De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.734 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Proton_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:53:
@Skyaero inderdaad, kookgroepen zijn evil. Alleen op de manier zoals @Dre het aangesloten heeft, weet je zeker dat de zekering ingrijpt voordat iets anders overbelast wordt.
Veiliger dan dat wordt het niet, denk ik :)
Volgens mij is alles wat zou kunnen gebeuren is dat door overbelasting de groep er zovaak uitgaat dat iemand de beveiliging zou bypassen (de bekende spijker in de smeltzekering) zolang je jezelf kent en dat niet gaat doen kan er weinig mis ja. achter laten voor andere zou ik niet zo snel doen en ergens zit daar toch een klein probleem bij dit soort dingen.. je weet nooit of je het achter laat voor een ander. daarom ben ik eigenlijk wel voor een keuring bij verkoop dan filter je het grootste deel van dit soort gevallen eruit, ook als e eigenaar onder een bus is gelopen, en is de instalatie weer zoals iedereen hem verwacht.

ik maak mijzelf er overegens ook schuldig aan ik heb geen groep nummering geen meterkast kaart en geen sticker(s) voor PV :9

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 05-01-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06:40
Mooi onderwerp die kookplaat.

Ik ga nogal eens de mist in met de oven. Zo ook gisteren, tijdens het koken was het weer pats automaat uit(kookplaat, twee warmtepompen, wasmachine en die oven). De automatische zekering in ouderwets schroefmodel is nu dus weer getest; hij doet het.
Ja, de meterkast kan ook wel een update gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
JeroenH schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Ik denk het wel. Ik hoor relais schakelen in de plaat als we aan het koken zijn, en ik zie pieken in DSMR-reader.

We zijn aan het sparen voor een nieuwe keuken, en dan komt er inductie :)
Waarbij er tot 72cm ook gewoon 1x16A inductie kookplaten zijn, 3500W zelfs met gewone stekker.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Surfari schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:46:
Mooi onderwerp die kookplaat.

Ik ga nogal eens de mist in met de oven. Zo ook gisteren, tijdens het koken was het weer pats automaat uit(kookplaat, twee warmtepompen, wasmachine en die oven). De automatische zekering in ouderwets schroefmodel is nu dus weer getest; hij doet het.
Ja, de meterkast kan ook wel een update gebruiken.
Maar al die zaken zitten toch wel op verschillende zekeringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
!null schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:35:
Waarbij er tot 72cm ook gewoon 1x16A inductie kookplaten zijn, 3500W zelfs met gewone stekker.
Onze huidige kookplaat heeft een perilex-stekker in het keukenkastje, en twee gekoppelde automaten in de meterkast. Dat is allemaal standaard, denk ik zo.

In onze nieuwe keuken willen we een grotere inductie kookplaat, zowel fysiek groter zodat er naast een wok ten minste ook een paar normale pannen fatsoenlijk op kunnen, en 5 pitten. Als we daarvoor naar 3 fasen zouden moeten dan is dat in onze woning gelukkig prima mogelijk, de 3 fasen ligt tot in de meterkast (woning uit 2000).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
JeroenH schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:25:
[...]

Onze huidige kookplaat heeft een perilex-stekker in het keukenkastje, en twee gekoppelde automaten in de meterkast. Dat is allemaal standaard, denk ik zo.

In onze nieuwe keuken willen we een grotere inductie kookplaat, zowel fysiek groter zodat er naast een wok ten minste ook een paar normale pannen fatsoenlijk op kunnen, en 5 pitten. Als we daarvoor naar 3 fasen zouden moeten dan is dat in onze woning gelukkig prima mogelijk, de 3 fasen ligt tot in de meterkast (woning uit 2000).
Allemaal heel begrijpelijk.

Maar niet zeuren als straks 3 fase een stuk duurder wordt dan 1 fase, of dat je piekvermogen tijdssloten moet gaan betalen.
Of dat je accu systeem zo'n dikke omvormer moet hebben om het kookuurtje aan te kunnen :P

Overigens is tot 72cm eem handige maat voor 4 pannen met nog ruimte ertussen wat op 60cm vaak slecht lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06:40
!null schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:38:
[...]

Maar al die zaken zitten toch wel op verschillende zekeringen?
Nee helaas. De oven zit op twee groepen. De warmtepompen zijn vrij recent en er is geen groep bijgemaakt. De vaatwasser zit er ook op. Gewoon niet alles tegelijk aandoen ik vindt het geen probleem. Dit verdelen in de huidige groepenkast, 4 groepen 16A, doe ik niet om de zekering aan de leverancierskant te beschermen. Er zou wel 20A in deze groep kunnen maar ik hou het bij opletten.
De groepenkast zal tzt gemoderniseerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
!null schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:36:
Maar niet zeuren als straks 3 fase een stuk duurder wordt dan 1 fase, of dat je piekvermogen tijdssloten moet gaan betalen.
Of dat je accu systeem zo'n dikke omvormer moet hebben om het kookuurtje aan te kunnen :P
Dat nemen we mee :) Ik denk dat we het met 1 fase af blijven kunnen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@JeroenH Dus dat het 5 pannen is met max 7200W

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Over inductie gesproken, kijk, nieuw ontmoet oud.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bnw_XuF6-xzXt4oo8wOUN4XzrPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNFg6ieB2kbZkmBpEuhdfCG1.jpg?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:16

Proton_

Team Welles

@joezzt Dat ziet er uit alsof je een kolenfornuis vervangen hebt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
!null schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:36:
Maar niet zeuren als straks 3 fase een stuk duurder wordt dan 1 fase
Dat acht ik niet waarschijnlijk: veel te veel mensen hebben 'zo maar' 3-fase liggen en zouden gelijk terug willen. Nachtmerrie voor te drukke netbeheerders om dat allemaal om te moeten bouwen.
of dat je piekvermogen tijdssloten moet gaan betalen.
Dat dus.. veel waarschijnlijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:04

ericplan

5180 Wp PV

Waarom zijn er toch zoveel Tweakers die denken dat verwarmen met een warmtepomp of airco voor een appartement de meest voor de hand liggende keuze is. En dat COP=1 zo ontzettend fout is. Hebben ze wel eens te maken gehad met een VvE? Weten ze hoe groot de technische ruimte van een gemiddeld appartement is?

Of wordt dit allemaal bedacht vanaf de zolderkamer van een ruime eengezinswoning met een tesla op de oprit en een absoluut energieverbruik dat ondanks warmtepomp met COP=4 een veelvoud is van het energieverbruik van eerdergenoemd appartement?

Duurzaam is meer dan COP.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ericplan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:39:
Waarom zijn er toch zoveel Tweakers die denken dat verwarmen met een warmtepomp of airco voor een appartement de meest voor de hand liggende keuze is. En dat COP=1 zo ontzettend fout is. Hebben ze wel eens te maken gehad met een VvE? Weten ze hoe groot de technische ruimte van een gemiddeld appartement is?

Of wordt dit allemaal bedacht vanaf de zolderkamer van een ruime eengezinswoning met een tesla op de oprit en een absoluut energieverbruik dat ondanks warmtepomp met COP=4 een veelvoud is van het energieverbruik van eerdergenoemd appartement?

Tel je dan de energie van de buren wel of niet mee als duurzaam ;)

Ik weet vrij zeker dat cop1 op jouw manier levensvatbaar is in niche gevallen. ik weet ook dat verhuurders op dit moment gebouwen renoveren naar cop1 waar enorme rekeningen te wachten liggen voor de huurders. ik hoop echt dat hier regels voor komen, want het slaat inmiddels echt nergens meer op. dit gaat komend jaar in kassa oid komen, mark my words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

twain4me schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:52:
[...]
Tel je dan de energie van de buren wel of niet mee als duurzaam ;)

Ik weet vrij zeker dat cop1 op jouw manier levensvatbaar is in niche gevallen. ik weet ook dat verhuurders op dit moment gebouwen renoveren naar cop1 waar enorme rekeningen te wachten liggen voor de huurders. ik hoop echt dat hier regels voor komen, want het slaat inmiddels echt nergens meer op. dit gaat komend jaar in kassa oid komen, mark my words.
Gaat me erom dat warmtepompen of airco’s in bestaande gestapelde bouw vaak moeilijk inpasbaar zijn. Het aantal alternatieven is nihil. Als gasloos het doel is, dan heb je weinig keus.
Geeft ook niet. Met bewust gedrag is het verbruik (en dus het kostenaspect) prima te hanteren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
Welke technische ruimte? Buitenunit tegen plafond balkon buiten, binnenunit tegen de muur (L/L uiteraard). Ruimteverlies: 0.

Ja, de VvE moet hier toestemming voor geven. Ik heb het al op genoeg plekken gewoon gezien hoor!

Maar, bij hele goede isolatie is het idd wellicht niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 14:27

Duurzaam is meer dan COP inderdaad. Echter bespaar je met een warmtepomp wel op energie, niet alleen in geld, maar ook in de opwek. (Lees hoeveelheid zonnepaneel daken velden en windmolens)
Een lucht lucht warmtepomp (airco) moet in veel gevallen toch haalbaar zijn, of is er niemand die een airco om te koelen heeft in een appartement? Dat staat los van een technische ruimte.

Ik vind het niet ok dat er appartementen gerenoveerd worden en daar dan maar simpel elektrische kachels in gehangen word omdat het goedkoop is en de meest makkelijke manier om van het gas af te gaan. Mijn ouders zijn nooit aan het gas geweest, hadden vroeger ook elektrische kachels. Maar mijn vader werkte bij de PNEM (Essent enexis) en had de stroom goedkoop... Ook vanuit deze tijd gezien een niet wenselijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gwaihir schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Dat acht ik niet waarschijnlijk: veel te veel mensen hebben 'zo maar' 3-fase liggen en zouden gelijk terug willen. Nachtmerrie voor te drukke netbeheerders om dat allemaal om te moeten bouwen.
Ik heb wat mensen gesproken die bij netbeheerders werken en die zouden graag meer vrijheid hebben in deze tarieven.
Ik denk dat het gevaar meer de andere kant op is, door energietransitie en of elektrische auto gaan velen nog naar 3 fase, weinig redenen om dat niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ericplan je hebt een punt dat sommige uitgangssituaties makkelijker zijn dan andere.
En cop1 is in uitzonderingen zeker acceptabel.
Voor sommige appartementen (niet de jouwe ;)) zijn gevelmonoblocks een optie (zie rweust in "Innova 2.0 monoblock airco" )
Ik heb ergens in Parijs gezien dat in een open raam een pirplaat zat met twee van die geveldoorvoeren erin (zo'n schuifraam). Zo kan je hem zelfs als huurder met stadsverwarming in een monument toepassen...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Proton_ @DjAntoon Het stoort me dat er zo snel met het vingertje gewezen wordt, vooral in dit soort situaties. Het gaat óók om gedrag en vierkante meters. Groot wonen is niet duurzaam. Grote mobiliteit is niet duurzaam, ook niet in een elektrische auto. De kamer opstoken tot 22 graden en binnenshuis in de winter in een t-shirt rondlopen is niet duurzaam. Zo zijn er wel meer voorbeelden.
Maar met cop=1 verwarmen is niet duurzaam?

