen kletsen.Gwaihir schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:50:
Nee, dat het zo'n vaart nog niet loopt met die volkomen onbruikbaar hoge piek aan zonnestroom waar 't zo regelmatig over gaat. Ook al staat onze wasmachine uit, er is altijd nog Meta, en Hoogovens*, en..
(Wat niet weg neemt dat op 70% aansluiten wellicht best praktisch is, qua kosten voor infra en omvormers.)
*Of zijn die weer zo groot dat ze hun eigen centrale hebben? Denk dan aan de rest van de industrie.
Behalve wat Mafkezen die niet weten wat PV is...
1 PVoutput . Dongen NB
Ik snap die 4% niet helemaal. Uitgaande van een verbruik van 1.4 TWh op jaarbasis en een oppervlakte van 166 hectare, dan kom je uit om 850 kWh per m2 per jaar. Als je zonnepanelen oost-west zet, dan kan je rekenen met 1.5m2 per paneel en ongeveer 150 kWh per paneel per jaar. Of te wel 100 kWh per m2 per jaar. Dat geeft een opbrengst van 12% van het verbruik.Gwaihir schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:34:
Het datacenter kan volgens de animatie in 4% van z'n eigen behoefte voorzien, indien het terrein oppervlak 100% wordt vol gelegd met panelen. Als ik me de plannen goed herinner, gaan ze voor pakweg 1/3 van het oppervlak PV (en helaas niet op het dak), oftewel slechts 1 à 2% van het eigen verbruik wordt gedekt.
Niet ideaal, maar wel een factor 3 meer dan die 4%.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dan moet het wel waaien en dat doet het al een week niet. De zon laat zich ook niet meer zien, dus de energie moet uit fossiele hoek komen.mcDavid schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:18:
[...]
...en van nog c.a. 100 andere windmolens ook. Ongeveer 1/6e van de windmolens van Flevoland zouden alleen nog voor dat ene datacenter moeten draaien. En er er staan er een hóóp in Flevoland.
Binnen 1000 kilometer is er genoeg wind
Op land in Zweden, Polen, Frankrijk.
Offshore waait het zoals altijd harder, nu bij het Kanaal, Denemarken, Baltische Zee en Botnische Golf...
/f/image/VeH7OdVjq6bAtudO4SEoaLUJ.png?f=fotoalbum_large)
Los daarvan is Facebook niet veel beter dan bitcoin als het om verspilling van kWhs gaat.
Kroeg-voorstel: we trekken een setje hvdc kabels door de ongebruikte NordStream2
Compleet andere hoeveelheid energie, maar veel meer dan er nu doorheen gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 17-12-2021 10:59 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
het argument van de gemeenteraad van zeewolde om accoord te gaan met het datacentre van facebookreneeke1970 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:22:
[...]
Precies, dus wij de horizon vervuiling en lawaai overlast, en google de dikke winst van bijna gratis stroom
"kunnen we mooi makkelijk van het gas af", nou gecondoleerd met de windmolens en het warmtenet in zeewolde zullen we maar zeggen.
Ja.... De huizen zullen wel in prijs dalen, ik sla het over in funda in ieder geval.....twain4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:38:
[...]
het argument van de gemeenteraad van zeewolde om accoord te gaan met het datacentre van facebook
"kunnen we mooi makkelijk van het gas af", nou gecondoleerd met de windmolens en het warmtenet in zeewolde zullen we maar zeggen.
1 PVoutput . Dongen NB
Misschien gaat die 4% over de zonne-energie die op het moment van opwek zelf verbruikt kan worden, dus zonder de overschotten mee te rekenen die "op een later tijdstip" verbruikt worden.phicoh schreef op donderdag 16 december 2021 @ 23:27:
[...]
Ik snap die 4% niet helemaal. Uitgaande van een verbruik van 1.4 TWh op jaarbasis en een oppervlakte van 166 hectare, dan kom je uit om 850 kWh per m2 per jaar. Als je zonnepanelen oost-west zet, dan kan je rekenen met 1.5m2 per paneel en ongeveer 150 kWh per paneel per jaar. Of te wel 100 kWh per m2 per jaar. Dat geeft een opbrengst van 12% van het verbruik.
Niet ideaal, maar wel een factor 3 meer dan die 4%.
Dat lijkt me ook niet. Uitgaande van panelen met 300 Wp en een oppervlakte van 1.5m2 kom je met 166 hectare op 330 MW. Het datacenter verbruikt 200 MW. Dus dan kom je op 60% van het piek vermogen. Maar in oost-west opstelling heb je dat bijna nooit. Dus zal er niet veel overschot zijn.JeroenH schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:56:
[...]
Misschien gaat die 4% over de zonne-energie die op het moment van opwek zelf verbruikt kan worden, dus zonder de overschotten mee te rekenen die "op een later tijdstip" verbruikt worden.
Als je het omdraait, 200e6 verdelen over 166 hectare heeft 120 W/m2. Dus 180 W per paneel. Het zal maar heel weinig zijn dat je met oost-west opstelling boven de gemiddeld 180 W per paneel uitkomt.
Dat is wel deels waarom de gasvraag de afgelopen maanden hoger dan verwacht was, tegenvallende wind productie in Europa.Gerco-M schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:44:
Inderdaad en je kan altijd nog een paar gascentrales op standby houden, zodat als na X uur de accu’s leeg zijn de gas centrales wel weer opgestart zijn. Maar ik zie het niet snel gebeuren dat de wind in Europa “op” is
Accu's zijn ideaal voor korte termijn netwerkstabilisatie (om overproductie in uur X naar een vraagpiek in uur Y te schuiven), maar als je een maand lang 3 GW extra nodig hebt, dan helpt dat niet heel veel. Maar goed, daar zijn weer andere opties voor, we hebben niet voor niets kolossale gas opslag capaciteit - het is moeilijk om een beeld te geven van de schaal, maar Europa heeft circa 1,200 TWh aan gas opslag in gebruik om in de extra wintervraag van energie te voorzien, dus dat moet ofwel vergroend worden (vul die opslag met groen gas, syngas, waterstof, aardgas-met-carbon-capture), ofwel je moet een vergelijkbare hoeveelheid opslagcapaciteit voor andere energiedragers gaan bouwen (methanol, ammonia, biomassa, accu's, hydro reservoirs), wat een absoluut gigantische onderneming is. Om een idee te geven, de huidige opslagcapaciteit van hydro reservoirs in de EU is ongeveer 0.3 TWh, en er zijn plannen (het "eStorage" project) om dat naar 2.2 TWh te trekken, maar het is duidelijk dat dit een druppel in een emmer water is. De warmte vraag vergroenen is een van de moeilijkste dingen.
