De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.717 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
Surfari schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Aardwarmte staat toch nog in de kinderschoenen?
Bedoel je misschien wko warmtekoudeopslag in de bodem?
O ja en bodemwarmte is er ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 22:12

pietje63

RTFM

Ik zit met een puzzel waar ik maar niet uitkom.. even de vraag of ik iets mis.

- bovenverdieping verwarmen we in principe niet. Grote slaapkamers blijven dan zo'n 16 graden, hal ca 14
- babykamer op deze verdieping is een uitzondering, deze heeft een deels niet geisoleerd dak. Deze verwarmen we een beetje (tot 16 graden als hij in bed ligt). Op koude dagen wordt het anders zo'n 13 graden (gemerkt toen verwarming kapot was..)
- de badkamer op deze verdieping heeft alleen elektrische (COP1) verwarming (vloer, radiator, spiegel). Deze heeft hetzelfde "dakprobleem" als de babykamer (en volgens mij nog wel wat meer "lekken". Met een uurtje elektrisch stoken (totaal denk ik ca 1200 watt) krijgen we in de ochtend de temp van 14 naar 15.5. Dit is acceptabel (het voelt warmer, vooral door de vloer).

Wat ik me echter afvraag: hoe doen anderen dat. De hal hoeft van mij niet warm, de badkamer wel (uurtje per dag in ochtend). De deur van de badkamer dichthouden vind ik niets (vocht, kleinere kinderen die hem toch open trekken). Maar met deur open ga je toch nooit een groot temperatuurverschil krijgen? Of is het toch een vermogen gebrek?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
Termy schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:06:
[...]

Het zou mooi zijn als het zo is zoals @FransvWoerkom beschrijft maar het lijkt meer zoals jij beschrijft. Ik kan het nog wel een keer proberen en dan m'n vrouw vragen om te kijken of ze binnen iets ziet bewegen. Ik kan nl idd wel de kap bewegen tov het aluminium, maar alleen draaiend, niet omhoog.
Ik denk ook dat @twain4me gelijk heeft over de bouwvolgorde. Ik ben al ruim 50 jaar klant bij DHZ. Dat aluminium is waarschijnlijk de plakplaat waar de kap (PE of PB?) over het spie-eind is geschoven. In dat aluminium is dus waarschijnlijk vanaf de onderkant de binnenbuis geschoven. Dan moet toch de kap er aan de bovenkant af kunnen. En die kan niet gelijmd zitten, want dat lukt bij PE of PB niet. Waarschijnlijk zit er aan de onderkant iets dat de binnenpijp het verschuiven belet. Dan zou de binnenpijp dus meedraaien. Als je die dus weet te fixeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:05

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pietje63 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:12:

- bovenverdieping verwarmen we in principe niet. Grote slaapkamers blijven dan zo'n 16 graden, hal ca 14
- babykamer op deze verdieping is een uitzondering, deze heeft een deels niet geisoleerd dak. Deze verwarmen we een beetje (tot 16 graden als hij in bed ligt). Op koude dagen wordt het anders zo'n 13 graden (gemerkt toen verwarming kapot was..)
- de badkamer op deze verdieping heeft alleen elektrische (COP1) verwarming (vloer, radiator, spiegel). Deze heeft hetzelfde "dakprobleem" als de babykamer (en volgens mij nog wel wat meer "lekken". Met een uurtje elektrisch stoken (totaal denk ik ca 1200 watt) krijgen we in de ochtend de temp van 14 naar 15.5. Dit is acceptabel (het voelt warmer, vooral door de vloer).

Wat ik me echter afvraag: hoe doen anderen dat. De hal hoeft van mij niet warm, de badkamer wel (uurtje per dag in ochtend). De deur van de badkamer dichthouden vind ik niets (vocht, kleinere kinderen die hem toch open trekken). Maar met deur open ga je toch nooit een groot temperatuurverschil krijgen? Of is het toch een vermogen gebrek?
in je badkamer heb je als het goed is (of het moet een heel erg grote baby kamer zijn) een veel grotere verversings eis qua ventilatie. uiteindelijk is de deur dicht houden de manier om tussen ruimtes temp verschil te hebben :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:57
@Dzine Je bedoelt WKO, aardwarmte is 10mln+ project alleen al voor de bron :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:00
Joris748 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:55:
[...]

En hoe vaak valt stroom langer dan een uur uit, laat staan een halve dag? Een halve dag is erg lastig, maar dat valt wat mij betreft nog onder 1ste-wereldproblemen.
De vraag is of dat in de toekomst ook nog zo betrouwbaar blijft....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0bWT_VOtrhVBJEkklRclrQALIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OwrNkxdt8PxxF0JGtaVSTGgE.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Zoals je zelf merkt is 1200W sowieso te weinig om een niet-geisoleerde kamer warm te krijgen met temperaturen rond en onder het vriespunt. Koop een 2000W kacheltje met een ventilator, dat zal al veel aangenamer zijn. Een ventilator maakt een enorm verschil. Maar tenzij je continu bijstookt zal de massa nooit opwarmen en steeds kil blijven aanvoelen.

Als je de deur open laat vliegt de warmte natuurlijk gelijk weer buiten, dat is dweilen met de kraan open. Heb je geen mechanische of balansventilatie in je badkamer? De deur openhouden verspreidt het vocht gewoon door de rest van de woning, en zorgt ervoor dat je meer moet stoken (droge lucht vraagt minder energie om op te warmen dan vochtige lucht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:24
CvP_tweakers schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:36:
[...]

[Afbeelding]
Een onstabiel netwerk zou wel een impuls zijn voor thuisaccus. Ook een ramp voor veel bedrijven.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

Slonzo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:58:
[...]

Zoals je zelf merkt is 1200W sowieso te weinig om een niet-geisoleerde kamer warm te krijgen met temperaturen rond en onder het vriespunt. Koop een 2000W kacheltje met een ventilator, dat zal al veel aangenamer zijn. Een ventilator maakt een enorm verschil. Maar tenzij je continu bijstookt zal de massa nooit opwarmen en steeds kil blijven aanvoelen.

Als je de deur open laat vliegt de warmte natuurlijk gelijk weer buiten, dat is dweilen met de kraan open. Heb je geen mechanische of balansventilatie in je badkamer? De deur openhouden verspreidt het vocht gewoon door de rest van de woning, en zorgt ervoor dat je meer moet stoken (droge lucht vraagt minder energie om op te warmen dan vochtige lucht).
Thnx, goede tips.
Geen geavanceerde ventilatie, wel een mechanische. Niet bedacht dat door vocht opwarmen meer energie kost. Zal met deze kennis ventilatie vaker aanzetten.

2000w elektrische kachel met fan ook wel eens naar gekeken. Wellicht wel nuttig voor als kinderen in bad gaan..

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
CvP_tweakers schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:36:
[...]

[Afbeelding]
Ben benieuwd naar de achterliggende belangen. Wie heeft er belang bij dit doemscenario?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:05

Proton_

Team Welles

@Joris748 de netbeheerders willen andere regelgeving en een grotere zak geld.
Terecht ook wel, denk ik.
Dat we netto exporteur gaan worden, wordt gemakshalve niet vermeld :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
busscherski schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:58:

Een onstabiel netwerk zou wel een impuls zijn voor thuisaccus. Ook een ramp voor veel bedrijven.
Je hebt niets aan een thuisaccu als hij leeg is wat vooral in de winter maanden het geval zal zijn.
Daarnaast heb je nog het probleem dat een accu niet werkt als er geen netspanning is tenzij je speciale voorzieningen heb getroffen om de accu los te kunnen koppelen van het netwerk en je deze als een soort UPS kunt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:54
Joris748 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:40:
[...]