Wat betreft het financiële aspect. Een elektrische radiator is het toppunt van eenvoud en daarom niet duur in aanschaf en/of onderhoud. Als ik in dit topic zie welke capriolen er uitgehaald (moeten) worden om het huis te verwarmen zodat ook de kinder- of studeerkamer aangenaam is. Daar besteedt men rustig honderden Euro’s aan.
Maar elektrisch verwarmen is duur?

Wat betreft materiaalgebruik, weet ik het niet. Een warmtepomp-installatie geeft een installateur een leuke klus. Het totale materiaalgebruik van zo’n installatie is een veelvoud van wat er nodig is voor een elektrische radiator. Dat moet allemaal gefabriceerd en getransporteerd worden. Weglekken van broeikasgassen is een serieus probleem aan het worden.
Maar elektrisch verwarmen is slecht voor het milieu?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik leg trouwens momenteel wat geld opzij voor als het salderen wordt afgeschaft. Met een energierekening van €0,- per maand kan dat wel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 14:27
@ericplan Ik denk dat we het best wel met elkaar eens zijn. Wat ik zie en @Proton_ denk ik ook, is dat er zo makkelijk een warmtepomp (airco) als moeilijk duur en niet inpasbaar gezien word.
Ik heb zelf split airco's hangen, en sinds kort een monoblok airco op mijn kantoor. De monoblok is verre van ideaal, maakt relatief veel herrie, maar zorgt wel voor een grote reductie in energie verbruik. Daarom zou ik iedereen willen aanraden om een split airco te proberen installeren, en ik weet ook wel dat het niet altijd lukt. Verwarmen met een split airco is goedkoop en prettig.

Zo laag zit ik nog niet maar ik verwacht volgende week bij de eindafrekening op 40 euro per maand te komen voor afgelopen jaar. Dus stroom negatief en enkel een beetje gas.

[ Voor 12% gewijzigd door DjAntoon op 07-01-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:15
ericplan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:39:
Ik leg trouwens momenteel wat geld opzij voor als het salderen wordt afgeschaft. Met een energierekening van €0,- per maand kan dat wel.
En daarmee spaar je voor de thuisaccu, of voor de hogere rekening straks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

deejeebv schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:56:
[...]

En daarmee spaar je voor de thuisaccu, of voor de hogere rekening straks?
Laatste. Hoewel een thuisaccu leuk is heb ik er én geen plaats voor én nauwelijks een businesscase. Mijn e-boiler warmt wel dagelijks tussen 11:00 en 13:00 op. Ook een soort thuisaccu.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ericplan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:24:
Klopt, net zoals kleiner gaan wonen of een kleinere auto rijden, is hier ook een duurzamer alternatief dat minder elektriciteit verbruikt die uit kolen- en gascentrales komt.
Ja, elektrisch verwarmen met COP 1 is gewoon duur, hoe je het ook draait of keert. Warmtepompen zijn evenzeer relatief eenvoudige apparaten die weinig stuk gaan. Kijk bvb. maar naar koelkasten. En ondanks de kosten van de WP ben je op termijn in quasi alle gevallen goedkoper uit. Simpel te berekenen hoor. Maar wat boeit dat als jij de rekening niet moet betalen...
Wat betreft materiaalgebruik, weet ik het niet.
...
Je weet het niet, dus je kan ook geen aannames doen. Ik weet het ook niet. Net zoals jij erop gokt dat de productie van COP 1 verwarmingsapparaten beter voor het milieu is, kan ik of iemand anders er op gokken dat dat niet het geval is (ondanks de 'ongelukjes' met gassen) want kolen- en gascentrales zijn ook niet bepaald milieuwonderen.

En nog los van duur, duurzaam, of goed/slecht voor het milieu: zeker in de winter zijn er regelmatig stroomtekorten met brown-outs als gevolg. Dat is geen houdbare situatie. De zware piekbelastingen moeten lager. Iedereen wil resistieve verwarming al 10-20 jaar weg uit bestaande bouw, laat staan dat er nu nog nieuwbouw gezet wordt met COP 1 verwarming... Alles is een afweging, maar dat ruikt gewoon heel erg naar gemak en geldzucht, niet naar een ecologische afweging.

Sorry, ik vind je betoog vooral een hoop strawman-argumenten en whataboutism, maar goed, wie ben ik. Het is allemaal geen "of", maar "en". Zoals je zelf schrijft: duurzaam is meer dan een COP. Verder weet ik ook niet goed wat je verwacht in een topic als dit, waar iedereen het onderste uit de kan probeert te halen aan het tegenoverstelde uiteinde dan jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Ik heb wat mensen gesproken die bij netbeheerders werken en die zouden graag meer vrijheid hebben in deze tarieven.
Ik denk dat het gevaar meer de andere kant op is, door energietransitie en of elektrische auto gaan velen nog naar 3 fase, weinig redenen om dat niet te doen.
Meer vrijheid, specifiek om mensen naar 1-fase aansluitingen toe te drukken? Echt? Waarom? Met 1x40A kun je toch net zo goed een flinke capaciteit gebruiken en het is voor de netbeheerder toch alleen maar fijn wanneer de verdeling over de fasen al deels bij de eindgebruiker plaatsvindt? Ik dacht dat de netbeheerder om puur technische redenen juist al snel voorstander van 3-fasen is.

Er moet weldra geld bij omdat de overboeking gestaag verder omlaag moet, dat snap ik. (We zijn het aloude 1500W per huishouden volstaat gemiddeld wel snel achter ons aan het laten.) Maar 1x40A laat ook al 9,2kW toe. Dus als ze dat wél vrijheid blijheid laten, zijn ze volgens mij met een tijdelijk lapmiddeltje bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

Slonzo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:18:
[...]

Klopt, net zoals kleiner gaan wonen of een kleinere auto rijden, is hier ook een duurzamer alternatief dat minder elektriciteit verbruikt die uit kolen- en gascentrales komt.

[...]

Ja, elektrisch verwarmen met COP 1 is gewoon duur, hoe je het ook draait of keert. Warmtepompen zijn evenzeer relatief eenvoudige apparaten die weinig stuk gaan. Kijk bvb. maar naar koelkasten. En ondanks de kosten van de WP ben je op termijn in quasi alle gevallen goedkoper uit. Simpel te berekenen hoor. Maar wat boeit dat als jij de rekening niet moet betalen...

[...]

Je weet het niet, dus je kan ook geen aannames doen. Ik weet het ook niet. Net zoals jij erop gokt dat de productie van COP 1 verwarmingsapparaten beter voor het milieu is, kan ik of iemand anders er op gokken dat dat niet het geval is (ondanks de 'ongelukjes' met gassen) want kolen- en gascentrales zijn ook niet bepaald milieuwonderen.

En nog los van duur, duurzaam, of goed/slecht voor het milieu: zeker in de winter zijn er regelmatig stroomtekorten met brown-outs als gevolg. Dat is geen houdbare situatie. De zware piekbelastingen moeten lager. Iedereen wil resistieve verwarming al 10-20 jaar weg uit bestaande bouw, laat staan dat er nu nog nieuwbouw gezet wordt met COP 1 verwarming... Alles is een afweging, maar dat ruikt gewoon heel erg naar gemak en geldzucht, niet naar een ecologische afweging.

Sorry, ik vind je betoog vooral een hoop strawman-argumenten en whataboutism, maar goed, wie ben ik. Het is allemaal geen "of", maar "en". Zoals je zelf schrijft: duurzaam is meer dan een COP. Verder weet ik ook niet goed wat je verwacht in een topic als dit, waar iedereen het onderste uit de kan probeert te halen aan het tegenoverstelde uiteinde dan jij.
Ach ik zie COP=1 verwarming een beetje als onze “dikke amerikaan” (300C) van 2008 die nog geen 1:10 haalt. We werken vanuit huis, doen af en toe boodschappen, en een lokaal tripje en rijden heel weinig kilometers per jaar. Onze auto is duurzamer voor woon - werk verkeer dan een Tesla die elke dag van Utrecht naar Amsterdam gaat.

Het is het totaal plaatje wat van belang is, niet alleen het “ding” op zich.

Als je een vrijstaande woning gaat verwarmen met elektrische kachels, infrarood panelen, en een doorstroom verwarmer dan ben je wel gasloos maar niet “heel efficient” bezig :X (mijn zus) Oh ja en ook een sjieke allesbrander. Wel een gezellig haardvuur. Okee ze wonen wel buitenaf.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:56
Gerco-M schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:47:
[...]

Ach ik zie COP=1 verwarming een beetje als onze “dikke amerikaan” (300C) van 2008 die nog geen 1:10 haalt. We werken vanuit huis, doen af en toe boodschappen, en een lokaal tripje en rijden heel weinig kilometers per jaar. Onze auto is duurzamer voor woon - werk verkeer dan een Tesla die elke dag van Utrecht naar Amsterdam gaat.

Als je een vrijstaande woning gaat verwarmen met elektrische kachels, infrarood panelen, en een doorstroom verwarmer dan ben je wel gasloos maar niet “heel efficient” bezig :X (mijn zus) Oh ja en ook een sjieke allesbrander. Wel een gezellig haardvuur. Okee ze wonen wel buitenaf.
Het hoeft ook niet efficiënt te zijn, van het gas af is duurzaam punt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Proton_ @DjAntoon Het stoort me dat er zo snel met het vingertje gewezen wordt, vooral in dit soort situaties. Het gaat óók om gedrag en vierkante meters. Groot wonen is niet duurzaam. Grote mobiliteit is niet duurzaam, ook niet in een elektrische auto. De kamer opstoken tot 22 graden en binnenshuis in de winter in een t-shirt rondlopen is niet duurzaam. Zo zijn er wel meer voorbeelden.
Jouw bewustzijn vind ik bewonderenswaardig, ik weet niet hoe ik mijn boodschap ("hier is een warmtepomp die vaak ook in appartementen toegepast kan worden") anders had kunnen brengen zodat je het niet als vingerwijzen zou zien. Misschien dat je dat via DM wil terugkoppelen.
De boodschap was in ieder geval niet dat je je best niet deed :)
Wat betreft het financiële aspect. Een elektrische radiator is het toppunt van eenvoud en daarom niet duur in aanschaf en/of onderhoud. Als ik in dit topic zie welke capriolen er uitgehaald (moeten) worden om het huis te verwarmen zodat ook de kinder- of studeerkamer aangenaam is. Daar besteedt men rustig honderden Euro’s aan.
Niet altijd, dus er zijn zeker gevallen waarin de meerprijs van een warmtepomp het niet waard is. Ik durf wel te zeggen dat het sommetje altijd gemaakt zou moeten worden om de ene of de andere keus te rechtvaardigen. En soms komt daar een genuanceerd antwoord uit; veel warmtepompen worden met COP1 bijverwarming geleverd voor Siberische winters (overigens bewust niet in mijn geval).
Wat betreft materiaalgebruik, weet ik het niet. Een warmtepomp-installatie geeft een installateur een leuke klus. Het totale materiaalgebruik van zo’n installatie is een veelvoud van wat er nodig is voor een elektrische radiator. Dat moet allemaal gefabriceerd en getransporteerd worden. Weglekken van broeikasgassen is een serieus probleem aan het worden.
Ook hier nuance: er is 3-4x zoveel materiaal nodig aan de opwekkant. Ik denk dat TCO een aardig begin geeft; als het financiëel uit kan, is dat een sterke aanwijzing dat het ook ecologisch uit kan. Normaal gesproken zou ik energie wat duurder rekenen om externaliteiten in te prijzen, maar dat mag je zelf weten en is met de huidige niveaus niet nodig. Het is wel opzichtig naar een warmtepomp toerekenen ;)

