De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 119 Laatste
Acties:
  • 523.678 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:59
Skyaero schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Komt men wel op terug. Er leeft in de politieke en adviseurswereld nog een beeld dat alles wat niet met een warmtepomp verwarmd kan worden, wel door een warmtenet ingevuld wordt.
Dat is uit zelfbescherming van de consument. Zolang er gas beschikbaar is, vind ik het bijna crimineel om iemand een eCV te verkopen.

Ter vergelijk voor mijn situatie:
  • Warmtepomp: 3287 kWh á 0,55 EUR = 1807 EUR
  • eCV: 13000 kWh á 0,55 EUR = 7150 EUR
Die droom begint inmiddels in duigen te vallen. Warmtenetten zijn vreselijk duur in aanleg; de business case is moeilijk rond te krijgen en ook financiering is niet eenvoudig te vinden.
In veel gevallen zal een warmtepomp wel de betere oplossing zijn. Maar in het voorbeeld van straten/wijken met monumentale panden, zou een warmtenet prima kunnen functioneren. Mits er geen verdienmodel achter zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 02-01-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

ArjoK schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:59:
[...]
Die Stadsbrede subsidie was er vorig jaar ook nog, alleen niet meer de € 8.000 van toen.
Voor dit jaar zie ik hem niet meer... de laatste regeling ingang 8-12-2022 spreekt over
Het subsidieplafond voor de activiteiten voor het tijdvak lopende van de inwerkingtreding van de subsidieregeling gebiedsgericht aardgasvrij en 31 december 2022.
Alleen de aangewezen gebieden Warm Amsterdam kennen nog subsidie tot 31 december 2026.
Wij hadden de mazzel dat we de renovatie van ons appartement al volledig hadden gepland, inclusief een gedegen warmteverliesberekening. Eerste plan was een warmtepomp, maar na consultatie van deskundigen was men het er over eens dat geluid van de buitenunit een probleem zou worden. En zeker als er ooit 11 units op het dak zouden staan. We hebben ons plan toen ingetrokken en zijn voor elektrische radiatoren gegaan.
De subsidie-aanvraag was een no-brainer, €5000 laat je niet liggen en ons plan paste binnen de subsidievoorwaarden.
Joris748 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:02:
[...]
In veel gevallen zal een warmtepomp wel de betere oplossing zijn. Maar in het voorbeeld van straten/wijken met monumentale panden, zou een warmtenet prima kunnen functioneren. Mits er geen verdienmodel achter zit.
Ik weet vrijwel zeker dat er geen ondergrondse ruimte beschikbaar is voor een warmtenet. De smalle straat ligt hier bomvol met kabels, leidingen en riolering. In de iets bredere straten is het niet veel beter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:29
ericplan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:20:
Eerste plan was een warmtepomp, maar na consultatie van deskundigen was men het er over eens dat geluid van de buitenunit een probleem zou worden. En zeker als er ooit 11 units op het dak zouden staan.
Ik stond vorige week op mijn dak. Ik kon alleen aan de koude luchtstroom merken dat de buitenunit bezig was. Ja soms, bij een deforst, heb je meer herrie.

Ik neem aan dat het de komende jaren beter zal worden, maar er wordt nu wel erg panisch gedaan over het geluid van een warmtepomp. Alsof we midden in de stad in een stilte gebied moeten wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
ericplan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:20:
[...]

Wij hadden de mazzel dat we de renovatie van ons appartement al volledig hadden gepland, inclusief een gedegen warmteverliesberekening. Eerste plan was een warmtepomp, maar na consultatie van deskundigen was men het er over eens dat geluid van de buitenunit een probleem zou worden. En zeker als er ooit 11 units op het dak zouden staan. We hebben ons plan toen ingetrokken en zijn voor elektrische radiatoren gegaan.
De subsidie-aanvraag was een no-brainer, €5000 laat je niet liggen en ons plan paste binnen de subsidievoorwaarden.
Zie mijn berekening hierboven. Die 5000 EUR bespaar ik al op jaarbasis met een warmtepomp tov een COP=1 verwarming.

Hoeveel kWh verbruik jij nu op jaarbasis?
[...]

Ik weet vrijwel zeker dat er geen ondergrondse ruimte beschikbaar is voor een warmtenet. De smalle straat ligt hier bomvol met kabels, leidingen en riolering. In de iets bredere straten is het niet veel beter.
Waar een wil is, is een weg. Straat open, diep gat graven, prefab unit laten zakken en alle kabels en leidingen weer verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Joris748 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:43:
[...]
Zie mijn berekening hierboven. Die 5000 EUR bespaar ik al op jaarbasis met een warmtepomp tov een COP=1 verwarming.

Hoeveel kWh verbruik jij nu op jaarbasis?
Verbruik heb ik aardig in kaart: All-electric, verbruik kWh/graaddag in stookseizoen Dat verbruik is niet iets waar ik me nu, of in de toekomst zorgen over maak. De elektrische radiatoren laten zeer selectief stoken toe, mede vanwege de reactiesnelheid. En een appartement is altijd al warmer. Onze vloertemperatuur is altijd 18-19 graden.
[...]
Waar een wil is, is een weg. Straat open, diep gat graven, prefab unit laten zakken en alle kabels en leidingen weer verbinden.
Die wil is er niet en komt er niet. Diep gat graven betekent direct problemen met funderingen en vervuilde grond. Zelfs voor het aansluiten van een lantaarnpaal wordt hier al grondonderzoek uitgevoerd, anders gaat Liander niet aan de slag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:02:
[...]

Dat is uit zelfbescherming van de consument. Zolang er gas beschikbaar is, vind ik het bijna crimineel om iemand een eCV te verkopen.
En daarmee belemmer je die huishoudens die geen andere keus hebben. Ik ben nu met woonschepen bezig. Warmtepomp kan niet, aansluiten op een warmtenet is technisch zodanig complex dat men er niet aan wil wagen, een gasaansluiting is er niet en de huidige hout/dieselstook moet uitgefaseerd worden vanwege luchtkwaliteit. COP=1 is letterlijk de enige goede mogelijkheid, maar dat kan dan niet efficiënt geïmplementeerd worden vanwege het bouwbesluit. Dat moet dan allemaal decentraal met eigen thermostaatjes. Kost veel geld en niet optimaal.

En laten we wel wezen, bouwbesluit is heilig, er worden door bevoegd gezagen geen uitzonderingen gemaakt.
Maar in het voorbeeld van straten/wijken met monumentale panden, zou een warmtenet prima kunnen functioneren. Mits er geen verdienmodel achter zit.
Kun je dat technisch en economisch ook onderbouwen of is het slechts een onderbuikgevoel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:43:
Sorry hoor, maar je hebt geen flauw idee waar je over praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Skyaero schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:55:
[...]
En daarmee belemmer je die huishoudens die geen andere keus hebben. Ik ben nu met woonschepen bezig. Warmtepomp kan niet, aansluiten op een warmtenet is technisch zodanig complex dat men er niet aan wil wagen, een gasaansluiting is er niet en de huidige hout/dieselstook moet uitgefaseerd worden vanwege luchtkwaliteit. COP=1 is letterlijk de enige goede mogelijkheid, maar dat kan dan niet efficiënt geïmplementeerd worden vanwege het bouwbesluit. Dat moet dan allemaal decentraal met eigen thermostaatjes. Kost veel geld en niet optimaal.
Kan je mijn elektrische radiatoren aanbevelen. Zijn te koppelen per vertrek en in te stellen op de radiator of via een app op de smartphone. De app geeft direct inzicht in verbruik, je kan een tijdschema maken, enz.
Stuk slimmer dan een CV waar je dan ook nog een Evohome of Tado aan moet koppelen om het per vertrek te regelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Skyaero schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:55:
[...]

En laten we wel wezen, bouwbesluit is heilig, er worden door bevoegd gezagen geen uitzonderingen gemaakt.
Waarom kan een warmtepomp niet? Geen plek voor buitenunit (L/W of L/L)? Het water als bron niet mogelijk (W/W)?
[...]

Kun je dat technisch en economisch ook onderbouwen of is het slechts een onderbuikgevoel?
Dat is deels onderbuik. Een lokale wijk/straatcentrale is geen raketwetenschap en we hebben genoeg ervaring met ondertunneling/kelderbouw, dus technisch lijkt het me niet onmogelijk. Of het economisch haalbaar is, is afhankelijk van de kosten van COP=1 verwarmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 02-01-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Joris748 vanuit mijn beperkte ervaring kan een installatie die daar niet voor ontworpen is op een (woon)schip snel problemen krijgen door stampen/rollen/beweging in het algemeen.
Bij een warmtepomp kan je problemen met de smering en lagers van de compressor verwachten en klopt de verdeling van het koudemiddel niet als de boel niet waterpas staat of gaat stampen onder vollast. Vandaar dat maritieme units duurder zijn (ook vanwege zout water).

