De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.735 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:47

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
assje schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:25:
[...]

Ik hoop toch echt wel dat er een intelligenter systeem dan dat zal komen.
ik ook, maar dan zullen de netbeheerders en leveranciers wel weer gaan roepen dat het te ingewikkeld is voor ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:30
twain4me schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:07:
[...]

ik ook, maar dan zullen de netbeheerders en leveranciers wel weer gaan roepen dat het te ingewikkeld is voor ze.
Precies dus gewoon lekker zo laten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:51:
Uren voor thuiskomst? Dat is al verloren energie toch als het ook kwartier van tevoren kan?
Waarom? Historische cijfers geven aan dat VVW minder verbruik oplevert dan radiatoren. Toch is die eerste langzamer. Opstoken in dat kwartiertje is er niet bij. Nachtverlaging wordt beduidend minder gebruikt.. en toch kon het al uit.

En dit dus:
!null schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:57:
In een appartement zou ik eerder voor een laag vermogen gaan zodat hij langer aan staat en je hem vaker voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
reneeke1970 schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:20:
[...]

Precies dus gewoon lekker zo laten
Zonnepanelen hebben duidelijke piek rond het middaguur. Het zou toch zonde zijn als de enegie niet gebruikt wordt omdat het dagtarief hoger is dan het nachttarief. Bijv. door auto's 's nachts op te laden.

En dat iedereen aan het eind van de middag bij thuiskomst de kachel hoger zet, i.p.v al tijdens de middag te gaan verwarmen.

Wat nog onbekend is is wat de industrie gaat doen. Als grootverbruikers die piek weg weten te werken dan hoeft er voor consumenten niet veel te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
assje schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:25:
[...]

Ik hoop toch echt wel dat er een intelligenter systeem dan dat zal komen.
Dat zou smart grid achtige zaken vereisen, en daar zie ik bijzonder weinig initiatief voor.

Ik weet ook niet wat je bedoelt met intelligenter. Want bedenk dat variabele tarieven per uur (zoals al bestaat) niet veel doet voor capaciteit problemen. Tenzij je die variabele prijzen ook nog per woonwijk gaat laten veranderen.

En 3x25A net zo duur als 1x40A gaat er natuurlijk ook gewoon aan. De vraag is alleen wanneer.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09 20:44
BarryH schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:34:
@Wilke Ja, geprobeerd, De dimbare versie had een beetje een groenige afwijking in het licht.
Daarom nu mijn zoektocht naar iets met losse leds met goede CRI
Heb je die van Ecobright al getest? Wat is je ervaring?

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Chris_82 lang geleden. halogeen staaf heeft CRI=100, dus CRI>80 is .....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:35:
[...]

Waarom? Historische cijfers geven aan dat VVW minder verbruik oplevert dan radiatoren. Toch is die eerste langzamer. Opstoken in dat kwartiertje is er niet bij. Nachtverlaging wordt beduidend minder gebruikt.. en toch kon het al uit.

En dit dus:

[...]
Logischerwijs is VVW zuiniger door een lagere aanvoertemperatuur van het inkomende water.

Dus bij flinke overcapaciteit radiatoren kan je dat redelijke evenaren (hier tot het vriespunt 33 graden aanvoertemperatuur in mn oude radiatoren)....

[en zolang nog heel veel gasketels boven de 60 graden staan....]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Gwaihir schreef op zondag 19 december 2021 @ 15:35:
[...]

En dit dus:

[...]
Heb jij andere cijfers dan ik, vloer verwarming kost meer energie dan via radiators.
Met ir vloer verwarming gaat nauwelijks iets verloren want die ligt onder de laminaat of vloerbedekking. En warmt dus wel snel op tov water slangen in de beton.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
!null schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:05:
[...]

Ja precies. Maar in de vloer op laag vermogen per m2 is dus een hele prettige plek.
Dan kun je dus mooi de temperatuur in de ruimte lager te hebben maar je hoeft dus niet exact voor een paneeltje te zitten.
Maar goed, dat vervalt dus als je gewoon ruimte thermostaat op 20 zet.

Anyway, veel appartementen met een nieuwe isolatie schil en van het gas af gebruiken infrarood vloerverwarming waarbij het verbruik ook nog wel mee valt.
Zou allemaal nog zuiniger kunnen met warmtepomp, maar slecht toe te passen in bestaande appartementen.
Daarom zijn wij met ons appartement nu aan het verwarmen met een Airco warmtepomp, makkelijke en goedkope oplossing.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:25
Ir verwarming in de vloer. Wat mag ik me daarbij voorstellen?
Als de CV de vloer opwarmt straalt de vloer ook meer IR uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Surfari schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:43:
Ir verwarming in de vloer. Wat mag ik me daarbij voorstellen?
Als de CV de vloer opwarmt straalt de vloer ook meer IR uit.
Een folie op rol, die je over de vloer legt en dan parket eroverheen, of iets in die geest
https://www.verwarminghan...warming/techniek-werking/

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Aha folie. Thanks.
Dat is wel mooi spul.
De huidige benaming lijkt me marketingvriendelijk, maar ja electrische verwarming klinkt ouderwets.
Nou verwacht ik juist dat dit voordeel kan hebben als de vloer/isolatie niet perfect is. Zoals hier ligt het beton koud in het zand... Vloerverwarming op CV (geïsoleerde noppenplaten) maar in de keuken electrisch omdat de vloer anders te hoog werd(of de deurposten te laag(oud huis)). Die electrische vloer is bijna nooit aan, een opbouw systeem met folie was hier beter te isoleren geweest met zelfde bouwhoogte en hoeft dan niet lang de bodem op te warmen voordat het oppervlak warm wordt.
Maar om eerlijk te zijn als de isolatie in orde is zou ik verwachten dat CV of WP zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Surfari schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:39:
Aha folie. Thanks.
Dat is wel mooi spul.
De huidige benaming lijkt me marketingvriendelijk, maar ja electrische verwarming klinkt ouderwets.
Nou verwacht ik juist dat dit voordeel kan hebben als de vloer/isolatie niet perfect is. Zoals hier ligt het beton koud in het zand... Vloerverwarming op CV (geïsoleerde noppenplaten) maar in de keuken electrisch omdat de vloer anders te hoog werd(of de deurposten te laag(oud huis)). Die electrische vloer is bijna nooit aan, een opbouw systeem met folie was hier beter te isoleren geweest met zelfde bouwhoogte en hoeft dan niet lang de bodem op te warmen voordat het oppervlak warm wordt.
Maar om eerlijk te zijn als de isolatie in orde is zou ik verwachten dat CV of WP zuiniger is.
Ja een wp is zuiniger, maar wel veel duurder en omslachtiger dan gewoon elektrische verwarming. De hoeveelheid energie die je huis nodig heeft bepaalt de keuze.
Een wp is de helft zuiniger, maar de keuze tussen 250/500 kWh is heel anders dan tussen 2000/4000

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:55
reneeke1970 schreef op zondag 19 december 2021 @ 19:50:
[...]