Electrificatie met warmtepompen is technisch relatief eenvoudig (hoewel duur, door de benodigde netverzwaringen), maar dat verplaatst het probleem naar de electriciteitsproductie: waar haal je al die extra kWh's vandaan in de winter? Het is een probleem waar Frankrijk op het moment mee worstelt, met hun sterk ge-electrificeerde huishoudens - de stroomprijzen voor Jan en Feb zijn gisteren naar boven de 1000 €/MWh geschoten, en dat is niet even een hoge prijs voor een paar uur of een dag wat je met een accu zou kunnen opvangen, dat is voor maandenlang. Je kan op het moment daar een fortuin verdienen door simpelweg een lading diesel te kopen en een flinke dieselgenerator naar Frankrijk te rijden. Dat soort situaties moeten we wel voorkomen als we in de rest van Europa de warmtemarkt gaan vergroenen. Het is ongetwijfeld te doen, maar het is niet eenvoudig.
In bestuurlijke zin wel ja..twain4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:38:
"kunnen we mooi makkelijk van het gas af",
Je zou dus ook kunnen stellen dat er zojuist zonder zorgvuldige besluitvorming voor een specifiek type warmtenet is gekozen..
De worsteling in Frankrijk is ook wel vooral dat er ineens twee kernreactoren uit staan voor (ongepland) onderhoud, met een omvang van 10% van de landelijke productie. Hoewel je verhaal denk ik naar de toekomst toe wel klopt, zie je er momenteel dus ook vooral in hoe onhandig het is van enkele 'giga'centrales afhankelijk te zijn.
Huizen krijgen een WW WP met een relatief warme bron, dus dat is gunstig. Maar ja... Wie betaald een initiele aanleg van het warmtenet....
... en dan de dimensionering: wat gebeurt er met de overtollige warmte van 1/4 tot 1/10? en is de capaciteit voldoende in de echte winter 1/12 tot 1/3
[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 17-12-2021 13:36 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wedden dat je voor het geld wat die aanleg + de W/W-warmtepompen kosten ook makkelijk elk huis van een L/W warmtepomp zou kunnen voorzien?BarryH schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:35:
Tja, dat wordt natuurlijk nu de grote vraag: kan je in een dorp als zeewolde met relatief weinig huizen per ha een warmtenet succesvol toepassen.
Huizen krijgen een WW WP met een relatief warme bron, dus dat is gunstig. Maar ja... Wie betaald een initiele aanleg van het warmtenet....
En dat je voor die laatste niet alle straten hoeft open te breken om een duur leidingennet aan te leggen?
Inderdaad. Dat is een vraag die veel te weinig gesteld wordt.... en dan de dimensionering: wat gebeurt er met de overtollige warmte van 1/4 tot 1/10? en is de capaciteit voldoende in de echte winter 1/12 tot 1/3
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het meeste bizarre lijkt te zijn dat iedere gemeente opnieuw het wiel aan het uitvinden is.Andrehj schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 14:42:
Wedden dat je voor het geld wat die aanleg + de W/W-warmtepompen kosten ook makkelijk elk huis van een L/W warmtepomp zou kunnen voorzien?
En dat je voor die laatste niet alle straten hoeft open te breken om een duur leidingennet aan te leggen?
Als je nu nieuwe woningen aansluit op een hoge temperatuur warmtenet, bijv. op basis van biomassa dan kan je gemakkelijk voorspellen dat over niet al te lange tijd alles weer op de schop moet.
Het kan zijn dat water met een temperatuur van boven de 20 graden in de winter een veel hoger rendement oplevert dan een L/W warmtepomp. Maar dan moet je natuurlijk wel uitrekenen hoeveel pijpleiding je daarvoor aan kan leggen.
Ik kan nergens de transitievisie van Zeewolde vinden, trouwens.Uit de enquête kwam ook naar voren dat het bestaande warmtenet in de Polderwijk goed werd gewaardeerd. Uit reacties tijdens de online bewonersavond bleken de meningen daarover verdeeld; met name over de kosten die hoger zouden zijn dan op gas koken en stoken. Volgens Peter Slot van Ennatuurlijk is het warmtenet Polderwijk de goedkoopste in Nederland.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je zou er natuurlijk ook warmte-koude opslag aan kunnen koppelen. Heeft ook als voordeel dat je in de zomer kan koelen.BarryH schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:35:
... en dan de dimensionering: wat gebeurt er met de overtollige warmte van 1/4 tot 1/10? en is de capaciteit voldoende in de echte winter 1/12 tot 1/3
Onder de streep is het COP1 verwarming met als bijeffect polarisering en ondermijning van de samenleving met hulp van verslavingsprikkels.
Als het nou een generieke cloudprovider was, dan had ik het iets minder jammer gevonden, maar nu kan je beter crypto's minen.
https://fea.nl/over-res/Proton_ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:00:
Ik kan nergens de transitievisie van Zeewolde vinden, trouwens.
In het bijzonder https://fea.nl/uploads/2021/07/RES-1.0-definitief.pdf
Die zit dus niet in de RES1.0.Op 1 juli 2021 leveren alle regio’s dan hun definitieve RES 1.0 in. Op dat moment moeten gemeenten ook al een heel eind zijn met hun Transitie Visie Warmte en krijgt deze ook een plek in de RES. Op deze manier komen de Omgevingsvisies, de Warmtevisies en de Energietransitie bij elkaar.