Zolang je niet met windkracht acht het IJsselmeer over vaart met een woonboot zal het wel loslopen... maar een woonschip klinkt alsof hij over de Noordzee kan :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:02:
[...]
Kan je mijn elektrische radiatoren aanbevelen. Zijn te koppelen per vertrek en in te stellen op de radiator of via een app op de smartphone. De app geeft direct inzicht in verbruik, je kan een tijdschema maken, enz.
Stuk slimmer dan een CV waar je dan ook nog een Evohome of Tado aan moet koppelen om het per vertrek te regelen.
Advocaat van de duivel: een App is een centraal regelsysteem, waardoor de radiatoren onder het bouwbesluit artikel 6.55 komen te vallen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Skyaero schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:25:
[...]
Advocaat van de duivel: een App is een centraal regelsysteem, waardoor de radiatoren onder het bouwbesluit artikel 6.55 komen te vallen >:)
Ik zie het meer als een afstandsbediening voor een individueel systeem. En in mijn geval geïnstalleerd voordat deze wijziging in 2020 van kracht werd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Joris748 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:04:
Waarom kan een warmtepomp niet? Geen plek voor buitenunit (L/W of L/L)? Het water als bron niet mogelijk (W/W)?
W/W vereist voldoende ruimte rondom het schip om bevriezing te voorkomen, die is er niet altijd. Daarnaast niet praktisch bij varende schepen.

L/W mag vaak niet, omdat deze bij schepen in het zicht staan. Daarnaast liggen de schepen laag en de bebouwing op de kade hoog, waardoor er geluidsoverlast is.

Daarnaast, schepen (niet arken) zijn ontzettend lastig om goed te isoleren, hebben veel verliesoppervlak en koudebruggen. Het water helpt daarbij ook niet mee. Daardoor trekt het afgiftesysteem het meestal niet bij 50 °C. Vloerverwarming leg je in een schip niet zo even aan.

Om maar een kleine greep aan uitdagingen te pakken. Hebben we ook nog gewicht en massa.
Dat is deels onderbuik. Een lokale wijk/straatcentrale is geen raketwetenschap en we hebben genoeg ervaring met ondertunneling/kelderbouw, dus technisch lijkt het me niet onmogelijk.
De centrale is het probleem niet, leidingen leggen wel. We hebben niet veel ruimte in de ondergrond, zeker niet in binnensteden waar precies dit soort monumentale panden voorkomen. We hebben het hier over fors formaat leidingen die elke twaalf meter gelast moeten worden. En dan moet je in dat monumentale pand ook nog door de verschillende verdiepingen heen met een leiding.

Warmtenetten in bestaande wijken zijn echt geen makkelijke materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArdNieuwenhuiz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-04 12:54
Heeft hier iemand ervaring met twee warmtepompen op 1 cv installatie? Hier in huis een Nefit Ventiline ventilatiewarmtepomp en Bosch Compress 7800i bodemwarmtepomp. Ik wil ze eigenlijk tegelijk of naast elkaar kunnen gebruiken. De Ventiline bij wat lagere warmtebehoefte van het huis, bij 10-20 graden buitentemperatuur, deze heeft max ongeveer 1.5 kw vermogen. De Bosch Compress dan weer bij lagere temperaturen. Het zou mooi zijn als het naast elkaar kan werken. De ventiline heeft alleen niet zoveel interface mogelijkheden. De Compress kan ik evt. wel CV blokkeren via een 5V ingang denk ik. Is er iemand met slimme suggesties hiervoor?

PVOutput - 14xDMEGC-SE4000 4200Wp PVOutputTotal - 6840Wp total

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-04 21:22
ArdNieuwenhuiz schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:01:
Heeft hier iemand ervaring met twee warmtepompen op 1 cv installatie? Hier in huis een Nefit Ventiline ventilatiewarmtepomp en Bosch Compress 7800i bodemwarmtepomp. Ik wil ze eigenlijk tegelijk of naast elkaar kunnen gebruiken. De Ventiline bij wat lagere warmtebehoefte van het huis, bij 10-20 graden buitentemperatuur, deze heeft max ongeveer 1.5 kw vermogen. De Bosch Compress dan weer bij lagere temperaturen. Het zou mooi zijn als het naast elkaar kan werken. De ventiline heeft alleen niet zoveel interface mogelijkheden. De Compress kan ik evt. wel CV blokkeren via een 5V ingang denk ik. Is er iemand met slimme suggesties hiervoor?
Ik heb globaal zoiets.
Twee 5 kW pompen, in het voor en najaar zet ik een van de twee aan.
Handmatig, dus niet automatisch of zo.
Er zit er een aan iedere kant van de cv leidingen.
Aan een kant werkte niet,, bij het opstarten kijken ze of er voldoende flow is.
En dat werkt(e) bij mij niet.
Met een leiding van ongeveer 40 meter geen probleem.

Edit:
Ik zie dat je het over LW en WW pompen hebt.
Dat heb ik dus niet......

[ Voor 3% gewijzigd door annespruit1980 op 02-01-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Allen - ik heb een woning gebouwd rond 1930 maar die wel heel wat renovaties heeft doorgemaakt.

Kleine hoekwoning die uiteindelijk flink is uitgebouwd met een aanbouw van 5x5x5 en plat dak rond 1991. Woning is geheel voorzien van nieuwe buitenmuur. Helaas is er destijds bezuinigd op isolatie en vanwege het DIY karakter van de verbouwing ook niet altijd de beste methode gebruikt.
Spouwmuur is vrij smal en voorzien van aluminium isolatiefolie. Aanbouw platte dak heeft vrij dikke platen, maar de focus was brandwering en geen isolatie. Ik weet niet hoe goed deze isoleren.
Vloer van de aanbouw is voorzien van zelfgemaakte betonnen broodjes gevuld met polystyreen blokken.
Vrijwel alle kozijnen vervangen voor kunststof met HR++
Oude deel van de woning heeft geen vloerisolatie (oppervlakte ong 5x5) maar een zeer beperkte kruipruimte. Oude dak is een vrij klein puntje aan de binnenkant geïsoleerd met wat steenwol (<10 cm).
Voor de rest nog wat oudere zonnepanelen (6x) op mijn platte dak die al meer dan 10 jaar oud zijn en niet heel veel vermogen opleveren.

[edit] Woning is voorzien van CV - geen vloerverwarming. Remeha Calenta 28C cv ketel uit 2012 en ik heb een LG airco (die gebruik ik ook om een van mijn kamers te verwarmen)

Kortom mijn huis is een beetje een rommeltje op het gebied van isolatie en ik heb wat geld over om hier in te investeren. Nu ben ik zelf niet de handigste en klussen is niet mijn hobby dus moet ik het uitbesteden.
Hier komt het grootste probleem. Ik zoek al een tijdje naar een echte expert die onafhankelijk mijn situatie bekijkt en met een goed plan van aanpak kan komen. Mijn woning is verre van een standaardwoning.
Ik ken de isolatiewereld redelijk en van de meeste bedrijven moet ik het dus niet hebben. Die willen je hun standaard product verkopen en helpen niet met een totaaloplossing. Probleem is natuurlijk dat er naast de cowboys op de markt ook gewoon een enorme schaarste is aan personeel.
Mijn doel is mijn woning uiteindelijk redelijk geïsoleerd te krijgen maar moet wel economisch verstandig zijn en enig rendement opleveren.
Uiteindelijk wil ik hier echter niet blijven wonen dus ik wil ook niet maximaal investeren. Een realistisch plan dus wat in goed overleg gemaakt moet worden met een expert. Wellicht op basis van warmtebeelden en gedegen onderzoek. Zijn er onafhankelijke betrouwbare energie-experts? Regio Haarlem. Andere tips op basis van bovenstaande info zijn natuurlijk ook welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Thlinx op 02-01-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:10
@Thlinx kijk eens bij de gemeente website of de locale energiecooperatie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 2 januari 2023 @ 22:08:
@Thlinx kijk eens bij de gemeente website of de locale energiecooperatie
Bedankt voor de tip. Zojuist even naar lokale initiatieven gekeken en de lokale energiecoaches. Vraag me af of dat exact is wat ik zoek, maar niet geschoten...
Naast besparing wil ik nl ook daadwerkelijk mijn energielabel (betaalbaar) maximaal verhogen om mijn woning gunstiger te kunnen verkopen. Daar lijkt dit niet voor bedoeld te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 22:20
Thlinx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 21:35:
Allen - ik heb een woning gebouwd rond 1930 maar die wel heel wat renovaties heeft doorgemaakt.

Kleine hoekwoning die uiteindelijk flink is uitgebouwd met een aanbouw van 5x5x5 en plat dak rond 1991. Woning is geheel voorzien van nieuwe buitenmuur. Helaas is er destijds bezuinigd op isolatie en vanwege het DIY karakter van de verbouwing ook niet altijd de beste methode gebruikt.
Spouwmuur is vrij smal en voorzien van aluminium isolatiefolie. Aanbouw platte dak heeft vrij dikke platen, maar de focus was brandwering en geen isolatie. Ik weet niet hoe goed deze isoleren.
Vloer van de aanbouw is voorzien van zelfgemaakte betonnen broodjes gevuld met polystyreen blokken.
Vrijwel alle kozijnen vervangen voor kunststof met HR++
Oude deel van de woning heeft geen vloerisolatie (oppervlakte ong 5x5) maar een zeer beperkte kruipruimte. Oude dak is een vrij klein puntje aan de binnenkant geïsoleerd met wat steenwol (<10 cm).
Voor de rest nog wat oudere zonnepanelen (6x) op mijn platte dak die al meer dan 10 jaar oud zijn en niet heel veel vermogen opleveren.