Ben benieuwd naar de achterliggende belangen. Wie heeft er belang bij dit doemscenario?
Belangen?? Zeg het me als het niet klopt, maar door de manier van schrijven klinkt het mij in de oren alsof je denkt dat er een complot tegen stroomgebruikende Nederlanders is. Maar iedereen gebruikt stroom, en iedereen wil een betrouwbaar net. En ja, mensen gaan rijk worden van de overgang naar duurzame energie, en ja, iedereen gaat de nadelen ondervinden van de transitie. Ik kan de video even niet meer vinden maar er is een mooi stuk van de professor Smart Grids van de TU Delft die het mooi verwoordt: "We zitten na tientallen jaren ontwikkeling in een situatie van optimale afstemming van alle sytemen in het energienetwerk. Als je daarbinnen dingen verandert kom je per definitie in een situatie waarbij dingen niet meer optimaal zijn. Dit vereist tijd en onderzoek." Niemand heeft belang bij een onstabiel net. Waar iedereen belang bij heeft is het afstappen van fossiele brandstoffen.

De consequenties van de energietransitie moeten worden ondervangen maar dat is geenszins eenvoudig. Hierom wordt wereldwijd uitgebreid onderzoek gedaan naar smart grids, vehicle to grid oplossingen, vraaggestuurde energieprijzen, energieopslag in de vorm van waterstof, ammoniak, in de vorm van warmte in grondwater, gesteente, etc. Maar er moet een reden zijn om al deze onderzoeken te prioritizeren. En zolang de kolencentrales vrolijk goedkope stroom blijven pompen is die er niet. Concluderend: Men is hard aan het werk maar we zijn erg goed in het uitstellen van grote investeringen totdat het nét te laat is, en in dit geval resulteert dat in een instabiel energienet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
hanev001 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:01:
[...]

Je hebt niets aan een thuisaccu als hij leeg is wat vooral in de winter maanden het geval zal zijn.
Daarnaast heb je nog het probleem dat een accu niet werkt als er geen netspanning is tenzij je speciale voorzieningen heb getroffen om de accu los te kunnen koppelen van het netwerk en je deze als een soort UPS kunt gebruiken.
Weet ik. Moet loskoppelbaar zijn en mogelijk om op te laden met netstroom.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@pietje63
Badkamer deur kan je beter altijd open houden in jouw situatie:
1/ vocht wordt door de MV al weggezogen
2/ dan wordt je badkamer beter warm

Verder is de beste oplossing natuurlijk de isolatie van het dak verbeteren (ook op de babykamer). Kleintjes worden groot en vanaf ca. 10 jaar gaan ze veel op hun kamer zijn, dus die moet dan makkelijk warm kunnen blijven/worden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Wat @Proton_ zegt, veder is het in het algemeen zo dat je tijdens crisis juist het meeste geld kan verdienen, dus er zijn genoeg mensen die erop zullen voorsorteren. (zie bv de gasmarkt, de woning markt etc ) Dat dit ten koste kan gaan van vele andere maakt dan voor hun niet zo heel veel uit. Als het geld maar over de plinten klotst. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51

Isoleren.
Renoveren (isolatie, verwarming).
Slopen en herbouwen.
Verhuizen.
...
De massa warmstoken tot een fatsoenlijke basistemperatuur tegen elke noodzakelijke kosten.

14-16 graden is oncomfortabel met potentiele bijeffecten op leefklimaat, gezondheid en psyche.

* Rukapul heeft in zijn jeugd een tijdje in een uiterst oncomfortabel jaren '50 huis gewoond voordat het werd gerenoveerd met (nieuwe) kozijnen/glas/CV/badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Kevinns schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Belangen?? Zeg het me als het niet klopt, maar door de manier van schrijven klinkt het mij in de oren alsof je denkt dat er een complot tegen stroomgebruikende Nederlanders is. Maar iedereen gebruikt stroom, en iedereen wil een betrouwbaar net. En ja, mensen gaan rijk worden van de overgang naar duurzame energie, en ja, iedereen gaat de nadelen ondervinden van de transitie. Ik kan de video even niet meer vinden maar er is een mooi stuk van de professor Smart Grids van de TU Delft die het mooi verwoordt: "We zitten na tientallen jaren ontwikkeling in een situatie van optimale afstemming van alle sytemen in het energienetwerk. Als je daarbinnen dingen verandert kom je per definitie in een situatie waarbij dingen niet meer optimaal zijn. Dit vereist tijd en onderzoek." Niemand heeft belang bij een onstabiel net. Waar iedereen belang bij heeft is het afstappen van fossiele brandstoffen.

De consequenties van de energietransitie moeten worden ondervangen maar dat is geenszins eenvoudig. Hierom wordt wereldwijd uitgebreid onderzoek gedaan naar smart grids, vehicle to grid oplossingen, vraaggestuurde energieprijzen, energieopslag in de vorm van waterstof, ammoniak, in de vorm van warmte in grondwater, gesteente, etc. Maar er moet een reden zijn om al deze onderzoeken te prioritizeren. En zolang de kolencentrales vrolijk goedkope stroom blijven pompen is die er niet. Concluderend: Men is hard aan het werk maar we zijn erg goed in het uitstellen van grote investeringen totdat het nét te laat is, en in dit geval resulteert dat in een instabiel energienet.
Nee, ik zie het zeker niet als een complot. Ik ben ook blij met ieder initiatief dat bijdraagt aan een duurzamere wereld.

Zie wel vaak commerciële belangen en idealen door elkaar heen lopen. En ik ben een beetje sceptisch, omdat we iets te vaak zien dat er bepaalde partijen gewoon winst willen maken en idealen ondergeschikt blijken te zijn.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

twain4me schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 06:35:
[...]

Mijn glazenbol zegt dat het eerder h.o.h. 200- 250 en 100M-125M per groep zal zijn gezien het aantal radiatoren op de bg.
vrij makkelijk te zien als je bij de zandcementvloer kan komen. vloer nat sproeien met de plantenspuit, waar de leidingen liggen zal het eerder drogen. (als de cv aanstaat) Een warmtecamera werkt natuurlijk ook en is makkelijker :+
Heb maar eens een eigen topic gestart: Floor-is in "Floris' woning (verwarmen en PV)"

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Rukapul schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Isoleren.
Slopen en herbouwen.
Verhuizen.
...
De massa warmstoken tot een fatsoenlijke basistemperatuur tegen elke noodzakelijke kosten.

14-16 graden is oncomfortabel met potentiele bijeffecten op leefklimaat, gezondheid en psyche.

* Rukapul heeft in zijn jeugd een tijdje in een uiterst oncomfortabel jaren '50 huis gewoond voordat het werd gerenoveerd met (nieuwe) kozijnen/glas/CV/badkamer.
Voor slaapkamers is het toch prima?
Uiteraard is ventilatie belangrijk want eerder condens enzo.
16 graden is een temperatuur waar heeeel veel bovenverdiepingen in Nederland op zitten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Proton_ schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:57:
@Joris748 de netbeheerders willen andere regelgeving en een grotere zak geld.
Netbeheerders hebben met hun Eba-tjes tien jaar lang de markt gefrustreerd en getraineerd en elke vorm van business model (bijv. demand response) tegengehouden. Tegelijkertijd is men veel te laat begonnen met het opleiden van personeel en het investeren in nieuwe netten.

En netbeheerders pissen nog steeds veel geld weg. Alliander wil via Firan in de warmtenetwereld. werkt een man of 40 fulltime als 'business developer', Enexis koopt via Enpuls warmte & infra o.a. Mijnwater op en komt erachter dat ze eigenlijk weinig van de bedrijfsvoering van de vijfde generatie warmtenetten weet.

Het is nu wel erg makkelijk voor netbeheerders om naar ACM en overheid te wijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:41
[...]

In Engeland worden dit soort berichten al jaren lang verspreid. Door ongeveer dezelfde soort organisaties.
Sindsdien zijn er diverse stevige kolencentrales gesloten en weinig nieuwe baseload bijgebouwd.

Nog steeds geen structurele blackouts. Wel bouwen ze (met name de Schotten) bakken met windmolens en is het britse grid een stuk lager in CO2 belasting dan dat van ons...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
[...]