[ Voor 78% gewijzigd door Proton_ op 17-12-2021 15:10 ]
Ja, sorry. De gemeentelijke transitie gaat natuurlijk over verwarming.Proton_ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:09:
Dat is de RES, niet de gemeentelijke transitie.
Hoho, niet zo negatief. Het is dan wel mooi de eerste vorm van verslaving die ervoor zorgt dat anderen dan de dealers er óók warmpjes bij zittenProton_ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:05:
Onder de streep is het COP1 verwarming met als bijeffect polarisering en ondermijning van de samenleving met hulp van verslavingsprikkels.
Was het maar COP1.... Die stroom die in die computersystemen gaat komt echt niet 1:1 als warmte de woningen binnen. Er verdwijnt nog een hoop de lucht in, en in zo'n leidingennet verdwijnt ook nog het een en ander. Het zal eerder de helft zijn, dus COP 0.5Proton_ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:05:
@phicoh maak het maar nog complexer
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 17-12-2021 18:33 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bestaat er al ergens terugleveren deluxe? Dat ik kan kiezen naar wie m'n stroom gaat?
https://twitter.com/pwbogaart/status/1471604445779746825
Sowieso wel grappig om te gaan klagen over datacentra terwijl je op een forum zit. Het ene datacentrum is wel kosher en de ander niet zeker? Dat facebook jou niet boeit is prima, maar dat maakt het niet 'fout'. Zo is er altijd wel iets dat persoon x niet gebruikt en dus als zinloos bestempelt. Als je leven datacentrumloos is mag je wmb klagen over die dingen, maar ik acht die kans vrij klein dus dan ben je wmb gewoon hypocriet.
Het zou wel mooi zijn als datacentra met hogere overheid moeten onderhandelen dan een kleine gemeente want dat lijkt me een beetje scheef, maar dat is een andere vraag dan wel/niet datacentra in NL.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Ach die blokkendoos moeten toch ergens staan....Termy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:07:
Ik neem aan dat die windmolens en datacentra gewoon op het net aangesloten zijn en dus 'ergens' stroom vandaan krijgen of leveren. Je kunt dus ook stellen dat die windmolens allerlei huizen van stroom voorzien en die datacentra draaien op de kolencentrale in Polen. Die windmolens wekken stroom op die linksom of rechtsom nodig is en nu niet uit een fossiele centrale hoeft te komen en de vraag voor datacentra is ook dus of die nu hier stroom trekken of over de grens, die stroomvraag is er ook.
Sowieso wel grappig om te gaan klagen over datacentra terwijl je op een forum zit. Het ene datacentrum is wel kosher en de ander niet zeker? Dat facebook jou niet boeit is prima, maar dat maakt het niet 'fout'. Zo is er altijd wel iets dat persoon x niet gebruikt en dus als zinloos bestempelt. Als je leven datacentrumloos is mag je wmb klagen over die dingen, maar ik acht die kans vrij klein dus dan ben je wmb gewoon hypocriet.
Het zou wel mooi zijn als datacentra met hogere overheid moeten onderhandelen dan een kleine gemeente want dat lijkt me een beetje scheef, maar dat is een andere vraag dan wel/niet datacentra in NL.
Wat ik jammer vind, is dat wij als kleine landje ook proberen energie neutraal te worden. En dan ga je gewoon een stroom verbruiker van twee grote steden ergens in een weiland dumpen..... (En er komen er nog 20 bij binnenkort )
Dump die dingen in Noorwegen, Denemarken of Duitsland. Die hebben toch al teveel stroom.
Maarja nl is nu eenmaal belasting paradijs.....
1 PVoutput . Dongen NB
Volgens mij gaat het er om dat Facebook bedongen heeft dat zij groene energie gebruiken, oftewel die windmolens draaien voor Facebook.Termy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:07:
Ik neem aan dat die windmolens en datacentra gewoon op het net aangesloten zijn en dus 'ergens' stroom vandaan krijgen of leveren. Je kunt dus ook stellen dat die windmolens allerlei huizen van stroom voorzien en die datacentra draaien op de kolencentrale in Polen. Die windmolens wekken stroom op die linksom of rechtsom nodig is en nu niet uit een fossiele centrale hoeft te komen en de vraag voor datacentra is ook dus of die nu hier stroom trekken of over de grens, die stroomvraag is er ook.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Of wordt dat langzamerhand gelijk getrokken?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Hooguit twee cent, dus die molens draaien nog voor een habbekrats ook.Onbekend schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:39:
Maar bedrijven betalen toch een stuk minder voor elektriciteit dan consumenten?
Of wordt dat langzamerhand gelijk getrokken?
En dan strijken ze nog wat isde op, wie zou hier het hardst lachen?
1 PVoutput . Dongen NB
Dit is het simpelste te realiseren door Meta niet (voor afname) op net nationale netwerk aan te sluiten Hiervoor mogen ze alleen hernieuwbare bronnen bouwen.
Ik moet zien of ze dan nog zo graag in Zeewolde willen zitten....
Wel de lusten, niet de lasten enzo.
[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 17-12-2021 22:53 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
@reneeke1970 maakt het echt uit of ze hier staan of in Noorwegen? Zo ja, dan lijkt me het idd beter dat ze in de buurt van de opwekking staan waar overschot is, maar er is natuurlijk wel meer nodig dan alleen stroom. Is dat daar net zo gunstig? Zou me overigens verbazen als NL als belastingparadijs hier iets mee te maken heeft, maar wie weet speelt dat ook mee.
@Bravertal wat betekent dat precies? Betekent dat meer dan dat ze een vast bedrag betalen voor stroom met een garantie voor levering of zo? Als het windstil is en die molens doen niks, gaat het datacentrum dan down? Lijkt me niet toch?