[edit] Woning is voorzien van CV - geen vloerverwarming. Remeha Calenta 28C cv ketel uit 2012 en ik heb een LG airco (die gebruik ik ook om een van mijn kamers te verwarmen)

Kortom mijn huis is een beetje een rommeltje op het gebied van isolatie en ik heb wat geld over om hier in te investeren. Nu ben ik zelf niet de handigste en klussen is niet mijn hobby dus moet ik het uitbesteden.
Hier komt het grootste probleem. Ik zoek al een tijdje naar een echte expert die onafhankelijk mijn situatie bekijkt en met een goed plan van aanpak kan komen. Mijn woning is verre van een standaardwoning.
Ik ken de isolatiewereld redelijk en van de meeste bedrijven moet ik het dus niet hebben. Die willen je hun standaard product verkopen en helpen niet met een totaaloplossing. Probleem is natuurlijk dat er naast de cowboys op de markt ook gewoon een enorme schaarste is aan personeel.
Mijn doel is mijn woning uiteindelijk redelijk geïsoleerd te krijgen maar moet wel economisch verstandig zijn en enig rendement opleveren.
Uiteindelijk wil ik hier echter niet blijven wonen dus ik wil ook niet maximaal investeren. Een realistisch plan dus wat in goed overleg gemaakt moet worden met een expert. Wellicht op basis van warmtebeelden en gedegen onderzoek. Zijn er onafhankelijke betrouwbare energie-experts? Regio Haarlem. Andere tips op basis van bovenstaande info zijn natuurlijk ook welkom.
En anders een topic starten en zeer stapsgewijs je situatie beschrijven met een paar fotos hier en daar. Zo te zien weet je veel over de constructie en materialen dus je kunt zelf een warmteverliesberekening maken. Wil je alles doen Isolatie, koudebruggen, warmteafgifte en warmteopwekking? En stapsgewijs, alles in één keer? Van welke m3 en kwh kom je?

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thlinx
  • Niet online
GudZ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:01:
[...]
En anders een topic starten en zeer stapsgewijs je situatie beschrijven met een paar fotos hier en daar. Zo te zien weet je veel over de constructie en materialen dus je kunt zelf een warmteverliesberekening maken. Wil je alles doen Isolatie, koudebruggen, warmteafgifte en warmteopwekking? En stapsgewijs, alles in één keer? Van welke m3 en kwh kom je?
Dat wil ik wel eens doen. Heb je wellicht een voorbeeld van zo'n vraag, kan ik me even inlezen en weet ik wat er nodig is aan info om zo'n berekening te doen. Niet alle details van materialen zal ik aan kunnen leveren, ik heb geen bonnetjes ed meer.
stroom 2495 kwh
Gas 1132 m3
Dit is een schatting van het verbruik van een paar jaar geleden waarbij ik niet op energie/gasverbruik let. Dit is de afgelopen 2 jaar wel een heel stuk lager. Vooral gas denk ik zelfs dat ik nu maar de helft gebruik. Dat zie ik een potentiële koper van deze woning me niet nadoen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Thlinx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:42:
[...]

Dat wil ik wel eens doen. Heb je wellicht een voorbeeld van zo'n vraag, kan ik me even inlezen en weet ik wat er nodig is aan info om zo'n berekening te doen. Niet alle details van materialen zal ik aan kunnen leveren, ik heb geen bonnetjes ed meer.
stroom 2495 kwh
Gas 1132 m3
Dit is een schatting van het verbruik van een paar jaar geleden waarbij ik niet op energie/gasverbruik let. Dit is de afgelopen 2 jaar wel een heel stuk lager. Vooral gas denk ik zelfs dat ik nu maar de helft gebruik. Dat zie ik een potentiële koper van deze woning me niet nadoen :)
Zoek op verduurzamen woning of warmteverliesberekening en je vindt wel wat.

Niet gelijk posten maar echt een paar weken inlezen en zelf een ruw excelletje opstellen wat je huidige situatie is, je verbruik, samenstelling huishouden, huidig stookgedrag, verbruik, wensen, etc etc. Lezen lezen lezen. Een schets van het huis helpt ook altijd voor jezelf en anderen. Bonnetjes van bouwmaterialen heb je zeker niet altijd nodig. Specs zijn op het internet te vinden, Lambda waardes op JoostdeVree, bijvoorbeeld. En overal wat je zelf hebt laten doen en waar je nu nog bij kunt weet je het materiaal en de dikte van.

Jouw gasverbruik, vermogen van de radiatoren, huidige instellingen ketel, stookgedrag, leidinglengtes en leidingisolatie, verbruikte kWh bijverwarmen airco van de afgelopen twee jaren zijn best interessante informatie voor bijvoorbeeld de koevlaas methode en het benodigd vermogen per kamer.

Aan het werk. Succes!
P.s. je post wordt een nieuw topic maar je kunt wel in actieve fora met een berichtke verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
GudZ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:40:
[...]

Zoek op verduurzamen woning of warmteverliesberekening en je vindt wel wat.
Gezien de vraag over warmteverliesberekeningen steeds terugkomt, toch maar een proefballonnetje opgooien

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:51

Termy

valt er nog wat te fragge?

@Skyaero De vraag is hoe het vergelijkt met andere (professionele) opties, lijkt me. Wil je de tool alleen beschikbaar stellen voor particulier gebruik (en risico van fouten) of gaan jullie het gebruiken voor de klant? Daar zit wel een wezenlijk verschil tussen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:08:
@Skyaero De vraag is hoe het vergelijkt met andere (professionele) opties, lijkt me. Wil je de tool alleen beschikbaar stellen voor particulier gebruik (en risico van fouten) of gaan jullie het gebruiken voor de klant? Daar zit wel een wezenlijk verschil tussen.
Alleen beschikbaar stellen. Er wordt dus van de particulier een stukje effort verwacht en zich in te lezen in concepten als Rc-waarde en COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Skyaero
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Skyaero schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Gezien de vraag over warmteverliesberekeningen steeds terugkomt, toch maar een proefballonnetje opgooien

***members only***
Ziet er zeer overzichtelijk uit. Geeft de tool ook weergaven per ruimte per m² of m³? Dat zou voor veel mensen met aanbouw, garage en gefaseerde renovatie veel inzicht geven. Natuurlijk om de afgifte op de behoefte per ruimte af te stemmen maar ook om te zien waar de quick-wins zitten per ruimte.

Als je DIY aanbiedt voor een scherpe prijs zit je deels in de markt van je huidige B2B te pielen. Daarentegen betreedt je ook een voor jou 'nieuwe markt', waarin misschien al aanbieders bestaan en zelfs gratis opties te vinden zijn. Misschien verlaag je zelfs de gevoelsmatige switching costs om van een professional naar jullie DIY of andere gratis tools te gaan omdat je meer gebundelde informatie aanbiedt om de DIY'ers te bedienen. Iets met een aap die je trucjes leert. Wat worden je service-proposition en USP?

Tenslotte veel overwegingen om DIY software B2C te leveren:
- Aftersales en sales support;
- Service en informatie die je gaat bieden;
- Leverbetrouwbaarheid;
- Apps, inbrowser en op welke devices;
- Rechten en plichten (bijvoorbeeld data-opslag, voorwaarden, etc);
- Facturatie en betaalplatforms;

B2B is gewoon erg prettig t.o.v. B2C wat mij betreft. Ik zou marktvolumes, huidige/potentiele omzet maar eens verfijnd tabuleren naast de investeringen en extra vaste kosten en uren die je verwacht te maken. Dan zie je misschien of het rendabel is.

Misschien zijn architecten en projectontwikkelaars een andere goede stap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-04 14:10
ericplan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:00:
[...]

In 2018 gaf Amsterdam subsidie om van het gas af te gaan. Drie appartementen bij ons zijn met deze subsidie gasloos geworden.
Hoe hebben die dat aangepakt??

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:39
Ik neem aan dat deze site bekend is hier https://energieopwek.nl/

Maar weet iemand ook of we ergens in Nederland openbare data hebben die ook gas/kolen/kernenergie meenemen?

Edit: Uiteindelijk gevonden, op energieopwek.nl werd verwezen naar NetAnders en daar stond ENTSO-E en dat leidde dan tot https://transparency.ents...ionPerProductionType/show

[ Voor 37% gewijzigd door Kalentum op 03-01-2023 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:22

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vraag me af hoe accuraat dat is. Om 12:00 uur zou er 5,44 GW zon en wind opgewekt worden, wat oploopt tot 6,24 GW om 13:00.
De vraag zou volgens de epexspot rond de 4,5 GW zijn met een contractprijs van € 164,50 /MWh.