Ik ben toevallig in mijn blog aan het kijken hoe ik mijn zelfvoorzienend kan verhogen (geheel los van de kosten/opbrengsten) op basis van meetdata en modellen. Niet onverwacht dat december gewoon te weinig PV opbrengst heeft om de maand door te komen. Dit is overigens nog zonder warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sllZmgeO-NtbZ9LRK52Ld55IKrg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C0NE4pgGn8FbTlhzjaKNndco.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
[...]

De bestaande olie- gas- en energieindustrie. De status quo bewaren levert het meeste geld op. Veranderingen en innovatie leiden tot nieuwe concurrenten.
Kevinns schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:03:
[...]
En zolang de kolencentrales vrolijk goedkope stroom blijven pompen is die er niet. Concluderend: Men is hard aan het werk maar we zijn erg goed in het uitstellen van grote investeringen totdat het nét te laat is, en in dit geval resulteert dat in een instabiel energienet.
Dit is ook een gevolg van gebrek aan politieke visie. Onze welvaart draait op betrouwbare en betaalbare energievoorziening, maar de politiek laat dat aan 'de markt' over. Tja, dan krijg je dat speculanten gasvoorraden in de zomer niet gaan aanvullen omdat ze de prijs te hoog vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@Skyaero De link klopt niet in je bericht. Bolgens mij moet dit de link zijn. Volgens mij staat er ook een storende fout in het artikel in de link, er staat:
A 45 kWh battery seems to be the optimum....
Dit moet volgens mij 4.5 kWh zijn, een factor 10 minder.

[ Voor 34% gewijzigd door ZuinigeRijder op 14-01-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

[...]

Isoleren.
Slopen en herbouwen.
Verhuizen.
...

Mijn werkkamer is slecht geïsoleerd en tot vandaag weigerde de radiator ook alle vorm van verwarming. In de ochtend een kamer binnenstappen die soms onder de 12º is, dat werkt echt niet fijn! Ik heb echt dagen dat ik geen zin heb om aan het werk te gaan eenvoudigweg omdat de ruimte niet prettig is. :(

Mijn advies zou ook zijn om allereerst te isoleren. Zorgen dat de warmte die je (beschikbaar) hebt, minder gemakkelijk kan vervliegen. Daarna de rest pas :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:06:
Dit moet volgens mij 4.5 kWh zijn, een factor 10 minder.
Dank!, het had 4-5 kWh moeten zijn, er is een streepje weggevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 23-09 22:52
[...]

Dan ga je toch gewoon laden met je EV op een plek waar ze nog wel stroom hebben? Eenmaal thuis haal je de energie er weer uit (grapje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63

pietje63

RTFM

[...]

Isoleren.
Slopen en herbouwen.
Verhuizen.
...

Ben je serieus of niet?
Ik hap toch maar even
- isoleren; gedaan (dubbel glas, spouwmuur, vloer en meeste dak) alleen op 1e schuin dak gemist. Na renovatie is dit niet te doen (zonder plafond of dak weg te halen). Kozijnen helaas niet meegenomen
- renoveren; zie hiervoor
- slopen en herbouwen. Daar is mijn woning veel te mooi voor
- verhuizen. En het probleem Doorschuiven naar de en ander? Dat is aso (en belangrijker zie vorige bullet)

16 graden voor slaapkamer is niets mis mee. Frisse hal voor mij ook niet (daar loop je een minuut doorheen). Deze ruimtes kan ik prima verwarmen, maar dan zou ik ga 200m3 verwarmen om mijn badkamer warm te krijgen. Dat lijkt me niet echt duurzaam.

Kamers zijn prima te verwarmen, dus als kinderen er later gaan studeren geen probleem (wij werken nu ook op zomer en verwarmen die kamers ook als we er zijn).

Ga nu testen met mv en minder raam open. En evt toch extra elektrische radiator met fan voor de momenten dat we niet en hogere gevoels temp in badkamer willen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:16
pietje63 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:28:
16 graden voor slaapkamer is niets mis mee. Frisse hal voor mij ook niet (daar loop je een minuut doorheen). Deze ruimtes kan ik prima verwarmen, maar dan zou ik ga 200m3 verwarmen om mijn badkamer warm te krijgen. Dat lijkt me niet echt duurzaam.
Het probleem met die frisse hal en slaapkamers is dat je daardoor intern in je huis een gigantisch warmtelek hebt (tussenmuren en -vloeren zijn immers niet geïsoleerd). Daarom moet je je buitenste schil beter isoleren (dus ook 3-voudig glas op de slaapkamers), dan worden de slaapkamers en hal warmer, en dalen je stookkosten flink, terwijl het comfort toeneemt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:25
pietje63 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Ben je serieus of niet?
Ik hap toch maar even
- isoleren; gedaan (dubbel glas, spouwmuur, vloer en meeste dak) alleen op 1e schuin dak gemist. Na renovatie is dit niet te doen (zonder plafond of dak weg te halen). Kozijnen helaas niet meegenomen
- renoveren; zie hiervoor
- slopen en herbouwen. Daar is mijn woning veel te mooi voor
- verhuizen. En het probleem Doorschuiven naar de en ander? Dat is aso (en belangrijker zie vorige bullet)

Kamers zijn prima te verwarmen, dus als kinderen er later gaan studeren geen probleem (wij werken nu ook op zomer en verwarmen die kamers ook als we er zijn).

Ga nu testen met mv en minder raam open. En evt toch extra elektrische radiator met fan voor de momenten dat we niet en hogere gevoels temp in badkamer willen
Ik dacht ook zo, echter als je telkens door koud vertrek loopt wil je lichaam dat compenseren met elders extra warmte opvangen. Feitelijk verlaag je de gevoels temperatuur hiermee.
Ik ben alle vertrekken gaan verwarmen, zelfs degene die niet gebruikt worden, en dat geeft een hoger comfort, geen koude trekken meer ergens vandaan. Het word ook makkelijker verwarmen, want geen gedoe met kranen extra open of dicht, gewoon alles open.
En het leuke is dat het geen extra energie kost, ik heb geen verschil kunnen vast stellen in ieder geval.
Voor je koude badkamer zou ik infra rood adviseren, werkt snel en geeft hoge gevoelstemperatuur terwijl vertrek nog niet eens warm is.
Dit was tenminste mijn oude methode, mijn nleuwe methode is vloer verwarming, een open verdeler met eigen pomp, met privé leiding naar buffer vat, een eigen thermostaat, en 24/7 op 22 graden, heerlijk smorgens binnen stappen. Kost per dag wel 3 kWh voor de wp om warm te houden....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:46
Ik weet niet of dit een onderwerp is dat beter een eigen topic kan krijgen maar ik dacht ik vraag het hier als eerste. Ik woon op de begane grond van een portiekwoning uit de jaren 50, met een betonvloer die op zand ligt. Isoleren van onder is geen optie, vanwege het zand en een VVE waardoor dingen zomaar zelf doen wat moeilijker is.

Ik zou dus alleen kunnen isoleren van bovenaf. Nu heb ik daar alleen ook niet veel ruimte voor. Nu ligt er zo'n 4mm gouden ondervloer op de betonvloer met daar bovenop laminaat. In totaal zou ik max 25 mm omhoog kunnen vanaf de betonvloer vanwege de voordeur.

Heeft het zin om dan een dikkere ondervloer te nemen? Bijv 15mm xps + laminaat o.id?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 22:04
Lijkt me altijd meegenomen (ik ben ook geen bouwkundige trouwens). En is stukje van de voordeur afzagen een optie?
Let ook even op de hoogte van keuken en wc als dat dezelfde vloer is.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@KoenVW76 Natuurlijk helpt dat. Misschien kan je van die vacuum of pir platen, die gewoon belastbaar zijn. Dat moet aardig helpen.
Je kan ook kijken of je er dan vloerverwarming erop kan leggen maar dan wordt het weer een hele operatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
wheli schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:30:
Lijkt me altijd meegenomen (ik ben ook geen bouwkundige trouwens). En is stukje van de voordeur afzagen een optie?
Dan gaat het vast tochten in de gang, denk je ook niet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:48:
[...]