@Ronald Als zij betalen voor die capaciteit is dat toch ok of wat bedoel je precies? Om afgesloten van het nationale netwerk te zijn en alleen duurzame bronnen te gebruiken is het vast wel handig om naast zo'n stuwmeer of zo te zitten. Dan is het mogelijk nog te doen ook. Moet er alleen wel ook een fatsoenlijke internetverbinding liggen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Nu ben ik met enorm overschot netto producent, dus gebaat bij hoge prijs... maar dat is niet voor iedereen zo hè... en het land wordt niet beter voor mij als iedereen maar last heeft van Meta's aanwezigheid.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Haha, enorm overschot netto producent, met 7000 wp haha, nou welterusten hoorRonald schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:37:
@Termy het gaat om betalen en niet concurreren op de krappe stroommarkt. Anders gaat heel Nederland de verhoogde prijs betalen van hun aanwezigheid...
Nu ben ik met enorm overschot netto producent, dus gebaat bij hoge prijs... maar dat is niet voor iedereen zo hè... en het land wordt niet beter voor mij als iedereen maar last heeft van Meta's aanwezigheid.
1 PVoutput . Dongen NB
of gewoon naast een waterkrachtcentra ... het maakt die bits geen klote uit of ze een paar honderd km extra door een glasvezelkabel moeten. doe je lekker alleen de brievenbus bv in amsterdamBarryH schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:46:
Een datacenter kan toch beter op een plek waar veel windstroom aan land komt? Bv borsele, Maasvlakte, Eemshaven
[ Voor 15% gewijzigd door twain4me op 17-12-2021 23:54 ]
Moge duidelijk zijn dat dit over de financiële kant gaat, niet zelfvoorzienendheid.
Waarschijnlijk zijn andere EU landen + Noorwegen enzo wel wakker, die hebben hier echt geen zin in. En wij maar hypothetiseren om die dingen daar dan neer te zetten hahaha. Als Noor zou ik me doodlachen als ik zie hoe het in NL gaat. Daar is dit niet eens mogelijk politiek gezien, als je maar een sociale en politiek bewuste samenleving hebt. Sterker nog, ik weet het wel zeker. Ik beeld ze dan in met popcorn hier lezend op het forum/andere NL (nieuws)media over hoe wij NL burgers de rijkste tech bedrijven/platformen ter wereld nog even subsidiëren met ons eigen zuurverdiende (wel belaste) (loon)geld.twain4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:53:
of gewoon naast een waterkrachtcentra ... het maakt die bits geen klote uit of ze een paar honderd km extra door een glasvezelkabel moeten. doe je lekker alleen de brievenbus bv in amsterdam
[ Voor 24% gewijzigd door KleineJoop op 18-12-2021 03:15 ]
Volgens mij was het de bedoeling dat burgers groene energie zouden kopen. Nu komt Meta in NL en is overeengekomen (oftewel geëist) dat zij alleen groene energie gebruiken oftewel de gehele financiële onderbouwing voor dat park is weg aangezien burgers een hoge kWh prijs betalen en Meta niet. De terugverdientijd op dat park is een stuk langer geworden.Termy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:32:
@Bravertal wat betekent dat precies? Betekent dat meer dan dat ze een vast bedrag betalen voor stroom met een garantie voor levering of zo? Als het windstil is en die molens doen niks, gaat het datacentrum dan down? Lijkt me niet toch?
[
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Inderdaad, dat zie je goed.Termy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 22:07:
Sowieso wel grappig om te gaan klagen over datacentra terwijl je op een forum zit. Het ene datacentrum is wel kosher en de ander niet zeker?
Een datacentrum dat de weersverwachting of navigatie beter maakt levert duidelijk meerwaarde.
Een datacentrum met kattenfilmpjes al minder en een datacentrum dat desinformatie verspreidt kan je beter niet hebben.
Klopt. Maar facebook boeit me wel, en drukt op alle rode knoppen om het evil te maken.Dat facebook jou niet boeit is prima, maar dat maakt het niet 'fout'.
Ontopic hier:
De explosieve groei Big Tech - Oorzaak, gevolg en oplossing
Powerpeers, soort van.Karp schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 21:18:
Bestaat er al ergens terugleveren deluxe? Dat ik kan kiezen naar wie m'n stroom gaat?
Precies, dat is maar klein beetje dus, en niet enorme hoeveelheid.Ronald schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 00:04:
@reneeke1970 Sja... nog geen 2500kWh verbruik... Dus dat wordt 4000kWh netto export.
Moge duidelijk zijn dat dit over de financiële kant gaat, niet zelfvoorzienendheid.
1 PVoutput . Dongen NB
Okay dan...
Ik weet dat opkomen voor anderen een raar gedachten goed is tegenwoordig... Maar ik heb in elk geval geen zin in dat (veelal financieel kwetsbare) huurders die deze luxe niet hebben voor hun energie op prijs beconcurreerd worden door Meta... (Dat geld natuurlijk ook voor die enorme rij aan afzichtelijke gebouwen langs de A7 in Middenmeer... Het enigste wat lelijker is is de eurotunneltrein)
En dat gebeurd gewoon op het moment dat Meta aan het net hangt, en kan zelfs niet gegarandeerd worden als Meta in eigen beheer zijn stroomproductie bouwt... want dan trekken ze personeel weg in een branch waar onze netbeheerders ook al een probleem mee hebben.
Uh ik ken er 3 in directe omgeving hi.Ronald schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 10:52:
@reneeke1970 op nationaal/regionaal/zelfs dorps niveau klopt dat.... Op residentieel niveau is het enorm veel... Hoeveel woningen ken jij die 4MWh netto terugleveren?
Okay dan...
Ik weet dat opkomen voor anderen een raar gedachten goed is tegenwoordig... Maar ik heb in elk geval geen zin in dat (veelal financieel kwetsbare) huurders die deze luxe niet hebben voor hun energie op prijs beconcurreerd worden door Meta... (Dat geld natuurlijk ook voor die enorme rij aan afzichtelijke gebouwen langs de A7 in Middenmeer... Het enigste wat lelijker is is de eurotunneltrein)
En dat gebeurd gewoon op het moment dat Meta aan het net hangt, en kan zelfs niet gegarandeerd worden als Meta in eigen beheer zijn stroomproductie bouwt... want dan trekken ze personeel weg in een branch waar onze netbeheerders ook al een probleem mee hebben.