Ja een wp is zuiniger, maar wel veel duurder en omslachtiger dan gewoon elektrische verwarming. De hoeveelheid energie die je huis nodig heeft bepaalt de keuze.
Een wp is de helft zuiniger, maar de keuze tussen 250/500 kWh is heel anders dan tussen 2000/4000
Misschien de helft in het geval je de thermostaat 2 graden lager zet.
Ik vraag me bij dergelijke IR producten vooral af welk deel van de energie als IR nuttig beschikbaar is voor de bewoner. En wat is het effect van parket?
Ik meen dat een IR paneel wat dat betreft 90% effectief is, maar de alternatieven (folie in de vloer of pasta op je systeem plafond) die ik langs hoor komen brengen toch veel minder IR over?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
busscherski schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:01:
[...]

Ik vraag me bij dergelijke IR producten vooral af welk deel van de energie als IR nuttig beschikbaar is voor de bewoner. En wat is het effect van parket?
Ik meen dat een IR paneel wat dat betreft 90% effectief is, maar de alternatieven (folie in de vloer of pasta op je systeem plafond) die ik langs hoor komen brengen toch veel minder IR over?
Misschien dat google de antwoorden voor je heeft, ik weet het niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
busscherski schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:01:
[...]

Het lijkt me sterk dat dat hele IR verhaal bij een vloer veel met IR te maken heeft. Die verwarming is max. 40 graden (bij een vloer, een wand kan veel warmer worden). Dan warmt je parket ook op tot ongeveer 40 graden. Er is natuurlijk wel iets aan temperatuur verlies want het parket heeft wat weerstand. Dat is natuurlijk precies hetzelfde als klassieke vloerverwarming. Warmte wordt overgedragen door straling (IR) of transmissie. Nu is bij vloerverwarming in het algemeen de lucht lekker warm. Dus er is een flinke component transmissie.

Verlies is dat gedeelte dat bij een begane grondvloer naar onder gaat. Dat hangt dan natuurlijk af van de isolatie van je vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
phicoh schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:58:
[...]

Het lijkt me sterk dat dat hele IR verhaal bij een vloer veel met IR te maken heeft. Die verwarming is max. 40 graden (bij een vloer, een wand kan veel warmer worden). Dan warmt je parket ook op tot ongeveer 40 graden. Er is natuurlijk wel iets aan temperatuur verlies want het parket heeft wat weerstand. Dat is natuurlijk precies hetzelfde als klassieke vloerverwarming. Warmte wordt overgedragen door straling (IR) of transmissie. Nu is bij vloerverwarming in het algemeen de lucht lekker warm. Dus er is een flinke component transmissie.

Verlies is dat gedeelte dat bij een begane grondvloer naar onder gaat. Dat hangt dan natuurlijk af van de isolatie van je vloer.
Denk ik ook

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:11
!null schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:10:
Dat zou smart grid achtige zaken vereisen, en daar zie ik bijzonder weinig initiatief voor.

Ik weet ook niet wat je bedoelt met intelligenter. Want bedenk dat variabele tarieven per uur (zoals al bestaat) niet veel doet voor capaciteit problemen. Tenzij je die variabele prijzen ook nog per woonwijk gaat laten veranderen.
Maar piekcapaciteit is ook helemaal niet perse relevant voor capaciteitsproblemen, het hangt allemaal af van gelijktijdigheid.

Wellicht zou het capaciteitstarief variabel kunnen worden met de netspanning ofzo :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
phicoh schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:58:
[...]

Het lijkt me sterk dat dat hele IR verhaal bij een vloer veel met IR te maken heeft. Die verwarming is max. 40 graden (bij een vloer, een wand kan veel warmer worden). Dan warmt je parket ook op tot ongeveer 40 graden. Er is natuurlijk wel iets aan temperatuur verlies want het parket heeft wat weerstand. Dat is natuurlijk precies hetzelfde als klassieke vloerverwarming. Warmte wordt overgedragen door straling (IR) of transmissie.
Als ik het goed begrepen heb wordt het Ir vloerverwarming genoemd omdat het verwarmingselement niet ingebed is. Daardoor is de transmissie naar de vloer stukken slechter maar is er relatief meer overdracht via ir naar de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Zou het isolatie gezien ook helpen om je nieuwe laminaatvloer over de oude te leggen? Of zit je dan met rot in de onderste laag. Ergens lijkt het me niet zo slim. Mijn vloer is echt bevroren in de hoek die niet geschakeld zit aan een andere woning (halve hoekwoning zeg maar).

[ Voor 26% gewijzigd door JDx op 21-12-2021 07:48 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:39
phicoh schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:00:
[...]

Ik ben benieuwd hoe zo'n piekvermogen tarief uit gaat pakken. Dan hebben we een mooie zomerdag met een overschot aan zonne-energie en dan probeert iedereen z'n verbruik zo gelijkmatig mogelijk te houden.
dat gaat heel weinig uitpakken want:

hoeveel vraag is er in een gemiddeld huishouden nou helemaal te regelen? eigenlijk alleen de categorie witgoed kan beetje verschuiven, en als je een elektrische boiler hebt kan die meedoen. voor de redt bedroevend weinig regelcapaciteit in een normaal huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Fr33z schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:26:
[...]

hoeveel vraag is er in een gemiddeld huishouden nou helemaal te regelen? eigenlijk alleen de categorie witgoed kan beetje verschuiven, en als je een elektrische boiler hebt kan die meedoen. voor de redt bedroevend weinig regelcapaciteit in een normaal huis.
Nog niet bij iedereen maar wel steeds vaker en een grote verbruiker, de elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
busscherski schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:37:
[...]

Nog niet bij iedereen maar wel steeds vaker en een grote verbruiker, de elektrische auto.
Ook die worden niet geregeld, bij thuiskomst in de stekker en klaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Fr33z schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 08:26:
[...]

Er is op dit moment geen regelcapaciteit omdat dat gewoon geen cent oplevert.

Ik heb geen idee wanneer het redendabel wordt, maar een warmtepomp is het meest effiecient in de middag. Als dan stroom ook goedkoop is dan zou je het huis warmer dan normaal opkunnen stoken. Dat bespaart dan weer in de vooravond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 14:27
phicoh schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:25:
[...]

Ik heb geen idee wanneer het redendabel wordt, maar een warmtepomp is het meest effiecient in de middag. Als dan stroom ook goedkoop is dan zou je het huis warmer dan normaal opkunnen stoken. Dat bespaart dan weer in de vooravond.
Misschien ook met dynamische prijzen.
het grote day ahead energie prijzen topic.

