De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 119 Laatste
Acties:
  • 525.263 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17-06 10:09
Mijn ouders kwamen dit tegen. Iemand daar een mening over? https://www.valstra.nl/pr...warmtepomp-a-incl-montage

Edit:
Comfylux of sprsun ken ik nl niet, hoewel het er op zich netjes uit ziet.

[ Voor 19% gewijzigd door HaraldBou op 08-01-2023 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

President schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:20:
[...]

In dat opzicht wil ik verduurzamen (hebben ook zonnepanelen laten installeren, scheiden het afval ook steeds meer) zonder financieel of qua luxe in te moeten leveren.
Dat is niet mogelijk. je gaat of inleveren of flink de portemonnee trekken.
Je bent tot nu toe verslaafd geweest aan goedkope vervuilende fossiele energie en zult moeten gaan afkicken (of betalen).

Met name eisen als badderen en daarna nog meerdere keren douchen maakt het lastig. Dan zul je in moeten zetten op hoge capaciteit, dus grote of meerdere warmtepompboilers. Dat is prijzig.

Je bent ook niet echt meer in de positie om eisen te gaan stellen. Niets doen gaat uiteindelijk duurder worden. dus vroeg of laat zul je keuzes moeten gaan maken.
Je huidige manier van leven (op basis van goedkoop gas) is op de langere termijn niet houdbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 08-01-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:36:
Wow, vacuumglas mat dauw op de buitenkant die helemaal opgevroren is:

[Afbeelding]
Bij mij ook gebeurd met triple glas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZyUyBmLlzzDKM-1XtnBQVGrAso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AheGNx9puuNJ7gfxbhVpYNm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[...]

In dat opzicht wil ik verduurzamen (hebben ook zonnepanelen laten installeren, scheiden het afval ook steeds meer) zonder financieel of qua luxe in te moeten leveren.
Als je PV panelen laat installeren dan lever je toch altijd financieel wat in?
Of zijn bij jou de materialen + arbeidsloon gratis? :+

M.a.w. je hebt nu geld uitgegeven aan iets. En datzelfde geld is nu niet meer beschikbaar voor iets anders.
Voor b.v. die dikke vette cruise of een vliegreis om de wereld... O-)

Ik zit nu naar onze 22 jaar oude (!) PV installatie te kijken of het zinnig is om die te gaan vervangen door iets nieuwers, wat meer oplevert.
Kun je nagaan; 22 jaar geleden was het nog een bijzonderheid. Nu ben je zowat bijzonder als je ze niet hebt/wilt.

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 08-01-2023 12:40 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
Lijkt me een redelijk contradictorisch uitgangspunt toch?
Je zal keuzes moeten maken: minder luxe of meer investeren. Je kan moeilijk alles hebben zonder dat het financieel iets kost.
Zelf heb ik al in 2013 een A2W WP van 4,3 kW geplaatst (in combinatie met PV) waar ook het SWW op is aangesloten (en bij de renovatie dan wel onmiddellijk de keuze gemaakt om geen bad meer te installeren maar alleen nog een inloopdouche) en in 2019 nog eens een A2A WP voor het thuisbureel (waarmee in die ruimte dan eventueel ook gekoeld kan worden).
Dat is dus eerst investeren (maar inmiddels al lang terugverdiend) maar ook oude gewoontes veranderen (niet meer de noodzaak hebben thuis regelmatig een uitgebreid heet bad te moeten nemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:23
HaraldBou schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:29:
Mijn ouders kwamen dit tegen. Iemand daar een mening over? https://www.valstra.nl/pr...warmtepomp-a-incl-montage

Edit:
Comfylux of sprsun ken ik nl niet, hoewel het er op zich netjes uit ziet.
sprsun = chinees.
dacht dat er ook wel wat over in het forum stond.
als de installateur alle service en garantie levert en niet een eendagsvlieg is is het prima denk ik.
Ik heb de huidige prijzen niet vergeleken, maar je betaald er wel minder voor dan een nibe maar of het een goede deal is ten opzichtte van een panasonic of mitshubishi weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

President schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:08:
[...]
Toch ben ik bang dat als ik nu niet zelf een keuze maak ik straks aan een of ander wijk warmtenet vast zit gezien de huizen hier 2010+ qua bouwjaar hebben.
Wat staat er in de Transitievisie Warmte van jouw gemeente?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56
Ja, maar ik kan niks aan Piet of Klaas doen die 1.500 kuub gas verbruiken.
Jawel, dat kun jij wel. Namelijk door geen installateur in te schakelen. Dan kan die zijn uren ergens anders besteden, waar het rendement (op het gebied van CO2- of gasverbruikreductie) veel groter is.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 08-01-2023 13:14 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07
Proton_ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:03:
[...]

Wat staat er in de Transitievisie Warmte van jouw gemeente?
Dat ze uiterlijk 2025 keer weten, nog veel onderzoek doen en dat ze 8 jaar van tevoren zullen moeten laten weten als een wijk gasloos moet worden... En dat ze onderzoek doen naar warmtenetten, maar onze wijk is 'nog te bepalen' voor een warmtenet of individueel...
de Peer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:35:
[...].
Je huidige manier van leven (op basis van goedkoop gas) is op de langere termijn niet houdbaar.
Tja, onze huidige manier van leven is 2 tot 3 keer per week allemaal douchen... En dat doen we allemaal achter elkaar, leuk betoog maar dat zou dus 'slecht' zijn maar als we die douches over de week verspreiden is het wel 'goed' of 'beter voor het milieu'? Volgens mij is 2 tot 3x per week douchen al bewust genoeg omgaan met energie?
ehtweak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:38:
[...]

M.a.w. je hebt nu geld uitgegeven aan iets. En datzelfde geld is nu niet meer beschikbaar voor iets anders.
Voor b.v. die dikke vette cruise of een vliegreis om de wereld... O-)
Ik zie zonnepanelen niet als financieel inleveren. Los dat het een goede manier is van energie opwekken (los van productie, installatie en afvoer van de panelen) is het ook financieel uiteindelijk redelijk gelijk blijven. Over een periode van 10 jaar vind ik het prima om op '0 winst' uit te komen, als die panelen een tvt hebben van 100 jaar dan had ik het financieel onverstandig gevonden.

Los dat ik pas 3x in mijn leven heb gevlogen, mijn zoon van 6 nog nooit en hij pas 1x in het buitenland is geweest toen we een weekendje naar een kerstmarkt in duitsland gingen... Maar we inderdaad wel een aantal keer naar een huisje van een vakantiepark zijn gegaan.
IvoB2 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Lijkt me een redelijk contradictorisch uitgangspunt toch?
Je zal keuzes moeten maken: minder luxe of meer investeren. Je kan moeilijk alles hebben zonder dat het financieel iets kost.
Zelf heb ik al in 2013 een A2W WP van 4,3 kW geplaatst (in combinatie met PV) waar ook het SWW op is aangesloten (en bij de renovatie dan wel onmiddellijk de keuze gemaakt om geen bad meer te installeren maar alleen nog een inloopdouche) en in 2019 nog eens een A2A WP voor het thuisbureel (waarmee in die ruimte dan eventueel ook gekoeld kan worden).
Dat is dus eerst investeren (maar inmiddels al lang terugverdiend) maar ook oude gewoontes veranderen (niet meer de noodzaak hebben thuis regelmatig een uitgebreid heet bad te moeten nemen).
Tja, het bad zit er net zoals de vloerverwarming in bij aankoop.. Die er nu uit slopen vind ik dan weer zonde, gezien het huis uit 2015 komt. Als we de badkamer ooit gaan vervangen komt er dan ook geen bad meer in, maar voor de kinderen is een bad wel erg leuk om in te spelen..... En voor mijn vrouw soms fijn als ze last heeft van haar spieren.

Een koud water douche is nog beter, maar neem aan dat ook jij gewoon een warmwater douche hebt? Een graad of 30 zou het beste voor je huid zijn, of heb jij hem ook eerder in de buurt van 38?

Maar: ik ga niet mee doen aan de 'jij doet x of y fout' en ga misschien ooit wel op 30 graden douchen als iedereen dat doet. Ik gun mijn kinderen minimaal dezelfde opvoeding als 'de gemiddelde Nederlander' en gebruik van een bad vind ik dan ook prima te verdedigen (gezien 40% over een bad beschikt: https://www.cbs.nl/nl-nl/...die%20een%20bad%20hebben.)

[ Voor 3% gewijzigd door President op 08-01-2023 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
jeroenkb schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:36:
[...]

Bij mij ook gebeurd met triple glas

[Afbeelding]
Ja maar het ging me om het leuke patroontje van de afstandhouders in het glas.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

President schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:39:
[...]

[...]

Tja, onze huidige manier van leven is 2 tot 3 keer per week allemaal douchen... En dat doen we allemaal achter elkaar, leuk betoog maar dat zou dus 'slecht' zijn maar als we die douches over de week verspreiden is het wel 'goed' of 'beter voor het milieu'? Volgens mij is 2 tot 3x per week douchen al bewust genoeg omgaan met energie?
Het is niet slecht (integendeel) maar in jouw geval dus duur omdat je blijkbaar niet flexibel bent, of een beetje koppig.

Door aan dit soort eisen vast te houden ben je aangewezen op enorm dure en grote oplossingen. Terwijl als je niet allemaal achter elkaar wilt douchen, je af kunt met kleiner en goedkoper. En dat is ook weer duurzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ehtweak schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:38:
[...]