Ja voor mij hoeft die blokkendoos ook niet, geeft alleen maar nadelen.
En we geven weer stukje Nederland weg....
Maar dat is weer ander gevoel van mij, teveel buitenlands import, of het nou bedrijven of mensen zijn...... Kunt niet ergens wandelen of je loopt tussen buitenlanders......
Maarja daar is dit forum niet voor haha
1 PVoutput . Dongen NB
Welk datacenter verspreid dan alleen misinformatie en wie bepaalt dat? Op het moment dat een platform zowel zin als onzin verspreidt wordt het lastig lijkt me. Op welke knoppen drukt fb om evil te worden? Op mij komt het meer over als een bedrijf dat probeert relevant te blijven bij de doelgroep waar ze aan kunnen verdienen. Is dat evil?Proton_ schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 08:26:
[...]
Inderdaad, dat zie je goed.
Een datacentrum dat de weersverwachting of navigatie beter maakt levert duidelijk meerwaarde.
Een datacentrum met kattenfilmpjes al minder en een datacentrum dat desinformatie verspreidt kan je beter niet hebben.
[...]
Klopt. Maar facebook boeit me wel, en drukt op alle rode knoppen om het evil te maken.
Ontopic hier:
De explosieve groei Big Tech - Oorzaak, gevolg en oplossing
@reneeke1970 wat is er precies mis met buitenlanders? Hoe wil je duurzaam worden zonder buiten je landsgrenzen te kijken?
@Bravertal hadden die inwoners echt een contract voor stroom van die molens? Lijkt me wel reden voor een rechtzaak als dat zomaar opengebroken is. Of hoe was dit geregeld?
[ Voor 7% gewijzigd door Termy op 18-12-2021 12:48 ]
Zie het gelinkte topic. Waarschuwing: er staat academische onderbouwing die cognitieve dissonantie op kan wekken.Termy schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:45:
[...]
Welk datacenter verspreid dan alleen misinformatie en wie bepaalt dat? Op het moment dat een platform zowel zin als onzin verspreidt wordt het lastig lijkt me. Op welke knoppen drukt fb om evil te worden? Op mij komt het meer over als een bedrijf dat probeert relevant te blijven bij de doelgroep waar ze aan kunnen verdienen. Is dat evil?
We lopen in Nederland al erg achter met het verminderen van CO2 uitstoot. Dan moet we dus zuinig omgaan met groene stroom. En die stroom inzetten voor toepassingen waar de Nederlandse economie iets aan heeft.Termy schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:32:
@Ronald Als zij betalen voor die capaciteit is dat toch ok of wat bedoel je precies? Om afgesloten van het nationale netwerk te zijn en alleen duurzame bronnen te gebruiken is het vast wel handig om naast zo'n stuwmeer of zo te zitten. Dan is het mogelijk nog te doen ook. Moet er alleen wel ook een fatsoenlijke internetverbinding liggen.
Het ondersteunen van MKB is op dat punt het beste.
Grote bedrijven die wel de resources gebruiken en niets teruggeven, daar heb je niets aan. Google zit al een paar jaar in Nederland. Wat hebben we daaraan? Eigenlijk helemaal niets.
Echter, ik kijk ook veel Youtube wat van Google is. En zo is er ook Netflix en Facebook, dat door genoeg Nederlanders wordt gebruikt. Daar zit gewoon een enorme energierekening aan.
Als je ieder groot datacenter naar het buitenland schopt dan verplaatsen we ook ons eigen gebruik daarheen.
Geen idee wat de verhouding tussen NL en Europees gebruik is in zo'n groot data center.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Netflix installeert in het algemeen een cache in het netwerk van een ISP. Dus dan heb directe koppeling aan lokaal gebruik.!null schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 17:00:
Nederland is natuurlijk ook populair vanwege het internet knooppunt. Dus ja, ik denk dat de grote datacenters meer aan ons hebben dan andersom.
Echter, ik kijk ook veel Youtube wat van Google is. En zo is er ook Netflix en Facebook, dat door genoeg Nederlanders wordt gebruikt. Daar zit gewoon een enorme energierekening aan.
Als je ieder groot datacenter naar het buitenland schopt dan verplaatsen we ook ons eigen gebruik daarheen.
Geen idee wat de verhouding tussen NL en Europees gebruik is in zo'n groot data center.
Bij die datacenters van Google, Microsoft, Facebook is die koppeling er niet.
Maar goed vol is vol. Die 200 MW van Facebook betekent gewoon dat er een kolencentrale 200 MW extra levert. En op termijn 200 MW uit aardgas.
Dat is niet een fout van Facebook. Dat is gewoon een fout van Nederland. Te weinig groene stroom en dan ook nog allelei nieuw grootverbruikers toestaan.
Veel led R7s lampjes geprobeerd, maar allemaal geen mooie lichtkleur
Nu heb ik ergens gezien dat het armatuur wordt aangepast en er een paar losse ledjes gemonteerd worden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
gaat om 2 x 200watt dimbaar
en 1 x 200 watt met 2x 100 watt (78mm) ook dimbaar
Als ik naar led over kan scheelt dat ca 600kWh per jaar. Maar eigenlijk nog geen mooie led armaturen gezien en zou graag mn bestaande armaturen gebruiken.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Hoe is dat relevant? Als er geen stroom is voor Facebook/Google/Microsoft dan stopt het gebruik vanzelf. Gaan mensen weer een boek lezen.Gerco-M schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:10:
Die grootverbruikers zijn de mensen die Facebook gebruiken. Of Google of Microsoft of andere data center grootverbruikers. Hand opsteken voor wie geen van bovenstaande gebruikt…
Hoe dan ook zijn Facebook/Youtube maximaal verslavend. Dus het zou voor de geestelijke gezondheid heel goed zijn als dat minder beschikbaar zou zijn.