Dan kan (extra) opwarmen (ondanks het slechte rendement van een warmtepomp) 's nachts best interessant worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:24
phicoh schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:25:
[...]

Dat is wat wij doen momenteel.
Wij gebruiken onze airco voor verwarming, en gebruiken die vooral overdag, op de uren dat wij opbrengst hebben van onze zonnepanelen.
Bijkomend voordeel is natuurlijk dat op die momenten de temperatuur doorgaans hoger zal zijn, waardoor het rendement van de airco hoger ligt.

Op die manier wennen we nu al aan stroom gebruiken wanneer we het hebben.

Ook de warmtepompboiler die we gaan krijgen gaan we op die manier gebruiken. Overdag verwarmen.

Onze zonnepanelen leveren niet dagelijks energie in deze tijd, maar eerlijk gezegd wel vaker dan we vantevoren hadden verwacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:51:
[...]

Ja maar dat is juist bij uitstek een regelbaar ding. En dat wordt al gedaan in het klein, loadbalancing op de aansluiting wordt al super vaak gedaan.
Dus je moet dingen identificeren in huis die uitstelbaar of regelbaar zijn. Dat zijn boilers en elektrische auto's.
Verwarming een beetje, er zijn bijvoorbeeld projecten waarbij een warmtepomp nog wel blijft werken maar iets naar beneden te toeren zodat hij kwartiertje later weer wat harder mag werken.

Maar daarna houd het heel snel op.
Ik ben er van overtuigd dat uiteindelijk iedereen een 5 of 10kWh in huis heeft (dat duurt nog even), waarmee je 2 dingen kan oplossen. Het dagelijkse verbruik kan je uitsmeren dus je kunt piekregeling doen en meer van je eigen zonne energie verbruiken. Wat ook zin heeft met een ander financieel verhaal dan we nu in Nederland hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
DjAntoon schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:01:
[...]

Misschien ook met dynamische prijzen.
het grote day ahead energie prijzen topic.

Dan kan (extra) opwarmen (ondanks het slechte rendement van een warmtepomp) 's nachts best interessant worden.
Maar dynamische prijzen gaan in principe niet over net belasting. Soms is er wel overlap met veel vraag of veel opbrengst, maar het is uiteindelijk een marktprijs die niet gerelateerd is aan het feit of je wijktrafo huisje uit elkaar knalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
assje schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:05:
[...]

Maar piekcapaciteit is ook helemaal niet perse relevant voor capaciteitsproblemen, het hangt allemaal af van gelijktijdigheid.

Wellicht zou het capaciteitstarief variabel kunnen worden met de netspanning ofzo :P
Ja dat klopt, het is pas echt nuttig om te sturen op de momenten dat er echt overbelasting is.

Echter, een vast iets (zoals het ouderwetse dag-nacht tarief) is makkelijker in te stellen en makkelijker te begrijpen.
Ook al kun je de rest allemaal met software wegregelen, m.b.v. een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
!null schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:12:
[...]

Ja dat klopt, het is pas echt nuttig om te sturen op de momenten dat er echt overbelasting is.

Echter, een vast iets (zoals het ouderwetse dag-nacht tarief) is makkelijker in te stellen en makkelijker te begrijpen.
Ook al kun je de rest allemaal met software wegregelen, m.b.v. een accu.
Gelukkig heb ik hier nooit overbelasting. Dus ik hoef geen duizenden te installeren voor accu en software en al dat soort onzin.

PS een auto opladen is niet uitstelbaar,als ik thuis gekomen ben, wil ik twee uur later weer kunnen vertrekken als het nodig is.
Het uitstellen is alleen voor de kapitalisten met twee of drie auto's voor de deur.
Een normaal mens steekt stekker er in en basta.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:00
Dat is wel heel kort door de bocht @reneeke1970. Ik snap dat je direct (al dan niet gedeeltelijk) wilt bijladen als je helemaal leeg thuis komt, maar veel mensen zullen de auto niet elke dag vrijwel leeg rijden. En dan zal de noodzaak om direct bij te laden ook beperkt zijn en is het bijladen dus uitstelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Franciesco schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:42:
Dat is wel heel kort door de bocht @reneeke1970. Ik snap dat je direct (al dan niet gedeeltelijk) wilt bijladen als je helemaal leeg thuis komt, maar veel mensen zullen de auto niet elke dag vrijwel leeg rijden. En dan zal de noodzaak om direct bij te laden ook beperkt zijn en is het bijladen dus uitstelbaar.
We zullen zien over tien jaar, gemak dient de mens dus niemand gaat dat doen.
De helft laad op kosten van de baas, en van de andere helft kan misschien tien procent thuis laden.
Dus voor net ontlasting gaat deze vlieger niet op.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:04:
[...]

De helft laad op kosten van de baas, en van de andere helft kan misschien tien procent thuis laden.
Ik kan mijn auto instellen dat hij laad in de daluren, als ik hem niet meer nodig heb 's avonds gebruik ik dat. Scheelt toch een paar cent per kWh. Als we straks niet meer kunnen salderen ga ik zeker als de zon schijnt laden. Op dit moment lever ik 4.5 kW terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
deejeebv schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:10:
[...]

Ik kan mijn auto instellen dat hij laad in de daluren, als ik hem niet meer nodig heb 's avonds gebruik ik dat. Scheelt toch een paar cent per kWh. Als we straks niet meer kunnen salderen ga ik zeker als de zon schijnt laden. Op dit moment lever ik 4.5 kW terug.
Ik probeer juist zo min mogelijk te salderen, ik krijg meer voor mijn stroom terug dan dat ik het in moet kopen. Heb je al eens aan die situatie gedacht?
In België is ook al verplicht in en verkoop met twee leveranciers te doen. Komt hier misschien ook wel.

PS de Belgen krijgen inmiddels ook al 11 cent terug voor hun stroom dus gaat de goeie kant op.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:51:
[...]

Nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:29:
[...]

Ik probeer juist zo min mogelijk te salderen, ik krijg meer voor mijn stroom terug dan dat ik het in moet kopen. Heb je al eens aan die situatie gedacht?
In België is ook al verplicht in en verkoop met twee leveranciers te doen. Komt hier misschien ook wel.

PS de Belgen krijgen inmiddels ook al 11 cent terug voor hun stroom dus gaat de goeie kant op.
Ik weet niet of ik wel overproductie heb over een heel jaar gezien. Met twee elektrische auto's en een all-electric huis gaat het verbruik hard, ook al heb je 11 kWp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:33:
[...]

Gelukkig heb ik hier nooit overbelasting. Dus ik hoef geen duizenden te installeren voor accu en software en al dat soort onzin.

PS een auto opladen is niet uitstelbaar,als ik thuis gekomen ben, wil ik twee uur later weer kunnen vertrekken als het nodig is.
Het uitstellen is alleen voor de kapitalisten met twee of drie auto's voor de deur.
Een normaal mens steekt stekker er in en basta.
Ja leuk allemaal maar dit gaat niet over jouw huis. Dat gaat over woonwijken of zelfs hele gebieden die met overbelasting kampen.