Hangt er maar vanaf hoe je het aanpakt.
Leg gewoon, indien de beschikbare ruimte het toelaat, meer PV-productie dan je zelf verbruikt of zoveel mogelijk dan de ruimte het toelaat in verhouding tot het verbruik en je loopt jaar na jaar in op de aanvankelijke investering en alles wat je na het break even point nog opwekt is gewoon pure winst.
Wanneer je eerst begint met een gedragsverandering en je verbruiksbehoeften zoveel mogelijk naar beneden haalt (en dat moet buiten het opofferen van wat "luxwe financieel niet altijd iets te kosten) zal investeren in PV het alleen maar op termijn rendabeler maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Andrehj schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Jawel, dat kun jij wel. Namelijk door geen installateur in te schakelen. Dan kan die zijn uren ergens anders besteden, waar het rendement (op het gebied van CO2- of gasverbruikreductie) veel groter is.
Dan moet er "ergens anders" wel vraag zijn naar de diensten van die installateur.
En wanneer die er is zal die installateur sowieso eerst kiezen voor het adresje waar er veel kan verdiend worden ipv waar hij maar weinig omzet kan realiseren.
Het is in de praktijk dus niet zo dat omdat x de installateur niet nodig heeft deze dan automatisch bij Y kan beginnen of omgekeerd eerst bij x zal beginnen. Zo werkt de markt niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Maar: ik ga niet mee doen aan de 'jij doet x of y fout' en ga misschien ooit wel op 30 graden douchen als iedereen dat doet. Ik gun mijn kinderen minimaal dezelfde opvoeding als 'de gemiddelde Nederlander' en gebruik van een bad vind ik dan ook prima te verdedigen (gezien 40% over een bad beschikt: https://www.cbs.nl/nl-nl/...die%20een%20bad%20hebben.)
Niets mis met in bad gaan. Maar wel met de argumentatie dat het moet kunnen omdat het vroeger ook kon, of omdat anderen het ook doen. Zo komen we als samenleving niet vooruit natuurlijk. Vroeger hadden we ook slaven, maar dat vinden we nu niet meer OK. Vroeger hadden we ook houtkachels, maar dat vin... Oh die opmerking kan ik pas over 10 jaar maken.

Goedkoop gas gaat verdwijnen en duurzame energie is volop te verkrijgen en zelf op te wekken. Maar dat gaat nu eenmaal langzamer.

We hebben lang boven onze stand geleefd, op allerlei vlakken. Het wordt een stapje terug doen. En dat is minder pijnlijk doordat er ook veel technologische ontwikkeling is.

Maar als je echt niet mee wilt doen en vast wilt houden aan het oude en tradities, dan is het gewoon een kwestie van betalen.

Je zult zien dat je daarmee op de lange termijn juist duurder uit bent overigens.

In plaats van fossiel als een recht/traditie zien, zou jeje kunnen afvragen wat je het liefst zou hebben als je nu opnieuw kon beginnen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 08-01-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tja, het bad zit er net zoals de vloerverwarming in bij aankoop.. Die er nu uit slopen vind ik dan weer zonde, gezien het huis uit 2015 komt. Als we de badkamer ooit gaan vervangen komt er dan ook geen bad meer in, maar voor de kinderen is een bad wel erg leuk om in te spelen..... En voor mijn vrouw soms fijn als ze last heeft van haar spieren.
Tja, wat is het nu? 2-3 keer per week douchen of de kinderen gebruiken het bad regelmatig als speeltuin en de mevrouw voor de therapie?
Een koud water douche is nog beter, maar neem aan dat ook jij gewoon een warmwater douche hebt? Een graad of 30 zou het beste voor je huid zijn, of heb jij hem ook eerder in de buurt van 38?
Een koud water douche is inderdaad beter. Maar dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Het is hun leven, lijf en eindrekening.
Toevallig gisteren nog de hele dag in de buitenlucht koudwater douches en ijskoude dompelbaden genomen en gewoon meerdere keren in overwarmd water gaan zwemmen. :+
Uiteraard heb ik een douche waar, indien nodig warm tot heet water uitkomt. Aangesloten op het boilervat dat op zijn beurt o.a. is aangesloten op de A2W WP die op zijn beurt de meerderheid van de dagen in een jaar zijn energie verkrijgt van de PV-installatie. En de boiler zelf staat in de wintermaanden, naargelang de vraag, ingesteld tussen de 20 en 40°C. De thermostaatkraan van de douche zelf, afhankelijk van wie en wanneer een douche neemt, ingesteld tussen koud en 38°C.
Toevallig vandaag de 300l boiler via PV en A2W nog eens aan het opwarmen tot 40°C (het bovenste deel van 150 L).
Dat vraagt dan 950 Wh lokaal opgewekte groene stroom bij een buitentemp. van 8.3°C en een aanmaakwatertemp. van 47.8°C en nam 44 min. tijd in beslag.

Ik heb nl. geen incentive nodig om te wachten om zelf iets te doen tot "iedereen het doet". Dus al jaren geleden volledig van het gas af en geïnvesteerd en geïnvesteerd om het basis energieverbruik zo laag mogelijk te krijgen en de energie die dan nog nodig is zo goedkoop (zoveel mogelijk rechtstreeks via de zon, zoniet lokaal onrechtstreeks via de zon, zoniet het kleine resterende deel via groepsinvesteringen in HE).
Ik heb ook niet het gevoel dat de kinderen daardoor iets gemist hebben. Integendeel, opgevoed worden dat alle luxe niet vanzelfsprekend is lijkt me op termijn gunstiger te zijn voor hoe ze later beter voorbereid in het leven staan en zelf o.a. met energie omgaan. Wat blijkbaar gelukt is want sommigen zijn nog strenger "in de leer" dan de opvoeder. :)

Het ging ook helemaal niet over "goed" of "fout" bezig zijn. Alleen om het onontkoombare feit dat je toch een keuze zal moeten maken en niet alles kan blijven hebben. Dus ofwel gedrag veranderen en/of investeren en/of comfort opgeven of gewoon steeds meer blijven betalen voor hetzelfde.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2023 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:27
[...]

Dat ze uiterlijk 2025 keer weten, nog veel onderzoek doen en dat ze 8 jaar van tevoren zullen moeten laten weten als een wijk gasloos moet worden... En dat ze onderzoek doen naar warmtenetten, maar onze wijk is 'nog te bepalen' voor een warmtenet of individueel...

[...]

[...]

Ik zie zonnepanelen niet als financieel inleveren. Los dat het een goede manier is van energie opwekken (los van productie, installatie en afvoer van de panelen) is het ook financieel uiteindelijk redelijk gelijk blijven. Over een periode van 10 jaar vind ik het prima om op '0 winst' uit te komen, als die panelen een tvt hebben van 100 jaar dan had ik het financieel onverstandig gevonden.

Los dat ik pas 3x in mijn leven heb gevlogen, mijn zoon van 6 nog nooit en hij pas 1x in het buitenland is geweest toen we een weekendje naar een kerstmarkt in duitsland gingen... Maar we inderdaad wel een aantal keer naar een huisje van een vakantiepark zijn gegaan.

[...]

Niemand moet of gaat jou vertellen hoe je moet leven.

Aan de andere kant: als de omstandigheden veranderen dan moet je daar voor jezelf en voor je gezin over nadenken en dan al dan niet actie ondernemen. Dat moet iedereen op deze wereld doen.

Als ik een vrijblijvende tip mag geven over energie: denk en reken in kWh’en en niet in euro’s. Euro’s zijn onderhevig aan inflatie. kWh’en niet. Iedere kWh die je niet nodig hebt om je eigen leven te leiden is er eentje gewonnen, voor altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wozmro schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:22:
[...]

Niemand moet of gaat jou vertellen hoe je moet leven.
tot op zekere hoogte.
Economie en klimaat gaan wel degelijk flinke effecten hebben waardoor je je zult moeten aanpassen of flink betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
IvoB2 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:57:
Dan moet er "ergens anders" wel vraag zijn naar de diensten van die installateur.
Dat lijkt me in de huidige markt niet bepaald een probleem. Probeer maar eens een installateur te vinden die tijd heeft...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Je kan dan ook beter op het juiste ogenblik handelen en niet pas wanneer iedereen met de rug tegen de muur staat.
Dan heb je als klant keuze genoeg + ruimte om te onderhandelen.
En dan nog, dan blijft nog altijd de vraag of de installateurs overbevraagd worden door de grootverbruikers van fossiel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 00:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

de Peer schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Dat is niet mogelijk. je gaat of inleveren of flink de portemonnee trekken.
Je bent tot nu toe verslaafd geweest aan goedkope vervuilende fossiele energie en zult moeten gaan afkicken (of betalen).

Met name eisen als badderen en daarna nog meerdere keren douchen maakt het lastig. Dan zul je in moeten zetten op hoge capaciteit, dus grote of meerdere warmtepompboilers. Dat is prijzig.

Je bent ook niet echt meer in de positie om eisen te gaan stellen. Niets doen gaat uiteindelijk duurder worden. dus vroeg of laat zul je keuzes moeten gaan maken.
Nee, we zijn niet verslaafd aan fossiele brandstoffen. Dat doet echt 0 recht aan wat een verslaving daadwerkelijk is. Men zou echt eens moeten stoppen met deze onzinnige vergelijking. Energie is gewoon een levensvoorwaarde en de lucht is er toch echt een stuk schoner op geworden tov de voorgaande manieren.

Olie en gas zijn gewoon goedkoop, flexibel en heeft nu een infrastructuur waarin het gebruik erg makkelijk is. Daarvoor was het steenkool, turf, hout, etc. Om allerlei redenen zijn we bezig over te gaan naar een andere energiebron. Het zal ongetwijfeld even duren voordat dat net zo ingeburgerd en standaard is als de huidige standaard want huizen zullen iets anders gebouwd moeten worden om een warmtepompoplossing in te passen, maar dat is niet wezenlijk anders dan voorgaande transities.

Over x jaar is onze levensstandaard verder gestegen - niet gedaald - met met minder vervuiling en andere negatieve effecten.

@President Lees je in over hoe warmtepompen werken, wat de limitaties zijn en wat voor jou een goede oplossing zou zijn gezien je wensen. Als je niet gewoon domweg de portemonnee wilt trekken en geld tegen het probleem aan te gooien zul je goed in kaart moeten brengen wat nodig is.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
No Hands schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Ja maar het ging me om het leuke patroontje van de afstandhouders in het glas.
Ik ben zelf af en toe aan het kijken naar vacuumglas.
Alleen willen die lui totaal niet zeggen wat het nu kost zonder eerst hier te komen.
En ik hou niet van dat opdringerige.
Kan je globaal zeggen wat ze nu vragen voor dat glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:27
Termy schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:41:
[...]

Nee, we zijn niet verslaafd aan fossiele brandstoffen. Dat doet echt 0 recht aan wat een verslaving daadwerkelijk is. Men zou echt eens moeten stoppen met deze onzinnige vergelijking. Energie is gewoon een levensvoorwaarde en de lucht is er toch echt een stuk schoner op geworden tov de voorgaande manieren.