Dan gaat het vast tochten in de gang, denk je ook niet?
Zou er dan echt niemand op 't idee komen de drempel op te hogen, denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Gwaihir schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:51:
[...]
Zou er dan echt niemand op 't idee komen de drempel op te hogen, denk je?
Ik hoop het wel, maar de meeste mensen zitten niet op de een hoge(re) drempel te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Ik hoop het wel, maar de meeste mensen zitten niet op de een hoge(re) drempel te wachten.
Die word ook niet hoger want de vloer komt omhoog

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KoenVW76 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:10:
Ik weet niet of dit een onderwerp is dat beter een eigen topic kan krijgen maar ik dacht ik vraag het hier als eerste. Ik woon op de begane grond van een portiekwoning uit de jaren 50, met een betonvloer die op zand ligt. Isoleren van onder is geen optie, vanwege het zand en een VVE waardoor dingen zomaar zelf doen wat moeilijker is.

Ik zou dus alleen kunnen isoleren van bovenaf. Nu heb ik daar alleen ook niet veel ruimte voor. Nu ligt er zo'n 4mm gouden ondervloer op de betonvloer met daar bovenop laminaat. In totaal zou ik max 25 mm omhoog kunnen vanaf de betonvloer vanwege de voordeur.

Heeft het zin om dan een dikkere ondervloer te nemen? Bijv 15mm xps + laminaat o.id?
Ja dat kan, waar je op moet letten is dat het niet kan waar je niet voldoende stookt dan droogt eventuele condens die tussen de isolatie en de vloer is gekomen niet op en krijg je mogelijk schimmel. ook als de vloer nu niet heel erg vochtdicht is kan er vocht uit het zandpakket komen en door de vloer heen trekken, dit moet bij voorkeur weg kunnen. Dus ook stoken en ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
Goed punt van Twain, ik zou dan ook advies vragen van iemand uit de bouw, er is vast iets mogelijk met dampdicht en damp-open folie etc.

Ik heb overigens een valdorpel in de deur laten frezen, scheelt enorm in de tocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wheli schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:23:

Ik heb overigens een valdorpel in de deur laten frezen, scheelt enorm in de tocht.
Dat is 1 van de upgrades die "ik" bijna standaard doe bij woningen. helpt extreem veel. pas vanaf ~2000 zit het meestal in woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:46
twain4me schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:19:
[...]

Ja dat kan, waar je op moet letten is dat het niet kan waar je niet voldoende stookt dan droogt eventuele condens die tussen de isolatie en de vloer is gekomen niet op en krijg je mogelijk schimmel. ook als de vloer nu niet heel erg vochtdicht is kan er vocht uit het zandpakket komen en door de vloer heen trekken, dit moet bij voorkeur weg kunnen. Dus ook stoken en ventileren.
Goeie, zodra ik hier ga beginnen zal ik goed kijken of er nu ergens schimmel onder het laminaat ligt. Nu is het in principe bijna vocht dicht afgesloten door die ondervloer die er nu ligt. De deur inkorten aan de onderkant zou ik dan even onderzoek naar moeten doen, aangezien die ook VVE eigendom is :)

Zou je laminaat direct over Pir heen kunnen leggen? Dan zou ik denk ik met 20mm pir + laminaat misschien net redden qua hoogte en heb ik denk ik wel de hoogst haalbare isolatiewaarde.

[ Voor 10% gewijzigd door KoenVW76 op 15-01-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

KoenVW76 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Goeie, zodra ik hier ga beginnen zal ik goed kijken of er nu ergens schimmel onder het laminaat ligt. Nu is het in principe bijna vocht dicht afgesloten door die ondervloer die er nu ligt. De deur inkorten aan de onderkant zou ik dan even onderzoek naar moeten doen, aangezien die ook VVE eigendom is :)
ja dat is stap 1 als je nu vocht ziet is je vloer gewoon niet goed vochtdicht condens zal je nu weinig last van hebben omdat de isolatie waarde te beperkt is. Het verdampt gewoon weer weg nu dat is omdat de oppervlakte temp van het beton een stuk hoger is dan als je gaat isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Zou je laminaat direct over Pir heen kunnen leggen? Dan zou ik denk ik met 20mm pir + laminaat misschien net redden qua hoogte en heb ik denk ik wel de hoogst haalbare isolatiewaarde.
betaalbaar denk ik dat je met pir wel goed zit. vacuum isolatie is een stuk beter maar veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@wheli Wat kost zo'n valdorpel incl. infrezen etc. ongeveer?
bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001

Termy

valt er nog wat te fragge?

Is zo'n valdorpel niet een slecht idee met de ventilatie in moderne huizen? Zowel in mijn huidige huis (2020, ventilatietype C) als het appartement hiervoor (2018, type D) zijn er behoorlijke kieren onder de deur vanwege de ventilatie. Dat volledig blokkeren met een valdorpel klinkt als een slecht idee.

Ik ben vandaag nog eens het dak op gegaan om te kijken of ik die kap los kan krijgen en m'n vrouw keek of ze de buis zag bewegen: dat bleek niet het geval. Wat ik ook deed, geen beweging binnen te zien. De kap, dat erg lijkt op wat @twain4me eerder linkte, ziet er wel uit alsof het in elkaar gezet is (verschillende onderdelen die los van elkaar bewegen en in elkaar lijken te zitten), maar het is me erg onduidelijk hoe dan.

Van binnen ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0u_aJV5kOhIk1-oFjADJInWsPA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFoB6R92Ztz3nt5wxKHiv8NJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Doet dat nog een belletje rinkelen? Het zou wel erg prettig zijn als ik dit ding kan vervangen met iets lagers :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Termy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:03:
Is zo'n valdorpel niet een slecht idee met de ventilatie in moderne huizen? Zowel in mijn huidige huis (2020, ventilatietype C) als het appartement hiervoor (2018, type D) zijn er behoorlijke kieren onder de deur vanwege de ventilatie. Dat volledig blokkeren met een valdorpel klinkt als een slecht idee.
ik had het over de voordeur.. misschien heb ik iets verkeerd begrepen, maar tussendeuren behooren idd te "tochten"

ja dat is zoon buis die doorloopt. je kan de hele terig zooi afzagen en het paneel gewoon boven de buis zetten :+ vervangen voor een normale buis en een normale padestoel ventilatie kap erop zetten kan denk ik ook wel het lijkt alsof ik dyca op de sticker zie staan, volgens mij lijmen die alle verbindingen dat zou wel verklaren waarom er geen beweging in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970

Ik ben vandaag nog eens het dak op gegaan om te kijken of ik die kap los kan krijgen en m'n vrouw keek of ze de buis zag bewegen: dat bleek niet het geval. Wat ik ook deed, geen beweging binnen te zien. De kap, dat erg lijkt op wat @twain4me eerder linkte, ziet er wel uit alsof het in elkaar gezet is (verschillende onderdelen die los van elkaar bewegen en in elkaar lijken te zitten), maar het is me erg onduidelijk hoe dan.

Van binnen ziet het er zo uit:
[Afbeelding]

Doet dat nog een belletje rinkelen? Het zou wel erg prettig zijn als ik dit ding kan vervangen met iets lagers :).
Zeg.... Het is maar plastic pijp hoor. Zaag erin, stuk van dertig cm er tussenuit halen, met een mof van 125 weer aan elkaar en klaar is Kees

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:14:
Die word ook niet hoger want de vloer komt omhoog
Vanaf buiten gezien wel natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
@BarryH Was ongeveer een uur werk voor een timmerman en hij suggereerde een valdorpel van ca 55 euro, ik vond er online één van 25. Dus totaal denk ik rond de 65 euro.
Maar het was onderdeel van een hele renovatie van de deur van de vestibule (voorhal). Dus gehele project kostte wat meer.
Misschien vinden jullie het wel leuk: oude voordeur ca 2,5 meter hoog en ronde bovenkant. Aan alle kanten tocht, enkelglas, dun hout. Daar achter kleine vestibule met klapdeur. We hebbend de klapscharnieren vervangen door gewone scharnieren, inbouw tochtprofielen, valdorpel laten plaatsen en glas-in-lood in dubbel glas laten zetten.
Dat maakt ook dat de ventilatie minder belangrijk is hier. Hele huis is lek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEnnqPwKUaMn8UrpxfL26c88j8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18AwdD6Z50YcitgyQNGdnOTC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

wheli schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:15:
@BarryH Was ongeveer een uur werk voor een timmerman en hij suggereerde een valdorpel van ca 55 euro, ik vond er online één van 25. Dus totaal denk ik rond de 65 euro.
Maar het was onderdeel van een hele renovatie van de deur van de vestibule (voorhal). Dus gehele project kostte wat meer.
Misschien vinden jullie het wel leuk: oude voordeur ca 2,5 meter hoog en ronde bovenkant. Aan alle kanten tocht, enkelglas, dun hout. Daar achter kleine vestibule met klapdeur. We hebbend de klapscharnieren vervangen door gewone scharnieren, inbouw tochtprofielen, valdorpel laten plaatsen en glas-in-lood in dubbel glas laten zetten.
Dat maakt ook dat de ventilatie minder belangrijk is hier. Hele huis is lek.