Het is gewoon niet haalbaar als iedereen om 6 uur de auto vol aan het laden heeft en de inductie kookplaat aan. Of teveel tegelijk opwekt. Dat ga je gewoon merken, vroeger of later, afhankelijk van waar je woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
!null schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:50:
[...]

Ja leuk allemaal maar dit gaat niet over jouw huis. Dat gaat over woonwijken of zelfs hele gebieden die met overbelasting kampen.

Het is gewoon niet haalbaar als iedereen om 6 uur de auto vol aan het laden heeft en de inductie kookplaat aan. Of teveel tegelijk opwekt. Dat ga je gewoon merken, vroeger of later, afhankelijk van waar je woont.
Dan klapt vanzelf trafo eruit, probleem netbeheerder.
Daarom is stiekum de netbeheerder heel blij met PV, je gebruikt het misschien niet zelf, maar wel de buurman twee huizen verder. Het net stabiliseert uit zichzelf.
Dus doe geen moeite met accu Enzo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:04:
[...]

Voor veel mensen is "gemak dient de mens" van toepassing zolang het qua kosten niet uitmaakt. Gaan de kosten wel een rol spelen, dan pakt het vaak anders uit is mijn beleving.

Ook bij vergoeding van de laadkosten door een werkgever kan bovenstaande van toepassing worden of zijn: misschien worden t.z.t. alleen maar daltarieven vergoed? Of kun je als werknemer geld "verdienen" door te laden tijdens het daltarief tegen werkgeversvergoeding van piektarief?

Ik ben het met diverse mensen eens dat een tarief gestuurd op netwerk belasting best waarschijnlijk is in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:03:
[...]

Dan klapt vanzelf trafo eruit, probleem netbeheerder.
Daarom is stiekum de netbeheerder heel blij met PV, je gebruikt het misschien niet zelf, maar wel de buurman twee huizen verder. Het net stabiliseert uit zichzelf.
Dus doe geen moeite met accu Enzo
Ja straks klappen overal de trafo's eruit en het ligt ook breder dan het wijkhuisje.
Daarnaast is er niet genoeg technisch personeel om alle wijzigingen door te voeren om het net te verzwaren.

Maar goed joh, is lekker hun probleem, ennga je vast niks van merken, financieel of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
!null schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:50:
[...]

Wat betreft EV, er zijn in Nederland maar weinig wijken waar iedereen de auto op eigen terrein kan parkeren. Voor laadpalen op straat, die kunnen natuurlijk gewoon uitgezet worden als er teveel vraag is in een wijk (moet dat natuurlijk door de overheid wel geregeld worden).

Teveel opwekken is geen probleem. Omvormers schakelen wel af.

Inductiekookplaat. Het is in meeste gevallen niet direct lonend om een gaskookplaat te vervangen door inductie. Voor een fatsoenlijke inductiekookplaat wil je toch minstens 2 fasen. En dat is niet iets wat je in een gemiddelde keuken ongebruikt hebt liggen. Inductie is handig als je dan je levering van gas op kan zeggen. Anders is het een dure investering.

Dan warmtepompen. Heel veel huizen moeten eerst extra geisoleerd worden. Dat duurt wel even. Lokale overheden sturen op dit moment erg op warmtenetten, ook vanwege de verwachte problemen met het electriciteitsnet. Dus het niet zo dat alle woningen in een wijk van de ene op de andere dag overgaan op een warmtepomp (met waarschijnlijk een paar uitzonderingen van wijken die extreem geschikt zijn voor warmtepompt).

Dus tijd genoeg voor netbeheerders om dit probleem aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@phicoh had gisteren drie pitten tegelijk op warm worden staan op 75 procent van hun vermogen, slimme meter gaf 2500 watt extra aan dus valt ook allemaal wel mee. Dit is slechts 5 min en dan gaan ze naar pruttel stand van 1000 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Het zou eigenlijk wel goed zijn als grote stroomverbruikers zoals laadpalen bij een laag voltage (=teken van hoge netbelasting) zichzelf zouden terugregelen.

Kan al snel met slimme paal en beetje domotica.

Maar eigenlijk zou het een goede standaard eis zijn (en als dat omvormers niet over de 253V mogen in NL

[ Voor 33% gewijzigd door BarryH op 21-12-2021 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
reneeke1970 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:45:
@phicoh had gisteren drie pitten tegelijk op warm worden staan op 75 procent van hun vermogen, slimme meter gaf 2500 watt extra aan dus valt ook allemaal wel mee. Dit is slechts 5 min en dan gaan ze naar pruttel stand van 1000 watt
Als 3 keer 75% uitkomt op 2500 watt dan is 100% dus 1100 watt. Dat is wel erg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
BarryH schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:03:
Het zou eigenlijk wel goed zijn als grote stroomverbruikers zoals laadpalen bij een laag voltage (=teken van hoge netbelasting) zichzelf zouden terugregelen.

Maar eigenlijk zou het een goede standaard eis zijn (en als dat omvormers niet over de 253V mogen in NL
Is daar ervaring mee? Het heeft weinig zin als de trafo eruit knalt voordat de spanning te laag is.

En omgekeerd, als de auto niet opgeladen wordt terwijl er wel capaciteit is, dan heb je straks grote verhalen in de pers over hoe slecht de netbeheerders de zaken voor elkaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@phicoh Ik ben geen deskundige, maar is het niet zo dat als de trafo onvoldoende stroom kan leveren het voltage gaat zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
BarryH schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:44:
@phicoh Ik ben geen deskundige, maar is het niet zo dat als de trafo onvoldoende stroom kan leveren het voltage gaat zakken?
Ja, maar die trafo wordt ook warm. En een trafo gaat stuk van oververhitting. Verder het zo dat de uitgangsspanning van trafo afhangt van de ingangsspanning.

Dus als de spanning op het hoogspanningsnet hoog is, dan kan het zo zijn dat de trafo kapot gaat voordat de lage uitgangsspanning bereikt is.

Als je dan de trafo op die hoge spanning afregelt, dus dat ie zelfs bij maximale spanning op het hoogspanningsnet niet stuk gaat, dan gaat het weer mis als de spanning op het hoogspanningsnet laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
@phicoh In een klein huishouden gaat het prima met inductiekoken.
Hier van 2 fasen keramisch met vier pitten naar 1 fase inductie twee pitten.
De keramische was defect en een inductieplaat in deze maat was echt €€€€. Nu staat er een opbouw dingetje op, ongeveer €150 het ziet er strak uit. Een Etna in dit geval. Met normale netstekker.
Wat je stelt klopt wel, een goed vierpits inbouw model kost wat, dat kan je misschien beter aan de WP of PV installatie spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@phicoh en hoe zit het dan met de verhalen dat de netbeheerder de spanning bijregelt (b.v. nav klachten over over/onderspanning)?
Klinkt mij in de oren als een manueel statisch bijregelsysteem dat dynamisch gemaakt moet worden.