Olie en gas zijn gewoon goedkoop, flexibel en heeft nu een infrastructuur waarin het gebruik erg makkelijk is. Daarvoor was het steenkool, turf, hout, etc. Om allerlei redenen zijn we bezig over te gaan naar een andere energiebron. Het zal ongetwijfeld even duren voordat dat net zo ingeburgerd en standaard is als de huidige standaard want huizen zullen iets anders gebouwd moeten worden om een warmtepompoplossing in te passen, maar dat is niet wezenlijk anders dan voorgaande transities.

Over x jaar is onze levensstandaard verder gestegen - niet gedaald - met met minder vervuiling en andere negatieve effecten.

@President Lees je in over hoe warmtepompen werken, wat de limitaties zijn en wat voor jou een goede oplossing zou zijn gezien je wensen. Als je niet gewoon domweg de portemonnee wilt trekken en geld tegen het probleem aan te gooien zul je goed in kaart moeten brengen wat nodig is.
En dan vinden we wel weer iets anders om ons mee bezig te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:11

NeoflexNL

Forever young

Beste Tweakers! Ik zit even met de volgende vraag waar ik wat meer inzicht over wil hebben.. Ik heb een huis met relatief veel zonnepanelen (opbrengst ca. 8800 kwh per jaar). Op dit moment zit ik met het verbruik daar net iets boven (afgelopen contractjaar 2000 kwh positief saldo).

Nu wordt er een warmtepomp geïnstalleerd, waarmee ik naar verwachting dus meer kwh's ga gebruiken, maar gas daarmee buiten beschouwing kan laten (rekent lekker makkelijk). Ik zit op dit moment in een variabel contract van Powerpeers en betaal per januari zo'n 70 cent per kwh, prijsplafond even niet mee gerekend. Mijn energiecontract loopt steeds van juli tot juli.

Het verbruik zag er afgelopen contractjaar zo uit:

juli -434 kwh
augustus -296 kwh
september 137 kwh
oktober 604 kwh
november 741 kwh
december 804 kwh
januari 947 kwh
februari 631 kwh
maart 98 kwh
april -36 kwh
mei -303 kwh
juni -824 kwh

Dit zijn per maand gesaldeerde waarden (dus verbruik van die maand minus de opbrengst). Voor dit contractjaar (vanaf juli 2022) ziet het er al gunstiger uit, met name door enkele doorgevoerde besparingen en een zonnige zomer/najaar.

Grofweg kan je concluderen dat ik van maart tot en (met) september netto geen stroom verbruik, en alleen maar negatieve waarden heb. Nu komt de vraag:

Zou het in mijn geval slim zijn om in de periode september tot maart (winterseizoen) naar een dynamisch contract te gaan (gemiddeld onder de 70 cent lukt al gauw natuurlijk) en in de periode maart tot september (zomerperiode) naar een variabel energiecontract? Zodat ik die waarden in de eindafrekening kan salderen? (praktisch dan 0 verbruik).

Makkelijkste is natuurlijk om 'gewoon' naar een dynamisch contract te gaan, alleen wil ik niet salderen per uur, omdat ik zoveel overproductie heb in de zomer (die ik nu met jaarlijks salderen in de winter 'gebruik').

Maak ik een denkfout hier?

[ Voor 5% gewijzigd door NeoflexNL op 09-01-2023 09:53 ]

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:23
NeoflexNL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:51:
Beste Tweakers! Ik zit even met de volgende vraag waar ik wat meer inzicht over wil hebben.. Ik heb een huis met relatief veel zonnepanelen (opbrengst ca. 8800 kwh per jaar). Op dit moment zit ik met het verbruik daar net iets boven (afgelopen contractjaar 2000 kwh positief saldo).

Nu wordt er een warmtepomp geïnstalleerd, waarmee ik naar verwachting dus meer kwh's ga gebruiken, maar gas daarmee buiten beschouwing kan laten (rekent lekker makkelijk). Ik zit op dit moment in een variabel contract van Powerpeers en betaal per januari zo'n 70 cent per kwh, prijsplafond even niet mee gerekend. Mijn energiecontract loopt steeds van juli tot juli.

Het verbruik zag er afgelopen contractjaar zo uit:

juli -434 kwh
augustus -296 kwh
september 137 kwh
oktober 604 kwh
november 741 kwh
december 804 kwh
januari 947 kwh
februari 631 kwh
maart 98 kwh
april -36 kwh
mei -303 kwh
juni -824 kwh

Dit zijn per maand gesaldeerde waarden (dus verbruik van die maand minus de opbrengst). Voor dit contractjaar (vanaf juli 2022) ziet het er al gunstiger uit, met name door enkele doorgevoerde besparingen en een zonnige zomer/najaar.

Grofweg kan je concluderen dat ik van maart tot en (met) september netto geen stroom verbruik, en alleen maar negatieve waarden heb. Nu komt de vraag:

Zou het in mijn geval slim zijn om in de periode september tot maart (winterseizoen) naar een dynamisch contract te gaan (gemiddeld onder de 70 cent lukt al gauw natuurlijk) en in de periode maart tot september (zomerperiode) naar een variabel energiecontract? Zodat ik die waarden in de eindafrekening kan salderen? (praktisch dan 0 verbruik).

Makkelijkste is natuurlijk om 'gewoon' naar een dynamisch contract te gaan, alleen wil ik niet salderen per uur, omdat ik zoveel overproductie heb in de zomer (die ik nu met jaarlijks salderen in de winter 'gebruik').

Maak ik een denkfout hier?
mmm,ik heb een vergelijkbare pv installatie maar gebruik veel minder stroom - ik zou daar ook naar kijken, wat je niet afneemt is sowieso goedkoper. Heb je elektrische vloerverwarming badkamer ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL

NeoflexNL

Forever young

Lochnes schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:02:
[...]

mmm,ik heb een vergelijkbare pv installatie maar gebruik veel minder stroom - ik zou daar ook naar kijken, wat je niet afneemt is sowieso goedkoper. Heb je elektrische vloerverwarming badkamer ofzo?
Mijn verbruik is idd hoog, daar ga ik ook naar kijken. Ik heb een elektrische hottub die sowieso mega veel verbruikt. Die heb ik inmiddels uitstaan, maar zet ik in de zachte maanden wel weer aan (dat is een keuze en een luxeproduct natuurlijk).

Sluimerverbruik is zo'n 10 kwh per dag (zonder hottub). Afgelopen weken op vakantie geweest en verbruikte dat toch wel elke dag. Dat vind ik nog teveel en ga ik nog naar kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door NeoflexNL op 09-01-2023 10:11 ]

“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
annespruit1980 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:47:
[...]

Ik ben zelf af en toe aan het kijken naar vacuumglas.
Alleen willen die lui totaal niet zeggen wat het nu kost zonder eerst hier te komen.
En ik hou niet van dat opdringerige.
Kan je globaal zeggen wat ze nu vragen voor dat glas?
Dat is lastig, ik heb offertes van 400 euro per m2 voorbij zien komen. het is heel erg afhankelijk van formaat glas, hoeveelheid ruiten etc.
Ik zou het niet zien als opdringerig. Ik zou het zien als dat ze jou een kloppende prijs willen geven en daarvoor moeten ze het zien.
Wellicht kun je als tussenstap zelf de maten van de beglazing opmeten en met een foto hun kant opsturen zodat ze een idee kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:28
We hebben vorig jaar voor de winter ons huis behoorlijk nageisoleerd, de verbruiksverschillen zijn tot nu toe lastig te meten aangezien we tegelijkertijd ook van het gas af zijn maar wat mij opvalt is dat het op de zelfde temperatuur toch minder koud voelt. Dus bijvoorbeeld 16 graden voelde eerst als koud, maar nu toch al snel behaaglijk. Is dit een soort van placebo-effect of is het wat anders? Want je zou zeggen de zelfde temperatuur zou toch hetzelfde moeten aanvoelen. Het kan ook zijn dat we meer gewend zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:30
Het verhaal met een warmtepomp voor SWW is in basis simpel: de warmtepomp is langzaam. Dus die kan niet warmwater leveren voor douche of bad op het moment dat je het nodig hebt. De oplossing is een voorraadvat met warm water.

Hoe meer mensen vlak achter elkaar moeten douchen (of het bad vullen) hoe groter het voorraadvat dat nodig is. Een groot voorrraadvat kost ruimte en geeft wat verlies (maar niet veel).

Er valt nog wel wat te spelen met de effectieve capaciteit van je voorraadvat: hoe warmer het water in het vat, hoe langer je kan douchen. Maar warmer water kost wel extra energie.

Persoonlijk zou ik, als je de ruimte hebt gewoon een groot voorraadvat installeren. Dat staat binnen je thermische schil, dus die warmte gaat niet verloren. Maar op verschillende dagen douchen of in bad gaan is ook een goede manier om met een kleiner voorraadvat toe te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
No Hands schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:43:
[...]

Dat is lastig, ik heb offertes van 400 euro per m2 voorbij zien komen. het is heel erg afhankelijk van formaat glas, hoeveelheid ruiten etc.
Ik zou het niet zien als opdringerig. Ik zou het zien als dat ze jou een kloppende prijs willen geven en daarvoor moeten ze het zien.
Wellicht kun je als tussenstap zelf de maten van de beglazing opmeten en met een foto hun kant opsturen zodat ze een idee kunnen geven?
Ik zelf zie het wel als opdringerig, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.
Persoonlijk zie ik geen verschil tussen het aanvragen van een prijs van b.v. tripple glas en vacuum glas.
Verschil is alleen dat ik van tripple glas wel een prijs krijg als ik een formaat opgeef, en bij vacuum niet.
En er in zetten kan ik zelf ook wel, dat willen ze duidelijk ook niet.
Tenminste, bij degene waar ik het vroeg wat het koste.
Vandaar dat ik hoopte dat jij er wat meer over kon vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
annespruit1980 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:54:
[...]

