De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.723 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

DeltaT schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:14:
[...]

Niet slecht! Verbouwing?
We wilden het beperkt houden, maar loopt al redelijk uit de hand.. zoals dat gaat denk ik ;)

Huidige woonkamer wordt keuken, serre zitkamer. Huidige keuken TVKamer. Wand tussen keuken en woonkamer eruit en opnieuw opbouwen, schuifdeuren eruit, andere deur erin. Dekvloeren in hallen ook hout laten maken, zoals de rest van BG. Groepenkast vervangen, keuken van gas af en alle elektra/water/afvoer hiervoor verplaatsen. Wil ook de rest van het huis van het gas, maar dat blijkt (dus) lastiger dan gehoopt.

Er is geen ruimte voor WP, dus we moeten stuk kantoor opofferen om een TR te maken. Kan daar wel de WM/DR weer. Oh en die TR is dan weer niet waar vvw-verdeler zit, die ook vervangen moet worden. :P

De garage en het bijgebouw hebben een eigen CV ketel en installaties voor verwarmen en SWW. Dat kunnen we niet gelijk meenemen, ook omdat de isolatie te slecht is.

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:23:
@Floor-is
Kijk nu komen we ergens, heel mooi huis, zou er zo gaan wonen, echter energietechnisch zie ik wel een hoop aandachtspunten/uitdagingen :) keuken is prachtig, niks aan doen.
Schijnt bedriegt helaas. De huidige keuken valt ongeveer uit elkaar en is echt met de goedkoopste apparatuur opgebouwd die nu 20 jaar oud is. Toen we waren kijken trok m’n zoontje een lade open die vervolgens op de vloer nog net niet uit elkaar viel. :X

De stijl is (okay vinden wij) mooi, bouwkwaliteit goed, isolatie (behalve erker en serre) lijkt ook beter dan in die tijd te verwachten was.
Punten die opvallen

Houten vloer
Op beton, waaronder >20cm isolatie is aangebracht (PIR). Gehele kruipruimte is ~75cm hoog, nu helaas wel nat met al die regen.
Veel erkers met glas maar ook dunne muren van waarschijnlijk hout.
Binnenmuren zeker hout+gips, verder HSB troouwens, buitenmuren ergens tussen 30&35cm dik hoor. Erker achterzijde is inderdaad veel glas, wel HR+, maar alsnog. De Serre is mooi, maar zal een issue zijn om te verwarmen!
Open vlakte
Gaat veranderen, weliswaar niet met hele dikke deuren, maar zowel naar tussen de huidige keuken en woonkamer, als naar de serre komt een deur. :)
Zo mijn eerste ingeving zegt dat het heel lastig gaat worden bij kou, tot 0 graden kan je misschien nog wel uit de voeten met een warmtepomp maar daaronder gaat dat lastig worden vermoed ik, goed uitzoeken hoe die isolatie is van die erkers, 15cm is het niet.
De serre is qua dak goed, vloer ook, wanden verdenk ik nogal. Daar wil ik in ieder geval de onderkant een voorzetwand met isolatie gaan plaatsen. Zelf doen, zal richting herfst worden. Ik hoop dan >R5 voor iig dat deel van de wanden uit te komen, maar het glas kan ik weinig aan doen zonder extreme kosten. Is overigens geen ruimte waar we veel verwachten te zijn 8)7
Dat bijgebouw is leuk maar idd een doorwaai hok, moet je een pellet of houtkachel in zetten.
Oh goeie, had ik nog niet aan gedacht.
Dacht wel om iets samen met de garage te doen, maar niet direct. Sowieso het huis eerst omdat daar het wonen plaatsvind. Ik zal echt wel veel in de garage zijn om kasten e.d. te maken (is hobby en we hebben er nodig), maar dat is van later zorg.

Edit: ons huidige huis heeft steens muren, dan ziet alles er al snel veel beter uit. Dat heeft niet geholpen hoor :(

[ Voor 8% gewijzigd door Floor-is op 09-01-2022 22:48 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
Als je toch aan de vloeren gaat tornen kijk of je vloerverwarming onder kan krijgen, met je eens hout is de beste vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

DeltaT schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:59:
Als je toch aan de vloeren gaat tornen kijk of je vloerverwarming onder kan krijgen, met je eens hout is de beste vloer.
Nogal tegenstrijdig of niet? Hout is zeker niet de beste vloer voor vloerverwarming, tegels wel, 2e pvc geloof ik.

@Floor-is
Ik bedoelde dat hout onder die ramen inderdaad van erker en serre, dat soort aanbouw is al slecht warm te krijgen met cv dus met een warmtepomp serieus lastig vanwege de gehalveerde watertemperatuur.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 10:31
@Floor-is
Op je vraag over de PV energie heb ik geen antwoord. Ben eigenlijk nieuwsgierig naar:
Je hebt het huis sinds kort? Is er een energielabel overlegd en is die oude of nieuwe stijl, en staat daar dan nog bruikbare informatie in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
@Rol-Co Als je dat onder 3,5 cm eikenhout wil doen ja, heb ik ook niet gedaan… en wilde dat ook niet slopen. Maar met een mooi parketvloer van 0,8 plus egalisatie 0,6 moet het wel kunnen, Ta ietsje hoger en wat tragere werking maar deltaT is kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

DeltaT schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:59:
Er zit vvw, maar als bijverwarming :)

Hout is niet per se het beste voor een vloer denk ik, maar het is mooi en er ligt al >75m2 die we niet hoeven te vervangen door iets anders :) We willen alles graag drempelloos :)

[ Voor 25% gewijzigd door Floor-is op 09-01-2022 23:36 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:24
Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:35:
[...]

Er zit vvw, maar als bijverwarming :)
Met een warmtepomp stook je bij koud weer 24/7. Vaak komt er dan nog best veel energie van die bijverwarming. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel groepen je hebt en hoe lang die groepen zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:16:
[...]

Nogal tegenstrijdig of niet? Hout is zeker niet de beste vloer voor vloerverwarming, tegels wel, 2e pvc geloof ik.

@Floor-is
Ik bedoelde dat hout onder die ramen inderdaad van erker en serre, dat soort aanbouw is al slecht warm te krijgen met cv dus met een warmtepomp serieus lastig vanwege de gehalveerde watertemperatuur.
Dan snappen we elkaar :)
In de serre kan ik onder een voorzetwand maken, in de erker heeft dat relatief weinig zin ben ik bang. Zo veel glas is mooi enzo, maar qua isolatie is het janken natuurlijk.

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Surfari schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:19:
@Floor-is
Op je vraag over de PV energie heb ik geen antwoord. Ben eigenlijk nieuwsgierig naar:
Je hebt het huis sinds kort? Is er een energielabel overlegd en is die oude of nieuwe stijl, en staat daar dan nog bruikbare informatie in?
Energielabel is oude stijl en een vodje onbetrouwbare shit.

31/3 of 1/4 is overdracht :)

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 09-01-2022 23:43 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

busscherski schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:38:
[...]

Met een warmtepomp stook je bij koud weer 24/7. Vaak komt er dan nog best veel energie van die bijverwarming. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel groepen je hebt en hoe lang die groepen zijn.
Ik heb de info over de vvw gewoonweg niet :(

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:43:
[...]

Ik heb de info over de vvw gewoonweg niet :(
Wel over de cv, een intergas extreme 36kW CW5
Ook geen kattepis >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:44:
[...]

Wel over de cv, een intergas extreme 36kW CW5
Ook geen kattepis >:)
En die is echt niet getuned..

Dit is het volgens een app waar ik een screenshot van kreeg:
Tapcomfort: eco
Tapwater temp: 60°
Max CV aanvoer: 65°
WAR staat wel weer aan

Heb het idee dat deze is aangezet en alleen gekoppeld aan de app omdat ze de CV dan uit kunnen zetten als ze op vakantie gaan :X

En als dat niet zo is, dan vrees ik dat hybride het best haalbare is zonder extra isolatiemaatregelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Floor-is op 09-01-2022 23:50 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Floor-is schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:49:
[...]

En die is echt niet getuned..

Dit is het volgens een app waar ik een screenshot van kreeg:
Tapcomfort: eco
Tapwater temp: 60°
Max CV aanvoer: 65°
WAR staat wel weer aan

Heb het idee dat deze is aangezet en alleen gekoppeld aan de app omdat ze de CV dan uit kunnen zetten als ze op vakantie gaan :X

En als dat niet zo is, dan vrees ik dat hybride het best haalbare is zonder extra isolatiemaatregelen.
Als je full electric warmtepomp wilt dan kan dat best. Ter vergelijking, hier een vrijwel vrijstaande woning uit 2004 met vrijwel alleen radiatoren (alleen de badkamer heeft vloerverwarming). Zelden een aanvoertemperatuur boven 40 graden nodig. (alleen vorig winter 2 dagen). Ik woon hier in het koudste deel van het land dus bij jou wordt het al makkelijker.