Dus als temperatuur te hoog, dan uitgaande voltage omlaagregelen, daarvoor als het geleverde vermogen verlaagd worden en hier en daar zal dan een laadpaak op moeten afregelen/uitschakelen.
Kunst is natuurlijk wat het netwerk effect is: hoe coorkomt je dat regelingen elkaar gek maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Surfari schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:08:
De keramische was defect en een inductieplaat in deze maat was echt €€€€. Nu staat er een opbouw dingetje op, ongeveer €150 het ziet er strak uit. Een Etna in dit geval. Met normale netstekker.
Wat je stelt klopt wel, een goed vierpits inbouw model kost wat, dat kan je misschien beter aan de WP of PV installatie spenderen.
Dus daarom lijkt het me onlogisch dat mensen die nu op gas koken overgaan op inductie, tenzij er verder als geen gas meer gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
BarryH schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:08:
@phicoh en hoe zit het dan met de verhalen dat de netbeheerder de spanning bijregelt (b.v. nav klachten over over/onderspanning)?
Klinkt mij in de oren als een manueel statisch bijregelsysteem dat dynamisch gemaakt moet worden.

Dus als temperatuur te hoog, dan uitgaande voltage omlaagregelen, daarvoor als het geleverde vermogen verlaagd worden en hier en daar zal dan een laadpaak op moeten afregelen/uitschakelen.
Kunst is natuurlijk wat het netwerk effect is: hoe coorkomt je dat regelingen elkaar gek maken.
Als je de spanning regelbaar wil maken dan moet je dus alle trafo's verbouwen. Dat is ook niet handig, want die dingen wil je natuurlijk ook niet uitzetten.

Dus daarom lijkt me een standaard signaal dat naar publieke laadpalen gestuurd wordt handiger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-09 09:49
Waarom wordt er voor aanvragen van nieuwe datacentra geen maatschappelijke kosten/baten afweging meegenomen?
Waarom wordt aan de de Data boeren niet gewoon een reële compensate gevraagd van het energieverbruik voor Nl?
Lijkt me toch mooi passen in de nieuwe Omgevingswet die eraan komt. Past goed in het frame "beschermen en benutten".

Het komt op mij nu over alsof de toeslag voor duurzame energie, die particulieren betalen, kado wordt gedaan aan bedrijven die verder weinig bijdragen aan de samenleving (to put it mildly). Ik snap wel dat ze in de rij staan voor een plekje.
Waarom niet compenserende investeringen eisen voor duurzame energie in Nederland?
Ik heb sterk het idee dat slimme maar simplistisch denkende figuren als Wiebes (te) veel macht hebben. Ik hoorde hem eens op de tv zeggen 'iedereen wil internet, dus moet je ook niet zeuren over datacentra".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@phicoh Het laagspanningsnet is vermaast. Dus als 1 trafo eruit ligt komt er nog steeds overal stroom.

Maar hopelijk zijn de knappe koppen die een baan hebben bij de netbeheerders als bezig met beheersingsmechanismes en zijn ze niet afhankelijk van ons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
BarryH schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:45:
Maar hopelijk zijn de knappe koppen die een baan hebben bij de netbeheerders als bezig met beheersingsmechanismes en zijn ze niet afhankelijk van ons
Ja hopelijk. Want Liander komt er opeens achter dat er Amsterdam veel meer vraag naar stroom is dan ze hadden verwacht. Wie zou nou verwachten dat al die nieuwe woonwijken en torens ook stroom nodig hebben? Dus de knappe koppen van Liander gaan waarchijnlijk pas aan de slag als een groot deel van netten al overbelast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@phicoh Je zou haast je eigen off-grid oplossing gaan inrichten op basis van deze info...
... Ik houd in ieder geval de open haard nog maar even. Kan koken (buiten) met de kampeerspullen en beetje licht in huis op de auto accu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Team Welles

Ja, laten we de auto maar opgeladen houden :)
@phicoh de netbeheerders zijn een beetje afgeknepen door strenge regelgeving. Daar wordt al ongeveer twintig jaar voor gewaarschuwd en daardoor worden ze gedwongen reactief te zijn.

Ik heb lang gezegd dat er niet echt een mechanisme is waardoor dankzij duurzame opwek de elektriciteitsprijs gaat stijgen, omdat het zorgt voor wederzijdse afhankelijkheid.

Nu gaat het crescendo... door de betrouwbare, dispatchable en regelbare gascentrales.
Deze crisis is goed getimed door Poetin, over twintig jaar maakt dit geen indruk meer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Proton_ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:44:
Ja, laten we de auto maar opgeladen houden :)
@phicoh de netbeheerders zijn een beetje afgeknepen door strenge regelgeving. Daar wordt al ongeveer twintig jaar voor gewaarschuwd en daardoor worden ze gedwongen reactief te zijn.

Ik heb lang gezegd dat er niet echt een mechanisme is waardoor dankzij duurzame opwek de elektriciteitsprijs gaat stijgen, omdat het zorgt voor wederzijdse afhankelijkheid.

Nu gaat het crescendo... door de betrouwbare, dispatchable en regelbare gascentrales.
Deze crisis is goed getimed door Poetin, over twintig jaar maakt dit geen indruk meer.
De netbeheerders worden afgeknepen, maar Alliander maakt netto meer dan 10% winst. En heeft een 'overige reserve' ter grootte van de jaaromzet. Mijn gok, ze hadden veel meer kunnen doen, maar de huidige situatie is een mooi drukmiddel voor de politiek.

Wat betreft gas, we hebben alles over gelaten aan 'de markt'. Net alsof gas geen strategische energiebron is. Dus geen goedgevulde gasopslag, ondanks aandringen van de VS, nauwelijks LNG.

Vooral dat gebrek aan gasopslag is een probleem. Als Europa een tijdje geen gas afneemt, dan is Rusland failliet. Poetin heeft het inderdaad goed gespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
naar 1 fase inductie twee pitten.
Tja.. het is maar wat je lekker vindt koken. Ik ben hier wel blij met de 4500W boost (die niet eens alle andere pitten er volledig uit pest). Dus dat zit wel 11kW aangesloten, ja. Maar ach, het was de laatste stop om de gasaansluiting eruit te gooien, dus 't zal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Gwaihir schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:28:
[...]