Dan zou er dus al een overschot van 1 GW aan wind- en zonneenergie zijn, en waarom is die prijs dan nog zo hoog.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Skyaero schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Alleen beschikbaar stellen. Er wordt dus van de particulier een stukje effort verwacht en zich in te lezen in concepten als Rc-waarde en COP.
Zonder enige ondersteuning kan je niet de wereld vragen lijkt me maar het bedrag dat @ericplan noemt met hulp lijkt me redelijk.

@Kalentum Electricity map normaalgesproken maar vandaag doet NL het even niet zo te zien. Ook geen idee hoe accuraat die is eerlijk gezegd.

[ Voor 19% gewijzigd door Termy op 03-01-2023 14:16 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Maasluip schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:09:
[...]

Ik vraag me af hoe accuraat dat is. Om 12:00 uur zou er 5,44 GW zon en wind opgewekt worden, wat oploopt tot 6,24 GW om 13:00.
De vraag zou volgens de epexspot rond de 4,5 GW zijn met een contractprijs van € 164,50 /MWh.

Dan zou er dus al een overschot van 1 GW aan wind- en zonneenergie zijn, en waarom is die prijs dan nog zo hoog.
Er is een deel van de zonne-energie die buiten de boeken blijft omdat dat het voor de meter wordt opgemaakt. Voor zover ik Energieopwek.nl begrijp hebben zij dat in een model zitten. Dat verbruik is natuurlijk onzichtbaar

Volgens https://transparency.ents...ionPerProductionType/show werd er op dat moment 0,55 GW opgewekt met zonne- en windenergie

[ Voor 13% gewijzigd door Kalentum op 03-01-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik denk ook dat (duurzame) energie die direct met PPA's gekocht is (bijvoorbeeld https://www.datacenterdyn...ear-ppa-90mw-netherlands/ )
niet op de EPEX meetelt.

Maar energieopwek.nl is niet zaligmakend, ik heb zelf gezien dat enkel Gemini soms al meer deed dan hun totaal voor wind op zee.

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 03-01-2023 14:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Proton_ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:19:

Maar energieopwek.nl is niet zaligmakend, ik heb zelf gezien dat enkel Gemini soms al meer deed dan hun totaal voor wind op zee.
Ik denk ook dat het een model is en geen daadwerkelijke data.
Beter dan niks natuurlijk, maar volgens mij moet je er inderdaad niet te veel waarheid aan hechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MV1lwnQtiLYXu0s3xXkCKIUQwWQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wRy5QC3Shr8AwN8TyoqyTYmv.png?f=fotoalbum_large

Dit plaatje komt hiervandaan

Ik verwacht inderdaad veel energie van gas en kolen. Nucleair kan ik ook nog plaatsen... ik vind zonne- en windenergie terug... maar dat lichtblauwe, dat is best veel en is 'Other generation'. Wat hebben wij in Nederland nog meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

***members only***
Maandelijks € 50 , wel per maand opzegbaar, werkt voor particulieren beter lijkt me.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kalentum schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:28:

Ik verwacht inderdaad veel energie van gas en kolen. Nucleair kan ik ook nog plaatsen... ik vind zonne- en windenergie terug... maar dat lichtblauwe, dat is best veel en is 'Other generation'. Wat hebben wij in Nederland nog meer?
WKK? Dat staat niet met name genoemd. Misschien de prive-WKK installaties bij glastuinbouw?

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 03-01-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Maasluip schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:52:
[...]

WKK? Dat staat niet met name genoemd. Misschien de prive-WKK installaties bij glastuinbouw?
Maar die werken toch op gas? Maar ja het zou kunnen dat die als aparte producent worden geteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er staat onder "The publication represents the generation identifiable per fuel type, if not identifiable the data is published as "others" or not published."
Ik zie ook dat run-of-river op 0 staat. Nu wekken we daar niet veel van op, maar het is niet 0.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04 20:09
Kalentum schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:43:
Ik neem aan dat deze site bekend is hier https://energieopwek.nl/

Maar weet iemand ook of we ergens in Nederland openbare data hebben die ook gas/kolen/kernenergie meenemen?

Edit: Uiteindelijk gevonden, op energieopwek.nl werd verwezen naar NetAnders en daar stond ENTSO-E en dat leidde dan tot https://transparency.ents...ionPerProductionType/show
CO2-monitor biedt ook een overzicht die redelijk volledig lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
RulazZ schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:16:
[...]

CO2-monitor biedt ook een overzicht die redelijk volledig lijkt.
Bedankt, die ziet er wel mooi en bruikbaar uit. En daar zit dan ook een model van NetAnders achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oeps, dat zou niet moeten mogen... Windmolen omgevallen bij Zeewolde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:43
Maasluip schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:38:
Oeps, dat zou niet moeten mogen... Windmolen omgevallen bij Zeewolde.
[Twitter]
[Twitter]
Ja, ik zag het voorbij komen op Twitter, per ongeluk de comments gelezen (ik WEET dat ik beter niet kan doen :/ ) wat een domme, domme reacties zeg.

Het is overigens niet de eerste uit dat rijtje (van 20 schat ik) die omvalt, dat is in 2006 met een andere ook al gebeurd.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Termy

Termy

JeroenH schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:53:
Ja, ik zag het voorbij komen op Twitter, per ongeluk de comments gelezen (ik WEET dat ik beter niet kan doen :/ ) wat een domme, domme reacties zeg.
Hoezo? Het is toch logisch dat een ongeluk met zo'n windmolen met 0 slachtoffers vele malen erger is dan alle doden van fijnstof, olielekkages, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

De deur naar het Franse balkon is een 40mm meranti-deur met zogenaamde stapeldorpel. Er zit 10 jaar oud HR++glas in, maar dat is niet goed meer. Een nieuwe deur is lastig vanwege VvE, maar opdikken met 12mm multiplex aan de binnenzijde kan goed. Bovendien is er dan ook meer diepte in de deursponning, zodat er goed HR++glas met een normale spouw in past. Wat er nu in zit is volgens de huidige maatstaven geen HR++.
Nu kan ik nergens vinden wat het resultaat is van deze actie mbt de U-waarde. Kozijn is 90x240, deur 83x201 en bovenlicht met HR++glas. Iemand een educated guess? Hij staat nu in de boeken voor 2,46 W/(m².K)

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:10
@ericplan Kijk eens op nienhuys.info.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Afgelopen jaar is 41% van de stroom duurzaam opgewekt. We komen er wel. Is wel inclusief biomassa.
https://www.change.inc/en...ekken-groene-stroom-39388

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Duurzame kroegpraat over het zogenaamde 0% BTW prijsvoordeel van PV-spullen. :+

Eind vorig jaar was ik al uitgebreid aan het rondkijken voor de vervanging van >20 jaar oude PV panelen op ons platte garagedak.
Ze doen het overigens nog steeds, maar gezien de ouderdom is de opbrengst t.o.v. nieuwere panelen wel gering en niet meer echt de moeite waard. Maar ze hebben wel jarenlang gefunktioneerd!

Afijn, in november/december 2022 her en der prijzen bij elkaar gesprokkelt voor wat nieuwe PV-panelen en bijbehorende materialen. Toen dacht ik, laat ik maar wachten tot 2023, want dan valt de BTW bij aanschaf weg.
En zullen ze toch echt niet de prijzen gaan verhogen van het oude bedrag inclusief BTW, naar het nieuwe bedrag exclusief BTW. Toch? O-)

Tot zover de theorie. ;)
Toen de praktijk. :-(

(en dankzij de wayback machine goed te controleren).

Zomaar wat panelen gepakt.
Een [X] paneel wat in december 2022 205 euro inclusief BTW kostte, kost nu 194 euro exclusief BTW.
Een Growat 3000 die in december 2022 459 euro inclusief BTW kostte, kost nu 412 euro exclusief BTW.

Tja... da's zeer zeker GEEN 21% BTW voordeel.

Stelletje cowboys. :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-04 15:05
ehtweak schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:54:
Duurzame kroegpraat over het zogenaamde 0% BTW prijsvoordeel van PV-spullen. :+

Eind vorig jaar was ik al uitgebreid aan het rondkijken voor de vervanging van >20 jaar oude PV panelen op ons platte garagedak.
Ze doen het overigens nog steeds, maar gezien de ouderdom is de opbrengst t.o.v. nieuwere panelen wel gering en niet meer echt de moeite waard. Maar ze hebben wel jarenlang gefunktioneerd!

Afijn, in november/december 2022 her en der prijzen bij elkaar gesprokkelt voor wat nieuwe PV-panelen en bijbehorende materialen. Toen dacht ik, laat ik maar wachten tot 2023, want dan valt de BTW bij aanschaf weg.
En zullen ze toch echt niet de prijzen gaan verhogen van het oude bedrag inclusief BTW, naar het nieuwe bedrag exclusief BTW. Toch? O-)

Tot zover de theorie. ;)
Toen de praktijk. :-(

(en dankzij de wayback machine goed te controleren).