Je 4000 m3 verbruik is nu dus inclusief het bijgebouw. Alleen de woning is misschien 3000 m3, elk merk heeft daar wel een geschikte warmtepomp voor die voor residentiele doeleinden is bedoeld.

https://www.climadirect.c...en/service-manual-392.pdf

Panasonic T-cap 16 kW haalt bijvoorbeeld nog gewoon z`n 16 kW bij een buitentemperatuur van -7 C en aanvoer van 55 graden.

Maar met een dergelijke grote woning zou je ook kunnen kiezen voor een warmtepomp voor de vloerverwarming en warm tapwater en een tweede warmtepomp voor de radiatoren.
2x subsidie en maakt het gemakkelijker om een hoge aanvoertemperatuur naar de radiatoren te sturen. Er kan dan natuurlijk wel meer kapot, maar dat gebeurt waarschijnlijk niet tegelijk.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

busscherski schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:17:
[...]

Als je full electric warmtepomp wilt dan kan dat best. Ter vergelijking, hier een vrijwel vrijstaande woning uit 2004 met vrijwel alleen radiatoren (alleen de badkamer heeft vloerverwarming). Zelden een aanvoertemperatuur boven 40 graden nodig. (alleen vorig winter 2 dagen). Ik woon hier in het koudste deel van het land dus bij jou wordt het al makkelijker.

Je 4000 m3 verbruik is nu dus inclusief het bijgebouw. Alleen de woning is misschien 3000 m3, elk merk heeft daar wel een geschikte warmtepomp voor die voor residentiele doeleinden is bedoeld.

https://www.climadirect.c...en/service-manual-392.pdf

Panasonic T-cap 16 kW haalt bijvoorbeeld nog gewoon z`n 16 kW bij een buitentemperatuur van -7 C en aanvoer van 55 graden.

Maar met een dergelijke grote woning zou je ook kunnen kiezen voor een warmtepomp voor de vloerverwarming en warm tapwater en een tweede warmtepomp voor de radiatoren.
2x subsidie en maakt het gemakkelijker om een hoge aanvoertemperatuur naar de radiatoren te sturen. Er kan dan natuurlijk wel meer kapot, maar dat gebeurt waarschijnlijk niet tegelijk.
Het huis is vrijstaand, bouwjaar 2000. 190m2 en ik schat 800m3. (Had het eerder verkeerd gelezen, dus als je ergens wat anders vinden zou.. Deze is meer correct ;))

Die 4000m3 is met garage en bijgebouw waarin 1-2 mensen wonen. De garage werd denk ik niet (ver) boven het vriespunt gehouden, het bijgebouw zal bij ons leeg blijven.

Wel hebben we, zoals Rol-Co al passend aangaf, een isolatie-issue met zowel de erker als de serre dat we op moeten lossen wil het echt prettig werken. Die serre wordt afgesloten, maar de erker niet en nouja.. Moet ik nog even over peinzen denk ik. :)

Het formaat WP had ik een berekening op gemaakt, maar niet met de koevlaas2 formule zal ik maar netjes zeggen; niet iedereen is het daar even mee eens. Dat ook omdat er nog teveel variabelen niet (goed) zijn ingevuld. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Floor-is op 10-01-2022 00:38 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Floor-is schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:37:
Het formaat WP had ik een berekening op gemaakt, maar niet met de koevlaas2 formule zal ik maar netjes zeggen; niet iedereen is het daar even mee eens. Dat ook omdat er nog teveel variabelen niet (goed) zijn ingevuld. :)
Ik ben groot fan van de methode op basis van historisch gasverbruik, (ook wel koevlaas2 methode genoemd al heeft hij deze niet uitgevonden) de methode werkt gewoon altijd.

Als de erker het probleem is misschien fans op de dichtstbijzijnde radiator of een IR paneel met bewegingssensor erbij hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Rol-Co schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:38:
[...]

Huis uit 2000 en dan 4000 m3? Holy smoke. Krijg niet helemaal in beeld hoe groot het huis is, 190 m2 vloer oppervlak begane grond of reken je al verdiepingen mee (woonoppervlak) m3 is misschien een betere waarde.
Vrijstaande woning of 2 onder 1 kap, ligt er vvw of niet enz.
Beter dit topic doorlezen, praktijk ervaringen en een goede formule om te berekenen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

16kW is een bul van een wp
Was even zoeken, maar heb je m3 vraag gevonden!

Betreft dus vrijstaand, heleboel dingen die je al had gezien, maar die m3's had je nog tegoed.

In de brochure staat:
244m2 woonoppervlakte, 939m3 lijkt mij niet te kloppen.

Het bijgebouw is 8,56x6,33m binnenmaat en het plafond zit op ~2m45. Ergo: ongeveer 135m2.
Dan zou het hoofdgebouw grofweg 940-135 = 815m3 moeten zijn. Op 190m2 vloeroppervlakte is dat een gemiddelde plafondhoogte van >4m25

BG is 2m65 hoog, 110m2 -> 291,5m3
Verdieping is ±2m45 hoog, ongeveer 80m2 -> 196m3
Vlieringkje boven kantoor is 2m16x3,93 onder een schuin dak met een maximale hoogte van 1m20 -> 3,8m3 ongeveer
Vliering boven verdieping staat niet ingetekend, maar is naar schatting echt niet meer dan 25m3
Dan kom ik op een totaal van 291+196+4+25 = 516m3 grofweg.

Het meest logisch is als ze de garage wel in de m3's hebben meegenomen, maar niet in GBO. Maar die is geen 2903 hoor. (Denk wel 225)

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 10-01-2022 01:44 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

busscherski schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:48:
[...]

Ik ben groot fan van de methode op basis van historisch gasverbruik, (ook wel koevlaas2 methode genoemd al heeft hij deze niet uitgevonden) de methode werkt gewoon altijd.

Als de erker het probleem is misschien fans op de dichtstbijzijnde radiator of een IR paneel met bewegingssensor erbij hangen?
Ding is dat historisch gasverbruik niet echt opgaat :/

Er vindt wisseling plaats van eigendom, de oude situatie is niet vergelijkbaar met de nieuwe.
(Bijgebouw werd verhuurd, nu niet meer. Zij zijn met 2 waarvan één haast nooit thuis in de afgelopen 2 jaar; wij zijn met 3 waarvan ik 4,5dag/wk thuiswerk en mijn vrouw ook minimaal 1. Wij gebruiken veel meer warm water ook, met een kiddo die 3-4x per week in bad gaat en een vrouw die heel heel lang onder de douche weet te staan. Etcetera)

De keuken staat in de ruimte met de erker, het eiland staat hier relatief het dichtst bij. Eventueel zou een IR-paneel wel kunnen als het echt onhoudbaar koud wordt in de winter. De dichtstbijzijnde radiator vanaf hier zit op euhm 6m :P

Wel erg nice dat je meedenkt, echt :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
Er vindt wisseling plaats van eigendom, de oude situatie is niet vergelijkbaar met de nieuwe.
Vooral het gastenverblijf maakt het ingewikkeld. Voor de andere factoren kun je wel corrigeren. Veel en lang douchen heeft minder invloed op het benodigde vermogen dan je denkt. Is het verschil tussen 1.5 uur of 2.5 uur per dag reserveren voor SWW runs. Dus 22.5 of 21.5 uur over voor verwarming. (5% verschil)

Zijn de bewoners van het gastenverblijf al vertrokken en is de verwarming op 10 Gr gezet? Zo ja dan zou je ook capaciteit betalen met 2 gas meterstanden ik een week waar volop gestookt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

@Floor-is zou heel goed kijken naar de isolatie van de voorgevel en het soort glas dat is geplaatst. Het Funda-linkje eerder liet een huis zien met een prachtig vrij uitzicht over de velden. Gelet op ligging vlak bij de kust betekent dat vrijstaand in het kwadraat of nog meer. Met het bouwjaar zou er HR++ in kunnen zitten, maar mogelijk minder. Op die locatie, met die windbelasting, is triple glas vast aangenamer.

En maak een eigen topic aan, dan raakt de informatie niet zo verspreid. Een mod wil vast wel wat posts afsplitsen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:32
busscherski schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:21:
[...]

Vooral het gastenverblijf maakt het ingewikkeld. Voor de andere factoren kun je wel corrigeren. Veel en lang douchen heeft minder invloed op het benodigde vermogen dan je denkt. Is het verschil tussen 1.5 uur of 2.5 uur per dag reserveren voor SWW runs. Dus 22.5 of 21.5 uur over voor verwarming. (5% verschil)

Zijn de bewoners van het gastenverblijf al vertrokken en is de verwarming op 10 Gr gezet? Zo ja dan zou je ook capaciteit betalen met 2 gas meterstanden ik een week waar volop gestookt wordt.
@Floor-is zou het gastenverblijf uit de vergelijking kunnen halen, door het onafhankelijk te maken van het hoofdverblijf. Voor verwarming van het gastenverblijf zou een L/L warmtepomp (inverter airco) goed kunnen voldoen. Voor SWW een doorstroomverwarmer, WP boilertje of zonne-boilertje. Voordeel van een L/L warmtepomp is dat je ook kunt ontvochtigen, zodat bij lagere temperaturen (wanneer niet in gebruik), de luchtvochtigheid niet te hoog wordt.