Ik hoop dat ik je verder nog wat gerust kan stellen over de potentiële milieuschade van mishandelde warmtepompen.
Weglekken van koudemiddelen staat op de radar van regelgeving; goed dat jij als consument je daar ook bewust van bent. De meest beroerde koudemiddelen mogen niet meer in nieuwe installaties worden toegepast en alles met GWP > 2500 wordt al een jaar sterk beperkt.
Er is steeds meer te krijgen met bijvoorbeeld R290 (propaan) met GWP 3. Om diverse redenen zijn warmtepompen die dit koudemiddel gebruiken ook nog eens geoptimaliseerd op zo weinig mogelijk koudemiddel, waardoor mijn 6 kW unit aan 900 gram genoeg heeft, 30% minder dan een vergelijkbare R32/R410A warmtepomp.
Mocht deze unit gaan lekken, levert dat dus een equivalente broeikasgastoename op van het verbranden van 2 m² aardgas, of het weglekken van 0,1 m³ methaan, of 4 uur stoken van een 2 kW straalkacheltje (328 gr/kWh NL mix).
In mijn geval had hij dat na zijn eerste dag in bedrijf al gecompenseerd.

Qua productie is dat lastiger in getallen te vatten; hij is ca 2x zo zwaar als de CV ketel die hij vervangt, met boiler erbij 4x. Vooral plaatstaal en aluminium, beetje messing, koper en electronica, niet per se zeldzame dingen. Wel EU geproduceerd, voor wat het waard is :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:42
Over verwarmen met COP1: dan krijg je dit soort taferelen: Energieverbruik appartement: 7300 kWh !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gwaihir schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:44:
[...]

Meer vrijheid, specifiek om mensen naar 1-fase aansluitingen toe te drukken? Echt? Waarom? Met 1x40A kun je toch net zo goed een flinke capaciteit gebruiken en het is voor de netbeheerder toch alleen maar fijn wanneer de verdeling over de fasen al deels bij de eindgebruiker plaatsvindt? Ik dacht dat de netbeheerder om puur technische redenen juist al snel voorstander van 3-fasen is.

Er moet weldra geld bij omdat de overboeking gestaag verder omlaag moet, dat snap ik. (We zijn het aloude 1500W per huishouden volstaat gemiddeld wel snel achter ons aan het laten.) Maar 1x40A laat ook al 9,2kW toe. Dus als ze dat wél vrijheid blijheid laten, zijn ze volgens mij met een tijdelijk lapmiddeltje bezig.
Nee niet specifiek om naar 1 fase te drukken, dat is jouw interpretatie.

Nu heb je voor hetzelfde geld 17kW en totaal geen reden om daar wat aan te doen.
Dus heb jij zo'n nieuw huis met eventueel 3 fase elektrische auto kun je dus vele uren van de dag 17kW aan het trekken zijn. En waarom zou je dat als consument niet doen als het zo weinig kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:53:
[...]

Het hoeft ook niet efficiënt te zijn, van het gas af is duurzaam punt.
Dat is nogal subjectief.

Als iedereen nu elektrische kacheltjes aanzet ipv gas gebruiken we waarschijnlijk alleen maar meer gas.

Zoals eerder gezegd heeft COP=1 gewoon een plek in de energietransitie. Maar zo simpel als jij het stelt is te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ThinkPadd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:14:
Over verwarmen met COP1: dan krijg je dit soort taferelen: Energieverbruik appartement: 7300 kWh !?
Ik zal het nog eens doorlezen maar lijkt reuze mee te vallen. Wellicht 500kWh in een wintermaand, dat valt eigenlijk wel mee.

Zeker voor renovatie gaat dit gewoon veel gebeuren, met goede isolatie erbij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Gerco-M schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:47:

Ik ben helemaal akkoord dat het totaalplaatje belangrijk is, en je moet ook niet heiliger dan de paus proberen te zijn. Maar je moet jezelf ook vooral geen blaasjes wijs maken. Wat jij beschrijft is het typische fenomeen waarbij je een positief effect hebt door een aantal 'besparingen', daardoor denk je dat je "je wel wat mag veroorloven" en doet daarbij (een deel van) je positieve effect weer teniet - status quo.

Dit is een topic over 'duurzaam'. Alles rond ons schreeuwt dat onze huidige levensstijlen noch duurzaam noch vol te houden zijn. Dat jij het (marginaal?) beter zou doen dan je Utrecht-Amsterdam pendelende buurman koopt je geen 'extra krediet' om elders te compenseren; het punt is net dat het juist allemaal minder moet.

En nee, ik wil hier absoluut geen holier-than-thou spel van maken, ik zondig ook. Maar ik heb bovenstaand belerend vingertje steeds in het achterhoofd, en er moet bij het brede publiek ook gewoon meer van dat bewustzijn komen willen we deze wereld een beetje leefbaar en in ere houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:52
Dat is dan misschien een “mooie” keerzijde van de dure energieprijzen - bewustwording dat er iets moet gebeuren, en dat dat invloed heeft op je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:47
!null schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:00:
[...]

Ik zal het nog eens doorlezen maar lijkt reuze mee te vallen. Wellicht 500kWh in een wintermaand, dat valt eigenlijk wel mee.

Zeker voor renovatie gaat dit gewoon veel gebeuren, met goede isolatie erbij.
Zover ik kan beoordelen verbruikt haar COP1 verwarming ongeveer 20% meer dan mijn warmtepomp. Ze woont dan ook 3x kleiner dus dat klopt wel ongeveer.
Maar goed, een CV ketel had bij haar ongeveer 400 m3 per jaar gebruikt, dat kost op zich met iets minder dan de 3700 kWh waar ze ongeveer op uit lijkt te komen. Maar als je CV onderhoud en afschrijving meerekent wordt het verschil al minder.

Verwarmen met een airco zou al heel leuk zijn in zo'n pand maar ik weet niet hoe dat gaat in zo'n huur appartement.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:54:
Nee niet specifiek om naar 1 fase te drukken, dat is jouw interpretatie.
Bedankt voor die heldere correctie!

Zo lees ik 't maar, want waarom je 't als mijn interpretatie ziet, is me een raadsel. Je reageerde rechtstreeks op mijn veronderstelling dat het niet specifiek de drie fase zou zijn, die op de korrel gaat: je pakte dat als citaat eruit, terwijl ik in diezelfde post al instemde met je andere / specifiekere punt dat de hoge standaard gegeven capaciteit onderhand nogal (te) duur uitpakt voor de netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik woon in een wijk met veel nieuwbouw en eindelijk heeft Google Maps nieuwe satellietfoto's. Ik was zeer benieuwd hoeveel panelen er hier nou in de buurt liggen en dat blijken er toch behoorlijk veel te zijn (toch kom ik maar tot zo'n 240 V op de fase waar ik terug lever). Er is echter 1 gebouw, 1 van de nieuwste hier, waar schijnbaar echt bizar veel panelen op liggen. Ik vraag me af of ze hier nog wel kunnen lopen of ontbreekt er gewoon resolutie om de ruimte tussen panelen te zien? Aan de hand van wat dingen die er wel/niet zichtbaar zijn kan ik iig bepalen dat deze foto's van tussen begin april en half juni zijn.

https://www.google.com/ma...08086!4d5.0601996!5m1!1e4

Toen ik de link teste kwam ik er achter dat als ik niet ingelogd ben ik de oude foto's nog zie (en op mobiel ook). Geen idee wtf daar aan de hand is, maar als het goed is zie je dus een vrij hoge flat ipv een grasveld op de plek van de pin.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Termy

Ook ingelogd zie ik een grasveld ten noorden van een flatgebouw.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

busscherski schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:03:
@Termy

Ook ingelogd zie ik een grasveld ten noorden van een flatgebouw.
Ik heb er maar even een screenshot van gemaakt. Zou ik het misschien zien omdat ik youtube premium heb en daardoor eerder updates van de map zie.. :X?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVULylzJHOz_75TC6eLXwZYUmAA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2tPuvRYUqljlOcrwxxImSpG8.png?f=fotoalbum_medium

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Termy schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:08:
[...]

Ik heb er maar even een screenshot van gemaakt. Zou ik het misschien zien omdat ik youtube premium heb en daardoor eerder updates van de map zie.. :X?

[Afbeelding]
Ik heb ook Youtube premium.

edit:
Maar dat dak ligt inderdaad extreem vol. Er lijkt net 15 cm ruimte tussen de panelen te zitten, dus misschien kun je je er net tussendoor wurmen.

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 08-01-2022 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gwaihir schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:17:
[...]

Bedankt voor die heldere correctie!

Zo lees ik 't maar, want waarom je 't als mijn interpretatie ziet, is me een raadsel. Je reageerde rechtstreeks op mijn veronderstelling dat het niet specifiek de drie fase zou zijn, die op de korrel gaat: je pakte dat als citaat eruit, terwijl ik in diezelfde post al instemde met je andere / specifiekere punt dat de hoge standaard gegeven capaciteit onderhand nogal (te) duur uitpakt voor de netbeheerders.
Huh, wat?

Het gaat uiteindelijk niet over fases, want al zou men 3x16 aanbieden (gaat lastig worden in meterkast maar goed) dan zou dat al beter zijn dan 3x25.

Het gaat om vermogen dat je eruit kan trekken voor weinig geld, slechts eenmalig 200 euro en daarna 17kw trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

busscherski schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:14:
[...]

Ik heb ook Youtube premium.

edit:
Maar dat dak ligt inderdaad extreem vol. Er lijkt net 15 cm ruimte tussen de panelen te zitten, dus misschien kun je je er net tussendoor wurmen.
Ik heb het even... gegoogled en ben er achter ;). Als je de 'wereldbolweergave' of 'globe view' in de layer (map type onder 'more') aan zet zie je de nieuwe foto's.