Zomaar wat panelen gepakt.
Een [X] paneel wat in december 2022 205 euro inclusief BTW kostte, kost nu 194 euro exclusief BTW.
Een Growat 3000 die in december 2022 459 euro inclusief BTW kostte, kost nu 412 euro exclusief BTW.

Tja... da's zeer zeker GEEN 21% BTW voordeel.

Stelletje cowboys. :(
Scheelt wel een beetje welk paneel en welke aanbieder je kiest hoor. Ik hou het ook al sinds augustus zo'n beetje in de gaten. Sommige panelen zijn hard gestegen maar andere zijn praktisch dezelfde prijs als dat ze in augustus waren. Ex btw <> Ex btw vergeleken bedoel ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Binnenkort bij een discounter bij jouw in de buurt?
Het "Balkonkraftwerk" - in Duitsland zijn ze er druk mee bezig
en bij de Netto waren ze binnen "no time" 2 x uitverkocht.
Wanneer komt zo iets in NL in de winkels?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:27
dunklefaser schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:26:
Binnenkort bij een discounter bij jouw in de buurt?
Het "Balkonkraftwerk" - in Duitsland zijn ze er druk mee bezig
en bij de Netto waren ze binnen "no time" 2 x uitverkocht.
Wanneer komt zo iets in NL in de winkels?
Kun je toch gewoon zelf maken? Gewoon een paneel aan je balkon hangen, een micro-omvormer eraan en klaar ben je.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Andrehj schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Kun je toch gewoon zelf maken? Gewoon een paneel aan je balkon hangen, een micro-omvormer eraan en klaar ben je.
Klopt - jij en ik wel, maar Henk & Ingrid (oder Hans & Gretel) niet.
En laat dat nu de doelgroep zijn voor een "Steckerfertiges Balkonkraftwerk"

P.S.: In Duitsland is de btw op pv-installaties per 1 januari ook komen te vervallen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:38:
[...]

Klopt - jij en ik wel, maar Henk & Ingrid (oder Hans & Gretel) niet.
En laat dat nu de doelgroep zijn voor een "Steckerfertiges Balkonkraftwerk"

P.S.: In Duitsland is de btw op pv-installaties per 1 januari ook komen te vervallen.
Hans & Gretel kunnen beter deze aanbieding kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wolly schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Hans & Gretel kunnen beter deze aanbieding kopen :+
Interessant - misschien ook iets voor NL? als zgn. "balk-on-centrale" :)F
Helaas => geen verzending naar NL.
Voor mij geen probleem - de familie woont net over de grens bijna op fietsafstand.

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 05-01-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Is er eigenlijk al iets bekend over die in twee stukken gewaaide windmolen aan de Eemmeerdijk? Als zo'n molen al bij windkracht 5 à 6 afbreekt lijkt me dat er wel iets serieus aan de hand is, en zeker voldoende reden om de rest van dat park ook stil te zetten en aan een uitgebreide inspectie te onderwerpen.
https://www.omroepflevola...afgebroken-op-eenmeerdijk
De paal lijkt precies op het zwakste deel op de verbinding tussen twee paaldelen te zijn afgebroken. Op deze foto zijn ook geen bouten meer te zien, wat erop lijkt te wijzen dat alle bouten zijn afgebroken:
Afbeeldingslocatie: https://www.omroepflevoland.nl/image/xlg/pictures/mbc_media_5461926204-19378-16870-39111-27163754029099_63b5d1db69247.jpg
Wekt geen vertrouwen zo...

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 05-01-2023 12:27 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Het is overigens niet de eerste uit dat rijtje (van 20 schat ik) die omvalt, dat is in 2006 met een andere ook al gebeurd.
Veel reacties gaan over een windmolen die niet tegen wind kan. En die snap ik dan ook wel weer, zeker als eerder ook al een windmolen is 'gesneuveld'. Ik weet van geen van beide keren de daadwerkelijke oorzaak, maar als 10% van de molens in één park binnen de levensduur sneuvelt is dat geen beste score.
Zou dit dan toch te maken hebben met de instabiliteit van windmolens met twee wieken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:57:
Is er eigenlijk al iets bekend over die in twee stukken gewaaide windmolen aan de Eemmeerdijk? Als zo'n molen al bij windkracht 5 à 6 afbreekt lijkt me dat er wel iets serieus aan de hand is, en zeker voldoende reden om de rest van dat park ook stil te zetten en aan een uitgebreide inspectie te onderwerpen.
De paal lijkt precies op het zwakste deel op de verbinding tussen twee paaldelen te zijn afgebroken. Op deze foto zijn ook geen bouten meer te zien, wat erop lijkt te wijzen dat alle bouten zijn afgebroken:
[Afbeelding]
Ja:
https://nos.nl/artikel/24...eekt-nog-nooit-meegemaakt

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

[...]

Maar de energietransitie kan zo'n nieuws écht niet gebruiken. Ik maak me er wel zorgen om (niet het ongeluk, maar voor al die verbitterde non believers zeg maar). Olie op het vuur dit.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Nu online
psy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:00:
[...]

Maar de energietransitie kan zo'n nieuws écht niet gebruiken. Ik maak me er wel zorgen om (niet het ongeluk, maar voor al die verbitterde non believers zeg maar). Olie op het vuur dit.
in the big picture hoort het bij een transitie: duur leer moment tussen theorie en praktijk, waarna modellen aangepast worden. Maar dat is idd wat lastig uit te leggen aan de "zet groningen open en haal weer gas uit rusland want me rekening is te hoog" crowd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]

Beetje rare redenering. Het feit heeft plaatsgevonden. Waarom zou je het dan verzwijgen?
Censuur is om geen enkele reden goed te praten.
En je zou het alleen maar erger maken door zo'n nieuws niet te melden. Vroeg of laat komt dat toch uit (je kan precies nu niet naast zo'n omgevallen molen naast kijken).
en dat zou pas olie op het voor voor non believers zijn. Die hebben trouwens zo'n feiten niet echt nodig. Desnoods verzinnen ze zelf "nieuws" om hun angst voor iedere verandering te blijven voeden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

IvoB2 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Beetje rare redenering. Het feit heeft plaatsgevonden. Waarom zou je het dan verzwijgen?
Censuur is om geen enkele reden goed te praten.
En je zou het alleen maar erger maken door zo'n nieuws niet te melden. Vroeg of laat komt dat toch uit (je kan precies nu niet naast zo'n omgevallen molen naast kijken).
en dat zou pas olie op het voor voor non believers zijn. Die hebben trouwens zo'n feiten niet echt nodig. Desnoods verzinnen ze zelf "nieuws" om hun angst voor iedere verandering te blijven voeden. :)
Ik zeg niet dat we het moeten verzwijgen, dat kan helemaal niet. Ik heb het over het feit wat gebeurd is. Zoiets mag eigenlijk niet gebeuren.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Perfectie is niet van deze wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[Afbeelding]
Kijk eens naar die voorste molen op de achtergrond? Die roestsporen lijken me ook niet zo jofel.

En wat @JeroenH zegt, het is blijkbaar eerder gebeurd bij deze molens, het bericht heeft vind ik wat vreemde tekst:
In die berichtgeving werd ook gemeld dat de molen heen en weer stond te zwiepen.
Dollenkamp: ‘Toen stond hij stil en nagenoeg kaarsrecht omhoog.’ De deuk werd soms een enorme scheur. ‘Terwijl je er op afstand niet veel van zag’, aldus Dollenkamp. ‘Wel stond hij een paar graden uit het lood.
Lijkt mij eerder dat er verenstaal is gebruikt in die toren. Het zal toch zeker materiaaldefect zijn en dan waarschijnlijk metaalmoeheid. En als die torens al 25 jaar oud zijn... Niet dat ik vind dat dat de levensduur moet zijn, maar ik kan me indenken dat je dan problemen krijgt.

Ben ook benieuwd wat die inspecties inhouden. Als bouten afbreken moet je de bestaande bouten ultrasoon onderzoeken op scheuren. Zit dat in het regulier onderhoud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:44
[Afbeelding]
Op de flens is een over een aanzienlijk deel roestvorming te zien. Het zal mij dan ook niet verbazen dat op dit gedeelte de bouten in de loop der jaren zo zijn aangetast dat deze het begeven hebben waarbij de rest van de bouten het niet hebben kunnen bolwerken bij de wind belasting van gisteren. Gevalletje achterstallig onderhoud?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
[...]

Een klein aantal windomolens in 20 jaar tijd kan ik relativeren t.o.v. de oil spills of fatale woningbranden. Er sterven jaarlijks honderden mensen in het verkeer. Het zou prettig zijn als de mainstream media zulke incidenten ook rapporteerden met vergelijkende cijfers erbij in plaats van een opsomming van andere horrorverhalen.

Zeer goed om dat ene park stil te leggen maar laat de wetgevende macht hier niet te veel tijd aan verspillen zoals bijvoorbeeld toen er kamervragen werden gesteld over één incident vanwege brand bij onderhoud in een windmolen. Een zeer spijtig incident. Toch sterven jaarlijks zo'n 70 mensen bij arbeidsongevallen.