Tja.. het is maar wat je lekker vindt koken. Ik ben hier wel blij met de 4500W boost (die niet eens alle andere pitten er volledig uit pest). Dus dat zit wel 11kW aangesloten, ja. Maar ach, het was de laatste stop om de gasaansluiting eruit te gooien, dus 't zal wel.
Hier een 1 fase 4 pits inductie met stekker aangesloten (jaja met vermogenslimiet) met boost die nog goed werkt ook nog. Wel even alle andere pitten uitzetten daarvoor, maar opwarmen gaat zo snel dat het niet zo erg is. Praktisch gesproken werkt dit gewoon goed. In mijn vorige huis met 7.4 kw inductie kwamen we met koken zelden boven de 3 kw uit.
Wat mij betreft is dit een perfecte snelle oplossing als je gas uit je keuken weg wil.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

joezzt schreef op woensdag 22 december 2021 @ 18:38:
[...]

Wat mij betreft is dit een perfecte snelle oplossing als je gas uit je keuken weg wil.
Eens, ik heb een 1 fase plaat in mijn tijdelijke keuken en het kost iets meer planning, dus in de nieuwe keuken komt gewoon een 3fase plaat, gewoon vanwegen makkelijk, maar opzich kan je er prima mee koken en in mijn geval was er geen verbouwing nodig.. plaatje gratis van marktplaats (oude eigenaar wilde een 2-3 fase plaat :+ ) en dat was de laatste stap in gasloos voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Precies: ook gewoon makkelijk. En er was 'n gat in het aanrecht te vullen van de inbouw gasplaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gwaihir schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:14:
Precies: ook gewoon makkelijk. En er was 'n gat in het aanrecht te vullen van de inbouw gasplaat..
ik had er maar 1 fase en dan een bijna onmogelijke taak om er 2 of 3 fase te krijgen. dus ja makkelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
twain4me schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:17:
[...]

ik had er maar 1 fase en dan een bijna onmogelijke taak om er 2 of 3 fase te krijgen. dus ja makkelijk ;)
Hoezo? Enige verschil is dat je een 19mm buisje nodig hebt ipv 16mm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

mcDavid schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:24:
[...]

Hoezo? Enige verschil is dat je een 19mm buisje nodig hebt ipv 16mm...
Exact, de bestaande buis is dan ook 16mm :P En geen kruipruimte en de meterkast die 25 meter bij de plaat vandaan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
[...]

Met het vakantiegeld hier de 2 pits inductie en gaskookplaat vervangen door 3-fase inductie (5-pits). In combinatie met zappi lader kan ik de 11kW mooi benutten voor laden als ik klaar ben met koken.

Onvoorzien was het aanpassen van het natuurstenen werkblad, van 60-64 cm breedte naar ca 85cm breedte.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
[...]

Tja.. het is maar wat je lekker vindt koken. Ik ben hier wel blij met de 4500W boost (
Ja dat is andere koek.😄

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

phicoh schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:27:
[...]

Dus daarom lijkt het me onlogisch dat mensen die nu op gas koken overgaan op inductie, tenzij er verder als geen gas meer gebruikt wordt.
Als je nu een nieuwe keuken installeert ben je mijn inziens een dikke oen als je er nog een gasfornuis in laat zetten.
BarryH schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:03:

Dat kan heel mooi met EEBUS.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 22:21
2 weken terug de belasting teruggave geregeld voor mijn schoonouders. Op de site stond als je een papieren aangifte hebt ontvang dat je die moet invullen. Op de site stond ook geen digitale aangifte.

Nu hebben we die 2 week terug ingevuld en opgestuurd maar nog steeds geen reactie terug. Heb wel 3/4 weken terug digitaal de bankrekening geüpdate.

Nu schets echt mij de verbazing dat er nu wel een digitale aangifte online staat ? Iemand die weet of ik die nu ook moet invullen ?

Bij mijn eigen aangifte 4 jaar terug was alles digitaal en in 5 min rond B)

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-man op 26-12-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:57

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er is nog een beetje hoop :)
https://www.installatie.n...-vaak-verkeerd-toegepast/

Je bent bijna verplicht om een installateur in te schakelen maar die heeft er soms weinig verstand van 8)7
Misschien dankzij o.a. het fiasco in Harderwijk waar een hele rij renovatie appartementen met alleen een wpb werd verwarmd zonder extra isolatie maatregelen en/of het besef dat er koude lucht via de luchtroosters komt.
Naast de ontoereikende capaciteit waardoor het niet warm werd torenhoge stroomkosten doordat een boiler en een wpb element continu werden aangesproken ;w
De oplossing van de verhuurder schijnt (ooit) een gas cvketel te worden :z

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Wat ik nou vond bij mij op zolder.
Ben bezig met zoldervloer en zolder dak te isoleren en gebruikte mijn (bedrijfs) FLIR om wat koude plekken te vinden en zag zowaar nog iets wat erg warm was op de voorgrond! Op onze zolder die nu 12 graden is is een van de CV buizen gewoon nog 16 graden! En dat terwijl we de CV niet meer gebruiken nu we volledig verwarmen met onze MHI L/L units.

Dus ik vermoed dat dit een geval is van thermosiphon werking en de radiatoren in kantoor / slaapkamer er onder nu warmte afvoeren. De radiatorknoppen stonden nog open, maar die hebben we nu dichtgedraaid en ik zal even kijken of het nu opgelost is. Want ik vermoed dat dit ondanks het lage temperatuur verschil toch wel een flink warmte lek is, als dit water 24/7 warmte afvoert.

Dus wellicht ook iets wat bij meer mensen het geval kan zijn.

EDIT: kranen van de radiators zijn nu dicht, en het probleem is opgelost!

[ Voor 4% gewijzigd door Gerco-M op 28-12-2021 20:07 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gerco-M schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:19:
Wat ik nou vond bij mij op zolder.
Ben bezig met zoldervloer en zolder dak te isoleren en gebruikte mijn (bedrijfs) FLIR om wat koude plekken te vinden en zag zowaar nog iets wat erg warm was op de voorgrond! Op onze zolder die nu 12 graden is is een van de CV buizen gewoon nog 16 graden! En dat terwijl we de CV niet meer gebruiken nu we volledig verwarmen met onze MHI L/L units.

Dus ik vermoed dat dit een geval is van thermosiphon werking en de radiatoren in kantoor / slaapkamer er onder nu warmte afvoeren. De radiatorknoppen stonden nog open, maar die hebben we nu dichtgedraaid en ik zal even kijken of het nu opgelost is. Want ik vermoed dat dit ondanks het lage temperatuur verschil toch wel een flink warmte lek is, als dit water 24/7 warmte afvoert.

Dus wellicht ook iets wat bij meer mensen het geval kan zijn.
geen plaatje? :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zo duur toch ook weer niet voor een 4 pitter? Ik zie deze bijv.

Inventum IKI6030
€ 319

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Nou deze plaatjes heb ik voor je, die onderste CV leiding was warm. Was warm zeg ik, want nu met de kranen dicht ziet mijn FLIR geen verschil meer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MY7Z9DySnjG3ujERBGSoaj_JUbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0H0foCcWPGRh7S2Ytrko96He.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nWv1DgRm2M-esHxb-lnmimnvR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPcLOLLGCMuhzFEIi7LzefI2.jpg?f=fotoalbum_large

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gerco-M schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:05:
[...]