Anyway, op zich heb je een punt met de 15 cm want mijn eigen panelen lijken ook aan elkaar te liggen op plekken waar er idd 15 cm tussen zit. Echt comfortabel lopen is het daar niet maar als het moet kan het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Termy schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:56:
[...]

Ik heb het even... gegoogled en ben er achter ;). Als je de 'wereldbolweergave' of 'globe view' in de layer (map type onder 'more') aan zet zie je de nieuwe foto's.

Anyway, op zich heb je een punt met de 15 cm want mijn eigen panelen lijken ook aan elkaar te liggen op plekken waar er idd 15 cm tussen zit. Echt comfortabel lopen is het daar niet maar als het moet kan het wel.
Mooi toch, je moet je knieen zeer doen als je er tussendoor wilt. Lijkt mijn dak wel.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:06
Maar even een reply op de juiste plek.
mr_evil08 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:20:
@Andrehj Waterstof zet nog steeds grote stappen, het wordt straks gebruikt als "accu" om overtollige wind/zon energie op te vangen.
Dat klopt, maar het opwekkingsrendement wordt daarmee niet (veel) beter.
Je gaat dus overtollige wind- of zonneënergie omzetten in waterstof en die waterstof gebruiken op plaatsen waar die het hardst nodig is (voor bijvoorbeeld industriële processen op hoge temperatuur).
Huizen verwarmen blijft veel efficiënter met een warmtepomp. Dat scheelt zoals gezegd een factor 10.
Zelfs als je waterstof zou kunnen maken met 100% rendement (wat chemisch / fysisch helemaal niet kan), dan nog is die warmtepomp voor het verwarmen van huizen een factor 5 efficiënter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Termy schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:56:
[...]

Is het niet een soort van afdak, waardoor je onder de panelen door kunt lopen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Skyaero schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:35:
[...]

Wat kan en wat verantwoord veilig is, zijn twee verschillende werelden.
Ik heb hier in aanloop naar gasvrij ook n 4 pit inductie kookplaat een tijdje op 1 1 fase WCD gehad, met de achterliggende gedachte dat er voldoende WAF moest zijn om gasloos te gaan.
Dat ging prima. netjes is anders nu zit het netjes op 3 fasen via een perilex WCD.
Ik had een inbouw inductie plaat gekocht voor E25,00 paar klossen hout er onder, en zo op de gasplaat gezet.
Niks meer aan doen. Die inductie plaat doet het 7 jaar later nog steeds! :) :)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
van wat balkjes heb ik twee staanders met handvat en een basis gemaakt, daar stapel ik brandhout op (17 keer kachel bijvullen per staander) en na elke hout toeveogen draai ik de stapel in een paar seconden 90 graden. ze staan aan weerszijde kachel en krijgen hierdoor net wat extra warmte en dus droogte mee. Ook heb ik twee oude gekke gaskachels (waar een 25KG gasfles in hoorde uit elkaar gehaald en daardoor bleven twee metalen op wieltjes staande kastjes over met een open voor en achterkant. Ik kan na klieven net een geheel gevulde tillen en de wieltjes maken het makkelijker het naar binnen te krijgen en als ze binnen staan draai ik ze dagelijks voor wederom extra drogen bij de warmte van de kachel
Ook doe ik niet meer elk half uur een beetje vullen maar wachten tot alles bijna verbrand is en dan de kolen naar voren halen en drie nieuwe blok(jes/en) erop.
Resultaat, minder aanslag op glas en dus ook pijp/schoorsteen en meer warmte. Houtgebruik is nu de helft van een paar maanden geleden met meer warmte in huis en veel minder werk om het hout brandbaar te krijen (onze houtleverancier is dit jaar gestopt (pensioen) dus we zitten met drijfnat buiten gestapeld hout wat we per sterre (ruwweg 1m3 kopen en dan verwerken) ipv van het oude goed opgeslagen droog aangeleverd...
Zelfde kachel, zelfde slechte hout maar een uur minder werk per dag en dehelft van het houtdat de kachel ingaat, meer warmte. ZOu dat wel een duurzame slag willen noemen.

Experimenten de kachel voor brood bakken ipv de 4000W spurpende oven zijn nog niet ideaal, maar het gaat beter en ik kook de rest eigenlijk allemaal op een kachel dus het gasgebruik is nog minder dan voorheen, ook mooie duurzaamheid winst, al is het eigenlijk puur vanwege kosten het voelt daardoor een stuk leuker om zo te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Joris748 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Ik heb gezocht of ik er iets over kon vinden maar helaas niet vooralsnog. Dat gebouw heet De Muzikant en is (uiteraard) all-electric en gemengde sociale huur met schijnbaar zelfs ex-daklozen. De opbrengst van de panelen gaat naar de huurders staat er maar geen technische details helaas. Overigens krijg ik niet de indruk dat het een dakje van panelen is als ik de 3Dweergave bekijk. Geen perspectiefverandering zoals met de zijkanten.

Ik ben iig blij verrast en onder de indruk dat het hier in de buurt (ziekenhuis ook!) zo volgeknald is met panelen maar dat ik daar eigenlijk niks van merk op m'n voltage. Hopen dat ze het ook wel echt doen hehe.

[ Voor 9% gewijzigd door Termy op 08-01-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:52
Silent7 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:26:
van wat balkjes heb ik twee staanders met handvat en een basis gemaakt, daar stapel ik brandhout op (17 keer kachel bijvullen per staander) en na elke hout toeveogen draai ik de stapel in een paar seconden 90 graden. ze staan aan weerszijde kachel en krijgen hierdoor net wat extra warmte en dus droogte mee. Ook heb ik twee oude gekke gaskachels (waar een 25KG gasfles in hoorde uit elkaar gehaald en daardoor bleven twee metalen op wieltjes staande kastjes over met een open voor en achterkant. Ik kan na klieven net een geheel gevulde tillen en de wieltjes maken het makkelijker het naar binnen te krijgen en als ze binnen staan draai ik ze dagelijks voor wederom extra drogen bij de warmte van de kachel
Ook doe ik niet meer elk half uur een beetje vullen maar wachten tot alles bijna verbrand is en dan de kolen naar voren halen en drie nieuwe blok(jes/en) erop.
Resultaat, minder aanslag op glas en dus ook pijp/schoorsteen en meer warmte. Houtgebruik is nu de helft van een paar maanden geleden met meer warmte in huis en veel minder werk om het hout brandbaar te krijen (onze houtleverancier is dit jaar gestopt (pensioen) dus we zitten met drijfnat buiten gestapeld hout wat we per sterre (ruwweg 1m3 kopen en dan verwerken) ipv van het oude goed opgeslagen droog aangeleverd...
Zelfde kachel, zelfde slechte hout maar een uur minder werk per dag en dehelft van het houtdat de kachel ingaat, meer warmte. ZOu dat wel een duurzame slag willen noemen.

Experimenten de kachel voor brood bakken ipv de 4000W spurpende oven zijn nog niet ideaal, maar het gaat beter en ik kook de rest eigenlijk allemaal op een kachel dus het gasgebruik is nog minder dan voorheen, ook mooie duurzaamheid winst, al is het eigenlijk puur vanwege kosten het voelt daardoor een stuk leuker om zo te doen.
Ik zou daar wel eens wat fotootjes van willen zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
!null schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 00:41:
[...]
Huh, wat?

Het gaat uiteindelijk niet over fases, want al zou men 3x16 aanbieden (gaat lastig worden in meterkast maar goed) dan zou dat al beter zijn dan 3x25.

Het gaat om vermogen dat je eruit kan trekken voor weinig geld, slechts eenmalig 200 euro en daarna 17kw trekken.
Als ik bij Enexis kijk, is het capaciteits tarief voor 3x25A €267.68 per jaar, dat is €15.52 per kW.

Voor gas heb ik een capaciteit van 6m3 per uur, dat is 52.75 kW, en daar is het capaciteits tarief bij gebruik tussen de 500-4000 m3 per jaar €186.55, dat is €3.54 per kW.

Dus die eenmalige €200,- van jou, die eigenlijk €267.68 per jaar is, is niet goedkoop maar duur vergeleken met een gas aansluiting, en een 3x35A aansluiting van €1002.90 per jaar is dan met €41.53 / kW misdadig duur.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
PentaClover schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:52:
[...]

Als ik bij Enexis kijk, is het capaciteits tarief voor 3x25A €267.68 per jaar, dat is €15.52 per kW.

Voor gas heb ik een capaciteit van 6m3 per uur, dat is 52.75 kW, en daar is het capaciteits tarief bij gebruik tussen de 500-4000 m3 per jaar €186.55, dat is €3.54 per kW.

Dus die eenmalige €200,- van jou, die eigenlijk €267.68 per jaar is, is niet goedkoop maar duur vergeleken met een gas aansluiting, en een 3x35A aansluiting van €1002.90 per jaar is dan met €41.53 / kW misdadig duur.
Nee joh, het is logisch dat de capaciteit van je gas aansluiting groot en goedkoop is. Gas kan immers veel gemakkelijker opgeslagen worden dan electriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@PentaClover Ja leuk financieel plaatje maar je slaat de techniek in zijn geheel over.

Het zal altijd duurder zijn om elektrisch kW te leveren ipv gas. We gaan al genoeg problemen hebben met het grid in de toekomst omdat het te beperkt is, daar gaat het om. Dat je die prijs ook nog eens naast gas legt is helemaal onrealistisch en gaat nooit gehaald worden.

Zoals je ziet slaat de prijsverhoging van 3x35A nergens op, hierbij is 3x50A weer heel redelijk.
De prijs van 3x35A kan wellicht iets lager, maar het onlogische is vooral de lage prijs van 3x25A die 3x35A heel duur doet lijken.

En in jouw logica, tariefprijs per kW capaciteit zie je ook al dat je bijna een halvering van prijs per kW krijgt als ke van 1x40A naar 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:02:
Nee joh, het is logisch dat de capaciteit van je gas aansluiting groot en goedkoop is. Gas kan immers veel gemakkelijker opgeslagen worden dan electriciteit.
Eh.. Nee. Wat je voor netbeheer betaalt is niet om die reden minder: netbeheer gaat over het transport naar je huis, niet over opslag.

Is het transporteren van elektriciteit (per kWh) inherent duurder dan van gas?

Ik kan me voorstellen van wel: transformatoren (met verliezen), gedoe met fases een beetje gebalanceerd houden. En wat verlies in kabels vs. wat stroom voor pompen. Staat wel tegenover dat gas als explosief goedje met meer veiligheidsvoorschriften te maken heeft en dat zulke transformatoren ook erg lang mee gaan. Dus wellicht valt het verschil wel mee. Het zal ook voor een groot deel de erfenis zijn: voor gas ligt die transportcapaciteit in de grond, voor elektriciteit moet dat voor een flink stuk nog.

Scandinavië en stukken van bijv. Frankrijk zijn al tijden all electric. Daar zijn de transportkosten van all electric dus al bekend. Wellicht is er een vergelijk te trekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
!null schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:04:
@PentaClover Ja leuk financieel plaatje maar je slaat de techniek in zijn geheel over.