[Afbeelding]
Een vestibule met terraso en glas in lood is altijd goed. :+ wel jammer dat de deur net een ander hoogte heeft dan de deur ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Nu online
[...]

Zelf geen ervaring mee maar een kurk vloer kan hier wellicht wat doen. Ongevoelig voor schimmel en ademend. De isolatiewaarde is niet maximaal maar het oppervlak neemt de ruimtetemperatuur aan wat comfortabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:13:
[...]

Zeg.... Het is maar plastic pijp hoor. Zaag erin, stuk van dertig cm er tussenuit halen, met een mof van 125 weer aan elkaar en klaar is Kees
Goed idee.
@Termy: heb je een leesbare foto van het stikkertje op die zwarte buis.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

twain4me schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:12:
[...]

ik had het over de voordeur.. misschien heb ik iets verkeerd begrepen, maar tussendeuren behooren idd te "tochten"
Oeps, zo had ik het niet opgevat. Dan heb ik niks gezegd :P.
ja dat is zoon buis die doorloopt. je kan de hele terig zooi afzagen en het paneel gewoon boven de buis zetten :+ vervangen voor een normale buis en een normale padestoel ventilatie kap erop zetten kan denk ik ook wel het lijkt alsof ik dyca op de sticker zie staan, volgens mij lijmen die alle verbindingen dat zou wel verklaren waarom er geen beweging in zit.
Ik heb nog even goed gekeken en er staat idd DYKA op en 125x160, dus dan weet ik ook de buitenmaat zeker.

Helaas zit dit op de rand van ons stuk dak (de pijpen van de buren zitten direct gespiegeld met de onze) dus ik kom dan ook te dichtbij de erfgrens als ik dat zou doen, maar het zou soort van kunnen als de buren zin hebben om mee te doen en de sets ook aan elkaar te leggen. Helaas zie ik dat niet gebeuren.

@reneeke1970 als je iets weet dan is het makkelijk, als je weet dat je het niet weet, niet ;). Het is in mijn natuur om iets meer onderzoek te doen dan misschien strikt genomen nodig is, maar zoiets weet je pas achteraf.

@Surfari er staat verder nog PVC-U DYKA AIR VERLOOP LV 10-19 A3010667000 en 20044303.

[ Voor 3% gewijzigd door Termy op 15-01-2022 18:07 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfari
  • Nu online
Termy schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:05:
[...]

Oeps, zo had ik het niet opgevat. Dan heb ik niks gezegd :P.

[...]

Ik heb nog even goed gekeken en er staat idd DYKA op en 125x160, dus dan weet ik ook de buitenmaat zeker.

Helaas zit dit op de rand van ons stuk dak (de pijpen van de buren zitten direct gespiegeld met de onze) dus ik kom dan ook te dichtbij de erfgrens als ik dat zou doen, maar het zou soort van kunnen als de buren zin hebben om mee te doen en de sets ook aan elkaar te leggen. Helaas zie ik dat niet gebeuren.

@reneeke1970 als je iets weet dan is het makkelijk, als je weet dat je het niet weet, niet ;). Het is in mijn natuur om iets meer onderzoek te doen dan misschien strikt genomen nodig is, maar zoiets weet je pas achteraf.

@Surfari er staat verder nog PVC-U DYKA AIR VERLOOP LV 10-19 A3010667000 en 20044303.
Die Dyka air heeft lijm-aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Irritant is dat dus blijkbaar de binnenbuis 160 is maar dat is de aluminium plakplaat niet, daar meet ik zo'n 18 cm. Daar zijn dan weer geen paddenstoelkappen van te vinden zover ik zie. Of zou deze kap dan moeten passen? De maatvoering suggereert nl van niet maar ik kan geen grotere vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Skyaero schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:56:
[...]

Ik ben toevallig in mijn blog aan het kijken hoe ik mijn zelfvoorzienend kan verhogen (geheel los van de kosten/opbrengsten) op basis van meetdata en modellen. Niet onverwacht dat december gewoon te weinig PV opbrengst heeft om de maand door te komen. Dit is overigens nog zonder warmtepomp.

[Afbeelding]
Het ligt er aan wat het doel van de accu is.
Zuiver naar meer eigen consumptie van PV stroom kijken is logisch, maar er kunnen meer redenen zijn om een accu aan te schaffen (zoals capaciteitstarieven etc zoals in België) en dit verandert ook de eisen aan de accu.

Wat mij betreft is 10kWh een mooie maat, maar niet groter. 5kWh is vermoedelijk economischer.
Maar 10kWh met 5000Wp stellen ons in staat offgrid te zijn tot begin November. Toen kwamen de donkere weken (ook weinig wind) en blijkt dat je dan ineens een 200kWh accu o.i.d. nodig zou hebben en waarschijnlijk dan nog niet red.
Wij verwarmen ook met een warmtepomp in een klein goed geïsoleerd huisje dus dat is ook extra belasting.
Echter is de lage stand van de zon erger dan de warmtevraag heb ik het idee. We gaan zien hoe het zich ontwikkelt. Voor nu trek ik alleen ~1000W van het net en redden we het ook met de accu maar die maakt dus meer cycli daardoor.

Overigens maakt een kleine accu ook meer cycli en kan deze ook nog wat meer opwarmen als echt alles tegelijk aan gaat.

5 of 10kWh is niet eens zo belangrijk verschol want kWh prijs is hier absoluut niet leidend. Kosten van omvormer en installatie arbeid is leidend.

Wat we dus moeten doen is uitzoeken wat de economische sweetspot is van omvormers.
Dit heb ik laatst al bedacht en vervolgens bedacht dat mijn huidige logging daar niet goed genoeg voor is :+

Onze omvormer is echt gemaakt om ons huis op te kunnen draaien, dus die is groot.
Wat interessanter is, in de gedachteliin van die kleine 5kWh accu, of bijvoorbeeld een 2kW omvormer voldoende is om wellicht 80 a 90% van het werk op te pakken.
Dit vereist wat rekenwerk, maar een 5kWh + 2kW systeem is een stuk simpeler en goedkoper voor massa verspreiding.

Wat overigens tot een andere strategie leidt van plaatsing. Want systemen die UPS functies bieden hebben flink power nodig en zitten ook op andere plek.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 15-01-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 00:47
wheli schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:23:
Goed punt van Twain, ik zou dan ook advies vragen van iemand uit de bouw, er is vast iets mogelijk met dampdicht en damp-open folie etc.

Zou je misschien een foto van het eindresultaat kunnen laten zien? Ik ben benieuwd hoe zichtbaar het is.

EDIT: ik zie dat je verderop een foto van de deur in het geheel hebt gepost (PRACHTIG trouwens! _/-\o_ O+ ), maar ik ben vooral benieuwd naar een detailfoto van de valdorpel. Is er nog énige tocht mogelijk? Maakt het (een licht borstelschurend) geluid?