Als Facebook hier graag wil zitten, dan kunnen ook ieder jaar een gigawatt aan wind online brengen. Dan lopen we snel genoeg voor op de doelstellingen en is het probleem opgelost.
Ik stem voor een salderingsverplichting voor datacentra groter dan X. Ze moeten netzoveel stroom opbrengst online brengen als ze verbruiken. Met wat geluk verdienen ze die investering ook snel terug door goedkopere stroom te krijgen. Met zoveel gebruik zou je denken dat ze een eigen windpark op zee op kunnen zetten.
Wat is de huidige toepassing van de lampen, binnen of buiten? Is cri belangrijk? 600kWh is een significante besparing in ieder geval! Ik zou zelf misschien ook gewoon de dimmer vervangen door iets dat voor LED gemaakt is.BarryH schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:09:
Ik ben al een tijd op zoek naar vervanging van mijn halogeen R7s lampen.
Nu heb ik ergens gezien dat het armatuur wordt aangepast en er een paar losse ledjes gemonteerd worden.
Als ik naar led over kan scheelt dat ca 600kWh per jaar. Maar eigenlijk nog geen mooie led armaturen gezien en zou graag mn bestaande armaturen gebruiken.
Ja klinkt het zeker. Tenzij het iets van de pasta ondertussen in het proces consumeert maar dat denk ik niet.
En het klinkt niet alsof het ook nog iets anders doet dan verwarmen, zoals isoleren ofzo.
Wel origineel om COP=1 met natuurlijke materialen te doen ipv folies of metalen.
Alvast plannen voor productie in 2 landen zodat er subsidie van 2 landen kan komen?
Klinkt voor mij uiteraard ook als COP 1.
Qua aanschafprijs zit het wellicht tussen een elektrisch kacheltje en een InfraRood paneel in. Qua hoeveelheid IR zit het wellicht ook tussen een elektrisch kacheltje en een IR paneel in. Veel IR kan er toch niet van een oppervlak van 40° C komen?
Jammer dat journalisten dergelijke types een podium bieden zonder kritische vragen of bewijs en dat er niet heel iets dieper in wordt gegaan op de werking en prestaties en waarom dit beter zou zijn dan een elektrisch kacheltje.
Vooralsnog kan ik me niet voorstellen dat dit onder de streep milieuvriendelijker is dan een CV ketel.We hebben studies in Duitsland gedaan en daar hebben we zelfs twee derde besparing gehaald ten opzichte van de huidige verwarmingssystemen."
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
En om de lijst met vragen maar te verlengen: hoe veilig is dit? Hoe voed je dit? 230V op je plafond zetten? Of omlaag transformeren met gigantische stromen tot gevolg? Zodra je een beetje vermogen wilt lijkt me dat op zijn minst interessant. Wat als je al dan niet expres smallere en bredere banen maakt. Gaat er dan meer stroom door het smalle stuk? En dus meer hitte op die plek? Wat gebeurt er bij contact met water, bv. bij een lekkage? Kun je dit aarden? Wat gaat mijn aardlekschakelaar hier van vinden?busscherski schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:22:
De warmtepasta van Ronald Meijer en oud-professor Edgar van Hattum.
Alvast plannen voor productie in 2 landen zodat er subsidie van 2 landen kan komen?
Klinkt voor mij uiteraard ook als COP 1.
Qua aanschafprijs zit het wellicht tussen een elektrisch kacheltje en een InfraRood paneel in. Qua hoeveelheid IR zit het wellicht ook tussen een elektrisch kacheltje en een IR paneel in. Veel IR kan er toch niet van een oppervlak van 40° C komen?
Jammer dat journalisten dergelijke types een podium bieden zonder kritische vragen of bewijs en dat er niet heel iets dieper in wordt gegaan op de werking en prestaties en waarom dit beter zou zijn dan een elektrisch kacheltje.
[...]
Vooralsnog kan ik me niet voorstellen dat dit onder de streep milieuvriendelijker is dan een CV ketel.
Vragen, vragen, vragen.
Het idee is zeker interessant, daar niet van. Maar ik moet het nog op de markt zien verschijnen.
15 V, maar er staat niet bij of dat gelijk of wisselstroom is.Wilke schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:33:
[...]
En om de lijst met vragen maar te verlengen: hoe veilig is dit? Hoe voed je dit? 230V op je plafond zetten? Of omlaag transformeren met gigantische stromen tot gevolg? Zodra je een beetje vermogen wilt lijkt me dat op zijn minst interessant. Wat als je al dan niet expres smallere en bredere banen maakt. Gaat er dan meer stroom door het smalle stuk? En dus meer hitte op die plek? Wat gebeurt er bij contact met water, bv. bij een lekkage? Kun je dit aarden? Wat gaat mijn aardlekschakelaar hier van vinden?
Vragen, vragen, vragen.
Het idee is zeker interessant, daar niet van. Maar ik moet het nog op de markt zien verschijnen.
In die schakelkast denk ik 6 groepen en een groep gebruikt als hoofdschakelaar te zien?
Wellicht is de installatie in die kamer als 3 of 6 strings aangesloten.
Stel elke string heeft 500 W vermogen.
500W / 15 V = 33 A. Dan ga je denk ik al snel naar 6 mm2 kabel, per string.
edit: ik denk dat ik een wisselspanningtrafo zie
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Het is voor binnen, uplighter, wandlAmp trap en eettafel lamp.Erasmo schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:12:
[...]
Wat is de huidige toepassing van de lampen, binnen of buiten? Is cri belangrijk? 600kWh is een significante besparing in ieder geval! Ik zou zelf misschien ook gewoon de dimmer vervangen door iets dat voor LED gemaakt is.