Het zal altijd duurder zijn om elektrisch kW te leveren ipv gas. We gaan al genoeg problemen hebben met het grid in de toekomst omdat het te beperkt is, daar gaat het om. Dat je die prijs ook nog eens naast gas legt is helemaal onrealistisch en gaat nooit gehaald worden.

Zoals je ziet slaat de prijsverhoging van 3x35A nergens op, hierbij is 3x50A weer heel redelijk.
De prijs van 3x35A kan wellicht iets lager, maar het onlogische is vooral de lage prijs van 3x25A die 3x35A heel duur doet lijken.

En in jouw logica, tariefprijs per kW capaciteit zie je ook al dat je bijna een halvering van prijs per kW krijgt als ke van 1x40A naar 3x25A.
Als je bij ieder huis een 52.75 kW gas aansluiting weg haalt en wil vervangen door electra, dan zal je ondanks dat de meeste huizen nu niet de volledige 52.75 kW gebruiken en je daarnaast ook nog stappen zet om:
  • de totale vraag te reduceren (door bijvoorbeeld extra te isoleren, een WP te gebruiken ipv een e-kachel etc.)
  • de piekvraag te reduceren door bijvoorbeeld auto's met Zappi achtige constructies te laden
nog steeds meer electra capaciteit moeten hebben en in het grid moeten investeren, dat is een inkoppertje die investering is nodig en dat zullen we uiteindelijk met zijn allen moeten betalen.

Dus naar mijn mening moeten we niet alleen proberen om de vraag (totaal + piek) te verminderen, maar ook die investering doen in het grid, en niet roepen dat dat niet nodig is en dat we de prijs omhoog moeten gooien omdat men dan wel probeerd het met minder capaciteit te doen, dat laatste is niet realistisch als je ziet hoeveel kW vermogen en kWh energie er aan Gas gebruikt wordt in Nederland.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Gwaihir Wat mij betreft zijn er een paar zekerheden. Dat transport van vermogen in elektriciteit altijd duurder zal zijn dan een gaspijp, maar ook dat het technisch gewoon kan zoals in Frankrijk en Zweden etc.

Echter, wat is de insteek? In Nederland hebben we vaak de zuinige insteek, dus het is al snel goed genoeg, en we nemen niet altijd snel genoeg actie. Dus zitten we in huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@PentaClover Mee eens. Inmiddels is het geld niet meer het probleem, meer de tijd en beschikbaar personeel.

Dus voorlopig zitten we in deze situatie, en het zal straks ook de woningbouw raken. Wellicht over enkele jaren pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Gwaihir schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:21:
[...]
Eh.. Nee. Wat je voor netbeheer betaalt is niet om die reden minder: netbeheer gaat over het transport naar je huis, niet over opslag.
Ja wat je schrijft klopt.

Toch denk ik dat het er iets mee te maken heeft dat het voor de netbeheerder / producent relatief gemakkelijk is om tijdelijk aan een hoge piekvraag naar gas te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
PentaClover schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:22:
Dus naar mijn mening moeten we niet alleen proberen om de vraag (totaal + piek) te verminderen, maar ook die investering doen in het grid, en niet roepen dat dat niet nodig is en dat we de prijs omhoog moeten gooien omdat men dan wel probeerd het met minder capaciteit te doen, dat laatste is niet realistisch als je ziet hoeveel kW vermogen en kWh energie er aan Gas gebruikt wordt in Nederland.
Men roept dat de prijs omhoog moet óm die investering te doen..
!null schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:35:
@Gwaihir Wat mij betreft zijn er een paar zekerheden. Dat transport van vermogen in elektriciteit altijd duurder zal zijn dan een gaspijp, maar ook dat het technisch gewoon kan zoals in Frankrijk en Zweden etc.

Echter, wat is de insteek? In Nederland hebben we vaak de zuinige insteek, dus het is al snel goed genoeg, en we nemen niet altijd snel genoeg actie. Dus zitten we in huidige situatie.
Ik weet niet of dat een algemene regel is, maar het is zeker wat de netbeheerders gedaan hebben, sinds de vraag naar elektriciteit vanaf 2008 een dikke 10 jaar stopte met stijgen.

Daarom is duurder me ook net wat te vaag. Hoeveel duurder? (Realistisch, op basis van zo'n internationaal vergelijk.) En voor de rest: jammer dan gemeenten en provincies. Het grote cashen is weer voorbij en wellicht moet je zelfs een heel stuk van je dividend herinvesteren. (Dan waren jullie toch iets te kortzichtig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Gwaihir Gemeentes en provincies hebben sowieso een grote rol, maar dan vooral in het procedure verhaal. Dat moet gewoon veel sneller, het ligt niet alleen aan netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Joris748 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Ik was vandaag op m'n dak om solar clips te installeren en het nieuwe dak op te meten en op die hoogte (zo'n 9 m) en zo'n 100 m er vandaan kan ik duidelijk de zonnepanelen zien. Gezien hoe hoog de muur boven de bovenste etage is en het daar dus nog bovenuit steekt denk ik dat je gelijk hebt.

Daar komt bij dat het gebouw ten noorden bij het project hoort en ook veel panelen heeft, maar daar is beduidend meer ruimte zichtbaar en daar zie ik geen panelen uitsteken ondanks dat het een stuk lager is.

Ook erg cool dat het dakjes zijn (O/W op het hoge gebouw, zelfs N/Z op het lagere). Verder ligt vrijwel alles hier sneu op zuid op plat dak :/. Het verschil tussen zuid en O of W is zo klein met kleine helling dat het gewoon ruimteverspilling is. Zelfs N/Z is vrijwel gelijk aan O/W. Helaas heeft een buurtgenoot hier geen monitoring voor z'n 14 zuidpanelen die vanuit de bouw zijn gelegd, maar ik vermoed dat ik zo met extra panelen op de uitbouw (gelijk dakoppervlak dan) ruim meer opbrengst ga halen dan hij voor de fractie van de prijs. Nu zit ik er al dicht op (volgens PVGIS) met 15 m2 minder lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@!null Heb jij daar zicht op? Ben wel nieuwsgierig!

Ja, er horen vaak lange vergunningstrajecten bij. Maar dat de netbeheerders traag zijn geweest, is niet direct een reden om zorgvuldige besluitvorming over te slaan en ze maar gemakkelijk standaard hun zin te gaan geven.

Het zou kunnen dat Tennet bij hoogspanningsleidingen nogal eens van de ene 'not in my backyard' naar de andere is gehobbeld in recente jaren. Maar is het voor het midden- en laagspanningsnet niet zo dat de netbeheerder simpelweg zegt "het is nodig" en dat de gemeentes en provincies slechts een zeg hebben in de beste plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Kan iemand me een beetje een reëel getal noemen voor direct verbruik van de PV installatie bij gebruik van een warmtepomp?

Ik hoop dadelijk ongeveer 7750kWh op te wekken op jaarbasis.
De WP zet ik in op 5500kWh/jr
We verbruiken zelf ook nog: ik werk thuis, mijn vrouw werkt 2 dagen op kantoor. De bezetting thuis is dus groot en we verbruiken nu ~4000kWh

We gaan dus minder opwekken dan gebruiken. Een deel is direct verbruik en zien we überhaupt niet op de meter, de rest valt in de salderingsregeling. Die wordt afgebouwd en dus heeft vanaf 2023 de PV-installatie telkens minder effect op de energierekening.. Maar ik kan niet goed inschatten wat dat effect is :(

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:16:
Kan iemand me een beetje een reëel getal noemen voor direct verbruik van de PV installatie bij gebruik van een warmtepomp?

We verbruiken zelf ook nog: ik werk thuis, mijn vrouw werkt 2 dagen op kantoor. De bezetting thuis is dus groot en we verbruiken nu ~4000kWh

We gaan dus minder opwekken dan gebruiken. Een deel is direct verbruik en zien we überhaupt niet op de meter, de rest valt in de salderingsregeling. Die wordt afgebouwd en dus heeft vanaf 2023 de PV-installatie telkens minder effect op de energierekening.. Maar ik kan niet goed inschatten wat dat effect is :(
Had je hiervoor gas? Gebruikte je echt 5500*4/10=2200 m3 gas?

Anyway, wat je vraag betreft zou ik dit topic bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@!null @Gwaihir @PentaClover Vraag me af of het capaciteitstarief in z'n huidige vorm kan blijven bestaan. Het is een regeling die er om vraagt maximaal uitgevuld te worden. Dat gebeurt met alle regelingen waar een maximum aan zit. Een bestemmingsplan met een maximale bouwhoogte wordt opgevuld, een snelweg met 100 km/u wordt opgevuld.

Zie liever iets dat rekening houdt met je feitelijke verbruik en pieken duurder maakt, maar ook ruimte laat voor minder. Zo ben ik administrateur van een kleine VvE waar de galerijverlichting een eigen meter heeft. 11 LED-armaturen zijn goed voor €80,- stroomkosten en €211,- netbeheerkosten. Vind die verhouding nogal scheef. In mijn eigen all-electrichuis zou ik best iets kunnen doen om piekverbruik te voorkomen. Ik hoef echt niet alle kachels, wasmachine, boiler, quooker en fornuis tegelijk aan te hebben en dan ook nog te gaan stofzuigen. Maar het kan wel en er is geen incentive om dit te beheersen

De splitsing tussen netbeheerder en energieleverancier is niet zonder meer logisch. Investeringen in het netwerk zijn altijd kostbaar en tijdrovend. En bovendien iets waar de consument niet direct beter van wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Als een kwh 21 cent kost en je mag alles salderen of een kWh kost 54 cent en je mag de helft salderen/zelf gebruiken en de rest terug leveren voor 45 cent. Wat heeft dan meer effect op de rekening? ;)
Je kan het effect pas goed inschatten als je de toekomstige prijzen zou weten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj

Dat directe verbruik is erg laag (je moet niet teveel naar de sprookjes van Jesse Klaver luisteren). Zelfs met een opwek van ca 12 MWh en een WP die maar 2200 kWh verbruikt (zoals ik hier heb) komt de meeste stroom van de WP gewoon van het net.

Dat komt omdat de WP het grootste deel van zijn stroom verbruikt in de winter, in de maanden november t/m maart. En in die maanden (vooral de eerste drie ervan) heb je nauwelijks PV-opbrengst. Dan is je PV niet eens voldoende om je overige stroomverbruik te dekken, laat staan dat er nog iets voor je WP overblijft.

Verder laten de meeste mensen de WP ook nog 24/7 draaien. En in de nachten is er sowieso geen zon, en die nachten zijn in de winter ook nog eens extra lang.

Alleen het SWW maken in de zomer kun je overdag doen, en dan dus voor bijna 100% op PV. Maar dat is maar een erg klein deel van het stroomverbruik van je WP.