[ Voor 22% gewijzigd door Wim Leers op 16-01-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-09 00:47
… en dit vroeg ik me tegelijk óók af. Hier ook systeem C (dus aanvoer van buitenlucht via spleten boven ramen en via de voordeur (die uitgeeft op gemeenschappelijke hal, dus daar is 't lang niet zo koud als buiten) en deur nooduitgang (idem). Nu ligt daar zo'n dubbele tochtrol, dat laat langs de zijkanten nog wat aanvoer toe en neemt toch het grootste deel van de tocht weg.

Een valdorpel is ingrijpender, duurder en permanenter, dus vraag ik me af of dat dat te veel zou blokkeren. Het moet niet hermetisch zijn, gewoon mínder aanvoer van lucht toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Iemand ervaring met impregneren of hydrofoberen van de bakstenen buitenmuur en of dat leidt tot (meetbaar) lager energieverbruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:47
KoenVW76 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:10:
[...]

Dit soort dingen kun je perfect doorrekenen met de tool van 'Ubakus': https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/ (account aanmaken niet nodig). Bovenaan even kiezen voor 'vloer' en dan erin zetten hoe je vloer is opgebouwd.

Ik ben geen Ubakus expert, maar als ik zo snel even wat in elkaar klik en voor de grond een temperatuur van 10°C hanteer, dan lijkt het toevoegen van 15mm XPS tussen beton en laminaat zo'n 3°C graden winst op te leveren. Temperatuur oppervlak binnen gaat van 13 naar 16.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
BarryH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:57:
Iemand ervaring met impregneren of hydrofoberen van de bakstenen buitenmuur en of dat leidt tot (meetbaar) lager energieverbruik?
Waarom zou je dat verwachten? De Rc waarde van een bakstenen buitenmuur is toch maar iets van 0.1? Nat of droog maakt bijna geen verschil, en op je totale isolatie zal dit toch bijna geen invloed hebben? Of heb je nu last van vochtdoorslag en is de hele muur (ook de binnenmuur) nat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Andrehj Bij regenachtig weer en een temperatuur tussen 0 en 5 graden merk ik dat de hybride WP het moeilijk heeft om de woning warm te houden.
Maar ik weet niet of dat vooral komt doordat natte lucht meer warmte opneemt OF door de natte baksteen die warmte sneller wegleidt dan de droge baksteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:48

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

BarryH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:57:
Steens- of spouwmuur resp. van binnenuit geïsoleerd of geïsoleerde spouw? Sowieso een zaak van weten wat je doet anders wordt het een hachelijke onderneming als je niet weet wat de vochthuishouding in de muur zal doen laat staan met de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
spouwmuur waar sinds de bouw in 1977 al glaswol platen in zitten met ca. 2cm luchtspouw tussen buitenste bakstenen en de glaswolplaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

Wat je zou kunnen beredeneren is dat een droger buitenblad iets minder afkoelt dan een natte. Van buiten naar binnen gekeken is de starttemperatuur in de isolatie dan ook iets lager en uiteindelijk in het binnenblad. Gevoelsmatig lijkt mij het marginaal maar daar zullen vast wel publicaties over zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Jan Workum ja, dus heb middagje gegoogled, maar ben nog niet veel verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Even een gooi in dit topic voor wat gedachtes :).
We krijgen binnenkort de sleutel van onze woning waar we een hoog bouwdepot hebben voor keuken, badkamers, vloerverwarming, warmtepomp, pv panelen, hr++ glas. Isolatie is in orde.
We willen eerst een winter overbruggen om 1) te ervaren wat we willen en 2) we rustig op zoek kunnen gaan naar leveranciers.

Is het raadzaam om 4 weken in een bungalow huisje te zitten of kunnen we de vvw + vloeren doen , dan badkamers etc eb warmtepomp als laatste?

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 16-01-2022 18:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Sport_Life schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:31:
Even een gooi in dit topic voor wat gedachtes :).
We krijgen binnenkort de sleutel van onze woning waar we zo'n 150k bouwdepot hebben voor keuken, badkamers, vloerverwarming, warmtepomp, pv panelen, hr++ glas. Isolatie is in orde.
We willen eerst een winter overbruggen om 1) te ervaren wat we willen en 2) we rustig op zoek kunnen gaan naar leveranciers. Buiten het depot is evt spaargeld beschikbaar.

Is het raadzaam om 4 weken in een bungalow huisje te zitten of kunnen we de vvw + vloeren doen , dan badkamers etc eb warmtepomp als laatste?
In je (hele?) woning vloerverwarming, keuken en badkamers aanleggen terwijl je er al woont lijkt me best een uitdaging. Glas vervangen gaat vaak wel. Meestal leveren mensen om precies deze reden hun oude woning wat later op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Workum

Jan Workum

BarryH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:08:
@Jan Workum ja, dus heb middagje gegoogled, maar ben nog niet veel verder
Deze passage vond ik op isolatie.net:

"Wat zijn de voordelen van het impregneren van een gevel?
Doordat de muur waterafstotend wordt gemaakt, wordt de thermische weerstand tot wel 25% verhoogd. Dit houdt in dat een geïmpregneerde muur dus beter isoleert dan een niet geïmpregneerde muur"

Nu is de thermische weerstand van een buitenblad niet bijster hoog, die 25% is dan ook marginaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
@Sport_Life Ik mis het woordje 'ventilatie' nog in je opsomming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Wim Leers schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:27:
Is er nog énige tocht mogelijk? Maakt het (een licht borstelschurend) geluid?
Er is altijd wel nog iets van tocht mogelijk; de valdorpel sluit niet 100% perfect af aan de zijkanten.

Geluid kan/mag je niet hebben, dan is er iets mis. Het is namelijk een rubberstrip in een profiel die naar beneden 'valt' bij het sluiten van de deur. Bij het openen van de deur gaat hij naar omhoog en mag hij dus niet slepen.
Wim Leers schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:30:
Een valdorpel is ingrijpender, duurder en permanenter, dus vraag ik me af of dat dat te veel zou blokkeren. Het moet niet hermetisch zijn, gewoon mínder aanvoer van lucht toestaan.
De aanvoer van verse lucht gebeurt d.m.v. ventilatieroosters, meestal aan je ramen. Het is niet de bedoeling dat dit onder buitendeuren aangezogen wordt. Enkel binnendeuren moeten onderaan een opening hebben zodat daar wél lucht door kan.

[ Voor 33% gewijzigd door Slonzo op 16-01-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Andrehj schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:35:
[...]

In je (hele?) woning vloerverwarming, keuken en badkamers aanleggen terwijl je er al woont lijkt me best een uitdaging. Glas vervangen gaat vaak wel. Meestal leveren mensen om precies deze reden hun oude woning wat later op...
Overal behalve de kelder komt vvw, in principe kunnen we er zo in, alles functioneert nog prima. Dus we willen eerst de woning ervaren en dan kijken wat we precies willen, wellicht nog een muurtje veranderen dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

ThinkPad schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:00:
@Sport_Life Ik mis het woordje 'ventilatie' nog in je opsomming.
Er is mechanische ventilatie , wellicht roosters vervangen en de installatie vervangen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Sport_Life schreef op zondag 16 januari 2022 @ 19:08:
[...]

Overal behalve de kelder komt vvw, in principe kunnen we er zo in, alles functioneert nog prima. Dus we willen eerst de woning ervaren en dan kijken wat we precies willen, wellicht nog een muurtje veranderen dat soort dingen.
Hebben wij ook gedaan, eerst vol jaar wonen en ervaren. Heeft voor- en nadelen.
Reken er overigens niet zo maar op dat als je 4 weken in een huisje gaat zitten dat je zeker zo kan plannen dat alles in die tijd gaat gebeuren.
Bedrijven hebben hun eigen planning, je kan elkaar ook niet in de weg lopen.
In ons geval deed een aannemer ook nog het e.e.a. fout waardoor we nog twee keer extra ruim een week in een vakantiehuisje moesten verblijven en zo'n drie maanden uitliepen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:54
BarryH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:26:
@Andrehj Bij regenachtig weer en een temperatuur tussen 0 en 5 graden merk ik dat de hybride WP het moeilijk heeft om de woning warm te houden.
Maar ik weet niet of dat vooral komt doordat natte lucht meer warmte opneemt OF door de natte baksteen die warmte sneller wegleidt dan de droge baksteen.
Bij regenachtig weer en temperaturen net boven het vriespunt hebben alle warmtepompen het moeilijk doordat de verdamper (de warmtewisselaar achter de ventilator) berijpt. Hij is dan elk uur even bezig die rijp te smelten en weg te blazen. Dat kost warmte en elektrische energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@FransvWoerkom Dat weet ik. maar mijn voorbeelden zijn dagen zonder defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Een paar weken geleden toen het zo koud was ben ik met mijn FLIR rond het huis gelopen en het meest spannende wat ik zag, was iets wat ik al wel wist, maar door een plaatje toch wel meteen duidelijk wordt.

