ericplan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:24:
@
Proton_ @
DjAntoon Het stoort me dat er zo snel met het vingertje gewezen wordt, vooral in dit soort situaties. Het gaat óók om gedrag en vierkante meters. Groot wonen is niet duurzaam. Grote mobiliteit is niet duurzaam, ook niet in een elektrische auto. De kamer opstoken tot 22 graden en binnenshuis in de winter in een t-shirt rondlopen is niet duurzaam. Zo zijn er wel meer voorbeelden.
Maar met cop=1 verwarmen is niet duurzaam?
Jouw bewustzijn vind ik bewonderenswaardig, ik weet niet hoe ik mijn boodschap ("hier is een warmtepomp die vaak ook in appartementen toegepast kan worden") anders had kunnen brengen zodat je het niet als vingerwijzen zou zien. Misschien dat je dat via DM wil terugkoppelen.
De boodschap was in ieder geval niet dat je je best niet deed

Wat betreft het financiële aspect. Een elektrische radiator is het toppunt van eenvoud en daarom niet duur in aanschaf en/of onderhoud. Als ik in dit topic zie welke capriolen er uitgehaald (moeten) worden om het huis te verwarmen zodat ook de kinder- of studeerkamer aangenaam is. Daar besteedt men rustig honderden Euro’s aan.
Maar elektrisch verwarmen is duur?
Niet altijd, dus er zijn zeker gevallen waarin de meerprijs van een warmtepomp het niet waard is. Ik durf wel te zeggen dat het sommetje altijd gemaakt zou moeten worden om de ene of de andere keus te rechtvaardigen. En soms komt daar een genuanceerd antwoord uit; veel warmtepompen worden met COP1 bijverwarming geleverd voor Siberische winters (overigens bewust niet in mijn geval).
Wat betreft materiaalgebruik, weet ik het niet. Een warmtepomp-installatie geeft een installateur een leuke klus. Het totale materiaalgebruik van zo’n installatie is een veelvoud van wat er nodig is voor een elektrische radiator. Dat moet allemaal gefabriceerd en getransporteerd worden. Weglekken van broeikasgassen is een serieus probleem aan het worden.
Maar elektrisch verwarmen is slecht voor het milieu?
Ook hier nuance: er is 3-4x zoveel materiaal nodig aan de opwekkant. Ik denk dat TCO een aardig begin geeft; als het financiëel uit kan, is dat een sterke aanwijzing dat het ook ecologisch uit kan. Normaal gesproken zou ik energie wat duurder rekenen om externaliteiten in te prijzen, maar dat mag je zelf weten en is met de huidige niveaus niet nodig. Het is wel opzichtig naar een warmtepomp toerekenen
Ik hoop dat ik je verder nog wat gerust kan stellen over de potentiële milieuschade van mishandelde warmtepompen.
Weglekken van koudemiddelen staat op de radar van regelgeving; goed dat jij als consument je daar ook bewust van bent. De meest beroerde koudemiddelen mogen niet meer in nieuwe installaties worden toegepast en alles met GWP > 2500 wordt al een jaar sterk beperkt.
Er is steeds meer te krijgen met bijvoorbeeld R290 (propaan) met GWP 3. Om diverse redenen zijn warmtepompen die dit koudemiddel gebruiken ook nog eens geoptimaliseerd op zo weinig mogelijk koudemiddel, waardoor mijn 6 kW unit aan 900 gram genoeg heeft, 30% minder dan een vergelijkbare R32/R410A warmtepomp.
Mocht deze unit gaan lekken, levert dat dus een equivalente broeikasgastoename op van het verbranden van 2 m² aardgas, of het weglekken van 0,1 m³ methaan, of 4 uur stoken van een 2 kW straalkacheltje (328 gr/kWh NL mix).
In mijn geval had hij dat na zijn eerste dag in bedrijf al gecompenseerd.
Qua productie is dat lastiger in getallen te vatten; hij is ca 2x zo zwaar als de CV ketel die hij vervangt, met boiler erbij 4x. Vooral plaatstaal en aluminium, beetje messing, koper en electronica, niet per se zeldzame dingen. Wel EU geproduceerd, voor wat het waard is