Regelgeving op windmolens zit wat mij betreft niet de te behalen winst... Eerder die andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als zo'n molen al bij windkracht 5 à 6 afbreekt lijkt me dat er wel iets serieus aan de hand is, en zeker voldoende reden om de rest van dat park ook stil te zetten en aan een uitgebreide inspectie te onderwerpen.
"Al"? Deze molens zijn 20+ jaar oud dus daar zijn in de tussentijd echt wel sterkere stormen overheen gegaan.

Maar ja, zoals hierboven gezegd een kwestie van uitzoeken hoe het kon gebeuren en verbeteren in de volgende.

Daarbij komt het goed uit dat het gros van de nieuwe windmolens (qua totaal vermogen iig) op zee komen te staan dus daar kan het weinig kwaad ;).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
GudZ schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:19:
Regelgeving op windmolens zit wat mij betreft niet de te behalen winst... Eerder die andere onderdelen.
Het verkeer... 578 mensen vorig jaar die nooit meer thuis kwamen, weer stijgende, en talloze gewonden. We accepteren het omdat "het verkeer nou eenmaal nodig is". Ik vind een paar incidenten met windturbines - waarbij ook eens geen slachtoffers gevallen zijn - eigenlijk niet nieuwswaardig. Maar ja, voor mensen die toch al tegen windenergie zijn is dit natuurlijk koren op hun (haha) molen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
JeroenH schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:38:
[...]
Het verkeer... 578 mensen vorig jaar die nooit meer thuis kwamen, weer stijgende, en talloze gewonden.

[...] is dit natuurlijk koren op hun (haha) molen.
:/
:9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Termy schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 16:37:
"Al"? Deze molens zijn 20+ jaar oud dus daar zijn in de tussentijd echt wel sterkere stormen overheen gegaan.
Dat is dus precies mijn punt. Die molens zijn echt wel ontworpen op veel hogere belastingen. Hier is iets bijzonders aan de hand. Ik schat een combinatie van:
  • Vermoeiing
  • Te korte bouten zonder bussen gebruikt waardoor uitzetting door roest tussen de paaldelen niet opgevangen kan worden.
  • Roest in de bouten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:44
Windmolens zijn ook maar gewoon machines. Die moeten onderhouden worden, die gaan soms stuk,... toch goed voor de werkgelegenheid zou je denken?

https://www.ecopower.be/n...urbines-reparatie-in-asse

Bij de energiecoöperatie waarvan ik lid ben was er onlangs ook eentje stuk. Zelfs nog in garantie. Die wordt dan herstelt door vakmensen. Niet door zeikerds vanaf de zijlijn van achter hun computerschermpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:37

timovd

Voorsprong door techniek

Artikel van De Speld (hoop ik): https://www.dalfsennet.nl...voor-nog-geen-e8-500.html

Van het gas af
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://www.dalfsennet.nl/static/img/2023/01/krijn-2021-1_1672738169.jpg

Op zich slim om lokaal wat te verwarmen in ruimtes waar je maar kort bent, maar koop dan geen goedkope IR-panelen (en windmolen van Ali), want dat is niet zo duurzaam.
Een verbruik van 3300kWh/jaar voor de wijzigingen vind ik behoorlijk veel vóór een tweepersoons huishouden.
Ik ben benieuwd of deze man weet wat salderen inhoudt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Dat noem ik eerder mezelf rijk rekenen.
Wie betaalt er voor een woning van 120 m² dan ook 30 tot 40.000 € aan een WP? :+
Dat slaat echt nergens op. Uiteraard is "investeren" in cop 1 apparatuur niet duur. De kosten komen tijdens het gebruik en zijn nu alleen te betalen door de Nederlandse uitermate gunstige salderingsregeling.

Het enige waar ik mijn bedenkingen bij heb is hoe zo'n klein bolletje per jaar 500 kWh kan opleveren en hoe je van die gelijkstroom voor die prijs wisselstroom met een zuivere sinus aanmaakt?

[ Voor 66% gewijzigd door IvoB2 op 05-01-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
timovd schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:22:
Artikel van De Speld (hoop ik): https://www.dalfsennet.nl...voor-nog-geen-e8-500.html

Van het gas af
spoiler:

Op zich slim om lokaal wat te verwarmen in ruimtes waar je maar kort bent, maar koop dan geen goedkope IR-panelen (en windmolen van Ali), want dat is niet zo duurzaam.
Een verbruik van 3300kWh/jaar voor de wijzigingen vind ik behoorlijk veel voor een tweepersoons huishoudens.
Ik voel me altijd een beetje als Don Quichot bij het zien van zo'n reportage. De echte heeft gisteren op zijn paard een windmolen een lesje geleerd, "zo, jij tegen de grond om plaats te maken voor een nieuwe betere moderne".
Je kunt het mensen ook niet kwalijk nemen wanneer sommige media dit soort berichten pushen.
Laat sommige (ja, nuanceren is goed) media eens aandacht besteden aan de ridicule prijzen voor warmtepompen en ook aandacht besteden aan het feit dat ook het individu voordeel heeft bij 1 Europese markt en dus spullen niet hoeft in te kopen bij installateurs ? Net zoals koudwatervrees met bovenstaand verhaal weggenomen kan worden kan de koudwater/€ vrees voor de WP ook weggenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Hoe vind je een beetje betrouwbare leverancier voor zonnepanelen? De laatste die ik iets vroeg begon al met spammen voordat ik uberhaupt een offerte binnen had.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:36
Wijnands schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:04:
Hoe vind je een beetje betrouwbare leverancier voor zonnepanelen? De laatste die ik iets vroeg begon al met spammen voordat ik uberhaupt een offerte binnen had.
Installateur of leverancier? Welke regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
deejeebv schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 06:52:
[...]

Installateur of leverancier? Welke regio?
Nou ja, laten we maar zeggen installateur. Die dingen op het dak leggen is tot daar aan toe maar zelf in mijn groepenkast aan de slag zie ik me niet doen. En ik woon in de Haarlemmermeer.

[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 06-01-2023 08:51 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

timovd schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 21:22:

Van het gas af
spoiler:

Een verbruik van 3300kWh/jaar voor de wijzigingen vind ik behoorlijk veel vóór een tweepersoons huishouden.
Afgelopen maandag hebben we hem ook al uitgebreid besproken in dit topic:
GudZ in "De Duurzame Kroeg deel 4"

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:44
Vraagje: stel dat je financiële middelen onbeperkt zijn. Hoe zou je dan je leven inrichten om zo duurzaam(=aandacht voor energiegebruik, milieu, biodiversiteit, klimaat,...) mogelijk te leven?

Indien mogelijk liefst zo praktisch mogelijke antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Wozmro schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 17:03:
Vraagje: stel dat je financiële middelen onbeperkt zijn. Hoe zou je dan je leven inrichten om zo duurzaam(=aandacht voor energiegebruik, milieu, biodiversiteit, klimaat,...) mogelijk te leven?

Ik zou het zoeken in klein blijven leven en investeren in veel andere duurzame initiatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Dat ligt aan de verdere randvoorwaarden. Geld is verre van de enige relevante.

In't algemeen zou ik gaan voor zo min mogelijk energie nodig hebben, binnen wat ik verder acceptabel acht qua levensstandaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Wozmro Heeft wel wat raakvlakken met dit topic: Wat doe jij eraan om 'ons' milieu minder te belasten

A'dam PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:10
Wow, vacuumglas met dauw op de buitenkant die helemaal opgevroren is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_5vTYpBTL3EjC1Ht3OmCnf2D0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPZiHbGD1sKsYs4uR4c9TGeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-04 23:23
No Hands schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:36:
Wow, vacuumglas mat dauw op de buitenkant die helemaal opgevroren is:

[Afbeelding]
Hoe krijg je dat mooie patroontje op je raam? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
KoenVW76 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Hoe krijg je dat mooie patroontje op je raam? :)
Dat zijn de afstandshoudertjes van vacuumglas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

***members only***
Ik zou het gratis beschikbaar maken tot 120m2 / 150m2 of in m3 inhoud & koppelen met bedrijfspand data die je vast ergens vandaan kan trekken.