Nou deze plaatjes heb ik voor je, die onderste CV leiding was warm. Was warm zeg ik, want nu met de kranen dicht ziet mijn FLIR geen verschil meer!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
hmm ik hoopte op mooie IR beelden. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

twain4me schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:22:
[...]

hmm ik hoopte op mooie IR beelden. -O-
Ik kan er wat kleurtjes overheen gooien zodat die onderste leiding fel oplicht! >:)
Ter vergelijking, de onderste leiding was 16C en de bovenste 12C.
Compabiliteit tussen de FLIR C5 en ipad is niet geweldig dus die beelden houd je nog even tegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Rol-Co schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:32:
[...]

Zo duur toch ook weer niet voor een 4 pitter? Ik zie deze bijv.

Inventum IKI6030
€ 319
Het is een inbouw, aan die maten ben ik gebonden. Er staat nu een los apparaat bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Surfari schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:38:
[...]

Het is een inbouw, aan die maten ben ik gebonden. Er staat nu een los apparaat bovenop.
Zijn toch alle kookplaten, nu weet ik niet hoe handig je bent maar je kan een bak maken met de plaat er in en die er op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Rol-Co schreef op woensdag 29 december 2021 @ 00:22:
[...]

Zijn toch alle kookplaten, nu weet ik niet hoe handig je bent maar je kan een bak maken met de plaat er in en die er op zetten.
Ik heb geen kookplaat vraagstuk neergezet. Ik heb gereflecteerd dat een tweepitter prima gaat in een klein huishouden. Het apparaat staat prima.

Geen behoefte om de meterkast uit te breiden.

Bij de eerste reactie ben ik onvolledig geweest, nl. de oude kookplaat was twee fase maar kon ook via één fase(twee aansluitingen), zo zat het hier. De meterkast is ook één fase.

Die vier pitten gebruikte ik nooit, en nu i.v.m. de warmtepomp komt de tweepitter inductie juist goed uit; dat is eigenlijk waar de reactie om draaide; in een klein huishouden is een tweepitter een optie.
Oude plaat max 6800W.
Huidige plaat max 3500W.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Surfari schreef op woensdag 29 december 2021 @ 08:28:
[...]

Ik heb geen kookplaat vraagstuk neergezet. Ik heb gereflecteerd dat een tweepitter prima gaat in een klein huishouden. Het apparaat staat prima.

Geen behoefte om de meterkast uit te breiden.

Bij de eerste reactie ben ik onvolledig geweest, nl. de oude kookplaat was twee fase maar kon ook via één fase(twee aansluitingen), zo zat het hier. De meterkast is ook één fase.

Die vier pitten gebruikte ik nooit, en nu i.v.m. de warmtepomp komt de tweepitter inductie juist goed uit; dat is eigenlijk waar de reactie om draaide; in een klein huishouden is een tweepitter een optie.
Oude plaat max 6800W.
Huidige plaat max 3500W.
Ok
Maar dan voor andere forumleden die nu denken dat het niet kan door jouw verhaal.
Je kan gewoon een 4 pits kookplaat en een warmtepomp op een enkel fase aansluiting zetten zonder problemen.
2 fase kookgroep 7400W plaat met een 7kW warmtepomp draaide hier prima met 1x35A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:04:
[...]

Ok
Maar dan voor andere forumleden die nu denken dat het niet kan door jouw verhaal.
Je kan gewoon een 4 pits kookplaat en een warmtepomp op een enkel fase aansluiting zetten zonder problemen.
2 fase kookgroep 7400W plaat met een 7kW warmtepomp draaide hier prima met 1x35A.
En welke mafkees zet er nou vier pitten standje turbo..... Normaal gebruik komt niet boven 2500 watt met opwarmen ,daarna hooguit 1000 watt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

reneeke1970 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:55:
[...]

En welke mafkees zet er nou vier pitten standje turbo.....
Dat is als je je eten graag gecremeerd wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb ook nog steeds alles op 1 35A fase:

2 airco's (3,5kW warmte, bij vorst 800W verbruik)
Wpb (400-600W + in theorie 1,8kW element)
Inductie kookplaat 4-pits 3650W
Vaatwasser 2,1kW
Espresso machine 1200W
Grohe Red duo 2,1kW
Waterkoker 2kW
Magnetron/oven 1600W
HT set 600W en stereo tot 2kW
Wasmachine 2,1kW
Wp droger 600-800W
Bubbelbad tot 3kW

De kunst is om na te denken of automagisch te regelen wanneer je wat aan zet, daar ben ik best goed in :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

En welke mafkees zet er nou vier pitten standje turbo..... Normaal gebruik komt niet boven 2500 watt met opwarmen ,daarna hooguit 1000 watt
Inderdaad, ik heb die plaat hier nooit boven de 4300W gezien met 4 pitten op standje 7, het gaat zo idioot snel dat een booster of wat dan ook echt niet nodig is tenzij je een deurverkoper nog even snel een pan heet water in zijn face wilt gooien of zo.

Pas een kookplaat en nieuwe MK aangesloten bij de buren, die hadden wel een plaat die op zijn snelst begint en meer keer drukken gaat ie lager, vaag ding maar ze schrokken gewoon dat ze na een minuutje of zo al geen vingers meer in het water konden houden. :)
Had ze gewaarschuwd dat het snel ging.

Die wilde eerst een 4 pits 3600W plaat kopen om ook geen meterkast aan te hoeven passen, maar heb ze overgehaald, nu een nette meterkast ipv dat ding uit "88 met kookgroep en een decent kookplaat van 7kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:53:
[...]

Inderdaad, ik heb die plaat hier nooit boven de 4300W gezien met 4 pitten op standje 7, het gaat zo idioot snel dat een booster of wat dan ook echt niet nodig is tenzij je een deurverkoper nog even snel een pan heet water in zijn face wilt gooien of zo.

Pas een kookplaat en nieuwe MK aangesloten bij de buren, die hadden wel een plaat die op zijn snelst begint en meer keer drukken gaat ie lager, vaag ding maar ze schrokken gewoon dat ze na een minuutje of zo al geen vingers meer in het water konden houden. :)
Had ze gewaarschuwd dat het snel ging.

Die wilde eerst een 4 pits 3600W plaat kopen om ook geen meterkast aan te hoeven passen, maar heb ze overgehaald, nu een nette meterkast ipv dat ding uit "88 met kookgroep en een decent kookplaat van 7kW.
Ben het helemaal met je eens, hier een marktplaats ding van 150 euro en spijt van dat ik dit niet honderd jaar geleden heb ontdekt, zo super snel niet normaal, kom ook niet hoger dan stand 7, nergens goed voor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:59
Ik woon sinds begin van dit jaar in onze nieuwbouwwoning. We wonen bijna perfect, het galmt alleen in de woonkamer. Wordt er gezellig aan de eettafel gekeuveld dan kan je de tv niet meer volgen ivm de galm.