Alleen in de overgangsmaanden (oktober, maart en april) kun je voor een groot deel je WP op PV laten draaien, maar dan moet je wel én veel PV hebben én een zuinige WP én aan nachtverlaging doen, anders schiet dat nog niet op.

Maar als je dan net als ik in oktober en april door de goede isolatie al bijna geen warmtevraag hebt, blijft eigenlijk alleen maart over als maand waarin je WP redelijk op PV kan draaien.

Kortom, stel je van dat directe verbruik niet al te veel voor.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Floor-is

5500 kWh ga je denk ik niet verbruiken, wat voor warmtepomp? Gasverbruik x2 is een goede leidraad.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Gwaihir schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:03:
@!null Heb jij daar zicht op? Ben wel nieuwsgierig!
Niet direct zicht op. Maar op een seminar over netcongestie ik hoorde daar een man van koepel organisatie netbeheerders daar over klagen. Voorbeeld was een nieuw verdeelstation wat 8 jaar koste, waarvan de bouw zelf slechts 2 jaar.
Weinig details verder, maar het werd wel duidelijk dat gemeentes netcongestie nu ook als serieus belemmerend probleem gaan zien, maar dan moeten ze daar ook naar gaan handelen. Dus er meer prioriteit aan geven voor kortere doorlooptijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ericplan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:25:
ruimte laat voor minder. Zo ben ik administrateur van een kleine VvE waar de galerijverlichting een eigen meter heeft. 11 LED-armaturen zijn goed voor €80,- stroomkosten en €211,- netbeheerkosten.
Kun je die galerijverlichting niet gewoon voeden vanuit één van de appartementen? Met een simpele verbruiksmeter in een DIN-rail kastje ertussen en dan jaarlijks even die kosten (plus een tientje voor de moeite) afrekenen? Dat lijkt me snel verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
ericplan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:25:
Zie liever iets dat rekening houdt met je feitelijke verbruik en pieken duurder maakt, maar ook ruimte laat voor minder. Zo ben ik administrateur van een kleine VvE waar de galerijverlichting een eigen meter heeft. 11 LED-armaturen zijn goed voor €80,- stroomkosten en €211,- netbeheerkosten. Vind die verhouding nogal scheef.
Kun je er geen 1x10A aansluiting van laten maken? Dat zou de helft moeten schelen (en verdient de VvE dus in 2 jaar terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Termy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:25:
[...]

Had je hiervoor gas? Gebruikte je echt 5500*4/10=2200 m3 gas?

Anyway, wat je vraag betreft zou ik dit topic bekijken.
Nieuw huis voor ons , 190m2. Bouwjaar 2000

Gasverbruik van de vorige bewoners, inclusief verwarmen van garage (niet vriezen) en een bijgebouw van 55m2 is tegen de 4000m3 per jaar.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:30:
[...]

Dat directe verbruik is erg laag (je moet niet teveel naar de sprookjes van Jesse Klaver luisteren). Zelfs met een opwek van ca 12 MWh en een WP die maar 2200 kWh verbruikt (zoals ik hier heb) komt de meeste stroom van de WP gewoon van het net.
Is dat ook omdat die ‘s nachts werkt?

35% direct is dus misschien wel het dubbele van werkelijk?
Dat komt omdat de WP het grootste deel van zijn stroom verbruikt in de winter, in de maanden november t/m maart. En in die maanden (vooral de eerste drie ervan) heb je nauwelijks PV-opbrengst. Dan is je PV niet eens voldoende om je overige stroomverbruik te dekken, laat staan dat er nog iets voor je WP overblijft.

Verder laten de meeste mensen de WP ook nog 24/7 draaien. En in de nachten is er sowieso geen zon, en die nachten zijn in de winter ook nog eens extra lang.

Alleen het SWW maken in de zomer kun je overdag doen, en dan dus voor bijna 100% op PV. Maar dat is maar een erg klein deel van het stroomverbruik van je WP.

Alleen in de overgangsmaanden (oktober, maart en april) kun je voor een groot deel je WP op PV laten draaien, maar dan moet je wel én veel PV hebben én een zuinige WP én aan nachtverlaging doen, anders schiet dat nog niet op.

Maar als je dan net als ik in oktober en april door de goede isolatie al bijna geen warmtevraag hebt, blijft eigenlijk alleen maart over als maand waarin je WP redelijk op PV kan draaien.

Kortom, stel je van dat directe verbruik niet al te veel voor.
Dankjewel, erg verhelderend!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:48:
@Floor-is

5500 kWh ga je denk ik niet verbruiken, wat voor warmtepomp? Gasverbruik x2 is een goede leidraad.
Ik kom op een 16kW machine uit. 190m2, huis uit 2000. Energielabel A, maar discutabel ;)

Huidige bewoners zijn nu met 2, maar dat waren er altijd 4. Wij zijn met 3 en gaan het bijgebouw niet/nagenoeg nooit gebruiken voorlopig.

Gasverbruik van huidige bewoners had ik hierboven al gezet: tegen 4000m3 per jaar, maar dus met bijgebouw dat slecht geïsoleerd is en met meer bewoners dus.

Ik heb warmtepomp tips gevolgd bij het bepalen. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:21:
[...]

Ik kom op een 16kW machine uit. 190m2, huis uit 2000. Energielabel A, maar discutabel ;)

Huidige bewoners zijn nu met 2, maar dat waren er altijd 4. Wij zijn met 3 en gaan het bijgebouw niet/nagenoeg nooit gebruiken voorlopig.

Gasverbruik van huidige bewoners had ik hierboven al gezet: tegen 4000m3 per jaar, maar dus met bijgebouw dat slecht geïsoleerd is en met meer bewoners dus.

16 kW voor een woning uit 2000? Dat is wel erg veel. Zo'n WP wordt qua elektrisch verbruik ook nog wel een dingetje. (4000 m3 * 9 kWh/m3 / 4 (COP) * € 0,40/kWh = € 3600 per jaar, nog afgezien van het aansluitvermogen, wellicht moet je wel naar 3x35A, wat nog eens € 800 per jaar extra kost).
Zou je niet voordat je over gaat naar een WP wat geld in isolatie steken? Dat verdien je met de huidige energieprijzen snel terug, en maakt bovendien je huis veel comfortabeler.
En heb je wel een afgiftesysteem wat geschikt is om 16 kW op WP-vriendelijke temperaturen af te geven? Want er zal misschien 100 m² aan vloerverwarming liggen (als dat er al is). Dan komt je op 160 W/m² uit, wat veel te veel is voor vloerverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:21:
[...]

Huis uit 2000 en dan 4000 m3? Holy smoke. Krijg niet helemaal in beeld hoe groot het huis is, 190 m2 vloer oppervlak begane grond of reken je al verdiepingen mee (woonoppervlak) m3 is misschien een betere waarde.
Vrijstaande woning of 2 onder 1 kap, ligt er vvw of niet enz.
Beter dit topic doorlezen, praktijk ervaringen en een goede formule om te berekenen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

16kW is een bul van een wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:33:
[...]

16 kW voor een woning uit 2000? Dat is wel erg veel. Zo'n WP wordt qua elektrisch verbruik ook nog wel een dingetje. (4000 m3 * 9 kWh/m3 / 4 (COP) * € 0,40/kWh = € 3600 per jaar, nog afgezien van het aansluitvermogen, wellicht moet je wel naar 3x35A, wat nog eens € 800 per jaar extra kost).
Zou je niet voordat je over gaat naar een WP wat geld in isolatie steken? Dat verdien je met de huidige energieprijzen snel terug, en maakt bovendien je huis veel comfortabeler.
En heb je wel een afgiftesysteem wat geschikt is om 16 kW op WP-vriendelijke temperaturen af te geven? Want er zal misschien 100 m² aan vloerverwarming liggen (als dat er al is). Dan komt je op 160 W/m² uit, wat veel te veel is voor vloerverwarming.
Ik heb puur de guides gevolgd, hoop zelf ook <12kW uit de komen hoor! Maar kwam op een behoefte van 12,59kW :P

We hebben ~110m2 VV (bijverwarmen), aangevuld met radiatoren zowel boven en beneden.

Er worden wat dingen door elkaar gegooid. 4000m3 was met bewoners in het huis en het bijgebouw. Laatstgenoemde komt vooralsnog niemand in terug.

Ik ging naar (2500m3 x 8.8)/4 = 5500 ;)
Ja is baggerveel, enorme WP ook, hoewel gebaseerd op een aantal aannames..

Ben nu met de huidige eigenaren aan het Whatsappen over de 50° test en het verbruik

[ Voor 14% gewijzigd door Floor-is op 09-01-2022 19:58 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:49:
Ik heb puur de guides gevolgd, hoop zelf ook <12kW uit de komen hoor! Maar kwam op een behoefte van 12,59kW :P
We hebben ~110m2 VV (bijverwarmen), aangevuld met radiatoren zowel boven en beneden.
Heb je al getest of je je woning met water van 35°C bij -10°C kunt verwarmen? En voor de rest sluit ik me aan bij het advies van @Rol-Co hierboven: Besteed even wat tijd (paar dagen) aan het doorlezen van het juiste topic. Daar staat erg veel info in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:51:
[...]

Heb je al getest of je je woning met water van 35°C bij -10°C kunt verwarmen? En voor de rest sluit ik me aan bij het advies van @Rol-Co hierboven: Besteed even wat tijd (paar dagen) aan het doorlezen van het juiste topic. Daar staat erg veel info in.
Het topic over lucht/water warmtepompen is zo onwijs technisch dat ik er gewoon geen zak van begrijp.

En ‘even wat tijd’ zie ik niet gelijk aan ‘paar dagen’. Ik hoef geen (super)specifieke of technische kennis op te doen of dat ding te gaan optimaliseren. Ik wil gewoon weten of de berekeningen kloppen en ik niet op het verkeerde spoor zit.

Hell ik wil er best iemand wat voor betalen om het voor me te doen. Ik kan niet dagen investeren om alle ins- en outs te leren. Ik heb een gezin, een baan, hobbies en nog een verbouwing, verhuizing en nieuwe keuken te regelen :|

Edit om 23:00 -> -10 is het al een tijd niet geweest, ik woon er oh niet dus nee. Helaas

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 09-01-2022 23:04 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:01:
Hell ik wil er best iemand wat voor betalen om het voor me te doen. Ik kan niet dagen investeren om alle ins- en outs te leren. Ik heb een gezin, een baan, hobbies en nog een verbouwing, verhuizing en nieuwe keuken te regelen :|
Snap ik, maar als je er zelf weinig tijd aan wilt besteden dan moet je op zoek naar een kundige installateur. Wat sowieso al een uitdaging was, en in deze tijd helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Snap ik, maar als je er zelf weinig tijd aan wilt besteden dan moet je op zoek naar een kundige installateur. Wat sowieso al een uitdaging was, en in deze tijd helemaal.
Of je stelt wat vragen aan mensen die er een hoop van weten en bijna direct kunnen zien of je er compleet naast zit of niet.