Mes snijd aan 2 kanten, handige harries die je input leveren en je tool voorzien van input mogelijkheden / updates en real-life situaties (mits je een commentaar optie meegeeft en bv mensen de optie geeft als hun sugestie of wens realiteit omdat je update)

Er is vast een optie waar je wel een kleine fooi (5 euro per jaar unlimited gebruik voor 1 locatie) voor wilt rekenen waar je echt wat aan hebt als consument ..

naamsbekendheid door grote gebruiksgroep raden mensen het ook aan voor bedrijven --> oftewel gratis reclame

Dit is "een" idee ..(krijg ik nu life time unlimted ;) ) even zonder gekkigheid je kan mensen met een tweakers account ook betrekken ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Dat zijn de afstandshoudertjes van vacuumglas
Kun je die ook zien normaal gesproken?
Implodeert het glas zonder afstandhouders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2

Gaan wonen in een relatief kleine passiefwoning met zoveel mogelijk eigen energieproductie en een zo laag mogelijk verbruik.
Op de passiefstandaard na (daar is het nu te laat voor) is er voor de rest bijna alles gerealiseerd wat ik wens.
Het enige wat nog moet gebeuren is de PV productie minstens verdubbelen. Maar dat is geen kwestie van onbeperkte financiële middelen maar gewoon het juiste tijdstip afwachten.
Dus al bij al nu al redelijk tevreden. Wat er nog niet is (en waarschijnlijk ook niet meer zal komen) heeft dus als reden niet dat er geen onbeperkte middelen waren (want die heb je daar echt niet voor nodig) maar eerder door verkeerde keuzes in het verleden door toenmalig gebrek aan kennis.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 08-01-2023 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
bbbrumbrum schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 18:55:
[...]

Kun je die ook zien normaal gesproken?
Implodeert het glas zonder afstandhouders?
Anders implodeert het ja. Je ziet die normaal alleen als je naar het glas zelf kijkt maar dat is ongebruikelijk, je kijkt er meestal doorheen en dan zie je het eigenlijk niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JeroenH

Wonen:

* Wat kleiner dan nu, maar ook niet te klein. Geschikt om thuis te werken. Levensloopbestendig.
* Geïsoleerd tot passiefstandaard of vergelijkbaar (of beter)
* Zoveel mogelijk van duurzame/circulaire materialen gebouwd
* Regenwateropvang en -zuivering voor wc en wasmachine
* Ruime(re) tuin, geschikt om ook wat voedsel in te verbouwen
* Veel minder spullen. Dat valt niet mee met kinderen (al kan ik die echt niet geheel de schuld geven).
* Dichtbij intercity NS station en andere voorzieningen
* Geen beschermd stadsgezicht
* Geen stadswarmte
* Elke min of meer geschikte vierkante millimeter bedekt met zonnepanelen
* Flinke huisaccu, wel netgekoppeld. Blok-, straat- of wijkaccu, ook goed.
* Plek voor een auto (oprit) met laadmogelijkheid, voor als dat er ooit van moet komen.
* Wijk autoluw, geen straatparkeren, verder ook primair ingericht op fietsen/lopen. "walkable city"

Vervoer:

* Als het even kan geen auto. Autodeel-abonnement.
* Zoveel mogelijk per trein.
* Degelijke elektrische fietsen voor lokaal.

Werk:

* Dichtbij (fiets) of goed bereikbaar (per trein bereikbaar zonder overstap, naast NS station)
* Iets wat toevoegt aan de maatschappij, iets in de zorg oid

Maar ik heb niet de illusie ooit zoveel geld te hebben om een groot, goed geïsoleerd, huis te kopen in een stadscentrum, met een grote tuin - en al helemaal niet met een baan in de zorg ;) Plus, een huis zoals ik hierboven beschrijf bestaat helemaal (nog) niet. Het zal in de praktijk een compromis moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Geld is leuk maar als je financieel alles kan betalen is er ook geen noodzaak voor "besparing" dus dit zou ik niet als drijfveer pakken.

Als ik zelf genoeg grond heb om (in NL / Europa)
- Biogas centrale --> GAS + Mest
- Hydrophonics of kas (lees zelf a.b.c verbouwen)
- Dieren ?
- Regenwater opvang + filter(s) om de meeste verontreiniging/slib eruit te filteren
- PV / accu iets over gedimensioneerd voor eigen gebruik. zodat je iets meer opwekt in donkere maanden.
- plastic recycling (brandstof productie door verhitting) / 3d printing
- houtoven / houtcv als backup (bepaalde grondstoffen kunnen alleen nuttig gebruikt worden als brandstof)
- bepaalde zaken zullen ingekocht moeten worden (extern) betekend dus "werk"

Het mooiste zou zijn als je in een groep van bv 10 huishoudens deze zaken zo eerlijk mogelijk kan verdelen
onderhoud van dergelijke zaken wil je niet altijd 365 dagen per jaar, of een 6 dagen per week voor een te grote groep, met de varierende inzet van groepsleden werk verrichten. Immers je wilt ook vakantie/vrij hebben.

Als je een eerlijke wijze van inzet versus "je betaalt extra" kan vinden waar iedereen in de groep zich in kan vinden en dus aan het eind van de rit een prettig leven kan hebben

In je eentje zou je het ook kunnen bereiken maar een community waarbij redelijk gestemde geesten in zitten is beter.

Mijn basis gedachte is dat per huishouden is het net te kleinschalig om bepaalde zaken intressant genoeg te maken, bij te groot krijg je andere problematiek wegens opschalings uitdagingen.

bv voor mijn gezin produceer ik per jaar net genoeg afval als ik het zou scheiden en op zou slaan om per jaar een dag bezig te zijn om het tot iets anders te verwerken maar rendement ervan en dat nuttig hergebruiken is wel complex met meer mensen verschuif je aanschaf kosten en dus balanspunten

even een voorbeeld puur "brandstoffen":
- biogas (compostering van voedsel)
- benzine/diesel door bepaalde plastic(s) te verhitten (degene die niet geschikt zijn voor 3 printers grondstof)
- biodiesel uit "olie/koffieprut en andere producten"
- hout uit diverse bronnen --> pellets
- active of normale houtskool --> alternatief voor pellets

Al deze brandstoffen kan je opslaan en inzetten voor de echt koude periode(s) zeker als de schaal niet te groot/klein is, zeker met huidige automatisering kan je ook per huishouden bepaalde behoeftes limiteren (warm water) zodat iedereen een evenredig aandeel kan gebruiken en/of benutten in de momenten dat het toch niet boeit .. bv jij houd ervan in de zomer in een heet bad te zitten gezien er dan een overschot is van warmte .. who cares ?

ik vind het bv wel leuk om eten te roken / bbq-en of bakken .. De restwarmte inzetten is alleen maar winst.. hoe die zaken verwarmt worden zal me roesten (in sommige gevallen)

ik denk dat een goeie PV / wind (elektra) opwek & opslag op dit moment enorm prijzig is en te complex per huishouden .. zeker als je 3 fase meuk moet gebruiken .. daarnaast (aan) sturing van wasmachines/drogers/vaatwassers is lastig(er) .. als je een grotere opslag hebt over meerdere huishoudens en via domotica gezamelijk beter kan verdelen door "activatie slots" te gebruiken kan je de boel beter spreiden.. zeker als het je het in de avond "aanzet" en in de ochtend er uit haalt ofzo ..

er zullen veel zaken goed afgestemd moeten worden maar er zullen minder obstakels zijn in een community natuurlijk wel wat andere maar dat is goed afstemmen, en vooral nadenken wat je doet bij excessen van personen c.q ongewenst gedrag.

[ Voor 10% gewijzigd door vso op 07-01-2023 20:13 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:45
Hier al eerder besproken maar ik zie net een artikel over Kubie.

https://solarmagazine.nl/...nelen-en-energiebesparing

Ik had gehoopt dat Kubie al was gestopt met de oplichting praktijken. En had niet verwacht dat solar magazine ze een platform geeft. Kennelijk werkt daar ook al niemand die de basisbeginselen van natuurkunde snapt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
GudZ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 23:05:
[...]

Drie zonnepanelen worden de dakbedekking. Die zijn inmiddels binnen en de Enphase micro omvormers en de hele riedel ook, tegen negatieve verwachtingen in best snel. Maar pas over een paar weken tijd om het tuinpad open te gooien en grondkabel te trekken dus productie pas ergens in juli, verwacht ik.
Eindelijk zijn m'n panelen online. Ik hoop komende week misschien de eerste zonnestraaltjes te kunnen rapporteren in het pv productie topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-04 21:22
busscherski schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:09:

Ik had gehoopt dat Kubie al was gestopt met de oplichting praktijken. En had niet verwacht dat solar magazine ze een platform geeft. Kennelijk werkt daar ook al niemand die de basisbeginselen van natuurkunde snapt.
Kubie - elektriciteitsbesparing ervaringen?

Inderdaad oplichter.
Dit voor degene die het artikel niet helemaal willen lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door annespruit1980 op 08-01-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
busscherski schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:09:

Is in PV topic ook al aan de orde geweest. Discussie erover (inclusief rectificatieverzoeken) loopt in Kubie - elektriciteitsbesparing ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:43
Hmm, voor een warmtepomp berekening moet ik uitgaan van een jaar verbruik...

Nu is dat jaarverbruik ongeveer 500 kuub, waarvan iets van 100-150 voor douche/bad zou zijn en waarbij we dus de vloerverwarming ook veel uit hebben gezet omdat we het zonde vonden (winter 2021-2022) om onnodig overdag te stoken voor die paar uurtjes dat we van 15u-22u wakker zijn.

Ook nu hebben we amper gestookt en is het een graad of 18 in huis, toevallig afgelopen dinsdag even 2 kuub gas om het huis weer even iets te verwarmen.