Hoofdverblijf en gastenverblijf thermisch van elkaar scheiden zou ook nog bij kunnen dragen.

[ Voor 12% gewijzigd door Joris748 op 10-01-2022 09:46 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:00
Termy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:01:
[...]

Ik was vandaag op m'n dak om solar clips te installeren en het nieuwe dak op te meten en op die hoogte (zo'n 9 m) en zo'n 100 m er vandaan kan ik duidelijk de zonnepanelen zien. Gezien hoe hoog de muur boven de bovenste etage is en het daar dus nog bovenuit steekt denk ik dat je gelijk hebt.
Lijkt er idd op dat je er onderdoor kunt lopen/kruipen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3E6ZZXsxcLj50E4zfsXdKRKweU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bKf65xM6cS5904nU3vfBc1Kp.png?f=user_large

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
CvP_tweakers schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Lijkt er wel op dat je er onderdoor kunt lopen/kruipen:

[Afbeelding]
Hoge kwaliteit foto, heb je daar zelf een drone voor gevlogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:00
busscherski schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:11:
[...]

Hoge kwaliteit foto, heb je daar zelf een drone voor gevlogen?
:)

ssst, niet doorvertellen!

internetapp, abbo van de baas.

:)

[ Voor 15% gewijzigd door CvP_tweakers op 10-01-2022 10:17 ]

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

busscherski schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:21:
[...]

Gastenverblijf is nu al een maand of 2-3 leeg schat ik in. Verwarming zal op 7-10º staan. :)

Vrijdag gaan we er heen, met een beetje hints en tips vanaf hier kan ik nuttige vragen stellen. Heb sowieso de standen gefotografeerd op 29/12, dus dat moet helpen. (Reminder voor mijzelf: 79925,871 @ 14:36)

Ik zal ophouden over SWW :P

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

ericplan schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:00:
@Floor-is zou heel goed kijken naar de isolatie van de voorgevel en het soort glas dat is geplaatst. Het Funda-linkje eerder liet een huis zien met een prachtig vrij uitzicht over de velden. Gelet op ligging vlak bij de kust betekend dat vrijstaand in het kwadraat of nog meer. Met het bouwjaar zou er HR++ in kunnen zitten, maar mogelijk minder. Op die locatie, met die windbelasting, is triple glas vast aangenamer.

En maak een eigen topic aan, dan raakt de informatie niet zo verspreid. Een mod wil vast wel wat posts afsplitsen.
Voorgevel is op het zuiden en mede vanwege de gemiddelde windrichting iets waar ik me minder zorgen over maak dan de serre en erker :P

Ik zal binnenkort tijd maken om een eigen topic te bouwen!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Joris748 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:44:
[...]

@Floor-is zou het gastenverblijf uit de vergelijking kunnen halen, door het onafhankelijk te maken van het hoofdverblijf. Voor verwarming van het gastenverblijf zou een L/L warmtepomp (inverter airco) goed kunnen voldoen. Voor SWW een doorstroomverwarmer, WP boilertje of zonne-boilertje. Voordeel van een L/L warmtepomp is dat je ook kunt ontvochtigen, zodat bij lagere temperaturen (wanneer niet in gebruik), de luchtvochtigheid niet te hoog wordt.

Hoofdverblijf en gastenverblijf thermisch van elkaar scheiden zou ook nog bij kunnen dragen.
De panden zijn onafhankelijk van elkaar gelukkig, ze delen de gasmeter en andere NUTS aansluitingen, maar hebben elk een eigen CV installatie :)

L/L voor het gastenverblijf staat op het uitzoeken lijstje.

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Floor-is schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Gastenverblijf is nu al een maand of 2-3 leeg schat ik in. Verwarming zal op 7-10º staan. :)

Vrijdag gaan we er heen, met een beetje hints en tips vanaf hier kan ik nuttige vragen stellen. Heb sowieso de standen gefotografeerd op 29/12, dus dat moet helpen.

Ik zal ophouden over SWW :P
Ja met een nieuwe gasmeterstand kun je dan het verbruik per graaddag uitrekenen. En van daar verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

CvP_tweakers schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:09:
[...]

Lijkt er idd op dat je er onderdoor kunt lopen/kruipen:

[Afbeelding]
Ha, ja op maps ziet dat stuk er heel vreemd uit maar dit bevestigt het idd wel. Leuke app ;).

Intussen verlekker ik me al op plannen tot uitbreiding op ons dak. Het ligt er slechts sinds okt 2020 maar destijds dachten we 'zeker' te weten dat we niet gingen uitbouwen. Nu dus toch gedaan en nu hebben we 3 meter extra in de lengte. Een beetje rekenen leerde mij al dat ik nu zelfs 16 grote 495 Wp Trina Vertex panelen kwijt zou kunnen met nog zo'n 14 cm aan beide kanten over (+ brede opstaande rand, dus makkelijk langs te werken) wat dan bijna 8 kWp zou zijn tov onze huidige 4.5 kWp :9~. Ook leuk om dan de buurtgenoot met dak vol panelen vanuit de bouw de ogen uit te steken met bijna het dubbele geïnstalleerde vermogen haha.

Als ik op een WP over zou kunnen kan dit huis (op jaarbasis) zelfs energieneutraal worden, dat had ik niet verwacht van ons sneue platte dakje :).

Nu nog 1 van de buren zonder grote set zo gek krijgen om deze over te kopen zodanig dat ik quitte speel en 'opnieuw' kan beginnen met een schone lei. Wel zuur dat de prijzen zo hoog zijn tegenwoordig.. niet heel aantrekkelijk om nu panelen te kopen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:55
busscherski schreef op maandag 10 januari 2022 @ 00:17:
Als je full electric warmtepomp wilt dan kan dat best. Ter vergelijking, hier een vrijwel vrijstaande woning uit 2004 met vrijwel alleen radiatoren (alleen de badkamer heeft vloerverwarming). Zelden een aanvoertemperatuur boven 40 graden nodig. (alleen vorig winter 2 dagen).
Ik ben op dit moment ook aan het oriënteren voor een warmtepomp waar we in eerste instantie nog alleen radiatoren zullen hebben.

Vraagje; ondervind jij hinder van defrosts? Is er genoeg energie in het systeem hiervoor of gaan de radiatoren echt merkbaar kou afstralen?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@assje Enige info over je afgifte systeem?
Zelfs met mijn Jaga’s merkt ik niet echt veel van maar ik heb er 14, Ta gaat van 34 naar 26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
assje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:16:
[...]

Ik ben op dit moment ook aan het oriënteren voor een warmtepomp waar we in eerste instantie nog alleen radiatoren zullen hebben.

Vraagje; ondervind jij hinder van defrosts? Is er genoeg energie in het systeem hiervoor of gaan de radiatoren echt merkbaar kou afstralen?
Sinds ik de CV waterzijdig heb ingeregeld hoor in de leidingen niet meer bij een defrost.
Daarvoor was er bij sommige radiatoren een heel subtiel geluid te horen.

Bij een defrost worden je radiatoren even koud ja. Merk je alleen als je hem aanraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
DeltaT schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:42:
@assje Enige info over je afgifte systeem?
Zelfs met mijn Jaga’s merkt ik niet echt veel van maar ik heb er 14, Ta gaat van 34 naar 26.
Jawel, zelfs een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qSWPvlwxcCqnrKPU1sDRdrtOA8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xjJIu7UiP0Fc59PIL2L203cL.jpg?f=user_large

Dit is inmiddels de 2e winter met Ta van de gasketel op 38°C. Deze winter is het nog niet koud geweest maar vorige winter op de extreemste dag 9m3 gas verbruikt en de kachel 16u gebrand (Ta had dus nog iets lager gekund zonder toepassen van nachtverlaging).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
busscherski schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:48:
Bij een defrost worden je radiatoren even koud ja. Merk je alleen als je hem aanraakt.
Goed om te horen. Dan is afgiftecapaciteit dus eigenlijk de enige overweging, niet persé nodig om een extra buffervat te overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Gramser schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:47:
[...]

Ik zou daar wel eens wat fotootjes van willen zien!
heb fotos gemaakt, en nu ook een lekkere lengte van afzagen gevonden om het nog beter te laten gaan.
Twijfel nog om er een tweakblog over te schrijven of ze hier te plaatsen, is nogal een gedoe die gotos te plaatsen dus een blogje lijkt slimmer, leuk dat je het wilt weten.
We zijn nu wat verder en het werkt geweldig, eerst moest ik na klieven alles in manden naar binnen brengen en dan de stapels maken en die stapels dan weer gedraaid herplaatsen zodat de muurkant ook warmte kreeg, po**ewerk en nu floep rol rol en alles is weer warm, ook de katten zijn blij met twee extra heerlijk warme plekken :)
de metalen rol dingen worden zelfs aan de achter/onderzijde warmer dan de kamer dus al het hout droogt beter dan voorheen.
Minder handelingen, beter resultaat, win imho

Ook leuk, gisteravond heb ik wat grote aardappelen wat olijfolie, zout en peper in alu folie tussen de kooltjes gelegd, ik ben zelf aan het afvallen dus eet dat ff niet, maar vrouw en zoon vonden de gepofte aardappels erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:11
Als je foto’s met je smartphone hebt gemaakt gaat het plaatsen hier juist heel eenvoudig, als je het Tweakersforum ook op je smartphone opent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
assje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:25:
[...]