De hoek waar mijn voordeur zit, is een paar meter terug gesprongen waardoor je wel droog voor de deur staat, maar de kamer erboven met zijn niet geisoleerde betonnen verdiepingsvloer in de buitenlucht zweeft en fijn loopt te stralen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF2cZG5Xu1qk5V6D36At3D_-Tj8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WL9qR1bReFsegU5IPXFS0h4s.png?f=user_large

Nu zit het kozijn van de voordeur tot aan het plafond, en dat betekend dat ik max 6cm ruimte heb om iets van isolatie buiten tegen het plafond te maken zonder dat het voor het raam komt te zitten boven de voordeur.

Ik zat te denken dat het misschien het handigste is om een isolerende plaat die ook afgewerkt en weers bestendig is er tegenaan te lijmen. Weet iemand of dat soort platen bestaan en er een beetje uit zien, of heeft iemand een beter idee ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

PentaClover schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:13:
Een paar weken geleden toen het zo koud was ben ik met mijn FLIR rond het huis gelopen en het meest spannende wat ik zag, was iets wat ik al wel wist, maar door een plaatje toch wel meteen duidelijk wordt.

De hoek waar mijn voordeur zit, is een paar meter terug gesprongen waardoor je wel droog voor de deur staat, maar de kamer erboven met zijn niet geisoleerde betonnen verdiepingsvloer in de buitenlucht zweeft en fijn loopt te stralen:

[Afbeelding]

Nu zit het kozijn van de voordeur tot aan het plafond, en dat betekend dat ik max 6cm ruimte heb om iets van isolatie buiten tegen het plafond te maken zonder dat het voor het raam komt te zitten boven de voordeur.

Ik zat te denken dat het misschien het handigste is om een isolerende plaat die ook afgewerkt en weers bestendig is er tegenaan te lijmen. Weet iemand of dat soort platen bestaan en er een beetje uit zien, of heeft iemand een beter idee ?
Er bestaan speciale groene isolatieplaten die weersbestendig zijn, die zie ik ook nog wel eens OP bitumen liggen en daar dan weer grind of tegels overheen zodat ze niet wegwaaien. Heb er hier ook een paar op mijn magertjes geïsoleerd dakkapel gelegd, die ik tegenkwam tijdens n klus.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 19:49

Gerco-M

mijn tornado res.

[Afbeelding]

De isolatie shop heeft PIR platen met hout plaat er al aan gelijmd. Dat zou je kunnen gebruiken toch? Of anders zelf een 50 mm PIR plaat monteren en afwerken met 9mm multiplex. Goed verven en kitten en er gebeurd niks mee denk ik.

Deze plaat bv
https://www.isolatiemater...0x600x50-9mm-rd227-146-m2

[ Voor 4% gewijzigd door Gerco-M op 17-01-2022 07:24 ]

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
@Wim Leers De valdorpel is in te stellen qua hoogte. Eerst sleepte hij wat over de grond maar met wat stellen is dat nu minimaal (laatste 2 cm voordat de deur in het slot zit). Er is een heel klein spleetje licht te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bvOpMJ3DzU1QaHVA21_YtRyHnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJc08ILRxrBpiTHbU72vBRUg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMhG5xnVqVxSOltIiKF7TUVXZEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6DED6AkTepcFvAVaRI89GsE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wij hebben een woning gekocht in Dieren. Bouwjaar 1970, 176m2, 638m3.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
We willen deze laten verduurzamen. Isoleren, ventileren en verwarmen met lucht/water warmtepomp. Nu zoek ik een adviseur die mee kan denken over de maatregelen en kan rekenen aan benodigde installaties. Iemand ervaring met Winst uit je woning en dergelijke initiatieven?

Tips over adviseurs/installateurs uit de brede regio Arnhem-Apeldoorn-Zutphen mogen ook zeker naar mijn DM :-)

[ Voor 11% gewijzigd door Tweeke op 17-01-2022 13:52 ]

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
Mooie tijdcapsule, alsof je op visite bent bij opa en oma :D

Daar valt wel wat moois van te maken. Alles strippen (schrootjes...), naisoleren (vergeet de vloeren niet), vloerverwarming erin met een warmtepomp, HR++(+) glas, WTW-ventilatie, daken zoveel mogelijk met zonnepanelen.

Dit vraagt eigenlijk om een eigen klustopic, ik zou het wel leuk vinden om de voortgang te volgen iig!

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 17-01-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Tweeke Het hangt heel erg van je eigen DIY/tweak gehalte af.
Veel epa adviseurs zijn middelmatig en lezen milieucentraal voor.
Ik denk dat thuisbaas wel goed en pragmatisch is. en betaalbaar als je naar de voorbeelden kijkt.
Kortom: open je eigen topic en vertel wat meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tweeke schreef op maandag 17 januari 2022 @ 13:47:

Tips over adviseurs/installateurs uit de brede regio Arnhem-Apeldoorn-Zutphen mogen ook zeker naar mijn DM :-)
Duurzame energie en installaties :9

de meeste instalateurs en algemeen adviseurs adviseren uit eigenbelang of uit gewoonte. het advies wat ik in een gemiddeld tweakers duurzaam topic voorbij komt is gewoon een stuk beter. Helaas zal je er dan zelf wel meer tijd in moeten steken.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 17-01-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:21:
Mooie tijdcapsule, alsof je op visite bent bij opa en oma :D

Daar valt wel wat moois van te maken. Alles strippen (schrootjes...), naisoleren (vergeet de vloeren niet), vloerverwarming erin met een warmtepomp, HR++(+) glas, WTW-ventilatie, daken zoveel mogelijk met zonnepanelen.

Dit vraagt eigenlijk om een eigen klustopic, ik zou het wel leuk vinden om de voortgang te volgen iig!
Haha, was inderdaad een flashback naar het huis van mijn opa & oma bij eerste bezichtiging. Alles wat je noemt staat inderdaad op de planning. Wat ik lastig vind is om te bepalen welke prioriteit te geven aan welke maatregel. Kies je bijv. voor triple glas en moet je daardoor ook kozijnen vervangen dan gaat dat (qua verbouwbudget) wellicht ten koste van een andere maatregel die meer oplevert. Een goede adviseur helpt dan wel.

Eigen klustopic ga ik overwegen ;)

@BarryH en @twain4me Mijn kennisniveau en DIY gehalte is best okay, heb er vooral geen tijd voor om alles zelf uit te zoeken. En met name warmteverlies-berekenen en het installatiewerk heb ik te weinig kaas van gegeten.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BarryH
@Tweeke
Neem van deze energie coach aan dat:

1/ Als je iets vervangt ga dan voor de beste isolatiewaarde: b.v. kozijnen vernieuwen, dan geisoleerde uitvoering en triple glas

2/ Altijd spouwmuurisolatie (alleen bij geverfde buitenmuur een risio dat dat er daarna niet meer uitziet, ivm vochtafvoer)

3/ Dakisolatie: zelfdoen: dan binnenzijde. bij voorkeur gehele gording vullen en bio materiaal gebruiken (hennep / vlas)

4/ vloerisolatie: ook no regret, vooral bij vloerverwarming of "koude voeten"

5/ vloerverwarming: niet verplicht maar wel handig (bij goede uitvoering kan je dan met een lagere aanvoertemperatuur werken dan bij overbemeten radiatoren, waardoor gasketel en vooral warmtepom efficienter werken.