Maar: voor een lucht/water warmtepomp wil ik toch eigenlijk wel de situatie dat het bij wijze van gewoon 24/7 een temperatuur is van 19 graden.

Het probleem is alleen dat ik de cv niet zelf even kan aanslingeren, maar dat deze altijd op 'weers afhankelijk stoken' moet staan. Dat leverde van 11 t/m 17 december een verbruik op van 4 tot 5 kuub gas per dag.

Ik moet het weersafhankelijk stoken uit zetten om tot een verbruik van 0 te komen, zelfs met een woonkamer themeratuur van 20 graden blijft het systeem gewoon draaien omdat die niet gekoppeld is met de thermostaat beneden. Wel pakt die de iSense thermostaat beneden. Waardeloos systeem gaf ook de cv onderhoud man aan die wel een verbinding kom aanleggen, maar dat vind ik met een grote warmtepomp in de toekomst zonde van het geld.

Maar: hoe kan ik met een dergelijk systeem goed kijken wat ik voor een vermogen nodig heb? De buren hebben nu een 7kw besteld, maar hebben er nu eigenlijk wel spijt van (ook al moet die nog geïnstalleerd worden) en hadden achteraf liever voor een 5kw gekozen om dan eventuele nog iets elektrisch bij te stoken als het echt langere tijd onwijs koud zou zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Wozmro Onbeperkte financiële middelen...
Dan zou ik mijn huis gaan verwarmen met CO2 certificaten. Opkopen en verbranden, totdat de CO2 prijs ca €200/ton is.

@President De enige nadelen van een te grote warmtepomp (afgezien van mogelijk de fysieke ruimte en een beetje de prijs) is het minimale modulatieniveau. Afhankelijk van de traagheid van je afgifte is dat niet echt een showstopper.
In die zin is het verschil tussen 5 en 7 kW niet zo spannend (ook omdat dat bij sommige merken dezelfde compressor en daarmee minimumvermogen is).

Je kunt altijd een warmteverliesberekening (laten) doen. Die zijn doorgaans wat conservatief maar geven wel houvast wat de warmtepomp bij -10 moet leveren om het huis niet te laten afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
President schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:45:
Hmm, voor een warmtepomp berekening moet ik uitgaan van een jaar verbruik...

Nu is dat jaarverbruik ongeveer 500 kuub, waarvan iets van 100-150 voor douche/bad zou zijn en waarbij we dus de vloerverwarming ook veel uit hebben gezet omdat we het zonde vonden (winter 2021-2022) om onnodig overdag te stoken voor die paar uurtjes dat we van 15u-22u wakker zijn.

Ook nu hebben we amper gestookt en is het een graad of 18 in huis, toevallig afgelopen dinsdag even 2 kuub gas om het huis weer even iets te verwarmen.

Maar: voor een lucht/water warmtepomp wil ik toch eigenlijk wel de situatie dat het bij wijze van gewoon 24/7 een temperatuur is van 19 graden.

Het probleem is alleen dat ik de cv niet zelf even kan aanslingeren, maar dat deze altijd op 'weers afhankelijk stoken' moet staan. Dat leverde van 11 t/m 17 december een verbruik op van 4 tot 5 kuub gas per dag.

Ik moet het weersafhankelijk stoken uit zetten om tot een verbruik van 0 te komen, zelfs met een woonkamer themeratuur van 20 graden blijft het systeem gewoon draaien omdat die niet gekoppeld is met de thermostaat beneden. Wel pakt die de iSense thermostaat beneden. Waardeloos systeem gaf ook de cv onderhoud man aan die wel een verbinding kom aanleggen, maar dat vind ik met een grote warmtepomp in de toekomst zonde van het geld.

Maar: hoe kan ik met een dergelijk systeem goed kijken wat ik voor een vermogen nodig heb? De buren hebben nu een 7kw besteld, maar hebben er nu eigenlijk wel spijt van (ook al moet die nog geïnstalleerd worden) en hadden achteraf liever voor een 5kw gekozen om dan eventuele nog iets elektrisch bij te stoken als het echt langere tijd onwijs koud zou zijn...
Je data wijst op een erg laag verbruik. Op basis van je jaarverbruik zou je aan een 2.5 kW WP al genoeg hebben, maar dat lijkt hier niet erg realistisch.
Beter kun je kijken naar die data van december. Stel dat het toen gemiddeld -4 was, en binnen 18, dan is dat een verschil van 22 graden. Je wilt het ook bij een verschil van 30 graden (binnen 20, buiten -10) nog warm hebben.
Dus je doet die 5 kuub per dag maal 30/22 = ca 7 m³/dag.
Daar haalt je ketel via VVW ca 9 kWh/m³ uit, dus je dagelijkse warmtebehoefte is max 7*9 = 63 kWh.
Dat deel je door ca 22 uur (rest reserveren voor defrosts) geeft een WP vermogen van minder dan 3 kW.
Je kunt dus de kleinst beschikbare WP kopen en daarmee enkel overdag (hoogste rendement) verwarmen. Let vooral op het minimum vermogen!
Bijvoorbeeld een 5 kW Panasonic of de Mitsubishi SUZ-SWM40VA (5.4 kW @ -10).

Overigens wordt dit economisch wel een erg moeilijk verhaal: Met de huidige gasprijzen en WP-prijzen ga jij met een dergelijk laag verbruik zo'n WP nooit binnen zijn levensduur terugverdienen.

En ook het milieu is hiermee niet beter af, we kunnen de schaarse productie- en installatiecapaciteit veel beter inzetten voor huizen die 1500+ m³ gas verbruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 08-01-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Andrehj schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:05:
[...]
Daar haalt je ketel via VVW ca 9 kWh/m³ uit, dus je dagelijkse warmtebehoefte is max 7*9 = 63 kWh.
Dat deel je door ca 22 uur (rest reserveren voor defrosts) geeft een WP vermogen van minder dan 3 kW.
Je kunt dus de kleinst beschikbare WP kopen en daarmee enkel overdag (hoogste rendement) verwarmen. Let vooral op het minimum vermogen!

Overigens wordt dit economisch wel een erg moeilijk verhaal: Met de huidige gasprijzen en WP-prijzen ga jij met een dergelijk laag verbruik zo'n WP nooit binnen zijn levensduur terugverdienen.

En ook het milieu is hiermee niet beter af, we kunnen de schaarse productie- en installatiecapaciteit veel beter inzetten voor huizen die 1500+ m³ gas verbruiken.
Ik heb eenzelfde situatie vanwege de kleine oppervlakte van de parterre (70m², 550m³ gas voor verwarming). Wat is het alternatief voor ons, een WPB en L/L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
GudZ schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:12:
Ik heb eenzelfde situatie vanwege de kleine oppervlakte van de parterre (70m², 550m³ gas voor verwarming). Wat is het alternatief voor ons, een WPB en L/L?
Als je het een en ander zelf installeert kan dat inderdaad. Anders blijft het argument staan dat je de schaarse capaciteit veel beter kan inzetten om de het verbruik van echte grootverbruikers te verlagen.
Dat is (om on-topic te blijven) veel duurzamer.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 08-01-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Andrehj schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:05:

Ja, toch maar die 5kw dan... Vind het lastig hoor, moet ook nog nadenken over een boilervat in verband met een bad. Als we dan later met 4+ personen zijn dan wil je toch ook wel dat de één in bad kan en dat anderen kunnen douchen daarna. Al weet ik natuurlijk niet of men daar over 15 jaar aan denkt en of het überhaupt verstandig is om nu keuzes te maken waar je pas over 10-15 jaar waarschijnlijk tegenaan gaat lopen.. nu gaan de kinderen samen in bad (of douche ze) en douchen wij daarna (en staan daarbij niet lang onder de douche)

De kosten zijn inderdaad balen en het is economisch niet echt rendabel... Toch ben ik bang dat als ik nu niet zelf een keuze maak ik straks aan een of ander wijk warmtenet vast zit gezien de huizen hier 2010+ qua bouwjaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Andrehj schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Als je het een en ander zelf installeert kan dat inderdaad. Anders blijft het argument staan dat je de schaarse capaciteit veel beter kan inzetten om de het verbruik van echte grootverbruikers te verlagen.
Dat is (om on-topic te blijven) veel duurzamer.
Ja, maar ik kan niks aan Piet of Klaas doen die 1.500 kuub gas verbruiken. Ik wil zelf kijken wat ik eraan kan doen, maar daarbij wel in de realiteit blijven en financieel verstandig duurzame keuzes maken. De televisie minder vaak aan bespaart, maar die concessie wil ik niet doen. Ik wil ook gewoon dat mijn vrouw in bad kan en dat mijn zoontjes en ik daarna nog gewoon kunnen douchen, het liefst twee toekomstige schoondochters ook (de oudste is nu pas 6, dus dat gaat nog wel een jaar of 12 duren).

In dat opzicht wil ik verduurzamen (hebben ook zonnepanelen laten installeren, scheiden het afval ook steeds meer) zonder financieel of qua luxe in te moeten leveren.
Pagina: 1 ... 107 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.