Goed om te horen. Dan is afgiftecapaciteit dus eigenlijk de enige overweging, niet persé nodig om een extra buffervat te overwegen.
Een buffervat heeft denk ik alleen nut als je veel thermostaatkranen hebt. Of van die slimme thermostaatkranen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@busscherski in het algemeen als je te weinig / niet gegarandeerd voldoende systeeminhoud hebt.
De buitenunit moet ontdooid zijn voordat het koude water een tweede keer langskomt, alle units hebben een minimale inhoud in de specs.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Proton_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:31:
@busscherski in het algemeen als je te weinig / niet gegarandeerd voldoende systeeminhoud hebt.
De buitenunit moet ontdooid zijn voordat het koude water een tweede keer langskomt, alle units hebben een minimale inhoud in de specs.
Ja klopt, ik denk dat het in geval van low H2O Jagas krap wordt wat dat betreft.
Met radiatoren kom je al snel een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
JeroenH schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:40:
zie ik in DSMR-reader makkelijk waardes van 4-5kW.

Als de toevallig ook nog de oven erbij aan doen (....) dan heb ik pieken van van 6+ kW gezien.
Kijk, gisteravond was bovenstaande het geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdrSoxjIq9tUcmqr9GQjA02om4c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tEFIU4bkxVbkvUcfIZSRLa8.jpg?f=fotoalbum_medium

Wat uitgebreider gekookt, 4 pitten keramisch + oven aan, Heel dik 6kW voor enige tijd.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Met de hogere rekening voor stadswarmte maar eigenlijk vooral de duurzaamheid in het acherhoofd heb ik de vloerverwarming hier maar op 19.5 gezet. Sloffen en een trui zijn prima comfortabel. Wat me op viel was dat het net 18.6 graden was in de woonkamer om 8:00 maar die kruipt nu langzaam omhoog naar 19.7 inmiddels.

De verwarming staat niet aan, waar de thermostaat hangt is het iets warmer. Ik zit bij een grote raampartij op het zuidwesten. Nou vraag ik me af, waarom loopt de temperatuur op? Is het dat de buren stoken of het invallend zonlicht? De zon schijnt maar het is een appartement waar geen direct zonlicht binnenvalt. Betreft nieuwbouw uit 2020.

Ik vraag het vooral uit interesse en in de wetenschap dat jullie geen kristallen bol hebben :+ . Maar wellicht dat het antwoord ook inzichten kan geven om de temperatuur in de zomer lager te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Michael_OsGroot op 11-01-2022 10:11 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik denk een combinatie van dingen; buren die misschien hoger stoken dan jij (ik neem even aan dat tussenmuren wat minder goed geïsoleerd zijn dan buitenmuren), je hebt wat warmtebronnen in huis (elektrische apparaten, de bewoner(s)), en waarschijnlijk toch ook een beetje zonnewarmte wat de woning in lekt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Bij een goed geïsoleerd huis gaat interne warmtelast wel meetellen. Denk aan apparatuur, maar ook aan mensen. Volgens mij geeft elk persoon in rust al 100W aan warmte af.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Dank. Het toeval wil dat ik net even een pakketje haalde bij de onderburen, daar stond de verwarming inderdaad om standje crematorium. Ik schat in een graad of 21, 22. De warmtebronnen zullen orde grootte 300 Watt zijn: ik heb ook altijd geleerd 100W per persoon, 70Watt sluipverbruik electronica en dan vanwege het thuiswerken een beeldscherm + macbook.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Standje crematorium LOL _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 24-09 21:39
Hahaha, inderdaad! Voor sommige is 21-22 graden heel normaal. Al kan dat ook wel wat met de leeftijd te maken hebben.
Ik vind 19 graden eigenlijk meestal warm genoeg. Wel met een lekkere warme trui aan, maar wat is daar mis mee in de winter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:14:
Dank. Het toeval wil dat ik net even een pakketje haalde bij de onderburen, daar stond de verwarming inderdaad om standje crematorium. Ik schat in een graad of 21, 22. De warmtebronnen zullen orde grootte 300 Watt zijn: ik heb ook altijd geleerd 100W per persoon, 70Watt sluipverbruik electronica en dan vanwege het thuiswerken een beeldscherm + macbook.
2 personen is 2x100W + 50W sluipverbruik is 250W.
dit 24 uur is dus 24 x 250W = 6kWh.
dan eigenlijk ook nog het kopje thee/koffie die je maakt.
verlichting die geeft ook nog een beetje warmte.
net zo als je ijskast (ja die maakt koud van binnen en buiten het apparaat warm, maar uit eindelijk als je alles op en aftelt is die je huis ook aan het verwarmen)
hier haal je op een dag ook met gemak 6kW mee.
heb je dan ook nog de elektro oven van 3kW aan staan voor 20min voor een pizza b.v. dan heb ook 1kW aan warmte toegevoegd.
(eigenlijk kun je ongeveer 90% van de elektrische dag kWh's wel als verwarming zien.
maar een heel klein gedeelte word echt gebruikt waarvoor het bedoeld was, de rest is warmte)

zon is een lastige, maar een 500W per m2 raam, is geen vreemd getal voor de winter.
x aantal uur = kW.

als die dingen bij elkaar, is zeker een factor waar je rekening mee moet houden in een goed geïsoleerd met weinig buiten muren ruimte. ;)

gasketel 1 uur lang branden is een 0,6m3 gasgebruik en is ook 6kW aan warmte.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 11-01-2022 14:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:47
migjes schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:01:
[...]

2 personen is 2x100W + 50W sluipverbruik is 250W.
dit 24 uur is dus 6kW.
W * h = Wh
0.25 kW * 24h = 6 kWh. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Gramser schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:47:
Als je foto’s met je smartphone hebt gemaakt gaat het plaatsen hier juist heel eenvoudig, als je het Tweakersforum ook op je smartphone opent ;)
heheh ik heb een absoluut budget phone, kan er wel mee internetten maar met mijn werken in de tuin breek ik teveel glas dus alleen de allergoedkoopste voor mij. En de huidige is zo op, het scherm is niet gebroken maar sommige delen werken niet dus ik doe het met de toetsen bediening (+ - volume toetsen voor selecteren en lopen tussen diverse mogelijkheden) geen ideaal ding dus voor het maken van foto's ik heb de camera gebruikt.

Vandaag een oude steekkar die helemaal open was met twee balkjes en wat rest plankjes aangepast dat ik de gevulde dingen na klieven op kan tillen (bij weglopen vielen er stukken hout uit omdat het dan natuurlijk scheef gaat) dus de plm 60kg hout kan nog makkelijker naar de kachel gebracht worden nu, scheelt tijd.

Oh vanuit duurzaamheid, ik ben aan het afvallen en vandaag wilde ik sardientjes maken voor avondeten. Hele visjes bevroren gekocht en er 4 ontdooit, twee voor mijn zoon en mij. Hij wilde liever ontdaan van alles dus heb ze net van alles ontdaan, koppen, ingewanden, graten en vinnen, wat al grappig was, nog nooit gedaan.
Ik zat dus met afval, heb het met wat olijfolie even gebakken, toen wat water erbij en met de staafmixer totaal egaal gemaakt, dus echt alle afvalresten van die visjes. De katten zijn nu na een half uur nog bezig de staafmixer schoon te likken en met wat extra olijfolie (tegen haarballen) beetje knoflook (tegen vlooien en wormen etc) wat gistvlokken met vitaminen B (voor de vitaminen) havermout en water voor vulling en makkelijker verdelen een ruime kilo kattenvoer gemaakt dat wbt voeding niet onderdoet voor die commerciele bakjes/zakjes en beter werkt dan anti haarbal pasta (wat we sinds ik dit soort eten maak niet meer heb hoeven kopen.
Dus ook duurzaam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:10:
Met de hogere rekening voor stadswarmte maar eigenlijk vooral de duurzaamheid in het acherhoofd heb ik de vloerverwarming hier maar op 19.5 gezet. Sloffen en een trui zijn prima comfortabel. Wat me op viel was dat het net 18.6 graden was in de woonkamer om 8:00 maar die kruipt nu langzaam omhoog naar 19.7 inmiddels.

De verwarming staat niet aan, waar de thermostaat hangt is het iets warmer. Ik zit bij een grote raampartij op het zuidwesten. Nou vraag ik me af, waarom loopt de temperatuur op? Is het dat de buren stoken of het invallend zonlicht? De zon schijnt maar het is een appartement waar geen direct zonlicht binnenvalt. Betreft nieuwbouw uit 2020.