Ik zelf zie het wel als opdringerig, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.
Persoonlijk zie ik geen verschil tussen het aanvragen van een prijs van b.v. tripple glas en vacuum glas.
Verschil is alleen dat ik van tripple glas wel een prijs krijg als ik een formaat opgeef, en bij vacuum niet.
En er in zetten kan ik zelf ook wel, dat willen ze duidelijk ook niet.
Tenminste, bij degene waar ik het vroeg wat het koste.
Vandaar dat ik hoopte dat jij er wat meer over kon vertellen.
Het verschil is denk ik dat HR++ en triple gemeengoed is en iedereen dat leveren kan. Vacuumglas levert niet iedereen, wellicht zijn de eisen voor plaatsing anders en willen ze het daarom zien. Ik kan je er niet mee verder helpen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
NeoflexNL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Mijn verbruik is idd hoog, daar ga ik ook naar kijken. Ik heb een elektrische hottub die sowieso mega veel verbruikt. Die heb ik inmiddels uitstaan, maar zet ik in de zachte maanden wel weer aan (dat is een keuze en een luxeproduct natuurlijk).

Sluimerverbruik is zo'n 10 kwh per dag (zonder hottub). Afgelopen weken op vakantie geweest en verbruikte dat toch wel elke dag. Dat vind ik nog teveel en ga ik nog naar kijken.
Daar is enorm veel te winnen. Hier verbruiken we (in een grote vrijstaande woning met 4 personen) maar 3000 kWh per jaar (excl WP en airco). Sluimerverbruik zit rond de 200W (waarvan 35 W in het ventilatiesysteem zit, en ca 29 W in de warmtepomp, voor de rest kleine verbruikers), oftewel ca 5 kWh per dag.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 09-01-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
phicoh schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:13:
Maar op verschillende dagen douchen of in bad gaan is ook een goede manier om met een kleiner voorraadvat toe te kunnen.
Dat hoeft echt niet zo extreem. Reken maar eens aan het vermogen wat je nodig hebt om te douchen en het vermogen wat de WP kan leveren.
Die douche staat immers niet continu aan, je hebt ook nog tijd nodig om je uit te kleden, af te drogen, scheren etc. Daarmee is de duty cycle van de douche hooguit 50%.
Dat is hier in huis al voldoende om continu te kunnen douchen, want dat kan de WP gewoon bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Daar is enorm veel te winnen. Hier verbruiken we (in een grote vrijstaande woning met 4 personen) maar 3000 kWh per jaar (excl WP en airco). Sluimerverbruik zit rond de 200W, oftewel ca 5 kWh per dag.
Hmm, bij dat laatste valt ook nog wel wat te winnen. Is zowat het dagverbruik van mijn volledige woning (incl. WP en airco). :)
Die douche staat immers niet continu aan, je hebt ook nog tijd nodig om je uit te kleden, af te drogen, scheren etc. Daarmee is de duty cycle van de douche hooguit 50%.
Uiteraard zal het wel aan mij liggen maar na drie keer deze zin te lezen begrijp ik nog steeds het verband niet tussen jezelf uitkleden, afdrogen, scheren,.... en het verbruik van een WP voor SWW/douche?
Het vermogen dat de WP hier nodig heeft om het SWW op de gewenste temperatuur te brengen om er daarnaa mee te kunnen douchen hangt hier af van de buitentemperatuur, gewenste temp SWW en gevraagde hoeveelheid op te warmen en te verbruiken warm water.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 09-01-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
IvoB2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:36:
Uiteraard zal het wel aan mij liggen maar na drie keer deze zin te lezen begrijp ik nog steeds het verband niet tussen jezelf uitkleden, afdrogen, scheren,.... en het verbruik van een WP voor SWW/douche?
Het vermogen dat de WP hier nodig heeft om het SWW op de gewenste temperatuur te brengen om er daarnaa mee te kunnen douchen hangt hier af van de buitentemperatuur, gewenste temp SWW en gevraagde hoeveelheid op te warmen en te verbruiken warm water.
Als je douche 6 l/min aan water verbruikt, maar slechts 50% van de tijd aan is (de rest van de tijd ben je immers aan uitkleden, afdrogen etc), heb je gemiddeld maar 3 l/min nodig. Het daarvoor benodigde vermogen is 3 kg/min * 4.2 kJ/kgK * 30 K / 60 s/min = 6.3 kW. Dat kan mijn warmtepomp makkelijk leveren.

Praktisch gezien kun je dan dus continu (achter elkaar aan) douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoflexNL

NeoflexNL

Forever young

Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Daar is enorm veel te winnen. Hier verbruiken we (in een grote vrijstaande woning met 4 personen) maar 3000 kWh per jaar (excl WP en airco). Sluimerverbruik zit rond de 200W, oftewel ca 5 kWh per dag.
Dat wordt een flinke zoektocht dus. Heb je daar nog tips voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
NeoflexNL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:58:
Stroomverbruiksmeter kopen en het zaakje in kaart brengen? Je kunt ook de groepen één voor één afschakelen en op je slimme meter aflezen wat dat oplevert.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 09-01-2023 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rupie99
  • Laatst online: 22:34
KoenVW76 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:07:
We hebben vorig jaar voor de winter ons huis behoorlijk nageisoleerd, de verbruiksverschillen zijn tot nu toe lastig te meten aangezien we tegelijkertijd ook van het gas af zijn maar wat mij opvalt is dat het op de zelfde temperatuur toch minder koud voelt. Dus bijvoorbeeld 16 graden voelde eerst als koud, maar nu toch al snel behaaglijk. Is dit een soort van placebo-effect of is het wat anders? Want je zou zeggen de zelfde temperatuur zou toch hetzelfde moeten aanvoelen. Het kan ook zijn dat we meer gewend zijn natuurlijk.
Het kan ook extra comfortabel zijn vanwege minder tocht door verbeterde kierdichting. En minder koudeval door warmere oppervlaktes (m.n. glas, mindere mate muren). Dat is de comfortbonus van maatregelen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Als je douche 6 l/min aan water verbruikt, maar slechts 50% van de tijd aan is (de rest van de tijd ben je immers aan uitkleden, afdrogen etc), heb je gemiddeld maar 3 l/min nodig. Het daarvoor benodigde vermogen is 3 kg/min * 4.2 kJ/kgK * 30 K / 60 s/min = 6.3 kW. Dat kan mijn warmtepomp makkelijk leveren.

Praktisch gezien kun je dan dus continu (achter elkaar aan) douchen.
Echt, ik begrijp er niets van.
Wanneer de douche 6l/min. verbruikt verbruikt hij per minuut dat hij aan is effectief 6 liter. Alle tijd dat hij niet open staat verbruikt geen enkele douche iets (mag ik hopen). De energie dat een douche nodig heeft gaat gewoon over de tijd dat je hem effectief gebruikt. Toch niet over de tijdspanne dat je deze niet gebruikt? Wat doet die 50% dan in het verhaal?
Wanneer mijn douche op een etmaal 10 minuten in gebruik is ga ik toch niet berekenen hoeveel liter warm water deze gemiddeld verbruikt in 24 uur maar wel hoeveel SWW ik nodig heb in die 10 minuten?

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 09-01-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Dat hoeft echt niet zo extreem. Reken maar eens aan het vermogen wat je nodig hebt om te douchen en het vermogen wat de WP kan leveren.
Dat is hier in huis al voldoende om continu te kunnen douchen, want dat kan de WP gewoon bijhouden.
Mijn ervaring is dat ik wel eens een koude(re) douche gehad heb. Waar dat aan ligt weet ik niet. Dus ik zou zelf wel voor een fors voorraadvat gaan. Nu hebben we 230 liter. Dat is bij normaal gebruik genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
NeoflexNL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Meten = weten. Een wijsheid zo oud als de straat.
Lijkt me ook niet zo moeilijk om te achterhalen waar het meeste verbruik vandaan komt bij een continue verbruik van 10 kWh per etmaal bij afwezigheid. De laatste watjes opsporen lijkt me moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
IvoB2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:04:
[...]

Echt, ik begrijp er niets van.
Wanneer de douche 6l/min. verbruikt verbruikt hij per minuut dat hij aan is effectief 6 liter. Alle tijd dat hij niet open staat verbruikt geen enkele douche iets (mag ik hopen). De energie dat een douche nodig heeft gaat gewoon over de tijd dat je hem effectief gebruikt. Toch niet over de tijdspanne dat je deze niet gebruikt?
Wanneer mijn douche op een etmaal 10 minuten in gebruik is ga ik toch niet berekenen hoeveel liter warm water deze gemiddeld verbruikt in 24 uur?
Jawel, want je SWW-vat (bij mij 300 liter) is de warmwaterbuffer. Dus als je in 10 minuten 60 liter verbruikt en daarna 10 minuten niks, verbruik je gemiddeld 3 liter per minuut.

Als je in één keer 300 liter verbruikt gaat dit sommetje natuurlijk niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Neem jij dan de hele dag door om de tien minuten een douche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
No Hands schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Het verschil is denk ik dat HR++ en triple gemeengoed is en iedereen dat leveren kan. Vacuumglas levert niet iedereen, wellicht zijn de eisen voor plaatsing anders en willen ze het daarom zien. Ik kan je er niet mee verder helpen helaas.
Geen probleem.
Ik dacht dat jij het zelf had laten installeren en dus de prijzen zou weten.
Naar die prijzen ben ik gewoon benieuwd.
400 euro per m2 hoorde ik ook ergens, maar ook andere bedragen ( meer en minder ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• annespruit1980
IvoB2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:12:
Neem jij dan de hele dag door om de tien minuten een douche?
Hij bedoeld dat als het gezin uit b.v. 10 personen bestaat, het niet nodig is om een groot voorraadvat te hebben. Nadat de eerste klaar is, kan de pomp het warmteverlies weer aanvullen in die 10 minuten ( 5 douchen en 5 drogen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:05
Andrehj schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:51:
[...]

Dat systeem is hier vorig jar ook al eens uitgebreid behandeld, zie :
Andrehj in "De Duurzame Kroeg deel 4"
Andrehj in "De Duurzame Kroeg deel 4"
Gwaihir in "De Duurzame Kroeg deel 4"
en verder.