Net bericht gekregen dat de huidige CV op 65° staat ingesteld. En dat die het op 45° ook prima doet. Waarom zet je hem dan op 65!? Ik ga er wel heen, jullie hebben hier ook niks aan.

Wel onwijs bedankt!

[ Voor 13% gewijzigd door Floor-is op 09-01-2022 20:13 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:49:
[...]

Snap ik, maar die guides vallen ook in de categorie dat het 40K euro kost om je huis te verduurzamen wat ook niet zo is in 98 van de 100 gevallen.
Mijn vvw is ook bijverwarming, radiatoren weggehaald, gaat prima maar ik heb een 7kW warmtepomp die zijn vermogen niet kwijt kan daarin omdat ie aan de grote kant is, gelukkig heb ik dat niet nodig ook.
Maar wil er mee zeggen dat bij een warmtepomp niet is zoals een cv, door de lage temperatuur heb je meer water nodig om dezelfde hoeveelheid warmte er in te krijgen en heb je meer afgifte nodig, alles groter is overbodig en kan je niet kwijt. Passend en liever wat aan de kleine kant waar je op extreme dagen een element bij schakelt is vaak beter, kan je ook lager moduleren op warmere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:06:
Net bericht gekregen dat de huidige CV op 65° staat ingesteld.
Je hebt dus voor een WP-geschiktheid twee uitdagingen:
  • Warmtevraag reduceren
  • Watertemperatuur reduceren naar 35°C
En nog een hele boel andere, die gaan over leidingwerk wat geschikt moet zijn voor een hoge flow en lage dT, geschikte vloerverwarmingsverdeler etc, maar aangezien je er geen tijd in wilt steken laat ik dat maar over aan je installateur.
Let wel. Een warmtepomp is niet even een drop-in replacement voor een CV-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Snap ik, maar die guides vallen ook in de categorie dat het 40K euro kost om je huis te verduurzamen wat ook niet zo is in 98 van de 100 gevallen.
Van de categorie overgemeten is ook bemeten. Gotcha
[...]

Mijn vvw is ook bijverwarming, radiatoren weggehaald, gaat prima maar ik heb een 7kW warmtepomp die zijn vermogen niet kwijt kan daarin omdat ie aan de grote kant is, gelukkig heb ik dat niet nodig ook.
Maar wil er mee zeggen dat bij een warmtepomp niet is zoals een cv, door de lage temperatuur heb je meer water nodig om dezelfde hoeveelheid warmte er in te krijgen en heb je meer afgifte nodig, alles groter is overbodig en kan je niet kwijt. Passend en liever wat aan de kleine kant waar je op extreme dagen een element bij schakelt is vaak beter, kan je ook lager moduleren op warmere dagen.
Ik weet niet of alle radiatoren kunnen wieberen, daar zit immers ook een deel van de flow die je nodig hebt. Op alleen de VV op BG en de radiatoren boven kan je misschien niet genoeg liters/min door het systeem krijgen. (Hier heb ik de klok zien hangen, maar hoe het met de volumes zit nog niet helder).

Op echt koude dagen zou je dus met een laag COP kunnen bijverwarmen, is relatief prijzig, maar zijn als het goed is ook weinig dagen. (Wel dure)

Bericht hierboven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:01:
[...]

Het topic over lucht/water warmtepompen is zo onwijs technisch dat ik er gewoon geen zak van begrijp.

En ‘even wat tijd’ zie ik niet gelijk aan ‘paar dagen’. Ik hoef geen (super)specifieke of technische kennis op te doen of dat ding te gaan optimaliseren. Ik wil gewoon weten of de berekeningen kloppen en ik niet op het verkeerde spoor zit.

Tja, begin bij de startpost, voor de rest is het soms wat technisch maar dat komt ook en alleen omdat je het nog niet snapt, een warmtepomp een beetje snappen scheelt al 50% en helpt je ook bij de (ver)bouw van je huis en reduceren de hoeveelheid "had ik maar" momentjes aan het eind.

Een cv ketel durft iedereen aan, dus als je geen zin/tijd hebt om je te verdiepen in een warmtepomp hang dan gewoon een cv op, heb je geen zorgen over hoeveelheid sww en afgifte oppervlak maar brul je alles warm met gas, dan spreken we je over 1-2 jaar wel weer als je het zat bent om 2,- per cuub gas af te rekenen en weer wat zin hebt om te verbouwen.

Zo te horen woon je er nog niet dus nog tijd om je wat in te lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Je hebt dus voor een WP-geschiktheid twee uitdagingen:
  • Warmtevraag reduceren
  • Watertemperatuur reduceren naar 35°C
En nog een hele boel andere, die gaan over leidingwerk wat geschikt moet zijn voor een hoge flow en lage dT, geschikte vloerverwarmingsverdeler etc, maar aangezien je er geen tijd in wilt steken laat ik dat maar over aan je installateur.
Let wel. Een warmtepomp is niet even een drop-in replacement voor een CV-ketel.
Reduceren van de vraag doe je mijns inziens alleen door efficiënter af te geven of minder warmte verlies te hebben: isoleren dus. Right? :)

Leidingen voor hoge flow vraagt om grotere diameter en genoeg groepen toch? Lage deltaT weer door relatief weinig afgifte per groep, dus je wilt liever veel groepen voor je VVW, maar kort. De ingaande en uitgaande temperatuur bij elkaar in de buurt houden zorgt ervoor dat je minder vermogen nodig hebt om die delta teniet te doen. Hogere delta=meer vermogen nodig immers.
De VV verdeler ging ik van uit dat die vervangen moet gaan worden door een zonder pomp en die altijd open staat.
Dit zelf uitzoeken kost mij meer tijd dan een installateur vragen dat voor me te doen, ik zocht een handvat, een rekentool en daarna een aantal ogen die me kunnen vertellen of wat daaruit komt überhaupt in de buurt komt van wat kloppen kan.

Kijk het is niet dat ik er geen tijd in wil steken, het is dat het heel veel meer tijd kost dan ik beschikbaar heb om tot het kennisniveau te komen waarop je serieus genomen wordt en sommige mensen -die je dan net weer moet hebben- een gesprek met je wilt voeren.

(Als je in m’n profiel kijkt zie je dat ik al ruk 20 jaar hier rondloop en juist in een van de topics hier onwijs actief kennis aan het delen ben over waar ik momenteel mijn fixatie heb)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:59:
[...]
Kun je die galerijverlichting niet gewoon voeden vanuit één van de appartementen? Met een simpele verbruiksmeter in een DIN-rail kastje ertussen en dan jaarlijks even die kosten (plus een tientje voor de moeite) afrekenen? Dat lijkt me snel verdiend.
Wel over gedacht, zit technisch iets lastiger. Maar iets waar verder onderzoek naar nodig is. Vanwege VvE moeten we wel zorgen dat het klopt vanwege aansprakelijkheid e.d.
Wilke schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:47:
[...]
Kun je er geen 1x10A aansluiting van laten maken? Dat zou de helft moeten schelen (en verdient de VvE dus in 2 jaar terug).
Hebben we al gedaan, twee jaar terug. Dat was een no-brainer. Was graag teruggegaan naar 6A, maar die kan niet (meer) besteld worden. Bedrag van €211 is dus aansluiting 10A + vaste leveringskosten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Floor-is
Als je koevlaas zo gek kan krijgen dat ie bij je komt gaat het ook wel goed komen, daar heb ik wel vertrouwen in voor redelijk geld, alle andere zijn met een vergrootglas te zoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:20:
[...]

Tja, begin bij de startpost, voor de rest is het soms wat technisch maar dat komt ook en alleen omdat je het nog niet snapt, een warmtepomp een beetje snappen scheelt al 50% en helpt je ook bij de (ver)bouw van je huis en reduceren de hoeveelheid "had ik maar" momentjes aan het eind.

Een cv ketel durft iedereen aan, dus als je geen zin/tijd hebt om je te verdiepen in een warmtepomp hang dan gewoon een cv op, heb je geen zorgen over hoeveelheid sww en afgifte oppervlak maar brul je alles warm met gas, dan spreken we je over 1-2 jaar wel weer als je het zat bent om 2,- per cuub gas af te rekenen en weer wat zin hebt om te verbouwen.

Zo te horen woon je er nog niet dus nog tijd om je wat in te lezen
Nee sorry die startpost heb ik inmiddels 4x gelezen. :)

De vraag is dus of ik het zo goed wil snappen dat ik op het niveau meekan waar de
Laatste ~10 pagina’s zitten, of op het niveau dat ik de basis wel begrijp, maar niet de details en alle verwijzingen gelijk kan plaatsen.
Een van de redenen dat ik hier mijn vraag stel is trouwens dat m’n post in dat topic compleet genegeerd werd.. En in dat topic zit jij, zit Andrehj ook. Hier krijg ik wel antwoord, dus hier is de drempel blijkbaar lager. :)

Ik heb er geen dagen in zitten, wel uren (ik gok een stuk of 10-12 nu), ik geef aan te willen investeren om te besparen (en het milieu ook, maar is niet benoemd) en dan geef je als advies: “doe maar een CV ketel, horen we je over 2 jaar wel janken”.
Je kunt ook zeggen “hey man, ik denk dat je de verkeerde cijfers bij elkaar gooit. Waar je nu op uitkomt lijkt mij niet te kloppen. Stel eerst vast of je überhaupt op <50° kunt verwarmen, daarna maak je een inschatting van verbruik op basis van $site, zoek daar op $keyword dan vind je het vanzelf. Daarna kom je je gewoon hier weer melden, kijken we even mee, sturen we je naar de volgende stap door. Kost een week op deze manier, maar je leert ervan en dan snap je echt de basis van hoe de systemen samenwerken.”

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:37:
@Floor-is
Als je koevlaas zo gek kan krijgen dat ie bij je komt gaat het ook wel goed komen, daar heb ik wel vertrouwen in voor redelijk geld, alle andere zijn met een vergrootglas te zoeken denk ik.
Ik had hem gevonden op YouTube in m’n zoektocht en een mention gedaan, maar nog geen reactie. Z’n 06 staat in z’n profiel, maar dat durfde ik nog niet echt aan, het is weekend ook, dan geef je mensen even rust toch :)

Weet jij zo in welke regio hij werkt?

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:43:
[...]