Ik vraag het vooral uit interesse en in de wetenschap dat jullie geen kristallen bol hebben :+ . Maar wellicht dat het antwoord ook inzichten kan geven om de temperatuur in de zomer lager te houden.
De vloerverwarming is traag. Het kan uren duren voor de warmte vanuit de slangen het vloeroppervlak bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Proton_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:31:
Ik heb de manual er eens bij gepakt:
Total required water amount (L)
UnitAverage/warmer climateColder climate
SUZ-SWM40617
SUZ-SWM60726
Allereerst weet ik niet in te schatten wat de inhoud van mijn systeem ongeveer zou zijn. Daarnaast is het verschil tussen warm/koud klimaat wel heel erg groot, je vraagt je dan toch beetje af wat voor garanties dit geeft (ga er vanuit dat NL "average" is).

Bij koud klimaat is de minimale systeeminhoud van de 4kW wel veel lager dan de 6kW, zou voor mij wellicht één van de overwegingen in de keuze kunnen zijn als de waterinhoud kritisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@assje een snelle zoektocht geeft 13 liter voor een enkele T22 50x260 radiator. In de woonkamer heb je dus al voldoende inhoud.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:20:
@assje een snelle zoektocht geeft 13 liter voor een enkele T22 50x260 radiator. In de woonkamer heb je dus al voldoende inhoud.
Dat kan dan nooit een probleem zijn, ik heb alle radiatoren standaard open staan, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:00
assje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:09:
Allereerst weet ik niet in te schatten wat de inhoud van mijn systeem ongeveer zou zijn. Daarnaast is het verschil tussen warm/koud klimaat wel heel erg groot, je vraagt je dan toch beetje af wat voor garanties dit geeft (ga er vanuit dat NL "average" is).

Bij koud klimaat is de minimale systeeminhoud van de 4kW wel veel lager dan de 6kW, zou voor mij wellicht één van de overwegingen in de keuze kunnen zijn als de waterinhoud kritisch is.
NL valt inderdaad onder average. Met even Googlen vind je in no-time de inhoud van je radiatoren. Het aantal meters leiding weet je ook, daar kun je ook iets van inschatten, dus dan weet je ook de inhoud van je leidingwerk.
En daarna kom je er achter dat je makkelijk aan de minimale systeeminhoud zit. 10 liter heb je zo.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

In een ander topic kwam de Ocean Grazer al voorbij.

https://www.change.inc/en...eebodem-op-ces-2022-37573

En ik zat daar nog even aan te rekenen hoeveel wind energie dat nou kan opslaan.
Ik heb geen exacte getallen gevonden, maar als 1 kuub water op 100M diep een energie potentiaal heeft van 0,28 kwh en de flexibele zak een grootte van 50 x 100 x 10M heeft dan kom ik op 13900 kwh opslag. Een grote windmolen is ca 3 MW dus dan is dit 4,6 uur aan windmolen draai tijd. Wel leuk, maar windstilte is vaak langer natuurlijk. Maar als de zak dus 4 x zo groot is dan wordt het wel interessant, maar dan is er ook een flink formaat betonnen bak nodig voor opslag en dat kan dan wel lastig worden.

Als je dit concept veel groter wil maken kom je al snel weer uit op “Plan Lievens” en een variatie daarop om maar gewoon een kunstmatige dijk en polder in zee te maken en daar water uit te pompen om zo de diepte in te gaan en dit hoogte verschil te gebruiken. Als je begint in een relatief ondiep gedeelte kan je zelfs met het zand uit het midden de dijken maken om zo de diepte en hoogteverschil te vergroten. En het mooie is, als je de buiten omtrek 2 x zo groot maakt wordt de inhoud 4 x zo groot! En 2 x zo diep is ook 2 keer zoveel energie.

Men klaagt over windmolenparken op zee en horizon vervuiling en ik denk dat een bassin als dit ook erg meevalt met de juiste maatregelen. En met een flink formaat kan je zowiezo wel het PV dag / nacht opbrengst verschil opvangen als de energie conversie redelijk efficient gaat. Efficienter dan waterstof is zowiezo snel bereikt denk ik.

Voor de nederlandse baggeraars is het maken hiervan niet eens een uitdaging denk ik. Wel is het even werk… Maar je zou er een commercieel concept van kunnen maken met een uitbater van het bassin, en afzonderlijke bedrijven die water in / uit kunnen pompen zodat de uitbater met de meest efficiente technologie en de beste tarieven uiteindelijk wint, en dit ook de innovatie stimuleerd.

Okee het zijn maar wat dwaze ideen maar daarvoor is het hier ook de kroeg toch :P

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:21

twain4me

Gerco-M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:34:

Okee het zijn maar wat dwaze ideen maar daarvoor is het hier ook de kroeg toch :P
Of we verlengen limburg iets en anexeren Coo-Trois-Ponts
Wikipedia: Waterkrachtcentrale van Coo-Trois-Ponts
Helaas ligt die toffe scheeps lift aan de andere kant van belgie, anders hadden we naast lekkerder fietjes meteen 2 toffe dingen met water erbij :+

Afbeeldingslocatie: https://www.repowermap.org/bilderortner/b00000000000003__zujkx3kbk6jxmgr0m4um750b.jpg

[ Voor 61% gewijzigd door twain4me op 11-01-2022 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

@twain4me Dat is nog wat klein voor wat ik in gedachten had, maar wel een leuke “proeftuin” voor wat er mogelijk is natuurlijk!

Wil het echt leuk worden dan moet het wel 10 x 10 km of zo worden toch. Ach ja we moeten ergens beginnen natuurlijk en opschalen kan altijd. Er is voorlopig nog genoeg Noordzee over >:)

Het genoemde reservoir met 0,71 km2 oppervlak en 270 meter hoogteverschil kan 5 uur lang 1164 MW leveren en dat is toch wel iets van 400 windmolens. Dus met 10 x 10 km en 100 M hoogteverschil heb je al een factor 52 meer energie potentieel dus het gaat wel degelijk al ergens om toch. :Y

[ Voor 31% gewijzigd door Gerco-M op 11-01-2022 21:04 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik ben aan't kijken of ik de doorvoor van de mechanische ventilatie kan vervangen om nu alvast wat schaduw weg te halen op de huidige panelen en in de hopelijk niet al te verre toekomst ruimte te maken voor grotere panelen om beter gebruik te maken van het nieuwe dakoppervlak.

Het gaat om de grootste doorvoer op de (oude, pre-panelen) foto. Het is gespiegeld met de buren dus je ziet dezelfde kap van de zijkant erboven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVaymoKDu0rI4CYjO50CoNrnGm8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGLUdiQ5olk8u6NVzQKajfun.jpg?f=fotoalbum_medium

Kan ik bv deze kap er gewoon mee uitwisselen zonder problemen (gesteld dat de diameter past, dat moet ik nog meten)? Het gaat me dan vooral om het bovenste plastic gedeelte. Ik voel er niet veel voor om het hele ding opnieuw te moeten doen. Geen trek in risico op lekkage en wil het ook niet uit laten voeren, ik zoek gewoon een lagere kap. Het brede bovenste deel steekt nu grotendeels uit boven de panelen en die liggen er direct tegenaan dus de schaduw pakt aardig wat panelen, ook in de zomer.

De ventilatie (Comfofan S met CO2 en vochtsensor) doet een beetje vreemd sinds ergens tijdens de verbouwing. Het schakelt nooit meer terug naar de laagste stand, geeft constant geknipper van de CO2-sensor en gaat ook niet naar de hoogste stand wanneer ik via de timer daarom vraag. Paar seconden toert ie op naar max en gaat dan weer terug naar de halve kracht waar het vandaan kwam. Hopelijk kan ik dit fixen door het helemaal te laten reinigen nu de stofbende van de verbouwing voorbij is, maar ik neem aan dat die kap wezenlijk invloed heeft op het debiet dus die wil ik vervangen voor ik het laat reinigen en inregelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:04
@Termy is de comfofan co2 meter de verbinding met de unit niet kwijt?

Voor je dakdoorvoer: als de diameter gelijk blijft gaat het goed. EN je moet natuurlijk wel zo hoog blijven dat je bij sneeuw...... drup ... drup :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

BarryH schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:48:
@Termy is de comfofan co2 meter de verbinding met de unit niet kwijt?

Voor je dakdoorvoer: als de diameter gelijk blijft gaat het goed. EN je moet natuurlijk wel zo hoog blijven dat je bij sneeuw...... drup ... drup :)
De CO2sensor is bedraad aangesloten dus zou niet zo goed weten hoe dat gebeurd zou moeten zijn.

Wat sneeuw en de doorvoer betreft: waarom zou dit hier wel een issue zijn en bij die andere veel lagere niet? Niet op de foto, maar er is nog een 3e doorvoer voor de elektra van de zonnepanelen en die is nog kleiner en lager en als daar water in komt lijkt me dat ook zeer matig hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
de PV doorvoer zal toch redelijk dicht zijn afgesloten, die hoeft geen 300+m3/uur te kunnen ventileren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ja hopelijk wel..