Nu heb ik het internet geraadpleegd en gordijnen heb ik al, een schilderij, stoffen bank en een grote boekenkast (2,40m breed en 2,2m hoog) en een grote tv kast (6m lang en 40cm hoog). De woning is 6 meter breed en 12 meter lang. Nu zag ik het volgende:

https://woodupp.nl/houten-akoestisch-panel/

Als ik 3 of 4 van die panelen koop ben ik er dan vanaf?

Ik vind het wel mooie duurzame panelen maar garanties krijg je (logisch) niet.

Wie heeft er ervaring en/of tips?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kleed op de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Bravertal
Het helpt altijd een beetje, dat durf ik wel te garanderen. Ik denk echter niet dat het genoeg helpt.

Een muur ertussen zal wel geen optie zijn?

In bedrijfshallen hangen ze wel eens van die dikke platen aan kleine staalkabels aan het plafond, heb ik al zovaak gezien dat ik denk dat het werkt. Maar in een woning ziet dat er wellicht niet goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waarom die panelen zo vaak in slaapkamers zitten is mij niet echt duidelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Speedy-Andre schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:43:
Waarom die panelen zo vaak in slaapkamers zitten is mij niet echt duidelijk :+
Ik denk omdat de mensen het graag stil hebben als ze slapen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Bravertal schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:04:
Ik woon sinds begin van dit jaar in onze nieuwbouwwoning. We wonen bijna perfect, het galmt alleen in de woonkamer. Wordt er gezellig aan de eettafel gekeuveld dan kan je de tv niet meer volgen ivm de galm.

Nu heb ik het internet geraadpleegd en gordijnen heb ik al, een schilderij, stoffen bank en een grote boekenkast (2,40m breed en 2,2m hoog) en een grote tv kast (6m lang en 40cm hoog). De woning is 6 meter breed en 12 meter lang. Nu zag ik het volgende:

https://woodupp.nl/houten-akoestisch-panel/

Als ik 3 of 4 van die panelen koop ben ik er dan vanaf?

Ik vind het wel mooie duurzame panelen maar garanties krijg je (logisch) niet.

Wie heeft er ervaring en/of tips?
Om galm te verminderen is het belangrijk dat je van de twee tegenover elkaar liggende oppervlaktes er eentje (gedeeltelijk) behandeld. Heb je een harde vloer en plafond, dan kun je dus bv een fors kleed neerleggen op bepaalde plekken. Of juist het plafond behandelen. Dat laatste kan bv met een akoestisch paneel aan het plafond, waar je desnoods ook spotjes in plaats.
Grote akoestische wanddoeken met print/eigen foto helpen ook, maar grootte en aantal hangt natuurlijk erg van de situatie af.

Check voor inspiratie en info b.v.:
https://rivasono.nl/particulier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

busscherski schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:59:
[...]

Ik denk omdat de mensen het graag stil hebben als ze slapen?
Dan moet je het wel goed doen, veelal zie ik ze strak tegen een muur zitten wat het minste resultaat geeft.
Een enkeling begrijpt hoe het werkt, dan zie je een verdikte wand met wellicht minerale wol achter een paneel.
Het bed er tegenaan zetten is ook zoiets, minder bewerkelijk maar zonde van het afgedekte paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Rol-Co schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:04:
[...]

Ok
Beter lezen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:10
Nou, de piekbelasting van een vierpitter kan echt wel hoger zijn dan dat. Hier koken we keramisch (zat bij het huis...) en bij het opwarmen zie ik in DSMR-reader makkelijk waardes van 4-5kW. Als de eerste pannen warm zijn, zakt het verbruik idd in en zie je de diverse pulsen van de de vier pitten "mengen".

Als de toevallig ook nog de oven erbij aan doen (komt niet vaak voor dat er én vier pannen én de oven aan staan, maar het gebeurt wel eens) dan heb ik pieken van van 6+ kW gezien. Had ik maar een accu om die pieken af te vlakken....

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 05-01-2022 09:42 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
JeroenH schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Nou, de piekbelasting van een vierpitter kan echt wel hoger zijn dan dat. Hier koken we keramisch (zat bij het huis...) en bij het opwarmen zie ik in DSMR-reader makkelijk waardes van 4-5kW. Als de eerste pannen warm zijn, zakt het verbruik idd in en zie je de diverse pulsen van de de vier pitten "mengen".

Als de toevallig ook nog de oven erbij aan doen (komt niet vaak voor dat er én vier pannen én de oven aan staan, maar het gebeurt wel eens) dan heb ik pieken van van 6+ kW gezien. Had ik maar een accu om die pieken af te vlakken....
Keramisch is altijd vol gas (2kW?) met laag frequente duty cycle toch? Inductie heeft wel variabel vermogen middels PWM aansturing, dus dat scheelt een hoop qua piekvermogen op lagere standen. Bij onze inductieplaat geeft de energiemeter aan dat er zo'n 100-300W continu verbruik is in stand 2-3, en 2100 W op stand 10, maar stand 7 is meestal prima in de praktijk (+/-1400 W). Boost is 3650W, maar die gebruik ik bijna nooit, laat staan op meerdere pitten tegelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door RulazZ op 05-01-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken. Mijn kookplaat (7,2 kW) kan makkelijk op een 1×16A groep. Zit nu ook al 2 jaar met 5mm² op maar een halve kookgroep aangesloten :P

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 05-01-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RulazZ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:49:
[...]

Inductie heeft wel variabel vermogen middels PWM aansturing, dus dat scheelt een hoop qua piekvermogen op lagere standen.
Ook niet allemaal. Die van mij doet volgens mij alles behalve standje 9 en P(owaaaahhhhh!) met aan-uit.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:10
RulazZ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:49:
Keramisch is altijd vol gas (2kW?) met laag frequente duty cycle toch?
Ik denk het wel. Ik hoor relais schakelen in de plaat als we aan het koken zijn, en ik zie pieken in DSMR-reader.

We zijn aan het sparen voor een nieuwe keuken, en dan komt er inductie :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:15:
Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken. Mijn kookplaat (7,2 kW) kan makkelijk op een 1×16A groep. Zit nu ook al 2 jaar met 5mm² op maar een halve kookgroep aangesloten :P
Wat kan en wat verantwoord veilig is, zijn twee verschillende werelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Team Welles

@Skyaero inderdaad, kookgroepen zijn evil. Alleen op de manier zoals @Dre het aangesloten heeft, weet je zeker dat de zekering ingrijpt voordat iets anders overbelast wordt.
Veiliger dan dat wordt het niet, denk ik :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 41 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.