Conclusie:
  • Systeem is duur in zowel aanschaf als installatie.
  • Levert relatief weinig op
  • Laag rendement
  • Vraagt ruimte in je kruipruimte die er lang niet altijd is.
  • Superonderhoudsgevoelig doordat je kruipruimte meestal onder je rioolniveau zit, dus problemen met pompen, bezinksel, verstopping etc.
Niet aan beginnen dus. Gewoon verwarmen met een warmtepomp (SWW evt met een warmtepompboiler) is veel goedkoper, makkelijker te installeren en veel minder onderhoudsgevoelig.
Zat nog eens te kijken naar de HeatCycle (Rioolthermie per woning). Volgens is dit systeem eerder toch iets te snel afgeschreven. Zeker, nu nog (te) duur in aanschaf en installatie, wat logisch is voor een nieuw concept. Maar kosten kunnen nog significant naar beneden waardoor het wellicht concurrerend gaat worden met de warmtepompboiler. Er zijn situaties waar de HeatCycle nl. een goede optie kan zijn. In principe is in het afvalwater meer dan genoeg warmte beschikbaar om al het SWW af te dekken. Bij alleen gebruik voor SWW is de installatie ook een stuk eenvoudiger, en kan de opstelling bijvoorbeeld goed in een kast onder een trap geplaatst worden (waar je bijvoorbeeld met lucht aan/afvoer voor een warmtepompboiler niet makkelijk komt). Voordeel van de HeatCycle is dat je met een klein boilervat toekan, doordat de w/w warmtepomp t.o.v. een warmtepompboiler een ca. 2x zo groot vermogen heeft, en een kleiner temperatuurverschil hoeft te overwinnen. Daarnaast kan bij een w/w warmtepomp veel beter het geluid worden afgeschermd (al is versie 1.0 nog niet geisoleerd). En t.o.v. een doucheWTW kan ook warmte uit toilet, wasmachine en vaatwasser gehaald worden. Gebruikscijfers (n=1) uit december 2022 laten een gemiddelde COP van 4.8 zien, wat met een warmtepomp(boiler) op buitenlucht voor SWW in die maand echt significant lager is geweest. Natuurlijk moet geclaimde onderhoudsvrijheid nog wel aangetoond worden. In de beperkte praktijktijd lijken er in ieder geval nog geen grote drama's te gebeuren.

[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 09-01-2023 16:41 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
JBtL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Zat nog eens te kijken naar de HeatCycle (Rioolthermie per woning). Volgens is dit systeem eerder toch iets te snel afgeschreven. Zeker, nu nog (te) duur in aanschaf en installatie, wat logisch is voor een nieuw concept. Maar kosten kunnen nog significant naar beneden waardoor het wellicht concurrerend gaat worden met de warmtepompboiler. Er zijn situaties waar de HeatCycle nl. een goede optie kan zijn. In principe is in het afvalwater meer dan genoeg warmte beschikbaar om al het SWW af te dekken. Bij alleen gebruik voor SWW is de installatie ook een stuk eenvoudiger, en kan de opstelling bijvoorbeeld goed in een kast onder een trap geplaatst worden (waar je bijvoorbeeld met lucht aan/afvoer voor een warmtepompboiler niet makkelijk komt). Voordeel van de HeatCycle is dat je met een klein boilervat toekan, doordat de w/w warmtepomp t.o.v. een warmtepompboiler een ca. 2x zo groot vermogen heeft, en een kleiner temperatuurverschil hoeft te overwinnen. Daarnaast kan bij een w/w warmtepomp veel beter het geluid worden afgeschermd (al is versie 1.0 nog niet geisoleerd). En t.o.v. een doucheWTW kan ook warmte uit toilet, wasmachine en vaatwasser gehaald worden. Gebruikscijfers (n=1) uit december 2022 laten een gemiddelde COP van 4.8 zien,
Ik neem die cijfers even met een hele grote korrel zout, want er staat nergens waar dat getal vandaan komt, of hoe het gemeten is. Een COP van 4.8 voor SWW is hoe je het ook went of keert vrij ongeloofwaardig. Wat ook erg opvalt is dat ie maar liefst 471 kWh aan elektriciteit voor SWW gebruikt en daarnaast nog eens 450 kWh uit aardgas haalde.
Ter vergelijking: Hier had ik in 2022 (voor 4 personen) slechts 311 kWh aan elektriciteit nodig voor SWW, en dat met een gewone WP en een sCOP (voor SWW) van 3.39. Dus wat is dan beter?

Er staat ook niet wat die heatcycle aan onderhoud nodig had (of nog heeft). En bovendien komt dit cijfer van iemand die nota bene claimt dat infraroodpanelen een goed systeem zijn om zijn woning te verwarmen omdat zijn energiebehoefte is gedaald, waarbij hij de (theoretisch maximale) verbrandingswaarde van gas vergelijkt met de verbruikte kWh's aan elektriciteit... Dat slaat natuurlijk nergens op, want met een warmtepomp was het elektriciteitsgebruik nog zeker een factor 3 lager geweest, en bovendien zijn huis een stuk warmer.
wat met een warmtepomp(boiler) op buitenlucht voor SWW in die maand echt significant lager is geweest. Natuurlijk moet geclaimde onderhoudsvrijheid nog wel aangetoond worden. In de beperkte praktijktijd lijken er in ieder geval nog geen grote drama's te gebeuren.
Jij beschrijft hierboven het gebruik van dat ding voor enkel SWW. Daarvoor is inderdaad voldoende warmte beschikbaar. Maar:
  1. Die heatcycle werd toen aangeprezen als manier om je woning te (helpen) verwarmen. Geen idee of ze dat nog steeds doen, maar daarvoor is in je afvalwater gewoon bij lange na niet voldoende warmte beschikbaar.
  2. Vergeet niet dat je al het afvalwater (tijdelijk) op moet slaan, omdat de water van bad, douche, wasmachine etc steeds in korte tijd wordt geloosd. Dat lijdt onvermijdelijk tot problemen met bezinken van vuil, onderhoud etc. Bovendien zul je het riool erop aan moeten passen, of je moet het rioolwater omhoog pompen. Wasmachines en vaatwassers staan immers vaak op de begane grond.
Als je je SWW niet met een WP wilt of kunt maken is een WP-boiler echt een 100x betere oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 09-01-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
JBtL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:26:
[...]
In de beperkte praktijktijd lijken er in ieder geval nog geen grote drama's te gebeuren.
Die komen wel als we het massaal gaan doen. Waterzuiveringsbedrijven zitten niet te springen op warmte die uit influent (het rioolwater) wordt onttrokken. Dat levert namelijk mogelijk problemen in de waterzuiveringsinstallatie op. Daardoor komt rioolthermie via de persleidingen ook niet echt van de grond.

Warmte onttrekken uit het effluent (het water dat door een waterzuivering geloosd wordt), daarentegen is geen probleem.

Leuk product, geen markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:13:
[...]

Ik neem die cijfers even met een hele grote korrel zout, want er staat nergens waar dat getal vandaan komt. Ook niet wat die heatcycle aan onderhoud oplevert. En bovendien komt dit cijfer van iemand die nota bene claimt dat infraroodpanelen een goed systeem zijn om zijn woning te verwarmen omdat zijn energiebehoefte is gedaald, waarbij hij de (theoretisch maximale) verbrandingswaarde van gas vergelijkt met de verbruikte kWh's aan elektriciteit... Dat slaat natuurlijk nergens op, want met een warmtepomp was het elektriciteitsgebruik nog zeker een factor 3 lager geweest, en bovendien zijn huis een stuk warmer.
Eens - en volgens mij komt deze COP niet van hemzelf maar uit de data die het bedrijf zelf verwerkt. Ik zou graag een onafhankelijke test hiervan zien, maar lijkt wel een realistisch getal voor een warmtepomp die met een bron van 20 tot 30 graden 45 tot 55 graden maakt. En dat continue door het jaar, dus zonder grote pieken in de winter. De gelinkte installatie combineert het met een zonneboiler wat natuurlijk enorme overkill is, en ervoor zorgt dat de COP van de warmtepomp in de zomer slecht is (de zonnewarmte doet de 'makkelijke' lage temperatuur al).
[...]
Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:13:
Jij beschrijft hierboven het gebruik van dat ding voor enkel SWW. Daarvoor is inderdaad voldoende warmte beschikbaar. Maar:
  1. Die heatcycle werd toen aangeprezen als manier om je woning te (helpen) verwarmen. Geen idee of ze dat nog steeds doen, maar daarvoor is in je afvalwater gewoon bij lange na niet voldoende warmte beschikbaar.
  2. Vergeet niet dat je al het afvalwater (tijdelijk) op moet slaan, omdat de water van bad, douche, wasmachine etc steeds in korte tijd wordt geloosd. Dat lijdt onvermijdelijk tot problemen met bezinken van vuil, onderhoud etc. Bovendien zul je het riool erop aan moeten passen, of je moet het rioolwater omhoog pompen. Wasmachines en vaatwassers staan immers vaak op de begane grond.
Als je je SWW niet met een WP wilt of kunt maken is een WP-boiler echt een 100x betere oplossing.
Volgens mij wordt het in principe zowel aan SWW als aan verwarming gekoppeld. Lijkt me dat er voor verwarming niet zoveel overblijft, dus misschien alleen een goed idee als de installatie toch al in de buurt van een cv leiding staat. En dan alleen bij een gasketel, of een warmtepomp met buffervat, samenwerking met een warmtepomp zonder buffervat lijkt me problematisch.

Ik heb hun patent er eens op nagekeken. Het syteem werkt met een filter die vuil zou moeten tegenhouden. Het filter wordt regelmatig met water schoongespoeld. Het gefilterde afvalwater wordt vervolgens tijdelijk opgeslagen in een zak in de kruipruimte, en dan naar behoefte omhooggepompt naar de plek waar de warmtepomp staat. Ik denk eerlijk gezegd dat de grootste problemen kunnen ontstaan als er iets door de goot wordt gespoeld waar die vuilwaterleidingen, de pomp (ze zouden zo maar eens een vijverpomp kunnen gebruiken :*))of de warmtewisselaar in de warmtepomp niet goed tegen kunnen. Al wordt het meteen al wel in 200 liter water verdund, dus je zal daarvoor wel flink je best moeten doen.