De MV staat natuurlijk altijd aan dus die blaast altijd ~20 graden lucht uit. Lijkt me dat dat niet heel makkelijk zo ondersneeuwt dat het er in komt.

De huidige kap lijkt wel gemaakt te zijn om soort van winddicht te zijn. Is dat nog een ding? Is iets zoals ik boven linkte (deze dus) geschikt voor mechanische ventilatie? Ik kan wel wat voor WTW specifiek vinden maar niet voor gewoon type C en het moet dus voornamelijk laag zijn, niet per se smal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Zoekende naar vlakke LTV paneelradiatoren blijkt er natuurlijk weer veel meer keuze te zijn dan ik wil. Daarom: wat hebben jullie gekozen?

Bij het oriënteren heb ik gekeken naar een type 21, LTV, 50 hoog, 100 breed als referentiemodel. Moet ik maar gewoon voor de Jaga Strade of Linea plus gaan? Of zijn er merken/types waarvan je zegt 'moet je gezien hebben'.

Het budget noopt tot voorzichtigheid ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Floor-is Er is een eco line van fabrikant x waarbij het water eerst door de voorste plaat gaat en daarna door de achterste.

en een jaga of andere convector is vooral zinvol als je de versie met ventilatoren neemt. dan neemt capaciteit flink toe. zonder ventilatoren is het vergelijkbaar met een (drieplaats) radiator van dezelfde afmeting

[ Voor 46% gewijzigd door BarryH op 13-01-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Aangezien onze zolder momenteel verbouwd wordt, ben ik me aan net oriënteren hoe ik deze ga verwarmen/koelen.

Optie 1: een radiator aansluiten op de bestaande CV-ketel
Voordeel: kan snel en gemakkelijk aangelegd worden
Nadeel: nu nog gas verbruik door CV-ketel, wat later een warmtepomp kan worden

Optie 2: een Lucht-Lucht warmtepomp om te verwarmen en te koelen
Voordeel: we hebben dan airco in de zomer en we overwegen een split-unit, zodat ook woonkamer en/of slaapkamers gekoeld kan worden. Bij verwarmen minder gas verbruik voor CV-ketel
Nadeel: Flinke uitgave

Mis ik nog een andere optie en wat zouden de experts uit dit topic zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@loyske Hoe is de isolatie? Hoe oud is de woning?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@loyske Neem aan dat je je verbouwde zolder gelijk geisoleerd hebt?
Een LL airco plaatsen kon nog wel eens niet zo heel veel duurder zijn dan een radiator bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:31:
Een LL airco plaatsen kon nog wel eens niet zo heel veel duurder zijn dan een radiator bijplaatsen.
Dat was ook wat ik dacht. Wij hebben 2 jaar terug een Daikin split airco voor onze woonkamer laten plaatsen, en dat was net geen € 2800. Afhankelijk van waar je de CV-leidingen kunt aftakken, door wie je het laat doen enz, wat voor hardware je kiest, kon de prijs van een dergelijke werkzaamheden wel eens best een eind in die richting gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat ik gewoon zo'n andere kap kan gebruiken, maar welke ik precies moet hebben is me minder duidelijk. Ik dacht vandaag even het dak op te gaan en de diameter te meten en te checken of de doorvoer dubbelwandig is of niet, maar ik krijg die kap er niet af. Er zaten 2 (zelftappende) schroeven in maar zelfs als ik die los maak krijg ik die kap er niet af. Het beweegt wel dus vastgelijmd zal het niet zitten, maar het is me een raadsel waar het nu op hangt.

Van dichtbij ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWOp3bKouO7v784xIcWvBuKwp8A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4l6dy3j3NkldMy1nSmVwKKn.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7_Et_uDQyHR6Y8tLL7KE1vRoHM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Purom9fYPuYGljLSVE0xlB8o.jpg?f=fotoalbum_medium

Iemand enig idee hoe deze los moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Termy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:14:
Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat ik gewoon zo'n andere kap kan gebruiken, maar welke ik precies moet hebben is me minder duidelijk. Ik dacht vandaag even het dak op te gaan en de diameter te meten en te checken of de doorvoer dubbelwandig is of niet, maar ik krijg die kap er niet af. Er zaten 2 (zelftappende) schroeven in maar zelfs als ik die los maak krijg ik die kap er niet af. Het beweegt wel dus vastgelijmd zal het niet zitten, maar het is me een raadsel waar het nu op hangt.

Van dichtbij ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Iemand enig idee hoe deze los moeten komen?
Zulke dingen zitten er vaak zo opgeschoven. Misschien knullig maar: Een derde zelftapper met afgebroken kop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

@Surfari ik heb rondom gekeken en gevoeld en het lijkt van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Termy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:00:
Zaten de 2 schroeven tegenover elkaar ? Zo niet, zit er misschien nog een palletje op de logische 3de plek ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Termy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:00:
Oke. Het was me wel eens overkomen vandaar.
Als er aan de binnenkant een buis naar beneden zit kan er onder het dak/plafond ook nog een stormanker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

joezzt schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:24:
[...]

Zaten de 2 schroeven tegenover elkaar ? Zo niet, zit er misschien nog een palletje op de logische 3de plek ?
Ja, exact tegenover elkaar.

@Surfari zou ik dat moeten kunnen zien zonder iets open/los te maken? Het is na de verbouwing van de zolder niet meer zo makkelijk om bij te komen aangezien er nu een muur naast zit. Bij de buren zou ik wel nog makkelijk kunnen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Termy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:42:
[...]

@Surfari zou ik dat moeten kunnen zien zonder iets open/los te maken? Het is na de verbouwing van de zolder niet meer zo makkelijk om bij te komen aangezien er nu een muur naast zit. Bij de buren zou ik wel nog makkelijk kunnen kijken.
ik denk dat hij aan de buis binnen vast zit en daar eventueel aan beugels. die buis steekt zeg maar een 50 cm door naar binnen waar dan de afvoer op wordt aangesloten. en de plakplaat wordt wel eens vol gebaggerd met pur.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/bfaef8903186bd59f4508f62db03c632/0/1/0169850_-geisoleerde-dakdoorvoer.jpg_1.jpg

bij het randje zit dan je plakplaat

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 13-01-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

twain4me schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:54:
[...]

ik denk dat hij aan de buis binnen vast zit. die steekt zeg maar een 50 cm door naar binnen waar dan de afvoer op wordt aangesloten. en de plakplaat wordt wel eens vol gebaggerd met pur.

[Afbeelding]

bij het randje zit dan je plakplaat
Ai, als ik het goed begrijp is het dan helemaal niet makkelijk te vervangen omdat het direct aangesloten zit op de buis in huis? Blij dat ik slechts voorzichtig heb zitten trekken/draaien ipv uit alle macht trekken :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Termy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:59:
[...]

Ai, als ik het goed begrijp is het dan helemaal niet makkelijk te vervangen omdat het direct aangesloten zit op de buis in huis? Blij dat ik slechts voorzichtig heb zitten trekken/draaien ipv uit alle macht trekken :X.
mja, ik heb het vermoeden. Ik heb niet genoeg ervaring om het merk te spotten wat je hebt. maar wat ik voorstel is wel een type wat bestaat. (zoals je aan het plaatje kan zien) En dat soort losse kappen ken ik eigenlijk niet, maargoed ik ben geen specialist in afdek kapjes. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
Termy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:42:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuND1akoe969S7nFUc3ZStmLp4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4pYuJgxKlZntR9JlSnRilR0h.jpg?f=fotoalbum_large
In dit geval is het een kanaal van een CV toestel. Het witte beugeltje is het stormanker, deze wordt bijv aan het dakbeschot gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ja zo'n beugeltje heb ik hier niet, maar het lijkt er verdacht veel op dat het zo'n lang geval is met de binnenste buis tot aan binnen en daar aan de MV. Kan me niet voorstellen dat dit triviaal te vervangen is :(.

Blijkbaar zit ik redelijk vast aan een beetje schaduw en gaan er daar geen bredere panelen passen.. ach, voordeel van micro's is wel weer dat dat paneel gewoon een smallere kan blijven terwijl de rest joekels zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:57:
@Floor-is Er is een eco line van fabrikant x waarbij het water eerst door de voorste plaat gaat en daarna door de achterste.

en een jaga of andere convector is vooral zinvol als je de versie met ventilatoren neemt. dan neemt capaciteit flink toe. zonder ventilatoren is het vergelijkbaar met een (drieplaats) radiator van dezelfde afmeting
Mijn ouders hebben die Henrad Ecoline's laten plaatsen toen afgelopen jaar hun warmtepomp geïnstalleerd werd. Vloerverwarming was geen optie, dus hiervoor gekozen en dan het hoogste vermogen wat qua breedte en diepte redelijkerwijs te plaatsen was. Bevalt ze er goed en ze houden hun huis prima op temperatuur.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
Termy schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:54:
Ja zo'n beugeltje heb ik hier niet, maar het lijkt er verdacht veel op dat het zo'n lang geval is met de binnenste buis tot aan binnen en daar aan de MV. Kan me niet voorstellen dat dit triviaal te vervangen is :(.