Goede cri is heel belangrijk, dus halogeen lookalike
Osram al geprobeerd? Die hebben ook dimbaar R7s en makkelijk verkrijgbaar. Wel prijzig. Nou heb ik in huis maar 1 R7s lamp en die is net van Philips en niet dimbaar (wel prima van kleur), maar goede ervaringen met dimbare Osram Parathom G9. Als in, knippert niet en ook prettige kleur. CRI weet ook zo niet.BarryH schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 20:09:
Ik ben al een tijd op zoek naar vervanging van mijn halogeen R7s lampen.
Heb die Osram G9 hier ook. Volgens het doosje is Ra (CRI) = 80.Wilke schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 23:51:
[...]
Osram al geprobeerd? Die hebben ook dimbaar R7s en makkelijk verkrijgbaar. Wel prijzig. Nou heb ik in huis maar 1 R7s lamp en die is net van Philips en niet dimbaar (wel prima van kleur), maar goede ervaringen met dimbare Osram Parathom G9. Als in, knippert niet en ook prettige kleur. CRI weet ook zo niet.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ja dan pak je natuurlijk een huis met een olie ketel in de kelderbusscherski schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 22:22:
[...]
Vooralsnog kan ik me niet voorstellen dat dit onder de streep milieuvriendelijker is dan een CV ketel.
Ik moet overigens wel zeggen dat COP=1 verwarming nog lang onder ons zal blijven, ondanks dat de meeste van ons aan de warmtepomp willen en gaan.
Denk dan aan appartementencomplexen die een nieuwe isolatieschil hebben gekregen, dat soort dingen.
En ik ben aangenaam verrast door infrarood vloerverwarming. Dat is nog steeds COP=1 als je de ruimte thermostaat op 20 graden zet, maar volgens mij kan die makkelijk op 18 graden o.i.d. omdat het gewoon heel prettig aan voelt, warmer/directer nog dan normale vloerverwarming.
Maar goed, als een woning een warmtepomp kan plaatsen is dat nog steeds het beste.
Ik bedoel alleen te zeggen dat COP=1 verwarming ook gewoon een rol blijft spelen in de energietransitie.
Daarom nu mijn zoektocht naar iets met losse leds met goede CRI
Dat komt omdat je de stralings warmte voelt waarmee het huis opgewarmd word.!null schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:31:
[...]
Ja dan pak je natuurlijk een huis met een olie ketel in de kelder![]()
Ik moet overigens wel zeggen dat COP=1 verwarming nog lang onder ons zal blijven, ondanks dat de meeste van ons aan de warmtepomp willen en gaan.
Denk dan aan appartementencomplexen die een nieuwe isolatieschil hebben gekregen, dat soort dingen.
En ik ben aangenaam verrast door infrarood vloerverwarming. Dat is nog steeds COP=1 als je de ruimte thermostaat op 20 graden zet, maar volgens mij kan die makkelijk op 18 graden o.i.d. omdat het gewoon heel prettig aan voelt, warmer/directer nog dan normale vloerverwarming.
Maar goed, als een woning een warmtepomp kan plaatsen is dat nog steeds het beste.
Ik bedoel alleen te zeggen dat COP=1 verwarming ook gewoon een rol blijft spelen in de energietransitie.
Als ik langs mijn ir paneel loop (meter afstand )dan denk ik oh das lekker.... Terwijl thermostaat slechts 18 aan geeft.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja precies. Maar in de vloer op laag vermogen per m2 is dus een hele prettige plek.reneeke1970 schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:28:
[...]
Dat komt omdat je de stralings warmte voelt waarmee het huis opgewarmd word.
Als ik langs mijn ir paneel loop (meter afstand )dan denk ik oh das lekker.... Terwijl thermostaat slechts 18 aan geeft.
Dan kun je dus mooi de temperatuur in de ruimte lager te hebben maar je hoeft dus niet exact voor een paneeltje te zitten.
Maar goed, dat vervalt dus als je gewoon ruimte thermostaat op 20 zet.
Anyway, veel appartementen met een nieuwe isolatie schil en van het gas af gebruiken infrarood vloerverwarming waarbij het verbruik ook nog wel mee valt.
Zou allemaal nog zuiniger kunnen met warmtepomp, maar slecht toe te passen in bestaande appartementen.
Ik vind infra rood uitstekend alternatief. En als ooit subsidie op warmtepompen gaat weg vallen komt de tvt ook steeds dichter bij elkaar indien het een energie zuinige woning is.!null schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:05:
[...]
Ja precies. Maar in de vloer op laag vermogen per m2 is dus een hele prettige plek.
Dan kun je dus mooi de temperatuur in de ruimte lager te hebben maar je hoeft dus niet exact voor een paneeltje te zitten.
Maar goed, dat vervalt dus als je gewoon ruimte thermostaat op 20 zet.
Anyway, veel appartementen met een nieuwe isolatie schil en van het gas af gebruiken infrarood vloerverwarming waarbij het verbruik ook nog wel mee valt.
Zou allemaal nog zuiniger kunnen met warmtepomp, maar slecht toe te passen in bestaande appartementen.
En als mensen weinig thuis zijn is de veel snellere opwarm tijd ook een voordeel
1 PVoutput . Dongen NB
ik ben wel benieuwd hoe dit zou gaan werken in een systeem zoals belgie nu gaat toepassen (capasiteits tarief) ik kan mij voorstellen dat je dan het max ver,mogen zou halveren en de verwarmingstijd zou verdubbelen. maar dan gaat een deel van de snelle opwarmtijd verloren. uiteraard nog altijd wel veel sneller dan een wp.reneeke1970 schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:32:
[...]
Ik vind infra rood uitstekend alternatief. En als ooit subsidie op warmtepompen gaat weg vallen komt de tvt ook steeds dichter bij elkaar indien het een energie zuinige woning is.
En als mensen weinig thuis zijn is de veel snellere opwarm tijd ook een voordeel
Als je zorgt dat de vloer uit veel afzonderlijke segmenten bestaat kun je gedeeltes aan en uit zetten ja. Met panelen word dit al weer veel makkelijker natuurlijk.twain4me schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:38:
[...]
ik ben wel benieuwd hoe dit zou gaan werken in een systeem zoals belgie nu gaat toepassen (capasiteits tarief) ik kan mij voorstellen dat je dan het max ver,mogen zou halveren en de verwarmingstijd zou verdubbelen. maar dan gaat een deel van de snelle opwarmtijd verloren. uiteraard nog altijd wel veel sneller dan een wp.