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 09-01-2023 17:56 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
JBtL schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:49:
Ik zou graag een onafhankelijke test hiervan zien, maar lijkt wel een realistisch getal voor een warmtepomp die met een bron van 20 tot 30 graden 45 tot 55 graden maakt.
Als dat water in een zak in de kruipruimte (waar het zo'n 10 graden is) ligt, dan geloof ik er niks van dat je uit mag gaan van jouw 20 tot 30 graden.
Ik heb hun patent er eens op nagekeken. Het syteem werkt met een filter die vuil zou moeten tegenhouden. Het filter wordt regelmatig met water schoongespoeld. Het gefilterde afvalwater wordt vervolgens tijdelijk opgeslagen in een zak in de kruipruimte, en dan naar behoefte omhooggepompt naar de plek waar de warmtepomp staat. Ik denk eerlijk gezegd dat de grootste problemen kunnen ontstaan als er iets door de goot wordt gespoeld waar die vuilwaterleidingen niet goed tegen kunnen. Al wordt het meteen al wel in 200 liter water verdund, dus je zal daarvoor wel flink je best moeten doen.
Ik denk (weet bijna zeker) dat door alle bezinksel de bruikbare inhoud van die zak in de kruipruimte steeds kleiner wordt... Rioolleidingen liggen niet voor niets op afschot...

En dan de installatiekosten (en -tijd) van zo'n ding. Hier is een installateur zo een week mee bezig, terwijl hij in die tijd ook tig WP-boilers had kunnen installeren. Ook daarmee is dit ding dus helemaal niet duurzaam, want legt een veel te groot beslag op de zeer schaarse installateurscapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:56:
[...]

Als dat water in een zak in de kruipruimte (waar het zo'n 10 graden is) ligt, dan geloof ik er niks van dat je uit mag gaan van jouw 20 tot 30 graden.
Er wordt wel meteen warmte gevraagd als er warmte gebruikt wordt - en die gebruikte warmte zit dan in de afvoer - dus het zal ergens tussen de afvoertemperatuur van het vuile water en de omgevingstemperatuur van de kruipruimte inzitten. Die zal ook nog wat omhoog gaan, je hebt effectief een radiator in de kruipruimte op deze manier.

[...]
Ik denk (weet bijna zeker) dat door alle bezinksel de bruikbare inhoud van die zak in de kruipruimte steeds kleiner wordt... Rioolleidingen liggen niet voor niets op afschot...
Ik ben ook wel benieuwd naar de interne structuur van de riool-aftap inderdaad. In het patent staat iets van perforaties in de zijwand, waar de vaste stof via de onderkant van de pijp zou moeten gaan. Maar je houdt natuurlijk altijd nog deeltjes in suspensie. De vraag is hoeveel.
En dan de installatiekosten (en -tijd) van zo'n ding. Hier is een installateur zo een week mee bezig, terwijl hij in die tijd ook tig WP-boilers had kunnen installeren. Ook daarmee is dit ding dus helemaal niet duurzaam, want legt een veel te groot beslag op de zeer schaarse installateurscapaciteit.
Ik begreep dat er 1 dag installatie (maar met hoeveel personen?) voor stond. Hangt er natuurlijk vanaf, maar als je een warmtepompboiler naar zolder wil tillen ben je ook wel even bezig, en dan moet je 2 dak of muurdoorvoeren maken voor de aan- en afvoer van lucht. Denk dat het van de situatie afhankelijk is. De rioolafvoer moet vooral goed bereikbaar zijn, met niet al te veel leidingwerk tot de warmtepomp.

[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 09-01-2023 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07
annespruit1980 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Hij bedoeld dat als het gezin uit b.v. 10 personen bestaat, het niet nodig is om een groot voorraadvat te hebben. Nadat de eerste klaar is, kan de pomp het warmteverlies weer aanvullen in die 10 minuten ( 5 douchen en 5 drogen ).
Het is niet zo dat die douche liters in 10 minuten weer opgewarmd zijn?

Ik las dat een lege boiler van 150 liter wel een uur of 4 nodig heeft om weer op te warmen? Natuurlijk is het zo dat na de eerste douche het vat niet leeg is...

Maar als we een vat hebben van 300 liter en iemand doucht vervolgens 100 liter weg, dan is het niet zo dat je na een kwartiertje of half uurtje weer dezelfde 300 liter hebt als bij de start...

Edit: https://warmtepomp-weetje...W%20%3D%202%2C79%20uur%20!

Zo'n 3 uur met 6kwh... Maar ik weet niet hoe lang het bijverwarmen van 100 liter duurt, oftwel weer de hele boiler weer opwarmen met 100 liter koud water erbij

[ Voor 36% gewijzigd door President op 09-01-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
President schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:55:
[...]

Het is niet zo dat die douche liters in 10 minuten weer opgewarmd zijn?

Ik las dat een lege boiler van 150 liter wel een uur of 4 nodig heeft om weer op te warmen?
Je moet rekenen, zie beneden.
Natuurlijk is het zo dat na de eerste douche het vat niet leeg is...

Maar als we een vat hebben van 300 liter en iemand doucht vervolgens 100 liter weg, dan is het niet zo dat je na een kwartiertje of half uurtje weer dezelfde 300 liter hebt als bij de start...
100 kg * 4.2 kJ/kgK * 30 K = 12600 kJ
12600 kJ / 8 kW = 1575 s = 26 minuten.

Minder dan een half uurtje dus met een 8 kW wp.

Dit soort sommetjes zijn echt niet zo moeilijk en bieden je veel inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 07:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Ik kwam dit tegen: https://www.dalfsennet.nl/nieuws/447359

Leuk om te lezen, over het hele COP=1 verwarming verhaal heb ik zo mijn eigen gedachten... ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27
Was op 2 januari al gespot GudZ in "De Duurzame Kroeg deel 4" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Misschien niet persé iets voor in een duurzame kroeg, maar ik zit me al een hele tijd af te vragen waarom er geen fitnessapparatuur (roeiapparaten, fietstrainers, etc.) zijn die uitgerust zijn met een stekker.

Om als een soort dynamo stroom mee in je huis te brengen. Als een soort sportieve korting op de stroomrekening, zeg maar. Klinkt een beetje als grap en begon ook op die manier bij mij in het hoofd te borrelen, maar wellicht nog niet eens een gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HaraldBou schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:15:
Misschien niet persé iets voor in een duurzame kroeg, maar ik zit me al een hele tijd af te vragen waarom er geen fitnessapparatuur (roeiapparaten, fietstrainers, etc.) zijn die uitgerust zijn met een stekker.

Om als een soort dynamo stroom mee in je huis te brengen. Als een soort sportieve korting op de stroomrekening, zeg maar. Klinkt een beetje als grap en begon ook op die manier bij mij in het hoofd te borrelen, maar wellicht nog niet eens een gek idee.
omdat je hier hooguit 1 euro per jaar mee opwekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-06 20:17

Ik heb hier een wat oudere Tacx fietstrainer staan met een zogenaamd "Power Back" systeem, waarvan ik kan zien dat die een beetje stroom teruglevert sinds ik de P1 poort van de slimme meter uitlees. Volgens mij is alleen de elektromotor verre van efficient waardoor je helaas geen 200 W teruglevert als je dat zelf ook trapt. Voor de rest is het een druppel op een gloeiende plaat zoals hierboven al aangegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-06 20:38
En wat dachten jullie hiervan: Dance-power!!!

https://www.change.inc/en...voor-stroom-mogelijk-1786

Goed voor van alles:
Het ontladen van klimaatstress
Het empoweren van jezelf
Stoppen met jezelf te serieus te nemen
Oefenen met durven raar te doen en er bij te lachen
Je lichaam lekker te bewegen
Plezier te maken
etc, etc....

Kortom om jezelf en de dansvloer te verlichten d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:43
Nomind schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:49:
En wat dachten jullie hiervan: Dance-power!!!
Ik dacht al; dat heb ik een tijd geleden toch al een keer gezien? Boven het artikel: 29 oktober 2013 :D :P

Deze opwekmethode duikt nog niet op in de grafieken die weergeven hoe hernieuwbare energie in Nederland wordt opgewekt, of wel? ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:20

https://www.lowtechmagazi...build-bike-generator.html

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:50
hoi, kan misschien iemand uitleggen hoezo de normaal gebruiker meer dan 100 keer meer energie belasting betaald dan de grote grootverbruiker?

Belasting op elektriciteit
Jaar 2023
0 t/m 10.000 kWh : € 0,12599
...
meer dan 10 miljoen kWh zakelijk: € 0,00115
https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen

zie ook: Elektriciteit geleverd aan oplaadinstallaties voor elektrische voertuigen,...
Elektriciteit geleverd aan walstroominstallaties: € 0,0005!

en hoezo zijn dat vaste bedragen per kWh en geen percentage van de prijs?

[ Voor 12% gewijzigd door hackbard op 11-01-2023 15:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
hackbard schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:45:
hoi, kan misschien iemand uitleggen hoezo de normaal gebruiker meer dan 100 keer meer energie belasting betaald dan de grote grootverbruiker?
In absolute termen betaalt de grootverbruiker natuurlijk veel meer, alleen relatief niet. Het is voor energie-intensieve bedrijven sowieso al moeilijk competitief te zijn in Nederland, zonder een regeling als dit wordt dat wellicht onmogelijk.

Ik ben op zich helemaal voor hier agressiever in te gaan maar dit moet dan wel minimaal op Europees niveau met invoerheffingen op producten die niet onder die heffing worden geproduceerd. Realiseer je wel dat de consument dit uiteindelijk natuurlijk net zo goed betaalt... Maar, het helpt voor bedrijven wel om de TVT van efficiëntie te verbeteren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
@hackbard Het boek 'De Nederlandse Energietransitie; lessen voor de 21e eeuw' is een aanrader als je dit soort vragen hebt.

Spoiler: de NL overheid dacht jarenlang dat de wereld vanaf 1990 op kernenergie zou draaien en dat we 'ons' gas nooit meer zouden kunnen verkopen.
Daarom zijn huizen in NL slechter geïsoleerd dan in het buitenland, daarom staan fabrieken als Tata, Yara en Rockwool in Nederland en mag onze minister president gratis ontbijt halen bij de Shell elke ochtend

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:09
assje schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:54:
[...]

In absolute termen betaalt de grootverbruiker natuurlijk veel meer, alleen relatief niet. Het is voor energie-intensieve bedrijven sowieso al moeilijk competitief te zijn in Nederland, zonder een regeling als dit wordt dat wellicht onmogelijk.