Blijkbaar zit ik redelijk vast aan een beetje schaduw en gaan er daar geen bredere panelen passen.. ach, voordeel van micro's is wel weer dat dat paneel gewoon een smallere kan blijven terwijl de rest joekels zijn ;).
Als de buis doorliep tot binnen, dan zaten er aan de bovenkant geen schroeven. Bij het indraaien van die twee zelftappers is het dunne plaatmateriaal vervormd en zit nu aan elkaar "geklonken". Als je bij dat wrikken enige onderlinge beweging ziet tussen zwarte en metaalkleurige pijp, dan kan het helpen de schroefgaatjes met een klein (3-4mm) boortje uit te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

BarryH schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:57:

Thanks!

De huidige bewoners geven zulke rare dingen door dat ik eigenlijk niet bepalen kan hoe het nu werkelijk zit. En dat frustreert me :/
  • Men wil niet testen met radiatoren op of onder 50°, momenteel staat de CV op 65° ingesteld
  • Ik krijg te horen dat de vloerverwarming 4 groepen heeft voor ~100m2. 16mm buis, 10cm HOH, ingesteld op 40°
  • BG heeft 9 radiatoren, er is 1 leiding naar de verdieping. Hier zouden dan 10 groepen voor gemaakt zijn.
Ik moet toch echt een keer zelf kijken of anders minstens iemand met verstand van zaken.
10 groepen voor de radiatoren kan, maar dan zou elke ruimte een eigen groep moeten zijn, ik kan me niet echt voorstellen dat een installateur of loodgieter het verstandiger acht om dat te doen dan een twee-buizen installatie neer te leggen.

4 groepen voor 100m2 vloerverwarming, dan moet er 250m buis per groep zijn gebruikt. Tenzij je werkelijk geen idee hebt wat je aan het doen bent, is dat nogal onwaarschijnlijk te noemen.

Die beide gecombineerd. Dan heb je een ‘help mijn man is klusser’ niveau te pakken, iemand met een gammapas en geen flauw benul. Of nouja, zo leeft dat in mijn hoofd.

Het zou immers heel logisch zijn dat:
  • Radiatorgroep 1 een twee-buizen systeem is voor heel BG
  • Radiatorgroep 2 een twee-buizen systeem is voor de verdieping
  • Radiatorgroep 3 de aanvoer is voor de vloerverwarmingverdeler op de verdieping (badkamer)
  • Radiatorgroep 4 de radiatoren betreft voor de serre die later is aangebouwd (geen vvw, wel twee radiatoren)
  • BG met buizen van 16mm, 10cm HOH vloerverwarming met 10 groepen heeft gekregen

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

FransvWoerkom schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 01:04:
[...]

Als de buis doorliep tot binnen, dan zaten er aan de bovenkant geen schroeven.
Jawel hoor, om te voorkomen dat ze dat ding omhoogdrukken bij het aansluiten beneden. waarschijnlijk een instalateur met een handje te weinig.
In de bouwvolgorde zit ook nog wel eens een probleem voor de instalateur waneer het dak klaar is gaat best vaak vrij rap daarna de steiger naar beneden terwijl de instalaties binnen nog even op zich laten wachten. Die doorvoeren er eerder in stoppen en vast schroeven tegen binnenregenen/wegwaaien/omhoogduwen/jatten is dan zo raar niet.

[ Voor 32% gewijzigd door twain4me op 14-01-2022 06:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Floor-is schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 01:05:
[...]

Thanks!

De huidige bewoners geven zulke rare dingen door dat ik eigenlijk niet bepalen kan hoe het nu werkelijk zit. En dat frustreert me :/
  • Men wil niet testen met radiatoren op of onder 50°, momenteel staat de CV op 65° ingesteld
  • Ik krijg te horen dat de vloerverwarming 4 groepen heeft voor ~100m2. 16mm buis, 10cm HOH, ingesteld op 40°
  • BG heeft 9 radiatoren, er is 1 leiding naar de verdieping. Hier zouden dan 10 groepen voor gemaakt zijn.
Ik moet toch echt een keer zelf kijken of anders minstens iemand met verstand van zaken.
10 groepen voor de radiatoren kan, maar dan zou elke ruimte een eigen groep moeten zijn, ik kan me niet echt voorstellen dat een installateur of loodgieter het verstandiger acht om dat te doen dan een twee-buizen installatie neer te leggen.

4 groepen voor 100m2 vloerverwarming, dan moet er 250m buis per groep zijn gebruikt. Tenzij je werkelijk geen idee hebt wat je aan het doen bent, is dat nogal onwaarschijnlijk te noemen.

Die beide gecombineerd. Dan heb je een ‘help mijn man is klusser’ niveau te pakken, iemand met een gammapas en geen flauw benul. Of nouja, zo leeft dat in mijn hoofd.

Het zou immers heel logisch zijn dat:
  • Radiatorgroep 1 een twee-buizen systeem is voor heel BG
  • Radiatorgroep 2 een twee-buizen systeem is voor de verdieping
  • Radiatorgroep 3 de aanvoer is voor de vloerverwarmingverdeler op de verdieping (badkamer)
  • Radiatorgroep 4 de radiatoren betreft voor de serre die later is aangebouwd (geen vvw, wel twee radiatoren)
  • BG met buizen van 16mm, 10cm HOH vloerverwarming met 10 groepen heeft gekregen
Mijn glazenbol zegt dat het eerder h.o.h. 200- 250 en 100M-125M per groep zal zijn gezien het aantal radiatoren op de bg.
vrij makkelijk te zien als je bij de zandcementvloer kan komen. vloer nat sproeien met de plantenspuit, waar de leidingen liggen zal het eerder drogen. (als de cv aanstaat) Een warmtecamera werkt natuurlijk ook en is makkelijker :+

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 14-01-2022 06:39 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Floor-is schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 01:05:
Ik snap wel dat het vervelend is omdat je iets wil weten, maar het huis is nog niet van jou. Eerlijk gezegd verbaast het me überhaupt dat de huidige eigenaren al zo aan het meewerken zijn.

Ik zou zelf ook niet voor een koper potentieel in de kou willen gaan zitten omdat hij zo graag iets wil weten over de verwarming op een andere temperatuur etc.

Bovendien is niet iedereen expert op allerlei gebieden. Er zijn ongetwijfeld ook vragen die mensen over mijn huis kunnen stellen waar ik het antwoord ook niet op weet. Ik weet toevallig dat onze verdiepingsvloeren kanaalplaten zijn, maar je moet echt niet vragen hoe dik, hoe breed, wat precies de samenstelling is van het materiaal, wat de diameter van die kanalen is, is de binnenkant netjes afgewerkt of juist nog ruw, wat voor verbindingsmateriaal is er gebruikt, of er al leidingen door heen liggen, en weet ik wat voor soort echte vragen je dan ook over een kanaalplaat zou kunnen stellen.

Ik bedoel: dat mensen vragen of ze nog een keer langs mogen komen om de exacte maten van de keuken in te meten omdat ze al vast een nieuwe willen gaan bestellen is nog 1 ding, maar gaan experimenteren met zaken waar je zelf geen verstand van hebt is iets anders. Ik heb ook wel eens van kennissen gehoord waar de verkoper geen zin had dat mensen van te voren kwamen meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Heel artikel over de opkomst van (hybride) warmtepompen door de hoge gasprijzen.

https://www.bd.nl/wonen/w...vestering-eruit~afcb0fcc/

Grappig dat er wordt gesteld dat de hybride WP het hulpje is van de CV-ketel. Terwijl het juist andersom is. Als de WP het niet trekt, springt de CV bij.
Een hybride warmtepomp fungeert als het hulpje van de cv-ketel en wordt nabij de ketel geïnstalleerd. Alleen voor warm water en op heel koude dagen brandt de cv-ketel nog. Het gasverbruik daalt met ongeveer twee derde. Het apparaat inclusief installatie en na aftrek van de subsidie kost minimaal 3000 euro.
En jammer dat er IMHO ook weer onnodig angst wordt aangepraat voor all-electric oplossingen.
We hadden zelfs all electric kunnen gaan, helemaal van het gas af, maar dat durfden we niet. Bij een nieuwbouwwijk in de buurt kon het stroomnetwerk het vorige winter niet trekken. Er moest aggregaten worden geplaatst. Nu kunnen we altijd op het gas terugvallen.’’