Maarja, zitten wij in België....
1 PVoutput . Dongen NB
Dat doet er bij zware isolatie juist niet zo meer toe. Die warmte die je er al wat uren voor thuiskomst in stopt blijft toch wel hangen. En dan kun je juist weer met minder (zware) panelen toe..reneeke1970 schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:32:
Jij zit in Reserve-Belgiëreneeke1970 schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:41:
[...]
Als je zorgt dat de vloer uit veel afzonderlijke segmenten bestaat kun je gedeeltes aan en uit zetten ja. Met panelen word dit al weer veel makkelijker natuurlijk.
Maarja, zitten wij in België....
Dan moet alleen wel de stroom wat goedkoper gaan worden dan de huidige, wat is het, dertig cent ofzotwain4me schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:46:
[...]
Jij zit in Reserve-België. maar de ervaring leert dat onze regering eerst allemaal dingen zelf gaat zitten orakelen en dan uiteindelijk uitkomt op iets wat in onze buurlanden al toegepast wordt.
ik zie het wel als een mogelijkheid voor de toekomst eigenlijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Uren voor thuiskomst? Dat is al verloren energie toch als het ook kwartier van tevoren kan?Gwaihir schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:45:
[...]
Dat doet er bij zware isolatie juist niet zo meer toe. Die warmte die je er al wat uren voor thuiskomst in stopt blijft toch wel hangen. En dan kun je juist weer met minder (zware) panelen toe..
1 PVoutput . Dongen NB
Ik snap dit niet helemaal. Als een infrarood vloer een maximum temperatuur heeft van 40 graden, dan heb je op half vermogen ongeveer 30 graden. Dat kan een warmtepomp ook leveren. Waarom warmt een infraroodvloer dan sneller op?twain4me schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:38:
[...]
ik ben wel benieuwd hoe dit zou gaan werken in een systeem zoals belgie nu gaat toepassen (capasiteits tarief) ik kan mij voorstellen dat je dan het max ver,mogen zou halveren en de verwarmingstijd zou verdubbelen. maar dan gaat een deel van de snelle opwarmtijd verloren. uiteraard nog altijd wel veel sneller dan een wp.
Heeft een infraroodvloer bij 30 graden een grotere warmteafgifte dan vloerverwarming?
Uiteindelijk zal een WP minder stroom verbruiken, dus is er minder noodzaak om snel op te warmen. Maar daar staat dan waarschijnlijk een hogere inverstering tegenover.
Hoe zit het trouwens met SWW? Is dat een doorstroomverwarmer?
En we gaan hier zeker wel de tarievensystemen uit België krijgen, het duurt alleen even.
In een appartement zou ik eerder voor een laag vermogen gaan zodat hij langer aan staat en je hem vaker voelt.
@phicoh Meestal gewoon een elektrische boiler.
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 19-12-2021 13:58 ]
Ik ben benieuwd hoe zo'n piekvermogen tarief uit gaat pakken. Dan hebben we een mooie zomerdag met een overschot aan zonne-energie en dan probeert iedereen z'n verbruik zo gelijkmatig mogelijk te houden.!null schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:57:
En we gaan hier zeker wel de tarievensystemen uit België krijgen, het duurt alleen even.
Maar misschien was dat ooit een idee van een politieke partij, maar ook daarvan kan ik daarvan nergens iets terugvinden. Weet iemand wat meer hierover?
(Ik heb wel gezien dat nieuwe huizen geen gasaansluiting krijgen, en dat er veel geadverteerd wordt met 0-op-de-meter, maar geen verplichting.)
https://www.rijksoverheid...1-januari-2021-in-werkingOnbekend schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:00:
Ik dacht dat ik ooit ergens had gelezen dat nieuwe gebouwen ook een 0-op-de-meter gebouw moest worden.
Maar misschien was dat ooit een idee van een politieke partij, maar ook daarvan kan ik daarvan nergens iets terugvinden. Weet iemand wat meer hierover?
Ik had het niet specifiek over een ir vloer meer over cop 1 in welke vorm dan ook in een boiler kan je een kleiner element zetten en dat wordt de opwamtijd gewoon langer. In het geval van vloerverwarming kan je dus als je het afgifte oppervlak halveerd (en dus ook het vermogen) de opwarm tijd verdubbelen. niet dat dat heel erg fijn zal zijn als vloerverwarming, maar dat was mijn punt ook niet de opmerking ging meer over het financiele aspect. gaat in belgie wel een ding worden denk ik. terwijl cop1 bij extreem goed geisoleerde huizen en mensen die lang op wintervakantie gaan zeker een optie is.phicoh schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:56:
[...]
Ik snap dit niet helemaal. Als een infrarood vloer een maximum temperatuur heeft van 40 graden, dan heb je op half vermogen ongeveer 30 graden. Dat kan een warmtepomp ook leveren. Waarom warmt een infraroodvloer dan sneller op?
Bedankt, het was BENG-eisen inderdaad.
En ze zijn dus al actief sinds het begin van dit jaar.
Verder daarmee ook deze pagina gevonden: https://www.rvo.nl/onderw...estatie-beng/indicatoren#
Hopelijk voldoet het nieuwe datacentrum in Zeelwolde straks hieraan.
Ik denk dat dat datacentrum geen verwarming krijgt (hoogstens for een beetje kantoorruimte, etc.).Onbekend schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:13:
Hopelijk voldoet het nieuwe datacentrum in Zeelwolde straks hieraan.
Stroom die je nodig hebt voor je 'productieprocess' telt denk ik niet mee.
Ik hoop toch echt wel dat er een intelligenter systeem dan dat zal komen.!null schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:57:
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.