Ik ben op zich helemaal voor hier agressiever in te gaan maar dit moet dan wel minimaal op Europees niveau met invoerheffingen op producten die niet onder die heffing worden geproduceerd. Realiseer je wel dat de consument dit uiteindelijk natuurlijk net zo goed betaalt... Maar, het helpt voor bedrijven wel om de TVT van efficiëntie te verbeteren.

***members only***
Plus dat elke energie-efficiëntere verbetering van zo'n verbruik serieus knaken oplevert. Ofwel, grootverbruikers hebben van nature al een enorme incentive om zo zuinig mogelijk te produceren. Hogere belasting maakt de productie nauwelijks zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
[...]

***members only***
Wij verstoken ongeveer 600.000m3 per maand en er waren plannen om bepaalde processen om te schakelen van stoom(gas gestookte stoomketels) naar elektra en daarmee tevens een efficiënter proces te gaan gebruiken.
Na bericht van de netbeheerder dat er voorlopig geen extra capaciteit beschikbaar zal komen is dat de ijskast in gegaan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Zwartoog schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:00:
[...]

Plus dat elke energie-efficiëntere verbetering van zo'n verbruik serieus knaken oplevert. Ofwel, grootverbruikers hebben van nature al een enorme incentive om zo zuinig mogelijk te produceren. Hogere belasting maakt de productie nauwelijks zuiniger.
dat is een mooie contradictio in terminis.

ze zijn van nature zo zuinig mogelijk, maar hogere (belasting) kosten maken nauwelijks uit?

[ Voor 10% gewijzigd door hackbard op 11-01-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
Zwartoog schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:00:
Dat klopt niet. Net zoals men op kleine schaal kijkt naar de terugverdientijd van een warmtepomp, wordt er ook door grootverbruikers gekeken naar de terugverdientijd van een investering. Als die te lang is dan gebeurt er niets.

Daarom helpt belasting juist wel. Dan levert een investering meer op. Verder kan je met belasting ook sturen. Dus bijv. gas duurder maken dan elektriciteit. Dat helpt ook.

Nadeel van de lage belasting is dat de hogere gasprijzen er extra hard inhakken. En de overheid kan dat ook niet compenseren door belastingen te verlagen.

Uiteindelijk zien burgers naturlijk wel wat er gebeurt: industrie, luchtvaart, scheepvaart betalen nauwelijk belasting op energie. Dus waarom zou een burger die wel enorm veel belasting betaalt dan ook nog moeite doen om iets positiefs te doen voor het klimaat? Er is weinig zo remmend als het gevoel slechter behandeld te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
[...] dit moet dan wel minimaal op Europees niveau met invoerheffingen op producten die niet onder die heffing worden geproduceerd.
dat is een punt idd
[...]
Realiseer je wel dat de consument dit uiteindelijk natuurlijk net zo goed betaalt...
hoe bedoel je dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
phicoh schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:14:
[...]

Dat klopt niet. Net zoals men op kleine schaal kijkt naar de terugverdientijd van een warmtepomp, wordt er ook door grootverbruikers gekeken naar de terugverdientijd van een investering. Als die te lang is dan gebeurt er niets.

Daarom helpt belasting juist wel. Dan levert een investering meer op. Verder kan je met belasting ook sturen. Dus bijv. gas duurder maken dan elektriciteit. Dat helpt ook.

Nadeel van de lage belasting is dat de hogere gasprijzen er extra hard inhakken. En de overheid kan dat ook niet compenseren door belastingen te verlagen.

Uiteindelijk zien burgers naturlijk wel wat er gebeurt: industrie, luchtvaart, scheepvaart betalen nauwelijk belasting op energie. Dus waarom zou een burger die wel enorm veel belasting betaalt dan ook nog moeite doen om iets positiefs te doen voor het klimaat? Er is weinig zo remmend als het gevoel slechter behandeld te worden.
@assje heeft het hierboven al uitgelegd, als je de energie voor bedrijven te zwaar gaat belasten gaan die bedrijven (inclusief de bijbehorende werkgelegenheid) gewoon weg en worden de werkzaamheden elders (vaak minder efficiënt) voortgezet, of het werk wordt door andere fabrieken in landen met lagere (energie)kosten overgenomen. Dat schiet dus niet op.
Precies dat zagen we afgelopen jaar bij aluminiumsmelter Aldel in Delfzijl.
Het lijkt misschien positief voor de CO2-balans van NL, maar op globale schaal levert het enkel een hogere uitstoot op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:21:
[...]

@assje heeft het hierboven al uitgelegd, als je de energie voor bedrijven te zwaar gaat belasten gaan die bedrijven (inclusief de bijbehorende werkgelegenheid) gewoon weg en worden de werkzaamheden elders (vaak minder efficiënt) voortgezet, of het werk wordt door andere fabrieken in landen met lagere (energie)kosten overgenomen. Dat schiet dus niet op.
Het lijkt misschien positief voor de CO2-balans van NL, maar op globale schaal levert het enkel een hogere uitstoot op.
of ze zitten vooral in NL omdat het hier een belastingparadijs is? En de rest van de wereld ervoor betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 06:42
Er zit m.i. wel een verschil tussen bedrijven matsen en ze te veel belasten waardoor ze weggaan. Het werkgelegenheid argument is imho niet echt meer een inssue: aankomende 30 jaar zal in vrijwel elke sector een arbeidstekort ontstaan. Een Tata Steel verplaats je niet zomaar, daarbij is onze infra voor het verschepen van dat staal extreem gunstig. Ze liggen niet voor niets aan zee. Als je uit Bulgarije staal naar China moet krijgen heb je misschien minder energiebelasting betaald als bedrijf maar is je logistieke keten een drama. We zijn wat mij betreft een beetje te bang om ze te verliezen.

Ik mis in de politiek visie: welke bedrijven willen we? Hoe belangrijk is Schiphol als Hub en hoe erg is het als vliegen in de EU zeer duur wordt? Je gaat vliegtuig echt niet in Brussel laten landen om te tanken en dan doorvliegen naar NL.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:21:
Ten eerste hebben we in Nederland gewoon vanuit de EU een opdracht waar het gaat om het reduceren van CO2 uitstoot. Die grootgebruikers gaan toch wel omvallen of weg. Het enige wat nu gebeurt is om dat zolang mogelijk te rekken.

Er zijn plekken waar stroom van nature goedkoop is. Dan is het veel logischer om daar een fabriek neer te zetten dan om in Nederland met rare regelingen te concurreren.

Zolang er in de EU veel vervuilende industrie is, is het moeilijk om voor die produkten, als die van buiten de EU komen, hoge invoerheffingen te vragen.

Er is in Nederland een groot tekort aan werknemers. Het opruimen van fabrieken die toch niet levensvatbaar zijn geeft weer ruimte aan nieuwe bedrijven.

Het wordt voor de regering steeds moeilijker uit te leggen hoe het kan dat er ernorm veel geld naar fossiel gaat, of direct als subsidies, of indirect door lagere heffingen. En hoe weinig er geinvesteerd wordt in groene technieken. Zeker als Nederland ook de doelstellingen voor 2030 gaat missen valt dat niet meer uit te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
phicoh schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:45:
Ten eerste hebben we in Nederland gewoon vanuit de EU een opdracht waar het gaat om het reduceren van CO2 uitstoot. Die grootgebruikers gaan toch wel omvallen of weg. Het enige wat nu gebeurt is om dat zolang mogelijk te rekken.
Dat is dus kortzichtig. Want de vraag naar aluminium wordt echt niet minder, dus die uitstoot wordt gewoon verplaatst.
En wat de EU vindt zal me eerlijk gezegd aan mijn achterwerk oxideren. Van 90% van wat die overbetaalde uitvreters daar in Brussel verzinnen hebben we enkel last. Kijk maar naar de flauwekul met stikstof. De oude EEG was echt zo slecht nog niet.
En het einde van de ellende is nog niet in zicht. Door de CO2-belasting die ze in willen voeren komt de heilige graal van een overheid steeds dichterbij: Een eigen belastingsysteem, waarmee ze oneindig belasting kunnen heffen. En niemand in Den Haag die dit doorziet... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
De consument betaalt de kosten van bedrijven via consumptie, hogere kosten vertaalt zich in een hogere prijs. De rekening wordt linksom of rechtsom door de burger/consument betaalt; dat werkt zo voor bedrijven zowel als de overheid.

Het gaat vooral om het sturen van gedrag; focus op efficiëntie voor bedrijven en een hogere prijs (voor consumenten) voor energie intensieve producten.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 21:30
Andrehj schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Dat is dus kortzichtig. Want de vraag naar aluminium wordt echt niet minder, dus die uitstoot wordt gewoon verplaatst.
En wat de EU vindt zal me eerlijk gezegd aan mijn achterwerk oxideren. Van 90% van wat die overbetaalde uitvreters daar in Brussel verzinnen hebben we enkel last. Kijk maar naar de flauwekul met stikstof. De oude EEG was echt zo slecht nog niet.
En het einde van de ellende is nog niet in zicht. Door de CO2-belasting die ze in willen voeren komt de heilige graal van een overheid steeds dichterbij: Een eigen belastingsysteem, waarmee ze oneindig belasting kunnen heffen. En niemand in Den Haag die dit doorziet... :(
Het zou tijd worden dat Europa zich als een verenigde Staten van Europa gaat gedragen. De weg terug bestaat niet, kijk maar wat voor chaos UK is. Dus: Lokaal wat lokaal blijft, in Europa wat de grens over gaat. De enige manier om meters te kunnen maken, zowel qua duurzaamheid, veiligheid, migratie, defensie, etc.

Helaas is de publieke opinie zo verstoord met de ‘ze pakkuh me pensioen’ roepers dat een goed debat over wat nu lokaal moet blijven, en wat uit Europa moet komen ver weg is, met als gevolg geen Europees asiel beleid, opsporing of defensie maar wel regels over rauwmelkse kaas en andere neuzel dingen :)

Zo, van m’n soapbox af :)

[ Voor 0% gewijzigd door overhyped op 11-01-2023 17:04 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Andrehj het waterbedeffect is erg beperkt.
Met Tata zag je bijvoorbeeld dat het betere procedé in Nederland was uitgetest maar hier niet kon schalen, dus de grote, nieuwe fabriek werd in India gebouwd. Netto milieuwinst is dus enorm: er is nu veel meer schoner staal beschikbaar dan als het in Nederland was gebleven, op een plek waar een veel smeriger fabriek stond.