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:25:
En jammer dat er IMHO ook weer onnodig angst wordt aangepraat voor all-electric oplossingen.
Wat doen ze eigenlijk wanneer het gasnetwerk uitvalt? Wat is dan de noodoplossing zodat je CV weer gaat branden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
JeroenE schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:29:
[...]
Wat doen ze eigenlijk wanneer het gasnetwerk uitvalt? Wat is dan de noodoplossing zodat je CV weer gaat branden?
Zonder stroom doet de CV natuurlijk ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@phicoh Dat weet ik wel, maar zonder gas doet hij het ook niet. Stroom kan je nog oplossen door een andere bron aan te sluiten, maar hoe doen ze dat dan met gas? Koken kan je nog oplossen met een campinggassetje of een elektrische plaat (mits je groep in de keuken dat aan kan natuurlijk). Maar daar is de verwarming niet mee geholpen.

Komt er dan een tankwagen aangereden die ze ergens kunnen aansluiten?

Of is de oplossing om overal elektrisch kacheltjes aan te sluiten? Kan dat "instabiele" elektriciteitsnetwerk in die wijk er dan wel tegen als alle bewoners tegelijk elektrische kacheltjes gaat aan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-09 22:28
JeroenE schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:34:
@phicoh Dat weet ik wel, maar zonder gas doet hij het ook niet. Stroom kan je nog oplossen door een andere bron aan te sluiten, maar hoe doen ze dat dan met gas? Koken kan je nog oplossen met een campinggassetje of een elektrische plaat (mits je groep in de keuken dat aan kan natuurlijk). Maar daar is de verwarming niet mee geholpen.

Komt er dan een tankwagen aangereden die ze ergens kunnen aansluiten?

Of is de oplossing om overal elektrisch kacheltjes aan te sluiten? Kan dat "instabiele" elektriciteitsnetwerk in die wijk er dan wel tegen als alle bewoners tegelijk elektrische kacheltjes gaat aan zetten?
Mijn reactie was meer op het artikel. Ze nemen een CV i.p.v. all electric omdat de stroom uit kan vallen.

Mijn ervaring is dat stroom veel vaker uitvalt dan gas. Dus een alternatief voor stroom zou de eerste prioriteit moeten zijn. Met een 2 kW electrisch kacheltje kan je in een goed geisoleerd huis best wat doen. Niet het hele huis verwarmen, natuurlijk. De waterkoker blijft ook werken als er geen gas is.

Even een andere stroombron aansluiten? Je generator zal buiten moeten staan. En moet je met een kabel naar binnen wat in veel huizen best lastig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
phicoh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Mijn reactie was meer op het artikel. Ze nemen een CV i.p.v. all electric omdat de stroom uit kan vallen.

Mijn ervaring is dat stroom veel vaker uitvalt dan gas. Dus een alternatief voor stroom zou de eerste prioriteit moeten zijn. Met een 2 kW electrisch kacheltje kan je in een goed geisoleerd huis best wat doen. Niet het hele huis verwarmen, natuurlijk. De waterkoker blijft ook werken als er geen gas is.

Even een andere stroombron aansluiten? Je generator zal buiten moeten staan. En moet je met een kabel naar binnen wat in veel huizen best lastig kan zijn.
En hoe vaak valt stroom langer dan een uur uit, laat staan een halve dag? Een halve dag is erg lastig, maar dat valt wat mij betreft nog onder 1ste-wereldproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
!null schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:18:
@loyske Hoe is de isolatie? Hoe oud is de woning?
Hoekhuis is van 1964 en goed geïsoleerd: spouwmuur, overal hr++ glas en dakisolatie. Gevel 1e verdieping is hout met enkele muur, hier wil ik wel nog na gaan isoleren achter het hout komend jaar.
Gasverbruik is nu iets van rond de 900 m3.
BarryH schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:31:
@loyske Neem aan dat je je verbouwde zolder gelijk geisoleerd hebt?
Zolderdak was al geisoleerd met 8cm PIR. Er is nu een dakkapel gemaakt en die heb ik opnieuw geisoleerd met 16cm houtvezelplaat en 7cm PIR in de wangen. Afgewerkt met stucplaten en gestuct.
JeroenH schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:35:
[...]
Dat was ook wat ik dacht. Wij hebben 2 jaar terug een Daikin split airco voor onze woonkamer laten plaatsen, en dat was net geen € 2800. Afhankelijk van waar je de CV-leidingen kunt aftakken, door wie je het laat doen enz, wat voor hardware je kiest, kon de prijs van een dergelijke werkzaamheden wel eens best een eind in die richting gaan.
Radiator plaatsen en leidingwerk aanleggen zou ik zelf doen. CV-ketel zit op zolder en heb nog plek om leidingen aan te sluiten op een verdeler. Dus kan redelijk goedkoop dus :P
Dat veranderd misschien de zaak!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
phicoh schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:46:
Ja, zonder daarbij te bedenken dat zonder stroom hun CV ook niet werkt.

Maar mijn punt was juist andersom: Als de stroom uitvalt is (lijkt?) dat relatief eenvoudig op te lossen of om heen te werken. Maar als het gas uitvalt is die mogelijkheid er waarschijnlijk niet. Tenminste niet als je vind dat de het elektriciteitsnetwerk niet geschikt is om al die huizen te verwarmen, want dat is het meest voor de hand liggende alternatief als er geen gas meer is.
Je hoeft het toch ook niet per huis te doen? Zoiets sluit je aan bij een wijktransformator lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Zijn er initiatieven bekend hier waarbij een straat / groep bewoners gezamenlijk een aardwarmte-installatie aanschaffen? Logischerwijs icm met de gemeente en moeten de huizen LTW voorbereid zijn.
Ik woon in een jaren 60 huis / wijk en het gross van de huizen is al verbeterd, maar om volledig gasloos te gaan als straat zou ik dit graag verder willen onderzoeken.
Aangezien een van de luxe villas aan het einde van de straat een eigen aardwarmte-installatie heeft laten aanleggen bij een volledige renovatie zou de bodem geschikt moeten zijn (of iig het onderzoeken waard)

Hopelijk zijn er voorbeelden of kenners op dit gebied.

Dank alvast

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

twain4me schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 05:55:
[...]

Jawel hoor, om te voorkomen dat ze dat ding omhoogdrukken bij het aansluiten beneden. waarschijnlijk een instalateur met een handje te weinig.
In de bouwvolgorde zit ook nog wel eens een probleem voor de instalateur waneer het dak klaar is gaat best vaak vrij rap daarna de steiger naar beneden terwijl de instalaties binnen nog even op zich laten wachten. Die doorvoeren er eerder in stoppen en vast schroeven tegen binnenregenen/wegwaaien/omhoogduwen/jatten is dan zo raar niet.
Het zou mooi zijn als het zo is zoals @FransvWoerkom beschrijft maar het lijkt meer zoals jij beschrijft. Ik kan het nog wel een keer proberen en dan m'n vrouw vragen om te kijken of ze binnen iets ziet bewegen. Ik kan nl idd wel de kap bewegen tov het aluminium, maar alleen draaiend, niet omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@loyske als je zelf een radiator kan bijplaatsen, kan je zeker ook een LL WP aansluiten:
1/ buiten unit op beugel ophangen (liefst iets lager da nde binnen unit) buiten
2/ gat in de muur boren
3/ binnen unit plaatsen
4/ de koelgasleiding met snelkoppelingen aan elkaar klikken

is minder ingewikkeld dan cv buis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Dzine schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:05:
Zijn er initiatieven bekend hier waarbij een straat / groep bewoners gezamenlijk een aardwarmte-installatie aanschaffen? Logischerwijs icm met de gemeente en moeten de huizen LTW voorbereid zijn.
Ik woon in een jaren 60 huis / wijk en het gross van de huizen is al verbeterd, maar om volledig gasloos te gaan als straat zou ik dit graag verder willen onderzoeken.
Aangezien een van de luxe villas aan het einde van de straat een eigen aardwarmte-installatie heeft laten aanleggen bij een volledige renovatie zou de bodem geschikt moeten zijn (of iig het onderzoeken waard)

Dank alvast
Ja goed idee.
Maar het bestaat al en ze noemen het stadsverarming, en daar willen veel mensen juist vanaf omdat het duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
busscherski schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:32:
[...]

Ja goed idee.
Maar het bestaat al en ze noemen het stadsverarming, en daar willen veel mensen juist vanaf omdat het duur is.
Dat stadsverwarming duur is, is een keuze.

Zoals blokverwarming kan werken voor een appartementencomplex, kan een warmtenet werken op straat- of wijkniveau. Kan zelfs georganiseerd worden in eigen beheer, via een soort van VvE.

Begin er eens mee om een groep woningen aan te sluiten op een warmtenet wat water levert op bv 12 °C, als bron van een W/W WP.

[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 14-01-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surfari
Dzine schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:05:

Dank alvast
Aardwarmte staat toch nog in de kinderschoenen?
Bedoel je misschien wko warmtekoudeopslag in de bodem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Joris748 Bij een appartementencomplex zit je al verplicht in een VVE. Bij een normaal rijtjeshuis is dat niet. Ik zou als bewoner van een rijtjeshuis niet in zomaar een VVE willen stappen vanwege de verwarming. Ik zou ook zeker geen huis kopen waarbij dat wel zou moeten.
Pagina: 1 ... 43 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.