President schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:39:
Tja, het bad zit er net zoals de vloerverwarming in bij aankoop.. Die er nu uit slopen vind ik dan weer zonde, gezien het huis uit 2015 komt. Als we de badkamer ooit gaan vervangen komt er dan ook geen bad meer in, maar voor de kinderen is een bad wel erg leuk om in te spelen..... En voor mijn vrouw soms fijn als ze last heeft van haar spieren.
Tja, wat is het nu? 2-3 keer per week douchen of de kinderen gebruiken het bad regelmatig als speeltuin en de mevrouw voor de therapie?
Een koud water douche is nog beter, maar neem aan dat ook jij gewoon een warmwater douche hebt? Een graad of 30 zou het beste voor je huid zijn, of heb jij hem ook eerder in de buurt van 38?
Een koud water douche is inderdaad beter. Maar dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. Het is hun leven, lijf en eindrekening.
Toevallig gisteren nog de hele dag in de buitenlucht koudwater douches en ijskoude dompelbaden genomen en gewoon meerdere keren in overwarmd water gaan zwemmen.
Uiteraard heb ik een douche waar, indien nodig warm tot heet water uitkomt. Aangesloten op het boilervat dat op zijn beurt o.a. is aangesloten op de A2W WP die op zijn beurt de meerderheid van de dagen in een jaar zijn energie verkrijgt van de PV-installatie. En de boiler zelf staat in de wintermaanden, naargelang de vraag, ingesteld tussen de 20 en 40°C. De thermostaatkraan van de douche zelf, afhankelijk van wie en wanneer een douche neemt, ingesteld tussen koud en 38°C.
Toevallig vandaag de 300l boiler via PV en A2W nog eens aan het opwarmen tot 40°C (het bovenste deel van 150 L).
Dat vraagt dan 950 Wh lokaal opgewekte groene stroom bij een buitentemp. van 8.3°C en een aanmaakwatertemp. van 47.8°C en nam 44 min. tijd in beslag.
Ik heb nl. geen incentive nodig om te wachten om zelf iets te doen tot "iedereen het doet". Dus al jaren geleden volledig van het gas af en geïnvesteerd en geïnvesteerd om het basis energieverbruik zo laag mogelijk te krijgen en de energie die dan nog nodig is zo goedkoop (zoveel mogelijk rechtstreeks via de zon, zoniet lokaal onrechtstreeks via de zon, zoniet het kleine resterende deel via groepsinvesteringen in HE).
Ik heb ook niet het gevoel dat de kinderen daardoor iets gemist hebben. Integendeel, opgevoed worden dat alle luxe niet vanzelfsprekend is lijkt me op termijn gunstiger te zijn voor hoe ze later beter voorbereid in het leven staan en zelf o.a. met energie omgaan. Wat blijkbaar gelukt is want sommigen zijn nog strenger "in de leer" dan de opvoeder.
Het ging ook helemaal niet over "goed" of "fout" bezig zijn. Alleen om het onontkoombare feit dat je toch een keuze zal moeten maken en niet alles kan blijven hebben. Dus ofwel gedrag veranderen en/of investeren en/of comfort opgeven of gewoon steeds meer blijven betalen voor hetzelfde.
[
Voor 25% gewijzigd door
IvoB2 op 08-01-2023 14:40
]