De vraag is dus of ik het zo goed wil snappen dat ik op het niveau meekan waar de
Laatste ~10 pagina’s zitten, of op het niveau dat ik de basis wel begrijp, maar niet de details en alle verwijzingen gelijk kan plaatsen.
Een van de redenen dat ik hier mijn vraag stel is trouwens dat m’n post in dat topic compleet genegeerd werd.. En in dat topic zit jij, zit Andrehj ook. Hier krijg ik wel antwoord, dus hier is de drempel blijkbaar lager. :)

Ik heb er geen dagen in zitten, wel uren (ik gok een stuk of 10-12 nu), ik geef aan te willen investeren om te besparen (en het milieu ook, maar is niet benoemd) en dan geef je als advies: “doe maar een CV ketel, horen we je over 2 jaar wel janken”.
Je kunt ook zeggen “hey man, ik denk dat je de verkeerde cijfers bij elkaar gooit. Waar je nu op uitkomt lijkt mij niet te kloppen. Stel eerst vast of je überhaupt op <50° kunt verwarmen, daarna maak je een inschatting van verbruik op basis van $site, zoek daar op $keyword dan vind je het vanzelf. Daarna kom je je gewoon hier weer melden, kijken we even mee, sturen we je naar de volgende stap door. Kost een week op deze manier, maar je leert ervan en dan snap je echt de basis van hoe de systemen samenwerken.”
Ik heb je alleen iets zien vragen over eigen gebruik zonnepanelen, wat voor vragen heb ik verder gemist?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:45:
[...]

Ik had hem gevonden op YouTube in m’n zoektocht en een mention gedaan, maar nog geen reactie. Z’n 06 staat in z’n profiel, maar dat durfde ik nog niet echt aan, het is weekend ook, dan geef je mensen even rust toch :)

Weet jij zo in welke regio hij werkt?
Staat gewoon in z'n Tweakers profiel. Ongeveer bij jou om de hoek.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:43:
[...]

Ik heb hem niet gezien, wel een vraag over eigenverbruik en iets over het bijgebouw apart verwarmen.
Maar als je haast hebt en je wilt niet ondergesneeuwd worden in dat topic maak je toch een eigen topic met pakkende titel, mooie openings post met foto's van bestaande situatie en waar je naartoe wilt, dan komen er vast reacties, nu versnipperd het over div bouw/kroeg/warmtepomp topic's.
Dat geef ik alleen aan mensen die alles op een presenteerblaadje willen en er zelf niet teveel moeite in willen steken omdat de keuken uitzoeken belangrijker is, maar guess what, het hangt allemaal aan elkaar, ook die keuken moet verwarmd worden, wil je warm water en kunnen koken namelijk. ;)
Dat is ook precies waar ik mee begon, kijk in dat lucht/water topic en gebruik de formule, je huis in cuubs en niet oppervlak, maar daar moet je nu nog op antwoorden. :)
De 4000 m3 is namelijk ook niet representatief ivm dat bijgebouw, dat is misschien wel een doorwaai tipi.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

reneeke1970 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Ik heb je alleen iets zien vragen over eigen gebruik zonnepanelen, wat voor vragen heb ik verder gemist?
Niks dat of niet al is afgedaan of hier besproken, maar dankjewel!

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

ericplan schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Staat gewoon in z'n Tweakers profiel. Ongeveer bij jou om de hoek.
Bij mij om de hoek? NICE!

Z’n nummer had ik gevonden inderdaad, maar het is weekend en dan vind ik iemand om diens zakelijke pet aanspreken nooit zo netjes :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Floor-is Om eerlijk te zijn las ik het (de commentaren/adviezen) helemaal niet zo. Op mij kwam het over dat je aangeraden werd er nu geen tijd in te steken en gewoon op gas te blijven tot je tijd hebt het uit te zoeken en/of de financiële prikkel hebt om het aan te pakken. Aangezien je er nog niet woont lijkt het me lastig om nu allerlei cruciale dingen uit te zoeken.

Als je graag alles meteen wilt aanpakken voor je er gaat wonen (dat heb ik dan gemist of niet uit je verhaal opgemaakt), tja, dan moet je wel dingen uitzoeken en/of regelen, maar als die noodzaak er niet is dan is er ook geen reden tot haast. Als je redelijkerwijs die 4000 m3 gas kunt beperken (dat bijgebouw niet verwarmen en zo) dan 'moet' het niet per se nu, maar het is natuurlijk wel aantrekkelijk om voor je de nieuwe woning betrekt het grondig aan te pakken.

Het is overigens lovenswaardig om het allemaal te willen snappen, maar je kunt het natuurlijk ook aanpakken zoals hier veel met zonnepanelen gebeurt: offertes opvragen en hier vragen of het ergens op slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:09:
[...]

Ik heb hem niet gezien, wel een vraag over eigenverbruik en iets over het bijgebouw apart verwarmen.
Maar als je haast hebt en je wilt niet ondergesneeuwd worden in dat topic maak je toch een eigen topic met pakkende titel, mooie openings post met foto's van bestaande situatie en waar je naartoe wilt, dan komen er vast reacties, nu versnipperd het over div bouw/kroeg/warmtepomp topic's.
Als ik meer weet, dan kan ik dat doen, maar lijkt mij juist nu nog te vroeg. Misschien heb ik juist dat wel fout :)
[...]

Dat geef ik alleen aan mensen die alles op een presenteerblaadje willen en er zelf niet teveel moeite in willen steken omdat de keuken uitzoeken belangrijker is, maar guess what, het hangt allemaal aan elkaar, ook die keuken moet verwarmd worden, wil je warm water en kunnen koken namelijk. ;)
Heh, wat relaxed dat ik me niet aangesproken hoef te voelen ;)
Het is namelijk niet dat de keuken belangrijker is, maar dat we net ontdekten dat de situatie rondom verwarmen niet ‘VVW op BG en LTV radiatoren op verdieping’ is zoals ons was verteld waardoor ons hele idee om met een relatief eenvoudige installatie ineens niet meer kon. :Y)
[...]

Dat is ook precies waar ik mee begon, kijk in dat lucht/water topic en gebruik de formule, je huis in cuubs en niet oppervlak, maar daar moet je nu nog op antwoorden. :)
De 4000 m3 is namelijk ook niet representatief ivm dat bijgebouw, dat is misschien wel een doorwaai tipi.
:)
Noh, ben ik jou van iets aan het betichten waarin ik nu echt zelf tekort schoot? Oef, ik schiet mijzelf in de voet.
Mea culpa, ik heb echt iets gemist blijkbaar.

Dat bijgebouw kan trouwens niet fatsoenlijk geïsoleerd zijn, het dak is dun (bitumengedekt, lijkt echt minder dan 15cm dik), de muren zijn niet veel dikker en die vloer verdenk ik ook!
De garage staat wel te boek als “geïsoleerd”, maar komaan.

Hier linkje naar het huis trouwens. (En ja niet LTV radiatoren had ik zelf echt moeten zien, maar niet gedaan)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:08:
[...]

Als ik meer weet, dan kan ik dat doen, maar lijkt mij juist nu nog te vroeg. Misschien heb ik juist dat wel fout :)

[...]

Heh, wat relaxed dat ik me niet aangesproken hoef te voelen ;)
Het is namelijk niet dat de keuken belangrijker is, maar dat we net ontdekten dat de situatie rondom verwarmen niet ‘VVW op BG en LYV radiatoren op verdieping’ is zoals ons was verteld waardoor ons hele idee om met een relatief eenvoudige installatie ineens niet meer kon. :Y)

[...]

Noh, ben ik jou van iets aan het betichten waarin ik nu echt zelf tekort schoot? Oef, ik schiet mijzelf in de voet.
Mea culpa, ik heb echt iets gemist blijkbaar.

Dat bijgebouw kan trouwens niet fatsoenlijk geïsoleerd zijn, het dak is dun (bitumengedekt, lijkt echt minder dan 15cm dik), de muren zijn niet veel dikker en die vloer verdenk ik ook!
De garage staat wel te boek als “geïsoleerd”, maar komaan.

Hier linkje naar het huis trouwens. (En ja niet LTV radiatoren had ik zelf echt moeten zien, maar niet gedaan)
Niet slecht! Verbouwing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Termy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:08:
@Floor-is Om eerlijk te zijn las ik het (de commentaren/adviezen) helemaal niet zo. Op mij kwam het over dat je aangeraden werd er nu geen tijd in te steken en gewoon op gas te blijven tot je tijd hebt het uit te zoeken en/of de financiële prikkel hebt om het aan te pakken. Aangezien je er nog niet woont lijkt het me lastig om nu allerlei cruciale dingen uit te zoeken.
Hey ik ben echt niet wars van fouten, ik las het anders en nouja uiteindelijk zijn we nu hier :)

De financiële prikkel is er in de zin dat we muntjes hebben om het gelijk aan te pakken en er voor willen zorgen dat we niet weer €300+/mnd moeten betalen aan energie. (Huidige huis is label G, 150m2/~500m3). Juist het dalen van de energierekening maakt immers dat de totale lasten dalen en we hadden beter verwacht van een A-label dat het nieuwe huis heeft. :)
Als je graag alles meteen wilt aanpakken voor je er gaat wonen (dat heb ik dan gemist of niet uit je verhaal opgemaakt), tja, dan moet je wel dingen uitzoeken en/of regelen, maar als die noodzaak er niet is dan is er ook geen reden tot haast. Als je redelijkerwijs die 4000 m3 gas kunt beperken (dat bijgebouw niet verwarmen en zo) dan 'moet' het niet per se nu, maar het is natuurlijk wel aantrekkelijk om voor je de nieuwe woning betrekt het grondig aan te pakken.
We gaan er in april heen, dan wordt het ook warmer. In een periode waar minder verwarmd hoeft te worden is de incentive lager natuurlijk. Maar ik zou het wel graag vlot doen, net als de PV :)
Voor de locatie van de WP installatie moeten we een muur verplaatsen, water/afvoer en 3-fasen brengen. Dat doe ik liever gelijk en voordat we de vloer in de bijkeuken/hal gaan doen ook. :)
Het is overigens lovenswaardig om het allemaal te willen snappen, maar je kunt het natuurlijk ook aanpakken zoals hier veel met zonnepanelen gebeurt: offertes opvragen en hier vragen of het ergens op slaat.
Van PV begrijp ik meer dan dit hoor, is een stuk makkelijker ook ;)

Daar ga ik nog op terugkomen met een offertecheck nadat ik heb kunnen checken wat voor panelen er nu op de garage liggen. (12 stuks van onbekend Wp, er kunnen er 16 geplaatst als je het handiger indelen zou en op het bijgebouw nog eens 8 of 12)

Hey bedankt :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Floor-is
Kijk nu komen we ergens, heel mooi huis, zou er zo gaan wonen, echter energietechnisch zie ik wel een hoop aandachtspunten/uitdagingen :) keuken is prachtig, niks aan doen.

Punten die opvallen

Houten vloer
Veel erkers met glas maar ook dunne muren van waarschijnlijk hout.
Open vlakte

Zo mijn eerste ingeving zegt dat het heel lastig gaat worden bij kou, tot 0 graden kan je misschien nog wel uit de voeten met een warmtepomp maar daaronder gaat dat lastig worden vermoed ik, goed uitzoeken hoe die isolatie is van die erkers, 15cm is het niet.

Dat bijgebouw is leuk maar idd een doorwaai hok, moet je een pellet of houtkachel in zetten.

Pagina: 1 ... 42 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.