Het waterbedeffect wordt vooral aangeroepen om excuus om maar vooral niets te doen en is doorgaans gewoon een ongeldig argument (bij stikstof bijvoorbeeld).

Een ander voorbeeld is de kankerverwekkende African grade brandstoffen, die niet voor niets hier wordt geraffineerd en overgeslagen. Het gebeurt hier omdat het hier zowel mag, als goedkoper is dan elders. Het hier reguleren verplaatst het dus naar een duurder land, waarmee het prijsverschil met goede minder slechte brandstoffen kleiner wordt en het dus al snel niet meer de moeite waard is om een aparte productielijn voor op na te houden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als je in utrecht woont en je de houtkachel vaarwel wilt zeggen.

https://pki.utrecht.nl/Lo...402469d0987ed2ffeb8dda642

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Uh, een gemeentelijke subsidie dus voor aannemers die kachels verwijderen. :+

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 13-01-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

IvoB2 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:50:
Ja bizar of wat? 8)7

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:50:
4000 in het handje als je een u pas hebt :D

En volgens mij maakt het factuurbedrag van de aannemer verder niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:09
Oh, weer een wassen neus dus. Wordt altijd een beetje simpel van al die subsidies waarvoor je niet in aanmerking komt omdat je, in dit geval, zelf de houtkachel kunt oppakken en naar de stort brengen.

Of als de schouw ook weg moet: weekje met de boorhamer en veel naar de stort rijden.

Vraag me trouwens af of alle asbestverwijderingen die erbij komen hier ook onder vallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ook leuk, de consumentenbond komt op voor een goede nieuwe regeling.
Een goede terugleveringsvergoeding en niet die luizige 10 cent waar naar gehint wordt de hele tijd.
https://www.consumentenbo...erugleververgoeding-nodig

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
fijn dat ze daarop inzetten.

ik zou denken, zet in op 90% van de gemiddelde dagprijs en dan kan het best uit.
klump4u schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:45:
Ook leuk, de consumentenbond komt op voor een goede nieuwe regeling.
Een goede terugleveringsvergoeding en niet die luizige 10 cent waar naar gehint wordt de hele tijd.
https://www.consumentenbo...erugleververgoeding-nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:26
Hier is na 45 jaar de aangesoldeerde pijp aan de zinken dakgoot (waar de kunststof regenpijp weer op zit) lek.
Er zitten wat gaatjes op de rand tussen bodem dakgoot en mof.

Wat is een handige manier om dit te repareren?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:12:
Hier is na 45 jaar de aangesoldeerde pijp aan de zinken dakgoot (waar de kunststof regenpijp weer op zit) lek.

Een nieuwe uitloop erin solderen maar met 45 jaar oude goten is dat een vervelend klusje.
En anders een één of ander goedje erop smeren.

Ik zou die vraag in een ander topic stellen
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:02

martijn v o

Certified by Enphase.

De handigste manier is de hele goot vervangen die is wel einde levensduur maar dat is dan ook gelijk de duurste en de mooiste. bv. tussen de gootstukken onderling gaat het ook vaak corroderen en lekken.
Als je er een goedje opsmeert dan is dat tijdelijk niet definitief. Op die plek smeer je het dan ook omhoog waardoor er meer water in blijft staan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:30

Klusjesman kwam hier met voorstel de lekke uitloop eruit te zagen en er een EPDM gootuitloop in te zetten. Hij heeft de oude zinken pijp er weer omheen geschoven, dus van buiten zie je er niks van. Niet duur en de ophoging in de goot valt ook erg mee. Vooralsnog tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ok, ik heb die 5 hele grote trippel ramen er in ( > 140 kg ) en zowaar subsidie gekregen.
Nu dus verder met het dak.
Ik zit te denken om daar steenwol van 150 mm dik te gebruiken.
Glaswol is wel wat goedkoper geloof ik, maar mijn ervaringen in het verleden met dat spul zijn niet zo goed.
Gaat overal in zitten en prikken.
PIR/PUR is volgens mij brandbaarder en nu ik toch bezig ben heb ik het liefst zo onbrandbaar mogelijk.
Iemand nog opmerkingen daarover, liefst die het zelf hebben gedaan ( wat ik dus van plan ben ).
En laatste vraag, waar ( welk land ) kan ik het beste een nieuwe Panasonic warmtepomp bestellen?
Ik heb er geen haast mee, ik heb alleen geen zin om ze hier in Nederland te kopen, aangezien ze hier ( vroeger in ieder geval ) een heel stuk duurder zijn dan in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
annespruit1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:36:
Ok, ik heb die 5 hele grote trippel ramen er in ( > 140 kg ) en zowaar subsidie gekregen.
Glaswol is wel wat goedkoper geloof ik, maar mijn ervaringen in het verleden met dat spul zijn niet zo goed.
Je vergeet nog een enorm voordeel van glas/steenwol boven PIR en EPS: Glaswol, maar vooral ook steenwol dempt enorm veel geluid. Je gaat op zolder daardoor veel minder geluid van buiten horen.
Als je de ruimte hebt, is steenwol dus helemaal prima.

Voor Panasonic warmtepompen (en het importeren daarvan) zijn eigen topics:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2
Airco bestellen in het buitenland

[ Voor 35% gewijzigd door Andrehj op 16-01-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

PIR/PUR is volgens mij brandbaarder en nu ik toch bezig ben heb ik het liefst zo onbrandbaar mogelijk.
Iemand nog opmerkingen daarover, liefst die het zelf hebben gedaan ( wat ik dus van plan ben ).
En laatste vraag, waar ( welk land ) kan ik het beste een nieuwe Panasonic warmtepomp bestellen?
Ik heb er geen haast mee, ik heb alleen geen zin om ze hier in Nederland te kopen, aangezien ze hier ( vroeger in ieder geval ) een heel stuk duurder zijn dan in het buitenland.
Brrr, glaswol, ooit als kind in de jaren 80 met m'n pa de kruipruimte in geweest om dat te plaatsen, wat een horror was dat, heb er nog nachtmerries van, alsof je in de brandnetels had gezwommen :+

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In je dak is steenwol sowieso beter dan PIR/PUR. Het laatste isoleert beter tegen de koude maar steenwol beschermt beter tegen warmtedoorslag wat in de zomer (op het dak) een voordeel is. Hier steekt bv. 26 cm steenwol op de zoldervloer (20 + 6 cm) waardoor er ook tijdens hete zomerdagen van boven geen warmtedoorslag in de onderliggende ruimtes is.
PIR/PUR is ook niet bestand tegen knaagdieren.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 16-01-2023 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als je het wat duurzamer wil kun je oude spijkerbroeken overwegen:
https://www.groenebouwmat...-katoen-isolatie-rrt.html
Erg fijn materiaal om mee te werken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Yanks being Yanks...

Wyoming wants to phase out sales of new EVs by 2035
Nee, dat lees je fout: Wyoming wil de verkoop van EV's verbieden.

Nou goed, het is een symbolische resolutie. Maar toch. 8)7

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ok, steenwol wordt het.
Glaswol viel al af, inderdaad soort van brandnetels.....
En PUR/PIR nu ook wel afgevallen, zeker als dat niet goed tegen knaagdieren kan.
Spijkerbroeken? Tja dat zie ik niet zo zitten, maar ik zal het eens bekijken.
Moet overigens wel onder de subsidie regels vallen, want ik ben niet helemaal gek......

En pomp had ik zelf kunnen bedenken natuurlijk.
Driekwart jaar geleden een 16 kW Tcap uit Duitsland gehaald, maar dat was voor een kennis.
De enige die ik nog kon krijgen, al was het niet zo'n heel slechte keuze, gebouw van ze stamt uit 1900.

Edit: spijkerbroeken kosten bijna 8 euro per m2 bij een Rd van 1.25
Aangezien het minimaal een Rd van 3.5 moet zijn gaat dat naar de 20 euro per m2.
Dan denk ik toch dat ik voor steenwol ga.
Kan ik volgens mij goedkoper krijgen dan dat, en dan hoeft ik niet 3 lagen over elkaar te leggen.
Ben ook niet echt een zeer groene bouwer, meer een gierige doe het zelf type....

[ Voor 24% gewijzigd door annespruit1980 op 16-01-2023 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
annespruit1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:05:
Ok, steenwol wordt het.
Glaswol viel al af, inderdaad soort van brandnetels.....
En PUR/PIR nu ook wel afgevallen, zeker als dat niet goed tegen knaagdieren kan.
Spijkerbroeken? Tja dat zie ik niet zo zitten, maar ik zal het eens bekijken.
Moet overigens wel onder de subsidie regels vallen, want ik ben niet helemaal gek......
Bij zelf doen krijg je toch geen subsidie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
Wolly schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:14:
[...]

Bij zelf doen krijg je toch geen subsidie?
Ik heb een bouw/installatie bedrijf.
Dus ik wel, mits ik mezelf een factuur stuur en die betaal.
Slaat nergens op, ik weet het, maar dat zijn de regels.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
annespruit1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Ik heb een bouw/installatie bedrijf.
Dus ik wel, mits ik mezelf een factuur stuur en die betaal.
Slaat nergens op, ik weet het, maar dat zijn de regels.....
Wel ideaal, met 0 marge door factureren, en alsnog de subsidie krijgen. Toch maar eens kijken of ik "bouw/installatie" toe kan voegen als activiteit op 't bedrijf van m'n vriendin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
overhyped schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:26:
[...]

Wel ideaal, met 0 marge door factureren, en alsnog de subsidie krijgen. Toch maar eens kijken of ik "bouw/installatie" toe kan voegen als activiteit op 't bedrijf van m'n vriendin :)
Grootste pluspunt vind ik dat de subsidie nu terechtkomt waar hij hoort te komen.
N.l. bij mij ( mij = degene die huis isoleert ).
En niet bij al die installateurs die veel te hoge prijzen rekenen voor onderdelen.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
annespruit1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:17:
[...]

Grootste pluspunt vind ik dat de subsidie nu terechtkomt waar hij hoort te komen.
N.l. bij mij ( mij = degene die huis isoleert ).
En niet bij al die installateurs die veel te hoge prijzen rekenen voor onderdelen.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Precies!
Pagina: 1 ... 108 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.