6/ WTW ventilatie: niet verplicht, wel handig om je piekverbruik te dempen: Maar kanalen aanleggen is vaak bewerkelijk en alleen een optie als je toch alles overhoop haalt.

Als je budget tekort komt zou ik eerder 1 maatregel uitstellen (b.v. warmtepomp plaatsen ipv gasketel) dan concessies doen. n.b. als je bestaande kozijnen goed zijn kan HR++ glas met warm edge en brede spouw een heel goed alternatief zijn, want maar beperkt verschil in isolatie waarde/. Wel de brede spouw nemen (15mm) en je kozijn infrezen of glaslatten verdunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Tweeke schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Haha, was inderdaad een flashback naar het huis van mijn opa & oma bij eerste bezichtiging. Alles wat je noemt staat inderdaad op de planning. Wat ik lastig vind is om te bepalen welke prioriteit te geven aan welke maatregel. Kies je bijv. voor triple glas en moet je daardoor ook kozijnen vervangen dan gaat dat (qua verbouwbudget) wellicht ten koste van een andere maatregel die meer oplevert. Een goede adviseur helpt dan wel.

Eigen klustopic ga ik overwegen ;)

@BarryH en @twain4me Mijn kennisniveau en DIY gehalte is best okay, heb er vooral geen tijd voor om alles zelf uit te zoeken. En met name warmteverlies-berekenen en het installatiewerk heb ik te weinig kaas van gegeten.
Bepaal welke staat je het huis wilt geven en werk hier met elke verbouwing naartoe. De afgelopen jaren vraagt het bouwbesluit steeds hogere eisen voor isolatie, verwarming,ventilatie en koeling. Ik zou hierin een keuze maken en dit als doel stellen. Elke ruimte die je dan aanpakt krijgt daarmee een duidelijk plan.
Uiteraard heeft een hogere isolatiewaarde meer comfort en is er minder verwarmingsvermogen nodig.

Let erop dat aanbouw vaak een lagere standaard heeft dan de originele woning (ik kan niet zien of de keuken wc aanbouw zijn). Vaak worden deze minder gefundeerd en geïsoleerd en het is belangrijk dat je dit vantevoren weet. 20cm isoleren waarbij de vloer op het zand gestort is heeft niet veel zin.

Maak vooral je eigen plan, kies een RC-waarde en werk hiernaartoe met het bijbehorende budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:33
Weet iemand of dat soort platen bestaan en er een beetje uit zien, of heeft iemand een beter idee ?
Is Wediplaat niet een optie? In vele maten te verkrijgen en kan goed verwerkt worden. Bv stuccen en verven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@flippo765 @Tweeke Zie het nieuwe bouwbesluit als richtlijn, maar laat je niet gek maken.
b.v. spouwmuur: haal je de nieuwe norm alleen met een extra binnenwand of buitenwand. En dat is echt heeeel duur.
Glas daarentegen: triple is nog niet verplicht in Bouwbesluit, maar als je het kozijn moet vervangen, zou ik echt geen HR++ nemen, maar altijd triple. en let dan op: kunststof afstandhouders, geen alu.
idem dakisolatie van binnen. gewoon gordingdikte aanhouden, niet net wat minder.
Behalve als je daarmee een stahoogte probleem kan voorkomen.

[ Voor 15% gewijzigd door BarryH op 17-01-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:03:
Ik denk dat thuisbaas wel goed en pragmatisch is. en betaalbaar als je naar de voorbeelden kijkt.
Maar die slaan isolatie maar over? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Gwaihir Ze zijn er minder extreem in. En zijn niet van de school " als je geen vloerverwarming hebt hoef je een warmtepomp niet te proberen" en "Als je dan een WP wilt, neem dan een hybride"

Natuurlijk is het beste advies hier op tweakers te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 17 januari 2022 @ 19:11:
Natuurlijk is het beste advies hier op tweakers te vinden :)
Maar dat is onderhand alleen interessant voor DYI en daarvoor is 't me te groot en ingewikkeld. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Gwaihir Tja, dat moet ieder voor zich bedenken.
Ter overweging:
1/ je huis goed verduurzamen brengt in potentie je energierekening naar nul of nog lager
2/ De investering is vaak tussen de 5 en 50k, waarbij je zomaar 10-15k meer-dan-nodig kan uitgeven.
Ik vond dit voldoende reden om me vanaf 2010 hierin te verdiepen. In ca. 4 jaar 37k uitgegeven die eind dit jaar is terugverdiend.
1 element niet optimaal: in 2011 nieuwe CV en in 2014 een ELGA, had beter in 2011 een volledige LW WP kunnen plaatsen. MAAR: alle deskundigen raadde dat toen af. (en zelf het LW WP topic is pas in 2013 gestart en had de eerste 2 jaar bijna alleen maar ELGA bezitters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Tweeke kijk anders eens op:
https://duurzamehuizenrou...hoekwoning-1977-hilversum
voor inspiratie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Nu loopt Liander weer te mekkeren dat het stroomnet te vol is. https://nos.nl/artikel/24...ige-regeling-zonnepanelen

Heeft iemand enig idee hoeveel dividend de energiemaatschappijen in NL jaarlijks uitkeren? Dat is geld dat wij betalen voor deze nutsvoorziening en dat weglekt naar een kleine groep aandeelhouders.
Hadden ze ook kunnen gebruiken om het net uit te breiden en dan maar geen dividend uit te keren (net als de banken doen met de rente op spaargeld).

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Hoe groot moet je thuisbatterij eigenlijk zijn om echt het net te ontlasten in de zomer? Tenzij je een kleine set panelen hebt (zeg 2 kWp) en sowieso niet veel op het net invoedt, wek je ruim meer op per dag dan je gebruikt Onze bescheiden set doet zo'n 30 kWh op een mooie dag in de zomer en we gebruiken hoogstens 10 tenzij we los gaan met de oven en gaming en zo. Zelfs een batterij van 30 kWh is dan in 2 dagen vol en gaat nooit meer leeg. Misschien dat als het goed matig weer is het wel past maar dan heeft het net sowieso geen last, lijkt me.

Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Termy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:05:
Hoe groot moet je thuisbatterij eigenlijk zijn om echt het net te ontlasten in de zomer? Tenzij je een kleine set panelen hebt (zeg 2 kWp) en sowieso niet veel op het net invoedt, wek je ruim meer op per dag dan je gebruikt Onze bescheiden set doet zo'n 30 kWh op een mooie dag in de zomer en we gebruiken hoogstens 10 tenzij we los gaan met de oven en gaming en zo. Zelfs een batterij van 30 kWh is dan in 2 dagen vol en gaat nooit meer leeg. Misschien dat als het goed matig weer is het wel past maar dan heeft het net sowieso geen last, lijkt me.

Mis ik iets?
Jij heb hem door dat accu zinloos is....
Ik weet ook niet waar ik mijn 3500 per maand moet laten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Termy schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:05:

Mis ik iets?
Je kunt je thuisaccu zo instellen dat die aan het net teruglevert zodra het donker is.

Je zou er zelfs mee aan netstabilisatie kunnen doen. Bijvoorbeeld alleen terugleveren als de netfrequentie onder de 49.98 Hz is oid.
https://www.mainsfrequency.com/

Ik zie het voordeel voor jezelf niet maar dit ontlast het net natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

busscherski schreef op maandag 17 januari 2022 @ 21:18:
[...]

Je kunt je thuisaccu zo instellen dat die aan het net teruglevert zodra het donker is.

Je zou er zelfs mee aan netstabilisatie kunnen doen. Bijvoorbeeld alleen terugleveren als de netfrequentie onder de 49.98 Hz is oid.
https://www.mainsfrequency.com/

Ik zie het voordeel voor jezelf niet maar dit ontlast het net natuurlijk wel.
Mijn verbruik is in de zomer 10kWh per dag en wek er 50-65 op per dag, hoe groot moet die accu zijn, 50kWh die ik dan in de nacht naar het net pomp en minder voor krijg dan overdag. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1 ... 44 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.